Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Het gaat over iemand die een nieuwe combi bestelt, niet iemand met een bestaand x470 systeem.pannalicour schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:33:
[...]
Of je huidige x370 of x470 behouden en een fan richting de vrm. Kost je maximaal 15 euro extra i.p.v. 300 euro neerleggen voor een nieuw moederbord. Ik kan mij geen situatie bedenken dat je de 3950x extreme overclocked cpu usage 100% gebruikt voor zeer lange tijd. Als dat het geval is, had je idd een beter bord moeten halen.
UNOX: The worst operating system
Daar is ook echt over nagedacht.
Ik wil de pc bouwen, juiste bios hebben, alle software erop, eventueel wat bijschaven in bios, Ryzen master instellenen en klaar zijn.
En niet tzt weer bios updaten alles opnieuw moeten instellen voor een paar procent winst.
De bugs moeten eruit zijn.
4x Sata is 1 te weinig.
3x M2 slot hoeft niet, ik wil er maar eentje gaan gebruiken en dan kan ik in de toekomst nog een tweede installeren als ik zou willen. Dat het tweede M2 slot op de C7H op 3.0 x2 gaat / is dat is geen probleem want volgens mij is er nog geen leuke betaalbare M2 SSD die veel langdurig weg kan schijven en dus aan bandbreedte te kort komt. 3.0 x2 is rond de 1000MB sec dus voldoende.
Daarnaast gebruikt volgens mij een derde M2 slot 2 sata poorten.
Hoger verbruik vind ik niet erg, maar die fan heb ik als het even kan liever niet.Korvaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:02:
@Cidious
De Crosshair VII is een X470 bord en geen X570 bord. Als je X570 niet hoeft te hebben omdat je geen trek hebt in een chipsetfan of het hogere idle verbruik, is er niets mis met een goedkoper X470 bord (scheelt 20 euro) dat ook een goede VRM biedt.
Die Unify is trouwens wel 1 van de mooiere borden. Geen RGB onzin, gewoon strak zwart
Voor € 300,- bied de C7H mij het meest.
Als de crosshair VII hero geen goede bios heeft dan stap ik over na een X570.
Wat ik belangrijk vind is dat ie lekker ''koel'' blijft, ook fijn voor een wat langere levensduur.rodie83 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:16:
[...]
Of gewoon een leuk B450 plankje. Doet het allemaal net zo goed.
Het voelt misschien een beetje cheap, maar is het vooral het ook. Dump je bespaarde euro's lekker in meer RAM, een grotere SSD of wat je ook wil. Performance verschil qua processor ga je echt niet vinden tussen B450, X470 of X570. En zolang de aanwezige VRM's in elk geval een heatsinkje erop hebben komt dat ook wel goed.
Ik ga niet gamen maar bewerken en renderen, dus alle cores worden dan langdurig belast.
De crosshair VII kan een 3900X goed hebben in de praktijk daarvan heb ik genoeg voorbeelden van gezien, ook enkele B450 borden maar die missen net wat dingetjes die ik wel vind bij X470 of X570.
Met name ook een goede audio onboard
Een 8 core zou voor mij al goed zijn, maar ik ga voor een 3900X die ik niet op zijn max laat werken.
Daardoor blijft ie iets koeler, en kan het koelsysteem dus ook stiller.
Meer geld in meer RAM is denk ik overkill, 32GB ram is voor mij ruim voldoende.
De Ryzen 3000 vind 4 bankjes van 8GB geen probleem heb ik gelezen op een site, hoe dat precies zat word mij te ingewikkeld maar de uitkomst heb ik onthouden, onlangs kwam deze constatering ook hier op Tweakers nog voorbij.
Ik deel je mening.Korvaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:41:
[...]
Ja er zijn borden die het aankunnen, maar wat mij betreft liever een VRM die het ruim aankan en koeler blijft. Komt de levensduur ten goede en scheelt je ook alternatieve airflow regelen als je een AIO monteert.
Krijg je er vaak nog meer USB-poorten bij ook (al is dat een beetje afhankelijk van de uitvoering).
Verder weet je ook nog niet wat Zen3 gaat doen qua verbruik. De kans is wel dat het omlaag gaat wegens geoptimaliseerd 7nm+ maar als je dan nog een CPU-upgrade wil naar 16 cores die mogelijkerwijs meer gaat verbruiken zou ik nu echt meer marge inbouwen in je VRM.
Heb nog even geteld: Er zijn 8 B450 ATX-borden die een groen vinkje krijgen bij de 3900X stock waarvan de meeste borden bij MSI. Neem dan de populaire Tomahawk Max en dan krijg je maar 5 USB-poorten (type C niet meegerekend). Voor een processor van krap 600 euro zou ik dan echt wel richting een wat ruimer uitgerust bord gaan kijken ipv een budgetbord, onafhankelijk van of het bord het aan kan.
Voor mij zou voor een 3900X een topbord van de vorige generatie een prima keus zijn. Support blijft goed. VRM is goed, veel features, geen X570-nadelen en als je een beetje zoekt kan je er leuke aanbiedingen voor vinden. X470 Pro Carbon blijft een redelijk betaalbaar goed uitgerust bord met wat meer reserves. Duurder kom je op de Gaming 7, Taichi, Strix-F of Hero VII uit.
Ik neem een 12 core stock in plaats van een 3700X die tot het uiterste moet gaan. In compenseer het zeg maar in het nemen van meer cores.
Ik hoop dat de bios van de C7H nu goed is om leuke resultaten te halen, hoeft voor mij echt niet max resultaat te zijn, maar hij moet geen bugs meer hebben.
Dan is het een Go en ga ik bestellen.
Blijft een beetje mijn vraag staan,
De laatste bios van 2019/11/04, BIOS 2901 is deze bug vrij, kan ik deze nemen of is deze nog niet uitgerijpt voor een onervaren tweaker.
Algemeen: je hebt momenteel in BIOSen een soort tweedeling. Een stuk dat je van AMD krijgt (AGESA met SMU) en de implementatie daarvan door (in dit geval) Asus. Wat je afgelopen tijd hebt gezien is dat er toch veel bugs in AGESA/SMU zaten. Dat is voor elke vendor gelijk dus het overstappen naar een X570 bord of ander merk gaat je daar niet veel 'winst' bieden.
Kom je daarna bij de Asus-implementatie. Persoonlijk heb ik weinig problemen gehad met het Asus BIOS, maar ook daar kunnen bugs inzitten. Als je nazoekt kom je bijvoorbeeld dingen tegen mbt fanspeeds, XMP voltage on boot en het niet kunnen gebruiken van een muis in het BIOS. Voor mij geldt: ik heb er eigenlijk nauwelijks last van gehad en als je al ergens last van hebt is er over het algemeen prima omheen te werken. Mijn ervaring is dan ook: als je het BIOS gewoon standaard houdt: geen PBO, geen fixed voltage of dat soort spul.. is er niets aan de hand.
Maar... maak je geen illusie. Als het BIOS van de VII nog niet uitgerijpt is, is het BIOS van X570 dat waarschijnlijk ook niet.om de simpele reden dat het gebaseerd is op dezelfde AGESA met SMU. Bordspecifieke bugs vind je in elk BIOS bij elk merk. De vraag is of je er last van gaat hebben.
Persoonlijk zou ik zeggen: halen dat ding en zodra er een BIOS met AGESA 1.0.0.4 uit is: zet dat erop (dat is voor de VII nog niet gereleased geloof ik) en enjoy.
UNOX: The worst operating system
Ik blijf van mening dat de Crosshair VII nu achterhaald is. Je betaald 300 euro voor een oud bord waar bios updates eerder zullen stoppen. Daarnast als je toch 300 euro neerlegd, waarom geen PCIE 4.0.
Sorry jouw redenering gaat echt alleen op als je het bord al hebt. Als je nu de keuze hebt en je kan het bord heel goedkoop krijgen dan by all means maar met een prijskaartje van 300 euro is het echt gewoon heel serieus een miskoop. Dat bord kan niks meer dat een goede X570 ook kan voor die prijs of net iets minder. Die ene sata poort klinkt mij ook niet echt als argument. Vervang die oude sata drive voor een voordelige 660p NVME... VEEL meer prestaties. een 2GB 660p is echt heel goed en relatief spot goedkoop.
Dan kan je later nog eens een 4.0 stikje erin drukken.
En bios updates blijven voorlopig wel komen en je bent verzekerd van Ryzen 4000 support.
Je geeft duidelijk aan dat je een no-nonsense bord wil dat gewoon werkt. Crosshair VII is toetsers en bellen en gimmicks op en top... maar het klinkt alsof je je keuze al gemaakt hebt.
Persoonlijk zou ik me nog iets beter verdiepen voordat je deze keuze maakt. Je snijdt jezelf zo in de vingers.
[ Voor 12% gewijzigd door Cidious op 28-11-2019 09:35 ]
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
de site van de vrm's ben ik al mee bekend , alleen heb ik nog geen keuze gemaakt voor een X470/X570
voor een 3950X , terwijl ik wel steeds meer te weten kom over dat overklokken nou niet echt veel uit zal maken .
ik zit zelf te denken aan een Asus prime X470 icm een 3950X of is een
Asus X570 P toch een betere keuze ?
PCIE gen 4 heb ik niet nodig , en die enkele ssd die ietsje sneller is , ach merken zul je het niet .
Wie heeft er ervaring hiermee , en wie koelt deze processor met een lucht koeler ? en wat zijn de ervaringen
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
De Prime X470 is geen geweldige keuze voor de 3900x en 3950x. De MSI B450 pro carbon MAX heeft een net zo goed VRM ontwerp, heeft betere koeling, komt met een Ryzen 3000 ready BIOS en kost minder.Misterpc schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:18:
interessant om mee te lezen over moederbord voor een 3900X / 3950X ,
de site van de vrm's ben ik al mee bekend , alleen heb ik nog geen keuze gemaakt voor een X470/X570
voor een 3950X , terwijl ik wel steeds meer te weten kom over dat overklokken nou niet echt veel uit zal maken .
ik zit zelf te denken aan een Asus prime X470 icm een 3950X of is een
Asus X570 P toch een betere keuze ?
PCIE gen 4 heb ik niet nodig , en die enkele ssd die ietsje sneller is , ach merken zul je het niet .
Wie heeft er ervaring hiermee , en wie koelt deze processor met een lucht koeler ? en wat zijn de ervaringen
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Jij ook al?Abbadon schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:53:
Net ingebouwd
[Afbeelding]
62,5°C na een paar maal CB20 (9135 punten). Heb ook even PBO geprobeerd, dan haalt hij slechts een 3,5% hogere CB20-score (9460) maar wordt wel 80°C. AIO staat dan wel op de fluisterstand, zal nog wel eens testen in de niet-fluisterstand.
Toch wonderlijk wat AMD gemaakt heeft: zoveel cores en zo vreselijk efficient
Ik haal iets lagere cinebench scores op mijn prime x370-pro
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
538 SC en 9495 multi ^^
[ Voor 9% gewijzigd door Boxman op 28-11-2019 14:27 ]
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
https://www.asrock.com/support/index.asp?cat=BIOS
Ik gebruik een Dark Rock Pro 4, custom loop komt pas over een paar maanden probably.Boxman schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:26:
Op mijn Taichi x370 haal ik juist hoger out-of-the-box. Alles standaard, geen PBO, gewoon bone stock. Oke, met waterkoeling wel.
538 SC en 9495 multi ^^

De Prime X470-pro heeft dezelfde VRM als de Prime X370-pro, maar met een waardeloze heatsink. Inderdaad niet een bord dat ik zou aanraden, maar als je stock draait moet een 39*0X gewoon uit kunnen volgens mij. Ik zal vanavond of anders van het weekend eens wat serieuzer loadtesten hier, en dan ook de VRM temps in de gaten houden. Als dat onder de pakweg 95 graden blijft verwacht ik dat de 470 ook niet in thermal shutdown zal gaan.Blaat schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:54:
[...]
De Prime X470 is geen geweldige keuze voor de 3900x en 3950x. De MSI B450 pro carbon MAX heeft een net zo goed VRM ontwerp, heeft betere koeling, komt met een Ryzen 3000 ready BIOS en kost minder.
De Prime X370-Pro zou ik dan weer niet aanraden vanwege de kreupele memory support. Weet niet hoe dat met de 470 variant zit.
[ Voor 49% gewijzigd door McGryphon op 28-11-2019 18:44 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Duidelijke uitleg,Korvaag schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:09:
@Bas Focal Ik heb het bord zelf niet, maar 1 niveau eronder. De Strix 470-F Gaming, dus ik kan niet 1 op 1 spreken.
Algemeen: je hebt momenteel in BIOSen een soort tweedeling. Een stuk dat je van AMD krijgt (AGESA met SMU) en de implementatie daarvan door (in dit geval) Asus. Wat je afgelopen tijd hebt gezien is dat er toch veel bugs in AGESA/SMU zaten. Dat is voor elke vendor gelijk dus het overstappen naar een X570 bord of ander merk gaat je daar niet veel 'winst' bieden.
Kom je daarna bij de Asus-implementatie. Persoonlijk heb ik weinig problemen gehad met het Asus BIOS, maar ook daar kunnen bugs inzitten. Als je nazoekt kom je bijvoorbeeld dingen tegen mbt fanspeeds, XMP voltage on boot en het niet kunnen gebruiken van een muis in het BIOS. Voor mij geldt: ik heb er eigenlijk nauwelijks last van gehad en als je al ergens last van hebt is er over het algemeen prima omheen te werken. Mijn ervaring is dan ook: als je het BIOS gewoon standaard houdt: geen PBO, geen fixed voltage of dat soort spul.. is er niets aan de hand.
Maar... maak je geen illusie. Als het BIOS van de VII nog niet uitgerijpt is, is het BIOS van X570 dat waarschijnlijk ook niet.om de simpele reden dat het gebaseerd is op dezelfde AGESA met SMU. Bordspecifieke bugs vind je in elk BIOS bij elk merk. De vraag is of je er last van gaat hebben.
Persoonlijk zou ik zeggen: halen dat ding en zodra er een BIOS met AGESA 1.0.0.4 uit is: zet dat erop (dat is voor de VII nog niet gereleased geloof ik) en enjoy.
Dan is het advies, kopen die x470 / x570, laatste bios erop, lekker mee aan de gang gaan, en tzt of volgend jaar eens de bios updaten naar de allerlaatste versie.
Ik neem aan als je een goede bios op je systeem hebt en het werkt zoals het hoort je de bios over enkele jaren niet nogmaals hoeft te updaten.Cidious schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:33:
Een maat van me heeft de Crosshair VII met een 3600. Zware overkill als je het mij vraagt maar mooi bord. Bios is stabiel voor hem maar updates zijn traag als dikke str...
Ik blijf van mening dat de Crosshair VII nu achterhaald is. Je betaald 300 euro voor een oud bord waar bios updates eerder zullen stoppen. Daarnast als je toch 300 euro neerlegd, waarom geen PCIE 4.0.
Ik weet niet welke voordelen PCIe 4.0 zou kunnen bieden.
Tzt zullen de M2 SSD zeker de bandbreedte kunnen gaan benutten van 4.0 maar ik denk dat maximaal uit 3.0 halen voor mij geen wereld van verschil zal zijn.
Het punt is X470 zonder fan, X570 met fan + iets nieuwer bord.
Sata's zijn voor mijn HDD collectie films / series en muziek (Flac bestande en muziek clips).Sorry jouw redenering gaat echt alleen op als je het bord al hebt. Als je nu de keuze hebt en je kan het bord heel goedkoop krijgen dan by all means maar met een prijskaartje van 300 euro is het echt gewoon heel serieus een miskoop. Dat bord kan niks meer dat een goede X570 ook kan voor die prijs of net iets minder. Die ene sata poort klinkt mij ook niet echt als argument. Vervang die oude sata drive voor een voordelige 660p NVME... VEEL meer prestaties. een 2GB 660p is echt heel goed en relatief spot goedkoop.
Daarnaast heb ik ook nog een collecte van Cd's +- 1000 in de kast. Ter indicatie dat ik een verzamelaar ben die graag alles in bezit heeft en weinig streamd.
De M2 sloten zullen gebruikt worden voor Windows (besturing systemen) en de ander M2 SSD voor scratch.
Zo blijft mijn PC met genoeg cores ook responsief tijdens het renderen.
Ik denk dat ik mijn keuze idd heb gemaakt, maar iemand die reageert met een andere onderbouwde mening is zeker welkom.Je geeft duidelijk aan dat je een no-nonsense bord wil dat gewoon werkt. Crosshair VII is toetsers en bellen en gimmicks op en top... maar het klinkt alsof je je keuze al gemaakt hebt.
Persoonlijk zou ik me nog iets beter verdiepen voordat je deze keuze maakt. Je snijdt jezelf zo in de vingers.
Sterker nog als vele die mening zijn aangedaan dan moet je altijd ten rade gaan of je echt niet het bij het verkeerde eind hebt.
Je plant een paar jaar vooruit te kunnen. Het bord dat je kiest ontdoet je van alle upgrade mogelijkheden.
Je geeft aan een no-nonsense bord te willen, je kiest het bord met de meeste gimmicks en onnodigheden voor een veel te hoge prijs.
alles wat je hier omschrijft spreekt jezelf tegen. Dat klinkt in mijn oren als koppigheid en niet als logisch beredeneren.
Nu maakt PCI 4.0 geen drol uit. Maar aangezien jij duidelijk aangeeft een paar jaar vooruit te willen kunnen is de kans erg groot dt 4.0 mainstream is tegen het einde van volgend jaar en dat ook logische hardware upgrades er gebruik van willen maken.
x470 is nu al 1 generatie oud en Asus is berucht om trage bios updates en ik kan je verzekeren dat de stekker er eerder uit gaat bij X470 dan X570.
De VRM van een degelijk X570 bord is net zo goed of beter dan die van de X470 Crosshair.
Geen van je argumenten houden stand. Feit is dat je een verouderd bord koopt tegen een premium prijs en daar zal je vroeger of laat hinder van ondervinden.
Persoonlijk plan ik volgend jaar mijn moederbord te upgraden en ik doe niet echt aan future proofing omdat ik van upgraden houdt. Betekend dat ik voor een goedkope B450 Mortar Max en B450 Tomahawk ben gegaan en die zijn dusdanig goedkoop dat ik ze makkelijk vervang als de laatste AM4 serie moederborden uitkomt.
Jouw gekozen X470 zal niet veel meer waard zijn 3 generaties oud als de laatste generatie uitkomt.
Werkelijk je beredenering raakt kant nog wal. Maar uiteraard is iedereen vrij om te doen en laten wat hij wil. Ik geef gewoon heel duidelijk aan dat het erg duidelijk een mindere keuze is met andere veel logischere en voordelige opties beschikbaar.
Wat maakt jouw keuze voor dit X470 bord beter dan een MSI MEG X570 Unify of een Gigabyte Aorus X570 Elite of Pro voor minder...
Mensen die nog naar specifieke tests benieuwd zijn? Was van plan sowieso Prime95 en cinebench r20 loops te draaien met PBO aan en uit, maar ik sta open voor suggesties.
Systeem in kwestie, in zijn compleetheid:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 3950X | € 829,- | € 829,- |
1 | Moederborden | Asus Prime X370-Pro | € 100,- | € 100,- |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX Vega 56 8GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 68,- | € 68,- |
1 | Behuizingen | Corsair Obsidian 750D | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB | € 148,99 | € 148,99 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 850W | € 142,95 | € 142,95 |
1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 250GB | € 112,01 | € 112,01 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.885,70 |
Ik ga HWinfo logs (proberen te) maken en een thermokoppel in mijn VRM heatsink steken om te kijken wat daarmee gebeurt, eens kijken of daar wat interessants uit komt.
Meer mensen hier last van met de nieuwste bios versie?
Ik zit in hetzelfde schuitje...Cidious schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 03:25:Betoog...
Wat maakt jouw keuze voor dit X470 bord beter dan een MSI MEG X570 Unify of een Gigabyte Aorus X570 Elite of Pro voor minder...
Ik zit te twijfelen tussen de Unify, de Aorus Master (die jij niet benoemt) en stiekem nog steeds de extreme al vind ik de aanschafprijs daarvan compleet gestoord. Allen vanwege de degelijke vrm. Prijs en opbouw meegenomen vind ik de Master dan een fatsoenlijke deal. Zijn er wat jou betreft zwaarwegende redenen om bv toch voor de Unify te kiezen?
Ook bij mij mij is futureproofing de leidraad. Bios-updates en heel misschien de ryzen 4000 ter vervanging van de 3950.
Handsdown de Master. Ik heb hem zelf ook, nog nooit zo'n fijn bord gehad. Alles robuust en degelijk uitgevoerd, snelle BIOS-updates en doordacht ontwerp. Ik gebruik hem met de componenten in m'n sig.onsgeluk schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:32:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje...
Ik zit te twijfelen tussen de Unify, de Aorus Master (die jij niet benoemt) en stiekem nog steeds de extreme al vind ik de aanschafprijs daarvan compleet gestoord. Allen vanwege de degelijke vrm. Prijs en opbouw meegenomen vind ik de Master dan een fatsoenlijke deal. Zijn er wat jou betreft zwaarwegende redenen om bv toch voor de Unify te kiezen?
Ook bij mij mij is futureproofing de leidraad. Bios-updates en heel misschien de ryzen 4000 ter vervanging van de 3950.
Wat is de beste keuze?
Verwijderd
Voor de 14 euro meer of minder zou ik niet moeilijk doen natuurlijkGregoryVG schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:41:
Ryzen 3700X of 3800X voor 331 of 345 EUR?
Wat is de beste keuze?
3800x voor 339: https://www.alternate.nl/html/product/1553397GregoryVG schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:41:
Wat is de beste keuze?
Ik benoem de master niet omdat ik de prijs te hoog vind. De lager geprijsde elite en Unify kunnen vrijwel hetzelfde voor veel minder. De meerprijs voor alles erboven is discutabel. Betekent niet dat de Master niet goed is. Persoonlijk zou ik dan voor de Pro gaan.onsgeluk schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:32:
[...]
Ik zit in hetzelfde schuitje...
En de Unify is gewoon steengoed omdat het praktische Ace is met betere heatsink op VRM en geen domme kermis verlichting (smaak). Maar onder de 300 dollar. Bios is stabiel en MSI bios updates zijn gewoon solide voor bijna alle borden en snel nu. Grote QVL lijst.
Gigabyte borden hebben hier en daar problemen met geheugen en koude start. En ook de wifi en bluetooth is niet altijd even stabiel.
Persoonlijk zou ik zelf voor de Unify gaan en uiteindelijk gaat dit vast gebeuren in de aankomende maanden omdat ik meer nvme slots wil. Maar de Mortar MAX is gewoon achterlijk goed... Fractie van de prijs. Heel solide. Goede bios zelfde bijna als de hoger geprijsde borden. Maximale prestaties. Mist alleen pcie lanes. VRM bij small FFTs met 3800X 65 graden. Ze hebben er al een 3950X op gegooid op hardware unboxed en geen probleem !
Eigenlijk alleen als je meer pcie lanes nodig hebt en debug code, 2.5g LAN etc is een x570 aan te raden. Maar de oudere x470 zijn dat nu gewoon niet meer tenzij je dat bord al hebt. Anders beter B450.
Je kan honderden euro's neergooien voor premium borden maar geheugen draait op een B450 Mortar ook 3800Mhz en ALLE processoren uit de huidige Line up boosten max op deze borden. Er valt daar geen voordeel te halen. Alleen pcie lanes.
My cup of tea.
Er zit €50 tussen de 2 borden. Als de CPU al €800 kost, vind ik €50 meer of minder niet iets om rekening mee te houden. Maar ik zal de Pro ook eens bekijkenCidious schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:13:
[...]
Ik benoem de master niet omdat ik de prijs te hoog vind. De lager geprijsde elite en Unify kunnen vrijwel hetzelfde voor veel minder. De meerprijs voor alles erboven is discutabel. Betekent niet dat de Master niet goed is. Persoonlijk zou ik dan voor de Pro gaan.
Gigabyte in het algemeen of de "premium" borden waar we het nu over hebben? That being said, Hardware unboxed is op de Unify en de topborden na niet echt te spreken over wat MSI op de markt heeft gezet voor AMD. Zo zal elk merk over de hele range z'n problemen hebben.Gigabyte borden hebben hier en daar problemen met geheugen en koude start. En ook de wifi en bluetooth is niet altijd even stabiel.
Raad je nou een mortar max aan of de Unify?Persoonlijk zou ik zelf voor de Unify gaan en uiteindelijk gaat dit vast gebeuren in de aankomende maanden omdat ik meer nvme slots wil. Maar de Mortar MAX is gewoon achterlijk goed... Fractie van de prijs. Heel solide. Goede bios zelfde bijna als de hoger geprijsde borden. Maximale prestaties. Mist alleen pcie lanes. VRM bij small FFTs met 3800X 65 graden. Ze hebben er al een 3950X op gegooid op hardware unboxed en geen probleem !
Eigenlijk alleen als je meer pcie lanes nodig hebt en debug code, 2.5g LAN etc is een x570 aan te raden. Maar de oudere x470 zijn dat nu gewoon niet meer tenzij je dat bord al hebt. Anders beter B450.
Je kan honderden euro's neergooien voor premium borden maar geheugen draait op een B450 Mortar ook 3800Mhz en ALLE processoren uit de huidige Line up boosten max op deze borden. Er valt daar geen voordeel te halen. Alleen pcie lanes.
Hoe dan ook, ik zal de GB Pro in de overweging meenemen. Vanavond de resterende spullen langzamerhand maar eens gaan bestellen.
Betekent dat ik mogelijk minder uitvoerig ga loadtesten op x370

CB20 bench zonder PBO: 57°C en 9211 punten. Alle cores gemiddeld 3950MHz. CPU verbruik 142W.
CB20 bench met PBO 75°C en 9664 punten. Alle cores gemiddeld 4150MHz. CPU verbruik 213W.
Verschil van 5% in score en kloksnelheid, 50% verschil in opgenomen vermogen. De AIO maakt ook duidelijk geluid door dat extra vermogen.
Zo, dat is aanzienlijk meer verbruik voor die kleine increase in performanceAbbadon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:02:
De AIO van de fluisterstand gehaald. Dan blijft de 3950X onder volle load een graad of 5-6 koeler: 57°C met CB20 en 75°C met PBO aan.
[Afbeelding]
CB20 bench zonder PBO: 57°C en 9211 punten. Alle cores gemiddeld 3950MHz. CPU verbruik 142W.
CB20 bench met PBO 75°C en 9664 punten. Alle cores gemiddeld 4150MHz. CPU verbruik 213W.
Verschil van 5% in score en kloksnelheid, 50% verschil in opgenomen vermogen. De AIO maakt ook duidelijk geluid door dat extra vermogen.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Wow, wat een verschil met en zonder PBO. Op de 3900X bij mij merk ik er niets van. Aan of uit, all-core speed full load begint op 4075 en gaat door de warmte ontwikkeling langzaam naar 3950. Zelfs met maximale koeling custom loop.Abbadon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:02:
De AIO van de fluisterstand gehaald. Dan blijft de 3950X onder volle load een graad of 5-6 koeler: 57°C met CB20 en 75°C met PBO aan.
[Afbeelding]
De seconde (!) dat ik in CB15 of CB20 op "RUN" druk schiet de temperatuur van de 3900X van sub-30 graden idle naar 70+. Dus gaat de CPU throttlen. Dit is dus zonder PBO.
Als je de PCIE lanes niet nodig hebt raad ik absoluut the Mortar of Tomahawk aan. topborden met goede VRM en killer heatsink erop.onsgeluk schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:33:
[...]
Er zit €50 tussen de 2 borden. Als de CPU al €800 kost, vind ik €50 meer of minder niet iets om rekening mee te houden. Maar ik zal de Pro ook eens bekijken
[...]
Gigabyte in het algemeen of de "premium" borden waar we het nu over hebben? That being said, Hardware unboxed is op de Unify en de topborden na niet echt te spreken over wat MSI op de markt heeft gezet voor AMD. Zo zal elk merk over de hele range z'n problemen hebben.
[...]
Raad je nou een mortar max aan of de Unify?
Hoe dan ook, ik zal de GB Pro in de overweging meenemen. Vanavond de resterende spullen langzamerhand maar eens gaan bestellen.
Als je meer lanes nodig hebt en geen poespas wil dan is the Unify echt heel goed. Geweldige VRM en heatsink, Flashback button, Debug codes. 3x m.2 slots etc etc.
De Gigabyte borden zijn goed maar missen sommige van die features. De Master heeft die allemaal wel maar is 50 euro duurder inderdaad. En dan zou ik die 50 gewoon lekker in de zak houden en in betere koeling steken waar je daadwerkelijk meer prestaties door wint. De X570 Pro WIFI heeft problemen met bluetooth en Wifi en ik zou dan ook gewoon de normale Pro bekijken. Lijkt me echt wel een solide bord en weer goedkoper dan de Unify.
Begrijp me niet verkeerd ik ben altijd een Gigabyte fan geweest. Vind het bedrijf sympathieker dan MSI en klantgerichter in general. Maar ik kies gewoon meest optimaal voor mijn geld en momenteel is dat voor mij een B450 Mortar MAX die alles uit mijn 3800X perst en heel stabiel is en hele fijne bios heeft.
Anders toch maar een ander moederbord kiezen...
Ik zou verwachten dat bij de meeste borden de GPU direct met de CPU verbonden is en niet via de chipset.RaiseCain schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:45:
Zijn er hier mensen met een X570 Taichi i.c.m een Vega 64 die meer kunnen vertellen over de heat issues met de chipset? Lees op reddit dat de temps tussen 50-76 graden zijn tijdens gamen, wat is eigenlijk de max temp van chipset? Is het geluid van de fan op de chipset een beetje normaal of is het een zeer irritant geluid?
Anders toch maar een ander moederbord kiezen...
Ik zie tijdens het gamen (weliswaar met een Nvidia 2080) geen echte verhoging van de chipset temperatuur.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Chipset zit bij de X570 Taichi achter onder de GPU vandaar dat er meldingen zijn op reddit dat hun PC uitschakelt maar als je gewoon genoeg airflow hebt dan heb je er totaal geen last van volgens mij.rajackar schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:54:
[...]
Ik zou verwachten dat bij de meeste borden de GPU direct met de CPU verbonden is en niet via de chipset.
Ik zie tijdens het gamen (weliswaar met een Nvidia 2080) geen echte verhoging van de chipset temperatuur.
Ah ok, ik dacht even dat je de gpu via de pciE lanes van de chipset aangesloten zou hebben. Dat leek me al erg onlogisch.RaiseCain schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:42:
[...]
Chipset zit bij de X570 Taichi achter onder de GPU vandaar dat er meldingen zijn op reddit dat hun PC uitschakelt maar als je gewoon genoeg airflow hebt dan heb je er totaal geen last van volgens mij.
Maar idd met genoeg airflow moet dat geen probleem zijn. Bij mijn x570 pro carbon zit ie ook onder de GPU en de chipset fan draait eigenlijk nooit
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Behalve met Cinebench of Blender krijg ik het niet voor elkaar om alle threads naar 100% te janken

Maar, de resultaten in het kort; de VRM's van de Prime x370-pro maxen op 62 graden na een half uur cinebench; de VRM heatsink is tegen die tijd 55 graden gemeten tussen de onderste vinnen, en de CPU heeft dan een steady temperatuur van 71 graden onder mijn dark rock pro 4. Dit bij PBO settings die me een verbruik van 160-165W geven.
Dit alles bij een open side panel en ambient 18 graden.

na ~10 minuten:

Met andere woorden, de VRM's van de Prime X370-Pro zijn een stuk beter dan ik verwacht had, en zijn makkelijk in staat om een 39*0X te driven. En op stock zou een X470-pro het ondanks de bagger heatsink waarschijnlijk ook nog wel af kunnen. Blijf ik de borden in general afraden vanwege de memory support maar dat terzijde
Edit: Ik heb nu Folding@Home even aangezwengeld, die pakt wel 100% van (bijna) alle threads. Perfect
Ik ga even een half uurtje wat anders doen, zie tegen die tijd wel hoe heet alles is
[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 30-11-2019 12:55 ]
Volgens mij gewoon ook op een Silicon Motion-referentieplatform gebaseerd. Maar wie vraag hoort hier niet thuis, is niks AM4/Zen 2-specifiekonsgeluk schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:46:
In mijn zoektocht naar de juiste componenten kwam ik deze ssd tegen. Voor mij totaal onbekend. Bij Tom’s een hele goede review, maar op tweakers klaarblijkelijk nog niet omarmd. Iemand ervaringen hiermee?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik ben nog wel benieuwd welke handmatige OC mogelijk is met een DRP4 en dezelfde temps (iig tot 75°C). Met een CB20 loop of Prime95 met beide AVX vinkjes uit. Ik gok ~1.15 /1.2 V load met ~4.1 / 4.2 ish.
Of 4GHz all-core met een lagere spanning dan XFR/PBO gebruikt voor de performance per Watt.
En ik wou zeggen, we kunnen ons eigen Dutch Power Cows wel versterken met al die grote koeien. Lekker laten grazen voor het goede doel.
Mocht men tenminste verzekerd zijn van een compleet stabiel systeem, zonde om foutieve WU's terug te sturen door reken/geheugenfouten etc.
[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 30-11-2019 14:35 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Je weet dat sommige fabrikanten ook voor de ssd/m2 een qvl bijhouden? Rol van mods aan de mods laten pls.[b]Borromini schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:08Maar wie vraag hoort hier niet thuis, is niks AM4/Zen 2-specifiek
Dit is 10 minuten small fft in prime95. Dit is met C7H en darkrock 4 pro.
edit: Dit is y-cruncher taarttest(pi) https://imgur.com/wf6GjVz
[ Voor 40% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 30-11-2019 17:11 ]
Das afhankelijk van je eisen, let wel dat de TDP van een 3800X op 105 i.p.v. 65 ligt. Als je de warmte en dus een goede koeling kwijt kunt in je setup en je hebt het geld er voor over natuurlijk een 3800x.GregoryVG schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:41:
Wat is de beste keuze?
De 3700X is vanwege het lagere TDP wel wat makkelijker stiller te krijgen.
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
Core voltage zakt zo te zien ook onder de 1V, en het vermogen dus kwadratisch omlaag gaat ipv omhoog.Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:46:
https://imgur.com/5i3UnS9
Dit is 10 minuten small fft in prime95. Dit is met C7H en darkrock 4 pro.
Meteen de reden dat een 3950X zo zuinig en koel kan blijven.
Een afstelling die je ook vaak ziet met videokaarten en veel 'cores'. Anders knallen GPU's ook in de honderden watt's als de spanning ook maar een beetje boven de 1V gaat.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Single thread wel een regressie naar 505 punten, probably vanwege oude AGESA.
Ik ga even verder met setup van deze PC (RAM draait ook maar gewoon XMP bijvoorbeeld, for shame) en dan ga ik er eens wat uitgebreider in duiken
Edit:
Bios update naar F10 vanaf F4:

Cleane run, geen monitoring software, niks. Wel verder stock behalve XMP.
Vervolgens PBO aan, 250W/150A/150A/+125mhz:

Dit bij 185W powerdraw in de MT bench, en maximaal 74c cpu. Hotspot tot 76c in de singlethreaded run. Dit alles met HWiNFO64 om te monitoren wat hij deed, dus.
[ Voor 76% gewijzigd door McGryphon op 30-11-2019 21:00 ]
Mag ik er van uitgaan dat de BIOS versie die installed staat op mijn mobo gewoon out-of-the-box Zen 2 ondersteunt? Of zou de stock van Azerty zo oud zijn? Ik neem aan dat dit eerder een probleem is die vlak na de launch vaak voorkwam? Of kan dit zelfs nu nog het geval zijn?
Ik heb namelijk geen spare CPU om de BIOS te updaten moest dit toch het geval zijn. Bestelling is ondertussen al verzonden natuurlijk...
[ Voor 10% gewijzigd door SanderH_ op 30-11-2019 22:33 ]
Ik vermoed dat Azerty jou ook niks meer kan vertellen als ze niet meer op de doos kunnen kijken. Dat wordt googlen zodra je alles ontvangen hebt.
[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 30-11-2019 22:50 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Hier merk ik weinig tot geen verschil met PBO aan of uit.
Het echte tunen kijk ik maandag/dinsdag wel naar, voor een eerste vingeroefening vind ik het niet verkeerd uitpakken.
[ Voor 37% gewijzigd door McGryphon op 01-12-2019 00:04 ]
Singlecore of een aantal cores gaat wel omhoog, zeker bij programma's die iets lichter zijn, geen AVX enzo.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Getest met zowel 3700X als 3950X, beiden doen met PBO zo'n 100Mhz meer op alle cores (3700X van ca. 4050-4075 naar 4150-4175, 3950X van 3950-3975 naar 4050-4075. Met de koeler een stand hoger in beide gevallen nog zo'n 50Mhz er bovenop).
De grootste beperking voor all-core load - althans, in mijn geval - is het standaard ingestelde vermogensplafond (PPT/Package Power Tracking). Met PBO valt dat plafond weg en wordt de temperatuur de beperkende factor.
W8 even verbruikt jouw cpu echt 250w alleen met pbo aan? Ik begrijp dat bepaalde moederborden dat trekken maar het blijft veel. Ik zie om me heen dat verbruik rond de 140 watt is bij een cinbench test (wel stock) . De jouwe ligt 110 watt hoger. Hoeveel ghz zit je processor dan met pbo aan?McGryphon schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:48:
Het resultaat van een avondje snelle optimalisatie en conservatieve overclock:
[Afbeelding]
Edit:
YouTube: AMD Ryzen 3950X Review - Simply Brutal Performance
Ongeveer bij minuut 1:25 zie je package powee bij een full load 140 a 150 watt.
Bij ongeveer minuut 9:40 zie je overklokt naar 4.3 ghz met ongeveer 180 watt.
[ Voor 18% gewijzigd door pannalicour op 01-12-2019 19:19 ]
Nee, 250W is de ppt instelling in het PBO menu. In realiteit verbruikt hij 170-180w in cinebench.pannalicour schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:05:
[...]
W8 even verbruikt jouw cpu echt 250w alleen met pbo aan? Ik begrijp dat bepaalde moederborden dat trekken maar het blijft veel. Ik zie om me heen dat verbruik rond de 140 watt is bij een cinbench test (wel stock) . De jouwe ligt 110 watt hoger. Hoeveel ghz zit je processor dan met pbo aan?
Edit:
YouTube: AMD Ryzen 3950X Review - Simply Brutal Performance
Ongeveer bij minuut 1:25 zie je package powee bij een full load 140 a 150 watt.
Bij ongeveer minuut 9:40 zie je overklokt naar 4.3 ghz met ongeveer 180 watt.
Aha op welke snelheid draait jouw cpu dan als ik vragen mag?McGryphon schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:22:
[...]
Nee, 250W is de ppt instelling in het PBO menu. In realiteit verbruikt hij 170-180w in cinebench.
Ik ben nu eerst even een i7 6700 systeempje aan het tunen, ik kom hier vanavond nog op terugpannalicour schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:25:
[...]
Aha op welke snelheid draait jouw cpu dan als ik vragen mag?

Piekt naar 79°C, daarmee blijf ik mooi onder de 80
Andere bevinding: single-core heb ik nog geen 4.7GHz gezien; 4.675MHz en dan houdt 't op. En dat ook alleen voor maar 2 cores.
Recente posts van mede-tweakers versterken de twijfels die ik al had. Zal een noctua 15 of drp4 wel voldoende zijn bij deze omgevingstemperatuur of zal ik toch wat budget moeten reserveren om aan het water te gaan? Ik ga niet overklokken, maar net als jullie wil ik wel proberen het beloofde potentieel er uit te halen.
Clocks testen enzo, dat komt morgen. Ben nu echt te gaar
9700 cinebench r20 met stock settings?Abbadon schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:29:
Heb een fan- en AIO-profiel gemaakt waardoor alles stil blijft en ik alleen wat hoor als alle cores volledig belast worden, dan is PBO goed werkbaar qua fan- en AIO-geluid. Resultaat is er ook naar:
[Afbeelding]
Piekt naar 79°C, daarmee blijf ik mooi onder de 80Ik vind het wel best zo. 10K grens doorbreken lukt alleen met manual overclock, dan moeten alle cores minstens op 4.3GHz draaien (nu 4.15). Zal ik nog wel eens proberen (als mijn 240mm AIO dat trekt), gewoon omdat
Andere bevinding: single-core heb ik nog geen 4.7GHz gezien; 4.675MHz en dan houdt 't op. En dat ook alleen voor maar 2 cores.
Hoe hard loopt jouw RAM?Abbadon schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:22:
Niet stock, maar met PBO geactiveerd (en verder helemaal niets anders actief op de pc), daardoor gaan alle cores wat sneller dan standaard.
Ik ben daar vanochtend mee bezig geweest maar krijg mijn ram niet eens tot aan het BIOS op 3666+
Komende dagen eens beter bekijken, want van rock solid naar keihard crashen met +66mhz vind ik raar.
Overigens is die 9714 echt met alles verder uit. Heb ik andere programma's draaien dan is het tegen de 9600 aan.
Interessant stukje over de TDP van een 3950X, en deze het hoogste verbruik meet (144W) bij een load op 10 cores 2T, daar deze de optimale core verdeling bereikt om zijn warmte het beste kwijt te kunnen. Verder dat 4.7 GHz ST alleen korstondig gehaald wordt (<100 milliseconden) omdat er dan 21-24W op één core verwerkt moet worden. Dat is echt veel.
Zal mij benieuwen waar de fabrikanten mee komen als het allemaal nog kleiner gaat worden in de toekomst. Was nog mooi met een Phenom II X6 op 45nm, een deltaT van 10° met koelwater, 17°C met 230W overclock aan de stekker. De tijd van goed de warmte kunnen afgeven lijkt voorlopig voorbij. Prestaties zijn er gelukkig wel enorm op vooruit gegaan. De 3800X doet al bijna 7x zoveel werk in dezelfde tijd met 2 cores meer en een lager verbruik. En alweer 25% meer dan de 1800X.
Ik kan nog niet zoveel vinden over degradatie bij de Ryzen 3000 en 24/7 loads, vooral bij 1.325V+. Twijfel nog om eens 4.4 all core te proberen. Heb ik 1.375V voor nodig en is wel hetzelfde als een PBO OC doet. Dan is het verbuik gelijk aan een stock 1800X op een zelfde taak. Maarja, hoe lang gaat het goed..
[ Voor 14% gewijzigd door M-spec op 01-12-2019 23:17 ]
Nu wordt mijn CPU daarbij rond de 80 graden (Tdie). Nu het zo lekker fris buiten is, dacht ik dat het eens een leuk experiment zou zijn om de radiator uit te zetten en de ramen open. Daarbij heb ik een mobiele airco gebruikt die alleen op stand blazen stond (compressor ging ook niet aan, te koud) met de normale hete uitlaat direct op de front fans van mijn systeem gericht waardoor er echt een hele bak lucht door de PC geforceerd werd.
Resultaat? Enorm.. De mobo temp zakte tot 15 graden, en de CPU idle tot 21 graden. All-core boosts zaten ~260 Mhz hoger, dus 426x Mhz. De Cinebench score steeg naar 4980 punten t.o.v. de eerdere 4650. Ook CPU-Z steeg multicore van 5450 punten naar 5750 punten. Onder load werd de CPU 60 graden. +- 20 graden verschil maakt dus ~260 Mhz uit op alle cores. Da's best wat...
Nu vind ik het ook weer onzin om daarvoor 150+,- aan een AIO uit te gaan geven, maar het verschil moge duidelijk zijn.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ah, diezelfde set heb ik volgens mij in mijn LAN-bak zittenAbbadon schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:45:
Het geheugen - Corsair Vengeance 3200C16 - loopt standaard 3200 16-18-18, wil ook niet sneller. Wil het nog eens vervangen door iets anders waarmee ik 3733-3800 kan halen (bij voorkeur zonder RGB).
Overigens is die 9714 echt met alles verder uit. Heb ik andere programma's draaien dan is het tegen de 9600 aan.
Vervangen door Crucial Ballistix - zie mijn inventaris. Micron Rev. E, en clockt dus iig tot 3600c16, wat ik voor dual ranked 3000c15 modules al niet slecht vind. Ga ik de komende tijd nog wel meer mee prutsen.
Het lijkt iets minder te zijn dan goeie B-Die, maar het is op zijn minst een degelijke kit te noemen.
Overigens, met PBO aan heb ik het idee dat mijn Dark Rock Pro 4 de bottleneck is.

Allcore houdt ie 4100 aan, tijdens de ST test boostte hij naar 4500-4575. Maximale package power tijdens de MT run was 188W. CPU temp steeg daarbij tot 82c.
Wat ik gemerkt heb is dat PBO geen meerwaarde heeft. Daarom heb ik ook alle cores op 4.2Ghz 1.2v lopen zonder PBO. Over een maand kijk ik of ik verder kan met de CPU die ik heb. Ook met geheugen spelen komt later. Momenteel ben ik dik tevreden. Hieronder zijn de scores te zien na 5x CinebenchR20.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Voor wie het interesseert.
Die vage versie (2.81) is dus nooit echt uitgekomen. Zal wel een Beta zijn geweest.
Ik vind het netjes. Direct naar B-patch van nieuwste AGESA.
Verder uiteraard weinig verschil, behalve die 25MHz die we nog misten op dit Mobo.
Draait dus prima.
https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M%20Steel%20Legend/#BIOS
https://www.asrock.com/support/BIOSIG.asp?cat=BIOS10
Edit:
@McGryphon
Als je toch geld teveel hebt, koop dan eens goed geheugen.
Ik ga proberen om over een jaar of 3 de 3950x in mijn mobo te prikken.
(Ja, ik heb zelf niet veel geïnvesteerd in een deftig mobo.)
[ Voor 18% gewijzigd door HMC op 02-12-2019 18:20 ]
Eat the bugs, live in a pod
Ha, that makes four of usHamed schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:06:
Ik heb ook niet stil gezetenVanaf 25-11 ben ik aan het finetunen!
Wat ik gemerkt heb is dat PBO geen meerwaarde heeft. Daarom heb ik ook alle cores op 4.2Ghz 1.2v lopen zonder PBO. Over een maand kijk ik of ik verder kan met de CPU die ik heb. Ook met geheugen spelen komt later. Momenteel ben ik dik tevreden. Hieronder zijn de scores te zien na 5x CinebenchR20.
[Afbeelding]
Zou dat de complete NL supply zijn?
Als ik geld teveel had had ik een TRX40 mobo met een 3970X gekochtHMC schreef op maandag 2 december 2019 @ 18:13:
Edit:
@McGryphon
Als je toch geld teveel hebt, koop dan eens goed geheugen.
Micron Rev. E was veel betere value for money dan B-die, zeker toen ik nog op een ryzen 1700 zat. Ik had de keuze tussen 16GB B-die, of 32GB Rev. E voor minder. Die keuze was erg gemakkelijk.
Mocht iemand een interessante ruil aan te bieden hebben hou ik me aanbevolen, tot die tijd vind ik dit ram goed genoeg
[ Voor 31% gewijzigd door McGryphon op 02-12-2019 19:13 ]
Dat is goed mogelijkMcGryphon schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:03:
[...]
Ha, that makes four of us
Zou dat de complete NL supply zijn?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Gaat dat werken?
EU DNS: 86.54.11.100
Ik heb die combo met een Ryzen 3 1200 en dat heeft nooit op XMP gewerkt. Met hangen en wurgen is 2933c14 het beste wat ik er uit heb weten te krijgen.c-nan schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:08:
Iemand ervaring met Asrock B450m Pro4 icm Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16.
Gaat dat werken?
Ik ga het niet testen met mijn 3950X want mijn PC's leven meer dan 100km van elkaar vandaan dus is gedoe.
[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 02-12-2019 20:10 ]
Mijn broertje heeft de genoemde combi besteld icm 2700x maar twijfelt over de compatibiliteit. Beter is om het geheugen terug te sturen? Welke raden jullie aan?McGryphon schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:10:
[...]
Ik heb die combo met een Ryzen 3 1200 en dat heeft nooit op XMP gewerkt. Met hangen en wurgen is 2933c14 het beste wat ik er uit heb weten te krijgen.
Ik ga het niet testen met mijn 3950X want mijn PC's leven meer dan 100km van elkaar vandaan dus is gedoe.
Ik heb betere ervaringen met pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK en heb pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB in mijn main PC draaiend op 3600c16 met een 3950X. Voorheen 3400c16 met een 1700. Dit is Micron rev. E, wat een stuk beter samenspeelt met Zen en beter clockt.c-nan schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:12:
[...]
Mijn broertje heeft de genoemde combi besteld icm 2700x maar twijfelt over de compatibiliteit. Beter is om het geheugen terug te sturen? Welke raden jullie aan?
Met de Zen+ IMC icm Hynix AFR (wat op die Corsair modules zit) heb ik geen ervaring. Mijn gehele vriendengroep heeft die generatie overgeslagen
FWIW, iedereen die ik ken die Vengeance LPX 3200/3000c16 met Zen heeft gecombineerd heeft er nooit XMP mee gehaald zelfs. Sidenote is dat één van de samples een 4-dimm setup was, en dat 3200 met 4 dimms op Zen sowieso optimistisch is.
[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 02-12-2019 20:24 ]
Kan ik beamen. 2 soorten vengeance gehad en werkten voor geen meter met xmp laat staan overclocken. Vengeance RGB led pro deed 1 setje wat ik net heb verkocht het prima, ook goed overclockbaar (Micron E-die) maar een ander setje van hetzelfde type deed weer niks en had ik geretourneerd. Corsair en Zen zijn geen vanzelfsprekende vrienden. Heb nu een 32gb dual rank 3200c16 setje van Crucial en draait zonder problemen op 3333C14 op 1.36v als ik tijd heb deze naar 3600C16 zetten en kijken hoe strak alles kan worden.McGryphon schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:17:
[...]
Ik heb betere ervaringen met pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK en heb pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB in mijn main PC draaiend op 3600c16 met een 3950X. Voorheen 3400c16 met een 1700.
Met de Zen+ IMC icm Hynix AFR (wat op die Corsair modules zit) heb ik geen ervaring. Mijn gehele vriendengroep heeft die generatie overgeslagen
FWIW, iedereen die ik ken die Vengeance LPX 3200/3000c16 met Zen heeft gecombineerd heeft er nooit XMP mee gehaald zelfs. Sidenote is dat één van de samples een 4-dimm setup was, en dat 3200 met 4 dimms op Zen sowieso optimistisch is.
Overclocken hoeft niet, XMP ken ik niet. Het moet gewoon stabiel werken op default settings.
Bij mij (X570 en 3700X) werkt die set geheugen wel op DOCP (3200Mhz CL16), maar ook echt niet meer dan dat eigenlijk. Lees ook dit topic: Heel veel issues met R7 3700x buildc-nan schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:08:
Iemand ervaring met Asrock B450m Pro4 icm Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16.
Gaat dat werken?
Er lijkt gewoon baggerslechte Samsung B-die in te zitten.
XMP (Intel), en DOCP (AMD) is trouwens wel zo handig. Je kan niks willen instellen maar dan loopt het geheugen gewoon op 2133Mhz en heel slappe timings. Door het XMP (DOCP) profiel te selecteren staat hij gewoon meteen op de juiste specificaties
[ Voor 22% gewijzigd door Kuusj op 02-12-2019 20:57 ]
Minuut 3:00
189 watt cpu package power, 3950x 4.3 ghz. Dat kan niet kloppen toch.
Dit had ik al eerder in het topic gelezen, ben ik alleen wel even vergeten toen ik gisteren mn ram bestelde, f*ckMcGryphon schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:17:
[...]
FWIW....3200 met 4 dimms op Zen sowieso optimistisch is.
Heeft dit eigenlijk een specifieke oorzaak of is dit ter bevestiging dat Zen verschrikkelijk kieskeurig is in welk ram lekker werkt?
Ik heb nog niet kunnen testen hoe het met Zen2 is, maar met Zen was het huilen omdat de IMC domweg niet zo goed was.onsgeluk schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:00:
[...]
Dit had ik al eerder in het topic gelezen, ben ik alleen wel even vergeten toen ik gisteren mn ram bestelde, f*ck![]()
Heeft dit eigenlijk een specifieke oorzaak of is dit ter bevestiging dat Zen verschrikkelijk kieskeurig is in welk ram lekker werkt?
That being said, ik draai nu ook dual rank modules op 3600c14 inmiddels. Heeft wat gepruts gekost, maar we zijn er
En dat is basically hetzelfde als 4 single rank modules op een goed daisychain topology moederbord. T-topology zou er nog minder last van moeten hebben.

Het is geen B-die, maar voor wat ik betaald heb ben ik erg tevreden met dit ram.
[ Voor 17% gewijzigd door McGryphon op 02-12-2019 21:51 ]
Het komt vrijdag binnen dus dan kan ik jullie er meer over vertellen
Mooie timings, ik mag alleen maar hopen dat er wat rek zit in wat ik besteld heb. Heb er niet veel over kunnen vinden. Beetje een gok dus.McGryphon schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:07:
[...]
That being said, ik draai nu ook dual rank modules op 3600c14 inmiddels. Heeft wat gepruts gekost, maar we zijn er
Het is geen B-die, maar voor wat ik betaald heb ben ik erg tevreden met dit ram.
https://www.gskill.com/pr...40280/F4-3600C16Q-64GTZNC
https://dlcdnets.asus.com..._Processors_X570_0722.pdfonsgeluk schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:34:
[...]
Mooie timings, ik mag alleen maar hopen dat er wat rek zit in wat ik besteld heb. Heb er niet veel over kunnen vinden. Beetje een gok dus.
https://www.gskill.com/pr...40280/F4-3600C16Q-64GTZNC

Het is dus SK Hynix, gezien de speeds 99% zeker CJR, maar wèl als complete kit op de QVL van in elk geval de Asus x570 TUF
Toen ik zag dat je zelfs 4x 16 besteld had dacht ik wel een beetje "oef", want quad rank is zwaar op de IMC. Maar bij Asus hebben ze er in elk geval vertrouwen in, dus succes ermee zou ik zeggen
Doorgaans staat CJR minder goed aangeschreven dan Rev. E of B-die, maar ik heb er zelf vooral geen directe ervaring mee
[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 02-12-2019 22:41 ]
Ik kan eventueel retourneren binnen de zichttermijn. Weet alleen niet wat ik dan zou moeten halen als ik naar de pricewatch kijk.
Geen problemen hier.
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Met dank aan @McGryphon dezelfde mooie timings met dit setje behaald. Setje heeft me op Amazon 124,- gekost... Ik ben tevree!McGryphon schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:07:
[...]
Ik heb nog niet kunnen testen hoe het met Zen2 is, maar met Zen was het huilen omdat de IMC domweg niet zo goed was.
En dat is basically hetzelfde als 4 single rank modules op een goed daisychain topology moederbord. T-topology zou er nog minder last van moeten hebben.
[Afbeelding]
tRAS van 18 óf 15 kan niet kloppen. Bedoel je tRCD? En heb je alleen die ene timing aangepast?DJvL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 06:15:
Ik heb Corsair Vengeance LPX 3600 met tras van 18, maar draai hem op tras 15 en 3800 mhz op een Gigabyte x570 Elite.
Geen problemen hier.
Ik heb geen 16gb setje bij de hand om mee te prutsen nu, maar de 32gb 3000c15 zijn fijnKuusj schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:57:
Ik ben het Corsair LPX geheugen kotsbeu en heb bij wijze van test een setje Crucial Sport LT bij Amazon besteld (de 2x8GB 3200 CL16 variant) voor 75,-. Als ik de Corsairs verkocht krijg voor 50,- en de Crucial set loopt echt zo veel harder (3600Mhz CL16 ben ik tevreden) is het die 25,- natuurlijk dubbel en dik waard.
Het komt vrijdag binnen dus dan kan ik jullie er meer over vertellen

Denk dat je weinig aan mijn timings hebt though, ivm single vs dual rank.
[ Voor 49% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 09:53 ]
Sorry. Ter verduidelijking: 15-17-17-17McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:50:
[...]
tRAS van 18 óf 15 kan niet kloppen. Bedoel je tRCD? En heb je alleen die ene timing aangepast?
[...]
Ik heb geen 16gb setje bij de hand om mee te prutsen nu, maar de 32gb 3000c15 zijn fijn
Denk dat je weinig aan mijn timings hebt though, ivm single vs dual rank.
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
Ah, CAS 15 dus
Alsnog prima. Zitten er Hynix CJR's op die Vengeance LPX 3600 sticks?
Die timings zien er niet per se uit als B-die, en zeker niet als Rev. E
[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 10:04 ]
Huh, toch samsung als de Asus B450 strix QVL klopt. Maar wel samsung dat voor maar 3200 op die QVL staatDJvL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:03:
Het zijn deze sticks:
https://www.megekko.nl/pr...2x8GB-3600-Geheugenmodule
(Ik ben nu niet thuis)
Ja, ik browse QVL's om te achterhalen welke modules ongeveer in sticks zitten. Maakt me vervolgens weinig uit voor welk moederbord het op de QVL staat, de belangrijkste informatie is wie de geheugenchips maakt.
B-Die is misschien nog wel wat verder te pushen dan 3600. Hoe veel volts stop je er momenteel in?
Vanmiddag komt zelfs mijn 2e setje binnen.
[ Voor 20% gewijzigd door DJvL op 03-12-2019 10:53 ]
Op dat gebied heb ik altijd wel pech gehad, al vanaf DDR3 heb ik ellende met memory OC's. Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB, Dan nog Vengeance op wat hogere DDR3 snelheid, HyperX 1866Mhz DDR3, HyperX 2133Mhz en 2400Mhz DDR4.. Nu dan Corsair LPX op 3200Mhz wat óók een drama was..Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:56:
Ik heb ook Corsair lpx gehad met B-die maar dat was ook troep, werkte niet eens op xmp. Ik hoorde hier en daar zelfde verhalen over hyperx geheugen
Hoop nu met Micron E-Die toch eens eindelijk wat betere resultaten te halen

Ja, maar het B-die in LPX is van een bin die beter in de vuilnisbak gegooid had kunnen worden haha. Ik ga vanmiddag nog eens testen op 1.5/1.6V om te kijken of er nog wat mee te bereiken is maar ik vermoed het niet.McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:58:
B-die kan je prima 1,45-1,50v voeren en dan wil het meestal best wat harder dan op 1,35v
Ik kijk trouwens wat meer naar video's van deze persoon:
Om te zien wat hij anders doet dan ik, en welke settings werken met zijn set Crucial LT.
Wat ik echter merk is dat zijn borden die failed OC melding geven als het systeem niet boot door te hoge clocks. Maar met mijn Asus X570 bord kan ik zonder pardon gewoon iedere keer de CMOS resetten wat echt onbeschrijfelijk irritant werkt. Hij blijft bij mij gewoon op een POST code hangen en laat het DRAM lampje branden en that's it.
[ Voor 48% gewijzigd door Kuusj op 03-12-2019 11:09 ]
Fatsoenlijke Rev. E doet het beter dan baggere B-die dus ik hoop dat je er succes mee hebt iddKuusj schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:03:
[...]
Op dat gebied heb ik altijd wel pech gehad, al vanaf DDR3 heb ik ellende met memory OC's. Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB, Dan nog Vengeance op wat hogere DDR3 snelheid, HyperX 1866Mhz DDR3, HyperX 2133Mhz en 2400Mhz DDR4.. Nu dan Corsair LPX op 3200Mhz wat óók een drama was..
Hoop nu met Micron E-Die toch eens eindelijk wat betere resultaten te halen
[...]
Ja, maar het B-die in LPX is van een bin die beter in de vuilnisbak gegooid had kunnen worden haha. Ik ga vanmiddag nog eens testen op 1.5/1.6V om te kijken of er nog wat mee te bereiken is maar ik vermoed het niet.
Hmm, die moet ik ook eens gaan kijken, nog niet aan toe gekomen.Ik kijk trouwens wat meer naar video's van deze persoon:
[YouTube: Overclocking 4x8GB of 3000MHz CL15 Crucial Ballistix on a Gigabyte X570 Aorus Xtreme with a 3700X]
Om te zien wat hij anders doet dan ik, en welke settings werken met zijn set Crucial LT.
Och, ik heb ook vaak genoeg CMOS reset gedaan de afgelopen dagen hoor; die failed OC melding krijg je als je een beetje instabiel bent maar niet compleetWat ik echter merk is dat zijn borden die failed OC melding geven als het systeem niet boot door te hoge clocks. Maar met mijn Asus X570 bord kan ik zonder pardon gewoon iedere keer de CMOS resetten wat echt onbeschrijfelijk irritant werkt. Hij blijft bij mij gewoon op een POST code hangen en laat het DRAM lampje branden en that's it.
Bleef bij mij vaak genoeg hangen op POST-code 15, Pre-Memory northbridge initialization is started. Als ie dan het memory na een aantal keren niet getrained kreeg kon ik wachten op de onvermijdelijke failover, of zelf een CMOS clear doen.
Ik zie na een snelle blik wel al dat Zoid heel andere timings gebruikt dan ik, dus misschien vanavond maar weer eens aan het klooien
[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 11:28 ]
Waar ik voor ga (in eerste instantie) is gewoon 3600Mhz met zo 'strak mogelijke' timings. Het moet wel 24/7 stable kunnen werken maar ik heb geen zin om zoals nu 5-6% aan performance te laten liggen terwijl dat niet nodig is.McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:22:
[...]
Fatsoenlijke Rev. E doet het beter dan baggere B-die dus ik hoop dat je er succes mee hebt idd
[...]
Hmm, die moet ik ook eens gaan kijken, nog niet aan toe gekomen.
[...]
Och, ik heb ook vaak genoeg CMOS reset gedaan de afgelopen dagen hoor; die failed OC melding krijg je als je een beetje instabiel bent maar niet compleet
Bleef bij mij vaak genoeg hangen op POST-code 15, Pre-Memory northbridge initialization is started. Als ie dan het memory na een aantal keren niet getrained kreeg kon ik wachten op de onvermijdelijke failover, of zelf een CMOS clear doen.
Daarom ga ik ook naar een andere koeler kijken die een delta van 45 graden tussen ambient en CPU kan houden ipv de 65 graden die ik nu heb. Want dat maakt ook nog 6.5% aan performance uit. 10% 'extra' performance is toch meegenomen, alhoewel ik voor het geïnvesteerde geld misschien beter een 3900X had kunnen halen haha.
Die RAM OC video's zijn redelijk langdradig, maar het hele proces meekijken (al is het maar 1x) geeft mij iig wel een aantal nieuwe ideeën.
Temperatuur is enorm van invloed. Boven de 50 graden verlies je 25MHz boost per stap van 5C dacht ik. Bij 70 graden CPU ben je dus al 200MHz kwijt, strookt wel een beetje met jouw ervaringen. Een AIO gaat dat echt niet (helemaal) oplossen. Ik heb toch best deftige koeling (een 480mm rad met custom loop) en als ik mijn case open zet, fans op maximaal, zit ik aan een watertemp van 28 graden en een CPU temp bij full load van rond de 70 graden. Dit is dan wel een 3900X, die wordt heter dan een 3800X of 3700X. Mijn all-core snelheid zakkt dan uiteindelijk naar 3975MHz, begint op 4150 als ik op start druk in CB20. Dan zie je met de toename in de temp de MHz'jes wegzakken... Met de luchtkoeler kwam ik uiteindelijk op 90-95 graden CPU en 3950MHz all-core, dus veel scheelt het niet helaas. Dit zonder PBO, met PBO aan zijn de temps ongeveer 10 graden hoger en zakt de snelheid dus nog meer in.Kuusj schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:03:
...
Resultaat? Enorm.. De mobo temp zakte tot 15 graden, en de CPU idle tot 21 graden. All-core boosts zaten ~260 Mhz hoger, dus 426x Mhz. De Cinebench score steeg naar 4980 punten t.o.v. de eerdere 4650. Ook CPU-Z steeg multicore van 5450 punten naar 5750 punten. Onder load werd de CPU 60 graden. +- 20 graden verschil maakt dus ~260 Mhz uit op alle cores. Da's best wat...
Nu vind ik het ook weer onzin om daarvoor 150+,- aan een AIO uit te gaan geven, maar het verschil moge duidelijk zijn.
Ik hoor het graag als je nog strakkere stabiele resultaten weet te boeken dan kan ik proberen of mijn setje deze ook weer 1 op 1 weet over te pakken. Zelf heb ik pbo nu nog op uit staan en haal ik in CB 4745 MC en 510 SC met mijn 3700xMcGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:22:
[...]
Fatsoenlijke Rev. E doet het beter dan baggere B-die dus ik hoop dat je er succes mee hebt idd
[...]
Hmm, die moet ik ook eens gaan kijken, nog niet aan toe gekomen.
[...]
Och, ik heb ook vaak genoeg CMOS reset gedaan de afgelopen dagen hoor; die failed OC melding krijg je als je een beetje instabiel bent maar niet compleet
Ik zie na een snelle blik wel al dat Zoid heel andere timings gebruikt dan ik, dus misschien vanavond maar weer eens aan het klooien
Welk GB moederbord gebruik je zelf? En heb je daar nog aparte instellingen in gedaan mbt PBO of andere zaken die van invloed kunnen zijn?
Op dit moment heb ik een 240 AIO front mounted met pull setup. Daarnaast 1x 120mm rear exhaust en 2 maal 140 mm top exhaust.
Ik denk erover de twee top fans te vervangen door een enkele 120mm outtake naast de rear 120mm out. Om zo meer balans met druk te hebben, weet niet of dit nog invloed gaat hebben.
Ik ga vanavond nog eens aan het prutsen, en ben van plan daar een wat uitgebreider verslag van te doen. En maybe even het hele proces dat ik heb doorlopen uiteenzetten, want "teach a man to fish"Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:17:
[...]
Ik hoor het graag als je nog strakkere stabiele resultaten weet te boeken dan kan ik proberen of mijn setje deze ook weer 1 op 1 weet over te pakken. Zelf heb ik pbo nu nog op uit staan en haal ik in CB 4745 MC en 510 SC met mijn 3700x
Ik heb een x570 Aorus Master. En ik denk niet dat het op RAM overclocking enige invloed heeft, maar ik heb wel PBO aan staan op vrij milde settings. Maak ik straks wel even een fotootje van als ik toch weer in het BIOS zitWelk GB moederbord gebruik je zelf? En heb je daar nog aparte instellingen in gedaan mbt PBO of andere zaken die van invloed kunnen zijn?
Ik heb 2x 140mm intake front, 1x exhaust 140mm achter, en daartussen een Dark Rock Pro 4 en een RX Vega reference blower. Lijkt na wat testen de ideale setup te zijn met de fans die ik heb liggen. Eens ik ga waterkoelen moet ik de hele airflow gaan herconfigureren met rads front en top, maar daar kom ik ook wel uitOp dit moment heb ik een 240 AIO front mounted met pull setup. Daarnaast 1x 120mm rear exhaust en 2 maal 140 mm top exhaust.
Ik denk erover de twee top fans te vervangen door een enkele 120mm outtake naast de rear 120mm out. Om zo meer balans met druk te hebben, weet niet of dit nog invloed gaat hebben.
Ok, top. Hier een GB pro non wifi. Helaas kan er in mijn Meshify Mini geen 140mm achterop dus vandaar dat ik er aan denk een extra 120mm bovenop te doen ipv de 2x 140mm van nu. Ben bang dat ik meer er uit laat gaan als er in komt en dat dit wellicht invloed heeft op resultaten/stof wat er in kan komen.McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:21:
[...]
Ik ga vanavond nog eens aan het prutsen, en ben van plan daar een wat uitgebreider verslag van te doen. En maybe even het hele proces dat ik heb doorlopen uiteenzetten, want "teach a man to fish"
[...]
Ik heb een x570 Aorus Master. En ik denk niet dat het op RAM overclocking enige invloed heeft, maar ik heb wel PBO aan staan op vrij milde settings. Maak ik straks wel even een fotootje van als ik toch weer in het BIOS zit
[...]
Ik heb 2x 140mm intake front, 1x exhaust 140mm achter, en daartussen een Dark Rock Pro 4 en een RX Vega reference blower. Lijkt na wat testen de ideale setup te zijn met de fans die ik heb liggen. Eens ik ga waterkoelen moet ik de hele airflow gaan herconfigureren met rads front en top, maar daar kom ik ook wel uit
2x 140 intake en de AIO bovenop mounten zou ook nog kunnen en evt een 120 mm rear maar begreep dat front mount wat beter moest zijn. Vind het heel moeilijk uit te vogelen wat het meest ideaal hierin is.
Hoe test je dit? Dat kan b.v. met wierook stokjes. Steek er 2 aan en haal deze vlak langs de randen van je kast, fans e.d. en kijk wat er gebeurt met de rook. Wordt het door de kieren naar binnen gezogen, dan lijk je onderdruk te hebben. Wordt het weggeduwd, dan heb je overdruk. Gebeurt er niet veel, dan lijkt het in balans of er is simpelweg geen kier. Overigens zal je vlak bij de fan-roosters altijd wat rook naar binnen zien gaan (om de randen van de fan heen), omdat deze toch ook lucht aanzuigt.