Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 00:11

millman

6708Mhz @ -185c

@Jelle Mees Je kan offset voltages gebruiken, tot -50mv zonder performance verlies. Maar echt veel koeler wordt het niet onder een stock koeler, Waar loop je precies tegenaan qua temps, onder welk soort stress?

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:46
Jelle Mees schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:33:
Vraagje.

Ik heb de 3900x op AMD AGESA 1.0.0.4 B ( X470 aorus gaming ultra ).

Is er een makkelijke manier om de CPU want koeler te maken met de stock cooler.
Eén simpele instelling of zo in de Bios die misschien het voltage wat lager zet?

Mogelijk een domme vraag, maar ik heb geen ervaring met Ryzen undervolten.
Je fan speed op max (Low-max of High-max maakt ook nog veel uit), low power profile gebruiken in Windows (je cores gaan naar 2200MHz clock en kunnen niet hoger), en veel airflow in je kast met een airco erop gericht. Oh, dat wil je niet... :+

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
CMT schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:45:
De schaalverkleining helpt mee, maar hier wordt wel enigszins een scheve vergelijking gemaakt.
De Zen1/Zen1+ generatie had bijvoorbeeld een duidelijk muur bij 3.8 GHz.
Daaronder waren de chips vrij zuinig c.q. efficiënt, daarboven werden het flinke stroomvreters.
In feite ben je dan eigenlijk alleen maar meer warmte in de chip aan het stoppen, zonder er veel voor terug te krijgen. Een 1700X die 140 vermogen verbruikt zit dus dik in het inefficiënte gebied. Alleen voor dat laatste beetje kloksnelheid.

Met de Zen2 generatie heeft AMD het meer op de efficiëntie gegooid, waarbij vooral de 3950x bijzonder zuinig is gemaakt.
Ze moeten ook wel, want de energiedichtheid is ook toegenomen.
Het is zelfs zo erg dat wanneer je alleen naar de rekenkernen kijkt, de energiedichtheid tegen de 2 W/mm2 zit met 75W op een chiplet.
Als ik mij niet vergis zit er tussen 12nm en 7nm bij gelijke kloksnelheid (in het lineaire gebied van de werkspanning) grofweg 30% verschil in efficiëntie.

Naar aanleiding hiervan heb ik iets heel interessants gevonden:
[Afbeelding]

besproken in:
https://www.reddit.com/r/...erreduce_thermals_reduce/

Ik ben daar zelf nog niet mee aan de slag geweest, maar het instellen van een lagere PPT kan dus beter zijn dan een undervolt om het verbruik drastisch omlaag te krijgen!
Zeker interessant, zo'n soort grafiek had ik eerder zelf voor de Zen1 gemaakt (1800X) welke spanning nodig was bij een frequentie. Die heb ik nog niet kunnen vinden voor een 3000.

Ik ben het niet helemaal eens dat AMD het meer op efficiëntie heeft gegooid met de Zen2 Ryzen, in ieder geval niet met alle CPU's en dan eerder voor de Epyc's. Over de 'wall' vanaf 3.8 dat klopt inderdaad, Zen1 was efficiënt tot 3.3/3.5 met 1.0/1.15V (65W), Zen2 tot 4.0/4.2 met dezelfde spanning plus een veel hogere IPC. Het verschil zal wellicht nog wel groter zijn dan 30% zijn bij deze lage spanningen maar zo zuinig als een kleiner procede kán zijn, zo veel hoger heeft AMD de spanningen juist verhoogd onder load, namelijke 1.3V+ die nu op all core op een Ryzen 3800X wordt gezet af fabriek tegen 1.2V+ onder load voor een 1800X. Want.. 9900K. Vega gpu's zag je hetzelfde uit 'noodzaak'. Het verbruik is ook niet het probleem, die 2Watt wel inderdaad. Out of the box kom ik na de upgrade daarmee wel op die 35% meer performance met hetzelfde verbruik aan de stekker met distributed computing. Met de ECO modus voor de CPU's heeft ieder nu gelukkig een makkelijke keuze. Een 3950X gaat nog wel een stapje verder ja, goede binning en schakelt soms onder de 1V om zo zuinig te blijven. Benieuwd hoe AMD uitpakt met de Threadrippers, dat beloofd wel wat.

Die grafiek ziet er in ieder geval prima uit dat je je wel mag afvragen of je het voordeel niet meteen weer verliest in mindere efficiëntie op je pc voeding als je geen platinum of titanium er in hebt hangen met dat lage verbruik. :P
Uitstekende performance per watt.

R7 3800X | 5531 CB20 | Hifiman Arya & Asus Essence III powermod.

• Jelle Mees
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:52
millman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:42:
@Jelle Mees Je kan offset voltages gebruiken, tot -50mv zonder performance verlies. Maar echt veel koeler wordt het niet onder een stock koeler, Waar loop je precies tegenaan qua temps, onder welk soort stress?
Ik heb het kunnen oplossen door gewoon minimum 60% fanspeed te hanteren. Geen constante fanspeed verhogingen meer naar 100% en de CPU blijft steeds lekker fris.

Ik veronderstel dat 7159 cinebench score normaal is?

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-01 19:35
@M-spec
1.325V+ voor de 3xxx serie is wel met alle overklok opties aan.
Bij de 2xxx serie zat je dan vergelijkbaar op 1.38V+.
Het is waar dat AMD wel de grens heeft opgezocht, maar toch is het stock verbruik flink minder dan de vorige generaties: https://nl.hardware.info/...871&specId=25507&tcId=505

3700x versus 2700x -44% vermogen
3600x versus 2600x -40% vermogen

En dat terwijl de prestaties gemiddeld 20% zijn toegenomen.
Met de 3950X gaan ze daarmee nog veel verder, dat is echt een efficiëntiemonster.
Maakt totaal gehakt van de 9900k in multicore toepassingen met n.b. minder verbruik.
Ook de 18 koppige 9980xe kan het in de meeste gevallen niet meer bijbenen 8)7.

Edit:
Ik was het nog vergeten toe te voegen, maar de beste man van Hardware N3mbers op youtube heeft V/F curves gemaakt van de CPU's die hij getest heeft. Misschien heb je daar wat aan?

Hij vermeld daarbij wel dat zijn 3800x kwalitatief uitzonderlijk goed is geen maat voor referentie.

CMT wijzigde deze reactie 19-11-2019 20:56 (19%)

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:30
Brad Pitt schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:50:
[...]
Ja stond helaas allemaal (dwz, wat mogelijk is op Asus) aan maar kom niet onder de gebruikelijke 0.9V :)
Kleine follow-up. Alleen Ryzen Master laat de huidige (lage) frequenties en voltages zien, tools als HWinfo doen dit niet.

Alles stond eigenlijk al goed, in Master voltages van 0.6V bij 300MHz, dat is dus allemaal okay.

PBO op auto (+25MHz, offset -0.8125mV), temperatuur manueel gelimiteerd (op 70ºC) en ben nu erg tevreden over het geheel :)

Nickname does not reflect reality

• M-spec
  • Niet online
@CMT
Zoiets zocht ik idd, thx. Ik test normaal niet met Aida maar ik kan mijn resultaten daar weer overheen zetten en vergelijken wat een optimale performance per watt voor mijn eigen zal zijn. Een golden sample weet ik niet, 5400pt Cinebench20 lukte nog wel als het om de max gaat. Er zit wel fors verschil in binning met die grafiek tussen de verschillende Ryzens.

Ik ben voor de rest eerst weer terug op een manual 4.3. Met XFR OC zag ik dat sommige taken langzamer werden met een grotere offset dan -0,05V. En wat bleek, Ryzen Master gaf keurig rond allcore 4300 aan met een aangegeven 1,44V maar in HwInfo (met de werkelijke 1.325Vcore door on the fly offset) zag ik bij effective clocks dat de laatste core terugviel naar 4.2 met DC. Als enige core ook. Pas bij -0,05 ipv -0,075V bleef deze goed meewerken. Misschien toch clock streching. Cinebench had daarentegen helemaal geen last van dit prestatieverlies, rond de 5230 steeds. Helaas, ik dacht net een setting voor alles gevonden te hebben. Dan blijft een manual OC wat spanning betreft voorlopig ook een stukje gunstiger.

• Soeski
Cidious schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:14:
1usmus zijn instellingen:

PBO = Auto
Global C-state Control = Enabled
Power Supply Idle Control = Low Current Idle
CPPC = Enabled
CPPC Preferred Cores = Enabled
AMD Cool'n'Quiet = Enabled
PPC Adjustment = PState 0
Vcore Voltage = AMD Overclocking -> Maximum Offset = -50mv (AMD Overclocking!!! belangrijk!)

1usmus power profile (Ryzen Balanced should do the trick too)
https://www.techpowerup.c...en-3000-zen-2-processors/
Deze settings geven me de laagste boosts en CB scores ooit. Snelste core wil niet boven de 4450MHz. Zoveel systemen, zoveel verschillen... :)
Interessant wel, het nieuwe artikel van 1usmus. Met name ook over de boost clock die echt snel afneemt in relatie tot je processor temperatuur. 75MHz verlaging per 10C, vanaf 50C. Dat verklaart wel waarom ik zelden de 4600MHz aan tik. 4575, 4525 en 4500 heb ik wel veelvuldig. Ook een custom loop houdt de 3900X niet steeds onder de 50C, bij een beetje load ga je er al boven.

Soeski wijzigde deze reactie 20-11-2019 11:18 (19%)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
Zelf heb ik momenteel niet de tijd om hier in te duiken maar voor diegenen die echt in-depth willen gaan een uitgebreid artikel van 1usmus:

1usmus Power Plan for AMD Ryzen - New Developments

General Advice for Ryzen Users
  • Pay close attention to operating system and BIOS updates. OS and firmware vendors are as of late changing things far too often with too little documentation. Problems and solutions to serious problems will often not be mentioned in the changelogs.
  • To update your BIOS, always use BIOS flashback (when possible/available) and clear the CMOS after flashing. Otherwise, Windows might not see the changes in the ACPI tables that describe the processor's configuration.
  • Keep monitoring for Ryzen Chipset Drivers updates. It is these drivers that are the most important link between the BIOS and OS, and these also indirectly affect the OS scheduler.
  • Global C-state Control, CPPC Preferred Cores, and AMD Cool'n'Quiet should always be set to "Enabled".
  • CPU Cooling: the boost frequency of the Zen 2 processors is very dependent on temperature. AMD calculated their rated boost clocks at 50°C.
Depending on the processor, maximum boost will go down with temperature:
- 3900/3950 - 75 MHz per 10°C
- 3800/3700 - 50 MHz per 10°C
- 3600/3500 - 35 MHz per 10°C

That's why some people with poor cooling may see lower frequencies. This includes case airflow and high ambient temperatures.

Help!!!! wijzigde deze reactie 20-11-2019 11:45 (71%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Gkirmathal
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:39
Help!!!! schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:40:
Zelf heb ik momenteel niet de tijd om hier in te duiken maar voor diegenen die echt in-depth willen gaan een uitgebreid artikel van 1usmus:

1usmus Power Plan for AMD Ryzen - New Developments

...snip...
Heb z'n 1.1 versie net geïnstalleerd en weer zijn geadviseerde bios instellingen ingesteld, wel met PBO enabled, auto OC +25Mhz, scalar op 10x, power limits mobo controlled.
Zijn nieuwe power plan werkt een stuk beter op mijn 3600.

Mijn 3600 piekte tijdens een R15 single core run een paar keer 4225 Mhz! Dit heeft mijn 3600 geen een keer gehaald tot vandaag met dit power plan.
Ik ga nog even door met testen.

Edit: ziet er naar uit dat 4225 alleen onder lage cpu loads, idle zegmaar, bereikt wordt. Verder niet heel veel verschil tav AMD balanced. Temps zijn overigens max 67C.

Gkirmathal wijzigde deze reactie 20-11-2019 13:40 (8%)

AMD Ryzen 3600, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x8Gb Cruscial Ballistix Sport LT 3200C16, MSI R9 270X, Seasonic 750W

• Cidious
  • Laatst online: 20:14

Cidious

Creative Impulses

Gkirmathal schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:58:
[...]

Heb z'n 1.1 versie net geïnstalleerd en weer zijn geadviseerde bios instellingen ingesteld, wel met PBO enabled, auto OC +25Mhz, scalar op 10x, power limits mobo controlled.
Zijn nieuwe power plan werkt een stuk beter op mijn 3600.

Mijn 3600 piekte tijdens een R15 single core run een paar keer 4225 Mhz! Dit heeft mijn 3600 geen een keer gehaald tot vandaag met dit power plan.
Ik ga nog even door met testen.

Edit: ziet er naar uit dat 4225 alleen onder lage cpu loads, idle zegmaar, bereikt wordt. Verder niet heel veel verschil tav AMD balanced. Temps zijn overigens max 67C.
Thanks voor de tip. Ik zal morgen zijn nieuwe powerplan eens proberen. De oude gaf ook iets verbetering maar niks schokkends. Gebruik de oude nog steeds.

Creative Impulses Developement

• An1mA
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 25-01 00:55
Zijn nieuwe plan doet voor mij niks speciaals, nog steeds 4.3 all core tijdens gamen bij mn 3700x.

Single core nog steeds 4.425.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• HMC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:16

HMC

Pluviophile

Gkirmathal schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:58:
[...]

Ryzen Master PDF raadt specifiek "AMD Ryzen High Performance" aan. Ik heb zo'n chinees ding om Watts te meten uit stopcontact en ik kan je zeggen dat als je systeem weinig doet, de High Performance minder "verbruikt" dan AMD Balanced.

Zelfs als ik normale Windows "Power Saver" instel, verbruikt het systeem meer.
Dat kan ik ook in Ryzen Master zien. Alle cores blijven actief, terwijl met "AMD High Performance" alle cores op "sleep" gaan als ik niets doe.

Betaalde Kremlin-troll

• IAmNice
  • Registratie: juni 2013
klerk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:34:
Onderstaand systeem afgelopen zaterdag gebouwd:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 113,-€ 113,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 625,-€ 625,-
1BehuizingenNZXT H710 Zwart/Wit€ 133,04€ 133,04
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenSeasonic Prime Ultra 650W Titanium€ 173,99€ 173,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,67€ 64,67
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 138,48€ 138,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.763,08

Het presteert boven mijn verwachting.
Eerste boot succes.
Af en toe post hij niet (1 van 10) vanuit uit (cold boot). Dit is bekend probleem met het bios van de Tomahawk.
Hopelijk wordt dat snel gefixed door MSI.
VRM's max 50 graden gezien!
CMT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop!
Om welke bios versie gaat het? Het klinkt eerder als een geheugenprobleem c.q. verkeerd ingesteld geheugen.
Ik heb werkelijk nog niet één keer een bootweigering gehad wanneer alles op stabiele instellingen staat.
Mijn biosversie is 7C02v33.

@Kuusj
Heh jammer toch weer, maar ook bedankt. Dat zijn interessante bevindingen.
Zou de koeler bij grotere temperatuur delta's efficiënter worden?
Heatpipes hebben zover ik weet een bepaalde temperatuurbereik waarin ze goed werken.
En dat hangt ook af van de gebruikte koelvloeistof. Alcohol?

Ik ben net klaar met het testen van Shadow of the Tomb Raider, waar ik later nog de resultaten van zal posten. Daarna was ik van plan om de koeling onder de loep te nemen.
Aangezien ik waterkoeling heb is het interessant om te kijken of er dan wel een lineair verband is tussen vermogen en temperatuur.
Sorry dat ik jullie beiden nog zo laat na deze post quote, maar hebben jullie nog steeds last van cold boot issues? Ik heb een soortgelijk probleem (PC boot niet 1/10de van de tijd, blijft vast op VGA licht) en ben benieuwd of dat nou aan mij of het bord ligt. Ik heb me al rot gevraagd op verschillende subreddits en zat gevonden en begin echt te denken dat dit aan MSI ligt. Ik mag inmiddels bij de mijn webshop een ander artikel krijgen of geld terug vragen, maar twijfel echt of ik wel weer MSI wel ondanks alle aanraders van iedereen.

Mocht iemand anders trouwens moederbord aanraders voor mijn systeem (3600 + 5700 xt) hebben dan hoor ik dat ook graag. _/-\o_

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:52

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb vandaag eens zitten spelen met de timings van mijn Corsair RGB PRO 3600CL18 setje en na 2 uur AIDA64 stabiel op 3600CL16. Toch weer een paar puntjes verschil. Andere settings ga ik van het weekeinde eens mee spelen. In tegenstelling tot mijn oude set is dit wel heel fijntjes.

Wim-Bart wijzigde deze reactie 20-11-2019 21:36 (12%)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-01 19:35
@IAmNice Het enige waar ik af en te last van heb is dat de handshake tussen de 1080TI videokaart en monitoren af en toe niet goed gaat. Dan start het systeem met 1 scherm op en komt de 2e er pas later bij.
Een beetje vervelend, maar geen bootweigeringen o.i.d.

Misschien ligt het gewoon aan de videokaart, de gebruiker reviews zijn niet al te positief over de 5700 serie. Het blijkt nogal onstabiel te zijn?

CMT wijzigde deze reactie 20-11-2019 23:28 (16%)

• Soeski
Iemand al (ver) gevorderd met het nieuwe 1usmus Power Plan (1.1) en Windows 10 - 1909? Ik heb gister een aantal uur besteed aan tweaken en testen met de nieuwe Gigabyte Aorus Master F10d BIOS. Deze heeft namelijk alle opties die 1usmus ook aangeeft om in/uit te schakelen.
Het hele idee van dit Power Plan is dat Windows nu bij Single Core loads de beste core verplicht gebruikt (i.p.v. optioneel). Helaas is dit bij mij nog altijd niet het geval. In CB15/20 single core tests wordt weliswaar mijn beste core aangesproken, maar die pingpongt de hele tijd heen en weer met één van mijn slechtste cores. Dat zou dus juist niet meer mogen gebeuren, maar het is wel zo.
1usmus zijn instellingen zijn al een paar keer voorbij gekomen maar niet alle opties waren in Gigabyte BIOS'sen zichtbaar of aan te passen; met de nieuwe F10d wel. Zolang ik PBO maar geheel uit zet haal ik single core wel de beste scores, multi-core is wat minder. Als ik PBO wel gebruik lijdt mijn single core score eronder, multi-core is marginaal beter maar de temperaturen zijn ook meteen een graad of 5 hoger bij full load (in relatie tot het geringe meerverbruik in V).
Na uren tweaken heb ik eindelijk een CB15 Multi van 3100 en CB20 Multi van 7200 kunnen krijgen op de 3900X. Single core CPU-Z loopt dan 546 en dat is prima. Multi loopt deze 8200.

Hoger Multi met CB15/20 zit er echt niet in, behalve met handmatig OC'en naar 4300 / 4100. Als ik dat echter doe is de single core performance en score weer een stuk minder.

• klerk
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
IAmNice schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:43:
[...]

[...]

Sorry dat ik jullie beiden nog zo laat na deze post quote, maar hebben jullie nog steeds last van cold boot issues? Ik heb een soortgelijk probleem (PC boot niet 1/10de van de tijd, blijft vast op VGA licht) en ben benieuwd of dat nou aan mij of het bord ligt. Ik heb me al rot gevraagd op verschillende subreddits en zat gevonden en begin echt te denken dat dit aan MSI ligt. Ik mag inmiddels bij de mijn webshop een ander artikel krijgen of geld terug vragen, maar twijfel echt of ik wel weer MSI wel ondanks alle aanraders van iedereen.

Mocht iemand anders trouwens moederbord aanraders voor mijn systeem (3600 + 5700 xt) hebben dan hoor ik dat ook graag. _/-\o_
Nee dit is bij mij sinds beta 3.41 opgelost en nu met laatste beta bios 3.51 opnieuw geen problemen.

If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can visit tweakers!

• lightningchaser
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20:27
MSI B450 GAMING PRO CARBON AC heeft een nieuwe bios met 1.0.0.4 ondersteuning, vanavond eens upgraden.

Description
- Update AMD ComboPI1.0.0.4 Patch B (SMU v46.54)
- Improved system boot up time
- Improved PCI-E device compatibility.

https://www.msi.com/Mothe...B450-GAMING-PRO-CARBON-AC

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 00:20
Msi mortar b450 ook ge-update met de laatste bios
Werkt goed gskil loopt nu gewoon 3600 MHz .

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

• M-spec
  • Niet online
Duidelijk. Uit het artikel ; "The physical and electrical characteristic data is fused on each chip, and is interpreted by the SMU firmware ..."

Als er nu nog eens een stukje software bestond dat kon aangeven wat de binning percentages zijn van de complete cpu per CCD en processor.. Dat zou wel erg mooi zijn. Of je wordt meteen depri van je aankoop, dat kan ook.

Ik vind zelf dat AMD de core switching nu prima voor elkaar heeft. De eerdere update viel misschien niet voor iedereen gunstig uit met lagere boostclocks als gevolg en de 1usmus power profile is misschien het beste voor die laatste paar MHz, als je er al voordeel van merkt en er in de praktijk gebruik van maakt, maar een lange single core load op één en dezelfde core is dus ook niet wenselijk en ik denk dat ze deze profiles niet gaan overnemen. AMD's 'veilige' update had geen verlies in het geheel maar ze waren misschien even vergeten dat de getallen die op de doos staan wel zichtbaar/haalbaar moeten zijn.

Toe nu toe heb ik verder geen XFR OC gezien op mijn systeem die bijvoorbeeld hoger clockt zonder meteen de spanning ver te verhogen, en als gevolg weer mooi terugklokt omdat de temperatuur hoger wordt..

Ik zou graag een manual setting icm XFR willen zien bijvoorbeeld. Als ik 100MHz extra all core opgeef, wil ik zelf kunnen bepalen of het stabiel zou zijn en de marge kunnen opzoeken. Het geheel is net als bij tegenwoordige GPU's met dynamische clocks op de beschikbare spanning veel te 'slim' geworden tot aan clock stretching aan toe. :O :P

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Help!!!!
  • Niet online
Originele AMD blogpost bij hierboven gelinkte anandtech artikel:

AMD Fastest Cores: Is Windows Right? Or Ryzen Master? It's Both! The Inside Scoop & What Happens Next

"HYPOTHETICAL EXAMPLE:
Let’s take a hypothetical 16-core AMD CPU and pick out a few cores. Core 0 and Core 1 in the first CCX on the first die can boost to 2.2GHz and 2.15GHz, respectively, for 2.175GHz average frequency. Core 13 and 15 in the second CCX on the other die can boost to 2.25GHz and 2.05GHz, respectively, for an average of 2.150GHz. Core 0 and 1 would be the CPPC preferred cores for Windows, but Ryzen Master would assign the gold star to Core 13. Core 13 might be the fastest core in the chip, but you can see it’s not the best choice for autonomous boosting. Pairing Core 13 to Core 0, theoretically the highest average frequency by a hair, would potentially be negated by crossing CCX boundaries.

This is a grossly simplified example of the selection process, but you can see why and how Windows and Ryzen Master might take the same information and present different views. With this example you can also see why ranking the cores 1-n is not enough context to determine the most performant configuration."

As a next step: we’ll be updating Ryzen Master to flag the fastest cores in the same manner Windows does so that there is no confusion. The core pair flagged by Ryzen Master will be the same pair that were selected for the best autonomous performance.

For day-to-day system use, our guidance remains unchanged: install any version of Windows from May 2019 (or newer) and keep it up-to-date, grab the current chipset driver from July 7 onwards, and use the latest BIOS from AGESA 1002 onwards. You will see the expected “fastest core” experience. No additional updates are required.
If a user wants to confirm with their motherboard as well to remove all doubt, then you can force-enable the following BIOS settings: Global C-States, CPPC, CPPC Preferred Core(s). These settings are available in the AMD CBS menu of virtually any motherboard. Our official guidance is auto/default ON for these settings, but it’s a step you can take out of an abundance of caution.

Help!!!! wijzigde deze reactie 22-11-2019 18:21 (97%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 11:41

rajackar

Blood minister

Vandaag ook weer even zitten testen en met de laatste BIOS en windows updates zie ik idd een mooi patroon waarbij een single threaded cinebench netjes binnen 1 CCX blijft en daar tussen cores wisselt.
Performance is ook goed met PBO aan, limits op "motherboard" en verder alles op auto.
Ik haal nu iets boven de 4900 in CB20 multi en 506 in CB20 single. Tijdens een single run zie ik ook de 4400 Mhz terug in de boost en dat is exact wat je wil zien met een 3700X.
Dit is overigens met het standaard Ryzen performance power profile.

Ik heb ook mijn RAM getuned en dat draait nu stabiel op 3600 cl 16.
Overall helemaal happy met de performance nu.
Ook nog even mijn 2080 getuned en die is ook stabiel met een leuke OC.
3Dmark haalt nu 11980 en het systeem is nog bijna helemaal stil ook.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar volgens mij is mijn rig "klaar".
Wel een beetje saai....

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:30
rajackar schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:24:
Ik haal nu iets boven de 4900 in CB20 multi en 506 in CB20 single. Tijdens een single run zie ik ook de 4400 Mhz terug in de boost en dat is exact wat je wil zien met een 3700X.
Dit is overigens met het standaard Ryzen performance power profile.
Hier ook dagen zitten rommelen met de settings. PBO gewoon op Enabled (dus zonder PPT verhogingen en degelijke) leverde de beste resultaten op. Wel +25MHz en -0.875mV offset ingesteld).

CPU boost naar de 4425 met de twee beste cores. Ryzen High Performance als power plan aangezien deze vreemd genoeg sneller én energie zuiniger bleek te zijn als Balanced of 1usmus). CPU temp gelimiteerd op 70 graden aangezien dat minder geluid opleverde en wederom hogere prestaties neerzette.

Was verrast over de single core snelheid eerlijk gezegd :)

(Asus 570x Gaming-E met 1405 beta bios / 3700x / aircooled)

Brad Pitt wijzigde deze reactie 22-11-2019 20:56 (3%)

Nickname does not reflect reality

• M-spec
  • Niet online
Laatste 3800X XFR OC poging en redelijk tevreden. Behalve over de spanning die CPU niet nodig heeft maar wel wil zien, leg ik hieronder uit. Settings zijn bijna dezelfde als vorige keer en iets betere koeling voor fractie betere boost.

Edit : systeem & instellingen:

Asus Crosshair VI Hero X370 agesa 1.0.0.3 ABBA patch. Bios versie 7501. VSoc 1.1V LLC2.
Gskill Flare-X 4 3200 4xDimm @3733 CL14 GDM On BGS Off 1:1 met Fclk 1867MHz. 1.475V Bios.
Dark Rock Pro 4, lapped baseplate & cpu, liquid metal.
Windows 10 Pro 1909, 1usmus power profile.
Bios preset; Aida/geekbench (cache latency), Performance setting 3 OC (The Stilt)
PBO: alle mappen en submappen op Auto.
En dan achteraf in windows aangepast met AiSuite; Vcore juist weer met verlaagd met een offset van -0,08750V icm CPU LLC3.

CineBench 20
5261 MT
516 ST
3800X XFR CB20

En de core drop (clock stretching?) waar ik het laatst over had. Ryzen Master laat dit niet eens zien. De least preferred en dus mindere cores laat de cpu achter vallen als de (gevraagde) spanning volgens de cpu te laag wordt.

Hier gaat het nog goed:
3800X CB20 XFR sensors

Maar dit gebeurd er met een bewust (te) grote offset, cpu vindt de spanning te laag:
3800X CB20 core drop

Handmatig heb ik 4300MHz op een lagere spanning (~1.30V) al weken stabiel, in XFR wil de CPU dit dus niet terwijl ik weet dat ik geen fouten heb gehad door eventuele instabiliteit en de prestaties zijn handmatig niet lager zoals XFR terugloopt. Zou er bij binning af fabriek al een soort minimale spanning@frequentie label aan elke core gehangen worden..
Bij zwaardere loads zoals Prime95 met AVX, en erger met AVX2, is dit effect al veel eerder zichtbaar, zelfs een -0,035V offset is dan niet haalbaar dat alle cores op 4.2 blijven.

Gelid GC extreme koelpasta vervangen door CooLaboratory liquid pro (metal) op mijn DRP4, ik had de cpu en koeler al eerder eens gelapped wat maar weinig uitmaakte (1°C). De eerste poging met liquid metal viel nog tegen ook.. dus vandaag de koeler er weer af gehad en het contact was nog niet de helft, de hechting was niet goed op de baseplate. Het wil niet best hechten als er nog minieme restjes pasta in de structuur zitten dus de baseplate opnieuw geschuurd en deze keer op zowel de koeler als de cpu aangebracht.. met BOINC nu ongeveer 4 graden gezakt in totaal incl lappen. 8) Prime95 small FFT nu net aan 80°C @ 1.3V ipv 90°C.
Een kleine undervolt setting op 4.1 @ 1.15V geeft een all core temp van 48 á 50°C in CB20. ~ 49XXpt. Wie weet nog als zuinige setting voor in de zomermaanden.

Voor de mensen die PBO of een preset OC gebruiken: als ik in mijn Crosshair VI X370 bios niet alle submappen van PBO weer op Auto terug zet, en in plaats daarvan alleen de hoofdmap op Auto, dan blijven de manuele settings achter die map nog wel actief met een preset die PBO gebruikt. Ik kon er niet bij dat de OC 3 preset ineens niet meer hetzelfde resultaat had.

M-spec wijzigde deze reactie 22-11-2019 23:52 (16%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ik kan jouw bevindingen beamen. autoboosting vereist giga hoge voltages welke de cores daadwerkelijk niet nodig hebben. Ik ondervind dezelfde problemathiek. Heb PBO nu ook uitstaan en werk lekker met een offset.

Ik ga volgende week mijn rad iets vergroten zodat temps wat langer laag kunnen blijven aangezien dit absoluut direct effect heeft. De omgevings temperatuur is nu zo'n 15 graden gezakt hier. Als ik het raam open zet kan ik de inlaat temperatuur laten zakken naar onder de 20 graden en een paar wollen sokken aan doen. LOL. maar als resultaat zie ik dat de processor gewoon stabiel boost. Verschil tussen 25 en 22 ambient.

bij 25 graden zakt mijn cinebench naar 5050 en bij 22 graden zit ik op 5125 punten en dit is met -50mv offset. ver onder 70 graden.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Wel lasting om te zien wat die boost nu echt doet. Zat gisteren elite dangerous in vr te spelen (dus 45 of 90 fps limit) en ryzen master beweerde dat de cpu op ~2 GHz peak aan het draaien was. Maar er stond wel 1.45V op, en dan verwacht ik meer iets in de richting van 4.4.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

die 1.45V hoe heb je die gemeten want dat is waarschijnlijk peak voltage. slechts een fractie van een seconde en HWINFO meet niet met die snelle intervals en dus krijg je een vertekend beeld. Gebruik Ryzen Master en kijk naar de average core voltage om een reeel beeld te krijgen.

• M-spec
  • Niet online
Geen PBO OC gebruiken is inderdaad ook mijn advies, werkt averechts.
Met een offset is het effect trouwens exact hetzelfde met de core drop, ook zonder PBO, alleen is de spanning dan al wel 0,025V lager tegen de 1.300V. Tot een 50mV offset blijft ongeveer de grens met een load als CB20. Een offset zet ik zelf nog altijd in windows ipv de bios.

Zelfde score zonder PBO getest maar een boost van 4300MHz is dan niet aan te houden helaas. Dat is maar tot een 60°C zover ik kon zien en dat gaat 'm niet worden voor mij.

3800X CB20 XFRnoPBO

Met sensors open en een paar runs achter elkaar; 2°C meer en er is alweer 25-50MHz verdwenen aan boost. (deze PC staat in dit geval langs een koude buitenmuur van 16/17°C en de koeler op max)
3800X CB20 XFRnoPBOs

Met een load onder BOINC (WCG MCM) die iets zwaarder is dan CB20, blijft er nog 4225 over onder de 70°C en de koeler op standje stil. Maar ik zal XFR weer aan laten met 50mV offset, 75MHz minder dan maar om te zien of een handmatige OC op de achtergrond niet alsnog een core drop geeft.

Edit: Ik heb nu al wel genoeg gezien dat ik niet meer weet of vaste instellingen nog wel te vertrouwen zijn. Ten opzichte van mijn 1800X nog geen enkele error gezien door een undervolt, hooguit een reboot. Wie weet staat de ECC op de cache e.d. als een malle bij te regelen met een handmatig OC. Als work unit tijden nu niet iets omhoog gaan ipv omlaag, zou dat wel het geval kunnen zijn.
UPDATE: geen noemenswaardige verschillen in cputime/elapsed time tussen een handmatige OC of XFR met undervolt. XFR icm een offset is alleen veel betere koeling nodig om een hoge all-core snelheid te kunnen bereiken.

Conclusie blijft: Handmatige OC/undervolt is voor 24/7 rekenwerk beter. Meer prestaties voor wat betreft koeling en dus geluid en een lager energieverbruik mogelijk.

M-spec wijzigde deze reactie 24-11-2019 18:32 (23%)

• haarbal
  • Nu online
Cidious schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:41:
die 1.45V hoe heb je die gemeten want dat is waarschijnlijk peak voltage. slechts een fractie van een seconde en HWINFO meet niet met die snelle intervals en dus krijg je een vertekend beeld. Gebruik Ryzen Master en kijk naar de average core voltage om een reeel beeld te krijgen.
Dat was met ryzen master, die bij mij ook maar 1x per seconde uitleest.

Idd peak voltage, maar average voltage blijft natuurlijk laag omdat de meeste cores uit hun neus aan het vreten zijn in elite dangerous.

Ik vermoed dus dat hij wel hoog boost, gezien het hoge peak voltage, maar dat het ook in ryzen master niet te zien is. De game is niet cpu limited, dus als hij klaar is met een frame heeft hij even niks te doen en zal hij misschien de clock omlaag zetten oid.

• m_p_g
  • Laatst online: 25-01 11:23
Gebruik Ryzen Master en kijk naar de average core voltage om een reeel beeld te krijgen.
Deze zou ik juist niet gebruiken. ;)
HWinfo64 of Coretemp geven wel een betere CPU spanningsweergave met voltage drop onder belasting...

De ingestelde spanning een beetje compenseren met Load-Line Calibration, maar niet teveel.

Zelf haal ik ook de beste resultaten voor een 3900X met manuele instellingen en PBO uit.

• M-spec
  • Niet online
haarbal schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:59:
[...]

Dat was met ryzen master, die bij mij ook maar 1x per seconde uitleest.

Idd peak voltage, maar average voltage blijft natuurlijk laag omdat de meeste cores uit hun neus aan het vreten zijn in elite dangerous.

Ik vermoed dus dat hij wel hoog boost, gezien het hoge peak voltage, maar dat het ook in ryzen master niet te zien is. De game is niet cpu limited, dus als hij klaar is met een frame heeft hij even niks te doen en zal hij misschien de clock omlaag zetten oid.
Open HWinfo, open de game, druk in de game op Alt-Tab en reset HWinfo met het klok symbool. Even later kun je weer met Alt-Tab kijken wat de boost gemiddeld in-game doet en waar deze op piekt tijdens gamen.
Mocht het zijn dat sommige games niet full screen willen switchen kan je nog Alt-Enter gebruiken.

M-spec wijzigde deze reactie 23-11-2019 12:10 (5%)

• haarbal
  • Nu online
Met hwinfo staat de "max" bij alle cores op 4392 en de averages schommelen rond de 4.1.

• Abbadon
  • Laatst online: 20:27

Abbadon

Mac Powered

Met PBO en auto-OC aan (Asus CH8, allerlaatste bios) pieken alle cores hier naar 1.500V :X Temp blijft desondanks max 71°C. Haal ik de AIO (Fractal Design Celsius S24) van de 'auto'-stand af en laat 'm aansturen door het bios, dan daalt de max temp naar 66°C, stijgt de all-core snelheid van 4.175 naar 4.225MHz en komt mijn 3700X zowaar boven de 5k uit in CB20:

Leuk om het eens allemaal uit te proberen :) , maar in de praktijk is het extra geluid van de koeling mij die paar procentjes niet waard.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• haarbal
  • Nu online
Ik vraag me vooral wat de beste game performance geeft. M'n cores boosten met pbo ingame duidelijk naar de 4.4, maar als ze dat maar een fractie van een seconde vol kunnen houden is het misschien beter om de bovengrens iets af te kappen.

• Mizgala28
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22-01 14:45
Vrijdag maar een overstap gedaan van een i5 6400 naar een Ryzen 7 3700X en ik ben erg tevreden.

Aangezien ik niet aan OC doe gebruik ik een Noctua U12S, die houdt de boel koel zat vooral tijdens gamen.

Echter ik werd gestoord van de fan die steeds op en neer, op en neer ging, de temps zijn de ene seconde 35 graden, dan 45 om daarna weer te dalen en dan start ik iets op en stijgt hij doodleuk naar 50 graden.

misschien ben ik die stille intel gewoon te veel gewend, al was deze ook fors hoorbaar voordat ik een 3rd party koeler installeerde.

Verder niks te klagen, CPU blijft een beest ( :D ) maar ik heb de fan maar vast gezet op 50% fan curve tot 55 graden, het viel mij op dat buiten zwaardere taken hij zelden daar tegen aan tikt (al is het voor een seconde) en de fan gaat dan ook niet constant heen en weer op die manier.

Verder is de PBO uit want hij is snel zat zo, en vanaf 60 graden mag de fancurve ook weer langzaam omhoog.

Dat bevalt meer want ik heb niks tegen hoorbare fans, maar dat op en neer werd mij te veel (zou het toch dan aan de koeler liggen? Of is het meer een ZEN2 dingetje, aangezien de PC van mijn partner wat stabieler qua fans draait met een 2600)

Qua temps in games ben ik in ieder geval tevreden, hoogste temperatuur die ik zag tot nu toe was 64 graden, maar ik denk dat dit eventueel hoger kan in zwaardere taken.

Mizgala28 wijzigde deze reactie 24-11-2019 05:08 (28%)

• OMD
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:14
Ik ben ook sinds deze week over naar een 3700x. Hoewel ik bij mijn vorige intel platformen altijd aan overclocken deed ontgaat mij hier een beetje het doel denk ik?

Mijn 3700x boost in games naar min: 4275 en max: 4350. Nu zu ik hier overclocks naar 4400 maar is dat dan alleen voor cinebench scores? Hij gaat inderdaad terug naar 4050 all cores als ik cinebench draai echter bij games nooit.

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• haarbal
  • Nu online
Mizgala28 schreef op zondag 24 november 2019 @ 04:59:
Echter ik werd gestoord van de fan die steeds op en neer, op en neer ging, de temps zijn de ene seconde 35 graden, dan 45 om daarna weer te dalen en dan start ik iets op en stijgt hij doodleuk naar 50 graden.

ik heb de fan maar vast gezet op 50% fan curve tot 55 graden, het viel mij op dat buiten zwaardere taken hij zelden daar tegen aan tikt (al is het voor een seconde) en de fan gaat dan ook niet constant heen en weer op die manier.
Je hebt ook borden waar je in het bios "fan smoothing" oid aan kan zetten.

De mijne heeft het niet, dus heb hem ook vastgezet. Wat ik ook heb overwogen is om de cpu fan op een andere header te zetten en te laten reageren op VRM temperatuur, die schommelt veel geleidelijker en zou redelijk moeten correleren met de CPU temperatuur.

• Mizgala28
haarbal schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:07:
[...]

Je hebt ook borden waar je in het bios "fan smoothing" oid aan kan zetten.

De mijne heeft het niet, dus heb hem ook vastgezet. Wat ik ook heb overwogen is om de cpu fan op een andere header te zetten en te laten reageren op VRM temperatuur, die schommelt veel geleidelijker en zou redelijk moeten correleren met de CPU temperatuur.
Fan smoothing heb ik wel in de BIOS, maar wat ik ook probeerde het deed vrijwel niks (ik denk gewoon dat dit een bug is met de Asus mobo)

Vast zetten is wat ik deed maar stom genoeg bleef hij erop steken ook als ie inmiddels sneller zou moeten draaien.

Die header tip onthoud ik wel voor de toekomst, momenteel heb voor de lol de core performance boost uitgezet en dat verhielp het probleem direct, geen spikes naar 1,5v, fan draait normaal en zo ook zijn de temps normaal en veel lager (64 graden lijkt mij prima, maar onder load 45 nu is gewoon belachelijk)

Maar ja dan heb je geen boost en is alles max 3.6ghz ( logisch ), ik laat het de komende dagen zo want met mijn huidige GTX 1060 merk ik weinig verschil in framerate.

ik ben van plan volgend jaar de GPU de upgraden, de core boost zet ik van de week wel aan alleen na bijna 3 dagen klooien met fan curves, fan speed, bios en bla bla wil ik eindelijk m'n PC gaan gebruiken, ik kijk er van de week wel waarom die fan smoothing niet werkt.

Ik heb wel met en zonder boost 3D Mark gedraaid en de schade valt mee, maar het gaat alsnog van de week aan.

Mizgala28 wijzigde deze reactie 24-11-2019 21:07 (5%)

• M-spec
  • Niet online
Van Asus is de hardware top, de software is crap. Ik raad ook aan in AiSuite geen fixed fan rpm te zetten, zodra ik opnieuw opstart en weer in windows ben blijft de fan rpm vervolgens steeds op en neer gaan.

Fan curves naar wens maken, eventueel met een rechte lijn, en deze curves en percentages evt overnemen in je bios en dan ben je er waarschijnlijk vanaf als dat het probleem is wat je omschrijft.
De tijd die je in kan stellen is geen smoothing dat deze langzamer op en af toert maar hoe lang een piek mag duren alvorens de fan er op gaat reageren.
Fan-stop werkt bv ook niet met PWM, dan moet ik DC instellen. Soms werkt een T sensor input niet goed op een bepaalde header e.d., blijft de cpu input aanhouden met vinkje uit. (C6H)

Heb je al je settings uiteindelijk goed.. sla de fan curve met naam dan op, en maak ook kopie naar een ander mapje van het bestand. Bios net zo, save op usb. Scheelt soms alles weer opnieuw te moeten uitvogelen met fan wijzigingen of updates.

Het is in ieder geval vrij normaal inmiddels dat je tientallen graden verschil hebt onder verschillende belastingen.

• unfor
  • Laatst online: 21:36
@M-spec Er is een truukje voor AiSuite om je profiel automatisch te starten.
Je moet even de file locatie opzoeken waar de profiles opgeslagen worden, dan back je Standard (ASUS) file op en je renamed jouw profile naar Standard (ASUS).

Steam - BFV - PUBG

• M-spec
  • Niet online
Thx voor de toevoeging (y)

• Mizgala28
@M-spec Maar ik deed het juist alleen in de BIOS, de enige stukje software van Asus dat erop staat is Aura maar verder doe ik alles altijd via de BIOS zelf, is ook een heel stuk prettiger achteraf.

Ik denk ook dat ik de BIOS gewoon reset, misschien lost dat de issue wel op maar voor de rest werkt het allemaal wel.

Edit:

Yup BIOS reset heeft het opgelost, fancurve op minimaal 40% en 3,6 seconden op de fans.

Veel beter zo :)

Mizgala28 wijzigde deze reactie 25-11-2019 16:24 (16%)

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:34
Eindelijk is Asus weer wat aan het updaten!
iig voor de x470 : 1.0.0.4 patch B
https://www.asus.com/us/M...E-X470-PRO/HelpDesk_BIOS/

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• VECTOR ®
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online

VECTOR ®

RYZEN 9 3900X + 64GB

raymondw schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:11:
Eindelijk is Asus weer wat aan het updaten!
iig voor de x470 : 1.0.0.4 patch B
https://www.asus.com/us/M...E-X470-PRO/HelpDesk_BIOS/
Die heb ik allang ;)

Aah deze nog niet inderdaad :P

VECTOR ® wijzigde deze reactie 25-11-2019 15:31 (5%)
Reden: Toevoeging

Ryzen 9 3900X | ASUS Rog Strix X570-E GAMING | ASUS Radeon RX580 8GB OC | Corsair Crystal 570X RGB | AOC Q3279VWF | Logitech Z623 | Corsair CMK64GX4M43000C15 | Corsair RM 750i | Corsair Force MP600 1 TB | Corsair Strafe RGB | W10 Pro |

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Hier nog niet zichtbaar. Verdorie :)

Naja ik wacht nog wel ff :P

UNOX: The worst operating system

• RMYuma
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:50

RMYuma

The disguise is complete!

Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met het overclocken van m'n geheugen op basis van 1usmus Ryzen DRAM Calculator en ben zeer tevreden met de resultaten hiervan. Bijna 10% minder latency en 10% meer bandbreedte.

Geheugen: 2x16 GB Dual Rank DDR4 (G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN).
Moederbord: ASUS ROG Crosshair VIII Hero met BIOS 1105 (Agesa 1.0.0.4b).
CPU: AMD Ryzen 7 3800X

Resultaten AIDA64 Cache & Memory Benchmark met standaard XMP-profiel (geen overclock)
(3600MT/s, FCLK:MCLK=1:1, CR=1T):

Resultaten AIDA64 Cache & Memory Benchmark na de overclock
(3800MT/s, FCLK:MCLK = 1:1, CR=1T en iets strakkere secondary en tertiary timings):

Gebruikte timings voor de overclock:

RMYuma wijzigde deze reactie 25-11-2019 23:56 (10%)
Reden: Thumbnails toegevoegd bij plaatjes

| Specs Aurora24 | My music |

• Korvaag
  • Nu online
Voor de belangstellenden. Er zijn vandaag ook nieuwe AMD Chipset drivers uitgekomen. Ik heb ff geen zinnige info wat er veranderd is (alsin: ff geen tijd voor om dat uit te pluizen). Er zit iig een release notes documentje bij voor details.

Te downloaden via de bekende link:
https://www.amd.com/en/support

En ook een nieuwe Ryzen Master. Ik weet niet precies hoe oud die is, maar voor mij was het in ieder geval een nieuwe versie:
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Versienummer na installatie is: 2.1.0.1424

Korvaag wijzigde deze reactie 25-11-2019 19:15 (26%)

• Help!!!!
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:58:
Voor de belangstellenden. Er zijn vandaag ook nieuwe AMD Chipset drivers uitgekomen. Ik heb ff geen zinnige info wat er veranderd is (alsin: ff geen tijd voor om dat uit te pluizen). Er zit iig een release notes documentje bij voor details.

Te downloaden via de bekende link:
https://www.amd.com/en/support

En ook een nieuwe Ryzen Master. Ik weet niet precies hoe oud die is, maar voor mij was het in ieder geval een nieuwe versie:
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Versienummer na installatie is: 2.1.0.1424
Ja, deze Ryzen master is gloednieuw. Hopelijk hebben ze hier idd al best core gelijkgetrokken met windows. Maakt het wel overzichtelijker.

PC Specs-Gallery

• M-spec
  • Niet online
@RMYuma Nette cijfers, is ook een handige tool. Ik zie aan je hoge Memory read snelheid dat je waarschijnlijk BGS ( bank group swap ) aan hebt staan. Dat scheelt een 5000MB/s maar dat kan soms nadelig uitpakken voor gaming. Gewoon even het verschil testen voor jezelf. Sowieso geeft het tweaken van fabric en geheugentimings de meeste prestatiewinst, meer dan CPU OC. En je hebt al dual rank.

M-spec wijzigde deze reactie 25-11-2019 20:26 (3%)

• RMYuma

RMYuma

@M-spec Ik heb BGS op <auto> staan. Geen idee of dat in "aan" of "uit" resulteert. Ik heb een hele lijst aan games getest en nog geen issues ondervonden. Of doel je met "kan soms nadelig uitvallen" op een performancevermindering in games met BGS aan t.o.v. BGS uit?

RMYuma wijzigde deze reactie 25-11-2019 21:29 (18%)

• M-spec
  • Niet online
Dat klopt, kan nadelig zijn voor je fps in games. Ligt aan de toepassing maar met strakke timings en latency zit je sowieso al dik in de plus.

Bank group swap, gear down mode, dual/single rank e.d.
https://community.amd.com...equency-vs-memory-timings

Alleen al 2x single rank vs 2x dual rank(of 4x single rank dimm) kan al veel uitmaken in het voordeel van dual rank.
https://www.tomshardware....emory-timings,6310-2.html
Would you have believed that you could increase your frame rates by up to 10% in Ashes simply by using four ranks of memory? Or that you could reduce file compression time by up to 13%? Isn’t that performance gain similar to upgrading to the next level of graphics card or CPU? Given that 8GB per-rank capacity fills the enthusiast market, isn’t this a good enough reason for us to recommend 32GB to gamers, even to those who will never need more than half of its total capacity?

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:46
net laatste bios van de gigabyte elite (F10C) en laatste chipset drivers geinstaleerd en gelijk weer eens geprobeerd of mijn geheugen (4X 8GB patriot Viper) nu wel hoger wil clocken dan 3333mhz en ja hoor 3600mhz stabiel zonder errors :o

Zag wel dat de cpu nu 66 graden werd in BF V en dat is met een scythe ninja

haakjesluiten wijzigde deze reactie 25-11-2019 22:07 (4%)

• RMYuma

RMYuma

@M-spec Dank voor de link naar het artikel. Ik zie wel dat het daar nog om de oude Ryzen-series gaat. De memory controller in de Ryzen 3000-series is wel een heel stuk verbeterd, dus mogelijk dat deze performance drop in games niet meer van toepassing is.

Ik heb bewust voor dual rank memory gekozen, want ik wist al van de voordelen af.

Ik zal de benchmarks in AIDA64 en in Shadow of the Tomb Raider draaien met Bank Group Swap aan en uit en m'n bevindingen hier geven.

Edit:
Ik heb de opties BGS en BGS Alt in mijn UEFI. Ik las dat, als je BGS aan zet, je BGS Alt uit moet zetten, en vice versa.

Ik heb een paar benchmarks gedraaid, maar ik zie geen verschil; noch in AIDA64, noch in SotTR.
Let wel: ik draai SotTR op 4k resolutie, dus ben GPU limited. Zie hieronder mijn resultaten:

AIDA64

BGS: Aan, BGS Alt: Uit

BGS: Uit, BGS Alt: Aan

BGS: Auto, BGS Alt: Auto

Shadow of the Tomb Raider

BGS: Aan, BGS Alt: Uit

BGS: Uit, BGS Alt: Aan

BGS: Auto, BGS Alt: Auto

RMYuma wijzigde deze reactie 26-11-2019 03:57 (88%)
Reden: Benchmarkresultaten toegevoegd

• Soeski
RMYuma schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:12:
Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met het overclocken van m'n geheugen op basis van 1usmus Ryzen DRAM Calculator en ben zeer tevreden met de resultaten hiervan. Bijna 10% minder latency en 10% meer bandbreedte.
Resultaten AIDA64 Cache & Memory Benchmark na de overclock
(3800MT/s, FCLK:MCLK = 1:1, CR=1T en iets strakkere secondary en tertiary timings):
[Afbeelding]
Je memory write speed is echt heel erg laag; 30000MB. Daar gaat iets niet goed, lijkt het. Je read en copy speed prima. Ik zit zelf op 58000 / 56000 / 61000 / 69.8ns (die krijg ik nog niet lager).
Dit met 1867MHz IF; dus 3733MHz memory. Op 3800 krijg ik de IF niet op 1900, wat ik ook in stel, en de latency schiet dan naar 80ns.
Ik heb overigens Micron D-die geheugen 3200CL16, die helaas geen settings heeft in 1usmus z'n DRAM programma. Blijkbaar vrij onbekend/onbemind geheugen, dus ik heb zelf wat zitten klooien a.d.h.v. Micron E-die en dat werkt aardig. Nu dus 3733CL16.

Soeski wijzigde deze reactie 26-11-2019 11:17 (11%)

• unfor
Soeski schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:12:
[...]

Je memory write speed is echt heel erg laag; 30000MB. Daar gaat iets niet goed, lijkt het. Je read en copy speed prima. Ik zit zelf op 58000 / 56000 / 61000 / 69.8ns (die krijg ik nog niet lager).
Dit met 1867MHz IF; dus 3733MHz memory. Op 3800 krijg ik de IF niet op 1900, wat ik ook in stel, en de latency schiet dan naar 80ns.
Ik heb overigens Micron D-die geheugen 3200CL16, die helaas geen settings heeft in 1usmus z'n DRAM programma. Blijkbaar vrij onbekend/onbemind geheugen, dus ik heb zelf wat zitten klooien a.d.h.v. Micron E-die en dat werkt aardig. Nu dus 3733CL16.
Lijkt normaal, ik heb ook een write speed die 20k lager ligt dan read speed.
Na wat onderzoek gedaan te hebben kom ik het volgende tegen:

https://www.overclock3d.n...00x_x470_vs_x570_review/9

https://www.tweaktown.com...x-zen2-review/index3.html

Lijkt er dus op dat de 3700x en in mijn geval de 3600x een lagere memory write speed hebben.
"In memory bandwidth, we see something odd, the write speed of AMD's 3700X, and that's because of the CDD to IOD connection, where the writes are 16B/cycle on the 3700X, but it's double that on the 3900X. AMD said this let them conserve power, which accounts for part of the lower TDP AMD aimed for. AMD says applications rarely do pure writes, but it did hurt the 3700X's performance in one of our benchmarks on the next page. Memory latency is a bit high at stock, but you can overclock the memory quite easily".
Heel tijdrovend dat geheugen tweaken overigens, en je wint er amper tot niets mee.
Ik heb simpelweg mijn geheugen van 3000 op 3600 gezet en de cas latencies met 1 verhoogd, draait al maanden super stabiel en heb weinig behoefte er verder aan te knoeien. (micron e-die)

unfor wijzigde deze reactie 26-11-2019 12:37 (30%)

Steam - BFV - PUBG

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:34

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• Soeski
@unfor @raymondw Dank voor de opheldering, dit wist ik niet. Makes sense.

• rajackar

rajackar

Blood minister

Bedoel je niet 1 CCD en binnen de CCD 2x een CCX met 4 cores?
Of heb ik het weer niet helemaal begrepen?

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

• unfor
Het is in ieder geval de helft minder dan de 3900x en hoger.

Steam - BFV - PUBG

• rajackar

rajackar

Blood minister

unfor schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:13:
Het is in ieder geval de helft minder dan de 3900x en hoger.
Dat is absoluut waar ;)

Net btw ook even de nieuwe chipset drivers en Ryzen Master geïnstalleerd.
ik zie wel echt verschil in het boost gedrag.
Tijdens een CB20 single thread run zie ik nu dat de load langer op één core blijft en binnen één CCX bounced. Ook boosten alle cores die hij pakt direct naar 4.4 GHZ met een effective clock (Hwinfo) van 4.375. Dat lijkt mij echt heel netjes.
Dit is ook netjes in lijn met de blog post van AMD over het gewenste gedrag van de scheduler icm met Ryzen.
Zal later ook multicore even testen.

• Soeski
Dat bouncen binnen 1 CCX was al zo zonder de nieuwe AMD drivers (en/of Master). Dan deed Windows 1909 al voor me. Ik heb inderdaad nu wel dat mijn hele CCD 0, alle cores, 4500+ scoren met single core loads gewoon tijdens Windows gebruik. De CCD1 schommelt tussen 4325 (laagste) en 4475 (hoogste). 4600+ haal ik alleen als ik geen background tasks heb draaien, en ik heb altijd background tasks draaien. Met name de RGB software is "killing", continue CPU load waardoor de processor ook nooit in "Sleep" gaat. Geen enkele core.

• RMYuma

RMYuma

Je kunt eventueel het updated 1usmus Ryzen Universal power profile proberen. Deze laat bij single en low threaded processen de andere cores in de CCX slapen. Als ik met dit powerplan Cinebench draai, dan zie ik de load voornamelijk naar mijn snelste core gaan en heel af en toe switchen met de tweede snelste core, om vervolgens weer terug naar de snelste core te gaan. De overige cores blijven netjes op sleep.

RMYuma wijzigde deze reactie 26-11-2019 18:29 (4%)

• Soeski
RMYuma schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:15:
Je kunt eventujeel het updated 1usmus Ryzen Universal power profile proberen. Deze laat bij single en low threaded processen de andere cores in de CCX slapen. Als ik met dit powerplan Cinebench draai, dan zie ik de load voornamelijk naar mijn snelste core gaan en heel af en toe switchen met de tweede snelste core, om vervolgens weer terug naar de snelste core te gaan. De overige cores blijven netjes op sleep.
Ik weet niet of het een reactie op mij is, maar dat profiel draait al. De background tasks zijn meer dan "low threaded" blijkbaar. RGB software is echt zwaar, met name de TT RGB Plus software (Thermaltake) kost me 300-400 punten in CPU-Z multi core en datzelfde in CB 20. Single core CPU-Z daalt van 540 naar 519. Maar zonder deze software draaiend is mijn hele kast "rainbow vomit" :)

• RMYuma

RMYuma

Ik heb een gesloten kast, dus ik heb al die RGB-programma's en services uitgeschakeld. Tevens in de UEFI van m'n ASUS-bord Aura RGB uitgeschakeld, dus m'n GSkill-geheugenmodules en m'n moederbord geven geen licht meer nu. Alleen m'n RTX2080Ti van MSI is nog een regenboogparade (die kun je alleen uitzetten met de software/service ingeschakeld), maar daar zie ik toch niks van.

RMYuma wijzigde deze reactie 26-11-2019 18:28 (44%)

• Korvaag
  • Nu online
Hier ook alle RGB-meuk uit en daarom geen matige software permanent draaiend. Nu tijdens het kijken van een serie met VLC media player slapen drie van de zes cores en draaien de resterende drie tussen de 500 en 700 MHz. 1usmus power profile nu draaiend, maar scheelt niets (qua aantal cores sleep) t.o.v. de meegeleverde power profiles.

Korvaag wijzigde deze reactie 26-11-2019 18:32 (3%)

• RMYuma

RMYuma

Hier slaapt ook de helft van de cores bij lichte applicaties (browsen, mail, etc):

https://i.imgur.com/m8RMQh2.png

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

onsgeluk

Beroepsprutser

3950 besteld, morgen binnen...hoop ik!

Nu heb ik dit topic vanaf het begin gevolgd, maar zie toch regelmatig gevalletjes "voortschrijdend inzicht" voorbij komen. Daarom geen idee wat momenteel het beste geheugen is; 32GB is wat ik minimaal voor ogen heb, maar liever 64GB. Kan iemand wat aanraden of is het een loterij of het geheugen hoog te klokken is?

Daarnaast al een tijd een oogje op de extreme van Gigabyte, alleen dacht ik dat deze pakweg €500 zou moeten kosten. Dat blijkt ietsjes meer te zijn :+ Nu twijfel ik, een maandje droog brood met pindakaas eten maar wel topnotch VRM's op je mobo of een goedkoper alternatief wat ook voldoet?

De koeler is ook zo een ding, AMD stelt als minimum een goede AIO voor, maar ik zie ook al berichten dat bv een Noctua toereikend is...

Kortom, er wordt morgen een cpu bezorgd maar ik heb nog geen idee wat ik er omheen ga bouwen...

iR Profiel

• Mizgala28
Nou the fan saga continues voor mij.

Voor de 3de keer sinds dat ik de PC vrijdag heb kreeg ik een error code 15 na een cold boot, weer ram issues en dus mocht de CMOS batterij weer uit.

Wat blijkt? Ram draaide netjes op 3200mhz, CPU-Z gaf netjes 3200mhz en 1,35v maar blijkbaar stond in de Asus bij de DOCP doodleuk alles "goed" maar in de manual settings stond RAM op 1.2v :F

geen idee of ik dat niet eerder had aangepast, de laatste dagen zit ik meer in de BIOS dan Windows

Dat maar opgehoogd en alles handmatig ingesteld, nu maar hopen dat alles goed blijft werken en vooral aangezien morgen mijn nieuwe GPU binnen is.

Maar wat heeft het met de fans te maken dan? Ik gebruik nu exact hetzelfde curves maar ineens maakt de PC niet meer zoveel lawaai, of dat aan de RAM settings lag weet ik niet (lijkt mij stug) maar het is apart dat dit ineens na die ene wijziging in de BIOS plots geen issue meer is (het waren de voorste 2 200mm fans die lawaai maakten en steeds op en neer gingen, beiden zitten aan een splitter omdat Asus zo lief was en maar 2 case fan headers gaf terwijl ik 3 case fans heb)

Maar goed hopelijk werkt alles nu WEL goed, ben het nummertje 15 eventjes zat deze week 8)7

Mizgala28 wijzigde deze reactie 26-11-2019 23:53 (52%)

• RMYuma

RMYuma

onsgeluk schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:38:
Kan iemand wat aanraden of is het een loterij of het geheugen hoog te klokken is?
Kies eerst je moederbord en op basis daarvan je geheugen (neem geheugen dat in het Memory QVL-document ergens op de site van de moederfabrikant staat).
Nu twijfel ik, een maandje droog brood met pindakaas eten maar wel topnotch VRM's op je mobo of een goedkoper alternatief wat ook voldoet?
Dat is afhankelijk van wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen. Ben je van plan om over te klokken en waar ga je je nieuwe PC voor gebruiken?
De koeler is ook zo een ding, AMD stelt als minimum een goede AIO voor, maar ik zie ook al berichten dat bv een Noctua toereikend is...
Een goede Noctua is toereikend, maar AIO heeft ook weer zo z'n charmes. Een persoonlijke keuze dus.

• RMYuma

RMYuma

Mizgala28 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:48:
geen idee of ik dat niet eerder had aangepast, de laatste dagen zit ik meer in de BIOS dan Windows
Een eenvoudige tip: elke keer als je een UEFI-setting aanpast, maak dan een foto met je smartphone. Dan heb je op basis van de datum en tijdstip van je foto's een te herleiden volgordelijkheid waarin je je settings hebt opgevoerd.
Maar wat heeft het met de fans te maken dan? Ik gebruik nu exact hetzelfde curves maar ineens maakt de PC niet meer zoveel lawaai, of dat aan de RAM settings lag weet ik niet (lijkt mij stug) maar het is apart dat dit ineens na die ene wijziging in de BIOS plots geen issue meer is
Het clearen van de CMOS heeft mogelijk een issue in de settings van je fan profile gefixt. Dat het met je RAM-settings te maken zou kunnen hebben, lijkt me uitgesloten.

RMYuma wijzigde deze reactie 27-11-2019 00:54 (34%)

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

onsgeluk

Beroepsprutser

RMYuma schreef op woensdag 27 november 2019 @ 00:46:
[...]
Dat is afhankelijk van wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen. Ben je van plan om over te klokken en waar ga je je nieuwe PC voor gebruiken?
Primair foto/videobewerking, daarnaast wil ik er toch ook lekker een potje op kunnen racen. De 3950 is absoluut overkill, maar ben niet iemand die bij elke mogelijkheid daartoe een upgrade uitvoert. Deze PC moet weer heel lang mee gaan. Zodoende qua cpu hoog ingezet.

OC zal ik niet gaan doen, maar hoop met goede koeling en de juiste settings en ram wel het maximale er uit te halen.

onsgeluk wijzigde deze reactie 27-11-2019 06:32 (10%)

iR Profiel

• -Dream
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08-01 16:06
Daarnaast al een tijd een oogje op de extreme van Gigabyte, alleen dacht ik dat deze pakweg €500 zou moeten kosten. Dat blijkt ietsjes meer te zijn :+ Nu twijfel ik, een maandje droog brood met pindakaas eten maar wel topnotch VRM's op je mobo of een goedkoper alternatief wat ook voldoet?
Mijn 3950x komt ook vandaag binnen. Ik ben zelf voor de X570 Master gegaan van Gigabyte. Die heeft ook een uitstekende VRM, maar kost nu letterlijk de helft.
Ik koop van het weekend nog een Dark Rock Pro 4 of NH-D15. Ik wil namelijk later nog zelf een loop bouwen.

-Dream wijzigde deze reactie 27-11-2019 07:06 (15%)

• Soeski
-Dream schreef op woensdag 27 november 2019 @ 07:03:
[...]

Mijn 3950x komt ook vandaag binnen. Ik ben zelf voor de X570 Master gegaan van Gigabyte. Die heeft ook een uitstekende VRM, maar kost nu letterlijk de helft.

[...]

Ik koop van het weekend nog een Dark Rock Pro 4 of NH-D15. Ik wil namelijk later nog zelf een loop bouwen.
@onsgeluk Dit wilde ik ook net opperen. Neem dan het model onder de Extreme, de Master. Ik ben er blij mee, feature wise. Ik had nog nooit 390 euro voor een moederbord betaald, maarja. Ik ga er dus ook lang mee doen. Dat neem ik me wel vaker voor overigens. :)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Heb de nieuwe chipset drivers ook geinstalleerd. Eerst oude verwijderd -> reboot -> nieuwe geinstalleerd -> reboot.

Kan weinig verschil vinden anders dan dat alles gewoon stabiel boost nu en weinig variatie. 1usmus zijn powerplan deed dat eigenlijk ook al voor me.

DAT SINGLE CORE SCORE THOUGH!

Iemand hier een idee wat er veranderd is in the laatste AMD Chipset drivers? AMD verdomd het altijd om dat met een nette changelog weer te geven. Heb het vermoeden dat dat is om niet toe te hoeven geven dat er wel degelijk shit nog niet helemaal in orde was na het uitgeven van dat laatste bericht over waarom vaak verkeerde cores werden gebruikt voor workloads.

• Q_7
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:53
Jeetje wat een scores , mijn 3700x all core 4300Mhz haalt 5700 en 515

Wat zijn je instellingen ?? :)

• Soeski
Q_7 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:51:
[...]

Dan scoor je toch boven reference? Dan zit je goed :)
Mijn 3900X haalt ook niet wat anderen hier halen, met dezelfde instellingen. Om de 4600+ boosts te halen moet je CPU ook constant, bij full load op 1 core, onder de 50C blijven. Dat lukt bij mij al niet, hij gaat boven de 50C bij full load 1 core. Single core CPU-Z scoort om die reden dus 545 en niet 550+ zoals bij anderen.
Multi core al helemaal niet. Scores van 8500-8700 CPU-Z multi kan ik rustig vergeten, 8400 is echt de max.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Q_7 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:51:
[...]

Instellingen heb ik een paar posts terug gepost. Dit is zonder PBO met -50mv offset. En 360 Custom loop. Het helpt dat ambient nu lager rond de 20-22 ligt IPV 25-26. Lagere temps is echt de truuk. Maar het kost een flink koelsysteem om het allemaal een paar graden lager te krijgen ivm kleine chip oppervlak (7nm).

• Q_7
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 18:53
Zo ook de nieuwste chipset drivers geïnstalleerd, verwijderen-reboot-install-reboot

Om even een vergelijking te trekken met de score van Cidious :

ASUS X570-E
4,4Ghz all core 1.45v
2x 8GB 3733 1:1 INF 14-16-14-14-28 1T (dram calculator fast settings)
NZXT X62

531,9
5784,3

Ik kom niet eens in de buurt :>
Dus die van Cidious loopt dan over zijn specs met goede koeling, dan nog vind ik het verschil tussen verschillende CPU's binnen diezelfde serie erg groot.

Edit. en dit kan ik niet eens 24/7 draaien ivm voltage O+

Q_7 wijzigde deze reactie 27-11-2019 13:21 (7%)

• Korvaag
  • Nu online
Al gepost als indirecte download maar nu ook beschikbaar via de site zelf:

https://www.asus.com/nl/M...0-F-GAMING/HelpDesk_BIOS/

Asus X470-F Gaming bios versie 5406 met AGESA 1.0.0.4 patch B.

Draait hier inmiddels 2 dagen zonder problemen. Download is ook beschikbaar voor bijvoorbeeld de X470-Pro dus check je eigen bord even als je zit te wachten :)

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-01 10:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Q_7 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:17:
[...]

Zo ook de nieuwste chipset drivers geïnstalleerd, verwijderen-reboot-install-reboot

ASUS X570-E
4,4Ghz all core 1.45v
NZXT X62

531,9
5784,3

Dus die van Cidious loopt dan over zijn specs met goede koeling, dan nog vind ik het verschil tussen verschillende CPU's binnen diezelfde serie erg groot.

Ik dan ook even getest met deze componenten:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 294,90€ 294,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 70,90€ 70,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,80

Ik draai BIOS versie 1201 (1.0.0.3 ABBA).
CPU-Z 1.90 score met PBO aan en RAM op zijn DOCP profiel (3200Mhz/16/18/18/38 meen ik), telkens op Ryzen High Performance powerplan.

Eerste test is voor de laatste Windows 10 update en zonder de Chipset driver (update):
522 SC en
5619 MC

Tweede test met updated Windows:
525 SC en
5613 MC

Derde test met updated Windows en geïnstalleerde chipset driver:
524 SC en
5565 MC Na de zoveelste keer draaien: 5613

Met andere woorden: dat maakt het er allemaal geen bal beter op. Zeker gezien het feit dat ik voor de laatste wild variërende scores krijg doet mij echt weer mijn hoofd schudden. Mijn RAM wil geen bout harder lopen ondanks dat het Samsung B-die is, dus dat is ook fantastisch 8)7

Edit: nu met BIOS 1405 zijn de scores zelfs iets minder 8)7 520 SC en 5590 MC.
MAGDATTT schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:07:
Even een vraag van de leek.
Als ik de laatste bios installeer op mijn MOBO (auorus master x570) worden dan alle instellingen gereset? Dat laatste hoop ik namelijk want op de huidige kom ik niet verder dan 4250 boost, waar anderen 4500-4600 halen.

Moet ik nog ergens aan denken voordat ik bios update? Wordt de oude opgeslagen voor hetgeval de update misgaat?
Ja, die worden gereset. (Edit: Bij Asus wel iig). Ik vind het verschrikkelijk slecht dat Asus geen optie heeft om profielen op te slaan in het Mobo. Iedere keer, bij iedere scheet waardoor je een CMOS reset moet uitvoeren kun je *iedere* setting die je normaal gezien veranderd had weer opnieuw gaan veranderen. Inmiddels heb ik daar muscle memory in gekregen maar het blijft vervelend op een bord van 300,-. Daarnaast ook vervelend dat ze voor die 300,- niet eens een reset CMOS knopje erop hebben gezet. Nu kan ik iedere keer een stuk ijzer zoeken om die pinnen kort te sluiten.

Kuusj wijzigde deze reactie 27-11-2019 14:18 (16%)

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• MAGDATTT
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-01 10:56
Als ik de laatste bios installeer op mijn MOBO (auorus master x570) worden dan alle instellingen gereset? Dat laatste hoop ik namelijk want op de huidige kom ik niet verder dan 4250 boost, waar anderen 4500-4600 halen.

Moet ik nog ergens aan denken voordat ik bios update? Wordt de oude opgeslagen voor hetgeval de update misgaat?

• Soeski
MAGDATTT schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:07:

Ik vind het mooi dat je als leek een mobo van 390 euro koopt :+
Oh, ook nog even inhoudelijk antwoorden: Ja, je BIOS wordt gereset naar Optimized Defaults. Je kunt altijd daarna nog je CMOS clearen voor de zekerheid (knop achterop de Master, de onderste van de twee grijze vierkante knopjes). RTFM over hoe je dit moet doen.

Soeski wijzigde deze reactie 27-11-2019 14:18 (19%)

• Kuusj

Kuusj

Nu met dat powerplan geprobeerd.. Nog lagere score. 519 SC en 5550 MC. Wat ik in feite gepresteerd heb is een combinatie van zogenaamd performance verhogende maatregelen toepassen om vervolgens een lagere performance te bereiken. Wel weer typisch lol.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:40
Kuusj schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:56:
[...]

Ik dan ook even getest met deze componenten:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 294,90€ 294,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 70,90€ 70,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,80

Ik draai BIOS versie 1201 (1.0.0.3 ABBA).
CPU-Z 1.90 score met PBO aan en RAM op zijn DOCP profiel (3200Mhz/16/18/18/38 meen ik), telkens op Ryzen High Performance powerplan.

Eerste test is voor de laatste Windows 10 update en zonder de Chipset driver (update):
522 SC en
5619 MC

Tweede test met updated Windows:
525 SC en
5613 MC

Derde test met updated Windows en geïnstalleerde chipset driver:
524 SC en
5565 MC Na de zoveelste keer draaien: 5613

Met andere woorden: dat maakt het er allemaal geen bal beter op. Zeker gezien het feit dat ik voor de laatste wild variërende scores krijg doet mij echt weer mijn hoofd schudden. Mijn RAM wil geen bout harder lopen ondanks dat het Samsung B-die is, dus dat is ook fantastisch 8)7

Edit: nu met BIOS 1405 zijn de scores zelfs iets minder 8)7 520 SC en 5590 MC.

[...]

Ja, die worden gereset. (Edit: Bij Asus wel iig). Ik vind het verschrikkelijk slecht dat Asus geen optie heeft om profielen op te slaan in het Mobo. Iedere keer, bij iedere scheet waardoor je een CMOS reset moet uitvoeren kun je *iedere* setting die je normaal gezien veranderd had weer opnieuw gaan veranderen. Inmiddels heb ik daar muscle memory in gekregen maar het blijft vervelend op een bord van 300,-. Daarnaast ook vervelend dat ze voor die 300,- niet eens een reset CMOS knopje erop hebben gezet. Nu kan ik iedere keer een stuk ijzer zoeken om die pinnen kort te sluiten.
Je kunt met Asus gewoon je settings opslaan in een profiel of op een usb/ssd...

• haarbal
  • Nu online
Kuusj schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:25:
Nu met dat powerplan geprobeerd.. Nog lagere score. 519 SC en 5550 MC. Wat ik in feite gepresteerd heb is een combinatie van zogenaamd performance verhogende maatregelen toepassen om vervolgens een lagere performance te bereiken. Wel weer typisch lol.
Is het niet omdat je pc wat is opgewarmd door de hele tijd die performance tests te draaien?

• pannalicour
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16:49
Ik geloof niet echt in al die hype in die nieuwste moederborden (x570).

Ga toch proberen de 3950x in mijn Asus x370 prime pro te stoppen. Volgens mijn berekeningen gebruikt hij minder dan de 3900x (stock) 145 watts om prices te zijn. Mijn vrm wordt daar niet zo warm. Overclock is een ander verhaal. Ik haal denk ik 190 watts met een cooler richting mijn vrm.

• Kuusj

Kuusj

Devian schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:27:
[...]

Je kunt met Asus gewoon je settings opslaan in een profiel of op een usb/ssd...
Ach ja inderdaad :+ Excuus en bedankt.
haarbal schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:28:
[...]

Is het niet omdat je pc wat is opgewarmd door de hele tijd die performance tests te draaien?
Zou wel kunnen ja, maar er zaten soms wel aardig wat minuten tussen.

Mijn Windows weigert nu te booten met het RAM op 3400Mhz, stock timings en 1.45V. Met de vorige BIOS was dat wel nog mogelijk. Ik zie daar wel meerdere klachten over op het RoG forum.

• MAGDATTT
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-01 10:56
Soeski schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:17:
[...]

Ik vind het mooi dat je als leek een mobo van 390 euro koopt :+
Oh, ook nog even inhoudelijk antwoorden: Ja, je BIOS wordt gereset naar Optimized Defaults. Je kunt altijd daarna nog je CMOS clearen voor de zekerheid (knop achterop de Master, de onderste van de twee grijze vierkante knopjes). RTFM over hoe je dit moet doen.
Niet helemaal een leek. ;) Ik ben meer van de hardware dan van de instellingen. Ik heb idd dit mobo gekocht omdat ik een 3900x als proc heb en dit mobo een van de betere VRM's heeft (net als bij zijn broertje in de Z390 reeks). En hoe minder warmte , hoe beter.
Maar bios updaten is iets wat hiervoor niet nodig was (INTEL 3930K) en ik liever niet doe als dit niet nodig is. Maar nu voegt het wel iets toe als ik goed lees allemaal.

Dank voor je antwoord overigens.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Q_7 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:17:
[...]

ASUS X570-E
4,4Ghz all core 1.45v
NZXT X62

531,9
5784,3

Verschillen zijn echt niet heel groot en verschillen ook per boot. Punten zijn marginale verschillen. CPU-Z is slechts een korte momentopname. Ik heb ook dagen met warm weer gehad waar mijn benchmarks gewoon ruk waren of dat na een volledige power-down en retraining van geheugen etc alles gewoon beter of minder presteerde.

Gelukkig met de laatste updates van AMD en Windows lijkt alles nu stabieler te presteren. En ja hij boost beter op mijn 360 custom loop met 6 fans dan op mijn H80i V2. Wat duidelijk aangeeft dat koeling helpt. Het is nu winter. Ik ga in de lente mijn rad iets vergroten. en er misschien een RAD bijhangen voor de GPU alleen. dubbele pomp om zo die hitte ook uit de kast te halen.

Voor nu ben ik ZEER tevreden. met PBO en zonder offset haal ik net als m-spec bijn 5250 punten met Cinebench maar voltages zijn crimineel hoog onder multicore load. Kan niet gezond zijn.

Nu daily draai ik met -50mv offset en tijdens het gamen blijft de processor onder de 50 graden. Wat ik prima vindt. De enige andere zware taken die ik momenteel doe zijn het uitpakken van Game repacks waarbij de processor wel 100% gebruikt wordt in tussen het wegschrijven en de processor opwarmt to 65 graden max en soms video materiaal converteren naar HEVC.

Voor gamen kom ik amper boven 35% utilization uit in de meeste games. Had een 2080ti besteld maar dat verhaal ging niet door. Ding was kapot en verkoper probeerde me beet te nemen. Gelukkig geld terug. Besloten lekker met de 2070 Super het uit te zeilen tot Ampere komt volgend jaar lente/zomer.

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:09
Iedereen met een C7H - Crosshair VII hero happy met de laatste Bios 2901?

Dit moederbord geniet echt mijn voorkeur in combinatie met een 3900X, wil nu ook echt knopen doorhakken om te gaan bestellen voor alle 3900X processors uitverkocht zijn of nog verder in prijs stijgen.

Anders ga ik eens kijken naar een Asus X570 E Gaming of Crosshair.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Bas Focal schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:19:
Iedereen met een C7H - Crosshair VII hero happy met de laatste Bios 2901?

Dit moederbord geniet echt mijn voorkeur in combinatie met een 3900X, wil nu ook echt knopen doorhakken om te gaan bestellen voor alle 3900X processors uitverkocht zijn of nog verder in prijs stijgen.

Anders ga ik eens kijken naar een Asus X570 E Gaming of Crosshair.
Waarom geen MSI MEG X570 Unify?

Bios is stabiel en bord heeft letterlijk alles dat je kan wensen. Alle borden erboven in prijs zijn gimmicks... De enige X570 borden die voor mij enigszins zinvol lijken zijn de Gigabyte Aorus Elite omdat het de goedkoopste X570 is met solide VRM en de Unify omdat dit gewoon een verbeterde ACE is zonder rgb en met betere heatsink etc. 3x m.2 slots.

Ik zie niet in hoe een Crosshair meerwaarde biedt voor deze generatie processoren since letterlijk mijn B450M Mortar MAX met z'n VRM een 3950X of 3900X kan draaien met geheugen op 3800Mhz en de hele mikmak. Unify is nog steeds overkill maar dan krijg je wel met PCIE lanes voor meer nvme drives. Overklokken doen we gewoon niet meer met Ryzen 3000. Beste prestatie gewoon met PBO uit en een lichte offset...

• Korvaag
  • Nu online
@Cidious
De Crosshair VII is een X470 bord en geen X570 bord. Als je X570 niet hoeft te hebben omdat je geen trek hebt in een chipsetfan of het hogere idle verbruik, is er niets mis met een goedkoper X470 bord (scheelt 20 euro) dat ook een goede VRM biedt.

Die Unify is trouwens wel 1 van de mooiere borden. Geen RGB onzin, gewoon strak zwart :)

Korvaag wijzigde deze reactie 27-11-2019 18:24 (15%)

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:02:
@Cidious
De Crosshair VII is een X470 bord en geen X570 bord. Als je X570 niet hoeft te hebben omdat je geen trek hebt in een chipsetfan of het hogere idle verbruik, is er niets mis met een goedkoper X470 bord (scheelt 20 euro) dat ook een goede VRM biedt.
Of gewoon een leuk B450 plankje. Doet het allemaal net zo goed.

Het voelt misschien een beetje cheap, maar is het vooral het ook. Dump je bespaarde euro's lekker in meer RAM, een grotere SSD of wat je ook wil. Performance verschil qua processor ga je echt niet vinden tussen B450, X470 of X570. En zolang de aanwezige VRM's in elk geval een heatsinkje erop hebben komt dat ook wel goed.

rodie83 wijzigde deze reactie 27-11-2019 18:21 (27%)

• Korvaag
  • Nu online
rodie83 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:16:
[...]

Of gewoon een leuk B450 plankje. Doet het allemaal net zo goed.
Voor een 3900X zou ik heus een stevigere VRM pakken.

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:17:
[...]

Voor een 3900X zou ik heus een stevigere VRM pakken.
Ik kijk gewoon even hier en dan zie ik voldoende bordjes die stock prima een 3900 of 3950 kunnen doen, ook B450. En aangezien overclocken toch near useless is...

Maar goed, iedereen z'n keus natuurlijk he :)

• Korvaag
  • Nu online
rodie83 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:29:
[...]

Ik kijk gewoon even hier en dan zie ik voldoende bordjes die stock prima een 3900 of 3950 kunnen doen, ook B450. En aangezien overclocken toch near useless is...

Maar goed, iedereen z'n keus natuurlijk he :)
Ja er zijn borden die het aankunnen, maar wat mij betreft liever een VRM die het ruim aankan en koeler blijft. Komt de levensduur ten goede en scheelt je ook alternatieve airflow regelen als je een AIO monteert.
Krijg je er vaak nog meer USB-poorten bij ook (al is dat een beetje afhankelijk van de uitvoering).

Verder weet je ook nog niet wat Zen3 gaat doen qua verbruik. De kans is wel dat het omlaag gaat wegens geoptimaliseerd 7nm+ maar als je dan nog een CPU-upgrade wil naar 16 cores die mogelijkerwijs meer gaat verbruiken zou ik nu echt meer marge inbouwen in je VRM.

Heb nog even geteld: Er zijn 8 B450 ATX-borden die een groen vinkje krijgen bij de 3900X stock waarvan de meeste borden bij MSI. Neem dan de populaire Tomahawk Max en dan krijg je maar 5 USB-poorten (type C niet meegerekend). Voor een processor van krap 600 euro zou ik dan echt wel richting een wat ruimer uitgerust bord gaan kijken ipv een budgetbord, onafhankelijk van of het bord het aan kan.

Voor mij zou voor een 3900X een topbord van de vorige generatie een prima keus zijn. Support blijft goed. VRM is goed, veel features, geen X570-nadelen en als je een beetje zoekt kan je er leuke aanbiedingen voor vinden. X470 Pro Carbon blijft een redelijk betaalbaar goed uitgerust bord met wat meer reserves. Duurder kom je op de Gaming 7, Taichi, Strix-F of Hero VII uit.

Korvaag wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:14 (26%)

• pannalicour
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16:49
Korvaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:41:
[...]

Ja er zijn borden die het aankunnen, maar wat mij betreft liever een VRM die het ruim aankan en koeler blijft. Komt de levensduur ten goede en scheelt je ook alternatieve airflow regelen als je een AIO monteert.
Krijg je er vaak nog meer USB-poorten bij ook (al is dat een beetje afhankelijk van de uitvoering).

Verder weet je ook nog niet wat Zen3 gaat doen qua verbruik. De kans is wel dat het omlaag gaat wegens geoptimaliseerd 7nm+ maar als je dan nog een CPU-upgrade wil naar 16 cores die mogelijkerwijs meer gaat verbruiken zou ik nu echt meer marge inbouwen in je VRM.

Heb nog even geteld: Er zijn 8 B450 ATX-borden die een groen vinkje krijgen bij de 3900X stock waarvan de meeste borden bij MSI. Neem dan de populaire Tomahawk Max en dan krijg je maar 5 USB-poorten (type C niet meegerekend). Voor een processor van krap 600 euro zou ik dan echt wel richting een wat ruimer uitgerust bord gaan kijken ipv een budgetbord, onafhankelijk van of het bord het aan kan.

Voor mij zou voor een 3900X een topbord van de vorige generatie een prima keus zijn. Support blijft goed. VRM is goed, veel features, geen X570-nadelen en als je een beetje zoekt kan je er leuke aanbiedingen voor vinden. X470 Pro Carbon blijft een redelijk betaalbaar goed uitgerust bord met wat meer reserves. Duurder kom je op de Gaming 7, Taichi, Strix-F of Hero VII uit.
Of je huidige x370 of x470 behouden en een fan richting de vrm. Kost je maximaal 15 euro extra i.p.v. 300 euro neerleggen voor een nieuw moederbord. Ik kan mij geen situatie bedenken dat je de 3950x extreme overclocked cpu usage 100% gebruikt voor zeer lange tijd. Als dat het geval is, had je idd een beter bord moeten halen.
Pagina: 1 ... 45 ... 53 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True