• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:00
M-spec schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:12:
[...]

Beste de erwt even uit te smeren zodat er geen (kleine) kans meer is dat er niks boven de cores komt te zitten bij montage. Die zitten niet in het midden en weet je zeker dat de het geheel van de heat spreader contact maakt.
Maar het zou ook gewoon kunnen zonder uit te smeren?

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:45

Tweakriez

clicksmashstuff.com

M-spec schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:56:
[...]

1,45VDDR is wel een OC maar nog niet extreem. Hebben de dimms temp sensoren? Zo ja, en deze blijft onder de 50°C zou ik me nog niet meteen veel zorgen maken. Daarboven zal de temperatuur invloed kunnen hebben op de stabiliteit (icm krappe refresh timings)
Gaat om Ballistix deze hebben voor zover ik weet geen sensoren.

Verwijderd

Er worden zelfs B-Die kits verkocht die uit de doos op 1.5V draaien.

Overigens is Crucial/Micron E-Die niet gevoelig voor hoge temperatuur (zie filmpje van Buildzoid op YT). Samsung B-die is dat zeker wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 00:41 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:41:

Overigens is Crucial/Micron E-Die niet gevoelig voor hoge temperatuur, Samsung B-die is dat zeker wel.
Ja maar B-die mag ook hogere spanning verdragen begreep ik. Ik dacht dat E-die juist wel gevoelig was voor temperatuur.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:13
Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:41:

Overigens is Crucial/Micron E-Die niet gevoelig voor hoge temperatuur (zie filmpje van Buildzoid op YT). Samsung B-die is dat zeker wel.
Absoluut andersom. Maar beiden vinden het niet leuk.

Ik had een setje Custom heatsinks voor mijn edie besteld maar deze waren geverfd en sloten alle hitte op. Edie begon meteen errors te spuwen. Heatsinks verwijderd en zonder iets getest. Errors gone. Nu heb ik er Custom heatsinks opzitten. Bdie kan hogere voltages aan dan edie. Maar je hebt eigenlijk geen hele hoge voltages nodig voor edie.

Edie is gewoon super geheugen voor 24/7 3800cl16 op 1.40-141v. de timings verschillen dusdanig weinig met bdie op die snelheid dat het prestatie verschil te verwaarlozen is.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op donderdag 19 december 2019 @ 02:15:
[...]

Absoluut andersom. Maar beiden vinden het niet leuk.

Ik had een setje Custom heatsinks voor mijn edie besteld maar deze waren geverfd en sloten alle hitte op. Edie begon meteen errors te spuwen. Heatsinks verwijderd en zonder iets getest. Errors gone. Nu heb ik er Custom heatsinks opzitten. Bdie kan hogere voltages aan dan edie. Maar je hebt eigenlijk geen hele hoge voltages nodig voor edie.

Edie is gewoon super geheugen voor 24/7 3800cl16 op 1.40-141v. de timings verschillen dusdanig weinig met bdie op die snelheid dat het prestatie verschil te verwaarlozen is.
Precies wat ik gelezen had ja. Helaas wil bij mij de boel gewoon niet stabiel worden. Ik heb ook al geprobeerd LLC op 4 of 5 te zetten in de bios, dit was volgens een filmpje van Buildzoid veilig, de 2 waardes onder de "flat Line" maar ook dit hielp niet. Ik wordt er lichtelijk gek van... Mijn vrouw ook :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op donderdag 19 december 2019 @ 06:50:
[...]

Precies wat ik gelezen had ja. Helaas wil bij mij de boel gewoon niet stabiel worden. Ik heb ook al geprobeerd LLC op 4 of 5 te zetten in de bios, dit was volgens een filmpje van Buildzoid veilig, de 2 waardes onder de "flat Line" maar ook dit hielp niet. Ik wordt er lichtelijk gek van... Mijn vrouw ook :p
Sorry to hear. Wat je kan proberen is exact dezelfde settings als ik gaf in de screenshots maar dan geheugen klok laten zakken tot 3733. Kan zijn dat jouw processor gewoon geen 1900Mhz IF klok wil draaien. 3700X staat er berucht om sinds deze lager geselecteerde chips zijn. Mijn 3600 en 3800X hebben beiden heen probleem hiermee maar werkt niet voor iedereen.

Wel echt even zorgen dat je alle instellingen kopieert en niet je eigen versie ervan hebt gemaakt. Precies zoals in mijn screenshots. Maar dan IPV 3800 en 1900 op 3733 en 1866. Zelfde timings en settings.

Ik heb sterk het gevoel dat je iets over het hoofd ziet misschien.

[ Voor 14% gewijzigd door Cidious op 19-12-2019 08:04 ]

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:01:
[...]

Sorry to hear. Wat je kan proberen is exact dezelfde settings als ik gaf in de screenshots maar dan geheugen klok laten zakken tot 3733. Kan zijn dat jouw processor gewoon geen 1900Mhz IF klok wil draaien. 3700X staat er berucht om sinds deze lager geselecteerde chips zijn. Mijn 3600 en 3800X hebben beiden heen probleem hiermee maar werkt niet voor iedereen.

Wel echt even zorgen dat je alle instellingen kopieert en niet je eigen versie ervan hebt gemaakt. Precies zoals in mijn screenshots. Maar dan IPV 3800 en 1900 op 3733 en 1866. Zelfde timings en settings.

Ga ik proberen. Ik dacht echt alles precies zo ingevoerd te hebben als op je screenshots. Het gekke is dus dat ik geen errors kreeg zoals eerst maar dat hij er gewoon mee stopte en naar Windows geen booten.

Je gaf later als alternatief nog twee verschillende llc settings voor soc en vsoc maar deze heb ik niet kunnen vinden. Ik zag wel een llc setting van 1 tot 8 met daarnaast een grafiekje. Als ik me goed ingelezen had kon deze ipv auto evt op 4 of 5 gezet worden, dus net onder de flat Line. Van dit soort instellingen had je geen screenshots van je MSI denk ik?

Maar ik ga er voor nu iig alles volgens je screenshots invoeren met 3733/1866.

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:01:
[...]

Alles ingevoerd zoals jouw screenshots alleen deze keer met 3733... volgens mij heb ik alles 1 op 1 gedaan. Maar... weer een doorstart naar windows vanuit MEMTEST86. Uiteraard had ik eerst een CMOS reset gedaan. Is mijn memory 3700x zo'n slecht exemplaar of mis ik echt iets? Andere zaken waar ik nog aan dacht die misschien iets kunnen toevoegen zijn: AMD cool & quiet en Spread spectrum veranderen van auto naar een andere waarde maar ik weet het echt niet 8)7 Ik ben geen "echte" tweaker zoals de meeste van jullie maar een simpele zorgmedewerker die het leuk vind om steeds meer te leren over dit wereldje :+

memory probs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/69qpjR9R1nikbLijssjovtLE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P9UF2uLbSG3ajFan7lzB42oo/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WMlndLPkDt7kGLWmZPfjKOhz/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ONjyLd9BHY7B4ZOZxtV1dYrA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RcrONjyckH7rpFMvi4PJfaMg/thumb.jpg

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
jaaoie17 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:22:
[...]

Maar het zou ook gewoon kunnen zonder uit te smeren?
Ja, maar lees het even opnieuw. Ik geef je een advies met een reden.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:37:
[...]

Alles ingevoerd zoals jouw screenshots alleen deze keer met 3733... volgens mij heb ik alles 1 op 1 gedaan. Maar... weer een doorstart naar windows vanuit MEMTEST86. Uiteraard had ik eerst een CMOS reset gedaan. Is mijn memory 3700x zo'n slecht exemplaar of mis ik echt iets? Andere zaken waar ik nog aan dacht die misschien iets kunnen toevoegen zijn: AMD cool & quiet en Spread spectrum veranderen van auto naar een andere waarde maar ik weet het echt niet 8)7 Ik ben geen "echte" tweaker zoals de meeste van jullie maar een simpele zorgmedewerker die het leuk vind om steeds meer te leren over dit wereldje :+

memory probs
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik vandaag nog even tijd heb zal ik voor je kijken. Sommige subtiming staan nog op 'tight' waar je IMC misschien iets meer moeite mee heeft.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• Thomg
  • Registratie: September 2010

Thomg

Aww yiss

Tweakriez schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:38:
[...]
Als ik me goed ingelezen had kon deze ipv auto evt op 4 of 5 gezet worden, dus net onder de flat Line.
LLC2 is laagste spanningsval onder zware load @ Unify. LLC1 is juist een boost onder load (why :/ )

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

M-spec schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:49:
[...]

Als ik vandaag nog even tijd heb zal ik voor je kijken. Sommige subtiming staan nog op 'tight' waar je IMC misschien iets meer moeite mee heeft.
Dankjewel dat waardeer ik :) wellicht later toch voor een 3800x gaan voor een betere IMC?

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:01:
[...]

Dankjewel dat waardeer ik :) wellicht later toch voor een 3800x gaan voor een betere IMC?
Geen probleem, ik kan nog niet alles doornemen maar je wel vertellen dat wanneer je alleen maar errors oid ziet met de hammer test, en nergens anders, dat dit niet meteen hoeft te betekenen dat het real life problemen zal geven. Deze test is er bewust voor ontworpen om modules die gevoelig zijn voor verstoringen vanuit lekspanningen te ontdekken. Dat doet de test door extreem vaak verschillen rijen in dezelfde bank(en) achter elkaar te adresseren. De modules hebben, als ze er gevoelig voor zijn, een lekspanning met te weinig refresh interval om de data dan intakt te houden (met de ingestelde overclock en spanning). Warmte zorgt daarbij ook voor eerder verval. Om dit verval tegen te gaan zal je de refreshintervallen aan kunnen passen zodat data beter stand kan houden met deze specifieke extreme aanvragen. Het zal als ik het zo begrepen heb op de site van memtest: info denk ik in eerste instantie niet zozeer aan je CPU te wijten zijn.

Kan je bijvoorbeeld zonder problemen gamen met de huidige instellingen? Dan zou ik mezelf nog niet zo druk maken om deze test. En tweede, doe je belangrijk werk op je PC waar geen enkel foutje in voor zou mogen komen? Dan wordt het misschien iets anders om te overclocken maar ik vraag het je even. Want als je modules hier gevoelig voor zijn kan je dat moeilijk wegnemen zoals op de site aangegeven. áls dit het geval is.

Probeer op 3733 eens de volgende waarden;
- tRC 72
- tRFC 666
- tRFC2 495
- tRFC4 305
- tRDRDSCL 4
- tWRWRSCL 4
- tRDRD SD en DD 8
- tWRWR SD en DD 8
- tWTRL 14
- tWR op 14
- tREF (refreshinterval) verkorten als je deze setting ergens ziet staan.
VSOC op 1.1V, LLC 1 hoger als standaard.

Hiermee ontzie je het geheugen iets meer. Hopelijk is er verschil te merken, dan weet je iets meer over waar je het moet zoeken. VDDR kan je ook nog iets verhogen of verlagen mocht het alleen het bovenstaande niet werken.

Vaak hoeven de timings die eenmaal goed werken niet heel veel meer aangepast te worden op een hogere snelheid, dan is spanning en tRFC aanpassen al snel genoeg.

Wat betreft een 3800X, dan zou ik toch eerst eens kijken wat je eigen handmatig kan doen. Pas dan kan je zien of je een goede 'bin' hebt. Is met een 3800X net zo goed een loterij. ;)

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

M-spec schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:59:
[...]

Geen probleem, ik kan nog niet alles doornemen maar je wel vertellen dat wanneer je alleen maar errors oid ziet met de hammer test, en nergens anders, dat dit niet meteen hoeft te betekenen dat het real life problemen zal geven. Deze test is er bewust voor ontworpen om modules die gevoelig zijn voor verstoringen vanuit lekspanningen te ontdekken. Dat doet de test door extreem vaak verschillen rijen in dezelfde bank(en) achter elkaar te adresseren. De modules hebben, als ze er gevoelig voor zijn, een lekspanning met te weinig refresh interval om de data dan intakt te houden (met de ingestelde overclock en spanning). Warmte zorgt daarbij ook voor eerder verval. Om dit verval tegen te gaan zal je de refreshintervallen aan kunnen passen zodat data beter stand kan houden met deze specifieke extreme aanvragen. Het zal als ik het zo begrepen heb op de site van memtest: info denk ik in eerste instantie niet zozeer aan je CPU te wijten zijn.

Kan je bijvoorbeeld zonder problemen gamen met de huidige instellingen? Dan zou ik mezelf nog niet zo druk maken om deze test. En tweede, doe je belangrijk werk op je PC waar geen enkel foutje in voor zou mogen komen? Dan wordt het misschien iets anders om te overclocken maar ik vraag het je even. Want als je modules hier gevoelig voor zijn kan je dat moeilijk wegnemen zoals op de site aangegeven. áls dit het geval is.

Probeer op 3733 eens de volgende waarden;
- tRC 72
- tRFC 666
- tRFC2 495
- tRFC4 305
- tRDRDSCL 4
- tWRWRSCL 4
- tRDRD SD en DD 8
- tWRWR SD en DD 8
- tWTRL 14
- tWR op 14
- tREF (refreshinterval) verkorten als je deze setting ergens ziet staan.

Hiermee ontzie je het geheugen iets meer. Hopelijk is er verschil te merken, dan weet je iets meer over waar je het moet zoeken. VDDR kan je ook nog iets verhogen of verlagen mocht het alleen het bovenstaande niet werken.

Vaak hoeven de timings die eenmaal goed werken niet heel veel meer aangepast te worden op een hogere snelheid, dan is spanning en tRFC aanpassen al snel genoeg.

Wat betreft een 3800X, dan zou ik toch eerst eens kijken wat je eigen handmatig kan doen. Pas dan kan je zien of je een goede 'bin' hebt. Is met een 3800X net zo goed een loterij. ;)
Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor gamen, een beetje office gebruik, en verder vooral casual. Geen encoding of bewerking. De voorgestelde waardes zorgen die niet voor veel hogere latency? Die TRFC waardes lijken mij zo hoog met wat ik om me heen zie? Moet ik de rest van de eerder door jou gegeven screenshots houden zoals ze daar op stonden?

Gamen e.d. heb ik in de tussentijd nog niet gedaan, bang om dingen te slopen met verkeerde geheugen settings.

Nog een andere vraag: ik zit nog in de periode waarin ik de modules mag omruilen voor een nieuw setje van hetzelfde geheugen, is dat anders een idee?

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:07:
[...]

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor gamen, een beetje office gebruik, en verder vooral casual. Geen encoding of bewerking. De voorgestelde waardes zorgen die niet voor veel hogere latency? Die TRFC waardes lijken mij zo hoog met wat ik om me heen zie? Moet ik de rest van de eerder door jou gegeven screenshots houden zoals ze daar op stonden?

Nog een andere vraag: ik zit nog in de periode waarin ik de modules mag omruilen voor een nieuw setje van hetzelfde geheugen, is dat anders een idee?
Ja, om dit te testen zijn de timings bewust even hoger. De rest van je eigen screens kan blijven staan, tRCD 1 hoger kan ook verschil maken maar staat al op 19. Als het meezit is een kortere refreshinterval en langere refreshtijd genoeg maar ook dat zal iets aan prestaties inleveren als dat wel werkt.
Het blijft een overclock die om veel redenen instabiel kan zijn. 1 cijfertje kan wel of geen booten betekenen, net als tRCD van 14 ipv 15 bij mij. 14 boot niet eens, 15 is al lange tijd stabiel. Hopelijk kan je zo wat uitsluiten.

Als je er voor de rest alles mee kan doen op die extreme test na is het geen ramp. Misschien crasht Prime95 AVX2 met een cpuOC, terwijl gamen nooit een probleem zal zijn. Ligt er aan wat je wilt.
Omruilen zou kunnen, net als met CPU's is geheugen OC net zo afhankelijk van binning maar als je niet weet wat de test laat falen zou het zonde zijn als een andere set hetzelfde resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

M-spec schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:59:
[...]

CPU load line calibration control staat standaard op auto. Op welke waarde moet ik die dan zetten? En met Vsoc bedoel je de SOC voltage die onder de CPU NB/SoC voltage staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Stop met gebruiken van Memtest86 en hammertest. Gewoon de settings die ik aangaf en gebruik dram calculator eerst met de memtest die is ingebouwd. Als die geen errors spuwd gaat het waarschijnlijk prima zijn. Heb net Memtest86 ook gedraaid en hammertest doet ook bij mij raar. Dit programma is niet echt relevant. Karhu is bij mijn 10.000% stabiel en memtest pro 3000% en heb geen enkele crash. De settings die ik gaf zijn los genoeg. Als jij edie 3200 hebt moet dit vrijwel zeker werken als je IMC het aankan. Anders 3733. Hammertest staat bekend om vreemde problemen. Let it go. Gebruik meer relevante apps om je geheugen te testen.

And just to make sure. Je gebruikt wel de juiste geheugen slots toch? Vanaf de CPU geteld 2 en 4. NIET 1 en 3! Dus je start vanaf de verste van de cpu en dan sla je 1 over. Het slot dichtste bij de cpu blijft leeg.

[ Voor 14% gewijzigd door Cidious op 20-12-2019 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 00:12:
[...]

CPU load line calibration control staat standaard op auto. Op welke waarde moet ik die dan zetten? En met Vsoc bedoel je de SOC voltage die onder de CPU NB/SoC voltage staat?
Cpu Loadline kan op 3 en NB/soc kan op 2 of 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 00:19:
Stop met gebruiken van Memtest86 en hammertest. Gewoon de settings die ik aangaf en gebruik dram calculator eerst met de memtest die is ingebouwd. Als die geen errors spuwd gaat het waarschijnlijk prima zijn. Heb net Memtest86 ook gedraaid en hammertest doet ook bij mij raar. Dit programma is niet echt relevant. Karhu is bij mijn 10.000% stabiel en memtest pro 3000% en heb geen enkele crash. De settings die ik gaf zijn los genoeg. Als jij edie 3200 hebt moet dit vrijwel zeker werken als je IMC het aankan. Anders 3733. Hammertest staat bekend om vreemde problemen. Let it go. Gebruik meer relevante apps om je geheugen te testen.

And just to make sure. Je gebruikt wel de juiste geheugen slots toch? Vanaf de CPU geteld 2 en 4. NIET 1 en 3! Dus je start vanaf de verste van de cpu en dan sla je 1 over. Het slot dichtste bij de cpu blijft leeg.
Jup 2 en 4. Het is voor een leek als mij soms heel lastig om alles te begrijpen. Ik las overal dat memtest errors absoluut niet mogen wil je geen problemen met je windows stabiliteit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

M-spec schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:33:
[...]

Ja, om dit te testen zijn de timings bewust even hoger. De rest van je eigen screens kan blijven staan, tRCD 1 hoger kan ook verschil maken maar staat al op 19. Als het meezit is een kortere refreshinterval en langere refreshtijd genoeg maar ook dat zal iets aan prestaties inleveren als dat wel werkt.
Het blijft een overclock die om veel redenen instabiel kan zijn. 1 cijfertje kan wel of geen booten betekenen, net als tRCD van 14 ipv 15 bij mij. 14 boot niet eens, 15 is al lange tijd stabiel. Hopelijk kan je zo wat uitsluiten.

Als je er voor de rest alles mee kan doen op die extreme test na is het geen ramp. Misschien crasht Prime95 AVX2 met een cpuOC, terwijl gamen nooit een probleem zal zijn. Ligt er aan wat je wilt.
Omruilen zou kunnen, net als met CPU's is geheugen OC net zo afhankelijk van binning maar als je niet weet wat de test laat falen zou het zonde zijn als een andere set hetzelfde resultaat geeft.
Ook met deze losse settings ging het niet goed. Bij de hammer test ontstond er weer een freeze na een uur en deed hij niks meer.

Ik heb voor de zekerheid een nieuw setje van hetzelfde geheugen laten opsturen door Amazon welke volgende week moet binnen komen, mocht nog tot eind volgende week namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweakriez op 20-12-2019 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Tweakriez schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 01:48:
[...]Ook met deze losse settings ging het niet goed. Bij de hammer test ontstond er weer een freeze na een uur en deed hij niks meer.
Niet om je te kakken te zetten, maar je hebt toch niet een berg dure componenten gekocht om je tanden stuk te bijten op een of andere synthetische test waar je in real-life gebruik niets van gaat merken?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

onsgeluk schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 02:02:
[...]

Niet om je te kakken te zetten, maar je hebt toch niet een berg dure componenten gekocht om je tanden stuk te bijten op een of andere synthetische test waar je in real-life gebruik niets van gaat merken?
Ik had op verschillende plekken gelezen dat errors in memtest op termijn grote gevolgen kunnen hebben. Juist die stabiliteit hoopte ik te hebben door te kiezen voor kwalitatief goede componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Gebruik andere memtest programma's. Hammer test is niet stabiel. Lees Google maar eens. Of gebruik memtest86 en zet dan de hammer test uit. Geeft meer met AMD te maken dan je geheugen lees ik.

Ik heb persoonlijk hiervoor nog NOOIT memtest86 gebruikt. Ik heb 3 programma's om dit in Windows te testen welke betrouwbaar zijn.

TestMem5 0.12 met 1usmus zijn confog file om snel binnen 30 minuten de meeste errors eruit te vissen.
KARHU RAM test voor lang testen
MemTest Pro voor lang testen

Ik gebruik een combinatie van deze.

MemTest Pro zit als standaard versie in de DRAM Calculator. Die kan je gebruiken om te testen. Is makkelijk. Zou ik aanraden. Lekker memtest86 vergeten.

Als laatste tip. Wel even zorgen dat je genoeg airflow hebt om je geheugen te koelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cidious op 20-12-2019 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 02:43:
Gebruik andere memtest programma's. Hammer test is niet stabiel. Lees Google maar eens. Of gebruik memtest86 en zet dan de hammer test uit. Geeft meer met AMD te maken dan je geheugen lees ik.

Ik heb persoonlijk hiervoor nog NOOIT memtest86 gebruikt. Ik heb 3 programma's om dit in Windows te testen welke betrouwbaar zijn.

TestMem5 0.12 met 1usmus zijn confog file om snel binnen 30 minuten de meeste errors eruit te vissen.
KARHU RAM test voor lang testen
MemTest Pro voor lang testen

Ik gebruik een combinatie van deze.

MemTest Pro zit als standaard versie in de DRAM Calculator. Die kan je gebruiken om te testen. Is makkelijk. Zou ik aanraden. Lekker memtest86 vergeten.

Als laatste tip. Wel even zorgen dat je genoeg airflow hebt om je geheugen te koelen.
Thx, goede tips! Ik heb een H115pro met fans die op pull staan, staat op extreme preset. Daarnaast een outtake 120mm achterop + eentje bovenop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 01:48:
[...]

Ook met deze losse settings ging het niet goed. Bij de hammer test ontstond er weer een freeze na een uur en deed hij niks meer.

Ik heb voor de zekerheid een nieuw setje van hetzelfde geheugen laten opsturen door Amazon welke volgende week moet binnen komen, mocht nog tot eind volgende week namelijk.
Was te proberen. Ik denk dat je met de info en tips die je nu hebt gekregen de koeling op standje stil kan zetten en in alle rust gewoon moet gaan genieten van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Nog een interessant stukje wanneer een Zen2 op een lagere TDP zijn werk moet doen, en dan sneller wordt met langzamer geheugen.. Niet omdat het daadwerkelijk sneller is maar omdat de I/O SoC dan minder energie nodig heeft en er meer over blijft voor de cores om het vrijgekomen deel van de TDP verder in de te vullen.

https://www.computerbase....ung_durch_langsameren_ram

Vertaling uit het artikel:
AMD bevestigt het gedrag op aanvraag en wijst er zelfs op dat sommige X570-borden in RAM-OC-tests boven DDR4-3200 de spanning voor de geheugencontroller onevenredig hoog instellen, wat uiteindelijk de prestaties kost omdat het CPU-gedeelte minder deelneemt aan TDP-budget is verschuldigd. Het is niet verrassend dat het gedrag ook bestaat bij Ryzen 3000 met I / O-Die.
Alleen van toepassing met standaard XFR en vooral voor lage TDP CPU's of in Eco modus denk ik. Dan kan je met een hoge SoC spanning dus weer prestaties verliezen. Een Threadripper met ingestelde max TDP van 180W zoals in het artikel zit iedere keer op die TDP waar deze normaal op 280W zou staan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Bedankt voor alle tips en trucs mensen. Ik heb op dit moment de 3733C16 van @Verwijderd settings met 1.41 op het ram draaien. Memtest heeft tot nu toe 3 passen volledig behaald waarbij ik de hammer test uitgezet heb. Bij 3800 kreeg ik eerst een reboot bij het opstarten van memtest maar wellicht dat dit met geheugen training te maken had. 3733 vind ik voor nu ook prima. Aan de LLC settings heb ik vooralsnog niet gezeten, deze staan op auto. Ik zal vanavond nog even de memtest van Dram calculator draaien en als dat ook geen errors geef laat ik het voor wat het is voorlopig en ga ik eens genieten van mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Tweakriez schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:36:
Bedankt voor alle tips en trucs mensen. Ik heb op dit moment de 3733C16 van @Verwijderd settings met 1.41 op het ram draaien. Memtest heeft tot nu toe 3 passen volledig behaald waarbij ik de hammer test uitgezet heb. Bij 3800 kreeg ik eerst een reboot bij het opstarten van memtest maar wellicht dat dit met geheugen training te maken had. 3733 vind ik voor nu ook prima. Aan de LLC settings heb ik vooralsnog niet gezeten, deze staan op auto. Ik zal vanavond nog even de memtest van Dram calculator draaien en als dat ook geen errors geef laat ik het voor wat het is voorlopig en ga ik eens genieten van mijn systeem.
Ik zag dat hij toch doorgestart was naar het Windows startscherm na 3 runs iig succesvol behaald te hebben zonder hammer test aan. Ik ga vanavond even de dram test van memtest aanzetten. Op hoeveel procent moet deze gezet worden om een betrouwbaar resultaat te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oNr71fGVEkmwWbPP5FsUqdNZ/thumb.jpg

even op memtest zetten en 100000 % invullen en lekker nachtje laten draaien. Kom je morgen ochtend terug op een start scherm dan is het loos. Kom je morgen ochtend terug terwijl het nog draait dan gefeliciteerd. Als de test gestopt is omdat er fouten waren ook niet goed. Het moet gewoon nog lekker door rammelen na een goede nachtrust voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:47
@Tweakriez
Heej vervelend dat je er zoveel problemen mee hebt Tweakriez. Ik heb het helaas ontzettend druk dus kan niet veel doen om je te helpen op dit moment.
Ik heb wel even memtest86 geprobeerd met het dual rank Samsung B-die @3800-16-16-16-32 GDM 1.36V.
Twee hele ronden met hammertest zijn zonder fouten voltooid.
Over een paar dagen heb ik wat meer tijd en dan zal ik ook naar het micron E-die geheugen kijken.

Wat ook eventueel kan is dat ik het geheugen voor je test/de grens op zoek. Dan weet je tenminste dat het daar wel of niet aan ligt.
Ik zag namelijk dat we dicht in de buurt wonen! Zelf woon ik in Wageningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:38:
@Tweakriez
Heej vervelend dat je er zoveel problemen mee hebt Tweakriez. Ik heb het helaas ontzettend druk dus kan niet veel doen om je te helpen op dit moment.
Ik heb wel even memtest86 geprobeerd met het dual rank Samsung B-die @3800-16-16-16-32 GDM 1.36V.
Twee hele ronden met hammertest zijn zonder fouten voltooid.
Over een paar dagen heb ik wat meer tijd en dan zal ik ook naar het micron E-die geheugen kijken.

Wat ook eventueel kan is dat ik het geheugen voor je test/de grens op zoek. Dan weet je tenminste dat het daar wel of niet aan ligt.
Ik zag namelijk dat we dicht in de buurt wonen! Zelf woon ik in Wageningen.
Dat is heel sympathiek van je en is zeker een optie. Ik krijg volgende week een nieuw setje van Amazon binnen van hetzelfde geheugen en ga dan eerst eens kijken of ik hier tegen hetzelfde aan loop met dezelfde settings. Ik heb vanaf begin af aan al problemen met geheugen stabiel krijgen op hogere snelheden, dit was welliswaar eerder met Corsair geheugen welke hierom berucht zijn met Ryzen. Het moederbord had ik al vervanfen maar het kan ook wellicht zijn dat de IMC van mjjn processor gewoon niet top of the Line is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:13:
[Afbeelding]

even op memtest zetten en 100000 % invullen en lekker nachtje laten draaien. Kom je morgen ochtend terug op een start scherm dan is het loos. Kom je morgen ochtend terug terwijl het nog draait dan gefeliciteerd. Als de test gestopt is omdat er fouten waren ook niet goed. Het moet gewoon nog lekker door rammelen na een goede nachtrust voor jou.
binnen 30 minuten was het windows startscherm al weer te zien :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Asus Crosshair VI bios 7601 en bios 0001 1.0.0.4beta getest.

Verschil 7501 naar 7601: na een memory post fail hoef je geen CMOS reset meer te doen achterop het moederbord, gaat weer naar safe boot met opnieuw inschakelen. Geen verschil in XFR kunnen ontdekken of stabiliteit met 1900/3800. Werkt nog niet optimaal. Een run kunnen doen van Dram tuner membench default zonder errors op CL16, zichtbaar ongeveer gelijke latencies maar subtimings niet, ook even 16 seconden trager als 3733cl14. Loopt ergens tegen een spreekwoordelijke muur.
Na wat tweaken wel CB20 iets verbeterd op 4,45 3733 met 5483pt.

Dan 1.0.0.4 beta 0001 bios: Telemetry werkt, PPT en TDC nu zichtbaar in software. Ook voor de 3800X denk ik want de allcore is een krappe 25MHz hoger en de CPU zit meteen op de 105W TDP icm een load spanning van 1,35V XFR. PBO is zelfs 1,4V load. Ook geen succes met 1900/1800.

Conclusie: Out of the box is dit niet wenselijk. De spanningen met de beta 1.0.0.4 zijn in tegenstelling tot wat ik er over las juist nog een fractie hoger. Wachten op de officiële release dus.

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 21-12-2019 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:16
M-spec schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 01:27:
Asus Crosshair VI bios 7601 en bios 0001 1.0.0.4beta getest.

Verschil 7501 naar 7601: na een memory post fail hoef je geen CMOS reset meer te doen achterop het moederbord, gaat weer naar safe boot met opnieuw inschakelen. Geen verschil in XFR kunnen ontdekken of stabiliteit met 1900/3800. Werkt nog niet optimaal. Een run kunnen doen van Dram tuner membench default zonder errors op CL16, ongeveer gelijke latencies maar wel even 16 seconden trager als 3733cl14.
Na wat tweaken wel CB20 iets verbeterd op 4,45 met 5483pt.

Dan 1.0.0.4 beta 0001 bios: Telemetry werk, PPT en TDC nu zichtbaar in software. Ook voor de 3800X denk ik want de allcore is een krappe 25MHz hoger en de CPU zit meteen op de 105W TDP icm een load spanning van 1,35V XFR. PBO is zelfs 1,4V load. Ook geen succes met 1900/1800.

Conclusie: Out of the box is dit niet wenselijk. De spanningen met de beta 1.0.0.4 zijn in tegenstelling tot wat ik er over las juist nog een fractie hoger. Wachten op de officiële release dus.
[/quote]
En de cold boot times?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Niet echt op gelet of opgevallen. PC staat in de winter meestal aan op BOINC als ik er niet mee bezig ben. ;) Mocht er verschil in zitten laat ik het nog wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 00:04:
[...]

binnen 30 minuten was het windows startscherm al weer te zien :F
Voltage? even ietsje verhogen naar 1.42 of 1.43 en weer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 06:56:
[...]

Voltage? even ietsje verhogen naar 1.42 of 1.43 en weer proberen.
Tot nu toe draait membench zo'n 3 uur zonder er uit te klappen op 1.43. Op 1.42 kreeg ik weer een reset.

Is dit op lange termijn te doen met 3733? Of is het voltage te hoog? Is het een geheugen issue dat ik niet tot hele mooie resultaten kan komen of ligt dit aan mijn processor zijn IMC?

Verder merkte ik op dat mijn 2e outtake fan niet goed werkt, zou dit nog enig invloed op stabiliteit kunnen hebben van stroom/voltages etc. Op het geheugen kunnen hebben? Deze gaat er zoiezo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@M-spec Inmiddels is 7704 beta uit. Die zit denk ik dicht bij release versie.

Heb hem zelf niet geprobeerd want wacht dit keer op de final.

https://www.hardwareluxx....-12-19-a-1228903.html#2.5

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 10:58:
[...]

Tot nu toe draait membench zo'n 3 uur zonder er uit te klappen op 1.43. Op 1.42 kreeg ik weer een reset.

Is dit op lange termijn te doen met 3733? Of is het voltage te hoog? Is het een geheugen issue dat ik niet tot hele mooie resultaten kan komen of ligt dit aan mijn processor zijn IMC?

Verder merkte ik op dat mijn 2e outtake fan niet goed werkt, zou dit nog enig invloed op stabiliteit kunnen hebben van stroom/voltages etc. Op het geheugen kunnen hebben? Deze gaat er zoiezo uit.
Slecht werkende koeling kan absoluut tot instabiel geheugen leiden.. Maar als het nu op 1.43v wel stabiel is dan is het vrijwel zeker het geheugen zelf dat gewoon niet lekker klokt.. Laat mij nog eens over je instellingen heen kijken of ik iets kan vinden.

Edit:
Settings lijken allemaal goed behalve gear down mode staat op auto even op 1T zetten. Nu pakt hij 2T.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/quswgyDQfyFHPqjdkuLTYIbd/thumb.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Cidious op 21-12-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 11:58:
[...]

Slecht werkende koeling kan absoluut tot instabiel geheugen leiden.. Maar als het nu op 1.43v wel stabiel is dan is het vrijwel zeker het geheugen zelf dat gewoon niet lekker klokt.. Laat mij nog eens over je instellingen heen kijken of ik iets kan vinden.

Edit:
Settings lijken allemaal goed behalve gear down mode staat op auto even op 1T zetten. Nu pakt hij 2T.
[Afbeelding]
mem arrgh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZNYtGWY6bzlqgvC8tIVwaVas/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jmw9ZTuzk7Hq2aL23VfAHnbt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rWlEAQYCkjOG1j9JS9XoQ60Y/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mHcnbtFr3GtDET2hXJV22mgB/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/14wDKyalcdF26jIB6SHJTjy7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2e25Swgbwgul99yIFk8ZMBL6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c8HCd2FEX8iXrC9auxufqcnP/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HKMylEQvQ5QwAlpz5PHNsWFU/thumb.jpg

Valt mij op dat de bios zelf nog hogere waardes voor o.a. het ram uitleest als dat deze ingesteld wordt.

Edit: Toen ik zojuist 1T ipv gear down mode ingesteld had bij het kopje van de primary timings en de bios uitging kreeg ik eens een foutmelding mbt C: stage en werd dit "gefixt" voordat hij windows in ging booten... 8)7

Er klopt zoiezo het en ander volgens mij niet want mijn muis cursor bleef net ook al 2 maal hangen ongeveer 30 sec...

[ Voor 8% gewijzigd door Tweakriez op 21-12-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Zet CPU NB loadline calibration omhoog. CPU Baseclock lekker op 100 zetten.

En je hebt t RRDL op 4 !!! moet op 6! Ik denk dat dit je euvel is. Probeer het eens op 6 en dan nog eens testen.

[ Voor 45% gewijzigd door Cidious op 21-12-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:14:
Zet CPU NB loadline calibration omhoog. CPU Baseclock lekker op 100 zetten.

En je hebt t RRDL op 4 !!! moet op 6! Ik denk dat dit je euvel is. Probeer het eens op 6 en dan nog eens testen.
Cpu LL 2, en NB op 3 als ik het me goed herinner van je vorige post toch? En is het niet zo dat er dan te veel spanning op komt omdat je dan boven de rechte lijn instelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:24:
[...]

Cpu LL 2, en NB op 3 als ik het me goed herinner van je vorige post toch? En is het niet zo dat er dan te veel spanning op komt omdat je dan boven de rechte lijn instelt?
was andersom maar 3/2. Maar 2/3 of 3/3 kan allemaal. Wel even trrd_l corrigeren!

[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 21-12-2019 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Last van de aanstelleritus :+ RMA mobo is netjes vervangen door de winkel (zeer netjes afgehandeld moet ik zeggen). Gaat het hele boeltje nu wel netjes opstarten? Ik heb de 2080ti wel vervangen door een simpele passief gekoelde gpu. Wil eerst de combi cpu, mobo en ram stabiel hebben draaien voordat ik iets complex als een dikke gpu in de mix gooi.
Hopelijk heb ik alle tips&tricks goed onthouden :)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:39:
[...]

was andersom maar 3/2. Maar 2/3 of 3/3 kan allemaal. Wel even trrd_l corrigeren!
Nog steeds reset naar Windows icm dram 1.420... 1.430 nu weer ingesteld en kijken hoe dat gaat. Wordt er moedeloos van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:14:
[...]

Nog steeds reset naar Windows icm dram 1.420... 1.430 nu weer ingesteld en kijken hoe dat gaat. Wordt er moedeloos van...
Wat bedoel je reset naar windows. STOP met memtest86!

Constant hetzelfde proberen met de hoop op een ander resultaat is praktisch gezien gestoordheid lol. Niet meer memtesten vanuit USB boot stick. Dat programma is wankel.

DRAM Calculator gebruiken.

MemTest86 lekker verwijderen en nooit meer gebruiken. Er is totaal geen noodzaak voor dat programma. En ik lees allemaal problemen met Ryzen 3000 waarschijnlijk met cache te maken. Verwijderen en de tools gebruiken waar iedereen op vertrouwd tegenwoordig.

[ Voor 44% gewijzigd door Cidious op 21-12-2019 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:19:
[...]

Wat bedoel je reset naar windows. STOP met memtest86!

Constant hetzelfde proberen met de hoop op een ander resultaat is praktisch gezien gestoordheid lol. Niet meer memtesten vanuit USB boot stick. Dat programma is wankel.

DRAM Calculator gebruiken.

MemTest86 lekker verwijderen en nooit meer gebruiken. Er is totaal geen noodzaak voor dat programma. En ik lees allemaal problemen met Ryzen 3000 waarschijnlijk met cache te maken. Verwijderen en de tools gebruiken waar iedereen op vertrouwd tegenwoordig.
Dit was met gebruik met dram calculator :) memtest gebruik ik niet meer, had zichzelf weer gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:29:
[...]

Dit was met gebruik met dram calculator :) memtest gebruik ik niet meer, had zichzelf weer gereset.
Ah dus je bedoeld reboot naar login scherm.

Ik had dit probleem toen mijn VSOC niet stabiel was. gooi je VSOC op 1100. Staat nog steeds op 1050. Ik denk eigenlijk dat dat het moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:12:
[...]

Ah dus je bedoeld reboot naar login scherm.

Ik had dit probleem toen mijn VSOC niet stabiel was. gooi je VSOC op 1100. Staat nog steeds op 1050. Ik denk eigenlijk dat dat het moet oplossen.
Vddp en vddg laten zoals ze zijn of moeten die mee omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:17:
[...]

Vddp en vddg laten zoals ze zijn of moeten die mee omhoog?
Je kan eerst proberen met VDDG op 950 en VSOC 1100. Als dat nog niet lekker draait VDDG 1050 en VSOC 1100

EDIT: je kan eigenlijk gewoon meteen VDDG 1050 en VSOC 1100 proberen. Als dat draait kan je later altijd nog lager proberen. Maar voor jou is het eerst maar eens stabiel worden. en dan langzaam voltages verlagen.

[ Voor 27% gewijzigd door Cidious op 21-12-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 16:27:
[...]

Je kan eerst proberen met VDDG op 950 en VSOC 1100. Als dat nog niet lekker draait VDDG 1050 en VSOC 1100

EDIT: je kan eigenlijk gewoon meteen VDDG 1050 en VSOC 1100 proberen. Als dat draait kan je later altijd nog lager proberen. Maar voor jou is het eerst maar eens stabiel worden. en dan langzaam voltages verlagen.
Same old... Nog steeds zelfde problemen, geen error berichten maar terug naar Windows startscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Je kan VDDP ook eens op 1000 proberen.

Ik ben even kwijt wat voor kitje Crucial je hebt. Sport LT 3200 toch?

Misschien kan je met Taiphoon burner eens je XMP profiel exporteren en delen hier dat ik kan kijken of je wel echt dezelfde geheugen kit als mij hebt. Ik heb hier 2 edie kits liggen die zonder problemen op deze snelheden draaien.

Je kan ook procODT nog eens een stap omhoog gooien naar 60. Dit helpt voor sommigen om met lager voltage te kunnen draaien voor DRAM. Sorry dat het geen hapklaar antwoord is. Ik had ook wel verwacht er inmiddels met je uit te komen. Maar RAM en moederborden kunnen soms erg lastig doen.

ProcODT 1 stap omhoog en dan op 1.42 volt of 1.43. met de VSOC die we net omschreven. en VDDG en VDDP.

VSOC 1.1
VDDG 1050
VDDP 1000
ProcODT 60

[ Voor 89% gewijzigd door Cidious op 21-12-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:25:
Je kan VDDP ook eens op 1000 proberen.

Ik ben even kwijt wat voor kitje Crucial je hebt. Sport LT 3200 toch?

Misschien kan je met Taiphoon burner eens je XMP profiel exporteren en delen hier dat ik kan kijken of je wel echt dezelfde geheugen kit als mij hebt. Ik heb hier 2 edie kits liggen die zonder problemen op deze snelheden draaien.

Je kan ook procODT nog eens een stap omhoog gooien naar 60. Dit helpt voor sommigen om met lager voltage te kunnen draaien voor DRAM. Sorry dat het geen hapklaar antwoord is. Ik had ook wel verwacht er inmiddels met je uit te komen. Maar RAM en moederborden kunnen soms erg lastig doen.

ProcODT 1 stap omhoog en dan op 1.42 volt of 1.43. met de VSOC die we net omschreven. en VDDG en VDDP.

VSOC 1.1
VDDG 1050
VDDP 1000
ProcODT 60
Jij hoeft geen sorry te zeggen hoor :) eerder ik met mijn gespam hier. Zal straks even een typhoon shot maken

Edit: bij deze instellingen en 1.42 schoot hij na 2 resets door naar een systeem herstel. Nu de 1.43 ingesteld.

En weer de boel op slot... Heeft dit nog wel zin of kan ik niet beter de boel voor nu op xmp zetten en maandag het nieuwe setje er in stoppen wat dan binnen komt? Jij denkt dat het aan het ram setje ligt toch? Moederbord is net nieuw immers en de Unify zou van goede kwaliteit zijn. Ik had met de Aorus Pro ook al geen succes met geheugen. Anders kan ik evt kijken naar overstappen op een 3800x als het aan de IMC ligt.

@Cidious
mem arrgh
typhoon

[ Voor 39% gewijzigd door Tweakriez op 21-12-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:56:
[...]

Jij hoeft geen sorry te zeggen hoor :) eerder ik met mijn gespam hier. Zal straks even een typhoon shot maken

Edit: bij deze instellingen en 1.42 schoot hij na 2 resets door naar een systeem herstel. Nu de 1.43 ingesteld.

En weer de boel op slot... Heeft dit nog wel zin of kan ik niet beter de boel voor nu op xmp zetten en maandag het nieuwe setje er in stoppen wat dan binnen komt? Jij denkt dat het aan het ram setje ligt toch? Moederbord is net nieuw immers en de Unify zou van goede kwaliteit zijn. Ik had met de Aorus Pro ook al geen succes met geheugen. Anders kan ik evt kijken naar overstappen op een 3800x als het aan de IMC ligt.
Systeem doet nu na cmos reset niks meer... Blijft op postcode 8d hangen... Ben er weer ingekomen... Wat een drama zeg

Een ding wat mij trouwens erg opvalt: Met alles op stock settings inclusief Xmp maar dus ook geen offset en voltage aanpassingen haal ik wel mijn hoogste CB20 score ooit! Het enige wat ik gedaan heb is PBO op on zetten. Is dit niet vreemd? Met mijn leek-ogen zijn de temps ook niet extreem hoog ofzo.... Alleen Aida latency is natuurlijk beroerd zo met het geheugen...

mem arrgh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vgqCg3kSPfMEU5f4Cdc4rqrT/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AmfUZtnnPqGuGWvawWCEOfSc/thumb.png

[ Voor 34% gewijzigd door Tweakriez op 21-12-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Het gaat misschien heel flauw klinken, maar ik zie dat de Dram Vref op auto staat!
Dat is ook een erg belangrijke voltage en moet op de helft van de ingestelde werkspanning van het geheugen staan. Op auto is nooit zeker wat het moederbord daarmee doet.
Probeer dat eens op handmatig, evenals de spanning voor de CPU en SOC op 'manual override' i.p.v. 'amd overclocking'

Voor de geheugen timings, pak het eens eerst ruim.
Bijvoorbeeld profiel v2 safe van de Dram calculator.

3733mHz moet voor elke Ryzen CPU haalbaar zijn, misschien niet met dezelfde timings maar wel de frequentie. Anders hadden ze het niet in de presentatie getoond als optie voor 1:1 verhouding tussen geheugencontroller en geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:18:
Het gaat misschien heel flauw klinken, maar ik zie dat de Dram Vref op auto staat!
Dat is ook een erg belangrijke voltage en moet op de helft van de ingestelde werkspanning van het geheugen staan. Op auto is nooit zeker wat het moederbord daarmee doet.
Probeer dat eens op handmatig, evenals de spanning voor de CPU en SOC op 'manual override' i.p.v. 'amd overclocking'

Voor de geheugen timings, pak het eens eerst ruim.
Bijvoorbeeld profiel v2 safe van de Dram calculator.

3733mHz moet voor elke Ryzen CPU haalbaar zijn, misschien niet met dezelfde timings maar wel de frequentie. Anders hadden ze het niet in de presentatie getoond als optie voor 1:1 verhouding tussen geheugencontroller en geheugen.
Dram vref gaat maar tot 0.600 ipv de 0.705 die ik dan zou moeten instellen.Op het moment dat ik manual voor de voltages in stel kan ik geen offset meer kiezen zie ik.

Edit: dram vref kan ik wel op de 0.735 intikken maar de cijfers veranderen dan in een rode kleur, wil dat niet zeggen dat ik gevaarlijke/verkeerde waardes intik?

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakriez op 21-12-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
0.735V is ook veel te hoog, dan zou de werkspanning op 1.47V moeten zitten o.0.
Pas toch op met die extreme voltages. Dat anderen het doen wil niet zeggen dat het ok is.
Mijn ervaring is ook dat E-die slechter werkt met hogere spanningen.
Probeer het eerst eens met 1.40-1.42V Dram en 0.7-0.71V Dram Vref.

Tot nu toe hebben 6 geheugen setjes E-die bij mij onder de 1.4V stabiel gewerkt op 3800mHz.
Spontane reboots lijkt meer een CPU/controller probleem (evt. i.c.m. instellingen op het moederbord) dan het geheugen.
Dat laatste zal gewoon fouten genereren en als het goed fout zit krijg je een crash of bluescreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

CMT schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 22:43:
0.735V is ook veel te hoog, dan zou de werkspanning op 1.47V moeten zitten o.0.
Pas toch op met die extreme voltages. Dat anderen het doen wil niet zeggen dat het ok is.
Mijn ervaring is ook dat E-die slechter werkt met hogere spanningen.
Probeer het eerst eens met 1.40-1.42V Dram en 0.7-0.71V Dram Vref.

Tot nu toe hebben 6 geheugen setjes E-die bij mij onder de 1.4V stabiel gewerkt op 3800mHz.
Spontane reboots lijkt meer een CPU/controller probleem (evt. i.c.m. instellingen op het moederbord) dan het geheugen.
Dat laatste zal gewoon fouten genereren en als het goed fout zit krijg je een crash of bluescreen.
Geprobeerd de genoemde waardes op 0.700 te zetten icm 1.4 op het ram en de V2 safe settings... Clock van de north werd gehalveerd in Aida... En latency tegen de 88 aan.... Ik wordt langzaamaan helemaal gek geen enkele dram instelling of suggesties van hier werken stabiel voor me. |:( Ben nu al ruim een week aan het klooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Tweakriez Onthoud dat je bent bezig met overclocken, iets buiten specificaties proberen te laten werken. Er is geen garantie dat iedereen hetzelfde er uit kan halen, zelfs al zou iedereen dezelfde componenten gebruiken van voeding tot koeling, er is verschil in binning en noem maar op. Ik loop net zo goed tegen een muur met bepaalde instellingen. Ookal kunnen de modules op zichzelf gemiddeld wel 4000+ halen. Dus dan maar het uiterste er uit halen op een snelheid die wel haalbaar is.

Als 3600cl14 met mooie subtimings voor jou wel werkt is er niet zoveel mis mee, is nog steeds een overclock en de true latency is ook lager dan 3800cl16. De doorvoersnelheid weer wat minder en het verschilt ook per applicatie welke de voorkeur heeft. Bovendien zal het verschil van bijvoorbeeld een videokaart niet eens in verhouding staan met de hoogste instellingen willen bereiken. Zelfs een upgrade naar een andere CPU maakt dan ook ineens nog maar weinig uit, dan werkt een 3600X al net zo goed met games om wat te noemen. Je eigen systeem is nu niet ineens traag geworden, is nog steeds nieuw en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Ik denk dat CMT een goed punt heeft. Probeer eens 3800 met safe settings.

Maar wat ik bedoelde met Thaiphoon Burner is letterlijk even het profiel exporteren en in DRAM Calculator importeren. En dan timings berekenen. Hierboven stuur je een screenshot. Het moet een HTML file zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Cidious schreef op zondag 22 december 2019 @ 03:18:
Ik denk dat CMT een goed punt heeft. Probeer eens 3800 met safe settings.

Maar wat ik bedoelde met Thaiphoon Burner is letterlijk even het profiel exporteren en in DRAM Calculator importeren. En dan timings berekenen. Hierboven stuur je een screenshot. Het moet een HTML file zijn.
Ok, dit zijn de waardes die geïmporteerd zijn:

mem arrgh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S0HfywZrDepYariKHjLaK49a/thumb.jpg

3800 safe settings, Ook op V2 werken ook niet. Ik denk dat ik idd terug moet naar 3600, dit werkte wel alleen had ik daar wel 1,45 voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 19:50
Ik heb gisteren een nieuw AMD systeem in elkaar gestoken en ik verschoot ervan dat AMD mijn CPU op AUTO 1.45V geeft. Dit is toch wel 0.1V teveel niet. Of kan het geen kwaad als ik hem zo laat staan voor stabiliteitsredenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Astratuner schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:40:
Ik heb gisteren een nieuw AMD systeem in elkaar gestoken en ik verschoot ervan dat AMD mijn CPU op AUTO 1.45V geeft. Dit is toch wel 0.1V teveel niet. Of kan het geen kwaad als ik hem zo laat staan voor stabiliteitsredenen?
Uit de inleiding van dit topic op pagina 1:
Zen 2 gedraagt zich redelijk vergelijkbaar met zijn voorgangers.
Bij lichte loads en lage CPU temperatuur kan het best voorkomen dat je je vcore naar waarden boven 1.4 of misschien zelfs naar 1.5 ziet schieten. Dat is geen probleem.
Echter bij all core full load wil je geen hogere sustained vcore dan 1.325v zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dit is echt om te janken...nieuw mobo nadat de vorige rma ging en dan nu ook echt nieuw mobo ontvangen (folie zat er netjes op etc), alles netjes ingebouwd en gewoon weer hetzelfde probleem. Halfuurtje bezig met drivers etc te installeren, wel met een half oog want op de andere PC gewoon aan het werk, en kapoef....PC doet gewoon weer een abrupte shutdown en lijkt wederom niet bereid op te starten.

Verschil t.o.v. de vorige keer: ik heb nog geen stap in het bios gezet. Dus ik kan absoluut niet een waarde verkeerd hebben gezet.

Probleem is dat ik gedreven door de pricewatch voor deze build bij Megekko heb besteld. Normaliter gaan alle bestellingen via Azerty, zeker de zakelijke...maar dit keer niet dus. Probleem van Megekko is dat ze geen balie hebben waar je naar binnen kan lopen en afgaande op de shopreviews wordt telefonische hulp ook problematisch.

Ik heb een zwaargewicht Tweaker nodig want ik weet het ff niet meer.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
onsgeluk schreef op zondag 22 december 2019 @ 21:28:
Dit is echt om te janken...nieuw mobo nadat de vorige rma ging en dan nu ook echt nieuw mobo ontvangen (folie zat er netjes op etc), alles netjes ingebouwd en gewoon weer hetzelfde probleem. Halfuurtje bezig met drivers etc te installeren, wel met een half oog want op de andere PC gewoon aan het werk, en kapoef....PC doet gewoon weer een abrupte shutdown en lijkt wederom niet bereid op te starten.
Geloof dat je vrijwel alles al een keer vervangen hebt toch?

Misschien powerkabel/stekkerdoos of een moederbord standoff die verkeerd staat (op een uatx plek oid) of iets anders dat kortsluiting veroorzaakt?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

haarbal schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:12:
[...]

Geloof dat je vrijwel alles al een keer vervangen hebt toch?

Misschien powerkabel/stekkerdoos of een moederbord standoff die verkeerd staat (op een uatx plek oid) of iets anders dat kortsluiting veroorzaakt?
Dunno, dan zou die toch uberhaubt nooit opstarten? Ik heb de boel gereset en ander geheugen er in gedaan(swap met werk-PC). Het zou zomaar zoiets simpels kunnen zijn. Start wel op, lijkt erop dat ie het geheugen aan het trainen is (of wat de juiste term dan ook is) en na 10 secs gaat de boel weer uit.
Het geheugen wat ik gekocht heb voor deze build zit nu even in een mn werk-PC, maar die is al 20min iets aan het doen zonder dat ik beeld krijg. Kan me niet voorstellen dat het trainen van ram zo lang kan duren.

Nee, ik denk niet dat het kortsluiting is...maar ook werkelijk geen flauw benul wat het wel kan zijn.

Edit: alles al een keer geswapped behalve de voeding. Ik heb niet iets voorhanden dat toereikend is om dit mobo te voorzien van voldoende sap.

[ Voor 7% gewijzigd door onsgeluk op 22-12-2019 22:32 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

En als je het eens "los" neerlegt?
Zoiets?
https://i.imgur.com/rppaTIj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ga ik doen! Maar als de boel dan wel plots werkt, welke oorzaak heb ik dan uitgesloten? De kast als probleem?

By the way, ondanks dat die niet wil opstarten blijft de rgb winkel lekker draaien...

[ Voor 28% gewijzigd door onsgeluk op 22-12-2019 22:39 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat haarbal opnoemde, dus ja dat ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Oke, ik heb alles los, moet ik nog iets onder het mobo leggen of kan dat zo op het bureaublad en de boel proberen op
te starten?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
onsgeluk schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:01:
Oke, ik heb alles los, moet ik nog iets onder het mobo leggen of kan dat zo op het bureaublad en de boel proberen op
te starten?
Zo lang het maar geen stroom geleidt is het goed.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Mijn instant benchdesk

Lampjes aan, maar daar houdt het mee op

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat je ziet niets op de debug leds krijgt is wel heel erg vreemd.
Verwijder ook eens het geheugen en de gpu.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 22-12-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gpu er uit. alle ram banken er uit, 1 bankje terug...helemaal niets. De fans (ook die van de voeding) krijgen een puls en that's it.

For the record, dit had ik dus ook met het mobo dat ik rma heb gestuurd.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

... Ga ik dan toch je voeding verdenken.

Heb je niet een 300W voeding ergens liggen?

[ Voor 37% gewijzigd door Thomg op 22-12-2019 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

In de pc waarop ik nu zit te tikken, zit een oude 450W corsair met slechts 1 12V ATX plug, daar waar het mobo 2 van deze stekkers nodig heeft. Maar ik kan het allicht proberen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Kon je de pc pas weer opstarten als je de stekker er uit of schakelaar uit zette en weer inschakelde? Zo ja dan waarschijnlijk de voeding / sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

onsgeluk schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:58:
In de pc waarop ik nu zit te tikken, zit een oude 450W corsair met slechts 1 12V ATX plug, daar waar het mobo 2 van deze stekkers nodig heeft. Maar ik kan het allicht proberen.
Je hebt er maar 1 nodig :+
De 2e is optioneel en imho overkill tenzij je 300W+ van plan bent te trekken met enkel de cpu ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 23-12-2019 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Zelfs stekkers er uit wil niet helpen, slechts lang wachten en dan gaat ie weer eventjes aan.
Ik heb nu de oude Corsair er aan hangen. Hoewel ik al een aantal minuten tegen een zwart scherm aan kijk, draait ie wel. Code AA, dat dan weer wel. Manual zegt dat deze code ‘reserved’ is...

12V lijn op het andere contact gezet, na enige tijd eindigt het wederom op code AA.

Derde poging, grootatx blok van de oude voeding en de 2 12V lijnen van de nieuwe voeding. Code 00...staat niet eens in de manual

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet zomaar voedingen combineren :+

Aangezien je meer resultaat krijgt met de oude voeding zou ik wat rondspelen met enkel die.

Edit: Cmos reset gedaan met AA?

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 23-12-2019 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Thomg schreef op maandag 23 december 2019 @ 00:33:
Niet zomaar voedingen combineren :+

Aangezien je meer resultaat krijgt met de oude voeding zou ik wat rondspelen met enkel die.

Edit: Cmos reset gedaan met AA?
Weet ik eerlijk gezegd niet meer, volgens mij wel. Zit nu in het backup bios, blijft hangen op code 62; installation of pch runtime services.

Terug naar bios 1 icm cmos reset. En dito, code 62

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Well f*ck me.... gpu 1 slot verplaatst en het mormel start in 1x door naar mn desktop.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ha, nu nog blijven werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Iemand met hetzelfde ram gaf al aan het voltage hoger te zetten. Op auto kan je issues verwachten was de boodschap. Kon de post niet zo snel terug vinden, dus voorlopig even op 1.45V. Profiel aangezet en de ratio op 1T gezet. Ik zit nu heel vrolijk naar Ryzen Master te kijken.

Als het een uurtje zo aan blijft staan ga ik eens het bios van F2 naar F11 tillen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nog even ter verduidelijking, wat is nu de setup?

Zoals in je laatste foto maar dan met gpu in andere slot?
In de kast?
Met Corsair voeding of je seasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Precies zoals die laatste foto. Ik heb ook een keer zonder gpu proberen te booten en de gpu toen in het onderste slot gedaan. Nu dus terug in het middelste slot. En ja, aan de corsair. Geen idee in hoeverre dat een beperkende factor is, dus ik ga maar geen cb20 of iets dergelijks draaien.

edit:
Om 100% zeker te zijn dat het de voeding is, heb ik een uur of wat later toch weer de Seasonic aangesloten. Nadat ik het inlogscherm van W10 zag, duurde het nog geen minuut voordat de boel er weer uitklapte. Kortom, ik zit wederom aan de oude Corsair en kan een wederom een rma aanmaken. Nu dan met het juiste artikel.

Enigszins nieuwsgierig naar hoe dit draait, toch even CB20 opgestart. 9399 multi en 524 singlecore. Hierbij moet gezegd worden dat er wel het eea openstond op de achtergrond, wellicht had het marginaal beter gekund. Maar goed, dit is nog wel met default settings.

[ Voor 50% gewijzigd door onsgeluk op 23-12-2019 03:01 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dit had een edit op m'n vorige post moeten zijn..

[ Voor 92% gewijzigd door onsgeluk op 23-12-2019 03:02 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 17:19
M-spec schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:46:
[...]

Uit de inleiding van dit topic op pagina 1:

"Zen 2 gedraagt zich redelijk vergelijkbaar met zijn voorgangers.
Bij lichte loads en lage CPU temperatuur kan het best voorkomen dat je je vcore naar waarden boven 1.4 of misschien zelfs naar 1.5 ziet schieten. Dat is geen probleem.
Echter bij all core full load wil je geen hogere sustained vcore dan 1.325v zien."
zeur momentje

Soms vraag ik mij af of zo'n agressieve idle clock boost echt nodig was en of het echt zo enorm veel verschil maakt in dagelijks gebruik (ik merk er weinig van tov andere AMD en Intel CPU's)

Vooral als ik game heb ik op m'n linker scherm vaak temperatuur tools aan, en vaak valt het mij op dat waar bij gamen de temperatuur en clocks netjes en stabiel blijven dit in idle gewoon als een gek op en neer gaat.

En ja ik heb natuurlijk in de BIOS de fancurves zo aangepast dat mijn fans niet iedere keer als ik iets open meteen harder draaien, (is irritant) maar soms vraag ik mij waarom dit nodig was in AMD hun ogen.

Om een voorbeeld te noemen, CPU is nu 35 graden vervolgens start iets op de achter grond zoals een Steam update and dan gaat de CPU meteen omhoog naar 45 graden of hoger om een seconde later weer te stabiliseren, sure de PC werkt snel en naar behoren maar zo doen de computers van een kennis van mij en van mijn partner, de ene draait een 2700 en de ander een 2600 en ze voelen niet trager aan ondanks dat er niet "ineens 1.4v (of meer) door de CPU heen geknald wordt omdat ik rekenmachine in Windows opstart"

Dat was wel anders toen ik Precision Boost uitschakelde (dat was toen ik RAM issues had maar dat nog niet wist) en alles dus max 3.6ghz was, temps waren belachelijk laag (nooit boven 50 ongeacht wat ik deed) en de clocks schommelden niet zoals nu.

dat de temperaturen laag waren is logisch, dat is ook niet de issue maar met de boost aan gaan de clocks op en neer en zo ook de temperaturen, wat ik bedoel is zonder de boost aan schommelt de CPU niet ineens met 10 graden al is het voor paar seconden alleen omdat ik iets start, het komt gewoon zo onnodig agressief over.

Ik ben inmiddels wel gewend hieraan en negeer het gewoon, enige wat ik hoop is dat AMD niet stiekem informatie achterhoudt betreffende de invloed van dit op levensduur van Zen 2 CPU's hierdoor, men kan roepen dat dit allemaal veilig en prima is maar het is wel vaker gebleken dat bedrijven soms meer weten dan dat ze openbaar zeggen.

Ik zie het wel, ik heb goede hoop dat AMD eerlijk is hierover al blijf ik de methode van boosten met Zen 2 nog steeds onnodig agressief vinden, het voelt naar mijn mening niet sneller aan dan als ik naar oudere AMD's of Intel kijk (waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij, maar het viel mij nooit op met oudere Zen AMD's dat de voltage en de temperaturen zo op en neer gingen als nu met mijn 3700x)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gamersnexus is dieper in onderstaande gedoken. Volgens hen maakt het geen materieel verschil.

AMD Ryzen Heatpipe Orientation Benchmark & Cooler Myths

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:48

PuijkeN

euhm ?

Vandaag ook even aan de slag gegaan ... niet zozeer OC'en maar wel optimaliseren. Ondanks een custom loop wordt het boeltje gewoon lekker warm en op zich is zo'n 3900x gewoon snel genoeg voor alles ..

Dus heb ik volgende zaken toegepast:
- undervolt met 0.1v
- MEM OC naar 3733cl16 (op een bescheiden voltage van 1.37v) - ik heb ook 3800 geprobeerd maar hiervoor moest ik naar 1.41-1.42 (was overigens wel stabiel)
- fixed voltages voor verschillende settings (mijn mobo blijkft iets te enthousiast te zijn met sommige voltages):
-- SOC 1.1v
-- VDDRC SOC: 1.1v (stond op 1.25v auto)
--VDDP: 0.9v (stond op 1.05v)
--VDDG: 0.95v (stond op 1.1v)

Resultaten:
CB20 MT: 7286
CB20ST: 510

Beiden sneller dan voorheen (oudere BIOS wel) maar ongeveer 10 graden frisser. Ondanks dat het niet aan te raden is merk ik weinig van de performance degradatie bij undervolten. Op 1 core zie ik nog steeds 4575mhz na een uurtje online, dus daar is niks veranderd.

AIDA64 resultaten zijn wel serieus verbeterd, latency van 70ns+ naar 64.5ns en een berg bandwidth bij ten opzichte van 3200cl14.
Al bij al wel happy met de resultaten ... voorlopig zal dit het wel zijn vermoed ik. Of het real-world veel helpt weet ik nog niet, maar het is toch leuk om te tweaken :) :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wat zie jij bij effectieve klok bij single core load?
Ik zag, zeker bij undervolt, dat de effectieve klok nauwelijks boven de 4.4GHz uitkwam.
Je kan dit zien met hwinfo trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Thomg schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:05:
[...]

Wat zie jij bij effectieve klok bij single core load?
Ik zag, zeker bij undervolt, dat de effectieve klok nauwelijks boven de 4.4GHz uitkwam.
Je kan dit zien met hwinfo trouwens.
Heb er nu 17 minuten eentje open staan (hier is geen Cinebench mee gedraaid). Van de snelste core zie ik clock 4575.8mhz en effective clock t0 4559.8mhz, t1 is een pak lager met 2806.4mhz. Lijkt dus wel in de buurt te zitten. Overigens heb je wel een punt dat bij andere cores het verschil groter is.

Ik zie echter wel dat ondanks de undervolt mijn maximale voltages best nog hoog zijn (1.5v). Vooral in CB20 MT zie ik een groot verschil en daar lijkt daadwerkelijk de undervolt toegepast (van 1.28 naar 1.2). Ik heb tijdens elke stap testen gedaan en kwam van een CB MT run van rond de 7100 tot nu 7200 met de undervolt. De ST varieerde van 505 tot 510.

HWInfo screenshot:
hwinfo

Edit: even het stukje ivm voltages weggehaald.. ik zie hogere voltages in HWinfo (1.27-1.30) tijdens de run dan voorheen. Echter is de temperatuur dus wel 10 graden lager. Deze is genomen net na een CB MT run en toont dus dat de effective clockspeeds wel goed zitten.
hwinfo2

Edit2:

Even wat andere waarden in de gaten gehouden .. VID is dus geen goede waarde om te controleren. Wanneer ik kijk naar SVI2 CPU Core voltage dan zie ik inderdaad dat ik tijdens een run van ongeveer 1.30-1.31 gezakt ben naar 1.22-1.24, dit door een offset in te stellen van -0.1. Dit zie ik ook terug in de andere waardes (PPT 131W -> 115W, TDC 80A -> 71A).

[ Voor 30% gewijzigd door PuijkeN op 23-12-2019 20:42 . Reden: update + klikbare plaatjes ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je moet inderdaad kijken naar de SVI2.
De reden waarom ik vroeg naar de ST score is omdat ik 510 score met een 4.4GHz all core OC. Je zou hoger moeten scoren.

Van wat ik kan zien ben ik de gelukkige(?) waar een all core oc daadwerkelijk nu heeft omdat het niet de ST beinvloed.
Woohoo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Het vreemde is dat ik zelfs stock daar niet bij in de buurt kwam. Ik heb nooit in de buurt van 515-520 gezeten met mijn 3900X. Ik ben nu met mijn laatste testen zelfs wat vooruit gegaan ten opzicht van de vorige testen (weliswaar met een oudere BIOS, ik heb echter nooit de BIOS'en getest die agressiever boosten).

Het max vroeger was ongeveer 507 en nu zit ik op 510. Voor mij lijkt het nu dus dat ik geen prestatieverlies heb. Geen idee waarom...

Ik zit op een X470 maar daar zou het toch niet aan mogen liggen denk ik.. waarschijnlijk is er misschien nog een BIOS instelling die niet op auto mag staan maar ik vind het vrij ingewikkeld de "ryzen" BIOS opties.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 18:37
Stofnest schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:04:
Weet iemand hoe je de SoC power (SoC Power (SVI2 TFN) in HWinfo64 sensor status overzicht) zo laag krijgt als getoond in https://forums.overclocke...x-idle-voltages.18860411/ ?
Undervolten van enkel de SoC naar 1.000V doet wel iets hier, maar ik zit constant rond de 20 Watt voor enkel de SoC. In windows idle is de totale CPU core power slechts een paar Watt, maar de SoC power dumpt daar dus vrolijk 20 Watt bovenop.

Moederbord is een MSI b450 gaming pro carbon AC met laatste bios.
Heb je hier ooit reactie op gekregen, Stofnest?
Ik heb iets gelijkaardigs, zij het want minder extreem als jou: mijn Ryzen 5 3600 op een Asus Prime X470-Pro heeft meestal een SOC power (in Ryzen Master) van 10-11W. Ik zie die idle zelden onder de 10W gaan. 9,xW was zowat het laagste. De CPU Power zakt wel idle terug naar 0.xW.
Afgelopen weekend kocht ik voor mijn zus' nieuwe desktop ook een Ryzen 5 3600 icm een Asus TUF B450M-Pro Gaming bord, en ik zie in haar build dat de SOC Power idle regelmatig richting 5W zakt.
Ik vraag me af wat ik dan bij mijn eigen build fout zou kunnen ingesteld hebben. Ik heb in de BIOS enkel mijn primaire en secundaire timings iets scherper gezet, verder staat alles auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
@ freeco: AMD zelf adviseerde "try another motherboard", MSI wist het ook niet en gaf de schuld aan de diverse meet-applicaties (HWinfo etc). Maar na een bios update (dacht vrij lang geleden al) is het SOC verbruik/weergave terug naar rond de 10 watt. Dus het probleem is inmiddels opgelost :)

Dit speelde net nadat de CPUs voor het eerst te koop waren, ik wou enkel weten wat de het te verwachte SOC verbruikt zou zijn. Verbaasde me een beetje dat AMD zelf niet kort antwoorde met "tussen de 7 en 15 watt ongeveer".

Aangezien ook verbruik van de SOC deel uitmaakt van de 88 default watt "budget" voor een 3700x, wou ik dit zo laag mogelijk houden. Zodat er zoveel mogelijk watt vrij blijft voor de CPU kernen zelf.

Ik heb de SOC voltage op 1.0375 V gezet (1800 MHZ fabric) (= rond de 10 Watt), lager gaat ook wel maar zorgt soms voor haperingen in muziek.geluid afspelen. Dus je kan wat met de SOC voltages spelen maar super veel winst haal je er niet mee denk ik (maarja elk wattje minder voor SOC is er 1 meer voor de CPU kernen).

[ Voor 60% gewijzigd door Stofnest op 23-12-2019 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Mizgala28 schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:56:
[...]

zeur momentje

Soms vraag ik mij af of zo'n agressieve idle clock boost echt nodig was en of het echt zo enorm veel verschil maakt in dagelijks gebruik (ik merk er weinig van tov andere AMD en Intel CPU's)

Vooral als ik game heb ik op m'n linker scherm vaak temperatuur tools aan, en vaak valt het mij op dat waar bij gamen de temperatuur en clocks netjes en stabiel blijven dit in idle gewoon als een gek op en neer gaat.

En ja ik heb natuurlijk in de BIOS de fancurves zo aangepast dat mijn fans niet iedere keer als ik iets open meteen harder draaien, (is irritant) maar soms vraag ik mij waarom dit nodig was in AMD hun ogen.

Om een voorbeeld te noemen, CPU is nu 35 graden vervolgens start iets op de achter grond zoals een Steam update and dan gaat de CPU meteen omhoog naar 45 graden of hoger om een seconde later weer te stabiliseren, sure de PC werkt snel en naar behoren maar zo doen de computers van een kennis van mij en van mijn partner, de ene draait een 2700 en de ander een 2600 en ze voelen niet trager aan ondanks dat er niet "ineens 1.4v (of meer) door de CPU heen geknald wordt omdat ik rekenmachine in Windows opstart"

Dat was wel anders toen ik Precision Boost uitschakelde (dat was toen ik RAM issues had maar dat nog niet wist) en alles dus max 3.6ghz was, temps waren belachelijk laag (nooit boven 50 ongeacht wat ik deed) en de clocks schommelden niet zoals nu.

dat de temperaturen laag waren is logisch, dat is ook niet de issue maar met de boost aan gaan de clocks op en neer en zo ook de temperaturen, wat ik bedoel is zonder de boost aan schommelt de CPU niet ineens met 10 graden al is het voor paar seconden alleen omdat ik iets start, het komt gewoon zo onnodig agressief over.

Ik ben inmiddels wel gewend hieraan en negeer het gewoon, enige wat ik hoop is dat AMD niet stiekem informatie achterhoudt betreffende de invloed van dit op levensduur van Zen 2 CPU's hierdoor, men kan roepen dat dit allemaal veilig en prima is maar het is wel vaker gebleken dat bedrijven soms meer weten dan dat ze openbaar zeggen.

Ik zie het wel, ik heb goede hoop dat AMD eerlijk is hierover al blijf ik de methode van boosten met Zen 2 nog steeds onnodig agressief vinden, het voelt naar mijn mening niet sneller aan dan als ik naar oudere AMD's of Intel kijk (waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij, maar het viel mij nooit op met oudere Zen AMD's dat de voltage en de temperaturen zo op en neer gingen als nu met mijn 3700x)
Dat de temperatuur zo schommelt komt door de verkleining naar 7nm. Hoe kleiner des te meer je dat gaat zien. Het warmt vrij snel intern op omdat er veel warmte uit een heel klein oppervlak afgegeven moet worden aan de heatspreader en cpukoeler.

De boost functie doet zijn werk wel als het gaat om energiebesparing, een Zen2 'praat' elke paar milliseconden met het OS over de gewenste clock. Je ziet in software nog niet een fractie van hoe snel dat wisselt. De rest van de cores blijven verder mooi in slaapstand als ze niet nodig zijn en dat is ook een stukje techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Help!!!! schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:46:
Gamersnexus is dieper in onderstaande gedoken. Volgens hen maakt het geen materieel verschil.

AMD Ryzen Heatpipe Orientation Benchmark & Cooler Myths
Goed om te weten, baseplate warmt in zijn geheel wel op. Er zit niet voor niks een 'heatspreader' tussen (ookal zit deze er om montage risico's weg te nemen). En zoveel hitte hoeft een koeler ook niet meer op te nemen van een Ryzen 3000 met 65 tot 145W. Stelt out of the box niet zo veel voor. Een beetje GPU heeft al veel meer power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Wat mijn combinatie van Crosshair VI X370 1.0.0.4b en 4x FlareX 3200cl14 SR betreft; Ik had het systeem al eens zo ver dat booten met 1900/3800 eindelijk mogelijk was. Van default bios af opnieuw ingesteld met Dram calculator e.d.

Maar dan:

Dram calculator membench start op, begint gewoon zonder errors maar blijft na een 10 seconden inhouden en steeds verder vertragen. Je ziet het task percentage ineens langzamer worden dan de timer en je kan er bijna de klok op zetten dat het systeem dan zo'n 5 seconden later op zwart gaat en reboot.

Ik heb geen enkele setting gevonden die dat tegengaat; 1T/2T GDM, CL14/16, timings verder lossen, spanningen 1,35-1,47V, SoC en VDDP/G omhoog of omlaag, vaste VREF van 0,5x etc... noem maar op.
Het kan prima zijn dat deze CPU, bios of combinatie dit niet toe laat. Immers een T-Topology bord en 3733CL14 met strakke subtimings is niet verkeerd.

Het gaat mij er meer om wat dit gedrag kan zijn, het vertragen en dan een crash/reboot. Wie heeft een idee of is dit zelf eens tegengekomen?

Edit: vermoed bios divider probleem, safe setting dram memtest easy gaat elke keer nog van 107 naar 120+ seconden en ook CB20 score zakt ondanks dat alles goed lijkt te staan in bios en software van 5280 naar 3430. AIDA scoort als enige hoger, kan je dus ook mooi van op aan.

[ Voor 11% gewijzigd door M-spec op 24-12-2019 12:52 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 68 Laatste