Super, dit ga ik uitproberen, heb gelijk wierook stokjes gehaald bij de actionSoeski schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:26:
@Tweakriez Gebalanceerde ventilatie in je kast is wel aan te bevelen, maar als het niet helemaal in balans is, is een lichte overdruk beter dan onderdruk vind ik. Een onderdruk (meer outtake dan intake) betekent dat je kast uit alle mogelijke kieren lucht gaat aanzuigen (en dus stof). Een overdruk (meer intake dan outtake) doet dit niet, die kasten blijven stofvrij mits de intake gefilterd is. Echter ontsnapt er dan ook warme lucht uit allerlei kieren anders dan de route die je het op wilt hebben (maar dat lijkt me minder erg, al gaat er dan wel warme lucht over onderdelen heen wat je misschien niet wilt).
Hoe test je dit? Dat kan b.v. met wierook stokjes. Steek er 2 aan en haal deze vlak langs de randen van je kast, fans e.d. en kijk wat er gebeurt met de rook. Wordt het door de kieren naar binnen gezogen, dan lijk je onderdruk te hebben. Wordt het weggeduwd, dan heb je overdruk. Gebeurt er niet veel, dan lijkt het in balans of er is simpelweg geen kier. Overigens zal je vlak bij de fan-roosters altijd wat rook naar binnen zien gaan (om de randen van de fan heen), omdat deze toch ook lucht aanzuigt.
Korte update tussendoor; 3666c16 is een go 

Nog eens kijken of 3733 en heel misschien 3800 willen werken, maar dan kan ik vanavond ook ff een verslagje maken van hoe ik het gedaan heb
Edit:

*flext in Rev. E*

Nog eens kijken of 3733 en heel misschien 3800 willen werken, maar dan kan ik vanavond ook ff een verslagje maken van hoe ik het gedaan heb
Edit:

*flext in Rev. E*
[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 16:14 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Dit is inderdaad hoe ik mijn 3200CL16 heb draaien nu (Micron D-die, die volgens mij écht niemand heeft hier...). 16-19-16-38-1T. Maar dan 3733MHz. Niet gek voor een 3200CL16 setje om 3733CL16 te draaien.McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:39:
Korte update tussendoor; 3666c16 is een go
[Afbeelding]
Zie mijn editSoeski schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:14:
[...]
Dit is inderdaad hoe ik mijn 3200CL16 heb draaien nu (Micron D-die, die volgens mij écht niemand heeft hier...). 16-19-16-38-1T. Maar dan 3733MHz. Niet gek voor een 3200CL16 setje om 3733CL16 te draaien.
Verder heb ik Micron D-die (Rev. D dus?) ook nooit in handen gehad, dus daar kan ik je geen specifieke tips voor geven
[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 16:16 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Haha ok, helemaal niet gek voor een 3000CL16 set dan! Check wel je latencies.
Ik krijg mijn latency niet lager dan 69ns overigens.
Micron D-die heeft zelfs 1usmus niet in zijn handen gehad, Ryzen DRAM calculator heeft er geen ondersteuning voor anders dan maximaal 3333MHz "Safe". En het zijn toch echt de niet onbekende Corsair Dominator Platinum RGB's.
[ Voor 29% gewijzigd door Soeski op 03-12-2019 16:18 ]
Waar test je mee? AIDA64?Soeski schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:16:
[...]
Haha ok, helemaal niet gek voor een 3000CL16 set dan! Check wel je latencies.
Ik krijg mijn latency niet lager dan 69ns overigens.
3000c15 trouwens, maar toch
[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 16:17 ]
Yes, AIDA64 geheugen test. Mogelijk kan mijn latency nog wel omlaag als ik betere settings uit Ryzen DRAM calculator kan halen, heb 1usmus al gevraagd of hij ondersteuning voor Micron D-die wil inbouwen (meer dan 3333MHz "Safe"). Heb nu de settings van Micron E-die toegepast en warempel, het werkt. Alleen relatief hoge latency dus.McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:17:
[...]
Waar test je mee? AIDA64?
3000c15 trouwens, maar toch
Soeski schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 16:58:
[...]
Yes, AIDA64 geheugen test. Mogelijk kan mijn latency nog wel omlaag als ik betere settings uit Ryzen DRAM calculator kan halen, heb 1usmus al gevraagd of hij ondersteuning voor Micron D-die wil inbouwen (meer dan 3333MHz "Safe"). Heb nu de settings van Micron E-die toegepast en warempel, het werkt. Alleen relatief hoge latency dus.

Rest nog om 3800 eens werkend te proberen te krijgen op 1900 IF. Wish me luck
[ Voor 11% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 18:04 ]
Beetje offtopic hier maar er is ook nog winst te behalen op de Trfc timings. Dit is namelijk de refreshtijd dat een bank van een geheugenmodule helemaal niet benaderbaar is voor de geheugencontroller. Ook de reden dat 2x single rank icm een hoge refreshtiming ook niet wenselijk is met heel veel cores op in dit geval maar 2 kanalen wanneer er veel van het geheugen gevraagd wordt.
achtergond info
Het helpt wel dat er inmiddels veel betere ondersteuning is voor meer modules en/of dual rank om een overlap te kunnen creëren wanneer data op een van de banken ververst moet worden en dat een andere bank wel benaderbaar kan zijn. Daarom kan dual rank icm strakke timings in sommige gevallen dus tot 10% winst in fps met games opleveren. CL16 met strakke subtimings kan zich prima meten met standaard/xmp CL14 enz.
achtergond info
Het helpt wel dat er inmiddels veel betere ondersteuning is voor meer modules en/of dual rank om een overlap te kunnen creëren wanneer data op een van de banken ververst moet worden en dat een andere bank wel benaderbaar kan zijn. Daarom kan dual rank icm strakke timings in sommige gevallen dus tot 10% winst in fps met games opleveren. CL16 met strakke subtimings kan zich prima meten met standaard/xmp CL14 enz.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
3666c16 met settings van Dram calculator geven helaas errors in de memtest. Ga voor nu dus even terug naar de 3600c14 settings welke ik van @McGryphon had gekregen. Deze zijn wel stabiel voor mij. Mijn latency blijft hierbij op 70 steken. Ik heb hier weinig kaas van gegeten maar zoals ik begreep hier is dat niet zo best?
Mwoah, met 70 laat je niet gigantische performance op de plank liggen ofzo. Het kan wel lager, sure, en da's goed voor performance. Maar het is net waar je de grens zelf wil leggen. 70ns is beter dan waarmee de meeste reviewers getest hebben, gezien die waarschijnlijk geen van allen handmatig memory timings hebben zitten tunen.Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:36:
3666c16 met settings van Dram calculator geven helaas errors in de memtest. Ga voor nu dus even terug naar de 3600c16 settings welke ik van @McGryphon had gekregen. Deze zijn wel stabiel voor mij. Mijn latency blijft hierbij op 70 steken. Ik heb hier weinig kaas van gegeten maar zoals ik begreep hier is dat niet zo best?
Speaking of latency trouwens.

Nog niet volledig getest op stabiliteit, maar tijdens preliminary testing lijkt alles stabiel
Tijd om eens uit te gaan schrijven hoe dit ongeveer tot stand is gekomen.
[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 18:40 ]
Top. Ben benieuwd of jouw settings voor 3733 of 3666 voor mij wel stabiel werken zoals ook die van de 3600c14 doet. De 3666 van Dram had ik voor de memtest even door Aida gehaald en die gaf me een latency van 69ns dus al wel iets beter als ik nu heb.McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:40:
[...]
Mwoah, met 70 laat je niet gigantische performance op de plank liggen ofzo. Het kan wel lager, sure, en da's goed voor performance. Maar het is net waar je de grens zelf wil leggen. 70ns is beter dan waarmee de meeste reviewers getest hebben, gezien die waarschijnlijk geen van allen handmatig memory timings hebben zitten tunen.
Speaking of latency trouwens.
[Afbeelding]
Nog niet volledig getest op stabiliteit, maar tijdens preliminary testing lijkt alles stabiel
Tijd om eens uit te gaan schrijven hoe dit ongeveer tot stand is gekomen.
@M-spec
Ik heb kort met 4 reepjes Crucial Ballistix Elite 4000MHz gewerkt om te kijken hoeveel 'dual rank' uit zou maken.
Ze hebben stabiel op 3800mHz 16-17-16-34 gedraaid @1.36V.
En dat op een MSI B450 tomahawk Max (volgens mij heeft dit moederbord een daisychain topologie).
Ik merkte alleen weinig verschil t.o.v. van 2 reepjes met dezelfde timings.
In de tombraider benchmark, gaf mij dat (naar boven afgerond) 3% verschil met low & high settings.
Ik vraag alleen af of dit lage verschil misschien komt vanwege de relatief hoge Trfc, deze kreeg ik niet lager dan 540.
@McGryphon Dat is een mooi resultaat! Ik ben zelf zeer te spreken over de E-die reepjes. Erg fijn om mee over te klokken en ze bieden een fantastische prijs/prestatie verhouding.
Ik heb zelf Crucial Ballistix 3000mHzCL15 reepjes overgeklokt naar 3800mHz 16-18-16-34 @1.35V.
Dat geeft in Aida een latency van ca. 66ns.
Met welke spanningen heb jij de overklok gehaalt? CL14 was bij mij niet mogelijk, maar ik ben ook niet verder dan 1.42V gegaan. Het zijn slechts 16nm chips en daarbij is de vraag of die net zoveel spanning verdragen als 19nm E-die of de 20nm B-die.
Ik heb kort met 4 reepjes Crucial Ballistix Elite 4000MHz gewerkt om te kijken hoeveel 'dual rank' uit zou maken.
Ze hebben stabiel op 3800mHz 16-17-16-34 gedraaid @1.36V.
En dat op een MSI B450 tomahawk Max (volgens mij heeft dit moederbord een daisychain topologie).
Ik merkte alleen weinig verschil t.o.v. van 2 reepjes met dezelfde timings.
In de tombraider benchmark, gaf mij dat (naar boven afgerond) 3% verschil met low & high settings.
Ik vraag alleen af of dit lage verschil misschien komt vanwege de relatief hoge Trfc, deze kreeg ik niet lager dan 540.
@McGryphon Dat is een mooi resultaat! Ik ben zelf zeer te spreken over de E-die reepjes. Erg fijn om mee over te klokken en ze bieden een fantastische prijs/prestatie verhouding.
Ik heb zelf Crucial Ballistix 3000mHzCL15 reepjes overgeklokt naar 3800mHz 16-18-16-34 @1.35V.
Met welke spanningen heb jij de overklok gehaalt? CL14 was bij mij niet mogelijk, maar ik ben ook niet verder dan 1.42V gegaan. Het zijn slechts 16nm chips en daarbij is de vraag of die net zoveel spanning verdragen als 19nm E-die of de 20nm B-die.
Ik draai ze nu op 1,45v, met de intentie morgen (of later deze week) de spanning te gaan verlagen tot het instabiel wordt. 1,5V+ zou ik op Rev. E niet snel doen, maar ik ken er verschillende die precies daar het maximum leggen voor deze chips.CMT schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:13:
Maar voordat ik de spanning ga verlagen ga ik eerst nog kijken op welke timings die 3800 nog wil; ik zit nu nog met vrij conservatieve tRC en tRFC in ieder geval.
Anyways, ik zou nog een noob friendly uitleg gaan tikken...
Misschien moet ik toch even terugkrabbelen van mijn opmerkingen over Corsair LPX..
Ik heb voor de grap het voltage eens met rust gelaten van het RAM, de timings los gezet (22/22/22/40) en daar loopt ie tot dusver 'CinebenchR20/Aida64' stabiel op 3800Mhz en 1900Mhz FCLK lol.. wtf.
Ik haal met die timings nu 69.1ns latency. Memory bandwith is niet echt relevant aangezien een 3700X geen 2 CCX'en heeft (dat was de juiste term toch
?). Lezen gaat iig met 52.250MB/s.
Nu eens kijken waar de limiet ligt qua snelheid (ik schat niet veel hoger dan dit overigens, vooral vanwege FCLK), en dan timings 1 voor 1 strakker zetten.
Edit: alsof de duvel er mee speelt.. 3866Mhz en ik kan een CMOS reset doen.
Edit2: ik heb hem op 3600Mhz gezet, 3800 kan ik namelijk niks aan de timings prutsen. Extra voltage voor het RAM heeft daarbij geen nut helaas. Primaire timings tot nu toe 19-21-21-46.
Edit 3: een kwartiertje later kan ik CB20 en AIDA64 latency benchen op 18-20-20-40. Latency zit nu op 71.5ms
Ik heb voor de grap het voltage eens met rust gelaten van het RAM, de timings los gezet (22/22/22/40) en daar loopt ie tot dusver 'CinebenchR20/Aida64' stabiel op 3800Mhz en 1900Mhz FCLK lol.. wtf.
Ik haal met die timings nu 69.1ns latency. Memory bandwith is niet echt relevant aangezien een 3700X geen 2 CCX'en heeft (dat was de juiste term toch
Nu eens kijken waar de limiet ligt qua snelheid (ik schat niet veel hoger dan dit overigens, vooral vanwege FCLK), en dan timings 1 voor 1 strakker zetten.
Edit2: ik heb hem op 3600Mhz gezet, 3800 kan ik namelijk niks aan de timings prutsen. Extra voltage voor het RAM heeft daarbij geen nut helaas. Primaire timings tot nu toe 19-21-21-46.
Edit 3: een kwartiertje later kan ik CB20 en AIDA64 latency benchen op 18-20-20-40. Latency zit nu op 71.5ms
[ Voor 21% gewijzigd door Kuusj op 03-12-2019 20:12 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zo, da's beter dan de LPX kitjes die ik heb vastgehad iigKuusj schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:37:
Misschien moet ik toch even terugkrabbelen van mijn opmerkingen over Corsair LPX..
Ik haal met die timings nu 69.1ns latency. Memory bandwith is niet echt relevant aangezien een 3700X geen 2 CCX'en heeft (dat was de juiste term toch?). Lezen gaat iig met 52.250MB/s.
3800C22 zijn wel meme timings though
Aan eenieder die op mijn uitleg zat te wachten; daar ga ik vanavond niet meer aan toe komen. Morgen eind van de middag is nu het doel
Hahaha ja C22 is echtMcGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:26:
[...]
Zo, da's beter dan de LPX kitjes die ik heb vastgehad iig
3800C22 zijn wel meme timings though
Aan eenieder die op mijn uitleg zat te wachten; daar ga ik vanavond niet meer aan toe komen. Morgen eind van de middag is nu het doel

Maar goed, hij draait het wel.. Moet om eerlijk te zijn nog eens wat meer testen met die snelheid, maar ik wil nu kijken dat ik 3600Mhz goed dialed in krijg. Ik zit nu op 18-20-20-38 en met 10% coverage van memtest (als het echt instabiel is krijg je wel al eerder fouten nml) gaat het nog prima. Dit op 1.35V overigens. Heb nog niet aan de secundaire timings zitten rommelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 03-12-2019 20:29 ]
Ik denk toch nog steeds dat 1,4v waarschijnlijk beter werkt, en baat het niet dan schaadt het niet met B-dieKuusj schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:29:
[...]
Hahaha ja C22 is echtWas ook meer om te zien of het geheugen écht zo brak was of dat te timings toch te strak waren. Blijkbaar waren het timings.
Maar goed, hij draait het wel.. Moet om eerlijk te zijn nog eens wat meer testen met die snelheid, maar ik wil nu kijken dat ik 3600Mhz goed dialed in krijg. Ik zit nu op 18-20-20-38 en met 10% coverage van memtest (als het echt instabiel is krijg je wel al eerder fouten nml) gaat het nog prima. Dit op 1.35V overigens. Heb nog niet aan de secundaire timings zitten rommelen.
Oh, en voor degenen die mijn timings voor 3800 willen weten, het draait nu momenteel als volgt:

Denk dat dat her en der nog wel strakker kan. Kijk ik later deze week naar.
2e setje Corsair LPX binnen, is toch een iets ander setje.
Alleen met XMP profile 3, geen PBO of andere mem settings.
https://valid.x86.fr/xwbuki

Dit is de link met 2 geheugenbanken en Cas 15: https://valid.x86.fr/103wvj
Alleen met XMP profile 3, geen PBO of andere mem settings.
https://valid.x86.fr/xwbuki

Dit is de link met 2 geheugenbanken en Cas 15: https://valid.x86.fr/103wvj
[ Voor 11% gewijzigd door DJvL op 03-12-2019 20:46 ]
Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech
3600C 14-14-19-14-34 op 1.45 met mijn E-die volgens de settings die ik van @McGryphon had gekregen werken stabiel. Andere settings die ik geprobeerd heb geven steevast errors in memtest.
Kijk en dit is toch waar het verschil tussen brak B-die en 'goed' E-die boven komt drijven..Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:06:
3600C 14-14-19-14-34 op 1.45 met mijn E-die volgens de settings die ik van @McGryphon had gekregen werken stabiel. Andere settings die ik geprobeerd heb geven steevast errors in memtest.
Ik kon hem niet booten als ik iets sneller dan C17-19-19-38 instelde op 1.35V. Nu heb ik hem op 1.4V gezet en de I/O Die voltage op 1.1V en nu boot/benched hij wel op 16-19-19-38.
Latency test is nu 68.8ns.. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat standaard is voor mijn setje maar dat zal wel geen pretje zijn met 3200Mhz op C16.
Eh, "goed" Rev. E (niet E-Die, samsung gebruikt dies, micron heeft revisions) doet dus gewoon 3800c16 @ 1,42v, zie mijn vorige post voor de timingsKuusj schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:10:
[...]
Kijk en dit is toch waar het verschil tussen brak B-die en 'goed' E-die boven komt drijven..
Ik kon hem niet booten als ik iets sneller dan C17-19-19-38 instelde op 1.35V. Nu heb ik hem op 1.4V gezet en de I/O Die voltage op 1.1V en nu boot/benched hij wel op 16-19-19-38.
Latency test is nu 68.8ns.. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat standaard is voor mijn setje maar dat zal wel geen pretje zijn met 3200Mhz op C16.
En da's dual rank. Dunno about jouw setje
En nu wil ik eigenlijk eens een setje single rank rev. E opscharrelen om te kijken hoe goed dát wil. Dangit. Mijn geld is op na de laatste ronde
[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 03-12-2019 21:18 ]
Zal ik het verklappen
?
Ik heb namelijk in totaal 6 setjes van Crucial E-die geprobeerd, 2 setjes single rank, 2 setjes dual rank en 2 setjes single rank met de DV9WFL chips (19nm).
Ik heb trouwens een verzoek aan iedereen die met B-die werkt of heeft gewerkt.
Welke memory chip kwaliteit % gaf de Ryzen Calculator eigenlijk op bij het gebruikte geheugen (m.b.v. import xmp)?
Ik heb namelijk een G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ kit, maar die wilt geen CL14 draaien op 3600mHz.
De Ryzen Calculator geeft dan ook maar 100% als kwaliteit op.
Ik zou graag een goede B-die willen uitproberen, maar door al die geheugenversies zie ik door het bos de bomen niet meer. G.Skill Flare-X schijnt aardig te zijn, maar is dat bijvoorbeeld beter dan wat ik al heb?
Ik heb namelijk in totaal 6 setjes van Crucial E-die geprobeerd, 2 setjes single rank, 2 setjes dual rank en 2 setjes single rank met de DV9WFL chips (19nm).
Welke memory chip kwaliteit % gaf de Ryzen Calculator eigenlijk op bij het gebruikte geheugen (m.b.v. import xmp)?
Ik heb namelijk een G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ kit, maar die wilt geen CL14 draaien op 3600mHz.
Ik zou graag een goede B-die willen uitproberen, maar door al die geheugenversies zie ik door het bos de bomen niet meer. G.Skill Flare-X schijnt aardig te zijn, maar is dat bijvoorbeeld beter dan wat ik al heb?
Ik had ook een rampenset met 83% quality oid. CL14 was op geen enkele snelheid mogelijk (nouja.. ik heb lager dan 2933 niet geprobeerd).
UNOX: The worst operating system
Ah top, mijn set (Corsair LPX 3200Mhz C16 Samsung B-die) is maar liefst 81%..CMT schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:34:
Zal ik het verklappen?

Wel top dat ik nu weet dat dit mogelijk is, ik was me al kapot aan het ergeren aan het feit dat geen enkele preset werkt, maar als je die XMP data importeert past hij alles aan. Max OC potential is 3600Mhz C16, dus volgens mij heb ik mijn best gedaan want ik kom daar ook op uit. Nu dan maar kijken waar ik nog wat vanaf kan schaven en waar niet aan de hand van wat de tool zegt.
Da ken wel zijn, maar zowel Thaiphoon als Ryzen DRAM calculator noemt het wel Micron D-Die en niet revisionMcGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:17:
[...]
Eh, "goed" Rev. E (niet E-Die, samsung gebruikt dies, micron heeft revisions) doet dus gewoon 3800c16 @ 1,42v, zie mijn vorige post voor de timings
En nu wil ik eigenlijk eens een setje single rank rev. E opscharrelen om te kijken hoe goed dát wil. Dangit. Mijn geld is op na de laatste ronde
Maar de "sweetspot" zat toch op de 3733? Daarboven dus op jouw 3800 schaalt de fabric toch niet goed meer?McGryphon schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:17:
[...]
Eh, "goed" Rev. E (niet E-Die, samsung gebruikt dies, micron heeft revisions) doet dus gewoon 3800c16 @ 1,42v, zie mijn vorige post voor de timings
Ok, voor vandaag klaar met mijn OC adventure. Het is voor mij reden genoeg om de set Micron Rev. E te annuleren (als hij toch binnen komt, so-it
) voorlopig. Dat is voor alle duidelijkheid met dit: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 geheugen. Ik spaar het geld liever voor een betere koeler, daar win ik op dit moment meer mee dan nog wat strakkere timings.. Tip: koop alsjeblieft iets anders als je écht snel geheugen wil.. Maar dit is al wat.
We zijn van dit: (XMP 3200Mhz, CL16-18-18-36):
Read: 45974 MB/s
Write: 25541 MB/s
Copy: 41541 MB/s
Latency: 75.3ns
Naar dit: (3600Mhz, CL 16-19-19-38. Met FCLK op 1800Mhz uiteraard):
Read: 51197 MB/s
Write: 29069 MB/s
Copy: 48693 MB/s
Latency: 70.4ns
Gegaan.. Ondanks dat ik nog niet 100% zeker weet of het stable is, vind ik de toenames aanzienlijk met 2/3 uurtjes tweaken. CB20 score test ik misschien morgen als het buiten koud genoeg is, zodat ik een consistente PBO clock krijg. Dit is voor de complete info op 1.45V (moet lager nog proberen maar denk dat ik het zo laat) en met de tRC op 64.
Edit: 100% memtest coverage gaf toch enkele errors, bij 1.475V niet meer. Of het lag aan de BLCK die ik per ongeluk op 101Mhz had staan...
We zijn van dit: (XMP 3200Mhz, CL16-18-18-36):
Read: 45974 MB/s
Write: 25541 MB/s
Copy: 41541 MB/s
Latency: 75.3ns
Naar dit: (3600Mhz, CL 16-19-19-38. Met FCLK op 1800Mhz uiteraard):
Read: 51197 MB/s
Write: 29069 MB/s
Copy: 48693 MB/s
Latency: 70.4ns
Gegaan.. Ondanks dat ik nog niet 100% zeker weet of het stable is, vind ik de toenames aanzienlijk met 2/3 uurtjes tweaken. CB20 score test ik misschien morgen als het buiten koud genoeg is, zodat ik een consistente PBO clock krijg. Dit is voor de complete info op 1.45V (moet lager nog proberen maar denk dat ik het zo laat) en met de tRC op 64.
Edit: 100% memtest coverage gaf toch enkele errors, bij 1.475V niet meer. Of het lag aan de BLCK die ik per ongeluk op 101Mhz had staan...
[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 03-12-2019 22:32 ]
De goede chips zijn de K4A8G085WB-BCPB, de mindere B-die schijnt te eindigen op BCRC.
Maar het kwaliteits % is maar ook een indicatie, het wordt bepaalt aan de hand van de geprogrammeerde XMP timings. Het kan best zijn dat een geheugenreep goede chips bevat met een conservatieve XMP profiel.
Maar het kwaliteits % is maar ook een indicatie, het wordt bepaalt aan de hand van de geprogrammeerde XMP timings. Het kan best zijn dat een geheugenreep goede chips bevat met een conservatieve XMP profiel.
[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 03-12-2019 22:54 ]
Die van mij eindigen op BCPB. Echt denderend zijn ze echter niet.CMT schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:51:
De goede chips zijn de K4A8G085WB-BCPB, de mindere B-die schijnt te eindigen op BCRC.
Ik heb hier 4x Flare-X F4-3200C14-8GFX in bedrijf op 3733 CL14-16-14-28-42-1T 298Trfc 63.8ns op 1.47V.CMT schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:34:
De eerste set gekocht in 2017 met een 1800X (toen op 3466), 1,5 maand geleden de andere set.
Dimm temps variërend tussen 34 en 45 graden met die spanning. Distributed en games draaien al een maand stabiel zonder fouten.
Mijn eigen CPU wil echter niet hoger met de fclk dan 1867MHz dus ik heb niet hoger kunnen testen. Flare-X zelf klokt wel door tot 4400MHz CL18 als het moet, of CL12 op 3200 maar dan is de infiniti fabric snelheid ook weer nadelig.
En of het het waard is? De eerste set was 204, laatste 134 euro, vandaar ook de aanschaf. Verwacht geen wonderen en de extra prestaties per euro zal laag zijn als je je fclk al op 1800MHz of hoger hebt. Mijn eigen systeem draait nooit idle, altijd 100% rekenwerk (32GB was inmiddels nodig) of games en dan vind ik het verschil zelf wel belangrijk.
Jammer is alleen dat Gear down mode veel eerder aan moet met de 3800 tov 1800X. Scheelt helaas wat performance.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Ah bedankt voor de info!
Weet je toevallig ook wat voor kwaliteits % de ryzen calculator geeft voor de Flare-X?
Ik heb gezien dat er recent ook een dual rank versie ervan uitgebracht is.
Dat het niet veel zal schelen in performance, maakt mij niet zoveel uit.
Ik vind het gewoon leuk om het uit te proberen.
Ik speel ook geheugen intensieve spellen, en daar merk je de invloed wel. Met name de 1% low gaat omhoog met strakke timings.
Maar het voltage van 1.47V, is dat niet extreem?
De G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ @1.38V wordt in mijn systeem ca. 50 graden tijdens de memory stresstest.
Weet je toevallig ook wat voor kwaliteits % de ryzen calculator geeft voor de Flare-X?
Ik speel ook geheugen intensieve spellen, en daar merk je de invloed wel. Met name de 1% low gaat omhoog met strakke timings.
De G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ @1.38V wordt in mijn systeem ca. 50 graden tijdens de memory stresstest.

2x16gb Edie. Er is echt totaal geen reden meer om B-die te kopen voor dubbel de prijs en marginale snelheid upgrade.. TENZIJ je echt een fanatieke overklokker bent etc etc. Maar voor daily use. Setje 2x16gb E-die is bijna dezeflde prijs als een goed setje 2x8gb B-die... En omdat de E-die dan dual ranked is gaat de snelheid automatisch al omhoog en dubbel de capaciteit.
Mijn E-die draait op 1.40 stabiel wel met custom made heatsinks gewoon omdat het kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 04-12-2019 09:16 ]
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Maar ging bij 3800 de boel niet verkeerd in balans raken met de IF? De max geadviseerde snelheid was toch 3733? Of vergis ik mij?Cidious schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:15:
[Afbeelding]
2x16gb Edie. Er is echt totaal geen reden meer om B-die te kopen voor dubbel de prijs en marginale snelheid upgrade.. TENZIJ je echt een fanatieke overklokker bent etc etc. Maar voor daily use. Setje 2x16gb E-die is bijna dezeflde prijs als een goed setje 2x8gb B-die... En omdat de E-die dan dual ranked is gaat de snelheid automatisch al omhoog en dubbel de capaciteit.
Mijn E-die draait op 1.40 stabiel wel met custom made heatsinks gewoon omdat het kan.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Achterhaald. Allemaal omdat die ene rottige presentation sheet niet 3800 liet zien maar een stap van 3733 naar hoger.Tweakriez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:33:
[...]
Maar ging bij 3800 de boel niet verkeerd in balans raken met de IF? De max geadviseerde snelheid was toch 3733? Of vergis ik mij?
Maar 3800 is gewoon prima. Wel even IF clock op 1900 zetten en divider 1:1. Al willen niet alle chips dit doen. Hangt af van de qualiteit van de memory controller in de package. Beiden mijn 3600 en 3800X doen dit zonder problemen met laag VSOC VDDP en VDDG voltage.
Ik denk dat AMD adverteerde met 3733 puur om deze reden dat niet alle chips 3800 willen doen.
Have a try
De next gen Ryzen 4000 gaat hopenlijk nog iets hoger weer met de IF clock.
Ok thx,Cidious schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:42:
[...]
Achterhaald. Allemaal omdat die ene rottige presentation sheet niet 3800 liet zien maar een stap van 3733 naar hoger.
Maar 3800 is gewoon prima. Wel even IF clock op 1900 zetten en divider 1:1. Al willen niet alle chips dit doen. Hangt af van de qualiteit van de memory controller in de package. Beiden mijn 3600 en 3800X doen dit zonder problemen met laag VSOC VDDP en VDDG voltage.
Ik denk dat AMD adverteerde met 3733 puur om deze reden dat niet alle chips 3800 willen doen.
Have a tryIk heb alle snelheden en timing combinaties zo'n beetje geprobeerd en 3800CL16 op 1.4v geeft het beste resultaat met het laagste voltage. 3733 met strakkere timings heeft meer voltage nodig en geen performance winst.
De next gen Ryzen 4000 gaat hopenlijk nog iets hoger weer met de IF clock.
Tot nu toe willen de settings van Dram calc. Mij geen stabiele resultaten geven en heb nu settings van @McGryphon gekregen welke volledig stabiel draaien. Hiermee heb ik 3600 14-14-19-14 stabiel op 1.44v en behaal ik 69,8 ns. Wellicht toch de 3800 settings eens proberen dan.
Zoiezo al een veel betere aankoop als mijn vorige Corsairs welke max 3600c16 deden
[ Voor 3% gewijzigd door Tweakriez op 04-12-2019 09:53 ]
Ik ga er dus vanuit dat je e-die hebt. Ik zal mijn instellingen hier eens posten. Ik heb meerdere setjes e-die geprobeerd en die willen allemaal op mijn instellingen lopen.Tweakriez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:52:
[...]
Ok thx,
Tot nu toe willen de settings van Dram calc. Mij geen stabiele resultaten geven en heb nu settings van @McGryphon gekregen welke volledig stabiel draaien. Hiermee heb ik 3600 14-14-19-14 stabiel op 1.44v en behaal ik 69,8 ns. Wellicht toch de 3800 settings eens proberen dan.
Zoiezo al een veel betere aankoop als mijn vorige Corsairs welke max 3600c16 deden
Ik vermoed dat je verward bent met de settings en iets verkeerd invoert. Welk moederbord heb je?

Om een vreemde reden geeft Ryzen Master na 1.0.0.4B bij mij geen voltages enzo meer weer dus ter aanvulling:
DRAM 1.40v (1.41-1.42 veilig)
VSOC 1.05V
VDDP 0.900V
VDDG 0.950V
Let op dat dit voor dual rank is dus 2x16gb. Als je 2x8gb hebt dan krijg je andere CAD BUS waardes.
En let vooral op CLKDrvStren welke op 40 staat en niet 24. Absoluut noodzakelijk voor mij om het stabiel te krijgen.
[ Voor 26% gewijzigd door Cidious op 04-12-2019 10:03 ]
Dat kan heel goed want ik ben hier verre van expert in. Ik heb een setje Crucial Ballistix E-die dual rank. 2x16 GB. Mijn moederbord is een GB x570 pro non wifi. Ik heb tot dusver ook geen enkele keer aan de voltages voor soc e.d. gezeten behalve die voor ram. Ik ben veel te bang de verkeerde optie te kiezen of hier iets verkeerd in de typen en zo de boel te slopen.Cidious schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:56:
[...]
Ik ga er dus vanuit dat je e-die hebt. Ik zal mijn instellingen hier eens posten. Ik heb meerdere setjes e-die geprobeerd en die willen allemaal op mijn instellingen lopen.
Ik vermoed dat je verward bent met de settings en iets verkeerd invoert. Welk moederbord heb je?
Check mijn post hierboven.Tweakriez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:01:
[...]
Dat kan heel goed want ik ben hier verre van expert in. Ik heb een setje Crucial Ballistix E-die dual rank. 2x16 GB. Mijn moederbord is een GB x570 pro non wifi. Ik heb tot dusver ook geen enkele keer aan de voltages voor soc e.d. gezeten behalve die voor ram. Ik ben veel te bang de verkeerde optie te kiezen of hier iets verkeerd in de typen en zo de boel te slopen.
En je zal niet zo snel iets slopen. Wat wel kan gebeuren is dat iets niet wil posten. En dan moet je een CMOS reset doen en opnieuwe je profiel laden. Dus altijd even een profiel opslaan dat stabiel draait om naar terug te gaan.
MSI bios options maar dan kan je vergelijken. GB bios zal niet extreem veel anders zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Cidious op 04-12-2019 10:12 ]
Ok top, ik zal kijken of ik later vandaag eens tijd heb om dit te proberen! Ik neem aan dat ik de settings gewoon in mijn bios invoer en niet in Ryzen Master? Deze heb ik op het ogenblik ook niet in gebruik.Cidious schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:04:
[...]
Check mijn post hierboven.
En je zal niet zo snel iets slopen. Wat wel kan gebeuren is dat iets niet wil posten. En dan moet je een CMOS reset doen en opnieuwe je profiel laden. Dus altijd even een profiel opslaan dat stabiel draait om naar terug te gaan.
bios will do fine. Zo krijg je niet conflicterende instellingen.
Ryzen Master wel handig als monitoring tool. Maar HWINFO kan ook.
Stabiliteit testen kan snel met TestMem5. Wel even die config file erbij gebruiken uit zijn post.
Deze tool haalt meeste fouten eruit. Maar tijdens het tweaken kwam ik soms nog single errors tegen na 8 uur testen met MemTest Pro vanwege te lage tWR bijvoorbeeld. Vele uren stabiel en dan een single error.
De waarden hierboven geven de beste prestaties zijn zijn 100% stabiel op mijn systeem. Na vele uren testen en ook tegelijk Heaven gedraaid en de GPU lekker de modules laten toasten tegelijk met het draaien van MemTest om een zware game situatie te simuleren en ik heb geen reboots of vreemde crashes meer gehad.
Ryzen Master wel handig als monitoring tool. Maar HWINFO kan ook.
Stabiliteit testen kan snel met TestMem5. Wel even die config file erbij gebruiken uit zijn post.
Deze tool haalt meeste fouten eruit. Maar tijdens het tweaken kwam ik soms nog single errors tegen na 8 uur testen met MemTest Pro vanwege te lage tWR bijvoorbeeld. Vele uren stabiel en dan een single error.
De waarden hierboven geven de beste prestaties zijn zijn 100% stabiel op mijn systeem. Na vele uren testen en ook tegelijk Heaven gedraaid en de GPU lekker de modules laten toasten tegelijk met het draaien van MemTest om een zware game situatie te simuleren en ik heb geen reboots of vreemde crashes meer gehad.
@Cidious 40 ohm clkdrvstren? Ik twijfel er niet aan dat het werkt hoor, maar hoe ben je daar dan op uitgekomen? Gewoon op goed geluk?
@Cidious
Ik kom er niet helemaal uit met die voltages... Is het de bedoeling dat ik bij de settings VDDP en VDDG zoals afgebeeld ipv de 700 hier 900 en 950 neerzet? De optie Soc Voltage staat standaard op 0 welke waarde voer ik hier dan in? Sorry voor al mijn noob vragen ik begrijp dat dit vervelend kan zijn. Mocht het te veel geklooi zijn dan hou ik gewoon de huidige settings.
https://imgur.com/a/8dJDjrg
Ik kom er niet helemaal uit met die voltages... Is het de bedoeling dat ik bij de settings VDDP en VDDG zoals afgebeeld ipv de 700 hier 900 en 950 neerzet? De optie Soc Voltage staat standaard op 0 welke waarde voer ik hier dan in? Sorry voor al mijn noob vragen ik begrijp dat dit vervelend kan zijn. Mocht het te veel geklooi zijn dan hou ik gewoon de huidige settings.
Met 'forced induction' koeling (overigens 19 graden i.t.t. 15 graden 2 dagen geleden..) en mijn nieuwe memory timings heb ik 5025 punten gehaald in CB20
3700X (PBO) en 3600Mhz CL16 btw.
Ik probeer de kamer net warm genoeg te krijgen dat die verrekte compressor gaat lopen zodat er 5 graden lucht uit komt.
Anders de PC maar buiten zetten haha.. Maar ik wil eigenlijk gewoon eens een game doen, lijkt me ook wel eens leuk t.o.v. de BIOS.
Edit: compressor aangekregen. Multicore score bij CB20 is nu 5025 waarbij de clocks rond de 4197Mhz hangen. In CPU-Z haal ik 5733 multicore en 530 singlecore. https://valid.x86.fr/ruil6r
Dat zijn hele mooie waarden, waarbij de CPU onder load op ongeveer 63 graden blijft hangen. Ik knal hem eens handmatig op 4.25Ghz.

Ik probeer de kamer net warm genoeg te krijgen dat die verrekte compressor gaat lopen zodat er 5 graden lucht uit komt.
Anders de PC maar buiten zetten haha.. Maar ik wil eigenlijk gewoon eens een game doen, lijkt me ook wel eens leuk t.o.v. de BIOS.
Edit: compressor aangekregen. Multicore score bij CB20 is nu 5025 waarbij de clocks rond de 4197Mhz hangen. In CPU-Z haal ik 5733 multicore en 530 singlecore. https://valid.x86.fr/ruil6r
Dat zijn hele mooie waarden, waarbij de CPU onder load op ongeveer 63 graden blijft hangen. Ik knal hem eens handmatig op 4.25Ghz.
[ Voor 48% gewijzigd door Kuusj op 04-12-2019 12:41 ]
93% maar daar doe ik niks op. Is toch ondervinden wat met elk systeem en modules weer anders is. Verschil in voeding, mobo, agesa code etc. Er zit ook nog 2 jaar verschil in productie bij mij.CMT schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:47:
Ah bedankt voor de info!
1,5V is nog DDR4 spec, 4000+ modules zijn ook 3200 chips en ik heb er bijvoorbeeld liever 0,025V meer op staan voor stabiliteit met rekenwerk voor wat anders met games oid minder belangrijk zou zijn.
B-die is nu misschien niet meer zo 'nodig' maar dan kunnen we nog wel even doorgaan inderdaad.
Was een tip van 1usmus op Overclock.net in zijn dram calculator topic om strakkere timings met geardown mode disabled the draaien. En ik kwam met de standaard settings van zijn calculator niet op stabiele nummers uit zelfs niet met geardown ENABLED.. Zelfs niet met het verhogen van voltage en toen ben ik er verder in gedoken en die setting kostte dat op. Geardown wel enabled die tip gaf me het idee om daar te beginnen. Kostte me een paar dagen priegelen en testen. De 2 stappen eronder zijn. Niet stabiel voor mij. Heb alle mogelijke combinaties tussen ProcODT en voltage en ClkDrvStren geprobeerd ook.McGryphon schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:48:
@Cidious 40 ohm clkdrvstren? Ik twijfel er niet aan dat het werkt hoor, maar hoe ben je daar dan op uitgekomen? Gewoon op goed geluk?
Je kan eerst op auto proberen maar je kan ook gewoon de waardes invullen die ik aan gaf. Is veilig.Tweakriez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:17:
@Cidious
On another note:
https://wccftech.com/amd-...orm-q4-2020-launch-rumor/
Ik ga dan toch nu maar mijn B450M Mortar Max voor een Aorus Master of MEG Unify vervangen. En eindelijk mijn nvme drive collectie verder uitbreiden. Wachten op X670 is zinloos. Eerst nog een jaar op dit platform en Ampère videokaart upgrade.
https://wccftech.com/amd-...orm-q4-2020-launch-rumor/
Ik ga dan toch nu maar mijn B450M Mortar Max voor een Aorus Master of MEG Unify vervangen. En eindelijk mijn nvme drive collectie verder uitbreiden. Wachten op X670 is zinloos. Eerst nog een jaar op dit platform en Ampère videokaart upgrade.
Ik thx. Ik had eerder alles auto geprobeerd maar dat resulteerde in een reset loop. Ik zal de waardes van vddsoc en vddg van 700 naar 900/950 instellen en kijken of dat werkt.Cidious schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:25:
[...]
Je kan eerst op auto proberen maar je kan ook gewoon de waardes invullen die ik aan gaf. Is veilig.
Thx
Straks iets vreemds waargenomen. Ik had mijn fan setup veranderd. Oorspronkelijk 2x 140 intake met AIO en 1x exhaust rear 120 + 2x exhaust top 140mm. Ik heb de 2 top fans van 140mm vervangen door een enkele 120mm om zo minder onderdruk te krijgen. Hierna draaide ik een Cinebench en kwam ruim 100 punten hoger uit als eerst van 47** naar 48**. Het vreemde wat ik verder opmerkte is dat bijna alle corez tegelijkertijd rond de 4150 draaide in HWMonitor terwijl voorheen enkele cores soms naar 4350 schoten en andere achterbleven. Iemand enig idee hoe dit komt en of dit juist is?

Ik krijg de 3800c16 settings niet voor elkaar, systeem start dan niet op ook met variabelen in voltage. Ik heb het nu maar gehouden met de 3600c14 settings, zit iig onder de 70ns nu, al veel beter als met de vorige Corsair sticks. Wel vreemd dat ik net ineens 2 maal een blue screen kreeg met code: stornvnme.sys.... Heel toevallig na het starten van RGB fusion beide malen dus die er maar af gedonderd en tot nu toe geen gekkigheid meer.

Ik krijg de 3800c16 settings niet voor elkaar, systeem start dan niet op ook met variabelen in voltage. Ik heb het nu maar gehouden met de 3600c14 settings, zit iig onder de 70ns nu, al veel beter als met de vorige Corsair sticks. Wel vreemd dat ik net ineens 2 maal een blue screen kreeg met code: stornvnme.sys.... Heel toevallig na het starten van RGB fusion beide malen dus die er maar af gedonderd en tot nu toe geen gekkigheid meer.
[ Voor 34% gewijzigd door Tweakriez op 04-12-2019 21:29 . Reden: extra info ram settings ]
Lastig te zeggen, Cinebench is erg gevoelig voor dingen die op de achtergrond draaien.
Maar de cores horen allemaal naar ongeveer dezelfde klok te boosten met de multicore test.
4150mHz allcore is een normale waarde voor een 3700x.
Onstabiliteit kan wel de score flink verlagen.
Maar de cores horen allemaal naar ongeveer dezelfde klok te boosten met de multicore test.
4150mHz allcore is een normale waarde voor een 3700x.
Onstabiliteit kan wel de score flink verlagen.
Gisteren voor het eerst in mn leven met geheugen overklokken bezig geweest. Nog nooit gedaan, maar met Ryzen schijnt het dus wel echt iets te helpen mbt performance.
Ik ben op het volgende uitgekomen met mijn Ballistix DDR4 Sport LT 2x16GB 3200mhz, BLS2K16G4D32AESB :
Voor:

Config:

Na:

Memtest86+ gedraaid, geen fouten geconstateerd. Hoe lang moet dit draaien? Nachtje ofzo? Want dat heb ik nog niet gedaan.
Is dit beetje ok of ben ik nog wat vergeten of doe ik wat fout?
Ik ben op het volgende uitgekomen met mijn Ballistix DDR4 Sport LT 2x16GB 3200mhz, BLS2K16G4D32AESB :
Voor:

Config:

Na:

Memtest86+ gedraaid, geen fouten geconstateerd. Hoe lang moet dit draaien? Nachtje ofzo? Want dat heb ik nog niet gedaan.
Is dit beetje ok of ben ik nog wat vergeten of doe ik wat fout?
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Memtest booten en een paar loops laten draaien is het beste met grote wijzigingen om je OS te ontzien. Voor het finetunen kan je ook prima gaan gamen om stabiliteit te testen, wat leuker is dan naar je scherm te staren. Het geheugen kan soms ook nog warmte meepakken door een gpu fan als die er onder zit en alsnog instabiel worden. <50°C graden is over het algemeen geen probleem icm een overclock op geheugen.
Uhm, ik kan ook wel memtest zonder plus gebruiken hoor. Maakt mij niet uit.Borromini schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:19:
24u is aangeraden om het grondig te doen. Gebruik je hier effectief Memtest86+ voor? Ik heb afgelopen dagen gelezen dat dat net geen UEFI en DDR4 ondersteunt.
Memtest86 (zonder plus) dan weer wel.
Hij test het wel allemaal gewoon, maar misschien dan niet grondig genoeg?
Het lijkt me iig een prima overclock toch?
Heb een probleem met het booten van Windows 10 na een schone installatie. Windows blijft hangen op het laad scherm. Het cirkelte loopt na een paar seconden vast en gaat niet meer verder.
Heb een Ryzen 3950x en een Asus Croshair VIII en Windows is geinstalleerd op een 970 evo plus nvme ssd.
Heb het volgende RAM set van G.Skill: pricewatch: G.Skill Trident Z Royal F4-3200C16D-32GTRS en zou compatible moeten zijn met Ryzen 3950x en mijn moederbord.
Stappen die ik uitgevoerd heb:
Heb een Ryzen 3950x en een Asus Croshair VIII en Windows is geinstalleerd op een 970 evo plus nvme ssd.
Heb het volgende RAM set van G.Skill: pricewatch: G.Skill Trident Z Royal F4-3200C16D-32GTRS en zou compatible moeten zijn met Ryzen 3950x en mijn moederbord.
Stappen die ik uitgevoerd heb:
- Bios geupdate naar nieuwste versie (1201)
- Nieuwe installatie Windows (dus opnieuw en verschillende USB sticks gebruikt voor installatie)
- DOCP/XMP profiel aan gezet en ook uitgezet
- BIOS instellingen meerdere keren gereset.
- Voor zekerheid een MemTest uitgevoerd en ben geen errors tegengekomen.
Ik wou net weten of je de oudere open source Memtest86+ gebruikte, vanwege de beperkingen die dat zou hebben.Ewivis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:59:
[...]
Uhm, ik kan ook wel memtest zonder plus gebruiken hoor. Maakt mij niet uit.
Hij test het wel allemaal gewoon, maar misschien dan niet grondig genoeg?
Ik krijg op m'n 1800X zelfs geen non-UEFI dingen meer geboot

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
@Ewivis 3600c16 op CR 2T is niet per se indrukwekkend met Rev. E. Heb je CR op auto gelaten of handmatig op 2T gezet?
Ik ben een "walkthrough" aan het schrijven van hoe ik mijn bijna identieke setje tot 3800c16 heb gekregen, hold on
Kan niet eens meer beloven dat het vanavond af komt though want werk en leven enzo
Oh en to tide you over, mijn current settings:

Moet er nog wat aan schaven, maar dit is met mijn setup 100% stabiel.
(tRCPage staat op "Auto", weet niet of ie daadwerkelijk 0 is maar die setting ken k nait zo uit mijn hoofd dus daar blijf ik vanaf
)
Ik ben een "walkthrough" aan het schrijven van hoe ik mijn bijna identieke setje tot 3800c16 heb gekregen, hold on
Kan niet eens meer beloven dat het vanavond af komt though want werk en leven enzo

(tRCPage staat op "Auto", weet niet of ie daadwerkelijk 0 is maar die setting ken k nait zo uit mijn hoofd dus daar blijf ik vanaf
[ Voor 40% gewijzigd door McGryphon op 05-12-2019 20:15 ]
My bad, misschien toch verkeerde screenshot gestuurd.McGryphon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:59:
@Ewivis 3600c16 op CR 2T is niet per se indrukwekkend met Rev. E. Heb je CR op auto gelaten of handmatig op 2T gezet?
[Afbeelding]
(tRCPage staat op "Auto", weet niet of ie daadwerkelijk 0 is maar die setting ken k nait zo uit mijn hoofd dus daar blijf ik vanaf)
Dit heb ik nu:

Ik heb ook niet aan tRCPage gezeten, die staat bij mij ook op auto.
Nog geen spoor van degradatie op de 3800X na een paar maand 24/7 @ 1.3~1.325V. Die max safe voltage volgens 'The Stilt' lijkt dus nog wel op te gaan.
We gaan richting 5500pt CB20 OC

Ik heb dit spul, Corsair Vengance LPX 3200CL16:

Draait probleemloos op standaardsnelheid (XMP), maar er is niet mee te tweaken. Poos geleden geprobeerd, hoefde maar één aspect één tandje strakker te zetten en de pc kwam in een boot-loop (moet je een reset doen en kun je alles weer opnieuw instellen in het bios
). De B-dies die na het binnen overbleven, zijn hier dus op geplakt.
Dit doet het:

Voor praktische snelheid hoef ik niet iets anders te nemen, daarvoor zijn de verschillen te klein met sneller spul. Maar voor de hobby wil ik toch eens een keer wat anders proberen

Draait probleemloos op standaardsnelheid (XMP), maar er is niet mee te tweaken. Poos geleden geprobeerd, hoefde maar één aspect één tandje strakker te zetten en de pc kwam in een boot-loop (moet je een reset doen en kun je alles weer opnieuw instellen in het bios

Dit doet het:

Voor praktische snelheid hoef ik niet iets anders te nemen, daarvoor zijn de verschillen te klein met sneller spul. Maar voor de hobby wil ik toch eens een keer wat anders proberen
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Da's niet mis, 4,45Ghz all core. Waar koel je dat mee?M-spec schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:57:
Nog geen spoor van degradatie na een paar maand 24/7 @ 1.3~1.325V. Die max safe voltage volgens 'The Stilt' lijkt dus nog wel op te gaan.
[Afbeelding: 3800X CB20 5468]
Ik heb 1 pagina terug meerdere berichten over testen met dit geheugen geplaatst.Abbadon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:58:
[Afbeelding]
Draait probleemloos op standaardsnelheid (XMP), maar er is niet mee te tweaken. Poos geleden geprobeerd, hoefde maar één aspect één tandje strakker te zetten en de pc kwam in een boot-loop (moet je een reset doen en kun je alles weer opnieuw instellen in het bios). De B-dies die na het binnen overbleven, zijn hier dus op geplakt.
Dit doet het:
[Afbeelding]
Bij mij werkt 3600Mhz en 16-19-19-38 op 1.425V. Ik vind het niet helemaal stabiel ondanks het kunnen draaien van benches en memtest. Ik denk dus dat ik naar 16-20-20-40 ga to be safe.
De masochist in mij geniet van deze post. En toch moet ik er niet aan denkenAbbadon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:58:
[Afbeelding]
Draait probleemloos op standaardsnelheid (XMP), maar er is niet mee te tweaken. Poos geleden geprobeerd, hoefde maar één aspect één tandje strakker te zetten en de pc kwam in een boot-loop (moet je een reset doen en kun je alles weer opnieuw instellen in het bios). De B-dies die na het binnen overbleven, zijn hier dus op geplakt.
Dit doet het:
[Afbeelding]
Vengeance LPX lijkt dus ofwel Hynix AFR ofwel enorm crappy B-die te zijn. Ik zou het iig vermijden als je voor hetzelfde geld prima Rev. E kan krijgen
Je hebt ook B-die?Kuusj schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:02:
[...]
Ik heb 1 pagina terug meerdere berichten over testen met dit geheugen geplaatst.
Bij mij werkt 3600Mhz en 16-19-19-38 op 1.425V. Ik vind het niet helemaal stabiel ondanks het kunnen draaien van benches en memtest. Ik denk dus dat ik naar 16-20-20-40 ga to be safe.
Ja, staat ook in een aantal van die posts
7 heatpipes en wat aluminium platen.Abbadon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:02:
[...]
Da's niet mis, 4,45Ghz all core. Waar koel je dat mee?
Heatpipes zijn echt heel snel in warmte verplaatsen: https://www.youtube.com/watch?v=OR8u__Hcb3k
Voorheen waterkoeling (koolance rad ligt nog wel achter de case op foto) maar nu weer alleen lucht:

(op gpu zitten geen 4 fan's, 2x120 behuizingen zijn leeg voor afstand om geruis tegen te gaan)
Ik weet niet anders dat alleen de CL14 modules, ik noem het nu maar de 'echte' B-die zijn of waren. CL16 wist ik niet..McGryphon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:06:
[...]
De masochist in mij geniet van deze post. En toch moet ik er niet aan denken
Vengeance LPX lijkt dus ofwel Hynix AFR ofwel enorm crappy B-die te zijn. Ik zou het iig vermijden als je voor hetzelfde geld prima Rev. E kan krijgen
Verwijderd
Vengeance LPX is meestal enorme bagger qua kwaliteit...Hynix AFR, MFR, misschien een oude Samsung E-Die of iets in die trent. Heel misschien B-Die in de oude revisies maar dan sowieso een zwakke bin.McGryphon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:06:
[...]
De masochist in mij geniet van deze post. En toch moet ik er niet aan denken
Tegenwoordig wordt Hynix C-Die steeds populairder maar pas ermee op - het haalt bij lange na niet de timings van B-Die. Sowieso de secondary timings zijn veel slechter.
Ik weet niet of ze inmiddels 3200 CL14 C-Die hebben (3200 14-14-14 en 3600 16-16-16 waren de 'go to' B-Die modules) maar
ik hanteer altijd als regel: alles onder de 3733MHz met ongelijke eerste 3 timings 16-18-18 of 14-16-16 is geen B-Die.
Zijn hier mensen die al een nieuwe Threadripper setup hebben staan? Ik ben reuze benieuwd of hij 4x 3733MHz CL16 voor elkaar kan krijgen met B-Die modules.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 22:36 ]
Kan ik beamen. Heb een crappy B-die lpx gehad, een crappy hynix vengeance rgb en een redelijke E-die vengeance rgb. Voor mij geen Corsair reepjes meer in ieder geval.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:35:
[...]
Vengeance LPX is meestal enorme bagger qua kwaliteit...Hynix AFR, MFR, misschien een oude Samsung E-Die of iets in die trent. Heel misschien B-Die in de oude revisies maar dan sowieso een zwakke bin.
Ik ben nog niet zo thuis in overclocken en ook het begrijpen van cpu en ram waarden enzo. Nu heb ik sinds enkele dagen een nieuwe pc build met een ryzen 3600. Deze staat, zonder oc en zonder redelijke of zware belasting, standaard op 1,4 volt. Is dit normaal?
Verwijderd
Heb je iets aangepast in de BIOS? Zo niet dan is het normaal, Ryzen heeft erg hoge 'idle' voltages, mijn Threadripper zit op bijna 1.50V stock, de kleine Zen2 zal niet veel anders zijn.
Naarmate je de processor zwaarder belast, gaat bij Ryzen de CPU spanning omlaag (stroombegrenzing), ik zou mij geen zorgen maken over die piekspanningen.
@Tweakriez
Persoonlijk vind ik LPX'en weggegooid geld, ongeacht wat ze kosten. Ik heb in het verleden (Zen1 tijdperk) heel veel gezeik gehad met dat geheugen. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een setje Crucial Ballistix Sport 3200 CL16 met Micron E-Die chips: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
Veel degelijker gebouwd en klokt beter.
Ik hoop stiekem dat Crucial ooit weer met een speciale editie komt met echt top bins, zoals toentertijd in 2007 de Lanfest2k7 DDR2's.
Naarmate je de processor zwaarder belast, gaat bij Ryzen de CPU spanning omlaag (stroombegrenzing), ik zou mij geen zorgen maken over die piekspanningen.
@Tweakriez
Persoonlijk vind ik LPX'en weggegooid geld, ongeacht wat ze kosten. Ik heb in het verleden (Zen1 tijdperk) heel veel gezeik gehad met dat geheugen. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een setje Crucial Ballistix Sport 3200 CL16 met Micron E-Die chips: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK
Ik hoop stiekem dat Crucial ooit weer met een speciale editie komt met echt top bins, zoals toentertijd in 2007 de Lanfest2k7 DDR2's.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 23:45 ]
Bij mij komt er ook geen Corsair meer in als het om geheugen gaat. Crucial vind ik idd veel beter. Hiervoor ook jarenlang van die gele Crucial DDR3 low profile bankjes naar volle tevredenheid gehad.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:41:
Heb je iets aangepast in de BIOS? Zo niet dan is het normaal, Ryzen heeft erg hoge 'idle' voltages, mijn Threadripper zit op bijna 1.50V stock, de kleine Zen2 zal niet veel anders zijn.
@Tweakriez
Anyways. Ik had gezegd dat ik een "walkthrough" zou maken van mijn ram overclocking tot dusver 
Dit wordt dan ook meer een letterlijke walkthrough dan een theoretische guide voor gevorderde gebruikers; die zijn er immers al genoeg
Mind you: onderstaand avontuur is met Dual Rank sticks (16GB per stick) met Micron Rev. E chips er op; pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB
Complete setup:
Het begon allemaal met XMP aanzetten. Dat werkte. 3000c15, yay. Nu is het tijd om echt te beginnen.
• Ryzen DRAM Calculator
Deze tool maakt het veel makkelijker om een stabiele (hopelijk) set timings te vinden, op basis van welke processor, moederbord en RAM-chips je hebt. Als je een tweede systeem hebt om ernaast te houden, installeer dan (ook) hierop de DRAM calculator. Dit maakt je leven een stuk makkelijker.
De tool vind je hier.
• Thaiphoon Burner
Een heel goed vriendje van de DRAM calculator. Thaiphoon Burner kan je gebruiken om je geheugenmodules uit te lezen, om zo te kunnen zien welke geheugenchips er eigenlijk op je modules zitten. Daarnaast gebruiken we deze tool om het XMP-profiel van je modules te exporteren naar een formaat dat de DRAM Calculator kan uitlezen.
De tool vind je hier.
• memtest86
Hoe weet je of je RAM stabiel is? Door het te testen natuurlijk. De tool die ik hiervoor meestal gebruik is memtest86; je hoeft niet bij te houden hoe veel venstertjes je moet openen, je zit niet met door windows gebruikt RAM wat je niet kan testen; gewoon een bootable stick die je hele ram test op diverse manieren, en als je errors krijgt klopt er iets niet. Het is niet dé heilige graal van RAM testen, maar het heeft me zelden echt op het verkeerde pad gezet. Maak voor je begint alvast een (bootable) USB-stick met memtest, je gaat hem vaak gebruiken.
De tool vind je hier.
• Prime95
Dé torture test, sinds 1996. Niet per se de beste (more on that later) maar wel een goeie om te kijken of je hele CPU-RAM-systeem nog stabiel is. Met name op hogere clocks, waar het infinity fabric een rol gaat spelen, is memtest86 niet meer voldoende.
De tool vind je hier.
• Koffie.
Of thee. Of wat anders te drinken. Zorg voor de innerlijke mens terwijl je urenlang met je PC bezig gaat zijn, en begin er niet aan als je niet de tijd hebt om er voor te gaan zitten, want RAM testen is langzaam en veel gepruts.
Koffie vind je hier.

Kies hier een van de modules die je hebt. Dan krijg je een readout voor je, waar je kan zien welke chips er op je module zitten. De meest relevante stukken heb ik gemarkeerd:

Hier zien we dat we 2 memory ranks hebben, Micron "E-die" oftewel Rev. E. Voor Hynix RAM kijk je naar de part number; die eindigt op AFR, CJR of een andere afkorting. Deze informatie moet je straks handmatig invoeren in de Ryzen DRAM Calculator, dus onthoud deze of schrijf het indien nodig even op.
Vervolgens klikken we op de knop "Report" (naast "Read"), en scrollen we naar beneden. Klik hier op "Show delays in nanoseconds"

Scroll weer naar beneden om te controleren of alles er inderdaad in ns staat, en klik op "Export", en exporteer de "Complete HTML Report" naar een folder naar keuze.

Gefeliciteerd, je bent nu klaar met Thaiphoon Burner. Tijd om naar de volgende stap te gaan.
Anyways. Men opene de Ryzen DRAM Calculator. En men klikt op "Import XMP".

Open nu de Report die je met Thaiphoon Burner gemaakt hebt. Dan krijg je de cijfertjes links in beeld te zien. Daarboven staan enkele dropdowns; vul die aan met de rest van de informatie over je systeem.
Zet "Profile Version" op V1.
Selecteer de snelheid waarvoor je timings zoekt bij "Frequency (MT/s)" (ik maak stappen van 200mhz tot aan 3600 en daarna stappen van 66mhz op een Zen2 systeem met Rev. E), en klik op "calculate SAFE" onderaan.

Nu is het tijd om je systeem af te sluiten en het BIOS in te gaan. Zorg dat je ergens de Ryzen DRAM calculator (screenshot) bij de hand houdt, en dat je memtest86 stickje klaar ligt.

Je dacht toch niet dat je vanuit easy mode deze shit kon doen? Nee, we moeten naar advanced mode.
Bij dit BIOS navigeren we vervolgens naar "Tweaker", en scrollen we naar beneden.

Hey, voltages! Wat ik hier zelf heb gedaan is gewoon DRAM voltage op 1,45 zetten, en zo laten tot ik een set timings had waar ik tevreden mee was. Vanaf dat punt ben ik weer in stapjes naar beneden te gaan.
1.45v is de praktische limiet voor veel Micron Rev. E modules, waarboven je enkel de levensduur van de chip beïnvloedt en niet de timings. Ik draai nu 1,41v stable op mijn uiteindelijke timings.
Heb je Samsung B-die, dan mag het geheugen indien luchtgekoeld tot 1,5v-ish, en als je het actief koelt kan je prima hoger gaan.
Hynix CJR heb ik te weinig ervaring mee om met zekerheid iets over de voltages te zeggen, maar dat kan vást iemand hier aanvullen.
Hynix AFR is troep en kan je het beste verkopen aan iemand
sorry Bram
Dus, met het DRAM voltage ingesteld (ik zeg hoog beginnen en later terugtunen voor daily use), tijd om naar de timings zelf te gaan.

Holy shit wat een cijfers. En wat ik expliciet NIET ga doen nu is uitleggen wat die timings precies doen en hoe ze tot elkaar verhouden; dat hoef je helemaal niet te weten als je enkel deze guide wil volgen, en dat kunnen andere mensen op het internet veel beter uitleggen. Check Buildzoid ofzo
Wat ik wèl ga doen is een aantal "vaste verhoudingen" noemen:
tRAS = tRCD + CL
Note: er zijn tRCDRD en tRCDWR. De eerste scalet niet met voltage op Rev. E, de tweede wel; pak voor tRAS dan ook de tRCDRD als je met Rev. E bezig bent. Ander puntje; tRAS 1 hoger zetten dan tRCDRD + CL kan stabiliteit op hoge clockspeeds verbeteren.
tRFC2 = tRFC/1.346
tRFC4 = tRFC2/1.625
Er zijn meer "vaste" verhoudingen, maar dit zijn de belangrijkste; mede omdat de DRAM calculator geen tRFC2/4 geeft.
Anyways, je voert alle settings in, als je moederbord de optie heeft sla je een profiel op, en dan is het tijd voor save&exit.

Hier komt het memtest86 stickje om de hoek kijken. Mijn aanbeveling is om bij booten in memtest op "config" te klikken, en tests 3-5 en Bit Fade uit te zetten. Wat in tests 3-5 naar boven komt laat ook test 7 wel op zijn bek gaan, en Bit Fade duurt me te lang voor quicktests

Vanaf hier gaan de opties divergeren

Met andere modules moet ik zelf ook googlen welke timings eerst losser te zetten, dat verschilt per fabrikant en type chip. Als mensen dit willen aanvullen, volgaerne myn kompaan!
Als je het op deze manier niet stabiel krijgt, schroef dan zónder de timings strakker te zetten de clocks met 66mhz terug en kijk of dat werkt.
Tip van Flip; als je geen zin hebt om van alle timings afzonderlijk te bedenken hoe ze "losser" moeten, voer in ryzen DRAM calculator een hogere clock frequency in dan wat je stabiel probeert te krijgen.
En als laatste, voor Zen2; eens je boven de 3600mhz gaat, is er de kans dat je moederbord besluit het Infinity Fabric op 1:4* te laten lopen. Om dit te voorkomen zet je zelf het Infinity Fabric op (ram frequency / 2) mhz**.
*eigenlijk 1:2 omdat DDR RAM maar half zo snel is als het zegt
3600mhz DDR4 en 1800mhz infinity fabric is een 1:1 ratio. Geloof me maar gewoon.
[BIOS8.png]
Vanaf de 3600mhz zou ik ook ná memtest te halen een keer booten naar windows om te kijken of Cinebench en prime95 blend nog stabiel zijn; hiermee test je enigszins het infinity fabric op je chip, dat boven de 1800mhz ook instabiel kan worden.
Als je IF instabiel wordt kán je ervoor kiezen om hem alsnog 1:2 te laten lopen, maar de verhoogde latency die dit oplevert is vaak nadeliger voor je dan de hogere RAM speed. De meeste mensen settlen voor het snelste waarbij hun IF 1:1 kan blijven lopen, en dat verschilt van cpu tot cpu.
Anyways, om nog veel meer te zeggen zou ik wel weer dieper de techniek in moeten duiken, en da's niet het doel van mijn guide. Ik zal hieronder de settings nog delen die ik heb geprobeerd en die werkten op mijn weg naar 3800mhz.

Kennelijk default mijn 3000c15 setje naar 3000c16? No matter XMP gebruiken we toch niet.

3600c16, so far so good. De safe timings op 3666 wilden niet eens POSTEN op dit punt, dus probeerde ik eerst eens 3600c14.

Hier pakte ik de fast presets uit de DRAM calculator, maar dat begon in de "moving inversions" van memtest86 errors te geven. tRCDRD +1 en tRAS +2, en toen was het stabiel

3666c16, niets bijzonders, maar fijn dat het wilde booten
Wel viel me hier op dat het IF op 1800mhz bleef steken, wat ik met de stap naar 3733 heb verholpen.

Dat werkte, ik dacht "fuck it, we proberen het gewoon", en nu draai ik 3800c16 en dat lijkt volkomen stabiel te zijn na inmiddels aardig wat uren gamen en stresstesten

Als je een schijnbaar stabiele setting hebt gevonden waar je (tijdelijk) mee wil blijven werken, doe dan wel eerst overnight een volle memtest86 run; dit duurt te lang om voor elke setting te doen, maar is uiteindelijk wel wenselijk.
https://github.com/integr...ster/DDR4%20OC%20Guide.md
Deze guide heeft me veel geholpen, en gebruik ik met name nog als referentie wanneer ik stuk voor stuk subtimings strakker ga zetten; in die guide staat goed beschreven welke subtimings van elkaar afhankelijk zijn, wat een stuk efficienter werken mogelijk maakt dan "zomaar wat doen".
https://www.techpowerup.c...aking-overclocking-guide/
Een enorme bak theorie, van de hand van de man die de Ryzen DRAM Calculator heeft geschreven. Minder directe link met de praktijk, maar als je echt geïnteresseerd bent een fantastische bron.
En dat besluit deze guide. Het heeft langer geduurd dan verwacht, maar ik ben er nu wel vanaf
Suces aan eenieder dit dit wil proberen
Edit: crap, te vroeg verzonden. WiP, met de plaatjes ben ik nu bezig.
Edit 2: één bios snapshot vergeten. Crap. Dat komt later wel hoor, is niet een heel essentiële
Dit wordt dan ook meer een letterlijke walkthrough dan een theoretische guide voor gevorderde gebruikers; die zijn er immers al genoeg
Mind you: onderstaand avontuur is met Dual Rank sticks (16GB per stick) met Micron Rev. E chips er op; pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB
Complete setup:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 3950X | € 829,- | € 829,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 MASTER | € 385,05 | € 385,05 |
1 | Videokaarten | AMD Radeon RX Vega 56 8GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 69,16 | € 69,16 |
1 | Behuizingen | Corsair Obsidian 750D | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB | € 148,99 | € 148,99 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 850W | € 142,95 | € 142,95 |
1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 250GB | € 112,01 | € 112,01 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 149,- | € 149,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.329,42 |
Het begon allemaal met XMP aanzetten. Dat werkte. 3000c15, yay. Nu is het tijd om echt te beginnen.
Zen2 RAM (Rev. E) OC walkthrough
Voorbereiding
Laat ik beginnen met de benodigdheden om dit na te kunnen doen.• Ryzen DRAM Calculator
Deze tool maakt het veel makkelijker om een stabiele (hopelijk) set timings te vinden, op basis van welke processor, moederbord en RAM-chips je hebt. Als je een tweede systeem hebt om ernaast te houden, installeer dan (ook) hierop de DRAM calculator. Dit maakt je leven een stuk makkelijker.
De tool vind je hier.
• Thaiphoon Burner
Een heel goed vriendje van de DRAM calculator. Thaiphoon Burner kan je gebruiken om je geheugenmodules uit te lezen, om zo te kunnen zien welke geheugenchips er eigenlijk op je modules zitten. Daarnaast gebruiken we deze tool om het XMP-profiel van je modules te exporteren naar een formaat dat de DRAM Calculator kan uitlezen.
De tool vind je hier.
• memtest86
Hoe weet je of je RAM stabiel is? Door het te testen natuurlijk. De tool die ik hiervoor meestal gebruik is memtest86; je hoeft niet bij te houden hoe veel venstertjes je moet openen, je zit niet met door windows gebruikt RAM wat je niet kan testen; gewoon een bootable stick die je hele ram test op diverse manieren, en als je errors krijgt klopt er iets niet. Het is niet dé heilige graal van RAM testen, maar het heeft me zelden echt op het verkeerde pad gezet. Maak voor je begint alvast een (bootable) USB-stick met memtest, je gaat hem vaak gebruiken.
De tool vind je hier.
• Prime95
Dé torture test, sinds 1996. Niet per se de beste (more on that later) maar wel een goeie om te kijken of je hele CPU-RAM-systeem nog stabiel is. Met name op hogere clocks, waar het infinity fabric een rol gaat spelen, is memtest86 niet meer voldoende.
De tool vind je hier.
• Koffie.
Of thee. Of wat anders te drinken. Zorg voor de innerlijke mens terwijl je urenlang met je PC bezig gaat zijn, en begin er niet aan als je niet de tijd hebt om er voor te gaan zitten, want RAM testen is langzaam en veel gepruts.
Koffie vind je hier.
Uitlezen van je geheugen
Deze stap hoef je maar één keer uit te voeren. Men opene Thaiphoon Burner, en men klikt op "Read".
Kies hier een van de modules die je hebt. Dan krijg je een readout voor je, waar je kan zien welke chips er op je module zitten. De meest relevante stukken heb ik gemarkeerd:

Hier zien we dat we 2 memory ranks hebben, Micron "E-die" oftewel Rev. E. Voor Hynix RAM kijk je naar de part number; die eindigt op AFR, CJR of een andere afkorting. Deze informatie moet je straks handmatig invoeren in de Ryzen DRAM Calculator, dus onthoud deze of schrijf het indien nodig even op.
Vervolgens klikken we op de knop "Report" (naast "Read"), en scrollen we naar beneden. Klik hier op "Show delays in nanoseconds"

Scroll weer naar beneden om te controleren of alles er inderdaad in ns staat, en klik op "Export", en exporteer de "Complete HTML Report" naar een folder naar keuze.

Gefeliciteerd, je bent nu klaar met Thaiphoon Burner. Tijd om naar de volgende stap te gaan.
Timings met DRAM Calculator
Deze stap ga je vaak uitvoeren waarschijnlijk, dus herhaal ik: als je dit op een ander systeem kan doen scheelt dat best veel (re)boots, dus dat heeft de voorkeur.Anyways. Men opene de Ryzen DRAM Calculator. En men klikt op "Import XMP".

Open nu de Report die je met Thaiphoon Burner gemaakt hebt. Dan krijg je de cijfertjes links in beeld te zien. Daarboven staan enkele dropdowns; vul die aan met de rest van de informatie over je systeem.
Zet "Profile Version" op V1.
Selecteer de snelheid waarvoor je timings zoekt bij "Frequency (MT/s)" (ik maak stappen van 200mhz tot aan 3600 en daarna stappen van 66mhz op een Zen2 systeem met Rev. E), en klik op "calculate SAFE" onderaan.

Nu is het tijd om je systeem af te sluiten en het BIOS in te gaan. Zorg dat je ergens de Ryzen DRAM calculator (screenshot) bij de hand houdt, en dat je memtest86 stickje klaar ligt.
Het invoeren van de timings
Dit is een stap die *eigenlijk* zichzelf redelijk wijst. Ryzen DRAM calculator spuugt een hele hoop waardes uit, en die voer je in in je BIOS. In elk BIOS zitten (sub)timings, voltages en resistances weer op andere plekken; voor deze walkthrough gebruik ik een Gigabyte Aorus Master.
Je dacht toch niet dat je vanuit easy mode deze shit kon doen? Nee, we moeten naar advanced mode.
Bij dit BIOS navigeren we vervolgens naar "Tweaker", en scrollen we naar beneden.

Hey, voltages! Wat ik hier zelf heb gedaan is gewoon DRAM voltage op 1,45 zetten, en zo laten tot ik een set timings had waar ik tevreden mee was. Vanaf dat punt ben ik weer in stapjes naar beneden te gaan.
1.45v is de praktische limiet voor veel Micron Rev. E modules, waarboven je enkel de levensduur van de chip beïnvloedt en niet de timings. Ik draai nu 1,41v stable op mijn uiteindelijke timings.
Heb je Samsung B-die, dan mag het geheugen indien luchtgekoeld tot 1,5v-ish, en als je het actief koelt kan je prima hoger gaan.
Hynix CJR heb ik te weinig ervaring mee om met zekerheid iets over de voltages te zeggen, maar dat kan vást iemand hier aanvullen.
Hynix AFR is troep en kan je het beste verkopen aan iemand
Dus, met het DRAM voltage ingesteld (ik zeg hoog beginnen en later terugtunen voor daily use), tijd om naar de timings zelf te gaan.

Holy shit wat een cijfers. En wat ik expliciet NIET ga doen nu is uitleggen wat die timings precies doen en hoe ze tot elkaar verhouden; dat hoef je helemaal niet te weten als je enkel deze guide wil volgen, en dat kunnen andere mensen op het internet veel beter uitleggen. Check Buildzoid ofzo
Wat ik wèl ga doen is een aantal "vaste verhoudingen" noemen:
tRAS = tRCD + CL
Note: er zijn tRCDRD en tRCDWR. De eerste scalet niet met voltage op Rev. E, de tweede wel; pak voor tRAS dan ook de tRCDRD als je met Rev. E bezig bent. Ander puntje; tRAS 1 hoger zetten dan tRCDRD + CL kan stabiliteit op hoge clockspeeds verbeteren.
tRFC2 = tRFC/1.346
tRFC4 = tRFC2/1.625
Er zijn meer "vaste" verhoudingen, maar dit zijn de belangrijkste; mede omdat de DRAM calculator geen tRFC2/4 geeft.
Anyways, je voert alle settings in, als je moederbord de optie heeft sla je een profiel op, en dan is het tijd voor save&exit.

Hier komt het memtest86 stickje om de hoek kijken. Mijn aanbeveling is om bij booten in memtest op "config" te klikken, en tests 3-5 en Bit Fade uit te zetten. Wat in tests 3-5 naar boven komt laat ook test 7 wel op zijn bek gaan, en Bit Fade duurt me te lang voor quicktests

Vanaf hier gaan de opties divergeren
Ik krijg geen errors! Hoezee!
Mooi, je RAM lijkt stabiel. Zet een hogere frequency in DRAM calculator en try againIk krijg errors in memtest!
Tijd om wat timings losser te gaan zetten. Ik begin met Rev. E met tRFC (en dus 2 en 4 ook) een stapje losser (hoger) te zetten; helpt dit niet, dan zet ik die weer terug, en doe ik +1 op tRCDRD en +2 op tRAS. Werkt dat nog niet? Dan zit je waarschijnlijk aan de limiet van je RAM (bij het ingestelde voltage).Met andere modules moet ik zelf ook googlen welke timings eerst losser te zetten, dat verschilt per fabrikant en type chip. Als mensen dit willen aanvullen, volgaerne myn kompaan!
Als je het op deze manier niet stabiel krijgt, schroef dan zónder de timings strakker te zetten de clocks met 66mhz terug en kijk of dat werkt.
Memtest? Ik kom niet eens meer in het BIOS!
Bummer. Clear CMOS and try again, met lossere timings en/of lagere clocks.Tip van Flip; als je geen zin hebt om van alle timings afzonderlijk te bedenken hoe ze "losser" moeten, voer in ryzen DRAM calculator een hogere clock frequency in dan wat je stabiel probeert te krijgen.
Ik kom niet voorbij 3600mhz met de safe timings uit de Ryzen DRAM Calculator!
Probeer vanaf hier eens fast timings, eerst op 3600 (want 3600c14 is ook heul niet slecht), eventueel met de eerder genoemde +1 tRCDRD +2 tRAS, en daarna in stappen van 66 mhz omhoog; waar de 366c18 safe timings me niet eens lieten POSTen waren de fast timings zo goed als stabiel. Silly but true.En als laatste, voor Zen2; eens je boven de 3600mhz gaat, is er de kans dat je moederbord besluit het Infinity Fabric op 1:4* te laten lopen. Om dit te voorkomen zet je zelf het Infinity Fabric op (ram frequency / 2) mhz**.
*eigenlijk 1:2 omdat DDR RAM maar half zo snel is als het zegt
3600mhz DDR4 en 1800mhz infinity fabric is een 1:1 ratio. Geloof me maar gewoon.
[BIOS8.png]
Vanaf de 3600mhz zou ik ook ná memtest te halen een keer booten naar windows om te kijken of Cinebench en prime95 blend nog stabiel zijn; hiermee test je enigszins het infinity fabric op je chip, dat boven de 1800mhz ook instabiel kan worden.
Als je IF instabiel wordt kán je ervoor kiezen om hem alsnog 1:2 te laten lopen, maar de verhoogde latency die dit oplevert is vaak nadeliger voor je dan de hogere RAM speed. De meeste mensen settlen voor het snelste waarbij hun IF 1:1 kan blijven lopen, en dat verschilt van cpu tot cpu.
Anyways, om nog veel meer te zeggen zou ik wel weer dieper de techniek in moeten duiken, en da's niet het doel van mijn guide. Ik zal hieronder de settings nog delen die ik heb geprobeerd en die werkten op mijn weg naar 3800mhz.

Kennelijk default mijn 3000c15 setje naar 3000c16? No matter XMP gebruiken we toch niet.

3600c16, so far so good. De safe timings op 3666 wilden niet eens POSTEN op dit punt, dus probeerde ik eerst eens 3600c14.

Hier pakte ik de fast presets uit de DRAM calculator, maar dat begon in de "moving inversions" van memtest86 errors te geven. tRCDRD +1 en tRAS +2, en toen was het stabiel

3666c16, niets bijzonders, maar fijn dat het wilde booten
Wel viel me hier op dat het IF op 1800mhz bleef steken, wat ik met de stap naar 3733 heb verholpen.

Dat werkte, ik dacht "fuck it, we proberen het gewoon", en nu draai ik 3800c16 en dat lijkt volkomen stabiel te zijn na inmiddels aardig wat uren gamen en stresstesten

Als je een schijnbaar stabiele setting hebt gevonden waar je (tijdelijk) mee wil blijven werken, doe dan wel eerst overnight een volle memtest86 run; dit duurt te lang om voor elke setting te doen, maar is uiteindelijk wel wenselijk.
Maar McGryphon, nu heb ik de smaak te pakken, ik wil méér!
Dan heb je geluk! Om te controleren of wat ik zei wel klopte, heb ik er twee pagina's bij gepakt waar ik zelf veel van heb geleerd, en waar ik alsnog met regelmaat op terugsla.https://github.com/integr...ster/DDR4%20OC%20Guide.md
Deze guide heeft me veel geholpen, en gebruik ik met name nog als referentie wanneer ik stuk voor stuk subtimings strakker ga zetten; in die guide staat goed beschreven welke subtimings van elkaar afhankelijk zijn, wat een stuk efficienter werken mogelijk maakt dan "zomaar wat doen".
https://www.techpowerup.c...aking-overclocking-guide/
Een enorme bak theorie, van de hand van de man die de Ryzen DRAM Calculator heeft geschreven. Minder directe link met de praktijk, maar als je echt geïnteresseerd bent een fantastische bron.
En dat besluit deze guide. Het heeft langer geduurd dan verwacht, maar ik ben er nu wel vanaf
Suces aan eenieder dit dit wil proberen
Edit: crap, te vroeg verzonden. WiP, met de plaatjes ben ik nu bezig.
Edit 2: één bios snapshot vergeten. Crap. Dat komt later wel hoor, is niet een heel essentiële
[ Voor 22% gewijzigd door McGryphon op 06-12-2019 14:41 ]
Yep die TechPowerUp guide is zeer bruikbaar maar soms wel wat verouderd voor Ryzen 2000.
Er staat een schat aan informatie in, die in principe als je het zelf kunt plaatsen ook voor Zen2 vaak nog gewoon op gaat. Het is echter een slecht startpunt om met een zen2 rig te gaan overclocken als je het nog nooit gedaan hebtCidious schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:05:
Yep die TechPowerUp guide is zeer bruikbaar maar soms wel wat verouderd voor Ryzen 2000.
@McGryphon +1 voor je post en uitleg.
Afhankelijk van je toepassingen zullen die modules misschien wel een beperking blijven icm met een 3950X, die 32 threads over 2 kanalen moet voorzien van data. Trfc is met 580 nog wel erg hoog, dat een geheugenbank tijdens die refreshtijd niks kan en niet te benaderen is. Hoe ver kan je die nog omlaag krijgen?
Afhankelijk van je toepassingen zullen die modules misschien wel een beperking blijven icm met een 3950X, die 32 threads over 2 kanalen moet voorzien van data. Trfc is met 580 nog wel erg hoog, dat een geheugenbank tijdens die refreshtijd niks kan en niet te benaderen is. Hoe ver kan je die nog omlaag krijgen?
Daar ga ik nog eens naar kijken, maar die gaat op Rev. E nooit echt laag worden.M-spec schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:54:
@McGryphon +1 voor je post en uitleg.
Ik denk dat de winst van B-die niet tegen de prijs opweegt voor mij though
Het belangrijkste voor de meeste workloads die ik tegenkom is dat het IF zo hard mogelijk loopt, en deze dirt cheap stickies die me 3800MT/s geven, dat vind ik een heel mooi prijs/prestatie punt.
[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 06-12-2019 14:58 ]
Nee maar een 800 euro cpu voor de gemiddelde toepassing ook niet.McGryphon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:57:
[...]
Daar ga ik nog eens naar kijken, maar die gaat op Rev. E nooit echt laag worden.
Ik denk dat de winst van B-die niet tegen de prijs opweegt voor mij though
Het belangrijkste voor de meeste workloads die ik tegenkom is dat het IF zo hard mogelijk loopt, en deze dirt cheap stickies die me 3800MT/s geven, dat vind ik een heel mooi prijs/prestatie punt.
[ Voor 4% gewijzigd door M-spec op 06-12-2019 16:39 ]
Sja, helaas is er een financiële realiteit om rekening mee te houden. Ik kan niet elke week 1200 euro aan hardware uitgeven, zo'n feest is het nietM-spec schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:32:
[...]
Neem maar een 800 euro cpu voor de gemiddelde toepassing ook niet.Je hebt al een Ferrari onder de CPU's
Infinity fabric zit inderdaad al de grootste winst, klopt. Zou heel mooi zijn als je die refresh timing ook nog omlaag krijgt.
E-die is prima! Heb uitvoerig getest tussen E-die en B-die en de winst is echt minimaal. E-die voor daily use. B-die voor overclocking contests.
En 580 tRFC is hoog. 560 kan misschien maar ik kreeg het niet lekker stabiel op een normaal voltage.
En 580 tRFC is hoog. 560 kan misschien maar ik kreeg het niet lekker stabiel op een normaal voltage.
[ Voor 26% gewijzigd door Cidious op 06-12-2019 15:44 ]
Als dat zo was.. maar dan wordt het ook allemaal wel saai als we alles zo maar kunnen blijven kopen toch.McGryphon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:35:
[...]
Sja, helaas is er een financiële realiteit om rekening mee te houden. Ik kan niet elke week 1200 euro aan hardware uitgeven, zo'n feest is het niet
En ik wil ook wel de cpu upgraden maar alleen distributed zou er in mijn geval voordeel van hebben en dat gaat mij nog iets te ver voor alleen het goede doel. Wie weet als de prijzen zakken.
Getest op 32 threads? Ik vermoed 50% daarvan aan load op je geheugenCidious schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:43:
E-die is prima! Heb uitvoerig getest tussen E-die en B-die en de winst is echt minimaal. E-die voor daily use. B-die voor overclocking contests.
@McGryphon
Mooie instaptutorial man! Daar zullen beginners veel aan hebben. Eigenlijk somt het op waar ik een paar weken mee heb lopen stoeien om dat uit te vogelen (de meeste tijd besteed aan het speuren op internet).
Ik dacht altijd dat tRas minimaal 2x tCL was. En dan +2 tot +4 voor extra stabiliteit.
Een andere vaste verhouding die mij bekend is, is voor tRC. Daarvoor neem ik altijd 3 x tRP.
Maar of dat juist is daar twijfel ik nu ook aan ^^.
In ieder geval zie ik die verhouding steeds terug.
Wat misschien een belangrijke toevoeging kan zijn is dat de Crucial E-die mogelijk beter werkt op 3800mHz dan 3600mHz.
Ik kreeg het op 3600mHz niet stabiel op 16-18-16-34 1.35V, maar wel op 3800mHz met 16-19-16-34 1.35V.
2*18/3,600 = 2*19/3,800 = 10ns.
Het is dus zeker het proberen waard om het op een andere frequentie te proberen.
Een ander belangrijke tip voor beginners is om ook de andere profielen te proberen, dus niet alleen manueel.
Ik heb voor mijn Crucial BLS2K8G4D30AESBK setje, de subtimings van profiel v2 moeten gebruiken om het in eerste instantie stabiel te krijgen.
@Cidious
Ik ben niet eens met dat het verschil maar minimaal is
E-die bied een ongekende prijs/prestatie verhouding en kan monsterlijk overgeklokt worden dat wel.
Maar goede B-die is echt wel een flinke stap beter dan goede E-die.
Of je daar iets van merkt zal wel van de toepassing afhangen.
Cinebench heeft er niet zoveel aan bijvoorbeeld, maar games die geheugen intensief zijn weer wel.
Het is alleen de vraag of het de meerprijs waard is, ik zou voor de gewone gebruiker met hart E-die aanraden. De Crucials zijn echt pareltjes verborgen in het zand.
Mooie instaptutorial man! Daar zullen beginners veel aan hebben. Eigenlijk somt het op waar ik een paar weken mee heb lopen stoeien om dat uit te vogelen (de meeste tijd besteed aan het speuren op internet).
Ik dacht altijd dat tRas minimaal 2x tCL was. En dan +2 tot +4 voor extra stabiliteit.
Een andere vaste verhouding die mij bekend is, is voor tRC. Daarvoor neem ik altijd 3 x tRP.
Maar of dat juist is daar twijfel ik nu ook aan ^^.
In ieder geval zie ik die verhouding steeds terug.
Wat misschien een belangrijke toevoeging kan zijn is dat de Crucial E-die mogelijk beter werkt op 3800mHz dan 3600mHz.
Ik kreeg het op 3600mHz niet stabiel op 16-18-16-34 1.35V, maar wel op 3800mHz met 16-19-16-34 1.35V.
2*18/3,600 = 2*19/3,800 = 10ns.
Het is dus zeker het proberen waard om het op een andere frequentie te proberen.
Een ander belangrijke tip voor beginners is om ook de andere profielen te proberen, dus niet alleen manueel.
Ik heb voor mijn Crucial BLS2K8G4D30AESBK setje, de subtimings van profiel v2 moeten gebruiken om het in eerste instantie stabiel te krijgen.
@Cidious
E-die bied een ongekende prijs/prestatie verhouding en kan monsterlijk overgeklokt worden dat wel.
Cinebench heeft er niet zoveel aan bijvoorbeeld, maar games die geheugen intensief zijn weer wel.
Het is alleen de vraag of het de meerprijs waard is, ik zou voor de gewone gebruiker met hart E-die aanraden. De Crucials zijn echt pareltjes verborgen in het zand.
foutje dubbelpost, dit bericht mag weg geknipt worden!
[ Voor 108% gewijzigd door CMT op 07-12-2019 16:18 ]
Ik ben eigenlijk wel enorm onder de indruk van de geheugencontroller van de Zen2 generatie, mijn 3950x draait 3733MHz C16 (1T) tight in sync met mijn 4x16GB op 1.35v.
Ik kom vanaf een 7700k en deze kon 1 setje (2x 16GB) net op 3200MHz C15 2T draaien.
En dat met mijn beperkte van Zen kennis tot dusver (ik tune altijd al wel t/m de 3e set timings).
Ik kom vanaf een 7700k en deze kon 1 setje (2x 16GB) net op 3200MHz C15 2T draaien.
En dat met mijn beperkte van Zen kennis tot dusver (ik tune altijd al wel t/m de 3e set timings).
Welk merk/type ram gebruik je?
Nog even wat links gevolgd en mijn X370 C6H heeft dus nog T-topology. X470 C7H e.d. hebben daarentegen daisy chain. Daar was ik niet van op de hoogte. Is wel een verschil dat settings vergelijken dus niet helemaal meer op gaat.
4x single rank zou dus ook niet goed uit kunnen vallen en mogelijk een performance hit kunnen krijgen op een X470 of X570 als men wil uitbreiden. Puntje van aandacht dus.
4x single rank zou dus ook niet goed uit kunnen vallen en mogelijk een performance hit kunnen krijgen op een X470 of X570 als men wil uitbreiden. Puntje van aandacht dus.
En ik ben het daar absoluut weer niet mee eens. Jij geeft gamen aan als applicatie waar geheugen verschil maakt maar dat is alleen op 1080p en lager. Alles erboven en het wordt vrijwel zeker de videokaart die bottlenecked en niet het geheugen. Ik ben echt moe van mensen die gamen naar voren schuiven als reden voor sneller geheugen zonder solide bewijs hiervoor. Als jij kan aantonen dat in moderne games bdie sneller is dan edie op resoluties hoger dan 1440p dan heb je mij onboard. Als je bdie kan veroorloven zou je dat geld beter in een betere video kaart steken en voor edie gaan.CMT schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:13:.
@Cidious
Gamen is GEEN solide argument voor bdie.
Al zullen er vast applicaties zijn die er wel gebruik van maken. Realistisch gamen op moderne resoluties met een gebalanceerde setup is daar geen onderdeel van. Als je worstelt om meer dan 60fps uit je 1660ti te krijgen met je Ryzen 3600 dan ga je niet duur bdie kopen maar je videokaart upgraden.
Alleen als je een 2080ti pakt en resoluties dusdanig manipuleert tot 1080p en lager en in slechts een handje vol games zal je verschil zien en dat is gewoon niet reëel met de werkelijkheid.
Betreft 32 threads. Op dat punt ben je ook overgestapt naar 4 sticks en 4 sticks dual rank edie zijn sneller dan 4 sticks single rank bdie op gelijke clockspeeds en gelijke prijs.
Graag benchmarks en bewijs betreft gemaakte statements. Dit thread staat vol met mijn bevindingen. En screenshots daarvan.
On another note. Eindelijk besloten dat ik voor een Gigabyte X570 Aorus Pro Wifi ga. Reden dat ik niet voor de Master of Unify ga is prijs verhouding en wat ik daadwerkelijk wil gebruiken.
Prijzen hier in China:
Aorus Master €335
MEG Unify €310
Aorus Pro Wifi €230
Voor het verschil van €100 euro mis ik een post code en een 3e m.2 slot. Er valt niet veel meer te tweaken met mijn geheugen of processor. Pro heeft debug leds welke voldoende zijn in dat geval en 3e m.2 slot is opgelost met een insteek pcie m.2 kaart waar ik er 3 van heb liggen. VRM van de Pro is meer dan voldoende zelfs voor 3900X dus zeker voor 3800X. 12+2 phase. Iemand nog een argument in te brengen voor 100 euro verschil en de meerwaarde? Die 100 euro steek ik anders lekker in een Sabrent Rocket 4.0 nvme.
[ Voor 35% gewijzigd door Cidious op 07-12-2019 05:40 ]
Verwijderd
Ik zou lekker voor de Pro gaan, op enkele twijfelgevallen na, hebben X570 planken ruim voldoende VRM capaciteit voor de 3900X.
Ha grappig mijn PC kan ik niet eens booten met XMP aan, nadat ik enkele weken mijn Ryzen 5 3600 test systeem gemaakt had viel mij op dat mijn ddr4 (3200Mhz) langzaam draaide.McGryphon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:09:
[...]
Er staat een schat aan informatie in, die in principe als je het zelf kunt plaatsen ook voor Zen2 vaak nog gewoon op gaat. Het is echter een slecht startpunt om met een zen2 rig te gaan overclocken als je het nog nooit gedaan hebt
XMP aangezet en PC boot niet? Na korte research zou XMP alleen voor Intel zijn (waarom staat het dan in de bios van mijn x570 plank?), nou XMP in ieder geval uit gezet, even de snelheid handmatig op de juiste Mhz gezet en voila draait als een tiet?
Maar hoe zit dit dan nu met XMP? Volgens het grote internet is XMP een Intel ding en geen AMD ding, ik kan het inderdaad niet gebruiken maar mijn moederbord/bios heeft wel deze optie?
Het AMD-equivalent is 'D.O.C.P.' maar het is zeker zo dat de XMP-profielen niet automatisch op AMD werken. Zeker oudere setjes kunnen wel al es alleen op XMP (Intel) getest zijn en niet op AMD. Je ziet nu ook recentere sets waar de fabrikant aangeeft dat de overklokprofielen (wat XMP gewoon is) ook op AMD getest zijn.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
XMP word ook soort van ondersteund door AMD, vaak onder de naam DOCP. Maar al wat het is is een voorgeprogrammeerde set primary timings en een clockspeed. Die werken niet altijd helaas, want tenzij het op de QVL van je moederbord staat is er geen garantie ddat je specifieke combi werk. Zen en Zen+ waren nogal finicky met RAM, met de ene chip wat meer dan de andere. Zen2 is stukken beter, maar niet perfect.LopendeVogel schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:09:
[...]
Ha grappig mijn PC kan ik niet eens booten met XMP aan, nadat ik enkele weken mijn Ryzen 5 3600 test systeem gemaakt had viel mij op dat mijn ddr4 (3200Mhz) langzaam draaide.
XMP aangezet en PC boot niet? Na korte research zou XMP alleen voor Intel zijn (waarom staat het dan in de bios van mijn x570 plank?), nou XMP in ieder geval uit gezet, even de snelheid handmatig op de juiste Mhz gezet en voila draait als een tiet?
Maar hoe zit dit dan nu met XMP? Volgens het grote internet is XMP een Intel ding en geen AMD ding, ik kan het inderdaad niet gebruiken maar mijn moederbord/bios heeft wel deze optie?
Ik vermoed dat je nu andere (lossere) timings dan XMP hebt gepakt en dat het daarom nu wel werkt.
Klopt zoiets had ik ook gelezen inderdaad (maar ik las net een reactie van jou waarbij jij wel XMP deed/doet inschakelen?). Nou het enige wat ik uiteindelijk gedaan heb is de snelheid handmatig op de juiste gezet (op gebied van timings en etc heb ik niks verandert). XMP heb ik dus uit en puur en alleen de Mhz op de juiste Mhz gezet.McGryphon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:18:
[...]
XMP word ook soort van ondersteund door AMD, vaak onder de naam DOCP. Maar al wat het is is een voorgeprogrammeerde set primary timings en een clockspeed. Die werken niet altijd helaas, want tenzij het op de QVL van je moederbord staat is er geen garantie ddat je specifieke combi werk. Zen en Zen+ waren nogal finicky met RAM, met de ene chip wat meer dan de andere. Zen2 is stukken beter, maar niet perfect.
Ik vermoed dat je nu andere (lossere) timings dan XMP hebt gepakt en dat het daarom nu wel werkt.
Wel heb ik qua snelheid de Ryzen zelf vast gezet, want de piek wat deze aan zou moeten kunnen met de ''boost functie'' werd nooit bereikt, nu draait die dus standaard op de ''max boost'' snelheid. Dit is dan ook min of meer een vereiste aangezien mijn CPU 24/7 op 8 threads belast wordt.
Maaruh, wat een parels deze 3e generatie Ryzens he?
[ Voor 6% gewijzigd door LopendeVogel op 07-12-2019 11:24 ]
Lekker dan, mijn settings van @McGryphon voor 360014 leken goed te werken. Toen geprobeerd wat hogere frequenties te draaien en toen dit faalde kreeg ik zelfs errors oo de oude settings... Krijg nu geen enkele settings meer zonder errors in memtest
ik ga nu get geheugen op standaard settings eerst maar eens door de memtest halen, misschien is er wel iets mis mee.
@Cidious Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van componenten in deze thread die geen valide argument hebben voor price performance. En dat hoeft ook niet.
Misschien maken we er niet allemaal veel gebruik van.. en als metafoor hetzelfde als een sportwagen hebben en tunen, banden die uiteindelijk ook nog het belangrijkste zijn want dat is het enige om alles over te brengen op de weg. Betekend alleen nog niet dat iedereen hetzelfde gaat kopen of er aan uit wil geven. Want wanneer en waarvoor gebruik je het.. De weg, drag, circuit, showcase etc. Op gelijke snelheid en prijs zeg je, als je naast elkaar 130 rijdt op de snelweg ben je even snel inderdaad, voor normaal gebruik. Sommigen willen het maximale er uit wil halen, en paar honderd euro aan koeling en noem maar op. Ieder heeft zijn eigen visie, als het maar leuk blijf als hobby zei je zelf ook al eerder.
Anyway, 4x dual rank met daisy chain kan sneller zijn dan 4x single rank? Graag benchmarks en bewijs bij de gemaakte statements
Voor zover ik nu weet, is het verstandig om dan bij 2 dimms dual rank te blijven icm daisy chain om de IMC niet teveel te belasten. Het blijft dual channel immers, 4 dimms geven dus geen voordeel met 32 threads, alleen de opbouw is anders.
En waarom we A1 B1 en A2 en B2 slots hebben:
Wil je per sé 4 dimm gebruiken op hoge snelheid heeft T-topology dus nog de voorkeur.
van de Techpowerup site die @McGryphon al linkte (thx):
Voor de maximaal haalbare snelheid zal men dus het beste bij 2 dimms daisy chain setup kunnen blijven.
Misschien maken we er niet allemaal veel gebruik van.. en als metafoor hetzelfde als een sportwagen hebben en tunen, banden die uiteindelijk ook nog het belangrijkste zijn want dat is het enige om alles over te brengen op de weg. Betekend alleen nog niet dat iedereen hetzelfde gaat kopen of er aan uit wil geven. Want wanneer en waarvoor gebruik je het.. De weg, drag, circuit, showcase etc. Op gelijke snelheid en prijs zeg je, als je naast elkaar 130 rijdt op de snelweg ben je even snel inderdaad, voor normaal gebruik. Sommigen willen het maximale er uit wil halen, en paar honderd euro aan koeling en noem maar op. Ieder heeft zijn eigen visie, als het maar leuk blijf als hobby zei je zelf ook al eerder.
Anyway, 4x dual rank met daisy chain kan sneller zijn dan 4x single rank? Graag benchmarks en bewijs bij de gemaakte statements
En waarom we A1 B1 en A2 en B2 slots hebben:
Bron : https://amp.reddit.com/r/...about_motherboard_memory/TL;DW:
(given the MoBo implementation and DIMMs are of comparable quality)
1 DIMM per channel/2 DIMM max: Least complex wiring per channel, best signal integrity. Will give best results when just 2 sticks are needed.
Daisy chain/4 DIMM max: Wiring prefers one DIMM on each channel. Will give pretty good results for 2 sticks, but a higher penalty for 4 sticks.
T-topology/4 DIMM max: Wiring is about equal for both DIMMs on a channel. Will give best results when 4 sticks are needed, but a higher penalty for 2 sticks.
Overall, daisy chain is only slightly behind 1DPC with 2 DIMMs and T-topology with 4 DIMMs. So, best choice for a more budget oriented build that might have its capacity upgraded later on. At 4 DIMMs there are diminishing returns at higher clocks, as the memory controller will usually become the bottleneck.
Wil je per sé 4 dimm gebruiken op hoge snelheid heeft T-topology dus nog de voorkeur.
van de Techpowerup site die @McGryphon al linkte (thx):
Die snelheden van 3466-3533 zijn nog met Zen+, Zen2 klokt dus ook prima 3733 4dimm cl14. (en geen stap verder tot nu toe met huidige bios op C6H)To finish off this list of boards, there are those with the T-topology (i.e., ASUS ROG Crosshair VI and ASRock X470 Taichi). These boards overclock memory mediocrely by comparison—up to 3466–3533 MHz. The main advantage of such a board is the high overclocking potential of four module configurations.
Voor de maximaal haalbare snelheid zal men dus het beste bij 2 dimms daisy chain setup kunnen blijven.
[ Voor 12% gewijzigd door M-spec op 07-12-2019 12:41 ]
In welke orde van grootte zou die penalty dan zijn? Enkele procenten of >10%?M-spec schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:43:
Daisy chain/4 DIMM max: Wiring prefers one DIMM on each channel. Will give pretty good results for 2 sticks, but a higher penalty for 4 sticks.
De beste uitleg op het internet van Buildzoid over memory layout.
YouTube: Rambling about motherboard memory layouts.
Ook intersant:
YouTube: Rambling about memory ranks
Als test heb ik 24uur BOINC gedraaid. Het project was WCG. een paar dingen vallen op:
- CCD2 is efficenter dan CCD1. kijk naar de max wattage van core 8-15 vs 0-7.
- CCD1 heeft een hogere boost.
- VRM worden niet warm op mijn C7H
- CPU hangt rond 80 graden. Kamer temp zal rond 21 graden zijn.
- Dark rock 4 pro CPU cooler is eigenlijk niet toereikend. Ik heb geen PBO en zit op default boost.
https://imgur.com/a/8gVvLt1
[World Community Grid] hitparade van week 49 <---- Met een enkele cpu
YouTube: Rambling about motherboard memory layouts.
Ook intersant:
YouTube: Rambling about memory ranks
Dit is niet helemaal waar, de maximale haalbaar snelheid is te behalen wanneer er maar 1 dimm per channel hebt. Dit hebben meestal de mini of micro ATX borden.Voor de maximaal haalbare snelheid zal men dus het beste bij 2 dimms daisy chain setup kunnen blijven.
Als test heb ik 24uur BOINC gedraaid. Het project was WCG. een paar dingen vallen op:
- CCD2 is efficenter dan CCD1. kijk naar de max wattage van core 8-15 vs 0-7.
- CCD1 heeft een hogere boost.
- VRM worden niet warm op mijn C7H
- CPU hangt rond 80 graden. Kamer temp zal rond 21 graden zijn.
- Dark rock 4 pro CPU cooler is eigenlijk niet toereikend. Ik heb geen PBO en zit op default boost.
https://imgur.com/a/8gVvLt1
[World Community Grid] hitparade van week 49 <---- Met een enkele cpu
[ Voor 97% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 07-12-2019 17:42 ]
Dat is dezelfde link
Op welk project van WCG? Mapping cancer markers geeft je de hoogste cpu temp/load, iets minder van het geheugen. Microbiome immunity project daarentegen de laagste cputemp en hoogste geheugentemp want die pakt tot 4MB cache per work unit. Krijgt elke moderne cpu nog de knieën met cache tekort als alle threads in gebruik zijn, soms dat SMT geen enkel voordeel heeft. Slecht geschreven code.
Dark rock pro 4 is wel toereikend.. als je manual settings doet, lagere temps, lager verbruik, hogere performance per watt.
Ik sta er dus onder, met de 3800X.
Op welk project van WCG? Mapping cancer markers geeft je de hoogste cpu temp/load, iets minder van het geheugen. Microbiome immunity project daarentegen de laagste cputemp en hoogste geheugentemp want die pakt tot 4MB cache per work unit. Krijgt elke moderne cpu nog de knieën met cache tekort als alle threads in gebruik zijn, soms dat SMT geen enkel voordeel heeft. Slecht geschreven code.
Dark rock pro 4 is wel toereikend.. als je manual settings doet, lagere temps, lager verbruik, hogere performance per watt.
Ik sta er dus onder, met de 3800X.
Dat durf ik je niet te zeggen. Zelf geen info over helaas.onsgeluk schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:57:
[...]
In welke orde van grootte zou die penalty dan zijn? Enkele procenten of >10%?