EDIT: Post 4000!!!! van dit topic

Verder vroeg je me per PM wat mn settings waren voor mn 3800X, dus heb even een copy-paste gedaan.
Dan laat ik het AMD CBS/XFR menu voor wat het is en ga direct naar AMD overclocking ->PBO
PBO -> Advanced
PBO Limits -> Manual
PPT limit -> 9000w
TDC limit -> 9000A
EDC Limit -> 9000A
PBO scalar -> Manual
PBO scalar -> 10X
Max CPU boost: 200Mhz
Platform TTL-> Manual
Platform TTL-> 99celcius
Dan ga ik daarna naar Infinity fabric speeds en die zet ik handmatig op 1866Mhz
Dan draai ik mn ram op 3733x100.6= 3755MT/s en de IF op 1877Mhz. Boostclocks liggen dan maximaal op 4627Mhz en onder gamen doorgaans op 4450Mhz+. Ok, ik moet toegeven dat de verkeerde core naar 4600Mhz gaat (core 0, waar volgens Zen master core 5 het snelst zou moeten zijn). Maar ik ben zeer tevreden met mn CPU/Moederbord combo.

De sleutel tot zulke (sustained) boostclocks is goede koeling en veel testen. (360 rad hier)
@CMT Juist omdat WOW zo oud is dat er nergens een echte load opgezet wordt. Ik vind je boostclocks en 'allcore OC' behoorlijk tegenvallen overigens. Hoe kan je zeggen dat een allcore OC het dan beter doet dan PBO en XFR aan? In welke game heb je getest dat 'Allcore OC' beter was? Ik vind het echt niet erg dat iemand de discussie met me aan wil gaan en erbij zegt dat er zoveel wordt nagepraat. Maar kom dan ook met directe feiten.
Toegegeven, ik baseer mijn mening alleen op welke clocks ik onder gamen zie (Forza Horizon 4, BF V, Rise of the tombraider, Apex en Farcry New dawn o.a) niet wat voor een FPS scores ik haal (los van 3dmark, maar dat is net zo representatief als elke andere statische benchmark) Dus een directe comparison tussen '4400mhz allcore' en auto+PBO moet ik nog doen, maar is wel interessant als Allcore OC sneller blijkt dan een auto OC met onder gamen ~4450Mhz. Iets om eens naar te kijken dus.
Ik heb dezelfde ervaring dat de biosreset op mijn Gigabyte niet altijd alles reset. Echter snap ik niet hoe je je moederbord zou kunnen bricken met dat gegeven? Heb even geen tijd om bij Buildzoid zn video af te kijken, kan je zeggen wat hij daarover te melden heeft?fatJ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:29:
In deze clip zegt Buildzoid dat het 'overclocking menu' very dangerous is (op Gigabyte moederborden)
Vooral omdat de settings niet resetten na een CMOS reset, dus je zou potentieel je moederbord kunnen bricken?
YouTube: BIOS walkthrough: Gigabyte X570 Aorus Xtreme
55:42
Verder vroeg je me per PM wat mn settings waren voor mn 3800X, dus heb even een copy-paste gedaan.
Ik heb meerdere profielen opgeslagen, maar draai na de laatste AGESA dus nagenoeg stock + PBO. Voltages op auto, LLC voor vCore en vSOC op 'turbo'. XMP aan, timings aangepast vRAM op 1,4v en dan de Bclk op 100.6Goedenmiddag Millman,
Ik heb zelf een 3800x op een Gigabyte x570 Elite bord.
Zou je mij misschien kunnen vertellen wat je all core settings in je bios zijn qua voltages? (en eventueel andere benodigde veranderingen, LLC?).
Ik zag ook dat je je bclk op 100.6 had?
m.v.g.
Jurgen
Dan laat ik het AMD CBS/XFR menu voor wat het is en ga direct naar AMD overclocking ->PBO
PBO -> Advanced
PBO Limits -> Manual
PPT limit -> 9000w
TDC limit -> 9000A
EDC Limit -> 9000A
PBO scalar -> Manual
PBO scalar -> 10X
Max CPU boost: 200Mhz
Platform TTL-> Manual
Platform TTL-> 99celcius
Dan ga ik daarna naar Infinity fabric speeds en die zet ik handmatig op 1866Mhz
Dan draai ik mn ram op 3733x100.6= 3755MT/s en de IF op 1877Mhz. Boostclocks liggen dan maximaal op 4627Mhz en onder gamen doorgaans op 4450Mhz+. Ok, ik moet toegeven dat de verkeerde core naar 4600Mhz gaat (core 0, waar volgens Zen master core 5 het snelst zou moeten zijn). Maar ik ben zeer tevreden met mn CPU/Moederbord combo.

De sleutel tot zulke (sustained) boostclocks is goede koeling en veel testen. (360 rad hier)
@CMT Juist omdat WOW zo oud is dat er nergens een echte load opgezet wordt. Ik vind je boostclocks en 'allcore OC' behoorlijk tegenvallen overigens. Hoe kan je zeggen dat een allcore OC het dan beter doet dan PBO en XFR aan? In welke game heb je getest dat 'Allcore OC' beter was? Ik vind het echt niet erg dat iemand de discussie met me aan wil gaan en erbij zegt dat er zoveel wordt nagepraat. Maar kom dan ook met directe feiten.
Toegegeven, ik baseer mijn mening alleen op welke clocks ik onder gamen zie (Forza Horizon 4, BF V, Rise of the tombraider, Apex en Farcry New dawn o.a) niet wat voor een FPS scores ik haal (los van 3dmark, maar dat is net zo representatief als elke andere statische benchmark) Dus een directe comparison tussen '4400mhz allcore' en auto+PBO moet ik nog doen, maar is wel interessant als Allcore OC sneller blijkt dan een auto OC met onder gamen ~4450Mhz. Iets om eens naar te kijken dus.
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'