Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tja
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 10:58

tja

Tweakriez schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:57:
[...]

Ik gebruik pricewatch: Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler

Deze lijkt mij afdoende. In dit geval dus geen offset e.d. rommelen? Maar wel gek dat mijn allcore niet hoger lijkt te gaan. Ik heb in het verleden 4150 allcore gehad tijdens CB20 dus het kan wel hoger. Toen haalde ik ook 7850~ Maar geen idee hoe. Maar goed in de praktijk zal het niet geheel veel verschil maken in real world usage neem in aan. Tips hoor ik graag
zou dat ook voldoende zijn voor een 3950x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

tja schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:08:
[...]

dank voor je reactie.
ik heb nu standaard corsair 750 watt voedingen. meer dan nodig maar dan schiet de propeller ook niet aan. bij dat nieuwe systeem dacht ik dus ook aan zwaarder omdat je dan meer overhead hebt. dus als je naar een 3080 nvidia kaart zou willen of meer dingen wil aansluiten dat dan geen probleem kan zijn. die SSD/NVME is wel iets wat me bezig houdt.
Deze komt bij Tom’s Hardware heel goed uit de test. Stuk goedkoper ook dan de Samsung.
Vooralsnog denk ik dat de 1ste generatie van de nieuwe 4th gen drives je niet heel veel additionele real life performance gaan bieden. Voor zover mij bekend maken ze ook allen gebruik van dezelfde controller.
Ik pas vooralsnog dan ook even en wacht even af hoe het platform zich gaat ontwikkelen en waar bv Samsung mee gaat komen.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:37

Tweakriez

clicksmashstuff.com

tja schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:13:
[...]

Lastig te zeggen, wellicht iemand die een 3950 heeft die dat kan beantwoorden. Ik las wel een test van een 3950 icm deze koeler en daar gaf men aan dat het kan icm de stock settings maar om met het maximale er uit te halen een custom loop beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:22
M-spec schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:06:
Misschien dat het voor de C6H met 1.0.0.4 beter wordt met de cold boots voor wat betreft memory training. Reboot zijn soms wel zo snel dat je nauwelijks tijd hebt om de bios in te gaan. Er is wel een beta 1.0.0.4 te dowloaden op verschillende fora maar sommigen menen te horen hebben gekregen dat Asus geen nieuwe officiële bios uit gaat brengen voor X370... al weet ik niet wat daar van waar is.

DDR Vboot heb ik vaak iets hoger als de ingestelde spanning, bij gebruik van 1,35V dan een DDR Vboot van 1,37V etc.
Meh, dan is het wel een beetje zonde om net een x370 gekocht te hebben : :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[quote]Cidious schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:47:
[...]

Voor de beste boost clocks uiteraard laatste driver en bios updaten en PBO uit kleine offset is vooral handig als de koeling niet optimaal is. Waat voor koeling gebruik je? persoonlijk wordt mijn processor zonder offset max 66 graden cinebench en veel lager in al het andere dat ik doe. en dan heb ik ook weinig voordeel van de offset omdat de boost clocks al niet echt gehinderd werden door temperatuur. Maar als jou processor over de 70 graden full multicore load doet dan kan het zeker helpen een offset van -50mv (-0.05v) te gebruiken. Temperaturen zullen lager zijn en de kans is dan vrij groot dat je iets hogere multicore load clocks krijgt. wat je hiervoor inruilt is single core peak clocks. Persoonlijk vind ik die impact niet zo groot en vooral in SFF builds of builds met stock koeler kan ik een kleine offset aanraden als hierboven beschreven.

PBO uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fUCKMdfQ9JLxUlMuR5Zua2tA/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KqEJk3Yfs0Ciq9mbBKN9I6Si/medium.jpg

komt dus niet op 70 graden... maar waarom dan zo'n lage boost? Allcore blijf ik at net onder of tegen 4000 aantikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dHPgRCCcLQA93b7u9syB1XdG/thumb.jpg

Ook AIDA niet heul bijzonder maar iig onder de 70 :P

[ Voor 18% gewijzigd door Tweakriez op 15-12-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Beta 1.0.0.4 bios voor C6H X370 en C7H X470.
https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body

In de posts:
There's some information missing as to why these BIOSes have been released.Basically ALL Zen2-based CPUs (Matisse) were running out-of-spec on X370/470 series boards because the BIOSes didn't properly configure them. Hence these CPUs were using wrong telemetry data and made wrong decisions based on that. This can be easily checked when:
TDC = 0 always (or missing in HWiNFO), PPT ~ 10-11%, Package Power ~ 10-11W

These BIOSes finally fix this problem, so Matisse CPUs can now run with correct telemetry.

AFAIK it's not just ASUS, but several other ODMs (some intentionally) were using this improper configuration.
Ten eerste ben ik zelf een beetje huiverig om geen officiële bios te flashen. Het klopt dat TDC ontbreekt in Hwinfo en waarde blijft op 0 in Ryzen Master, net als SOC power, CPU power. PPT staat op 8% van 142W met full load.. klopt volgens dat stukje inderdaad niet. Welke gevolgen dat heeft, ontbrekende telemetry, wordt niet echt omschreven. Ik gok alleen voor XFR (en auto OC/PBO). Het betreft dus ook X470 chipsets als ik dit mag geloven maar die hebben soms al een 1.0.0.4 bios. Nu maak ik me er verder niet zo druk om, de prestaties op een C6H zijn goed en daarnaast gebruik ik handmatige instellingen.

Wel ben ik nieuwsgierig wat die telemetry doet en voor welke 'problemen' het zou kunnen zorgen als het dus niet klopt. Wellicht die te hoge spanningen, vooral met gebruik van PBO. Met de beta bios las ik dat de standaard load spanning van de 3800X van 1,33V terug gaat naar 1,28-1,3V en wat minder hoge all core clocks. PPT limiet blijft wel effectief maar alle afregeling daartussen zou anders kunnen zijn.

Als laatste is het wel een dingetje als dit 'intentional' zou zijn van moederbord fabrikanten om maar nieuwere X570 chipsets te verkopen.

@Cidious Heb je al kunnen ontdekken waarom PBO bij je nieuwe bord minder effect had? Zou het met deze telemetry te maken kunnen hebben?

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
@Amazigh_N_Ariff
Niet te snel opgeven! Het heeft mij ook even geduurd voordat ik de 32GB DR Micron E-die stabiel kreeg.
Sommige instellingen werken gewoon niet lekker op bepaalde frequenties of spanningen.
Ik heb gemerkt dat boven de 1.4V gaan vaak ook averechts werkt (of minder in ieder geval).
Wat bij mij heel erg geholpen heeft is om ook met de tertiaire timings te sleutelen.
Een verkeerde waarde daar kan een hoop instabiliteit geven.

Ik zie op de Ryzenmaster dat de CLDO VDDG spanning veel te hoog is. Normaal gesproken hoort er ongeveer 50mv tussen Vsoc en VDDG te zitten.
Het is ook een spanning die veel invloed heeft op de stabiliteit.

Het was bij mij veel trial en error om eindelijk op instellingen te komen die lekker werken.
Soms is het een kwestie van één instelling die dan verkeerd staat en het laat lijken alsof je tegen een muur/grens aangelopen bent.

[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 15-12-2019 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Ik ga die CLDO VDDG aanpassen.

Maar is zit eigenlijk te wachten op agesa 1.0.0.4AB voor mijn C7H. Ik merk na een AGESA update je meestal opnieuw moet beginnen met memory tuning. Zelfs B350 boards van andere fabrikanten hebben deze update al. De 3950X heeft geen probleem met booten van 3800mt/s loos timing. De 2700X wilde niet verder dan 3533mt/s met de zelfde memory kit. Dus de potentie is er, alleen de 1.0.0.4 heeft wat optimalisatie voor de 3950X die het mogelijke iets makkelijker zullen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

tja schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:13:
[...]

Ik kan prima Prime95 stock (geheugen 4x 3600 c15) draaien met een NH-D15, die presteerd net iets minder:
https://www.techpowerup.c...ies-h115i-platinum/6.html

Met de FFT test haal ik 4165-4215 all core boost. Max temp 73 graden, maar het schommelt voornamelijk tussen de 63-71.
Als er een betere test dan wil ik die best draaien, want wordt prime95 tegenwoordig gedetecteerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 15-12-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Draai hier een 3900X op een Unify en merk op dat de MSI een zeer milde precision boost heeft.
Zelfs in enhanced mode 4 kom ik op single core in relatief consistente load niet over de 4.5GHz, met all core blijft het steken op rond de 4.1GHz... Mager.

https://i.imgur.com/zwnoSxi.png

Memory overclocking is dan wel weer een leuke +, deze hier.
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C17D-32GTZKW
Draait zonder issues op 3800MHz met de DRAM Ryzen calculator settings, met een paar settings nog lager dan uit de calc kwam aangezien MSI sommige nog strakker zette.
Wel wat minder leuk dat deze uit de "B-die finder" kwam, maar het eigenlijk SK Hynix DJR die is.
Oof

Vraag me dan wel af hoe lang deze 4.5GHz duurt, want met een all core 4.4GHz kom ik op de volgende score uit.
https://i.imgur.com/C9K3XKM.png

[ Voor 8% gewijzigd door Thomg op 15-12-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Eco-mode test voor de 3950X die niet werkt. PPT van 395W in ecomodus!!! Het hoort 85W te zijn als deze functie werkt. BOINC draaide op het moment van foto. Dat is dus 86 graden met 100% belasting. Weer iets what niet werkt omdat Asus mijn bios updates niet in orde heeft.

eco-mode test

Edit: Iemand hier heeft dit nodig. Maar ik zeg niet wie ;)
KNIPPROGRAMMA https://support.microsoft...ool-and-take-a-screenshot

[ Voor 20% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 15-12-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Edit: Iemand hier heeft dit nodig. Maar ik zeg niet wie ;)
KNIPPROGRAMMA https://support.microsoft...ool-and-take-a-screenshot
[/quote]

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Thomg schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:09:
Draai hier een 3900X op een Unify en merk op dat de MSI een zeer milde precision boost heeft.
Zelfs in enhanced mode 4 kom ik op single core in relatief consistente load niet over de 4.5GHz, met all core blijft het steken op rond de 4.1GHz... Mager.

Draait zonder issues op 3800MHz met de DRAM Ryzen calculator settings, met een paar settings nog lager dan uit de calc kwam aangezien MSI sommige nog strakker zette.
Wel wat minder leuk dat deze uit de "B-die finder" kwam, maar het eigenlijk SK Hynix DJR die is.
Oof

Vraag me dan wel af hoe lang deze 4.5GHz duurt, want met een all core 4.4GHz kom ik op de volgende score uit.
Dan ligt het dus niet op mij, ik kom met mijn Unify via Cinebench niet op de all-core 4,0 met de 3700x... Maar wellicht wordt het nog beter middels updates, bord is nog vrij recent en verder echt een beauty!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Verassend genoeg moet je met de Unify dus juist wel old-school overklokken ipv PBO gebruiken in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22

Oof

Een all-core OC op een 3900X van 4,4GHz? Ik heb nog nooit zo'n hoge CPU-Z multi-core score gezien van een 3900X. Alle cores op mijn 2e chiplet lopen van 4325 - 4375MHz, hoger hebben ze nog nooit gehaald. Mijn 1e chiplet is 4475-4600. All-Core OC geeft bij mij een BSOD boven de 4125, krijg het hoger dan dat niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Draai je ook op een X570 moederbord?
Zou me ook niet verbazen als de Unify een gestoorde spanning op de 3900X gooit om dit voor elkaar te krijgen...

Man, bij intel was het gewoon 1+1=2 :/

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 16-12-2019 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30
Hierbij mijn ervaring met de bouw van nieuwe pc en het beruchte 0d probleem en hoe ik dat kon oplossen:

- AMD 3700x,
- Asus ROG Strix X570-E Gaming moederbord (bios 1405) en
- 32GB G.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC (RGB) (optimized for AMD!) memory.

Alles ging goed, startte ook goed op, ik kon bijv. Ubuntu Live iso draaien.
Dus in de bios en de memory van de standaard 2133 MHz op DOCP gezet (naar 3600 MHz en C16-16-16-39 en 1,35 volt (=XMP)
Helaas, ik kreeg een 0d error en de boot sequence bleef op de oranje boot led hangen.

Dus hoe los ik dit op... Pff.
Als ik het goed heb, betekent 0d een memory probleem. En wat ik ook deed, de pc bootte niet meer, steeds 0d. Zelfs na reset bios.

Na veel proberen, o.a. bios update, blijkt na verwijderen en terugplaatsen van 1 memory stick de pc weer te booten, en kon ik in bios de mem freq checken (door bios reset stond deze op 2133 MHz.). Daarna bootte deze door naar bootdisk (klaar voor een windows install). Maar ja, ik wil dual channel op 3600 MHz C16.

Uitgezet, tweede mem reep erin, en weer 0d. Terug naar 1 reepje in slot A2 en pc startte weer op. En vervolgens in A1 en A2 in single channel, was ok, toen A2 en B2 in dual channel, pc startte op. Voorzichtig naar 2400 MHz, dan 2800 MHz, 3200 MHZ, all ok. Toen naar 3600 MHz: 0d (alles was op 1,2 Volt). Oja, dus DOCP/XMP geselecteerd; 1,35 volt, en eindelijk startte pc op in full speed: 32 GB op 3600 MHz C16 Dual channel.
Het installeren van Windows 10 1909 ging in ongeveer 10 minuten. :)
De dagen erna geen probleem.

Het volgende weekend startte ik de pc op en beng: 0d ! Grrr. :(

Bovenstaande herhaald en steeds 0d. Wisselen van reepjes single/dual geen effect (steeds 0d).
Alleen met 1 reep in A2 deed de pc het.
Dead on Arrival (DOA)? Maar wat dan? Is het de moederbord? cpu memory io? Of toch de G.Skill?

Beide reepjes doen het goed in A2, ook op 3600 MHz-> dus memory lijkt ok.
Toch het moederbord, omdat in slot B1, B2 en A1 een 0d oplevert? Met nul reepjes heb ik ook een 0d. 0d is blijkbaar het bericht dat moederbord de memory niet kan testen oid.

Toen viel het muntje: 2133 MHz en 1,2 volt is de default setting.
De 3600 MHz is al een overclock, hoewel de G.Skill memory als getest en 'optimized for Ryzen' werd verkocht (met xmp op 1,35 volt).

Ik heb mem voltage verhoogd naar 1,39 volt verhoogd, en bingo! de PC startte gewoon op. Ook op dual channel B2-A2, en ook met 3600 MHz C16.
Daarna meerdere tests gerund, alles ok. Ook meerder warme en koude herstarts, pc startte gewoon op.
Vervolgens voltage in stappen verlaagd tot 1,36 volt, en alles loopt als een zonnetje, ook na meerdere (koude) herstarts.

Dus: ook al heb je een out-of-the-box cpu-mobo-mem gekocht, dan is dit geen garantie dat het in een keer loopt.
En aangezien 3600 MHZ een overclock is, is tuning van voltage een must. In mijn geval lijkt de XMP waarde van 1,35 volt net te gering in sommige gevallen en is verhogen van 1,35 -> 1,36 volt voldoende om door de boot sequence te komen.

Nu de komende weken hopen dat bovenstaande idd de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Thomg schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:15:
Draai je ook op een X570 moederbord?
Zou me ook niet verbazen als de Unify een gestoorde spanning op de 3900X gooit om dit voor elkaar te krijgen...

Man, bij intel was het gewoon 1+1=2 :/
PBO enhanced 4 eens geprobeerd op de Unify ipv PBO uit. Het ziet er naar uit dat PBO op dit bord dus wel wat toevoegt. Met enhanced aan krijg ik volgens HWI allcore 4100 ipv 3950 met PBO uit. Score is nu 4879 ipv 4650 met PBO uit. 82 graden max tijdens de test op de core. Met mijn Aorus Pro heb ik nog nooit boven de 4750 behaald met of zonder PBO.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GC7gENBArffJsBxz7fFdnxrH/thumb.png

[ Voor 4% gewijzigd door Tweakriez op 16-12-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

En wat als je de PBO in ryzen master probeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Thomg schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:57:
En wat als je de PBO in ryzen master probeert?
Heb ryzen master er niet op staan maar zal van de week eens kijken.

https://tweakers.net/ext/...2hP/full.png?nohitcount=1

Komt op max zo'n 66 graden tijdens de stresstest.

[ Voor 48% gewijzigd door Tweakriez op 16-12-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

AM4, TR4, sTR4. Welk type moederbord is het meest futureproof als ik kijk naar de nieuwe Ryzen generatie? Ik wil de 3950x aanschaffen als vervanging van mijn i7 7800x.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-09 19:34
Dan zal het AM4 zijn vermits de andere sockets niet geschikt zijn voor 3950x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:56

RMX

La_Pazz schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:41:

- AMD 3700x,
Ik krijg morgen exact dezelfde set binnen.
Ik wist niet dat die 3600 al een overclock was? Kan ik beter andere geheugen kiezen denk je? Ik kan nu nog wisselen namelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb eindelijk alles in de mijne werkend gekregen na een week van frustraties. Mijn nieuwe gen 4 M2 werd ook niet herkend, had eerst een gen 3 en dacht dus dat als je het boekje van het asus 570 pro bord letterlijk leest er enkel gen 4 mogelijk was. Dat er ingestoken en nog niks ... het voltage probleem dat me al eerder was opgevallen dan maar eens aangepakt. Ik had een Sharkoon 700 watt modulaire voeding. Nooit problemen gehad voorheen maar in de bios zag ik dat mijn 3.3 volt maar 2.75 kreeg. Ik had nog een nieuwe Bequid voeding liggen maar die was niet modulair ... toch maar er in gestoken en TADA alles werkt correct. Ook is mijn niet correct gedetecteerde gragische kaart opgelost. Vervolgens flink wat gedoe gehad om mijn ubuntu er op te krijgen en te laten booten maar ... VICTORY. Ik heb tevens eerste testen gedaan met freecad en openshot. Het verschil met mijn A10 9870 quad core is GIGANTISCH. Wat een prachtig platform heeft AMD momenteel in de etalage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tweakriez schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:10:
[...]

Heb ryzen master er niet op staan maar zal van de week eens kijken.

Komt op max zo'n 66 graden tijdens de stresstest.
Ik doelde hier op een CB20 multi- en single result ( of cpu-z ), ter vergelijking met PBO in Unify bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ok, excuus. Zal dat nog veel verschil maken dan? Ik heb liever alles in mijn bios staan als in een los software programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30
RMX schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:58:
[...]

Ik krijg morgen exact dezelfde set binnen.
Ik wist niet dat die 3600 al een overclock was? Kan ik beter andere geheugen kiezen denk je? Ik kan nu nog wisselen namelijk!
Nou, nu deze het bij mij doet, het is wel een beest!

Volgens AMD / Asus kan de 3700x deze snelheid prima aan.
Mocht je tegen de 0d error aanlopen, verhoog je Vmem een beetje (naar 1,36 ~ 1,39 volt ipv 1,35 volt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tweakriez schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:12:
Ok, excuus. Zal dat nog veel verschil maken dan? Ik heb liever alles in mijn bios staan als in een los software programma.

Ik merk hier wat vreemds op namelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Thomg schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:53:
[...]

[...]

Ik merk hier wat vreemds op namelijk :+
Even getest maar nagenoeg zelfde scores :) maar die zijn zoiezo prima vind ik. Van de week even kijken of ik het geheugen nog wat sneller krijg.

[ Voor 18% gewijzigd door Tweakriez op 16-12-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

La_Pazz schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:41:
Hierbij mijn ervaring met de bouw van nieuwe pc en het beruchte 0d probleem en hoe ik dat kon oplossen:

- AMD 3700x,

Alles ging goed, startte ook goed op, ik kon bijv. Ubuntu Live iso draaien.
Dus in de bios en de memory van de standaard 2133 MHz op DOCP gezet (naar 3600 MHz en C16-16-16-39 en 1,35 volt (=XMP)
Helaas, ik kreeg een 0d error en de boot sequence bleef op de oranje boot led hangen.

Dus hoe los ik dit op... Pff.
Als ik het goed heb, betekent 0d een memory probleem. En wat ik ook deed, de pc bootte niet meer, steeds 0d. Zelfs na reset bios.

Na veel proberen, o.a. bios update, blijkt na verwijderen en terugplaatsen van 1 memory stick de pc weer te booten, en kon ik in bios de mem freq checken (door bios reset stond deze op 2133 MHz.). Daarna bootte deze door naar bootdisk (klaar voor een windows install). Maar ja, ik wil dual channel op 3600 MHz C16.

Uitgezet, tweede mem reep erin, en weer 0d. Terug naar 1 reepje in slot A2 en pc startte weer op. En vervolgens in A1 en A2 in single channel, was ok, toen A2 en B2 in dual channel, pc startte op. Voorzichtig naar 2400 MHz, dan 2800 MHz, 3200 MHZ, all ok. Toen naar 3600 MHz: 0d (alles was op 1,2 Volt). Oja, dus DOCP/XMP geselecteerd; 1,35 volt, en eindelijk startte pc op in full speed: 32 GB op 3600 MHz C16 Dual channel.
Het installeren van Windows 10 1909 ging in ongeveer 10 minuten. :)
De dagen erna geen probleem.

Het volgende weekend startte ik de pc op en beng: 0d ! Grrr. :(

Bovenstaande herhaald en steeds 0d. Wisselen van reepjes single/dual geen effect (steeds 0d).
Alleen met 1 reep in A2 deed de pc het.
Dead on Arrival (DOA)? Maar wat dan? Is het de moederbord? cpu memory io? Of toch de G.Skill?

Beide reepjes doen het goed in A2, ook op 3600 MHz-> dus memory lijkt ok.
Toch het moederbord, omdat in slot B1, B2 en A1 een 0d oplevert? Met nul reepjes heb ik ook een 0d. 0d is blijkbaar het bericht dat moederbord de memory niet kan testen oid.

Toen viel het muntje: 2133 MHz en 1,2 volt is de default setting.
De 3600 MHz is al een overclock, hoewel de G.Skill memory als getest en 'optimized for Ryzen' werd verkocht (met xmp op 1,35 volt).

Ik heb mem voltage verhoogd naar 1,39 volt verhoogd, en bingo! de PC startte gewoon op. Ook op dual channel B2-A2, en ook met 3600 MHz C16.
Daarna meerdere tests gerund, alles ok. Ook meerder warme en koude herstarts, pc startte gewoon op.
Vervolgens voltage in stappen verlaagd tot 1,36 volt, en alles loopt als een zonnetje, ook na meerdere (koude) herstarts.

Dus: ook al heb je een out-of-the-box cpu-mobo-mem gekocht, dan is dit geen garantie dat het in een keer loopt.
En aangezien 3600 MHZ een overclock is, is tuning van voltage een must. In mijn geval lijkt de XMP waarde van 1,35 volt net te gering in sommige gevallen en is verhogen van 1,35 -> 1,36 volt voldoende om door de boot sequence te komen.

Nu de komende weken hopen dat bovenstaande idd de oplossing was.
Nu ik jouw verhaal lees begin ik te twijfelen aan mn eerdere conclusie. Zelfde chipset en zelfde geheugen, 64GB. Alleen dan op een Gigabyte bord en een 3950x als processor.
Inmiddels is het bord wel rma gegaan en krijg ik morgen een nieuw bord binnen (er was nog wel iets mee). Maar dit is zeker iets wat ik meeneem als ik de boel de eerste keer ga opstarten.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CB20 Unify

Hoogste CB20 scores die ik tot nu toe met mijn 3700x gehaald heb. Dit is met het nieuwe MSI Unify mobo. Bijna 200 punten hoger als mijn scores met de vorige Aorus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Tweakriez schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:16:
[Afbeelding: CB20 Unify]

Hoogste CB20 scores die ik tot nu toe met mijn 3700x gehaald heb. Dit is met het nieuwe MSI Unify mobo. Bijna 200 punten hoger als mijn scores met de vorige Aorus. :)
Via bios PBO? Ryzen master PBO? Handmatige OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Thomg schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:43:
[...]

Via bios PBO? Ryzen master PBO? Handmatige OC?
PBO enhanced 4 in bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
iApp schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:36:
AM4, TR4, sTR4. Welk type moederbord is het meest futureproof als ik kijk naar de nieuwe Ryzen generatie? Ik wil de 3950x aanschaffen als vervanging van mijn i7 7800x.
Geen AMD X470 mobo's kopen als je futureproof wil zijn, hoewel deze goedkoper zijn. Koop een AMD X570 moet goede VRM's voor die CPU. En watercooling is aanbevolen voor de 3950X.
TR4, sTR4 zijn voor Threadripper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 18-09 16:15
Zo-even de CCD's manueel asynchroon laten lopen: CCD0 4350MHz, CCD1 4250MHz. All-core kwam ik niet verder dan 4250MHz en ik had het idee dat CCD1 de beperkende factor was, dus CCD0 sneller proberen laten lopen. Dit draaide prima met 75°C max. Heb 1.4v ingesteld maar onder all-core load bij een CB20-run is dat volgens HWinfo stabiel 1.281v op elke core. 10101 punten overigens (of maar 21 :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RYVw6EhTqlHMPQpkQBH3Wc2M/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QyG35N0GdQzL45QYa2IG313b/medium.jpg

Denk dat er nog een heel klein beetje meer in CCD0 zit.
De ultieme 3950X zou er eentje zijn waarbij de 2e chiplet ook een top binned unit is. Zeg maar een 3950XXX :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Abbadon schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:06:
...
De ultieme 3950X zou er eentje zijn waarbij de 2e chiplet ook een top binned unit is. Zeg maar een 3950XXX :P
Ik was eerder in de veronderstelling dat een 3950X juist 2x een 3800X zou zijn gezien prijs en de benches van exemplaren die reviewers onderhanden kregen. Het is meer de opbouw zoals een 3900X in elkaar zit dus. Aan de andere kant.. bij de eerste reviews kwamen spanningen van 1.4V+ en temps van 100°C voorbij op 4.3/4,4 dus er is zeker nog ruimte voor wat benches met LLC erbij :P . Maar toch.. nette waarden voor de gebruikte load spanning en nog net bruikbaar voor 24/7. Performance per watt is alleen wel een stukje minder.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Na wat leesvoer over X370 en X470 bios'en heb ik steeds meer het idee dat AMD wel op het randje bezig is om alle beloften na de release van Zen2 waar te kunnen (blijven) maken. Het boostclock verhaal wat niet goed viel, 1 hoge boost switchen over andere cores met dezelfde prestaties t.b.v. de levensduur, met een hoop commentaar en custom powerplans als gevolg. Weer een 'boostfix' met ABBA en het zal ook niet eens voor alle CPU's mogelijk worden de opgegeven boost die op de doos staat vollast aan te houden (in eerder post toegelicht). Met 1.0.0.4 zijn de spanningen en all-core allemaal weer iets verder op een 'veiliger' niveau terug gebracht zoals het nu lijkt.

Ook hier een stukje:

Van het ROG Crosshair VI forum:
https://www.overclock.net...clocking-thread-4388.html
With 1.0.0.4 I'm seeing lower peak voltage and lower clocks. Anyone else seeing the same?

My peak voltage is 1.475, down from 1.500, and fastest core is only seeing 4.475GHz. This is on a 3900X.

On 1.0.0.3ABBA I would see 4.60GHz peaks on rare occasions.
Yeah this is normal. Previous bios telemetry was broken and was running CPUs out of spec. Which I have quoted from Martin the HWinfo creator, he speaks of this in the Crosshair VII thread.

So the choice is yours, run ABBA out of spec or run with the proper telemetry with newer bios. With that said, the voltages are much lower for me with 1.0.0.4 and PBO actually works and gives me +100Mhz during gaming work loads.

Personally I would rather have my CPU running in spec at stock settings. 1usmus's power plan can help improve 1.0.0.4 single core boosting. Benchmarks are roughly the same between each AGESA for me.
Dit is een voorbeeld van iemand met een 3900X. Out of spec? Nee dat was gewoon wat op de doos staat. Oké, het is nog een beta bios. Een 3800X zoals ik zelf heb draait met ABBA 'boostfix' 1.0.0.3 bios op 1,33V out of the box vollast. In deellast boost deze zelfs prima tot 4550 maar dat is dus weer 'niet zoals het had moeten zijn'. Let wel; de prestaties zijn daarmee net zoals in de eerste benchmarks bij release. PBO is van de kaart af met spanningen en klopt zoals de quotes omschijven inderdaad niet met ABBA. Telemetry, de waarden die de cpu met het moederbord zou moeten communiceren waren dus vanaf het begin onjuist en 'kijk; we hebben de oplossing met 1.0.0.4'? Opnieuw lagere boosts (en spanningen dit keer), wel betere core verdeling in games en sneller opstarten? Moeten we alle standaard benchmarks opnieuw blijven posten of kunnen we straks eindelijk met dezelfde middelen werken dat AM4 heet.

Ik zag in dit topic wel meer overeenkomsten dat alles niet echt draaide 'zoals het eigenlijk had moeten zijn' met verschillende moederborden. Het ligt niet aan de verschillende chipsets, prestatieverschillen zijn niet noemenswaardig maar de volgorde van alle wijzigingen in de bios'en maken de verschillen. Even high-end tov budget specs voor OC's daargelaten.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn uitstekende CPU's, in twee jaar tijd zoveel meer prijs prestatie die ik iedereen kan aanbevelen maar ik vind dat er wel érg veel gerommeld wordt met het vaststellen van de 'juiste specificaties' door AMD, de moederbord fabrikanten en de volgorde die ze hanteren.
Ik zal binnenkort maar de beta 1.0.0.4. 'fix' proberen en kijken wat die voor mijn systeem brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 19:48

RMYuma

The disguise is complete!

Ik heb agesa 1.0.0.4 en zie boosts van 4,525 GHz op twee cores (Ryzen 7 3800X). Geadverteerde boost clock is "up to 4,5 GHz on a single core", dus dat ziet er gewoon prima uit.

Nevermind; ik lees net dat het over X370/X470-platform gaat. Ik gebruik X570.

[ Voor 20% gewijzigd door RMYuma op 17-12-2019 02:13 ]

| Specs Aurora24 | My music |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Als ik dat zo lees ben ik toch wel blij dat ik een flinke undervolt heb toegepast op mijn 3800X.
Ik zit nog bij de 1.0.0.3abba agesa versie.
Maar ik weet niet in hoeverre het 'telemetrie probleem' zich afspeelt bij de B450 borden.
Mijn boostclocks zijn all core niet boven de 4.25GHz geweest, in lijn met de verwachting dus.
De spanning met PBO was daarbij dacht ik 1.33V.

Wel is het zo dat ik vrijwel geen verschil merk tussen PBO uit of aan. Kennelijk is de overklok met XFR/coreboost al redelijk onbegrensd bij een B450 Tomahawk (max).

Ik vraag mij af in hoeverre AMD aan bovengenoemd probleem iets te wijten is.
Het voelt aan alsof het platform nog in een beta status zit.
Maar is dit dan omdat de moederbord fabrikanten het niet goed implementeren of omdat AMD niet duidelijk is met de specificaties en hoe dingen aangestuurd moeten worden?
Aan de andere kant is er ontzettend veel ontwikkeling binnen het AM4 platform, wat ook de bokkesprongen in prestaties mogelijk maakt.
Ik ben zelf dan ook erg te spreken over Ryzen, maar deze kleine problemen en de leugens over de boostklok (sorry ik heb een gigantische hekel aan holle taal) lakert wel mijn enthousiasme voor AMD.
Maar ze zullen het wel héél bont moeten maken om mij over te laten stappen op draak Intel :P

[ Voor 40% gewijzigd door CMT op 17-12-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Goede vraag aan wie of waar het aan ligt. Het blijft een beetje gissen om welke reden de spanningen en kloksnelheden bij updates gewijzigd worden en er ook onderling nog verschil in zit per moederbord serie. Hopelijk trekt het allemaal nog wel bij.

En nee het is ook niet zo dat ik over zal stappen, ik heb al vanaf de Barton serie AMD systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:13
op mijn MSI deed mijn 3800X 1.44v Multicore load met PBO.. waar ik maar vanaf ben gestapt en over op PBO met -50mv offset. Voor de laatste update was het 1.38v met PBO en de laatste update maakte het 1.44v. Lijkt me niet gezond.

Nu 1.33v Multicore load zonder PBO. Lijkt me een stukje gezonder.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:16:
[Afbeelding: CB20 Unify]

Check wel even je voltages tijdens Cinebench run. Mijn MSI pompte er 1.44v door tijdens Cinebench multicore load. Beetje teveel.

Wat zijn je load temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:13:
[...]

Check wel even je voltages tijdens Cinebench run. Mijn MSI pompte er 1.44v door tijdens Cinebench multicore load. Beetje teveel.

Wat zijn je load temps?
Volgens mij zit het best goed toch?

Hier wel wat hoger te zien
https://tweakers.net/ext/f/GC7gENBArffJsBxz7fFdnxrH/full.png
Maar is dit niet heel tijdelijk of denk je dat ik er verstandig aan doe de PBO voor nu toch uit te zetten?

[ Voor 20% gewijzigd door Tweakriez op 17-12-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ik heb een verschil gevonden tussen Ryzen Master en HWINFO.

Ik spreek over 1.44v hierboven tijdens multicore load en dit is inderdaad gemeten met Ryzen Master. De 1.38v kan maar zo eens zijn gemeten met HWINFO want er zit namelijk nu ook weer een verschil tussen de voltages van mijn huidige instellingen tussen HWINFO en RM.

Multicore load
HWINFO 1.33-1.36v
Ryzen Master 1.40-1.41v

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/55Nu1DOqXSqV2ggBmSjNIa9w/thumb.jpg

Meerdere mensen die dit verschil hebben opgemerkt? Welke zou de echte waarde zijn? AMD geeft altijd aan dat Ryzen Master de correcte waardes weergeeft... Lijkt me vrij hoog...

Dit is met -50mv offset en zoals je kan zien stijgt de temperatuur niet boven de 63 graden uit. Dit is na meerdere runs en na een uurtje gamen, dus het systeem is goed opgewarmt. Temperatuur is dus perfect. Op een warme dag raak ik net de 65 graden aan niet meer. Tijdens gamen nog geen 40 graden.

En mensen die hoge idle temp hebben terwijl RM draait. zet RM Animation uit.

RM Animation ON:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ejJrRH1MsSS1NYRQ9WJUipwZ/thumb.jpg

RM Animations OFF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ExAPj6JGXZ543B3QSdRwIyJG/thumb.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Cidious op 17-12-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:25:
[...]

Volgens mij zit het best goed toch?

Hier wel wat hoger te zien
https://tweakers.net/ext/f/GC7gENBArffJsBxz7fFdnxrH/full.png
Maar is dit niet heel tijdelijk of denk je dat ik er verstandig aan doe de PBO voor nu toch uit te zetten?
PBO gewoon lekker uit. Je zal net zo hoog of hoger boosten met PBO uit zo lang je koeling maar op orde is.

Voltages lijken prima. Maar kans is aanwezig dat als je ipv PBO een kleine offset (AMD Overclocking) van -50mv toepast dat je betere boost clocks krijgt door lagere temperatuur. Of op zijn minst gelijke performance bij lagere temperaturen. Aangezien jouw temps wel boven de 80 graden uitgaan. Wat erg hoog is. PBO zal niet goed werken op jouw systeem. De processor zal automatisch niet hoger boosten bij 67 graden of hoger. Betere koeling of een klein voltage offset helpt hierbij.

Gebruik de optie die gewoon tussen de andere tweaker opties staat en dan selecteer je AMD overclocking en gebruik je -50mv offset als ik me het goed herinner. Dus niet in het AMD overclocking menu. Daar blijf je gewoon uit. Dat is drama.

[ Voor 22% gewijzigd door Cidious op 17-12-2019 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:54:
[...]

PBO gewoon lekker uit. Je zal net zo hoog of hoger boosten met PBO uit zo lang je koeling maar op orde is.

Voltages lijken prima. Maar kans is aanwezig dat als je ipv PBO een kleine offset (AMD Overclocking) van -50mv toepast dat je betere boost clocks krijgt door lagere temperatuur. Of op zijn minst gelijke performance bij lagere temperaturen. Aangezien jouw temps wel boven de 80 graden uitgaan. Wat erg hoog is. PBO zal niet goed werken op jouw systeem. De processor zal automatisch niet hoger boosten bij 67 graden of hoger. Betere koeling of een klein voltage offset helpt hierbij.

Gebruik de optie die gewoon tussen de andere tweaker opties staat en dan selecteer je AMD overclocking en gebruik je -50mv offset als ik me het goed herinner. Dus niet in het AMD overclocking menu. Daar blijf je gewoon uit. Dat is drama.
Ik thx, ik zal eens even kijken of ik dat kan vinden, dit is in het MSI bios dus?

Mijn ram draait nu op 3600 14-19-14-34 wat ik prima vind met 69,4 ns. Voor nu want heb geen zin om weer de hele tijd te klooien daar mee. Alleen het voltage krijg ik niet onder de 1.45 zonder errors in memtest. Is dit erg op lange termijn voor E-die?

[ Voor 10% gewijzigd door Tweakriez op 17-12-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Sorry maar je kan beter naar 3800Mhz gaan. Levert veel lagere Latency op en kan op 1.41-1.42v

Heb je 16gb of 32gb? Ik kan je de instellingen sturen voor MSI. Gaat bijna gegarandeerd draaien. Heb het op 3 MSI borden getest met 2x8gb e-die en 2x16gb e-die.

En Ja, de voltage offset kan je in de bios vinden. In de pagina met alle standaard settings voor CPU en geheugen.

Hier paar screenshots van mijn settings met 2x16gb E-de en 3800X op MSI B450M Mortar MAX welke praktisch dezelfde bios moet hebben als jouw Unify nu.

Ik hoop dat je wel je bios geupdate hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OECvQkpDcrVjCjs560UgBpNt/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zMhm13gx4KOTfiHCabLDWxHR/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3s35UEoNzxRxxNh9VHqsoBPp/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QOzCC8G6IivuZMlzHob7b1wQ/thumb.jpg

Je kan de settings direct overnemen. Maar het kan zijn dat jij met je 3700X tegen een probleem met IF clock aanloopt daar zou ik je verder bij kunnen helpen. Ik zou om te beginnen op 1.42v beginnen en later kijken of je 0.1 omlaag kan of meer.

Je kan dan ook proberen:
VSOC 1100mv (ipv 1050mv)
VDDG 1050mv (ipv 950mv)
En LLC VSOC naar hoogste stand.

LLC VCORE kan op 3

[ Voor 61% gewijzigd door Cidious op 17-12-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:40:
Sorry maar je kan beter naar 3800Mhz gaan. Levert veel lagere Latency op en kan op 1.41-1.42v

Heb je 16gb of 32gb? Ik kan je de instellingen sturen voor MSI. Gaat bijna gegarandeerd draaien. Heb het op 3 MSI borden getest met 2x8gb e-die en 2x16gb e-die.

En Ja, de voltage offset kan je in de bios vinden. In de pagina met alle standaard settings voor CPU en geheugen.

Hier paar screenshots van mijn settings met 2x16gb E-de en 3800X op MSI B450M Mortar MAX welke praktisch dezelfde bios moet hebben als jouw Unify nu.

Ik hoop dat je wel je bios geupdate hebt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Je kan de settings direct overnemen. Maar het kan zijn dat jij met je 3700X tegen een probleem met IF clock aanloopt daar zou ik je verder bij kunnen helpen. Ik zou om te beginnen op 1.42v beginnen en later kijken of je 0.1 omlaag kan of meer.

Je kan dan ook proberen:
VSOC 1100mv (ipv 1050mv)
VDDG 1050mv (ipv 950mv)
En LLC VSOC naar hoogste stand.

LLC VCORE kan op 3
Ik heb 32 GB, dual rank dus.

De offset zorgt idd voor wat lagere temps maar allcore blijf ik dan op 3975 hangen tijdens cinebench met PBO uit of op auto. CB score gaat dan ook naar 4705 terug.

https://tweakers.net/ext/...kujsMQhlUjjNY6/medium.png

laatste Bios van 07-11 geinstalleerd ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Dan kan je PBO met offset proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:07:[/b]
Dan kan je PBO met offset proberen
[/quote]

Gewoon op on of een van de enhanced modes? Sorry voor alle noobisch vragen hoor :)

PBO met offset

Ok met gewoon ON zit ik al weer op hogere allcore maar wel lagere temps als zonder offset. Is dit een gezondere waarde @Cidious ?

[ Voor 43% gewijzigd door Tweakriez op 17-12-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
gewoon Enabled. Geen vreemde modes. die zorgen puur voor meer hitte. En dan dezelfde offset en kijken wat je temps doen en boost clocks. En je laatste photo was te klein. Kan er niks van zien.

Ik zou me zeker focussen op de geheugen timings die ik je stuurde. Je laat echt veel performance op de tafel liggen zo en je voltage kan lager dus minder hitte. Mijn latency is 65.8 Bijna 4ns lager dan de jouwe... Dat kan wel uitmaken in sommige games bijvoorbeeld en 1.45 is echt wel beetje max voor 24/7. Ik zou het niet prettig vinden daar dagelijks mee te draaien. En ik heb zelfs gemodificeerde heatsinks

[ Voor 54% gewijzigd door Cidious op 17-12-2019 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:11:
gewoon Enabled. Geen vreemde modes. die zorgen puur voor meer hitte. En dan dezelfde offset en kijken wat je temps doen en boost clocks. En je laatste photo was te klein. Kan er niks van zien.

Ik zou me zeker focussen op de geheugen timings die ik je stuurde. Je laat echt veel performance op de tafel liggen zo en je voltage kan lager dus minder hitte. Mijn latency is 65.8 Bijna 4ns lager dan de jouwe... Dat kan wel uitmaken in sommige games bijvoorbeeld en 1.45 is echt wel beetje max voor 24/7. Ik zou het niet prettig vinden daar dagelijks mee te draaien. En ik heb zelfs gemodificeerde heatsinks
Top, ik heb de foto aangepast en idd gewoon enabled nu staan. Ik ga aan de slag met de geheugen settings die jij gegeven hebt. Enorm bedankt voor je hulp. Ik vind het zeker een fijn idee als het voltage lager zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
De temperatuur in je laatste screenshot zijn 10 volle graden lager dan eerder ! Je bent van 83 naar 73 graden max gegaan. Dat is gigantisch en veel gezonder voor je CPU levensduur.

[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 17-12-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:45:
De temperatuur in je laatste screenshot zijn 10 volle graden lager dan eerder ! Je bent van 83 naar 73 graden max gegaan. Dat is gigantisch en veel gezonder voor je CPU levensduur.
Wat denk je, offset zo laten of is het nodig/mogelijk nog verder te verlagen of moet er dan nog van alles extra aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Lekker zo laten. Heb getest van -100 tot -25 en bij -100mv lever je toch aardig wat ai gele core performance in voor gaming etc. -50mv lijkt over het algemeen de Sweet spot voor 3700X/3800X. Voor de 3900X kan hoger ook goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:50:

Ik spreek over 1.44v hierboven tijdens multicore load en dit is inderdaad gemeten met Ryzen Master. De 1.38v kan maar zo eens zijn gemeten met HWINFO want er zit namelijk nu ook weer een verschil tussen de voltages van mijn huidige instellingen tussen HWINFO en RM.

Multicore load
HWINFO 1.33-1.36v
Ryzen Master 1.40-1.41v

[Afbeelding]

Meerdere mensen die dit verschil hebben opgemerkt? Welke zou de echte waarde zijn? AMD geeft altijd aan dat Ryzen Master de correcte waardes weergeeft... Lijkt me vrij hoog...
Ja, de spanning die Ryzenmaster aangeeft moet je compleet negeren.
Dat is de VID waarde, oftewel 'voltage identification'.
Een waarde die het moederbord gebruikt om de spanning in te stellen. Zegmaar een soort lookup table.
Maar dat is dus geen gemeten waarde, enkel wat geprogrammeerd is in het bios.

De echte spanning wordt bepaald door de VRM, waarbij zaken als offset, spanningsval door de serieweerstand van de socket & LLC invloed daarop hebben.
Voor de gemeten waarde moet je de SVI2 sensor waarde nemen.
Ik heb dat met enkele multimeters gecontroleerd en dat is echt behoorlijk nauwkeurig.
M.a.w. dat is de echte spanning die de processor 'ziet'.
Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:04:
[...]

Ik thx, ik zal eens even kijken of ik dat kan vinden, dit is in het MSI bios dus?

Mijn ram draait nu op 3600 14-19-14-34 wat ik prima vind met 69,4 ns. Voor nu want heb geen zin om weer de hele tijd te klooien daar mee. Alleen het voltage krijg ik niet onder de 1.45 zonder errors in memtest. Is dit erg op lange termijn voor E-die?
Persoonlijk zou ik niet zo'n hoge spanning gebruiken. De Micron E-die chips zijn op 16nm gemaakt en daarvan is helemaal niet zeker wat ze kunnen verdragen.
Net als bij CPU's zul je te maken te krijgen met degradatie als dit te hoog is.
Ik zou niet boven de 1.4V gaan op de lange termijn.
Het gebruik van GDM kan je ca. 40-50mV marge geven.
Bij mij is het gelukt om de E-die dual rank kitjes allemaal op 1.36V te laten draaien en 3800mHz.
De spanning verhogen is ook eigenlijk een brute manier om stabiliteit te verkrijgen.
Het is beter om dat eerst op 1.4V te laten en veel aan de timings te sleutelen.
Als eenmaal gevonden is wat stabiel werkt, kan de spanning daarna nog vaak verlaagt worden.

Nog even in het algemeen, ik heb voor de zekerheid gecontroleerd wat de MSI B450 Tomahawk max doet op auto settings en de 1.0.0.3abba agesa.
Dat blijkt dus ook niet ok te zijn, 1.36V met of zonder PBO bij een allcore last.
Een LLC wordt ook compleet genegeerd en telt daar vrolijk bovenop 8)7 .

Het is maar goed dat ik alles handmatig instel en het dus niet echt een probleem is voor mij.
Maar voor diegene die zich hier niet mee bezig houdt kan dit heel zuur uitpakken als de degradatie over een tijdje merkbaar wordt.
Ik vraag mij echt af wat de moederbord fabrikanten en/of AMD bezielt, want XFR/coreboost wordt als feature gepresenteerd en is daardoor eigenlijk vanzelfsprekend tegenwoordig.

[ Voor 22% gewijzigd door CMT op 17-12-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:50:

Multicore load
HWINFO 1.33-1.36v
Ryzen Master 1.40-1.41v

Dit is met -50mv offset en zoals je kan zien stijgt de temperatuur niet boven de 63 graden uit. Dit is na meerdere runs en na een uurtje gamen, dus het systeem is goed opgewarmt. Temperatuur is dus perfect. Op een warme dag raak ik net de 65 graden aan niet meer. Tijdens gamen nog geen 40 graden.

En mensen die hoge idle temp hebben terwijl RM draait. zet RM Animation uit.

RM Animation ON:
[Afbeelding]

RM Animations OFF:
[Afbeelding]
Core Voltage (SVI2 TFN) uit HWinfo is de daadwerkelijke uitgegeven spanning van de VRM naar de CPU. Dat is de waarde die men in de gaten moeten houden en voor de levensduur beter niet hoger dan 1.325V load (voor 24/7 gebruik).

Ryzen Master meet van op een ander component en scheelt bij mij ook behoorlijk, op 1.3V geeft Ryzen Master zelfs 1,39V.

Edit: je was me voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik ging net even boven kijken maar de pc stond op het Windows startscherm terwijl ik weg was gelopen met memtest aan. De settings waren dus niet gepakt.

Ik ga dan maar je suggestie proberen om de hogere vsoc, vddg en llc VOC waardes te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

@Cidious llcvcore en llcvsoc settings kan ik niet vinden in de bios heten deze anders of zitten die verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cidious schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:45:
Serieus, doet ie het nu in plaats van 15 20 jaar? Ik heb letterlijk nog nooit een CPU zien overlijden wegens temperaturen die gewoon binnen het werkgebied vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:42:
@Cidious llcvcore en llcvsoc settings kan ik niet vinden in de bios heten deze anders of zitten die verstopt?
Heb de suggesties inmiddels met uitzondering van llcvcore en llcvsoc aangepast omdat ik deze niet kan vinden maar nu gaat memtest bij test nummer 10 "sleeping" aangeven en een countdown vind hierop plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Laatst online: 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:10:
[...]

Heb de suggesties inmiddels met uitzondering van llcvcore en llcvsoc aangepast omdat ik deze niet kan vinden maar nu gaat memtest bij test nummer 10 "sleeping" aangeven en een countdown vind hierop plaats.
Dat hoort bij de bit fade test. Gewoon afwachten.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

En weer slaat hij er uit bij de hammer test (13)... Pc boot dan door naar Windows

Ik zie verder geen rode error codes zoals eerder soms.

[ Voor 28% gewijzigd door Tweakriez op 17-12-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
rodie83 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:46:
[...]

Serieus, doet ie het nu in plaats van 15 20 jaar? Ik heb letterlijk nog nooit een CPU zien overlijden wegens temperaturen die gewoon binnen het werkgebied vallen.
Ligt er maar net aan met welke spanning een temperatuur behaald wordt, hoe je belast en hoe lang.. Niemand behalve AMD weet hoe lang een Ryzen 7nm mee gaat en hoe het degradatieverloop is. De huidige Ryzen's komen standaard al bijna max OC uit de fabriek, laat staan met 'out of spec' XFR en PBO's. Ik vermoed dat AMD zich met alle updates en geruchten daar omheen juist wel druk om maakt. Aan de andere kant, over 5 jaar..

De meeste mensen zullen ook geen ex-miner GPU aanschaffen die lange tijd heet is gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Tweakriez Hoe ver kom je eigenlijk met een handmatig OC?

Uit een oudere post van mij.
1.35V Vcore in de bios instellen.
Load Line Calibration op 2.
Core performance boost uit.
Multiplier van 41 instellen en opstarten.
Moederboard software opstarten waarmee je 'on the fly' de Vcore en multiplier kan wijzigen.
CineBench 20 draaien en de spanning met stapjes finetunen tot deze 1.325V onder belasting aangeeft bij HwInfo Core voltage (SVI2 TFN).
En dan de multiplier met stapjes omhoog klikken tot CB20 ermee stopt of dat je een reboot krijgt.
Laatste settings van de offset overnemen in de bios en eerst zo'n 50MHz lager aanhouden.
Daarna stabiliteit testen met CB20 loop, Prime95 zonder AVX en games te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

M-spec schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:13:
@Tweakriez Hoe ver kom je eigenlijk met een handmatig OC?

Uit een oudere post van mij.

[...]
Handmatig niet geprobeerd en eerlijk gezegd ook geen zin om daar aan te beginnen. Heb begrepen dat het niet veel zin heeft bij de huidige Ryzen. Over de clocks ben ik nu wel tevreden alleen het geheugen wilt nog niet meewerken. Ik heb nu dus geen errors maar bij de eerste run maakt hij de hammer test niet af en boot hij naar Windows. Ik wil straks gewoon eens genieten van mijn pc :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:19:
[...]

Handmatig niet geprobeerd en eerlijk gezegd ook geen zin om daar aan te beginnen. Heb begrepen dat het niet veel zin heeft bij de huidige Ryzen. Over de clocks ben ik nu wel tevreden alleen het geheugen wilt nog niet meewerken. Ik heb nu dus geen errors maar bij de eerste run maakt hij de hammer test niet af en boot hij naar Windows. Ik wil straks gewoon eens genieten van mijn pc :D
Tweaken kan ook genieten zijn, tenzij de boel inderdaad niet meewerkt.

Of het veel zin heeft, daar zijn de meningen over verdeeld, klopt. Ik haal er zelf zo 100MHz meer uit op alle cores in verhouding met elke andere mogelijke XFR/PBO/offset, met hetzelfde verbruik. De marge haal je er tussenuit wat met XFR (nog) niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

M-spec schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:19:
[...]

Tweaken kan ook genieten zijn, tenzij de boel inderdaad niet meewerkt.

Of het veel zin heeft, daar zijn de meningen over verdeeld, klopt. Ik haal er zelf zo 100MHz meer uit op alle cores in verhouding met elke andere mogelijke XFR/PBO/offset, met hetzelfde verbruik. De marge haal je er tussenuit wat met XFR (nog) niet mogelijk is.
Ja klopt, alleen ik heb niet zo heel veel tijd ivm werk/gezin helaas :) heb jij toevallig enig idee hoe het komt dat bij memtest nr13, hammer test de boel er op het laatst mee kampt en hij doorstart naar Windows?

Overigens ook gemerkt dat de pc freezes heeft en in shutdown gaat. Er is dus ergens echt iets niet goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakriez op 17-12-2019 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Hoogste dat ik uit mijn 3900X kan halen zonder dat ik met vrij hoge spanningen moet spelen.
Ingesteld in Ryzen master: 1.45V Peak voltage, 4450MHz allcore.
https://i.imgur.com/OGEw5Cl.png
C15 3312 Multi 207 single.
Temperatuur <80°C.
Met LLC=8 draai ik hier op "echte" spanningen van 1.412V single thread load, 1.319V multi thread load.
Nog geen garanties dat dit stabiel is natuurlijk, geen P95 of lange stresstest gedaan :+

Wel beetje jammer dat je niet zelf je turbo in kan stellen, met 1.45V kan je vrij comfortabel 4.6GHz draaien op single core zeker.
Nu ben ik beter af iets als LLC2 te kiezen en dan de spanning op ~1.33V te zetten...

Edit: Draait OK op 4.7GHz, maar bij spontane "loads" zakt de LLC de spanning te ver bij bijvoorbeeld openen chrome (-> reboot).
https://i.imgur.com/JEW4nUd.png

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 17-12-2019 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:44:
[...]

Ja klopt, alleen ik heb niet zo heel veel tijd ivm werk/gezin helaas :) heb jij toevallig enig idee hoe het komt dat bij memtest nr13, hammer test de boel er op het laatst mee kampt en hij doorstart naar Windows?

Overigens ook gemerkt dat de pc freezes heeft en in shutdown gaat. Er is dus ergens echt iets niet goed.
Dat is met 1900 - 3800 toch? Dat is geen haalbaar gegeven voor iedere CPU geheugen controller of samenstelling van het systeem. Die instelling heb ik met mijn systeem en bios voor nu opgegeven. Gewoon nog 3733cl14. Ik kan met 1900-3800 alleen door het booten heen komen als ik de C6H een Auto setting laat doen op de CPU. Later kwam ik er in AiSuite achter dat de bios LLC5 op de Vcore gooit om dat te bereiken en dat gaan we dus mooi even niet meer doen. Idle is daarmee ook niet stabiel (reboots) door een te hoge spanning, laat staan andere tests. Je kan eerst nog tussenstap proberen met losse of Auto timings en ~1.41VDDR om het geheugen eerder uit te sluiten. Het is op een gegeven moment wel vervelend werk, I know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Thomg schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:25:
Hoogste dat ik uit mijn 3900X kan halen zonder dat ik met vrij hoge spanningen moet spelen.
Ingesteld in Ryzen master: 1.45V Peak voltage, 4450MHz allcore.
https://i.imgur.com/OGEw5Cl.png
C15 3312 Multi 207 single.
Temperatuur <80°C.
Met LLC=8 draai ik hier op "echte" spanningen van 1.412V single thread load, 1.319V multi thread load.
Nog geen garanties dat dit stabiel is natuurlijk, geen P95 of lange stresstest gedaan :+

Wel beetje jammer dat je niet zelf je turbo in kan stellen, met 1.45V kan je vrij comfortabel 4.6GHz draaien op single core zeker.

Edit: Draait OK op 4.7GHz, maar bij spontane "loads" zakt de LLC de spanning te ver bij bijvoorbeeld openen chrome (-> reboot).
https://i.imgur.com/JEW4nUd.png
CB20 run graag met daarnaast Hwinfo? Ik vind de spanning en temp namelijk erg laag voor 4,45 allcore, of je hebt een golden sample. ;) Mijn CB20 score is ook met 4,45GHz allcore namelijk, 74°C en 4 cores minder op 1,419V load. Zie cinebench wall of fame topic om te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

CB20 wilt niet starten met renderen. Ook niet op stock :'(
Ik draai wel een Kraken X62 met triple fan, niet een al te eerlijke vergelijking zonder hier rekening mee te houden :+

Edit: De Windows store versie werkt wel. Had wel meer pit nodig, iets van 1.356V. Vermoed echter dat dit nog steeds te weinig is hoor :o
https://i.imgur.com/MYCBI6B.png

Edit2: Dit is niet stable op 1.356V ;)
Denk dat ik ook richting de 1.4V moet gaan. Maar als ik zo zie dat ik met 1.356V geen hard resets krijg verwacht ik niet meer dan 1.38V nodig te hebben. Alas, tuktijd. :z

[ Voor 55% gewijzigd door Thomg op 18-12-2019 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:42:
Onderaan de OC pagina zit een menu als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
rodie83 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:46:
[...]

Serieus, jij bent natuurlijk nog nooit voorgelogen door een fabrikant... Los van de temperatuur, de processor boost gewoon beter en presteert beter bij lagere temperaturen zo is hij geprogrammeerd. Als jij hier niet van op de hoogte bent dan graag even inlezen. En Ryzen 2000 degradeerde inderdaad. Bij te hoge voltages bijvoorbeeld. Nogmaals ben je niet volledig geïnformeerd dan is Google je vriend voordat je hier meningen rondstrooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Ik ben toch maar overstag gegaan om mijn 2700x te vervangen door een 3800X op mjn Gigabyte x470 Gaming 7 wifi bord. BIOS'en waren al op F40 geflasht en na een volledige reset de 2700x vervangen door de 3800x. Het duurde ruim 5 minuten voordat ik een bios scherm kreeg en wat opvalt is dat de fans van mijn 2070 Super FE 100% draaien tijdens de boot initialisatie. Dat duurt een seconde of 15 en daarna wordt het stil en krijg ik het GRUB bootscherm. Ik heb versie F42e geflasht op het hoofd Bios om te zien of het opspinnen van de GPU fans zou stoppen maar dat is niet het geval. Met de 2700x had ik dit overigens niet. Ik lees er wel veel over maar ik vind nergens een oplossing.
Het systeem werkt overigens perfect, alles wordt goed herkend en de 3800X draait nu op 4300 @ 1.32 v. all core. Idle temps met de Noctua U14S rond de 28 graden en tijdens 100% belasting, door diverse benchmarks, rond de 70 graden max. Ik had de 3800x eerst op 4400 @ 1.35 volt maar uit de benchmarks kwam dat het verschil tussen 4300 en 4400 marginaal is dus ben ik omlaag in Mhz'en en spanning gegaan waardoor het eea koeler blijft. Cold boot verloopt prima, behalve het geluid van een opstijgende pc door de spinnende GPU fans.
Hebben jullie dit opspinnen tijdens het booten ook en wellicht kunnen oplossen? Ik ga vanavond even de F50 bios flashen om te zien of dit nog iets doet maar er lijkt wel iets te zijn tijdens de hardware initialisatie fase tijdens de BIOS boot wat bij Ryzen 2000 niet speelde. Iets met PCIE-X gen 4 of zo? Of speelt dit wellicht ook bij X570 borden?
Ik wil sowieso een Unify bestellen dus hopelijk speelt het probleem daar niet.

NB. dit heeft dus niet met drivers of Windows versies te maken want het speelt zich af ruim voordat er überhaupt iets van een driver of OS geladen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:24:
Ik ben toch maar overstag gegaan om mijn 2700x te vervangen door een 3800X op mjn Gigabyte x470 Gaming 7 wifi bord. BIOS'en waren al op F40 geflasht en na een volledige reset de 2700x vervangen door de 3800x. Het duurde ruim 5 minuten voordat ik een bios scherm kreeg en wat opvalt is dat de fans van mijn 2070 Super FE 100% draaien tijdens de boot initialisatie. Dat duurt een seconde of 15 en daarna wordt het stil en krijg ik het GRUB bootscherm. Ik heb versie F42e geflasht op het hoofd Bios om te zien of het opspinnen van de GPU fans zou stoppen maar dat is niet het geval. Met de 2700x had ik dit overigens niet. Ik lees er wel veel over maar ik vind nergens een oplossing.
Het systeem werkt overigens perfect, alles wordt goed herkend en de 3800X draait nu op 4300 @ 1.32 v. all core. Idle temps met de Noctua U14S rond de 28 graden en tijdens 100% belasting, door diverse benchmarks, rond de 70 graden max. Ik had de 3800x eerst op 4400 @ 1.35 volt maar uit de benchmarks kwam dat het verschil tussen 4300 en 4400 marginaal is dus ben ik omlaag in Mhz'en en spanning gegaan waardoor het eea koeler blijft. Cold boot verloopt prima, behalve het geluid van een opstijgende pc door de spinnende GPU fans.
Hebben jullie dit opspinnen tijdens het booten ook en wellicht kunnen oplossen? Ik ga vanavond even de F50 bios flashen om te zien of dit nog iets doet maar er lijkt wel iets te zijn tijdens de hardware initialisatie fase tijdens de BIOS boot wat bij Ryzen 2000 niet speelde. Iets met PCIE-X gen 4 of zo? Of speelt dit wellicht ook bij X570 borden?
Ik wil sowieso een Unify bestellen dus hopelijk speelt het probleem daar niet.

NB. dit heeft dus niet met drivers of Windows versies te maken want het speelt zich af ruim voordat er überhaupt iets van een driver of OS geladen kan worden.
Volledig opspinnen gpu fans had ik met de Aorus Pro en nu met de Unify ook. Ik dacht dat dit bij de gpu hoorde deze had ik gelijk bij mijn amd build aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Ik heb net een systeem in elkaar gezet met o.a. een 3900x, gigabyte x570 ultra, red devil 5700xt. Ik had nog 2x8 gb reepjes liggen van vorig jaar omdat ik toen een intel systeem wilde bouwen hetgeen er niet van gekomen is. Heb nu dus crucial ballistix elite 3466 2x 8 gb die ik vorig jaar voor een relatief hoge prijs heb gekocht.

Ik merk dat premiere pro erg veel geheugen gebruikt. Met deze zeer lage ram prijzen overweeg ik om te upgraden naar 2x16, want kennelijk kan je bij de ryzen gen niet nog 2x 8 gb erbij prikken.
Momenteel is het geheugen aantrekkelijk geprijst. Het is mogelijk dat ik volgend jaar overstap op 4k en dan denk ik dat 32 gb wel prettig is.

Ik zag deze ripjaws voor een aantrekkelijke prijs: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Kan mijn configuratie deze snelheden aan? Ik zag niet staan dat dit geheugen xmp compatibel is.

[ Voor 12% gewijzigd door drernie op 18-12-2019 11:43 ]

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:37:
[...]

Volledig opspinnen gpu fans had ik met de Aorus Pro en nu met de Unify ook. Ik dacht dat dit bij de gpu hoorde deze had ik gelijk bij mijn amd build aangeschaft.
Thanks, dat scheelt me weer een hoop geld en frustratie. Aan de GPU en het bord ligt het mijns inziens niet want anders had dit zich al eerder voor gedaan. Moet dus in de Zen 2 cpu zitten die zaken op een andere wijze aanstuurt waardoor dit soort problemen ontstaan of het is gewoon een bug waar AMD over zwijgt. Op reddit, AMD en andere fora lees je er best veel over maar zowel AMD als mobo fabrikanten nemen het blijkbaar niet bepaald serieus want met oplossingen komen ze niet.
Als er geen oplossing is dan vraag ik een RMA aan en dan gaat ie terug. Dan maar nog de 2700X blijven gebruiken totdat Intel met iets nieuws komt of dat AMD z'n shit op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:18:
[...]

Thanks, dat scheelt me weer een hoop geld en frustratie. Aan de GPU en het bord ligt het mijns inziens niet want anders had dit zich al eerder voor gedaan. Moet dus in de Zen 2 cpu zitten die zaken op een andere wijze aanstuurt waardoor dit soort problemen ontstaan of het is gewoon een bug waar AMD over zwijgt. Op reddit, AMD en andere fora lees je er best veel over maar zowel AMD als mobo fabrikanten nemen het blijkbaar niet bepaald serieus want met oplossingen komen ze niet.
Als er geen oplossing is dan vraag ik een RMA aan en dan gaat ie terug. Dan maar nog de 2700X blijven gebruiken totdat Intel met iets nieuws komt of dat AMD z'n shit op orde heeft.
Maar zo'n ramp is dat toch niet? Ze spinnen op bij het opstarten en daarna is alles weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:19
Opspinnende fans bij opstarten is gedrag wat wordt bepaald in de firmware van je GPU. Daar heeft je CPU niets mee te maken. Zodra je OS is gestart + bijbehorende drivers worden de fan profielen geactiveerd en worden de fans rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Laatst online: 18-09 21:22
M-spec schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:53:
[...]

CB20 run graag met daarnaast Hwinfo? Ik vind de spanning en temp namelijk erg laag voor 4,45 allcore, of je hebt een golden sample. ;) Mijn CB20 score is ook met 4,45GHz allcore namelijk, 74°C en 4 cores minder op 1,419V load. Zie cinebench wall of fame topic om te posten.
Jullie hebben allebei Platinum samples denk ik, en ik een bronze sample :+
4150MHz all-core is BSOD, 4125MHz is max met mijn 3900X op de GB Master. Voltage al een boel mee gespeeld. Windows start wel op, ik krijg Ryzen Master wel gestart, CB20 ook maar als ik een run wil doen BOEM. Reset. Op 4125Mhz loopt dit nog wel goed maar dan zijn de scores lager dan alles lekker op Auto laten, en de temp is ook nog eens minder goed.
Ik merk wel steeds meer dat goede koeling hebben op de lange termijn (lees: langere benchmarks en continue load) een verbetering is, maar op de korte termijn maakt het geen zak uit.
De seconde dat je full load op de CPU zet schiet de temp naar 70+, dat kan dus nooit afhankelijk zijn van je koeling. Het is meer; hoe lang kan je 'm in die regionen houden. Met slechte koeling dus niet, met goede koeling dus wel.
Maar; de winst zit veel meer in de voltages dan de koeling. Je kunt met een heel klein verschil in voltage meer graden Celsius winnen dan de "beste" koeling ooit voor elkaar krijgt. En dat is ook wel logisch met deze generatie Zen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
stijnos1991 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:23:
Opspinnende fans bij opstarten is gedrag wat wordt bepaald in de firmware van je GPU. Daar heeft je CPU niets mee te maken. Zodra je OS is gestart + bijbehorende drivers worden de fan profielen geactiveerd en worden de fans rustig.
Normaal gesproken zou je gelijk hebben maar als dit echt zo het geval was dan had dit gedrag zich ook bij de 2700x voorgedaan en dat is niet het geval. Als je bijvoorbeeld bij Reddit zoekt bij r/AMD dan lees je dat 100 procent draaiende gpu fans voorkomen bij alle merken maar saillant detail is dat dit alleen gebeurd bij upgrades naar Zen 2 cpu's. Dus de cpu heeft er wel degelijk invloed op. AMD heeft dit ook aan enkele mensen toegegeven dat dit voor Zen 2 'normaal' gedrag is.
Maar het is niet het enige probleem want de post duurt daardoor langer waardoor de volledige boot ook veel langer duurt. Dat ligt niet aan de GPU maar aan de cpu.
Maar er gloort enige hoop want ik vond een post dat de nieuwe AMD AGESA 1.0.0.4 B update het probleem zou moeten oplossen. Ik ga deze even proberen vanavond en ik hoop dat zowel de herrie als de trage boot daarmee opgelost zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:21:
[...]

Maar zo'n ramp is dat toch niet? Ze spinnen op bij het opstarten en daarna is alles weer normaal.
Nou ja, als je 's morgens om 6 uur je pc even wil aanzetten dan is meteen het hele huis wakker. Ik weet niet of jouw partner dit kan waarderen maar die van mij zeker niet.
Daarnaast veroorzaakt het GPU fan probleem ook dat de boot tijd veel langer duurt dan normaal. Buiten de takke herrie vind ik dat ook best een issue.
Maar is een AMD AGESA 1.0.0.4 B update, ook voor de Unify zie ik, die het probleem van de lange boottijd en hopelijk ook het opspinnen van de de GPU fans aanpakt/oplost.
Heb jij deze al op jouw Unify geflasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Draai je de cpu dan ook op 1.41V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:52:
[...]

Nou ja, als je 's morgens om 6 uur je pc even wil aanzetten dan is meteen het hele huis wakker. Ik weet niet of jouw partner dit kan waarderen maar die van mij zeker niet.
Daarnaast veroorzaakt het GPU fan probleem ook dat de boot tijd veel langer duurt dan normaal. Buiten de takke herrie vind ik dat ook best een issue.
Maar is een AMD AGESA 1.0.0.4 B update, ook voor de Unify zie ik, die het probleem van de lange boottijd en hopelijk ook het opspinnen van de de GPU fans aanpakt/oplost.
Heb jij deze al op jouw Unify geflasht?
De update van 07/11? Die draait hier al maar opspinnen gebeurt nog steeds (2070S FE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Tweakriez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:56:
[...]

De update van 07/11? Die draait hier al maar opspinnen gebeurt nog steeds (2070S FE). Maar idd even rustig de pc aanzetten zonder iemand wakker te maken zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

*zucht* Ik krijg de boel maar niet goed met het geheugen. Ik kreeg geen error codes en had nu 2 passes gehaald maar ik ga net weer kijken en pc is weer doorgestart naar windows dit was met de 3733 fast settings van Dram calculator, voltage settings op recommended en procodt op 60 ipv 53.

De settings van 3600c14 werken wel maar dan alleen met hoog dram voltage van 1.45

Edit

Nu weer een poging wagen met tlcRead op 20 ipv 19 en tras 38 ipv 36

[ Voor 9% gewijzigd door Tweakriez op 18-12-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:56:
[...]

De update van 07/11? Die draait hier al maar opspinnen gebeurt nog steeds (2070S FE)
Shoot, dat is heel jammer. Maar is de post dan wel sneller geworden, want dat staat er wel bij namelijk?
Heb je de PCIE-X instelling op Gen 4 en Gen 3 staan? Dat zou mogelijk ook nog wat kunnen uitmaken omdat de 2070 Super een Gen 3 kaart is. Ik zal op mijn bord Gen3 hard instellen i.p.v. auto, kijken of dat iets uitmaakt en wellicht doet de F50 update van Gigabyte ook nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
drernie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:39:
Ik heb net een systeem in elkaar gezet met o.a. een 3900x, gigabyte x570 ultra, red devil 5700xt. Ik had nog 2x8 gb reepjes liggen van vorig jaar omdat ik toen een intel systeem wilde bouwen hetgeen er niet van gekomen is. Heb nu dus crucial ballistix elite 3466 2x 8 gb die ik vorig jaar voor een relatief hoge prijs heb gekocht.

Ik merk dat premiere pro erg veel geheugen gebruikt. Met deze zeer lage ram prijzen overweeg ik om te upgraden naar 2x16, want kennelijk kan je bij de ryzen gen niet nog 2x 8 gb erbij prikken.
Momenteel is het geheugen aantrekkelijk geprijst. Het is mogelijk dat ik volgend jaar overstap op 4k en dan denk ik dat 32 gb wel prettig is.

Ik zag deze ripjaws voor een aantrekkelijke prijs: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Kan mijn configuratie deze snelheden aan? Ik zag niet staan dat dit geheugen xmp compatibel is.
Moet prima werken. Ziet er uit als bdie. Ik heb zelf Crucial Ballistix Sport LT 3200 2x16gb Edie. Werkt geweldig op 3800mhz Cas 16. Maar dat moet je dan wel zelf instellen. Het kitje dat jij hier aangeeft kan gewoon op XMP profiel als je niet zo'n knutselaar met overklokken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:21:
[...]

Moet prima werken. Ziet er uit als bdie. Ik heb zelf Crucial Ballistix Sport LT 3200 2x16gb Edie. Werkt geweldig op 3800mhz Cas 16. Maar dat moet je dan wel zelf instellen. Het kitje dat jij hier aangeeft kan gewoon op XMP profiel als je niet zo'n knutselaar met overklokken bent.
Dat setje had ik eerst in bestelling staan maar werd geannuleerd en daarna de E-die gekocht. Ik had ergens gelezen dat dit setje Hynix geheugen had, opvolger van CJR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Laatst online: 18-09 21:56

RMX

La_Pazz schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:14:
[...]

Nou, nu deze het bij mij doet, het is wel een beest!

Volgens AMD / Asus kan de 3700x deze snelheid prima aan.
Mocht je tegen de 0d error aanlopen, verhoog je Vmem een beetje (naar 1,36 ~ 1,39 volt ipv 1,35 volt).
Vandaag geïnstalleerd en gaat direct naar 3600mhz, na laden profiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

4400MHz lijkt wel een beetje het thermische limiet te zijn die ik kan trekken uit mijn 3900X.
https://i.imgur.com/jv0IZYT.png
Ongeveer 17 C20 runs.
Vcore is hier 1,375V. Kan mogelijk nog wat lager (1.3625?), maar dit werkte + temps waren nog ok dus laat maar zo :+

Dus dit
Was leuk om een idee te krijgen, maar echt realitisch onder recentere heavy loads was het niet ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 18-12-2019 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Soeski schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:29:
[...]

Jullie hebben allebei Platinum samples denk ik, en ik een bronze sample :+
4150MHz all-core is BSOD, 4125MHz is max met mijn 3900X op de GB Master. Voltage al een boel mee gespeeld. Windows start wel op, ik krijg Ryzen Master wel gestart, CB20 ook maar als ik een run wil doen BOEM. Reset. Op 4125Mhz loopt dit nog wel goed maar dan zijn de scores lager dan alles lekker op Auto laten, en de temp is ook nog eens minder goed.
Ik merk wel steeds meer dat goede koeling hebben op de lange termijn (lees: langere benchmarks en continue load) een verbetering is, maar op de korte termijn maakt het geen zak uit.
De seconde dat je full load op de CPU zet schiet de temp naar 70+, dat kan dus nooit afhankelijk zijn van je koeling. Het is meer; hoe lang kan je 'm in die regionen houden. Met slechte koeling dus niet, met goede koeling dus wel.
Maar; de winst zit veel meer in de voltages dan de koeling. Je kunt met een heel klein verschil in voltage meer graden Celsius winnen dan de "beste" koeling ooit voor elkaar krijgt. En dat is ook wel logisch met deze generatie Zen denk ik.
Met dat laatste over spanning en temps heb je zeker een punt.
Ik denk dat je met 4125MHz nog met een relatief lage spanning werkt.
Nog ruim onder de 1.3V denk ik. Welke waarde krijg je met load in HWinfo te zien? (SVI2 Vcore).

Nu zal een 3900X 50% meer warmte produceren maar mijn ervaring met wat ik tot dusver gezien heb schalen de Vcore en clocks redelijk in lijn.

Hier de Vcore vs core clock van de 3800X geupdate:

1.419V load CB20 4450MHz 5468pt 74°C
1.375V load CB20 4400MHz 5394pt 68
1.350V load CB20 4400MHz reboot x
1.306V load CB20 4350MHz* 5318pt x
1.306V load CB20 4325MHz* 5278pt x
1.306V load CB20 4300MHz 5264pt 64
1.250V load CB20 4300MHz reboot
1.175V load CB20 4200MHz 5073pt 51
1.159V load CB20 4200MHz reboot 51
1.144V load CB20 4100MHz xxxxpt 49
1.133V load CB20 4100MHz reboot

Scores niet lineair o.a. door verschillen in settings/bios/software, DRP4 op stil of voluit, omgevingstemperatuur en zijn van een langere periode van tests. Zoals te zien is max 4.2GHz all core de sweetspot wat betreft performance per watt.
*Niet met alles stabiel.

@Thomg Zoals ik dacht redelijk in lijn met wat ik verwachte van benodigde spanning. Prima temperatuur nog voor de bench setting maar gaat intern richting de grens ja.

Welke temp zie je daarbij op je koelblok of water met die CPU temperatuur? oftewel Delta T?

[ Voor 4% gewijzigd door M-spec op 18-12-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

M-spec schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:00:
[...]
Welke temp zie je daarbij op je koelblok of water met die CPU temperatuur? oftewel Delta T?
Blijft rond de 30 graden steken.

Edit: Net op 1.35V gedaan voor 20min, ging ook prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 18-12-2019 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
  • Laatst online: 13:01
Ryzen 3900X op 4250 all core @1.2V met waterkoeling. Temp CPU is maximaal 66 graden.
Maximaal haalbare op manuele settings met relatief lage spanning.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/G5JClyC

[ Voor 47% gewijzigd door m_p_g op 18-12-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ok ik kom er echt niet uit met het ram gedeelte. Ik kan 3600 14-19-14-36 stabiel krijgen maar heb daar 1.45 op het ram voor nodig alles hieronder zorgt voor errors. Ik begreep hier dat dit een nogo is voor dagelijks gebruik.

Will ik hogere snelheden zoals 3733 instellen met de settings van Dram fast en bijbehorende lagere voltages, 1.42 uit mijn hoofd dan krijg ik geen rode error codes maar dan boot de pc naar Windows meestal na de hammer test en krijg ik random freezes. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen nu, ik heb al geprobeerd wat settings losser te zetten maar tot nu toe zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Laatst online: 17-09 11:00
Is koelpasta aanbrengen ter grootte van een erwt in het midden nog goed genoeg, bij Rysen 3000 processors? Volgen Noctua wel, tenminste met NT-H1 koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:54:
Ok ik kom er echt niet uit met het ram gedeelte. Ik kan 3600 14-19-14-36 stabiel krijgen maar heb daar 1.45 op het ram voor nodig alles hieronder zorgt voor errors. Ik begreep hier dat dit een nogo is voor dagelijks gebruik.

Will ik hogere snelheden zoals 3733 instellen met de settings van Dram fast en bijbehorende lagere voltages, 1.42 uit mijn hoofd dan krijg ik geen rode error codes maar dan boot de pc naar Windows meestal na de hammer test en krijg ik random freezes. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen nu, ik heb al geprobeerd wat settings losser te zetten maar tot nu toe zonder succes.
1,45VDDR is wel een OC maar nog niet extreem. Hebben de dimms temp sensoren? Zo ja, en deze blijft onder de 50°C zou ik me nog niet meteen veel zorgen maken. Daarboven zal de temperatuur invloed kunnen hebben op de stabiliteit (icm krappe refresh timings)

• M-spec
  • Niet online
@Thomg en @m_p_g. Netjes. Maak een mooie screen met de info voor het wall of fame topic zou ik zeggen. ;) Mag immers met elke gewenste undervolt, overclock of out of the box specs. Eerste pagina in het topic staat wel hoe en wat.

• M-spec
  • Niet online
jaaoie17 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:49:
Is koelpasta aanbrengen ter grootte van een erwt in het midden nog goed genoeg, bij Rysen 3000 processors? Volgen Noctua wel, tenminste met NT-H1 koelpasta.
Beste de erwt even uit te smeren zodat er geen (kleine) kans meer is dat er niks boven de cores komt te zitten bij montage. Die zitten niet in het midden en weet je zeker dat de het geheel van de heat spreader contact maakt.

Pagina: 1 ... 49 ... 68 Laatste