Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:13:
Echter, ik zit in een dubio over een extra slot. De fiets is verzekerd tegen diefstal (nieuwwaarde ipv dagwaarde) en volgens de verzekering (en fietsenwinkel) is mijn standaard slot (ABUS ringslot) voldoende.
Dit voelt apart.
Afgelopen weekend is mijn e-bike gestolen. :( ;( Hij zat met het reguliere ketting-/ringslot vast aan de buitenwereld, maar dat was dit keer dus niet voldoende. De verzekering geeft nog 70% van de nieuwwaarde terug, maar ik zit wel met het gedoe, moet bijbetalen en levertijden. Daar zit ik echt niet op te wachten. Kortom, gebruik een extra slot. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-09 18:34
erwn schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:36:
[...]

Afgelopen weekend is mijn e-bike gestolen. :( ;( Hij zat met het reguliere ketting-/ringslot vast aan de buitenwereld, maar dat was dit keer dus niet voldoende. De verzekering geeft nog 70% van de nieuwwaarde terug, maar ik zit wel met het gedoe, moet bijbetalen en levertijden. Daar zit ik echt niet op te wachten. Kortom, gebruik een extra slot. O-)
Welke verzekering rekent afschrijving? Vind ik een groot nadeel.

Uit praktijkervaring met Kingpolis, ENRA, Univé, unigarant en ANWB kan ik delen:
- ze zijn allemaal goed
- ENRA is het gemakkelijkst met uitkeren (denk aan uitkeren via andere winkel, uitkeren zonder op expert te wachten, etc.)
- als je via je fietsenwinkel verzekerd heb je minder gedoe (zelf geen papierwerk, minder kans te wachten op expert)

En waar woon je? In regio Achterhoek+Twente (buiten Enschede) zie ik wel eens diefstal, maar al niet als maar het simpelste insteek slot gebruikt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 01-11-2021 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Hier een overzicht van aangiftes voor diefstal per gemeente in 2017.

Het beeld dat het redelijk gelijk is tussen Randstad en Noorden/Oosten verbaast mij. Misschien komt dit omdat in gebieden met meer diefstal minder vaak aangifte wordt gedaan (denk aan goedkopere fietsen in grote steden).

https://localfocus2.appspot.com/5afad5b8cca61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Dank voor de link. Ik zocht gister ook nog dat soort getallen, maar kon het niet zo snel vinden.

Mijn fiets is helaas net ouder dan drie jaar, daarom krijg ik geen volledige nieuwwaarde meer van de verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Foxhill schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:50:
Hier een overzicht van aangiftes voor diefstal per gemeente in 2017.

Het beeld dat het redelijk gelijk is tussen Randstad en Noorden/Oosten verbaast mij. Misschien komt dit omdat in gebieden met meer diefstal minder vaak aangifte wordt gedaan (denk aan goedkopere fietsen in grote steden).

https://localfocus2.appspot.com/5afad5b8cca61
Volgens mij zie je vooral de studentensteden eruit springen. Daarna de grote steden. En het helpt niet dat daardoor de rest van het land één kleur heeft.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
Maasluip schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:37:
[...]

Volgens mij zie je vooral de studentensteden eruit springen. Daarna de grote steden. En het helpt niet dat daardoor de rest van het land één kleur heeft.
Check Edam-Volendam door de jaren heen (ook even hoveren naar de absolute getallen) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
Tiimbo1991 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:49:
Ik ben net even 25km wezen fietsen en ik moet zeggen hij fiets erg goed vooral als je precies onder die 25km/u muur blijf en dat was bij mij in Tour stand op 25,7 in versnelling 6/7, zodra ik harder dan dat ging viel de ondersteuning uit. Merkte wel dat m’n voorvork nog wat los zat dus die heb ik net nog ff goed vast gezet en de voor rem moet ook nog even gecontroleerd worden want die rammelt als ik hem niet volledig indruk, of is dat normaal?
Zoals al vermeld, rammeltjes horen niet (die van mij rammelt in ieder geval niet). Als je toch naar de fietsenmaker gaat, laat ze dan ook even de riemspanning controleren: die van mij stond af fabriek veel te strak.
Voor wat betreft het verstellen van je stuur: daar kan ik je niet mee helpen want ik heb die van mij nooit versteld. Ik heb wel gehad dat er wat speling op zat (ik kon het stuur een klein beetje op en neer bewegen), en dat heb ik opgelost door dat kleine inbusboutje aan te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
[b]roffeltjes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:42:
https://bicyclewheel.info/articles/butted-spokes/

https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#spokes

Dat je wiel nu beter is kan heel goed zo zijn, immers een spaak mag eigenlijk niet breken, want dan is er iets mis met het wiel (tak tussen de spaken even uitgesloten). Anders gezegd, met een 36 spaaks wiel met 13-14 gauge spaken kan een zware sterke fietser in Whistler de A-line nemen, inclusief enorme sprongen :+
Dank je wel voor de leerzame linkjes. Ik heb er zeker wat van opgestoken :) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:03:
[...]
Dank je wel voor de leerzame linkjes. Ik heb er zeker wat van opgestoken :) (y)
Wat me altijd weer opvalt is dat een wiel heel blijft, of keer op keer een gebroken spaak oplevert. Er lijkt geen middenweg te zijn.

Eigenlijk is helemaal uit elkaar halen en op laten bouwen door een goede vlechter imho de beste oplossing, maar dat is ook niet echt praktisch tenzij er eentje inde buurt woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:15:
[...]

Wat me altijd weer opvalt is dat een wiel heel blijft, of keer op keer een gebroken spaak oplevert. Er lijkt geen middenweg te zijn.

Eigenlijk is helemaal uit elkaar halen en op laten bouwen door een goede vlechter imho de beste oplossing, maar dat is ook niet echt praktisch tenzij er eentje inde buurt woont.
Inderdaad. De eerste keer spaken laten vervangen, maar de derde keer beter je hele wiel opnieuw laten spaken. Daarbij vragen om dikke spaken en/of ringetjes achter de spaak koppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
Wat is een goede lengte voor een fietsketting? Ik twijfel tussen 85cm en 110cm (Abus Ivy 9200). Heeft iemand advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
85 cm past zowat nergens omheen. Haalt het steeds in veel gevallen (net) niet. Die 25 cm extra geeft veel meer mogelijkheden en veel minder ergernis.

Ik had zelf ook eerst die van 85 cm, maar het is echt een wereld van verschil. Heb dat zwaardere gewicht er graag voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Grotbewoner schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:34:
Wat is een goede lengte voor een fietsketting? Ik twijfel tussen 85cm en 110cm (Abus Ivy 9200). Heeft iemand advies?
Minimaal een meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Grotbewoner schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:34:
Ik heb 85cm en dat is wel beperkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb net een 85 cm Abus IVY 9210 ontvangen van amazon... :F :X Was in promo aan 68 euro of zo.

Zat de laatste dagen een beetje te visualiseren wat zou kunnen werken op mijn gebruikelijke stops/werk en 'stadsmeubilair', en dacht met 85cm net toe te komen. Heb natuurlijk niet echt in rekening gebracht dat een ketting niet heen en weer plooit zoals een touwtje (dus geen 2x42cm heen en terug) en dat beide bochten plus uitlijnen en inklikken van het slot ook wat 'omtrek' wegneemt.

Je hebt vast gelijk, het is waarschijnlijk net te kort voor de meeste toepassingen (fiets iet overgeheld, paaltje net te ver...)

Ik bekijk het de volgende weken en laat m'n ervaringen wel weten. Ik doe nooit aan terugzenden. Lesje geleerd. Onbruikbaar zal het wel niet zijn, zal wel een toepassing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
pannekoek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:14:
Dank jullie wel allemaal voor de heldere en vooral uitgebreide antwoorden!

Om kort te gaan op de pedelec, ik wil nog graag mijn vrienden bezoeken en een pilsje drinken. Aangezien je met een pedelec een kenteken hebt, is dat verhaal direct klaar. Niet dat ik straal bezopen op de fiets ga zitten, maar met 4 bier durft menigeen hier denk ik nog wel te fietsen maar ben je voor de wet wel mooi de sjaak (kort door de bocht).
Als je drank of drugs buitenhuis wil gebruiken dan regel je een slaapplek op die locatie of je regelt vervoer naar huis door een Bob.

Onder invloed, "any" vervoermiddel besturen is NOT DONE.
Je zal de eerste niet zijn die op zijn of haar stadsfiets zichzelf en anderen van het leven berooft!

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
roffeltjes schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb 85cm en dat is wel beperkend.
In partner keuze denk ik zo. :)

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was blijkbaar niet de eerste met mijn voorspelling. Het komt er aan!

https://www.valeo.com/en/...for-e-mobility-is-coming/

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Speedster schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:33:
[...]

Als je drank of drugs buitenhuis wil gebruiken dan regel je een slaapplek op die locatie of je regelt vervoer naar huis door een Bob.

Onder invloed, "any" vervoermiddel besturen is NOT DONE.
Je zal de eerste niet zijn die op zijn of haar stadsfiets zichzelf en anderen van het leven berooft!
Hoe deed jij dat dan toen je jong was? Of woonde je in een stadscentrum waar je ook ging stappen? In het dorp waar opgegroeid ben en later als student was er geen andere optie dan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foxhill schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:57:
[...]

Hoe deed jij dat dan toen je jong was? Of woonde je in een stadscentrum waar je ook ging stappen? In het dorp waar opgegroeid ben en later als student was er geen andere optie dan fietsen.
Er is een verschil tussen fietsen net boven de limiet, en op een ebike kruipen als je amper nog kan recht staan.
Ik heb me eigenlijk nooit zo zat gezopen dat ik begon te waggelen.
En die ene keer dat ik echt niet meer opmijn benen kon staan was 3 binnendeuren verder dan mijn eigen kot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 22:56

Tahref

God bless you

[...]

Wel jammer, In wat voor straat had jij jouw fiets neergezet? Ik krijg vaak de neiging om mijn fiets tegenwoordig juist tussen andere fietsen bij een drukke plaats/fietsenstalling neer te zetten terwijl ik het vroeger het geen probleem vond om mijn fiets bij rustige plekken te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Niet online
Het was een drukke fietsenstalling / straat. Geen idee wat dan beter is. Al kun je overal pech hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
wwiilleemm schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:08:
85 cm past zowat nergens omheen. Haalt het steeds in veel gevallen (net) niet. Die 25 cm extra geeft veel meer mogelijkheden en veel minder ergernis.

Ik had zelf ook eerst die van 85 cm, maar het is echt een wereld van verschil. Heb dat zwaardere gewicht er graag voor over.
Confirmed :P De 85 ligt hier voor me, en zou niet weten waar ik die nog rond kan vastmaken. Te kort dus. Jammer. Minimum 110 cm kiezen voor fietsen.

Het ziet er wel uit als een top kaliber fietsslot, die maak je niet zomaar open denk ik dan.

85 cm is meer iets voor moto's, die te zwaar zijn om zomaar op te pakken en in een bestelwagen te flikkeren. Dus gewoon door het wiel en sluiten, om te verhinderen dat ze kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 18:48
FM zit vol tot half December 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al voorgesteld om de fiets een weekje daar te laten? Soms lukt het dan wel om die er "even tussen te nemen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren mijn motor nog eens wat getest.
In elke ondersteuningsstand en met verschillende trapverhoudingen geprobeerd op een vlakke weg om te kijken tot waar mijn mijn motor nog ondersteuning biedt (Bosch Performance Line - 2020 - Enviolo)

Het is nogal simpel: zodra de snelheid naar 25,5 km/h gaat is het gedaan met de ondersteuning wat de stand ook is.
Als ik bij 25 een stevige duw op de trappers geef zie ik nog een keer 1 of 2 van die streepjes, dan gaat de snelheid naar 25,7 - 26 km/h, en neemt de motor een rustpauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:38:
Als ik bij 25 een stevige duw op de trappers geef zie ik nog een keer 1 of 2 van die streepjes, dan gaat de snelheid naar 25,7 - 26 km/h, en neemt de motor een rustpauze.
Ik weet nu wel hoe dit komt, ik kan het ook enigszins nabootsen.

We weten dat de Bosch twee wielomtrek instellingen heeft:

1. De door de dealer en klant instelbare wielomtrek
2. De door de fabrikant ingestelde wielomtrek.

#1 beinvloed de snelheid op je Intuvia, #2 bepaald de ondersteuning. Daarnaast schijnt het dat #1 +/-5% invloed heeft op #2, die grens ligt er om hacks te voorkomen.

In jouw geval is de wielmaat door de dealer/jij/fabrikant lager ingesteld dan de interne wielomtrek, bij mij is de instelling weer aan de grote kant.

Wat mij echter opviel, maar dat kan kosmetisch zijn, is dat na verlagen van de wielomtrek de motor minder soepel aanvoelde. Nu kan dat zijn omdat je op de teller eerder tegen de limiet aanloopt en dat het dus tussen de oren zit, maar ik vond hem toch prettiger toen ik terugging naar de originele waarde. Dat is toch wat vreemd, want je zou verwachten dat het niet zoveel impact zou hebben op het gevoel.

Anders gezegd, hij voelt wat kittiger met een iets grotere wielomtrek en reageerde wat sterker op de cadans, maar of dat ook waar is, of dat het tussen de oren zit is me nog onduidelijk. In ieder geval is de impact op de werkelijke snelheid klein.

Zie ook: Bosch Intuvia wielomtrek variabele wordt genegeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 02-11-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
Tommie12 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:38:
Gisteren mijn motor nog eens wat getest.
In elke ondersteuningsstand en met verschillende trapverhoudingen geprobeerd op een vlakke weg om te kijken tot waar mijn mijn motor nog ondersteuning biedt (Bosch Performance Line - 2020 - Enviolo)

Het is nogal simpel: zodra de snelheid naar 25,5 km/h gaat is het gedaan met de ondersteuning wat de stand ook is.
Op mijn Dutch ID fiets heb ik een Bosch Performance CX en een Enviolo Trekking Automatiq. Volgens mijn Kiox display lijkt er tussen de 25 en 27 km/h nog wat ondersteuning over te zijn. Boven de 27 is het donkere balkje echt weg. Gevoelsmatig vind ik het vanaf 25 geleidelijk afnemen waarna er bij +/- 27 helemaal geen ondersteuning meer is, heb niet het gevoel dat het opeens weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
[...]

De papieren nog even nagelezen en ik krijg echt 100% van de nieuwswaarde terug.

Maar… ik ben het met je eens. Het is een gedoe om een andere fiets te kopen. Komend weekend eens kijken naar een extra slot en een andere tas (die gemakkelijker) in mijn fietstas past.

Succes met de verzekering en de levertijden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yosemite schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:59:
[...]

Op mijn Dutch ID fiets heb ik een Bosch Performance CX en een Enviolo Trekking Automatiq. Volgens mijn Kiox display lijkt er tussen de 25 en 27 km/h nog wat ondersteuning over te zijn. Boven de 27 is het donkere balkje echt weg. Gevoelsmatig vind ik het vanaf 25 geleidelijk afnemen waarna er bij +/- 27 helemaal geen ondersteuning meer is, heb niet het gevoel dat het opeens weg is.

[YouTube: Kiox]
Van welk jaar is jouw fiets?

Ik krijg de indruk dat Bosch de tolerantie net iets omhoog gezet heeft, en niet meer stopt op 25,5 km/h, maar het nu op 27 heeft gezet om de motor helemaal uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 00:14
Mijn Dutch ID Phantom heb ik in september 2021 gekocht. Ik heb gelezen dat de Phantom in december 2020 is aangekondigd en de productie in februari 2021 is gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:48:
[...]

Ik krijg de indruk dat Bosch de tolerantie net iets omhoog gezet heeft, en niet meer stopt op 25,5 km/h, maar het nu op 27 heeft gezet om de motor helemaal uit te zetten.
Zet je wielmaat maar met 5% hoger, ik kan je verklappen dat je dan op de teller ook langer ondersteuning krijgt (wat dus alleen cosmetisch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsp
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05-2024

lsp

De Li Ion accu (29110882) 36V/10Ah van mijn Sparte RX plus is compleet dood.

De lader is ok (uitgaande spanning gemeten)
Iemand tips om accu status te controleren?

Is de accu zo te vervangen? ik lees dat deze aangemeld moet worden?
Iemand ervaring met aanschaf van een accu al dan niet merk specifiek?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:41:
[...]

Zet je wielmaat maar met 5% hoger, ik kan je verklappen dat je dan op de teller ook langer ondersteuning krijgt (wat dus alleen cosmetisch is).
Dat heb ik al gedaan nadat ik die Almotions 50mm gemonteerd had ipv de originele 47mm banden.
Geen effect....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:40:
[...]

Dat heb ik al gedaan nadat ik die Almotions 50mm gemonteerd had ipv de originele 47mm banden.
Geen effect....
Merkwaardig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mijn wielwaarde staat ook lager en ik merk het qua snelheid en afstand. De snelheid met GPS klopt nu heel aardig en de dagteller geeft nu ook de juiste waarde aan. Ook als ik een rondje plan in maps klopt de opgegeven afstand heel aardig. Ik rij toch nooit 25 km/h dus of de ondersteuning nu stopt bij 25,1 of 27,1 km/h maakt mij niets uit. Ook merk ik geen verschil in het gedrag van de motor.
Misschien is het mijn leeftijd want ik zorg ervoor dat ik geen haast heb. Ook met de auto moet ik vaak opletten dat ik niet te zacht rijd. Gewoon op tijd weg, lekker muziekje en ik kom er wel. Ik heb dus precies het tegenovergestelde wat 95% van de bevolking op de weg heeft. Mocht ik geen zin hebben om te rijden dan pak ik de trein, maar vaak heb ik de auto nodig voor mijn zaak en steeds vaker probeer ik onze bus in te zetten van het werk als ik met de trein kom. Ik ben meer van het gemak want ik heb geen zin in gehaast doen en chagrijnig in de auto m'n voorganger duwen. Liever 3 minuten te laat op m'n zaak dan 3 maanden in het ziekenhuis moeten vertoeven. Trouwens, ik heb nog nooit een ongeluk gehad en dat wil ik graag zo houden dus arrogantie zit er bij mij niet in. Ook als er een boete op de deurmat valt van een werknemer die te hard heeft gereden met ons busje mag die rekening echt zelf betalen. En ja, dit gebeurt regelmatig en dan laat ik ook merken dat ik hier niet blij mee ben. Er gebeurt genoeg ellende op de weg en dit geld ook voor vele e-bikers die de regels aan hun laars lappen. Ik word heel vaak ingehaald en heb niet de neiging om hard te fietsen want mijn innerlijke rust en leven is mij te dierbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:48:
[...]

Wellicht over een eerder bericht van mij geen gelezen.
Al sinds de eerste generatie houdt de ondersteuning van Bosch op bij 27 km/u (Turbo en Sport). Er zijn echter incidenten waarbij de ondersteuning net boven de 25 km/u stopt. De fiets van jou is er daar een van. Volgens kan de FM daar ook niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
lsp schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:29:
De Li Ion accu (29110882) 36V/10Ah van mijn Sparte RX plus is compleet dood.

De lader is ok (uitgaande spanning gemeten)
Iemand tips om accu status te controleren?

Is de accu zo te vervangen? ik lees dat deze aangemeld moet worden?
Iemand ervaring met aanschaf van een accu al dan niet merk specifiek?

Alvast bedankt.
Accu kan uitgelezen worden door een fietsenmaker. Wij doen dat gratis en ik denk dat het wel standaard is dat gratis te bieden. Sparta (Accell / ESBC) heeft een gesloten systeem gemaakt. Alleen Sparta kan een accu leveren en deze moet inderdaad door een fietsenmaker aangemeld worden. Alternatieven zijn er niet. Je kunt wel accu grootte vrij kiezen bij vervanging (Wh, €).

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 03-11-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:48:
[...]
Ik rij toch nooit 25 km/h dus of de ondersteuning nu stopt bij 25,1 of 27,1 km/h maakt mij niets uit. Ook merk ik geen verschil in het gedrag van de motor.
Dat eerste is sowieso vrijwel gelijk omdat de interne omtrek van het wiel vast ligt. Of de teller nu nokt bij 25kmpu of bij 27, dat is het optische stuk en niet de teller die intern wordt gebruik.

Betreft gedrag moet ik het nog wat meer testen omdat het lastig te vergelijken was. Ik had het gevoel dat hij iets soepeler reageerde, maar dat lijkt me eerlijk gezegd gewoon onwaarschijnlijk, immers interne omtrek zou toch bepalend horen te zijn. Misschien is het ook de ervaring van Tommie die me daaraan deed denken.

@Athome als ik mijn wielmaat verklein met 100mm (=5%)dan nokt de ondersteuning ook al rond de 25 op de teller. Dat is logisch omdat de interne teller bepalend is (ook om simpele hacks te voorkomen). Het kan zijn dat er een verschil zit tussen motoren, maar ik vind het wel opvallend dat ik het redelijk simpel kan reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
G’morgen, ik heb een giant quick-e uit 2019

En heb eigenlijk problemen met de ondersteuning..als ik teveel in het rood trap, valt hij uit..(storing code a5, Yamaha motor)

Nu kreeg ik het advies binnen te laden, wat ik ook heb gedaan…maar gisteren en vanochtend weer hetzelfde probleem.

Qua accu power geeft hij gewoon aan dat hij vol is +90…en na een ritje is hij nog de helft,,dus hij komt eigenlijk niet onder de 40%

Nu is mijn vraag, zijn dit tekenen dat de accu slecht is of wordt..of moet ik het ergens anders zoeken 👀?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

TTLCrazy

Listen to Frankie

@wwwmarcel
Als je op deze site kijkt geeft error code A5 het volgende aan:
code:
1
2
3
4
A5  Speed sensor    
– Check wiring
– Replacing the sensor
– Check the position of the spoke magnet
Yamaha/Haibike error codes

Michael Albrecht, service manager at the Winora Group, also identifies the twisted spoke magnet on the rear wheel as the most common fault. A twisted spoke magnet on the Yamaha PW-X can be seen on the display as follows:

SPD SNSR (speed sensor)
CHK MAGNET (check magnet)

Decoded, the display reads: Check speed sensor and magnets

If the display shows this error message, you should check the position of your spoke magnet. If the error message still persists with the magnet in the right position, get your dealer to check the wiring and plug connection. While the motor will carry on working and follow the programmed transmission ratios in the event of a fault, it won’t work at full capacity nor display the current speed.

[ Voor 62% gewijzigd door TTLCrazy op 04-11-2021 08:41 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsp
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05-2024

lsp

Foxhill schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:50:
[...]

Accu kan uitgelezen worden door een fietsenmaker. Wij doen dat gratis en ik denk dat het wel standaard is dat gratis te bieden. Sparta (Accell / ESBC) heeft een gesloten systeem gemaakt. Alleen Sparta kan een accu leveren en deze moet inderdaad door een fietsenmaker aangemeld worden. Alternatieven zijn er niet. Je kunt wel accu grootte vrij kiezen bij vervanging (Wh, €).
@Foxhill Dank voor je reactie, een tweedehands kan wel gewoon aangemeld worden door de fietsenmaker? Om te testen of de accu werkt, moet hij dan aangemeld zijn, of werkt de accu x tijd voordat herkend dat niet gekoppeld? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
lsp schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:45:
[...]

@Foxhill Dank voor je reactie, een tweedehands kan wel gewoon aangemeld worden door de fietsenmaker? Om te testen of de accu werkt, moet hij dan aangemeld zijn, of werkt de accu x tijd voordat herkend dat niet gekoppeld? :?
Een niet aangemelde accu geeft direct foutmelding en werkt niet. Een gebruikte accu kan aangemeld worden door de fietsenmaker.

Als je een gebruikte accu wilt zoeken zoek dan naar een zonder accu- of temperatuur- gerelateerde foutmeldingen en met accu capaciteit 100% bij uitlezen. (95% klinkt goed maar betekend bij dit type al dat de accu soms kan uitvallen.) Lijkt me moeilijk te vinden, maar als je het kunt vinden prima optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 04-11-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
TTLCrazy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:39:
@wwwmarcel
code:
1
2
3
4
A5  Speed sensor    
– Check wiring
– Replacing the sensor

[...]
SUPER THANKS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TTLCrazy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:39:
@wwwmarcel
code:
1
2
3
4
A5  Speed sensor    
– Check wiring
– Replacing the sensor

[...]
Die volgorde is een beetje suf.

De eerste stap is het controleren van de positie van de magneet (en sensor!), controleer ook of ze niet heel erg vies zijn :+

Daarna de wiring, en pas daarna dingen vervangen |:(

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
Ik ben op zoek naar een ebike die je in termijnen kan betalen, liefst zonder rente.

Ik heb deze merken al gevonden

- Cowboy
(6 termijnen)

-Rad Power Bikes
(12 termijnen)

-Stella
(72 maanden met 10% rente) - niet interessant

Weet iemand toevallig nog andere alternatieven?

En vraag 2: enige ervaring met Rad Power Bikes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
BurrowedLurker schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:24:
Ik ben op zoek naar een ebike die je in termijnen kan betalen, liefst zonder rente.

Ik heb deze merken al gevonden

- Cowboy
(6 termijnen)

-Rad Power Bikes
(12 termijnen)

-Stella
(72 maanden met 10% rente) - niet interessant

Weet iemand toevallig nog andere alternatieven?

En vraag 2: enige ervaring met Rad Power Bikes?
Bij lease krijg je aan het einde een afkoop aanbod dat altijd erg laag is en van tevoren uitgerekend kan worden. Maar zoals altijd is voorfinancieren niet gratis. Waarom geen gebruikte ebike kopen en elke maand iets aan de kant leggen voor de volgende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Foxhill schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:17:
[...]

Bij lease krijg je aan het einde een afkoop aanbod dat altijd erg laag is en van tevoren uitgerekend kan worden. Maar zoals altijd is voorfinancieren niet gratis. Waarom geen gebruikte ebike kopen en elke maand iets aan de kant leggen voor de volgende?
Wat bedoel je? Bij een lease moet je de fiets aan het einde van de looptijd toch gewoon inleveren? Ik zie op de website van ANWB niks over een afkoop aanbod staan? Hoe werkt dat dan?

Dat terzijde heeft mijn werkgever een heel aantrekkelijk fietsplan met 400 euro fiscaal voordeel, maar dat is alleen van toepassing bij een koop, niet bij een lease.

Wat betreft een tweedehands ebike: je leest online dat er statistisch over de levensduur van een ebike veel relatief veel problemen opduiken. Vaak met de techniek van de ebike zelf. Voor zover ik heb gezien zijn tweedehands ebikes nog steeds duur, dus ik ben bang dat het dan duurkoop wordt omdat je problemen krijgt die niet meer gedekt zijn door de garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door BurrowedLurker op 04-11-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HPkj931k9NcIF_5UHdmBZdkDAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdNce5FHFdgfksNm7RM6rQ8C.jpg?f=fotoalbum_large

Maandag ochtend enkele meters na vertrek bleek mijn achterband lek.
De binnenband vervangen met nieuw gekochte exemplaar en de buitenband vervangen met de eerste de beste die ik in mijn schuur kon vinden.
Maandag zonder problemen heen en terug kunnen fietsen.
Woensdag onderweg voelde mijn fiets een beetje instabiel. Halverwege af gestapt en zag ik dus dit (foto).
De buitenband die ik eerder in mijn schuur vond bleek dus niet zomaar daar te liggen :D
Uiteindelijk wel aangekomen op werk maar vanuit werk toch maar met fiets in trein gestapt. Halverwege wandeling naar trein binnenband geploft. :P

Krassen op het velg zijn van het vervangen van banden op maandag.
Ik snap niet hoe het mogelijk is met bandenlichters je band er op en af te halen.
Ik pak daar nu maar de schroevendraaier voor. Minder frustrerend. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Tahref op 04-11-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tahref schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:10:

Ik snap niet hoe het mogelijk is met bandenlichters je band er op en af te halen.
Band eerst helemaal leeg laten.
Dan overal eens goed de buitenband los knijpen van de velg zodat die makkelijk kan bewegen.
En dan is het met goede bandenlichters een eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BurrowedLurker schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:01:
[...]

Wat bedoel je? Bij een lease moet je de fiets aan het einde van de looptijd toch gewoon inleveren? Ik zie op de website van ANWB niks over een afkoop aanbod staan? Hoe werkt dat dan?

Dat terzijde heeft mijn werkgever een heel aantrekkelijk fietsplan met 400 euro fiscaal voordeel, maar dat is alleen van toepassing bij een koop, niet bij een lease.

Wat betreft een tweedehands ebike: je leest online dat er statistisch over de levensduur van een ebike veel relatief veel problemen opduiken. Vaak met de techniek van de ebike zelf. Voor zover ik heb gezien zijn tweedehands ebikes nog steeds duur, dus ik ben bang dat het dan duurkoop wordt omdat je problemen krijgt die niet meer gedekt zijn door de garantie.
Ik denk dat je op de verkeerde plaats gelezen hebt.

Welk budget dacht je te voorzien?
Met 2000€ kan je prima tweedehandsfietsen (zelfs met garantie) vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
Tommie12 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat je op de verkeerde plaats gelezen hebt.

Welk budget dacht je te voorzien?
Met 2000€ kan je prima tweedehandsfietsen (zelfs met garantie) vinden.
Ik zoek juist een verkoper die termijnen aanbied omdat ik momenteel geen 2000 kan uitgeven in 1x -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
@BurrowedLurker bijvoorbeeld bij Frieslandlease mag je de fiets aan het einde van de looptijd voor een klein bedrag kopen. Een dealer (niet hun website) kan je dat voorrekenen.

Als je op internet leest is elke gebruikte auto, ebike of boor/zaag een drama. Bij een fietsenwinkel met garantie kun je vrij zeker en voordelig fietsen. Ik heb bijvoorbeeld deze week een fiets met nieuwe accu én 1 jaar garantie verkocht voor €1000,-. Dat scheelt niet veel zekerheid met een nieuwe fiets. Meestal wil de werkgever ook aan een gebruikte fiets wel meewerken.

Financieren kost geld. Een fiets van €1000,- is goedkoper dan eentje van €2000,-. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

BurrowedLurker schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:22:
[...]

Ik zoek juist een verkoper die termijnen aanbied omdat ik momenteel geen 2000 kan uitgeven in 1x -O-
Wat is jouw budget eigenlijk? Tweedehands kan maar zelfbouw anders nog een optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is dat een speciale velg of zo? Ik heb nooit problemen met bandenlichters. En zeker niet dat ik zulke krassen op de velg maak :X Hoe krijg je dat überhaupt voor elkaar. Dat je de rand van de velg bekrast begrijp ik nog, maar de hele zijkant met zulke krassen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Schroevendraaier gebruiken?

@roffeltjes
Het klopt dan het aanpassen van de wielomtrek invloed heeft op de snelheid.
Echter mijn collega heeft net als @Tommie12 ook een fiets (met Bosch Gen2 middenmotor) waarbij de ondersteuning stopt net boven de 25 km/u. Hij is ook al bezig geweest met de wielomtrek daar werd het eerder slechter dan beter van.

Zoals gezegd, het blijkt dat er fietsen in gebruik zijn waar ergens iets fout geconfigureerd is waardoor de ondersteuning eigenlijk te vroeg stopt. Ik heb dit gedrag al vaker voorbij zien komen. Het is incidenteel maar het komt wel voor. Volgens mij kan de fietsenmaker hier ook niets aan veranderen. Het zit blijkbaar een laag dieper waar de fietsfabrikant of zelfs Bosch alleen maar bij kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[URL="https://tweakers.net/i/g1I5aRT3TJsm9FMXf1
Zoals @Tommie12 aangeeft, als de band leeg is moet je eerst aan beide zijden de draad van de velg lossen en naar het midden van het velgbed duwen. De velg is dieper in het midden waardoor de band veel makkelijker te manipuleren is en over de velgrand kan worden gewipt met kunststof bandenlichters. Meestal lukt het met twee bandenlichters, drie is wat makkelijker.

Ook bij het opleggen druk je de draad eerst naar het midden van de velg, bij het pompen drukt de biba de draad goed onder de velg. Als je de draad niet naar het midden van de velg drukt wordt het moeilijk tot bijna onmogelijk de band te manipuleren.

Als het nog steeds vervelend gaat kan je een paar druppels sop oplossen in een bodempje water en daarmee de draad inwrijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:00
Na lang twijfelen ook een e-bike aangeschaft, het is de Giant Prime E+ SL1 heren geworden. https://www.giant-bicycles.com/nl/prime-eplus-sl-1-heren
De lokale FM had er nog 1 staan in mijn maat (XL), alleen het voor spatbord ontbreekt, naar verwachting komt dat deze week binnen. Ik hoop maar dat, dat geen maanden gaat duren.
Proefrit gereden en dat beviel erg goed, ik had al eerder andere fietsen geprobeerd maar deze fietst toch het lekkerst, daarnaast vind ik het ook een mooi model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Gefeliciteerd. Leuke fiets Zo ongeveer alle goodies die men tegenwoordig op een e-bike wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Xplosive Heel veel plezier met je nieuwe fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18-09 08:06
elinx schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:04:
De Duitse versie heeft een sterk verbeterde controller die voldoet aan de EU norm.
Er is een schat aan informatie beschikbaar mbt onderhoud.
De keerzijde is dat dit, afhankelijk van je gebruik, ook nodig is op regelmatige basis.
Weet je toevallig waaraan de Duitse versie te herkennen is? Wat voor controller zou daarin zitten? Ik heb vorig namelijk zelf een bakfiets gebouwd met een 500w bafang motor. Nou doet deze het prima, alleen bevalt de aansturing door de trapsnelheid toch niet. Als ik bijvoorbeeld met iemand anders met een elektrische fiets meerij is het eigenlijk onmogelijk om de snelheid gelijk te krijgen. Ik wilde daarom de bafang motor verkopen en een tongsheng set (zonder accu) aanschaffen. Kom er alleen niet helemaal uit welke verschillende versies er te koop zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:24
ajampaniki schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:07:
[...]

Weet je toevallig waaraan de Duitse versie te herkennen is? Wat voor controller zou daarin zitten?.....Kom er alleen niet helemaal uit welke verschillende versies er te koop zijn.
In principe is aan de uiterlijke kenmerken niks te zien bij alle Tsdz2 versies. Allen zien er exact hetzelfde uit.
In de basis zijn er slechts 2 versies: 36V 4000RPM en 48V 4000RPM.
Voor het zwaardere werk is een 48V type het beste.
Er zit nog een variatie bij voor terugtraprem die een freewheel mist.
De controllers zijn voor beide types gelijk en alleen softwarematig verschillend.
Wel is er een oude en een nieuwe controller versie

Voor zover ik weet verkopen alle leveranciers buiten Europa (bv PSW) nog steeds de Internationale versie met de oude controller, waar je de custom Open Source Firmware op kunt flashen, die de eigenschappen van de motor aanzienlijk verbetert.
De Duitse versie wordt momenteel alleen door Enerprof verkocht en heeft een nieuwe controller die standaard al veel beter schijnt te presteren dan de oude versie, maar die niet met custom firmware geflasht kan worden.
Met een multimeter is het mogelijk om te achterhalen of je een oude of nieuwe controller hebt, maar dan heb je hem al in je bezit. Losse controllers zijn te koop en uitwisselbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 14-11-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
[Afbeelding]

WTF?! Behalve dat je als een lompe harry je velg zit te mollen, heb je met een schroevendraaier ook nog kans om je band (extra) lek te prikken. Best kans dat dat ook de oorzaak is geweest dat je buitenband gescheurd is. Investeer in goede bandenlichters of ga naar een fietsenmaker.

[ Voor 4% gewijzigd door zuidhuis op 07-11-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
elinx schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:30:
[...]
In principe is aan de uiterlijke kenmerken niks te zien bij alle Tsdz2 versies. Allen zien er exact hetzelfde uit.
In principe zijn er slechts 2 versies 36V 4000RPM en 48V 4000RPM.
Voor het zwaardere werk is een 48V type het beste.
Er zit nog een variatie bij voor terugtraprem die een freewheel mist.
De controllers zijn voor beide types gelijk en alleen softwarematig verschillend.
Wel is er een oude en een nieuwe controller versie

Voor zover ik weet verkopen alle leveranciers buiten Europa (bv PSW) nog steeds de Internationale versie met de oude controller, waar je de custom Open Source Firmware op kunt flashen, die de eigenschappen van de motor aanzienlijk verbetert.
De Duitse versie wordt momenteel alleen door Enerprof verkocht en heeft een nieuwe controller die standaard al veel beter schijnt te presteren dan de oude versie, maar die niet met custom firmware geflasht kan worden.
Met een multimeter is het mogelijk om te achterhalen of je een oude of nieuwe controller hebt, maar dan heb je hem al in je bezit. Losse controllers zijn te koop en uitwisselbaar.
Bedankt voor de info! Het pakket van pswpower ziet er mooi uit en niet duur zonder de accu. Ik ga er een beetje van uit dat de accu pack die bij de bafang zat hier ook gewoon op werkt (zag ze al in diverse filmpje ingebouwd icm de tsdz2). Maar eens kijken of ik mijn bafang voor een schappelijke prijs verkocht krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

zuidhuis schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:35:
[...]
WTF?! Behalve dat je als een lompe harry je velg zit te mollen, heb je met een schroevendraaier ook nog kans om je band (extra) lek te prikken. Best kans dat dat ook de oorzaak is geweest dat je buitenband gescheurd is. Investeer in goede bandenlichters of ga naar een fietsenmaker.

Door middel van dit filmpje was het mij uiteindelijk gelukt om geen gereedschap te gebruiken. Letss goo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
ajampaniki schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:50:
... Het pakket van pswpower ziet er mooi uit .... accu pack die bij de bafang zat hier ook gewoon op werkt....
De accu aansluiting is gewoon een rode plus en een zwarte min. Volgens mij is dat met de Bafang niet anders.
Als je een 48V accu hebt voor de Bafang, zal die gewoon aangesloten kunnen worden op een Tsdz2.

mbt PSW Power.
Denk eraan dat dit geen EU bedrijf betreft en ik daarom niet weet hoe eea geregeld is met BTW ed.
Ook op EU garantie is moeilijk een beroep op te doen. Ik zou daarom vooraf informeren om verrassingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
elinx schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:20:
[...]
De accu aansluiting is gewoon een rode plus en een zwarte min. Volgens mij is dat met de Bafang niet anders.
Als je een 48V accu hebt voor de Bafang, zal die gewoon aangesloten kunnen worden op een Tsdz2.

mbt PSW Power.
Denk eraan dat dit geen EU bedrijf betreft en ik daarom niet weet hoe eea geregeld is met BTW ed.
Ook op EU garantie is moeilijk een beroep op te doen. Ik zou daarom vooraf informeren om verrassingen te voorkomen.
Op hun website staat dat zij de BTW betalen, dus zou goed moeten gaan. Mijn bafang komt ook rechtstreeks uit China, dus rekende daar al niet op enige garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

charrel

Cortisol4life..

@ajampaniki
Accu maakt verder niet uit, met de custom firmware is mogelijk om alles aan te passen, je zou zelfs met een 36v motor met 52v accu kunnen fietsen. Nadeel van de tsdz2 is wel het blauwe tandwiel, bij lage snelheid en hoge belasting wil die wel is gestript worden. Iets om rekening mee te houden met een bakfiets.
Hier altijd een reserve tandwiel liggen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door charrel op 08-11-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:26:
@ajampaniki
Accu maakt verder niet uit, met de custom firmware is mogelijk om alles aan te passen, je zou zelfs met een 36v motor met 52v accu kunnen fietsen. Nadeel van de tsdz2 is wel het blauwe tandwiel, bij lage snelheid en hoge belasting wil die wel is gestript worden. Iets om rekening mee te houden met een bakfiets.
Hier altijd een reserve tandwiel liggen ;)
Bedankt voor de tip, zal er gelijk een bijbestellen dan.

Ik heb al verschillende reviews gelezen en gezien, maar ben toch wel benieuwd hoe jullie de tsdz2 vinden rijden? Is het enigszins vergelijkbaar met een bosch of shimano?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09 10:41
Heb nu al meer dan 6000 km met de TDSZ gereden. Ben er erg blij mee... geen problemen mee gehad. Custom firmware er nog niet opgezet. Is me tot nu toe nog niet gelukt. (Iemand in de regio Amsterdam die me kan helpen ;P )
Wat betreft het blauwe tandwiel. Ik heb deze niet reserve en zie er ook nog geen reden toe om deze aan te schaffen. Ik hou het bij het opstarten rustig en heb het maximale ampèrage op 15 ingesteld en fiets weg op max stand 3 van 4. (bij een bakfiets met een hoog gewicht zou ik het bij het wegfietsen ook rustig aan doen)

[ Voor 9% gewijzigd door asjenietergvin op 08-11-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

ajampaniki schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:41:
[...]

Bedankt voor de tip, zal er gelijk een bijbestellen dan.

Ik heb al verschillende reviews gelezen en gezien, maar ben toch wel benieuwd hoe jullie de tsdz2 vinden rijden? Is het enigszins vergelijkbaar met een bosch of shimano?
Mijn tijd op een bosch cx is maar beperkt geweest, de eerste aanzet is wat krachtiger/ spreekt mooier aan.
Maar met de aangepaste firmware's is zoveel te veranderen tegenwoordig. Maar de krachtsensor in de tsdz2 is gewoon minder nauwkeurig. Tussen mijn beide fietsen zit al een enorm verschil en ook als de motor warmer wordt dan scheelt het weer iets. Verder lijkt mijn 750watt op 12Ah (maximaal 700watt) ongeveer op de cx line van een vriend van me op een 2020 elektrische dure cannondale. Dus bv. tegen een heuveltje op vertrekken gaat op de bosch beter/makkelijker maar de settings staan bij mij ook niet zo hoog omdat ik het blauwe tandwiel graag heel houdt. Heb er ondertussen 1 gestript en 1 eentje is waarschijnlijk wat te heet geworden. Die doet het nog wel maar loopt niet zo soepel meer.
Ik woon ongeveer 20km van Amsterdam, je mag ook komen proefrijden hoor. Heb er 2 staan, wegfiets en eventueel een mtb.
Motortjes zijn niet feilloos maar fietsen wel fijn en zeker de prijs is aangenaam :)

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 08-11-2021 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:03:
[...]
Dus bv. tegen een heuveltje op vertrekken gaat op de bosch beter/makkelijker
De Bosch CX is het referentiekader voor MTB's, het is geen schande om daar niet tegenop te kunnen boxen. Hier is een Bosch CX vs Bafang test.

YouTube: This motor ABSOLUTELY CRUSHES it!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vriendin heeft een Stella Livorno, voor onze kleine willen we een Thule Yepp Mini fietszitje aanschaffen en op haar fiets monteren. Maar de bevestiging van de Yepp lijkt gemaakt te zijn voor een ronde stuurpen.

Iemand ervaring met een fietszitje monteren op een stuurpen zoals bij de Stella Livorno?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/197XhCIeYnl5Q4qKGLShYaLGbvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ERGvVjPK3nMbNS3eND6KBwP4.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

roffeltjes schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:36:
[...]

De Bosch CX is het referentiekader voor MTB's, het is geen schande om daar niet tegenop te kunnen boxen. Hier is een Bosch CX vs Bafang test.

YouTube: This motor ABSOLUTELY CRUSHES it!!
Dat stukje blijft lastig, die bafang heeft volgens mij ook geen torgue sensor maar alleen een cadans sensor. Vriend van me heeft een bafang 1000watt. Ding gaat als een kanon, maar met iemand meefietsen is bijna niet te doen omdat die motor je naar voren lanceert bij elke trap. Dus bij deellast fiets het wat minder. De tsdz2 is echt een stuk subtieler in dat opzicht ( fietst meer als een normale fiets ), zeker met de firmware waar je alles kan instellen. Ook de boost bij de eerste aanzet kom je denk ik een heel eind in de richting van de bosch als de die hoger zou instellen. Maar ik zet hem niet hoger vanwege het blauwe tandwiel, zal is vragen of ik binnenkort een rondje mag in Schoorl met de fiets van zijn vrouw om het verschil te ervaren.
Had de boost ook wel is hoger staan, maar dan bij druk op het pedaal bv. bij het stoplicht was er wel is de neiging van de motor om even te gaan boosten. Wordt je op dat moment niet blij van als ie een halve meter naar voren springt. :+

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 08-11-2021 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
ThinkPadd schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:36:
Vriendin heeft een Stella Livorno, voor onze kleine willen we een Thule Yepp Mini fietszitje aanschaffen en op haar fiets monteren. Maar de bevestiging van de Yepp lijkt gemaakt te zijn voor een ronde stuurpen.
Je balhoofd+pen zijn een zogeheten "Ahead set". Dat is tegenwoordig standaard, dus de fabrikanten van zitjes hebben hiervoor adapters.

https://www.thule.com/nl-...-ahead-adapter-_-12020402

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:45:
[...]

Dat stukje blijft lastig, die bafang heeft volgens mij ook geen torgue sensor maar alleen een cadans sensor.
De marketing blurb van Bafang geeft aan dat deze high-end motor een torque sensor heeft.
M500

When the trail gets steep and technical, the M500 drive system comes into its own. With enormous 95 Nm of torque it delivers consistent, powerful and efficient support. Two speed sensors and a torque sensor ensure perfectly-tuned and sensitive power output. With this high-performance and lightweight (3.4kg) system riding your favourite singletrail twice might not even be enough.
https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m500/

Overigens geen idee hoe dat zich allemaal verhoudt met Tongshen, Bafang en Bosch CX, meer dan marketing blurbs ophoesten kan ik niet, want e-mtb motoren heb ik nog nooit geprobeerd :+

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 08-11-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

roffeltjes schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:57:
[...]

De marketing blurb van Bafang geeft aan dat deze high-end motor een torque sensor heeft.

[...]

https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m500/
Ah, wist wel dat bafang er mee bezig was maar niet dat het in deze al zat. Die oudere bafang van die vriend van me heeft dat nog niet. Was 1 van de redenen om toch voor de tsdz2 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:00:
[...]

Ah, wist wel dat bafang er mee bezig was maar niet dat het in deze al zat. Die oudere bafang van die vriend van me heeft dat nog niet. Was 1 van de redenen om toch voor de tsdz2 te gaan.
Sowieso is die M500 iets wat een specifiek frame nodig heeft, dus we vergelijken ook op dat punt appels en peren. Het is meer ter illustratie waarom het geen schande is om van de CX te verliezen, dat is wel een hele bijzondere motor als ik de reviews mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Is iemand van jullie vertrouwd met het merk Onebot?

Ik ben aan het kijken naar een elektrische vouwfiets en 1 van de opties is deze:

https://www.bohlt.nl/product/bohlt-x160/

Deze fiets kost rond de 1100 euro. Echter, ik heb ook deze gevonden:

https://www.geekmaxi.com/...mh-64ah-battery-1117.html

Die is dus behoorlijk goedkoper, maar ziet voor de rest hetzelfde uit en heeft dezelfde specs als de Bohlt fiets. Is dit een Chinese low-cost kopie?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:26:
@ajampaniki
..... Nadeel van de tsdz2 is wel het blauwe tandwiel, bij lage snelheid en hoge belasting wil die wel is gestript worden. ....
Hier altijd een reserve tandwiel liggen...
Het "blauwe" tandwiel is vooral een probleem met de standaard firmware en oude controller, doordat de support vanaf stilstand erg snel wordt opgebouwd
Met OSF is dit niet meer aan de orde, want de support wordt meer geleidelijk opgebouwd (is zelfs naar wens in te stellen), ook als je met je volle gewicht op de pedalen gaat staan.
Ook bij de nieuwe controller is dit aangepast, maar weet niet in hoeverre.

Eerder was een bronzen tandwiel daarvoor als oplossing voorgesteld, maar dat gaf meer geluid en bleek ook niet de ideale oplossing mbt slijtage en gruis.

Desalniettemin is een reserve tandwiel zeker handig, want het is eenvoudig en snel te vervangen, zodat je bij eventuele problemen snel weer verder kan.
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:00:
[...]

Alle BB kits van Bafang hebben alleen een rotatiesensor.
Eigenlijk is Tongsheng de enige die een BB kit heeft met krachtsensor.
Lingbei heeft ook een krachtsensor, maar die werkt meer als aan/uit en is erg kwetsbaar.

De meeste inframe motoren van Bafang hebben een krachtsensor. Volgens mij alleen de M300 niet.
De M500/600 is momenteel de krachtigste (inframe) motor van Bafang, waarbij de M500 voor de EU markt is bestemd.

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 08-11-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

elinx schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:14:
[...]
Het "blauwe" tandwiel is vooral een probleem met de standaard firmware en oude controller, doordat de support vanaf stilstand erg snel wordt opgebouwd
Met OSF is dit niet meer aan de orde, want de support wordt meer geleidelijk opgebouwd (is zelfs naar wens in te stellen), ook als je met je volle gewicht op de pedalen gaat staan.
Ook bij de nieuwe controller is dit aangepast, maar weet niet in hoeverre.

Eerder was een bronzen tandwiel daarvoor als oplossing voorgesteld, maar dat gaf meer geluid en bleek ook niet de ideale oplossing mbt slijtage en gruis.

Desalniettemin is een reserve tandwiel zeker handig, want het is eenvoudig en snel te vervangen, zodat je bij eventuele problemen snel weer verder kan.
Klopt, maar in de nieuwe firmware mbrusa zit ook een boost functie. Echt vanaf stilstand: met de standaard firmware dus een tandwiel compleet gestript ook vanaf stilstand in een te zware versnelling met teveel ondersteuning. Maar laatst dus ook met die boost functie waarschijnlijk een tandwiel beschadigd/ maar op dat moment was ook het freewiel/hub die regelmatig doorsloeg. Fietste op zich ook nog wel prima, hetzij met wat meer weerstand. Aan het blauwe tandwiel is niks te zien maar bv. met achteruit draaien voelde je echt de weerstand. Dus die boost functie die er nu in zit lijkt in dat opzicht wat meer op de oude standaard firmware. Dus die heb ik nu laag staan, zeker omdat de 52v accu wel wat extra brengt ook het Ah omlaag geschroeft.

Bronzen tandwiel ook nog liggen, ook als reserve maar heb er wel 1000km mee gefietst maar het maakt inderdaad veel meer geluid. Zeker als na een paar honderd km het vet er wat meer tussen uit gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 08-11-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:20:
... een boost functie. Echt vanaf stilstand: met de standaard firmware dus een tandwiel compleet gestript ook vanaf stilstand in een te zware versnelling met teveel ondersteuning. .. ....
Tja.... met boost wijzig je idd de startup. Ik heb deze functie daarom niet ingeschakeld.
Er zijn twee soorten beschadigingen mogelijk. Met de standaard firmware ging het meestal om het plastic waarvan de tanden waren afgeslagen.
Het andere probleem is waar het lager gaat slippen. Het tandwiel is dan nog gaaf, maar het lager defect.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
roffeltjes schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:55:
[...]

Je balhoofd+pen zijn een zogeheten "Ahead set". Dat is tegenwoordig standaard, dus de fabrikanten van zitjes hebben hiervoor adapters.

https://www.thule.com/nl-...-ahead-adapter-_-12020402
Dankje, weer wat geleerd :)

Het stuur is verstelbaar, de hendel daarvoor maakt het geheel best wel breed. Ik twijfel of die U-beugel van Thule daar omheen past. Lees ook dat je voor het windschermpje ook weer een adapter nodig hebt als je een ahead-set hebt. Misschien kan ik beter kijken naar een ander zitje. Als ik bij Stella zelf kijk dan bieden ze de 'Bobike Exclusive Mini Plus' aan. De a-head adapter van Bobike ziet er wel degelijker/praktischer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
EXX schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:08:
Is iemand van jullie vertrouwd met het merk Onebot? ....
Volgens mij is Onebot een gerespecteerd merk net als Xiaomi.
Zij maken elektrische scooters en nu ook kleine elektrische fietsen.
Ik heb er geen ervaring mee dus kan verder niets over kwaliteit en verkrijgbaarheid van onderdelen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

elinx schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:38:
[...]
Tja.... met boost wijzig je idd de startup. Ik heb deze functie daarom niet ingeschakeld.
Er zijn twee soorten beschadigingen mogelijk. Met de standaard firmware ging het meestal om het plastic waarvan de tanden waren afgeslagen.
Het andere probleem is waar het lager gaat slippen. Het tandwiel is dan nog gaaf, maar het lager defect.
bron
Beide al is gehad, dat 1 richtingslager is gewoon plastic van binnen. Eentje met metalen binnenwerk gaat al snel naar de 100€. Dus die vervangen door een plastic variant van amazon. Laatst op marktplaats van iemand het complete lager overgenomen. Dus die ook nog als reserve liggen.
Er was nog wel mee te fietsen maar op een bepaald punt sloegen de pedalen door. Was er een aardig stuk gebroken wat dus niet meer aangreep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yIEGkmnXiXQiltlqFOeGrHYUtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jt57Fv9cD0FZuq89CL5ageqr.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het inzetten van het nieuwe lager dacht ik dat ie nog niet goed zat, nog 1 tikje erop en toen viel het nieuwe lager helemaal uit elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaSYTt1uTdUkPpKO0mUiRnwRNiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJ9XB904htwPOyf4snCQvnKa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle palletjes en veertjes eruit, dat heeft me een uurtje zoeken en schoonmaken gekost om die allemaal weer terug te pielen. Wel gelijk wat extra vet en de beste uit de 2 lagers gekozen en daar eentje van gemaakt. :+
Verder erg fijne motortjes hoor O-)

[ Voor 21% gewijzigd door charrel op 08-11-2021 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
ThinkPadd schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:40:
[...]
Het stuur is verstelbaar, de hendel daarvoor maakt het geheel best wel breed. Ik twijfel of die U-beugel van Thule daar omheen past.
OW, dat is niet zoals deze adapters (zowel Bobike als Yepp) worden geïnstalleerd :+

Wat je FM doet (of wat jij kan doen),

1 Top cap lossen (in jou geval met een lange Inbus sleutel van boven af loodrecht in je stuurpen).
2. Boutje aan de achterkant van je stuurpen lossen en je stuurpen eraf schuiven.
3. Adapterplaat op de vork schuiven.
4. Je pen er weer op zetten.
5. Top cap aandraaien tot de speling van je balhoofd weg is.
6. Achterste boutje zekeren.

Zowel bij de Bobike als de Yepp (=Thule) moet je stuurpen er dus even af en bij beide zal je stuurpen daarna gewoon verstelbaar blijven. Het is niet heel lastig, maar ik zou het even door de FM laten doen aangezien je niet helemaal het principe kent.

Nadeel van de Yepp blijft inderdaad dat ik geen bevestiging voor het regenscherm zie, dus dat is een goede opmerking,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
;
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:02:
[...]

Beide al is gehad, dat 1 richtingslager is gewoon plastic van binnen. Eentje met metalen binnenwerk gaat al snel naar de 100€. ...
....
Verder erg fijne motortjes hoor ...
Jij hebt het hier over het grote eenrichtinglager (CSK30P) waar inderdaad een Stieber de beste is en voor ca €100 te verkrijgen is.
Ik bedoelde het eenrichting lager (HF1216) in het blauwe tandwiel. ;)

mbt die fijne motortjes hoop ik, dat ze, samen met de onderdelen, nog even verkrijgbaar zijn.
Blijkbaar tgv een gewonnen patent rechtzaak door Bafang, mogen ze niet meer verkocht cq geproduceerd worden, dus het gaat om resterende voorraad.

Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONoWbL9qByPdlH9XW4WD1HwUseA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLiJAGEcUYDuvgh4wRPZsA4N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJJ5mj_l9DdgpCtVIAmIbL6_H8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iet41LTpyy9zz9RbTS49Jto4.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels meer dan 2000 km op de teller.

Iemand die weet hoe deze schroefjes heten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqVzGa_Tw0APNMXQP7eZJLRhgDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7poQjhq8TIVadaZ6N0WqTwrK.jpg?f=user_large
Ik zou graag nieuwe willen bestellen maar stelschroef is te algemene zoekterm

[ Voor 8% gewijzigd door Tahref op 13-11-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tahref schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:32:
[Afbeelding][Afbeelding]

Inmiddels meer dan 2000 km op de teller.

Iemand die weet hoe deze schroefjes heten?
[Afbeelding]
Een stelschroef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
@Tahref niet elke schroef heeft een eigen naam. Zo een algemeen schroefje koop je gewoon op lengte en breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 23:51
Als aankomend vader is één van de items op het baby-spullen-inkoop lijstje een elektrische bakfiets. Als ik die kleine straks daar het kinderdagverblijf breng lijkt me dat op een bakfiets ideaal: de auto gebruik ik in de stad liever niet en op de fiets kan ik ook direct door naar mijn werk. Maar de grote vraag is natuurlijk: welke bakfiets?

Ik wil de kosten een beetje binnen de perken houden en ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van wat Urban Arrows tegenwoordig kosten. Een aantal jaar geleden waren ze toch zo'n 3000-4000 euro en nu ben je er met 5k nog niet eens. Nu twijfel ik tussen:

Refurbished Urban Arrow
Zo eentje als dit exemplaar. Nog steeds een mooi ontwerp en voor 3300 euro een goede deal, denk ik.
+ Door de fietsenmaker voorzien van een nieuwe Bafang motor en accu en allerlei nieuwe onderdelen
- Rollerbrakes in plaats van schijfremmen. Hoe groot is dat verschil?

Of toch iets meer uitgeven voor een:
Nieuwe Batavus Fier 2
Die is met een prijs van 4000 euro wel even 20% duurder (en zelfs 4150 euro als ik voor de 400Wh accu kies), maar heeft dan wel:
+ Fabrieksgarantie
+ Een moderne Bosch Cargoline met 81Nm
+ Schijfremmen
- Geen sterke reputatie, er zijn sowieso weinig reviews te vinden over deze fiets terwijl Batavus toch een A-merk is en dit een behoorlijk goede aanbieding is vergeleken met wat Urban Arrow, Carqon en Gazelle bieden?
- Lang niet zo mooi als een Urban Arrow

Welke keuze zouden jullie maken? Zijn zaken als de Bosch Cargoline motor en schijfremmen zoveel meer waard dan een Bafang retrofit motor en rollerbrakes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roel-online schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:56:
Als aankomend vader is één van de items op het baby-spullen-inkoop lijstje een elektrische bakfiets. Als ik die kleine straks daar het kinderdagverblijf breng lijkt me dat op een bakfiets ideaal: de auto gebruik ik in de stad liever niet en op de fiets kan ik ook direct door naar mijn werk. Maar de grote vraag is natuurlijk: welke bakfiets?

Ik wil de kosten een beetje binnen de perken houden en ben eerlijk gezegd een beetje geschrokken van wat Urban Arrows tegenwoordig kosten. Een aantal jaar geleden waren ze toch zo'n 3000-4000 euro en nu ben je er met 5k nog niet eens. Nu twijfel ik tussen:

Refurbished Urban Arrow
Zo eentje als dit exemplaar. Nog steeds een mooi ontwerp en voor 3300 euro een goede deal, denk ik.
+ Door de fietsenmaker voorzien van een nieuwe Bafang motor en accu en allerlei nieuwe onderdelen
- Rollerbrakes in plaats van schijfremmen. Hoe groot is dat verschil?

Of toch iets meer uitgeven voor een:
Nieuwe Batavus Fier 2
Die is met een prijs van 4000 euro wel even 20% duurder (en zelfs 4150 euro als ik voor de 400Wh accu kies), maar heeft dan wel:
+ Fabrieksgarantie
+ Een moderne Bosch Cargoline met 81Nm
+ Schijfremmen
- Geen sterke reputatie, er zijn sowieso weinig reviews te vinden over deze fiets terwijl Batavus toch een A-merk is en dit een behoorlijk goede aanbieding is vergeleken met wat Urban Arrow, Carqon en Gazelle bieden?
- Lang niet zo mooi als een Urban Arrow

Welke keuze zouden jullie maken? Zijn zaken als de Bosch Cargoline motor en schijfremmen zoveel meer waard dan een Bafang retrofit motor en rollerbrakes?
Gefeliciteerd :*) .

Van de Fier kom je waarschijnlijk weinig reviews tegen omdat het model er nog maar net is. De andere bakfietsen die je noemt bestaan al langer. Ik heb e.e.a. gelezen over de Fier bij introductie, en lijkt me zeker een goede fiets hoor (mits remmen, zie hieronder).

Op een grote zware (bak)fiets zijn schijfremmen wel een groot voordeel. Alle types schijfremmen zijn goed of nog beter, met als enige grote uitzondering de verschrikkelijk slecht imitatieremmen die Accell sinds kort vaak gebruikt. Die werken regelmatig gewoon niet. Ik mag hopen dat ze die niet op een bakfiets durven monteren, maar check het even. Die remmen lijken op Shimano, daarom kan ik op foto’s van de Fier net niet zien of het deze remmen betreft. Je herkend ze aan dat er helemaal geen merk op de rem hendels staat. Bij Magura/Shimano/etc staat er altijd een merk op de hendels. Ik vind die remmen zo slecht dat ik er geen fiets mee zou willen.

Die motor moet je zelf proberen. Bij bakfietsen is het fietsgedrag/gemak ook erg verschillend, dus uitproberen is sowieso een goed idee.

Bedenk ook dat je op een bakfiets een stuk minder actieradius zult halen. Als je een erg korte route fiets is dat niet erg. Als je wat verder wilt komen is een grotere accu daarom wel fijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 14-11-2021 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou echt geen rollerbrakes willen op een bakfiets.

Zoek wat verder, je zal wel een urban arrow vinden met de betere remmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
Rollerbrakes en bakfietsen is not done. Moet je het fietsen volledig op eigen kracht doen, dan kan rollerbrakes nog wel maar met electrische ondersteuning en bak vol kinderen, krijg je het idee dat het apparaat nooit meer tot stilstand komt

Lang geleden dat ik een gefietst heb op een fiets met rollerbrakes (non e-bikes). Wat ik nog wel herinneren kan is dat ik bij rollerbrakes de hendels altijd maximaal inknijp en nog het gevoel hebben dat ik hier geen ongeluk mee wil krijgen. Ik heb het altijd al waardeloze remmen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je hebt minder kans op blokkeren van de wielen bij gladheid. :+
Nee, minimaal velgremmen nemen...

Hier bijna 15k op de teller van de Gazelle Vento C7 HMB (2018). Alleen de kettingkast moet een keer vervangen worden, er zijn al diverse clips afgebroken door het openen ervan. Nu heb ik af en toe een moeilijk te plaatsen rammeltje.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 23:51
Foxhill schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:08:
[...]
Op een grote zware (bak)fiets zijn schijfremmen wel een groot voordeel.
Tommie12 schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:03:
Ik zou echt geen rollerbrakes willen op een bakfiets.
Athome schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:45:
Rollerbrakes en bakfietsen is not done.
PD2JK schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:29:
Nee, minimaal velgremmen nemen...
Ok, dat is een overduidelijk en zeer eenduidig advies :) Dank allen! Ik ga verder zoeken naar een exemplaar met schijfremmen!
Foxhill schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:08:
Alle types schijfremmen zijn goed of nog beter, met als enige grote uitzondering de verschrikkelijk slecht imitatieremmen die Accell sinds kort vaak gebruikt. Die werken regelmatig gewoon niet. Ik mag hopen dat ze die niet op een bakfiets durven monteren, maar check het even. Die remmen lijken op Shimano, daarom kan ik op foto’s van de Fier net niet zien of het deze remmen betreft. Je herkend ze aan dat er helemaal geen merk op de rem hendels staat. Bij Magura/Shimano/etc staat er altijd een merk op de hendels. Ik vind die remmen zo slecht dat ik er geen fiets mee zou willen.
De site van World of Bikes vermeldt dat het Magura remmen zijn, dus dat lijkt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@roel-online
Magura is niet slecht, maar vermijd de remmen met remgreep in plastic.
Nu kan je dat altijd laten vervangen. Eens er schijfremmen op staan kan je die makkelijk upgraden indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:41:
@roel-online
Magura is niet slecht, maar vermijd de remmen met remgreep in plastic.
Alle moderne Magura remgrepen hebben spuitgegoten kunststof (Carbotec, wat zeer zeker niet Carbon is). Het is het zwakke punt van de rem, al is het ook weer fijn dat je de blades kan vervangen.

Opvallend dat Acell geen Shimano remmen levert, en hoewel marges krap zijn kan ik me niet voorstellen dat ze met de Shimano MT200 zoveel minder winst zouden pakken. Sowieso is Magura dan weer best duur.

Doet me sterk denken aan een levering-bottleneck :|

* Ik zie inderdaad in meerdere shops geen voorraad :X

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 14-11-2021 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De handgrepen van mijn Magura MT5 is inderdaad een soort kunststof. Ik heb er geen problemen mee. De remmen zijn dermate goed (kunnen heel stevig remmen) dat je de remmen normaal gesproken niet zwaar hoeft te belasten en daarmee de handgrepen ook niet.

De MT5 remt echt goed maar daar is de prijs ook wel naar.
Voor veel mensen is de Shimano MT200 al goed. Voor het zwaardere werk zou ik dan toch minimaal MT400 (4-zuiger variant) adviseren. Gelukkig is een compelete kit, zeker in Duitsland, helemaal niet zo duur. Ook het aanpassen/ombouw is prima zelf te doen.

Voor onze vorige fietsen had 2x 180mm schijf en 2x complete kit 4-zuiger remset voor de voorzijde voor ongeveer 100 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roffeltjes schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:51:
[...]

Alle moderne Magura remgrepen hebben spuitgegoten kunststof (Carbotec, wat zeer zeker niet Carbon is). Het is het zwakke punt van de rem, al is het ook weer fijn dat je de blades kan vervangen.

Opvallend dat Acell geen Shimano remmen levert, en hoewel marges krap zijn kan ik me niet voorstellen dat ze met de Shimano MT200 zoveel minder winst zouden pakken. Sowieso is Magura dan weer best duur.

Doet me sterk denken aan een levering-bottleneck :|

* Ik zie inderdaad in meerdere shops geen voorraad :X
De fiets die ik nu heb (Norta) werd met die Shimano MT200 geleverd, en die doet het prima. Model 2022 krijgt Magura, dus bevestigt waarschijnlijk je leveringsbottleneck.

Pagina: 1 ... 90 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam