Help!!!! schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:56:
^
Alle testsettings duidelijk vermelden is natuurlijk altijd het beste.
Je mag van mij best eerlijk zijn maar ik zie niet in dat het vermelden daarvan hier materieel is voor zijn testdoel. Ik maak er uit op dat hij gewoon met standaard instellingen getest heeft. Hij test verder niet PBO aan vs PBO of uit of iets dergelijks. PBO overklokken etc. is m.i. sowieso iha allemaal weinig interessant bij Zen2. Er is c.p. getest en dan is dit in deze test de uitkomst.
Dan vind ik het zinniger om je bijv. af te vragen of Prime 95 default blend voor 30 minuten passend is.
Dat is nou de valkuil, doordat niet alle randvoorwaarden zijn gegeven kan niemand verifiëren wat de artikelschrijver bevonden heeft of beweert.
Het gevolg is dat men geneigd is om aannamen te maken.
Het hoeft geen wetenschappelijk artikel te worden, maar i.i.g. een kader opstellen is een must als je dingen gaat onderzoeken. Anders kan het onderzoek net zo goed de prullenbak in.
In het Engels verwoorden ze het ook mooi met;
"assumption is the mother of all fuck-ups"
Ryzen heeft trouwens zonder PBO ook een boostgedrag dat afhangt van de temperatuur. Dus mocht er op standaard instellingen getest zijn dan is dat ook niet goed.
Het ging mij niet om het verschil tussen wel of niet PBO, maar om welke instellingen voor de CPU precies gebruikt zijn.
Wat is overigens dan "goed uitgevoerde waterkoeling" en welke "wel correcte test" laat zien dat het verschil 8 graden is?
Phoe dat is niet makkelijk samen te vatten.
Goed uitgevoerde waterkoeling begint in mijn ogen bij het waterblok.
De eerst vragen die daarbij opkomen zijn:
- Is het microfin oppervlak voldoende groot om de 'cpu die' te overlappen?
- Maakt de coldplate goed contact met de IHS?
Dan volgt de vraag of de pomp sterk genoeg is voor een goede circulatie.
Sommigen radiatoren en cpu blokken hebben een hoge restrictie (weerstand tegen stroming).
De pomp van een AIO is over het algemeen vrij zwak en wordt gebruik met een dunne radiator die vaak een relatief hoge restrictie heeft.
En tot slot hoe de radiator is uitgevoerd. De keuze daarvan hangt weer sterk van de toepassing en/of wens af.
Factoren daarbij zijn:
- FPI (fins per inch)
- dikte van de radiator
- oppervlak
- restrictie
- passende keuze van ventilatoren
Met een hoge FPI heb je ventilatoren nodig die veel statische druk kunnen opbouwen.
Dat wil zeggen: flink blazen, maar niet zoveel dat er (te)veel turbulentie ontstaat.
Dikke radiatoren doen het bij gelijk koeloppervlak en FPI vaak beter dan een dunne versie.
Mogelijk omdat er meer materiaal om de buizen zit waar het koelvloeistof door loopt.
Nadeel is dat er meer statische druk nodig is van de ventilatoren.
De restrictie van de radiator zelf speelt ook wel een rol als de pomp te zwak is.
Het is niet zo op de hand te zeggen wat nou het beste is omdat het een het ander bepaalt.
Maar een goed uitgevoerde waterkoeling setup wil, in mijn ogen, zeggen dat met al deze factoren rekening is gehouden en een goede balans daartussen gevonden is.
Het 8 graden verschil heb ik proefsgewijs met een Intel i3-8350k bepaalt.
Een EKWB P280 customloop versus een Scythe Mugen 2 koeler + Scythe flex 1200rpm ventilator.
Customloop met (D5) pomp op 1800rpm en 2x Noctua NH14A ventilatoren op 600rpm.
Mugen 2 ventilator maximaal op 1200 rpm.
Na een uur stresstesten met P95 was er al een equilibrium ontstaan.
Op internet waar een customloop met een goede towerkoeler wordt vergeleken zie je vaak ook 8-10 graden celcius verschil.
Bij de oosterburen:
https://www.computerbase....t_testsystem_und_methodik heb ik een mooi artikel gevonden, waarin o.a. de Noctua NH-U12A, Noctua NH-D15, Arctic Liquid Freezer 240 & NZXT Kraken x52 getest worden met een AMD 1700X.
Tussen de Noctua U12A en Artic Freezer 240 zit een verschil van ca. 6 graden.
Dat loopt op tot ca. 9 graden versus een NZXT x52.
De Noctua D15 vs NZXT x52 verschilt zo'n 5 graden.
Mogelijk dat een goede customloop dat verschil nog groter maakt.
Ik hoop van harte dit ik & deze lap tekst niet arrogant overkomen, dat is echt niet mijn bedoeling.
Wanneer ik reageer is dat eigenlijk altijd inhoudelijk en niet op de persoon zelf gericht.
De ongezouten mening (die ik vaak wel onderbouw) kan soms wringen weet ik uit ervaring.