Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[CiP] Compacte ATX case

Pagina: 1
Acties:

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:18
In de meeste ATX kasten is behoorlijk wat ruimte "over". Het leek me wel interessant om een kast te maken die de ruimte beter benut. Omdat ik geen zin had om in een ouwe case te gaan hakken en zagen en ook niet bereid was meer dan ~100 euro uit te geven heb ik gekozen voor lasergesneden MDF voor het binnenwerk, net als @Love Sausage in dit topic Dan past het allemaal als een puzzel in elkaar en is het precies op maat. MDF kost weinig, is soort van isotroop en is makkelijk te lasersnijden.

Het doel was dus een compacte kast, maar met alleen ATX onderdelen, ruimte voor hoge koelers, lange videokaarten, zo clean mogelijk, dus geen window, liefst geen zichtbare fans etc. Het omgekeerde van de meeste casemods dus.

Ik kon eerst geen nauwkeurig cad model vinden dat ik kon importeren in fusion 360, dus heb zelf een moederbord/gpu mockup gemodelleerd die redelijk lijkt, maar ik denk dat deze (die ik vond toen ik bijna klaar was :X) beter is, dus als je zelf zoiets wilt proberen zou ik die downloaden en gebruiken. Dit is misschien een leuke tutorial daarvoor.

Uiteindelijk kwam ik op dit ontwerp voor het binnenframe, ik was niet van plan de uitsparingen in de voorkant en bovenkant te gebruiken, maar als het niet goed genoeg koelt leek het me wel handig om opties te hebben zonder een nieuw frame te hoeven snijden.

Dat ziet er dan zou uit als het geleverd wordt:

En het past redelijk in elkaar:

Omdat ik ook hoge cpu koelers wil kunnen gebruiken werd de kast redelijk breed, 1 200mm fan zou beter moeten zijn dan 2 van 120 dus heb ik de breedte nog een paar mm opgerekt zodat dat ook past. En wat extra frisse lucht achter het moederbord is misschien niet verkeerd.

Na in elkaar lijmen heb ik ouwe hardware gemonteerd, en kan je de layout zien:

wel een beetje een vreemd moederbord, normaal zit de gpu 1 of 2 verdiepingen lager. (of hoger, aangezien deze case de cpu onderin heeft.)

Het moederbord zit vast met M3 koppelmoeren van 10mm. Ook is de aan/uit schakelaar te zien. Ben van plan de pc met het toetsenbord aan en uit te zetten, maar hij is ook op de tast te vinden.

Ook nog iets met de hand geprobeerd op maat te maken, om de gpu en andere kaarten aan te bevestigen.

En met oude hardware gekeken of het niet oververhit raakt, de dvd drive la kan naast de gpu's nog net naar buiten, ook weg te laten voor betere airflow.

Dat bleek niet te heet te worden, dus daarna de buitenkast ook getekend.

Op maat gezaagd.

Uitsparingen gefreesd (dit is de mal, waar ik het schuine randje ook eerst uitgeprobeerd heb)

Eerst in elkaar gelijmd om weer te testen, ik was eest van plan de "dustend" stoffilters te gebruiken, maar m'n pa kocht een 3d printer en toen heb ik m'n eigen stoffilters geprint. De stekker kan binnendoor zodat je hem niet kan zien. Kleine latjes gelijmd om het frame op z'n plek te houden.

Ondertussen ook een fijnmaziger filter geprint dat niet is kromgetrokken.

Aan de achterkant nog een blokje met een vleugelmoer om het frame binnenboord te houden, hij wordt er van achteren ingeschoven.

En het eindresultaat, ik zag dat dell een betaalbaar toetsenbord met usb hub verkocht dus heb de usb ook maar achterwege gelaten om mezelf de moeite te besparen, ik was eerst van plan hem te verven, maar het multiplex zag er eigenlijk wel goed uit dus heb ik er blanke beits op gesmeerd.

41 x 22 x 36,5 = 33L ondanks dat hij best hoog op z'n poten staat.

Nu m'n echte pc er nog inbouwen, en windows opnieuw installeren :X op m'n nieuwe m.2 nvme drive. :9

haarbal wijzigde deze reactie 23-11-2019 14:02 (75%)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Drumatiko
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:19
Mooi gedaan Flap! d:)b

| "Never memorize something that you can look up" | Diablo 4 discord: https://discord.gg/KdNZPJX |

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:18
Heb m'n hardware vorige week overgezet. Past allemaal en de koeling is al overkill voor dit systeem. Wel een gevecht met de psu kabels, die dingen zijn zo stug als de neten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True