Als aankomend vader is één van de items op het baby-spullen-inkoop lijstje een elektrische bakfiets. Als ik die kleine straks daar het kinderdagverblijf breng lijkt me dat op een bakfiets ideaal: de auto gebruik ik in de stad liever niet en op de fiets kan ik ook direct door naar mijn werk. Maar de grote vraag is natuurlijk: welke bakfiets?
Ik wil de kosten een beetje binnen de perken houden en ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van wat Urban Arrows tegenwoordig kosten. Een aantal jaar geleden waren ze toch zo'n 3000-4000 euro en nu ben je er met 5k nog niet eens. Nu twijfel ik tussen:
Refurbished Urban Arrow
Zo eentje als
dit exemplaar. Nog steeds een mooi ontwerp en voor 3300 euro een goede deal, denk ik.
+ Door de fietsenmaker voorzien van een nieuwe Bafang motor en accu en allerlei nieuwe onderdelen
- Rollerbrakes in plaats van schijfremmen. Hoe groot is dat verschil?
Of toch iets meer uitgeven voor een:
Nieuwe Batavus Fier 2
Die is met een prijs van 4000 euro wel even 20% duurder (en zelfs 4150 euro als ik voor de 400Wh accu kies), maar heeft dan wel:
+ Fabrieksgarantie
+ Een moderne Bosch Cargoline met 81Nm
+ Schijfremmen
- Geen sterke reputatie, er zijn sowieso weinig reviews te vinden over deze fiets terwijl Batavus toch een A-merk is en dit een behoorlijk goede aanbieding is vergeleken met wat Urban Arrow, Carqon en Gazelle bieden?
- Lang niet zo mooi als een Urban Arrow
Welke keuze zouden jullie maken? Zijn zaken als de Bosch Cargoline motor en schijfremmen zoveel meer waard dan een Bafang retrofit motor en rollerbrakes?