• MB63
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-04 18:05
haarbal schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:52:
[...]

Vreemd dat hij toch een tijdje goed startte en nu niet meer.

Ik neem aan dat je de EC FW update tool al gedraaid hebt? Dit had mijn x370 gaming 3 nodig om met 2 16GB bankjes te kunnen starten.
Dit is eerlijk gezegd de eerste keer dat ik hier van hoor! :) Lees dit erover van GigaByte "Before update BIOS to F40, you have to install EC FW Update Tool (B19.0517.1) to avoid 4DIMM DDR compatibility on 3rd Gen AMD Ryzen™ CP". En aangezien Azerty mijn Mobo heeft geupdate naar de (op dat moment) laatste bios, ga ik er vanuit dat dat gedaan is.

Maar goede tip, ik ga er straks zeker even naar kijken!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56
MB63 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:07:
En aangezien Azerty mijn Mobo heeft geupdate naar de (op dat moment) laatste bios, ga ik er vanuit dat dat gedaan is.
Ja, ik dacht ook dat Azerty dat zou doen, had ze zelfs een mail gestuurd om ze er op te wijzen. Maar nee.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 10:50
Vandaag de nieuwe chipset driver geïnstalleerd en de cores van mijn zijn in "sleep" veel eerder in windows dan voorheen.

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

Zijn ook weer nieuwe beta bios van GB, zoals gewoonlijk flashen op eigen risico.
https://forums.tweaktown....1-gigabyte-beta-bios.html

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
An1mA schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:51:
Vandaag de nieuwe chipset driver geïnstalleerd en de cores van mijn zijn in "sleep" veel eerder in windows dan voorheen.

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

Zijn ook weer nieuwe beta bios van GB, zoals gewoonlijk flashen op eigen risico.
https://forums.tweaktown....1-gigabyte-beta-bios.html
zijn er ergens patch notes oid?

voor de amd drivers staan ze er netjes bij. Van de nieuwe bios updates kan ik weinig vinden.
This is an all-new chipset software installer with updated UI, optimized package size, package versioning unique to the chipset drivers, and improved installer performance.
Package Includes:
AMD Chipset Drivers
AMD Ryzen™ Power Plans (required for UEFI CPPC2 in Windows® 10 May 2019 Update)
Contains desktop idle optimizations for 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors

[ Voor 34% gewijzigd door haakjesluiten op 28-09-2019 12:58 ]

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Er staat een link bij naar een post over "desktop idle optimizations" maar die is helaas dood.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• An1mA
Crazyanz schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:56:
[...]

zijn er ergens patch notes oid?

voor de amd drivers staan ze er netjes bij. Van de nieuwe bios updates kan ik weinig vinden.

[...]
GB rep geeft ze niet altijd weer, omdat ze zelf ook niet altijd weten wat de changelogs zijn.
Ze plukken de bios intern van de servers af en geven ze vrij om te "testen".

Er was een post van Matt (GB rep) die ik niet meer kan vinden, waar hij uitlegt waarom er geen changelogs zijn bij de beta bios die hij post.

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 01:49
An1mA schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:51:
Ik probeer deze zin serieus te begrijpen. Je hebt de nieuwe chipset driver geïnstalleerd en het resultaat is....? :?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• MB63
haarbal schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:10:
[...]

Ja, ik dacht ook dat Azerty dat zou doen, had ze zelfs een mail gestuurd om ze er op te wijzen. Maar nee.
Ben hier nu wat over aan het lezen, maar het schijnt dat veel mensen problemen ervaren na/met het gebruik van EC FW Update Tool. Van visuele artefacten en audio problemen, tot bricked moederborden aan toe. Heb jij er problemen mee gehad?

• haarbal
MB63 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:43:
[...]

Ben hier nu wat over aan het lezen, maar het schijnt dat veel mensen problemen ervaren na/met het gebruik van EC FW Update Tool. Van visuele artefacten en audio problemen, tot bricked moederborden aan toe. Heb jij er problemen mee gehad?
Ik heb geen problemen gehad. Maar het zat me ook niet lekker, chips op het moederbord flashen vanuit windows. En dan idd de verhalen waar hij revert naar de backup F2 bios, die niet met ryzen 3000 om kan gaan.

Misschien contact opnemen met azerty. Dat je een probleem hebt en een mogelijke fix, dat ze hem fixen als je hem brickt. Zij hebben tenslotte (waarschijnlijk) de instructies van gigabyte niet opgevolgd bij het bios updaten.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 04:52
fatJ schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:01:
Okay, ik heb de 'Fast' nummers van de dram calculator overgenomen voor mijn Flare x 3200 cl14 geheugen.
Het loopt nu op 3600 cl14-14-15-14 tRas 28 tRC 42 op 1.44 Volt. 1T, Gear down disabled. IF 1800.
Is het de bedoeling dat ik ook alle sub-timings overneem uit de tabel?
En er staat ook in de tabel Power down disabled, maar die optie heb ik niet bij mijn advanced memory timings...?
Het lijkt voorlopig allemaal stabiel, maar ik moet nog een usb stick met memtest maken.... :)
Je hoeft geen stick met memtest te maken. Er is een perfecte memtest aanwezig in je DRAM Calculator....

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
Cidious schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:20:
[...]
Je hoeft geen stick met memtest te maken. Er is een perfecte memtest aanwezig in je DRAM Calculator....
Ja die had ik 7 uur lopen zonder enige fout.

Memtest stickie gemaakt en boem. Binnen 17 minuten errors.

N=1, maar just saying :)

Nickname does not reflect reality

• fatJ
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-10-2024
Het was sowieso niet stabiel.
Hij crashte in timespy en had windows files corrupted.
Ik laat 'm wel even op 3200 cl14 staan aangezien er toch weer een nieuw bios aan komt voor Gigabyte.
Daarna ga ik het wel weer verder proberen :)
Het enige positieve aan de crash was dat het bios zichzelf resette, en dat mijn optie 'spread spectrum' terug was.
Die was voorheen spoorloos verdwenen en stond dus vast op 99.80 bclk :)

[ Voor 28% gewijzigd door fatJ op 28-09-2019 19:15 . Reden: verdwenen opties terug ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@fatJ en @MB63 Hebben jullie nou hetzelfde probleem met zelfde x470 gaming 7 mobo? Of krijg ik iets niet mee?

Anyway..De laatste 42b Is toch met ABBA agesa? Er zal vast nog wel een nieuw bios komen, maar ik verwacht voorlopig niets, weet jij meer? Het geheugen in het 2e en 4e slot vanaf socket gezien, check?

Verder zou t kunnen zijn dat Azerty de flash niet goed uitgevoerd heeft, het Is sowieso raar dat de spread spectrum optie was verdwenen. Zou het kunnen zijn dat op het moederbord de 2 bios-switches verkeerd staan en dat de bios een total reset doet van backup bios? Beide switches moeten in de '1' positie staan om vage problemen te voorkomen.

Als laatste. Mocht Azerty niet juist hebben geflashed kan je dat eventueel nog zelf doen? Is 1 reepje geheugen stabiel genoeg voor een reflash? Reflash dan eerst F31, dan de ECFW tool installeren en dan een reflash naar 42b. Werkje van 15 minuten. Alles met beide switches in standje 1. Zorg dat je vooraf en tussentijds 'load optimized defaults' inlaad & reboot.. kijk maar hoever je komt.

Ik moet zeggen dat Azerty bij mij de flash prima heeft uitgevoerd en mijn Gaming 7 probleemloos werkt met geheugen op 3750c16 vanaf f40.. nu op f42b Is alles inclusief boost clock naar wens. Boost naar 4600+

[ Voor 3% gewijzigd door millman op 28-09-2019 21:04 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightningchaser
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:04
Tranze schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 06:46:
Zou er ooit nog een MSI b450 carbon abba komen?
ja nu beschikbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Package Includes:

AMD Chipset Drivers
AMD Ryzen™ Power Plans (required for UEFI CPPC2 in Windows® 10 May 2019 Update)
Contains desktop idle optimizations for 3rd Gen AMD Ryzen™ Processors

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x470

/edit: Asus ROG STRIX X470 met BIOS/UEFI versie 5220 (1.0.0.3ABBA) en deze chipset drivers sinds vanavond en nog geen problemen ondervonden.

Wel irritant dat je elke keer je BIOS/UEFI instellingen (deels) opnieuw moet doen na zo'n update. Voor de zekerheid doe ik maar een 'Load optimized defaults' en dan de hele configuratie nalopen.

Uiteraard een andere doelgroep, maar dit doen de zakelijke Dell's, HP's, etc. toch beter. Remote kun je gewoon geen update uitvoeren en ook niet even vragen aan een niet-tweaker om even te doen.

[ Voor 47% gewijzigd door rookie no. 1 op 28-09-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatJ
millman schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:51:
@fatJ en @MB63 Hebben jullie nou hetzelfde probleem met zelfde x470 gaming 7 mobo? Of krijg ik iets niet mee?

Anyway..De laatste 42b Is toch met ABBA agesa? Er zal vast nog wel een nieuw bios komen, maar ik verwacht voorlopig niets, weet jij meer? Het geheugen in het 2e en 4e slot vanaf socket gezien, check?

Verder zou t kunnen zijn dat Azerty de flash niet goed uitgevoerd heeft, het Is sowieso raar dat de spread spectrum optie was verdwenen. Zou het kunnen zijn dat op het moederbord de 2 bios-switches verkeerd staan en dat de bios een total reset doet van backup bios? Beide switches moeten in de '1' positie staan om vage problemen te voorkomen.

Als laatste. Mocht Azerty niet juist hebben geflashed kan je dat eventueel nog zelf doen? Is 1 reepje geheugen stabiel genoeg voor een reflash? Reflash dan eerst F31, dan de ECFW tool installeren en dan een reflash naar 42b. Werkje van 15 minuten. Alles met beide switches in standje 1. Zorg dat je vooraf en tussentijds 'load optimized defaults' inlaad & reboot.. kijk maar hoever je komt.

Ik moet zeggen dat Azerty bij mij de flash prima heeft uitgevoerd en mijn Gaming 7 probleemloos werkt met geheugen op 3750c16 vanaf f40.. nu op f42b Is alles inclusief boost clock naar wens. Boost naar 4600+
Nee, Ik heb een Gigabyte x570 Elite bordje en ik had niet echt een probleem maar was bezig met het geheugen te overklokken.
Ik heb geen dual bios. Omdat er vrijdag een nieuw beta bios is uitgekomen van Gigabyte ga ik er vanuit dat er binnenkort een officiële uitgebracht zal worden.
Bij mij verloopt voor de rest alles naar wens en stabiel, vond het alleen vreemd dat pas na een harde crash en auto-reset van het bios de optie spread spectrum in ene weer aanwezig was. Voor de reset was het nergens meer te vinden :)
Overigens zaten op mijn vorige Asus Z170 bordje de aanbevolen geheugensloten op 1 en 3 vanaf de cpu socket, dus het is niet altijd 2 en 4...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

fatJ schreef op zondag 29 september 2019 @ 01:22:
[...]

Nee, Ik heb een Gigabyte x570 Elite bordje en ik had niet echt een probleem maar was bezig met het geheugen te overklokken.
Ik heb geen dual bios. Omdat er vrijdag een nieuw beta bios is uitgekomen van Gigabyte ga ik er vanuit dat er binnenkort een officiële uitgebracht zal worden.
Bij mij verloopt voor de rest alles naar wens en stabiel, vond het alleen vreemd dat pas na een harde crash en auto-reset van het bios de optie spread spectrum in ene weer aanwezig was. Voor de reset was het nergens meer te vinden :)
Overigens zaten op mijn vorige Asus Z170 bordje de aanbevolen geheugensloten op 1 en 3 vanaf de cpu socket, dus het is niet altijd 2 en 4...
oh, ik dacht dat je inhaakte op een ander besproken topic hier, dank voor de uitleg. ik weet overigens dat t niet altijd slot 2&4 voor geheugen is, maar in ieder geval wel op gigabyte x470 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 04:52

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lightningchaser
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:04
Zojuist geinstalleerd. Cinebench scores met 3% omhoog. All core van 3.975Ghz naar 4.000Ghz. Single Core boost nu gemakkelijk naar 4.4Ghz op vrijwel alle cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:01
Brad Pitt schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:22:
Wel beetje spijt van de kleine nieuwe case (Fractal Define R6) als je altijd full towers hebt gehad :)
En waarom heb je spijt ? Je ziet steeeds minder 3,5' HDD's en compact cases kunnen meestal toch wel meer dan voldoende SSD's kwijt, 2 op het moederbord en meestal toch wel 2 of 3 extra, dan zit je al zo aan de 10 a 12TB en je hebt zeker niet de resonanties van de mechanische disken.

Soms moet je wel opppassen met AIO radiatoren aan de voorkant vanwege de ruimte voor je Videokaart, maar verder dan dat kan alles tegenwoordig in een compacte kast.

De moederborden hebben tegenwoordig zo veel onboard mogelijkheden dat uitbreidingskaarten ook steeds minder gebruik worden.

Thermals hoeft ook geen problem te zijn. Ik gebruik zelf een Fractal Meshify - C met dubbel front 140mm en back 120mm met een 3700x stock gekoeld met een Scythe mugen 5. Ben ook met koeling dik tevreden bijna onhoorbaar met synthetic full load en heb nog niets boven de 67 gezien na 10 minuten.

[ Voor 15% gewijzigd door mash_man02 op 29-09-2019 12:26 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:04
mash_man02 schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:23:
Thermals hoeft ook geen problem te zijn. Ik gebruik zelf een Fractal Meshify - C met dubbel front 140mm en back 120mm met een 3700x stock gekoeld met een Scythe mugen 5. Ben ook met koeling dik tevreden bijna onhoorbaar met synthetic full load en heb nog niets boven de 67 gezien na 10 minuten.
Waarmee test je dat? Hier met een Ninja 5 cooler gisteren temps van 100+ gezien. Althans dat gaf hwinfo aan, Aida zat een stuk lager.

Waarschijnlijk de ventilatoren maar eens vervangen. Helemaal stil is het niet, had dat (idle) wel verwacht eigenlijk.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:01
Brad Pitt schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:26:
[...]

Waarmee test je dat? Hier met een Ninja 5 cooler gisteren temps van 100+ gezien. Althans dat gaf hwinfo aan, Aida zat een stuk lager.

Waarschijnlijk de ventilatoren maar eens vervangen. Helemaal stil is het niet, had dat (idle) wel verwacht eigenlijk.
Ryzen master, occt, en HWinfo geven allemaal de zelfde waarden aan en idle bios temps matchen ook met wat ik idle met deze tools meet.

Ik gebruik dan occt op power dus ook GPU zo veel mogelijk vermogen laten verbranden om ook de temeratuur in de kast zo hoog mogelijk te krijgen {Sapphire RX 5700XT) . Als ik alleen Linpack gebruik blijven we rond de 65 op de CPU.

CPU zit dan op 88w volgens ruzen master en GPU zit dan op 196w.

Voor de GPU zitten we dan rond de 70 graden en 87 op hotspot, 86 voor memory.

[ Voor 26% gewijzigd door mash_man02 op 29-09-2019 13:38 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Al eens geprobeerd te draaien met 32GB ram?

Bij die "EC firmware update" tool staat dat het is voor een issue met 4 dimms bij ryzen 3000. Ik had er ook last van met 2x16GB, maar met 2x8 merk je het denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

haarbal schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:39:
[...]

Al eens geprobeerd te draaien met 32GB ram?

Bij die "EC firmware update" tool staat dat het is voor een issue met 4 dimms bij ryzen 3000. Ik had er ook last van met 2x16GB, maar met 2x8 merk je het denk ik niet.
Heb ik niet :) wie weet dat ik t ooit nodig heb.. nu nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
millman schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:43:
Heb ik niet :) wie weet dat ik t ooit nodig heb.. nu nog niet
Als het dan niet wil starten weet je waar het aan ligt.
Ryzen 3000 support begint toch pas vanaf F40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

haarbal schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:49:
[...]

Als het dan niet wil starten weet je waar het aan ligt.

[...]

Ryzen 3000 support begint toch pas vanaf F40?
Je hebt helemaal gelijk.. stom advies.. my bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:22
Help!!!! schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:33:
Van de week al beta via fora verspreidt maar nu ook op de asus server het C6H 1003 ABBA bios.

C6H Non WIFI 7501:
https://dlcdnets.asus.com...AIR-VI-HERO-ASUS-7501.zip

Zal vanavond wel op de website staan.

(via: https://www.overclock.net/forum/28141036-post43194.html )
https://www.asus.com/us/M...IR-VI-HERO/HelpDesk_BIOS/

En eindelijk ook op de normale plek, lijkt gewoon op dezelfde 7501, maar de beschrijving zegt niets over het fan en/of boot probleem die de andere 7501's tussendoor wel eens aangaven. Of was dat de 0075 build. Maar eens alles proberen volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB63
MB63 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 15:43:
[...]

Lijkt er op dat ik per toeval een manier heb gevonden om om mijn probleem heen te werken.

Ik stond op het punt om die EC FW Updater te gebruiken, wilde even in mij BIOS checken of ik erachter kon komen welke versie deze nu had, mocht Azerty hem wellicht toch hebben uitgevoerd (kon ik niet vinden trouwens). In BIOS zag ik dat XMP profiel niet aan stond (op het ene bankje waar ik nog op kon starten), dus heb deze aangezet. Na nog een keer resetten dacht ik, Ik probeer hem nog één keer met twee bankjes voordat ik de EC FW update doe, en wonder boven wonder bootte hij door! Paar keer aan/uit, gereset, en hij bleef stabiel.

Om van de situatie gebruik te maken heb ik direct de BIOS maar even geupdate naar F42b (ABBA update). Na de reset; zelfde probleem! Bootloop met twee bankjes. Maar ik kon het direct oplossen door één bakje eruit te halen, naar BIOS te booten, XMP profiel aan te zetten, uit, en het tweede bankje erin te plaatsen. En nu draait hij weer als voorheen! Om één of andere reden wil hij dus niet booten met twee bankjes, zónder XMP profiel...?

Wellicht dat de EC FW Updater hier daadwerkelijk een permanente fix voor zou zijn, maar voor nu laat ik die (gezien de horrorverhalen) toch maar even achterwege zolang mijn systeem stabiel blijft. Geen prettig idee dat er misschien een compatibiliteitsprobleem sluimert met het geheugen. Maar mocht het nog eens voorkomen, en als ik er omheen kan werken, doe ik het liever zo nu en dan een keer op deze manier dan dat ik het risico neem die EC FW update uit te voeren.

En ik haal nu ook op twee cores (vooralsnog) de 4600Mhz+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Titus schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:06:
[...]

En eindelijk ook op de normale plek, lijkt gewoon op dezelfde 7501, maar de beschrijving zegt niets over het fan en/of boot probleem die de andere 7501's tussendoor wel eens aangaven. Of was dat de 0075 build. Maar eens alles proberen volgende week.
Thx. Heb de official 7501 sinds vandaag draaien. Heb nog niet veel kunnen testen maar hij lijkt wel weer dat cold bootprobleem te hebben (Hij start op, dan valt ie stil en begint opnieuw). De 4400mhz heb ik ook nog niet gezien. Wel close 4392,1 8)

De 0075 is misschien beter maar die heb ik dit keer niet geprobeerd. Ben nl. op zich gewoon tevreden, geen last van grote issues dus ga niet alle beta's meer proberen.

Ach ja, denk dat Asus gewoon alle ABBA's de deur uit wil hebben, zodat ze dit als baseline kunnen gebruiken. Er komt wel weer een nieuw bios wat de overgebleven issues oplost tzt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Help!!!! schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:12:
[...]

Thx. Heb de official 7501 sinds vandaag draaien. Heb nog niet veel kunnen testen maar hij lijkt wel weer dat cold bootprobleem te hebben (Hij start op, dan valt ie stil en begint opnieuw). De 4400mhz heb ik ook nog niet gezien. Wel close 4392,1 8)

De 0075 is misschien beter maar die heb ik dit keer niet geprobeerd. Ben nl. op zich gewoon tevreden, geen last van grote issues dus ga niet alle beta's meer proberen.

Ach ja, denk dat Asus gewoon alle ABBA's de deur uit wil hebben, zodat ze dit als baseline kunnen gebruiken. Er komt wel weer een nieuw bios wat de overgebleven issues oplost tzt.
Ja ik heb dus op 7403 ook de coldboot, dus ik weet niet beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Help!!!! schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:12:
[...]

De 4400mhz heb ik ook nog niet gezien. Wel close 4392,1 8)
Dat komt omdat je bus clock 99.8 is. Je haalt de max boost gewoon dus.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
Dat de blck 99.8 is, komt dat niet door de spread spectrum die bij sommige bij default aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
An1mA schreef op maandag 30 september 2019 @ 02:27:
Dat de blck 99.8 is, komt dat niet door de spread spectrum die bij sommige bij default aan staat?
Niet altijd. Het staat bij mij uit, maar het is nog steeds 99,8 (kan natuurlijk ook een bug zijn).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Help!!!! @Korvaag Je kan natuurlijk de baseclock van auto afhalen en dan zelf 100.01 invoeren ;) (of hoger natuurlijk, voor die extra Mhz-jes boost)

[ Voor 20% gewijzigd door millman op 30-09-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baseclock staat al op 100 in bios. HWinfo en CPU z geven inderdaad 99.8mhz op.

Ach ja, ik overleef t wel :P

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
millman schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:04:
@Help!!!! @Korvaag Je kan natuurlijk de baseclock van auto afhalen en dan zelf 100.01 invoeren ;) (of hoger natuurlijk, voor die extra Mhz-jes boost)
Nope.. kan alleen per hele MHz. :+
Wordt dus 101 dan en ik ben bang dat m'n geheugen dat niet gaaf gaat vinden (moet nog testen).

Geheugen draait al met een OC en 3600 wil niet wat ik ook doe met timings en/of voltage. 3533 wil prima, maar met 101 kom je dan al rap weer richting die 3600 :)

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 30-09-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 21:22
Hier wil BCLK 103 en 102 ook niet werken, ik krijg dan crashes op mijn Geforce GTX1070. 101 doet het wel, maar ik kan wel in stapjes van 0,1 aanpassen. Als ik Spread Spectrum aan zet dat krijg ik eigenlijk altijd 99,8. Als ik deze uitzet staat het, aldus de BIOS en HWInfo64 tussen de 100,1 en 100,3. Dit wisselt per keer opstarten van de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Korvaag schreef op maandag 30 september 2019 @ 08:24:
[...]

Nope.. kan alleen per hele MHz. :+
Wordt dus 101 dan en ik ben bang dat m'n geheugen dat niet gaaf gaat vinden (moet nog testen).

Geheugen draait al met een OC en 3600 wil niet wat ik ook doe met timings en/of voltage. 3533 wil prima, maar met 101 kom je dan al rap weer richting die 3600 :)
Huh? alleen in stappen van 1? Hier kan ik in stappen van 0,01 (dus 100,01 kan) Weet je zeker alleen in stappen van 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
millman schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:48:
[...]

Huh? alleen in stappen van 1? Hier kan ik in stappen van 0,01 (dus 100,01 kan) Weet je zeker alleen in stappen van 1?
Dan zal ik nog eens controleren, maar ik had er al een keer naar gekeken en toen ging het niet en was de volgende optie 101. Ik heb dat echter wel getest met pageup/pagedown en niet met het zelf intikken. Wellicht dat dat nog wat scheelt.

Edit:
Nee volgens mij ben ik niet gek hoor. Quote van ROG forums:

You can change the BCLK (it seems to be labelled at "APU frequency" for some reason), but even if you only change it to 101, the system will then max out your clocks to 3.7ghz. (Also you can only set whole numbers, so it's 103 or 104, not 103.4)

[ Voor 24% gewijzigd door Korvaag op 30-09-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Korvaag Oi, balen zeg. Zit zo'n optie ook niet in ryzen master?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
millman schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:12:
@Korvaag Oi, balen zeg. Zit zo'n optie ook niet in ryzen master?
Ik vermoed van niet, maar ik overclock toch niet met software. Is mij te onbetrouwbaar. Als het niet in de UEFI kan gebruik ik het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
Titus schreef op zondag 29 september 2019 @ 14:06:
[...]

3600: Nou ik zie gedurende lichte taken af en toe een core(mijn 2nd fastest core) af en toe richting 4.2 klokken, maar met CB20 haal ik lagere scores en zie ik nog steeds dezelfde voltages, temperaturen en

peak core 1.375V, 3950MHz
68 degrees

Ook maar even opnieuw paste applied:
Was met Scythe Mugen 5 PCGH paste met pea in the middle: https://imgur.com/a/zbCHlmr
Is nu met 5 jaar oude GELID GC Extreme, x marks the spot

Maar ik zie nog steeds 48 graden idle, en 52 in lichte use........ En nu zelfs 72 in CB20. Dit alles met een scythe mugen 5 pcgh op max toeren permanent.

[ Voor 3% gewijzigd door Titus op 01-10-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatJ
millman schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:48:
[...]

Op mijn x570 kan ik ook geen stappen van 0,01 doen helaas, met spread spectrum off krijg ik 99,98.
Met sread spectrum on krijg ik 99,80.
Gigabyte X570 Aorus Elite.
Maar hij boost evengoed wel af en toe naar 4,6 op mijn snelste core met spread spectrum on (3800x).
Echt veel verschil maakt het uiteindelijk niet, maar ik zat me gewoon te irriteren dat het 99.80 was (vooral met memory) \OCD :)

[ Voor 22% gewijzigd door fatJ op 01-10-2019 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:44
Titus schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:59:
[...]

3600: Nou ik zie gedurende lichte taken af en toe een core(mijn 2nd fastest core) af en toe richting 4.2 klokken, maar met CB20 haal ik lagere scores en zie ik nog steeds dezelfde voltages, temperaturen en

68 degrees

Was met Scythe Mugen 5 PCGH paste met pea in the middle: https://imgur.com/a/zbCHlmr

Maar ik zie nog steeds 48 graden idle, en 52 in lichte use........ En nu zelfs 72 in CB20. Dit alles met een scythe mugen 5 pcgh op max toeren permanent.
Als ik jou was zou ik gewoon eens proberen (eerst met Ryzen Master) om een handmatige overclock te doen. Gewoon 1.3 volt, multiplier op 39/40/41 en gaan. Kijken hoever je komt voor gaming stability. Bij mij zijn de idle temperaturen niet boven de 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Titus schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:59:
[...]

68 degrees

Er is ook al meermaals aangetoond door YT'ers dat een pea of een kruis echt niks uitmaakt. Ook het type koelpasta is niet HEEL relevant (natuurlijk wel marginaal). Het is belangrijker of je koeler en/of CPU echt kaarsrecht is en goed contact maakt / maken met elkaar. En, wat voor koeler qua ontwerp. De Wraith haalt warme lucht uit de kast en duwt dit van boven naar beneden over het koelblok naar de cpu, terwijl de meeste koelers de lucht er doorheen laten gaan van voor naar achter, waarna het je kast uit kan. Ik vind de Wraith in dat opzicht niet goed ontworpen.
Mijn Wraith zit toch echt goed bevestigd maar zodra ik de pc aan zet heb ik al 41 graden in de BIOS. In Windows idle tussen de 48 en 58. Load gaat naar eind 80, maar ik heb een custom fan curve die niet maximaal gaat tot 90 graden. Vanwege pokkeherrie :)

[ Voor 10% gewijzigd door Soeski op 01-10-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magdatt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-01-2023
Soeski schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:21:
[...]

True, maar feitelijk is het geen standaard aluminium koeler die erbij zit. Het is een door Cooler Master ontwikkeld (gelabelde) koeler met RGB en koperen pipes. Geen koperen voet denk ik, maar aluminium? In ieder geval kan het zeker een stuk beter.
Ik heb momenteel weinig ventilatie in de kast (9 case fans - 2x20cm, 7x12cm) en de Wraith Prism zuigt warme lucht aan van boven, duwt deze naar de cpu en dit gaat er via de zijkant weer uit. Staat dus warme lucht te circuleren van boven naar beneden, ipv van voor naar achter b.v.
Maargoed, nog een week of 5 en er zit custom water op.
9 case fans weinig ventilatie noemen. Ik moest wel ff proesten maar bedacht me daarna dat we wel op tweakers forum zitten. ;)

Ik heb 2 intake en 1 outtake (standaard in evolve kast) met een Noctua 15. Vond ik al heel wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Soeski schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:48:
[...]

Er is ook al meermaals aangetoond door YT'ers dat een pea of een kruis echt niks uitmaakt. Ook het type koelpasta is niet HEEL relevant (natuurlijk wel marginaal). Het is belangrijker of je koeler en/of CPU echt kaarsrecht is en goed contact maakt / maken met elkaar. En, wat voor koeler qua ontwerp. De Wraith haalt warme lucht uit de kast en duwt dit van boven naar beneden over het koelblok naar de cpu, terwijl de meeste koelers de lucht er doorheen laten gaan van voor naar achter, waarna het je kast uit kan. Ik vind de Wraith in dat opzicht niet goed ontworpen.
Mijn Wraith zit toch echt goed bevestigd maar zodra ik de pc aan zet heb ik al 41 graden in de BIOS. In Windows idle tussen de 48 en 58. Load gaat naar eind 80, maar ik heb een custom fan curve die niet maximaal gaat tot 90 graden. Vanwege pokkeherrie :)
Ik heb ook heel erg de indruk dat de (in elk geval mijn) 3700x ontzettend dynamisch schakelt. Ik heb idle temps in de 30 graden en dat kan binnen een fractie van een seconde pieken naar 60, dan weer helemaal terugzakken, dan ineens pieken naar 50, etc etc. Ondertussen wordt mijn Dark Rock Pro voor mijn gevoel niet veel warmer of kouder. Het schakelen gaat in feite zo snel dat pas onder wat langere load je echt wat kan zeggen van de temperaturen. En dan maakt het ook nog uit welke load. Prime jaagt rustig naar 80-90 graden, cinebench blijft steken tussen de 50 en 60. Een gemiddelde game haalt nauwelijks de 50.

Ik heb het maar een beetje opgegeven er al teveel kaas van te maken. Mijn cinebench 20 score komt mooi overeen met wat ik zie in alle verschillende reviews, dus het zal allemaal wel goed wezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Het "directe schakelen" naar nieuwe temps is wel iets nieuws, ja. Je zou bijna denken dat dat een soort verwachtte temp is, ipv real-time.
Idle 37, CB20 draaien; direct 70, CB20 klaar, direct weer 37.
Dat alles met Noctua D15 die echt uit z'n neus lijkt te eten.

Edit: Dan heb ik het over Ryzen Master, trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door HMC op 01-10-2019 15:45 ]

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
magdatt schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

9 case fans weinig ventilatie noemen. Ik moest wel ff proesten maar bedacht me daarna dat we wel op tweakers forum zitten. ;)

Ik heb 2 intake en 1 outtake (standaard in evolve kast) met een Noctua 15. Vond ik al heel wat :+
Haha, snap ik ja. Ik bedoelde meer dat ze allemaal zo laag RPM draaien dat er relatief weinig airflow is in de kast. Dit om het geluid te minimaliseren. Heel veel fans op de laagste RPM = toch _iets_ airflow :)
Maargoed, het zit dan ook in een Thermaltake Level 20XT dus daar kunnen nog wel wat meer fans in... hij is ook nog niet vol. Ik overweeg wel om de 2x20cm front intakes wat harder te laten draaien dan de 500RPM nu. Iets meer frisse lucht is wel lekker denk ik; in de kast is het nu ook erg warm en de glasplaat rechts naast de CPU is zelfs heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 01:49
Wie heeft er op de C6H de stock fan van de 3600 een beetje rustig kunnen krijgen? Ik zit nu al uren te spelen met de Q-fan settings, maar wat ik ook doe, de fan blijft af en toe ineens loeien tijden gewoon een beetje browsen. Volgens mij moet het echt stil kunnen als je niet aan het gamen bent of iets anders zwaars.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Exar schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:56:
Wie heeft er op de C6H de stock fan van de 3600 een beetje rustig kunnen krijgen? Ik zit nu al uren te spelen met de Q-fan settings, maar wat ik ook doe, de fan blijft af en toe ineens loeien tijden gewoon een beetje browsen. Volgens mij moet het echt stil kunnen als je niet aan het gamen bent of iets anders zwaars.
Fan smoothing aanzetten. Zo lang mogelijk, op 255sec en je zal nergens meer last van hebben.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:54
Ik heb sinds een aantal dagen een Ryzen 3600 met stock cooler + B450 Tomahawk MAX draaien. Ik heb nogal wat problemen met het geluid van de stock cooler. Ding maakt een enorm kabaal in idle. De CPU fan gaat constant van een laag rpm naar een hoog rpm waardoor hij erg veel geluid maakt.

Daarnaast zat er in mijn eerste Wraith Stealth een vervelend ratelend geluid. Inmiddels heeft AMD mij een nieuwe Wraith Stealth opgestuurd omdat ze het ratelen als een hardware probleem erkenden. Inmiddels de nieuwe cooler geinstalleerd, maar nog steeds aan de luidde kant. Ik hoor hem in idle duidelijk draaien in mijn Phanteks P400A.

Ik heb al wat met fan curves zitten spelen maar dat lijkt niet heel erg te helpen. Hebben jullie misschien suggesties? Op dit moment overweeg ik om een losse CPU koeler erbij te kopen om maar van het gedoe af te zijn. Ik weet dat die daardoor sowieso een stuk stiller wordt. De stock AMD cooler zou echter alsnog niet zo veel geluid moeten maken als die van mij, vooral als ik het vergelijk met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Wat voor aanpassingen heb je dan gedaan aan die fan curves?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lunamous schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:27:
Ik heb sinds een aantal dagen een Ryzen 3600 met stock cooler + B450 Tomahawk MAX draaien. Ik heb nogal wat problemen met het geluid van de stock cooler. Ding maakt een enorm kabaal in idle. De CPU fan gaat constant van een laag rpm naar een hoog rpm waardoor hij erg veel geluid maakt.

Daarnaast zat er in mijn eerste Wraith Stealth een vervelend ratelend geluid. Inmiddels heeft AMD mij een nieuwe Wraith Stealth opgestuurd omdat ze het ratelen als een hardware probleem erkenden. Inmiddels de nieuwe cooler geinstalleerd, maar nog steeds aan de luidde kant. Ik hoor hem in idle duidelijk draaien in mijn Phanteks P400A.

Ik heb al wat met fan curves zitten spelen maar dat lijkt niet heel erg te helpen. Hebben jullie misschien suggesties? Op dit moment overweeg ik om een losse CPU koeler erbij te kopen om maar van het gedoe af te zijn. Ik weet dat die daardoor sowieso een stuk stiller wordt. De stock AMD cooler zou echter alsnog niet zo veel geluid moeten maken als die van mij, vooral als ik het vergelijk met anderen.
Met fancurves en vooral een lagere polling-rate zou moeten werken. Dus in kunnen stellen dat de fan de temperatuurwijziging pas na 10-sec oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahzriaz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09 21:01
quote]Lunamous schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:27:

[/quote]

Ook bij mijn Tomahawk en 3600 vond ik het geluid van de standaard koeler teveel geluid maken. Daarnaast was de temperatuur ook aan de hoge kant. Ik heb er nu een mugen 5 (rev b, niet pcgh) op zitten en zowel geluid als temperatuur zijn veel beter. Heb de fanspeed in de bios ingesteld en is nu eigenlijk niet meer hoorbaar boven de case fans. Daarnaast komt de max temp uit op circa 73 graden ipv dik 90).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
Wraith stealth is ook maar net voldoende koeling, dus dat zal zeker niet stil zijn.
Beter om een simpele tower te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

AGESA 1.0.0.4 zit er weer aan te komen (verwacht ergens in november).
https://www.planet3dnow.d...-soll-im-november-kommen/
Blijkbaar is de heisa rond de core boost issues middels de 1.0.0.3 ABBA release zo goed als voorbij en heeft men zich kunnen richten op andere fixes en verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soepergrover schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:41:
AGESA 1.0.0.4 zit er weer aan te komen (verwacht ergens in november).
https://www.planet3dnow.d...-soll-im-november-kommen/
Blijkbaar is de heisa rond de core boost issues middels de 1.0.0.3 ABBA release zo goed als voorbij en heeft men zich kunnen richten op andere fixes en verbeteringen.
Alleen is helaas mijn huidige ABBA ook nog niet bugfree (af en toe coldboot issue). Dus hopelijk gaan ze de 1003 ABBA eerst nog even verder bugfixen zodat de huidige Zen2's een echt solide basis hebben.

Zie alweer gebeuren met 1004 (zullen ze o.a. wel nodig hebben voor de nieuwe Threadripper) dat we hetzelfde rondje met allerlei issues opnieuw gaan maken. :X

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En schreeuwen tegen MSI dat ze hun sh*t moeten verbeteren, werkt gewoon. :P
Hardware Unboxed kreeg gewoon een gloednieuw en niet aangekondigd niet bord, de MSI Unity. Dat bord is qua VRM's uitstekend, in tegenstelling tot alles eronder van MSI. Verder geen RGB, wat een pluspunt is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:24:
Hardware Unboxed kreeg gewoon een gloednieuwe en niet aangekondigd niet bord, de MSI Unity. Dat bord is qua VRM's uitstekend, in tegenstelling tot alles eronder van MSI. Verder geen RGB, wat een pluspunt is.
[YouTube: Exclusive: 'MSI X570 Unify' Reveal + $250~ VRM Thermal Test]
Best in class tot 300 dollar.

Zou zomaar eens kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13
Hardware Unboxed kreeg gewoon een gloednieuw en niet aangekondigd niet bord, de MSI Unity. Dat bord is qua VRM's uitstekend, in tegenstelling tot alles eronder van MSI. Verder geen RGB, wat een pluspunt is.
Geen RGB is altijd goed :)
Maar dan nog, mijn laatste ervaring met MSI was goed toe de doos terug ging met PostNL....
Zal zo eens de Youtube kijken

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
raymondw schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

Geen RGB is altijd goed :)
Maar dan nog, mijn laatste ervaring met MSI was goed toe de doos terug ging met PostNL....
Zal zo eens de Youtube kijken
Het is alleen een VRM test. Bord lijkt ook pas op de 14de gelanceerd te gaan worden. Verder zit het bord denk ik in een prijsklasse die het niet is. Je hebt rond de €200 nu eenmaal de Gigabyte Elite en de ASUS TuF zitten. Daarboven zitten eigenlijk heel wat borden die wel iets bieden, maar veel is het niet. Dan heb je de C8H en de Gigabyte Master als de twee high end opties. De helft van de X570 SKU's zijn naar mijn mening al vrij zinloos en ik weet niet wat deze Unity moet bieden. VRM's zijn ruim in orde, maar is de rest ook goed?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Volgens Steve van Hardware Unboxed zat het met de features van de Unify wel snor.
De featureset zou de duurdere borden in MSI's X570 serie min of meer 'pointless' maken.
De goedkopere MSI borden zou je overigens moeten mijden als de pest, zodat er qua combo MSI + X570 eigenlijk maar een go-to bordje is: de Unify.
Als je daar de 300 dollar/euro voor over hebt die het ding uiteindelijk moet gaan kosten... Meh.

[ Voor 0% gewijzigd door Soepergrover op 04-10-2019 15:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Leuk dat MSI luistert maar Wel jammer als je al draait op een x570 pro carbon -O-
Al denk ik dat ik met mijn 3700x niet tegen dezelfde problemen aan loop, het is nooit leuk om te horen dat de vrm veel te heet kan worden.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

rajackar schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:30:
[...]

Leuk dat MSI luistert maar Wel jammer als je al draait op een x570 pro carbon -O-
Al denk ik dat ik met mijn 3700x niet tegen dezelfde problemen aan loop, het is nooit leuk om te horen dat de vrm veel te heet kan worden.
Laat je niet gek maken. Als je al zoiets hebt en het draait verder goed dan mag je er gewoon blij mee wezen.
We hebben allemaal wel eens een miskoop gedaan, maar het werkt gewoon en je kan ermee werken/gamen.
Kapot zal het niet gaan.

Ik zat jaren vast op het FX-platform, en was er niet teleurgesteld om, maar je merkt het verschil daarna wel bij een goede nieuwe aankoop.

[ Voor 5% gewijzigd door HMC op 05-10-2019 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

De 3700X zal veel minder verbruiken. Dan zit het wel goed. Je moet echt iets heel vreemds doen om oververhitting te veroorzaken met een 3700X. :)

Het punt is meer dat ASUS en Gigabyte wel met goedkopere borden zijn gekomen die een 3900X makkelijk aankunnen. Het is meer dat MSI heel erg goedkoop wou doen. De goedkope MSI X570 borden gebruiken namelijk dezelfde mosfets en dezelfde hoeveelheid mosfets als de B450 lijn. Doublers toevoegen voor de X570 borden is leuk, maar functioneel zinloos. Het gaar om de 4C029N en 4C024N mosfets. Die zijn in kleine aantallen al voor iets van $0,30 per stuk te krijgen als consument. MSI betaalt dat niet, waarschijnlijk niet eens in de buurt. Zet dat af tegen de powerstages van enkel dollars per stuk die ASUS en Gigabyte gebruiken. Zeker Gigabyte is voor X570 gewoon goed bezig. Behalve de VRM's is de rest daar meestal ook erg goed. X570 blijft hartstikke duur, maar als je ook nog eens matige I/O connectiviteit krijgt terwijl je wel flink extra betaalt voor die dure chipset chip, dan heb je gewoon een matig product.

edit: De Pro Carbon heeft trouwens wel iets beters. Die gebruiken QA3111N6N Dual N-FETs. Zeker geen high end spul, maar al wat beter dan die goedkope mosfets.

Het grotere probleem is denk ik dat de Unity, de Pro Carbon overbodig zal maken.

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-10-2019 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Pro Carbon is inderdaad echt niet slecht. Maar gewoon niet het beste bord voor een 3900x.
De UniFFFy is wel een tof ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-09 21:40
Wanneer ik precision boost offset instel van +200 mhz, zou mijn R5 3600 over de 4.2 ghz kunnen/moeten boosten. Hier niet het geval, iemand hier ervaring mee ?

R5 3600 icm MSI B450 tomahawk max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:16
[...]

heb zelf een x370 pro carbon en die vrms zijn ook ontzettend slecht maar de 3700x doet all core 4.2 en verder geen klachten over een onstabiel systeem al een x aantal maanden dus het zal wel meevallen zolang je geen 3900x erin doet en zelf dan zal het stock waarschijnlijk ook geen problemen geven denk ik zolang je beetje goede cpu koeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Dank voor alle reacties.
Ik heb qua performance ook geen klachten maar een lage temperatuur is altijd fijn natuurlijk.
Misschien toch eens wat extra fans plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:49:
[...]

Het is alleen een VRM test. Bord lijkt ook pas op de 14de gelanceerd te gaan worden. Verder zit het bord denk ik in een prijsklasse die het niet is. Je hebt rond de €200 nu eenmaal de Gigabyte Elite en de ASUS TuF zitten. Daarboven zitten eigenlijk heel wat borden die wel iets bieden, maar veel is het niet. Dan heb je de C8H en de Gigabyte Master als de twee high end opties. De helft van de X570 SKU's zijn naar mijn mening al vrij zinloos en ik weet niet wat deze Unity moet bieden. VRM's zijn ruim in orde, maar is de rest ook goed?
Los van pci-e 4.0 zie ik sowieso niet zoveel meerwaarde in X570. Toen ik mijn nieuwe PC aan het samenstellen was ook veel naar mobo's gekeken en in the end gekozen voor een Asrock B450 Pro4. 80 euro, draait mijn 3700x perfect en los van dat mijn geheugen op 3000 ipv 3200 draait is het systeem perfect stabiel, ook met PBO aan. Ik zie nog steeds niet in waarom ik 120 euro extra had moeten betalen voor een X570 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
rodie83 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:38:
[...]

Los van pci-e 4.0 zie ik sowieso niet zoveel meerwaarde in X570. Toen ik mijn nieuwe PC aan het samenstellen was ook veel naar mobo's gekeken en in the end gekozen voor een Asrock B450 Pro4. 80 euro, draait mijn 3700x perfect en los van dat mijn geheugen op 3000 ipv 3200 draait is het systeem perfect stabiel, ook met PBO aan. Ik zie nog steeds niet in waarom ik 120 euro extra had moeten betalen voor een X570 bord.
Er is ook niet echt veel meerwaarde. Je krijgt met een duurder moederbord zaken zoals betere audiochip, meer I/O, betere VRM's, maar voornamelijk een uitgebreide bios. Heb je dat niet nodig, dan is er niks mis met B450. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Laatst online: 15-08-2022
Oke ik draai nog X370 Gaming Pro Carbon icm een 2700X (prima systeem), maar dit lijkt toch wel een interessante optie te worden. Heb ook niet heel veel zin om Windows opnieuw te installeren en mijn huidige bordje vervangen naar deze gaat wel makkelijker.

Even de reviews afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:53
Lunamous schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:27:

Om wat voor ratel gaat het eigenlijk? Ik heb sinds deze week een 3800X i.c.m. een MSI B450 Tomahawk max draaiende en daarbij is een duidelijke 'commutator' geluid te horen van de Wraith Prism fan.
Een soort 'rrrrrrrr' geluid dat evenredig is met het toerental.

Ik stoorde mij ook enorm aan het spastisch gedrag van de fan.
Wat goed geholpen heeft bij mij is de CPU undervolten (zover dat zonder prestatieverlies gaat).
Het is ook mogelijk om het energieprofiel in windows aan te passen waardoor het niet zo op en neer gaat, maar dat gaat dan wel ten koste van de 'reactietijd van de PC'.
Zo is bijvoorbeeld het koelbeleid op passief te zetten, waardoor eerst de kloksnelheid omlaag gaat voordat het toerental van de fan opgeschroefd wordt.

Een betere oplossing is uiteraard een goede towerkoeler nemen, i.c.m. een fan dan wel fanprofiel met weinig toerental variatie.

[ Voor 82% gewijzigd door CMT op 06-10-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:54
CMT schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:30:
[...]

Om wat voor ratel gaat het eigenlijk? Ik heb sinds deze week een 3800X i.c.m. een MSI B450 Tomahawk max draaiende en daarbij is een duidelijke 'commutator' geluid te horen van de Wraith Prism fan.
Een soort 'rrrrrrrr' geluid dat evenredig is met het toerental.

Ik stoorde mij ook enorm aan het spastisch gedrag van de fan.
Wat goed geholpen heeft bij mij is de CPU undervolten (zover dat zonder prestatieverlies gaat).
Het is ook mogelijk om het energieprofiel in windows aan te passen waardoor het niet zo op en neer gaat, maar dat gaat dan wel ten koste van de 'reactietijd van de PC'.
Zo is bijvoorbeeld het koelbeleid op passief te zetten, waardoor eerst de kloksnelheid omlaag gaat voordat het toerental van de fan opgeschroefd wordt.

Een betere oplossing is uiteraard een goede towerkoeler nemen, i.c.m. een fan dan wel fanprofiel met weinig toerental variatie.
Een 'rrrrrrrr' geluid komt in de buurt, inderdaad een soort commutator geluid. Ik ga wat dingen proberen, kijken of ik een oplossing kan vinden. Het gekke is dat er bij andere mensen totaal geen issues zijn met de Tomahawk MAX + Ryzen 3600. Ben benieuwd of het uiteindelijk 2 foutieve Wraith coolers zijn of dat het toch een ander issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Dit soort motor geluid komt helaas vaak voor bij ventilatoren.
Met name goedkope modellen hebben daar last van en/of tonen veel inconsistentie (Scythe bijvoorbeeld).
Het is ook niet echt een mankement, maar een motor die niet helemaal mooi synchroon loopt waardoor de 'tikken' van de aandrijving hoorbaar worden.

Persoonlijk had ik ook niet veel verwacht van de meegeleverde koeler, het is een prima ding om je op weg te helpen dat wel.

Mocht je overwegen om voor een koeler te gaan, de Arctic 34 is voor de prijs echt fantastisch.
Ik weet alleen niet wat de kwaliteit van de meegeleverde fan is.
Anders kom je uit bij het 40 euro segment met de Scythe Mugen 5.
Daar zit een Scythe kaze flex fan op en die zijn erg goed!
Op 800 rpm is deze haast niet hoorbaar en een 3600 is daarmee zelfs op een lager toerental nog goed te koelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Voor tweakers met fan-problemen en opspinnende CPU koelers onder idle:

Check even in poweroptions de minimal processor state, en zet die eens op 5%. Bij mij kwam de 3800x ook veel sneller in rust, met ditto voltages en temps. Verder de polling-rate van fans aanpassen en de curve instellen dat de cpufan tot 55c op 20% loopt en daarna tot 90c naar 100% schaalt. Bij de luxere borden kan je ook instellen op welke temperatuursensor gereageerd moet worden, wellicht iets om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Vraagje:

Heb zelf Asrock B450M Steel Legend (uATX). Daar is de ABBA nog niet voor uit.

Men zegt dat dat wel het geval is voor de Non-M versie.
Maar op de site van Asrock staat die er niet bij.
Dat zal wel Beta-spul zijn dan.

Waar plukken Asrock-gebruikers (of andere-fabrikanten-gebruikers) hun Beta-BIOS'en vandaan?
Ik kan het niet vinden. :?

Niet dat ik zit te springen om een Beta-BIOS, maar ik vond het wel frapant hoe B450 Steel Legend users lopen op te scheppen over ABBA AGESA, terwijl die niet op de officiële BIOS-support-pagina van het bord staat.

Heck, laatste officiële BIOS update van mijn B450M is zelfs van fiks latere datum dan Non-M .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
HMC schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:27:
Vraagje:

Waar plukken Asrock-gebruikers (of andere-fabrikanten-gebruikers) hun Beta-BIOS'en vandaan?
Ik kan het niet vinden. :?
Wat wellicht helpt is om een support ticket aan te maken en een verzoek te doen of er al een nieuwere BIOS versie beschikbaar is. Bij mijn vorige Asrock X370 bord kreeg ik na een paar dagen een mail met de nieuwste bios voordat deze dus op de site stond, direct van het bios team. Dit na aanleiding van een specifieke pcie-4 issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Zo.. Asus V1001 bios. ( op een Crosshair VIII hero )

Memory support veel slechter dan 0803? Bij die deed al mijn memory OC's behalve 3600. ( 3200/3466/3800) Dus 3800 was mijn max en vond het goed werken, geen enkel issues.

Maar bij deze bios doet 3800 niet, 3466 niet, alleen 3200 met niet zo goede timings als je zelf kan doen.

Hebben meer mensen er last van?

( ook kan ik in ryzen master nog steeds niet de voltage van de memory boven de 1.31 doen, moet nog steeds via bios)

[ Voor 13% gewijzigd door JinShepard op 09-10-2019 10:35 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 10:40
JinShepard schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:30:

Memory support veel slechter dan 0803? Bij die deed al mijn memory OC's behalve 3600. ( 3200/3466/3800) Dus 3800 was mijn max en vond het goed werken, geen enkel issues.

Maar bij deze bios doet 3800 niet, 3466 niet, alleen 3200 met niet zo goede timings als je zelf kan doen.

Draai hem al een tijdje op mijn VIII Hero in combinatie met G-Skill Trident-Z 3600 memory werkt prima op 3600 :)

Enige jammere is dat voor mij dit het boost "probleem" niet oplost. Mijn 3900x komt nog steeds niet verder dan 4.4 ghz boost op een enkele core :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Laatst online: 19-09 20:51
Ik heb een 3700X met een X470 hero VII draaien en daar zat een Vega 64 in, nu een nvidia 2080 maar nu heb ik een underscore linksboven staan na het laden van de bios, opstarten gaat wel verder maar duurt gewoon 2 seconden langer.

Weet even niet wat dit kan zijn, nvidia vbios ? heb wat weinig ervaring met groen de laatste tijd...

Heb wel alle m.2 aansluitingen bezet, zal het straks zonder proberen..

2080 in de eerste slot gezet, die pci lane wordt gedeelt met de m.2_2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Huib_Bloodstone schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:19:
Ik heb een 3700X met een X470 hero VII draaien en daar zat een Vega 64 in, nu een nvidia 2080 maar nu heb ik een underscore linksboven staan na het laden van de bios, opstarten gaat wel verder maar duurt gewoon 2 seconden langer.

Weet even niet wat dit kan zijn, nvidia vbios ? heb wat weinig ervaring met groen de laatste tijd...

Heb wel alle m.2 aansluitingen bezet, zal het straks zonder proberen..

2080 in de eerste slot gezet, die pci lane wordt gedeelt met de m.2_2
Dat kan ook de vbios van de GPU zijn. Ik heb ook een 2080 en heb ook een seconde of twee een underscore in beeld voordat het door boot.
Beetje irritant maar geen groot issue.
Voor mij op een X570 MSI bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

JinShepard schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:30:

( ook kan ik in ryzen master nog steeds niet de voltage van de memory boven de 1.31 doen, moet nog steeds via bios)
Ik blijf het herhalen als ik dit probleem zie bij Asus borden:

DRAM boot voltage al ingesteld? :P

Soms is Asus wat nukkig daarmee en werkt je geheugenkitje alleen als je die handmatig vast zet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Blaat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:30:
[...]

Ik blijf het herhalen als ik dit probleem zie bij Asus borden:

DRAM boot voltage al ingesteld? :P

Soms is Asus wat nukkig daarmee en werkt je geheugenkitje alleen als je die handmatig vast zet.
Waar vind ik die Dram boot voltage?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

JinShepard schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Waar vind ik die Dram boot voltage?
In het Load Line Calibration menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Blaat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

In het Load Line Calibration menu.
Het enige wat ik kan vinden is CPU Load Line Calibration, niet DRAM, ik google ook even om te kijken of ik het zelf kan vinden ( wss niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welk board heb je, want volgensmij heeft niet elk Asus board deze functie. De Crosshairs horen het allemaal te hebben meen ik.

DRAM Vboot voltage:

https://1.bp.blogspot.com...s1600/20190711_101828.jpg

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:30
Razkin schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:25:
[...]

Er is voor de Gigabyte Gaming 7 nog geen bios uit met de nieuwe AGESA, maar ter vergelijk en voor mij een basis om een nieuw bios te testen.

CB 20 single: 509 multi: 7454

3900X watergekoeld, 101 baseclock en PBO ingeschakeld met een scalar van 6x. Piek van 4595MHz singlecore.
Eindelijk de kans gehad te updaten naar 42b met ABBA.

Stock: CB20 single 517 en multi 7436
101 bclk: CB 20 single 524 en multi 7537

CPU-Z is ook hoger dan eerder met multi 8585,5 en single 558,5

Piek klok 4672MHz 8)

Goed om te zien dat er echt wat veranderd is op prestatie gebied en niet slechts een hoger nummertje dat wordt uitgelezen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:29:
Welk board heb je, want volgensmij heeft niet elk Asus board deze functie. De Crosshairs horen het allemaal te hebben meen ik.

DRAM Vboot voltage:

https://1.bp.blogspot.com...s1600/20190711_101828.jpg
Crosshair VIII hero, wellicht overheen gelezen maar lijkt me simpel te zien, alsnog effe checken.

Kwa performance, met Cinabench 20 haal ik met een fixed OC van 4200mhz 7700 punten, maar met auto, v1001 maar 7000, hetzelfde als 0803. Je ziet ook de cores allemaal max 3800 worden :( terwijl het dus makkelijk minimaal allemaal 4200 kan. Zonder extreem temps.

[ Voor 20% gewijzigd door JinShepard op 10-10-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JinShepard schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:50:
[...]

Crosshair VIII hero, wellicht overheen gelezen maar lijkt me simpel te zien, alsnog effe checken.

Kwa performance, met Cinabench 20 haal ik met een fixed OC van 4200mhz 7700 punten, maar met auto, v1001 maar 7000, hetzelfde als 0803. Je ziet ook de cores allemaal max 3800 worden :( terwijl het dus makkelijk minimaal allemaal 4200 kan. Zonder extreem temps.
Fixed All-core OC wordt hier maximaal 4075MHz (3900X), alles erboven krijg ik snel of direct na Apply een hele reset van het systeem. Dan haal ik 72xx ofzo. Alles Auto haal ik 3975/4000Mhz met 7100 punten.
Wel komt één core dan af en toe bij de 4500MHz, de rest eronder.
Zal ook wel door de temps komen. Ik heb de Wraith Prism op de laagste stand staan tot 80 graden, daarna gaat deze pas >20% RPM maken. Mijn CPU is idle dan ook al tussen de 60-70 graden aldus Ryzen Master, een CB20 run brengt hem boven de 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Soeski schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:54:
[...]

Fixed All-core OC wordt hier maximaal 4075MHz (3900X), alles erboven krijg ik snel of direct na Apply een hele reset van het systeem. Dan haal ik 72xx ofzo. Alles Auto haal ik 3975/4000Mhz met 7100 punten.
Wel komt één core dan af en toe bij de 4500MHz, de rest eronder.
Zal ook wel door de temps komen. Ik heb de Wraith Prism op de laagste stand staan tot 80 graden, daarna gaat deze pas >20% RPM maken. Mijn CPU is idle dan ook al tussen de 60-70 graden aldus Ryzen Master, een CB20 run brengt hem boven de 90.
Toch wel apart dat je met auto meer haalt dan mij, ik heb een 360mm AIO, ik zie in games bv wel dat aantal cores hoger dan 4400 gaan, maar andere dan tegerlijk 3300 max, het is een lastige keuze nu, of alles 4200 of auto met hier en daar een hogere core die wellicht in games wat meer doet. Aangezien de andere cores vaak niet gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
JinShepard schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 16:53:
[...]

Toch wel apart dat je met auto meer haalt dan mij, ik heb een 360mm AIO, ik zie in games bv wel dat aantal cores hoger dan 4400 gaan, maar andere dan tegerlijk 3300 max, het is een lastige keuze nu, of alles 4200 of auto met hier en daar een hogere core die wellicht in games wat meer doet. Aangezien de andere cores vaak niet gebruikt worden.
Van wat ik begrijp uit de reviews/artikelen is dat je het lekker aan de CPU moet overlaten. De All-Core OC is leuk voor specifieke toepassingen die meerdere cores maximaal belasten voor langere tijd (encoding of raytracing misschien?), maar voor 99% van de andere toepassingen / games is het beter om AMD zelf te laten boosten. Dan heb je nog meer snelheid op enkele cores dan een vaste snelheid op 4200MHz.
Overigens is alleen tijdens all-core load dat mij snelheid inzakt (op alle cores) naar ~4000. Als ik na een lange tijd gamen/werken naar mijn cores kijk is de traagste op 4300MHz geweest en de snelste twee (toen ik mijn koeler hoger had staan en lagere temps had) 4600MHz. De rest op 4575MHz, 4550, 4500, 4450 en een paar op 4300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Allcore oc is na de laatste agesa nagenoeg nutteloos geworden. Je mist veel single core performance wat ingame wel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd, er wordt veel nagepraat en niet getest.
Heb je daar ook bronnen van waaruit blijkt dat die extra single core performance een rol speelt?

Het punt is namelijk dat ik aan het testen ben, en de games die tot nu toe gepasseerd zijn (Borderlands 3, World of Warcraft) hebben baat bij een all-core overclock.
De winst is marginaal, maar het is er wel.

Met name World of Warcraft zou in theorie baat moeten hebben van een hoge single-core clock, omdat 1 thread hoog belast is. Maar het punt is dat zodra de andere cores aktief worden (ook al is dat maar een paar %), de cpu overgaat naar een all-core boost.

Persoonlijk zou het echter lekker op PBO laten, het verlies van een intelligente overclock die automatisch ingrijpt wanneer onstabiliteit dreigt op te treden is het niet waard ten opzichte van de paar % winst die je evt. kan krijgen met handmatig overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@CMT Van welke processor en boostclocks ga je uit dan? Ik ga uit van een 3800x met boostclock van 4600+ en een vaste clock van 4400Mhz. De games die ik speel hebben baat bij de hogere clocks. de boostclocks met PBO komen allemaal uit op 4400+ Mhz onder gamen. (100.6 bclk dan)

WOW als maatstaaf nemen lijkt mij wat vergezocht overigens?

[ Voor 10% gewijzigd door millman op 11-10-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 16:36
Nu een week 1.0.0.3 ABBA draaien op mijn B450-I en gisteren zag ik voor het eerst sinds aankoop de clock van mijn 3600X naar 4400Mhz gaan ( 2 cores ). Daar waar ik voorheen slechts 3350 max met veel moeite haalde.

Echter moet ik wel mijn Windows herinstalleren want het geschuif met drivers en bios updates heeft Windows kreupel gemaakt ( CPU zit constant op 100% te blazen doordat Windows problem reporting non-stop los gaat ). Krijg het probleem niet gevonden, meerdere drivers al opnieuw geïnstalleerd, maar memory_pool bsod's zijn nog steeds aan de orde ( terwijl 20 passes memtest geen problemen gaf ). Formatje dan maar |:(

Bij het maken van de Windows 10 creation tool ging de 3600X voor het eerst naar 4.4Ghz 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W2U2g2t.png

Hopelijk na een fresh install weer een stabiel systeem mét alle glorie van 1.0.0.3 ABBA :3

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatJ
In deze clip zegt Buildzoid dat het 'overclocking menu' very dangerous is (op Gigabyte moederborden)
Vooral omdat de settings niet resetten na een CMOS reset, dus je zou potentieel je moederbord kunnen bricken?
YouTube: BIOS walkthrough: Gigabyte X570 Aorus Xtreme
55:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
CMT schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:28:
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd, er wordt veel nagepraat en niet getest.
Heb je daar ook bronnen van waaruit blijkt dat die extra single core performance een rol speelt?

Het punt is namelijk dat ik aan het testen ben, en de games die tot nu toe gepasseerd zijn (Borderlands 3, World of Warcraft) hebben baat bij een all-core overclock.
De winst is marginaal, maar het is er wel.

Met name World of Warcraft zou in theorie baat moeten hebben van een hoge single-core clock, omdat 1 thread hoog belast is. Maar het punt is dat zodra de andere cores aktief worden (ook al is dat maar een paar %), de cpu overgaat naar een all-core boost.

Persoonlijk zou het echter lekker op PBO laten, het verlies van een intelligente overclock die automatisch ingrijpt wanneer onstabiliteit dreigt op te treden is het niet waard ten opzichte van de paar % winst die je evt. kan krijgen met handmatig overclocken.
Wow is wat CPU intensiever, maar of dit op 4000MHz loopt of 4600MHz maakt denk ik geen moer uit, de game is gewoon te oud daarvoor. Ik heb nooit 100% cpu load tijdens WoW, en ook nooit 100% GPU load. Behalve als ik op 150% ga renderen, dan is de GPU wel 100%. CPU echt nooit, geen enkele core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
millman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:09:
@CMT Van welke processor en boostclocks ga je uit dan? Ik ga uit van een 3800x met boostclock van 4600+ en een vaste clock van 4400Mhz. De games die ik speel hebben baat bij de hogere clocks. de boostclocks met PBO komen allemaal uit op 4400+ Mhz onder gamen. (100.6 bclk dan)

WOW als maatstaaf nemen lijkt mij wat vergezocht overigens?
Ook een 3800x :9 .
Ik haal alleen niet zulke hoge boostclocks, met PBO zit de allcore op 4250 mHz en singlecore 4500 mHz.
Met een manuele overklok heb ik op 4250 mHz getest.

Waarom zou WoW niet goed zijn als maatstaaf?
Het is bij uitstek geschikt, omdat het een oude game betreft waarbij de engine ontworpen is voor 1 core.
En schaalt ook redelijk met de clocksnelheid + geheugensnelheid (true latency).

@Soeski
Met WoW schaalt de FPS niet 1 op 1 met de clocksnelheid, maar het is wel degelijk merkbaar.
Dat een core niet op 100% loopt, wil niet zeggen dat het dan een multicore game is.
Ik zie 1 thread >80% continue en de rest van de 15 threads lopen er achteraan te sloffen, waarvan de meesten helemaal niets doen (1%).

Edit:
Ik zal later wat benchmarks posten van de 3800x met auto overklok vs. handmatig. Het is niet mijn bedoeling dat het zo dadelijk uitloopt op een wellus/nietus discussie. :O

[ Voor 22% gewijzigd door CMT op 11-10-2019 19:00 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 68 Laatste