Hoe lang heb je de fiets, hoe veel heb je er mee gereden?Yosemite schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:36:
Sinds vandaag remt mijn voorste schijfrem heel slecht en piept deze echt enorm. Video
Nu lees ik in de handleiding van mijn Dutch ID fiets het stukje over het inremmen van de schijfremmen (20x maximaal remmen van 30 km/h tot stilstand), dat ik dus niet gedaan heb. Niet slim, maar de handleiding was ook extreem generiek en niet specifiek voor mijn model fiets dat ik het (te) vluchtig doorgelezen heb.
Is dit remprobleem nu een gevolg van het niet inremmen of iets anders? En heeft alsnog inremmen nog zin of moet ik gewoon naar de fietsenmaker gaan?
Net een maand en 280km gereden.maartend schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:38:
Hoe lang heb je de fiets, hoe veel heb je er mee gereden?
Kan een beetje droog zijn. Zo klinken mijn schijfremmen van de MTB ook wel eens tijdens een leuke afdaling.
Oh, wat klink dat bekend.
Controleer eens goed of schijf niet een klein beetje vettig is (zwarte vingers).
Als dit het geval is, is je klauw gewoon lek.
4 fietsen gehad met de Shimano MT200 serie schijfremmen en alle 4 de klauwen aan de voorzijde lek geremd. Die klonken toen ook precies zo en remden erg slecht. Een rollebrake deed het beter.
Vervangen door de MT400 serie. Deze remmen beter en daardoor hoef je ze minder stevig aan te spreken.
Door deze ervaring vind ik de MT200 gewoon niet goed genoeg voor een E-bike die meestal op de limiet (25/27 km/u) gebruikt wordt.
Controleer eens goed of schijf niet een klein beetje vettig is (zwarte vingers).
Als dit het geval is, is je klauw gewoon lek.
4 fietsen gehad met de Shimano MT200 serie schijfremmen en alle 4 de klauwen aan de voorzijde lek geremd. Die klonken toen ook precies zo en remden erg slecht. Een rollebrake deed het beter.
Vervangen door de MT400 serie. Deze remmen beter en daardoor hoef je ze minder stevig aan te spreken.
Door deze ervaring vind ik de MT200 gewoon niet goed genoeg voor een E-bike die meestal op de limiet (25/27 km/u) gebruikt wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Athome op 14-10-2021 23:56 ]
Volgens de specificaties op de website zitten er Shimano Deore BR-M6000 180mm remmen op.
@Yosemite lekke klauw zoals @Athome zegt kan. Dan zie je rem olie rond de klauw en kun je direct naar de fietsenmaker.
Vaker zijn de blokjes iets ongelijk of iets vettig. Neem de schijf even 2x af met thinner (op een schone doek) en fiets daarna 200m met iets ingetrokken remmen zodat de schijf iets warm wordt. De blokken slijten zo iets, zodat je een ‘vers’ laagje hebt. Veel piep-issues zijn daarna over. Als dit niet helpt, dan moet je fietsenmaker even kijken wat er aan de hand is. Dan krijg je waarschijnlijk nieuwe blokjes.
Vaker zijn de blokjes iets ongelijk of iets vettig. Neem de schijf even 2x af met thinner (op een schone doek) en fiets daarna 200m met iets ingetrokken remmen zodat de schijf iets warm wordt. De blokken slijten zo iets, zodat je een ‘vers’ laagje hebt. Veel piep-issues zijn daarna over. Als dit niet helpt, dan moet je fietsenmaker even kijken wat er aan de hand is. Dan krijg je waarschijnlijk nieuwe blokjes.
Thinner heb ik helaas niet in huis, dus dat zou ik eerst moeten halen.
De voorste slecht remmende schijf is helemaal schoon. Als ik er met m'n vinger overheen veeg is deze helemaal schoon en het voelt ook niet vet aan. Als ik dat achter doe heb ik meteen een grijze vinger van de remstof.
Wanneer ik voor met m'n vinger onder de remklauw veeg heb ik een beetje olie op m'n vinger zitten. Achter kan ik er wat minder goed bij maar voel ik dat niet. Is dat een aanwijzing voor een lek?
De voorste slecht remmende schijf is helemaal schoon. Als ik er met m'n vinger overheen veeg is deze helemaal schoon en het voelt ook niet vet aan. Als ik dat achter doe heb ik meteen een grijze vinger van de remstof.
Wanneer ik voor met m'n vinger onder de remklauw veeg heb ik een beetje olie op m'n vinger zitten. Achter kan ik er wat minder goed bij maar voel ik dat niet. Is dat een aanwijzing voor een lek?
:strip_exif()/f/image/EAdrp5jS9HkA3RBLEOWVgVd6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt me toch op een lek, en dat hoort echt niet!Yosemite schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:14:
Thinner heb ik helaas niet in huis, dus dat zou ik eerst moeten halen.
[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Inderdaad lek. Je hebt nog te weinig kilometers gemaakt om al zwarte vingers te krijgen. Maar lek is de klauw zeker. Je vinger hoort droog te blijven. Hoogstens wat remstof
Ja, hier mag je mee terug. Als de cilinder niet lek is zal het iets anders zijn wat lekt en als je hier te lang mee wacht kan de olie op raken en ben je verder van huis. Je hebt garantie, dus niet van wakker liggen en er lekker mee terug gaan. 
Ik weet niet of jouw remmen ook one-way-bleeding hebben zodat er geen lucht in kan komen, maar dit mag gewoon niet. Dat geluid wat je had opgenomen is typisch een kwestie dat er toch wat vet in het systeem terecht is gekomen. @Foxhill was dit niet iets typisch met Shimano-remmen? Dat vernam ik ergens?
Mijn schijfremmen maken een G-geluid alsof je de G uitspreekt en remmen verder prima. Ook bij nat weer piepen de remmen niet. Dit is zoals het zou moeten.
Ik weet niet of jouw remmen ook one-way-bleeding hebben zodat er geen lucht in kan komen, maar dit mag gewoon niet. Dat geluid wat je had opgenomen is typisch een kwestie dat er toch wat vet in het systeem terecht is gekomen. @Foxhill was dit niet iets typisch met Shimano-remmen? Dat vernam ik ergens?
Mijn schijfremmen maken een G-geluid alsof je de G uitspreekt en remmen verder prima. Ook bij nat weer piepen de remmen niet. Dit is zoals het zou moeten.
Theoretisch zou je zeggen dat het zo zal zitten, maar dat is niet zo.Tommie12 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:26:
[...]
Batterij helemaal leeg zou ik proberen te vermijden, zeker in jouw geval. Gewoon om de 2 dagen laden.
Het aantal cycly blijft daarbij gewoon gelijk, omdat 1 cyclus gelijk staat aan 1 volledige lading of bv 2x 50% of 3x 33%.
Als hij de accu altijd tot tegen de bodem ontlaadt zal de accu onevenredig sneller slijten. Als hij na 2 ritjes (66km) de accu weer zou opladen kan het zo maar zijn dat hij er 2x langer mee kan doen. Juist dat laatste beetje eruit persen is net zoals bij mensen zeer vermoeiend en stressvol.
Soms mag je hem gerust leegrijden. ten eerste is de accu beschermd tegen diepteontlading en ten tweede kun je met het helemaal leegrijden kijken of de cellen nog in orde zijn. Lukt het dan om ook echt tot op de cut-off te komen of scheidt de accu er eerder mee uit (rotte cel). Doe dit eens per kwartaal en er is niets aan de hand. Dit elke keer doen is echt wel slecht.
Meestal zet ik hem aan de lader als ik nog 2 blokjes van de 5 overheb. Niet als het tweede blokje pas net oplicht, maar als dat blokje ook dreigt te verdwijnen ben je al zeker rond de 20% over en is de accu toch echt wel bijna leeg.
Maar maak je geen zorgen, laad hem op tijd op en je kunt er nog lang plezier mee hebben
Tsja, Shimano schijfremmen zijn wel uit elkaar te halen zodat je bij de seals komt... dus in theorie simpel te repareren, maar Shimano levert geen seal kits dus zijn ze in de praktijk niet te reparerenAthome schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:37:
Inderdaad lek.

Echt belachelijk. Magura heeft trouwens ook geen repair kit (wel voor de hendels, maar die vallen dan ook snel uit elkaar).
Maar ja SRAM heeft ook zijn nukken en Hope wordt al snel heeeel duur. Sowieso zie ik overstappen naar DOT ook niet echt als een makkelijke stap, meeste FM's hebben vooral minerale olie, dus moet je echt naar een sport rijwielzaak gaan waar ze wel SRAM hebben.
Olie op de schijf veroorzaakt piepen. Dit is duidelijk lekkage.
Geen idee. Alle klauwen gaan wel eens lek. Maak er geen studie van. Nieuwe erop en volgende fiets. Dingen zijn ook niet duur.jimh307 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:40:
@Foxhill was dit niet iets typisch met Shimano-remmen? Dat vernam ik ergens?
Ik had eerst een Veloretti Electric Ace besteld, maar nadat er zo veel problemen aan het licht kwamen, waaronder de falende Chinese remmen, heb ik die geannuleerd. Opnieuw georiënteerd en voor het geld van twee Veloretti's een Dutch ID Phantom gekocht met "kwalitatieve" onderdelen, maar dus nu ook binnen no-time falende remmen.
De fiets heb ik dus niet lokaal gekocht, maar vanwege de slechte verkrijgbaarheid, bij een Bike Totaal zo'n 200 km hier vandaan. Dus maar weer een afspraak gemaakt bij de lokale fietsenmaker en die verkoper op de hoogte gebracht van de issue's. Helaas heeft de dichtstbijzijnde Bike Totaal pas 26 oktober plek. Misschien eens kijken of ik ergens anders nog terecht kan.
Had niet verwacht dat ik binnen een maand al twee issue's zou hebben (trillende accu en remprobleem). Met m'n vorige fiets (Giant Aero RS 3) nooit problemen gehad. De fabrieksgarantie vergoed alleen de kosten van de onderdelen en niet het arbeidsloon, dus daar loop ik wel tegenaan als ik het ergens anders laat oplossen dan bij de verkoper.
De fiets heb ik dus niet lokaal gekocht, maar vanwege de slechte verkrijgbaarheid, bij een Bike Totaal zo'n 200 km hier vandaan. Dus maar weer een afspraak gemaakt bij de lokale fietsenmaker en die verkoper op de hoogte gebracht van de issue's. Helaas heeft de dichtstbijzijnde Bike Totaal pas 26 oktober plek. Misschien eens kijken of ik ergens anders nog terecht kan.
Had niet verwacht dat ik binnen een maand al twee issue's zou hebben (trillende accu en remprobleem). Met m'n vorige fiets (Giant Aero RS 3) nooit problemen gehad. De fabrieksgarantie vergoed alleen de kosten van de onderdelen en niet het arbeidsloon, dus daar loop ik wel tegenaan als ik het ergens anders laat oplossen dan bij de verkoper.
Spijtig dat het zo snel mis loopt, maar je verhaal is wel een argument om je fiets niet te ver uit de buurt te kopen bij een goede fietsenwinkel met persoonlijke service.Yosemite schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:47:
Ik had eerst een Veloretti Electric Ace besteld, maar nadat er zo veel problemen aan het licht kwamen, waaronder de falende Chinese remmen, heb ik die geannuleerd. Opnieuw georiënteerd en voor het geld van twee Veloretti's een Dutch ID Phantom gekocht met "kwalitatieve" onderdelen, maar dus nu ook binnen no-time falende remmen.
Bij garantie dekt inderdaad fabrikant de delen en verkoper het werk. Positieve uitzondering is Shimano die betaald voor motor wisselen (hulde).
Je kunt de verkopende winkel bellen of ze het werk willen betalen aan een lokale winkel. Dan hoef je niet naar die Bike Totaal maar kun je een winkel dichtbij zoeken die jou graag terugziet voor onderhoud. Wij hebben wel eens betaald aan een klant verder weg, andersom heb ik nog niet meegemaakt. Dus kleine kans, maar ook kleine moeite.
Ik vind dat we als dealers samen moeten zorgen dat klanten onderling geholpen worden en dat je als winkel je verlies moet nemen als jouw product een keer verderop geserviced moet worden. Als we klanten verder weg niet beter helpen dan een aanbieder zonder werkplaats mogen we ook niet zeuren over die aanbieders.
Je kunt de verkopende winkel bellen of ze het werk willen betalen aan een lokale winkel. Dan hoef je niet naar die Bike Totaal maar kun je een winkel dichtbij zoeken die jou graag terugziet voor onderhoud. Wij hebben wel eens betaald aan een klant verder weg, andersom heb ik nog niet meegemaakt. Dus kleine kans, maar ook kleine moeite.
Ik vind dat we als dealers samen moeten zorgen dat klanten onderling geholpen worden en dat je als winkel je verlies moet nemen als jouw product een keer verderop geserviced moet worden. Als we klanten verder weg niet beter helpen dan een aanbieder zonder werkplaats mogen we ook niet zeuren over die aanbieders.
[ Voor 67% gewijzigd door Foxhill op 15-10-2021 22:24 ]
Ik begrijp als dealers niet tot hetzelfde netwerk horen (Bike Totaal bijv) dat het lastiger is om ook de manuren te verrekenen. Aan de andere kant. Het vervangen van de remklauw is niet het meeste werk, dus het arbeidsloon valt dan ook nog wel mee. Dat moeten de fietsenmakers onderling toch wel kunnen regelen. Ook een stukje imago en klantenbinding speelt toch een rol.
@Yosemite
De bevestiging van de accu vind ik een fout van Dutch-ID.
De remklauw daarentegen wordt door Shimano geleverd (waarschijnlijk al afgevuld ook) en alleen gemonteerd door Dutch-ID. De lekkage kan Dutch-ID in mijn ogen dan ook weinig aan doen en kan je het merk dus ook niet aanrekenen.
De Riese und Muller van mijn vrouw had precies hetzelfde probleem zo snel na de levering (Magura MT5 klauw). Gelukkig heeft onze fietsenmaker de klauw "gewoon" op voorraad liggen en kon ze binnen een paar dagen al terecht voor de reparatie. Moest ook wel aangezien de fiets 2 dagen daarna mee ging naar Valkenburg. En daar ben je de voorrem wel nodig.
Wat vaker aangegeven is. In deze situatie speelt de band met de fietsenmaker wel een rol.
@Yosemite
De bevestiging van de accu vind ik een fout van Dutch-ID.
De remklauw daarentegen wordt door Shimano geleverd (waarschijnlijk al afgevuld ook) en alleen gemonteerd door Dutch-ID. De lekkage kan Dutch-ID in mijn ogen dan ook weinig aan doen en kan je het merk dus ook niet aanrekenen.
De Riese und Muller van mijn vrouw had precies hetzelfde probleem zo snel na de levering (Magura MT5 klauw). Gelukkig heeft onze fietsenmaker de klauw "gewoon" op voorraad liggen en kon ze binnen een paar dagen al terecht voor de reparatie. Moest ook wel aangezien de fiets 2 dagen daarna mee ging naar Valkenburg. En daar ben je de voorrem wel nodig.
Wat vaker aangegeven is. In deze situatie speelt de band met de fietsenmaker wel een rol.
Heb de fiets inderdaad niet lokaal gekocht, want dan had ik ‘m pas in augustus 2022 gehad, maar hij is wel in mijn woonplaats geproduceerd, dus toch een soort van support your locals ;-)
Kom ook niet uit de regio hier. In de 2,5 jaar dat ik hier nu woon ben ik ook nooit bij een fietsenmaker geweest, omdat ik m’n vorige fiets hier veel minder heb gebruikt dan in m’n vorige woonplaats. Dus voordat ik ging oriënteren op een ebike (voor woonwerkverkeer) had ik hier ook geen vaste fietsenmaker.
Maar vind het ook geen probleem om wat zelf bij te dragen. Was immers mijn keuze om de de lokale fiets van ver te halen nadat ik verkocht was na een proefrit bij de fabriek.
Kom ook niet uit de regio hier. In de 2,5 jaar dat ik hier nu woon ben ik ook nooit bij een fietsenmaker geweest, omdat ik m’n vorige fiets hier veel minder heb gebruikt dan in m’n vorige woonplaats. Dus voordat ik ging oriënteren op een ebike (voor woonwerkverkeer) had ik hier ook geen vaste fietsenmaker.
Maar vind het ook geen probleem om wat zelf bij te dragen. Was immers mijn keuze om de de lokale fiets van ver te halen nadat ik verkocht was na een proefrit bij de fabriek.
[ Voor 14% gewijzigd door Yosemite op 15-10-2021 23:14 ]
Ik denk niet dat er een voorziening of regel is binnen Bike Totaal hiervoor. Het zijn winkels van ondernemers die de inkoop+marketing samen doen cq. uitbesteden. Ze zijn misschien iets meer geneigd het werk over te nemen of iets af te spreken. Moet anders ook te regelen zijn. Maar ja, dat vind ik. Andere winkel kan er anders over denken.Athome schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:40:
Ik begrijp als dealers niet tot hetzelfde netwerk horen (Bike Totaal bijv) dat het lastiger is om ook de manuren te verrekenen.
[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 16-10-2021 07:06 ]
En hier is dan de nieuwe fiets.:strip_exif()/f/image/Dl1nxCrWIiNgwPUDfbQcUmqU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik laat in het midden wat de kleur is (het is opvallend).
:strip_exif()/f/image/DYkYiCzygPQvKCMA5aldq4Uy.jpg?f=fotoalbum_large)
De cockpit.
Impressies
Ik heb nog weinig kilometers gemaakt, maar wat algemene opmerkingen:
Let op! In dit eerste stuk ga ik het hebben over hoe ik de maatvoering passend maak tov mijn huidige fiets, Het is subjectief en was iets wat ik al wist (ik weet dus wat ik moet doen). Het geeft wel aan hoe weinig maatvoering zegt en het risico van ongezien kopen tenzij je weet wat je doet. Mocht je denken dat ik hem niet fijn vindt rijden zit je ernaast, het is een bijzonder fijne fiets, maar wel heel anders dan wat ik had.
Maatvoering
VdV valt groot (veel reach, hij is echt lang!). Ik had van VdV al vooraf de maten gekregen en ik heb zelfs getwijfeld of dit wel klopte. Deze 50cm is aanzienlijk groter dan mijn 53cm Razer. Ik ben zelf 171cm en deze is zeker bruikbaar voor iemand van 180cm. Onder 170cm zou ik nadenken over de 45cm (!).
VdV heeft erg veel stack (hoge voorkant), omdat de fiets is berekend op een verende vork en de balhoofdbuis ook nog 15cm is. Je ziet ook op de foto's dat het zadel tov de voorkant erg laag staat. Wat mij betreft is dit teveel, dus ik heb de stuurpen laten draaien voor meer diepte. Bij de eerste beurt laat ik de drie spacers eraf halen en laat de vorkbuis snijden.
De combinatie lang en hoog levert een hoek in mijn rug op die niet eens heel anders is dan de Batavus, maar mijn armen staan iets meer naar voren. Na het snijden van de vorkbuis kan ik besluiten de stuurpen door een iets kortere te vervangen, maar het is zeer zeker geen oncomfortabele positie, wel duidelijk anders dan wat ik nu heb.
Over de lage zadelstand: Ik ben jaren geleden op al mijn fietsen overgegaan naar een midvoet positie, hiervoor moet het zadel al snel 2.5-4 cm lager (en idealiter ook het stuur). Met ander woorden, ik zit niet heel raar laag, de been strekking is goed, maar ik gebruik mijn enkels (expres!) nauwelijks. Mijn positie is zeker niet zomaar te vertalen naar algemeen advies!
Rijeigenschappen:
Ook hier wordt het weer een subjectieve impressie waarbij ik de Razer als referentiepunt neem.
De fiets is erg stabiel, wat gezien de dikke zware banden en de lengte van de fiets logisch is. Aan de andere kant stuurt hij vrij licht (breed stuur, minder gewicht op het voorwiel door hoge voorkant). Desondanks, omdat hij vrij hoog is, kan ik de fiets niet zo agressief een bocht indrukken als de Razer. Door de pen straks te laten zakken en misschien zelfs te verkorten zal dat ongetwijfeld makkelijker worden.
Hou er rekening mee dat het nog steeds allemaal heel sportief aanvoelt, maar daar waar de Razer "gooi-en-smijt-werk" is, is dit meer een "onstopbaar-monster".
Verder spelen de banden een enorme rol. Deze banden zijn echt zwaar, heel breed en hoog. De sweetspot voor druk is bij dit soort brede banden behoorlijk kritisch, als het te hard is heb je een soort stuiterbak, als het te zacht is rol je de band in de bochten. Gewenning zal een rol spelen, ik durf ook nog niet echt een scherpe bocht door te knallen.
Maar qua comfort is het een magisch tapijt.. die banden maken van elke klinkerstraat een asfaltweg
Motor+accu
De Performance line plus, stil, krachtig en ongelovelijk soepel. Bosch is heel ver gekomen sinds de Classic. De Yamaha PW van de Razer is gewoon inferieur, wat natuurlijk niet vreemd is na al die jaren. Zo heeft Yamaha ondertussen de aangrijping directer gemaakt, wat het rijgevoel zeker ten goede zal komen. Maar zoals gezegd, ik ben enorm onder de indruk van deze Bosch, daar waar ik eerdere gens minder fijn vond dan mijn Yamaha.
Ik heb een 400Wh accu, een upgrade naar 500Wh was 200,- en ik ben wel goed, maar niet gek. Zoals ik al vaker zeg haal ik daar meer dan voldoende kilometers mee en ben ik niet zo bang voor degradatie. Mijn 395Wh Yamaha accu begint na 6 jaar wel minder te worden, maar tenzij ik er een kar achter hang haal ik nog steeds een kilometer of 50 op high (polder) en als ik wat meer mijn best doe een kilometer of 75 (eco). Ter illustratie, gisteren 40% gebruikt voor 17km turbo van oost naar west dwars door Amsterdam, waarbij ik Amstelkade, Rokin, Dam, Voorburgwal en Haarlemsestraat doorging (Zaterdag, megamegamega druk).
Aan de ander kant is er vorig jaar een accu fysiek kapot gegaan (pinnetje gebroken). Dit alles maakt voor mij de keus voor een "goedkopere" accu heel simpel. Tegen de tijd dat actieradius een dingetje is kan ik de huidige reviseren of er één bij kopen. De kans dat de fiets wordt gegapt of dat de accu voortijdig faalt is er namelijk ook nog.
Verdere bevindingen.
- Mijn eerste fiets met een snaar.... we gaan het merken.
- Shimano Alfine 8. Ik heb er nu zoveel kilometers probleemloos mee gefietst dat ik eigenlijk geen keuze had. Qua prijs+levensduur is dit onklopbaar.
- Deze motor heeft 4 standen, mijn Yamaha 3, dus ik had niet door dat hij nog harder kon
- Kunststof Ergon GP1 plakken nog steeds... een faal van Ergon, maar goed daarom dus Bioleder.
- Ik heb mijn twijfels over de koplamp, ik denk dat er weer een Axendo 80 opgaat, maar ik heb wel even genoeg uitgegeven.
- Ik heb hem niet gewogen, maar hij is niet zo zwaar als ik dacht.
- De remmen zijn lichtjaren beter dan de Magura velgremmen, niet omdat je harder kan remmen (zeker waar), maar het hele gevoel, de controle is beter. En je kan heel kalm met twee vingers remmen (met andere grepen ook wel met één vinger).
- Voorwiel heeft helaas een Quick release, geen steekas
- Die kleur is echt ....
- Mijn vrouw noemde het nadat zij er een uurtje mee heeft gespeeld een "aso fiets", je hebt echt het gevoel dat je overal door en overheen kan rijden.
Conclusie
Een waardige upgrade van mijn Razer, zoals mijn vrouw zegt; op alle details een betere fiets.
- Velo de Ville LEB 890 27,5'' 8 V. Shimano Alfine vrijloop
- FRAME TYPE Trapez Intube 27,5
- FRAME HOOGTE 50 cm.
- MOTOR BOSCH PERFORMANCE
- AANDRIJVING Gates riem CDX
- VOORVORK ALU Big Disc VAST in Framekleur
- DISPLAY Intuvia
- STUURPEN Ergotec Crab 2 Ahead
- STUUR Riser Bar
- BANDEN Schwalbe Super Moto 62-584 incl.
- REMMEN Shimano Disc MT200
- REMSCHIJF Shimano Disc 180mm
- KOPLAMP Lumotec Dopp 35 Lux
- STAND ACHTERLICHT Axa Juno.
- ZADELPEN Ergotec Atar
- BAGAGEDRAGER VDV Tour Pro, Racktime Ready
- STANDAARD Ursus King, achter, verstelbaar
- ACCU Bosch 400 Wh
- BEL Flexi Bell
- Handvatten Ergon GP1 Bioleder.
- Zadel Specialized Henge
- Pedalen Shimano PD-EF205
- Stuurbevestiging bidonhouder Topeak
- Bidonhouder Zefal right hand
- Smartphonemount: Quadlock
- [i]Zadeltas Ortlieb[/i] [i]Slot Abus Ivy 9100[/i]
- Voordrager Tubus Tara+ (voor dikke banden)
:strip_exif()/f/image/Dl1nxCrWIiNgwPUDfbQcUmqU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik laat in het midden wat de kleur is (het is opvallend).
:strip_exif()/f/image/DYkYiCzygPQvKCMA5aldq4Uy.jpg?f=fotoalbum_large)
De cockpit.
Impressies
Ik heb nog weinig kilometers gemaakt, maar wat algemene opmerkingen:
Let op! In dit eerste stuk ga ik het hebben over hoe ik de maatvoering passend maak tov mijn huidige fiets, Het is subjectief en was iets wat ik al wist (ik weet dus wat ik moet doen). Het geeft wel aan hoe weinig maatvoering zegt en het risico van ongezien kopen tenzij je weet wat je doet. Mocht je denken dat ik hem niet fijn vindt rijden zit je ernaast, het is een bijzonder fijne fiets, maar wel heel anders dan wat ik had.
Maatvoering
VdV valt groot (veel reach, hij is echt lang!). Ik had van VdV al vooraf de maten gekregen en ik heb zelfs getwijfeld of dit wel klopte. Deze 50cm is aanzienlijk groter dan mijn 53cm Razer. Ik ben zelf 171cm en deze is zeker bruikbaar voor iemand van 180cm. Onder 170cm zou ik nadenken over de 45cm (!).
VdV heeft erg veel stack (hoge voorkant), omdat de fiets is berekend op een verende vork en de balhoofdbuis ook nog 15cm is. Je ziet ook op de foto's dat het zadel tov de voorkant erg laag staat. Wat mij betreft is dit teveel, dus ik heb de stuurpen laten draaien voor meer diepte. Bij de eerste beurt laat ik de drie spacers eraf halen en laat de vorkbuis snijden.
De combinatie lang en hoog levert een hoek in mijn rug op die niet eens heel anders is dan de Batavus, maar mijn armen staan iets meer naar voren. Na het snijden van de vorkbuis kan ik besluiten de stuurpen door een iets kortere te vervangen, maar het is zeer zeker geen oncomfortabele positie, wel duidelijk anders dan wat ik nu heb.
Over de lage zadelstand: Ik ben jaren geleden op al mijn fietsen overgegaan naar een midvoet positie, hiervoor moet het zadel al snel 2.5-4 cm lager (en idealiter ook het stuur). Met ander woorden, ik zit niet heel raar laag, de been strekking is goed, maar ik gebruik mijn enkels (expres!) nauwelijks. Mijn positie is zeker niet zomaar te vertalen naar algemeen advies!
Rijeigenschappen:
Ook hier wordt het weer een subjectieve impressie waarbij ik de Razer als referentiepunt neem.
De fiets is erg stabiel, wat gezien de dikke zware banden en de lengte van de fiets logisch is. Aan de andere kant stuurt hij vrij licht (breed stuur, minder gewicht op het voorwiel door hoge voorkant). Desondanks, omdat hij vrij hoog is, kan ik de fiets niet zo agressief een bocht indrukken als de Razer. Door de pen straks te laten zakken en misschien zelfs te verkorten zal dat ongetwijfeld makkelijker worden.
Hou er rekening mee dat het nog steeds allemaal heel sportief aanvoelt, maar daar waar de Razer "gooi-en-smijt-werk" is, is dit meer een "onstopbaar-monster".
Verder spelen de banden een enorme rol. Deze banden zijn echt zwaar, heel breed en hoog. De sweetspot voor druk is bij dit soort brede banden behoorlijk kritisch, als het te hard is heb je een soort stuiterbak, als het te zacht is rol je de band in de bochten. Gewenning zal een rol spelen, ik durf ook nog niet echt een scherpe bocht door te knallen.
Maar qua comfort is het een magisch tapijt.. die banden maken van elke klinkerstraat een asfaltweg
Motor+accu
De Performance line plus, stil, krachtig en ongelovelijk soepel. Bosch is heel ver gekomen sinds de Classic. De Yamaha PW van de Razer is gewoon inferieur, wat natuurlijk niet vreemd is na al die jaren. Zo heeft Yamaha ondertussen de aangrijping directer gemaakt, wat het rijgevoel zeker ten goede zal komen. Maar zoals gezegd, ik ben enorm onder de indruk van deze Bosch, daar waar ik eerdere gens minder fijn vond dan mijn Yamaha.
Ik heb een 400Wh accu, een upgrade naar 500Wh was 200,- en ik ben wel goed, maar niet gek. Zoals ik al vaker zeg haal ik daar meer dan voldoende kilometers mee en ben ik niet zo bang voor degradatie. Mijn 395Wh Yamaha accu begint na 6 jaar wel minder te worden, maar tenzij ik er een kar achter hang haal ik nog steeds een kilometer of 50 op high (polder) en als ik wat meer mijn best doe een kilometer of 75 (eco). Ter illustratie, gisteren 40% gebruikt voor 17km turbo van oost naar west dwars door Amsterdam, waarbij ik Amstelkade, Rokin, Dam, Voorburgwal en Haarlemsestraat doorging (Zaterdag, megamegamega druk).
Aan de ander kant is er vorig jaar een accu fysiek kapot gegaan (pinnetje gebroken). Dit alles maakt voor mij de keus voor een "goedkopere" accu heel simpel. Tegen de tijd dat actieradius een dingetje is kan ik de huidige reviseren of er één bij kopen. De kans dat de fiets wordt gegapt of dat de accu voortijdig faalt is er namelijk ook nog.
Verdere bevindingen.
- Mijn eerste fiets met een snaar.... we gaan het merken.
- Shimano Alfine 8. Ik heb er nu zoveel kilometers probleemloos mee gefietst dat ik eigenlijk geen keuze had. Qua prijs+levensduur is dit onklopbaar.
- Deze motor heeft 4 standen, mijn Yamaha 3, dus ik had niet door dat hij nog harder kon
- Kunststof Ergon GP1 plakken nog steeds... een faal van Ergon, maar goed daarom dus Bioleder.
- Ik heb mijn twijfels over de koplamp, ik denk dat er weer een Axendo 80 opgaat, maar ik heb wel even genoeg uitgegeven.
- Ik heb hem niet gewogen, maar hij is niet zo zwaar als ik dacht.
- De remmen zijn lichtjaren beter dan de Magura velgremmen, niet omdat je harder kan remmen (zeker waar), maar het hele gevoel, de controle is beter. En je kan heel kalm met twee vingers remmen (met andere grepen ook wel met één vinger).
- Voorwiel heeft helaas een Quick release, geen steekas
- Die kleur is echt ....
- Mijn vrouw noemde het nadat zij er een uurtje mee heeft gespeeld een "aso fiets", je hebt echt het gevoel dat je overal door en overheen kan rijden.
Conclusie
Een waardige upgrade van mijn Razer, zoals mijn vrouw zegt; op alle details een betere fiets.
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2021 17:28 ]
Knappe fiets! En zeker in die kleur. :-)
Welke druk heb je nu in de banden? Ik zou ze rond de 2.5 houden denk ik.
@roffeltjes Prachtige fiets, hoor 
Ook lekker speciaal afgesteld voor jou, want ik verwacht niet anders dan dat jij wel weet wat je doet. Bij mijn Gazelle is ook het stuur lager gezet, heeft een ander zadel en heb ik de banden op een specifieke spanning staan. Ik moest heel erg wennen aan een recht stuur met flauwe bocht ipv een gebogen stuur zoals bij mijn oude Qwic. Nu wil ik niet anders meer en als je genoeg hebt aan 400 Wh dan ben ik de laatste die hier over gaat zeuren van "je moet groter". Ik heb dan een 500 Wh accu en door groot te kiezen belast je de cellen per stuk minder. Nu is 400 Wh niet slecht en als je zelf ook nog het eea doet op de pedalen kun jij ook de 100 km halen op een lading. De degradatie valt tegenwoordig ook erg mee en dat komt omdat ik soms nog een vergelijk maak met de eerste e-bikes met Li-ion, zo'n 250 Wh en dan belast je zo'n accu ook behoorlijk. Nu accu's steeds groter worden en de cellen een stuk zuiverder speelt dit een steeds minder grote rol.
Jij snapt toch wel dat we een review willen zien
Ook lekker speciaal afgesteld voor jou, want ik verwacht niet anders dan dat jij wel weet wat je doet. Bij mijn Gazelle is ook het stuur lager gezet, heeft een ander zadel en heb ik de banden op een specifieke spanning staan. Ik moest heel erg wennen aan een recht stuur met flauwe bocht ipv een gebogen stuur zoals bij mijn oude Qwic. Nu wil ik niet anders meer en als je genoeg hebt aan 400 Wh dan ben ik de laatste die hier over gaat zeuren van "je moet groter". Ik heb dan een 500 Wh accu en door groot te kiezen belast je de cellen per stuk minder. Nu is 400 Wh niet slecht en als je zelf ook nog het eea doet op de pedalen kun jij ook de 100 km halen op een lading. De degradatie valt tegenwoordig ook erg mee en dat komt omdat ik soms nog een vergelijk maak met de eerste e-bikes met Li-ion, zo'n 250 Wh en dan belast je zo'n accu ook behoorlijk. Nu accu's steeds groter worden en de cellen een stuk zuiverder speelt dit een steeds minder grote rol.
Jij snapt toch wel dat we een review willen zien
VdV rekent 200,- (!!!!) meer voor 500Wh, dus dat was een simpele beslissing. Dan zit je op 1/3 van een compleet nieuwe accujimh307 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:11:
@roffeltjes Prachtige fiets, hoor
De vorige e-bike had de NIMH banaan (van het ION systeem.. whats in a name), dat was veel kwetsbaarder.
Eerst ff kilometers maken (en de afstelling goed krijgen, zie mijn PB voor het foutje), eerste indruk is erg goed en ik heb ook geen spannende keuzes, maar ik laat het uiteraard weten.Jij snapt toch wel dat we een review willen zien
Ik denk dat ik wel wat te vertellen heb over de wielmaat en of dat nou een aanrader is. Eerlijk gezegd denk ik dat het beter is gewoon 28" te nemen, veel meer bandenkeuze, maar ik vond dit wel gaaf staan en ik hou wel van een experimentje. Ik kan ook in de toekomst een 28"velg monteren, past prima, dus ik vond het risico te overzien.
En het rijdt zonder meer heerlijk comfy, dus ik moet meer klometers maken voordat ik een echt oordeel geef.
Ja, moet ik nog even meten, ik heb het nu op gevoel gedaan (I know, I know.. in mijn verdediging moest ik ook met de kids naar een verjaardag en daarna was ik wel even klaar).Tommie12 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:05:
Knappe fiets! En zeker in die kleur. :-)
Op mijn MTB heb ik voor 1.8 en achter 2.3, dus je gok is waarschijnlijk behoorlijk accuraat! Maar niet elke band is hetzelfde, dus we gaan het merken
Leuk dat je een geschikte vervanger hebt gevonden.roffeltjes schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:59:
En hier is dan de nieuwe fiets.
• Velo de Ville LEB 890 27,5'' 8 V. Shimano Alfine vrijloop
Hoe zit het met de tandwielverhouding van de riem aandrijving? Is dat hetzelfde gebleven, verplaatst, of rij je nu in een fysiek andere versnelling? Komt de display snelheid van de Bosch een beetje overeen met de Yamaha?
Toen ik mijn Alfine 8 heb laten vervangen door de Alfine 11 bij mijn tweede Razer kwam ik erachter dat mijn trapfrequentie op de max ondersteuningssnelheid niet meer overeen kwam met de oude situatie. Trapte dus net te langzaam of te snel op 26 km/u, wat mijn knieén niet zo prettig vonden. Zat dus precies buiten mijn optimale frequentie voor lange ritten. Heb uiteindelijk een ander achtertandwiel laten monteren waarbij ik op die snelheid een versnelling had die exact overeen kwam.met nr.6 op de Alfine 8 (is 7 op de Alfine 11).
PSN-id: Chrasher
Daar ben ik nooit zo'n fan van geweest. NiMH is niet echt geschikt voor een e-bike vanwege de lage energiedichtheid (wel een extreem piekvermogen) en ze konden echt slecht tegen koude. Als het rond het vriespunt was haalde je met geluk 1/3 van de totale range.roffeltjes schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
VdV rekent 200,- (!!!!) meer voor 500Wh, dus dat was een simpele beslissing. Dan zit je op 1/3 van een compleet nieuwe accu![]()
De vorige e-bike had de NIMH banaan (van het ION systeem.. whats in a name), dat was veel kwetsbaarder.
Li-ion (voor hier veelal de NMC cellen) doen het gewoon zoveel beter. Li-ion is een uitkomst voor e-bikes want ze kunnen best goed tegen koude want rond het vriespunt heb je nog 80-75% ter beschikking. Ze gaan relatief lang mee en ze kunnen veel energie kwijt per kilo (tot 260 Wh/kg bij NMC).
Het vroegere NiCD kon maar 40 Wh/kg kwijt en de loodaccu maar 30 Wh/kg, bij een ontlading over 14 uur wat niet reëel was op een e-bike. Als we nu kijken dan hebben we geen klagen.
Dat snap ik helemaal, maar we willen tzt wel een mooie review zien[...]
Eerst ff kilometers maken (en de afstelling goed krijgen, zie mijn PB voor het foutje), eerste indruk is erg goed en ik heb ook geen spannende keuzes, maar ik laat het uiteraard weten.
Ik denk dat ik wel wat te vertellen heb over de wielmaat en of dat nou een aanrader is. Eerlijk gezegd denk ik dat het beter is gewoon 28" te nemen, veel meer bandenkeuze, maar ik vond dit wel gaaf staan en ik hou wel van een experimentje. Ik kan ook in de toekomst een 28"velg monteren, past prima, dus ik vond het risico te overzien.
En het rijdt zonder meer heerlijk comfy, dus ik moet meer klometers maken voordat ik een echt oordeel geef.
Bevestiging: Zo eentje met een soort karabijn haak werkt prima, haak kan echter ook.laurens0619 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:41:
Iemand nog tips voor mooie snelbinder?
Ik wil hem zo “fabrieksaf” mogelijk. Hoogte vanaf schroefje is 35cm.
Ik lees allemaal verschillende bevestigingopties. Kan ik gewoon eentje met oogje halen?
Ik heb vorige maand snelbinders van Racktime gekocht (waren toevallig erg goedkoop^^), ik ben er best tevreden over. Maar ongetwijfeld zijn die uit de decathlon net zo goed.
Btw, je wil gewone snelbinders, niet speciale Ebike binders, volgens mij zijn die iets langer vanwege de accu op de bagagedrager en dat heb je niet.
https://www.hibike.com/ra...b8ba8b41867c6b30a2b590d3d
Prijs is niet verkeerd
[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2021 16:54 ]
Hebben er mensen tips voor een e-bike voor een persoon die +- 2.00m is?
Als ik de std. line-up een beetje bekijk van de bekende merken (VM, Cowboy, Veloretti etc) dan valt het mij op dat dit echt geen fietsen zijn voor mensen van mijn lengte..
Tips zijn welkom!
Als ik de std. line-up een beetje bekijk van de bekende merken (VM, Cowboy, Veloretti etc) dan valt het mij op dat dit echt geen fietsen zijn voor mensen van mijn lengte..
Tips zijn welkom!
Nee, bij die merken heb je dan niks te zoeken.-Muncky- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:32:
Tips zijn welkom!
Maar andere merken hebben wel maten in hun fietsen. Gewoon naar een goede FM gaan en testen.
Je noemt eigenlijk vooral de kleine merken. Nadeel is dat ze bijna altijd heel beperkt in maten leveren waardoor kleinere en grotere mensen niet passen.-Muncky- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:32:
Tips zijn welkom!
Heb je een reden waarom je die merken noemt? Prijs? Design? Hoe wil je je fiets gebruiken?
Het design spreekt mij aan en ook de 'gadgets' op die fietsen (apps etc.). Fiets zal vooral gebruikt gaan worden in en om 't dorp.roffeltjes schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
Je noemt eigenlijk vooral de kleine merken. Nadeel is dat ze bijna altijd heel beperkt in maten leveren waardoor kleinere en grotere mensen niet passen.
Heb je een reden waarom je die merken noemt? Prijs? Design? Hoe wil je je fiets gebruiken?
Dat is best lastig. Je bent dusdanig lang dat de trendy merken je heel lastig kunnen helpen. Zelfs Rabeneick stopt bij 60cm en dat is gewoon te klein voor je, tenzij je echt heel gedrongen op de fiets wil zitten, in jouw geval zit je al snel op een 64cm (maar staar je niet blind op die getallen, elke fabrikant heeft een andere maatvoering).-Muncky- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:54:
[...]
Het design spreekt mij aan en ook de 'gadgets' op die fietsen (apps etc.). Fiets zal vooral gebruikt gaan worden in en om 't dorp.
Op zich kan ik nog wel kekke modellen verzinnen (bijvoorbeeld een BMC AMP in L of een Specialized Vado SL in XL), maar dan zit je in een hele andere prijsklasse... echt minimalistisch design is sowieso een speld in een hooiberg.
Helaas heeft de Intuvia geen CadansChrasher schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:59:
[...]
Leuk dat je een geschikte vervanger hebt gevonden.![]()
Hoe zit het met de tandwielverhouding van de riem aandrijving? Is dat hetzelfde gebleven, verplaatst, of rij je nu in een fysiek andere versnelling?
Ik heb het idee dat de vertanding net een tandje lichter is, daardoor is de cadans in de zwaarste iets sneller (prettiger).
Ja, lijkt verassend overeen te komen (in ieder geval niet genoeg afwijking om storend te zijn).Komt de display snelheid van de Bosch een beetje overeen met de Yamaha?
Wat wel een flinke verassing was; bij de 0-25kmpu acceleratie legt de Bosch Performance het echt af tegen de Yamaha PW (blijft toch een beest van een motor...). De Yamaha pakt meteen twee fietslengtes en staat die niet meer af.
Ik moet nog gaan testen met een kar en/of veel wind, maar gezien de sprint uitslag heb ik een donkerbruin vermoeden dat de Yamaha ook hier wint.
De Bosch is echter veel soepeler en bouwt minder abrupt af, gevoelsmatig denkt iedereen die op mijn fiets rijdt dat de Bosch sneller is.
@roffeltjes geeft het al aan in zijn reactie: de maatvoering zegt niet altijd alles.-Muncky- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:32:
Tips zijn welkom!
Ik ben 1.97 m en heb allerlei fietsen geprobeerd. De meeste 65-frames waren voor mij alsnog te krap (korte bovenbuislengte). Batavus en Sparta vielen daardoor in zijn geheel af en bij Gazelle de Orange, die op mijn short list stond. Uiteindelijk heb een keuze gemaakt tussen de Gazelle Chamonix C5 HMS en de Pegasus Ravenna E8F. Allebei echt grote fietsen, waarbij de fijne zitpositie op de Pegasus voor mij doorslaggevend was. Een andere lange man koos op dat moment in de winkel voor de Chamonix C5, dus ieder zijn voorkeur.
Ik raad je écht aan om testritjes te maken. Gazelle heeft testcentra door het hele land en bij o.a. 12Go Biking kun je allerlei fietsen uitgebreid proberen op de testbaan (ook de hierboven genoemde modellen).
Bij een lokale fietsenwinkel kopen heeft uiteraard de voorkeur, mits die de fiets kan leveren die jij wil aanschaffen!
Ik vermoed dat je Bosch correct begrensd is op 50 Nm, en de Yamaha niet...roffeltjes schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:17:
[...]
Helaas heeft de Intuvia geen Cadans![]()
Ik heb het idee dat de vertanding net een tandje lichter is, daardoor is de cadans in de zwaarste iets sneller (prettiger).
[...]
Ja, lijkt verassend overeen te komen (in ieder geval niet genoeg afwijking om storend te zijn).
Wat wel een flinke verassing was; bij de 0-25kmpu acceleratie legt de Bosch Performance het echt af tegen de Yamaha PW (blijft toch een beest van een motor...). De Yamaha pakt meteen twee fietslengtes en staat die niet meer af.![]()
Ik moet nog gaan testen met een kar en/of veel wind, maar gezien de sprint uitslag heb ik een donkerbruin vermoeden dat de Yamaha ook hier wint.
De Bosch is echter veel soepeler en bouwt minder abrupt af, gevoelsmatig denkt iedereen die op mijn fiets rijdt dat de Bosch sneller is.
Dat kan alleen de levensduur van de naaf ten goede komen.
Dat de Bosch heel soepel af bouwt ken ik, je hebt echt niet het gevoel tegen een muur te fietsen tenzij op turbo omdat alles dan zo snel gaat.
Wow, dat wist ik niet. Ben het zo gewend op mijn Razer dat ik het echt mis op een andere fiets.
Yep, vanaf 0 komt de Yamaha al met power, om dan snel door te trekken. Enige die daar in de buurt komt is mijn Rabeneick op de hoogste stand, die achterwielmotor heeft veel kracht op de lagere toeren/snelheid (14A). Mijn Watt komt haast niet van zijn plaats en is alleen krachtig als je al bijna in de begrenzer zit.Wat wel een flinke verassing was; bij de 0-25kmpu acceleratie legt de Bosch Performance het echt af tegen de Yamaha PW (blijft toch een beest van een motor...). De Yamaha pakt meteen twee fietslengtes en staat die niet meer af.
Sinds mijn Razer gechipt is, kan ik instellen dat de begrenzer een groter bereik heeft, wat in de praktijk betekent dat hij terugvalt tussen 25 en 28 i.p v. tussen 25 en 26,5. Dat gevoel is veel prettiger.De Bosch is echter veel soepeler en bouwt minder abrupt af, gevoelsmatig denkt iedereen die op mijn fiets rijdt dat de Bosch sneller is.
Veel plezier met die fiets! Zit in ieder geval alles op wat ik ook zou willen.
Dat zei ik al een keer eerder toen mensen zeiden dat de Yamaha beperkt was in combi met een naaf... volgens mij is de Yamaha PW (eerste versie)op de Razer niet begrensdTommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:54:
[...]
Ik vermoed dat je Bosch correct begrensd is op 50 Nm, en de Yamaha niet...
Vast wel, maar ik heb de naaf nog niet weten te slopenDat kan alleen de levensduur van de naaf ten goede komen.
Het is niet alleen de top van de curve, het is over de hele linie boterzacht, ongetwijfeld ook omdat er minder vermogen uit wordt geperst. Mag ook wel, we zijn 6 jaar verder met de technologie!Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:12:
[...]
Sinds mijn Razer gechipt is, kan ik instellen dat de begrenzer een groter bereik heeft, wat in de praktijk betekent dat hij terugvalt tussen 25 en 28 i.p v. tussen 25 en 26,5. Dat gevoel is veel prettiger.
Overigens heeft de PL wel moeite met turbo+15kmpu (geen wind, asfalt), net alsof je een jonge hond aan de lijn hebt... Baasje? Mag ik nu? Nu? Nu dan? Nu!. Oh mag niet?
Ja hij rijdt al heel fijn, maar ik moet nog wel even stoeien met de geometrie, er moet een andere stuurpen op en een aantal spacers eraf.Veel plezier met die fiets! Zit in ieder geval alles op wat ik ook zou willen.
Grof gezegd is de maat 50 9 cm langer dan mijn Razer maat 53.... in combi met de hoge stack heb je dus een hele grote fiets. Die maatvoering is op zijn zachts gezegd bijzonder, ook al omdat ze veel waardes niet noemen op hun website. Dat @MrRobin met 1.88 een paar weken geleden met een 55 wegreed klopt wel aardig. Die 65cm is echt iets voor een NBA speler
Het is dat ik vooraf VdV had gemaild en iemand met een meetlintje naar de werkplaats is gelopen om mijn vragen te beantwoorden, anders had ik hier een flinke misser kunnen maken. Ik kon de getallen bijna niet geloven, maar ere wie ere toekomt, hij heeft wel goed gemeten
Dat lijkt mij een nogal slechte afstelling met de krachtsensor. Softwarematige beperking? Of hardwarematig beperkt in het meten van de inputwaardes? De Yamaha is zeer nauwkeurig en boterzacht wat dat betreft.roffeltjes schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:06:
[...]
Overigens heeft de PL wel moeite met turbo+15kmpu (geen wind, asfalt), net alsof je een jonge hond aan de lijn hebt... Baasje? Mag ik nu? Nu? Nu dan? Nu!. Oh mag niet?
Met zo'n groot verschil merk je dat natuurlijk direct als je een proefrit gaat maken. Maar elke kleine afwijking kan al een ander fietsgevoel geven, ook al zijn de maten op papier en na opmeten hetzelfde. Ikzelf zou op mijn gevoel af gaan. Ben niet genoeg op de hoogte van de cijfertjes.Het is dat ik vooraf VdV had gemaild en iemand met een meetlintje naar de werkplaats is gelopen om mijn vragen te beantwoorden, anders had ik hier een flinke misser kunnen maken. Ik kon de getallen bijna niet geloven, maar ere wie ere toekomt, hij heeft wel goed gemeten
Bij mijn Watt zitten bijvoorbeeld de pedalen zo'n 5 centimeter dichter op elkaar, dus veel strakker tegen het frame aan omdat men geen ruimte heeft gelaten voor een eventuele montage van een derallieur op al hun modellen (ze hebben alleen fixies). Dat is zo'n vreemde gewaarwording als je daar voor het eerst op fietst.
@roffeltjes @Chrasher
Ik heb dezelfde motor maar met een enviolo.
Op standje turbo kan je vrijwel niet trager dan 23-25 km/h rijden. Je krijgt gewoon 300% ondersteuning. Een heel klein beetje kracht bij 15 km/h en je zit aan 23-25 kmh op een vlakke weg. Turbo gebruik ik enkel op stevige hellingen of bin windkracht 6.
Ik heb dezelfde motor maar met een enviolo.
Op standje turbo kan je vrijwel niet trager dan 23-25 km/h rijden. Je krijgt gewoon 300% ondersteuning. Een heel klein beetje kracht bij 15 km/h en je zit aan 23-25 kmh op een vlakke weg. Turbo gebruik ik enkel op stevige hellingen of bin windkracht 6.
@Tommie12 Wow! De Yamaha geeft tot 280% ondersteuning in Turbo, maar daar kan je ook heel langzaam mee rijden. Lijkt mij toch een heel agressieve combinatie van krachtsensor en software. Is dat gevoel alleen in de Turbo stand?
Wel, sport is dacht ik 250%, Tour is 100% en eco is 50%.Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:
@Tommie12 Wow! De Yamaha geeft tot 280% ondersteuning in Turbo, maar daar kan je ook heel langzaam mee rijden. Lijkt mij toch een heel agressieve combinatie van krachtsensor en software. Is dat gevoel alleen in de Turbo stand?
Ik heb misschien wat overdreven, maar de reactie bij Turbo is … laat ons zeggen krachtig.
Het is alleen in Turbo en ik heb dit (in mindere mate) ook met de Yamaha.Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:
Beste omschrijving is dat de motor niet ondersteunt omdat je bijna in het luchtledige trapt en dan weer wel aanslaat als je iets druk geeft (immers als je in het luchtledige trapt verlies je uiteindelijk toch weer snelheid).
Zet je hem op een stand die beter past bij die snelheid (eco of uit) dan is dit natuurlijk geen probleem
Ja normaal gesproken zeg ik ook "proefrijden", maar dat is nu best wel lastig, ook omdat wat ik wil niet zo makkelijk op de markt te vinden is. Je zit al heel snel te kijken naar Custom. Wat dat betreft was de Razer precies de juiste fiets op het juiste moment. Maar er is geen standaard fiets meer die daar op lijkt.Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:52:Ikzelf zou op mijn gevoel af gaan. Ben niet genoeg op de hoogte van de cijfertjes.
Aan de geo kan ik zien of een fiets past, maar het zegt me inderdaad niet hoe het fietst, dat is toch altijd weer wat subtieler. Al kan je aan de hand van de balhoofdhoek en de lengte van het frame wel enige aannames doen.
Qua maten vergelijk ik de stack en de reach met mijn MTB, die is namelijk voor mij perfect. In dit geval is het een kwestie van lager aan de voorkant en een kortere pen. Daardoor blijft de hoek van mijn rug redelijk constant, maar zitten mijn armen meer naar me toe.
Ik wek nu misschien de indruk dat ik heel erg zit te sleutelen, maar ik heb al weer ruim 100km op het ding gemaakt
Dat vond ik ook zo mooi aan mijn Batavus Razer 2018 met Yamaha motor. Altijd op modus: 'standaard' goed kracht gebaseerd op de krachtsensor. Je kunt er zowel rustig als harder mee doortrappen. In vergelijking met mijn Bosch nu reed de Yamaha stukken beter. Ik begreep van de FM dat ze er simpelweg veel problemen mee hadden met de Shimano 7/8 versnellingen door de koppel en hierom veelal op de Bosch overgegaan zijn.Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Oeh een q-waarde van 5cm minder is wel heftig...Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:52:
Bij mijn Watt zitten bijvoorbeeld de pedalen zo'n 5 centimeter dichter op elkaar, dus veel strakker tegen het frame aan omdat men geen ruimte heeft gelaten voor een eventuele montage van een derallieur op al hun modellen (ze hebben alleen fixies). Dat is zo'n vreemde gewaarwording als je daar voor het eerst op fietst.Net of je benen in een hele andere stand moeten staan.
De consensus is dat minder beter is, maar daarvoor ben ik zelf (gelukkig) niet zo gevoelig. Daarentegen ben ik wel heel gevoelig over min zadelhoogte. Een cm te hoog en ik krijg de dag erna pijn in mijn heup vanwege een pees die over een slijmbeurs trekt. Vandaar dus ook de middenvoet positie. Daarom rij ik liever niet te lang op de fiets van mijn vrouw, haar zadel is een cm hoger en staat een paar cm verder terug.
Kortom, het is voor iedereen anders, het helpt ook wel als je je lichaam goed kent en weet wanneer iets niet okay is.
Welke Bosch heb je? Wij vinden de Bosch PL echt bijzonder subtiel en geruisloos. Ik ben en blijf wel een Yamaha fan, maar je merkt wel het verschil met een design van vorig jaar en ééntje van 6 jaar terug.True schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:56:
[...]
In vergelijking met mijn Bosch nu reed de Yamaha stukken beter. Ik begreep van de FM dat ze er simpelweg veel problemen mee hadden met de Shimano 7/8 versnellingen door de koppel en hierom veelal op de Bosch overgegaan zijn.
[ Voor 48% gewijzigd door roffeltjes op 18-10-2021 22:17 ]
Goedendag medetweakers,
Voor een hobbyproject ben ik op zoek naar een Philips Saferide 80 (bij voorkeur van na de update)
Het project bestaat uit een modificatie om de lamp geschikt te maken voor montage onder de voordrager van een Cortina Urban. Zie het album voor de toelichting: https://matheusvlent.stackstorage.com/s/26wyHwRGufppwvc9
Ivm een defect pcb zoek ik een donorlamp. Ze worden al jaren niet meer gemaakt wat het vinden van een vervangend onderdeel lastig maakt. Als iemand hulp kan bieden stuur me dan een pb.
Alvast bedankt.
Voor een hobbyproject ben ik op zoek naar een Philips Saferide 80 (bij voorkeur van na de update)
Het project bestaat uit een modificatie om de lamp geschikt te maken voor montage onder de voordrager van een Cortina Urban. Zie het album voor de toelichting: https://matheusvlent.stackstorage.com/s/26wyHwRGufppwvc9
Ivm een defect pcb zoek ik een donorlamp. Ze worden al jaren niet meer gemaakt wat het vinden van een vervangend onderdeel lastig maakt. Als iemand hulp kan bieden stuur me dan een pb.
Alvast bedankt.
Mooi projectje. Philips Saferide 80 koplamp gebruik ik ook nog steeds. Je hebt tegenwoordig ook de Axendo 80 oplaadbaar. Deze is zeker net zo goed, en ook oplaadbaar. Ik heb deze een paar maanden geleden via onze blauwe vriend besteld. Ik meende dat deze iets van 35 euro was. Voordeel is dan ook dat je hem hoog kunt plaatsen zodat deze niet zo snel vies word, door rond spattend modder van je banden, Hij is ook een stuk korter en lichter.M van Lent schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:28:
Goedendag medetweakers,
Alvast bedankt.
Bedankt voor de reactie!
Momenteel heb ik inderdaad een tijdelijke oplossing gerealiseerd waarbij ik de Spanninga Axendo 80XE heb gekoppeld aan de accu van de Philips Activeride. De lamp van de Activeride geeft niet zo'n fraai lichtbeeld als de Axendo 80, laat staan de Saferide 80 die het nog nét iets beter doet.
Naar de Saferide blijf ik in de tussentijd zoeken want het is anders jammer van de tijd en geld dat al in het ontwerpen en printen van de behuizing zit. Het eindproduct wordt een eenvoudigafneembare accubehuizing die met usb-C kan worden opgeladen. (dat kan tegenwoordig overal)
Bij de tijdelijke oplossing is het nog nodig de Philipsoplader mee te nemen bij meerdere lange ritten na elkaar. Bovendien heeft die accu geen enkel statuslampje. De Axendo 80 geeft eveneens een mooie bundel maar is een klein beetje smaller en iets minder gelijkmatig dan die van de Saferide 80. De reflector geeft bovendien iets meer schittering omdat daar een wat vreemde ontwerpkeuze gemaakt is.
Ik zal in het album morgen nog foto's toevoegen van de tijdelijke oplossing.
Hoger positioneren is niet mogelijk zonder de schuimen bekleding van het stuur te slopen. Bovendien zou de lamp achter mijn rugzak verscholen gaan wanneer die op de voordrager staat.
Ter referentie dit model fiets heb ik https://www.mantel.com/cortina-urban-7v-transportfiets
Niet elektrisch maar denk er wel over om hem te elektrificeren.
Momenteel heb ik inderdaad een tijdelijke oplossing gerealiseerd waarbij ik de Spanninga Axendo 80XE heb gekoppeld aan de accu van de Philips Activeride. De lamp van de Activeride geeft niet zo'n fraai lichtbeeld als de Axendo 80, laat staan de Saferide 80 die het nog nét iets beter doet.
Naar de Saferide blijf ik in de tussentijd zoeken want het is anders jammer van de tijd en geld dat al in het ontwerpen en printen van de behuizing zit. Het eindproduct wordt een eenvoudigafneembare accubehuizing die met usb-C kan worden opgeladen. (dat kan tegenwoordig overal)
Bij de tijdelijke oplossing is het nog nodig de Philipsoplader mee te nemen bij meerdere lange ritten na elkaar. Bovendien heeft die accu geen enkel statuslampje. De Axendo 80 geeft eveneens een mooie bundel maar is een klein beetje smaller en iets minder gelijkmatig dan die van de Saferide 80. De reflector geeft bovendien iets meer schittering omdat daar een wat vreemde ontwerpkeuze gemaakt is.
Ik zal in het album morgen nog foto's toevoegen van de tijdelijke oplossing.
Hoger positioneren is niet mogelijk zonder de schuimen bekleding van het stuur te slopen. Bovendien zou de lamp achter mijn rugzak verscholen gaan wanneer die op de voordrager staat.
Ter referentie dit model fiets heb ik https://www.mantel.com/cortina-urban-7v-transportfiets
Niet elektrisch maar denk er wel over om hem te elektrificeren.
@roffeltjes
Prachtige fiets! Ik lees dat ze hem zelfs de SUV noemen
Tot hoeveel km/h heb je nu precies ondersteuning? Ik heb wel eens van andere eigenaren met deze motor gehoord dat die nog wel even doorgaat met ondersteuning geven > 25km/h
Prachtige fiets! Ik lees dat ze hem zelfs de SUV noemen
Tot hoeveel km/h heb je nu precies ondersteuning? Ik heb wel eens van andere eigenaren met deze motor gehoord dat die nog wel even doorgaat met ondersteuning geven > 25km/h
CISSP! Drop your encryption keys!
Heb mezelf een Cortina E-U1 aangemeten, met name omdat ik toch al thuis was in 't "zelfbouw" Bafang circuit en persoonlijk gebruik ik toch maar 2 standen met de versnellingen op 'n fiets (wegrijden en hard
) dus N3 is zat. Fiets bevalt erg goed, de rotatie-sensor werkt erg fijn mee, had een slechtere ondersteuning verwacht.
Nu is alles op de Cortina mat-zwart, zelfs de zadel pen, deze is nu al gekrast door 't verstellen, dus ik vroeg mij af of er bij iemand al met een goed 'middeltje' bekend is waarmee je mat-zwart (of lak in 't algemeen) goed kan bijwerken waar nodig?
Ik denk dat er wel meer krassen op komen, altijd fijn om dan ff snel aan te stippen.
Nu is alles op de Cortina mat-zwart, zelfs de zadel pen, deze is nu al gekrast door 't verstellen, dus ik vroeg mij af of er bij iemand al met een goed 'middeltje' bekend is waarmee je mat-zwart (of lak in 't algemeen) goed kan bijwerken waar nodig?
Ik denk dat er wel meer krassen op komen, altijd fijn om dan ff snel aan te stippen.
Net de Giant Dailytour E+1 Belt Drive besteld. Damesmodel, mooi makkelijk opstappen:

10% korting op verkoopprijs en 150 euro voor een oude fiets gehad.

Haters everywhere but I don’t really care
Gefeliciteerd. Een mat zwarte lak stift kan helpen. Zwart is ook het mooiste bij te lakken.CT schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:24:
Heb mezelf een Cortina E-U1 aangemeten, met name omdat ik toch al thuis was in 't "zelfbouw" Bafang circuit en persoonlijk gebruik ik toch maar 2 standen met de versnellingen op 'n fiets (wegrijden en hard) dus N3 is zat. Fiets bevalt erg goed, de rotatie-sensor werkt erg fijn mee, had een slechtere ondersteuning verwacht.
Gefeliciteerd. Mooie complete fiets.matthijst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:09:
Net de Giant Dailytour E+1 Belt Drive besteld. Damesmodel, mooi makkelijk opstappen:
[Afbeelding]
Hoe is de levertijd? Of had de winkel hem op voorraad of al in backorder staan?
Mooie fiets met een leuke config!matthijst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:09:
[Afbeelding]
Ik denk ook dat je een goede deal hebt gemaakt met 10% korting.
Dinsdag al klaarFoxhill schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:34:
[...]
Gefeliciteerd. Mooie complete fiets.
Hoe is de levertijd? Of had de winkel hem op voorraad of al in backorder staan?
Zat nog te kijken naar Gazelle Grenoble c380 maar toch maar deze gedaan.
Lokale dealer, mooi makkelijk.
Haters everywhere but I don’t really care
Volgende week mijn qwic maar even laten verwennen bij de lokale fietsenmaker voor een grote beurt. Ik laat ook de leren handvaten vervangen voor handvatten met meer grip. Mijn handen glijden er steeds af als ik op een fietspad fiets wat niet zo glad is als een biljartlaken en dat zijn er nog al wat.
Deze fietsenboer is geen qwic dealer, dus hij kan de computer niet uitlezen e.d. Is het wel aan te raden dat alsnog te laten doen?
Deze fietsenboer is geen qwic dealer, dus hij kan de computer niet uitlezen e.d. Is het wel aan te raden dat alsnog te laten doen?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik weet het niet bij Qwic maar verwacht dat het hetzelfde is als bij de meeste systemen. Bij Bosch/Yamaha/Panasonic/Shimano kun je uitlezen prima overslaan bij de grote beurt, of zal zelfs ook de dealer meestal niets uitlezen. Alleen bij de oude ION systemen was uitlezen wel verstandig omdat de accu’s anders werkten en gevoelig waren. Je grote beurt bij deze niet-dealer volstaat dus wel, tenzij je een storing hebt.rimave schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:51:
Volgende week mijn qwic maar even laten verwennen bij de lokale fietsenmaker voor een grote beurt. Ik laat ook de leren handvaten vervangen voor handvatten met meer grip. Mijn handen glijden er steeds af als ik op een fietspad fiets wat niet zo glad is als een biljartlaken en dat zijn er nog al wat.
Als je geen klachten hebt zou ik die motor lekker met rust latenrimave schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:51:Deze fietsenboer is geen qwic dealer, dus hij kan de computer niet uitlezen e.d. Is het wel aan te raden dat alsnog te laten doen?
De motor is toch prima nu. Ik vraag me dan af wat een uitlezing of update kan doen?rimave schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:51:
Gewoon de klassieke dingen is meer dan voldoende: rammels vast zetten, lagers, remmen, banden verlichting nakijken en klaar.
Bedankt voor de reacties. Ik hou het mooi bij alleen de beurt.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Heb zelf nu ook een zadel op buis zitje, maar ik 'schuur' net met mn benen langs dat zadeltje als ik fiets, ervaar je dat ook? (m'n fiets model is wel meer stadsfiets). Of moet ik toch meer wijdbeens fietsenlaurens0619 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:28:
...
Uiteindelijk zadeltje op de stang gekocht, erg blij mee en zoontje vind het fantastisch. Voor de langere ritten stop ik hem wel liever in een stoeltje of de fietskar (alhoewel die met helmpje tussen mijn armen ook wel veilig zit)
https://www.fiets-stoeltj...p-stang-voor-herenfi.html
...
Geen idee of ik eraan gewend ben en automatisch wijdbeens fiets, maar ik heb daar geen last vanCT schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:12:
[...]
Heb zelf nu ook een zadel op buis zitje, maar ik 'schuur' net met mn benen langs dat zadeltje als ik fiets, ervaar je dat ook? (m'n fiets model is wel meer stadsfiets). Of moet ik toch meer wijdbeens fietsen
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik dacht ook bij de aanschaf van mijn fiets of mijn knieën de accu kunnen raken en dat is dus niet het geval gelukkig. Het is zelfs zo stom dat ik niet kan zeggen of ik wijdbeens fiets want ik let daar nooit zo op, maar als er een kind op dat zadel zit zal je dus wijdbeens moeten fietsen dus ergens is het wel een oefeninglaurens0619 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Geen idee of ik eraan gewend ben en automatisch wijdbeens fiets, maar ik heb daar geen last van
Een klein feestje waard denk ikmatthijst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:09:
[Afbeelding]
Mooie fiets hoor! Hij lijkt wel op de mijne; zelfde kleur en model. Dat display is wel heel mooi weggewerkt moet ik zeggen. Ziet er supersjiek en strak uit. Ik heb gewoon een Bosch motor met Intuvia display.
Nou, zo mooi is mijn nieuwe fiets niet meer

Heb je ooit wel eens eerder een riem gehad? Mij bevalt het uit-ste-kend. Door eerder genoemde modderige wegen heb ik geen krakende ketting meer. Ondanks dat mijn oude fiets een kettingkast had, had ik vaak last van bijgeluiden uit de ketting. Schoonmaken en smeren helpt voor een weekje en het is weer raak. Met mijn riem geen last van gekraak of aanloopgeluiden en die geeft geen krimp. Alleen als het koud is kan de riem een zacht geluid maken wat lijkt alsof je kleding over mekaar schuift, maar hinderlijk, zeker niet.
Als ik flink wind tegen heb (open velden hier) en ik zet hem op de hoogste stand dan geeft de fiets geen krimp. Dankzij de riem blijft het stil in de drivetrain.
Voor mijn oude fiets kreeg ik €850 terug en mijn Gazelle Ultimate c8+ belt heeft me in totaal maar €2650 gekost. Mijn oude ingeruilde Qwic premium MN330 had er ook weer 21500km opzitten en het bedrag dat ik terug kreeg had ik nooit durven denken.
Jouw fiets en mijn fiets zijn qua uiterlijk net broer en zus. Ik heb ze even langs elkaar gezet en het verschil is maar subtiel.
Straks wel even een mooie review hier neerzetten want ik ben erg benieuwd hoe hij je gaat bevallen

25€ per maand….zebsite schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:31:
Hebben we dit al gezien?
https://www.deingenieur.n...opladen-met-inductietegel
Dus alleen bruikbaar als je je fiets niet binnen kan zetten, maar dan nog is 25€ veel te veel.
@zebsite En dan krijg je ook nog een oerlelijke standaard erbij... of moet je kopen om dit te kunnen, zit dat bij die 25 euro in? Kon dat niet vinden
Ging mij meer om de techniek🙂. En het lijkt mij meer iets voor de e-deelfietsen, die net zo als de scooters zo fijn overal geparkeerd worden😡..route99 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:06:
@zebsite En dan krijg je ook nog een oerlelijke standaard erbij... of moet je kopen om dit te kunnen, zit dat bij die 25 euro in? Kon dat niet vinden
Ik zit een beetje door dit topic te lezen omdat ik van plan ben een E-Bike te kopen en ik las dat jullie @dennisfr en @jimh307 allebij een Gazelle Ultimate C8+ hebben en ik was benieuwd hoe deze jullie bevalt, hoe is bijvoorbeeld de vering in de voorvork, deze lijkt mij nogal weinig maar misschien dat jullie hier meer inzicht voor mij over hebben? Ook vroeg ik me af of iemand hier bekend is met de Kalkhoff Image 3B?
[ Voor 9% gewijzigd door Tiimbo1991 op 25-10-2021 20:40 ]
De fiets bevalt goed. Alle onderdelen zijn makkelijk te vervangen omdat bijna iedereen een Bosch motor heeft en Nexus remmen en versnellingen. De voorvering doet hier niet zo veel en valt me wat tegen, maar verder is het een prima en degelijke fiets met een zalige riem en schijfremmen, die remmen echt goed. De accu is doorgaans prima tot 100km actieradius en de brede banden veren ook voor een groot deel.Tiimbo1991 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:39:
Ik zit een beetje door dit topic te lezen omdat ik van plan ben een E-Bike te kopen en ik las dat jullie @dennisfr en @jimh307 allebij een Gazelle Ultimate C8+ hebben en ik was benieuwd hoe deze jullie bevalt, hoe is bijvoorbeeld de vering in de voorvork, deze lijkt mij nogal weinig maar misschien dat jullie hier meer inzicht voor mij over hebben? Ook vroeg ik me af of iemand hier bekend is met de Kalkhoff Image 3B?
@Tiimbo1991 ik sluit me aan bij @jimh307 : prima fiets, zeker aan te bevelen. De voorvering is wat mij betreft voldoende. Ik had hiervoor een e-bike zonder vering en dan is het verschil toch wel duidelijk merkbaar. Het zal ook afhankelijk zijn van gebruik: ik fiets vrijwel volledig op verharde wegen.
jimh307 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:44:
[...]
De fiets bevalt goed. Alle onderdelen zijn makkelijk te vervangen omdat bijna iedereen een Bosch motor heeft en Nexus remmen en versnellingen. De voorvering doet hier niet zo veel en valt me wat tegen, maar verder is het een prima en degelijke fiets met een zalige riem en schijfremmen, die remmen echt goed. De accu is doorgaans prima tot 100km actieradius en de brede banden veren ook voor een groot deel.
Voldoet de Active Line Plus in ons kleine kikkerlandje voor woon/werk verkeer met veel wind tegen en hoe is tie met kleine heuvels? Blijft hij ook constant op 25km/u+ als je bijvoorbeeld in Turno fietst?dennisfr schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:19:
@Tiimbo1991 ik sluit me aan bij @jimh307 : prima fiets, zeker aan te bevelen. De voorvering is wat mij betreft voldoende. Ik had hiervoor een e-bike zonder vering en dan is het verschil toch wel duidelijk merkbaar. Het zal ook afhankelijk zijn van gebruik: ik fiets vrijwel volledig op verharde wegen.
Ik pak elke dag een heuveltje mee halverwege de route en dat gaat prima, in de 5e versnelling op Tour stand kom ik makkelijk boven met 22+ km/u.Tiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
[...]
Voldoet de Active Line Plus in ons kleine kikkerlandje voor woon/werk verkeer met veel wind tegen en hoe is tie met kleine heuvels? Blijft hij ook constant op 25km/u+ als je bijvoorbeeld in Turno fietst?
Of je op Tourstand tegen de begrenzer aan fietst ligt met name aan je eigen fysiek en de route: ik woon in het oosten (minder wind en geen open polders) en ben redelijk fit. Ik gebruik hoofdzakelijk de Tour stand en haal meestal wel de 25 km/u zonder bezweet op mijn werk te komen.
Hier ook een active line plus(Batavus Finez power sport). Ik fiets veel in tour/sport, maar tegen de grens aan fietsen in Tour, vergt gewoon wat meer eigen kracht. Wind mee, geen enkel probleem. Maar bij wind tegen, of heuvel op, zakt ie behoorlijk terug. Maar dat doet ie eigenlijk in elke stand wanneer je de grens nadert. De ondersteuning bouwt af, naar mate je dichter bij de grens van 25km/uur komt. Het is geen cruisecontrol die je insteltTiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
[...]
Voldoet de Active Line Plus in ons kleine kikkerlandje voor woon/werk verkeer met veel wind tegen en hoe is tie met kleine heuvels? Blijft hij ook constant op 25km/u+ als je bijvoorbeeld in Turno fietst?
Voor goede ondersteuning, moet je eigenlijk wat onder de grens gaan fietsen. Dan heb je in elke situatie voldoende mogelijkheid om aan te passen.
Ik doe 2x 23km woon/werk per dag(als het droog is). Vooral de heenweg, merk ik dat ik steeds meer de optimale ondersteuning op zoek. In tour, is dat bij mijn fiets ongeveer 20 à 22km/uur. Weinig inspanning en vooral geen zweet
Het grote nadeel, vind ik eigenlijk de 25km/uur grens. Voor langere woon/werk ritten, eigenlijk net wat te langzaam
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Sowieso zit een groot deel van de beperking op de naaf. Fabrikanten limiteren de motor op 50nm in het geval van een naafversnelling. Het verschil tussen een Active Line+ met Nexus en een Performance Line met Nexus zit hem in het ondersteuningsprofiel (de PL past goed met hogere toerentallen).Tiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
Als je echt de heuvels in moet ligt een derailleur en een Performance Line (of CX) voor de hand.
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 26-10-2021 12:39 ]
Bij stevige tegenwind zal je ook stevig moeten meetrappen, en dan is 22-24 km/h waarschijnlijker.Tiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
[...]
Continu boven de 25 km/h zal je ook op vlakke weg alleen bereiken bij goed bijtrappen, bergaf, wind mee.
Mijn gevoel (Performance Line) is dat de kracht afgebouwd wordt vanaf 24.5 km/h om volledig weg te zijn bij 25.5 km/h.
Dat ligt bij mij andersTommie12 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:59:
[...]
Mijn gevoel (Performance Line) is dat de kracht afgebouwd wordt vanaf 24.5 km/h om volledig weg te zijn bij 25.5 km/h.
Mijn gevoel (Performance Line) is dat de kracht afgebouwd wordt vanaf 25.5 km/h om volledig weg te zijn bij 27.1 km/h, Ik zie dan nog een balkje support en hoor de motor nog zachtjes meebrommen tot ik de 27kmpu passeer.
Overigens zit ik 2 versnellingen lager dan op de Yamaha, misschien moet je je Nuvinci eens op een cadans van 80 zetten en kijken hoe de fiets reageerd.
Het is en blijft 250 watt dus als je echt wind tegen hebt kan het zijn dat je geen 25 km/h gaat halen. Echter is de turbo stand best sterk en zeker als je in de direct drive (versnelling 5) fietst. Ik kom er een steile dijk makkelijk boven. Je zal sneller gaan als je met de Bosch een goede cadans aanhoud en als je langzaam wilt trappen en hard wil gaan dan moet je voor de 90nm Brose motor gaan. Houd er wel rekening mee dat een Brose op de hoogste stand zuipt aan de accu. Bosch is zuiniger.Tiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
[...]
Wil je echt 25 km/h gaan met windkracht 6 op kop dan kom je bij de speed pedelecs uit want dat red je gewoonweg niet met 250 watt aan vermogen. De Gazelle ultimate is er ook in de speed pedelec uitvoering en je neigt daar naar als ik jouw wensen zie. Die zijn wel wat duurder en een 500 Wh accu is dan zeer snel leeg.
In de 6e versnelling haal ik die 25 km/h makkelijk, ook met wat wind tegen, maar niet met windkracht 6 op de kop. Voor de power die de Bosch motor heeft is het in mijn ogen ruim voldoende.
Zelf fiets ik ook voor 95% in de tour stand. Alleen als ik de dijk op moet zet ik hem even op turbo en voor een viaduct is standje sport al voldoende. Mijn snelheid ligt rond de 20-22 km/h want ik fiets om fit te blijven en ik fiets niet op de tijd. De 100 km kan ik nét halen in deze tijd van het jaar want in de zomer kom ik net 15 km verder wat ook volstrekt logisch is. Ik fiets niet veel in de eco modus zoals ik het begin en ik laat me ook graag helpen. Ik heb artrose, dus erg lang op eco fietsen gaat goed pijn doen in mijn knieën dus de tour stand is een mooie compromis. Of ik nu 100 km kan halen of 80 km, voor mij maakt dat niet zoveel uit. Het opladen van de accu gaat toch vanzelf en het is een kwestie van inpluggen en hem er weer in doen als ie klaar is met laden.dennisfr schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:29:
[...]
Ik pak elke dag een heuveltje mee halverwege de route en dat gaat prima, in de 5e versnelling op Tour stand kom ik makkelijk boven met 22+ km/u.
Of je op Tourstand tegen de begrenzer aan fietst ligt met name aan je eigen fysiek en de route: ik woon in het oosten (minder wind en geen open polders) en ben redelijk fit. Ik gebruik hoofdzakelijk de Tour stand en haal meestal wel de 25 km/u zonder bezweet op mijn werk te komen.
Dat maakt echt geen verschil uit. Natuurlijk moet je de trapfrequentie niet boven de 100 gaan duwen.roffeltjes schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Dat ligt bij mij anders![]()
Mijn gevoel (Performance Line) is dat de kracht afgebouwd wordt vanaf 25.5 km/h om volledig weg te zijn bij 27.1 km/h, Ik zie dan nog een balkje support en hoor de motor nog zachtjes meebrommen tot ik de 27kmpu passeer.
Overigens zit ik 2 versnellingen lager dan op de Yamaha, misschien moet je je Nuvinci eens op een cadans van 80 zetten en kijken hoe de fiets reageerd.
En we hebben hier 2 fietsen met de PL, die doen allebei exact hetzelfde.
Nah ik was zo en zo niet van plan om een Speed Pedelec te halen, ben van me zelf al best een door-fietser maar net effe dat extra beetje ondersteuning zal al genoeg zijn om niet zwetend aan te komen.jimh307 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:51:
[...]
Zelf fiets ik ook voor 95% in de tour stand. Alleen als ik de dijk op moet zet ik hem even op turbo en voor een viaduct is standje sport al voldoende. Mijn snelheid ligt rond de 20-22 km/h want ik fiets om fit te blijven en ik fiets niet op de tijd. De 100 km kan ik nét halen in deze tijd van het jaar want in de zomer kom ik net 15 km verder wat ook volstrekt logisch is. Ik fiets niet veel in de eco modus zoals ik het begin en ik laat me ook graag helpen. Ik heb artrose, dus erg lang op eco fietsen gaat goed pijn doen in mijn knieën dus de tour stand is een mooie compromis. Of ik nu 100 km kan halen of 80 km, voor mij maakt dat niet zoveel uit. Het opladen van de accu gaat toch vanzelf en het is een kwestie van inpluggen en hem er weer in doen als ie klaar is met laden.
Edit: Heb de Ultimate C8+ HMB Belt besteld.
@Tommie12
De Bosch ondersteuningsprofielen (die van Yamaha overigens ook) zijn zowel gevoelig voor cadans als druk op de pedalen. De opmerking van @roffeltjes is dus zeker terecht.
De optimale ondersteuning heb je bij een bepaalde cadans en een bepaalde druk op wielen. Verander je het ene, dan moet het andere ook veranderen om weer een optimale ondersteuning te krijgen.
Wat betreft het stoppen van de ondersteuning. In Sport en Turbo stopt de ondersteuning normaal gesproken net iets boven de 27 km/u. In Tour is dit volgens mij iets lager.
Het komt incidenteel voor dat er fietsen in gebruik zijn (zoals die van jou blijkbaar) die al bij 25 km/u stoppen met de ondersteuning.
Vanaf ongeveer 22 km/u begint de Bosch al met het afbouwen van de ondersteuning.
De Bosch ondersteuningsprofielen (die van Yamaha overigens ook) zijn zowel gevoelig voor cadans als druk op de pedalen. De opmerking van @roffeltjes is dus zeker terecht.
De optimale ondersteuning heb je bij een bepaalde cadans en een bepaalde druk op wielen. Verander je het ene, dan moet het andere ook veranderen om weer een optimale ondersteuning te krijgen.
Wat betreft het stoppen van de ondersteuning. In Sport en Turbo stopt de ondersteuning normaal gesproken net iets boven de 27 km/u. In Tour is dit volgens mij iets lager.
Het komt incidenteel voor dat er fietsen in gebruik zijn (zoals die van jou blijkbaar) die al bij 25 km/u stoppen met de ondersteuning.
Vanaf ongeveer 22 km/u begint de Bosch al met het afbouwen van de ondersteuning.
Tiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:06:
[...]
Nah ik was zo en zo niet van plan om een Speed Pedelec te halen, ben van me zelf al best een door-fietser maar net effe dat extra beetje ondersteuning zal al genoeg zijn om niet zwetend aan te komen.
Ik heb het geprobeerd met diverse versnellingen. Binnen normale trapfrequenties zie ik geen verschil.Athome schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:14:
@Tommie12
Mijn fiets is wellicht wat braaf afgesteld, maar toch word ik zelden ingehaald door andere ebikes (de speed pedelecs wel natuurlijk).
Gefeliciteerd! Het is geen goedkope fiets maar (mijns inziens) het geld zeker waard. In mijn geval vervangt hij de auto voor 80% van mijn woon werkverkeer. Ik fiets ca. 130 km/week. Met de auto zou dat minstens 200 km zijn (snelste route is omrijden via de snelweg), dus dat scheelt nogal, ook financieel.Tiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:06:
[...]
Nah ik was zo en zo niet van plan om een Speed Pedelec te halen, ben van me zelf al best een door-fietser maar net effe dat extra beetje ondersteuning zal al genoeg zijn om niet zwetend aan te komen.
Al een verwachte leverdatum gekregen?
Maakt echt een enorm verschil... In de zwaarste versnelling krijg ik geen 100% maar als ik terugschakel knalt de ondersteuning door naar 100%Tommie12 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:02:
[...]
Dat maakt echt geen verschil uit. Natuurlijk moet je de trapfrequentie niet boven de 100 gaan duwen.
En we hebben hier 2 fietsen met de PL, die doen allebei exact hetzelfde.
En hier zie je nog 1balkje met 27.0kmpu.
:strip_exif()/f/image/ZEIP8ge1reoBFyHFpJRZBRg7.jpg?f=fotoalbum_large)
Net een leverings afspraak ingepland voor komende Zaterdag.dennisfr schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:13:
[...]
Gefeliciteerd! Het is geen goedkope fiets maar (mijns inziens) het geld zeker waard. In mijn geval vervangt hij de auto voor 80% van mijn woon werkverkeer. Ik fiets ca. 130 km/week. Met de auto zou dat minstens 200 km zijn (snelste route is omrijden via de snelweg), dus dat scheelt nogal, ook financieel.
Al een verwachte leverdatum gekregen?
Ik ga het proberen (maar een foto nemen bij 27km/h durf ik niet).roffeltjes schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:48:
[...]
Maakt echt een enorm verschil... In de zwaarste versnelling krijg ik geen 100% maar als ik terugschakel knalt de ondersteuning door naar 100%
En hier zie je nog 1balkje met 27.0kmpu.
[Afbeelding]
Ik ben toch vrij zeker dat ik boven de 25.5 geen balkjes meer te zien krijg op mijn fiets.
Ik geloof je direct, je geeft ook een heel ander karakter aan dan wat ik ervaarTommie12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Ik ga het proberen (maar een foto nemen bij 27km/h durf ik niet).
Ik ben toch vrij zeker dat ik boven de 25.5 geen balkjes meer te zien krijg op mijn fiets.
Het gekke is dat voor zover ik weet (ik kan er naast zitten!) er twee opties zijn die de fabrikant heeft: Derailleur (Kettenschaltung) en Naaf (Nabenschaltung). De diameter van de band kan ook wel wat verschillen waardoor de werkelijke snelheid afwijkt, maar dan nog verwacht je dat hij op de teller rond de 27 afkapt. Overigens loopt (ondanks mijn iets grotere banden) mijn Bosch vrij gelijk aan de Yamaha in snelheidsmeting, wat me doet vermoeden dat dat redelijk klopt.
Het andere wat me bevreemdt is dat je geen verschil merkt in cadans, terwijl dat bij mijn fiets juist de sleutel is tot volle support. Op lage RPM krijg ik hooguit 80% ook al sta ik hard te duwen. Maar ga ik 1-2 versnellingen naar beneden en ga spinnen knalt hij meteen naar 100% en krijg ik het schopje in de rug. Dat verschilt overigens dag en nacht met de Yamaha, maar daar kom ik binnenkort op terug.
Ja hij lijkt ergens tussen de 18-22 kmpu echt veel power te geven, maar ook daarna houdt hij het veel langer vol dan de oude gens (en de Yamaha).Athome schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:14:
Ik heb boven de 25 80% gezien en boven de 26 zag ik net nog 50% voorbij komen (valt natuurlijk meteen weer terug. En net met tegenwind cruiste ik op 25.8 met 40%, dat vind ik ook bijzonder veel (vergeleken met de Yamaha, al had die meer kracht, wat dit wel een beetje appelen-peren maakt).
Dat is dus ook de soepelheid die ik ervaar, op Turbo en relatief licht (ik denk niet dat mijn cadans ver boven de 80 zit, het is zeker geen hamsterwiel) reageert hij heel vlot. Ga ik dan naar de 8e versnelling dan wordt hij relatief sloom.
@roffeltjes
Als ik vanuit stilstand een sprintje wil trekken, dan draai ik mijn enviolo vrijwel helemaal naar de kleinste stand, en trap ik zo hard ik kan, de motor geeft dan volle kracht, en dan probeer ik de verhouding te verdraaien, maar dat lukt amper.
Als er veel kracht op de naaf zit, dan kan je amper schakelen.
Nu zodra mijn trapfrequentie wat te hoog gaat, gaat ook de kracht naar beneden, en dan kan ik op een zeker moment de verhouding verdraaien (zonder echt de benen stil te houden). Dan gaat mijn kracht omhoog, en ook die van mister Bosch.
Dat doe ik dan in 2-3 keer om in de buurt te zitten van waar ik wil zijn qua verhouding.
Boven de 26 heb ik nog nooit een 'blokje' ondersteuning gezien, en ik draai ook niet als een hamster.
Mijn Intuvia heeft overigens een schakelindicator. Bij gewoon rijden zie ik die vrijwel nooit opkomen, wat me doet denken dat mijn trapfrequentie zowat goed zit. Ik kan die doen opkomen door vrij extreem te gaan op of afschakelen.
Als ik vanuit stilstand een sprintje wil trekken, dan draai ik mijn enviolo vrijwel helemaal naar de kleinste stand, en trap ik zo hard ik kan, de motor geeft dan volle kracht, en dan probeer ik de verhouding te verdraaien, maar dat lukt amper.
Nu zodra mijn trapfrequentie wat te hoog gaat, gaat ook de kracht naar beneden, en dan kan ik op een zeker moment de verhouding verdraaien (zonder echt de benen stil te houden). Dan gaat mijn kracht omhoog, en ook die van mister Bosch.
Dat doe ik dan in 2-3 keer om in de buurt te zitten van waar ik wil zijn qua verhouding.
Boven de 26 heb ik nog nooit een 'blokje' ondersteuning gezien, en ik draai ook niet als een hamster.
Mijn Intuvia heeft overigens een schakelindicator. Bij gewoon rijden zie ik die vrijwel nooit opkomen, wat me doet denken dat mijn trapfrequentie zowat goed zit. Ik kan die doen opkomen door vrij extreem te gaan op of afschakelen.
[ Voor 20% gewijzigd door Tommie12 op 27-10-2021 10:04 ]
Na lang wikken en wegen ben ik uiteindelijk tot een shortlist gekomen van E-Bikes waar mijn voorkeur naar uit gaat.
* Amsterdam GT Envioli CT (Lekker Bikes)
* Veloretti Ace (Veloretti)
Jammer genoeg kan ik van de Amsterdam GT weinig tot geen reviews online vinden. De spaarzame ervaringen die ik heb kunnen vinden waren tot nog toe redelijk positief.
Wat betreft de Veloretti Ace daar kampen ze met leveringsproblemen, niveau van geleverde support etc. Allemaal dingen waar ik niet op zit te wachten.
Het lijkt erop alsof de fietsen elkaar niet echt veel ontlopen. De Amsterdam GT is 600 euro duurder, heeft wel de mogelijkheid tot Accessoires. Heeft een sterkere motor, maar verder lijken ze redelijk identiek.
Levertijd Veloretti is pas eind december terwijl de Amsterdam GT een levertijd heeft van een aantal weken.
Wat zouden jullie mij hieromtrent aanraden?
* Amsterdam GT Envioli CT (Lekker Bikes)
* Veloretti Ace (Veloretti)
Jammer genoeg kan ik van de Amsterdam GT weinig tot geen reviews online vinden. De spaarzame ervaringen die ik heb kunnen vinden waren tot nog toe redelijk positief.
Wat betreft de Veloretti Ace daar kampen ze met leveringsproblemen, niveau van geleverde support etc. Allemaal dingen waar ik niet op zit te wachten.
Het lijkt erop alsof de fietsen elkaar niet echt veel ontlopen. De Amsterdam GT is 600 euro duurder, heeft wel de mogelijkheid tot Accessoires. Heeft een sterkere motor, maar verder lijken ze redelijk identiek.
Levertijd Veloretti is pas eind december terwijl de Amsterdam GT een levertijd heeft van een aantal weken.
Tsja, ik ben echt een nitwit betreft Enviolo. Bij schakelen hou ik de benen heel kort stil en ga dan weer verder. Ik zit ergens tussen 5-6-7 op de Nexus.Tommie12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:56:
@roffeltjes
Maar zoals je het omschrijft krijg ik het gevoel dat de Enviolo heel anders combineert met de Bosch.
Dit is wel te verklaren. Dit heeft te maken met hitte in de motor. Bij lagere toeren (hoge versnelling) draait de motor niet efficiënt. Ga je een hogere cadans aanhouden dan draait de elektromotor efficiënter en ontstaat er minder hitte. Dit is goed geregeld bij Bosch. Het zal ook een stukje bescherming zijn.roffeltjes schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:56:
[...]
Ja hij lijkt ergens tussen de 18-22 kmpu echt veel power te geven, maar ook daarna houdt hij het veel langer vol dan de oude gens (en de Yamaha).
Ik heb boven de 25 80% gezien en boven de 26 zag ik net nog 50% voorbij komen (valt natuurlijk meteen weer terug. En net met tegenwind cruiste ik op 25.8 met 40%, dat vind ik ook bijzonder veel (vergeleken met de Yamaha, al had die meer kracht, wat dit wel een beetje appelen-peren maakt).
Dat is dus ook de soepelheid die ik ervaar, op Turbo en relatief licht (ik denk niet dat mijn cadans ver boven de 80 zit, het is zeker geen hamsterwiel) reageert hij heel vlot. Ga ik dan naar de 8e versnelling dan wordt hij relatief sloom.
Als ik in de 6e versnelling een dijk beteugel dan geeft de motor minder streepjes aan dan wanneer ik hem terug pook naar de 5e versnelling; de motor maakt meer toeren en heeft logisch ook meer koppel
Tsja, de Yamaha is ook een top motor, maar die heeft een heel ander profiel, waarbij bekend is dat hij vanaf de eerste trap meteen vol koppel levert. Thermisch is die ook prima.jimh307 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:03:
[...]
Dit is wel te verklaren. Dit heeft te maken met hitte in de motor. Bij lagere toeren (hoge versnelling) draait de motor niet efficiënt. Ga je een hogere cadans aanhouden dan draait de elektromotor efficiënter en ontstaat er minder hitte. Dit is goed geregeld bij Bosch. Het zal ook een stukje bescherming zijn.
Als ik in de 6e versnelling een dijk beteugel dan geeft de motor minder streepjes aan dan wanneer ik hem terug pook naar de 5e versnelling; de motor maakt meer toeren en heeft logisch ook meer koppel
Ik zal zeker zeggen dat ik de Bosch prefereer*, er is in die 6 jaar echt heel veel gebeurd. Ik zou graag de 2022 Yamaha update willen proberen, maar ja, lastig te vinden. Het kan in ieder geval ook echt anders.
* Er zijn scenario's waarbij de Yamaha in het voordeel is, zoals wegrijden met een kar op een Talud. Al zal een CX met derailleur dat waarschijnlijk nog beter doen.
Als het om aanraden gaat: Geen van beiden. Kleine merken, hippe fietsen en support in Amsterdam, dat is een bekend verhaaltino schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:02:

Als je echt moet kiezen dan zou ik Veloretti in ieder geval skippen, dat is een drama wat nu voor ons wordt uitgespeeld en ik ben toch blij dat ik niet mee doe aan dat soort semi-scams. Lekker heeft een prijs waar nog support af kan en je ziet dan ook dat die een betere reputatie heeft.
Maar het advies wat ik blijf geven?
Ga naar een goede Fietsenmaker in de buurt en kijk wat hij kan leveren.
Als jezelf handig bent en het leuk vindt om regelmatig te sleutelen kan je ook wel op afstand gaan kopen, maar hou er rekening mee dat voor support en garantie (en dat is bij een ebike geen luxe) dan navenant minder is.
Overigens: Mijn custom Velo de Ville was 200 euro duurder dan de Lekker en is een aantal lichtjaren verderop qua product. Ook mijn FM waar ik hem niet heb gekocht is lyrisch over het design, afmontage en de afwerking. Dit is echt niveau Koga signature/Santos.
[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 27-10-2021 11:00 ]
En vraag hem eens of hij een Veloretti/Stella/VanMoof/Cowboy fiets ook zou herstellen voor jou.roffeltjes schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:17:
[...]
Ga naar een goede Fietsenmaker in de buurt en kijk wat hij kan leveren.
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam