VRM's zijn geen transistoren met condensatoren meer, VRM's kunnen communiceren met de CPU in o.a hoeveel power het op korte (piek) en lange termijn kunnen leveren. VRM's komen ook met thermal control, wat inhoudt dat de temps van die dingen constant gemonitored kunnen worden. VRM's hebben ook beveiliging, dat bij bijv kortsluiting, de boel gewoon afslaat. Anders doet je PSU dat wel.
Zelfs 130 graden voor een VRM op een 350 bord is geen probleem:
https://www.techpowerup.c...n-cheap-b350-motherboard/
Hoewel 130 graden wel aan de crazy kant is, het is niet echt goed voor de rondom liggende componenten als je constant op zulke temps blijft zitten.
Dat hele VRM onderwerp is op iedere techsite zo hard uitgemolken, dat zoveel mensen specifiek voor de duurste borden gaan, terwijl een cheapo 350 4 fase design al laat zien dat je dat helemaal niet nodig hebt voor het draaien van een redelijk high-end CPU inclusief overclock.

Een 4 fase VRM kan net zo goed functioneren als een duurder 8 of zelfs 12 fase VRM. De ripple, wat vaak de achterliggende gedachte is, kan net zo zuiver zijn als de VRM frequency maar hoog genoeg ligt.
Ik kan een lagere undervolt toepassen omdat ik niet op 300khz draai maar op 500khz. De max is 600khz. Het aantal khz is hoe vaak de VRM schakelt tussen fase door. Hoger = beter, maar zou in de praktijk leiden tot een iets warmere VRM. Ik merk nul verschil in temps op een 470-f.
Vroeger was VRM belangrijk, myth dat bij de FX's processoren van AMD nogal in de rondte ging. 8350 CPU's die zouden throttlen wanneer de VRM het stroomverbruik niet meer leveren kon en de CPU daardoor op een lager standje zou gaan draaien. Een 570 bord nu met een 470 bord vergelijken is appels met peren. Er zit amper 1 tot 2% verschil in performance tussen en de afweging van PCI-E 4.0 doet het 'm ook niet.
Ik kan 1 situatie alleen bedenken dat je daadwerkelijk een PCI-4.0 NVME nodig zou hebben dat is bij extreem flinke wordloads op I/O. Anders dan dat voldoet een S-ata SSD gewoon nog steeds als je het over alledaagde workloads hebt zoals draaien van applicaties, startup-time, laden van levels in games etc. Een videokaart nu kan PCI-E 3.0 nog niet eens volledig taxeren. Weggegooid geld dus.
Tja en als youtuber, techsite en troep, gaat iedereen met de bandwagon mee tegenwoordig, alles voor het generen van views. Jammer. Er zijn niet veel techsites meer die wel nog enige objectieve en niet-bull shit schrijven op gebied van hardware.