Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• germanaaizer
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-01 11:43
D-dark schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 23:34:
[...]

Wat je kan proberen is handmatig de eerste 5 waardes instellen en de rest op auto laten staan.
Door mem training worden voor de rest dan vanzelf instellingen gezocht die werken.
Heb ik geprobeerd idd, maar geen succes. Ik heb een setje crucial e die geheugen aangeschaft en die ging standaard toch al vlotjes op 3200mhz, zonder het dram voltage aan te passen. Valt dus nog wel meer uit te halen, maar dat is voor morgen helaas.

Don't walk on the grass, smoke it.

• FrankoNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:30
Tranze schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Mooie set, heb hem zelf ook :) Hoop dat jouw moederbord wel gaat flashen naar de juiste bios, bij mij kreeg ik dat echt niet voor elkaar. Bord voor RMA gedaan en ondertussen een andere gekocht, daar zat een Ryzen 3000 ready sticker op. En toen natuurlijk de grote wisseltruuk gedaan: bord van winkel 1 retour naar winkel 2 binnen de geld terug periode. Pakte goed uit :D.
Oplichting dus? Wees er maar trots op... |:(

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:44

millman

6708Mhz @ -185c

FrankoNL schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

Oplichting dus? Wees er maar trots op... |:(
Niet netjes, maar ze krijgen een volledig werkend en compleet product terug, dus oplichting lijkt me wat zwaar geclassificeerd.

OT:

Iemand al de nieuwe 42E bios van Gigabyte x470 series al geprobeerd? Is een nieuwe revisie met nog oude ABBA 1.0.0.3 AGESA.. moet de changelog er nog op naslaan wat er precies Is veranderd.

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• FrankoNL
millman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Niet netjes, maar ze krijgen een volledig werkend en compleet product terug, dus oplichting lijkt me wat zwaar geclassificeerd.

OT:

Iemand al de nieuwe 42E bios van Gigabyte x470 series al geprobeerd? Is een nieuwe revisie met nog oude ABBA 1.0.0.3 AGESA.. moet de changelog er nog op naslaan wat er precies Is veranderd.
Alleen is het niet hun product, maar dat van een andere retailer met een ander serienummer. Je weet niet wat de afspraken zijn met hun leverancier.

Gewoon oplichting en misbruik van het consumentenrecht.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@FrankoNL laten we dit topic niet bevuilen met deze discussie. Misbruik van consumenten recht.. ja.. ik vind het geen oplichting.. maargoed.. het zal vast en zeker volgens een wetboek te classificeren zijn, dat is geen discussie voor hier.

• FrankoNL
millman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:39:
@FrankoNL laten we dit topic niet bevuilen met deze discussie. Misbruik van consumenten recht.. ja.. ik vind het geen oplichting.. maargoed.. het zal vast en zeker volgens een wetboek te classificeren zijn, dat is geen discussie voor hier.
Hij geeft in deze thread zelf aan dat hij de kluit belazert, dan mag daar best wat van gezegd worden.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@FrankoNL Eens, echter zijn dingen minder zwart wit dan je ze nu stelt. Als je iets subtieler te werk gaat dring je beter tot mensen door ipv tegen een muur aan te lopen. En dat zeg ik als ervaren botte eikel, die meermaals dezelfde fout heeft gemaakt. (en ongetwijfeld nog gaat maken) :D Dat is het laatste wat ik erover wil zeggen, al teveel offtopic.

note to myself and others: In het vervolg dus via PM iemand aanspreken ipv publiekelijk in een topic.

millman wijzigde deze reactie 25-10-2019 16:47 (28%)

• Cidious
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:52

Cidious

Creative Impulses

Offtopic ja. Maar zoals hierboven wordt aangegeven de boel openlijk belazeren en er trots over posten is ook in mijn ogen niet ok.

Ik woon in China en mis heel erg de sociale correctie in Nederland. Hier in China corrigeert niemand elkaar en dat verrontricht de maatschappij hier enorm. Zoveel onbeschoftheid omdat er nooit iets van gezegd wordt.

Ik ben het eens met Franko en vind het goed dat er iets van gezegd wordt.

Toch moeten we nu weer ontopic gaan en hopen dat de poster iets aan de correctie heeft dat het zeker niet iets is om trots op te zijn.

Creative Impulses Developement

• mindwarper
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-01 14:44
[...]En toen natuurlijk de grote wisseltruuk gedaan: bord van winkel 1 retour naar winkel 2 binnen de geld terug periode. Pakte goed uit :D.
Nog even off-topic rant:
Je hoopt natuurlijk nu dat een medewerker van de shop deze thread niet vindt en leest…
Meer ga ik er nu ook niet over zeggen of schrijven… Ik ken mijn standpunt..

mindwarper wijzigde deze reactie 25-10-2019 16:58 (11%)

• govie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-01 21:41
[b]CMT schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:58
De conclusie blijft onveranderd. Een auto overklok met coreboost & PBO is voor gaming net iets beter. De winst is wel erg onbeduidend met een avg. FPS verschil van hooguit 1,12% (1.6 FPS).
Als ik niet zo secuur te werk was gegaan, had het verschil zich net zo goed in de foutmarge kunnen bevinden.
Het is wel aardig om te zien dat hoe meer op de videokaart geleund wordt, de verschillen ook steeds kleiner worden. De CPU op een hoge klok forceren heeft dan geen nut, want die zit te wachten op de videokaart.
Een paar kleine kanttekeningen moeten verder bij de resultaten geplaatst worden.
  • bij de minimale FPS zijn er hier en daar flinke uitschieters te zien, waardoor de vergelijking daarvoor niet betrouwbaar is.
  • voor het meten van het vermogen is slechts één benchmark per instelling gedaan. Er is veel variatie te zien, dus verbind er ook hier geen conclusie aan
Er zijn in totaal nu drie CPU belasting varianten getest, waarbij sprake is van een single/dual core, quadcore en multicore belasting. In feite alles wat denkbaar is.
Ik zie daarom ook geen reden om nog verder met andere games te testen.
Voor mij is de vraag genoeg beantwoordt.
Is dat vergeleken met handmatig via de bios overklokken (alle cores hetzelfde)? Stel dat ik de snelste CCX van mijn 3600-cpu nog verder overklok, heb je dat ook meegenomen? Ik heb moeite om jouw conclusie, die wel zal kloppen, op waarde in te schatten voor mijn setup (16GB/3600cpu/x570mobo).

• Tranze
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Cidious schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:56:
Offtopic ja. Maar zoals hierboven wordt aangegeven de boel openlijk belazeren en er trots over posten is ook in mijn ogen niet ok.

Ik woon in China en mis heel erg de sociale correctie in Nederland. Hier in China corrigeert niemand elkaar en dat verrontricht de maatschappij hier enorm. Zoveel onbeschoftheid omdat er nooit iets van gezegd wordt.

Ik ben het eens met Franko en vind het goed dat er iets van gezegd wordt.

Toch moeten we nu weer ontopic gaan en hopen dat de poster iets aan de correctie heeft dat het zeker niet iets is om trots op te zijn.
Goed om jullie standpunt te weten. Ik zag er eerlijk gezegd geen kwaad in omdat ik hetzelfde product, een ryzen 3000 compatible moederbord heb geretourneerd. Ik zal er volgende keer nog eens wat beter over nadenken.

En nu weer on topic.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Tranze schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:46:
[...]

Goed om jullie standpunt te weten. Ik zag er eerlijk gezegd geen kwaad in omdat ik hetzelfde product, een ryzen 3000 compatible moederbord heb geretourneerd. Ik zal er volgende keer nog eens wat beter over nadenken.

En nu weer on topic.
Top reactie man! We doen allemaal wel eens iets dat anderen niet als acceptabel zien en soms hebben we dat niet eens zelf door.

Ik blijf steken op 4979 Cinebench punten.. ga niet manueel overklokken maar voelt toch wat onafgemaakt haha.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-01 22:31
millman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Net geïnstalleerd op mijn X370 gaming K3
Cinebench multicore 4520 (3700X) en alle meuk op de achtergrond zoals steam, outlook, edge etc
Volgens hardwareinfo hoogste coreclock 4400 Mhz en de rest 4325, 50 en 75

Lijkt nu stabieler hoger te boosten dan eerst. :)

Ps. dank aan @AORUS – GIGABYTE voor het vrijgeven van PBO2 op de X370 chipset.

D-dark wijzigde deze reactie 25-10-2019 18:53 (13%)

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:27
[...]

Mooie set, heb hem zelf ook :) Hoop dat jouw moederbord wel gaat flashen naar de juiste bios, bij mij kreeg ik dat echt niet voor elkaar. Bord voor RMA gedaan en ondertussen een andere gekocht, daar zat een Ryzen 3000 ready sticker op. En toen natuurlijk de grote wisseltruuk gedaan: bord van winkel 1 retour naar winkel 2 binnen de geld terug periode. Pakte goed uit :D.
Omdat ik in eerste instantie niet aan de bios software kon komen had ik de gok maar genomen dat de nieuwste software er al op zou staan. Verschillende reviews over dit moederbord op tweakers gaven aan dat dit bij hun het geval was. Helaas was dit bij mij niet het geval, toen ik uiteindelijk de bios update had heb ik deze geflashed met de cpu al geïnstalleerd, gelukkig werkte dit goed :)

Nintendo Switch | Stadia : Schumi1986 | PC : under contruction

• HMC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:44

HMC

Pluviophile

Hmm...Ryzen Master wil niet meer opstarten.
Ineens. :?

Snap er niets van.
Is dit een Service, of zo?
Niets veranderd.

Betaalde Kremlin-troll

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@HMC had jij eerder al niet last van onstabiele Ryzen Master?

• HMC

HMC

Pluviophile

Neen. Dat was ik niet. :)
Iemand die error message al eerder gezien?

Edit:
Het is sowieso vreemd, want dit speelde niet eerder.
Gewoon ineens.

Edit2:
En als dit al met Virtualization te maken heeft, is dat een BIOS-ding, toch?
En er werd zelfs in de Ryzen Master Guide aangeraden om Virtualization aan te zetten.

Ik snap er helemaal niets meer van.

Nogmaals, ik heb niets veranderd, maar Ryzen Master start niet meer op.

Edit: Waar kan ik VBS uberhaupt vinden in Windows? :?

HMC wijzigde deze reactie 25-10-2019 19:11 (91%)

Betaalde Kremlin-troll

• govie
Ik heb heel die videos van AMD en Gamer Nekseks bekeken over Precision Boost Overdrive. Hij zegt dat er geen meetbaar verschil is tussen een handmatig overklokte Ryzen 2 en PBO qua prestatie en dat komt overeen met de Shadow of the Tombraider benchmark hierboven.

Dan heb ik nog steeds geen beeld of ik beter af ben met manueel overklokken via Rizen Master of via PBO. Mijn "guts" zeggen handmatig beter zal zijn, klopt dit?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@HMC Ik heb me er voor je over ingelezen. Voor zover ik begrijp heeft MS met een update de VBS beveiliging strakker gezet met bovenstaande problemen tot gevolg. Dit Is een probleem dat al enige tijd bestaat en ook in de Ryzen master Faq beschreven is.

Je kan vm/hyper-v deinstalleren of met een MS tool VBS uitschakelen .

@govie ik heb samen met @CMT uitgebreid getest en een allcore OC van 4400mhz was maar een half % sneller dan auto oc. Een allcore oc van 4300mhz is een paar tienden % langzamer. Kortom.. gerommel in de marge.

Wat je guts zeggen maakt weinig uit.. in de praktijk Is er geen verschil tot 4400mhz.. dit Is al zeldzaam onder normale 'veilige' voltages

millman wijzigde deze reactie 25-10-2019 19:29 (35%)

• HMC

HMC

Pluviophile

Heb geen Win updates gedaan, maar zal het uitzoeken. Vreemd verhaal dit.

Betaalde Kremlin-troll

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

HMC schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:26:
Heb geen Win updates gedaan, maar zal het uitzoeken. Vreemd verhaal dit.
Lees dit topic door en je weet t.

https://community.amd.com...l&start=125&mode=comments

*wel even op pagina 1 beginnen ipv 6 waar de link naartoe gaat.

Maar ik neem aan dat je wel hyper-v hebt draaien?

millman wijzigde deze reactie 25-10-2019 19:34 (16%)

• govie
millman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:22:
@HMC Ik heb me er voor je over ingelezen. Voor zover ik begrijp heeft MS met een update de VBS beveiliging strakker gezet met bovenstaande problemen tot gevolg. Dit Is een probleem dat al enige tijd bestaat en ook in de Ryzen master Faq beschreven is.

Je kan vm/hyper-v deinstalleren of met een MS tool VBS uitschakelen .

@govie ik heb samen met @CMT uitgebreid getest en een allcore OC van 4400mhz was maar een half % sneller dan auto oc. Een allcore oc van 4300mhz is een paar tienden % langzamer. Kortom.. gerommel in de marge.

Wat je guts zeggen maakt weinig uit.. in de praktijk Is er geen verschil tot 4400mhz.. dit Is al zeldzaam onder normale 'veilige' voltages
Thx voor je antwoord. Maar wat heeft dan de voorkeur voor een 3600? PBO of zelf instellen? Als het niet veel uitmaakt volgens jouw en jouw metingen dan zou PBO voor een 3600 een meer optimale keuze zijn op basis van energiezuinigheid en levensduur door lager gemiddeld voltage tijdens de levensduur. Toch?

govie wijzigde deze reactie 25-10-2019 19:38 (5%)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@govie alles door het moederbord laten regelen, je bios up-to-date houden en verder kijken of je geheugen en IF zo snel mogelijk kunnen met zo strak mogelijke timings.

Aan de slag met Ryzen memory calculator en thyphoon dus. Met IF/Ram 1:1 kom je het liefst uit op 3800mt/s c16 tot c18 (1900mhz ddr) en 1900mhz IF.. dan mag je in je handjes knijpen. Mijn IF wil niet verder dan ~1875mhz dus mn ram draait op 3750mt/s c16-17-18-18-37 1T @ 1.37v

• govie
millman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:49:
@govie alles door het moederbord laten regelen, je bios up-to-date houden en verder kijken of je geheugen en IF zo snel mogelijk kunnen met zo strak mogelijke timings.

Aan de slag met Ryzen memory calculator en thyphoon dus. Met IF/Ram 1:1 kom je het liefst uit op 3800mt/s c16 tot c18 (1900mhz ddr) en 1900mhz IF.. dan mag je in je handjes knijpen. Mijn IF wil niet verder dan ~1875mhz dus mn ram draait op 3750mt/s c16-17-18-18-37 1T @ 1.37v
Thx voor de tips en zoekwoorden. Klinkt ingewikkeld dus dat is een mooi werkje voor komende week! Maar het is ook wel goed want zo leer ik de hardware kennen. Als ik later ooit gezeik krijg met dat apparaat, dan is het wat makkelijker om eea op te lossen dankzij de leds op mobo i.r.t. kennis over hoe Rizen nou eigenlijk functioneert.

Tot nu toe alleen even de multiplier gewijzigd in de bios en kreeg 4200 Ghz op alle cores bij 82 graden stabiel, stock was de cpu full load 72 graden tijdens prime95 voor tien minuutjes. De koeler voldoet en goed om te weten, mag ook wel want het weegt 1500 gram. _/-\o_ #epenis. Als Ford Mustang and trucks je ding is i.t.t. Tesla's dan moet je natuurlijk wel een oversized cpu koeler hebben geinstalleerd! :+

Als ik trouwens google op jou term "thyphoon" dan vind ik niks helaas, die dram calculator had ik al wel van gehoord en is inmiddels gedownload en opgestart.

Edit: Aha! Thaiphoon Burner! http://www.softnology.biz/

govie wijzigde deze reactie 25-10-2019 20:28 (5%)

• klerk
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik zit terug op stock snelheden en timings van mijn ram.
Na runnen van aida64 en het regelmatig crashen van de Nvidia driver was ik het zat.
Toen bleek dat de Nvidia driver soms bij coldboot nog crashte met toch timings/speed van het ram, ben ik gaan zoeken naar een oplossing.
Ik heb nu het bios van moederbord MSI B450 Tomahawk Max geupdate naar beta 3.41, het loopt nu zeer smooth met een Cinebench score van 4970! Ik kan het beta bios aanraden.
Nu 48 uur later en circa 12 boots verder, geen nvidia driver crashes gezien.
Nu werkt de slaapstand ook goed.

Mijn systeem, zal het binnenkort in signature proberen te zetten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 625,-€ 625,-
1BehuizingenNZXT H710 Zwart/Wit€ 133,04€ 133,04
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenSeasonic Prime Ultra 650W Titanium€ 171,99€ 171,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,90€ 63,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 132,14€ 132,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.749,97

If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can visit tweakers!

• govie
Toch wel grappig: Ik had eerst getest met een handmatige overklok van 3950, 4100 en 4200 Ghz met 3200/cl16 geheugen. Hierna BIOS gereset, DCOP en Overdrive aangezet, verders niks aangeraakt en zie hier! Freaking Hans Kazan zit in dat moederbord!

Zoals Gamernexus al zei, die resultaten zijn moeilijk te intrepeteren omdat je gewoon veel variabelen hebt, maar het is wel frapant dat deze cpu een hogere cinebench haalt met Overdrive op een stock 3600, dan een overklokte 3600 met hetzelfde geheugen. Als ik naar de resultaten kijk dan zou het kunnen zijn dat het geheugen bij de 3.95 en 4.1 of cl22 liep, wat eea kan verklaren. Maar het verklaart niet dat 600Ghz meer, niet resulteert in een merkbare verbetering in Cinebench getuige de vergelijking met de 4200Ghz clock uit de lijst.

Wennen, dat is het. Morgen praktisch werk maken van dat geheugen tweaken en de instellingen van mijn mobo optimaliseren wat veel meer werk is. Maargoed vanavond al veel bekeken en nagelezen, dus komt ooit wel goed. ;)

govie wijzigde deze reactie 25-10-2019 23:12 (65%)

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Hier met beta bios 3.81 op een Asrock B450 Pro4 doet mijn RAM het ook ineens perfect op 3200 (XMP profiel). BIOS 3.60 wou er niet eens mee booten, totally fixed now. Cinebench 20 score met PBO aan: 4829 (3700X).

Jaj!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

govie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 23:04:
Toch wel grappig: Ik had eerst getest met een handmatige overklok van 3950, 4100 en 4200 Ghz met 3200/cl16 geheugen. Hierna BIOS gereset, DCOP en Overdrive aangezet, verders niks aangeraakt en zie hier! Freaking Hans Kazan zit in dat moederbord!

[Afbeelding]

Zoals Gamernexus al zei, die resultaten zijn moeilijk te intrepeteren omdat je gewoon veel variabelen hebt, maar het is wel frapant dat deze cpu een hogere cinebench haalt met Overdrive op een stock 3600, dan een overklokte 3600 met hetzelfde geheugen. Als ik naar de resultaten kijk dan zou het kunnen zijn dat het geheugen bij de 3.95 en 4.1 of cl22 liep, wat eea kan verklaren. Maar het verklaart niet dat 600Ghz meer, niet resulteert in een merkbare verbetering in Cinebench getuige de vergelijking met de 4200Ghz clock uit de lijst.

Wennen, dat is het. Morgen praktisch werk maken van dat geheugen tweaken en de instellingen van mijn mobo optimaliseren wat veel meer werk is. Maargoed vanavond al veel bekeken en nagelezen, dus komt ooit wel goed. ;)
Die '3600' mhz is de baseclok, de boostclock wordt daar niet uitgelezen, dus het verschil is natuurlijk geen 600Mhz. Een 3600(x) boost automatisch al hoger maar houd dat niet noodzakelijk continue vast, bij een allcore OC word de vaste clock als baseclock uitgelezen.. Zou je overigens in het cinebench topic je resultaten willen posten? Dan kan die weer in de database:

GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

millman wijzigde deze reactie 26-10-2019 00:39 (3%)

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:57
govie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:36:
Is dat vergeleken met handmatig via de bios overklokken (alle cores hetzelfde)? Stel dat ik de snelste CCX van mijn 3600-cpu nog verder overklok, heb je dat ook meegenomen? Ik heb moeite om jouw conclusie, die wel zal kloppen, op waarde in te schatten voor mijn setup (16GB/3600cpu/x570mobo).
Ja, ik heb één klokfrequentie voor alle cores gebruikt en alleen via de bios overgeklokt.
Daar was geen optie bij mij om voor een bepaalde ccx te kiezen jammer genoeg.
4300MHz was bij trouwens het kantelpunt voor de gaming prestaties.
govie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:37:
Thx voor je antwoord. Maar wat heeft dan de voorkeur voor een 3600? PBO of zelf instellen? Als het niet veel uitmaakt volgens jouw en jouw metingen dan zou PBO voor een 3600 een meer optimale keuze zijn op basis van energiezuinigheid en levensduur door lager gemiddeld voltage tijdens de levensduur. Toch?
PBO moet je juist niet nemen als je een lager voltage en langere levensduur wilt hebben. Tenzij je de CPU met een offset kan undervolten naar waarden in de groene zone.
Het is heel verwarrend, maar PBO is een extensie van Precision Boost die de limieten over het algemeen verlegt of juist kan opleggen. Eigenlijk is het een soort gaspedaal & rem voor de Precision Boost.
Ze hadden het wat mij betreft ook beter Precision Boost Limits of technisch meer correct Precision Boost Conditions kunnen noemen.
Ik was er ingetrapt door te denken PBO = de nieuwe PB.
Maarja America heh, het land van de superlativen :P

CMT wijzigde deze reactie 26-10-2019 05:49 (5%)

• HMC

HMC

Pluviophile

millman schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:30:
[...]

Lees dit topic door en je weet t.

https://community.amd.com...l&start=125&mode=comments

*wel even op pagina 1 beginnen ipv 6 waar de link naartoe gaat.

Maar ik neem aan dat je wel hyper-v hebt draaien?
Hyper-V is niet geinstalleerd.
Heb SVM in BIOS uitgezet en nu werkt RM weer.
Dank.

Begrijp ik jou goed dat als ik SVM in BIOS aanzet dat ik dan Hyper-V zou moeten installeren?
Nevermind. :P

Betaalde Kremlin-troll

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

govie schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 23:04:

[Afbeelding]

Ik heb met mijn 3600 ook aardig wat van dat soort vreemde onverwachte scores gehad. Mijn top score was 3748 met gewoon PBO aan... en na een reboot kwam ik niet meer boven de 3700 uit.. zelfs met het afsluiten van alle achtergrond applicaties etc. Soms kan je er weinig van zeggen.. Temps hetzelfde, geheugen settings hetzelfde, het is de natuur van PBO die sensor waarden kunnen varieren en dan krijg je een iets ander resultaat.

Zelfde geld nu voor mijn 3800X maar dan met zelfs ruimere marges. Some doet Cinebench niet hoger dan 4850 en optimaal is 4950+ zelfde settings

• govie
CMT schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 02:08:
[...]

Ja, ik heb één klokfrequentie voor alle cores gebruikt en alleen via de bios overgeklokt.
Daar was geen optie bij mij om voor een bepaalde ccx te kiezen jammer genoeg.
4300MHz was bij trouwens het kantelpunt voor de gaming prestaties.

[...]

PBO moet je juist niet nemen als je een lager voltage en langere levensduur wilt hebben. Tenzij je de CPU met een offset kan undervolten naar waarden in de groene zone.
Het is heel verwarrend, maar PBO is een extensie van Precision Boost die de limieten over het algemeen verlegt of juist kan opleggen. Eigenlijk is het een soort gaspedaal & rem voor de Precision Boost.
Ze hadden het wat mij betreft ook beter Precision Boost Limits of technisch meer correct Precision Boost Conditions kunnen noemen.
Ik was er ingetrapt door te denken PBO = de nieuwe PB.
Maarja America heh, het land van de superlativen :P
Ik begreep wel het verschil tussen PBO en PB, maar nog niet het verschil in uitwerking tussen PBO en gewoon handmatig overklokken. Het is wel raar. Op stock draai je met een lager voltage en PBO piekt alleen als je het echt nodig hebt. Dus de invloed van periodiek hogere voltages moeten we dan toch afwegen tegen het merendeel van de tijd draaien op lagere stock voltages als we niet meer voltage nodig hebben. Hoe zeker ben je ervan dat Handmatig overklokken via bios of ryzen master beter is dan PBO voor de levensduur? Want dat is het enige relevante argument in de keuze tussen PBO en in mijn geval Ryzen Master (ik wil CCX1 hoger overklokken dan CCX0 dus dat moet wel via Rizen Master). Ik heb zelfs een mooie guide gevonden voor mijn moederbord, alleen betreft het een betere processor 3900x ipv 3600. Nou lijkt me de impact van CCX overklokken groter op de 3900x omdat die wel heel veel cores heeft die niet veel impact hebben, waar mijn 3600 maar 6 cores/12 threads heb. Maar ik dan dat 3 cores op hogere kloksnelheid dan de laatste 3 cores wel interessant kan zijn.

YouTube: 3900X 4.5GHz Overclocking Guide ASUS X570 TUF Gaming

govie wijzigde deze reactie 26-10-2019 07:51 (6%)

• germanaaizer
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-01 11:43
Beaudog schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:31:
bij mij msi mortar b450 ging hij ook niet op 3200.
in de bios heb ik hem toen op 60 ohm gezet toen werkte het wel .
Nu was ik toch wel nieuwsgierig en heb je tip geprobeerd en idd, zo krijg ik het ook werkend op 3200 mhz, maar dat is blijkbaar het maximum, hoger kan het niet. Zometeen het e die setje proberen op 3600 mhz te krijgen

Don't walk on the grass, smoke it.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

E-die kan makkelijk 3800 draaien. Ik kan je de timings sturen.

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11:40
germanaaizer schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

Nu was ik toch wel nieuwsgierig en heb je tip geprobeerd en idd, zo krijg ik het ook werkend op 3200 mhz, maar dat is blijkbaar het maximum, hoger kan het niet. Zometeen het e die setje proberen op 3600 mhz te krijgen
Mooi om te horen dat het werkt.
Ik gebruik gskill 3600 werkt prima op mijn asus mini itx met een x1700 op de mortar werkte het ook in de eerste Instantie maar onder het gamen klapte hij er wel eens uit .

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

AGESA 1.0.0.4B NEW FEATURES

SMU 46.54 (additional boost)
CPU Ratio Apply Mode (CPU or CCX)
VDDG CCD/IOD Voltage Control Mode (Async or Sync + manual adjustment)
PBO Max Offset Voltage (-0.1v max)
Indirect Branch Prediction Speculation
Performance increase

https://mobile.twitter.com/1usmus/status/1188018589112123393

I can't wait! Oh wacht even.. ik moet wel wachten.. draai op een Mortar non-max. 1 van de meest verkochte MSI borden..

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Mortar Max gekocht. Mortar non-Max verkocht.. problem solved...

• govie
1. Ik heb een email naar AMD eruit gedaan. Kijken wat ze adviseren voor levensduur componenten: PBO of handmatige overklok. Ik verwacht dat ze zeggen PBO (dynamische overklok), maar opzich is een statische overklok ook wel wat voor te zeggen inzake levensduur.
2. Ik wil dat Ryzen Master toch liever niet gebruiken, omdat dan iemand anders leuk overal op kan gaan klikken enzo. Als ik de bios goed regel, dan is het klaar. Daarom had ik geprobeerd om de geheugentimings van dramcalculator in de bios te kloppen icm met PBO, maar ergens kwamen de termen niet overeen en toen ging de pc ging "helemaal wak!". Met de schroevendraaier gereset en toen even bijgekomen. Misschien volgende week nog eens proberen, voorlopig draaien we nog maar even op de DOCP waarden. Opzich allemaal geneuzel in de marge maar cl14 ipv cl16 is toch wel lekker en opzich is dat idee van PBO niet eens zo heel gek van gebruikersperspectief en wel omdat als je iets wijzigt aan je koeling AMD alles voor je regelt. Dat is toch wel lekker als je een silent build voor ogen hebt.

govie wijzigde deze reactie 27-10-2019 20:31 (28%)

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Cidious schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:01:
E-die kan makkelijk 3800 draaien. Ik kan je de timings sturen.
Ik draai E-die op 3733 omdat op m'n betere overklokkende Ryzen 5 3600 de infinity fabric niet op 1900MHz wilt draaien. Wel ben ik benieuwd naar je timings, wellicht valt er nog wat te verbeteren. :9

ECP0WERS wijzigde deze reactie 27-10-2019 20:31 (19%)

AMD Ryzen 9 3900X | MSI MEG X570 Unify | EKWB MLC Phoenix 360 | Crucial Ballistix Sport LT 2x16GB 3733C16 | MSI Radeon RX 5700XT | ADATA SX8200 Pro 2TB | ADATA SX8200 Pro 512GB | Kingston A2000 500GB | Corsair HX1200 v2 | Fractal Design Meshify C Dark TG

• Soeski
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23-01 21:09
Hier een setje D-Die (Corsair Dominator Platinum RGB) 3200CL16 en die draait nu op 3466CL16, met Thaihpoon en DRAM Calcualtor. SAFE preset, want FAST en EXTREME zijn er niet voor deze set en alles boven de 3466 ook niet. Als ik zelf 3600 instel meteen een vastloper in Windows, en dan zie ik dat de timings zelfs 24-24-24-38 zijn.

• fatJ
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 08:03
Ik heb hier m'n B-die(flare x) op 3733 16-17-17-17-36 draaien.
Was er wel tevreden mee, maar ga toch als het nieuwe bios komt 3800 proberen :)

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
Cidious schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:58:
AGESA 1.0.0.4B NEW FEATURES

SMU 46.54 (additional boost)
CPU Ratio Apply Mode (CPU or CCX)
VDDG CCD/IOD Voltage Control Mode (Async or Sync + manual adjustment)
PBO Max Offset Voltage (-0.1v max)
Indirect Branch Prediction Speculation
Performance increase

https://mobile.twitter.com/1usmus/status/1188018589112123393

I can't wait! Oh wacht even.. ik moet wel wachten.. draai op een Mortar non-max. 1 van de meest verkochte MSI borden..

[Afbeelding]
https://www.msi.com/blog/amd-combo-pi-1004-bios-update

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

Vraag me af of dat voor mijn Gigabyte bord nog veel verschil zou maken. Die boot nu zo snel dat zodra mijn monitor eenmaal is opgestart het systeem al op de desktop staat.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:18
Misschien is er voor je monitor ook wel een 1.0.0.4 AGESA }:O

UNOX: The worst operating system

• combo47
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:57
Hier start de computer ook snel op met gigabyte bord en monitor kan het niet bijhouden...

• temp00
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam :P

Die verbetering in bootsnelheid is wel welkom hier. Op m'n Gigabyte X570 Ultra is dat namelijk behoorlijk traag. Althans, pre boot eigenlijk dus voor/tijdens post. Quick boot maakt het wel sneller maar dat heeft bij mij als gevolg dat booten wel snel gaat maar m'n keyboard dan niks meer doet :P Wellicht komt het omdat ik nog op bios versie 5 zit. Ik check al een tijdje of er een definitieve van v6 uitkomt, maar voorlopig staat deze nog steeds op v6b.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 3700X, 16GB @ 3600cl16, A2000 1TB, GTX 1080, S2417DG @ 165HZ ♠ Big black cock and tiny white pussy ♠

• govie
Wel leuk, ik heb pbo weer aangezet en omdat rivatuner alles logt op een grafiekje kan je mooi zien dat het werkt tijdens a potje dota2. Het is in principe gewoon 4200hz. Tijdens officewerkzaamheden is de grafiek geinverteerd, dan pendelt hij wel wat eigenlijk ongewenst is. Je zou als consument dat PBO juist willen koppelen aan specifieke applicaties denk ik dan. Wie weet komt dat nog....

Ik heb een email teruggehad van AMD maar van een indische helpdesk schiet je niet veel me op. Ze zeggen PB is goed, rest nemen wij geen verantwoordelijkheid voor als AMD zijnde en overklokken valt buiten de garantie. De functie PBO zit wel op onze cpu maar wij nemen er geen verantwoordelijkheid voor de consequenties indien deze aan staat. Wat natuurlijk ridicuul is...

In ieders geval, ik ben niet ontevreden over pbo ook al stijgt het voltage wel iets, terwijl ik een 4200 GHZ manuele overklok op stockvoltage heb draaien. We laten hem tijdelijk maar eventjes staan, zien wel. De levensduur is ook minder van belang als Ryzen4000 ook nog op de AM4 socket uit gaat komen. Kans is aannemelijk dat ik dan geld investeer in de gamingprocessor van de serie (zoals dat nu de 3700x of 3800x is).

govie wijzigde deze reactie 28-10-2019 11:37 (9%)

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23-01 22:29
govie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:36:
Ik heb een email teruggehad van AMD maar van een indische helpdesk schiet je niet veel me op. Ze zeggen PB is goed, rest nemen wij geen verantwoordelijkheid voor als AMD zijnde en overklokken valt buiten de garantie. De functie PBO zit wel op onze cpu maar wij nemen er geen verantwoordelijkheid voor de consequenties indien deze aan staat. Wat natuurlijk ridicuul is...
Ze kunnen ook niet anders antwoorden ivm juridische verantwoordelijkheden.
Er komt vanuit zo'n omgeving dus altijd een generiek nietszeggend antwoord voor de massa.

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Fun fact:

Upgrade: MSI B450M Mortar -> MSI B450M Mortar MAX = Aida latency 68.8 -> 67.5 & Cinebench Multi 4980 -> 5009...

Het is niet veel maar voor een identiek bord had ik geen verhoging van prestaties verwacht. Praktisch gezien dezelfde bios core functionaliteit. Het maakt dus wel verschil per bord.

Mortar:

https://tweakers.net/ext/f/khE1eX9W0y0pEyk9sgYsq1V6/thumb.png

Mortar MAX:

https://tweakers.net/ext/f/kKW8yN42jjsoIs9NXbFITRpA/thumb.jpg

Cidious wijzigde deze reactie 28-10-2019 14:02 (26%)

• procyon
  • Laatst online: 09:07
Geen idee of we dit kunnen geloven maar sommige games lijken een goede boost te krijgen van 10.0.0.4??

YouTube: AGESA 1.0.0.4 Test (Ryzen 3000) A free performance boost & faster bo...

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

procyon schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:22:
Geen idee of we dit kunnen geloven maar sommige games lijken een goede boost te krijgen van 10.0.0.4??

YouTube: AGESA 1.0.0.4 Test (Ryzen 3000) A free performance boost & faster bo...
De allcore boostclocks zou er 25 of 50MHz op vooruit gaan. 1.6% geloof ik. Kan me niet voorstellen dat het erg veel gaat uitmaken, maar hè. . Alle kleine beetjes helpen :)

Edit: UIt de bron lijken de allcore clocks lager te zijn , maar de performance 15% beter? Verder zie ik niets van de gebruikte instellingen, beetje fishy wel, Iets om in de gaten te houden.

millman wijzigde deze reactie 28-10-2019 15:34 (13%)

• procyon
  • Laatst online: 09:07
millman schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:31:
[...]

De allcore boostclocks zou er 25 of 50MHz op vooruit gaan. 1.6% geloof ik. Kan me niet voorstellen dat het erg veel gaat uitmaken, maar hè. . Alle kleine beetjes helpen :)
Nee dat bedoelde ik niet, check de link die ik postte. In deze game is de performance winst veel groter dan die 1 tot 2 %..

Dus blijft de vraag of we de video kunnen geloven. Als dit echt zo is dan is het wel impressive!

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

procyon schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:33:
[...]

Nee dat bedoelde ik niet, check de link die ik postte. In deze game is de performance winst veel groter dan die 1 tot 2 %..

Dus blijft de vraag of we de video kunnen geloven. Als dit echt zo is dan is het wel impressive!
zie mn edit ;) ik wasas iets te vroeg met posten

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Kleine tweak. Lekker resultaat:

75 punten cinebench multi omhoog

LLC CPU: Mode 4
LLC SOC: Mode 3

https://tweakers.net/ext/f/8kdFhZ3uc2wqaXynFaBeMigp/thumb.png

Cidious wijzigde deze reactie 28-10-2019 15:47 (7%)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Cidious schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 15:47:
Kleine tweak. Lekker resultaat:

75 punten cinebench multi omhoog

LLC CPU: Mode 4
LLC SOC: Mode 3

[Afbeelding]
is dit met CB affiniteit op realtime en minimale processen of quick n dirty? Ziet er verder prima uit!

millman wijzigde deze reactie 28-10-2019 16:20 (3%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

millman schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:17:
[...]

is dit met CB affiniteit op realtime en minimale processen of quick n dirty? Ziet er verder prima uit!
Niks veranderd aan process priority. Gewoon Browser tabs open en Ryzen Master open als monitor. Wel even virus scanner disabled.

Paar runs gedaan en toen opnieuw opgestart. En zonder iets aan te passen 5070 na verse start en virusscanner actief etc etc.

Grootste boost was LLC.

Agesa 1.0.0.4, I'm waiting for you baby. Mr MAX is ready!

Cidious wijzigde deze reactie 28-10-2019 17:31 (6%)

• An1mA
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-01 23:46
Beta van agesa 1004 voor x570 borden van GB ook uit.

https://www.overclock.net...-thread.html#post28023210

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• Exar
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04:04
govie schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:36:
Het is in principe gewoon 4200hz.
...
In ieders geval, ik ben niet ontevreden over pbo ook al stijgt het voltage wel iets, terwijl ik een 4200 GHZ manuele overklok op stockvoltage heb draaien.
Wowwww... _/-\o_
Je hebt wel een super trage cpu (4200hz), maar je weet die te overclocken naar een miljard keer zo snel? 8)7
Denk dat dit duidelijk de beste overclock ooit is. :+

Signature

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

ECP0WERS schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:30:
[...]

Ik draai E-die op 3733 omdat op m'n betere overklokkende Ryzen 5 3600 de infinity fabric niet op 1900MHz wilt draaien. Wel ben ik benieuwd naar je timings, wellicht valt er nog wat te verbeteren. :9

Alstu.

Verlagen van timings vanaf dit punt was voor mij gewoon niet mogelijk zonder errors of geen prestatie winst meer. Heb alle tips en truuks gebruikt.

Let op CAD Bus ClkDrvStren op 40. Kon het niet stabiel krijgen op 24 of zelfs 30. tWR kan NIET lager ook al lijkt het in eerste instantie stabiel. Single errors na een paar uur draaien in HCI MemTest Pro.

Verder is dit 12 uur HCI MemTest stabiel.

DRAM 1.420v
VSOC 1.050v
VDDG 0.950v
VDDP 0.900v

LLC CPU 4
LLC SOC 3

• Blaat
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

Cidious schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 03:18:
[...]

[Afbeelding]

Alstu.

Verlagen van timings vanaf dit punt was voor mij gewoon niet mogelijk zonder errors of geen prestatie winst meer. Heb alle tips en truuks gebruikt.

Let op CAD Bus ClkDrvStren op 40. Kon het niet stabiel krijgen op 24 of zelfs 30. tWR kan NIET lager ook al lijkt het in eerste instantie stabiel. Single errors na een paar uur draaien in HCI MemTest Pro.

Verder is dit 12 uur HCI MemTest stabiel.

DRAM 1.420v
VSOC 1.050v
VDDG 0.950v
VDDP 0.900v

LLC CPU 4
LLC SOC 3
Gear down mode enabled. :N

Zet dat een gauw uit! :P

• govie
Wat zijn jullie ervaringen met Ryzen master? Fijner overklokken dan via de bios?

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

govie schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:47:
Wat zijn jullie ervaringen met Ryzen master? Fijner overklokken dan via de bios?
Gaat niet. Niet elke kit vindt dat leuk mijn kit wil dat niet. Als je Buldzoid volgt dan zegt hij ook gewoon lekker aanhouden. Veel makkelijker om het stabiel te krijgen. Heb het wel geprobeerd met hogere CAD bus en voltage en procODT etc maar gaat gewoon niet op 3800Mhz. Zit er ook niet mee.

• CMT
@Cidious
Het verschil wat je met AIDA behaalt bevindt zich in de foutmarge. Het kan 0-2 ns verschillen per opstartbeurt. Met een Intel systeem (8350k + MSI Z370 Tomahawk) zie ook een kleine variatie.

De Cinebench score is ook heel gevoelig voor allerlei factoren.
Persoonlijk zou ik er dus nog geen conclusie aan verbinden, zonder beide borden grondig getest te hebben met diverse benchmarks en de metingen daarbij middelen. Minstens 10 testruns per programma.
Factoren die bij Cinebench o.a van invloed zijn:
  • processprioriteit
  • energieprofiel windows
  • openstaande programma's
  • processen op de achtergrond (ik heb er 150 en ze snoepen altijd wel wat van de cpu)
  • temperatuur c.q. koeling
  • windows timers (meestal geen probleem, maar dat heeft vroeger wel eens voor meetafwijkingen gezorgd)
@Blaat
Geardown mode juist aanhouden imho :P. Het helpt enorm met het stabiliseren van het geheugen.
Netto kan het een winst geven doordat de benodigde spanning voor stabiele werking veel lager is.
Men heeft daardoor wat ruimte om te kiezen voor meer snelheid of strakkere timings.

CMT wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:41 (14%)

• Blaat
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

Cidious schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:49:
[...]

Gaat niet. Niet elke kit vindt dat leuk mijn kit wil dat niet. Als je Buldzoid volgt dan zegt hij ook gewoon lekker aanhouden. Veel makkelijker om het stabiel te krijgen. Heb het wel geprobeerd met hogere CAD bus en voltage en procODT etc maar gaat gewoon niet op 3800Mhz. Zit er ook niet mee.
En op 3600MHz?

GDM uit levert behoorlijk wat winst op namelijk. Waarschijnlijk meer dan de stap van 3600 naar 3800. Het is te vergelijken met het verschil tussen 2t en 1t CMD rate.
CMT schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:25:
@Blaat
Geardown mode juist aanhouden imho :P. Het helpt enorm met het stabiliseren van het geheugen.
Netto kan het een winst geven doordat de benodigde spanning voor stabiele werking veel lager is.
Men heeft daardoor wat ruimte om te kiezen voor meer snelheid of strakkere timings.
https://community.amd.com...equency-vs-memory-timings

GDM off levert de beste performance, ook al kost je dat max frequency.

GDM verdubbelt een aantal subtimings namelijk, inderdaad om te helpen met stabiliteit. In de praktijk ben je alleen beter af met die subtimings zelf tweaken.

Mijn B-Die draait op 3600 14-14-14-30 1T met GDM Disbled en 1.42V. Is een behoorlijke goede bin gebleken. :)

Blaat wijzigde deze reactie 29-10-2019 09:44 (42%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

CMT schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:25:
@Cidious
Het verschil wat je met AIDA behaalt bevindt zich in de foutmarge. Het kan 0-2 ns verschillen per opstartbeurt. Met een Intel systeem (8350k + MSI Z370 Tomahawk) zie ook een kleine variatie.

De Cinebench score is ook heel gevoelig voor allerlei factoren.
Persoonlijk zou ik er dus nog geen conclusie aan verbinden, zonder beide borden grondig getest te hebben met diverse benchmarks en de metingen daarbij middelen. Minstens 10 testruns per programma.
Factoren die bij Cinebench o.a van invloed zijn:
  • processprioriteit
  • energfieprofiel windows
  • openstaande programma's
  • processen op de achtergrond (ik heb er 150 en ze snoepen altijd wel wat van de cpu)
  • temperatuur c.q. koeling
  • windows timers (meestal geen probleem, maar dat heeft vroeger wel eens voor meetafwijkingen gezorgd)
@Blaat
Ik ben vrij ervaring in het gebruik van Cinebench en Aida en ben op de hoogte van alle invloeden maar met een beetje janboerenlullenverstand kan je je testomgeving vrij stabiel krijgen. Ik heb zelf een ritueel dat ik volg om gelijke test resultaten te creeren en mijn resultaten zijn dan ook stabiel. 0.2 ns is margin of error maar 2ns is dat niet haha.

Ik start de PC op en volg Ryzen Master tot alle cores idlen en heb Virus scanner uit en draai geen HWINFO of Ryzen Master tijdens het testen of benchmarken (HWINFO verhoogd RAM latency met 1ns of meer). Ik verander geen prioteit of affiniteit in task manager. Op deze manier blijft alles vrij consistent en vind ik geen echte variabelen. Mijn Windows is ook schoon. Betreft koeling is mijn ruimte altijd AC 24 graden.

Als je volgt wat ik hierboven schrijf dan zal je zien dat Cinebench en Aida vrij constistent zijn.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Blaat schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

En op 3600MHz?

GDM uit levert behoorlijk wat winst op namelijk. Waarschijnlijk meer dan de stap van 3600 naar 3800. Het is te vergelijken met het verschil tussen 2t en 1t CMD rate.

[...]

https://community.amd.com...equency-vs-memory-timings

GDM off levert de beste performance, ook al kost je dat max frequency.

GDM verdubbelt een aantal subtimings namelijk, inderdaad om te helpen met stabiliteit. In de praktijk ben je alleen beter af met die subtimings zelf tweaken.

Mijn B-Die draait op 3600 14-14-14-30 1T met GDM Disbled en 1.42V. Is een behoorlijke goede bin gebleken. :)
Ik kan nog eens 3600 proberen. Maar ik heb geen B-die op dit systeem. B-die draait met mijn R5 3600. Op mijn 3800X draai ik E-die.

Ik zal het eens testen en het verschil hier posten.

UPDATE:

3600 C14 GearDown Disabled @ 1.45v (wilde niet booten of benchen onder 1.44v)

3800 C16 GearDown Enabled @ 1.42v:

Conclusie:
Omdat we iets lezen ergens betekent niet altijd dat het ook waar is. Jij draait B-die ik E-die. Dat maakt verschil. En zelfs met mijn B-die heb ik dit geprobeerd en was het het niet waard. Ik denk dat 3600 Viable is als je CPU niet 1900 IF can draaien omdat 3733 vaak met hogere timings komt. Maar in mijn geval is 3800 GDE gewoon veel stabieler en beter. Prestaties EN voltage en dus stabiliteit.

Cidious wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:26 (27%)

• CMT
@Blaat
Je moet gewoon kiezen wat uiteindelijk het beste werkt voor je systeem.
Sommige timings werken bijvoorbeeld niet op bepaalde frequenties en andere weer wel, ook al is de latentie effectief hetzelfde.
De getoonde link vind ik ook niet meer courant.
Het stamt uit de periode toen Ryzen net was gelanceerd.
Bovendien luidt de conclusie daarin:
[Conclusion #4: Geardown Mode should likely be disabled if your overclock is stable with a 1T command rate. As always, test your specific use case.
Met Zen2 kan de infinity fabric op een veel hogere snelheid draaien en dat hakt echt in de CPU latentie
Je hebt al gezien dat 3800MHz mogelijk is en 3733MHz goed haalbaar.
Als daarbij de timings ook omlaag kunnen /niet omhoog hoeven, zit je helemaal gebakken.
Uiteraard alle combinaties afgaan en uiteindelijk kiezen wat het beste resultaat geeft.

Het is alleen te kort door de bocht om te zeggen dat 1T beter is dan GMD aan.
Zo ver ik weet wordt GMD ook eerder als een 1.5 command rate beschouwd.
Blaat schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:34:
Mazzelpik! Dat is wel een extreem geval hoor. Wat voor latentie geeft dat bij jou?

@Cidious
Het verschilt dan ook per opstartbeurt. Eenmaal in Windows is de AIDA benchmark redelijk consistent. Cinebench heb ik daarentegen nooit consistent gekregen. Ook niet met een schone installatie en/of een vaste klokfrequentie. Het zal wel het aard van het beestje zijn.

CMT wijzigde deze reactie 29-10-2019 10:39 (10%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

CMT schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:36:
@Blaat
Je moet gewoon kiezen wat uiteindelijk het beste werkt voor je systeem.
Sommige timings werken bijvoorbeeld niet op bepaalde frequenties en andere weer wel, ook al is de latentie effectief hetzelfde.
De getoonde link vind ik ook niet meer courant.
Het stamt uit de periode toen Ryzen net was gelanceerd.
Bovendien luidt de conclusie daarin:

[...]

Met Zen2 kan de infinity fabric op een veel hogere snelheid draaien en dat hakt echt in de CPU latentie
Je hebt al gezien dat 3800MHz mogelijk is en 3733MHz goed haalbaar.
Als daarbij de timings ook omlaag kunnen /niet omhoog hoeven, zit je helemaal gebakken.
Uiteraard alle combinaties afgaan en uiteindelijk kiezen wat het beste resultaat geeft.

Het is alleen te kort door de bocht om te zeggen dat 1T beter is dan GMD aan.
Zo ver ik weet wordt GMD ook eerder als een 1.5 command rate beschouwd.

[...]

Mazzelpik! Dat is wel een extreem geval hoor. Wat voor latentie geeft dat bij jou?

@Cidious
Het verschilt dan ook per opstartbeurt. Eenmaal in Windows is de AIDA benchmark redelijk consistent. Cinebench heb ik daarentegen nooit consistent gekregen. Ook niet met een schone installatie en/of een vaste klokfrequentie. Het zal wel het aard van het beestje zijn.
Bdie 3600CL14 op 1.42 is heel normaal. Mijn Bdie draait op 1.41 op die snelheden.

Cinebench kan nog wel eens nukken maar heeft voornamelijk met de boost clocks van Ryzen te maken. Ik denk dat de nieuwe Agesa 1.0.0.4 veel zal helpen.

Stabielere clock boosts.

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:41

rajackar

Blood minister

MSI beta bios met 1.0.0.4 is beschikbaar:

https://forum-en.msi.com/...855.msg1841239#msg1841239

Net geflasht en mijn x570 pro carbon start aanzienlijk sneller op.
tot MSI logo van 20 naar 12 seconden en tot in windows van 35 naar 25 seconden.

Ik zie nog niet echt verschil in boost gedrag maar ik ben nu aan het werk dus kan nog even niet echt testen.

Edit:
OK toch even een snelle cinebench R20 test. Alles auto met ryzen master op creator mode: 4904
Lijkt allemaal erg goed :)

rajackar wijzigde deze reactie 29-10-2019 15:34 (31%)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

rajackar schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:19:
MSI beta bios met 1.0.0.4 is beschikbaar:

https://forum-en.msi.com/...855.msg1841239#msg1841239

Net geflasht en mijn x570 pro carbon start aanzienlijk sneller op.
tot MSI logo van 20 naar 12 seconden en tot in windows van 35 naar 25 seconden.

Ik zie nog niet echt verschil in boost gedrag maar ik ben nu aan het werk dus kan nog even niet echt testen.

Edit:
OK toch even een snelle cinebench R20 test. Alles auto met ryzen master op creator mode: 4904
Lijkt allemaal erg goed :)
Wow dat is een TOPPOST man! Ik ga meteen even flashen! Had het nog niet verwacht!

en 4904 is met een 3700X hoop ik dan toch?

Cidious wijzigde deze reactie 29-10-2019 15:45 (3%)

• rajackar

rajackar

Blood minister

Cidious schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Wow dat is een TOPPOST man! Ik ga meteen even flashen! Had het nog niet verwacht!

en 4904 is met een 3700X hoop ik dan toch?
Graag gedaan, het is niet meer dan het doorgeven van info ;)
En ja, het is met een 3700X.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Hier 3800X 5016 punten.. gisteravond zat ik op 5074. Zal dan toch Cinebench zijn. of temperatuur tijdens de dag.

• HMC

HMC

Pluviophile

Asrock B450M Steel Legend eigenaars:
Ze werken eraan.
Heb email gestuurd, kreeg vage reactie.
Vroeg of ze meteen naar nieuwe versie zouden gaan, of eerst ABBA.
Eromheendraaiend. :P
Maar er komt iets nieuws.

Betaalde Kremlin-troll

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-01 00:01
Geraakt er hier iemand voorbij de 4.2 Ghz boost op een 3900X.

Paar keer Cinebench aan het draaien, maar hij boost nooit hoger dan 4.2, temp komt niet boven de 60° uit tijdens de test.

• rajackar

rajackar

Blood minister

Lyca schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:58:
Geraakt er hier iemand voorbij de 4.2 Ghz boost op een 3900X.

Paar keer Cinebench aan het draaien, maar hij boost nooit hoger dan 4.2, temp komt niet boven de 60° uit tijdens de test.
Heb je PBO en of auto OC aan staan? En heb je toevallig een MSI bord en dragoncenter geïnstalleerd?

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-01 00:01
Ik denk het niet, moet dat eens volledig checken. Ik heb een Gigabyte bord.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Nieuwe Agesa verhoogt performance wederom een klein beetje. Een beetje is beter dan niets.

Agesa 1.0.0.3:
https://tweakers.net/ext/f/sNf2jXcadEklPhxgpDCeIA0U/thumb.png https://tweakers.net/ext/f/zoUaNlTZ4OxToB6ANl90p2nc/thumb.png

Agesa 1.0.0.4:
https://tweakers.net/ext/f/EkNGb8a7lbz4bpPRAQ1xm3fW/thumb.png https://tweakers.net/ext/f/nB0RSAKqsepACWEwfhrfI8jI/thumb.png

Iets lagere latency weer en paar punten erbij met Cinebench. Niks schokkends. Wel blij met lagere latency weer en iets hogere read bandwidth bij zelfde settings.

Ook stabiel:
https://tweakers.net/ext/f/QewCwGMXpZ9Z1j6w8p8LWtMa/thumb.png

UPDATE:

Hier komt het beste nieuws.
Voltage offset werkt! En heel erg efficient! Heb net een test run gedaan met -50mv en 3-4 graden koeler en zelfde Cinebench multicore. Heb meerdere tests gedaan. Later vandaag tot -100mv proberen.

Dit betekent 3700X temperaturen en 3800X performance voor mij. Eindelijk heeft AMD ons de tools gegeven om het beste uit ons silicium te halen.

Ik wilde mijn H80i V2 upgraden voor een Custom loop maar mijn processor komt nu niet boven 70 graden met Cinebench looping.. dat was 73-74 op het randje.

Cidious wijzigde deze reactie 30-10-2019 04:18 (20%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ook single core performance lijdt er niet onder. Exact hetzelfde als altijd. Ik ga nu -100mv proberen en -75mv daarna. Kijken waar het roll-off point ligt. Zo ver is -50mv een pure winner.

Normaal single core boosten de cores tot 1.48v en nu netjes 1.43v zoals ingesteld. Voor multicore is dit 1.38v->1.33v afgelezen in HWINFO tijdens cinebench runs.

Things just got better!

-100mv geprobeerd met een geweldig resultaat. Cinebench gaat inderdaad nu iets onderuit maar slechts 30 punten en dit is margin of error ook. Maar heb vrij veel runs gedaan nu en aardig wat opnieuw opgestart om een goed beeld te krijgen.

-0 mv offset: 5095 | SC 1.48v | MC 1.38v | 74c
-50 mv offset: 5074 | SC 1.43v | MC 1.33v | 70c
-100 mv offset: 5043 | SC 1.38v | MC 1.28v | 66c

https://tweakers.net/ext/f/lNjmmGVECNNYDGKUD1lpS3yJ/thumb.png

Dit heb ik vandaag gemeten en ik ga uiteraard nog wat verder graven maar zover zijn de resultaten ZEER goed te noemen.

Hierbij kan ik bevestigen dat voltage offset werkt naar behoren!

Cidious wijzigde deze reactie 30-10-2019 09:19 (83%)

• rodie83
  • Niet online
HMC schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:29:
Asrock B450M Steel Legend eigenaars:
Ze werken eraan.
Heb email gestuurd, kreeg vage reactie.
Vroeg of ze meteen naar nieuwe versie zouden gaan, of eerst ABBA.
Eromheendraaiend. :P
Maar er komt iets nieuws.
Hier al gekeken?

• HMC

HMC

Pluviophile

:o d:)b
Komt dus heel binnenkort. Ik wacht echter wel op de officiële van de Asrock-site zelf.

Edit:
Zowel Windows als Avast vinden die 2.81 maar helemaal niets. :N

HMC wijzigde deze reactie 30-10-2019 12:08 (10%)

Betaalde Kremlin-troll

• PuijkeN
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 03:13

PuijkeN

euhm ?

Ik heb op men X470 Taichi Ultimate de beta bios geinstalleerd ... ongeveer 2-3u normaal aan het werk nu en ik merk 0,0 van eventueel aangepaste boost speeds. Verder draait het zoals op de vorige BIOS allemaal wel gewoon netjes en stabiel.

Er was voor dit moederbord geen 1.0.0.3 ABBA beschikbaar (welke de betere boostspeeds single core zou moeten hebben) en verwachte dus ook 4600mhz en meer te zien op mijn 3900x.

Geen verschil in temperaturen en met andere settings nog niet gespeeld. Een eerste Cinebench run toont ongeveer dezelfde performance als voorheen en zowel ST als MT geeft ongeveer dezelfde clockspeeds, temperaturen, etc...

• rodie83
  • Niet online
HMC schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:04:
[...]

:o d:)b
Komt dus heel binnenkort. Ik wacht echter wel op de officiële van de Asrock-site zelf.

Edit:
Zowel Windows als Avast vinden die 2.81 maar helemaal niets. :N
Meen je! Ik heb daar 3.81 voor mijn b450 pro4 vandaan gehaald en die was prima :o

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12:27
Vorige week van Intel naar AMD gegaan en had bijna een am4 montage setje besteld voor mijn oude vertrouwde noctua Nh-D14, toen kwam ik erachter dat noctua deze gratis leverd door naar hun site te gaan en de factuur van de koeler en het nieuwe moederbord te sturen.

Vorige week vrijdag aangevraagd en nu al binnen! Erg goede service zeg!

Nintendo Switch | Stadia : Schumi1986 | PC : under contruction

• HMC

HMC

Pluviophile

rodie83 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 12:40:
[...]

Meen je! Ik heb daar 3.81 voor mijn b450 pro4 vandaan gehaald en die was prima :o
Lijkt false flag. Avast "stuurde 'em naar huis voor verder onderzoek". Na twee minuten: "File is clean"
Windows 10 deed ook moeilijk, met een warning, maar kopn gewoon verder gaan (run anyway).

Dit komt doordat "source unknown", maar lijkt allemaal prima.

Ik vind verder de info iets te karig. Ik kan niet precies lezen op die site wat er nieuw is.
Ik wacht nog wel ff.
schumi1986 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:06:
Vorige week van Intel naar AMD gegaan en had bijna een am4 montage setje besteld voor mijn oude vertrouwde noctua Nh-D14, toen kwam ik erachter dat noctua deze gratis leverd door naar hun site te gaan en de factuur van de koeler en het nieuwe moederbord te sturen.

Vorige week vrijdag aangevraagd en nu al binnen! Erg goede service zeg!
Inderdaad aan te vragen. Zelf voor mijn D15 echter niet gedaan. Duurt hier vast lang en op de online shop voor 5 euro gekocht. Zelfde dag binnen. (Niet in NL)

HMC wijzigde deze reactie 30-10-2019 14:26 (34%)

Betaalde Kremlin-troll

• Walmart Whale
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 18-01 17:32
Heeft iemand ervaring met OC ram op een asus b450 mobo?
Op de een of andere manier lukt het niet om mijn ram boven 2133 te zetten en mn pc op te laten starten :/

Moederbord: Asus b450-i Strix
Ram: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18
Bios: 2801 (per 24 sept)
CPU: Ryzen 5 3600

Geprobeerd:

XMP (of AMD-variant) profiel 3600 MHz aanzetten -> PC start niet op, gaat wel aan, maar geen beeld en power naar muis, fans spinnen wel.

Taiphoon Burner + Ryzen DRAM Calculator 1.6.2: Read XMP & Import XMP (beide), zowel SAFE als FAST profiel in bios en ryzen master ingevoerd, starten ook beide niet op.
Bij bios probeert mijn pc 3x op te starten, maar stopt er direct weer mee, waarna hij 'gewoon' boot met 2133 MHz profiel.

Ik heb zowel geprobeerd om FCLK wel en niet mee te nemen in het profiel (natuurlijk op 1800 MHz).

Side note: DRAM Calculator raadt 1.4 - 1.45 V afhankelijk van profiel voor RAM aan, is dit aanbevolen voor dagelijks gebruik? De meningen die ik op internet heb gevonden zijn hier redelijk over verdeeld.

Dan Case A4-SFX v4 | Asus ROG Strix b450-i | AMD Ryzen 5 3600 | 16GB DDR4 3600 MHz | Powercolor RX 5700 XT Red Dragon

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 11:40
Met de gskill heb ik geen problemen op een mini itx
370 van asus xmp aan en loopt 3600 MHz
Gebruik nu de laatste bios de er is voor dit bordje .

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

• Walmart Whale
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 18-01 17:32
Beaudog schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:24:
Met de gskill heb ik geen problemen op een mini itx
370 van asus xmp aan en loopt 3600 MHz
Gebruik nu de laatste bios de er is voor dit bordje .
Hmm, interessant. Gebruik je de chipset driver van Asus of die van AMD, andere settings die je aangepast hebt?

Edit: Na het (wederom) updaten van de chipset driver en het aanhouden van de tips van @Cidious voor Twr & CAD_BUSClkDrvStren is het me gelukt om de pc te laten booten met 3600 MHz!

Walmart Whale wijzigde deze reactie 30-10-2019 16:31 (20%)
Reden: Update van vraag

Dan Case A4-SFX v4 | Asus ROG Strix b450-i | AMD Ryzen 5 3600 | 16GB DDR4 3600 MHz | Powercolor RX 5700 XT Red Dragon

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Top om te horen man! Soms is het gewoon erg lastig om te vinden wat het moederboard en de ICs niet leuk vinden. Ik heb ook tRDWR 8->9 en tRTP 10->12 om het helemaal foutvrij te krijgen.

Trial & Error. Ik heb al aardig veel uren in het tweaken zitten. Maar het resultaat mag er nu dan ook wezen.

Alles komt mooi bij elkaar. Mijn Gigabyte 2070 Super Gaming OC boosts ook als een malle to 2100Mhz+

Met gamen blijft mijn processor onder de 60 graden nu en de GPU 66-67 graden max. Geheugen heeft betere heatsinks en directe airflow.. Ik kom op een punt dat er niet veel te fine-tunen meer valt... Tot de nieuwe Ryzen 4000 series en nieuwe moederborden komen. Ik zal gaandeweg waarschijnlijk wat opslag upgrades doen en misschien mijn waterkoeling dan toch uitbreiden.

Heb nu een H80i V2 en dezelfde pomp (Asetek Gen5) wordt ook gebruikt voor de H100i V2 met 240mm rad. Ik zou dan eerst mijn 120x45mm rad vervangen door 240x30mm koper met dezelfde pomp en zien wat voor impact dat heeft op processor temps. Meer koel oppervlak en koper vs alu En dan verder uitbreiden met appart koelblok, pomp/res combo. Just for fun.

Systeem als het is:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 402,49€ 402,49
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 97,99€ 97,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 616,-€ 616,-
1BehuizingenCorsair Carbide 275Q Quiet Midi Tower Case€ 76,04€ 76,04
1Externe harde schijvenWD MyBook 8TB Zwart€ 158,70€ 158,70
1MonitorenBenQ XR3501 Zwart€ 0,-€ 0,-
1KoptelefoonsBeyerdynamic DT 1770 Pro (Zwart)€ 427,-€ 427,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H80i v2€ 96,95€ 96,95
7VentilatorenCorsair ML120 (2-pack), 120mm€ 24,90€ 174,30
1ToetsenbordenDucky One 2 Backlit TKL Blue Led (US, Cherry MX Red)€ 99,-€ 99,-
1MuizenBenQ Zowie EC1 (2019)€ 0,-€ 0,-
1MuismattenBenQ Zowie GTF X€ 53,39€ 53,39
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 154,99€ 154,99
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 103,05€ 103,05
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 118,92€ 118,92
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 138,95€ 138,95
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,99€ 79,99
1Solid state drivesSamsung 950 Pro 512GB€ 0,-€ 0,-
1OverclockingThermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal (5 gram)€ 29,50€ 29,50
1Emotiva Airmotiv 5 (QMS Q5) studio monitoren----
1Topping DX3 Pro DAC----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.827,26

Ik heb geen baat bij meer cores momenteel. Wel hogere clocks en IPC maar dat kan wachten to Ryzen 4000. 32gb 3800cl16 RAM is ook meer dan ruim. Videokaart kauwt alles weg op 1440p Ultrawide, Muis, toetsenbord en muismat net vervangen en helemaal naar mn zin. Kast stil en plenty inbouw opties en koelmogelijkheden. Ben geen panelen RGB man. Monitor bevalt zeer goed op 21:9 en 35" met Gsync aan. Koeling is in princiepe voldoende. Audio is top kwaliteit. Opslag allemaal snel, internet en router snel, netwerk storage snel,

Ik ben echt een beetje in een zwart gat gevallen... weet niet meer wat ik moet upgraden..

TIPS WELKOM haha.

• HMC

HMC

Pluviophile

Er is geen topic warning hier. >:)

Mijn pa (oud) is Coolblue fan. Wil een nieuw systeem.
Ik zit ver van hem.
Uiteraard zoek ik dan voor hem op Coolblue. Trusted, oi oi, wat goed.
Lijkt een Intel-shill te zijn. Moeilijk om AMD-systeem te vinden.

Er zijn er wel een paar. Zwaar overpriced.

Vraagje: Kan je op een site zoals deze vragen om een extra reepje geheugen, zodat het zooitje op z'n minst in dual channel draait?

Edit: Ik woon al 18 jaar niet meer in NL.

HMC wijzigde deze reactie 30-10-2019 18:54 (4%)

Betaalde Kremlin-troll

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@HMC flink offtopic, maar vooruit.. je hebt voor PC spullen betere opties dan Coolblue. Kan je een leuk systeem samenstellen en t ook nog geheel naar wens assembleren. Denk dat Coolblue geen meerwaarde heeft ten opzichte van een goede shop.

@Cidious als tip.. begin met een modular synth en t einde raakt pas in zicht bij 200k euro. GAS ensured (Gear Acquiring Syndrome) :D

Althans, uit je hardware maak ik op dat je op zn minst pro-sumer audio liefhebber bent, zo niet dan op zn minst bedroom producer :p toch?

millman wijzigde deze reactie 30-10-2019 19:29 (15%)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HMC schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:53:
Er is geen topic warning hier. >:)

Mijn pa (oud) is Coolblue fan. Wil een nieuw systeem.
Ik zit ver van hem.
Uiteraard zoek ik dan voor hem op Coolblue. Trusted, oi oi, wat goed.
De reputabele hardware-boeren (die vind je in de pricewatch) schroeven tegen een beetje extra een systeem voor jou in elkaar. Open een topic met een eigen winkelmandje (bv. gebaseerd op de BBG), en vraag advies. Via de pricewatch kan je ook totaalprijs incl. verzendkosten berekenen.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

millman schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 19:27:

@Cidious als tip.. begin met een modular synth en t einde raakt pas in zicht bij 200k euro. GAS ensured (Gear Acquiring Syndrome) :D

Althans, uit je hardware maak ik op dat je op zn minst pro-sumer audio liefhebber bent, zo niet dan op zn minst bedroom producer :p toch?
Prosumer yes haha. En modder. Ik tinker graag met audio hardware.

De topping DAC is zwaar gemodificeerd. Praktisch alle caps zijn vervangen en verschillende delen van het circuit zijn veranderd. En andere opamps etc.

Mijn studio monitoren zijn ook onder handen genomen met andere caps opamps en betere grounding. Ik vind het leuk om op een budget geweldig klinkende audio the maken.

De DT1770 is gewoon mijn Go to voor reference en gaming.

Ik heb een DT770 gemodificeerd met Tesla T1 drivers en Custom demping etc. En een paar Alpha Mad Dogs etc.

4 gemodificeerde DACs 3 gemodificeerde koptelefoon versterkers.

Voor daily driver werk ik momenteel met de Topping DX3 Pro. Omdat die zo lekker klein en bruikbaar is.

Ik produceer niet. Amper tijd voor echt muziek luisteren dezer dagen haha. Luister wat klassieke muziek tijdens het studeren of gamen. Het is puur hobby voor koude winterdagen. Meeste heb ik allemaal gebouwd tijdens Chinees nieuwjaar wanneer iedereen hier pleitos is en ik alleen achterblijft voor 4 weken zonder werk hahahaha.

• kdhoe
  • Laatst online: 23-01 10:11
Beta Bios met AGESA 1.0.0.4 geïnstalleerd op mijn Aorus X570 Elite ism 3900x. PBO staat aan, voor de rest stock settings.

Mijn bevindingen: Singlecore performance is gelijk. multicore perf iets lager MAAR de cpu verbruikt minder en loopt dus koeler. Gemeten met HWiNFO64

CB15:
Agesa 1.0.0.3=SC: 203, MC: 3198, Max power: 180W, Temp: 82
Agesa 1.0.0.4=SC: 201, MC: 3138, Max power: 160W, Temp: 75

CB20:
Agesa 1.0.0.3=SC: 498, MC: 7252, Max power: 180W, Temp: 82
Agesa 1.0.0.4=SC: 501, MC: 7175, Max power: 160W, Temp: 75

Blender BMW Bench:
Agesa 1.0.0.3= Tijd: 2:33
Agesa 1.0.0.4= Tijd: 2:36

Prime95 (AVX2)
Agesa 1.0.0.3=Max Power: 220W > throttled snel naar 200W, Temp: 95 (max)
Agesa 1.0.0.4=Max Power: 176W, Temp: 82

• MB63
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15-01 22:09
kdhoe schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:51:
Beta Bios met AGESA 1.0.0.4 geïnstalleerd op mijn Aorus X570 Elite ism 3900x. PBO staat aan, voor de rest stock settings.

Mijn bevindingen: Singlecore performance is gelijk. multicore perf iets lager MAAR de cpu verbruikt minder en loopt dus koeler. Gemeten met HWiNFO64

CB15:
Agesa 1.0.0.3=SC: 203, MC: 3198, Max power: 180W, Temp: 82
Agesa 1.0.0.4=SC: 201, MC: 3138, Max power: 160W, Temp: 75

CB20:
Agesa 1.0.0.3=SC: 498, MC: 7252, Max power: 180W, Temp: 82
Agesa 1.0.0.4=SC: 501, MC: 7175, Max power: 160W, Temp: 75

Blender BMW Bench:
Agesa 1.0.0.3= Tijd: 2:33
Agesa 1.0.0.4= Tijd: 2:36

Prime95 (AVX2)
Agesa 1.0.0.3=Max Power: 220W > throttled snel naar 200W, Temp: 95 (max)
Agesa 1.0.0.4=Max Power: 176W, Temp: 82
Dat is ook mooi om te zien! Zijn je temperaturen bij idle/laag verbruik er ook op vooruit gegaan? Die blijf ik soms toch aan de hoge kant vinden.

• kdhoe
  • Laatst online: 23-01 10:11
MB63 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:55:
[...]

Dat is ook mooi om te zien! Zijn je temperaturen bij idle/laag verbruik er ook op vooruit gegaan? Die blijf ik soms toch aan de hoge kant vinden.
Idle temp ligt tussen 35 & 40 graden. Weet niet wat het ervoor was. Wat ik wel merk is dat de CPU fan veel minder snel begint op te spinnen. Was ervoor nogal irritant. Zelf bij het openen van een simpel browser venster kon deze opeens, weliswaar maar voor een 5-10 tal seconden, hard beginnen opspinnen.

• rajackar

rajackar

Blood minister

Ik zie dat met AGESA 1.0.04 dat mijn X3700X minder vaak de 4.4 Ghz aan tikt en op minder cores. Het grappige is dat de algemene performance wel beter is in zowel single als multithreaded workloads.

rajackar wijzigde deze reactie 31-10-2019 09:44 (5%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

rajackar schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:43:
Ik zie dat met AGESA 1.0.04 dat mijn X3700X minder vaak de 4.4 Ghz aan tikt en op minder cores. Het grappige is dat de algemene performance wel beter is in zowel single als multithreaded workloads.
Ik ervaar hetzelfde. Heeft misschien met effective clock snelheid te maken. Dit kan je ook uitlezen met HWINFO. De nieuwe beta.

Hetzelfde viel mij op in een video die een paar dagen terug gepost was met Assassin's Creed erin. Lagere maar stabielere clocks.

• rajackar

rajackar

Blood minister

Het lijkt inderdaad stabieler te zijn en overall iets hoger.

Ik moet zeggen dat ik het hele PBO en autoOC verhaal sowieso wat vaag vind.
Ik heb relatief lage temperaturen maar ik zie eigenlijk geen verschil in resultaten als ik autoOC op 200 of uit heb staan. PBO in verschillende settings maakt een marginaal verschil maar ook niet super.
Komt ook wel overeen met de resultaten van gamers nexus een tijd geleden.
Het enige dat ik wel merk is dat de resultaten lager zijn als ik alles op auto omdat dan de standaard limieten aangehouden worden.

• JoSchaap
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:08

JoSchaap

Had a life, got a modem..

ik moet het nog even met 1.0.03 ABBA (mamma mia) doen zo te zien:)
https://www.asrock.com/mb/AMD/X570%20Taichi/#BIOS

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : Mixer

Pagina: 1 ... 42 ... 53 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True