Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 07:20
Boxman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:28:
[...]

Ik snap dat het irritant is, maar de simpelste oplossing is natuurlijk om gewoon niet naar je logtools te staren :P Als je fans opspoelen staat je fancurve niet goed, zet die op "opspoelen na 55c" en klaar is kees. Nooit meer ergens last van.

Overigens hebben ze vanaf het begin aangegeven dat voltages tot 1.5v prima zijn en dat idle boost gewoon een intended fenomeen is is. Om alles lekker snappy en responsive te laten draaien. Dat geisoleerde probleem van die Asus borden kunnen zij natuurlijk ook niet helpen.
Ah misschien heb ik dat dan gemist.

Ja mn logtooltjes zijn dicht, en mn pc staat in een andere kamer, dus het is goed zo. Werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:51
het is meer onwetendheid. ik zou me ook rot schrikken als 1.5 volt zie.

het is dat ik de discussie hier volg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-09 19:52
Ik zal de laatste zijn die over te hoge spanningswaardes zal vallen, maar voor mij is hoge idle spanningen gewoon een gebrek in PB2. Zen+ deed ook rustig in idle 1,55V en wat mij tegenstaat is dat het volkomen onnodig is. Mijn 2700X deed 4,390MHz@1,4625V. Nu met Zen2 hetzelfde voor de behaalde klok is die hoge spanning van tot wel 1.5V niet nodig. Ik begrijp niet waarom AMD dit niet beter afstelt in haar PB algoritme, want idle is zelfs Zen+ @1,4625V beduidend koeler dan Zen 2 en dat zit hem echt niet enkel de heatdensity als cores uit hun neus staan te vreten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3Neus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-07-2019
kom ik aan met m'n Phenom II 1090T... :') tijd voor wat nieuws!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
d3Neus schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:45:
kom ik aan met m'n Phenom II 1090T... :') tijd voor wat nieuws!
Lol jij denkt dat jij het zwaar hebt? Ik draai hier nog op een Phenom II x4 945! Maar binnenkort wordt het beter, dan heb ik een Athlon 200GE _O-

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:38:
Ik zal de laatste zijn die over te hoge spanningswaardes zal vallen, maar voor mij is hoge idle spanningen gewoon een gebrek in PB2. Zen+ deed ook rustig in idle 1,55V en wat mij tegenstaat is dat het volkomen onnodig is. Mijn 2700X deed 4,390MHz@1,4625V. Nu met Zen2 hetzelfde voor de behaalde klok is die hoge spanning van tot wel 1.5V niet nodig. Ik begrijp niet waarom AMD dit niet beter afstelt in haar PB algoritme, want idle is zelfs Zen+ @1,4625V beduidend koeler dan Zen 2 en dat zit hem echt niet enkel de heatdensity als cores uit hun neus staan te vreten.
Volgens AMD meten de tools het niet goed uit en houden ze de cpu uit idle. CPU-Z zou wel juiste waardes moeten laten zien. Dat al geprobeerd?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik heb far cry new dawn bij mn nieuwe systeem gekregen was een actie van samsung.
Net getest met de 3700x maar de game chrashte al na 20 meter lopen ingame.
Na een herstart kom ik iets verder maar na 100 meter hetzelfde.
Heb PBO uitgezet en het werkt nog probleemloos na een uurtje gamen.
PBO lijkt me dus niet erg stabiel te zijn, heb het maar uitgezet voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@sdk1985 CPU-Z vertoont vergelijkbaar gedrag, 1,4 tot 1,48V, ook Ryzen master springt tussen de 1,4 en 1,45 volt terwijl de cores of slapen of de meeste ergens rond de 3600MHz hangen. Idle springen tussen 38 en 50 graden en vnl rond de 45 graden hangen is niet logisch wanneer er zeer lage cpu load is.
Dat het geen kwaad kan en normaal gedrag is dat zal prima, ben ook niet bang dat er wat stuk gaat, maar een cpu die weinig verbruikt is niet warm dat was ook goed te zien met Zen+ of alles wat ervoor zat. Zen2 doet gewoon iets raars. Tijdens actiever browsen blijft de temp gerust op zo'n 50 graden terwijl Prime95 max heat rond de 62 graden hangt. Daar zou een groter verschil tussen moeten zitten. Het gaat om pak hem beet 20% load vs 100.
Zou AutoOC nou echt werken en de CPU's werkelijk tot 200 boven spec klokken dan zijn dergelijke spanningen te begrijpen in het PB algoritme. Het is net alsof het fundament er ligt voor dergelijke kloks, maar dat het silicon niet goed genoeg is of PB gewoon werk nodig heeft.

edit: overigens staat bij mij PBO aan met een scalar van 1x, enkel om de PPT hoger te hebben. Ik ben dus niet bewust bezig om vcore hoog te hebben voor maximale kloks, sterker nog de hoogste kloks heb ik met PBO uit, maar voor all core loads is 88W een beperking...

[ Voor 11% gewijzigd door Razkin op 18-07-2019 22:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Mijn ervaringen met de 3900x zijn tot nu toe prima. Geen cpu fan rampups door snelle temperatuurstijgingen, idle voltages van 0,9 en een nette singlecore boost tot 4.55 ghz tijdens cinebench. Alles gewoon stock (behalve XMP). Hier ga ik jaren plezier van hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Heeft iemand ook problemen met de stock 3700x koeler dat de temps super hoog oplopen? De cooler kan er volgensmij maar op een manier op maar na 1 run van cinebench zit ik al aan de 90 graden..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het is me gelukt. Na ruim een week heb ik eindelijk een CPU core van mijn 3700X op en zelfs over de 4,4GHz gekregen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EatUxBzhl5cdh6cMjNoJQOqE/full.jpg

Oke, het was voor een seconde, maar toch. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
@DaniëlWW2 Hoe dan, of heb je gewoon zit turen naar hwinfo totdat de zon en sterren goed stonden voor een hoge klok :+ Mijn 3700X komt voor een seconde tot 43,8x de 44 nooit gezien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:30:
Het is me gelukt. Na ruim een week heb ik eindelijk een CPU core van mijn 3700X op en zelfs over de 4,4GHz gekregen. :*)

[Afbeelding]

Oke, het was voor een seconde, maar toch. :P
*O* instellingen graag

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Razkin schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:33:
@DaniëlWW2 Hoe dan, of heb je gewoon zit turen naar hwinfo totdat de zon en sterren goed stonden voor een hoge klok :+ Mijn 3700X komt voor een seconde tot 43,8x de 44 nooit gezien.
Ik zie nu dat het zelfs drie cores waren. :o

Ik zat het toevallig nadat ik eens besloot om te gaan gamen op mijn nieuwe CPU, ja echt. :P
Gewoon een fijne twee uur lang een van de meest epische stukken van The Witcher 3
spoiler:
Night of the Long Fangs A.K.A totale slachting in stereotype Frankrijk
. Maar na twee uur maar eens gestopt. In die twee uur zat de CPU constant op 4,275GHz of 4,3GHz met af en toe dipjes op een core naar 4,25GHz. Ging ook nauwelijks over de 60c, meestal 55c of lager.

Na twee uur eens gestopt en toevallig keek ik erna en meteen screenshot.

Instellingen waren:
PBO manual:
-PTT: 126W
-TDC: 95A
-EDC: 168A
Scalar: 2x
+200MHz

Niks bijzonders eigenlijk. Gewoon de 105W TDP rated chips hun ampère limieten en zelf 126W ingevoerd zodat mijn 3700X nooit over de 1,325v all core kan gaan. Geen LLC, geen offset en geen fixed voltage. Ventilatoren draaien altijd op 800RPM. De CPU blijft rond of net onder de 40c zitten en blijft andere cores richting of naar de 4,4GHz brengen terwijl ik dit bericht type.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VqASayu7c6yRrNqxn9NV85Ko/full.jpg

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 13:28
Oke mijn cijfers rijmen geloof ik niet. met Cinebench krijg ik een allcore van 4225mhz met mijn 3800x.
Deze verbruikt 22% van 395 watt. wat neerkomt op een verbruik van "maar" 85 watt. De temperatuur blijft ten alle tijde onder de 70 graden.

en ryzen master zegt dat het voltage wat de cpu allcore pakt 1.39 volt is.

Schiet mij maar lek. Zou de rapportage van het voltage van de asus moederborden gewoon niet goed zijn ofzo?

Ook nog even wat losse dingen aan het testen geweest.

Ik heb net ook nog even getest door in iedere ccx alleen de top core actief te laten. dan trekken beide cores de 4525 mhz in cb15 single core. maar als ik alle cores actief maak en dan weer cinebench single core start krijg ik nooit meer dan 4,4ghz te zien op iedere van de 8 cores.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:51
Corsair Vengenance RGB Pro DDR4 32GB - CMW32GX4M2C3466C16

pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3466C16

ik heb deze ddr4 bestelt. voorziet iemand problemen met deze ram en ryzen?
of had ik beter wat anders moeten bestellen

edit:

Ik zie dat dit geen B-die is...
hoe belangrijk is dit

[ Voor 40% gewijzigd door wijthoef op 18-07-2019 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-09 05:48

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Goofy1978 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:11:
Ik heb far cry new dawn bij mn nieuwe systeem gekregen was een actie van samsung.
Net getest met de 3700x maar de game chrashte al na 20 meter lopen ingame.
Na een herstart kom ik iets verder maar na 100 meter hetzelfde.
Heb PBO uitgezet en het werkt nog probleemloos na een uurtje gamen.
PBO lijkt me dus niet erg stabiel te zijn, heb het maar uitgezet voorlopig.
Ik heb dus ook met the Division 2 constant framedrops gehad afgelopen week. Ultra settings welliswaar icm een 1080 gaming x. Met de 2600 had ik hier helemaal geen last van :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
wijthoef schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:37:
Corsair Vengenance RGB Pro DDR4 32GB - CMW32GX4M2C3466C16

pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3466C16

ik heb deze ddr4 bestelt. voorziet iemand problemen met deze ram en ryzen?
of had ik beter wat anders moeten bestellen

edit:

Ik zie dat dit geen B-die is...
hoe belangrijk is dit
Wat een prijzen man, en kun je ze uberhaupt ergens geleverd krijgen? Lijken EOL sticks.
Hier, een setje e-die: pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESC

[ Voor 4% gewijzigd door unfor op 18-07-2019 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:24:
[...]

Dat is ook normaal. Ik heb gemerkt dat mijn CPU behoorlijk wat vdroop krijgt als die over de 80c gaat. Verder is je voltages controleren wel even belangrijk. Er zijn (ASUS) moederborden waar de voltages te hoog worden.

Maar ik heb ook weer wat lopen spelen. Ik denk dat ik niks meer kan verbeteren omdat het probleem puur temperaturen is. Ik heb een Mugen 5 PCGH en ik heb net al mijn ventilatoren op 100% (800RPM) gezet. Alsnog gaat mijn 3700X zo naar de 80c en blijft daar ongeveer. Voor merkbaar betere boostclocks moet ik onder de 60c blijven. Dat lukt dus wel in games en daar zit ik over de 4,2GHz. Meer zit er gewoon niet in. PTT verlagen is eigenlijk ook zinloos omdat onder gaming loads, je de limiet toch niet zal halen.

Dit is ongeveer wat ik behaal in Cinebench R20.
[Afbeelding]

Er zit gewoon bijna niks in Ryzen 3000, tenminste niet nu. Ik heb PTT uiteindelijk handmatig aan de praat gekregen. Voor ASUS borden zijn er drie plekken met eigenlijk dezelfde PBO settings, en voor PTT moet je kennelijk onder de XFR tab zijn. In ieder geval als het verschijnt als je de bios wil verlaten en je settings wil opslaan, dan heb je de juiste te pakken. PTT staat bij mij op 126W omdat ik zo nooit over de 1,325v kan gaan in all core loads. Mijn moederbord deed namelijk weer eens raar en ging opeens naar 1,35v all core met alleen PBO aan. Geen idee hoe, maar het gebeurde.

Het enige dat potentieel zou kunnen, zou een flinke negatieve vcore offset zijn zonder dat dit boostclocks of effectieve prestaties beïnvloed. Bij mij werkt negatieve vcore offset niet want het blijft 1,325v minus de vdroop, maar beïnvloed het ondertussen wel de prestaties. Is dus ook bugged.

Er is niet meer dan PBO aanzetten, controleren dat je all core vcore niet meer dan 1,325v is, CPU koeler haar ventilator zo hoog zetten als je comfortabel vind om de temperaturen maar laag te houden en voor de rest met rust laten. Meer zit er gewoon niet in. Het enige dat ik nog zou kunnen testen is mijn setje B-die RAM, maar mijn moederbord weigert alles hoger dan 3200MT/s...
Goed om te weten dat je een scythe Mugen 5 pcgh hebt, die had ik namelijk ook al besteld maar ik begin me toch wel af te vragen of het wel genoeg is als jij al de 80 graden aantikt... Misschien moet er toch maar een pricewatch: DeepCool Castle 240 RGB Liquid CPU Cooler op.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Frozen schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:07:
[...]

Goed om te weten dat je een scythe Mugen 5 pcgh hebt, die had ik namelijk ook al besteld maar ik begin me toch wel af te vragen of het wel genoeg is als jij al de 80 graden aantikt... Misschien moet er toch maar een pricewatch: DeepCool Castle 240 RGB Liquid CPU Cooler op.
Iedereen tikt 80c wel aan zelfs met de beste cooler. Ik merk dat het weinig aan de koeler zelf ligt maar aan de extreme temperatuur in de chip zelf.
Je merkt gewoon dat hoe groot je heatsink ook is, de hitte komt gewoon niet snel genoeg van de chip naar de heatsink.
Heeft ook niets met monteer methodes of koelpasta te maken, ik heb verschillende koelers geprobeerd.
Voor er iemand post: "nee hoor, die van mij blijft onder 70c!!11". Draai eerst eens prime95 small fft en kom dan terug ;)

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 19-07-2019 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

unfor schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:11:
[...]

Iedereen tikt 80c wel aan zelfs met de beste cooler. Ik merk dat het weinig aan de koeler zelf ligt maar aan de extreme temperatuur in de chip zelf.
Je merkt gewoon dat hoe groot je heatsink ook is, de hitte komt gewoon niet snel genoeg van de chip naar de heatsink.
Heeft ook niets met monteer methodes of koelpasta te maken, ik heb verschillende koelers geprobeerd.
Maar als het spikes zijn helpt een waterkoeler goed, want dan is de Gemiddelde temperatuur van de koelvloeistof laag.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Frozen schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:13:
[...]

Maar als het spikes zijn helpt een waterkoeler goed, want dan is de Gemiddelde temperatuur van de koelvloeistof laag.
Blijkt juist andersom te zijn, in een test van level1tech gaf een 280mm rad mindere resultaten dan een fuma2.
Heatsinks worden overigens nooit erg heet, ik vermoed eigenlijk dat er niet zoveel hitte van de CPU komt als de sensor aangeeft of dat de heatspreader moeite heeft met het overbrengen van de hitte.
Als de best forse heatsink van mijn Vega aanraak dan is die bloody hot terwijl elke CPU cooler die ik geprobeerd heb slechts lauw tot warm word, zelfs de spire.

[ Voor 34% gewijzigd door unfor op 19-07-2019 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
YouTube: Testing The Ryzen 3800x In The ASRock Taichi X570 -- Faster Than The...

Nog wat ondervindingen van meneer Wendell. AMD en of de mobo fabrikanten hebben nog wel wat werk voor de boeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 20:28
Helaas kan ik, tenzij er een update komt voor iCue of de drivers voor de CPU, de CPU niet gewoon stock laten draaien of met PBO spelen.

Het probleem dat ik nu ondervind is dat iCue het voltage en de core clock hoog, constant 4.3Ghz met 1.47v en de CPU geen rust krijgt.

De oplossing is 'manual OC' aanzetten met een volt lock van 1.2575v en alle cores behalve de snelste hebben een maximum van 4.2Ghz (snelste core kan 4.3Ghz)

Volgens 'The Stilt' is 1.325v het maximaal toegestane voltage met een all-core load en hier zit ik nog ruim onder.

Jammer maar voor nu laat ik het zo..

Idle temperatuur zit tussen de 36~37 graden en met CPU-Z's stress test blijf ik onder de 65 graden.

Edit: Misschien ook even handig om te vermelden dat ik iCue nodig heb en daarom niet simpelweg de software kan verwijderen. iCue heeft namelijk als enige controle over de twee 140mm fans op de radiator van mijn Corsair H115i Platinum als ik iCue van mijn systeem verwijder draaien die 1800 RPM of hoger en is het net alsof er een straaljager aan gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Evernote op 19-07-2019 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Nou, de 3700x zit op de X370-f, maar het is alles behalve een feestje. Zoals verwacht natuurlijk.

Geheugen(3200C14) werkt op geen enkele DOCP setting, alleen op auto. Alle trucjes uit dit topic ook al geprobeerd, tevergeefs. boot ram voltage kun je in de bios van de X370-f ook niet aanpassen :(.

Ofwel, nu wachten op een nette bios update...

Wel een uur prime95 laten hollen, 4.4ghz maximaal gehaald. Niet verkeer, daar ben ik wel blij mee. Maar met de rest :+

[ Voor 14% gewijzigd door WolfsRain op 19-07-2019 01:27 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, hier echt HEEERLIJKE resultaten. installeren en gaan. Zelfs geen nieuwe windows hoeven installeren en ik kom van een z97 systeem. Resultaat 3800x OUT OF THE BOX! op een na laatste bios X470 Gaming 7:

4550Mhz! >:) *O* :o

Wel beetje raar dat er c18 gemaakt wordt van mijn XMP profiel waar dat c17 zou moeten zijn, maar daar gaat ik nog eens lekker mee spelen. Zo een foutloze installatie had ik niet verwacht. Heerlijk _/-\o_

3800X @ 4550Mhz out of the box

Edit: Out of the box CB20 met geheugen op 2133c15, ook niet onaardig

3800X CB20 result out of the box

[ Voor 37% gewijzigd door millman op 19-07-2019 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@millman Ik heb iets soortgelijks, als ik CAS15 instel in het bios dan wordt daar in Windows CAS16 van gemaakt. Lijkt op een bios bug. De switch van F40 naar F41C heeft er ook voor gezorgd dat ik hogere memspeeds kan draaien. Momenteel zit ik op 1766@14-15-14-28-42-1T.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
Ryzen kan alleen even timings en rond oneven naar boven af.
@Razkin @millman

[ Voor 4% gewijzigd door Evernote op 19-07-2019 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Dat was ik nog niet eerder tegen gekomen, geldt dan enkel voor CL, RAS to CAS delay accepteerd 15 nl wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Evernote schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 06:43:
Ryzen kan alleen even timings en rond oneven naar boven af.
@Razkin @millman
Volgens mij is dit onjuist, stock met XMP laad bij mij wel in als CL15.
Pas ik clockspeeds aan dan draait het op CL16.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nachtje verder testen en met geheugen lopen klooien. 4550Mhz is geen uitzondering, maar de regel.. Ik lach me rot. Niets aan PBO/XFR ingesteld, alles stock alleen nu geheugen op lekkere timings 3733Mhz 16-16-16-36-1T:

CB15 result stock 3800x

CB20 result stock 3800x

Idle voltages doen t ook prima, als ik geen monitoring open heb zelfs zo laag als 0,2v! Temps idle zo rond de 35c, onder CB load zon 60c en Prime95 rond de 77c. Clocks onder Prime zijn rond de 4300Mhz met af en toe een piek en dal naar 4150 met een vcore van 1,35max (auto)

Nu nog met PBO aan de slag, of handmatige OC.. eens kijken wat het beestje kan de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
unfor schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:02:
[...]

Volgens mij is dit onjuist, stock met XMP laad bij mij wel in als CL15.
Pas ik clockspeeds aan dan draait het op CL16.
Op Zen+ werd de CL altijd naar boven afgerond boven de JEDEC van 2133Mhz, met Zen2 is er een kans dat dit boven de 3200Mhz is maar dit kan ik zo snel niet op het internet terugvinden.

Welke sticks heb je er zelf in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Evernote schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:18:
[...]

Op Zen+ werd de CL altijd naar boven afgerond boven de JEDEC van 2133Mhz, met Zen2 is er een kans dat dit boven de 3200Mhz is maar dit kan ik zo snel niet op het internet terugvinden.

Welke sticks heb je er zelf in zitten?
Corsair LPX 3000 cl15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ok, toch nog laat/vroeg geworden en nieuw moederbord ingebouwd. Eerste indruk van het moederbord zijn positief, super stevig en netjes, echt een premium indruk.

Na flashen van de nieuwste bios wel gelijk weer problemen met het geheugen. Als ik voor het XMP profiel kies krijg ik vastlopers en reset de bios zichzelf (Corsair 3200c16 lpx) nu op 1600 gezet evenals infinity fabric met alle andere waardes op auto en is er niks meer aan de hand. Met PBO heb ik de processor 4,3 zien aantikken in Ryzen master. Ook hier zie ik weer veel voltages die hoog zijn maar heel af en toe ook zakken itt de Asus plank. Ik las hierboven dat Icue ook negatief kan bijdragen aan het een en ander dus wellicht dat hier nog verbetering in zit straks. Hier nog hoe het er uit ziet nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ir4cYBCsWfy7guKMZoHmUHSd/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q95KrLKPrQE2Cjl2dIM8Fsvz/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ivquz6KdTjamyfpawT58d4G1/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@millman
Misschien zit het hier in:

"When using 'Geardown = Enabled' you can only use even CAS Latency."

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Tweakriez schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:11:
Ok, toch nog laat/vroeg geworden en nieuw moederbord ingebouwd. Eerste indruk van het moederbord zijn positief, super stevig en netjes, echt een premium indruk.

Na flashen van de nieuwste bios wel gelijk weer problemen met het geheugen. Als ik voor het XMP profiel kies krijg ik vastlopers en reset de bios zichzelf (Corsair 3200c16 lpx) nu op 1600 gezet evenals infinity fabric met alle andere waardes op auto en is er niks meer aan de hand. Met PBO heb ik de processor 4,3 zien aantikken in Ryzen master. Ook hier zie ik weer veel voltages die hoog zijn maar heel af en toe ook zakken itt de Asus plank. Ik las hierboven dat Icue ook negatief kan bijdragen aan het een en ander dus wellicht dat hier nog verbetering in zit straks. Hier nog hoe het er uit ziet nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi bordje en een mooie build!

iCue is één van de 'observers' die je CPU wakker blijft houden en de core clock en het voltage hoog houdt.

Simpelweg iCue uitzetten werkt hier niet, om lagere voltages te zien moest ik de software echt verwijderen.

Om dit op te lossen heb ik het voltage en de kloksnelheid vast gezet tot dit euvel is opgelost.

[ Voor 0% gewijzigd door Evernote op 19-07-2019 08:32 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:28
Help!!!! schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:16:
@millman
Misschien zit het hier in:

"When using 'Geardown = Enabled' you can only use even CAS Latency."
Geardown moet inderdaad op Disabled staan, anders neemt hij de timings niet mee die jij hebt ingesteld maar gaat de CL juist 1 omhoog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Evernote schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:30:
[...]

iCue is één van de 'observers' die je CPU wakker blijft houden en de core clock en het voltage hoog houdt.

Simpelweg iCue uitzetten werkt hier niet, om lagere voltages te zien moest ik de software echt verwijderen.

Om dit op te lossen heb ik het voltage en de kloksnelheid vast gezet tot dit euvel is opgelost.
Ja ik ga er van uit dat de Icue software nog aangepast zal worden. Je merkt gewoon aan alle kanten dat fabrikanten en AMD nog van alles moeten gladstrijken. Heb jij nog tips wbt de instellingen in Icue om de zaken zo aangenaam mogelijk te hebben qua geluid en temps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
millman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:09:
Nachtje verder testen en met geheugen lopen klooien. 4550Mhz is geen uitzondering, maar de regel.. Ik lach me rot. Niets aan PBO/XFR ingesteld, alles stock alleen nu geheugen op lekkere timings 3733Mhz 16-16-16-36-1T:

[Afbeelding: CB15 result stock 3800x]

[Afbeelding: CB20 result stock 3800x]

Idle voltages doen t ook prima, als ik geen monitoring open heb zelfs zo laag als 0,2v! Temps idle zo rond de 35c, onder CB load zon 60c en Prime95 rond de 77c. Clocks onder Prime zijn rond de 4300Mhz met af en toe een piek en dal naar 4150 met een vcore van 1,35max (auto)

Nu nog met PBO aan de slag, of handmatige OC.. eens kijken wat het beestje kan de komende dagen.
Ziet er goed uit kerel. Verbaas me eerlijk gezegd dat een 3800x zo hard boost t.o.v. een 3700x _/-\o_
Maar jou 360 rad koeling zal hier vast ook zijn aandeel aan hebben en een goede silicon? :9~
Als ik het even vergelijk met mijn 3700x: 4300-4325 in-game en 4150 Prime95. Single core CB 4416Mhz piekjes. CB R20 multi 4900, CB R20 single 500. Anyway de 3700x gaat me niet hard genoeg en het tweaken doet pijn in mijn tweaker-hart dus ben vooralsnog aardig teleurgesteld in AMD. Vandaag gaat er een 9700K in mijn systeem om op zijn staart te trappen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Tweakriez schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:38:
[...]

Ja ik ga er van uit dat de Icue software nog aangepast zal worden. Je merkt gewoon aan alle kanten dat fabrikanten en AMD nog van alles moeten gladstrijken. Heb jij nog tips wbt de instellingen in Icue om de zaken zo aangenaam mogelijk te hebben qua geluid en temps?
iCue regelt bij mij alleen de fans en pomp van m'n AIO (H115i Platinum) de 2 140mm ML fans die ik eigenlijk constant op 825RPM laat draaien. De pomp staat op 'quiet mode' en zit dan rond de 2260rpm, ik hoor met de 825RPM fan speed nog net een fijn fan geluid boven de brom van de pomp uit.

In m'n BIOS heb ik de case fans zo ingesteld dat ze pas vanaf 55 graden hoger dan 30% gaan draaien zodat het systeem niet reageert op die enorme temperatuur pieken van Zen 2.

Qua temperaturen zit m'n H115i op 27 graden idle en de processor zit op 32 graden, dit is wel met een constant voltage van 1.275v en een max boost clock van 4.3Ghz op één core terwijl de andere cores maximaal 4.2Ghz draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 22:54
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden. Hopelijk mag ik hem hier stellen:

De 3700X heeft geen integrated GPU toch? Betekent dat ik zonder externe GPU Windows niet op mijn scherm kan toveren?

Ik vraag dit omdat ik nu nog op een i3570k zit, en ik tijdens de mining hype mijn GPU had verkocht. Vervolgens heb ik het 1,5 jaar zonder GPU moeten doen, maar dit was geen probleem aangezien ik in ieder geval Windows draaiende kon houden en filmpjes kon kijken op de iGPU.

Nu lees ik dat de 3700X dit niet heeft, dit betekent dus dat ik ten alle tijden een externe kaart moet hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Freshnub schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:33:
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden. Hopelijk mag ik hem hier stellen:

De 3700X heeft geen integrated GPU toch? Betekent dat ik zonder externe GPU Windows niet op mijn scherm kan toveren?

Ik vraag dit omdat ik nu nog op een i3570k zit, en ik tijdens de mining hype mijn GPU had verkocht. Vervolgens heb ik het 1,5 jaar zonder GPU moeten doen, maar dit was geen probleem aangezien ik in ieder geval Windows draaiende kon houden en filmpjes kon kijken op de iGPU.

Nu lees ik dat de 3700X dit niet heeft, dit betekent dus dat ik ten alle tijden een externe kaart moet hebben?
Ja, dat klopt.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Freshnub schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:33:

Dat is correct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 22:54
Dank heren! Dan neem ik in ieder geval mijn RX 570 mee als ik overga, tot ik die kan inruilen voor een 5700 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:11
Evernote schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 01:06:
Edit: Misschien ook even handig om te vermelden dat ik iCue nodig heb en daarom niet simpelweg de software kan verwijderen. iCue heeft namelijk als enige controle over de twee 140mm fans op de radiator van mijn Corsair H115i Platinum als ik iCue van mijn systeem verwijder draaien die 1800 RPM of hoger en is het net alsof er een straaljager aan gaat.
Kan je ze niet gewoon op een mobo-header prikken? Of is het 'hard' bekabeld ? Ik ken de koeler zelf niet echt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
@millman Dus, wat voor clockspeeds haalde je precies tijdens een Cinebench run? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Korvaag schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:39:
[...]

Kan je ze niet gewoon op een mobo-header prikken? Of is het 'hard' bekabeld ? Ik ken de koeler zelf niet echt.
Nee helaas, er zit een 3 pins CPU kabel bij die op de CPU fan header gaat maar deze heeft maar een enkel draadje om door te geven dat er een CPU fan op de CPU zit zodat het systeem boot.
Qua fanspeed wordt alles geregeld door Corsair's iCue software helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Evernote op 19-07-2019 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:29

ikt

Evernote schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:42:
[...]

Nee helaas, er zit een 3 pins CPU kabel bij die op de CPU fan header gaat maar deze heeft maar een enkel draadje om door te geven dat er een CPU fan op de CPU zit zodat het systeem boot.
Volgens de Quick Start guide hebben de fans wel hun eigen stekkertje (die je dan in de pomp moet steken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Evernote schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:42:
[...]

Ah dat is jammer. Mijn waterkoeler heeft headers op de pomp maar die zijn niet verplicht om te gebruiken. Bij mij zitten ze dus gewoon op de mobo-headers. Jammer dat dat bij jou geen optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:41:
@millman Dus, wat voor clockspeeds haalde je precies tijdens een Cinebench run? :P
4550Mhz single core cinebench.. tussen de 4250mhz en 4450mhz multicore cinebench.. gamen rond de 4500mhz. Edit: allemaal zeer kort getest, ram bleek 3733c16-16-16-36 niet memtest stabiel, dus er is duidelijk nog werk aan de winkel.. :) nu eerst tukken.. was me t nachtje wel..

[ Voor 21% gewijzigd door millman op 19-07-2019 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
ikt schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:46:
[...]

Volgens de Quick Start guide hebben de fans wel hun eigen stekkertje (die je dan in de pomp moet steken).
Klopt inderdaad maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de pomp het niet leuk vind als de 2 bijbehorende 4 pins nergens op aangesloten zijn.

En helaas kan en durf ik het niet te testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekiame schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:36:
[...]

Geardown moet inderdaad op Disabled staan, anders neemt hij de timings niet mee die jij hebt ingesteld maar gaat de CL juist 1 omhoog. ;)
Volgensmij alleen bij 'even' CAS getallen.

Dus bij Gear down enabled:
CAS 14 wordt 15
CAS 15 blijft 15
CAS 16 wordt 17
etc.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evernote schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:30:
[...]

En als je in de taskmanager bij "services" tab CorsairServices uit zet? (En "startup" tab icue op manual zet)

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:55
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:49:

Gewoon een fijne twee uur lang een van de meest epische stukken van The Witcher 3
spoiler:
Night of the Long Fangs A.K.A totale slachting in stereotype Frankrijk
.
Psst!
Er is een nieuwe versie update van de HD Reworked mod! :9~

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
millman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:34:
Als laatst, een beetje vergelijk zou Nice zijn, iemand zin in wat benches vast te leggen voor het nageslacht? Een CB 15 & CB 20 'competitie' hoogste single core en hoogste multicore scores? @DaniëlWW2 @Help!!!! @Saturnus @Paprika @unfor @Lekiame @Blaat
Ik vind het nog steeds een goed idee. Lijkt het je wat om dat op je te nemen en dus mede-auteur te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Saturnus schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:26:
[...]

Ik vind het nog steeds een goed idee. Lijkt het je wat om dat op je te nemen en dus mede-auteur te worden?
Laatste reactie voor ik ga slapen dan... :D

Ik had al beloofd om te beginnen aan een cinebench resultaten topic, dus verwacht vanavond later eerste 'quick n dirty' TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Even een kleine shoutout naar NZXT _/-\o_

Net de AM4 bracket binnen gekregen voor mijn X61 Kraken, ondanks dat ik de AIO al ruim 3 jaar in bezit heb gratis en vrij vlot gekregen!

Tijd om de 3700x eens te voorzien van fatsoenlijke koeling, gaan 't ook voor het eerst proberen met Thermal Grizzly Kryonaut, erg benieuwd naar de resultaten! :*)

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Laatst online: 16-09 19:32
Vandaag een retour aanvraag ingediend voor mijn B450 Tomahawk. Geen vertrouwen meer in dat dit een degelijke oplossing krijgt zonder dat de helft van mijn bios gestript wordt. Direct een Gigabyte X570 GAMING X in de bestelling gedaan. Komt hopelijk morgen binnen, kan ik eindelijk normaal gebruik gaan maken van mijn nieuwe setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Na wat verder testen zonder iCue en Mystic Light (laatste gebruik ik om RGB op m'n moederbord uit te zetten) zie ik dat er nog veel meer applicaties zijn die de CPU constant laten boosten met een idle vCore van 1.48~1.5v
  • NordVPN (alleen wanneer er met een server verbonden wordt)
  • UPlay, zelfs wanneer de client alleen als achtergrond proces draait
  • Steam, idem als hierboven
  • Ryzen Master - Zelfs AMD's eigen tool activeert de CPU op een dusdanige manier dat ik constant een hoog voltage zie, 1.49375v
Daarnaast zie ik ook in FireFox de CPU contant van 3599.16Mhz naar 4299Mhz springen..

Ik merk dat ik hier toch wel een beetje moe van wordt en vraag me af of team blauw geen betere keuze was geweest, iedere 9900K haalt blijkbaar 5Ghz en ik haal zelf niet eens 4.4Ghz op m'n 3700X en moet applicaties gaan verwijderen en het liefst alles maar sluiten om het voltage onder controle te krijgen. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Als je liever andere nummers op je logtools ziet moet je misschien inderdaad gewoon een andere processor kopen :z :z Als dat het enige is wat er toe doet.

Ik begrijp die obsessie met die nummertjes niet hoor. Zeker nu je weet dat allerhande applicaties die nummertjes beinvloeden op een tijdschaal waar logtools gewoonweg niet mee om kunnen gaan. Wat er uiteindelijk toe doet is energieverbruik en prestatie, en die zitten beide helemaal prima. Tenzij je CPU 145W verstookt op Idle is er gewoonweg niks aan de hand.

Deze maal letterlijk; it's not a bug, it's a feature. De switching frequency is een feature waar je PC experience snappier van wordt. Graag of niet - als je hem niet wil zet je hem op Windows Balanced met de modificaties die AMD_Robert aangegeven heeft, en klaar.

Het is anders dan je gewend bent van andere processoren. Dat heet innovatie. Maar wat de boer niet kent, dat eet ie niet, zoveel is me wel duidelijk inmiddels.

[ Voor 14% gewijzigd door Boxman op 19-07-2019 12:01 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Boxman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:00:
Als je liever andere nummers op je logtools ziet moet je misschien inderdaad gewoon een andere processor kopen :z :z Als dat het enige is wat er toe doet.

Ik begrijp die obsessie met die nummertjes niet hoor. Zeker nu je weet dat allerhande applicaties die nummertjes beinvloeden op een tijdschaal waar logtools gewoonweg niet mee om kunnen gaan. Wat er uiteindelijk toe doet is energieverbruik en prestatie, en die zitten beide helemaal prima. Tenzij je CPU 145W verstookt op Idle is er gewoonweg niks aan de hand.

Deze maal letterlijk; it's not a bug, it's a feature. De switching frequency is een feature waar je PC experience snappier van wordt. Graag of niet - als je hem niet wil zet je hem op Windows Balanced met de modificaties die AMD_Robert aangegeven heeft, en klaar.
AMD_Robert geeft in diezelfde post aan dat het niet de bedoeling is dat je 1.38v+ ziet in idle toestand, heb je daar overheen gelezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boxman
Mijn beste makker, ik denk inmiddels ruim over de 10 keer. Met zoveel klagers ga je toch aan jezelf twijfelen, echter blijkt het vaker dan niet te gaan om iemand die zelf zijn uitleeswaarden verkeerd intepreteert en daaruit wilde conclusies trekt. Nogmaals, uit dezelfde post:
Please note that it is totally normal for your Ryzen to use voltages in a range of 0.200V - 1.500V -- this is the factory operating range of the CPU. It is also totally normal for the temperature to cycle through 10°C swings as boost comes on and off. You will always see these characteristics, as they're intended, so do not be surprised to see such values. :)
Tenzij je gemiddelde energieverbruik op 100+ Watt zit op Idle, werkt je CPU gewoon naar behoren. En als de nummers die logtools daarop uitspuwen je dusdanig irriteren dat je plezierbederf hebt, kun je inderdaad het beste wat anders halen.

Daarbij, daadwerkelijk "idle" heb je pas als je al die software en dergelijke uit hebt staan. Als je Steam + iCue + whatever in de achtergrond hebt draaien, dan vragen die af en toe wat CPU time en ben je niet meer idle. Dat die programma's in de toekomst beter met Ryzen 3000 om zullen moeten gaan is een gegeven, maar dat is dan eerder aan die programma's aan te rekenen.

Vergeet niet dat je early adopter bent. Bovendien is er gewoon een 'fix': Windows Balanced gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Boxman op 19-07-2019 12:22 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
WolfsRain schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 01:24:
Nou, de 3700x zit op de X370-f, maar het is alles behalve een feestje. Zoals verwacht natuurlijk.

Geheugen(3200C14) werkt op geen enkele DOCP setting, alleen op auto. Alle trucjes uit dit topic ook al geprobeerd, tevergeefs. boot ram voltage kun je in de bios van de X370-f ook niet aanpassen :(.

Ofwel, nu wachten op een nette bios update...

Wel een uur prime95 laten hollen, 4.4ghz maximaal gehaald. Niet verkeer, daar ben ik wel blij mee. Maar met de rest :+
Uiteindelijk mijn geheugen manual op de juiste timings gekregen. Volgens user benchmark presteert mijn geheugen nu wel flink onder gemiddeld en mijn 3700x komt allcore niet boven de 4ghz(zit een corsair h110i op, max temps 60 graden). Cinebench 20 MT score ook niet hoger dan 4733. Ben nog niet helemaal tevreden, maar we zijn iets verder :O

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Zo na al die horror verhalen over MSI borden en bijbehorende bios drama was ik een stuk minder enthousiast,

Van de week eindelijk tijd gehad om de boel aan te slingeren en hoera! ik heb geen enkele last van bootproblemen met m'n B450 Tomahawk en Ryzen 3600: de bios flashback is in 1 keer gelukt en ik zie geen hoge idle voltages van 1.4v. Op single core boost m'n 3600 netjes naar 4.2ghz en op multicore tikken ze net onder 4ghz aan in Cinebench. Niks te klagen alleen wil m'n geheugen niet goed overklokken ondanks dat het E-die is, wellicht omdat het 2x16gb reepjes zijn (Crucial Ballistix Sport BLS2K16G4D32AESC)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Terryb47 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:35:
Zo na al die horror verhalen over MSI borden en bijbehorende bios drama was ik een stuk minder enthousiast,

Van de week eindelijk tijd gehad om de boel aan te slingeren en hoera! ik heb geen enkele last van bootproblemen met m'n B450 Tomahawk en Ryzen 3600: de bios flashback is in 1 keer gelukt en ik zie geen hoge idle voltages van 1.4v. Op single core boost m'n 3600 netjes naar 4.2ghz en op multicore tikken ze net onder 4ghz aan in Cinebench. Niks te klagen alleen wil m'n geheugen niet goed overklokken ondanks dat het E-die is, wellicht omdat het 2x16gb reepjes zijn (Crucial Ballistix Sport BLS2K16G4D32AESC)
Welke timings gebruik je? Op Reddit staat een topics onder "ram-timings" omtrent deze modules waarbij deze met ruime timings ook op 3600 wil draaien.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Vidra schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:44:
[...]

Welke timings gebruik je? Op Reddit staat een topics onder "ram-timings" omtrent deze modules waarbij deze met ruime timings ook op 3600 wil draaien.
3600CL18 halen ze wel op 1.4v, maar ik krijg meteen errors op 3600CL16 zelfs met 1.48v
ik ga me er verder in verdiepen als ik er meer tijd voor heb, ram overklokken is echt monnikenwerk :X

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
millman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:55:
[...]

4550Mhz single core cinebench.. tussen de 4250mhz en 4450mhz multicore cinebench.. gamen rond de 4500mhz. Edit: allemaal zeer kort getest, ram bleek 3733c16-16-16-36 niet memtest stabiel, dus er is duidelijk nog werk aan de winkel.. :) nu eerst tukken.. was me t nachtje wel..
En dat doe je wel met AGESA 1003AB die toch wat lijkt te doen voor de verschillende boostmechanismen. Het is ongeveer 150-200MHz meer dan ik haal, maar ik denk dat het nog wel minder kan worden. :)
Nnoitra schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:25:
[...]
Psst!
Er is een nieuwe versie update van de HD Reworked mod! :9~
Yay. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:12:
[...]

En dat doe je wel met AGESA 1003AB die toch wat lijkt te doen voor de verschillende boostmechanismen. Het is ongeveer 150-200MHz meer dan ik haal, maar ik denk dat het nog wel minder kan worden. :)

[...]

In zijn screenshot is te zien dat hij 1.0.0.2 gebruikt en hij heeft natuurlijk een 3800X die stock al 100Mhz harder boost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Lekiame schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:21:
[...]

In zijn screenshot is te zien dat hij 1.0.0.2 gebruikt en hij heeft natuurlijk een 3800X die stock al 100Mhz harder boost :)
Verkeerd gelezen. Dacht dat er laatste bios stond. O-)

En AGESA 1003ABA is teruggetrokken door AMD. Bij ASUS hebben ze kennelijk een bug ontdekt die je PCI-E 4.0 slots degradeert naar 2.0. Best waardeloos want het zou zomaar kunnen dat ASUS 1003AB over wou slaan en meteen voor 1003ABA wou gaan en nu niks heeft. :/
https://www.techpowerup.c...-from-motherboard-vendors

[ Voor 43% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-07-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Terryb47 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:35:

Je geheuzen staat niet in deze lijst, al weet ik niet of deze lijst up to date is.. (tenzij ik het mis heb, hoop het)

https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

edit: WTB 3600 mhz Gskill geheugen |:( ze zijn nog steeds compleet uitverkocht.

edit 2: Was het niet zo dat de mobo makers klaagde over Zen+, dat ze niet genoeg tijd hadden om een x470 boord te maken? Volgens mij hadden ze met X570 genoeg tijd.. en AZUS die het dan zo compleet verkloot is wel apart... sprekende over dat, ik dacht naar al dit, misschien even mijn eigen bios checken (x370 asus hero vi ) en ja bios update, installeren, werkt de bios amper, geen muis, keyboard input zeer sloom, hij zag ook 4 keyboards en 3 muizen... terug gezet naar andere bios, bekend probleem dit en ze heb ben het na paar maanden nog steeds niet gefixed. Azus is voor mij best een aantal plekken naar beneden gezakt, als het gaat om persoonlijk voorkeur.

[ Voor 29% gewijzigd door JinShepard op 19-07-2019 15:14 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
JinShepard schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Je geheuzen staat niet in deze lijst, al weet ik niet of deze lijst up to date is.. (tenzij ik het mis heb, hoop het)

https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

edit: WTB 3600 mhz Gskill geheugen |:( ze zijn nog steeds compleet uitverkocht.

edit 2: Was het niet zo dat de mobo makers klaagde over Zen+, dat ze niet genoeg tijd hadden om een x470 boord te maken? Volgens mij hadden ze met X570 genoeg tijd.. en AZUS die het dan zo compleet verkloot is wel apart... sprekende over dat, ik dacht naar al dit, misschien even mijn eigen bios checken (x370 asus hero vi ) en ja bios update, installeren, werkt de bios amper, geen muis, keyboard input zeer sloom, hij zag ook 4 keyboards en 3 muizen... terug gezet naar andere bios, bekend probleem dit en ze heb ben het na paar maanden nog steeds niet gefixed. Azus is voor mij best een aantal plekken naar beneden gezakt, als het gaat om persoonlijk voorkeur.
Das toch ook een B-die finder? Geen e-die :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
YoMajesty schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:16:
[...]

Das toch ook een B-die finder? Geen e-die :P
AHm... :z

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Met PBO enabled gaat mijn 3900X tot 4175Mhz. Met PBO uit gaat hij tot 4275Mhz. Een beetje raar. Het sentiment van eerder "er is duidelijk nog werk aan de winkel" klopt als een bus.

Edit: de voltages en daarbij de temperatuur gaat ook lager met PBO enabled. Op dit moment blijft de temperatuur schommelen tussen de 50 en 60 graden, met PBO disabled is dat tussen de 45 en 55 graden. Bij een multicore CB15R test gaat de processor naar 85 graden. Dat vind ik best hoog voor een Corsair h115i pro.

Ik ben in twijfel om de koelpasta te vervangen door andere, betere pasta met mogelijks betere aanbrenging (de standaard van de Corsair is cirkelvormig) of door een thermal pad. Overal lees ik dat pasta beter zou moeten presteren dan een pad.

Iemand enig inzicht?

[ Voor 61% gewijzigd door Flying op 19-07-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Flying het maakt weinig uit welke koeler je gebruikt, de chip is zo klein dat ie de warmte gewoon niet kwijt kan hoe goed je koeler ook is.
Enige voordeel is dat mn noctua u14s wel super stil is.
Heb artic silver gebruikt als koelpasta.
PBO maakte dat far cry new dawn vastliep, ga auto overklok nog eens proberen al draait stock ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Zo, toch redelijk droevige ervaringen om de boel werkend te krijgen. Als eerste maar een MSI x470 Gaming Pro gekocht, maar die snapt na een bios-update nog steeds geen 3700x. Om dat bios te updaten heb je een andere CPU nodig, want tja, hij boot niet met firmware die de 3700x niet ondersteund. En dat terwijl MSI zich nogal op de borst klopt met hun update-firmware-zonder-cpu modus die overal op zou zitten, maar dus niet op de x470 Gaming Pro.
En vervolgens werkt de combinatie niet, dus MSI heeft het voor mij behoorlijk verpest. Net als een horde Redditors overgiens.

Op naar een Gigabyte Aorus Ultra Gaming. De ervaring hierbij om een bios te updaten is belachelijk, het is nog slechter dan ik vroeger moest doen met mijn Abit BP6. Als eerste wordt het bord gelerverd met een bios van januari 2019, terwijl er sinds de verkoop al 3 nieuwere versies overheen zijn gegaan.
Vervolgens - en daar kom je niet achter door op de Gigabyte site te kijken - kan je alleen versie X van het bios erop zetten als je versie X-1 er eerst op zet. Daar kom je dan na een uur of twee achter, en vervolgens ben je een half uur bezig om 4 bios updates uit te voeren.

In een bios overigens met een uitermate kut-UI. Eentje die ogenschijnlijk geen muis nodig heeft, maar dat toch wel nodig heeft omdat niet duidelijk is hoe je bij de "q-flash" optie komt. Verder zitten er in de UI allerlei rare baksels ingebouwd, zoals een vreemde navigatie in de menustructuur, infinite scroll panelen die vrolijk weer bovenaan beginnen, en meer van dit soort grappen.

Gigabyte moet dat updateproces en die kut-UI echt fixen want het is lachwekkend. Maar, het moet gezegd worden, het werkt in ieder geval en dat kan ik van MSI nog niet zeggen.

Enfin, de boel werkte uiteindelijk en nu draai ik vrolijk rond de 4Ghz met
- 32GB 3200Mhz CL16
- Ryzen 3700x
- Gigabyte Aorus Ultra Gaming
- Scythe Nugen 5 PCGH
- Samsung EVO 960
- Antec kast

Superstil, super rap, 4700 punten in Cinebench. Deze devvert is een blije devvert.

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Yikes, dus ik denk dan dat ik ff moet wennen van een ASUS Bios naar Gigabyte bios Ui's.

Overgens over koeling YouTube: AMD Ryzen Frequency Scale - Temperature is Important for Ryzen 3000 ...

Toch wel een beetje belangrijk, hoe beter hoe meer je er uithaal met de auto OC die de Ryzen 3000 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 19:21
Heeft iemand anders hier het Gigabyte X570 AORUS ELITE moederbord? Kun je mic input testen op lawaai?
Ik krijg lawaai (gepiep) op mic poort via 3.5mm verbonden microfoon, vraag me af of ik iets mis of fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Zaggy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:57:
Heeft iemand anders hier het Gigabyte X570 AORUS ELITE moederbord? Kun je mic input testen op lawaai?
Ik krijg lawaai (gepiep) op mic poort via 3.5mm verbonden microfoon, vraag me af of ik iets mis of fout doe.
Ik heb het maar moet de hele boel nog samenschroeven. Wil daarna best iets voor je testen.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Ruudjah schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:47:
Vervolgens - en daar kom je niet achter door op de Gigabyte site te kijken - kan je alleen versie X van het bios erop zetten als je versie X-1 er eerst op zet. Daar kom je dan na een uur of twee achter, en vervolgens ben je een half uur bezig om 4 bios updates uit te voeren.
Die begrijp ik niet. Er staat in rode tekst bij het laatste BIOS F41b dat je naar de steps voor F40 moet kijken en daar staat:
1. If you are using Q-Flash Utility to update BIOS, make sure you have updated BIOS to F31 before F40

Overigens.. als je ALT indrukt (help) staat daar dat je F8 kan gebruiken om bij Q-Flash te komen, maar dat is wellicht wat mosterd na de maaltijd inmiddels :+

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 19-07-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Heb zelf (uiteraard) de 3600 in gedachte. Al sinds die GN-review. Moet echter wel aan nieuw mobo, want zit nog op FX. :P
Ik zit vast aan uATX of ITX, want de kast is een Define Mini C.
Zit echt zwaar te twijfelen tussen uATX X470 bord of die ITX borden met X570.
X570 uATX is nu nog crap, met een enkel bord van ASRock.

Ik heb nul ervaring met ITX. Kan iemand zeggen of er nadelen zijn?
Buildzoid zegt dat dat X570 ITX bord van Gigabyte erg goed is en hij focust zich voornamelijk, altijd, en te lang :+ op VRM. 3950X zal er waarschijnlijk niet goed op werken, maar er komt zeker nog één iteratie op AM4, alvorens ze overstappen naar DDR5 en dus een nieuwe socket.

Input? Anyone? Ik zie bijna door de bomen het bos niet meer.
Niet veel eisen hier. Eigenlijk voldoet mijn FX-systeem zelfs nog. Maar wat kriebelt het. :D
Wil het hebben!

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:06
Vandaag deze config binnen gekregen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 136,-€ 136,-
1VideokaartenAsus DUAL-GTX1060-3G€ 244,99€ 244,99
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Audigy Audigy Rx€ 54,90€ 54,90
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 109,90€ 109,90
1USB, audio en video-hubsRaidsonic Icy Box IB-AC6110€ 56,90€ 56,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,95€ 41,90
2Geheugen internKingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/32€ 182,50€ 365,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.458,59

Op de kaart waarop staat wat zoal getest is, is een sticker geplakt met de tekst:
Vanwege een beperking in de AMD chipset is het momenteel niet mogelijk om werkgeheugen hoger in te stellen dan 2933MHz wanneer alle geheugensloten bezet zijn. Mogelijk wordt dit later alsnog ondersteund met een BIOS update
Is dat iets wat inherent is aan de x470 chipset? Ik kan me niet herinneren dat ik dit ergens tegen gekomen ben.

Uiteraard in het bios alsnog even de snelheid op 3333Mhz gezet, maar dat leverde niets anders op dan continue crashende applicaties en een corrupt file system (fsck to the rescue!).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@Freeaqingme Mooi systeem maar waarom niet gelijk een x570 bord?
Ik heb zelf 16gb gskill 3200c14 maar 3200c16 had me 50 euro bespaard en geen merkbaar verschil in prestatie.
Geheugen kun je veel op besparen en in onderdelen stoppen waar je veel winst op merkt, de gpu is het belangrijkst voor games :)

[ Voor 55% gewijzigd door Goofy1978 op 19-07-2019 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JellyD
Zaggy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:57:
Heb even snel voor je getest. Bij mij klinkt het prima. Geen piep of noise. Wel via speakers getest dus misschien is er op headphones iets heel kleins te horen, maar niets overduidelijks.

edit: toch ook nog even met headphones getest. Hoor niets vreemds, alleen wat background noise. Klinkt allemaal best goed trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door JellyD op 19-07-2019 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Goofy1978 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:26:
Omdat toen ik dit systeem samenstelde de X570 borden nog niet bekend waren. Toen er eenmaal wel wat gegevens bekend werden was de beschikbaarheid nog im frage. Daarnaast zijn de x570 bordjes betrekkelijk duur voor wat je er voor krijgt (al die PCIe lines zijn leuk maar heb ik niet nodig).
Je dure geheugen in 4 bankjes werkt nooit boven 3000mhz idd je had beter voor 4x 3000c15 kunnen gaan denk ik. of 2x16gb sticks
Ai :(

Da's een detail dat ik gemist heb. Had nog inzichten in DAA gevraagd, maar ook daar is dat niet aan bod geweest denk ik (of ik heb 't verkeerd begrepen). Voor nu is m'n systeem in ieder geval al fors sneller (en koeler) dan de vorige, met een FX-8350 kachel. Vestig ik m'n hoop nog even op AMD dat ze dit binnenkort met een mooie update fixen...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boxman
Je dure geheugen in 4 bankjes werkt nooit boven 3000mhz idd je had beter voor 4x 3000c15 kunnen gaan denk ik.
of 2x16gb sticks
Nope. En dat is op x370. Zodra AGESA 1.0.0.3AB of nieuwer voor dat moederbord ook uit is, werken 4 modules >2933MHz prima.

Altijd oppassen geblazen met zulke stellige uitspraken. Krijg je alleen maar wildgroei van misinformatie van.
Freeaqingme schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:40:

Ai :(

Da's een detail dat ik gemist heb.
Gaat geen enkel probleem zijn dus.

Overigens ligt dat probleem bij de FCLK (althans dat was op mijn bord zo), dus als je die handmatig op 1433MHz instelt zou je je geheugen gewoon boven de 3000 moeten kunnen krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Boxman op 19-07-2019 16:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 23:25
Nou wat betreft de hele discussie of de Ryzen 3900x die boost clocks van 4.6GHz wel haalt, kijk eens wat ik net zag langskomen (was ergens na het benchen en dit is zonder PBO of AutoOC aan):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BvHwqFr.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Zeau, nieuwe geheugen binnen. Alleen ik ben een beetje dom geweest: te snel besteld en niet door gehad dat ik een single dimm van 16 GB besteld heb. 8)7
Nou ja, dan eerst maar eens 1 dimm overclocken en een reepje bij bestellen..
Niet eens stock geboot, direct naar bios, voltage naar 1.37, cas latency 1 omhoog voor de zekerheid en clocks naar 1800:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HVCzloIBA9DWBXoCxBORTmLV/full.png

Nu eerst maar eens testen :)

Deze stick(s): https://www.amazon.de/dp/...e=df0&language=nl_NL&th=1

[ Voor 18% gewijzigd door unfor op 19-07-2019 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@Boxman ok dat wist ik niet meende dat het nooit werkte boven 3000mhz met 4 reepjes.
Heb mn post maar aangepast.😄
@Freeaqingme sorry voor de misinformatie hopelijk krijg je snel de nieuwe bios.

[ Voor 25% gewijzigd door Goofy1978 op 19-07-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
unfor schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:56:
Zeau, nieuwe geheugen binnen. Alleen ik ben een beetje dom geweest: te snel besteld en niet door gehad dat ik een single dimm van 16 GB besteld heb. 8)7
Nou ja, dan eerst maar eens 1 dimm overclocken en een reepje bij bestellen..
Niet eens stock geboot, direct naar bios, voltage naar 1.37, cas latency 1 omhoog voor de zekerheid en clocks naar 1800:

[Afbeelding]

Nu eerst maar eens testen :)

Deze stick(s): https://www.amazon.de/dp/...e=df0&language=nl_NL&th=1
O wauw dat clockt lekker ! Heb zelf 3600 nog niet kunnen redden met mijn B-die. Heb denk ik niet echt mazzel gehad met de dimms. Wat ik er ook voor voltage tegenaangooi, 3533 lijkt de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Boxman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:47:
[...]

Nope. En dat is op x370. Zodra AGESA 1.0.0.3AB of nieuwer voor dat moederbord ook uit is, werken 4 modules >2933MHz prima.
Op de driver overview van Gigabyte voor Aorus staat dat op 12 juli 1.0.0.3ab gereleased is. Op mijn command line:
$ inxi -M
Machine: Device: desktop System: Gigabyte product: X470 AORUS ULTRA GAMING serial: N/A
Mobo: Gigabyte model: X470 AORUS ULTRA GAMING-CF serial: N/A
UEFI: American Megatrends v: F41b date: 07/12/2019
Ik denk dat ik dus wel 1.0.0.3ab heb. Nouja, ik wacht gewoon nog wat bios versies af en dan upgrade ik 't geheel nog een keer. Hoewel 't natuurlijk lastig is vast te stellen, denk ik dat ik normaliter doorgaans geen memory speed afhankelijke workloads heb. Dus ook zonder die iets hogere snelheid is er geen man overboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:12:
[...]

[...]

Nope, oude bios en AGESA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
millman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:40:
[...]

Nope, oude bios en AGESA
Dan zit er toch wat in die 3800X. Kan ook zijn dat ASUS er een prutzooi van heeft gemaakt en het nog wat beter zal worden. 4,25-4,3GHz tijdens games is verder niet slecht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01 03:52
Zojuist me bios geflashed naar de nieuwste versie (MSI x570 Carbon Pro). Temps met stock cooler van 82+ in cinebench naar 73 gegaan. Hij boost minder hoog, maar het klinkt niet alsof ik naast een haardroger zit :D. Toch maar een Noctua besteld om de cpu wat cooler te laten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door bloodlynx op 19-07-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 19:21
speedking92 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:39:
[...]

Heb even snel voor je getest. Bij mij klinkt het prima. Geen piep of noise. Wel via speakers getest dus misschien is er op headphones iets heel kleins te horen, maar niets overduidelijks.

edit: toch ook nog even met headphones getest. Hoor niets vreemds, alleen wat background noise. Klinkt allemaal best goed trouwens.
Thanks, nou heb ik het getest onder Linux, kun je dit testen via stick met bijv. Ubuntu?
Ik vermoed dat mic noise in Windows opgelost is met een driver.
Audacity kun je installeren om geluid op te nemen.

Trouwens ik kan ook gewoon Windows installeren op stick, zal dat anders es proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zaggy op 19-07-2019 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:14:
[...]

Dan zit er toch wat in die 3800X. Kan ook zijn dat ASUS er een prutzooi van heeft gemaakt en het nog wat beter zal worden. 4,25-4,3GHz tijdens games is verder niet slecht. :)
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, Ik lees dat je blijkbaar ook geluk moet hebben met de IF clocks. Sommige halen met geen mogelijkheid de 3733, ook niet op x570. Dat combineren met slechte optimalisatie en een brak bios= you're fok'd :X

Hier doet de chip doet goed zn werk, maar de oc opties op t moederbord zijn verwarrend. Een handmatige OC zal er voorlopig nog niet inzitten tot ik weet wat ik doe.. XFR PBO en Auto OC zijn blijkbaar allen verschillende opties om met de CPU auto oc fucties aan de slag te gaan, en geen van alle doen werkelijk iets interessants behalve 'interessant te zijn' als functie in het bios lijkt het. :? De uitleg van GN heeft niet heel veel duidelijker gemaakt, toch nog maar eens een keertje kijken, wie weet dat ik met hands on ervaring wat meer begin te snappen van zijn verhaal.

https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc

Verdere conclusies qua voltage op stock: Ik zie onder lichte load tot (40% allcore) voltages tot 1,48v met bijbehorende clocks tussen de 4475 en 4550,, Bij cinebench load (100%) voltages tussen de 1,337 ev 1,375v met clocks rond de 4350 en 4450 en Prime95 (v27.7 AVX1 small fft's) van 1,337v tot 1,381v en sustained clocks van 4250Mhz (100% load is LEET blijkbaar :P ) Ik heb het idee dat AMD/de CPU en het moederbord prima weten wat de cpu moet doen, om het maximale eruit te halen op stock. Er zijn algoritmes aan het werk waar een normale OC niet aan kan tippen, tijd zal het leren. (met wat geknutsel gestuntel van mijn kant uiteraard)

@DaniëlWW2 @Help!!!! @Saturnus @Paprika

De wens voor een Cinebench gedeelte is er begrijp ik, maar bij nader inzien is het wellicht niet handig er een apart topic voor te maken. Het OC gedeelte is dood, dus een topic daar plaatsen heeft niet zo veel zin denk ik. Hier een apart gedeelte maken voor in de startpost om resultaten bij te houden is een optie die Saturnus opperde, echter kunnen discussies ook ondersneeuwen. Hoe denken jullie over de uitvoering?

Sowieso zit OC & Tweaking subforum in een verdom hoekje waar het niet meer uit gaat komen. Ik vind dat OC en tweaking geintegreerd moet worden in het 'harde waren' topic, zoals dat nu al met dit OC en Ervaringen topic gedaan is. Laagdrempelig, van stock performance tot hoogste clock.

Mijn visie zou zijn heel OC en Tweaking op te doeken en 'Harde waren' om te toveren naar 'Harde waren, OC en Tweaking' (in short: HOT!). Zo kan een 'Cinebench Resultaten' topic prima onder 'Harde waren, OC & Tweaking' lijkt me. En het dekt meteen de lading van dit topic, dat ook een OC sectie bevat.

Tot zover mijn gedachten, een beetje offtopic, maar lijkt me een nuttige discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36
@millman, helaas zijn de voorraden in de VS ook beperkt, dus ik zal bij terugkomst nog even moeten kijken waar ik de mijne vandaan ga toveren alvorens ik iets van resultaten kan delen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Paprika We wachten rustig af ;)

Nu net het laatste bios geupdated, geen khz boven de 4400Mhz... :(

En weer terug op t vorige bios: 4550Mhz... Toch raar..

[ Voor 21% gewijzigd door millman op 20-07-2019 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Net ook ff zitten prutsen aan m'n 3600. Heb hem een undervolt gegeven van 100mV wat resulteert in een 25MHz lagere boost, en 15c graden koelere CPU. Ik neem die 25MHz wel voor lief :)

Verder nog wat in de weer geweest met m'n ram en van 3733CL16 naar 3600C14 gegaan. Best een redelijke vooruitgang op het gebied van memory latency. 77ns > 67ns

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18378828 vs https://www.userbenchmark.com/UserRun/18562032

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

ECP0WERS schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 06:42:
Net ook ff zitten prutsen aan m'n 3600. Heb hem een undervolt gegeven van 100mV wat resulteert in een 25MHz lagere boost, en 15c graden koelere CPU. Ik neem die 25MHz wel voor lief :)

Verder nog wat in de weer geweest met m'n ram en van 3733CL16 naar 3600C14 gegaan. Best een redelijke vooruitgang op het gebied van memory latency. 77ns > 67ns

https://www.userbenchmark.com/UserRun/18378828 vs https://www.userbenchmark.com/UserRun/18562032
Undervolten zorgt voor clock stretching en daarmee lever je meer performance in dan je op basis van de clockspeed zou verwachten.

Je kan beter sleutelen aan je PPT. Dat levert meer resultaat op.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
millman schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 03:07:
[...]

Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, Ik lees dat je blijkbaar ook geluk moet hebben met de IF clocks. Sommige halen met geen mogelijkheid de 3733, ook niet op x570. Dat combineren met slechte optimalisatie en een brak bios= you're fok'd :X

Hier doet de chip doet goed zn werk, maar de oc opties op t moederbord zijn verwarrend. Een handmatige OC zal er voorlopig nog niet inzitten tot ik weet wat ik doe.. XFR PBO en Auto OC zijn blijkbaar allen verschillende opties om met de CPU auto oc fucties aan de slag te gaan, en geen van alle doen werkelijk iets interessants behalve 'interessant te zijn' als functie in het bios lijkt het. :? De uitleg van GN heeft niet heel veel duidelijker gemaakt, toch nog maar eens een keertje kijken, wie weet dat ik met hands on ervaring wat meer begin te snappen van zijn verhaal.

https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc

Verdere conclusies qua voltage op stock: Ik zie onder lichte load tot (40% allcore) voltages tot 1,48v met bijbehorende clocks tussen de 4475 en 4550,, Bij cinebench load (100%) voltages tussen de 1,337 ev 1,375v met clocks rond de 4350 en 4450 en Prime95 (v27.7 AVX1 small fft's) van 1,337v tot 1,381v en sustained clocks van 4250Mhz (100% load is LEET blijkbaar :P ) Ik heb het idee dat AMD/de CPU en het moederbord prima weten wat de cpu moet doen, om het maximale eruit te halen op stock. Er zijn algoritmes aan het werk waar een normale OC niet aan kan tippen, tijd zal het leren. (met wat geknutsel gestuntel van mijn kant uiteraard)
Volgens mij stelt je moederbord dan ook te hoge voltages in. AMD doet kennelijk heel erg moeilijk over voltages vrijgeven, maar volgens the Stilt mag de all core vcore maximaal 1,325v zijn.

Pagina: 1 ... 16 ... 68 Laatste