Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 08:53
Bombaclat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Ik heb 3600 i.c.m. 3200mhz ram op de ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac. BIOS update laten doen door Azerty en tot nu toe tegen geen problemen aangelopen.
Ik heb precies hetzelfde bord met G-skill 3600Mhz geheugen. Dit XPM profiel werkte perfect met mijn Ryzen 2400G maar met de nieuwe Ryzen 3600 (met bios 3.30) werkt geheugen alleen op 2133Mhz. Al het andere krijg ik niet door de POST.

Welk Bios gebruik jij op je bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 14:18
ik heb zelf dit geheugen, Corsair CMW16GX4M2C3600C18, nu wil ik best kijken of ik er wat meer uit kan persen dan 3600cl18 echter heb ik geen idee waar ik moet beginnen.

ik maak gebruik van de MSI x570 gaming plus met de 3700x

xmp profile 1 selecteren werkte zonder issues.

enige tips waar ik kan beginnen?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:11
_Dune_ schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Duidelijk hartelijk dank voor deze uitleg, ik lijk er op dit moment een beetje er uit te zijn. AMD blijft mij verrassen de laatste tijden, alleen maar positief... nieuwe generatie zuiniger met meer performance... heel mooi. Overigens had ik in eerste instantie ook een Gigabyte bordje gepland gewoon leuke prijs met uitgebreide feature set, maar inderdaad met een 2700X werd deze afgeraden.
Ja dat Gigabyte bord had op X470 (Ultra Gaming) al een matige VRM qua componenten en layout (die had ik eerst, maar omdat ie gecombineerd was met een 2600X was dat niet zo'n punt). De B450 versie was echter nog slechter omdat ze daar per fase ook nog maar even een mosfet afgesloopt hadden.

Gelukkig heeft Gigabyte die kritiek echt wel ter harte genomen en zijn hun X570 borden zonder uitzondering adequaat. Ze hebben sowieso meer echte fases en:
- De VRM bestaat uit dezelfde matige componenten als vroeger, maar dan twee keer zoveel waardoor het alsnog voldoet
- Of de VRM bevat alleen nog maar voor de SOC-fases matige componenten (maar dat verbruikt zonder APU toch niets) en voor de rest goede componenten
- Of de VRM bestaat in z'n geheel uit goede componenten

Persoonlijk zou ik de B450 van Gigabyte overigens alsnog alleen voorzien van een 3600 of 3600X. De 3700X en 3800X zouden volgens de URL ook kunnen omdat ze minder verbruiken dan de 2700X, maar omdat de 2700X echt werd afgeraden is het maar de vraag of de 3700X en 3800X net wel of net niet goedgaan. Ik zou het er niet op gokken.

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 22-07-2019 13:33 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@furian88 , op welk voltage draaien de reepjes? Je kan beginnen met een voltage van 1,4v, alle reepjes kunnen dat handelen. En dan kan je eerst eens kijken of je een mem-strap hoger haalt, zeg 3733c18 of misschien nog hoger. Stapje voor stapje prioberen en testen met een USB-stick en Memtest86.

Geheugen testen op een Windows OS is vragen om corrupt OS.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
millman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:29:
@furian88 , op welk voltage draaien de reepjes? Je kan beginnen met een voltage van 1,4v, alle reepjes kunnen dat handelen. En dan kan je eerst eens kijken of je een mem-strap hoger haalt, zeg 3733c18 of misschien nog hoger. Stapje voor stapje prioberen en testen met een USB-stick en Memtest86.

ze draaien nu op 1,35, daar zit dus wel wat ruimte in.
Top, ga ik dat eens proberen. mooi projectje voor vanavond :)

[ Voor 4% gewijzigd door furian88 op 22-07-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
... en testen met een USB-stick en Memtest86.

Absoluut. Ik kan het niet nalaten om dit even te benadrukken. Hoeveel operating systems ik niet naar de vernieling heb zien gaan door kapot geheugen (en kapot geheugen is in essentie niet heel erg anders dan te hoog geclockt geheugen wat bitfouten geeft).

Edit: irrelevant stukje weggehaald. Memtest86 is the way to go !

@Blaat
Het is een goede test. Ik heb iig nog nooit verschillen gezien in tussen Memtest86 en HCL. Of allebei pass of allebei fail. Het grote punt is: het draait onder windows. Als je geheugen fouten vertoont kan het ondertussen je windows om zeep helpen waarna je mogelijk een niet-werkend OS hebt. Als je al wilt memtesten onder windows: maak eerst een image-backup die je kan terugzetten.

Ter illustratie: bij mijn vorige systeem kwam Windows na een reboot met foutief geclockt geheugen ineens aan met een windows recovery repair waarbij ik m'n bitlocker recovery key moest invoeren (logisch, anders geen toegang). Dan ben je toch wel blij dat je gewoon een image hebt. I mean: voor hetzelfde geld gaat de repair goed, maar je weet nooit wat er allemaal stuk is gegaan.

[ Voor 71% gewijzigd door Korvaag op 22-07-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat is jouw mening over HCI memtest?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Blaat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:17:
[...]

Wat is jouw mening over HCI memtest?
Ik gebruik HCI op m'n klooi/bench OS en dat werkt prima hoor. Als je alleen een stock stabiliteit test doet dan durf ik dat ook nog wel aan op een normaal OS, je verwacht geen problemen immers. Echter, met overclocken is het juist de bedoeling dat je onstabiliteit opzoekt, bsod's krijgt en je de grenzen opzoekt. Ik kan dan alleen maar Memtest86 aanraden via bootable USB.

Heb HCI gisteren ook gedraaid om m'n eigen stiks te testen, haalt fouten er snel uit. Echter kleven er een aantal nadelen:

- 32 bit
- irritant om meerdere instances te starten
- langzaam.
- minimaal 1000% runs
- je mist t stukje geheugen dat Windows in gebruik heeft, en dat is uiteindelijk wel een dingetje bij OC.

Als je de grenzen opzoekt kom je er achter dat de grens bepaald wordt door de slechtste chip op de reepjes, als je die niet kan testen omdat die bezet is dan schiet je nog weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 21:36
Ik neem aan dat niemand hier de illusie heeft dat zijn/haar pc niet al jaren lang ongemerkt errors maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Paprika schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:15:
Ik neem aan dat niemand hier de illusie heeft dat zijn/haar pc niet al jaren lang ongemerkt errors maakt...
je bedoelt de whea errors in de event viewer sinds de windows 1903 versie of de memtest errors waar we het de laatste paar posts over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Geen idee of dat 1903 verhaal nou een feit of een urban myth is waar iemand gewoon wat heeft gezegd en iedereen het weer kopieert, maar...

Ik heb PCIe WHEA in 1903 maar ook reproduceerbaar diezelfde WHEA's in Windows 7.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 05:48

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Snap er niks meer van 8)7 nu krijg ik ineens wel weer een score die volgens mij best normaal is en zag ik ook een core richting de 4,4 gaan

cb 22-07-2019

[ Voor 56% gewijzigd door Tweakriez op 22-07-2019 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
furian88 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:19:
[...]
je bedoelt de whea errors in de event viewer sinds de windows 1903 versie of de memtest errors waar we het de laatste paar posts over hebben?
Een foute bit read in z'n algemeen in welke applicatie dan ook. Als je geen ECC geheugen hebt dan zul je een "memtest" maanden (en 't liefst jaren) moeten draaien. Temperatuur heeft ook nog eens zeer veel invloed dus over geklokt geheugen met een eventueel verhoogd voltage hoor je ook nog eens op de piek kamer temperatuur die je gaat meemaken te testen. Sterker nog, als je laptop in Nederland er een jaar doorheen komt kan het zeer goed zijn dat ie in death valley alsnog een error gaat generen door de omgevingstemperatuur.

Alleen merk je dit meestal niet, omdat er maar weinig applicaties en situaties zijn waarbij een foute bit zal leiden tot een crash. Eigenlijk kan dat alleen maar gebeuren als een driver door een foute read naar niet bestaand geheugen verwijst. In alle andere scenario's kan hoogstens de applicatie zelf crashen.

Voor veel datatypen maakt het niet eens uit. Denk hierbij aan boolean (true/false) floats (zijn nooit precies) strings (ander karakter dat een typefout kan lijken), kleur die 1 bit afwijkt etc.

Nieuw moederbord of voeding? Dan kun je weer opnieuw beginnen...

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 22-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
Tweakriez schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:22:
Snap er niks meer van 8)7 nu krijg ik ineens wel weer een score die volgens mij best normaal is en zag ik ook een core richting de 4,4 gaan

[Afbeelding: cb 22-07-2019]
kast dicht niet meer naar kijken en gebruiken die PC >:)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 24-09 08:53
procyon schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:55:
[...]

Ik heb precies hetzelfde bord met G-skill 3600Mhz geheugen. Dit XPM profiel werkte perfect met mijn Ryzen 2400G maar met de nieuwe Ryzen 3600 (met bios 3.30) werkt geheugen alleen op 2133Mhz. Al het andere krijg ik niet door de POST.

Welk Bios gebruik jij op je bord?
Net een reactie gehad van Asrock:
Hello,

Limited DRAM frequencies is a known issue with the early Combo-AM4 AGESA versions. Can you please try BIOS 3.41 from the attached zip?

Please update the BIOS while using default settings.

After the update/restart please allow the system some time to boot. Give it a few minutes.

Any change?

Kind regards,

ASRock Support
De versie die ze me hebben ge-emailed is veel nieuwer (3.41) dan de versie die op hun website staat.
Ga het vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:52
Ik heb enkel WHEA errors als m'n RAM gewoon te hoog/te strak staat. Ik krijg overigens eerder WHEA errors dan dat memtest fouten vindt.

Slechts 3533 is geheel memtest vrij, maar ik kan probleemloos benchen op 3733.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

WHEA errors zou van Nvidia drivers komen las ik ergens op Overclocked of Reddit, heb er zelf geen last van, maar zal de bron nog eens zoeken.

https://www.reddit.com/r/...hea_errors_with_your_new/

Nvidia heeft met deze actie genoeg data verzameld, werkt aan een hotfix.

[ Voor 37% gewijzigd door millman op 22-07-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Ik heb een vraagje. Ga de ASRock B450M Steel Legend kopen voor m'n nieuwe R5 3600 build.
Memory support staat aangegeven tot: DDR4 3533+ (OC)
Staat die OC voor overclock? Want in de tabellen eronder van de fabrikant staat slechts tot 2933.
Betekent dit dat 3200MHz moeilijk wordt?
Heb aardig lopen te zoeken, maar dit snap ik even niet. :?

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@HMC Ja dat wordt gezien als een overclock en 3200mhz werd bij Zen+ als OC gezien, maar zou nu ondersteund moeten worden met de nieuwe Zen 2 geheugen controller. Je bent eigenlijk meer afhankelijk van de nukken van de moederbord fabrikant en hoe snel er op oudere borden optimalisaties doorgevoerd worden om snellere reepjes ondersteunen. Dat gezegd hebbende, kan mij niet voorstellen dat 3200mhz onder normale omstandigheden problemen gaat opleveren.

Mijn x470 als voorbeeld: een droom van een ondersteuning, ik ben echt onder de indruk. 3600mhz geheugen met XMP direct probleemloos, nu 3733c16 stabiel aan t krijgen.. ja, geheugen tweaken op een ryzen was nog nooit zo leuk!

[ Voor 20% gewijzigd door millman op 22-07-2019 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
Was nou de memtest van passmark de juiste: www.memtest86.com?

Kan het zo even niet terug vinden hierboven..

Edit: ik zie bij die memtest niet mijn ingestelde waardes van 3733mhz cl18

Edith. Top die is nu al 1 uur en 45 minuten clean ;)

[ Voor 38% gewijzigd door furian88 op 22-07-2019 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@furian88 Dat is de juiste!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Klasse reactie, @millman. Thanks d:)b
Dus het ergste wat er kan gebeuren is dat de 3200 kit op slechts 2933 zal draaien?
Nu heb ik geen slechte ervaringen met AsRock, en als ze beweren dat zelfs 3533 (OC) kan, dan zal het met de conservatievere 3200 wel snor zitten.
Nogmaals dank, want dit soort concrete antwoorden zijn soms gewoon niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

HMC schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:36:
Dus het ergste wat er kan gebeuren is dat de 3200 kit op slechts 2933 zal draaien?
Nu heb ik geen slechte ervaringen met AsRock, en als ze beweren dat zelfs 3533 (OC) kan, dan zal het met de conservatievere 3200 wel snor zitten.
Nogmaals dank, want dit soort concrete antwoorden zijn soms gewoon niet te vinden.
Graag gedaan.. om de minste problemen tegen te komen dien je te zoeken naar Samsung B-die (duur) of Micron E-die (betaalbaar). Verder kijken of er laatst een bios is uitgebracht met AGESA 1003. Sowieso niet vergeten dat je met een oudere processor de bios moet flashen, je 3600 werkt niet automatisch.

*Wat asrock verder beweerd maakt niet uit, de geheugen controller zit op de CPU. Dus ook daar een soort van 'silicon lottery' qua max IF (Infiniti fabric) clocks enz.

[ Voor 10% gewijzigd door millman op 22-07-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

millman schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:40:
[...]

Graag gedaan.. om de minste problemen tegen te komen dien je te zoeken naar Samsung B-die (duur) of Micron E-die (betaalbaar). Verder kijken of er laatst een bios is uitgebracht met AGESA 1003. Sowieso niet vergeten dat je met een oudere processor de bios moet flashen, je 3600 werkt niet automatisch.
Ja, die dingen heb ik allemaal meegekregen. :P
Volgens mij kan die Steel Legend Flash back zonder CPU, maar dat check ik nog even.

Edit: Hmm, nee. Dat kan dus niet. Maar gelukkig moet ik een budget systeem voor werk samenstellen.
Dan kan ik die 1200 of zo wwel gebruiken. :P

[ Voor 11% gewijzigd door HMC op 22-07-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:50
Dag iedereen,

klein vraagje: wanneer zou, in jullie ervaring, de huidige wachttijd op de 3900x ten einde zijn? Want volgens sommige bronnen (US, EU) op o.a. reddit, worden pas leveringen in september vermeld.

Zou dit echt kloppen, dat het zolang zou duren?

mvg

Mortov Molotov

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Mortov Molotov schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:51:
Dag iedereen,

klein vraagje: wanneer zou, in jullie ervaring, de huidige wachttijd op de 3900x ten einde zijn? Want volgens sommige bronnen (US, EU) op o.a. reddit, worden pas leveringen in september vermeld.

Zou dit echt kloppen, dat het zolang zou duren?

mvg

Mortov Molotov
Niemand heeft hier kennis of ervaring in want releases uit 't verleden hebben weinig tot geen relevantie voor 't heden/toekomst. Gezien de zeer beperkte leveringen en de grote wachtrijen ga je of een premium moeten betalen of een flinke tijd moeten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier nog interessante ervaring/test met 3900X:

AMD Ryzen 9 3900X, SMT on vs SMT off, vs Intel 9900K

TLDR:

We leave this review pleasantly surprised. As PC enthusiasts ourselves who game a lot, and whose productivity workload isn't too multi-threaded, we can see the benefit of leaving SMT off on a Ryzen 9 3900X.

Gaming performance gets an uplift that's as high as 9 percent if you're really lucky, and the multi-threaded performance of the resulting processor is still higher than 8-core/16-thread processors. 12 physical cores still do carry a lot of weight around.

When we do get the itch to benchmark or deal with workloads that can scale across any number of cores, getting a massive 31 percent performance boost is just a flick of a switch away in Ryzen Master, pending reboot, of course.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 07:20
Help!!!! schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:21:
Hier nog interessante ervaring/test met 3900X:

AMD Ryzen 9 3900X, SMT on vs SMT off, vs Intel 9900K

TLDR:

We leave this review pleasantly surprised. As PC enthusiasts ourselves who game a lot, and whose productivity workload isn't too multi-threaded, we can see the benefit of leaving SMT off on a Ryzen 9 3900X.

Gaming performance gets an uplift that's as high as 9 percent if you're really lucky, and the multi-threaded performance of the resulting processor is still higher than 8-core/16-thread processors. 12 physical cores still do carry a lot of weight around.

When we do get the itch to benchmark or deal with workloads that can scale across any number of cores, getting a massive 31 percent performance boost is just a flick of a switch away in Ryzen Master, pending reboot, of course.
Hier ook getest en daar is eigenlijk de concluse dat het over het gemiddelde niets uit maakt.
Afgezien van een paar individuele games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59
ik ben even aan het rondsnuffelen bij de nieuwe X570 moederborden en zie in de handleiding en op foot's behalve de bekende 8 pins 12 Volt EATX ook een extra 4 pins 12 Volt EATX connector opduiken die je eerst alleen bij de threadripper moederborden zag ,
Zijn er al mensen die kunnen zeggen uit ervaring of het wel/niet uit maakt of je die extra 12 Volt aansluiting nodig hebt en dus ook een speciale voeding dient te kopen ?
misschien voor een R9 3950X ofzo :?

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
Misterpc schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:01:
ik ben even aan het rondsnuffelen bij de nieuwe X570 moederborden en zie in de handleiding en op foot's behalve de bekende 8 pins 12 Volt EATX ook een extra 4 pins 12 Volt EATX connector opduiken die je eerst alleen bij de threadripper moederborden zag ,
Zijn er al mensen die kunnen zeggen uit ervaring of het wel/niet uit maakt of je die extra 12 Volt aansluiting nodig hebt en dus ook een speciale voeding dient te kopen ?
Er is niets op de markt wat zoveel stroom nodig heeft, en ook 3950 zal prima draaien zonder.
Steek ik mijn hand voor in het vuur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Een normale 8 pin kan al 384W leveren en dan zijn er ook nog speciale hogere kwaliteitsversies die nog meer kunnen. Een CPU die 350W vraagt is vervolgens al niet normaal meer te koelen met zelfs een high end luchtkoeler of AIO.

De extra 4 pin is een totale BS toevoeging om een misplaatst gevoel van superioriteit te geven over het bord. Waarschijnlijk worden ze toegevoegd omdat ze spotgoedkoop zijn en marketing het wil hebben. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

Apoca

Array Technology Industry

ik ben even aan het rondsnuffelen bij de nieuwe X570 moederborden en zie in de handleiding en op foot's behalve de bekende 8 pins 12 Volt EATX ook een extra 4 pins 12 Volt EATX connector opduiken die je eerst alleen bij de threadripper moederborden zag.
Die aansluiting zit ook op mijn Asus C6E. Het is geen verplichte connectie de EATX 12V_2 echter is vaak wel aanbevolen vanuit de leverancier om naast de 8-Pin ook de 4-Pin aan te sluiten. Elke goede PSU heeft ook naast de 8-Pin EATX_12V een 4-Pin EATX_12V dus het is niks speciaals meer tegenwoordig :)
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:15:
[...]
De extra 4 pin is een totale BS toevoeging om een misplaatst gevoel van superioriteit te geven over het bord.
Voor 99% van de gebruikers is dat zo, echter als je high-end dual GFX denk te moeten draaien en je mobo full out doet uitrusten dan kun je beter alle power aansluitingen van een stekkertje voorzien :)

[ Voor 24% gewijzigd door Apoca op 22-07-2019 19:23 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Apoca schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:16:
Voor 99% van de gebruikers is dat zo, echter als je high-end dual GFX denk te moeten draaien en je mobo full out doet uitrusten dan kun je beter alle power aansluitingen van een stekkertje voorzien :)
Die 4 pin zijn alleen voor de CPU. Je hebt een losse 6 of 8 pin PCI-E nodig voor videokaarten. Helaas zijn die zeer zeldzaam. Niet dat het uitmaakt aangezien Navi geen Crossfire meer ondersteunt en voor Nvidia is SLI beperkt tot twee kaarten en alleen voor de RTX2070S, RTX2080 en RTX2080Ti. Is dus eigenlijk ook vrij irrelevant tenzij je met meerdere 4K schermen zit. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

Apoca

Array Technology Industry

DaniëlWW2 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:31:
[...]
Die 4 pin zijn alleen voor de CPU.
I know, maar bedoelde meer voor de overall stabiele 12V powerrail bij een maxed out systeem.
Maar we zitten op 1 lijn hoor :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Apoca schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:36:
[...]

I know, maar bedoelde meer voor de overall stabiele 12V powerrail bij een maxed out systeem.
Maar we zitten op 1 lijn hoor :)
Ik denk echt niet dat het ook maar iets zal uitmaken. Er komt gewoon 12V binnen via een kabel, mosfets veranderen het in het geval van Ryzen 3000 in 0,2-1,5v en dan gaat het in fasen naar je CPU. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ok dit is vaag... Vanmiddag de hoogste cinebench scores tot nu toe gehaald van 4888 MC en 501 SC met geheugen op standaard XMP profile en power plan op Ryzen performance.... Nu zet ik mijn pc weer aan en blijven alle cores weer op 3600 mhz volgens HWI64 en krijg ik weer lage waardes. PBO staat gewoon aan maar lijkt dus helemaal niks te doen... Wat is dit nou weer?

Ryzen 3700x met een 3200 CL 16 setje

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakriez op 22-07-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Tweakriez schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:04:
Ok dit is vaag... Vanmiddag de hoogste cinebench scores tot nu toe gehaald van 4888 MC en 501 SC met geheugen op standaard XMP profile en power plan op Ryzen performance.... Nu zet ik mijn pc weer aan en blijven alle cores weer op 3600 mhz volgens HWI64 en krijg ik weer lage waardes. PBO staat gewoon aan maar lijkt dus helemaal niks te doen... Wat is dit nou weer?

Ik weet niet of je het al vaak gedaan hebt (ik vermoed al 100x inmiddels) maar heb je al een keer 'load optimized defaults' gedaan met een nieuwe boot ?

In het verleden heb ik een keer een volslagen idiote situatie gehad dat 1 core niet meer wilde boosten en zelfs op iets van ehh.. ja zeg eens... 2200 MHz. bleef hangen. De rest deed prima mee, maar die ene core had het bijltje erbij neergegooid. Ook niet goed voor je prestaties. Dat was na het opnieuw initialiseren van het BIOS ineens weg.

En laat PBO gewoon eens uitstaan. Bij mij boost de CPU met PBO minder ver (in games) dan zonder :P Heb je dan wel consistentere resultaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Korvaag schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:25:
[...]

Ik weet niet of je het al vaak gedaan hebt (ik vermoed al 100x inmiddels) maar heb je al een keer 'load optimized defaults' gedaan met een nieuwe boot ?

In het verleden heb ik een keer een volslagen idiote situatie gehad dat 1 core niet meer wilde boosten en zelfs op iets van ehh.. ja zeg eens... 2200 MHz. bleef hangen. De rest deed prima mee, maar die ene core had het bijltje erbij neergegooid. Ook niet goed voor je prestaties. Dat was na het opnieuw initialiseren van het BIOS ineens weg.

En laat PBO gewoon eens uitstaan. Bij mij boost de CPU met PBO minder ver (in games) dan zonder :P Heb je dan wel consistentere resultaten ?
Optimised defaults heb ik al veelvuldig gedaan de laatste dagen maar zal wel weer een poging wagen... Het is wel een gedoe zeg met Ryzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Tweakriez
Hmja.. ik zou momenteel gewoon stock (evt met XMP) draaien en je daarna ook niet druk maken over resultaten totdat er een nieuwe BIOS is. Alles wat je specialer gaat doen dan stock kan alleen maar dingen instabieler maken. Met meer proberen en jezelf verbazen over verschillen wordt het niet stabieler :P

Hoewel ik grif toegeef dat ik best wel mazzel heb dat ik weinig problemen heb met dit bord, laat ik het nu ook gewoon vrolijk met rust totdat er beweging komt in kamp Asus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Korvaag schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:45:
@Tweakriez
Hmja.. ik zou momenteel gewoon stock (evt met XMP) draaien en je daarna ook niet druk maken over resultaten totdat er een nieuwe BIOS is. Alles wat je specialer gaat doen dan stock kan alleen maar dingen instabieler maken. Met meer proberen en jezelf verbazen over verschillen wordt het niet stabieler :P

Hoewel ik grif toegeef dat ik best wel mazzel heb dat ik weinig problemen heb met dit bord, laat ik het nu ook gewoon vrolijk met rust totdat er beweging komt in kamp Asus :)
Ja denk dat ik dat maar moet doen, alles morgen ff naar optimised zet en xmp aan en dan alles zo laten. Maar zonder PBO aan dan ook? Blijft dan niet alles op 3600 zoiezo? Dat is wel erg laag voor gamen denk ik?

Heb iig crucial ballistix 3200cl16 besteld om de corsairs te vervangen omdat naar wat ik lees deze wat beter presteren met Ryzen 3000.

Ik weet nu iig dat er wel potentie zit in het geheel na de scores te hebben gezien van eerder in cinebench en hwi64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Tweakriez schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Ja denk dat ik dat maar moet doen, alles morgen ff naar optimised zet en xmp aan en dan alles zo laten. Maar zonder PBO aan dan ook? Blijft dan niet alles op 3600 zoiezo? Dat is wel erg laag voor gamen denk ik?

Heb iig crucial ballistix 3200cl16 besteld om de corsairs te vervangen omdat naar wat ik lees deze wat beter presteren met Ryzen 3000.

Ik weet nu iig dat er wel potentie zit in het geheel na de scores te hebben gezien van eerder in cinebench en hwi64
PBO doet niets anders dan limieten oprekken en daar loopt je (meestal) niet tegenaan. PBO is wat anders dan PB (Precision Boost). Met PBO uit is je processor nog steeds aan het boosten, want dat wordt geregeld door PB. Precision Boost 2 om precies te zijn :P Dat is gewoon een stock feature van je CPU.

Dit staat gewoon default aan in je bios tenzij je dingen als 'core boost' uit zet, of hoe de verschillende vendors het ook noemen in het BIOS.

Uitgebreidere uitleg bv hier:
YouTube: AMD Ryzen Precision Boost Overdrive & AutoOC Benchmarks & Explanation

In het theoretische geval dat je met een 3600 tegen limieten aanloopt zal hij minder ver boosten dan met PBO aan. Effectief scheelt dat momenteel ongeveer niets. In mijn geval boost ie met PBO dus zelfs minder soms.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 22-07-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
@Tweakriez, de O staat voor overdrive. Dit is eigenlijk overclocked met een andere marketing term. In alle slides geeft AMD zelf aan dat PBO als overclocken wordt gezien en je garantie vervalt er zelfs officieel gezien mee. Voor nu dus lekker laten uitstaan en de processor laten boosten zoals ie out of the box al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:01

PuijkeN

euhm ?

HMC schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:36:
Ik heb dezelfde ervaring. Op een x470 taichi met een ryzen 3 1200 (dus nog de oude ‘slechte’ geheugencontroller) gewoon onmiddellijk via XMP op 3200c14. Weliswaar b-die gekocht hiervoor dus zoals Millman zegt denk ik dat je meer afhankelijk bent van het type geheugen dan van de rest.

Later in combinatie met een 3900x probeer ik nog wel even verder te gaan maar momenteel doen ze gewoon eenvoudig wat ze adverteren. :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 15:02
Blaat schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Verbaast me dat je timespy score zo dicht op het mijne zit.

Zowel mijn videokaart als CPU zouden het veel beter moeten doen dan jouw setup.

Ik draai weliswaar alles stock, maar toch.
Stock CPU met alleen PBO aan ook een prima score: https://www.3dmark.com/spy/7876939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Rannaa schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:38:
[...]

Stock CPU met alleen PBO aan ook een prima score: https://www.3dmark.com/spy/7876939
hoe haal je zo'n hoge cpu score|?|||||?? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
furian88 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 21:48:
[...]

hoe haal je zo'n hoge cpu score|?|||||?? |:(
https://www.guru3d.com/ar...en-9-3900x-review,20.html

Valt wel mee toch? Daar haalde de 3700x ook ruim 9900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
mmm ik scoor tussen de 9500 en 9750.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Ook maar even hier sharen onder het mom van "geen performance loss op X370".. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F9hjb6e.png

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Gisteren mijn nieuw Ryzen setup geïnstalleerd. Had nog een Intel i5 4670k en GeForce GTX970

Ryzen 3600 (stock cooler)
MSI MPG X570 Gaming Edge Wifi
Corsair Vengeance Pro 3600Mhz CL18
Sapphire Radeon RX590 Nitro+
Corsair MX500 512GB + 2TB

USB viel even weg na het rebooten bij de installatie van de Radeon Adrenalin (of misschien door een windows update), maar deze ochtend startte hij op zonder problemen.

Stock bios, nog niet geflasht, alles loopt goed dus waarschijnlijk best wachten tot alle kinderziektes uit de gerushte bios zijn.

Net even Cinebench R20 gedraaid :

Multi : 3428
Single : 483

Single lijkt me een goede score op basis van online tests die ik kan vinden. Multi wat minder, maar dat kan omwille van achtergrond taken zijn (hoewel ik probeer deze te beperken).

Temperatuur ging naar 80 graden, alle cores rond de 3800Mhz tijdens de multi benchmark. 'Idle' is hij zo'n 50-60 graden.

Hij boost naar 4.2Ghz bij normaal gebruik dus geen problemen daar.

Draai stock cooler, die is vrij stil ook bij het draaien van Cinebench.

Verder ben ik geen ervaring overclocker of tweaker, zeker met alle mogelijkheden in de Bios. PBO laat ik uit, gekeken naar de online reviews blijkt dit niets bij te dragen.

[ Voor 1% gewijzigd door Mopster op 23-07-2019 06:24 . Reden: idle temps toegevoegd ]

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 15:02
furian88 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:05:
mmm ik scoor tussen de 9500 en 9750.. :(
Kijk even welke processen er lopen, sluit zoveel mogelijk af. Ik scoorde eerst ook rond de 9600, daarna zag ik lighningservice.exe van Asus aura sync, toen ik deze afsloot ging m’n performance bij elke bench omhoog. In Time spy dus 10.000 cpu score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 12:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Andere die ook helemaal ondergespamt worden in de eventlogs met WHEA errors?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SVzyTeom.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V5YmDK3m.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Leuk filmpje over het undervolten wat ook laatst voorbij kwam in een andere video (maar daar niet goed uitgevoerd bleek).

YouTube: AMD Ryzen 3000 Undervolting Offset vs. Override | Vcore Voltage

TL;DW
Undervolten met een offset lijkt voor verschillende Ryzen CPU's verschillende resultaten op te leveren. Wat opvalt is dat het zwaar manual undervolten (1 volt) betere boosts lijkt op te leveren bij lage belasting, maar door de mand valt bij testen (en niet zo'n klein beetje ook).

Bij een kleine offset voltage is iets ander gedrag te zien:
  • 3600: offset van -0,05 geeft nauwelijks verandering in prestatie. Offset naar -0,1: fail
  • 3900X: offset van -0,05 geeft een duidelijk meetbare verbetering (al is het niet dramatisch veel). Offset naar -0,1 maakt het niet heel anders dan -0,05
Dit gaat dan met name om multi-threaded performance. Single thread is niet echt veel verschil zichtbaar (soms wat hoger, soms wat lager).

Disclaimer in de video: dit zijn 2 CPU's. Het kan van CPU tot CPU verschillen. Meten dus, en boost clocks kijken in HWiNFO is niet meten. Je moet scores hebben om het te kunnen beoordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2019 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Tweakriez schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:04:

Mijn cinebench scores schommelen ook vrij sterk, kan soms meer dan 100 punten schelen tussen twee runs. Bizar allemaal.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
Mopster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 06:22:

Stock cooler best stil bij draaien van een test? Ik vind em best luidruchtig zelfs wanneer pc idle is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 15:08
Bartjeh schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:15:
[...]

Stock cooler best stil bij draaien van een test? Ik vind em best luidruchtig zelfs wanneer pc idle is...
Misschien alle panelen van je kast monteren?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Tricolores schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:14:
[...]

Mijn cinebench scores schommelen ook vrij sterk, kan soms meer dan 100 punten schelen tussen twee runs. Bizar allemaal.
Dat is totaal niet bizar. 1 windowstaak op de achtergrond en je score kan al dit verschillen. Twee tests achter elkaar kunnen ook al dit soort verschillen geven.

De enige manier om dit zo betrouwbaar mogelijk te meten is:
- Alle applicaties afsluiten
- Alle windows services afsluiten (indexers, phone home MS stuff, alles)
- Netwerkstekker eruit / WIFI disabled
- Tussen elke test je CPU exact laten afkoelen tot dezelfde temperatuur als bij de eerste test (dit beinvloed boost anders)

En dan nog pak je bij benchmarks een (gewogen) gemiddelde tussen testen en niet zomaar je toevalig hoogste of toevallig laagste.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 09:27
winwiz schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:32:
[...]

Misschien alle panelen van je kast monteren?
Alle panelen zitten erop :) Zal vanmiddag eens kijken hoeveel rpm die bij idle doet.

Hoorde m'n vorige cpu (i5-6500) + koeler nooit. Zat in zelfde kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:29

ikt

Bartjeh schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:15:
[...]

Volgens mij is Zen2 gewoon heet. Kijk naar wat je fan curve is en hoe heet je ding wordt. Misschien kun je ermee weg komen de idle temps wat hoger te laten en de fans bij 60c+ pas (veel) sneller te laten draaien.

Met de default fan curve van de B450M hoor ik mijn fans ook op en neer gaan vorige week, kan me prima voorstellen met de ambient temps van deze week dat ze permanent snel lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Valt wel mee met hoe heet de CPU is. Als ik de mijn undervolted en PPT limited 2700x vergelijk met de 3600 onder een pricewatch: Noctua NH-L9x65 wordt koeler zelf veel warmer onder de 2700x, terwijl deze volgens HWinfo64 koeler draait.

Dit is natuurlijk kwalitatief subjectief, maar ik ben vrij zeker dat de koeler het zwaarder heeft met de 2700x dan de 3600.

Het zit hem vooral in de heat density, het feit dat de core die eigenlijk een te klein oppervlak heeft om de gegenereerde warmte snel af te voeren. De enige manier om dat vermogen dan weg te krijgen is met een hogere deltaT. Het verschil tussen de die temp en de IHS temp zal bij Zen 2 veel hoger zijn dan bij Zen+.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
ikt schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:51:
[...]

Volgens mij is Zen2 gewoon heet.
Klopt. Hij pakt de temperatuurruimte namelijk om te boosten.

@Blaat Helemaal mee eens, maar de CPU is ook gewoon heet wegens bovenstaande reden. Zolang hij nog niet aan z'n limieten zit gaat de CPU gewoon ongeveer blijven boosten totdat er een limiet bereikt is (PPT, Temperatuur etc). Zie ook de filmpjes van stikstofkoeling. Bij ongelimiteerde PPT/EDC/TDC boost de CPU dan zelfs door tot richting 5 GHz. Simpelweg omdat PB2.0 geen reden ziet tot afremmen :)

Als je vervolgens een matige koeler gebruikt dan zal de CPU eerder tegen een templimiet aanzitten dan vermogen. Je ziet ook dat met betere koelers de CPU verder boost (verschil tussen AIO en stock is meestal 100MHz. all-core). Door die hogere boost krijg je ook weer (duh) hogere temperaturen. Het is dan ook niet perse dat een betere koeler zorgt voor een stillere ervaring als je nog boostruimte over hebt in de CPU.

Hoe krijg je ZEN stil:
- PPT beperken zodat er eerder een limiet is
- Fanspeed beperken (of een fan nemen die op vol vermogen stil is)
- Boost uitzetten (niet direct de meest handige optie denk ik)
- Soms wat undervolten, maar ook hier geldt: Als er nog boostruimte over is en je CPU tegen een templimiet aanliep, zal undervolt wederom zorgen voor een hogere boost. Zie ook filmpje van undervolt.

Persoonlijk snap ik dat sommige mensen de herrie vervelend vinden. Ik hoop dan ook dat AMD komt met een aantal CPU-profielen (om even de analogie met fanprofielen aan te geven). Hoe wil je dat je CPU zich gedraagt: silent/performance/default (ofzo) wat zich dan vertaalt in een op de achtergrond aanwezige lagere PPT en/of lagere temperatuur voor throttling.

Dat is voor een gebruiker een stuk beter te begrijpen dan zelf limieten zetten. Uiteraard moet die optie er wel blijven :P

[ Voor 88% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
ErikRedbeard schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 06:57:
Andere die ook helemaal ondergespamt worden in de eventlogs met WHEA errors?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja: https://www.reddit.com/r/...sds_also_subject_to_whea/ lees wel het antwoord van AMD_Robert eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Ik merk wel dat de "uitlaat" van mijn case significant warmer is bij idle dan voorheen (2600X, voor de rest hetzelfde). 35c met ambient 27c. Voorheen was dit verschil kleiner.

Maar goed, misschien heeft AMD ooit antwoord, want volgens de posts van AMD_Robert weten ze op dit moment ook niet meer wat er aan de hand is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
ikt schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:22:
Ik merk wel dat de "uitlaat" van mijn case significant warmer is bij idle dan voorheen (2600X, voor de rest hetzelfde). 35c met ambient 27c. Voorheen was dit verschil kleiner.

Maar goed, misschien heeft AMD ooit antwoord, want volgens de posts van AMD_Robert weten ze op dit moment ook niet meer wat er aan de hand is.
Aan de hand met wat precies ? Wat ik allemaal van AMD_Robert lees is samen te vatten in drie punten:
  • Nee je hebt geen probleem, je test het verkeerd, snapt niet dat Ryzen best 1,4 volt mag hebben etc. Gewoon onwetendheid
  • Blijkbaar echte issues van mensen waarbij het voltage echt altijd hard 1,4 volt blijft: dit onderzoeken ze
  • Problemen door BIOS. Ze zijn bezig met nieuwe AGESA
Over de WHEA-errors heb ik nog niet veel gelezen, maar dat lijkt me een 'simpele' driver update / Windows patch.

Edit: ah.. zo te zien lijk je het over de WHEA-errors te hebben. Dat was me niet duidelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 23-07-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 12:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Bedankt voor het linken.
Ik heb ook posts met WHEA meldingen gevonden icm Nvidia gpus.

In mijn geval zijn alle meldingen over de USB3.1 Host Controller (vandaar 2de plaatje van het device eronde) en hier heb ik nog niets over kunnen vinden verder.
Verder geen probleem, maar m'n system log is nu vrijwel onbruikbaar als er wel wat in de hand is aangezien ik
20 duizend van deze dingen krijg binnen een uur of 3. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Mopster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 06:22:
Gisteren mijn nieuw Ryzen setup geïnstalleerd. Had nog een Intel i5 4670k en GeForce GTX970

Ryzen 3600 (stock cooler)
MSI MPG X570 Gaming Edge Wifi
Corsair Vengeance Pro 3600Mhz CL18
Sapphire Radeon RX590 Nitro+
Corsair MX500 512GB + 2TB

USB viel even weg na het rebooten bij de installatie van de Radeon Adrenalin (of misschien door een windows update), maar deze ochtend startte hij op zonder problemen.

Stock bios, nog niet geflasht, alles loopt goed dus waarschijnlijk best wachten tot alle kinderziektes uit de gerushte bios zijn.

Net even Cinebench R20 gedraaid :

Multi : 3428
Single : 483

Single lijkt me een goede score op basis van online tests die ik kan vinden. Multi wat minder, maar dat kan omwille van achtergrond taken zijn (hoewel ik probeer deze te beperken).

Temperatuur ging naar 80 graden, alle cores rond de 3800Mhz tijdens de multi benchmark. 'Idle' is hij zo'n 50-60 graden.

Verder ben ik geen ervaring overclocker of tweaker, zeker met alle mogelijkheden in de Bios. PBO laat ik uit, gekeken naar de online reviews blijkt dit niets bij te dragen.
Zou je je cinebench scores voor het tweaker nageslacht willen vastleggen? jeeej _/-\o_

GOT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

OT:

Ik merk dat alleen CCX OC nog potentie heeft, verder is het met PBO en XFR gerommel in de marge. Singlecore ben ik sowieso op stock sttings en 'Ryzen balanced' profiel het snelst, en met een Cinebench van 5108 heb ik mn stock performance ook aaardig op niveau.

Snel maar eens wat CCX OC resultaten posten.. ff wachten tot vannacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Korvaag schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Aan de hand met wat precies ? Wat ik allemaal van AMD_Robert lees is samen te vatten in drie punten:
  • Nee je hebt geen probleem, je test het verkeerd, snapt niet dat Ryzen best 1,4 volt mag hebben etc. Gewoon onwetendheid
  • Blijkbaar echte issues van mensen waarbij het voltage echt altijd hard 1,4 volt blijft: dit onderzoeken ze
  • Problemen door BIOS. Ze zijn bezig met nieuwe AGESA
Over de WHEA-errors heb ik nog niet veel gelezen, maar dat lijkt me een 'simpele' driver update / Windows patch.
High idle temps: Ze werken eraan
Idle raarheid
Temps zouden rond de 30-40c idle moeten zijn, hoewel temp spikes prima mogelijk zijn

Met de reports van idles hoger dan 40c lijkt het me er meer op dat er iets mis is of niet optimaal ingesteld.

3600(x) draadje met temps.

Maak ik me zorgen? Nee. Stress temps zijn prima binnen de lijntjes en performance is prima.
Is het irritant dat mijn computer nu nóg meer een barbeque is in deze al heet genoege zomer, en ik met custom fancurves moet gaan kloten om het ding niet als een opstijgende Airbus A380 te laten klinken? Ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikRedbeard schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:33:
[...]

Bedankt voor het linken.
Ik heb ook posts met WHEA meldingen gevonden icm Nvidia gpus.

In mijn geval zijn alle meldingen over de USB3.1 Host Controller (vandaar 2de plaatje van het device eronde) en hier heb ik nog niets over kunnen vinden verder.
Verder geen probleem, maar m'n system log is nu vrijwel onbruikbaar als er wel wat in de hand is aangezien ik
20 duizend van deze dingen krijg binnen een uur of 3. :/
Las gisteren ergens dat nvidia het issue zelf ook heeft vastgesteld en aan een fix werkt.

Het kan denk ik geen kwaad als je dit issue hebt om sfc /scannow eens te draaien in windows .

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
ikt schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:45:
[...]

High idle temps: Ze werken eraan
Idle raarheid
Temps zouden rond de 30-40c idle moeten zijn, hoewel temp spikes prima mogelijk zijn

Met de reports van idles hoger dan 40c lijkt het me er meer op dat er iets mis is of niet optimaal ingesteld.

3600(x) draadje met temps.

Maak ik me zorgen? Nee. Stress temps zijn prima binnen de lijntjes en performance is prima.
Is het irritant dat mijn computer nu nóg meer een barbeque is in deze al heet genoege zomer, en ik met custom fancurves moet gaan kloten om het ding niet als een opstijgende Airbus A380 te laten klinken? Ja!
Hmja het is zeker irritant dat je zelf aan de slag moet om je PC stil te maken. Vandaar dat ik dus ook hoop op een simpele BIOS-instelling om dit met gewoon 1 optie te kunnen doen.

Dit even los van de bestaande issues. Gezien het feit dat het merendeel van de issues niet optreden met alle borden lijkt dit 'simpelweg' een AGESA issue en ligt de bal niet alleen bij AMD maar ook bij de fabrikanten van de moederborden: AMD had moeten zorgen voor een correct werkende AGESA bij Zen2 launch en de vendors hadden deze versie moeten pushen naar alle borden waarvan ze aangeven dat het Zen2 ondersteunt. Het is gewoon domweg idioot dat mijn Asus bord met AGESA 1.0.0.2 minder issues kent dan sommige borden met 1.0.0.3 (al dan niet a, b of ab).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56
Ben bijna zover dat ik kan gaan bestellen;ga voor het volgende (puur voor gaming geen andere activiteiten):

Ryzen 3600
Asus Prime X570 Pro
Crucial Ballistix Sport LT 2x 8GB (AES versie)
NZXT H510i of Elite kast

Twijfel nog over CPU koeler:
Dark Rock 4 of Pro 4 (maar de Pro is nogal overkill volgens mij, en de normale geeft BeQuiet aan dat die een PCIe slot blocked, wat ik gek vindt want de Pro is groter?)
Of, de Kraken X52/X62; maar dat is dan puur voor uiterlijk want maakt waarschijnlijk meer geluid dan die Dark Rock koelers.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:06:
Ben bijna zover dat ik kan gaan bestellen;ga voor het volgende (puur voor gaming geen andere activiteiten):

Ryzen 3600
Asus Prime X570 Pro
NZXT H510i of Elite kast

Dark Rock 4 of Pro 4 (maar de Pro is nogal overkill volgens mij, en de normale geeft BeQuiet aan dat die een PCIe slot blocked, wat ik gek vindt want de Pro is groter?)
Of, de Kraken X52/X62; maar dat is dan puur voor uiterlijk want maakt waarschijnlijk meer geluid dan die Dark Rock koelers.
X570 voor je 3600? Overkill, of ben je van plan extreem te overclocken of later naar een PCIe 4.0 SSD te gaan?
Volgens mij krijg je bij een X570 bord ook nog een liquid koeler als je gebruik maakt van de AMD actie, misschien dat dat een interessante optie is.

Asus schijnt overigens deze launch erg laat te zijn met BIOS updates, maar daar kan ik verder niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ikt schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:12:
[...]

X570 voor je 3600? Overkill, of ben je van plan extreem te overclocken of later naar een PCIe 4.0 SSD te gaan?
Volgens mij krijg je bij een X570 bord ook nog een liquid koeler als je gebruik maakt van de AMD actie, misschien dat dat een interessante optie is.

Asus schijnt overigens deze launch erg laat te zijn met BIOS updates, maar daar kan ik verder niks over zeggen.
Wil graag future proof zijn en ik heb geen oude CPU om de bios van oudere borden te updaten, plus ik begrijp dat je dan nogal wat dingen mist nu zo vlak na de launch.

Overklokken ga ik niet doen, gewoon stock :)

De GPU wordt een RTX 2070 Super of 5700 XT (Als die ooit beschikbaar komen), dat zou je ook als overkill kunnen beschouwen op een 1080p TV.

Heb al 15 jaar of langer niks anders dan Asus gehad... maar als dit bord nu niks is... back to the drawing board haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 23-07-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ach, ieder mag toch z'n eigen keuzes maken? Er is geen right or wong. Vroeger zou ik ook voor een high end mobo kiezen en waterkoeling was een must (vooral vanwege overklokken, maar met zen2 valt er helaas weinig te overklokken.

Tegenwoordig kijk ik meer naar prijs/kwaliteit verhouding en heb ik nu tot m'n volle tevredenheid "maar" een b450 tomahawk + ryzen 3600 (op luchtkoeling) draaien met goedkope e-die geheugen :)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Terryb47 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:48:
Ach, ieder mag toch z'n eigen keuzes maken? Er is geen right or wong. Vroeger zou ik ook voor een high end mobo kiezen en waterkoeling was een must (vooral vanwege overklokken, maar met zen2 valt er helaas weinig te overklokken.

Tegenwoordig kijk ik meer naar prijs/kwaliteit verhouding en heb ik nu tot m'n volle tevredenheid "maar" een b450 tomahawk + ryzen 3600 (op luchtkoeling) draaien met goedkope e-die geheugen :)
Uiteraard, maar ik maak ook graag een keuze waar ik weer 4 jaar mee verder kan. En ik heb geen optie om de bios van een oud bord te flashen dus zit ik vast aan een x570 bord.

Zou eigenlijk voor de Gigabyte X570 Aorus Elite gaan, maar die heeft geen front USB-C header

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
Korvaag schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:02:
Leuk filmpje over het undervolten wat ook laatst voorbij kwam in een andere video (maar daar niet goed uitgevoerd bleek).

YouTube: AMD Ryzen 3000 Undervolting Offset vs. Override | Vcore Voltage

TL;DW
Undervolten met een offset lijkt voor verschillende Ryzen CPU's verschillende resultaten op te leveren. Wat opvalt is dat het zwaar manual undervolten (1 volt) betere boosts lijkt op te leveren bij lage belasting, maar door de mand valt bij testen (en niet zo'n klein beetje ook).

Bij een kleine offset voltage is iets ander gedrag te zien:
  • 3600: offset van -0,05 geeft nauwelijks verandering in prestatie. Offset naar -0,1: fail
  • 3900X: offset van -0,05 geeft een duidelijk meetbare verbetering (al is het niet dramatisch veel). Offset naar -0,1 maakt het niet heel anders dan -0,05
Dit gaat dan met name om multi-threaded performance. Single thread is niet echt veel verschil zichtbaar (soms wat hoger, soms wat lager).

Disclaimer in de video: dit zijn 2 CPU's. Het kan van CPU tot CPU verschillen. Meten dus, en boost clocks kijken in HWiNFO is niet meten. Je moet scores hebben om het te kunnen beoordelen.
Zei hij nou "Boxman90"? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Boxman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Zei hij nou "Boxman90"? :9
Offtopic: Pure nieuwsgierigheid, waar heb je 64GB ram voor nodig? Ik heb met 4k video editing al moeite met de 32GB vol te krijgen dus ik ben even nieuwsgierig naar je use case. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxman
Blaat schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:10:
[...]

Offtopic: Pure nieuwsgierigheid, waar heb je 64GB ram voor nodig? Ik heb met 4k video editing al moeite met de 32GB vol te krijgen dus ik ben even nieuwsgierig naar je use case. :P
Nog nergens voor, maar de prijzen waren enorm laag en mijn bord is T-Topology, dus ik dacht "why not". Tegelijkertijd geven mensen evenveel uit aan een setje 2x8gb B-die dus ja 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
Blaat schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook een 64GB setje besteld en de usecase is voor meerdere VM's tegelijkertijd op een machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Net mijn 3700x in gebruik genomen op een MSI pro carbon WiFi met een corsair rgb 3200 kit.
Lijkt op zich prima te lopen alleen mijn (sata) SSD performance lijkt wat achter te blijven.
Herkent iemand dit toevallig? Ik heb geen clean install gedaan overigens, ik wilde toch even zien hoe goed windows dit tegenwoordig kan. Denk dat ik dat één deze dagen zeker nog ga doen omdat er toch een hoop zooi achterblijft.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
mijn 840 evo haalt ook niet de snelheden die ik verwacht. datzelfde geld ook voor mijn pny c3030 500gb nvme windows schijf.. vooral als ik het vergelijk met de score via userbenchmark.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 14:38
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:53:
[...]

Uiteraard, maar ik maak ook graag een keuze waar ik weer 4 jaar mee verder kan. En ik heb geen optie om de bios van een oud bord te flashen dus zit ik vast aan een x570 bord.

Zou eigenlijk voor de Gigabyte X570 Aorus Elite gaan, maar die heeft geen front USB-C header
jawel?
https://www.gigabyte.com/...-AORUS-ELITE-rev-10/sp#sp
1 x USB Type-C™ port with USB 3.2 Gen 2 support, available through the internal USB header

Ik heb dit moederbord speciaal gekozen zodat ik mijn front usb-c kon aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

furian88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:17:
mijn 840 evo haalt ook niet de snelheden die ik verwacht. datzelfde geld ook voor mijn pny c3030 500gb nvme windows schijf.. vooral als ik het vergelijk met de score via userbenchmark.com
Hmm apart is dat. In mijn vorige systeem haalde de SSD's ruim 200 - 300 MB/s met uitschieters tot 400.
Nu blijft het in de tientallen hangen. En tijdens het laden van Dark Souls 3 op ongeveer 7 MB/s. Het duurde opeens een eeuw voor ik in game was. Dat was altijd maar een paar seconden.
Heb ook naar extra drivers gekeken maar alleen de RAID drivers zijn beschikbaar en die geven aan dat ik geen RAID draai, en dat klopt. Andere storage drivers zie ik niet. Heb wel netjes de chipset drivers geïnstalleerd.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 20:28
rutger465 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:24:
[...]

jawel?
https://www.gigabyte.com/...-AORUS-ELITE-rev-10/sp#sp
1 x USB Type-C™ port with USB 3.2 Gen 2 support, available through the internal USB header

Ik heb dit moederbord speciaal gekozen zodat ik mijn front usb-c kon aansluiten :)
Zag dit ook staan inderdaad, zelf voor de Pro gekozen ipv de Elite i.v.m. extra fan headers, status leds en layout.

De Elite vind ik persoonlijk wel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
rajackar schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:32:
[...]

Hmm apart is dat. In mijn vorige systeem haalde de SSD's ruim 200 - 300 MB/s met uitschieters tot 400.
Nu blijft het in de tientallen hangen. En tijdens het laden van Dark Souls 3 op ongeveer 7 MB/s. Het duurde opeens een eeuw voor ik in game was. Dat was altijd maar een paar seconden.
Heb ook naar extra drivers gekeken maar alleen de RAID drivers zijn beschikbaar en die geven aan dat ik geen RAID draai, en dat klopt. Andere storage drivers zie ik niet. Heb wel netjes de chipset drivers geïnstalleerd.
wazig.. ik haal wel wat hoger maar beduidend minder als wat hij zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopster

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

millman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:45:
[...]

Zou je je cinebench scores voor het tweaker nageslacht willen vastleggen? jeeej _/-\o_

GOT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

OT:

Ik merk dat alleen CCX OC nog potentie heeft, verder is het met PBO en XFR gerommel in de marge. Singlecore ben ik sowieso op stock sttings en 'Ryzen balanced' profiel het snelst, en met een Cinebench van 5108 heb ik mn stock performance ook aaardig op niveau.

Snel maar eens wat CCX OC resultaten posten.. ff wachten tot vannacht ;)
Toegevoegd aan de Wall of Fame :-) Heb zelfs mijn score nog iets verbeterd :D MT/ST: 3453 / 484

Ben benieuwd naar de CCX OC (en hoe het toe te passen).

Net ook even nagekeken, zit ook op Ryzen Balanced.

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

furian88 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:35:
[...]

wazig.. ik haal wel wat hoger maar beduidend minder als wat hij zou moeten kunnen.
Tja, ik weet ook niet precies waar dit vandaan komt maar dat de snelheden lager liggen dan wat zou moeten is wel heel erg duidelijk.

Edit: het lijkt een beetje een freak moment geweest te zijn. Performance is nu weer prima. Ik ga het ff in de gaten houden.

[ Voor 15% gewijzigd door rajackar op 23-07-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Laatst online: 26-09 14:42

Ryzen 3600
Asus Prime X570 Pro
NZXT H510i of Elite kast

Het hangt van je verwachtingen en gebruik af. Luchtkoelers zijn wel heel goed, maar veel afhankelijker van de airflow in je kast verder. Waterkoelers hebben dit niet. Ik heb een Kraken X61 en deze draait _altijd_ op 1 snelheid, namelijk de laagste stand. Dit is voor idle en voor max load goed genoeg. Ik heb amper ventilatie in mijn kast (GPU is ook watergekoeld, en die draait ook _altijd_ de laagste stand). Geluidsniveau is dus zo laag dat de pc amper hoorbaar is. Ook in deze zomer, aannemend dat de temperatuur in je game-room hoger is dan in de winter, heeft een luchtkoeler het veel zwaarder. De waterkoeler merkt er amper wat van, vanwege het grote radiator oppervlak.
Kortom; een luchtkoeler stiller dan een Kraken X62? Het zou kunnen, maar ik denk wel afhankelijk van de load en omgevingstemperatuur en zeker afhankelijk van de airflow in je case.
Ik koos specifiek voor waterkoeling omdat dit juist heel stil is bij elke load van het systeem.

Sidenote: Als jij ergens de H510 Elite kunt vinden op voorraad, laat ff weten. Die wil ik ook maar is nog nergens te krijgen :(

[ Voor 3% gewijzigd door Soeski op 23-07-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
rajackar schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:11:
Net mijn 3700x in gebruik genomen op een MSI pro carbon WiFi met een corsair rgb 3200 kit.
Lijkt op zich prima te lopen alleen mijn (sata) SSD performance lijkt wat achter te blijven.
Herkent iemand dit toevallig? Ik heb geen clean install gedaan overigens, ik wilde toch even zien hoe goed windows dit tegenwoordig kan. Denk dat ik dat één deze dagen zeker nog ga doen omdat er toch een hoop zooi achterblijft.
Ik heb een m2 schijf en deze scoort zelfs hogere dan gemiddeld door de pcix4. Zelfde bord, heb je de chipset drivers geïnteresseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

bloodlynx schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:43:
[...]

Ik heb een m2 schijf en deze scoort zelfs hogere dan gemiddeld door de pcix4. Zelfde bord, heb je de chipset drivers geïnteresseerd?
Ja, heb ik geïnstalleerd. Die van mij lopen nog op sata. De snelste is een 845 DC en die moet tot 500 kunnen komen maar nu lijkt het wel weer redelijke ok.
Misschien dat er iets anders tussen zat. Een snellere SSD is mijn volgende upgrade samen met een 2070 super denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Hey, denken jullie dat de bios issues met alle merken over een maandje is opgelost als het gaat om de grote bugs? Ik zit namelijk in de pre order queue bij Azerty..

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

Lastig te zeggen hoe snel zoiets gaat.
Ervaringen met eerdere van zulke issues?

Overigens: pre-order van wat?

[ Voor 17% gewijzigd door Soepergrover op 23-07-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:47
Eerste generatie Ryzen was toch een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Soepergrover schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:32:
Lastig te zeggen hoe snel zoiets gaat.
Ervaringen met eerdere van zulke issues?

Overigens: pre-order van wat?
3900x, maar ja we gaan het zien. Ik vond trouwens met mijn 1700x wel meevallen toen, eigenlijk het enige issue was dat mijn ram niet wilde werken op 3200mhz ( nog steeds niet ) .

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Ryzen 3600
Asus Prime X570 Pro
NZXT H510i of Elite kast

Puur voor gaming, nou koop geen X570 tenzij je gewoon graag een X570 wil hebben want nieuw. ;)
X470 of zelfs X370 voldoet ruim. Je hebt niks aan PCI-E 4.0 de komende jaren. Een RTX2080Ti is net over de helft van PCI-E 3.0 haar bandbreedte. Extreem snelle NVME SSD's zijn voor een game systeem ook irrelevant.

Je hebt meer dan genoeg aan een:
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Potentieel een buitenkansje is:
pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero
Helaas heeft die tweede op het moment nog redelijk wat stabiliteitsproblemen voor redelijk wat mensen. Zodra dat opgelost is, heb je een zeer high end bord voor een zeer schappelijke prijs. :)

Qua koeling zou ik denk ik kijken naar een goede luchtkoeler. De CPU chiplet zit niet centraal en er lijken AIO's te zijn met kleinere contactplaten die niet goed contact maken. Een luchtkoeler met een grotere koelplaat is potentieel beter. Verder kan je ook altijd zeer goede ventilatoren kopen voor het beetje extra. Pure koelingscapaciteit is het probleem niet, hitte van de IHS wegkrijgen is het probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 23-07-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Puur voor gaming, nou koop geen X570 tenzij je gewoon graag een X570 wil hebben want nieuw. ;)
X470 of zelfs X370 voldoet ruim. Je hebt niks aan PCI-E 4.0 de komende jaren. een RTX2080Ti is net over de helft van PCI-E 3.0 haar bandbreedte. Extreem snelle NVME SSD's zijn voor een game systeem ook irrelevant.

Je hebt meer dan genoeg aan een:
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Potentieel een buitenkansje is:
pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero
Helaas heeft die tweede op het moment nog redelijk wat stabiliteitsproblemen voor redelijk wat mensen. Zodra dat opgelost is, heb je een zeer high end bord voor een zeer schappelijke prijs. :)

Qua koeling zou ik denk ik kijken naar een goede luchtkoeler. De CPU chiplet zit niet centraal en er lijken AIO's te zijn met kleinere contactplaten die niet goed contact maken. Een luchtkoeler met een grotere koelplaat is potentieel beter. Verder kan je ook altijd zeer goede ventilatoren kopen voor het beetje extra. Pure koelingscapaciteit is het probleem niet, hitte van de IHS wegkrijgen is het probleem.
Hmm ja, bij deze moederborden heb je het over een prijsverschil van ca. 140-150 euro. Dat loont zich nog, zodra het richting de 75 euro verschil gaat is het naar mijn idee niet de moeite waard.

Voordeel van een X570 is: plug-and-play; zoals gezegd heb ik geen mogelijkheid om de bios te updaten. Een twee jaar oud moederbord gaat me te ver, als ik ooit de CPU wil upgraden heb ik dan weer een nieuw moederbord nodig (of ja niet nodig, maar is dan eerder wenselijk).

Een 1TB Evo 970 kaart heb ik al klaar liggen voor het systeem, evenals de voeding en het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopster

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Ik heb ook zitten nadenken over X570 of X470, heb meer dan een uur in de winkel staan ijsberen rond de beperkte selectie van moederborden, uren aan reviews bekeken,... en uiteindelijk toch voor de duurdere X570 gekozen. Mijn vorige setup ging 5-6 jaar mee (hoewel ik daarvoor elk 1-2 jaar iets upgrade). Juist omwille die 5-6 jaar en de trage evolutie van de laatste paar jaren, wou ik iets kiezen dat lang zou mee kunnen.

Ik koos de X570 om hopelijk de volgende generatie Ryzen nog mee te pikken, de degelijke VRM voor eventuele zwaardere toekomstige CPU's... Ik had ook al 3600Mhz geheugen gekocht, en B/X470 toonde vooral ondersteuning tot 3200Mhz, heb me niet genoeg verdiept in eventuele 3600Mhz ondersteuning op X470. Edit: En de out-of-box bios ondersteuning, hoewel de winkel me een Taichi X470 wou flashen voor me.

Ik koos ook voor de 3600 die in games zowel het beste prijs/prestatie (voor AMD) was. Het uitgespaarde geld ging dan naar de iets duurdere moederbord (en een kleine GPU upgrade, was goedkoop).

De X570 is momenteel niet 'nodig', maar had het gevoel van, nu dat ik toch veel geld ga uitgeven aan een upgrade, laten we dan iets nemen dat nuttig is en meekan voor een tijdje.

[ Voor 4% gewijzigd door Mopster op 23-07-2019 15:14 . Reden: bios comment toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:07:
[...]

Hmm ja, bij deze moederborden heb je het over een prijsverschil van ca. 140-150 euro. Dat loont zich nog, zodra het richting de 75 euro verschil gaat is het naar mijn idee niet de moeite waard.

Voordeel van een X570 is: plug-and-play; zoals gezegd heb ik geen mogelijkheid om de bios te updaten. Een twee jaar oud moederbord gaat me te ver, als ik ooit de CPU wil upgraden heb ik dan weer een nieuw moederbord nodig (of ja niet nodig, maar is dan eerder wenselijk).

Een 1TB Evo 970 kaart heb ik al klaar liggen voor het systeem, evenals de voeding en het geheugen.
Nou die SSD is ook 3.0, dus daar ga je niks winnen met 4.0. Verder kan je de bios altijd laten flashen bij een van de betere webwinkels. Die C6H heeft dan weer flash ondersteuning zonder CPU. Verder is die C6H makkelijk een beter bord dan 90% van de X470 borden. Het is echt dat die op het moment twee postcode failures, C5 en C7 heeft die voor veel problemen kunnen zorgen bij sommige mensen. ASUS komt ook maar niet met informatie wat menig persoon frustreert. Daarbuiten zijn het uitstekende borden.

Vervolgens verwacht ik nog maar een generatie CPU's op AM4. Ik denk dat in 2021 er een nieuw socket zal volgen met DDR5, USB4 en PCI-E 5.0. Ik zou me dus ook niet al te veel zorgen maken over langdurige comptabiliteit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Mopster schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:12:
Ik heb ook zitten nadenken over X570 of X470, heb meer dan een uur in de winkel staan ijsberen rond de beperkte selectie van moederborden, uren aan reviews bekeken,... en uiteindelijk toch voor de duurdere X570 gekozen. Mijn vorige setup ging 5-6 jaar mee (hoewel ik daarvoor elk 1-2 jaar iets upgrade). Juist omwille die 5-6 jaar en de trage evolutie van de laatste paar jaren, wou ik iets kiezen dat lang zou mee kunnen.

Ik koos de X570 om hopelijk de volgende generatie Ryzen nog mee te pikken, de degelijke VRM voor eventuele zwaardere toekomstige CPU's... Ik had ook al 3600Mhz geheugen gekocht, en B/X470 toonde vooral ondersteuning tot 3200Mhz, heb me niet genoeg verdiept in eventuele 3600Mhz ondersteuning op X470.

Ik koos ook voor de 3600 die in games zowel het beste prijs/prestatie (voor AMD) was. Het uitgespaarde geld ging dan naar de iets duurdere moederbord (en een kleine GPU upgrade, was goedkoop).

De X570 is momenteel niet 'nodig', maar had het gevoel van, nu dat ik toch veel geld ga uitgeven aan een upgrade, laten we dan iets nemen dat nuttig is en meekan voor een tijdje.
Geheugen support is altijd beperkt geweest door de CPU, niet de moederborden. Voor een moederbord om 4000MT/s te halen hoef je niks bijzonders te doen.

Ik kan zelfs 4133MT/s halen op mijn X470 moederbord met de 3900x nu. Dat doe ik alleen expres niet omwille van de FCLK die ik 1:1 met mijn ram speed wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:13:
[...]

Nou die SSD is ook 3.0, dus daar ga je niks winnen met 4.0. Verder kan je de bios altijd laten flashen bij een van de betere webwinkels. Die C6H heeft dan weer flash ondersteuning zonder CPU. Verder is die C6H makkelijk een beter bord dan 90% van de X470 borden. Het is echt dat die op het moment twee postcode failures, C5 en C7 heeft die voor veel problemen kunnen zorgen bij sommige mensen. ASUS komt ook maar niet met informatie wat menig persoon frustreert. Daarbuiten zijn het uitstekende borden.

Vervolgens verwacht ik nog maar een generatie CPU's op AM4. Ik denk dat in 2021 er een nieuw socket zal volgen met DDR5, USB4 en PCI-E 5.0. Ik zou me dus ook niet al te veel zorgen maken over langdurige comptabiliteit. :)
Hmm ok dat laatste veranderd de zaak wel wat, maar dan nog zou ik over 2 jaar wel nog een laatste generatie AM4 kunnen inprikken op een X570 waarschijnlijk. Op die lagere zal het lastig worden vrees ik.

Ook zie ik dat die oude borden geen header hebben voor USB C front panel, iets dat ik wel graag wil vanwege de kast die ik wil kopen.

De vraag is ook of Asus dat probleem wel gaat fixen met dat bord en wanneer. Als ik nog maanden moet wachten dan kan ik beter dan kijken, want dan zijn er ook weer andere zaken duurder of goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 23-07-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Phusebox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:15:
[...]

Hmm ok dat laatste veranderd de zaak wel wat, maar dan nog zou ik over 2 jaar wel nog een laatste generatie AM4 kunnen inprikken op een X570 waarschijnlijk. Op die lagere zal het lastig worden vrees ik.

Ook zie ik dat die oude borden geen header hebben voor USB C front panel, iets dat ik wel graag wil vanwege de kast die ik wil kopen.
C6H heeft die header. Verder gaan er mensen echt heel erg schreeuwen als ASUS dit voormalige €200+ high end bord, het allerbeste X370 bord, van ondersteuning gaan onthouden. Er is nu al heel wat gedoe omdat de 3900X wel werkt, maar officieel niet ondersteund zou worden. ASUS moet haar zaken echt even op orde krijgen, dan is het gewoon goed. Daarom ook met de mits en maren. ASUS is op het moment namelijk niet heel erg goed bezig qua ondersteuning, voor geen enkel bord. De C6H valt helaas negatief op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepergrover
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 09:54

Soepergrover

Je staat op m'n cape

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:54:
[...]
X470 of zelfs X370 voldoet ruim.
Zou voor een 3600 een B450 bordje ook nog wel genoeg kunnen zijn?
Ik ben zelf naar zo'n combinatie aan het kijken, maar ik kijk voorlopig de kat even uit de boom. Het wordt overigens geen game PC, maar meer een develop machine.

Mocht een X470/370 beter zijn, waar zou dat dan voornamelijk in moeten zitten?
Doorgaans betere VRM? Meer PCI-e lanes beschikbaar? Support voor meer aansluitingen?

* Soeper is er een tijdje uitgeweest en heeft nog heel wat bij te lezen.
Pagina: 1 ... 19 ... 68 Laatste