R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
DealM-spec schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:00:
[...]
Dan zien we heel graag een Hwinfo screenshot en een mooie overclock score met CB20 als je een golden sample hebt.
Voor zover ik het momenteel begrijp heb je 3 Vcore's, als ik fout ben of iemand heeft betere info, ik hoor het graag.
Vcore CPU => dit bepaalt hoeveel V het moederbord op de CPU zet
Vcore VID => dit bepaalt hoeveel V de cores ter beschikking krijgen
Vcore VID core # => dit meet uit wat de core effectief heeft.
Als je enkel de Vcore CPU vast zet gaat hij zelf bepalen wat zijn max Vcore VID is (valt dik tegen)
Als je de Vcore CPU en Vcore VID op 1.3V zet geeft het mobo 1.3V, de Vcore VID is ook 1.3V en de core draait idle op 1.3V.
Echter onder load zakt de Vcore VID in, de spanning die intern de CPU naar de cores gaat is dus niet meer 1.3V wat de boel onstabiel maakt, de cores zelf zakken uiteraard ook in.
Dit heb ik opgelost door de Vcore CPU iets hoger te zetten dan de Vcore VID waardoor de Vcore VID op 1.3V blijft onder load, echter de cores hebben nog altijd een drop richting 1.225V (die ik momenteel negeer).
Die setup heeft een uur gedraaid op prime95 met small fft rond de 90 graden met een Noctua U14S.
Nu zou je denken, ik stel enkel de Vcore VID in en ik laat Vcore CPU op auto staan, DON'T.
Wat er bij mij gebeurd is, de Vcore VID bleef mooi op 1.3V maar de cores zelf zakken nog altijd in elkaar, hij kijkt naar de Vcore van de cores om zijn Vcore CPU te verhogen maar hoe hoog hij ook gaat, de drop op de cores zelf blijft waardoor hij gewoon max Vcore CPU vraagt (moederbord is gelukkig instant in veiligheid gesprongen zonder schade).
Het is al bewezen dat te hoge temps en uur na uur Prime 95 draaien met slechts 1.325v degradatie kan veroorzaken op zen 2. Ik zou weg blijven van uren Prime 95 draaien. Het is een onrealistische load ook.sprankel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:12:
[...]
Het draait momenteel toch al een uur prime small op 4.4, temp is inderdaad een issue, rond 90 graden.
Issue met de temp is dat de Ryzen intern meteen de hoogte inschiet maar de koeler nauwelijks warm is, van wat ik begrijp zit het allemaal zo dicht op elkaar dat het moeilijk intern zijn warmte weg krijgt.
Ik ga de LLC momenteel nog zo laten, nu eerst is zien hoe ver we mogen zakken met de vcore & met name de core VID om de temp iets lager te krijgen.
OCCT zonder AVX en CB is veiliger en meer realistisch. My 2 cents.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
De 1.3 Core VID leverde verbruik op wat de Noctua niet gekoeld kreeg, het bleeft wel onder de critical van 95 maar het is idd not done dit permanent te gaan draaien. Prime 95 small ftts, zelfs 10 minuutjes, zegt mij vrij snel of het ding wel stabiel loopt.
Dat Prime95 de cpu kan beschadigen heb ik ook al gelezen, lijkt mij logisch, de CPU kan intern zijn warmte niet kwijt dus als je dicht tegen critical temp zit en je draait dat lang genoeg krijg je heatspots die boven de crit temp gaan.
Momenteel loop ik op 1.30 CPU core, 1.250 Core VID
De CPU core zakt in tot 1.275 maar de Core VID blijft op 1.250.
De Core VID op de CPU's zelf is idle 1.250 en 1.181 onder load. Wat er door de CPU cores gaat komt dus niet in de buurt van 1.325v wat sommige erdoor draaien.
Temp onder constante load is rond de 85, idle 30 en het overleeft nog altijd 10 min prime95 small fft
Als je dan toch prime wilt draaien doe je dat in geval van Ryzen alleen op auto voltage en geef je de controle terug aan de chip. Zo garandeer je dat je de 'zinvollere' 8u prime uit kan draaien, dan komen alle fft's aan bod.
Dat gezegd hebbende, de tip hierboven om met OCCT te testen is er een die je beter kan opvolgen. De verschillende tests zorgen voor een afwisselende load, en de keuze om eventueel met AVX te testen is ook aanwezig. Zolang je geen applicaties gaat draaien met AVX zou ik het testen ervan overigens achterwege laten. Alleen dan kan je met vaste voltages eens kijken of een allcore OC haalbaar is. Zelfs met flinke waterkoeling setups blijft een OC overigens lastig. Met 4350-4400mhz tops is stock/auto net zo snel.
[ Voor 5% gewijzigd door millman op 12-02-2020 12:32 ]
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Ik denk dat ik op de sweetspot begin te geraken.
multiplier op 44,5
CB20 5309 (memory loopt nog volledig stock)
Een CB20 op 45 zal ook wel lukken maar of het wel stabiel te krijgen valt, dat is een ander verhaal.
-precision boost uit
-Core VID op 1.2
-CPU core op 1.225
Core draait idle op 1.2, load 1.150
Temp op Noctua u14s
prime95 small fft: 75
CB20: 62,5
OCCT 55
Valt ook op dat het berekend verbruik van de CPU sterk wisselt tussen welke test je doet, OCCT geeft slechts 55W verbruik op CPU zelf waar een CB naar 83 watt gaat waar een prime95 met gemak over de 100 gaat. Load != load dus ik stel mij vragen of een langdurige OCCT wel zekerheid geeft over stabiliteit.
Langs de andere kant volg ik wel het verhaal dat Prime schade kan geven.

Edit, hoewel bovenstaande perfect CB en OCCT draait crasht het instant de moment prime95 afkomt
Eidt 2: terug naar multiplier 44, CB20 zit dan op 5283 maar 44 blijkt een harde grens te zijn, ondanks meer V is het niet meteen echt stabiel te krijgen. Vermoedelijk wel als je een pak meer geeft maar dat krijg ik niet gekoeld als de CPU zwaar op zijn donder krijgt van Prime95.
[ Voor 21% gewijzigd door sprankel op 12-02-2020 13:41 ]

Verder is voltage schaling ook extreem (nutteloos) bij Zen 2. Ik dacht, 0,05v voor 25Mhz extra dat Der 8auer zei (uit mn hoofd, maar was dus extreem.)
Verder gebruik je echt belachelijk lage voltages, ik ben jaloers. Wel langer testen dan 10 minuten hoor. Ik ben zeer benieuwd waar je schip gaat stranden. Bijna zonde om dat ding onder AIR te hebben zeg..
[ Voor 22% gewijzigd door millman op 12-02-2020 14:36 ]
Ik snap wel dat Prime95 niet realistisch is maar zeggen jullie dan indien een machine uren OCCT draait zonder issue maar instant crasht op Prime95 stabiel draait?
Zo ja krijg ik deze op 45 op OCCT en CB20, maar op Prime zal hij instant crashen naar black screen of de temp loopt buiten spec. Heb alle moeite om hem niet crashend op prime95 te houden op 44 met temps van 80-85.
edit:
In dezelfde sessie met exact dezelfde settings OCCT & Prime95 op 44, let op de verschillen in Ampere & de drop op core niveau in V, enigste verklaring die ik heb is dat de CPU met OCCT langs geen kanten alles aan het geven is.
OCCT

Prime95

[ Voor 34% gewijzigd door sprankel op 12-02-2020 15:05 ]
Er zijn verschillende tests in OCCT, maak daar gebruik van! Welke dataset draai je? Draai ook linpack en bijvoorbeeld de powertest (PSU = CPU + GPU). Dat zijn veel realistischere loads. En bij mij doet alles op auto en dan OCCT small dataset NO AVX 116w package power, 67A max en temps rond de 75c. (1,36v) onder een tripple rad AIO in die tests, lijkt mij dat een load met 116w/67A piek zwaar genoeg is is om te testen voor langere tijd.
Edit: OCCT is wel alles aan het geven als je m goed instelt en verschillende testen draait. Prime is een powervirus en vraagt juist onrealistisch veel. Daarnaast kan je ervoor kiezen om OCCT ook met AVX te testen, maar daar heb ik al genoeg over gezegt of dat zin heeft. Als jij denkt dat het zin heeft, vooral doen. Uit ervaring weet ik dat het niet zo is tenzij je werkelijk AVX software gaat gebruiken. In dat geval zou ik aan het hele OC avontuur niet eens beginnen.
[ Voor 28% gewijzigd door millman op 12-02-2020 15:15 ]
Nu is Vermintide 2 mijn favoriete spel en vooral als er heel veel gebeurt drop ik naar de 70 fps, maar doordat de CPU 100% use heeft voelt het erg slecht aan (waarschijnlijk door slechte frametimes).
Is er iemand die Vermintide 2 op een Ryzen speelt en wat kan zeggen over de performance op een Ryzen 2 systeem?
Wil eigenlijk heel graag upgraden om gewoon 100 frames te houden als er veel gebeurt, maar vindt het een beetje een risco. Misschien draait het uiteindelijk ook op Ryzen niet veel beter. Iemand ervaring mee?
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Niet echt een vraag voor hier, zeker na het zien van de eerste hit op google:evilpin0 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:17:
Ik heb nu een i7 4770k @ 4.6 ghz met een 5700XT. Ik merk dat een paar spellen zijn waar ik CPU limited ben; Assassin's Creed Odyssey (heel erg limited in steden), BF v (limited maar nog steeds gemiddeld meer dan 100 fps+ dus te doen) en Warhammer Vermintide 2.
Nu is Vermintide 2 mijn favoriete spel en vooral als er heel veel gebeurt drop ik naar de 70 fps, maar doordat de CPU 100% use heeft voelt het erg slecht aan (waarschijnlijk door slechte frametimes).
Is er iemand die Vermintide 2 op een Ryzen speelt en wat kan zeggen over de performance op een Ryzen 2 systeem?
Wil eigenlijk heel graag upgraden om gewoon 100 frames te houden als er veel gebeurt, maar vindt het een beetje een risco. Misschien draait het uiteindelijk ook op Ryzen niet veel beter. Iemand ervaring mee?
https://www.reddit.com/r/...ermintide_2_and_the_5700/
Volgens mij een prima vraag voor hier. De vraag gaat over ervaringen met Ryzen 2 met Vermintide 2 (niet over de 5700XT vervaring)millman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:23:
[...]
Niet echt een vraag voor hier, zeker na het zien van de eerste hit op google:
https://www.reddit.com/r/...ermintide_2_and_the_5700/
Je slechte performance met Vermintide 2 lijkt volgens die link te wijten aan optimalisatie van de game voor jouw kaart. Daar gaat een CPU niets aan veranderen. Uiteraard zal er een verbetering zijn als je naar een beter CPU en platform gaat, maar ik wil je beschermen tegen een teleurstelling voor het geval je een grote verbetering verwacht.evilpin0 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:25:
[...]
Volgens mij een prima vraag voor hier. De vraag gaat over ervaringen met Ryzen 2 met Vermintide 2 (niet over de 5700XT vervaring)
Large dataset, heb ook alle andere opties even getest, de meest zware impact is de power waarop de CPU een 100W begint te verbruiken. Dat komt op een 75 graden wat hij stabiel gaat draaien zolang je maar wilt.millman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:07:
@sprankel Allereerst maak je de misconceptie Temperatuur = Load. 100% load van OCCT is ook 100% load, alleen worden de verschillende onderdelen van de CPU (cache, geheugencontroller, cores enz) op een andere manier belast, Zoals ik eerder al aangaf, Prime is een hele eenzijdige load en onrealistisch zwaar. Je hoeft mij niet uit te leggen dat de ampere en dergelijke lager zijn met OCCT.
Er zijn verschillende tests in OCCT, maak daar gebruik van! Welke dataset draai je? Draai ook linpack en bijvoorbeeld de powertest (PSU = CPU + GPU). Dat zijn veel realistischere loads. En bij mij doet alles op auto en dan OCCT small dataset NO AVX 116w package power, 67A max en temps rond de 75c. (1,36v) onder een tripple rad AIO in die tests, lijkt mij dat een load met 116w/67A piek zwaar genoeg is is om te testen voor langere tijd.
Prime95 trekt er 130W door aan 85 graden, dat gaat even draaien maar verwacht een crash binnen de 60 min.
Is hij nu stabiel of niet stabiel?
Daarom hoop ik dat iemand die het misschien daadwerkelijk speelt op een Ryzen een reactie kan gevenmillman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:29:
[...]
ik wil je beschermen tegen een teleurstelling voor het geval je een grote verbetering verwacht.
Game draait erg goed op een 5700, wat ik al zei het is de CPU use.
De game draait ondermaats op een 5700, en jij weet niet of het de CPU is anders kom je t hier niet vragen natuurlijk.evilpin0 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:31:
[...]
Daarom hoop ik dat iemand die het misschien daadwerkelijk speelt op een Ryzen een reactie kan geven
Zoals ik zei, stabiliteit is relatief, dus als de CPU stabiel is in al je workloads die je gebruikt, dan is de CPU stabiel (genoeg).sprankel schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:31:
[...]
Large dataset, heb ook alle andere opties even getest, de meest zware impact is de power waarop de CPU een 100W begint te verbruiken. Dat komt op een 75 graden wat hij stabiel gaat draaien zolang je maar wilt.
Prime95 trekt er 130W door aan 85 graden, dat gaat even draaien maar verwacht een crash binnen de 60 min.
Is hij nu stabiel of niet stabiel?(4.4Ghz)
[ Voor 43% gewijzigd door millman op 12-02-2020 15:34 ]
Met een snelle Google vond ik dit op steamcommunity:evilpin0 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:31:
[...]
Daarom hoop ik dat iemand die het misschien daadwerkelijk speelt op een Ryzen een reactie kan geven
I got a Ryzen 9 3900x alongside a 1080 ti and I usually get 100+ fps even during waves. Previously, I had a 4790k and my game would dip into the 30-40 during severe waves.
Edit: I run with 9 worker threads. Doesn't seem to change much from the default 21 (lol) worker threads.
Thx, stom niet gevonden. Zat te googlen op Ryzen en 3700x. Dank je! Ga hem bestellen!onsgeluk schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:36:
[...]
Met een snelle Google vond ik dit op steamcommunity:
I got a Ryzen 9 3900x alongside a 1080 ti and I usually get 100+ fps even during waves. Previously, I had a 4790k and my game would dip into the 30-40 during severe waves.
Edit: I run with 9 worker threads. Doesn't seem to change much from the default 21 (lol) worker threads.
Ik ben met de OCCT erin geslaagd het probleem te pinpointen.millman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:33:
[...]
[...]
Zoals ik zei, stabiliteit is relatief, dus als de CPU stabiel is in al je workloads die je gebruikt, dan is de CPU stabiel (genoeg).
Gebruik OCCT, small dataset met de instructie set AVX & AVX2
AVX => 128 bit
AVX2 => 256bit
er bestaat ook nog een 512bit instructieset maar AMD ondersteund deze (nog) niet.
no AVX => 100W CPU verbruik => stable
AVX => 120W CPU verbruik => stable
AVX2 => 130W CPU verbruik => error
Prime95 gebruikt dus AVX2 en OCCT doet net hetzelfde als Prime95.
Intel heeft een AVX offset om de core snelheid omlaag te trekken bij een AVX workload, AMD niet maar zal zwaar beginnen throttlen stock en tegen zijn max temp lopen als je er AVX2 op los laat. Enkel de Xenon & Epyc's draaien een AVX load zonder hun snelheid omlaag te trekken (maar die draaien default ook lagere clocks)
Games gebruiken wel degelijk AVX, met name alles wat DX12 ondersteund waaronder BFV. (deze machine dient niet om te gamen maar dat terzijde)
Echter vermoed ik dat het om de 128bit instructieset gaat die games gebruiken en niet de 256bit.
7zip gebruikt 128 bit AVX.
Ik schakel nu tussen AMD HP en windows energiebesparing omdat die de enige is die 0.9Vcore geeft en de langere temps. AMD HP is altijd 1.4Vcore en hogere temps. Zelfs bij idle schakelt hij niet terug.onsgeluk schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:17:
[...]
Wellicht ten overvloede, maar ik vraag het toch maar. Schakel je tussen de standaard 'windows power plans'? Na installatie van de drivers etc moet je er namelijk 2 powerplans bij krijgen, te weten AMD Ryzen Balanced en AMD Ryzen High Performance.
Bij AMD Ryzen High Performance moeten je cores netjes terug schakelen in idle en de temp tot ergens in de 30 graden zakken.
Das raar. Aangezien die bij een ander powerplan wel terug schakelt, lijkt het dus softwarematig fout gaan. Temeer omdat amd zelf het amd hp powerplan aanraadt. Wellicht een hoop werk, maar clean install al eens overwogen?Astratuner schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:24:
[...]
Ik schakel nu tussen AMD HP en windows energiebesparing omdat die de enige is die 0.9Vcore geeft en de langere temps. AMD HP is altijd 1.4Vcore en hogere temps. Zelfs bij idle schakelt hij niet terug.
Volledigheidshalve, mijn cpu laat met amd hp 2 cores ‘leven’ en de rest gaat slapen. Temp zit dan rond de 32 met een ambient van pakweg 22C. Het kan dus wel
[ Voor 13% gewijzigd door onsgeluk op 12-02-2020 18:31 ]
Ik zou eigenlijk mijn BIOS een moeten downgraden naar Agesa 1.0.0.3 om te kijken of het dan wel in orde komt.
Alleen staat er op de support page van mijn moederbord dat je de firmware niet meer kan downgraden dus vraag ik mij af hoe ik dat dan kan doen of wachten tot ASUS deze fixed?
Zen 2 throttled niet zwaar, integendeel, het is meestal nog een overclock maar de PPT limiet van 142W wordt met Prime95 AVX bereikt. En tot die waarde zal een 3800X en 3900X zichzelf boosten boven de baseclock. Zen 2 is opportunistisch, probeert altijd een maximale kloksnelheid te bereiken tot vooraf gestelde grenzen. Of dat nu spanning, stroomsterke of temperatuur e.d. is. Bij een 3700X is deze waarde 'maar' 88W. Prestaties per Watt zijn daarentegen ook een stukje beter. De meeste gebruikelijke applicaties gaan tot 100-110W PPT max met 16 threads. Gemiddelde games 50 tot 65W en zit de boost al vrij snel rond 4.4 op de gebruikte cores.sprankel schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:35:
[...]
.......
Intel heeft een AVX offset om de core snelheid omlaag te trekken bij een AVX workload, AMD niet maar zal zwaar beginnen throttlen stock en tegen zijn max temp lopen als je er AVX2 op los laat.
.......
Als CB20 multipass stabiel is +20mV zit je al vrij safe met andere toepassingen wat de CPU zelf betreft.
Op standaard XFR met Prime95 kan een 3800X tot max 4175MHz effectief tegen de 142W limiet @
~1,28V. En dan hou ik de temperatuur op 71/72° graden (met custom loop). Bij 90°C klokt deze terug naar ~4100MHz omdat de boostfunctie bij die waarde niet meer toe laat. Even afgezien dat een CPU die koeler is beter klokt en een fractie minder energie verbruikt. Je kan er overheen met handmatige instellingen maar het blijft (te) veel power op zo'n kleine chip. Met PBO of handmatige instelling de limiet van een 3800X halen, 142W+ icm hoge temp, is ook niet aan te raden tenzij je redelijk vlot een upgrade verwacht.
Ik ben benieuwd wat je kan bereiken met CB20, de Core Voltage (SVI2 TFN) kan je daarbij het beste in de gaten houden. Dat is een goede indicatie van Vcore uit de VRM's naar de CPU. Rechtstreeks meten is immers niet altijd even makkelijk of wenselijk.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Kwestie van uitproberen. Een oudere bios flashen kan wel op de C6H. Wel eens gedaan maar of de agesa code mee terug ging weet ik zo even niet meer.Astratuner schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:38:
Ja maar zoals M-spec al aanhaalde zit ik ook met een Asus Crosshair VIII Hero.
Ik zou eigenlijk mijn BIOS een moeten downgraden naar Agesa 1.0.0.3 om te kijken of het dan wel in orde komt.
Alleen staat er op de support page van mijn moederbord dat je de firmware niet meer kan downgraden dus vraag ik mij af hoe ik dat dan kan doen of wachten tot ASUS deze fixed?

Wat zijn nou de dingen die je het eerst aanpast wil je je ram van bijv 3533(stock voltages) op 3600 laten lopen? DRAM Voltage en...?
De meeste timings hoeven eigenlijk bijna niet gewijzigd te worden met het verhogen van de geheugensnelheid. De spanning zal op een gegeven moment wel (ver) omhoog moeten. En timings als die Trefresh, ik neem ook aan deze op de screenshot op T138 / 312 decimaal staat, een fractie omhoog. Eerst op 400/500 bv en dan omlaag.paragon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:20:
Ik dacht ik ga alles proberen in te stellen via Bios>Advanced>Amd Overclocking. Blijkt dat daar alleen maar hexadecimal geaccepteerd wordt als input. Terwijl de standaard waarde wel gewoon als decimaal getal staat.![]()
[Afbeelding]
Wat zijn nou de dingen die je het eerst aanpast wil je je ram van bijv 3533(stock voltages) op 3600 laten lopen? DRAM Voltage en...?
Moederboard layout en type geheugen ; single rank / dual rank, 2 of 4 bankjes en binning. Die combinatie bepaald een mogelijke overclock tot aan controller limiet.
Ik zou het AMD gedeelte in de bios daar niet voor gebruiken. Soms hebben de instellingen op de gebruikelijke pagina's in de bios ook nog voorrang als je beide een andere waarde zou geven.
[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 12-02-2020 23:10 ]
Gebruik daar dit tooltje voorparagon schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:20:
Ik dacht ik ga alles proberen in te stellen via Bios>Advanced>Amd Overclocking. Blijkt dat daar alleen maar hexadecimal geaccepteerd wordt als input. Terwijl de standaard waarde wel gewoon als decimaal getal staat.![]()
[Afbeelding]
https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/
Bij mij stond er niets juist inclusief de snelheid die ipv 3600 stock ergens op 2200 stond als voltage wat op 1.2 stond ipv 1.35 (stock spec) , dit gaat echter via een ander menu als je zuiver die 2 wilt instellen.
De timings (de pagina waar jij nu op zit) stond ook massaal slechter ingesteld terwijl G.skill het wel list als compatible met mijn moederbord. Maar als je de snelheid omhoog wil krikken zou ik mij eerst daarmee bezig houden voor je aan de timings begint.
@sprankel Dat is het hem dus juist. Mn systeem slikt geen enkele settings die uit die calculator komen. Zelfs 3400 safe niet. Terwijl die dus wel tot 3533 met voor de rest standaard XMP instellingen gaat ook dram gewoon op 1.35v. Zie een van mn eerdere posts.
Heb dus het idee dat er ergens iets niet goed gaat bij het instellen van de bios. Misschien een idee om het via Ryzen Master te proberen.
[ Voor 15% gewijzigd door paragon op 13-02-2020 07:16 ]
Dit is geen 'probleem'. Prime95 overstrest je processor met een onrealistische load die je in normaal gebruik praktisch NOOIT tegen gaat komen. OCCT selecteerd standaard een goede selectie tests die dicht in de buurt komen van realistische load scenarios en temperaturen. Ik begrijp niet zo goed waarom jij je processor graag verder wil martelen dan je ooit realistisch zal gebruiken. Dit is een formule voor degradatie en naar mijn inziens niet nuttig.sprankel schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 16:35:
[...]
Ik ben met de OCCT erin geslaagd het probleem te pinpointen.
Gebruik OCCT, small dataset met de instructie set AVX & AVX2
AVX => 128 bit
AVX2 => 256bit
er bestaat ook nog een 512bit instructieset maar AMD ondersteund deze (nog) niet.
no AVX => 100W CPU verbruik => stable
AVX => 120W CPU verbruik => stable
AVX2 => 130W CPU verbruik => error
Prime95 gebruikt dus AVX2 en OCCT doet net hetzelfde als Prime95.
Intel heeft een AVX offset om de core snelheid omlaag te trekken bij een AVX workload, AMD niet maar zal zwaar beginnen throttlen stock en tegen zijn max temp lopen als je er AVX2 op los laat. Enkel de Xenon & Epyc's draaien een AVX load zonder hun snelheid omlaag te trekken (maar die draaien default ook lagere clocks)
Games gebruiken wel degelijk AVX, met name alles wat DX12 ondersteund waaronder BFV. (deze machine dient niet om te gamen maar dat terzijde)
Echter vermoed ik dat het om de 128bit instructieset gaat die games gebruiken en niet de 256bit.
7zip gebruikt 128 bit AVX.
Heb jij zover een realitische taak uitgevoerd anders dan benchmarken of stressen waarbij je dat soort temperaturen haalt? Ik niet, en ik heb het echt geprobeerd. Zwaarste applicaties die ik kan laten draaien voor day2day usage zijn Handbrake HEVC encoderen en Grote bestanden in en uitpakken. Probeer eens de latere game repacks van bijvoorbeeld Fitgirl of inderdaad 7-zip. Je zal never te nimmer aan de temperaturen komen die met prima95 gehaald worden. Dit maakt voor mij prime95 niet nuttig voor de huidige AMD processor generatie en meer een gevaar dan iets anders.
Meerdere reports zijn al terug gekomen betreft degradatie na uren prime95 draaien op een vast voltage van slechts 1.300-1.325v manual OC. Jouw temperaturen zijn dan ook nog eens erg hoog. (Sources: 1, AANRADER OM TE LEZEN, 3, etc)
Daarnaast is een manuele overclock leuk voor het uitvinden hoe goed je silicon is maar voor dagelijks gebruik anders dan het limiteren van je processor niet erg nuttig. Het stock AMD boost alogaritme is echt heel keurig en geadvanceerd. Met goede koeling en gewoon PBO kan je dichtbij manuele OC resultaten komen en nog steeds goede single core performance houden met stock (veilig) voltage.
OCCT een paar uur op standaard settings is voldoende om stabiliteit te testen en minder risico dan prime of OCCT met AVX.
Soms heb ik het gevoel dat mensen nog steeds vast zitten in het Intel tijdperk. Was daar zelf ook schuldig aan omdat ik Zen 1 en Zen 1+ volledig had overgeslagen en de architectuur niet goed begreep. Deze chips zijn geen Intel 14nm+++++ chips en werken gewoon anders. Andere regels, ander speelveld. We kunnen helaas niet copy/pasten wat we van jaren intel chips draaien hebben geleerd.
Post het hier nog een keer: AANRADER OM TE LEZEN betreft voltages, degradatie etc. Deze persoon heeft het mooi samengevat, wat we tot zo ver weten. Plz read.
My2cents
[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 13-02-2020 08:12 ]
U vraagt wij draaien, 4525 all cores op 1.325 Vcore VIDM-spec schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:15:
[...]
Ik ben benieuwd wat je kan bereiken met CB20, de Core Voltage (SVI2 TFN) kan je daarbij het beste in de gaten houden. Dat is een goede indicatie van Vcore uit de VRM's naar de CPU. Rechtstreeks meten is immers niet altijd even makkelijk of wenselijk.
CB score 5452

Hij kan nog verder maar dan moet er echt wel een betere koeling op (dit gaat richting de 80)
De gewone clock word 44 op 1.2875 Vcore CPU en 1.250 Vcore VID, dat levert zolang je niet aan de AVX komt temps op van 50-65, met AVX richting 80 (maar niet meer doen dus maak ik op uit het topic)
Zieke chip!sprankel schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:45:
[...]
U vraagt wij draaien, 4525 all cores op 1.325 Vcore VID
CB score 5452
[Afbeelding]
Hij kan nog verder maar dan moet er echt wel een betere koeling op (dit gaat richting de 80)
De gewone clock word 44 op 1.2875 Vcore CPU en 1.250 Vcore VID, dat levert zolang je niet aan de AVX komt temps op van 50-65, met AVX richting 80 (maar niet meer doen dus maak ik op uit het topic)
YouTube stuttert soms en netflix op de win app en in browser.
Afspelen van media vanaf harde schijf is geen probleem.
Op de xbox heb ik geen last, de internetsnelheid is 198/58mbit zijn er meer mensen met dit probleem? het lijkt me zelf aan win 10 te liggen maar weet het niet zeker.
Die refresh timing is echt al vrij kort met 312. Dat zijn bijna B-die waarden (250-300). Als je die waarde hoger maakt is er iets minder spanning nodig voor een OC. De meeste E-die zitten toch rond de Trfc 550?paragon schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:05:
@M-spec ok dan gewoon weer via A.I.Tweaker. Het is 2x8 single rank e-die op een X570 strix E. T138 / 312 klopt idd.
De CPU heeft dan wel iets minder totaaltijd om het geheugen aan te kunnen spreken. Dit is ook weer nadelig omdat je met 2x single rank al tot 5 a 10% prestaties laat liggen ten opzichte van 2x dual rank of 4x single rank. Maakt een groter verschil dan een CPU upgrade of hogere geheugensnelheid met bijvoorbeeld games (in 1080p en frametimes). De keuze daarin en welke de best mogelijk OC kan geven is afhankelijk van je moederboard layout die ik eerder poste, T-topology of Daisy chain.
Voor nu denk ik dat je timings te strak staan voor boven de 3533. Heb je Gear Down Mode wel aan gezet?
Goede info. Het zijn tot nu toe nog wel specifieke gevallen, en gelukkig maar. Die 3700X degradatie zet mij wel aan het denken over de standaard boost en Vcore van een 3800X. Nu is die genoemde 3700X OC wel een top binning en 10mV extra voor 1.29V is nog steeds uitermate goed. In dit geval was blijkbaar de kloksnelheid zelf verantwoordelijk voor degradatie en de spanning in mindere mate. Ik weet niet hoe er getest is, welke belasting, temperaturen, tijdsbestek etc. Als een CPU er helemaal mee op houdt is natuurlijk veel erger. En hoeveel mensen zijn er die er niks over posten. Laten we hopen dat het in de toekomst allemaal mee gaat vallen en de grenzen goed zijn onderzocht. Geen consument heeft nog een jaar kunnen testen.Cidious schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:59:
[...]
Dit is geen 'probleem'. Prime95 overstrest je processor met een onrealistische load die je in normaal gebruik praktisch NOOIT tegen gaat komen. OCCT selecteerd standaard een goede selectie tests die dicht in de buurt komen van realistische load scenarios en temperaturen. Ik begrijp niet zo goed waarom jij je processor graag verder wil martelen dan je ooit realistisch zal gebruiken. Dit is een formule voor degradatie en naar mijn inziens niet nuttig.
Heb jij zover een realitische taak uitgevoerd anders dan benchmarken of stressen waarbij je dat soort temperaturen haalt? Ik niet, en ik heb het echt geprobeerd. Zwaarste applicaties die ik kan laten draaien voor day2day usage zijn Handbrake HEVC encoderen en Grote bestanden in en uitpakken. Probeer eens de latere game repacks van bijvoorbeeld Fitgirl of inderdaad 7-zip. Je zal never te nimmer aan de temperaturen komen die met prima95 gehaald worden. Dit maakt voor mij prime95 niet nuttig voor de huidige AMD processor generatie en meer een gevaar dan iets anders.
Meerdere reports zijn al terug gekomen betreft degradatie na uren prime95 draaien op een vast voltage van slechts 1.300-1.325v manual OC. Jouw temperaturen zijn dan ook nog eens erg hoog. (Sources: 1, AANRADER OM TE LEZEN, 3, etc)
Daarnaast is een manuele overclock leuk voor het uitvinden hoe goed je silicon is maar voor dagelijks gebruik anders dan het limiteren van je processor niet erg nuttig. Het stock AMD boost alogaritme is echt heel keurig en geadvanceerd. Met goede koeling en gewoon PBO kan je dichtbij manuele OC resultaten komen en nog steeds goede single core performance houden met stock (veilig) voltage.
OCCT een paar uur op standaard settings is voldoende om stabiliteit te testen en minder risico dan prime of OCCT met AVX.
Soms heb ik het gevoel dat mensen nog steeds vast zitten in het Intel tijdperk. Was daar zelf ook schuldig aan omdat ik Zen 1 en Zen 1+ volledig had overgeslagen en de architectuur niet goed begreep. Deze chips zijn geen Intel 14nm+++++ chips en werken gewoon anders. Andere regels, ander speelveld. We kunnen helaas niet copy/pasten wat we van jaren intel chips draaien hebben geleerd.
Post het hier nog een keer: AANRADER OM TE LEZEN betreft voltages, degradatie etc. Deze persoon heeft het mooi samengevat, wat we tot zo ver weten. Plz read.
My2cents
Het enige wat ik er over kan zeggen is dat mijn 3800X er nu bijna een half jaar 24/7 rekenwerk op heeft zitten. Loads variërend van 90-110Watt 16 threads @1.30-1.325V. Een deel op handmatig 4300MHz all core met de DRP4 luchtkoeler en later met de custom loop Auto XFR met offset @ ~4300MHz. Af en toe een bench sessie met 1.4V load of er zelfs net boven. Degradatie is nog niet aan de orde, temperatuur hou ik dan ook relatief laag nu rond 60°C.
Prime95 is wel een bijzonder geval inderdaad. Er zijn in het verleden ook genoeg PCB's / GPU's opgerookt door de tegenhanger; Furmark. Drivers grijpen er ook al een tijdje op in.
"Stress tests, on the other hand, are actually built with the goal of causing crashing or overheating. Or, more accurately, to ensure that there is no way that the component in question will do that during normal or intensive usage."
Ik zie in je screenshot nog niet de Core Voltage SVI en temperatuur onder load, Voltage ID zegt eigenlijk niet zoveel. Kloksnelheid lijkt wel erg goed, score blijft nog een beetje achter bij die snelheid. Pak ook meteen even de laatste versie mee van CB20. Er zit vast wel een top score in als ik het zo lees.sprankel schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:45:
[...]
U vraagt wij draaien, 4525 all cores op 1.325 Vcore VID
CB score 5452
[Afbeelding]
Eens. Maar toch handig om een beetje achtergrond te begrijpen. Veel info wordt rondgeslingerd en ik vind de post eigenlijk heel erg mooi zeggen dat het allemaal koffiedik kijken is en er geen 'veilig' voltage is vastgesteld en waarschijnlijk per chip anders is.M-spec schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:54:
Goede info. Het zijn tot nu toe nog wel specifieke gevallen, en gelukkig maar. Die 3700X degradatie zet mij wel aan het denken over de standaard boost en Vcore van een 3800X. Nu is die genoemde 3700X OC wel een top binning en 10mV extra voor 1.29V is nog steeds uitermate goed. In dit geval was blijkbaar de kloksnelheid zelf verantwoordelijk voor degradatie en de spanning in mindere mate. Ik weet niet hoe er getest is, welke belasting, temperaturen, tijdsbestek etc. Als een CPU er helemaal mee op houdt is natuurlijk veel erger. En hoeveel mensen zijn er die er niks over posten. Laten we hopen dat het in de toekomst allemaal mee gaat vallen en de grenzen goed zijn onderzocht. Geen consument heeft nog een jaar kunnen testen.
Het enige wat ik er over kan zeggen is dat mijn 3800X er nu bijna een half jaar 24/7 rekenwerk op heeft zitten. Loads variërend van 90-110Watt 16 threads @1.30-1.325V. Een deel op handmatig 4300MHz all core met de DRP4 luchtkoeler en later met de custom loop Auto XFR met offset @ ~4300MHz. Af en toe een bench sessie met 1.4V load of er zelfs net boven. Degradatie is nog niet aan de orde, temperatuur hou ik dan ook relatief laag nu rond 60°C.
Prime95 is wel een bijzonder geval inderdaad. Er zijn in het verleden ook genoeg PCB's / GPU's opgerookt door de tegenhanger; Furmark. Drivers grijpen er ook al een tijdje op in.
Ik was eigenlijk vorige week al terug gestapt op gewoon simpel PBO boosten zonder offset zoals AMD al maanden terug officieel op hun blog zetten en op Reddit. Link
Het is leuk om een beetje te knooien met de chip maar feit blijft dat er zo weinig extra uit te halen valt dat het niet het risico waard is voor mij om een manuele OC te draaien en single core perf te verliezen daarboven op.
Mijn chip draait als een zonnetje op PBO zonder offset en met goede koeling. Sub 65 graden in dagelijks gebruik met ALLES dat ik doe dat geen synthetische stress tests zijn. (70 graden voor stress tests max)
Ik encode, pack/unpack, game, render en alles gaat er als zoete koek doorheen.
Die marginale winst multicore waarbij je CB score van 5150 naar 5300 gaat met het risico dat je je chip aan het vernaggelen bent op de lange termijn, is het bij lange na niet waard.
AMD heeft het goed gedaan met deze chips en huidige Agesa. Als ik meer performance wil dan koop ik een 3900X or 3950X of wacht ik lekker to Zen 3.
Absoluut nuttige info. De 531/5300 CB score die ik eerder gepost heb kon ik behalen met alleen een offset van -37mV. Zolang de CPU maar 57°C blijft. Koeler kreeg ik de CPU niet in een lage omgevingstemp van omgeveer 18°C want vanaf dat punt gaat de boost verder richting 4325 all core. Dan wil de temp weer omhoog en dus boost weer omlaag. Ook nog niet bepaald van plan het zaakje buiten neer te zetten. (Liquid metal TIM helpt al goed, voor weinig)Cidious schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:22:
[...]
Eens. Maar toch handig om een beetje achtergrond te begrijpen. Veel info wordt rondgeslingerd en ik vind de post eigenlijk heel erg mooi zeggen dat het allemaal koffiedik kijken is en er geen 'veilig' voltage is vastgesteld en waarschijnlijk per chip anders is.
Ik was eigenlijk vorige week al terug gestapt op gewoon simpel PBO boosten zonder offset zoals AMD al maanden terug officieel op hun blog zetten en op Reddit. Link
Het is leuk om een beetje te knooien met de chip maar feit blijft dat er zo weinig extra uit te halen valt dat het niet het risico waard is voor mij om een manuele OC te draaien en single core perf te verliezen daarboven op.
Mijn chip draait als een zonnetje op PBO zonder offset en met goede koeling. Sub 65 graden in dagelijks gebruik met ALLES dat ik doe dat geen synthetische stress tests zijn. (70 graden voor stress tests max)
Ik encode, pack/unpack, game, render en alles gaat er als zoete koek doorheen.
Die marginale winst multicore waarbij je CB score van 5150 naar 5300 gaat met het risico dat je je chip aan het vernaggelen bent op de lange termijn, is het bij lange na niet waard.
AMD heeft het goed gedaan met deze chips en huidige Agesa. Als ik meer performance wil dan koop ik een 3900X or 3950X of wacht ik lekker to Zen 3.
Ik gebruik verder ook geen handmatige instelling meer sinds ik de custom loop in gebruik heb, anders dan MEM/FCLK. Wel een kleine offset want ik vind 1.34/1.35V stock net te hoog zonder extra snelheidswinst. De spanning zakt met AVX wel ruim onder 1.3V maar niet voor de apps die ik draai.
Ik zag trouwens de prestaties van een 3990X voorbij komen op een BOINC forum. Even 6,4x de output van mijn 3800X op 4.3. Niet te zuinig. Nouja.. juist wel zuinig in verhouding perf/watt gezien. Kost alleen een lieve duit. En dan nog het geheugen.
[ Voor 5% gewijzigd door M-spec op 13-02-2020 20:35 ]
Die 312 is dus volgens XMP op 3200CL16, maar slikt ie dus ook gewoon op 3533CL16. Overigens nuttige info. Ik had dus tock wel voor, wat ik toen overkill vond, 2x16GB(Dual Rank) moeten gaan ivm betere prestaties.M-spec schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:54:
[...]
Die refresh timing is echt al vrij kort met 312. Dat zijn bijna B-die waarden (250-300). Als je die waarde hoger maakt is er iets minder spanning nodig voor een OC. De meeste E-die zitten toch rond de Trfc 550?
De CPU heeft dan wel iets minder totaaltijd om het geheugen aan te kunnen spreken. Dit is ook weer nadelig omdat je met 2x single rank al tot 5 a 10% prestaties laat liggen ten opzichte van 2x dual rank of 4x single rank. Maakt een groter verschil dan een CPU upgrade of hogere geheugensnelheid met bijvoorbeeld games (in 1080p en frametimes). De keuze daarin en welke de best mogelijk OC kan geven is afhankelijk van je moederboard layout die ik eerder poste, T-topology of Daisy chain.
Voor nu denk ik dat je timings te strak staan voor boven de 3533. Heb je Gear Down Mode wel aan gezet?
[...]
Heb vandaag weer 3600CL16 geprobeerd en nu eens voltage op 1.44, maar dan krijg ik mem errors(Zoals eerder aangegeven 3533CL16 werkt gewoon prima op 1.35).
Voorheen ook eens met Gear Down aan getest ook, maar dat was op een lager voltage. Ga het morgen weer eens proberen.
Verhogen van tRFC naar 500, CCD en IOD naar 0.950 en VDDP naar 900 zorgt er bij mij voor dat de PC niet boot. Krijg dan een Q-code 22.
Ik die instellingen eens afzonderlijk proberen om te kijken welke daar voor zorgt.
[ Voor 3% gewijzigd door paragon op 13-02-2020 22:36 ]
Die lag rond de 1.325V, temp ging boven de 70 ergens.M-spec schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:54:
[...]
Ik zie in je screenshot nog niet de Core Voltage SVI en temperatuur onder load, Voltage ID zegt eigenlijk niet zoveel. Kloksnelheid lijkt wel erg goed, score blijft nog een beetje achter bij die snelheid. Pak ook meteen even de laatste versie mee van CB20. Er zit vast wel een top score in als ik het zo lees.
Probleem is dat dit een werk pc is en dat ik er niet oneindig veel tijd in kan steken om de maximale CB20 score te halen

Maar punt dat ik wil maken is dat de verdere testen iets meer professioneel omkadering vereisen
Wat ga je nu eigenlijk voor een load draaien op je pc? Je geeft verder aan dat bf v AVX gebruikt, maar de load van bfv is zo laag dat je nooit aan een maximum komt.sprankel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:05:
[...]
Die lag rond de 1.325V, temp ging boven de 70 ergens.
Probleem is dat dit een werk pc is en dat ik er niet oneindig veel tijd in kan steken om de maximale CB20 score te halenOp zich niet een issue dat ik wat met de CPU speel, dat geeft vrij snel inzicht in de sterkste/zwaktes, de reden dat ze mij die Ryzen gegeven hebben is net om die CPU aan de tand te voelen omdat er wel een vraag naar EPYC is en met name hoe deze zich verhoud tegenover Xeon/Intel. Kreeg wel al half de opmerking dat ik zelf een nieuwe mag kopen als deze mijn spielerei niet overleeft
![]()
Maar punt dat ik wil maken is dat de verdere testen iets meer professioneel omkadering vereisen
Die load is zeer gevarieerd, behalve het als gewoon werkstation gebruiken mag je het als een testomgeving zien. Dat kan gaan om virtualisatie, CAD software, excel drama's met nog meer SQL drama's in de achtergrond die een uur nodig hebben om open te gaan (ik krijg de vraag dan om het te analyseren waar het issue zit, begin maar), soft PLC software al dan niet met test sturing aangekoppeld wat klinkt als lichte workload maar onder bepaalde omstandigheden zal het die Ryzen op zijn knieën krijgen. Dan is er ook nog simulatiesoftware dat ik wil bekijken als ik ooit is tijd over heb met name om te onderzoeken hoe ver men staat met topology optimalisation en generative design op vloeistof dynamica (mijn verwachtingen zijn laag), de workload daar is eerder iets waar je 100 Ryzens voor afhuurt in de cloud maar gevarieerd dus.millman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:19:
[...]
Wat ga je nu eigenlijk voor een load draaien op je pc? Je geeft verder aan dat bf v AVX gebruikt, maar de load van bfv is zo laag dat je nooit aan een maximum komt.
Maar dan is het wel handig om te weten dat de Ryzen begint te koken als je met 7zip 100GB op de zwaarste compressie erdoor haalt met AVX ondersteuning, voor de rest zie ik niet meteen een applicatie die daar momenteel een issue in gaat spelen.
Vergeet de geheugenbeperking van TR niet. Afhankelijk van je workload kan Epyc nodig zijn omdat je domweg meer geheugen wilt hebben. Kan ook voor toekomstvastheid een issue zijn. Als er meer 4k en 8k materiaal komt kan TR een beperking worden.
UNOX: The worst operating system
Ik duidde daarom ook specifiek naar 'onze workload': Octane render en Redshift. Ongeveer 8-10% van de jobs hebben meer dan 16gb ram per kaart nodig. Met andere woorden, 90% van onze jobs volstaat nu nog met een 3960x, 64GB geheugen en 4x 2080ti. Voor die 10% hebben we 128gb in de system zitten, doorschalen naar 256GB is voor ons voorlopig zinloos.Korvaag schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:50:
@millman
Vergeet de geheugenbeperking van TR niet. Afhankelijk van je workload kan Epyc nodig zijn omdat je domweg meer geheugen wilt hebben. Kan ook voor toekomstvastheid een issue zijn. Als er meer 4k en 8k materiaal komt kan TR een beperking worden.
Zo zie je ook het beperkte nut van de 3990x. Zolang je niet boven 4 kaarten kan schalen heeft voor ons 'meer cores' weinig zin. Alleen voor CPU rendering is een 3990x interessant, beter dat geld investeren in 2x 3960x, dan kan ik er 2 keer zoveel gpu's op kwijt.
Overigens vorige week t 4x GPU wereldrecord gezet in Octane bench, met een constante 12c in de atoombunker is temperatuur goed te managen
[ Voor 5% gewijzigd door millman op 14-02-2020 15:07 ]
https://www.techpowerup.c...us-rog-zenith-ii-extreme/
Wat denken jullie? RAM issue of mobo issue?
[ Voor 3% gewijzigd door rodie83 op 17-02-2020 23:28 ]
Punt is wel dat als het systeem boot het systeem ook stabiel is. Alleen dat booten dus..D-dark schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:25:
@rodie83
Hangt van de productieversie van je geheugenmodules af en met welke Zen CPU je die gecombineerd hebt.
Mijn brakke corsair b-die's krijg ik op xmp niet stabiel. Met de safe waarden uit Ryzen Master wel.
Ik heb verder ook helemaal geen ambitie om het geheugen verder te clocken of weet ik wat, ik wil gewoon een stabiel systeem op die XMP setting. Als dat een ander mobo vraagt, vooruit. Maar als dat RAM overal kut op draait kan ik beter een nieuw setje RAM halen die het wel normaal doet op XMP settings. Maarja, welke van de twee is nou de boosdoener?
[ Voor 27% gewijzigd door rodie83 op 17-02-2020 23:37 ]
Ik zou gokken op Ram. Draai zelf een 3700X op een X370 gigabyte gaming K3 moederbord.rodie83 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:31:
[...]
Punt is wel dat als het systeem boot het systeem ook stabiel is. Alleen dat booten dus... Het is trouwens een 3700x die ik gebruik.
Ik heb verder ook helemaal geen ambitie om het geheugen verder te clocken of weet ik wat, ik wil gewoon een stabiel systeem op die XMP setting. Als dat een ander mobo vraagt, vooruit. Maar als dat RAM overal kut op draait kan ik beter een nieuw setje RAM halen die het wel normaal doet op XMP settings. Maarja, welke van de twee is nou de boosdoener?
Zo heel af en toe vastlopers bij het starten van windows. Moet dan een harde reset geven.
Zal eerlijk zijn en mijn Ram draait al stabieler en sneller dan op mijn oude 1700X
Voor de liefhebbers dit zijn de gegevens: Heb 2 X 8 draaien
Manufacturer
Hynix
Part Number
H5AN8G8NAFR-TFC
Package
Standard Monolithic 78-ball FBGA
Die Density / Count
8 Gb A-die (Deneb / 21 nm) / 1 die
[ Voor 10% gewijzigd door D-dark op 17-02-2020 23:50 ]
[ Voor 31% gewijzigd door Tweakriez op 17-02-2020 23:47 ]
Brakke B-dies? Waarom heb je ze dan gehouden, niet stabiel op XMP is voor mij -> RMAD-dark schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:25:
@rodie83
Hangt van de productieversie van je geheugenmodules af en met welke Zen CPU je die gecombineerd hebt.
Mijn brakke corsair b-die's krijg ik op xmp niet stabiel. Met de safe waarden uit Ryzen Master wel.
Unify A3x bios is uit de beta.
Version
7C35vA3
Release Date
2020-01-16
File Size
14.53 MB
Description
- Improved optical device compatibility.
- Improved TPM function
- Improved NVME device compatibility.
https://www.msi.com/Mothe.../MEG-X570-UNIFY#down-bios
Ik draaide al beta A34 voor een paar weken. A3 lijkt ook stabiel Geen issues gevonden zover in al mijn testen. (CPU, NVME etc)
Thx, maar deze bios voegt verder dus niet iets toe qua verbetering processor gerelateerd? Zal morgen even er op knallen. Is het aan te raden nog een flashback te doen na het installeren van de bios of alle settings te defaulten daarna opnieuw er in te zetten?Cidious schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:54:
Voor de Unify users onder ons:
Unify A3x bios is uit de beta.
Version
7C35vA3
Release Date
2020-01-16
File Size
14.53 MB
Description
- Improved optical device compatibility.
- Improved TPM function
- Improved NVME device compatibility.
https://www.msi.com/Mothe.../MEG-X570-UNIFY#down-bios
Ik draaide al beta A34 voor een paar weken. A3 lijkt ook stabiel Geen issues gevonden zover in al mijn testen. (CPU, NVME etc)
Toen Ryzen net uitkwam was de sweetspot voor mijn allereerste 1700X 3200 Mhz.millman schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:23:
[...]
Brakke B-dies? Waarom heb je ze dan gehouden, niet stabiel op XMP is voor mij -> RMA
Daarvoor moest het geheugen wel geoverclocked worden.
Toendertijd waren deze corsairs de enige nog betaalbare modules op 3200 16 Cas tov B-die 14 Cas.
Met diverse Agesa releases wel steeds hoger kunnen clocken en nu met de verbeterde memory controller in de 3700X op 3200 draaiende.
Ben het met je eens dat xmp niet stabiel normaal standaard traject RMA is maar niet als jezelf buiten de specs gaat die de processor ondersteund en memory met de eerste agesa versies niet echt stabiel was.
Risico van eerste gebruikers.
Wel kwa NVME. Heb gewoon oude instellingen van A20 en toen A34 geladen. Werkt prima.Tweakriez schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:49:
[...]
Thx, maar deze bios voegt verder dus niet iets toe qua verbetering processor gerelateerd? Zal morgen even er op knallen. Is het aan te raden nog een flashback te doen na het installeren van de bios of alle settings te defaulten daarna opnieuw er in te zetten?
NVME drives zijn sneller op deze bios vergeleken met A20. Aanrader

Ryzen 1 was sowieso slecht in geheugen OC, mijn oude 3000 rated dimms met hynix chips draaiden met moeite op 2666.D-dark schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:34:
[...]
Toen Ryzen net uitkwam was de sweetspot voor mijn allereerste 1700X 3200 Mhz.
Daarvoor moest het geheugen wel geoverclocked worden.
Toendertijd waren deze corsairs de enige nog betaalbare modules op 3200 16 Cas tov B-die 14 Cas.
Met diverse Agesa releases wel steeds hoger kunnen clocken en nu met de verbeterde memory controller in de 3700X op 3200 draaiende.
Ben het met je eens dat xmp niet stabiel normaal standaard traject RMA is maar niet als jezelf buiten de specs gaat die de processor ondersteund en memory met de eerste agesa versies niet echt stabiel was.
Risico van eerste gebruikers.
Ik dacht dat het aan de chips lag, tot ik de 3600x haalde en die zelfde chips zonder enig tweaken stabiel op 3333 draaide.
Nu een set 32 GB e-die rated voor 3000 op 3600 draaien, kan hoger maar ik vind het wel prima. (Mijn bios reset jumper zit onder videokaart...)
Welk bord is dat? Welke moederbord fabrikant plaatst een jumper zo vreemd?unfor schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:47:
[...]
Ryzen 1 was sowieso slecht in geheugen OC, mijn oude 3000 rated dimms met hynix chips draaiden met moeite op 2666.
Ik dacht dat het aan de chips lag, tot ik de 3600x haalde en die zelfde chips zonder enig tweaken stabiel op 3333 draaide.
Nu een set 32 GB e-die rated voor 3000 op 3600 draaien, kan hoger maar ik vind het wel prima. (Mijn bios reset jumper zit onder videokaart...)
Je kan er een schakelaar op zetten voor een paar cent. Doe ik op elk bord die geen switch heeft.
Betreft timings. Je kan gewoon de 3800C16 settings van de Ryzen calculator gebruiken. Vrij grote kans dat je niet hoeft te resetten. zijn relatief veilige settings als je processor het aan kan dat is.
De stap van 3600 naar 3800 is er eentje die het wel waard is voor latency.
Deze: https://www.asus.com/Moth...B450M-PRO-GAMING/gallery/
Niet letterlijk onder de videokaart, maar het is zo krap in mijn kast dat ik toch de hele GPU er uit moet hebben. Ja, ik weet, ik kan er gewoon een kabeltje op aansluiten en de draadjes verbinden, ben alleen iets te fanatiek geweest met opruimen tijdens mijn verhuizing
[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 18-02-2020 12:24 ]
SATA werkt niet zoals het hoort op X570 en zeker niet op de MEG X570 Unify.
Helaas heb ik de Pro Wifi net verkocht, maar gelukkig had ik nog wat oude benchmarks opgeslagen.
Samsung 860 EVO 1TB
Default preset
MSI B450M Mortar MAX:

MSI MEG X570 Unify:

Real preset
Gigabyte X570 Aorus Pro Wifi:

MSI MEG X570 Unify:

Helaas zijn dit de enige bewaarde benchmarks die ik kan vergelijken, maar het brengt pijnlijk maar voren dat X570 een probleem heeft met SATA (of bepaalde SATA controllers) en dat MSI er nog meer last van heeft dan Gigabyte, maar dit kan ook te maken hebben met andere factoren.
Wel is duidelijk dat er tussen B450 en X570 een enorm verschil zit. Vooral met 4k random Read.
Hier is een thread op het MSI forum:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=329939.0
Volgens mij is dit hier eerder besproken? Ben niet geheel zeker. Een search haalde weinig naar boven.
Ik zou graag jullie mening en ervaring horen.
On a side note. Persoonlijk heb ik net een 5e NVME besteld om de 860 EVO te vervangen. 860 EVO 1tb gaat in de en externe USB 3.1 gen 2 behuizing. En de nieuwe Corsair MP510 960Gb also documenten schijf backuppen. 'Probleem' opgelost voor mij..
Wel nog even interessant gaat zijn of de EVO beter presteert via USB 3.1 gen 2 10gbps dan via SATA op de X570 chipset. Zal ook nog even andere SATA poorten proberen.
In mijn situatie zal het geen issue zijn. Ik heb enkel een 860EVO naast 2 M.2. schijven voor wat games dus zal er in de praktijk geen hinder van ondervinden. Kan me voorstellen dat het in sommige situaties vervelend is.Cidious schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:13:
Ok door een tip van een overclock.net gebruik in het MEG X570 Unify topic toch op iets vreemds gestuit. Dacht er al wel eerder over gelezen te hebben maar nu zelf geconfirmeerd.
Helaas heb ik de Pro Wifi net verkocht maar gelukkig had ik nog wat oude benchmarks opgeslagen.
Samsung 860 EVO 1TB
Default preset
MSI B450M Mortar MAX:
[Afbeelding]
MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]
Real preset
[Afbeelding]
MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]
Helaas zijn dit de enige bewaarde benchmarks die ik kan vergelijken maar het brengt pijnlijk maar oren dat X570 een probleem heeft met SATA (of bepaalde SATA controllers) en dat MSI er nog meer last van heeft dan Gigabyte maar dit kan ook te maken hebben met andere factoren.
Wel is duidelijkst er tussen B450 en X570 een enorm verschil zit. Vooral met random Read.
Hier is een thread op hey MSI forum:
Volgens mij is dit hier eerder besproken? Ben niet geheel zeker. Een search haalde weinig naar boven.
On a side note. Persoonlijk heb ik net een 5e NVME besteld om de 860 EVO te vervangen. 860 EVO 1tb gaat in de en externe USB 3.1 gen 2 behuizing. En de nieuwe Corsair MP510 960Gb also documenten schijf backuppen. 'Probleem' opgelost voor mij..
Wel nog even interessant gaat zijn of de EVO beter presteert via USB 3.1 gen 2 10gbps dan via SATA op de X570 chipset. Zal ook nog even andere SATA poorten proberen.
Hmm. Ik zal dit even testen op mijn steam box.Cidious schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:13:
Ok door een tip van een overclock.net gebruik in het MEG X570 Unify topic toch op iets vreemds gestuit. Dacht er al wel eerder over gelezen te hebben maar nu zelf geconfirmeerd.
Helaas heb ik de Pro Wifi net verkocht maar gelukkig had ik nog wat oude benchmarks opgeslagen.
Samsung 860 EVO 1TB
Default preset
MSI B450M Mortar MAX:
[Afbeelding]
MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]
Real preset
[Afbeelding]
MSI MEG X570 Unify:
[Afbeelding]
Helaas zijn dit de enige bewaarde benchmarks die ik kan vergelijken maar het brengt pijnlijk maar oren dat X570 een probleem heeft met SATA (of bepaalde SATA controllers) en dat MSI er nog meer last van heeft dan Gigabyte maar dit kan ook te maken hebben met andere factoren.
Wel is duidelijkst er tussen B450 en X570 een enorm verschil zit. Vooral met random Read.
Hier is een thread op hey MSI forum:
Daar zit een Crucial MX500 2TB in dus het zou merkbaar kunnen zijn. Er staat in dat topic wat je linkt echter wel dat de Crucial controller geen last heeft van dit probleem.
Ik laat het weten.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Wel Ik had allemaal al NVME drives en de 860 EVO was de laatste SATA. Echt last ondervind ik er niet van maar het is wel zuur dat je schijf geknepen wordt door puur de chipset en/of moederbord bios. Ding moet gewoon voluit kunnen draaien op random 4k read verlies je toch zowat 50% performance. Hoe dit vertaald naar real world usage is lastig te zeggen voor mij. Ik heb games getest vanaf mijn Sabrent Rocket 4.0 tegenover de 860 Evo en laadtijden waren praktisch gezien bijna gelijk. Ik ben geen mega groot verbruiker van opslag bandbreedte en ik draai ook geen wetenchappelijke berekeningen etc. Dus in mijn geval net als jouw situatie zal het verschil tussen NVME en SATA te verwaarlozen zijn.Tweakriez schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:33:
[...]
In mijn situatie zal het geen issue zijn. Ik heb enkel een 860EVO naast 2 M.2. schijven voor wat games dus zal er in de praktijk geen hinder van ondervinden. Kan me voorstellen dat het in sommige situaties vervelend is.
Ben zelf gewoon een upgrade freak en NVMEs kosten hier hetzelfde als SATA schijven dus geen reden voor mij om bij SATA te blijven, helemaal met de huidige X570 SATA bug. Mijn 2TB HDD Backup drive was aan vervanging aangezien die mechanisch begint te tikken. De EVO zal hier prima voor voldoen.
Tip: Voor draagbare opslag gebruik ik Intel 660p nvme's in externe USB 3.1 gen 2 10gbps behuizingen. Goedkope razendsnelle opslag. Heb een 512GB en een 1TB versie gemaakt. Trekt volledige USB bandbreedte vol tenzij je uiteraard hele grote bestanden achter elkaar wilt kopieren dan zou een goedkope TLC NVME aangeraden zijn. Daar heb ik een 128GB Samsung SM951 voor. Die is vrij consistent en als draagbare 128GB drive ideaal.

En de Samsung:

[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 20-02-2020 11:48 ]
Hi, je schrijft "huidige X570 SATA bug". Had hier nog niet van gehoord, kun je iets meer vertellen wat er aan de hand is?
Thx.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Cidious in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic"Help!!!! schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:51:
^
Hi, je schrijft "huidige X570 SATA bug". Had hier nog niet van gehoord, kun je iets meer vertellen wat er aan de hand is?
Thx.
Letterlijk 3 posts erboven haha
[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 20-02-2020 11:53 ]

Dit alles naar aanleiding van dit draadje
Zo maar eens kijken of de snelheid nog verder omhoog kan.
Edit: loopt nu op 3800/1900 🤓
-Mijn bios opstarttijd is ruim 20seconden. Dit was voorheen met mijn intel setup onder de 8seconden.
SETUP
-crosshair viii hero wifi
-3900x
-4x 8gb 3600mhz G-skill ( F4-3600C16D-16GTZR )
-970 pro 1Tb m.2 ( windows clean install )
-3x losse ssd’s
Fast Boot staat aan. Primaire boot alleen op de m2 en rest uitgeschakeld. CSM staat ook uit.
-unpluggen van alle USB poorten geeft hetzelfde trage opstart resultaat. Dus daar ligt het ook niet aan.
AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200
Same maar dan met een VI, non wifi.GTTC schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:24:
Zijn er meer mensen die trage opstart tijden constateren met Ryzen?
-Mijn bios opstarttijd is ruim 20seconden. Dit was voorheen met mijn intel setup onder de 8seconden.
SETUP
-crosshair viii hero wifi
-3900x
-4x 8gb 3600mhz G-skill ( F4-3600C16D-16GTZR )
-970 pro 1Tb m.2 ( windows clean install )
-3x losse ssd’s
Fast Boot staat aan. Primaire boot alleen op de m2 en rest uitgeschakeld. CSM staat ook uit.
-unpluggen van alle USB poorten geeft hetzelfde trage opstart resultaat. Dus daar ligt het ook niet aan.
Verder terug in het topic opperde iemand dat het aan de NVMe zou kunnen liggen, dat ie zonder wel snel zou booten. Maar niet getest ivm NVMe main OS hier.
Precies dit heb ik met mijn Asus X570 Strix bord in combinatie met een Ryzen 3600 en 32GB Corsair vengeance RGB Pro 3200Mhz met DOCP (XMP) profiel ingeschakeld.rodie83 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:31:
[...]
Punt is wel dat als het systeem boot het systeem ook stabiel is. Alleen dat booten dus... Het is trouwens een 3700x die ik gebruik.
Bijna nooit start het systeem bij een cold boot door. DRAM LED op MB blijft branden en Qled geeft een errorcode "8d".
Direct uitzetten en weer aan werkt 9/10 keer.
Vriend van mij heeft exact hetzelfde met Corsair vengeance LPX 32GB 3200Mhz in combi met ditzelfde bord en een 3900X.
Voor de X570 had ik een Asus strix B450-E, daar speelde dit probleem niet in combi met ditzelfde geheugen en CPU.
Een andere vriend van mij heeft het ASUS Strix B450-E bord in combinatie met ditzelfde geheugen en een 3700X ook zonder problemen.
Ik lees ontzettend veel problemen rond deze combi met boot problemen, X570 Ryzen 3xxx en 3200Mhz RAM. Dus ook alle combi's moederbord fabrikanten en geheugen merken.
De Corsair modules, Vengeance en RGB Pro, hebben volgens mij dezelfde micron chips, misschien werken die niet goed met Ryzen 3 (ZEN2) en X570, maar gek genoeg wel met (mijn geteste) B450.
Eenmaal geboot is het systeem rete stabiel, benchmarks, games, overclocks, niks brengt het systeem aan het wankelen. het is enkel een Boot issue.
No one knows what TheTeek is
Mijn micron E-die met Ballistix heeft geen issues ivm mijn x570 bord. Echter toen ik nog Corsair geheugen had was het altijd ellende. Corsair heeft veel slechte reepjes er tussen zitten naar mijn idee. Je leest veel ellende online met Corsair geheugen icm x-570.TheTeek schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:02:
[...]
Precies dit heb ik met mijn Asus X570 Strix bord in combinatie met een Ryzen 3600 en 32GB Corsair vengeance RGB Pro 3200Mhz met DOCP (XMP) profiel ingeschakeld.
Bijna nooit start het systeem bij een cold boot door. DRAM LED op MB blijft branden en Qled geeft een errorcode "8d".
Vriend van mij heeft exact hetzelfde met Corsair vengeance LPX 32GB 3200Mhz in combi met ditzelfde bord en een 3900X.
Voor de X570 had ik een Asus strix B450-E, daar speelde dit probleem niet in combi met ditzelfde geheugen en CPU.
Een andere vriend van mij heeft het ASUS Strix B450-E bord in combinatie met ditzelfde geheugen en een 3700X ook zonder problemen.
Ik lees ontzettend veel problemen rond deze combi met boot problemen, X570 Ryzen 3xxx en 3200Mhz RAM. Dus ook alle combi's moederbord fabrikanten en geheugen merken.
De Corsair modules, Vengeance en RGB Pro, hebben volgens mij dezelfde micron chips, misschien werken die niet goed met Ryzen 3 (ZEN2) en X570, maar gek genoeg wel met (mijn geteste) B450.
Eenmaal geboot is het systeem rete stabiel, benchmarks, games, overclocks, niks brengt het systeem aan het wankelen. het is enkel een Boot issue.
Met dezelfde componenten had ik geen problemen op het B450 bord, nu op het X570 bord wel.
En het vreemde is dat het systeem in Windows verder ontzettend stabiel is.
Volgens Thaiphoon burner zijn het Micron D-Die chips, geen idee of dat een problematische combi is met de X570.
Met wat research zijn er veel meldingen over geheugen problemen met x570 en 3200mhz ram waar het xmp profiel is ingeschakeld.
Overigens werkt het ook niet als ik de xmp settings er handmatig in zet.
Ik twijfel wat te doen, of het geheugen retourneren of wachten op een bios update van Asus.

Zonder Ryzen Master en HWInfo aan scoor ik 10100. Meer volts krijg ik de hitte van niet deftig meer weg met mijn Dark Rock Pro 4.
Denk dat ik toch terugga naar mijn eerder ingestelde PBO profile, die scoort singlecore een stukje beter, zelfs al komt ie bij allcore loads niet boven de 4,1.
Verder raar dat EDC capt op 230A. Vermoed dat dat een setting ergens in het BIOS is die dwars ligt.
[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 24-02-2020 09:29 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Buildzoid heeft recent 2 video’s op YT gezet die ik nog moet uitpluizen, maar 1 statement over statisch overclocken van een 3950 is me bijgebleven.McGryphon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:35:
[Afbeelding]
Zonder Ryzen Master en HWInfo aan scoor ik 10100. Meer volts krijg ik de hitte van niet deftig meer weg met mijn Dark Rock Pro 4.
Denk dat ik toch terugga naar mijn eerder ingestelde PBO profile, die scoort singlecore een stukje beter, zelfs al komt ie bij allcore loads niet boven de 4,1.
Verder raar dat TDC capt op 230A. Vermoed dat dat een setting ergens in het BIOS is die dwars ligt.
Men koopt niet een 3950 voor de singlecore performance, dus waarom zou je je hierom druk maken?
Hoe dan ook, ik moet de video’s nogmaals kijken. Misschien heb ik de context waarin hij dit zegt wel verkeerd begrepen.
YouTube: Precision Boost Overdrive limits don't make any sense.
YouTube: The easy way to get a bit more performance out of Ryzen 3000 CPUs on...
Ik heb mijn 3950 niet voor één workload gekocht, dus wat Buildzoid in de lucht praat is niet altijd even relevant voor meonsgeluk schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:01:
[...]
Buildzoid heeft recent 2 video’s op YT gezet die ik nog moet uitpluizen, maar 1 statement over statisch overclocken van een 3950 is me bijgebleven.
Men koopt niet een 3950 voor de singlecore performance, dus waarom zou je je hierom druk maken?
Ik heb beide videos bekeken en er van geleerd, maar ik volg niet klakkeloos alles wat hij zegt en doet.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Goede score hoor zeker in verhouding met cpu package power 173 watts. Er staat 1.3 volts klopt dat? Want 1.3 volt zou meer watts moeten vrijgeven dacht ik.McGryphon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:35:
[Afbeelding]
Verder raar dat EDC capt op 230A. Vermoed dat dat een setting ergens in het BIOS is die dwars ligt.
Ik waardeer hem enorm omdat hij vrij uniek meer technische details probeert uit te leggen met veel van zijn videos waar andere reviewers erg aan de oppervlakte blijven. De meeste vertellen je hoe mooi de koeler is. Nexus Gaming gaat dan ietsje dieper maar nog steeds niet diep genoeg. Buildzoid gaat nog iets dieper maar je kan heel makkelijk opmaken dat zijn kennis betreft veel dingen zeer beperkt is. Hij is goed voorzien in VRM kennis en dat soort componenten maar met veel andere dingen loopt hij achter de feiten aan soms.McGryphon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:20:
[...]
Ik heb mijn 3950 niet voor één workload gekocht, dus wat Buildzoid in de lucht praat is niet altijd even relevant voor me
Ik heb beide videos bekeken en er van geleerd, maar ik volg niet klakkeloos alles wat hij zegt en doet.
Ben wel erg gecharmeerd van zijn frisse wind door youtube land.. jammer dat het niet met iets gestructureerdere videos kan met minder "the thing is..." haha.
1.3V VID, dat zakt onder allcore load in tot 1,2-1,22V Vcore. LLC heb ik nog niet aan gezeten.pannalicour schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:36:
[...]
Goede score hoor zeker in verhouding met cpu package power 173 watts. Er staat 1.3 volts klopt dat? Want 1.3 volt zou meer watts moeten vrijgeven dacht ik.
Buildzoid weet enorm veel maar inderdaad, het is niet altijd gestructureerd; mijn punt is echter eerder dat een deel van wat hij zegt ook gewoon speculatie is, en ik mijn usecase niet laat dicteren door iemand die zijn main PC op een testbench draait zodat ie er met zijn voltage probes overal bij kanCidious schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:38:
[...]
Ik waardeer hem enorm omdat hij vrij uniek meer technische details probeert uit te leggen met veel van zijn videos waar andere reviewers erg aan de oppervlakte blijven. De meeste vertellen je hoe mooi de koeler is. Nexus Gaming gaat dan ietsje dieper maar nog steeds niet diep genoeg. Buildzoid gaat nog iets dieper maar je kan heel makkelijk opmaken dat zijn kennis betreft veel dingen zeer beperkt is. Hij is goed voorzien in VRM kennis en dat soort componenten maar met veel andere dingen loopt hij achter de feiten aan soms.
Ben wel erg gecharmeerd van zijn frisse wind door youtube land.. jammer dat het niet met iets gestructureerdere videos kan met minder "the thing is..." haha.
Haha yep. Soms praat hij alsof hij het echt allemaal weet. Maar het is toch ietwat ongeverifieerd. Ben het hier compleet met je eens. Hij is erg makkelijk met voltages waar hij speelt met hardware moet ons systeem gewoon werken en dit op lange termijn ook blijven doen. Wat hij bestempeld als 'veilig' is zijn speelveld van 'veilig'.McGryphon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:42:
[...]
1.3V VID, dat zakt onder allcore load in tot 1,2-1,22V Vcore. LLC heb ik nog niet aan gezeten.
[...]
Buildzoid weet enorm veel maar inderdaad, het is niet altijd gestructureerd; mijn punt is echter eerder dat een deel van wat hij zegt ook gewoon speculatie is, en ik mijn usecase niet laat dicteren door iemand die zijn main PC op een testbench draait zodat ie er met zijn voltage probes overal bij kan
Afgaand op de users manual geef je er niks mee op. Op mijn Gigabyte board is ie bijvoorbeeld gedeeld met SATA4/5, maar die heeft een Unify gewoon niet.Tweakriez schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:48:
@ andere Unify gebruikers kan ik een derde nvme plaatsen zonder dat ik iets anders bottleneck of ergens snelheid verlies? Wil mijn sata vervangen door een derde 500gb nvme namelijk. Bij een vorige moederbord werd de extra nvme namelijk gedeeld met ik meen een gpu slot en ging deze op lagere snelheid draaien.
Lijkt er dus op dat je die gewoon kan gebruiken.
Zoid heeft zijn 3950X gekocht om mee te spelen, van Patreon moneys. Ik heb de mijne gekocht voor dagelijks gebruik, van mijn eigen geld. Ik denk dat ik iets meer motivatie heb om hem heel te houden.Cidious schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:53:
[...]
Haha yep. Soms praat hij alsof hij het echt allemaal weet. Maar het is toch ietwat ongeverifieerd. Ben het hier compleet met je eens. Hij is erg makkelijk met voltages waar hij speelt met hardware moet ons systeem gewoon werken en dit op lange termijn ook blijven doen. Wat hij bestempeld als 'veilig' is zijn speelveld van 'veilig'.
Ik draai momenteel met 5 NVME drives en heb x4 lanes op het x8 slot. En ik kon het niet laten om daar de MSI Xpander-Z voor te bestellen met 2 NVME slots. Dan zou ik theoretisch gezien 6 NVME drives kunnen draaien en alle PCIE lanes benut hebben. Ik laat je weten hoe dat gaat.Tweakriez schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:48:
@ andere Unify gebruikers kan ik een derde nvme plaatsen zonder dat ik iets anders bottleneck of ergens snelheid verlies? Wil mijn sata vervangen door een derde 500gb nvme namelijk. Bij een vorige moederbord werd de extra nvme namelijk gedeeld met ik meen een gpu slot en ging deze op lagere snelheid draaien.
5 NVME drives werkt zonder problemen volle snelheid.
Sabrent Rocket 4.0 1TB
Corsair MP510 960GB
Hikvision C2000 Pro 2TB
Samsung 950 Pro 512GB
Intel 660p 1TB

Overmorgen komt mijn Xpander binnen en dan ga ik kijken of de dual nvme kaart iets van de performance afsnoept op het x8 slot of niet. Heb nog een Intel 660p 512GB liggen om erbij te prikken ook en te verifieren of 6 NVME drives een probleem is.
[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 24-02-2020 10:58 ]
Verdiep je eens in FuzeDrive van Enmotus. Dit is de betaalde variant van AMD StoreMi. Waar StoreMi slechts 256GB als 'fast drive' accepteerd kan de betaalde versie met 1TB 'fast drives' overweg.Tweakriez schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:01:
Ik heb besloten een van mijn 500 GB nvme's ook te verkopen en er een 1tb voor in de plaats te nemen zo heb ik 1 game schijf ipv 2 zometeen en kan ik altijd als ik nog eens iets leuks tegenkom uitbreiden.
Ik gebruik het alsvolgt: Sabrent Rocket 4.0 1TB + Intel 660p 1TB tiered met FuzeDrive als een gamedisk. De virtuele schijf doet zijn werk met de snelheid van de Sabrent doormiddle van een zelflerend alogaritme wordt bepaald waar de bestanden vervolgens neer te zetten voor langdurig gebruik. Het leerst hoe vaak je de bestanden gebruikt en op wat voor manier. Je merkt hier niks van en het heeft vrijwel geen impact op de systeem resources. Wel kan je 2 of 4 GB intern geheugen toewijzen als een cache. Wat read snelheden aanzienlijk verhoogt. Heb dit ook geprobeerd met Sabrent Rocket 4.0 en Samsung 860 EVO en ondervond geen verschil.
Sabrent Rocket 4.0 1TB + Intel 660p 1TB (left: 4GB RAM cache, middle: no cache, right: sabrent standalone)

Ik draai er nu 2 maand mee en heb geen spijt van mijn aankoop. Het werkt zoals geadverteerd en ik kan geen minpunten vinden. Heb moederbord gewisseld, Windows opnieuw geinstalleerd, zodra je de software weer installeerd werkt alles weer naar behoren zonder fratsen. Geen instabiliteit ondervonden ook na 2 maand intensief gebruik.
Dit werkt in alle mogelijke combinaties:
SATA SSD + SATA HDD (De gehele virtuele drive werkt dan op SATA snelheden)
NVME SSD + SATA HDD (idem maar dan NVME snelheden)
NVME SSD + SATA SSD (you get the point)
FAST NVME + SLOW NVME (etc etc etc)
Voor mijn PC gebruik ik Sabrent Rocket 4.0 + Corsair MP510 nu om te proberen. Voor mijn laptop draai ik 660p + 2TB Samsung HDD. Werkt op de snelheden van de Intel 660p en alles is snappy.
Hier de betaalde versie
https://www.enmotus.com/fuzedrive
En hier de gratis AMD variant to 256GB
https://www.amd.com/en/technologies/store-mi
[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 24-02-2020 11:34 ]
Valide punt, even geen rekening mee gehouden.McGryphon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:05:
Zoid heeft zijn 3950X gekocht om mee te spelen, van Patreon moneys. Ik heb de mijne gekocht voor dagelijks gebruik, van mijn eigen geld. Ik denk dat ik iets meer motivatie heb om hem heel te houden.
naast buildzoid en nexus volg ik nog wat gasten waarvan heel duidelijk is dat ze gesponsord worden. Welke reviewers raden jullie dan aan om ook te volgen?Cidious schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:38:
[...]
Ik waardeer hem enorm omdat hij vrij uniek meer technische details probeert uit te leggen met veel van zijn videos waar andere reviewers erg aan de oppervlakte blijven. De meeste vertellen je hoe mooi de koeler is. Nexus Gaming gaat dan ietsje dieper maar nog steeds niet diep genoeg. Buildzoid gaat nog iets dieper maar je kan heel makkelijk opmaken dat zijn kennis betreft veel dingen zeer beperkt is
Allemaal natuurlijk[...]
naast buildzoid en nexus volg ik nog wat gasten waarvan heel duidelijk is dat ze gesponsord worden. Welke reviewers raden jullie dan aan om ook te volgen?
Al met al, Servethehome heeft voor de 'pro's' een hoop relevante informatie over Epyc en Xeon, iets wat ik noodzakelijkerwijs helemaal aan het doorspitten ben. Het is allemaal veel serieuzer en dat vind ik ook wel eens fijn naast al het overclock en subzero geweld van andere kanalen.
[ Voor 8% gewijzigd door millman op 24-02-2020 22:04 ]
Oude voorraad met ongeschikte bios is nu wel eens op, als je bij een van de grotere shops bestelt tenminste.
Ben zelf een fan van Hardware Unboxed/Techspot, altijd zeer uitgebreide en consistente benchmarks. Daarbij komen ze vaak genoeg naar buiten met kritiek op leveranciers als zij er een zooitje van maken. Gamers Nexus is inderdaad ook een goeie, verder dan dat kijk ik niet meer tegenwoordig.onsgeluk schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:52:
[...]
Valide punt, even geen rekening mee gehouden.
[...]
naast buildzoid en nexus volg ik nog wat gasten waarvan heel duidelijk is dat ze gesponsord worden. Welke reviewers raden jullie dan aan om ook te volgen?
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Hm ik gebruik sinds release zo'n beetje een gigabyte x570 plank met de ryzen 3600 en 16GB van corsair. Opstartproces (aanzetten tot inlogscherm) zal om 2-4 seconde gaan, XMP uiteraard uitgeschakeld. Gigabyte logo staat ongeveer 2-3 sec in beeld, windows laadpagina circa 1 seconde en dan kan ik mijn pincode invoeren.TheTeek schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:02:
[...]
Precies dit heb ik met mijn Asus X570 Strix bord in combinatie met een Ryzen 3600 en 32GB Corsair vengeance RGB Pro 3200Mhz met DOCP (XMP) profiel ingeschakeld.
Dank voor je reactie, maar mijn probleem is niet dat m'n systeem langzaam opstart.LopendeVogel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:24:
[...]
Hm ik gebruik sinds release zo'n beetje een gigabyte x570 plank met de ryzen 3600 en 16GB van corsair. Opstartproces (aanzetten tot inlogscherm) zal om 2-4 seconde gaan, XMP uiteraard uitgeschakeld. Gigabyte logo staat ongeveer 2-3 sec in beeld, windows laadpagina circa 1 seconde en dan kan ik mijn pincode invoeren.
Als het systeem door de POST heen komt start deze ook binnen enkele seconden op.
En niet onaardig om te vermelden is deze ook stabiel van licht tot zeer zwaar gebruik.
Geen hiccups.. niks...
Enige probleem is de post, soms komt de UEFI (voorheen BIOS) niet door de post heen en stopt met een DRAM melding. Uit/aan helpt dan soms.
Inmiddels wel wat testen en aanpassingen gedaan, waardoor het systeem dagen ineens start.
Vooral performance enhancer op level 1 leek de oplossing.
Maar na een weekend afwezig... helaas weer geen boot in 1 keer...
Gisteren heb ik mijn bios gereset en vooralsnog start het systeem weer in een keer op

[ Voor 7% gewijzigd door TheTeek op 03-03-2020 13:21 ]
Kijk vooral naar de VRM prestaties en als je een NVME SSD wilt gebruiken of deze dan geen PCIe lanes van het 1e PCIe slot van je GPU wordt afgesnoept.Joep Gelissen schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:43:
Ik ben opzoek naar een goed betaalbaar moederbord voor de 3600x of 3700x. In dit verband vraag ik me af of het in de DBBG opgenomen moederbord voor een mainstream systeem voor beide processoren geschikt is pricewatch: MSI B450-A Pro Max?. Of zijn er mogelijk betere andere/betere opties?
Op ASUS B450 borden is dat wel het geval op de B450 F en E.
Overigens, als je een "goedkoop" maar goed bord zoekt is de X470 Prime van ASUS wel een goed bord.
Dat is "bijna" een veel duurder strix bord.
[ Voor 14% gewijzigd door TheTeek op 03-03-2020 13:27 ]
Eh, dit is op alle B450's zo.TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:23:
[...]
Kijk vooral naar de VRM prestaties en als je een NVME SSD wilt gebruiken of deze dan geen PCIe lanes van het 1e PCIe slot van je GPU wordt afgesnoept.
Op ASUS B450 borden is dat wel het geval op de B450 F en E.
Overigens, als je een "goedkoop" maar goed bord zoekt is de X470 Prime van ASUS wel een goed bord.
Dat is "bijna" een veel duurder strix bord.
Er is 1 M2 slot dat op PCIe 3.0 draait, en de ander draait dan op Sata speed.
Als je iets anders bedoelt, dan klopt die info niet. Ik heb hier een asus b450 die de volle 16 lanes beschikbaar heeft, en daarnaast een NVME drive.
Edit: De borden die jij noemt delen het 2e M2 slot met de 16 lanes van PCI-E slot 1.
Als alleen het 1e M2 slot gebruikt is zijn alle lanes beschikbaar.
Dan kun je iig 2 NVME drives gebruiken als je dat wenst, ik zit op mijn bord vast aan 1x NVME en 1x m2 Sata speed.
[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 03-03-2020 14:18 ]
Ik had het over het post screen, deze duurt 1 a 2 sec, daarna windows is ook binnen 1 a 2 sec geladen.TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:18:
[...]
Dank voor je reactie, maar mijn probleem is niet dat m'n systeem langzaam opstart.
Als het systeem door de POST heen komt start deze ook binnen enkele seconden op.
En niet onaardig om te vermelden is deze ook stabiel van licht tot zeer zwaar gebruik.
Geen hiccups.. niks...
Enige probleem is de post, soms komt de UEFI (voorheen BIOS) niet door de post heen en stopt met een DRAM melding. Uit/aan helpt dan soms.
Inmiddels wel wat testen en aanpassingen gedaan, waardoor het systeem dagen ineens start.
Vooral performance enhancer op level 1 leek de oplossing.
Maar na een weekend afwezig... helaas weer geen boot in 1 keer...
Gisteren heb ik mijn bios gereset en vooralsnog start het systeem weer in een keer op
Bij mij was dit opgelost nadat ik geen gebruik meer maakte van XMP. Geheugen handmatig ingesteld en vervolgens starten het systeem snel op.
Soms krijg ik elke dag een BSOD, soms een week niet. Het zijn steeds verschillende BSODs (IRQL NOT LESS OR EQUAL, SYSTEM SERVICE EXCEPTION en dergelijke), maar ze wijzen altijd naar ntoskrnl.exe of ntkrnlmp.exe.
Mijn Crucial Ballistix Sport geheugen draait op XMP (3200mhz) en 1.35V. Doorstaat een nacht lang memtest86 en HCI memtest tot 1000%, dus geheugen lijkt in orde te zijn.
Als test heb ik eens clear CMOS gedaan, dus geen XMP meer, maar dan crasht de pc altijd bij uit slaapstand komen.
Overigens, die BSODs komen niet onder zware belasting, maar juist als ik alleen maar wat zit te browsen of zelfs even niets met de pc doe, wijst dat op idle voltage dat niet goed is?
Ik hoop echt ooit deze setup stabiel te krijgen, want tot nu toe is het echt een teleurstelling door die vervelende BSODs. Alle hardware is onder garantie, maar geen idee welk onderdeel hier nu niet goed zou zijn.
Zijn er medetweakers die deze problemen kennen en misschien zelfs al opgelost hebben? Zijn er medegebruikers van de C6H die helemaal geen BSODs hebben? Moet ik de bios downgraden (ik zit op de laaste BIOS)? Ik heb al zoveel geprobeerd, ik type dit vanaf een compleet schone Windows installatie met nog steeds de twee genoemde problemen (BSODS en bij geen XMP crash na slaapstand).
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
Vriend van mij had ook een buggy 3600, via een support request bij AMD nederland heeft hij een nieuwe ontvangen (wel eerst zijn oude moeten opsturen).Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:22:
Ik krijg mijn Crossshair VI Hero met Ryzen 3600 maar niet stabiel zeg.
Soms krijg ik elke dag een BSOD, soms een week niet. Het zijn steeds verschillende BSODs (IRQL NOT LESS OR EQUAL, SYSTEM SERVICE EXCEPTION en dergelijke), maar ze wijzen altijd naar ntoskrnl.exe of ntkrnlmp.exe.
Mijn Crucial Ballistix Sport geheugen draait op XMP (3200mhz) en 1.35V. Doorstaat een nacht lang memtest86 en HCI memtest tot 1000%, dus geheugen lijkt in orde te zijn.
Als test heb ik eens clear CMOS gedaan, dus geen XMP meer, maar dan crasht de pc altijd bij uit slaapstand komen.
Overigens, die BSODs komen niet onder zware belasting, maar juist als ik alleen maar wat zit te browsen of zelfs even niets met de pc doe, wijst dat op idle voltage dat niet goed is?
Ik hoop echt ooit deze setup stabiel te krijgen, want tot nu toe is het echt een teleurstelling door die vervelende BSODs. Alle hardware is onder garantie, maar geen idee welk onderdeel hier nu niet goed zou zijn.
Zijn er medetweakers die deze problemen kennen en misschien zelfs al opgelost hebben? Zijn er medegebruikers van de C6H die helemaal geen BSODs hebben? Moet ik de bios downgraden (ik zit op de laaste BIOS)? Ik heb al zoveel geprobeerd, ik type dit vanaf een compleet schone Windows installatie met nog steeds de twee genoemde problemen (BSODS en bij geen XMP crash na slaapstand).
Was ook niet stabiel te krijgen en had vergelijkbare issues als jou, maar wel na het EGESA bios. Boost issues.
Klinkt lullig en als veel werk, ik weet het.
Buggy 3xx0 geloof ik niet.
BIOS downgrade zou ik ook niet doen. Is er niet al een nieuwere?
Heb je na nieuwste BIOS al een nieuwe Win install geprobeerd?
Draai je standaard Win drivers, of drivers van AMD? (chipset)
Eat the bugs, live in a pod