Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:20
Ik twijfel nog met mijn geheugen.

Ik heb een set 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX 3200/16 van mijn oudere Ryzen 1700X build, maar ik zou graag gaan naar 3600.

Ik dacht aan deze:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR

of zijn er andere alternatieven, die G.Skills zijn moeilijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 09:00
Dat setje heb ik ook draait 3600 op een asus x370 gaming i met een 1700x Ryzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Lyca schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:04:
Ik twijfel nog met mijn geheugen.

Ik heb een set 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX 3200/16 van mijn oudere Ryzen 1700X build, maar ik zou graag gaan naar 3600.

Ik dacht aan deze:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR

of zijn er andere alternatieven, die G.Skills zijn moeilijk te vinden.
B-Die is geen must meer tegenwoordig. Je komt waarschijnlijk prima weg met 3600C18 geheugen. Dat is bovendien erg goed te betalen.

Alternatief is dat je jouw huidige setje een overclock mee geeft. Het XMP profiel is ook alleen maar een indicatie van de bin van het geheugen. Als je de latency verhoogt kan je vaak een stuk hoger in frequentie.

Neem dit kitje bijvoorbeeld:
pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3600C18

Slechts 113,- :)

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 16-07-2019 14:09 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
Blaat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:07:
[...]

B-Die is geen must meer tegenwoordig. Je komt waarschijnlijk prima weg met 3600C18 geheugen. Dat is bovendien erg goed te betalen.

Alternatief is dat je jouw huidige setje een overclock mee geeft. Het XMP profiel is ook alleen maar een indicatie van de bin van het geheugen. Als je de latency verhoogt kan je vaak een stuk hoger in frequentie.

Bedankt voor de informatie, maakt CL zo mega veel uit? Wat ik wil zeggen: Is het waard om te wachten op die G.Skill CL16?.
Ik had eerst het romantische idee om voor 32GB te gaan, ik gebruik mijn rig nog voor andere labo zaken, maar geheugen is moeilijk te bereiken. Ik zou in eerste instantie jouw voorgestelde set van 16GB nemen en daarna upgraden naar nog zo'n setje, zou dat problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Lyca schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:13:
[...]

Bedankt voor de informatie, maakt CL zo mega veel uit? Wat ik wil zeggen: Is het waard om te wachten op die G.Skill CL16?.
Ik had eerst het romantische idee om voor 32GB te gaan, ik gebruik mijn rig nog voor andere labo zaken, maar geheugen is moeilijk te bereiken. Ik zou in eerste instantie jouw voorgestelde set van 16GB nemen en daarna upgraden naar nog zo'n setje, zou dat problemen geven?
Het maakt uit, maar het verschil is in de praktijk minder dan 1% en ga je nooit merken.

4 dimms is zwaarder voor de Ryzen IMC dan 2 dimms maar gezien de geheugen OC resultaten die ik af en toe langs zie komen verwacht ik niet dat je op 3600MT/s al problemen gaat krijgen. Ik denk dat 4 dimms 32GB prima gaat werken.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 20:28
Moet een beetje huilen als ik een Geekbench op de R7 1700 met de R5 3600 vergelijk.. niet wat betreft score, beide zijn awesome, maar wel wat betreft temperatuur. Waar de R5 tegen de 83c aan zit, pruttelt de 1700 op een zeer aangename temp van 45c met een max van 49 (bij de render bench).

Nu vraag ik me.. of ik veel verschil ga zien als ik de Spire van de R7 op de R5 plaats ( deze heeft nog de vapor chamber ). Moeite waard? O-)

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:17:
Moet een beetje huilen als ik een Geekbench op de R7 1700 met de R5 3600 vergelijk.. niet wat betreft score, beide zijn awesome, maar wel wat betreft temperatuur. Waar de R5 tegen de 83c aan zit, pruttelt de 1700 op een zeer aangename temp van 45c met een max van 49 (bij de render bench).

Nu vraag ik me.. of ik veel verschil ga zien als ik de Spire van de R7 op de R5 plaats ( deze heeft nog de vapor chamber ). Moeite waard? O-)
Waarom zet je niet gewoon een fatsoenlijke koeler van ~50 euro op je processor.
Je hebt er zoveel gezeur mee 8)7 kleine moeite , zo klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 14:00
Blaat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:17:
[...]

Het maakt uit, maar het verschil is in de praktijk minder dan 1% en ga je nooit merken.

4 dimms is zwaarder voor de Ryzen IMC dan 2 dimms maar gezien de geheugen OC resultaten die ik af en toe langs zie komen verwacht ik niet dat je op 3600MT/s al problemen gaat krijgen. Ik denk dat 4 dimms 32GB prima gaat werken.
het vinden in voorraad van 3600 word erg lastig! En duurder nu.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:48:
[...]

Confirmed.. Slaapstand is ook op de B450-I een no-go! Echt.. shoot me. Heb een tijd terug bewust gekozen voor Asus i.p.v. MSI ( ondanks de meerprijs ) omdat het Asus bios juist zo geprezen werd t.o.v. Gigabyte en MSI. Rollen lijken nu compleet omgedraaid :/

Valt dit onder RMA als dit niet tijdig gefixed word door Asus? ( god knows when door gebrek aan communicatie ).
ASUS zal het wel fixen. Het is overduidelijk een bios bug. Denk dat je er geen RMA voor aan zal kunnen vragen. Het is alleen de zoveelste en ASUS is na ruim een week nog steeds erg stil. Ze moeten daar wakker gaan worden want ze hebben genoeg te fixen op een aantal modellen.
Devil N schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:08:
[...]

Bleh. Ik heb juist vorig jaar voor een premium X470 bordje van ASUS gekozen omdat ik er vanuit wilde kunnen gaan dat het wel goed zou komen met de BIOS updates voor de derde generatie Ryzen. Dat valt dus vies tegen. Voltages kan ik zelf wel regelen en slaapstand gebruik ik niet, maar ik zit nu dus met het probleem dat m'n systeem niet wil booten als ik een SSD in M.2_2 heb geïnstalleerd. Get your shit together, ASUS!
Nog een bug erbij...
Overigens bestaat er kennelijk voor heel wat ASUS borden ook een bug dat windows trager opstart als het op een M.2 SSD staat. Daarom heb ik Windows nog op een oude Samsung 830 staan. Is ook snel genoeg en omdat het een 256GB model is, ook een perfecte Windows SSD. Is alleen ook irritant en ik weet niet of ASUS het ooit heeft opgelost.

Het is ook allemaal zonde want op het moment worden de C6H's gedumpt. €140 voor dat bord is echt geweldig. Het bord is op het moment alleen zo'n puinzooi dat ik het moeilijk kan aanraden voor iedereen die een Ryzen 3000 wil...

pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero

[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2019 14:51 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Lekiame schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:40:
[...]

Waarom zet je niet gewoon een fatsoenlijke koeler van ~50 euro op je processor.
Je hebt er zoveel gezeur mee 8)7 kleine moeite , zo klaar
That's not the point :P Ik ben oprecht nieuwsgierig waarom er zoveel verschil is en of het aangepaste design van de Spire veel invloed heeft op deze resultaten.

Ja, een aftermarket cooler zal de temperaturen eenvoudig weten te temperen, maar het onderliggende probleem/oorzaak krijg je op die manier niet gevonden. Zou jij er niet nieuwsgierig van worden waarom een kleinere/zuinigere CPU met minder cores 34c warmer wordt met 'dezelfde' koeler? :9

Ik heb een ITX build, dus een CPU fan wisselen is een penswerk. Wil de new vs old spire graag testen, maar vraag me gewoon af wat ik kan verwachten en of het de moeite waard gaat zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door quintox op 16-07-2019 15:11 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:31

ikt

quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:10:
[...]

That's not the point :P Ik ben oprecht nieuwsgierig waarom er zoveel verschil is en of het aangepaste design van de Spire veel invloed heeft op deze resultaten.

Ja, een aftermarket cooler zal de temperaturen eenvoudig weten te temperen, maar het onderliggende probleem/oorzaak krijg je op die manier niet gevonden. Zou jij er niet nieuwsgierig van worden waarom een kleinere/zuinigere CPU met minder cores 34c warmer wordt met 'dezelfde' koeler? :9

Ik heb een ITX build, dus een CPU fan wisselen is een penswerk. Wil de new vs old spire graag testen, maar vraag me gewoon af wat ik kan verwachten en of het de moeite waard gaat zijn.
Maar de 3600 komt met de Stealth. Die heatsink is 2x zo plat als de Spire.

Daarbuiten is niet zo veel verschil afaik. De nieuwe is luidruchtiger omdat die 1k RPM sneller draait dan de oude, Kweet niet of de vapor chamber bij de oude zoveel helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door ikt op 16-07-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
ikt schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:41:
[...]

Maar de 3600 komt met de Stealth. Die heatsink is 2x zo plat als de Spire.
Hoe kom je erbij dat ik een 3600 heb? :P Ik heb uiteraard de X variant, maar je hebt gelijk in deze dat de nieuwe Wraith Spire meer op een oversized Stealth lijkt dan op de Spire zoals we hem kennen ;)

Heatsink van de Spire 2019 (100% aluminium):
https://lanoc.org/images/..._itx_roundup/image_53.jpg

Heatsink van de Spire 2018 (koper met vapor chamber):
https://lanoc.org/images/..._itx_roundup/image_52.jpg

Dat ze hem 1k RPM sneller hebben laten draaien heeft ongetwijfeld te maken met kostenbesparing op het blok ( minder koelprestaties afvangen met hogere rpm ).

[ Voor 12% gewijzigd door quintox op 16-07-2019 15:51 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52

Combineer de oude spire met de nieuwe fan, dan heb je het beste van beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
unfor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Combineer de oude spire met de nieuwe fan, dan heb je het beste van beide werelden.
Brr moet er niet aan denken :P ik knijp de "nieuwe fan" nu af op max 2300RPM.. dat is voldoende voor <83c
Alles harder dan dat klinkt als een vliegtuig dat opstijgt.

Oude fan gaat toch max 2800rpm wat dus ruim voldoende is, zeker in combinatie met de vapor chamber.
Ik ga het gewoon proberen.. oprecht nieuwsgierig hoeveel verschil er gaat zijn ( op dezelfde RPM uiteraard ).

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:46:
[...]

Nog een bug erbij...
Overigens bestaat er kennelijk voor heel wat ASUS borden ook een bug dat windows trager opstart als het op een M.2 SSD staat. Daarom heb ik Windows nog op een oude Samsung 830 staan. Is ook snel genoeg en omdat het een 256GB model is, ook een perfecte Windows SSD. Is alleen ook irritant en ik weet niet of ASUS het ooit heeft opgelost.
Windows staat op deze PC geïnstalleerd op de M.2 SATA SSD in slot M.2_1. Een gevolg van diverse upgrades over de jaren heen zonder herinstallatie van Windows. De NVMe drive heb ik recentelijk toegevoegd en bevat voornamelijk project files.

Zojuist heb ik in plaats van de Samsung 970 Evo mijn nieuwe Corsair Force MP510 geïnstalleerd in slot M.2_2, in de volle verwachting weer een boot loop te gaan zien en... het werkt! 8)7

Er lijkt dus iets specifieks fout te gaan met de combinatie ASUS ROG Strix X470-I, de R7 3700X en de Samsung 970 Evo in slot M.2_2. Geen idee hoe dat kan, maar m'n systeem werkt nu met alle slots gevuld en daar ben ik allang blij mee. Op zich was het ook geen slechte ruil tussen deze twee SSD's. Deze PC kon wel wat extra schijfruimte gebruiken en de toepassing waar ik de MP510 oorspronkelijk voor had gekocht kan ook prima uit de voeten met de Samsung 970 Evo. Eind goed, al goed dus (en fingers crossed dat het zo blijft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt

ikt

quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:48:
Hoe kom je erbij dat ik een 3600 heb? :P [...]
Nou, hierom :P
Moet een beetje huilen als ik een Geekbench op de R7 1700 met de R5 3600 vergelijk.. [...]
Ik heb uiteraard de X variant, maar je hebt gelijk in deze dat de nieuwe Wraith Spire meer op een oversized Stealth lijkt dan op de Spire zoals we hem kennen ;)

Heatsink van de Spire 2019 (100% aluminium):
https://lanoc.org/images/..._itx_roundup/image_53.jpg

Heatsink van de Spire 2018 (koper met vapor chamber):
https://lanoc.org/images/..._itx_roundup/image_52.jpg

Dat ze hem 1k RPM sneller hebben laten draaien heeft logischerwijs te maken met kostenbesparing op het blok.
Dat de oude met heatsinks komt is me duidelijk, ik heb zelf de 2600X en 3600 ;)

Hier is de vergelijking trouwens, wel jammer dat die dus niet de heatsinks met dezelfde fan heeft getest. Misschien is die fan zelf gewoon slechter en is de heatsink weinig van invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Devil N schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:54:
[...]

Windows staat op deze PC geïnstalleerd op de M.2 SATA SSD in slot M.2_1. Een gevolg van diverse upgrades over de jaren heen zonder herinstallatie van Windows. De NVMe drive heb ik recentelijk toegevoegd en bevat voornamelijk project files.

Zojuist heb ik in plaats van de Samsung 970 Evo mijn nieuwe Corsair Force MP510 geïnstalleerd in slot M.2_2, in de volle verwachting weer een boot loop te gaan zien en... het werkt! 8)7

Er lijkt dus iets specifieks fout te gaan met de combinatie ASUS ROG Strix X470-I, de R7 3700X en de Samsung 970 Evo in slot M.2_2. Geen idee hoe dat kan, maar m'n systeem werkt nu met alle slots gevuld en daar ben ik allang blij mee. Op zich was het ook geen slechte ruil tussen deze twee SSD's. Deze PC kon wel wat extra schijfruimte gebruiken en de toepassing waar ik de MP510 oorspronkelijk voor had gekocht kan ook prima uit de voeten met de Samsung 970 Evo. Eind goed, al goed dus (en fingers crossed dat het zo blijft).
Yup, dat is een bios bug. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
Ah! I stand corrected :9 Ik bedoelde daar uiteraard de 3600X! 8)7

Anyways, de vergelijking heb ik idd ook al gezien, maar hij maakt meerdere fouten in zijn verhaal. Zo noemt hij een max RPM van 2000 voor de oude spire ( dat is 2800 ) en 3000 voor de nieuwe spire ( 3650 ). Dus geen idee hoe betrouwbaar zijn resultaten zijn en wat hij onder 'load' verstaat.

Zijn 10min load temperaturen liggen 15/18c lager dan een 2min geekbench load bij mij. Zijn video is tot nu toe de enige bron voor een vergelijking helaas :P

[ Voor 56% gewijzigd door quintox op 16-07-2019 16:17 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:05

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Blaat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:07:
[...]

Zelf zat ik ook te kijken naar dit geheugen omdat ik nu ruimte heb na het plaatsen van een waterkoeler. Echter had ik gezien dat dit setje door Corsair niet aangemerkt wordt als AMD optimised, wat voor gevolgen kan dit hebben? Ik heb nu een 3200c15 setje van Corsair Vengeance welke op het XMP profiel werkt maar volgens mij ook niet officieel AMD optimised is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een oude Ryzen 1700 build met een B350-M moederbord van ASrock. Volgens ASrock is de nieuwe serie van Ryzen ondersteund en ze hebben ook al een BIOS update uitgebracht voor dit moederbord.

Nou zou ik eigenlijk het liefste alleen de CPU vervangen voor een Ryzen 9 3900X. Plug & Play dus.

Dit zou dus moeten werken. Maar loop ik dan een hoop performance mis t.o.v. al die nieuwe en duurdere moederborden?

Verder heb ik:
- 32 GB RAM @ 2666mhz
- GTX 1070 Ti
- Windows 10

Zou dit gewoon zonder problemen en performance-verlies moeten werken, als ik alleen de CPU eruit trek en de nieuwe erop zet met een BIOS-update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Ik maar me altijd ''zorgen'' of de VRM wel beefy genoeg ervoor is?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Stab schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:27:
Ik heb een oude Ryzen 1700 build met een B350-M moederbord van ASrock. Volgens ASrock is de nieuwe serie van Ryzen ondersteund en ze hebben ook al een BIOS update uitgebracht voor dit moederbord.

Nou zou ik eigenlijk het liefste alleen de CPU vervangen voor een Ryzen 9 3900X. Plug & Play dus.

Dit zou dus moeten werken. Maar loop ik dan een hoop performance mis t.o.v. al die nieuwe en duurdere moederborden?

Verder heb ik:
- 32 GB RAM @ 2666mhz
- GTX 1070 Ti
- Windows 10

Zou dit gewoon zonder problemen en performance-verlies moeten werken, als ik alleen de CPU eruit trek en de nieuwe erop zet met een BIOS-update?
Je gaat sowieso performance missen als je dat geheugen blijft gebruiken. Daar ga je meer van merken dan een 3900 op een B350-m ( wat overigens (zeer)minimaal is als je niet gaat overclocken )..

[ Voor 10% gewijzigd door quintox op 16-07-2019 16:32 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Stab schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:27:

Verder heb ik:
- 32 GB RAM @ 2666mhz
- GTX 1070 Ti
- Windows 10

Als je de Pro4 variant hebt dan heb je redelijke heatsinks die het aan moeten kunnen.
Overigens wou mijn Pro4 bord niet booten met een 3xxx cpu, dus dat is wel iets waar je tegen aan kunt lopen.
Ik lees overigens dat het mogelijk te maken heeft gehad met mijn m2 drive, maar heb geen zin om alles weer om te bouwen.
Performance loss stelt weinig voor, de oude chipsets zijn niet langzamer dan de nieuwe. De hardware die je er op hebt is de beperkende factor.

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 16-07-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:02
Zo, geheugen is ook binnen. Nu enkel nog wachten op de 3900x.

Als geheugen gegaan voor de pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS4K16G4D32AESB en nog een setje B-die in bestelling.

Eens kijken wat het beste wil draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
unfor schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Als je de Pro4 variant heb dan heb je redelijke heatsinks die het aan moeten kunnen.
Overigens wou mijn Pro4 bord niet booten met een 3xxx cpu, dus dat is wel iets waar je tegen aan kunt lopen.
Ik lees overigens dat het mogelijk te maken heeft gehad met mijn m2 drive, maar heb geen zin om alles weer om te bouwen.
Performance loss stelt weinig voor, de oude chipsets zijn niet langzamer dan de nieuwe. De hardware die je er op hebt is de beperkende factor.
Thanks! Ik heb inderdaad de AB350m-Pro4.
Maar ik heb er ook onlangs een m2 drive ingezet. De Samsung 970 EVO.
Welk bord en schijf had jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 23:41
Goofy1978 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:28:
[...]

De elite heeft maar 4 sata poorten en ik had er 6 nodig dus toch de aorus pro gekocht.
De pro heeft ook 8+4 cpu stroomvoorziening.
Al heb ik het ook maar met 8 aangsloten mn voeding heeft niet meer stekkers. :)
De elite heeft gewoon 6 sata poorten, dus heb je voor niets een duurder moederbord gekocht... :+

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:30:
[...]

Je gaat sowieso performance missen als je dat geheugen blijft gebruiken. Daar ga je meer van merken dan een 3900 op een B350-m ( wat overigens (zeer)minimaal is als je niet gaat overclocken )..
Wat is minimaal?

Dat het geheugen niet het snelste is, dat klopt. Maar de performance upgrade van een snellere CPU die ook nog meer cores heeft is toch wel een stuk groter dan er sneller geheugen inzetten lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Stab schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:35:
[...]

Thanks! Ik heb inderdaad de AB350m-Pro4.
Maar ik heb er ook onlangs een m2 drive ingezet. De Samsung 970 EVO.
Welk bord en schijf had jij?
Zelfde bord met 960Pro, maar het is puur een gok of het daar aan lag. Ik kwam toevallig wat boot issues tegen op reddit mbt m2 drives.
Op mijn nieuwe Asus B450 bord nergens last van, kan ook totaal iets anders geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quintox
Stab schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Wat is minimaal?

Dat het geheugen niet het snelste is, dat klopt. Maar de performance upgrade van een snellere CPU die ook nog meer cores heeft is toch wel een stuk groter dan er sneller geheugen inzetten lijkt me?
Voor een 3900 is dat wel redelijk belangrijk dat je geheugen snelheid/latency voldoen. De DDR4 performance sweetspot van Zen2 zit op 3600Mhz CL16 ( opgevolgd door 3200 CL14 ). Jouw geheugen zit op 2666MHz ( met onbekende timings ). Hoe dan ook is dit geen optimale snelheid voor Zen+ of Zen2 en dit heeft wel degelijk invloed op performance, waar het moederbord vooral afhankelijk is van koeling of deze de 3900 trekt ja of nee ( zonder overclock leveren ook de wat betere B350 bordjes voldoende spanning ).

En ja, natuurlijk gaat dit een flinke upgrade voor je zijn, ongeacht of je het geheugen vervangt ja of nee. Maar als je je zorgen maakt over B350 vs X570 performance dan is het geheugen iets waar je eerst naar moet kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door quintox op 16-07-2019 16:55 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
VSA100_victim schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:35:
[...]

De elite heeft gewoon 6 sata poorten, dus heb je voor niets een duurder moederbord gekocht... :+
He idd hoe kom ik daar nu bij heb de elite en ultra nog bekeken op hun site. :P
Heb mn spullen maandag na release zen 2 gekocht, er was ook weinig keus met de moederborden toen om uit te kiezen.
De aorus pro krijgt goede reviews gelukkig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier ook even aan het testen geweest sinds dit weekend een Ryzen 1200 door een 3700X vervangen te hebben op een Asrock B450 ITX mobo. Hele lijst:
inventaris: koen-pc

Twee issues in elk geval:
  • DDR 3200 zorgt voor reboots, DDR 2933 tot nu toe niet. Fabric clock synced nu op 1467MHz.
  • Mijn USB DAC (oDAC) zorgt voor een DPC_WATCHDOG_VIOLATION bluescreen, zo te zien door hidusb.sys
Dat is dus best wel niet handig. Eerste puntje had ik iig al gelezen dat meer mensen daar last van hebben, dat is afwachten wanneer Asrock een nieuwe BIOS uitbrengt. Tweede is minder en kan ik zo ook niet op de google terugvinden. Alle AMD drivers zijn er al eens af geweest en opnieuw erop. Windows reinstall als laatste optie tenzij iemand hier nog heldere ideeen heeft?

Verder overigens prima, boost is goed, idle prima. Screenie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eN2l6qwl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Op mijn smartphone zie ik alleen de thumbnail? Heb je juist gelinkt?

Imgur lijkt gewoon ruk op een smartphone.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 16-07-2019 21:51 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:45

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:48:
[...]

Voor een 3900 is dat wel redelijk belangrijk dat je geheugen snelheid/latency voldoen. De DDR4 performance sweetspot van Zen2 zit op 3600Mhz CL16 ( opgevolgd door 3200 CL14 ). Jouw geheugen zit op 2666MHz ( met onbekende timings ). Hoe dan ook is dit geen optimale snelheid voor Zen+ of Zen2 en dit heeft wel degelijk invloed op performance, waar het moederbord vooral afhankelijk is van koeling of deze de 3900 trekt ja of nee ( zonder overclock leveren ook de wat betere B350 bordjes voldoende spanning ).

En ja, natuurlijk gaat dit een flinke upgrade voor je zijn, ongeacht of je het geheugen vervangt ja of nee. Maar als je je zorgen maakt over B350 vs X570 performance dan is het geheugen iets waar je eerst naar moet kijken.
Is de sweetspot niet 3733Mhz? En 3600Mhz price/performance het beste om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:32:
[...]

Is de sweetspot niet 3733Mhz? En 3600Mhz price/performance het beste om te kopen?
Er was iets dat het niet meer 1:1 loopt met 3733 en wel met 3600, wat precies moet iemand anders uitleggen.. het zorgde voor microstuttering in elk geval ( Jayz2cents)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
JinShepard schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:37:
[...]

Er was iets dat het niet meer 1:1 loopt met 3733 en wel met 3600, wat precies moet iemand anders uitleggen.. het zorgde voor microstuttering in elk geval ( Jayz2cents)
Infinity Fabric draait dan niet meer 1:1 wat performance kan verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
EXCalibur_EeK schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:32:
[...]

Ah ja, klopt je hebt helemaal gelijk :) zelf heb ik genoegen genomen met 3200CL15, beter voor de portemonnee :P

Steam profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
wagenveld schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:09:
Hier ook even aan het testen geweest sinds dit weekend een Ryzen 1200 door een 3700X vervangen te hebben op een Asrock B450 ITX mobo. Hele lijst:
inventaris: koen-pc

Twee issues in elk geval:
  • DDR 3200 zorgt voor reboots, DDR 2933 tot nu toe niet. Fabric clock synced nu op 1467MHz.
  • Mijn USB DAC (oDAC) zorgt voor een DPC_WATCHDOG_VIOLATION bluescreen, zo te zien door hidusb.sys
Fabric clock >1500 = no boot op Asrock is een known issue atm, gezien Asrock's eerste biossen AGESA1.0.0.1 hebben. Als je in AMD Overclock settings in je BIOS fabric clock handmatig op 1467 of 1433 zet, kun je je RAM wel op de snelheden laten lopen die je verwacht (of hoger).

Source: zelfde problemen op mijn X370 Taichi, met handmatige FCLK kon ik 3733C16 draaien op mn E-die setje. Testbios die ik voor Asrock mag testen lost dit probleem volledig op, maar heeft wat andere bugs. Anyway, ze zijn ermee bezig bij Asrock, 1.0.0.3AB komt eraan, ook voor jouw bord waarschijnlijk.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:01
Gigabyte heeft bios F41c voor de X470 Gaming 7 gereleased met de Agesa 1.0.0.3 A/B update.
Alles op auto en het mem op XMP (3200, 14-14-14) scored duidelijk beter dan zelfs mijn eerdere getweakte settings op F40(3466 RAM, 100,3 baseclock). Eindelijk eens aangenaam verrast door die lui.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Razkin schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:28:
Gigabyte heeft bios F41c voor de X470 Gaming 7 gereleased met de Agesa 1.0.0.3 A/B update.
Alles op auto en het mem op XMP (3200, 14-14-14) scored duidelijk beter dan zelfs mijn eerdere getweakte settings op F40(3466 RAM, 100,3 baseclock). Eindelijk eens aangenaam verrast door die lui.
De mensen met ASUS borden kijken nu allemaal jaloers naar Gigabyte hoor. :>
Wie had dat een jaar geleden gedacht zeg? :P

edit: Deze heb ik van r/AMD gejat. Somt het wel aardig op. O-)
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/spf4cr007pa31.png

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stab schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Wat is minimaal?

Kost je 4.4% tov 3600CL17, persoonlijk vind ik dat wel meevallen:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-zen-2-memory-performance-scaling-benchmark/images/relative-performance-games-1920-1080.png

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyca
We zijn er bijna, we zitten aan een X570 Gigabyte Aorus Pro. Waarom niet de elite hoor ik je denken, wel een kneus bij Coolblue (in zaventem) heeft de verkeerde prijs geplakt volgens mij op die Pro, want die stond in stock aan 215 euro. Ik denk dat het eerder de prijs was voor de Elite, toch heb ik hem zo meegkregen.

Bestelling ondertussen lopende voor mijn R9 3900X en G.Skill Trident RGB 3600-16(16GB). Morgen komt nog de Corsair H115i Platinum en een nieuwe M2 SSD.

Ik ben wel blij met de aankoop van dat Gigabyte bord, aangezien je die zonder CPU kan upgraden dacht ik die morgen al te installeren en de nodige BIOS upgrades te doen in afwachting op de CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JinShepard schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:29:
Ik maar me altijd ''zorgen'' of de VRM wel beefy genoeg ervoor is?
VRM's zijn geen transistoren met condensatoren meer, VRM's kunnen communiceren met de CPU in o.a hoeveel power het op korte (piek) en lange termijn kunnen leveren. VRM's komen ook met thermal control, wat inhoudt dat de temps van die dingen constant gemonitored kunnen worden. VRM's hebben ook beveiliging, dat bij bijv kortsluiting, de boel gewoon afslaat. Anders doet je PSU dat wel.

Zelfs 130 graden voor een VRM op een 350 bord is geen probleem: https://www.techpowerup.c...n-cheap-b350-motherboard/

Hoewel 130 graden wel aan de crazy kant is, het is niet echt goed voor de rondom liggende componenten als je constant op zulke temps blijft zitten.

Dat hele VRM onderwerp is op iedere techsite zo hard uitgemolken, dat zoveel mensen specifiek voor de duurste borden gaan, terwijl een cheapo 350 4 fase design al laat zien dat je dat helemaal niet nodig hebt voor het draaien van een redelijk high-end CPU inclusief overclock. :P Een 4 fase VRM kan net zo goed functioneren als een duurder 8 of zelfs 12 fase VRM. De ripple, wat vaak de achterliggende gedachte is, kan net zo zuiver zijn als de VRM frequency maar hoog genoeg ligt.

Ik kan een lagere undervolt toepassen omdat ik niet op 300khz draai maar op 500khz. De max is 600khz. Het aantal khz is hoe vaak de VRM schakelt tussen fase door. Hoger = beter, maar zou in de praktijk leiden tot een iets warmere VRM. Ik merk nul verschil in temps op een 470-f.

Vroeger was VRM belangrijk, myth dat bij de FX's processoren van AMD nogal in de rondte ging. 8350 CPU's die zouden throttlen wanneer de VRM het stroomverbruik niet meer leveren kon en de CPU daardoor op een lager standje zou gaan draaien. Een 570 bord nu met een 470 bord vergelijken is appels met peren. Er zit amper 1 tot 2% verschil in performance tussen en de afweging van PCI-E 4.0 doet het 'm ook niet.

Ik kan 1 situatie alleen bedenken dat je daadwerkelijk een PCI-4.0 NVME nodig zou hebben dat is bij extreem flinke wordloads op I/O. Anders dan dat voldoet een S-ata SSD gewoon nog steeds als je het over alledaagde workloads hebt zoals draaien van applicaties, startup-time, laden van levels in games etc. Een videokaart nu kan PCI-E 3.0 nog niet eens volledig taxeren. Weggegooid geld dus.

Tja en als youtuber, techsite en troep, gaat iedereen met de bandwagon mee tegenwoordig, alles voor het generen van views. Jammer. Er zijn niet veel techsites meer die wel nog enige objectieve en niet-bull shit schrijven op gebied van hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie overigens dat gamernexus ondertussen de 3900X heeft getest.

Aan de ene kant wel fijn om te zien dat een stock 8700K in elke game erboven staat (nov 2017 gekocht :+ ). Maar heb ook nog een 2500K die een upgrade wil dus wacht nog even op de 3700(X)/3800(X) reviews en tegelijk het stabiliseren van de bios versies.

[ Voor 0% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2019 16:47 . Reden: Het was 2017, geen 2018 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reihensechser
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-09-2024
Voor de 3900x heb ik deze bankjes dubbel in bestelling staan wat totaal 32gb maakt.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Ik hoor dat Ryzen niet zo houdt van 4x 8gb maar liever 2x 16gb heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xrypta schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:40:
Interessant stukje van GN over PBO en AutoOC, lijkt ook (voor een deel) te verklaren waarom een aantal 'niks' merken van de functies op Ryzen 3000. :)

[YouTube: AMD Ryzen Precision Boost Overdrive & AutoOC Benchmarks & Explanation]
Thx, gelukkig schrijft hij het meestal ook nog op: https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc

Is toch wat sneller dan al die (lange) filmpjes :P
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:08:

edit: Deze heb ik van r/AMD gejat. Somt het wel aardig op. O-)
[Afbeelding]
LOL :P

Gigabyte Bios ziet er goed uit: YouTube: Gigabyte X570 AORUS Master BIOS Overview

Zie alleen niet zo snel optie voor vcore offset maar neem aan dat ze dat wel hebben :?

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 16-07-2019 20:13 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 15:49

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Boxman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:24:
Nieuwe bios nieuwe kansen. Sinds vandaag draait mijn 3900x sustained 4550'ish MHz single-core, waar dat voorheen sustained 4325'ish was met korte pieken naar 4600. En dat is met nog wat achtergrondmeuk open. Ligt dus niet aan de chip, maar vooral aan het mobo/bios/combinatie daarvan.

X370 platform doet dus ook nog geen duimbreed onder voor x470/x570

Bone stock met veeeel te losse timings op 3600c16:

[Afbeelding]
NICE!

Ik heb nog niet meer gedaan als het geheugen op 3733 zetten en PBO aan in Ryzen master.
Dit is mn beste score tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uU9A79V.png

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Help!!!! schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Thx, gelukkig schrijft hij het meestal ook nog op: https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc

Is toch wat sneller dan al die (lange) filmpjes :P

[...]

LOL :P
Ik vraag me alleen wel af hoe het met jouw 3700X+C6H gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:33:
Zie overigens dat gamernexus ondertussen de 3900X heeft getest. Aan de ene kant wel fijn om te zien dat een stock 8700K in elke game erboven staat (nov 2018 gekocht :+ ).
GamerNexus raad aan een i7-9700k te kopen als game only PC en als daar streaming bij komt een i9-9900k of 3900x. In zijn game tests komt die i7 en i9 toch stukken sneller uit dan de 3900x! Tegelijk zie je hier YouTube: Ryzen 9 3900x vs i9 9900k Test in 9 Games dat er bijna geen verschil is tussen de 3900X en de i9-9900k. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:24:
[...]

Ik vraag me alleen wel af hoe het met jouw 3700X+C6H gaat. :)
Nou, ik heb die 3700X nog maar even in de doos gelaten :P

Er zit een irritante bug in het meest recente c6h bios icm corsair RGB ? keyboards waardoor je niet in het Bios kan komen. Valt om heen te werken maar vind het teveel gedoe allemaal voor nu.

Heb geen zin en tijd om allemaal tijd te verspillen met dat soort geneuzel. Huidige bios icm ZEN2 komt sowieso nogal erg beta achtig over. Hoop eigenlijk dat ASUS deze week een nieuw en beter bios uitbrengt.... :X

Scheelt ook dat mijn huidige PC prima werkt en die 3700X vooral een nice to have luxe dingetje is :o

Maar goed ben natuurlijk wel benieuwd. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Smh0hM8arh8Vj3HRiRd7LNU2/thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 16-07-2019 21:11 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
poing schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:42:
[...]

GamerNexus raad aan een i7-9700k te kopen als game only PC en als daar streaming bij komt een i9-9900k of 3900x. In zijn game tests komt die i7 en i9 toch stukken sneller uit dan de 3900x! Tegelijk zie je hier YouTube: Ryzen 9 3900x vs i9 9900k Test in 9 Games dat er bijna geen verschil is tussen de 3900X en de i9-9900k. |:(
De intel is iets sneller maar heb je de cpu belasting gezien? die is bij de 3900x de hele tijd 10 tot 20% minder dan de i9 :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

Rant modus aan. :P

Er is ook bijna geen verschil. Behalve natuurlijk dat de 3700X veel zuiniger is, goedkoper en de totale platformkosten ook lager zijn, zeker als je een 3700X combineert met een B450. Voor die 9700K heb je een vrij goede Z390 nodig, want overclocking. GamersNexus is soms echt een belachelijke numberfetish. Kijk hier, twee procent sneller, TWEE PROCENT. Zoveel beter...

Het is ondertussen het prijsverschil tussen een RX5700 of RX5700XT. Laat die RX5700XT dus een groter verschil maken. Daarom ben ik eigenlijk veel meer geïnteresseerd in Techspot/HWU. Steve Walton daar zegt gewoon dat binnen 5% niks uitmaakt. Hij heeft gewoon gelijk.

Je zal het in de meeste games echt niet merken als je over de 100fps zit op 1080P. Je moederbord kan je wat performance kosten. Wordt nauwelijks meer getest, maar het kan wat schelen. Vrijwel elke videokaart heeft tegenwoordig wel een boostclock mechanisme dat per chip kan verschillen, wat ook weer voor prestatieverschillen zorgt. Hebben we het nog niet gehad over RAM overclocking met Ryzen. Is ook maximaal een paar procent.

Dan is er natuurlijk de olifant in de kamer, een RTX2080Ti gebruiken voor 1080P testing. Die videokaart wordt nota bene gebottlenecked in veel games op 1080P, ongeacht de CPU. Daarmee testen is echt zo ongelofelijk dom. Niet alleen omdat die videokaart absoluut niet gecombineerd zou moeten worden met een 1080P scherm, want stupid, maar ook omdat het een stupide test is. Het hele punt is bewijzen dat een CPU met een snellere single core, beter is voor gaming. Nou kijk naar de single thread koning van twee jaar geleden, de 7700K. Nou die zakt al mooi weg in de zwaardere games. Dat kan je dus nooit zien met dit soort "testen". Volgens de logica van dit soort testen, zou die nog steeds geweldig moeten zijn, zeker beter dan Ryzen. :F

In het geval van 1440P is de RTX2080Ti iets minder overkill. Daar lopen de verschillen dan ook fors terug. Dat leidt mij tot de volgende conclusie: Zorg ervoor dat je een CPU hebt die wat ruimte heeft voor de toekomst en op je huidige resolutie en met je huidige videokaart, geen grote barrière vormt. Dat is wat Ryzen 1000/2000 deed voor 1440P en in mindere mate 1080P, en Ryzen 3000 doet het nu ook goed voor 1080P.

Er komen daar wel vaker rare resultaten uit of worden vreemde conclusies worden getrokken. Ook rare methodiek zoals de ene game testen op medium settings, de andere weer op high. Nee, dat is logisch, nog zwaardere load op de CPU zetten...

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/CPUs/r5-3600/games/aco-1080p.png

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/CPUs/r5-3600/games/gta-v-1080p.png

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/CPUs/r5-3600/games/tomb-raider-1080p.png
https://www.gamersnexus.n...eview-benchmarks-vs-intel

Ik kijk nauwelijks meer naar die reviews. Ik kijk er liever voor zaken zoals GPU teardowns, in dept componenten testen, temperaturen etc. De reviews zijn namelijk vrij zinloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikHoogland87
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 23:41
Ik weet niet of het nog zinnig s om op zo'n groot topic te reageren met een vraag, maar ik probeer het toch.

Ik ga upgraden naar een AMD Ryzen 3700X, en heb een nieuw moederbord nodig. Ik ga voor een X570 bord, vooral voor future proofing, gezien het heel goed mogelijk is dat ik er weer 5 jaar mee zal doen (en het is leuk om te hebben).

Gezien mijn kast 4x USB 3.0 Type A heeft, en 1x Type C, is dat ook een vereiste voor het bord.

Ik kwam uit op twee keuzes die qua specs aan al mijn eisen voldoen,
- Gigabyte Aorus X570 PRO
- ASRock X570 Extreme4

Ik heb nu al wat reviews van het Gigabyte bord kunnen vinden, en dat ziet er goed uit.
Van de ASRock heb ik nog geen reviews kunnen vinden, maar daar gaat wel mijn voorkeur naar uit qua looks. Maar enkel als de performance en kwaliteit ook goed genoeg zijn.

Heeft iemand al ervaring met dit bord, of een review gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40

Zenix

BOE!

@ErikHoogland87 Ik zou niet zoveel uitgeven en gewoon voor een pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE gaan, stuk goedkoper. Tenzij je bepaalde features nodig hebt van de PRO? Gigabyte is qua ondersteuning goed begonnen (al nieuwe bios voor de destiny 2 bug) daarom zou ik voor hun kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 16-07-2019 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@ErikHoogland87 De fan van de chipset zit bij asrock soms onder de gpu, das niet erg handig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
ErikHoogland87 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:27:
Ik weet niet of het nog zinnig s om op zo'n groot topic te reageren met een vraag, maar ik probeer het toch.

Ik ga upgraden naar een AMD Ryzen 3700X, en heb een nieuw moederbord nodig. Ik ga voor een X570 bord, vooral voor future proofing, gezien het heel goed mogelijk is dat ik er weer 5 jaar mee zal doen (en het is leuk om te hebben).

Gezien mijn kast 4x USB 3.0 Type A heeft, en 1x Type C, is dat ook een vereiste voor het bord.

Ik kwam uit op twee keuzes die qua specs aan al mijn eisen voldoen,
- Gigabyte Aorus X570 PRO
- ASRock X570 Extreme4

Ik heb nu al wat reviews van het Gigabyte bord kunnen vinden, en dat ziet er goed uit.
Van de ASRock heb ik nog geen reviews kunnen vinden, maar daar gaat wel mijn voorkeur naar uit qua looks. Maar enkel als de performance en kwaliteit ook goed genoeg zijn.

Heeft iemand al ervaring met dit bord, of een review gezien?
Volgens mij heeft de pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE ook twee 3.0 headers en een 3.1 gen 2 header. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikHoogland87
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 23:41
@DaniëlWW2 & @Zenix Bedankt, dit boord voldoet inderdaad aan mijn eisen, voor zo'n 50 euro minder. Had het gemist omdat de USB poorten nog niet in de specs staan bij de pricewatch.

Dit gaat hem dan denk ik worden, looks zijn geen 50 euro waard.

@Goofy1978 Good punt, maar ik heb 2x 200mm blazen van aan de voorkant, dus genoeg airflow zal er wel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Dat is an sich niet zo gek omdat een 9700K zonder problemen via MCE (multi core enhancements) de all-core turbo (4.7-4.9) op 8 cores haalt. Een 3900X is natuurlijk een stuk duurder, zeker icm een bord van meer dan 200 euro.

Had AMD de ideale value gaming cpu willen bouwen dan hadden ze anders moeten binnen, namelijk de betere chips in de 6 core parts stoppen zodat je de t-max minder snel raakt (minder volt voor hogere frequentie en minder cores). Als je kijkt naar de uitleg van PBO dan zie je dat vooral de temperatuur momenteel een beperkende factor is. https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc Wat dat betreft zou ik me als koper even vraagtekens zetten bij de wraith koeler en gewoon een lekkere Scythe of AIO erop knallen.

Voor de value gamer is het nu kiezen tussen de 9600KF (195) en de 3600 (209) waarbij die eerste je nu meer fps voor je geld geeft maar een wat dubieuze toekomst tegemoet gaat. Tegelijkertijd zal de 3600 nooit harder dan x43/x44 gaan lopen dus ook die is niet zo future proof als een 2500K dat bijvoorbeeld was. Er is niet perse iets mis mee maar het is geen must buy. Een 1600X is ook niet bepaald future proof gebleken, mocht AMD zo door gaan dan gaat er hetzelfde gebeuren met de 3600X. Waarmee ik bedoel dat de 3600X over 2-3 jaar onderaan in de grafiekjes bungelt. (Wat an sich dus geen slecht nieuws is, want dan is er vooruitgang).

Persoonlijk verwacht ik dat Intel inderdaad wel zal reageren met een 10600K(F) met 6 cores en 12 threads. Wanneer die ook op x52 loopt dan zal dat voor de komende 3 jaar wel de beste value for money cpu worden voor gaming. Maar dat is nu helemaal niet aan de orde dus op dit moment neig ik naar de 3600, vooral omdat ik het wel leuk vind om eens wat anders te proberen :P . Maar alsnog zou ik iedereen aanraden in ieder geval even 2-3 maanden wachten op bios stabilisatie :o . Tweaker bij mij in de buurt heeft een 3600+5700XT dus ga daar binnenkort wel eens alvast kijken O-) .

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 16-07-2019 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 14:56
Gisteren een AMD Ryzen 7 3800X opgehaald bij alternate.be. Installeren was een fluitje op een MSI B350 Tomahawk. Idle verbruik hele systeem is 35-38 watt icm. AMD vega 64 en Seasonic Prime Titanium 650 watt.

Ik wel nog 1 ding zeggen en dat is:

Afbeeldingslocatie: https://sayingimages.com/wp-content/uploads/sarcastic-so-much-power-meme.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door polli_ op 16-07-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goofy1978 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:58:
[...]

De intel is iets sneller maar heb je de cpu belasting gezien? die is bij de 3900x de hele tijd 10 tot 20% minder dan de i9 :)
Probeer zelf maar eens de frequentie van je cpu te verlagen met stappen van 200 Mhz terwijl je een game aan het spelen bent. Hoe minder lucht je main thread krijgt, des te minder er te verdelen is over andere cores. Bij veel games zie je omgekeerd op hogere frequenties juist de cpu load verder toenemen alhoewel je dat in eerste instantie juist niet zou verwachten. Alleen games die écht goed multithreaded zijn hebben daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:23
polli_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:21:
Gisteren een AMD Ryzen 7 3800X opgehaald bij alternate.be. Installeren was een fluitje op een MSI B350 Tomahawk. Idle verbruik 35-38 watt.
Wellicht een noob-vraag, maar gaat 't dan om het hele systeem, of gaat het om wat het moederbord/cpu rapporteert over enkel de cpu?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 14:56
Freeaqingme schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:35:
[...]

Wellicht een noob-vraag, maar gaat 't dan om het hele systeem, of gaat het om wat het moederbord/cpu rapporteert over enkel de cpu?
Hele systeem, gemeten vanaf het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Blaat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:58:
Nou ja, de tijd dat er 1 topmerk is op gebied van moederborden is ook gewoon voorbij.

Nu lijkt het elke generatie stuivertje wisselen te zijn welke het beste uit de bus komt.
Lijkt nu wel, ja maar neemt niet weg dat Asus door het gros als top wordt beschouwd...en zo te lezen is er weinig top aan, wat mij overigens niet verbaast.

[ Voor 7% gewijzigd door hosee op 16-07-2019 23:29 ]

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:58:
Nou ja, de tijd dat er 1 topmerk is op gebied van moederborden is ook gewoon voorbij.

Nu lijkt het elke generatie stuivertje wisselen te zijn welke het beste uit de bus komt.
Hmm wat is er mis met MSI? Heb ik negatieve PR gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
JoSchaap schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:22:
[...]

NICE!

Ik heb nog niet meer gedaan als het geheugen op 3733 zetten en PBO aan in Ryzen master.
Dit is mn beste score tot nu toe:
[Afbeelding]
Nou als we er dan toch een wedstrijdje van maken... :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6e6JBOd.jpg

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Mijn 3700x boost niet eens op 4,2 :( hopelijk wordt dit beter met een goede bios straks voor de Asus CH7... Beetje teleurstellend tot nu toe. Heb er een goede koeler op zitten: Hydro 115 Pro ... Koeler springt ook continue aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Tweakriez schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:09:
Mijn 3700x boost niet eens op 4,2 :( hopelijk wordt dit beter met een goede bios straks voor de Asus CH7... Beetje teleurstellend tot nu toe. Heb er een goede koeler op zitten: Hydro 115 Pro ... Koeler springt ook continue aan
Mijn 2600X/X470 draait standaard op 4.2/G.Skill op 3200 MHz CL16...Met de standaard Wraith Max koeler en core voltage op 1.35. 42 gr. Idle, 75 full load :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maik.devries
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik weet niet of ik de enige ben maar ik heb 1 uit de 3 keer dat als ik mijn PC aan doe, ik niet eens POST. De PC staat wel aan en alles werkt maar POST niet. Een forced shutdown door de power button lang ingedrukt te houden en hem daarna weer aan te zetten zorgt ervoor dat hij wel weer POST.

Kwam op Reddit tegen dat anderen hier ook last van hadden, iemand suggereerde dat de front panel SWITCH button loskoppelen hielp.
https://www.reddit.com/r/...ith_no_post_as_stupid_as/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hosee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Man man..het is nog niet uit de voeten met de nieuwe Ryzen...

Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Ik kan nog niet echt wijs worden met de gedetailleerde settings van PBO. hoe draait iedereen hier PBO + rijtje settings?
Ik merk een lage single score score in cinebench r20 met mijn 3700X (451).
Tijdens de test zie ik desondanks boosts die tot 4416mhz gaan. Multi zit rond de score van 4750 ram op cl16, 3733mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 10:45
Even mijn eerste ervaringen met de 3900x, ik heb 64gb 3333MHz mem, mijn Asus X570 Strix-E ondersteund dit, ik kan in de BIOS gewoon deze snelheid kiezen. Het lijkt ook prima te werken echter viel mij op dat de Infinity Fabric op de 806MHz zat, dat is wel jammer. Iemand ideeën om dit op te lossen? Ik test nu even op 3200MHz daarmee zit IF netjes op 1600. Met dezelfde timings 3600MHz halen lijkt niet te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 18:20
Ik vraag mij toch af of ik moet wachten en mijn 1600 nog maar even dienst moet laten doen in mijn X370-f mobo, met alle ervaringen hier. 3700x komt morgen binnen...:p

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Nu is het zo dat sommige X470 en B450 moederborden PCIe 4.0 ondersteunen, echter heb ik daar nog niets over in dit topic gezien. Heeft iemand dit ondertussen geprobeerd en kan daar meer informatie over geven?

Hier is meer info:
https://www.tomshardware....ie-4.0-support,39859.html

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Edgarz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:33:
[...]

Mijn 2600X/X470 draait standaard op 4.2/G.Skill op 3200 MHz CL16...Met de standaard Wraith Max koeler en core voltage op 1.35. 42 gr. Idle, 75 full load :)
De 2600 die ik hiervoor had draaide ook op een all core 4,2 met een mindere koeler als ik nu heb en had daarbij een stiller systeem... Heb niet echt het idee tot nu toe dat ik vooruitgang heb geboekt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:23
Frozen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 02:26:
Nu is het zo dat sommige X470 en B450 moederborden PCIe 4.0 ondersteunen, echter heb ik daar nog niets over in dit topic gezien. Heeft iemand dit ondertussen geprobeerd en kan daar meer informatie over geven?

Hier is meer info:
Ik zou me er niet te veel op verheugen. Uit datzelfde artikel:
EDIT, 7/12/2019, 7:55pm PT: AMD intends to lock out PCIe 4.0 support on previous-gen motherboards, but has not yet done so.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frozen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 02:26:

Hier is meer info:
The biggest surprise is that there is better PCIe 4.0 support on Asus' B450 motherboards than on the higher end X470 offerings. The flagship ROG Crosshair VII Hero, which boasts a $274 price tag, can't run the first PCIe x16 slot at PCIe 4.0 speeds, while the TUF B450M-Plus Gaming, which goes for $90, supports PCIe 4.0 speeds on both the PCIe x16 and the M.2 slots.
:X

Volg het ook niet. Heeft wellicht met afstanden te maken, signalling zeg maar. De verder de afstand de lastiger x16 wordt. Daarom dat sommige alleen maar X8 bieden. Maar X8 alleen al is meer dan PCI-3 3.0 X16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

sdk1985 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:01:
[...]

Hmm wat is er mis met MSI? Heb ik negatieve PR gemist?
Weinig echt negatieve verhalen maar hun feature keuze per prijspunt is soms compleet onlogisch. Ze blinken gewoon niet echt uit nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Korvaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:53:
[...]

Dat is wel te verwachten ja. Bijna alle moederborden (tenzij ze van een gloednieuwe serie zijn natuurlijk) worden met 1-3 BIOS'en ouder geleverd dan er op moment van kopen beschikbaar is. Het hele distributiekanaal is gewoon traag (doorlooptijd) en het ligt na de distributie weken zo niet maanden op voorraad.

Dat is ook de reden dat veel shops je aanbieden voor bedrag [x] het BIOS te flashen. Helaas doet niet elke shop dat.
De shop waar ik mijn processor kocht doet dat wel, maar dat zag ik pas nadat de bestelling al geplaatst was. Ondertussen ook een update van AMD: na een paar keer heen en weer mailen (foto's van processor en moederbord opsturen, wachten, uitleggen waarom "support van de ODM" niet voldoet) komen ze tot de conclusie: je hebt een tray processor en voor ondersteuning daarop moet je bij de ODM zijn. Beetje teleurstellend omdat het helemaal niet mijn bedoeling was een tray processor te kopen, maar dat bleek zo uit te pakken nadat ik via de Pricewatch een link voor een boxed processor aanklikte en bij SiComputers een "AMD Ryzen 5 3600 processor 3,6 GHz 32 MB L3" bestelde. Lang verhaal kort: ik heb een andere oplossing nodig en de snelste manier is volgens mij een Athlon 200GE kopen. Er is voor Skylake processors een doorgeef-processor maar voor AM4 processors voor zover ik weet niet, dus als er mensen interesse hebben ga ik zo'n thread starten. Zo niet, dan gaat-ie op V&A en kan ik er hopelijk nog iets voor terug krijgen.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40

Zenix

BOE!

Blaat schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:25:
[...]

Weinig echt negatieve verhalen maar hun feature keuze per prijspunt is soms compleet onlogisch. Ze blinken gewoon niet echt uit nu.
Juist veel negatieve verhalen. https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/

Veel problemen met b450 en andere oude chipsets. X570 krijgt waarschijnlijk pas volgende maand update met nieuwe agesa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Zenix schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Ve problemen met b450 en andere oude chipsets. X570 krijgt waarschijnlijk pas volgende maand update met nieuwe agesa.
Ik doelde voornamelijk op X570. En bij elk merk kan je op dit punt wel horrorverhalen vinden over gekke issues bij de nieuwe borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Zenix schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Ve problemen met b450 en andere oude chipsets. X570 krijgt waarschijnlijk pas volgende maand update met nieuwe agesa.
Ondervind weinig problemen met mijn b450 tomahawk. Flashback. Cpu erin en gaan. Enkel pbo ingeschakeld voorlopig. Nog niet echt tijd gehad voor echt te testen, maar pc staat al weekje op zonder problemen dus lijkt me goed te gaan.

Ik moet wel zeggen, wat ziet die bios er antiek uit.nuja. Itt mijn oude asus z97 pro gaming....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:45
Gisteren mijn 3600 geïnstalleerd ter vervanging van mijn 1600X (Performance verschil is zeer groot) in combinatie met een Scythe Kotetsu II. Op Passmark CPU test kwam ik tegen de 21K en ik merk dat terug in game en productiviteit performance.

Was wel even schrik dat het wat langer duurde vooraleer de eerste boot succesvol was.

Alles is stabiel met mijn Gigabyte Aorus Pro B450 maar ik krijg Ryzen Master niet geopend (na herinstallatie). Telkens een foutmelding dat ik deze moet herinstalleren maar ook na het verwijderen van de achtergebleven files (in Program Files/AMD/Ryzen Master) na deinstallatie lukt het nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:25
Gisteren ook alles draaiend gekregen. Idle temps zijn wel aardig hoog. 50 graden voor de cpu en ongeveer 40 voor de gpu.

Heb wel een Asus moederbord en lees dat er veel gezeik met de bios is dus ik wacht het nog ff af. Helaas nog geen games kunnen draaien hopelijk komen we daar morgen avond aan toe.

Overclocken ram was wel nodig. Zit nu op de 3000 dus die 200extra moet ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikHoogland87 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:48:
Had het gemist omdat de USB poorten nog niet in de specs staan bij de pricewatch.
Die specs kloppen regelmatig niet. Het is altijd verstandig om zelf even op de site bij de mobo fabrikant te kijken. Zeker als je je keuze definitief wilt maken.
sdk1985 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:10:
[...]

Een 1600X is ook niet bepaald future proof gebleken
Voor mijn begrip, hoe bedoel je dat en waar blijkt dat uit?

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 17-07-2019 10:11 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
[b]ErikHoogland87 in "AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic"
@Goofy1978 Good punt, maar ik heb 2x 200mm blazen van aan de voorkant, dus genoeg airflow zal er wel zijn.
Het punt hier is dat de fan echt precies onder de GPU zit, hierdoor blaast de GPU vol zijn warme lucht in de fan van de chipset. Dit kan shutdowns veroorzaken in idle, je komt niet eens in de mogelijkheid om een game ofzo op te starten want voordat het zover is klapt je systeem uit.

De enige mogelijkheid om dit te voorkomen is om een custom waterkoeling loop te hebben op je GPU. Hierdoor blaast je GPU geen lucht in de chipset fan en heeft hij iets meer ruimte (waterblok is kleiner dan de heatsink van een GPU) om te 'ademen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Tweakriez schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 02:33:
[...]

De 2600 die ik hiervoor had draaide ook op een all core 4,2 met een mindere koeler als ik nu heb en had daarbij een stiller systeem... Heb niet echt het idee tot nu toe dat ik vooruitgang heb geboekt :(
En het mooiste is: Het draait op een simpel TUF Gaming Plus moederbord.

Wellicht dat de BIOSen voor de 3000 serie nog wat werk nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

ThunderThome schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:16:
[...]

Het punt hier is dat de fan echt precies onder de GPU zit, hierdoor blaast de GPU vol zijn warme lucht in de fan van de chipset. Dit kan shutdowns veroorzaken in idle, je komt niet eens in de mogelijkheid om een game ofzo op te starten want voordat het zover is klapt je systeem uit.

De enige mogelijkheid om dit te voorkomen is om een custom waterkoeling loop te hebben op je GPU. Hierdoor blaast je GPU geen lucht in de chipset fan en heeft hij iets meer ruimte (waterblok is kleiner dan de heatsink van een GPU) om te 'ademen'.
Kun je dit niet afplakken? :+ Of zit je sowieso te dicht op je heatsink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderThome
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-05 17:24
ikt schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:31:
[...]

Kun je dit niet afplakken? :+ Of zit je sowieso te dicht op je heatsink?
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb zelf geen taichi. Maar over het algemeen gaan de GPU's best dicht langs de moederborden. Daarbij als je dat stukje van je GPU heatsink kan afplakken waar gaat de chipset fan dan zijn lucht vandaan halen? Als de opening te smal is ben je hem zelf ook nog aan het verstikken.

De beste oplossing is om je GPU 1 slot naar beneden te plaatsen, deze is nog steeds PCIe 4.0 16x. Dus daardoor zou je geen performance loss moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Voor wie een MSI B450 plankje heeft en tegen (re)BOOT issues aanloopt:
De reset switch loskoppelen.
Een paar dagen geleden kwam ik dat idee al tegen en toen zag ik onderstaande op reddit..
https://www.reddit.com/r/...about_resetting_removing/
Onder 't motto: niet geschoten is altijd mis.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32
Nnoitra schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:41:
Voor wie een MSI B450 plankje heeft en tegen (re)BOOT issues aanloopt:
De reset switch loskoppelen.
Een paar dagen geleden kwam ik dat idee al tegen en toen zag ik onderstaande op reddit..
https://www.reddit.com/r/...about_resetting_removing/
Onder 't motto: niet geschoten is altijd mis.
een open schakelaar verwijderen lost iets met een mobo op???????????

lijkt meer op een probleem van een kast.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Tens schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:44:
[...]

een open schakelaar verwijderen lost iets met een mobo op???????????

lijkt meer op een probleem van een kast.
Oldest trick in the book! ;)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Laatst online: 20:46
zijn er hier al mensen die ervaringen hebben met een 3900X ?
en dan vooral icm wat voor een moederbord ben je dan goed bezig qua vrm's ?
zeker ook als er misschien nog wat over te clocken valt ..

op de samenvattende site over vrm''s van de AM4 moederborden vind ik niet zoveel borden die de energie behoefte goed aankunnen , laat staan als je aan overclocken denkt en ook nog een beetje betaalbaar bord wilt hebben

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 19:53
Heb inmiddels de Gigabyte X570 Aurus Elite, maar ben er nog niet echt te spreken over, dit zal waarschijnlijk worden veroorzaakt door een nog niet goed ingeregelde bios.

Op het Bord had ik in eerste instantie een X7 2700X geprikt, met 16 Gb G-skill 3200/16 geheugen, een 970 Evo Nvme hdu en een Asus RX 580/8Gb.

Eenmaal opgestart draaide het bord prima, maar wilde ik naar de bios dan resette de bios zichzelf en kon ik alles volledig bij langs. Het opstarten duurt ook minstens 45 sec voordat de piep vanaf het moederbord komt, daarna start het systeem pas op, het is net of iets tijdens de post niet goed wordt herkent.

Gisteren dus maar een nwe ryzen 5 3600X op het bord geplaatst, maar ook dat heeft niet geleid tot het gewenste snelle opstarten. Van alles geprobeerd XMP uit/aan CMS uit/aan en allerlei instellingen geprobeerd maar niets lijkt te helpen. Nu schijnen daar meer gebruikers last van te hebben en niet alleen met het Elite bord, maar ook andere X570 Gigabyte borden.

Voor mijn gevoel moet Gigabyte de bios nog even fine tunen, althans dat hoop ik, anders gaat er bij mij een ander merk bord in de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 15:56

Vidra

Vragen?

Misterpc schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:08:

op de samenvattende site over vrm''s van de AM4 moederborden vind ik niet zoveel borden die de energie behoefte goed aankunnen , laat staan als je aan overclocken denkt en ook nog een beetje betaalbaar bord wilt hebben
De instapmodellen zijn:
ASUS X570-P | pricewatch: Asus Prime X570-P
Gigabyte X570 Gaming X | pricewatch: Gigabyte X570 GAMING X

En de volgende modellen bieden meer features/opties:
Gigabyte X570 Elite | pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
ASUS TUF Gaming X570-Plus | pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS of de WIFI versie | pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI)

Deze moederborden zijn allemaal als prima getest :P

Op Reddit staan wel allerlei comments omtrent praktisch alle moederbord fabrikanten omtrent bugs, etc. maar ik ga er vanuit dat die komende tijd wel zullen worden opgelost. Het platform is pas twee weken oud dus dat is nog niet heel vreemd. Het is wel vervelend voor de early adopters _/-\o_zoals wij. :F

[ Voor 9% gewijzigd door Vidra op 17-07-2019 11:19 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Misterpc schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:08:

Genoeg mensen met ervaring in dit topic waaronder yours truly. Ik draai hem op een Crosshair VII Hero die qua VRM meer dan voldoende power heeft om een 3900x maxed out te draaien.

Nou is het wel zo dat handmatig overclocken weinig tot geen zin heeft. Qua single threaded performance ga je er waarschijnlijk op achteruit omdat je beperkt wordt door je slechtste cores. De beste kans heb je met PBO. En dan is elk X570 bord van rond de 200,- of meer echt wel voldoende.

Op zich werkt de 3900x prima bij mij, alleen er zitten nog flink wat bugs in de BIOS. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Laatst online: 20:46
even afwachten dus als ik het zo lees , te veel haast is in dit geval juist niet goed ...
ik zelf zit te denken aan een X470 bord icm 3900x , cooling weet ik nog niet en 2 * 16 Gb 3000 g skill als de prijzen een beetje stabiel blijven O-)

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeptoeter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:32
Cinebench score is slechter met XMP op 3200MHz dan zonder XMP (2100Mhz).

Waardeloos, of doe ik iets verkeerd? Iemand anders ook dit probleem?

Gigabyte x570 Elite ( F4g )
Corsair Vengeance 32Gb 3200Mhz c16
Ryzen 3700X

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vmhc4wibhav88.png

[ Voor 4% gewijzigd door Roeptoeter op 17-07-2019 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Knoop doorgehakt, Asus Hero 7 verkocht en x570 besteld. Ben het wachten op een stabiele bios zat. Heel jammer want het is een prachtig plankje. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Roeptoeter schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:44:
Cinebench score is slechter met XMP op 3200MHz dan zonder XMP (2100Mhz).

Waardeloos, of doe ik iets verkeerd? Iemand anders ook dit probleem?

Gigabyte x570 Elite ( F4g )
Corsair Vengeance 32Gb 3200Mhz c16
Ryzen 3700X

[Afbeelding]
Hoeveel trek jij eruit single core? en wat voor boost snelheden haal jij single & multicore? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 10:45
Moet je nog speciale instellingen doorvoeren om de Infinity Fabric hoger dan 1600MHz te krijgen? Bij meer dan 1600 kom ik niet eens de BIOS door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterdt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 16:48
Wat is nou een goed x470 bord i.c.m. een 3700x of mogelijk een 3900x? Ik zit te denken aan een MSI x470 Gaming pro Carbon. Is dit een goede keuze?
Pagina: 1 ... 13 ... 68 Laatste