Mijn 2700X draait ook gewoon stock met PBO etc en ik heb hetzelfde met multicore test in Cinebench dat hij blijft steken op 4.0ghz, maar met single core wel trouwens gewoon 4.3 draait. Tijdens gamen zie ik hetzelfde gebeuren dat meerdere cores of alle cores gewoon boven de 4.0Ghz draaien.Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 01:03:
[...]
Wat een verschil zeg, ik vraag me af of ik gewoon een slechte chip heb aangezien ik stock met Cinebench R20 niet eens 4Ghz aantik (zonder iets aan te raken dan wel)
Idle
[Afbeelding]
Cinebench
[Afbeelding]
Stop met het maken van aannames.DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:33:
[...]
Wederom, stop met denken in Intel spec. Er is helemaal niks mis met 1,4v+ voor lichte loads. Als je het handmatig gaat forceren voor all core, dan sloop je pas je CPU...
De laatste keer dat ik Intel heb gehad was 7~8 jaar geleden, een 2600K, ik denk helemaal niet 'Intel spec' ik vergelijk mijn Zen 2, Ryzen 7 3700X processor nu puur met mijn Zen+ Ryzen 5 2600 processor.
Wat valt op?
- Voltages zijn idle, zonder load enorm hoog, zelfs met de "observers" uit, enorm hoog is dan 1.45v of hoger, zelfs na 10 minuten niks doen zakt de temperatuur niet naar <1v zoals AMD_Robert zegt dat het hoort.
- Temperaturen zijn idle 15 á 20 graden celcius hoger dan een 2600 die op 1.325v gelocked was met 4Ghz op alle cores.
- Boost clock van 4.4Ghz op een 3700X wordt nooit gehaald, niet op stock met die belachelijke voltages die een hoge single core mogelijk zouden moeten maken.
- Hoge all core load van Prime95 stuwt het voltage naar 1.1v en de chip klokt terug naar 3.65Ghz, de temperatuur is dan rond de <60 graden.
- Fans draaien 10 seconden op 100% tijdens het booten van mijn PC na de installatie van de 3700X, dit gebeurde met de 2600 niet.
Verwijderd
Gisteren bezig geweest met nieuwe spullen
De dag eindigde wel in een teleurstelling als ik eerlijk ben.
Bij boot geeft mijn monitor direct "Out of range".
Had gister avond helaas geen andere monitor/videokaart/display kabel voorhanden.
Van alles geprobeert.
Ander PCI slot, SSD eruit.... echt frustrerend.
Vanavond maar testen met een ander scherm en een display kabel.
Hopelijk is er niets stuk.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 345,05 | € 345,05 |
1 | Moederborden | MSI X570-A Pro | € 179,- | € 179,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8G | € 430,- | € 430,- |
1 | Behuizingen | NZXT H500 Zwart | € 70,05 | € 70,05 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 75,99 | € 75,99 |
1 | Solid state drives | Corsair Force MP600 1TB | € 264,27 | € 264,27 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.449,26 |
Had gister avond helaas geen andere monitor/videokaart/display kabel voorhanden.
Van alles geprobeert.
Nou ligt meer aan hoeveel jij aan je mobo wilt spenderen en de balans van de onderdelen..... Veel b350 bordjes zijn gemaakt voor 6 cores en dat zijn dan ook budget bordjes van onder de €100, tja wat verwacht je ervan als je daar opeens een high end 12 core op wilt plakken? Als je nou een x370 had gekocht van €150-250 en deze kon het niet is dit een ander verhaal.aex351 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:21:
[...]
Het ging over het platform. Niet dat je bij Intel per definitie een oude moederbord kan hergebruiken. En die garantie heb je bij AMD dus ook niet perse, aangezien dit afhangt van de fabrikanten van moederborden - net als bij Intel.
Oude gezegde gaat hier gewoon op, je krijgt wat je ervoor betaald.
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Al deze zaken herken ik op de huidige bios van de CH7 een groot verschil met de 2600 die er in zat waar al deze zaken niet gebeurden. Ik denk echt dat het zaken zijn die nog niet goed gepolijst zijn. Het geheel komt een beetje gerushed over hier en daar bij deze launch.Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:46:
[...]
Stop met het maken van aannames.
De laatste keer dat ik Intel heb gehad was 7~8 jaar geleden, een 2600K, ik denk helemaal niet 'Intel spec' ik vergelijk mijn Zen 2, Ryzen 7 3700X processor nu puur met mijn Zen+ Ryzen 5 2600 processor.
Wat valt op?Er klopt dus gewoon iets niet, overigens ben ik niet de enige die deze dingen ziet en zich hier ook zorgen over maakt.
- Voltages zijn idle, zonder load enorm hoog, zelfs met de "observers" uit, enorm hoog is dan 1.45v of hoger, zelfs na 10 minuten niks doen zakt de temperatuur niet naar <1v zoals AMD_Robert zegt dat het hoort.
- Temperaturen zijn idle 15 á 20 graden celcius hoger dan een 2600 die op 1.325v gelocked was met 4Ghz op alle cores.
- Boost clock van 4.4Ghz op een 3700X wordt nooit gehaald, niet op stock met die belachelijke voltages die een hoge single core mogelijk zouden moeten maken.
- Hoge all core load van Prime95 stuwt het voltage naar 1.1v en de chip klokt terug naar 3.65Ghz, de temperatuur is dan rond de <60 graden.
- Fans draaien 10 seconden op 100% tijdens het booten van mijn PC na de installatie van de 3700X, dit gebeurde met de 2600 niet.
Is het niet een idee het moederbord te switchen voor bijvoorbeeld een Auros Elite van ongeveer 4 tientjes meer? Volgens Buildzoid zijn de boards onder de 200 euro echt een stuk minder kwalitatief gezien, zeg niet dat het zo is maar kan best zijn dat hier wat issues liggen.Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:50:
Gisteren bezig geweest met nieuwe spullen
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 7 3700X Boxed € 345,05 € 345,05 1 Moederborden MSI X570-A Pro € 179,- € 179,- 1 Videokaarten Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8G € 430,- € 430,- 1 Behuizingen NZXT H500 Zwart € 70,05 € 70,05 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 84,90 € 84,90 1 Voedingen Seasonic Focus Plus 550 Gold € 75,99 € 75,99 1 Solid state drives Corsair Force MP600 1TB € 264,27 € 264,27 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.449,26
Van alles geprobeert.
Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:46:
[...]
Wat valt op?Er klopt dus gewoon iets niet, overigens ben ik niet de enige die deze dingen ziet en zich hier ook zorgen over maakt.
- Observers: Schakel eens dingen zoals Steam, Origin, Discord, je Nvidia Experience meuk mocht je die hebben, etc uit. Dat je alleen je HWiNFO hebt draaien. Hier zakt het wel naar <1.0V.
- Temperaturen zijn op 1.45V idle en 0.9V (met random spikes naar 1.45V als Windows weer iets doet) idle hetzelfde. Heb wel thermal paste over moeten doen, maar temps van mijn 3600 zijn gelijk aan mijn 2600X.
AMD_Robert zegt wel dat 1.45V of wat de CPU zelf instelt gewoon prima is, en er geen reden voor zorgen is. Of je liever AMD gelooft of je eigen gut feeling is aan jou
Time will tellikt schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:59:
[...]Bij de rest heb je gelijk. BIOS situatie is verre van ideaal en marketing heeft de plank totaal misgeslagen met clocks (al boost mijn 3600 gewoon naar de geadverteerde 4.2GHz).
- Observers: Schakel eens dingen zoals Steam, Origin, Discord, je Nvidia Experience meuk mocht je die hebben, etc uit. Dat je alleen je HWiNFO hebt draaien. Hier zakt het wel naar <1.0V.
- Temperaturen zijn op 1.45V idle en 0.9V (met random spikes naar 1.45V als Windows weer iets doet) idle hetzelfde. Heb wel thermal paste over moeten doen, maar temps van mijn 3600 zijn gelijk aan mijn 2600X.
AMD_Robert zegt wel dat 1.45V of wat de CPU zelf instelt gewoon prima is, en er geen reden voor zorgen is. Of je liever AMD gelooft of je eigen gut feeling is aan jou
Ik heb sinds gisteravond ook mijn 2700x en C6H ingeruild voor een 3800x en een C8H moederbord.
Ik moet zeggen dat het geheugen direct out of the box op 3600mhz draaide maar zodra ik hem maar op 3733 zet crasht mijn hele systeem.
Ik hoop nu toch echt wel hoger te gaan komen met mijn b-die Trident Z
DDR4-4600MHz CL19-23-23-43 1.50V
16GB (2x8GB)
Sowieso lijkt er iets met een voltage boot bug misschien aanwezig te zijn? daar de eerste coldboot faalt en hij daarna goed doorpost. Moet hier nog even goed naar kijken.
Allcore draait het systeem meteen op 4.2ghz uit de doos. en single core zie ik hem eigenlijk niet boven 4.4 boosten. Er is dus hopelijk nog wel iets mis met deze biossen. Zelfs als ik op een LLC 3 ga zitten boost hij hem niet hoger single core. Ik had wel wat hogere clocks verwacht dan de 2700x
Voltages zie ik eigenlijk niks raars aan zo op het oog dat die te hoog zouden zijn.
Maar even afwachten dus. ik draaide mijn 2700x ook rond de 4.2 of 4.3 allcore dus wat dat betreft nog niet heel veel verbetering in de clockspeeds.
Ik had overigens wel een oud bios deze dus meteen klaargezet om te updaten en vervolgens crasht mijn bios update. Bord dood. Heb hem daarna middels bios flashback moeten flashen met het nieuwste bios en daarna werkte wel alles.
Ik moet zeggen dat het geheugen direct out of the box op 3600mhz draaide maar zodra ik hem maar op 3733 zet crasht mijn hele systeem.
Ik hoop nu toch echt wel hoger te gaan komen met mijn b-die Trident Z
DDR4-4600MHz CL19-23-23-43 1.50V
16GB (2x8GB)
Sowieso lijkt er iets met een voltage boot bug misschien aanwezig te zijn? daar de eerste coldboot faalt en hij daarna goed doorpost. Moet hier nog even goed naar kijken.
Allcore draait het systeem meteen op 4.2ghz uit de doos. en single core zie ik hem eigenlijk niet boven 4.4 boosten. Er is dus hopelijk nog wel iets mis met deze biossen. Zelfs als ik op een LLC 3 ga zitten boost hij hem niet hoger single core. Ik had wel wat hogere clocks verwacht dan de 2700x
Voltages zie ik eigenlijk niks raars aan zo op het oog dat die te hoog zouden zijn.
Maar even afwachten dus. ik draaide mijn 2700x ook rond de 4.2 of 4.3 allcore dus wat dat betreft nog niet heel veel verbetering in de clockspeeds.
Ik had overigens wel een oud bios deze dus meteen klaargezet om te updaten en vervolgens crasht mijn bios update. Bord dood. Heb hem daarna middels bios flashback moeten flashen met het nieuwste bios en daarna werkte wel alles.
[ Voor 23% gewijzigd door Mirage op 18-07-2019 10:18 ]
Verwijderd
Tja.... aan de ene kant begrijp ik het. Aan de andere kant zou ik toch moeten verwachten dat het op zijn minst de minimale standaard zou moeten kunnen doen.Tweakriez schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:56:
[...]
Is het niet een idee het moederbord te switchen voor bijvoorbeeld een Auros Elite van ongeveer 4 tientjes meer? Volgens Buildzoid zijn de boards onder de 200 euro echt een stuk minder kwalitatief gezien, zeg niet dat het zo is maar kan best zijn dat hier wat issues liggen.
Ik heb het gekozen op basis van de specs waar ik naar zocht en dit bordje heeft het dus ik dacht waarom betalen voor iets dat je zelf niet direct nodig hebt. Ik zit nu te twijvelen over de psu die ik heb. standaard komt er maar 1 kabel met 2 keer 4 voor de cpu connector terwijl het mobo een 8 en een 4 heeft. Bij msi nagevraagd of dit een probleem was waarop het antwoord was dat zolang ik de linker volledig vul ik geen probleem zou moeten hebben aangezien de rechter 4 pins optioneel is.
De observers uitzetten heb ik al gedaan zoals ik ook al noemde, AMD_Robert raad CPU-Z aan en het laagste wat ik heb gezien was 1.1v met Prime95 dus onder load, idle was het laagste 1.18v met alles dat op de achtergrond draaide uit, zodra ik de muis beweeg schiet hij weer naar 1.35v of hoger.ikt schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:59:
[...]Bij de rest heb je gelijk. BIOS situatie is verre van ideaal en marketing heeft de plank totaal misgeslagen met clocks (al boost mijn 3600 gewoon naar de geadverteerde 4.2GHz).
Qua thermals lijkt het gewoon alsof de CPU nooit rust heeft, waar m'n 2600 gewoon op een bepaalde temperatuur bleef hangen op idle gaat m'n 3700X van 39 naar 50 en dan weer naar 39 en weer naar 50..
Ik zie AMD_Robert het niet hebben over 1.5v wat ik dus een normale 'state' zie(lees: alle applicaties die ik met de 2600 draaide, dus Steam, Discord, Firefox, iCue.. etc.)
Ben ik blij dat ik de 8GB R9 390 heb gehaald met AMD FineWine™Tweakriez schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:03:
[...]
Time will tellHetgeen wat ik inderdaad wel een beetje wrang vind is dat er met de 3700x geadverteerd wordt met boostclock tot 4,4 en ik de 4,2 met moeite haal en dat met een goede airflow en goede liquidkoeler... Krijg er weer een beetje GTX970 vibes bij. Die 4,4 had ik zelf als minimum verwacht. Maar wie weet wordt het straks beter met optimalisaties...
Ik denk niet dat je hogere all-core OCs zult halen. In Der8auer's nieuwste video (YouTube: The most amazing feature of RYZEN 3000 - Power Saving (and some CCX OC)) zie je dat ook met per-CCX OC hij maar 4.35GHz uit sommige cores kan halen.
Hopelijk brengt microcode verbeteringen, maar gezien zelfs met LN2 OC moeilijk lijkt te zijn, vrees ik voor een minder overclockbare generatie.
Op zich goed, kan mijn FOMO tenminste niks verpesten door wanhopige OCs
Bedoel je het zaagtandpatroon? Dat zou ook met de 2000 series moeten gebeuren, iets met samples van meerdere sensoren die worden gecycled. AMD_Robert heeft aangegeven dat je van je "laagste" temperatuur uit mag gaan als average.Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:12:
[...]
De observers uitzetten heb ik al gedaan zoals ik ook al noemde, AMD_Robert raad CPU-Z aan en het laagste wat ik heb gezien was 1.1v met Prime95 dus onder load, idle was het laagste 1.18v met alles dat op de achtergrond draaide uit, zodra ik de muis beweeg schiet hij weer naar 1.35v of hoger.
Qua thermals lijkt het gewoon alsof de CPU nooit rust heeft, waar m'n 2600 gewoon op een bepaalde temperatuur bleef hangen op idle gaat m'n 3700X van 39 naar 50 en dan weer naar 39 en weer naar 50..
Ik zie AMD_Robert het niet hebben over 1.5v wat ik dus een normale 'state' zie(lees: alle applicaties die ik met de 2600 draaide, dus Steam, Discord, Firefox, iCue.. etc.)
Dit is de 3600 bij mij. Met/zonder Discord:

Hij heeft het meer over de VRM's. Een pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550 voldoet ook prima, voor bijna de helft van de prijs van je gekozen Seasonic. Maar er is toch een reden dat je de Seasonic pakt. Als je die reden dan ook toepast op het moederbord zou ik gewoon niet voor het bare minimum gaan en die paar tientjes voor bijvoorbeeld de Elite over hebben.Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:07:
[...]
Tja.... aan de ene kant begrijp ik het. Aan de andere kant zou ik toch moeten verwachten dat het op zijn minst de minimale standaard zou moeten kunnen doen.
Ik heb het gekozen op basis van de specs waar ik naar zocht en dit bordje heeft het dus ik dacht waarom betalen voor iets dat je zelf niet direct nodig hebt. Ik zit nu te twijvelen over de psu die ik heb. standaard komt er maar 1 kabel met 2 keer 4 voor de cpu connector terwijl het mobo een 8 en een 4 heeft. Bij msi nagevraagd of dit een probleem was waarop het antwoord was dat zolang ik de linker volledig vul ik geen probleem zou moeten hebben aangezien de rechter 4 pins optioneel is.
Weet niet of je icue hebt maar zo ja, sluit die eens helemaal af.Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:12:
[...]
De observers uitzetten heb ik al gedaan zoals ik ook al noemde, AMD_Robert raad CPU-Z aan en het laagste wat ik heb gezien was 1.1v met Prime95 dus onder load, idle was het laagste 1.18v met alles dat op de achtergrond draaide uit, zodra ik de muis beweeg schiet hij weer naar 1.35v of hoger.
Mijn 3600x ging toen van 1.4v idle naar 0.9v idle.
II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II
Inderdaad. Laten we vooral FIT omzeilen wat er voor bedoeld is om je CPU in goede conditie te houden. Ontworpen en geïmplementeerd door de mensen.. die .. de.. chip.. ontworpen hebben..DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:33:
[...]
Wederom, stop met denken in Intel spec. Er is helemaal niks mis met 1,4v+ voor lichte loads. Als je het handmatig gaat forceren voor all core, dan sloop je pas je CPU...
Er moeten hier echt enorm veel mensen bij AMD meteen een baan kunnen krijgen voor 10.000 euro per maand aangezien ze na een week al beter weten hoe de chip zou moeten werken dan AMD in de afgelopen 3 jaar (een chip maken doe je niet even in een maand). Het is een gave !
UNOX: The worst operating system
Vind ik een beetje kort door de bocht. Snap je punt, maar er zijn erg veel kinderziektes met deze launch. Terecht dat mensen dan gaan proberen te begrijpen wat er aan de hand is.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:24:
[...]
Inderdaad. Laten we vooral FIT omzeilen wat er voor bedoeld is om je CPU in goede conditie te houden. Ontworpen en geïmplementeerd door de mensen.. die .. de.. chip.. ontworpen hebben..
Er moeten hier echt enorm veel mensen bij AMD meteen een baan kunnen krijgen voor 10.000 euro per maand aangezien ze na een week al beter weten hoe de chip zou moeten werken dan AMD in de afgelopen 3 jaar (een chip maken doe je niet even in een maand). Het is een gave !
Doe Praemel!
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
FIT voor all core load is 1,325v. All core, niet single thread...Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:24:
[...]
Inderdaad. Laten we vooral FIT omzeilen wat er voor bedoeld is om je CPU in goede conditie te houden. Ontworpen en geïmplementeerd door de mensen.. die .. de.. chip.. ontworpen hebben..
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Begrijpen en wilde speculaties en onwaarheden de wereld in helpen zijn iets volkomen verschillends. En nogmaals: ja er zijn BIOS bugs en kinderziektes, maar dat geneuzel dat 1.4 volt per definitie slecht zou zijn voor je CPU ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee. Is het daarmee goed dat je in windows altijd de 1,4 volt ziet in idle ? Nee natuurlijk niet, want blijkbaar staat iets de CPU te pollen waardoor ie op 1,4 volt blijft staan. Is het schadelijk: nee. De CPU regelt dit zelf en gaat bij hogere loads vanzelf op een lager voltage draaien zoals @DaniëlWW2 hierboven ook aangeeft.Preimel schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:25:
[...]
Vind ik een beetje kort door de bocht. Snap je punt, maar er zijn erg veel kinderziektes met deze launch. Terecht dat mensen dan gaan proberen te begrijpen wat er aan de hand is.
Dit wordt gewoon wachten op BIOS-fixes, Windows scheduler fixes en/of AMD driver/power plan fixes (afhankelijk van waar voor bepaalde gevallen de problemen liggen).
Ja dat weet ik? Geef ik ergens anders aan dan ?DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:26:
[...]
FIT voor all core load is 1,325v. All core, niet single thread...
Ah ik snap denk ik waar de verwarring vandaan komt. Mijn reactie was een sarcastische bevestiging van jouw punt dat sommige gebruikers zaken gaan 'fixen' door hard een mogelijk te hoog voltage in te gaan stellen.
[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 18-07-2019 10:41 ]
Ik haal die 0.9V ook alleen als ik werkelijk alles afsluit. Zodra er ook maar iets van software draait gebeurt dat niet meer. Er is vanuit meerdere bronnen aangegeven dat dit normaal is.Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:46:
[...]
Stop met het maken van aannames.
De uitspraak dat Zen+ dit niet deed is ook gewoon incorrect. Ik zal later vandaag nog even een screenshot voor je maken van een systeem waar mijn oude 2700x in zit. Die gedraagt zich qua voltage exact hetzelfde en die leeft na een jaar ook nog.
De temperaturen zijn alleen iets lager, maar dat is te wijten aan een lagere heat density.
Wat betreft je andere issues, dat zijn de ruwe randjes in de BIOSen. Die gaan er vanzelf uit na een paar updates.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Bijzonder dat je een "out of range" melding weet te relateren aan een moederbord...Tweakriez schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:56:
[...]
Is het niet een idee het moederbord te switchen voor bijvoorbeeld een Auros Elite van ongeveer 4 tientjes meer? Volgens Buildzoid zijn de boards onder de 200 euro echt een stuk minder kwalitatief gezien, zeg niet dat het zo is maar kan best zijn dat hier wat issues liggen.
Maar je dacht ook dat je gezeik kon krijgen met het niet aansluiten van de reset switch
Normaliter is dat een GFX/monitor dingetje.Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:50:
Heb je al wel geprobeerd om in de bios te komen, ook al zegt ie "out of range"?
En al een poging gedaan om de monitor, na het krijgen van die melding, eens uit/aan te doen of de hdmi/display kabel er eens uit te trekken en er weer in te steken?
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Verwijderd
Omdat die seasonic modulair is en er waren over het algemeen goede reviews van. Plan was om later wat mooie gesleevde kabels aan te schaffen. Het oog wil ook wat.Fleximex schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:20:
[...]
Hij heeft het meer over de VRM's. Een pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 550 voldoet ook prima, voor bijna de helft van de prijs van je gekozen Seasonic. Maar er is toch een reden dat je de Seasonic pakt. Als je die reden dan ook toepast op het moederbord zou ik gewoon niet voor het bare minimum gaan en die paar tientjes voor bijvoorbeeld de Elite over hebben.
Omdat ik nog nooit een Intel systeem heb gebouwdDaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:44:
[...]
En je denkt dat het bij Intel nooit zo gaat, waarom?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Helemaal mee eens. Mijn 2600X deed dit ook, maar het effect op temp/koeler was lager door idd de heat density.Blaat schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:33:
[...]
Ik haal die 0.9V ook alleen als ik werkelijk alles afsluit. Zodra er ook maar iets van software draait gebeurt dat niet meer. Er is vanuit meerdere bronnen aangegeven dat dit normaal is.
De uitspraak dat Zen+ dit niet deed is ook gewoon incorrect. Ik zal later vandaag nog even een screenshot voor je maken van een systeem waar mijn oude 2700x in zit. Die gedraagt zich qua voltage exact hetzelfde en die leeft na een jaar ook nog.
De temperaturen zijn alleen iets lager, maar dat is te wijten aan een lagere heat density.
Wat betreft je andere issues, dat zijn de ruwe randjes in de BIOSen. Die gaan er vanzelf uit na een paar updates.
Al denk ik wel dat AMD en Microsoft nog wat moeten gaan doen met de scheduler en de snellere schakeltijden van Zen2 tov Zen+. De CPU lijkt nu bij elk minitaakje meteen te vermoeden dat er rekenprestaties van een supercomputer gevraagd worden en dat mag van mij wel wat milder
Ik heb gisteren mijn r5 3600 build gemaakt, en alles lijkt prima te werken. Er zijn echter een paar rare dingen.
In ryzen master zie ik de idle temperatuur van 35C naar 50-60C lopen als ik de pc wat langer aan heb. Zodra ik hem opnieuw opstart (en niet de tijd geef om af te koelen natuurlijk) is de idle temp weer 35C
Ik heb Witcher 3 opgestart om te kijken naar prestaties en temps, en na enkele minuten geruisloos op high detail 1080p@100Hz te draaien schiet de fan plotseling naar 100% (met enorm veel lawaai).
Temperatuur in ryzen master is ligt dan rond de 65-70C. Wanneer ik Witcher 3 weer afsluit blijft de fan speed op 100% draaien, zelfs als de temp weer rond de 35C ligt.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt?
In ryzen master zie ik de idle temperatuur van 35C naar 50-60C lopen als ik de pc wat langer aan heb. Zodra ik hem opnieuw opstart (en niet de tijd geef om af te koelen natuurlijk) is de idle temp weer 35C
Ik heb Witcher 3 opgestart om te kijken naar prestaties en temps, en na enkele minuten geruisloos op high detail 1080p@100Hz te draaien schiet de fan plotseling naar 100% (met enorm veel lawaai).
Temperatuur in ryzen master is ligt dan rond de 65-70C. Wanneer ik Witcher 3 weer afsluit blijft de fan speed op 100% draaien, zelfs als de temp weer rond de 35C ligt.
Specs van je build?KRB schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:47:
Ik heb gisteren mijn r5 3600 build gemaakt, en alles lijkt prima te werken. Er zijn echter een paar rare dingen.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Nnoitra schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:35:
[...]
Bijzonder dat je een "out of range" melding weet te relateren aan een moederbord...
Maar je dacht ook dat je gezeik kon krijgen met het niet aansluiten van de reset switch![]()
[...]
Normaliter is dat een GFX/monitor dingetje.
En al een poging gedaan om de monitor, na het krijgen van die melding, eens uit/aan te doen of de hdmi/display kabel er eens uit te trekken en er weer in te steken?
Ja ik heb echt alles geprobeert maar de melding blijft.Nnoitra schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:35:
[...]
Bijzonder dat je een "out of range" melding weet te relateren aan een moederbord...
Maar je dacht ook dat je gezeik kon krijgen met het niet aansluiten van de reset switch![]()
[...]
Hij komt naar wat ik kan zien aan de ledjes op het bord netjes door de bootsequence heen.
Vanavond probeer ik met een display port en een ander scherm.
Is het een 'verse' windows met ook de laatste AMD drivers van de AMD-website ?KRB schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:47:
- DaniëlWW2
- Niet online
Maar dan kan je alsnog zoeken naar een aantal beruchte Intel screw ups. Het is gewoon bijna universeel dat dit soort launches niet helemaal lekker gaan.Nox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:42:
[...]
Omdat ik nog nooit een Intel systeem heb gebouwd
Ik las het verkeerd, mijn excuses.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:31:
Ja dat weet ik? Geef ik ergens anders aan dan ?
Ah ik snap denk ik waar de verwarring vandaan komt. Mijn reactie was een sarcastische bevestiging van jouw punt dat sommige gebruikers zaken gaan 'fixen' door hard een mogelijk te hoog voltage in te gaan stellen.
Ik word gewoon een beetje moe van alle paniek. De launch is weer eens kwalitatief uitermate teleurstellend en we proberen allemaal uit te zoeken wat het beste werkt. Paniek helpt niemand.
Overigens heb ik een nieuwe theorie die ik later wil gaan testen. Ik wil juist eens proberen wat er gebeurd als je wel 1,325v intoetst en met LLC, deze waarde behaald in all core load. Net al even zonder LLC geprobeerd en mijn chip zakte weg naar 1,28v tijdens een Cinebench R20 run. Score was 4762 waar ik normaal rond de 4900 zit. Potentieel kan ik dat dus halen met LLC.
Ryzen 3000 heeft een dusdanig extreme thermal density dat het potentieel zinvoller is om voltage zo te beperken om de chip het liefst onde rde 70c te houden. Voorbij dat punt zakken clockspeeds vaak pas echt in. Ik denk niet dat het een stabiliteitsprobleem is om een Ryzen 3000 op 4,2GHz+ te laten draaien op 1,325v. Het extra voltage lijkt veel meer een functie van thermal density overbruggen. Dat zou ook moeten kunnen met lagere temperaturen.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-07-2019 10:52 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ja ik heb windows gisteren/vanacht geïnstalleerd. En ik heb voor zover ik weet alle drivers van de AMD website geplukt.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Is het een 'verse' windows met ook de laatste AMD drivers van de AMD-website ?
R5 3600 +stock koeler
MSI B450 Tomahawk
Gigabte G1 1070
Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D30AESBK
NZXT H500 Zwart
Windows 10 op SSD
Voor zover ik heb kunnen vinden is het verstandiger om de PPT te beperken. Als je voltage beperkt schijnt de chip daar alsnog weinig mee te doen. Als je PPT beperkt dwing je de chip om binnen een lagere window te opereren en zal de chip zich daar zelf op aanpassen. Schijnt effectiever te zijn dan spelen met voltage.DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:50:
Overigens heb ik een nieuwe theorie die ik later wil gaan testen. Ik wil juist eens proberen wat er gebeurd als je wel 1,325v intoetst en met LLC, deze waarde behaald in all core load. Ryzen 3000 heeft een dusdanig extreme thermal density dat het potentieel zinvoller is om voltage zo te beperken om de chip het liefst onde rde 70c te houden. Voorbij dat punt zakken clockspeeds vaak pas echt in. Ik denk niet dat het een stabiliteitsprobleem is om een Ryzen 3000 op 4,2GHz+ te laten draaien op 1,325v. Het extra voltage lijkt veel meer een functie van thermal density overbruggen. Dat zou ook moeten kunnen met lagere temperaturen.
Ik heb dit zelf nog niet getest, maar ik kwam dit experiment ergens op Reddit tegen. Kan de moeite waard zijn om eens te proberen. Voordeel is dat je de chip nog steeds zelf z'n voltage laat regelen wat in potentie beter is dan het afdwingen.
Edit: irrelevant stukje quote weggehaald...
[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 18-07-2019 10:54 ]
Nou, ik vond de launch van mijn huidige kachel best lekker (FX 8120). CPU was leverbaar, moederbord, geheugen was nog cheap, de HD7950 lag gewoon bij de mycom in de winkel 2 dagen na release...DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:50:
[...]
Maar dan kan je alsnog zoeken naar een aantal beruchte Intel screw ups. Het is gewoon bijna universeel dat dit soort launches niet helemaal lekker gaan.
Mocht je een goede screw-up weten dan ga ik daar wel wat over lezen, misschien heb ik dan een beter gevoel erover
[...]
Ik las het verkeerd, mijn excuses.
Ik word gewoon een beetje moe van alle paniek. De launch is weer eens kwalitatief uitermate teleurstellend en we proberen allemaal uit te zoeken wat het beste werkt. Paniek helpt niemand.
Overigens heb ik een nieuwe theorie die ik later wil gaan testen. Ik wil juist eens proberen wat er gebeurd als je wel 1,325v intoetst en met LLC, deze waarde behaald in all core load. Net al even zonder LLC geprobeerd en mijn chip zakte weg naar 1,28v tijdens een Cinebench R20 run. Score was 4762 waar ik normaal rond de 4900 zit. Potentieel kan ik dat dus halen met LLC.
Ryzen 3000 heeft een dusdanig extreme thermal density dat het potentieel zinvoller is om voltage zo te beperken om de chip het liefst onde rde 70c te houden. Voorbij dat punt zakken clockspeeds vaak pas echt in. Ik denk niet dat het een stabiliteitsprobleem is om een Ryzen 3000 op 4,2GHz+ te laten draaien op 1,325v. Het extra voltage lijkt veel meer een functie van thermal density overbruggen. Dat zou ook moeten kunnen met lagere temperaturen.
Ja, MSI heeft wat problemen met de BIOS'en. Vziw is het vaak de juiste chipset drivers + even AMD Ryzen power/performance schema instellen in Windows. Dan zou het soort van werkbaar moeten zijn, maar dit is wel de reden dat ik mijn build nog niet bestelKRB schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:53:
[...]
Ja ik heb windows gisteren/vanacht geïnstalleerd. En ik heb voor zover ik weet alle drivers van de AMD website geplukt.
[...]
R5 3600 +stock koeler
MSI B450 Tomahawk
Gigabte G1 1070
NZXT H500 Zwart
Windows 10 op SSD

[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 18-07-2019 10:57 ]
Wellicht een hele domme opmerking, maar omdat de Windows vers is: is hij niet gewoon bezig met het installeren van updates ? Wellicht even handmatig checken en dat allemaal laten uitreutelen en dan nog eens testen ?KRB schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:53:
[...]
Ja ik heb windows gisteren/vanacht geïnstalleerd. En ik heb voor zover ik weet alle drivers van de AMD website geplukt.
[...]
R5 3600 +stock koeler
MSI B450 Tomahawk
Gigabte G1 1070
NZXT H500 Zwart
Windows 10 op SSD
Dit inderdaad:Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:53:
[...]
Voor zover ik heb kunnen vinden is het verstandiger om de PPT te beperken. Als je voltage beperkt schijnt de chip daar alsnog weinig mee te doen. Als je PPT beperkt dwing je de chip om binnen een lagere window te opereren en zal de chip zich daar zelf op aanpassen. Schijnt effectiever te zijn dan spelen met voltage.
Ik heb dit zelf nog niet getest, maar ik kwam dit experiment ergens op Reddit tegen. Kan de moeite waard zijn om eens te proberen. Voordeel is dat je de chip nog steeds zelf z'n voltage laat regelen wat in potentie beter is dan het afdwingen.
https://www.reddit.com/r/...erreduce_thermals_reduce/
Doe Praemel!
Kan iemand me vertellen hoe deze cpu's (3700x en 3900x) het doen in Handbrake en dan vooral h.264 naar h.265 conversie tegenover een Intel cpu? Met name omdat Ryzen 3000 nu meer met AVX doet?
PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Chipset drivers heb ik van MSI pagina gehaald en hij draait nu iid op Ryzen power/performance schema.Nox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:55:
[...]
Ja, MSI heeft wat problemen met de BIOS'en. Vziw is het vaak de juiste chipset drivers + even AMD Ryzen power/performance schema instellen in Windows. Dan zou het soort van werkbaar moeten zijn, maar dit is wel de reden dat ik mijn build nog niet bestel
Nee windows is volledig up-to-date. (Als ik het goed gecheckt heb iig). Ik zie in task manager ook geen activiteit.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:58:
[...]
Wellicht een hele domme opmerking, maar omdat de Windows vers is: is hij niet gewoon bezig met het installeren van updates ? Wellicht even handmatig checken en dat allemaal laten uitreutelen en dan nog eens testen ?
[ Voor 34% gewijzigd door KRB op 18-07-2019 11:04 ]
Dank u.. Kon het zo snel even niet vinden
Ik heb alle achtergrond processen uitgezet, ik ga zo eens in Safe Mode booten om te kijken of het voltage dan wel zakt. Al is dit natuurlijk geen oplossing maar een stomme workaround.jorank schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:21:
[...]
Weet niet of je icue hebt maar zo ja, sluit die eens helemaal af.
Mijn 3600x ging toen van 1.4v idle naar 0.9v idle.
Heb zojuist deze survey even gedaan, dit geeft ook wel duidelijk aan dat er gewoon kinderziektes in zitten en zelfs AMD ziet dat er iets niet klopt.
u/AMD_Robert
If you are 100% convinced that you've followed my steps correctly and you're still seeing 1.38V+ idle voltages, PLEASE FILL OUT THIS FORM (it's anonymous!).
Tja dat was ff verkeerd gelezen, ik dacht dat het ging om iets los te maken van het MB wat er op hoort. Maar ik zou zelf vooral iets meer uitgeven om kwalitatief betere onderdelen zoals heatsinks te hebben.Nnoitra schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:35:
[...]
[...]
Ik ben zelf in de markt voor een mITX systeem en twijfel tussen de volgende moederborden:
pricewatch: Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi
pricewatch: MSI B450I Gaming Plus AC
pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Mijn voorkeur ging uit naar de Gigabyte, maar nu las ik dat MSI misschien wat beter is met de stroomtoevoer naar de cpu? Asus heeft voor mij een beetje afgedaan.
Het moederbord zal gecombineerd worden met een 3700X, en 16gb 3600mhz ram.
Mijn voorkeur ging uit naar de Gigabyte, maar nu las ik dat MSI misschien wat beter is met de stroomtoevoer naar de cpu? Asus heeft voor mij een beetje afgedaan.
https://wren.co/join/Devian
Volgens Buildzoid is de MSI inderdaad beter opgezet qua VRMs.Devian schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:48:
Ik ben zelf in de markt voor een mITX systeem en twijfel tussen de volgende moederborden:
YouTube: Best Motherboards for AMD Ryzen 2018 - AM4 X470 & B450
Uit pure frustratie Windows maar gewoon opnieuw geïnstalleerd, ethernet eruit en ingelogd als lokale gebruiker i.p.v. een koppeling met een Microsoft account.
Geen software, drivers (GPU, chipset) e.d. geïnstalleerd en ik kom uit op 0.232v volgens CPU-Z in idle als ik HW-Info opstart springt hij meteen naar 1.4v maar zakt hij daarna weer wel.
Ik ga nu dus één voor één weer drivers e.d. installeren om de oorzaak van de hogere voltages op te zoeken.
Geen software, drivers (GPU, chipset) e.d. geïnstalleerd en ik kom uit op 0.232v volgens CPU-Z in idle als ik HW-Info opstart springt hij meteen naar 1.4v maar zakt hij daarna weer wel.
Ik ga nu dus één voor één weer drivers e.d. installeren om de oorzaak van de hogere voltages op te zoeken.
Ik las ergens dat dit de AMD chipset drivers waren.Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:41:
Uit pure frustratie Windows maar gewoon opnieuw geïnstalleerd, ethernet eruit en ingelogd als lokale gebruiker i.p.v. een koppeling met een Microsoft account.
EDIT: In mijn herinnering een overclock forum waar iemand tegen dezelfde problemen aanliep en ook na een reinstall opeens wel betere waardes kreeg. Hij gaf hierbij aan dat het de AMD chipset drivers lastig deden.
[ Voor 14% gewijzigd door Preimel op 18-07-2019 12:56 ]
Doe Praemel!
Ik loop tegen iets geks aan met mijn nieuwe cpu. Heb probleemloos gedraaid met een Asrock X470 Taichi en een 2700X, met G-skill F4-3200C14Q-32GTZ geheugen, keurig op XMP profile 3200Mhz draaiend.
Na een biosupdate (3.43) van het mobo, de 2700X vervangen voor een 3700X, gewoon op stock speeds.
Booten geen probleem, maar gaandeweg kreeg ik steeds vreemde problemen, zoals met het geluid bij afspelen van een film in VLC, of haperingen met een simpele game (GTX108Ti) , en na verloop van tijd kwamen de eerste BSOD's voorbij, met als meest voorkomende Whea uncorrectable error , die kan wijzen op hardwareproblemen door overclocking. Zoals gezegd draait de cpu op stock, en komt qua temps niet boven de 45 graden. Voor de zekerheid ook maar even een clean install van Win10 1903 gedaan. Oudere Nvidia driver gepakt, etc. maar wederom dezelfde BSOD. Uiteindelijk het geheugen maar even op AUTO gezet in de BIOS(1866Mhz) en nu geen enkel probleem meer. Pc loopt nu door alle testen heen die ik kan verzinnen. En dat terwijl de ondersteuning voor dit type geheugen er zou moeten zijn.
Iemand misschien nog tips of wijze raad?
Na een biosupdate (3.43) van het mobo, de 2700X vervangen voor een 3700X, gewoon op stock speeds.
Booten geen probleem, maar gaandeweg kreeg ik steeds vreemde problemen, zoals met het geluid bij afspelen van een film in VLC, of haperingen met een simpele game (GTX108Ti) , en na verloop van tijd kwamen de eerste BSOD's voorbij, met als meest voorkomende Whea uncorrectable error , die kan wijzen op hardwareproblemen door overclocking. Zoals gezegd draait de cpu op stock, en komt qua temps niet boven de 45 graden. Voor de zekerheid ook maar even een clean install van Win10 1903 gedaan. Oudere Nvidia driver gepakt, etc. maar wederom dezelfde BSOD. Uiteindelijk het geheugen maar even op AUTO gezet in de BIOS(1866Mhz) en nu geen enkel probleem meer. Pc loopt nu door alle testen heen die ik kan verzinnen. En dat terwijl de ondersteuning voor dit type geheugen er zou moeten zijn.
Ik heb wel veel Whea warnings: "A corrected hardware error has occurred." maar zie geen uncorrectable gelukkig. Die warnings hebben de meesten denk ik. Probeer met memtest uit te sluiten dat dit je probleem is, daarna gewoon wat lossere timings proberen.
Als er geen value-add zit op die chipset drivers ga ik ze gewoon niet installeren, helemaal niet als ze de oorzaak zijn van 1.45~1.5v idle core voltage.Preimel schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:44:
[...]
Ik las ergens dat dit de AMD chipset drivers waren.
EDIT: In mijn herinnering een overclock forum waar iemand tegen dezelfde problemen aanliep en ook na een reinstall opeens wel betere waardes kreeg. Hij gaf hierbij aan dat het de AMD chipset drivers lastig deden.
Speculatief natuurlijk, het is maar net wat ik me herinner van een enkele post op een forum. Daarbij heb ik ook geluiden gehoord die het tegenovergestelde claimden. Poging waard om het te bevestigen of te ontkrachten.Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:19:
[...]
Als er geen value-add zit op die chipset drivers ga ik ze gewoon niet installeren, helemaal niet als ze de oorzaak zijn van 1.45~1.5v idle core voltage.
[ Voor 5% gewijzigd door Preimel op 18-07-2019 13:24 ]
Doe Praemel!
Nav het PPT verhaal en de nieuwe BIOS (B450 Gaming-ITX-ac L3.33) weer een aantal testjes gedaan. DDR 3200 werkt nu zonder problemen. Het spul zit in een mini mITX dus performance/watt is voor mij het belangrijkst, naast niet teveel herrie. Fan curve is dan ook vrij lui ingesteld. Drie settings getest na 10 minuten stress:wagenveld schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:09:
Hier ook even aan het testen geweest sinds dit weekend een Ryzen 1200 door een 3700X vervangen te hebben op een Asrock B450 ITX mobo. Hele lijst:
inventaris: koen-pc
Twee issues in elk geval:Dat is dus best wel niet handig. Eerste puntje had ik iig al gelezen dat meer mensen daar last van hebben, dat is afwachten wanneer Asrock een nieuwe BIOS uitbrengt. Tweede is minder en kan ik zo ook niet op de google terugvinden. Alle AMD drivers zijn er al eens af geweest en opnieuw erop. Windows reinstall als laatste optie tenzij iemand hier nog heldere ideeen heeft?
- DDR 3200 zorgt voor reboots, DDR 2933 tot nu toe niet. Fabric clock synced nu op 1467MHz.
- Mijn USB DAC (oDAC) zorgt voor een DPC_WATCHDOG_VIOLATION bluescreen, zo te zien door hidusb.sys
Verder overigens prima, boost is goed, idle prima. Screenie:
[Afbeelding]
PPT default (88W), SMT aan komt uit op 90gr, ~4GHz op alle cores. Geekbench: 5614/33942

PPT op 65W, SMT aan: 71gr, ~3,8GHz op alle cores. Geekbench: 5647/32329

PPT op 65W. SMT uit: 70gr, ~3,95GHz op alle cores. Geekbench: 5629/27109

SMT uit zorgt dus wel voor iets hogere all-core clock speeds, maar je verliest in theorie natuurlijk best wat performance. 65W lijkt mij sowieso de logische keuze gezien het minimale verschil. Hoofddoel is gamen dus het verschil tussen SMT aan/uit moet ik daar nog verder testen, maar eerst maar eens wachten op een mooie 5700 kaart. Ik ben voorlopig hier wel tevreden mee
edit: Voor de cinebenchers:
88W PPT: 4625/490
65W PPT: 4389/491
Verschil van 5% dus bij 35% minder theoretische stroom.
Gaaf om te zien 
Dit moet ik in mijn servertje ook gaan doen. Is zo'n Asrock A300.
- DaniëlWW2
- Niet online
Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:53:
[...]
Voor zover ik heb kunnen vinden is het verstandiger om de PPT te beperken. Als je voltage beperkt schijnt de chip daar alsnog weinig mee te doen. Als je PPT beperkt dwing je de chip om binnen een lagere window te opereren en zal de chip zich daar zelf op aanpassen. Schijnt effectiever te zijn dan spelen met voltage.
Het idee van mij is dan goed, maar mijn aanpak kan potentieel beter. Maar ik ga het lekker toch testen.
Al is het maar omdat vorige week ik handmatig de PPT invoeren al had geprobeerd, en op mijn moederbord lijkt die functie ook niet te werken.
Uit mijn hoofd was X79 een gigantische puinzooi, X99 had ook problemen net zoals X299. Socket 1155 (Sandy Brigde) had dan weer serieuze SATA problemen.Nox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:55:
[...]
Nou, ik vond de launch van mijn huidige kachel best lekker (FX 8120). CPU was leverbaar, moederbord, geheugen was nog cheap, de HD7950 lag gewoon bij de mycom in de winkel 2 dagen na release...
Mocht je een goede screw-up weten dan ga ik daar wel wat over lezen, misschien heb ik dan een beter gevoel erover
https://www.anandtech.com...ies-chipset-begins-recall
Verder wat we nu hebben qua biossen lijkt niet eens heel noemenswaardig te zijn. Ik denk dat Ryzen 1000/300 series chipset erger was met de RAM die maanden en maanden lang voor problemen zorgde. Het is ook nog steeds niet helemaal opgelost en dat gaat ook niet gebeuren.
Zoek even op Asrock in dit topicMrPompidom schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:44:
Ik loop tegen iets geks aan met mijn nieuwe cpu. Heb probleemloos gedraaid met een Asrock X470 Taichi en een 2700X, met G-skill F4-3200C14Q-32GTZ geheugen, keurig op XMP profile 3200Mhz draaiend.
Nog kleiner! Ik heb 48mm ruimte voor de CPU heatsink, met deze denk ik de beste keuze: https://www.alpenfoehn.de...cpu-cooler/black-ridge-enKorvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:42:
Gaaf om te zien
Ergens gelezen dat er veel mensen zijn met een Whea error (corruptie van data) icm SSD drive. Volgens mij nog geen uitsluitsel, maar kans is groot dat het aan Windows 1903 ligt. Ik zou 1809 er eens op zetten en kijken of het nog problemen geeft.MrPompidom schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:44:
De Auros Pro is net binnen gekomen, even geïnspecteerd en ziet er erg netjes uit qua afwerking, mooier als op de foto's iig. Morgen helaas pas op zijn vroegst tijd om in te bouwen.
Ook PPT op 65Watt gezet.wagenveld schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:33:
[...]
Nav het PPT verhaal en de nieuwe BIOS (B450 Gaming-ITX-ac L3.33) weer een aantal testjes gedaan. DDR 3200 werkt nu zonder problemen. Het spul zit in een mini mITX dus performance/watt is voor mij het belangrijkst, naast niet teveel herrie. Fan curve is dan ook vrij lui ingesteld. Drie settings getest na 10 minuten stress:
PPT default (88W), SMT aan komt uit op 90gr, ~4GHz op alle cores. Geekbench: 5614/33942
[Afbeelding]
PPT op 65W, SMT aan: 71gr, ~3,8GHz op alle cores. Geekbench: 5647/32329
[Afbeelding]
PPT op 65W. SMT uit: 70gr, ~3,95GHz op alle cores. Geekbench: 5629/27109
[Afbeelding]
SMT uit zorgt dus wel voor iets hogere all-core clock speeds, maar je verliest in theorie natuurlijk best wat performance. 65W lijkt mij sowieso de logische keuze gezien het minimale verschil. Hoofddoel is gamen dus het verschil tussen SMT aan/uit moet ik daar nog verder testen, maar eerst maar eens wachten op een mooie 5700 kaart. Ik ben voorlopig hier wel tevreden mee
edit: Voor de cinebenchers:
88W PPT: 4625/490
65W PPT: 4389/491
Verschil van 5% dus bij 35% minder theoretische stroom.
Cinebench MT 88W: 4679
Cinebench MT 65W: 4451
Oftewel, PPT aanpassen als je lagere temperaturen wilt.
Nice! Ik benieuwd wat je ervaring is met dit bord t.o.v de CH7.Tweakriez schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:52:
De Auros Pro is net binnen gekomen, even geïnspecteerd en ziet er erg netjes uit qua afwerking, mooier als op de foto's iig. Morgen helaas pas op zijn vroegst tijd om in te bouwen.
Er zit een koelertje bij die Asrock.. zelfde als die bij de 200GE zit. Werkt voor mij goed genoeg.wagenveld schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Zoek even op Asrock in dit topic
[...]
Nog kleiner! Ik heb 48mm ruimte voor de CPU heatsink, met deze denk ik de beste keuze: https://www.alpenfoehn.de...cpu-cooler/black-ridge-en
Ervaring Asus ROG Strix 470-F Gaming, bios versie 5007 met Ryzen 3800x en geheugen gskill ripjaws F4-3200C14Q-64GVK.
- default vcore is veel te hoog, temps gaan naar 90+ celcius tijdens Prime95
- ram krijg ik vanuit bios niet stabiel met XMP settings. Niet met 4 sticks, niet met 2.Dit komt waarschijnlijk door de DRAM boot voltage bug , waardoor die altijd op 1.2V staat. Is voor zover ik weet niet instelbaar in de bios.Als je over de grens gaat kom je ook niet meer in bios, dus clear cmos nodig.
- m.b.v.Ryzen master krijg ik het ram (2 sticks) wel op XMP settings. Dus het is geen kapotte stick of zo.
- BIOS instellingen zijn super onlogisch ingedeeld.. Precision Boost Overdrive settings op 3 plaatsen? Welke moet ik hebben Asus?
Kortom: als je dit bord koopt, prik dan maar meteen een schakelaar op je CMOS clear pinnetjes, want die ga je nodig hebben.
- ram krijg ik vanuit bios niet stabiel met XMP settings. Niet met 4 sticks, niet met 2.Dit komt waarschijnlijk door de DRAM boot voltage bug , waardoor die altijd op 1.2V staat. Is voor zover ik weet niet instelbaar in de bios.Als je over de grens gaat kom je ook niet meer in bios, dus clear cmos nodig.
- m.b.v.Ryzen master krijg ik het ram (2 sticks) wel op XMP settings. Dus het is geen kapotte stick of zo.
- BIOS instellingen zijn super onlogisch ingedeeld.. Precision Boost Overdrive settings op 3 plaatsen? Welke moet ik hebben Asus?
Kortom: als je dit bord koopt, prik dan maar meteen een schakelaar op je CMOS clear pinnetjes, want die ga je nodig hebben.
ack ack, ack ackACK!
Voor de asus C6H en C7H zijn nieuwe biossen met fixes voor paar irritante bugs uitgebracht. Helaas nog geen ZEN2 improvements volgens de 'changelog':
ROG CROSSHAIR VII HERO BIOS 2501
Fix an issue where the mouse will sometimes freeze in the UEFI.
Update multi-language string.
Fix an issue with the Safe Boot button.
ROG CROSSHAIR VII HERO BIOS 2501
Fix an issue where the mouse will sometimes freeze in the UEFI.
Update multi-language string.
Fix an issue with the Safe Boot button.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Same voor mijn ROG Strix X470-I. Een paar issues opgelost maar zo te zien nog geen AGESA updates. Ik sla deze BIOS wel even over denk ik, m'n systeem draait nu stabiel en zonder major issues.
Vcore geen probleem hier. 1,4 met lichte load. Geen background programma's 0,9 en bij all-core load netjes 1,35. Prime95 met avx zo heet is afhankelijk van de koeler. Wordt hier zwaar in de 70 met waterkoeling. Bij testen online met stock cooler komen ze ook ruim in de 80. Je kan voor een realistische load beter even met Cinebench testen.marsattacks schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:07:
Ervaring Asus ROG Strix 470-F Gaming, bios versie 5007 met Ryzen 3800x en geheugen gskill ripjaws F4-3200C14Q-64GVK.
XMP gaat inderdaad niet goed. Workaround hier gepost die iig voor mij werkt. Reset ook niet nodig gehad overigens want als het bord niet post reset ie zichzelf hier na vier pogingen (kan ook drie zijn). Bij jou niet?
PBO is verwarrend ja. Gelukkig doet dat ongeveer niets (25 of 50 mhz erbij met wel flinke temp impact) en kan je het voorlopig net zo goed uit laten staan
Zelfde bord hier dus
[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 18-07-2019 17:30 ]
Handmatige dram voltage op 1.35v geprobeerd? Anders had volgens mij had @Korvaag een oplossing hiervoor door eerst optimized defaults te laden in bios, dan reboot, dan 2933XMP, dan reboot en dan pas 3200mhz of whatever je wil draaien.marsattacks schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:07:
Edit:
Laat maar. Had de pagina niet ververst en hij heeft al gereageerd
[ Voor 3% gewijzigd door Aslanboy1905 op 18-07-2019 17:30 ]
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
Ik ga het proberen.. be right back
ack ack, ack ackACK!
Kan ook aan mij liggen. Dramatisch internet op een campingAslanboy1905 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:29:
[...]
Handmatige dram voltage op 1.35v geprobeerd? Anders had volgens mij had @Korvaag een oplossing hiervoor door eerst optimized defaults te laden in bios, dan reboot, dan 2933XMP, dan reboot en dan pas 3200mhz of whatever je wil draaien.
Edit:
Laat maar. Had de pagina niet ververst en hij heeft al gereageerd
Ooooh het werktXMP gaat inderdaad niet goed. Workaround hier gepost die iig voor mij werkt. Reset ook niet nodig gehad overigens want als het bord niet post reset ie zichzelf hier na vier pogingen (kan ook drie zijn). Bij jou niet?
Dit was mijn stappenplan, met 2 sticks CAS 14 DDR4 3200:
- load optimized defaults: boot ok
- DOCP aan en mem freq op 2133 : boot ok
- mem freq naar 2933 (voorzichtig!) : boot ok
- mem freq naar 3200 : boot ok !
Vanavond hetzelfde maar eens met 4 sticks proberen.
Korvaag & asianboy1905 : bedankt!
ack ack, ack ackACK!
Verwijderd
Display kabel ipv HDMI heeft het probleem opgelostNnoitra schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:35:
[...]
[...]
Super!marsattacks schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:43:
[...]
Ooooh het werkt![]()
Dit was mijn stappenplan, met 2 sticks CAS 14 DDR4 3200:
- load optimized defaults: boot ok
- DOCP aan en mem freq op 2133 : boot ok
- mem freq naar 2933 (voorzichtig!) : boot ok
- mem freq naar 3200 : boot ok !
Vanavond hetzelfde maar eens met 4 sticks proberen.
Korvaag & asianboy1905 : bedankt!
De x470 gaming-f heeft, op de vervelende XMP bug na, voor zover ik kan zien ongeveer de minste problemen van alle vorige generatie borden. Maarja.. Je ziet vaak ook alleen maar reacties van mensen met problemen
Feitelijk ben ik best tevreden maar een AGESA 1.0.0.3 ab/a update zou leuk zijn. Prestaties zijn echter nu al prima. Hier met waterkoeling in Division 2 (1440p) een all-core 4,3 a 4,35 GHz. (Msi afterburner met de bijgeleverde rivatuner voor stats on-screen in het spel).
[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 18-07-2019 17:57 ]
Hmm ik blijf toch een beetje klooien met voltages. Ik weet dat het under load redelijk veel kan zijn, maar het safe voltage als aangegeven door de stilt niet onder load is 1.45. Mijn 3700x op de Aorus Elite krijgt toch echt af en toe 1.467 of zelfs nog iets hoger. Dit is op stock settings, core voltage uitgelezen via hwi64 niet VID. Een vcore offset beinvloed vooral het voltage under fullcore load, niet met lichte loads als hij dat hoge voltage haalt.
- DaniëlWW2
- Niet online
Zorg ervoor dat all core 1,325v is. Doet je moederbord dat, dan mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat je CPU niks vreemds doet. De extreme pieken krijg je ook alleen als je CPU helemaal idle is. Een programma zoals hwi64 zit constant je CPU aan te spreken, en dat zorgt voor de enorme pieken.speedking92 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:22:
Hmm ik blijf toch een beetje klooien met voltages. Ik weet dat het under load redelijk veel kan zijn, maar het safe voltage als aangegeven door de stilt niet onder load is 1.45. Mijn 3700x op de Aorus Elite krijgt toch echt af en toe 1.467 of zelfs nog iets hoger. Dit is op stock settings, core voltage uitgelezen via hwi64 niet VID. Een vcore offset beinvloed vooral het voltage under fullcore load, niet met lichte loads als hij dat hoge voltage haalt.
Lees dus voltage uit met CPU-Z. Dat programma zit niet constant te zeuren om updates en leest echt idle uit. Minimaliseer je browser, zet programma's zoals steam uit en dan zie je de CPU zo onder de 1v zakken.
Ja allcore zit er vaak nog iets onder volgens mij. En het zou inderdaad heel vreemd zijn als de stock settings al teveel zouden zijn. Het is nog even wennen zo'n nieuw platform.
edit: Volgens mij leest CPU-Z trouwens de VID uit, niet de V-core. CPU-Z geeft under load 1.35 - 1.36 aan, maar als ik vcore check in hwi64 dan geeft ie 1.30. Kan ook een rede zijn dat veel mensen het voltage te hoog lijkt. het voltage wat ik in de bios zet heeft ook amper invloed op de VID, alleen op core voltage.
edit: Volgens mij leest CPU-Z trouwens de VID uit, niet de V-core. CPU-Z geeft under load 1.35 - 1.36 aan, maar als ik vcore check in hwi64 dan geeft ie 1.30. Kan ook een rede zijn dat veel mensen het voltage te hoog lijkt. het voltage wat ik in de bios zet heeft ook amper invloed op de VID, alleen op core voltage.
[ Voor 47% gewijzigd door JellyD op 18-07-2019 19:04 ]
- DaniëlWW2
- Niet online
Dat is ook normaal. Ik heb gemerkt dat mijn CPU behoorlijk wat vdroop krijgt als die over de 80c gaat. Verder is je voltages controleren wel even belangrijk. Er zijn (ASUS) moederborden waar de voltages te hoog worden.speedking92 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:56:
Ja allcore zit er vaak nog iets onder volgens mij. En het zou inderdaad heel vreemd zijn als de stock settings al teveel zouden zijn. Het is nog even wennen zo'n nieuw platform.
Maar ik heb ook weer wat lopen spelen. Ik denk dat ik niks meer kan verbeteren omdat het probleem puur temperaturen is. Ik heb een Mugen 5 PCGH en ik heb net al mijn ventilatoren op 100% (800RPM) gezet. Alsnog gaat mijn 3700X zo naar de 80c en blijft daar ongeveer. Voor merkbaar betere boostclocks moet ik onder de 60c blijven. Dat lukt dus wel in games en daar zit ik over de 4,2GHz. Meer zit er gewoon niet in. PTT verlagen is eigenlijk ook zinloos omdat onder gaming loads, je de limiet toch niet zal halen.
Dit is ongeveer wat ik behaal in Cinebench R20.

Er zit gewoon bijna niks in Ryzen 3000, tenminste niet nu. Ik heb PTT uiteindelijk handmatig aan de praat gekregen. Voor ASUS borden zijn er drie plekken met eigenlijk dezelfde PBO settings, en voor PTT moet je kennelijk onder de XFR tab zijn. In ieder geval als het verschijnt als je de bios wil verlaten en je settings wil opslaan, dan heb je de juiste te pakken. PTT staat bij mij op 126W omdat ik zo nooit over de 1,325v kan gaan in all core loads. Mijn moederbord deed namelijk weer eens raar en ging opeens naar 1,35v all core met alleen PBO aan. Geen idee hoe, maar het gebeurde.
Het enige dat potentieel zou kunnen, zou een flinke negatieve vcore offset zijn zonder dat dit boostclocks of effectieve prestaties beïnvloed. Bij mij werkt negatieve vcore offset niet want het blijft 1,325v minus de vdroop, maar beïnvloed het ondertussen wel de prestaties. Is dus ook bugged.
Er is niet meer dan PBO aanzetten, controleren dat je all core vcore niet meer dan 1,325v is, CPU koeler haar ventilator zo hoog zetten als je comfortabel vind om de temperaturen maar laag te houden en voor de rest met rust laten. Meer zit er gewoon niet in. Het enige dat ik nog zou kunnen testen is mijn setje B-die RAM, maar mijn moederbord weigert alles hoger dan 3200MT/s...
Dit was precies de reden dat ik bij mijn 2600X m'n Mugen heb vervangen door een AIO. (Fractal Design s24). Mugen is een goede koeler maar je merkt dat de stilte die je krijgt wel iets met koelprestaties doet. Met iets meer geluid kan je betere prestaties krijgen. Het is maar net of het je dat waard isDaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:24:
[...]
Dat is ook normaal. Ik heb gemerkt dat mijn CPU behoorlijk wat vdroop krijgt als die over de 80c gaat. Verder is je voltages controleren wel even belangrijk. Er zijn (ASUS) moederborden waar de voltages te hoog worden.
Maar ik heb ook weer wat lopen spelen. Ik denk dat ik niks meer kan verbeteren omdat het probleem puur temperaturen is. Ik heb een Mugen 5 PCGH en ik heb net al mijn ventilatoren op 100% (800RPM) gezet. Alsnog gaat mijn 3700X zo naar de 80c en blijft daar ongeveer. Voor merkbaar betere boostclocks moet ik onder de 60c blijven. Dat lukt dus wel in games en daar zit ik over de 4,2GHz. Meer zit er gewoon niet in. PTT verlagen is eigenlijk ook zinloos omdat onder gaming loads, je de limiet toch niet zal halen.
Dit is ongeveer wat ik behaal in Cinebench R20.
[Afbeelding]
Er zit gewoon bijna niks in Ryzen 3000, tenminste niet nu. Ik heb PTT uiteindelijk handmatig aan de praat gekregen. Voor ASUS borden zijn er drie plekken met eigenlijk dezelfde PBO settings, en voor PTT moet je kennelijk onder de XFR tab zijn. In ieder geval als het verschijnt als je de bios wil verlaten en je settings wil opslaan, dan heb je de juiste te pakken. PTT staat bij mij op 126W omdat ik zo nooit over de 1,325v kan gaan in all core loads. Mijn moederbord deed namelijk weer eens raar en ging opeens naar 1,35v all core met alleen PBO aan. Geen idee hoe, maar het gebeurde.
Het enige dat potentieel zou kunnen, zou een flinke negatieve vcore offset zijn zonder dat dit boostclocks of effectieve prestaties beïnvloed. Bij mij werkt negatieve vcore offset niet want het blijft 1,325v minus de vdroop, maar beïnvloed het ondertussen wel de prestaties. Is dus ook bugged.
Er is niet meer dan PBO aanzetten, controleren dat je all core vcore niet meer dan 1,325v is, CPU koeler haar ventilator zo hoog zetten als je comfortabel vind om de temperaturen maar laag te houden en voor de rest met rust laten. Meer zit er gewoon niet in. Het enige dat ik nog zou kunnen testen is mijn setje B-die RAM, maar mijn moederbord weigert alles hoger dan 3200MT/s...
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik kan altijd 1200 of 1500RPM ventilatoren erop installeren.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:47:
[...]
Dit was precies de reden dat ik bij mijn 2600X m'n Mugen heb vervangen door een AIO. (Fractal Design s24). Mugen is een goede koeler maar je merkt dat de stilte die je krijgt wel iets met koelprestaties doet. Met iets meer geluid kan je betere prestaties krijgen. Het is maar net of het je dat waard is
Die zal je nog steeds nauwelijks horen... Ik zeg: doen...DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:51:
[...]
Ik kan altijd 1200RPM ventilatoren erop installeren.
Mijn koeler ga je horen bij de 1200 RPM en dan met name door de radiator (turbulentie).
- DaniëlWW2
- Niet online
Ik overweeg het. Ik betwijfel alleen of het in gaming loads ook maar iets uit zal maken. Ik zit nu al onder de 60c en over de 4,2GHz.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:52:
[...]
Die zal je nog steeds nauwelijks horen... Ik zeg: doen...
Mijn koeler ga je horen bij de 1200 RPM en dan met name door de radiator (turbulentie).
Het feest mag beginnen, sinds afgelopen vrijdag gebouwd en zover mijn ervaring gedeeld.
Gisteren nog 5 uur achter elkaar de gedraaid, maar vandaag na een half uur in eens uit en piepen. Hij pakt nu maar een van de 2 ram modules. Mijn ervaringen niet heel positief met Ryzen en Corsair LPX Vengeance. Nu is de vraag komt dit door de processor of gewoon pech met het geheugen?
Fabric Clock zit niet vast aan geheugen snelheid. En draait netjes op 1800mhz(default settings van moederbord) Voltage geheugen van 1.35v.
CPU: Ryzen 7 3700x
Moederbord: MSI x470 Gaming Plus
Geheugen: Corsair LPX Vengeance 16GB 3000mhz cl16 kit.
Gisteren nog 5 uur achter elkaar de gedraaid, maar vandaag na een half uur in eens uit en piepen. Hij pakt nu maar een van de 2 ram modules. Mijn ervaringen niet heel positief met Ryzen en Corsair LPX Vengeance. Nu is de vraag komt dit door de processor of gewoon pech met het geheugen?
Fabric Clock zit niet vast aan geheugen snelheid. En draait netjes op 1800mhz(default settings van moederbord) Voltage geheugen van 1.35v.
CPU: Ryzen 7 3700x
Moederbord: MSI x470 Gaming Plus
Geheugen: Corsair LPX Vengeance 16GB 3000mhz cl16 kit.
- DaniëlWW2
- Niet online
Zeg ik moet ook nog een RX5700XT hebben ter vervanging van mijn stervende Vega. Het is allemaal al duur genoeg.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:55:
@DaniëlWW2
Hmja.. Niet om je lekker te willen maken hoor.. Maar 48 graden in games en over de 4,3 is natuurlijk NOG fijner
Vraagje ivm de bouw van de chip. Morgen ga ik mijn nieuwe moederbord plaatsen en zal dan nieuwe pasta op de Hydro 115 moeten plaatsen. Is het gewoon een erwt met de Arctic mx-4 of zijn er betere suggesties icm het waterblok en de 3700x om het maximale aan koeling te krijgen.
Ik doe met je meeDaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:57:
[...]
Zeg ik moet ook nog een RX5700XT hebben ter vervanging van mijn stervende Vega. Het is allemaal al duur genoeg.
Wachten op de MSI gaming-x of iets met vergelijkbare fijne koeler
@Tweakriez zie filmpje over koelpasta in dit topic (van gamers nexus). Bottom line: maakt geen klap uit. Verschil tussen de beste is slechtste methode is 0,7 graden. Kan momenteel even niet handig zoeken maar YouTube zoeken op gamers nexus thermal paste en bingo.
Internet werkt toch mee:
YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity
[ Voor 42% gewijzigd door Korvaag op 18-07-2019 20:04 ]
- DaniëlWW2
- Niet online
Sapphire Nitro+ bedoel je.Korvaag schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:59:
[...]
Ik doe met je mee
Wachten op de MSI gaming-x of iets met vergelijkbare fijne koelerheb nu een 1660 ti gaming-x en zeer tevreden over deze koeler.
Voor degenen met voltage-problemen, AMD_Robert heeft weer de post geupdate: https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/
AMD_Robert:
EDIT 7/18/19 As a temporary workaround, you can use the standard Windows Balanced plan. Edit this plan to use 85% minimum processor state, 100% maximum processor state. (Example). This will chill things out as we continue to work this issue. Your 1T and nT scores shouldn't change at all (+/- the usual run-to-run variance). This will preserve boost, retain cc6 core sleeping, preserve idle downclocking/downvolting, but make the CPU more relaxed about boosting under light loads.
Please note that it is totally normal for your Ryzen to use voltages in a range of 0.200V - 1.500V -- this is the factory operating range of the CPU. It is also totally normal for the temperature to cycle through 10°C swings as boost comes on and off. You will always see these characteristics, as they're intended, so do not be surprised to see such values.
Please do not undervolt the chip or set a maximum processor state of 99%. These are ineffective and/or detrimental changes.
We appreciate the reports everyone has provided, and they are helpful. I will make an all-new post when I have a more comprehensive update to share. Thanks for your patience. ♥
Ook goede ervaringen mee ja. Was mijn koeler twee kaarten terug.
ik ben op zoek naar een leuke set ddr4 3600 32gb met rgb
iemand nog tips voor een goeie set due een beetje betaalbaar is? nu heb ik 3000 cl14 32gb.
iemand nog tips voor een goeie set due een beetje betaalbaar is? nu heb ik 3000 cl14 32gb.
Zie pricewatch?wijthoef schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:18:
ik ben op zoek naar een leuke set ddr4 3600 32gb met rgb
ik kan daar niet echt de sweetspot vinden die amd adviseerd 3600mhz 16
Misschien dat ik verkeerd kijk.. Maar er zijn wel een paar sets:wijthoef schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:35:
ik kan daar niet echt de sweetspot vinden die amd adviseerd 3600mhz 16
Filter 16 gig is per module...
categorie: Geheugen intern
Ah ik zie nu pas je eis van CL16. Excuus
Daar is idd (nog?) niets van te vinden op 3600. Wellicht toch iets water bij de wijn doen.
[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 18-07-2019 20:44 ]
Zo, inmiddels draait de Ryzen 3900x bij mij ook. Had in eerste instantie een Crosshair VI hero in de bestelling staan, maar ben uiteindelijk toch maar voor de MSI X470 Pro Carbon gegaan en heb er geen spijt van.
Na de BIOS update werkt het meteen en mijn setje Crucial Ballistix Sport 3200/CL16 draait zonder problemen op zijn XMP settings en 3466MHz (1.35V) met wat meer volt en/of lossere timings zou ik nog wel hoger kunnen waarschijnlijk, maar het geeft nu geen errors in memtest86 en ik vind stabiliteit toch ook wel erg belangrijk (ik gebruik mijn PC voor vrij lange renders).
Ook de temperaturen vallen mijn geenszins tegen, zit nu op 72 graden na ongeveer 10 min prime95 small ftts en mijn Thermalright Le Grande Macho RT draait maar op 1000rpm (zo goed als stil). Dit is op stock voltage (tijdens Prime95 rond de 1.056V volgens HWinfo64). Overigens duiken de voltages bij mij gewoon prima onder de 1V (heb zelfs 0.28V zien langskomen).
Al met al een positieve ervaring van mijn kant.
Na de BIOS update werkt het meteen en mijn setje Crucial Ballistix Sport 3200/CL16 draait zonder problemen op zijn XMP settings en 3466MHz (1.35V) met wat meer volt en/of lossere timings zou ik nog wel hoger kunnen waarschijnlijk, maar het geeft nu geen errors in memtest86 en ik vind stabiliteit toch ook wel erg belangrijk (ik gebruik mijn PC voor vrij lange renders).
Ook de temperaturen vallen mijn geenszins tegen, zit nu op 72 graden na ongeveer 10 min prime95 small ftts en mijn Thermalright Le Grande Macho RT draait maar op 1000rpm (zo goed als stil). Dit is op stock voltage (tijdens Prime95 rond de 1.056V volgens HWinfo64). Overigens duiken de voltages bij mij gewoon prima onder de 1V (heb zelfs 0.28V zien langskomen).
Al met al een positieve ervaring van mijn kant.
[ Voor 9% gewijzigd door InEtVa op 18-07-2019 20:43 ]
Dubbelpost...
[ Voor 98% gewijzigd door InEtVa op 18-07-2019 20:41 ]
CL16 is niet persee een harde eis.
Ik weet ook niet hoeveel het de performance beinvloed als je voor cl 17/18/19 gaat.
Ik heb een budget van ongeveer 250 tot 300 en zoek gewoon een goeie set voor ryzen. Dit is ook de eerste keer dat ik me me verdiep in cas-latency.
lees ook veel verhalen van het geheugen verder overclocken als de fabrieks specs. echter heb ik te weinig verstand van geheugen om hier een onderbouwde keuze in te kunnen maken.
dus als jullie zeggen dat een 3200mhz cl16 setje ook prima te overclocken is naar 3466 of 3600 is dat zeker bespreekbaar.
Ik weet ook niet hoeveel het de performance beinvloed als je voor cl 17/18/19 gaat.
Ik heb een budget van ongeveer 250 tot 300 en zoek gewoon een goeie set voor ryzen. Dit is ook de eerste keer dat ik me me verdiep in cas-latency.
lees ook veel verhalen van het geheugen verder overclocken als de fabrieks specs. echter heb ik te weinig verstand van geheugen om hier een onderbouwde keuze in te kunnen maken.
dus als jullie zeggen dat een 3200mhz cl16 setje ook prima te overclocken is naar 3466 of 3600 is dat zeker bespreekbaar.
[ Voor 38% gewijzigd door wijthoef op 18-07-2019 21:10 ]
Dit is allemaal nieuw voor mij en ik probeer het een beetje te volgen.
Ik heb een 3700X op een ASUS ROG STRIX X570-E GAMING.
Mijn idle voltage blijft in de 1.4xx en zelfs max 1.5, onder load 1.35x. Is dit erg?
Ik heb zitten spellen met PPT, nu op 65W zelfde idle, onder load 1.2xx.
In CB20 zie ik eigenlijk niet veel lagere scores, ook niet veel lagere clock speeds.
Edit: Custom power plan idle 0.9xx
Mijn idle voltage blijft in de 1.4xx en zelfs max 1.5, onder load 1.35x. Is dit erg?
In CB20 zie ik eigenlijk niet veel lagere scores, ook niet veel lagere clock speeds.
Edit: Custom power plan idle 0.9xx
[ Voor 4% gewijzigd door revox862 op 18-07-2019 21:12 ]
Ja is leuk dat trucje van terug zetten op windows balanced, en het werkt kwa voltage (idle is nu 0.9V) maar mn temps staan nog steeds wel springen.

constant tussen de 40C en 50C. Dat zal ook hoog zijn omdat het de stock cooler is, maar ideaal is het niet.

constant tussen de 40C en 50C. Dat zal ook hoog zijn omdat het de stock cooler is, maar ideaal is het niet.
- DaniëlWW2
- Niet online
Ja want er zijn meerdere ASUS borden die te hoge voltages hebben. Max langdurig all core voltage is 1,325v. Zet PBO eens uit en kijk of je CPU dan wel naar 1,325v gaat onder zware load.revox862 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:05:
Dit is allemaal nieuw voor mij en ik probeer het een beetje te volgen.
Het is al eindeloos langsgekomen en besproken, maar dit gedrag is normaal. AMD_Robert:speedking92 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:05:
Ja is leuk dat trucje van terug zetten op windows balanced, en het werkt kwa voltage (idle is nu 0.9V) maar mn temps staan nog steeds wel springen.
[Afbeelding]
En wat betreft onderstaande, tsja, symptoombestrijding. Mensen zijn zo geobsedeerd met de getalletjes die ze in hun logtools zien, dat het helemaal uit de hand loopt. AMD geeft nu gewoon toe, omdat de bandwagon vertrokken is en dat het bedrijf schade toebrengt. Mensen zien liever de getalletjes die ze willen zien, dan dat ze zich laten overtuigen door AMD personeel dat wat ze zien _normaal_ is, iets wat AMD_Robert al meermaals heeft proberen duidelijk te maken.Please note that it is totally normal for your Ryzen to use voltages in a range of 0.200V - 1.500V -- this is the factory operating range of the CPU. It is also totally normal for the temperature to cycle through 10°C swings as boost comes on and off. You will always see these characteristics, as they're intended, so do not be surprised to see such values.
Op een gegeven moment is het beter een 'fix' te geven. Een workaround, die simpelweg wat features van de processor uitzet (fast idling, 1ms frequency switching), zodat mensen de voltages op hun logtools krijgen die ze graag willen en hopelijk eindelijk eens erover ophouden. Dat die features overboord zijn gegooid merken ze in ieder geval niet in logtools, dus liever dat dan continue maar moeten aanhoren "Mijn voltages zitten boven de 1.4v!!!"
ikt schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:04:
Voor degenen met voltage-problemen, AMD_Robert heeft weer de post geupdate: https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/
[...]
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
AMD_Robert moet al die info niet op Reddit posten maar overzichtelijk in makkelijk te vinden Q&A op de AMD website. Dan kunnen ze ook PBO en whatever you have meenemen.
Ze maken er zelf ook gewoon een zooitje van (samen met de mobo fabrikanten).
Ze maken er zelf ook gewoon een zooitje van (samen met de mobo fabrikanten).
[ Voor 36% gewijzigd door Help!!!! op 18-07-2019 21:18 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Zijn hele baan is om de online discussie in goede banen te leiden en misinformatie tegen te gaan, juist om dit soort misinformed hype-trains of bandwagons te sussen. Ik denk dat van alle klaagbakken op Reddit er precies 0 eerst in de FAQ op de AMD website zijn gaan kijken of het antwoord daarbij staat. Reddit is juist het go-to platform.
[ Voor 5% gewijzigd door Boxman op 18-07-2019 21:20 ]
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Ik snap dat het normaal is, maar het blijft lichtelijk irritant. En het heeft dus meer dan een week moeten duren tot iemand van AMD inderdaad heeft gezegd dat dat normaal gedrag is. Met een launch die een beetje chaotisch verloopt en dingen heeft zoals ASUS borden die het voltage onnodig hoog zetten gaan mensen zich drukmaken.
Trouwens nog niets gehoord van AMD dat behoorlijk wat CPU's hun geadverteerde boostclock niet haalt.
Trouwens nog niets gehoord van AMD dat behoorlijk wat CPU's hun geadverteerde boostclock niet haalt.
Nou dat is niet zijn hele baan, gelukkig voor hem.Boxman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:18:
Zijn hele baan is om de online discussie in goede banen te leiden en misinformatie tegen te gaan, juist om dit soort misinformed hype-trains of bandwagons te sussen. Ik denk dat van alle klaagbakken op Reddit er precies 0 eerst in de FAQ op de AMD website zijn gaan kijken of het antwoord daarbij staat. Reddit is juist het go-to platform.
Kan ie beter een stagiar inhuren die op Reddit linkjes naar de Q&A plaatst.
PC Specs
Ga solliciteren zou ik zeggen
En de wrath of reddit over me heenkrijgen? nee danku
Ik snap dat het irritant is, maar de simpelste oplossing is natuurlijk om gewoon niet naar je logtools te starenspeedking92 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:22:
Ik snap dat het normaal is, maar het blijft lichtelijk irritant. En het heeft dus meer dan een week moeten duren tot iemand van AMD inderdaad heeft gezegd dat dat normaal gedrag is. Met een launch die een beetje chaotisch verloopt en dingen heeft zoals ASUS borden die het voltage onnodig hoog zetten gaan mensen zich drukmaken.
Overigens hebben ze vanaf het begin aangegeven dat voltages tot 1.5v prima zijn en dat idle boost gewoon een intended fenomeen is is. Om alles lekker snappy en responsive te laten draaien. Dat geisoleerde probleem van die Asus borden kunnen zij natuurlijk ook niet helpen.