Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

ikbenben schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:31:
[...]

Dat begrijp ik, maar is dit met een benchmark test ook zo?

[...]

Welk type G.Skill heb je?
Als je schijf al 70 procent vol zit wel ja ;) Of je moet het OK vinden als je een paar gigabyte data kwijt bent...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:35
Kuusj schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:24:
[...]
Edit: nope, het is nog steeds niet mogelijk om deze op 100Mhz te krijgen. Echt belachelijk. Het lijkt sowieso alsof Asus de meest belabberde after-sales heeft, feedback kun je ook nergens kwijt. Als laatste zeikpunt: BIOS updates met als beschrijving "improved system performance" en verder niks is echt een no-go.
Draai hier al tijden op 100MHz met een modded bios (1.05x, de dev wil nog geen 1,07x maken).

Andere grote voordeel van deze bios is het kunnen maken van een PCH fan profiel.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb mijn 5800XT eindelijk ingebouwd en mijn power supply vervangen voor een TX550M naar een TX850M. Omdat het een glazen kast is moest het een beetje netjes. Alles draait naar volle tevredenheid, echter merkte ik dat mijn fan's een wat grilliger gedrag vertoonden.

In eerste instantie dacht ik, dit heeft te maken met een warmere kaart, maar dat is het niet. De kaart, Red Devil, wordt niet noemen waardiger warm. Dus dit is het ook niet.

Wat wel op begon te vallen is dat de CPU sneller warm werd, waardoor de curve opeens ander gedrag vertoonde. Dus wat was er anders. De koeling is er niet uit geweest, maar toch werd de radiator warmer.

Toen ben ik eens gaan kijken wat het gedrag van de CPU (3900X) is en viel mij op dat deze nu op bijna alle cores gewoon naar 4.625 boost met hogere temperaturen tot gevolg. Dit vond ik vreemd want met de 550W power supply haalde hij de 4.425 amper.

Wat is hier aan de hand?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 10:55
Nox schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:04:
[...]

Als je schijf al 70 procent vol zit wel ja ;) Of je moet het OK vinden als je een paar gigabyte data kwijt bent...
Ik wist wel dat het invloed had maar had niet verwacht dat het zoveel zou zijn.
Brad Pitt schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:12:
[...]

Draai hier al tijden op 100MHz met een modded bios (1.05x, de dev wil nog geen 1,07x maken).

Andere grote voordeel van deze bios is het kunnen maken van een PCH fan profiel.
Mja, ik ga niet beginnen knoeien met een modded bios.
Ik heb eigenlijk geen last van de PCH fan, je hoort hem zo goed als niet. Sinds ik de 0-fan mode van mijn grafische kaart heb uitgeschakeld is de chipset ook 10°C koeler door de extra koeling van die fans.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 04:52
Wim-Bart schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:31:
Ik heb mijn 5800XT eindelijk ingebouwd en mijn power supply vervangen voor een TX550M naar een TX850M. Omdat het een glazen kast is moest het een beetje netjes. Alles draait naar volle tevredenheid, echter merkte ik dat mijn fan's een wat grilliger gedrag vertoonden.
5700XT hopefully.. Anders hebben we een primeur hier!

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Nox schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:04:
[...]

Net eens mijn externe WD 6TB Blue getest en deze heeft een ander resultaat én staat zelfs voller dan de andere!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqPhDTvmw_XsTdq4c7Ui_tWeOKw=/f/image/g1kzgtEaM0OcWapLkJbxuLd5.jpg

Dit is een WD60EZAZ welke 256MB cache heeft tov de eerder geteste WD60EZRZ welke maar 64MB cache heeft. Deze zou een snelheid van 180/180 hebben tov de 170/170 van de vorige.
Niet echt een goed vergelijk maar je ziet toch dat het over USB 3.2 sneller gaat dan over sata III wat eigenlijk niet normaal is.

Beide zijn 0% gefragmenteerd.

Dit was de WD60EZRZ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r36mMjWq-xu2_QRxcQwbpJzs_Ao=/f/image/BeBze6nALaFQF4V92Wppd8q5.jpg

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ikbenben schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:40:
[...]
Mja, ik ga niet beginnen knoeien met een modded bios.
Dan zet je 1408 er op, zit ook een disable spread in zodat je weer netjes 100\MHz draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQBM3t-q8ksLXjMnq4LqEbzszgw=/f/image/saekxqnML8FcXxTMZHcGLxY4.png

Vind allemaal wel ok zo :)

[ Voor 20% gewijzigd door Brad Pitt op 08-04-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

ikbenben schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:40:
[...]

Ik wist wel dat het invloed had maar had niet verwacht dat het zoveel zou zijn.

[...]
Volgens de wiki is het 100/50 begin en eind van de schijf. De omtrek aan de buitenkant is ook veel forser dus an sich wel logisch.

Usb 3.2 heeft uit mijn hoofd 20Gbit en sata 3 heeft 6 gbit, dat dat sneller is, is geen verrassing. Het probleem is dat je niet weet waar de 1GB testfile staat, daardoor is het heel moeilijk om een hdd als enigszins betrouwbare test te gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Nox op 08-04-2020 10:22 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Brad Pitt schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:52:
[...]

Dan zet je 1408 er op, zit ook een disable spread in zodat je weer netjes 100\MHz draait.

[Afbeelding]

Ik draai ook op 99,8 of 99,9 MHz, als ik spread spectrum uitschakel op mijn X570 Aorus Elite draai ik ook weer 100? Heeft dit nog voor/nadelen? Is fijn als je getallen helemaal 100 kloppen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
[...]

1405 is de laatste die er voor mijn MB beschikbaar is volgens de website van Asus.
Nox schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:19:
[...]

Usb 3.2 heeft uit mijn hoofd 20Gbit en sata 3 heeft 6 gbit, dat dat sneller is, is geen verrassing. Het probleem is dat je niet weet waar de 1GB testfile staat, daardoor is het heel moeilijk om een hdd als enigszins betrouwbare test te gebruiken.
In principe zouden beide even snel moeten zijn aangezien de HDD nooit deze snelheden kan halen, dus zou deze gewoon ongeveer max read/write moeten leveren.
Ik begrijp het wel, alleen zou het mij verwonderen dat het zo'n grote impact zou hebben dat ik +-30% write verlies.
Er komt sowieso nog een extra ssd bij voor games, alleen ben ik er nog niet uit of ik een 2,5" sata of M2 NVME ga kopen. Hangt een beetje van de prijs af op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

[Afbeelding]

Ik kan 1408 niet vinden op de site van Asus?

Over het HDD verhaal: ik kan niet met zekerheid zeggen dat mijn HDD slechter presteert dan normaal. Het is een pricewatch: Seagate Desktop HDD, 1TB uit 2012 dus dat is ook geen jong beestje meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwuxVIBR7wKvdWZv2yVHXC8lCsg=/f/image/nAm4xmvoDFObWaqgEGFpMqTq.png
Ik zou een van mijn spare WD RED 8TB Heliumschijven erin kunnen gooien, die moeten wel 210/210MB/s halen namelijk. Die wat in mijn NAS zitten kunnen nooit hun benen strekken (112MB/s, 1Gbit verbinding).

Wat mij wel opvalt is dat mijn SSD zijn schrijfsnelheden niet haalt (Corsair Force MP510):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czXGLWEi0Q5KYEUi2qxax9SzSY0=/f/image/tI1Xi499xnYZwJ2kW0yjUn0t.png

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:13
Omdat ik meer dan 32GB wou heb ik mijn 2*16GB Corsair LPX 3200 vervangen door 4*16GB Dominator 3200. Overclocken is geen doel, want dat wordt sowieso lastig met vier dubbelzijdige DIMM's, maar het is leuk meegenomen als het kan. In tegenstelling tot de LPX DIMM's (met Samsung B-die), kan ik deze in ieder geval wél iets hoger clocken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G_-hXoF_bqAVXmQLHRhjm67oqs=/f/image/VHGkYrPfZw0Ao5e7fWLXkdwn.png

Standaard XMP-instellingen maar dan met hogere clock en iets hogere spanning (1.35 was niet 100% stabiel). Ik zal de eerste regenachtige zondag dat ik me verveel reserveren om wat met de sub-timings te spelen want de latency kan vast wel ietsje naar beneden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand idle verbruik heeft gemeten? Ben benieuwd wat het verschil is tov mijn 2500K systeem uit 2011. Als ik die uitmeet met mijn Wemo schakelaar kom ik op 61W idle (1070, 16GB, 2x SSD). Bij guru zitten ze ook rond de 60 dus dan zou ik niets winnen: https://www.guru3d.com/ar...yzen-5-3600-review,7.html

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 08-04-2020 16:43 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

sdk1985 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:43:
Iemand idle verbruik heeft gemeten? Ben benieuwd wat het verschil is tov mijn 2500K systeem uit 2011. Als ik die uitmeet met mijn Wemo schakelaar kom ik op 61W idle (1070, 16GB, 2x SSD). Bij guru zitten ze ook rond de 60 dus dan zou ik niets winnen: https://www.guru3d.com/ar...yzen-5-3600-review,7.html
Je kan wel wat meer winnen waarschijnlijk:
Uit hun benchmark:

Power Supply Unit

1200 Watt Platinum Certified Corsair AX1200i - Review

8)7

Als jij dan een 400-500 watt voeding erin steekt kom je nog iets lager. Ook hun mainboard kan nog wat oudere bios hebben, in het begin waren er redelijk wat issues met voltages/terugclocken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cidious schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:31:
de X570 SATA bug is nog steeds niet verholpen. Ik probeer meer tractie te krijgen voor het probleem en heb een post geschreven op reddit.

Als je enige interesse hebt in waarom jouw SATA drives slechter presteren op X570 dan op andere platforms Lees dan dit eens en help om wat meer tractie te krijgen.

https://www.reddit.com/r/...mped_on_x570_compared_to/

MSI Forum moderators zijn Intel biased en niet van plan te helpen.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=329939.0

Ik quote: "There's many things AMD didn't fix for a long time, and never will. Who knows what will happen with this stuff." "MSI already done it. But it's AMD, I don't have any expectations from that "company"."

Dit komt van moderatoren... verdrietige houding.
@Cidious Fyi, er is overigens deze week een nieuwe chipset driver gereleased door AMD. Mogelijk is daar nog iets in gefixed :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:43:
Een huidige CPU zoals een Ryzen 3000 kan in idle tegenwoordig terug naar enkele Watt's verbruik omdat cores die niet nodig zijn in slaapstand gaan. Dus daar zit het m niet meer in. Als je veel zuiniger dan 60W wilt gaan dan kan het zo maar zijn dat die besparing weer grotendeels in extra warmte verloren gaat. Om de reden dat de efficiëntie van een voeding bij een heel lage belasting onderuit valt. Idle verbruik is voor een heel groot deel afhankelijk van de efficiëntie van de gebruikte voeding. En dan nog de grootste verbruikers in idle; type videokaart, chipset, geheugen en opslag, verlichting etc.

Hoe lager het idle systeem verbruik, des te lager wordt de efficiëntie van een voeding. Het optimale bereik zit vaak bij 50% belasting van het opgegeven vermogen. Wil je een laag idle en laag load verbruik behalen zal je een duurdere platinum/titanium voeding moeten gebruiken die voldoet voor je totale systeemvermogen en het ook nog goed doet onder weinig belasting. Je moet je wel afvragen of die extra kosten voor aanschaf opwegen tegen een eventuele energiebeparing. Is ook meer van belang bij 24/7 vollast.

Als voorbeeld heb ik een Seasonic Prime Titanium Ultra 650W. Die heeft eerder mijn oude bequiet Dark Power Pro 650 P7 uit 2008 vervangen. Beide top voedingen in hun tijd maar scheelde in vollast weer 20W verbruik aan de stekker. De kosten van de voeding heb ik in een paar jaar tijd ook wel weer terug verdiend met 24/7 gebruik (staat alleen zomers niet te rekenen). Idle doet het systeem nu ook zo'n 55~60W (3800X, Vega, 4xDimms, 3x SSD(1xM2), X370 chipset, custom waterkoeling). Als het systeem enkel bij gamen moest werken had ik de meerprijs er niet zo snel weer uit kunnen halen. Ik denk dat je je niet al te veel moet richten op een idle verbruik onder 60W, in dat geval kan kan je beter een notebook/laptop hebben die veelal op accuduur gericht zijn. ;)
Nox schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:56:
[...]

Uit hun benchmark:

Power Supply Unit

8)7

Als jij dan een 400-500 watt voeding erin steekt kom je nog iets lager. Ook hun mainboard kan nog wat oudere bios hebben, in het begin waren er redelijk wat issues met voltages/terugclocken etc.
Een goedkopere 400-500W voeding kan het een stuk slechter doen bij lage belasting. Deze is wel 1200W maar nog steeds 79-80% efficiënt bij 60W ondanks dat het al een oudje is. Er zijn voedingen die het een stuk slechter doen.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Help!!!! schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:50:
[...]

@Cidious Fyi, er is overigens deze week een nieuwe chipset driver gereleased door AMD. Mogelijk is daar nog iets in gefixed :?
De SATA drivers veranderen niet voor Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

M-spec schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:54:
[...]

Een huidige CPU zoals een Ryzen 3000 kan in idle tegenwoordig terug naar enkele Watt's verbruik omdat cores die niet nodig zijn in slaapstand gaan. Dus daar zit het m niet meer in. Als je veel zuiniger dan 60W wilt gaan dan kan het zo maar zijn dat die besparing weer grotendeels in extra warmte verloren gaat. Om de reden dat de efficiëntie van een voeding bij een heel lage belasting onderuit valt. Idle verbruik is voor een heel groot deel afhankelijk van de efficiëntie van de gebruikte voeding. En dan nog de grootste verbruikers in idle; type videokaart, chipset, geheugen en opslag, verlichting etc.

Hoe lager het idle systeem verbruik, des te lager wordt de efficiëntie van een voeding. Het optimale bereik zit vaak bij 50% belasting van het opgegeven vermogen. Wil je een laag idle en laag load verbruik behalen zal je een duurdere platinum/titanium voeding moeten gebruiken die voldoet voor je totale systeemvermogen en het ook nog goed doet onder weinig belasting. Je moet je wel afvragen of die extra kosten voor aanschaf opwegen tegen een eventuele energiebeparing. Is ook meer van belang bij 24/7 vollast.

Als voorbeeld heb ik een Seasonic Prime Titanium Ultra 650W. Die heeft eerder mijn oude bequiet Dark Power Pro 650 P7 uit 2008 vervangen. Beide top voedingen in hun tijd maar scheelde in vollast weer 20W verbruik aan de stekker. De kosten van de voeding heb ik in een paar jaar tijd ook wel weer terug verdiend met 24/7 gebruik (staat alleen zomers niet te rekenen). Idle doet het systeem nu ook zo'n 55~60W (3800X, Vega, 4xDimms, 3x SSD(1xM2), X370 chipset, custom waterkoeling). Als het systeem enkel bij gamen moest werken had ik de meerprijs er niet zo snel weer uit kunnen halen. Ik denk dat je je niet al te veel moet richten op een idle verbruik onder 60W, in dat geval kan kan je beter een notebook/laptop hebben die veelal op accuduur gericht zijn. ;)

[...]

Een goedkopere 400-500W voeding kan het een stuk slechter doen bij lage belasting. Deze is wel 1200W maar nog steeds 79-80% efficiënt bij 60W ondanks dat het al een oudje is. Er zijn voedingen die het een stuk slechter doen.
Tja, je moet niet een oude voeding pakken of goedkope rommel, da's een beetje appels en peren, maar vrijwel alle voedingen met 80plus gold en hoger doen het prima. Vergeet niet dat vrijwel alle voedingen pas vanaf 20% power een minimum efficiency moeten halen, met een 1200W zit je op 5% vermogen en een 80plus voeding kan dan net zo goed 70% efficiency hebben terwijl een gloedjenieuwe voeding dan al op 80-85 procent zit.

En jouw usecase is ook niet de meest optimale, custom waterloop en flinke storage :P Per moederbord kan het trouwens ook nog redelijk verschillen :)

Hier wat info over lage belasting:
https://nl.hardware.info/...00w-review-lage-belasting

Vrijwel alle 1200W voedingen halen de 80% efficiency niet.

https://nl.hardware.info/...-round-up-lage-belastingn

En de (eveneens 80 plus gold, idem aan de AX1200) halen belastingen van >85%, best een verschilletje dus :)

Grappig detail: mijn straight power 11 450W voorziet een 3600 + RX5700 van stroom. Fan filters van de PC zaten na een half jaar vol. Fan filter PSU: Niks En achter de PC zit genoeg stof :+ Die fan heeft dus nooit/amper gedraaid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:54:
[...]

[...]

Heb voor mijn main rig zo'n V 550 die op de lage loads efficiënt is
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/cooler-master-v550/images/avg_efficiency_low_loads.png

Verder is het natuurlijk niet gek om de 2500K, aangeschaft in 2011, onderhand een keer te vervangen. In geval van mijn 8700K weet ik dat het idle pak hem beet 20W scheelt. Lijkt mij dat de 3600 dat ook wel zou moeten halen, vind alleen nog geen 'bewijs'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@sdk1985 @Nox Ik bedoel er maar mee te zeggen dat de huidige CPU's in idle niet meer de grootste verbruiker zijn in een systeem. Bovendien is elke Watt grofweg 2 Euro op jaarbasis. En in de winter heb je er ook nog warmte van.

SSD's zijn enkele Watts en een custom waterloop verbruikt overigens niet zoveel hoor. 3x140 fans op 750rpm, heeft eigenlijk elk systeem wel. Een VPP775 pomp die rustig draait met een kleine 4W bij 1GPM en 2PSI tegendruk. Op 100% kan deze 18W doen met bijna 4x zoveel flow maar dat heeft geen voordeel. Valt wel mee dacht ik.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-spec schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:33:
@sdk1985 @Nox Ik bedoel er maar mee te zeggen dat de huidige CPU's in idle niet meer de grootste verbruiker zijn in een systeem. Bovendien is elke Watt grofweg 2 Euro op jaarbasis. En in de winter heb je er ook nog warmte van.

SSD's zijn enkele Watts en een custom waterloop verbruikt overigens niet zoveel hoor. 3x140 fans op 750rpm, heeft eigenlijk elk systeem wel. Een VPP775 pomp die rustig draait met een kleine 4W bij 1GPM en 2PSI tegendruk. Op 100% kan deze 18W doen met bijna 4x zoveel flow maar dat heeft geen voordeel. Valt wel mee dacht ik.
Tja maar er zit verder niet zo gek veel in mijn systeem:
Cm690 II (3 fans?), 2500K, mobo, 2*8GB ram 1600 Mhz, mugen koeler, intel 520, samsung 860 qvo en een 1070. De GPU staat op techpowerup voor 6W en de Samsung is volgens tomshardware 0.2W dus dan zou ik verwachten dat een 3600 7nm flink wat eraf kan schaven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
Nox schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:56:
[...]

Uit hun benchmark:

Power Supply Unit

8)7

Meer dan de helft van het verbruik komt denk ik van het moederbord: X570 (al staat er niet welke precies, maar zuinig zal die niet zijn).
Voorbeeldje, zit al 20W verschil in: https://www.anandtech.com...ike-motherboard-review-/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Klopt het dat wanneer je PBO inschakelt je automatisch teruggaat naar de base clock?
In mijn geval had ik de cpu clock op 3.8 gezet en PBO aan. Nu zie ik steeds in verschillende monitorsoftware dat de clock op 3.6 blijft staan in idle en als er gewerkt moet worden dat sommige cores doorschieten naar 4.4 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Als ik PBO aanzet bij mijn 3700x staat de base clock op 4.05MHz ipv 3.6MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:38
ikbenben schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:27:
Wat is de boost frequentie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
paragon schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:25:
[...]

Wat is de boost frequentie dan?
Bij PBO? Weet ik niet meer, staat ondertussen al terug uit. Ik zal het wel eens terug aanzetten als ik een aio steek of andere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
ikbenben schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:27:
Ik ga vanuit dat je "GHz" bedoelt.
PBO maakt niet heel veel uit op je uiteindelijke prestatie. Mijn 3600x haalt toch tussen 4350-4400 MHz turbo met of zonder PBO. Mischien scheelt het een procent. Maar die 1 fps kan ik missen als ik een lagere verbruik haal. En als ik mij goed herinner zelfs de baseclock is onveranderd. Zolang je natuurlijk Ryzen Powerplan gebruikt.
Enige wat ik heb veranderd is Soc voltage 1.05 en core voltage -0.05 offset. Dit scheelde hoop bij mij met temperatuur en performance. Nu komt het niet een boven 80 graden na een uur small FFT's Prime 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
WildWilly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 02:52:
[...]

Ik ga vanuit dat je "GHz" bedoelt.
PBO maakt niet heel veel uit op je uiteindelijke prestatie. Mijn 3600x haalt toch tussen 4350-4400 MHz turbo met of zonder PBO. Mischien scheelt het een procent. Maar die 1 fps kan ik missen als ik een lagere verbruik haal. En als ik mij goed herinner zelfs de baseclock is onveranderd. Zolang je natuurlijk Ryzen Powerplan gebruikt.
Enige wat ik heb veranderd is Soc voltage 1.05 en core voltage -0.05 offset. Dit scheelde hoop bij mij met temperatuur en performance. Nu komt het niet een boven 80 graden na een uur small FFT's Prime 95.
Ja idd, GHz :)
Ik denk ook niet dat ik er real world veel van zal merken. In Cinebench R20 scheelt het +-200punten maar ingame heb ik nog niet getest.
Baseclock stond bij mij in bios op 4,05GHz en ik gebruik Ryzen Balanced power plan. Verder zelf niets van voltages en zo aangepast.
Misschien dat ik het in de toekomst nog eens uitprobeer maar dat zal dan toch zijn als ik mijn koeling wat heb aangepakt. Niet dat het niet goed koelt, maar ik wil het ook stil houden. Dus ofwel met aio ofwel met stillere fans en/of betere cpu koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
ikbenben schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 09:53:
[...]

Ja idd, GHz :)
Ik denk ook niet dat ik er real world veel van zal merken. In Cinebench R20 scheelt het +-200punten maar ingame heb ik nog niet getest.
Baseclock stond bij mij in bios op 4,05GHz en ik gebruik Ryzen Balanced power plan. Verder zelf niets van voltages en zo aangepast.
Misschien dat ik het in de toekomst nog eens uitprobeer maar dat zal dan toch zijn als ik mijn koeling wat heb aangepakt. Niet dat het niet goed koelt, maar ik wil het ook stil houden. Dus ofwel met aio ofwel met stillere fans en/of betere cpu koeler.
Zou toch kijken naar voltages kan de moeite waard zijn.

Even ter info mijn cooler is Dark Rock Pro 4 in Fractal Define S case (no window). Wat een verschil qua herrie. Met mijn vorige systeem (3750k) had ik altijd muziek aan omdat mijn fans (hoewel niet hard) toch hoorde bij desktop werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
WildWilly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:14:
[...]

Zou toch kijken naar voltages kan de moeite waard zijn.

Even ter info mijn cooler is Dark Rock Pro 4 in Fractal Define S case (no window). Wat een verschil qua herrie. Met mijn vorige systeem (3750k) had ik altijd muziek aan omdat mijn fans (hoewel niet hard) toch hoorde bij desktop werk.
Will do ;)
Mijn systeem is al vrij stil hoor, maar kan imo nog beter. Momenteel zijn bv mijn case fans de meegeleverde 3x140mm Phanteks 3-pin. Deze wil ik nog vervangen door sowieso PWM maar ben er nog niet uit voor welke en of ik rgb wil of niet. Vereiste is sowieso zo stil mogelijk met zoveel mogelijk flow en debiet.
De cpu koeler (Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition) doet zijn werk ook goed maar ik wil het nog stiller, dus eventueel een aio maar ben er ook nog niet uit de welke, wel sowieso een 280mm radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nox schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:36:
[...]

Ik draai ook op 99,8 of 99,9 MHz, als ik spread spectrum uitschakel op mijn X570 Aorus Elite draai ik ook weer 100? Heeft dit nog voor/nadelen? Is fijn als je getallen helemaal 100 kloppen O-)
Als je XMP (DCOP) geheugen profiel gebruikt, zet die ook eens uit en zet dan de geheugen parameters erin met de hand. Dat kan namelijk samen met spread spectrum een oorzaak zijn van het niet 100Mhz krijgen van de BCLK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
ikbenben schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:52:
[...]

Will do ;)
Mijn systeem is al vrij stil hoor, maar kan imo nog beter. Momenteel zijn bv mijn case fans de meegeleverde 3x140mm Phanteks 3-pin. Deze wil ik nog vervangen door sowieso PWM maar ben er nog niet uit voor welke en of ik rgb wil of niet. Vereiste is sowieso zo stil mogelijk met zoveel mogelijk flow en debiet.
De cpu koeler (Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition) doet zijn werk ook goed maar ik wil het nog stiller, dus eventueel een aio maar ben er ook nog niet uit de welke, wel sowieso een 280mm radiator.
Case Fans gebruik ik BeQuiet Silent Wings 2 aan de voorkant achterkant gebruik ik meegeleverde Case fans van Fractal Design. De BeQuiet is still zelfs na 6 uur prime small fft. Fractals fans zijn genereren iets meer herrie vandaar dat ik ze als exhaust fan heb geïnstalleerd (iets verder van mijn oren dus hoor ze dus niet).
Draai wel een custom fan profiel. Case fans draaien max 900RPM.
CPU fan 1500RPM. CPU fan hoor ik lucht verplaatsten maar dit is echt niet storend. Geluidsdemping van de case helpt heel veel. Ik wil zeker nooit meer naar een kast zonder geluiddempend materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
WildWilly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:05:
[...]

Case Fans gebruik ik BeQuiet Silent Wings 2 aan de voorkant achterkant gebruik ik meegeleverde Case fans van Fractal Design. De BeQuiet is still zelfs na 6 uur prime small fft. Fractals fans zijn genereren iets meer herrie vandaar dat ik ze als exhaust fan heb geïnstalleerd (iets verder van mijn oren dus hoor ze dus niet).
Draai wel een custom fan profiel. Case fans draaien max 900RPM.
CPU fan 1500RPM. CPU fan hoor ik lucht verplaatsten maar dit is echt niet storend. Geluidsdemping van de case helpt heel veel. Ik wil zeker nooit meer naar een kast zonder geluiddempend materiaal.
Ik ben ook aan het overwegen voor de BeQuiet Silent Wings te nemen, alleen spijtig dat ze niet in het wit te verkrijgen zijn zoals de Shadow Wings. Dit zou beter passen bij mijn zwart/wit thema.
Mijn huidige case fans draaien nu aan 8 à 900rpm, ik zou deze met PWM fans op laagste rpm willen laten draaien.
De cpu fan draait aan 1000 à 1200rpm afhankelijk van de belasting. Ik hoor hem echter wel lichtjes opspinnen telkens de temp even de hoogte ingaat (welk regelmatig gebeurd met de Ryzen 3700x).
Mijn Phanteks P600S is semi geluiddempend, er zit een venster in aan de ene kant. De rest is gedempt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenben
Mijn Base Clock "probleem" zal opgelost worden met deze :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iqX88ad.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
ikbenben schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:45:
Mijn Base Clock "probleem" zal opgelost worden met deze :)

[Afbeelding]
Mooi om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
fietsbob schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:19:
[...]

In mijn andere pc zit een 3700x met Crucial Micron E die 3600Mhz geheugen en zal eens kijken of ik die verder kan klokken. Deze set draait nu op 3733Mhz.
Ik krijg deze set niet boven de 3800 Mhz. Vanmiddag al veel combinaties geprobeerd, maar telkens na het opstarten van het bios krijg ik een overclocking fault als melding te zien en ik kan terug om te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Ik heb de BIOS net geupdate naar versie 1407. BLCK moest ik niet aanpassen want die staat blijkbaar al op 100. Echter wordt de Bus Speed in CPU-Z en Aida64 nog altijd als 99,8MHz weergegeven.
CPU Spread Spectrum kan niet aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
1)) Ryzen is top, maar ik zie dat tot nu toe nog niet terug met gaming benchmarks t.o.v. de Intel i7 / i9. Ik bedoel bijvoorbeeld ten opzichte van 7700K / 8700K / 9900K (omdat de 9700K geen HT meer bied, zie ik dit meer als een soort i5). Ze zijn uiteraard uitmuntend te noemen qua multi-threading. Dus qua prijs ook.

Dit is niet voor een discussie daarover, meer voor een (snelle) beeldvorming. Het hoeft dus niet een heel verhaal met uitleg te zijn.

2)) Worden Ryzen's over het algemeen altijd (erg) warm of zijn er ook varianten die ~60C zijn tijdens het gamen? Wat ik voorbij zie komen is dat ze warm worden, dus ik vraag het mij daarom af. En of waterkoeling of iets dergelijks hier nog iets aan kan veranderen?

3)) Zijn er Ryzen's die goed overclocken? Volgens mij clocken ze niet heel goed over (hoeft niet uit te maken, maar toch). Het gaat me nogmaals om de beeldvorming.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
Luxicon schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:42:
1)) Ryzen is top, maar ik zie dat tot nu toe nog niet terug met gaming benchmarks t.o.v. de Intel i7 / i9. Ik bedoel bijvoorbeeld ten opzichte van 7700K / 8700K / 9900K (omdat de 9700K geen HT meer bied, zie ik dit meer als een soort i5). Ze zijn uiteraard uitmuntend te noemen qua multi-threading. Dus qua prijs ook.

Dit is niet voor een discussie daarover, meer voor een (snelle) beeldvorming. Het hoeft dus niet een heel verhaal met uitleg te zijn.
Het ligt eraan welke resolutie/grafische kwaliteit je speelt. Hoe hoger hoe kleiner de voorsprong van Intel. Dan wordt de CPU de bottleneck.
2)) Worden Ryzen's over het algemeen altijd (erg) warm of zijn er ook varianten die ~60C zijn tijdens het gamen? Wat ik voorbij zie komen is dat ze warm worden, dus ik vraag het mij daarom af. En of waterkoeling of iets dergelijks hier nog iets aan kan veranderen?
Dit verschilt per spel. Hoe zwaarder de belasting hoe hoger de temperatuur. De 3000 series zijn op 7nm gemaakt dus de chiplet oppervlakte is zo klein dus warmte ontwikkeling is zeer geconcentreerd. Dat het lastiger is om warmte af te voeren maar niet onmogelijk (zie antwoord op je derde vraag).
3)) Zijn er Ryzen's die goed overclocken? Volgens mij clocken ze niet heel goed over (hoeft niet uit te maken, maar toch). Het gaat me nogmaals om de beeldvorming.
Technisch gezien hoef je ze niet te overclocken. De processoren zijn in staat om zichzelf goed te "boosten". Meestal boosten heel dicht het max als de koeler maar goed is. Voorbeeld mijn 3600x haalt tijdens gamen tussen 4350-4400 MHz met max 65 graden afhankelijk van spel. Maar meestal zit het ongeveer 60. Dit is met Dark Rock Pro 4 en dit is een overkill CPU koeler. Ik ging voor de stilte. En ergste scenario haal ik rond 75 graden Prime95 Small FFT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

WildWilly schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:01:
[...]

Dit verschilt per spel. Hoe zwaarder de belasting hoe hoger de temperatuur. De 3000 series zijn op 7nm gemaakt dus de chiplet oppervlakte is zo klein dus warmte ontwikkeling is zeer geconcentreerd. Dat het lastiger is om warmte af te voeren maar niet onmogelijk (zie antwoord op je derde vraag).
Zoals hierboven gemeld, kleiner oppervlak, dus lastiger de warmte effectief af te voeren.

Wat ik zie is dat zowel bij m'n Ryzen 3600 CPU als de 5700XT in een mini behuizing de warmte weliswaar snel oploopt maar ook zeer snel weer afkoelt.
Dan nog word de Ryzen niet heel warm (zelfs niet in een zeer kleine case zonder fans tenzij de GPU het vuur aan de schenen gelegd word, dan dumpt de GPU de restwarmte in het CPU compartiment. ik heb dus nog wat modding te doen)
Dat in tegenstelling tot m'n oude haswell I5 in een grotere case. Die throttled standaard tijdens games, ondanks dat dat ook gewoon een 65W TDP CPU is, maar dan op 14nm. (Intel TDP weliswaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke, bedankt voor jullie reacties. Ryzen ken ik amper, behalve dat ik weet dat voor het geld super zijn. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31

Om te antwoorde op 2&3;
Heb zelf een 3600. Draait op all cores 4.2 Ghz.Heb ook nog wat voltages aangepast. Tijdens gamen zit ik op zo'n 47 graden. Koeler is een Kraken X62. Tijdens 3 runs cinebench zit de temps op 49-50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
ymaenhout schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:56:
[...]

Om te antwoorde op 2&3;
Heb zelf een 3600. Draait op all cores 4.2 Ghz.Heb ook nog wat voltages aangepast. Tijdens gamen zit ik op zo'n 47 graden. Koeler is een Kraken X62. Tijdens 3 runs cinebench zit de temps op 49-50 graden.
Oke netjes, ik lees wel vaak (op Tweakers ook) over hoge temperaturen. Vaak wordt luchtkoeling aangeraden, maar ik vraag me min of meer af of waterkoeling misschien beter is met Ryzen. In het geval je lagere temperaturen belangrijk genoeg vind uiteraard.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Luxicon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:58:
[...]

Oke netjes, ik lees wel vaak (op Tweakers ook) over hoge temperaturen. Vaak wordt luchtkoeling aangeraden, maar ik vraag me min of meer af of waterkoeling misschien beter is met Ryzen. In het geval je lagere temperaturen belangrijk genoeg vind uiteraard.
Vooral de vroegere amd cpu's hadden 'last' van hogere temps.

Had hiervoor een 9900K, die werd ook flink warmer (wel op 5 Ghz gezet). Maar is heel wat te tweaken zodat de cpu's koeler én sneller lopen ;)

Ik draai zelf met waterkoeling, wil niet anders meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
[...]

Dat maakt niet echt veel uit. Ik zeg niet dat er geen verschil is hoor want ik weet dat er hele goede Aio waterkoelers zijn. Kijk hier maar https://www.youtube.com/watch?v=R5GhNnLVUrw. Zal je zien dat er zijn luchtkoelers zijn die wel degelijk goed kunnen koelen. Enige voordeel van AIO waterkoeling is gemakkelijker installatie. Sommige koelers zijn echt hoog je moet rekening houden met je kast. Maar dit moet ook je ook doe met waterkoeling met name de radiators.

[ Voor 4% gewijzigd door WildWilly op 14-04-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
WildWilly schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:32:
[...]

Dat maakt niet echt veel uit. Ik zeg niet dat er geen verschil is hoor want ik weet dat er hele goede Aio waterkoelers zijn. Kijk hier maar https://www.youtube.com/watch?v=R5GhNnLVUrw. Zal je zien dat er zijn luchtkoelers zijn die wel degelijk goed kunnen koelen. Enige voordeel van AIO waterkoeling is gemakkelijker installatie. Sommige koelers zijn echt hoog je moet rekening houden met je kast. Maar dit moet ook je ook doe met waterkoeling met name de radiators.
Oke, zoiets geven anderen ook aan. Maar toch heeft @ymaenhout minder last van warmte en anderen hebben hoge (ook idle) temperaturen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Luxicon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:54:
[...]

Oke, zoiets geven anderen ook aan. Maar toch heeft @ymaenhout minder last van warmte en anderen hebben hoge (ook idle) temperaturen.
Zoals ik al zei dit verschilt per spel mijn setup komt gemiddeld 60 max. Er is maar 1 spel die ik heb dat max 65 graden komt. En prime 95 small FFT is zeer zwaar dit is echt " worst case scenario" niet te vergelijken met de 60 graden tijdens gamen. Test maar zelf op je eigen pc het verschil temperatuur tussen spelletjes en prime 95 small FFT temperatuur.
Met andere woorden. Geen 1 programma is hetzelfde qua zwaarte van instructies. Dan hebben we nog niet over het verschil in omgevingstemperatuur dit kan ook identieke systemen toch anders presteren.

En veel van wat je leest over hoge temperaturen komen meestal van mensen die iets enthausiast zijn met overklokken of mensen die hun eerste systeem bouwen en dus problemen hebben. Je zult heel weinig mensen topic starten met "mijn cpu wordt max 60 graden tijdens gamen" . Als je begrijpt wat ik bedoel.

Waterkoeling kan wel meer "warmte absorberen". Duurt langer voor het op max temperatuur is.

[ Voor 4% gewijzigd door WildWilly op 14-04-2020 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
Luxicon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:54:
[...]

Hij zegt er wel niet bij op hoeveel rpm zijn pomp en fans draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
ikbenben schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:04:
[...]

Punt is omgevingstemperatuur is vaak iets waar mensen iets rekening mee houden. Alle reviews van dark rock pro 4 die ik heb gezien online geven altijd omgevingstemperatuur aan. Als het lager dan 20 graden is (dus airco) dan kan ik het niet vergelijken, er is vaak dan zo rond 5 graden verschil.

Maar mijn vorige CPU 2600x, die nu mijn partner gebruikt, heb ik met dezelfde koeler gekoeld. Dus ik weet hoe goed de koeler kan presteren (als ik het goed installeer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
ikbenben schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:04:
[...]

Fans op 100% en pomp ook :)

Ik houd mijn spullen graag koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
ymaenhout schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:50:
[...]

Die resultaten kunnen ook bijna niet anders dat op 100% :)
Alleen wil ik persoonlijk balans tussen koelen en geluid. Vooral geluid bij dagdagelijks gebruik moet zo stil mogelijk aangezien gaming niet zo heel veel gebeurd bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Op mijn MSI Unify/ Ryzen3900x combo raakt mij cpu af en toe oververhit doordat iets de snelheid van de CPU fan omlaag zet. Vanacht weer: Gistermiddag een batch hevc encoding aangezet, en vanochtend rond ~05:00 gaat ineens de fanspeed van ~1600 naar ~500. Uiteraard stijgt de CPU temp, van 75 naar 91 graden.
Na een half uur op deze temps crashen de x265 processen en reboot de PC.

Inventaris:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 448,-€ 448,-
1MoederbordenMSI MEG X570 UNIFY€ 295,-€ 295,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 201,-€ 201,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 52,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 213,90€ 213,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 114,05€ 114,05
1OverclockingNoctua NT-H1 3,5 gram€ 6,50€ 6,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.381,19

Op het mobo staat de laatste bios versie (A3, 2020-01-16), In het bios staat smart fan mode AAN, met de volgende settings:
  • 80°C: 100%
  • 75°C: 75%
  • 40°C: 25%
  • 0°C: 25%
Eerst gaf ik Dragon Center de schuld maar na verwijderen en instellen van het fanprofiel in het bios blijft het probleem.
Het probleem trad ook al op met de standaardfans van de Scythe Mugen. Omdat ik toch wat lagere temps wilde heb ik deze vervangen met de Noctua fans.

Via Ryzen Master heb ik de cpu vast op 4200Mhz gezet, met een max vcore van 1.3.
Uit logs zie ik dat binnen 10 seconden de fanspeed van 1660 tpm daalt naar 575. De cpu temp stijgt dan in 3 minuten van 75° naar 90°

Heeft iemand een idee hoe de cpu fan opeens zo terug wordt gezet. Een fout aan mijn kant, of een bug ergens?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Allard schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:52:
Op mijn MSI Unify/ Ryzen3900x combo raakt mij cpu af en toe oververhit doordat iets de snelheid van de CPU fan omlaag zet. Vanacht weer: Gistermiddag een batch hevc encoding aangezet, en vanochtend rond ~05:00 gaat ineens de fanspeed van ~1600 naar ~500. Uiteraard stijgt de CPU temp, van 75 naar 91 graden.
Na een half uur op deze temps crashen de x265 processen en reboot de PC.

Op het mobo staat de laatste bios versie (A3, 2020-01-16), In het bios staat smart fan mode AAN, met de volgende settings:
  • 80°C: 100%
  • 75°C: 75%
  • 40°C: 25%
  • 0°C: 25%
Eerst gaf ik Dragon Center de schuld maar na verwijderen en instellen van het fanprofiel in het bios blijft het probleem.
Het probleem trad ook al op met de standaardfans van de Scythe Mugen. Omdat ik toch wat lagere temps wilde heb ik deze vervangen met de Noctua fans.

Via Ryzen Master heb ik de cpu vast op 4200Mhz gezet, met een max vcore van 1.3.
Uit logs zie ik dat binnen 10 seconden de fanspeed van 1660 tpm daalt naar 575. De cpu temp stijgt dan in 3 minuten van 75° naar 90°

Heeft iemand een idee hoe de cpu fan opeens zo terug wordt gezet. Een fout aan mijn kant, of een bug ergens?
Heb je hem in de juiste fan header geïnstalleerd?
Hoeveel en in welke configuratie(intake/exaust) heb je casefans geïnstalleerd?
Controleer of koeler goed contact maakt met CPU.
Persoonlijk vind ik 80 graden iets te laat voor 100% maar zeker niet onmogelijk met die koeler.
Zet de fan tijdelijk op 100% continu en kijk of het probleem is alsnog voordoet.

Misschien interessant voor je: https://hardforum.com/thr...ulti-fan-configs.1994702/ Helaas wel engels. Als dat jou probleem is probeer fan snelheid op 85%,90%,95%,100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
WildWilly schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:44:
[...]
Heb je hem in de juiste fan header geïnstalleerd?
Hoeveel en in welke configuratie(intake/exaust) heb je casefans geïnstalleerd?
Controleer of koeler goed contact maakt met CPU.
Persoonlijk vind ik 80 graden iets te laat voor 100% maar zeker niet onmogelijk met die koeler.
Zet de fan tijdelijk op 100% continu en kijk of het probleem is alsnog voordoet.

Misschien interessant voor je: https://hardforum.com/thr...ulti-fan-configs.1994702/ Helaas wel engels. Als dat jou probleem is probeer fan snelheid op 85%,90%,95%,100%.
CPU fan in de juiste fan header. voor de casefans gebruik ik de fans die standaard bij de kast zitten, (Front 2x intake, back 1 x exhaust. Deze hangen aan 12V en doen dus 100%.
Koeler lijkt goed contact te maken (idle 43 graden, 100%@4,2Ghz 76 graden) en temps lopen ook meteen weer terug wanneer ik terug ga naar idle.

Bedankt voor je linkje over de Noctua fans. Mert de fans die ik heb lijken de rpm's volgens het mobo wel te kloppen met de percentages in het fanprofile. De discussie daar heeft mij echter wel aan het denken gezet: Ik had het probleem ook met de Scythe fans, deze gingen zelfs naar 0 rpm terwijl de CPU op 100% zat te werken, tikte even de 102 graden aan toen :(

Met die Scythe fans had ik het fanprofiel nog op standaard, deze begint van 0-40 graden met 20%. Daarmee kom je dan onder de minimum rpm voor de fans.
Bij het instellen van het profiel voor de Noctua's heb ik bewust 25% aangehouden. Dan kom je bij een fanprofiel <40 graden op 500 rpm, ongeveer waar mijn fans op draaiden op het moment dat het vannacht mis ging.
Best mogelijk dat er ergens een bugje zit die ongeacht de CPU temp de fan terugzet naar de minimumsetting.

Ik heb het profiel nu op 75% (=1500rpm) gezet voor 0>75 graden, en 100% daarboven. Dat is qua geluid nog net te doen. Als dat niet werkt dan zou ik Smart Fan mode helemaal uit kunnen zetten.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
[...]

Het ligt er vooral aan wat je eigen wensen zijn. Hoe je de pc gebruikt, af en toe of 24/7 belast, hoeveel geluid je wilt horen en ook wat je uiteindelijk mooier vindt. Waterkoeling is niet per definitie veel beter met Zen2. Het maakt relatief weinig uit wat betreft prestaties of een overclock. En dan bedoel ik het verschil tussen een goede luchtkoeler/AIO of custom loop waterkoeling, niet de standaard (te) kleine luchtkoelers. Die vind ik niet geschikt voor een 90W+ 7nm CPU.

Ik heb een Dark Rock Pro 4 luchtkoeler gehad en inmiddels een 420mm (3x140mm) customloop op mijn 3800X. In grote lijnen heb ik hier wel de verschillen tussen deze koeling met ongeveer gelijke stille geluidsproductie. DRP4 op 1000 tot 1300rpm tegen radiator fans op 750rpm. Beide met liquid metal als TIM tussen CPU en koeler:

- 6 tot 8 °C bij normale all core workloads. Boostclockverschil ~10MHz per graad. (bv 4225 naar 4300)
- 10 tot 15°C met AVX all core loads tot 142W PPT. Bij AVX load blijft de PPT grenswaarde voornamelijk de limiet. 4170MHz max auto boostclock met Prime small fft bij 71°C @ 142W in geval van de 3800X bij 18/19 kamertemp.
- Verschil in maximale handmatige overclock; nog geen 50MHz. Sowieso geen aanrader m.b.t. de levensduur.

De verschillen kunnen wat kleiner zijn voor een CPU met een lagere PPT, zoals een 3600/3700 maar de verschillen zijn wel redelijk vergelijkbaar met een 3900X die een zelfde 142W PPT grens heeft. Bij beide is het ook sterk afhankelijk van luchtflow door de case of een open aanvoer/afvoer bij de radiator fan's. Een gesloten front met stoffilter of plaatselijke luchtrecirculatie bij een koeler of radiator kan zo meerdere graden aan koelprestaties teniet doen. Een goede koeler plaatsen betekend nog niet meteen dat deze in elke kast of setup even goed kan presteren.

Om het verhaal kort te maken: Je kan in de zomer met een customloop waterkoeler en hogere omgevingstemperaturen ongeveer dezelfde koelprestaties halen als een goede luchtkoeler/AIO in de winter.

Ga je het verschil in real life applicaties merken? Niet snel, en uiteraard geen verschil met een vaste multiplier. Voor de prijs van een customloop of dure AIO heb je over het algemeen ook een paar cores meer. Je kan er echter voor kiezen om elke graad winst in temperatuur op te geven voor een nog stiller systeem. Al helemaal icm een undervolt en vaste MP zoals ik zelf toe pas voor 24/7 rekenwerk.

Belangrijker voor geluid is nog eerder een stille koeling voor de GPU met gamen, die heeft over het algemeen een veelvoud aan warmte om af te geven. Bijvoorbeeld 200W+ tegen ongeveer 65W van de CPU met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
M-spec schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:10:
[...]

Het ligt er vooral aan wat je eigen wensen zijn. Hoe je de pc gebruikt, af en toe of 24/7 belast, hoeveel geluid je wilt horen en ook wat je uiteindelijk mooier vindt. Waterkoeling is niet per definitie veel beter met Zen2. Het maakt relatief weinig uit wat betreft prestaties of een overclock. En dan bedoel ik het verschil tussen een goede luchtkoeler/AIO of custom loop waterkoeling, niet de standaard (te) kleine luchtkoelers. Die vind ik niet geschikt voor een 90W+ 7nm CPU.

Ik heb een Dark Rock Pro 4 luchtkoeler gehad en inmiddels een 420mm (3x140mm) customloop op mijn 3800X. In grote lijnen heb ik hier wel de verschillen tussen deze koeling met ongeveer gelijke stille geluidsproductie. DRP4 op 1000 tot 1300rpm tegen radiator fans op 750rpm. Beide met liquid metal als TIM tussen CPU en koeler:

- 6 tot 8 °C bij normale all core workloads. Boostclockverschil ~10MHz per graad. (bv 4225 naar 4300)
- 10 tot 15°C met AVX all core loads tot 142W PPT. Bij AVX load blijft de PPT grenswaarde voornamelijk de limiet. 4170MHz max auto boostclock met Prime small fft bij 71°C @ 142W in geval van de 3800X bij 18/19 kamertemp.
- Verschil in maximale handmatige overclock; nog geen 50MHz. Sowieso geen aanrader m.b.t. de levensduur.

De verschillen kunnen wat kleiner zijn voor een CPU met een lagere PPT, zoals een 3600/3700 maar de verschillen zijn wel redelijk vergelijkbaar met een 3900X die een zelfde 142W PPT grens heeft. Bij beide is het ook sterk afhankelijk van luchtflow door de case of een open aanvoer/afvoer bij de radiator fan's. Een gesloten front met stoffilter of plaatselijke luchtrecirculatie bij een koeler of radiator kan zo meerdere graden aan koelprestaties teniet doen. Een goede koeler plaatsen betekend nog niet meteen dat deze in elke kast of setup even goed kan presteren.

Om het verhaal kort te maken: Je kan in de zomer met een customloop waterkoeler en hogere omgevingstemperaturen ongeveer dezelfde koelprestaties halen als een goede luchtkoeler/AIO in de winter.

Ga je het verschil in real life applicaties merken? Niet snel, en uiteraard geen verschil met een vaste multiplier. Voor de prijs van een customloop of dure AIO heb je over het algemeen ook een paar cores meer. Je kan er echter voor kiezen om elke graad winst in temperatuur op te geven voor een nog stiller systeem. Al helemaal icm een undervolt en vaste MP zoals ik zelf toe pas voor 24/7 rekenwerk.

Belangrijker voor geluid is nog eerder een stille koeling voor de GPU met gamen, die heeft over het algemeen een veelvoud aan warmte om af te geven. Bijvoorbeeld 200W+ tegen ongeveer 65W van de CPU met games.
Hier ben ik grotendeels mee eens, maar met een beetje voltage tweaken boost mijn systeem al heel erg in de buurt van max standaard boost van 4400MHz op mijn 3600x en dit zonder auto OC/XFR. En dit met een dark rock pro 4. Dus heb ik zelf ook mijn manual OC uitgeschakeld aangezien het niet zoveel verschil was. (misschien 5 fps of zo maar dat kan ik wel lijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
ymaenhout schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:50:
[...]

Nou komt aap uit de mouw. Mijn draait op pwm:
35 graden 25%
45 graden 50%
60 graden 75%
70 graden 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:22

Thomg

Aww yiss

Allard schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:52:

In welke logs?

Doe hier ook 3900X+Unify.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 15-04-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Thomg schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:13:
[...]

In welke logs?

Doe hier ook 3900X+Unify.
De logs maak ik met HWiNFO64. Die schrijft continue een aantal metingen naar file.
Zo kwam ik erachter dat na uren stabiel draaien de fanspeed plotseling omlaag ging en vervolgens de CPU temps omhoog schoten. Nadat de PC een half uur zo rond de 90 graden schommelde kwam de reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:22

Thomg

Aww yiss

Rebooten zou sowieso niet mogen, maar ik heb dit in ieder geval zelf niet ervaren.

Nu draai ik ook op een X62 die een paar jaar doet om op te warmen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
WildWilly schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:05:
[...]

Hier ben ik grotendeels mee eens, maar met een beetje voltage tweaken boost mijn systeem al heel erg in de buurt van max standaard boost van 4400MHz op mijn 3600x en dit zonder auto OC/XFR. En dit met een dark rock pro 4. Dus heb ik zelf ook mijn manual OC uitgeschakeld aangezien het niet zoveel verschil was. (misschien 5 fps of zo maar dat kan ik wel lijden).
Bedoel je all core boost of in game boost? Ik ben niet zo bekend met een 3600X.

Een 3800X schaalt hoofdzakelijk op temperatuur. Die komt zonder AVX loads met zijn 8 cores eigenlijk nooit aan zijn PPT limiet zoals een 3700X. Daardoor heeft PBO of Auto OC ook vrijwel geen nut. Daar komt bij dat de standaard spanning al op de max zit met 1.325-1.35V all core met bijvoorbeeld CB20. Met AVX zakt deze naar ~1.28V om 142W aan te houden.

Ik kan er op een zelfde spanning met handmatig multiplier ongeveer maar 2% OC uithalen tov de standaard boost met kleine offset: 4250-4300 tov 4350MHz op 1.33V load.

4475MHz allcore is de max en daar is 1.4V+ voor nodig bij dit exemplaar. 25MHz onder single thread boost opgave. Daar heb ik mijm CB20 score mee gezet. 4450MHz was overigens al mogelijk met de DRP4. Blijft een goede koeler.

Ga ik echter undervolten met handmatige MP komt de binning meer tot uiting: 4200MHz met 0,11V minder op 1.220V. Een 22% lager verbruik met max 2,5% verlies in prestaties wanneer alle threads 24/7 in gebruik zijn voor bv Boinc. 4100 is stabiel tot 1.15V. Met games is een vaste multiplier wel weer een ander verhaal, dan mis je de 4400-4550MHz core boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
M-spec schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:23:
[...]

Bedoel je all core boost of in game boost? Ik ben niet zo bekend met een 3600X.

Een 3800X schaalt hoofdzakelijk op temperatuur. Die komt zonder AVX loads met zijn 8 cores eigenlijk nooit aan zijn PPT limiet zoals een 3700X. Daardoor heeft PBO of Auto OC ook vrijwel geen nut. Daar komt bij dat de standaard spanning al op de max zit met 1.325-1.35V all core met bijvoorbeeld CB20. Met AVX zakt deze naar ~1.28V om 142W aan te houden.

Ik kan er op een zelfde spanning met handmatig multiplier ongeveer maar 2% OC uithalen tov de standaard boost met kleine offset: 4250-4300 tov 4350MHz op 1.33V load.

4475MHz allcore is de max en daar is 1.4V+ voor nodig bij dit exemplaar. 25MHz onder single thread boost opgave. Daar heb ik mijm CB20 score mee gezet. 4450MHz was overigens al mogelijk met de DRP4. Blijft een goede koeler.

Ga ik echter undervolten met handmatige MP komt de binning meer tot uiting: 4200MHz met 0,11V minder op 1.220V. Een 22% lager verbruik met max 2,5% verlies in prestaties wanneer alle threads 24/7 in gebruik zijn voor bv Boinc. 4100 is stabiel tot 1.15V. Met games is een vaste multiplier wel weer een ander verhaal, dan mis je de 4400-4550MHz core boost.
Yup ik moest ook undervolten voor ik optimaal max boost haal. Een offset -05 soc 1.05 zorgt ervoor dat tijdens gamesessies russen 4350 tot 4400MHz. En lagere temperatuur onder extreme load. Ik merk dat moederbord fabrikanten vaak teveel volt gebruikt bij "auto". Irritant moet je gaan zoeken wat optimaal werkt:/ Je kunt wel zeggen maar je bent een tweaker, maar gemak dient de mens toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
WildWilly schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:44:
[...]

Yup ik moest ook undervolten voor ik optimaal max boost haal. Een offset -05 soc 1.05 zorgt ervoor dat tijdens gamesessies russen 4350 tot 4400MHz. En lagere temperatuur onder extreme load. Ik merk dat moederbord fabrikanten vaak teveel volt gebruikt bij "auto". Irritant moet je gaan zoeken wat optimaal werkt:/ Je kunt wel zeggen maar je bent een tweaker, maar gemak dient de mens toch?
Nou, voor een deel. Voor normale workloads heeft een offset tot -50mV met luchtkoeling wel effect voor een iets hogere boost en lagere temp. Het heeft ook meer effect als ik een offset in Windows achteraf zet, niet vooraf al in de bios. Dit is tenminste het geval met mijn X370 Crosshair VI.

Maar.. nu komt ie; met zware loads zoals Prime95 AVX icm de custom loop is de kleinste offset van -6mV die ik in kan stellen al te groot / te veel. Dan laat het boost algoritme de 'least preffered' core (#7/7) dan al een enkele MHz'en terugzakken ten opzichte van de rest. Zichtbaar in Hwinfo, alle effective core clocks moeten ongeveer gelijk op gaan, binnen 1 MHz.

Hetzelfde als de scores van Cinebench weer iets inzakken als ik de offset nog verder dan -37mV zet. Met de DRP4 was dit idd nog -50mV.
Mijn ervaring is dus: Hoe lager de CPU temp onder zware load, hoe minder offset kan je nog toepassen om de boost van de CPU goed te laten werken. Die wil dan immers verder omhoog klokken met een hogere spanning.

AMD heeft werken met een offset altijd afgeraden, het werkt voor een deel goed. Als je een compleet zuinigere CPU instelling zou willen of de maximale warmte wilt beperken met behoud van een boostfunctie kun je het beste de PPT limiet stapjes verlagen via PBO in Ryzen Master. De CPU zal dan nog steeds als normaal werken maar zich strikt aan die ingestelde waarde houden. Net als de Eco 65W modus, alleen bepaal je dan zelf deze waarde. Op 88W PPT gedraagt een 3800X zich bijna gelijk aan een 3700X, afgezien van de iets hogere boost en binning af fabriek. Voor games zit er al weinig verschil in, die vragen meestal niet meer dan een 65W gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Edit: dubbele post.

[ Voor 98% gewijzigd door M-spec op 15-04-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
M-spec schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:03:
[...]

Nou, voor een deel. Voor normale workloads heeft een offset tot -50mV met luchtkoeling wel effect voor een iets hogere boost en lagere temp. Het heeft ook meer effect als ik een offset in Windows achteraf zet, niet vooraf al in de bios. Dit is tenminste het geval met mijn X370 Crosshair VI.

Maar.. nu komt ie; met zware loads zoals Prime95 AVX icm de custom loop is de kleinste offset van -6mV die ik in kan stellen al te groot / te veel. Dan laat het boost algoritme de 'least preffered' core (#7/7) dan al een enkele MHz'en terugzakken ten opzichte van de rest. Zichtbaar in Hwinfo, alle effective core clocks moeten ongeveer gelijk op gaan, binnen 1 MHz.

Hetzelfde als de scores van Cinebench weer iets inzakken als ik de offset nog verder dan -37mV zet. Met de DRP4 was dit idd nog -50mV.
Mijn ervaring is dus: Hoe lager de CPU temp onder zware load, hoe minder offset kan je nog toepassen om de boost van de CPU goed te laten werken. Die wil dan immers verder omhoog klokken met een hogere spanning.

AMD heeft werken met een offset altijd afgeraden, het werkt voor een deel goed. Als je een compleet zuinigere CPU instelling zou willen of de maximale warmte wilt beperken met behoud van een boostfunctie kun je het beste de PPT limiet stapjes verlagen via PBO in Ryzen Master. De CPU zal dan nog steeds als normaal werken maar zich strikt aan die ingestelde waarde houden. Net als de Eco 65W modus, alleen bepaal je dan zelf deze waarde. Op 88W PPT gedraagt een 3800X zich bijna gelijk aan een 3700X, afgezien van de iets hogere boost en binning af fabriek. Voor games zit er al weinig verschil in, die vragen meestal niet meer dan een 65W gemiddeld.
Daarom kon ik ook al een beetje offset gebruiken ik haalde toch de max boost van 3600x (4400MHz) ik kon zelfs -0.75 maar ging juist voor -.50 offset om zeker te tijd dat het stabiel is bij zwaardere loads prime95 small FFT getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Voor de Unify gebruikers onder ons.

Ik heb de laatste beta bios (A41 direct van MSI) geupdate met de laatste microcodes uit de .191 beta van de ACE en Godlike. Welke Agesa versie 1.0.0.5 dragen. Ook heb ik de realtek UEFI driver geupdate met de laatste versie van de website even als de rom. Ik had zelf last van adapter resets met de realtek.

Ik draai de bios zelf zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwVJa-J4hYH-zVWmTwqVEVLuDcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSFf0n7r6z84NJXXXJzaKzpI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoEBJA6-YzPzaP06AI2ERgqcsDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpoaWrnADNCCdbbx3W50aOJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxRFFHAyKW0Ylq_iaQXDiFuu5i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bAP5a2l1huSU97Ha1hJ26kh.jpg?f=fotoalbum_large

Mochten mensen geinteresseerd zijn in de Unify bios dan heb ik deze hier geupload:
https://mega.nz/file/BVFk...tBK4dAOrXRYyZSj7_XwYFG81M

Mochten mensen geinteresseerd zijn in het updaten van hun bios dan kan ik dit doen. Uiteraard op eigen risico. Ik zou dit alleen aanraden als je een flashback optie hebt of dual bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:46
Ik heb sinds deze week last van willekeurige reboots en freezes. Dacht daarnet dat ik een aanwijsbare aanleiding had gevonden, want twee freezes bij het opstarten van HWinfo op hetzelfde moment in het laadproces (Analyzing PCI), maar nu start dat ding helaas wel goed op. Niets aan de computer gewijzigd verder. Nu reeds videodrivers verwijderd met DDU en een fresh install daarna. Ook de EDC-bug voor turboboost uitgeschakeld zonder resultaat.

Op dit moment draait er een memtest, maar lijkt me sterk dat dit uit het niets na maanden stabiliteit, problemen zou geven... Nog iemand een gelijkaardig scenario meegemaakt en kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Flying Heb je last van reboots als de pc idle draait en juist niet onder belasting? Dan is de kans aanwezig dat het gebruik van de EDC bug het boostalgoritme heeft verstoort. Dit is wat ik zelf heb ervaren. Een tijdje geleden is deze 'tweak' in dit topic nog behandeld.

Als het idle reboots betreft is de oplossing waarschijnlijk de chipsetdrivers verwijderen, bios resetten (eventueel opnieuw flashen), met default waarden naar windows booten, chipset drivers opnieuw installeren en opnieuw opstarten. Lijkt het weer in orde dan kan je je eigen instellingen weer gebruiken. Daarbij geen eerdere bios instellingen van usb oid inladen.

@Cidious Zijn er anders dan optimalisaties nog prestatieverschillen met 1.0.0.5?

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 18-04-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
@M-spec Reboots (nog maar twee keer) allemaal onder load. Freezes zijn enkel bij wat licht desktop gebruik. Sinds de post alweer geen last meer gehad. Wel het geheugen nog eens op 100% getest en dat was gewoon in orde. Als ik opnieuw last heb dan ga ik de BIOS inderdaad even flashen en de chipset drivers eraf gooien.

Ik heb de EDC "tweak" weggehaald omdat ik nu net even een periode heb waarin ik weer Anno 1800 heb opgepikt, waarbij ik zag dat alle cores tijdens het spelletje constant op maximale snelheid draaiden. Het werkt gewoon prima als ze niet nog eens 250/300Mhz extra boosten en het is beter voor de temperatuur. Qua temperatuur merk ik overigens op dat ik onder load rond de 68-70 graden draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
M-spec schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:47:
@Flying Heb je last van reboots als de pc idle draait en juist niet onder belasting? Dan is de kans aanwezig dat het gebruik van de EDC bug het boostalgoritme heeft verstoort. Dit is wat ik zelf heb ervaren. Een tijdje geleden is deze 'tweak' in dit topic nog behandeld.

Als het idle reboots betreft is de oplossing waarschijnlijk de chipsetdrivers verwijderen, bios resetten (eventueel opnieuw flashen), met default waarden naar windows booten, chipset drivers opnieuw installeren en opnieuw opstarten. Lijkt het weer in orde dan kan je je eigen instellingen weer gebruiken. Daarbij geen eerdere bios instellingen van usb oid inladen.

@Cidious Zijn er anders dan optimalisaties nog prestatieverschillen met 1.0.0.5?
Weet ik nog niet. ik kan helaas niet de hele Agesa overhevelen omdat deze encrypted is. Slechts een deel van de microcode. En dat draait prima. consistent en foutloos. Helaas is er nog geen Agesa 1.0.0.5 beta voor de unify gelekt dus dit kan ik helaas ook niet testen. Godlike en Ace hebben de beta al wel. Mensen met een Ace of Godlike kunnen dit zelf testen.
https://www.hardwareluxx....cht-17-04-20.1228903/#5.7

Enige dat ik kan zeggen is dat 3DMark een lichtelijk hogere CPU score heeft gekregen van 10400 punten naar 11000 punten. Zelfde bios settings.

[ Voor 5% gewijzigd door Cidious op 18-04-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

1 van m'n 2 eind maart aangeschafte Ryzen 9 3900X CPU's is eergisteren stuk gegaan.
Zou de computer herstarten voor een Windows update en daarna bleef alles zwart.

Hij had nog geen 3 weken meegedraaid in de DPC Stampede.

Voltages standaard, geen overclock.
Mainboard is een Asus Prime X570-Pro.

Koeling door een Noctua NH-D15 Chromax.Black, processor bleef mooi koel tijdens het grazen.

Kon gelukkig de onderdelen (en dus ook de CPU's) uitwisselen om te testen, dacht in eerste instantie aan mainboard of geheugen omdat ik in 26 jaar nog maar 1x eerder een defecte CPU heb gehad.

De 3900X is nu onderweg naar de leverancier, dat zal wel weer goedkomen.

Voor de foto nog even schoongemaakt met IPA en daarna ingepakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MoG79F9.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 03:03
Ik heb laatst een nieuwe PC gekocht: inventaris: Novalux

Ik maak me echter een beetje zorgen over de temperaturen.

Mijn oude PC met een 2500k op 4GHz ging op idle nooit over de 30C, en onder load nooit echt over 60C, zelfs na ~9 jaar zonder ooit de thermal paste te hebben verwisseld (met een Thermalright Mux-120 koeler in een oude 'gaming' tower case).

In het begin idlet mijn 3700X echter op 40-55C (zie inventaris voor de koeling), waar hij steeds naar 50-55 springt en dan weer terugzakt naar 40-45. Onder load ging hij naar 72C met Prime95 small FFT's en zelfs 83C in Aida64. In games ging hij regelmatig naar 78C. Ik heb de koeler toen opnieuw erop gezet, maar dat maakte geen enkel verschil.

Ik heb toen enkele tweaks gedaan. PPT naar 66, EDC naar 60, -0.075 voltage offset op de CPU en Global C-states naar enabled gezet.

Daarnaast heb ik ook een aangepaste powerplan gemaakt op basis van Ryzen Balanced, waarbij het boosting gedrag minder aggressief is gemaakt.

Idle ging terug naar 37C stabiel (geen jumps meer), Prime95 naar ~59-61C afhankelijk van welke test ik doe en Aida64 blijft op 66C hangen. Dat is best een flink goed resultaat imho, maar in games gaat hij toch soms nog naar 74C.

Nadat ik het een beetje heb gelogd met hwinfo64 draait de CPU afhankelijk van de situatie 0.5-2% van de tijd boven 70C en 7-12% van de tijd boven 65C.

Gezond verstand zegt me dat dat dik in orde is, vooral omdat ik in games iig geen enkel verschil zie in performance (FPS voor en na de tweaks is vrijwel identiek). In CB20 gaat de score wel van 4800 naar 4550, maar dat is denk ik wel acceptabel als ik het temperatuurverschil erin bereken.

Dit alles overigens met de fans op maximaal 70% (fan curve van minimaal 50% tot 40C naar maximaal 70% op 80C),

Maar, telkens als ik terugkijk naar mijn oude PC moet ik denken, zijn die temperaturen wel écht in orde of heb ik toch ergens foutjes gemaakt in mijn build? Had ik die tweaks moeten maken? Ik betrap me erop steeds de temperaturen te moeten monitoren, wat een beetje afdoet aan 'het nieuwe PC gevoel' en vraag me af of ik ergens iets anders heb moeten doen.

Of moet ik gewoon stoppen mij verder zorgen hierover te maken? Ik hoop eigenlijk dat het alleen maar een 'culture shock' is nadat ik zolang met mijn 2500k heb gezeten maar ik kan me toch niet onttrekken van de gedachte dat dit alsnog veel te heet loopt.

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ChromeBallz schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:34:
Ik heb laatst een nieuwe PC gekocht: inventaris: Novalux

Ik maak me echter een beetje zorgen over de temperaturen.

Mijn oude PC met een 2500k op 4GHz ging op idle nooit over de 30C, en onder load nooit echt over 60C, zelfs na ~9 jaar zonder ooit de thermal paste te hebben verwisseld (met een Thermalright Mux-120 koeler in een oude 'gaming' tower case).

In het begin idlet mijn 3700X echter op 40-55C (zie inventaris voor de koeling), waar hij steeds naar 50-55 springt en dan weer terugzakt naar 40-45. Onder load ging hij naar 72C met Prime95 small FFT's en zelfs 83C in Aida64. In games ging hij regelmatig naar 78C. Ik heb de koeler toen opnieuw erop gezet, maar dat maakte geen enkel verschil.

Ik heb toen enkele tweaks gedaan. PPT naar 66, EDC naar 60, -0.075 voltage offset op de CPU en Global C-states naar enabled gezet.

Daarnaast heb ik ook een aangepaste powerplan gemaakt op basis van Ryzen Balanced, waarbij het boosting gedrag minder aggressief is gemaakt.

Idle ging terug naar 37C stabiel (geen jumps meer), Prime95 naar ~59-61C afhankelijk van welke test ik doe en Aida64 blijft op 66C hangen. Dat is best een flink goed resultaat imho, maar in games gaat hij toch soms nog naar 74C.

Nadat ik het een beetje heb gelogd met hwinfo64 draait de CPU afhankelijk van de situatie 0.5-2% van de tijd boven 70C en 7-12% van de tijd boven 65C.

Gezond verstand zegt me dat dat dik in orde is, vooral omdat ik in games iig geen enkel verschil zie in performance (FPS voor en na de tweaks is vrijwel identiek). In CB20 gaat de score wel van 4800 naar 4550, maar dat is denk ik wel acceptabel als ik het temperatuurverschil erin bereken.

Dit alles overigens met de fans op maximaal 70% (fan curve van minimaal 50% tot 40C naar maximaal 70% op 80C),

Maar, telkens als ik terugkijk naar mijn oude PC moet ik denken, zijn die temperaturen wel écht in orde of heb ik toch ergens foutjes gemaakt in mijn build? Had ik die tweaks moeten maken? Ik betrap me erop steeds de temperaturen te moeten monitoren, wat een beetje afdoet aan 'het nieuwe PC gevoel' en vraag me af of ik ergens iets anders heb moeten doen.

Of moet ik gewoon stoppen mij verder zorgen hierover te maken? Ik hoop eigenlijk dat het alleen maar een 'culture shock' is nadat ik zolang met mijn 2500k heb gezeten maar ik kan me toch niet onttrekken van de gedachte dat dit alsnog veel te heet loopt.
Je zou de fan van de CPU onder full load eens 2 minuten kunnen stopzetten, als de CoolerMaster koeler dan goed warm wordt (voelen met de handen), is het contact tussen je CPU en je koeler wel in orde.
Twijfel je dan nog, zou je de koeler eens opnieuw kunnen plaatsen, kijken hoe de pasta zich heeft verspreidt. Daarna CPU en koeler schoonmaken met alcohol of IPA en verse warmte geleidende pasta er tussen.

De vraag is altijd: kloppen de waarden die je meet...

Airflow is voor naar achter door de behuizing neem ik aan?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
BlueTooth76 schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:43:
[...]

Je zou de fan van de CPU onder full load eens 2 minuten kunnen stopzetten, als de CoolerMaster koeler dan goed warm wordt (voelen met de handen), is het contact tussen je CPU en je koeler wel in orde.
Twijfel je dan nog, zou je de koeler eens opnieuw kunnen plaatsen, kijken hoe de pasta zich heeft verspreidt. Daarna CPU en koeler schoonmaken met alcohol of IPA en verse warmte geleidende pasta er tussen.

De vraag is altijd: kloppen de waarden die je meet...

Airflow is voor naar achter door de behuizing neem ik aan?
Het is een Be Quiet Dark Rock Slim die er op zit atm (waar zie je CM staan?). Hij zit er goed op, als ik de fans zonder de tweaks op 100% laat staan gaan de temps ~5C naar beneden.

De waardes zijn de maximum waardes die ik zie (Tctl), die lijken ook accuraat te zijn.

2x140mm intake voor, 1x120mm exhaust achter.

De koelpasta lijkt goed te zijn verspreid over de hele IHS, beide keren dat ik hem erop heb gezet.

Als ik het goed begrijp moet ik mij dus zorgen maken en deze temps zijn niet normaal voor een 3700X?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
ChromeBallz schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:05:
[...]Als ik het goed begrijp moet ik mij dus zorgen maken en deze temps zijn niet normaal voor een 3700X?
Nee, je hoeft je geen zorgen te maken. Een Zen2 CPU gaat net zo lang door met boosten(overklokken vanaf baseclock) zolang de temperatuur en andere voorwaarden het toe laat. Als de CPU te warm zou worden klokt deze vanzelf wel terug. De CPU maakt gewoon gebruik van wat er beschikbaar is aan koelvermogen. Je hoeft je met een luchtkoeler geen zorgen te maken over temperaturen van 60-90°C. En je flow door de kast met die fans lijkt prima in orde. Dus je kan de PPT standaard laten om je prestaties niet te verminderen. Neem maximaal -0,05V of -50mV aan als offset. Niet lager. Of vergelijk met welke offset de Cinebench20 score het hoogste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
M-spec schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:42:
[...]

Nee, je hoeft je geen zorgen te maken. Een Zen2 CPU gaat net zo lang door met boosten(overklokken vanaf baseclock) zolang de temperatuur en andere voorwaarden het toe laat. Als de CPU te warm zou worden klokt deze vanzelf wel terug. De CPU maakt gewoon gebruik van wat er beschikbaar is aan koelvermogen. Je hoeft je met een luchtkoeler geen zorgen te maken over temperaturen van 60-90°C. En je flow door de kast met die fans lijkt prima in orde. Dus je kan de PPT standaard laten om je prestaties niet te verminderen. Neem maximaal -0,05V of -50mV aan als offset. Niet lager. Of vergelijk met welke offset de Cinebench20 score het hoogste is.
5% minder performance in 100% load multicore situaties in ruil voor 10-15C lagere temps vind ik het zelf wel waard - In de praktijk merk ik er weinig van. Loads die geen gebruik maken van alle cores werken nog hetzelfde . Ik heb wel een beetje zitten spelen met de PPT en EDC, en 66/60 lijken de sweetspot te zijn voor dit specifieke doeleinde. Minder geeft geen voordeel in temps maar verlaagt wel drastisch de performance, meer geeft direct hogere temps zonder veel voordeel te bieden verder. Voor mijn 'peace of mind' vind ik dit wel in orde.

De undervolt heeft trouwens geen enkel effect op performance voor zover ik kan zien. Cinebench geeft zelfs ietwat hogere scores met lagere voltages om de één of andere reden. Wel gaan de temps op idle sterk naar beneden (ook tijdens browsen/video kijken blijft ie diep onder de 40).

Ik heb wel een paar posts gevonden over dat hoe ver je kunt undervolten zonder nadelen afhangt van de 'silicon lottery', dan heb ik hier misschien geluk gehad :)

Ik heb wel een beetje meer rust met de lagere temperaturen, ook omdat ik een vrij stil systeem wilde bouwen, anders had ik de PPT wel op standaard laten staan. Maar je comment maakt me wel iets rustiger, bedankt daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ChromeBallz schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:05:
[...]

Het is een Be Quiet Dark Rock Slim die er op zit atm (waar zie je CM staan?). Hij zit er goed op, als ik de fans zonder de tweaks op 100% laat staan gaan de temps ~5C naar beneden.

De waardes zijn de maximum waardes die ik zie (Tctl), die lijken ook accuraat te zijn.

2x140mm intake voor, 1x120mm exhaust achter.

De koelpasta lijkt goed te zijn verspreid over de hele IHS, beide keren dat ik hem erop heb gezet.

Als ik het goed begrijp moet ik mij dus zorgen maken en deze temps zijn niet normaal voor een 3700X?
Oh, verkeerd gezien.

Ik weet niet of de temperaturen normaal zijn (mijn 3900X doet 63 graden maximaal tijdens Rosetta@home) maar weet wel dat sensoren uitlezen niet altijd goed gaat.

HWI lijkt nog het beste te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khrome
BlueTooth76 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:03:
[...]

Oh, verkeerd gezien.

Ik weet niet of de temperaturen normaal zijn (mijn 3900X doet 63 graden maximaal tijdens Rosetta@home) maar weet wel dat sensoren uitlezen niet altijd goed gaat.

HWI lijkt nog het beste te werken.
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, net ook even Rosetta@home geïnstalleerd om te proberen. Hij schommelt nu tussen 65C en 67C na ~30 minuten. Welke koeler/case heb jij ter vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@BlueTooth76 63°C is heel netjes voor een 3900X met alle threads in gebruik. Let met Rosetta vooral op de DDR4 Dimm temperatuur als je die mogelijkheid hebt om uit te lezen of te meten. Max 50°C is het beste voor stabiliteit. Rosetta is nogal geheugen intensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ChromeBallz schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:08:
[...]

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, net ook even Rosetta@home geïnstalleerd om te proberen. Hij schommelt nu tussen 65C en 67C na ~30 minuten. Welke koeler/case heb jij ter vergelijking?
Fractal Design Define C kasten met 2x Noctua NF-A14 PWM fans voorin, de standaard case-fan achterin.

Dit is het systeem waar nu even geen 3900X CPU in zit omdat die RMA is:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sdfQgNG.jpg

Dit is het systeem dat nog draait (Rosetta@home + Folding@home):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9s9Yhvc.jpg

In mijn server op zolder heb ik 2 van die 3000RPM industrial 14CM fans van Noctua. De luchtverplaatsing is inmens, klinkt als zo'n oude Compaq server die je aanzet :D

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-04-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
edit: niet meer relevant

[ Voor 91% gewijzigd door Flying op 23-04-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
MSI heeft voor heel aantal B450/X570 borden bios update met AGESA 1.0.0.5 bios gereleased.

Benieuwd of PBO verbeteringen heeft gekregen.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 00:37
Ik heb een 3900X en gebruik 1usmus powerplan met de bios aanpassingen die geadviseerd worden.
Als ik via HWinfo kijk tijdens Windows gebruikt gaan de cores tot wel tijdelijk tot 4.5 GHz.

Welke stress test zou ik kunnen gebruiken om single core performance te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
@Cidious vraagje, misschien weet jij meer over het volgende.
De laatste weken veel gelezen safe SVI2 TFN voltages ook mbt PBO.
Mijn 3600 is eerste lichting silicon en heeft out of the box nooit goede boost clocks laten zien en performance was ook ondermaats. Zelfs op ABBA bios.

Pas na tweaken van: PBO power limit (Motherboard), PBO Scalar (6x-10x) en Auto OC (100Mhz) liet mijn silicon eindelijk 'all core' en 'single core' boost frequenties en performance zien die meer in lijn lagen met wat het meest gerapporteerd werd.
Zo heb ik sinds ABBA release gedraaid.

Recent ben ik meer gaan lezen over wat een safe SVI2 TFN voltage is. Met name omdat met PBO degradatie blijkbaar optreed, veel sneller en op een lagere SVI2 TFN voltage dan de 1,325 die eerder als safe werd aangenomen.

Bn de SVI2 TFN voltages onder R20 load met WHiNFO gaan checken en ik schrok. Mijn 3600 laat op all core R20 load een SVI2 TFN zien van 1.4v! Ver boven wat nu bekende dat de veilige limiet is: SVI2 TFN ~1.25v.

Edit: met PBO op Enabled (alles dus auto) trekt de cpu nog steeds SVI2 TFN 1,344>1.369v, wat nog steeds te hoger lijkt.

Nu heeft deze cpu altijd zulke hogere voltages laten zien, ook met alles op stock, wat mij altijd verbaasde vergeleken met andere user reports.

Jij enig idee wat hierin nu wijsheid is?
Joao schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:37:
Ik heb een 3900X en gebruik 1usmus powerplan met de bios aanpassingen die geadviseerd worden.
Als ik via HWinfo kijk tijdens Windows gebruikt gaan de cores tot wel tijdelijk tot 4.5 GHz.

Welke stress test zou ik kunnen gebruiken om single core performance te meten?
Cinebench R20 is opzich prima.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
Gkirmathal schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:25:
@Cidious vraagje, misschien weet jij meer over het volgende.
De laatste weken veel gelezen safe SVI2 TFN voltages ook mbt PBO.
Mijn 3600 is eerste lichting silicon en heeft out of the box nooit goede boost clocks laten zien en performance was ook ondermaats. Zelfs op ABBA bios.

Pas na tweaken van: PBO power limit (Motherboard), PBO Scalar (6x-10x) en Auto OC (100Mhz) liet mijn silicon eindelijk 'all core' en 'single core' boost frequenties en performance zien die meer in lijn lagen met wat het meest gerapporteerd werd.
Zo heb ik sinds ABBA release gedraaid.

Recent ben ik meer gaan lezen over wat een safe SVI2 TFN voltage is. Met name omdat met PBO degradatie blijkbaar optreed, veel sneller en op een lagere SVI2 TFN voltage dan de 1,325 die eerder als safe werd aangenomen.

Bn de SVI2 TFN voltages onder R20 load met WHiNFO gaan checken en ik schrok. Mijn 3600 laat op all core R20 load een SVI2 TFN zien van 1.4v! Ver boven wat nu bekende dat de veilige limiet is: SVI2 TFN ~1.25v.

Edit: met PBO op Enabled (alles dus auto) trekt de cpu nog steeds SVI2 TFN 1,344>1.369v, wat nog steeds te hoger lijkt.

Nu heeft deze cpu altijd zulke hogere voltages laten zien, ook met alles op stock, wat mij altijd verbaasde vergeleken met andere user reports.

Jij enig idee wat hierin nu wijsheid is?

[...]

Cinebench R20 is opzich prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xvr4M--YaBIlM838xx9xzShMlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E49nW8d0nvdLP0NnqG3AcXkH.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn 3600 stock settings. 1.38V under load. Lijkt al relatief hoog maar met de temperatuur moet dat prima zijn. Mijn 3600 staat op kantoor en kan het nu niet verifieren voor je maar ik kan mij herinneren dat met PBO het voltage naar 1.44v onder load ging en ik belachelijk hoge scores haalde daarmee. Maar dat mensen erachter kwamen dat MSI teveel voltage gaf. Mijn beestje draait nu gewoon lekker stock. De performance winst is marginaal in dagelijks gebruik. En het risico niet waard! My 2 Cents

Kleine nuance:
Ligt ook aan je gebruik. Meeste mensen kopen een 3600 voor algemeen gebruik en niet hele dagen renderen of prime95 draaien. Gewoon PBO bij normaal gebruik waar deze voltages alleen kortstondig worden gebruikt voor bijna al onze dagelijkse taken zou ik me niet zo'n zorgen om maken.

Wel is inmiddels geconstateerd dat deze chips handmatig overklokken en dan urenlang Prime95 gaan draaien gewoon DOM is en je een grote kans hebt dat je je chip degradeert.

Hangt dus een beetje af van je gebruik. Ik encode afentoe met mijn 3800X en pak regelmatig grote bestanden in en uit. Dat kost wat rekenkracht en duurt even. Mijn 3800X draait dan ook lekker stock met stock voltage. En doet het heerlijk. Voor een 3600 die voor gaming gebruikt wordt en dagelijkse taken zou gewoon PBO moeten voldoen. kan net een beetje met FPS in games helpen als je een dikke grafische kaart hebt en lagere reso speelt bijv. Anders dan dat moet default ook gewoon zijn werk doen mits goed gekoeld.

Maar in bovengenoemd dagelijksgebruik scenario zou gewoon PBO niet schadelijk moeten zijn. Ga geen dagen lang prime draaien en zorg dat je chip goed gekoeld blijft.

[ Voor 66% gewijzigd door Cidious op 26-04-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoi mannen/vrouwen, even over veilige voltages voor Ryzen 2 (3000) cpu's. Ik heb net mijn 3800x vervangen door een 3900x (just because I can ..) en ik las iets over een max veilige voltage van 1.2V. Nu lees ik van iedereen, die manual overclocked, dat deze een voltage van 1.32 tot zelfs 1.4 gebruiken.
Nu ben ik ff aan het experimenteren met de nieuwe 3900x (UA= BF2002PGT) en ik krijg de cpu op 4.3 Ghz allcore op 1.2 vCORE LLC3 maar helaas niet echt stabiel. Na 3 keer CB20 crasht de pc. Op 4.25 Ghz allcore krijg ik de boel wel stabiel op 1.2V LLC3. Mijns inziens kan ik terug naar 4.2Ghz gelet op het kleine verschil met 4.25 in CB20.
Hoe zit nu met die safe max voltage, is die 1.2V echt de max en kun je daar 24x7 op blijven draaien, of moet deze toch nog lager naar 1.175 V o.i.d.?

Pic van CB20 running op 4.25 Ghz allcore op 1.2V met RAM op 1733 mhz (fabric 1833). Ram is B-die.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U5g4W45vewZUtpRcswSaagvjU8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNMBD12TAYfM5zWeqBdTHx7x.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@regmaster 1.30~1.33V voor test OC maar met 50% meer cores zal de temperatuur eerder een probleem gaan worden voor langdurig gebruik, met AVX instructies is dat al helemaal niet te doen. De prestaties per watt gaat ook hard omlaag.

1.2V of lager is ideaal voor 24/7 load icm 3900X of tot ~70°C. Hoger zou ik zelf niet gaan.

Memclk:Fclk verhouding ook op 1:1 zetten anders laat je prestaties liggen.

En voor gaming op stock, kan een handmatige OC met een 3900X niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 09:50
Sorry weet niet of dit het juiste topic is maar weeet een van jullie toevallig hoe het zit met msi x570 Tomahawk? Kan dit moederbord nergens vinden in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
pannalicour schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:10:
Sorry weet niet of dit het juiste topic is maar weeet een van jullie toevallig hoe het zit met msi x570 Tomahawk? Kan dit moederbord nergens vinden in Nederland.
Die is aangekondigd maar nog niet verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33
Zo, het is een hele tijd geleden dat ik hier in deze draad gepost heb!
Ik heb eindelijk de stap genomen om van de 7C02v33 bios (met Agesa 1.0.0.3abba) over te stappen naar 7C02v36 (met Agesa 1.0.0.5) op de MSI B450 Tomahawk max.

Ik heb er lang mee gewacht omdat ik veel aan het testen was en zeer content was met de strakke geheugen overklok (Dual Rank 3800-16-16-16-32-48-298_1T GDM@1.36V)
Daarnaast heb ik gelukkig ook niet echt problemen ondervonden met de oude bios.
Afgezien van sporadisch een zwart scherm bij een coldboot (net na het zien van het Windows logo), werkte alles bij mij gewoon.
Toch ben ik erg benieuwd geweest naar de eventuele verbeteringen en hoopte stiekem zelfs op een hogere boostklok (dat zou bij Agesa 1.0.0.4 zogenaamd verholpen moeten zijn).
Dus heb ik gisteren maar de gok genomen en alles overgezet naar de nieuwste versie.

De veranderingen die mij daarbij zijn opgevallen:
  • Een referentie voltage is nu instelbaar met gebruik van een offset!
  • Boostklok is eventueel per CCX instelbaar i.p.v. de gehele CPU.
  • Optie verschenen om CPPC prefered cores aan/uit te zetten
  • Optie verschenen om het aantal numa nodes in te stellen (zou dat een voorbode zijn voor zen4?)
  • Optie verschenen om spreadspectrum aan/uit te zetten
  • Aantal geheugen bootpogingen instelbaar.
  • Optie verschenen voor fastboot van geheugen
In het kort zijn mijn bevindingen daarbij:
  • Boottijd (met fastboot) is aanzienlijk verkort: Bios post is van 20 naar 13 seconden gedaald en het verschijnen van Windows desktop in 34 seconden gedaald naar 21 seconden.
  • PBO doet nog steeds niets tenzij je 'AMD overclocking' kiest voor de Vcore (ook wel logisch omdat het moederbord van zichzelf erg ruime limieten hanteert i.c.m. een 3800x).
  • Nog steeds het lelijke AMD overclocking tab dat onder systeem -> advanced verborgen zit.
  • Spanningen blijven onveranderd
  • Klok en prestatisch zijn identiek.
  • Het idle verbruik is zowel hoger als lager geworden!
  • Fan instellingen, waaronder 'step up/down rate', zijn bijzonder slecht instelbaar. De menu's openen gaat wel, maar de waarde selecteren lukt pas na veel spam geklik met de muis.
Ik was erg bang dat het geheugen onstabiel zou worden met de nieuwe bios, maar tot nu toe lijkt de stabiliteit niet veranderd te zijn (ik moet nog wel een stresstest doen weer).
Op het gebied van prestaties is er dus niets veranderd.
En dat is toch wel een beetje jammer, maar het onderstreept ook mijn vermoeden dat de marketing afdeling van AMD in feite eigenlijk aan het liegen is.
De boostklok is praktisch gezien ca.100mHz lager dan geadverteerd (dat de CPU soms een seconde de 4.5GHz aantikt telt in mijn ogen niet mee, want je hebt er niets aan).
Als ik dan de effectieve kloksnelheid gerapporteerd door HWinfo vergelijk met de door Windows aangegeven kloksnelheid dan is laatstgenoemde toch een behoorlijk goede indicatie van de echte klok, ofwel wat in de praktijk geldt

Afgezien daarvan ben ik wel blij met de extra opties en dat er wat van de boottijd afgeschaafd kon worden is mooi meegenomen (maarja om nu wakker te liggen van 7-13 seconden verschil :O).
Wat mij wel erg stoort is dat MSI nog steeds de rare tab met 'AMD overclocking' in de bios verstopt heeft. Het is in feite een verzameling aan instellingen die al op logische plekken in de bios gegroepeerd zijn.
Ik snap niet waarom ze dat gedrocht niet gewoon verwijderen.

En tot slot heb ik gemengde gevoelens over de toegenomen idle verbruik.
Er is duidelijk wat onder de motorkap veranderd want bij lichte belasting blijven vooral cores in een CCX aktief en lijken ze ook sneller in slaap te gaan.
Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat zodra een programma openstaat, 1 core altijd aktief blijft.
Dat gedrag is trouwens niet bij elke openstaand programma zo, maar wel met velen.

Voorheen was mijn verbruik in rust : 58-60W en dat is met bios v36 toegenomen naar ca. 68-70W
Tenzij alle cores in rust gaan waarbij het verbruik dan daalt naar 52-54W!

(dit is trouwens met een Seasonic 650W titanium voeding, MSI 1080TI Gaming X, DC5 waterpomp@1850rpm + 3x fan, 3 SSD's en usb geluidskaart die ca. 2w verbruikt).

Ik hoop dus dat Windows en of AMD eventueel met aanpassingen komen die het wakker maken van de cores bij desktop gebruik niet zo hyper maakt. Van mij mag het best wat trager aanvoelen als dat betekend dat er 15W bespaart kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ja echt een killer board met name vrm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
CMT schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:50:
Zo, het is een hele tijd geleden dat ik hier in deze draad gepost heb!
Ik heb eindelijk de stap genomen om van de 7C02v33 bios (met Agesa 1.0.0.3abba) over te stappen naar 7C02v36 (met Agesa 1.0.0.5) op de MSI B450 Tomahawk max.
...snip...
Excuus van de snip! Er is dus erg weinig verandering vs 1.0.0.4B v34 bios. Veel dingen die je list waren in v34 implementeert.

Persoonlijk vind ik het jammer dat 1.0.0.5 geen verbeteringen heeft m.b.t. functionering van PBO.
Hier hoopte ik wel beetje hoop, vooral m.b.t. single core boost.

AGESA 1.0.0.4B v34 bios laat, m.b.t. CPPC en ST core load, IMO ook veel fluctuaties zien waar de rated cores en de load verdeling van de Windows scheduler (dit is b.t.w. met '1usmus universal', met stock 'amd balanced' plan is het nog erger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33
Oh excuses zijn niet nodig hoor ^^, een knip is er toch juist voor om aan te kunnen haken aan wat iemand zegt?

Ik vind het ook jammer, maar eerlijk gezegd had ik ook geen verbetering verwacht op het vlak van boostgedrag.
PBO is ook wel een erg ongelukkige term en geeft de illusie dat het een soort turbo functie is ala Intel.
Maar het is juist het tegenovergestelde, een functie om eventueel beperkingen op te leggen aan de boost m.b.v.:
  • socket power (PPT)
  • max throttle temperatuur CPU
  • stroombegrenzing afhankelijk van temperatuur (TDC)
  • stroombegrenzing afhankelijk van de stroom die door de VRM's geleverd wordt (EDC)
Als de CPU daadwerkelijk aan een van deze limieten zit en je heft dat op dan kan dat gezien worden als een boost inderdaad. Maar persoonlijk zie ik het dus liever als het weghalen van een rem.
De reden is omdat de voornaamste beperkende factor voor het boostgedrag de CPU temperatuur is.
En daar hebben we helaas weinig controle over.
[b]Gkirmathal in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic"
AGESA 1.0.0.4B v34 bios laat, m.b.t. CPPC en ST core load, IMO ook veel fluctuaties zien waar de rated cores en de load verdeling van de Windows scheduler (dit is b.t.w. met '1usmus universal', met stock 'amd balanced' plan is het nog erger).
Je bedoelt de estafette van de cores bij een single core belasting? Dat fenomeen zie ik ook wel bij Intel CPU's. In ieder geval met Cinebench.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 28-04-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
CMT schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:50:

Op het gebied van prestaties is er dus niets veranderd.
En dat is toch wel een beetje jammer, maar het onderstreept ook mijn vermoeden dat de marketing afdeling van AMD in feite eigenlijk aan het liegen is.
De boostklok is praktisch gezien ca.100mHz lager dan geadverteerd (dat de CPU soms een seconde de 4.5GHz aantikt telt in mijn ogen niet mee, want je hebt er niets aan).
Als ik dan de effectieve kloksnelheid gerapporteerd door HWinfo vergelijk met de door Windows aangegeven kloksnelheid dan is laatstgenoemde toch een behoorlijk goede indicatie van de echte klok, ofwel wat in de praktijk geldt
AMD liegt niet om de boostklok van een 3800X. Ik zou dan echt naar de moederbord fabrikant wijzen. De boostklok is daarnaast afhankelijk van de CPU temperatuur. Voor een 39XX CPU is de geadverteerde boost van 4.6/4.7GHz niet continu te behalen. Om de reden dat één core niet voor lange tijd 20W aan lokale hitte kan verdragen. Voor een 3800X is een continu boost van 4.5GHz geen probleem. Gewoon zoals geadverteerd.

Out of the box doet de 3800X zelfs 4550MHz core boost op de Crosshair VI X370. Zowel met lucht als waterkoeling op elke bios tot nu toe. Effectief ook 4.5 of iets hoger. Anders was bijvoorbeeld een CB20 single thread score van 531 niet mogelijk geweest (alleen maar gebruik van een -37mV offset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
M-spec schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:31:
[...]

AMD liegt niet om de boostklok van een 3800X. Ik zou dan echt naar de moederbord fabrikant wijzen. De boostklok is daarnaast afhankelijk van de CPU temperatuur. Voor een 39XX CPU is de geadverteerde boost van 4.6/4.7GHz niet continu te behalen. Om de reden dat één core niet voor lange tijd 20W aan lokale hitte kan verdragen. Voor een 3800X is een continu boost van 4.5GHz geen probleem. Gewoon zoals geadverteerd.

Out of the box doet de 3800X zelfs 4550MHz core boost op de Crosshair VI X370. Zowel met lucht als waterkoeling op elke bios tot nu toe. Effectief ook 4.5 of iets hoger. Anders was bijvoorbeeld een CB20 single thread score van 531 niet mogelijk geweest (alleen maar gebruik van een -37mV offset).
Ik sluit me hierbij aan. Mijn 3800X tikt gewoon 4500 op alle cores aan bij normaal gebruik op stock settings. De snellere cores gaan tot 4550. Met wat PBO juice en een paar bios opties willen sommige cores to 4650 gaan. Ik heb een vrij vroeg fabrikaat van de 3800X. Nieuwere chips doen het zelfs beter over het algemeen. Niks te klagen.

@CMT
En betreft geen performance boost tenopzichte van eerdere Agesa, Ik denk dat je nog eens moet testen met echte applicaties. Er is zeker meer stabiliteit te vinden betreft performance. Meer betrouwbare performance die je keer op keer kan aanspreken en herproduceren. 1.0.0.3 was behoorlijk instabiel wat dat betreft.

Dat je chip er niet magisch meer performance uitpoept zie ik niet als een probleem. De chips presteren als geadverteerd. En maken gehakt van zelfs de opkomende Intel generatie bij half de power draw..

Vind het jammer dat er altijd iets te zeuren blijft. Deze chips overklokken niet. Maar presteren heel optimaal op stock settings. Wat willen we nog meer?

Wil je meer performance dan koop je meer cores.. AMD heeft een heel mooie producten catalogus . dat omhoog schaalt daarin.....Er is geen competitie momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
CMT schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:28:
Oh excuses zijn niet nodig hoor ^^, een knip is er toch juist voor om aan te kunnen haken aan wat iemand zegt?
Oh het is meer een gewoonte van mij uit andere forums die quotes van lange posts niet automatisch deels hiden, met 'toon volledig bericht'. En mijn ervaring is ook dat niet iedereen het waardeert als je een goed geschreven post voor 90% snipped :P
Ik vind het ook jammer, maar eerlijk gezegd had ik ook geen verbetering verwacht op het vlak van boostgedrag.
PBO is ook wel een erg ongelukkige term en geeft de illusie dat het een soort turbo functie is ala Intel.
Maar het is juist het tegenovergestelde, een functie om eventueel beperkingen op te leggen aan de boost m.b.v.:
  • socket power (PPT)
  • max throttle temperatuur CPU
  • stroombegrenzing afhankelijk van temperatuur (TDC)
  • stroombegrenzing afhankelijk van de stroom die door de VRM's geleverd wordt (EDC)
Als de CPU daadwerkelijk aan een van deze limieten zit en je heft dat op dan kan dat gezien worden als een boost inderdaad. Maar persoonlijk zie ik het dus liever als het weghalen van een rem.
De reden is omdat de voornaamste beperkende factor voor het boostgedrag de CPU temperatuur is.
En daar hebben we helaas weinig controle over.
Had op Duits tech forum wat gelezen, achteraf nu een gerucht, over dat 1.0.0.5 ook een nieuwe SMU versie zou hebben. Die weer wat verbeteringen aan PBO boost gedrag zou geven bovenop wat ABBA bracht. Dit bleek dus een gerucht.

Mijn 3600 blijft altijd onder tot max 69 (R20 load), zelfs al pusht PBO + Scalar 10x er zo lijkt soms iets meer voltage door dan nodig lijkt (zonder dat laat m'n 3600 erg lage boost clocks & performance zien)

De EDC bug gaf mij iig aan dat PBO meer in zich heeft, iig op mijn 3600. Want ik had stukken betere all core boost en vooral: lager FIT voltage dan wat PBO er in perst!
Helaas kon ik de single core boosts niet goed werkend krijgen, C-states disabled gaf null verbetering.

Vandaar dat ik hoopte dat ze misschien weer PBO wat optimalisaties hadden weten door te voeren voor 1.0.0.5.

Anyway.
Je bedoelt de estafette van de cores bij een single core belasting? Dat fenomeen zie ik ook wel bij Intel CPU's. In ieder geval met Cinebench.
Klopt ja dat 'estafette switchen', goeie term btw!
Denk dat dat meer iets is van de windows scheduler hoor.
Maar wat ik ook bedoelde was de 'inconsistentie' in frequentie van de Zen2 met single threaded work loads.
De ervaring op mijn 3600 laat iig zeer infrequent boost pieken naar ~4190mhz zien.

Iets meer optimalisaties in: consistentie van de Win scheduler en single core boost hoogte en duur van Zen2 had ik graag gezien.
Maar aantal keer al gelezen dat dit liblijkbaarmitaties zijn in het Zen2 ontwerp , waarvan met zegt (uit leaks) dat dit verbetert is in Zen3.

Pagina: 1 ... 58 ... 68 Laatste