Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:14
XMP profiel voor je geheugen al eens geladen? En check dat je voltage op 1.35V staat. Soms helpt het om eerst te rebooten met die fixed 1.35V en daarna pas de snelheid en timings goed te zetten.

[ Voor 62% gewijzigd door Paprika op 25-07-2019 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Edit

[ Voor 95% gewijzigd door hosee op 25-07-2019 00:08 ]

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Savages schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:05:
[...]

serieus, dat multiposten achter elkaar is rete-irritant... jouw mening is nu wel duidelijk. Aub on-topic, steeds die mening voegt hier niks toe.

[ontopic]
Ik heb hier eindelijk mijn build binnen. 3700x op een MSI Mortar Titanium met 32gb Crucial BLS16G4D32AESC.

Na wat gehannes met het updaten van de MSI bios, zonder cpu en memory, en dus weinig feedback, draait alles nu.
Ben er al even uit zeg maar, met nieuwe configs bouwen en testen, en ken nog niet alle ins en outs. Ik heb eerst geprobeerd om wat zaken te finetunen in de bios, en zodra ik maar iets wijzig aan de memory-settings dan start het systeem niet door en blijven de MSI debug leds hangen op de 1e led; CPU.

Ik heb daarom even alles op default optimum geladen, en vervolgens Win10 geinstalleerd en wat standaard software.

Ik heb net Cinebench gedraaid, ik haal daar een score van 4784. Vervolgens UserBenchmark gedraaid, en die rapporteert een aantal opvallende zaken: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18700777

Meest opvallende is de memory kit: way below expectations. Blijkbaar staat de memory niet eens op 3200 zoals xmp, maar op 1200Mhz.
Verder valt op de Nvidia 1070: way below. Geen idee hoe dat kan. Niks aan veranderd, nvidia drivers net vers geinstalleerd.

Iemand suggesties over de 2 punten? Ik heb wat verschillende mem-profielen geprobeerd in de bios, maar na 4 of 5 'logische' keuzes, herstarten en vervolgens een cmos reset moeten doen, wordt het een vervelend klusje... :)
Na wat gehannes met het bios...proficiat!

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Gast, je medicijnen zijn uitgewerkt. Ga slapen a.u.b.

Meanwhile, na wat kloten met verschillende bios versies... 4650MHz. Bios 1 is 100% default ook nog eens.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CH6K4ep.png

Hi-res link voor telefoongebruikers

Voor wie het niet duidelijk is (een zeker iemand heeft nogal moeite met begrijpend lezen :') ), ik reproduceer hier dus zowel "niet halen van de boosts" als "wel halen van de boosts" op hetzelfde bord met dezelfde processor.

Doet mij in ieder geval vermoeden dat dit in een uiteindelijke BIOS fix helemaal goed gaat komen...

[ Voor 59% gewijzigd door Boxman op 25-07-2019 00:18 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Modbreak:*knip* het is nu wel duidelijk. Je bent negatief over Zen2. Prima, we weten het en het wordt oud. Als je hier alleen bent om je mening te verkondigen, zit je hier fout, want dit is het ervaringentopic. Stop dus met je gerant, want mensen irriteren zich behoorlijk aan je...

[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 25-07-2019 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Boxman schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:10:

Meanwhile, na wat kloten met verschillende bios versies... 4650MHz. Bios 1 is 100% default ook nog eens.

[Afbeelding]

Voor wie het niet duidelijk is, ik reproduceer hier dus zowel "niet halen van de boosts" als "wel halen van de boosts" op hetzelfde bord met dezelfde processor.

Doet mij in ieder geval vermoeden dat dit in een uiteindelijke BIOS fix helemaal goed gaat komen...
Het is bijna niet leesbaar (op m'n telefoon?), maar geeft bios 2 een hoger maximale voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 00:03
Paprika schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:07:
XMP profiel voor je geheugen al eens geladen? En check dat je voltage op 1.35V staat. Soms helpt het om eerst te rebooten met die fixed 1.35V en daarna pas de snelheid en timings goed te zetten.
Thanks,die optie ga ik eerst even proberen.

Net even snel gekeken weer:

dram freqency staat op auto, 2400mhz. Die had ik daarvoor een paar keer veranderd, via een optie gelabeld "Memory Try It!", of via het XMP profiel.

DRAM voltage heb ik de laatste keer op auto gezet. Die stond gek genoeg al fixed op 1.40v na optimum load. De daadwerkelijke value staat er echter lichtgrijs voor, en die varieert tussen de 1.140 en 1.260, veel lager dus.

[more oftopic] De Cpu core voltage staat op auto. Die zie ik in de bios echter steeds rond de 1.480-1.484 hangen als actual value... :X

Het duurt ook echt rete-lang voordat ie door de initiele post heen is, die easy-debug leds en vervolgens de bios fullscreen logo duren echt vele seconden. Toch wel even wennen, zo'n experiementele bios. Mijn Z87 met I7-4770k boot letterlijk binnen 10s volledig door naar Windows.

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
hosee schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:14:
[modbreak]*knip* het is nu wel duidelijk. Je bent negatief over Zen2. Prima, we weten het en het wordt oud. Als je hier alleen bent om je mening te verkondigen, zit je hier fout, want dit is het ervaringentopic. Stop dus met je gerant, want mensen irriteren zich behoorlijk aan je...[/]
Nee ik ben niet negatief maar ik stoor mij aan het feit dat de Ryzen 3000 zogezegd probleemloos werkt, terwijl dat het niet is en ook nog eens wordt genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
*knip* aub niet dubbelposten, zeker niet off topic.

[ Voor 91% gewijzigd door br00ky op 25-07-2019 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Savages schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:20:
[...]

Thanks,die optie ga ik eerst even proberen.

Net even snel gekeken weer:

dram freqency staat op auto, 2400mhz. Die had ik daarvoor een paar keer veranderd, via een optie gelabeld "Memory Try It!", of via het XMP profiel.

DRAM voltage heb ik de laatste keer op auto gezet. Die stond gek genoeg al fixed op 1.40v na optimum load. De daadwerkelijke value staat er echter lichtgrijs voor, en die varieert tussen de 1.140 en 1.260, veel lager dus.

[more oftopic] De Cpu core voltage staat op auto. Die zie ik in de bios echter steeds rond de 1.480-1.484 hangen als actual value... :X

Het duurt ook echt rete-lang voordat ie door de initiele post heen is, die easy-debug leds en vervolgens de bios fullscreen logo duren echt vele seconden. Toch wel even wennen, zo'n experiementele bios. Mijn Z87 met I7-4770k boot letterlijk binnen 10s volledig door naar Windows.
Ik heb via de Dram calculator gewoon even manual mijn dram timings ingevuld. Kost een kwartiertje en scheelt een hoop gedonder. Vcore in de BIOS zegt niet zoveel.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Laatst online: 16-09 00:03
hosee schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:20:
[...]

Nee ik ben niet negatief maar ik stoor mij aan het feit dat de Ryzen 3000 zogezegd probleemloos werkt, terwijl dat niet is en ook wordt genegeerd.
het wordt niet genegeerd. Het wordt hier juist besproken, ervaringen worden gedeeld. Dat is de doel van het topic immers.

[update]
Hij lijkt inderdaad verder te gaan nu. Staat nu op 3333Mhz ingesteld, 16/18/18/36.
Cinebench gaat er gek genoeg op achteruit, score is 28 lager...

UserBenchMark gaat nu wel in het groen, performing as expected (55th percentile).
WolfsRain schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:27:
[...]

Ik heb via de Dram calculator gewoon even manual mijn dram timings ingevuld. Kost een kwartiertje en scheelt een hoop gedonder. Vcore in de BIOS zegt niet zoveel.
Thanks, daar ga ik morgen maar eens naar kijken dan.

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:24
Als je de waardes (zoals volt voor ram) in ryzen master veranderd, blijft dit dan zo? (als laat de bios deze)
Ik vermoed namelijk dat mijn vroege non-beta bios voor de een of andere reden mij niet de optie geeft om dit daar te veranderen. (zal wel aan mij liggen, maar de optie is en blift grijs msi x470 pro carbon)
Heb wel mijn geheugen snelheid weten te verhogen tot 3333 (van 3200) en deze is 4-pass mem86 stabiel en wil wel weten hoe hoog deze kan met 1.4 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Savages schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:44:
[...]

Cinebench gaat er gek genoeg op achteruit, score is 28 lager...
Dat is niet zo raar, als je 3x een bench achterelkaar zou draaien dan ga je ook waarschijnlijk 3 verschillende scores behalen. Soms zie ik wel eens 30-40 punten verschil zelfs. Beste is om het na een reboot te benchen.
Freyaldo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:53:
Als je de waardes (zoals volt voor ram) in ryzen master veranderd, blijft dit dan zo? (als laat de bios deze)
Ik vermoed namelijk dat mijn vroege non-beta bios voor de een of andere reden mij niet de optie geeft om dit daar te veranderen. (zal wel aan mij liggen, maar de optie is en blift grijs msi x470 pro carbon)
Heb wel mijn geheugen snelheid weten te verhogen tot 3333 (van 3200) en deze is 4-pass mem86 stabiel en wil wel weten hoe hoog deze kan met 1.4 volt.
Je kan met +/- toetsen voltage/waarden aanpassen in de bios, kwam ik laatst pas achter. Toch nog wat geleerd op r/msi_gaming ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Terryb47 op 25-07-2019 01:01 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50

jgj82

Ja, maar = nee

Zo, costum-loop is schoon, 32GB in 4X8GB E-die en M.2 PCI-E 4.0 SSD op m'n Aorus X570 Master geprikt, 3900X erin, blok erop geschroefd, één keer powerbutton gedrukt, in het Bios XMP geselecteerd, reboot, loopt nu op 3600c16 en 38°C te memtesten...

Waar problemen? :Y)

Zo nog ff windows installeren en de eerste benchmarks laten lopen.

6 minuten en 58 seconden van USB3.0 stick erin tot desktop! _/-\o_ :*) *O*

[ Voor 17% gewijzigd door jgj82 op 25-07-2019 01:43 . Reden: Spelvaud en aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:48

Tweakriez

clicksmashstuff.com

[Afbeelding]

Voor wie het niet duidelijk is (een zeker iemand heeft nogal moeite met begrijpend lezen :') ), ik reproduceer hier dus zowel "niet halen van de boosts" als "wel halen van de boosts" op hetzelfde bord met dezelfde processor.

Thx voor het doen van deze moeite, lijkt goed nieuws te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:48
Om toch iets meer futureproof te zijn en niet all-out op een X570 bord te gaan overweeg ik nu de STRIX X470-F Gaming naast de X370 Crosshair VI Hero van Asus. Ik weet dat de C6H (of C7H als directe concurrent) een meer premium bord is dan de STRIX... Anderzijds, telkens als ik Google op deze Asus borden lees ik zoveel problemen dat ik toch wel huiverig ben en twijfel of het niet beter is naar Gigabyte te kijken.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Phusebox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:50:
Om toch iets meer futureproof te zijn en niet all-out op een X570 bord te gaan overweeg ik nu de STRIX X470-F Gaming naast de X370 Crosshair VI Hero van Asus. Ik weet dat de C6H (of C7H als directe concurrent) een meer premium bord is dan de STRIX... Anderzijds, telkens als ik Google op deze Asus borden lees ik zoveel problemen dat ik toch wel huiverig ben en twijfel of het niet beter is naar Gigabyte te kijken.
Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat deze problemen van tijdelijke aard zijn. Dit was in zekere mate ook zo in het begin van Zen 1.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:50:
Je kan natuurlijk ook even wachten op de AIB RX5700XT modellen en dan kijken hoe het staat met biossen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:51
sdk1985 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:04:
[...]

De PCGH editie heeft fans die maar 800rpm doen. Die hoor je niet. Van mij mag jij 40 dBa prima vinden, maar voor mij is dat een nadeel. Dat zou dan het enige onderdeel worden dat ik hoor. Tegenwoordig zijn voedingen fluisterstil (als de fan al draait), de gpu zet zijn fans uit tot +- 50-60 graden en de silentwings van mijn case hoor ik in de default stand ook niet. Heerlijk een pc die je helemaal niet hoort.

Ik heb juist reviews gezien waarbij de gpu temperatuur wél omhoog ging bij een front intake positionering. Dat is verder ook heel logisch, je blaast per definitie warmere lucht richting de gpu.

Verder ga ik er vanuit dat de 95W (tot 142W) van Ryzen geen probleem is voor de Mugen:
[Afbeelding]
Ik heb package power van de 8700K op 220W gekregen en alsnog was de mugen zelf niet warmer dan +- 45 graden.

Voor mij zou er één reden zijn om een AIO te nemen en dat is dat die RGB varianten er wel heel erg tof uitzien.
Het zit hier in een gedempte kast dus dan valt sowieso weinig geluid op. Daarnaast is 40dB(A) ongeveer niets (https://www.alpine.nl/wiki/5-geluidsniveaus-in-decibel/). Ik merk nu dat de CPU met een AIO hoger boost dan met de Mugen (naja, ik moet wel feitelijk juist zijn. Ik merkte dat met de 2600X. Die is nu vervangen door de 3600X maar die heb ik niet onder de Mugen gehad).

RGB is het voor mij niet. De gedempte kast is toch dicht :+

Laten we de GPU-discussie hier niet voeren. Niet zo op z'n plaats.

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2019 09:14 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:09:
[...]

Je kan natuurlijk ook even wachten op de AIB RX5700XT modellen en dan kijken hoe het staat met biossen. :P
Ja ik ben ongeduldig... en bang dat straks de prijzen omhoog gaan of cpu's niet leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Laatst online: 09:11
Paprika schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:17:
[...]

Het is bijna niet leesbaar (op m'n telefoon?), maar geeft bios 2 een hoger maximale voltage?
Ja zo te zien wel. De Max en average zijn beide hoger dan bij bios1

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

[Afbeelding]

Vreemd dit. Niet alleen de regressie, maar ook dat je nu over de 1,5v gaat. Weet je zeker dat er niet een setting verkeerd staat want dat is wel erg veel. Ik heb volgens mij ook helemaal nooit meer dan 1,5v gezien.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:09:
[...]

CH7 gehad hier. Kwalitatief echt top notch. Met de software support is het helaas wat minder gesteld. Aura werkte bij mij voor geen meter met de laatste edities, de software suite gaf veel crashes en de laatste bios zorgde ervoor dat de muis support weg was, het voltage van ram verkeerd kwam te staan en kreeg ik veel bootloops. Wat ik vooral frustrerend vond was dat er op de Asus fora diverse problemen neergelegd werden en niemand van Asus tekst en uitleg gaf. Ik heb zelf toen besloten dat ik ze niet meer wilde sponsoren en mijn Asus bord verkocht. Dit is naar mijn inziens de enige manier om fabrikanten te dwingen zaken aan te pakken, door ze financieel niet te supporten. Zelfde reden waarom ik geen Gigabyte kocht omdat de kwaliteit daar behoorlijke steken liet vallen maar nu lijken ze van hun fouten geleerd te hebben en heb ik dit "beloond" door nu een Gigabyte bord te kopen. Visueel gezien moet ik zeggen dat de bios van Asus wel wat professioneler oogt. Verder ben ik zeer tevreden. Zeker ook omdat mijn bord maar liefst 7 fan headers heeft naast de 2 voor de cpu. Deze zijn allen ook hybride headers voor waterkoeling. Mijn CH7 had maar 3 casefans headers en 2 losse waterkoeling headers naast de cpu headers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Tweakriez schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:02:
Zeker ook omdat mijn bord maar liefst 7 fan headers heeft naast de 2 voor de cpu. Deze zijn allen ook hybride headers voor waterkoeling. Mijn CH7 had maar 3 casefans headers en 2 losse waterkoeling headers naast de cpu headers.
Ja en wat mij opgevallen is (maar dat kan natuurlijk persoonlijk zijn). Er wordt hoog opgegeven over de fancontrol van Asus maar ik vond de fancontrol van Gigabyte beter (ik heb op X470 beide merken gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Korvaag schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Ja en wat mij opgevallen is (maar dat kan natuurlijk persoonlijk zijn). Er wordt hoog opgegeven over de fancontrol van Asus maar ik vond de fancontrol van Gigabyte beter (ik heb op X470 beide merken gehad).
Het werkt idd prima en tot nu toe doet dit niks onder voor die van Asus. Het mooie is dat de kaarten een volgende generatie weer anders geschud kunnen worden. Ik blijf iig niet meer blindelings "merktrouw" of anti-merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 20:28
Paprika schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:10:
[...]

Het probleem zal zich daar ook niet laten zien, omdat de 3900X tegen de limieten van Zen2 snelheden aanzit, terwijl 4.2 juist al met Zen+ te behalen was. Alle varianten onder de 3900X zullen dan ook wel rek hebben. 4.75GHz zonder sub-zero heb echter nog niet één keer zien langskomen.

Ik betwijfel dat het exemplaar van Boxman wel de 4.75GHz aan kan tikken...
nouja.. mijn 3600X heeft nog niet de 4.4Ghz aangetikt hoor :P Het maximale was 2 cores tegelijk op 4390Mhz.
Echter verwacht ik dat PBO er meer uit kan halen zodra er een fatsoenlijk agesa gepushed wordt en een aftermarketkoeler die hem tijdens load <75c krijgt.

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Tweakriez schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 09:24:
[...]

Het werkt idd prima en tot nu toe doet dit niks onder voor die van Asus. Het mooie is dat de kaarten een volgende generatie weer anders geschud kunnen worden. Ik blijf iig niet meer blindelings "merktrouw" of anti-merk
Ja absoluut. Ik had bij Gigabyte juist last van een bug waarbij het bord bij het uit sleep komen het XMP-voltage niet goed meenam (automatisch terug naar 1,2 volt). Dit is inmiddels verholpen, maar ik ben toen overgegaan naar Asus omdat het voor mij onwerkbaar was.

Ook in het verleden heb ik honderden PC's gebouwd met verschillende borden (met name Asus en Asrock overigens) en dat waren gewoon goede borden (op de massaal falende chipsetfans na, maar dat had ongeveer iedereen). Nu is het maar meh.

Het hangt echt per generatie af wat de beste borden zijn waarbij softwareondersteuning uiteraard nog harder kan fluctueren door het wegvallen van werknemers (Elmor bij Asus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Vreemd dit. Niet alleen de regressie, maar ook dat je nu over de 1,5v gaat. Weet je zeker dat er niet een setting verkeerd staat want dat is wel erg veel. Ik heb volgens mij ook helemaal nooit meer dan 1,5v gezien.
Geen idee waarom die met BIOS 2 net-aan over de 1.5 gaat. Echter is het redelijk consistent across the board. Bios 5.64 gaf die cijfers ("Bios 2" in screenshot), bios 5.60 gaf 4.65GHz met 4.60 sustained single-core load, en nu Bios 5.62 tikt nooit de 4.6 aan. Die laatste 2 tests beide met UEFI default settings.

Dus ja, ben hier redelijk confident in. Weinig vreemd ook en bevestigt temeer mijn vermoeden dat de chips prima capabel zijn, maar hier en daar kwa BIOS support / AGESA op bepaalde boards tegengehouden word.

Expres misleiden over guaranteed boosts en bewust fout binnen is nogmaals in mijn ogen regelrecht de meest ongeloofwaardige verklaring voor wat we hier zien.

[ Voor 19% gewijzigd door Boxman op 25-07-2019 10:01 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
procyon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:17:
[...]
Kreeg na 2 uur een reactie van de Asrock customerservice met een nieuw bios. Deze werkt perfect.
Geheugen draait nu op 3600MHz.

Check even of je echt dit bord hebt:
https://www.asrock.com/mb...Gaming-ITXac/index.nl.asp

https://maartenvansoest.stackstorage.com/s/ZUy1nhmxD8jPNHL
BIOS geflashed met jouw download (L3.41 firmware) en het werkte in 1 keer! XMP profile (3200Mhz, 16-18-18-18, 1.35v) aangezet en dat ging ook zonder enige problemen.
Dus bij deze kan ik bevestigen dat deze combinatie werkt:
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Moederbord: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Krijg momenteel wel temps tussen 70 en 80 graden (zowel onder load als idle, vreemd genoeg). Ik vraag me af of ik dan een foutje heb gemaakt met de koelpasta of dat het komt omdat het buiten bijna 40 graden is, ik geen airco heb + een rampzalig slecht geïsoleerd huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 08:53
Bombaclat schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:20:
BIOS geflashed met jouw download (L3.41 firmware) en het werkte in 1 keer!
Helemaal goed :)
Ik ben echt razend enthousiast dat ons 450 bordje nu pas echt vliegt.

Kan ook bevestigen dat dit setje netjes synchroom loopt met de fabric clock op 3666MHz.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB

CPU (3600 non X) boost netjes.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18712944

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
Er komen nieuwe BIOS'en aan van Asus:

https://rog.asus.com/foru...-X470-AGESA-1003AB-Bioses

Toch maar AB gezien het feit dat ABA dus buggy was.

De post bevat links naar een dropbox, dus op eigen risico. Ik heb er verder niets mee te maken en het slechts gespot :)

[ Voor 26% gewijzigd door Korvaag op 25-07-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Korvaag schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:55:

De post bevat links naar een dropbox, dus op eigen risico. Ik heb er verder niets mee te maken en het slechts gespot :)
Kan iemand een leek uitleggen wat AB/ABA inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Dit is niet ontopic zoals ik voorbij heb zien komen en mensen het vervelend vinden om te lezen. Maar de marketing, dat filmpje van 4,75 ghz, en dat je daar geen echte waarde over moet aan hechten omdat het een ''mogelijke situatie kan zijn of demonstratie van de nieuwe processor, pbo etc '' maar vergeet niet 1 ding, 1.25% performance boost slides, 25% van de 1800x boost clock is 4gh + 25% = 5ghz. Dus de top end zen 2 zou dan 5ghz moeten ticken single core boost. Gebaseerd op hun eigen slides, geen enkel chip haalt dit, aka false marketing..

Maar! Ik heb geen ENKEL twijfel dat op deze manier hoe ze aan het bouwen zijn op hun chips dat we echt wel 5ghz gaan halen in de volgende 1-2 jaar, maar door de dood van de wet van moore we meer cores gaan zien die ook op 5ghz komen.

Ik denk dat ik daarom nog gewoon me 3900x in de bestelling houd, en ik niet kan wachten tot ik mijn hands on ervaringen kan delen.

Mot alleen nog ff wachten :D En tot die tijd kan ik de wijsheid en tips en tricks meekrijgen van mensen hier! Ik zit dus in een luxere positie dan met mijn 1700x toen ik een early adopter was. Dit keer helaas niet.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Phusebox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Subversies. Niet heel spannend verder. AB is momenteel de laatst release. AMD had ABA uitgestuurd naar de fabrikanten maar die bleek kapot en daar was Asus toevallig net alle BIOS'en mee aan het maken dus duurde het even voor ze wat konden releasen.

Asus zat op 1.0.0.2 voor de B450/X470 borden, wilde naar 1.0.0.3ABA maar levert nu 1.0.0.3AB

En vraag me niet waarom ze het niet gewoon doornummeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 24-09 08:53
JinShepard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:59:
Maar! Ik heb geen ENKEL twijfel dat op deze manier hoe ze aan het bouwen zijn op hun chips dat we echt wel 5ghz gaan halen in de volgende 1-2 jaar, maar door de dood van de wet van moore we meer cores gaan zien die ook op 5ghz komen.
Denk ook echt dat alle top 10% chiplets achtergehouden worden voor de high tier CPU's. De slechtste vinden hun weg naar de low-end 3600 modellen (die ik zelf heb en erg blij mee ben ;) ).

We gaan zeker nog mooie dingen zien straks als AMD laat zien hoe het beste dat ze kunnen maken eruit ziet (16 core Ryzen, threadripper, Epic/Rome.)

[ Voor 39% gewijzigd door procyon op 25-07-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:30
Joepie eindelijk een nieuw (Agesa 1.0.0.3) bios update 3.50 voor Asrock B450M Pro 4.
https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M%20Pro4/#BIOS

Kan niet wachten om hem straks te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Top. Ben wel benieuwd naar 1003AB. Wacht alleen even tot het op de officiele site verschijnt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Help!!!! schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:17:
[...]

Top. Ben wel benieuwd naar 1003AB. Wacht alleen even tot het op de officiele site verschijnt.
Ik ook. Ik heb geen haast omdat het in principe goed werkt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:27

ikt

Phusebox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:58:
[...]

De ABA versie had fixes voor Destiny 2 en dat probleem met Linux en systemd, waarschijnlijk fixte het de random number generator.

Waarom AMD die versies zo raar nummert is mij ook onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Eindelijk zeg. Nu kijken of het iets oplost. Dan ga ik als ze officieel uitgebracht zijn, ook wisselen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:41:
[...]

Eindelijk zeg. Nu kijken of het iets oplost. Dan ga ik als ze officieel uitgebracht zijn, ook wisselen. :)
Zoals je weet was bij ASUS 1003AB al uit op X570. X470 en daaronder hebben 1002.

Dus huidige bugs op x570 zie je mogelijk nu dan ook weer terug in dit bios. Dus dat is dan wel weer jammer.

Hopelijk hebben ze wat "asus" bugs wel geplet.

Anyway benieuwd naar de ervaringen... Bios zal vandaag of morgen wel live gaan denk ik.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:41:
[...]

https://www.reddit.com/r/..._release_x370_x470_agesa/
Installed on C6H.. Conclusion so far;

PBO option is now visible. Yay.

3733MHz + 1:1 Fclk is unstable (reboot after 3 min prime95...)

No more C5 error... I think.. I mostly had it in the mornings when cold booting.. but so far.. so good!

Voltages during prime95 run;

CPU Core Voltage: ~1.352v

VID's: ~1.3v ish.

Temp: 71C under full load, 57C idle (Ambient inside is 30c atm..) (on waterloop)

Boosts to 4GHz (~4060 all core)

Cinebench R20 run;

Temp: 84C

Boosts to 4GHz as well, all core.

Score on prev bios 7057, new bios 6762 .. almost 300pt drop :x

Feels as if this bios fixed a few things, but those temps :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik ben met nieuwe bios ook stukken performance en vooral boostclock kwijt, Was met Gigabyte F41c VS F40. F40 boost naar 4550, F41c max 4400. Ik zag dat er wel een F41 zonder c is uitgekomen, maar wat ik zo zie is die nieuwe Bios helemaal niet zoveel beter, hooguit betere geheugen ondersteuning. Wat denken jullie?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Misschien hebben ze geopteerd voor stabiliteit i.p.v. performance (liever iets trager en dat het dan wel werkt dan dat het buggy werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
millman schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:07:
Ik ben met nieuwe bios ook stukken performance en vooral boostclock kwijt, Was met Gigabyte F41c VS F40. F40 boost naar 4550, F41c max 4400. Ik zag dat er wel een F41 zonder c is uitgekomen, maar wat ik zo zie is die nieuwe Bios helemaal niet zoveel beter, hooguit betere geheugen ondersteuning. Wat denken jullie?
Ik denk dat als de boel stabiel draait, je nu niks moet doen. Met elke bios update nu kan je boostclocks winnen of verliezen, RAM clocks veranderen of krijg je nieuwe bugs. We moeten wachten op een AGESA 1004 of verder voordat je betere stabiliteit zal krijgen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxman
JinShepard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:59:
maar vergeet niet 1 ding, 1.25% performance boost slides, 25% van de 1800x boost clock is 4gh + 25% = 5ghz. Dus de top end zen 2 zou dan 5ghz moeten ticken single core boost. Gebaseerd op hun eigen slides, geen enkel chip haalt dit, aka false marketing..
Ook AdoredTV gezien? Je vergeet zelf het belangrijkste deel; clockspeed ≠ performance. Kijken we naar een simpel Cinebench-vergelijkje hieronder, kun je het eenvoudig zelf uitrekenen.

1800x vs 3700x Singlecore: 201/160 = 1.256, Boom 25.6% performance
1800x vs 3700x Multicore: 2090/1619 = 1.291, Boom 29.1% performance

Maarja, "leugens" en "false marketing" roepen is veel leuker :z

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph14605/111194.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Boxman schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:32:
[...]

Ook AdoredTV gezien? Je vergeet zelf het belangrijkste deel; clockspeed ≠ performance. Kijken we naar een simpel Cinebench-vergelijkje hieronder, kun je het eenvoudig zelf uitrekenen.

1800x vs 3700x Singlecore: 201/160 = 1.256, Boom 25.6% performance
1800x vs 3700x Multicore: 2090/1619 = 1.291, Boom 29.1% performance

Maarja, "leugens" en "false marketing" roepen is veel leuker :z

[Afbeelding]
Yes.. en AMD zelf heeft het over Clockspeeds gehad hé, ik weet dat clockspeed niet performance is, kijk maar naar de GPU's.

Ik ben benieuwd hoe WoW scored vs eerste Zen generatie, mijn main game namelijk! *googles*

[ Voor 5% gewijzigd door JinShepard op 25-07-2019 12:35 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Laat maar zien dan waar AMD zei dat Ryzen 3000 een 25% clockspeed uplift zou zien t.o.v. Ryzen 1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
millman schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:07:
Ik ga hier even hardop nadenken (en laat me daarin graag corrigeren). Dit zou wel verklaren waarom veel mensen de boost niet blijken te halen. Als AGESA 1.0.0.3 AB gewoon (qua boost) minder is dan 1.0.0.2 dan hebben een boel mensen een BIOS wat niet voldoende boost evenals de reviewers op het moment van reviewen. Deels is dat natuurlijk al geconstateerd door de reviewers.

De vraag is dan: moeten we 1.0.0.3 AB niet gewoon overslaan met z'n allen.

Iemand die daar wat leuks over kan roepen met onderbouwing? Ik kan het helaas niet onderbouwen aangezien ik nog geen nieuw BIOS zie voor de X470 gaming-f (grom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Can confirm dat mijn "boost niet halen" run op een 1.0.0.3AB bios was en mijn 4.65 met 4.6 continue op een eerdere revisie.. Een van de 1.0.0.3AB bioses heb ik wel op 4.575 gezien maar niet sustained met SC load.

[ Voor 26% gewijzigd door Boxman op 25-07-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Nice, eindelijk! Ik wacht wel een paar dagen af om te kijken wat andere mensen hierover vinden. Gebruik de pc toch niet met deze hitte.

Edit:

Laat maar. Alles behalve x470-F staat erop 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Aslanboy1905 op 25-07-2019 13:26 ]

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Bios geupdate op mijn MSI X570 MPG Gaming Edge Wifi van de stock v1.0 naar v1.20 (Agesa 1.0.0.3). Opgestart zonder enige bios stellingen te wijzingen, geheugen liep op 1066Mhz (2133Mhz) ipv 1800Mhz (3600Mhz). Even Cinebench gedraaid en ik kwam aan 3521 score voor multi. Stukje hoger dan ervoor. PC herstart met XMP profile voor 3600Mhz geheugen, cinebench multi komt nu op 3497 (ST 476).

Kan lager geklokte geheugen betere prestaties geven ? (2133Mhzis wel een stuk lager :D)

Op multi the core max was 3925Mhz, temperatuur van 90c (bios v1.20). Heb het gevoel dat de nieuwe bios hogere clocks/temps toelaat.

Ik merk nu ook dat de vcore idle wat lager lijkt, en de boost click geen 4199Mhz meer haalt maar 4149 or 4174Mhz

(Ryzen 3600)

[ Voor 21% gewijzigd door Mopster op 25-07-2019 13:31 . Reden: Mhz en temp toegoevoegd (laatste lijn tekst) en clock observaties ]

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Ik ga hier even hardop nadenken (en laat me daarin graag corrigeren). Dit zou wel verklaren waarom veel mensen de boost niet blijken te halen. Als AGESA 1.0.0.3 AB gewoon (qua boost) minder is dan 1.0.0.2 dan hebben een boel mensen een BIOS wat niet voldoende boost evenals de reviewers op het moment van reviewen. Deels is dat natuurlijk al geconstateerd door de reviewers.
Dat is ook de essentie zoals ik hem begrepen heb.

Ik zit op 1002 en zie boost gewoon normaal werken.
De vraag is dan: moeten we 1.0.0.3 AB niet gewoon overslaan met z'n allen.
Ik denk dat als 1003 AB zorgt voor minder goed werkende boosts maar wel andere irritante bugs (zoals C5 meldingen bij ASUS) of memory issues oplost dat het nog steeds een nuttige tijdelijke update kan zijn .

Persoonlijk lig ik er niet heel erg wakker van als mijn CPU tijdelijk wat minder hoog boost.

Denk dat als je op 1002 zit en geen rare bugs of memory issues hebt, je het beste nog even op 1002 kan blijven.

Proberen kan altijd, dat ga ik sowieso doen.

Werkt het niet goed, dan laad ik gewoon mijn 7201.CMO file weer in. Is zo gebeurd.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Ik snap de MSI-haat niet zo, ik draai al weken AGESA 1.0.0.3AB :+

Edit:
https://www.reddit.com/r/...si_livestream_conclusion/

Oh. Wat een kutstreek.

[ Voor 46% gewijzigd door ikt op 25-07-2019 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Help!!!!
Ja dat ga ik ook doen. Beetje spelen is leuk. Sterker nog, dat is ongeveer het leukste van een nieuwe PC :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freyaldo
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:24
Terryb47 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:55:

[...]

Je kan met +/- toetsen voltage/waarden aanpassen in de bios, kwam ik laatst pas achter. Toch nog wat geleerd op r/msi_gaming ;)
Ga ik uitproberen. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
JinShepard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:34:
[...]

Yes.. en AMD zelf heeft het over Clockspeeds gehad hé, ik weet dat clockspeed niet performance is, kijk maar naar de GPU's.

Ik ben benieuwd hoe WoW scored vs eerste Zen generatie, mijn main game namelijk! *googles*
Nee ze hadden het over IPC (Instructions Per Clock). Dat heeft niks te maken met de clockspeed maar met hoeveel instructies die kan verwerken binnen een clocktik. Hierover hebben ze inderdaad gezegd dat het 25% meer zou zijn tov last gen, dit staat verder helemaal los van wat de clockspeeds behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn-
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 18:19
ikt schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:23:
Ik snap de MSI-haat niet zo, ik draai al weken AGESA 1.0.0.3AB :+

Edit:
https://www.reddit.com/r/...si_livestream_conclusion/

Oh. Wat een kutstreek.
Het draait bij mij ook prima op 1.0.0.3 (v18 voor B450 Tomahawk), inclusief standaard XMP-spul. Enige dat ik heb moeten veranderen is het uitzetten van de slaapstand, daar kwam het systeem niet meer zelf uit namelijk.

Verder was het vinden van een geschikte USB-stick voor Flashback wel een minder leuk verhaal, maar uiteindelijk werkte het vlekkeloos.

Ik zie bij veel reacties op Reddit ook echt een hoop domme vragen/opmerkingen van mensen waarbij het niet werkt, waar het enige juiste antwoord "RTFM" zou zijn.. Dus ik snap ook niet echt dat zij zo beledigd zijn door die livestream waar ze je door het proces heen lopen :*)

Be the ._. you always wanted to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39

Helaas veel negatieve reacties. 2501 loopt nog steeds het beste. Dus ik ga hem niet proberen. Bedankt voor het melden in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Menn- schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:54:
[...]

Het draait bij mij ook prima op 1.0.0.3 (v18 voor B450 Tomahawk), inclusief standaard XMP-spul. Enige dat ik heb moeten veranderen is het uitzetten van de slaapstand, daar kwam het systeem niet meer zelf uit namelijk.

Verder was het vinden van een geschikte USB-stick voor Flashback wel een minder leuk verhaal, maar uiteindelijk werkte het vlekkeloos.

Ik zie bij veel reacties op Reddit ook echt een hoop domme vragen/opmerkingen van mensen waarbij het niet werkt, waar het enige juiste antwoord "RTFM" zou zijn.. Dus ik snap ook niet echt dat zij zo beledigd zijn door die livestream waar ze je door het proces heen lopen :*)
Volgens mij was het meer dat MSI de MAX moederborden releast zonder aankondiging (zodat mensen die naar Zen 2 willen konden wachten op de nieuwe borden, i.p.v. voor een Flashback te moeten wachten) en verder zegt dat ze sommige verwijderde features niet gaan terugbrengen (OC profiles, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
[...]

Heb hier ook een unicorn Tomahawk draaien zonder problemen :Y) Ik ben maar gestopt met het lezen van /r/msi_gaming want daar wordt je aggressief van. Heb een week lang mensen proberen te helpen daar, maar als je dan met gasten zit te praten die niet eens weten wat fat32 is of hoe ze cmos moeten clearen dan houdt het heel snel op. Geen jumper cap geen problem, dan haal je de batterij eruit. "maar hoe haal ik dan de batterij eruit?" -O-

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milenko79
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11-2023
[...]

Maar die livestream was natuurljk fake, want ze deden de flashback niet op een tomehawk, want die hadden ze verstopt ofzo, dus de conclusie is dan dat alle tomahawks niet werken en dat msi dit probeert te verduisteren :~

Ik las vanochtend weer iemand op msi_gaming die als halleluja verhaal wel RTFM gedaan had, en tot zijn verbazing werkte het toen wel. Hij raade dit iedereen aan. Zucht.

Mijn tomahawk draait overigens ook al 2 weken prima (op v19 met een 3700x).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
Upgrade gedaan naar X570, meteen resultaat!

Op mijn oude bord kwam ik niet boven de 4476 multi en 460 single maar dat is nu anders!
Blij mee! O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kkJYUmBvCex2Go3D6Oc20y7a/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pCxepDQrVUDA2dEt1dcKtKc2/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mopster schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:13:
Bios geupdate op mijn MSI X570 MPG Gaming Edge Wifi van de stock v1.0 naar v1.20 (Agesa 1.0.0.3). Opgestart zonder enige bios stellingen te wijzingen, geheugen liep op 1066Mhz (2133Mhz) ipv 1800Mhz (3600Mhz). Even Cinebench gedraaid en ik kwam aan 3521 score voor multi. Stukje hoger dan ervoor. PC herstart met XMP profile voor 3600Mhz geheugen, cinebench multi komt nu op 3497 (ST 476).

Kan lager geklokte geheugen betere prestaties geven ? (2133Mhzis wel een stuk lager :D)
Dat weet je pas zeker wanneer je terug naar 1066 mhz gaat en dan opnieuw die hogere score haalt. Nu kan het nog binnen de meetfout vallen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Laatst online: 14:42
Evernote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:16:

Op mijn oude bord kwam ik niet boven de 4476 multi en 460 single maar dat is nu anders!
Blij mee! O+

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Off topic:
AAARGH. Je waterkoeling (slangen vanaf je CPU naar je radiator) gaan OVER je RGB geheugen heen en zitten voor je RGB fans aan de voorkant... dat ze onder je RGB fan doorlopen aan de bovenkant kan je niet zoveel aan doen denk ik.
Kon je de radiator niet draaien, dat de slangen naar de achterkant afbuigen? :)
Die fan heeft geen RGB namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Soeski schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:29:
[...]

Off topic:
AAARGH. Je waterkoeling (slangen vanaf je CPU naar je radiator) gaan OVER je RGB geheugen heen en zitten voor je RGB fans aan de voorkant... dat ze onder je RGB fan doorlopen aan de bovenkant kan je niet zoveel aan doen denk ik.
Dan is de Corsair logo volgens mij ondersteboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JinShepard schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:32:
[...]

Dan is de Corsair logo volgens mij ondersteboven.
Alleen de radiator 180 graden draaien, niet je koeler... dan gaan je slangen wel visueel over je pomp met rgb heen maar dat is niet zo erg; het is tenslotte geen Kraken X62.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Soeski schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Alleen de radiator 180 graden draaien, niet je koeler... dan gaan je slangen wel visueel over je pomp met rgb heen maar dat is niet zo erg; het is tenslotte geen Kraken X62.
Ik vraag me af of dit niet extra druk op de slangen zet? In mijn vorige case kon de radiator maar één kant op dus ik heb er niet eens bij stil gestaan!

Vanavond ff proberen, wat erg haha!

Edit: Hmm radiator draaien is best een uitdaging dat ding is er als eerste in gegaan denk dat ik dan alles er uit moet halen weer. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Evernote op 25-07-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Soeski schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:29:
[...]

Off topic:
Volgens mij is de betere oplossing om gewoon die RGB meuk uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Is er toevallig iemand in de buurt van Bergen op Zoom / Breda die zijn oudere AM4 CPU (desnoods tegen betaling) heel even ter beschikking zou willen stellen zodat ik een BIOS upgrade uit kan voeren? Ondanks mailcontact met Megekko die doodleuk zeggen "Je moederbord komt met de juiste BIOS versie" staat er gewoon de oude BIOS van maart 2018 op. Terug sturen naar leverancier om dan met een beetje pech 1,5e week te wachten is natuurlijk m'n minst favoriete optie als m'n nieuwe build me de hele dag aan zit te staren...

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
Paprika schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:42:
[...]

Volgens mij is de betere oplossing om gewoon die RGB meuk uit te zetten.
Dit lijkt bijna wel een mening... 8)

Ik ben gek op die RGB meuk, maar geen kermisattractie. Stylish RGB, graag! Fans die roteren met kleuren en dan niet synchroon lopen ofzo... dát vind ik niet ok. Maar; stylish breathing of rustige patronen...yeah! :D

Anyway, semi-ontopic:

Ik heb nog geen ervaringen met Zen2 en het platform en ben al jaren van AMD weg. Ik heb inmiddels twee pc's samengesteld. Intel i9-9900K(S) of een 3900X. Beide met Gigabyte bord, respectievelijk een Z390 of een X570. Ook een schok want ik heb al jaren Asus borden...

Het hele Intel setje is net voordeliger dan de AMD set en is met gaming net beter (marginaal). Ik denk echter dat er nog meer uit de 3900X geperst kan worden met de juiste stabiele biossen en dat het platform meer future-proof is; alsmede de lol van 24 cores. De Z390 heeft niet alle zelfde features als de X570 en dat trekt me wel; lekker up to date zijn.

Dit zou zomaar eens een jarenlange Intel-fan (ik lig niet voor de deur in een slaapzak te wachten op nieuwe producten hoor) weer naar het AMD kamp kunnen krijgen.
Mijn laatste AMD was een AMD K7 Slot A processor op 1 GHz... Daarvoor de beste overclocker ooit; een AMD Duron 600 die op 900 liep door een HB potlood te gebruiken...

Waar de één in dit topic gal spuwt over het klooien en proberen en tweaken tot het lekker werkt, ben ik van de andere kant: heerlijk om 1000 euro stuk te slaan op hardware en dan dagen bezig te zijn om het perfect te krijgen... da's toch juist de uitdaging? Als je een pc wilt die direct werkt koop je een kant-en-klare en ga je meteen gamen. :)

/edit: cores van 16 naar 24 aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Soeski schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:50:
[...]
Ik denk echter dat er nog meer uit de 3900X geperst kan worden met de juiste stabiele biossen en dat het platform meer future-proof is; alsmede de lol van 16 cores.
Doel je nou op de 3900X of wil je later nog een 3950X halen? Zover ik weet heeft de 3900X 12 cores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox

Blij mee! O+

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat was je oude bord? Toch wel een flink verschil namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 25-07-2019 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
[...]dat het platform meer future-proof is; alsmede de lol van 16 12 cores. De Z390 heeft niet alle zelfde features als de X570 en dat trekt me wel; lekker up to date zijn.
Future proof is altijd relatief. 8 snelle cores/16 snelle threads is al behoorlijk wat. Of de 3900X echt langer mee zal gaan in gaming land?... De 2600K ging heel lang mee, omdat deze ook een flinke overclock konden hebben. 3.4GHz naar 4.5-4.8GHz merk je wel.
Waar de één in dit topic gal spuwt over het klooien en proberen en tweaken tot het lekker werkt, ben ik van de andere kant: heerlijk om 1000 euro stuk te slaan op hardware en dan dagen bezig te zijn om het perfect te krijgen... da's toch juist de uitdaging? Als je een pc wilt die direct werkt koop je een kant-en-klare en ga je meteen gamen. :)
De meesten kopen onderdelen omdat:
  • Het is goedkoper
  • Mogelijkheid tot het uitzoeken van optimale combinaties
  • Hergebruik van hardware/componenten die je al bezit
  • Upgrade flexibiliteit
Dagen bezig zijn om een beetje stabiel te kunnen gamen zal echt niet de wens zijn voor de meesten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Phusebox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:57:
[...]

Wat was je oude bord? Toch wel een flink verschil namelijk.
B450m Mortar, sta zelf ook van 't verschil te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Paprika schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:58:
[...]
Dagen bezig zijn om een beetje stabiel te kunnen gamen zal echt niet de wens zijn voor de meesten :+.
Wie in dit topic kunnen er dan niet stabiel gamen op default settings op welke bios dan ook? Klinkt net alsof dit een algemeen probleem is en je geleerd moet zijn om uberhaupt aan de slag te kunnen, terwijl afaik alleen Destiny 2 een hardbug heeft. Wel bij de feiten blijven he ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Boxman op 25-07-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Evernote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:00:
[...]

B450m Mortar, sta zelf ook van 't verschil te kijken!
Hmm misschien dus toch maar een X570 bord ipv het X370 bord dat werd aangeraden als dit het verschil kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Boxman schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:00:
[...]
Wie in dit topic kunnen er dan niet stabiel gamen op default settings op welke bios dan ook? Klinkt net alsof dit een algemeen probleem is en je geleerd moet zijn om uberhaupt aan de slag te kunnen, terwijl afaik alleen Destiny 2 een hardbug heeft. Wel bij de feiten blijven he ;)
Huh? Volgens mij is het proces toch echt dat je je pc in elkaar zet. De bios ingaat en je settings goed zet (XMP of handmatige settings op basis van de memory calculator) en dan is het prima. Dagen bezig zijn om het optimaal te krijgen? Het enige wat er op Tweakers gebeurd is dat mensen het maximale eruit proberen te halen voor een benchmark. Dat heeft niets met optimaal te maken, want tenzij mensen graag 24/7 instabiele (of te warme) settings draaien is dat niet aan de orde.

Als jij 'feiten' mist laat het even weten. Ik zeg namelijk niet dat niemand normaal kan spelen. Sterker nog, ik denk dat de meesten juist heel goed kunnen gamen met hun setup. Mijn reactie ging er puur om dat er maar weinig mensen zijn die zullen wensen dagen bezig te zijn met knutselen in de bios...

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 25-07-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Paprika schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:03:
[...]

Huh? Volgens mij is het proces toch echt dat je je pc in elkaar zet. De bios ingaat en je settings goed zet (XMP of handmatige settings op basis van de memory calculator) en dan is het prima. Dagen bezig zijn om het optimaal te krijgen? Het enige wat er op Tweakers gebeurd is dat mensen het maximale eruit proberen te halen voor een benchmark. Dat heeft niets met optimaal te maken, want tenzij mensen graag 24/7 instabiele (of te warme) settings draaien is dat niet aan de orde.

Als jij 'feiten' mist laat het even weten.
Ah maar nu zeg je direct iets totaal anders. Je kunt niet zomaar roepen dat "mensen dagen bezig zijn om een beetje stabiel te kunnen gamen". Je weet zelf ook prima wat je daarmee impliceert (out-of-the-box serieuze issues) als je dat zonder context als one-liner erin knalt.

Optimaliseren is wat anders, en veel van die 'optimaliserenden' hier zijn bezig met RAM in de 3600+ range en custom subtimings+voltages. Dat is nog altijd overklokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Boxman schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:07:
[...]

Ah maar nu zeg je direct iets totaal anders. Je kunt niet zomaar roepen dat "mensen dagen bezig zijn om een beetje stabiel te kunnen gamen". Je weet zelf ook prima wat je daarmee impliceert (out-of-the-box serieuze issues) als je dat zonder context als one-liner erin knalt.

Optimaliseren is wat anders, en veel van die 'optimaliserenden' hier zijn bezig met RAM in de 3600+ range en custom subtimings+voltages. Dat is nog altijd overklokken.
Nee, ik quote een bericht en daar reageer ik op.
Jij wilt iets lezen wat er niet staat. Ook mensen die wel snel willen gamen kopen geen 'kant-en-klare' desktop.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 25-07-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Wellicht heb ik je insteek met die opmerking verkeerd begrepen. Imo impliceerde het dat zonder dagen van kloten je een Ryzen3000 systeem bij zelfbouw niet stabiel zou lopen. Blijkbaar was de insteek van de opmerking anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Mijn bedoeling was niet het "klooien/proberen/tweaken" tot het uberhaupt zou werken; dat doet het out-of-the-box wel. Ik doelde echt meer op het optimaal laten werken binnen de mogelijkheden; alles eruit persen. Bij deze.
En nee, de meesten zullen daar geen dagen aan willen spenderen (dagen is wat overtrokken, maar uren toch wel over meerdere dagen).
Heerlijk, kom maar op. Iets dat out-of-the-box meteen met 1 knopje maximaal werkt (geheugen/cpu/temps; alles automatisch en maximaal perfect) is toch niet leuk, mensen? :)
Dat bestaat gelukkig ook niet.
Ik ben recentelijk pas verder gegaan met geheugen tweaken op mijn pc maar dan kom je toch in timing-land terecht zeg... pagina's vol met instellingen pfoeh. En uiteindelijk dan je DDR4-2400 maar op 2575 krijgen. Alles erboven is instant crash :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Boxman schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:15:
Wellicht heb ik je insteek met die opmerking verkeerd begrepen. Imo impliceerde het dat zonder dagen van kloten je een Ryzen3000 systeem bij zelfbouw niet stabiel zou lopen. Blijkbaar was de insteek van de opmerking anders.
Tenzij je moederbord ondersteuning nog niet optimaal is (X370/B450/X470 bij een beperkte set aan merken voornamelijk) maak ik me daar weinig zorgen om. Uiteraard zullen de meesten, terecht, gaan kijken welke settings er nog te optimaliseren zijn, maar veelal blijft dit beperkt tot of 'XMP' settings en testen om te zien of deze stabiel zijn zodat er niet te veel gezeur bij komt kijken op de lange termijn of er wordt gekeken naar resultaten van anderen (bv de DRAM calculator) voor betere settings voor de kit die iemand bezit voor die paar extra ns (of tienden van een ns) aan latency. Daar heb je echter geen dagen voor nodig. Dat doe je meestal in een enkele avond. Potentieel een tweede als ie gedurende de nacht toch nog een error gooide in een langlopende test.

Minuscule optimalisaties waarbij je voorbij de timings van de 'bekende vier' gaat (bv 14-14-14-34), maar niet een compilatie van settings van anderen hergebruikt, voor 3 punten in Cinebench en 0 FPS verschil, maar zelf tot het uiterste gaat en dagen aan reboots aan moet besteden is niet hetgeen waar veel mensen hun tijd aan zullen willen besteden, ook niet als je hem wel zelf hebt gebouwd.

Dat was alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Paprika schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Tenzij je moederbord ondersteuning nog niet optimaal is (X370/B450/X470 bij een beperkte set aan merken voornamelijk) maak ik me daar weinig zorgen om. Uiteraard zullen de meesten, terecht, gaan kijken welke settings er nog te optimaliseren zijn, maar veelal blijft dit beperkt tot of 'XMP' settings en testen om te zien of deze stabiel zijn zodat er niet te veel gezeur bij komt kijken op de lange termijn of er wordt gekeken naar resultaten van anderen (bv de DRAM calculator) voor betere settings voor de kit die iemand bezit voor die paar extra ns (of tienden van een ns) aan latency. Daar heb je echter geen dagen voor nodig. Dat doe je meestal in een enkele avond. Potentieel een tweede als ie gedurende de nacht toch nog een error gooide in een langlopende test.

Minuscule optimalisaties waarbij je voorbij de timings van de 'bekende vier' gaat (bv 14-14-14-34), maar niet een compilatie van settings van anderen hergebruikt, voor 3 punten in Cinebench en 0 FPS verschil, maar zelf tot het uiterste gaat en dagen aan reboots aan moet besteden is niet hetgeen waar veel mensen hun tijd aan zullen willen besteden, ook niet als je hem wel zelf hebt gebouwd.

Dat was alles.
Dan zijn we het eens, en was het vooral een misunderstanding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Blij mee! O+

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze hoort natuurlijk thuis in het GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

:P

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Het blijft jammer dat ze het niet voor elkaar hebben qua moederborden (bios) en drivers want na mijn Athlon 64 3200+ zou dit weer mijn eerste AMD worden.

Nu heb ik toch alweer voorzichtig een Intel systeem samengesteld dat ik bijna besteld heb maar geef het nog een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:06

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Phusebox schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:36:
Het blijft jammer dat ze het niet voor elkaar hebben qua moederborden (bios) en drivers want na mijn Athlon 64 3200+ zou dit weer mijn eerste AMD worden.

Nu heb ik toch alweer voorzichtig een Intel systeem samengesteld dat ik bijna besteld heb maar geef het nog een paar dagen.
Het valt allemaal best mee. Zo dramatisch is het ook weer niet. Als je voor een X570 bord gaat dan zit je wel goed. De base performance op dit moment is gewoon prima. Hoeveel rek er nog in zit is de vraag, maar dat kan alleen maar meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Net mijn geheugen (corsair pro rgb 3200 kit met hynix chips) naar 3600 geklokt met Cinebench R20 pak ik nu 4489 punten. Dat lijkt me best aardig voor een 3700X op luchtkoeling met de wraith prism toch?

Ik denk dat je sommige berichten ook een beetje met een korrel zout moet nemen.
Ik heb alles zonder issues in elkaar gezet en het draaide direct als een zonnetje. Performance is goed en totaal geen moment instabiliteit of zo gehad.

[ Voor 61% gewijzigd door rajackar op 25-07-2019 17:50 ]

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Als je niet wil wachten dan bestel je toch een pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE? Overstappen naar Intel omdat moederborden wat minder stabiel zijn vlak na een launch, is een beetje onzinnig. Helaas zijn de problemen normaalste zaak van de wereld. Het is nog steeds beter dan Ryzen 1000 waar je de eerste weken nauwelijks een moederbord kon krijgen en er ergere bugs waren. :P

De truc is om geduld te hebben, niet te veel te verwachten of desnoods een bord te pakken met relatief weinig problemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 07:20
Hier eventueel nog een leuk dingetje om te testen.
Zelf ook geprobeerd, en volgens mij heb ik mijn 3700x zelfs even op de 4.5 zien staan. Maar dat kan ook omdat ik er een nieuwe koeler erop heb. Iig zie ik nu niets meer hoger dan 4.38. Zal er ook mee te maken hebben dat de ambient op zn zachts gezegd niet ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ik tik nu in cinebench in single core tests wel de 4.325 Mhz aan op +30 graden ambient en de stock cooler.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 15:02
rajackar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:49:
Net mijn geheugen (corsair pro rgb 3200 kit met hynix chips) naar 3600 geklokt met Cinebench R20 pak ik nu 4489 punten. Dat lijkt me best aardig voor een 3700X op luchtkoeling met de wraith prism toch?

[...]

?

Ik denk dat je sommige berichten ook een beetje met een korrel zout moet nemen.
Ik heb alles zonder issues in elkaar gezet en het draaide direct als een zonnetje. Performance is goed en totaal geen moment instabiliteit of zo gehad.
Lijkt me aan de lage kant, heb maar een b450 bordje van Asus en scoor met alleen pbo aan 4930 punten.

Heb eigenlijk nog nooit lager dan 47xx gezien.

Mem zowel 3200mhz als op 3733.

Sluit je wel zoveel mogelijk processen af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Rannaa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:23:
[...]

Lijkt me aan de lage kant, heb maar een b450 bordje van Asus en scoor met alleen pbo aan 4930 punten.

Heb eigenlijk nog nooit lager dan 47xx gezien.

Mem zowel 3200mhz als op 3733.

Sluit je wel zoveel mogelijk processen af
Alles was verder nog stock en zonder pbo. Misschien ga ik zo nog even verder kijken. Wat voor koeler gebruik je? Ik had ook nog wat andere dingen open staan.
Goed om te weten wat anderen zoal halen.

[ Voor 4% gewijzigd door rajackar op 25-07-2019 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
rajackar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:37:
[...]

Alles was verder nog stock en zonder pbo. Misschien ga ik zo nog even verder kijken. Wat voor koeler gebruik je? Ik had ook nog wat andere dingen open staan.
Probeer je geheugen even omlaag te zetten dan krijg je waarschijnlijk een hogere score.

Hier ook RAM van 3200/16 naar 3600/16 gezet op 1.4v en de hogere score was met trager geheugen.

4808/503 vs 4673/501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 15:02
rajackar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:37:
[...]

Zonder pbo is de mijne ong. 47xx. Scheelt
Voorheen gebruikte ik ook gewoon de prism cooler. Sinds een paar dagen een simpele aio cooler van coolermaster 120mm rad omdat ik een itx kastje heb (in win a1). Veel beter presteert hij niet, denk zo wat gelijk aan de prism.

Heb het al een paar x gemeld maar Aura sync verwijderen scheelde me een hoop punten. Of lightningservice.exe afsluiten. Circa 100 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Evernote schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:57:
[...]

Probeer je geheugen even omlaag te zetten dan krijg je waarschijnlijk een hogere score.

Hier ook RAM van 3200/16 naar 3600/16 gezet op 1.4v en de hogere score was met trager geheugen.

4808/503 vs 4673/501
Goede tip. Dat moet ik nog doen. En nog wat strakkere timings testen. Leuk om mee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 17:04
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YLQfnMs/Cinebench-Score-XMP-on-PBO-on-AMD-High-Performance.png
afbeeldinge

Specificaties:

AMD Ryzen 3700x
Gigabyte X570 Aorus Pro (Bios F4f)
G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVR
Cooltek G3
Intel 660p 1TB
Sapphire PULSE Radeon RX Vega56 8G HBM2

Instellingen:

Fan profiel: silent
Energieschema: AMD Ryzen High Performance
Precision Boost Overdrive (PBO): ingeschakeld
XMP profiel: 14-14-14-34-48

Hoger dan 4,3 GHz willen de cores nog niet komen, maar ik mag niet klagen met een kamertemperatuur van 27,5 graden en een Cooltek G3 behuizing die ingebouwd is mijn tv meubel (slechte airflow). Systeem draait stabiel sinds laatste BIOS update (F4f). Voor normaal gebruik is het energieschema balanced wel aan te raden, anders blijven de fans maar draaien.

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Nou mijn C6H zit in de PC. Herbouwen viel eigenlijk wel mee. Dit ondanks het bestaan van de USB 3.0 header. Iedereen die ooit het genoegen heeft gehad om die los te maken, weet nu waar ik het over heb. :z

Met de 1700 erin geflashed, gewisseld naar 3700X en het boot gewoon. Zelfs Windows activerde mijn W10 licentie opnieuw, na wat "bemoedigende woorden". Ik lijk geen C5 of C7 error te krijgen. Heb RAM nog niet aangeraakt dus dat is even afwachten. Komt later wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:47:
Nou mijn C6H zit in de PC. Herbouwen viel eigenlijk wel mee. Dit ondanks het bestaan van de USB 3.0 header. Iedereen die ooit het genoegen heeft gehad om die los te maken, weet nu waar ik het over heb. :z

Met de 1700 erin geflashed, gewisseld naar 3700X en het boot gewoon. Zelfs Windows activerde mijn W10 licentie opnieuw, na wat "bemoedigende woorden". Ik lijk geen C5 of C7 error te krijgen. Heb RAM nog niet aangeraakt dus dat is even afwachten. Komt later wel. :)
Goed om te horen :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik ben alleen wel mijn M.2 SSD vergeten. Die dingen zijn ook zo klein. :P

Pagina: 1 ... 22 ... 68 Laatste