MB63 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:43:
[...]
Ben hier nu wat over aan het lezen, maar het schijnt dat veel mensen problemen ervaren na/met het gebruik van EC FW Update Tool. Van visuele artefacten en audio problemen, tot bricked moederborden aan toe. Heb jij er problemen mee gehad?
Lijkt er op dat ik per toeval een manier heb gevonden om om mijn probleem heen te werken.
Ik stond op het punt om die EC FW Updater te gebruiken, wilde even in mij BIOS checken of ik erachter kon komen welke versie deze nu had, mocht Azerty hem wellicht toch hebben uitgevoerd (kon ik niet vinden trouwens). In BIOS zag ik dat XMP profiel niet aan stond (op het ene bankje waar ik nog op kon starten), dus heb deze aangezet. Na nog een keer resetten dacht ik, Ik probeer hem nog één keer met twee bankjes voordat ik de EC FW update doe, en wonder boven wonder bootte hij door! Paar keer aan/uit, gereset, en hij bleef stabiel.
Om van de situatie gebruik te maken heb ik direct de BIOS maar even geupdate naar F42b (ABBA update). Na de reset; zelfde probleem! Bootloop met twee bankjes. Maar ik kon het direct oplossen door één bakje eruit te halen, naar BIOS te booten, XMP profiel aan te zetten, uit, en het tweede bankje erin te plaatsen. En nu draait hij weer als voorheen! Om één of andere reden wil hij dus niet booten met twee bankjes, zónder XMP profiel...?
Wellicht dat de EC FW Updater hier daadwerkelijk een permanente fix voor zou zijn, maar voor nu laat ik die (gezien de horrorverhalen) toch maar even achterwege zolang mijn systeem stabiel blijft. Geen prettig idee dat er misschien een compatibiliteitsprobleem sluimert met het geheugen. Maar mocht het nog eens voorkomen, en als ik er omheen kan werken, doe ik het liever zo nu en dan een keer op deze manier dan dat ik het risico neem die EC FW update uit te voeren.
En ik haal nu ook op twee cores (vooralsnog) de 4600Mhz+