Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

EDIT: Post 4000!!!! van dit topic 8) _/-\o_
fatJ schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:29:
In deze clip zegt Buildzoid dat het 'overclocking menu' very dangerous is (op Gigabyte moederborden)
Vooral omdat de settings niet resetten na een CMOS reset, dus je zou potentieel je moederbord kunnen bricken?
YouTube: BIOS walkthrough: Gigabyte X570 Aorus Xtreme
55:42
Ik heb dezelfde ervaring dat de biosreset op mijn Gigabyte niet altijd alles reset. Echter snap ik niet hoe je je moederbord zou kunnen bricken met dat gegeven? Heb even geen tijd om bij Buildzoid zn video af te kijken, kan je zeggen wat hij daarover te melden heeft?

Verder vroeg je me per PM wat mn settings waren voor mn 3800X, dus heb even een copy-paste gedaan.
Goedenmiddag Millman,

Ik heb zelf een 3800x op een Gigabyte x570 Elite bord.
Zou je mij misschien kunnen vertellen wat je all core settings in je bios zijn qua voltages? (en eventueel andere benodigde veranderingen, LLC?).
Ik zag ook dat je je bclk op 100.6 had?

m.v.g.

Jurgen
Ik heb meerdere profielen opgeslagen, maar draai na de laatste AGESA dus nagenoeg stock + PBO. Voltages op auto, LLC voor vCore en vSOC op 'turbo'. XMP aan, timings aangepast vRAM op 1,4v en dan de Bclk op 100.6

Dan laat ik het AMD CBS/XFR menu voor wat het is en ga direct naar AMD overclocking ->PBO

PBO -> Advanced
PBO Limits -> Manual
PPT limit -> 9000w
TDC limit -> 9000A
EDC Limit -> 9000A
PBO scalar -> Manual
PBO scalar -> 10X
Max CPU boost: 200Mhz
Platform TTL-> Manual
Platform TTL-> 99celcius

Dan ga ik daarna naar Infinity fabric speeds en die zet ik handmatig op 1866Mhz

Dan draai ik mn ram op 3733x100.6= 3755MT/s en de IF op 1877Mhz. Boostclocks liggen dan maximaal op 4627Mhz en onder gamen doorgaans op 4450Mhz+. Ok, ik moet toegeven dat de verkeerde core naar 4600Mhz gaat (core 0, waar volgens Zen master core 5 het snelst zou moeten zijn). Maar ik ben zeer tevreden met mn CPU/Moederbord combo.

3800x 4625Mhz boost result

De sleutel tot zulke (sustained) boostclocks is goede koeling en veel testen. (360 rad hier)

@CMT Juist omdat WOW zo oud is dat er nergens een echte load opgezet wordt. Ik vind je boostclocks en 'allcore OC' behoorlijk tegenvallen overigens. Hoe kan je zeggen dat een allcore OC het dan beter doet dan PBO en XFR aan? In welke game heb je getest dat 'Allcore OC' beter was? Ik vind het echt niet erg dat iemand de discussie met me aan wil gaan en erbij zegt dat er zoveel wordt nagepraat. Maar kom dan ook met directe feiten.

Toegegeven, ik baseer mijn mening alleen op welke clocks ik onder gamen zie (Forza Horizon 4, BF V, Rise of the tombraider, Apex en Farcry New dawn o.a) niet wat voor een FPS scores ik haal (los van 3dmark, maar dat is net zo representatief als elke andere statische benchmark) Dus een directe comparison tussen '4400mhz allcore' en auto+PBO moet ik nog doen, maar is wel interessant als Allcore OC sneller blijkt dan een auto OC met onder gamen ~4450Mhz. Iets om eens naar te kijken dus.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Nog een vraagje:

Na een dagje Google'n lijkt het erop dat "virtualization" aan hebben goed is voor prestaties, zelfs als je dit niet gebruikt op je eigen PC'tje thuis. :?

Gewoon enkelt en alleen Win10 draaiend. Niets fancy.
Hier snap ik echt niets van.
Zelfs mijn mobo (B450M Steel Legend) adviseert dit aan te laten.

Kan iemand hier een licht op schijnen?

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@HMC heb je een bron?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
millman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:12:

@CMT Juist omdat WOW zo oud is dat er nergens een echte load opgezet wordt. Ik vind je boostclocks en 'allcore OC' behoorlijk tegenvallen overigens. Hoe kan je zeggen dat een allcore OC het dan beter doet dan PBO en XFR aan? In welke game heb je getest dat 'Allcore OC' beter was? Ik vind het echt niet erg dat iemand de discussie met me aan wil gaan en erbij zegt dat er zoveel wordt nagepraat. Maar kom dan ook met directe feiten.
Dat gebeurt dus juist wel en dan met name 1 thread. Dat zal ook verderop in dit bericht blijken.
In theorie is weinig belasting in het voordeel van de PBO. Want dan kan het algoritme juist de spanning verhogen = hogere boostclock voor de cores die in gebruik zijn.

Wat mijn behaalde kloksnelheden betreft. Deze lijken mij normaal? Op silicon lottery zijn ook wat binning statistieken te vinden en daar haalt slechts 20% van de 3800x samples, 4.3GHz op 1.3V (stabiel).
Dat zegt toch wel wat over de grens.
Toegegeven, ik baseer mijn mening alleen op welke clocks ik onder gamen zie (Forza Horizon 4, BF V, Rise of the tombraider, Apex en Farcry New dawn o.a) niet wat voor een FPS scores ik haal (los van 3dmark, maar dat is net zo representatief als elke andere statische benchmark) Dus een directe comparison tussen '4400mhz allcore' en auto+PBO moet ik nog doen, maar is wel interessant als Allcore OC sneller blijkt dan een auto OC met onder gamen ~4450Mhz. Iets om eens naar te kijken dus.
De pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet dus.
Maar goed, ik heb wel de moeite genomen om alles nog een keer voor de zekerheid te testen en ben daarin verder gegaan dan de vorige keer.
Ten eerste omdat ik daar zelf ook duidelijkheid over wil hebben en ten tweede omdat de resultaten zo dicht bij elkaar liggen dat deze zich binnen de 'foutmarge' zouden kunnen bevinden.
Helaas ben ik tijdens het testen ook tegen enkele eigenaardigheden aangelopen waardoor het hele gebeuren mij bijna twee dagen heeft gekost.

De eerste eigenaardigheid is dat de behaalde benchmarks schijnbaar afhangen van het tijdstip/dag.
Het verschil is miniem maar genoeg om het balans te verschuiven waardoor de conclusie veranderd..
Zo mat ik in WoW aan het begin van de dag gemiddeld 2 fps meer dan aan het einde.
Dit terwijl factoren zoals de temperatuur en videokaart uitgesloten zijn.
Aangezien ik twee games achter elkaar getest had per CPU instelling, zat er een behoorlijke tijd tussen de resultaten van de games onderling.
De hele reeks aan benchmarks van de eerste dag is daardoor in de prullenbak gegaan.

De tweede eigenaardigheid heeft betrekking tot WoW zelf
En dat is dat de karakteristieke belasting van de CPU in DX12 modus afhangt van wat je aan het doen bent.
Zit je bijvoorbeeld idle in de game, dan zie je het volgende:

WoW_CPU_belasting_in_idle_DX12

Maar tijdens de benchmark, verschuift de hoofdbelasting naar gemiddeld 60% op 2 threads.
Ik begrijp dan nu ook waarom er een meningsverschil is ontstaan.
Gelukkig bevat WoW ook een DX11 legacy modus, waarbij de karakteristieke belasting wel gelijk blijft. Daarbij is de hoofdthread ook hoger belast:

WoW_CPU_belasting_in_idle_DX11_legacy

Wat mijn setup betreft, deze bestaat uit het volgende:
  • CPU: 3800X met EKWB customloop waterkoeling, 6cm dikke 280mm radiator aan de voorzijde
  • Moederbord: MSI B450 Tomahawk Max met agesa 1.0.0.3abba (bios 7C02v33)
  • Geheugen: 2x8GB Crucial Ballistix 3000CL15 @3800CL16 1.35V (infinity fabric 1:1)
  • Videokaart: MSI 1080TI Gaming X @1848MHz
  • Kast: Fractal Design R6, 2x 14cm Noctua voor (achter de radiator), 1x14cm Noctua achter
Voor het maken van de benchmarks heb ik gebruik gemaakt van de MSI afterburner software.
De videokaart is daarmee op een vaste klok gezet van 1848MHz.
Dat is laag genoeg om buiten het turboboost gebied van de GPU te blijven, waardoor het geen variabel meer is.
Voor iedere game en CPU instelling heb ik 3 benchmarks gedraaid, waarbij na elke meting een klein moment is ingelast om de CPU af te laten koelen naar de idle waarde.
Daarnaast zijn beide games voor het nemen van ieder benchmark opnieuw opgestart.
Dit gaf de meeste consistentie in de metingen.

Dan de meetresultaten:

3800X_benchmark_resultaat_overzicht

Ik ben dus voorbarig met met conclusie geweest, daarvoor mijn excuses.
Aan de andere kant zijn de verschillen dermate klein dat het praktisch verwaarloosbaar is.
Onderaan heb ik procentueel het verschil neergezet tussen de auto overklok (pbo+coreboost) v.s. een allcore boost van 4.25GHz.
De metingen van de 1% low en het min. FPS vertoond hier en daar een grotere spreiding, dus die resultaten moeten met een korrel zout genomen worden.
Voor de grap heb ik ook gekeken naar het verbruik tijdens de benchmark.
Tegen verwachting in is de allcore boost daarbij in het voordeel, waarbij het verschil tussen de 7% en 11% ligt.
Voor de tweakers die maximale efficientie uit hun systeem willen persen is dit dus misschien wel interessant :)
Ik heb nog vlug gekeken wat een 3800X@4.3GHz, 1.3Vcore doet bij WoW in DX11 legacy mode.
Dat blijkt het kantelpunt te zijn waarbij het verbruik met 34W 5,6% lager ligt t.o.v. de auto overclock.
Het is alleen de vraag of dat ook stabiel is voor gamen
Met deze overklok klapte het systeem er namelijk uit tijdens een prime95 avx test.
Heel merkwaardig want er was geen foutmelding, alleen een spontane reboot.

Voor de volledigheid post ik hier nog de HWinfo statistieken die ik tijden een aparte benchmark genomen heb (een 4de run dus, per benchmark sessie).

WoW DX11 legacy
WoW_3800X_HWinfo_DX11-legacy
Strikt genomen zou je van een dual core last kunnen spreken, maar persoonlijk vind ik dit redelijk op single core lijken. Je ziet ook dat PBO zijn werk doet, met een gemiddelde boostklok van 4350Mhz voor de 2 cores die belast worden.
Wel had ik verwacht dat dit hoger zou zijn aangezien alleen 1 core echt aan het werk gezet wordt.
Dit is toch een situatie waarbij PBO duidelijk beter zou moeten zijn dan de handmatige overklok, maar ik zie dat niet terug in de resultaten.

WoW DX12
WoW_3800X_HWinfo_DX12
Dit gaat al meer richting multicore. 4 cores worden middelmatig tot licht belast. De boost valt hier wat lager uit waarvan 1 core gemiddeld naar 4325MHz boost.

Borderlands 3
Borderlands3_3800X_HWinfo_DX11
Een beetje vergelijkbaar met WoW in DX12 modus. Alleen worden de 4 cores wat meer belast. De boostklok is nipt hoger, met 2 cores die gemiddeld op 4350MHz draaien. Het gemiddelde over de 4 cores gezien is 4343MHz. Prestatiegewijs valt het dan alleen weer tegen, met een magere 1% winst.

Dus tja, technisch gezien is de auto overklok beter.
Maar in de praktijk valt de winst behoorlijk tegen t.o.v. een handmatige overklok.
Helemaal in het geval van WoW in DX11 legacy modus.
Het overtuigd mij in ieder geval niet dat een hoge singlecore boost, voordeel zou moeten geven voor gaming.
In ieder geval niet wanneer de koeling toereikend is.

Edit:
Post aangepast, alle plaatjes verhuist naar Tweakers.net

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 23-10-2019 02:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 15:50

Wolfje666

Shooter fanatic

EDIT: Post 4000!!!! van dit topic 8) _/-\o_

[...]

Ik heb dezelfde ervaring dat de biosreset op mijn Gigabyte niet altijd alles reset. Echter snap ik niet hoe je je moederbord zou kunnen bricken met dat gegeven? Heb even geen tijd om bij Buildzoid zn video af te kijken, kan je zeggen wat hij daarover te melden heeft?

Verder vroeg je me per PM wat mn settings waren voor mn 3800X, dus heb even een copy-paste gedaan.

[...]
Dat je je BIOS kan bricken klopt wel (helaas) :(
Mijn X470 Ultra Gaming bleek ook een "gebrickt" BIOS te hebben.
Gigabyte heeft mijn mobo gerepareerd dmv een nieuwe BIOS-chip.
Als het mee zit kan ik hem morgen ophalen en weer verder testen/gebruiken.
Nu bijna 4 weken zonder pc en ik begin afkickverschijnselen te krijgen 8)7 8)7

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
CMT schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 00:45:
[...]

Dat gebeurt dus juist wel en dan met name 1 thread. Dat zal ook verderop in dit bericht blijken.
In theorie is weinig belasting in het voordeel van de PBO. Want dan kan het algoritme juist de spanning verhogen = hogere boostclock voor de cores die in gebruik zijn.

Wat mijn behaalde kloksnelheden betreft. Deze lijken mij normaal? Op silicon lottery zijn ook wat binning statistieken te vinden en daar haalt slechts 20% van de 3800x samples, 4.3GHz op 1.3V (stabiel).
Dat zegt toch wel wat over de grens.

[...]

De pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet dus.
Maar goed, ik heb wel de moeite genomen om alles nog een keer voor de zekerheid te testen en ben daarin verder gegaan dan de vorige keer.
Ten eerste omdat ik daar zelf ook duidelijkheid over wil hebben en ten tweede omdat de resultaten zo dicht bij elkaar liggen dat deze zich binnen de 'foutmarge' zouden kunnen bevinden.
Helaas ben ik tijdens het testen ook tegen enkele eigenaardigheden aangelopen waardoor het hele gebeuren mij bijna twee dagen heeft gekost.

--knip--

Ik kan mij namelijk wel voorstellen dat PBO een wezenlijk voordeel kan opleveren bij matige koeloplossingen, zoals de stock koeler die AMD met haar CPU's bundelt.
Zo viel de auto allcore boost bij mij ca. 100MHz lager uit met de wraith prism koeler i.v.m. met de customloop.
Maar bleef de singlecore boost hetzelfde.
Mooie write up en tests dank daarvoor! Je FPS verschil in WoW is prima te verklaren door de drukte op de server. Dit heeft ook impact op je FPS helaas, al was dat vroeger een stuk meer/erger. Blizzard had daar eens een blauwe post over. Ik heb jaren geleden daar al mee gestoeid dat de ene raid run rond de 60fps draaide, en de dag erna dezelfde raid met dezelfde boss en aantal spelers amper 40fps. Was niet op te lossen.
Hoe heb je WoW eigenlijk gebenchmarked? Ik ben niet bekend met een ingebouwd benchmark commando in WoW, of heb je een externe tool?
Ik zit met smart te wachten op mijn waterkoeling, want de meegeleverde Wraith Prism houdt mijn 3900X echt niet koel genoeg. Boosten naar 4600MHz lukt niet meer, max is 4500MHz geworden. Ook een all-core OC gaat niet, zodra ik 4100MHz in stel reboot de pc meteen (ook met diverse voltages, geheugen op default, VDROOP aanpassingen etc etc). 4075MHz is het max haalbare. En dan is PBO een betere keus; die gaat wel hoger (op alle cores trouwes; de traagste core haalt dan 4300MHz).
Ik merk wel dat de mare van koeling direct van invloed is op je CPU en je boosts. Als ik de koeler op 20% houdt tot de CPU echt te heet wordt (lees; IDLE temps van 70+ en load 95+) dan haal ik max 4200MHz boost. Als ik de koeler curve aanpas dat deze de CPU idle op 50-55 graden houdt dan boost deze wel naar 4500MHz. De 3900X, en mogelijk ook de 3800X en lager, zijn erg gevoelig. Elke 5 graden celsius gaat je boost naar beneden. Ik weet niet precies vanaf welke temperatuur dit is, maar het gebeurt al vrij vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Soeski schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:59:
[...]

Mooie write up en tests dank daarvoor! Je FPS verschil in WoW is prima te verklaren door de drukte op de server. Dit heeft ook impact op je FPS helaas, al was dat vroeger een stuk meer/erger. Blizzard had daar eens een blauwe post over. Ik heb jaren geleden daar al mee gestoeid dat de ene raid run rond de 60fps draaide, en de dag erna dezelfde raid met dezelfde boss en aantal spelers amper 40fps. Was niet op te lossen.
Hoe heb je WoW eigenlijk gebenchmarked? Ik ben niet bekend met een ingebouwd benchmark commando in WoW, of heb je een externe tool?
Graag gedaan :)
Het is een aannemelijke verklaring en het enige wat ik ook als reden kon bedenken.
Ik was tijdens het schrijven ook van plan om de manier van testen erbij te zetten.
Jammer genoeg totaal vergeten, sorry!

Voor WoW heb ik een in game 'test commando' gebruikt, namelijk /timetest.
Het is een soort van benchmark tool van WoW zelf.
Er worden dan geen spelers in de wereld geladen en de omgeving wordt gestandariseerd (dagritme op dag, camera afstand en mogelijk nog wat andere dingen).
Wanneer je dan een vliegroute kiest, start de FPS meting.

In dit geval heb ik voor de route Freehold -> Tidecross & Tidecross -> Freehold in BfA gebruikt.
Heen en terug met 2x /timetest waarvan het gemiddelde genomen is.
Voor de FPS meting zelf heb ik echter het overlay gedeelte van de MSI afterburner software gebruikt.
Of liever gezegd Rivatuner (de MSI software fungeerde hoofdzakelijk als GUI daarvoor).
Qua videosettings heb ik alles op max gezet, 1080P, quality factor 10, AA op max, fps limit uit.

Voor Borderlands 3 heb ik gebruik gemaakt van de ingame benchmark met wederom MSI afterburner.
Als benchmark an sich zeer vergelijkbaar met de /timetest van WoW.
1080p, medium settings, fps limit uit, fullscreen.
Ik zit met smart te wachten op mijn waterkoeling, want de meegeleverde Wraith Prism houdt mijn 3900X echt niet koel genoeg. Boosten naar 4600MHz lukt niet meer, max is 4500MHz geworden. Ook een all-core OC gaat niet, zodra ik 4100MHz in stel reboot de pc meteen (ook met diverse voltages, geheugen op default, VDROOP aanpassingen etc etc). 4075MHz is het max haalbare. En dan is PBO een betere keus; die gaat wel hoger (op alle cores trouwes; de traagste core haalt dan 4300MHz).
Ik merk wel dat de mare van koeling direct van invloed is op je CPU en je boosts. Als ik de koeler op 20% houdt tot de CPU echt te heet wordt (lees; IDLE temps van 70+ en load 95+) dan haal ik max 4200MHz boost. Als ik de koeler curve aanpas dat deze de CPU idle op 50-55 graden houdt dan boost deze wel naar 4500MHz. De 3900X, en mogelijk ook de 3800X en lager, zijn erg gevoelig. Elke 5 graden celsius gaat je boost naar beneden. Ik weet niet precies vanaf welke temperatuur dit is, maar het gebeurt al vrij vroeg.
Oef een wraith prism voor een 3900X, ik vond het voor de 3800X al ondermaats.
Heb je al geprobeerd om maximaal te undervolten?
Ik kon, zonder prestatieverlies, 125mV van de autospanning afschaven met een offset.
Het scheelt dan aanzienlijk in vermogen en warmteproductie met als gevolg dat de CPU iets hoger kan boosten.
Het is wel erg onwennig dat je bij Ryzen moet overklokken door goed te koelen i.p.v. de spanning te verhogen :P

Wat waterkoeling betreft, het schijnt tegen te vallen voor de Zen2 cpu's.
Geen van de waterblocks zijn er op berekend dat de hotspot aan de zijkant van de heatspreader zit.
Het hangt dan van de microfin oppervlak af, of de chiplets gedekt worden.
Persoonlijk heb ik mij daar alleen nog niet echt mee bezig gehouden/in verdiept.
De 3800X wordt wel heet op 4.3GHz 1.3Vcore met de EKWB supreme evo waterblok.
Met Prime95 AVX tik ik dan tegen de 90 graden aan.

Een ander probleem is dat goed opgelet moet worden of het contact oppervlak vlak, concaaf of convex is.
De Intel heatspreaders zijn volgens mij concaaf, en daar zijn een aantal koelers op berekend met een convex base. Een voorbeeld is de Scythe Ninja 5.

Uiteraard zal het wel veel beter zijn dan luchtkoeling, maar mijn advies is om vooralsnog niet veel daarin te investeren. Ik heb zo'n vermoeden dat ze nog wel met aparte cpu waterbloks zullen komen voor de 3900X/3950X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@CMT Wow, klasse kerel! Zeer uitgebreid getest, zelfs hele grafieken gemaakt. Respect kerel! En dan ook nog toe durven geven dat je een voorbarige conclusie hebt getrokken, Hulde!

Ik weet dat mijn opmerking dat allcore OC voor gaming performance negatief zou uitpakken niet meer dan een 'educated guess' was aangezien ik alleen naar reported coreclocks heb gekeken en niet naar de performance. Heb het er daarom specifiek bijgezet, zodat je zou weten dat ik geen welles/nietes discussie wilde voeren, maar oprecht geïnteresseerd was in je resultaten. (Ik weet t, t komt er af en toe lomp uit).

Toch report ik stuk hogere clocks onder gamen, dus is het wellicht interessant eens te kijken wat er zo anders is aan onze setup. Je koeling is op orde lijkt me, dus wellicht heb je de maximum instellingen nog niet gevonden? Ik ga vanavond een en ander testen, maar zoals ik zie met WOW is een multiplayer game wellicht niet zo handig als referentie, dus BF V cijfertjes hebben weinig zin. Heb je zin om samen 1 of meerdere games uit te zoeken met vaste benchmark die we ter test kunnen draaien? Dan test ik op een 4,4Ghz allcore OC, en een auto OC van ~4450-4500Mhz.

Heb net een screenshot gemaakt van mijn clocks in dit geval de benchmark van Shadow o/t Tombraider. dan snap je wellicht waarom dat ik ervan uitga dat een auto OC beter zou zijn dan allcore. Edit: Ook boostclocks onder BF V toegevoegd.

Tombraider boostclocks 3800x

BF V boostclocks 3800X

En om later te kunnen vergelijken heb ik alvast de score van die benchmark. Dan kom ik later nog terug op de score van een allcore OC van 4400Mhz. Het mooie van de tombraider benchmark is dat de CPU apart wordt beoordeeld. maakt een vergelijking makkelijker lijkt me.

bench results

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 14-10-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Haha, het doet mij goed dat het je enthousiast maakt.
Ik ben er wel voor te porren om samen een game te kiezen als referentiemateriaal.
Onze systemen lijken véél op elkaar zo te zien, dus dat maakt het nog interessanter en is super voor de validatie.
Heb je al een game in gedachte?
Ik heb niet veel games in bezit (lees; alleen oude meuk), maar ben eigenlijk wel toe aan iets nieuws. Eentje eventueel aanschaffen is dus geen probleem.

Op dit moment ben ik nog aan het uitvogelen of er ergens in de bios wat opties zijn die invloed hebben op de klok. Veel hoop heb ik alleen niet omdat de Cinebench scores wel dik in orde zijn.
Het zal misschien wel aan het moederbord liggen. De highend borden boosten over het algemeen hoger om de een of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@CMT Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik weinig game (tijd jonguh..), dus voor het testen sommige games van locaties afpluk waar ik hier niet over mag praten. Ik kan het begrijpen als je niet wil downloaden, dus dan lijkt het mij handig dat jij een game kiest die je leuk vind. Dan kijk ik of ik die nog 'ergens heb liggen'.

Edit: Mocht een 'demo-download' geen probleem zijn dan lijkt mij de laatste tombraider een prima keuze overigens, draaien we ook nog een 3dmark ofzo..

Edit 2: Welk moederbord ook alweer? :o Wellicht kan ik je opweg helpen met wat instellingen?

Edit. Net Tombraider getest op 4400Mhz allcore, blijkt dat nipt beter te zijn dan auto OC. Dus ik heb pprecies de omgekeerde ervaring als jij ;)

Hier de resultaten van allcore OC

Tombraider allcore OC 4400Mhz 3800X

en hier van Auto OC:

bench results

Zoals je ziet scoort de allcore OC structureel een klein beetje beter, zeg 0,5%?

Hadden we toch beide gelijk ;) Het hangt dus van de game af, maar het blijft gerommel in de marge.

[ Voor 67% gewijzigd door millman op 15-10-2019 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dat komt misschien ook omdat jij een All-Core OC van 4400MHz kán instellen... ik haal de 4100MHz niet eens. Dat scheelt natuurlijk ook wel flink. Ik denk dat de meesten het niet halen, de 4400MHz.
@CMT Ik heb die WoW tests ook even gedaan, op een 3900X (stock), 32 GB DDR4 stock (3200CL16) met een nVidia 1070GTX (OC'ed).
Ik haal zeker zo'n 30fps minder dan jij (~105 avg). Blijkbaar zit er dus nog een wereld van verschil tussen de 1070 GTX en jouw 1080 GTX Ti? De CPU maakt zich immers niet druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Een leuke bevinding voor mensen die de FCLK hoger willen hebben. Mijn 3600X met 3600MHz. geheugen wil prima werken op 1833 met het geheugen dus op 3666. Ga ik nog een stap hoger naar 3733 en met FCLK 1866 dan krijg ik geen memtest errors en werkt de PC an sich prima. Ik krijg echter alleen krakend geluid. Niet alleen via de onboard Realtek maar ook via m'n USB draadloze koptelefoon (de 'geluidskaart' zit dan in een USB-stick). De CPU wil dus niet lekker omgaan met deze hoge FCLK (althans, zo lijkt het).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Even een vraagje aan de MSI gebruikers, in de overclock opties staan bij PBO Enhanced mode 1 t/m 4. Heeft iemand een idee welke instellingen hier precies achter zitten?
Ik heb al wat gezocht maar ik kan er weinig zinnigs over vinden.
Ben nu een beetje trial en error aan het doen. Zo weet ik nu dat mijn temps met mode 4 veel hoger zijn (van 67 naar 80 graden) en ik een hogere gemiddelde klok zou tijdens een all core cinebench run. Maar in deze mode haal ik nooit meer de 4.4 boost van mijn 3700X die ik met de full auto setting wel haal.
Het lijkt duidelijk dat dit voor multi core workloads een goede setting is maar ik zou graag weten wat er nou precies gebeurt.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Korvaag schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:47:
Een leuke bevinding voor mensen die de FCLK hoger willen hebben. Mijn 3600X met 3600MHz. geheugen wil prima werken op 1833 met het geheugen dus op 3666. Ga ik nog een stap hoger naar 3733 en met FCLK 1866 dan krijg ik geen memtest errors en werkt de PC an sich prima. Ik krijg echter alleen krakend geluid. Niet alleen via de onboard Realtek maar ook via m'n USB draadloze koptelefoon (de 'geluidskaart' zit dan in een USB-stick). De CPU wil dus niet lekker omgaan met deze hoge FCLK (althans, zo lijkt het).
alles boven de 1800 FCLK Is een overclock. Mijn 3800x red de 1866 prima (1877) maar 1900 niet. Dus ook daar ben je afhankelijk van de silicon lottery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dat snap ik... dat is ook niet nieuw. Het verschijnsel dat alles prima draait maar het geluid kraakt is echter iets nieuws voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Tja.. durf niet te zeggen hoeveel mensen daar last van hebben. Misschien een uniek verschijnsel in jou geval? T Is wel opvallend...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Het is ook meer dat als mensen last hebben van onverklaarbaar krakend geluid.. dat ze ook eens richting FLCK gaan zoeken als ze een overclock hebben, in plaats van 20 driverversies proberen met alle frustratie van dien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
millman schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:45:
Edit: Mocht een 'demo-download' geen probleem zijn dan lijkt mij de laatste tombraider een prima keuze overigens, draaien we ook nog een 3dmark ofzo..
Tombraider is een mooie optie inderdaad, het maakt met DX12 evenwichtig gebruik van de cores. Een echte multicore game.
FinalFantasy XV heeft ook een gratis benchmark tool, maar dat is slechts een DX11 game, meer iets voor quad cores.
Was het trouwens niet zo dat Battlefield V heel goed schaalt met het aantal cores?
3Dmarks vind ik verder niet zo interessant als het om gaming performance gaat.
Edit 2: Welk moederbord ook alweer? :o Wellicht kan ik je opweg helpen met wat instellingen?
De MSI B450 Tomahawk Max.
Wat zijn eigenlijk de Vcore spanningen die je behaalt met Cinebench15/20 singlecore en multicore?
Ik heb zo'n vermoeden dat je de kloksnelheden behaalt, doordat de spanningen extreem hoog zijn.
Soeski schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:41:
Ik heb die WoW tests ook even gedaan, op een 3900X (stock), 32 GB DDR4 stock (3200CL16) met een nVidia 1070GTX (OC'ed).
Ik haal zeker zo'n 30fps minder dan jij (~105 avg). Blijkbaar zit er dus nog een wereld van verschil tussen de 1070 GTX en jouw 1080 GTX Ti? De CPU maakt zich immers niet druk.
WoW schaalt ook met het werkgeheugen, bijna even sterk als de CPU kloksnelheid.
De videokaart heeft ook invloed, maar minder dan je zou denken.
Waar het om draait is de 'true latency" en infinity fabric.
Twee factoren die zorgen dat de latency tussen het geheugen en de CPU kleiner wordt.

Er zit een wereld van verschil tussen 3200CL16 en 3800CL16 (ik draai het geheugen op 3800MHz 16-19/19-16-36 1T geardown aan, om precies te zijn).
Qua true latency spreek je dan over een factor van 10ns/8.42ns = 1.19. Afgerond 19% verschil.

Ik heb ook even vlug getest wat het effect is als in mijn systeem het geheugen op 3600CL16 wordt gezet en de videokaart een vaste klok krijgt van 1506MHz.

3800CL16 & 1080TI@1848MHz:
avg: 134.4 fps
1% low: 99.8 fps

3600CL16 & 1080TI@1848MHz:
avg: 126.6 fps
1% low: 84.75 fps

3600CL16 & 1080TI@1506MHz:
avg: 119.1 fps
1% low: 81.5 fps

Je ziet dat procentueel het fps gemiddelde ruwweg voor de helft door de videokaartklok wordt bepaalt. De 1% low echter grotendeels door het sneller geheugen (18% versus 4% afname).
N.B dit is wel met de zwaarste videokaart instellingen en de videokaart is meer naar beneden geklokt dan het werkgeheugen.
Korvaag schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:47:
Hoe is het kraken te omschrijven? Als een grammofoonplaat of meer een gruis? Blijft dat ook zo wanneer je een 1:2 verhouding gebruikt voor de infinity fabric en/of de soc/vddp/vddg voltage aanpast?
rajackar schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:12:
Even een vraagje aan de MSI gebruikers, in de overclock opties staan bij PBO Enhanced mode 1 t/m 4. Heeft iemand een idee welke instellingen hier precies achter zitten?
Ik heb al wat gezocht maar ik kan er weinig zinnigs over vinden.
Het zijn profielen met instellingen voor de PBO die door MSI gemaakt zijn.
Zo ver ik kan zien wordt voornamelijk de PBO scalar aangepast.
In combinatie met een negatieve Vcore offset gebeurt er wel iets geks. De spanningen worden dan juist hoger...
Opgepast dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@CMT
Kraken is het best te om schrijven als een een speaker met kapotte driver, maar dan niet continu. Geluid doet het dus 10 seconden goed (bv) en dan hoor je KRRK alsof een kapotte driver net te ver gaat. Ik heb FLCK niet gehalveerd maar ik weet 100% zeker dat dat het zal oplossen. Op 1833 FCLK namelijk nergens last van, en het geheugen heeft meerdere Memtest86 passes gehad en dat was het zeker niet. Busclock is ook niet veranderd dus dat kan het ook niet zijn. Enige wat overblijft is FCLK. Leuk detail is dat ik op 1900 FCLK geen post heb. Had ik ook niet direct verwacht van de 3600X gezien het feit dat die niet van de beste kwaliteit zijn, maar het toont wel aan dat 1866 dus waarschijnlijk net op het randje hangt.

Voltages niet meer mee gespeeld. Nog geen tijd voor gehad en ik ga het denk ik ook niet doen. Ik ben prima tevreden met de huidige instellingen en ik heb niet zo'n zin in 10 keer rebooten met andere voltages en dan kijken in een game of er wellicht misschien iets KRRK doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

CMT schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 19:24:
[...]

Tombraider is een mooie optie inderdaad, het maakt met DX12 evenwichtig gebruik van de cores. Een echte multicore game.
FinalFantasy XV heeft ook een gratis benchmark tool, maar dat is slechts een DX11 game, meer iets voor quad cores.
Was het trouwens niet zo dat Battlefield V heel goed schaalt met het aantal cores?
3Dmarks vind ik verder niet zo interessant als het om gaming performance gaat.
BF V schaalt ook goed met cores, zeker. We kunnen daar kijken naar bijvoorbeeld de testserver in te gaan, echter heb ik liever een aantal games met vaste benchmark. Shadow ot tombraider is dan optie 1 in ieder geval.
[...]

De MSI B450 Tomahawk Max.
Wat zijn eigenlijk de Vcore spanningen die je behaalt met Cinebench15/20 singlecore en multicore?
Ik heb zo'n vermoeden dat je de kloksnelheden behaalt, doordat de spanningen extreem hoog zijn.
Mijn voltages zijn all over the place met voltages op auto. korten pieken naar 1,5v en CB multicore 1,36v. Voor allcore oc heb ik 1,39v nodig voor 4400Mhz Cinebench stabiel, en 1,41v voor alles stabiel. Echter draai ik geen AVX loads dus de laatste prime zal ik met dit voltage niet testen. Ik heb met loads tot 60A nog voltages gezien van 1,47v. dus een beetje gamen, benchen en muziek maken op 1,41v zal reuze meevallen qua 'vermeende degradatie'
[...]

WoW schaalt ook met het werkgeheugen, bijna even sterk als de CPU kloksnelheid.
De videokaart heeft ook invloed, maar minder dan je zou denken.
Waar het om draait is de 'true latency" en infinity fabric.
Twee factoren die zorgen dat de latency tussen het geheugen en de CPU kleiner wordt.

Er zit een wereld van verschil tussen 3200CL16 en 3800CL16 (ik draai het geheugen op 3800MHz 16-19/19-16-36 1T geardown aan, om precies te zijn).
Qua true latency spreek je dan over een factor van 10ns/8.42ns = 1.19. Afgerond 19% verschil.

Ik heb het ook even vlug getest wat het effect is als in mijn systeem het geheugen op 3600CL16 wordt gezet en de videokaart een vaste klok krijgt van 1506MHz.

3800CL16 & 1080TI@1848MHz:
avg: 134.4 fps
1% low: 99.8 fps

3600CL16 & 1080TI@1848MHz:
avg: 126.6 fps
1% low: 84.75 fps

3600CL16 & 1080TI@1506MHz:
avg: 119.1 fps
1% low: 81.5 fps

Je ziet dat procentueel het fps gemiddelde ruwweg voor de helft door de videokaartklok wordt bepaalt. De 1% low echter grotendeels door het sneller geheugen (18% versus 4% afname).
N.B dit is wel met de zwaarste videokaart instellingen en de videokaart is meer naar beneden geklokt dan het werkgeheugen.
Lekker bezig met testen zie ik ;) Jij draait 3800MT/s en ook 1900FCLK? lucky you!
[...]

Hoe is het kraken te omschrijven? Als een grammofoonplaat of meer een gruis? Blijft dat ook zo wanneer je een 1:2 verhouding gebruikt voor de infinity fabric en/of de soc/vddp/vddg voltage aanpast?
Dit kraken zou je met latencymon moeten kunnen achterhalen. Wellicht een goede test voor @Korvaag ?
[...]

Het zijn profielen met instellingen voor de PBO die door MSI gemaakt zijn.
Zo ver ik kan zien wordt voornamelijk de PBO scalar aangepast.
In combinatie met een negatieve Vcore offset gebeurt er wel iets geks. De spanningen worden dan juist hoger...
Opgepast dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Oei dat zijn wel hele hoge waarden. Ik las hier en daar dat 1.325V de bovengrens is voor een zware multicore belasting. Ik zou daar toch echt mee oppassen, want over een jaartje kan het best zijn dat de CPU niet meer zoveel wil boosten. Degradatie is iets dat er langzaam insluipt.

De MSI B450 Tomahawk max (bios 7C02v33) geeft met PBO aan 1.46V/1.34V voor respectievelijk singlecore en multicore. Ik heb daar zelf nog een -0.125V offset aan toegevoegd en een milde LLC die de spanningsval bijna compenseert. De uiteindelijke spanningen zijn bij mij dan: 1.34V single / 1.26V multi.
Meer erbij doen heeft in mijn geval geen zin helaas, de klok of de prestaties worden er niet beter van.
Alleen de kamertemperatuur.
Lekker bezig met testen zie ik ;) Jij draait 3800MT/s en ook 1900FCLK? lucky you!
Ja, ik was aangenaam verrast dat dit gewoon gaat om het zo zachtjes uit te drukken ^^.
Eigenlijk kwam dit vanwege het geheugen dat niet stabiel wilde werken met een tRCD=18 op 3600MHz.
In de andere hoofdtimings zat nog redelijk wat rek, dus de enige optie was het verhogen van de klok/fabric.
Vreemd genoeg werkt een tRCD=19 wel op 3800MHz, terwijl dat dezelfde latency geeft.
E-die & MSI all the way _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@CMT Wat AMD automatisch doet is sowieso veilig, voltages tot 1.5v waren geen probleem, dat is alleen onder zeer lichte load/ bijna idle. Weet je zeker dat je offset geen invloed heeft op boostclocks? Ik zou daar toch nog eens naar kijken dan.

Wat de 1,325v max voltage grens voor allcore OC betreft, dat is een absolute max voor AVX 2 Loads met zeer hoge amperages, met Allcore draai ik bewust geen AVX. Zolang je lichte load hebt, zoals gaming, is een 1,4v geen enkel probleem.. Dat gaat mijn processor nog jaren volhouden. Echter gebruik ik auto voltages en alleen PBO. Het moederbord doet wat het moet doen om mn boost zo hoog te houden, dat forceer ik met niets, zo is het bios geprogrammeerd. Ik staar me dus niet dood op een cijfertje van 1,35v waar AMD aangeeft dat dat alleen voor allcore OC en extreme omstandigheden is. Auto OC zorgt zelf voor juiste voltage onder dat soort loads.

Edit: Net gecheckt met P95 v27.7 (avx1) en de clocks lopen terug naar ~4250mhz @ 1.36v met een (max) load van ~72A.. temps rond de 80c

Ik zal AVX 2 eens testen, met de laatste Prime verwacht ik ~80A en een voltage van 1.34v. Temps rond de 90? Zal vanmiddag eens kijken.

Edit 2: Net AVX 2 gedraait, zoals ik dacht, 83 Ampere, voltage op 1,3v en clocks rond de 4200Mhz. Mn bios weet dus precies wat het doet en onder welke Amperages het voltage en clocks omlaag moet. Zo zie ik t graag!

[ Voor 41% gewijzigd door millman op 16-10-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Heb eindelijk van MSI de beloofde water cooler gekregen. Een vrij low end ding maar hij houdt de temps beter onder controle dan de wraith prism op mijn 3700X.
Net voor het eerst een 4.3 all core overclock gedaan en 5000 punten in cinebench 20 getopt.
Tweede run was helaas een crash haha. Maar nog niet met voltages etc gespeeld.
Wat voor voltages stellen jullie zoal in voor een all core oc. Ben niet van plan zo te gaan draaien maar een beetje nieuwsgierig wat haalbaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door rajackar op 16-10-2019 14:15 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@rajackar Voor een allcore oc van mijn 3800x @ 4400mhz heb ik 1.4v staan. Echter draai ik dan geen avx en gebruik ik een triple radiator. Een 3700x heeft denk ik 1.35v minimaal nodig voor 4300mhz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

millman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:24:
@rajackar Voor een allcore oc van mijn 3800x @ 4400mhz heb ik 1.4v staan. Echter draai ik dan geen avx en gebruik ik een triple radiator. Een 3700x heeft denk ik 1.35v minimaal nodig voor 4300mhz..
Ok thanks. Ik ga nog even stoeien. Voor normaal gebruik laat ik meestal alles op auto staan.
Ik heb slechts een double radiator.
Het is mijn eerste AIO dus nog even de vraag of het normaal is dat de radiator zelf niet echt warm aan voelt?

[ Voor 59% gewijzigd door rajackar op 16-10-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

rajackar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:35:
[...]

Ok thanks. Ik ga nog even stoeien. Voor normaal gebruik laat ik meestal alles op auto staan.
Ik heb slechts een double radiator.
Het is mijn eerste AIO dus nog even de vraag of het normaal is dat de radiator zelf niet echt warm aan voelt?
De radiator wordt niet warm.. dat klopt. Het duurt lang voordat de vloeistof Is opgewarmd.. misschien een dag lang renderen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

millman schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:39:
[...]

De radiator wordt niet warm.. dat klopt. Het duurt lang voordat de vloeistof Is opgewarmd.. misschien een dag lang renderen ofzo?
Bedankt weer voor de info. Dat betekend dan dus ook dat de 1:1 relatie tussen dan speed en koeling die ik gewend was niet meer bestaat met een AIO dus?
Het is niet dat ik hem per se warm wil hebben (ik heb een verwarming ;) ) maar ik wilde ff checken of alles normaal werkt. Koeling lijkt wel goed te werken en beter dan de boxed cooler. Ik heb de fans nu redelijk langzaam draaien omdat ze nogal luidruchtig zijn maar dat lijkt vooralsnog geen probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door rajackar op 16-10-2019 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

rajackar schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

Bedankt weer voor de info. Dat betekend dan dus ook dat de 1:1 relatie tussen dan speed en koeling die ik gewend was niet meer bestaat met een AIO dus?
Het is niet dat ik hem per se warm wil hebben (ik heb een verwarming ;) ) maar ik wilde ff checken of alles normaal werkt. Koeling lijkt wel goed te werken en beter dan de boxed cooler. Ik heb de fans nu redelijk langzaam draaien omdat ze nogal luidruchtig zijn maar dat lijkt vooralsnog geen probleem.
Voordat er een en ander misgaat wil ik even expliciet toevoegen dat de voltages die ik draaide voor Allcore OC @ 1,4v niet geschikt zijn voor zware stresstesten zoals Prime95 en linX, IBT e.a. De limiet van 1,325v is er niet voor niets en juist voor die scenario's benoemd. Tevens valt er OC technisch in performance maar zeer weinig te behalen. Ingame maakt een 4400Mhz allcore OC 0,2% verschil met een auto OC afstelling.. en dan ook nog maar in enkele games.

Waar je je het beste op kan richten is zo snel mogelijk geheugenclocks en FCLK. daar valt wel wat te halen. Uiteindelijk kan je nog een hogere BCLK proberen, maar dat is niet geheel risico vrij en afhankelijk van moederbord. Een BCLK van 100.6 houd in dat je 25Mhz boostclock extra krijgt, je geheugen +25MT/s en FCLK +12Mhz. Ook je PCI-e en Sata zullen iets sneller draaien, en sommige m2 ssd's kunnen daar slecht mee omgaan. Ik heb zelf met 3HDD's en 2 ssd's geen enkel probleem, maar dat zegt niets over de situatie bij jou.

Wat je koeler betreft; De temperatuur is erg afhankelijk van de overdracht tussen CPU, IHS en je Koelblok. ook hangt het af van de interne structuur van het waterblok af. Ik weet niet wat je van MSI hebt gekregen? En verder de dikte van je rad/finarray, statische druk van gebruikte fans. Bij Ryzen zijn de temperaturen onder lichte (idle) load op zn minst 'jumpy' te noemen onder elke koeler. Zelfs met fans op max zie ik op een tripple rad temps tussen de 27 en 41c terwijl ik dit typ. (net wat testbenches gedaan vandaar fans op max).
Dit komt omdat lichte load zoals een browser ervoor zorgt dat 1 of meerdere cores naar hele hoge clocks gegooid worden, met ditto voltages zonder echte load, om daarna direct weer in rust stand te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 10:50
Voor de tweakers met een x570 bord van GB, nieuwe beta bios beschikbaar.
Laatste beta bios voor AGESA 1004 volgens Matt van GB.

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1728360-gigabyte-x570-aorus-owners-thread.html#post28023210

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

@millman
Bedankt weer! Heel heldere uitleg. Dit was ook meer een experiment om te zien wat er technisch kan. Ik heb uiteindelijk 4.350 all core stabiel genoeg gekregen om cinebench te draaien maar de scores gaan ook nauwelijks omhoog. Toch een nette snelheid voor een 3700X dacht ik zo. Prime95 ga ik ook zeker niet doen.
Om deze snelheid all core te krijgen moest ik naar 1.45V. Ook al lijkt 4.4 binnen bereik vind ik het wel even mooi geweest. Temperatuur zat ook in de 80. Misschien dat het wel hoger kan maar ik geloof het zo wel.
Bij normaal gebruik draai ik overigens op auto met pbo en dat draait echt prima. Het grappige is dat als ik een single core op 4.4 vast kan zet en daar cinebench op vast pin ik exact dezelfde score haal als alles op auto met pbo aan. Ook al draait ie dan niet constant op 4.4.

Het volgende is idd het memory tunen. Ga eens met die dram calculator aan de slag.

De AIO is btw een cooler master ML240L.
Een vrij goedkoop ding maar behalve de luide fans lijkt hij verder goed te werken. Ik heb de fans flink terug gezet qua snelheid en de CPU blijft onder de 65 graden tijdens gamen (AC Odyssee bv en die is behoorlijk CPU heavy).
Zo heb ik weinig lawaai maar misschien vervang ik de fans nog eens voor stillere fans.
Je blijft toch altijd een beetje rommelen als Tweaker ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rajackar op 16-10-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik hoop dat die gast die Ryzen DRAM calculator maakt ook ondersteuning gaat inbouwen voor mijn geheugen, de CORSAIR Dominator Platinum. Dit is D-die geheugen en alleen de SAFE preset is voorgeprogrammeerd; zeg maar gewoon de XMP settings dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je kan op volgensmij overclock.net hem zelf aanspreken. Zijn naam Is 1usmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik mag me eindelijk ook melden in dit topic, ik heb na 3,5 zware jaren met een 6700K (viel wel mee hoor :+) weer een AMD systeem. Ik wilde eigenlijk gaan voor een MSI B450 Max variant met een 3600. Uiteindelijk is het dit geworden :') :
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 299,-€ 299,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,90€ 77,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,90

Ik hergebruik de koeler van mijn 6700K, een Scythe Ninja 5. Niet de absolute top qua koelprestaties maar wel heerlijk geruisloos. Enige waar ik wel een beetje wakker van lig is de chipset fan.. Iemand dit bord van Asus die me hier uitsluitsel over kan geven? Als hij hoorbaar is stuur ik het bord zonder pardon terug, ik ga geen 300,- betalen voor een Mobo met een hoorbare fan..

Edit: na speuren op ROG fora blijkt deze niet uit te kunnen vooralsnog |:( Begin nu toch zwaar te twijfelen of dit bord wel de meerprijs boven iets als dit pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX waard is. Mijn reden om voor de Asus te gaan was dat ik er qua looks/functionaliteit niet op achteruit wilde t.o.v. mijn ruim 3 jaar oude MSI Z170 Gaming M5, en qua VRM's heb ik genoeg ellende meegemaakt met Buldozer.

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 17-10-2019 22:00 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:01
Jep, Ik heb het zelfde bord, ik heb hem nog nooit gehoord dus maak je daar niet al te veel zorgen over.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

mash_man02 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:24:
Jep, Ik heb het zelfde bord, ik heb hem nog nooit gehoord dus maak je daar niet al te veel zorgen over.
Bedankt voor je ervaring, nu heb ik er wat meer vertrouwen in :P
Het punt is dat ik heel lang geprobeerd heb om (in idle ten minste) een onhoorbare PC te hebben, en als zo'n rottig fannetje daar verandering in gaat brengen pak ik 10x liever alsnog een kaal B450 bord :+

Ik heb voor de zekerheid ook net zo'n Tomahawk Max besteld. Scheelt ook een slok op de borrel qua kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
Kuusj schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:44:

Edit: na speuren op ROG fora blijkt deze niet uit te kunnen vooralsnog |:( Begin nu toch zwaar te twijfelen of dit bord wel de meerprijs boven iets als dit pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX waard is. Mijn reden om voor de Asus te gaan was dat ik er qua looks/functionaliteit niet op achteruit wilde t.o.v. mijn ruim 3 jaar oude MSI Z170 Gaming M5, en qua VRM's heb ik genoeg ellende meegemaakt met Buldozer.
Ik kan eigenlijk geen enkele goede reden bedenken om een X570 moederbord te halen voor een meerprijs over een B450 moederbord.

Enige 2 voordelen die ik kan bedenken:
1. PCI-E 4.0 duurt nog jaren voor we dat een beetje gaan benutten op videokaarten (3.0 word nog nergens voluit gebruikt), en PCI-E 3.0 is al overkill voor SSD's.
2. Lanes. Maar wie gebruikt er tegenwoordig nog SLI/Crossfire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

unfor schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:39:
[...]

Ik kan eigenlijk geen enkele goede reden bedenken om een X570 moederbord te halen voor een meerprijs over een B450 moederbord.

Enige 2 voordelen die ik kan bedenken:
1. PCI-E 4.0 duurt nog jaren voor we dat een beetje gaan benutten op videokaarten (3.0 word nog nergens voluit gebruikt), en PCI-E 3.0 is al overkill voor SSD's.
2. Lanes. Maar wie gebruikt er tegenwoordig nog SLI/Crossfire?
Ja precies, alleen vind ik het zo vervelend dat ik in het geval van zo'n B450 Tomahawk van een dik Z170 bord naar een 'budget' look B450 ga. In de praktijk zal het geen probleem zijn qua features maar mentaal zit het niet lekker. Inclusief cashback kost dat Asus bord 250,-. Dat is 130,- duurder puur voor de looks die ik mooier vind. Nu ik er zo hardop over nadenk is het eigenlijk compleet van de zotte :X Van de andere kant krijg je er wel 2,5Gbit ethernet, WiFi AX, PCI-e 4.0, betere looks, RGB zooi, high-end audio en een veel dikkere stroomvoorziening voor terug.

Enige echte verdedigbare bezwaar is de minder goede geluidschip en het gebrek aan S/PDIF. Als ik daar weer een PCI-e kaart voor moet aanschaffen als het geluid toch zaad blijkt te zijn ben ik ook 80,- kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:07
Kuusj schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:51:
[...]

Ja precies, alleen vind ik het zo vervelend dat ik in het geval van zo'n B450 Tomahawk van een dik Z170 bord naar een 'budget' look B450 ga. In de praktijk zal het geen probleem zijn qua features maar mentaal zit het niet lekker. Inclusief cashback kost dat Asus bord 250,-. Dat is 130,- duurder puur voor de looks die ik mooier vind. Nu ik er zo hardop over nadenk is het eigenlijk compleet van de zotte :X Van de andere kant krijg je er wel 2,5Gbit ethernet, WiFi AX, PCI-e 4.0, betere looks, RGB zooi, high-end audio en een veel dikkere stroomvoorziening voor terug.

Enige echte verdedigbare bezwaar is de minder goede geluidschip en het gebrek aan S/PDIF. Als ik daar weer een PCI-e kaart voor moet aanschaffen als het geluid toch zaad blijkt te zijn ben ik ook 80,- kwijt.
Dan ga je toch voor een dik x470 bord.
De asrock x470 taichi bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
Dat is echt niet nodig hoor!
De ALC892 is een prima chip en levert een uitstekende geluidskwaliteit (voor onboard audio).

Men denkt altijd dat een ALC1220 zoveel beter is, maar de grens van 'goed genoeg' is allang gepasseerd en subjectief/gehoormatig zal het héél moeilijk zijn om een ALC1220 van een ALC892 te onderscheiden.
Los daarvan dat er andere factoren zijn die veel belangrijker zijn voor de uiteindelijk klank (voeding, omliggende circuit, pcb ontwerp). Dat is over het algemeen ook niet te vangen in metingen, ook al wordt alles met 'excellent' bestempeld.
Daarbij speelt ook dat de massa geen flauw benul heeft van hoe de relatie is tussen de meetgegevens en hoorbaarheid daarvan.

Maar genoeg gepraat! Ik heb de uitgang van de MSI B450 Tomahawk (max) opgemeten. Om hopelijk wat zorgen daarmee weg te nemen.
Eerst met een aantal loopbacks en de laatste twee kolommen met een RME ADI-2 pro fs (zeer professionele geluidskaart, referentieklasse).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lVt6MCKl.png

In loopback modus zie je dat het er niet al te best uitziet, maar het resultaat wordt beperkt door de 'kwaliteit' van de line-in.
Zodra de ALC892 uitgang met de RME geluidskaart wordt opgemeten, ziet het er totaal anders uit: signaal/ruisverhouding >100dB, 0.003% THD, 0.009% IMD, kanaalscheiding >90dB.
Dat zijn objectief gezien uitstekende waarden.
Ik heb ook de grafieken bij die metingen geplakt, zodat je kan zien dat de uitgang zeer 'schoon' is.

[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 18-10-2019 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 16:36
[...]

Als looks en soundchip dusdanig belangrijk zijn, waarom dan niet bijv. de B450-F van Asus ( of eventueel de X470-F ). Dat ligt esthetisch al meer in lijn met het X570 bordje, maar wel een stuk goedkoper.

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
[...]

Ik ga ook de 3700x bestellen en zat zelf te denken aan de Msi B450 gaming pro carbon AC. Vooral omdat deze ook WiFi en S/PDIF heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:21:
Dat is echt niet nodig hoor!
De ALC892 is een prima chip en levert een uitstekende geluidskwaliteit (voor onboard audio).

Men denkt altijd dat een ALC1220 zoveel beter is, maar de grens van 'goed genoeg' is allang gepasseerd en subjectief/gehoormatig zal het héél moeilijk zijn om een ALC1220 van een ALC892 te onderscheiden.
Los daarvan dat er andere factoren zijn die veel belangrijker zijn voor de uiteindelijk klank (voeding, omliggende circuit, pcb ontwerp). Dat is over het algemeen ook niet te vangen in metingen, ook al wordt alles met 'excellent' bestempeld.
Daarbij speelt ook dat de massa geen flauw benul heeft van hoe de relatie is tussen de meetgegevens en hoorbaarheid daarvan.

Maar genoeg gepraat! Ik heb de uitgang van de MSI B450 Tomahawk (max) opgemeten. Om hopelijk wat zorgen daarmee weg te nemen.
Eerst met een aantal loopbacks en de laatste twee kolommen met een RME ADI-2 pro fs (zeer professionele geluidskaart, referentieklasse).

[Afbeelding]

In loopback modus zie je dat het er niet al te best uitziet, maar het resultaat wordt beperkt door de 'kwaliteit' van de line-in.
Zodra de ALC892 uitgang met de RME geluidskaart wordt opgemeten, ziet het er totaal anders uit: signaal/ruisverhouding >100dB, 0.003% THD, 0.009% IMD, kanaalscheiding >90dB.
Dat zijn objectief gezien uitstekende waarden.
Ik heb ook de grafieken bij die metingen geplakt, zodat je kan zien dat de uitgang zeer 'schoon' is.
Nou kijk eens aan, echt ontzettend bedankt voor de moeite! Dat maakt inderdaad niet zo veel uit qua 'kwaliteit'. Moet ik wel even kijken hoe ik dit ga oplossen met mijn boekenplankspeakers, die hebben wel degelijk ander geluid als ik ze via 3.5mm aansluit. Maar goed eerst maar eens de zooi binnen krijgen :+
schumi1986 schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:09:
[...]

Ik ga ook de 3700x bestellen en zat zelf te denken aan de Msi B450 gaming pro carbon AC. Vooral omdat deze ook WiFi heeft.
Wifi heb ik persoonlijk dan weer niet veel aan, omdat ik een kabel heb liggen.

Mobo keuze voor je Ryzen zal denk ik altijd een discussiepunt wezen. Ik denk dat zolang je geen 3950X op een budget B450 plank gaat zetten, je weinig problemen met de VRM's zult ervaren. Realistisch gezien kun je qua overclocken beter alleen aan het geheugen kloten en AMD de rest laten doen, van wat ik zie klokken ze toch niet heel hoog. Ook Wendell van Level1Techs kreeg de VRM's van de Tomahawk niet op zijn knieën:

Met andere woorden, buiten bragging rights en luxe heb je geen X570 bord nodig. Van het prijsverschil kun je een 1TB NVMe SSD kopen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
@Kuusj
Ik heb nog gekeken of er een spdif header op het moederbord zit, maar helaas. Soms zit het er wel op en dan is het vrij eenvoudig om een toslink of coax aansluiting te maken.
Ik snap ook niet waarom ze voor alleen analoog uit hebben gekozen bij de B450 Tomahawk.
Prijstechnisch maakt het geen verschil.

Voor een spdif uitgang zou je eventueel naar een 'usb to spdif transport' kunnen kijken.
Bijvoorbeeld een:
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_55
Of als je dichter bij huis wilt bestellen:
https://www.audiophonics....-24bit-192khz-p-8272.html
Ook op Ebay zwerven deze boardjes rond voor ca. €25-€30 en ze zijn evt. met een plexiglas of houten behuizing te koop.

Het zijn nette boardjes met o.a. een Pulse transformator (galvanisch) gescheiden COAX spdif. Kwalitatief veel beter dan wat op de geluidskaarten standaard zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:39:
@Kuusj
Ik heb nog gekeken of er een spdif header op het moederbord zit, maar helaas. Soms zit het er wel op en dan is het vrij eenvoudig om een toslink of coax aansluiting te maken.
Ik snap ook niet waarom ze voor alleen analoog uit hebben gekozen bij de B450 Tomahawk.
Prijstechnisch maakt het geen verschil.

Voor een spdif uitgang zou je eventueel naar een 'usb to spdif transport' kunnen kijken.
Bijvoorbeeld een:
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_55
Of als je dichter bij huis wilt bestellen:
https://www.audiophonics....-24bit-192khz-p-8272.html
Ook op Ebay zwerven deze boardjes rond voor ca. €25-€30 en ze zijn evt. met een plexiglas of houten behuizing te koop.

Het zijn nette boardjes met o.a. een Pulse transformator (galvanisch) gescheiden COAX spdif. Kwalitatief veel beter dan wat op de geluidskaarten standaard zit.
Wederom bedankt. Ik typ dit nu vanaf mijn kersverse 3700X systeem :) Heb uiteindelijk toch gekozen voor het X570 bord. Voor die 100,- meer ga ik me niet jarenlang ergeren aan van allerlei dingetjes. Chipset fan is gelukkig niet te horen, en ik kan voor de eerste keer in mijn PC leven melden dat ik weinig begrijp van de tienduizend opties om te OC'en :') Heb voor de gein maar eens PBO aangezet (denk ik?), XMP uiteraard, en de Asus auto OC functie. Enige waar mij wel de haren van overeind gaan staan is het all-core voltage van 1.41 onder load, dat is echt veel te veel.

Met 1.0.0.3 ABB Bios haalde ik 4626 multicore in R20 en 490 singecore. Nu met ABBA boost hij allcore naar 4200Mhz en haalt 4850. Singecore 501.

Ryzen Master is wel een partijtje onstabiel zeg, crasht op willekeurige momenten. Maar goed, volgens dat programma is core 8 de beste core en CCX0 de beste CCX.

Na een hoop reboots en settings eindelijk een beetje door hoe het werkt. Wat ik niet fijn vind is dat als ik het voltage van de CPU manueel instel hij ook constant op dat voltage zit, maar hij gaat er ook niet boven. Maar goed, nu heb ik de multi op 42.5 gezet bij een BLCK van 100, dat maakt een voltage van 1.34V en een CB20 multi score van 5005. Singecore blijft hij echter ook steken op die 4250Mhz :z Misschien maar gewoon alles default laten buiten XMP en gebruik maken van mijn PC, want het enige wat mij altijd tegen staat aan AMD is dat je eindeloos kunt blijven tweaken om uiteindelijk van frustratie maar weer alles stock te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 19-10-2019 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Kuusj uit 'tweaker armoe' blijf je toch met instellingen klooien. Gewoon omdat t kan. Zinloos.. maar t kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 04:52
Ik draai een 3800X op een B450M Mortar zonder problemen. Ding heeft itt the Tomahawk zelfs 2 M.2 sloten.

Het enige euvel van dit bord is eigenlijk dat ik niet meer M.2 kan uitbreiden omdat alle PCI lanes in gebruik zijn. Voor die reden alleen zou ik naar de MSI MEG X570 Unify (zwarte geupgrade broertje van de MEG ACE) upgraden welke 3 m.2 sloten en meer vrije PCI Lanes heeft.

B450 borden zijn prima! helemaal die MSI borden. Beter dan de lower range X570 van MSI bijvoorbeeld.

Mijn Mortar kostte mij omgerekend €70 nieuw. onverslaanbaar voor die prijs. Geheugne klokt over to 4200Mhz als ik wil (geprobeerd met E-die sticks) En draait 24/7 op 3800Mhz. PBO werkt ook prima en boost de 3800X max clocks. VRMs op de Tomahawk en Mortar zijn bovengemiddeld goed voor de B450 en officieel is zelfs de opkomende 3950X ondersteund. de 3900X is uitvoerig getest op het bord en werkt ook prima!

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

millman schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 02:28:
@Kuusj uit 'tweaker armoe' blijf je toch met instellingen klooien. Gewoon omdat t kan. Zinloos.. maar t kan...
Ja precies.. Het "gewoon erin gooien en het werkt zoals het hoort" gehalte is net zoals bij alle AMD CPU's die ik gehad heb ontzettend laag helaas.

All-core boost hij op alle settings Auto behalve XMP en PBO enabled naar 4130Mhz met een CB20 score van 4850 tot gevolg. Singecore naar 4367Mhz. Welk voltage moet ik naar kijken? Dat in Ryzen Master of in HWiNFO64? Wat ik gewoon wil is dat hij all-core naar 4250Mhz gaat met een voltage van 1.325V (Ipv 4130Mhz met 1.41V), en dat hij verder kan doen met de clocks onder partial load wat hij zelf wil. Maar dit lijkt om de een of andere reden niet te gaan.

Voltage in CPU-Z is 1.36V, in Ryzen Master 1.41. Ik heb echt geen idee wat ik nu moet geloven :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 19-10-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat handmatig overclocken, ik ga er niet eens aan beginnen. Wat een enorm gedoe voor zo weinig prestatiewinst zeg. PBO aan en rustig afwachten tot wat nieuwe AGESA versies en bijbehorende BIOSsen, ben ik blij genoeg mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kuusj schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Ja precies.. Het "gewoon erin gooien en het werkt zoals het hoort" gehalte is net zoals bij alle AMD CPU's die ik gehad heb ontzettend laag helaas.

All-core boost hij op alle settings Auto behalve XMP en PBO enabled naar 4130Mhz met een CB20 score van 4850 tot gevolg. Singecore naar 4367Mhz. Welk voltage moet ik naar kijken? Dat in Ryzen Master of in HWiNFO64? Wat ik gewoon wil is dat hij all-core naar 4250Mhz gaat met een voltage van 1.325V (Ipv 4130Mhz met 1.41V), en dat hij verder kan doen met de clocks onder partial load wat hij zelf wil. Maar dit lijkt om de een of andere reden niet te gaan.

Voltage in CPU-Z is 1.36V, in Ryzen Master 1.41. Ik heb echt geen idee wat ik nu moet geloven :+
Voor voltage kijk ik naar HWinfo, die lijkt bij mij accuraat genoeg. Verder is het niet mogelijk om een allcore OC op vast voltage te doen met terugclocken, dat werkt helaas niet op AMD hardware. Het is of vaste clocks + vast voltage, of alles op auto. Alle voltages die er op auto gegeven worden zijn prima in lijn met wat AMD verwacht. Lage loads = voltage tot 1.5v, mid-hoge loads (tot 70A) voltage tot 1,4v en zeer hoge load (80A+) voltage rond de 1,3v.

Wat me opvalt is dat alles op 'auto' de load continue verschuift van core naar core, zodat elke core om de paar seconden 'rust' krijgt. Hierdoor is het dus mogelijk om hoge clocks te pushen zonder dat de CPU snel degrade. Slim bedacht wel.
rodie83 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:46:
Dat handmatig overclocken, ik ga er niet eens aan beginnen. Wat een enorm gedoe voor zo weinig prestatiewinst zeg. PBO aan en rustig afwachten tot wat nieuwe AGESA versies en bijbehorende BIOSsen, ben ik blij genoeg mee.
Het is geen gedoe, simpeler wordt het niet: kies X voltage, kies Y multi, test Z lang...

BOOOM! 0,5% performancewinst tov stock... whoaaaaahhhhh :*) :+ :'(

[ Voor 14% gewijzigd door millman op 19-10-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

rodie83 schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 13:46:
Ja klopt hoor, maar heb het altijd leuk gevonden om te kijken hoe goed mijn nieuwe hardware clockt (of niet). Met Ryzen 3000 is dat best ingewikkeld imho.
millman schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:34:
[...]

Voor voltage kijk ik naar HWinfo, die lijkt bij mij accuraat genoeg. Verder is het niet mogelijk om een allcore OC op vast voltage te doen met terugclocken, dat werkt helaas niet op AMD hardware. Het is of vaste clocks + vast voltage, of alles op auto. Alle voltages die er op auto gegeven worden zijn prima in lijn met wat AMD verwacht. Lage loads = voltage tot 1.5v, mid-hoge loads (tot 70A) voltage tot 1,4v en zeer hoge load (80A+) voltage rond de 1,3v.

Wat me opvalt is dat alles op 'auto' de load continue verschuift van core naar core, zodat elke core om de paar seconden 'rust' krijgt. Hierdoor is het dus mogelijk om hoge clocks te pushen zonder dat de CPU snel degrade. Slim bedacht wel.

[...]

Het is geen gedoe, simpeler wordt het niet: kies X voltage, kies Y multi, test Z lang...

BOOOM! 0,5% performancewinst tov stock... whoaaaaahhhhh :*) :+ :'(
Dus ook tijdens allcore CB20 is het normaal dat er 1.41V de CPU in gaat? Onder games is de load op de CPU overigens zo laag (Arma 3, Anno 1800) hij niet eens boost met alle cores. Ten minste, dat denk ik. In Ryzen Master zijn de helft van de cores ongeveer in slaapmodus en de rest schommelt de hele tijd. Dat is ook weer iets wat niet duidelijk is: welke clock draait mijn CPU nu? Waarom zegt CPU-z nooit lager dan 3600Mhz terwijl in Ryzen Master 7 cores staan te pitten en 1tje op 1200Mhz? Dat zou inclusief een laaf voltage wel de wenselijke situatie zijn lijkt me.

Het enige wat ik wil is de CB20 scores halen die in de reviews ook te halen zijn. Als ik alles op auto laat haal ik singecore 470, wat dus te laag is.

Ik voel me echt weer een noob.. zijn ook niet echt vragen waar ik in video's antwoorden op kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Kuusj schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:50:
[...]

Ja klopt hoor, maar heb het altijd leuk gevonden om te kijken hoe goed mijn nieuwe hardware clockt (of niet). Met Ryzen 3000 is dat best ingewikkeld imho.

[...]

Dus ook tijdens allcore CB20 is het normaal dat er 1.41V de CPU in gaat?
Ja dat is normaal, de Cinebench load zit onder de 70A
Onder games is de load op de CPU overigens zo laag (Arma 3, Anno 1800) hij niet eens boost met alle cores. Ten minste, dat denk ik. In Ryzen Master zijn de helft van de cores ongeveer in slaapmodus en de rest schommelt de hele tijd.
Als een game niet meer dan 4 cores gebruikt dan staat de helft in rust, kijk eens naar de cores als je een gameload hebt van bijvoorbeeld BF V, dan zie je dat alle cores aan de slag gaan.
Dat is ook weer iets wat niet duidelijk is: welke clock draait mijn CPU nu? Waarom zegt CPU-z nooit lager dan 3600Mhz terwijl in Ryzen Master 7 cores staan te pitten en 1tje op 1200Mhz? Dat zou inclusief een laaf voltage wel de wenselijke situatie zijn lijkt me.
De clock van je CPU wordt weergegeven als de hoogste clock van 1 core op dat moment. Cpu-Z is niet meer relevant, kijk naar HWInfo. Verder wordt de load continue gebalanced over een aantal cores, dus de snelheid van een losse core clockt automatisch terug met ditto voltages voor die core.
Het enige wat ik wil is de CB20 scores halen die in de reviews ook te halen zijn. Als ik alles op auto laat haal ik singecore 470, wat dus te laag is.

Ik voel me echt weer een noob.. zijn ook niet echt vragen waar ik in video's antwoorden op kan vinden.
Het probleem bij Ryzen is temperatuur en andere tools in de achtergrond. Je moet sowieso testen op een schone windows zonder ryzen master en afterburner draaiend, en verder de priority van Cinebench op realtime zetten in taskmanager tabje 'details'. Een normale 'loaded' windows kost je punten met alle moederbord en monitoring software.

En dus beginnen met je koeler vol open te zetten, anders begin je al met een achterstand qua 'sustainable clocks'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

millman schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:16:
[...]

[...]
Als een game niet meer dan 4 cores gebruikt dan staat de helft in rust, kijk eens naar de cores als je een gameload hebt van bijvoorbeeld BF V, dan zie je dat alle cores aan de slag gaan.

[...]
De clock van je CPU wordt weergegeven als de hoogste clock van 1 core op dat moment. Cpu-Z is niet meer relevant, kijk naar HWInfo. Verder wordt de load continue gebalanced over een aantal cores, dus de snelheid van een losse core clockt automatisch terug met ditto voltages voor die core.

[...]

Het probleem bij Ryzen is temperatuur en andere tools in de achtergrond. Je moet sowieso testen op een schone windows zonder ryzen master en afterburner draaiend, en verder de priority van Cinebench op realtime zetten in taskmanager tabje 'details'. Een normale 'loaded' windows kost je punten met alle moederbord en monitoring software.

En dus beginnen met je koeler vol open te zetten, anders begin je al met een achterstand qua 'sustainable clocks'
Wederom bedankt voor de info (: Ik ga er vanavond weer mee aan de slag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMT
Kuusj schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

All-core boost hij op alle settings Auto behalve XMP en PBO enabled naar 4130Mhz met een CB20 score van 4850 tot gevolg. Singecore naar 4367Mhz. Welk voltage moet ik naar kijken? Dat in Ryzen Master of in HWiNFO64?
Het is juist makkelijker dan ooit? Ik ondervind geen verschil met een Intel systeem. Daar moet je ook alle opties nalopen. Uiteraard moet je wel weten wat het allemaal betekent en inhoudt.
Het is nog nooit zo makkelijk geweest om 'veilig' een systeem stabiel te overklokken, met de nadruk op stabiel.
Want met een Intel systeem moet je na iedere aanpassing blijven stresstesten tot je een ons weegt vanwege de 'domme' Turbo.
Met AMD Ryzen is het kwestie van pbo+coreboost aan zetten en het systeem grijpt zelf in wanneer het onstabiel dreigt te worden.

Om het onderste uit de kan te halen is altijd wel trial & error nodig.
Mijn conclusie is om niet aan handmatig overklokken te beginnen op Ryzen (als het je alleen om de prestaties gaat), want PB2 & PBO werken fantastisch goed.
Mijn advies daarbij is om het volgende te doen:
  1. Coreboost/PB2 & PBO aanzetten
  2. Vcore een negatieve offset geven, tot de grens dat de Cinebench scores niet drastisch omlaag gaan, dan een stapje terug.
  3. Koeling maximaliseren
Voor het uitlezen van de spanningen, temperatuur en klok kan je het beste HWinfo gebruiken.
Het gaat dan om de waarden die door de SVI2 sensor (CPU zelf) worden gegeven.
Ik heb deze gecontroleerd met een gekalibreerde DVM en het is accuraat.
Vergelijk dat eens met een Intel systeem waar je afhankelijk bent van de sensorkwaliteit van het moederbord ;).
Wat ik gewoon wil is dat hij all-core naar 4250Mhz gaat met een voltage van 1.325V (Ipv 4130Mhz met 1.41V), en dat hij verder kan doen met de clocks onder partial load wat hij zelf wil. Maar dit lijkt om de een of andere reden niet te gaan.
Ik weet niet of dat mogelijk is met een 3700X. Niet onder een zware load in ieder geval, want slechts 21% haalt stabiel de 4.15GHz@1.26V allcore met een avx belasting. Vergelijk dat met de 3800x, waarvan 20% de 4.3GHz haalt op 1.3V.
Gelukkig maakt het in de prakijk niet veel uit, zo'n zware belasting is niet realistisch.
De overstap van stock koeler naar waterkoeling gaf mijn 3800X ca. 100MHz meer in allcore situaties.
Wie weet zal dat voor een 3700X ook gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
millman schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 16:16:
[...]

[...]
[...]

Het klopt inderdaad dat een schone Windows het hoogste scoort, zonder tools of wat dan ook open. Maar dat is geen reele situatie, want daarna start je de RGB software weer, Afterburner, Ryzen Master etc etc. en dan ga je gamen of renderen of wat dan ook. Het is dus echt een synthetisch resultaat. Als je jezelf wilt vergelijken met anderen kan je dat doen, maar om zelf te zien wat je pc presteert tijdens normaal gebruik moet je juist alles wel laten draaien. Het geeft ook een goede indicatie wat de tools dus voor load hebben op je systeem. Ik scoor echt honderden punten lager in CB20 als ik HWInfo64, maar met name Ryzen Master open laat staan op mijn tweede scherm tijdens een run. Die pakt zo 200-300 Multi score weg.

@Kuusj Je geeft aan dat Ryzen Matser een onstabiel stukje software is, maar ik denk dat je al te ver bent met overclocken dan. Hier is het programma in al die tijd nog niet één keer gecrasht, en ik lees er ook niet veel over dat het onstabiele software is. Ik zou even je pc nader onderzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Soeski schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Het klopt inderdaad dat een schone Windows het hoogste scoort, zonder tools of wat dan ook open. Maar dat is geen reele situatie, want daarna start je de RGB software weer, Afterburner, Ryzen Master etc etc. en dan ga je gamen of renderen of wat dan ook. Het is dus echt een synthetisch resultaat. Als je jezelf wilt vergelijken met anderen kan je dat doen, maar om zelf te zien wat je pc presteert tijdens normaal gebruik moet je juist alles wel laten draaien. Het geeft ook een goede indicatie wat de tools dus voor load hebben op je systeem. Ik scoor echt honderden punten lager in CB20 als ik HWInfo64, maar met name Ryzen Master open laat staan op mijn tweede scherm tijdens een run. Die pakt zo 200-300 Multi score weg.
Het is me niet duidelijk waarom je denkt dit aan mij te moeten uitleggen? Als iemand snapt wat een benchmark inhoud ben ik dat wel? Kuusj vroeg een manier om scores te matchen zoals in de reviews en ik leg dus uitvoerig uit hoe dat gedaan wordt. Bedankt voor je moeite tho..
@Kuusj Je geeft aan dat Ryzen Matser een onstabiel stukje software is, maar ik denk dat je al te ver bent met overclocken dan. Hier is het programma in al die tijd nog niet één keer gecrasht, en ik lees er ook niet veel over dat het onstabiele software is. Ik zou even je pc nader onderzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:12:
[...]

Het is juist makkelijker dan ooit? Ik ondervind geen verschil met een Intel systeem. Daar moet je ook alle opties nalopen. Uiteraard moet je wel weten wat het allemaal betekent en inhoudt.
Het is nog nooit zo makkelijk geweest om 'veilig' een systeem stabiel te overklokken, met de nadruk op stabiel.
Want met een Intel systeem moet je na iedere aanpassing blijven stresstesten tot je een ons weegt vanwege de 'domme' Turbo.
Met AMD Ryzen is het kwestie van pbo+coreboost aan zetten en het systeem grijpt zelf in wanneer het onstabiel dreigt te worden.

Om het onderste uit de kan te halen is altijd wel trial & error nodig.
Mijn conclusie is om niet aan handmatig overklokken te beginnen op Ryzen (als het je alleen om de prestaties gaat), want PB2 & PBO werken fantastisch goed.
Mijn advies daarbij is om het volgende te doen:
  1. Coreboost/PB2 & PBO aanzetten
  2. Vcore een negatieve offset geven, tot de grens dat de Cinebench scores niet drastisch omlaag gaan, dan een stapje terug.
  3. Koeling maximaliseren
Voor het uitlezen van de spanningen, temperatuur en klok kan je het beste HWinfo gebruiken.
Het gaat dan om de waarden die door de SVI2 sensor (CPU zelf) worden gegeven.
Ik heb deze gecontroleerd met een gekalibreerde DVM en het is accuraat.
Vergelijk dat eens met een Intel systeem waar je afhankelijk bent van de sensorkwaliteit van het moederbord ;).

[...]

Ik weet niet of dat mogelijk is met een 3700X. Niet onder een zware load in ieder geval, want slechts 21% haalt stabiel de 4.15GHz@1.26V allcore met een avx belasting. Vergelijk dat met de 3800x, waarvan 20% de 4.3GHz haalt op 1.3V.
Gelukkig maakt het in de prakijk niet veel uit, zo'n zware belasting is niet realistisch.
De overstap van stock koeler naar waterkoeling gaf mijn 3800X ca. 100MHz meer in allcore situaties.
Wie weet zal dat voor een 3700X ook gelden.
Thanks :) Ik ga je advies opvolgen, manueel OC'ing is op dit platform niet heel nuttig :+ Mijn CPU koeler (Ninja 5) houdt hem netjes binnen bedwang qua temps, daar maak ik me geen zorgen om.
Soeski schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Helemaal stock crasht Ryzen Master nog bij mij. Als ik bij wijze van met de muis blijf staan op een stukje tekst waarna zo'n uitleg-balkje verschijnt crasht hij al. Wisselen tussen tabbladen (gaming, profile 1 etc) zonder iets te applien crasht hem vaak al. Ik denk dat ik Windows maar weer opnieuw ga installeren. Ryzen Master is echter ook meteen het enige wat niet stabiel werkt op het systeem.

Hoe dan ook, ben blij weer een AMD CPU in mijn systeem te hebben. De 6700K was een noodzakelijke uitstap richting team blauw, en heeft een 'streak' aan AMD systemen opgebroken. (Athlon 1Ghz > Athlon 64 X2 4200+, Phenom ii X4 965BE, FX8320). Gelukkig wel altijd nog AMD in de PS4 Pro gehad :+

Nog wat testen verder:
Geheugen (Vengeance LPX 3200Mhz C16) draait op C15 (en Trcd, TRP 1tje minder). Is Samsung B-die, maar als ik de waarden van de memory calculator invul kan ik ook op de 'safe' preset met meer voltage (Dram 1.45v, SoC 1.15v) met geen mogelijkheid booten. Draait wel op 3600Mhz (IF op 1800 uiteraard) en C18, 19, 19 maar daar moet ik nog meer mee experimenteren. Ook performanceverschil meten moet ik even iets als GTA V voor downloaden.

P95 blend blijft hij op 4.2Ghz allcore boost hangen met 64 graden en 1.415V. AIDA64 CPU + FPU stresstest gaat hij naar 4.01Ghz allcore op 1.36V en een vrij toasty 93/94 graden. Een Scythe Ninja 5 is blijkbaar (met stock fans iig.. Max 800/900 RPM) niet toereikend om die workload binnen de 80c te houden. Nu is dat ook niet iets wat ik buiten benchmarks om gebruik. Package power is dan overigens 130W.

CB20 multi score is vrij consistent 4800, single 500. Temp 80c.
Nu in de bios eens de voltage offset geprobeerd, die lijkt exact te doen wat ik hoopte. Op -0.025v draait hij nu op 1.33v onder AIDA64 CPU+FPU. Snelheid schommelt paar Mhz boven en onder de 4Ghz. Temps 89,5c. Ik moet nog testen hoe het aanpassen van dit voltage effect heeft op wat voor een snelheid PBO de chip zet. En natuurlijk a.d.h.v. een stroommeter proberen te onderzoeken hoe veel effect het heeft op het verbruik c.q. hitte.

P95 max heat.. 150W package, 95 graden. Snelheid 3.97Ghz en 1.315v. Moet eigenlijk eens een van mijn high performance 120mm fans op de koeler zetten en kijken of een paar duizend RPM ertegenaan gooien de temps nog veel helpt. Weet nog met mijn FX8320, 4.6Ghz en 1.5V, trok gewoon zonder pardon 400W uit het stopcontact. Alleen veel beter te koelen natuurlijk, en toen had ik een waterkoeler.

Ik begin weer op stoom te raken :)

Edit zoveel: voor de grap maar even energieprofiel van besparing op hoge prestaties gezet :F... En CB20 op realtime gezet. nu 4900 multi ipv 4800.

[ Voor 22% gewijzigd door Kuusj op 21-10-2019 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Lekker man ;). Ik ben ook nog volop aan het uitproberen en afstemmen.
Het is een lange tijd geleden dat ik mij zo vermaakt hebt met een nieuw systeem.
De laatste keer was tijdens het Atlhon XP tijdperk, waar je met behulp van een potlood de CPU kon unlocken.
Mijn eerste PC die ik zelf aangeschaft had, bevatte een Duron 800. Daarna opgewaardeerd naar een Duron 1300, Atlhon XP 2400 en uiteindelijk een Sempron 3200 gehad 8).
Helaas daarna aan Intel vastgezeten met een Core 2 Duo E6750, i5-3570k, en recentelijk een i3-8350k.

Maar terug ontopic, je gaf aan dat je een Scythe Ninja 5 koeler gebruikt.
Daarvan weet ik dat de 'coldplate', zegmaar bodem, convex is geslepen.
Als de heatspreader ook convex is, kan dat behoorlijk nadelig uitwerken.
Met name bij Zen2 waar de chiplets/cores aan de zijkant zitten.
Het is misschien de moeite waard om dat even te controleren en evt. een van de twee voorzichtig te vlakken.
Bij AMD verlies je wel de garantie (maar bij wie is er ooit een CPU vanzelf kapot gegaan?).
Ook moet je dan opletten om geen koper met aluminium te mixen i.v.m. galvanische corrosie, hoewel dat niet zo hard zal gaan als het koelpasta niet elektrisch geleidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 04:38:
Lekker man ;). Ik ben ook nog volop aan het uitproberen en afstemmen.
Het is een lange tijd geleden dat ik mij zo vermaakt hebt met een nieuw systeem.
De laatste keer was tijdens het Atlhon XP tijdperk, waar je met behulp van een potlood de CPU kon unlocken.
Mijn eerste PC die ik zelf aangeschaft had, bevatte een Duron 800. Daarna opgewaardeerd naar een Duron 1300, Atlhon XP 2400 en uiteindelijk een Sempron 3200 gehad 8).
Helaas daarna aan Intel vastgezeten met een Core 2 Duo E6750, i5-3570k, en recentelijk een i3-8350k.

Maar terug ontopic, je gaf aan dat je een Scythe Ninja 5 koeler gebruikt.
Daarvan weet ik dat de 'coldplate', zegmaar bodem, convex is geslepen.
Als de heatspreader ook convex is, kan dat behoorlijk nadelig uitwerken.
Met name bij Zen2 waar de chiplets/cores aan de zijkant zitten.
Het is misschien de moeite waard om dat even te controleren en evt. een van de twee voorzichtig te vlakken.
Bij AMD verlies je wel de garantie (maar bij wie is er ooit een CPU vanzelf kapot gegaan?).
Ook moet je dan opletten om geen koper met aluminium te mixen i.v.m. galvanische corrosie, hoewel dat niet zo hard zal gaan als het koelpasta niet elektrisch geleidend is.
Viel me ook al op tijdens het mounten van de koeler. Maar ja, ik ga niet slijpen aan mijn CPU (ik heb wel degelijk een kapotte CPU gehad binnen garantie, de FX8320 :P), en ik heb Artic Silver 5 welke dus helaas wel geleidend is.

Misschien dat ik ooit upgrade naar een dikke AIO, maar vind het voor nu wel prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
millman schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:49:
[...]
Het is me niet duidelijk waarom je denkt dit aan mij te moeten uitleggen? Als iemand snapt wat een benchmark inhoud ben ik dat wel? Kuusj vroeg een manier om scores te matchen zoals in de reviews en ik leg dus uitvoerig uit hoe dat gedaan wordt. Bedankt voor je moeite tho..

[...]
Was niet zozeer aan jou persoonlijk gericht, jij snapt dit ook wel. Was meer een algemene reactie op het testen, had ook van iemand anders kunnen zijn. Mijn reactie was wat later (en zou er dus niet direct onder komen) anders had ik niet ge-quote.
Doel was dat we allemaal het meeste uit ons systeem proberen te persen (en dat is ook leuk) maar in de praktijk heb je er geen zak aan, omdat je pc niet "functioneert" op die manier.
Na het benchen zet je al je tools/drivers weer aan en presteert je pc minder goed of zelfs niet meer stabiel, en mogelijk zelfs minder dan van anderen die in de benchmark jouw scores NIET halen.
Ik vind het derhalve dus ook interessant wat de pc presteert tijdens normale modus operandi (t.o.v. kaal), dus mét alle tools aan. En ik denk dat niet iedereen eerlijk vergelijkt; de een zal volledig kaal benchen en de ander net niet, en zich dus afvragen waarom hij/zij het resultaat niet haalt. Zo zie ik ook verschillende AIDA tests voorbij komen, maar die kan je alleen vergelijken met dezelfde versie van AIDA. De een test nog met 6, de ander met 7 (beta). Allemaal nuances die misschien discussies opwerpen die niet reeel zijn.
Misschien open deur post, maar toch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Toch maar even de koeler eraf gehaald, omdat ik mijn vingers gewoon aan de heatpipes kon houden zonder dat deze warmer dan een graad of 30/40 aanvoelde.

En zoals @CMT ook al aangaf, de koeler is niet perfect vlak. En je ziet dan ook een mooie streep lopen waar hij wel perfect contact maakt maar de zijkanten (70% oppervlakte CPU) is de thermal paste dikker.

Nu maar eens kijken wat ik ga doen.

Edit: koeler getracht te lappen. Drie kwartier zitten schuren (400 > 600 > 800). Wederom duidelijk zichtbaar dat de koeler niet perfect recht is na geschuurd te hebben, maar qua temps heeft het weinig tot niks geholpen helaas.

[ Voor 22% gewijzigd door Kuusj op 21-10-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Dapper :P
Ik ga die heatpipes echt niet aanraken van de Wraith Prism, ik brand meteen mijn klauwtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Kuusj. Jammer om te lezen en respect dat je het gewoon uitprobeert.
Heb je voor het vergelijken wel het vermogen dan wel de klok en spanning gelijk gehouden?
Het is anders mogelijk dat PBO ervoor zorgt dat het wat verder boost tot aan de temperatuur 'curve'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Waar hebben jullie het verhaal vandaan dat zowel sommige koelers als CPUs "bol" zijn? :?

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Soeski schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:00:
Dapper :P
Ik ga die heatpipes echt niet aanraken van de Wraith Prism, ik brand meteen mijn klauwtjes.
Ja vandaar ook mijn conclusie dat ergens iets niet helemaal goed ging :P Mijn GTX1080 brand je je vel eraf :+
CMT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:17:
@Kuusj. Jammer om te lezen en respect dat je het gewoon uitprobeert.
Heb je voor het vergelijken wel het vermogen dan wel de klok en spanning gelijk gehouden?
Het is anders mogelijk dat PBO ervoor zorgt dat het wat verder boost tot aan de temperatuur 'curve'.
Ja, alles gelijk gehouden. Ik denk gewoon dat ik nog een uur of 2 aan het schuren ben voordat het echt vlak is :X Hij maakt wel contact, maar gewoon echt niet optimaal. Als ik de koeler op tafel zet zal er (heel grove schatting) iets van 0,1mm ruimte zijn aan beide uiteinden van het oppervlak. Da's niet niks zeg maar..
In principe kan het geen kwaad natuurlijk, de CPU wordt tijdens games niet warmer dan 75 graden.
HMC schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 19:44:
Waar hebben jullie het verhaal vandaan dat zowel sommige koelers als CPUs "bol" zijn? :?
CPU bol ken ik ook niet, maar bij koelers is dat wel degelijk een ding. De theorie is dat een koeler die een 'bol' contactvlak heeft een stevigere mount tot gevolg heeft (omdat er meer druk op staat). Echter, omdat Zen2 blijkbaar niet zo heel centraal de cores heeft zitten werkt dit soort koeler er niet geweldig op.

De Intel CPU's zijn fysiek ook gewoon kleiner dus daar verlies je relatief gezien niet zo veel contact. Ik zou mijn H80i erop willen schroeven ter test, maar daar heb ik dus niet de AM4 versie van. Denk dat Intel variant erop beunen ook wel gaat, maar goed. Ik heb eigenlijk zoiets van, zie ik met kerst wel. Ben nu 720,- kwijt geweest voor de upgrade en vind dat ook wel even welletjes.

Waarom ik echter verder ben gaan onderzoeken is vanwege het uitblijven van enig positief effect op de temperatuur toen ik een H80i fan op volle toeren liet draaien (2300rpm pressure optimised vs. 800 rpm Ninja 5 fans). Daar komt echt een bak lucht (en herrie... ben niet voor niks naar iets anders gegaan) uit. Nog geen graad leek het te schelen.

In de HardOCP review is het op foto gezet:
Afbeeldingslocatie: https://images.hardocp.com/images/articles/1544410819w6w5es9ih6_2_14_l.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 21-10-2019 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Onderstaand systeem afgelopen zaterdag gebouwd:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 113,-€ 113,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 625,-€ 625,-
1BehuizingenNZXT H710 Zwart/Wit€ 133,04€ 133,04
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 129,90€ 129,90
1VoedingenSeasonic Prime Ultra 650W Titanium€ 173,99€ 173,99
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,67€ 64,67
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 138,48€ 138,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.763,08

Het presteert boven mijn verwachting.
Eerste boot succes.
Af en toe post hij niet (1 van 10) vanuit uit (cold boot). Dit is bekend probleem met het bios van de Tomahawk.
Hopelijk wordt dat snel gefixed door MSI.
VRM's max 50 graden gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@HMC Het lijkt me algemeen bekend dat niet elke koeler en cpu 100% vlak is? Lappen gebeurt al jaren, maar is wel enig kundig beleid voor nodig en dan is er de vraag hoeveel performance t scheelt. Louter met schuurpapier aan de slag Is niet verstandig Een cpu vlak maken kan ook gebeuren onder een kleine hoek, en dan ben je doorgaans verder van huis, zorg dus voor een stevige tafel en een glad oppervlak doorgaans van glas.

Verder met de discussie in hoeverre lappen helpt, alleen in extreme gevallen kan het uitmaken. Doorgaans is enig ruw oppervlak bij een koeler juist goed, omdat het de contact oppervlakte vergroot, dus een spiegelglad oppervlak Is niet noodzakelijk bevorderlijk voor de temperatuur. Tevens zijn sommige koelers licht hol of bol ontworpen, al stamt dat uit een onderzoek van 6 jaar geleden.

Van de cpu mag je uitgaan dat die zo goed als vlak Is, als die bol staat dan is dat makkelijk te checken door de cpu ondersteboven te laten tollen op een glad oppervlak. Als dat makkelijk gaat dan loont t de moeite eens te kijken naar lappen, maar alleen in extreme gevallen kan het wat uitmaken en dat is zeldzaam. Wel een goede gewoonte om dat te testen voor je je systeem bouwt, Is meer een RMA geval dan de moeite om te lappen.

"Kijken hoe de koelpasta eruit ziet na unmount" is zelden een goede raadgever, hooguit een indicatie om verder te testen, maar geen reden om meteen aan de slag te gaan.

Ergo, niet alles wat vlak is is perse goed.

@Kuusj heb je bij de H80 ook gekeken naar de pomp en die op volle snelheid gezet? Verder heb ik ook nog een H80 (non-i) liggen, niet meer dan aardig voor een quadcore intel.

[ Voor 12% gewijzigd door millman op 21-10-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

millman schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:37:
@HMC Het lijkt me algemeen bekend dat niet elke koeler en cpu 100% vlak is? Lappen gebeurt al jaren, maar is wel enig kundig beleid voor nodig en dan is er de vraag hoeveel performance t scheelt. Louter met schuurpapier aan de slag Is niet verstandig Een cpu vlak maken kan ook gebeuren onder een kleine hoek, en dan ben je doorgaans verder van huis, zorg dus voor een stevige tafel en een glad oppervlak doorgaans van glas.

Verder met de discussie in hoeverre lappen helpt, alleen in extreme gevallen kan het uitmaken. Doorgaans is enig ruw oppervlak bij een koeler juist goed, omdat het de contact oppervlakte vergroot, dus een spiegelglad oppervlak Is niet noodzakelijk bevorderlijk voor de temperatuur. Tevens zijn sommige koelers licht hol of bol ontworpen, al stamt dat uit een onderzoek van 6 jaar geleden.

Van de cpu mag je uitgaan dat die zo goed als vlak Is, als die bol staat dan is dat makkelijk te checken door de cpu ondersteboven te laten tollen op een glad oppervlak. Als dat makkelijk gaat dan loont t de moeite eens te kijken naar lappen, maar alleen in extreme gevallen kan het wat uitmaken en dat is zeldzaam. Wel een goede gewoonte om dat te testen voor je je systeem bouwt, Is meer een RMA geval dan de moeite om te lappen.

"Kijken hoe de koelpasta eruit ziet na unmount" is zelden een goede raadgever, hooguit een indicatie om verder te testen, maar geen reden om meteen aan de slag te gaan.

Ergo, niet alles wat vlak is is perse goed.

@Kuusj heb je bij de H80 ook gekeken naar de pomp en die op volle snelheid gezet? Verder heb ik ook nog een H80 (non-i) liggen, niet meer dan aardig voor een quadcore intel.
Ik heb wel vaker koelers gelapt dus dit was meer herhaling dan nieuw leren :P
Ik denk dat ik gewoon onderschat hoe veel meer hitte van deze CPU af komt t.o.v. mijn vorige CPU. En dan is het misschien niet eens de hitte, maar gewoon hoe goed/slecht die weggevoerd kan worden.

Ik heb helaas geen foto van de unmount gemaakt, maar koelpasta is (zoals je zegt) om kleine imperfecties op te vullen, niet om verschillen van 0,1mm te overbruggen.

H80i zelf heb ik niet erop gehad, daar heb ik geen AM4 mounting hardware voor. Wel de fans van dat ding op de Ninja 5 gezet. Waar de Ninja 5's heel stil zijn zijn de H80i fans als straaljager te bestempelen. Aangezien die geen verschil maakten in temperatuur was mijn volgende verdachte de mount. H80i voldeed bij mij trouwens prima voor honderden W's aan Bulldozer te koelen, dat water is een fijne buffer.

Nu met de CPU op 3.6Ghz allcore onder AIDA64 FPU+CPU, 65W verbruik (PBO e.d. uit dus) en gemiddeld 58,5 graden over 45 minuten. Dat terwijl de fans op 385 rpm draaien... Koelblok is lauwwarm nu. Er trekt dus wel wat van hitte in, maar als het echt een bad mount zou zijn kun je natuurlijk ook niet sustained 160W P95 small FTT's draaien zonder erg te throttlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
In geval van Zen2 is het wel de moeite waard om het lappen opnieuw te onderzoeken.
Bij de Scythe Ninja 5 is bolling extreem naar mijn mening, zo op het oog 1mm van kant tot kant.
En laat dat nou net de lengterichting zijn waarbij de chiplets aan een van deze zijden zit.
Met wat pech schroef je de verkeerde kant meer aan waardoor de chiplet kant, bij wijze van spreken, 'open wipt'. Uiteraard zal de heatspreader ook enigszins vervormen onder de druk wat het probleem een beetje verhelpt.

De chiplets bevinden zich aan de kant van de pcie sloten voor diegene die het zich afvraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:19:
In geval van Zen2 is het wel de moeite waard om het lappen opnieuw te onderzoeken.
Bij de Scythe Ninja 5 is bolling extreem naar mijn mening, zo op het oog 1mm van kant tot kant.
En laat dat nou net de lengterichting zijn waarbij de chiplets aan een van deze zijden zit.
Met wat pech schroef je de verkeerde kant meer aan waardoor de chiplet kant, bij wijze van spreken, 'open wipt'. Uiteraard zal de heatspreader ook enigszins vervormen onder de druk wat het probleem een beetje verhelpt.

De chiplets bevinden zich aan de kant van de pcie sloten voor diegene die het zich afvraagt.
Zal hem eens ietwat in die richting vastdraaien dan, als test :P Edit: heeft geen invloed helaas.

Overigens nog een leuk bugje in de Asus BIOS.. Als je de baseclock verhoogt boost hij niet meer boven de 3600Mhz/65W. Beetje jammer, maar goed.

Enkele resultaten (CPU Package Power). Niet wetenschappelijk uiteraard, gewoon wat testen gecombineerd van P95 en AIDA64 om tot wat wattages te komen:
- 65W = 58.5c
- 82W = 68.5c
- 112W = 81.4c
- 125W = 89.5c
- 153W = 94.2c
- 159W = 95.0c

Nu ik het zo zie lijkt het me niet eens zo heel onrealistisch hoog. 160W op zo'n klein oppervlak is geen kattepis, en tot 112W is het eigenlijk prima. Idle zakt hij ook terug naar ~35 graden (maar piekt snel, is algemeen 'probleem' lees ik).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3CTbkwh/Screenshot-1.png
Even een tabel in elkaar geflatst. Lijkt me niet heel gek eigenlijk. Alleen dat de toename in temperatuur afzwakt als we boven de 90 graden gaan. Hij zuipt meer stroom dus zou je verwachten dat hij ook lineair warmer wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Kuusj op 21-10-2019 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Verwijderd schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:34:
Af en toe post hij niet (1 van 10) vanuit uit (cold boot). Dit is bekend probleem met het bios van de Tomahawk.
Hopelijk wordt dat snel gefixed door MSI.
VRM's max 50 graden gezien!
Gefeliciteerd met de aankoop!
Om welke bios versie gaat het? Het klinkt eerder als een geheugenprobleem c.q. verkeerd ingesteld geheugen.
Ik heb werkelijk nog niet één keer een bootweigering gehad wanneer alles op stabiele instellingen staat.
Mijn biosversie is 7C02v33.

@Kuusj
Heh jammer toch weer, maar ook bedankt. Dat zijn interessante bevindingen.
Zou de koeler bij grotere temperatuur delta's efficiënter worden?
Heatpipes hebben zover ik weet een bepaalde temperatuurbereik waarin ze goed werken.
En dat hangt ook af van de gebruikte koelvloeistof. Alcohol?

Ik ben net klaar met het testen van Shadow of the Tomb Raider, waar ik later nog de resultaten van zal posten. Daarna was ik van plan om de koeling onder de loep te nemen.
Aangezien ik waterkoeling heb is het interessant om te kijken of er dan wel een lineair verband is tussen vermogen en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 23:01:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop!
Om welke bios versie gaat het? Het klinkt eerder als een geheugenprobleem c.q. verkeerd ingesteld geheugen.
Ik heb werkelijk nog niet één keer een bootweigering gehad wanneer alles op stabiele instellingen staat.
Mijn biosversie is 7C02v33.

@Kuusj
Heh jammer toch weer, maar ook bedankt. Dat zijn interessante bevindingen.
Zou de koeler bij grotere temperatuur delta's efficiënter worden?
Heatpipes hebben zover ik weet een bepaalde temperatuurbereik waarin ze goed werken.
En dat hangt ook af van de gebruikte koelvloeistof. Alcohol?

Ik ben net klaar met het testen van Shadow of the Tomb Raider, waar ik later nog de resultaten van zal posten. Daarna was ik van plan om de koeling onder de loep te nemen.
Aangezien ik waterkoeling heb is het interessant om te kijken of er dan wel een lineair verband is tussen vermogen en temperatuur.
Ben benieuwd! Hoop dat met een nieuwe BIOS ook nog een paar % performance erbij komt.

Ondertussen heel wat GTA V benchmarks gedraaid (wat duurt dat lang zeg..) en ge-experimenteert met RAM snelheid/timings. Ik kan wel een heel verhaal gaan schrijven, maar de timings strakker zetten op 3200Mhz heeft tot gemiddeld zo'n 79.5 FPS opgeleverd (ultra, 1440p, extra settings ook maxed behalve scaling), 3200Mhz op stock timings 81.5...

Toen over een andere boeg gegooid, gewoon gekeken hoe veel Mhz mijn ram clockt zonder aan de DOCP timings (16-18-18-36) te sleutelen. Dat blijkt 3333Mhz te zijn. AIDA64 read is van 45.800MB/s read en 75.1ns latency naar 47.500MB/s read en 72.9ns gegaan.

Dat zijn wel dingetjes die misschien nog een % of 1,5 extra FPS oplevert :+ O-)

L2 en L3 cache zijn er overigens ook (dik) op vooruit gegaan. Weet echter niet of dit een anomaly is of echt een IF clockvoordeel.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4PkcN5k/Screenshot-2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CMT ,@Kuusj Ik draai nu ook bios 7C02v33 (kwam van 3.20) nadat het probleem zich herhaalde. Ik meen dat ik het alsnog 1x meegemaakt heb.
Het klopt dat ik mijn ram overclock, maar benchmark en games draaien probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Maar dat zegt niet zo veel, je moet het geheugen echt op fouten stresstesten.
Als het wel draait, maar niet wilt booten zit je vaak op het randje.
Sommigen moederborden hebben een speciale bootspanning voor het geheugen, dat net dat zetje kan geven.
De B450 Tomahawk (max), heeft vooralsnog geen optie daarvoor.

Maar om even terug te komen op wat eerder aan de orde is geweest.
Ik heb toevallig een heel toepasselijk voorbeeld gevonden wat betreft slecht contact tussen heatspreader & koeler en hoeveel vlakken daarbij kan uitmaken:

De CPU in kwestie heeft wel een hele grote die, waarbij ruwweg maar 50% goed contact maakte.
Voor chiplets zal de situatie echter ongeveer hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Op het Asus ROG forum linkjes naar een 1.0.0.4 ABBA beta BIOS gevonden, ik ga hem zelf nog niet zomaar flashen. Eerst eens wat onderzoek doen. Asus borden hebben veel last van WHEA error 17 als je een nVidia GPU gebruikt, dat zou deze BIOS oplossen: (heb er zelf ook last van, overigens. Of ja, last.. het is gewoon een iedere paar minuten terugkerende logboek entry in Windows)
https://rog.asus.com/foru...s-update/page9#post788467

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 22-10-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Ik neem aan dat 1.0.0.4 nog niet bij ABBA zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Soepergrover schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:28:
[...]

Ik neem aan dat 1.0.0.4 nog niet bij ABBA zit.
Inderdaad :P Foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
Wel vreemd als ik prime 95(small ftt) draai word mijn cpu ongeveer 77 graden wat opzich niet gek is. Echter als ik aan mijn koelblok voel is deze wat hoger dan de kamertemperatuur en heatpipes voelen ook lauw aan.
Wat ik vreemd vind is dat mijn temps wel gewoon goed zijn, boost gedrag is ook niet heel afwijkend... erg vaag.

Ik snap dat de chiplets klein zijn en hoge heat density is, maar het lijkt mij dat er wel meer hitteoverdracht op het koelblok hoort te zijn.

Heb er trouwens een mugen 5 op zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door NomadTitan op 22-10-2019 19:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:07
Voor diegene met een Asrock X470 Taichi en ballen van staal is er een nieuwe beta bios te downloaden.

BetaBIOS 3.71

https://shop.jzelectronic.de/news.php?id=1571757000&sw=

Ik ga het nu proberen zie jullie aan de andere kant. :+

En daar zijn we weer met een snellere boot in windows en AGESA 1.0.0.4 :)

[ Voor 28% gewijzigd door MaXeRs op 22-10-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

NomadTitan schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:15:
Wel vreemd als ik prime 95(small ftt) draai word mijn cpu ongeveer 77 graden wat opzich niet gek is. Echter als ik aan mijn koelblok voel is deze wat hoger dan de kamertemperatuur en heatpipes voelen ook lauw aan.
Wat ik vreemd vind is dat mijn temps wel gewoon goed zijn, boost gedrag is ook niet heel afwijkend... erg vaag.

Ik snap dat de chiplets klein zijn en hoge heat density is, maar het lijkt mij dat er wel meer hitteoverdracht op het koelblok hoort te zijn.

Heb er trouwens een mugen 5 op zitten.
Exact hetzelfde als mij ook opviel dus..
Draai je met PBO aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56
Voor mijn x370 bord is het 1.0.0.3 abba bios pas net uit. Doe es rustig aan jongens.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CMT
Het heeft even geduurd, maar hier zijn dan de beloofde resultaten van Shadow of the Tombraider.
Ik heb bij het testen dezelfde methodiek gebruikt als bij de vorige games. De betreffende post is hier te vinden.
Aangezien de demo benchmark van Shadow of the Tombraider ook aangeeft in hoe ver de GPU een bottleneck vormt, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om daarbij ook door 3 AA instellingen te lopen.
In total zijn er dus 72 benchmarks gedraaid wat uitliep op ca. 6 uur puur achter elkaar testen.
Flink wat monnikenwerk :O

Maak je borst maar alvast nat:

Low / Medium / High settings, AA: uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yIKNsD9zONZXJb9lqnX9Mggn/medium.png
Low / Medium / High settings, AA: TAA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/otKdqGhy6TtpHocyeQY5pHb0/medium.png
Low / Medium / High settings, AA: SMAA4x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/81icVupHwXiTQOk5K7EIW5gN/medium.png
Overzicht procentueel verschil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SEcuj3aMj2zlFlYGRNf5D0uw/medium.png

De conclusie blijft onveranderd. Een auto overklok met coreboost & PBO is voor gaming net iets beter. De winst is wel erg onbeduidend met een avg. FPS verschil van hooguit 1,12% (1.6 FPS).
Als ik niet zo secuur te werk was gegaan, had het verschil zich net zo goed in de foutmarge kunnen bevinden.
Het is wel aardig om te zien dat hoe meer op de videokaart geleund wordt, de verschillen ook steeds kleiner worden. De CPU op een hoge klok forceren heeft dan geen nut, want die zit te wachten op de videokaart.
Een paar kleine kanttekeningen moeten verder bij de resultaten geplaatst worden.
  • bij de minimale FPS zijn er hier en daar flinke uitschieters te zien, waardoor de vergelijking daarvoor niet betrouwbaar is.
  • voor het meten van het vermogen is slechts één benchmark per instelling gedaan. Er is veel variatie te zien, dus verbind er ook hier geen conclusie aan
Er zijn in totaal nu drie CPU belasting varianten getest, waarbij sprake is van een single/dual core, quadcore en multicore belasting. In feite alles wat denkbaar is.
Ik zie daarom ook geen reden om nog verder met andere games te testen.
Voor mij is de vraag genoeg beantwoordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:48
Hopelijk heb ik het juiste topic te pakken.. Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen (op 'papier') waarvoor ik binnenkort nog wel een eigen topic ga openen. Omdat ik echter enkele aardige aanbiedingen voor werkgeheugen voorbij zie komen, denk ik er over deze wellicht alvast aan te schaffen. Ik twijfel nog wel tussen een ryzen 2600(x) of 3600.

Mijn vraag:
Weten jullie of (een van) de volgende twee geheugenreepjes geschikt voor een MSI Tomahawk max? Ik heb ze beide niet exact zo in de QVL gezien van MSI.
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16
- Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16

[ Voor 7% gewijzigd door JeyJey op 23-10-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
JeyJey schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:49:
Hopelijk heb ik het juiste topic te pakken.. Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen (op 'papier') waarvoor ik binnenkort nog wel een eigen topic ga openen. Omdat ik echter enkele aardige aanbiedingen voor werkgeheugen voorbij zie komen, denk ik er over deze wellicht alvast aan te schaffen. Ik twijfel nog wel tussen een ryzen 2600(x) of 3600.

Mijn vraag:
Weten jullie of (een van) de volgende twee geheugenreepjes geschikt voor een MSI Tomahawk max? Ik heb ze beide niet exact zo in de QVL gezien van MSI.
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16
- Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Ik heb de 32GB editie van de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16 en krijg ze op een Asrock B450 Pro4 niet hoger dan 3000Mhz. Of ze op een MSI wel op 3200 gaan werken, ik durf het je niet te garanderen. Het is allemaal nog een beetje hit & miss momenteel met geheugen- en moederbordcombinaties. Er wordt nog wel het nodige gesleuteld aan BIOSsen, dus ik verwacht dat het uiteindelijk wel goed gaat komen :)

Overigens zou ik toch echt een 3600 nemen in plaats van een 2600x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• germanaaizer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:37
Ook hier sinds vorige zaterdag een nieuwe pc in elkaar gezet. Jammer genoeg krijg ik mn geheugen niet op de gewenste snelheid. 3000 mhz is echt het maximum. Zodra ik hoger ga, reboot ie (meestal) en krijg ik de melding memory overclock fail.
Mobo: msi b450 tomahawk max (bios 7c02v33)
Geheugen: corsair vengeance lpx CMK32GX4M2B3200C16
Cpu: amd ryzen 3600

Heb dram voltage verhoogd naar 1.36v maar no dice. Verder alles stock gelaten. Uiteraard wel met xmp aan het spelen geweest, ook zonder resultaat. Slecht lootje uit silicon lottery? Heb nog geen tijd gehad voor een memtest te draaien.

Don't walk on the grass, smoke it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
germanaaizer schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 14:58:
Ook hier sinds vorige zaterdag een nieuwe pc in elkaar gezet. Jammer genoeg krijg ik mn geheugen niet op de gewenste snelheid. 3000 mhz is echt het maximum. Zodra ik hoger ga, reboot ie (meestal) en krijg ik de melding memory overclock fail.

Heb dram voltage verhoogd naar 1.36v maar no dice. Verder alles stock gelaten. Uiteraard wel met xmp aan het spelen geweest, ook zonder resultaat. Slecht lootje uit silicon lottery? Heb nog geen tijd gehad voor een memtest te draaien.
Ik vermoed dat het RAM het wel degelijk aan kan (waarom zou het anders zo worden verkocht), maar dat het BIOS gewoon aan het klooien is. Net zoals bij mij.

Maar goed, misschien zijn de B450 bordjes ook gewoon wat minder met geheugencompatibiliteit dan de X570 borden en wordt ons probleem nooit gefixt. We will see :P

[ Voor 8% gewijzigd door rodie83 op 23-10-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag

Standaard vraag: geheugen in goede slots gedaan ? Dus nummer 2 en 4 vanaf het socket gezien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• germanaaizer
@Korvaag idd, in de juiste sloten, dimma2 en dimm2b. Ik ga ze zo meteen eens een keer verwisselen. 2a in 2b en andersom, wrs wordt dat ook niks, maar t is maar een kleine moeite tenslotte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
Idem wat betreft de keuze tussen R5-2600x of een R-5-3600.
Voor het geheugen kan met ik hart reepjes aanraden die E-die chips hebben.
Werkelijk fantastisch spul.

Ik gebruik zelf het volgende:
Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK
Als je geluk hebt, klokken ze waanzinnig over. Mijn reepjes draaien stabiel op 3800-16-19-16-34 1.35V op een MSI B450 Tomahawk (max). Maar het gros doet wel 3600MHzCL16.

Ik heb ook twee andere kitjes van crucial aan de tand gevoeld, De Ballistix 3000CL15 32GB versie.
Dat zijn dual rank reepjes die moeilijker zijn over te klokken (kans dat er een slechte chip tussen zit is 2x zo hoog). Daarvan kreeg ik een stabiel op 3733MHzCL16 en de ander op 3600MHzCL16.

E-die E-die E-die _/-\o_

De G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ met de geroemde B-die, willen bij mij niet verder dan 3600MHz gaan (stabiel). Ook niet op een Intel systeem.

Mocht je voor Crucial gaan, laat je dan niet verleiden door de 3200MHzCL16 versie te nemen, de 3000MHzCl15 kit heeft betere subtimings en is potentieel een betere bin.

Hier is waardevolle informatie over E-die te vinden en een paar overklok eigenschappen (o.a. dat tRCD harde grenzen kent bij bepaalde frequenties en niet schaalt met de werkspanning).
https://www.hardwareluxx....t-e-die-ddr4-1233479.html

[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 23-10-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

CMT schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:58:
Het heeft even geduurd, maar hier zijn dan de beloofde resultaten van Shadow of the Tombraider.
Ik heb bij het testen dezelfde methodiek gebruikt als bij de vorige games. De betreffende post is hier te vinden.
Aangezien de demo benchmark van Shadow of the Tombraider ook aangeeft in hoe ver de GPU een bottleneck vormt, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om daarbij ook door 3 AA instellingen te lopen.
In total zijn er dus 72 benchmarks gedraaid wat uitliep op ca. 6 uur puur achter elkaar testen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De conclusie blijft onveranderd. Een auto overklok met coreboost & PBO is voor gaming net iets beter. De winst is wel erg onbeduidend met een avg. FPS verschil van hooguit 1,12% (1.6 FPS).
Als ik niet zo secuur te werk was gegaan, had het verschil zich net zo goed in de foutmarge kunnen bevinden.
Het is wel aardig om te zien dat hoe meer op de videokaart geleund wordt, de verschillen ook steeds kleiner worden. De CPU op een hoge klok forceren heeft dan geen nut, want die zit te wachten op de videokaart.
Een paar kleine kanttekeningen moeten verder bij de resultaten geplaatst worden.
  • bij de minimale FPS zijn er hier en daar flinke uitschieters te zien, waardoor de vergelijking daarvoor niet betrouwbaar is.
  • voor het meten van het vermogen is slechts één benchmark per instelling gedaan. Er is veel variatie te zien, dus verbind er ook hier geen conclusie aan
Er zijn in totaal nu drie CPU belasting varianten getest, waarbij sprake is van een single/dual core, quadcore en multicore belasting. In feite alles wat denkbaar is.
Broeder, hard gewerkt! 8) Wel wil t statement maken dat het per situatie (marginaal) uitmaakt, zoals ik heb gezien dat op 4400Mhz allcore t voordeel net bij de allcore OC lag, al was het met nog geen half procent. Maaruh.. als jij je ergens in vast bijt.. woah.. Respect!
De G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ met de geroemde B-die, willen bij mij niet verder dan 3600MHz gaan (stabiel). Ook niet op een Intel systeem.
Ik denk daar iets misgaat. Mijn slechtere variant b-die (G.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZ) doet gewoon 3750c16 (reepjes wilde hoger, IF niet).

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 23-10-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Bedankt, het was best pittig om door te zetten ^^.
Bij 4400MHz zou ik ook een klein voordeel zien, 4300MHz is net het omslagpunt.
Het hangt er dus vanaf hoeveel je de CPU kan of wilt overklokken.
4250MHz is wat de auto overklok deed bij een multicore belasting. Dat heb ik dus maar als uitgangspunt genomen.

Tja het geheugen, ik heb nu 3 cpu's en 4 moederborden gehad waarbij de G.Skill F4-3600C15D niet vooruit te branden is. Van alles geprobeerd om het stabiel te krijgen, van zeer losse timings, 2T command rate, tot de spanning verhogen naar 1.4V.
Het XMP profiel was ook niet stabiel met een i3-8350K+Z370 Tomahawk moederbord.
Wat normaal gesproken probleemloos werkt bij Intel.
Waarschijnlijk heb ik dus een drolversie gekregen dat net door de binning geglipt is.
Op het oog lijkt het wel stabiel, maar sporadisch wordt er een fout gegenereerd. Dat kan binnen een uur zijn of na 6 uur. Maarja 1 fout betekend niet stabiel |:(
Dat is nou net waar de vage crashes vandaan komen als het op een kritiek punt gebeurd.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 23-10-2019 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

CMT schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:58:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Topper _/-\o_
Zo zie je: lekker PBO aan zetten, zorgen voor adequate koeling en verder gaan met die banaan.

DCOP aanzetten werkt niet? Ik heb hetzelfde setje (16GB), en echt veel harder dan 3200Mhz C16 wil het bij mij ook niet lopen hoor.. En dat terwijl het B-die van Samsung is. Ik had beter 2-3 tientjes meer kunnen uitgeven daaraan maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Zo ik mag mij hier ook gaan melden :)

Mijn i5 6600k begon moeite te krijgen om mee te komen met de nieuwste games dus morgen komt het volgende binnen

1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 138,83€ 138,83
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 74,99€ 74,99
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 122,90€ 122,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,72

Na lang twijfelen tussen de 3600 en de 3700x toch maar voor de laatste gekozen puur omdat het kan.

Het moederbordje genomen vanwege de WiFi en de S/PDIF :)

EDIT: probeer de nieuwste bios update te downloaden maar krijg een error op de MSI website |:( bij andere moederborden kom ik wel bij de download. Is er een andere manier om aan de nieuwste bios te komen?

[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 24-10-2019 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

schumi1986 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 01:11:

Mijn i5 6600k begon moeite te krijgen om mee te komen met de nieuwste games dus morgen komt het volgende binnen

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,72

Na lang twijfelen tussen de 3600 en de 3700x toch maar voor de laatste gekozen puur omdat het kan.

EDIT: probeer de nieuwste bios update te downloaden maar krijg een error op de MSI website |:( bij andere moederborden kom ik wel bij de download. Is er een andere manier om aan de nieuwste bios te komen?
Werkt hier gewoon...http://download.msi.com/bos_exe/mb/7B85v1A.zip

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• germanaaizer
DCOP aanzetten werkt niet? Ik heb hetzelfde setje (16GB), en echt veel harder dan 3200Mhz C16 wil het bij mij ook niet lopen hoor.. En dat terwijl het B-die van Samsung is. Ik had beter 2-3 tientjes meer kunnen uitgeven daaraan maar goed.
Euh, dcop is de amd tegenhanger van xmp? Of ben ik mis? Het enige wat ik bij mij aan kan zitten is a-xmp en als ik daar eender welk profiel boven 3000mhz neem, wil ie niet booten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 17:54
bij mij msi mortar b450 ging hij ook niet op 3200.
in de bios heb ik hem toen op 60 ohm gezet toen werkte het wel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJappie
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,72

Ik zou hem niet nemen, beter de Tomahawk MAX en een los WiFi kaartje.
MAX heeft eindelijk een fatsoenlijke 32MB BIOS chip gekregen, werkt feilloos out of the box en heeft betere VRM. Is nog eens goedkoper ook...blijf je alleen met S/PDIF zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
germanaaizer schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:00:
[...]

Euh, dcop is de amd tegenhanger van xmp? Of ben ik mis? Het enige wat ik bij mij aan kan zitten is a-xmp en als ik daar eender welk profiel boven 3000mhz neem, wil ie niet booten.
Wat je kan proberen is handmatig de eerste 5 waardes instellen en de rest op auto laten staan.
Door mem training worden voor de rest dan vanzelf instellingen gezocht die werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
rodie83 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

Ik vermoed dat het RAM het wel degelijk aan kan (waarom zou het anders zo worden verkocht), maar dat het BIOS gewoon aan het klooien is. Net zoals bij mij.

Maar goed, misschien zijn de B450 bordjes ook gewoon wat minder met geheugencompatibiliteit dan de X570 borden en wordt ons probleem nooit gefixt. We will see :P
Ik heb beiden de Tomahawk en Mortar and heb ook bovenstaand Corsair geheugenkitje in mijn bezit gehad. Dat kitje heeft Hynix AJR ICs en is pure troep. WIlde voor mij ook niet op XMP draaien ook niet op 2 Gigabyte B450M borden. Het wilde alleen booten als ik een special boot sequentie deed met CMOS reset. Koud wilde het niet starten.

Heb daarna Bdie voor mijn Mortar gekocht en dat draait probleemvrij op 3800. Vervolgens kitje 32gb Edie en dat draait ook zonder problemen op 3800. Op beide borden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,72
Mooie set, heb hem zelf ook :) Hoop dat jouw moederbord wel gaat flashen naar de juiste bios, bij mij kreeg ik dat echt niet voor elkaar. Bord voor RMA gedaan en ondertussen een andere gekocht, daar zat een Ryzen 3000 ready sticker op. En toen natuurlijk de grote wisseltruuk gedaan: bord van winkel 1 retour naar winkel 2 binnen de geld terug periode. Pakte goed uit :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
Heb zojuist een 3800X erin geplopt and mijn 3600 overgeheveld naar een ander systeem. Met die wissel ging mijn geheugen latency met 2ns omlaag. Ik wist dat de 3800X beter ge-binned is maar ik wist niet dat het dusdanig uitmaakte en terug te zien is in memory latency.

Gelukkig draait mijn 3800X ook lekker 1900Mhz IF clock en max 72 graden in Cinebench (3600 was 68) met H80i V2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1iGxTqQqkMZU86lPPCgTrzWc/thumb.png Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4ebPjUoOPQI5sDi9dxqUYo7m/thumb.png

Net geen 5000. Ik zie sommigen 5000 aantikken met Cinebench. Is dit alleen mogelijk met manuele overclock? ben er 34 punten vanaf. Ik heb geprobeert PBO op enhanced te zetten met Auto OC maar dan raak ik snel de 75 graden aan en throttled hij. Ik neem aan dat ik gewoon betere koeling nodig heb voor 5000+

Al zag ik dat de nieuwe Agesa zo'n 50Mhz bij de all-core speed op weet te drukken. Dat kan het verschil maken.

https://www.tomshardware....crocode-40549-performance

Kan niet wachten! Helaas zit ik op een Mortar Non-MAX en dan duren bios updates langer dan alle andere borden helaas.

Pagina: 1 ... 41 ... 68 Laatste