Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:47:
Nou mijn C6H zit in de PC. Herbouwen viel eigenlijk wel mee. Dit ondanks het bestaan van de USB 3.0 header. Iedereen die ooit het genoegen heeft gehad om die los te maken, weet nu waar ik het over heb. :z
Ja, ik herken het! Je kan je hele kast er aan optillen, aan die kabel die muurvast zit op je moederbord. Dat viel niet mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Soeski schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:13:
[...]

Ja, ik herken het! Je kan je hele kast er aan optillen, aan die kabel die muurvast zit op je moederbord. Dat viel niet mee..
Mijn truc was het hele moederbord eruit halen en dan op en neer, net zo lang tot die achterlijke kabel los ging. :P

Maar inmiddels gewoon 3200MT/s 14-14-14-34 laten booten. Niks errors. Zit op bios 7201. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:48
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:42:
[...]

Mijn truc was het hele moederbord eruit halen en dan op en neer, net zo lang tot die achterlijke kabel los ging. :P

Maar inmiddels gewoon 3200MT/s 14-14-14-34 laten booten. Niks errors. Zit op bios 7201. :)
E- of b-die?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 09:35
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:42:
[...]

Ja netjes hoor! Denk wel dat die b-die voor nu zonder bios updates helpend is maar goed zoals gezegd ook hier met e-die geen problemen, enkel zonder geheugen aanpassing.

Even een paar weken/maanden geduld en de meeste bugs zullen verholpen zijn en heb je een mooie top end basis (lees c6h) in je kast zitten! Voor weinig 120 euro in duitsland.

NIBE F1255 - HA - Niko home control II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-07 15:18
Gisterenavond met behulp van een A6-9500 eindelijk mijn C7H + 3900X combo werkend gekregen. Geen idee waarom, maar USB BIOS Flashback werkte blijkbaar niet? Daarna eigenlijk geen issues meer. Behalve dat memory voltage op 1.2V stond in de BIOS in eerste instantie, maar dat was snel verholpen.

Anyway, net voor de eerste keer Cinebench R20 gedraaid. En als ik zo naar de andere scores kijk in dit topic is dat niet gek volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3gNxqX7.png

Als ik de R20 multicore test draai dan geeft Ryzen master ongeveer aan:
1,38V
4-4,1GHz
85 graden
Mijn kast is nog even open nu, met 1 van de 2 fans op m'n Scythe Fuma, en snikhete omgeving.

Ik heb verder nog niks veranderd, mijn memory (3000C15 Crucial) loopt volgens mij op 3200C22 :') omdat ik alleen de snelheid even had aangepast in de BIOS. Ga ik zo even mee in de weer.

Wat me trouwens wel meteen opviel is dat de readouts in Ryzen Master echt all over the place zijn. Voltage niet, dat blijft mooi onder de 1V (0,95) als ik een beetje aan het browsen ben. Maar de temperaturen gaan wel vaak opeens 10 graden naar boven of beneden. Idle lijkt hij rond de 37 graden te blijven, maar dat kan heel rap omhoog gaan als ik wat dan ook doe. Maf ding.

Edit: toen ik op dit bericht plaatste ging hij al kortstondig 10 graden omhoog. 8)7

Edit2: in BIOS idle 56 graden. En core voltage ~1,45V. Rare bedoeling. Please fix AMD/Asus.

Edit3: Cinebench R20 multi score van 7248 met wat normalere memory timings (3200C16).

Edit4: Even Aida64 stresstest gedraaid om de clocks te checken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wD8swIC.png

Boost niet heel slecht dus. Kortstondig weliswaar, all core boost lijkt nog steeds 4-4,1GHz. En nergens 4,6GHz, thanks for all the fish AMD.
! Dit is wel nadat ik TPU I heb gebruikt in de BIOS. Dan verandert hij automatisch dingen voor op luchtkoeling overclocken (volgens mij iets hogere voltages). ! Zonder die functie boost hij naar 4,3GHz lijkt het. Dit is allemaal nieuw voor mij.

[ Voor 38% gewijzigd door Dionamuh op 26-07-2019 01:39 ]

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dionamuh
Als je die core thread loads verbergt, passen dan de temps per core op screenshot? Ben wel benieuwd :D .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
sdk1985 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 01:27:
@Dionamuh
Als je die core thread loads verbergt, passen dan de temps per core op screenshot? Ben wel benieuwd :D .
Ehh ja dat vindt hij niet zo heel erg leuk. Blijft rond de 90 graden tijdens Aida64 stress test, met soms even een uitschieter naar 95 (zelfs 98 gezien, ai). Temperatuur per core geeft 'ie volgens mij niet weer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MmOwxnf.png

Zoals ik in mijn edit in mijn vorige post al zei: dit is overigens met TPU I setting in Asus BIOS. Dan verandert hij automatisch dingen voor op luchtkoeling overclocken (volgens mij iets hogere voltages).

[ Voor 16% gewijzigd door Dionamuh op 26-07-2019 01:51 ]

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dionamuh schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 01:49:
[...]

Ehh ja dat vindt hij niet zo heel erg leuk. Blijft rond de 90 graden tijdens Aida64 stress test, met soms even een uitschieter naar 95 (zelfs 98 gezien, ai). Temperatuur per core geeft 'ie volgens mij niet weer.

[Afbeelding]

Zoals ik in mijn edit in mijn vorige post al zei: dit is overigens met TPU I setting in Asus BIOS. Dan verandert hij automatisch dingen voor op luchtkoeling overclocken (volgens mij iets hogere voltages).
:X daar gaat iets niet helemaal goed.

Bij mij komt de CPU niet boven de 75 graden.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik had moeten weten dat het te makkelijk ging. Er gaat werkelijk altijd iets mis als ik mijn computer uit elkaar haalde, maar nu ging het te simpel en te snel.

Net vanuit cold boot ja hoor, C5. ASUS why? :')

Ik raak dus helemaal niks meer aan in bios behalve dat ik die stomme RGB lampjes uit heb gezet. Ik laat het wel weten als ik alsnog C5 ontwikkel zonder settings aan te passen. Het is makkelijk te verhelpen met de clear CMOS knop achterop, maar super irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:41:
Ik had moeten weten dat het te makkelijk ging. Er gaat werkelijk altijd iets mis als ik mijn computer uit elkaar haalde, maar nu ging het te simpel en te snel.

Ik raak dus helemaal niks meer aan in bios behalve dat ik die stomme RGB lampjes uit heb gezet. Ik laat het wel weten als ik alsnog C5 ontwikkel zonder settings aan te passen. Het is makkelijk te verhelpen met de clear CMOS knop achterop, maar super irritant.
:/
Het is leuk om te te prutsen in de bios en finetunen, maar dit is pure frustratie volgens mij... hoop dat ze snel met een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:23
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:47:
Nou mijn C6H zit in de PC. Herbouwen viel eigenlijk wel mee. Dit ondanks het bestaan van de USB 3.0 header. Iedereen die ooit het genoegen heeft gehad om die los te maken, weet nu waar ik het over heb. :z
Ik heb geloof het of niet letterlijk de kabels uit de plastic mold getrokken bij het inbouwen van m'n X570 moederbord. Or rather, het uitbouwen van m'n oude mobo. Dus die plastic mold nog in de USB 3.0 header op het moederbord terwijl de kabel loskwam. 8)7 Moet even kijken hoe eenvoudig dat te fixen is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
[...]

[Afbeelding]

Zeer merkwaardig, de CPU Package Power is bij jou 10W op load - kun je eens kijken of dat zonder die TPU settings (bios op default) ook zo is? Package power wordt door de CPU in principe als leidraad genomen voor boosts en safety features, maar met een verkeerde uitleeswaarde gaat dat allemaal out the window.

En volgens mij zit je met 140W CPU+SOC power (wat hij wel correct aangeeft) al ver boven spec voor package power, en ben je dus al aan het auto-overklokken. Niet zo gek dat hij dan 88 graden wordt. Echter is 98 wel een probleem - dat betekent dat thermal throttling het met deze settings niet doet en dat is daadwerkelijk link. Boven de 95 loop je buiten specificaties, kan schadelijk zijn.

Ik raad je dan ook aan om alles eerst op default te proberen. Zulke Asus features klinken op papier leuk maar als het AMD's algoritmes overvoord zet is dat nog maar zeer de vraag.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 02:00
Dionamuh schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 00:04:
<knip lang verhaal>
Wat me trouwens wel meteen opviel is dat de readouts in Ryzen Master echt all over the place zijn. Voltage niet, dat blijft mooi onder de 1V (0,95) als ik een beetje aan het browsen ben. Maar de temperaturen gaan wel vaak opeens 10 graden naar boven of beneden. Idle lijkt hij rond de 37 graden te blijven, maar dat kan heel rap omhoog gaan als ik wat dan ook doe. Maf ding.

Edit: toen ik op dit bericht plaatste ging hij al kortstondig 10 graden omhoog. 8)7

Edit2: in BIOS idle 56 graden. En core voltage ~1,45V. Rare bedoeling. Please fix AMD/Asus.

Edit3: Cinebench R20 multi score van 7248 met wat normalere memory timings (3200C16).

Edit4: Even Aida64 stresstest gedraaid om de clocks te checken:

[Afbeelding]
Same here. Met een AMD 3600, B450 I Aeros (Mini itx), dus ja ook een wat kleiner koelertje ervaar ik dezelfde issues.

Die kleine spikes voor de boost brengen de temperatuur idle zo naar de 60 graden. Snelheid is niks mis mee, maar onder load ga ik ook makkelijk richting de 80/85 graden. Nu is het zo dat ik een kleine koeler er op heb zitten (Noctua NH-LX95 ofzo) dus die kan minder goed de warme kwijt, maar toch heb ik mijn boosts uitgezet. Ik werd gek van de fan die steeds spiked op basis van de temp., veel zitten tweaken maar het maakte allemaal niet zoveel uit; zet ik de fan langer lager; dan lopen de temps alleen maar op.

Nu zonder boosts, en ja 30 graden in huis, 1,075v en rond de 55 graden idle.
Dus... please fix amd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Vanavond zal ik de eerste boot doen met mijn nieuwe PC (3700x) (zie eventueel mijn build in profiel)

Ik heb de Asus X470 Crosshair VII Hero WIFI en de bios versie is inmiddels 2501.

Is er ergens een overzicht met instellingen die ik moet aanpassen in mijn bios?

(1) Geheugen voltage op 1.35v (heb Trident Z 3200C14d 32gb)

Wat nog meer?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Ferio op 26-07-2019 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

rajackar schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:37:
[...]

Alles was verder nog stock en zonder pbo. Misschien ga ik zo nog even verder kijken. Wat voor koeler gebruik je? Ik had ook nog wat andere dingen open staan.
Goed om te weten wat anderen zoal halen.
Als je wilt weten wat anderen halen in cinebench, zie dan hier: GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Ferio schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:01:
Vanavond zal ik de eerste boot doen met mijn nieuwe PC (3700x) (zie eventueel mijn build in profiel)

Ik heb de Asus X470 Crosshair VII Hero WIFI en de bios versie is inmiddels 2501.

Is er ergens een overzicht met instellingen die ik moet aanpassen in mijn bios?

(1) Geheugen voltage op 1.35v (heb Trident Z 3200C14d 32gb)

Wat nog meer?

Alvast bedankt!
Na het voltage even rebooten en dan XMP aanzetten zodat je timings goed staan. Dan vooral even kijken of alles stabiel is en je performance overeen komt met wat je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:10
Verdomme, koop in net dit:https://tweakers.net/pricewatch/588571/g-punt-skill-trident-z-f4-3600c17d-16gtzsw.html setje, verlaagt Azerty een dag erna de prijs met 20 -_-

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
Boxman schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:16:
[...]

Zeer merkwaardig, de CPU Package Power is bij jou 10W op load - kun je eens kijken of dat zonder die TPU settings (bios op default) ook zo is? Package power wordt door de CPU in principe als leidraad genomen voor boosts en safety features, maar met een verkeerde uitleeswaarde gaat dat allemaal out the window.

En volgens mij zit je met 140W CPU+SOC power (wat hij wel correct aangeeft) al ver boven spec voor package power, en ben je dus al aan het auto-overklokken. Niet zo gek dat hij dan 88 graden wordt. Echter is 98 wel een probleem - dat betekent dat thermal throttling het met deze settings niet doet en dat is daadwerkelijk link. Boven de 95 loop je buiten specificaties, kan schadelijk zijn.

Ik raad je dan ook aan om alles eerst op default te proberen. Zulke Asus features klinken op papier leuk maar als het AMD's algoritmes overvoord zet is dat nog maar zeer de vraag.
CPU Package Power is ook zonder TPU settings 10-11W zo te zien. Overigens zonder TPU settings wel lagere temperaturen natuurlijk.
Ik heb nu ook Vcore voltage offset van -0.05 gedaan, dat scheelde nog wat. Of dat de beste manier is weet ik niet, ik moet me nog verder verdiepen in deze BIOS en de rest.
En twee i.p.v. één fan op mijn CPU koeler scheelt ook. :P Had ik nog niet gedaan omdat nog niet alles in aangesloten, ben nog even aan het testen.
Nu zit hij tijdens Aida64 rond de 80-85 graden, heel soms even een spike erboven maar niks verontrustends denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vc8E8ZV.jpg
(let niet op mijn RAM (sub)timings :+)
(oh, en memory clocks, die was ik vergeten weer op 3200MHz te zetten, oeps)

@Blaat Maar jij hebt een custom water loop. :)

Dank voor jullie reacties! O+

[ Voor 6% gewijzigd door Dionamuh op 26-07-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 02:00
aminam schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:08:
Verdomme, koop in net dit:https://tweakers.net/pricewatch/588571/g-punt-skill-trident-z-f4-3600c17d-16gtzsw.html setje, verlaagt Azerty een dag erna de prijs met 20 -_-
Zo had ik weer erg veel geluk met dit setje . Vorige week vrijdag gekocht, geen informatie alleen een Product-ID. Voor €149,- _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Darkus op 26-07-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Mmore schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Ik heb geloof het of niet letterlijk de kabels uit de plastic mold getrokken bij het inbouwen van m'n X570 moederbord. Or rather, het uitbouwen van m'n oude mobo. Dus die plastic mold nog in de USB 3.0 header op het moederbord terwijl de kabel loskwam. 8)7 Moet even kijken hoe eenvoudig dat te fixen is :P
Dit is volgens mij een zeer typerend resultaat. :+
Maar potentieel kan je het solderen. Anders is je header gewoon kapot.
Phusebox schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:59:
[...]

:/
Het is leuk om te te prutsen in de bios en finetunen, maar dit is pure frustratie volgens mij... hoop dat ze snel met een oplossing komen.
Ik kreeg het in ieder geval niet meer met mijn RAM op stock settings. Hopen dat dit zo blijft. RAM snelheid kan ik wel missen voor even totdat ASUS hun puinzooi opruimt. Verder heeft dit bord wel echt extreem veel opties in bios. UI is wat complexer dan mijn oude Prime X370-Pro, maar als je eenmaal gewend bent, is dit denk ik iets beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 07:20
Had ik ook. Bijna hetzelfde setje ook. Nouja, blijft goed spul. En procentueel is het allemaal nog wel te overzien. Zeker op de prijs van een compleet nieuwe build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Dan koop je een tweede paar en stuur je 't eerste paar terug of weiger je deze zelfs aan de deur zodat ie vanzelf terug zal gaan en kost 't je niet eens moeite. Als ie duurder was geworden had je ook gedaan alsof je neus bloed...

En als je die ~145 euro niet tijdelijk kunt missen dan is dit het moment om stil te staan bij je prioriteiten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Dionamuh schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:10:
[...]

CPU Package Power is ook zonder TPU settings 10-11W zo te zien. Overigens zonder TPU settings wel lagere temperaturen natuurlijk.
Ik heb nu ook Vcore voltage offset van -0.05 gedaan, dat scheelde nog wat. Of dat de beste manier is weet ik niet, ik moet me nog verder verdiepen in deze BIOS en de rest.
En twee i.p.v. één fan op mijn CPU koeler scheelt ook. :P Had ik nog niet gedaan omdat nog niet alles in aangesloten, ben nog even aan het testen.
Nu zit hij tijdens Aida64 rond de 80-85 graden, heel soms even een spike erboven maar niks verontrustends denk ik.
CPU Package power is wel redelijk verontrustend. Boosting algorithms gaan daar namelijk vanuit en, met een verkeerde limiet is er een kans dat hij zelfs op default settings out of spec gaat lopen.

Check even of het in ryzen master hetzelfde is. Zoja, mss andere bios, indien dan nog steeds zou ik AMD contacteren en heb je wellicht misschien een RMA gevalletje.

Nogmaals, met verkeerde uitlezing wordt de limiet niet gehonoreerd en ben je feitelijk al PBO aan het draaien.

Edit// NVM, zie net je screen met Ryzen Master open.. Dit is wel iets om even in orde te krijgen. I'd contact AMD.

[ Voor 4% gewijzigd door Boxman op 26-07-2019 14:00 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aminam
Paprika schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Dan koop je een tweede paar en stuur je 't eerste paar terug of weiger je deze zelfs aan de deur zodat ie vanzelf terug zal gaan en kost 't je niet eens moeite. Als ie duurder was geworden had je ook gedaan alsof je neus bloed...

En als je die ~145 euro niet tijdelijk kunt missen dan is dit het moment om stil te staan bij je prioriteiten :P.
haha, met dit weer voer ik geen enkele handeling meer uit dan nodig. Het is ook al bezorgd dus ik ga liever een beetje overclocken dan moeilijk doen om die €20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
aminam schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:14:
[...]

haha, met dit weer voer ik geen enkele handeling meer uit dan nodig. Het is ook al bezorgd dus ik ga liever een beetje overclocken dan moeilijk doen om die €20.
Dan moet je niet klagen. :P
Je koopt een setje B-die. Het is gewoon duur spul en je weet dat het voor minimale winsten is. Op het totaalbedrag van je PC, zal die €20 verbleken. Ik heb ook vaak te veel betaald, maar langzaam verdien ik het terug met goed zoeken. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-07-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Heftig. Wat gebeurd er als je Prime95 met small fft draait? Clockt hij dan netjes terug of krijg je dan een freeze?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionamuh
Boxman schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:59:
[...]

CPU Package power is wel redelijk verontrustend. Boosting algorithms gaan daar namelijk vanuit en, met een verkeerde limiet is er een kans dat hij zelfs op default settings out of spec gaat lopen.

Check even of het in ryzen master hetzelfde is. Zoja, mss andere bios, indien dan nog steeds zou ik AMD contacteren en heb je wellicht misschien een RMA gevalletje.

Nogmaals, met verkeerde uitlezing wordt de limiet niet gehonoreerd en ben je feitelijk al PBO aan het draaien.

Edit// NVM, zie net je screen met Ryzen Master open.. Dit is wel iets om even in orde te krijgen. I'd contact AMD.
Wat hoort CPU Package power dan te zijn?

Ik ga er denk ik in het weekend even verder naar kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
CPU Package power hoort maximaal 142-145W te zijn onder full load, en AMD's algorithmen throttlen je CPU dus om daaronder te blijven onder normale condities. Foute meetwaarden daarvan = dus in feite die limiet negeren, waardoor je CPU teveel power verbruikt. Ergo hoge temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 18:08
Ik ben nu al een tijd aan het wachten op die G.Skill Trident Z 3600Mhz - C16. Ik ben aan het nadenken of dat setje eigenlijk echt wel nodig heb.

Je leest overal dat het beste geheugen is voor het X570 Platform en de 3800X-3900X, maar zou ander geheugen ook niet gewoon werken?
In vergelijking met deze set: pricewatch: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3600C18

pricewatch: HyperX Predator RGB HX436C17PB3AK2/16

Mij workload is meer virtualisatie en labo omgevingen + wat gaming. Hebben die sets limitaties als je de overlock grenzen eens gaat opzoeken? Of XMP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 18:19
Lyca schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:25:
Ik ben nu al een tijd aan het wachten op die G.Skill Trident Z 3600Mhz - C16. Ik ben aan het nadenken of dat setje eigenlijk echt wel nodig heb.

Je leest overal dat het beste geheugen is voor het X570 Platform en de 3800X-3900X, maar zou ander geheugen ook niet gewoon werken?
In vergelijking met deze set: pricewatch: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3600C18

pricewatch: HyperX Predator RGB HX436C17PB3AK2/16

Mij workload is meer virtualisatie en labo omgevingen + wat gaming. Hebben die sets limitaties als je de overlock grenzen eens gaat opzoeken? Of XMP?
Ik heb pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVR draaien op 3733MHz 16-16-16-36.
X570 geheugen compatibiliteit schijnt veel beter te zijn dan X370/X470, mede omdat BIOS support wat achter loopt bij die series.
Zie anderen goedkoper Patriot geheugen gebruiken op prima snelheden: https://old.reddit.com/r/...help_me_choose_between_3/

[ Voor 0% gewijzigd door Zaggy op 26-07-2019 21:51 . Reden: ontbrak een woord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Heb zelf net deze aangeschaft:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR
Samsung B-die. Confirmed.

Ik heb echter een vraagje, met betrekking tot QVL.
Ik heb de asrock B450M Steel Legend als "main candidate" voor m'n R3600 system, en in de QVL staat alleen dit serienummer als 2x16GB (dus 32GB) in de QVL. Dat zijn dus wel verschillende chips.
Volgens mij zit dat dus voor mijn 2x8 wel snor, maar nalezende en horende kan ik daar niet zomaar van uit gaan.

Opinies? Want bij mij is het nog nooit fout gegaan met geheugen werkend op juiste frequesnties.
(Doe al zo'n 25 jaar aan system building, maar dat RAM-verhaal bij Ryzen is soms echt onduidelijk.)

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
QVL lijsten zijn sowieso een grote pot nat en als je ooit advies van iemand krijgt waarbij de QVL lijst leidende is, vooral niet naar die persoon luisteren :+.

Het gaat om de chips, niet om de naam en de heatsink. B-die gaat prima werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 26-07-2019 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:26

Apoca

Array Technology Industry

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:41:
Cold boot C5 is opgelost bij mij met de BETA 7302 bios op de C6E, alles werkt gewoon naar behoren nu op stock met DCOP settings. Voor de komende dagen is dit prima, ik was wel klaar met de Clear CMOS steeds :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Apoca schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:23:
[...]

Cold boot C5 is opgelost bij mij met de BETA 7302 bios op de C6E, alles werkt gewoon naar behoren nu op stock met DCOP settings. Voor de komende dagen is dit prima, ik was wel klaar met de Clear CMOS steeds :)
Ik had het ook meegekregen. Ik wacht nog even op de officiële launch en dan maar weer eens flashen.
Kennelijk is er ook een bios update in omloop om C7 te fixen. Dan zouden de twee grootste problemen opgelost moeten zijn. Vervolgens is het dan wachten op andere dingen. Ik vraag me toch af of negatieve offset vcore op termijn iets kan betekenen voor PB2/PBO. Nu lijkt het gewoon kapot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
Leuk, maar voor 120 euro minder pik je een setje E-die op en dat clocked net zo lekker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Update over mijn X370-f. Boot 9/10 keer prima. Soms wordt het ram automatisch weer op 1.2volt gezet waardoor de PC weer in een boot loop terecht komt. Erg irritant.. :(.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boxman
Aan het klooien met true single-core OC's.. Zeer interessant. Eens temeer bewezen dat er niks mis is met de snelheden die deze CPU's halen, maar dat het boost-algo simpelweg nog niet helemaal polished is.

tl;dr vooraf: 4.650GHz 100% sustained op 1.375v (!)
Boost algo 1.0.0.3AB: 4.525 sustained* op 1.48v
Boost algo 1.0.0.1: 4.600 sustained op 1.48v

*doordat het boost-algo zo triggerhappy is en voor de minste backgroundtask een tweede of meer extra cores boost, gaat regelmatig de boost-speed omlaag vanwege het aanspreken van de tweede core. Gemiddeld sustained ligt dus wat lager.

De voltage-dependency is redelijk merkwaardig. Vanaf de 1.375 schaalt het bij mij totaal niet meer en is 4.675 net aan instabiel. 4.7GHz ook echt net net net buiten bereik, hij doet er ongeveer 30 seconden Cinebench mee op 1.4v, wat met hoger voltage (1.425, 1.45 en zelfs 1.475) steeds slechter wordt. Temperatuur blijkt in dit geval veel belangrijker te zijn. Zodra de hitte voorbij is zal ik hopelijk een 4.7GHz 3900x singlecore run kunnen laten zien.

Anyway; screenshot below. Zal het CB WoF topic ook een kickje geven :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GqvKZTB.png

[ Voor 6% gewijzigd door Boxman op 27-07-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 19:04
delete, zat op de verkeerde pagina.

[ Voor 91% gewijzigd door haarbal op 27-07-2019 08:56 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Berichtje van Robert Hallock van AMD op Reddit:

Hello, friends.

Please set a remindme! on this post for Tuesday morning (30 July) Central Daylight Saving Time (CDT). We have a comprehensive update coming for you regarding the WHEA warnings in the Windows Event Log; Destiny 2 game launch; and desktop idle behavior.

We're putting the finishing touches on it, and wanted to let y'all know when to expect it as soon as I could. I will edit this post with the final details on 7/30.

https://www.reddit.com/r/...a_warnings_destiny_2_and/

[ Voor 4% gewijzigd door Apoca op 27-07-2019 09:32 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Ik ben nog aan het wachten op mijn R9, maar ik wou de build al eens rap een test geven (zonder CPU).
Kijken of alles correct is aangesloten.

Ik heb een Gigabyte Aorus X570 Pro en die zou zonder CPU toch even moeten kunnen opstarten, dat werkt niet.

- Ik heb enkel de 8-Pin 12V aangesloten, mijn RM850X heeft geen 4-Pin 12V
- Ik heb geen geheugen ingestoken

Heeft het moederbord het geheugen nodig voor een teken van leven te geven?

edit:
Ondertussen deze gevonden

Q - Where’s the 4-pin EPS/ATX 12v connector that I need for my motherboard?

A - Our power supplies ship with an 8-pin connector that splits in half. Use half of this connector for the 4-pin EPS/ATX 12v connector on your motherboard

Wat een noob mistake :(

[ Voor 25% gewijzigd door Lyca op 27-07-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 19:04
Lyca schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:34:
Geloof het wel.

Alleen die 8 pin voor de cpu zou plenty moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door haarbal op 27-07-2019 09:55 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:37
Lyca schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:34:
Ik ben nog aan het wachten op mijn R9, maar ik wou de build al eens rap een test geven (zonder CPU).
Kijken of alles correct is aangesloten.

Ik heb een Gigabyte Aorus X570 Pro en die zou zonder CPU toch even moeten kunnen opstarten, dat werkt niet.

- Ik heb enkel de 8-Pin 12V aangesloten, mijn RM850X heeft geen 4-Pin 12V
- Ik heb geen geheugen ingestoken

edit:
Ondertussen deze gevonden

Heb zelfde moederbord, werkte 4 uurtjes prima, daarna deed het niet meer, fans draaien wel maar geen beeld meer en niet booten. En stopt dan er helemaal mee. Andere voeding geprobeerd, werkte ook niet.

Q - Where’s the 4-pin EPS/ATX 12v connector that I need for my motherboard?

A - Our power supplies ship with an 8-pin connector that splits in half. Use half of this connector for the 4-pin EPS/ATX 12v connector on your motherboard

Wat een noob mistake :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Wauw, sinds vandaag een b-die 3600c17 setje in mijn x370+r5-3600 pc gestoken in de hoop de geheugen snelheid op te kunnen krikken. Niet dus helaas, zit nog steeds vast aan 2933, ik dacht al die tijd dat de cpu en het geheugen gaar waren maar het is dus puur en alleen moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

aminam schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:04:
Wauw, sinds vandaag een b-die 3600c17 setje in mijn x370+r5-3600 pc gestoken in de hoop de geheugen snelheid op te kunnen krikken. Niet dus helaas, zit nog steeds vast aan 2933, ik dacht al die tijd dat de cpu en het geheugen gaar waren maar het is dus puur en alleen moederbord...
ik draai hier el cheapo buildje. Tomahawk b450 met corsair lpx 3000cl16 en 3600 ryzen. Gewoon lekker stabiel op 3200. Binnenkort als het wat frisser is, eens 3400 proberen.

Wat k wel merk is dat bij vorige cpu tijdens benchen de temps nooit boven de 60 of 65 graden kwamen. Bij de ryzen is het bij eeste belasting direct een constante 75 graden. Gewoon heethoofd of slechte montage cooler?

[ Voor 16% gewijzigd door SadisticPanda op 27-07-2019 11:44 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
SadisticPanda schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 11:41:
[...]

ik draai hier el cheapo buildje. Tomahawk b450 met corsair lpx 3000cl16 en 3600 ryzen. Gewoon lekker stabiel op 3200. Binnenkort als het wat frisser is, eens 3400 proberen.

Wat k wel merk is dat bij vorige cpu tijdens benchen de temps nooit boven de 60 of 65 graden kwamen. Bij de ryzen is het bij eeste belasting direct een constante 75 graden. Gewoon heethoofd of slechte montage cooler?
Heb ook nog een andere build met een b450 en r5 1600, daar probeer ik het geheugen zo even op. Maar ja mijn r5-3600 wordt ook erg heet, piekt vaak naar 67-70c maar dan heb ik pbo ook aan staan met limieten volgens met mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
[...]

Hoe warm was het in huis, was wel extreem afgelopen dagen.
20 of 40 graden binnen, ook je uiteindelijke temperatuur kan dan weleens max 20 graden verschil uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince666
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 16:58
Leesvoer https://www.overclock3d.n...70_-_3600x_3700x_review/1
Heb zelf ook de Asus Prime X370-Pro en krijg aardig de kriebels om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00

Zenix

BOE!

[...]

Die van mij met Micron e-die wil af en toe niet posten, meestal wel. Vandaag nieuwe beta bios geflashed: https://www.reddit.com/r/...w_b450_tomahawk_bios_1a1/ hopelijk gaat dat beter. De verwachting is wel dat een goede bios aan het einde van de maand er is. Mijn e-die doet wel al 3600MHz, dus dat is geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 27-07-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slane147129
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 02:26
unfor schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 22:39:
[...]

Leuk, maar voor 120 euro minder pik je een setje E-die op en dat clocked net zo lekker. :)
Welke kan je aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Als er maar AES in de naam staat en dit jaar uitgekomen, dan heb je E-die. Maakt niet uit welke je neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Crucial ballistics sport lt.
Zowel de 3000 en 3200 varianten zijn dezelfde chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Zenix schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Die van mij met Micron e-die wil af en toe niet posten, meestal wel. Vandaag nieuwe beta bios geflashed: https://www.reddit.com/r/...w_b450_tomahawk_bios_1a1/ hopelijk gaat dat beter. De verwachting is wel dat een goede bios aan het einde van de maand er is. Mijn e-die doet wel al 3600MHz, dus dat is geen probleem.
Mijne is Micron B-die chips, geen post problemen. Kitje van 3000CL16 draait momenteel op 3200cl16.

Zou 3600cl16 mogelijk zijn?

Nog niet helemaal thuis in het Ram overclokken. Beter timings verlagen met dram calculator? Of gewoon timings std laten en de mhz in de hoogte knallen? Zo dat die gelijk komt met infifabric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Ik zou zeggen, probeer het. Ik heb hem op 16-19-16-38 1,375v 3600MHz. Dat werkt prima, maar moet nog beter kunnen, alleen ga ik daar wel mee bezig als BIOS stabiel is met de nieuwe agesa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Prince666 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:08:
Leesvoer https://www.overclock3d.n...70_-_3600x_3700x_review/1
Heb zelf ook de Asus Prime X370-Pro en krijg aardig de kriebels om te upgraden.
Mja Leuk voor mensen die al een bord hebben inderdaad. Voor mensen die overstappen of een nieuwe build doen loont het zich niet echt buiten een paar uitzonderingen om een oude chipset te nemen. De x470 borden die goed zijn, lijken nog niet in prijs te zakken. In de VS zijn er mooie aanbiedingen maar hier niet.

Het gevoel dat bij mij persoonlijk leeft dat de C6H niet meer de support krijgt van Asus zoals de eerste 12 tot 18 maanden is voor mij reden om het niet aan te durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:21:
Het feit dat de C6H niet meer de support krijgt van Asus zoals de eerste 12 tot 18 maanden is voor mij reden om het niet aan te durven.
Waar blijkt dan uit dat dit een feit is :?

De C6H krijgt tot nu toe volgensmij minimaal dezelfde support als bijv. de C7H.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
In het begin van nieuwe CPU releases komen er diverse updates, maar op een gegeven moment werken producten zoals het hoort.
Je ontvangt dan misschien niet maandelijks updates maar support is er nog steeds gezien de updates die nu rond ryzen 2 uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Help!!!! schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Waar blijkt dan uit dat dit een feit is :?

De C6H krijgt tot nu toe volgensmij minimaal dezelfde support als bijv. de C7H.
Sorry verkeerde woordkeuze. Het lijkt zo, sinds die Elmor weg is bij Asus. Het is meer een gevoel bij mij.

En heb al decennia niks anders dan Asus borden gehad maar lees nu zoveel negatieve reacties over de service en ondersteuning van Asus dat ik nu vrijwel zeker voor een Gigabyte X570 bord ga. De C7H was een optie geweest als die niet nog duurder was dan dat Gigabyte bord en überhaupt nog niet in prijs verlaagd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inmiddels ben ik overgestapt naar AMD Ryzen Power Saver plan tijdens het browsen (Youtube, twitch, forums, downloads). Het resultaat is dat de voltage altijd op 0,927V blijft en de temperaturen stabiel zijn tussen 35-40C, zonder dat ze tijdelijk boosten naar 55-60C. Ik weet dat AMD Robert heeft aangegeven dat het normaal is dat de voltages voor een paar seconde naar 1.45v boosten maar dat heeft wel als resultaat dat je temperaturen all over the place zijn. Not fun imo. Heb al veel tijd verspild aan mijn fan curves, zodat ze niet elke minuut van 50% naar 100% schieten.

Zoals ik zei dus zijn de temperaturen nu stabiel (geen gekke spikes) en merk ik niet dat de performance achteruit is gegaan (chrome met 6 tabs, steam en spotify draait als een zonnetje). Ik snapte ook niet waarom de cpu zo agressief ging boosten tijdens het browsen.. Keek ik een youtube filmpje en wilde ik een tab openen in chrome ging de temperaturen gelijk van 45c naar 65c. Er is niks mis mee met de koeling, aangezien ik in Cinebench R20 max 72c graden hit en 65C tijdens CS:GO. Er is duidelijk iets mis met de boosting. Als ik ingame avg temps heb van 65C en als ik dan even ga alt tabben springen de temperaturen weer naar 75c 8)7.

Note: Uiteraard switch ik wel naar AMD Ryzen Balanced plan wanneer ik ga gamen. Kleine moeite maar mijn ervaring is nu wel veel beter. Ikirriteer mij niet meer aan mijn fans of temperaturen die continu op en neer gaan, terwijl ik niks bijzonders aan het doen ben. Ik raad jullie dus zeker aan om de Ryzen Power Saver plan te gebruiken als je je irriteert aan de hoge temperaturen spikes, terwijl je simpelweg aan het browsen bent.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
Aslanboy1905 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 17:59:
Inmiddels ben ik overgestapt naar AMD Ryzen Power Saver plan tijdens het browsen (Youtube, twitch, forums, downloads). Het resultaat is dat de voltage altijd op 0,927V blijft en de temperaturen stabiel zijn tussen 35-40C, zonder dat ze tijdelijk boosten naar 55-60C. Ik weet dat AMD Robert heeft aangegeven dat het normaal is dat de voltages voor een paar seconde naar 1.45v boosten maar dat heeft wel als resultaat dat je temperaturen all over the place zijn. Not fun imo. Heb al veel tijd verspild aan mijn fan curves, zodat ze niet elke minuut van 50% naar 100% schieten.

Zoals ik zei dus zijn de temperaturen nu stabiel (geen gekke spikes) en merk ik niet dat de performance achteruit is gegaan (chrome met 6 tabs, steam en spotify draait als een zonnetje). Ik snapte ook niet waarom de cpu zo agressief ging boosten tijdens het browsen.. Keek ik een youtube filmpje en wilde ik een tab openen in chrome ging de temperaturen gelijk van 45c naar 65c. Er is niks mis mee met de koeling, aangezien ik in Cinebench R20 max 72c graden hit en 65C tijdens CS:GO. Er is duidelijk iets mis met de boosting. Als ik ingame avg temps heb van 65C en als ik dan even ga alt tabben springen de temperaturen weer naar 75c 8)7.

Note: Uiteraard switch ik wel naar AMD Ryzen Balanced plan wanneer ik ga gamen. Kleine moeite maar mijn ervaring is nu wel veel beter. Ikirriteer mij niet meer aan mijn fans of temperaturen die continu op en neer gaan, terwijl ik niks bijzonders aan het doen ben. Ik raad jullie dus zeker aan om de Ryzen Power Saver plan te gebruiken als je je irriteert aan de hoge temperaturen spikes, terwijl je simpelweg aan het browsen bent.
Vreemd, als ik hem op Ryzen power saver zet blijft hij bij mij gewoon op en neer gaan. Heb alleen browser open en wat achtergrond dingen als steam etc. Alleen als ik het op normale power saving zet zakt het voltage naar stabiel <1V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
speedking92 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:15:
[...]

Vreemd, als ik hem op Ryzen power saver zet blijft hij bij mij gewoon op en neer gaan. Heb alleen browser open en wat achtergrond dingen als steam etc. Alleen als ik het op normale power saving zet zakt het voltage naar stabiel <1V
Vreemd. Welk moederbord heb je? Heb sowieso het gevoel namelijk dat de voltage & temps hoger zijn op x470 dan x570 atm. Met Balanced power plan gaat ie bij mij ook naar 0.9v maar het was irritant dat de temperaturen op en neer gaan als ik simpelweg een tab open tijdens het kijken van een YT filmpje bijvoorbeeld.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
Aslanboy1905 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:27:
[...]

Vreemd. Welk moederbord heb je? Heb sowieso het gevoel namelijk dat de voltage & temps hoger zijn op x470 dan x570 atm. Met Balanced power plan gaat ie bij mij ook naar 0.9v maar het was irritant dat de temperaturen op en neer gaan als ik simpelweg een tab open tijdens het kijken van een YT filmpje bijvoorbeeld.
Toch een Gigabyte x570 Aorus Elite. Misschien dat het aan de achtergrond software ligt? Maak me dr verder ook niet heel druk om, want ze gaan het waarschijnlijk toch fixen in een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Als ik de laatste reacties zo lees, krijg ik het idee dat de 570 chipset de Zen2's beter "snapt". Wat ze willen en kunnen. Weet niet hoe ik het moet omschrijven.
Dan twijfel ik nu weer over B450. (Ben een nieuw systeem aan het samenstellen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Phusebox schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:46:
[...]
Sorry verkeerde woordkeuze. Het lijkt zo, sinds die Elmor weg is bij Asus. Het is meer een gevoel bij mij.
Probleem is natuurlijk dat Elmor een redelijk "publiek" aanspreekpunt was op verschillende fora waardoor de support van Asus beter lijkt dan dat deze in werkelijkheid is. Probleem van Asus is gewoon dat ze een shitload aan mobo's de markt op gooien en dat het ondersteunen van deze zaken tijd en geld kost. Als de big bugs eruit zijn en de moederborden voor 95% van de gebruikers werken dan gaat de support gewoon aan de life-line en komen kleine vervelende bugs voor tweakers zoals ons gewoon op de backlog en moet je soms langere tijd wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Zenix schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 15:47:
Ik zou zeggen, probeer het. Ik heb hem op 16-19-16-38 1,375v 3600MHz. Dat werkt prima, maar moet nog beter kunnen, alleen ga ik daar wel mee bezig als BIOS stabiel is met de nieuwe agesa.
Stock timings op 3200, geen problemen. Als ik iets anders zet of iets verhoog, dan post die niet meer. Bij 2300 gaat er al,1.370V over ram (auto);

@Aslanboy1905 hier gaat die ook regelmatig op een neer maar mijn aio kijkt niet daar de cpu temp maar naar de temp van het koelwater. Aangezien dat veel trager omhoog gaat in temp, heb ik geen last van die fans die even harder gaan draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door SadisticPanda op 27-07-2019 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
Heb hier een Asus Prime x470 met een 3700x amd cpu.

Temperaturen:
Moederbord 34 °C
CPU 37 °C
CPU diode 38 °C
Chipset 46 °C
GPU diode 40 °C
Samsung SSD 970 EVO 500GB 41 °C / 44 °C
CT500MX500SSD1 30 °C

Koelingsventilatoren:
CPU 736 RPM
Chassis nr1 432 RPM
Chassis nr2 450 RPM
GPU 0%

Spanningswaarde:
CPU Core 0.926 V
CPU VID 0.900 V
+5 V 5.041 V
+12 V 9.973 V
+3.3 V Standby 3.401 V
CPU VDD 1.019 V
CPU VDDNB 0.950 V
GPU kern 0.738 V
GPU geheugen 0.800 V
GPU VRM 1.251 V

Had de bios ge-update naar 5007 en AMD Ryzen Balanced plan in gesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 18:19
speedking92 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 18:52:
[...]

Toch een Gigabyte x570 Aorus Elite. Misschien dat het aan de achtergrond software ligt? Maak me dr verder ook niet heel druk om, want ze gaan het waarschijnlijk toch fixen in een update.
Wat bij mij hielp was Vcore Load Line Calibration van auto naar low zetten.
Vcore doet nu 0.9 idle tot 1.4 onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

combo47 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:40:
Heb hier een Asus Prime x470 met een 3700x amd cpu.

Temperaturen:
Moederbord 34 °C
CPU 37 °C
CPU diode 38 °C
Chipset 46 °C
GPU diode 40 °C
Samsung SSD 970 EVO 500GB 41 °C / 44 °C
CT500MX500SSD1 30 °C

Koelingsventilatoren:
CPU 736 RPM
Chassis nr1 432 RPM
Chassis nr2 450 RPM
GPU 0%

Spanningswaarde:
CPU Core 0.926 V
CPU VID 0.900 V
+5 V 5.041 V
+12 V 9.973 V
+3.3 V Standby 3.401 V
CPU VDD 1.019 V
CPU VDDNB 0.950 V
GPU kern 0.738 V
GPU geheugen 0.800 V
GPU VRM 1.251 V

Had de bios ge-update naar 5007 en AMD Ryzen Balanced plan in gesteld
Cpu zit maar 1 graad boven sytem temp? Das wel heel knap. Hier minstens 15 graden warmer (met AIO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
SadisticPanda schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:05:
[...]

Cpu zit maar 1 graat boven sytem temp? Das wel heel knap. Hier minstens 15 graden warmer (met AIO).
Ja heb alles standaard gelaten is een nieuw bord vanmiddag binnen, geïnstalleerd bios ge-update.

Had hier voor een Gigabyte x570 pro. Die ging al met 5 uur stuk. Die gaat maandag weer retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Mensen al met de 3700X aan de slag geweest in combinatie met mem OC? Met de laatste BETA bios voor de C6E loopt nu ook eindelijk de Fabric Clock in sync :) Alleen de latency laat me nog redelijk in de steek zie ik voor een eerste aanleg :/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXKrz5i.png

[ Voor 16% gewijzigd door Apoca op 27-07-2019 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
combo47 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:10:
[...]

Ja heb alles standaard gelaten is een nieuw bord vanmiddag binnen, geïnstalleerd bios ge-update.

Had hier voor een Gigabyte x570 pro. Die ging al met 5 uur stuk. Die gaat maandag weer retour.
Hmm en waarom toen voor een x470 gekozen ipv x570?

Ik wilde ook voor de Gigabyte Aorus X570 Pro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Zenix schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:26:
[...]

Net ook geflashed. Alle cores blijven in idle op 4.2 geklokt en 1.4xV. -_-

Gaan niet downclocken grmbl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
HMC schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 19:27:
Als ik de laatste reacties zo lees, krijg ik het idee dat de 570 chipset de Zen2's beter "snapt". Wat ze willen en kunnen. Weet niet hoe ik het moet omschrijven.
Dan twijfel ik nu weer over B450. (Ben een nieuw systeem aan het samenstellen.)
Dat kan niet. Een chipset is niks meer dan een secondaire chip die vol zit met USB, PCI en SATA verbindingen. De chip zelf is ronduit achterlijk. Het probleem is dat er langzaam steeds meer stukjes informatie bekend worden over de situtatie van de moederbordfabrikanten. Ze hebben engineering samples gekregen van AMD voor validatie, maar die chips schijnen werkelijk dramatisch slecht te zijn geweest. Ze halen botweg niet de retail clockspeeds. De retailchips lijken de moederbordfabrikanten slechts enkele dagen voor launch tot hun beschikking gehad. Blijkt de AGESA, de microcode waar de CPU op draait, ook niet ideaal.

Al die fabrikanten zullen dus in de laatste week een keuze hebben gemaakt welke moederborden ze echt gingen ondersteunen, X570 dus, welke secondair zijn, welke borden ze het minimale aan ondersteuning geven en hoe ze hun ondersteuning uitrollen. Ik moet nog lezen hoe het met ASRock is, maar MSI lijkt op het moment zeer slecht te zijn, ASUS wisselend waar de C6H helaas negatief opvalt en Gigabyte lijkt vooralsnog redelijk te zijn. Het gaat nu even om de systeem kunnen booten zonder problemen. Echte stabiliteit en daarna potentiële prestatiewinst zal de komende maanden pas volgen. Het is niet anders, ben er ook niet blij mee, maar ik kan er niks aan doen. Zo gaat het wel vaker met nieuwe platformen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Dat kan niet. Een chipset is niks meer dan een secondaire chip die vol zit met USB, PCI en SATA verbindingen. De chip zelf is ronduit achterlijk. Het probleem is dat er langzaam steeds meer stukjes informatie bekend worden over de situtatie van de moederbordfabrikanten. Ze hebben engineering samples gekregen van AMD voor validatie, maar die chips schijnen werkelijk dramatisch slecht te zijn geweest. Ze halen botweg niet de retail clockspeeds. De retailchips lijken de moederbordfabrikanten slechts enkele dagen voor launch tot hun beschikking gehad. Blijkt de AGESA, de microcode waar de CPU op draait, ook niet ideaal.

Al die fabrikanten zullen dus in de laatste week een keuze hebben gemaakt welke moederborden ze echt gingen ondersteunen, X570 dus, welke secondair zijn, welke borden ze het minimale aan ondersteuning geven en hoe ze hun ondersteuning uitrollen. Ik moet nog lezen hoe het met ASRock is, maar MSI lijkt op het moment zeer slecht te zijn, ASUS wisselend waar de C6H helaas negatief opvalt en Gigabyte lijkt vooralsnog redelijk te zijn. Het gaat nu even om de systeem kunnen booten zonder problemen. Echte stabiliteit en daarna potentiële prestatiewinst zal de komende maanden pas volgen. Het is niet anders, ben er ook niet blij mee, maar ik kan er niks aan doen. Zo gaat het wel vaker met nieuwe platformen. :)
Mooie reactie, maar een nieuw platform is het zeker niet. AM4 is niet nieuw.
Dat is bij AMD zeker beter gegaan, eerder.
Zo heb ik op mijn ouwe trouwe AM3+ nooit over dit soort dingen nagedacht te hoeven hebben. ( :? )
CPU is 3x vervangen door beter model. Geheugen ook.

Vandaar dat ik het soms allemaal even niet meer snap.
Heb in ieder geval geheugen al veilig gesteld. CPU wordt zeker 3600.
Maar mobo blijft een breinbreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
SadisticPanda schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Nou op een x570 Carbon bordje heb ik exact hetzelfde. Enige wat zin heeft is boosting uitzetten of een powersaving plan. Maar dan ben je veel perfomance kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

bloodlynx schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:48:
[...]

Nou op een x570 Carbon bordje heb ik exact hetzelfde. Enige wat zin heeft is boosting uitzetten of een powersaving plan. Maar dan ben je veel perfomance kwijt.
Powersaving plan hielp niet hier. Es kijken of PBO ofso aanstaat std.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
HMC schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:44:
[...]

Mooie reactie, maar een nieuw platform is het zeker niet. AM4 is niet nieuw.
Dat is bij AMD zeker beter gegaan, eerder.
Zo heb ik op mijn ouwe trouwe AM3+ nooit over dit soort dingen nageacht te hoeven.
CPU is 3x vervangen door beter model. Geheugen ook.

Vandaar dat ik het soms allemaal even niet meer snap.
Heb in ieder geval geheugen al veilig gesteld. CPU wordt zeker 3600.
Maar mobo blijft een breinbreker.
AM4 is een socket. Matisse is een platform. ;)
De Zen 2 CPU heeft alles van nieuwe instructies, scheduler, geheel nieuwe geheugencontoller, PCI-E 4.0 en dan is er nog het hele chiplets verhaal. Socket is identiek maar heel veel is nieuw. Het is niet zo simpel als even een lijn code toevoegen zodat de bestaande moederborden begrijpen dat een Ryzen 3000 bestaat. Het is een flinke extensie van microcode, nieuwe functies en alles moet getest worden. Potentieel zullen er moederborden opduiken die fundamenteel kapot zijn, maar de meeste zullen op termijn gewoon werken. Het gaat erom dat de fabrikanten hun implementatie voor elkaar krijgen. Daar wachten we op.

AMD is hier ook niet onschuldig in. Ze lijken zeer lang te hebben gewacht waardoor de moederbordfabrikanten nu proberen om in te lopen. Het is gewoon een hele hoop slechte PR voor ze terwijl AMD alle glorie krijgt voor Ryzen 3000. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:58:
[...]

AM4 is een socket. Matisse is een platform. ;)
Netjes, met het woordenspel.
AM4 is een socket, uiteraard, maar ook een platform. Dit vanwege de zo-ge-claimde CPU-compatibiliteit.
Ik hoop dat je het verschil ziet, anders is het slechts naamgeving.
Het is knap dat Zen 2 nieuwe instructies, scheduler, geheel nieuwe geheugencontoller, PCI-E 4.0 nog steeds werken op het Socket/platform.

Ik snap wel wat je zegt, maar het maakt het er niet makkelijker op voor "de consument".
En dan beschouw ik mezelf nog als "goed ingelicht".

@DaniëlWW2 de betweter:
https://www.amd.com/en/products/chipsets-am4
Platform dus. :+

[ Voor 9% gewijzigd door HMC op 27-07-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
HMC schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:08:
[...]

Netjes, met het woordenspel.
AM4 is een socket, uiteraard, maar ook een platform. Dit vanwege de zo-ge-claimde CPU-compatibiliteit.
Ik hoop dat je het verschil ziet, anders is het slechts naamgeving.
Het is knap dat Zen 2 nieuwe instructies, scheduler, geheel nieuwe geheugencontoller, PCI-E 4.0 nog steeds werken op het Socket/platform.

Ik snap wel wat je zegt, maar het maakt het er niet makkelijker op voor "de consument".
En dan beschouw ik mezelf nog als "goed ingelicht".
Ik vind het ook niet leuk. Zou ook graag zien dat mijn nieuwe moederbord mij niet de spreekwoordelijke vinger zou geven zodra ik RAM aanraak. Het is alleen niet zo dat dit voor het eerst is, of dat het nooit opgelost zal worden. :)

Verder is er een verschil tussen AM4 als platform voor meerdere CPU's en specifiek Matisse. Matisse is de Zen 2 CPU en de software. Een CPU zonder aansturende software is namelijk vrij waardeloos. :P

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-07-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combo47
Phusebox schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:20:
[...]

Hmm en waarom toen voor een x470 gekozen ipv x570?

Ik wilde ook voor de Gigabyte Aorus X570 Pro gaan.
Moest een tijdelijk nieuw bord hebben, de andere gaat terug voor garantie, komt wel weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Verder is er een verschil tussen AM4 als platform voor meerdere CPU's en specifiek Matisse. Matisse is de Zen 2 CPU en de software. Een CPU zonder aansturende software is namelijk vrij waardeloos. :P
Dus Matisse is geen platform. Dat je het maar weet. :P

Verder ben ik gewoon nog op zoek naar en leuk micro ATX bord. Dat is echt alles waar het me om gaat.
Die ene van AsRock met X570 (x570M) is twee keer zo duur als B450M steel Legend.
Ik vroeg me dus af of die het gedrag van de 3600 zou begrijpen.

Maar wat ik van je geleerd heb, Daniël, is dat dat alles dus in de CPU zit.
Dat is klasse kennis, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 20:28
HMC schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:24:
[...]

Verder ben ik gewoon nog op zoek naar en leuk micro ATX bord. Dat is echt alles waar het me om gaat.
Die ene van AsRock met X570 (x570M) is twee keer zo duur als B450M steel Legend.
Ik vroeg me dus af of die het gedrag van de 3600 zou begrijpen.

Maar wat ik van je geleerd heb, Daniël, is dat dat alles dus in de CPU zit.
Dat is klasse kennis, waarvoor dank.
Helaas zul je op B550 moeten wachten denk ik, mATX is redelijk dood namelijk.

Kijk maar eens in de pricewatch naar het aantal mATX X470 moederborden, of niet want er zijn er geen.

Om deze reden heb ik zelf mATX ook opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
HMC schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:24:
[...]

Matisse is toch juist wat je PC uniek maakt? Lijkt me dat je dat gewoon 'het platform' kan noemen. Het onderscheid zit m.i. in wat de brains heeft - is de CPU slim of het mobo, ofwel stuurt het moederboard de CPU aan of andersom?

Inmiddels is het moederbord het 'domme' kindje geworden en niks meer dan een socket met wat extra I/O. Intussen dirigeert je CPU, bestuurt die alle logica. Anders zou je drivers voor enkel je moederbord hebben, en c'est ca, kun je vervolgens elke CPU erin prikken die zich vervolgens 'dom' gedraagt en alleen maar dingetjes uitrekent, de ene generatie sneller dan de ander. Maar het is juist andersom. De drivers zijn tegenwoordig bij AMD specifiek voor de CPU, daar zit ook alle logica in, en een groot deel van de I/O.

Zelfs met een 'oud' AM4 moederbord, krijg je er ineens allemaal features van het nieuwe platform bij. Je USB poorten worden geregeld door de CPU, PCI-express ook, en als je mobo-kwaliteit hoog genoeg was krijg je ook PCIe 4.0 ineens gratis erbij. En suddenly heb ik PBO, iets wat mijn oudere Ryzens niet hadden en ook zeker geen moederbord-eigen kunstje was. Wederom is het de nieuwe CPU die nieuwe functionaliteiten brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@bloodlynx

Gewoon versie 19 terug geflashed en alles is terug zoals normaal. Downclocked enzo allemaal nu.

Wel nog random spikes maar ik heb koelblok even verwijderd en er zat stukje "iets" tussen.. geen idee wat het was. Brokje koelpasta leek het wel. Alles afgekuist en nieuwe erop. Nu ligt Cpu idle temp (op zijn laagste) max 2-5 graden boven rest van systeem ipv 15-20 hoger dan system temp. Slecht contact dus;

Op volle belasting lijkt de temp graad of 5 lager te liggen (komt niet hoger dan 73 graden nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

SadisticPanda schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Mooi toch, altijd volle boost >:) Bij mij doet die het trouwens wel gewoon goed, volgens Ryzen Master. CPU-Z en HWInfo64 zeggen wel 4,2GHz. Voltage wisselingen zie ik bij allemaal wel. Lijkt er dus op dat bepaalde programma's de CPU clocksnelheid niet goed kunnen uitlezen bij deze beta bios.

Als je geen problemen hebt met v19 zou ik sowieso wachten. Ik had namelijk wel wat problemen.

[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 27-07-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 09:27

Roland

Schnitt!

Tot dusver draaien we met een Gigabyte X570 Ultra en een Ryzen 5 2600 wachtemd op de 3900X.
Echter probeer ik mijn bios te updaten en dat wil maar niet lukkken.
IIk heb de 3 files op een usb stick staan en deze wordt in de bios niet herkend. Ook het booten vanaf de USB wil niet werken.

Iemand een idee:?

...Make every cut count, even if it is one frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 15:36
Heb een asus C7H en met deze biossen kan ik mijn werkgeheugen weer naar een goede OC zetten.

https://rog.asus.com/foru...-X470-AGESA-1003AB-Bioses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Roland schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:28:
Tot dusver draaien we met een Gigabyte X570 Ultra en een Ryzen 5 2600 wachtemd op de 3900X.
Echter probeer ik mijn bios te updaten en dat wil maar niet lukkken.
IIk heb de 3 files op een usb stick staan en deze wordt in de bios niet herkend. Ook het booten vanaf de USB wil niet werken.

Iemand een idee:?
Is het wellicht een te nieuwe usb stick? Ik lees her en der veel dat het beter gaat met een relatief oude USB 2.0 stick

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
haarbal schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:52:
[...]

Geloof het wel.

Alleen die 8 pin voor de cpu zou plenty moeten zijn.
Lijkt niet te werken.
Ram latje overal geprobeerd, Nu ook de 4-pin nog extra aangesloten. Moederbord geeft enkel een lichtflits als ik de voeding aanzet, op de power knop duwen en er gebeurd niets.
Dus ofwel kan dat moederbord zonder CPU geen kik geven, wat raar is want hoe flash je die dan zoals aangegeven door Gigabyte?

edit: Blijkbaar werkt dat via die QFlash knop. Moet ik eens proberen of er dan iets uitkomt.

Ofwel klopt er iets niet met de Power SW van de case naar het moederbord zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Lyca op 27-07-2019 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 17:09
Inmiddels mijn 3700X en X570 Aorus Master geïnstalleerd en goed werkend gekregen. Ik gebruik het Ryzen Balanced plan en CPU idlet normaal (tenzij wanneer Steam open staat). Wat ik wel merk is dat single core boost lager is met PBO aan tov uit (4,25 GHz ipv 4,4). All core boost is wel hoger. Voor de rest geen klachten, alles werkt goed, temperaturen zijn zeer goed, maar ik heb een custom loop dus dat kan bijna niet anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boxman
Eujj, noem het OCD maar ik kon 4.7GHz niet op de tafel laten liggen toen ik er zo dichtbij was.

3900x 4700MHz single-core confirmed :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oVGF7aC.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Linus_BE schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 23:29:
Inmiddels mijn 3700X en X570 Aorus Master geïnstalleerd en goed werkend gekregen. Ik gebruik het Ryzen Balanced plan en CPU idlet normaal (tenzij wanneer Steam open staat). Wat ik wel merk is dat single core boost lager is met PBO aan tov uit (4,25 GHz ipv 4,4). All core boost is wel hoger. Voor de rest geen klachten, alles werkt goed, temperaturen zijn zeer goed, maar ik heb een custom loop dus dat kan bijna niet anders.
Voor die core boost was bij mij de oplossing pbo,op auto laten staan :/ dus pbo niet aan of uit in bios maar gewoon op auto. Mijn is wel een goedkoper b450 bordje van msi maar mss dat het jou ook helpt (wel met 3600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 09:27

Roland

Schnitt!

Felyrion schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Is het wellicht een te nieuwe usb stick? Ik lees her en der veel dat het beter gaat met een relatief oude USB 2.0 stick
Hij is vrij nieuw. Ik heb nog wel ergens een oude usb-stick, maar dat zal zoeken worden.

De bios ziet deze usb-stick in ieder geval niet.

...Make every cut count, even if it is one frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Apoca schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:19:
Mensen al met de 3700X aan de slag geweest in combinatie met mem OC? Met de laatste BETA bios voor de C6E loopt nu ook eindelijk de Fabric Clock in sync :) Alleen de latency laat me nog redelijk in de steek zie ik voor een eerste aanleg :/

[Afbeelding]
Geen 3700X maar een 3600. Wellicht wel leuk om te vergelijken. Mijn IF loopt 1:1 overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y27Vd6wDku2ymFJy5yTWUS3p/full.png

Nog niet voorbij zien komen dus, hier kun jullie kijken of er al een AGESA 1003AB bios is voor jullie asus bord:
https://rog.asus.com/foru...-X470-AGESA-1003AB-Bioses

Overiges vind ik het ook bergafwaarts gaan met ASUS. Onlangs gigabyte en MSI een poging gegeven en beide borden werken meer dan prima. Mijn volgende bord zal dan ook geen ASUS meer worden.

[ Voor 50% gewijzigd door ECP0WERS op 28-07-2019 10:16 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 16:46:
[...]

En heb al decennia niks anders dan Asus borden gehad maar lees nu zoveel negatieve reacties over de service en ondersteuning van Asus dat ik nu vrijwel zeker voor een Gigabyte X570 bord ga. De C7H was een optie geweest als die niet nog duurder was dan dat Gigabyte bord en überhaupt nog niet in prijs verlaagd is.
Zoals ik het altijd begrepen heb, deed Elmor het als hobby/enthusiast en niet officieel vanuit Asus.
Maar inderdaad, dat heeft veel verschil gemaakt voor de bezitters zeker het eerste jaar sinds launch Ryzen.

En zonder iemand als Elmor is asus qua zichtbare support net zo goed/slecht als de rest. Alhoewel ik begrijp dat Gigabyte nu een soort Elmor heeft rondlopen.

Gigabyte lijkt sowieso goed bezig sinds x570. Aan de VRM's gewerkt en hun bios zijn ze nu ook aan bezig geweest want dat was niet zo heel fijn werken vond ik een paar jaar geleden.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 28-07-2019 10:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

Roland schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:40:
[...]

Hij is vrij nieuw. Ik heb nog wel ergens een oude usb-stick, maar dat zal zoeken worden.

De bios ziet deze usb-stick in ieder geval niet.
in mijn geval ging het niet goed met een FAT32 usb stick maar wel goed met een NTFS usb stick. Het waren verder ook verschillende sticks maar ik denk dat het filesysteem het verschil maakte.

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:09
hmmmm R9 3900X nog niet echt leverbaar en het geheugen stijgt al flink in prijs , dat is nou niet echt fun .... , en de glazen bol is ook al stuk

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Misterpc schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:19:
hmmmm R9 3900X nog niet echt leverbaar en het geheugen stijgt al flink in prijs , dat is nou niet echt fun .... , en de glazen bol is ook al stuk
Bij Azerty is er volgens mij rond de 50-100 orders voor de 3900x. En de ram die gaat mee in supply en demand van de Ryzen 3000 launch, helaas.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Heb je het nu over specifiek geheugen of zie je de geheugenprijzen in het algemeen weer omhoog gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Soepergrover schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:01:
Heb je het nu over specifiek geheugen of zie je de geheugenprijzen in het algemeen weer omhoog gaan?
Hmm de kits waar ik naar keek, Gskill 3600 of 3600 Ripjaw ( weet ff niet de manu ) waren 20-50 euro omhoog gegaan met de launch)

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Pagina: 1 ... 23 ... 68 Laatste