Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 21:52
Soeski schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:23:
Ik ben typisch iemand van het Intel kamp maar raak steeds meer gecharmeerd van deze Ryzen. Ik heb een wensenlijst samengesteld, maar helaas (gelukkig?) zijn de producten nog niet leverbaar. Stok achter de deur. Want; niet écht een nieuwe pc nodig maar het is na 3 jaar wel weer eens leuk.
De wensen groeien ook mee met het toenemende enthousiasme merk ik; waar ik eerst nog inzette op een 3700x zit ik nu al te kijken naar een 3900x. Ind e categorie; als je het doet; doe het dan goed... maar je betaalt nu natuurlijk ook nog de hoofdprijs.
Gelukkig is dus e.e.a. nog niet leverbaar dus dat scheelt geld... :)
Beoogde set-up: 3900X, Gigabyte X570 Master, 16/32 GB geheugen, Kraken X62, NZXT H510 Elite. Videokaart die ik nu heb gaat nog even meeverhuizen (MSI GTX 1070 Sea Hawk X). Daarna een 2070 Super of een 5700X, als we dan toch volledig AMD gaan...

Ik draai nu trouwens ruim 3 jaar op een Intel i7-6700K op 4,635Ghz (103Mhz X 45), met veel plezier.
edit: ik besef me zojuist dat deze post echt niets toevoegt aan het topic.
Haha wel leuk om te lezen aangezien ik ook met een 3 jaar oud pc-tje zit (Z170 icm Intel I6700@stock 4.4Ghz)
Ook jaren lang intel gehad en nu ook voor het eerst weer naar AMD aan het kijken. Zit ook te dubben tussen de 3700 en 3900, maar ook qua mobo en geheugen ben ik er nog niet uit. Ja vermoedelijk wel 32GB 3200Mhz@cl16 maar ben ook een beetje terughoudend geworden gezien de toch vele kinderziektes die je hier en daar leest. Veelal op te lossen door bios updates die er ongetwijfeld gaan komen (of AMD ivm de hoge idle voltage/temps etc)

Dus denk dat ik eerst in september op vakantie ga en na mn vakantie maar weer eens ga kijken hoe alles er voor staat. Maar die AMD PC gaat er wel komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:27

ikt

Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Waarom zou je AIO aanraden boven luchtkoelers? En welke dan?

Twijfel zelf ook nog over de Kraken X52
Persoonlijk gooi ik liever een dikke luchtkoeler erop, maar @rajackar krijgt die bij het moederbord. Gratis >>>> kopen :+
Soepergrover schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Disclaimer: geen directe ervaring met dit specifiek stuk.
Wat ik me erbij voor kan stellen is dat je miljoenmiljard verschillende parameters/opties en combinaties daar nog eens van tegen kunt komen, die je ook nog eens allemaal correct moet implementeren en dan ook nog eens moet testen (het meeste daarvan althans; de randgevallen volgen naderhand nog wel weer).
Ik zou het al knap vinden als ze dit binnen een paar weken netjes recht kunnen breien.
Op zich kan ik me dat voorstellen, ligt er maar zeer aan hoe compleet de documentatie van AMD is en hoe goed hun support is. Van zo'n grote naam verwacht ik meer dan leveranciers van bijvoorbeeld PWM controllers voor de VRMs ;)

Is nog steeds aan het wachten op mailtje van supplier of ik hun guide goed begrijp :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 15:43
rajackar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:46:
Wie gebruikt er btw de wraith (prism) koeler?
Ik heb hem er nu (nog) op zitten maar dat ding maakt wel een hoop herrie zeg. En hij spint ook de hele tijd op en af. Ik ga nog wel ff met die bios rommelen maar daar moet denk ik toch een andere koeler op. Mijn vorige set hoorde ik letterlijk nooit en dit is wel ff wennen.
Tips voor een goede koeler zijn welkom :)
Ik gebruik hem nu ook tijdelijk op mijn 3700X. Maakt idd veel herrie, maar ik heb dan ook een gruwelijke ambient temperatuur in mijn appartement. Zodra ik mijn 4e standoff krijg (miste in de verpakking op de een of andere manier) voor mijn dark rock 4 non-pro ga ik die gebruiken. Ik hoef toch niet per se maximale clockspeeds te hebben qua overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42
Tmaster schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Haha wel leuk om te lezen aangezien ik ook met een 3 jaar oud pc-tje zit (Z170 icm Intel I6700@stock 4.4Ghz)
Ook jaren lang intel gehad en nu ook voor het eerst weer naar AMD aan het kijken. Zit ook te dubben tussen de 3700 en 3900, maar ook qua mobo en geheugen ben ik er nog niet uit. Ja vermoedelijk wel 32GB 3200Mhz@cl16 maar ben ook een beetje terughoudend geworden gezien de toch vele kinderziektes die je hier en daar leest. Veelal op te lossen door bios updates die er ongetwijfeld gaan komen (of AMD ivm de hoge idle voltage/temps etc)

Dus denk dat ik eerst in september op vakantie ga en na mn vakantie maar weer eens ga kijken hoe alles er voor staat. Maar die AMD PC gaat er wel komen!
Jij draait de i7-6700 stock op 4,4Ghz. Stock is 4,0Ghz he (Turbo 4,2)? ;) .. niet echt stock meer dus haha.
Anyway. De idle temperatuur/voltage discussie volg ik hier ook al 2 weken maar boeit me niet zo. Zeker niet de opmerkingen dat de CPU constant bounced tussen 0,9 en 1,4V als je maar even wat doet, of dat je de temp ziet verschieten van 35 naar 50/60 en weer terug als je je muis beweegt.
Dit heb ik namelijk nu met de Z170 + Intel i7-6700K ook. Precies zo! En ik vind het helemaal best.

Voor mij wordt het sowieso een watergekoelde oplossing en geen lucht. Ik wil namelijk een stille pc, en dat gaat met geen luchtkoeler lukken. Die moet namelijk de warme lucht alsnog UIT de kast zien te krijgen, dus meer ventilators nodig. Dat "probleem" heb je niet met waterkoeling. De warmte gaat de radiator in en daar bovenop zitten low RPM fans die je dus niet hoort en de warmte uit de radiator trekken. Bewust ook voor een pull principe gekozen; push wil nog wel eens iets meer geluid maken afhankelijk ook van je fankeuze.
Op die manier blijft de boel ook bij max load goed genoeg gekoeld en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 21:52
Soeski schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:20:
[...]

Jij draait de i7-6700 stock op 4,4Ghz. Stock is 4,0Ghz he? ;) .. niet echt stock meer dus haha.
Anyway. De idle temperatuur/voltage discussie volg ik hier ook al 2 weken maar boeit me niet zo. Zeker niet de opmerkingen dat de CPU constant bounced tussen 0,9 en 1,4V als je maar even wat doet, of dat je de temp ziet verschieten van 35 naar 50/60 en weer terug als je je muis beweegt.
Dit heb ik namelijk nu met de Z170 + Intel i7-6700K ook. Precies zo! En ik vind het helemaal best.

Voor mij wordt het sowieso een watergekoelde oplossing en geen lucht. Ik wil namelijk een stille pc, en dat gaat met geen luchtkoeler lukken. Die moet namelijk de warme lucht alsnog UIT de kast zien te krijgen, dus meer ventilators nodig. Dat "probleem" heb je niet met waterkoeling. De warmte gaat de radiator in en daar bovenop zitten low RPM fans die je dus niet hoort en de warmte uit de radiator trekken. Bewust ook voor een pull principe gekozen; push wil nog wel eens iets meer geluid maken afhankelijk ook van je fankeuze.
Op die manier blijft de boel ook bij max load goed genoeg gekoeld en stil.
Ik heb de MSI Z170a Gaming M5, waarbij je in de bios de game boost stand kan activeren. dan draaien alle 4 cores op de turbo stand van 4.4Ghz >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bombaclat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:03:
[...]

[...]

Inderdaad een goed idee. Misschien dan gelijk alle bekende problemen + eventuele oplossingen voor de verschillende moederborden(en bios versies) erbij zetten. Maakt het wat makkelijker voor mensen om de juiste keuze te maken.
Als jij nou dat deel met die verschillende mobo's en bios versies aanlevert dan zorgen wij dat het in de TS komt. 8) :>

@all Iedereen staat het overigens vrij om bij te dragen en een faq te maken en aan te leveren. :)

En als ik zin en tijd heb maak ik er misschien zelf één. :X :+

Vrijwel alle relevante info is echter al in de TS te vinden.

Het probleem is niet dat er geen FAQ is maar net zoals bij vrijwel alle GOT topics dat mensen te beroerd / lui druk met hun leven zijn om even de TS te lezen of zelf wat in het topic te lezen. Dus wat dat betreft gaat een FAQ toch niet helpen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Waarom zou je AIO aanraden boven luchtkoelers? En welke dan?

Twijfel zelf ook nog over de Kraken X52
Ik twijfelde over de Fractal Celsius S24, maar dan zag ik dat de Dark Rock Pro 4 even stil is en betere prestaties heeft. Nog niet besteld, ik wacht tot september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:05
rajackar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Ik krijg een low end AIO van cooler master gratis opgestuurd vanwege het msi bord dat ik gekocht heb. Dus dat is het proberen wel waard. Ben benieuwd of dat stiller is.
Ben over de temps van de wraith prism eigenlijk wel tevreden maar het ding maakt een hoop herrie.
Ehh nee.. die cooler maakt echt enorm veel herrie. Die moet je behoorlijk temmen met fanprofielen om niet naast een straaljager te zitten. Komt ook in reviews naar voren.

Snel fans vervangen door wat stillers :)
poing schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Ik twijfelde over de Fractal Celsius S24, maar dan zag ik dat de Dark Rock Pro 4 even stil is en betere prestaties heeft. Nog niet besteld, ik wacht tot september.
Nou dat is volgens de hardwareinfotesten iig niet waar.
Bij 95 Watt en 40dB(A):
- S24: 48,8 graden
- Dark rock: 51,2 graden

Het scheelt niet veel, dat klopt, maar de waterkoeler doet het echt beter. Dit waren de socket 1151 resultaten overigens. Hoe de andere waardes zich exact tot elkaar verhouden weet ik niet, maar ik zat voor ongeveer dezelfde keuze en ben toch echt op de S24 uitgekomen :)

https://nl.hardware.info/...erkoelers-voor-elk-budget

[ Voor 39% gewijzigd door Korvaag op 24-07-2019 11:38 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
rajackar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Ik krijg een low end AIO van cooler master gratis opgestuurd vanwege het msi bord dat ik gekocht heb. Dus dat is het proberen wel waard. Ben benieuwd of dat stiller is.
Ben over de temps van de wraith prism eigenlijk wel tevreden maar het ding maakt een hoop herrie.
Mocht je de Prism weg doen voor een leuke prijs heb ik wel interesse.
Hoeveel RPM draait die eigenlijk?

Ik heb nu in de build van mijn broer even een Spire RGB zitten maar die hoor je dus amper. Hij draait max iets van 2800 rpm geloof ik. Erg stil dingetje. Maar de temps met all core load en een 3600 lopen dan wel op. Echter hebben alle coolers daar last van heb ik begrepen 7nm is gewoon te klein te veel hitte op een klein oppervlak wat niet snel genoeg weg kan.

Maar ik denk dat je met een custom fan profiel er wel wat leuks van kan maken.
Ik vind de AMD coolers gewoon erg mooi dus alleen om die rede al wil ik gewoon een Prism gebruiken. De winst met een betere cooler is maar beperkt. Dus dan vind ik de looks belangrijker :P
Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:31:

Nou dat is volgens de hardwareinfotesten iig niet waar.
Bij 95 Watt en 40dB(A):
- S24: 48,8 graden
- Dark rock: 51,2 graden

Het scheelt niet veel, dat klopt, maar de waterkoeler doet het echt beter. Dit waren de socket 1151 resultaten overigens. Hoe de andere waardes zich exact tot elkaar verhouden weet ik niet, maar ik zat voor ongeveer dezelfde keuze en ben toch echt op de S24 uitgekomen :)

Mja dan is het dus de vraag hoor je de pomp? zo ja is het een no go ondanks het dan niet luid is is dat geluid veel iritanter dan een fan die draait.
Daarnaast met zo'n klein verschil zou ik nooit de AIO nemen en dan heb ik het nog niet eens over het prijs verschil maar meer het feit dat AIO nog wel eens issues hebben met degradatie door toch ophoping van troep in de heatsink. Met een luchtcooler kan je het makkelijker schoon maken en die kan ook nooi vloeistof lekken.

En dan het prijs verschil tja dan is het toch een clear win voor de Dark Rock 4 Pro.

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 24-07-2019 11:43 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Ehh nee.. die cooler maakt echt enorm veel herrie. Die moet je behoorlijk temmen met fanprofielen om niet naast een straaljager te zitten. Komt ook in reviews naar voren.

Snel fans vervangen door wat stillers :)
Ja, ik ga nog even met die fan profiles spelen op de prism en ook op die AIO, las dat dat ding met een paar stillere fans heel goed presteert.
Astennu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:39:
[...]

Mocht je de Prism weg doen voor een leuke prijs heb ik wel interesse.
Hoeveel RPM draait die eigenlijk?

Ik heb nu in de build van mijn broer even een Spire RGB zitten maar die hoor je dus amper. Hij draait max iets van 2800 rpm geloof ik. Erg stil dingetje. Maar de temps met all core load en een 3600 lopen dan wel op. Echter hebben alle coolers daar last van heb ik begrepen 7nm is gewoon te klein te veel hitte op een klein oppervlak wat niet snel genoeg weg kan.

Maar ik denk dat je met een custom fan profiel er wel wat leuks van kan maken.
Ik vind de AMD coolers gewoon erg mooi dus alleen om die rede al wil ik gewoon een Prism gebruiken. De winst met een betere cooler is maar beperkt. Dus dan vind ik de looks belangrijker :P

[...]

Mja dan is het dus de vraag hoor je de pomp? zo ja is het een no go ondanks het dan niet luid is is dat geluid veel iritanter dan een fan die draait.
Daarnaast met zo'n klein verschil zou ik nooit de AIO nemen en dan heb ik het nog niet eens over het prijs verschil maar meer het feit dat AIO nog wel eens issues hebben met degradatie door toch ophoping van troep in de heatsink. Met een luchtcooler kan je het makkelijker schoon maken en die kan ook nooi vloeistof lekken.

En dan het prijs verschil tja dan is het toch een clear win voor de Dark Rock 4 Pro.
Ik heb geen idee wat zo'n ding waard is maar je mag hem voor een redelijk bedrag hebben als ik die AIO binnen krijg. Dat kan zo maar een paar weken duren denk ik. De pomp schijnt lekker stil te zijn dus als ik de fans vervang moet het prima zijn. Die rgb fans kun je dan weer op laag rpm als case fan gebruiken. opties genoeg dus ;)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Tmaster schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Ook ik heb al eens aangegeven dat het niet zo zwart /wit is of het wel of niet met 4 modules werkt. Dit is gewoon uitzoek werk en hangt mede van modules en type mobo af. Dat het bij jouw met 4 modules werkt is absoluut geen garantie dat alle x570 moederbord met 4 modules en verschillende merken overweg kunnen.

Dit gaat overigens ook niet om voltages/Latencys etc maar meer om compatibliteit tussen de type en merken geheugen modules en x570 moederbord.
Ik baseer wat ik zeg op wat Buildzoid erover zegt. Dus het komt niet puur voort uit mijn eigen ervaring.

Bovendien is een Memory QVL de grootste onzin die er is. Dat bijvoorbeeld een module can G.Skill wel op de QVL staat waar een Corsair module met identieke Samsung chips er niet op staat bewijst dat die lijst verre van compleet is. Het vertelt alleen maar wat ze getest hebben, verder niet. Er bestaat niet zoiets als een ram stick die door een moederbord ondersteund wordt of niet. Het enige verschil wat je kan hebben is het optimaliseren van je subtimings tijdens het trainen, een routine die bepaald wordt door de BIOS. Als daar verkeerde waardes worden gekozen door de bios kan dat ten koste gaan van je maximaal haalbare frequentie. En laat dat nou iets zijn wat je handmatig kan bijspijkeren.

Tevens is een QVL geen garantie. Als je een CPU hebt met een aardappel IMC kan het zijn dat je kitje nog steeds niet op D.O.C.P wil lopen.

Zo ontzettend veel smaken in geheugenchips zijn er niet en veel vendors gebruiken gewoon dezelfde chips, zij het met andere bin niveaus. Dat bepaalde chip merken harder kunnen lopen dan anderen is vanzelfsprekend maar dat wordt echt puur en alleen bepaald door de chips zelf icm de IMC. Het moederbord verandert daar m.u.v. het trainen van de timings en de topologie niks aan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28
Ik ga binnenkort ook een 3700x systeem bouwen, maar ik zit met de koeler. De Wraith Prism van AMD blijkt een hele goede stock koeler, maar dat zegt natuurlijk niet veel gezien de kwaliteit van een gemiddelde stock koeler. Op forums gaat het van "het is best goed" tot "het klinkt als een jumbojet", koelprestatie lijkt ook te schommelen tussen zeer goed en valt mee. Ik kan alleen geen directe vergelijkingen vinden tussen deze koeler en bijvoorbeeld een scythe Fuma 2. De laatste zal natuurlijk beter zijn, maar is het verschil in geluid en koeling groot genoeg om dat geld te investeren? Ik zal niet overklokken naast PBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Bij die forumreacties moet je eigenlijk eerst ook weten wat de overige omstandigheden zijn voordat het iets zegt.
  • Wat voor kast en hoe is de airflow in de kast?
  • Stock of overgeklokt ?
  • Ook lawaai bij lichte loads of alleen bij Prime of iets dergelijks ?
  • Omgevingstemperatuur?

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 24-07-2019 14:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
^^ Precies dit inderdaad. Je kunt niet zomaar concluderen dat luchtkoelers of AIO beter is. Dit hangt van allemaal variabelen af. En wat is beter? Ook dat is een subjectief iets.
Beter kan zijn: koeler, maar ook stiller. En dit gaat zelden samen :)

Voor mij is goede koeling STIL. Dat de CPU dan heet wordt (zonder te throttlen) vind ik prima, niet boeiend. Ik klok met een Prime95 sessie gewoon 89 graden continu (eerst 95; toen heb ik het voltage iets omlaag gegooid). In je dagelijkse gebruik is dit geen reele belasting en temperatuur ook, dus ik maak me geen zorgen. Maar de pc is wel lekker stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt

ikt

Help!!!! schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:02:
^
Bij die forumreacties moet je eigenlijk eerst ook weten wat de overige omstandigheden zijn voordat het iets zegt.
  • Wat voor kast en hoe is de airflow in de kast?
  • Stock of overgeklokt ?
  • Ook lawaai bij lichte loads of alleen bij Prime of iets dergelijks ?
  • Omgevingstemperatuur?
Vergeet de fancurve niet, bij Zen2 is de standaard curve nogal ongelukkig ingesteld, de fans gaan flink sneller draaien op het niveau van de idle temp fluctuaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:19
Ben er ook over aan het nadenken voor de 3900X te annuleren en de 3800X te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Puur gebaseerd op levertijd? Ik bedoel; je wilt toch een CPU om de CPU en niet om eerder iets nieuws te hebben? Scheelt nogal; een 3900X of een 3800X...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Plus je zou dan veel beter uit komen kwa geld vs performance om een 3700x te nemen.

Ik zag trouwens even een youtube vid van AdoredTV, over hoe AMD eigenlijk ontiegelijk heeft gelogen over 7nm zen 2 clock speeds.. doet je toch wel even nadenken.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikt

ikt

JinShepard schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:29:
Plus je zou dan veel beter uit komen kwa geld vs performance om een 3700x te nemen.

Ik zag trouwens even een youtube vid van AdoredTV, over hoe AMD eigenlijk ontiegelijk heeft gelogen over 7nm zen 2 clock speeds.. doet je toch wel even nadenken.
AdoredTV heeft voor de launch wel de verwachtingen veel te hoog gemaakt door geruchten de wereld in te gooien over 5GHz clocks, dus kritiek vanuit die hoek moet je met een flinke bulldozer zout nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 16:14
ikt schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:36:
[...]

AdoredTV heeft voor de launch wel de verwachtingen veel te hoog gemaakt door geruchten de wereld in te gooien over 5GHz clocks, dus kritiek vanuit die hoek moet je met een flinke bulldozer zout nemen.
Hij moet zeker niet klagen, maar AMD heeft inderdaad wel een vuil spelletje gespeeld rond de release. De boostsnelheden zijn voor de meesten niet eens te halen (4.6 op een 3900X is een positieve uitschieter) en ze hebben ook nog eens in een PBO filmpje waarden als 4.75GHz als voorbeeld gebruikt. Dit is natuurlijk gewoon ronduit slecht, want ze wisten dat die snelheden nooit gehaald gingen worden. Men kan veel over Intel en Nvidia zeggen, maar de geadverteerde boost haal je met een degelijke aftermarket koeler gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
Paprika schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Hij moet zeker niet klagen, maar AMD heeft inderdaad wel een vuil spelletje gespeeld rond de release. De boostsnelheden zijn voor de meesten niet eens te halen (4.6 op een 3900X is een positieve uitschieter) en ze hebben ook nog eens in een PBO filmpje waarden als 4.75GHz als voorbeeld gebruikt. Dit is natuurlijk gewoon ronduit slecht, want ze wisten dat die snelheden nooit gehaald gingen worden. Men kan veel over Intel en Nvidia zeggen, maar de geadverteerde boost haal je met een degelijke aftermarket koeler gewoon.
Misschien bij hogere modellen. Ik heb eerlijk gezegd die ervaring niet. Mijn 3600 boost gewoon naar 4.2 all cores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
[...]

Exact, en veelal ook 1.25x performance boost van 14nm naar 7nm, dat is door AMD naar voren gehaald. En dat filmpje idd ook, over 4.75ghz, haal je echt never nooit. Dat is in principe vals adverteren.. Maar goed, ik bedoel meer, AMD is ook absoluut niet netjes geweest met informatie die ze hebben gereleased. Ik support ze nog wel omdat ze Intel forceren om van hun luie reet te gaan, maar ik vind het echt niet netjes van AMD. Zeker niet omdat ze best veel goodwill hadden. En als niet fanboy, moet je kritisch kijken en toch denken tja, nu kan ik ook al AMD niet meer geloven kwa marketing.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Boxman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:13:
[...]

Het is al eindeloos langsgekomen en besproken, maar dit gedrag is normaal. AMD_Robert:

[...]

En wat betreft onderstaande, tsja, symptoombestrijding. Mensen zijn zo geobsedeerd met de getalletjes die ze in hun logtools zien, dat het helemaal uit de hand loopt. AMD geeft nu gewoon toe, omdat de bandwagon vertrokken is en dat het bedrijf schade toebrengt. Mensen zien liever de getalletjes die ze willen zien, dan dat ze zich laten overtuigen door AMD personeel dat wat ze zien _normaal_ is, iets wat AMD_Robert al meermaals heeft proberen duidelijk te maken.

Op een gegeven moment is het beter een 'fix' te geven. Een workaround, die simpelweg wat features van de processor uitzet (fast idling, 1ms frequency switching), zodat mensen de voltages op hun logtools krijgen die ze graag willen en hopelijk eindelijk eens erover ophouden. Dat die features overboord zijn gegooid merken ze in ieder geval niet in logtools, dus liever dat dan continue maar moeten aanhoren "Mijn voltages zitten boven de 1.4v!!!"

[...]
Je kunt er een draai aan geven zoveel als je wilt maar feit is dat deze nieuwe Ryzen nog serieus niet aan de nieuwe patatten is, enkel al het niet halen van de opgegeven max. boost door géén enkele cpu stemt al tot nadenken.
Dus die rare V-core sprongen, ook al worden die als "normaal" beschouwd, doen geen goed aan het vertrouwen van dit platform, samen met al de rest van de mankementen.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Soeski schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:18:
^^ Precies dit inderdaad. Je kunt niet zomaar concluderen dat luchtkoelers of AIO beter is. Dit hangt van allemaal variabelen af. En wat is beter? Ook dat is een subjectief iets.
Beter kan zijn: koeler, maar ook stiller. En dit gaat zelden samen :)

Voor mij is goede koeling STIL. Dat de CPU dan heet wordt (zonder te throttlen) vind ik prima, niet boeiend. Ik klok met een Prime95 sessie gewoon 89 graden continu (eerst 95; toen heb ik het voltage iets omlaag gegooid). In je dagelijkse gebruik is dit geen reele belasting en temperatuur ook, dus ik maak me geen zorgen. Maar de pc is wel lekker stil.
Ik zal het zo stellen. Als we de 3700x installeren in een kast met degelijke airflow, en deze combineren met de Wraith Prism óf de Scythe Fuma 2, zal de Fuma dan beduidend stiller zijn en beter koelen dan de stock koeler? Ik heb eigenlijk altijd een koeler gekocht voor mijn PC's omdat stock koelers zeer slecht waren én omdat ik mijn CPU's altijd met ene OC heb gedraaid. Gezien ik alleen de overboost ga gebruiken omdat OC met deze chips niet veel brengt, vraag ik me nu dus af of 50 euro investeren in een koeler wel verstandig is. Eerlijk gezegd wil ik ook niet meer een gedrocht van bijna een kilo in mijn systeemkast als dat niet hoeft.

[ Voor 4% gewijzigd door mister_S op 24-07-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Blaat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 06:46:
[...]

Nee.

Dit is al meerdere malen langs gekomen in dit topic. De hoge idle voltages is normaal gedrag voor Ryzen (Ryzen 2xxx deed dit ook al), dit is bevestigd door AMD zelf.

Ik zou dan ook niet op een fix rekenen.
Dat is totaal niet waar, de high voltages zijn normaal om de clocks te verhogen. Wat dus niet normaal is, is dat de voltages op 1.4+ blijven. De cpu zou zich terug moeten schalen naar ongeveer 0.95 en een idle temp moeten hebben van rond de 35-40 graden. Er zijn momenteel verschillende programma's die er voor zorgen dat de cpu voordurend aan het boosten is. De beste optie is om momenteel met een windows powerplan de prestaties te limiteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:28:
[...]

Je kunt er een draai aan geven zoveel als je wilt maar feit is dat deze nieuwe Ryzen nog serieus niet aan de nieuwe patatten is, enkel al het niet halen van de opgegeven max. boost door géén enkele cpu stemt al tot nadenken.
Dus die rare V-core sprongen, ook al worden die als "normaal" beschouwd, doen geen goed aan het vertrouwen van dit platform, samen met al de rest van de mankementen.
Dat is een beste kick van een oude post, en feitelijk onjuist.

"enkel al het niet halen van de opgegeven max. boost door géén enkele cpu stemt al tot nadenken."

Dit is gewoon onzin, en je hoeft alleen maar dit topic door te scrollen om daar achter te komen.

Nogmaals, als uitleeswaarden van monitorprogrammas je dwarszitten tot plezierbederf aan toe, en als het voor jou geheel onbelangrijk is of dat gedrag volgens AMD engineers de bedoeling is, dan koop je de processor gewoon niet. Simpel.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 15:02
furian88 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:48:
[...]

hoe haal je zo'n hoge cpu score|?|||||?? |:(
Snellere memory erin gedaan, nu nog sneller!
All core 4335mhz cpu score: 11161
Stock met pbo aan: 10435

Oc’ed: https://www.3dmark.com/spy/7897444
Stock + pbo: https://www.3dmark.com/spy/7888847

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
mister_S schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:30:
[...]

Ik zal het zo stellen. Als we de 3700x installeren in een kast met degelijke airflow, en deze combineren met de Wraith Prism óf de Scythe Fuma 2, zal de Fuma dan beduidend stiller zijn en beter koelen dan de stock koeler? Ik heb eigenlijk altijd een koeler gekocht voor mijn PC's omdat stock koelers zeer slecht waren én omdat ik mijn CPU's altijd met ene OC heb gedraaid. Gezien ik alleen de overboost ga gebruiken omdat OC met deze chips niet veel brengt, vraag ik me nu dus af of 50 euro investeren in een koeler wel verstandig is. Eerlijk gezegd wil ik ook niet meer een gedrocht van bijna een kilo in mijn systeemkast als dat niet hoeft.
Dat hangt er dus maar net vanaf hoe stil de Fuma is. Dat ie beter zal koelen is bijna een zekerheid, maaaaaar dan komt het mooie karakter van Ryzen tevoorschijn. Bij een betere koeling gaat de CPU hoger boosten en dan ontstaat daar weer warmte door, waardoor je weer meer moet koelen :)

Hoe dat zal uitpakken kan niemand echt voorspellen, maar het kan zomaar zijn dat de CPU exact even warm wordt met de Fuma, maar dan over alle cores 100MHz. hoger geclockt :)

Uiteindelijk denk ik dat de Fuma wel stiller gaat zijn om de simpele reden dat die fans op 100% speed waarschijnlijk minder herrie maken dan de Prism op 100%. Dus als allebei de koelers op 100% moeten draaien zal de Fuma stiller zijn.

Je weet het vrij zeker als je gewoon even opzoekt hoeveel herrie de Prism maakt op 100% en hoeveel de Fuma maakt op 100%. Ik ken dat niet uit m'n hoofd (goh wat raar), maar gezien het model van de koeler maak ik me niet veel zorgen.
Astennu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:39:

Bij de S24 kan ik je vertellen dat de pomp fluisterstil is. Dat geldt overigens voor bijna alle (niet allemaal) waterkoelers.

Ik neem juist met zo'n klein verschil wel een AIO omdat ik dat gaaf vind :+ en omdat je met water en radiator veel beter om kan gaan met spikes wegens de snellere afvoer van hitte.

Degradatie valt met voorgeassembleerde modellen heel erg mee. Die dingen hebben een levensduur van minimaal 5 jaar zeg ik even uit m'n hoofd. Sommige fabrikanten garanderen zelfs nog langer. Troep gebeurt ook niet want fabriek-af afgevuld (op een bepaald model van ehhh.. dinges na waar ze een vulfout hadden gemaakt, maargoed).

Voor mij een clear win voor de AIO :)

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 24-07-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Gaat de boost echt door tot het te warm wordt? Ik dacht dat er een fixed boost limiet was. Als het zo werkt kom je inderdaad op 100% fan uit, welke jammer zou zijn. Ik denk dat ik maar eerst de stock koeler ga installeren om te kijken hoe die zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
aminam schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:26:
[...]

Enig idee wat de beste opvolger is voor B-die?
ik zocht een gskill gtzkw b-die setje, want fashionscape, maar die zijn nergens meer te krijgen.
Mijn huidige corsair 3200c16 setje op mijn x370 met r5-3600 haalt 3033 ipv de 2933 bij mijn r5-1600 maar ik ben nog steeds uit op wat meer speed and power.
Zag dat ze overal uitverkocht zijn, inderdaad. Hoop dat het nog terug komt, wordt moeilijk als het EOL is.

Ik ben geen expert wat betreft geheugen, dat zullen anderen veel beter weten. Desondanks: ik denk dat voor nu Micron E-die the way to go is (en kosteneffectief), totdat duidelijk is wat Samsung met hun M-die en daarna A-die gaat bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
mister_S schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:06:
Gaat de boost echt door tot het te warm wordt? Ik dacht dat er een fixed boost limiet was. Als het zo werkt kom je inderdaad op 100% fan uit, welke jammer zou zijn. Ik denk dat ik maar eerst de stock koeler ga installeren om te kijken hoe die zijn werk doet.
Niet zo extreem als eeuwig, maar de resultaten zijn simpel. Met goede koeling boost een Ryzen all-core zo'n 100 MHz. hoger. Zonder PBO maximaal tot zijn spec inderdaad. In games haal ik een all-core boost van 4,3 a 4,35 GHz. bij een gespecificeerd maximum van 4,4.

Het is niet jammer dat je op 100% van uitkomt als je fans stil zijn. Ik vond het met mijn Mugen geen probleem om op 100% fan uit te komen, omdat dat alsnog heel stil is. Een zee stiller dan de 100% van de boxed cooler :)

Als je het onverhoopt wel een probleem vindt zet je gewoon max fanspeed lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ah kijk jij hebt dus de stock koeler dus direct kunnen vergelijken met een Mugen :) Als ik je goed begrijp is er dus een heel duidelijk verschil een geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
mister_S schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:13:
Ah kijk jij hebt dus de stock koeler dus direct kunnen vergelijken met een Mugen :) Als ik je goed begrijp is er dus een heel duidelijk verschil een geluid?
Ik had een iets andere boxed cooler, maar dat maakt voor het verschil even niet zoveel uit. Punt is: Als een koeler op 100% onhoorbaar is, maakt het niet uit dat ie op 100% draait.

Ik heb voor jouw opties de waardes toch even voor je opgezocht:

De Wraith Prism op 100% speed = 62 dB(A)
https://nl.hardware.info/...h-prism-rgb#specificaties

De Fuma op 100% speed = 43 dB(A)
https://nl.hardware.info/...ythe-fuma-2#specificaties

Dat verschil is GIGANTISCH. Feitelijk is bijna alles stiller dan de boxed coolers. Lees zelf eens door zou ik zeggen:

En hier heb je nog een luie luister-review... Net een maandje oud... Ik zou het wel weten. Gewoon zo'n ding (of vergelijkbaar kopen) en niks boxed cooler :+
YouTube: My Next Cooler?! - Scythe Fuma 2 Review

[ Voor 22% gewijzigd door Korvaag op 24-07-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:18:
[...]

Ik had een iets andere boxed cooler, maar dat maakt voor het verschil even niet zoveel uit. Punt is: Als een koeler op 100% onhoorbaar is, maakt het niet uit dat ie op 100% draait.

Ik heb voor jouw opties de waardes toch even voor je opgezocht:

De Wraith Prism op 100% speed = 62 dB(A)
https://nl.hardware.info/...h-prism-rgb#specificaties

De Fuma op 100% speed = 43 dB(A)
https://nl.hardware.info/...ythe-fuma-2#specificaties

Dat verschil is GIGANTISCH. Feitelijk is bijna alles stiller dan de boxed coolers. Lees zelf eens door zou ik zeggen:

En hier heb je nog een luie luister-review... Net een maandje oud... Ik zou het wel weten. Gewoon zo'n ding (of vergelijkbaar kopen) en niks boxed cooler :+
YouTube: My Next Cooler?! - Scythe Fuma 2 Review
Buiten dat het verschil gigantisch is, is het probleem ook met de huidige Ryzen dat de cpu heel snel veel warmer wordt. Wat je krijgt is dat de Wrath prism als een gek de fan speed omhoog gooit. Ik werd er helemaal gek van en heb zelf een stille cooler gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
bloodlynx schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:39:
[...]

Buiten dat het verschil gigantisch is, is het probleem ook met de huidige Ryzen dat de cpu heel snel veel warmer wordt. Wat je krijgt is dat de Wrath prism als een gek de fan speed omhoog gooit. Ik werd er helemaal gek van en heb zelf een stille cooler gehaald.
Ja klopt.. daarom moet je ook een koeler hebben die op 100% onhoorbaar is, dan heb je daar geen last van. Of de boxed cooler op een hogere minimumsnelheid zetten en een lager maximum. Dan zijn er minder swings.

Maargoed.. bottom line (en dat geldt eigenlijk al sinds dat boxed CPU's bestaan):
Wil je een stille PC dan moet je de boxed cooler met een flinke boog in de ton gooien en zelf wat halen of tray bestellen en zelf wat halen (indien beschikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Boxman schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:36:
[...]

Dat is een beste kick van een oude post, en feitelijk onjuist.

"enkel al het niet halen van de opgegeven max. boost door géén enkele cpu stemt al tot nadenken."

Dit is gewoon onzin, en je hoeft alleen maar dit topic door te scrollen om daar achter te komen.

Nogmaals, als uitleeswaarden van monitorprogrammas je dwarszitten tot plezierbederf aan toe, en als het voor jou geheel onbelangrijk is of dat gedrag volgens AMD engineers de bedoeling is, dan koop je de processor gewoon niet. Simpel.
Verder denken dan je rode bril...én nee ik heb geen bril!
[...]

Dit is duidelijk, toch?

Daarbij, ook al heb ik iets te snel gereageerd op een iets wat oudere comment het feit is dat je bijna moet gestudeerd hebben om deze nieuwe Ryzens stabiel te krijgen, zegt genoeg.. buiten die paar waar het wel wonderwel lukt..silicon lottery??
En nu nog, na meer dan 82 blz is het nog steeds behelpen voor velen om de zaak stabiel te krijgen aan de opgegeven waarden van AMD.
Bagatelliseren is makkelijk maar duidelijk niet objectief.

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Stabiel te krijgen? Waar héb je het over? Heb nog geen post over instabiliteit gezien.

Je zei dat geen een Ryzen 3000 zijn boostsnelheid haalt. Dat ik je op de daadwerkelijke feiten wijs heeft niks met een rode bril te maken, maar temeer met de ongefundeerde uitspraken die jij hier doet.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Ja sure, ontken al de rest maar en probeer maar in mijn schoenen te schuiven dat ik de Ryzen 3000 instabiel vind. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Ik reageer enkel op wat je zegt.
het feit is dat je bijna moet gestudeerd hebben om deze nieuwe Ryzens stabiel te krijgen, zegt genoeg
enkel al het niet halen van de opgegeven max. boost door géén enkele cpu stemt al tot nadenken.
In dit topic zelf zijn genoeg ervaringen te lezen van mensen die gewoon netjes advertised boost halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Jazeker en dat zijn een paar gelukzakken (No Offence) die je makkelijk met je tien vingers kunt tellen, de rest vist ernaast....en ik heb het niet alleen over de falende boostsnelheden,maar ook al de rest dat niet 100% werkt.. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door hosee op 24-07-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Als je stellig grote uitspraken doet zul je die moeten kunnen staven met feiten, zo simpel is het ook. Je beschrijft je onderbuikgevoel maar hebt geen enkele ondersteunende cijfers, terwijl tegenvoorbeelden alom aanwezig zijn.

Ook hier no offence, maar als je er met gestrekt been inkomt moet je niet raar opkijken dat je met even fanatieke bewoordingen van repliek gediend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Niks grote uitspraken of ga je Vipeax zijn commentaar ook aanvallen? Toch gelezen of niet? Iets straffer als dat van mij...en terecht.

Voorlopig is de nieuwe Ryzen, buiten een paar "winnaars" een dikke suck maar ik hoop van harte dat het gauw opgelost gaat worden want dit gesodemieter duurt nú al te lang... :/

[ Voor 72% gewijzigd door hosee op 24-07-2019 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpra
  • Laatst online: 17-09 15:43
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:14:
Niks grote uitspraken of ga je Vipeax zijn commentaar ook aanvallen? Toch gelezen of niet? Iets straffer als dat van mij...en terecht.

Voorlopig is de nieuwe Ryzen, buiten een paar "winnaars" een dikke suck maar ik hoop van harte dat het gauw opgelost gaat worden want dit gesodemieter duurt nú al te lang... :/
Dan koop je lekker een Intel toch ;) Iedereen blij. Ik haal de snelheden ook niet, maar ik mis de laatste 100 mhz ook eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:14:
Niks grote uitspraken of ga je Vipeax zijn commentaar ook aanvallen?
Die uitspraak is feitelijk en bewezen onjuist, en daarmee is de kous gewoon echt af. Had je hem maar niet zo kortzichtig moeten stellen.

@Paprika' comment had ik inderdaad niet gelezen, maar gezien ook hij zijn uitspraak niet staaft met daadwerkelijke cijfers hecht ik ook aan zijn post redelijk weinig waarde. Het is een onderbuikgevoel omdat er meerdere mensen met dezelfde problemen op fora aankloppen, maar zegt absoluut niks over de daadwerkelijke verdeling en houdt ook geen enkele rekening met mensen zonder problemen die geen noodzaak zien zich tot een forum te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00

Zenix

BOE!

Met mijn Ryzen 3600 haal ik altijd de boost snelheid, geen probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Boxman
Ja van mij mag het ook wel afgelopen zijn. Hij heeft zelf geen ervaring. Haalt selectief dingen aan vanuit dit topic van mensen met wel ervaring en komt dan zonder enige afweging of eigen cijfers tot de conclusie dat Ryzen 'suckt'. Dat is ook al zo'n lekker objectieve term. Wat mij betreft blijft dit topic informatief voor de lezers en dat kan prima zonder losse inhoudsloze flodders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Man man, kerels..ik zou graag een AMD systeem in elkaar steken maar als ik dit zo allemaal lees hoeft het voor mij voorlopig niet...is dat nu zo moeilijk te begrijpen?

Niks Intel, heeft daar niks mee te maken!...pfff.

Laat maar, jullie hebben gelijk.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Vandaag om 15:00 Je order bevat producten die helaas niet op 26-07-2019 geleverd kunnen/konden worden.

De nieuwe leverdatum is 27-07-2019.

Vandaag om 16:00 Je order bevat producten die helaas niet op 26-07-2019 geleverd kunnen/konden worden.

De nieuwe leverdatum is 06-08-2019.

Ja zo ken ik het ook! (ram geheugen) Megekko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:01:
Man man, kerels..ik zou graag een AMD systeem in elkaar steken maar als ik dit zo allemaal lees hoeft het voor mij voorlopig niet...is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
En dat is precies het punt. Niemand maar dan ook niemand heeft er wat aan als dat herhaaldelijk wordt gemeld in een topic met wat selectieve inhoudsloze posts. Ja we weten het. Je vindt het niets. Prima. Hou er dan over op en laat dit topic informatief zijn voor waarvoor het bedoeld is: "Ervaringen & OC", niet "herhaaldelijk klagen dat het niets voor mij is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:01:
Helemaal niet, en dat is je goed recht. Waar het misgaat is dat je feitelijke onjuistheden als de waarheid probeert te verkopen om je keus kracht bij te zetten. Dan krijg je weerwoord.
Laat maar, jullie hebben gelijk.... :+
Fijn dat we het eindelijk eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Zenix schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:52:
Met mijn Ryzen 3600 haal ik altijd de boost snelheid, geen probleem :)
Het probleem zal zich daar ook niet laten zien, omdat de 3900X tegen de limieten van Zen2 snelheden aanzit, terwijl 4.2 juist al met Zen+ te behalen was. Alle varianten onder de 3900X zullen dan ook wel rek hebben. 4.75GHz zonder sub-zero heb echter nog niet één keer zien langskomen.

Ik betwijfel dat het exemplaar van Boxman wel de 4.75GHz aan kan tikken...

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 24-07-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:23
Paar dagen terug een 3600 in huis icm x570 gigabyte elite mobo. Out of the box 4,1Ghz all-core onder load. Draait in Cinebench zelfs in single-core performance m'n oude i7-6700k eenvoudig eruit.

Met alleen XMP enabled (3600mhz, cl16) bleef de processor net wat achter wat betreft score ten opzichte van het gemiddelde: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18677291

Met PBO enabled en infinity fabric gelocked op 1800 lijkt alles goed: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18677916

Had in de uefi/bios het probleem dat wanneer je een xmp profiel aanzet in simple mode het hele systeem niet meer boot, na wat Google'n bleek dat iedereen daar last van had met Gigabyte mobo's. In advanced mode xmp aangezet en toen ging het ineens wel goed.

Wat mij ook opvalt zijn vrij lange post-tijden. Dit schijnt iedereen te hebben op x570? Seconden of 5 tot 15 tot het moederbord post, daarna in een paar seconden van het moederbord logo naar de Windows 10 desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mmore schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:14:
Wat mij ook opvalt zijn vrij lange post-tijden. Dit schijnt iedereen te hebben op x570? Seconden of 5 tot 15 tot het moederbord post, daarna in een paar seconden van het moederbord logo naar de Windows 10 desktop.
Daar heb ik een fix voor gelezen ergens. Even wat termen om je te helpen googlen (want ik weet het niet meer helemaal uit m'n hoofd).

Compatibility support module (CSM) uitzetten... eeennnn.. eehhh.. zorgen dat je SSD GPT partition table heeft ? Zoiets ? Ik zal zelf ook nog ff zoeken :)

Hoppaaaa:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cfit4m/slow_boot_time/

:P

(of het voor jou een fix is weet ik natuurlijk nog niet. Hou ons op de hoogte. Dit is wel voor MSI zo te zien dus ik hoop dat het ook voor jou werkt.).

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 24-07-2019 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
@Korvaag dankje, zal later even proberen en laten weten of het heeft geholpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Paprika schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:10:
[...]

Het probleem zal zich daar ook niet laten zien, omdat de 3900X tegen de limieten van Zen2 snelheden aanzit, terwijl 4.2 juist al met Zen+ te behalen was. Alle varianten onder de 3900X zullen dan ook wel rek hebben. 4.75GHz zonder sub-zero heb echter nog niet één keer zien langskomen.

Ik betwijfel dat het exemplaar van Boxman wel de 4.75GHz aan kan tikken...
Die 4.75 was marketingpraat, een bijzonder onhandige en wellicht (time will tell) misleidende at that, maar tevens betreffende een >overclocking< feature. No guarantees dus, en afhankelijk van je sample ook. Als alle CPU's 4.75 konden halen, had dat simpelweg op de doos gestaan als gegarandeerde clockspeed. AMD heeft er een handje van om in marketingpraat rekening te houden met de ideale situatie, dus zodra die algorithmes goed werken - gezien het nu uberhaupt niks lijkt te doen - zal het wellicht met een golden sample alsnog mogelijk blijken. Key point being dat dit stukje in de presentatie overklokken betrof. Het is dan ook wel weer typisch des internets om ermee weg te rennen als "zet dit aan en mijn chip doet ook 4.75".

Echter wordt dit vaak in 1 adem genoemd met de daadwerkelijk geadverteerde (en in principe gegarandeerde) boost van 4.6GHz, ook door jou, implicerend dat AMD gelogen heeft over wat er op het doosje staat. En die 4.6GHz haal je gewoon, mensen met problemen daargelaten.

Zij die 'de problemen' hebben en 4.6GHz SC-boost niet halen, komen namelijk nieteens een beetje in de buurt ervan, wat eerder wijst op een ander systematisch probleem met de setup (bios, AGESA, settings, whatever), dan op vuil spel en oplichterij van AMD door lagere silicon quality te verkopen dan beloofd.

AMD weet echt wel hoe ze chiplets moeten binnen, daarom heeft de 3900x ook steevast een lekker klokkende chiplet en een behoorlijk minder lekker klokkende tweede chiplet. Die zitten met hun eerste winstgevende chips sinds jaren echt niet te wachten op class-action lawsuits.

Of mijn CPU 4.75 aantikt, geen idee. Ik heb daar geen hoge verwachtingen van, tevens lijkt dat algorithme niks te doen op mijn x370 bord. Maar de geadverteerde boosts haalt hij wel. 4.75 was nooit een geadverteerde boostclock voor deze CPU, laten we dat vooropstellen.
Men kan veel over Intel en Nvidia zeggen, maar de geadverteerde boost haal je met een degelijke aftermarket koeler gewoon.
Bij AMD dus ook gewoon, problemen met specifieke mobo's buiten beschouwing gelaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Boxman op 24-07-2019 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Daar heb ik een fix voor gelezen ergens. Even wat termen om je te helpen googlen (want ik weet het niet meer helemaal uit m'n hoofd).

Compatibility support module (CSM) uitzetten... eeennnn.. eehhh.. zorgen dat je SSD GPT partition table heeft ? Zoiets ? Ik zal zelf ook nog ff zoeken :)

Hoppaaaa:

(of het voor jou een fix is weet ik natuurlijk nog niet. Hou ons op de hoogte. Dit is wel voor MSI zo te zien dus ik hoop dat het ook voor jou werkt.).
Thanks. Dat is precies iets waar ik ook nog naar wilde kijken. Heb ook een msi bord dus dit gaat zeker helpen.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

Ik heb zelf afgelopen weekend mijn 3900x in elkaar gezet, alles nieuw behalve de RTX2070 videokaart en de harde schijven wat ook wel mocht na 8 jaren met een 2500k gedaan te hebben (beste koop ooit). Ik heb wat benchmarks en 3 ervaringen die ik wil delen:

3D Mark score waarbij tijdens de run 1 core de 4,5 Ghz haalt, de rest zit meest op 4,3 Ghz en volgens mij dat alles maar even...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TGYL6X24MTgeJoqmkVH0mkD5/thumb.png3900x cinebench

spel2500k @ 4,5 Ghz3900x @ auto
Rise of the Tomb Raider48,42 FPS131.75 FPS
Shadow of the Tomb Raider62 FPS119 FPS
  • Ten opzichte van mijn Intel Core i5 2500k @ 4,5Ghz ben ik in ieder geval flink vooruit gegaan met ongeveer 2 - 2,5 zoveel FPS
  • De winst van DDR4-3200 CL16 naar DDR4-3600 CL16 bedraagt welgeteld 1 FPS in Tomb Raider (119 in plaats van 118) ofwel compleet verwaarloosbaar. Koop dus gewoon DDR4-3200 CL16 geheugen en zet het lekker op XMP profiel
  • Achteraf had ik vorig jaar gewoon voor de Intel 9900k moeten gaan. Deze 3900x bevalt goed hoor en meer cores is meer toekomstbestendig, maar de Intel was en is beter voor games op dit moment (mijn hoofddoel) en dan had ik er al een jaar van kunnen genieten. Maar ja ik was ook gehyped voor de nieuwe Ryzen (en met de gunfactor voor AMD was daar ook niet zoveel voor nodig) en heb dus gewacht, nu toch iets teleurgesteld in die verwachtingen

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@Boxman, YouTube: RYZEN 3000 Delidded - Overclocking Expectations and Temperature Scaling

Tenzij je wilt stellen dat hij ook niet weet waar ie 't over heeft. Een 2700X schoot wel over de 4.3 zonder enige problemen. Nu kun je 't spinnen in iedere vorm waar je comfortabel mee bent, maar er zijn zat betrouwbare bronnen te vinden die rapporteren niet de 4.6 te halen.

https://www.reddit.com/r/...get_my_3900x_to_boost_to/

Laat 't goed zien.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 24-07-2019 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mmore
@rajackar @Korvaag Net even 5 keer zonder en 5 keer met CSM uit en aan gezet met een stopwatch, steeds rond de 14 seconden tot post (gigabyte logo op het scherm). Had wel één vreemde uitschieter van ongeveer 5 seconden met CSM uit.

Verder geen verschil dus helaas. Zal wel met een bios update gefixed worden uiteindelijk. Niet een groot probleem maar wel een beetje irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
@Paprika, Wat een flauwe n=1 reactie weer. Dat het niet geheel werkt op zijn bord/bios betekent toch niet meteen dat zijn woord leidend is voor alle 3900x CPU's out there?

Hij doet zijn due diligence, en rapporteert wat hij ziet op zijn CPU op zijn setup, en dat is precies wat hij moet doen. Kun je daaruit concluderen dat AMD gelogen heeft over de boost-clocks? Of kun je daaruit vooral concluderen dat in sommige gevallen bij sommige borden de optimalisaties nog niet helemaal lekker werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Boxman schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:27:
[...]

Die 4.75 was marketingpraat, een bijzonder onhandige en wellicht (time will tell) misleidende at that, maar tevens betreffende een >overclocking< feature. No guarantees dus, en afhankelijk van je sample ook. Als alle CPU's 4.75 konden halen, had dat simpelweg op de doos gestaan als gegarandeerde clockspeed. AMD heeft er een handje van om in marketingpraat rekening te houden met de ideale situatie, dus zodra die algorithmes goed werken - gezien het nu uberhaupt niks lijkt te doen - zal het wellicht met een golden sample alsnog mogelijk blijken. Key point being dat dit stukje in de presentatie overklokken betrof. Het is dan ook wel weer typisch des internets om ermee weg te rennen als "zet dit aan en mijn chip doet ook 4.75".

Echter wordt dit vaak in 1 adem genoemd met de daadwerkelijk geadverteerde (en in principe gegarandeerde) boost van 4.6GHz, ook door jou, implicerend dat AMD gelogen heeft over wat er op het doosje staat. En die 4.6GHz haal je gewoon, mensen met problemen daargelaten.

Zij die 'de problemen' hebben en 4.6GHz SC-boost niet halen, komen namelijk nieteens een beetje in de buurt ervan, wat eerder wijst op een ander systematisch probleem met de setup (bios, AGESA, settings, whatever), dan vuil spel en oplichterij van AMD door lagere silicon quality te verkopen.

AMD weet echt wel hoe ze chiplets moeten binnen, daarom heeft de 3900x ook steevast een lekker klokkende chiplet en een behoorlijk minder lekker klokkende tweede chiplet. Die zitten met hun eerste winstgevende chips sinds jaren echt niet te wachten op class-action lawsuits.

Of mijn CPU 4.75 aantikt, geen idee. Ik heb daar geen hoge verwachtingen van, tevens lijkt dat algorithme niks te doen op mijn x370 bord. Maar de geadverteerde boosts haalt hij wel. 4.75 was nooit een geadverteerde boostclock voor deze CPU, laten we dat vooropstellen.
De 4,75GHz is gewoon zwaar misleidend, klaar. ;)
Het is precies hetzelfde als wat Intel doet met de 65W TDP 8700 of de 95W TDP 9900K. Beide CPU's verliezen iets van 1GHz op alle cores als je alle cores gaat belasten terwijl je de CPU aan haar TDP houd. Oftewel elk OEM systeem.

AMD heeft niet zo'n dramatisch verval, maar misleid je gewoon over de 3900X. Er zijn 3900X chips die daadwerkelijk 4,6GHz aantikken, heb er minstens een gezien op reddit, maar er lijken er meer te zijn die dat niet halen. 4,7GHz heb ik niet gezien en ik verwacht dat dit ook wel even zo zal blijven. Ik heb ook grote twijfels of de 3950X wel de 4,7GHz zal aantikken.

De 3600, 3600X en 3700X kunnen wel hun maximale boostclocks behalen of overschrijden. De 3800X kan het waarschijnlijk ook. Buiten de 3600 om, zal het gaan om aantikken, niet vasthouden. De 3600 is ook de enige CPU waar je potentieel 200MHz kan winnen als je een goede chip hebt. Ik snap ook werkelijk niet waarom de 3600X en 3700X niet geadverteerd zijn met 4,3GHz boost, de 3800X met 4,4GHz en de 3900X met 4,5GHz. Dat kunnen ze namelijk en dan was er geen probleem...

Hoewel de misleiding omgezet in prestaties beduidend minder is dan bij Intel, vind ik dit van AMD eigenlijk veel kwader. Van Intel zijn we nu eenmaal een zekere mate van vaagheid gewend. Intel heeft een lange, lange reputatie van misleiding, marktmanipulatie etc. AMD was na het Bulldozer debacle juist goed bezig met weinig beloven, alles leveren wat ze beloofden en meer. Ryzen 3000 zijn nota bene uitstekende CPU's en toch besloten ze bij de marketing om vlak voor de launch met deze totale BS te komen. Waarom? Wat kon het precies goed doen? Het is gewoon volslagen idioot om als je zo'n goed product hebt in de 3600, 3700X en 3900X, je potentiële klanten te gaan misleiden. |:(

Dit begon met AdoredTV, dus dat ook nog even. Hij is overduidelijk misbruikt door de marketing van AMD om de hype maar te blijven voeden. AMD had op elk punt kunnen ingrijpen, iets anders laten lekken en dan was het klaar. AdoredTV is er zelf ingetrapt en is nu klaar met zijn analyses. Geloofwaardigheid is toch weg. Hij heeft het alleen zelf erger gemaakt door zich in te graven. Ik heb er weinig sympathie voor.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mmore schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:45:
@rajackar @Korvaag Net even 5 keer zonder en 5 keer met CSM uit en aan gezet met een stopwatch, steeds rond de 14 seconden tot post (gigabyte logo op het scherm). Had wel één vreemde uitschieter van ongeveer 5 seconden met CSM uit.

Verder geen verschil dus helaas. Zal wel met een bios update gefixed worden uiteindelijk. Niet een groot probleem maar wel een beetje irritant :)
Hmmm jammer. Naja, viel te proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Ik heb nergens aangegeven mezelf misleid te voelen (m'n bestelling staat nog altijd en loopt al sinds pre-release). Waar het om gaat is dat AMD onnodig een boel marketing verhalen naar buiten heeft laten gaan die weinig relatie hebben met de werkelijkheid.

Dat AMD hun product in de best mogelijke situatie laat zien in demo's is niet meer dan normaal en dat zal iedere hard- en software vendor altijd doen.

Echter hoe je 't ook bekijkt is een marketing film tonen met snelheden die wel heel goed matchen met de stocksnelheden van je aankomende halo product en deze koppelen aan snelheden die niets meer zijn dan onrealistisch kun je gewoonweg niet goedpraten. Hadden ze gezegd kijk van 4.2 naar 4.4 was er niets aan de hand geweest, maar helaas...

Over overclocken gesproken... AMD hun marketingafdeling pronkt met Infinity Fabric en memory plaatjes, maar als je geheugen boven de 3200MHz draait heb je officieel gezien je garantie verloren. Dat is toch wel een beetje krom of niet dan?

Even naar blijft de beperkte beschikbaarheid. Ik ben oprecht negatief verrast hoe beperkt hun 3900X voorraden zijn na alle vertragingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 24-07-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:49:
[...]

De 4,75GHz is gewoon zwaar misleidend, klaar. ;)

[...]

AMD heeft niet zo'n dramatisch verval, maar misleid je gewoon over de 3900X. Er zijn 3900X chips die daadwerkelijk 4,6GHz aantikken, heb er minstens een gezien op reddit, maar er lijken er meer te zijn die dat niet halen.
Die 4.75 ben ik met je eens hoor, staat er gewoon.. Maar even om het duidelijk te krijgen dan, gaat het in het dikgedrukte stuk je nog om die 4.75 of de 4.6 op het doosje? In het laatste geval ben ik het (nog) niet met je eens. Niet 3 weken na de release. Het is overduidelijk dat er 3900x chips zijn die bij bepaalde configuraties de beloofde 4.6 gewoon halen. Het is ook overduidelijk dat sommige configuraties dit niet toestaan en sommige configuraties uberhaupt rare resultaten opleveren.

Pas als de volgende revisie AGESA en chipset-drivers hetzelfde opleveren (4.6Ghz NIET halen) ben ik bereid die conclusie te trekken. En mocht dat het geval zijn, krijgt AMD een class-action lawsuit aan hun broek - gegarandeerd.
Paprika schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:58:
AMD hun marketingafdeling pronkt met Infinity Fabric en memory plaatjes, maar als je geheugen boven de 3200MHz draait heb je officieel gezien je garantie verloren. Dat is toch wel een beetje krom of niet dan?
Naar ons gevoel is dat zeker krom, echter is dat ook industriestandaard. Bij Intel verlies je ook je garantie als je XMP draait wat hoger is dan standaard. En dat is dan Intel's eigen XMP spec. Ook zij adverteren gewoon met OC capabilities, en we weten inmiddels allemaal dat overklokken garantie doet vervallen.

Dat AMD dezelfde marketing toepast is dan niet meer dan logisch. Ze hebben immers met Intel te concurreren.

[ Voor 26% gewijzigd door Boxman op 24-07-2019 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 11:09
makje schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:39:
De winst van DDR4-3200 CL16 naar DDR4-3600 CL16 bedraagt welgeteld 1 FPS in Tomb Raider (119 in plaats van 118) ofwel compleet verwaarloosbaar. Koop dus gewoon DDR4-3200 CL16 geheugen en zet het lekker op XMP profiel
Na nogmaals een halve middag te hebben besteed met het kijken naar hoeveel een memory-speed daadwerkelijk invloed heeft op de algehele prestaties (game nooit) maar besloten een goedkoop 16GB CL16 3200 setje te kopen (€70), van het geld dat er daardoor overblijft wellicht een leuker/beter (qua VRM's vooral) moederbordje kopen om daar dan een 3700X op te prikken. Het verschil (in mijn use-case) tussen een 3700 en 3900 is ook relatief gering dus wacht gewoon een jaartje en kan er dan altijd nog een 39x0 in doen :)
Achteraf had ik vorig jaar gewoon voor de Intel 9900k moeten gaan. Deze 3900x bevalt goed hoor en meer cores is meer toekomstbestendig, maar de Intel was en is beter voor games op dit moment (mijn hoofddoel) en dan had ik er al een jaar van kunnen genieten. Maar ja ik was ook gehyped voor de nieuwe Ryzen (en met de gunfactor voor AMD was daar ook niet zoveel voor nodig) en heb dus gewacht, nu toch iets teleurgesteld in die verwachtingen
Hahaha da's best een kleine deceptie dan, als je net een vers systeem hebt! Hoop hier ook wel iets te kunnen merken van de upgrade (nu een 3770K op 4.4GHz) maar het uitzoeken, orienteren, reviews lezen en in elkaar zetten is/vind ik vaak nog leuker dan het daadwerkelijk hebben van. Oh well, keeps one busy (y)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Paprika schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:58:

Even naar blijft de beperkte beschikbaarheid. Ik ben oprecht negatief verrast hoe beperkt hun 3900X voorraden zijn na alle vertragingen.
Ga het nog erger maken. Kennelijk zijn de CPU's B0 stepping, die van mij in ieder geval. Die stepping had AMD kennelijk in oktober 2018 al. AMD heeft dus waarschijnlijk maanden aan productie gehad voor launch. Dus of Epyc Rome loopt extreem goed en heeft werkelijk elke goede chip geclaimd, of de boostclocks zijn een leugen. Onderhand zit ik eigenlijk te wachten op de 3900, dus zonder X die maximaal op 4,5GHz boost. Ergens zou ik niet verbaast zijn als die gaat verschijnen. Idem voor een 3950 op 4,5 of 4,6GHz...

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-07-2019 22:23 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:00:

Bij de S24 kan ik je vertellen dat de pomp fluisterstil is. Dat geldt overigens voor bijna alle (niet allemaal) waterkoelers.

Ik neem juist met zo'n klein verschil wel een AIO omdat ik dat gaaf vind :+ en omdat je met water en radiator veel beter om kan gaan met spikes wegens de snellere afvoer van hitte.

Degradatie valt met voorgeassembleerde modellen heel erg mee. Die dingen hebben een levensduur van minimaal 5 jaar zeg ik even uit m'n hoofd. Sommige fabrikanten garanderen zelfs nog langer. Troep gebeurt ook niet want fabriek-af afgevuld (op een bepaald model van ehhh.. dinges na waar ze een vulfout hadden gemaakt, maargoed).

Voor mij een clear win voor de AIO :)
De genoemde AIO waar jij naar refereert zie ik 29 dB doen bij HWI terwijl ik op diezelfde site zeker 30 a 40 luchtkoelers veel stillere resultaten zie behalen: https://nl.hardware.info/...rs-voor-elk-budget#geluid Ik weet uit persoonlijke ervaring dat ik een scythe mugen PCGH editie niet hoor (24 tot 33), zelfs niet zonder kast. Maar of dat voor de genoemde AIO op gaat zou ik niet durven zeggen.

Wellicht gaat het inderdaad prima maar voor mij is het primaire nadeel van de AIO overigens dat het wel lekker in je kast moet zitten. Er zijn heel wat kasten waarbij je GPU temperaturen gaan stijgen en dus je boost clocks omlaag gaan zodra je een AIO bij de voorkant hangt. Aan de bovenkant heb je dat natuurlijk niet. Verder is koeling rondom de cpu altijd een dingetje, daar moet ook genoeg lucht langs gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 24-07-2019 22:38 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-05 23:18
Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Hoppaaaa:

Het zou mogelijk ook te maken hebben met de combi X570 & 1080 Ti. Duurt bij mij iig iets van 20 seconden voordat er een video signaal naar de monitor gaat.

De OS disk heeft helaas de MBR partitiestijl, dus die moet eerst naar GPT... Kun je dit converteren zonder de disk te formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Als ik een Ryzen 3000 systeem zou samenstellen dan zijn al deze niet echt positieve ervaringen over meer dan 80 BLz, redelijk ontmoedigend..tja.

[ Voor 47% gewijzigd door hosee op 27-07-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:55:
[...]

Hmmm jammer. Naja, viel te proberen :)
Ja, echt jammer eh..leuk voor iemand die de gemakkelijkheid van Intel kent en nu voor problemen wordt gesteld die eigenlijk helemaal niet nodig zijn....snappée vous uiteindelijk waar ik op bots? Zo van, Ik heb ergens een fix gevonden die eventueel zal werken..en ga zo maar door tot er iets lijkt goed te werken...echt???

[ Voor 15% gewijzigd door hosee op 24-07-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
AMD heeft voorlopig een dikke CPU maar de implementatie slaat nergens op...period..

En degenen die dat ontkennen kijken door een rode bril en zijn dus per definitie subjectief.

Mij interesseert het allemaal niet, noch rood noch blauw, de beste wint, maar dan wel zonder sores!

[ Voor 59% gewijzigd door hosee op 27-07-2019 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
sdk1985 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:30:
[...]

De genoemde AIO waar jij naar refereert zie ik 29 dB doen bij HWI terwijl ik op diezelfde site zeker 30 a 40 luchtkoelers veel stillere resultaten zie behalen: https://nl.hardware.info/...rs-voor-elk-budget#geluid Ik weet uit persoonlijke ervaring dat ik een scythe mugen PCGH editie niet hoor (24 tot 33), zelfs niet zonder kast. Maar of dat voor de genoemde AIO op gaat zou ik niet durven zeggen.

Wellicht gaat het inderdaad prima maar voor mij is het primaire nadeel van de AIO overigens dat het wel lekker in je kast moet zitten. Er zijn heel wat kasten waarbij je GPU temperaturen gaan stijgen en dus je boost clocks omlaag gaan zodra je een AIO bij de voorkant hangt. Aan de bovenkant heb je dat natuurlijk niet. Verder is koeling rondom de cpu altijd een dingetje, daar moet ook genoeg lucht langs gaan.
Je moet natuurlijk niet kijken wat het ding specifiek aan herrie maakt, maar je moet kijken naar de combinatie met koelprestaties. Op dB(A) kan je een koeler gewoon (indirect) afregelen met je BIOS via PWM of voltage.

De geluidsproductie is op een vast voltage 7V (10cm) en dat zegt helemaal niets. Dat is alleen maar om te vergelijking te kunnen maken tussen de koelers op 1 vast voltage (net zoals dat de dB(A) tab bedoeld is om de koelprestaties te vergelijken bij een vaste waarde (nl. vermogen en herrie).

Dat geeft je een idee hoeveel herrie de fan maakt ten opzichte van andere koelers bij 7 volt. Het is echter betekenisloos zonder temperaturen, namelijk:

Als een koeler op 7 volt totaal geen herrie maakt, maar op die 7 volt ook voor geen ene meter koelt heb je daar niets aan :)

Wat wel interessant is om te zien wat een koeler op vol vermogen doet. Je weet namelijk (bijna) zeker dat je daar eindigt met all-core full load, maar dan nog moet je het bekijken in combinatie met temperatuur, namelijk: als een koeler zelfs op 12 volt niet in staat is om je CPU te koelen dan heb je ook niets aan die koeler.

Daarom zijn er de tabs met watt en dB(A). Dit geeft aan hoe goed een koeler koelt bij een bepaald herrieniveau en daar ben ik in geinteresseerd. Als jij stil wil moet de koeler zo goed mogelijk koelen voor een bepaald dB(A). Dat bepaalt de efficientie van de koeler.

Kijk je dan naar de 95 watt en 40 dB(A) dan zie je dat een AIO het qua temperatuur al snel wat beter doet dan een luchtkoeler. Daar ga ik voor. Dat er stillere koelers zijn in een 7 volt situatie is niet zo relevant, of dat luchtkoelers minder herrie kunnen maken en ook 30db(A) kunnen produceren is voor mij ook niet zo relevant. Ik vind 40dB(A) prima voor een gamesituatie.

Wat ik wel weer relevant vind is de maximale herrie die eruit komt en daarom staat mijn AIO ook afgeregeld op 80% fanspeed. Deze AIO gaat namelijk blazen als een malle als je hem voor 100% z'n gang laat gaan.

En dat is precies ook de reden waarom ik voor de AIO heb gekozen. De Mugen op 100% hoorde je nauwelijks (wel wat overigens) maar ik vond hem bij die 100% niet voldoende koelen. Bij 40dB(A) wat ik zeer acceptabel vind voor een koeler, presteert een AIO beter dan een luchtkoeler. De andere kant op gesteld: voor dezelfde koelprestaties als een luchtkoeler, kan de AIO langzamer draaien, en daar regel ik de AIO op af.

Daarom ben ik dus op de S24 uitgekomen. Bij 40dB(A) heeft deze van alle waterkoelers bijna de beste prestaties. Er zitten er nog 4 voor die op dat moment voor mij geen optie waren (valt hier een beetje buiten) en bij 40db(A) koelt ie beter dan de beste luchtkoeler.

Overigens is het radiator front intake al aardig debunked door diverse testers (BuidZoid heeft dat ook eens gedaan). Bottom line daarvan was: radiator als intake heeft weinig resultaat op GPU. Radiator als outtake heeft VEEL invloed op CPU temp. Al met al is een outtake fan aan de achterzijde sowieso aan te raden (ook ivm VRM inderdaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:05:
AMD heeft voorlopig een dikke CPU maar de implementatie slaat nergens op...period..
Nee, eerder nog wat uitdagingen die gladgestreken moeten worden :) :+

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Vidra schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Nee, eerder nog wat uitdagingen die gladgestreken moeten worden :) :+
Heeft de doorsnee consument totaal geen boodschap aan maar dat was je waarschijnlijk ontgaan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Je moet natuurlijk niet kijken wat het ding specifiek aan herrie maakt, maar je moet kijken naar de combinatie met koelprestaties. Op dB(A) kan je een koeler gewoon (indirect) afregelen met je BIOS via PWM of voltage.

De geluidsproductie is op een vast voltage 7V (10cm) en dat zegt helemaal niets. Dat is alleen maar om te vergelijking te kunnen maken tussen de koelers op 1 vast voltage (net zoals dat de dB(A) tab bedoeld is om de koelprestaties te vergelijken bij een vaste waarde (nl. vermogen en herrie).

Dat geeft je een idee hoeveel herrie de fan maakt ten opzichte van andere koelers bij 7 volt. Het is echter betekenisloos zonder temperaturen, namelijk:

Als een koeler op 7 volt totaal geen herrie maakt, maar op die 7 volt ook voor geen ene meter koelt heb je daar niets aan :)

Wat wel interessant is om te zien wat een koeler op vol vermogen doet. Je weet namelijk (bijna) zeker dat je daar eindigt met all-core full load, maar dan nog moet je het bekijken in combinatie met temperatuur, namelijk: als een koeler zelfs op 12 volt niet in staat is om je CPU te koelen dan heb je ook niets aan die koeler.

Daarom zijn er de tabs met watt en dB(A). Dit geeft aan hoe goed een koeler koelt bij een bepaald herrieniveau en daar ben ik in geinteresseerd. Als jij stil wil moet de koeler zo goed mogelijk koelen voor een bepaald dB(A). Dat bepaalt de efficientie van de koeler.

Kijk je dan naar de 95 watt en 40 dB(A) dan zie je dat een AIO het qua temperatuur al snel wat beter doet dan een luchtkoeler. Daar ga ik voor. Dat er stillere koelers zijn in een 7 volt situatie is niet zo relevant, of dat luchtkoelers minder herrie kunnen maken en ook 30db(A) kunnen produceren is voor mij ook niet zo relevant. Ik vind 40dB(A) prima voor een gamesituatie.

Wat ik wel weer relevant vind is de maximale herrie die eruit komt en daarom staat mijn AIO ook afgeregeld op 80% fanspeed. Deze AIO gaat namelijk blazen als een malle als je hem voor 100% z'n gang laat gaan.

En dat is precies ook de reden waarom ik voor de AIO heb gekozen. De Mugen op 100% hoorde je nauwelijks (wel wat overigens) maar ik vond hem bij die 100% niet voldoende koelen. Bij 40dB(A) wat ik zeer acceptabel vind voor een koeler, presteert een AIO beter dan een luchtkoeler. De andere kant op gesteld: voor dezelfde koelprestaties als een luchtkoeler, kan de AIO langzamer draaien, en daar regel ik de AIO op af.

Daarom ben ik dus op de S24 uitgekomen. Bij 40dB(A) heeft deze van alle waterkoelers bijna de beste prestaties. Er zitten er nog 4 voor die op dat moment voor mij geen optie waren (valt hier een beetje buiten) en bij 40db(A) koelt ie beter dan de beste luchtkoeler.

Overigens is het radiator front intake al aardig debunked door diverse testers (BuidZoid heeft dat ook eens gedaan). Bottom line daarvan was: radiator als intake heeft weinig resultaat op GPU. Radiator als outtake heeft VEEL invloed op CPU temp. Al met al is een outtake fan aan de achterzijde sowieso aan te raden (ook ivm VRM inderdaad).
Duidelijk hoe subjectief je bent, succes verder. met je AMD god... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 11:09
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:12:
[...]
Duidelijk hoe subjectief je bent, succes verder.. :)
Kun je alsjeblieft eens stoppen met double-en triple (!!) posten, we weten nu wel hoe je er over denkt.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:55:
[...]

Ja, echt jammer eh..leuk voor iemand die de gemakkelijkheid van Intel kent en nu voor problemen wordt gesteld die eigenlijk helemaal niet nodig zijn....snappée vous uiteindelijk waar ik op bots? Zo van, Ik heb ergens een fix gevonden die eventueel zal werken..en ga zo maar door tot er iets lijkt goed te werken...echt???
Goed verhaal, ik snap hem helemaal. Mooie tripleposts ook.
Maar heb je ook ervaringen voor het ervaringen topic of kom je alleen wat etteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Brad Pitt schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:13:
[...]

Kun je alsjeblieft eens stoppen met double-en triple (!!) posten, we weten nu wel hoe je er over denkt.
Stop jij nu eens om mij de les te lezen..Als een mod dat vind, kan ik daar nog inkomen..

[ Voor 56% gewijzigd door hosee op 25-07-2019 05:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:11:
[...]

Heeft de doorsnee consument totaal geen boodschap aan maar dat was je waarschijnlijk ontgaan... :+
Dit lijkt mij niet echt een forum voor de doorsnee consument... maar dat was je waarschijnlijk ook ontgaan :+
unfor schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:14:
[...]

Maar heb je ook ervaringen voor het ervaringen topic of kom je alleen wat etteren?
Dat laatste ... want het is duidelijke een Intel fanboy.

[ Voor 34% gewijzigd door Vidra op 24-07-2019 23:18 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
unfor schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:14:
[...]

Nee ik kom niet etteren maar het is duidelijk dat er iets aan de Ryzen 3000 schort..en als jij dat niet ziet dan is dan is het voor mij duidelijk hoe jij erover denkt...subjectief... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:55:
[...]

En daar ga je weer. Iets compleet irrelevants out of context erbij trekken. Waar komt Intel hier nu ineens weer vandaan. Alsof Intel borden in het verleden altijd overal perfecte BIOS'en en borden hebben gehad.

Iemand heeft hier gewoon een issue met een traag werkend systeem, ik probeer hem daarbij te helpen en dan kom jij er met je grote mond weer tussendoor.

Stop met dit topic vervuilen met nutteloze, inhoudsloze, ononderbouwde persoonlijke frustratie posts. Als je zo nodig op AMD wilt zeiken hoe verschrikkelijk het allemaal niet is, start je gewoon maar fijn een eigen topic ergens in een hoekje van dit forum ofzo.
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Duidelijk hoe subjectief je bent, succes verder. met je AMD god... :)
En nog een keer. Ik leg wat uit over koelers en dan komt er een idiote persoonlijke aanval wat wederom NIETS te maken heeft met de inhoud.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 24-07-2019 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:19:
[...]

Nee ik kom niet etteren maar het is duidelijk dat er iets aan de Ryzen 3000 schort..en als jij dat niet ziet dan is dan is het voor mij duidelijk hoe jij erover denkt...subjectief... :)
Maar heb je dit ook zelf ervaren? of tewel heb je al een Ryzen 3000 gekocht want dit topic gaat nu eenmaal over ervaringen en overclock resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Ga toch spelen, AMD fan...Zelf ben ik absoluut geen fan van wie dan ook maar voor mij moet het gelijk werken, zoals belooft....

[ Voor 6% gewijzigd door hosee op 24-07-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Voor iemand die het 'allemaal geen zak interesseert' ga je anders behoorlijk hard uit je stekker, @hosee :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

@hosee mwoh de AMD is niet perfect, een aantal zaken kunnen nog bijgewerkt worden en de rest is wat het is. Al met al zeker gelijkwaardig aan de Intels: betere multicore en iets mindere single core. Maar jouw reacties doen voorkomen alsof alles slecht is en niemand het zou moeten kopen en dat is gewoon niet zo. Ikzelf ben geen enkel probleem tegengekomen (behalve te hoge verwachtingen ;)) en dat is een ervaring die hoort in dit topic. Wat heb jij?

Overigens heb ik voor mijn oude Intel 2500k ook even moeten wachten op de B3 revisie van de bijbehorende chipset. De P67 had een bug in de sata controller

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Ja, echt?
Had al een AMD systeem in mijn hoofd maar als ik dit allemaal lees...nee dank u...komop rode brillen.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 23:25
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:49:
[...]
Er zijn 3900X chips die daadwerkelijk 4,6GHz aantikken, heb er minstens een gezien op reddit, maar er lijken er meer te zijn die dat niet halen. 4,7GHz heb ik niet gezien en ik verwacht dat dit ook wel even zo zal blijven. Ik heb ook grote twijfels of de 3950X wel de 4,7GHz zal aantikken.
Sterker nog, zoals ik eerder in dit topic al eens heb vermeld heb ik er eentje in mijn pc zitten die 4.65GHz haalt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
InEtVa schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:30:
[...]

Sterker nog, zoals ik eerder in dit topic al eens heb vermeld heb ik er eentje in mijn pc zitten die 4.65GHz haalt :+
Dat deed mijne ook, op een oudere bios. Zit nu op een unreleased beta, en haal atm met deze absurde ambient temps 4.575. Ben een beetje aan het klooien met settings en heb een vermoeden waar (een deel van) het issue kan zitten.. In ieder geval wat resultaten, nu nog wat goede metingen verrichten. Wellicht binnenkort dus een reddit postje aan wagen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Boxman op 24-07-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Ja, mazzelpik ;) ..en dat is nu de issue hier. Lijkt wel of je mazzel moet hebben om een goede AMD cpu te hebben.. en zo verder te stoefen terwijl dat de rest zit te klooien...kan toch niet!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Leuke 'discussie' inmiddels.
Ik had zelf een tijdje geleden het plan om een leuke, doch eenvoudige Ryzen 3600 configuratie in elkaar te gaan schroeven. Het enthousiasme is inmiddels al wel wat getemperd door de valse start, maar toch denk ik wel dat die build er uiteindelijk komt. Voorwaarde is dan wel dat er redelijk snel resultaten komen van de inspanningen die de mobo fabrikanten nu (hopelijk) aan het doen zijn. Voorlopig wacht ik wel even af.

Er is voor beide kanten wel wat te zeggen: AMD en consorten hadden best wat meer hun best mogen doen om alles bij launch netjes in orde te hebben, maar om Zen2 nu gelijk af te schrijven vind ik ook wat ver.
Hopelijk zie ik binnenkort snel wat progressie in dit topic. Elkaar af zitten branden zit ik persoonlijk niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Ik zit te wachten op een Ryzen 3000 die de vooropgestelde boosts haalt, die AMD heeft belooft en zonder gezeur met geheugensnelheden dus out of the box presteren zonder bullshit... maar wat blijkt
? Het lukt niet echt...dus FAIL!

En versta mij niet verkeerd, als Intel dat ook zou lappen, ook een dikke FAIL!!

[ Voor 20% gewijzigd door hosee op 25-07-2019 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:41:
Ik zit te wachten op een Ryzen 3000 die de vooropgestelde boosts haalt, die AMD heeft belooft en zonder gezeur met geheugensnelheden dus out of the box presteren zonder bullshit... maar wat blijkt, het wordt niet gehaald...FAIL!

En versta mij niet verkeerd, als Intel dat ook zou lappen, ook een dikke FAIL!!
Ik haal mijn boosts gewoon op een Asus X370-f bord en mijn geheugen loopt prima op 3200C14. Ja, er zijn wat bios aanpassingen voor nodig. Maar ik begrijp dat wel als Early Adopter.

Niemand ontkent dat het een hobbelige start is. Er hadden veel stabielere bios versies uit moeten zijn. Maar zo gaat het wel vaker als Early Adopter. Als je een stabiel Ryzen 3000 systeem wilt, kun je beter een paar maanden wachten. Dan ben je waarschijnlijk ook nog een paar tientjes goedkoper uit.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Ok maar voor de doorsnee builder is dat al een barierre, met Intel hoef je daar bij wijze van spreken nog niet eens over na te denken, bouwen opstarten en klaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
En nogmaals..ik ben geen expliciete Intel fan maar als ik deze thread lees ga ik echt niet mijn geld spenderen aan een Ryzen 3000..sry..

De realiteit ontkennen is de grootste ondergang.... :>

[ Voor 17% gewijzigd door hosee op 24-07-2019 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:48:
Ok maar voor de doorsnee builder is dat al een barierre, met Intel hoef je daar bij wijze van spreken nog niet eens over na te denken, bouwen opstarten en klaar..
Intel heeft ook vaak genoeg producten gelanceerd die vlak na de launch niet lekker liepen. Zo gaat het. Het hoort niet, maar gebeurd wel. Nogmaals, als je een stabiel Ryzen 3000 systeem wilt is het verstandig om even te wachten.
hosee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:51:
En nogmaals..ik ben geen expliciete Intel fan maar als ik deze thread lees ga ik echt niet mijn geld spenderen aan een Ryzen 3000..sry..
Even goede vrienden, maar in een topic dat specifiek over Ervaringen en OC van de Ryzen 3000 gaat...Is dit informatie waar wij wat aan hebben?

Als ik een iPhone thread lees, heb ik waarschijnlijk dezelfde gedachte. Te duur en weinig vrijheid. Ga ik niet kopen. Betekent niet dat ik dat ga verkondigen. Snap je?

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boxman
Ik denk dat we op het “don’t feed the troll”-punt zijn aangekomen jongens. Er is duidelijk geen mogelijkheid tot normale discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00

Zenix

BOE!

@hosee Dit topic is voor AMD Ervaringen en OC. Ik zie de relevantie niet van je posts. Ik zie alleen een hoop gebash dat AMD de boost clocks niet kan halen. Maar aangezien jij geen ervaring hebt daarmee, is het irrelevant. Probeer je posts te editten ipv dubbelposten.

Zoals eerder aangegeven zijn er veel problemen met BIOS inderdaad. Had ik ook graag anders gezien, maar komt vast wel goed. Ondertussen haal ik altijd mijn boost clocks, ook al is het de 3600 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:08:
[...]

De PCGH editie heeft fans die maar 800rpm doen. Die hoor je niet. Van mij mag jij 40 dBa prima vinden, maar voor mij is dat een nadeel. Dat zou dan het enige onderdeel worden dat ik hoor. Tegenwoordig zijn voedingen fluisterstil (als de fan al draait), de gpu zet zijn fans uit tot +- 50-60 graden en de silentwings van mijn case hoor ik in de default stand ook niet. Heerlijk een pc die je helemaal niet hoort.

Ik heb juist reviews gezien waarbij de gpu temperatuur wél omhoog ging bij een front intake positionering. Dat is verder ook heel logisch, je blaast per definitie warmere lucht richting de gpu.

Verder ga ik er vanuit dat de 95W (tot 142W) van Ryzen geen probleem is voor de Mugen:
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph14605/111362.png
Ik heb package power van de 8700K op 220W gekregen en alsnog was de mugen zelf niet warmer dan +- 45 graden.

Voor mij zou er één reden zijn om een AIO te nemen en dat is dat die RGB varianten er wel heel erg tof uitzien.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 25-07-2019 00:08 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
Nee man, ik zou graag een een AMD systeem in mekaar zetten maar als ik dit allemaal lees ( En ik heb alles gelezen) is het een kleine ramp om de Ryzen 3000 te laten werken...tenzij je mazzel hebt, zoals sommigen hier..of dat het aan het bios ligt of niet..

[ Voor 8% gewijzigd door hosee op 25-07-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savages
  • Laatst online: 16-09 00:03
hosee schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:04:
Nee man, ik zou graag een een AMD systeem in mekaar zetten maar als ik dit allemaal lees ( En ik heb alles gelezen) is het een kleine ramp om de Ryzen 3000 te laten werken...tenzij je mazzel hebt, zoals sommigen hier..
serieus, dat multiposten achter elkaar is rete-irritant... jouw mening is nu wel duidelijk. Aub on-topic, steeds die mening voegt hier niks toe.

[ontopic]
Ik heb hier eindelijk mijn build binnen. 3700x op een MSI Mortar Titanium met 32gb Crucial BLS16G4D32AESC.

Na wat gehannes met het updaten van de MSI bios, zonder cpu en memory, en dus weinig feedback, draait alles nu.
Ben er al even uit zeg maar, met nieuwe configs bouwen en testen, en ken nog niet alle ins en outs. Ik heb eerst geprobeerd om wat zaken te finetunen in de bios, en zodra ik maar iets wijzig aan de memory-settings dan start het systeem niet door en blijven de MSI debug leds hangen op de 1e led; CPU.

Ik heb daarom even alles op default optimum geladen, en vervolgens Win10 geinstalleerd en wat standaard software.

Ik heb net Cinebench gedraaid, ik haal daar een score van 4784. Vervolgens UserBenchmark gedraaid, en die rapporteert een aantal opvallende zaken: https://www.userbenchmark.com/UserRun/18700777

Meest opvallende is de memory kit: way below expectations. Blijkbaar staat de memory niet eens op 3200 zoals xmp, maar op 1200Mhz.
Verder valt op de Nvidia 1070: way below. Geen idee hoe dat kan. Niks aan veranderd, nvidia drivers net vers geinstalleerd.

Iemand suggesties over de 2 punten? Ik heb wat verschillende mem-profielen geprobeerd in de bios, maar na 4 of 5 'logische' keuzes, herstarten en vervolgens een cmos reset moeten doen, wordt het een vervelend klusje... :)

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Pagina: 1 ... 21 ... 68 Laatste