Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 09:35
Vandaag ook mijn Ryzen systeem in gebruik genomen. Puur voor gamen flightsim.

Heb gekozen voor x370 crosshair hero VI van Asus vanwege de prijs nu 140 euro voor een top bord met goede VRM. Dit met oog dat ik in de toekomst miss nog wel een 3900 erop kan draaien. Voor nu prima.

Ryzen 3600 met een setje crucial Balisstix 2x8gb 3200 e-die.

Mobo geflasht naar nieuwste bios. Daarna alles in elkaar en werkt nu na behoren zonder fouten op dit moment.

Zit op Ryzen Balanced. Ga morgenochtend verder met de xmp profielen kijken wat daar te halen valt en daarna een bench draaien.

NIBE F1255 - HA - Niko home control II

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:18:
[...]

C6H heeft die header. Verder gaan er mensen echt heel erg schreeuwen als ASUS dit voormalige €200+ high end bord, het allerbeste X370 bord, van ondersteuning gaan onthouden. Er is nu al heel wat gedoe omdat de 3900X wel werkt, maar officieel niet ondersteund zou worden. ASUS moet haar zaken echt even op orde krijgen, dan is het gewoon goed. Daarom ook met de mits en maren. ASUS is op het moment namelijk niet heel erg goed bezig qua ondersteuning, voor geen enkel bord. De C6H valt helaas negatief op. :)
Er zijn gelukkig ook positieve ervaringen. :p

N=1: Mijn 3700X draait vooralsnog zonder morren op de C6H met bios 7201 icm 3200c14 B-die. Met DOCP 3200 werkt ook de CAS latency nu weer op 14. CPU boost ook netjes naar 4400 op diverse cores met light threaded loads.

Paar CB runs gedaan en daar scoort ie in lijn met de reviews die ik gelezen heb. Maar goed, heb het net paar dagen draaien dus heb nog niet heel uitgebreid getest. Eerste indruk is echter positief.

En er is een behoorlijk actieve community op overclockers.net voor dit board. Tevens krijgt het board tot nu toe regelmatig bios updates.

Edit:
Ik heb het board sinds het uitkwam en er eerst een 1600X dan een 2600X en nu 3700X op gehad.
Mijn ervaring met board is tot nu positief maar uiteraard waren er wel wat kinderziekten her en der.
En ik had het voordeel dat ik B-die memory had en dus vrij snel mijn 1600X al op 3200c14 kon draaien.

Afgaande op de ervaringen op overclockers.net zijn de ervaringen wat wisselend maar er zitten daar ook wel nogal kritische mensen tussen.

De bug(jes) die ik gehad heb waren redelijk om heen te werken en vond ik niet echt dealbreakers.

[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 23-07-2019 15:38 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
fvdg86 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:23:

Heb gekozen voor x370 crosshair hero VI van Asus vanwege de prijs nu 140 euro voor een top bord met goede VRM. Dit met oog dat ik in de toekomst miss nog wel een 3900 erop kan draaien. Voor nu prima.

Mobo geflasht naar nieuwste 7002 bios. Daarna alles in elkaar en werkt nu na behoren zonder fouten op dit moment.

Zit op Ryzen Balanced. Ga morgenochtend verder met de xmp profielen kijken wat daar te halen valt en daarna een bench draaien.
Hmm ik lees diverse mensen die een CH6 hebben en niet aanraden om deze te kopen voor een Ryzen 3000; los van de bios problemen.

Bij jou dus gewoon stabiel momenteel?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Soepergrover schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:21:
[...]

Zou voor een 3600 een B450 bordje ook nog wel genoeg kunnen zijn?
Ik ben zelf naar zo'n combinatie aan het kijken, maar ik kijk voorlopig de kat even uit de boom. Het wordt overigens geen game PC, maar meer een develop machine.

Mocht een X470/370 beter zijn, waar zou dat dan voornamelijk in moeten zitten?
Doorgaans betere VRM? Meer PCI-e lanes beschikbaar? Support voor meer aansluitingen?

* Soeper is er een tijdje uitgeweest en heeft nog heel wat bij te lezen.
Makkelijk. Wil je gewoon een simpel moederbord voor een PC waar je niks echt bijzonders doet waar je de X chipset nodig hebt, dus meer PCI lanes, dan voldoet B450 makkelijk. Ik zou even wachten op MSI haar B450 refresh borden. Dat zijn borden met een MAX suffix. Die zouden ook meteen al Ryzen 3000 biossen moeten hebben. Verder is de 3600 is toch extreem zuinig tot het punt dat je VRM's bijna kan negeren. MSI haar B450 lijn zal zeker goed genoeg zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Hmm ik lees diverse mensen die een CH6 hebben en niet aanraden om deze te kopen voor een Ryzen 3000; los van de bios problemen.

Bij jou dus gewoon stabiel momenteel?
Bij mij nu stabiel. Geen rare uitschieters met temp of freezes. Even een uur Prepar3d gespeeld zonder problemen. Koeler is een collermaster evo 212 en gpu msi rtx 2070.

Voorlopig zeer tevreden met mijn c6h bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm in Duitsland is die C6H zelfs voor 120 euro te koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:31:
Hmm in Duitsland is die C6H zelfs voor 120 euro te koop...
120 euro voor een top end moederbord. Snap eigenlijk niet waarom je dan voor een x570 gaat. Eer ik aan een nieuwe pc update ben is er ook al een nieuwe versie van moederborden denk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
fvdg86 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:23:

Mobo geflasht naar nieuwste bios. Daarna alles in elkaar en werkt nu na behoren zonder fouten op dit moment.

Bios 7002? De nieuwste is toch Version 7201 https://www.asus.com/Moth...I-HERO/HelpDesk_Download/

Die werkte voor mij niet, de muis doet het niet in de bios.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
JinShepard schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Bios 7002? De nieuwste is toch Version 7201 https://www.asus.com/Moth...I-HERO/HelpDesk_Download/

Die werkte voor mij niet, de muis doet het niet in de bios.
Herstel zit op 7106 op aanraden van andere fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
7201 werkt bij mij het beste van de genoemde biossen. Zie ook mijn post hierboven: Help!!!! in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic"

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:25:
[...]

Er zijn gelukkig ook positieve ervaringen. :p

N=1: Mijn 3700X draait vooralsnog zonder morren op de C6H met bios 7201 icm 3200c14 B-die. Met DOCP 3200 werkt ook de CAS latency nu weer op 14. CPU boost ook netjes naar 4400 op diverse cores met light threaded loads.

Paar CB runs gedaan en daar scoort ie in lijn met de reviews die ik gelezen heb. Maar goed, heb het net paar dagen draaien dus heb nog niet heel uitgebreid getest. Eerste indruk is echter positief.

En er is een behoorlijk actieve community op overclockers.net voor dit board. Tevens krijgt het board tot nu toe regelmatig bios updates.
Ik weet heel goed wat dat bord is, waar het voor staat en wat de problemen zijn. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6REv2jlciURxfKq1r2jrW3Dm/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bC3fREpWd381kCD74yNzIXR6/thumb.jpg

Ik wacht alleen nog even (zeer ongeduldig) want ik heb geen zin dat mijn PC in stukken ligt en het niet werkt. Met mijn geluk kan ik zomaar wel die problemen gaan krijgen en daar heb ik geen zin in.
Nee, ik kon het niet laten. Bord ligt er al sinds zaterdag, zit ook zeer ongeduldig te wachten. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:39:
7201 werkt bij mij het beste van de genoemde biossen. Zie ook mijn post hierboven: Help!!!! in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic"
Mss is het de 7106 die ik heb genomen paar dagen geleden en niet de 7201. Mijn muis werkte dus niet in die eerdere, fancurve kon ik niet aanpassen. Zal kijken of deze nieuwe het wel doet, met alle gevolgen van dien.. ( alles opnieuw moeten instellen oigh!)

Wat kan trouwens het probleem zijn dat, wanneer je kan booten met 3200mhz, wel in windows komt, maar in games (WoW) krijg ik memory errors. Is dit Ram voltage te laag (1.35) of iets anders?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:40:
[...]

Ik weet heel goed wat dat bord is, waar het voor staat en wat de problemen zijn. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik wacht alleen nog even (zeer ongeduldig) want ik heb geen zin dat mijn PC in stukken ligt en het niet werkt. Met mijn geluk kan ik zomaar wel die problemen gaan krijgen en daar heb ik geen zin in.
Nee, ik kon het niet laten. Bord ligt er al sinds zaterdag, zit ook zeer ongeduldig te wachten. :P
Ik lees trouwens dat e-die niet werkt met de C6H en een Ryzen 3000 cpu.... dus dan valt die al af aangezien ik e-die geheugen heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Ik lees trouwens dat e-die niet werkt met de C6H en een Ryzen 3000 cpu.... dus dan valt die al af aangezien ik e-die geheugen heb liggen.
Zoiets staat mij ook bij. Dat is nou bij uitstek iets waar nieuwe biossen voor nodig zijn. Helaas, want E-die zijn goede chips en met een C6H zou je naar de 3600MHz moeten kunnen, afhankelijk van de kwaliteit van je geheugenchips. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:14:
[...]

Zoiets staat mij ook bij. Dat is nou bij uitstek iets waar nieuwe biossen voor nodig zijn. Helaas, want E-die zijn goede chips en met een C6H zou je naar de 3600MHz moeten kunnen, afhankelijk van de kwaliteit van je geheugenchips. :)
Tja de vraag is of ik kan wachten op een bios die werkt en wanneer weet ik dat. Tegen die tijd zullen er wel geen goedkope C6H bordjes te koop zijn en had ik net zo goed meteen een X570 kunnen kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:22:
[...]

Tja de vraag is of ik kan wachten op een bios die werkt en wanneer weet ik dat. Tegen die tijd zullen er wel geen goedkope C6H bordjes te koop zijn en had ik net zo goed meteen een X570 kunnen kopen :+
Dat is dus ook het irritante. Dat bord is echt heel erg goed, zeker voor de prijs, maar er is veel onduidelijkheid over stabiliteit en comptabiliteit. Ik zou heel graag zien dat ASUS gewoon met een AGESA 1003AB bios kwam die de bugs oplossen. Dan is het zonder reserveringen gewoon een winnaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:14:
[...]

[...]
want E-die zijn goede chips en met een C6H zou je naar de 3600MHz moeten kunnen, afhankelijk van de kwaliteit van je geheugenchips. :)
Hoe komen jullie trouwens te weten wat de gebruikte dies zijn? Meeste van die nieuwe "fancy" mem-modules hebben allemaal plastic zooi+eventueel heatsinks eroverheen.
In de specs van de mem modules die ik op het oog heb, kan ik dat niet direct terugvinden.
Moet ik dan meer Google'n?

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Ik weet toevallig dat Crucial Ballistix Sport met AES in de naam e-die zou moeten zijn, maar dat is omdat ik het hier al tig keer langs heb zien komen. Ik denk dat het voor de rest voornamelijk 'diep graven' wordt. Of hopen dat iemand anders dat al voor je heeft gedaan (en het ergens gepubliceerd heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:24:
[...]

Dat is dus ook het irritante. Dat bord is echt heel erg goed, zeker voor de prijs, maar er is veel onduidelijkheid over stabiliteit en comptabiliteit. Ik zou heel graag zien dat ASUS gewoon met een AGESA 1003AB bios kwam die de bugs oplossen. Dan is het zonder reserveringen gewoon een winnaar. :)
Ik overweeg nu gewoon een 2600 te halen, ipv wachten tot alle ellende eens fatsoenlijk werkt. Heb niet het idee dat ik daarmee veel achteruit ga qua gaming en spaart weer 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05:48

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Korvaag schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:57:
[...]

PBO doet niets anders dan limieten oprekken en daar loopt je (meestal) niet tegenaan. PBO is wat anders dan PB (Precision Boost). Met PBO uit is je processor nog steeds aan het boosten, want dat wordt geregeld door PB. Precision Boost 2 om precies te zijn :P Dat is gewoon een stock feature van je CPU.

Dit staat gewoon default aan in je bios tenzij je dingen als 'core boost' uit zet, of hoe de verschillende vendors het ook noemen in het BIOS.

Uitgebreidere uitleg bv hier:
YouTube: AMD Ryzen Precision Boost Overdrive & AutoOC Benchmarks & Explanation

In het theoretische geval dat je met een 3600 tegen limieten aanloopt zal hij minder ver boosten dan met PBO aan. Effectief scheelt dat momenteel ongeveer niets. In mijn geval boost ie met PBO dus zelfs minder soms.
Alles naar optimised defaults gezet, fans even op silent terug gezet in bios en na dit op te slaan en te resetten weer in de bios terug gegaan en xmp aangezet zonder verder iets te veranderen, PBO staat dus op "auto" oftewel uit. en nu boosten mijn cores tegen de 4,3 aan en schommelt sc tegen de 500 en mc ongeveer op 4770 punten icm standaard 3200 c16 xmp profiel. Voor nu laat ik het lekker zo dus. Wel heb ik vandaag 3600c18 geheugen besteld om huidige kit te vervangen. Dit is een Corsair setje wat specifiek aangeeft x570 optimised te zijn. Hopelijk haal ik hier nog wat extra winst uit straks daar ik gelezen heb dat dit de sweetspot zo'n beetje is.

https://www.corsair.com/e...lack/p/CMW16GX4M2D3600C18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
HMC schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:56:
[...]

Hoe komen jullie trouwens te weten wat de gebruikte dies zijn? Meeste van die nieuwe "fancy" mem-modules hebben allemaal plastic zooi+eventueel heatsinks eroverheen.
In de specs van de mem modules die ik op het ook heb, kan ik dat niet direct terugvinden.
Moet ik dan meer Google'n?
Geluk en lezen op verschillende fora. :P
Bepaalde bins kunnen alleen maar B-die zijn zoals 3200C14. Voor E-die kan je Crucial setjes kopen die dit jaar zijn uitgebracht met AES vrijwel achter in de productnaam. Je kan het ook zien omdat E-die soms de eerste primaire timing, een cycle lager kan draaien dan de andere twee. Dus bijvoorbeeld 3000MT/s 15-16-16.
https://www.crucial.com/usa/en/bls2k8g4d30aesbk
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:01:
[...]

Ik overweeg nu gewoon een 2600 te halen, ipv wachten tot alle ellende eens fatsoenlijk werkt. Heb niet het idee dat ik daarmee veel achteruit ga qua gaming en spaart weer 100 euro.
Als je voor 1440P gaat, dan maakt het weinig uit. Je kan ook altijd nog naar de 3600 gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 16:51
Soepergrover schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:01:
Ik weet toevallig dat Crucial Ballistix Sport met AES in de naam e-die zou moeten zijn, maar dat is omdat ik het hier al tig keer langs heb zien komen. Ik denk dat het voor de rest voornamelijk 'diep graven' wordt. Of hopen dat iemand anders dat al voor je heeft gedaan (en het ergens gepubliceerd heeft).
Zou dit dan wat zijn voor op een msi b450 tomahawk + 3700x: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB ? 32 gb voor € 145,- is wel erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:01:
[...]

Ik heb nog geen Ryzen systeem, maar 1700 en 2600 waren toch wel de besten van de laatste twee "generaties". Ik heb het namelijk wel allemaal gevolgd, zo goed als ik kon.
Zelf twijfel ik nog tussen 2600 en 3600, want ik zit nog op echt ancient spul.
Toch lijkt mij 3600 wel de betere koop.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Geluk en lezen op verschillende fora. :P
Bepaalde bins kunnen alleen maar B-die zijn zoals 3200C14.
Booyah! Nuttig. Dank. Gevonden. :D
Wel dikke 50 Euro erbij, tov C16. :+
Maar dat was al eerder aangehaald, dat het veel duurder is. :P
Niet zeuren HMC, gewoon kopen/

[ Voor 24% gewijzigd door HMC op 23-07-2019 17:14 ]

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:24:
[...]

Ik kan beamen dat er met de bouwkwaliteit absoluut niks mis is. Heb jaren een Hero gehad met de z97 chipset en ging daarom ook blindelings voor een CH7 alleen de software was zo instabiel dat ik hem weg heb gedaan. Maar als dit gefixt wordt (zal vast wel) dan heb je echt een heel mooi stukje basis in je kast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:05
Tweakriez schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Alles naar optimised defaults gezet, fans even op silent terug gezet in bios en na dit op te slaan en te resetten weer in de bios terug gegaan en xmp aangezet zonder verder iets te veranderen, PBO staat dus op "auto" oftewel uit. en nu boosten mijn cores tegen de 4,3 aan en schommelt sc tegen de 500 en mc ongeveer op 4770 punten icm standaard 3200 c16 xmp profiel. Voor nu laat ik het lekker zo dus. Wel heb ik vandaag 3600c18 geheugen besteld om huidige kit te vervangen. Dit is een Corsair setje wat specifiek aangeeft x570 optimised te zijn. Hopelijk haal ik hier nog wat extra winst uit straks daar ik gelezen heb dat dit de sweetspot zo'n beetje is.

https://www.corsair.com/e...lack/p/CMW16GX4M2D3600C18
Klinkt wat mij betreft als een prima acceptabele score en boost (zeker met de fans op silent).

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Boxman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Zei hij nou "Boxman90"? :9
Ik moest het even terugluisteren.. maar lijkt er wel op :)

Ow dat was een reactie in hetzelfde topic.. had hierboven wel bijgekund :P

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2019 18:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Eindelijk internet famous. :9 Leuk wel dat ze mn post zo opgepakt hebben.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Boxman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:17:
Eindelijk internet famous. :9 Leuk wel dat ze mn post zo opgepakt hebben.
Staat ook in het artikel.. de link in de eerste alinea..
https://www.gamersnexus.n...ervolting-offset-override

Oe.. met ook nog je naam erin vermeld zelfs !

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2019 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar komt de aap uit de mouw :P 8)

Voor de prijs denk ik heel goede deal, hopelijk heb je er veel plezier van!

Je hebt op zich dezelfde componenten (mobo, cpu en b-die) als ik dacht ik. Obv mijn eigen ervaringen zou ik het wel aandurven.

Kan alleen niks beloven. 8) :P
JinShepard schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:01:
[...]

Mss is het de 7106 die ik heb genomen paar dagen geleden en niet de 7201. Mijn muis werkte dus niet in die eerdere, fancurve kon ik niet aanpassen. Zal kijken of deze nieuwe het wel doet, met alle gevolgen van dien.. ( alles opnieuw moeten instellen oigh!)
De 7106 was idd bios dat erg buggy was. Keyboard, muis issues. Met 7201 zou dit opgelost moeten zijn. Ik heb er iig geen last meer van met 7201.
Wat kan trouwens het probleem zijn dat, wanneer je kan booten met 3200mhz, wel in windows komt, maar in games (WoW) krijg ik memory errors. Is dit Ram voltage te laag (1.35) of iets anders?
Dat zou kunnen, maar kan ook te strakke timings zijn. Ligt er natuurlijk ook aan wat de specs van het geheugen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 23-07-2019 19:55 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:52:
[...]

Daar komt de aap uit de mouw :P 8)

Voor de prijs denk ik heel goede deal, hopelijk heb je er veel plezier van!
Tja, het was weer anderhalf jaar geleden sinds ik van moederbord was gewisseld. Ik had gezworen binnen een jaar niet weer van moederbord te wisselen en die belofte is nu ingelost. :P

Maar serieus. Ik werd een beetje zuur toen ik erachter kwam dat de Prime X370-Pro werkelijk zo kreupel was dat 3333MT/s niet eens stabiel wou draaien en zelf het XMP profiel draaien wat extra voltage nodig heeft. Ik zat even te spelen met de gedachte om een Prime X470-Pro, MSI X470 Pro Carbon of zelfs een Gigabyte X570 Elite, maar dat was het mij niet waard. Toen zag ik dit opeens en na twee dagen twijfelen, opzoeken en lezen, besteld.

De druppel was dat Elmor er wel 3600MT/s+ mee haalde met zelfs de launch bios. Meer heb je gewoon niet nodig omdat IF buiten de 1:1 range = latency voordeel weg.
https://www.overclock.net...abric-x370-x470-x570.html

Nu ga ik ook alles maximaliseren ook en dan echt een paar jaar helemaal niks meer. Ik heb een setje B-die ik game op 1080P/144Hz, er komt over een paar weken effectief een GTX1080Ti klasse videokaart in een AIB RX5700XT die ik zeker ook zal tweaken en de 3700X die ik heb is best consistent over alle cores. Drie cores verdeeld over beide CCXen kunnen naar 4,425GHz boosten, drie komen tot 4,375MHz en de andere twee op 4,35GHz. Dus als AMD nog wat vind hun hun bootsalgoritmen of handmatig overclocken met offset vcore zou nog gaan werken, dan is er potentieel nog wat te winnen zijn over de 4,25-4,3GHz die ik nu in games haal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:45
Ik vraag mij echt af wat nu PBO doet. Ik heb het net uitgezet in m'n bios en nog eens gekeken. Maar de boostclocks die ik haalde veranderen helemaal niet.

m'n 3700x blijft met het laatste bios op m'n asus x570 strix-e maar precies 4300 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:10:
[...]

Tja, het was weer anderhalf jaar geleden sinds ik van moederbord was gewisseld. Ik had gezworen binnen een jaar niet weer van moederbord te wisselen en die belofte is nu ingelost. :P

Maar serieus. Ik werd een beetje zuur toen ik erachter kwam dat de Prime X370-Pro werkelijk zo kreupel was dat 3333MT/s niet eens stabiel wou draaien en zelf het XMP profiel draaien wat extra voltage nodig heeft. Ik zat even te spelen met de gedachte om een Prime X470-Pro, MSI X470 Pro Carbon of zelfs een Gigabyte X570 Elite, maar dat was het mij niet waard. Toen zag ik dit opeens en na twee dagen twijfelen, opzoeken en lezen, besteld.

De druppel was dat Elmor er wel 3600MT/s+ mee haalde met zelfs de launch bios. Meer heb je gewoon niet nodig omdat IF buiten de 1:1 range = latency voordeel weg.
https://www.overclock.net...abric-x370-x470-x570.html

Nu ga ik ook alles maximaliseren ook en dan echt een paar jaar helemaal niks meer. Ik heb een setje B-die ik game op 1080P/144Hz, er komt over een paar weken effectief een GTX1080Ti klasse videokaart in een AIB RX5700XT die ik zeker ook zal tweaken en de 3700X die ik heb is best consistent over alle cores. Drie cores verdeeld over beide CCXen kunnen naar 4,425GHz boosten, drie komen tot 4,375MHz en de andere twee op 4,35GHz. Dus als AMD nog wat vind hun hun bootsalgoritmen of handmatig overclocken met offset vcore zou nog gaan werken, dan is er potentieel nog wat te winnen zijn over de 4,25-4,3GHz die ik nu in games haal. :)
Netjes, ben benieuwd. Ik zal tzt nog eens kijken of ik hoger kan komen (m.n. memory) maar stock draait alles bij mij al prima. Games lopen goed.

Maar inmiddels heb je zodirect dus eigenlijk overkill voor je 1080p monitor... :+ :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:18:
[...]

Netjes, ben benieuwd. Ik zal tzt nog eens kijken of ik hoger kan komen (m.n. memory) maar stock draait alles bij mij al prima. Games lopen goed.
Kennelijk worden die C5 en C7 bugs getriggered door RAM settings. Dat houdt mij dus even tegen want stock lijkt alles goed te zijn. Ik heb eigenlijk ook even geen zin in de grote herbouw met de hitte. Ik denk dat ik zondagavond misschien eens ga kijken. Hopelijk heeft ASUS dan tenminste een AGESA 1003AB bios met wat verbeteringen. :)
Maar inmiddels heb je zodirect dus eigenlijk overkill voor je 1080p monitor... :+ :P
Oh shut up. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Pff still on the fence.

CH6 + 2600 voor 270 euro (met betere koeler)
Of
X570 bord + 3600 voor 530 (met betere koeler)

GPU zal een 2070 super of 5700 XT worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:01:
Pff still on the fence.

CH6 + 2600 voor 270 euro (met betere koeler)
Of
X570 bord + 3600 voor 530 (met betere koeler)

GPU zal een 2070 super of 5700 XT worden.
C6H+3600+RX5700XT. ;)
In het ergste geval werkt het even niet of laat je het moederbord en de CPU tijdelijk liggen. Moet de C6H echt niet, dan is de X570 Gaming Elite al snel een van de betere keuzes. De RX5700XT moet je toch op wachten als je een goede wil. RTX2070S is ook nog wat problematisch qua leveringen en ze zijn veel te duur voor wat je extra krijgt ten opzichte van de RX5700XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:15:
[...]

C6H+3600+RX5700XT. ;)
In het ergste geval werkt het even niet of laat je het moederbord en de CPU tijdelijk liggen. Moet de C6H echt niet, dan is de X570 Gaming Elite al snel een van de betere keuzes. De RX5700XT moet je toch op wachten als je een goede wil. RTX2070S is ook nog wat problematisch qua leveringen en ze zijn veel te duur voor wat je extra krijgt ten opzichte van de RX5700XT.
Je maakt het er niet makkelijker op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:18:
[...]

Je maakt het er niet makkelijker op. :)
Wel, want ik haal je opties juist weg. :P
De 3600 is het prijsverschil denk ik waard. Niks mis met de 2600, zeker niet, maar de 3600 vind ik beter passen bij een RX5700XT. Die chip is echt een ondergewaardeerd pareltje. Kwam totaal uit het niks, nauwelijks hoop dat het echt goed zou zijn en presteert ondanks de zwakke koeloplossing nog steeds erg goed. Met de AIB modellen zullen ze alleen maar beter worden. Ze schalen namelijk best goed met lagere temperaturen. Inmiddels genoeg voorbeelden van 1900MHz+ of zelfs 2000MHz+ met de ventilator belachelijk hard zetten of de koeler zelf vervangen. Dan lopen ze gewoon een stukje in op de RTX2070S.

Qua moederbord is de pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE een erg mooie balans tussen prijs en features. Ik ben gewoon niet erg onder de indruk van ASUS hun X570 lijn. Alsnog beter dan ASRock of MSI waar niks er echt uitspringt. Gigabyte heeft ondertussen haar best gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollister78
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:11
Ik heb een vreemd probleem met mijn bios van mijn Asus prime X470 pro (nieuwste versie 5007). Ik ben net overgestapt van een 2600X naar een 3600. De 2600X draaide prima met PBO aan en Dram op DOCP settings (G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX). Echter met de 3600 wil de PC niet booten zodra ik de AI overclock tuner op DOCP zet (PBO is dan nog disabled). Hij gaat dan automatisch naar de bios safe mode en boot pas weer als AI overclock tuner op Auto staat. Dram draait overigens wel op 3200 mHz. Systeem is verder ook stabiel en wordt ook niet enorm warm, rond de 70 graden tijdens prime 95. Gebruik hierbij een Noctua NH-U14S koeler.

DOCP settings vindt hij dus niet leuk. Zijn er meer mensen met dit mobo en CPU met hetzelfde probleem? Wellicht nog een brakke bios?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Hollister78 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:31:
Ik heb een vreemd probleem met mijn bios van mijn Asus prime X470 pro (nieuwste versie 5007). Ik ben net overgestapt van een 2600X naar een 3600. De 2600X draaide prima met PBO aan en Dram op DOCP settings (G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX). Echter met de 3600 wil de PC niet booten zodra ik de AI overclock tuner op DOCP zet (PBO is dan nog disabled). Hij gaat dan automatisch naar de bios safe mode en boot pas weer als AI overclock tuner op Auto staat. Dram draait overigens wel op 3200 mHz. Systeem is verder ook stabiel en wordt ook niet enorm warm, rond de 70 graden tijdens prime 95. Gebruik hierbij een Noctua NH-U14S koeler.

DOCP settings vindt hij dus niet leuk. Zijn er meer mensen met dit mobo en CPU met hetzelfde probleem? Wellicht nog een brakke bios?
Volgens mij heeft werkelijk elk ASUS bord dit probleem. Stel eerst eens 1,35v in je bios en sla het op. Dan reboot je PC, terug in bios en dan handmatig de RAM snelheid en timings invoeren. Nu zou het moeten werken. Automatisch je voltage instellen zorgt ervoor dat het op 1,2v blijft tijdens de post fase en dan post je bordje niet. Doet die dat wel, dan heb je het meest glorieuze setje B-die RAM op de planeet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:30:
[...]

Wel, want ik haal je opties juist weg. :P
De 3600 is het prijsverschil denk ik waard. Niks mis met de 2600, zeker niet, maar de 3600 vind ik beter passen bij een RX5700XT. Die chip is echt een ondergewaardeerd pareltje. Kwam totaal uit het niks, nauwelijks hoop dat het echt goed zou zijn en presteert ondanks de zwakke koeloplossing nog steeds erg goed. Met de AIB modellen zullen ze alleen maar beter worden. Ze schalen namelijk best goed met lagere temperaturen. Inmiddels genoeg voorbeelden van 1900MHz+ of zelfs 2000MHz+ met de ventilator belachelijk hard zetten of de koeler zelf vervangen. Dan lopen ze gewoon een stukje in op de RTX2070S.

Qua moederbord is de pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE een erg mooie balans tussen prijs en features. Ik ben gewoon niet erg onder de indruk van ASUS hun X570 lijn. Alsnog beter dan ASRock of MSI waar niks er echt uitspringt. Gigabyte heeft ondertussen haar best gedaan. :)
Maar goed is die x570 Aorus elite het prijsverschil waard? Je wekte de indruk eerder van niet.

Ja de 5700 XT, mooi ding, maar ja, gaan we die voor de kerst nog zien? Want ik zit nu met een R9 290 :+

Keuzes keuzes keuzes...
3600 + X570 Aorus Elite is ca. 490 euro met koeler
3600 + CH6 is nu 390 euro.

Ik doe mijn naam weer eens eer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 23-07-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Maar goed is die x570 Aorus elite het prijsverschil waard? Je wekte de indruk eerder van niet.
Tegenover de C6H niet, maar als je perse X570 wil. ;)
Ja de 5700 XT, mooi ding, maar ja, gaan we die voor de kerst nog zien? Want ik zit nu met een R9 290 :+
Ik zit met een stervende RX Vega 56. Geloof me als ik zeg dat ik weinig gelukt heb. ;)
Het zou nog een paar weken moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Tranze schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:06:
[...]

Zou dit dan wat zijn voor op een msi b450 tomahawk + 3700x: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB ? 32 gb voor € 145,- is wel erg aantrekkelijk.
Als je die bij amazon.de bestelt, houd er dan wel rekening mee dat het een paar weken kan duren voordat je dat in huis hebt (ergens tussen 7 en 27 augustus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Zo, ook even Cinebench scores toegevoegd:
Korvaag in "GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic"

498 ST / 3731 MT

Ik zit behoorlijk hoog zo te zien voor een 3600X, en dat op stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Laatst online: 02:55
Die C6H lijkt een leuke optie, maar die heeft zo te zien een 128Mbit bios. Is dat bij Asus geen issue zoals bij MSI?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik lees ook best veel commentaren over problemen met ram op een C6H, moeilijk om ook maar iets sneller te krijgen. En blijkbaar is Asus niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Exar schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:57:
Die C6H lijkt een leuke optie, maar die heeft zo te zien een 128Mbit bios. Is dat bij Asus geen issue zoals bij MSI?
Ik heb heel wat gezeur gehoord, maar niks over dat de bios uitgekleed is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:15:
[...]
De RX5700XT moet je toch op wachten als je een goede wil. RTX2070S is ook nog wat problematisch qua leveringen en ze zijn veel te duur voor wat je extra krijgt ten opzichte van de RX5700XT.
2070 super FE editie is nog leverbaar voor 529 euro met twee gratis spellen. Op zich als je een losse cooler voor de XT neemt zit je al op de 480. Dan is de super nog wel wat duurder, maar je hebt wel dat hele gedoe niet met ombouwen e.d... verkoop je de spellen door dan zit je wellicht ook wel onder de 500.

Ik denk het pas in september anders zal zijn als de voorraad dan een beetje zal rechttrekken en de aftermarkets van amd op de markt komen.. Het is maar net wat je wilt.. tegen die tijd maakt AMD wellicht nieuws bekend over een 5900xt en wacht je weer.. :P

Amd = Wachten op aftermarkets
2070 super = FE model kiezen (anderen zijn veelste duur voor dat minimale verschil) + 2 gratis spellen

Al met al het voelt meer als een tussenfase momenteel.

[ Voor 9% gewijzigd door Ferio op 23-07-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Moet zeggen dat de 3700x nu echt heerlijk draait op de X370-f. Alleen je moet niet weer het bios ingaan, want ookal verander je niks aan het geheugen, op een of andere manier boot de computer dan weer met 1.2v waardoor je in een bootloop terecht komt(heb mijn memory timings nu manual ingevuld).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Nog iemand last van het feit dat de koeler soms heel snel opspint (van de 3700x) ook al ben je niet meteen iets aan het doen? Duurt meestal ook maar handvol seconden en valt dan weer terug. Bizar. Klinkt als een laptop die vol stof zit.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ferio schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:34:
[...]

2070 super FE editie is nog leverbaar voor 529 euro met twee gratis spellen. Op zich als je een losse cooler voor de XT neemt zit je al op de 480. Dan is de super nog wel wat duurder, maar je hebt wel dat hele gedoe niet met ombouwen e.d... verkoop je de spellen door dan zit je wellicht ook wel onder de 500.

Ik denk het pas in september anders zal zijn als de voorraad dan een beetje zal rechttrekken en de aftermarkets van amd op de markt komen.. Het is maar net wat je wilt.. tegen die tijd maakt AMD wellicht nieuws bekend over een 5900xt en wacht je weer.. :P

Amd = Wachten op aftermarkets
2070 super = FE model kiezen (anderen zijn veelste duur voor dat minimale verschil) + 2 gratis spellen

Al met al het voelt meer als een tussenfase momenteel.
Overal staat bij de FE wordt verwacht? Waar heb je die gevonden dan. Sorry ga te ver off topic. Morgenvroeg zullen de prijzen voor de C6H en 2600 wel weer omhoog zijn en moet ik wel voor een duur X570 bord gaan...

Logica in mij zegt doe het niet (x570 bord kopen), maar de pechvogel in mij zegt dat het bij mij vast weer niet gaat werken (x370 bord) en ik straks met een bord zit waar ik niks mee kan. Ben blij dat ik de C6H niet heb gekocht want alles wat ik koop is gedoemd. Wordt volgende week waarschijnlijk aangekondigd dat Asus geen ondersteuning meer geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Tricolores schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:44:
Nog iemand last van het feit dat de koeler soms heel snel opspint (van de 3700x) ook al ben je niet meteen iets aan het doen? Duurt meestal ook maar handvol seconden en valt dan weer terug. Bizar. Klinkt als een laptop die vol stof zit.
Komt omdat de idle voltages momenteel hoog zijn en de cpu met grote stappen heter wordt en weer afkoelt. Als je in de bios kijkt kan je fan curve ofset zetten bij de meeste moederborden. Bijvoorbeeld naar 0.5 of 1 seconde waardoor ze niet direct reageren. Ook kan je fancurve wat subtieler zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollister78
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:11
Ik zou zweren dat het ingesteld was op 1.35v. In elk geval werkt het nu, thx!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:34:
[...]

Volgens mij heeft werkelijk elk ASUS bord dit probleem. Stel eerst eens 1,35v in je bios en sla het op. Dan reboot je PC, terug in bios en dan handmatig de RAM snelheid en timings invoeren. Nu zou het moeten werken. Automatisch je voltage instellen zorgt ervoor dat het op 1,2v blijft tijdens de post fase en dan post je bordje niet. Doet die dat wel, dan heb je het meest glorieuze setje B-die RAM op de planeet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
Evenin'

Vandaag 3900x binnen gekregen (van Megekko), voor een Gigabyte Aorus x570 Master (BIOS F5g).

Even kort wat ervaringen.

Eerste setup was met alles er op en er aan en meteen ingebouwd in de behuizing.
- lege Samsung 970 Pro SSD NVMe in M.2 'A' (op de CPU).
- lege Samsung 970 Evo Plus SSD NVMe in M.2. 'B' (op de chipset).
- BIOS alles default na een CMOS reset.

Slecht idee. Het resultaat was nogal teleurstellend; zowel USB keyboard als muis sloegen op hol in het BIOS. Muis werkte meteen niet, keyboard werkte heel even en gedroeg zich na 30 seconden alsof er toetsen vast zaten.

Iemand die dit herkend?

Eerst een paar minuten teleurstelling en blinde paniek ;). Daarna alles uitgebouwd, blijkt het ook niet te werken op een kartonnen doos. SSD's er uit gehaald, toen ging het pas goed.

Ik gebruik G.Skill Trident Z 3600C15 latjes, 2 x 8 GB (duur, ik weet, maar had ze al een tijdje met het vooruitzicht van de tekorten die nu spelen en het EOL zijn van B-Die).

Wat mij opviel wat dat ik na handmatig 1,35 Volt DDR ingesteld te hebben het BIOS 1,380 volt aangaf. Weet niet goed wat ik moet geloven hier zonder een multimeter er in te prikken. Uiteindelijk teruggebracht naar 1,32 Volt, dit gaf 1,356 Volt volgens het BIOS en is wat dit RAM ongeveer minimaal nodig heeft.

XMS profile aangezet, tijdje PassMark MemTest86 v8.1 Free laten lopen. Dit ging allemaal goed.

Daarna PCIe Gen veranderd van auto naar Gen 3, SSD's teruggeplaatst en het lijkt nu wel normaal te werken. Denk dat ze in de haast niet 100% goed er in zaten. Ik ga nog proberen of auto gen het probleem is.

Iets raars wat mij opviel was de invloed van DDR rate op de Core voltage; zet het op 3600 MHz en Core voltage knalt naar 1,4 Volt IDLE in het BIOS, zet het iets lager (3533 MHz) en het blijft op de verwachte 1,0 Volt IDLE in het BIOS. Waarschijnlijk is dit het probleem dat hier aangehaald wordt: /r/Amd - Ryzen 3000 Series 3600Mhz+ Memory = Higher power idle Questionnaire Results Discussion . Maar goed, dit weet ik nog niet zeker.

Binnenkort Windows er op en kijken wat mijn memory timings zijn (geen idee of Gear Down nu actief is, het staat nog op auto).

Milde irritaties wat betreft de Gigabyte x570 Master:
- de videokaart (een oude GTX-970) raakt de chipset cooler. Het rust er echt op, niet zo fijn.
- PCIe retention clip is niet normaal bereikbaar met een brede koeler (Noctua NH-U14S) er naast. Het is al gelukt om de hele clip er uit te roppen terwijl ik dacht dat het ding er af was. Gelukkig geen schade, zo weer terug te klikken.
- videokaart (2 units breed) hangt over de chipset ventilator. Slecht voor air flow.
- videokaart in een behuizing plaatsen of verwijderen is een dermate lompe bezigheid dat je makkelijk de shroud van het moederbord beschadigt (het ESS Hifi plaatje is behoorlijk kwetsbaar). Beetje jammer. Dus: wees voorzichtig.

Later meer. Verwacht alleen geen uitgebreide benchmarks of overklok werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:04:
[...]

Ik heb heel wat gezeur gehoord, maar niks over dat de bios uitgekleed is. :P
Hmmm ja ik zie dat de bios momenteel rond de 10MB zit, dus er is zelfs voorlopig nog wat ruimte. Doen ze wel beter dan MSI dan.
Oef, ik moet me dan wel inhouden om de C6H niet te kopen zeg. Lijkt me een top bord. Mist X370 verder geen performance of features t.o.v. X470?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Exar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:34:
[...]

Hmmm ja ik zie dat de bios momenteel rond de 10MB zit, dus er is zelfs voorlopig nog wat ruimte. Doen ze wel beter dan MSI dan.
Oef, ik moet me dan wel inhouden om de C6H niet te kopen zeg. Lijkt me een top bord. Mist X370 verder geen performance of features t.o.v. X470?
Met x370 performance zit het wel goed :9 Verder heeft x470 officieel alleen StoreMI over x370 geloof ik, al heb ik gelezen dat dat op x370 inmiddels ook werkt - pin me daar echter niet op vast.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Boxman schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:58:
[...]

Met x370 performance zit het wel goed :9 Verder heeft x470 officieel alleen StoreMI over x370 geloof ik, al heb ik gelezen dat dat op x370 inmiddels ook werkt - pin me daar echter niet op vast.
StoreMI lijkt me niet echt een gemis. Ik zag ook dat PBO bij X470 was toegevoegd t.o.v. X370, maar wellicht is dat via de bios alsnog later aan X370 toegevoegd?
En enig idee of Ballisix sport E-die (de bekende "EAS") gaat werken op dat de C6H op 3600?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Mijn x370 Taichi heeft gewoon PBO opties, die werken ook prima. En iig werkt die E-die zoals je ziet prima in mijn configuratie, al is dat geen C6H dus daar kan ik technisch gezien niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 12:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Exar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 01:18:
[...]

StoreMI lijkt me niet echt een gemis. Ik zag ook dat PBO bij X470 was toegevoegd t.o.v. X370, maar wellicht is dat via de bios alsnog later aan X370 toegevoegd?
En enig idee of Ballisix sport E-die (de bekende "EAS") gaat werken op dat de C6H op 3600?
Het is alleen XFR2/PBO2 wat je zal missen bij de x370.
Gewoon XFR/PBO zit zover ik weet op elke x370.

Jammer genoeg ga je in de meeste gevallen niet eens merken of PBO aan of uit staat met een 3000 cpu.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRedbeard op 24-07-2019 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

[...]

Let wel dat de C6H een T-topologie memory layout heeft vs de daisy chain van de meeste andere borden.

Dit is gunstig voor je maximale geheugenclocks als je 4 dimms gebruikt, en niet zo gunstig als je 2 dimms gebruikt. In de praktijk scheelt je dat iets van 500MT/s in maximale geheugensnelheden.

Woord van geruststelling, 3600 haalt eigenlijk elk bord wel, los van de topologie. De IMC van Ryzen 3 is goed genoeg om tot 4000MT/s wel te kunnen op ongeveer elk bord.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
bloodlynx schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:14:
[...]

Komt omdat de idle voltages momenteel hoog zijn en de cpu met grote stappen heter wordt en weer afkoelt. Als je in de bios kijkt kan je fan curve ofset zetten bij de meeste moederborden. Bijvoorbeeld naar 0.5 of 1 seconde waardoor ze niet direct reageren. Ook kan je fancurve wat subtieler zetten.
Valt daar oplossing voor te verwachten? :)

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tricolores schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 06:43:
[...]

Valt daar oplossing voor te verwachten? :)
Nee.

Dit is al meerdere malen langs gekomen in dit topic. De hoge idle voltages is normaal gedrag voor Ryzen (Ryzen 2xxx deed dit ook al), dit is bevestigd door AMD zelf.

Ik zou dan ook niet op een fix rekenen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
@Tricolores
Dat ligt wat genuanceerder. Het is namelijk (op wat echte bugs na) geen echt idle voltage. Het punt is alleen dat de CPU nu reageert met een interval van 1ms ipv 15ms. Dit betekent dat de CPU op elk request zal reageren (waar vroeger sommige requests domweg werden genegeerd vanwege de langere interval).

Dus: programma's schudden de CPU nu veel vaker wakker en wakker betekent: 1,4 volt en boosten (want iemand vraagt iets van me). Dit gaat overigens zo snel dat het best kan zijn dat je een boostfrequentie niet eens kan zien met een monitoring tool. Deze boosts zorgen voor een snelle toename in temperatuur en dus een reactie van je fan.

In sommige gevallen (de al vaker genoemde stukjes software als iCue of andere monitoring apps. Geforce Experience is er ook 1 van, maar ook steam zorgt bij mij voor issues) zijn het bepaalde apps die feitelijk de CPU constant blijven bevragen.

Probeer dus eerst even te kijken met CPU-Z of je af en toe voltage van 0,9 volt voorbij ziet komen. Als dat niet zo is, sluit eens wat programma's af om te kijken of je erachter kan komen of er een programma is wat ervoor zorgt dat je CPU permanent op 1,4 volt blijft staan. Dit even om uit te sluiten dat jij last hebt van de bug waarbij het idle voltage altijd te hoog blijft.

Wat kunnen we hierin van AMD verwachten ?
Er is een tijdelijke fix om een balanced profiel te gebruiken met wat aanpassingen ipv Ryzen balanced. Dit zet de CPU weer op een instelling dat ie om de 15 seconden reageert waardoor er minder vaak dit soort (voor de situatie) extreme boosts zijn.
AMD zou (en ik zeg expliciet zou) prima met een driver/power profile kunnen komen waarbij de CPU minder heftig reageert op bepaalde acties.

Feit blijft dat ALS de CPU bevraagd wordt en hij echt moet boosten hij zal boosten met bijbehorende 1,4 volt en reactie in temperatuur. Het is alleen te hopen dat AMD de situaties waarin de CPU boost wat beter kan africhten.

Edit: even wat extra apps toegevoegd om een idee te geven van welke apps problemen kunnen geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 24-07-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Op zich is het idee achter die snellere interval natuurlijk wel mooi.

Wat ik me afvraag is of al die programma's die zo frequent pollen dat ook daadwerkelijk nodig hebben om goed te functioneren :? Of dat daar ook nog veel te halen valt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

PBO werkt gewoon. Het lijkt er alleen op dat juist E-die RAM op het moment niet te overclocken valt op juist de C6H. Dan krijg je vaak problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:07:
[...]

PBO werkt gewoon. Het lijkt er alleen op dat juist E-die RAM op het moment niet te overclocken valt op juist de C6H. Dan krijg je vaak problemen.
Ik verwacht binnen zeer korte termijn toch wel een bios update van Asus. Het is en blijft hun top-bord, waarbij ik en ook op overclockers.net niet vanuit gaan dat Asus de ondersteuning hiervoor stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:49:
[...]

Overal staat bij de FE wordt verwacht? Waar heb je die gevonden dan. Sorry ga te ver off topic. Morgenvroeg zullen de prijzen voor de C6H en 2600 wel weer omhoog zijn en moet ik wel voor een duur X570 bord gaan...

Logica in mij zegt doe het niet (x570 bord kopen), maar de pechvogel in mij zegt dat het bij mij vast weer niet gaat werken (x370 bord) en ik straks met een bord zit waar ik niks mee kan. Ben blij dat ik de C6H niet heb gekocht want alles wat ik koop is gedoemd. Wordt volgende week waarschijnlijk aangekondigd dat Asus geen ondersteuning meer geeft.
Bij Nvidia zelf en op dit moment nog beschikbaar:
https://www.nvidia.com/nl...ics-cards/rtx-2070-super/

X570 te duur imo, slaat nergens op en de functies die het met zich meebrengt gebruik ik niet. Beter een high end X470

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
fvdg86 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Ik verwacht binnen zeer korte termijn toch wel een bios update van Asus. Het is en blijft hun top-bord, waarbij ik en ook op overclockers.net niet vanuit gaan dat Asus de ondersteuning hiervoor stopt.
Die van mij ligt dan ook zeer ongeduldig naast me tot dat punt. ;)
Het is gewoon frustrerend dat ASUS niet communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
procyon schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Ik heb precies hetzelfde bord met G-skill 3600Mhz geheugen. Dit XPM profiel werkte perfect met mijn Ryzen 2400G maar met de nieuwe Ryzen 3600 (met bios 3.30) werkt geheugen alleen op 2133Mhz. Al het andere krijg ik niet door de POST.

Welk Bios gebruik jij op je bord?
Ik liep een beetje te hard van stapel. Ik had nog niet aan de OC settings gezeten. Het lukt mij inderdaad ook niet om mijn Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 geheugen op XMP te zetten. 2133Mhz blijkt de enige stabiele waarde... 3000Mhz met 1.35v had ik nog door de post gekregen, maar ik kreeg na 2 minuutjes ingelogd te zijn al een BSOD.
Mijn bios zit ook op 3.30.

Vreemd genoeg krijg ik ook mijn CPU temps niet te zien in Hwmonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
fvdg86 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Hun top bord? Twee jaar geleden ja, lijkt me niet dat dit nog steeds hun top bord is. Verder is maar de vraag wat je 2 jaar later nog aan ondersteuning kan verwachten, en hoe snel dat gaat.

Ik ben er huiverig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:12:
[...]

Is er een samenvatting (eventueel met oplossing erbij) ergens wat er momenteel aan de hand is met Asus en wat er moet gebeuren om het werken te krijgen?

Het geheugen op 1.35V zetten hem ik al meegenomen.

Ik heb een X470 Hero VII WIFI liggen en de videokaart (laatste onderdeel) komt straks binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferio op 24-07-2019 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Help!!!! schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:02:
^
Op zich is het idee achter die snellere interval natuurlijk wel mooi.

Wat ik me afvraag is of al die programma's die zo frequent pollen dat ook daadwerkelijk nodig hebben om goed te functioneren :? Of dat daar ook nog veel te halen valt.
Ja ik verwacht van niet :) maarja.. dit is natuurlijk ook voor applicaties nieuw terrein. Feit is dat een boel applicaties gewoon onnodig permanent gegevens verzamelen (en dit versturen naar the mothership). Dat steam afsluiten kan helpen is gewoon idioot. Waar is dat ding mee bezig dan. Dat een hardwaremonitortool dat doet snap ik nog ergens (hij moet het monitoren, dus ja.. maar waarom gaat het bij GPU-Z dan wel goed), maar andere software moet gewoon met z'n poten van m'n systeem afblijven op de achtergrond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Bombaclat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:13:
[...]
Ha, ik dacht dat ik de enige was of iets verkeerd had aangesloten! Enkel Ryzen Master geeft temperaturen weer, de rest van de applicaties (waaronder Hwmonitor dus) doet dat niet of blijft geblokkeerd op 50 graden staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 08:53
Bombaclat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:13:
[...]

Ik liep een beetje te hard van stapel. Ik had nog niet aan de OC settings gezeten. Het lukt mij inderdaad ook niet om mijn Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 geheugen op XMP te zetten. 2133Mhz blijkt de enige stabiele waarde... 3000Mhz met 1.35v had ik nog door de post gekregen, maar ik kreeg na 2 minuutjes ingelogd te zijn al een BSOD.
Mijn bios zit ook op 3.30.

Kreeg na 2 uur een reactie van de Asrock customerservice met een nieuw bios. Deze werkt perfect.
Geheugen draait nu op 3600MHz.

Check even of je echt dit bord hebt:
https://www.asrock.com/mb...Gaming-ITXac/index.nl.asp

https://maartenvansoest.stackstorage.com/s/ZUy1nhmxD8jPNHL

[ Voor 7% gewijzigd door procyon op 24-07-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Tricolores schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Ha, ik dacht dat ik de enige was of iets verkeerd had aangesloten! Enkel Ryzen Master geeft temperaturen weer, de rest van de applicaties (waaronder Hwmonitor dus) doet dat niet of blijft geblokkeerd op 50 graden staan.
Even een domme opmerking waarvoor ik heel diep moet graven in m'n geheugen. Was het niet zo dat HWMonitor wel vaker verkeerde readouts had en het daarom geadviseerd werd om HWiINFO64 te gebruiken ? Of is dat inmiddels opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
[...]

8)7 frustrerend zeker. Maar mijn eigen balisstix 16gb e-die de zo genoemde AES werkt wel gewoon zonder foutcodes. Enkel je moet ze (nog) niet gaan aanpassen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
fvdg86 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:20:
[...]

8)7 frustrerend zeker. Maar mijn eigen balisstix 16gb e-die de zo genoemde EAS werkt wel gewoon zonder foutcodes. Enkel je moet ze (nog) niet gaan aanpassen in de bios.
Dus zolang je niet overklokt kun je de C6H gewoon met een Ryzen 3000 en e-die geheugen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:10
Cascade schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:31:
Evenin'

Ik gebruik G.Skill Trident Z 3600C15 latjes, 2 x 8 GB (duur, ik weet, maar had ze al een tijdje met het vooruitzicht van de tekorten die nu spelen en het EOL zijn van B-Die).
Enig idee wat de beste opvolger is voor B-die?
ik zocht een gskill gtzkw b-die setje, want fashionscape, maar die zijn nergens meer te krijgen.
Mijn huidige corsair 3200c16 setje op mijn x370 met r5-3600 haalt 3033 ipv de 2933 bij mijn r5-1600 maar ik ben nog steeds uit op wat meer speed and power.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdg86
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:25:
[...]

Dus zolang je niet overklokt kun je de C6H gewoon met een Ryzen 3000 en e-die geheugen gebruiken?
Ja, in ieder geval in mijn geval wel. Ik heb deze BLS2K8G4D32AESBK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Help!!!! schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:52:
Dat zou kunnen, maar kan ook te strakke timings zijn. Ligt er natuurlijk ook aan wat de specs van het geheugen zijn.
De specs waren 16 18 18 18 36, zowel als product en in de bios, op 3200 mhz. Hmm Ik heb 0.0 ervaring met zelf timings maken, zou ik wat meer over moeten lezen ( alleen zal ik het ook begrijpen :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

aminam schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:26:
[...]

Enig idee wat de beste opvolger is voor B-die?
ik zocht een gskill gtzkw b-die setje, want fashionscape, maar die zijn nergens meer te krijgen.
Mijn huidige corsair 3200c16 setje op mijn x370 met r5-3600 haalt 3033 ipv de 2933 bij mijn r5-1600 maar ik ben nog steeds uit op wat meer speed and power.
Zelf heb ik deze besteld
voor 125 euro. Deze zijn Ryzen optimised en bieden officieel ondersteuning voor x570 volgens de specs.

https://tweakers.net/pric...o-cmw16gx4m2c3600c18.html

Als deze binnen zijn gaat mijn huidige vengeance lpx 3200c16 B-die weg

[ Voor 10% gewijzigd door Tweakriez op 24-07-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 21:52
Niemand die 32GB heeft met 4 dimms? Ervaringen?
Draai vaak virtual machines en heb gewoon behoefte aan veel geheugen.. (speel ook wel eens city skyline met veel mods en die gebruikt ook al 16GB tijdens het gamen :)

Zijn er tweakers die 4 dimms hebben icm een X570 en zoja welke set hebben jullie?

Het liefst koop ik natuurijk ook 2x16GB maar met 3200mhz en CL16 of lager zijn ze gewoon lastig te krijgen of schrikbarend duur

[ Voor 18% gewijzigd door Tmaster op 24-07-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tmaster schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:08:
Niemand die 32GB heeft met 4 dimms? Ervaringen?
Draai vaak virtual machines en heb gewoon behoefte aan veel geheugen.. (speel ook wel eens city skyline met veel mods en die gebruikt ook al 16GB tijdens het gamen :)

Zijn er tweakers die 4 dimms hebben icm een X570 en zoja welke set hebben jullie?

Het liefst koop ik natuurijk ook 2x16GB maar met 3200mhz en CL16 of lager zijn ze gewoon lastig te krijgen of schrikbarend duur
Waarom specifiek X570? :P

Ik draai 4x 8GB op 3600MT/s en ik ervaar geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:10
Tweakriez schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:05:
[...]

Zelf heb ik deze besteld
voor 125 euro. Deze zijn Ryzen optimised en bieden officieel ondersteuning voor x570 volgens de specs.

https://tweakers.net/pric...o-cmw16gx4m2c3600c18.html

Als deze binnen zijn gaat mijn huidige vengeance lpx 3200c16 B-die weg
Dankje, wel een redelijk hoge timing en zie geen actueel aanbod meer. Ga je zelf de timings tweaken of hou je het bij xmp?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42
Ik ben typisch iemand van het Intel kamp maar raak steeds meer gecharmeerd van deze Ryzen. Ik heb een wensenlijst samengesteld, maar helaas (gelukkig?) zijn de producten nog niet leverbaar. Stok achter de deur. Want; niet écht een nieuwe pc nodig maar het is na 3 jaar wel weer eens leuk.
De wensen groeien ook mee met het toenemende enthousiasme merk ik; waar ik eerst nog inzette op een 3700x zit ik nu al te kijken naar een 3900x. Ind e categorie; als je het doet; doe het dan goed... maar je betaalt nu natuurlijk ook nog de hoofdprijs.
Gelukkig is dus e.e.a. nog niet leverbaar dus dat scheelt geld... :)
Beoogde set-up: 3900X, Gigabyte X570 Master, 16/32 GB geheugen, Kraken X62, NZXT H510 Elite. Videokaart die ik nu heb gaat nog even meeverhuizen (MSI GTX 1070 Sea Hawk X). Daarna een 2070 Super of een 5700X, als we dan toch volledig AMD gaan...

Ik draai nu trouwens ruim 3 jaar op een Intel i7-6700K op 4,635Ghz (103Mhz X 45), met veel plezier.
edit: ik besef me zojuist dat deze post echt niets toevoegt aan het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
procyon schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Kreeg na 2 uur een reactie van de Asrock customerservice met een nieuw bios. Deze werkt perfect.
Geheugen draait nu op 3600MHz.

Check even of je echt dit bord hebt:
https://www.asrock.com/mb...Gaming-ITXac/index.nl.asp

https://maartenvansoest.stackstorage.com/s/ZUy1nhmxD8jPNHL
Ja dat bord heb ik ook. Ik ga het later vandaag proberen en zal vandaag of morgen mijn resultaten ook hier posten.
Thanks voor de download! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:14:
[...]

Hun top bord? Twee jaar geleden ja, lijkt me niet dat dit nog steeds hun top bord is. Verder is maar de vraag wat je 2 jaar later nog aan ondersteuning kan verwachten, en hoe snel dat gaat.

Ik ben er huiverig voor.
Tot nu toe is er grosso modo net zoveel support qua updates als dat er voor de x470 hero is.

Als ze dit board niet meer zouden gaan ondersteunen zonder goede reden breekt de pleuris uit.

Ik maak me er niet zoveel zorgen over. Maar goed we zullen zien.

Iha communiceren alle mobo fabrikanten slecht over hun biossen en zijn changelogs mediocre.
Tegelijkertijd kan hen niet alles in de schoenen geworpen worden. Als AMD haar CPUs en AGESA's laat en buggy opstuurt dan kan je ook niet verwachten dat de biossen gelijk top zijn.
[...]

Ik meen dat Asus gecommuniceerd heeft dat ze hard aan het werk waren obv AGESA 1003ABA en al ver in validatie toen er een bug in bleek te zitten waardoor eerst AMD weer een gepatchte Agesa moet aanleveren.

Asus kan dan dus weer opnieuw beginnen obv bijv. 1003AB of wachten op AMD.

Voor de overige fabrikanten zou 1003ABA dus ook nog een no go moeten zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 24-07-2019 10:33 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Blaat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Waarom specifiek X570? :P

Ik draai 4x 8GB op 3600MT/s en ik ervaar geen problemen.
Omdat ik nog zoekende ben naar een geschikt x570 bord icm met 32Gb geheugen al dan niet 2x16 of 4x8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Wie gebruikt er btw de wraith (prism) koeler?
Ik heb hem er nu (nog) op zitten maar dat ding maakt wel een hoop herrie zeg. En hij spint ook de hele tijd op en af. Ik ga nog wel ff met die bios rommelen maar daar moet denk ik toch een andere koeler op. Mijn vorige set hoorde ik letterlijk nooit en dit is wel ff wennen.
Tips voor een goede koeler zijn welkom :)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:29

ikt

Heeft er iemand [intern] ervaring met het implementeren van proprietary dingen van vendors? Kan iemand uitleggen (zonder je NDA te overtreden natuurlijk) waarom het zo lang duurt?

Naar mijn inziens heb je je eigen BIOS-code en pleur je daar gewoon de lib/blob in die de vendor aanlevert, en include je een headertje waarmee je met dat ding kunt communiceren. Maar volgens mij denk ik te simpel.
rajackar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:46:
Ik heb hem er nu (nog) op zitten maar dat ding maakt wel een hoop herrie zeg. En hij spint ook de hele tijd op en af. Ik ga nog wel ff met die bios rommelen maar daar moet denk ik toch een andere koeler op. Mijn vorige set hoorde ik letterlijk nooit en dit is wel ff wennen.
NH-D15 :+

Welke CPU ga je koelen? De 3600X?

[ Voor 39% gewijzigd door ikt op 24-07-2019 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
rajackar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:46:
Luchtkoeler: Dark Rock Pro 4 (enorm groot maar stil en koel, zeker als je gaat overklokken)
Zelf ga ik voor de non-pro, moet voldoende zijn voor een 3600 (al dan niet OC), want ik vind de PRO iets te groot gezien de mid-tower waar hij in gaat komen.

Noctua heeft ook een aantal toppers, mocht uiterlijk je weinig boeien (of je vindt hun design mooi) zou ik daar voor kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tmaster schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Omdat ik nog zoekende ben naar een geschikt x570 bord icm met 32Gb geheugen al dan niet 2x16 of 4x8.
Zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic, de beperking op je geheugensnelheid wordt zelden tot nooit veroorzaakt door je moederbord. Ik heb met mijn daisy chain setup een worst case scenario te pakken wat betreft geheugensnelheid die je kan halen met 4 dimms en bij mij werkt het perfect tot 4000MT/s.

Je hoeft niks bijzonders te doen met je traces om tot 4000 te komen met je geheugen. Elk moederbord zal op dat gebied volstaan.

Misschien wordt het eens tijd voor een FAQ... Dezelfde vragen over geheugensnelheid en idle voltages blijven maar terug komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 24-07-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

aminam schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:20:
[...]

Dankje, wel een redelijk hoge timing en zie geen actueel aanbod meer. Ga je zelf de timings tweaken of hou je het bij xmp?
Ik wil als alles stabiel is met de huidige biossen e.d. zelf dit proberen aan te passen. Ik had ergens in een review gelezen dat deze modules gemaakt zijn om te overclocken en ze hierop gebinned zijn. Ik heb ze via Corsair zelf besteld welke aangeeft ze over een week te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

ikt schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:47:
Heeft er iemand [intern] ervaring met het implementeren van proprietary dingen van vendors? Kan iemand uitleggen (zonder je NDA te overtreden natuurlijk) waarom het zo lang duurt?

Naar mijn inziens heb je je eigen BIOS-code en pleur je daar gewoon de lib/blob in die de vendor aanlevert, en include je een headertje waarmee je met dat ding kunt communiceren. Maar volgens mij denk ik te simpel.

[...]

NH-D15 :+

Welke CPU ga je koelen? De 3600X?
3700X
Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Luchtkoeler: Dark Rock Pro 4 (enorm groot maar stil en koel, zeker als je gaat overklokken)
Zelf ga ik voor de non-pro, moet voldoende zijn voor een 3600 (al dan niet OC), want ik vind de PRO iets te groot gezien de mid-tower waar hij in gaat komen.

Noctua heeft ook een aantal toppers, mocht uiterlijk je weinig boeien (of je vindt hun design mooi) zou ik daar voor kiezen.
Thanks guys!
Direct een aantal goede opties. Ik ga er naar kijken.
Ik krijg bij mij msi bord nog zo'n gratis water-cooler opgestuurd maar eigenlijk verwacht ik daar niet bijzonder veel van aangezien het een ding van 60 euro is. Maar ik kan het altijd proberen natuurlijk ;-)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
Blaat schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:50:
[...]
Misschien wordt het eens tijd voor een FAQ... Dezelfde vragen over geheugensnelheid en idle voltages blijven maar terug komen.
Goed idee, zou prachtige toevoeging voor de openingspost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:29

ikt

rajackar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:57:
[...]

3700X

[...]

Thanks guys!
Direct een aantal goede opties. Ik ga er naar kijken.
Ik krijg bij mij msi bord nog zo'n gratis water-cooler opgestuurd maar eigenlijk verwacht ik daar niet bijzonder veel van aangezien het een ding van 60 euro is. Maar ik kan het altijd proberen natuurlijk ;-)
Een AIO zal vergelijkbaar presteren met een degelijke luchtkoeler. Wellicht niet NH-D15-niveau, maar wel prima genoeg. Probeer dat eerst, zou ik zeggen :) Kun je nog altijd verkopen om een andere luchtkoeler mee te kopen, mocht het je niet bevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ikt schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:58:
[...]

Een AIO zal vergelijkbaar presteren met een degelijke luchtkoeler. Wellicht niet NH-D15-niveau, maar wel prima genoeg. Probeer dat eerst, zou ik zeggen :) Kun je nog altijd verkopen om een andere luchtkoeler mee te kopen, mocht het je niet bevallen ;)
Waarom zou je AIO aanraden boven luchtkoelers? En welke dan?

Twijfel zelf ook nog over de Kraken X52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
[...]

Zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic, de beperking op je geheugensnelheid wordt zelden tot nooit veroorzaakt door je moederbord. Ik heb met mijn daisy chain setup een worst case scenario te pakken wat betreft geheugensnelheid die je kan halen met 4 dimms en bij mij werkt het perfect tot 4000MT/s.

Je hoeft niks bijzonders te doen met je traces om tot 4000 te komen met je geheugen. Elk moederbord zal op dat gebied volstaan.

Ook ik heb al eens aangegeven dat het niet zo zwart /wit is of het wel of niet met 4 modules werkt. Dit is gewoon uitzoek werk en hangt mede van modules en type mobo af. Dat het bij jouw met 4 modules werkt is absoluut geen garantie dat alle x570 moederbord met 4 modules en verschillende merken overweg kunnen.

Dit gaat overigens ook niet om voltages/Latencys etc maar meer om compatibliteit tussen de type en merken geheugen modules en x570 moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover

Soepergrover

Je staat op m'n cape

ikt schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:47:

Disclaimer: geen directe ervaring met dit specifieke stuk.
Wat ik me erbij voor kan stellen is dat je miljoenmiljard verschillende parameters/opties en combinaties daar nog eens van tegen kunt komen, die je ook nog eens allemaal correct moet implementeren en dan ook nog eens moet testen (het meeste daarvan althans; de randgevallen volgen naderhand nog wel weer).
Ik zou het al knap vinden als ze dit binnen een paar weken netjes recht kunnen breien.

[edit]: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Phusebox schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Waarom zou je AIO aanraden boven luchtkoelers? En welke dan?

Twijfel zelf ook nog over de Kraken X52
Ik krijg een low end AIO van cooler master gratis opgestuurd vanwege het msi bord dat ik gekocht heb. Dus dat is het proberen wel waard. Ben benieuwd of dat stiller is.
Ben over de temps van de wraith prism eigenlijk wel tevreden maar het ding maakt een hoop herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Niet online
[...]
Tricolores schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:58:
[...]
Goed idee, zou prachtige toevoeging voor de openingspost zijn.
Inderdaad een goed idee. Misschien dan gelijk alle bekende problemen + eventuele oplossingen voor de verschillende moederborden(en bios versies) erbij zetten. Maakt het wat makkelijker voor mensen om de juiste keuze te maken.
Pagina: 1 ... 20 ... 68 Laatste