Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 01:49
HMC schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:04:
@Exar Lijkt me niet dat er iets mis is met de hardware. Misschien nog eens een nieuwe Win install?
Klinkt lullig en als veel werk, ik weet het.

Buggy 3xx0 geloof ik niet.

BIOS downgrade zou ik ook niet doen. Is er niet al een nieuwere?
Heb je na nieuwste BIOS al een nieuwe Win install geprobeerd?
Draai je standaard Win drivers, of drivers van AMD? (chipset)
Heb net twee dagen geleden Windows opnieuw geinstalleerd. Bios is de "7704" van 27 December.
Kreeg vlak na de Windows install eergisteren meteen twee BSODS, maar dacht toen nog van ach ik heb nog geen chipset drivers enzo geïnstalleerd, dus misschien is dat nog geen probleem.
Daarna wel laatste AMD chipset drivers erop gezet (power plan AMD Ryzen balanced staat ie daarna vanzelf op).
Ook onboard Intel LAN drivers en USB drivers van de Asus site gehaald (https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/).
Daarna ook nieuwe nvidia drivers want Windows installeert met Windows Update een wat oudere versie.
Maar na install van al die drivers kreeg ik gisteren weer een blue screen, tijdens het browsen…

Uiteraard kan ik nog weer opnieuw Windows installeren, maar zou ik dan iets verkeerd hebben gedaan met de Winsows installatie?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 11:09

TheTeek

TheTeek

LopendeVogel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Ik had het over het post screen, deze duurt 1 a 2 sec, daarna windows is ook binnen 1 a 2 sec geladen.
Bij mij was dit opgelost nadat ik geen gebruik meer maakte van XMP. Geheugen handmatig ingesteld en vervolgens starten het systeem snel op.
DOCP (XMP) uitzetten en handmatig de waardes configureren had ik volgens mij al geprobeerd.
Maar thanks iig voor de tip.
Ik hoop nu dat het is opgelost na de UEFI reset.
Ik las ook verschillende problemen na een UEFI update zonder reset...

hier wordt het volgens mij ook gemeld en ook nog wat uitleg met betrekking tot de boost fix.
YouTube: How To Find & FIX Ryzen 3000 Boost Problems

No one knows what TheTeek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:16:
[...]

Heb net twee dagen geleden Windows opnieuw geinstalleerd. Bios is de "7704" van 27 December.
Kreeg vlak na de Windows install eergisteren meteen twee BSODS, maar dacht toen nog van ach ik heb nog geen chipset drivers enzo geïnstalleerd, dus misschien is dat nog geen probleem.
Daarna wel laatste AMD chipset drivers erop gezet (power plan AMD Ryzen balanced staat ie daarna vanzelf op).
Collega had EXACT dit, na bios upgrade problemen, downgrade loste zijn probleem voor dan op, maar uiteindelijk heeft de CPU omruil alles opgelost.
Nu stabiel met een nieuwe CPU op hetzelfde bord met nieuw UEFI.

Of zoals ik in mijn post hiervoor schreef, na de UEFI upgrade de CMOS clearen!!

[ Voor 5% gewijzigd door TheTeek op 03-03-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Ik probeerde net het how to find and fix Ryzen 3000 boost problems filmpje van hierboven te kijken en kreeg toen een KERNEL_AUTO_BOOST_LOCK_ACQUISITION_WITH_RAISED_IRQL.

CMOS clearen heb ik inmiddels een paar keer gedaan om uit te sluiten of het aan mijn BIOS settings lag.
Of zou ik de bios opnieuw moeten flashen, dan clear cmos en dan Windows nog eens installeren? Zou dat iets toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Dank voor je reactie, maar mijn probleem is niet dat m'n systeem langzaam opstart.
Als het systeem door de POST heen komt start deze ook binnen enkele seconden op.
En niet onaardig om te vermelden is deze ook stabiel van licht tot zeer zwaar gebruik.
Geen hiccups.. niks...

Enige probleem is de post, soms komt de UEFI (voorheen BIOS) niet door de post heen en stopt met een DRAM melding. Uit/aan helpt dan soms.

Inmiddels wel wat testen en aanpassingen gedaan, waardoor het systeem dagen ineens start.
Vooral performance enhancer op level 1 leek de oplossing.
Maar na een weekend afwezig... helaas weer geen boot in 1 keer...
Gisteren heb ik mijn bios gereset en vooralsnog start het systeem weer in een keer op 8)7
Heb zelf een Asus Prime X570-PRO in combinatie met Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M, de set is DOCP op 3600 CL18 maar heb hem zelf draaien op 3600CL16 met wat aangepaste subtimings om het stabiel te krijgen (op CL18 draait het als een speer). De boot issues herken ik niet, start gewoon op. Vermoed dat het dus op chip niveau zit bij de 32GB setjes.
TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:20:
[...]

DOCP (XMP) uitzetten en handmatig de waardes configureren had ik volgens mij al geprobeerd.
Maar thanks iig voor de tip.
Ik hoop nu dat het is opgelost na de UEFI reset.
Ik las ook verschillende problemen na een UEFI update zonder reset...

hier wordt het volgens mij ook gemeld en ook nog wat uitleg met betrekking tot de boost fix.
YouTube: How To Find & FIX Ryzen 3000 Boost Problems
Na update van Firmware is een full clean/UEFI reset wel aan te raden. Had zelf het probleem dat mijn systeem dood was nadat ik settings importeerde. Update Firmware is dus weer handmatig settings maken.

Gelukkig kan je bij ASUS een tekst file op USB zetten met de settings.

[ Voor 25% gewijzigd door Wim-Bart op 03-03-2020 19:01 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

@Exar Wellicht een zinloze suggestie, maar zet het powerplan eens op AMD high performance ipv AMD balanced

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Exar Eigenlijk is dit meer iets voor een eigen topic.

Hoe oud was het bios wat erop stond voordat je naar de meest recente versie flashte ?

Alhoewel mijn onderbuik denkt dat dit geen bios issue is, zou je wel kunnen proberen om op de meest 'zuivere' manier te flashen:

- Clear CMOS met knop achterop je mobo..
- Haal stroom van je PC af
- Haal je cmos batterij eruit voor 15 minuten.
- Doe hem weer terug.
- Clear CMOS met knop achterop je mobo.
- Flash laatste bios via USB bios flashback. Dus via USB stick achterop je mobo.
- Clear CMOS met knop achterop je mobo.

Ook zou je nog je CPU eruit kunnen halen en opnieuw in de socket doen. Misschien zit hij er niet goed in of is 1 vd pinnen verbogen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
@Help!!!! Dank je, ik ga dat 'zuiver' flashen nog eens proberen en als het niet helpt zal ik een eigen topic openen (ik dacht ik probeer het eerst hier omdat hier ook relatief veel C6H gebruikers komen).

Edit: ik heb de pc in september in elkaar gezet en alleen de eerste bios-update met USB stick erop gezet. Daarna steeds update gedaan in het bios zelf. Vorige bios was dus niet heel oud. De bios waar het mobo mee werd geleverd wellicht wel, dat kon ik niet zien want die werkte niet met Zen2.

[ Voor 41% gewijzigd door Exar op 03-03-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:49:
@Help!!!! Dank je, ik ga dat 'zuiver' flashen nog eens proberen en als het niet helpt zal ik een eigen topic openen (ik dacht ik probeer het eerst hier omdat hier ook relatief veel C6H gebruikers komen).

Edit: ik heb de pc in september in elkaar gezet en alleen de eerste bios-update met USB stick erop gezet. Daarna steeds update gedaan in het bios zelf. Vorige bios was dus niet heel oud. De bios waar het mobo mee werd geleverd wellicht wel, dat kon ik niet zien want die werkte niet met Zen2.
Wil je niet wegjagen hoor en ben natuurlijk ook geen mod :) Alleen zulke issues horen wat minder thuis in een ervaringen & OC topic, m.n. als het wat langer gaat duren.

Bij problemen is de USB flashmethode aan de achterkant van je kast in doortoe aangewezen USB poort dmv indrukken knopje achterop de kast de aanbevolen manier.
Door de batterij te verwijderen zouden er geen enkele resten achter moeten blijven van het oude bios.
Ben niet zeker of dat laatste echt zo werkt maar goed, soort van baat het niet schaadt het niet.

De reden dat ik vroeg hoe oud je mobo / bios is, heeft ermee te maken dat in de maanden na release van de C6H er biossen zijn geweest die bepaalde specifieke onderdelen updaten die minder vaak geupdate worden. Later is dat gelocked omdat er problemen ontstonden waardoor er paar verschillende combinaties zijn.

Omdat dat alweer 2 jaar geleden is weet ik niet meer helemaal precies hoe dit zat maar zeer kleine kans dat dat nog invloed heeft.

Het had iets met de EC versies te maken meen ik. Hierbij mijn EC versies. Die zouden ok moeten zijn dus als je die ook hebt kan je dat zeker negeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq7MjKwpo4c_vUN7yCwIKqvcG6E=/800x/f/image/4lZi2EfdIomDAvxUuzkcBZCc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 03-03-2020 20:28 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Wim-Bart schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:58:

Na update van Firmware is een full clean/UEFI reset wel aan te raden. Had zelf het probleem dat mijn systeem dood was nadat ik settings importeerde. Update Firmware is dus weer handmatig settings maken.

Gelukkig kan je bij ASUS een tekst file op USB zetten met de settings.
Normaliter wordt de UEFI al gecleared na een upgrade, maar een extra clear kan geen kwaad.
Helaas heeft deze optie mij nog niet geholpen.
In eerste instantie ging het systeem meteen door z'n POST, maar een tweede poging strande alweer.

Fout status:
ASUS DRAM Q LED brand en Q Code LED "8d" verschijnt.

harde reset lost het probleem vaak weer op. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Laatst online: 20-09 04:52
Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:49:

Ik zie niet in hoe je hier niet welkom bent met je 'Ryzen Zen 2 eravring' al dan niet een slechte ervaring. daar is dit topic volgens mij voor.

Heb jouw problemen even doorgelezen. Ik had hetzelfde met mijn Gigabyte X570 Pro Wifi telkens een BSOD bij lage load, en dit bleek uiteindelijk op te lossen door alleen LLC voor VSOC omhoog te gooien. Maar voordat ik hier kwam waren er meerdere opties die zouden kunnen helpen.

Er moeten opties in de bios zijn voor low load configurations. Het kan namelijk je PSU zijn die faalt bij lage load en er staan vaak opties in de bios die je aan kan zetten zodat je moederbord een schijnload naar de PSU stuurt. In de MSI Unify heet dat low load idl of typical load idle in de Gigabyte heette dit dummy load en om eerlijk te zijn weet ik niet hoe dit op de Asus heet. Dit zou het proberen waard zijn.

Ook hebben we hier een zeer ervaren X370 user M-Spec. En ondanks dat hij al een paar pagina's stil, is hij normaliter enorm behulpzaam en je zou hem even een berichtje kunnen sturen.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
Vraagje;

Ik heb een Ryzen 3600 met een MSI B450 Tomahawk MAX moederbord.

Wanneer ik Cinebench R20 draai heb ik op single core een cpu voltage van 1.45 en multicore 1.39. Zijn deze waardes te hoog? Heb als koeler een Scythe Mugen 5 PCGH editie en 2 140mm casefans die de kast koel houden. Ik heb de laatste drivers, bios en windows 10. Ik haal de als single core 4.2 ghz en multicore 3.970 ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Ik zit even met een uitdaging, mijn AIO koeler voor mijn Ryzen 3200 vertoonde af en toe een stilstaande pomp. Hierop heb ik een kraken x62 aangeschaft.
Vanaf dat moment wilde mijn pc niet meer opstarten, foutcode d0 op het MB, wat te maken heeft met het geheugen, voor het vervangen van de koeler werkte onderstaande set probleemloos, A2 en B2 in gebruik en zodoende dual channel. Trial&Error wees uit dat de combinatie B1 en B2 nog wel werkt(maar geen dual channel meer dan). Iemand enig idee waar dit in kan zitten.
Bios upgrade/downgrade, cmos reset al gedaan.

De 1e geleverde kraken was gebruikt en beschadigt, daarop heb ik een nieuwe ontvangen, uiteindelijk dus 2x een nieuwe koeler gemonteerd, temperaturen zijn dikke prima <40graden.

Geheugen is/was ook compatible omdat het wel gewerkt heeft voor de vervanging. Verdenk toch zeker het moederbord, helaas heb ik van het MB geen factuur meer, zou niet weten hoe ik dat evt bij asus gerepareerd krijg.

Betreft een:
Asus ROG Crosshair Hero Vii
AMD Ryzen 2700
G.Skill Trident Z F4-3600C16D-16GTZKW

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Exar schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:22:
Ik krijg mijn Crossshair VI Hero met Ryzen 3600 maar niet stabiel zeg.
Soms krijg ik elke dag een BSOD, soms een week niet. Het zijn steeds verschillende BSODs (IRQL NOT LESS OR EQUAL, SYSTEM SERVICE EXCEPTION en dergelijke), maar ze wijzen altijd naar ntoskrnl.exe of ntkrnlmp.exe.
Mijn Crucial Ballistix Sport geheugen draait op XMP (3200mhz) en 1.35V. Doorstaat een nacht lang memtest86 en HCI memtest tot 1000%, dus geheugen lijkt in orde te zijn.
Als test heb ik eens clear CMOS gedaan, dus geen XMP meer, maar dan crasht de pc altijd bij uit slaapstand komen. :?
Overigens, die BSODs komen niet onder zware belasting, maar juist als ik alleen maar wat zit te browsen of zelfs even niets met de pc doe, wijst dat op idle voltage dat niet goed is?
Ik hoop echt ooit deze setup stabiel te krijgen, want tot nu toe is het echt een teleurstelling door die vervelende BSODs. Alle hardware is onder garantie, maar geen idee welk onderdeel hier nu niet goed zou zijn.
Zijn er medetweakers die deze problemen kennen en misschien zelfs al opgelost hebben? Zijn er medegebruikers van de C6H die helemaal geen BSODs hebben? Moet ik de bios downgraden (ik zit op de laaste BIOS)? Ik heb al zoveel geprobeerd, ik type dit vanaf een compleet schone Windows installatie met nog steeds de twee genoemde problemen (BSODS en bij geen XMP crash na slaapstand).
Ik had een tijdje terug gepost dat de laatste Crosshair VI bios een bug heeft met slaapstand. Memclk en Flck ratio bleef niet 1:1 uit slaapstand bij mij. Kwam ik toevallig tegen na wijzigen van een powerplan en ik vergeten was slaapstand op 'nooit' te zetten icm Boinc. Niet aan te raden om te gebruiken met de laatste bios.

Wat je beschrijft met idle crashes komt mij wel bekend voor na experimenteren van PBO / EDC tweaks. Alleen bios reflash, chipset driver reinstall verhelpt dat. Komt door te hoge idle boost spanning die ergens achterblijft van een eerdere setting, LLC van een preset oid. 1.52V ipv 1.47/1.49. Te zien in Hwinfo. En dan crasht de cpu na korte tijd idle.

[ Voor 8% gewijzigd door M-spec op 04-03-2020 13:16 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
M-spec schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Ik had een tijdje terug gepost dat de laatste Crosshair VI bios een bug heeft met slaapstand. Memclk en Flck ratio bleef niet 1:1 uit slaapstand bij mij. Kwam ik toevallig tegen na wijzigen van een powerplan en ik vergeten was slaapstand op 'nooit' te zetten icm Boinc. Niet aan te raden om te gebruiken met de laatste bios.
Dat is wel een interessante bug, want met het geheugen op DOCP/XMP is die bug bij mij opgelost. Misschien logisch voor iemand die meer inzicht heeft in hoe dit werkt? Of moet ik dit aan Asus doorgeven zodat ze dit beter kunnen oplossen?
Maar wel goed om te weten dat dat waarschijnlijk los staat van mijn BSOD problemen.
Maar eigenlijk zeg je dus sleep niet gebruiken? :/

Overigens heb ik de 'zuivere BIOS flash' zoals door @Help!!!! aangeraden gisteravond toegepast en daarna Windows opnieuw geïnstalleerd. Vlak na installatie dacht ik ik laat Windows even rustig dingen updaten, maar kreeg dus alweer een eerste IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSDOD. Toen meteen de AMD chipset drivers er op gezet en sindsdien nog geen BSODs, maarja die zijn ook niet echt te forceren ofzo.
Kan die eerste BSOD vóór de chipset drivers 'normaal' zijn of zou dat weer mijn probleem zijn?

@Cidious LLC voor VSOC omhoog gooien zal ik eens naar gaan zoeken hoe dat moet, hopelijk is hier op internet een guide ofzo voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

TheTeek schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:27:
[...]

Fout status:
ASUS DRAM Q LED brand en Q Code LED "8d" verschijnt.

harde reset lost het probleem vaak weer op. |:(
https://rog.asus.com/foru...quot-8d-quot-intermittent

Iemand met hetzelfde probleem en aan de reacties te zien dus ook niet de enige.
Overigens heeft ASUS vandaag een nieuw UEFI vrijgegeven...
In mijn geval "1407".
Vanavond eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Exar schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Overigens heb ik de 'zuivere BIOS flash' zoals door @Help!!!! aangeraden gisteravond toegepast en daarna Windows opnieuw geïnstalleerd. Vlak na installatie dacht ik ik laat Windows even rustig dingen updaten, maar kreeg dus alweer een eerste IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSDOD. Toen meteen de AMD chipset drivers er op gezet en sindsdien nog geen BSODs, maarja die zijn ook niet echt te forceren ofzo.
Kan die eerste BSOD vóór de chipset drivers 'normaal' zijn of zou dat weer mijn probleem zijn?
al eerder gezegt, maar probeer een support verzoek bij AMD.
Vriend van mij had dit ook... het lijkt erop dat in de vroege badges (3600) fouten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
TheTeek schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:06:
[...]

al eerder gezegt, maar probeer een support verzoek bij AMD.
Vriend van mij had dit ook... het lijkt erop dat in de vroege badges (3600) fouten zitten.
Dank je, dat is zeker iets om in gedachten te houden. Echter, hoe weet AMD of het niet aan mijn voeding, mobo of RAM ligt? Of aan de Asus bios? Hebben ze software om dat uit te sluiten of is het gewoon een andere CPU proberen en dan maar hopen dat het probleem verdwenen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

Je hebt een situatie van voor de bios update dat het wel werkte toch? En daarbij zal AMD je ook wel de juiste vragen stellen. En bij ontvangst zullen ze je cpu ook eerst testen. Als blijkt dat deze geen fouten heeft gok ik op een moederbord probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Exar schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Dat is wel een interessante bug, want met het geheugen op DOCP/XMP is die bug bij mij opgelost. Misschien logisch voor iemand die meer inzicht heeft in hoe dit werkt? Of moet ik dit aan Asus doorgeven zodat ze dit beter kunnen oplossen?
Maar wel goed om te weten dat dat waarschijnlijk los staat van mijn BSOD problemen.
Maar eigenlijk zeg je dus sleep niet gebruiken? :/

@Cidious LLC voor VSOC omhoog gooien zal ik eens naar gaan zoeken hoe dat moet, hopelijk is hier op internet een guide ofzo voor te vinden.
De laatste 7704 bios met agesa 1.0.0.4 is voornamelijk bug gevoelig als je afwijkt van standaard CPU instellingen (PBO/AutoOC/EDC). Wil je veel tweaken pak dan de 7501. Of 7601 als je geheugen met de voorgaande niet optimaal werkt. Ryzen powerplan altijd op High performance.

Met 7704 de CPU gaan tweaken kan het zo zijn dat zijn dat de single core boost spanning ineens 1.5V+ aangeeft en de boel idle crasht. Dit geeft echter geen BSOD maar reboot en code 8 (CPU). Windows opnieuw installeren was tot dusver niet nodig om het te verhelpen. Zit m in de combinatie van bios en chipsetdriver. Net als het gedoe met slaapstand en 7704. (Met 3800X in mijn geval). Geheugen kan ik alles wel van wijzigen zonder problemen. Dat geeft ook 9 van de 10 keer een BSOD als daar iets niet goed staat of gaat. Ik heb met de C6H niet heel vaak een BSOD gezien vanwege de CPU tenzij ik de Vcore te laag had met booten icm een vaste multiplier. In windows is het vaak een reboot of soms een freeze.

VSoC zou ik met de C6H op 1.100V zetten en LLC op 1 ipv Auto. Net als de CPU LLC, ook op 1 en niet meer naar om kijken. Daar zijn OC's ook niet van afhankelijk en sommige OC presets gooien de LLC op 5; kans op overshoot en dat kan schadelijk zijn.
LLC is soms wenselijk als je met een vaste Mulitiplier (en undervolts) gaat werken voor 24/7 loads, voor de rest zou ik er afblijven. Met standaard instellingen en OC's niet nodig om aan te passen.

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 04-03-2020 18:10 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
@M-spec Het enige dat ik aan 'overklocking' heb gedaan is DOCP/XMP aangezet (staat nu uit, maar die ga ik wel weer aanzetten zodat sleep weer buikbaar wordt). Raad je VSoC 1.100V, VSoC LLC op 1 en CPU LLC op 1 aan voor iemand die niet gaat overclocken en alleen XMP aan wil zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Exar Ja, dat zijn default instellingen voor DDR3200(+) en die forceer je op die manier.

Je kan eventueel CLDO VDDG nog op 950mV zetten en CLDO VDDP op 900mV. PLL handmatig op 1.8V.

Op Auto heb ik VDDP wel op 1.15V gezien, PPL wel eens op 2.1V. Te hoge waarden dus. Let wel; sommige instellingen zijn in Volt, andere weer in milliVolt. Als deze waarden nu niet te hoog zijn kan je deze wel op Auto laten.

[ Voor 9% gewijzigd door M-spec op 04-03-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:13
Ik denk dat ik hier een goed exemplaar van de 3800x heb :p komt met prime95 niet boven de 65 graden met alle cores op 4.3ghz en dit met een mugen pcgh5 (met andere fans). Of is dit een beetje de standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
BlackBarryNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:14:
Ik denk dat ik hier een goed exemplaar van de 3800x heb :p komt met prime95 niet boven de 65 graden met alle cores op 4.3ghz en dit met een mugen pcgh5 (met andere fans). Of is dit een beetje de standaard?
En nu mét AVX vinkje aan. ;) Of meteen een crash of over temperature error. Nee, al zou je dat lukken met die of een andere luchtkoeler moet je dat ook niet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ryzen met DDR4 4600 @ 4400MHz getest bij onze buren: https://www.computerbase....eance-lpx-ddr4-4600-test/

De verschillen tussen 3800 CL14 en CL16 en de invloed van ongelijke Mem/Fclk met 4400MHz geheugen.

En nog eerdere lijst aanbevelingen voor geheugen icm moederboard layout etc: https://www.computerbase....und_ohne_ramoc_ambitionen

[ Voor 28% gewijzigd door M-spec op 04-03-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
Heren een vraagje;

Mijn Ryzen 3600 draait tijdens Cinebench R20 op single core op 1.46 en multicore op 1.39 volt. Zijn de waardes te hoog?

Mijn moederbord is een MSI B450 Tomahawk MAX en mijn cpu cooler een Mugen 5 PCGH editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Nee

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Ik ben waarschijnlijk toe aan een nieuwe case :+

Ik ben eruit waarom mijn 3700X in BFV 72 graden wordt. De GTX1080 die er onder hangt wordt best warm en dat straalt af op de koeler die er maar 5cm vanaf hangt. Als ik cinebench draai dan wordt de cpu bv 61/63 graden (met een Scyth ninja5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:48
Heb net een nieuwe ryzen 3600 icm tomahawk max.
Echter alle cores boosten maar tot 3.9?"
Soms loopt het terug naar 3.8500.

Is dit normaal?

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Bassbounce Je zit nu niet in het goede topic.

Je moet hier zijn met een 3600: AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
En dat is niet raar inderdaad, de minimale all core boost is 3.6GHz maar meestal zie je waardes van 3900-4100.
Waarmee belast je de cores?
Eventueel nog een nieuwe(re) bios proberen?
Koeling wel op orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
mitsumark schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:37:
En dat is niet raar inderdaad, de minimale all core boost is 3.6GHz maar meestal zie je waardes van 3900-4100.
Waarmee belast je de cores?
Eventueel nog een nieuwe(re) bios proberen?
Koeling wel op orde?
Ik heb de standaard koeler die bij de 3600 geleverd word, de cpu is na een half uurtje open data blender benchmark ongeveer 84 graden.
Het moederbord heeft de meest recente bios.

[ Voor 4% gewijzigd door Bassbounce op 16-03-2020 14:11 ]

Huidige Pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:43
Bassbounce schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:09:
[...]

Ik heb de standaard koeler die bij de 3600 geleverd word, de cpu is na een half uurtje open data blender benchmark ongeveer 84 graden.
Het moederbord heeft de meest recente bios.
Hij gaat vanzelf downclocken wanneer hij warmer wordt. Dus klinkt allemaal logisch.Mijne wordt rond de 70 graden met custom koeler. Misschien dat eens overwegen? Mijne blijft rond de 4.0 steken ongeveer.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassbounce
Ewivis schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Hij gaat vanzelf downclocken wanneer hij warmer wordt. Dus klinkt allemaal logisch.Mijne wordt rond de 70 graden met custom koeler. Misschien dat eens overwegen? Mijne blijft rond de 4.0 steken ongeveer.
Ja kan ik proberen, misschien van het weekend iets proberen te undervolten.
70 graden tijdens een benchmark?

Update:

Heb de Coolermaster evo 212 black edition gemonteerd en alle problemen zijn opgelost..
70 graden tijdens stress testen enz. 59 graden tijdens battlefield v of cod.

[ Voor 17% gewijzigd door Bassbounce op 22-03-2020 08:14 ]

Huidige Pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:43
Bassbounce schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:58:
[...]

Ja kan ik proberen, misschien van het weekend iets proberen te undervolten.
70 graden tijdens een benchmark?
Gamen/benchmark

Edit: Net nog even gekeken, 74 graden max.

[ Voor 8% gewijzigd door Ewivis op 16-03-2020 20:44 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Nu ik folding@home ingezet heb kwam ik erachter dat mn cpu (ryzen 5 3600) tegen de 90 graden oploopt met de standaard koeler, vaak ook 95 graden. Nu beschikte de de standaard koeler al over thermalpaste en de montage is netjes gegaan als in, koeler op de cpu, koelblok beetje heen en weer draaien zodat de pasta verspreid en kruislings aandraaien.

Zijn er betere prestaties te verwachten van de standaard koeler? Anders moet ik toch kijken naar een andere koeler want 90 graden vind ik niet echt fijn.

Heeft iemand nog een mooie suggestie wat betreft aftermarket koeler die laag in kosten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

F@H op stock koeler is gewoon pittig. Een leuke Mugen cooler of CM 212 is voldoende voor betere koelprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

@millman thanks, ik ga maar voor deze pricewatch: Gelid Solutions Phantom :) mooie prijs en prima prestaties wat ik heb mogen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
Ik ben nieuw op het overclock gebied mbt Ryzen processors (voorheen ervaring met Intel processors). Momenteel staat mijn Ryzen 3600 te pruttelen op 4.4ghz all-core op 1.337 VID voltage. Cinebench score van 3920 en temp komt nooit boven de 80 graden op de heetste core of CPU package.
Zijn er mensen hier die nog adviezen hebben om het te verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Solotov schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:34:
Ik ben nieuw op het overclock gebied mbt Ryzen processors (voorheen ervaring met Intel processors). Momenteel staat mijn Ryzen 3600 te pruttelen op 4.4ghz all-core op 1.337 VID voltage. Cinebench score van 3920 en temp komt nooit boven de 80 graden op de heetste core of CPU package.
Zijn er mensen hier die nog adviezen hebben om het te verbeteren?
Zie topic start. Als je met een 3600 all core op 4.4 draait, zit je volgens mij al op je max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Onlangs dus deze koeler gekocht pricewatch: Gelid Solutions Phantom

maar m'n ryzen5 3600 wordt met folding@home +-82 graden @ 3900mhz. Zijn dit normale temperaturen met zo'n grote koeler? Ik heb een erwt qua koelkasta gebruik en het geheel netjes gemonteerd volgens de handleiding. Dus wat betreft kan ik geen afweikingen bedenken die de temperatuur kan verklaren.

[ Voor 30% gewijzigd door AOC op 26-03-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Waterkoker schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:07:
Onlangs dus deze koeler gekocht pricewatch: Gelid Solutions Phantom

maar m'n ryzen5 3600 wordt met folding@home +-82 graden @ 3900mhz. Zijn dit normale temperaturen met zo'n grote koeler? Ik heb een erwt qua koelkasta gebruik en het geheel netjes gemonteerd volgens de handleiding. Dus wat betreft kan ik geen afweikingen bedenken die de temperatuur kan verklaren.
Ja, is normaal.
Ik hoop dat je realiseert wat folding met je stroomrekening doet, want als je dit soort vragen stelt betwijfel ik dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

@unfor thanks voor het geruststellen. Ben zelf nog niet zeer bekend met deze processer. Met de stockcooler kwam ik uit op 95 dus was in de verwachting dat zo'n grote blok met 2 120mm ventilatoren de temperatuur wat lager zouden krijgen. Helemaal omdat ik in deze thread mensen zie die met verschillende benchmarks max 70 graden halen :) maar wellicht is folding@home zwaarder dan de gemiddele benchtool?

stroomrekening ben ik bewust van. Ik laat de cv uitstaan en zit dicht tegen mijn pc, lekker warm :+ en met curecoin icm folding@home verdien ik nog enkele minicenten terug

[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 26-03-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Een cooler van 27 euro mag je geen wonderen van verwachten, folding is afaik zwaarder dan benchmarken. Je moet het vergelijken met prime95 denk ik.
Overigens nog best netjes voor zo'n budget coolertje, is hij redelijk stil? Zou dan best leuk zijn voor budget systemen.

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 26-03-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

De koeler doet qua massa/heatpipes en dergelijke niet onder ten opzichte van duurdere merken. De techniek is verder hetzelfde als bij elk ander merk. De ventilator(en) is denk ik het meest van belang

Inmiddels heb ik de chipset drivers geinstalleerd van AMD, ook de powerplan in Windows op Ryzen gezet, ook zag ik dat er een BIOS update was voor mijn moederbord (asrock b450 pro4) en nu blijft de temperatuur op 73/75 graden hangen (fan draait @ 1200rpm en 1400rpm is max).

Qua geluid, lastig oordelen. Ja je hoort hem als het stil is in huis. Als ik muziek aanzet, zachter dan mijn stemgeluid, dan hoor ik de ventilator al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek93
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-08 16:26
Ik had mijn oog laten vallen om eindelijk de overstap naar ryzen te maken, voornamelijk vanwege de 99e 1600 AF waardoor het geheel in een mooi budget valt. Alleen de prijs is nu al bijna 112 incl. verzenden terwijl de 3600 al beschikbaar is voor 175 (andere optie is een 2600 voor 126 nieuw of 100 gebruikt). Dat prijsverschil is te weinig voor bijvoorbeeld een videokaart upgrade. Hoe veel beter en/of verstandiger is een 3600 nu echt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Vaatdoek93 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:58:
Ik had mijn oog laten vallen om eindelijk de overstap naar ryzen te maken, voornamelijk vanwege de 99e 1600 AF waardoor het in een mooi budget. Alleen de prijs is nu al bijna 112 incl. verzenden terwijl de 3600 al beschikbaar is voor 175 (andere optie is een 2600 voor 126 nieuw of 100 gebruikt). Dat prijsverschil is te weinig voor bijvoorbeeld een videokaart upgrade. Hoe veel beter en/of verstandiger is een 3600 nu echt?
Zo'n 1600 is niet slecht, maar de 3600 heeft echt een stuk betere IPC.
Ik ben zelf van 1600 naar 3600X gegaan en het verschil was een stuk groter dan ik had verwacht.
Wel kun je zo'n 1600 redelijk makkelijk overclocken naar 3.8 tot 4.1, bij zen 2 heeft overclocken weinig tot geen zin.

Hier opzich een leuke vergelijking in games:

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 30-03-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sowieso geeft de 3600 minder problemen met geheugens. Het meeste geheugen draait over het algemeen op de snelheid wat er op staat terwijl dit bij de 1600 vaak niet kan. Daar kom je vaak niet sneller dan de baseclock van het geheugen (2133Mhz). Zo zal een Ballistix setje op de 3600 idd op 3200Mhz draaien maar op de 1600 wellicht niet hoger dan 2933 o.i.d.. De 3600 biedt zelfs nog ruimte om geheugen te kunnen overclocken. Het genoemde geheugen draait easy peasy op 3600mhz cl16. Dat geeft alweer een stuk meer performance winst voor dezelfde prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door regmaster op 30-03-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
Bedenk er wel bij dat de nieuwe 1600AF nagenoeg een 2600 is, en dus minder verschil met de 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 01:04
mitsumark schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:40:
Bedenk er wel bij dat de nieuwe 1600AF nagenoeg een 2600 is, en dus minder verschil met de 3600.
Klopt maar zelfs dan is de 3600 beter.

1600 AF is vooral leuk als je in de US woont valt mij op, daar zie je ze fors goedkoper dan de 2600, laat staan de 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek93
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-08 16:26
Heb zelf nog wat checks gedaan. Op dit moment heb ik een 3770k OC wat nog een verrassend goed platform is, zeker voor gaming. Een ryzen 5 1/2600 lijkt niet veel meer (theoretische) performance te bieden op 1080p in mijn huidige setup. Natuurlijk moeten de resultaten wel met een korrel zout genomen worden, maar onderling zijn ze wel vergelijkbaar.

https://www.gpucheck.com/...el-core-i7-3770k-3-50ghz/
vs
https://www.gpucheck.com/...-980-ti/amd-ryzen-5-2600/

Maar een 3600 daarentegen geeft een betere performance increase dan een 2060 voor de heflt van het geld!
https://www.gpucheck.com/...-980-ti/amd-ryzen-5-3600/
tot aan een 2080 ti lijkt er niet echt CPU impact op fps te zijn met een 3600, wat een mooie en makkelijke upgrade path klaar legt.

Denk dus dat mijn keuze wel is gemaakt!

[ Voor 16% gewijzigd door Vaatdoek93 op 30-03-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nou, ik heb een setje Crucial Ballistix Elite binnen :)
4000Mhz C18 out-of-the-box. Draait al stabiel 3600Mhz C14-17-14-17 op 1.475V :+

En dan zat ik weken lang te kloten met Corsair LPX 3200Mhz C16 met dat gare downbin B-die.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cidious
Mijn Crucial Ballistix Sport LT 3200 CL16 draait dat ook (op 1.44v overigens). Mag ik je aanraden naar 3800 C16-19-16 te gaan en dan Aida voor en na te draaien. Draait op lager voltage en betere prestaties Latency en bandwidth wise. Ik draai 3800 C16-19-16-35 op 1.40v. Wel even VSOC LLC omhoog gooien voor 1900 IF clock.

Niet om je geheugen af te kraken maar de goedkopere 3200 CL16 en zelfs de 3000 CL15 kits presteren praktisch gezien gelijk.

Hier de benchmarks:

3600-14-17-14-32-56-560 @ 1.44v:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHtEgzZkuMvi_2hq47nYIsax0w4=/f/image/Qpxc8Dxcsg2qRVB2LBNb2bir.png

3800-16-19-16-35-56-560 @ 1.40v:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr853EOJ_JDOoaHha6ME9VaHtS8=/f/image/Ubsb5iXZUHco6tKp6iQRjjek.png

Het grootste voordeel is niet de marginale performance verbetering maar het lagere voltage. Jouw 1.475 is aan de hoge kant en niet bewezen dat het over tijd niet je ICs degradeert.

Waar ik en anderen al maanden op 1.4V draaien zonder problemen. In het algemeen wordt 1.45v een beetje als de grens voor safe niet safe gezien voor Edie. Uiteraard is dit koffiedik kijken maar je kan er vrijwel vanuit gaan dat een kleine bump van 1.35v naar 1.40v veilig is en betere prestaties levert dan jouw 3600. Trust me I tried all.

UPDATE:
Hier een overzicht van mijn settings. Na vele uren tweaken zijn dit de meest optimale settings. Alle waarden die uitmaken voor performance zijn verlaagd zo ver als mogelijk en de onderlinge verbanden respecterend. De settings die geen voordeel toonden in benchmarks heb ik op DRAM Calc fast preset laten terug gezet voor stabiliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB5x7TNEwkvPYD08BaxzNbYy8UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtZPrxYLlSX4Fa873Ghnu64H.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn een paar waarden waar je op moet letten. Bijvoorbeeld tWR staat op 16. Dit kan op 12 of zelfs op 10 worden gezet en op het eerste gezicht lijkt het uren stabiel in alle memory test apps die ik heb maar na vele uren draaien genereert alles lager dan 16 op 3800Mhz in single errors. Kostte me dagen testen om dit te achterhalen. tRFC kan iets lager naar 550 of zelfs 545 maar is in sommige gevallen dan niet stabiel. Ik heb 560 als uiterst stabiel gevonden. Deze setting verlagen resulteert ook niet in meer prestaties.

Hier de marginale verbetering met het tweaken van een paar settings maar niet geheel stabiel bevonden. En dat is dan ook letterlijk het maximale dat ik eruit kon halen onder 1.45v 16-18-16 is een no go.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg2EzdBLZwzEKCK56zadErBPrDA=/f/image/f7kZqiYIPaOSYAFbUdTELCA8.png

[ Voor 84% gewijzigd door Cidious op 02-04-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik heb net ook deze test gedraaid.

Wat mij opvalt is dat mijn scores hoger uitvallen, terwijl ik 3600/18 geheugen gebruik. Ik zou dan lagere scores verwachten.

Latency was wel hoger aan deze zijde. nl, 73.1ns

Ik heb een 3900X (mischien maakt dat uit met deze bench). Kan dit kloppen?

[ Voor 21% gewijzigd door magdatt op 02-04-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
is puur het verschil tussen 3800X(en lager) en 3900X ja. Maar het resultaat in verschil zou voor jou soortgelijk zijn.

3900X heeft een dubbele geheugen controller. omdat er 2 CCX met 6 cores op geplakt zitten en op de 3800X maar 1 met 8 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:00

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik kan helaas geen 3800 draaien met mijn 3700x dus heb mijzelf tevreden gesteld met 3733 C16 wel is mijn voltage slechts 1.37, latency rond de 68 ns

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Vermaakt iedereen zich nog een beetje? En hopelijk iedereen maar gezond mag blijven. Dit topic werd al wat rustiger. Ik was zelf ook met andere dingen bezig maarja, nu met al deze ellende hè.. ik dacht laat ik de pc maar weer even onderhanden nemen. Ik zat laatst nog te denken aan een upgrade van de 3800X naar een 3900X met dubbele L3 cache maar gezien dit in real life weinig impact heeft met games en dual channel meer de bottleneck blijft voor bepaald rekenwerk heb ik dit maar niet gedaan. (CPUtemp die zakt en geheugen naar prime95 temps bij gebrek aan throughput). Mijn eigen is een prima exemplaar en de binning van een andere CPU is immers ook altijd maar afwachten. Eind dit jaar is er ook alweer de 4000 serie als het een beetje meezit.

Ik gebruik de laatste tijd vaak nog maar twee instellingen met een vaste multiplier en spanning. Een undervolt en een OC voor Boinc. Syteem staat toch vrijwel nooit idle of single core applicaties te draaien. Hiervoor gebruik ik een 'Eco' 4200MHz all-core op 1.25/1.22V load. En voor max 24/7 een 4350MHz all-core OC op 1.38/1.33V load 'standaard' spanning.

Sub 60°C aanhouden voor ~4300MHz XFRboost is als het wat warmer wordt geen optie meer. Met een klik op een vaste MP instellingen ipv hoorbaar fan geluid is de keus dan niet zo moeilijk. Ik moest mijn Evolv kast al half slopen om een 420 rad kwijt te kunnen, laat staan nog meer radiatoren in proberen te bouwen.

En ja, dan toch maar bezig gegaan voor de finishing touch nu er voor de DPC stampede toch even minder werk beschikbaar was.
Van de eerder setups (zie foto album) naar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arMq3gkh9WZpET9WtFct-acwjaQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcBBnUSmdIfy9bP9n3P19nFw.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yso_YZvPH7dNmLb0g66fG1wLAvc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7RdhvcDEIGbF2x7hawE8NFi.jpg?f=fotoalbum_medium

zwart/wit in WQHD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSmvPpMC_h87rWhyWNe3Frr5guQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mGYQg8NTUcaevE4D09UwhTb.jpg?f=fotoalbum_medium

De koeling is in die zin verandert dat het distributieblok het water nu opsplitst naar de CPU en GPU. Wel minder flow per waterblok dus. XPX krijgt zo nog iets minder dan de Velocity omdat de laatste wat minder restrictie heeft. Flow door de radiator en pomp zijn in deze situatie wel weer hoger op eenzelfde pomptoerental. Effectief maakt het allemaal niet zoveel uit qua temps als de pomp al ruim capaciteit over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@M-spec Het is hier vooral rustig denk ik omdat we uitgespeeld zijn. We weten van onze CPU's wat mogelijk is en uiteindelijk draait alles bij mij op stock.

Daarnaast druk bezig met het bouwen van onze renderfarm en DaaS stack (zowaar een poging doen met een 'bewijs van werk' naar Antwerpen te geraken met OV maandag, 3 dagen hotelletje erbij). Kortom, ik heb het privilege eruit te mogen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gisteren begonnen met het switchen van onderdelen.
Een nieuwe 3600x zit nu in mijn basis pc met daarin 16gb G Skill Trident wat draait op 3800mhz 1:1

In de nieuwe game pc zit nu een 3700x met 32gb Crucial Ballistix. De stock is 3600mhz.
Ik wacht nog op de voeding die morgen komt en dan voorzie ik alles van wat stroom om te kijken of het daadwerkelijk ook werkt in deze combi.
De Crucial wil ik op 3733mhz 1:1 laten werken.
Dit geheugen zou moeten werken volgens AMD zelf, maar omdat de set nog nieuw is, februari 2020, zijn er nog niet veel reviews te vinden.

De enige aanpassing die nog moet komen is een RTX 3000 kaart en dan ben ik klaar voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Viel mij op dat mijn stysteem (3700X met gigabyte X570 elite) wat warmer draaide (40-50 idle) laatste tijd. Ik had een tijdje terug SVM aangezet in de bios om een VM te kunnen draaien. Dat lijkt ook de oorzaak te zijn. Ik heb het nu uitgezet en systeem idled nu weer gewoon rond de 35-38 graden. Ik kan hier voor de rest weinig over vinden, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Cidious schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:04:
Mijn Crucial Ballistix Sport LT 3200 CL16 draait dat ook (op 1.44v overigens). Mag ik je aanraden naar 3800 C16-19-16 te gaan en dan Aida voor en na te draaien. Draait op lager voltage en betere prestaties Latency en bandwidth wise. Ik draai 3800 C16-19-16-35 op 1.40v. Wel even VSOC LLC omhoog gooien voor 1900 IF clock.

Niet om je geheugen af te kraken maar de goedkopere 3200 CL16 en zelfs de 3000 CL15 kits presteren praktisch gezien gelijk.

Hier de benchmarks:

[Afbeelding]

3800-16-19-16-35-56-560 @ 1.40v:
[Afbeelding]

Het grootste voordeel is niet de marginale performance verbetering maar het lagere voltage. Jouw 1.475 is aan de hoge kant en niet bewezen dat het over tijd niet je ICs degradeert.

Waar ik en anderen al maanden op 1.4V draaien zonder problemen. In het algemeen wordt 1.45v een beetje als de grens voor safe niet safe gezien voor Edie. Uiteraard is dit koffiedik kijken maar je kan er vrijwel vanuit gaan dat een kleine bump van 1.35v naar 1.40v veilig is en betere prestaties levert dan jouw 3600. Trust me I tried all.

UPDATE:
Hier een overzicht van mijn settings. Na vele uren tweaken zijn dit de meest optimale settings. Alle waarden die uitmaken voor performance zijn verlaagd zo ver als mogelijk en de onderlinge verbanden respecterend. De settings die geen voordeel toonden in benchmarks heb ik op DRAM Calc fast preset laten terug gezet voor stabiliteit.

[Afbeelding]

Er zijn een paar waarden waar je op moet letten. Bijvoorbeeld tWR staat op 16. Dit kan op 12 of zelfs op 10 worden gezet en op het eerste gezicht lijkt het uren stabiel in alle memory test apps die ik heb maar na vele uren draaien genereert alles lager dan 16 op 3800Mhz in single errors. Kostte me dagen testen om dit te achterhalen. tRFC kan iets lager naar 550 of zelfs 545 maar is in sommige gevallen dan niet stabiel. Ik heb 560 als uiterst stabiel gevonden. Deze setting verlagen resulteert ook niet in meer prestaties.

Hier de marginale verbetering met het tweaken van een paar settings maar niet geheel stabiel bevonden. En dat is dan ook letterlijk het maximale dat ik eruit kon halen onder 1.45v 16-18-16 is een no go.
[Afbeelding]
Ik geloof meteen dat het niet gigantisch veel meer uitmaakt tussen Ballistix Sport en Elite hoor, ik heb ook maar even wat ingevoerd wat van de calculator komt. Inmiddels draai ik 3666Mhz en 1833Mhz met CL14-16-14. Ik heb deze week eindelijk wat tijd om te tweaken. Voltage was ook even puur omdat ik nog in mijn achterhoofd met het waardeloze Corsair LPX zat. Ik merk dat deze set echt niet veel extra voltage nodig heeft.

De memory kwaliteit is overigens 111% volgens de calculator, met als potentieel 4592Mhz C16 :+ Nu denk ik niet dat de F-clock richting de 2296Mhz zal gaan maar goed hé :7 Corsair LPX ging qua potentieel tot 3600Mhz C16. En dat was ook zo, het liep geen centimeter harder, met belabberde subtimings.

Bedankt voor je uiteenzetting, ik ga er mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Kuusj schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:44:
[...]

Ik geloof meteen dat het niet gigantisch veel meer uitmaakt tussen Ballistix Sport en Elite hoor, ik heb ook maar even wat ingevoerd wat van de calculator komt. Inmiddels draai ik 3666Mhz en 1833Mhz met CL14-16-14. Ik heb deze week eindelijk wat tijd om te tweaken. Voltage was ook even puur omdat ik nog in mijn achterhoofd met het waardeloze Corsair LPX zat. Ik merk dat deze set echt niet veel extra voltage nodig heeft.

De memory kwaliteit is overigens 111% volgens de calculator, met als potentieel 4592Mhz C16 :+ Nu denk ik niet dat de F-clock richting de 2296Mhz zal gaan maar goed hé :7 Corsair LPX ging qua potentieel tot 3600Mhz C16. En dat was ook zo, het liep geen centimeter harder, met belabberde subtimings.

Bedankt voor je uiteenzetting, ik ga er mee aan de slag :)
Zoals ik hierboven aangaf. 3800 met iets lossere timings presteerd beter bij lagere voltages. Als je infinity fabric op je processor 1900 aan kan is er geen reden om te blijven proberen in de 3600 marges. 3666 is nog steeds geen 3800 en heeft veel meer voltage nodig en levert minder prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Cidious schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:11:
[...]

Zoals ik hierboven aangaf. 3800 met iets lossere timings presteerd beter bij lagere voltages. Als je infinity fabric op je processor 1900 aan kan is er geen reden om te blijven proberen in de 3600 marges. 3666 is nog steeds geen 3800 en heeft veel meer voltage nodig en levert minder prestaties.
Het lijkt erop dat mijn IF niet op 1900 wil.. 1866Mhz wel. Ook met lossere timings boot het geval niet namelijk.

Meer SoC voltage heeft daarbij ook geen zin of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 10:55
Cidious schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:04:

Hier de benchmarks:

[Afbeelding]
Als ik dit van mij vergelijk doet die het eigenlijk niet veel slechter. Ik heb een G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZNC setje waarvan enkel XMP is geactiveerd, dit icm een Ryzen 3700x.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbDo2UuvnjyRt30WL0n04gUshk8=/f/image/9xTEYy4mH7T59v3SSQ2pWaSz.jpg

Wat mij wel opvalt is dat bij mij CPU FSB niet op 100MHz staat en de Memory Clock op 1796,7MHz ipv mooi rond 1800MHz.

Ik heb interesse om dit wat te finetunen maar heb wel een beetje schrik ivm instabiliteit, zeker omdat het verschil op zich onmerkbaar gaat zijn volgens mij. Dus hoe graag ik ook wil tweaken, ik denk dat ik toch de stabiliteit verkies.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik dacht dat dat een of andere 'Spread Spectrum' optie was in het BIOS. Zelf heb ik dat ook, dat de klok op 99,99 staat ipv 100 met de multiplier 'verlies' je een paar Megahertzjes natuurlijk :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Nu nog maar eens even verder wezen proberen, en een F-clock van 1900Mhz haalt hij nu wel na een CMOS reset. Ik wilde eens even met een verse BIOS beginnen, wat wel een goed idee is gebleken.

Met het RAM op 1.35V en 3800Mhz op de stock timings van 18-19-19-39 met een F-clock van 1900Mhz werkt het in ieder geval prima. Ik zit niet heel ver meer van jou beste resultaat af @Cidious. Ik ga nu de timings eens voorzichtig aandraaien, kijken hoe ver ik kom voordat het voltage omhoog moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Kuusj Staar je niet blind op een synthetische test zoals AIDA. Verschil in CL timings komen in die test bijvoorbeeld niet echt naar voren terwijl de true latency wel degelijk verschilt. Ik raad je aan om instellingen in de praktijk met een benchmark van een game te testen (vooral op minimale FPS) of een workload zoals je die zelf zou gebruiken onderling te gaan vergelijken. De grootste winst heb je al binnen met een 1866/1900Fclk. Daarna kan je bepalen of het voor jou loont om er veel spanning tegenaan te gooien voor heel korte timings om de laatste procenten er uit te halen of juist een zuinige safe setting te kiezen.
ikbenben schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:09:
[...]

Wat mij wel opvalt is dat bij mij CPU FSB niet op 100MHz staat en de Memory Clock op 1796,7MHz ipv mooi rond 1800MHz.
Baseclock even handmatig op 100.0 zetten ipv Auto. Dan zijn getallen wel mooi rond.

[ Voor 20% gewijzigd door M-spec op 06-04-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

M-spec schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:09:
@Kuusj Staar je niet blind op een synthetische test zoals AIDA. Verschil in CL timings komen in die test bijvoorbeeld niet echt naar voren terwijl de true latency wel degelijk verschilt. Ik raad je aan om instellingen in de praktijk met een benchmark van een game te testen (vooral op minimale FPS) of een workload zoals je die zelf zou gebruiken onderling te gaan vergelijken. De grootste winst heb je al binnen met een 1866/1900Fclk. Daarna kan je bepalen of het voor jou loont om er veel spanning tegenaan te gooien voor heel korte timings om de laatste procenten er uit te halen of juist een zuinige safe setting te kiezen.

[...]

Baseclock even handmatig op 100.0 zetten ipv Auto. Dan zijn getallen wel mooi rond.
Ja ik gebruik AIDA ook puur om wat te vergelijken wat de effecten zijn van mijn aanpassingen.
Loopt nu op 18-17-17-36 CR1 bij 3800Mhz/1900Mhz IF op 1.35V en stock SoC voltage.

Ik kijk hoe strak ik het krijg, en dan ga ik tot max 1.4V om te kijken hoe veel dat uit maakt (qua nog strakkere timings) en dan vind ik het goed. Uitgebreidere benches ga ik nog draaien, ik ben nu vooral benieuwd wat dit setje kan. Voor 130,- gekocht, dus veel duurder dan Sport LT was t niet :) Lang leve een fijne Amazon deal hier en daar.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 06-04-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ram OC naar 3800 gaat niet werken op 1.35v.

Hier is je stappenplan. Ik krijg het idee dat je all over the place bent met je plan haha.

1. Kijken of je IF 1900 wil doen: Geheugen op XMP waarden laten draaien en alleen de FCLK (Infinitiy fabric) naar 1900 gooien en niet syncen met MCLK dus niet 1:1 maar unlocked. Gooi de VSOC op 1.1v VDDG op 0.950v (950mv) VDDP kan je op auto laten. Als dit boot dan kan je processor 1900 IF aan.
2. Dan gooi je je XMP export (Taiphoon Burner) in DRAM Calculator en rammel je 3800Mhz timings eruit of gebruik je mijn settings op 1.45v en als dat boot en stabiel is ga je het voltage stap voor stap verlagen tot het instabiel wordt en gooi je het weer een tiende omhoog.
3. Meer lange geheugen testen, voor stabiliteit.

Mocht het niet booten in stap 2;
1. Met DRAM calculator V2 proberen en vanaf daar stap voor stap de settings weer naar de waarden van V1 brengen tot je de waarde vindt waar de errors vandaan komen.

Ik gebruik graag TestMem5 met v3 profiel van 1usmus hiervoor. Is een snelle test die vaak de meest duidelijk errors eruit kan plukken in een relatief korte tijd. Voor lange testen gebruik ik Memtest of Karhu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Cidious schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:43:
Ram OC naar 3800 gaat niet werken op 1.35v.

Hier is je stappenplan. Ik krijg het idee dat je all over the place bent met je plan haha.

1. Kijken of je IF 1900 wil doen: Geheugen op XMP waarden laten draaien en alleen de FCLK (Infinitiy fabric) naar 1900 gooien en niet syncen met MCLK dus niet 1:1 maar unlocked. Gooi de VSOC op 1.1v VDDG op 0.950v (950mv) VDDP kan je op auto laten. Als dit boot dan kan je processor 1900 IF aan.
2. Dan gooi je je XMP export (Taiphoon Burner) in DRAM Calculator en rammel je 3800Mhz timings eruit of gebruik je mijn settings op 1.45v en als dat boot en stabiel is ga je het voltage stap voor stap verlagen tot het instabiel wordt en gooi je het weer een tiende omhoog.
3. Meer lange geheugen testen, voor stabiliteit.

Mocht het niet booten in stap 2;
1. Met DRAM calculator V2 proberen en vanaf daar stap voor stap de settings weer naar de waarden van V1 brengen tot je de waarde vindt waar de errors vandaan komen.

Ik gebruik graag TestMem5 met v3 profiel van 1usmus hiervoor. Is een snelle test die vaak de meest duidelijk errors eruit kan plukken in een relatief korte tijd. Voor lange testen gebruik ik Memtest of Karhu.
Met CL16 timings waarschijnlijk niet nee, maar vergeet niet dat dit ram out-of-the-box al 4000Mhz C18 draait op 1.35V. Het draait ook gewoon prima stabiel op 3800Mhz met wat strakkere timings. 500% coverage op 14GB/16GB met memtest geeft 0 errors, als het echt heel erg op het randje zou zitten zou hij nu al wel errors hebben gegeven. Dit is misschien toch wel iets beter gebind geheugen, zoals ook Hardware.info in een redelijk recente review aangeeft: https://nl.hardware.info/...eview-overklokresultatenn

Nu een dik uur Mount&Blade 2 Bannerlord gespeeld en het blijkt ook hier lekker stabiel. RAM temps max 44 graden. Da's ook wel een leuke nice-to-have trouwens :) Edit: nu ook een uur Prime95, geen centje pijn. Max 47 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 06-04-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
M-spec schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:09:

[...]

Ik heb even in de BIOS gekeken en ik ben dit precies nergens tegen gekomen. Wel heb ik Memory FCLK op 1800MHz gezet ipv Auto maar het resultaat blijft hetzelfde.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
ikbenben schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:05:
[...]

Ik heb even in de BIOS gekeken en ik ben dit precies nergens tegen gekomen. Wel heb ik Memory FCLK op 1800MHz gezet ipv Auto maar het resultaat blijft hetzelfde.
BCLK, zo staat het waarschijnlijk in het bios op de OC pagina

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

fietsbob schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:10:
[...]

BCLK, zo staat het waarschijnlijk in het bios op de OC pagina
Als hij een Asus bord heeft gaat dat niet werken helaas. Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd haha.

In ander nieuws: mijn RAM draait nu stabiel op 3800/1900Mhz C16-17-17-32 met een Trfc van 560 en een Trc van 58. Dit op stock SoC en RAM voltages :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdUQMLh4NpvIgkMGsuHI4m6PUN4=/f/image/ydT2wgXOPnz0scKUq4uow4gl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Netjes! Ik ga er vanuit dat het een 16gb kit is als ik jouw copy bekijk kijkt het single rank te zijn. Je kan trc nog iets verlagen naar 56. Probeer wel de onderlinge verhoudingen aan te houden.

Ben toch eerlijk gezegd aangenaam verrast dat het duurdere Edie setje nog wat van de timings weet af te snoepen. Had ik niet verwacht en ik zat er duidelijk naast. Dit nieuwere Edie geheugen is nog niet zo lang in de omloop. Voorheen was er weinig verschil tussen setjes.

Dank voor het delen.

[ Voor 43% gewijzigd door Cidious op 06-04-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Cidious schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:14:
Netjes! Ik ga er vanuit dat het een 16gb kit is als ik jouw copy bekijk kijkt het single rank te zijn. Je kan trc nog iets verlagen naar 56. Probeer wel de onderlinge verhoudingen aan te houden.

Ben toch eerlijk gezegd aangenaam verrast dat het duurdere Edie setje nog wat van de timings weet af te snoepen. Had ik niet verwacht en ik zat er duidelijk naast. Dit nieuwere Edie geheugen is nog niet zo lang in de omloop. Voorheen was er weinig verschil tussen setjes.

Dank voor het delen.
Ik ben ook wel aangenaam verrast (:
Is een 2x8GB single rank set idd.

Ik ga nu eens even wat uitgebreider kijken of het echt 100% stabiel is, want dat heb ik nu uiteraard nog niet heel uitgebreid gedaan. Als dat zo is zal ik de hele rits timings neerzetten, indien niet ga ik zoeken naar wat wel 24/7 bruikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Kuusj schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:03:
[...]

Als hij een Asus bord heeft gaat dat niet werken helaas. Ik heb me er inmiddels maar bij neergelegd haha.

In ander nieuws: mijn RAM draait nu stabiel op 3800/1900Mhz C16-17-17-32 met een Trfc van 560 en een Trc van 58. Dit op stock SoC en RAM voltages :)
[Afbeelding]
Ik heb zelf een Asus Crosshair VI. Ai Overclock tuner van AUTO > Manual > en dan is er een tab om baseclock zelf in te tikken. Als dat nog een beetje hetzelfde is tenminste.

Heb je voor je keuze van deze modules ook nog dual rank modules overwogen? Gezien jouw board een daisy chain layout heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Hey,

Ik meld mezelf hier ook even:

Pc:
cpu: 3600 all cores 4100 Mhz
koeling: Kraken X62
MB:Gigabye Aorus X570 Master (F11 bios)
-RAM: G.skill Flare X 3200 Mhz C14.

Ik draai nu als volgt, bios settings:
boost staat uit
cpu clock ratio: 41
XMP: aan
Vcore SOC: normal
Dynamic VCORE SOC: + 0.0125 V

tijdens prime95 draait de cpu op 57 graden na zo'n 10 min.
Systeem is stabiel, in 4 dagen tijd geen enkel issue gehad (game voornamelijk).

Is het geheugen nog wat sneller te krijgen? Of de snelheid omhoog of de timings naar beneden?
Hoe kan ik dit het beste doen ?

mvg

Yorick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Kuusj schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:03:
[...]

Inderdaad :) Een TUF Gaming X570 Plus (Wif).
M-spec schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:36:
[...]

Ik heb zelf een Asus Crosshair VI. Ai Overclock tuner van AUTO > Manual > en dan is er een tab om baseclock zelf in te tikken. Als dat nog een beetje hetzelfde is tenminste.
Ik ga het eens bekijken. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Wat gebruiken jullie om de fans aan te sturen?

Mijn 3600 wordt nogal rap heel warm, schijnbaar normaal, maar de fans spoelen dan gelijk op naar 2000rpm. Nu heb ik de fancurve iets aangepast, maar nog steeds is het niet soepel. Ryzen Master heeft namelijk idle netjes 35-40 graden maar m'n gigabyte x570 aorus elite software geeft regelmatig uitschieters naar 55 graden terwijl ryzen master dat niet doet, ik verdenk dat de sensor van het mobo kaput is of op een andere/verkeerde manier reageert. Buiten dat is die software een ramp, zodra je het opstart zegt ie gelijk dat ik m'n mobo heb vervangen en kan je alles opnieuw instellen...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Kuusj schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:41:
[...]

Ik ben ook wel aangenaam verrast (:
Is een 2x8GB single rank set idd.

Ik ga nu eens even wat uitgebreider kijken of het echt 100% stabiel is, want dat heb ik nu uiteraard nog niet heel uitgebreid gedaan. Als dat zo is zal ik de hele rits timings neerzetten, indien niet ga ik zoeken naar wat wel 24/7 bruikbaar is.
Single rank is met regelmaat ook iets strakker in te stellen dan Dual Rank. Dat kan ook het verschil zijn. Ik gebruik Dual rank chips. Dat kan je ook zien aan de hogere Copy bandwidth.

Helaas heb ik geen 2x 8GB edie liggen om te testen. Slechts een 2x8gb 3200cl14 bdie kit van GSkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

M-spec schreef op maandag 6 april 2020 @ 23:36:
[...]

Heb je voor je keuze van deze modules ook nog dual rank modules overwogen? Gezien jouw board een daisy chain layout heeft.
Klopt, maar handmatig de baseclock op 100Mhz zetten helpt niet helaas. En het is ook niet te compenseren door hem op 100.2 te zetten want het gaat maar met hele Mhz'en... Beetje jammer van een bord van 300€ (Strix-E) vond ik zelf maar goed.

Ja ik heb echt van alles overwogen, maar de laatste maanden heb ik me bij mijn oude set neergelegd. Het is dat ik mijn huidige set zag langskomen als hele goede deal op Amazon (Pepper). Ik wilde eigenlijk voor Ballistix Sport LT gaan maar dit is een tandje beter natuurlijk.
Cidious schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:52:
[...]

Single rank is met regelmaat ook iets strakker in te stellen dan Dual Rank. Dat kan ook het verschil zijn. Ik gebruik Dual rank chips. Dat kan je ook zien aan de hogere Copy bandwidth.

Helaas heb ik geen 2x 8GB edie liggen om te testen. Slechts een 2x8gb 3200cl14 bdie kit van GSkill.
Dat zou echt heel goed kunnen, kan ook gewoon dat dit toch gewoon een lekkere bin is en hij daarom wat tanden harder loopt. Met dit geheugen is ook het wereldrecord RAM speed gevestigd. Zoals ik zei, ook Hardware.info merkt op dat de Sport LT 3200Mhz set minder clockt dan de Elite 4000Mhz set. De enige reden dat ik dit RAM heb gekocht is de relatief belachelijke aanbieding. Normaal zou ik nooit van mijn leven 200+€ aan een 16GB RAM set uitgeven. In NL krijg je m niet voor minder dan 300€ (Bol.com Plaza en Max ICT BV even niet meegerekend...).

Ik heb ook nog nooit zo'n fancy verpakking voor RAM geheugen gezien trouwens hahaha. Kijkraampje en magnetische sluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
ikbenben schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 00:32:
[...]

Inderdaad :) Een TUF Gaming X570 Plus (Wif).

Ik ga het eens bekijken. Bedankt voor de tip!
Om even terug te komen op de BLCK die niet op 100 staat maar op 99,8.
Blijkbaar is het niet om dit aan te passen op de nieuwe goedkopere Asus moederborden, daarvoor moet je een high end model hebben. Na een beetje zoekwerk ben ik tot de vaststelling gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ikbenben schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:17:
[...]

Om even terug te komen op de BLCK die niet op 100 staat maar op 99,8.
Blijkbaar is het niet om dit aan te passen op de nieuwe goedkopere Asus moederborden, daarvoor moet je een high end model hebben. Na een beetje zoekwerk ben ik tot de vaststelling gekomen.
Ik weet niet wat als high-end model telt maar mijn pricewatch: Asus ROG Strix X570-E Gaming is ook gewoon niet op 100Mhz te krijgen. Ik zal nog eens zoeken op de RoG fora of daar nog iets aan veranderd is. 300,- voor een mobo vind ik persoonlijk geen low-mid end meer. Maar het kan zijn dat Asus daar anders over denkt.

Edit: nope, het is nog steeds niet mogelijk om deze op 100Mhz te krijgen. Echt belachelijk. Het lijkt sowieso alsof Asus de meest belabberde after-sales heeft, feedback kun je ook nergens kwijt. Als laatste zeikpunt: BIOS updates met als beschrijving "improved system performance" en verder niks is echt een no-go.

[ Voor 16% gewijzigd door Kuusj op 07-04-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Kuusj schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:24:
[...]

Ik weet niet wat als high-end model telt maar mijn pricewatch: Asus ROG Strix X570-E Gaming is ook gewoon niet op 100Mhz te krijgen. Ik zal nog eens zoeken op de RoG fora of daar nog iets aan veranderd is. 300,- voor een mobo vind ik persoonlijk geen low-mid end meer. Maar het kan zijn dat Asus daar anders over denkt.

Edit: nope, het is nog steeds niet mogelijk om deze op 100Mhz te krijgen. Echt belachelijk. Het lijkt sowieso alsof Asus de meest belabberde after-sales heeft, feedback kun je ook nergens kwijt. Als laatste zeikpunt: BIOS updates met als beschrijving "improved system performance" en verder niks is echt een no-go.
Zo las ik het toch op een post op Reddit.
300€ is voor mij persoonlijk ook al high end maar misschien ziet Asus dit anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
de X570 SATA bug is nog steeds niet verholpen. Ik probeer meer tractie te krijgen voor het probleem en heb een post geschreven op reddit.

Als je enige interesse hebt in waarom jouw SATA drives slechter presteren op X570 dan op andere platforms Lees dan dit eens en help om wat meer tractie te krijgen.

https://www.reddit.com/r/...mped_on_x570_compared_to/

MSI Forum moderators zijn Intel biased en niet van plan te helpen.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=329939.0

Ik quote: "There's many things AMD didn't fix for a long time, and never will. Who knows what will happen with this stuff." "MSI already done it. But it's AMD, I don't have any expectations from that "company"."

Dit komt van moderatoren... verdrietige houding.

[ Voor 32% gewijzigd door Cidious op 07-04-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:15:
[...]

Klopt, maar handmatig de baseclock op 100Mhz zetten helpt niet helaas. En het is ook niet te compenseren door hem op 100.2 te zetten want het gaat maar met hele Mhz'en... Beetje jammer van een bord van 300€ (Strix-E) vond ik zelf maar goed.

Ja ik heb echt van alles overwogen, maar de laatste maanden heb ik me bij mijn oude set neergelegd. Het is dat ik mijn huidige set zag langskomen als hele goede deal op Amazon (Pepper). Ik wilde eigenlijk voor Ballistix Sport LT gaan maar dit is een tandje beter natuurlijk.

[...]

Dat zou echt heel goed kunnen, kan ook gewoon dat dit toch gewoon een lekkere bin is en hij daarom wat tanden harder loopt. Met dit geheugen is ook het wereldrecord RAM speed gevestigd. Zoals ik zei, ook Hardware.info merkt op dat de Sport LT 3200Mhz set minder clockt dan de Elite 4000Mhz set. De enige reden dat ik dit RAM heb gekocht is de relatief belachelijke aanbieding. Normaal zou ik nooit van mijn leven 200+€ aan een 16GB RAM set uitgeven. In NL krijg je m niet voor minder dan 300€ (Bol.com Plaza en Max ICT BV even niet meegerekend...).

Ik heb ook nog nooit zo'n fancy verpakking voor RAM geheugen gezien trouwens hahaha. Kijkraampje en magnetische sluiting..
Baseclock generator zit niet op elk moederbord. Ik kan deze dan nog wel in 0.2 stapjes verhogen maar voor de rest heeft het met Ryzen 3000 ook weinig nut of voordeel meer om te wijzigen. Alle overige componenten stress je meer en de boostregeling valt bij mij ook uit boven 101. Anders was een veel hogere boost bijvoorbeeld nog wel leuk geweest als OC.

Mijn vraag over je overweging van keuze in modules kwam naar voren omdat 2x dual rank of 4x single dimms iets meer prestaties geeft (2~15%). Toms Hardware adviseerde ook al 32GB voor gaming om die reden, ookal zou je die niet volledig gebruiken voor maximale presaties.

Toen ik mijn C6H X370 met 1e serie Ryzen kocht was dual rank nog niet optimaal. Er was helemaal niet zoveel keus voor hoge ram snelheden. Met de 3000 serie heb ik uiteindelijk wel 2 latjes FlareX bij gekocht voor 4x8 SR en 16GB voor mijn toepassing niet voldoende bleek. Die waren toen gelukkig ook 70 euro gezakt in prijs. Wil je met een daisy chain moederbord naar 32GB hebben 2 dimms weer de voorkeur voor stabiliteit op hoge snelheden ipv 4 dimms (liefst nog van gelijke batch) vandaar. Voor het geval je in de toekomst nog zou willen upgraden naar 32GB. Het kan ook goed gaan maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Cidious schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:31:
de X570 SATA bug is nog steeds niet verholpen. Ik probeer meer tractie te krijgen voor het probleem en heb een post geschreven op reddit.

Als je enige interesse hebt in waarom jouw SATA drives slechter presteren op X570 dan op andere platforms Lees dan dit eens en help om wat meer tractie te krijgen.

Ik quote: "There's many things AMD didn't fix for a long time, and never will. Who knows what will happen with this stuff." "MSI already done it. But it's AMD, I don't have any expectations from that "company"."

Ik was mij er niet van bewust en nu jij het aanhaalt heb ik ook eens een benchmark gedaan.
Asus TUF Gaming X570 en een 6TB WD60EZRZ HDD geven dit als resultaat :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r36mMjWq-xu2_QRxcQwbpJzs_Ao=/f/image/BeBze6nALaFQF4V92Wppd8q5.jpg
Dit zou volgens de fabrikant 170/170MB/s moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ouch. Yep. Velen zijn zich niet bewust. Er is iets mis. MSI weet ervan maar zegt het is AMD. AMD blijft stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Cidious schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:31:

Zelf de boel ook maar getest.

Ik begon met mijn harde schijf en dat leek prima op het eerste gezicht (WD40EZRZ 4TB)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/GzuxtL1d5R38KrrymRTWbLFb.jpg

Maar toen begon ik aan beide mijn SSDs... (C is Crucial MX500 500gb, E schijf is hetzelfde model/merk als C maar dan 1tb)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gpeR1cEBcYt7Rfz6t2istvZw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mLHa2DpaNFVn6Ddbc3N8Fsru.jpg

Meanwhile op de PC van mijn partner die op x470 draait (ook een Crucial MX500 500gb)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/X88eL5qVYgddOl9jkK3CoD8s.jpg

Mijn moederbord is een Asus ROG Strix X570-E Gaming, mijn partner heeft een Asus PRIME X470-PRO moederbord.

Is dit teleurstellend? Ja want ook al merk ik dagelijks geen verschil 99% van de tijd, dit zou niet moeten gebeuren en het boeit niet of AMD of moederbord fabrikanten hier aan schuldig zijn, het zou fijn zijn als men dit zou oplossen.

@ikbenben Dat zijn zelfs voor een harde schijf best lage snelheden, heel raar dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
Dank voor de response maat.

En ik ben het absoluut met je eens dat je hier vrij weinig van merkt in het dagelijks gebruik. Ik voel amper verschil tussen NVME en SATA. En heb 5 NVME drives en 1 SATA als backup. Voor mij maakt het allemaal weinig uit. Maar er is iets loos en AMD zwijgt erover. Ik probeer het aan de oppervlakte te krijgen.

Vind je het ok als ik jouw Data aan de post op reddit toevoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door Cidious op 07-04-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Cidious schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:01:

Vind je het ok als ik jouw Data aan de post op reddit toevoeg?
Sure geen probleem (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

ikbenben schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:29:
[...]

Ik was mij er niet van bewust en nu jij het aanhaalt heb ik ook eens een benchmark gedaan.
Asus TUF Gaming X570 en een 6TB WD60EZRZ HDD geven dit als resultaat :
[Afbeelding]
Dit zou volgens de fabrikant 170/170MB/s moeten zijn.
Dit is een HDD, niet echt representatief zou ik zeggen, te veel variabelen. Heb je geen SSD?

Met mijn MX100 haal ik prima snelheden, maar uit m'n hoofd geeeen idee of dit zo hoort. SSD is nu game storage dus idle't lekker.

Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite.

@Cidious hier mijn screenshot mocht je hem willen... Met specs erbij zelfs :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hofz9V33RZKRt8aA0QUA1ebQKSQ=/f/image/3LuEqrkEFMvQQzikXYhB2tTB.jpg

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Dank. inmiddels kan ik vrijwel met zekerheid stellen dat het een chipset ding is. Hoop dat het ergens opgepikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Nox schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:30:
[...]

Dit is een HDD, niet echt representatief zou ik zeggen, te veel variabelen. Heb je geen SSD?
Waarom is dit niet representatief? Een benchmark test sluit die variabelen toch uit?
Momenteel is mijn enigste SSD de M2 NVME C:\ schijf, dus daar ben je niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

ikbenben schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:35:
[...]

Waarom is dit niet representatief? Een benchmark test sluit die variabelen toch uit?
Momenteel is mijn enigste SSD de M2 NVME C:\ schijf, dus daar ben je niks mee.
Omdat een HDD variabele resultaten geeft obv of de data in het midden of aan het eind staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Hier mijn 3600x met Gskill 3200 wat op 3800Mhz draait zonder problemen.

Is het nog mogelijk om verder te gaan of heeft dat geen zin? De sweetspot ligt op 3733Mhz voor Ryzen 3000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8_A2UPxv7xw4s3u7GjtdcPSyro=/f/image/hJwNaAfUJTjCxhBhuKTkxDYx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
De sweetspot ligt op 3800, niet 3733 dit is een misopvatting door een slide die AMD destijds presteerde. 3733 kan door praktisch gezien elke Zen 2 processor gehaald worden waar 3800 niet altijd gegarandeerd is. Vandaar geadverteerd met 3733 overclock potentieel. Maar 3800 is zo'n beetje de max. een enkeling heeft 3866 gehaald. Ik niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Cidious schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:00:
De sweetspot ligt op 3800, niet 3733 dit is een misopvatting door een slide die AMD destijds presteerde. 3733 kan door praktisch gezien elke Zen 2 processor gehaald worden waar 3800 niet altijd gegarandeerd is. Vandaar geadverteerd met 3733 overclock potentieel. Maar 3800 is zo'n beetje de max. een enkeling heeft 3866 gehaald. Ik niet in ieder geval.
In mijn andere pc zit een 3700x met Crucial Micron E die 3600Mhz geheugen en zal eens kijken of ik die verder kan klokken. Deze set draait nu op 3733Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Nox schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:33:
[...]

Omdat een HDD variabele resultaten geeft obv of de data in het midden of aan het eind staat ;)
Dat begrijp ik, maar is dit met een benchmark test ook zo?
fietsbob schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:39:
Hier mijn 3600x met Gskill 3200 wat op 3800Mhz draait zonder problemen.

Is het nog mogelijk om verder te gaan of heeft dat geen zin? De sweetspot ligt op 3733Mhz voor Ryzen 3000
Welk type G.Skill heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
F4-3200C14D-16GTZR
Pagina: 1 ... 57 ... 68 Laatste