Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:03

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

laurens0619 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:47:
[...]

Geen idee of ik eraan gewend ben en automatisch wijdbeens fiets, maar ik heb daar geen last van
Ik heb 't zitje wat meer naar voren op de stang gezet dit was niet mogelijk door 't montage materiaal, maar daar heb ik wat onderdelen aan vervangen door spulletjes uit de bouwmarkt
Dit lost 't probleem aardig op, fietst al een stuk prettiger.

M'n dochter wilt nu ook (veeel) liever op m'n fiets (mee) dan in de bakfiets :+ groot success zo'n zadel-op-stang principe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
roffeltjes schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Maakt echt een enorm verschil... In de zwaarste versnelling krijg ik geen 100% maar als ik terugschakel knalt de ondersteuning door naar 100%

En hier zie je nog 1balkje met 27.0kmpu.

[Afbeelding]
Idem bij mijn Batavus Dinsdag met de Active Line +

Bij wind op kop en je dan ook zelf trapt, blijft dat balkje tot zo'n 27,3 à 27,4 zichtbaar (Turbo)
Die ondersteuning voel je ook echt, want als je de ondersteuning uitschakelt, kan ik geen 5 km aan die snelheid blijven fietsen (met wind op kop) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik zie hier verschillende snelheden voorbij komen. Wat Volgens mij wat tot verwarring leidt.

Mijn fiets heeft op de teller, namelijk ook ondersteuning tot 27,1km/uur. Maar in werkelijkheid (GPS) blijkt dit maar 25km/uur te zijn. Zolang dat laatste balkje zichtbaar is, is er wel ondersteuning. Op het moment dat ik met wind tegen dat laatste blokje weg fiets, dan zak ik meteen weer terug. ;) maar de ondersteuning is echt nog maar minimaal aanwezig. Wanneer ik me wat terug laat zakken, dan wil de motor ook meteen weer vooruit. In turbo is dat wel eens irritant.

[ Voor 42% gewijzigd door kendo op 27-10-2021 13:38 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:05

de Peer

under peer review

kendo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:34:
aar in werkelijkheid (GPS) blijkt dit maar 25km/uur te zijn.
GPS is niet echt nauwkeurig te noemen voor dit soort metingen.
Als je wielomtrek goed is ingevuld, zou ik meer waarde hechten aan de meting van de fiets zelf.

Garmin GPS apparaten berekenen de snelheid via de cadanssensor (mits aangesloten) en niet via GPS. Met deze reden dus.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 27-10-2021 14:43 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:37
kendo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:34:
Ik zie hier verschillende snelheden voorbij komen. Wat Volgens mij wat tot verwarring leidt.
Nee dat is hier irrelevant, we vergelijken hier dezelfde motor en display, niet de werkelijke snelheid (ook interessant!).

Of het nou werkelijk correct is maakt niet uit, als mijn systeem op de teller ondersteunt tot 27 zal dit op dezelfde combi van ,,@Tommie12 ook zo horen te zijn.

Betreft GPS, dat is niet zo heel erg nauwkeurig, een op de mm gemeten band is eigenlijk heel erg nauwkeurig. Je kan dat op je Intuvia instellen*, maar ik denk dat de meesten van ons het op dat punt wel geloven.

*Voor zover ik begrijp is er onder de waterspiegel ook een door de fabrikant gestelde bandenmaat, dus je kan niet een reuze maar invoeren om je fiets op te voeren. Dit is een van die dingen die de fietsenmaker ook niet kan aanpassen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roffeltjes schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

Nee dat is hier irrelevant, we vergelijken hier dezelfde motor en display, niet de werkelijke snelheid (ook interessant!).

Of het nou werkelijk correct is maakt niet uit, als mijn systeem op de teller ondersteunt tot 27 zal dit op dezelfde combi van ,,@Tommie12 ook zo horen te zijn.

Betreft GPS, dat is niet zo heel erg nauwkeurig, een op de mm gemeten band is eigenlijk heel erg nauwkeurig. Je kan dat op je Intuvia instellen*, maar ik denk dat de meesten van ons het op dat punt wel geloven.

*Voor zover ik begrijp is er onder de waterspiegel ook een door de fabrikant gestelde bandenmaat, dus je kan niet een reuze maar invoeren om je fiets op te voeren. Dit is een van die dingen die de fietsenmaker ook niet kan aanpassen ;)
Mijn fiets is van 2020, dus misschien is er wel iets aangepast.

Ik kan wel zelf de bandenmaat bijstellen in de Intuvia, maar binnen nogal beperkte grenzen.

Zou het kunnen dat Bosch net iets meer snelheid op het display aanduidt op de rencente fietsen om mensen de indruk te geven dat ze toch continu boven de 25 kunnen rijden?
We zouden beide fietsen eens naast elkaar moeten kunnen proefrijden, maar naar Amsterdam fietsen is met net iets te ver.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:54
@roffeltjes
De Bosch motor/display heeft geen weet van de aanwezigheid van de Enviolo. Net zo min als dat het weet wat voor type versnellingsnaaf er gemonteerd is. Hoogstens het koppel kan begrensd zijn. De veel gebruikte Intuvia display is daar te "dom" voor.
Heb je de Enviolo Automatic, kan het een andere verhaal zijn maar dan moet je volgens mij minimaal een Kiox Display hebben

Ik denk dat je bij de Enviolo minder merkt waar de optimale ondersteuning zit omdat je eigenlijk niet echt schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:03:
@roffeltjes
De Bosch motor/display heeft geen weet van de aanwezigheid van de Enviolo.
Dat hij geen onderscheid maakt tussen een standaard naaf en automatische naaf is preces het probleem ;)

Bij een standaard naaf bepaal je zelf de cadans, als je terugschakelt en meer toeren maakt slaat de Performance line aan (combi meer rpm en meer pedaaldruk). Bij een Enviolo Automatic blijft de cadans constant. Oftewel de Bosch motor krijgt continue dezelfde cadans voorgeschoteld, het enige wat aanpast is pedaaldruk.
Ik denk dat je bij de Enviolo minder merkt waar de optimale ondersteuning zit omdat je eigenlijk niet echt schakelt.
Ik denk dat je met de Enviolo niet even makkelijk terug kan schakelen om die optimale ondersteuning op te roepen.

Maar dit is mijn aanname aan de hand van hoe mijn motor reageert.. bij een continue cadans heeft harder trappen een beperkt effect, pas als ik ook meer rpm geef knalt de ondersteunng omhoog. Het is in ieder geval heel anders dan andere motoren die ik gewend ben (ION, Bosch Classic line en natuurlijk de Yamaha)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Terugschakelen gaat wel vlot met de Enviolo. Ik heb niet de automatische, dus kan net dezelfde versnellingen nabootsen als een schakelnaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:01:
Terugschakelen gaat wel vlot met de Enviolo. Ik heb niet de automatische, dus kan net dezelfde versnellingen nabootsen als een schakelnaaf.
Dan is je suggestie van andere firmware wel logisch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:01:
Klopt maar dat gaat veel vloeiender. Je draait aan je hendel en dan veranderd de overbrenging geleidelijk. Dat is een stuk minder abrupt dan van het een op het andere moment de verhouding aanpassen,

Overigens bij de Enviolo Automatic versie met draaihendel kan je zelf kiezen. Gebruiken zoals de niet automatic versie of een constant cadans.
De automatic versie die gekoppeld is aan het Bosch display kan je alleen maar kiezen voor een bepaalde cadans, zo ver ik weet

[ Voor 23% gewijzigd door Athome op 27-10-2021 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Athome schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:17:
[...]

Klopt maar dat gaat veel vloeiender. Je draait aan je hendel en dan veranderd de overbrenging geleidelijk. Dat is een stuk minder abrupt dan van het een op het andere moment de verhouding aanpassen,
Het grote voordeel is dat je bij fietsen met constante snelheid gewoon in heel kleine stapjes je cadans juist daar krijgt waar je ze wil hebben, en tweede voordeel is dat de naaf het max koppel van de sterkere motoren ook kan verwerken en schijnbaar een lang leven heeft.

Ik heb eigenlijk nog nooit een gebrek aan kracht gehad, buiten dan op de Kemmelberg waar bij een helling van 20% de kleinste versnelling nog te groot was, en ik het (ondanks Turbo) nog amper rond kreeg. Maar ik ben wel boven geraakt zonder voet aan de grond, alhoewel die helling geen 100m langer had mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:50:
[...]
Ik heb eigenlijk nog nooit een gebrek aan kracht gehad, buiten dan op de Kemmelberg waar bij een helling van 20% de kleinste versnelling nog te groot was, en ik het (ondanks Turbo) nog amper rond kreeg. Maar ik ben wel boven geraakt zonder voet aan de grond, alhoewel die helling geen 100m langer had mogen zijn.
Hij doet het goed en daar gaat het om.

Ik zou de volgende keer bij de FM eens vragen of de firmware up to date is en dan lijkt me de kous wel af. Je fiets is verder prima, blijven zoeken naar foutjes is nooit productief en eindigt in een nieuwe dure fiets die ongetwijfeld niet nodig is O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roffeltjes schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
Hij doet het goed en daar gaat het om/

Ik zou de volgende keer bij de FM eens vragen of de firmware up to date is en dan lijkt me de kous wel af. Je fiets is verder prima, blijven zoeken naar foutjes is nooit productief en eindigt in een nieuwe dure fiets die ongetwijfeld niet nodig is O-)
En zelfs dat ga ik niet doen.
De fiets rijdt prima. Er staan nu 3400km op de teller, en het enige wat ik moest (laten) doen tot nu was:
- balhoofd speling ontdekte ik na 1-2 weken, en werd door de FM bijgesteld
- lekke band, waarschijnlijk doordat de binnenband gekneld zat tussen de velg en de hiel van de band
- riemspanning bijgeregeld na ca 2000km, en daarna even de remklauw moeten bijregelen omdat die even aan liep.

Niks speciaal dus, en dan heb ik zoiets als: if it ain't broken, don't fix it.
Het gedrag van de motor is prima nu, dus ik zie geen nood om een update te laten doen. Het is gewoon een (klein) risico en ik zie geen reden om zelfs dat kleine risico te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11-2024
@jimh307 @dennisfr hebben jullie gewoon het standaard zadelpen of een verende er op gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:03
Tiimbo1991 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:24:
@jimh307 @dennisfr hebben jullie gewoon het standaard zadelpen of een verende er op gezet?
Zonder vering en ik merk het nog niet eens. De brede banden dempen ook het eea dus met het comfort zit het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:24:
Ik vind het in Nederland niet zo zinnig, maar als je een verende pen wil kan je het beste naar een parallelogram zadelpen kijken. Oftewel een Cane Creek ThudBuster of Suntour NCX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosemite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 22:33
Yosemite schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:36:
Sinds vandaag remt mijn voorste schijfrem heel slecht en piept deze echt enorm. Video

Nu lees ik in de handleiding van mijn Dutch ID fiets het stukje over het inremmen van de schijfremmen (20x maximaal remmen van 30 km/h tot stilstand), dat ik dus niet gedaan heb. Niet slim, maar de handleiding was ook extreem generiek en niet specifiek voor mijn model fiets dat ik het (te) vluchtig doorgelezen heb.

Is dit remprobleem nu een gevolg van het niet inremmen of iets anders? En heeft alsnog inremmen nog zin of moet ik gewoon naar de fietsenmaker gaan?
Eergisteren eindelijk die fiets bij de fietsenmaker kunnen brengen en vandaag opgehaald. Hij heeft de rem ontlucht, de blokjes opgeschuurd en schoongemaakt en opnieuw ongeremd. Er komt nu geen olie meer uit. Hij heeft de fiets nog een dag extra gehouden voor controle maar er komt niks meer uit het systeem. Hij gaat er vanuit dat het niet goed is afgesloten bij de productie. Als het toch weer optreedt dan moet er een nieuwe remklauw op.

Voorrem remt nu weer goed zonder gepiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Hopen dat het zo blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Giant Dailytour E+1 BD binnen. Eerste kilometers gereden en pfoe! Fietst erg lekker en mooi stil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TfwNOCMd_d_wocQJHmk-1xLsJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qpfbkc7yE5otqct5rPOd5khz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 12:43
Hallo vrienden van het elektrische fietsen topic, ik ben even overgevlogen vanaf het wielrentopic.

Ik wilde jullie namelijk vragen om wat advies, maar ik ben nog niet helemaal bekend met hoe het hier gaat haha.

Ik ben verhuist en nu woon ik 28km van werk. Dat is op zich te doen op de racefiets maar afgelopen dagen heb ik behoorlijke tegenwind gehad. Dan is de lol toch wat snel eraf. Daarom wil ik graag een e-bike en daar heb ik wat ervaringsvragen over. Hopelijk mag dat zo:

- Hoe ervaren jullie WW op de e-bike?
- Hoe snel is die accu in de praktijk eigenlijk opgeladen (400 of 500wh?)
- Hebben jullie een reserve accu?
- Nemen jullie de accu uit en mee naar binnen? Zo ja, heb je dan een extra lader bij je?
- Hebben jullie aanpassingen gedaan aan de fiets (blijft Tweakers toch?)? Ik lees veel over het unlocken van de fiets, maar ik weet niet wat hier de regels over zijn.
- Doen jullie zelf onderhoud aan de fiets los van de elektrische componenten? Zo ja, hoe bevalt dat? (ik doe veel zelf aan mijn racefiets, vandaar dat ik dergelijk onderhoud ook zelf wil kunnen doen maar ik weet niet of die fietsen daar heel lastig voor zijn).

Ik heb al gezien in de TS dat een middenmotor het beste is, dus hopelijk kan ik zo een bemachtigen.
Tevens heb ik al gekeken naar een vanMoof, omdat die er wel echt gelikt uit ziet maar ik lees zoooo veel problemen met die dingen (errorcodes, wielen die slecht in het frame hangen, kicklocks die niet werken, echt van die assemblage dingen die je niet verwacht bij een fiets van die prijs. Ik zag net al een comment van iemand over fietsen uit Amsterdam haha). Daarom wil ik bij 12Gobiking een "gewone" fiets bestellen.

Zijn er anders nog dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Mijn voorkeur is bijvoorbeeld een riem ipv ketting omdat het minder onderhoud heeft, maar ik wil ook niet veel meer dan 2000,- uitgeven. Range is relatief belangrijk (65km enkele reis moet toch wel te doen zijn.

Bedankt als je de tijd wilt nemen om hier wat antwoorden op te geven. Ik ben enorm benieuwd:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 11:37

BertV

Handgemaakt

pannekoek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:56:

Fietsen zelf is ideaal, de fietsen zelf zijn niet betrouwbaar genoeg voor de km's die ik maak.(1500km per maand) Ik ben daarom blij met lease, lease is niet blij met mij. :+
Ik heb een Bosch speed-pedelec met riem.

1000Wh, in een ochtendje van 20 naar 100%. 6 Ampere lader.

Nee, fiets bevat 2x500Wh

- Nemen jullie de accu uit en mee naar binnen? Zo ja, heb je dan een extra lader bij je?
De accu's blijven in de fiets, ik laad binnen op mijn werk.

- Hebben jullie aanpassingen gedaan aan de fiets
Nee, leasefiets, niet toegestaan. Wel een sportiever zadel gemonteerd.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Als ex wedstrijdrenner zeg ik: een geweldig vervoermiddel.
Hangt van je lader af, maar voor 400Wh is 3-4 uur normaal. Je hebt snellere en langzamere laders, waarbij de snelle minder goed zijn voor de accu en de tragere wat beter.
Nee. Ik laad om de twee dagen en als de accu terugloopt zal dat dagelijks worden. In jouw geval zou een 500 WH accu moeten volstaan om op en neer te rijden zonder tussenlading, tenzij het echt heel erg slecht weer is.
Nee, maar mijn fiets staat op het werk in het personeels fietsenhok.
- Hebben jullie aanpassingen gedaan aan de fiets (blijft Tweakers toch?)? Ik lees veel over het unlocken van de fiets, maar ik weet niet wat hier de regels over zijn.
Ik pas mijn ebike zeker aan op het gebied van contactpunten (Stuur/Stuurpen/Handvatten//Pedalen en zadel). Unlocken mag niet (zie waarschuwing bij het posten).
- Doen jullie zelf onderhoud aan de fiets los van de elektrische componenten? Zo ja, hoe bevalt dat? (ik doe veel zelf aan mijn racefiets, vandaar dat ik dergelijk onderhoud ook zelf wil kunnen doen maar ik weet niet of die fietsen daar heel lastig voor zijn).
Nee.
Zijn er anders nog dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Mijn voorkeur is bijvoorbeeld een riem ipv ketting omdat het minder onderhoud heeft, maar ik wil ook niet veel meer dan 2000,- uitgeven. Range is relatief belangrijk (65km enkele reis moet toch wel te doen zijn.
2000,- wordt lastig, dan kom je al snel uit bij Cube, maar de levertijden zijn niet best. Een MM+riem kan vanaf 2500,- (Batavus Dinsdag), maar in jouw geval is een derailleur wel een goed idee; weinig verlies en je bent het al gewend van je racefiets, onderhoud is eitje.

Range zal mits je niet continue op Turbo fietst geen enkel probleem zijn, aangezien je wielrenner bent, je kan diep zitten en je zal ook op "Tour"en "Eco" prima uit de voeten komen.

Op zich denk ik met jouw wensen aan een sportief kaal (MTB!) model met derailleur. Zo heeft Cube hele mooie betaalbare MTB's die ze hebben voorzien van goede straat-banden, maar levertijden zijn gewoon heeeel erg lang.

Als het echt design moet zijn en de prijs echt zwaar weegt: ik zie bij Canyon de Roadlyte met een Fazua motor. Canyon heeft een redelijk goede reputatie met support op afstand.

https://www.canyon.com/nl...e-stadsfiets/roadlite-on/

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 29-10-2021 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:38

B64

Hallo vrienden van het elektrische fietsen topic, ik ben even overgevlogen vanaf het wielrentopic.

Ik wilde jullie namelijk vragen om wat advies, maar ik ben nog niet helemaal bekend met hoe het hier gaat haha.

Ik ben verhuist en nu woon ik 28km van werk. Dat is op zich te doen op de racefiets maar afgelopen dagen heb ik behoorlijke tegenwind gehad. Dan is de lol toch wat snel eraf. Daarom wil ik graag een e-bike en daar heb ik wat ervaringsvragen over. Hopelijk mag dat zo:

Ik heb al gezien in de TS dat een middenmotor het beste is, dus hopelijk kan ik zo een bemachtigen.
Tevens heb ik al gekeken naar een vanMoof, omdat die er wel echt gelikt uit ziet maar ik lees zoooo veel problemen met die dingen (errorcodes, wielen die slecht in het frame hangen, kicklocks die niet werken, echt van die assemblage dingen die je niet verwacht bij een fiets van die prijs. Ik zag net al een comment van iemand over fietsen uit Amsterdam haha). Daarom wil ik bij 12Gobiking een "gewone" fiets bestellen.

Bedankt als je de tijd wilt nemen om hier wat antwoorden op te geven. Ik ben enorm benieuwd:)
Woonwerk is op zich prima te doen, op 28km kost het alleen wat meer tijd als met de auto.
Snelheid van laden van zo'n accu hangt natuurlijk ook af van de lader. Kost gemiddeld een paar uur dus dat kan prima gedurende werktijd of 's avonds thuis.
Accu haal ik in principe altijd van de fiets, simpelweg omdat de fiets dan ook minder interessant is voor het dievengilde. Dus niet alleen als er geladen moet worden.
Tips over tweaken worden hier niet gedeeld, niet toegestaan (zie rode balk onderaan de pagina)
Het is een fiets, dus zeker wat betreft de mechanische componenten kun je het onderhoud prima zelf doen, als je tijd, kennis en gereedschap hebt.

Verder: 28km heen en weer is best een flink stuk iedere dag, dus met de keuze van de accu moet je een beetje ruime marge aanhouden. Met name in de winter bij temperaturen rond/onder het vriespunt is de range van een accu zo 20-30% lager, en dan wil je ook nog op een lading heen en weer kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 12:10
@pannekoek
Speed pedelec niets voor jou?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
Verder: 28km heen en weer is best een flink stuk iedere dag, dus met de keuze van de accu moet je een beetje ruime marge aanhouden. Met name in de winter bij temperaturen rond/onder het vriespunt is de range van een accu zo 20-30% lager, en dan wil je ook nog op een lading heen en weer kunnen.
Hangt een beetje af van hoeveel hij zelf mee wil trappen :+

De afweging is:

- Een lader (af en toe) meenemen als het weer slecht is of een extra lader op het werk neerleggen.
- Een grotere accu aanschaffen.

Hoewel ik weet dat veel mensen een grotere accu adviseren ben ik daar niet zo stellig over. Als het aantal cellen gelijk blijft is de levensduur van een grotere accu niet zomaar veel beter en dan is het de vraag of veroudering een groter risico is dan ander ongemak (doorgebrande cel, doorgebrande PCB, geborken stekker).

In het geval van 56km op een dag neig ik ook naar een grotere accu, maar ik vind een extra lader helemaal geen slecht alternatief. Het scheelt veel geld en je kan met 400Wh zeker met een lekker diepe zit die 56km ook fluitend overbruggen.

=> Die Canyon Fazua heeft een keline accu, maar dat is een heel diepe aerodynamisch zit. Daardoor hoeft de motor minder hard te werken, wat enorm scheelt. De claim van Canyon qua actieradius vind ik niet ongeloofwaardig.
Goed dat je het noemt, gezien de afstand vind ik dat dus ook een heel serieus idee voor Pannekoek. Alleen kijk je dan naar 4000,- (Klever) of 4500,- (Stromer). Andere merken zou ik niet overwegen.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 29-10-2021 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Voor 28km per dag is laden en batterijgrootte niet direct iets om van wakker te liggen. Normaal geraak je op standje Turbo zelfs thuis met een kleine halve 500 Wh batterij.
65 km met een volle batterij is echt geen probleem, zeker als je flink mee trapt (wat ik wel verwacht als je wielrenner bent).

Maar je probleem is het budget.
Als je een goede fiets met riem wil en een 500 Wh batterij, dan zit je snel korter bij 4000€ dan bij 2000€.
Je zal ergens een compromis moeten sluiten:
- tweedehands
- derailleur
- sparen en budget oprekken

Maar wees eerlijk, als je ziet wat je bespaart aan benzine, dan is die fiets snel terug verdiend.

Als laatste, voor een fiets die je dagelijks gaat gebruiken wil je een FM die mee wil, dus koop die fiets indien mogelijk bij een winkel kort bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-05 20:19
roffeltjes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

De afweging is:

- Een lader (af en toe) meenemen als het weer slecht is of een extra lader op het werk neerleggen.

Hoewel ik weet dat veel mensen een grotere accu adviseren ben ik daar niet zo stellig over. Als het aantal cellen gelijk blijft is de levensduur van een grotere accu niet zomaar veel beter en dan is het de vraag of veroudering een groter risico is dan ander ongemak (doorgebrande cel, doorgebrande PCB, geborken stekker).

In het geval van 56km op een dag neig ik ook naar een grotere accu, maar ik vind een extra lader helemaal geen slecht alternatief. Het scheelt veel geld en je kan met 400Wh zeker met een lekker diepe zit die 56km ook fluitend overbruggen.

=> Die Canyon Fazua heeft een keline accu, maar dat is een heel diepe aerodynamisch zit. Daardoor hoeft de motor minder hard te werken, wat enorm scheelt. De claim van Canyon qua actieradius vind ik niet ongeloofwaardig.

[...]

Goed dat je het noemt, gezien de afstand vind ik dat dus ook een heel serieus idee voor Pannekoek. Alleen kijk je dan naar 4000,- (Klever) of 4500,- (Stromer). Andere merken zou ik niet overwegen.
@pannekoek Als je zelf al veel fietst is een middenmoter voor een speedpedelec prima. Zeker als je ervaring hebt met ketting onderhoud, zou ik ook derailleur pakken voor de efficiëntie. Dan fiets je ook gemiddeld over de 40km/h heen. Ik heb dit ook bijna dagelijks gedaan over 28 km en is goed te doen (10k km gereden). Alleen ketting onderhouden was voor mij niet gewenst, ik wilde een werkpaard met minder onderhoud. Hou er rekening mee dat met flink wind tegen je terug valt naar 35 km/h, nog steeds vlotter dan de gemiddelde e-bike

Overige merken zijn overigens prima te overwegen, alleen is de middenmotor wel in het nadeel op de speed pedelec (minder kracht, vaker vervangen van de ketting en tandwielen, tenzij je kiest voor een riem). Maar als je dat accepteert als onderhoud is het goedkoper om voor dat soort fietsen te gaan.

2e hands komen er zeker leuke fietsen voorbij, afhankelijk van je eisen. Het is inderdaad zo dat stromer en klever voorkeur hebben, maar ook 2e hands staan deze er met derailleur genoeg op marktplaats. (zij kopen veelal vaak de nieuwste met riem). En ook deze 2 merken hebben hun probleempjes. ;)

Maar wellicht dat er andere redenen zijn om niet voor een speed-pedelec te gaan? Ik denk namelijk dat je last gaat krijgen van de 25km/h grens op een normale e-bike. Ik trapte daar ook altijd tegenaan en ging vaak harder dan de ondersteuning er was. Nu rijd ik met een flyer upstreet 7.20 enviolo automatic bijna altijd boven de 40 km/h. En met de riem heb nagenoeg geen onderhoud meer en ik vind de middenmotor prettig reageren. Ook deze heb ik 2e hands gekocht net als mijn eerste speed pedelec, een sparta e-speed met derailleur en bosch middenmotor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44

Ik doe 2 x 48 km met een Watt Brooklyn. Die is bij mijn gebruik leeg als ik 48 km gefietst heb met stevig meetrappen en 32 km/u (waar ik niets over mag vertellen ;)) en laad ik op het werk weer op. Hij staat altijd binnen en is op de volgende punten aangepast:
Stuur ingekort (heel breed), spatborden en bagagedrager gemonteerd, spd combipedalen. Ik heb er nu 5500 km probleemloos mee gefietst (covid jaar), alleen een trapper is onder garantie vervangen (schroefdraad kwam los). Lekker robuust en simpel: snaar, geen versnellingen en alleen rotatiesensor. Batterijindicatie klopt niet echt, maar ik weet dat hij leeg is als ik aankom. En als de accu rot is vervang ik die voor € 250.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

De afweging is:

[...]

Toch is groter vaak beter omdat je dan de cellen per cel veel minder belast en er minder snel range anxiety ontstaat. Ik heb daar een heel stuk over gewijd in dit topic. Van mij mocht mijn 500 Wh accu gerust groter wezen en dan had ik die ook gekocht. Het break even point van telkens demonteren, vaker laden, belasting van de cellen en de actieradius maken het beter.
Niet iedereen is even fanatiek met het alweer moeten opladen en daarom wordt de accu sneller oud. Zelf zal ik het altijd nog promoten om zo groot mogelijk te nemen alhoewel jouw punt van de kans op rotte cellen groter wordt een heel valide punt is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
@pannekoek
Als Speed Pedelec rijder zou ik voor die afstand wel een Speed Pedelec met een achterwiel motor adviseren. Tenminste als de 45 km/u voor jou dan belangrijk is. Uiteraard moet een Speed Pedelec dan wel je doel zijn. Voor het budget van 2000 euro wordt dat heeeeeel lastig

Wat betreft een riem dit is mooi spul maar kost ook een extra bij aanschaf. Als je fiets een gesloten kettingkast heeft, zijn voor de voordelen van een riem veel minder groot maar je houdt wel geld in de zak. Voor 2000 Euro kan je een fiets met riem eigenlijk wel vergeten. Kan je er 1 vinden dan moeten er ergens anders aan de fiets concessies gedaan zijn. Waardoor die fiets eigenlijk niet aan te raden is

[ Voor 8% gewijzigd door Athome op 29-10-2021 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pannekoek
Dank jullie wel allemaal voor de heldere en vooral uitgebreide antwoorden!

Om kort te gaan op de pedelec, ik wil nog graag mijn vrienden bezoeken en een pilsje drinken. Aangezien je met een pedelec een kenteken hebt, is dat verhaal direct klaar. Niet dat ik straal bezopen op de fiets ga zitten, maar met 4 bier durft menigeen hier denk ik nog wel te fietsen maar ben je voor de wet wel mooi de sjaak (kort door de bocht).

Ik ben naar een kleiner dorp verhuist dus OV/taxi is niet haalbaar of te duur haha. De stad is 20km fietsen dus standje eco en ik heb sowieso al een helm op, dus daar vertrouw ik mezelf goed genoeg bij.

Ik zal proberen de vragen die ik nog heb naar aanleiding van jullie antwoorden even beter op te maken:
Range zal mits je niet continue op Turbo fietst geen enkel probleem zijn, aangezien je wielrenner bent, je kan diep zitten en je zal ook op "Tour"en "Eco" prima uit de voeten komen.
Kun je met een e-bike als je gewoon al 26/27 trapt, dan bijvoorbeeld een beetje comfortabel 35 rijden? Hoe werkt dat met die ondersteuning? Wat trappen jullie gemiddeld, laat ik het zo zeggen?
Woonwerk is op zich prima te doen, op 28km kost het alleen wat meer tijd als met de auto.
Ik begrijp dat ik mezelf een beetje in de voet schiet misschien, maar ik probeer zo lang als mogelijk de aanschaf van een auto uit te stellen. Ik heb hem voor mijzelf niet nodig. Mijn vriendin neemt er wel een, dus die kan ik dan pikken indien nodig haha.
iets over fietsen op marktplaats
is dat aan te raden? ik heb 12Gobiking om de hoek zitten namelijk dus dan heb ik FM en winkel ineen en niet ver weg. Dat heeft in ieder geval mijn voorkeur.

Topresponses van jullie trouwens! Dank jullie wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@pannekoek
35 rijden kan je vergeten, tenzij je bergaf rijdt of met héél veel wind (toch voor langer).

Middenmotor van een 25 km/h fiets geeft boven de 25 gewoon geen ondersteuning meer, 0 Watt, 0 Nm koppel.
Vanaf die snelheid zijn het alleen jouw benen.
Hou er wel rekening mee dat je onderweg bent met een fiets van 25-30kg, en met banden van waarschijnlijk 47-60 mm. Dat rolt iets minder vlot dan een racefiets met 28mm bandjes van 7kg.

Dus denk niet dat je 35km/h gemiddeld gaat halen.

Wat je moet doen voor je die fiets koopt... probeer eens aan je FM, vriend of buur te vragen of je zijn ebike met middenmotor een dagje mag proberen naar het werk. Dan weet je meteen of het iets is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
35 km/u gemiddeld is een no-go op een e-bike.
Bij e-bikes met een middenmotor is het goed te voelen wanneer de ondersteuning stopt. Dus boven de 26/27 km/u over een lange afstand doet eigenlijk niemand. Ga er vanuit dat 24 km/u heel goed vol te houden is. Dit omdat de ondersteuning dan nog steeds meer is dan de weerstand van de motor zonder ondersteuning.

Vind je de 35 km/u toch belangrijk (zonder hacks zeg maar), dan is een Speed Pedelec je enige keuze.
Wat betreft een gezellig avondje bij je vrienden. Met e-bike ben je net zo strafbaar als met een Speed Pedelec. Dat zie ik dus niet als reden om de Speed Pedelec te laten staan.
Een Speed Pedelec is ook maar een e-bike die toevallig tot 45 km/u ondersteunt. Meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 12:10
Speed pedelec voor werk en een gewone fiets voor het feestje met vrienden?

20+km met meer dan 5 bier op zou ik sowieso niet doen, zeker niet met een e-bike.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
pannekoek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:14:

Kun je met een e-bike als je gewoon al 26/27 trapt, dan bijvoorbeeld een beetje comfortabel 35 rijden? Hoe werkt dat met die ondersteuning? Wat trappen jullie gemiddeld, laat ik het zo zeggen?
Nee helaas. Alle fietsen houden in/remmen af bij 25 dus veel harder dan 26 op de teller zul je niet gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
matthijst schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Nee helaas. Alle fietsen houden in/remmen af bij 25 dus veel harder dan 26 op de teller zul je niet gaan..
helder, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[b]pannekoek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:14:
Vergelijkbaar met een ongemotoriseerde, (loodzware) sportieve fiets met dragers en spatborden ;)

Boven de 25-27 (beetje afhangend van het systeem) valt de ondersteuning weg en moet je zelf trappen. Het verlies van de motor valt op zich nog wel mee (ook weer afhangend van het systeem), maar zitpositie, naaf (derailleur uiteraard minder verlies), spatborden, tassen etc maken dat het aanzienlijk zwaarder trapt als een racefiets. Dus tenzij je echt een heeeeele sterke wielrenner bent (top niveau amateur A) ga je met een ebike niet cruisen met 32kmpu (en dan zou ik niet peinzen over een ebike).

Aan de andere kant is het als je een beetje geoefend wielrenner van sterfelijk niveau en een beetje doortrapt niet vreemd om voor de wind (windkracht 3 of harder) inderdaad wel die 30+ te rijden. maar dan ben je wel flink aan het trappen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307

Ik ben naar een kleiner dorp verhuist dus OV/taxi is niet haalbaar of te duur haha. De stad is 20km fietsen dus standje eco en ik heb sowieso al een helm op, dus daar vertrouw ik mezelf goed genoeg bij.
Dat voornemen maakte ik dus ook. Ik ga wel standje eco fietsen want dan gaat de accu langer mee. Ik ben er van terug gekomen. Iedereen haalt je in en je bent de sloomste op het fietspad. Ik fiets vaak op de sport stand of op tour want ik heb een e-bike gekocht om ondersteuning te krijgen en als ik dan zo wil trainen dan pak ik wel de gewone fiets.
Nu heb ik artrose en kan ik niet lang op een reguliere fiets rijden, dus ik moet wel en ik ben te beroerd om overal de auto voor te pakken. Ik beweeg wat ik kan en als ik last krijg van mijn knieën leun ik meer op de ondersteuning.
In het begin wou ik ook per sé 100 km halen uit de accu, maar mijn knieën vonden dat een minder idee dus ben ik tevreden met 70-80 km door regelmatig de sport stand te gebruiken. De accu haal je (bij mijn Gazelle Ultimate) er heel makkelijk uit. Slotje om en je pakt hem zo mee, geen losse klepjes of gehannes. Dit doe je echt binnen 10 seconden en ik laad hem binnen op en je klikt hem zo op z'n plaats.
Nu ga je schrikken want een gemiddelde snelheid op een reguliere e-bike is rond de 20 km/h en dan trap je flink door. Een e-bike is voor de ondersteuning en als mensen hun e-bike willen opvoeren kunnen beter kijken naar een speed pedelec. Die mág legaal 45 km/h.
Zelf koop ik geen e-bike puur voor de snelheid want woon-werk doe ik altijd nog met de auto (2x56 km) en ik fiets niet op de klok en ik geniet van mijn tochtjes, ook al fiets ik maar 20 km/h. Ik wil louter mijn conditie wat op peil houden en met resultaat want heel mijn familie hebben vele kwalen waarbij ik de gezondste ben van allemaal en daar doe ik het voor + omdat fietsen een heerlijke bezigheid is :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-05 20:19

is dat aan te raden? ik heb 12Gobiking om de hoek zitten namelijk dus dan heb ik FM en winkel ineen en niet ver weg. Dat heeft in ieder geval mijn voorkeur.

Topresponses van jullie trouwens! Dank jullie wel
Marktplaats voor speed-pedelecs is goed te doen. Je moet alleen goed opletten dat je een goede accu hebt en dat de fiets geen schade/mankementen heeft. Maargoed, met 12biking om de hoek zou ook daar mijn voorkeur naar uitgaan. Hier zicht de dichtstbijzijnde dealer zeker 15km verder. En ik heb een goede fietsenmaker in de buurt die niet zelf verkoopt.

Het is een eigen keuze, maar om de speed-pedelec te proberen/starten zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 22:06
Zelf koop ik geen e-bike puur voor de snelheid want woon-werk doe ik altijd nog met de auto (2x56 km) en ik fiets niet op de klok en ik geniet van mijn tochtjes, ook al fiets ik maar 20 km/h. Ik wil louter mijn conditie wat op peil houden en met resultaat want heel mijn familie hebben vele kwalen waarbij ik de gezondste ben van allemaal en daar doe ik het voor + omdat fietsen een heerlijke bezigheid is :) ;)
[/quote]

Heeft je e-bike een automaat? enviolo of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Enviolo automatic is de enige echte automaat die leverbaar is, mits deze in de juiste stand staat. De gewone Enviolo vind ik geen echte automaat. Het is een handbediende CVT die zijn eigen kwaliteiten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
Athome schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:11:
De Enviolo automatic is de enige echte automaat die leverbaar is, mits deze in de juiste stand staat. De gewone Enviolo vind ik geen echte automaat. Het is een handbediende CVT die zijn eigen kwaliteiten heeft.
Je bedoelt de Enviolo AutomatiQ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Inderdaad.
Deze is te koop als draaihendel variant en als integratie met o.a. Bosch middenmotor. Door een bepaalde cadans te kiezen, laat je de naaf het "denkwerk" doen. Dat is wat een automaat moet doen, zelf denken. Ik maak een keuze en de automaat zorgt voor de oplossing. Bij de manuele/gewone Enviolo moet jij zowel de keuze als de oplossing regelen. Dat is voor mij weinig automaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Athome op 30-10-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-05 19:28
Athome schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:11:
Eens dat de gewone Enviolo geen automaat is. Hij rijdt wel geweldig. Maar Enviolo is niet de enige die een automaat maakt. Er is ook Shimano Di2. Dat is minder soepel (want echte versnellingen/stappen), maar wel veel voordeliger. Voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Een onverwacht rijimpressie van de Bafang M420 :+

Mijn fiets is even terug naar de FM voor een laatste zaag-actie (Spacers eruit!) , dus ik kreeg een leenfiets met een voor mij nieuwe M420. In het verleden wel wat andere Bafang naaf en middenmotoren bereden, maar dit is toch wel iets anders.
  • Lekker stil, echt een heel licht fluittoontje.
  • Redelijk krachtig, al ervaar ik net als in online testen dat Bafang ondanks 80nm wordt geklopt door o.a. de Yamaha van 80nm. Of Bafang overdrijft durf ik niet te zeggen, maar het is weer eens bewijs dat specs niet alles zeggen. De Bosc CX is overigens meestal de topper in de test, helaas heb ik die nog nooit mogen ervaren.
  • Heel rustig ondersteuningsprofiel. In sport wil hij echt wel vooruit, maar het blijft heel beschaafd. Yamaha is gewoon een raket vanaf de eerste trap en mijn Bosch PL heeft een hele lekkere turbo-schop als je terugschakelt. De Bafang doet niet aan dat soort spanning en sensatie. => Ongetwijfeld is dit ook afhankelijk van de fabrikant, ik begrijp dat bij Bafang de fabrikant zelf allerlei parameters kan instellen.
  • Dubbel freewheel, net als Yamaha. De motor ijlt hierdoor een klein beetje na (alleen als je er zoals ik echt specifiek op let, totaal niet storend). Bosch heeft een enkel freewheel en als je de pedalen stilhoudt stop je meteen de ketting. Elk voordeel heeft zijn nadeel, je voelt bij Bosch daarom een lichte "kloink", wat bij Yamaha/Bafang duidelijk minder is.
  • Efficientie? Geen flauw idee. Ik ga er +/- 25km mee rijden, dus ik kan er niks zinnigs over zeggen.
Of het een aanrader is, is vooral afhankelijk van storingsgevoeligheid en de service vanuit Bafang en daar durf ik niks over te zeggen. Maar qua rijgedrag is het absoluut een volwassen product, een applausje waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Er zijn meerdere reviews die inderdaad melden dat de Bafang 80 Nm geen Bosch 80 Nm is. Het lijkt volgens mij meer op 50 Nm wat ik zo begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
@jimh307 @dennisfr De fiets is binnen maar ik krijg met geen mogelijkheid het stuur te kantelen, het is toch gewoon een kwestie van die inbus los te draaien en dan het stuur naar me toe kantelen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
Foxhill schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Er is ook Shimano Di2. Dat is minder soepel (want echte versnellingen/stappen), maar wel veel voordeliger. Voorbeeld.
Interessante fiets, ziet er goed uit (nooit gehoord van Unibike)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Athome schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:30:
35 km/u gemiddeld is een no-go op een e-bike.
Bij e-bikes met een middenmotor is het goed te voelen wanneer de ondersteuning stopt. Dus boven de 26/27 km/u over een lange afstand doet eigenlijk niemand. Ga er vanuit dat 24 km/u heel goed vol te houden is. Dit omdat de ondersteuning dan nog steeds meer is dan de weerstand van de motor zonder ondersteuning.

Vind je de 35 km/u toch belangrijk (zonder hacks zeg maar), dan is een Speed Pedelec je enige keuze.
Wat betreft een gezellig avondje bij je vrienden. Met e-bike ben je net zo strafbaar als met een Speed Pedelec. Dat zie ik dus niet als reden om de Speed Pedelec te laten staan.
Een Speed Pedelec is ook maar een e-bike die toevallig tot 45 km/u ondersteunt. Meer is het niet.
Er zijn genoeg e-bikes waarbij je zeer eenvoudig (via het menu) de begrenzing eraf kan halen.
Als ik geen tegenwind heb trap ik gerust 35kmh met de bakfiets (bafang m400), dat is een behoorlijk gewicht (90kg) dus bij een normale fiets moet die 35 redelijk makkelijk haalbaar zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:01:
@jimh307 @dennisfr De fiets is binnen maar ik krijg met geen mogelijkheid het stuur te kantelen, het is toch gewoon een kwestie van die inbus los te draaien en dan het stuur naar me toe kantelen???
Kan je een foto plaatsen van zowel de onderkant als de bovenkant van de stuurpen?

Ik heb gekeken naar plaatjes en ik zie deze bij een C8 HMB staan, maar ik weet niet of dit de juiste pen is.

https://www.vanderlouwtwe...zelle-ultimate-c8-hmb-21/

Afbeeldingslocatie: https://www.vanderlouwtweewielers.nl/wp-content/uploads/2020/02/03507207_021_ef3dca5de9.jpg

De pen op de foto moet je kantelen door de grijze schuif naar boven te duwen, dan komt hij los te staan. Je moet dus niet aan een inbus draaien.

Ik zie ook een andere foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.davysbikestore.be/wp-content/uploads/2021/01/Gazelle-ElektrischeFietsenUltimate-c380HMB2020-Dames-GrijsMat-Stuur-scaled.webp

Bij dit type pen zit er meestal aan de onderkant van de naar vorenwijzende stang (dus niet op het deel wat de pen aan de vork klemt!) een inbus. Dat is de klemming die je moet losdraaien om de pen te kantelen. Je moet dan ook je stuur zelf nog losdraaien en aanzetten. Gebruik een goede Torquesleutel! Dit is echt één van die dingen die je niet mag overtorquen, dan kan je echt een enorme smak maken.

Normaal gesproken moet je NIET de inbus in het kantelpunt losdraaien, maar nogmaals, post wat foto's dan komen we er wel uit.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 30-10-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
roffeltjes schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Kan je een foto plaatsen van zowel de onderkant als de bovenkant van de stuurpen?

Ik heb gekeken naar plaatjes en ik zie deze bij een C8 HMB staan, maar ik weet niet of dit de juiste pen is.

https://www.vanderlouwtwe...zelle-ultimate-c8-hmb-21/

[Afbeelding]

De pen op de foto moet je kantelen door de grijze schuif naar boven te duwen, dan komt hij los te staan. Je moet dus niet aan een inbus draaien.

Ik zie ook een andere foto:

[Afbeelding]

Bij dit type pen zit er meestal aan de onderkant van de naar vorenwijzende stang (dus niet op het deel wat de pen aan de vork klemt!) een inbus. Dat is de klemming die je moet losdraaien om de pen te kantelen. Je moet dan ook je stuur zelf nog losdraaien en aanzetten. Gebruik een goede Torquesleutel! Dit is echt één van die dingen die je niet mag overtorquen, dan kan je echt een enorme smak maken.

Normaal gesproken moet je NIET de inbus in het kantelpunt losdraaien, maar nogmaals, post wat foto's dan komen we er wel uit.
Het is hetzelfde als de 2e foto. Ik zie inderdaad aan de onderkant ook wel iets heel kleins maar zo’n kleine torque heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Het is hetzelfde als de 2e foto. Ik zie inderdaad aan de onderkant ook wel iets heel kleins maar zo’n kleine torque heb ik niet.
Die onderste bout om de klemming af te halen is niet zo torque kritisch. Maar als je je pen kantelt, kantelt ook je stuur. Die zit doorgaan vast met 2-4 inbusjes (1 inbus zie je zelden) en die zijn WEL torque kritisch.

Een plaatje van een pen (ter illustratie, ik weet dat je pen er anders uitziet) met 4 inbusjes:

Afbeeldingslocatie: https://images.bike24.net/i/mb/11/e8/33/346711-00-d-739071.jpg

Het gaat om die voorste inbusjes, die moet je losdraaien om je stuur te kunnen draaien.

Kortom:

1. Los dat kleine inbusje onder je pen en zet de pen in de juiste hoek.
2. Draai het kleine inbusje weer vast
3. Los de voorste inbusjes waar je stuur in zit geklemd en draai je stuur in de juiste positie.
4. Draai deze inbusjes weer vast met de juiste torque. De juiste torque staat normaal gesproken vlakbij die inbusjes op de pen geprint.

Stap 4 moet je netjes uitvoeren! Bij twijfel even langs de plaatselijke FM, kost je een paar euro (mag niet meer dan een tientje kosten), op een rustig moment kan je erop wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 30-10-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
revolution-nl schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Er zijn genoeg e-bikes waarbij je zeer eenvoudig (via het menu) de begrenzing eraf kan halen.
.
Dat is wettelijk niet (meer) toegestaan en valt daarom onder de noemer "hack".
Ik schreef ook dat het zonder een hack niet mogelijk is.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik weet niet of jullie op deze review hebben gewacht, maar ik wel :+

Velo de Ville LEB890 Custom, pakezel in wolfskleren!

Met dank aan @Tommie12 en @jimh307
Managementsamenvatting
Eén van de beste fietsen die ik ooit heb gehad en zeker de beste e-bike.
Aanleiding
Hoewel ik grotendeels enorm tevreden was over de Razer, toen dit jaar een ruime vergoeding van het werk kwam begon de eerste twijfel. Hoewel het een mooi bedrag was, zou het nog steeds een duur grapje worden, ook al omdat mijn Razer sowieso een grote beurt zou moeten krijgen (immers ik kan niet zonder fiets).

Omdat ik geen goed alternatief voor de Razer kende zette ik de gedachte verder uit het hoofd, totdat Tommie12 in de draad begon te praten over Velo de Ville (VdV). Ik lees elke post en heb de gewoonte om elke fiets/merk die hier genoemd wordt even te bekijken... en dat was een flinke eye-opener. Een merk wat custom ebikes met een Middenmotor aanbiedt! :9~

Eigenlijk wist ik toen al dat ik een VdV ging kopen, maar ik probeerde mezelf nog van die grote uitgave af te houden, ook al omdat ik ook rekening moet houden met vrouw en kinderen. Maar toen ik na een paar dagen terloops een plaatje van de fiets die ik in elkaar had geklikt liet zien kreeg ik de zegen van mijn vrouw. "Als jij daar blij van wordt moet je het vooral doen. Mijn broer zat al likkebaardend te kijken naar mijn Razer, dus dat probleem was ook zo opgelost (hij heeft de grote beurt betaald en heeft nu de Razer gekregen).

Ondertussen zaten de kleine duiveltjes Jimh en Tommie ook "YOLO" in te fluisteren :+

Ik lieg, het is mijn eigen schuld.

Nu is de fiets dus gearriveerd en sinds vandaag is hij klaar!

En toch.. onder de conclusie staat nog een extra alinea wat het proces hopelijk beter in perspectief zet. Het was best wel een gevecht,
Wat is het voor fiets?
Een e-bike met een sportieve zit en naar mijn wens gecustomized: Vaste vork, lowriders, Belt, Mega dikke bande; een pakezel met een scherp, agressief, weggedrag.
Specs
  • Velo de Ville LEB 890 27,5'' 8 V. Shimano Alfine vrijloop
  • FRAME TYPE Trapez Intube 27,5
  • FRAME HOOGTE 50 cm.
  • MOTOR BOSCH PERFORMANCE
  • AANDRIJVING Gates riem CDX
  • VOORVORK ALU Big Disc VAST in Framekleur
  • DISPLAY Intuvia
  • STUURPEN Ergotec Crab 2 Ahead Ritchey WCS 4-axis 44 60mm
  • STUUR Riser Bar
  • BANDEN Schwalbe Super Moto 62-584 incl.
  • REMMEN Shimano Disc MT200
  • REMSCHIJF Shimano Disc 180mm
  • KOPLAMP Lumotec Dopp 35 Lux
  • STAND ACHTERLICHT Axa Juno.
  • ZADELPEN Ergotec Atar
  • BAGAGEDRAGER VDV Tour Pro, Racktime Ready
  • STANDAARD Ursus King, achter, verstelbaar
  • ACCU Bosch 400 Wh
  • BEL Flexi Bell
Zelf vervangen/toegevoegd:
  • Handvatten Ergon GP1 Bioleder.
  • Zadel Specialized Henge
  • Weber EP Koppeling (Pletscher)
  • Pedalen Shimano PD-EF205
  • Stuurbevestiging bidonhouder Topeak
  • Bidonhouder Zefal right hand
  • Smartphonemount: Quadlock
  • Zadeltas Ortlieb
  • Slot Abus Ivy 9100
  • Voordrager Tubus Tara+ (voor dikke banden)
Het frame
Zoals je kan zien heb ik gekozen voor een Mixte model (Trappez). Het is een extreem oversized alu frame met geintegreerde powertube accu, verstopt onder een kunststof afdekplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9q6oZ8cuak9StTxMDivt7rRFCGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ih8VGa5watvYAkdx3rUcJPBP.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan verwachten van dusdanig dikke buizen is het frame loeistijf. Omdat hij zo stijf is merk je niet dat het een mixte frame is (per definitie minder stijf dan een diamant hoge instap). Ik kom straks terug op de Geo, maar je ziet al dat het een hoge fiets is, dus de lage instap is heel prettig.

De afwerking is heel netjes en de lak is bizar goed... niet hard en heel taai. De kleur die ik niet met jullie deel is fantastisch.
Geometrie
De geometrie is redelijk bijzonder, ik associeer het met "Duits", want ik heb dit ook al gezien bij Riese und Muller. Ik was gelukkig al voorbereid door de fabrikant rechtstreeks te mailen, waarna ze braaf in de werkplaats zijn gaan meten. De antwoorden die ik kreeg waren dusdanig extreem dat ik bijna twijfelde of het waar was.

Het frame heeft een heel hoge voorkant (Stack). Dit wordt veroorzaakt door de lange balhoofdbuis (15cm voor alle maten) en de voorvork die een hele hoge kroon heeft omdat hij een 100mm verende vork vervangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tr6xcBcHxL5CiU7hC48BqYuGd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBqm4b6wrxoVi4slLi1GAPlW.jpg?f=fotoalbum_large

In lekentaal; het stuur staat ook in laagste positie best hoog, al zal het gros van de gebruikers het stuur nog hoger willen. Het is alleen beperkend als je sportief wil zitten en dan met name als je onder de 1.75mm bent.

De andere bepalende maat is de reach, oftewel de lengte van de fiets.. en deze is echt heel erg lang.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/767748_8b67329992c74e8db3c82c12cb5a00c0~mv2.jpg/v1/fit/w_660%2Ch_467%2Cal_c%2Cq_80/file.jpg

Om maar aan te geven, deze 50cm is qua dimensies al snel een 58cm diamant. Maar ik had al berekend dat ik niet al teveel gekke dingen hoefde te doen om er toch op te passen, dus ik nam de sprong, ook omdat mijn FM had aangegeven dat ik geen koopverplichting had; "ik raak hem toch wel kwijt".

Kortom, daar waar ik meestal een maatje groter kies omdat de meeste Nederlandse fietsen nogal kort zijn, is deze fiets echt groot. Je ziet aan de plaatjes dat ondanks mijn 171cm deze 50cm net past. Een maat kleiner had trouwens niet zoveel zin, dat scheelt 1cm reach, stack is hetzelfde.

Om de fiets passend te krijgen moest ik dus een paar dingen regelen: Afzagen van de vorkbuis (in wielertaal: "Slam that stem") en een kortere stuurpen (60mm ipv 90mm). Als ik echt zou willen had ik de stack nog wel iets lager kunnen krijgen door een speciale lage headset-cover en een nog agressievere stuurpen. Gelukkig was dat niet nodig :+

Laat ik ook erbij zeggen dat ik een stuurpen zonder spacers erg mooi vind, dus ik klaag niet :9
Rijgedrag
De fiets heeft hele dikke zware banden en een erg lange wielbasis. Het resultaat is een fiets die heel erg graag rechtdoor wil. Omdat de voorkant hoog is, was er in eerste instantie relatief weinig druk op het voorwiel, waardoor ik hem niet zomaar een bocht indrukte. In die bocht had ik hierdoor (en door de dikke banden waarover later meer) een wat zoekend gevoel. Door mijn armen wat te buigen en wat meer gewicht voorin te brengen verbeterde dit aanzienlijk.

Een ander issue was dat ik i.p.v. de armen wat naar beneden had gericht ik de armen vooruit gestrekt had (zwaar overdreven: als een zombie), iets wat op zich niet eens oncomfortabel fietst, maar waardoor ik bij het sturen meer het gevoel had vanuit de schouders te werken.

Door de spacers weg te halen en een kortere pen te monteren is de fiets weer beter in evenwicht en kan ik hem zowel makkelijk een bocht indrukken als beter controleren. Ben je groter dan ik (pak hem beet 175 o.i.d.) dan is dit sowieso geen issue, want dan klopt de lengte en hoogte natuurlijk veel beter.

Het zoekende karakter is weg en de fiets laat zich nu zonder tegenstribbelen een bocht indrukken
De motor; Bosch Performance Line
Dit was een grote verandering vanaf de Yamaha. De Bosch is aan zijn vierde generatie daar waar mijn Razer een eerste gen motor heeft. Sowieso heeft Yamaha pas voor 2022 een rigoureuze verandering aangekondigd. In die zes jaar is er bij Bosch heel veel veranderd.

- Net als Yamaha heeft Bosch nu een Direct Drive, of te wel een normaal voorblad. Dit maakt fietsen natuurlijker aanvoelen en maakt het makkelijker boven de motor uit te trappen.
- Bosch is per gen iets sterker geworden.
- Bosch heeft heel veel werk gestoken in het ondersteuningsprofiel. Daar waar ik zes jaar geleden Bosch niet zo fijn vond rijden als Yamaha is dat nu radicaal anders.

Bosch is erg stil, soepel en reageert erg goed op hoge cadans. Daar waar Yamaha vooral vanaf de eerste trap vol power levert en dan boven de 24 wegsterft blijft de Bosch veel sterker reageren, met de eigenschap dat het niet alleen een kwestie is van kracht zetten, maar ook van meer toeren draaien. Ik ben benieuwd of dit bij alle Gen4 Bosch geldt of specifiek deel is van het "sportieve"profiel van de PL.

Accu is 400Wh en dat is vooralsnog voldoende. De meerprijs voor 500/600Wh was sowieso redelijk absurd, dan kan ik net zo goed zelf los een accu kopen. Hoe dan ook, in Amsterdam haal ik 50km op Turbo (inc kinderen wegbrengen), dat is net iets minder dan op mijn Razer met een nieuwe accu. Deel van de verklaring ligt aan de iets diepere zit, maar de Yamaha is en blijft blijkbaar toch wel een zuinigheids kampioen.

Voordat ik het vergeet, een fundamenteel verschil is dat de Yamaha twee freewheels heeft, waarbij als je de pedalen stilhoudt de motor (en ketting) een fractie van een seconde doorijlt. Bij Bosch werkt dit anders. Als er al wordt ontkoppeld in de motor dan gebeurd dat op de bracketas. Als je de pedalen stilhoudt stopt ook meteen de ketting (in mijn geval belt). Je hoort en voelt dit "kloink", maar daardoor schakelt hij wel heel erg goed omdat er geen druk op de naaf wordt uitgeoefend. Ik vind het een verbetering, ervan uitgaande dat de kloink niet in de loop der jaren verergerd. Hoe minder een fiets naijlt of afremt op de motor, hoe beter.
Display
Ik noem deze apart omdat dit toch wel een dingetje is. De Intuvia is een heel sterke, goed afleesbaar display, die eigenlijk superieur is aan de Yamaha. Helaas had ik niet goed opgelet en ontbreken er twee functies die ik behoorlijk mis: Allereerst is er geen Cadans. Maar pas echt vervelend is dat je accu niet in percentages wordt weergegeven, maar in stappen van 20% :(

Een ander dingetje is dat de bediening van de intuvia minder prettig is dan de Yamaha (en de Nyon en Kisok). De knoppen zijn een beetje scherp en je kan er met een handschoen een beetje onder haken. En je kan er niet je verlichting mee aan zetten, dan moet je een hand van het stuur halen en naar de display gaan. Ik zet tijdens donkere dagen als het druk is nog wel eens snel mijn verlichting aan en dat is nou net een puunt waarop je je handen aan het stuur wil houden.

Ik had dus een Kiox of een Nyon moeten kopen... Aangezien het prijsverschil tussen een Kiox en een Nyon erg klein is, is de Nyon de logisch keuze. Maar als ik het nu nog aanpas betaal ik al snel 400,-... en dat is toch wel even slikken. We laten het voorlopig maar zoals het is.

Het zijn kleinigheden, maar toch een beetje jammer :+
Wielen en banden
In een impuls heb ik gekozen voor 27.5"wielen met dikke vette Super Moto's van 2.4 inch (62mm). Het is niet de verstandigste keuze, maar wel een hele leuke :+

De voordelen:
  • Erg comfortabel.
  • Ziet er g.e.w.e.l.d.i.g. uit. :*
De nadelen:
  • Past niet in een ouderwets fietsenrek
  • Past niet in de fietslift onder het gebouw waar ik werk (gelukkig is er een andere personeelsstalling aan de overkant, maar dat is natuurlijk wel een nadeel).
  • Veel minder bandenkeuze dan voor 28".
Rationeel is 28"(veel) handiger, maar als ik het nog een keer zou doen maak ik weer dezelfde fout en ga voor die mega stoere 27.5 |:( _/-\o_

Betreft de banden, de Super Moto's zijn erg zwaar en hebben een heel dik loopvlak, wat hem stugger dan nodig maakt. Het is een S-pedelec band, maar in die community heeft met veel liever de Conti Winter Contact II omdat die achterlijk veel grip geeft. Een alternatief is de G-One speed die in 2.35 inch verkrijgbaar is, maar die is weer aanzienlijk kwetsbaarder. De Allmotions zijn helaas te smal. Kortom, er is niet zo heel veel keuze... het is hopen dat Schwalbe of Conti iets minder lomps ontwikkelen (of een extra dikke Allmotion op de markt slingeren).
Aandrijving
Ik heb gekozen voor mega betrouwbaar met weinig onderhoudskosten (hoop ik!):
  • Alfine 8
  • Gates CDX
Gezien het absurdistische kilometrage die ik met Nexus/Alfine 8 heb gereden was er geen rationeel alternatief. Enviolo is niks voor mij, Alfine 11 is niet een grote upgrade, Nexus 5 niet de moeite waard (als ik probleemloos 50k haal met de 8 is een 5 geen verbetering). Bleef over de Rohloff en dat is me toch echt te gek.
Remmen
MT 200 remmen zoals ik ze op één van de MTB's heb met 180mm schijven: veel controle en brute remkracht. Alternatief waren Deore of XT remmen en die zijn gewoon geen echte upgrade, zeker niet voor de meerprijs van VdV. Dan kan ik beter zelf een losse set kopen en erop schroeven.

Ik weet dat Athome slechte ervaringen heeft, maar de MT200 heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ze hebben ook geen slechtere reputatie dan andere Shimano remmen (niet zo gek, ze zijn namelijk grotendeels hetzelfde, hooguit iets andere externe afwerking). Het probleem van lekkende seals in de piston is helaas ook bekend van Deore remmen. Mocht er ééntje de geest geven is de overstap naar een MT420 4 pots rem ook zo gemaakt ;)
Verdere afmontage
Ik heb mijn fiets verder nog getweaked met mijn favoriete zadel en grepen, een lowrider van Tubus, een stel Shimano pedalen en een Weberkoppeling die heel mooi achter de standaard kan worden bevestigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxAfDL1a-gnk8FXeHjCRX6-rtVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOoxlSWEhCUDA6jAhAOKKn6v.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een leuke ervaring is dat ik deze plaats van een standaard veel prettiger vind dan die onder het bracket. Als je achteruit gaat zal de crank niet vastlopen in de standaard. Qua stabiliteit vind ik het zeker zo goed.

Achterdrager van Racktime heeft zo'n rare veerklapper waar je niks aan hebt... het zal wel. Verlichting is van B&M, categorie budget. Wel beter dan de Hermanns die op mijn razer zat, maar aanzienlijk minder dan de Axendos 80 waar ik de Hermanns mee verving. Ringslot is van Abus, een type wat minder makkelijk te kraken is met een loper. Je merkt in ieder geval dat het net even iets anders werkt, maar dat betekent ook meer prutsen met een erg klein sleuteltje. Tot slot is de Widek flexi bel leuk verzonnen maar qua geluid gewoon te min.
Conclusie
Het is een beest van een fiets... zwaar overgedimensioneerd en toch soepel. Ik moest wel wat meer aanpassen dan op de Razer, wat maar weer aangeeft hoe vervelend het is dat we niet meer zomaar alles kunnen proefrijden. Ik heb de fiets toch op de gok gekocht, erop vertrouwend dat de klantenservice van VdV goed voor me had gemeten (dat hadden ze). Ook is het aanpassen van de stuurinrichting een spannende gebeurtenis, het is toch afwachten hoe dat uitpakt, gelukkig in dit geval erg goed.

Qua looks (ja, dat vind ik ook belangrijk!) is het een feest... Kreeg ik op de Razer veel commentaar, nu is het helemaal bizar. Elke ochtend spreekt weer iemand me aan als ik mijn fiets in de stalling zet :$

Wat meespeelt is dat het geheel door de dikke banden en de enorme buizen enorm veel weg heeft van een S-pedelec en dat wekt blijkbaar toch veel aandacht.

Tot slot, wat kost zoiets? Met alle accessoires erbij +/- 3500,-. Dat is veel geld, maar voor een custom model is dat helemaal niet gek, Nederlandse merken als Santos, Avagnon en Idwoekx zijn aanmerkelijk duurder. Dat deze merken dan niet (meer) een Middenmotor aanbieden is wat dat betreft nog een mooie plus voor VdV.

Is dit de beste fiets die ik ooit heb gehad? Ik heb een supermooie custom racefiets in een zelf ontworpen paint job. Ik heb twee briljante mountainbikes. Horses for courses, dit is een zelfde gaafheids niveau en zeker de beste e-bike die ik heb gehad.

The Good:

+ Mooie afwerking.
+ Custom, je kan hem krijgen zoals je wil.
+ Erg fijne motor.
+ Rijdt bijzonder goed.
+ Mixte frame
+ Voor een custom e-bike niet duur (vergelijk het maar met Santos, Avagnon of Idworkx)
+Absurd mooi...

The Bad:

- Toch wel bijzondere geometrie, niet ideaal voor kleinere mensen. Ook het feit dat ze gewoon een lange stuurpen meeleveren bij een kleine maat is een beetje jammer.
- Intuvia mist een aantal logische functies.
- Nokjes op de voorvork niet helemaal handig, iets te ver naar binnen (ik moest busjes gebruiken voor mijn lowrider).
- Zware fiets (maar dat ligt ook aan de gekozen afmontage)
- Keuze voor 27.5 inch is niet heel handig (maar wel heel gaaf)
- Widek bel is heel matig, gelukkig heb ik nog een Cateye PB100 bel liggen.
- Voorlamp is meh. Misschien een keer een Axendo 80 erop laten zetten.
- Absurd mooi... durf hem nergens te stallen :X

The Ugly:

-- Niks, noppes, nada!
De waarschuwing
Omdat bovenstaande kan lezen als een succesverhaal wil ik er toch iets aan toevoegen. Ik wil extra duidelijk maken waarom proefrijden zo belangrijk is en hoeveel risico ik heb genomen door die basisregel voor mezelf te breken.

Tot gisteren de zaag erin ging en de stuurpen werd vervangen fietste hij "redelijk", kortweg de fiets was te groot. Op dat moment had ik dus een dure vervanging van een fiets die beter reed :X

De twee acties hadden een eigen dynamiek:

- De FM zag op tegen het zagen omdat daarmee de fiets onverkoopbaar werd. Aan de andere kant was dat de actie waar ik geen enkele zorgen over had omdat ik wist dat verlagen voor mij nodig was en de eigenschappen ten goede zou verbeteren.
- De FM had totaal geen probleem met het vervangen van de pen. Maar aan de andere kant was dat voor mij de grote gok... ik wist dat daarmee de fiets beter zou passen, maar juist bij een sportieve fiets is de invloed op stuurgedrag is enorm. Ik had op dat moment nog geen idee of het zou werken.

Als mensen denken dat ik hier iets overdrijf:

Bij een rechtop fiets met weinig gewicht op het voorwiel is het minder dramatisch, maar een 3cm kortere pen kan van een racefiets of mountainbike een nerveus rotding maken. Als het niet had gewerkt had ik de langere pen moeten terugzetten en dan was de fiets eigenlijk te groot geweest. Dat het nieuwe rijgedrag ontzettend goed uitpakte (veel beter dan gehoopt...) is niet zomaar omdat ik alles zo goed had gepland, het was ook een flinke dosis geluk.

Ik zou graag willen zeggen dat ik wist wat ik deed en dat is ook wel zo (immers, het was gepland en ik had al twee weken erop rond gereden voor de grote ingreep), maar het was een gok. Als je niet zo goed weet hoe geometrie in elkaar zit en wat de aanpassingen kunnen veroorzaken is het extra lastig om een net niet passende fiets passend te maken. Daarom:

Probeer een proefrit te maken op een vergelijkbaar model.

Do as I say, not as I do...

[ Voor 122% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 16:33 . Reden: Zo vreselijk veel grammaticale en spellingsfouten. En mijn vader was leraar Nederlands... die appel is heel ver van de boom gevallen. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@roffeltjes
Bedankt voor de credits… en nog eens sorry dat ik je op kosten gejaagd heb.

Ik wil je nog 1 tip geven.
Als je er in slaagt een oude Nyon1 te vinden, dan kan je die zo op de houder van de Intuvia schuiven en heb je ineens ook cadans en nog wat extra functies.
Ik heb ze al voorbij zien komen op MP, maar niet echt dikwijls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:41:
@roffeltjes
Bedankt voor de credits… en nog eens sorry dat ik je op kosten gejaagd heb.
Ik heb het helemaal zelf gedaan :+

Het was gewoon een hele goede tip!
Ik wil je nog 1 tip geven.
Als je er in slaagt een oude Nyon1 te vinden, dan kan je die zo op de houder van de Intuvia schuiven en heb je ineens ook cadans en nog wat extra functies.
Ik heb ze al voorbij zien komen op MP, maar niet echt dikwijls.
ja, ook al aan gedacht, maar dan moet de deal wel goed zijn, anders kan ik ner zo goed een nieuwe aanschaffen (ook ik wordt wel weer een keer jarig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen 27.5, 28 en 29’.

Ik heb 28, en vind die velg vrij smal.
Is die diameter nu hetzelfde, en zit het verschil dan enkel in velgbreedte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:55:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen 27.5, 28 en 29’.

Ik heb 28, en vind die velg vrij smal.
Is die diameter nu hetzelfde, en zit het verschil dan enkel in velgbreedte?
De moeilijkste vraag van het fietsen :/

Het heeft te maken met de omtrek van de draad. Eigenlijk kan je beter spreken over 700c (28/29) en 650b (27,5) of de ertro maten (maar daar kan het je ook van duizelen)

28=29, maar de 29 is verzonnen als naam voor een brede band en daardoor hoger => grotere diameter :+
27.5 is iets kleiner dan 28", maar als de band dik genoeg is dan wordt hij weer net zo hoog als een gewone 28"band.
What is actually the difference between 28 and 29 inches?
The silliest answer to this question would be to say that the difference is exactly 1 inch. Another answer would be: There is no difference.

Both tire sizes have the same inner diameter of 622 mm and can therefore be fitted on the same rims.

In Europe, 28 inches is a traditional size for touring bicycles. In many countries it is even the most frequent tire size used. In countries outside Europe the rim diameter of 622 mm is only rarely used. Bicycle travelers who want to buy spare tires for a 28-inch touring bicycle anywhere in the world, can tell you a thing or two about it.

A few years ago 29 inch tires were introduced as a new wheel size for mountain bikes in the US. The marking was created, as the MTB tires are more voluminous and the outer diameter measures approximately 29 inches.

Both indications are, however, very imprecise. A less wide 28 inch tire, e.g. with a tire width of 23 mm, which is usual for a road bike, has in fact only an outer diameter of something more like 26 inches. In the case of a tire width of 40 mm,
it is more or less correct that the outer diameter measures 28 inches. In the case of very wide tires with 60 mm or more, the actual outer diameter measures almost 30 inches.
8)7

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
@roffeltjes erg gave fiets, gefeliciteerd.

Met de sterke motoren die nu beschikbaar zijn wordt stijfheid belangrijker dan gewicht, dat zit wel goed bij jouw fiets.

Ik heb al eens vaker naar V-d-V gekeken voor in mijn winkel. Wat was de levertijd? Hoeveel V-d-V fietsen had jouw fietsenmaker staan om wat je samenstelt toch enigszins te kunnen tonen/uitleggen?

[ Voor 37% gewijzigd door Foxhill op 31-10-2021 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
@roffeltjes Super review, man!

Daar is de tijd voor genomen en helaas kan ik maar 1 thumbs up geven, je hebt er 2 verdiend (y) (y) . Zelf ben ik ook nog wel content met mijn fiets en ik heb het zo geregeld dat de aftersales goed zijn. Mijn nexus 8 naaf trapte gisteren door en ik had meteen gebeld naar mijn FM en die zeiden van "hou het even in de gaten, anders garantie". Nu denk ik dat het niet de naaf zelf is maar de kabel. Het gebeurde na een scherpe bocht. Dus ik heb die bocht nog 2x genomen waarin ik heel even op en af schakel en dan heb ik het niet.

Drukt dat de pret? Nee, gelukkig is het contact tussen de FM en mij super goed, dus dat lossen ze wel weer op. Lig er niet wakker van. Kan gebeuren maar voor de rest vind ik mijn fiets ook een hele mooie uitstraling hebben en het geheel ziet er heel stevig uit. Ook mijn frame is zo stijf als een stalen balk en ik wil er toch wel een jaar of 5 mee doen. Ik koos voor uniformiteit want de motor is vervangbaar en de naaf ook. Desnoods kan ik tzt een andere naaf kiezen zoals de 5 naaf of iets anders. Alle onderdelen zijn common.

@roffeltjes Ik hoop dat je er lang lol van gaat hebben en als je moet gaan poetsen dan ben je wel even bezig B) . Je wilt zo'n fiets wel mooi houden en dat probleem van zomaar ergens stallen heb ik dus ook. Voor de supermarkt durf ik nog wel, maar midden in de stad...nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:45:
@roffeltjes erg gave fiets, gefeliciteerd.

Ik heb al eens vaker naar V-d-V gekeken voor in mijn winkel. Wat was de levertijd?
5.5 maanden, viel reuze mee.
Hoeveel V-d-V fietsen had jouw fietsenmaker staan om wat je samenstelt toch enigszins te kunnen tonen/uitleggen?
Hij had een rijtje VdV, maar allemaal van die toer-bakken waar ik niet op wil rijden. Maar de configurator van VdV was heel fijn, daar kan je meteen zien wat je krijgt. Qua samenstelling ben ik degene die de FM vertelt wat en waarom ik het zo wil, zijn/haar input is doorgaans minimaal, hooguit over levertijden. :7

Ik ben eigenlijk een hele makkelijke klant, ik weet heel erg goed wat ik wil en ik ben bereid ervoor te betalen. Ik zeik ook niet als het een keer tegenzit. Dat mijn fiets een maand later kwam? Daar kan verder niemand wat aan doen en boos worden is compleet zinloos.

Ik hou er ook rekening mee dat het geen wielersport of vakantiefiets specialist is, ik ben echt de vreemde eend in de beit. Het is vrij zinloos je te verdiepen in Tubus lowriders als je er ééntje in de vier jaar verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:53:
als je moet gaan poetsen dan ben je wel even bezig B)
Ik poets niet, hooguit de eerste maand:+

Als ik geluk heb gaat mijn dochter poetsen als ze het te dol vindt worden. Lekker met een borstel en water kliederen.

De fiets van mijn vrouw die gaat mee naar de boerderij, die ziet eruit alsof hij door de loopgraven in Belgie is getrokken, lakschade, modder. Maar technisch houden we ze wel tip-top.
. Je wilt zo'n fiets wel mooi houden
Zefal Skin Armor. Ik heb een rol van 15 meter 8)

Ik hou hem dus wel een beetje okay, maar onderaan de streep is het een dagelijkse pakezel en die gaat uiteindelijk lakschade krijgen. Na de eerste kras ga ik een minuut triest kijken en dan is het "schouders ophalen".

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds vorige week heb ik een nieuwe fiets en ik ben erg tevreden ermee. Dit is mijn eerste elektrische fiets en het valt nu al onder het kopje: "had ik veel eerder moeten doen"

Echter, ik zit in een dubio over een extra slot. De fiets is verzekerd tegen diefstal (nieuwwaarde ipv dagwaarde) en volgens de verzekering (en fietsenwinkel) is mijn standaard slot (ABUS ringslot) voldoende.
Dit voelt apart.

Ja, ik kan een slot extra kopen (en een zadeltas) maar dat doe ik dan vooral voor mijn gevoel, toch?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
streamnl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:13:
Ja, ik kan een slot extra kopen (en een zadeltas) maar dat doe ik dan vooral voor mijn gevoel, toch?
Gezien de levertijden is een extra slot zeker geen luxe. Ook lijkt het me vrij vervelend om ergens vast te zitten zonder fiets en naar huis te moeten met een taxi.

En een goed slot helpt wel degelijk, alleen moet je wel meteen naar 10mm gehard staal of dikker. ;)

Ik heb geen aandelen of zo, maar volgens de experts is de Abus Ivy 9100/9210 van 85cm zo ongeveer het optimum van diefstal preventie en dragbaarheid. Dat is dus wat mij betreft dan ook het enige slot wat ik adviseer (want zo kennen jullie me... stijfkop!).

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:10:
[...]

De moeilijkste vraag van het fietsen :/

Het heeft te maken met de omtrek van de draad. Eigenlijk kan je beter spreken over 700c (28/29) en 650b (27,5) of de ertro maten (maar daar kan het je ook van duizelen)

28=29, maar de 29 is verzonnen als naam voor een brede band en daardoor hoger => grotere diameter :+
27.5 is iets kleiner dan 28", maar als de band dik genoeg is dan wordt hij weer net zo hoog als een gewone 28"band.

[...]

8)7
Nu snap ik het …. nog niet echt.

Ik begrijp dat de velgen van 28 en 29 dezelfde zijn, maar dat de band een stuk hoger is.
27.5 is dus echt een kleinere velg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik vind het erg leuk om op te schrijven omdat dit dus echt de dingen zijn waar ik de afgelopen weken mee bezig was. Ik wil ook een beetje laten zien hoe je een fiets kan selecteren en welke belissingen je daarvoor kan nemen, juist op de details (de contactpunten van je lichaam!). De initiele configuratie was echt "next, next, finish", hooguit wat heen en weer geklikt bij de kleurtjes, de duivel zit hem echt in de details.

Om alle details af te krijgen en om hem passend te maken... dat is echt een klusje. Ik had nog het geluk dat er totaal geen voorraad is, dus de FM gaf me de zegen om gewoon zelf alles online te kopen, ik zat dus niet vast aan zijn dealer site. Wat ook helpt is dat ik vooraf wel wist wat ik moest aanschaffen, het is niet alsof ik nog op zoek moest naar een fijn zadel.

Bij de Razer had ik al een showroom model bereden dus kon ik vooraf alles klaar laten zetten (eigenlijk een vergelijkbaar lijstje als wat ik nu heb gedaan) en was hij dus ook meteen klaar. Nu heb ik achteraf een deel zelf gedaan en moest ik de zitpositie nog afstemmen.

Nogmaals, het niet kunnen proefrijden is heel vervelend, ondanks dat ik mijn inschattingsvermogen hierin wel vertrouw was ik toch wel ff nerveus. Het feit dat ik geen koopverplichting had was echt wel bepalend voor de gok.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Nu snap ik het …. nog niet echt.

Ik begrijp dat de velgen van 28 en 29 dezelfde zijn, maar dat de band een stuk hoger is.
27.5 is dus echt een kleinere velg?
Ja, maar meestal ook weer iets breder :+

En snappen doet volgens mij niemand, het enige wat je kan doen is puzzzelen welke ertro het is en dan die band kopen. Bij twijfel in fora gaan rondvragen er is altijd wel iemand die weet welke maat je moet hebben. Of als je gewoon een standaard Schwalbe Marathon wil kan je FM je ook wel helpen.

*En zo zijn er dus ook Schwalbe banden die niet op de dealer/consumenten lijst staan, dus... dikke pret*

[ Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimbo1991
@roffeltjes mooie review, thumbs-up!

Hier volgen nog 2 foto’s van dat stuurpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZEHTg3ZvMBDsXe9DDS-XZn06m8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMEGjCqgTqSyJyssTlupsONm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_Oi1V_iUQWzXjD67LAI4axm3L4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWoHXIUSKGhDUMHkCkbBM7kw.jpg?f=fotoalbum_tile

Van dat kleine gaatje snap ik echt niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:51:
@Foxhill correct me if I'm wrong.

Allereerst, als je het niet snapt gewoon even langs een fm, die kan dit zo voor je regelen. Vraag of je mag meekijken/of ze het uitleggen, dan kan je het ook zelf. Zeker omdat het stuur ook nog moet worden gedraaid en dat toch wel goed moet gebeuren is het verstandig dit eerst goed te laten doen en goed te laten uitleggen.

Dat gezegd hebbende,

Dat kleine gaatje is een boutje (bijna zeker een mini inbus) dat inhaakt op een wig die zelf weer inhaakt op een kartel in het gewricht en daarme je pen borgt. Zie ook mijn post:

roffeltjes in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Maar nogmaals, gewoon even langs een FM in de buurt dan heb je het ook gezien.

Gerelateerd: Een goede momentsleutel is eigenlijk iets wat iedereen moet hebben, speciaal in de rang 4-6nm voor de kleinere boutjes. Een zwaardere momentsleutel voor motor en cassette is leuk voor mensen die graag dat soort dingen zelf doen, maar daarvoor heb ik dus de FM.

Weer @Foxhill ik zelf heb een Park Tools tool van 4-6nm, wat is jouw advies betreft gereedschap (soort, range en merken?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zit hier 3x mijn post aan te passen. Eigenlijk zie ik op de foto zo niet wat voor pen dit is. Probeer gerust de zijkanten verder uit te draaien, ik denk dat er kartels aan zitten. Draai dan ook het kleine imbusje uit. Kijk hoe het zit, en als je er niet vertrouwd mee bent, ga naar de fietsenmaker.

@roffeltjes
Ik gebruik meestal geen momentsleutel. Kost me te veel tijd, ik heb het door ervaring niet nodig, en ik zet sommige dingen meer of minder vast dan aangegeven. Een momentsleutel is een prima idee als je niet de ervaring hebt. Dat voorkomt zeker afgebroken boutjes. Neem er dan een voor de kleine momenten die je rondom je stuur en zadel vindt. Voor de grote momenten zoals rondom de wielen kun je prima alles gewoon vastdraaien. Een cassette en center-lock zet je vast maar niet lomp-vast. Dus een kleine momentsleutel is wel handig, en hoeft ook geen dure te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Foxhill op 31-10-2021 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimbo1991
Ik ga maandag middag na me werk wel ff langs de FM, die zit om de hoek van me werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]Foxhill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:31:[/b

@roffeltjes
Ik gebruik meestal geen momentsleutel. Kost me te veel tijd, ik heb het door ervaring niet nodig, en ik zet sommige dingen meer of minder vast dan aangegeven. Een momentsleutel is een prima idee als je niet de ervaring hebt. Dat voorkomt zeker afgebroken boutjes. Neem er dan een voor de kleine momenten die je rondom je stuur en zadel vindt. Voor de grote momenten zoals rondom de wielen kun je prima alles gewoon vastdraaien. Een cassette en center-lock zet je vast maar niet lomp-vast. Dus een kleine momentsleutel is wel handig, en hoeft ook geen dure te zijn.
Ik heb een verleden in kwaliteit, en dan is het simpel. Het gebruik van een momentsleutel is gewoon een extra garantie dat je altijd hetzelfde doet.
Nu is dat niet voor elke bout even spannend, en bij kleine boutjes gaat het vooral over het vermijden van te veel kracht.

Op een maandagmorgen na een zwaar weekend trek je een bout minder hard aan dan op een dinsdagmiddag met een frisse kop.

(Vroeger) kon ik je snel aantonen dat het gebruik van een momentsleutel in een productieomgeving direct leidt tot minder garantiegevallen over rammels, afgebroken delen etc.
Je wil noet weten hoe lang mensen soms door rijden met een dikke rammel, en dan heb je nog eens gevolgschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb dezelfde stuurverstelling, alleen zonder dat kleine boutje/pennetje. Ik heb deze arm bijna rechtop staan, omdat het stuur anders te ver naar voren en naar beneden staat, mijn schouders vinden dat niet fijn.

Om deze te verstellen, heb ik de imbus aan de ene kant helemaal los moeten draaien, en vervolgens de andere kant eruit moeten drukken. Nu moet je de beide kartelringen lossen. En vervolgens kun je de arm voor of achterover kantelen. De kartelringen hebben kartels die corresponderen met nokjes in de arm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N0-0_6j_jyoLxYYcDTxSqB4x-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swN7wJR9T0ZsAObz7xVmI2XP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJoNy9vYwmC091YMDHx0s5FN8sQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53WSF2Trq6ZmRjgrqnz4KMRd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UAzyaVS4Hd20IqME2KrLPrfMdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jF4tOFHYRnQWe4haUXclE7tz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buuVPSYkP1M8RQK9WuhYNQ-ZuOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCvZDFs8OTdGzct6W2ZQHfZq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74KtrSS23Ci8h5XdMhgQSHRxIfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/739tyUKVAMl0VupJ5S6GF7Qq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap alleen het nut niet echt van deze constructie. Mijn vorige fiets(gazelle) had 1 hendel die je los kon klikken. En daarmee kon je zowel het stuur, als de arm verstellen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 22:22
Foxhill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:31:
..... Eigenlijk zie ik op de foto zo niet wat voor pen dit is. Probeer gerust de zijkanten verder uit te draaien, ik denk dat er kartels aan zitten. Draai dan ook het kleine imbusje uit. ...
Zoals ik de foto's beoordeel staat de hoek van de stuurpen al in de uiterste stand (40) en kan mi niet groter/hoger worden gedraaid met de imbusbout aan de zijkant.
Dat kleine onderdeel is mi geen imbusboutje, maar een holle veerpen die als eindstop of borgpin dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
elinx schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:48:
[...]
Zoals ik de foto's beoordeel staat de hoek van de stuurpen al in de uiterste stand (40) en kan mi niet groter/hoger worden gedraaid met de imbusbout aan de zijkant.
Dat kleine onderdeel is mi geen imbusboutje, maar een holle veerpen die als eindstop of borgpin dient.
Hij staat op 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
kendo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Ik heb deze arm bijna rechtop staan, omdat het stuur anders te ver naar voren en naar beneden staat, mijn schouders vinden dat niet fijn.
*Gruwel* :o

Alle gekheid op een stokje, als het pijn oplevert moet je gewoon de positie aannemen die het beste aanvoelt, maar er zijn wel goede redenen om meer gewicht op de armen en dus het voorwiel te hebben... een fiets stuurt dan veel stabieler en scherper. Ook is het beter voor de weke dele tussen de benen. En het bespaart flink op je accu gebruik! :+
elinx schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:48:
[...]
Wat een onhandig systeem |:(

Nou ben ik sowieso geen fan van verstelbare stuurpennen, dus des te meer reden om gewoon een passende pen te kopen :+

[ Voor 46% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

*Gruwel* :+

Alle gekheid op een stokje, als het pijn opleverd moet je gewoon de positie aannemen die het beste aanvoelt, maar er zijn wel goede redenen om meer gewicht op de armen en dus het voorwiel te hebben... een fiets stuurt dan veel stabieler en scherper. Ook is het beter voor de weke dele tussen de benen :+
Ik krijg wel vaker opmerkingen om mijn "vreemde" stuurpositie :*) Net zoals bij mijn zadel, welke wat naar links staat. ;) Alles heeft een reden ;)

Ik heb een hekel aan voorover zitten, Ik heb een oude schouder blessure, die meteen weer opspeelt, wanneer ik geen goede zitpositie op mijn fiets heb. Dat is bijna instant. Het nadeel is idd. de handling. Dat merk ik vooral in "snelle" bochten :P . Dan is ie wat instabiel. Al moet ik wel zeggen, dat de stand van mijn voorvork ook niet echt ideaal is. Met losse handjes fietsen, is bv. niet te doen. Terwijl ik met mijn vorige fiets alle "denkbare capriolen" uit kon halen met losse handjes. ;)
[...]

Wat een onhandig systeem |:(

Nou ben ik sowieso geen fan van verstelbare stuurpennen, dus des te meer reden om gewoon een passende pen te kopen :+
IK ben toch wel een fan van verstelbare pennen/armen. Maar dan wel traploos en gereedschaploos. Altijd de goede houding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@roffeltjes
De Performance Line en CX motor zijn inderdaad opgezet om meer toeren te draaien. De Active Line (+) hebben een toeristisch profiel. Lees als focus op lagere cadans en niet op toeren draaien. Dat zorgt ervoor dat deze varianten eigenlijk over het gehele ondersteuningsbereik min of meer hetzelfde voelt

Ik heb al vaker "geklaagd" 25 km/u muur. Die muur ervaar je bij de Active Line (+) nagenoeg niet. Juist vanwege de opbouw van het profiel. Bij de PL en zeker de CX is die muur er wel. Bij de CX is die muur best veel dik.

Goede keuze die Alfine 8
Ook al eens vaker gezegd. Die 5 versnellingen zijn gewoon te weinig. Ik heb nu de Rohloff. En schakel meestal per 2 versnellingen op. Echter wanneer wat wind tegen is, schakel ik wel per versnelling. Je blijft dan veel beter in de optimale cadans. Bij de 5 speed zijn de stappen te groot waardoor je snel aan zoeken bent naar de juiste versnelling. De cadans is dan snel te laag of te hoog.
Ik vind zelf de stappen tussen de versnellingen belangrijker dan de robuustheid. De Shimano naven zijn helemaal niet zo duur en zijn redelijk makkelijk te vervangen. Hoe een naaf aanvoelt tijdens het fietsen is heel bepalend voor het totale fietsgevoel. Daar wordt de fiets tijdens de aankoop toch echt wel op beoordeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 31-10-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tsja, het was nauwelijks een keuze. Als je zoveel kilometers heb gemaakt op zowel de Nexus 8 en Alfine 8 dan is er geen argument voor iets anders. Ik rij ook gewoon 99% van de tijd in en rond Amsterdam. Als we verder gaan nemen we tegenwoordig ook gewoon de MTB/vakantiefiets combo (Trek X-Caliber 9 met dragers). Mijn ebike is echt puur een utilty fiets om van a naar b te gaan, eventueel met heel veel vracht,

Dan is een Rohloff gewoon onzin, te duur voor iets wat ik echt niet nodig heb. Maar als je wat meer in het midden/zuidelijk woont en het meer voor recreatie gebruikt is het natuurlijk een fantastische keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimbo1991
Ik ben net even 25km wezen fietsen en ik moet zeggen hij fiets erg goed vooral als je precies onder die 25km/u muur blijf en dat was bij mij in Tour stand op 25,7 in versnelling 6/7, zodra ik harder dan dat ging viel de ondersteuning uit. Merkte wel dat m’n voorvork nog wat los zat dus die heb ik net nog ff goed vast gezet en de voor rem moet ook nog even gecontroleerd worden want die rammelt als ik hem niet volledig indruk, of is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 22:22
De uiterste stand wordt niet door die schaal bepaald. Het is slechts een indicatie.
Als je deze gekartelde ring eraf haalt, kan je hem bij wijze van spreken weer op 10 monteren, maar dat zal niets wijzigen aan de verstel mogelijkheid.
Zie ter illustratie bv de foto's van @kendo

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 31-10-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiimbo1991 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:49:
Ik ben net even 25km wezen fietsen en ik moet zeggen hij fiets erg goed vooral als je precies onder die 25km/u muur blijf en dat was bij mij in Tour stand op 25,7 in versnelling 6/7, zodra ik harder dan dat ging viel de ondersteuning uit. Merkte wel dat m’n voorvork nog wat los zat dus die heb ik net nog ff goed vast gezet en de voor rem moet ook nog even gecontroleerd worden want die rammelt als ik hem niet volledig indruk, of is dat normaal?
Wat jij over je motor beschrijft is exact wat ik voel.

Rammelende rem is niet normaal. Dat zou ik zeker laten nakijken. Een goed afgestelde en gemonteerde schijfrem hoor je vrijwel niet. Enkel een licht schurend geluid is normaal te noemen. Rammels niet. Wellicht is het een klein probleem.
En laat dan ook ineens de speling op het balhoofd nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Tsja, het was nauwelijks een keuze. Als je zoveel kilometers heb gemaakt op zowel de Nexus 8 en Alfine 8 dan is er geen argument voor iets anders. Ik rij ook gewoon 99% van de tijd in en rond Amsterdam. Als we verder gaan nemen we tegenwoordig ook gewoon de MTB/vakantiefiets combo (Trek X-Caliber 9 met dragers). Mijn ebike is echt puur een utilty fiets om van a naar b te gaan, eventueel met heel veel vracht,

Dan is een Rohloff gewoon onzin, te duur voor iets wat ik echt niet nodig heb. Maar als je wat meer in het midden/zuidelijk woont en het meer voor recreatie gebruikt is het natuurlijk een fantastische keuze.
Rohloff vind ik ook overkill en gewoon te duur.

Nexus 5 is zo… net niet. Leuk dat die robuust genoeg is voor de hogere koppels, maar bereik en stapjes zijn … meh..

Ik hoop eigenlijk dat Shimano achter de schermen werkt aan een Nexus of Alfine naaf die wel 80-90 Nm kan hebben met 8 of 11 verhoudingen. Dat zou wellicht een winnaar worden op de ebike markt.

Nu verwacht ik eigenlijk ook dat Bosch/Yamaha/Brose/… nog een stap verder zet.
Als ze een intelligente en compacte manier vinden om ca 8 versnellingen mee in de motor te integreren, dan kan je met een simpele vaste naaf gaan rijden.
Het zou me eigenlijk verwonderen dat ze daar nog niet aan werken.
Dat zou me meer interesseren dan die Smart systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimbo1991
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Wat jij over je motor beschrijft is exact wat ik voel.

Rammelende rem is niet normaal. Dat zou ik zeker laten nakijken. Een goed afgestelde en gemonteerde schijfrem hoor je vrijwel niet. Enkel een licht schurend geluid is normaal te noemen. Rammels niet. Wellicht is het een klein probleem.
En laat dan ook ineens de speling op het balhoofd nakijken.
Ga ik laten doen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:34
@roffeltjes Verdorie, alsof ik nog niet genoeg keuzestress had, dan gooit ie er nog een mogelijkheid bij op de shortlist die weer langer en langer wordt. :+
Maar echt prachtig aluminiummen ros dat je daar hebt en idd dikke banden zien er gewoon goed uit, ongeacht of ze nu praktisch zijn of niet. :P
Ik wens je nog vele probleemloze kilometers. :)

Nu weer verder moedeloos naar die ''short''-list staren :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Dr Karl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:31:
@roffeltjes Verdorie, alsof ik nog niet genoeg keuzestress had, dan gooit ie er nog een mogelijkheid bij op de shortlist die weer langer en langer wordt. :+
Maar echt prachtig aluminiummen ros dat je daar hebt en idd dikke banden zien er gewoon goed uit, ongeacht of ze nu praktisch zijn of niet. :P
Ik wens je nog vele probleemloze kilometers. :)

Nu weer verder moedeloos naar die ''short''-list staren :-(
@roffeltjes Dat van hem is zeker een mooi ros. Verzorg het paardje goed ;)

Alleen 'vind ik' de spaken achter wel wat dunnetjes. Hele dikke banden met dunne spaken vind ik niet zo staan en ik zou bang zijn dat ze breken. Gazelle heeft achter sowieso dikkere spaken dan enig ander merk en dat geeft mij meer zekerheid "met mijn verleden van brekende spaken", maar misschien ben ik té wantrouwend naar 'dunne' spaken :+
Enfin, bij mijn Gazelle zitten ze er nog allemaal in en vertrouw ik die spaken volledig. Ook ik ram in de turbo stand de dijk op en ze houden het allemaal.

*jimh307 heeft het vermoeden dat het achterwiel van mijn vorige fiets niet in orde was en dat ze daardoor braken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:07:
[...]
Ik hoop eigenlijk dat Shimano achter de schermen werkt aan een Nexus of Alfine naaf die wel 80-90 Nm kan hebben met 8 of 11 verhoudingen.
Ik denk eerder dat er een Di2 oplossing komt waarbij de integratie tussen naaf en Shimano motor nog meer op elkaar wordt afgestemd. Ze zijn daarbij al heel ver, maar daarmee kunnen ze de concurentie echt wegdrukken.

Betreft integratie in de motor... we hebben het er eerder over gehad, ik ben niet overtuigd omdat het geheel aanzienlijk zwaarder en complexer wordt. Pinion is ook niet echt een succes, het is en blijft marginaal. Ik geloof meer in een smaenwerking tussen Enviolo en Bosch, voor nog diepere integratie (zie mijn verhaal over de verwachting over Shimano).

Yamaha? Als ik eerlijk ben zie ik het lijk al bijna drijven. Ze hebben met Giant een flinke reddingsboei, maar ze lopen nu wel heel erg achter en zijn op belangrijke markten bijna weggevaagd. Ik zie toch vooral een race tussen Bosch en Shimano. Misschien dat SRAM nog een derde speler opkoopt en naar voren katapulteert over de as van hun Mountainbike en race groepen. Brose, Fazua, Specialized? Het zal wel blijven bestaan, maar het blijft marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Alleen 'vind ik' de spaken achter wel wat dunnetjes.
Dat is optisch. Het is zeker 14/13 gauge, oftwel hele dikke spaken voor MTB's.
*jimh307 heeft het vermoeden dat het achterwiel van mijn vorige fiets niet in orde was en dat ze daardoor braken
Brekende spaken hebben zelden te maken met de dikte van de spaak. Vaak zijn ze niet verjongd/butted waardoor ze stug zijn en snel breken, of de kop past niet lekker in de flens, of de hoekwaarin de velggaten staan zorgt voor extra spanning (of all of the above...).

Maar inderdaad, als er één spaak breekt volgen er meer, ook na vervanging van de stukke spaak. Beste is het hele wiel opnieuw te laten spaken (met de juiste hoogwaardige spaken!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
roffeltjes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Dat is optisch. Het is zeker 14/13 gauge, oftwel hele dikke spaken voor MTB's.

[...]

Brekende spaken hebben zelden te maken met de dikte van de spaak. Vaak zijn ze niet verjongd/butted waardoor ze stug zijn en snel breken, of de kop past niet lekker in de flens, of de hoekwaarin de velggaten staan zorgt voor extra spanning (of all of the above...).

Maar inderdaad, als er één spaak breekt volgen er meer, ook na vervanging van de stukke spaak. Beste is het hele wiel opnieuw te laten spaken (met de juiste hoogwaardige spaken!).
Gazelle is spaak 13 en die zijn net wat dikker dan de 14.

Ik geloof je direct dat het niet aan de dikte ligt van een spaak, maar hoe ze zijn ontworpen en hoe ze passen in de flens van het wiel. Butted zal zeker beter zijn, maar als je een ervaring opdoet zoals bij mijn vorige fiets dan zou het logisch klinken dat dikkere spaken minder snel breken. Het zou logisch aanvoelen.
Stromer heeft ook dunne spaken, maar op dat wiel staat al snel 1 kW aan totaal vermogen en die breken ook niet. Ik 'vind' het zelf niet zo mooi staan.
Wellicht door mijn verleden want daar ging echt de ene na de andere spaak kapot. Ik koppelde dat aan de dikte alhoewel dat niet zo hoeft te zijn. Bij mijn vorige fiets, de Qwic, was ook de velg wat ingescheurd, dus de spaken kunnen een velg doen scheuren, dus moeten ze wel sterk zijn, maar een wiel vlechten konden ze
dus niet goed. Ik dorst niet op de hoogste stand een helling te nemen totdat het hele wiel vervangen was met spaak 11. Daarom legde ik die link en dat voelde raar totdat jij riep dat de dikte niet de oorzaak was...

Gelukkig zijn de spaken/wiel van mijn Gazelle wel in orde en durf ik daarmee met volle bak een helling te beteugelen. Ik let dan eerder op de naaf dan dat ik aan de spaken zit te denken. Mijn FM weet dat ik al een keer door de versnelling heen trapte en als het vaker gebeurt gaan ze dat met alle liefde voor mij oplossen. Ik kijk nog even aan hoe het gaat als ik in een scherpe bocht even af- en opschakel. Bij de volgende beurt gaat dit zeker meegenomen worden. De kabel zelf staat goed afgesteld want in de 4 staan de gele streepjes precies tegenover elkaar, maar omdat de versnellingskabel een rare hoek maakt bij het sturen denk ik dat het de kabel is die dan uit het lood staat. Godzijdank ben ik zelf aardig technisch onderlegd, dus kan ik dit beredeneren. Het is dus niet zo dat mijn fiets dan ineens slecht zou zijn want ik ben er nog steeds blij mee en ik vind als dit het enigste mankementje is dat het nogal meevalt. Bij de Qwic had ik binnen een paar maanden al een nieuwe achterwiellager nodig. Bij elke fiets is het wel 'iets' en dat ga jij ook nog wel meemaken en vanuit dat oogpunt zijn we het roerend met elkaar eens dat een goede relatie met je FM een must is. Aftersales zijn zo belangrijk dat dit voor mij zwaar weegt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 11:38
@roffeltjes
Mooie review en mooie fiets!
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel heb moeten glimlachen bij sommige stukjes. Als ik teruglees hoe hard jij er soms ingaat en vasthoudt aan je principes. Dan is het ironisch om te lezen dat je een fiets van 3500(!!) hebt gekocht zonder proefrijden die niet goed was qua zit en je de zaag moest inzetten :+ Gelukkig grap je daar zelf ook over, dat kan ik wel waarderen.

Bij je brede banden verhaal kreeg ik wel een beetje (auto) suv gevoel. Veel mensen rijden (auto) suv omdat het hoge zit heeft en vooral er erg stoer uitziet. Praktisch is een suv vaak minder geschikt (verbruik, wegligging, laadruimte, parkeerruimte)
Ervaar je ook betere rij eigenschappen met deze ”fiets suv”? Beter genoeg voor de praktische concessies?

Ps: ben wel erg benieuwd naar de kleur nu. Mogen we raden? Ik gok geel

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Onderstaande niet als betweter, maar omdat dit wel vaker terug komt en dit echt een uit de praktijk en theorie geboren wielerwijsheid is. Oftewel, goed advies ;)
jimh307 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:20:
[...]

Ik geloof je direct dat het niet aan de dikte ligt van een spaak, maar hoe ze zijn ontworpen en hoe ze passen in de flens van het wiel.
Dit dus, hier draait het om.
maar als je een ervaring opdoet zoals bij mijn vorige fiets dan zou het logisch klinken dat dikkere spaken minder snel breken.
Absoluut en ontegenzeggelijk waar, dikker is sterker.

Maar spaken breken niet omdat ze niet sterk genoeg zijn, ze breken vanwege vermoeidheid. Daarom is butted belangrijker dan dikte, een butted 13-14 gauge spaak is (aanzienlijk) beter bestand tegen de krachten dan een straight 13 Gauge.

https://bicyclewheel.info/articles/butted-spokes/

https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#spokes

Dat je wiel nu beter is kan heel goed zo zijn, immers een spaak mag eigenlijk niet breken, want dan is er iets mis met het wiel (tak tussen de spaken even uitgesloten). Anders gezegd, met een 36 spaaks wiel met 13-14 gauge spaken kan een zware sterke fietser in Whistler de A-line nemen, inclusief enorme sprongen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:36:
@roffeltjes
Mooie review en mooie fiets!
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel heb moeten glimlachen bij sommige stukjes. Als ik teruglees hoe hard jij er soms ingaat en vasthoudt aan je principes. Dan is het ironisch om te lezen dat je een fiets van 3500(!!) hebt gekocht zonder proefrijden die niet goed was qua zit
Hoo dat is ook weer niet waar ;)

Ik had geen koopverplichting en heb wel degelijk proefgereden (in feite twee weken lang). De kogel was het moment van zagen, want dan is het klaar. Daarom is de zaag er ook laat in gegaan ondanks dat vanaf dag 1 al duidelijk was dat dat zou gebeuren. Eén van de redenen waarom ik A-headsets niet ideaal vind.

Ik heb sowieso het idee dat je moet proefrijden al eerder veranderd in dringend advies. Vooraf proefrijden is gewoon bijna onmogelijk, dus daaraan vasthouden is aanzienlijk lastiger geworden.
en je de zaag moest inzetten :+
Dat is bij een sportieve fiets met een a-head set normaal en verwacht! Nogmaals, het zagen was totaal niet spannend voor mij. Working as intended. Alleen is de fiets dan niet meer te verkopen, dat is wel een dingetje....

De kortere stuurpen was voor mij het risico. Je weet dat de fiets directer en wendbaarder (nerveuzer) wordt, maar of het teveel is, weet je pas als je het hebt geprobeerd. Wat meespeelt is dat 3cm kortere/langere pen (horizontaal gemeten) een enorm effect heeft, het is echt niet subtiel.

Toen ik de stap nam reed de fiets al acceptabel, dus in het allerergste geval was de 9cm pen teruggegaan en had ik met een iets langere zit dan gewenst gezeten. Als dat laatste onacceptabel was geweest had ik de fiets niet gekocht. Ik ben wel goed, maar niet gek ;)
Gelukkig grap je daar zelf ook over, dat kan ik wel waarderen.
Het was niet zo grappig, het was toch spannend, werd het een leuke fiets of een geweldige fiets :+

Zoals je zegt, ik had vooraf willen proefrijden ipv zo'n traject in te gaan, maar ik heb zeker niet blind gekocht, voordat de pinpas erin ging is dat beestje flink rondgereden. Het lastige is de emotionele investering en het verantwoordelijkheidsgevoel wat ik had richting FM. Het voelt toch niet leuk om op het laatst "nou nee" te zeggen, ook al was dat volgens hem geen probleem. Als je van tevoren proefrijdt heb je dit probleem niet.

Zeker als je online koopt zijn dat soort dingen gewoon niet ideaal en blijf je dus al snel zitten met iets wat sub-optimaal is.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Gewoon de stuurpenbuis op maat maken? Standaard procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
[...]

Ik denk eerder dat er een Di2 oplossing komt waarbij de integratie tussen naaf en Shimano motor nog meer op elkaar wordt afgestemd. Ze zijn daarbij al heel ver, maar daarmee kunnen ze de concurentie echt wegdrukken.

Betreft integratie in de motor... we hebben het er eerder over gehad, ik ben niet overtuigd omdat het geheel aanzienlijk zwaarder en complexer wordt. Pinion is ook niet echt een succes, het is en blijft marginaal. Ik geloof meer in een smaenwerking tussen Enviolo en Bosch, voor nog diepere integratie (zie mijn verhaal over de verwachting over Shimano).

Yamaha? Als ik eerlijk ben zie ik het lijk al bijna drijven. Ze hebben met Giant een flinke reddingsboei, maar ze lopen nu wel heel erg achter en zijn op belangrijke markten bijna weggevaagd. Ik zie toch vooral een race tussen Bosch en Shimano. Misschien dat SRAM nog een derde speler opkoopt en naar voren katapulteert over de as van hun Mountainbike en race groepen. Brose, Fazua, Specialized? Het zal wel blijven bestaan, maar het blijft marginaal.
Di2 werkt al top samen met een Shimano motor. Weet niet waarom niet meer merken dit aanbieden.

ZF schijnt ook bezig te zijn met iets. ZF automaat in mijn 5 serie is absolute top, dus laat maar komen :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 11:38
Ja precies, ik zou hem ook minder snel annuleren als ik hem op die manier bij mijn fietsenmaker gekocht maar wel fijn dat die de mogelijkheid gaf.

Ik heb mijn fiets overigens ook zo met bedenktijd “proefgereden”. Was wel online en dat scheelt een hoop “schuldgevoel” bij evt annulering. Gelukkig rijmde mijn online analyse bij de praktijkervaring maar ben het met je eens: had heft liefst een proefrit gehad

Ik ben wel benieuwd naar de praktijk rijeigenschappen van dikkere banden. Ik lees dat ze wat trager op gang komen (maar boeit mijniet want ebike) en minder scherp sturen. Je krijgt er wel weer andere voordelen voor terug.
Toch keertje proeffietsen en kijken of ik iets bredere banden kan monteren. Vooral de grip vind ik een dingetje (in de regen) bij mijn huidige banden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:38:
[...]
Di2 werkt al top samen met een Shimano motor. Weet niet waarom niet meer merken dit aanbieden.
Prijs, leverbaarheid, contracten met Bosch, not all eggs in one basket?
ZF schijnt ook bezig te zijn met iets. ZF automaat in mijn 5 serie is absolute top, dus laat maar komen :+ .
ZF? Autotechniek zegt me dus helemaal niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:59:
Ik ben wel benieuwd naar de praktijk rijeigenschappen van dikkere banden. Ik lees dat ze wat trager op gang komen (maar boeit mijniet want ebike) en minder scherp sturen. Je krijgt er wel weer andere voordelen voor terug.
Dikkere banden sturen inderdaad minder, of beter gezegd, je mist feedback omdat ze rijinvloeden dempen. Je voelt het dus iets minder goed. Wat ook lastig is, is dat hoe dikker een band is, hoe kritischer de druk wordt. Te zacht en de band rolt lateraal weg in de bochten, te hard en je hebt een skippy bal die je bij elk hobbeltje lanceert.

Maar dat gaat vooral spelen boven de 50mm, tot die dikte is het in mijn ervaring totaal geen issue. En de band speelt ook wel een flinke rol, op mijn MTB met Rocket Ron's (29", 55mm) heb ik ook geen centje pijn. Het is met deze Super Moto's wel heel merkbaar.

Het is niet mijn favoriete band en als je het Stromer forum volgt ben ik niet de enige, maar die gaan dan ook aanzienlijk harder door een bocht :+
Toch keertje proeffietsen en kijken of ik iets bredere banden kan monteren. Vooral de grip vind ik een dingetje (in de regen) bij mijn huidige banden
Absoluut doen. Goede banden zijn de meest eenvoudige en effectieve ingreep die er zijn en juist daar is vaak wel wat te winnen omdat toch vaak budget banden worden geinstalleerd.

Welke banden heb je nu (merk/type/breedte)? Voor snelheid en comfort kom je vaak uit bij Schwalbe (Allmotion, maar er is meer keuze), voor ongeevenaarde grip Continental Top Contact Winter 2 (niet voor niets de band voor de S-pedelec).

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Foxhill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:38:
[...]

Ik werk voor ZF, niet in de branche van versnellingsbakken of fietsen, maar ze willen met het merk Sachs iets doen, en als er iemand een versnellingsbak kan bouwen….

Trouwens, de divisie die versnellingsbakken voor auto’s bouwt ziet een dikke grote bui hangen. De tijd van 8,9, 10 speed bakken voor de premium autos is aan het uitsterven….
In het beste geval heb je in een electrische auto een 2-speed of gewoon niks nodig.
Je wil niet weten hoeveel van die tandwielvreters nu een probleem hebben.

Maar ik blijf geleven dat er toekomst zit een een motor met geïntegreerde versnellingsbak voor fietsen.

@roffeltjes Ik ben zeer tevreden over de Enviolo, maar ik denk dat ik de stap naar een automatische Enviolo niet zou maken. En als voor de volgende fiets er een goede naaf zou zijn met stapjes die het koppel aan kan, of een geïntegreerde, dan zou ik daar voor kiezen denk ik.
Maar het zou me ook niet verwonderen dat bv Bosch een fabrikant als Enviolo zou overnemen, om sterker te staan tegenover Shimano.

Ik snap je vergelijkng met Pinion, maar dat ding is nog duurder dan een Rohloff, en voor de beperkte series die een fietsfabrikant verkoopt een aangepast frame maken… dat is hun grote handicap.

Een Rohloff naaf bv stop je in elk frame zonder veel aanpassingen.
Als Batavus morgen een fiets met die Rohloff naaf wil aanbieden, dan kan dat gewoon. Voor een Pinion moeten ze een nieuwe serie frames tekenen, testen, laten bouwen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 31-10-2021 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:47:
[...]

Ik werk voor ZF, niet in de branche van versnellingsbakken of fietsen, maar ze willen met het merk Sachs iets doen, en als er iemand een versnellingsbak kan bouwen….
Ahhh die link die je me een paar maanden geleden had gestuurd.

https://zfmicromobility.com/motor-sachs-rs/?lang=en
Maar ik blijf geleven dat er toekomst zit een een motor met geïntegreerde versnellingsbak voor fietsen.
Het ding waar ik mee zit is dat het "bombproof" moet zijn. Alfine 11, Rohloff en Pinion moeten elke 5000km of elk jaar in een oliebad. Eigenlijk is de enige "onderhoudsvrije" naaf de Nexus 8 en die moet ook gewoon een badje krijgen, alleen gebeurd dat nooit :+

Ik heb moeite om dit voor me te zien, tenzij ze de FM de mogelijkheid geven die actie uit te voeren, terwijl die er juist tussenuit zijn geknipt qua sleutelen aan de motor.
Een Rohloff naaf bv stop je in elk frame zonder veel aanpassingen.
Dat is dus een beetje het ding waarom ik twijfel of een motor met versnellingen een rendabel ding wordt. Ik geloof meer in "Total integration" (een al 40 jaar gebruikte Shimano term!) qua samenspel van de losse onderdelen zoals een aandrijflijn van een racefiets ook van één fabrikant is.

Het is koffiedik kijken en er is absoluut een heleboel vooordeel te behalen aan een motor met ingebouwde versnellingen, maar ik heb nog wel even wat technische mitsen en maren die volgens mij nog niet zijn opgelost.

We gaan het meemaken, dat het allemaal anders en meer op elkaar wordt afgesteld is bijna zeker, nu nog het "en hoe dan?" :7
Pagina: 1 ... 89 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam