Ryzen-3000 Developer workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Als Golang en PHP developer heb ik vaak intellij openstaan icm een hoop docker containers of VM's. Daarnaast heb ik als er in de nachtelijke uren nog wat gedevved wordt naast de IDE's etc ook nog iets van netflix of vlc openstaan.

Wordt er gegamed (occassionally) dan zijn dat dingen als cities skylines, 0ad, flightgear, surviving mars en transport fever.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het kost wat het kost. Richtprijs was 2K (ex btw), maar het lijkt er op dat ik daar wat lager uitkom. Dat is niet erg natuurlijk :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

In mijn huidige systeem heb ik een Asus DUAL-GTX1060-3G zitten en een goede Sata SSD. Die neem ik allebei mee naar het nieuwe systeem. (moet wel zeggen dat ik die GTX10160 luidruchtig vind soms. Als daar nog tips voor zijn... :))

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik kwam zelf uit op deze config:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 125,-€ 125,-
1VideokaartenAsus DUAL-GTX1060-3G€ 233,12€ 233,12
1GeluidskaartenAsus Xonar DGX€ 34,50€ 34,50
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 109,90€ 109,90
1USB, audio en video-hubsRaidsonic Icy Box IB-AC6110€ 57,95€ 57,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,50€ 48,50
4VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,80€ 83,20
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-32GVRB€ 160,49€ 320,98
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,05

Wat overwegingen en bedenkingen die ik hierbij heb:
- 64GiB RAM is ruim teveel. Ik kom nu al zelden in de buurt van de 32G. 48G zou ook meer dan afdoende zijn, maar is daar een leuke config van te maken (gegeven dat ´t dual channel is)?
- Ik kwam uit op G.Skill RAM omdat die vooralsnog resistant voor RowHammer zijn.
- Ik heb geen idee of ik voor 80 euro fans nodig heb. Het idee was een uiterst stil systeem te maken, maar weet niet of dat er aan bijdraagt of juist niet.
- Ik loop op Linux wel eens te ruziën met de on-board audio chipset, dus ter volledigheid een apart kaartje er bij gedaan zodat ik kan kiezen waarmee ik ruzie wil maken.
- Qua voeding heb ik 0 clue wat ik nodig heb qua vermogen.Wellicht dat ik in de toekomst nog eens een iets zwaardere GPU er in zit, maar ik identificeer me niet als die-hard gamer, dus een high-end SLI opzet lijkt onwaarschijnlijk.

Doelen zijn dus een zo stil mogelijk systeem waarbij ik me niet hoef te ergeren op enig moment omdat ik moet wachten op iets. Mijn huidige pc (PC2013) is een AMD FX-8350 met 32G ram dus ik ga er sowieso op vooruit, maar als er nog tips zijn om met beperkt extra budget er meer performance uit te halen houd ik me aanbevolen. Met men huidige systeem deed ik 5 jaar, als ik het huidige systeem ook weer 5 a 6 jaar kan gebruiken dan zou dat natuurlijk fenomenaal zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Beste antwoord (via Freeaqingme op 04-07-2019 17:52)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:30
Freeaqingme schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:27:
[...]

@noobynater gaf toch juist aan dat >3200Mhz juist weinig oplevert?

[...]

[...]

Van latencies en geheugen heb ik geen kaas gegeten, en neem dan ook graag over wat jullie aanraden (de requirement voor g.skill laat ik graag vallen als dat te weinig bang voor bucks oplevert). Echter, de link die je stuurt is voor 16G kitjes? Ik ben op zoek naar >=48G RAM, en meeste consumenten bordjes hebben maar 4 slots.
De slide was goed, de interpretatie niet. Zoals te lezen zit de infinity fabric gekoppeld aan de geheugen snelheid. Dus voor AMD is geheugen in die zin belangrijker dan voor Intel, hun ringbus heeft die koppeling niet.

Betreft de logica; je hebt frequentie en latency. Die twee samen vormen de zogenaamde true latency. Dit is een kwestie van delen. Zo heeft 3000 Mhz CL15 een TL van 10,0. Een set met 3200 Mhz CL16 heeft ook een TL van 10,0. Het geheugen dat AMD als optimaal neerzet is 3600 Mhz CL16 en heeft daarmee een veel betere TL van 8,89. De TL staat in de pricewatch overigens netjes vermeld, kun je kiezen uit de dropdown en op filteren.

Hoe dit doorwerkt naar performance in real world hangt af van de applicatie. Voor gaming telt vooral de true latency, er wordt gewacht op antwoord. Zo zie je bij Intel vaak 3200 Mhz CL14 setjes de 4000Mhz setjes verslaan. Voor applicaties als winrar is ruwe frequentie leidend omdat het antwoord ook vertraagd binnen kan komen. In geval van Ryzen 3 geeft AMD al letterlijk aan wat optimaal is, een TL van 8.89 en 3600 Mhz bandbreedte. Kost echter wel een paar knaken dus als je niet om die 5-10% performance geeft dan kun je het ook laten zitten.

Welke module je exact moet nemen volgt eigenlijk altijd uit de keuze van het moederbord. Die heeft een lijst met goedgekeurde modules en heb je zo'n goedgekeurde module dan heb je vaak goede timings en geen gezeik. Ga je buiten de lijst werken dan kan het alsnog wel werken, maar het kan ook gedoe zijn.

N=1: Ik heb Op de G4560 een crucial module gehad die in dual channel slechter presteerde dan een single channel kingston module die wel ondersteund werd. Recent bij het in elkaar zetten van twee 9700K pc's heb ik voor de ene een goedgekeurde Corsair module set gebruikt en voor de andere een niet goedgekeurde rgb variant. Om die laatste stabiel te krijgen op zijn XMP profiel moest een Asrock autotune functie worden uitgeschakeld. Tevens moesten ze in slot 2 en 4 en niet in 1 en 3. Uiteindelijk werkte het wel in dit geval.

Overigens zijn die 32 GB modules snel 'dual rank'. Dus aan twee kanten 'bedrukt'. Zoals te lezen moet je volgens Asrock voor 4x dual rank (64GB, 4x 16GB) rekenen op maximaal stabiel DDR4-2667. Dus houd daar ook even rekening mee...

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 03-07-2019 23:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Koeler van AMD is prima, en waarom 3600 RAM ?(die amper verkrijgbaar is)
Je kunt beter LPX kopen als je 4 modules gaat gebruiken, en 3000MT/s is prima pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Waarom een X470 moederbord en bij de release niet meteen een X570 oppikken?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Bedoel je daarmee te zeggen dat de Noctua NH-L12S niet nodig is? Van 10 jaar terug (toen ik nog iedere maand een pc assembleerde) weet ik dat de standaard koelers altijd ruk waren. Ik begrijp dat dat tegenwoordig niet meer zo is, maar dan zit ik nog met de geluidsproductie.
en waarom 3600 RAM ?(die amper verkrijgbaar is)
Dat heb ik gedaan aan de hand van deze post. Bij >3200 lijkt Ryzen beter te presteren dan <=3200.
Je kunt beter LPX kopen als je 4 modules gaat gebruiken, en 3000MT/s is prima pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16
Waarom specifiek dit geheugen?
Tricolores schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:42:
Waarom een X470 moederbord en bij de release niet meteen een X570 oppikken?
Goede vraag :) Ik wou eigenlijk al mid-juni bestellen, dus het voornemen is om op 7 of 8 juli uiterlijk de bestelling te plaatsen. Het lijkt er op dat X570 initieel nog heel erg beperkt beschikbaar is en de borden die wel beschikbaar zijn heel duur zijn (tenminste factor 2.5 hoger). Daarnaast is het voornaamste verschil dat je PCI-E 4 krijgt. Dat is leuk, maar met mijn toepassing lijkt het me dat ik daar heel weinig aan ga hebben(?).

Daarnaast is Ryzen 3000 vermoedelijk de laatste serie om AM4 te gebruiken, dus zou ik later willen upgraden naar Ryzen 4000 ofzo dan heb ik vermoedelijk toch een nieuw moederbord nodig.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daar merk je niets van in prestaties, zeker niet zonder OC. En je MB ondersteund het misschien niet eens(boven 3466)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een 450 watt voeding is afdoende voor dit systeem, kijk voor ideeën bijvoorbeeld eens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maypole
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
moet wel zeggen dat ik die GTX10160 luidruchtig vind soms. Als daar nog tips voor zijn...
Je kan een kaart met semi-passieve fan uitzoeken, al dan niet tweedehands. De fans staan dan uit als je geen GPU intensieve dingen doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik wil je graag afraden om prestatie van Ryzen 1000/2000 te gebruiken als middel om Ryzen 3000 prestaties te voorspellen, dit omdat het cache en geheugen verhaal aanzienlijk genoeg veranderd is dat dit (wellicht) niet meer representatief is.

Daarnaast, als je graag voor snelle RAM wil gaan is dat prima. Echter, houdt er rekening mee dat sneller dan 3200 weinig oplevert en dat sneller dan 3733 zelfs nadelig kan zien. Zie oa deze slide.

Edit: Verder als developer met requirements voor VM's en wens voor stabiel/veilig geheugen is het wellicht de overweging waard om een HEDT platform met ECC support te nemen zoals Threadripper. Naar mijn mening is dit overbodig, maar gezien je zorgen over Rowhammer en soort gelijke de overweging waard.

[ Voor 23% gewijzigd door noobynater op 21-06-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martyw schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:54:
Een 450 watt voeding is afdoende voor dit systeem, kijk voor ideeën bijvoorbeeld eens hier.
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M goede modulaire @Freeaqingme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-09 20:49
Bedoel je daarmee te zeggen dat de Noctua NH-L12S niet nodig is? Van 10 jaar terug (toen ik nog iedere maand een pc assembleerde) weet ik dat de standaard koelers altijd ruk waren. Ik begrijp dat dat tegenwoordig niet meer zo is, maar dan zit ik nog met de geluidsproductie.
Nodig? Niet perse... Lekker om te hebben? Absoluut.
Heb zelf ook de nodige investering gedaan in fans en koelers en heb nu een bijna niet hoorbare pc. Als je dat prettig vind en het budget laat het toe zou ik het lekker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hackus schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:52:
Daar merk je niets van in prestaties, zeker niet zonder OC. En je MB ondersteund het misschien niet eens(boven 3466)
Ik realiseer me dat ik niet gekeken had welke ram snelheden het mobo allemaal ondersteunt. Degene die ik nu had blijkt niet hoger te supporten dan 3466Mhz. G.skill latjes van 3466 Mhz zijn echter erg duur (lets lagere latency), maar de latjes die ik nu had uitgezocht blijken ook slecht leverbaar. Daar ga ik dan nog in ieder geval iets mee moeten (lees: een alternatief uitzoeken).
martyw schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:54:
Dank! Ga ik nog induiken.
Maypole schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:56:
[...]

Je kan een kaart met semi-passieve fan uitzoeken, al dan niet tweedehands. De fans staan dan uit als je geen GPU intensieve dingen doet.
Ja, ik snap dat een videokaart met (semi-)passieve koeling stiller is dan met actieve koeling. Maar verder ben ik nu blij met de videokaart, dus een heel nieuwe kaart kopen gaan we voorlopig even niet doen.
noobynater schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:57:
Ik wil je graag afraden om prestatie van Ryzen 1000/2000 te gebruiken als middel om Ryzen 3000 prestaties te voorspellen, dit omdat het cache en geheugen verhaal aanzienlijk genoeg veranderd is dat dit (wellicht) niet meer representatief is.
Je hebt gelijk dat er met Ryzen 3000 dingen anders kunnen en zullen zijn. Maar, aangezien de 3000-serie nog niet gereleased is zullen we 't er toch mee moeten doen vrees ik? Aantal dingen weten we al over de nieuwe CPU's, maar veel zal ook pas blijken als ze een paar weken uit zijn. Ik kies er bewust voor daar niet meer op te wachten, en dan moet ik me toch baseren op hetgeen wat we wel weten van modellen die er op een aantal fronten heel erg op lijken?
Daarnaast, als je graag voor snelle RAM wil gaan is dat prima. Echter, houdt er rekening mee dat sneller dan 3200 weinig oplevert en dat sneller dan 3733 zelfs nadelig kan zien. Zie oa deze slide.
Ik hoef niet per se snel geheugen. Als ik `top` open op m'n terminal dan ga ik daar nooit zien wat voor verschil dat geheugen maakt. Echter, 'heel internet' staat wel vol met dat de performance van Ryzen afhankelijker is van het ram dan bij Intel. Daarnaast, als ik dan toch serieus geld uitgeef, geef ik net zo graag een paar tientjes meer uit zodat ik zeker weet dat ik niet tegen een tragere desktop aan kijk alleen vanwege die paar tientjes.

Nou scheelt 't dat 't geheugen wat ik voor ogen had 3600Mhz had (nog net onder de sweet spot), maar goed te weten.
Edit: Verder als developer met requirements voor VM's en wens voor stabiel/veilig geheugen is het wellicht de overweging waard om een HEDT platform met ECC support te nemen zoals Threadripper. Naar mijn mening is dit overbodig, maar gezien je zorgen over Rowhammer en soort gelijke de overweging waard.
Heb ik wel overwogen, maar gezien de meerprijs vind ik dat het niet waard. Als m'n geheugen kapot gaat kom ik daar vermoedelijk vanzelf achter en kan ik altijd een keer een nachtje memtest draaien. Ik ben ook niet paranoide over RowHammer ofzo. Alleen verwacht ik wel dat er komende jaren nog wel meer van dat soort bugs uit zullen komen, en aangezien men op dit moment helemaal geen Samsung/G.Skill ram kon kraken heb ik dan toch het gevoel veiliger te kunnen browsen dan wanneer ik known vulnerable ram heb. Beetje zoals dat ik me geen zorgen maak iedere keer als er weer een Windows virus uitkomt (die zeer zelden compatible met linux zijn).

mijn actiepunten zijn in ieder geval:
- andere PSU uitzoeken.
- nog eens kritisch kijken naar het geheugen.

Is mijn voornaamste vraag die voor nu overblijft: die 4 case fans, voegt dat iets toe? Met de 3700x maak ik me niet echt zorgen over temperatuur (tdp=65W), maar zoals gezegd hoop ik wel first en foremost het stiller te maken. Gaat dat het geval zijn als je iets vol stopt met fans (die ongetwijfeld zelf ook - tenminste een beetje - geluid produceren)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-09 20:49
4 case fans is beetje overkill... meer dan 2 heeft nauwelijks extra effect en de casefans van de fractal design r6 zijn al ruim stil genoeg. Zou puur voor een stille processorkoeler gaan icm met de standaard case fans. Swappen kan altijd nog maar ik betwijfel of je het dan nog gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Jasper_S1985 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:32:
4 case fans is beetje overkill... meer dan 2 heeft nauwelijks extra effect en de casefans van de fractal design r6 zijn al ruim stil genoeg. Zou puur voor een stille processorkoeler gaan icm met de standaard case fans. Swappen kan altijd nog maar ik betwijfel of je het dan nog gaat doen.
Geluid komt van ventilatoren, en vroeger van harde schijven, dus helpen stille case en CPU fans, een stille videokaart en een stille voeding je systeem stiller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martyw schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 07:59:
[...]

Geluid komt van ventilatoren, en vroeger van harde schijven, dus helpen stille case en CPU fans, een stille videokaart en een stille voeding je systeem stiller te maken.
De meegeleverde fans zijn al goed. twee front en 1 back is voldoende voor dit systeem.

Goedkope, iets betere en stille koeler pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

[ Voor 20% gewijzigd door Hackus op 22-06-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:07
@Hackus De nieuwe moederborden zullen al op 3200mhz out of the box ondersteund worden. Dat was verteld in de reveal.

voor ram zou ik op 3200 of 3600 houden. 3600mhz is nog best goed te verkrijgen op redelijke prijzen. snap ook niet waarom je 3000 mhz gaat nemen op ryzen terwijl voor 10tje meer een 3600 al te krijgen is. althans de advies is in mijn mening niet echt goed gericht.

zou trouwens even wachten met je mobo. als een x570 uitkomt die nog redelijk is zou ik gewoon x570 halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

agittunc schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:31:
@Hackus De nieuwe moederborden zullen al op 3200mhz out of the box ondersteund worden. Dat was verteld in de reveal.

voor ram zou ik op 3200 of 3600 houden. 3600mhz is nog best goed te verkrijgen op redelijke prijzen. snap ook niet waarom je 3000 mhz gaat nemen op ryzen terwijl voor 10tje meer een 3600 al te krijgen is. althans de advies is in mijn mening niet echt goed gericht.

zou trouwens even wachten met je mobo. als een x570 uitkomt die nog redelijk is zou ik gewoon x570 halen.
We hebben het hier over gekozen X470. verschil in prestaties merk je amper. (ryzen op 2933 loopt prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:07
@Hackus got it.

prestatie verschil wordt meer te zien hoe verder je de cpu belast. overigens sinds we over een nieuwe ryzen generatie hebben met hogere clock snelheden zou ik toch misschien een goeie airkoeler of AIO nemen.

gamersnexus heeft de x570 aorus elite laten zien en blijkt affordable te zijn. misschien waard om een kijkje te nemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Dank. Ik zie bij de Noctua koeler echter een geluidssterkte van 16,8dB staan, waar de Gelid 3x zoveel geluid produceert met 26,7dB. Ik houd 't daarom bij de Noctua.
voor ram zou ik op 3200 of 3600 houden. 3600mhz is nog best goed te verkrijgen op redelijke prijzen. snap ook niet waarom je 3000 mhz gaat nemen op ryzen terwijl voor 10tje meer een 3600 al te krijgen is.
Wellicht dat mijn google fu niet goed is vandaag, maar aan wat voor geheugen denk jij dan? Met bijvoorbeeld dit filter in de pricewatch zie ik weliswaar wat G.Skill geheugen bovenaan staan voor uiterst acceptabele prijzen. Maar als ik dan verder kijk is dat alleen leverbaar door partijen als MaxICT en CentralPoint. Ik ga er van uit dat als ik daar dat geheugen koop het niet leverbaar blijkt. Daarnaast bestel ik 't liefst alles bij Azerty, kunnen zij 't direct assembleren.

Als ik op iets minder snel (3200Mhz) filter, dan kom ik op bijvoorbeeld het G.Skill Sniper X F4-3200C16D-32GSXKB geheugen.
Voor wat er nu bekend is lijkt het duur++ te worden initieel en mogelijk ook slecht leverbaar. Ik kijk uiteraard van 't weekend even of er nog iets heel interessants langs komt, maar denk dat ik er beter aan doe een x470 te bestellen dan een x570.
Dank, ziet er goed uit :)

Volgens mij heb ik hiermee alle feedback meegenomen (of op gereageerd), en dan kom ik op onderstaand lijstje uit. Eventuele feedback is welkom tot zondagmiddag/maandagochtend. Dan wordt het geheel besteld - mits Azerty meewerkt.

1VideokaartenAsus DUAL-GTX1060-3G€ 149,-€ 149,-
1USB, audio en video-hubsRaidsonic Icy Box IB-AC6110€ 56,90€ 56,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 49,95€ 49,95
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 20,95€ 41,90
2Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3200C16D-32GSXKB€ 151,-€ 302,-
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 947,15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Freeaqingme Dat zijn fabrieksopgaven. kijk maar een test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Da's wel een overtuigend argument :)

Alsnog even aangepast:
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 923,15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Eens met @noobynater: als AMD aangeeft dat 3600 Mhz de beste prijs/prestatie geeft, waarom dan 3200 Mhz aanraden?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/d24hymdbbm331.png

Hoe dan ook is de true latency van een CL14 setje op 3200 Mhz natuurlijk veel beter dan het hierboven gekozen CL16 setje op 3200 Mhz. Van hetzelfde merk voor min of meer hetzelfde geld: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Los daarvan kun je beter voor 2 dan 4 modules gaan. Dat geeft minder gezeik en dan hoef je ook niet zo erg op het double rank/ single rank verhaal te letten. Hoe meer modules je gebruikt des te problematischer het allemaal wordt.
ASRock recommends you only populate up to two memory slots if you aim for DDR4-3200. It doesn't matter if you use single-rank or dual-rank DDR4-3200 memory kits. However, things start to get complicated when you start filling all four memory slots. When all four memory slots are populated with single-rank memory modules, the official memory speed drops to DDR4-2933. And if you use a combination of single-rank and dual-rank memory modules, your best best is DDR4-2667 with a four-DIMM configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
sdk1985 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:56:
Eens met @noobynater: als AMD aangeeft dat 3600 Mhz de beste prijs/prestatie geeft, waarom dan 3200 Mhz aanraden?

[Afbeelding]
sdk1985 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:56:
Hoe dan ook is de true latency van een CL14 setje op 3200 Mhz natuurlijk veel beter dan het hierboven gekozen CL16 setje op 3200 Mhz. Van hetzelfde merk voor min of meer hetzelfde geld: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Los daarvan kun je beter voor 2 dan 4 modules gaan. Dat geeft minder gezeik en dan hoef je ook niet zo erg op het double rank/ single rank verhaal te letten. Hoe meer modules je gebruikt des te problematischer het allemaal wordt.
Van latencies en geheugen heb ik geen kaas gegeten, en neem dan ook graag over wat jullie aanraden (de requirement voor g.skill laat ik graag vallen als dat te weinig bang voor bucks oplevert). Echter, de link die je stuurt is voor 16G kitjes? Ik ben op zoek naar >=48G RAM, en meeste consumenten bordjes hebben maar 4 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Freeaqingme Je moederbord moet hoger RAM toestaan. (commercie gaat over X570) het is duurder en moet in je budget passen. @sdk1985 TS kiest voor 32GB RAM

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
Freeaqingme schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:27:
[...]

[...]

[...]

De slide was goed, de interpretatie niet. Zoals te lezen zit de infinity fabric gekoppeld aan de geheugen snelheid. Dus voor AMD is geheugen in die zin belangrijker dan voor Intel, hun ringbus heeft die koppeling niet.

Betreft de logica; je hebt frequentie en latency. Die twee samen vormen de zogenaamde true latency. Dit is een kwestie van delen. Zo heeft 3000 Mhz CL15 een TL van 10,0. Een set met 3200 Mhz CL16 heeft ook een TL van 10,0. Het geheugen dat AMD als optimaal neerzet is 3600 Mhz CL16 en heeft daarmee een veel betere TL van 8,89. De TL staat in de pricewatch overigens netjes vermeld, kun je kiezen uit de dropdown en op filteren.

Hoe dit doorwerkt naar performance in real world hangt af van de applicatie. Voor gaming telt vooral de true latency, er wordt gewacht op antwoord. Zo zie je bij Intel vaak 3200 Mhz CL14 setjes de 4000Mhz setjes verslaan. Voor applicaties als winrar is ruwe frequentie leidend omdat het antwoord ook vertraagd binnen kan komen. In geval van Ryzen 3 geeft AMD al letterlijk aan wat optimaal is, een TL van 8.89 en 3600 Mhz bandbreedte. Kost echter wel een paar knaken dus als je niet om die 5-10% performance geeft dan kun je het ook laten zitten.

Welke module je exact moet nemen volgt eigenlijk altijd uit de keuze van het moederbord. Die heeft een lijst met goedgekeurde modules en heb je zo'n goedgekeurde module dan heb je vaak goede timings en geen gezeik. Ga je buiten de lijst werken dan kan het alsnog wel werken, maar het kan ook gedoe zijn.

N=1: Ik heb Op de G4560 een crucial module gehad die in dual channel slechter presteerde dan een single channel kingston module die wel ondersteund werd. Recent bij het in elkaar zetten van twee 9700K pc's heb ik voor de ene een goedgekeurde Corsair module set gebruikt en voor de andere een niet goedgekeurde rgb variant. Om die laatste stabiel te krijgen op zijn XMP profiel moest een Asrock autotune functie worden uitgeschakeld. Tevens moesten ze in slot 2 en 4 en niet in 1 en 3. Uiteindelijk werkte het wel in dit geval.

Overigens zijn die 32 GB modules snel 'dual rank'. Dus aan twee kanten 'bedrukt'. Zoals te lezen moet je volgens Asrock voor 4x dual rank (64GB, 4x 16GB) rekenen op maximaal stabiel DDR4-2667. Dus houd daar ook even rekening mee...

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 03-07-2019 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
(jarig!)
Intelij als in de IDE? Dat draait hier op 16 gig, met een stapel Docker containers. Meestal soepel, en soms niet zo ontzettend.

Ik zou toch zeker voor 32 gig gaan als je toch bezig bent, en zorg zeker dat ie stil is.

Wellicht is een gigabyte bord interessant voor je? Ik heb qua compatibiliteit met Linux en andere (niet windows) OSen de beste ervaringen met gigabyte icm Ryzen

(Jouw usecase komt eng dicht bij de mijne, code kloppen en cities skylines spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Xantios schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 02:01:
Intelij als in de IDE? Dat draait hier op 16 gig, met een stapel Docker containers. Meestal soepel, en soms niet zo ontzettend.

Ik zou toch zeker voor 32 gig gaan als je toch bezig bent
Ik heb op dit moment 32G, en daarvan is op dit moment - zonder dat ik nu iets bijzonders doe - 17G in gebruik. Als ik nu even kijk, dan gaat daarvan een kleine 2G naar IntelliJ, 1G naar gnome-shell, ~3G naar firefox. Dan nog een paar gig naar docker containers, etc.

Zo af en toe zit ik op >25G. Daarbij is het natuurlijk licht frustrerend dat gnome-shell en allerlei electron apps veel te veel geheugen gebruiken, maar ik kan daar ofwel een probleem van maken, of ik los het gewoon op door er meer ram in te prikken. komt nog bij dat ik komende tijd werk aan een gedistribueerde (Go) applicatie die ik in aparte VM's moet draaien. 64G is echt ruim teveel, en verwacht ik binnen 5 jaar niet te hoeven uitbreiden. Alleen, al dit geheugen is dual channel en je hebt 4 dimm slots. Als 12G latjes enigzins gangbaar geweest waren had ik met alle plezier me 'beperkt' tot 48G.
Wellicht is een gigabyte bord interessant voor je? Ik heb qua compatibiliteit met Linux en andere (niet windows) OSen de beste ervaringen met gigabyte icm Ryzen
Is dat een ding? Anno 2019 ga ik er blindelings van uit dat Linux gewoon gesupport wordt. Als ik zoek op 'msi x470 linux compatibility' dan vind ik maar heel beperkt resultaten (voor mij implicerende dat dat gewoon werkt). Het enige wat ik vind is specifieke AGESA versies die vorig jaar gereleased waren en niet compatible waren met Arch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
(jarig!)
Freeaqingme schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Ik heb op dit moment 32G, en daarvan is op dit moment - zonder dat ik nu iets bijzonders doe - 17G in gebruik. Als ik nu even kijk, dan gaat daarvan een kleine 2G naar IntelliJ,
Dan doet ik toch echt iets verkeerd, hier loopt het ding echt ruim over de 8 gig heen.
Verbieden die dingen
Freeaqingme schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:58:
[...]
Is dat een ding? Anno 2019 ga ik er blindelings van uit dat Linux gewoon gesupport wordt. Als ik zoek op 'msi x470 linux compatibility' dan vind ik maar heel beperkt resultaten (voor mij implicerende dat dat gewoon werkt). Het enige wat ik vind is specifieke AGESA versies die vorig jaar gereleased waren en niet compatible waren met Arch.
Nou of het "een ding" is durf ik je niet te zeggen (daarvoor heb ik niet genoeg samples helaas).
MSI heeft mij (en wat vrienden) behoorlijk weten te verassen met rare fratsen in de linux wereld.

Uit het kader "het glas is halfvol" , met Gigabyte werkt het bij mij 'uit den doos' direct zonder morren. en ik kan mij voorstellen dat je als developer wellicht geen zin hebt om eerst 20 uur aan je computer te prutsen voordat je iets zinnigs kan doen.

het zijn uiteraard maar mijn 2 centjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Xantios schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:11:
[...]

Dan doet ik toch echt iets verkeerd, hier loopt het ding echt ruim over de 8 gig heen.
Tjah, of ik doe iets verkeerd natuurlijk :9
Hear! Hear!
Xantios schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:11:

[...]

Nou of het "een ding" is durf ik je niet te zeggen (daarvoor heb ik niet genoeg samples helaas).
MSI heeft mij (en wat vrienden) behoorlijk weten te verassen met rare fratsen in de linux wereld.

Uit het kader "het glas is halfvol" , met Gigabyte werkt het bij mij 'uit den doos' direct zonder morren. en ik kan mij voorstellen dat je als developer wellicht geen zin hebt om eerst 20 uur aan je computer te prutsen voordat je iets zinnigs kan doen.

het zijn uiteraard maar mijn 2 centjes :+
Oh well, het alternatief is de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming. Die heeft weliswaar wat minpuntjes bij de gebruikersreviews, maar hardware.info zet 'm bovenaan qua prijs/kwaliteit-ratio, dus dat is goed genoeg voor mij. :)

1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,15

Edit: Ik ben blij met de input van iedereen (en meer is nog altijd welkom). Om te zorgen dat toch iemand wat karma kan pakken heb ik de langste post (van @sdk1985) maar gemarkeerd als het beste antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Kleine update: zojuist systeem binnengekregen, draait als een tierelier.

Enige detail dat ik gemist had was dat als je 4 geheugenbanken hebt het geheugen niet sneller kan draaien dan 3000Mhz. Is geen ramp, maar mocht iemand een vergelijkbaar systeem willen bestellen is dat mogelijk wel iets om rekening mee te houden.

Zie ook hier.

Overigens, omdat G.Skill herhaaldelijk niet leverbaar is heb ik wel nog na het bestellen ander geheugen er in laten zetten:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenGigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 136,-€ 136,-
1VideokaartenAsus DUAL-GTX1060-3G€ 244,99€ 244,99
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Audigy Audigy Rx€ 54,90€ 54,90
2Geheugen internKingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/32€ 182,50€ 365,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.458,59

[ Voor 79% gewijzigd door Freeaqingme op 19-07-2019 16:47 ]

Pagina: 1