Blijkbaar heb ik dezelfde batch van dezelfde week.CMT schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:16:
Bedankt, het werd ook wel tijd dat ik dit onderzocht. Het is laatste onderdeel dat nog 'getuned' kan worden.
Totdat de 4000 serie komt natuurlijk ^^
De Vcore van 1.2V is voor onbelaste toestand en wat de SVI2 sensor aangeeft.
Met CB20 als belasting daalt dit naar 1.187-1.188V gemiddeld (SVI2)
De PPT varieerde over al de metingen gezien tussen 82-86W (gemiddelde daarvan is weer 84.4W).
Mijn setup ziet er op dit moment zo uit (schrik niet):
[Afbeelding]
Rechtsboven is waar de thermokoppel met schilderstape (voor ramen) is vastgebonden.
Een groot nadeel is dat een klein gedeelte van de slangen op de 'warmhoud' plaat van de videokaart ligt.
Ik weet niet hoeveel invloed dat heeft op de eindtemperatuur, maar het zal ongetwijfeld wat toevoegen.
Voor de metingen maakt het niet uit, omdat alles gelijk is gehouden en alleen in het equillibrium van de loop gemeten is.
De PSU shroud is wel een doorn in het oog, vanuit praktisch oogpunt gezien ^^.
Het is de reden waarom dit zo houtje touwtje aan elkaar verbonden zit, omdat ik de pomp+reservoir combi nergens anders kwijt kan.
Het is trouwens grappig dat je juist de link naar xtremerigs.net geeft!
Dat is precies de review die mij heeft doen besluiten om voor de GTS360 te gaan, ondanks de hoge restrictie.
Het zal inderdaad een belangrijk aandachtspunt worden. Zeker omdat er later ook nog een GPU waterblok aan toegevoegd zal worden.
Maar zijn D5 pompen in het algemeen niet sterk genoeg voor zoiets?
Het liefst zou ik iets willen hebben om de flowrate mee te kunnen meten, zonder gelijk naar een dure Aquaero te hoeven grijpen.
Het toerental van de pomp is helaas geen indicatie heb ik gemerkt, die bleef ongemoeid doordraaien met dichtgeknepen slang.
Heeft iemand tips om dat toch te kunnen meten met een beperkt budget?
De XR5 serie wordt inderdaad door HWlabs gemaakt, maar is een rebrand van de LS serie.
Bitspower maakt ook gebruik van het oem model: https://www.techpowerup.c...er-leviathan-sf360/5.html.
De LS serie heeft ten opzichte van de GTS serie een iets kleinere kern (2 kanalen minder) en is ca 1cm smaller. Eigenlijk is het een soort poorman's versie van de GTS of waar de kastbreedte een factor is.
Maar nog iets terzijde en waar ik zeer benieuwd naar ben.
Hebben jullie toevallig een foto of info van de eigen cpu's?
Eerder gaf ik aan dat mijn 3800X uit de beginperiode van de Zen2 lancering stamt en na wat speurwerk ben ik achter informatie gekomen, waarmee de productiedatum en locatie achterhaald kan worden.
Zie: https://www.reddit.com/r/..._production_batch_number/
Ik vraag mij af of bepaalde batches gewoon 'slecht' zijn.
Mijn cpu komt blijkbaar uit week 29 van 2019 en is in China geassembleerd.
Ergens tussen 15 - 21 juli dus, een week na de release van Zen2.
[Afbeelding: 3800X]
:strip_exif()/f/image/Z4RMfGP7U5wfBErq41xq7gAA.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dat er slangen op de videokaart liggen maakt geen meetbaar verschil want die geleiden de warmte heel slecht. Ik heb de GPU in de loop en merk idle nog weinig verschil. Pas als de GPU aan het werk mag.
Je pomp, een EK D5 zo te zien heeft meer dan genoeg over. Een Magicool DCP pomp is bijvoorbeeld een gedetunede D5. Die zijn heel betrouwbaar, fluisterstil en goedkoop maar hebben in de praktijk niet voldoende opbrengst met meerdere rads en koelblokken.
Pomptoerental zegt inderdaad weinig, op een zelfde toerental kan de opbrengst veel verschillen afhankelijk van de restrictie. Meer restrictie of afknijpen van de pomp geeft ook een lager verbruik, er wordt immers minder water verplaatst in dezelfde tijd. Het meten met een flowmeter kan als je het inzicht wilt hebben maar is het de inverstering waard. Je stelt de pomp altijd zo laag mogelijk in op het punt dat meer flow nog weinig uitmaakt voor de temperatuur.
Ik wil je aanraden om met een extra rad in de loop even een open bench test te doen. Handig met slangen even vooraf naast de kast testen. Dan weet je of inbouw later effectief genoeg is. Kan lastig zijn met meerdere radiatoren.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE