Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
Cidious schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:20:
[...]

Nieuwere chips doen het zelfs beter over het algemeen. Niks te klagen.

...snip...
Denk dat je hier de spijker op zn spreekwoordelijke kopje raakt.

Ik verdenk namelijk dat iedereen die "klaagt" over dat z'n Ryzen 3000 niet de boost frequenties laat zien mogelijk (nog) de vroege productie batches van de Ryzen 3000 hebben. Vooral dus de early adopters en die met de lagere SKU's zoals de 3600.

Want ik lees het ook bijna niet meer dat mensen klagen dat ze niet de boost frequenties zien die "op de doos staan". Dus ik gok dat het productie process verbeterd is en de kwaliteit van yields zijn toegenomen.
Vandaar dat je nu vaker leest zelfs de lage SKU 3600's stukke beter clocken/PBO boosten.

Btw nog als reactie op je reply van laatst.
Mijn temps zijn iig altijd meer dan prima geweest, soms verbaas ik me dat een dual fan EVO212 als ik wel is andere berichten lees van mensen met zwaardere koeling.
De voltage hoe ik me ook niet mee bezig, aangezien ik niet vaal bench en al helemaal geen Prime stress tests meer draai (om die logische redenen die je benoemde).

Het is verbaasd me wel, sinds ik ook Overclock.net ben gaan lezen sinds de EDC bug, dat er meer user reports zijn van 3600's (en ook hogere SKU inmiddels) die op 1.2/1.25v stabiel goede manual clocks wisten te halen.
Niet dat ik hierna streef, maar het viel steeds meer op de laatste maanden.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
@M-spec@Cidious
Ik sluit niet uit dat het aan het moederbord ligt, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien ik een vergelijkbaar probleem had met een 2700x i.c.m. twee andere moederborden (Gigabyte x470 aorus gaming wifi 7 en Gigabyte x470 aorus ultra gaming).
Ook daar wilde de CPU niet de max boost van 4.3GHz halen (4.2GHz single core en met een beetje geluk tikte het voor een seconde de 4.25GHz aan).
Koeling (destijds een Scythe Ninja 5) was ook geen factor want de 2700x bleef rond de 62graden hangen.
Het zijn dus twee situaties met 3 moederborden van 2 merken waarbij ik met allen niet de max. boost haal.
Vandaar dat ik met de vinger naar AMD wijs.

Ik heb ook een vroeg exemplaar van de 3800x (idem voor de 2700x) en misschien heb ik gewoon vette pech gehad, maar als de ervaring met 2 verschillende cpu's hetzelfde is, begint men er wel een hard hoofd in te krijgen met de beloften van AMD of wat er geadverteerd wordt.
Begrijp mij niet verkeerd ik ben héél tevreden met de 3800x en heb ook een voorliefde voor AMD.
Alleen had ik liever gezien dat ze conservatief waren met de specificaties zoals Intel dat is.
En dan bedoel ik niet de overklokbaarheid, maar dat de aangegeven klok gewoon wordt behaald, óók bij langdurige belasting.
Niet van deze halve waarheden.
Cidious schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:20:
En betreft geen performance boost tenopzichte van eerdere Agesa, Ik denk dat je nog eens moet testen met echte applicaties. Er is zeker meer stabiliteit te vinden betreft performance. Meer betrouwbare performance die je keer op keer kan aanspreken en herproduceren. 1.0.0.3 was behoorlijk instabiel wat dat betreft.

Dat je chip er niet magisch meer performance uitpoept zie ik niet als een probleem. De chips presteren als geadverteerd. En maken gehakt van zelfs de opkomende Intel generatie bij half de power draw..

Vind het jammer dat er altijd iets te zeuren blijft. Deze chips overklokken niet. Maar presteren heel optimaal op stock settings. Wat willen we nog meer?
Ik heb geen problemen gehad met 1.0.0.3abba wat betreft inconsistente prestaties en zie ook geen verschil met 1.0.0.5.
Dat je aanneemt dat ik niet met 'echte applicaties' test, wat dat dan ook mag betekenen, komt ook wel erg uit de hoogte over..
Ik had graag gezien dat deze bios de kleine kinken eruit zou slaan, dat is wat anders dan 'magisch meer performance krijgen'.
Als de chip zoals geadverteerd zou presteren, dan zou ik gemiddeld 4.5GHz zien en niet 4.4GHz.
Er is ook wel een groot verschil tussen gezeur en hopen op verbetering om vervolgens teleurgesteld te worden wanneer dat uitblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En er is nog wel iets dat core boost beïnvloed; het uitlezen er van, net als met idle spanningen. Het 'observer effect'. Als alleen CB20 en Ryzen Master actief zijn zal je eerder een continuboost op een core zien dan wanneer je bijvoorbeeld Hwinfo op een korte meetinterval gebruikt of een ander programma op de achtergrond hebt draaien die meer resources vraagt. Dan komt het geregeld voor dat de single score niet zoveel verschilt maar de boost meer verdeelt lijkt.

Men moet niet vergeten dat de boostkloksnelheid honderden keren per seconde wijzigt waar je dmv uitlezen maar een fractie van kan zien. Hoe vaker en sneller je het wilt meten, des te meer beïnvloed je juist de meting. 'Meten is weten' gaat niet zo niet helemaal meer op. De CPU doet zijn werk wel tenzij eigen scores achterblijven tov reviews en benchmarks.

Het switchen tussen de cores in langdurige single threads is wel wenselijk om degradatie tegen te gaan icm met de spanning die er voor nodig is.

Gelukkig is er steeds meer multithread software inclusief games en wordt single thread ook van ondergeschikt belang.

@CMT Als je Ryzen Master en de core boost grafiek er bij pakt icm CB20 single en multithread, wat zie je dan? Met de muis over de lijnen kan je de kloksnelheid terugzien over tijd. Alle niet nodige achtergrond/taakbalk programma's gesloten uiteraard.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 04:52
CMT schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:33:
@M-spec@Cidious
Ik sluit niet uit dat het aan het moederbord ligt, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien ik een vergelijkbaar probleem had met een 2700x i.c.m. twee andere moederborden (Gigabyte x470 aorus gaming wifi 7 en Gigabyte x470 aorus ultra gaming).
Ook daar wilde de CPU niet de max boost van 4.3GHz halen (4.2GHz single core en met een beetje geluk tikte het voor een seconde de 4.25GHz aan).
Koeling (destijds een Scythe Ninja 5) was ook geen factor want de 2700x bleef rond de 62graden hangen.
Het zijn dus twee situaties met 3 moederborden van 2 merken waarbij ik met allen niet de max. boost haal.
Vandaar dat ik met de vinger naar AMD wijs.

Ik heb ook een vroeg exemplaar van de 3800x (idem voor de 2700x) en misschien heb ik gewoon vette pech gehad, maar als de ervaring met 2 verschillende cpu's hetzelfde is, begint men er wel een hard hoofd in te krijgen met de beloften van AMD of wat er geadverteerd wordt.
Begrijp mij niet verkeerd ik ben héél tevreden met de 3800x en heb ook een voorliefde voor AMD.
Alleen had ik liever gezien dat ze conservatief waren met de specificaties zoals Intel dat is.
En dan bedoel ik niet de overklokbaarheid, maar dat de aangegeven klok gewoon wordt behaald, óók bij langdurige belasting.
Niet van deze halve waarheden.

[...]

Ik heb geen problemen gehad met 1.0.0.3abba wat betreft inconsistente prestaties en zie ook geen verschil met 1.0.0.5.
Dat je aanneemt dat ik niet met 'echte applicaties' test, wat dat dan ook mag betekenen, komt ook wel erg uit de hoogte over..
Ik had graag gezien dat deze bios de kleine kinken eruit zou slaan, dat is wat anders dan 'magisch meer performance krijgen'.
Als de chip zoals geadverteerd zou presteren, dan zou ik gemiddeld 4.5GHz zien en niet 4.4GHz.
Er is ook wel een groot verschil tussen gezeur en hopen op verbetering om vervolgens teleurgesteld te worden wanneer dat uitblijft.
Bedoelde het niet te vervelend. Maar wat ik vaak merk is dat mensen zich blind staren op CB resultaten Cinebench is slechts 1 applicatie en een synthetische bench.

Betreft het verschil in Agesa. 1.0.0.3AB/ABBA en 1.0.04B/1.0.0.5. Ik zag met 1.0.0.3 heel vaak verschillende prestaties per boot (waarschijnlijk memory training) en met 1.0.0.4B ging mijn gaming FPS iets omhoog over het gehele spectrum. Ik heb al tijden geen crash of instabiliteit meer gehad. 1.0.0.4B is super stabiel. Ik begrijp dus niet wat het probleem is. Je praat over kinken verhelpen. 1.0.04B is volledig werkend en stabiel. De enige echte bug is voor X570 met verlaagde SATA prestaties tenopzichte van B450 en X470. Maar dat is chipset gerelateerd.

Anders dan dat zie ik geen problemen met 1.0.0.4B

Ik was een realief early adopter van de 3800X die geproduceerd is rond de release date. Ik zie sommige nieuwere chips het iets beter doen nu met manueel overclock en PBO. Maar over het algemeen is er niks loos met mijn chip.

4225-4275mhz gemiddeld op multicore load.

Single core effectieve clocks tot 4375mhz

EDC bug abuse 4350 multicore load en to zelfs 4500 single core effectieve load.

Zonder PBO stock settings tikt de CPU 4550 aan op meerdere cores (niet effectieve clocks) within specs. AMD zegt niet op de doos 4.5Ghz "effectieve clockspeeds". Is de performance en stabiliteit niet belangrijker? bij 1.0.0.3ABBA->1.0.0.4B gingen clockspeeds omlaag maar rekenkracht omhoog. Ik zag het probleem niet. Maar de clockspeed unicorn chasers schreeuwden moord en brand om 50Mhz minder in HWINFO. De performance was wel omhoog gegaan maar dat was blijkbaar niet genoeg.

Het komt tot een punt dat mensen obsessief naar HWINFO staren en compleet vergeten dat het product gewoon werkt. out of the box. Plug N Play. top prestaties. Mijn 3800X verslaat nog steeds de opkomende 10900K in geekbench.... bij half de power draw. What's not to like? Ik heb niet hele dagen HWINFO open. Heb betere dingen te doen.

Zoals ik al zei. Ik vind het jammer dat mensen altijd blijven klagen terwijl het product echt heel goed is op zichzelf en zeker tenopzichte van de competitie. Marketing wise halen de chips de specs. Technisch gezien misschien niet. Performance is wel daar. Wat is het probleem?

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
M-spec schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:47:
En er is nog wel iets dat core boost beïnvloed; het uitlezen er van, net als met idle spanningen. Het 'observer effect'. Als alleen CB20 en Ryzen Master actief zijn zal je eerder een continuboost op een core zien dan wanneer je bijvoorbeeld Hwinfo op een korte meetinterval gebruikt of een ander programma op de achtergrond hebt draaien die meer resources vraagt. Dan komt het geregeld voor dat de single score niet zoveel verschilt maar de boost meer verdeelt lijkt.

Men moet niet vergeten dat de boostkloksnelheid honderden keren per seconde wijzigt waar je dmv uitlezen maar een fractie van kan zien. Hoe vaker en sneller je het wilt meten, des te meer beïnvloed je juist de meting. 'Meten is weten' gaat niet zo niet helemaal meer op. De CPU doet zijn werk wel tenzij eigen scores achterblijven tov reviews en benchmarks.
Ik had al ergens gelezen dat HWinfo de meetresultaten kan beïnvloeden, hoewel het mij heel sterk leek omdat de meetinterval in de orde van seconden is en niet milliseconden.
Geïntegreerd over een lange periode moet het 'observer effect' dan totaal verwaarloosbaar zijn.
Dat de kloksnelheid op de milliseconden schaal veranderd, maakt ook niet uit.
Wanneer alle meetopnamen worden uitgemiddeld kom je aardig dicht in de buurt van de werkelijk klok. En dat moet gelijk zijn aan de boostklok waarmee geadverteerd wordt.
Het switchen tussen de cores in langdurige single threads is wel wenselijk om degradatie tegen te gaan icm met de spanning die er voor nodig is.

Gelukkig is er steeds meer multithread software inclusief games en wordt single thread ook van ondergeschikt belang.
Ik vind het ook mooi dat op deze manier toch een beetje meer snelheid eruit gehaald kan worden. Je ziet duidelijk dat er twee cores zijn die elkaar thermisch ontlasten in een 'estafette'.
Ik ben er wel achter gekomen dat het switchen al snel verstoort kan worden door andere software dat op de achtergrond open staat (niet eens aktief). Zou de Windows scheduler hier de schuldige van zijn die niet goed de prioriteit kan toewijzen aan een atkieve programma en continue schakelt?
@CMT Als je Ryzen Master en de core boost grafiek er bij pakt icm CB20 single en multithread, wat zie je dan? Met de muis over de lijnen kan je de kloksnelheid terugzien over tijd. Alle niet nodige achtergrond/taakbalk programma's gesloten uiteraard.
Hier zijn ze:
CB20_3800x_core3_sc_boost CB20_3800x_mc_boost

Ik heb van de gelegenheid ook maar gebruik gemaakt om te kijken hoeveel de boost is met programma's zoals: Prime95, Handbrake en 7zip. Voor Handbrake en 7zip heb ik daartoe de processor affinity op de beste core aangewezen. Hoewel dit natuurlijk niet voor lange tijd geldig is, kun je daarmee wel de boostklok afleiden door alleen naar het begin te kijken.

Handbrake
Handbrake_3800x_core3_sc_boost

7zip
7zip_3800x_core3_sc_boost

Prime95, large FFT, geen AVX1 & 2
Prime95_largeFFT_3800x_core3_sc_boost

Ik moet hierbij vermelden dat de boostklok een stukje hoger is dan voorheen, net als de CB single core score (ging van 515 naar 526?). Dat gebeurde nadat ik een aantal cmos resets had gedaan. Misschien was dat nodig na een nieuwe bios?
Nog steeds is wel te zien dat de gemiddelde klok 4460MHz is en dat dit zelfs zakt naar 4400Mhz wanneer de core zwaarder belast wordt.
Je zou kunnen stellen dat het niet representatief is omdat 7zip en Handbrake multicore toepassingen zijn, maar aan de andere kant geeft dit wel bloot dat de boostklok alleen in het beste geval geldt.

CB20 met HWinfo en Ryzenmaster
CB20_3800x_core3_sc_boost(HWinfo+Ryzenmaster)

Ik weet niet zeker of hier het boostgedrag wordt beïnvloed of de uitlezing van Ryzenmaster, maar het komt op hetzelfde neer 4460Mhz effectief.
Door met Ryzenmaster te werken ben ik er wel achter gekomen dat de EPIC launcher behoorlijk de klok verstoort. Het programma was alleen in de taakbalk geladen en doet niets, maar heeft toch veel impact op het boostgedrag.

3800x_verstoort_boostgedrag

Dit zorgt ervoor dat de effectieve klok met ca. 30mHz lager uitvalt en komt dan op 4430mHz uit.
Bij een Cinebench meting heb ik gelukkig wel de gewoonte om alles eerst af te sluiten, dus het had geen invloed op mijn eerdere bevindingen.

@Cidious
Ik begrijp je insteek ook wel, het probleem is ook niet de prestaties van de Zen2 processor. Dat is dik in orde.
Het is voor mij een principe kwestie hoe AMD haar product aanprijst. Als je iets specificeert moet dat gewoon in normale omstandigheden haalbaar zijn met alle processors.
Voor alle duidelijkheid, ik ben nog steeds een grote fan van AMD en vind het waanzinnig wat ze als kleine David vs Goliath Intel hebben neergezet in zo'n korte tijd.
Het heeft voor een influx aan vernieuwing en rekenkracht gezorgd en alles in een stroomversnelling geplaatst.
Het zou AMD alleen sieren om zich bescheiden op te stellen, imho creëert dat meer goodwill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@CMT

Zie hier mijn single coreboost, afbeelding 1 t/m 3, op de C6H X370, met en zonder verschillende achtergrond programma's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8--HgaXWIDJkJmGnBLiMzFB0hc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0ttYFUiAH9TltrpIk0j1lMH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoVkuU3am76Cq3mjoYZjbannsNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmKUZM5Ig91FaWzRiIjILcYt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nLS3xSFvW04bJ2A7Au_6ybYizY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iR6iRQ0L9OKq8gPspDrv4zUd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAo5KPHKloX_JKUi0vW3m4GX0kE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93ToLr51AB8AMvPoNtTxTGPV.jpg?f=fotoalbum_tile

1- CB20 ST met AuraRGB op cpu temp geregeld en AiSuite moederbord software e.d. actief, rommelig geheel met veel wisselingen.

2- CB20 ST vanuit BenchMate opgestart met BenchMate nog actief.

3- CB20 ST vanuit BenchMate opgestart maar BenchMate weer afgesloten, dus op Ryzen Master na een clean run. Hierbij een rechte lijn zonder wisseling. De muis bewegen of Ryzen Master verplaatsen verandert er niets aan.

Een behoorlijk verschil in boostgedrag op deze manier.
De heel geleidelijke overgang bij afb.2 naar een andere core blijft interessant, dankzij BenchMate(?). Daar heb ik geen verklaring voor.

4- CB20 MT, stock, zonder offset.

Gebruikte Powerplan: Ryzen High Performance.

De CPUtemp met de custom loop is wel ongeveer 10-11 graden lager, zowel single als multicore maar of dit er voor zorgt dat jouw 3800X niet constant op 4500MHz boost durf ik niet te zeggen. De Vcore voor ST zag ik geen verschil in bij mij. Effective single core clock is bij deze CPU 4500-4530MHz. Jouw 3800X boost ook wel even richting 4525, alleen niet continu.

In CB20 MT is mijn Vcore geen 1,36V maar zelfs 1.4V in Ryzen Master. (~1.35V SVI2 Hwinfo). Misschien door de lagere temperatuur > meer boost mogelijk > meer spanning gevraagd. Wanneer ik daarop een offset toe pas van -37mV geeft het nog 20-25MHz meer en weer iets lagere temperatuur; ~4300MHz allcore @ 57-58°C, ipv 60°C. Singlecore is met die offset 43-44°C maar geeft geen verschil in max kloksnelheid.

Misschien is het de bios of toch eerder het temperatuurverschil.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Bedankt voor het delen daarvan d:)b
10 graden is echt een behoorlijk verschil en dat zou goed kunnen verklaren waarom de boost over de hele lijn bij mij bijna 100mHz lager uitvalt.

Ik snap alleen niet zo goed wat de oorzaak kan zijn.
Mijn customloop is niet de minste met de P280 set van EKWB.
Het waterblok daarvan is de koperen EKWB supremacy EVO en er zitten 2 14cm Noctua NF-A14 fans op de 45mm dikke rad van 280mm lang.
Het streeft de stock koeler ver voorbij, dus kan je nagaan wat het zou zijn op lucht.

Zou het mogelijk zijn dat ik pech heb met een slechte TIM?
De pomp draait op een rustige 1850rpm en de fan's op 650rpm.
Ik zal kijken wat het met de temperatuur doet wanneer ik de koeling vol gas geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Er van uitgaande dat je geen 30°C+ omgevingstemperatuur hebt is er dan wel wat aan de hand met de koeler, vanwege interne vervuiling, recirculatie of montage, aansluiting op heatspreader oid. Helemaal in single thread is er eigenlijk niet veel voor de koeler te doen. Mijn test was met een watertemp van 24°C. DeltaT van ongeveer 4°C met kamertemp onder load met fans op 750rpm.

Mijn setup staat wel in het fotoalbum. Voor de EK Velocity de Alphacool XPX op de CPU gehad maar geen enkel verschil in prestaties en die heb ik inmiddels naar de GPU verhuist. Flow van de pomp doet overigens ook niet heel veel voor de temperatuur, of het moet al heel weinig of bijna geblokkeerd zijn.

Als TIM: CooLaboratory liquid metal pro.
Dat scheelt nog iets van 2 tot max 4°C met Gelid Extreme koelpasta. En de CPU is gelapped (DRP4 luchtkoeler destijds ook) maar de Velocity is dat niet, nog origineel vernikkelt en toch wat onzuiver in het spiegelbeeld van de baseplate. Liquid metal geleid in tegenstelling tot pasta als het wat dikker is bij oneffenheden nog steeds erg goed.

[ Voor 36% gewijzigd door M-spec op 30-04-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Koeling op Ludicrous Speed ! :
maakt niet veel uit:
CB20_3800x_core3_sc_boost_max_koeling CB20_3800x_mc_boost_max_koeling
Ca. -2.5graden C en +30mHz.

@M-spec Welke SVI2 spanning gaf HWinfo bij de singlecore CB20?
Ik heb bij de test de Vcore op auto gezet met behoud van een LLC niveau 3 (dat is net niet genoeg om de spanningsval bij zware belasting te compenseren).
De LLC was ik vergeten uit te zetten en dat zorgde ervoor dat de spanningen wat hoger zijn alsmede de temperatuur.
SVI2 spanningen met LLC3: singlecore: 1.482V, multicore: 1,374V :(
SVI2 spanningen zonder LLC3: singlecore: 1.476V, multicore: 1.35V |:(
Alleen de multicore klok wint daarbij 20mHz, waarbij de temperatuur slechts 2 graden lager is.
Gelukkig gebruik ik normaal gesproken een -100mV offset anders was dit echt goed fout geweest.

In het geval van de multicore situatie is er dus nog een 8 graden verschil.
Het waterblok is schoon, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik heb verder de jet en insert gebruikt die door EKWB voor AMD wordt aangeraden.

Maar ik heb nog een NH-U12A koeler die ik eventueel kan overzetten.
Wanneer ik tijd heb zal ik daar eerst naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@CMT Teveel lawaai voluit :P SVI2 spanning fluctueert hier op de 3800X en C6H met CB20 ST tussen 1,456V~1,50V. Gemiddeld ongeveer 1,46-1,47V. Dat is zonder LLC en zonder offset.

Ik zou als ik jou was geen offset van -100mV toepassen (zonder LLC). Max -50mV met luchtkoeling en voor waterkoeling -37mV. Met AVX programma's al helemaal geen offset want het boostalgoritme ziet in dat geval te weinig spanning waardoor de clocks ongelijk gaan lopen op de least preferred cores. De Vcore valt met AVX toepassingen sowieso al verder terug onder de 1.30V wanneer de PPT een limiet wordt.
Bovendien zet ik een offset nooit in de bios, dat geeft bij mij juist een negatief resultaat als ik er mee opstart ipv achteraf in stel. Alsof de CPU het al ziet met opstarten.

LLC ophogen met of zonder offset ben ik eigenlijk geen fan van op Auto XFR instellingen. Het zal een all core boost niet verder ophogen maar juist verlagen vanwege de hogere temperatuur, ook onder de 60°C. Het is alleen handig voor vaste multiplier en spanningen voor undervolts en OC's. Vdroop is juist ook niet erg onder load, en is de spanning immers hoger voor weinig treads en core boost wanneer het nodig is.

Mijn gelapte DRP4 koelde ongeveer 6 graden minder (zonder AVX) dan mijn huidge custom loop in CB20. Dus je zal even moeten uitvogelen waar het probleem met je eigen loop in zit. Moet veel beter kunnen. Waterkoelblokken verschillen onderling niet superveel. Daarbij is de afgifte van de radiator belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
@M-spec Mooi uitgelegd hierboven. Sluit me hier bij aan.

@CMT De koeling bij Zen2 ligt voornamelijk aan banden bij de hitte overdracht tussen chiplets en koelblok. Meeste koelblokken presteren niet 10 graden van elkaar. En 1x280x45 is meer dan voldoende koel oppervlak/inhoud voor jouw processor. Ik zou het zoeken in het contact tussen koelblok en IHS. De EK koelblokken zijn bijna allemaal ontwikkedl voor Intel IHS welke een andere bolling of holling heeft dan AMD. En andere chip posities.

Zelfs als jouw EVO een AMD tag draagt doet het feit dat het blok uit 2012 komt en voor Intel is ontwikkeld niet teniet. Het vervangen van de bracket voor AM4 borden veranderd niks aan de bolling of holling van de plaat evenals de positie van de koelvinnen binnen in.

Het kan dus maar zo zijn dat jouw IHS en coldplate niet fijn contact maken. Mijn Raystorm Pro AMD was VEEL te bol en maakte eigenlijk alleen contact in het midden van de IHS bij de standaard druk van de bracket veren. Ik ben 2 dagen aan het vlakken geweest met schuur papier om het helemaal pas te krijgen. Dit resulteerde in zo'n 5-6 graden lagere temps. Conductonaut kan het nog iets verlagen tenopzichte van Kyronaut of NT-H1/H2. Maar vreet in de IHS. Ik heb mijn IHS niet compleet gevlakt zoals M-Spec. Wil het graag leesbaar houden. Wel heb ik de opstaande randen rondom the IHS iets afgevlakt voor een betere pasvorm met de coldplate.

Hier was veruit de meeste winst te behalen met mijn loop.

Wat ik daarna heb gedaan is een extra 120mm in de bodem gehangen welke de water temperatuur nog eens verder omlaag bracht en dit scheelde weer 1-1.5 graden op de eind temperatuur.

Dus wat M-Spec zegt is deels waar. Radiator belangrijk maar na een bepaalde inhoud/oppervlak is daar niet de meeste winst te behalen. Voor mijn setup maakt het bijvoorbeeld amper uit of ik de fans (8x120mm push/pull) op 750RPM of 2500RPM draai. Wat duidelijk laat zien dat de bottleneck niet in de afvoer capaciteit light van de radiatoren. Zelfde geld voor mij voor de pomp snelheid. Mijne loopt op 2600 dagelijks en als failsafe kan die omhoog naar 3000+.

Je kan dit allemaal systematisch testen met OCCT. Waarom OCCT zonder AVX en niet Prime95? Omdat Prime95 gewoon dom is en compleet onrealistisch je processor marteld. OCCT met Small packages brengt de temperatuur op het zelfde niveau en iets hoger dan ik met elke andere applicatie heb kuinnen bereiken. En dit is dus veiliger en realistischer. Prime95 is overkill en zelfs gevaarlijk in overklok situaties met betrekking to degradatie etc.

1. Fans voluit, pomp voluit. OCCT small packages (geen AVX). 10-15 minuten laten draaien voor het stabiliseren van de temps.

2. Fans stap voor stap verlagen en weer 7-8 minuten wachten voor stabiliseren Tot je een punt bereikt waar de temperatuur daadwerkelijk omhoog gaat voor de processor. Als dit toerental heel laag is dan weet je dat je koeloppvervlak/inhoud meer dan voldoende is voor de hitte afvoer van jouw processor. Als het toerental hoog is dan kan dat betekenen dat de pomp niet goed functioneerd of iets verstopt zit etc etc (aangezien 280x45 meer dan voldoende moet zijn)

3. Nadat je een comfortabel toerental heb gevonden voor de fans gebalanceerd tussen lawaai en koel efficiency doe je hetzelfde met de pomp. Van Max naar beneden.

Uiteindelijk zal je de perfecte balans vinden tussen lawaai en koeling en ook kan je zo uitvinden waar de bottleneck in je systeem ligt. Als je hierna je koelblok afvlakt zal je deze stappen wel weer opnieuw kunnen uitvoeren om opnieuw een beter punt te vinden. Of eerst afvlakken en dan deze stappen uitvoeren.

Voorbeeldje:
Bij mij werd de 3800X met OCCT 71 graden (zo'n 4-5 graden hoger dan bij normaal gebruik) bij 2500RPM. Het verlagen van de fans naar 1350 liet de temperatuur naar 71.6 graden komen.bij 1050 was dit 72.1 graden. Het verschil tussen 2500 RPM en 1050 RPM was dus te verwaarlozen in mijn geval. op 850 RPM was dit 72.4 graden full load.

Het is een uurtje testen maar dan weet je alles over je loop en waar je kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Cidious @CMT Klopt wat betreft de IHS en baseplate van het koelblok. Soms sluiten ze niet mooi aan. Mocht dat het probleem zijn. Als er eenmaal volledig contact is gaat wel de watertemperatuur en dus radiator afgifte capaciteit tellen.

Effect van fan snelheden is afhankelijk van het type rad, sommige doen het effectief beter bij lage fansnelheid en vooral dichte (20-30)FPI rads doen het weer beter bij 1300+RPM. Als bij jou de watertemp niet veel verschilt tussen 750-2500rpm is de radiator/fan combinatie zelf de limiet of je zit al richting kamertemperatuur wat het maximaal haalbare is als de oppervlakte maar groot genoeg is en beide rads verse lucht kunnen pakken en goed kunnen afvoeren. Open lucht, case open, stof(filters) en front er af scheelt soms al 2 graden watertemp op hetzelfde toerental. Ook een dingetje om op te letten.

Prima testjes verder om uit te voeren en heb ik zelf alleen afgestemt met BOINC loads. Daarbij blijft inderdaad het 'probleem' bestaan dat de huidige CPU's intern zo klein zijn geworden dat warmte uit de chip naar de IHS geleiden steeds minder wordt. Binnen 10 graden boven de watertemp koelen is er niet meer bij. Een 20W hogere PPT en de CPUtemp stijgt intern zo 10°C verder. De koeler zelf niet.

Je kan een eventuele bolling zien en voelen door CPU en koeler los en schoon op elkaar te leggen. In het licht te kijken of ze goed aansluiten en rustig te voelen of je ze niet op elkaar kan kantelen en bewegen. Een holling kun je checken door een recht stuk gereedschap over het midden en diagonaal te leggen en of er licht tussendoor schijnt. Als schuren van het koelblok nodig zou zijn (korrel 320 tot aan 800, superglad hoeft ook niet) plak je het vel vast op een spiegel of glasplaat en maar zacht rondjes draaien. Dan zie je meteen waar de oneffenheden zitten.

Chiplet locatie, heatpipes, 'regular of goofy' waterblok montage en de offset tools waar Derbauer geld mee probeert binnen te hengelen is al uitvoerig getest: het maakt vrijwel niks uit als het bovenstaande mbt tot het contact in orde is. IHS verspeid de warmte wel en vind ik pure marketing.

Een CPU IHS schuren is verder niet zonder risico. Kans op pennen verbuigen is aanwezig. Mocht je de tekst op de CPU leesbaar willen houden is liquid metal ook niet aan te raden inderdaad. Alleen als je geluk hebt kan je met alcohol het meeste weer wegkrijgen. Ik maak me er niet zo druk, gewoon een foto van nieuw uit de doos destijds. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@M-spec
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde dat ik een LLC3 normaal gesproken in combinatie met de offset van -100mV gebruik.
Zoals je aangeeft om te voorkomen dat de klok dan gaat 'motorboaten' bij een zware AVX last.
Alleen voor de test met Ryzenmaster gebruikte ik een auto voltage, maar ik was dus vergeten de LLC uit te zetten.
De bedoeling was om te laten zien wat de klok doet op stock settings.
Gelukkig had de LLC daarbij weinig invloed (-30mHz).

@Cidious
Het verschil tussen de waterblokken zelf is inderdaad erg klein (mits het een goed waterblok is en het microfin oppervlak voldoende dekking geeft).
Als koelpasta gebruik ik Artic Silver MX-2, qua prestaties is het tegenwoordig doorsnee, maar wel erg goedkoop (€20 voor 30gram) en beproefd.
Omdat ik redelijk aan systemen knutsel heb ik mij niet bekommerd om voor die laatste paar graden een exotische koelpaste aan te schaffen.
Maar het is dus zeker een punt waar winst te behalen valt.
Aan liquid silver ga ik alleen niet beginnen. Dat droogt snel uit en vreet aluminium weg.

Een tijd terug heb ik wel gecontroleerd of de EKWB Supremacy EVO compatibel is met Zen2:

EKWB supremacy EVO coldplate Zen2 die orientatie + microfin dekking EKWB supremacy EVO

Dit is de orientatie van de coldplate en Zen2 'die' zoals het op het moederbord geplaatst is (rechtop staand).

Het gebruik van Prim95 is trouwens prima hoor, maar je moet natuurlijk wel oppassen daarmee.
Om die reden ga ik ook niet het koelsysteem afstellen met een overgeklokte CPU, maar gewoon op de baseclock met een vast spanning.
Zen2 heeft wel een fijne optie om het package power in te stellen dus dat maakt het nog makkelijker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
@M-Spec. Yep mijn water temp is slechts enkele graden boven ambient. Ik ga er dan ook echt vanuit dat de grootste bottleneck in mijn loop de overdracht van chiplet naar koelblok is. Heb corsair ML120 fans push/pull op 480x30 rad inhoud. Water temperatuur loopt maar enkele graden op bij zware load. En met meer fan/pomp flow verandert er niks aan de CPU eind temp.

@CMT Dat EK zegt dat het compatible is wil dus niet veel zeggen. Positie van de finnen is de helft van het verhaal. Intel coldplates zijn bol om in de IHS te drukken en de meeste druk zal in het midden plaatsvinden. Zo was mijn Raystorm Pro ook. Terwijl deze wel het label AMD AM4 draagt. Jouw EK EVO werd in 2012 uitgebracht waar Intel dominant was. Later hebben ze een andere bracket ervoor gemaakt en sticker AMD erop geplakt. Maar dit zegt dus compleet niks over de compatibiliteit betreft hitte overdracht. Dit geeft alleen aan dat de bracket op AM4 past. Vorige generatie Zen+ had de chip ook in het midden.

Even controlleren dus zoals M-Spec dit hierboven ook uitlegd. Daar kan aanzienlijk wat te behalen zijn. En betreft koelpasta. De kwaliteit van de koelpasta wordt relatief minder belangrijk naarmate de passing van coldplate and IHS perfectie nadert. Des te minder ruimte tussen beiden zit, deste minder koelpasta is er nodig voor de overdracht. mijn Coldplate past nu nagenoeg perfect en met de juiste monteringsdruk knijpt hij bijna alle NT-H1/H2 ertussen uit En het testen tussen verschillende koelpasta's leverde bij mij dan ook geen verschillende prestaties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Laatste BIOS ook maar even op mijn pro carbon geïnstalleerd en natuurlijk al mijn settings kwijt *grmbl*.
Het vervelende is dat in deze versie de drop down menus het niet meer doen en ik de step up en source voor de fan profiles niet meer kan aanpassen.

Denk dat ik toch maar even terug ga naar de vorige versie. Dit wordt heel snel heel irritant.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:36:
@M-Spec. Yep mijn water temp is slechts enkele graden boven ambient. Ik ga er dan ook echt vanuit dat de grootste bottleneck in mijn loop de overdracht van chiplet naar koelblok is. .................

..........
Bij mij net zo. De bottleneck zal inderdaad de interne deltaT van de (I/O) die of chiplet(s) zelf blijven. Die zag ik nog rond 47°C op max PPT, 142W. Zelfs direct-die koeling maakt het niet veel verschil, iets van 1 graad.
Vega GPU is zelfs tot 250W bijvoorbeeld nog koeler te houden (~50°C). Veel grotere Die en grotere nm schaal. Het water wil dan wel makkelijk naar 30°C of meer op 750rpm.
rajackar schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:13:
Laatste BIOS ook maar even op mijn pro carbon geïnstalleerd en natuurlijk al mijn settings kwijt *grmbl*.
Het vervelende is dat in deze versie de drop down menus het niet meer doen en ik de step up en source voor de fan profiles niet meer kan aanpassen.

Denk dat ik toch maar even terug ga naar de vorige versie. Dit wordt heel snel heel irritant.
Opgeslagen instellingen gebruiken op een nieuwe of andere (beta)bios flash is ook af te raden. Liever uit een opgeslagen tekstdocument met de instellingen (bij sommige bios'en ook mogelijk) handmatig opnieuw invoeren. Je kan daarmee problemen voorkomen als de bios layout op de achtergond niet 1:1 hetzelfde is. Meestal zijn de instellingen zoals bij jou na een biosflash al weg maar soms zijn ze ook op te slaan op USB, vandaar. Mocht je die mogelijkheid wel hebben, zet dan de bios versie in de naam van het bestand.

Functionaliteit is één ding en soms irritant als iets niet meer werkt maar zo kun je 'onverklaarbare' problemen besparen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door M-spec op 01-05-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
Een tijdje geleden poste ik hier een probleem dat ik had met mijn nieuwe MSI Unify/Ryzen 3900x:
Allard schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:52:
Op mijn MSI Unify/ Ryzen3900x combo raakt mij cpu af en toe oververhit doordat iets de snelheid van de CPU fan omlaag zet. Vanacht weer: Gistermiddag een batch hevc encoding aangezet, en vanochtend rond ~05:00 gaat ineens de fanspeed van ~1600 naar ~500. Uiteraard stijgt de CPU temp, van 75 naar 91 graden.
Na een half uur op deze temps crashen de x265 processen en reboot de PC.
Even een update:
Na instellen van een hoge minimum fanspeed in het BIOS is het probleem met een uitvallende fan niet meer voorgekomen. Wel had ik bij hoog CPU gebruik af en toe (1x per 24 uur) nog steeds een spontane herstart.

Ik had eerst een Corsair RM650x PSU in mijn systeem zitten. Ruim voldoende zou je denken maar omdat de foutmelding bij Google nogal vaak een relatie met de PSU opleverde vond ik dat toch verdacht. Bij de meeste hardwareproblemen zou je namelijk ook een bluescreen verwachten of andere problemen.
Die RM65x heeft maar één 1x 4+4-pins EPS, het moederbord heeft er echter twee. Volgens reviews is die 2e voornamelijk een marketing ding omdat 1 aansluiting ruim voldoende is voor de CPU's van vandaag.

Ik heb nu de voeding vervangen met een Corsair RM850x. Deze heeft wel twee 4+4-pins EPS aansluitingen. Na een paar dagen 100% CPU draaien kan ik zeggen dat ik nog geen spontane reboots heb gehad. Kennelijk heeft een zwaardere voeding of een dubbele EPS aansluiting toch meerwaarde voor dit mobo.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een 3950X naar 3.5GHz en 1.05 volt zetten (Ryzen Master) scheelt onder volle belasting nogal wat.
Het is m'n server maar hij draait ook Rosetta@home. Nu na de stampede even wat rustiger aan, dus undervolten ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ETLiNB6.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de settings verloren gaan bij een flash is 'normaal'. Je kunt immers geen settings behouden (of profielen) die mogelijk een conflict kunnen veroorzaken met een nieuw ROM bestand.

Ik had recent mijn bios ook geupdate van mijn 470-F strix, ik zie nu dat ik de PBO waarde verhogen kan? Dus de single core boost een overshoot tot op 200Mhz geven kan?

Ik heb er nog niet mee gespeeld; is ook niet nodig, dankzij goede koeling draait ie toch constant op 4.2GHz all core boost (2700x). Mijn NIC is gewoon sporadisch kapot gegaan. Wordt niet meer herkend, niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:49:
Een 3950X naar 3.5GHz en 1.05 volt zetten (Ryzen Master) scheelt onder volle belasting nogal wat.
Het is m'n server maar hij draait ook Rosetta@home. Nu na de stampede even wat rustiger aan, dus undervolten ;)

[Afbeelding]
Nice, dat is mooi zuinig met 16 cores. Vcore zal in Hwinfo SVI2 missschien wel rond de 1.00V zijn. Een redelijke binning van Zen2 chiplets kan ongeveer 4.0-4.1GHz halen op 1.10-1.175V. Verder onder 1V gaat het verbuik nog kwadratisch omlaag. Kan wel naar enkele watts per core zoals een Epyc.

Wat heeft een 3950X standaard als gemiddelde XFR spanning bij Boinc? Met 2 chiplets zit deze ook vrij snel op de PPT limiet vermoed ik.

Als 'UV' heb ik mijn 3800X op 4200 bij 1.22V. Dat scheelt meteen 20W met Boinc voor maar 50-100Mhz minder dan XFR op ~1.325V.

Als OC 4350 op 1.33V met gelijk verbruik als standaard en 50-100MHz extra. Zet procentueel ook niet echt zoden aan de dijk.

Ik wil wel een beetje snelheid overhouden met 'maar' 8 cores. Deze heeft ongeveer 500K aan werk verricht in de stampede. Wellicht de volgende stampede met een 4950X ;)

@AllardSpontane reboots is meestal de CPU bij Zen2 die ergens niet stabiel is. Een bluescreen veelal geheugen fouten als grof onderscheid daarin.

Mooi dat het allemaal weer goed werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door M-spec op 02-05-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

M-spec schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Nice, dat is mooi zuinig met 16 cores. Vcore zal in Hwinfo SVI2 missschien wel rond de 1.00V zijn. Een redelijke binning van Zen2 chiplets kan ongeveer 4.0-4.1GHz halen op 1.10-1.175V. Verder onder 1V gaat het verbuik nog kwadratisch omlaag. Kan wel naar enkele watts per core zoals een Epyc.

Wat heeft een 3950X standaard als gemiddelde XFR spanning bij Boinc? Met 2 chiplets zit deze ook vrij snel op de PPT limiet vermoed ik.

Als 'UV' heb ik mijn 3800X op 4200 bij 1.22V. Dat scheelt meteen 20W met Boinc voor maar 50-100Mhz minder dan XFR op ~1.325V.

Als OC 4350 op 1.33V met gelijk verbruik als standaard en 50-100MHz extra. Zet procentueel ook niet echt zoden aan de dijk.

Ik wil wel een beetje snelheid overhouden met 'maar' 8 cores. Deze heeft ongeveer 500K aan werk verricht in de stampede. Wellicht de volgende stampede met een 4950X ;)
Heb verder nog niet naar de voltages gekeken, eerst een vrij conservatieve underclock, kijken of het stabiel is en dan later nog wat met de instellingen spelen om te kijken of ik lager in voltage of hoger in kloksnelheid kan gaan. Het moet wel 100% stabiel blijven, rekenfouten in het werk heb je weinig aan ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

Dat probleem heb ik ook met de Tomahawk Max en was ik vergeten bij het lijstje met bevinden te zetten (zal ik even aanpassen).
Het lukt mij wel om de menu's te openen, maar de waarde kiezen gaat erg moeizaam. Alsof de muis niet geregistreerd wordt.
Met spam geklik gaat het uiteindelijk wel.

Settings kan je voor een nieuwe bios nooit bewaren, wel is er vaak een optie om screenshots naar een usb stick te maken (F12 in mijn geval). Dat scheelt een hoop i.v.t. alles neer te pennen of foto's te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 02-05-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Heb verder nog niet naar de voltages gekeken, eerst een vrij conservatieve underclock, kijken of het stabiel is en dan later nog wat met de instellingen spelen om te kijken of ik lager in voltage of hoger in kloksnelheid kan gaan. Het moet wel 100% stabiel blijven, rekenfouten in het werk heb je weinig aan ;)
Absoluut, mee eens. Rosetta is ook vrij 'zwaar'. Vast genoeg die normaal geen distributed projecten draaide en er achter zijn gekomen dat alles toch niet stabiel was. Vooral het geheugen en controller worden voluit belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

M-spec schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Absoluut, mee eens. Rosetta is ook vrij 'zwaar'. Vast genoeg die normaal geen distributed projecten draaide en er achter zijn gekomen dat alles toch niet stabiel was. Vooral het geheugen en controller worden voluit belast.
Ja, ik draaide tussen 1999 en 2011 (met wat onderbrekingen) veel Seti@home en als een computer niet stabiel was dan kwam je er wel achter op dat moment :P
CMT schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:51:
[...]

Dat probleem heb ik ook met de Tomahawk Max en was ik vergeten bij het lijstje met bevinden te zetten (zal ik even aanpassen).
Het lukt mij wel om de menu's te openen, maar de waarde kiezen gaat erg moeizaam. Alsof de muis niet geregistreerd wordt.
Met spam geklik gaat het uiteindelijk wel.

Settings kan je voor een nieuwe bios nooit bewaren, wel is er vaak een optie om screenshots naar een usb stick te maken (F12 in mijn geval). Dat scheelt een hoop i.v.t. alles neer te pennen of foto's te maken.
Ik word wel een beetje moe van die buggy grafische bios schermen.

Bij m'n Asus Prime X570 Pro /-P bordjes loop ik tegen instellingen voor de fans aan waarbij je eerst de pump fans moet "enablen", dan herstarten en dan pas de settings kan veranderen, anders springen ze altijd weer terug naar de standaardwaarden. En het voelt allemaal traag.

Vroegâh ging je met de pijltjestoetsen razendsnel door alle schermpjes en had je in een paar minuten een bios ingesteld. Heb in m'n beginjaren ('97 tot '00) nog veel PC's geassembleerd (zo'n 1000 per jaar) en wat dat betreft is vooruitgang niet altijd verbetering.

[ Voor 56% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-05-2020 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Na twee dagen inlezen en zelf testen ben ik op het volgende resultaat uitgekomen. Mijn 3900X draait op 4200MHz met een Vcore van 1.1215 1.2125, beide ingesteld in de BIOS. De koeler is een Scythe Fuma 2.

Ik ben tevreden met het resultaat. Met PBO e.d. kwam ik met de score lager, en de temperatuur hoger uit.
Alleen de single cpu was iets hoger, maar daar heb ik deze cpu niet voor gekocht.

Moederbord is een MSI MEG X570 UNIFY trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBnUSVfAzPdGUlteZkc0-e8aZbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBY5Xo4oW4sIlm3PNHSaadCJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door pafdaddy op 06-05-2020 11:11 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
Ik heb vandaag een pc gebouwd die het prima doet alleen vraag ik mij af temperaturen goed zijn ? Tijdens het bericht typen 40 graden ongeveer maar dan weer hele tijd schommelen tussen 35/45 :?

AMD Ryzen 2700X
7950 Radeon
be quiet! Shadow Rock TF 2
Fractal Design Define Nano S
Seasonic G Series 450
GA-AB350N mini itx

Ja het gaat om een mini itx bordje maar kabels netjes achter moederbord gewerkt.

Maar nog een vraag mijn vorige bejaarde cpu AMD Phenom 1090T tdp van 125 watt mocht maar 62 graden worden en 2700X mag ongeveer 90 graden worden? Komt dat vooral door 12nm ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
@pafdaddy
Gefeliciteerd :9B. Dat is ook een heel mooi resultaat. Mijn 3800x krijg ik (vooralsnog) niet hoger dan 4.2GHz@1.3V allcore.

@Amdwarrior
Ja hoor, geen zorgen over de rust temperatuur. Dat is normaal. Het zijn eenmaal veel cores op een klein oppervlak die ook makkelijk snel opwarmen door de 12nm grootte.
Vaak is een lichte undervolt wel mogelijk zonder dat de prestaties of stabiliteit achteruit gaat.
Dat kan soms best veel schelen in de temperatuur.

Laat je niet verleiden door wat anderen doen of zeggen. 90-95 graden is de harde beveiligingsgrens en absoluut geen gezonde streeftemperatuur.
Persoonlijk houd ik 80graden aan als absolute maximum en streef ik naar 60-70graden afhankelijk van de belasting (het liefst 60graden, maar dat vereist zeer goede koeling).
Als ik mij het goed herinner zal de 2700x vanaf 60graden aan beginnen met het afzwakken van de boost om de temperatuur niet teveel te laten oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
pafdaddy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:19:
Na twee dagen inlezen en zelf testen ben ik op het volgende resultaat uitgekomen. Mijn 3900X draait op 4200MHz met een Vcore van 1.1215, beide ingesteld in de BIOS. De koeler is een Scythe Fuma 2.

Ik ben tevreden met het resultaat. Met PBO e.d. kwam ik met de score lager, en de temperatuur hoger uit.
Alleen de single cpu was iets hoger, maar daar heb ik deze cpu niet voor gekocht.

Moederbord is een MSI MEG X570 UNIFY trouwens.

[Afbeelding]
Niet om het een of ander maar jouw Hwinfo overzicht geeft een andere waarde aan, namelijk 1.212 volt. Ik heb ook een Unify en daar kan ik de waarde van 1.1215 niet instellen, althans als ik deze instel wordt daar automatisch 1.175 volt van gemaakt. Met deze waarde start de zaak wel op maar crasht direct met CB20.
Mijn 3900x draait ook op 4200 Ghz en ik heb deze nu op 1.1875 volt ingesteld omdat dit de meest stabiele werking geeft voor mijn cpu, gelet op benchmarks als OCCT, Prime ed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

regmaster schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:42:
[...]

Niet om het een of ander maar jouw Hwinfo overzicht geeft een andere waarde aan, namelijk 1.212 volt. Ik heb ook een Unify en daar kan ik de waarde van 1.1215 niet instellen, althans als ik deze instel wordt daar automatisch 1.175 volt van gemaakt. Met deze waarde start de zaak wel op maar crasht direct met CB20.
Mijn 3900x draait ook op 4200 Ghz en ik heb deze nu op 1.1875 volt ingesteld omdat dit de meest stabiele werking geeft voor mijn cpu, gelet op benchmarks als OCCT, Prime ed..
Als je voltage te laag uitkomt dien je wat meer te spelen met load line calibration. Een hogere LLC waarde zorgt doorgaans voor een stabieler voltage en minder droop.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
millman schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Als je voltage te laag uitkomt dien je wat meer te spelen met load line calibration. Een hogere LLC waarde zorgt doorgaans voor een stabieler voltage en minder droop.
Klopt, en ik gebruik ook LLC3 als waarde en ik zie het werkelijke voltage ook dalen tijdens zware belasting.
Maar ik begrijp ook dat hoge LLC waarden voor hogere idle voltages zorgen, wat mogelijk weer niet zo goed is voor dagelijks gebruik van een overgeklokte cpu als Ryzen 3000 (die overigens wel heel snel degradeert in performance bij een te hoog standaard voltage). Zoals ik dat heb begrepen ligt de safe waarde van de 3900x tussen 1.2 - 1.25 volt max. Mijns inziens kan een hoge LLC waarde zorgen voor een te hoog voltage want 1.25 volt is echt zo gehaald. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@regmaster Waar haal je 1,25v als limiet vandaan? Prima dat je zuinig bent op je hardware, echter is het geen probleem de voltages geheel op auto te laten staan. Met hoge load zal het voltage en de clocks vanzelf terugclocken. Houd 1,32v manual aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
regmaster schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:42:
[...]
Oeps, typo, het moet 1.2125 zijn. Ik zal het bericht aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Noplxl08KqSXgXxJi7Hd1MsKQzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFaPeXnllk0DAWdiJLl8u6RQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door pafdaddy op 06-05-2020 11:14 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
regmaster schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Klopt, en ik gebruik ook LLC3 als waarde en ik zie het werkelijke voltage ook dalen tijdens zware belasting.
Maar ik begrijp ook dat hoge LLC waarden voor hogere idle voltages zorgen, wat mogelijk weer niet zo goed is voor dagelijks gebruik van een overgeklokte cpu als Ryzen 3000 (die overigens wel heel snel degradeert in performance bij een te hoog standaard voltage). Zoals ik dat heb begrepen ligt de safe waarde van de 3900x tussen 1.2 - 1.25 volt max. Mijns inziens kan een hoge LLC waarde zorgen voor een te hoog voltage want 1.25 volt is echt zo gehaald. Iemand hier ervaring mee?
Ik ben ook wel benieuwd waar je dat vandaan hebt. Zover ik weet zijn er nog geen degradatiecijfers van Zen2. Daar is meer info voor nodig dan alleen een spanning.

Een Vcore of spanning op zichzelf zegt nog weinig. Niet zonder de stroomsterkte, interne weerstand, snelheid, belasting en warmteontwikkeling e.d. van een CPU te weten. Vroeger was 1.6V+ op een single core CPU nog heel normaal (180nm schaal).
Een Vcore van 1.2V of 1.3V kan op een huidige multicore CPU 10Watt zijn maar ook 100W, of 150W met AVX instructies. En dat met een zelfde handmatige spanning, afgezien van LLC voor Vdroop compensatie. (mijn advies is LLC alleen te gebruiken bij vaste multiplier en undervolts, niet met OC ivm overshoot). Daaruit is te begrijpen dat meer de toepassing en duur er van voor degradatie zal zorgen.

Veel mensen schrikken nog van 1.5V coreboost terwijl dit kortstondig met lage belasting geen enkel probleem hoeft te zijn. Diezelfde spanning icm een zware all core load zal een 7nm CPU zonder extreme koeling vlot om zeep helpen door de hoge stroomsterkte en bijkomende hitte. Gelukkig regelt een Zen2 dat helemaal zelf met XFR zoals @millman al aangaf. Als vooringestelde parameters te hoog worden of de PPT limiet bereikt is grijpt het boostalgoritme wel in en zakt alles naar waarden die wel aangehouden mogen worden, volgens AMD.

Bij een vaste handmatige spanning weet je misschien of een CPU stabiel is maar daarmee zie je ook af van de veilige grenzen die AMD in XFR icm PPT heeft gesteld. Voor max 50-100MHz OC winst uit eigen ervaring.

Kijk kort naar de Auto Vcore met XFR zonder LLC onder de belasting die je wilt gebruiken en je weet wat veilig kan volgens AMD. Probeer met die spanning de laatste beetjes er uit te halen met een handmatige multiplier. Dan zit je in die range goed. Kijk dus verder dan alleen de Vcore.

Met meer cores onder een dak gaat het begrijpelijk nog meer tellen. Tot 1.325V wordt als 'veilig' gezien maar daarbij vind ik eerder een temperatuur van 65-70°C 24/7 de max. En dat is met 12 cores al eerder het geval. Daar zal die 1.2-1.25V mee te maken hebben. Undervolten ipv OC is ook meer te behalen, vooral voor de perf per watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 19:28
Vandaag mijn nieuwe build afgemaakt. Helaas niet goed op de QLV memory lijst gekeken

Asrock x570 Steel Legend
Ryzen 3700x
F4-3200C16D-16GVKB

PC boot met beide dimms erin (a2+b2), in bios zie ik alleen 8gb(a2) op 2133mhz lopen. In windows 8gb. cpu-z ziet wel beide dimms en 16gb..

Als ik 1 dimm eruit haal kan ik die andere op xmp 3200 krijgen, maar 16gb in bios of windows lukt met geen mogelijkheid.

- a1+b1 niet
- dimms omwisselen maakt niet uit

Update:

pmu memory training error at socket 0 channel 1 dimm 1

Is de error, ben bang dat het niet zozeer een qlv probleem is maar gewoon badluck met het setje ram.

Heb ondertussen een setje geheugen van hyper x besteld dat wel op de qlv lijst staat, ga ervan uit dat dat het op gaat lossen. Of heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 11% gewijzigd door rcthans op 07-05-2020 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

rcthans schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:04:
Vandaag mijn nieuwe build afgemaakt. Helaas niet goed op de QLV memory lijst gekeken

Asrock x570 Steel Legend
Ryzen 3700x
F4-3200C16D-16GVKB

PC boot met beide dimms erin (a2+b2), in bios zie ik alleen 8gb(a2) op 2133mhz lopen. In windows 8gb. cpu-z ziet wel beide dimms en 16gb..

Als ik 1 dimm eruit haal kan ik die andere op xmp 3200 krijgen, maar 16gb in bios of windows lukt met geen mogelijkheid.

- a1+b1 niet

Update:

Is de error, ben bang dat het niet zozeer een qlv probleem is maar gewoon badluck met het setje ram.

Heb ondertussen een setje geheugen van hyper x besteld dat wel op de qlv lijst staat, ga ervan uit dat dat het op gaat lossen. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Probeer eens Ryzen DRam Calculator en doe iets van 3200 safe en vul die waardes handmatig in de bios in, dan ben je minder afhankelijk van training. Lijkt mij namelijk raar dat een Gskill setje niet werkt, die zijn best populair met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Probeer eens Ryzen DRam Calculator en doe iets van 3200 safe en vul die waardes handmatig in de bios in, dan ben je minder afhankelijk van training. Lijkt mij namelijk raar dat een Gskill setje niet werkt, die zijn best populair met Ryzen.
Ik heb het RAM kunnen uitsluiten, setjes op de QVL lijst geven hetzelfde probleem. Heb een apart topic aangemaakt want het probleem lijkt een stuk ingewikkelder te zijn.

Aangezien 1 dimm van het g skill setje prima werkte (zelfs op xmp 3200) ben ik bang dat de memory controller kapot is of niet volledig kan communiceren met het moederbord door de ontdekte problemen die ik in het topic beschrijf.
biomass in "3700X Ryzen struggle (Memory controller/termal paste/socket)"
Toch bedankt voor je antwoord en het meedenken :)

[ Voor 5% gewijzigd door rcthans op 07-05-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:25

Tweakriez

clicksmashstuff.com

rcthans schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:04:

Asrock x570 Steel Legend
Ryzen 3700x
F4-3200C16D-16GVKB

- a1+b1 niet

Update:

Heb je een nieuwe schone Windows geïnstalleerd bij het samenstellen van het systeem of heb je een kloon gebruikt oid? Ik heb heel veel gezeik met geheugen gehad en deze 2 x geswitched, processor geruild, ander moederbord etc. Na een schone installatie van Windows waren alle problemen weg. Deze was waarschijnlijk ergens corrupt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
@Tweakriez

Probleem is opgelost. Vanochtend eerst een 2de 3700x opgehaald bij azerty, zelfde probleem. Daarna het moederbord vervangen.

Het Asrock x570 steel legend mobo bleek dus gewoon DOA. Deze gaat retour

Binnenkort dus een mooi upgrade setje te koop, want ik heb nu alles dubbel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Zit je niet meer in je retour periode dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Knap vervelend als het niet wilt werken natuurlijk, maar in het topic dat je geopend hebt blijkt het werkelijke probleem koelpasta tussen de cpu en socket te zijn geweest?

knip uit het andere topic:
De ware ellende
Na wat googlen had ik het gevoel dat de cpu misschien niet goed zat, en de memory controller het probleem is. Koeler er af en de CPU eens onder een goede lamp bekeken.

Het lijkt erop dat een paar pinnen op de 3700x verkleurd zijn en een laagje thermal paste hebben gekregen. Ik heb de CPU hier op tweakers gekocht bij een uiterst vriendelijke verkoper. Hij heeft hem voorzichtig schoon gemaakt maar blijkbaar toch een vingertje op de verkeerde plek. Helaas zit ik nu ook met twee gaatjes in mijn socket waar je duidelijk wat thermal paste restjes ziet zitten.
Dat is ook gedeeltelijk eigen schuld dan, om vervolgens het nieuwe moederbord onder de mom van DOA terug te sturen is gewoon misbruik maken van de 'wet koop op afstand'.
Hoe rottig het ook is als je eerlijk bent doe je dat gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcthans
CMT schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:22:
Knap vervelend als het niet wilt werken natuurlijk, maar in het topic dat je geopend hebt blijkt het werkelijke probleem koelpasta tussen de cpu en socket te zijn geweest?

knip uit het andere topic:

[...]

Dat is ook gedeeltelijk eigen schuld dan, om vervolgens het nieuwe moederbord onder de mom van DOA terug te sturen is gewoon misbruik maken van de 'wet koop op afstand'.
Hoe rottig het ook is als je eerlijk bent doe je dat gewoon niet.
Ik kon me niet voorstellen dat een nieuw moederbord defect kon zijn, de cpu was tweedehands dus die verdacht ik als eerste. Vandaag een nieuwe 3700x opgehaald en die gaf precies hetzelfde euvel, bij daglicht blijken de "spots" die ik voor thermal paste aan heb gezien ook op de nieuwe cpu te zitten.
Met een niieuw x570 steel legend mobo was alles opgelost, beide setjes ram werken, beide cpu's werken probleemloos.

Ik ben 4x heen en weer gereden, heb zo goed als twee hele computers gekocht. Ik stuur niks terug, want heb het hier in de vraag en aanbod te koop aangeboden. Terwijl het geheugen en de tweede cpu nog gewoon geretouneerd mogen worden. Ik kan de BTW wel gebruiken op de zaak, en maak er nu iemand hier blij mee.

Maar het het mobo heeft waarschijnlijk een defect aan de dimm slots of bus die er al was toen ik hem nieuw uit de doos haalde. Dus die gaat toch echt retour, mochten ze pasta in het socket ontdekken hoor ik het vast vanzelf.

Ik ben wel de laatste die misbruik zou maken van de luxe en prettige wetgeving die we hebben met betrekking tot bestellen bij webshops :) Maar snap je ergenis, en zie ook genoeg mensen veel te makkelijk spul terug sturen.

*Ik ben gewend om een cpu op een moederbord te klikken, er een koeler op de klikken en de boel daarna nooit meer uit elkaar te halen. Bij de eerste boot was de PMU Memory training error al aan de orde, daarna ben ik een dag bezig geweest om van alles uit te sluiten en te testen. Ik had nog nooit een ondergesmeerde cpu gezien. Als je weinig ervaring met assembleren hebt is een cpu installeren en pasta smeren sowieso het gedeelte waar je voor je gevoel het meeste fout kunt doen, de boel los moeten halen en schoon maken is helemaal eng voor een leek ;)

[ Voor 16% gewijzigd door rcthans op 08-05-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Okee, dus het was toch geen koelpasta?
Mogelijk is de verkleuring van vonkoverslag geweest van de pinnen die slecht contact maakten.
Het kan natuurlijk voorkomen dat er tijdens de fabricage iets is misgegaan.
Zo'n socket is behoorlijk kwetsbaar.

Maar fijn dat mijn vermoeden dan toch niet juist is!
Er zullen er zat zijn die wel doodleuk misbruik maken van de 'koop op afstand' wet. Daarbij vraag ik mij wel eens af of ze ook beseffen dat het gevolgen heeft voor later en vooral voor anderen.
Juist omdat het nu zo'n fijne wet is die de koper veel bescherming geeft.
Als het te vaak voorkomt zie ik het makkelijk gebeuren dat dit versobert wordt. Of dat de webshops de retour gewoon in de prijs gaan berekenen (als ze dat al niet doen).
Aan de ene kant wil ik geen moraal ridder gaan uithangen, maar aan de andere kant stoort het mij wel.
Ik ben ook wel een persoon die veel waarde hecht aan eerlijkheid.

Wat betreft het in elkaar zetten geef ik je groot gelijk hoor.
Over het algemeen is het gewoon een kwestie van in elkaar zetten en gaan met de banaan.
Ik deed vroeger ook niet anders, het 'tweaken/tunen' is eigenlijk pas met Ryzen gekomen.
Maar na decennia is het nog altijd even 'spannend' om de CPU goed op de plek te zetten ^^.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Er is een nieuwe versie van de Dram calculator uit met een aantal verbeteringen.

https://wccftech.com/dram...for-ryzen-1-7-1-download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Ik heb de nieuwe versie ook even bekeken. Wat ik niet begrijp is dat Gear Down Mode onder fast settings bij deze 1.7.1 op 'Disabled' staat . Alleen die instelling kan er voor zorgen dat het systeem niet meer wil booten op hoge DDR4 snelheden. Dus let daar op als je deze versie gebruikt. Of je moet al geluk hebben dat je met twee Dimms 3600+ GDM disabled/off kan draaien.

Verder geen extra magische instellingen gezien die bij mij hogere snelheden toelaten.

Voorbeeld 1.7.1 en mijn eigen timings, GDM heb ik op Enabled maar volgens deze versie is dat niet meer nodig. Voltage, Termination en CAD bus zijn hier ook anders maar ik weet dat de waarden van de vorige versie stabiel zijn. Van deze weet ik dat nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYv_IRoTqJQtS7wY8SC6wkqSrEs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38ZG8KVHRkLwcXUJm4jqSpbm.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 13% gewijzigd door M-spec op 10-05-2020 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik begin mij steeds meer te ergeren aan de wraith prism cooler op mijn 3900x. Ik hoor hem vrijwel continu met sterk wisselende fanspeeds. Heb geprobeerd om het fan profiel aan te passen, maar dat helpt niet. Ik overweeg om de standaard koeler te vervangen door een be quiet dark rock pro 4. Probleem is dat de memory clearance 4 cm is en mijn ripjaws 4.2 cm hoog zijn. Heeft iemand ervaring hiermee?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@drernie Ik heb de DRP4 koeler gehad icm FlareX van 40mm. Er was iets aan ruimte over.

Lijkt mij wel te moeten passen gezien bequiet zelf een afbeelding heeft met TridentZ van 44mm hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
drernie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:43:
Ik begin mij steeds meer te ergeren aan de wraith prism cooler op mijn 3900x. Ik hoor hem vrijwel continu met sterk wisselende fanspeeds. Heb geprobeerd om het fan profiel aan te passen, maar dat helpt niet. Ik overweeg om de standaard koeler te vervangen door een be quiet dark rock pro 4. Probleem is dat de memory clearance 4 cm is en mijn ripjaws 4.2 cm hoog zijn. Heeft iemand ervaring hiermee?
Ook al zet je er een andere cooler op, die wisselende fan speeds blijf je houden tot je serieus gaat tweaken.
Veel biossen of mobo software kun je zo instellen dat er een vertraging op de verhoging zit zodat je niet voor iedere peak direct een fanspeed verhoging krijgt.
Ik gebruik zelf Argus Monitor waarbij je ontzettend veel instel mogelijkheden hebt, ik gebruik een mode waarbij de fanspeed op basis van een 10 seconden gemiddelde draait.
Argus Monitor is echter niet gratis, maar absoluut zijn prijs waard aangezien standaard mobo software over het algemeen erg slecht is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUvRp6OAk0oF40LF6RCoNm6IeEo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPB2qI0UVzsQDaP2isLFggwE.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 20% gewijzigd door unfor op 10-05-2020 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
maar de dark rock pro 4 is toch een stuk stiller dan de stock koeler ? Of heeft het dan geen zin om de stock koeler te vervangen?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Die zal stiller zijn, maar ook stille fans die constant om het minste of geringste van rpm veranderen kunnen irriteren. Ik zou dus eerst eens kijken of je hem fatsoenlijk kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
M-spec schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:24:
Ik heb de nieuwe versie ook even bekeken. Wat ik niet begrijp is dat Gear Down Mode onder fast settings bij deze 1.7.1 op 'Disabled' staat . Alleen die instelling kan er voor zorgen dat het systeem niet meer wil booten op hoge DDR4 snelheden. Dus let daar op als je deze versie gebruikt. Of je moet al geluk hebben dat je met twee Dimms 3600+ GDM disabled/off kan draaien.

Verder geen extra magische instellingen gezien die bij mij hogere snelheden toelaten.

Voorbeeld 1.7.1 en mijn eigen timings, GDM heb ik op Enabled maar volgens deze versie is dat niet meer nodig. Voltage, Termination en CAD bus zijn hier ook anders maar ik weet dat de waarden van de vorige versie stabiel zijn. Van deze weet ik dat nog niet.
[Afbeelding]
Tot vannacht zitten pielen om mijn systeem stabiel te krijgen. Met de versie 1.7 was mijn stabiel op 3800Mhz, maar met de nieuwe versie lukt het me niet. Zelf niet op safe settings.
Wanneer de command rate op 1T staat gaat de gear down mode op grijs en kan deze niet meer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Ik lees op internet ook dat de software van gigabyte ook niet de correcte temperatuur meet van de koeler.

Ik ben wat aan het spelen met het fanprofiel. Het is inderdaad minder hinderlijk als je de fan constant laat draaien.

[ Voor 57% gewijzigd door drernie op 10-05-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 19:28
Hallo,
ik heb een vraag.
wat is de ervaring van jullie van de Ryzen 3900x? heb al jaren een Intel processor gehad en overweeg nu naar AMD Ryzen 3900x omdat de prijs aantrekkelijk is (in verhouding van i9-9900k/i9-10900k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

drernie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:40:
maar de dark rock pro 4 is toch een stuk stiller dan de stock koeler ? Of heeft het dan geen zin om de stock koeler te vervangen?
Ik heb ook de DRP4 en dat constant omhoog/omlaag rampen is een stuk minder dan met de stock cooler, maar je hoort het nog steeds. De DRP4 is ook niet zo zaligmakend zoals je soms wel eens leest. Die voorste fan van de DRP draait op max. 1500 rpm, ik heb die vervangen door een 1200rpm fan en dat maakt qua geluid, en dan heb ik het voornamelijk over dat omhoog/omlaag rampen, een behoorlijk verschil zonder dat je veel aan koeling inlevert. Voor de DRP had ik een Mugen 5B (ook een 1200rpm fan) en ook met die cooler was het geluid van dat omhoog/omlaag rampen voor mijn gevoel een heel stuk minder aanwezig.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Soppyscroll schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:37:
Hallo,
ik heb een vraag.
wat is de ervaring van jullie van de Ryzen 3900x? heb al jaren een Intel processor gehad en overweeg nu naar AMD Ryzen 3900x omdat de prijs aantrekkelijk is (in verhouding van i9-9900k/i9-10900k)
Vraag is waarvoor je de pc gaat gebruiken? Ik heb sinds een paar maanden een 3900x als vervanging voor mijn bijna 11 jaar oude i7 920 met als doel weer een flink aantal jaren vooruit te kunnen.
Afgezien van warmte en fan issues ben ik er zeer tevreden over (video montage, gamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@drernie Voor je fanprofiel dien je te kijken naar de pollingrate van de fans. Bij Gigabyte kan je aangeven hoelang een bepaalde temperatuur vastgehouden moet worden voordat de fan sneller gaat draaien. Als je continue temperatuurspikes hebt kan je deze zetten op bijvoorbeeld 3 seconden alvorens de fan reageert. Dat heeft bij mij wel e.e.a opgelost (GiBy x470 gaming 7). Bovendien kan je de temperatuursensor wijzigen naar bijvoorbeeld 'chipset' waardoor er veel minder schommelingen gelezen worden.

Als laatst, ik draai tot 60c bijna passief (360 AIO). Bij 60c weet ik zeker dat ik de PC onder load heb. Met al deze tweaks is mijn syteem muisstil (Wil het niet dat mn Titan geen 'fanstop' functie heeft en dus minimaal 41% draait) ..meh...

[ Voor 33% gewijzigd door millman op 10-05-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
drernie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Vraag is waarvoor je de pc gaat gebruiken? Ik heb sinds een paar maanden een 3900x als vervanging voor mijn bijna 11 jaar oude i7 920 met als doel weer een flink aantal jaren vooruit te kunnen.
Afgezien van warmte en fan issues ben ik er zeer tevreden over (video montage, gamen)
Voor gamen, heb zelf al 2080ti en game in 4K HDR alleen mijn 6500 kan dat niet meer hendelen.
Heb zelf altijd ook een iets betere cpu dan wat ik nodig heb om komende tijd vooruit te zijn, daarnaast ga ik gebruik maken van corsair waterkoeling 2 fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
Soppyscroll schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Voor gamen, heb zelf al 2080ti en game in 4K HDR alleen mijn 6500 kan dat niet meer hendelen.
Heb zelf altijd ook een iets betere cpu dan wat ik nodig heb om komende tijd vooruit te zijn, daarnaast ga ik gebruik maken van corsair waterkoeling 2 fans
dan is de 3900x ruim voldoende. Weet niet hoeveel haast je hebt, maar misschien is het verstandig om nog te wachten op zen 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
drernie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:16:
[...]

dan is de 3900x ruim voldoende. Weet niet hoeveel haast je hebt, maar misschien is het verstandig om nog te wachten op zen 3.
Wel een beetje omdat ik werk dat de i5 steeds trager wordt, wanneer komt ongeveer de zen3 uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
drernie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:43:
Ik heb de Ripjaws V en gebruik een Dark Rock Pro 4. In mijn geval past het prima. Ik heb zelfs nog een paar mm ruimte over. Je kunt de buitenste koeler (die over het geheugen hangt) ook nog iets hoger bevestigen, waardoor je wat extra ruimte creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
SunBeech schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Ik heb de Ripjaws V en gebruik een Dark Rock Pro 4. In mijn geval past het prima. Ik heb zelfs nog een paar mm ruimte over. Je kunt de buitenste koeler (die over het geheugen hangt) ook nog iets hoger bevestigen, waardoor je wat extra ruimte creëert.
Goed om te horen. Ben je er tevreden over en vond je het een zinvolle upgrade ten opzichte van de stock koeler (er van uitgaande dat je de stock koeler ook gebruikt hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
drernie schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:48:
[...] Goed om te horen. Ben je er tevreden over en vond je het een zinvolle upgrade ten opzichte van de stock koeler (er van uitgaande dat je de stock koeler ook gebruikt hebt)?
Ik vind van wel. Mijn doel was om een zo stil mogelijk systeem te hebben, zonder al te veel op performance in te leveren.

In mijn geval koelt de DRP4 een Ryzen 9 3900X. Die wordt geleverd met de Wraith Prism-koeler. Hoewel ik die meegeleverde koeler nooit gebruikt heb, begreep ik uit de diverse reviews dat hij luidruchtiger is dan de DRP4 en minder goed koelt. Hij is natuurlijk wel ‘gratis’. :)

Ik heb er geen moment spijt van gehad!

Wel is het aan te raden om de fan curves naar eigen wens in te stellen, zodat de koeler op constantere snelheid blijft draaien. Maar dat geldt, denk ik, voor elke koeler die je op een Ryzen 3000X-serie plaatst. Mijn ervaring daarbij is, dat je eerder genoegen neemt met iets meer - maar constant - geluid, dan het steeds versnellen en afremmen van de fan.

Ik heb mijn 3900X niet overklokt. Bij het continu draaien van Cinebench R20, is de max. temp van de cpu rond de 74-76 graden, bij 21 graden omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Soppyscroll schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Wel een beetje omdat ik werk dat de i5 steeds trager wordt, wanneer komt ongeveer de zen3 uit?
Geruchten zijn eind dit jaar; waarschijnlijk ergens tussen september-december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Het valt me op dat met de Ryzen 1.7.1. calculator, de Dram voltages een stuk lager zijn. Meer in lijn met wat ik zelf als stabiel heb bevonden. Verder zie ik dat tRFC en tRDWR over het algemeen wat ruimer zijn genomen.
Ik ga later wel met de nieuwe profielen pielen.

De prioriteit op dit moment is om de koeling te optimaliseren ^^.
Wanneer dat afgerond is, zal ik daar later ook een bericht over posten inclusief de metingen.
Een soort van mini koeling onderzoek.
Daarbij vergelijk ik o.a. een Noctua NH-U12A, EKWB supremacy evo waterblok en een Barrow lrc 2.0 chinese namaak waterblok.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 10-05-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:01

ViezeVis

Sample Text

Hi All!

Inmiddels in bezit van een AMD Ryzen 7 3700x i.c.m. een Gigabyte Aorus X570 Pro moederbord. Ook ik heb mijn FAN speed op een vaste snelheid vanuit de BIOS geregeld en dat gaat prima. Wat doen jullie qua Idle Temp van de CPU? Ik zit ongeveer rond de 40-55 graden Idle en dat vind ik behoorlijk fors. Misschien is dat 'normaal' gezien de hoeveelheid cores t.o.v. mijn oude Intel Core i7 4790K, maar toch.

Heb de koelpasta íets aangevuld en dat deed al een behoorlijk wonder (idle was eerst 60+).

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
ViezeVis schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:38:
Inmiddels in bezit van een AMD Ryzen 7 3700x i.c.m. een Gigabyte Aorus X570 Pro moederbord. Ook ik heb mijn FAN speed op een vaste snelheid vanuit de BIOS geregeld en dat gaat prima. Wat doen jullie qua Idle Temp van de CPU? Ik zit ongeveer rond de 40-55 graden Idle en dat vind ik behoorlijk fors.
Ik heb hetzelfde moederbord, maar met een 3900X. In rust varieert de cpu temp bij mij grofweg tussen de 37-47 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Mijn PC is gebouwd, en werkt.
Ik als leek ben hiermee al erg blij.
PC komt ook uit slaap.
Maar met opstarten kom ik elke keer eerst in bios terecht, er word steeds aangegeven dat er iets is met de koeling.

Systeem
Crosshair 7 hero
Ryzen 3900X

Klein beetje gespeelt met Ryzen master, voltage gezet op 1.15 volt, 4100 all core, idle 32,5 graden.
Memory staat nog op standaard, dat is 2133 mhz.

Cinebench R20 7260 punten 65 graden.

1.15 volt all core 4200 geeft 7462 punten, temp richting 70 graden.
1.15 volt all core 4300 geeft 7657 punten, temp 71 graden.
1.15 volt all core 4400 cinebench valt uit.

1.25 volt all core 4400 geeft 7800 punten, temp 72 graden
1.25 volt all core 4500 / pc valt uit.

Ik houd het op 1.15 volt 4100 GHZ. Na meerdere R20 tests komt de temperatuur op 70 graden.
Als ik langdurig iets render lijkt me dit een goede setting.

Nu eens verdiepen hoe ik het geheugen op 3200 mhz krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:11:
[...]

Geruchten zijn eind dit jaar; waarschijnlijk ergens tussen september-december.
Heb net de 3900x besteld, ga er zowiezo op vooruit dus hoop dat morgen alles in 1 , klaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

SunBeech schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:04:
[...]

Ik heb hetzelfde moederbord, maar met een 3900X. In rust varieert de cpu temp bij mij grofweg tussen de 37-47 graden.
Hmm dat klinkt beter. Wat voor cooler gebruik je?
Ikzelf een H100i v2 met AM4 bracket.

Is 40/50 graden overigens 'normaal'?

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 11-05-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
Bas Focal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:14:
Mijn PC is gebouwd, en werkt.
Ik als leek ben hiermee al erg blij.
PC komt ook uit slaap.
Maar met opstarten kom ik elke keer eerst in bios terecht, er word steeds aangegeven dat er iets is met de koeling.
Misschien draait je CPU koeler fan niet vanwege te lage temp / te laag voltage of iets dergelijks, die check kun je uit zetten in de bios (met als gevolg dat ie ook niet waarschuwt dat de fan niet draait tijdens load, maar dan krijg je wel temperatuur/throttling problemen die voorkomen dat er iets kapot gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:41:
Wat voor cooler gebruik je?

De Dark Rock Pro 4 van be quiet!. Dat is overigens een luchtkoeler.

Ik merk in mijn geval dat de processor in rust rond de 37 graden zit, maar af en toe kort piekt naar 40-50 graden, als er een (achtergrond)taak om aandacht vraagt. Daarna zakt de temperatuur weer terug.

Ik denk dat dat een eigenschap is van cpu en de automatische turbomechaniek/Precision Boost 2.
Ik heb de cpu verder niet overklokt en gebruik in Windows het gebalanceerde energieprofiel van AMD of 1usmus, zodat de individuele cores in slaapstand gaan als ze niet gebruikt worden. Dat zal ook helpen met de temperatuur in rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

SunBeech schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:21:
[...]

De Dark Rock Pro 4 van be quiet!. Dat is overigens een luchtkoeler.

Ik merk in mijn geval dat de processor in rust rond de 37 graden zit, maar af en toe kort piekt naar 40-50 graden, als er een (achtergrond)taak om aandacht vraagt. Daarna zakt de temperatuur weer terug.

Ik denk dat dat een eigenschap is van cpu en de automatische turbomechaniek/Precision Boost 2.
Ik heb de cpu verder niet overklokt en gebruik in Windows het gebalanceerde energieprofiel van AMD of 1usmus, zodat de individuele cores in slaapstand gaan als ze niet gebruikt worden. Dat zal ook helpen met de temperatuur un rust.
Ahh - mijne staat op High Performance. Zal dat indd eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
mitsumark schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Misschien draait je CPU koeler fan niet vanwege te lage temp / te laag voltage of iets dergelijks, die check kun je uit zetten in de bios (met als gevolg dat ie ook niet waarschuwt dat de fan niet draait tijdens load, maar dan krijg je wel temperatuur/throttling problemen die voorkomen dat er iets kapot gaat).
Ik heb waterkoeling, de pomp is aangesloten op de AIO pump header, Ik kan zien dat de waterpomp werkt, er zit een wieltje in wat mee draait, de temperaturen zijn ook erg netjes, zeker in idly
Probeer ik tzt wel uit te vogelen hoe het opstarten beter kan het is nu even iets extra werk om de pc op te starten.

Als windows is geladen moet ik wel steeds Ryzen Master aanzetten en op apply drukken om de core snelheid op 4000 ghz te zetten, steeds staat deze op 3900 ghz.

Q-code F8, ik heb gelezen op het web dat dit vaker voorkomt als het programma Ryzen master actief is.

Gelukkig geen echte problemen kunnen ontdekken.

Voor de lol mijn oude pc getest met Cinebench R20, dat duurde heel erg lang, 478 punten :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49
Je hebt dus geen fan aangesloten op de cpu-fanheader van het moederbord. Ik heb hetzelfde met een AIO en een Asus Crosshair. Je moet de cpu-fan-monitoring in je bios op ingore zetten, anders zal hij bij elke boot blijven hangen met de melding dat de cpu-fan het niet doet.
Is geen bug, is een feature.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
Abbadon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:41:
Je hebt dus geen fan aangesloten op de cpu-fanheader van het moederbord. Ik heb hetzelfde met een AIO en een Asus Crosshair. Je moet de cpu-fan-monitoring in je bios op ingore zetten, anders zal hij bij elke boot blijven hangen met de melding dat de cpu-fan het niet doet.
Gevonden in Bios onder Monitor, cpu fan speed op ingnore gezet.

PC start nu op in Windows. :)

BTW, mijn MB is een Crosshair 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Soppyscroll schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:37:
Hallo,
ik heb een vraag.
Het is een toppertje, maar wel met een goed moederbord ivm VRM's en gebruik ook een goed koeling zodat je de maximale boost er uit haalt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Abbadon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:41:
Heb het anders opgelost. Gewoon de achterste case fan op CPU en de overige 3 op SYS1-3. De H100i V2 fans vervangen door 2 maal 15mm fans van Noctua vanwege de ruimte. Maar die gaan er weer uit omdat ze toch niet zo naar mijn zin zijn. Heb inmiddels al 2 andere gevonden die beter zijn (stiller en meer luchtverplaatsing). pricewatch: Prolimatech Ultra Sleek Vortex 12, 120mm
ViezeVis schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Hmm dat klinkt beter. Wat voor cooler gebruik je?

Ik heb overigens zelf ook vrij hoge idle temperaturen met mijn H100 maar wanneer ik CPB (Core performance boost) uit zet in BIOS dan is het issue verholpen en zit ik tussen de 28-35 graden idle (afhankelijk van kamer temperatuur) nadeel is wel dat Cores niet meer boosten en dat hij all core niet verse komt dan 4175Mhz. Met CPB aan komt ie op een aantal cores op 4575.

Hoewel het een sport is om hem hoger te krijgen gaat dat met een H100 niet lukken in mijn kast.

[ Voor 37% gewijzigd door Wim-Bart op 12-05-2020 22:24 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Even een vraag aan de Unify gebruikers hier.
Ik merk al enige tijd dat er een usb issue is met, tenminste mijn Unify bord. Soms bij een cold boot maar vaak ook bij een reboot komt het voor dat het lijkt alsof het systeem door de bios heen is maar dan blijft het scherm zwart en gebeurd er een tijdje niets. Dan komt het MEG logo in beeld en als ik dat door laat lopen dat start het OS op maar werken zowel het toetsenbord als muis niet, dat is soms ook als ik even in het bios moet zijn. Een bios bedienen zonder muis of tobo gaat erg lastig kan ik zeggen. Na een restart flitst het bord door het bootlogo en start alles razendsnel op. Ik heb al van alles geprobeerd om storende zaken uit te sluiten, BIOS gereset op default waarden, bios opnieuw gefasht, alleen de boot NVME drive, geheugen gewisseld zelfs, stekkers van muis/tobo in verschillende usb aansluiting gestopt, verschillende muizen en tobo's geprobeerd en ook nog de voeding recent vervangen door een Seasonic Focus PX-850 type i.p.v, de XFX XTR 650 voeding die ik had, maar het issue blijft.
Het lijkt dus echt in het bord of bios zelf te zitten. Voor mijn 3900x had ik een 3800x en daar had ik hetzelfde mee. Ik dacht toen nog dat het door de USB hub van mijn monitor werd veroorzaakt maar die gebruik ik niet meer maar het usb boot probleem is er nog steeds.
Herkennen de Unify gebruikers hier dit?
Ik las er, op Overclock.net, van een mede Unify gebruiker wel een vraag over in de MSI MEG X570 Unify Overclocking & Discussion Thread maar daar werd niet verder op ingegaan.
Ik vind het wel een lastig wordend probleem, niet dat het erger wordt, maar ik let er nu op en dan gaat het storen. Als het een bekend issue is van de Unify dan zou ik het bord kunnen vervangen maar de vraag is waarmee, want de meeste andere merken komen qua kwaliteit niet eens in de buurt voor die prijs en features (3 x NVME ed.). Even opsturen om het te laten checken komt nu niet echt uit nu ik nog tot september thuis aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Wim-Bart schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:28:
[...]

Het is een toppertje, maar wel met een goed moederbord ivm VRM's en gebruik ook een goed koeling zodat je de maximale boost er uit haalt.
Heb heb net gisteravond af na uren in elkaar zetten en ben echt super tevreden, ben zelf gegaan voor corsair waterkoeling h110 en msi mpg x570 carbon pro moederbord,
Vandaag komt alleen nog geheugenkaart en extra koeler voor behuizing binnen en dan kan ik weer voorruit 💪🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Soppyscroll schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Heb heb net gisteravond af na uren in elkaar zetten en ben echt super tevreden, ben zelf gegaan voor corsair waterkoeling h110 en msi mpg x570 carbon pro moederbord,
Vandaag komt alleen nog geheugenkaart en extra koeler voor behuizing binnen en dan kan ik weer voorruit 💪🏼
Wil niet een spelbreker zijn maar die Pro carbon is een van de meest slechte moederborden van de x570 serie en wordt mega warm op de vrms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik zou hem persoonlijk heel snel terug sturen en voor de x570 mortar of de x570 Unify gaan. Deze presteren veeeellll beter en kunnen tot wel bijna de helft schelen in temperatuur op de vrm's. Zeker als je in de toekomst wilt upgraden naar een krachtiger chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

[...]

Zoals hierboven als gezegd wordt, als je nog terug kan zou ik een ander bord nemen. Ik heb de pro carbon ook en met mijn 3700X kan de vrm tijdens een rondje prime95 boven ruim boven de 100 graden komen.
Bij normale workloads zie ik die temps overigens niet maar ook dan kan je de 70 a 80 wel aan tikken. Het is niet dat er echt iets mis gaat maar als je de keuze nog hebt zou ik wisselen, ook met het oog op een eventuele upgrade.
Wat features betreft is het verder een prima bord.

Ik heb nu een Arctic Liquid Freezer II 360 op mijn CPU gezet en de temps zijn nu heel mooi. Idle soms zelfs onder de 30 graden en tijdens gamen hangt ie rond de 50 graden.
Cinebench R20 single core test loopt bijna de hele test op 4.4 GHz 8)

De keuze was snel gemaakt aangezien dit één van de best geteste koelers is en een kleine fan heeft voor de VRM. Dit maakt bij mij toch een aardig verschil omdat de VRM op dit bord dus nogal warm wordt. Na ruim 30 minuten prime95 wordt het nu maximaal 95 graden. Nog steeds warm maar nog steeds binnen de specificaties en niet meer de 115 die in wel eens gezien heb. Gelukkig was dat nooit tijdens normaal gebruik.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

[...]

Koeling is trouwens wel netjes, maar board is minder. Volgens mij was er iets met de VRM setup. Er was een test hier of bij hwinfo met x570 boards en daar kwam dit bord niet zo goed naar voren, geschikt voor 3600X en misschien 3700X maar met de 3900X heb je wat minder potentiaal door de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Wim-Bart schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Koeling is trouwens wel netjes, maar board is minder. Volgens mij was er iets met de VRM setup. Er was een test hier of bij hwinfo met x570 boards en daar kwam dit bord niet zo goed naar voren, geschikt voor 3600X en misschien 3700X maar met de 3900X heb je wat minder potentiaal door de warmte.
Heb zelf de 3900x maar merk op dit moment nog geen warmte probleem. Zit zelf extra koeling in de kast plus 3 voor

Alleen merk bij minecraft nog wel beetje fps drops, bij taalbeheer zegt hij gpu engine copy ipv 3D wat hij bij de rest aangeeft
Is dit een instelling fout of maakt het niet uit
Gebruik minecraft beta icm raytracing rtx2080 ti 4K HDR

Bij vorige pc kon ik makkelijk draaien zonder drops

[ Voor 21% gewijzigd door Soppyscroll op 13-05-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Soppyscroll schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:13:
[...]

Heb zelf de 3900x maar merk op dit moment nog geen warmte probleem. Zit zelf extra koeling in de kast plus 3 voor

Alleen merk bij minecraft nog wel beetje fps drops, bij taalbeheer zegt hij gpu engine copy ipv 3D wat hij bij de rest aangeeft
Is dit een instelling fout of maakt het niet uit
Gebruik minecraft beta icm raytracing rtx2080 ti 4K HDR

Bij vorige pc kon ik makkelijk draaien zonder drops
Probeer eens een half uurtje prime95 op de max heat setting en kijk dan naar de vrmos temp in hwinfo.

Een 2080ti is overigens ook niet krachtig genoeg om strak 60 fps te halen in minecraft met ray tracing aan. Je kunt DLSS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

https://youtu.be/rD65w5RVmtY

Kijk aub hier even naar... De temps schelen soms wel 40 graden!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Een nieuwe versie van de Ryzen Dram Calculator is uit: https://www.guru3d.com/fi...yzen-dram-calculator.html
Schijnbaar zijn de timings voor Micron E-die en Hynic CJR/DJR weer aangepast/gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Gaat wel hard zo, drie versies in een week.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Computerbase.de:
CPU-Spieleleistung im Test: Intel Core i9-9900K vs. AMD Ryzen 9 3900X mit RAM-OC
https://www.computerbase....amd-ryzen-9-3900x-ram-oc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanky74
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:15
Toch wel dus 🙂. Zen 3 support voor B450 en X470.

https://www.anandtech.com...450-and-x470-motherboards

[ Voor 11% gewijzigd door Hanky74 op 19-05-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

jaaaa! Gelukkig zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:08

auto660

1991 240 GL Brick

Gelukkig, wilde namelijk naar Zen 3 upgraden met mijn Asrock B450M PRO4. Ik zit momenteel nog op een Ryzen 3 1200 welke nog voldoet voor de games die ik speel, maar een Zen 3 sixcore zou een mooie upgrade zijn. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45

Apoca

Array Technology Industry

Zou wel mooi zijn, ergens wel logisch gezien de 3XX en 4XX chipset natuurlijk eigenlijk niet echt verschillen :)
Ik verwacht niks, maar dit zou wel lekker zijn voor mijn "oude" trouwe C6E :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rg7rHX6/Knipsel2.jpg

https://twitter.com/hms1193/status/1262778942303371265

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Kijk nou praten we! :) :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45

Apoca

Array Technology Industry

YouTube: AMD Exclusive Q&A: Zen 3 & X370, B450 Feature Blocking, DDR5, & Post...
Zen 3 & X370, B450 Feature Blocking, DDR5

X370 uiteindelijk dus alleen als alle sterren goed staan en je in een veld staat met alleen maar klavertjes vier op het moment dat iemand hier tot gaat besluiten om die ook te ondersteunen. Maar we hebben nog enkele maanden voor er überhaupt een Zen3 release komt dus we gaan het meemaken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Apoca op 20-05-2020 11:16 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMT
@Cidious @M-spec
De koeling is eindelijk onder de 'loep' genomen B).
Het heeft behoorlijk lang geduurd, maar ik ben ook flink in de weer geweest met het onderzoeken en meten.
Onder andere de oriëntatie van het waterblok en diverse koelpasta's is daarbij aan bod gekomen, alsmede een Noctua NH-U12A luchtkoeler en een Barrow LCR2.0 waterblok.
Op het laatst ben ik zelfs aan de slag gegaan met het lappen.

Om al het onderzoek samen te vatten heb ik een overzicht gemaakt.
Daarbij moet ik opmerken dat de metingen tussen de gesloten kast en open kast niet met elkaar vergelijkbaar zijn,
De reden daarvoor is dat er 2 verschillende referentie sensoren zijn gebruikt.
Het systeem temperatuur is gemeten met het moederbord en het watertemperatuur met een thermokoppel geplakt op een fitting van de radiator.

Gedurende het hele onderzoek zijn de volgende randvoorwaarden gebruikt:
  • 3800X geklokt naar 4.0GHz@1.2V, PBO uit, LLC uit.
  • Kast & radiator ventilatoren op vast toerental van 600rpm
  • Waterpomp op vast toerental van 1800rpm
  • CB20 in loopmodus gebruikt voor een redelijk constant verbruik/vermogen van de cpu
  • Voor iedere meting het systeem eerst 45min laten warmdraaien en daarna over een periode van 15min gemeten, m.b.v. HWinfo.
3800X_koelings_onderzoek_meetoverzicht

Legenda:
I2 = insert 2 van de EKWB supremacy EVO
Pin = vulstukje voor de insert
J2/3 = jets met dikte van 0.3mm en 0.1mm

De kamertemperatuur heb ik zoveel mogelijk gelijk proberen te houden, maar dat is erg moeilijk geweest met het wisselende warme weer.
Gelukkig gaat het alleen om de delta's en die zijn in de laatste kolom zichtbaar.
Uiteraard is er ook sprake van een kleine onzekerheid, maar gedurende het onderzoek heb ik gemerkt dat de metingen goed herhaalbaar zijn.
Meestal op 0.1 graad nauwkeurig en hooguit 0.3 graad afwijkend.
Dat zal wel te maken hebben met het aanbrengen van het koelpasta en dat de thermokoppel op de fitting toch een beetje beïnvloed wordt door de omgevingstemperatuur.

Ik heb wel een blunder gemaakt op een gegeven moment door de in- & uitvoer van het waterblok te verwisselen. Daar kwam ik pas een dag later achter toen ik de cpu al gelapt had.
Deze resultaten zijn daarom in het rood aangegeven.
Ik heb direct daarna de leidingen omgedraaid zonder het waterblok te verplaatsen en de meting opnieuw uitgevoerd. Gelukkig blijkt een 'verkeerde' stroomrichting dus nauwelijks effect te hebben, slechts 0.2 graad.

Uit het overzicht zijn met redelijke zekerheid een aantal conclusies te trekken.
De voornaamste is natuurlijk dat al de variaties bijzonder weinig uitmaken, wat het hele gebeuren laat neerkomen op 'spijkers zoeken op laag water'.
Toch zijn er wel duidelijk verschillen meetbaar:
  • Tussen de NH-U12A luchtkoeler en waterblokken zit zo'n 3-4 graden verschil
  • Kryonaut doet het beter dan MX-2, hoewel dat verschil afneemt na het lappen (mogelijk nog meer wanneer het dunner wordt aangebracht).
  • Het Chinese Barrow waterblokje doet het verrassend goed en zit de EKWB supremacy evo op de hielen met 0.9 - 0.6graden
Het verrast mij wel dat het lappen helemaal niets heeft uitgemaakt. En ik heb dat toch echt zorgvuldig gedaan.
De gelapte coldplate en IHS bleven ook redelijk aan elkaar 'plakken'. Ik voel dan een klein beetje vacuüm wanneer je het van elkaar afhaalt.
Dat deed mij toen vermoeden dat mogelijke de veerdruk, waarmee het waterblok op de IHS wordt gehouden, te hoog was. Maar zelfs na stapsgewijs alle schroeven los te hebben gedraaid (tot het punt dat alleen de koelpasta alles bijeenhield) was er geen enkel verandering in de cpu temperatuur meetbaar..

De oorzaak van de hoge temperatuur moet dus intern in de cpu zitten.
Mogelijk is de TIM tussen de 'die' en IHS niet helemaal lekker gesoldeerd of heeft mijn 3800X een hogere interne weerstand dan gebruikelijk.

Om deze lange post af te sluiten plaatst ik hierbij nog een paar foto's van het lap proces en de gebruikte waterblokken die ik tot in detail met elkaar vergeleken heb.

Barrow+EKWB_waterblok_lappen 3800X_IHS_lapproces

Duidelijk is te zien dat beide waterblokken convex waren, waarbij met name de EKWB in de lengterichting (waar de chiplet dus zit) dat heel erg had.
De IHS was een beetje bobbelig, maar minder erg dan de foto's doen vermoeden.
Hoogteverschillen waren in de orde van <0.1mm

Barrow_LCR2+EKWB_supremacy_EVO Barrow_LCR2+EKWB_supremacy_EVO_coldpate_1

Barrow_LCR2+EKWB_supremacy_EVO_coldpate_2

Links de €35 kostende Barrow LCR 2.0 en rechts de €70 kostende EKWB supremacy EVO uit 2018.
Ik ben diep onder de indruk van de kwaliteit van het chinese waterblok.
De coldplate is echt hoogwaardig en op gelijk niveau gemaakt/afgewerkt als de EKWB.
Het zou mij niet verbazen als dit gewoon uit de fabriek komt waar de oude EVO gemaakt was.
De versie uit 2014 had namelijk een coldplate ala Barrow.
Of dit moet gaan om wel een héle goede imitatie.

Het heeft wel wat werk nodig voordat het in gebruik genomen kan worden. Zo heeft de jetplate een scherpe braamrand dat even weg geschuurd moet worden en zit er nog wat gruis van het frezen in de naden van de acryl topplate. Dingen die makkelijk te verhelpen zijn. Schoonmaken is wel een must.

Het enige echte nadeel wat ik gevonden heb is dat de insert niet zuiver gegoten is. Er zitten enkele zwarte spikken in en hier en daar een kleine luchtbel. Niets wat functionaliteit beïnvloed of zichtbaar is, eenmaal ingebouwd.
Voor de helft van het bedrag krijg je een blokje dat ca. 90% aan de bouwkwaliteit en prestaties van de EVO kan tippen.

[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 22-05-2020 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Man. Hele mooie post!

Jammer dat het voor jouw weinig verschil maakte. Hoe groot was je radiator setup ook al weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Bedankt!
Het rad is 280x45mm, de EK coolstream CE280.
Daar zitten nu 2 NF-A14 fans op van Noctua (totdat ze eindelijk met de nieuwe versie komen).

Binnenkort ga ik de loop nog uitbreiden met een 360x30mm rad van Hardware Labs, de Black Ice Nemesis 360 GTS. Bedoeld voor de videokaart, maar ik kan ook kijken wat het doet met de cpu. Misschien kan ik daarmee het water wel binnen een paar graden boven ambient koelen.
Het gaat dan wel de extreme kant op..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Mooi werk! Je hebt er veel tijd aan besteed zie ik. Dat geeft weer inzicht in je koeling en CPU. En jammer dat er niet veel verschil naar voren is gekomen maar een ΔT van 28 is niet verkeerd. Jou vermoeden is de TIM tussen Die en IHS dus.

De 1.2V core spanning die je hebt ingesteld, is de waarde idle of onder load tijdens CB20 in Hwinfo?
Ter vergelijking een kleine referentie:

4.0GHz 1.2V onder load geeft bij mij een ΔT van 25°C, 55°C CPUtemp. 84W PPT.
1.2V idle met load Vdroop naar 1.169V geeft ΔT 23°C, 53°C CPUtemp.
TIM: Coolaboratory Liquid Pro (metal). EK velocity, 420 XT45 rad. Watertemperatuur 30°C, 26°C kamertemp op dit moment. Best warm nu en je blijft toch altijd afhankelijk van de kamertemp zonder peltier of phase change. Ach, voor de hobby, looks en het stillere werk zeg maar. ;)

Koelblokken onderling maken elkaar ook niet veel. Zit m in de 1 á 2 graden hooguit. TIM kan meer doen en kost minder. Zelfs het duurste blok van EK Magnitude (200+ euro) tov Ek Velocity presteert nog geen graad beter.

Denk er bij een GTS360 om dat dit een radiator is met erg veel restrictie en je waterpomp genoeg capaciteit over mag hebben. Bijna 1PSI drukverval heeft een GTS bij 1GPM, evenveel als een gemiddeld koelblok. Prestaties zijn erg goed, zeker voor 30mm en vergelijkbaar met veel 45mm dikke rads. Het zal te maken hebben met smallere waterkanalen en hoeveel water wat daardoor direct contact maakt. Een dikkere of bredere radiator heeft vaak ook meerdere rijen naast of achter elkaar voor minder restrictie.
Als ik mij niet vergis maakt Corsair met de XR5 serie radiatoren voor custom loops ook gebruik van HWlabs GTS'en. Die zijn soms nog iets goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Bedankt, het werd ook wel tijd dat ik dit onderzocht. Het is laatste onderdeel dat nog 'getuned' kan worden.
Totdat de 4000 serie komt natuurlijk ^^

De Vcore van 1.2V is voor onbelaste toestand en wat de SVI2 sensor aangeeft.
Met CB20 als belasting daalt dit naar 1.187-1.188V gemiddeld (SVI2)
De PPT varieerde over al de metingen gezien tussen 82-86W (gemiddelde daarvan is weer 84.4W).

Mijn setup ziet er op dit moment zo uit (schrik niet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDYZNNOyTi6KEavwk_gLqolGHbQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufMQB1WQvrIkIUgPHA37u463.jpg?f=fotoalbum_medium

Rechtsboven is waar de thermokoppel met schilderstape (voor ramen) is vastgebonden.
Een groot nadeel is dat een klein gedeelte van de slangen op de 'warmhoud' plaat van de videokaart ligt.
Ik weet niet hoeveel invloed dat heeft op de eindtemperatuur, maar het zal ongetwijfeld wat toevoegen.
Voor de metingen maakt het niet uit, omdat alles gelijk is gehouden en alleen in het equillibrium van de loop gemeten is.
De PSU shroud is wel een doorn in het oog, vanuit praktisch oogpunt gezien ^^.
Het is de reden waarom dit zo houtje touwtje aan elkaar verbonden zit, omdat ik de pomp+reservoir combi nergens anders kwijt kan.

Het is trouwens grappig dat je juist de link naar xtremerigs.net geeft!
Dat is precies de review die mij heeft doen besluiten om voor de GTS360 te gaan, ondanks de hoge restrictie.
Het zal inderdaad een belangrijk aandachtspunt worden. Zeker omdat er later ook nog een GPU waterblok aan toegevoegd zal worden.
Maar zijn D5 pompen in het algemeen niet sterk genoeg voor zoiets?
Het liefst zou ik iets willen hebben om de flowrate mee te kunnen meten, zonder gelijk naar een dure Aquaero te hoeven grijpen.
Het toerental van de pomp is helaas geen indicatie heb ik gemerkt, die bleef ongemoeid doordraaien met dichtgeknepen slang >:).
Heeft iemand tips om dat toch te kunnen meten met een beperkt budget?

De XR5 serie wordt inderdaad door HWlabs gemaakt, maar is een rebrand van de LS serie.
Bitspower maakt ook gebruik van het oem model: https://www.techpowerup.c...er-leviathan-sf360/5.html.
De LS serie heeft ten opzichte van de GTS serie een iets kleinere kern (2 kanalen minder) en is ca 1cm smaller. Eigenlijk is het een soort poorman's versie van de GTS of waar de kastbreedte een factor is.

Maar nog iets terzijde en waar ik zeer benieuwd naar ben.
Hebben jullie toevallig een foto of info van de eigen cpu's?
Eerder gaf ik aan dat mijn 3800X uit de beginperiode van de Zen2 lancering stamt en na wat speurwerk ben ik achter informatie gekomen, waarmee de productiedatum en locatie achterhaald kan worden.
Zie: https://www.reddit.com/r/..._production_batch_number/

Ik vraag mij af of bepaalde batches gewoon 'slecht' zijn.
Mijn cpu komt blijkbaar uit week 29 van 2019 en is in China geassembleerd.
Ergens tussen 15 - 21 juli dus, een week na de release van Zen2.
3800X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07
3900X met batch BF 1925SUT. Het is aannemelijk dat de recentere batches beter presteren. Een productieproces wordt namelijk verfijnder met de tijd waardoor de yields hoger worden en de bins beter.
Pagina: 1 ... 59 ... 68 Laatste