Heel veel issues met R7 3700x build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:04
Mijn vraag
Waar moet ik eigenlijk beginnen met deze ellende... (sorry als mijn post verwarrend overkomt, ik heb door de PC issues nog geen oog dicht kunnen doen vannacht maar ook de laatste nachten ervoor)

Vorige week donderdag heb ik besloten dat ik mijn oude PC (een i5 6400 system met een GTX 1060) wou vervangen, mijn keuze viel op Ryzen 3700X dit aangezien ik dat als future proof zag vanwege de hogere aantal cores vergeleken met de 3600x.

Donderdag maar alles besteld (lijst eronder) en vrijdag kwam het binnen, alles netjes ingesteld en een verse Windows 1909 op de ssd geïnstalleerd, alles werkte prima en probleemloos of anders dat leek zo.

De volgende dag begonnen de issues, ik startte het systeem op en kreeg netjes een Q Code 15 error te zien op het moederbord, ook brandde de oranje DRAM LED rechtboven en ik kreeg de PC niet aan de praat tenzij ik het van stroom afhaalde, de CMOS eruit haalde en na ongeveer 3+ minuten weer erin plaatste.

Tot de dag van vandaag heb ik deze error 11 keer gehad.

De issue kwam voor vooral onder 2 omstandigheden, 1 na een cold boot meestal de 1ste cold boot na afsluiten (bijvoorbeeld als ik naar bed ging) en als de PC het alsnog deed kreeg ik de issue hoe dan ook bij de 2de boot, dit gaat om normale boot want als ik gewoon de PC aan had en in Windows zat en bijvoorbeeld de boel moest opnieuw starten dan ging dat oom goed.

2de reden dat error code 15 veroorzaakte was slaapstand, ik gebruik deze vrij vaak op mijn oude systeem en ik had nooit problemen, hier echter ongeacht hoe lang de PC in de slaapstand zat veroorzaakte dat direct een Q code 15 error (dus mocht de boel weer van de stroom af, CMOS eruit en moest alles weer opnieuw).

Ik heb deze issues onder 3 verschillende BIOS versies gehad, diegene die oorsponkelijk erop zat (ik ben de nummer vergeten maag de datum stamde uit januari dit jaar wat ik vreemd vond voor een x570 moederbord)

De volgende BIOS was v1404 en vannacht probeerde ik zelfs v1405 van Asus, ook heb ik eenmaal de BIOS opnieuw geïnstalleerd (net voor deze post toen ik alweer Q code 15 issues kreeg)

Maar nu komt het vreemde, als ik de RAM maximaal op 2666mhz in de BIOS had ingesteld, handmatig of door middel van DOCP en dan de snelheid naar 2666mhz wijzigde dan heb ik NUL issues met slaapstand of cold boot, ik heb ook de RAM van de PC van mijn partner getest die 2666mhz is (model staat onder) en of ik dat nou handmatig instel of via DOCP alles werkt prima.

Maar op het moment dat ik mijn Corsair RAM hoger dan 2666mhz instel komen de issues direct terug, ik heb de RAM eerst via DOCP ingesteld op 3200mhz, ik heb verschillende snelheden boven 2666mhz getest, verschillende voltages tot 1.4v voor de RAM, ik heb andere timings geprobeerd door middel van DRAM calculator (dat mislukte zeg ik meteen) ook heb ik handmatige RAM settings geprobeerd en niks lost het op.

RAM issue dan? Dat dacht ik, maar ik heb de RAM ook in de PC van mijn partner geïnstalleerd en daar werkt alles probleemloos op 3200mhz gewoon door middel van DOCP, enige wat mij opviel was dat de RAM cl36 is maar op de PC van mijn partner door de DOCP op cl35 ingesteld werd (ik heb voor het geval dat de timings die deze PC gebruikte overgenomen naar de mijne, zonder succes)

Als ik de RAM in mijn PC gebruik en op 3200mhz instel (op welke manier dan ook in de BIOS) werkt alles op de genoemde issues na naar behoren, ik heb memtest geprobeerd en memtest86 en geen enkele tool gaaf errors aan, of het nou op mijn PC was of op die van mijn partner.

Ook in games werkt alles naar behoren, benchmarks ook het zijn de genoemde issues die constant roet in het eten gooien en die ervoor zorgen dta ik de laatste 1+ week meer tijd in de BIOS heb gespendeerd dan in Windows, en daar heb ik dit systeem absoluut niet voor gekocht.

Ik weet niet dat ik verder moet of kan proberen, ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd op mijn nieuwe ssd maar ook de oude heb ik even eraan geprobeerd, zonder succes.

Alles is nieuw op de harde schijf na, deze loskoppelen heeft niks opgelost, ook betwijfel ik of het de GPU is aangezien ik deze paar dagen later heb gekocht en ik had deze issues al met de oude GPU in het systeem (ik heb de RTX 2070 Super in de oude PC getest, werkt perfect)

Ik heb ook inmiddels alles kabels losgekoppeld en keurig opnieuw aangesloten en terwijl ik dat deed heb ik alles nagekeken of er geen knik ergens in zit, de CPU heb ik verwijderd en nagekeken op gebogen pinnetjes maar ook dat is in orde, de CPU koeler (zie onder) zit ook niet te strak, de schroeven zijn aangedraagd tot ze gewoon stoppen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn PC

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 294,90€ 294,90
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2070 Super 8GB Gaming Advanced€ 609,-€ 609,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB€ 57,90€ 57,90
1BehuizingenCooler Master MasterCase H500P Mesh Wit€ 138,90€ 138,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S chromax.black€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 70,90€ 70,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 100,75€ 100,75
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 66,50€ 66,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.739,75

De PC van mijn partner

AMD Ryzen 5 2600
ASUS PRIME X470-PRO
Seasonic Focus Gold 750
Phanteks Eclipse P350X
Corsair Vengeance LPX White - CMK16GX4M2A2666C16W 2666mhz
Crucial MX500 500GB
ASUS ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb memtest, memtest86 geprobeerd, ik heb verschillende settings voor de RAM geprobeerd, Windows herinstallatie, RAM uit een andere build, mijn RAM in een andere build enz

Enige conclusie tot nu toe is dat de 3200mhz RAM blijkbaar perfect werkt in de andere PC en dat deze bij mij alleen tot 2666mhz goed werkt.

geen enkele PC is makkelijk er gaat altijd wel iets mis hoe klein ook, maar dit is best wel een ellende aan het worden en momenteel gebruik ik zelfs mijn oude PC weer hierdoor

Mocht ik iets vergeten zijn vraag het gewoon. alvast excuus voor eventuele wartaal of spelfouten, ik moet nodig naar bed maar dit zit mij de hele week gewoon dwars, zeker gezien de kosten

Beste antwoord (via Mizgala28 op 02-12-2019 16:39)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kies ander geheugen uit. Je hebt versie 4.32 terwijl QVL aangeeft dat versie 4.24 wel word ondersteunt.

https://dlcdnets.asus.com...ING_DRAM_QVL_20190912.pdf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:54
Wat een ellende met die mobo. Het is net nieuw dus wat dacht je van garantie claim? Terugsturen en voor Intel gaan? Of een ander AMD ondersteunend moederbord met een andere amd cpu? Ik vind dat je namelijk al heel veel hebt geprobeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door MetalSonic op 30-11-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kan zijn dat dit een rev. 1.0 mem setje is, setje even omruilen bij leverancier voor een ander setje. Aangeven dat het niet werkt op 3200, bij Corsair heb je levenslange garantie. Dus dat moet niet zo moeilijk zijn. Ik weet niet waar je het gekocht hebt, maar bij Azerty bijvoorbeeld doen ze daar nooit moeilijk over.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Moest ik er hebben over gelezen, sorry, maar heb je al eens maar 1 stuk ram geprobeerd

Niet hetzelfde mobo maar wel het zelfde probleem https://rog.asus.com/foru...Code-15-before-restarting

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nog een kleine toevoeging, mijn ervaring met Asus en DDR4 is, is dat de sloten voor memory heel gevoelig zijn. Memory moet goed aangedrukt zijn, soms klikt het niet vast, alle borden hebben hier last van. Dit geeft ook issues met stabiliteit van memory. Had een Intel board voor iemand met het zelfde issue. Na goed aandrukken was het opgelost. Hij had PC verplaatst en......issues terug. 😭

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:29
Had met die ryzen memory calculator zitten spelen. Ram was toen ook instabiel met cold boots.

Ram voltage verhoogd naar 1.4 en procodt op 60 ohm gezet en nu boot hij wel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mizgala28 RAM in bankje 2en4 vanaf cpu(A2-B2 ) ?
goed stevig aandrukken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
@Wim-Bart Setje is blijkbaar v4.32, setje die mijn partner heeft is v4.31 en beide werken op alle snelheden naar behoren op mijn partners PC, mijn setje (de v4.32) alleen tot 2666mhz (setje van mijn partner is 2666mhz rated)

Ik heb ook de bankjes iedere keer dat ik ze in en uit deed nagekeken of ze goed zitten, het is niet de eerste Asus moederbord die ik heb dus ik weet hoe irritant de bankjes erin gaan (ik ken iemand die de door jouw genoemde issue had bijvoorbeeld)

@Damic Nee ik heb dat niet bij gezet, excuus.

Ik heb beide bankjes 1 voor 1 getest in alle 4 slots, zolang deze op max 2666mhz in de BIOS stond (of lager) werkte alles prima, daarboven niet.

@haarbal De hogere RAM voltage had ik al geprobeerd, maar die procodt nog niet.

Dat heb ik daarnet naar aanleiding van je tip 2 keer getest (na error van het stroom af en CMOS eruit) en de PC wou helemaal niet starten en ik kreeg een 4F error + BIOS lampje bleef branden.

@Hackus Dat zaten ze vanaf het begin in, en ik heb het inderdaad goed aangedrukt (zoals ik net tegen @Wim-Bart zei klopt het dat bij Asus moederborden het weleens wil misgaan)

Ik heb ook A1 en B1 geprobeerd en beide bankjes, 1 per keer in iedere slot getest op 2666mhz en hoger en alles daarboven gaf met 1 bankje ook issues (maar het werkt allemaal prima als ik het in de Ryzen systeem van mijn partner stop)

[ Voor 5% gewijzigd door Mizgala28 op 30-11-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lijkt me een cpu probleem, kun je de cpu's van systeem wisselen?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kies ander geheugen uit. Je hebt versie 4.32 terwijl QVL aangeeft dat versie 4.24 wel word ondersteunt.

https://dlcdnets.asus.com...ING_DRAM_QVL_20190912.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:39
Corsair en Ryzen heeft mij veelal problemen gegeven bij diverse builds. Geen idee waarom, maar met Gskill Ripjaws oid geen last meer van gehad.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:48
LPX geheugen van Corsair is een loterij. Je weet nooit welke versie je krijgt met welke chips. Kan Samsung zijn maar ook Hynix in diverse dies. Met Ryzen 2xxx gaf dat zelden problemen maar ik merk dat Ryzen 3xxx er veel minder goed mee om gaat. Daarom gebruik ik nu steevast Crucial geheugen want dan weet je zeker dat er maar één soort chips wordt gebruikt, Micron E-die. Werkt fantastisch goed met Ryzen, ook Ryzen 1xxx en 2xxx en ben nog geen bord tegen gekomen waar het niet op werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 30-11-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Een kleine update ik heb het geheugen terug gestuurd en andere in gebruik genomen, deze is wat trager (2666mhz) maar dat komt omdat dit een tijdelijke oplossing is, aangezien ik met mijn partner tot een conclusie kwam dat ik volgend jaar toch richting de 32gb wil gaan en het dan meteen goed doe (en dus vrij zeker geen Corsair pak, voor de zekerheid)

Ik heb 3 verschillende modellen van RAM geheugen kunnen testen van het weekend (ik kon ze van iemand lenen), 2 van G Skill en 1 van Crucial en alle 3 waren op de QVL list van Asus, echter het viel mij op dat 1 van de 3 alsnog issues vertoonde (hetzelfde error code 15).

Dit gebeurde uitsluitend als het geheugen op 3200mhz draaide, tot 2933mhz ging het goed (ging om G Skill Ripjaws )

Ik heb ook meteen uitgevist waarom die Corsair wel prima werkte op de PC van mijn partner, ironisch genoeg staat die model en versie wel op de QVL lijst van dat moederbord 8)7

Wat een gedoe, dit is niet de eerste Ryzen waarbij ik onderdelen voor koos dit jaar maar wel de eerste waar de RAM zoveel issues gaf.

In ieder geval probleem is opgelost, het lag aan de specifieke versie van mijn RAM terwijl een andere versie van hetzelfde model dan waarschijnlijk wel zou hebben gewerkt.

(de ram die issues gaf was overigens Samsung B die, single rank)

@Damic dat was ik bijna van plan te doen die avond, hopelijk is het nu allemaal opgelost (daar lijkt het op) en gaat het niet ineens alsnog mis (zo wel dan mag Azerty het lekker oplossen en gaat de moederbord en CPU terug, mogen ze gewoon vervanging verzenden want dan ligt het niet aan de huidige RAM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Uszka schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:46:
LPX geheugen van Corsair is een loterij. Je weet nooit welke versie je krijgt met welke chips. Kan Samsung zijn maar ook Hynix in diverse dies. Met Ryzen 2xxx gaf dat zelden problemen maar ik merk dat Ryzen 3xxx er veel minder goed mee om gaat. Daarom gebruik ik nu steevast Crucial geheugen want dan weet je zeker dat er maar één soort chips wordt gebruikt, Micron E-die. Werkt fantastisch goed met Ryzen, ook Ryzen 1xxx en 2xxx en ben nog geen bord tegen gekomen waar het niet op werkt.
Toevallig heb ik hetzelfde RAM (met Samsung B-die), en hetzelfde moederbord, en het loopt wel op het DOCP profiel maar alles strakker qua timings of sneller qua kloksnelheid is gewoonweg ellende. Ik zou dit geheugen inderdaad echt gewoon niet kopen, wat een rotzooi.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Mizgala28 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:38:

In ieder geval probleem is opgelost, het lag aan de specifieke versie van mijn RAM terwijl een andere versie van hetzelfde model dan waarschijnlijk wel zou hebben gewerkt.

(de ram die issues gaf was overigens Samsung B die, single rank)

@Damic dat was ik bijna van plan te doen die avond, hopelijk is het nu allemaal opgelost (daar lijkt het op) en gaat het niet ineens alsnog mis (zo wel dan mag Azerty het lekker oplossen en gaat de moederbord en CPU terug, mogen ze gewoon vervanging verzenden want dan ligt het niet aan de huidige RAM)
Weet je zeker dan het B-Die was? na gekeken met Typhoon burner? Misschien heb je dan defect geheugen gehad? want ik heb twee B-Die kits getest van zowel 2x8 3400 als 2x16 GB 3000 en beide konden 3800 MHz CL16 halen met mijn 3800X. (MSI B450 Gamin Pro AC Carbon en B450M Mortar)

Je kan ook Crucial Ballistix Sport LT 3200 kopen met Micron-E dat spul kan ook zonder issues 3400-3600MHz halen. Maar die timings moet je dan handmatig instellen.
Kuusj schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:47:
[...]

Toevallig heb ik hetzelfde RAM (met Samsung B-die), en hetzelfde moederbord, en het loopt wel op het DOCP profiel maar alles strakker qua timings of sneller qua kloksnelheid is gewoonweg ellende. Ik zou dit geheugen inderdaad echt gewoon niet kopen, wat een rotzooi.
Misschien zijn dat de afval modules onder de B-Die modules?
Want de Corsair Vengeance modules die ik hier heb presteerde super.

Maar cheap snel geheugen -> Micron-E op die Ballistix Sport LT. 65-70 euro per 16gb.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 02-12-2019 16:53 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Astennu schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:52:
[...]

Weet je zeker dan het B-Die was? na gekeken met Typhoon burner? Misschien heb je dan defect geheugen gehad? want ik heb twee B-Die kits getest van zowel 2x8 3400 als 2x16 GB 3000 en beide konden 3800 MHz CL16 halen met mijn 3800X. (MSI B450 Gamin Pro AC Carbon en B450M Mortar)

Je kan ook Crucial Ballistix Sport LT 3200 kopen met Micron-E dat spul kan ook zonder issues 3400-3600MHz halen. Maar die timings moet je dan handmatig instellen.

[...]

Misschien zijn dat de afval modules onder de B-Die modules?
Want de Corsair Vengeance modules die ik hier heb presteerde super.

Maar cheap snel geheugen -> Micron-E op die Ballistix Sport LT. 65-70 euro per 16gb.
Bij die van mij staat "Samsung B-die (downbin)". Vooral het woordje downbin lijkt te duiden alsof ze inderdaad beter in de container horen dan op een setje geheugen. Het loopt bij mij echt met heel veel pijn en moeite op 3266Mhz en stock timings. Maar dan nog heb ik heel af en toe een random freeze dus 100% stabiel is het nog niet.

Ik zat al te twijfelen om een ander setje te halen, het scheelt namelijk echt wel een aardige hoop performance. Ik hoef overigens helemaal niks te proberen wat uit de Ryzen DRAM calculator komt, dat loopt op welke setting dan ook gewoon niet. Ook niet met hoge voltages (1.45-1.5). CMOS resetten word ik langzaamaan ook doodmoe van op dit bord (300,- bord zonder knopje daarvoor).

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 02-12-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Astennu schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:52:
[...]

Weet je zeker dan het B-Die was? na gekeken met Typhoon burner?
Die programma is de reden dat ik dat weet, iemand had het mij elders aangeraden om het zo uit te lezen.
Kuusj schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:56:
[...]

Ik hoef overigens helemaal niks te proberen wat uit de Ryzen DRAM calculator komt, dat loopt op welke setting dan ook gewoon niet. Ook niet met hoge voltages (1.45-1.5). CMOS resetten word ik langzaamaan ook doodmoe van op dit bord (300,- bord zonder knopje daarvoor).
Exact mijn ervaring, en dat batterij is zo fijn om eruit te peuteren als er een 2,5 slot RTX 2070 Super in de weg staat (vrouwelijke handen doen wonderen, maar fijn is anders want ik heb mij wel gesneden op die manier)

[ Voor 50% gewijzigd door Mizgala28 op 02-12-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Mizgala28 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:54:
[...]

Die programma is de reden dat ik dat weet, iemand had het mij elders aangeraden om het zo uit te lezen.

[...]

Exact mijn ervaring, en dat batterij is zo fijn om eruit te peuteren als er een 2,5 slot RTX 2070 Super in de weg staat (vrouwelijke handen doen wonderen, maar fijn is anders want ik heb mij wel gesneden op die manier)
Je kunt het wel iets makkelijker doen dan de batterij eruit halen, er zitten 2 pinnetjes tussen (maar ongeveer 1 cm hoger) de RGB headers rechts onderaan je moederbord. Door je PC van de stroom te halen en deze met iets van metaal kort te sluiten (2 seconden of zo er tegenaan houden) is hij ook gereset.

Ik raad je daarbij aan om alles in te stellen in de Bios zoals je dat wil, en dan onder tools bij profiles een profiel opslaan zodat je niet bij iedere reset weer alles goed moet zetten. Ik heb inmiddels maar vrede gemaakt met het feit dat mijn RAM vies tegen valt. Als er na kerst nog een zak geld over is koop ik deze set: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZN waar goed gebinde Samsung B-die in zit die dus ook veel beter clockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Kuusj schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:04:
[...]

Je kunt het wel iets makkelijker doen dan de batterij eruit halen, er zitten 2 pinnetjes tussen (maar ongeveer 1 cm hoger) de RGB headers rechts onderaan je moederbord. Door je PC van de stroom te halen en deze met iets van metaal kort te sluiten (2 seconden of zo er tegenaan houden) is hij ook gereset.

Ik raad je daarbij aan om alles in te stellen in de Bios zoals je dat wil, en dan onder tools bij profiles een profiel opslaan zodat je niet bij iedere reset weer alles goed moet zetten. Ik heb inmiddels maar vrede gemaakt met het feit dat mijn RAM vies tegen valt. Als er na kerst nog een zak geld over is koop ik deze set: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-16GTZN waar goed gebinde Samsung B-die in zit die dus ook veel beter clockt.
Dat weet ik, maar niet altijd werkte reset op die methode dus vandaar dat ik alsnog de batterij eruit haalde.

Ik doe het voorlopig met een andere 2666mhz setje, als ik toch volgend jaar richting de 32gb wil gaan dan is het zonde voor zo'n korte periode onnodig duurder te kopen, kan ik beter tegen die tijd in betere geheugen investeren (wordt waarschijnlijk Crucial of GSkill)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Kuusj schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:56:
[...]

Bij die van mij staat "Samsung B-die (downbin)". Vooral het woordje downbin lijkt te duiden alsof ze inderdaad beter in de container horen dan op een setje geheugen. Het loopt bij mij echt met heel veel pijn en moeite op 3266Mhz en stock timings. Maar dan nog heb ik heel af en toe een random freeze dus 100% stabiel is het nog niet.

Ik zat al te twijfelen om een ander setje te halen, het scheelt namelijk echt wel een aardige hoop performance. Ik hoef overigens helemaal niks te proberen wat uit de Ryzen DRAM calculator komt, dat loopt op welke setting dan ook gewoon niet. Ook niet met hoge voltages (1.45-1.5). CMOS resetten word ik langzaamaan ook doodmoe van op dit bord (300,- bord zonder knopje daarvoor).
Ik weet wel dat een latere uitgave van B-Die niet meer zo hoog kwam.
Ik ben een voor een de settings van dram calc door gelopen. Dan weet je ook beter waar het mis gaat.
Kuusj schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:04:
[...]

Ik zou gewoon micron E halen voor 70. Haal je ook 3600MHz mee alleen kost nog niet de helft.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Pagina: 1