Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:16:
Bedankt, het werd ook wel tijd dat ik dit onderzocht. Het is laatste onderdeel dat nog 'getuned' kan worden.
Totdat de 4000 serie komt natuurlijk ^^

De Vcore van 1.2V is voor onbelaste toestand en wat de SVI2 sensor aangeeft.
Met CB20 als belasting daalt dit naar 1.187-1.188V gemiddeld (SVI2)
De PPT varieerde over al de metingen gezien tussen 82-86W (gemiddelde daarvan is weer 84.4W).

Mijn setup ziet er op dit moment zo uit (schrik niet):
[Afbeelding]

Rechtsboven is waar de thermokoppel met schilderstape (voor ramen) is vastgebonden.
Een groot nadeel is dat een klein gedeelte van de slangen op de 'warmhoud' plaat van de videokaart ligt.
Ik weet niet hoeveel invloed dat heeft op de eindtemperatuur, maar het zal ongetwijfeld wat toevoegen.
Voor de metingen maakt het niet uit, omdat alles gelijk is gehouden en alleen in het equillibrium van de loop gemeten is.
De PSU shroud is wel een doorn in het oog, vanuit praktisch oogpunt gezien ^^.
Het is de reden waarom dit zo houtje touwtje aan elkaar verbonden zit, omdat ik de pomp+reservoir combi nergens anders kwijt kan.

Het is trouwens grappig dat je juist de link naar xtremerigs.net geeft!
Dat is precies de review die mij heeft doen besluiten om voor de GTS360 te gaan, ondanks de hoge restrictie.
Het zal inderdaad een belangrijk aandachtspunt worden. Zeker omdat er later ook nog een GPU waterblok aan toegevoegd zal worden.
Maar zijn D5 pompen in het algemeen niet sterk genoeg voor zoiets?
Het liefst zou ik iets willen hebben om de flowrate mee te kunnen meten, zonder gelijk naar een dure Aquaero te hoeven grijpen.
Het toerental van de pomp is helaas geen indicatie heb ik gemerkt, die bleef ongemoeid doordraaien met dichtgeknepen slang >:).
Heeft iemand tips om dat toch te kunnen meten met een beperkt budget?

De XR5 serie wordt inderdaad door HWlabs gemaakt, maar is een rebrand van de LS serie.
Bitspower maakt ook gebruik van het oem model: https://www.techpowerup.c...er-leviathan-sf360/5.html.
De LS serie heeft ten opzichte van de GTS serie een iets kleinere kern (2 kanalen minder) en is ca 1cm smaller. Eigenlijk is het een soort poorman's versie van de GTS of waar de kastbreedte een factor is.

Maar nog iets terzijde en waar ik zeer benieuwd naar ben.
Hebben jullie toevallig een foto of info van de eigen cpu's?
Eerder gaf ik aan dat mijn 3800X uit de beginperiode van de Zen2 lancering stamt en na wat speurwerk ben ik achter informatie gekomen, waarmee de productiedatum en locatie achterhaald kan worden.
Zie: https://www.reddit.com/r/..._production_batch_number/

Ik vraag mij af of bepaalde batches gewoon 'slecht' zijn.
Mijn cpu komt blijkbaar uit week 29 van 2019 en is in China geassembleerd.
Ergens tussen 15 - 21 juli dus, een week na de release van Zen2.
[Afbeelding: 3800X]
Blijkbaar heb ik dezelfde batch van dezelfde week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELcJluEcl0Lra3SRO728GrT8nzE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4RMfGP7U5wfBErq41xq7gAA.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat er slangen op de videokaart liggen maakt geen meetbaar verschil want die geleiden de warmte heel slecht. Ik heb de GPU in de loop en merk idle nog weinig verschil. Pas als de GPU aan het werk mag.

Je pomp, een EK D5 zo te zien heeft meer dan genoeg over. Een Magicool DCP pomp is bijvoorbeeld een gedetunede D5. Die zijn heel betrouwbaar, fluisterstil en goedkoop maar hebben in de praktijk niet voldoende opbrengst met meerdere rads en koelblokken.

Pomptoerental zegt inderdaad weinig, op een zelfde toerental kan de opbrengst veel verschillen afhankelijk van de restrictie. Meer restrictie of afknijpen van de pomp geeft ook een lager verbruik, er wordt immers minder water verplaatst in dezelfde tijd. Het meten met een flowmeter kan als je het inzicht wilt hebben maar is het de inverstering waard. Je stelt de pomp altijd zo laag mogelijk in op het punt dat meer flow nog weinig uitmaakt voor de temperatuur.

Ik wil je aanraden om met een extra rad in de loop even een open bench test te doen. Handig met slangen even vooraf naast de kast testen. Dan weet je of inbouw later effectief genoeg is. Kan lastig zijn met meerdere radiatoren.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Wim-Bart schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:26:
[...]

Koeling is trouwens wel netjes, maar board is minder. Volgens mij was er iets met de VRM setup. Er was een test hier of bij hwinfo met x570 boards en daar kwam dit bord niet zo goed naar voren, geschikt voor 3600X en misschien 3700X maar met de 3900X heb je wat minder potentiaal door de warmte.
Ik heb zelf ook een MSI x570 Gaming Pro Carbon Wifi gehad icm een 3900x (Als set gekocht bij alternate) en de VRM's werden zo heet dat ik mijn vingers er aan brandde (Ik heb hier op tweakers nog over gepost, voor het issue bekend was, en kreeg toen te horen mijn Core P7 case (een Kast waarbij waterkoeling een must is, en de oorzaak was volgens velen toen 0 airflow met deze kast, eermm plank)

Zodra ik de PC startte met dat bord liepen de temps binnen secondes zo hoog op ik letterlijk een brandblaar opliep toen ik de cover op de VRM's aanraakte, en een termometer gaf 117 graden aan op de cover.
En meteen de PC uitgezet en gezocht naar de oorzaak.

Heb dit bord ook retour gestuurd maar kreeg helaas geen geld terug en kon alleen hetzelfde bord nieuw terug krijgen, dat nu stof ligt te happen in de kast, en door een ietwat verkeerd advies een watergekoelt x570 bord gekocht omdat men de Case van me de schuld gaf.

Pas later kwam ik er dus achter het een ontwerpfout was in het bord zelf, VRMs kunnen prima met 65w CPU's overweg, maar trekken de 105w versies niet, en niet gebruikersfout zoals bijna veel mensen beweerde (Zelfs TomHardware .noemde mensen met dit issue een troll, want zij kwamen dit issue niet tegen, maar hun deden hun testen met 65w CPU's, niet 105w ), en mijn huidige ROG Formula VIII bord houd de VRMS zo koel ze nooit boven de 50 graden uitkomen, en dan heb ik het bord niet eens aangesloten op mijn custom loop, en dus ook helemaal geen watergekoeld bord had hoeven te kopen.
Heb dus nu eigenlijk voor niets een 600 euro watergekoeld bord gekocht, maar heb er achteraf geen spijt van, wel zonde ik een 220 euro bord voor ... in de kast heb liggen die nu niemand wil hebben

[ Voor 26% gewijzigd door ArranChace op 22-05-2020 14:12 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

ArranChace schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Ik heb zelf ook een MSI x570 Gaming Pro Carbon Wifi gehad icm een 3900x (Als set gekocht bij alternate) en de VRM's werden zo heet dat ik mijn vingers er aan brandde (Ik heb hier op tweakers nog over gepost, voor het issue bekend was, en kreeg toen te horen mijn Core P7 case (een Kast waarbij waterkoeling een must is, en de oorzaak was volgens velen toen 0 airflow met deze kast, eermm plank)

Zodra ik de PC startte met dat bord liepen de temps binnen secondes zo hoog op ik letterlijk een brandblaar opliep toen ik de cover op de VRM's aanraakte, en een termometer gaf 117 graden aan op de cover.

Heb dit bord ook retour gestuurd maar kreeg helaas geen geld terug en kon alleen hetzelfde bord nieuw terug krijgen, dat nu stof ligt te happen in de kast, en door een ietwat verkeerd advies een watergekoelt x570 bord gekocht omdat men de Case van me de schuld gaf.

Pas later kwam ik er dus achter het een ontwerpfout was in het bord zelf, VRMs kunnen prima met 65w CPU's overweg, maar trekken de 105w versies niet, en niet gebruikersfout zoals bijna veel mensen beweerde (Zelfs TomHardware .noemde mensen met dit issue een troll, want zij kwamen dit issue niet tegen, maar hun deden hun testen met 65w CPU's, niet 105w ), en mijn huidige ROG Formula VIII bord houd de VRMS zo koel ze nooit boven de 50 graden uitkomen, en dan heb ik het bord niet eens aangesloten op mijn custom loop, en dus ook helemaal geen watergekoeld bord had hoeven te kopen.
Heb dus nu eigenlijk voor niets een 600 euro watergekoeld bord gekocht, maar heb er achteraf geen spijt van, wel zonde ik een 220 euro bord voor ... in de kast heb liggen die nu niemand wil hebben
Ja dat dus. Daarom heb ik een Asus prime X570. Die blijft ook heel koel zelfs met boost. Maar veel boards zijn slachtoffer van slecht ontwerp wanneer airflow niet goed is.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

Heb mijn i7 975 extreme geüpgraded.
Moederbord was kapot (msi x58), en nu weer te investeren in deze set was me te gek.
Enorm veel plezier aangehad.
I7 is te koop dus bij interesse 😉.

Gister setje ingebouwd en stap naar amd gezet;

Ryzen 5 3600
16 gb skill aegis 3000
Asrock b450 gaming

Videokaart is een rx 580 8 gb

Blij met het setje, inbouwen was niet lastig, door goede manual van moederbord.
Aanzetten en gamen maar.

Zouden jullie de stock koeler overigens vervangen? Met gamen heb ik de 80 graden aangetikt (2 koelers in de kast).

Verder draait hij lekker en stabiel.

Chario2 (818126)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
chario2 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:46:
Zouden jullie de stock koeler overigens vervangen? Met gamen heb ik de 80 graden aangetikt (2 koelers in de kast).
Die zou ik vervangen, het is net voldoende maar heet en lawaaierig.
Gewoon een van de populaire koelers pakken uit onderstaande link, zelfs die gelid van 3 tientjes is een prima coolertje voor dat budget.

https://tweakers.net/processorkoeling/vergelijken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 04:52
Heb een nieuwe.. vandaag zag ik dat HWINFO een beta update had dus maar even gedownload en in de folder gegooid. Toen ik het probeerde te starten ging dat niet lekker. En resulteerde in een crash. Na de reboot geen Windows en zelfs geen bios meer.

64 - CPU DXE initialization (CPU module specific)
Debug code en vast op de blinker op het scherm.
Debug led zegt VGA. wat nog vreemder is. Heb dus wel een vastgelopen blinker op het scherm.

CMOS gedaan en zelfs CPU reseated. Geen resultaat.

Volgende stap is flashback en bios opnieuw flasgen, enkele ram sticks proberen.

Iemand enig idee ?

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 17:51
Cidious schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:39:
Volgende stap is flashback en bios opnieuw flasgen, enkele ram sticks proberen.

Iemand enig idee ?
Heeft de flashback en of enkele ram stick het verholpen?

Weet niet om welke van jou Ryzen builds gaat?
Week of wat terug werd op Overclockers dot net report gepost waar iemands 3950X systeem ook uit het niks ineens ook 'de geest gaf' op een idle load. Kan hier misschien een overlap in zitten?

Persoonlijk vind ik het volgende raar.
Paar dagen terug heeft het Ryzen systeem van een kennis ineens ook soort van de geest gegeven.
Dit gebeurde ook onder een idle load. Verdenk nu zn PSU, want z'n mobo/PSU schakelde na een harde crash de power niet meer off na het krijgen van OS shutdown command. Mobo + cpu zijn RMA gestuurd.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
Gkirmathal schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:00:
[...]

Heeft de flashback en of enkele ram stick het verholpen?

Weet niet om welke van jou Ryzen builds gaat?
Week of wat terug werd op Overclockers dot net report gepost waar iemands 3950X systeem ook uit het niks ineens ook 'de geest gaf' op een idle load. Kan hier misschien een overlap in zitten?

Persoonlijk vind ik het volgende raar.
Paar dagen terug heeft het Ryzen systeem van een kennis ineens ook soort van de geest gegeven.
Dit gebeurde ook onder een idle load. Verdenk nu zn PSU, want z'n mobo/PSU schakelde na een harde crash de power niet meer off na het krijgen van OS shutdown command. Mobo + cpu zijn RMA gestuurd.
OPGELOST!

Was niet de schuld van AMD of wat dan ook... misschien de schuld van MSI voor het programmeren van de bios.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG-pqPxYLnmzBVrOCnWKyifKT3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVlpxKgmlE2jsLcxLRPFPYtG.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de boosdoener. Een USB-C UHS-II Card reader... MET adapter.. ZONDER SD kaart. ding wordt gewoon herkend als USB drive. En tijdens het posten blijft moederboard zoeken....Uitpluggen en probleem verholpen. Dom dom. Debug code was onbruikbaar. Debug LED gaf VGA aan.... etc etc.

HWINFO was wel buggy maar na een verse installatie nu werkt dat ook weer.

Sorry voor de drama post haha.

Maar tip voor een ieder. USB card readers.. problematisch voor posten.

[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 24-05-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
Voor de MSI MEG X570 Unify gebruikers onder ons.

Laatste A42 beta bios gemodificeerd met extra verborgen menus en alle laatste microcodes en firmware modules.

Draait stabiel op mijn systeem. HEEL VEEL extra opties om mee te spelen. Gebruiken op eigen risico.

https://drive.google.com/...tVTaAREQ/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knud
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 23:08

Knud

Sandvich

pafdaddy schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:19:
Na twee dagen inlezen en zelf testen ben ik op het volgende resultaat uitgekomen. Mijn 3900X draait op 4200MHz met een Vcore van 1.1215 1.2125, beide ingesteld in de BIOS. De koeler is een Scythe Fuma 2.

Ik ben tevreden met het resultaat. Met PBO e.d. kwam ik met de score lager, en de temperatuur hoger uit.
Alleen de single cpu was iets hoger, maar daar heb ik deze cpu niet voor gekocht.

Moederbord is een MSI MEG X570 UNIFY trouwens.

[Afbeelding]
Ik heb het zelfde board + CPU en mijn multicore score is stuk (~400) lager met hogere clock (4300Mhz). Snap nog niet zo goed waarom. Single score zit dan weer iets hoger. M'n voltage is nu 1.37v, maar moet die nog omlaag tweaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzvIxx7niqufsED1kSdCjC3OmzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7IRwha4lbe3M1Rq2VgQlF1hi.png?f=user_large
Cidious schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:15:
Voor de MSI MEG X570 Unify gebruikers onder ons.

Laatste A42 beta bios gemodificeerd met extra verborgen menus en alle laatste microcodes en firmware modules.

Draait stabiel op mijn systeem. HEEL VEEL extra opties om mee te spelen. Gebruiken op eigen risico.

https://drive.google.com/...tVTaAREQ/view?usp=sharing
Ik zag em ook op OCN voorbij komen - kan ik ergens zien welke menu's er bij gekomen zijn? (behalve dat er extra PBO opties zijn toegevoegd)

[ Voor 19% gewijzigd door Knud op 27-05-2020 14:06 ]

AMD 3900X | MSI X570 MEG UNIFY | TridenZ 32GB | EVGA GTX 1080 | Samsung 970 Pro 1TB, 860 1TB & 840 EVO 1TB | LianLi O11 XL | Seasonic Prime PX 1300 | Audio set: RME ADI-2 DAC + SMSL DA-9 + 2x Klipsch B2 bookshelf speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Knud schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Ik heb het zelfde board + CPU en mijn multicore score is stuk (~400) lager met hogere clock (4300Mhz). Snap nog niet zo goed waarom. Single score zit dan weer iets hoger. M'n voltage is nu 1.37v, maar moet die nog omlaag tweaken.

[Afbeelding]

[...]

Ik zag em ook op OCN voorbij komen - kan ik ergens zien welke menu's er bij gekomen zijn? (behalve dat er extra PBO opties zijn toegevoegd)
Een ruim verschil waar ik op uit kom.

1.15 volt all core 4100 geeft 7260 punten 65 graden.
1.15 volt all core 4200 geeft 7462 punten, temp richting 70 graden.
1.15 volt all core 4300 geeft 7657 punten, temp 71 graden.
1.25 volt all core 4400 geeft 7800 punten, temp 72 graden.

Ryzen master.

Ik game niet single core is voor mij niet interessant.

X470 Crosshair hero vii RAM op 2133MHZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knud

Knud

Sandvich

Dat is nogal een verschil ja. Mijn RAM is wel "slechts" 3200 @ 3333Mhz CL16 ish - wellicht dat daar het verschil in zit.
Mijn temps zitten max tegen de 75c - maar ik heb voor stilte gekozen ipv lage temps.
(ik heb voornamelijk via BIOS Ingesteld, met ryzen master heb ik wisselende resultaten; al moet ik daar ook nog wat meer mee experimenteren)

AMD 3900X | MSI X570 MEG UNIFY | TridenZ 32GB | EVGA GTX 1080 | Samsung 970 Pro 1TB, 860 1TB & 840 EVO 1TB | LianLi O11 XL | Seasonic Prime PX 1300 | Audio set: RME ADI-2 DAC + SMSL DA-9 + 2x Klipsch B2 bookshelf speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Knud schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]

[...]

zal zo even screenshots maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

ArranChace schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Ahh wat zonde man!
Ik heb dus datzelfde bord met een 3700X en dat werkt net aan zodat ik het niet ga vervangen voorlopig. Heb nu wel die Arctic Liquid Freezer II met den VRM fan en met prime95 trekt de CPU over de 130 watt met een VRM temperatuur van rond de 90 graden, na 30 minuten. Nog steeds erg warm maar niet gevaarlijk of buiten spec. Tijdens een blender opendata benchmark run wordt de VRM max 70 graden.
Tijdens normaal gebruik heb ik hem nooit boven de 60 gezien.
Ik zou liever een ander bord hebben maar ik krijg idd ook geen garantie of zo.
Qua features vind ik het verder wel een prima bord.

[ Voor 3% gewijzigd door rajackar op 27-05-2020 16:59 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45

Apoca

Array Technology Industry

A first look at MSI B550 motherboards

[ Voor 36% gewijzigd door Apoca op 27-05-2020 20:07 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-06-2024
Hallo beste mensen.

Ik heb een vraagje, ik gebruik sinds half maart j.l. een Ryzen 5 3600 i.c.m. een MSI b450 Mortax Max mobo, 16GB Corsair 3600CL18 RAM, MSI GTX 1660Ti en een inmiddels 6 jaar oude 550w corsair (80 plus bronze) PSU.

Ik merk dat, als ik alle instellingen op stock laat staan, de CPU tijdens benchmarks boost naar 4150Mhz of sporadisch 4175Mhz (en er ook zeer vaak van core wordt geswitcht tijdens Single Threaded tests). PBO aan of uit merk ik geen verschil in. Scores in single threaded tests in Cinebench R20 en Passmark liggen dan ook iets lager dan het wereldwijde gemiddelde. Cinebench 478 t.o.v. 495 en respectievelijk Passmark CPU singlethread 2400 t.o.v. 2600.

Nu heb ik voorzichtig gerommeld met wat instellingen, zoals verschillende Ryzen Master profiles en PBO aan of uit in de BIOS. Ik ben niet echt een overklokker, maar ik zou het wel nice vinden als mijn CPU in ieder geval op norm presteert. Omdat ik merk dat voornoemde instellingen geen verschil maken, heb ik eens in de BIOS de multiplier op 42,5 gezet om te kijken hoe dat gaat.

En ik ben nu eigenlijk wel tevreden met de prestaties. Cinebench 495 en Passmark zit op 2450-2470. Ook de multithreaded scores zijn dik in orde. Nu weet dat dit verschil zich waarschijnlijk niet per se vertaald naar grote real world performanceverbeteringen, maar ik vond het wel leuk om te zien. Ik zie nu ook dat als ik een test run, dat er één en dezelfde core mooi op 4,25gHz blijft zitten om die taak uit te voeren.

Nu is mijn vraag aan jullie, is het bezwaarlijk om die multiplier gewoon op 42,5 te laten staan of zou ik dat beter niet kunnen doen? De CPU wordt gekoeld door een Scythe Fuma 2 en de kast is een Cooler Master CM 690 II dacht ik. Tijdens tests wordt de CPU niet warmer dan 75 graden.

Wat ik wel merk is dat monitoring apps zoals HardwareMonitor een constante core voltage weergeven van 1.4 volt en dat de clockspeed constant 4250 zou moeten zijn. Maar als ik in Ryzen Master kijk zie ik de cores gewoon mooi terugklokken en zie ik ook het voltage corresponderend mee variëren (of dat werkt dat werkt vice versa, dat weten jullie vast beter). Idle temps schommelen rustig tussen 35 en 42.

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
@Bruv Er is eigenlijk weinig tot geen performance te winnen met het overclocken van deze processoren, over het algemeen is het gewoon het beste hem op stock te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:43
Het klopt dat het niet zoveel uitmaakt. Ik vind het persoonlijk wel geinig om ermee te spelen.
Ik heb mijn AMD 3600 op 4.1ghz all core draaien op 1.26v
Mijn 3200 CL16 op 3600CL draaien
Mijn 5700XT overgeklokt van 2070mhz naar 2100 met 1,150v (ipv 1,200v) (waardoor hij juist hoger klokt omdat hij minder watt/warm wordt.

Al deze tweaks zorgen dan toch stiekem voor 5fps ofzo in games... niet echt om van de daken te schreeuwen, maar leuk om mee te spelen en leuk meegenomen, ja toch?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
Oke, ik wilde met mijn post vooral checken of ik geen schadelijke dingen aan het doen ben.

Maar dat valt dus wel mee als ik het zo lees!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
@Bruv ca. 480 CB singlecore score is normaal voor een 3600. Ik denk dat je in verwarring bent met de 3600X die iets hoger boost en inderdaad rond de 490-500 CB20 score zit.
Maar dat boeit echt niet, in de praktijk zal je dat niet merken en zegt ook weinig over de multicore boost (wat wel telt).

Afgezien van eventuele moederbord limieten uit te zetten met behulp van PBO, kan ik sterk aanraden om de CPU verder op auto te laten en met behulp van een voltage offset het optimum te vinden (undervolten).
Door de temperatuur daling is vaak nog wat winst te behalen ondanks het lagere voltage.

Ik weet niet of de 1.4V de VID spanning was of de Vcore volgens de SVI2 sensor. Laatstgenoemde is de werkelijk spanning op de CPU en mag onder zware last niet boven ca. 1.3V uitkomen.
Het is ook een samenspel met de temperatuur en daarom is het veel beter om alles op auto te laten en de boost te laten regelen via de processor.
Die kan precies de toelaatbare spanning/klok bepalen aan de hand van de temperatuur.

Het switchen van de core belasting is trouwens normaal, het is een slimme manier om het maximum wat op te rekken door de 2 beste cores, 'als in een estafette', thermisch te ontlasten.

Kortom, de 3600 zoveel mogelijk op auto laten ten gunste van maximale prestaties en levensduur.
Handmatig overklokken kan ook, als je goed de grens weet en het soort belasting.
Maar je maakt dan van een slimme processor weer een domme :P Uiteraard is het wel leuk om daar mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
Had besloten om de 3300X te gaan halen, maar nu de 3600 zo omlaag komt, wordt het een hard call om te beslissen. Game niet, maar dan nog lijkt me een 6-core een langer leven te hebben. Dan heb ik het niet alleen over mijn eigen 6 tot 9 jaar dat ik ermee doe, maar ook over als ik hem daarna weggeef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heb de prijzen en review resultaten van die cpu's niet in mijn hoofd maar als je wel eens iets als handbrake gebruikt zijn die paar extra cores wel prettig.

Gevoelsmatig zou ik zelf eerder voor de 3600 gaan als het prijstechnisch interessant is.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Sjah schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:09:
Had besloten om de 3300X te gaan halen, maar nu de 3600 zo omlaag komt, wordt het een hard call om te beslissen. Game niet, maar dan nog lijkt me een 6-core een langer leven te hebben. Dan heb ik het niet alleen over mijn eigen 6 tot 9 jaar dat ik ermee doe, maar ook over als ik hem daarna weggeef.
Persoonlijk denk ik dat 6 tot 9 jaar wel echt serieus lang is, maar zeg even dat je er 4 jaar mee wilt doen dan zou ik gewoon voor de 3600 gaan dan zit je zeker aan de safe kant. De komende jaren zal er steeds meer goede optimalisatie en de nadruk voor meerdere cores in legio van applicaties komen dus je gaat er altijd profijt van hebben om nu die 2 cores extra te pakken.

Voor die 30 euro meer zou ik voor de 3600 gaan, maar kan natuurlijk niet in je beurs kijken :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Haha jij geeft wel heel eigen invulling aan mijn 6 tot 9 jaar, je doet alsof ik niet wijs ben, en alleen 4 jaar een optie is. Mag hoor, we leven gelukkig in vrij land.

Maar ok, ik kom mijn ervaringen hier wel melden, mocht ik uberhaupt iets hebben om mee te spelen (want dat is het, spelen).

[ Voor 31% gewijzigd door Sjah op 28-05-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruv
CMT schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:57:
@Bruv ca. 480 CB singlecore score is normaal voor een 3600. Ik denk dat je in verwarring bent met de 3600X die iets hoger boost en inderdaad rond de 490-500 CB20 score zit.
Maar dat boeit echt niet, in de praktijk zal je dat niet merken en zegt ook weinig over de multicore boost (wat wel telt).

Afgezien van eventuele moederbord limieten uit te zetten met behulp van PBO, kan ik sterk aanraden om de CPU verder op auto te laten en met behulp van een voltage offset het optimum te vinden (undervolten).
Door de temperatuur daling is vaak nog wat winst te behalen ondanks het lagere voltage.

Ik weet niet of de 1.4V de VID spanning was of de Vcore volgens de SVI2 sensor. Laatstgenoemde is de werkelijk spanning op de CPU en mag onder zware last niet boven ca. 1.3V uitkomen.
Het is ook een samenspel met de temperatuur en daarom is het veel beter om alles op auto te laten en de boost te laten regelen via de processor.
Die kan precies de toelaatbare spanning/klok bepalen aan de hand van de temperatuur.

Het switchen van de core belasting is trouwens normaal, het is een slimme manier om het maximum wat op te rekken door de 2 beste cores, 'als in een estafette', thermisch te ontlasten.

Kortom, de 3600 zoveel mogelijk op auto laten ten gunste van maximale prestaties en levensduur.
Handmatig overklokken kan ook, als je goed de grens weet en het soort belasting.
Maar je maakt dan van een slimme processor weer een domme :P Uiteraard is het wel leuk om daar mee te spelen.
Undervolten lijkt mij idd een gezondere manier om winsten te boeken. Ben daar alleen niet echt ervaren mee, dus ik zal daar even in moeten duiken. In ieder geval bedankt voor de uitleg. Zou jij trouwens hetzelfde zeggen m.b.t. GPU's? Dus undervolten i.p.v. clockspeed verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Bruv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Undervolten lijkt mij idd een gezondere manier om winsten te boeken. Ben daar alleen niet echt ervaren mee, dus ik zal daar even in moeten duiken. In ieder geval bedankt voor de uitleg. Zou jij trouwens hetzelfde zeggen m.b.t. GPU's? Dus undervolten i.p.v. clockspeed verhogen?
Niet undervolten, werkt op Ryzen 2 anders dan de CPU's daarvoor.
Ipv onstabiel te worden gaan ze gewoon minder performen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Sjah schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:36:
Haha jij geeft wel heel eigen invulling aan mijn 6 tot 9 jaar, je doet alsof ik niet wijs ben, en alleen 4 jaar een optie is. Mag hoor, we leven gelukkig in vrij land.
Oh joh zo moet je dat geheel niet lezen :) Ik heb zelf ook een 2500K van 9 jaar oud in gebruik voor varia doeleinden naast mijn main PC, dus ik snap best dat je lang met een PC wilt en kunt doen.

Wat ik alleen bedoelde te zeggen is dat de technologische ontwikkelingen niet stil staat en het lastig is om zo ver in de toekomst te kijken bij de keuzes die je nu wilt maken. Vandaar ook mijn advies voor de 2 cores meer mits je beurs het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Bruv schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Ja, daar valt vaak ook winst te behalen. Hoeveel hangt natuurlijk van de silicon lottery af. Maar doorgaans houden fabrikanten een marge van 100mV boven de nominale benodigde spanning (gezien de lage voltage bij GPU's misschien wat minder).
Dit doen ze om te garanderen dat alle chips werken en om ervoor te zorgen dat er genoeg marge overblijft voor degradatie. Want dat doen alle chips, hoe snel dat gaat hangt af van de stroom, spanning en temperatuur.

Persoonlijk zou ik kijken hoeveel je kan undervolten voordat de zaak onstabiel wordt / fouten worden gegenereerd en dan een paar stapjes terug gaan. Het kan nooit kwaad en zolang je niet boven de stock voltage gaat, kan je kiezen tussen meer prestaties of langere levensduur.

Onderstaand is kijkvoer voor gevorderden, maar daar wordt aardig in uitgelegd wat de relatie tussen stroom, spanning en temperatuur is m.b.t. degradatie (oxide breakdown & electron migration).

https://www.youtube.com/watch?v=uMHUz16MuYA

En waarom je niet van één veilige spanning uit moet gaan, bijvoorbeeld de 1.325V die aanvankelijk als veilig werd bestempeld voor Zen2:

https://www.youtube.com/watch?v=jmPVr8M-9yI
unfor schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:33:
[...]

Niet undervolten, werkt op Ryzen 2 anders dan de CPU's daarvoor.
Ipv onstabiel te worden gaan ze gewoon minder performen.
Het is waar dat Zen2 'klok stretching' zal toepassen om te voorkomen dat alles crashed.
Het is dan ook een teken dat onstabiliteit eigenlijk optreedt, maar dan ben je ook veel te ver gegaan met het undervolten.
Het undervolten werkt verder precies hetzelfde, alleen de manier waarop Zen1/+ en Zen2 daar mee omgaat verschilt wel. Blue screens/crashes v.s. klokstretching.
Met handmatig overklokken omzeil je deze intelligentie van Zen2 trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:30
Met m'n Raystorm cpu block had ik nooit echt hele goede temperaturen. Blok gekocht dat de inlaat boven de Zen 2 dies heeft om koeling te optimaliseren en schrok me een ongeluk toen binnen 5 tikken m'n 3900X tegen de temp limiet zat.

De foto's vertellen de rest wel |:(

https://imgur.com/a/K5ngxm3

[ Voor 33% gewijzigd door Razkin op 29-05-2020 23:41 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik heb ee beetje zitten spelen met overclock voor m'n Ryzen 3600 (met G.Skill Ripjaws 3600 C16 geheugen).

Ik kan hem stabiel krijgen door CCX0 op 4400Mhz te zetten en CCX1 op 4375Mhz. (Heb overigens een Arctic Freezer 34 eSports DUO cooler.) Verder geen handmatige wijzigingen aan de voltages gedaan.

Met die settings haal ik in Cinebench R20 de volgende score:

Multi core: 4010
Single core: 513

Is dat een beetje een representatief resultaat?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09 17:47
ik heb ongeveer drie weken geleden (denk ik) een 3300x gekocht. Binnen een week tijd heb ik de stock koeler vervangen voor een Cooler Master Hyper 212 Black Edition. Toch, blijft de cpu koeler binnen vijf seconden meer dan 7 keer omhoog spinnen in toerental. Ik heb nooit hiervoor zo'n cpu meegemaakt die zo snel van temperatuur verandert. De ene moment is ie 39 graden Celsius en de andere moment is ie 67 graden Celsius, en dit kan per seconde veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:07
Afhankelijk van je moederbord kun je een instelling vinden waarmee je fan ramp up kan wijzigen. Dit lost het probleem op. Niet elk moederbord heeft die instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Flying schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:43:
Afhankelijk van je moederbord kun je een instelling vinden waarmee je fan ramp up kan wijzigen. Dit lost het probleem op. Niet elk moederbord heeft die instelling.
Dit is mijn moederbord: Asus Prime B450M-K
Ik ga proberen of ik een Asus forum hiervoor kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@westlym Als je bij je fan-instellingen van het bios gaat kijken kom je vast wel e.e.a tegen om dit aan te passen. Van custom fanprofielen tot 'polling-rate' (de tijd waarmee aanpassingen worden doorgevoerd aan de hand van de temperatuurmetingen). Er zal vast en zeker iets mogelijk zijn.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
westlym laat je het horen wat de uitslag is? Zit ook met die "angst" dat die gaat loeien, wil weten welk mobo daar goed mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 10:55
Ik heb ook die Cooler Master CPU koeler icm een 3700x en gelijkaardige resultaten.
Ik ga hem binnenkort vervangen door een Noctua NH-D15 Chromax, misschien wat overkill maar zo kan ik hem koeler én stiller krijgen. Nu draait die idle +-50°C wat imo toch wel 10°C koeler zou mogen.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMT
M-spec schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:38:
[...]

Blijkbaar heb ik dezelfde batch van dezelfde week.

[Afbeelding]
Dat is toevallig zeg! Ik zag dat deze batch ook bij veel reviewers terecht is gekomen dus dat maakt de kans een stuk kleiner dat mijn CPU de beperkende factor is m.b.t. de behaalde boost snelheid.
Sorry verder dat het zo lang geduurd heeft voor het schrijven van een reactie.
Ik wilde wachten met het maken van een post totdat het laatste gedeelte van het koeling onderzoek afgerond was. Op deze manier blijven de relevante resultaten mooi samen in een post.
Je pomp, een EK D5 zo te zien heeft meer dan genoeg over. Een Magicool DCP pomp is bijvoorbeeld een gedetunede D5. Die zijn heel betrouwbaar, fluisterstil en goedkoop maar hebben in de praktijk niet voldoende opbrengst met meerdere rads en koelblokken.

Pomptoerental zegt inderdaad weinig, op een zelfde toerental kan de opbrengst veel verschillen afhankelijk van de restrictie. Meer restrictie of afknijpen van de pomp geeft ook een lager verbruik, er wordt immers minder water verplaatst in dezelfde tijd. Het meten met een flowmeter kan als je het inzicht wilt hebben maar is het de inverstering waard. Je stelt de pomp altijd zo laag mogelijk in op het punt dat meer flow nog weinig uitmaakt voor de temperatuur.
Dat vermoeden had ik al. Toch ben ik benieuwd wat het toevoegen van een 360GTS rad doet op de circulatie. Ik heb daarom een bestelling bij Highflow geplaatst voor een https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=2897 usb stromingsmeter.
Als ik het goed begrijp kan deze sensor direct via usb uitgelezen worden en zit er ook een temperatuursensor ingebouwd! (naar verluid van een review).
Het schijnt verder een behoorlijk nauwkeurig apparaatje te zijn.
Voor mij zijn de kosten geen bezwaar, het sleutelen aan de PC en de waterkoeling is onderhand uitgelopen tot een hobby ^^.
Er komt later nog een GPU blok bij, dus is het erg fijn om de effecten daarvan direct te kunnen meten.
Ik wil je aanraden om met een extra rad in de loop even een open bench test te doen. Handig met slangen even vooraf naast de kast testen. Dan weet je of inbouw later effectief genoeg is. Kan lastig zijn met meerdere radiatoren.
Bedankt voor het advies!
Voor mij was het sowieso een vast gegeven dat er een rad bij zou komen aangezien deze bedoeld was voor de videokaart.
Om toch te kijken wat het effect is op de watertemperatuur, heb ik het advies opgevolgd en het rad eerst in de open lucht, bovenop de kast, aangesloten.
Daarmee ben ik afgelopen weken dus flink aan de slag geweest door op grondige wijze diverse watertemperatuur - ventilator rpm curves te maken.

Ik besef dat het posten van de resultaten daarvan een beetje offtopic gaat (het heeft ten slotte meer met waterkoeling op zich te maken dan met Zen2), maar wellicht vindt iemand het interessant en/of kan het helpen bij het maken van een keuze.

De curves zijn gemaakt m.b.h. van twee temperatuur sensoren. De thermokoppel die eerst vast zat getaped aan de radiatorfitting is verplaatst naar het reservoir en maakt direct contact met het koelwater. De andere thermokoppel zit vlak voor de inlaat van de kast (voor de ingang van de CE280 radiator).
Alle resultaten zijn verder genormaliseerd naar 20°C kamertemperatuur.

Allereerst heb ik gekeken naar de prestaties van de CE280 radiator op zich in combinatie met 2x NF-A14 fans. De kast (een Fractal R6) is in dit geval open gelaten en daarnaast is ook onderzocht wat het effect is van de kastdeur.

EKWB_CE280_open_kast

Bij het eerder onderzoek met de waterblokken, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62485802 waren de NF-A14 fans op 600rpm vast gezet. Dit maakt duidelijk dat veel koelvermogen is blijven liggen en pas vanaf 1000rpm is er echt sprake van deminishing returns.
Het valt vies tegen hoeveel verlies aan statische (lucht)druk de frontdeur van de R6 kast geeft.
De NF-A14 fans moeten zo'n 200-300 extra rpm maken om het verschil van 3.0-3.5 graad te compenseren.
Verrassend genoeg blijft dit over vrijwel de hele linie gelijk. Het verlies kan dus puur als resistief beschouwd worden. Het zet mij erg aan het denken om evt. voor een open 'airflow' kast te gaan.

Daarna was de HWlabs 360GTS radiator aan de beurt. Dit rad is met 3x NF-A2x25 fans uitgerust.
Deze was bovenop de kast geplaatst en in de loop met de CE280 opgenomen.
De kast zelf is wederom open gelaten.
In het 1e geval is getest met de CE280 fans uitgeschakeld.
In het 2e geval met de CE280 fans op een vast 600rpm toerental.
Zodoende kan bekeken worden wat de extra koelcapaciteit op het totaal doet.
Echt een eerlijk vergelijk is het niet wat de 360GTS rad kan hierbij aan alle kanten warmte afstralen.

EKWB_CE280_gesloten_kast+HWlabs_360GTS_open_lucht

Toch is het wel indrukwekkend te noemen. De 360mm rad in passieve stand zorgt al voor een daling van 2.5 graad in watertemperatuur ten opzichte van enkel het CE280 rad @600rpm.
In deze situatie presteert de 360GTS@450rpm gelijk aan de CE280@600rpm.
Verder is er een merkwaardig piekje te zien in beide curves bij 1200rpm. Mogelijk duidt dat op een dipje in efficiëntie van de NF-A12x25 fans.

Tot slot de resultaten in een 'normale' situatie. Hierbij is de 360GTS boven in de R6 kast ingebouwd en is de kast verder gesloten gelaten.
Voordat ik deze metingen heb gedaan, zijn eerst de ventilatoren van beide rads op elkaar afgestemd.
Zodoende dat er een neutrale luchtdruk ontstaat binnen in de kast voor de beste 'airflow'.
Om dat te bepalen is het wierook truukje gebruikt ala youtuber Jay2cents.
De NF-A14 op de CE280 rad dienen daarbij als inlaat fans en de NF-A12x25 fans op de 360GTS rad als uitlaat.
In het tabel aan de rechterkant heb ik de verhouding van deze toerentallen gezet.

EKWB_CE280+HWlabs_360GTS_gesloten_kast

In deze situatie is het wat minder duidelijk waar het omslagpunt ligt van diminishing returns. I.v.m. het geluid van de fans is dat voor mij bij 'meetpunt 5'.
Persoonlijk heb ik flink onderschat hoe nadelig zo'n frontdeur is op de koeling.
Ik had verwacht dat de NF-A14 fan's wel sterk genoeg zouden zijn en hoopte op een 1-2 graden verlies.
Maar dat is dus een dikke 3.0-3.5 graden bij slechts 85W PPT.

Op de kloksnelheden heeft het allemaal bar weinig uitgemaakt, in het beste geval brengt het 50MHz winst allcore en singlecore boost de 3800X nog steeds niet naar de 4.5GHz gemiddeld.
De zwakke schakel zit echt tussen de CPU en waterblok.
Met een watertemperatuur delta rond de 27-29 graden, is dat aanzienlijk meer dan de delta 23 graden behaald door M-spec.

Mijn laatste strohalm is om te proberen de koelpasta erg dun proberen aan te brengen en anders jammer dan. Het heeft mij in ieder geval een hoop inzicht gegeven en hobby bezigheidstherapie bezorgd 8) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
CMT schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:31:
[...]

Dat is toevallig zeg! Ik zag dat deze batch ook bij veel reviewers terecht is gekomen dus dat maakt de kans een stuk kleiner dat mijn CPU de beperkende factor is m.b.t. de behaalde boost snelheid.
Sorry verder dat het zo lang geduurd heeft voor het schrijven van een reactie.
Ik wilde wachten met het maken van een post totdat het laatste gedeelte van het koeling onderzoek afgerond was. Op deze manier blijven de relevante resultaten mooi samen in een post.

[...]

Dat vermoeden had ik al. Toch ben ik benieuwd wat het toevoegen van een 360GTS rad doet op de circulatie. Ik heb daarom een bestelling bij Highflow geplaatst voor een https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=2897 usb stromingsmeter.
Als ik het goed begrijp kan deze sensor direct via usb uitgelezen worden en zit er ook een temperatuursensor ingebouwd! (naar verluid van een review).
Het schijnt verder een behoorlijk nauwkeurig apparaatje te zijn.
Voor mij zijn de kosten geen bezwaar, het sleutelen aan de PC en de waterkoeling is onderhand uitgelopen tot een hobby ^^.
Er komt later nog een GPU blok bij, dus is het erg fijn om de effecten daarvan direct te kunnen meten.

[...]

Bedankt voor het advies!
Voor mij was het sowieso een vast gegeven dat er een rad bij zou komen aangezien deze bedoeld was voor de videokaart.
Om toch te kijken wat het effect is op de watertemperatuur, heb ik het advies opgevolgd en het rad eerst in de open lucht, bovenop de kast, aangesloten.
Daarmee ben ik afgelopen weken dus flink aan de slag geweest door op grondige wijze diverse watertemperatuur - ventilator rpm curves te maken.

Ik besef dat het posten van de resultaten daarvan een beetje offtopic gaat (het heeft ten slotte meer met waterkoeling op zich te maken dan met Zen2), maar wellicht vindt iemand het interessant en/of kan het helpen bij het maken van een keuze.

De curves zijn gemaakt m.b.h. van twee temperatuur sensoren. De thermokoppel die eerst vast zat getaped aan de radiatorfitting is verplaatst naar het reservoir en maakt direct contact met het koelwater. De andere thermokoppel zit vlak voor de inlaat van de kast (voor de ingang van de CE280 radiator).
Alle resultaten zijn verder genormaliseerd naar 20°C kamertemperatuur.

Allereerst heb ik gekeken naar de prestaties van de CE280 radiator op zich in combinatie met 2x NF-A14 fans. De kast (een Fractal R6) is in dit geval open gelaten en daarnaast is ook onderzocht wat het effect is van de kastdeur.

[Afbeelding: EKWB_CE280_open_kast]

Bij het eerder onderzoek met de waterblokken, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62485802 waren de NF-A14 fans op 600rpm vast gezet. Dit maakt duidelijk dat veel koelvermogen is blijven liggen en pas vanaf 1000rpm is er echt sprake van deminishing returns.
Het valt vies tegen hoeveel verlies aan statische (lucht)druk de frontdeur van de R6 kast geeft.
De NF-A14 fans moeten zo'n 200-300 extra rpm maken om het verschil van 3.0-3.5 graad te compenseren.
Verrassend genoeg blijft dit over vrijwel de hele linie gelijk. Het verlies kan dus puur als resistief beschouwd worden. Het zet mij erg aan het denken om evt. voor een open 'airflow' kast te gaan.

Daarna was de HWlabs 360GTS radiator aan de beurt. Dit rad is met 3x NF-A2x25 fans uitgerust.
Deze was bovenop de kast geplaatst en in de loop met de CE280 opgenomen.
De kast zelf is wederom open gelaten.
In het 1e geval is getest met de CE280 fans uitgeschakeld.
In het 2e geval met de CE280 fans op een vast 600rpm toerental.
Zodoende kan bekeken worden wat de extra koelcapaciteit op het totaal doet.
Echt een eerlijk vergelijk is het niet wat de 360GTS rad kan hierbij aan alle kanten warmte afstralen.

[Afbeelding: EKWB_CE280_gesloten_kast+HWlabs_360GTS_open_lucht]

Toch is het wel indrukwekkend te noemen. De 360mm rad in passieve stand zorgt al voor een daling van 2.5 graad in watertemperatuur ten opzichte van enkel het CE280 rad @600rpm.
In deze situatie presteert de 360GTS@450rpm gelijk aan de CE280@600rpm.
Verder is er een merkwaardig piekje te zien in beide curves bij 1200rpm. Mogelijk duidt dat op een dipje in efficiëntie van de NF-A12x25 fans.

Tot slot de resultaten in een 'normale' situatie. Hierbij is de 360GTS boven in de R6 kast ingebouwd en is de kast verder gesloten gelaten.
Voordat ik deze metingen heb gedaan, zijn eerst de ventilatoren van beide rads op elkaar afgestemd.
Zodoende dat er een neutrale luchtdruk ontstaat binnen in de kast voor de beste 'airflow'.
Om dat te bepalen is het wierook truukje gebruikt ala youtuber Jay2cents.
De NF-A14 op de CE280 rad dienen daarbij als inlaat fans en de NF-A12x25 fans op de 360GTS rad als uitlaat.
In het tabel aan de rechterkant heb ik de verhouding van deze toerentallen gezet.

[Afbeelding: EKWB_CE280+HWlabs_360GTS_gesloten_kast]

In deze situatie is het wat minder duidelijk waar het omslagpunt ligt van diminishing returns. I.v.m. het geluid van de fans is dat voor mij bij 'meetpunt 5'.
Persoonlijk heb ik flink onderschat hoe nadelig zo'n frontdeur is op de koeling.
Ik had verwacht dat de NF-A14 fan's wel sterk genoeg zouden zijn en hoopte op een 1-2 graden verlies.
Maar dat is dus een dikke 3.0-3.5 graden bij slechts 85W PPT.

Op de kloksnelheden heeft het allemaal bar weinig uitgemaakt, in het beste geval brengt het 50MHz winst allcore en singlecore boost de 3800X nog steeds niet naar de 4.5GHz gemiddeld.
De zwakke schakel zit echt tussen de CPU en waterblok.
Met een watertemperatuur delta rond de 27-29 graden, is dat aanzienlijk meer dan de delta 23 graden behaald door M-spec.

Mijn laatste strohalm is om te proberen de koelpasta erg dun proberen aan te brengen en anders jammer dan. Het heeft mij in ieder geval een hoop inzicht gegeven en hobby bezigheidstherapie bezorgd 8) .
Geen probleem. Je pakt het in ieder geval uitgebreid aan. Netjes. (y)
Zolang de flow 0,5GPM en hoger blijft zou het niet echt nadelig moeten zijn. Benieuwd wat de pomp kan doen en hoe de flow meter bevalt.

Vergeet niet dat ik Coolaboratory Liquid Pro (metal) gebruik als TIM. Dat is nog eens 2-4°C vergeleken met GC Gelid Exteme pasta die daarvoor gebruikte. Dit verschil en afwijkingen in metingen meegenomen zullen die Delta T's aardig overeen kunnen komen denk ik.

Een 360 radiator is over het algemeen redelijk vergelijkbaar met het koelend vermogen van 280 radiator. Met beide al helemaal koeling genoeg. Het liefst wil je dat de fans op de radiatoren lucht van buiten de case halen zodat deze elkaars opgewarmde lucht niet kunnen aanzuigen. Vaak krijg je dan weer te maken met een overdruk die slecht de kast uit wil tenzij je een deur open laat voor betere luchtflow door de rads. Dit wil je eigenlijk ook niet dus het blijft soms een beetje concessies doen. Net als met de deur of front en bijkomende stoffilters. Mijn Evolv ATX was standaard ook totaal ongeschikt voor waterkoeling door nauwe luchtsleuven aan de voorzijde en recirculatie binnenin. Op een gegeven moment een rechthoekig gat voorin gemaakt en fijn metalen gaas er voor in de plaats gezet. Inmiddels zelfs het stoffilter er achter weg want dit zorgde voor 'zingende' osccillaties in de luchtdruk met de 3x140m NB eLoop fans er vlak achter. Dat was echt vervelend en bleef hetzelfde met andere fans of alleen het stoffilter er voor zonder front. Scheelt bij mij ook 2 graden dus dan maar een keer in zoveel tijd de boel naar buiten en de luchtspuit er door.

Wat betreft de boostcurve voor Zen2; elke graad koeler is pak m beet 10MHz allcore winst maar
uiteindelijk gaat het mij ook om een stille PC. De 140mm fans heb ik vaak tot 750rpm ingesteld. Nog hoger en het geruis door de radiator wordt duidelijk hoorbaar. Temperaturen van Zen2 zijn sowieso niet echt ideaal als je er het opgenomen vermogen tegenover zet. Ter vergelijking: Mijn Vega GPU in dezelfde loop kan het drievoudige stoken met dezelfde chiptemperatuur. 49° met gamen en en Delta T van 17°C op 200W. Is veel makkelijker koel te houden, een ouder groter procede. Hopelijk zit er verbetering in met dezelfde 7nm op de 4000 serie. Een super vlakke 'Die' zoals Intel gedaan heeft met de 10K serie werkt heel goed. Om er vervolgens bijna het dubbele aan power door te jagen.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Als het goed is komt vandaag het pakketje met o.a. de stromingsmeter binnen :).
Zal ik in dit topic nog mijn bevindingen daarover posten of is een pm-tje beter denk je?

De laatste strohalm is inmiddels ook gebruikt en het heeft niets mogen baten.
De koelpasta nog dunner opbrengen gaat niet meer zonder het er af te vegen.
Conductonaut is echt geen optie voor mij door de risico's die het met zich mee brengt.
Maar zoals je zegt zou de winst dan maximaal 40MHz zijn.
De 4300MHz allcore is zelfs daarmee niet haalbaar.

Vandaag is er wel een interessante youtube video verschenen bij onze oosterburen.
Het gaat over de 10900k, maar is mogelijk ook relevant voor Zen2.
Daarin komt naar voren dat binnen een bepaalde batch toch wel grote 'kwaliteits' verschillen kunnen zitten.
https://www.youtube.com/watch?v=9u9sRmo-rH0 (skip naar 13:08 min)
Ik verwacht dat bij de chiplet cpu's dit probleem groter is.
Naast het solderen speelt namelijk het goed uitvlakken van alle die's samen een grote rol.
Misschien is dat ook de reden waarom bij de 3900X / 3950X er soms grote verschillen tussen de chiplet temperatuur te zien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Nieuwe chipset drivers voor x570 zijn beschikbaar op de website van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:05:
Als het goed is komt vandaag het pakketje met o.a. de stromingsmeter binnen :).
Zal ik in dit topic nog mijn bevindingen daarover posten of is een pm-tje beter denk je?

De laatste strohalm is inmiddels ook gebruikt en het heeft niets mogen baten.
De koelpasta nog dunner opbrengen gaat niet meer zonder het er af te vegen.
Conductonaut is echt geen optie voor mij door de risico's die het met zich mee brengt.
Maar zoals je zegt zou de winst dan maximaal 40MHz zijn.
De 4300MHz allcore is zelfs daarmee niet haalbaar.

Vandaag is er wel een interessante youtube video verschenen bij onze oosterburen.
Het gaat over de 10900k, maar is mogelijk ook relevant voor Zen2.
Daarin komt naar voren dat binnen een bepaalde batch toch wel grote 'kwaliteits' verschillen kunnen zitten.
https://www.youtube.com/watch?v=9u9sRmo-rH0 (skip naar 13:08 min)
Ik verwacht dat bij de chiplet cpu's dit probleem groter is.
Naast het solderen speelt namelijk het goed uitvlakken van alle die's samen een grote rol.
Misschien is dat ook de reden waarom bij de 3900X / 3950X er soms grote verschillen tussen de chiplet temperatuur te zien is.
Zolang het over efficiëntie en invloed van (koel)prestaties voor Zen2 gaat lijkt mij het prima om het hier te posten toch. Je bent het immers uitgebreid aan het testen. Wat daar wel of niet voor nodig is.

Klopt, max 40MHz extra in dat geval. 4300MHz Auto boost is tot 57°C. Dat haal ik ook alleen als het 18 á 19°C omgevingstemp is zonder teveel lawaai. Niet in de zomer dus.
Over het risico gesproken; dat valt heel erg mee. Het meeste risico heb je al genomen door de CPU te lappen :+ Als je een klein druppeltje liquid metal aan zou brengen rest er niets anders dan het rustig uit te boenen met een wattenstaafje tot je ziet dat het over de IHS als geheel wil hechten. Het resterende wat aan het wattenstaafje zit uitsmeren op de baseplate tot je hetzelfde effect ziet. Zolang je alleen het nodige en niet de hoeveelheid van een erwt toepast is er niet zoveel spannends aan hoor. Voor testwerk in jou geval alleen niet zo handig om steeds los te halen en cleanen :)

4350MHz is misschien bij jouw 3800X ook nog mogelijk als handmatige OC op 1,33-1.344V load, met ongeveer gelijke spanning en PPT als standaard.

Wat betreft het filmpje; dat zijn wel heel grote verschillen per individuele CPU !. Dat heb ik nog niet in die mate gezien of gehoord over Zen2. Wellicht dat AMD er inmiddels meer ervaring mee heeft mbt de Vega en de eerste HBM modules ernaast met hoogteverschillen. Deze kwamen ook nog uit twee verschillende fabrieken met iedere een fractie andere bewerking.

Daarnaast mag het solderen van de IHS ook niet te lang duren omdat de chip anders kapot kan gaan. Laat staan met een super dunne 'Die'. Maar zulke variaties en dus presatieverschillen mag je eigenlijk niet verwachten van een dure CPU. Nu zal het effect ook nog wel versterkt worden met 200W+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45

watercoolertje

Untertitel

Ben vrij nieuw met overclocken van AMD/Ryzen, heb eigenlijk altijd Intel CPU's gehad de afgelopen 25 jaar :) De laatste was een 7700k en ben nu sinds een kleine maand over naar de 3900x.

Ik snap alleen een aantal dingen niet helemaal, er is in de bios ook zo gigantisch veel in te stellen.

Zo was ik door het lezen hier en elders in de veronderstelling dat een all core overclock er voor zorgt dat de cores niet meer terug schakelen en het voltage niet daalt in idle vs load en dat er altijd een hoog verbruik is. Echter mijn cores gaan prima omlaag in kloksnelheid en hoewel het voltage niet mee daalt is het verbruik met 20watt idle prima te overzien.

Echter zit ik nu al vrij snel op een grens van 4.4ghz, niet slecht maar ook niet uitzonderlijk. Maar performed (multicore) een stuk beter dan PBO, die het singlecore dan weer marginaal beter doet.

Mijn vcore staat op 1.325 in de vios en dat is onder load 1.304v, volgens mij is dat wat hier wel als safe wordt gezien itt de 1.4/1.45v die AMD als safe aangeeft.

Temps blijven onder de 80 graden door een corsair h115i met phanteks fans (in een phanteks evolved x kast).

Denken jullie dat ik hier nog ruimte heb om singlecore wat te verbeteren? Bijv. door 1 of 2 cores wat hoger te klokken oid?

Liefst combineer ik de multicore van de all core oc en de single core van de PBO.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@watercoolertje elk core complex of ccx heeft ander voltage nodig voor stabiliteit. Dat houd in dat op 1.3v ccx1 wellicht 4.6ghz haalt en ccx4 maar 4.3ghz. Gelukkig kun je elke ccx dus apart overclocken. Een hoop werk aangezien je als t ware 4 cpu's moet 'binnen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
Knud schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:24:
Dat is nogal een verschil ja. Mijn RAM is wel "slechts" 3200 @ 3333Mhz CL16 ish - wellicht dat daar het verschil in zit.
Mijn temps zitten max tegen de 75c - maar ik heb voor stilte gekozen ipv lage temps.
(ik heb voornamelijk via BIOS Ingesteld, met ryzen master heb ik wisselende resultaten; al moet ik daar ook nog wat meer mee experimenteren)
KNUD, gebruik volgende keer QUOTE, ik had nu je reactie gemist.

Mijn Ram staat nog op standaard 2133Mhz -O-
Wat ik heb gevonden maakt het voor Cinebench R20 nagenoeg niets uit hoe snel je RAM is.

Ik weet niet of ik meer uit mijn systeem wil halen, ik ben erg tevreden alles is stabiel. Wat kleine issues met warme HDD maar dat is wat anders.

Met de afgelopen warme dagen tikte ik 75c aan. De Clock snelheid loopt dan ietsje terug.
Ook ik verkies lagere temps en dus minder geluid boven meer CPU power.

Ik gebruik wel Ryzen Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knud

Knud

Sandvich

Bas Focal schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:01:
[...]

KNUD, gebruik volgende keer QUOTE, ik had nu je reactie gemist.

Mijn Ram staat nog op standaard 2133Mhz -O-
Wat ik heb gevonden maakt het voor Cinebench R20 nagenoeg niets uit hoe snel je RAM is.

Ik weet niet of ik meer uit mijn systeem wil halen, ik ben erg tevreden alles is stabiel. Wat kleine issues met warme HDD maar dat is wat anders.

Met de afgelopen warme dagen tikte ik 75c aan. De Clock snelheid loopt dan ietsje terug.
Ook ik verkies lagere temps en dus minder geluid boven meer CPU power.

Ik gebruik wel Ryzen Master.
Sorry, niet bij stil gestaan omdat mijn reactie vrij snel (of meteen?) op die van jouw stond.

Anyway, ik ben soort van terug naar stock gegaan met voltage settings na 2x blackscreen of death en een random BSOD.
Sindsdien is dat weg. Wel gebruik ik nu een kleine offset voltage. Vanaf daar ga ik langzaam verder, want hij idle'd nu rond de 1.45v.. (maar PPT schommelt rond de 50w).
Wel af en toe wat gekke temp spikes (water temp lijkt wat hoger te zijn nu), maar buiten dat, draait alles verder wel prima nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
Knud schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:21:
[...]

Sorry, niet bij stil gestaan omdat mijn reactie vrij snel (of meteen?) op die van jouw stond.

Anyway, ik ben soort van terug naar stock gegaan met voltage settings na 2x blackscreen of death en een random BSOD.
Sindsdien is dat weg. Wel gebruik ik nu een kleine offset voltage. Vanaf daar ga ik langzaam verder, want hij idle'd nu rond de 1.45v.. (maar PPT schommelt rond de 50w).
Wel af en toe wat gekke temp spikes (water temp lijkt wat hoger te zijn nu), maar buiten dat, draait alles verder wel prima nu.
Met de eerste keer opstarten zag ik in bios 1,45v met een CPU temp van 39c.
Nadat ik wat drivers had geïnstalleerd ging in bios die spanning naar 1,25v en de temp naar 31c.
Ik meen begrepen te hebben dat 1,45v onbelast mocht maar belast liever niet, houd me ten goede dat dit ook zo is er is hierover heel veel gediscussieerd.
Ik heb me er niet in verdiept omdat ik toch van plan was om niet de max uit de CPU te persen, minder volts en lagere clock snelheid = minder warm = lagere fan speed dus minder geluid.
Vandaar mijn keuze om voor lekker veel core's te gaan ter compensatie.
Tussen de 3900X en 3950X zat toen ik alles kocht €325,- , voor 4 core's extra vond ik dat te veel van het goede.

Ook lees ik dat heel veel mensen met een lagere spanning hele goede resultaten behalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Interessant stuk door The Stilt over PPT in combinatie met Ryzen en de implementatie daarvan door mobo fabrikanten.

https://www.hwinfo.com/fo...on-metric-in-hwinfo.6456/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westlym
Sjah schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:55:
westlym laat je het horen wat de uitslag is? Zit ook met die "angst" dat die gaat loeien, wil weten welk mobo daar goed mee is.
Ik heb twee mobo's van Asus hier, en q fan was hier de boosdoener. In de bios kan je q fan toestemming geven om alle fans qua snelheid automatisch kan instellen.

En q fan liet bij elke temperatuursverschil de fans hard werken.

Ik heb nu bij beide mobo's een andere profiel ingesteld. Rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Apoca schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:51:
Interessant stuk door The Stilt over PPT in combinatie met Ryzen en de implementatie daarvan door mobo fabrikanten.

Op de Aorus X570 Master een minimumwaarde onder full load van 93.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
Apoca schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:51:

MSI B450 Tomahawk Max heeft een waarde van 107% onder full load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dameuk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08-2024
https://twitter.com/IanCutress/status/1270245205090934784
't zou allemaal geen probleem moeten zijn :/

[ Voor 29% gewijzigd door Dameuk op 09-06-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
M'n X470 Gaming 7 doet 74% onder constante CB20 loops. Ik draai bios 42e, latere bios versies hakten er aardig in qua prestaties...Wellicht zit de verklaring in het Stilt artikel. Afhankelijk van de cpu temp scoor ik tussen de 7300 en 7500 in CB20 met een stock 3900X.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het grote probleem is dat alleen de fabrikant het aan kan passen en jij niet. Je kunt er niet bij. Dát is dus het probleem, de fabrikant beslist voor jou en iedereen of er standaard meer voltage erin wordt gepompt danwel niet. Jij zou als eindegebruiker de keuze moeten hebben of je dit wil of niet en zo ja in welke mate.

Nu kun je een beetje klooien in PBO, maar je wordt voor de gek gehouden want sommige borden zijn zo ingesteld dat ze dat al doen en jij ziet het niet eens. Anderen klagen over vreemde temperaturen en denken dat er iets niet ok is, maar het is misschien wel de ontastbare BIOS setting die je voor het lapje houdt.

Ben niet bang voor kapotte hardware, maar wel boos wannneer deze settings verborgen, onveranderbaar en stiekem zijn ingevoerd.

@Razkin 74%? Het mag 95 tot 105% zijn. Waarbij percentages die onder de 100 procent liggen aangeven hoeveel stroom de processor nog denkt onder zijn limiet te zijn. In het geval van 74% denkt de processor dat hij nog 26% onder zijn limiet zit en dus in principe zoveel nog kan aanvragen mits de andere limieten het niet belemmeren.

[ Voor 14% gewijzigd door bierschuit op 09-06-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@bierschuit Het lijkt erop dat Gigabyte een van de fabrikanten is die het allemaal niet zo nauw neemt.
Het hele Stilt verhaal zou ook wel eens een reden kunnen zijn dat PBO bij een aantal mensen gewoon 0 invloed heeft. Er is geen extra ruimte omdat het mobo @stock al de overige limieten van de CPU's raakt.

Ook ik haal de beste resultaten met alles stock(auto). De enige uitzondering is vaste clocks en spanning voor pure all core loads.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Hier met een Asus f-470, het schommelt tussen 109.7 en 113.1. Voor alle duidelijkheid, geen oveklok, een AMD 2600...en niet eens under full load. Ongeveer 90 - 95 procent van de Cpu (Boinc). Moet ik iets hiervan vinden? Temp van cpu: 45 graden C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nee je moet er niets van vinden.. veelal paniek om niets. Gewoon je hardware stock draaien, niets aan de hand. Wil je overclocken pak je vast voltage en Multi. Simpeler kan je bovenstaande niet interpreteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

AM4 1.0.0.6, the Beta BIOS 3101 for Crosshair VII Hero
Naast nieuwe Agesa ook CCX OC nu beschikbaar.

https://www.overclock.net...p?p=28489572#post28489572

De poster is een engineer van Asus die in het verleden al vaker BIOS files beschikbaar heeft gesteld.
Denk er wel om het is een BETA bios :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.tomshardware....-may-shorten-cpu-lifespan

Dit artikel hoort erbij.

Moet bekennen dat ik het maar kort gescand hebt allemaal. Waar het volgensmij om gaat is het al (veel) langer bestaande punt dat mobofabrikanten bij zowel AMD als Intel "standaardsettings" gebruiken die niet in lijn zijn met de AMD/Intel cpu produktspecificaties.

Wat het extra lastig maakt is dat je verder niet weet wat bijvoorbeeld een "auto' setting in je mobo bios precies betekent.

Imo zou het beter zijn als de default mobo setting de standaard AMD/Intel produktspecificaties volgt en specificeert. En daarnaast kunnen de mobo fabrikanten een eigen preset optie geven die andere waarden hanteert. Te gebruiken op eigen risico.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Lekker schreeuwende titel ook weer, tomshardware staat al jaren bij mij op de shitlist met niet serieus te nemen sites.
Wel jammer, want ik heb er 20 jaar geleden alle ins en outs van overclocken geleerd..

[ Voor 26% gewijzigd door unfor op 09-06-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
unfor schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:06:
Lekker schreeuwende titel ook weer, tomshardware staat al jaren bij mij op de shitlist met niet serieus te nemen sites.
Volgens mij wordt dit ook door Hw.info gerapporteerd.
Ik zie dit ook terugkomen bij mijn AMD 3300x. Zonder overklok geeft zowel hwmonitor en hwinfo tdp 72 - 75 watt, terwijl de tdp van deze cpu 65 watt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
westlym schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:08:
[...]

Volgens mij wordt dit ook door Hw.info gerapporteerd.
Ik zie dit ook terugkomen bij mijn AMD 3300x. Zonder overklok geeft zowel hwmonitor en hwinfo tdp 72 - 75 watt, terwijl de tdp van deze cpu 65 watt is.
Ok, maar wijs eens aan waar exact een probleem ligt?
Ik lijk te missen waar mensen zich ineens druk om lijken te maken.
Lijkt mij het zelfde als tijdens de release de paniek om "overvoltende" moederborden, was ook een storm in een glas water.
De Zen2's draaien bij iedereen al een jaar als een tiet, en ineens is er een "probleem".

[ Voor 18% gewijzigd door unfor op 09-06-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zie dat BIOS versie 1409 beschikbaar is voor mijn moederbord (Asus ROG Strix Gaming-E), er staan echter geen patchnotes bij. Het formaat is kleiner dan de voorgaande BIOS's, dus ik ben een beetje sceptisch. Denk dat ik sowieso maar eens update naar 1408, aangezien ik nog op 1404 zit.

Draait iemand met dit bord al 1408/1409? https://www.asus.com/nl/M...0-E-Gaming/HelpDesk_BIOS/

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Kuusj schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:23:
Ik zie dat BIOS versie 1409 beschikbaar is voor mijn moederbord (Asus ROG Strix Gaming-E), er staan echter geen patchnotes bij. Het formaat is kleiner dan de voorgaande BIOS's, dus ik ben een beetje sceptisch. Denk dat ik sowieso maar eens update naar 1408, aangezien ik nog op 1404 zit.

Draait iemand met dit bord al 1408/1409? https://www.asus.com/nl/M...0-E-Gaming/HelpDesk_BIOS/
Ik zag ook een beta bios voor een ander asus bord gepost worden, ik denk dat het 4000 serie support is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

unfor schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:24:
[...]

Ik zag ook een beta bios voor een ander asus bord gepost worden, ik denk dat het 4000 serie support is.
Zou een goede verklaring zijn inderdaad, ook omdat hij kleiner is (eruit gesloopte support voor first gen of zo).
Er zou nu eindelijk spread spectrum control inzitten.. Bordje van 300,- met een baseclock van 99.8Mhz, echt helemaal top! :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Kuusj schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:28:
[...]

Er zou nu eindelijk spread spectrum control inzitten.. Bordje van 300,- met een baseclock van 99.8Mhz, echt helemaal top! :')
druk maken om spread spectrum is ook weer zoiets wat eigenlijk alleen tussen de oren zit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

unfor schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:36:
[...]

druk maken om spread spectrum is ook weer zoiets wat eigenlijk alleen tussen de oren zit. ;)
Ik maak me er niet druk om, maar het is zo slordig en onnodig. Het is niet alsof dit een bord van 5 tientjes is zeg maar. Bij de prijs van dit bord heb je toch bepaalde verwachtingen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

ComboAM4v2 1.0.0.2
Voor de Asus CHVIII mobo's

https://www.overclock.net/forum/28489558-post2533.html

De poster is een engineer van Asus die in het verleden al vaker BIOS files beschikbaar heeft gesteld.
Denk er wel om het is BETA bios :)

[ Voor 42% gewijzigd door Apoca op 09-06-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
unfor schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:36:
[...]

Jij laat je graag bedonderen zolang het maar goed draait heb ik al door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

bierschuit schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Lijkt me geen goede voorzetting van deze discussie. En als iets goed draait is het maar de vraag of ie bedonderd wordt natuurlijk :) Het gaat bij AMD sowieso om gerommel in de marge.. met OC zonder OC, PBO en XFR of niet.. het maakt echt zo weinig uit.. 100Mhz max? In dat opzicht is die 99,8 bclk ook te verwaarlozen. Natuurlijk is het fijn dat er ook werkelijk 100Mhz uitgelezen wordt, maar qua performance zit het gewoon tussen de oren.. Benchmark cijfertjes VS realworld 'snappyness'

[ Voor 36% gewijzigd door millman op 09-06-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
millman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:34:
[...]

Lijkt me geen goede voorzetting van deze discussie. En als iets goed draait is het maar de vraag of ie bedonderd wordt natuurlijk :)
Als in feite al PBO cq limieten verhoogd worden door de fabrikant zonder dat de gebruiker ervan weet, ja dan is dat best een kwalijke zaak.

Als iets op default hoort te draaien dan is dat in dit geval op AMD specs en een processor laten denken dat het nog binnen de limiet zit terwijl het eigenlijk er al op of over zit is dus buiten spec.
Dat hoort een fabrikant niet zo in te stellen zonder dat je daar iets aan kan doen.

De 99,8Mhz BCLK is zichtbaar en geen verborgen formule die toegepast wordt en houdt niemand voor de gek.

[ Voor 7% gewijzigd door bierschuit op 09-06-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

bierschuit schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Als in feite al PBO cq limieten verhoogd worden door de fabrikant zonder dat de gebruiker ervan weet, ja dan is dat best een kwalijke zaak.

Als iets op default hoort te draaien dan is dat in dit geval op AMD specs en een processor laten denken dat het nog binnen de limiet zit terwijl het eigenlijk er al op of over zit is dus buiten spec.
Dat hoort een fabrikant niet zo in te stellen zonder dat je daar iets aan kan doen.
Het is iets wat door een enkele partij met paniek de wereld in wordt geholpen, maar waar tot nu toe niemand last van had of heeft, het is nou niet dat Ryen berucht is dat ze met bosjes omvallen?. En zonder dat je gedegen kennis hebt om te doorgronden wat er gezegd wordt is het vrij zinloos in dit stadium je er druk over te maken, denk je niet? We hebben nog geen idee hoe groot het effect precies is, welke borden hier last van hebben en of het nu werkelijk schadelijk is.

De keren dat ik bij een intel bord een BCLK zag van 100,5, of allcore OC aanstond. En wie weet was er bij andere Intel series ook door sommige moederbord leveranciers e.e.a geoptimaliseerd om net boven het maaiveld uit te steken. De TAU wordt bij Intel ook vaak overschreden buiten intel spec.. het is maar waar je je druk over wilt maken.. its not a bug, its a feature :P

"Ok meneer, u komt uw spullen terug brengen, mag ik vragen waarom?" klant "ja de spullen waren sneller dan ik voor betaald had, ik ben bedonderd" :+
De 99,8Mhz BCLK is zichtbaar en geen verborgen formule die toegepast wordt en houdt niemand voor de gek.
maar als je een blinde test doet merk je er helemaal niets van.. dus t zit tussen de oren.. 0,2% op 100 is 'margin of error'

[ Voor 13% gewijzigd door millman op 09-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
bierschuit schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:31:
[...]

99.8 of 100 front side bus, beide keren heb je exact dezelfde performance.
Het is puur een afronding, en sommigen vinden het belangrijk dat daar exact 100 staat.
Ik vind zelf performance belangrijker dan een cijfertje dat wel of niet word afgerond.
Ieder verschil dat je denkt dat er is zit puur tussen de oren :)

[ Voor 31% gewijzigd door unfor op 09-06-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
millman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:50:
[...]

Het is iets wat door een enkele partij met paniek de wereld in wordt geholpen, maar waar tot nu toe niemand last van had of heeft, het is nou niet dat Ryen berucht is dat ze met bosjes omvallen?. En zonder dat je gedegen kennis hebt om te doorgronden wat er gezegd wordt is het vrij zinloos in dit stadium je er druk over te maken, denk je niet? We hebben nog geen idee hoe groot het effect precies is, welke borden hier last van hebben en of het nu werkelijk schadelijk is.

De keren dat ik bij een intel bord een BCLK zag van 100,5, of allcore OC aanstond. En wie weet was er bij andere Intel series ook door sommige moederbord leveranciers e.e.a geoptimaliseerd om net boven het maaiveld uit te steken. De TAU wordt bij Intel ook vaak overschreden buiten intel spec.. het is maar waar je je druk over wilt maken.. its not a bug, its a feature :P

"Ok meneer, u komt uw spullen terug brengen, mag ik vragen waarom?" klant "ja de spullen waren sneller dan ik voor betaald had, ik ben bedonderd" :+

[...]

maar als je een blinde test doet merk je er helemaal niets van.. dus t zit tussen de oren.. 0,2% op 100 is 'margin of error'
Jij praat graag recht wat krom is.
Dieselgate is exact hetzelfde. Dat was ook maar een kleinigheidje. ;)
Niemand had er last van en de werkelijke schade?

Kijk dat hier geen schade vanaf komt lijkt me wel zeer duidelijk, je moet echt wel je best doen om iets kapot te krijgen cq veel minder te laten presteren.

Maar het feit blijft , dat je niet moet accepteren dan dat wanneer je iets op standaard zet het ook standaard moet zijn. In dit geval dus volgens de specificaties van AMD. Dat een fabrikant een truuk uithaalt om de CPU te laten doen geloven dat er nog ruimte is terwijl dat niet zo is en dat niemand daar eigenlijk invloed op heeft is gewoonweg fout. Ik ga niet met je mee in de denkwijze van dat het allemaal zo wel goed is en ach.. het zit tussen de oren.

@unfor Maar je weet dat het 99.8 is. Niet dat hij 100Mhz aangeeft terwijl het in werkelijkheid 99.8 is.
Niet dat je PBO uit hebt staan dat het eigenlijk maar nep is want er is al aan de instelling gerommeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@bierschuit Nu is er ineens paniek over maar bij Intel gebeurt dit al jaren. En ook daar wordt over gerapporteerd (Zie link). Waarom nu salty? We hebben het over een paar procent aan doodnormale optimalisaties (doodnormaal als in 'iedereen doet het"). We hebben het niet over een 125W TDP CPU die toch stiekem 250w wat verbruikt doordat de TAU door boardpartners wordt overschreden?

YouTube: GamersNexus
YouTube: GamersNexus 2

Maargoed, ik ben benieuwd hoe je alle info nu precies interpreteert en om welke percentages aan overvoltage/boost clocks je denkt dat dit gaat? Zoals ik je reacties lees moet er iets heel ergs aan de hand zijn, maar kan het gewoon niet zien. Het is nogsteeds zo dat je geraporteerde clock X op gerapporteerd voltage Z kan uitlezen. wat is nu t probleem?

Het enige probleem zou kunnen zijn dat je op 15 jaar 1% meer degradatie krijgt. te verwaarlozen dus, net zoals deze optimalisaties die nauwelijks merkbaar zijn, zowel in voltage als in performance

Edit: Als we dit gaan vergelijken met dieselgate is het eind wel zoek.. daar ga ik uiteraard niet op in..

Edit 2: Als Tomshardware er een informatief stuk over had geschreven met de titel "insight in motherboard tuning by AMD boardpartners.' dan was er niets aan de hand geweest en gewoon een lekker stuk om te lezen. Helaas zijn er blijkbaar 1 of meerdere partijen gebaat bij een sensatiestuk.

[ Voor 32% gewijzigd door millman op 09-06-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Jij betrekt degradatie erbij en weet ik wat. Maar dat punt maak ik juist niet.
Ik weet niet hoe ik me nog makkelijker kan uitdrukken dan dat ik al heb gedaan.

Prettige avond verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ik geef alleen aan dat 1% degradatie over 15 jaar het enige nadeel zou kunnen zijn, omdat er verder geen enkel nadeel te bespeuren is. En dus voor jou geen reden om je druk te maken lijkt me? Lijkt mij juist een zeer relevant argument. Maargoed, uiteraard ook een goede avond gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door millman op 09-06-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
unfor schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:20:
[...]

Ok, maar wijs eens aan waar exact een probleem ligt?
Ik lijk te missen waar mensen zich ineens druk om lijken te maken.
Lijkt mij het zelfde als tijdens de release de paniek om "overvoltende" moederborden, was ook een storm in een glas water.
De Zen2's draaien bij iedereen al een jaar als een tiet, en ineens is er een "probleem".
Ik koop een product met max 65 watt tdp? Intel doet dit langer, maar ik moest bij die 3300x wel een ander koeler halen. De temps van de 3300x liep telkens tegen die 75 graden aan. oké, cpu kan 95 graden Celsius aan.

Ik denk, ik heb behoefte aan duidelijk specs/informatie. mag toch, ik betaal ervoor.
don't get me wrong, ik ben blij met mijn cpu's (2600 en een 3300x). maar ergens heb ik dit niet van amd verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
millman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:45:
Ik geef alleen aan dat 1% degradatie over 15 jaar het enige nadeel zou kunnen zijn, omdat er verder geen enkel nadeel te bespeuren is. En dus voor jou geen reden om je druk te maken lijkt me? Lijkt mij juist een zeer relevant argument. Maargoed, uiteraard ook een goede avond gewenst.
Een oprechte vraag: wat voor effect zou dit hebben op de moederborden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
westlym schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:19:
[...]

Ik koop een product met max 65 watt tdp? Intel doet dit langer, maar ik moest bij die 3300x wel een ander koeler halen. De temps van de 3300x liep telkens tegen die 75 graden aan. oké, cpu kan 95 graden Celsius aan.

Ik denk, ik heb behoefte aan duidelijk specs/informatie. mag toch, ik betaal ervoor.
don't get me wrong, ik ben blij met mijn cpu's (2600 en een 3300x). maar ergens heb ik dit niet van amd verwacht.
Kun je uitleggen wat je niet van AMD verwacht had en wat AMD hier verkeerd zou doen?
Die temperatuur van 75c voor de stock cooler is niets anders dan normaal overigens.
Ik heb zelf het idee dat de mensen die zich hier druk over maken weinig kennis van zaken hebben en zich druk maken omdat er volgens een website "iets" anders is waar ze uberhaupt niet van weten wat het doet.

[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 09-06-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Laten we eerste even afwachten op welke schaal dit plaats vindt. Een standaard CPU PPT waarde moet zonder PBO worden gehandhaafd. Door de CPU (vraag van VRM's) of bios en dat doen de meeste moederborden ook.

En vergeet niet.. alle 3000's liepen voordat de 1.0.0.4 agesa update nog zonder uitleesbare telemetry. PPT was nog niet herkenbaar vanaf het moederbord. Er was bij mij geen verschil met en zonder telemetry.

Ik wacht even af voor ik verder kan oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Hier nog een uitgebreide reactie van Ian Cutress:

https://www.anandtech.com...osting-wont-kill-your-cpu

Oftewel, niks om je druk over te maken en iedereen kan met een gerust hart gaan slapen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

westlym schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Een oprechte vraag: wat voor effect zou dit hebben op de moederborden?
[Versimpelde uitleg] Je moet begrijpen dat elk onderdeel in een pc in meer of mindere mate onderhevig is aan slijtage en dat elke microvolt hoger dan x en elke temperatuurstijging dat versterkt.

Je draait vast voltage maar wel binnen AMD spec? Meer slijtage dan auto voltage, ervan uitgaande dat je cpu de helft van de tijd idle draait met beduidend minder voltage. Maakt dit veel uit? Tuurlijk niet. Je draait 3 graden hoger.. jup.. meer slijtage.. maakt dit uit? Nope.. je draait een licht hogere bclk.. jawel.. meer slijtage... maakt dit uit? Nope.. (op slijtage vlak dan, datacortuptie Is een ding)

De hardware die je gebruikt Is ontworpen om 24/7 op hun limieten voor jaren achtereen te kunnen draaien. Limieten waar een normale gebruiker niet aan komt. Dus om je vraag te beantwoorden, ja dit beïnvloed je moederbord. . Maar net zoals een schep zand uit de woestijn de hoeveelheid zand beinvloed: het Is te verwaarlozen.

Als je de extremen gaat opzoeken wordt het een ander verhaal. 1.5v met 95c en dikke overclock op randje stabiliteit Is funest. Instabiliteit moet je zien als een electron die een baan skip en feitelijk door een muurtje heen breekt. Elke keer dat dat gebeurd wordt die muur zwakker. Dat Is degradatie [/versimpelde uitleg]

Edit:Met bovenstaande uitleg kan je ook direct beredeneren waarom een koeler werkt om stabiliteit te vergroten: hoe koeler hoe minder een electron 'trilt'. Met -180c staan die bijna stil en dus superstabiel en weinig risico op 'uitbreken' (electromigratie)

super interessant leesvoer: Wikipedia: Electromigration
Edit 2: 75c met een stockcooler beschouw ik als een feestje, dat kan en mag geen klacht zijn, dat is prima. Ik vermoed dan ook dat je geen echte load hebt gebruikt. Als ik kijk naar onze rendernodes, 24 core threadrippers staan 24/7 tussen de 75-80c te stampen (met cpu renders dan toch) en doen dat effordless.. Dat is 100% load.continue. Dat jij bij 75c een andere koeler wilt halen is niet de schuld van AMD.. Je mag met een intel stockkoeler hopen dat je een 7700k onder de 80c houd. als ik dan toch een vergelijking mag trekken (en dat je bij huidige intels geen enkele koeler erbij krijgt)

De koelers van AMD zijn de beste stockkoelers in tijden. Niet bijster stil maar zeer bruikbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door millman op 10-06-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
millman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:45:
Dan ga je voorbij aan het nadeel dat je CPU warmer wordt en de fan's in je pc meer gaan opspinnen en luidruchtiger worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Seth_Chaos schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Dan ga je voorbij aan het nadeel dat je CPU warmer wordt en de fan's in je pc meer gaan opspinnen en luidruchtiger worden.
Als jij me kan vertellen hoeveel procent de CPU warmer word, dan kunnen we het over feiten hebben. De PTT limieten worden een paar procent opgerekt, hoe vertaald dat zich in temperatuur? 10% hogere PTT vertaald zich vast niet in 10% hogere temperatuur. Het gaat erom hoe schadelijk deze 'optimalisaties' nu precies zijn en in hoever ze meetbaar zijn 'IRL'

Dat er nu een tool is waar je het kunt uitlezen is mooi, maar zonder was niemand het tot nu toe opgevallen. Hoe ernstig is het dan? Natuurlijk mag je er iets van vinden, maar ik denk dat we het wel in proporties moeten blijven zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
millman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Als jij me kan vertellen hoeveel procent de CPU warmer word, dan kunnen we het over feiten hebben. De PTT limieten worden een paar procent opgerekt, hoe vertaald dat zich in temperatuur? 10% hogere PTT vertaald zich vast niet in 10% hogere temperatuur. Het gaat erom hoe schadelijk deze 'optimalisaties' nu precies zijn en in hoever ze meetbaar zijn 'IRL'

Dat er nu een tool is waar je het kunt uitlezen is mooi, maar zonder was niemand het tot nu toe opgevallen. Hoe ernstig is het dan? Natuurlijk mag je er iets van vinden, maar ik denk dat we het wel in proporties moeten blijven zien.
En daarbij is onderling vergelijken pas mogelijk met exact dezelfde koeling. Immers hoe beter de koeling, des te meer de CPU er gebruik van gaat maken door hoger op de boosten in frequentie en spanning met weer een hogere PPT als gevolg (tot aan 142W bij 3800X bv). Waarbij de temperatuur ook weer omhoog wil tegen de beschikbare koeling. Een 3800X pakt bij CB20 al 110~115W PPT @~4300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@M-spec Er zijn toch al reviews zat waar moederborden tegenover elkaar zijn gezet. inclusief verbruik, boostclocks en performance. Daar zou je alle informatie over dit 'euvel' uit moeten kunnen halen lijkt me. Toch is dit probleem niet eerder naar boven gekomen. Het zou de betreffende nieuwssites die er zo gepassioneerd over reporten sieren dit eens te onderzoeken alvorens in de peop te roeren, en is het aan ons om altijd vragen te stellen bij berichtgeving.

Het is niet raar dat een CPU met betere koeling meer verbruikt bij hogere clocks, dus geld dat net wat meer bij moederborden die deze truuk toepassen. Als ik zo vrij mag zijn: Meer koeling is altijd een oplossing :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Goede video van Steve van Gamers Nexus voor nog wat extra uitleg, gezien de discussie al lekker onderweg was na mijn eerdere post :+

YouTube: Explained: AMD Ryzen CPU “Burn-Out” & Power Reporting Deviation Benc...
AMD Ryzen CPU “Burn-Out” & Power Reporting Deviation Benchmarks (HWINFO)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
^
Ook Anandtech heeft nu artikel online:

Electromigration: Why AMD Ryzen Current Boosting Won't Kill Your CPU

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 10-06-2020 13:57 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Apoca schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:26:
Goede video van Steve van Gamers Nexus voor nog wat extra uitleg, gezien de discussie al lekker onderweg was na mijn eerdere post :+

YouTube: Explained: AMD Ryzen CPU “Burn-Out” & Power Reporting Deviation Benc...
AMD Ryzen CPU “Burn-Out” & Power Reporting Deviation Benchmarks (HWINFO)
I rest my case...

In het algemeen is t best zonde dat er zo'n angstcultuur hangt om het overclocken van AMD en de voltages die erbij horen. AMD is heel erg conservatief met de levensduur van hun processors dat je best wat mag spelen..

Keep your temps in check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ik heb inmiddels mijn koeler een upgrade gegeven naar een Arctic Liquid Freezer II 360 en dat is echt een beest. Met lage fan speeds en bijna geen geluid houdt ie mijn 3700X netjes koel.
Met PBO op auto lopen alle cores zo'n 4.150 tot 4.175

Natuurlijk ook even wezen overclocken en ik krijg 4.375 all core stabiel bij een temperatuur van 79 graden. Zowel CBR15 en R20 lukt.

Op 4.400 kan ik R15 wel af draaien maar R20 klapt er na ongeveer de helft uit.

Op 4.500 komt R15 nog een aardig eind maar zelfs Windows crasht nu.

Maximale temperatuur die ik heb gezien is 82 graden bij een vermogen van 163 watt.
Leuke experiment en ik ben zeer tevreden met het resultaat.
het zou helemaal fijn zijn als de CPU zelf ook all core naar 4.3 zou boosten maar ik snap ook wel dat de standaard controls een veiligheids marge aanhouden.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
Een half mirakel dat je deze hebt gevonden. Ik vind ze nergens op voorraad en Arctic support heeft mij vandaag gemaild om te zeggen dat volgende levering voor Europa pas voor halfweg juli is. Ik zag 'm vandaag en gisteren wel verschijnen in de pricewatch, maar inmiddels weer verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westlym
millman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:57:
[...]

I rest my case...

In het algemeen is t best zonde dat er zo'n angstcultuur hangt om het overclocken van AMD en de voltages die erbij horen. AMD is heel erg conservatief met de levensduur van hun processors dat je best wat mag spelen..

Keep your temps in check!
Komt goed. Trouwens nice inzet wat betreft informatievoorziening. Mag gezegd worden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Flying schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:35:
Een half mirakel dat je deze hebt gevonden. Ik vind ze nergens op voorraad en Arctic support heeft mij vandaag gemaild om te zeggen dat volgende levering voor Europa pas voor halfweg juli is. Ik zag 'm vandaag en gisteren wel verschijnen in de pricewatch, maar inmiddels weer verdwenen.
Nou idd! Ik was eigenlijk op zoek naar de 280 en die was nergens te vinden.
Toen zag ik de 360 voor 100 euro staan. Waarschijnlijk een foutje maar hij werd geleverd. En ik heb er totaal geen spijt van 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 16:37
Hoi allen ik heb een hulp vraag.

Van de week mijn 2700X geupgrade naar een 3900X op mijn MSI X470 Gaming Pro Carbon. Met de nieuwste BIOS Agesa 1.0.0.4.

Mijn geheugen G. Skill Ripjaw V van 3200C14 Samsung b-die draait zonder problemen op 3600C16 n.a.v. Dram Calculator preset. C14 op basis van de preset en manual met het Typhoon profiel van mijn memory wilde niet booten.

Bovenstaande is geheel stabiel met memclock en uclock dus ook op 1800 MHz.

Maar nu wilde ik de volgende uitdaging aan gezien Ryzen 3000 series de infinity fabric nog 1 op 1 kan hebben tot Memory 3733 MHz.

Ik heb dus vervolgens de Dram Calculator preset gebruikt om dat in te stellen. Voor het profiel heb ik all de recommended voltage settings e.d. ingevuld.

PC boot perfect, ik kan ook Memtest draaien. Dus het lijkt te werken. Dat is natuurlijk ultiem gezien dan mijn latencies nog verder omlaag gaan.

Maar... nu komt het probleem, en dus de uitdaging. Wanneer ik de boel op 3733MHz draai dan disconnect mijn toetsenboord om de seconde. Je ziet ook de ledverlichting op mijn toetsenboord knipperen dan. Wanneer ik Memtest draai gaat het knipperen zelfs nog sneller.

Mijn processor en geheugen lijken de 3733MHz te accepteren. Maar dit probleem met het toetsenboord treed dan dus op. Heeft iemand van jullie dit al ervaren? Weet iemand van jullie de oplossing? Of is 3600MHz de max voor de X470 chipset?

Zie hieronder de settings die ik gebruikt heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWNQUlWdMZrrS23yEbv9nslapYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnbmRSbSlrbIJTpd5ugbrZDZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEwNtrd64I7JHYqeUKVIOFD7qA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Cz7IjFXbf70hBF6HsfbM9Zl.png?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@BarryS Om dit probleem te onderzoeken kan je eens kijken of het opgelost wordt door de timings wat te verhogen, of wellicht het voltage nog wat op te rekken? 3733 op 16-17-17-17-36-52 eens proberen? En lost het probleem zich op als je weer terug clockt naar 3600?

En welk profiel gebruik je? Calculate safe met 'rec' voltage?

[ Voor 10% gewijzigd door millman op 12-06-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
millman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:40:
@BarryS Om dit probleem te onderzoeken kan je eens kijken of het opgelost wordt door de timings wat te verhogen, of wellicht het voltage nog wat op te rekken? 3733 op 16-17-17-17-36-52 eens proberen? En lost het probleem zich op als je weer terug clockt naar 3600?
Dat is een goede ik zal vanavond de 16-17-17-17-36-52 een proberen. Kan ik nu even snel niet doen, kon het BIOS profiel niet saven omdat mijn toetsenboord het niet deed.

Ik heb clear cmos moeten doen en toen mijn bios profiel van de 3600C16 weer geupload en vervolgens deed het toetsenboord het weer normaal.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

millman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:40:
@BarryS

En welk profiel gebruik je? Calculate safe met 'rec' voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heeft TRFC geen rare waarde met 313? Ik zou eerder 288 of 384 verwachten (of met jouw timings 312). Niet een oneven getal.
Ik kijk zelf hier vaak naar:
https://www.techpowerup.c...overclocking-guide/8.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
De fast preset met de recommended voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:16:
Heeft TRFC geen rare waarde met 313? Ik zou eerder 288 of 384 verwachten (of met jouw timings 312). Niet een oneven getal.
Ik kijk zelf hier vaak naar:
https://www.techpowerup.c...overclocking-guide/8.html
Goed gespot. Dat had ik idd nog niet gezien. Foutje dus in de Dram Calculator. Ik ga dat proberen.

Pagina: 1 ... 60 ... 68 Laatste