sdk1985 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:30:
[...]
De genoemde AIO waar jij naar refereert zie ik 29 dB doen bij HWI terwijl ik op diezelfde site zeker 30 a 40 luchtkoelers veel stillere resultaten zie behalen:
https://nl.hardware.info/...rs-voor-elk-budget#geluid Ik weet uit persoonlijke ervaring dat ik een scythe mugen PCGH editie niet hoor (24 tot 33), zelfs niet zonder kast. Maar of dat voor de genoemde AIO op gaat zou ik niet durven zeggen.
Wellicht gaat het inderdaad prima maar voor mij is het primaire nadeel van de AIO overigens dat het wel lekker in je kast moet zitten. Er zijn heel wat kasten waarbij je GPU temperaturen gaan stijgen en dus je boost clocks omlaag gaan zodra je een AIO bij de voorkant hangt. Aan de bovenkant heb je dat natuurlijk niet. Verder is koeling rondom de cpu altijd een dingetje, daar moet ook genoeg lucht langs gaan.
Je moet natuurlijk niet kijken wat het ding specifiek aan herrie maakt, maar je moet kijken naar de combinatie met koelprestaties. Op dB(A) kan je een koeler gewoon (indirect) afregelen met je BIOS via PWM of voltage.
De geluidsproductie is op een vast voltage 7V (10cm) en dat zegt helemaal niets. Dat is alleen maar om te vergelijking te kunnen maken tussen de koelers op 1 vast voltage (net zoals dat de dB(A) tab bedoeld is om de
koelprestaties te vergelijken bij een vaste waarde (nl. vermogen en herrie).
Dat geeft je een idee hoeveel herrie de fan maakt ten opzichte van andere koelers bij 7 volt. Het is echter betekenisloos zonder temperaturen, namelijk:
Als een koeler op 7 volt totaal geen herrie maakt, maar op die 7 volt ook voor geen ene meter koelt heb je daar niets aan
Wat wel interessant is om te zien wat een koeler op vol vermogen doet. Je weet namelijk (bijna) zeker dat je daar eindigt met all-core full load, maar dan nog moet je het bekijken in combinatie met temperatuur, namelijk: als een koeler zelfs op 12 volt niet in staat is om je CPU te koelen dan heb je ook niets aan
die koeler.
Daarom zijn er de tabs met watt en dB(A). Dit geeft aan hoe goed een koeler koelt bij een bepaald herrieniveau en daar ben ik in geinteresseerd. Als jij stil wil moet de koeler zo goed mogelijk koelen voor een bepaald dB(A). Dat bepaalt de efficientie van de koeler.
Kijk je dan naar de 95 watt en 40 dB(A) dan zie je dat een AIO het qua temperatuur al snel wat beter doet dan een luchtkoeler. Daar ga ik voor. Dat er stillere koelers zijn in een 7 volt situatie is niet zo relevant, of dat luchtkoelers minder herrie
kunnen maken en ook 30db(A) kunnen produceren is voor mij ook niet zo relevant. Ik vind 40dB(A) prima voor een gamesituatie.
Wat ik wel weer relevant vind is de maximale herrie die eruit komt en daarom staat mijn AIO ook afgeregeld op 80% fanspeed. Deze AIO gaat namelijk blazen als een malle als je hem voor 100% z'n gang laat gaan.
En dat is precies ook de reden waarom ik voor de AIO heb gekozen. De Mugen op 100% hoorde je nauwelijks (wel wat overigens) maar ik vond hem bij die 100% niet voldoende koelen. Bij 40dB(A) wat ik zeer acceptabel vind voor een koeler, presteert een AIO beter dan een luchtkoeler. De andere kant op gesteld: voor dezelfde koelprestaties als een luchtkoeler, kan de AIO langzamer draaien, en daar regel ik de AIO op af.
Daarom ben ik dus op de S24 uitgekomen. Bij 40dB(A) heeft deze van alle waterkoelers bijna de beste prestaties. Er zitten er nog 4 voor die op dat moment voor mij geen optie waren (valt hier een beetje buiten) en bij 40db(A) koelt ie beter dan de beste luchtkoeler.
Overigens is het radiator front intake al aardig debunked door diverse testers (BuidZoid heeft dat ook eens gedaan). Bottom line daarvan was: radiator als intake heeft weinig resultaat op GPU. Radiator als outtake heeft VEEL invloed op CPU temp. Al met al is een outtake fan aan de achterzijde sowieso aan te raden (ook ivm VRM inderdaad).