Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

Rico

Wie dit leest is gek....

Wouterdt schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:53:
Wat is nou een goed x470 bord i.c.m. een 3700x of mogelijk een 3900x? Ik zit te denken aan een MSI x470 Gaming pro Carbon. Is dit een goede keuze?
Waarom dan geen MSI X570 Gaming Edge Wifi?
Krijg je een waterkoeler bij en die kan je dan weer verkopen. Heb dat bord ook en bevalt tot op heden goed.
Chipset fan draait pas bij 50+ graden en tot op heden staat hij stil.
Bevalt mij goed en heeft alle opties die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Laatst online: 19:45

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Als je moet kiezen tussen een nieuw X470 of X570 bord dan zou ik voor de laatste gaan. Dan weet je iig zeker dat het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik lees net op de X370 en X470 Asus fora dat Asus direct aan de slag gaat met AGESA 1.0.0.3ABA. Zou kunnen dat we iets langer moeten wachten, maar dat we dan 1.0.0.3AB over slaan en direct naar ABA gaan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterdt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 16:48
Rico schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:01:
[...]
Waarom dan geen MSI X570 Gaming Edge Wifi?
Krijg je een waterkoeler bij en die kan je dan weer verkopen. Heb dat bord ook en bevalt tot op heden goed.
Chipset fan draait pas bij 50+ graden en tot op heden staat hij stil.
Bevalt mij goed en heeft alle opties die ik nodig heb.
Vanwege de horrorverhalen over de chipset fans die veel lawaai maken of achter videokaarten verstopt zitten etc. Maar ik begrijp dat dit bij de x570 Gaming Edge WiFi goed voor elkaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JellyD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 07:20
Lekiame schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:44:
Ik kan nog niet echt wijs worden met de gedetailleerde settings van PBO. hoe draait iedereen hier PBO + rijtje settings?
Ik merk een lage single score score in cinebench r20 met mijn 3700X (451).
Tijdens de test zie ik desondanks boosts die tot 4416mhz gaan. Multi zit rond de score van 4750 ram op cl16, 3733mhz.
Klinkt misschien vreemd maar zet je memory speed eens terug naar 3600mhz. Dan loopt de infinity fabric namelijk nog 1:1. Of je zed de infinity fabric handmatig op 1800mhz, dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

Wouterdt schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Vanwege de horrorverhalen over de chipset fans die veel lawaai maken of achter videokaarten verstopt zitten etc. Maar ik begrijp dat dit bij de x570 Gaming Edge WiFi goed voor elkaar is?
Ja staat gewoon stil en ik heb er dus totaal geen last van.
Ook zit hij op de goede plek en MSI gebruikt een iets grotere fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:48
speedking92 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:29:
[...]

Klinkt misschien vreemd maar zet je memory speed eens terug naar 3600mhz. Dan loopt de infinity fabric namelijk nog 1:1. Of je zed de infinity fabric handmatig op 1800mhz, dat kan ook.
Ik heb nu mijn FCLK op 1866mhz staan i.c.m. 3733mhz CL16... Och dat zal 't vast zijn :X
Dat is de enige setting die ik nog niet had teruggezet. 8)7 Vanavond direct maar even testen.
Is het handig om FCLK op 1800 te locken en vervolgens 3733Mhz CL16 draaien?
Of kan ik beter 3600mhz/1800FCLK draaien met bv. CL15?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:36:
[...]

Die specs kloppen regelmatig niet. Het is altijd verstandig om zelf even op de site bij de mobo fabrikant te kijken. Zeker als je je keuze definitief wilt maken.

[...]

Voor mijn begrip, hoe bedoel je dat en waar blijkt dat uit?
Zie laatste zin "Waarmee ik bedoel dat de 3600X over 2-3 jaar onderaan in de grafiekjes bungelt." Er zijn in het verleden ook genoeg cpu's geweest waarmee je 2-3 jaar later nog bovenin mee kon doen (al dan niet met OC). Als je daar rekening mee houdt in je verwachtingen dan is dat verder niet erg.
Blaat schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:25:
[...]

Weinig echt negatieve verhalen maar hun feature keuze per prijspunt is soms compleet onlogisch. Ze blinken gewoon niet echt uit nu.
Je betaald bij MSI meestal meer voor minder features inderdaad. Maar bios problemen zoals bij asus heb ik er de afgelopen 10 jaar niet mee gehad (itt Asus). Asrock heeft vaak veel meer features, maar heeft weleens rare shortcuts zoals een fan header waarvan achteraf blijkt dat hij alleen op max rpm kan draaien. Voor mij is MSI altijd wel een veilige keuze gebleken. Laatste twee borden die ik heb gekocht waren overigens van Asrock.

[ Voor 44% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2019 13:51 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellyD
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 07:20
Lekiame schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:41:
[...]

Ik heb nu mijn FCLK op 1866mhz staan i.c.m. 3733mhz CL16... Och dat zal 't vast zijn :X
Dat is de enige setting die ik nog niet had teruggezet. 8)7 Vanavond direct maar even testen.
Is het handig om FCLK op 1800 te locken en vervolgens 3733Mhz CL16 draaien?
Of kan ik beter 3600mhz/1800FCLK draaien met bv. CL15?
Geen idee. Ik zeg probeer beide :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:10
Rico schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:39:
[...]

Ja staat gewoon stil en ik heb er dus totaal geen last van.
Ook zit hij op de goede plek en MSI gebruikt een iets grotere fan.
Ik heb begrepen dat de chipset temperatuur (en dus ook de fan) afhankelijk is van het PCIE gebruik. Voorbeeld: 1 x graphics kaart en 2 x NVME M.2.

Hoe is dat bij jou?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:05

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Zojuist een Gigabyte Auros pro besteld als opvolger van de CH7... Jaar geleden nooit gedacht dat ik een Gigabyte MB zou kopen ipv Asus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:55:
Zojuist een Gigabyte Auros pro besteld als opvolger van de CH7... Jaar geleden nooit gedacht dat ik een Gigabyte MB zou kopen ipv Asus :p
Nu heb je een hele hoop geld uitgegeven aan een upgrade die je in de praktijk maar weinig meer gaat brengen dan wat je al had. Die paar procenten zijn in de praktijk verwaarloosbaar. Jouw 2600 liep al op 4.2 Ghz allcore, er is maar weinig kans dat die 3700x daarover heen gaat komen. Goed, als je PCIE 4 nodig hebt en ook gaat gebruiken dan is de upgrade te rechtvaardigen.
Maar als je geen PCIE4 gaat gebruiken dan is het wel zonde van al je geld wat je erin gestopt hebt. Na alle reviews, maar ook de de uitleg van Steve en Jay over PBO, is het mij wel duidelijk dat upgraden van de 2000 serie naar de 3000 serie vooral leuk voor AMD en de webshops is maar dat er maar weinig echte winst te behalen valt. De winst is vooral voor degene die nog op Ryzen gen 1 zaten of die van een oudere generatie Intel afkomen( < gen acht) en voor degene die nog meer cores willen zoals met de 3900X en 3950X.

Aan de andere kant, een hobby mag ook geld kosten, toch? De sensatie om een nieuw systeem in elkaar te zetten is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

regmaster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:24:
[...]

Nu heb je een hele hoop geld uitgegeven aan een upgrade die je in de praktijk maar weinig meer gaat brengen dan wat je al had. Die paar procenten zijn in de praktijk verwaarloosbaar. Jouw 2600 liep al op 4.2 Ghz allcore, er is maar weinig kans dat die 3700x daarover heen gaat komen. Goed, als je PCIE 4 nodig hebt en ook gaat gebruiken dan is de upgrade te rechtvaardigen.
Maar als je geen PCIE4 gaat gebruiken dan is het wel zonde van al je geld wat je erin gestopt hebt. Na alle reviews, maar ook de de uitleg van Steve en Jay over PBO, is het mij wel duidelijk dat upgraden van de 2000 serie naar de 3000 serie vooral leuk voor AMD en de webshops is maar dat er maar weinig echte winst te behalen valt. De winst is vooral voor degene die nog op Ryzen gen 1 zaten of die van een oudere generatie Intel afkomen( < gen acht) en voor degene die nog meer cores willen zoals met de 3900X en 3950X.

Aan de andere kant, een hobby mag ook geld kosten, toch? De sensatie om een nieuw systeem in elkaar te zetten is ook wat waard.
Wat is je punt precies?

Hij vertelt dat hij een nieuw bord heeft gekocht en jij komt vertellen dat hij beter niet z'n CPU had kunnen upgraden? :S

Beetje mosterd na de maaltijd vindt je niet? :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:24:
[...]

Dat valt op zich wel mee. Ik heb 3 tientjes verlies geleden op de verkoop van de 2600 en had hierbij 2 leuke games gekregen die dit gecompenseerd hebben. Het moederbord heb ik zonder verlies verkocht. Ik heb hiervoor 6 jaar gedaan met mijn vorige systeem. De 2600 was vanaf het begin bedoelt als tussenstap omdat ik op dat moment nog een leuk bedrag voor mijn Z97 set kreeg. Het is dat ik echt ¥¢©% sjagreinig werd van de bios van Asus as is dat ik nu overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:41:
[...]

Zie laatste zin "Waarmee ik bedoel dat de 3600X over 2-3 jaar onderaan in de grafiekjes bungelt." Er zijn in het verleden ook genoeg cpu's geweest waarmee je 2-3 jaar later nog bovenin mee kon doen (al dan niet met OC). Als je daar rekening mee houdt in je verwachtingen dan is dat verder niet erg.
Voorzover mij bekend kan bijv. een 1600X alle software nog prima en met voldoende snelheid draaien. Ondanks dat hij "onderaan bungelt'. Je kunt vantevoren niet weten wat er in de toekomst voor winst behaald wordt.

Dan is het interessanter om te kijken hoe een vergelijkbare processor van de concurrentie het sindsdien gedaan heeft. Dan kom je waarschijnlijk wel tot de conclusie dat als je toen een cpu moest kopen dit juist de meest futureproof cpu was in die klasse. :
https://www.techspot.com/review/1871-amd-ryzen-3600/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
In het verleden waren de verschillen tussen generaties processors ook een stuk kleiner:
Overall, Skylake is not an earth shattering leap in performance. In our IPC testing, with CPUs at 3 GHz, we saw a 5.7% increase in performance over a Haswell processor at the same clockspeed and ~ 25% gains over Sandy Bridge. That 5.7% value masks the fact that between Haswell and Skylake, we have Broadwell, marking a 5.7% increase for a two generation gap.
bron
In the majority of controlled tests, AMD has done something they haven’t been able to achieve in almost 15 years, since the tail-end of the Athlon 64's reign in 2005: that is to have a CPU microarchitecture with higher performance per clock than Intel's leading architecture. Zen 2 finally achieves this symbolic mark by a hair’s margin, with the new core improving IPC by 10-13% when compared to Zen+.
bron

Juist omdat de nieuwere generaties een stuk beter presteren t.o.v. de vorige krijg je de vorige onderaan bungelen. Als Intel weer zo'n processor weet te produceren waarmee je na 2-3 jaar nog bovenin mee kan doen (in het Intel segment) dan kunnen we bij Zen 2+ deze discussie platslaan want dan is AMD 100% zeker de snelste van allemaal ;)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
@Misterpc
Ik heb gisteren een 3900x (was eindelijk/echt binnen) op mijn Asus PRIME x370-PRO geprikt en het werkte gelijk zonder problemen. Het geheugen draaide ook gelijk op 3600 wat mij nog best wel verbaasde (kom van een 1700x dus was benieuwd) en op 1.35v.

Het om-/verbouwen van mijn custom watercooling nam allemaal iets meer tijd in beslag maar ik wilde dan ook gelijk wat dingen aanpassen. Wilde weer water zonder kleurtje, een andere CPU-block (oude gaat naar een ander systeem) en een extra 240mm radiator met fans (omdat het kan en past).

Paar kleine tests gedaan (was laat) en geen problemen gezien, nog wel de PBO aangezet en de IF handmatig op 1800 gezet. All-core zag ik 4.1Ghz en boosts naar 4.3Ghz denk dat een nieuw bios nog wel wat meer kan brengen maar eerst nog het een en ander proberen maar ben voor nu best tevreden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Met een 3900x, denk aan zomer temperaturen ambient van 30-35 graden ( ja zo heet word mijn kamer met de zon erop..) is een 280mm radiator genoeg of toch 360mm nemen? Zodat de pc ook niet een hitte bron word ( of het verminderen ervan)

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

JinShepard schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:28:
Met een 3900x, denk aan zomer temperaturen ambient van 30-35 graden ( ja zo heet word mijn kamer met de zon erop..) is een 280mm radiator genoeg of toch 360mm nemen? Zodat de pc ook niet een hitte bron word ( of het verminderen ervan)
Je CPU produceert ongeveer 140w a 150w aan warmte. Een 280mm radiator is dan al overkill.

En de hoeveelheid warmte die in je kamer wordt gedumpt wordt niet minder bij meer radiatoroppervlak. Dat is in strijd met ongeveer alle thermodynamica wetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico

Rico

Wie dit leest is gek....

cville schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:54:
[...]

Ik heb begrepen dat de chipset temperatuur (en dus ook de fan) afhankelijk is van het PCIE gebruik. Voorbeeld: 1 x graphics kaart en 2 x NVME M.2.

Hoe is dat bij jou?
Ik heb er alleen een GTX1080 is en geen M2 SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:10
Rico schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:06:
[...]

Ik heb er alleen een GTX1080 is en geen M2 SSD's
Dat verklaard misschien waarom je de chipset fan niet hoort. Iemand anders misschien ervaring met een MSI X570 board en meer belasting op de PCIE bus?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
Blaat schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:34:
[...]

Je CPU produceert ongeveer 140w a 150w aan warmte. Een 280mm radiator is dan al overkill.

En de hoeveelheid warmte die in je kamer wordt gedumpt wordt niet minder bij meer radiatoroppervlak. Dat is in strijd met ongeveer alle thermodynamica wetten. :P
Wel is het dat hoe meer oppervlakte je hebt voor warmte overdracht hoe beter het gaat. Dit zal uiteindelijk dus weer resulteren in fans die langzamer kunnen draaien en dus een lagere geluidsproductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maik.devries
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...erreduce_thermals_reduce/

Blijkt dat je beter power draw kan limiteren dan te undervolten, mensen die dit al geprobeerd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

ThunderThome schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:10:
[...]

Wel is het dat hoe meer oppervlakte je hebt voor warmte overdracht hoe beter het gaat. Dit zal uiteindelijk dus weer resulteren in fans die langzamer kunnen draaien en dus een lagere geluidsproductie.
Minder geluid ja, maar je gooit nog steeds hetzelfde vermogen aan hitte je kamer in. Je verspreid het alleen over een groter oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40

Zenix

BOE!

SadisticPanda schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:15:
[...]

Ondervind weinig problemen met mijn b450 tomahawk. Flashback. Cpu erin en gaan. Enkel pbo ingeschakeld voorlopig. Nog niet echt tijd gehad voor echt te testen, maar pc staat al weekje op zonder problemen dus lijkt me goed te gaan.

Ik moet wel zeggen, wat ziet die bios er antiek uit.nuja. Itt mijn oude asus z97 pro gaming....
Ik had wel wat problemen met de eerste boot, maar daarna werkt het wel. Toch zijn er veel mensen met problemen. Daarnaast heeft MSI nog niks gedaan aan X570, terwijl Gigabyte dat wel heeft gedaan. Als ik dus een X570 moederbord zou moeten kiezen, dan valt MSI sowieso af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Blaat schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:24:
Ik lees net op de X370 en X470 Asus fora dat Asus direct aan de slag gaat met AGESA 1.0.0.3ABA. Zou kunnen dat we iets langer moeten wachten, maar dat we dan 1.0.0.3AB over slaan en direct naar ABA gaan.
Communicatie, eindelijk. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:36:
[...]

Voorzover mij bekend kan bijv. een 1600X alle software nog prima en met voldoende snelheid draaien. Ondanks dat hij "onderaan bungelt'.
Het punt was ook zeker niet dat je een 1600X moet weggooien. Punt is meer dat je soms een product tegenkomt dat echt afsteekt en daardoor een aantal generaties in het hoogste segment blijft mee doen. De 2500K was zo'n product. Voor net geen 200 euro had je daar enorm veel plezier van. Pas richting Skylake begon er, tov de overclocked versie, een merkbaar gat te ontstaan en toen waren we al 4 jaar verder. Zelfs in 2019 hoef je ook die cpu niet weg te gooien.
Je kunt vantevoren niet weten wat er in de toekomst voor winst behaald wordt.
Een educated guess is altijd mogelijk. Dat is ook precies wat ik hier heb gedaan voor de toekomst van de 3600X. Over 2-3 jaar kun je me om de oren slaan dat ik geen gelijk had. Of niet want de laatste voorspellingen die ik heb gedaan mbt pascal, vega, radeon VII, ryzen2 en ryzen3 zijn eigenlijk wel uitgekomen :+ .
Dan is het interessanter om te kijken hoe een vergelijkbare processor van de concurrentie het sindsdien gedaan heeft. Dan kom je waarschijnlijk wel tot de conclusie dat als je toen een cpu moest kopen dit juist de meest futureproof cpu was in die klasse. :
Tja moeten, moet dat? Tenzij de boel defect gaat kun je altijd wachten op een doorbraak. Persoonlijk liep ik met een 2500K pas augustus 2017 tegen een cpu bottleneck aan in ghost recon wildlands. In oktober 2017 bleek dat de frame times in Siege dramatisch waren. Gezien dat ik 6 jaar met de 2500K had gedaan was de keuze voor de (pre-order) van de 8700K a 350 euro snel gemaakt. Mijn verwachting van die cpu was dat hij op 5.0 Ghz wel een jaar of 4 in het topsegment zou kunnen meedraaien.

We zitten nu pas in jaar 2 een AMD zit er nu al net onder op stock. Dus of deze cpu aan mijn verwachting gaat voldoen gaat nog spannend worden. Maar laat AMD maar lekker zo doorgaan, mij hoor je niet klagen. Als zo meteen de bios versies gestabiliseerd zijn is Ryzen nu ook voor gamers écht een alternatief. Vorige maand nog 2 gaming computers geleverd met een 9700K+ RTX 2070/2080 en toen was in dat segement ryzen 2 gewoon geen optie. Vandaar dat ik ook op dit topic let, ik wil graag weten wanneer de goede bios uit zijn of als er een nieuwe stepping uit komt :X . Na 8 jaar Intel is AMD ook wel weer eens leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:36:
[...]

Voorzover mij bekend kan bijv. een 1600X alle software nog prima en met voldoende snelheid draaien. Ondanks dat hij "onderaan bungelt'. Je kunt vantevoren niet weten wat er in de toekomst voor winst behaald wordt.

Je kan beter deze linken. ;)
https://www.techspot.com/...en-1600-vs-core-i5-7600k/

Het ultieme voorbeeld waarom cores veel zwaarder tellen, clockspeed veel minder. De 7600K is binnen twee jaar al verslagen door de 1600 in elke recente, zwaardere titel. Elke review die zo nodig een RTX2080Ti moet testen op 1080P, bevind zich al op glas ijs. Gaat een website selectief dan ook nog eens medium settings testen (kuch Gamersnexus O-) ) dan is de review totaal waardeloos. Je test zo helemaal niet de trend dat games steeds meer van de CPU vragen in aantal cores. Je test zo welke CPU, de RTX2080Ti het minste bottlenecked. Bottlenecken doet elke CPU namelijk op die resolutie met die videokaart...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Zou tijd worden :) Maar goed de mijne al verkocht, mijn kleine bijdrage aan het niet belonen van de te late communicatie en het gevoel dat je met een premium bord geen premium service krijgt. Hopelijk wordt het in de toekomst weer beter qua service bij Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51

aex351

I am the one

DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:52:
[...]

Het ultieme voorbeeld waarom cores veel zwaarder tellen, clockspeed veel minder. De 7600K is binnen twee jaar al verslagen door de 1600 in elke recente, zwaardere titel. Elke review die zo nodig een RTX2080Ti moet testen op 1080P, bevind zich al op glas ijs. Gaat een website selectief dan ook nog eens medium settings testen (kuch Gamersnexus O-) ) dan is de review totaal waardeloos. Je test zo helemaal niet de trend dat games steeds meer van de CPU vragen in aantal cores. Je test zo welke CPU, de RTX2080Ti het minste bottlenecked. Bottlenecken doet elke CPU namelijk op die resolutie met die videokaart...
Ik denk dat het ook de reden was waarom mensen voor de 7700k (6-core) gingen en niet de 7600k (4-core). In de huidige situatie is een 9700k dus nog prima. Aangezien dat ook 8 cores is minus HT. Wat veelal toch niet zo heel veel deed.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
aex351 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:41:
[...]

Ik denk dat het ook de reden was waarom mensen voor de 7700k (6-core) gingen en niet de 7600k (4-core). In de huidige situatie is een 9700k dus nog prima. Aangezien dat ook 8 cores is minus HT. Wat veelal toch niet zo heel veel deed.
7700K is ook vier cores, maar dan met HT. Mensen kochten die uit onwetendheid, slecht advies of wanhoop om BF1 maar fatsoenlijk te kunnen spelen. De 7700K was eigenlijk niet echt interessant voor iedereen die geen GTX1080Ti had op 1080P. De 1600 en die flink overclocken was de betere koop, hoewel die eigenlijk net iets te zwak was voor een GTX1080 op 1080P. Prijstechnisch alleen veel interessanter.

Duurde ook niet lang voordat de 8700K en verscheen en iedereen die een 7700K had gekocht, een mooie trap na kreeg van Intel. Idem voor iedereen die een 7000 series i5 hadden gekocht. Hoewel, dat was helemaal twijfelachtig omdat de 1600 zo overduidelijk de betere keuze was. Duurde ook geen twee jaar voordat het duidelijk was hoe zwak een i5 7000 series eigenlijk was voor nieuwe games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:52:
[...]

Je maakt hier een denkfout. De redenaties cores > fps is te simplistisch. Als je er een model van maakt dan wordt het eerder clocksnelheid > fps met als modererende variabele het aantal threads. Dat wil zeggen dat een te beperkt aantal threads de uitkomst negatief zal beinvloeden.

Zie bijvoorbeeld op dezelfde site:
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1730/bench/SotTR.png
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1859/bench/SotTR_1080p.png
Hier hebben we:
8c/16t hoog
8c/8t hoog
6c/12t hoog
8c/16t laag
4c/4t hoog
6c/12t extra laag

Dit is dus zo'n game waar in de bron de 1600X het ineens beter doet dan de 7600K. Echter hier zien we dat de 2700X met zijn 8 cores en 16 threads legt het af tegen zowel 6cores/12 threads als 8 cores met 8 threads. Op basis hiervan weten we in ieder geval zeker dat voor deze game 8 threads genoeg is (9700k) en dat 16 threads niets toevoegt (zie zowel 9900k en 2700x). Je kan de frequentie in Ghz prima correleren met de resultaten in de benchmark. Zodra het minimum aantal threads is bereikt telt dus IPC

Battlefield V DX12 is ook zo'n game waarbij de 1600X het nu beter doet en ook die game heeft blijkbaar genoeg aan 6 threads: https://static.techspot.c...ages/2018-11-25-image.png Dit onderstreept mijn punt dat het minimum aantal threads behaald moet worden voor IPC gaat tellen.

TLDR: Zorg dat je genoeg threads koopt maar verwacht geen wonderen van extra cores/threads. Het aantal cores/threads is vergelijkbaar met VRAM, te weinig is killing en te veel geeft geen extra fps. Die fps volt uit IPC (techniek * frequentie).

[ Voor 29% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2019 18:35 . Reden: cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
Blaat schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:24:
Ik wacht het nog heel even af. Ik had een x470 gigabyte die ik uit ellende heb teruggestuurd ivm de sleep XMP voltage 1,35 -> 1,20 bug. Na elke sleep crashte het systeem wegens te laag DRAM-voltage.

Asus gekocht omdat ik vroeger in een computerzaak op de UT denk ik wel honderden PC's heb gebouwd met Asus (hele computerzalen en losse systemen). Altijd tevreden geweest over de borden, biossen en garantie.

Momenteel laten ze het aardig afweten imho.

Oja.. En wat afwachten inhoudt: terug naar Gigabyte als het zo doorgaat. Die lijken ineens wel te kijken naar social media en responsief.

[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 17-07-2019 18:38 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:54:
[...]

Je maakt hier een denkfout. De redenaties cores > fps is te simplistisch. Als je er een model van maakt dan wordt het eerder clocksnelheid > fps met als modererende variabele het aantal threads. Dat wil zeggen dat een te beperkt aantal threads de uitkomst negatief zal beinvloeden.
Uh nee, jij begrijpt mijn punt helemaal niet. ;)
Je haalt nu meermaals Gamersnexus aan, een website die regelmatig test met medium settings met een RTX2080Ti. Dat is zwaar vertekend tot het punt van het onzinnige. Ja, het plaatst wat zwaardere load op de CPU, maar het is vooral je videokaart uitschakelen. Wie doet dit nu? De RTX2080Ti heeft al een bottleneck in zoveel games op die resolutie, en dan ga je het erger maken. Tegen de tijd dat je een RTX2080Ti nodig hebt voor 1080P medium setting, gaat je hexacore CPU het niet meer trekken. Dan is een hexacore op haar best wat een 7600K nu is, waarschijnlijk nog minder. De hele testmethodiek daar komt dus botweg neer op meer single thread bottleneck creëren, beste resultaat = beter. Het is onzin.

Vervolgens zie ik eigenlijk geen enkel scenario nu waar de 3600 als hexacore nu niet de juiste keuze is voor gamers. 1080P met zelf zoiets als de RX5700XT? Geen probleem. 1440P met een RTX2080? Geen probleem. 4K met de RTX2080Ti? Geen probleem. In al die scenario's zal de bottleneck bij de videokaart liggen. Je CPU heeft nog wat marge, meer heb je niet nodig. Het enige waar de 9700K en 3700X interessant kunnen zijn voor gaming systemen, is minimale framerates. Daar is de 3700X alleen de betere keuze, want wel SMT, zuiniger, goedkoper platformkosten en de CPU zelf is ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:18:
[...]

Uh nee, jij begrijpt mijn punt helemaal niet. ;)
Je haalt nu meermaals Gamersnexus aan, een website die regelmatig test met medium settings met een RTX2080Ti. Dat is zwaar vertekend tot het punt van het onzinnige. Ja, het plaatst wat zwaardere load op de CPU, maar het is vooral je videokaart uitschakelen. Wie doet dit nu? De RTX2080Ti heeft al een bottleneck in zoveel games op die resolutie, en dan ga je het erger maken. Tegen de tijd dat je een RTX2080Ti nodig hebt voor 1080P medium setting, gaat je hexacore CPU het niet meer trekken. Dan is een hexacore op haar best wat een 7600K nu is, waarschijnlijk nog minder. De hele testmethodiek daar komt dus botweg neer op meer single thread bottleneck creëren, beste resultaat = beter. Het is onzin.
Ik heb in mijn reactie toch netjes alles gebaseerd op de bron waar jij mee kwam (techspot)?

Zo ver ik het begrijp kom jij met de statement dat cores het winnen van Ghz en vervolgens ga je dat onderbouwen met een 1600X vs een 7600K. Ik heb je geprobeerd uit te leggen dat de denkfout die daar wordt gemaakt is dat je geen rekening houdt met een minimum aantal threads dat nodig is. Als je corrigeert voor het minimum aantal threads dan valt dat verhaal in het water. Hetgeen duidelijk te zien is wanneer je de 1600X in perspectief plaatst van resultaten van een 2600X, 8600K, 9600K, 8700K, enz. Oók juist in die moderne DX12 games die jij aanhaalt. In diezelfde figuren zie je ook de 2700X met zijn 8 cores en 16 threads dat punt bevestigen. De IPC wint het flink van die 33% meer cores.

Vergis je niet AMD weet dit ook donders goed, daarom geven ze de hogere core parts de hoogste single core boost. Dat is gewoon slim zaken doen.
Vervolgens zie ik eigenlijk geen enkel scenario nu waar de 3600 als hexacore nu niet de juiste keuze is voor gamers. 1080P met zelf zoiets als de RX5700XT? Geen probleem. 1440P met een RTX2080? Geen probleem. 4K met de RTX2080Ti? Geen probleem. In al die scenario's zal de bottleneck bij de videokaart liggen. Je CPU heeft nog wat marge, meer heb je niet nodig. Het enige waar de 9700K en 3700X interessant kunnen zijn voor gaming systemen, is minimale framerates. Daar is de 3700X alleen de betere keuze, want wel SMT, zuiniger, goedkoper platformkosten en de CPU zelf is ook goedkoper.
Wat betreft de 3600(X) is het punt ook helemaal niet dat er nu een scenario is waarbij je niet normaal kan gamen. Ik verwacht alleen dat hij, net als de 1600X, vrij snel naar onderen zal bewegen op het moment dat de refreshes van Intel en AMD op de markt komen. Ik zie hier gewoon geen 2500K in waarmee je 4 jaar in de top mee draait. Als je dat van te voren weet en accepteert dan is dat niet erg. Koop gerust een 3600(X), een 9600K(F) heeft nu gewoon het risico dat het minimum aantal threads stijgt naar 7 of 8.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2019 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Der8auer met wat interessante items en leuk CCX OC tooltje.

YouTube: The most amazing feature of RYZEN 3000 - Power Saving (and some CCX OC)

CCX OC Tool (gebruik op eigen risico): http://bit.ly/30zhbMz

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 17-07-2019 19:05 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 17:04
Zonder XMP

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Fzvpy8/Cinebench-Score.png

[ Voor 200% gewijzigd door Bong_Marley op 17-07-2019 20:59 ]

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 20:28
Nieuwe bevindingen en metingen in mijn ander topic m.b.t. PBO disabled. Voor de geïnteresseerden:
quintox in "Ryzen 3600x temp issues (en lawaai!)"

Wellicht dat iemand hier wat licht op kan schijnen.
sdk1985 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:29:
[...]
Koop gerust een 3600(X), een 9600K(F) heeft nu gewoon het risico dat het minimum aantal threads stijgt naar 7 of 8.
Ik denk dat het wel meevalt met de 3600(X), ook al gaan games opeens gebruik maken van 8 volle cores, wat ik niet meteen verwacht, maar deze CPU's hebben 12 threads. De 9600k heeft er slechts 6! Zelfs met de nieuwe consoles in aantocht, denk ik dat hexacores nog wel even relevant blijven.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
@Bong_Marley DDR4 1866? Dat lijkt me nogal een bottleneck. Ik zou echt minimaal 3000 DDR geheugen nemen voor deze chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
unfor schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:02:
@Bong_Marley DDR4 1866? Dat lijkt me nogal een bottleneck. Ik zou echt minimaal 3000 DDR geheugen nemen voor deze chips.
En in single channel ook nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Wat is er gebeurd met de memory 3600 trouwens, wanneer komt de nieuwe batches uit?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bong_Marley
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 17:04
Met XMP

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SmtSH22/Cinebench-Score-XMP-on.png

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:32:
[...]

Dat valt op zich wel mee. Ik heb 3 tientjes verlies geleden op de verkoop van de 2600 en had hierbij 2 leuke games gekregen die dit gecompenseerd hebben. Het moederbord heb ik zonder verlies verkocht. Ik heb hiervoor 6 jaar gedaan met mijn vorige systeem. De 2600 was vanaf het begin bedoelt als tussenstap omdat ik op dat moment nog een leuk bedrag voor mijn Z97 set kreeg. Het is dat ik echt ¥¢©% sjagreinig werd van de bios van Asus as is dat ik nu overstap.
Doe je goed dan. Tja, Asus is niet meer wat het geweest is. Vanaf de CH6 wordt er al geklaagd dat opstarten langer duurt dan normaal. Mooie borden en mooi uitgebreid bios maar wel problemen genoeg. Ik heb zelf de x470 gaming 7 en die werkt als een zonnetje. Ff wennen aan het bios want dat zit raar in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:28:
[...]

Wat is je punt precies?

Hij vertelt dat hij een nieuw bord heeft gekocht en jij komt vertellen dat hij beter niet z'n CPU had kunnen upgraden? :S

Beetje mosterd na de maaltijd vindt je niet? :P
Volgens mij had ik het niet tegen jou, dus waarom je reageert is me een raadsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

regmaster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Volgens mij had ik het niet tegen jou, dus waarom je reageert is me een raadsel.
Omdat dit een forum is, niet een DM gesprek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

regmaster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:08:
[...]

Doe je goed dan. Tja, Asus is niet meer wat het geweest is. Vanaf de CH6 wordt er al geklaagd dat opstarten langer duurt dan normaal. Mooie borden en mooi uitgebreid bios maar wel problemen genoeg. Ik heb zelf de x470 gaming 7 en die werkt als een zonnetje. Ff wennen aan het bios want dat zit raar in elkaar.
Het zal echt wel goedkomen en denk dat degene die het bord overgenomen heeft hier een prachtig bord aan heeft alleen ik heb het geduld simpelweg niet om te wachten op de nieuwe bios :) Ik wordt gek van steeds een C5 code en weer in de bios te moeten duiken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 19:32
Ik twijfel om mijn MSI tomahawk retour te doen. Bios nog steeds niet werkend, vandaag een nieuwe bios gereleased. Maar nog steeds boot issues. Net een kleine 700 euro uitgegeven voor een nieuw systeem en heb niks anders dan problemen. Heb nog steeds recht op mijn 14 dagen koop op afstand. Over een week niet meer. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een x570 bord nemen maar ik kan niet in je portemonnee kijken en ik ben daar ook makkelijk in als ik me frustreer aan zulke problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Nikeo

Jawelles

Ik heb mijn i5-2500 vervangen door onderstaand setje: mijn 7950 houd ik eerst nog wel even.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,05€ 205,05
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 138,-€ 138,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,57€ 82,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,57

De installatie ging echt supersoepel op 1 dingetje na: hij pakte de bios flash niet goed. De flash startte wel getuige het knipperende rode lampje maar de cpu werd niet herkend volgens de lichtcode op het moederbord. Even gegoogeld en kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan mijn usb stickje lag. Een hele oude gepakt (512 mb ofzo) en die in fat32 gezet en toen ging het wel goed. Dus de beta bios downloaden, uitpakken, het bios bestand (E7B85AMS.17M in mijn geval) renamen naar MSI.ROM en gaan met die banaan. Het flashen en rebooten duurde wel 10 minuten bij mij.

Bloedsnel systeem. Niet duur. Zeer blij mee. Kom de benchmarks goed door met vrij lage temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nikeo op 17-07-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

swoutr schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:52:
Ik twijfel om mijn MSI tomahawk retour te doen. Bios nog steeds niet werkend, vandaag een nieuwe bios gereleased. Maar nog steeds boot issues. Net een kleine 700 euro uitgegeven voor een nieuw systeem en heb niks anders dan problemen. Heb nog steeds recht op mijn 14 dagen koop op afstand. Over een week niet meer. Wat raden jullie aan?
Zou het terugsturen. Misschien dat er nog andere B450 moederborden zijn die iets beter zijn. Maar in de berichten die ik lees zie ik vooral dat de meeste moeite hebben moeten doen om het werkend te krijgen. Het AMD platform is niet echt bepaald plug en play lijkt het. Bij Intel is dat wel anders. Hier zit iedereen vooral te wachten op bios updates enz :/ wat naar mijn mening toch aangeeft hoe laag het kwaliteitsniveau van het AMD platform is. Ongeacht de achterliggende reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@aex351 bij intel kun je nooit een nieuwe cpu in een ouder platform steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Goofy1978 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:29:
@aex351 bij intel kun je nooit een nieuwe cpu in een ouder platform steken.
Bij AMD ook niet. De huidige generatie is het AM4 platform. Dat loopt in 2020 af. https://www.amd.com/en/products/chipsets-am4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethrellik
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 18:17
aex351 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:36:
[...]

Bij AMD ook niet. De huidige generatie is het AM4 platform. Dat loopt in 2020 af. https://www.amd.com/en/products/chipsets-am4
En waar staat dat aangegeven? Denk dat AM4 nog een langere staartje gaat krijgen dan 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
swoutr schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:52:
Of even de reset switch pinnetjes lostrekken van je moederbord.
Schijnt te helpen.
Kun je altijd nog nadenken over wel/niet retourneren.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Boxman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:56:
[...]

Fabric clock >1500 = no boot op Asrock is een known issue atm, gezien Asrock's eerste biossen AGESA1.0.0.1 hebben. Als je in AMD Overclock settings in je BIOS fabric clock handmatig op 1467 of 1433 zet, kun je je RAM wel op de snelheden laten lopen die je verwacht (of hoger).

Source: zelfde problemen op mijn X370 Taichi, met handmatige FCLK kon ik 3733C16 draaien op mn E-die setje. Testbios die ik voor Asrock mag testen lost dit probleem volledig op, maar heeft wat andere bugs. Anyway, ze zijn ermee bezig bij Asrock, 1.0.0.3AB komt eraan, ook voor jouw bord waarschijnlijk.
Net idd BIOS 3.33 met AGESA 1.0.0.3 patch AB voor de B450 ITX van Asrock gekregen. Morgen even testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

ethrellik schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:41:
[...]

En waar staat dat aangegeven? Denk dat AM4 nog een langere staartje gaat krijgen dan 2020
Dat werd aangegeven toen het platform gelanceerd werd. https://i.imgur.com/CT1YTkM.jpg. Maar verder kan je ook je eigen vraag omdraaien: waar staat aangegeven dat het AM4 platform de toekomstige processoren blijft ondersteunen? Iedereen zit elkaar erover maar een beetje na te praten :/.

Momenteel zal het AM4 platform, welke dus sinds 2017 bestaat, op basis van de huidige informatie dus bestaan tot 2020. In 2020 bestaat dus de kans dat AMD een nieuw platform gaat lanceren. In totaal 3 jaar dus. Met wat geluk 4 jaar.

Als je dit afzet tegen de huidige Intel LGA 1151 (Socket H4) platform. Die is er al sinds 2015. Momenteel in totaal 4 jaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 19:33

Nox

Noxiuz

Ik zit ff op de forums bij MSI te kijken. Met de huidige BIOS is het niet mogelijk om memory timings aan te passen, vcore aan te passen en dergelijke fratsen. Lekker niveautje weer... Zijn er borden die wél werken?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRB
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-05 10:12

KRB

Vandaag heb ik mijn r5 3600 build in elkaar gezet, en na wat gedoe met het bios updaten werkt de pc prima. Het enige wat ik me af vraag is of anderen ook last hebben van een irritant geluid van de CPU-fan.

Ik gebruik de stock koeler van R5 3600 op een MSI B450 Tomahawk Mobo.
De koeler geeft een zoemend geluid dat constant harder en zachter wordt. (Daarom is het zo storend)

Wellicht heb ik bij de montage wat verkeerd gedaan. Bij het bevestigen van de koeler op het moederbord gingen de schroeven er niet bijzonder soepel in. Ik ben maar voorzichtig geweest en ik heb de schroeven niet vaster gedraaid, omdat de koeler goed vast zit en ik uiteraard altijd nog aan kan draaien als dat nodig is.

Is het de bedoeling dat de schroeven volledig ingedraaid worden of is het meer een kwestie van ''vast is vast''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 12:11
Gisteren heb ik mijn 3700x + MSI B450M Mortar + Trident Z 3200mhz c16 in ontvangst mogen nemen.
Een tikkeltje huiverig vanwege alle gekke verhalen die er toch wel de rondte doen.
Maar eigenlijk ging alles echt zonder problemen, mijn Intel 3570k @4.5ghz is na 6 jaar dienst eindelijk waardig afgelost.

Alles draait, all cores 4300mhz op 1.35v, geheugen controller op 1866 en geheugen op 3733mhz c18

Schiet mij maar lek, maar dit werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
aex351 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:51:
[...]

Dat werd aangegeven toen het platform gelanceerd werd. https://i.imgur.com/CT1YTkM.jpg. Maar verder kan je ook je eigen vraag omdraaien: waar staat aangegeven dat het AM4 platform de verdere processoren blijft ondersteunen? Iedereen zit elkaar erover maar een beetje na te praten :/.

Momenteel zal het AM4 platform, welke dus sinds 2017 bestaat, op basis van de huidige informatie dus bestaan tot 2020. In 2020 bestaat dus de kans dat AMD een nieuw platform gaat lanceren. In totaal 3 jaar dus. Met wat geluk 4 jaar.
Het is wat subtieler. :)
AMD heeft altijd aangegeven pas van socket te wisselen als dit noodzakelijk is. Ze hebben in 2017, tot 2020 gecommuniceerd omdat ze voor het ontwerp van AM4 al wisten dat er voor 2020 niks zou komen dat een nieuw socket vraagt. Er is eigenlijk maar een verandering die een socket wijziging kan afdwingen, DDR5.

De eerste DDR5 beschikbaarheid staat gepland voor eind dit jaar, begin volgend jaar. Dat is te kort dag voor Zen 3 in 2020. Ga er gerust vanuit dat Zen 3 nog op AM4 zal zijn. Voor 2021 en Zen 4 kan zomaar socket AM5 gaan verschijnen. Tegen die tijd zal DDR5 productie waarschijnlijk op een niveau zijn dat adoptie mogelijk is. AMD zal dan waarschijnlijk ook PCI-E 5.0 gaan introduceren. Ook zal USB 4.0 potentieel dan gaan verschijnen in eerst beperkte mate op desktopplatformen.
Nox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:55:
Ik zit ff op de forums bij MSI te kijken. Met de huidige BIOS is het niet mogelijk om memory timings aan te passen, vcore aan te passen en dergelijke fratsen. Lekker niveautje weer... Zijn er borden die wél werken?
Niet echt. :P
Volgens The Stilt hebben zelfs de moederborfdfabrikanten pas een aantal dagen voor launch, daadwerkelijke launch kwaliteit samples gekregen, dus de echte 3600-3900X range CPU's. Daarvoor hadden ze alleen wat ES samples. Alle fabrikanten zullen nu bijna panisch bezig zijn om al hun borden echt te valideren en bugs te verhelpen. Zijn er kennelijk ook al twee verschillende AGESA revisies in omloop, binnen twee weken na launch.

Ik vermoed zo dat de moederbordfabrikanten behoorlijk pisnijdig zijn op AMD nu. AMD lijkt er alles aan gedaan te hebben zodat er nauwelijks iets uit zou lekken over Ryzen 3000. Dat is vrij typisch AMD om zulke geheimhouding af te dwingen. Ze zijn er zeker in geslaagd, maar wel ten koste van launch stabiliteit.

Het gaat gewoon even duren voordat alle moederborden echte en stabiele bios zullen krijgen waar vervolgens verbeteringen op gebouwd kunnen worden. Het is in die zin niet anders dan de 300 series chipset. Eigenlijk is het alsnog beter dan de 300 series, want dat was echt een puinzooi. :P

Ik ben ook wel blij hoe mijn ASUS Prime X370-Pro is. Geen vernietigende bugs, maar ook niet perfect. Het werkt nu gewoon. Voorlopig is dit goed genoeg. :)

[ Voor 33% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-07-2019 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
sdk1985 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:29:
[...]

Wat betreft de 3600(X) is het punt ook helemaal niet dat er nu een scenario is waarbij je niet normaal kan gamen. Ik verwacht alleen dat hij, net als de 1600X, vrij snel naar onderen zal bewegen op het moment dat de refreshes van Intel en AMD op de markt komen. Ik zie hier gewoon geen 2500K in waarmee je 4 jaar in de top mee draait.
Waarom zou je dit willen? Het moment dat je iets koopt heb je jezelf vastgelegd op een bepaald performance niveau en dat verandert nog wel een beetje met nieuwe BIOS versies en drivers maar niet heel erg veel als het goed is. Dat performance in de rest van de wereld omhoog knalt (of niet) is leuk voor de rest van de wereld, maar dat doet voor jou niets meer tenzij je elke zoveel maanden je PC update.

In het Sandy Bridge tijdperk en daarna was AMD niet concurrerend dus kon Intel elke generatie een opnieuw opgewarmde Sandy Bridge uitbrengen met hier en daar wat extra instructies of een paar procent extra IPC o.i.d. Dat zorgde ervoor dat processors heel lang bovenin allerlei lijstjes bleven hangen want de "nieuwe" hardware was gewoon meer van hetzelfde. Intel heeft sinds Nehalem (2010) tot Coffee Lake (2017) ermee weg kunnen komen om quad core processors al dan niet met HT op de markt te brengen ondanks dat AMD al die tijd (sinds de Phenom II hexacores) aan het proberen was de markt te overtuigen van de zin van meer threads. Ik reken een 4 module CMT processor als een octacore (met slechte FP prestaties), maar zelfs als je die als quad-core ziet blijft het een feit dat de prestaties van processors sinds de eerste Ryzens relatief veel sneller stijgen dan de jaren daarvoor, en ook nu pas Intel het nodig vindt om ineens hexacores uit te brengen. Nu verwachten dat je een processor kan kopen en, net zoals met Sandy Bridge, 8 jaar later nog leuk kan meedoen in de benchmarks is gewoon niet realistisch. Ik hoop ook niet dat dat weer gaat gebeuren want voor ons als consumenten waren het droevige tijden. Wat AMD ook produceert, Intel gaat er iets vergelijkbaars tegenover zetten en dat blijven ze doen tot een van de twee een Bulldozer produceert en het feest voorlopig weer over is. Ik zou zeggen koop lekker een nieuwe processor als je dat kan gebruiken en geniet ervan :)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:04:
[...]

AMD heeft altijd aangegeven pas van socket te wisselen als dit noodzakelijk is. Ze hebben in 2017, tot 2020 gecommuniceerd omdat ze voor het ontwerp van AM4 al wisten dat er voor 2020 niks zou komen dat een nieuw socket vraagt. Er is eigenlijk maar een verandering die een socket wijziging kan afdwingen, DDR5.

De eerste DDR5 beschikbaarheid staat gepland voor eind dit jaar, begin volgend jaar. Dat is te kort dag voor Zen 3 in 2020. Ga er gerust vanuit dat Zen 3 nog op AM4 zal zijn. Voor 2021 en Zen 4 kan zomaar socket AM5 gaan verschijnen. Tegen die tijd zal DDR5 productie waarschijnlijk op een niveau zijn dat adoptie mogelijk is. AMD zal dan waarschijnlijk ook PCI-E 5.0 gaan introduceren. Ook zal USB 4.0 potentieel dan gaan verschijnen in eerst beperkte mate op desktopplatformen.
Dat komt dan alsnog overheen met de roadmap van AMD. Zen 3 staat gepland voor 2020 op het AM4 platform. De 3000 serie is Zen 2. Kortom nog 1 processor serie te gaan. Dan wellicht in de loop van 2020/2021 lanceert AMD zijn nieuwe platform met DDR5 ondersteuning. Dus zo future proof is het AM4 platform helemaal niet. En als je al ziet dat bepaalde AMD moederborden de 3000 serie processor niet of niet goed ondersteunen dan kan je wel raden hoe goed het zal uitpakken voor de processoren van de Zen 3 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
johnny.xxx schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:02:
Gisteren heb ik mijn 3700x + MSI B450M Mortar + Trident Z 3200mhz c16 in ontvangst mogen nemen.
Een tikkeltje huiverig vanwege alle gekke verhalen die er toch wel de rondte doen.
Maar eigenlijk ging alles echt zonder problemen, mijn Intel 3570k @4.5ghz is na 6 jaar dienst eindelijk waardig afgelost.

Alles draait, all cores 4300mhz op 1.35v, geheugen controller op 1866 en geheugen op 3733mhz c18

Schiet mij maar lek, maar dit werkt probleemloos.
Welke BIOS versie draai je? En welke versie van Windows 10?
Heb je zelf een CPU voltage ingesteld?

Hier hetzelfde bord en dezelfde processor en hij jaagt er idle 1.5v doorheen en de temperaturen zijn om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ximon schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:05:
[...]

Waarom zou je dit willen? Het moment dat je iets koopt heb je jezelf vastgelegd op een bepaald performance niveau en dat verandert nog wel een beetje met nieuwe BIOS versies en drivers maar niet heel erg veel als het goed is. Dat performance in de rest van de wereld omhoog knalt (of niet) is leuk voor de rest van de wereld, maar dat doet voor jou niets meer tenzij je elke zoveel maanden je PC update.
Ga je mij nu vragen waarom je een 200 euro kostende cpu zou willen die zoveel headroom heeft dat hij jaren lang top prestaties blijft neer zetten :o ? Vergeet niet dat die 2500K een baseclock van x33 had en dat een allcore turbo van x48 geen enkel probleem was. Jij hebt liever een duurdere midranger die relatief slechter presteert ten opzichte van de top en al dan niet sneller gaat achterlopen op nieuwe producten? :+
quintox schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:58:

Ik denk dat het wel meevalt met de 3600(X), ook al gaan games opeens gebruik maken van 8 volle cores, wat ik niet meteen verwacht, maar deze CPU's hebben 12 threads. De 9600k heeft er slechts 6! Zelfs met de nieuwe consoles in aantocht, denk ik dat hexacores nog wel even relevant blijven.
Ik ben het wel met je eens dat die 12 threads voor gaming voorlopig prima zijn. Waar ik bang voor ben is dat de single threaded performance tekort kan gaan schieten. Daarbij is het jammer dat AMD die cpu's zo binned dat er eigenlijk niets over te clocken valt. In ieder geval niet voor een 3600X. Ik reken eigenlijk stiekem op flink wat gpu vuurwerk volgend jaar in de vorm van AMD high-end, Intel met hun videokaart en Nvidia met Ampere. Op basis daarvan lijkt mij +35% relatief (50%) aan de gpu kant echt het minimum te worden. Meer gpu kracht vereist vaak ook weer wat meer van je cpu (vooral in games als Siege). Maar goed ik heb mij mening gegeven, we gaan het wel zien. Het is nogmaals niet erg zo lang je er maar rekening mee houdt dat je over 2 jaar wellicht weer een upgrade zou willen (zoals de 1600X kopers nu kunnen gaan upgraden).

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoutr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 19:32
Nnoitra schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:42:
[...]

Of even de reset switch pinnetjes lostrekken van je moederbord.
Schijnt te helpen.
Kun je altijd nog nadenken over wel/niet retourneren.
Pinnetjes lostrekken op mijn mobo om hem vervolgens retour te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

swoutr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:00:
[...]

Dat zou ik ook niet doen idd. Grote kans dat je dan gezeik krijgt. En daarbij is het toch ook een beetje van de zotte dat er dit soort "fixes" nodig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnny.xxx
Evernote schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:36:
[...]

Welke BIOS versie draai je? En welke versie van Windows 10?
Heb je zelf een CPU voltage ingesteld?

Hier hetzelfde bord en dezelfde processor en hij jaagt er idle 1.5v doorheen en de temperaturen zijn om te janken.
Ik heb de 7B89v18 ( de ab versie dus) bios erop gezet met usb stickje en alleen atx stekker in het moederbord.
Machine omgebouwd, verse Windows install Win10-1903 nu.

In de bios ben ik eerst van de voltages afgebleven, maar toen ging hij inderdaad tijdens stressen richting de 1.5. dat vond ik niet zo heel tof dus heb hem op 1.4 gezet en ben gaan clocken met Ryzen master.

Grappig genoeg wil hij met alle cores heerlijk snorren op 4300, maar als ik hem zelfs met een single core op 4400 zet gaat hij onderuit.
Dus 4300mhz, daarna met kleine stapjes en steeds tussendoor stressen het voltage omlaag.

Ook heb ik het verschil tussen 1.5 en 1.35volt getest in cinebench, verschil dat er niet is.

edit:
83c met stock cooler en stock thermal prut op cinebench na een half uurtje.

[ Voor 3% gewijzigd door johnny.xxx op 18-07-2019 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
I
johnny.xxx schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:24:
[...]

Ik heb de 7B89v18 ( de ab versie dus) bios erop gezet met usb stickje en alleen atx stekker in het moederbord.
Machine omgebouwd, verse Windows install Win10-1903 nu.

In de bios ben ik eerst van de voltages afgebleven, maar toen ging hij inderdaad tijdens stressen richting de 1.5. dat vond ik niet zo heel tof dus heb hem op 1.4 gezet en ben gaan clocken met Ryzen master.

Grappig genoeg wil hij met alle cores heerlijk snorren op 4300, maar als ik hem zelfs met een single core op 4400 zet gaat hij onderuit.
Dus 4300mhz, daarna met kleine stapjes en steeds tussendoor stressen het voltage omlaag.

Ook heb ik het verschil tussen 1.5 en 1.35volt getest in cinebench, verschil dat er niet is.

edit:
83c met stock cooler en stock thermal prut op cinebench na een half uurtje.
Dank voor je reactie, ik zit ook weer op de nieuwste bios maar idle en met extreem lage workload zoals Firefox met 3 tabjes open zit ik op 1.45v of hoger.

Als ik alle applicaties afsluit en alleen naar CPU-Z kijk dan zie ik soms 1.1v maar als ik de muis nog maar beweeg schiet het naar 1.35v of hoger.

Als ik Prime 95 draai schiet de clockspeed terug naar 3.6Ghz met 1.01v, het voltage dat je volgens AMD_Robert in idle hoort te zien.

Qua temperatuur zit ik na 5 minuten (durf ‘m niet langer te draaien) rond de 65 graden.

Edit: Dit is met alles op AUTO in de BIOS, Windows 10 1903.

Wat me ook opvalt is dat bij het booten alle fans zeker 5 seconden op 100% draaien, iets dat met m’n 2600 nooit gebeurde.

[ Voor 6% gewijzigd door Evernote op 18-07-2019 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnny.xxx
Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:35:
I
[...]

Dank voor je reactie, ik zit ook weer op de nieuwste bios maar idle en met extreem lage workload zoals Firefox met 3 tabjes open zit ik op 1.45v of hoger.

Als ik alle applicaties afsluit en alleen naar CPU-Z kijk dan zie ik soms 1.1v maar als ik de muis nog maar beweeg schiet het naar 1.35v of hoger.

Als ik Prime 95 draai schiet de clockspeed terug naar 3.6Ghz met 1.01v, het voltage dat je volgens AMD_Robert in idle hoort te zien.

Qua temperatuur zit ik na 5 minuten (durf ‘m niet langer te draaien) rond de 65 graden.
65graden zou voor mij persoonlijk zeker geen reden tot zorg zijn.

Misschien wel belangrijk te vermelden, ik heb ook Windows energie beheer op "Ryzen gebalanceerd" gezet.
Dat schijnt momenteel een dingetje te zijn aldus reddit.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/ec2c52c1c734808de1c5dd3dd415104e.png

De velden die geminimaliseerd zijn staan allemaal op auto.

[ Voor 7% gewijzigd door johnny.xxx op 18-07-2019 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
johnny.xxx schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:38:
[...]

65graden zou voor mij persoonlijk zeker geen reden tot zorg zijn.

Misschien wel belangrijk te vermelden, ik heb ook Windows energie beheer op "Ryzen gebalanceerd" gezet.
Dat schijnt momenteel een dingetje te zijn aldus reddit.
Idem, ik gebruik ook Ryzen gebalanceerd, dit op het advies van AMD_Robert.

Waar ik me zorgen om maak zijn de hoge stock voltages en idle temperatuur die zo’n 15 á 20 graden boven m’n 2600 liggen en het feit dat er bij all-core load zoals Prime95 ineens een enorme dip te zien is qua clockspeed en dat het voltage ineens omlaag schiet.

De wereld op z’n kop zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Eventjes cinebench20 aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/df3bdba1293e768a7fe017a45cae1bfb.png

Ik kan hem wel langer laten doorlopen maar hij gaat dan geen hele graad warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
johnny.xxx schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:46:
Eventjes cinebench20 aangezet:

[Afbeelding]

Ik kan hem wel langer laten doorlopen maar hij gaat dan geen hele graad warmer worden.
Wat een verschil zeg, ik vraag me af of ik gewoon een slechte chip heb aangezien ik stock met Cinebench R20 niet eens 4Ghz aantik (zonder iets aan te raken dan wel)

Idle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/apKtQU0hnZ1XRXhwULHvyiCA/full.png

Cinebench
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IxOx3SOFc4YY01YC5f4Bw50U/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door Evernote op 18-07-2019 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 01:03:
[...]

Wat een verschil zeg, ik vraag me af of ik gewoon een slechte chip heb aangezien ik stock met Cinebench R20 niet eens 4Ghz aantik (zonder iets aan te raken dan wel)

Idle
[Afbeelding]

Cinebench
[Afbeelding]
als ik jouw screenshotje vergelijk met de mijne: jouw moederbord/bios heeft zn powerlimits nog aan staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/bcc9d40474e73047208c29791574f1fd.png

vandaar dat hij de rem er op gooit.

En zet in Ryzen master OC eens op manual voor de grap als je wil.

[ Voor 4% gewijzigd door johnny.xxx op 18-07-2019 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
johnny.xxx schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 01:09:
[...]

als ik jouw screenshotje vergelijk met de mijne: jouw moederbord/bios heeft zn powerlimits nog aan staan.
[Afbeelding]

vandaar dat hij de rem er op gooit.

En zet in Ryzen master OC eens op manual voor de grap als je wil.
Ja dat klopt, zoals gezegd heb ik alles op stock staan zowel in Ryzen Master als op m'n BIOS (qua CPU control dan)

Buitenom het feit dat ik denk dat jij een golden sample hebt (4.3Ghz op 1.325v is bij mij een instant crash) kan ik niet anders concluderen dat op stock 1.5v op je vcore gewoon een dikke vet bug is.

Zojuist heb ik ook nog even Gameboost aangezet op m'n B450m Mortar en dat was ook een aparte gewaarwording, hij locked alle cores op 4.2Ghz en zet er een 1.1v lock op.
Uiteraard is het draaien van een Cinebench meteen een crash maar interessant is het zeker.

Er zitten naar mijn idee gewoon kinderziektes in de BIOS en/of firmware van de CPU zelf, idle is de CPU ook een complete stuiterbal als ik hem op 4.2Ghz 1.325v zet met een aantal cores in sleep state springt de temperatuur tussen de van 39 graden naar 50 graden en zakt daarna weer naar 39 en dit gaat eigenlijk constant door wat me ook zeer ongezond lijkt voor m'n CPU.
Zen2 is anders dan Zen+ maar dit gedrag is gewoon raar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:04:
[...]

[...]

Niet echt. :P
Volgens The Stilt hebben zelfs de moederborfdfabrikanten pas een aantal dagen voor launch, daadwerkelijke launch kwaliteit samples gekregen, dus de echte 3600-3900X range CPU's. Daarvoor hadden ze alleen wat ES samples. Alle fabrikanten zullen nu bijna panisch bezig zijn om al hun borden echt te valideren en bugs te verhelpen. Zijn er kennelijk ook al twee verschillende AGESA revisies in omloop, binnen twee weken na launch.

Ik vermoed zo dat de moederbordfabrikanten behoorlijk pisnijdig zijn op AMD nu. AMD lijkt er alles aan gedaan te hebben zodat er nauwelijks iets uit zou lekken over Ryzen 3000. Dat is vrij typisch AMD om zulke geheimhouding af te dwingen. Ze zijn er zeker in geslaagd, maar wel ten koste van launch stabiliteit.

Het gaat gewoon even duren voordat alle moederborden echte en stabiele bios zullen krijgen waar vervolgens verbeteringen op gebouwd kunnen worden. Het is in die zin niet anders dan de 300 series chipset. Eigenlijk is het alsnog beter dan de 300 series, want dat was echt een puinzooi. :P

Ik ben ook wel blij hoe mijn ASUS Prime X370-Pro is. Geen vernietigende bugs, maar ook niet perfect. Het werkt nu gewoon. Voorlopig is dit goed genoeg. :)
#FuckItKoopWelEenIntel

Goed, hoe lang duurt het om een bios te maken? :') voordeel is dat ssd's en geheugen goedkoper worden en ik straks een aib 5700 kan kopen ipv zelf koelers te wisselen...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Laatst online: 08:48
Nox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 02:07:
[...]

#FuckItKoopWelEenIntel

Goed, hoe lang duurt het om een bios te maken? :') voordeel is dat ssd's en geheugen goedkoper worden en ik straks een aib 5700 kan kopen ipv zelf koelers te wisselen...
Van wat ik gelezen had.
Zijn de verwachtingen dat de prijzen van Dram en ssd's gaan stijgen binnenkort.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 20:21
aex351 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:26:
[...]

Dat komt dan alsnog overheen met de roadmap van AMD. Zen 3 staat gepland voor 2020 op het AM4 platform. De 3000 serie is Zen 2. Kortom nog 1 processor serie te gaan. Dan wellicht in de loop van 2020/2021 lanceert AMD zijn nieuwe platform met DDR5 ondersteuning. Dus zo future proof is het AM4 platform helemaal niet. En als je al ziet dat bepaalde AMD moederborden de 3000 serie processor niet of niet goed ondersteunen dan kan je wel raden hoe goed het zal uitpakken voor de processoren van de Zen 3 serie.
Jij rekent ook alleen in je eigen straatje en laat weg wat je niet goed uitkomt.

1) volgend jaar komt de update van Zen 2 en is het AM4 platform dus nog prima te gebruiken, pas met DDR5 in 2021 verandert het platform.

2) door het ondersteunen van vele volstrekt verschillende cpu- generaties is er meer bios ruimte nodig. Er is bespaard door een aantal moederbord-fabrikanten op de grootte van de bios en nu past niet alle ondersteuning voor die generaties in de bios. Ondersteuning voor AM4 is er zelfs voor Bulldozer gebaseerde cpu's.
Wordt aan gewerkt en veel reviews waren sowieso met de verkeerde bios.

Op dit moment is er wat grof ruimte gemaakt om snel alle borden van ondersteuning te voorzien. Het was dat of slechts een deel ondersteuning geven.

3) socket 1151 voor de 6000 en 7000 reeks is niet compatible met de 8000 en 9000 reeks, dus jouw 4 jaar is BS.

4) ook bij socket 1151v2 moederborden, die generatie 8 en 9 zouden moeten ondersteunen blijkt dat er een nieuwe bios nodig is voor 9700(k(/9900(k) cpu's en de R0-revisie en zonder starten ze niet.

5) socket 1151v2 is niet compatibel met de volgende generatie Intel (Comet Lake)

6) gezien je vele ervaring met die fantastische Intel en je non-ervaring met AMD, ga lekker elders mensen vervelen ipv dit AMD ERVARINGEN topic te vervuilen.
Modbreak:Laat het modereren aub aan de moderatoren over en maak een topicreport aan als je vindt dat een ander over de schreef gaat. Hou het zelf on-topic, vriendelijk en behulpzaam. Deze laatste opmerking is dat geen van allen.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 19-07-2019 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

@aex351 ik ben het eens met @White Feather . Je hebt in dit topic bijna niks anders dan kritiek op AMD gerelateerde aankopen gepost. Ik vind dat er voor iedereen in elk topic een plek is maar als je hier offtopic komt afzeiken kan je beter niet posten imo.
Modbreak:Laat het modereren aub aan de moderatoren over en maak een topicreport aan als je vindt dat een ander over de schreef gaat. Hou het zelf on-topic, vriendelijk en behulpzaam. Deze laatste opmerking is dat geen van allen.

Heeft iemand al een keer met latencymon gespeeld op hun Ryzen systeem? Zo ja, wat was de conclusie?

Bij mij leveren ntoskrnl.exe en nvklddm.exe gigantische spikes op. Dat eerste lijkt een probleem met Windows 1903 te zijn en dat laatste een nVidia driver issue met Ryzen 3000. En dan heb ik het over latency spikes van rond de 600ms. Redelijk onacceptabel imo, zeker op een clean install. :|

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 19-07-2019 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik mag dan eindelijk vandaag mn 3800x verwelkomen.. Heb nog wel een hoop backup te doen, morgen eerste resultaten op een 470 gaming 7.. (die nu 50 euro duurder is?, hade ik toch met goed vooruitzicht dat bord besteld :) )

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 19:21
Gigabyte X570 AORUS ELITE doet het hier prima, enige vervelende is het lawaai op de mic poort, denk dat ik mijn 12! jaar oude geluidskaart maar overprik. maar een USB naar 3.5mm plug aanschaf voor mic.

[ Voor 15% gewijzigd door Zaggy op 18-07-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

White Feather schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:28:
[...]

Jij rekent ook alleen in je eigen straatje en laat weg wat je niet goed uitkomt.

1) volgend jaar komt de update van Zen 2 en is het AM4 olatform dus nog prima te gebruiken, pas met DDR5 in 2021 verandert het platform.

2) door het ondersteunen van vele volstrekt verschillende cpu- generaties is er meer bios ruimte nodig. Er is bespaard door een aantal moederbord-fabrikanten op de grootte van de bios en nu past niet alle ondersteuning voor die generaties in de bios. Ondersteuning voor AM4 is er zelfs voor Bulldozer gebaseerde cpu's.
Wordt aan gewerkt en veel reviews waren sowieso met de verkeerde bios.

Op dit moment is er wat grof ruimte gemaakt om snel alle borden van ondersteuning te voorzien. Het was dat of slechts een deel ondersteuning geven.

3) socket 1151 voor de 6000 en 7000 reeks is niet compatible met de 8000 en 9000 reeks, dus jouw 4 jaar is BS.

4) ook bij socket 1151v2 moederborden, die generatie 8 en 9 zouden moeten ondersteunen blijkt dat er een nieuwe bios nodig is voor 9700(k(/9900(k) cpu's en de R0-revisie en zonder starten ze niet.

5) socket 1151v2 is niet compatibel met de volgende generatie Intel (Comet Lake)
Het ging over het platform. Niet dat je bij Intel per definitie een oude moederbord kan hergebruiken. En die garantie heb je bij AMD dus ook niet perse, aangezien dit afhangt van de fabrikanten van moederborden - net als bij Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

millman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:59:
Ik mag dan eindelijk vandaag mn 3800x verwelkomen.. Heb nog wel een hoop backup te doen, morgen eerste resultaten op een 470 gaming 7.. (die nu 50 euro duurder is?, hade ik toch met goed vooruitzicht dat bord besteld :) )
Volgens mij ben je de eerste in dit topic of niet?

Ben wel benieuwd naar wat resultaten vs de 3700x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Wat is je beweegreden geweest om een 3800x vs een 3700x te nemen?

Gezien de verschillen tussen de 3600 en 3600x verwacht ik weinig verschil, met toch een flinke meerprijs.

Ben ook wel benieuwd naar de resultaten :)
Prachtig spul Zen 2.

Begint eindelijk weer te kriebelen om een upgrade te doen van mijn 4690k (jarenlang niets nieuws van Intel, toen schreeuwend duur, net niet Zen(+))

[ Voor 17% gewijzigd door White Feather op 18-07-2019 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Fordius schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 02:40:
[...]

Van wat ik gelezen had.
Zijn de verwachtingen dat de prijzen van Dram en ssd's gaan stijgen binnenkort.
Dan moet ik dat ff goed in de gaten houden... Zodra het stijgt inkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Nox schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 02:07:
[...]

#FuckItKoopWelEenIntel

En je denkt dat het bij Intel nooit zo gaat, waarom? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wou deze net nemen omdat die "shielded sound" dinges heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
aex351 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Het ging over het platform. Niet dat je bij Intel per definitie een oude moederbord kan hergebruiken. En die garantie heb je bij AMD dus ook niet perse, aangezien dit afhangt van de fabrikanten van moederborden - net als bij Intel.
Het is juist andersom. Bij Intel kun je per definitie een platform maar max 2x gebruiken. Daarna is het gewoon voorbij. Daar gaat een moederbord-fabrikant echt geen verandering in brengen (op een zeer schaarse eenmalige beta bios na).

In dit geval dus is het bij Intel begin 2020 alweer voorbij gezien de nieuwe socket van Comet Lake.

Bij AMD zijn er alleen wat low-end moederbordjes die niet naar Zen 2 gaan, veruit de meeste krijgen wel de update.

Zowel bij AMD heb je low-end bordjes met slechte stroomvoorziening. Bij AMD kunnen die bv genoeg power leveren voor een apu, maar niet voor een 8-core. Omdat de powerspecs tussen een FX-apu (28nm) tot en met een Zen 2 chip (7nm) nogal afwijken, kunnen die bordjes sowieso al niet de nieuwste chips aan.

Bij Intel speelt dat minder omdat de 2 generaties bijna rebrands van elkaar zijn en Intel nog steeds op 14nm blijft plakken.

Bovendien wens ik je succes met een 9900k op een H310-bordje. Leuk dat het compatible is qua bios, maar je hebt er geen hol aan, want je VRM'S staan te throttlen voordat je 9900K wakker is.

Als je dus een bord had gekocht met een behoorlijke stroomvoorziening, wat in de praktijk dus in ieder geval geen A320 chipset was, dan kun je nu gewoon netjes over naar Zen2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Blaat schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:36:
[...]

Tussen de 1% & 2% er is al een paar dagen een review online hoor.

Ook hier zie je weer dat er echt grote fouten in de firmware en BIOS-en zitten gezien de voltages, temperaturen e.d.

AMD mag wel eens wat harder aan die kar gaan trekken om dit op te lossen, dat hele observer effect is ook bullshit, waarom heeft Zen+ hier 0 last van?

Oplossing: zet alle software die je al jaren zonder problemen gebruikt maar uit, voltage van 1.45v idle zonder load is verder is heel normaal hoor. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

White Feather schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:56:
[...]

[...]

Het is juist andersom. Bij Intel kun je per definitie een platform maar max 2x gebruiken. Daarna is het gewoon voorbij. Daar gaat een moederbord-fabrikant echt geen verandering in brengen (op een zeer schaarse eenmalige beta bios na).

In dit geval dus is het bij Intel begin 2020 alweer voorbij gezien de nieuwe socket van Comet Lake.

Bij AMD zijn er alleen wat low-end moederbordjes die niet naar Zen 2 gaan, veruit de meeste krijgen wel de update.

Zowel bij AMD heb je low-end bordjes met slechte stroomvoorziening. Bij AMD kunnen die bv genoeg power leveren voor een apu, maar niet voor een 8-core. Omdat de powerspecs tussen een FX-apu (28nm) tot en met een Zen 2 chip (7nm) nogal afwijken, kunnen die bordjes sowieso al niet de nieuwste chips aan.

Bij Intel speelt dat minder omdat de 2 generaties bijna rebrands van elkaar zijn en Intel nog steeds op 14nm blijft plakken.

Bovendien wens ik je succes met een 9900k op een H310-bordje. Leuk dat het compatible is qua bios, maar je hebt er geen hol aan, want je VRM'S staan te throttlen voordat je 9900K wakker is.

Als je dus een bord had gekocht met een behoorlijke stroomvoorziening, wat in de praktijk dus in ieder geval geen A320 chipset was, dan kun je nu gewoon netjes over naar Zen2.
Alsof het zin heeft om een 3900x in een b350 te plaatsen (om even verder te gaan met jou 9900k vergelijking). In elk geval is het punt dat je bij AMD dus ook niet die garantie meer hebt. Zelfs sommige x470 moederborden zijn problematisch. Bij de 300 serie is de ondersteuning al niet meer volledig en inderdaad dus bij de a320 helemaal niet meer. Daarmee is het punt dus al gemaakt.
Modbreak:Dit is een ervaringen-topic. Ik lees nergens in jouw posts daadwerkelijk ervaringen, dus je lijkt hier verkeerd te zitten. Hou het aub on-topic en dat betekent hier posten met je eigen ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 19-07-2019 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vidra
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

aex351 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:08:
[...]

Alsof het zin heeft om een 3900x in een b350 te plaatsen (om even verder te gaan met jou 9900k vergelijking). In elk geval is het punt dat je bij AMD dus ook niet die garantie meer hebt. Zelfs sommige x470 moederborden zijn problematisch. Bij de 300 serie is de ondersteuning al niet meer volledig en inderdaad dus bij de a320 helemaal niet meer. Daarmee is het punt dus al gemaakt.
Ook een 9900K moet je niet in elke B360/B365 moederbord steken, vooral de VRM's van een B360 zijn daar niet voor gemaakt; neemt niet weg dat een i5 9600 of een i7 9700K wel prima kan functioneren, dat zal ook afhangen van de individuele ervaringen van reviewers of gebruikers (die zijn doorgaans wel te vinden op internet).

Hetzelfde geldt voor een 3900X die moet je niet steken in goedkope B450/B350 moederborden want de socket kan het dan weliswaar wel aan - maar de VRM/power phases niet want daar heeft de fabrikant op bezuinigd om een bordje te maken die EUR 100 of minder kost.

Elke platform of dit nu Intel is of AMD heeft voor- en nadelen. Period.

Eindgebruikers dienen dan zelf ook onderzoek te doen naar de do's and don't van hun (beoogde) hardware.

[ Voor 9% gewijzigd door Vidra op 18-07-2019 09:23 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Na vele uurtjes zwoegen is mijn nieuwe systeem ook up- and running; clean install gedaan van Windows maar verder ben ik nog niet gekomen, zoals fine-tuning, BIOS instellingen, etc.

Nieuwe build bevat Asus ROG X570 Crosshair Hero VIII (C8H), Ryzen 9 3900X en G. Skill Trident Z geheugen (16GB).

Op het eerste gezicht staan ook bij mij de timings nog verkeerd op 2133mhz, dus vanavond eens naar de bios instellingen kijken en XMP aanzetten. Nu is het tijd voor werk :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:02:
[...]

Tussen de 1% & 2% er is al een paar dagen een review online hoor.

Ook hier zie je weer dat er echt grote fouten in de firmware en BIOS-en zitten gezien de voltages, temperaturen e.d.
Ja, bij Toms Hardware zijn het ook prutsers die zelf belachelijke voltages invoeren zodat ze mooi een clickbait resultaat kunnen brengen. :z
AMD mag wel eens wat harder aan die kar gaan trekken om dit op te lossen, dat hele observer effect is ook bullshit, waarom heeft Zen+ hier 0 last van?

Oplossing: zet alle software die je al jaren zonder problemen gebruikt maar uit, voltage van 1.45v idle zonder load is verder is heel normaal hoor. 8)7
Je denkt in Intel specificaties. Het hele punt van Precision Boost is dat je met lichte loads, meer voltage kan toestaan zonder de CPU te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:25:
[...]

Ja, bij Toms Hardware zijn het ook prutsers die zelf belachelijke voltages invoeren zodat ze mooi een clickbait resultaat kunnen brengen. :z
Je hoeft net als Tom's Hardware niet zelf belachelijke voltages in te voeren, dat doen de chips al helemaal zelf out-of-the-box ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
swoutr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:00:

Of men leest niet goed, of men weet niet wat een "reset switch" is...
De 2 kabeltjes van de reset knop van je kast, naar je mobo; die even niet aansluiten.
Is het een rare fix; ja.
Schijnt het te werken; ja
Als het er voor zorgt dat je fatsoenlijk kunt booten, heb je iig nog even een paar dagen extra tijd om te besluiten of je wel of niet wilt retourneren.

En dat je met het niet aansluiten van de "reset switch" een mobo kunt vernielen is kolder.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
offtopic:
@aex351
Zelfs op een meer highend intel mobo worden maar twee generaties CPUs ondersteund bij intel.

Bijv een board dat ik zelf nog gehad heb: https://www.asus.com/Moth...S-VIII-HERO/HelpDesk_CPU/

Op AM4 ondersteunt mijn Asus Hero VI nu al 3 generaties CPU's en in principe zal volgend jaar Zen3 ook ondersteund worden.

Het AM4 platform (als in: de moederboarden gelanceerd op dit socket) ondersteunt in vrijwel de volle breedte meer generaties CPU's dan Intel op haar 1151 platform dat is een feit.

De simpelste mobo's kunnen in principe core for core gewoon ook Zen2 ondersteunen. Dat de simpelste niet allemaal een 3900X perfect aankunnen is dan ook nog eens keer het gevolg van het feit dat AMD wel flink aan het innoveren is en in 2 a 2.5 jaar tijd van 4 cores naar 16 is gegaan.

Het punt dat je probeert te maken bestaat niet en het hoort ook niet in dit topic. Dus stop er alsjeblieft mee zodat mensen hier gewoon hun real life ervaringen kunnen delen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Evernote schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Je hoeft net als Tom's Hardware niet zelf belachelijke voltages in te voeren, dat doen de chips al helemaal zelf out-of-the-box ;)
Wederom, stop met denken in Intel spec. Er is helemaal niks mis met 1,4v+ voor lichte loads. Als je het handmatig gaat forceren voor all core, dan sloop je pas je CPU...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

White Feather schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:38:
[...]

Wat is je beweegreden geweest om een 3800x vs een 3700x te nemen?

Gezien de verschillen tussen de 3600 en 3600x verwacht ik weinig verschil, met toch een flinke meerprijs.

Ben ook wel benieuwd naar de resultaten :)
Prachtig spul Zen 2.

Begint eindelijk weer te kriebelen om een upgrade te doen van mijn 4690k (jarenlang niets nieuws van Intel, toen schreeuwend duur, net niet Zen(+))
Ik had weken geleden de keuze, 570+3700x of de 470 g7 (@220€ toen) + 3800x. Met de belofte van AMD dat er geen verschil tussen 470 en 570 zou zitten en de gok dat de 3800 beter 'gebinned' zou zijn had ik dus voor de 3800 gekozen. De pre-order gemaakt voor er reviews waren en had geen zin om m te cancelen toen er wel reviews kwamen. Ik hoop op 4350-ish allcore.. Samsung b-die op de kop getikt en ook een tripple rad AIO. Jammer genoeg 0 ruimte voor OC, dus hoop dat ik met memory OC m'n tweakerhart een beetje kan laten kloppen.

Verder hoop ik dat Studio One 4 (DAW) een beetje chill omgaat met Zen 2, ik lees hierboven ergens dikke latency met latencymon (?).. nu heb ik een dedicated audio interface, maar ben zeer benieuwd naar wat DAW tests ook.
Blaat schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:36:
[...]

Uiteraard komt er een nette review en post ik hier wat resultaten.. geen idee of ik de eerste ben hier met een 3800x? Zou goed kunnen, er was zoveel vertraging dat ik van een aantal heb begrepen dat ze om hebben gezet naar 3700.

Wat de huidige Intel/AMD discussie betreft, er valt voor beide wat te zeggen. Bij Intel valt er gewoon een hoop te Tweaken en uiteindelijk net wat meer performance uit te halen als je voor een high end bord + gelidde 9900k gaat. Platform houdbaarheid is een beetje een non-discussie. Doorgaans koop je een platform voor 3-4-5(?) Jaar, dan is het zinvol om een volledige upgrade met alle upgrades te pakken. Bij Intel was je de laatste tijd toch verplicht bij elke upgrade een ander platform te pakken, en bij AMD is het toevallig dat het verschil tussen een 1800x en een 3700x al de moeite waard is.. maar doorgaans zijn de verschillen minder groot.

Als laatst, een beetje vergelijk zou Nice zijn, iemand zin in wat benches vast te leggen voor het nageslacht? Een CB 15 & CB 20 'competitie' hoogste single core en hoogste multicore scores? @DaniëlWW2 @Help!!!! @Saturnus @Paprika @unfor @Lekiame @Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik wil niet. Ik kom waarschijnlijk ergens onderaan de lijst te staan omdat de BIOS maar half functioneel is bij mij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik wil wel, maar ik ben op het moment ietwat kreupel qua RAM overclocking. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Heren, het is niet echt een wedstrijd, maar meer een dossier. Zo kunnen we er gezamenlijk achter komen wat de juiste benadering is voor de hoogste scores. Ik verwacht zelf (zeker in t begin) ook maar een middenmoter te zijn.. ik ga zo ff tukkie doen tot cpu arrival.. morgen maar eens opzetje maken voor een Cinebench topic..

Pagina: 1 ... 14 ... 68 Laatste