Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ben het 100% eens met het advies om het wel te doen. Ik zou niet zonder voorrem willen rijden en dan goed de balans zoeken tussen remmen voor/achter....

Wettelijk hoef je alleen bij velgremmen er 2 remmen te hebben, maar bij een visuele check kan een agent zeggen dat je ene... rem niet voldoende in orde is. Er zijn geen meting nodig....

Tuurlijk gaat het om de veiligheid zelf ... De wet is er als er in geval van twijfel echt getoetst moet worden of je aan de wet voldeed.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-01
§ 8. Reminrichting 1
Artikel 5.9.38 2

Eisen
Wijze van keuren: Lid 1 en 2: visuele controle.

1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 01-03-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
GG85 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:46:
[...]

Ik heb een Brinckers Le Mans M310 CT met inmiddels 2000km op de teller en ben zeer tevreden,. De krachtige motor is echt heel fijn. Standaard zitten er fatsoenlijke banden onder (collega heeft een Gazelle 45km fiets met standaard normale fietsbandjes) en traploze naaf vind ik heel fijn.
Tot nu toe alleen een klein beurtje gehad en dat was via de site alsnog gewoon bij een lokale fietsenmaker incl service. Dus slechte verhalen wbt fietsenwinkel herken ik me niet in.
Dankje voor je reactie!

Toevallig gisteren de laatste brisbane 2019 daar gekocht. Toch voor de nexus 8 gegaan ipv de traploze omdat die 200 euro goedkoper uit kwam. Eerste 50km gefietst en tot nu toe zeer tevreden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:20
Hi,

Van het weekend was ik er eindelijk uit, het wordt een Sparte R5Te.
Ik moet elke dat 18km naar het werk fietsen en nu kan ik wel wat ondersteuning gebruiken.
Het wordt de R5Te omdat hij een achtermotor heeft en de ketting daardoor minder slijt.
Ook de accu zit op een lage plaats en heeft ie een naaf versnelling.

Ik dus naar de fietsenmaker met het goede nieuws... blijkt de R5Te uit het assortiment te zijn!
Arrghhh.

Groet, T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34
iTmen79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:35:
Hi,

Van het weekend was ik er eindelijk uit, het wordt een Sparte R5Te.
Ik moet elke dat 18km naar het werk fietsen en nu kan ik wel wat ondersteuning gebruiken.
Het wordt de R5Te omdat hij een achtermotor heeft en de ketting daardoor minder slijt.
Ook de accu zit op een lage plaats en heeft ie een naaf versnelling.

Ik dus naar de fietsenmaker met het goede nieuws... blijkt de R5Te uit het assortiment te zijn!
Arrghhh.

Groet, T
Dan koop je hem toch ergens anders? Online is hij in ieder geval wel te vinden en ik denk dat andere fietszaken ook nog wel wat voorraad hebben? Rondje bellen lijkt me.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
DeOS schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:21:
[...]

Dan koop je hem toch ergens anders? Online is hij in ieder geval wel te vinden en ik denk dat andere fietszaken ook nog wel wat voorraad hebben? Rondje bellen lijkt me.
Hi,

Ik wil graag de garantie en servicebeurtjes bij een fietsenwinkel in de buurt.
Maar inderdaad als ik hem echt wil hebben kan ik hem in andere winkel bestellen maar handig is anders.

Groet, T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

iTmen79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:38:
[...]

Hi,

Ik wil graag de garantie en servicebeurtjes bij een fietsenwinkel in de buurt.
Maar inderdaad als ik hem echt wil hebben kan ik hem in andere winkel bestellen maar handig is anders.

Groet, T.
Logisch, maar je weet zeker dat de FM hem nergens "grijs" kan inkopen zodat je hem alsnog via hem koopt?
Anders inderdaad zelf ergens halen en onderhoud via de lokale FM, zorg ervoor dat je goed met de verkopende partij afspreekt dat je de garantie via die lokale FM wil laten verlopen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:38

SuBBaSS

-has Ryzen

Heeft iemand hier ervaring met een ietwat los zittende accu onder een bagagedrager?
Bij mijn batavus met ION systeem 'hangt' de accu in een rail in de bagagedrager. Aan de accu zelf zit links en rechts een nok over de lengte van de accu waarmee ik hem erin kan schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TL7myktebZoehUDPPJjC9skH/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZuFs8vhmYPhvyzxjWa1IJOU4/medium.jpg
Beiden klikbaar

Probleem is dat er een kleine speling op zit met als resultaat dat hij bij een hobbelige weg de hele tijd verbinding verliest. Met alle (irritante) gevolgen van dien.
Eerder lostte ik dit op door een kabelbinder op de accu te leggen voordat ik hem erin schoof, maar dat is natuurlijk een waardeloze oplossing om steeds te doen. Daarbij: ik druk er de accu mee naar beneden ipv. dat hij 'omhoog' gesteund wordt en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.
(Het stuk karton dat nu te zien is ondersteunt hem wel maar is ook geen oplossing voor de langere termijn vrees ik).

Het mooiste zou zijn om een soort van beugel aan de achterkant van de bagagedrager te hebben waarop de accu kan steunen, maar door het profiel van de accu zal dat niet makkelijk te fabriceren zijn.
Iets als een riem/spanbandje is ook in me opgekomen, maar daar heb ik de juiste nog niet voor gevonden.

Punt in mijn geval is dat ik mijn accu er eigenlijk om de dag wel uit moet halen omdat ik in een appartement met gezamenlijk fietsenhok woon. De fiets elke keer 2 trappen op slepen heeft zeg maar niet de voorkeur want hij tikt incl. fietstassen zo de 30+ kilo aan. :+

Heeft iemand hier wel eens voor dezelfde uitdaging gestaan en wellicht een advies?
Natuurlijk zou ik hem naar de FM kunnen brengen maar de vorige factuur van rond de 400 euro doet me eerlijk gezegd nog pijn. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:30

charrel

Cortisol4life..

Kan je niet gewoon een stukje plakkend schuim onder de drager plakken?
Zodat de accu gewoon wat minder rammelt? Zoiets als glasband?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@SuBBaSS Kan je niet bij de FM alleen informeren?

Ik had namelijk ook een afgebroken accu slee van mijn Sparta ION RXS+
Bij de FM nieuwe besteld bleek dat Sparta al een oplossing meezond in de vorm van een rubber wig dat op de juiste plaats goede ondersteuning geeft.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

charrel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:14:
Kan je niet gewoon een stukje plakkend schuim onder de drager plakken?
Zodat de accu gewoon wat minder rammelt? Zoiets als glasband?
Da's op zich een idee ja.
Daarmee druk ik de accu wel naar beneden.
Er lijkt (ook) iets niet lekker te zitten in de verbinding naar de accu zelf.
Bedoel: van nog geen milimeter speling zou de verbinding toch niet zomaar verbroken mogen worden lijkt me? Moet maar even een busje contactspray aanschaffen denk ik.
Humma Kavula schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:23:
@SuBBaSS Kan je niet bij de FM alleen informeren?

Ik had namelijk ook een afgebroken accu slee van mijn Sparta ION RXS+
Bij de FM nieuwe besteld bleek dat Sparta al een oplossing meezond in de vorm van een rubber wig dat op de juiste plaats goede ondersteuning geeft.
Dat is ook een goede suggestie!

Bij jou was de slee afgebroken? Da's bij mij de hele bovenkant van de bagagedrager. Is die bij jou toen vervangen of is het systeem anders op jouw fiets?

Dank voor het meedenken iig. beiden. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@SuBBaSS Bij mij was het alleen de slede welke ze hebben vervangen.
Ik moet ook zeggen dat ik geen last had van losse contacten, misschien omdat ik gelijk bij ontdekking al een kartonnetje ertussen gedaan zodat hij niet meer klapperde.

Kan je niet zelf opzoek of je ergens een houder kan bestellen? Achteraf had ik het namelijk makkelijk zelf kunnen vervangen alleen moest mijn fiets sowieso in de beurt.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Is wellicht een zoektocht waard @Humma Kavula.
Helaas is die via jouw link niet te vinden voor een batavus jakima easy plus (of dat type wordt er alleen niet vermeld..).
Hoe dan ook wel bedankt ervoor, er staan veel onderdelen op die ik mogelijk wel nodig ga hebben.

Het leek me zelf ook wel te vervangen, maar ik bespeurde op de behuizing van de controller toch weer een boutje dat op een specifiek soort inbus leek. Eentje die ik niet in mijn collectie heb (terwijl daar heel wat exotische varianten in zitten).
Zou dat ook voor de boutjes onder de dopjes achterop de slede gelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@SuBBaSS Vond deze link voor Batavus onderdelen, of die van jou erbij zit?
https://www.fietsleven.nl...ietsen-onderdelen-batavus
start pagina v/d onderdelen:
https://www.fietsleven.nl/batavus-onderdelen

En.....
Kunt u het onderdeel niet vinden in onze webshop?
Neemt u dan contact met ons op, dan zoeken wij voor u uit of de gewenste onderdelen (nog) leverbaar zijn via onze shop.
Edit +1:
https://hollandbikeshop.c...ktrischefiets-onderdelen/

Zelf de reviews checken welke shop OK is....

Nog meer via: dit?

[ Voor 60% gewijzigd door route99 op 03-03-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@SuBBaSS Ik zou gewoon langs jouw FM gaan en vragen wat zij kunnen bestellen en wat jij er zelf op kan zetten om kosten te sparen.
Beetje FM denkt daar echt wel in mee zodat je "goedkoop" in ieder geval een oplossing hebt want zoals je het beschrijft zou ik er gek van worden.
Het lijkt erop alsof je het bovenste gedeelte/waar die in hangt, gewoon moet kunnen vervangen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:40
iTmen79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:35:

Dat snap ik niet helemaal, hij is toch nog gewoon in het assortiment van Sparta?
SuBBaSS schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:46:
Is wellicht een zoektocht waard @Humma Kavula.
Helaas is die via jouw link niet te vinden voor een batavus jakima easy plus (of dat type wordt er alleen niet vermeld..).
Ik denk dat die lijst met fietsen een fout is, want dat zijn allemaal fietsen met een Accu in het frame, terwijl die geleider voor de bagagedrager is (zoals de RX+ van @Humma Kavula ). Overigens ben ik er behoorlijk zeker van dat ION tussen Batavus en Sparta niet wezenlijk verschilt (uiteraard wel de juiste jaargang/type).

Het lijkt me een bezoekje aan een Batavus dealer waard.

[ Voor 55% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Dat snap ik niet helemaal, hij is toch nog gewoon in het assortiment van Sparta?

@SuBBaSS Lijkt me een bezoekje aan een Batavus dealer waard.
Hi,

Het wordt nog vreemder; de ééne FM hier in het dorp zegt dat er een onderzoek loopt naar de R5TE, blijkbaar is er iets mis mee.
Maar een andere fietsenmaker zegt dat ie inderdaad uit het assortiment is.
Alle twee zeggen ze dat ze contact hebben gehad met Sparta.
Op de (consumenten) site van Sparta staat ie inderdaad nog steeds alsof hij gewoon verkrijgbaar is.

Ik heb de vraag ook gesteld via de site van Sparta via zo'n online formuliertje maar daar heb ik nog niets van teruggehoord.
Op de site staat ook geen telefoonnummer van Sparta om zelf eens met die mensen te praten.

Heb ik eindelijk de knoop doorgehakt; kan ik de fiets niet aanschaffen...

Groet, T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
iTmen79 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:35:
[...]
Het wordt nog vreemder; de ééne FM hier in het dorp zegt dat er een onderzoek loopt naar de R5TE, blijkbaar is er iets mis mee.
Merkwaardig... ik weet dat er iets was met de riem, maar die zit er al jaren niet meer op. Verder vooral positieve reacties. Mijn FM heeft er meerdere verkocht en die heb ik er ook nog niet over gehoord (we hebben het vaak over dit onderwerp). Ik zal de volgende keer eens vragen wat hij hier van weet (maar hopelijk kom ik voorlopig niet bij hem langs^^).

Ik ben benieuwd!

Misschien leveringsproblemen ivm China?

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:46:
[...]

Merkwaardig... ik weet dat er iets was met de riem, maar die zit er al jaren niet meer op. Verder vooral positieve reacties. Mijn FM heeft er meerdere verkocht en die heb ik er ook nog niet over gehoord (we hebben het vaak over dit onderwerp). Ik zal de volgende keer eens vragen wat hij hier van weet (maar hopelijk kom ik voorlopig niet bij hem langs^^).

Ik ben benieuwd!

Misschien leveringsproblemen ivm China?
Dat verhaal van de riem had ik ook gelezen inderdaad.
Ik heb Sparta uiteindelijk toch kunnen bellen, waar een chagrijnig persoon hetzelfde vertelde wat mij al verteld is, de Sparta R5te is niet meer leverbaar. Waarom hij dan nog wel op de site staat? Wellicht dat hij er nog een aantal van bij fietsenmakers staan; maar zet er dan bij dat hij niet meer nieuw leverbaar is. Anyway zo gaan de traditionele fietsen bouwers het natuurlijk niet winnen van die snelle internet jongens.

Ik heb ook al een proefritje met de Cowboy gedaan, helaas is die in één framemaat te krijgen en heb ik een groter frame nodig.
Dan is er nog een Qwic die is of duurder of ik vind het gewoon niet zo'n mooie fiets...

Groet, T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
iTmen79 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:55:
[...]
, de Sparta R5te is niet meer leverbaar.
Wat raar... dat model liep volgens mij echt heel goed. :?

Of ik zit er naast en ze verkochten er niet genoeg, of er zal iets zijn met toeleveranciers wat het model niet houdbaar maakt, Heel merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maar ook aan de Sparte M8S LTD de nr 1 van de ANWB test 2018 is lastig te komen. Alleen nog restjes... de reviews waren erg goed en mijn ega heeft er onlangs een (voordelig...) gekocht en is er super blij mee. De eerste ervaringen stroken exact met de reviews. Detail: De standaard leek echt verbeterd.

Ben zelf meer een hardloper maar dan heb je het met goedlopende schoenen ook... ben je helemaal gewend aan een goede schoen en gaan ze het model veranderen.... met mijn laatste Nike's viel dat verkeerd uit, heb ze naar de winkel terug gebracht en een regeling gekregen...stap je over op een andere goede schoen, na diverse testen.... en na een paar jaar doet dat merk het zelfde..... de 1e reviews van de nieuwe waren niet zo goed/ik was ook gewaarschuwd door mensen in het veld... dus ik heb gezien mijn km's normaal per jaar... 5 paar in de uitverkoop gekocht... scheelde me 40 euro per paar schoenen.... dus ik heb bijna 2 schoenen gratis...

Blijkbaar werkt marketing/verkoop anders dan wij hopen... blijf maken wat echt goed bevalt.... want de "vernieuwing" blijkt bepaald lang niet altijd een verbetering.... 8)7 Dat je graag wat wil verkopen snap ik ... vernieuwing snap ik... maar vervolgens een slechter product maken ... snap ik niet... dus Nike was een klant kwijt... tja.... :?

PS: Dat ga ik met onze fietsen niet doen... das en te dure hobby.... hmm bijna elke dag op een andere fiets rijden.... _/-\o_ heeft ook wat...
Neen toch maar niet doen.... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 21:36
Zijn er hier mensen met ervaring met de fietsen van QonQer?
Ik kon er heel weinig reviews over vinden, dus heb besloten om er een te huren voor een week om eens goed te testen en dat beviel zo goed dat ik er een heb gekocht. Zodra ik hem een tijdje heb zal ik wel een review schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:12
Dutchhero schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:53:
Ik kon er heel weinig reviews over vinden, dus heb besloten om er een te huren voor een week om eens goed te testen en dat beviel zo goed dat ik er een heb gekocht. Zodra ik hem een tijdje heb zal ik wel een review schrijven.
Mooie fiets, er zijn als je dit topic doorleest wel meer gebruikers van deze fiets.

Hoor graag je bevindingen op den duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchhero
Vlassie1980 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Mooie fiets, er zijn als je dit topic doorleest wel meer gebruikers van deze fiets.

Hoor graag je bevindingen op den duur :)
Klopt, zag hem hier af ten toe voorbij komen. Het is inderdaad een mooie fiets. Ik ben normaal niet echt actief hier op Tweakers maar zal hier nog eens wat plaatsen over de ervaringen met deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Heeft iemand ervaring met een fiets (diefstal) verzekering voor de e bike? Zo ja welke en wat betaal je ervoor? Bvd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Lees dit eens door en kom mogelijk met aanvullende vragen terug.
Voor de beeldvorming is dit onontbeerlijk.
https://www.consumentenbo...ietsverzekeringen-zijn-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
  • Laatst online: 05-09 13:14
Heb met 2 mensen contact gehad via Tweakers die beide deze fiets al bijna een jaar hebben. Beide waren nog steeds enthousiast, echter waren er wel wat zaken defect gegaan die Qonqer/Qwiq in de nieuwere versies van de QonQer hebben vervangen.

Eerder maakten ze gebruik van andere elektronica (geen idee welke) waarbij ze nu enkel nog gebruik maken van Bafang.

Heb er zelf ook op test gereden, beviel mij ook erg goed. Maar gezien ik twijfel over alles :) , blijft deze keuze ook nog hangen.

Eerder zelf test gereden op een Sparta en Batavus met beide een middenmotor, maar die waren gewoon goed, maar deden het voor mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 20:39
Ik ben ook op zoek naar een fijne ebike voor woon-werk verkeer.

Enkele reis is 22km en zit wel een vervelend stukje over de Hollandse Brug bij. Dus een beetje ondersteuning is wel fijn. Budget is rond de 3k en na een hele studie zou ik graag gebruik maken van jullie kennis om de opties wat te verminderen (ik ben begonnen met een spreadsheet van 60 fietsen).

Keuzes/aannames:
  1. Naafversnelling: geen interesse in gedoe onderweg
  2. Bosch midden motor: bij gazelle experience center het verschil tussen bosch en shimano ervaren, duidelijke voorkeur voor graduele afbouw van de bosch
  3. >= 50nm: op een winderige dag wil ik toch lekker de brug overheen komen en nog redelijk op werk aankomen.
  4. >=400Wh: bij voornamelijk eco gebruik (ik fiets normaal ook 20-25km/u) moet ik daarmee op en neer kunnen zonder tussendoor opladen
  5. >=61 frame, liefst lage instap: fiets al jaren op een gazelle solide van 65cm, dus ik wil niet teveel kleinere fiets, maar lage instap lijkt me handig voor kinderzitje achterop.
Opties gesorteerd vermeende merkbekendheid (advies prijs vermeld voor 400Wh+ accu):Vragen:
  1. Langs welke as kan ik deze fietsen het beste vergelijken? Ik ga natuurlijk proberen erop te zitten, maar de spreadsheet met dealers voorspelde nogal wat bezoekjes.
  2. Een riem lijkt altijd 300 euro erboven op te zijn, is het dit waard? (uitzondering Sparta M8B vs M8TB, daar lijk ik iets over het hoofd te zien)
  3. Zijn er mensen met ervaringen met de minder bekende merken?
  4. Hoe verhouden deze opties zich nu tot de de Gazelle Paris C7+ HMB voor €2450?
  5. Mis ik nog een mooie fiets in dit lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb je naast de ANWB ebike testen ook bijv bij Mantel de reviews van de fietsen al doorgenomen...
Kan zijn dat je zelf al aan het strepen komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dala schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:26:
Altijd lastig.

1. Op 22km zou ik toch een sportievere zit wensen, je zit toch snel een uur op de fiets en sportief is prettiger voor je perineum.
2. Het is een fors budget voor een stadsfiets.
3. Betreft merken; dit soort e-bikes (Stads/toermodel met Bosch) zijn echt wel uitontwikkeld. Valt me wel op dat je geen Batavus (Dinsdag!) ertussen hebt staan, lijkt me een mooi compromis tussen klassiek en sportief, ook (veel!) goedkoper.

Maar mijn advies is altijd: Kijk welk assortiment je dealer heeft en maak daaruit een selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Dala
Ik gooi nog een duit in het zakje: Sparta R5e
"Slechts" 40nm maar op het achterwiel, dat merk je bult op.(en volgens mij scheelt het slijtage op ketting en tandwiel want de kracht wordt beter verdeelt)
Frame tot 61cm met lage instap
Naafversnelling met dichte kettingkast alleen zijn het er slechts 5
Standaard 500w accu, volgens de site:
500Wh
ECO 130-310km
Cruise 80-240km
Tour 50-130km
Sport 40-80km
Power 30-60km
Adviesprijs € 1995,-

Ik weet niet of je van stilte houd maar hoe was die ervaring op jouw geteste modellen want mijn ervaring met de (ION) achterwiel motor is geluidloos, alle midden motoren die ik heb gereden maakte geluid. ( ik kan je helaas niet meer exact zeggen welke types dat waren, is al even terug, sowieso Giant en Gazelle destijds)

Als je van een standaard fiets afkomt is een met ondersteuning al een verademing, zoals @roffeltjes al zegt, ga liefst even proefrijden bij de lokale FM, allicht heeft hij nog een leuke deal en zo kan je kijken wat echt bij je past.

[ Voor 13% gewijzigd door Humma Kavula op 04-03-2020 23:38 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Horla schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:41:
Ik heb ondertussen ook de gok genomen en op black friday een eggrider gekocht. Die is ondertussen toegekomen, nu maar wachten op de fiets :-)
Heb jij inmiddels de fiets binnen? Ben benieuwd of het is gelukt met de Eggrider. Het stekkertje is gewoon zichtbaar aangesloten dus het zou erg eenvoudig moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 23:36
een riem heeft op een e-bike geen meerwaarde...een Enviolo Nuvinci naaf zeker wel :) net een gashendel
bosch leuk... maar kan wel stuk ik had na 9000km een error 500 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:04
Memozz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:15:
...

Eerder maakten ze gebruik van andere elektronica (geen idee welke) waarbij ze nu enkel nog gebruik maken van Bafang.

Heb er zelf ook op test gereden, beviel mij ook erg goed. Maar gezien ik twijfel over alles :) , blijft deze keuze ook nog hangen

[...]
Klopt, erg tevreden over de fiets, maar toevallig gisteren weer problemen met de trap sensor en as. Fiets gaat nu nieuwste electronica krijgen is me gisteren verteld. Ik heb een van de eersten maar de service is gewoon goed en alles wordt snel opgelost. Ben wel benieuwd naar deze nieuwe versie.... Hopelijk goed voor veel kilometers fiets plezier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 13:28

Metro2002

Memento mori

elwin999 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:21:
een riem heeft op een e-bike geen meerwaarde...
Een riem heeft op een e-bike dezelfde meerwaarde als op een normale fiets -> Onderhoudsvrij en lange levensduur.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 05-03-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
een riem heeft op een e-bike geen meerwaarde...een Enviolo Nuvinci naaf zeker wel :) net een gashendel
bosch leuk... maar kan wel stuk ik had na 9000km een error 500 :'(
Met mijn oude Merida Espresso had ik met 16000 km ook een error 500 (interne motorfout)
Sommige merken of dealers bieden tegen een meerprijs van €159 een 3 jaar extra garantie aan. Dat is wel iets om over na te denken.

Ik fiets al 8 jaar op een e-bike en kan in ieder geval zeggen: Er gaat van alles kaduuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-09 19:52
een riem heeft op een e-bike geen meerwaarde...
Elke 2000 km een nieuwe ketting en cassette kopen vind ik anders een hele mooie reden om mijn volgende e-bike van een riem te voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Ha, als mijn Bosch-Riese und Muller geen riem had gehad, dan reed ik nu op een Stromer.
Ik weet dat het vooral een middenmotor is dat kettingen en tandwielen verslijt. Maar zelfs op een Stromer zou ik de schonere riem willen hebben.

Enviolo... meh.. 1200,- extra voor rohloff ging mij te ver.

[ Voor 32% gewijzigd door BertV op 05-03-2020 10:08 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 21-09 21:22
Jazco2nd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:02:
[...]

Heb jij inmiddels de fiets binnen? Ben benieuwd of het is gelukt met de Eggrider. Het stekkertje is gewoon zichtbaar aangesloten dus het zou erg eenvoudig moeten zijn..
De stekker is inderdaad zichtbaar en dus is het display eenvoudig te verwisselen. Ik heb het nagemeten en de stuurstang is op de locatie van het display exact 22.2 mm zodat de eggrider perfect past.
Vandaag de tweede maal dat ik op de e-amsterdam gereden heb en de eerste keer met de Eggrider. Standaard is de e-amsterdam heel conservatief afgesteld. Road staat nu ingesteld op max. 27km (wettelijk mag je 10% afwijking hebben). Ik heb ook even off-road gereden en toen bleef hij precies wel steken in ondersteuning 8 (van de 9) en kon ik noch omhoog, noch omlaag gaan dus dat moet ik even nakijken. Zeker off-road was het een stuk leuker fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 09:23
Horla schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:13:
[...]

De stekker is inderdaad zichtbaar en dus is het display eenvoudig te verwisselen. Ik heb het nagemeten en de stuurstang is op de locatie van het display exact 22.2 mm zodat de eggrider perfect past.
Vandaag de tweede maal dat ik op de e-amsterdam gereden heb en de eerste keer met de Eggrider. Standaard is de e-amsterdam heel conservatief afgesteld. Road staat nu ingesteld op max. 27km (wettelijk mag je 10% afwijking hebben). Ik heb ook even off-road gereden en toen bleef hij precies wel steken in ondersteuning 8 (van de 9) en kon ik noch omhoog, noch omlaag gaan dus dat moet ik even nakijken. Zeker off-road was het een stuk leuker fietsen.
Oh dat is goed nieuws!
Ik merk dat ik (met bijgeleverd display) stand 5 nieteens nodig heb (on-road). Stand 4 is vrijwel net zo krachtig. Daarmee fiets ik tussen de 27.6-31.4, dat is iets sneller dan mijn oude fiets die niet elektrisch was (en stuk lichter) en ik houd het langer vol op een rit van een half uur.

Ik ga zeker de eggrider bestellen. Alleen al om het percentage accu capaciteit te zien. De handleiding van Lekker geeft bijvoorbeeld aan dat als je lang niet fietst, de accu tot 60% moet laden. Maar noch de accu noch het display geeft een percentage.. erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bartis schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:59:
Elke 2000 km een nieuwe ketting en cassette kopen vind ik anders een hele mooie reden om mijn volgende e-bike van een riem te voorzien
Wat gebruik je voor smering?
Ik heb tijden gehad dat mijn MTB jaarlijks een nieuwe ketting- en tandwielset nodig had, en die smeerde ik altijd met een spuitbus derailleur spray. Veel later, op de motor, gebruikte ik ook "speciale" spuitbussen kettingspray.
Tot ik las dat kettingzaagolie veel beter werkt, en hoewel ik geen MTB meer heb, schat ik dat mijn motorketting hierdoor misschien wel 4 keer zo lang meegaat. Elke 100 km 2 ml aan de binnenkant op de ketting terwijl ik het wiel een slinger geef is genoeg.
Het wordt alleen wel een smeerboel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Sta zelf ook op het punt om er één te bestellen, twijfel alleen nog over de kleur: orange of grey en of ik zelf een ringslot zal kopen en bevestigen. Ga aankomend weekend nog wel even kijken bij de lokale fietsenzaak, kom weinig interessante fietsen tegen in de prijsklasse van de QonQer. Dus het zal meer een bezoekje worden die de knoop zal doorhakken.

Welke kleur heb je gekozen?

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

RemcoDelft schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:43:
[...]

De combinatie middenmotor + ketting werkt gewoon niet.

Wellicht dat een 25-fiets wat minder slijt dan mijn 45-fiets maar ik had zeker iedere twee maanden een nieuw setje nodig (3000km)

Om de dag ^%#$%^# schoonmaken. Ik gebruikte het duurste Muc-Off Wet lube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartis
RemcoDelft schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Ik heb tijden gehad dat mijn MTB jaarlijks een nieuwe ketting- en tandwielset nodig had, en die smeerde ik altijd met een spuitbus derailleur spray. Veel later, op de motor, gebruikte ik ook "speciale" spuitbussen kettingspray.
Tot ik las dat kettingzaagolie veel beter werkt, en hoewel ik geen MTB meer heb, schat ik dat mijn motorketting hierdoor misschien wel 4 keer zo lang meegaat. Elke 100 km 2 ml aan de binnenkant op de ketting terwijl ik het wiel een slinger geef is genoeg.
Het wordt alleen wel een smeerboel :X
Gewoon een generieke ketting olie. Aan het tempo dat ze nu slijt kan ik er 2 per jaar vervangen, jammer genoeg. Ik denk dat ze eerder slijt van de kracht van de motor dan van zand enzo. Heb een Bosch performance CX Haibike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:13
BertV schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:06:
Ha, als mijn Bosch-Riese und Muller geen riem had gehad, dan reed ik nu op een Stromer.
Ik weet dat het vooral een middenmotor is dat kettingen en tandwielen verslijt. Maar zelfs op een Stromer zou ik de schonere riem willen hebben.

Enviolo... meh.. 1200,- extra voor rohloff ging mij te ver.
Het is allemaal niet zo erg als soms wordt voorgespiegeld: ik heb er nu 9800 op zitten met de originele ketting en tandwielen, met Bafang middenmoter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartis
dennisfr schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Het is allemaal niet zo erg als soms wordt voorgespiegeld: ik heb er nu 9800 op zitten met de originele ketting en tandwielen, met Bafang middenmoter.
Dat begin ik ook te geloven. De fietsenmaker spreekt natuurlijk voor eigen winkel, waarschijnlijk ook de reden dat riemen niet op grote schaal aanslaan. Dat verkoopt geen derailleurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
BertV schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:18:
Zijn ze dan niet zo snugger geweest om de ketting iets zwaarder uit te voeren dan bij een gewone fiets?
Ik gebruikte het duurste Muc-Off Wet lube.
Vandaar mijn opmerking om over te stappen op hele goedkope kettingzaagolie. Kost iets van 7 euro per liter, en ik vul er zelf een klein olieflesje mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchhero
Memozz schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:15:
Heb met 2 mensen contact gehad via Tweakers die beide deze fiets al bijna een jaar hebben. Beide waren nog steeds enthousiast, echter waren er wel wat zaken defect gegaan die Qonqer/Qwiq in de nieuwere versies van de QonQer hebben vervangen.

[...]
Klopt, de testfiets had nog de oude electronica en heeft in 1 week 1 keer storing gegeven, dat was te verhelpen door de fiets aan en uit te zetten. Was voor mij acceptabel.
Cooldevice schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Welke kleur heb je gekozen?
Ik ben gegaan voor Pearl White, maar heb nog even getwijfeld om voor de oranje variant te gaan. Met wit moet je wat vaker poetsen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:04
Dutchhero schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Ik ben gegaan voor Pearl White, maar heb nog even getwijfeld om voor de oranje variant te gaan. Met wit moet je wat vaker poetsen >:)
Moet zeggen dat die van mij (oranje) met dit regenachtige weer er ook niet meer uitziet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 20:39
Bedankt allemaal voor mee te denken.
route99 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:37:
Heb je naast de ANWB ebike testen ook bijv bij Mantel de reviews van de fietsen al doorgenomen...
Kan zijn dat je zelf al aan het strepen komt..
Klopt, naast de ANWB heb ook naar de AD Fietsentest gekeken.
Best een interesant alternatief.
roffeltjes schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:45:
[...]

Altijd lastig.

1. Op 22km zou ik toch een sportievere zit wensen, je zit toch snel een uur op de fiets en sportief is prettiger voor je perineum.
2. Het is een fors budget voor een stadsfiets.
3. Betreft merken; dit soort e-bikes (Stads/toermodel met Bosch) zijn echt wel uitontwikkeld. Valt me wel op dat je geen Batavus (Dinsdag!) ertussen hebt staan, lijkt me een mooi compromis tussen klassiek en sportief, ook (veel!) goedkoper.

Maar mijn advies is altijd: Kijk welk assortiment je dealer heeft en maak daaruit een selectie.
1. Sportieve zit is toch dat je stuur en zadel ongeveer gelijke hoogte hebben? heeft mijn huidige fiets ook, dat bevalt wel ja. Sportieve fiets met naafversnelling kwam ik minder vaak tegen, lijkt dan vaak een derailleur te worden.
2. mee eens, liever zit ik rond de 2-2.5k, maar 50nm + 400Wh lijkt nogal wat uit te filtern.
3. Batavus had ik ook op mijn lijstje staan, Dinsdag viel af vanwege gebrek aan vering in de voorvork, en de Wayz & Finez had ik gestreep vanwege accu in bagage bij toch best hoge prijs, plus slechte score op de ANWB. Maar de Wayz E-go Active Plus Exclusive is interessant vanwege de huidige aanbeiding met 400Wh accu voor €2700.

Over de discussie van riem of geen riem (@BertV @Bartis @elwin999 @Metro2002) , ik leek al een beetje te proeven dat het wel eens de 300 euro waard zou kunnen zijn, als ik daardoor een stuk minder vaak onderhoud aan mijn ketting moet doen. Mijn fietstocht is gedeeltelijk door wat nieuwbouwwijken en een stuk langs het strand, dus schoon gaat het niet altijd zijn.

Mijn lokale FM ga ik zeker bij langs, maar ze zijn nogal een beetje van de luxe fietsjes daar, dus ik wil goed voorbereid aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Dala schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:36:
Dinsdag viel af vanwege gebrek aan vering in de voorvork,
Het is heel persoonlijk, maar ik heb liever dikkere banden dan een standaard cheapo verend vorkje. Het wordt een ander verhaal als je echt het bos ingaat, maar op een standaard e-bike vind ik het geen gemis.

Verder, enigszins sportieve modellen met een Nexus/Alfine zijn toch wel te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:36
BertV schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Wellicht dat een 25-fiets wat minder slijt dan mijn 45-fiets maar ik had zeker iedere twee maanden een nieuw setje nodig (3000km)

Om de dag ^%#$%^# schoonmaken. Ik gebruikte het duurste Muc-Off Wet lube.
imho onzin.

Op mijn s-pedelec (tegenwoordig gelimiteerd tot 30km/h) heb ik nu 21.000 km staan, en zit pas net op mijn derde cassette / ketting. Beetje onderhoud (schoonmaken, smeren) is nodig, maar verder no problemo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Dala schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:26:
• Mis ik nog een mooie fiets in dit lijstje?
[/list]
https://www.cube.eu/nl/20...ckngreen-2020-easy-entry/

De enige voorwaarde van jouw waar deze fiets niet aan voldoet kan een dealbreaker zijn, namelijk een maximale framemaat van 58cm. Met deze fiets heb ik geen ervaring, maar op de Cube Kathmandu waar ik op gereden heb met hetzelfde framemaat zat ik lang niet zo gedrongen als op een Batavus van 61cm. De Kathmandu is overigens in een nog ruimere maat te krijgen, alleen heb je dan wel een fiets met derailleur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Voor de mensen die op het punt staan binnenkort een ebike aan te schaffen wil ik even wijzen op de AD-fietstest waar je een enorme keuze aan fietsen kan testen. Is op een wielerbaan bij Utrecht/Nieuwegein. Kijk even op AD.nl. Zelf vorig jaar nog meegedaan bij de vouwfietsentest. Is echt leuk om te doen. Bijna alle grote merken zijn aanwezig. Ze zijn ingedeeld op type fietsen maar je kan best tussendoor even overspringen naar een andere plek om daar een fiets even te proberen.

https://fietstest.nl/doe-mee-met-de-adr-fietstest/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

jaro431 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 22:20:
[...]

imho onzin.

Op mijn s-pedelec (tegenwoordig gelimiteerd tot 30km/h) heb ik nu 21.000 km staan, en zit pas net op mijn derde cassette / ketting. Beetje onderhoud (schoonmaken, smeren) is nodig, maar verder no problemo!
imho onzin. :D

Ik rij wel in buitengebied, dat kan schelen in rotzooi op de weg.
Ik maakte goed schoon en smeerde. De versleten kettingen waren geen fata morgana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 05:52
Wellicht is het allebei geen onzin en ligt het aan de ketting en cassette... kunnen jullie aangeven welk merk/model jullie gebruik(t)en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wellicht is een iets andere verwoording wel passend:
Zou de combi van e-bike met een derailleur systeem qua onderhoud/slijtage sterk afhankelijk zijn van de omstandigheden en daarmee is de duurzaamheid ervan een onzekere factor?
Want we kunnen lezen dat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet.....

Die onzekerheid leidde er in 2007 toe dat ik voor mijn normale hybride fiets gekozen heb voor een Rohloff naaf met een gesloten kettingsysteem. Geen moment spijt van gehad, zeer onderhoudsarm.

Het is begrijpelijk: een derailleur systeem is bij aanschaf zeker 3x zo goedkoop als een Rohloff naaf....dus de fietsenmakers die de Rohloff naaf wel plaatsen hebben een groot nadeel qua aanschafprijs voor de klant... En blijkbaar of de klanten beseffen het niet en als ze het wel beseffen nemen ze het risico... de extra kosten komen later mogelijk toch... zoals hierboven blijkt, vrij onvoorspelbaar?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

MalleEppie71 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:47:
Wellicht is het allebei geen onzin en ligt het aan de ketting en cassette... kunnen jullie aangeven welk merk/model jullie gebruik(t)en?
Ik heb vorig jaar (juni) een Shimano cassette HG400-9 en ketting HG93 er op gemonteerd, circa 2200 km ermee gereden. Mijn MTB is uitgerust met de BBS01 bafang middenmotor. Van slijtage nog geen spoor, met de vorige set reed ik ruim 5400 km.

Ik smeer met T9 Bicycle (Boeshield) olie, https://www.mantel.com/boeshield-t-9.

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 06-03-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Dat maakt zeker verschil: meerdere collega's van me hebben een Merida Espresso (gehad) en die versleten kettingen bij het leven. De ketting knapte soms al binnen 1000 km.

Zoals ik eerder aangaf heb ik inmiddels bijna 10.000 km gefietst met (de hier ook verguisde) Brinckers Le Mans, met de originele ketting en tandwielen. (en ik smeer de ketting hoogstens 1x per 3 maand). Combinatie Bafang, ketting, chainglider en Nuvinci naaf, is tot nu gewoon 100% betrouwbaar en bevalt gewoon goed.

Ik heb wel het idee, dat je zelf ook wat aan kunt doen:
veel e-bikers om mij heen, trappen met de aandrijving op de hoogste stand en de versnelling op het zwaarste verzet, zo hard mogelijk weg bij het verkeerslicht om vervolgens in no time tegen de 25 km/h begrenzer aan te trappen. Dat is natuurlijk waar de aandrijving (en ketting in het bijzonder), flink te lijden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik liet het de fietsenmaker doen. Geen idee over de specifieke specificaties. "Hij gebruikte al duurder shimano spul".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat laatste maakt het vergelijk van de combi casette/ketting/motor wel heel lastig.
Ik kom net van het wereldfiets forum af en daar loopt de ketting discussie ook en dar wordt o.a. ook de keuze van het tandwiel achter genoemd v/d derailleur...
https://www.wereldfietser...054&hilit=ketting#p352056
De lineaire kettingsnelheid wordt bepaald door de snelheid van de fiets, de omtrek van het achterwiel en de omtrek van het kransje achter. De maat van het voorblad staat daar los van.
Wat bij het kiezen van een ander voorblad wel anders is, is het aandrijfkoppel op de as van het voorblad.
Heb het topic niet verder uitgespit...het accent lag net iets anders dan alleen de ketting.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 06-03-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Even apart, puur om te delen: Ik kwam tijdens een fuzzy search net , de motor simulator tool nog tegen voor de liefhebbers.
https://www.ebikes.ca/too...wheel=28i&grade=20&hp=100
Obv "motor simulator" kwam ik hem hier nog niet tegen. Ik ga er zelf nu niets mee doen.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 06-03-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:35
dennisfr schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Dat maakt zeker verschil: meerdere collega's van me hebben een Merida Espresso (gehad) en die versleten kettingen bij het leven. De ketting knapte soms al binnen 1000 km.

Zoals ik eerder aangaf heb ik inmiddels bijna 10.000 km gefietst met (de hier ook verguisde) Brinckers Le Mans, met de originele ketting en tandwielen. (en ik smeer de ketting hoogstens 1x per 3 maand). Combinatie Bafang, ketting, chainglider en Nuvinci naaf, is tot nu gewoon 100% betrouwbaar en bevalt gewoon goed.

Ik heb wel het idee, dat je zelf ook wat aan kunt doen:
veel e-bikers om mij heen, trappen met de aandrijving op de hoogste stand en de versnelling op het zwaarste verzet, zo hard mogelijk weg bij het verkeerslicht om vervolgens in no time tegen de 25 km/h begrenzer aan te trappen. Dat is natuurlijk waar de aandrijving (en ketting in het bijzonder), flink te lijden heeft.
Blijft toch zeer verschillend, zelf de Merida Espresso, na 3 jaar en een kleine 7000km bij de laatste beurt ketting laten vervangen, begon slijtage te vertonen. Verder nooit problemen mee gehad en ja ik rij niet als een idioot weg en smeer regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Vanmiddag ben ik langs de outletstore van fietsenwinkel.nl Rijkswijk gegaan en heb ik besloten om de Brinckers Le Mans M330 NuVinci LTD Heren te kopen.

https://www.fietsenwinkel...s-m330-nuvinci-2019-heren

Ik wilde graag iets harder dan 25km/h, en dat is met deze eenvoudig in te stellen. Het traploos schakelen is echt enorm fijn.

De prijs in de Outlet was EUR 1.800. Ik heb onderhandeld dat ik het "zorgeloos pakket", een verende zadelpen en een insteekketting erbij voor EUR 200. zodat ik 2 jaar haal&breng service heb bij garantie, 3 servicebeurten en 1 jaar extra garantie op de accu.

Totale schade: EUR 2.000

Prima deal denk ik? Wat vinden jullie?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Gefeliciteerd!
Prima, en schade... als je het ding gebruik als autovervanger heb je dat zo terugverdiend.

Ik zag als minpunt op die site geen voorvering. Dat heb ik nooit gesnapt, die zou ik niet missen.
Liever een lichtere, simpelere fiets. Mijn huidige fiets heeft ook vering, die zet ik altijd uit.
(minder energieverbruik, scheelt vast bijna theoretisch weinig)

[ Voor 19% gewijzigd door BertV op 06-03-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Weekje getest, beviel goed. Wel 2x ondersteuning uitgevallen, zou electronica probleempje betreffen dat inmiddels verholpen zou zijn. Derailleur lijkt mij wel vuilgevoeliger en de versnellingen eigenlijk overbodig. Aan de andere kant: ik zie voor deze prijs eigenlijk geen andere sportieve concurrent die tevens 32 km/uur rijdt. De Cowboy had ik op het oog, maar valt af: te kleine accu en strakke design valt weg zodra je er spatborden en bagagedrager op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Radeoxx schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:15:
Vanmiddag ben ik langs de outletstore van fietsenwinkel.nl Rijkswijk gegaan en heb ik besloten om de Brinckers Le Mans M330 NuVinci LTD Heren te kopen.

https://www.fietsenwinkel...s-m330-nuvinci-2019-heren

Ik wilde graag iets harder dan 25km/h, en dat is met deze eenvoudig in te stellen. Het traploos schakelen is echt enorm fijn.

De prijs in de Outlet was EUR 1.800. Ik heb onderhandeld dat ik het "zorgeloos pakket", een verende zadelpen en een insteekketting erbij voor EUR 200. zodat ik 2 jaar haal&breng service heb bij garantie, 3 servicebeurten en 1 jaar extra garantie op de accu.

Totale schade: EUR 2.000

Prima deal denk ik? Wat vinden jullie?
Ik heb het 2018 model: prima fiets. Kan niet anders zeggen. Toen ik mijn fiets kocht lag de prijs een stuk hoger, desondanks geen moment spijt.

Wat betreft de service van fietsenwinkel.nl....tja, het schijnt te zijn verbeterd.

Ik heb inmiddels een goede fietsenmaker gevonden, die mijn fiets kan en wil servicen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Memozz
Net de beslissing genomen. Het is de QonQer geworden. Grootste twijfel punt is het onderhoud, dus hopelijk kan ik iemand in de buurt vinden die hem wil onderhouden, anders wordt het op en neer naar Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-08 15:02
Memozz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:14:
Net de beslissing genomen. Het is de QonQer geworden. Grootste twijfel punt is het onderhoud, dus hopelijk kan ik iemand in de buurt vinden die hem wil onderhouden, anders wordt het op en neer naar Amsterdam.
Gefeliciteerd! Onderhoud is ook nog steeds mijn twijfel punt.

Ben net zelf langs de lokale fietsenboer geweest om de keuze makkelijker te maken....
Maar liep uiteindelijk de winkel uit met een voorstel voor de Kalkhoff Endeavour 1.B Move 2020 (500W).
Geen korting maar wel 3 jaar kosteloos onderhoud met haal/breng service, ringslot met steek set kon er voor die prijs ook nog wel af.

Qua looks minder strak dan de Qonqer, maar wel 'bekende' onderdelen en onderhoud in de buurt.
Nog maar even een nachtje over slapen :z

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Memozz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:14:
Heb je niet er voor gekozen om voor €120 per jaar de eenmalige service aan huis aan te kopen? Dat ben ik namelijk wel van plan te doen mocht ik toch voor de Qonqer kiezen. Twijfel nog steeds welke fiets het wordt namelijk

Maar zijn er fietsenmakers die weigeren om onderhoud te plegen aan fietsen die ergens anders zijn aangeschaft? Of gebeurt zoiets alleen bij via internet gekochte e-bikes? Ik heb altijd gedacht dat de marges op nieuwe fietsen niet heel hoog liggen en de fietsenmaker vooral verdient aan onderhoud en reparaties. Waarom zou je dan omzet van mensen die hun voertuig ergens anders hebben aangeschaft weigeren?

En als ik verkeerd zit met mijn aannames over marges lijkt het mij alsnog zonde om omzet mis te lopen door onderhoud te weigeren. Dat je wat langer moet wachten om aan de beurt te zijn omdat vaste klanten voorrang hebben is logisch. Misschien ben ik nu erg naief maar ik ga er van uit dat je bij iedere fietsenzaak wel terecht zal kunnen.

Hiermee bedoel ik uiteraard regulier onderhoud en vervanging van slijtage onderdelen. Bij problemen met de motor of accu lijkt het me beter om het door Qonqer op te laten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Malwina schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:29:
[...]Maar zijn er fietsenmakers die weigeren om onderhoud te plegen aan fietsen die ergens anders zijn aangeschaft?
Dan ben je toch net verhuisd... of je weet een fietsenmaker iets verder weg die gestopt is....
Door wel te repareren levert hen een kans op een vastere klant op... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Zal vast vloeken in de kerk zijn,maar zijn er hier mensen met wat sneller lopende e bikes?
En is dit funest voor je Bosch motor of valt dit mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
route99 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:53:
[...]
Dan ben je toch net verhuisd... of je weet een fietsenmaker iets verder weg die gestopt is....
Door wel te repareren levert hen een kans op een vastere klant op... toch?
Dit is ook mijn gedachte. Ik heb eerder gekeken naar Van Moof, maar dat lijkt wat gespecialiseerd hardware waar niet elke fietsen maker zin/kennis van heeft.
De Qonqer maakt gebruikt van Bafang elektronica, iets wat naar mijn mening beter ondersteund kan worden.

De thuis service van Qicq/Qonqer blijkt niet heel veel voor te stellen. Dit wat ik begrepen heb van een collega met zijn Stromer. Om die reden heb ik het niet genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
graag wat advies..
ik heb een nieuwe bosch middenmotor nodig
kijk al een tijdje op marktplaats
een nieuwe motor kost tussen 450/609 euro
maar als je in Duitsland kijkt ebay (kleinanzeige) kost een motor tussen de 260/400 euro
heeft iemand ervaring met het kopen op de Duitse marktplaats ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:13
route99 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:49:
Wellicht is een iets andere verwoording wel passend:
Zou de combi van e-bike met een derailleur systeem qua onderhoud/slijtage sterk afhankelijk zijn van de omstandigheden en daarmee is de duurzaamheid ervan een onzekere factor?
Want we kunnen lezen dat het de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet.....

Die onzekerheid leidde er in 2007 toe dat ik voor mijn normale hybride fiets gekozen heb voor een Rohloff naaf met een gesloten kettingsysteem. Geen moment spijt van gehad, zeer onderhoudsarm.

Het is begrijpelijk: een derailleur systeem is bij aanschaf zeker 3x zo goedkoop als een Rohloff naaf....dus de fietsenmakers die de Rohloff naaf wel plaatsen hebben een groot nadeel qua aanschafprijs voor de klant... En blijkbaar of de klanten beseffen het niet en als ze het wel beseffen nemen ze het risico... de extra kosten komen later mogelijk toch... zoals hierboven blijkt, vrij onvoorspelbaar?.
Een derailleur-systeem kost een derde van je rohloff. Maar je vervangingsonderdelen (ketting/tandwielen) kosten daar weer een fractie van.

Ik vind het mooi spul een rohloff naaf, maar je moet wel veel rijden dat het uit kan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat schreef ik dus al... maar er is meer dan alleen dat... nl dat ik er amper geen omkijken naar heb... en dat zou ik met met een derailleur-systeem maar heel echt niet doen ......want dan gaat de verhouding al heel snel ten voordele van de Rohloff naaf kantelen....
Die amper-zorg kwestie / zekerheid van lage extra kosten is mij die eenmalig zekerheid wat het dan kost het zeker waard.... zeker als ik net als anderen met derailleur-systeem... een fietsregeling hadden/hebben.... ieder doet wat hem/haar bevalt. Als ik nog 5 jaar doorrij ga ik al aardig richting de 20 jaar... in het begin wel km's bijgehouden maar toen de meter stuk ging nooit meer een andere gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
Smok3yNL schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:38:
Zal vast vloeken in de kerk zijn,maar zijn er hier mensen met wat sneller lopende e bikes?
En is dit funest voor je Bosch motor of valt dit mee?
ja ...
43km(speedchip) op een gazelle motor stuk na 9000km bosch 2 :'( error 500 .. motor kan niet goed tegen water !

riese muller 45km bosch 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Heb 3 jaar lang op mijn Batavus Razer doordeweeks 40km per dag onbegrensd gereden met een Yamaha middenmoter door middel van een magneet op de binnenkant van m'n trapper te plaatsen en de sensor met een tyrap aan de buitenkant . De motor heeft nooit een krimp gegeven ,maar merkte dat de tandwielen en ketting daar toch minder tegen bestand is. De nexus8naaf heeft het overigens altijd goed volgehouden. Ondanks dat ik bijna altijd op de hoogste ondersteuning stand reed.

Heb nu 2 jaar op een Batavus zonar gereden. Ook zelfde manier ontgrenst maar behalve dat de derailleur veel meer onderhoud vraagt en je er continu mee bezig bent heb ik er steeds problemen mee gehad , toen ik uiteindelijk de binnen naaf kapot gereden heb heb ik besloten om de fiets te verkopen aan iemand die er wel graag veel tijd aan wilt besteden. De Yamaha midden motor heeft het wederom goed volgehouden.

Heb nu een combinatie van Bosch performance cx gen 4 met riem aan drijving en rohloff naaf besteld en hoop/gok er op dat de direct drive oplossing die Bosch nu net zo als Yamaha altijd gedaan hebt net zo betrouwbaar maakt als de Yamaha . Ik verwacht in iedergeval dat deze combinatie minder onderhoud gevoelig is , heb in iedergeval met een testrit gekeken of de manier van ontgrenzen kan op de gen4 maar dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
Ben wel erg benieuwd of mensen ervaring hebben met de dereilleur van een Stromer. Gezien dit DE speed elec is die overal goed uit de test komt.
Zijn hier dan ook veel problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hier hebben ze er heel veel ervaring mee... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikep_577
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-04-2024
Hi,

Wij willen in de aankomende week een Urban Arrow kopen, weet iemand of er veel verschil is tussen de 2019 en 2020 modellen? Ik hoorde ergens op een info video van Urban dat ze op de 2020 modellen een gen4 Bosch motor hebben gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:26
Memozz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:18:
Ben wel erg benieuwd of mensen ervaring hebben met de dereilleur van een Stromer. Gezien dit DE speed elec is die overal goed uit de test komt.
Zijn hier dan ook veel problemen mee?
Mijn ervaring met een achterwielmotor met een derailleur combo is dat het prima werkt.

Als je alles (tandwiel voor, ketting en cassete) in 1 keer vervangt en helemaal oprijdt haal je de 6000km wel. En dat is met 1 keer in de week smeren en als het wat regenachtig is wat vaker. (kan beter zegmaar) met tussen de 1000/1500 km in de maand afhankelijk van het weer.

Alleen gaven bij mij de motoren het op na elke 5000 km. Daar heb ik 2 keer mee stilgestaan en toen was ik er klaar mee en ben naar bbs02 met naaf gegaan.

Stromers zullen wel wat beter zijn. Maar die fietsen zijn duurder dan mijn auto dus ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:52
elwin999 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:14:
graag wat advies..
ik heb een nieuwe bosch middenmotor nodig
kijk al een tijdje op marktplaats
een nieuwe motor kost tussen 450/609 euro
maar als je in Duitsland kijkt ebay (kleinanzeige) kost een motor tussen de 260/400 euro
heeft iemand ervaring met het kopen op de Duitse marktplaats ?
Yep, zie mijn ervaring hier: wmeester in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Ik heb uiteindelijk voor 200 euro een nieuw tandwiel gemonteerd gekregen. Nieuwe motoren had deze aanbieder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Heb het probleem met de te ruime batterij-slede van mijn ion op weten lossen.
Wilde, na alle adviezen hier, langs de FM maar bedacht me dat een kennis van me in de handel van dit soort fietsen zit. Hij had nog een batavus ion staan die kapot was en waar ik de slede wel van mocht hebben.
Heb deze gemonteerd en het gerammel is voorbij. :*)

Daarnaast alle (-bereikbare) aansluitingen en contactpunten met contact spray aangepakt en tot nog toe doet de fiets het weer voorbeeldig.

* SuBBaSS klopt wel voorzichtig af na alle perikelen van de laatste maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-09 10:09
Momenteel ook aan het overwegen om een e-bike van Gazelle te kopen.
Nu zie ik dat veel modellen bij Gazelle zowel met een Shimano als Bosch motor/accu te verkrijgen zijn.
Is dat iets om rekening mee te houden? Zijn er grote verschillen tussen deze twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DenBeke schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:52:
Momenteel ook aan het overwegen om een e-bike van Gazelle te kopen.
Nu zie ik dat veel modellen bij Gazelle zowel met een Shimano als Bosch motor/accu te verkrijgen zijn.
Is dat iets om rekening mee te houden? Zijn er grote verschillen tussen deze twee?
Je zult het eigenlijk een keer moeten testen. Ik heb een paar jaar geleden test gereden op een Merida met Shimano en ik vond de ondersteuning bij de 25 km per uur erg abrupt afbreken. Maar dat is wel een paar jaar geleden en ik kan me voorstellen dat dit inmiddels al is aangepast.

Verder is Shimano natuurlijk gewoon een A merk, Bosch is marktleider. Verder kan het een idee zijn om de garantie te verlengen naar bijvoorbeeld 5 jaar. Sommige fabrikanten bieden dat aan met een EazyRider garantieplan voor een kleine meerprijs.

Mijn Bosch motor had na 16000km een error 500 melding (interne motorfout) en dit gebeurde gelukkig 1 maand voor het vervallen van de twee jaar garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@DenBeke Sparta lijkt meer van Shimano Steps motor naar de Bosch motor geswitcht te zijn.
Waarom?
De eerdere testen met de Shimano Steps motor waren ook uitstekend.

Mijn ega vindt de Sparta + Shimano Steps motor iig erg prettig.
Standaard werd de M8S met 500W accu geleverd.
Sparta scoort erg hoog in de laatste 2 ANWB testen; afwerking is zeer net, reviews van klanten zijn uitstekend over het algemeen.
Gazelle is in mijn perceptie vaak duurder en de plussen daarvoor kon ik niet vinden.
Onze aankoop: ca 1 maand geleden.
Verder sluit ik me bij @Vlassie1980 aan:
Je zult het eigenlijk een keer moeten testen.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 10-03-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-09 10:09
Qua merk zal het sowieso Gazelle worden. Al jaren tevreden van en de kleine fietsenmaker in de buurt is officiële Gazelle handelaar. ;)

Ik twijfel tussen de Orange C8 HMS en Orange C8 HMB van Gazelle.
Ik zal dan maar jullie raad opvolgen en met beide eens een goede proefrit maken.

Thanks voor jullie advies, @Vlassie1980 en @route99 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

de kleine fietsenmaker in de buurt i
een hele goede reden.... succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• printecho
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 22:35
Zijn jullie nooit bang dat iemand de accu uit je fiets meeneemt als je hem ergens hebt geparkeerd? Dat lijkt me nog niet zo moeilijk en die accu's zijn best duur toch? En weet iemand trouwens ook hoe verwisselbaar de accu's zijn?

Ik heb nu een accu van 374watt van Blaupunkt maar het ziet er niet naar uit dat er andere downtube accu's zijn die er gewoon op passen.

https://www.prophete.de/en/e-bike/e-bike-akku.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@printecho Er zit toch een slot op? Althans de meeste, mijn fiets incluis, hebben een slot op de accu.
En bij mijn fiets is het zo dat als ik een nieuwe/andere accu wil plaatsen, deze eerst aan de fiets gekoppeld moet worden met software bij de FM, anders doet ie het niet.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:51

B64

Humma Kavula schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:53:
@printecho Er zit toch een slot op? Althans de meeste, mijn fiets incluis, hebben een slot op de accu.
En bij mijn fiets is het zo dat als ik een nieuwe/andere accu wil plaatsen, deze eerst aan de fiets gekoppeld moet worden met software bij de FM, anders doet ie het niet.
Ligt er maar net aan wat voor slot natuurlijk. Bij mijn vorige fiets kon ik de accu met de sleutel van het ringslot ontkoppelen, dat was goed geregeld. Nu heb ik een Qwic, en ik moet zeggen dat die serieus bezuinigd hebben op het accuslot. Nauwelijks een baard, ik denk dat je die met de spreekwoordelijke paperclip loskrijgt. Ik gebruik mijn fiets primair voor woon-werk en dus staat hij altijd in een afgesloten hok, maar ik laat hem eigenlijk nooit lang op straat staan. Elke keer de accu meezeulen is ook zo wat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Bij een e-bike zeker, maar ook bij een gewone fiets, ontkom je er niet aan om met een sterke ketting/kabel de e-bike "aan aarde te vergrendelen", dus iets waar iemand niet mee aan de wandel kan, een vaste paal of hek oid.
De ringsloten verschillen zeer sterk van kwaliteit ... idd met een paperclip te openen, maar langer dan 1-2 minuten houden zelfs de besten het niet vol.
Voor een sterke ketting/kabel daar heb je toch wel een zware betonschaar voor nodig.... niet die betonscharen die je nog net onder je jas mee kunt nemen.....

Volg de volgende strategie en de kans op diefstal is errug klein, heb ik met mijn Rohloff fiets al bijna 14 jaar gedaan en die waren destijds ook zeer geliefd....

1. Kies voor een bewaakte garage waar het kan (en nog steeds goed vast zetten)
2. Thuis... niet los in de tuin... gewoon meteen in de schuur (als je die hebt) en op slot...
3. Kom je er niet omheen om hem buiten te parkeren, zet hem vast zoals beschreven....
4. Laat hem traceerbaar chippen... maar meldt diefstal direct... anders is ie na 1 dag al in Oost-Europa (las ik vanmorgen online..)
5... er zijn vast nog meer tips....

Weet iemand of er een nieuwere test is dan deze (voor de Rohloff fiets ben ik hier op afgegaan).
https://www.fietsersbond....-gehard-stalen-kettingen/
https://www.trouw.nl/nieu...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Edit: bij het zoeken van de weblinks kom ik de tip pagina tegen ... er zijn idd nog meer tips..
https://www.fietsersbond..../fietsdiefstal/preventie/

Edit2: Wat prima ervaringtips
Philflow in "Advies aanschaf echt goed slot voor fiets A'dam"

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 11-03-2020 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:26
printecho schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:42:
Zijn jullie nooit bang dat iemand de accu uit je fiets meeneemt als je hem ergens hebt geparkeerd? Dat lijkt me nog niet zo moeilijk en die accu's zijn best duur toch? En weet iemand trouwens ook hoe verwisselbaar de accu's zijn?

Ik heb nu een accu van 374watt van Blaupunkt maar het ziet er niet naar uit dat er andere downtube accu's zijn die er gewoon op passen.

https://www.prophete.de/en/e-bike/e-bike-akku.php
Goede, ik heb een relatief goedkope e-bike. 2 jaar in Adam mee rondgefietst en nooit iets mee gebeurd. Al moet ik zeggen dat ik deze op 't werk in een echt beveiligde fietsenstalling kon zetten. Waar mogelijk parkeerde ik de fiets in een openbare beveiligde fietsenstalling, maar dit is uiteraard niet altijd mogelijk.

Tijdje geleden naar Frankfurt verhuisd, waar ik de fiets in de garage onder het appartementen complex parkeerde. nog geen drie maanden later was de accu verdwenen. Op lompe wijze is deze eraf geforceerd in de nacht, met ook lichte schade a/h frame. Het leek vrij doelgericht omdat niemand anders in de garage iets miste of schade had (het is een garage met een aantal vrij dure auto's). Dus het kan altijd gebeuren. Gelukkig had ik 2 accu's, dus kon ik wel gewoon verder rijden.

Het betrof overigens een accu die op het frame gemonteerd zit (en ja, die kan je natuurlijk altijd meenemen uit veiligheid).

Volgende fiets wordt er eentje met een intube accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Vraagje,

Ik heb een Babboe bakfiets (City-e) en vind de aansturing van de motor niet echt prettig.
Stand 7 gaat best, maar stand 8 zorgt er voor dat ie naar 27km/h gaat, dan ondersteuning stopt en afzwakt naar 24,9 km/h om vervolgens weer vol gas te ondersteunen tot 27km/h.
Dit is flink vervelend.

Verder duurt het mij te lang voordat hij weer begint met ondersteunen als ik even moet stoppen met trappen (sec of 2).

Daarnaast gaat het remmen puur en alleen op de schijven en dus niets aan regenereren (wat met een bakfiets vol toch best zou helpen).

Ook blijft de motor gewoon door duwen als ik zachtjes trap maar de rem in knijp (bijv om af te remmen en vast terug te schakelen).

Zijn hier aanpassingen/updates/upgrades voor mogelijk?
Model van de controller is een GWA ibo-CNTR-S

ps, is het ook mogelijk om de snelheid iets omhoog te gooien? (30km/h bijv? )

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
wmeester schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:14:
[...]

Yep, zie mijn ervaring hier: wmeester in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Ik heb uiteindelijk voor 200 euro een nieuw tandwiel gemonteerd gekregen. Nieuwe motoren had deze aanbieder ook.
:) Bedankt voor de informatie

in mijn fotoalbum de schade aan mijn bosch 2 motor error 500
waterschade
via de bedrading van het licht naar binnen gekomen 8)7
let wel via het draadje en niet langs de buitenzijde stekker
krijg een beetje de kriebels van bosch
tandwielen die stuk gaan. te veel vet .te weinig vet..waterschade via de lagers..en nu weer water via de bedrading van het licht

[ Voor 32% gewijzigd door elwin999 op 11-03-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:52
elwin999 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:18:
[...]

:) Bedankt voor de informatie

in mijn fotoalbum de schade aan mijn bosch 2 motor error 500
waterschade
via de bedrading van het licht naar binnen gekomen 8)7
let wel via het draadje en niet langs de buitenzijde stekker
krijg een beetje de kriebels van bosch
tandwielen die stuk gaan. te veel vet .te weinig vet..waterschade via de lagers..en nu weer water via de bedrading van het licht
Het is geen duik-fiets hè :P
Vervelend dat ie inderdaad stuk is/storing geeft. Ik ben benieuwd of het je lukt om de motor te laten repareren/vervangende onderdelen te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
wmeester schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:22:
[...]

Het is geen duik-fiets hè :P
Vervelend dat ie inderdaad stuk is/storing geeft. Ik ben benieuwd of het je lukt om de motor te laten repareren/vervangende onderdelen te scoren.
Tenzij @elwin999 met fiets en al het kanaal in is gedoken, lijkt het mij niet normaal dat de motor waterschade oploopt. Een fiets/e-bike moet bestand zijn tegen de weersomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@dennisfr
Een fiets/e-bike moet bestand zijn tegen de weersomstandigheden.
Bij de Stromer spedelec van ca €4000 .... van een kennis kwam het regenwater via een gaatje bij de accu terecht en ging de fiets "mooi" in de storing.... Oef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
Nog even een nieuwe foto van de stekker in het fotoalbum. (stroomaansluiting achterlicht)
Bij de afdichting gebruiken ze flexibel kit, helaas hecht dat niet goed op kunststof.
Daar hadden ze beter een harder materiaal voor kunnen gebruiken.
Bij regen loopt er water via de framebuis naar beneden over het blok en daar zijn aansluitingen matig beschermd.
Ik zal een nieuw motorblok moeten kopen..en ga die dan direct goed waterdicht maken.
Pagina: 1 ... 25 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam