Evenin'
Vandaag 3900x binnen gekregen (van Megekko), voor een Gigabyte Aorus x570 Master (BIOS F5g).
Even kort wat ervaringen.
Eerste setup was met alles er op en er aan en meteen ingebouwd in de behuizing.
- lege Samsung 970 Pro SSD NVMe in M.2 'A' (op de CPU).
- lege Samsung 970 Evo Plus SSD NVMe in M.2. 'B' (op de chipset).
- BIOS alles default na een CMOS reset.
Slecht idee. Het resultaat was nogal teleurstellend; zowel USB keyboard als muis sloegen op hol in het BIOS. Muis werkte meteen niet, keyboard werkte heel even en gedroeg zich na 30 seconden alsof er toetsen vast zaten.
Iemand die dit herkend?
Eerst een paar minuten teleurstelling en blinde paniek

. Daarna alles uitgebouwd, blijkt het ook niet te werken op een kartonnen doos. SSD's er uit gehaald, toen ging het pas goed.
Ik gebruik G.Skill Trident Z 3600C15 latjes, 2 x 8 GB (duur, ik weet, maar had ze al een tijdje met het vooruitzicht van de tekorten die nu spelen en het EOL zijn van B-Die).
Wat mij opviel wat dat ik na handmatig 1,35 Volt DDR ingesteld te hebben het BIOS 1,380 volt aangaf. Weet niet goed wat ik moet geloven hier zonder een multimeter er in te prikken. Uiteindelijk teruggebracht naar 1,32 Volt, dit gaf 1,356 Volt volgens het BIOS en is wat dit RAM ongeveer minimaal nodig heeft.
XMS profile aangezet, tijdje PassMark MemTest86 v8.1 Free laten lopen. Dit ging allemaal goed.
Daarna PCIe Gen veranderd van auto naar Gen 3, SSD's teruggeplaatst en het lijkt nu wel normaal te werken. Denk dat ze in de haast niet 100% goed er in zaten. Ik ga nog proberen of auto gen het probleem is.
Iets raars wat mij opviel was de invloed van DDR rate op de Core voltage; zet het op 3600 MHz en Core voltage knalt naar 1,4 Volt IDLE in het BIOS, zet het iets lager (3533 MHz) en het blijft op de verwachte 1,0 Volt IDLE in het BIOS. Waarschijnlijk is dit het probleem dat hier aangehaald wordt:
/r/Amd - Ryzen 3000 Series 3600Mhz+ Memory = Higher power idle Questionnaire Results
Discussion . Maar goed, dit weet ik nog niet zeker.
Binnenkort Windows er op en kijken wat mijn memory timings zijn (geen idee of Gear Down nu actief is, het staat nog op auto).
Milde irritaties wat betreft de Gigabyte x570 Master:
- de videokaart (een oude GTX-970) raakt de chipset cooler. Het rust er echt op, niet zo fijn.
- PCIe retention clip is niet normaal bereikbaar met een brede koeler (Noctua NH-U14S) er naast. Het is al gelukt om de hele clip er uit te roppen terwijl ik dacht dat het ding er af was. Gelukkig geen schade, zo weer terug te klikken.
- videokaart (2 units breed) hangt over de chipset ventilator. Slecht voor air flow.
- videokaart in een behuizing plaatsen of verwijderen is een dermate lompe bezigheid dat je makkelijk de shroud van het moederbord beschadigt (het ESS Hifi plaatje is behoorlijk kwetsbaar). Beetje jammer. Dus: wees voorzichtig.
Later meer. Verwacht alleen geen uitgebreide benchmarks of overklok werkzaamheden.