Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Als iemand me een mooi setje B-die 2x16GB wil sponsoren kan ik wel eens wat onderzoek doen O-)

Ik geloof best dat B-die sneller is, maar heb ook niet het idee dat dat zulke gigantische verschillen zijn voor "normale" workloads. En ik doe niet aan wetenschappelijke number crunching :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Cidious
  • Laatst online: 06-11 13:33
M-spec schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:43:
@Cidious Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van componenten in deze thread die geen valide argument hebben voor price performance. En dat hoeft ook niet.

Misschien maken we er niet allemaal veel gebruik van.. en als metafoor hetzelfde als een sportwagen hebben en tunen, banden die uiteindelijk ook nog het belangrijkste zijn want dat is het enige om alles over te brengen op de weg. Betekend alleen nog niet dat iedereen hetzelfde gaat kopen of er aan uit wil geven. Want wanneer en waarvoor gebruik je het.. De weg, drag, circuit, showcase etc. Op gelijke snelheid en prijs zeg je, als je naast elkaar 130 rijdt op de snelweg ben je even snel inderdaad, voor normaal gebruik. Sommigen willen het maximale er uit wil halen, en paar honderd euro aan koeling en noem maar op. Ieder heeft zijn eigen visie, als het maar leuk blijf als hobby zei je zelf ook al eerder. ;)

Anyway, 4x dual rank met daisy chain kan sneller zijn dan 4x single rank? Graag benchmarks en bewijs bij de gemaakte statements :P Voor zover ik nu weet, is het verstandig om dan bij 2 dimms dual rank te blijven icm daisy chain om de IMC niet teveel te belasten. Het blijft dual channel immers, 4 dimms geven dus geen voordeel met 32 threads, alleen de opbouw is anders.

En waarom we A1 B1 en A2 en B2 slots hebben:

[...]

Bron : https://amp.reddit.com/r/...about_motherboard_memory/

Wil je per sé 4 dimm gebruiken op hoge snelheid heeft T-topology dus nog de voorkeur.
van de Techpowerup site die @McGryphon al linkte (thx):

[...]

Die snelheden van 3466-3533 zijn nog met Zen+, Zen2 klokt dus ook prima 3733 4dimm cl14. (en geen stap verder tot nu toe met huidige bios op C6H)

Voor de maximaal haalbare snelheid zal men dus het beste bij 2 dimms daisy chain setup kunnen blijven.
Wat jij zegt is absoluut waar. Ik verwarde mijzelf even met threadripper. Maar het gaat om een 3950X met Daisy Chain inderdaad. Dan willen 4 sticks hoogstwaarschijnlijk op 3600 MHz lopen soms 3733 maar meestal niet 3800. Klok voor klok zal die 4x dual rank sneller zijn maar dit heb ik niet geprobeerd. Wel heb ik 4x bdie single rank tegen 2x Edie dual rank getest en dan kan je 200mhz de lucht in.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-11 02:51
Mijn Corsair Vengeance blijkt B-die te zijn. Ik heb even snel wat timings geprobeerd (nog niet te strak) via dram calculator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JLfPpE4edtPPprUas0zHfrBu/thumb.png

CPU CPU Klok Moederbord Chipset Geheugen CL-RCD-RP-RAS Vertraging
Ryzen 4400 Mhz Gigabyte X570 Aorus Elite Bixby Dual DDR4-3600 14-15-14-28 CR1 69.8 ns

[ Voor 24% gewijzigd door DJvL op 07-12-2019 16:19 ]

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:34
Cidious schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 03:04:
[...]

En ik ben het daar absoluut weer niet mee eens. Jij geeft gamen aan als applicatie waar geheugen verschil maakt maar dat is alleen op 1080p en lager. Alles erboven en het wordt vrijwel zeker de videokaart die bottlenecked en niet het geheugen. Ik ben echt moe van mensen die gamen naar voren schuiven als reden voor sneller geheugen zonder solide bewijs hiervoor. Als jij kan aantonen dat in moderne games bdie sneller is dan edie op resoluties hoger dan 1440p dan heb je mij onboard. Als je bdie kan veroorloven zou je dat geld beter in een betere video kaart steken en voor edie gaan.

Gamen is GEEN solide argument voor bdie.

Al zullen er vast applicaties zijn die er wel gebruik van maken. Realistisch gamen op moderne resoluties met een gebalanceerde setup is daar geen onderdeel van. Als je worstelt om meer dan 60fps uit je 1660ti te krijgen met je Ryzen 3600 dan ga je niet duur bdie kopen maar je videokaart upgraden.
Even voor de goede orde, maar wat versta je onder minimaal?
De voorlopige resultaten die ik zie is dat er ca. 3% verschil is op 1080p, zowel op low als op high settings.
Dat is vergelijkbaar met een CPU overklok van ca. 100mHz.
Dus tja, ik vind dat wel noemenswaardig.

Het zal wel even duren voordat ik met resultaten kom (ik was het sowieso van plan), aangezien ik nog niet klaar ben met het sleutelen aan de B-die. De E-die reepjes heb ik in ieder geval al zo ver aangedraaid als maar gaat.
Op 1440p & 2080p kan ik eventueel ook testen, maar dan moet de PC naar de slaapkamer verhuist worden.
En ik vrees ook dat het een nutteloze bezigheid gaat worden op 4k.

Maar nog even over het budget argument. Het prijsverschil tussen een kitje E-die en B-die (Crucial Ballistix vs G.Skill Flare-X) is nu nog maar 55 euro.
Voor dat bedrag zal het niet lukken om een videokaart uit en hogere 'tier' te kopen.
Dus als je het ervoor over hebt, waarom niet?
McGryphon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:55:
Als iemand me een mooi setje B-die 2x16GB wil sponsoren kan ik wel eens wat onderzoek doen O-)

Ik geloof best dat B-die sneller is, maar heb ook niet het idee dat dat zulke gigantische verschillen zijn voor "normale" workloads. En ik doe niet aan wetenschappelijke number crunching :P
Ik heb op hoop van zegen een setje: https://tweakers.net/pric...-z-f4-3200c14d-32gtz.html besteld om mee te spelen O-) (okée stiekem is het ook een investering voor later). Sponseren zal niet gaan, maar ik zal daar wel mijn bevindingen van posten.

De https://tweakers.net/pric...-z-f4-3600c15d-16gtz.html, waar ik eerder niet zo over te spreken was, blijkt toch heel goed overklokbaar!
Kennelijk is het XMP profiel nogal brak en werkt het niet lekker met deze reepjes.
De tertiaire timings had ik eerst met rust gelaten, maar daardoor wilde het niet lekker werken op 3600mHz en kreeg ik het niet voor elkaar om het op 3800mHz stabiel te krijgen.
Ik had nooit gedacht dat de subtimings zoveel invloed konden hebben.
Het lijkt wel alsof ik andere reepjes in handen heb.

Hopelijk blijken de dual ranks net zo goed te zijn en zal ik mooi vergelijkingsmateriaal hebben tussen 1 & 2 ranks + B-die vs E-die.

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-11 20:49
M-spec schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:45:
Dat is dezelfde link ;)
Op welk project van WCG? Mapping cancer markers geeft je de hoogste cpu temp/load, iets minder van het geheugen. Microbiome immunity project daarentegen de laagste cputemp en hoogste geheugentemp want die pakt tot 4MB cache per work unit. Krijgt elke moderne cpu nog de knieën met cache tekort als alle threads in gebruik zijn, soms dat SMT geen enkel voordeel heeft. Slecht geschreven code.

Dark rock pro 4 is wel toereikend.. als je manual settings doet, lagere temps, lager verbruik, hogere performance per watt.

Ik sta er dus onder, met de 3800X.
het is 60% MIP and 40% MCC.

Ik ga dat zoveel mogelijk manuel zetten van CPU eens onderzoeken.

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@CMT Ik ben wel benieuwd of er verschil zit tussen de chipsets en moederboarden onderling. Laat anders maar weten welke settings en benches je tegen die tijd wilt zien. 2 of 4 dimms single rank T-Topology. 4dimm 3733 single met 14-16-14-28-42 1T GDM on Trfc 298 geeft met aida bijvoorbeeld 64ns. Dram tuner geeft 63 en 65 met 107 seconden op 240% (/8core) zo ik uit mijn hoofd weet. Maar dat zijn de theoretische tests.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• M-spec
  • Niet online
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:47:
[...]

het is 60% MIP and 40% MCC.

Ik ga dat zoveel mogelijk manuel zetten van CPU eens onderzoeken.
CB20 is een redelijke test voor cpu stabiliteit, +20mV zit je wel safe vermoed ik. Voor je geheugen en controller echter nog niet, MCM zal vanwege de iets hogere belasting dan CB eerder invalids geven. Zou zonde zijn om invalids terug te sturen maar als je geheugen verder stabiel is zal het goed moeten zijn.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• Cidious
Ben blij dat er nog veel gang in het testen zit. Meeste is nu wel een beetje uitgeplozen met laatste bios revisies naar ook ik zal weer een ronde tests doen tussen B450M Mortar MAX en morgen komt de X570 Aorus Pro Wifi binnen. Zal mijn 4x 8gb bdie en 2x16b edie testen.

Later deze week wil ik de radiator nog iets verder vergroten van 360x30 naar 360x45 om temps wat langer lager te kunnen houden.ik verwacht niet veel omlaag te gaan met piek maar wel het zaakje iets langer koel te kunnen houden.

Ook een Sabrent Rocket 1TB onderweg. Spannende tijden.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
Cidious schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:37:
Ben blij dat er nog veel gang in het testen zit. Meeste is nu wel een beetje uitgeplozen met laatste bios revisies naar ook ik zal weer een ronde tests doen tussen B450M Mortar MAX en morgen komt de X570 Aorus Pro Wifi binnen. Zal mijn 4x 8gb bdie en 2x16b edie testen.

Later deze week wil ik de radiator nog iets verder vergroten van 360x30 naar 360x45 om temps wat langer lager te kunnen houden.ik verwacht niet veel omlaag te gaan met piek maar wel het zaakje iets langer koel te kunnen houden.

Ook een Sabrent Rocket 1TB onderweg. Spannende tijden.
Hoe "vergroot" jij een radiator? Voed je hem koper? :P
Dat is een flinke klus; systeem leegmaken, buizen los, fans+radiator eruit, nieuwe erin, fans erop, nieuwe buizen buigen op maat, systeem weer vullen... pfoeh :)

Hier een 480x60 maar dat betekent dus ook dat met lage fan speed ze moeite hebben met lucht er doorheen duwen.

• Cidious
Soeski schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:49:
[...]

Hoe "vergroot" jij een radiator? Voed je hem koper? :P
Dat is een flinke klus; systeem leegmaken, buizen los, fans+radiator eruit, nieuwe erin, fans erop, nieuwe buizen buigen op maat, systeem weer vullen... pfoeh :)

Hier een 480x60 maar dat betekent dus ook dat met lage fan speed ze moeite hebben met lucht er doorheen duwen.
Haha smartass. Vervangen. En soft tubing. Gesloten kast. Define R6 zonder zijpaneel. Geen noodzaak voor RGB of hardtubing. Die vervangt nu mijn Corsair 275Q. En nieuwe moederbord komt vandaag. Dus alles nu overzetten. En als de dikkere rad binnen komt is het even werk maar betreft buizen gewoon 1.5 cm inkorten. Niks geks.

• CMT
Tweakriez schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:34:
Lekker dan, mijn settings van @McGryphon voor 360014 leken goed te werken. Toen geprobeerd wat hogere frequenties te draaien en toen dit faalde kreeg ik zelfs errors oo de oude settings... Krijg nu geen enkele settings meer zonder errors in memtest :( ik ga nu get geheugen op standaard settings eerst maar eens door de memtest halen, misschien is er wel iets mis mee.
Gigabyte borden staan erom berucht dat instellingen op de achtergrond na een bootcrash aktief kunnen blijven of dat bepaalde waarden vastzitten, ook al staan de bios opties anders.
Probeer eens het volgende: clear cmos -> load optimized defaults (of iets in die trant) -> reboot -> profiel met settings laden -> reboot.

Het is altijd verstandig om na en bootcrash eerst defaults te laden.
Sommige instellingen die niet benaderbaar zijn vanuit het bios kunnen ook verkeerd komen te staan na een training door het bios.

@M-spec
Oef, daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht. Ik heb sowieso een aantal games die ik wil gebruiken als test en een transcode met Handbrake. Eventueel nog een rendertest

Over een paar dagen komt het dual rank geheugen binnen en dan ben ik nog wel even zoet met het afstemmen. Maar het idee was dat ik dan een vergelijking kan maken vanuit hetzelfde systeem. Dan zijn de resultaten 1 op 1 vergelijkbaar.
Maar als er wensen zijn voor bepaalde tests, dan hoor ik het graag.

De B-die single rank draaien bij mij nu op 3800 met 16-17-16-32, gdm, trc 48, trfc 294, 1.35V
Aida geeft een latency van 63.6ns daarmee.
In ruil voor +50mV gaat 1T ook prima, maar het brengt geen (merkbaar) prestatiewinst.
15-17-15-32 CR1 werkt ook, maar dan moet er nog eens 50mV bovenop, zonder dat dat prestaties echt toenemen (een fractie meer bandbreedte en 0.1ns latency).
Ik denk dat ik tegen het limiet van de memory controller aangelopen ben.

[ Voor 32% gewijzigd door CMT op 08-12-2019 14:18 ]

• Cidious
Nieuwe moederbord (gigabyte X570 pro wifi) etc in nieuwe kast geïnstalleerd. Maar het wil allemaal nog niet echt vlotten.

Heb geheugen problemen. Torenhoge Latency van 80ns+ en systeem is rete traag. Is niet Windows. Heeft iets met bios instellingen te maken want de bios wordt ook traag zodra ik mijn geheugen timings Erin gooi. Ik mis ook aardig wat opties die ik op de Mortar MAX wel had.. snel Cinebench run geeft aan bijna 200 punten lager.

Zover nog niet echt onder de indruk van het bord. Ga er vast wel uitkomen maar is wel een beetje een domper.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Wat is "rete traag", verklaar nader svp.
Latency is redelijk hoog maar niet schokkend en lastig wat over te zeggen zonder de juiste info.
Verder, wat had je precies verwacht van een sidestep?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:45
Eindelijk de nieuwe Agesa update voor mijn X370 bordje van gigabyte
Cinebench ontloopt elkaar bijna niets met de vorige versie. 75 punten minder maar dat is verwaarloosbaar.
Kom nu uit op 4450

Wel 1 core met een max van 4400
3 van 4375 en 4 van 4350

Dat vind ik alleszins acceptabel met outlook, Firefox en internetexplorer op de achtergrond open.
Geheugen een Corsair AJR set :( 3200 op 16-17-17-17-30 timings)

[ Voor 11% gewijzigd door D-dark op 08-12-2019 17:08 ]

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11 17:52

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:27:
[...]

Gigabyte borden staan erom berucht dat instellingen op de achtergrond na een bootcrash aktief kunnen blijven of dat bepaalde waarden vastzitten, ook al staan de bios opties anders.
Probeer eens het volgende: clear cmos -> load optimized defaults (of iets in die trant) -> reboot -> profiel met settings laden -> reboot.

Het is altijd verstandig om na en bootcrash eerst defaults te laden.
Sommige instellingen die niet benaderbaar zijn vanuit het bios kunnen ook verkeerd komen te staan na een training door het bios.

@M-spec
Oef, daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht. Ik heb sowieso een aantal games die ik wil gebruiken als test en een transcode met Handbrake. Eventueel nog een rendertest

Over een paar dagen komt het dual rank geheugen binnen en dan ben ik nog wel even zoet met het afstemmen. Maar het idee was dat ik dan een vergelijking kan maken vanuit hetzelfde systeem. Dan zijn de resultaten 1 op 1 vergelijkbaar.
Maar als er wensen zijn voor bepaalde tests, dan hoor ik het graag.

De B-die single rank draaien bij mij nu op 3800 met 16-17-16-32, gdm, trc 48, trfc 294, 1.35V
Aida geeft een latency van 63.6ns daarmee.
In ruil voor +50mV gaat 1T ook prima, maar het brengt geen (merkbaar) prestatiewinst.
15-17-15-32 CR1 werkt ook, maar dan moet er nog eens 50mV bovenop, zonder dat dat prestaties echt toenemen (een fractie meer bandbreedte en 0.1ns latency).
Ik denk dat ik tegen het limiet van de memory controller aangelopen ben.
Thx, ga ik proberen. Een qflash waarbij je de bios opnieuw flasht doet niet hetzelfde? Dit heb ik wel een aantal keer moeten doen namelijk. Wat mij wel opviel ook was dat het programma CIV van Gigabyte steeds bleef aangeven dat er een fan op aansluiting 4 zat wat helemaal niet het geval meer was na de eerste paar dagen. Ik heb even moeten zoeken maar blijkbaar moest ik 2 pinnetjes met schroevendraaiers aanraken om dit te doen.

We gaan zien of dit er voor zorgt dat de oude ram settings weer stabiel werken.

• McGryphon
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Cidious schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:44:
Nieuwe moederbord (gigabyte X570 pro wifi) etc in nieuwe kast geïnstalleerd. Maar het wil allemaal nog niet echt vlotten.

Heb geheugen problemen. Torenhoge Latency van 80ns+ en systeem is rete traag. Is niet Windows. Heeft iets met bios instellingen te maken want de bios wordt ook traag zodra ik mijn geheugen timings Erin gooi. Ik mis ook aardig wat opties die ik op de Mortar MAX wel had.. snel Cinebench run geeft aan bijna 200 punten lager.

Zover nog niet echt onder de indruk van het bord. Ga er vast wel uitkomen maar is wel een beetje een domper.
Heb je wel al het laatste BIOS geïnstalleerd? Bij mij deed hij op F4 ook wat moeilijk over dingen, maar op F10 helemaal niet meer.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• DJvL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-11 02:51
McGryphon schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:49:
[...]

Heb je wel al het laatste BIOS geïnstalleerd? Bij mij deed hij op F4 ook wat moeilijk over dingen, maar op F10 helemaal niet meer.
Klopt, maar niet de F10 bèta's gebruiken, dan krijg je constant blue screens.

Main: Ryzen 5950x | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair LPX 3600 32Gb (@3800-16) | AMD RX 6800 || 6450 WP | Ratio IO6 | Model S | Megane E-Tech

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Even een ander vraagje, als ik o.a. in Aida kijk zie ik altijd dat de cpu dan op 98MHz zit, dit hoort toch 100 te zijn? Is er ergens iets wat ik aan moet passen?

• unfor
99.8 waarschijnlijk, en nee niet nodig iets aan te passen.
Spread spectrum uit forceert hem op 100 als je bios de optie heeft en jij het belangrijk vind ;)

• Dutchy007
  • Laatst online: 00:25
* Dutchy007 meldt zich als trotse eigenaar van een 3950x!

Ben overgegaan van een W3680 (vergelijkbaar met een i7 980) naar de 3950x. Dit in combinatie met een Gigabyte x570 Aorus Master. Man man man, wat een verschil :)

Toch ben ik wat teleurgesteld in de boost freqenties. Tot nu toe heb ik nog geen één moment de 4.7ghz aangetikt. Tijdens een CB20 Single Core test heb ik éénmalig de 4650 mhz aangetikt. Voor de rest zit ik in deze test altijd rond de 4550 mhz. Nieuwste bios voor m'n moederbord, AMD drivers update to date. Dit in combinatie met een Corsair H115i AIO. Tijdens de Single Core test danst de temperatuur zo rond de 60 graden.

Met een PBO of AutoOC aan lijkt het nog slechter gesteld met de frequentie.

Hebben jullie nog tips?

• unfor
Dutchy007 schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:37:
* Dutchy007 meldt zich als trotse eigenaar van een 3950x!
Hebben jullie nog tips?
Ja, niet constant naar de frequentie kijken en genieten van je nieuwe CPU ;)

• Cidious
unfor schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:38:
[...]

Ja, niet constant naar de frequentie kijken en genieten van je nieuwe CPU ;)
Heb ik gedaan maar ik vermoed dat hij naar de 2e oudere bios is gegaan misschien. Even een kijkje nemen.

Gigabyte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TfEv9YxQwNjE6dgQWbiZWdZ5/thumb.png

Mortar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TnpLp7CdYz0NmEqUT9lz0t5v/thumb.png

[ Voor 41% gewijzigd door Cidious op 09-12-2019 02:58 ]

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 02:16
Nou ik ben er sinds dit weekend achter waarom mijn C6H build niet meer uit slaapstand kon ontwaken zonder te crashen. Volgens mij had ik het pas sinds de laatste Bios update (7601), maar het is nu geheel opgelost door in de Windows Power options de "Fast Startup" uit te schakelen. Vreemd dat dat dus niet (meer?) werkt, maar ik kwam er met online zoeken achter dat dat Fast Startup wel vaker problemen oplevert.

Als tweede heb ik ook eindelijk mijn geheugen op de juiste snelheid (3200) kunnen zetten. Ik heb een paar maanden gedacht dat ik de timings niet handmatig kon instellen en het D.O.C.P. profiel is bij mij met E-die niet stabiel helaas (dus mijn geheugen liep al die tijd op 2400 of zo). Maar die timings kun je dus gewoon wel aanpassen als je "Fast Boot" in het bios uit zet... 8)7

Is dat nu normaal dat zowel Fast Boot in bios als Fast Startup in Windows uit moeten? Of zie ik verder nog iets over het hoofd?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ok... Na vele rode letters gezien te hebben lijk ik nu stabiliteit te hebben. Vanochtend opgestaan en memtest86 heeft 4 runs overleefd met de 3666 settings, 3600 wilde niet.

Aida geeft 69,* aan dus vind het wel best, ben er klaar mee.

Een ding frustreert me wel, mijn Cinebench is nu ineens lager: 47** ipv 48** waarbij mij opvalt dat hwi aangeeft dat mijn cores schommelen tussen de 3980 en 4030..... Eerder had ik ze allemaal tegelijk op 4150 draaien en was mijn score ook hoger dus. Is er een manier om de allcore weer wat beter te krijgen?

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Over frustratie gesproken, gisteren ‘alles’ geprobeerd om W10 geïnstalleerd te krijgen. 2 verschillende usb’s met zowel rufus als de mct gemaakt, alle poorten geprobeerd. Op 1 enkele poging na ziet de pc de installatiebestanden niet en vaak de hele usb stick niet eens. Vooralsnog kan ik mooi naar het bios kijken :(

iR Profiel

• M-spec
  • Niet online
Edit: kan weg staat al in startpost

[ Voor 89% gewijzigd door M-spec op 09-12-2019 09:49 ]

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11 13:52
Ik kan ook eindelijk mee doen. Ik had op blackfriday een upgrade gekocht voor mijn werk pc. Tot dit weekend draaide ik met een A10 serie op een asus moederbord. Een zeer aangename combinatie. Nu ben ik overgeschakeld op:
- Asus Prime X570-PRO
- G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200MHz
- Ryzen x3800

Tevens had ik mij een M2 gekocht met name deze Corsair SSD Force MP510 960GB

Ik draai volledig op Linux.

Alles netjes in mijn case geplaatst en opgestart. Alles werkt netjes out of the box ... of toch dat leek zo. In de bios zag ik nergens de M2 drive. Ik had deze ingebouwd in slot 2.2 omdat er daar een koellichaam voorzien is voor de M2 dus dat leek me toch een plusser te zijn.

Dan maar bios update gedaan. Ik zit nu op de laatste bios maar ook dat bood geen oplossing. Dan verder gaan lezen en gemerkt dat mijn M2 een gen 3 is. Poort M1.2 laat gen 3 toe voor zo ver we uit de handleiding kunnen opmaken dus de drive daar eens ingestoken, tevens in de bios geprobeerd om manueel op gen 3 te zetten ... niks mocht baten. Dan hebben we voor de zekerheid de M2 drive in mijn laptop gestoken en daar werkt hij wel. Nu heb ik wel wat lopen googlen en lijkt het er op dat de 3800 cpu niet expliciet gen 3 lijkt te ondersteunen ... vandaar deze post om even hier te luisteren wat jullie er van denken.

3rd Gen AMD Ryzen Processors :
1 x M.2_1 socket 3, with M Key, Type 2242/2260/2280/22110(PCIE 4.0 x4 and SATA modes) storage devices support
2nd Gen AMD Ryzen/2nd and 1st Gen AMD Ryzen with Radeon Vega Graphics Processors :
1 x M.2_1 socket 3, with M Key, Type 2242/2260/2280/22110(PCIE 3.0 x4 and SATA modes) storage devices support
AMD X570 chipset :
1 x M.2_2 socket 3, with M Key, Type 2242/2260/2280/22110(PCIE 4.0 x4 and SATA modes) storage devices support

Dit staat in de handleiding van het moederbord dus zoals ik het lees, indien je er een 3xxx processor op plugt heb je daar een Gen4 pcie. De tweede van de chipset is ook een gen4.

Dan rarigheden, ... ondanks alles goed aangesloten en ook werkende (mijn vorige sata ssd boot netjes Linux zonder enige rariteit of foutmelding) zie ik in de bios 2 rare dingen:
- ik heb een GForce 1660 ... ook van Asus overigens -> daar komt er een waarschuwing te staan dat deze maar op PCIe 8x zou werken terwijl 16x ondersteund is en dat ik de kaart in mijn 16.1 slot moet steken maar daar steekt de kaart in, in Linux lijkt wel alles goed te werken overigens hoewel ik daar moeilijk over kan oordelen. Echt een issue is het niet voor mij want ik gebruik het puur als workstation. De 3D accelleratie gebruik ik enkel in CAD programma.
- tweede rarigheid voor de 3.3 volt spanning krijg ik maar 2.753 volt. Ik heb een recente 900 watt modulaire voeding en geen randapparatuur die veel kan verbruiken.

Beide laatste 2 punten worden wel weergegeven in de bios maar maken mij verder relatief weinig uit. De M2 kan ik gebruiken in de laptop wat aldaar een leuke upgrade is maar ik zou ook in mijn pc graag een M2 hebben. Ik ben gerust bereid een gen 4 te kopen maar dan wil ik ook wel zeker zijn dat die werkt.

Verdere ervaring .. wat een verschil met mijn A10! Ik had nooit de indruk dat die langzaam was maar dit is toch net even wat anders. Tevens merk ik dat de intel netwerkkaart op het bord ook een grote vooruitgang is op mijn oudere Realtek, ik haal nu wel de opgegeven snelheden van telenet, die ik vroeger eigenlijk niet haalde. Rond de 250 bleef die hangen nu haal ik dik 300!

[ Voor 10% gewijzigd door HaerdenCliff op 09-12-2019 12:19 ]

• Exar
HaerdenCliff schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:34:
...
De M2 kan ik gebruiken in de laptop wat aldaar een leuke upgrade is maar ik zou ook in mijn pc graag een M2 hebben. Ik ben gerust bereid een gen 4 te kopen maar dan wil ik ook wel zeker zijn dat die werkt.
...
Een PCIE3 SSD hoort ook gewoon te werken in een PCIE4 slot, dus het kopen van een PCIE4 SSD waarvan je waarschijnlijk niet eens enig voordeel in snelheid gaat halen lijkt me hier niet de oplossing voor het probleem.
Verder schrijf je dat die SSD niet in je bios te zien is, maar zie je deze ook niet in Windows? Er staat me iets bij dat M2 SSD's inderdaad niet altijd herkend worden voor installatie van Windows, wellicht moet je eens in die richting zoeken (of 'gewoon' de M2 SSD als tweede disk gebruiken in Windows, het ligt er maar aan of je deze SSD als boot disk wil gebruiken).

[ Voor 3% gewijzigd door Exar op 09-12-2019 13:27 ]

• HaerdenCliff
Exar schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:26:
[...]

Een PCIE3 SSD hoort ook gewoon te werken in een PCIE4 slot, dus het kopen van een PCIE4 SSD waarvan je waarschijnlijk niet eens enig voordeel in snelheid gaat halen lijkt me hier niet de oplossing voor het probleem.
Verder schrijf je dat die SSD niet in je bios te zien is, maar zie je deze ook niet in Windows? Er staat me iets bij dat M2 SSD's inderdaad niet altijd herkend worden voor installatie van Windows, wellicht moet je eens in die richting zoeken (of 'gewoon' de M2 SSD als tweede disk gebruiken in Windows, het ligt er maar aan of je deze SSD als boot disk wil gebruiken).
ik heb geen windows ik heb linux en ook daar wordt hij niet in herkend ... verder is dat een raar verhaal want deze drive zou de OS drive zijn geen extra drive ...

ondertussen een gen 4 van 1 TB gekocht :) morgen is hij er.

[ Voor 3% gewijzigd door HaerdenCliff op 09-12-2019 16:53 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik heb nu met alle avonturen met de pogingen om ram te overclocken gemerkt dat ik strontziek wordt van het steeds mijn panel te moeten losschroeven voor een qflash en om een schroevendraaier te gebruiken om 2 pinnen aan te raken voor een clear cmos... Ik weet het niet des Tweakers :p o.a. dit heeft me doen besluiten mijn Aorus pro moederbord in de verkoop te zetten en er een te nemen met een code display en dedicated cmos en qflash knoppen op het io shield..

• HaerdenCliff
Tweakriez schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:49:
Ik heb nu met alle avonturen met de pogingen om ram te overclocken gemerkt dat ik strontziek wordt van het steeds mijn panel te moeten losschroeven voor een qflash en om een schroevendraaier te gebruiken om 2 pinnen aan te raken voor een clear cmos... Ik weet het niet des Tweakers :p o.a. dit heeft me doen besluiten mijn Aorus pro moederbord in de verkoop te zetten en er een te nemen met een code display en dedicated cmos en qflash knoppen op het io shield..
je had ook je reset knop tijdelijk op de twee pinnen kunnen zetten en cmosflash doen met je resetknop ... of extra knopje nee?

• Cidious
HaerdenCliff schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:51:
[...]

je had ook je reset knop tijdelijk op de twee pinnen kunnen zetten en cmosflash doen met je resetknop ... of extra knopje nee?
Lijkt mij ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bRHa2lXkg59Tj5tiOeVDdiZ2/thumb.jpg

Niet echt een reden voor een ander bord.

Ik zat heel erg te dubben tussen de Pro Wifi en de Master maar heb uiteindelijk voor de Pro Wifi gekozen voor $100 minder. Mis eigenlijk alleen een post code die LEDs zijn ruk. hadden verschillende kleuren moeten zijn als bij Asus.

Bord was wel vreselijk instabiel bij het overklokken van het geheugen tot ik LLC omhoog gooide voor VCORE en VSOC.

Mortar MAX:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WiFVCkDcfAWDPpmJMlM2NYfn/thumb.png

Gigabyte Aorus Pro Wifi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hPR1se4317wdHSLCsCxGKYBY/thumb.png

[ Voor 20% gewijzigd door Cidious op 09-12-2019 15:28 ]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Waarschijnlijk niet het juiste topic, maar ik ben het langzaamaan kwijt aan het raken. Hier zitten immers de AMD pioniers ;)
Na de nodige issues W10 1909 kunnen installeren, helemaal blij. Maar bij het installeren van de chipset drivers (die van de site van AMD) lijk ik de boel te gebrickt te hebben. Tijdens de installatie van de drivers een shutdown...Na CMOS, stroom eraf en nog wat fratsen start windows weer op. Maar...
De PC sluit na pakweg 1 minuut zonder waarschuwing weer af. Al geprobeerd om W10 opnieuw te installeren, maar nog voordat ik bij de activatie ben is sluit die al af. Hetzelfde gebeurd trouwens als ik naar de desktop start om een nieuwe poging te ondernemen om de chipset drivers te installeren.
De oplossing is waarschijnlijk(hopelijk) simpel, maar ik zie 'm effe over het hoofd...Wie heeft de gouden tip?

PS. wel zo makkelijk om de hardware te vermelden: 3950x, aorus extreme, aorus 2080TI en 64GB Gskill ram van het verkeerde type als ik McGryphon moet geloven(en dat doe ik)...

[ Voor 9% gewijzigd door onsgeluk op 09-12-2019 23:33 ]

iR Profiel

• M-spec
  • Niet online
Dat klinkt niet heel goed inderdaad.. Default settings, koeling, voeding? dimms op 2400, eventueel dimms een voor een eruit halen. Fixed multiplier van 35 en 1.1Vcore? Zo basic mogelijk proberen in safe mode te booten zou ik zeggen om dingen uit te sluiten.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Koeling is een noctua 15. Voeding weet ik even niet uit het hoofd, maar is een seasonic 1000w. Idle temps volgens bios 35 graden, dus ik denk wel dat de koeling zn werk doet. Ambient gok ik op minimaal 23 graden namelijk.
XMP eraf, staat nu weer op 21 en een beetje.
Ter info, de shutdown krijg ik ook wanneer ik in het bios ben.

Ik ga maar eens beginnen met het ram er uit te trekken dan....

Edit: Geheugen er uit gehad en van alles uitgeprobeerd. 1 bank in diverse sloten, 1 set op zowel a1/b1 als a2/b2. PC komt niet eens meer in het bios. Er gaan wat lanpjes branden, fans spinnen op tot wisselend F16 niveau en dan gaat de pc weer uit. Ik heb ergens nog een setje corsair 3000/15 liggen. Dat morgen maar eens proberen en anders volgt het onvermijdelijke....

[ Voor 30% gewijzigd door onsgeluk op 10-12-2019 01:42 ]

iR Profiel

• Cidious
Ik zelfde vreemde fratsen met mijn Pro. Wat voor mij dingen stabiel maakte was Loadline calibration voor vcore op 3e gele lijn en vsoc op 2e van onder.

Geheugen op standaard of XMP en dan de LLC even aanpassen werkte voor mij. Vanuit daar kon ik gaan overklokken

• CMT
@onsgeluk
Die shutdowns kunnen mogelijk veroorzaakt worden doordat de beveiliging van de voeding ingrijpt. Een PC hoort vanuit de bios nooit en te nimmer van zichzelf af te sluiten.

Een tijdje terug is voor het eerst in mijn leven een Seasonic kapot gegaan van nog geen jaar oud. Dat gebeurde nadat ik de standaard luchtkoeler van de 3800x vervangen had.
De PC wilde toen niet meer aan gaan, enkel de ledjes op het moederbord en de videokaart knipperde hevig alsof de voeding op hol geslagen was. Na een tiental verwoede pogingen was er ook een knal hoorbaar en toen was het echt gedaan met het ding.
Het was een Prime Ultra Titanium 850W nog wel, een van de meest luxe en duurste voedingen die er zijn (de bouwkwaliteit is dan ook onberispelijk).
Gelukkig had ik nog een oude Corsair HX520 (ook een Seasonic btw) van 10 jaar oud en die doet het nog prima :).
De rest van de hardware heeft het voorval ook overleeft. De beveiliging heeft dus goed zijn werk gedaan, maar helaas ben ik nooit achter de reden gekomen van het defect.

Een andere, meer waarschijnlijke, mogelijkheid is dat het moederbord hardwarematig aan het overlijden is.
Dat kan helaas met de beste borden gebeuren, soms door schuld van de gebruiker die niet let op statische ontlading. Componenten hoeven daarvan namelijk niet direct kapot te gaan, maar kunnen alsnog overlijden na een tijdje.
Gezien de beschrijving van de shutdowns die steeds eerder voorkomen, vermoed ik dat de oorzaak in dit geval bij het moederbord ligt.

• Cidious
Eindelijk ram stabiel! Wat een drama.

Gigabyte X570 Aorus Pro Wifi F10
AMD Ryzen 7 3800X
Crucial Ballistix Sport LT 3200 + custom heatsinks

3800Mhz @ CL16 1.42v zelfde als op mijn Mortar MAX. voltage kan misschien not 0.1 of 0.2 omlaag.

Om het stabiel te krijgen van single rare errors moest ik wederom de ClkDrvStren omhoog gooien van 24 naar 30 dit keer. Ik raad aan iedereen die last heeft van single errors om eens met deze waarde te spelen. op mijn Mortar had ik het op 40. Was een tip van 1usmus. Je kan deze waarde ook flink verhogen en proberen Gear down uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3UGV3xlq8ce2h0uOXVwPwVPf/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ujMhBOPmzaD1NPAks80R6ujH/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x8ALOOLJLZA5TfGtVe3qTJ3K/thumb.png

Praktisch gezien zelfde performance als op mijn Mortar MAX wat heel erg duidelijk maakt hoe goed de B450 series borden van MSI zijn. Ik ben verder niet echt geinteresseerd om mijn chip verder te pushen. Ik gooi er nu een klein voltage offset overheen en call it a day. Geen PBO, geen tweaks verder. Behalve het geheugen is alles standaard.

Sabrent Rocket inkomende EN een Corsair MP510 beiden 1TB. Sabrent Rocket gaat mijn Samsung 950 PRO vervangen en MP510 gaat mijn nieuwe game disk worden ipv 860 EVO 1TB.

Storage setup:
  • Sabrent Rocket 1TB - Main disk voor Windows en applicaties en meest gespeelde games.
  • Corsair MP510 960GB - Games disk
  • Intel 660p 2TB - Download disk
  • Samsung 860 EVO 1TB - Documenten, fotos, videos, muziek etc
  • WD My Book 8TB NAS schijf aan mijn Asus router voor media te streamen op andere apparaten en opslag oudere game downloads etc.

[ Voor 59% gewijzigd door Cidious op 10-12-2019 08:28 ]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

CMT schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 03:36:
@onsgeluk
Die shutdowns kunnen mogelijk veroorzaakt worden doordat de beveiliging van de voeding ingrijpt. Een PC hoort vanuit de bios nooit en te nimmer van zichzelf af te sluiten.
Even de factuur erbij gezocht, dit is de voeding.

Ik heb nog een recente officemachine staan met een asus prime b350+, een R5 1600 en een coolermaster bronze 450W voeding er in. Vanavond maar eens een stoelendans van onderdelen houden, kijken of ik het probleem tot 1 enkel onderdeel kan herleiden.

Als iemand een briljante ingeving heeft, schroom niet die te delen :)
Cidious schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 02:49:
Ik zelfde vreemde fratsen met mijn Pro. Wat voor mij dingen stabiel maakte was Loadline calibration voor vcore op 3e gele lijn en vsoc op 2e van onder.

Geheugen op standaard of XMP en dan de LLC even aanpassen werkte voor mij. Vanuit daar kon ik gaan overklokken
Je zal er waarschijnlijk overheen gelezen hebben, maar ik kom niet eens meer in het bios.

iR Profiel

• Cidious
Dual bios 1 moet er toch wel werken ? Opnieuw flashen met qflash. Die manual moet hulp bieden. Ik ben nu net nieuw bij Gigabyte in deze serie dus kan er nog geen ervaring over delen maar dual bios leek mij een plus.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Noop, werkt ook niet.

Vanochtend geprobeerd te booten en zowaar deed ie het....eventjes. In de tussentijd de chipsetdriver van GB-website geïnstalleerd aangezien die met die van AMD dus onderuit ging. Het lukte nog net om Ryzen Master te installeren. Ik heb nog kunnnen zien dat de CPU 25 graden is in windows (kast helemaal open). En na enkele minuten (5 ofzo) weer een abrubte shutdown, alsof het door een te hoge temperatuur getriggerd wordt.

Inmiddels ander ram, andere GPU en een andere CPU geprobeerd. Wil niet meer starten, je hoort een relais ofzo klikken en heel kort zie ik code 15 op de display.

Probleem is dat de 2de voeding die ik heb liggen niet toereikend is voor dit mobo. Dus qua testen kan ik niet verder, al denk ik wel dat het in het mobo zit en de psu in een of andere beveiliging schiet.

iR Profiel

• Cidious
onsgeluk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:18:
Noop, werkt ook niet.

Vanochtend geprobeerd te booten en zowaar deed ie het....eventjes. In de tussentijd de chipsetdriver van GB-website geïnstalleerd aangezien die met die van AMD dus onderuit ging. Het lukte nog net om Ryzen Master te installeren. Ik heb nog kunnnen zien dat de CPU 25 graden is in windows (kast helemaal open). En na enkele minuten (5 ofzo) weer een abrubte shutdown, alsof het door een te hoge temperatuur getriggerd wordt.

Inmiddels ander ram, andere GPU en een andere CPU geprobeerd. Wil niet meer starten, je hoort een relais ofzo klikken en heel kort zie ik code 15 op de display.

Probleem is dat de 2de voeding die ik heb liggen niet toereikend is voor dit mobo. Dus qua testen kan ik niet verder, al denk ik wel dat het in het mobo zit en de psu in een of andere beveiliging schiet.
Ah got it. Ja dan kan je alleen een andere voeding proberen om uit te sluiten of het niet het moederbord is inderdaad.

Rotprobleem. Even langs een computer zaak met de kast om andere voeding te proberen ?

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[quote]Cidious schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:25:
[...]

Lijkt mij ook:
[Afbeelding]

Niet echt een reden voor een ander bord.

Tja voor de meesten niet nee maar voor mij wel. Ik ben gewoon niet zo'n expert en wat ik ook probeer ik krijg geen goede stabiele overclock. Ik ga hem dus weg doen en denk dat de prijs van een nieuwe Elite een goede vraagprijs is voor mijn pro van nog geen 4 maanden oud. Een ander zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven.

• unfor
[b]onsgeluk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:18:[/b
450 watt voeding moet dat wel trekken, zo lang je niet hard gaat gamen met die 2080ti er bij.

• CMT
onsgeluk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:18:

Controleer ook alle randapparatuur en RGB meuk als je dat erop hebt zitten.
Eigenlijk wil je vanaf een zo kaal mogelijk systeem de fout uitpluizen.

Over de andere voeding hoef je geen zorgen te maken zoals Unfor al aangeeft, 450W is zat om gewoon de CPU te gebruiken i.c.m. met licht 3D werk.
Zolang je in 2D modus blijft, zou zelfs een 200W voeding voldoen.

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Op de Asrock B450M Steel Legend zijn er wel enkele dingen veranderd sinds de nieuwste BIOS update.
Zo gaat de PC pas na een volle seconde na op de power button drukken aan. Wat voor verwarring kan zorgen.

Voorts zijn de "cold boot" crashes erger geworden.
Ze waren er. Dus na een kwartiertje bezig, dan hangt je systeem of zo, en dan reset de boel zich.
Nu geen boot. Moet hardcore reset knop indrukken.

Verder werkt het prima. Maar niet het meest gebruikersvriendelijke voor iemand die zich hier niet in interesseert.

Eat the bugs, live in a pod

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

CMT schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:18:
[...]

Controleer ook alle randapparatuur en RGB meuk als je dat erop hebt zitten.
Eigenlijk wil je vanaf een zo kaal mogelijk systeem de fout uitpluizen.

Over de andere voeding hoef je geen zorgen te maken zoals Unfor al aangeeft, 450W is zat om gewoon de CPU te gebruiken i.c.m. met licht 3D werk.
Zolang je in 2D modus blijft, zou zelfs een 200W voeding voldoen.
Alles nogmaals aangesloten met de manual in de hand en alle overbodige troep er uit..geen succes. Ik had overigens de eerste keer wel alles correct aangesloten. Wat nu wel opviel is dat de switch van het bios op het backup bios stond. 100% zeker dat ik die niet heb aangeraakt. Zou ik andermans rma hebben ontvangen? Zie niet in waarom deze af-fabriek niet op het ‘primaire’ bios zou staan.

Dit bord heeft 2x een achtpolige atx nodig. De 450W voeding heeft die maar 1x. Kan me niet voorstellen dat ik er zomaar een pcie bij kan pluggen?! Sorry, totaal geen kaas gegeten van de stroomvoorziening

iR Profiel

• unfor
onsgeluk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:39:
[...]
Dit bord heeft 2x een achtpolige atx nodig. De 450W voeding heeft die maar 1x. Kan me niet voorstellen dat ik er zomaar een pcie bij kan pluggen?! Sorry, totaal geen kaas gegeten van de stroomvoorziening
Voor zover mij bekend is 1 gewoon voldoende, ik meen dat die 2e er is voor extra stabiliteit met hardcore overclocking.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Er is nog een derde aansluiting(OC_PEG) op het bord die inderdaad voor OC en SLI bedoeld is. Maar de "ATX" zijn volgens de manual regulier (2x4 12V Power Connector and 2x12 Main Power Connector). Tenzij iemand mij kan garanderen dat het geen kwaad kan, ga ik het niet eens proberen. Ik ga maar een RMA aanvragen...bummer.

iR Profiel

• CMT
@onsgeluk
Volgens de ATX specificatie mag er per 12V draad 3A doorheen.
Met een 8pin dus 4x3Ax12V = 144W ofwel 150W.

Twee 8-pin connectors staan parallel en zouden dus in totaal 300W aan moeten kunnen.
In de praktijk kan er veel meer doorheen, maar ja er bestaan nu eenmaal veiligheidsmarges.
Voor een Ryzen desktop systeem is het in ieder geval zwaar overkill en meer een marketing gevalletje.
Want meer is beter toch 8)7
Totaal nutteloos, maar het geeft de schijn dat de voeding op het moederbord 'zwaar' is uitgevoerd.
Het is net zo iets als het truukje van 2 chokes achter 1 vrm plaatsen om het te laten lijken op 2 fasen.

[ Voor 23% gewijzigd door CMT op 11-12-2019 12:51 ]

• m_p_g
  • Laatst online: 25-11 06:24
Bij twijfelachtige budget voedingen zal men besparen op de draaddiktes en zit er weinig marge op de specs.
Bij een merkvoeding echter kan die enkele achtpolige atx connector ook wel 200W leveren en is geen probleem bij een niet overgeklokte AM4 CPU.

Alleen bij een threadripper board met TDP's > 250W zou ik het met één enkele achtpolige connector niet proberen.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Voeding en bord zitten weer in de oorspronkelijke doos en gaan RMA. De aanschafprijs is dusdanig dat ik niet zou hoeven prutsen...los daarvan denk ik daadwerkelijk dat het bord al eerder retour is gezonden. Jumpers stonden imho vreemd en ik mistte het folie om het bord, hetzelfde folie wat bv wel om mn gpu zat (eveneens gigabyte).

iR Profiel

• Cidious
Dan is hij zeker gebruikt geweest. Lekker terug sturen en je niet een oor aan laten naaien.

Ik heb mijn Wifi Pro nu stabiel. Grootste euvels heb ik nu opgelost.

Grootste probleem met memory OC posten komt can Spread Spectrum wel standaard aan staat en compleet geen stabiele OC toelaat.

Lag in bios zelf komt als ik CSM mode Disable. Dan werkt de bios traag als dikke stront. Bug ligt al bij Gigabyte since F10 beta maar nog niet opgelost in F11. JAMMER.

Alles draait nu stabiel. Ik vind het vreemd dat opties als Spread Spectrum by default aan staan terwijl ze een serieuze hinder voor de stabiliteit zijn. Kostte me aardig wat tijd om uit te vinden wat er nou roet in het eten gooide.

Nu heerlijk stabiel en snappy.

Tip van de week. Probeer geen windows te installeren met instabiele memory OC. Zelfs als je door de installatie komt is de kans groot dat de installatie corrupted is en vreemd zal blijven werken zelfs als je naderhand het geheugen stabiliseert. SFC /Scannow kan het niet repareren. Heb 4 keer een nieuwe installatie gedaan en zag duidelijk de problmen onstaan naderhand. En ik vermoed dat Windows updaten met instabiele memory OC ook geen goed idee is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 11-12-2019 14:45 ]

• CMT
Gisteren is het met smart verwachtte setje G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ binnen gekomen.
Ik ben daar nu een dag mee aan de slag geweest, maar helaas wordt ik geen gelukkige eigenaar :-( .

Het is met geen mogelijkheid werkend te krijgen op 3800mHz en zelfs op 3733mHz zijn er veel problemen met het booten.
De helft van de tijd weigert het systeem namelijk om op te starten.
Vreemd genoeg is alles prima & stabiel wanneer het wél lukt.
De spanning schijnt ook geen factor te zijn en verschillenden waarden van procODT hielp ook niet.

Hoe dan ook, na wat afstemmen en het aandraaien van alle timings ben ik uiteindelijk gekomen op:

G.Skill_3733DR_GDM-16-16-16-32-48-288_1.38V

G.Skill_3733DR_GDM-16-16-16-32-48-288_1.38V_Ryzenmaster

Alles staat dus op snel of sneller, en geoptimaliseerd zo ver dat gaat zonder extreem te gaan.

Het is mij ook gelukt om het werkend te krijgen op 3733-GDM-14-16-14-28 1.46V, maar dat is niet stabiel op de lange termijn en biedt nauwelijks verbetering ten opzichte van de 16-16-16-32 timing.

G.Skill_3733DR_GDM-14-16-14-14-28-48-298_1.46V_unstable

@M-spec Het valt mij op dat de latency hier hoger is dan jouw setup met vergelijkbare hoofdtimings. Zou dit door een verschillende CPU klok kunnen komen? Of zijn de subtimings veel strakker dan uit het plaatje van Ryzenmaster hierboven?

Ik ben trouwens er eindelijk achter gekomen waarom Aida soms met meer dan >2.0 ns verschilt.
Een tijd terug had ik dat in dit draadje aangeven en het blijkt dat het aanzetten van C-states invloed heeft op de latency.
Het gekke is dat bij een bootcrash of bootweigering, deze optie op de achtergrond aan wordt gezet. Ook al staat deze optie in de bios uit.
Ik had het niet verwacht van een MSI bord, maar het is dus een bug om mee rekening te houden.
Het even aan/uit zetten in de bios verhelpt het probleem.

Ik ga in de loop van de week aan de slag met het testen. Om een goede vergelijking te maken tussen single vs dual rank zal ik alle timings en de klok gelijk houden.
Daarnaast ook een test doen met het B-die & E-die single rank geheugen op max.

Verwijderd

Ik heb een upgradeset gekocht met een Asrock mobo met 320 chipset.
Ten onrechte ging ik ervan uit dat tegenwoordig elke fabrikant wel oc'en toestaat met bios updates.
Niet dus...

• unfor
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:14:
Ten onrechte ging ik ervan uit dat tegenwoordig elke fabrikant wel oc'en toestaat met bios updates.
Niet dus...
Er is weinig tot niets te behalen met overclocken van Zen 2. :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:14:
Niet dus...
Met een instapchipset moet je daar niet aan beginnen. De 320 is een instapchipset.

Intel staat vziw ook niet overclocking toe... Geen idee waarom je denkt dat elke fabrikant dat ondertussen wel zou faciliteren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

unfor schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:18:
[...]

Er is weinig tot niets te behalen met overclocken van Zen 2. :)
Gratis performance is altijd leuk. Niet dat ik meer game op de pc dus echt nodig is het niet.
Borromini schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:51:
[...]

Met een instapchipset moet je daar niet aan beginnen. De 320 is een instapchipset.

Intel staat vziw ook niet overclocking toe... Geen idee waarom je denkt dat elke fabrikant dat ondertussen wel zou faciliteren.
Omdat oa Asus MSI enz bios updates uitbrachten die overclocken mogelijk maakten, was ook gewoon te vinden als nieuws en op fora.

• M-spec
  • Niet online
CMT schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:51:
Gisteren is het met smart verwachtte setje G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ binnen gekomen.
Ik ben daar nu een dag mee aan de slag geweest, maar helaas wordt ik geen gelukkige eigenaar :-( .

Het is met geen mogelijkheid werkend te krijgen op 3800mHz en zelfs op 3733mHz zijn er veel problemen met het booten.
De helft van de tijd weigert het systeem namelijk om op te starten.
Vreemd genoeg is alles prima & stabiel wanneer het wél lukt.
De spanning schijnt ook geen factor te zijn en verschillenden waarden van procODT hielp ook niet.

Hoe dan ook, na wat afstemmen en het aandraaien van alle timings ben ik uiteindelijk gekomen op:

[Afbeelding: G.Skill_3733DR_GDM-16-16-16-32-48-288_1.38V]

[Afbeelding: G.Skill_3733DR_GDM-16-16-16-32-48-288_1.38V_Ryzenmaster]

Alles staat dus op snel of sneller, en geoptimaliseerd zo ver dat gaat zonder extreem te gaan.

Het is mij ook gelukt om het werkend te krijgen op 3733-GDM-14-16-14-28 1.46V, maar dat is niet stabiel op de lange termijn en biedt nauwelijks verbetering ten opzichte van de 16-16-16-32 timing.

[Afbeelding: G.Skill_3733DR_GDM-14-16-14-14-28-48-298_1.46V_unstable]

@M-spec Het valt mij op dat de latency hier hoger is dan jouw setup met vergelijkbare hoofdtimings. Zou dit door een verschillende CPU klok kunnen komen? Of zijn de subtimings veel strakker dan uit het plaatje van Ryzenmaster hierboven?

Ik ben trouwens er eindelijk achter gekomen waarom Aida soms met meer dan >2.0 ns verschilt.
Een tijd terug had ik dat in dit draadje aangeven en het blijkt dat het aanzetten van C-states invloed heeft op de latency.
Het gekke is dat bij een bootcrash of bootweigering, deze optie op de achtergrond aan wordt gezet. Ook al staat deze optie in de bios uit.
Ik had het niet verwacht van een MSI bord, maar het is dus een bug om mee rekening te houden.
Het even aan/uit zetten in de bios verhelpt het probleem.

Ik ga in de loop van de week aan de slag met het testen. Om een goede vergelijking te maken tussen single vs dual rank zal ik alle timings en de klok gelijk houden.
Daarnaast ook een test doen met het B-die & E-die single rank geheugen op max.
Jammer dat het niet helemaal naar je zin is. Ik heb dezelfde ervaring dat als een setting wél lukt, deze ook niet snel instabiel is. Gister heb ik nog meerdere pogingen gedaan op 3800/1900, zonder succes. 2T icm losse timings, VDDG/P spanningen omhoog of juist omlaag, drivestrength aanpassingen.. het lijkt een harde board of cpu limit, in ieder geval met de huidige configuratie. On the fly baseclock verhogen resulteerde maar liefst in 1880MHz alvorens crash terwijl 1867 al tijden rocksolid is. Dus ik dacht, stik er ook maar in.. als dat juist zo stabiel is pak ik meteen een paar 'extreme' settings voor de subtimings en ook dat blijkt tot nu toe geen probleem.
Gear down mode op 'uit' met 4 bankjes resulteerde in een max snelheid van 3333MHz, dat schiet niet echt meer op in verhouding.

3733 4x8GB Flare-X settings op 1,47V
ryzenmaster_3733cl14

Alles met VDDP/G op Auto en die lijken vrij hoog, Soc 1.1 LLC2 (1,087V werkelijk) al doe ik niet veel op spanningen die Ryzen master aangeeft. CLDO VDDG zou bijvoorbeeld ook niet hoger dan SoC mogen of kunnen zijn. Handmatige settings van 950mV e.d. trainen/booten daarentegen niet goed bij mij.

AIDA64 is verder niet echt betrouwbaar. Het meet de doorvoersnelheid maar dat is 90% afhankelijk van de kloksnelheid en geen echt scenario met max threads en volle cache van cpu in gebruik. Het effect van CL14 of CL16 is ook niet of nauwelijks zichtbaar in aida terwijl de echte latency (~7,6ns en 8,6ns) wel degelijk uit maakt voor work unit tijden. Mijn resultaat van aida is momenteel 55200 | 29800 | 55800 | 63,9. (@ allcore 4.3 mocht er al verschil zijn).

Edit:
Misschien geeft de bench van Prime95 meer inzicht in verschillen? Hoe ver de waarden zakken als de CPU cache niet meer toereikend is.
Standaard Prime95 Throughput bench, tot 4096K, niet geheel clean (HWinfo erbij) maar ter indicatie.
prime95 bench1 3800X 3733
Prime95 bench2 3800X 3733

Belasting cpu temp en cache was het hoogst bij 2304K (<1.3V load = reboot @ 4.3 all core), daarna zakte de temps met ~10°C omdat het op het laatst steeds meer op het geheugen aan komt. Goed zichtbaar op hyperthreading snelheden die ineens inzakken maar dan redelijk stabiliseren. Ik zal nog wel een keer een stock XFR run doen ipv 4.3, en daarnaast een zelfde bench op CL16.

[ Voor 8% gewijzigd door M-spec op 11-12-2019 23:34 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11 18:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:20:
[...]

Gratis performance is altijd leuk. Niet dat ik meer game op de pc dus echt nodig is het niet.

[...]

Omdat oa Asus MSI enz bios updates uitbrachten die overclocken mogelijk maakten, was ook gewoon te vinden als nieuws en op fora.
Ja maar bij AMD is het nu een kwestie van PBO aanzetten, en dan afhankelijk van je koeling clockt hij zelf vrij precies tot z'n maximale potentie. Ja, daar zit vast nog wel 25Mhz rek in, maar over het algemeen kun je gewoon het beste PBO zijn werk laten doen en je verder focussen op je geheugensnelheid en latency's. Dat maakt meer uit. Micron Rev-E doet het erg goed, net als goed Samsung B-die. De set die je iig niet moet kopen is Corsair LPX 3200Mhz C16, die beschikt wel over B-die, maar een erg slechte bin. Ik draai die set nu al een aantal dagen stabiel op 16-19-19-38 en 3600Mhz. Dat is aardig sneller dan waar de set standaard op draait maar voor hetzelfde geld kun je veel beter overclockbaar geheugen kopen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Cidious
Kuusj schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:36:
[...]

Ja maar bij AMD is het nu een kwestie van PBO aanzetten, en dan afhankelijk van je koeling clockt hij zelf vrij precies tot z'n maximale potentie. Ja, daar zit vast nog wel 25Mhz rek in, maar over het algemeen kun je gewoon het beste PBO zijn werk laten doen en je verder focussen op je geheugensnelheid en latency's. Dat maakt meer uit. Micron Rev-E doet het erg goed, net als goed Samsung B-die. De set die je iig niet moet kopen is Corsair LPX 3200Mhz C16, die beschikt wel over B-die, maar een erg slechte bin. Ik draai die set nu al een aantal dagen stabiel op 16-19-19-38 en 3600Mhz. Dat is aardig sneller dan waar de set standaard op draait maar voor hetzelfde geld kun je veel beter overclockbaar geheugen kopen.
Sterker nog, je hoeft niet eens PBO aan te zetten. Boost werkt automatisch stock settings. PBO veroorzaakt meer hitte en praktisch geen boost in performance. Enige te overklokken is het geheugen inderdaad. 3800cl16 is de Sweet spot.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11 18:29

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Cidious schreef op donderdag 12 december 2019 @ 06:14:
[...]

Sterker nog, je hoeft niet eens PBO aan te zetten. Boost werkt automatisch stock settings. PBO veroorzaakt meer hitte en praktisch geen boost in performance. Enige te overklokken is het geheugen inderdaad. 3800cl16 is de Sweet spot.
Mwoah, dat is niet helemaal mijn ervaring hoor.. PBO uit zorgt weliswaar voor lagere temperaturen maar mijn CPU clockt minder hoog.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Amazigh_N_Ariff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4GuQJrQ0EdPgUDDa2XkoYjsN/full.jpg

Door de lay-out van de 3950X is de helft van de koeler minder efficiënt bij het koelen. Het kan ook dat ik de verkeerde oriëntatie gepakt hebt, maar dit is wat ik vond. Ik heb een dark rock pro 4.

[ Voor 5% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 12-12-2019 11:27 ]

• Soeski
Kuusj schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:09:
[...]

Mwoah, dat is niet helemaal mijn ervaring hoor.. PBO uit zorgt weliswaar voor lagere temperaturen maar mijn CPU clockt minder hoog.
Ik ervaar het precies andersom. PBO zorgt voor hogere temperaturen en lagere boosts.

• M-spec
  • Niet online
Amazigh_N_Ariff schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:26:
[Afbeelding]

Door de lay-out van de 3950X is de helft van de koeler minder efficiënt bij het koelen. Het kan ook dat ik de verkeerde oriëntatie gepakt hebt, maar dit is wat ik vond. Ik heb een dark rock pro 4.
Ookal was de layout optimaal, de kleine chips kunnen intern de warmte niet goed meer overdragen. Het helpt weinig meer. Delta T's van 10°C met de baseplate van een koeler zijn verleden tijd. De IHS en baseplate van mijn DRP4 wordt hooguit maar 30/32°C onder load met 130/140W OC, gelijk aan een waterblock met dezelfde watertemperatuur. En dat is met lappen en liquid metal dus al zou ik de IHS naar kamertemp kunnen koelen is de maximale winst 10 graden op de cpu. (5 graden winst met een 420 of grotere custom waterkoeling) Je zou zelf met een sensor kunnen meten hoe warm jouw Dark Rock wordt, dan daarmee kunnen bepalen of waterkoeling voor jou zin zou hebben.

• M-spec
  • Niet online
Soeski schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:50:
[...]

Ik ervaar het precies andersom. PBO zorgt voor hogere temperaturen en lagere boosts.
Klopt, spanning op de cpu is veel hoger dan nodig met PBO. Temps gaan dus ook onnodig omhoog en dus clocks weer omlaag. Standaard XFR met kleine offset tot 50mV undervolt ( on the fly) werk het beste. Zelfde prestaties als met PBO, lager verbruikt en temps.

[ Voor 7% gewijzigd door M-spec op 12-12-2019 13:03 ]

• Cidious
M-spec schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:01:
[...]

Klopt, spanning op de cpu is veel hoger dan nodig met PBO. Temps gaan dus ook onnodig omhoog en dus clocks weer omlaag. Standaard XFR met kleine offset tot 50mV undervolt ( on the fly) werk het beste. Zelfde prestaties als met PBO, lager verbruikt en temps.
Agree, maar momenteel met mijn nieuwe Wifi Pro is het allemaal weer even aftasten naar het gedrag en de resultaten van het bord en de processor samen.

Hier 3 verschillende instellingen en een single CB R20 run:

Run 1 - PBO=OFF No Offset: 65 graden - 5108 punten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/czfueZiwSgOepd7eWq0xdRhI/thumb.jpg

Run 2 - PBO=ON No Offset: 65 graden - 5105 punten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JIVnWpP7A5fVOzYnLcnJR46o/thumb.jpg

Run 3 - PBO=OFF -50mv Offset: 62 graden - 5089 punten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hDNIjl9pvYWeVLnarv8I7WXf/thumb.jpg

Je kan zien dat het resultaat van de -50mv offset ronduit het beste is. Een paar punten verlies voor 3 graden lagere temperatuur. I'll take it. Wat een beetje verwarrend is voor mij is dat PBO hier geen verschil lijkt te maken. Normaal gesproken als ik PBO aan zet dan schiet zoals M-Spec hierboven aangeeft de VCORE omhoog naar 1.38v in multicore load en op mijn MSI was dit zelfs belachelijk hoog tot 1.44v maar nu blijft het laag op 1.33v, Ik vermoed dat dit te maken heeft met dat ik VCORE op standaard heb staan en niet auto of misschien de LLC settings. Moet ik nog even uitzoeken.

Zoals je kan zien draai ik lekker op -50mv. Voor dagelijks gebruik vind ik het idee van iets minder voltage prettig en de temperaturen zijn zeer deftig met mijn waterkoeling nu. OCCT small data package komt ook niet boven de 67 graden uit. prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hfcgXuNsuNFKSwpaUbfXsCUj/thumb.jpg

Fans zijn allemaal fluisterstil onder 1000 rpm.

• M-spec
  • Niet online
Nog een testje met Prime95 throughput bench, 3733 CL14 vs CL16,

AMD Ryzen 7 3800X 8-Core Processor
CPU speed: 4300.19 MHz, 8 hyperthreaded cores
CPU features: 3DNow! Prefetch, SSE, SSE2, SSE4, AVX, AVX2, FMA
L1 cache size: 8x32 KB, L2 cache size: 8x512 KB, L3 cache size: 2x16 MB
L1 cache line size: 64 bytes, L2 cache line size: 64 bytes
Prime95 64-bit version 29.8, RdtscTiming=1

3733 CL16-16-16-32-48 1T GMD
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 1 worker): 5.52 ms. Throughput: 181.27 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 2 workers): 11.28, 11.28 ms. Throughput: 177.31 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 8 workers): 46.79, 46.21, 46.28, 46.67, 46.50, 46.32, 46.47, 46.91 ms. Throughput: 171.97 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 1 worker): 5.52 ms. Throughput: 181.28 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 2 workers): 11.34, 11.36 ms. Throughput: 176.20 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 8 workers): 47.02, 46.32, 46.89, 46.45, 47.12, 46.22, 46.60, 46.79 ms. Throughput: 171.40 iter/sec.

3733 CL14-15-14-28-42 1T GDM
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 1 worker): 5.48 ms. Throughput: 182.59 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 2 workers): 11.29, 11.25 ms. Throughput: 177.51 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 8 workers): 46.83, 46.20, 45.73, 45.72, 45.67, 45.68, 45.83, 46.19 ms. Throughput: 173.99 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 1 worker): 5.47 ms. Throughput: 182.83 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 2 workers): 11.12, 11.20 ms. Throughput: 179.27 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 8 workers): 46.53, 45.67, 46.42, 45.84, 45.50, 46.14, 46.74, 45.95 ms. Throughput: 173.55 iter/sec.

Op een zelfde kloksnelheid geeft de Prime95 bench een kleine 1,5/2% verschil in prestaties, en zoals verwacht pas bij veel threads. Schaalt met met 32 threads misschien iets verder door, wat over dezelfde 2 kanalen moet werken. 3950X anyone? 3800X kopen? :P
Aida 64 overigens ~200MB verschil, latency 0,1ns hoger (64ns) op Cl16.

• CMT
Nou, het blijkt maar weer eens dat men niet al te snel moet opgeven w.b.h. overklokken van het geheugen.
Ik heb uit nieuwsgierigheid maar eens 1 DIMM aangesloten om te kijken of dat wel wilde werken. En om te zien of een van de geheugenrepen misschien een zwakke schakel vormde.

DIMMA2 & DIMMB2 werkte nu wel op 3800mHz en DIMMA1 & DIMMB1 wilde tot 3733mHz gaan.

Ik heb toen besloten om de Vsoc iets meer spanning te geven. Iets waar ik niet aan gedacht heb, omdat met het single rank geheugen de Vsoc spanning verlaagt kon worden tot 1.05V.
Dus 12.5mV erbij en warempel, twee repen dual rank geheugen wil nu wel booten!
Kennelijk is dat net het zetje om van het hikken af te komen.
De bios staat daarmee op 1.1125V, maar HWinfo geeft 1.100V-1.087V aan via de SVI2 sensor.

Het draait nu vooralsnog stabiel op 3800DR-GDM-16-16-16-32-48-298@1.36V !
Met 10 passes Testmem5 en een dag gamen zijn er geen fouten voorgekomen.
Ik heb het gevoel dat het geheugen nog wel meer in zijn mars heeft, gezien de lage spanning en dat zelfs een procODT van 40 gewoon werkt.

Ik heb ook begrepen dat een lage procODT een goede graad is om de kwaliteit te beoordelen van de combinatie memory controller+moederbord+geheugen.

AIDA geeft nu:
G.Skill_3800DR_GDM-16-16-16-32-48-298_1.36V

En de gebruikte timings:
G.Skill_3800DR_GDM-16-16-16-32-48-298_1.36V_Ryzenmaster

Het lijkt wel of B-die lastiger is aan te sturen dan E-die.
Ik heb namelijk een hele tijd terug ook twee setjes dual rank E-die gehad en dat werkte net zo makkelijk als single rank. Enkel de Temination Block instellingen hoefden aangepast te worden en het booten werkte daarbij als een schakelaar: wel of niet.

Ik heb ook even een P95 throughput benchmark gedraaid met een handmatige overklok 4.3GHz@1.3V.
De uitkomsten zijn iets stabieler dan AIDA, maar ook daarmee zie ik spreiding in de resultaten.
Misschien dat er dingen op de achtergrond wat van de rekenkracht snoepen?

P95v298b6
[3800DR-GDM-16-16-16-32-48-298 1.36V]

Timings for 8000K FFT length (8 cores, 1 worker): 5.42 ms. Throughput: 184.58 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 2 workers): 11.10, 11.10 ms. Throughput: 180.10 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 8 workers): 46.00, 45.52, 45.99, 45.56, 45.36, 45.46, 45.55, 45.91 ms. Throughput: 175.18 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 1 worker): 5.42 ms. Throughput: 184.53 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 2 workers): 11.11, 11.18 ms. Throughput: 179.49 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 8 workers): 45.95, 45.88, 46.22, 45.46, 46.28, 45.49, 45.73, 45.80 ms. Throughput: 174.48 iter/sec.

Een vlugge test met AIDA laat trouwens zien dat de klok een aardige invloed heeft op de latency, ca.0.4-0.5ns per 100mHz.

• Exar
Ik weet dat hier wat Asus Crosshair VI Hero gebruikers zitten en zou graag willen weten of een van jullie weet wanneer je nu in de bios timings en voltage van het geheugen kan aanpassen.
Ik dacht het opgelost te hebben door fast boot in het bios uit te zetten, maar blijkbaar kan ik nu met fast boot uit ook de timings en het voltage niet meer veranderen. Het is mij echt een raadsel waarom die settings read-only zijn, is dit normaal bij Asus of doe ik iets verkeerd?

• Cidious
CMT schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:51:
Nou, het blijkt maar weer eens dat men niet al te snel moet opgeven w.b.h. overklokken van het geheugen.
Ik heb uit nieuwsgierigheid maar eens 1 DIMM aangesloten om te kijken of dat wel wilde werken. En om te zien of een van de geheugenrepen misschien een zwakke schakel vormde.

DIMMA2 & DIMMB2 werkte nu wel op 3800mHz en DIMMA1 & DIMMB1 wilde tot 3733mHz gaan.

Ik heb toen besloten om de Vsoc iets meer spanning te geven. Iets waar ik niet aan gedacht heb, omdat met het single rank geheugen de Vsoc spanning verlaagt kon worden tot 1.05V.
Dus 12.5mV erbij en warempel, twee repen dual rank geheugen wil nu wel booten!
Kennelijk is dat net het zetje om van het hikken af te komen.
De bios staat daarmee op 1.1125V, maar HWinfo geeft 1.100V-1.087V aan via de SVI2 sensor.

Het draait nu vooralsnog stabiel op 3800DR-GDM-16-16-16-32-48-298@1.36V !
Met 10 passes Testmem5 en een dag gamen zijn er geen fouten voorgekomen.
Ik heb het gevoel dat het geheugen nog wel meer in zijn mars heeft, gezien de lage spanning en dat zelfs een procODT van 40 gewoon werkt.

Ik heb ook begrepen dat een lage procODT een goede graad is om de kwaliteit te beoordelen van de combinatie memory controller+moederbord+geheugen.

AIDA geeft nu:
[Afbeelding: G.Skill_3800DR_GDM-16-16-16-32-48-298_1.36V]

En de gebruikte timings:
[Afbeelding: G.Skill_3800DR_GDM-16-16-16-32-48-298_1.36V_Ryzenmaster]

Het lijkt wel of B-die lastiger is aan te sturen dan E-die.
Ik heb namelijk een hele tijd terug ook twee setjes dual rank E-die gehad en dat werkte net zo makkelijk als single rank. Enkel de Temination Block instellingen hoefden aangepast te worden en het booten werkte daarbij als een schakelaar: wel of niet.

Ik heb ook even een P95 throughput benchmark gedraaid met een handmatige overklok 4.3GHz@1.3V.
De uitkomsten zijn iets stabieler dan AIDA, maar ook daarmee zie ik spreiding in de resultaten.
Misschien dat er dingen op de achtergrond wat van de rekenkracht snoepen?

P95v298b6
[3800DR-GDM-16-16-16-32-48-298 1.36V]

Timings for 8000K FFT length (8 cores, 1 worker): 5.42 ms. Throughput: 184.58 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 2 workers): 11.10, 11.10 ms. Throughput: 180.10 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores, 8 workers): 46.00, 45.52, 45.99, 45.56, 45.36, 45.46, 45.55, 45.91 ms. Throughput: 175.18 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 1 worker): 5.42 ms. Throughput: 184.53 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 2 workers): 11.11, 11.18 ms. Throughput: 179.49 iter/sec.
Timings for 8000K FFT length (8 cores hyperthreaded, 8 workers): 45.95, 45.88, 46.22, 45.46, 46.28, 45.49, 45.73, 45.80 ms. Throughput: 174.48 iter/sec.

Een vlugge test met AIDA laat trouwens zien dat de klok een aardige invloed heeft op de latency, ca.0.4-0.5ns per 100mHz.
Ik heb dezelfde ervaring tussen mijn B-die en E-die. Heb 4x8gb Bdie single rank en 2x 16gb edie dual rank en bdie is moeilijk aan te sturen. 4 dimms uiteraard. Maar voor 2x dual rank zou dit relatief dezelfde hoeveelheid ICs zijn om aan te sturen. Buldzoid vertelde in 1 van zijn videos of meerdere dat edie makkelijker aan te sturen is dan bdie.

I vind echt edie nu de beste keus niet alleen vanuit prijspunt maar ook gewoon vanuit gemak en prestaties. bdie kan me gestolen worden. Ik koop alleen nog maar edie voor mijn AM4 platforms vanaf nu. 4x8gb gaan in de verkoop en 2x16gb edie ervoor terug. dekt de kosten makkelijk hier in China. Heb genoeg gespeeld.

Top resultaten trouwens.

• Cidious
Exar schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:04:
Ik weet dat hier wat Asus Crosshair VI Hero gebruikers zitten en zou graag willen weten of een van jullie weet wanneer je nu in de bios timings en voltage van het geheugen kan aanpassen.
Ik dacht het opgelost te hebben door fast boot in het bios uit te zetten, maar blijkbaar kan ik nu met fast boot uit ook de timings en het voltage niet meer veranderen. Het is mij echt een raadsel waarom die settings read-only zijn, is dit normaal bij Asus of doe ik iets verkeerd?
M-Spec heeft volgens mij een Crosshair VI en er enorm bekend mee. Zou wachten tot hij reageert of hem even een PM sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WPpxl5wmYFR4aP22uZ61n9ui/full.png

All cores boost 4500+ maar effective clock is slechts 4228 behalve voor de eerste thread. Zet me te denken dat die peak boost speeds amper werkelijk inzetbaar zijn. Meer een truuk van AMD om ons kalm te houden en niet meer te laten mekkeren over missende clock speeds als voorheen. LOL Boost Unicorn.

0.200 is werkelijk minimale voltage blijkt en 1.5 maximale.

Dit is de laatste F11 bios voor Pro Wifi. Geen PBO, geen offset. Stock settings. Bijna alles op auto behalve geheugen.

67 graden max OCCT small data packages.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TU6ABdJwxFKqs3nQACntQ6jL/thumb.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Cidious op 13-12-2019 14:59 ]

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:24
Exar schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:04:
Ik heb er laatst een gehaald en was toevallig vanochtend aan het spelen. Het leek erop alsof ik alles gewoon kon veranderen, al kon ik op 2 plaatsen dingen vinden voor de timings, een keer normaal, en een keer in Hexadecimaal? Weird was dat.
Wat betreft het read only gedeelte, ik dacht eerst ook dat sommige settings read only waren, tot ik erachter kwam dat gewoon getalletjes typen de "Auto" overschreef 8)7 Dus misschien heb jij dat nu ook?

Heb hem vanochtend niet bootend gekregen na veranderingen though. Dus wie weet is er meer aan de hand, al was het wel meteen de Ryzen DRAM Timing - Fast setting

• M-spec
  • Niet online
@CMT @Cidious Goed bezig en goede info. Ik heb inmiddels de 1900/3800 bereikt met de 4x flare-x, nog met losse timings. Na eerder alle mogelijke spanningen te hebben afgewisseld heb ik alle settings aan de kant gegooid, default opnieuw begonnen en door Asus het booten op Auto laten bepalen icm een vaste VSoc verhoging van 1.1375V zonder llc. Die VSoc icm B-die.. lastig inderdaad. 1.1250V effectief in Hwinfo nodig (en niet meteen aan te raden). Al zat ik met de 1800X wel hoger met 1,15V, ik weet nog niet hoe dit uitpakt met Zen2. Het moederbord kwam in ieder geval zelf uit op 36,9 Ohm ODT, de 24-20-24-24 bus bleef gelijk. VddcdSoc 1.,1, CldoVDDP 1,09, Cldo VDDG 1,14V in Ryzen master. Alles de hoge kant voor 33MHz meer. Later nog eens verder uitwerken maar dit is wel weer een stapje verder. Gaat ook meteen in de lage 63ns inderdaad.

Boost Unicorns, das een goede :p De 4,5 is met de 3800's nog sustained te halen single thread, echter met 39XX'en.. Voor games wissel ik al niet meer naar XFR, inmiddels altijd 4.3. All core undervolten(tov standaard) zit de performance en de cpu krijgt geen 1,4V+ meer te voorduren bij weinig threads.

@Exar @Titus Ik gebruik zelf nog de 7501 bios. OC profile op manual en dan zou je alles gewoon moeten kunnen wijzigen. Geen DOCP (=XMP) dus. Ik gebruik zelf overigens nooit slaapstand want daar had je volgens mij problemen mee.

Auto kun je meestal met een muisklik wel selecteren of invullen, klopt. Let wel: sommige waarden zijn in Volt en sommige in milliVolt, dat staat niet overal bij. Wil je instellingen weer op auto hebben vul dan een 'a' in en klik op een andere regel.

[ Voor 8% gewijzigd door M-spec op 13-12-2019 16:21 ]

• Titus
M-spec schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:15:
@CMT @Cidious Goed bezig en goede info. Ik heb inmiddels de 1900/3800 bereikt met de 4x flare-x, nog met losse timings. Na eerder alle mogelijke spanningen te hebben afgewisseld heb ik alle settings aan de kant gegooid, default opnieuw begonnen en door Asus het booten op Auto laten bepalen icm een vaste VSoc verhoging van 1.1375V zonder llc. Die VSoc icm B-die.. lastig inderdaad. 1.1250V effectief in Hwinfo nodig (en niet meteen aan te raden). Al zat ik met de 1800X wel hoger met 1,15V, ik weet nog niet hoe dit uitpakt met Zen2. Het moederbord kwam in ieder geval zelf uit op 36,9 Ohm ODT, de 24-20-24-24 bus bleef gelijk. VddcdSoc 1.,1, CldoVDDP 1,09, Cldo VDDG 1,14V in Ryzen master. Alles de hoge kant voor 33MHz meer. Later nog eens verder uitwerken maar dit is wel weer een stapje verder. Gaat ook meteen in de lage 63ns inderdaad.

Boost Unicorns, das een goede :p De 4,5 is met de 3800's nog sustained te halen single thread, echter met 39XX'en.. Voor games wissel ik al niet meer naar XFR, inmiddels altijd 4.3. All core undervolten(tov standaard) zit de performance en de cpu krijgt geen 1,4V+ meer te voorduren bij weinig threads.

@Exar @Titus Ik gebruik zelf nog de 7501 bios. OC profile op manual en dan zou je alles gewoon moeten kunnen wijzigen. Geen DOCP (=XMP) dus. Ik gebruik zelf overigens nooit slaapstand want daar had je volgens mij problemen mee.

Auto kun je meestal met een muisklik wel selecteren of invullen, klopt. Let wel: sommige waarden zijn in Volt en sommige in milliVolt, dat staat niet overal bij. Wil je instellingen weer op auto hebben vul dan een 'a' in en klik op een andere regel.
Klopt, ik had hem hier ook op manual gegooid en geen DOCP, en dan bij Extreme Tweakers de DRAM timings etc ingevuld zoals hieronder met pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESEK en een 3600. Ik zit overigens ook nog op 7501 op mijn C6H, wachtend op de Agesa 1.0.0.4 voor updates.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/GjV7zZy

Ik zag echter dat je via Advanced ook nog in DRAM timings kon komen, en daar kon je uit dropdowns selecteren welke hexadecimale timing je wilde :X

Bovenstaande kreeg ik niet geboot(ook geen bios piepjes, niets). Dit weekend maar eens de SAFE erin gooien ipv de FAST .

• CMT
@Cidious Thanks :) Ik ben behoorlijk in mijn nopjes dat het nu wel werkt en zo goed ook.
Er is nog ruimte om het verder te pushen, maar ik wil echt beginnen met het testen om de prestatieverschillen tussen het diverse geheugen te meten.

Grappig dat de rollen eigenlijk nu omgedraaid zijn, bij de 1e & 2e generatie Ryzen was B-die de norm omwille van compatibiliteit. En nu neemt Micron E-die dat stokje over.
Het is dat ik het leuk vind om te tweaken, anders was ik lekker bij E-die gebleven.

Ik vraag mij wel af of 4xSR niet makkelijker is aan te sturen dan 2xDR. Minder IC's op een PCB betekend ook minder kans op storing en minder (nabije) warmte.

Wat betreft de boostclocks, AMD heeft nooit gezegd dat het voor allcores geldt. Ik vermoed dat het eerder een foute reportage van het moederbord/bios is want bij mij is de effectieve klok nagenoeg gelijk aan wat HWinfo aangeeft met de klok multiplier (bij belasting).

@M-spec
Ik neem aan dat je dus ook met de Soc spanningen gespeeld hebt? Ik las dat sommige controllers juist negatief schalen met de spanning. M.a.w. dat ze juist beter presteren door de spanning te verlagen.
1.125V is wel hoog, maar het lijkt mij dat het nog wel moet kunnen met goede koeling.
Schommelt de waarde ook i.v.m. rusttoestand? Of blijft het constant, ongeacht de belasting op het geheugen.

Het geheugen overklokervaring die Cidious gepost heeft van het Gigabyte moederbord, zet me te denken dat een loadline calibratie o.i.d. voor de Soc zinvol kan zijn. Een lage/geen LLC zou kunnen verklaren waarom ik zoveel moeite met het booten had, maar eenmaal in Windows beland dan weer nergens last van heb.

• Cidious
Bekijk de video van buildzoid waarin hij een rondleiding geeft door de Aorus Extreme bios. Daarin geeft hij aan LLC VSOC op hoogste stand gooien en vergeten. Dit heb ik niet gedaan. Staat bij mij op high. Op medium ook stabiel maar op low of alles daar beneden krijg ik random reboots in windows. Ik gebruikte op mijn Mortar uiteindelijk geen LLC meer voor vsoc of vcore. Dat scheelde wat in warmte maar op de Mortar had ik mijn VSOC op 1.05v. misschien dat 1.1v wel een LLC correctie nodig heeft. Ik ga het morgen even testen. 1.05v vsoc en geen LLC. I'm zal het resultaat melden.

• M-spec
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:42:
....
Ik vraag mij wel af of 4xSR niet makkelijker is aan te sturen dan 2xDR. Minder IC's op een PCB betekend ook minder kans op storing en minder (nabije) warmte.
....
OC/aansturing is mede afhankelijk van een T-Topology of Daisy chain moederbord layout. Keuze van de fabrikant of men verwacht dat kopers meer 2 of 4 dimms gaan gebruiken. Verstoringen en latency verschillen die kunnen optreden ivm kortere maar 2x2 ongelijke, of juist 4x gelijke maar langere pcb banen naar de dimm sloten. Als laatste is het aan de controller van de cpu en dat is net als kloksnelheid een silicon lottery. Dual rank is sowieso wat je met de 3000 wilt hebben, de 1000 serie had er juist veel meer moeite mee. Qvl lijst was maar een handje vol. Als je onder de 50 graden instabiliteit ondervindt is de kans vrij klein dat de temperatuur een probleem is, alhoewel je met gekoelde modules de refreshtimings verder zou kunnen verlagen maar dat is echt de grens op zoeken.

Wat de Soc spanning betreft.. ik was er een beetje flauw van dat geen enkele waarde verandering nog leek te helpen om het booten door te komen zonder code, 07, 33, 36 en de bekende F9 bij de Asus. Al slecht dat ik ze onthouden kan, dus tegen alle adviezen van max 1.1V er meer prik op gegooid. Lager had bij mij totaal geen zin. De spanning is stabiel zo ver ik kon zien, normaal gebruik ik alleen LLC voor Vcore met vaste multiplier. LLC op de Soc en CPU zou vooral met 3 of hoger potentieel schadelijk kunnen zijn ivm overshoot op hoge OC spanningen. Ergens eens gelezen dat overshoot van 200mV mogelijk is op de hoogste LLC waarden met budget moederborden. PBO preset settings zetten mijn LLC soms ook op 5! Een beetje Vdroop is dus helemaal niet erg, juist wel wenselijk.

Met LLC waarde verander je dus alleen die Vdroop. Zonder LLC de benodigde spanning instellen (idle dus wel hoger) is veiliger met OC's.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DFMKR.jpg

• CMT
Maar zou dat bij de SoC een gevaar zijn?
De overshoot kan schadelijk zijn bij uitschakelen van een grote belasting, maar i.t.t. een CPU trekt de SoC vrijwel continue stroom.
Uiteraard is het wel verstandig om met een LLC voorzichtig om te gaan.

Ik heb zelf de voorkeur voor een lagere spanning i.c.m. lichte LLC dan een hogere spanning en geen LLC.
Dat heb ik voor de CPU gedaan door deze met 125mV te undervolten en een LLC te gebruiken die net niet de spanningsval compenseert van een zware belasting.

• M-spec
  • Niet online
Tot LLC2 kan geen kwaad lijkt mij. In combinatie met undervolten kan LLC verder zonder problemen gebruikt worden. In het geval van XFR zolang de CPU de idle spanning nog maar krijgt/ziet voor gelijke hoogte van single thread boost. En de effective cores clocks in Hwinfo gelijk blijven met een load op alle threads. Zonder LLC tot -50mV zie ik dat goed gaan, met AVX loads vanaf -35mV offset al raak dat een of twee cores achter blijven op snelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 13-12-2019 20:51 ]

• Exar
M-spec schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:15:

Thanks, gewoon gaan typen inderdaad, wat een slechte interface zeg. :X
Ik heb mijn "DDR Vboot" op hetzelfde voltage gezet als mijn DDR voltage (1.36V), want ik dacht dat de boot tijd van het bios daarom zo lang was, maar dat helpt helaas niet. Het duurt dus echt iets van 15 seconden na aanzetten van de pc voordat ik het scherm van de bios zie waar je op del of f1 kan drukken.
Volgens Windows is mijn "Last Bios time" inderdaad ook rond de 15 seconden, terwijl dat met UEFI 2 seconden zou moeten kunnen zijn.
Is er iemand met de Crosshair VI Hero die een "Last Bios time" heeft van onder de ~15 seconden? Of is dit een nadeel van Asus? Vind het nogal jammer dat ik nu ongeveer dezelfde of misschien zelfs langere boot time heb dan mijn vorige pc met ouderwetse AMI bios. Had echt verwacht dat UEFI veel sneller zou zijn (en dat moet als ik zoek op internet dus ook kunnen).
Ik dacht eerst nog dat mijn wat oudere videokaart (GTX 970) niet zo leuk met UEFI deed, maar heb er sinds een paar dagen een 2060S in zitten met dus exact dezelfde boot time. :|

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-10 20:17

tja

sorry dat ik zo van links kom binnenvallen maar ik heb toch een vraag over NVME's en koeling.

ik heb de kijker op een 3950x build maar struikel over twee onderwerpen. ene kant lucht of waterkoeling(geslotensysteem) en aan de andere kant of een samsung evo nvme goed genoeg is of dat de nieuwe generatie van bv gigabyte nvme gen4 een beter oplossing is. aan de ene kant zie ik benchmarks die nogal uit een lopen. aan de andere kant je wil ook niet de boot missen met de discussie gen3/gen4.

systeem zal voor content creation worden ingezet, photoshop, premiere, after effects, audition (sommige tegelijkertijd) aan de andere kant virtuele lab omgevingen/meerdere vm's.

lijst so far
3950x/64gb/1080/ 2x1-2tb nvme/ ssd/ waterkoeling? voeding watt?/ gig x570 ultra/

ik ben even kwijt wat wijsheid is.

• Cidious
Heb vsoc op 1.050v en 1.075v geprobeerd met 950mv VDDG en VSOC LLC op high maar instabiel en rebooting.

Terug ol 1.1v en 1050mv. Mijn Mortar deed het prima op die lagere voltages. Het is dus absoluut bord afhankelijk.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Gisteren nieuw mobo geïnstalleerd. Nu een MEG Unify. Naar mijn mening een prachtig geheel zwart bord zonder rgb elementen. Is eigenlijk een ACE zonder RGB en nutteloze boost knop en betere heatsink cover van aluminium ipv plastic. Bios vind ik fijner als van de Gigabyte Pro. Postcode is fijn om te hebben evenals cmos reset en bios flash knoppen op IO shield. Chipsetfan is iets beter gepositioneerd en ook wat groter als bij de Gigabyte. Wel minder USB uitgangen. Tot nu toe valt me op dat mijn idee temps ipv rond de 40 nu rond de 30 zitten op de processor. Maar dit kan natuurlijk ook een betere verdeling van pasta zijn op de AIO als voorheen.

• Amazigh_N_Ariff
@tja Ik zou voor watercooling gaan. Al is het alleen al voor minder herrie van de fan.

PSU is minimaal 650, optimaal 750. Mijn PSU van 550w (platinum) is iets te klein wanneer ik 460w trek bij max belasting van cpu en gpu.

• Soeski
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:26:
@tja Ik zou voor watercooling gaan. Al is het alleen al voor minder herrie van de fan.

PSU is minimaal 650, optimaal 750. Mijn PSU van 550w (platinum) is iets te klein wanneer ik 460w trek bij max belasting van cpu en gpu.
Da's toch perfect dan; een 550W voeding met 460W load? Je hebt dus nog marge en een platinum versie, dus hoe hoger de load richting de max hoe stabieler en efficiënter de voeding is. Schijnt :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je een 550W PSU hebt is die inderdaad voldoende, als dat goed spul is dan heeft dat net wat extra marge dan de 550W die erop plakt. Net het omgekeerde van een prut-voeding die 300W levert en 500W belooft :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• CMT
Ja, dat kan prima. Voor maximale efficiëntie is 2x de belasting in kwestie optimaal.
De voedingen pieken namelijk in het rendement rond 50% van het opgegeven vermogen.
Het is wel zo dat een zwaardere voeding minder rimpel/ruis op de spanningslijnen zal geven bij een bepaalde belasting.
Heel misschien dat het wat uit kan maken bij extreem overklokken.

• Soeski
CMT schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:14:
Ja, dat kan prima. Voor maximale efficiëntie is 2x de belasting in kwestie optimaal.
De voedingen pieken namelijk in het rendement rond 50% van het opgegeven vermogen.
Het is wel zo dat een zwaardere voeding minder rimpel/ruis op de spanningslijnen zal geven bij een bepaalde belasting.
Heel misschien dat het wat uit kan maken bij extreem overklokken.
Ik ga er zelf ook altijd ruim boven zitten, al weet ik niet eens wat ik nodig heb. Ik koop gewoon altijd 750-850W voedingen. Die zijn doorgaans ook meer feature-rich (modulariteit, meerdere PCIe connectors, 2x 8pin mobo, fanless / fan-stop functie, USB voor uitlezen etc etc).

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:51:
Gisteren nieuw mobo geïnstalleerd. Nu een MEG Unify. Naar mijn mening een prachtig geheel zwart bord zonder rgb elementen. Is eigenlijk een ACE zonder RGB en nutteloze boost knop en betere heatsink cover van aluminium ipv plastic. Bios vind ik fijner als van de Gigabyte Pro. Postcode is fijn om te hebben evenals cmos reset en bios flash knoppen op IO shield. Chipsetfan is iets beter gepositioneerd en ook wat groter als bij de Gigabyte. Wel minder USB uitgangen. Tot nu toe valt me op dat mijn idee temps ipv rond de 40 nu rond de 30 zitten op de processor. Maar dit kan natuurlijk ook een betere verdeling van pasta zijn op de AIO als voorheen.
Zeker een mooi bord die Unify. Ik zat te dubben tussen de Unify en de Pro maar het prijs verschil was te groot. Ben inmiddels zeer tevreden over mijn Pro Wifi met F11 bios. Maar mis wel de simplistische en functionele MSI bios. En die kleine detail verschillen die jij noemt had ik ook waargenomen maar waren voor mij geen 80 euro verschil waard (Chinese markt). Cmos switch zelf gemaakt en bereikbaar voor mij als ik mijn arm uitsteek vanaf mijn stoel maar eigenlijk totaal nog niet nodig gehad. en de chipset koeler heb ik kryonaut tussen gegooid en blijft tijdens gamen onder de 50 graden dus geen zorg voor mij. Ook nog geen post code nodig gehad. Ben inmiddels zo bekend met het AM4 platform en Ryzen 3000 dat het nuttiger was geweest toen ik net begon met mijn eerste Ryzen een paar maanden terug haha.

Als ik nog veel zou rommelen met mijn setup en mijn geheugen nog niet stabiel zou hebben dan zou ik ook zeker voor de Unify zijn gegaan. Super well-rounded bord. Geniet ervan. En laat ons weten hoe het draait.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:31:
[...]

Zeker een mooi bord die Unify. Ik zat te dubben tussen de Unify en de Pro maar het prijs verschil was te groot. Ben inmiddels zeer tevreden over mijn Pro Wifi met F11 bios. Maar mis wel de simplistische en functionele MSI bios. En die kleine detail verschillen die jij noemt had ik ook waargenomen maar waren voor mij geen 80 euro verschil waard (Chinese markt). Cmos switch zelf gemaakt en bereikbaar voor mij als ik mijn arm uitsteek vanaf mijn stoel maar eigenlijk totaal nog niet nodig gehad. en de chipset koeler heb ik kryonaut tussen gegooid en blijft tijdens gamen onder de 50 graden dus geen zorg voor mij. Ook nog geen post code nodig gehad. Ben inmiddels zo bekend met het AM4 platform en Ryzen 3000 dat het nuttiger was geweest toen ik net begon met mijn eerste Ryzen een paar maanden terug haha.

Als ik nog veel zou rommelen met mijn setup en mijn geheugen nog niet stabiel zou hebben dan zou ik ook zeker voor de Unify zijn gegaan. Super well-rounded bord. Geniet ervan. En laat ons weten hoe het draait.
Ik had een pro en deze heb ik verkocht aan een medetweaker voor een paar tientjes minder dus betaal nu uiteindelijk extra. Maar goed ik kan daar niet zo mee zitten als ik iets graag wil... I.t.t. mijn vrouw die er gek van wordt dat ik steeds weer wissel van componenten terwijl ik relatief weinig game e.d...
Tot nu toe is de memtest goed doorgekomen met 3600 14-19-14-34 en daar ben ik heel tevreden mee dus ik denk dat ik het daar ook voor nu bij zal laten. Op de Pro kreeg in het niet voor elkaar maar die vond ik ook ingewikkelder qua bios. Verder ook een heel mooi bord die Pro hoor. Maar dit volledig zwart icm de paar extra's zijn voor mij echt gaaf.

Ik las hier dat ik mijn clocks van de 3700x nog iets kan verbeteren door een offset, kan jij mij hierin wat advies wellicht geven voor het MSI bios? Mijn allcore boost tikt nu net de 4000 aan en CB20 pakt hierdoor 4772 maar dat kan wel beter denk ik. PBO staat nu op uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakriez op 14-12-2019 15:56 ]

• Amazigh_N_Ariff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sjCo2xbIQuHZPWh2xtA53qp6/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WmTpr3EIrynU9RKgsDjxHbM0/medium.jpg

Nu heb ook zitten rommelen on 3800mt/s CL16 te halen on mijn 32GB DR e-die. Maar ik kreeg het niet stabiel. Dus ik ga terug naar 3600 CL16, maar deze crashed elke keer, terwijl ik de laatste keer goed stabiel was. Na wat zoeken blijkt dat ik Power down mode "Enable" heb gezet en Gear Down Mode op "Disable" . Ik had verleden week niet opgelet. Deze settings staan nu allebij op disable. Klaarblijkelijk wil het systeem liever in T1 Command Rate werken dan in T1.5 CR. Ik ga niet klagen maar ik vond het wel noemenswaardig.

[ Voor 16% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 14-12-2019 16:31 ]

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:54:
[...].

Ik las hier dat ik mijn clocks van de 3700x nog iets kan verbeteren door een offset, kan jij mij hierin wat advies wellicht geven voor het MSI bios? Mijn allcore boost tikt nu net de 4000 aan en CB20 pakt hierdoor 4772 maar dat kan wel beter denk ik. PBO staat nu op uit.
Voor de beste boost clocks uiteraard laatste driver en bios updaten en PBO uit kleine offset is vooral handig als de koeling niet optimaal is. Waat voor koeling gebruik je? persoonlijk wordt mijn processor zonder offset max 66 graden cinebench en veel lager in al het andere dat ik doe. en dan heb ik ook weinig voordeel van de offset omdat de boost clocks al niet echt gehinderd werden door temperatuur. Maar als jou processor over de 70 graden full multicore load doet dan kan het zeker helpen een offset van -50mv (-0.05v) te gebruiken. Temperaturen zullen lager zijn en de kans is dan vrij groot dat je iets hogere multicore load clocks krijgt. wat je hiervoor inruilt is single core peak clocks. Persoonlijk vind ik die impact niet zo groot en vooral in SFF builds of builds met stock koeler kan ik een kleine offset aanraden als hierboven beschreven.

PBO uit.

Ikzelf loop nu tegen een raar euvel aan. Als de PC idled dan krijg ik spontane reboots. Ik heb een optie gevonden in de bios genaamd 'dummy load' deze zorgt ervoor dat de voeding niet uit gaat als het opgenomen vermogen te laag wordt. Ik kan ook gewoon de videokaart op maximum performance zetten als dit het euvel is maar even verder onderzoeken. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Alles is 100% stabiel onder zware load en hele nacht memtest... maar zodra de PC idled.. krijg ik soms reboots. 4 keer gebeurt vandaag.

[ Voor 17% gewijzigd door Cidious op 14-12-2019 16:50 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:47:
[...]

Voor de beste boost clocks uiteraard laatste driver en bios updaten en PBO uit kleine offset is vooral handig als de koeling niet optimaal is. Waat voor koeling gebruik je? persoonlijk wordt mijn processor zonder offset max 66 graden cinebench en veel lager in al het andere dat ik doe. en dan heb ik ook weinig voordeel van de offset omdat de boost clocks al niet echt gehinderd werden door temperatuur. Maar als jou processor over de 70 graden full multicore load doet dan kan het zeker helpen een offset van -50mv (-0.05v) te gebruiken. Temperaturen zullen lager zijn en de kans is dan vrij groot dat je iets hogere multicore load clocks krijgt. wat je hiervoor inruilt is single core peak clocks. Persoonlijk vind ik die impact niet zo groot en vooral in SFF builds of builds met stock koeler kan ik een kleine offset aanraden als hierboven beschreven.

PBO uit.

Ikzelf loop nu tegen een raar euvel aan. Als de PC idled dan krijg ik spontane reboots. Ik heb een optie gevonden in de bios genaamd 'dummy load' deze zorgt ervoor dat de voeding niet uit gaat als het opgenomen vermogen te laag wordt. Ik kan ook gewoon de videokaart op maximum performance zetten als dit het euvel is maar even verder onderzoeken. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Alles is 100% stabiel onder zware load en hele nacht memtest... maar zodra de PC idled.. krijg ik soms reboots. 4 keer gebeurt vandaag.
Ik gebruik pricewatch: Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler

Deze lijkt mij afdoende. In dit geval dus geen offset e.d. rommelen? Maar wel gek dat mijn allcore niet hoger lijkt te gaan. Ik heb in het verleden 4150 allcore gehad tijdens CB20 dus het kan wel hoger. Toen haalde ik ook 7850~ Maar geen idee hoe. Maar goed in de praktijk zal het niet geheel veel verschil maken in real world usage neem in aan. Tips hoor ik graag

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:57:
[...]

Ik gebruik pricewatch: Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler

Deze lijkt mij afdoende. In dit geval dus geen offset e.d. rommelen? Maar wel gek dat mijn allcore niet hoger lijkt te gaan. Ik heb in het verleden 4150 allcore gehad tijdens CB20 dus het kan wel hoger. Toen haalde ik ook 7850~ Maar geen idee hoe. Maar goed in de praktijk zal het niet geheel veel verschil maken in real world usage neem in aan. Tips hoor ik graag
Wat zijn je temperaturen ?

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Zal morgen even kijken. Idle zat ik iig tussen 20 en 30.

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:47:
[...]

Dat had ik juist met PBO testwerk en de hogere spanningen van PBO (een OC preset die llc op standje 5 gooide) Zodra ik in Windows een offset voor weer lagere spanningen instelde was dat probleem weg van het rebooten. Nu gebruik ik PBO ook niet meer maar het verschijnsel dat loads wel stabiel waren komt mij bekend voor.

• Titus
Exar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:24:
[...]

Thanks, gewoon gaan typen inderdaad, wat een slechte interface zeg. :X
Ik heb mijn "DDR Vboot" op hetzelfde voltage gezet als mijn DDR voltage (1.36V), want ik dacht dat de boot tijd van het bios daarom zo lang was, maar dat helpt helaas niet. Het duurt dus echt iets van 15 seconden na aanzetten van de pc voordat ik het scherm van de bios zie waar je op del of f1 kan drukken.
Volgens Windows is mijn "Last Bios time" inderdaad ook rond de 15 seconden, terwijl dat met UEFI 2 seconden zou moeten kunnen zijn.
Is er iemand met de Crosshair VI Hero die een "Last Bios time" heeft van onder de ~15 seconden? Of is dit een nadeel van Asus? Vind het nogal jammer dat ik nu ongeveer dezelfde of misschien zelfs langere boot time heb dan mijn vorige pc met ouderwetse AMI bios. Had echt verwacht dat UEFI veel sneller zou zijn (en dat moet als ik zoek op internet dus ook kunnen).
Ik dacht eerst nog dat mijn wat oudere videokaart (GTX 970) niet zo leuk met UEFI deed, maar heb er sinds een paar dagen een 2060S in zitten met dus exact dezelfde boot time. :|
Dit heb ik ook en daar erger ik me kapot aan, de cold boots van 20 seconden. Daar heb ik geen nieuw systeem voor gemaakt!

• M-spec
  • Niet online
Misschien dat het voor de C6H met 1.0.0.4 beter wordt met de cold boots voor wat betreft memory training. Reboot zijn soms wel zo snel dat je nauwelijks tijd hebt om de bios in te gaan. Er is wel een beta 1.0.0.4 te dowloaden op verschillende fora maar sommigen menen te horen hebben gekregen dat Asus geen nieuwe officiële bios uit gaat brengen voor X370... al weet ik niet wat daar van waar is.

DDR Vboot heb ik vaak iets hoger als de ingestelde spanning, bij gebruik van 1,35V dan een DDR Vboot van 1,37V etc.

[ Voor 25% gewijzigd door M-spec op 14-12-2019 21:20 ]

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-10 20:17

tja

Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:26:

dank voor je reactie.
ik heb nu standaard corsair 750 watt voedingen. meer dan nodig maar dan schiet de propeller ook niet aan. bij dat nieuwe systeem dacht ik dus ook aan zwaarder omdat je dan meer overhead hebt. dus als je naar een 3080 nvidia kaart zou willen of meer dingen wil aansluiten dat dan geen probleem kan zijn. die SSD/NVME is wel iets wat me bezig houdt.
Pagina: 1 ... 48 ... 68 Laatste