Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
Er schijnen wat verschillende varianten van AGESA 1004 te zijn.

AMD Q4: 16-core Ryzen 9 3950X, Threadripper Up To 32-Core 3970X, Coming November 25th
Regarding BIOS and AGESA versions on motherboards: AMD has stated that AGESA 1.0.0.4B (also known as 1.0.0.4 Patch B ) is going to be required in order to enable full performance on the Ryzen 9 3950X.

AMD stated that this AGESA version actually unites several different groups of Ryzen CPUs under the same numbering scheme, to make it easier to manage.

It is worth noting that when quizzed, AMD acknowledged that some motherboard manufacturers were putting out ‘beta’ versions of 1.0.0.4B, rather than the full release, and they recommend that users should wait for a full 1.0.0.4B version for their motherboard (even though some motherboard manufacturers aren’t exactly being clear).

Help!!!! wijzigde deze reactie 07-11-2019 19:14 (60%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• MaXeRs
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16:19
De laatste nieuwe Beta bios voor diverse Asrock borden zijn uit.

https://shop.jzelectronic.de/news.php?id=1573118100&sw=

07.11.19

X470 Taichi Ultimate - BetaBIOS 3.74
X470 Taichi - BetaBIOS 3.74
X470 Gaming K4 - BetaBIOS 3.64
X470 Master SLI - BetaBIOS 3.64
X370 Professional Gaming - BetaBIOS 5.94
X370 Taichi - BIOS 5.94
1. AGESA 1.0.0.4 Patch B und SMU Firmware 46.54.0
2. Fix BIOS Funktion - Load Defaults (F9) mit Standard Boot
3. Verbesserte M2 SATA Kompatibilität

05.11.19

X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 - BIOS 1.78

04.11.19

X470 Gaming K4 - BetaBIOS 3.63

01.11.19

X570 AQUA - BIOS 1.53
X570 Creator - BIOS 1.85
X570 Phantom Gaming X - BIOS 2.46
X570 Extreme4 - BIOS 2.05
X570 Steel Legend - BIOS 2.05
X570 Phantom Gaming 4 - BIOS 1.88
X570 Pro4 - BIOS 1.88
X570M Pro4 - BIOS 2.05
X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 - kommt....
30.10.19
X570 Taichi - Test BIOS 2.46
1. AGESA 1.0.0.4 Patch B und SMU Firmware 46.54.0

MaXeRs wijzigde deze reactie 07-11-2019 20:23 (4%)

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:34
rajackar schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar jouw temperaturen.
Ik heb maar een simpele AIO met twee fans in pull. Heb verschillende setups in de kast en dan snelheden getest maar het verschil in temps is echt verwaarloosbaar.
Ben wel tevreden met 35 idle, rond de 50 in games, en 72 cinebench.
Dan spinnen de fans nog erg langzaam.
Vraag maar raak, je kan mij ook een PB sturen.

Heb pas geleden 5x cinebench achter elkaar gedraaid. Een paar pagina's terug is de screenshot hiervan te vinden, maar hierbij nog een keer. Ik had toen wel een Gigabye mobo die achteraf defect bleek te zijn. Momenteel heb ik een Asus rog crosshair VIII hero, maar ik zie geen verschil qua temps.

Sony A7III
Carl Zeiss Batis 18 & 25 & 85
Sony FE 90 Makro & 16-35 F4
Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-01 10:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zou de nieuwe BIOS van Asus nog maar even niet proberen als het niet nodig is: https://rog.asus.com/foru...Gaming-Bios-update/page11
Veel problemen met booten als je RAM sneller dan 3200Mhz loopt.

Kuusj wijzigde deze reactie 08-11-2019 09:44 (15%)

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• FrankoNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:35
CMT schreef op donderdag 7 november 2019 @ 16:02:
Ik denk niet dat er meer uit een 3600 te halen is helaas. Een 3800X haalt 4200-4250 MHz all core.
En dat zijn kwalitatief betere chips (lees: hebben minder spanning nodig voor een bepaalde stabiele klok).
Dan heb ik geluk denk ik. 4200 MHz all core hier. Ook single core gek genoeg.

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:21
Blaat schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:08:
De grootste drawback van custom loops is de kosten. De winst in performance is praktisch niet bestaand en qua geluid zijn er betere oplossingen.

Qua koeling wordt het echter alleen overtroffen door extreme OC koeling zoals phase change, droog ijs en vloeibaar stikstof, welke verre van praktisch zijn voor dagelijks gebruik door condensatie e.d.
Kosten: absoluut! Die lopen de spuigaten uit, maar da's altijd beter dan je koelvloeistof die er uit loopt... ;)
Winst in performance hier t.o.v. luchtkoeling is gigantisch. Nu vergelijk ik wel een bagger luchtkoeling met een custom loop, dus dat ligt ook mijlen ver uit elkaar. Temperatuur is over de hele linie >20C lager, als ik de GPU en CPU maximaal belast. Als ik alleen de CPU belast is de winst nog meer.
Geluid is er ook niet, eindelijk weer een hele stille kast! Hier nu 9x 12cm en 2x 20cm draaien, een D5 pomp, en je hoort... niets. Natuurlijk, als je je oor naast een fan legt wel, maar op een halve meter niks meer. Fans allemaal op silent mode, dus draaien ~500 rpm. De WTW unit in huis met de inblaasventilatie gaat er overheen qua dB. Met alleen luchtkoeling wordt een pc nooit zo stil, als je dit soort componenten moet koelen.
Scheelt wel dat er nu een 480x60mm radiator hangt, maar deze moet wel een 3900X en RTX 2070 Super koelen.
Na uren onder maximale load te draaien (GPU en CPU) worden zij beiden rond de 75-78 graden met de fans op minimaal. Met de fans op maximaal (ja, dan hoor je ze) worden ze rond de 55-58 graden. Leuk om te zien dat dit dus ook nivelleert, de CPU/GPU nemen de temperatuur van elkaar "over" via de koelvloeistof vermoed ik. Geen wetenschappelijke onderbouwing of uitspraak maar misschien snap je wat ik bedoel.

Soeski wijzigde deze reactie 08-11-2019 12:04 (14%)

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:18

Blaat

Hardware Fanaat

Soeski schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:02:
[...]

Kosten: absoluut! Die lopen de spuigaten uit, maar da's altijd beter dan je koelvloeistof die er uit loopt... ;)
Winst in performance hier t.o.v. luchtkoeling is gigantisch. Nu vergelijk ik wel een bagger luchtkoeling met een custom loop, dus dat ligt ook mijlen ver uit elkaar. Temperatuur is over de hele linie >20C lager, als ik de GPU en CPU maximaal belast. Als ik alleen de CPU belast is de winst nog meer.
Geluid is er ook niet, eindelijk weer een hele stille kast! Hier nu 9x 12cm en 2x 20cm draaien, een D5 pomp, en je hoort... niets. Natuurlijk, als je je oor naast een fan legt wel, maar op een halve meter niks meer. Fans allemaal op silent mode, dus draaien ~500 rpm. De WTW unit in huis met de inblaasventilatie gaat er overheen qua dB. Met alleen luchtkoeling wordt een pc nooit zo stil, als je dit soort componenten moet koelen.
Scheelt wel dat er nu een 480x60mm radiator hangt, maar deze moet wel een 3900X en RTX 2070 Super koelen.
Na uren onder maximale load te draaien (GPU en CPU) worden zij beiden rond de 75-78 graden met de fans op minimaal. Met de fans op maximaal (ja, dan hoor je ze) worden ze rond de 55-58 graden. Leuk om te zien dat dit dus ook nivelleert, de CPU/GPU nemen de temperatuur van elkaar "over" via de koelvloeistof vermoed ik. Geen wetenschappelijke onderbouwing of uitspraak maar misschien snap je wat ik bedoel.
Achja, alles is relatief. Ik krijg de D5 nooit helemaal stil. Het is stiller dan brakke luchtkoeling sure, maar passieve koeling is absoluut stiller.

Ik gebruik nu 2 360x35mm radiators en laat de aquaero in mijn systeem de fan speed regelen a.d.h.v. de water temperatuur. Ik krijg als ik beide systemen in mijn behuizing full load laat draaien mijn koelwater niet boven de 37 graden met een fan rpm van 700. Voor het vermogen wat er dan gebruikt wordt (rond de 650w) is het uitermate stil en koel.

De 5700XT wordt maximaal 70 graden Tjunction en 42 graden Tedge. De 3900x topt bij 62 graden. :)

Er is geen efficientere manier om zoveel warmte vermogen uit je kast te krijgen. :)

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• M-en-M
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-01 15:23
Kuusj schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 09:43:
Ik zou de nieuwe BIOS van Asus nog maar even niet proberen als het niet nodig is: https://rog.asus.com/foru...Gaming-Bios-update/page11
Veel problemen met booten als je RAM sneller dan 3200Mhz loopt.
Ik kan dit bevestigen. Het lost wel de WHEA problemen op, maar het is maar een gok of je systeem opstart, laat staan langer dan een minuutje blijft draaien. Die stomme "8d" POST vastloper zit er nog steeds in, maar nu heb je in ieder geval wat afwisseling met "07". ;)

All-core prestaties gaan er ook op achteruit (single-core iets beter, maar dat is voor mij minder relevant).

Kortom, eerst een BIOS flashback USB stick te maken naar de vorige versie voor je het probeert, waarschijnlijk zal je hem nodig hebben. (In het geval van de Strix X570-E betekent dat naar FAT32 formatteren en het CAP bestandje naar SX570EG.CAP te hernoemen.)

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 25-01 10:36

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het was voor mij interessant als er getest werd met een ‘vlakke’ koeler t.o.v. hol/bol. Desalniettemin is het nu duidelijk dat je het beste gewoon normaal pasta erop kan kwakken ipv allemaal rare dingen proberen (:
M-en-M schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:47:
[...]

Ik kan dit bevestigen. Het lost wel de WHEA problemen op, maar het is maar een gok of je systeem opstart, laat staan langer dan een minuutje blijft draaien. Die stomme "8d" POST vastloper zit er nog steeds in, maar nu heb je in ieder geval wat afwisseling met "07". ;)

All-core prestaties gaan er ook op achteruit (single-core iets beter, maar dat is voor mij minder relevant).

Kortom, eerst een BIOS flashback USB stick te maken naar de vorige versie voor je het probeert, waarschijnlijk zal je hem nodig hebben. (In het geval van de Strix X570-E betekent dat naar FAT32 formatteren en het CAP bestandje naar SX570EG.CAP te hernoemen.)
Dan sla ik die lekker over. Is me het gezeik niet waard. Wel uitermate waardeloos van Asus trouwens, er werkt blijkbaar ook maar 1 persoon aan deze BIOS’sen. Eerste en laatste keer dat ik een bord van 300€ koop :+

Kuusj wijzigde deze reactie 08-11-2019 13:10 (48%)

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:35
Mooie conclussie :P
So, what did we learn from this test? Well, I think what we learned is that there are no tips, tricks, secrets, or techniques for getting significantly better thermal performance out of your cooler when it’s trying to cool a Ryzen 3000 CPU. Whatever the reason for that is, it is absolutely clear that Ryzen 3000 has very poor thermal performance.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:52
Ik ben stopt met lezen na deze zin:
This is my 3700X against my 2700. They’re both the same TDP according to AMD, which is not an indication of power consumption but an indication of thermal performance. They should have the same temperature more or less. Obviously, they don’t.
Zoals oa door Gamers Nexus is aangegeven zitten er genoeg variabelen in de berekening die AMD zelf kan bepalen per processor (zoals case temp). Dit is bv ook deels de reden dat de 3950X straks ook een 105 watt TDP heeft. Ze veranderen gewoon wat in de formule en tadaaaah.

Zeggen dat een 2700X met TDP x gelijk zou moeten zijn aan een 3700X met TDP x mbt thermal performance is gewoon onzin. Wat hierboven staat klopt gewoon niet.

Die AdoredTV gast slaat bijzonder vaak de plank volledig mis imho.

Edit: blijkbaar was dit stuk geschreven door een andere editor (via @Help!!!!). Foutje van mijn kant. Essentie blijft imho hetzelfde maar laat ik het dan breder trekken: De AdoredTV site slaat mij te vaak de plank mis en is me veel te sensatiebelust om te beschouwen als een betrouwbare site.

Je hoeft verder echt niet alles goed te hebben, maar als dit al de ingang van je test is dan weet je gewoon van tevoren dat de conclusies voor geen meter gaan kloppen want je ingangssituatie/hypothese klopt al niet. Je vergelijkt een appel met een peer (terwijl je stelt dat het 2 appels zijn) en je conclusie is in essentie dat de peer een waardeloze appel is.

Korvaag wijzigde deze reactie 08-11-2019 14:44 (28%)

UNOX: The worst operating system

• Help!!!!
  • Niet online
^
Op die site schrijven verschillende mensen. De persoon die dit geschreven heeft is iemand anders dan "de Adored TV gast" en schrijft schijnbaar ook voor Tomshardware. Dus zelf heb je ook niet alles bij het rechte eind. Toch lees ik je posts nog wel want je hebt andere dingen die wel kloppen of interessant zijn :P ;)

Dat iemand niet alles goed heeft wil niet zeggen dat alles ook onzin is of niet interessant is.

Maar goed zo kijk ik naar dingen.

Wat ik bijv interessant vind is het kleine temperatuur verschil tussen alleen pasta in de hoek en op de hele heatspreader.

Help!!!! wijzigde deze reactie 08-11-2019 14:13 (26%)

PC Specs-Gallery

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-01 19:35
Ik vind de test niets zeggend om eerlijk te zijn.
Er wordt totaal niets verteld over de CPU instellingen; klok, spanning, PBO aan/uit?, limieten? etc
We weten allemaal dat temperatuur een factor is die de prestaties remt en dat gaat geleidelijk.

Ik denk dat de beste man zich ook mag afvragen waarom de temperaturen zo dicht bij elkaar liggen.
Het verschil tussen goed uitgevoerde water- vs luchtkoeling is allang bekend.
Pakweg 8 graden full load.

• Help!!!!
  • Niet online
^
Alle testsettings duidelijk vermelden is natuurlijk altijd het beste.

Je mag van mij best eerlijk zijn maar ik zie niet in dat het vermelden daarvan hier materieel is voor zijn testdoel. Ik maak er uit op dat hij gewoon met standaard instellingen getest heeft. Hij test verder niet PBO aan vs PBO of uit of iets dergelijks. PBO overklokken etc. is m.i. sowieso iha allemaal weinig interessant bij Zen2. Er is c.p. getest en dan is dit in deze test de uitkomst.

Dan vind ik het zinniger om je bijv. af te vragen of Prime 95 default blend voor 30 minuten passend is.

Wat is overigens dan "goed uitgevoerde waterkoeling" en welke "wel correcte test" laat zien dat het verschil 8 graden is?

PC Specs-Gallery

• Korvaag
@CMT
Ik heb het artikel toch even gelezen en inderdaad. Dit wordt allemaal overgeslagen. Bij goede koeling boost de CPU hoger en zal daarom ook weer warmer worden. Ook met PBO uit zal PB boosten als het kan. Enige wat hij beschrijft is dat de 3700X de 4,4 GHz. haalt en daarna geeft ie zelfs nog aan:
... though that isn’t really relevant to this testing since under an all core load all Ryzen CPUs will throttle a little in order to keep cool, stable, and safe.
Dus hij geeft al aan dat Ryzen zijn kloksnelheid aanpast, maar hij doet er vervolgens niets mee. Het is nogal een verschil of de Ryzen een all core boost van 3,9GHz. heeft en daarbij 58 graden wordt of door de geboden koelruimte naar 4,1 GHz. boost en daarmee 58 graden is. Er staat niets over beschreven. De 2000-serie boost daarnaast ook anders dan de 3000-serie. Ik zou op z'n minst verwachten dat je dit test met een fixed frequentie en fixed voltage afhankelijk van wat precies je doel is van je test. Blijkbaar is de vraag 'wat kan het beste koelen' en als je dat wilt bewijzen moet je variaties in kloksnelheid weghalen.

Ik weet niet of hij een heleboel heeft weggelaten maar het wel meegenomen heeft, maar het feit dat z'n conclusie bijna langer is dan z'n hele artikel is al vrij apart.

Korvaag wijzigde deze reactie 08-11-2019 14:58 (14%)

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Korvaag schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:00:
Ik ben stopt met lezen na deze zin:

[...]

Zoals oa door Gamers Nexus is aangegeven zitten er genoeg variabelen in de berekening die AMD zelf kan bepalen per processor (zoals case temp). Dit is bv ook deels de reden dat de 3950X straks ook een 105 watt TDP heeft. Ze veranderen gewoon wat in de formule en tadaaaah.

Zeggen dat een 2700X met TDP x gelijk zou moeten zijn aan een 3700X met TDP x mbt thermal performance is gewoon onzin. Wat hierboven staat klopt gewoon niet.

Die AdoredTV gast slaat bijzonder vaak de plank volledig mis imho.

Edit: blijkbaar was dit stuk geschreven door een andere editor (via @Help!!!!). Foutje van mijn kant. Essentie blijft imho hetzelfde maar laat ik het dan breder trekken: De AdoredTV site slaat mij te vaak de plank mis en is me veel te sensatiebelust om te beschouwen als een betrouwbare site.

Je hoeft verder echt niet alles goed te hebben, maar als dit al de ingang van je test is dan weet je gewoon van tevoren dat de conclusies voor geen meter gaan kloppen want je ingangssituatie/hypothese klopt al niet. Je vergelijkt een appel met een peer (terwijl je stelt dat het 2 appels zijn) en je conclusie is in essentie dat de peer een waardeloze appel is.
De vraag bij mij alleen nog steeds wel staan: waarom na een nacht BOINC draaien vind mijn 3700X dat ie 71-73 graden is en is mijn heatsink gewoon koel? Ik snap het niet hoor. Het maakt niet uit of de fans hard draaien of zacht draaien, het resultaat is elke keer hetzelfde. Opnieuw bevestigen heeft ook geen zin. Punt is dat de aanwezige koelcapaciteit dus gewoon niet wordt gebruikt, terwijl de processor wel heter wordt. Dat is toch raar?

• Korvaag
rodie83 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:58:
[...]

De vraag bij mij alleen nog steeds wel staan: waarom na een nacht BOINC draaien vind mijn 3700X dat ie 71-73 graden is en is mijn heatsink gewoon koel? Ik snap het niet hoor. Het maakt niet uit of de fans hard draaien of zacht draaien, het resultaat is elke keer hetzelfde. Opnieuw bevestigen heeft ook geen zin. Punt is dat de aanwezige koelcapaciteit dus gewoon niet wordt gebruikt, terwijl de processor wel heter wordt. Dat is toch raar?
Het feit dat de CPU zelf 71 graden is zegt niets over hoeveel vermogen er vrijkomt.

Voorbeeld: Een ARM CPU in een Pi kan ook prima 71 graden zijn onder load. Ga je daar een koelblok op zetten dan wordt dat koelblok niet ineens ook 71 graden. Dat zal zo koud blijven als het maar zijn kan omdat er maar weinig vermogen vrijkomt.

De 3000-serie is erg efficient (zie ook filmpjes van Der8auer), maar de hitte die er vrijkomt kan maar matig afgevoerd worden.

Juist doordat de hitte maar matig afgevoerd wordt, wordt de CPU 71 graden en blijft de koeler vrij koel. De beperking zit hem niet in de interface van heatspreader naar koeler maar in de interface van die naar heatspreader. Dat is maar lastig te beinvloeden afgezien van ingewikkelde dingen als delidden.

PB in de CPU is verder zo afgeregeld dat ie zoveel mogelijk ruimte pakt om te boosten. Monteer je een betere koeler dan is dat nog geen garantie dat je temperaturen omlaag gaan (meestal wel hoor, maar even om het wat te overdrijven). Als de CPU de ruimte gebruikt om hoger te boosten dan kan de CPU nog steeds 71 graden worden maar dan bijvoorbeeld op een all-core frequentie van 100MHz. hoger dan met de 'mindere koeler'.

Ik heb ooit wat snelle testen gedaan met mijn AIO tegenover een Mugen 5 met de 2000-serie:
productreview: Fractal Design Celsius S24 review door Korvaag
In vergelijking met de Mugen zie ik dat de S24 ervoor zorgt dat de CPU over de hele linie zo'n 100-150 MHz. hoger boost. Dat lijkt niet veel, maar als je je bedenkt dat de CPU-temperatuur hierbij zo'n 10+ graden lager ligt dan bij de Mugen dan is het toch wel een prestatie.
Meer ruimte door betere koeling = fors hogere boost.

Ik moet er nu vandoor, dus wellicht kan iemand anders het nog wat beter uitleggen. Hier kom ik iig nu snel even op :P

PS: Ik wil hier overigens niet net doen alsof ik de koeling zeer uitgebreid getest heb en alsof ik dagen besteed aan dit soort testen. De geposte review was bedoeld als indicatie en zeker niet als 100% wetenschappelijk verantwoorde test.

Kleine aanvulling nog, want ik moet er weer nu vandoor :+
Mijn AIO wordt hier ook nauwelijks warm. Eigenlijk is CPU-temp geen goede temp om op aan te sturen. Het maakt hier ook zowat niets uit of ik de fans op silent of turbo zet (ja, herrie). De hoeveelheid warmte die opgenomen wordt en weer via de radiator gedissipeerd moet worden is gewoon maar laag. Sturen door CPU-temp is daarom ook niet handig. De fans gaan harder draaien omdat de CPU z'n hitte niet kwijt kan aan de heatspreader. Niet zo logisch :+

Korvaag wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:50 (15%)

• CMT
Help!!!! schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:56:
^
Alle testsettings duidelijk vermelden is natuurlijk altijd het beste.

Je mag van mij best eerlijk zijn maar ik zie niet in dat het vermelden daarvan hier materieel is voor zijn testdoel. Ik maak er uit op dat hij gewoon met standaard instellingen getest heeft. Hij test verder niet PBO aan vs PBO of uit of iets dergelijks. PBO overklokken etc. is m.i. sowieso iha allemaal weinig interessant bij Zen2. Er is c.p. getest en dan is dit in deze test de uitkomst.

Dan vind ik het zinniger om je bijv. af te vragen of Prime 95 default blend voor 30 minuten passend is.
Dat is nou de valkuil, doordat niet alle randvoorwaarden zijn gegeven kan niemand verifiëren wat de artikelschrijver bevonden heeft of beweert.
Het gevolg is dat men geneigd is om aannamen te maken.
Het hoeft geen wetenschappelijk artikel te worden, maar i.i.g. een kader opstellen is een must als je dingen gaat onderzoeken. Anders kan het onderzoek net zo goed de prullenbak in.

In het Engels verwoorden ze het ook mooi met; "assumption is the mother of all fuck-ups"

Ryzen heeft trouwens zonder PBO ook een boostgedrag dat afhangt van de temperatuur. Dus mocht er op standaard instellingen getest zijn dan is dat ook niet goed.
Het ging mij niet om het verschil tussen wel of niet PBO, maar om welke instellingen voor de CPU precies gebruikt zijn.
Wat is overigens dan "goed uitgevoerde waterkoeling" en welke "wel correcte test" laat zien dat het verschil 8 graden is?
Phoe dat is niet makkelijk samen te vatten.
Goed uitgevoerde waterkoeling begint in mijn ogen bij het waterblok.
De eerst vragen die daarbij opkomen zijn:
  • Is het microfin oppervlak voldoende groot om de 'cpu die' te overlappen?
  • Maakt de coldplate goed contact met de IHS?
Dan volgt de vraag of de pomp sterk genoeg is voor een goede circulatie.
Sommigen radiatoren en cpu blokken hebben een hoge restrictie (weerstand tegen stroming).
De pomp van een AIO is over het algemeen vrij zwak en wordt gebruik met een dunne radiator die vaak een relatief hoge restrictie heeft.

En tot slot hoe de radiator is uitgevoerd. De keuze daarvan hangt weer sterk van de toepassing en/of wens af.
Factoren daarbij zijn:
  • FPI (fins per inch)
  • dikte van de radiator
  • oppervlak
  • restrictie
  • passende keuze van ventilatoren
Met een hoge FPI heb je ventilatoren nodig die veel statische druk kunnen opbouwen.
Dat wil zeggen: flink blazen, maar niet zoveel dat er (te)veel turbulentie ontstaat.
Dikke radiatoren doen het bij gelijk koeloppervlak en FPI vaak beter dan een dunne versie.
Mogelijk omdat er meer materiaal om de buizen zit waar het koelvloeistof door loopt.
Nadeel is dat er meer statische druk nodig is van de ventilatoren.
De restrictie van de radiator zelf speelt ook wel een rol als de pomp te zwak is.

Het is niet zo op de hand te zeggen wat nou het beste is omdat het een het ander bepaalt.
Maar een goed uitgevoerde waterkoeling setup wil, in mijn ogen, zeggen dat met al deze factoren rekening is gehouden en een goede balans daartussen gevonden is.

Het 8 graden verschil heb ik proefsgewijs met een Intel i3-8350k bepaalt.
Een EKWB P280 customloop versus een Scythe Mugen 2 koeler + Scythe flex 1200rpm ventilator.
Customloop met (D5) pomp op 1800rpm en 2x Noctua NH14A ventilatoren op 600rpm.
Mugen 2 ventilator maximaal op 1200 rpm.
Na een uur stresstesten met P95 was er al een equilibrium ontstaan.
Op internet waar een customloop met een goede towerkoeler wordt vergeleken zie je vaak ook 8-10 graden celcius verschil.

Bij de oosterburen: https://www.computerbase....t_testsystem_und_methodik heb ik een mooi artikel gevonden, waarin o.a. de Noctua NH-U12A, Noctua NH-D15, Arctic Liquid Freezer 240 & NZXT Kraken x52 getest worden met een AMD 1700X.

Tussen de Noctua U12A en Artic Freezer 240 zit een verschil van ca. 6 graden.
Dat loopt op tot ca. 9 graden versus een NZXT x52.
De Noctua D15 vs NZXT x52 verschilt zo'n 5 graden.
Mogelijk dat een goede customloop dat verschil nog groter maakt.

Ik hoop van harte dit ik & deze lap tekst niet arrogant overkomen, dat is echt niet mijn bedoeling.
Wanneer ik reageer is dat eigenlijk altijd inhoudelijk en niet op de persoon zelf gericht.
De ongezouten mening (die ik vaak wel onderbouw) kan soms wringen weet ik uit ervaring.

• HMC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:34

HMC

Pluviophile

Korvaag schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:56:
@CMT
Ik heb het artikel toch even gelezen en inderdaad. Dit wordt allemaal overgeslagen. Bij goede koeling boost de CPU hoger en zal daarom ook weer warmer worden. Ook met PBO uit zal PB boosten als het kan. Enige wat hij beschrijft is dat de 3700X de 4,4 GHz. haalt en daarna geeft ie zelfs nog aan:

[...]
En @CMT

Ik heb het gevoel, en dat heb ik al eerder geschreven hier, dat in ieder geval voor Ryzen Master temperatuurmeting geldt dat het meer om een uiteindelijk iets gaat. Iets dat dat dat stuk software verwacht. :?

Als ik bijvoorbeeld CN20 start, schiet de CPU temp direct naar 71, en als die klaar is direct weer terug naar 35.
Dat heb ik echt nog nooit eerder gezien.
En dat lijkt mij ook niet echt mogelijk.

R3600 met Noctua D15, die inderdaad wel wat harder gaat draaien, maar zeker geen paniek zaait of zo.
RM gaat instant van 35>70 graden bij brute actie, en instantaan van 70>35 wanneer klaar met bench en weer rust.

Betaalde Kremlin-troll

• CMT
Het is onwennig, maar wel mogelijk.
De sensorwaarde die Ryzen Master en HWinfo met CPU CCDx Tdie aangeeft, is de hoogst gemeten temperatuur in de chiplet.
Als dat in de rekenkern gemeten wordt, dan kan dat instantaan op en neer gaan met de belasting.

Vergelijk het met een gloeilamp waar de kern van de draad 2500 graden celcius is.
Dat koelt binnen een seconde af naar 600 graden (roodgloeiend) bij het uitschakelen.

Het is echt een hoop vermogen in een klein oppervlak.
Een chiplet is ca. 75mm2 en ca. de helft van dat oppervlak bestaat uit de L1/L2/L3 cache.
Dus eigenlijk is het vermogen geconcentreerd op een oppervlak van ongeveer 35mm2.
Dat komt dicht in de buurt van een dikke 5mm soldeerpunt!

HWinfo geeft ook een CPU (Tclt/Tdie) waarde die langzaam naar beneden gaat. Ik denk dat de sensor daarvan in het midden van CCDx zit, het gebied van de cache.

CMT wijzigde deze reactie 08-11-2019 20:16 (22%)

• Cidious
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16:55

Cidious

Creative Impulses

Blaat schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:03:
[...]

Een Corsair H115i is een Asetek koeler verkocht onder corsair naam en aankleding. Asetek coldplates staan er echter om bekend om niet vlak te zijn. Dit verschilt van product tot product, maar meestal staan ze behoorlijk bol.

Het gevolg is dat het beste contact van de koeler plaatsvindt op het midden van de IHS, maar dat is niet waar de cores zitten bij Zen 2, die zitten uit het midden. Als je koeler bol genoeg is zit er eigenlijk te veel koelpasta tussen de cores en je koeler, waardoor je temperaturen flink kunnen oplopen zonder je radiator te verzadigen.

Ik heb jarenlang hetzelfde gezeik gehad met Asetek koelers. Nooit meer. EKWB heeft me laten zien wat voor verschil het kan maken als je een CPU coldplate hebt die zo vlak en glad is dat je hem als spiegel kan gebruiken.
Well ik heb net een 360x30 rad setup met D5 en Raystorm Pro AM4 blok op mijn 3800X gezet. maar dat blok staat ook bol. En de prestaties zijn nu niet om naar huis over te schrijven. paar graden lager dan met mijn H80i V2. Maar als ik zie wat hierboven gehaald wordt met een Corsair AIO.. dan heb ik werk te doen.

Ik denk dat ik mijn cold plate ga afvlakken.

Creative Impulses Developement

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:29

millman

6708Mhz @ -185c

@Cidious @Help!!!! @HMC @CMT

Ik lees een goede discussie over koeling hier, mooi! Aangezien de data van AdoredTV wederom haken en ogen kent kunnen we gezamenlijk natuurlijk wel een klein onderzoekje doen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie gebruiken aan instellingen en torture tests om maximale temperatuur te meten. 'Vroegah' hadden we een 45min LinX topic waar je veel relevante informatie uit kon halen. Als we tot een gezamenlijke concensus kunnen komen wat te gebruiken wil ik best hier wel een topic voor openen. Interesse?

Bijvoorbeeld 1 uur P95 avx1 small fft met koeling maximaal @ stock (met of zonder pbo/auto oc?):

Proc:
Moederbord:
AGESA:
Uitgelezen voltage:
Gebruikte case:
Gebruikte koeling:
Blok gemeten: ja/nee
Blok vorm: hol/bol/vlak
Kamertemperatuur:
Maximale temperatuur (t die? ):
Maximale clock (relevant?):

Ik dacht overigens aan een uur omdat dan bij de meeste waterkoeling de watertemperatuur gestabiliseerd Is. Alle suggesties zijn welkom uiteraard.

millman wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:26 (32%)

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Om eerlijk te zijn gebruik ik meestal Cinebench in loop omdat ik denk dat dit de meest realistische load is voor de CPU. Prime95 gebruik ik wel voor stabiliteit maar niet voor temp vergelijkingen omdat er in mijn gebruik geen taak in de buurt komt die zoveel power verbruikt.

Wat ik ook fijn vind om te gebruiken is het uitpakken van Fit-girl repacks. aangezien ik dit regelematig doe en dit verwarmd alles lekker. Heb voor dit doel een tijd lang Final Fantasy XV repack gebruikt. 100GB.

Trying to keep it real.

Ga morgen lekker aan de gang met Noctua NT-H1 ter vervanging van mijn kryonaut en ga de coldplate ietsje afvlakken. Niet geheel vlak want de IHS is ook gebogen.

Proc: 3800X
Moederbord: MSI B450M Mortar MAX
AGESA: 1.0.0.4 B (2.51 Post Final BETA)
Uitgelezen voltage: 1.48 max 1.38 multi
Gebruikte case: Corsair 275Q
Gebruikte koeling: Alphacool 360x30 + Alphacool VPP755 + XSPC Raystorm PRO
Blok gemeten: ja/nee Nog niet.
Blok vorm: hol/bol/vlak BOL
Kamertemperatuur: 24 AC
Maximale temperatuur (t die? ): 69 Cinebench loop | 78 Prime Small FFTs
Maximale clock (relevant?): 4225 multi 4550 peak single

Cidious wijzigde deze reactie 09-11-2019 12:50 (24%)

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:29

millman

6708Mhz @ -185c

@Cidious kijk eens aan.. meteen al data. Een loop cinebench 20 van een uur Is voor mij ook prima. Als er meer interesse Is dan maak ik een apart topic aan. Ik ga vanavond er mee aan de slag

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:02

onsgeluk

Beroepsprutser

Cidious schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 12:38:

Niet geheel vlak want de IHS is ook gebogen.
Convex of cave?

Ik vraag me gelijktijdig af wat de reden hiertoe is. Zou het qua warmteoverdracht niet veel efficiënter zijn als CPU/koeler af-fabriek netjes afgevlakt wordt geleverd?

iR Profiel

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ik denk dat omdat de IHS hol is dat producenten de coldplate een beetje bol maken. In dit geval teveel.

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:02

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik snap alleen niet waarom de ihs concaaf gemaakt is. Is daar een technische reden voor te bedenken

Wat zou de veiligste manier zijn om de ihs vlak te krijgen? goede slijpsteen ofzo? Ik zal de cpu niet snel onder een freesbank leggen >:)

iR Profiel

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

In het verleden was het fenomeen 'lappen' erg populair. Gewoon schuurpapier op een glasplaat en 8tjes maken en 45 graden draaien. en de grit omhoog werken. tot 7000 ofzo. werkt prima. Maar ik ga mijn mooie nieuwe Ryzen 3800X niet lappen nu haha.

• CMT
@millman Dat lijkt mij leuk om te doen. Ik had even een vakantie nodig na het monniken werk van eerder, maar ik ben er weer klaar voor ^^.

Als het alleen om de koelingprestaties gaat is het misschien wel interessant om daarnaast ook met PBO een socket power limit (PPT) te gebruiken, 75W multicore bijvoorbeeld?
Dan hoef je je geen zorgen te maken over spanning, klok en dergelijke en wordt alleen naar de efficiëntie van het koelsysteem gekeken.

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Lappen is niet echt meer de moeite waard. Ik heb zelf mijn 3800X gelapped vanwege een lichte bolling van de IHS. Dit was ook zichtbaar in de verspreiding van de pasta na het verwijderen van mijn koeler. Uiteindelijk de koeler ook nog bij gelapped en het resultaat.. bijna 1°C winst.. en had ik mezelf achteraf gezien wel wat werk kunnen besparen.

De CPU's van tegenwoordig hebben zo'n grote delta T, de interne warmteoverdracht is met het verkleinen van het procede steeds slechter geworden dat het niet meer uit gaat maken voor de levensduur of een OC (met de voorwaarde dat je al een goede koeler hebt). Ik heb sinds 2002 altijd Koolance custom waterkoeling op cpu en gpu gehad, in de tijden dat koelblok/Tdie delta nog max 10 á 15°C was onder load met bijvoorbeeld 45nM. Nu is dat een factor 3 hoger met <14nM.

De Dark Rock Pro 4 is mijn eerste luchtkoeler in bijna 20 jaar en die bevalt overigens goed. Load temps 24/7 68-72 °C zonder AVX(2) op fixed 1000rpm met GCextreme pasta. Maarr.. de baseplate en heatpipes worden maar 32°C.. (sensor op zitten) en zie daar, net als posts hier boven, meteen het probleem met de nieuwe generatie CPU's; warmte overdracht. Kunnen we weinig meer aan doen. Ookal blijft het best wel kriebelen om weer eens waterkoeling te installeren.

M-spec wijzigde deze reactie 09-11-2019 18:32 (3%)

R7 3800X | 5531 CB20 | Hifiman Arya & Asus Essence III powermod.

• rodie83
  • Niet online
M-spec schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:48:
Lappen is niet echt meer de moeite waard. Ik heb zelf mijn 3800X gelapped vanwege een lichte bolling van de IHS. Dit was ook zichtbaar in de verspreiding van de pasta na het verwijderen van mijn koeler. Uiteindelijk de koeler ook nog bij gelapped en het resultaat.. bijna 1°C winst.. en had ik mezelf achteraf gezien wel wat werk kunnen besparen.

De CPU's van tegenwoordig hebben zo'n grote delta T, de interne warmteoverdracht is met het verkleinen van het procede steeds slechter geworden dat het niet meer uit gaat maken voor de levensduur of een OC (met de voorwaarde dat je al een goede koeler hebt). Ik heb sinds 2002 altijd Koolance custom waterkoeling op cpu en gpu gehad, in de tijden dat koelblok/Tdie delta nog max 10 á 15°C was onder load met bijvoorbeeld 45nM. Nu is dat een factor 3 hoger met <14nM.

De Dark Rock Pro 4 is mijn eerste luchtkoeler in bijna 20 jaar en die bevalt overigens goed. Load temps 24/7 68-72 °C zonder AVX(2) op fixed 1000rpm met GCextreme pasta. Maarr.. de baseplate en heatpipes worden maar 32°C.. (sensor op zitten) en zie daar, net als posts hier boven, meteen het probleem met de nieuwe generatie CPU's; warmte overdracht. Kunnen we weinig meer aan doen. Ookal blijft het best wel kriebelen om weer eens waterkoeling te installeren.
Goed om te lezen! Ik heb ook een dark rock pro 4. Nou is die heerlijk stil maar achteraf was een kleinere/goedkopere koeler dus net zo goed geweest in feite.

• Soeski
rodie83 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:21:
[...]

Goed om te lezen! Ik heb ook een dark rock pro 4. Nou is die heerlijk stil maar achteraf was een kleinere/goedkopere koeler dus net zo goed geweest in feite.
Ik heb nog wel een Wraith Prism voor je... gegarandeerd een overheat shutdown stop op 95+ graden met Prime95 Small FTT en volgens mij met de OCCT Linpack test ook meteen een fout dat de temp te hoog is om deze langer dan 4 seconden te draaien :+

• GabberPiet
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12:49
Jackson6 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 15:18:
M'n Ryzen 3600 draait op volle toeren op alles cores max 4093 MHz, ik neem aan dat ik in Ryzen Master wat moet aanpassen maar ik heb letterlijk geen idee. Ik wil dat de cores gewoon 4200 draaien. Temperaturen blijven netjes onder de 60 graden dus throtling kan het niet zijn.

Ik heb niks via de master gedaan maar alles vanuit BIOS. Draait vanaf dag 1 gewoon op alle cores 4.2.

Na een game-sessie van enkele uren heb ik wel eens 77C aangetikt maar meestal zit niet boven de 60C.
Ik gebruik een AIO Fractal design celsius met 360mm rad, in een redelijk "toasty" BeQuiet 601 case.

GabberPiet wijzigde deze reactie 10-11-2019 00:23 (3%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

https://tweakers.net/ext/f/v0gtxZl5QjiJIetizep37mGd/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/evfJGmFnsQgQKIMnO5wEbXP9/thumb.jpg

Heb vandaag het blok verder afgevlakt en constant met mijn CPU gecontroleerd wanneer het raakvlak tussen beiden nagenoeg vlak is. Toen weer gepolijst en geinstalleerd. Helaas geen photos van gemaakt maar spreekt voorzich.

Vervolgens een thermal sensor op het blok geplakt met een grafiet sticker (details haha, Ik dacht dat tape misschien de hitte zou opsluiten) en ik heb ook een sensor in de inlaat geplaatst en 1 op mijn geheugen. Laatste sensor zit in mijn loop op de outlet van mijn rad. Oh en pasta vervangen uiteraard. Kryonaut -> Noctua NT-H1.

Resultaat van de kleine aanpassingen

69 -> 67 cinebench loop

Niet echt schokkend maar wel beter dan wat het was. Mijn H80i deed 72/73 in Cinebench loop. Al met al een beetje teleurgesteld in het prestatie verschil tussen beide watercooling setups. Maar dit was te verwachten.

Ik denk dat een 3900X eigenlijk makkelijker te koelen is dan een 3800X omdat de 3900X 2 dies van 6 cores heeft en de 3800X slechts 1 die van 8 cores. Kleiner oppervlak met meer opgenomen vermogen.

Ik vergeleek mijn resultaten met 3900X en was wat teleurgesteld. Sommigen halen met een domme 240 AIO 66 graden full load dus ik had gehoopt misschien sub 65 graden tekomen met een 360 en 'slechts' een 3800X.

Ik blijf nog wel even tweaken en kijken wat er nog meer te verbeteren valt.

Pomp draait nu op 3000 rpm wat me meer dan genoeg lijkt voor een low restriction setup.

En ik moet ook nog even de koelpasta controleren of deze mooi verspreid is.

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:24
Ik probeer het zoveel mogelijk stil aan te pakken, die corsair setup met die commander gaat automatisch bijsturen denk ik.

Als je die full load zet, heb je precies een Boeing in je bureau zitten. Mijn 3900X boost wel niet hoger dan 4,2 Ghz op alle cores. Is dit hetzelfde bij andere eigenaars hier? En warm wordt die niet hoor, nog geen 60 under load.

• Soeski
Lyca schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:28:
Ik probeer het zoveel mogelijk stil aan te pakken, die corsair setup met die commander gaat automatisch bijsturen denk ik.

Als je die full load zet, heb je precies een Boeing in je bureau zitten. Mijn 3900X boost wel niet hoger dan 4,2 Ghz op alle cores. Is dit hetzelfde bij andere eigenaars hier? En warm wordt die niet hoor, nog geen 60 under load.
Hier boost de 3900X niet hoger dan 4100 op all-core, afhankelijk van de applicatie. CB20 doet wel 4100, maar b.v. een Prime95 doet maar een 4000-3950 all-core.
Na lange tijd draaien (CB20) op minimale koeling blijft de CPU net onder de 70C.
Ik heb nog geen all-core OC geprobeerd met de nieuwe custom loop, maar op luchtkoeling had ik al een BSOD op 4125MHz in Windows (zonder te overheaten).
Dat terwijl bij "normale modus operandi" de traagste core op 4325 uit komt, de rest allemaal hoger. Maar dat zal niet te vergelijken zijn met een all-core OC lijkt me. Diezelfde modus geeft mijn snelste core 4625Mhz.

Soeski wijzigde deze reactie 10-11-2019 10:36 (10%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

@Soeski Wat voor custom loop heb jij nu?

Zoals je hierboven kan lezen heb ik net een 360 custom loop op mijn 3800X gegooid maar na 30 minuten Cinebench R20 geraak ik ook net niet tot de 70. Ik geloof dat de 3900X makkelijker te koelen is door de chip layout en meer oppervlak en per die 2 minder cores.

Grootste bottleneck is het koel oppervlak en niet de TDP.

En sorry dat jouw chip niet echt hoger wil. Mijn 3800X doe 4250 all core Cinebench R20 maar kan dat niet vasthouden en druppeld langzaam naar 4200. Ik ga er vanuit dat dit komt door langzaam oplopende temperatuur 65->70 graden.

On another note. Heb nog wat lopen rommelen met bios settings. En met mijn nieuwe koeling is de negatieve voltage offset krachtiger geworden. Ik draai nu met -100mv offset (maximum) en mis zo'n 20 punten op cinebench zonder offset. Heb meerdere keren tussen beide settings geschakeld en opnieuw gebencht en lijkt op de conclusie dat door de nieuwe koeling en lagere temperatuur met de -100mv offset en PBO aan hij toch hoger wil boosten. Helaas niet hoger dan normaal maar wel 5 graden koeler. Max Cinebench R20 loop voor 20 minuten is nu 65 graden ipv 70.

Ik zie geen reden om geen offset te gebruiken voor die 20 punten en 5 hele graden koeler.

Cidious wijzigde deze reactie 10-11-2019 11:09 (35%)

• M-spec
  • Niet online
Probeer de offset maar eens on-the-fly toe te passen ipv in de bios en draai dan nog eens CB20. ;)

De CPU ziet het namelijk meteen vanuit de bios. Ik heb een Asus C6H en als in windows een lichte offset toe pas boost de 3800X wel hoger van 4225 naar 4275 met CB20, ook met een iets lagere temp.

Over het algemeen draai ik nu met fixed 4.3 all core 24/7 op 1.309V load in Hwinfo en 80W cpu power, geen XFR meer. Die wil altijd een hogere spanning zien. 4.4 en Cinebench is ook geen probleem maar 1.375V load is niet veilig volgens AMD voor 24/7 ivm degradatie.

Ik wil niet het risico lopen dat ik al 100MHz lager moet clocken over een paar maand. Kijk ook uit met lange tijd een 'power virus' zoals small FFT AVX2 te draaien. Niet voor niks dat een 3800X stock terug gaat naar 4.1GHz. Niemand behalve AMD weet nog wat dit om de lange termijn doet. Goed zal het niet zijn en een EPYC cpu ziet het ook meteen net als gpu (drivers) vroeger met Furmark. Bekijk de video van Linus tech tips met de 64Core en prime95.

Een 3900X kan zijn warmte idd ook beter kwijt met 2 dies en 6 ipv 8 cores. Een 3950X zal daarentegen ook thermisch gelimiteerd zijn. 2x 3800X onder een dakje.

Een vraag aan jullie, welke geheugensnelheid hebben jullie maximaal gevonden met Gear Down Mode uit?

Bij het geheugen en infinity fabric valt immers de meeste performance te halen. Ik draai nu 3733MHz 1:1 CL14 met GDM aan (Gskill 4 dimm FlareX 3200 32GB totaal). Dat is snel voor de cache maar wel 1/4 timing en communicatie ipv elke 1/2 clocktick met GDM uit. Boven de 3400 krijg ik GDM al niet uit. Crash bij booten. Kan liggen aan de 4 dimm configuratie.

M-spec wijzigde deze reactie 10-11-2019 12:11 (16%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

wat bedoel je met on the fly? AMD Ryzen Master?

• M-spec
  • Niet online
On-the-fly, tijdens het draaien in je OS. In dit geval de moederboard software, geen Ryzen Master.

Ik kan tot -0,0250V undervolt instellen, soms -0,03125V zonder prestatie verlies. Daaronder gaat de CPU wel terug in snelheid of met een veel te lage Vcore zelfs 'clockstretchen'. De aangegeven snelheid blijft gelijk maar in werkelijkheid gaat de CPU honderden keren per seconde terug throttle'en omdat de spanning te laag wordt. Dit is niet zichbaar voor software waarmee de kloksnelheid wordt uitgelezen, je merkt het wel in lagere prestaties in benchmarks. Ook de reden dat undervolten in de eerste plaats afgeraden wordt, alles met -0,05V of -0,1V en grotere undervolts. Vroeger kreeg je meteen een blauw scherm of freeze, nu niet meer. Wel een mooi stukje techniek om de integriteit van de data te bewaren.

Met vaste multiplier heb ik wel reboots gezien, hier nog wat eerder geteste CB20 resultaten van mijn 3800X:
1.375V load CB20 4400MHz 5366pt
1.350V load CB20 4400MHz reboot
1.306V load CB20 4350MHz 5318
1.306V load CB20 4325MHz 5278
1.175V load CB20 4200MHz 5073
1.159V load CB20 4200MHz reboot
HWinfo SVI2 load spanningen. Alleen CB20 benchmarks, geen 24/7 stabiele tests.

Op termijn zal ik de sweet spot opzoeken, je ziet dat de spanning fors omhoog moet boven de 4.2GHz. Voor nu vind ik 80W op 4.3 all core nog prima. Mijn oudere 1800X had ik bijvoorbeeld op 1.1V 3,5GHz met 24/7 rekenwerk. Dan zat die op 65W ipv 100W met 1.225V.

M-spec wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:23 (31%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:49:
On-the-fly, tijdens het draaien in je OS. In dit geval de moederboard software, geen Ryzen Master.

Ik kan tot -0,0250V undervolt instellen, soms -0,03125V zonder prestatie verlies. Daaronder gaat de CPU wel terug in snelheid of met een veel te lage Vcore zelfs 'clockstretchen'. De aangegeven snelheid blijft gelijk maar in werkelijkheid gaat de CPU honderden keren per seconde terug throttle'en omdat de spanning te laag wordt. Dit is niet zichbaar voor software waarmee de kloksnelheid wordt uitgelezen, je merkt het wel in lagere prestaties in benchmarks. Ook de reden dat undervolten in de eerste plaats afgeraden wordt, alles met -0,05V of -0,1V en grotere undervolts. Vroeger kreeg je meteen een blauw scherm of freeze, nu niet meer. Wel een mooi stukje techniek om de integriteit van de data te bewaren.

Met vaste multiplier heb ik wel reboots gezien, hier nog wat eerder geteste CB20 resultaten van mijn 3800X:
1.375V load CB20 4400MHz 5366pt
1.350V load CB20 4400MHz reboot
1.306V load CB20 4350MHz 5318
1.306V load CB20 4325MHz 5278
1.175V load CB20 4200MHz 5073
1.159V load CB20 4200MHz reboot
HWinfo SVI2 load spanningen. Alleen CB20 benchmarks, geen 24/7 stabiele tests.

Op termijn zal ik de sweet spot opzoeken, je ziet dat de spanning fors omhoog moet boven de 4.2GHz. Voor nu vind ik 80W op 4.3 all core nog prima. Mijn oudere 1800X had ik bijvoorbeeld op 1.1V 3,5GHz met 24/7 rekenwerk. Dan zat die op 65W ipv 100W met 1.225V.
En die offset functie en de standaard moederbord optie in de bios werken dus niet lekker. Welke nu wel werkt is die van AMD overclocking in de bios. Geen prestatie verlies met Cinebench of andere benchmarks. Wel lagere temperatuur. Afhankelijk van je processor natuurlijk en silicon kwaliteit. Mijn 3800X reageert er heel erg goed op nu met betere koeling.

Die andere opties die jij aangeeft zijn eigenlijk nog steeds kapot. Net als PBO en AutoOC.

Probeer de nieuwe Agesa 1.0.0.4 B offset functie maar eens in de bios. Die werkt wel. -100mv en geen instabiliteit en 20 punten verlies op Cinebench te opzichte van geen offset en wel 4-5 graden lagere temperatuur onder full load. Single core lijdt well een beetje onder -100mv dus ik draai -50mv. En meer punten op Multicore en single core hetzelfde en 3 graden lager.

Cinebench R20 Loop -50mv offset (AMD Overclocking bios setting):
https://tweakers.net/ext/f/RSDe6cB0YT2ubXpFOsthIkqz/thumb.png

Cidious wijzigde deze reactie 10-11-2019 18:11 (9%)

• M-spec
  • Niet online
Ik wil de 1.0.0.4 graag proberen om de XFR ook beter te finetunen maar die is er helaas nog niet voor de Crosshair VI (X370) ;) . Komt als het goed is later deze maand. Voor games pak ik nog wel een XFR setting.

Ik kan niet klagen met single core boost van 4550MHz maar all core blijft nog onder de 4.3GHz. Bij eerdere Bios versies zag ik in single core apps nog 2 cores switchen tegen de 4,5 aan ipv 1 core voluit maar Pifast is bijvoorbeeld even snel gebleven. Voor de cpu is het beter als het afwisseld. Wel is het zo dat windows in tegenstelling tot linux de snelste core nog niet ziet. Pakt altijd 1 en 2 ipv core 6, de golden core bij mij. Maar dat zal met Windows update 19H2 oid opgelost moeten zijn.

Heb jij de Fclk Memclk 1:1 op 1900MHz met het geheugen? DDR 3800? Dan heb je een goede memcontroller. Dat weigert mijn systeem wat ik ook doe. 1867 is de max, ook met aanpassen van de spanningen tot nu toe. Of ik mis een bepaalde instelling.

Edit: XFR met -0,03125 Vcore, ook ~5100 Link
Snelheid zakt uiteindelijk ook naar 4225. Zal wachten op de nieuwere agesa code.

M-spec wijzigde deze reactie 10-11-2019 20:07 (9%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Wat voor koeling heb je ? Bij mij zakt de performance namelijk niet zoveel.

Betreft IF clock.

VSOC 1.05 en niet 1.1
VDDP 0.900
VDDG 0.950

works like a charm voor mijn 3600 en 3800X

Velen raden veel te hoge voltages aan waardoor ik juist niet op 1900 kan draaien.

Cidious wijzigde deze reactie 11-11-2019 03:29 (89%)

• wijthoef
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-11-2019
Ik heb ok mijn Auris x570 Elite niet de nieuwste bios versie staan. ik heb namelijk nog versie F4.

Heeft het veel zin om de nieuwste bios te installeren? ik weet niet of de boost-clock problemen van ryzen nu opgelost zijn dmv een nieuwe bios. de nieuwste versie is nu F10a.

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op maandag 11 november 2019 @ 01:36:
Wat voor koeling heb je ? Bij mij zakt de performance namelijk niet zoveel.

Betreft IF clock.

VSOC 1.05 en niet 1.1
VDDP 0.900
VDDG 0.950

works like a charm voor mijn 3600 en 3800X

Velen raden veel te hoge voltages aan waardoor ik juist niet op 1900 kan draaien.
Heb ik volgens mij al eens ingesteld maar kan er nog eens naar kijken. Is ook chip gebonden. Heb je Gear Down Mode ook aan zeker?

Koeling een is Dark Rock Pro 4, die is meer dan voldoende, zie link. Een 37°C deltaT met baseplate temp met CB20, net geen 65°C en geruisloos op 900 a 1000 rpm. Had ik het in een eerdere post over wat betreft het lappen van de IHS en het niet veel uit maakt.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

M-spec schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:59:
[...]

Heb ik volgens mij al eens ingesteld maar kan er nog eens naar kijken. Is ook chip gebonden. Heb je Gear Down Mode ook aan zeker?

Koeling een is Dark Rock Pro 4, die is meer dan voldoende, zie link. Een 37°C deltaT met baseplate temp met CB20, net geen 65°C en geruisloos op 900 a 1000 rpm. Had ik het in een eerdere post over wat betreft het lappen van de IHS en het niet veel uit maakt.
Ik denk niet dat de Dark Rock Pro 4 voldoende is voor sustained loads als jouw Cinebench zover zakt betekent dat zeker dat je Dark rock hem niet koel kan houden over tijd. Beker geen 64 graden blijft. In ga er vanuit dat die screenshot een single of 2e run is. De waardes in HWINFO suggereren dat in ieder geval HWINFO net aan is gezet. Gezien je minimale processor temp info.

De vraag is wel hoe vaak we gebruik maken van sustained load situaties. Als je veel rendert dan koop je een 3900X tenminste dat had ik gedaan. Heb speciaal de 3800X (3700X was maar ietsje goedkoper) genomen voor gamen en peak loads. En uitpakken van grote fitgirl repacks. De 3600 deed het Al meer dan prima met 3800X.

In ieder geval blijf ik waarnemen dat de processor beter boost bij lagere temps en dat ik nog niet tegen de limiet van koelen aan ben gelopen. Ik merkt dat als ik de AC hoger zet prestaties in Cinebench en boost clocks nog steeds hoger oplopen. En dat vind ik jammer.. ik had toch verwacht dat een 360 rad met full custom loop wel de max uit de professor zou kunnen halen.

Overigens heb ik ook een sensor op de baseplate geplakt en die geeft temps aan van max 30-31 graden als de water temperatuur langzaam oploopt zon 1 graad daarachter. Vraag me af of ik nog meer moet doen aan hitte transfer efficiëntie tussen plaat en IHS.

Cidious wijzigde deze reactie 11-11-2019 15:30 (7%)

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:27:
[...]

Ik denk niet dat de Dark Rock Pro 4 voldoende is voor sustained loads als jouw Cinebench zover zakt betekent dat zeker dat je Dark rock hem niet koel kan houden over tijd. Beker geen 64 graden blijft. In ga er vanuit dat die screenshot een single of 2e run is. De waardes in HWINFO suggereren dat in ieder geval HWINFO net aan is gezet. Gezien je minimale processor temp info.

De vraag is wel hoe vaak we gebruik maken van sustained load situaties. Als je veel rendert dan koop je een 3900X tenminste dat had ik gedaan. Heb speciaal de 3800X (3700X was maar ietsje goedkoper) genomen voor gamen en peak loads. En uitpakken van grote fitgirl repacks. De 3600 deed het Al meer dan prima met 3800X.

In ieder geval blijf ik waarnemen dat de processor beter boost bij lagere temps en dat ik nog niet tegen de limiet van koelen aan ben gelopen. Ik merkt dat als ik de AC hoger zet prestaties in Cinebench en boost clocks nog steeds hoger oplopen. En dat vind ik jammer.. ik had toch verwacht dat een 360 rad met full custom loop wel de max uit de professor zou kunnen halen.

Overigens heb ik ook een sensor op de baseplate geplakt en die geeft temps aan van max 30-31 graden als de water temperatuur langzaam oploopt zon 1 graad daarachter. Vraag me af of ik nog meer moet doen aan hitte transfer efficiëntie tussen plaat en IHS.
Probeer eens een Dark Rock Pro 4 zou ik zeggen ;) . Dit is wel degelijk sustained load, Tdie klopt, de WMI sensors van Asus zelf blijven soms achter, HWinfo/AIsuite conflict. Ik draai bijna altijd vollast, al meer dan 10 jaar in de wintermaanden bijna 24/7 Distributed Computing bij ons eigen Dutch Power Cows, alleen bij games blijft ie koeler.

Nu is het vrij koel hier maar boven de 68 tot 72°C komt de 3800X niet op 1000rpm met de DRP4, ook niet op 4.3 all core met 1.31V. En ja in de zomer tel je er gerust een paar graden bij maar dat is evenredig voor een radiator. Ik heb zoals ik aangaf jaren lang Koolance custom loops gehad en het maakt voor deze 8 core CPU's niks meer uit, de huidige high end luchtkoelers kunnen die 80 a 100W CPU power uitstekend evenaren als het om geluid vs koeling gaat.

We hebben het over baseplate temps van ~30 °C ;)

Dus koelvermogen te over. Het is alleen nog maar de vraag welke spanning je deze 8 core's 24/7 durft te geven en hoe lang deze dan nog mee zal gaan.

En een baseplate naar omgevingstemp koelen betekend een pokkeherrie of een heul grote rad.. voor een paar graden zonder merkbare performance winst tov een manual OC.

Pas ver boven de 100W (Threadripper) of met een GPU is het koeloppervlak met waterkoeling veel groter in dat voordeel aan te passen. Het is jammer dat de max vrij snel is bereikt maar waterkoeling blijft wel leuk werk.

Geheugen en infinti fabric, daar zit de meeste winst tegenwoordig.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Probeer eens Prime95 Small FFTs haha. Durf te wedden dat je die 72 graden naar 80 kan bijstellen met een DRP4.

Dark Rock Pro 4 is echt een goede koeler maar het heatpipe concept is gewoon verre van ideaal. Ding blijft een hittespons in je kast helemaal als je de GPU erbij gaat gebruiken.

Ik was jarenlang loyaal aan luchtkoelers maar ze zijn gewoon achterhaald voor optimale performance. En zwaar en daardoor een risico voor je moederboard. Ben heel blij met mijn custom loop en zelfs een degeljike AIO zou ik verkiezen boven dit soort gigantische mastodonten die met uitsterven bedreigd worden haha. DRP4 is wel de best uitziende hoog presterende luchtkoeler en zou ik verkiezen boven de Noctua's.

Anyway. Ik probeer je niet teveel onderuit te halen betreft je performance. Nette resultaten. Vind het nog lastig te geloven dat een DRP 64 graden cinebench loop doet omdat het niet uit de screenshot is op te halen en niet in lijn is met andere gebruikers op het web. Maar het zij zo.

• M-spec
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, alleen welk doel heeft het om lange tijd een 'power virus' te draaien? anders dan versnelde elektromigratie?

Een DRP4 is dan ook niet geschikt nee om lange tijd smallFFT te draaien, dan kan ik met je mee lachen want ik heb al wel 90 graden gezien op 4.3 all core 1.3V (140W).
Het zijn niet de koelers maar het kleine procede, eerder was een bench met een 1800X ook nog prima te doen met 170/180W. Dat vermogen zou ik nu niet door een 7nm 8-core gaan jagen.

Gelukkig zijn we vaker met games en DC rekenwerk aan de slag, wel realistisch blijven ;)

• rodie83
  • Niet online
M-spec schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:04:
Je hebt helemaal gelijk, alleen welk doel heeft het om lange tijd een 'power virus' te draaien? anders dan versnelde elektromigratie?

Een DRP4 is dan ook niet geschikt nee om lange tijd smallFFT te draaien, dan kan ik met je mee lachen want ik heb al wel 90 graden gezien op 4.3 all core 1.3V (140W).
Het zijn niet de koelers maar het kleine procede, eerder was een bench met een 1800X ook nog prima te doen met 170/180W. Dat vermogen zou ik nu niet door een 7nm 8-core gaan jagen.

Gelukkig zijn we vaker met games en DC rekenwerk aan de slag, wel realistisch blijven ;)
SmallFFT slaat inderdaad nergens op. Ingame CoD Modern Warfare laat na ettelijke uurtjes op mijn 3700x met DRP4 lage 60's zien. Prime95 met SFFT gaat ongeveer direct de 80 in en tot 90 aan toe. BOINC doet max 70-73. SmallFFTs zijn gewoon geen realistische workload imo.

• An1mA
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:53
wijthoef schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:24:
Ik heb ok mijn Auris x570 Elite niet de nieuwste bios versie staan. ik heb namelijk nog versie F4.

Heeft het veel zin om de nieuwste bios te installeren? ik weet niet of de boost-clock problemen van ryzen nu opgelost zijn dmv een nieuwe bios. de nieuwste versie is nu F10a.
Inmiddels al op C ;)
Als je wilt min maxen etc kan een bios update helpen, maar als je nu tevreden bent kun je het ook zo laten.
Enige voordeel is dat de boottimes van cold boot naar bios wat korter zijn.

https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

An1mA wijzigde deze reactie 11-11-2019 21:11 (15%)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:02
Cidious schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:12:
Ik was jarenlang loyaal aan luchtkoelers maar ze zijn gewoon achterhaald voor optimale performance. En zwaar en daardoor een risico voor je moederboard. Ben heel blij met mijn custom loop en zelfs een degeljike AIO zou ik verkiezen boven dit soort gigantische mastodonten die met uitsterven bedreigd worden haha. DRP4 is wel de best uitziende hoog presterende luchtkoeler en zou ik verkiezen boven de Noctua's.
Achterhaald? Is er iets veranderd dan? Waterkoeling heeft altijd beter gepresteerd dan lucht.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• M-spec
  • Niet online
Deels eens, en zelf ook fan van waterkoeling maar voor welke CPU's is inmiddels de vraag? Vanaf een 280/360 rad maakt het verschil en als het goedkoop was kocht ik zo weer een nieuwe custom loop. Maar toch uit recente ervaring met de overstap;

Noem één voordeel van een waterblock op een Zen2 8 core?
Een veilige 24/7 OC die niet meer geruisloos(er vanuitgaande dat dat nog de doelstelling is) te doen is met een huidige luchtkoeler?

Spanningslimiet is simpelweg eerder bereikt en standaard al op de max. Je kan hooguit de marge nog uit de exemplaren of binning halen (+ ~100MHz). Knap werk van AMD maar minder leuk voor de tweakers onder ons met al 1W per mm² op deze kleine Die's.

• haarbal
Met waterkoeling kan je die plaat op je cpu significant koeler houden.

Dat levert je qua prestaties bar weinig op, maar dat heeft het ook nooit gedaan.

Ik vond het vooral vreemd dat grote luchkoelers "achterhaald" zouden zijn terwijl er wat mij betreft niet echt veel veranderd is.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

haarbal schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:51:
Met waterkoeling kan je die plaat op je cpu significant koeler houden.

Dat levert je qua prestaties bar weinig op, maar dat heeft het ook nooit gedaan.

Ik vond het vooral vreemd dat grote luchkoelers "achterhaald" zouden zijn terwijl er wat mij betreft niet echt veel veranderd is.
Het achterhaald zit hem in het het feit dat ze steeds groter zijn geworden en dat een Dark Rock pro nu zon beetje het hele moederbord in beslag neemt en niet Compatible is met bepaalde moederborden ram configuraties etc. Na installatie kan je het wel vergeten om nog je m.2 slot te vervangen of simple een fan header in te pluggen op veel moederborden. Ze zijn te groot geworden voor wat ze doen. En absorberen alle hitte van de GPU tijdens het gamen aangezien hij direct boven de gpu hangt.
Het grootste minpunt zit hem in het gewicht dat aan je moederbord hangt. Ik ben daar persoonlijk niet content mee.

Prestaties zijn zeker voor de groteren niet mis. Maar on par met een simpele 240 AIO. En die simpele 240 AIO past zowat in elke kast en heeft deze problemen niet met dezelfde prijs. DRP4 is niet goedkoop.

Voor een budget build zou ik zeker nog kijken naar een hyper 212 of een DeepCool midrange cooler aangezien die voor hun prijs gewoon ernstig effectief zijn. Maar zodra je echt gaat kijken naar optimale situaties in hogere prijsklassen dan lijkt een DRP4 of Noctua D15 gewoon geen goede keuze meer vandaag met alle waterkoeling opties die beschikbaar zijn voor dezelfde prijs of minder. Mijn H80i v2 presteerde heel deftig en goedkoper dan de grotere luchtkoelers en presteerde beter in de reviews. Of gelijk.

Dat bedoel ik met achterhaald. De markt is veranderd. En ze hebben een punt bereikt dat ze te groot en zwaar zijn. Mastodont status met uitsterven bedreigde als je het mij vraagt voor de juiste redenen.

De kleinere luchtkoelers zijn zeker nog viable op het moment van schrijven. Maar de giga groten zijn dat niet in mijn opinie.

Laat me weten wat jullie vinden.

Oh en @ M-spec: jouw screenshot zegt duidelijk pass 1.. dat is geen loop en optimale omstandigheden. Kijk maar eens weer naar je temperatuur na pass 4 of 5.. alsjeblieft correcte info verspreiden waar we allemaal iets aan hebben. Jouw 64 graden is niet sustained load voor langere periode. Slechts een peak van 1 Cinebench pass wat totaal iets anders is.

1 pass blijft bij mij 62-63 graden met 23 graden omgevings temp maar na een tijdje warmt het allemaal op.

Betreft SMALL FFTs: yep was ook een grap. Daarom draai ik Cinebench voor stress testen. Al wordt mijn proc met SMALL FFTs met deze loop nu niet warmer dan 76 graden het blijft een vreemde test die achterhaald is en nergens de realiteit raakt.

Met gamen blijft mijn processor netjes onder de 60 graden nu. Met grote bestanden uitpakken iets erboven. Dat zijn zon beetje de zwaarste taken die ik werkelijk doe haha. 3800X is overkill.. de koeling ook. Maar het is ook hobby.

Voor de reguliere gebruiker inclusief mijzelf zou ik absoluut een 3600/B450/edie combi aanraden als meer dan capabel ten opzichte van alles erboven (X570/Bdie/3800X). Voor nu. Alleen als je die persoon bent dat graag 5 jaar met een pc doet of maar eens in de zoveel tijd kan investeren dan zou ik kijken naar hogere opties.

Ikzelf blijf toch wel updaten. 3600 was prima geweest tot volgend jaar Ryzen 4000.

3900X is echt een leuke processor als je veel rendert etc. Maar renderen kan ook erg efficiënt op een Nvidia kaart. Vraag me af wat voor taken een 3950X vereist in een desktop. Kan iemand mij voorbeelden geven waarbij dit soort processoren optimaal benut worden in een desktop? Ben daar zelf niet in thuis.

Update:
De omgevings temperatuur is hier een paar graden gezakt. Winter is coming! En dat merk ik direct terug in processor temps en boost clocks.

Nu onder volle load slechts 64 graden ipv 67 cinebench loop. En wat ik opmerk is dat de clocks hoger gaan naarmate de processor koeler blijft maar dat dit niet direct in een hogere Cinebench score resulteert maar heb nog niet voldoende getest om dat met zekerheid te kunnen zeggen. Cinebench is soms vreemd.

Afhankelijk van omgevings temperatuur haalde ik deze clocks tijdens Cinebench R20 Multi.

H80i V2: 4150-4225
Custom loop: 4200-4300

Er is duidelijk een verhoging waarbij ik met 23 graden omgevings temperatuur 4250-4300 haal en met 25 graden omgevings temperatuuur 4200-4250.

Lijkt erop dat meer koeling nog steeds meer presaties toe laat. Ik heb een 360x45 rad besteld en ga die omwisselen met de 360x30 (had ik meteen mee moeten beginnen) Ik verwacht geen giga prestatie verschil maar gewoon iets langere tijd lagere water temperatuur.

Begrijp alsjeblieft dat dit puur hobby is en niks met efficientie of bang for buck meer te maken heeft. Voor dit budget had ik net zo goed een 3900X met een 240 AIO kunnen nemen en veel meer presaties kunnen halen. Ik ben gewoon geinteresseerd in de limiet van deze processor zonder handmatige overclock. Hoe werkt PBO en bij welke temperaturen etc.

HOBBY

Cidious wijzigde deze reactie 12-11-2019 10:17 (43%)

• yrosma
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17-01 12:39
Cidious schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 02:19:
[...]
3900X is echt een leuke processor als je veel rendert etc. Maar renderen kan ook erg efficiënt op een Nvidia kaart. Vraag me af wat voor taken een 3950X vereist in een desktop. Kan iemand mij voorbeelden geven waarbij dit soort processoren optimaal benut worden in een desktop? Ben daar zelf niet in thuis.
Voor video bewerking en dan vooral converting naar het final product is een 3900x ook wel lekker. Ook de komende 3950x. Converting via video kaart is alleen interessant voor streaming, niet voor opslag.
Al loop je met video conversie ook wel weer tegen issues aan. De h265 codec of beter de x265 encoder paraliseert niet zo heel lekker. Met een 12 core op 1080p trek je al niet alle cores meer dicht. Dit zie ik niet met h264 / x264 gebeuren. Maar met 4K lopen we hier niet niet tegen aan dus een paar cores extra is dan ook wel lekker :)
Ook is het zo dat ik bij mij hogere temperaturen zie met een h265 conversion dan met CB20. Mijn vermoeden is omdat x265 gebruik maakt van AVX wat blijkbaar nogal impact kan hebben.

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14:26
Nieuwe bios voor de x570 aorus pro versie f10c.

• An1mA
Zojuist de 1909 update van windows geïnstalleerd en 2 cores tijdens Apex Legends 4.325 en 4.350 aangetikt rest gewoon 4.3. Load was rond de 30 % op mijn 3700x
Bij 1903 bleven all cores gewoon 4.3.

Als ik CB15 (100% load) run, blijft het 4.15 wat ook voor de update was.

Qua max boost clock zijn er 2 cores voorbij de 4.4 gegaan, allebei namelijk 4.25.

Al met al heeft de update naar 1909 wel geholpen en zijn we dus niet alleen afhankelijk van nieuwe biossen.

An1mA wijzigde deze reactie 12-11-2019 21:56 (4%)

• haarbal
Cidious schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 02:19:
Het achterhaald zit hem in het het feit dat ze steeds groter zijn geworden en dat een Dark Rock pro nu zon beetje het hele moederbord in beslag neemt en niet Compatible is met bepaalde moederborden ram configuraties etc. Na installatie kan je het wel vergeten om nog je m.2 slot te vervangen of simple een fan header in te pluggen op veel moederborden. Ze zijn te groot geworden voor wat ze doen. En absorberen alle hitte van de GPU tijdens het gamen aangezien hij direct boven de gpu hangt.
Het grootste minpunt zit hem in het gewicht dat aan je moederbord hangt. Ik ben daar persoonlijk niet content mee.
Ja, als je hardware wilt vervangen is het weinig praktisch. Het gewicht, tsja, het kan gewoon. :P Ik vind het altijd wel een komisch gezicht, zo'n lomp apparaat met een moederbord eraan. Heb zelf slechts een mugen 5, misschien zou zo'n dark rock toch een brug te ver zijn.

Warme gpu lucht zou ik straks geen last meer van moeten hebben. Heb m'n nieuwe kast zo ontworpen dat m'n cpu onderin zit, pal op de intake fans, om dat probleem te vermijden. Ik overweeg ook nog een intake te schrappen en die te gebruiken om de cpu lucht direct af te voeren, met een duct. Maar goed, eerst maar eens alles inbouwen.

• M-spec
  • Niet online
@ Cidious
Of ik alsjeblieft correcte info wil verspreiden? Iets waar we allemaal wat aan hebben? Je mag er van vinden wat je wilt maar ik ben hier niet om onjuiste info te verkondigen. Laat het bij een ander ook hobby zijn en er plezier mee te hebben svp. I've been there, done that.. dual GPU loop etc, daarbij gaat er juist alle warmte bij in. Duurt alleen wat langer en waterkoeling is ook maar luchtkoeling, alleen is het afgifteoppervlak groter te maken naar wens. Ik heb ook al gezegd wat er mogelijk is of juist niet nodig is voor deze 8 cores.

Maar goed, voor de liefhebbers van data heb ik nog wel een andere screen van uren distributed en mining tegelijk :
Full system load

In een aangepaste Phanteks Evolv ATX ( opmerking : uit de doos is deze kast waardeloos voor flow met een radiator) maar nu heb ik deze dus uitgerust met een DRP4, 2x120mm gpu fan mod, 4x140mm casefans en in dit geval 325W warmte uit de kast. En dan de gemiddelde temps en deltaT.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-01 22:04
haarbal schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:30:
[...]

Ja, als je hardware wilt vervangen is het weinig praktisch. Het gewicht, tsja, het kan gewoon. :P Ik vind het altijd wel een komisch gezicht, zo'n lomp apparaat met een moederbord eraan. Heb zelf slechts een mugen 5, misschien zou zo'n dark rock toch een brug te ver zijn.

Warme gpu lucht zou ik straks geen last meer van moeten hebben. Heb m'n nieuwe kast zo ontworpen dat m'n cpu onderin zit, pal op de intake fans, om dat probleem te vermijden. Ik overweeg ook nog een intake te schrappen en die te gebruiken om de cpu lucht direct af te voeren, met een duct. Maar goed, eerst maar eens alles inbouwen.
Zat in hetzelfde schuitje.
Mugen 5 PCGH versie.
Draaide prima met mijn 3700X maar bij load iets teveel lawaai.
Nu maar geupgrade naar een Corsair Hydro H115i RGB PLATINUM en idle een paar graden koeler in de kast. Bij langer gebruik ook meer stilte en het is bijna eng om al die lege ruimte rond de CPU te zien.

Had wel een 360 rad kunnen plaatsen ipv een 480 rad maar dan had ik mijn nostalgische bluray drive moeten opofferen. Dan wordt mijn kast wel erg leeg. Ach, volgens mijn berekeningen scheelt het maar 10% in koeloppervlak. Kan ik wel mee leven. Zit nog wel op 1.003 ABBA bios op mijn x370. wachten op 1.004 om de echte verschillen te zien.

• M-spec
  • Niet online
haarbal schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:30:
[...]Warme gpu lucht zou ik straks geen last meer van moeten hebben. Heb m'n nieuwe kast zo ontworpen dat m'n cpu onderin zit, pal op de intake fans, om dat probleem te vermijden. Ik overweeg ook nog een intake te schrappen en die te gebruiken om de cpu lucht direct af te voeren, met een duct. Maar goed, eerst maar eens alles inbouwen.
Voor alles een oplossing inderdaad, deflector plaatje in mijn geval maar een eigen kast ontworpen? met pcie extension oid? Dat is een stapje verder.

• haarbal
M-spec schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:09:
[...]
Voor alles een oplossing inderdaad, deflector plaatje in mijn geval maar een eigen kast ontworpen? met pcie extension oid? Dat is een stapje verder.
Neuh, geen pci-e extenders, een "gewone" kast, maar dan met ondersteboven layout. Had hem al gepost. Mss een beetje offtopic.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

D-dark schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:55:
[...]

Zat in hetzelfde schuitje.
Mugen 5 PCGH versie.
Draaide prima met mijn 3700X maar bij load iets teveel lawaai.
Nu maar geupgrade naar een Corsair Hydro H115i RGB PLATINUM en idle een paar graden koeler in de kast. Bij langer gebruik ook meer stilte en het is bijna eng om al die lege ruimte rond de CPU te zien.

Had wel een 360 rad kunnen plaatsen ipv een 480 rad maar dan had ik mijn nostalgische bluray drive moeten opofferen. Dan wordt mijn kast wel erg leeg. Ach, volgens mijn berekeningen scheelt het maar 10% in koeloppervlak. Kan ik wel mee leven. Zit nog wel op 1.003 ABBA bios op mijn x370. wachten op 1.004 om de echte verschillen te zien.
Alles is relatief. Jouw H115i is meer dan genoeg voor puur gaming en wat rand werk. Mijn 360x30 is zwaar overkill en toch ga ik hem vervangen voor 360x45 gewoon omdat het kan en heb ook een MSI MEG X570 Unify Besteld om de Mortar Max te vervangen gewoon omdat het kan.

Maar in huidige vorm kom ik niet boven de 50 graden met gaming. Hier een paar screenshots ingame. In de screenshots kan je zien dat de games mooi 4425 en 4450 boosten. Standaard is dit 4400. Ik moest hiervoor de bios in en bovenop 1usmus zijn settings en power profile, PBO op advanced zetten en dan handmatig multiplier scalar op x10 zetten. Dit werkte ook goed voor mijn 3600. In de HWINFO screen kan je zien dat 4 van de 8 cores boven de 4500 gaan. Ik heb dit al hoger gehad ben even kwijt welke instellingen ik daarvoor gebruikte. Kan maar zo PBO off zijn. En in de screenshots gebruik ik geen offset. Voor gamen nutteloos. Ook kan je in de screenshot zien dat gamen nooit de volledige CPU gebruikt. Dit is 52.5% max. Ik zal nog eens een paar runs met Anno 1800 doen en wat Total War: Three Kingdoms proberen. Dit maakt ook duidelijk dat een 3600 meer dan zat is voor gaming. Mijn 3600 was nooit echt voor meer dan 70% beladen zelfs als ik in de achtergrond torrents draai en discord etc.

https://tweakers.net/ext/f/pLjs2GyPHVB1gctWaOhaNX5i/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/tBCaNKTCQToM6Zh9U5N9BBGF/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/vm1Xef4Mhb1278cllWpcri6J/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/4RFlqev5gGa7xQPPD9KEHgWs/thumb.png

Cidious wijzigde deze reactie 13-11-2019 10:06 (12%)

• Soeski
Zojuist de 1909 Win-10 update doorgevoerd (dat ging bizar snel, nog geen minuut installeren, reboot en klaar?!)...
Verandering: Max boost van mijn 3900X is van 4625 op de beste core naar 4475 gegaan in HWInfo en wat ik ook doe, deze gaat niet meer hoger. Over de hele linie zijn alle cores nu 150MHz gezakt op de max.
CB scores zijn ook zichtbaar gezakt, tot wel 200 punten.

/edit: na wat aanpassingen zelfs voor elkaar gekregen dat de snelste core niet meer boven de 4450MHz komt :)

Soeski wijzigde deze reactie 13-11-2019 13:21 (14%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Anno 1800:
https://tweakers.net/ext/f/5xh7yKxXKMzLnnRytk5RH0Zh/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/sSDdciUsLYIzTbSroUAx6hDf/thumb.png

Na wat meer Anno 1800 gaat het CPU gebruik wat omhoog. Vooral grote steden.
Zie ook het geheugen verbruik. Anno vulde mijn 16GB bdie bijna helemaal met wat torrents in de achtergrond en discord etc. Nu met 32GB edie is hetzelfde patroon zichtbaar bijna 50% in gebruik en meeste cores tikken wel 4500+ aan tijdens het laden van games. Veelal niet tijdens de games zelf.

https://tweakers.net/ext/f/CmC9gvXwGzCTW6fAXHb2yRuM/thumb.png

Ik vond een optie in MSI Command Center om de multiplier omhoog te gooien. Deze is standaard 4450 en als ik hem op 4475 zet dan krijg ik een reboot maar daarna is het wel doorgevoerd. Heb verder nog geen voordeel ervan ondervonden. Meer testen vereist.

https://tweakers.net/ext/f/JArgjKfCifEcs4pdw2QYYcCe/thumb.png https://tweakers.net/ext/f/H7JOhPwCra2FnIRKkFJrFvrb/thumb.png

Assassins creed menu vs gameplay. Steady 4425 en in menu soms pieken tot 4500
https://tweakers.net/ext/f/Vpp7ensQixuL03S3CC9PzICc/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/5kLkwg0pFqRzuamEqueLdvNx/thumb.jpg

Cidious wijzigde deze reactie 13-11-2019 15:00 (43%)

• An1mA
Soeski schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:45:
Zojuist de 1909 Win-10 update doorgevoerd (dat ging bizar snel, nog geen minuut installeren, reboot en klaar?!)...
Verandering: Max boost van mijn 3900X is van 4625 op de beste core naar 4475 gegaan in HWInfo en wat ik ook doe, deze gaat niet meer hoger. Over de hele linie zijn alle cores nu 150MHz gezakt op de max.
CB scores zijn ook zichtbaar gezakt, tot wel 200 punten.

/edit: na wat aanpassingen zelfs voor elkaar gekregen dat de snelste core niet meer boven de 4450MHz komt :)
Is dat gewoon met PBO op auto bij je mobo instellingen of heb je via ryzen master een profiel ingesteld?
Daarnaast welke energie profiel?
Ik heb bv Ryzen High performance geselecteerd.
Daarnaast na het kiezen van een andere energie profiel, even rebooten zodat je zeker weet dat de juiste profiel word geladen.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ik ben aardig dichtbij ideale settings:

https://tweakers.net/ext/f/eZlEkuOOP7z9vL9uvgxPPQSo/thumb.png

CB R20: 5180

Dit was een run bij hoge omgevings temperatuur van 26 graden en processor werd 70. Dat kan dus nog beter. Ik zal morgen nog een run doen wanneer het weer is afgekoeld. Heb nu geen tijd meer om de AC units op te voeren etc.

Ik zal al mijn instellingen hier posten en ik hoop dat het ook werkt voor anderen.

Cidious wijzigde deze reactie 13-11-2019 16:19 (40%)

• M-spec
  • Niet online
Hier nog een XFR setting om te delen.

3800X XFR boost @ 4550 en 4300/4325MHz all core 8 pass CB20 5218pt, CPUz bench en Pifast.

http://members.home.nl/m.gankema/various/3800X_CB20_XFR2_thumb.jpg

Asus Crosshair VI hero X370 agesa 1.0.0.3 ABBA patch. VSoc op Auto. Bios versie 7501.
Gskill Flare-X 4 3200 4xDimm @3733 CL14 GDM On BGS On 1:1 met Fclk 1867MHz. 1.475V Bios. 63,8ns. 55000MB.
Dark Rock Pro 4 @ max 1100rpm en stil.

Zonder directe PBO setting, alles op Auto.
Windows 10 Pro 1903, 1usmus power profile.
Bios preset Performance setting 3 The Stilt OC (met de waarschuwing dat het misschien hogere spanningen nodig heeft) en de Vcore juist weer met verlaagd met een offset van -0,0750V, achteraf in windows met AiSuite, scheelt 75MHz boost en anders draait all core op een onveilige 1.4V. Voor games en andere lichtere loads icm hogere boost is de stijging naar 1.4V tot 1.5V geen probleem.

Later nog een keer 24/7 testen, lijkt in ieder geval gunstig, een setting voor alles. En nog eens kijken bij welke snelheid Gear Down mode weer uit kan en afwachten wanneer de 1.0.0.4 uit komt.

Edit : bios versie en offset regel toegevoegd met dit deze agesa code en X370.

M-spec wijzigde deze reactie 14-11-2019 20:47 (14%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Nice. Helemaal voor een X370. Ik denk dat mijn 3800X silicon van gemiddelde kwaliteit is. Heb nog geen allcore OC geprobeerd om dat uit te vinden.

Ik denk dat voor mij 5200 ook mogelijk is. So was ABBA makkelijker met boost clocks dan 1.0.0.4 B.

UPDATE:
https://tweakers.net/ext/f/f6SRx3jJLtJwD8w7Ta4dIYwF/thumb.png https://tweakers.net/ext/f/WZQt9uMnKHkYLsy1j9JWq22w/thumb.png

Yep I made it. Single pass, 68 graden. 4275Mhz boost in multicore. Misschien dat ik later nog 4300 kan halen maar dit is allemaal gewoon met PBO. Ik vind de het voltage van 1.44v Multicore load wel ietwat lomp... Misschien dat ik wel met een offset ga werken.

Toen ik de 3800X kreeg kwam ik niet boven de 4980 uit. Volle 200 punten meer nu en veel stabielere gaming clocks. Ben erg tevreden over de progressie en de stabiliteit nu.

Ik zal een paar screenshots van mijn bios maken en alle instellingen posten. Hopelijk kan het anderen helpen die problemen hebben met boost clocks op 1.0.0.4 B.

UPDATE 2:
Offset van -75mv toegepast. Verlies 100 punten op cinebench en waarschijnlijk wat boost clocks tijdens gamen maar levensduur van de processor is ook wat waard. 1.39v multicore load nu. ipv 1.44v. Wat niet een verschil van 75mv is. maar 50mv. Dus lijkt erop dat die 1.44mv al teruggehouden werd.

UPDATE 3:
PBO + scalar x10 + 075mv offset = EXACT hetzelfde als geen PBO.... Zelfde Cinebench gedrag en score, zelfde voltage etc etc etc. HAHAHA PBO uit en call it a day.

Cidious wijzigde deze reactie 14-11-2019 09:55 (106%)

• M-spec
  • Niet online
Nog geen noemenswaardige verschillen maar een 3800X heeft sowieso al een iets betere 'binning'. Ook een paar tientjes meer voor moeten betalen immers. All core XFR OC met games is bij mij zo hetzelfde rond 1.4V en 4400-4500 afhankelijk van game. Voor die deellast is de spanning ook geen issue en temps blijven ook laag. Vreemde is wel met Assasins Creed Odyssey (snel CPU gelimiteerd) dat Ryzen Master in tegenstelling tot HwInfo laat zien dat het spel alle cores benut maar geen daarvan boven de 4GHz boost laat zien. Prestaties zijn verder wel dik in orde. De preset OC mode 3 in de bios lijkt via PBO op Auto wel iets te doen met de overboost e.d. Er nog niet uit wat dat allemaal exact is.

Voor degene die een handmatige all core check willen doen met een max veilige spanning voor 100% load 24/7:

1.35V fixed Vcore in de bios instellen.
Load Line Calibration op 2.
Core performance boost uit
Multiplier van 41 instellen en opstarten.
Moederboard software opstarten waarmee je 'on the fly' de Vcore en multiplier kan wijzigen.
CineBench 20 draaien en de spanning met stapjes finetunen tot deze 1.325V onder belasting aangeeft bij HwInfo Core voltage (SVI2 TFN).
En dan de multiplier met stapjes omhoog klikken tot CB20 ermee stopt of dat je een reboot krijgt.
Laatste settings van de offset overnemen in de bios en eerst zo'n 50MHz lager aanhouden.
Daarna stabiliteit testen met CB20 loop, Prime95 zonder AVX en games te spelen.

Is niet de beste performance per watt maar wel het maximale zonder de cpu veel sneller te laten verouderen.

M-spec wijzigde deze reactie 14-11-2019 22:43 (10%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ik heb een MSI Gaming X Trio 2080ti besteld. Eens kijken of die de CPU harder kan laten werken haha. Gaat mijn Gigabyte 2070 Super Gaming OC vervangen. Ben benieuwd of de processor nu meer aan de slag moet dan hij nu doet.

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 11:41

rajackar

Blood minister

Cidious schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 07:32:
Ik heb een MSI Gaming X Trio 2080ti besteld. Eens kijken of die de CPU harder kan laten werken haha. Gaat mijn Gigabyte 2070 Super Gaming OC vervangen. Ben benieuwd of de processor nu meer aan de slag moet dan hij nu doet.
Cool! Hangt ook een beetje van de game af natuurlijk.
Helaas was bij AC:o soms mijn 3700X de bottleneck en niet mijn 2080 ;)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

• M-spec
  • Niet online
De limiet eens opgezocht. Meer zit er zo niet in. 5400 puntjes.

http://members.home.nl/m.gankema/various/3800X_CB20_5400_thumb2.jpg

Een stapje hoger en er was op goed geluk een halve pass te maken maar sowieso niet meer voor een 2e run. 4500 all core.. nope.

De eerder gevonden XFR OC boost naar 4.3 met offset voor 1.325V is tot nu toe 24 uur stabiel met rekenwerk voor het goede doel. Heeft 4.3 aangehouden maar met dezelfde spanning onder load als een manuele OC trekt deze setting toch 10W meer uit de stekker. Ergens loopt de uitlezing of iets op de achtergrond de boel te flessen denk ik. :7
Manueel kan wel iets lager op 1.3V maar met XFR wordt de offset nog te groot voor singlecore.

EDIT: CPUZ gegevens afbeelding met thumbnail toegevoegd

M-spec wijzigde deze reactie 15-11-2019 22:11 (11%)

• thelightning
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 24-01 10:25
Hi Gents,

Mijn nieuwe systeem!

Ik loop alleen tegen 1 ding aan; Ik krijg het geheugen niet op snelheid.

Ik heb in de bios de XMP profile geselecteerd, De multiplier naar 36 gezet, voltage naar 1.35v, Fabric naar 1800Mhz en de memory latencies gecontroleerd (16)

Toch blijft het geheugen in hwinfo64 op 1064mhz (~2100Mhz) zoals te zien op het bovenstaande screenshot. Zelfs de timings kloppen niet.

Bios is de laatste versie.

Tips?

• haarbal
thelightning schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:49:
Ik loop alleen tegen 1 ding aan; Ik krijg het geheugen niet op snelheid.

Ik heb in de bios de XMP profile geselecteerd, De multiplier naar 36 gezet, voltage naar 1.35v, Fabric naar 1800Mhz en de memory latencies gecontroleerd (16)

Toch blijft het geheugen in hwinfo64 op 1064mhz (~2100Mhz) zoals te zien op het bovenstaande screenshot. Zelfs de timings kloppen niet.

Bios is de laatste versie.

Tips?
Misschien is de XMP instabiel en recovert hij naar stock oid? Iets lagere multiplier proberen?

Mocht dat werken even checken of het ram in de aanbevolen slots zit.

• thelightning
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 24-01 10:25
Ik vond het inderdaad al raar dat na elke bios aanpassing het systeem een aantal keer een power cicle deed.

RAM latjes omgezet naar 1B en 2B i.p.v. 1A en 2A. XMP aan en meteen 3600Mhz! Merci!

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14:26
Vanaf de cpu gezien moet het ram in het 2e en 4e slot zitten.
Ik denk dat het verkeerd zit omdat er een reepje in slot 0 zit.

• pannalicour
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 25-01 16:49
M-spec schreef op donderdag 14 november 2019 @ 02:36:
Hier nog een XFR setting om te delen.

3800X XFR boost @ 4550 en 4300/4325MHz all core 8 pass CB20 5218pt, CPUz bench en Pifast.

[Afbeelding]

Asus Crosshair VI hero X370 agesa 1.0.0.3 ABBA patch. VSoc op Auto. Bios versie 7501.
Gskill Flare-X 4 3200 4xDimm @3733 CL14 GDM On BGS On 1:1 met Fclk 1867MHz. 1.475V Bios. 63,8ns. 55000MB.
Dark Rock Pro 4 @ max 1100rpm en stil.

Zonder directe PBO setting, alles op Auto.
Windows 10 Pro 1903, 1usmus power profile.
Bios preset Performance setting 3 The Stilt OC (met de waarschuwing dat het misschien hogere spanningen nodig heeft) en de Vcore juist weer met verlaagd met een offset van -0,0750V, achteraf in windows met AiSuite, scheelt 75MHz boost en anders draait all core op een onveilige 1.4V. Voor games en andere lichtere loads icm hogere boost is de stijging naar 1.4V tot 1.5V geen probleem.

Later nog een keer 24/7 testen, lijkt in ieder geval gunstig, een setting voor alles. En nog eens kijken bij welke snelheid Gear Down mode weer uit kan en afwachten wanneer de 1.0.0.4 uit komt.

Edit : bios versie en offset regel toegevoegd met dit deze agesa code en X370.
Check you cpu power maar eens nog niet eens 75 watt. Als die 150 watt wordt dan wordt het wellicht een ander verhaal

• M-spec
  • Niet online
pannalicour schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:46:
[...]

Check you cpu power maar eens nog niet eens 75 watt. Als die 150 watt wordt dan wordt het wellicht een ander verhaal
Dat is met één CCD zonder de I/O Soc. Dat betekend bijna 1 Watt per mm2 aan warmte die weg moet uit dat kleine oppervlakje. Vermogen gaat vrijwel kwadratisch met de spanning omhoog (evenredig omlaag onder de 1Volt). 1.4V zit al boven de 1 Watt zonder AVX.

Als je uit wilt komen op een 150W CPU power op een CCD, met dezelfde load en frequentie, dan zal je een spanning van ongeveer 1,75/1,8V op deze CPU moeten zetten. Ik zou het niet aanraden. Wellicht kortstondig mogelijk met LN2.

Of een 3950X met 2 CCD's op 1.325V = ~150W, of een Threadripper met 4 CCD's.. ~300W. Dat kan wel, dan is de warmte te verspreiden.

• haarbal
Kloppen de memory timings in ryzen master bij jullie? Bij mij is Trfc bijvoorbeeld een stuk hoger dan wat de bios beweert te gebruiken.

edit: bios op "auto" bleek iets anders te doen dan de waarde die hij weergaf.

haarbal wijzigde deze reactie 16-11-2019 20:28 (23%)

• pannalicour
Jongens effe een vraagje. Ik ben best wel wat review sites afgegaan maar kreeg niet echt antwoord op mijn vraag. Hoeveel cpu watts verschil is er tussen 2700x, 3900x en 3950x stock en overgeklokt. Vooral dat laatste is lastig te vinden. Klopt onderstaande zo'n beetje?

2700x stock 198 watt
2700x at 4.25 ghz 228 watt

3900x stock 228 watt
3900x at 4.25 ghz 313 watt

3950x stock 233 watt
3950x oc 4.3 ghz 363 watt

All system power consumption

• haarbal

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:53
Dat zijn echter wel waardes voor alleen de cpu (ze meten dit op een 12v kabel), niet voor het volledige systeem.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• Exar
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:32
Ik heb de bios van mijn Asus Crosshair VI Hero geupdate naar versie 7601 en nu crasht mijn systeem na wakker worden uit slaapstand (geen blue screen, ik krijg het beeld van waar ik mee bezig was voor de slaapstand, maar muis en toetsenbord doen niets, echt een 'freeze' dus).
Heeft iemand anders hier ook last van? En hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Exar wijzigde deze reactie 17-11-2019 16:55 (26%)

Signature

• M-spec
  • Niet online
Die bios update heb ik nog laten zitten, wachtende op de 1.0.0.4 update maar wat je nog kan checken is of je in de bios DDR4 power down mode aan of uit hebt staan icm het gebruik van slaapstand. Of een andere powerplan testen. Anders zou ik het zo niet weten.

• haarbal
Vandaag PBO ook uitgeprobeerd op m'n ryzen 3600.

Op zich werkt het, singlecore wil hij wel boosten naar 4.4

Bij 3 threads cinebench R15 zit hij al onder de 4.3 volgens ryzen master. Moderne spellen zullen tijdens moeilijke momenten wel meer dan 3 cores bezig kunnen houden dus ik denk niet dat ik er iets aan heb.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

https://tweakers.net/ext/f/hGAqAaH5wvlCug4uk8BBR485/thumb.jpg

yep 21 degrees idle temp...went under 20 even.. Forgot to close the window....

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06:35
Cidious schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:51:
[Afbeelding]

yep 21 degrees idle temp...went under 20 even.. Forgot to close the window....
Welke instellingen (bios/windows) moet je gebruiken om zulke lage voltages / frequenties te hebben?

Nickname does not reflect reality

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

1usmus zijn instellingen:

PBO = Auto
Global C-state Control = Enabled
Power Supply Idle Control = Low Current Idle
CPPC = Enabled
CPPC Preferred Cores = Enabled
AMD Cool'n'Quiet = Enabled
PPC Adjustment = PState 0
Vcore Voltage = AMD Overclocking -> Maximum Offset = -50mv (AMD Overclocking!!! belangrijk!)

1usmus power profile (Ryzen Balanced should do the trick too)
https://www.techpowerup.c...en-3000-zen-2-processors/

Cidious wijzigde deze reactie 18-11-2019 16:20 (41%)

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 06:35
Cidious schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:14:
1usmus zijn instellingen:

PBO = Auto
Global C-state Control = Enabled
Power Supply Idle Control = Low Current Idle
CPPC = Enabled
CPPC Preferred Cores = Enabled
AMD Cool'n'Quiet = Enabled
PPC Adjustment = PState 0
Vcore Voltage = AMD Overclocking -> Maximum Offset = -50mv (AMD Overclocking!!! belangrijk!)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

1usmus power profile (Ryzen Balanced should do the trick too)
https://www.techpowerup.c...en-3000-zen-2-processors/
Ja stond helaas allemaal (dwz, wat mogelijk is op Asus) aan maar kom niet onder de gebruikelijke 0.9V :)

Nickname does not reflect reality

• Soeski
21 graden idle is ook bizar. Als ik de pc aan zet is deze in de BIOS meteen al 33C. Logisch ook, mijn kamer is al 20 dus de CPU kan nooit "maar" 21C zijn; dat is deze namelijk al als de pc uit staat :).
Er wordt altijd (minimale) warmte gegenereerd dus 21C is nooit haalbaar. Tenzij de ruimte echt veel kouder is, er een dikke a/c unit op staat gericht, etc etc.

Met 1usmus instellingen is de CPU idle hier iets onder de 40 graden, en dat met een full custom loop met een 480mm rad.

• pannalicour
M-spec schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:58:
[...]

Dat is met één CCD zonder de I/O Soc. Dat betekend bijna 1 Watt per mm2 aan warmte die weg moet uit dat kleine oppervlakje. Vermogen gaat vrijwel kwadratisch met de spanning omhoog (evenredig omlaag onder de 1Volt). 1.4V zit al boven de 1 Watt zonder AVX.

Als je uit wilt komen op een 150W CPU power op een CCD, met dezelfde load en frequentie, dan zal je een spanning van ongeveer 1,75/1,8V op deze CPU moeten zetten. Ik zou het niet aanraden. Wellicht kortstondig mogelijk met LN2.

Of een 3950X met 2 CCD's op 1.325V = ~150W, of een Threadripper met 4 CCD's.. ~300W. Dat kan wel, dan is de warmte te verspreiden.
Hmm echt want ik kom soms richting de 130 a 140watt aan cpu power ryzen 1700 3.85 ghz 1.39 volt. Wel bij prime 95 of Intel burn test. Is dat normaal dat het bijna evenveel trekt als een 3900x of sterker nog een 3950x lol?

• M-spec
  • Niet online
pannalicour schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:21:
[...]

Hmm echt want ik kom soms richting de 130 a 140watt aan cpu power ryzen 1700 3.85 ghz 1.39 volt. Wel bij prime 95 of Intel burn test. Is dat normaal dat het bijna evenveel trekt als een 3900x of sterker nog een 3950x lol?
Klopt helemaal, dat is de vooruitgang in de techniek. Dat is nog 14nm. Zen2 is met 7nm al veel kleiner in formaat en een stuk zuiniger met energieverbruik. Alhoewel ze best een deel alweer opofferen door het maximale er al bijna uit te halen af fabriek.

Leuk weetje; Een 64 core Epyc topmodel presteert met 250 á 300 Watt nu ongeveer net zo goed als een supercomputer uit het jaar '98/'99 die nog 850.000 Watt aan energie nodig was. 20 jaar ontwikkeling.

• CMT
De schaalverkleining helpt mee, maar hier wordt wel enigszins een scheve vergelijking gemaakt.
De Zen1/Zen1+ generatie had bijvoorbeeld een duidelijk muur bij 3.8 GHz.
Daaronder waren de chips vrij zuinig c.q. efficiënt, daarboven werden het flinke stroomvreters.
In feite ben je dan eigenlijk alleen maar meer warmte in de chip aan het stoppen, zonder er veel voor terug te krijgen. Een 1700X die 140 vermogen verbruikt zit dus dik in het inefficiënte gebied. Alleen voor dat laatste beetje kloksnelheid.

Met de Zen2 generatie heeft AMD het meer op de efficiëntie gegooid, waarbij vooral de 3950x bijzonder zuinig is gemaakt.
Ze moeten ook wel, want de energiedichtheid is ook toegenomen.
Het is zelfs zo erg dat wanneer je alleen naar de rekenkernen kijkt, de energiedichtheid tegen de 2 W/mm2 zit met 75W op een chiplet.
Als ik mij niet vergis zit er tussen 12nm en 7nm bij gelijke kloksnelheid (in het lineaire gebied van de werkspanning) grofweg 30% verschil in efficiëntie.

Naar aanleiding hiervan heb ik iets heel interessants gevonden:

besproken in:
https://www.reddit.com/r/...erreduce_thermals_reduce/

Ik ben daar zelf nog niet mee aan de slag geweest, maar het instellen van een lagere PPT kan dus beter zijn dan een undervolt om het verbruik drastisch omlaag te krijgen!

CMT wijzigde deze reactie 19-11-2019 14:02 (18%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Soeski schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:41:
21 graden idle is ook bizar. Als ik de pc aan zet is deze in de BIOS meteen al 33C. Logisch ook, mijn kamer is al 20 dus de CPU kan nooit "maar" 21C zijn; dat is deze namelijk al als de pc uit staat :).
Er wordt altijd (minimale) warmte gegenereerd dus 21C is nooit haalbaar. Tenzij de ruimte echt veel kouder is, er een dikke a/c unit op staat gericht, etc etc.

Met 1usmus instellingen is de CPU idle hier iets onder de 40 graden, en dat met een full custom loop met een 480mm rad.
https://tweakers.net/ext/f/ZUiiLvzcQumxfNwXcKlEVwlB/thumb.png

Zelfs nog iets lager. Had perongeluk het raam open laten staan.PC staat onder het raam. Was een frisse dag. rond de 15 graden buiten. Je kan ambient zien in HWINFO dat is een losse sensor in de inlaat.

• Soeski
Cidious schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:34:
[...]

[Afbeelding]

Zelfs nog iets lager. Had perongeluk het raam open laten staan.PC staat onder het raam. Was een frisse dag. rond de 15 graden buiten. Je kan ambient zien in HWINFO dat is een losse sensor in de inlaat.
Ik zie nu dat je CPU CCD1 aanwijst, ik kijk altijd alleen naar de bovenste - CPU Tdie. Jij scoort daar zelfs maar 19 graden (CCD1)... dat moet slaapstand geweest zijn en raam open inderdaad haha. Ik scoor met CCD0 en 1 wel iets lager dan CPU Tdie, maar het verschil is ook niet zo groot. Ik krijg ze overigens alleen laag als ik power plan "energiebesparing" kies. Dan dropt de idle temp meteen naar ~30. En ik heb een 3900X, dat zal ook wel uitmaken...

Soeski wijzigde deze reactie 19-11-2019 16:15 (32%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Soeski schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:11:
[...]

Ik zie nu dat je CPU CCD1 aanwijst, ik kijk altijd alleen naar de bovenste - CPU Tdie. Jij scoort daar zelfs maar 19 graden (CCD1)... dat moet slaapstand geweest zijn en raam open inderdaad haha. Ik scoor met CCD0 en 1 wel iets lager dan CPU Tdie, maar het verschil is ook niet zo groot. Ik krijg ze overigens alleen laag als ik power plan "energiebesparing" kies. Dan dropt de idle temp meteen naar ~30. En ik heb een 3900X, dat zal ook wel uitmaken...
CCD is de chiplet temp met de daadwerkelijke cores. Dezelfde temp die Ryzen Master aangeeft. Uiteraard is dit Idle. Toen ik mijn computer weet in gebruik nam werd het gauw 21 graden. En langzaam weer omhoog kruipen.

Ik post het gewoon om aan te geven hoe koud het kan worden en dat de chip zeer efficiënt kan rusten. Waterkoeling is ook gewoon de bom. Mijn setup is zeer effectief te noemen.

Idle is mijn temperatuur maar iets hoger dan ambient.

• Jelle Mees
  • Laatst online: 25-01 21:52
Vraagje.

Ik heb de 3900x op AMD AGESA 1.0.0.4 B ( X470 aorus gaming ultra ).

Is er een makkelijke manier om de CPU want koeler te maken met de stock cooler.
Eén simpele instelling of zo in de Bios die misschien het voltage wat lager zet?

Mogelijk een domme vraag, maar ik heb geen ervaring met Ryzen undervolten.
Pagina: 1 ... 44 ... 53 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True