Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 224 Laatste
Acties:

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:46
[b]APBaguette schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:55:[/b

Er staat nu 32k op de teller. Voor GBP 300 vervangen ze de as + lagers + verzendkosten. Als hij nog een half jaar meegaat is dat misschien wel redelijk, ik verwacht dat de batterij dan ook wel aan zijn eind is...
Wat kost een nieuwe motor bij je FM? 300 pond betalen zonder garantie is best wel pittig.

En bedoel je met onderdelen de onderdelen van de motor of de onderdelen van de fiets? Die laatste zijn toch niet duurder dan bij andere fietsen.
route99 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:56:

Tijd voor wat actie in Den Haag om deze verspilling te reduceren als de sector niks doet.... en gaat die wat doen met zo een mooi verdienmodel als de ebikes nu zijn.....
Niet zo somber; levensduur van E-bikes is de laatste tien jaar enorm verbeterd. Ik heb met de ION fietsen veel meer ellende gehad. Durf er eigenlijk wel een kleine weddenschap op te leggen dat de nieuwste Bosch weer beter zijn, technologie is toch echt nog steeds volwassener aan het worden.
Wat zou je zelf nog kunnen doen? Heb me er nog niet voldoende in verdiept. Hoe kom je aan een betaalbare motor en is dat zelf te doen? Accu laten reviseren is al mogelijk maar niet altijd.
Yamaha is absurd duur in after market. Was al duur, maar lijkt nog duurder te zijn geworden. :|

Bosch heb ik niet echt naar gekeken, maar zal wel een zelfde verhaal zijn. ;(

Op zich zijn onze Razer na 5 jaar en 45.000 harde kilometers nog prima. Als de FM onder handen heeft gehad rijdt hij eigenlijk als nieuw,dus als de accus gaan dan vervang ik ze en rij weer verder.

Het is ook een vrij makkelijke som voor mij, nieuwe accu of motor is 1/3 van de prijs van een nieuwe fiets en restwaarde vind ik geen reden (die is na al die jaren toch al nihil). Het zou me niet eens verbazen als we zeker nog tien jaar ermee gaan doen. Het wordt voor mij pas spannend als Yamaha zijn steek veranderd en dat hebben ze nog nooit gedaan (jay Yamaha, boe Bosch).

[ Voor 106% gewijzigd door roffeltjes op 20-02-2020 22:33 ]

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Ik weet niet wat hij bij de fietsenmaker kost, maar ik zie online prijzen in de orde van 600-650 euro, en dat komt overeen met wat het revisiebedrijfje noemt.

De rest van de fiets begint ook gewoon slijtage te vertonen, allemaal kleine dingetjes zoals een versleten voorvelg, pedalen zijn slecht en chainglider die niet goed meer past omdat hij een keer tussen de ketting en tandwiel is gekomen.

Een nieuwe accu is dacht ik ook rond de 550 euro.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51
Ik mag de Lekker Bike e-Amsterdam gen2 ophalen, werd vandaag gebeld. De eerste batch van ~30 fietsen is dus binnen. Het heeft een aantal maanden geduurd, waarbij ik de laatste weken elke keer na werk droevig naar mijn huidige (non-ebike) fiets keek.. zwaar tegenop zag om terug te fietsen.

Nu kan het feest bijna beginnen. Ik ben er benieuwd naar de anderen hier die hem binnenkort ontvangen of ophalen. Vooral ook:

- welk slot zet je erop? Ik heb de AXA Solid Plus (insteek ringkabel) voor mijn huidige fiets, maar zo'n spiraal kabel is gewoon irritant. Zelfs al heb je de gladde versie. Wel het lichtste sterke slot tov een ketting (helaas voegt die makkelijk 1-2 kilo gewicht toe aan je fiets).
- welke voordrager voor een platte/kleine laptop tas/sleeve? Die van Lekker lijkt me onhandig (bevestigen met kabels). Ik ben een voordrager met klem gewend. In 2 tellen laptop ertussen klemmen, schouderbelt 2x over het stuur en gaan. Maar tegenwoordig heb je vrij weinig keuze in voordragers en die moeten ook nog bij de fiets passen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
APBaguette schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:55:
Ik heb mijn Yamaha motor opgestuurd naar een revisiebedrijf, er zat wat speling op de trapas. Helaas was er wat meer aan de hand dan alleen versleten lagers, de trapas zelf is ook behoorlijk ingesleten...

Ik twijfel nog een beetje wat te doen. De rest van de fiets heeft ook z'n beste tijd wel gehad. Onderdelen zijn schreeuwend duur, een gebruikte as kost GBP 125 (Yamaha levert geen spare parts blijkbaar).

Er staat nu 32k op de teller. Voor GBP 300 vervangen ze de as + lagers + verzendkosten. Als hij nog een half jaar meegaat is dat misschien wel redelijk, ik verwacht dat de batterij dan ook wel aan zijn eind is...
Geen idee of dit dezelfde motor is. Maar als ze nooit de montage punten veranderd hebben zou dit ook moeten passen (misschien weet iemand het zeker))

https://link.marktplaats.nl/m1514913097

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
B2B2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 06:47:
[...]
Geen idee of dit dezelfde motor is. Maar als ze nooit de montage punten veranderd hebben zou dit ook moeten passen (misschien weet iemand het zeker))

https://link.marktplaats.nl/m1514913097
AFAIK is de steek nooit veranderd. Grootste risico zit hem in het al dan niet herkennen van de Razer Accu.

Ik wissel Accu's uit tussen twee Razers, maar dat is geen garantie dat je zomaar een Razer accu op een Giant Syncdrive kan inpluggen. Als Giant er iets customs op heeft zitten met accu herkenning heb je er weinig aan.
Jazco2nd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:52:
- welk slot zet je erop? Ik heb de AXA Solid Plus (insteek ringkabel) voor mijn huidige fiets, maar zo'n spiraal kabel is gewoon irritant. Zelfs al heb je de gladde versie. Wel het lichtste sterke slot tov een ketting (helaas voegt die makkelijk 1-2 kilo gewicht toe aan je fiets).
Mijn keuze:

https://www.abus.com/nl/V...tingsloten/IVY-Chain-9100

Gewicht en security gaan hand in hand, doe je niets aan imho.

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 21-02-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@twkr18526 @Strider jullie hebben weloverwogen keuzes gemaakt voor een fietsverzekering. Ik zie dat aanschafprijs meetelt voor de verzekering.

Mijn fiets had een tijdelijke (maandje) introprijs van €2356, gekocht, paar maanden later (vandaag) geleverd. De vaste prijs is inmiddels al ruim anderhalve maand €3056..

Ik heb liever uitkering in geld, maar in mijn geval krijg ik dan nooit meer dan wat ik heb betaald... Is het dan niet juist slimmer om voor natura te gaan (Kingpolis) of gaan zij nooit akkoord met zo een groot verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:48
De voorwaarden al gelezen of geinformeerd bij kingpolis? Ga er maar van uit dat je nooit meer krijgt dan je zelf hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 20:10
Ik ben ook in de markt voor een elektrische fiets. Ik zoek een stadsfiets die weinig onderhoud nodig heeft, met een rechte zit. Doel is naar het werk fietsen ( 10KM enkele reis ) en wat langere afstanden in het weekend.

Ben eerst naar het Gazelle experience center geweest hier in Den Haag. Daar heb ik proef gereden op een aantal modellen. De Gazelle Grenoble C8 HMB https://www.gazelle.nl/grenoble-c8-hmb beviel met het best. De Active line plus midden motor fietst erg lekker, daarnaast is deze motor erg stil en ook zonder ondersteuning kan je nog aardig fietsen. Ook heeft deze fiets een accu in het frame ( wel uitneembaar ) wat ik ook een plus punt vind.

Vervolgens ben ik naar de lokale fietsenmaker gegaan een aangegeven dat ik geïnteresseerd ben in de Gazelle Grenoble C8 HMB. Deze hadden ze toevallig staan in mijn maat.
Daarnaast hadden ze ook de Trek District+ 6 https://www.trekbikes.com...strict-6-lowstep/p/30697/ staan, ook in mijn maat. ( Dit model is redelijk gelijk waardig ( ook Active line plus motor en geintegreerde accu in het frame )

De fietsenmaker was erg enthousiast over de Trek. Volgens hem zitten er betere kwaliteit onderdelen op, zoals schijfremmen ipv velgremmen, dubbel geveerde voorvork ipv enkel bij de gazelle ( deze ging volgende de FM snel stuk en was duur te vervangen). Daarnaast is de Trek 100 euro goedkoper dan de Gazelle ( 3000 vs 2900 Euro)
Ik heb op beide een proefrit gemaakt en beide fietste erg lekker, het enige verschil was dat de Trek iets harder was afgeveerd dan de Gazelle.
Verder oogt de Gazelle iets, mooiere laswerk, mooier design koplamp.

Ik vind de Trek wel een aantrekkelijke optie, maar ik heb geen idee wat de kwaliteit is van deze fiets en van dit merk, hoe verhoudt dit zich tot Gazelle? Van Gazelle weet ik dat het een aantal keer als beste uit de test is gekomen met een elektrische fiets. Ook ken ik een aantal mensen die een gazelle hebben en daar erg over te spreken zijn. Ik ken echter niemand met een elektrische fiets van Trek, reviews op internet zijn ook schaars. Dus voor de Trek gaan voel een beetje als een gok op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik ken de Trek ook niet, val in dezelfde categorie.
Ik heb wel een voorstel om de Sparta erbij te zetten in het vergelijk.
https://www.mantel.com/pr...product=57850,68080,70617

De afwerking van de Sparta is ook top, we hebben er net een nieuwe gekocht (M8S overjarig type))

In dit vergelijk zie je ook de nadelen van de Gazelle. Lees zelf.
Wat er niet bij staat: De vervangende accu bij Gazelle, reken op ca 750 euro.
Sparta is ook niet goedkoop maar eerder ca 600 euro daar voor.
Prijzen origineel, vraag de laatste prijzen zelf op.

Er is nog een ander M8 type, maar of dat jouw smaak is gezien jouw andere voorkeur?
De link gaat naar een Sparta met Conti riemaandrijving en maakt de fiets onderhoudsarm.
https://www.mantel.com/product-compare?product=57850,62889

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 22-02-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-06 10:14
Zo mijn mountainbike met bafang motor is nu geïnstalleerd en werkt echt relax.

Moet hem nog wel afstellen want reed met test ritje zo 53kmter per uur :P

Nu alleen nog eens zoeken naar een beetje goede verlichting aan de voorkant en achterkant van de fiets.

Voor de achterzijde al wat gevonden https://nl.aliexpress.com...d3-47d7-9828-555f07a6b802

En voorkant wil ik deze 800lm voorlamp

https://m.nl.aliexpress.c...t.0.0.7f463c00S9pT21&mp=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ribbel_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01-2024
Afgelopen week ook maar eens elektrisch gegaan.

Wou graag een redelijk sportieve woon/werk fiets met Bosch middenmotor (ivm lichtelijk opvoeren :X ), beltdrive, iets zwaardere accu (500-600W) en schijfremmen.
Had 2 fietsen op het oog, de Trek District+ 7 of de Batavus E-Go Power Exclusive.

Ging naar mijn fietsenmaker om die fiets te bestellen met de kortste levertijd, maar hij kwam met nog een andere fiets aanzetten. Hij had hem echt letterlijk net uit de doos.

Het was een Freebike Brooklyn...Freebike, nooit van gehoord...
Bleek een Nederlandse merk te zijn, een jaar of 4 geleden opgericht door o.a. de oud directeur van Batavus.
Ze zijn nog klein, hebben net 130 dealers of zoiets.
Na een proefrit was ik om. Fijn fietsje, met alles erop en eraan wat ik graag wou en ook nog eens een stuk goedkoper dan de Batavus of Trek.
Er zit geen Bosch onder, maar Bafang. Voordeel is dat hij via het scherm eenvoudig sneller kan worden gezet, dus geen dongel nodig.

Fiets er nu een week of 2 mee, nog geen spijt van gehad. :*)

https://wthgaming.eu | Hell Let Loose Clan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:07

B64

route99 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:29:
Vooral dat laatste zinnetje geeft aan dat die vergelijking eigenlijk zinloos is. Als prijzen zo fluctueren dat je 'de laatste prijzen' moet opvragen, hoe weet je dan wat het prijspeil en de onderlinge verhoudingen over 3, 4, 5 of 6 jaar zijn als je daadwerkelijk een nieuwe accu nodig hebt?

Zolang fabrikanten geheimzinnig doen over de prijs van vervangende accu's, laat staan bereid zijn te garanderen dat je die binnen (pak 'm beet) vijf jaar voor een X-bedrag kunt aanschaffen, heeft het weinig zin om daarop een aankoopbeslissing te baseren.

Hopelijk groeit het aantal bedrijfjes dat accupakkettten kan reviseren, of de cellen kan vervangen. Nu is dat nog echt een niche-markt maar ik neem aan dat de vraag daar naar toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat weet jij en ik en de FM ook niet.... de Lithium markt lijkt me ook nog steeds erg grillig?
Mijn aanname daarbij is dat alle fietsfabrikanten er last van hebben, maar ook de revisie bedrijven.

Verder:
Wat ik op revisie sites zie is dat ze lang niet alle types van alle merken kunnen reviseren.
Eea heeft ook met de electronica beveiliging door de fietsfabrikant aangebracht te maken.
Maar ook dit:
https://www.fietsaccu.nu/?page=fietsaccus&model=155
Let op: Steeds vaker zien wij dat de accu volledig is ingegoten in dikke kit / kunsthars waardoor revisie onmogelijk is. Om die reden bieden wij de accu ook origineel nieuw aan.
En.. welk brand risico loop je met een revisie accu? Hoe zorgvuldig is het gedaan, wat zijn de goede en de minder goede revisie bedrijven, de sector gericht op de ebikes is nog vrij jong. Je ziet dat ze ook een advies geven om de accu te vullen met een zwaarder accu pakket, ipv bij 9A dus 11A of zelf 13A.... hoe gaat de accu beveiligingselectronica daar mee om? Is de bij de fiets geleverde lader wel geschikt om van 9A naar 13A te gaan? Meer dan dat het laden alleen wat langer zou duren.... het proces kan nl ook alleen afgestemd/beveiligd zijn voor het 9A type ivm de accu laad karakteristieken?

Als ik er een willekeurige Gazelle uitpik, een wat ouder model waarvan de accu nog niet zo zwaar qua vermogen en duur zijn als de nieuwste, zie je dat de revisie modellen soms wat goedkoper zijn maar bepaald niet altijd...
https://www.google.nl/sea...BA&biw=1326&bih=637#spd=0

Om de "stelligheid" van wat de huidige prijzen zijn te voorkomen, heb ik dus het advies gegeven... vraag het op.... ik geef liever een advies aan de veilige kant. Over de percepties die daar bij ontstaan ga ik niet over, ik heb er wel respect voor. Met de bovenstaande info heb ik wel wat aantekeningen gemaakt wat je zoal tegen kunt komen. Net als veel revisie leveranciers zeggen.... vraag als het niet duidelijk is....

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 23-02-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

@Xplosive ik heb ook een trek e-bike maar dan een mountainbike en nog niet heel veel km op gemaakt (500km) maar bevalt prima verder.

En naar mijn mening maakt het merk niet zoveel uit. Ik bedoel, de elektrische aandrijving wordt geleverd door een extern bedrijf, en Trek (net als de andere gerenommeerde merken) kunnen prima een fiets in elkaar zetten. En tijdens het design zal er vast contact zijn met beide bedrijven. En het is niet bepaalde rocketscience.

Ik zou me hoogstens "zorgen" maken bij nieuwe merken die nog nooit een akoestieke fiets gemaakt hebben en nu ineens denken de beste elektrische fiets ter wereld te kunnen maken voor een spotprijs. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Laatst online: 25-06 20:10
@route99 Bedankt voor de tip!
De Sparta 8MTB ziet er ook goed uit, alleen lijkt het erop dat deze al overal is uitverkocht in mijn maat. Waarschijnlijk een populair model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

@route99 : Dat snap ik allemaal, maar wat een losse accu van een actuele fiets vandaag kost, zegt niks over de prijs, of zelfs de beschikbaarheid, op het moment dat je 'm over een paar jaar nodig hebt. De fietsfabrikant heeft nu een voorraad van de accu, en hun leverancier produceert ze nog. Over een paar jaar, als vervanging een dingetje wordt, is de fietsfabrikant inmiddels over op een ander model accu, en moet je nog maar hopen dat de accufabrikant nog een lijn openhoudt om af en toe oudere modellen te produceren - en als ze dat doen dan is dat ongetwijfeld tegen een ander prijskaartje dan vandaag: simpelweg omdat de seriegroottes veel kleiner zijn, omstelkosten zwaarder gaan meewegen enzovoorts.
Dat weet jij en ik en de FM ook niet.... de Lithium markt lijkt me ook nog steeds erg grillig?
Dat lijkt me nou net het punt. wij weten het niet, de FM eigenlijk ook niet maar die moet toch een antwoord geven als een klant iets vraagt. Ja de prijs van lithium fluctueert, maar een fietsfabrikant met een beetje kritieke massa (Accell, Pon) zou toch in staat moeten zijn om ook voor de langere termijn afspraken te maken met accufabrikanten over prijs en beschikbaarheid, en zodoende wat meer rust in de markt te brengen.

Maar daar hebben ze helemaal geen belang bij, ze verkopen veel liever een dure fiets nu op basis van allerlei andere fraaie componenten en ontwerpen, en als de accu gaar is verkopen ze liever een nieuwe fiets dan een vervangende accu. Daarom is het BMS ook niet zodanig geprogrammeerd dat de accu altijd tussen de 20 en 80% blijft om de houdbaarheid van het accupakket aanzienlijk te verlengen, in tegenstelling tot elektrische auto's waar dat wel gebeurt om de angst bij het koperspubliek weg te nemen dat er over een paar jaar een peperdure 'reparatie' aan zit te komen. Bij elektrische fietsen ontbreekt die angst grotendeels, die dingen worden toch wel verkocht ondanks de onzekerheid over duurzaamheid en vervangingskosten van het accupakket. En dus doen de fabrikanten daar liefst zo geheimzinnig mogelijk over, en mis-/gebruiken ze de grilligheid van de lithium-markt om vooral niets aan die houding te hoeven veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48

Lappieboy

voltijd nerd

@LosBrinkos en @Dopehead ik zag het lijstje passeren en lijkt ook wel wat op mijn (oude) zoekprofiel.
Beiden al bekend met de Rabeneick TX-E?
Past denk ik ook wel bij het rijtje, of niet?

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@B64 Ik heb met aandacht jouw lange verhaal gelezen, maar ik kan jouw onzekerheid niet wegnemen.
Er is wel een andere zekerheid die ik je kan voorstellen: Koop geen e-bike maar een goede normale fiets. Daarmee ben je van die andere onzekerheid af.
De keuze is bij jou, sterkte er mee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

route99 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:21:
@B64 Ik heb met aandacht jouw lange verhaal gelezen, maar ik kan jouw onzekerheid niet wegnemen.
Er is wel een andere zekerheid die ik je kan voorstellen: Koop geen e-bike maar een goede normale fiets. Daarmee ben je van die andere onzekerheid af.
De keuze is bij jou, sterkte er mee,
Het gaat helemaal niet om mijn onzekerheid (ik heb allang een e-bike voor woonwerk, en heb twee gewone fietsen voor alle andere ritten en reizen), maar om onderstaand advies van jouw kant aan iemand anders:
route99 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:29:
Alsof de laatste dagprijzen van vandaag enige zekerheid geven over de kosten over een paar jaar... Daar probeer ik enige nuance in aan te brengen. Take it or leave it, case closed wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Die onzekerheid kan niemand managen, vandaar mijn advies, vraag de laatste prijzen op. Meer houvast heb je echt niet, mijn latere toelichting geeft wel heel duidelijk aan wat daar de onzekerheden zijn en dat geldt voor heel veel zaken die je koopt bijv mbt onderdelen zekerheid, niet alleen prijs maar ook beschikbaarheid... en die nuance zit eigenlijk altijd al ingebakken in bij wat je koopt. dat was al zo en blijft ook zo. Consumenten en duurzaamheids organisaties wijzen daar regelmatig op. Daar kun je imho toch niet meer over verrast zijn, maar dat is mijn perceptie.
Edit:
Fabrikanten zou veel meer transparant moet zijn over de termijn dat, zeker kritische onderdelen gegarandeerd beschikbaar zijn. Het liefst echt aangeven tot welk jaar. Een probleem ga je echter daar mee niet oplossen: Tegen welke prijs is dat....
Wederom: Die onzekerheid ga je niet eenvoudig oplossen. Er is geen solide advies voor te geven en best lastig als je vanuit de duurzaamheid visie hier tegen aan loopt.

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 23-02-2020 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:12

xon

Ik kan mij herinneren dat een tijdje geleden iemand zich afvroeg of de 'Lekker e-amsterdam bike' (2e generatie) ook van de begrenzer af kon. Na wat gemail over en weer en toch echt vast vastgesteld te hebben dat het NIET de bedoeling is :-), wordt aangegeven dat het wel mogelijk is. Ook gewoon door de gebruiker van de fiets zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zdrukg71p90vv.52.06.jpg

lekker vandaag een rondje door de regen gemountianbiked. is erg fun met een bafang motor, nu kun je gewoon fun hebben met 30+ kmters die je zelf trapt en de motor helpt licht mee.

[ Voor 3% gewijzigd door ibothead op 23-02-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
APBaguette schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:55:
Ik heb mijn Yamaha motor opgestuurd naar een revisiebedrijf, er zat wat speling op de trapas. Helaas was er wat meer aan de hand dan alleen versleten lagers, de trapas zelf is ook behoorlijk ingesleten...

Ik twijfel nog een beetje wat te doen. De rest van de fiets heeft ook z'n beste tijd wel gehad. Onderdelen zijn schreeuwend duur, een gebruikte as kost GBP 125 (Yamaha levert geen spare parts blijkbaar).

Anders deze. Trapas overzetten en klaar?
https://link.marktplaats.nl/m1518095440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosBrinkos
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-08-2024
Lappieboy schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:20:
@LosBrinkos en @Dopehead ik zag het lijstje passeren en lijkt ook wel wat op mijn (oude) zoekprofiel.
Beiden al bekend met de Rabeneick TX-E?
Past denk ik ook wel bij het rijtje, of niet?
Die Rabeneick TX-E ziet er inderdaad goed uit!
Iemand ervaring met deze fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48

Lappieboy

voltijd nerd

LosBrinkos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:03:
[...]

De fietsenwinkel waar mijn huidige fiets vandaan komt heeft ze staan.
Ik heb er 1km op gefietst als korte test rit.
Ik vond het zelf heerlijk fietsen en het bedienen met de app een leuke toevoeging.
Voor mij was de afknapper een niet verwijderbare accu en een vrij beperkte range.
Maar ik zocht dan ook een fiets voor 80km per week. ;)
(En ik woon 1 hoog, dus een verwijderdbare accu is 10 bonus punten)

Fietsenmaker was er ook over te spreken maar dat is misschien een 'wij van wc eend' verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Lappieboy op 23-02-2020 18:30 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Laatst online: 19:35

Chrasher

Tevree met z'n PS5

LosBrinkos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:03:
[...]
Zie mijn Rabeneick TX-E review van 4 maanden geleden. :)

Die 70+ km actieradius uit de review is dan wel met mooi weer en weinig wind. Met het kl*te weer en wind van de afgelopen maanden zit ik meer op de 50-60 km. Verder nog steeds zeer tevreden.
Zou wel voor het 2020 model gaan, daar krijg je de mogelijkheid om een 2e accu (als een soort bidon) te plaatsen en aan te sluiten op de interne accu. Ook onthoud de controler de mate van ondersteuning na uitschakelen (hoef je de app niet steeds te starten bij elke rit).

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosBrinkos
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-08-2024
Chrasher schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Zie mijn Rabeneick TX-E review van 4 maanden geleden. :)

Die 70+ km actieradius uit de review is dan wel met mooi weer en weinig wind. Met het kl*te weer en wind van de afgelopen maanden zit ik meer op de 50-60 km. Verder nog steeds zeer tevreden.
Zou wel voor het 2020 model gaan, daar krijg je de mogelijkheid om een 2e accu (als een soort bidon) te plaatsen en aan te sluiten op de interne accu. Ook onthoud de controler de mate van ondersteuning na uitschakelen (hoef je de app niet steeds te starten bij elke rit).
Bedankt voor dit review!
Ik zie trouwens dat 50 de grootste framemaat is. Ik ben zelf 190 lang. Zal dat niet te klein zijn?
De batterijen zijn mooi weggewerkt in het frame, maar kan de FM er wel bij als deze over een paar jaar eventueel gereviseerd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik heb een Kalkhoff Image 5.B Move BLX besteld: klik
Levertijd is wel een dingetje, er staat 20 weken voor en dan hoop je maar dat er geen onderdelen uit China hoeven te komen want daar ligt het een en ander stil......

De fiets staat op Schwalbe Energizer Active Plus banden, die lekrijden zouden moeten voorkómen.
Blijkbaar heeft Kalkhoff veel vertrouwen in die banden want er wordt geen pompje meegeleverd.

Sinds ik als jongetje ergens in Broek in Waterland stil stond met een lekke band en terug moest lopen naar Amsterdam Zuid ben ik nooit meer op de fiets gestapt zonder bandenplaksetje en pompje 8)
Maar misschien zijn de tijden veranderd....
Heeft iemand ervaring met deze banden? Heb je ze wel eens lek gereden?

De fiets wordt geleverd met een Bosch Intuvia display.
Ik begrijp dat je de display vast kan (laten) zetten met een schroefje zodat hij niet meer gejat kan worden als je een keer vergeet hem er af te halen.
Ik weet niet of het zo goed is voor de betrouwbaarheid als je de display vaak er af haalt en weer op zijn plats klikt. Ik kan me voorstellen dat er slijtage optreedt, mogelijk slecht contact omdat er viezigheid op de contacten komt enz., dus misschien is het goed om hem vast te zetten.
Zijn hier ervaringen mee? Zijn er nadelen aan vastzetten die ik over het hoofd zie?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Laatst online: 19:35

Chrasher

Tevree met z'n PS5

LosBrinkos schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:56:
[...]
Bedankt voor dit review!
Ik zie trouwens dat 50 de grootste framemaat is. Ik ben zelf 190 lang. Zal dat niet te klein zijn?
De batterijen zijn mooi weggewerkt in het frame, maar kan de FM er wel bij als deze over een paar jaar eventueel gereviseerd moeten worden?
Dis staat er op hun site voor de verschillende frames: Rahmenhöhen Diamant 28": 45, 50, 55 cm
Er is dus ook een 55 maat.

Wat betreft de accu, deze is te vervangen door de FM. Lijkt me trouwens ook niet meer dan normaal dat dit kan.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
xon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:00:
Ik kan mij herinneren dat een tijdje geleden iemand zich afvroeg of de 'Lekker e-amsterdam bike' (2e generatie) ook van de begrenzer af kon. Na wat gemail over en weer en toch echt vast vastgesteld te hebben dat het NIET de bedoeling is :-), wordt aangegeven dat het wel mogelijk is. Ook gewoon door de gebruiker van de fiets zelf.
Mij hebben ze uitgelegd dat je hiervoor het display unit moet vervangen. Dat is erg eenvoudig, gewoon een andere op het stuur en het kabeltje erin klikken. Ze hebben ook uitgelegd welk display ik dan moet hebben. Je kan dan natuurlijk ook de Eggrider erop zetten.

Ik heb geen mogelijkheid gevonden om de begrenzer bijv op US te zetten, via de geleverde display unit.

Edit: heb er nu 2x kort op gefietst (heb nog geen sloten en geen bel dus gebruik nog mijn oude non-ebike..)
Ik haal makkelijk de 30km/u nadat de ondersteuning stopt bij 25. Heb zelfs poosje 32,7 vast kunnen houden in het Vondelpark.

Ook met de motor uit fietst deze fiets trouwens behoorlijk licht en lekker. Ik was in mijn enthousiasme (en die van de verkoper) de lader helemaal vergeten, niet meegekregen.. accu is inmiddels leeg 😅

[ Voor 21% gewijzigd door Jazco2nd op 24-02-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbkp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:41
hp-got schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:42:

Ik begrijp dat je de display vast kan (laten) zetten met een schroefje zodat hij niet meer gejat kan worden als je een keer vergeet hem er af te halen.
Ik weet niet of het zo goed is voor de betrouwbaarheid als je de display vaak er af haalt en weer op zijn plats klikt. Ik kan me voorstellen dat er slijtage optreedt, mogelijk slecht contact omdat er viezigheid op de contacten komt enz., dus misschien is het goed om hem vast te zetten.
Zijn hier ervaringen mee? Zijn er nadelen aan vastzetten die ik over het hoofd zie?
Bij aflevering van mijn bike adviseerde de monteur om die display vast te schroeven.
Bij de eerste beurt adviseerde een andere monteur van dezelfde FM om dat niet te doen vanwege indringend vocht.
Dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bij aflevering van mijn bike adviseerde de monteur om die display vast te schroeven.
Bij de eerste beurt adviseerde een andere monteur van dezelfde FM om dat niet te doen vanwege indringend vocht.
Dus ...
Vastschroeven en netjes dichtlijmen met 2secondenlijm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03
RoRoNL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:56:
[...]

Vastschroeven en netjes dichtlijmen met 2secondenlijm toch?
Lekker handige actie... Hoe ga je indien nodig dan contactspray aanbrengen als er problemen zijn :')

Ik heb op mijn Bulls ook een verwijderbaar display, ik haalde hem nooit eraf omdat hij of in de fietsenstalling op mijn werk stond of in de schuur.

Na verloop van tijd ging hij foutmeldingen geven, advies van de fm was om af en toe even de display eraf te halen. Problemen zijn direct verdwenen.

Dus... Gewoon lekker je display er telkens vanaf halen en niet vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
hp-got schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:42:

Ik had ook een fiets met dat display en die heb ik er altijd afgehaald, juist als een soort van anti-diefstal van de gehele fiets. Zonder display heb je tenslotte niets aan een e-bike. Dat er vervolgens displays gestolen worden van fietsen in de showroom om displayloze e-bike's te kunnen stelen, dat verwacht je dan weer niet. Maar goed, ik heb nooit problemen gehad met de contacten. Alleen stuiteren op een tegelvloer, daar kunnen ze niet zo goed tegen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 26-06 15:44
Vandaag werd mijn Lekker Bikes e-amsterdam geleverd. Spijtig genoeg is er niet veel goed gegaan:
  • Hij is geleverd aan het verkeerde adres, bijna twee km van mijn huis.
  • De doos was zwaar beschadigd.
  • Spatbord bevestiging aan de rechterkant is geplooid.
  • Als ik achteraan zou willen remmen, dan moet ik mijn vingers verpletteren.
  • De ketting van het slot zit er niet in.
  • Het bagagerek ontbreekt.
Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen en hoe lang het gaat duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Horla Via internet besteld? .... kun je toch wettelijk zonder opgaaf van reden terugsturen...en geld terug krijgen.
Hier wil je nooit mee verder..zover ik kan lezen is het een "zooi".

Niet via internet besteld: Lees goed hun voorwaarden en kijk goed wat je consumenten recht is na de aankoop.
Je hebt recht op wat je beloofd is, dat is een inspanningsplicht van de verkoper.

[ Voor 56% gewijzigd door route99 op 24-02-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:20
Horla schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:25:
Vandaag werd mijn Lekker Bikes e-amsterdam geleverd. Spijtig genoeg is er niet veel goed gegaan:
Zo, ben je mooi klaar mee. Is hij door hun zelf geleverd of een vervoersbedrijf?

Dat er dingen missen is niet netjes, maar dat spatbord bevestiging dat geplooid is, komt dat door de schade van transport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
@route99 jep. Eerst maar eens zien hoe ze reageren. Ik heb al een aantal keer met hen gemaild voor mijn bestelling en ze reageerden toen altijd snel.
@VFRRijder een vervoersbedrijf maar het blijft uiteraard hun verantwoordelijkheid. Schade aan het spatbord is inderdaad van transport. Zo zag de doos er uit:
Afbeeldingslocatie: https://frhw9a.am.files.1drv.com/y4mxagk1u-H1LDU0BNJMQdvNqTYsy_X1-64fMELBQN9NsP69QuNTtRNBRvPFqCK4x66Ns9I0U6HtnQIlM7z7UfnLRKY7TJS7W0i4Gu8DIT1UHhT6UT3zuQhvhzyGMSAYyYpm8YQM6g9NI-Hq5DlH4xRxjf_g1rNk06x8QbiVJIfAVztub4jpRaRDp8T4K25sbCeF-HTsEvOkwRA3ETkAJPTGQ?width=495&height=660&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Horla schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:29:
@route99 jep. Eerst maar eens zien hoe ze reageren. Ik heb al een aantal keer met hen gemaild voor mijn bestelling en ze reageerden toen altijd snel.
@VFRRijder een vervoersbedrijf maar het blijft uiteraard hun verantwoordelijkheid. Schade aan het spatbord is inderdaad van transport. Zo zag de doos er uit:
[Afbeelding]
Damm dan bende blij dat je fiets er is in eerste instantie en dan tref je hem zo aan 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als er op een bepaald moment verborgen gebreken te voorschijn komen... bewijs dan nog maar eens dat het van deze leveringsoorzaak komt.
Hier zadel je een klant niet mee op.... is mijn perceptie, en dat is het dan ook maar een perceptie...
Soms zijn wij Nederlanders wel eens te beleefd... ik zie dat meer om mij heen.
Ik vind dit echt schokkend, zou me toch pijn doen iets wat je met je eigen verdiende centen koopt zo te zien, en ben vast niet de enige gezien @ibothead 's reactie "damn...".
Hoe duur was die fiets ook al weer?

[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 24-02-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Ik ben niet zo van die fietsenmakers 😅 🙈

Laatst ook moesten ze een oude sparta ion onderhoud doen kosten ze 2,5 uur om de banden te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als je de fiets zelf zo behandeld had was je de garantie kwijt geweest......
https://www.lekkerbikes.c...itions/shipping-warranty/
Ook vervalt onze garantie in het geval van; schade als gevolg van een ongeluk, nalatigheid of verkeerd gebruik van het product.
Als ze consequent zijn... dan is in hun verkeerd uitgevoerde verzend opdracht hun fiets nu buiten de garantie gevallen, kwestie van hun eigen regels toepassen. Daar kunnen ze vast de vervoerder voor verantwoordelijk stellen, hun probleem, net jouw probleem.
Als je consequent tegen de klant wilt zijn in "schade" gevallen moet je dat ook voor jezelf zijn, anders meet je met 2 maten.
In mijn beleving is er maar 1 optie: Je hebt recht op een nieuwe fiets.
Maar das mijn beleving, wel onderbouwd....

En: De vervoerder is er vast voor verzekerd.... dus waarom het risico bij jou leggen....

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 24-02-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
ongeveer 2500 euro met alle accessoires inbegrepen (maar waarvan de helft ontbreekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Stuur er op aan dat ze het maar met de vervoerder op moeten lossen... en jij krijgt een nieuwe fiets.
Maak even een foto van het framenummer... je weet maar nooit....
Echt balen... je verheugt je erop en dan dit... ;(
Erg vervelend voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Horla Ik zeg eerlijk dat je best coulant bent, Lekker Bikes mag in zijn handjes wrijven met zulke klanten.

Ik heb de fiets even op specs bekeken maar ik vind hem best duur voor wat je krijgt, compleet onbekend niet lang bestaand merk en dan ook nog zo afleveren.
Heb je überhaupt wel een testrit gemaakt voor aanschaf?

Persoonlijk zou ik die fiets terugsturen en mijn geld terug om een goede fiets te kopen van een gerenommeerd merk.

Ik moet er niet aan denken om zo een nieuwe fiets te ontvangen en dan doel ik op in een een doos zodat je eerst zelf aan de slag moet. Zeker voor dat geld.
Nee, laat mij maar eerst proefrijden en dan zeggen die wil ik bij een FM in de buurt.
Gelijk meenemen mits mogelijk anders later netjes afgemonteerd en gecontroleerd. En de mogelijkheid om makkelijk terug kunnen als er toch iets is in plaats van de moeite met terugsturen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Horla schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:25:
Volgens mij gaan ze gewoon keihard hun best doen dit op te lossen. Ik ben nu 3x in het winkeltje geweest en het zijn echte fietsliefhebbers. Niet slechts verkoopmannetjes.

Mijn Lekker had ik opgehaald in de winkel en is echt top. Had ik hem zo ontvangen dan was ik ook niet gelukkig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gaat niet om een lekker broodje kroket van en paar euro halen in de prima winkel om de hoek (als je dat lust/wilt hebben...)
Ze mogen idd "gewoon keihard hun best doen dit op te lossen." ... maar in mijn beleving is dat wel een nieuwe... en dan is het ook prima opgelost, zonder dat je een zorg houdt dat er verborgen problemen komen.
Een professioneel bedrijf lost dit op met de bezorgende partij, niet met de koper....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 18:46

Tahref

God bless you

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JmzjZWIl.jpg

Mijn Ancheer fiets vaarwel gezegd en de batterij en controller overgeplaatst op mijn nieuwe fiets afkomstig van decathlon.
Daarnaast een voorwiel motor incl wiel besteld bij Efos.
Montage koste meer tijd en moeite dan verwacht, en voorwiel schrijfrem paste niet meer na plaatsen van motor dus moet het alleen met achter rem doen. (te smalle voorvork)

Voor de rest fietst het prima. Stuur gedrag is wel wennen na een ebike met achterwielmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:43
ibothead schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:51:
Ik ben niet zo van die fietsenmakers 😅 🙈

Laatst ook moesten ze een oude sparta ion onderhoud doen kosten ze 2,5 uur om de banden te vervangen
Je weet dat op het moment dat je de motor van zo'n oude ion loskoppelt je het weer in de software goed moet zetten?

Je kan overal tegenaan lopen dan. En dan kan het lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Tahref schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 01:21:
[Afbeelding]

Mijn Ancheer fiets vaarwel gezegd en de batterij en controller overgeplaatst op mijn nieuwe fiets afkomstig van decathlon.
Montage koste meer tijd en moeite dan verwacht, en voorwiel schrijfrem paste niet meer na plaatsen van motor dus moet het alleen met achter rem doen. (te smalle voorvork)

Voor de rest fietst het prima. Stuur gedrag is wel wennen na een ebike met achterwielmotor.
Nice ik heb net mijn mountainbike klaar afgelopen weekend en rijd super met bafang midden motor. Ook wel mogen klooien met monteren door toch net weer niet het goede boutje of moertje of ringetje wat er bij zat.

Maar nu eenmaal klaar en vanmorgen meteen naar me werk gefietst en moet zeggen rijd echt tof en door bijna geen stoplichten en strak asfalt fietspad door de bossen ben ik in 18 min op me werk.

Vooral geen begrenzer er in is fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:47

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

*knip* Een stijgende energierekening heeft niets met elektrische fietsen te maken.

[ Voor 69% gewijzigd door Yorinn op 25-02-2020 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:01

charrel

Cortisol4life..

[Afbeelding]

Ik zou zo snel mogelijk op zoek gaan naar een voorvork waar het wel past. Voor is meer dan 75% van je remvermogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Humma Kavula schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:27:
@Horla Ik zeg eerlijk dat je best coulant bent, Lekker Bikes mag in zijn handjes wrijven met zulke klanten.

Ik heb de fiets even op specs bekeken maar ik vind hem best duur voor wat je krijgt, compleet onbekend niet lang bestaand merk en dan ook nog zo afleveren.
Heb je überhaupt wel een testrit gemaakt voor aanschaf?
Ze namen op voorhand uitgebreid tijd om (via mail) te beantwoorden op een aantal vragen dus ben ik iets vriendelijker dan ik normaal gezien ben. Even tellen leert mij dat ik voor het bestellen 8 mails heb gestuurd waar ze vlot op hebben geantwoord. Het merk bestaat al sinds 2009 dus op zich toch al meer dan tien jaar.

Je moet er ook rekening mee houden dat ik Belg ben. In Nederland zijn de fietsen vlot 20% goedkoper dan hier dus je kan niet één-op-één vergelijken. Bovendien valt dit wel mee. Ik heb de belt versie. Qua prijs is hij vergelijkbaar met de Cowboy als je de accessoires (spatbord, slot en bagagedrager) meerekent. Geen testrit maar ik heb/had sowieso de mogelijkheid om hem zonder reden terug te sturen. Wel verlies je dan je verzendingskosten maar in dit geval ben ik niet van plan dat te betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
In september, kort na monteren van een TSD-Z2 (250W) gaf m'n Shimano7-naaf de geest.
Fiets was toen misschien een jaar of drie oud, niet intensief bereden, maar ook nauwelijks onderhouden.

Toen zei de FM dat de middenmotor niet de oorzaak kon zijn van de kapotte naaf, simpelweg pech gehad.
(Mogelijk zelfs garantiewerk, maar het was een andere FM dan waar ik de fiets gekocht had, dus ik heb het zo gelaten en toen voor het nieuwe wiel betaald.)

Echter begon de nieuwe naaf vorige week te blokkeren (na 1500km); geen problemen in de 1e of 2e versnellingen, maar daarboven gaf de naaf soms een vreemde weerstand.

FM zocht het probleem eerst in de opgerekte ketting, maar toen dat geen oplossing bleek is het binnenwerk van de naaf (onder garantie) vervangen.

Heb ik gewoon pech met m'n naven of zijn die eigenlijk minder geschikt voor een middenmotor? Zou ik m'n naaf moeten onlasten door een aanpassing in m'n rijstijl?

Uiteraard trap ik niet door tijdens het schakelen en optrekken probeer ik te doen in een lage versnelling met weinig ondersteuning, maar dat laatste vooral voor de plastic tandwielen in de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
route99 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:56:Ff kort gezocht maar op Gazelle en Batavus site vind je weinig concreet...Minimaal een fietsenmaker vindt er wel wat van...https://www.bongersbikes.nl/e-bike-dilemma/ Lees het hele stuk...[...]
Hmmm als het hard de bietenbult op gaat.... dan zou ik wel eens de duurzaamheidsbalans van de ebikes willen zien.....zeker omdat: [...]Tijd voor wat actie in Den Haag om deze verspilling te reduceren als de sector niks doet.... en gaat die wat doen met zo een mooi verdienmodel als de ebikes nu zijn.....Wat zou je zelf nog kunnen doen? Heb me er nog niet voldoende in verdiept. Hoe kom je aan een betaalbare motor en is dat zelf te doen? Accu laten reviseren is al mogelijk maar niet altijd.
Is een Bafang middenmotor op n oude degelijke fiets toch een veel betere oplossing qua levensduur en dus milieutechnisch ook veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:01
RudolfR schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:31:
In september, kort na monteren van een TSD-Z2 (250W) gaf m'n Shimano7-naaf de geest.
Fiets was toen misschien een jaar of drie oud, niet intensief bereden, maar ook nauwelijks onderhouden.

Toen zei de FM dat de middenmotor niet de oorzaak kon zijn van de kapotte naaf, simpelweg pech gehad.
(Mogelijk zelfs garantiewerk, maar het was een andere FM dan waar ik de fiets gekocht had, dus ik heb het zo gelaten en toen voor het nieuwe wiel betaald.)

Echter begon de nieuwe naaf vorige week te blokkeren (na 1500km); geen problemen in de 1e of 2e versnellingen, maar daarboven gaf de naaf soms een vreemde weerstand.

FM zocht het probleem eerst in de opgerekte ketting, maar toen dat geen oplossing bleek is het binnenwerk van de naaf (onder garantie) vervangen.

Heb ik gewoon pech met m'n naven of zijn die eigenlijk minder geschikt voor een middenmotor? Zou ik m'n naaf moeten onlasten door een aanpassing in m'n rijstijl?

Uiteraard trap ik niet door tijdens het schakelen en optrekken probeer ik te doen in een lage versnelling met weinig ondersteuning, maar dat laatste vooral voor de plastic tandwielen in de motor.
Ik rijd al bijna 30.000km met een Nexus 8 en Bafang BBSHD (op max 1.250W/133Nm). Het enige dat ik iedere 10.000km moet vervangen is de linker conuslager, maar intern werkt alles nog naar behoren. Het is bekend dat de Nexus 7 de minst degelijke naaf is. De 3 en 8 zijn het beste, maar het lijkt mij sterk dat de TSDZ de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 05-06 12:23
Hoi,

Ik ben opzoek naar een nieuwe ebike.
En heb mijn oog laten vallen op de Sparta M8tb.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fiets?

Ik ga hem gebruiken voor woon werk elke dag.
Doet sparta het een beetje goed in de e-bike branch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
Update van Lekker Bikes:
  • Ze gaan bij hun verzendfirma nakijken hoe het komt dat de doos zo beschadigd is.
  • Ze gaan een nieuw spatbord opsturen.
  • Ze hebben een foto'tje gestuurd met uitleg van hoe de rem zelf aan te passen.
  • Ze hebben geen bagagerek voor achteraan ook al was dat een optie bij het bestellen |:( Dat zou moeten zijn gecommuniceerd bij het bestellen maar is uiteraard niet gebeurd. Ofwel refund van het bagagerek ofwel een rek voor vooraan.
  • Slotketting gaan ze opsturen.
  • 75 euro compensatie om bij een fietsenmaker langs te gaan om bagagerek te installeren en/of fiets te laten nakijken (ik denk niet dat ik bij mijn lokale fietsenmaker kan langs gaan om een gloednieuwe fiets die elders gekocht is door hem te laten nakijken).
Conclusie: ze doen moeite maar ik ga er toch eens over nadenken. Bagagerek vooraan zie ik sowieso niet zitten omdat het maar voor tien kg is en bovendien heb ik twee tassen maar ik vermoed dat er wel mooie aftermarket bagagedragers te vinden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memozz
  • Laatst online: 23-06 15:07
Smok3yNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:27:
Hoi,

Ik ben opzoek naar een nieuwe ebike.
En heb mijn oog laten vallen op de Sparta M8tb.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fiets?

Mijn schoonouders fietsen erop. Prima fiets, niks mis mee. Tot nu toe (1000 km) hebben ze er geen issues mee gehad.

Persoonlijk vind ik hem aan de saaie kant voor het geld wat je ervoor over moet hebben. Maar dit is een mening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
Saai in de zin van....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
  • Laatst online: 04:45
Grijs ?

Ik heb deze fiets ook op mijn shortlist staan, net als deze minder saaie Gazelle

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:05
....
Mijn Ancheer fiets vaarwel gezegd en de batterij en controller overgeplaatst op mijn nieuwe fiets afkomstig van decathlon.......
Leuk te zien dat je voor een Riverside hebt gekozen.
Nav jouw Ancheer aankoop zou ik oorspronkelijk ook die weg gaan. Er kwam echter een kink in de kabel toen de importheffingen roet in het eten gooide. Ik heb toen gekozen voor zelf samenstellen op basis van de Riverside en heb er een TSDZ2 middenmotor op gemonteerd welke is voorzien van Open Source Firmware om kunststof tandwielen te sparen en de trapfrequentie te verhogen. Meegenomen is dat de motor nog wat stiller is dan deze al was met stock FW.
Trappen, zonder een muur van weerstand, als je in de buurt van de begrenzing komt (zowel mbt snelheid als trapfrequentie), is echt een verademing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yyaQq3u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

RudolfR schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:31:

Die 7 is inderdaad de slapste naaf, de 8 is een stuk beter. Je middenmotor maakt wel degelijk uit dat de naaf de geest geeft. Gewoon een 8 zoeken, volgens mij kan de 11 ook nog. Mijn nexus 8 met 500watt tsdz2 met custom firmware doet het al 1500km prima. Vandaag weer heerlijk 45km gefietst, wat maakt die hogere trapfrequentie toch veel uit. Wel een spaak in mijn achterwiel gebroken van mijn kalkhof endeavour 8. Van het weekend is even een nieuwe spaak scoren en alles even nalopen aan de achterkant.
elinx schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:18:
[...]
Nav jouw Ancheer aankoop zou ik oorspronkelijk ook die weg gaan. Er kwam echter een kink in de kabel toen de importheffingen roet in het eten gooide. Ik heb toen gekozen voor zelf samenstellen op basis van de Riverside en heb er een TSDZ2 middenmotor op gemonteerd welke is voorzien van Open Source Firmware om kunststof tandwielen te sparen en de trapfrequentie te verhogen. Meegenomen is dat de motor nog wat stiller is dan deze al was met stock FW.
Trappen, zonder een muur van weerstand, als je in de buurt van de begrenzing komt (zowel mbt snelheid als trapfrequentie), is echt een verademing.

[Afbeelding]
Welke firmware gebruik je, ik zit nu op 20beta 1a maar het verbruik is toch wel aardig toegenomen, zit nu op 9-12watt de km. Fietst wel echt stukken beter. De 750watt onder de mtb gebruikt gemiddeld 13watt de km.
Met 11.6Ah x 48volt is ie na 41km wel leeg.

[ Voor 23% gewijzigd door charrel op 25-02-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
charrel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:09:
.......

Welke firmware gebruik je, ik zit nu op 20beta 1a maar het verbruik is toch wel aardig toegenomen, zit nu op 9-12watt de km. Fietst wel echt stukken beter. De 750watt onder de mtb gebruikt gemiddeld 13watt de km.
Ik heb mbrusa v.0.20-b1 (een fork van Buba v0.20-b1) geflasht op de 36V TSDZ2 (XH18 display)
Ik heb een 10.4Ah 36V accu waarmee ik met de stock FW 50km haalde in level 3. (ik gebruik de fiets alleen voor recreatie doeleinden op de weg en onverharde wegen)
Ik heb de max. stroom beperkt tot 15A en het max. vermogen op 450W om de temperatuur onder controle te houden. Het bereik is mi niet merkbaar gewijzigd, maar ik zou dat weer eens moeten meten, want de verhoogde trapsnelheid zou minder efficiënt zijn. Ik wil echter niet meer terug, want een natuurlijke afbouw van de ondersteuning geeft een veel beter fietsgevoel.
Ik ben van plan om in een later stadium de ruimte tussen motor en behuizing te vullen met temperatuur geleidend materiaal. Dit omdat ik (nog) geen temperatuursensor heb gemonteerd. Vooral 's zomers kan dat nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Dat is dezelfde versie als ik gebruik, zal me toch nog is dieper in de materie lezen. Fietst wel heerlijk maar het verbruik is een dikke factor toegenomen. Op de standaard straat fiets was eco goed voor minimaal 100km. nu na 45km nog 2 streepjes over.
Wat eerst ook stand 2 was lijkt nu de eco stand, die trapfrequentie is ook op de 48v vooruit gegaan. Met mijn nexus 8 naaf kon ik eerst in de 3e versnelling niet harder als 11km/u nu gaat ie lachend 19km/u. Stuk fijner bij het stoplicht.

[ Voor 32% gewijzigd door charrel op 25-02-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
charrel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:36:
......
Wat eerst ook stand 2 was lijkt nu de eco stand, die trapfrequentie is ook op de 48v vooruit gegaan. ....
De ondersteuning is eventueel per level nog in te stellen. De gevoeligheid van de torque sensor bepaald in hoeverre de de verhouding tussen de motorondersteuning en fysieke ondersteuning plaatsvindt. Buba had daarvoor een eenvoudige calibratie met een gewicht van ca 25 kg om het lineaire deel van de sensor vast te stellen.
Casainho gaat een stap verder door ook de afbouw curve mee te wegen met zijn versie voor de 850C/SW102.
Bij de mbrusa versie voor stock displays is automatische calibratie nog niet mogelijk en moet je gevoelsmatig eea instellen via een een configuratiebestand voorafgaand aan het flashen. Gelukkig is de gevoeligheid van mijn torque sensor binnen de normale grenzen (gemeten met een bagageweegschaal) zodat ik met de default waarden tevreden ben. Als je sensor echter buiten het normale venster valt (te klein of te groot bereik) dan is bijstellen aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
brutusl schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Grijs ?

Ik heb deze fiets ook op mijn shortlist staan, net als deze minder saaie Gazelle
De Gazelle heeft Magura velgremmen, dat is een serieus nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Horla schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:27:
Update van Lekker Bikes:
  • 75 euro compensatie om bij een fietsenmaker langs te gaan om bagagerek te installeren en/of fiets te laten nakijken (ik denk niet dat ik bij mijn lokale fietsenmaker kan langs gaan om een gloednieuwe fiets die elders gekocht is door hem te laten nakijken).
Conclusie: ze doen moeite maar ik ga er toch eens over nadenken. Bagagerek vooraan zie ik sowieso niet zitten omdat het maar voor tien kg is en bovendien heb ik twee tassen maar ik vermoed dat er wel mooie aftermarket bagagedragers te vinden zijn.
Een Bagagedrager kan je er net zo goed zelf op zetten,10 minuten werk en dan kan je gewoon zelf een goede kiezen ipv vast zitten aan wat de FM op voorraad heeft.

Tubus is de gouden standaard. Racktime is ook prima. Meestal kan het zonder, maar check wel even of je ruimte hebt bij het oog op de achterpad tov de schijfrem. Het kan zijn dat je "stands" en langere boutjes nodig hebt voor extra ruimte bij de schijfrem. Deze kan je los krijgen, maar Trek heeft een mooie drager met deze stands inbegrepen. Nogmaals, ik ga ervan uit dat het geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

@hansbkp @RoRoNL @Vlassie1980 @erdejee
Bedankt voor jullie ervaring en inzicht m.b.t. het vastzetten van een Intuvia display (y)
Ik laat hem maar niet vastzetten.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
roffeltjes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:42:
[...]

De Gazelle heeft Magura velgremmen, dat is een serieus nadeel.
Mag ik vragen wat het nadeel hiervan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
brutusl schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:58:
[...]

Mag ik vragen wat het nadeel hiervan is?
1. Onderhoud (vervangen van remblokken) is bij een fiets met naafversnelling lastiger dan bij een schijfrem (bij derailleur met snelspanners/steekas is het bij beide systemen triviaal).

- Bij Magura HS11/33 moet het wiel eruit. Vooral aan de achterkant is dat wel een dingetje (kettingkast, kettingspanners, band leeg en dan de moeren)
- Een schijfrem kan je er vrij simpel afhalen en dan kan je zonder probleem bij de blokken..

2. Remkracht in de regen. Een schijfrem remt in slechte omstandigheden veel consistenter.

3. Bij een Velgrem slijt de velg. Als je zoals ik veel kilometers maakt is dat een extra kosten post. Een schijf slijt ook, maar dat is redelijk triviaal bij vervanging tov het opnieuw inspaken van een velg.

Ik heb nu tien jaar Magura en ik blijf het vervelend vinden dat het geen schijfremmen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Laatst online: 03-06 00:45
Hallo,

Na een tijd lange selectieprocedure heb ik nu 2 e-bikes op mijn shortlist staan, 1 van deze 2 moet het worden :P

Namelijk:

Batavus Wayz E-go active plus €2300,-
+ Bosch betrouwbare motor
+ Bij lokale fietsenmaker met hele goede service
- Accu 400Wh

Of

Brinckers Brisbane M310 €2000,-
+ Bafang motor is krachtiger
+ Accu 600Wh, later goedkoper te vervangen dan Bosch
+ Schijfremmen
+ Traploze versnelling
- Alleen verkrijgbaar bij fietsenwinkel.nl, lees er niet al te beste verhalen over

Eigenlijk heeft de Brinckers dus een stuk meer te bieden voor minder geld.
Maar de Batavus lijkt me een iets betrouwbaarder product en leverancier.

Iemand die mij hierin kan adviseren? Hebben jullie ervaring met fietsenwinkel.nl is het echt zo slecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brutusl
roffeltjes schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:14:
[...]

1. Onderhoud (vervangen van remblokken) is bij een fiets met naafversnelling lastiger dan bij een schijfrem (bij derailleur met snelspanners/steekas is het bij beide systemen triviaal).

- Bij Magura HS11/33 moet het wiel eruit. Vooral aan de achterkant is dat wel een dingetje (kettingkast, kettingspanners, band leeg en dan de moeren)
- Een schijfrem kan je er vrij simpel afhalen en dan kan je zonder probleem bij de blokken..
Het hele wiel eruit? Volgens deze video is dat niet noodzakelijk.
Of zijn er meerdere uitvoeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
brutusl schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:08:
[...]
Het hele wiel eruit? Volgens deze video is dat niet noodzakelijk.
Of zijn er meerdere uitvoeringen?
Dat gaat om het voorwiel en hij heeft een magura met snelspanners. In mijn geval zit er een brakebooster op (en dat adviseer ik je tenzeerste) en dat maakt het vervelend.

Achter is dat echt wel een tikkie lastiger en zal de FM er meestal voor kiezen even snel het achterwiel los te halen.

Dus ja, je kan het zelf doen, je hoeft er ook niet superhandig voor te zijn, maar het is zeker achter lastiger dan een schijfrem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Smok3yNL schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:27:

Mijn Sparta B3 heeft het zeker 23.000km woon-werk (elk jaargetijde dus ook elk soort weer) goed volgehouden. Het enige wat ik vervangen heb, zijn de gebruikelijke zaken: banden en remblokken. Vooral die laatste gingen er best vlot doorheen.

Pasgeleden ingeruild voor een Batavus en blijkbaar is een Sparta ook nogal waardevast....kreeg er nog 700 euro voor 8)7 Ik was al blij geweest met 300 maar of ik of de fietsenmaker heeft moeite met bepalen van de restwaarde......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
elinx schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:18:
[...]

[Afbeelding]
valt me ook zeer op die bbs02 bafang motor onder een mountainbike is echt geweldig, sowieso trapt een mountingbike al relaxer dan een stadsfiets vindt ik en die motor kende zelf aanpassen ik heb hem 50% terug geschroeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
charrel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:09:
[...]

ik heb hem terug geschroeft van 25 amp naar 15 amp en 70% ondersteuning op stand 9 daar onder telkes 5% minder en kan nu 80/90 kmter fietsen met 51volt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

ibothead schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:10:
[...]

ik heb hem terug geschroeft van 25 amp naar 15 amp en 70% ondersteuning op stand 9 daar onder telkes 5% minder en kan nu 80/90 kmter fietsen met 51volt _/-\o_
Ik gebruik het standaard display, de vlcd5 op de normale en de xh18 op de mtb. Ik heb maar 4 standen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Humma Kavula schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:12:
Tja, onderhoud..
Ik ben meestal van het zelf stellen, vetten en eventueel een onderdeel vervangen maar afgelopen vrijdag toen ik vanaf werk naar huis fietste knapte de versnellingskabel.
Gelijk de volgende ochtend naar de FM om te fixen en gelijk een nodige beurt in te plannen na 5000 eigen kilometers.
Kabel vervangen voor EUR 7,- , kon erop wachten met een bak koffie, alleen wat ik bij de onderhoudsbeurt ga betalen is nog de vraag.

Er moet een nieuwe achterband op (kaal) en dus ook binnenband (Minimaal Swalbe E nog wat), spaken moeten gedaan worden evenals een klein slag in het achterwiel ( achterwielmotor), trapper lagers zijn lam dus nieuwe trappers, remblokken zien er ook niet fris meer uit, accuhouder is afgebroken, nieuwe koste EUR 25,- voor het onderdeel en dan de beurt nog.

Ben benieuwd, laat het wel weten als het klaar is maar ik verwacht dat dit ook wel een prijzige word.
Oh betreft een Sparta ION RXS+ uit 2012 met 6150 KM op de teller.
Even een "tussen" update.
Vanochtend de fiets weggebracht alleen door hun goede service met snelle reparaties tussendoor te doen heeft ervoor gezorgd dat hij nog niet klaar is :+
Geen probleem, ik heb een (matige) elektrische leenfiets en morgen staat hij klaar.
Ben heel benieuwd wat ik kwijt ben, ik reken op meer dan de helft van mijn aanschafprijs :P

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smok3yNL
Dank voor de reacties.
Heb vandaag de Sparta m8tb besteld :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Mooie fiets.....Nog een aanbieding kunnen scoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Nou de rekening viel net in de mailbox, fiets staat klaar dus ik kan hem zo na werk weer ophalen.
Humma Kavula schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:37:
[...]
Ik denk dat ik in ieder geval wel wat meer dan die EUR 160,- kwijt ga zijn.
Je raad het nooit... EUR 159,80 :D
1 Accuhouder, 2x set remblokken, Schwalbe bandje achter, setje pedalen, spaken achterwiel stellen en de beurt.
Ik zeg heel eerlijk dat het mij 100% mee viel ik had op veel meer gerekend.

-edit-
Fiets opgehaald, rijd weer als nieuw en ik zag ineens een rubber wigje op de accu zodat de accu niet meer kan klapperen onder de bagagedrager.
Blijkt dat als je een nieuwe accuslee besteld, sparta gelijk dat rubber mee zend, erkenning van dat probleem en gelijk een oplossing dat het niet meer gebeurd, mooi.

[ Voor 23% gewijzigd door Humma Kavula op 27-02-2020 18:40 ]

Wear Sunscreen!

• brilsmurf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Ik ben ook aan het kijken voor mijn eerste e-bike en heb na lang zoeken op internet en bezoek aan de fietsenwinkel besloten dat het een Qwic gaat worden.
Budget is rond of iets boven de 2000 euro.
Nu vind ik deze erg mooi:
https://qwic.nl/e-bikes/premium/premium-i/i-mn7/
Heeft een bafang motor, en het zou mooi zijn om de begrenzer op 30 te zetten.
Ik rij dan woonwerk-verkeer 30km heen en 30 km terug op voornamelijk lineaalrechte geasfalteerde fietspaden door weilanden en langs kanalen, en zou me zowel op heen en terugweg ruim 10 minuten schelen. Heeft dichte kettingkast.

Alleen ben ik wat ongerust over de berichten dat elke 3000 kilometer de ketting en tandwielen versleten kunnen zijn en dat flinke rekeningen oplevert. Ik rij max 1000km per maand dus daar zou je al snel aan zitten dan.

Daarom viel mijn oog ook op deze fiets:
https://qwic.nl/e-bikes/urban/r1/
Deze heeft motor in achterwiel en een riem. Ziet er zeer onderhoudsvriendelijk uit.
Alleen geen mogelijkheid om deze naar 30 te zetten, en maar 1 versnelling.
Is een motor van qwic zelf en kan er niks over terugvinden, en ook maar 35 nm.
Hij is ook gepositioneerd als stadsfiets, alleen zie ik niet waarom er ook geen lange afstanden mee gereden kunnen worden.
Ik rij de route nu ook (heel) soms met een (niet electrische) ikea fiets met 1 automatische versnelling.(ook met riem)
Alleen heb ik dan wel een dag nodig om hiervan bij te komen.

Zoals gezegt is mijn route voornamelijk rechte geasfalteerde fietspaden in open ruimte , maar wel met 3 flinke bruggen die ik over moet. Vaak (zee)wind tegen.
Ik weeg 110 kilo :/ en wil op deze manier een kilo of 20 gaan afvallen.

Ik ben er nog niet uit. Iemand misschien tips? :)

• fast-server
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ik zou voor de eerste gaan met bafang motor, is gewoon een heel erg fijne motor.

Mijn vrouw heeft de MN7 en deze fietst afgesteld op 32km/h > is het fijnste, is ongeveer 27km/h GPS.
Met de 375Wh accu kan ze net heen en weer naar haar werk in Nijmegen > Totaal 45KM met trapondersteuning 2 tot 3 van 5

Heb zelf een MN8 Belt met de 735Wh accu, deze fietst het fijnste op 39Km/h (34km/h GPS) door de andere versnelling.
Haal hier rond de 75 tot 80KM mee.

Zou je oplader dus wel meenemen naar je werk.

Bij Qwic moet je wel even goed opletten op de kwaliteit, vaak zijn bouten en moeren niet goed vastgedraaid waardoor je spatbord onderweg in eens op je band ligt (beide fietsen hier gebeurd) is bij iedere fiets ook zomaar een spaak geknapt precies bij de stelschroef (stond af fabriek te strak)

Standaard trilt heel vaak los, op te lossen door gegalvaniseerde M5 borgmoertjes met ringetjes te bevestigen aan de achterkant.

Ook waren op de fiets van mijn vrouw RVS bouten gebruikt voor de standaard bevestiging, dit is zoals te verwachten niet goed gegaan (afgebroken) deze heb ik vervangen voor gegalvaniseerde en dit zit nu prima vast.

Heb zelf veel gesodemieter gehad met de klauw van de achter schijfrem, deze kwam steeds los en is later door Qwic gerepareerd.

Als je er 1 koopt dus vragen of ze alles even nalopen inclusief spaken en standaard!

Zijn verder hele fijne fietsen ook voor afstanden, heb er in een half jaar al 4000km mee gereden.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• brilsmurf
fast-server schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:26:
Ik zou voor de eerste gaan met bafang motor, is gewoon een heel erg fijne motor.

Mijn vrouw heeft de MN7 en deze fietst afgesteld op 32km/h > is het fijnste, is ongeveer 27km/h GPS.
Met de 375Wh accu kan ze net heen en weer naar haar werk in Nijmegen > Totaal 45KM met trapondersteuning 2 tot 3 van 5

Heb zelf een MN8 Belt met de 735Wh accu, deze fietst het fijnste op 39Km/h (34km/h GPS) door de andere versnelling.
Haal hier rond de 75 tot 80KM mee.

Zou je oplader dus wel meenemen naar je werk.

Bij Qwic moet je wel even goed opletten op de kwaliteit, vaak zijn bouten en moeren niet goed vastgedraaid waardoor je spatbord onderweg in eens op je band ligt (beide fietsen hier gebeurd) is bij iedere fiets ook zomaar een spaak geknapt precies bij de stelschroef (stond af fabriek te strak)

Standaard trilt heel vaak los, op te lossen door gegalvaniseerde M5 borgmoertjes met ringetjes te bevestigen aan de achterkant.

Ook waren op de fiets van mijn vrouw RVS bouten gebruikt voor de standaard bevestiging, dit is zoals te verwachten niet goed gegaan (afgebroken) deze heb ik vervangen voor gegalvaniseerde en dit zit nu prima vast.

Heb zelf veel gesodemieter gehad met de klauw van de achter schijfrem, deze kwam steeds los en is later door Qwic gerepareerd.

Als je er 1 koopt dus vragen of ze alles even nalopen inclusief spaken en standaard!

Zijn verder hele fijne fietsen ook voor afstanden, heb er in een half jaar al 4000km mee gereden.
Ok, goed om te weten.
Die mn8 belt zou ook mijn keuze zijn, alleen helaas boven mijn budget. Of de mn7 belt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ribbel_
Mijn woon-werk paard

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xAbAOYch.jpg

Gisteren de GPS module van de verzekering laten plaatsen.
Dacht dat het een klein dingetje zou zijn, maar is nog een aardig blok!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smok3yNL
route99 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:16:
Mooie fiets.....Nog een aanbieding kunnen scoren?
Dank je wel!
2500,- rond gekregen ipv 2699,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:58

GG85

.......

detim schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:44:
Hallo,

Na een tijd lange selectieprocedure heb ik nu 2 e-bikes op mijn shortlist staan, 1 van deze 2 moet het worden :P

Namelijk:

Batavus Wayz E-go active plus €2300,-
+ Bosch betrouwbare motor
+ Bij lokale fietsenmaker met hele goede service
- Accu 400Wh

Of

Brinckers Brisbane M310 €2000,-
+ Bafang motor is krachtiger
+ Accu 600Wh, later goedkoper te vervangen dan Bosch
+ Schijfremmen
+ Traploze versnelling
- Alleen verkrijgbaar bij fietsenwinkel.nl, lees er niet al te beste verhalen over

Eigenlijk heeft de Brinckers dus een stuk meer te bieden voor minder geld.
Maar de Batavus lijkt me een iets betrouwbaarder product en leverancier.

Iemand die mij hierin kan adviseren? Hebben jullie ervaring met fietsenwinkel.nl is het echt zo slecht?
Ik heb een Brinckers Le Mans M310 CT met inmiddels 2000km op de teller en ben zeer tevreden,. De krachtige motor is echt heel fijn. Standaard zitten er fatsoenlijke banden onder (collega heeft een Gazelle 45km fiets met standaard normale fietsbandjes) en traploze naaf vind ik heel fijn.
Tot nu toe alleen een klein beurtje gehad en dat was via de site alsnog gewoon bij een lokale fietsenmaker incl service. Dus slechte verhalen wbt fietsenwinkel herken ik me niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 13:37
_ribbel_ schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:56:
...
Gisteren de GPS module van de verzekering laten plaatsen.
Dacht dat het een klein dingetje zou zijn, maar is nog een aardig blok!
Waar is deze geplaatst en hoe krijgt hij z'n stroom? Aftakking uit de de batterij gemaakt ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ribbel_
Hark_k schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Waar is deze geplaatst en hoe krijgt hij z'n stroom? Aftakking uit de de batterij gemaakt ergens?
Hij is geplaatst op het fietsslot, volgens de monteur is hij daar voor gemaakt(ART slot)
Wordt erop geplakt met een industriële 2-componenten lijm.

Batterij zit in het blokje en deze zit verder helemaal dicht. Geen idee trouwens hoe lang hij meegaat...
Misschien dat iemand hier dat weet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

_ribbel_ schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:48:
[...]
Batterij zit in het blokje en deze zit verder helemaal dicht. Geen idee trouwens hoe lang hij meegaat...
Misschien dat iemand hier dat weet?
Het is geen GPS maar het systeem maakt gebruik van KPN LoRa klik
Als ik me goed herinner draait het enkele jaren op een enkele AA batterij.
Even koekelen helpt je vast wel verder ;)

[edit] zie hier voor de veelgevraagde stellen van de ANWB waar ook de batterij ter sprake komt klik

[ Voor 15% gewijzigd door hp-got op 29-02-2020 12:51 . Reden: ANWB FAQ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08
brilsmurf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:35:
Ik ben ook aan het kijken voor mijn eerste e-bike en heb na lang zoeken op internet en bezoek aan de fietsenwinkel besloten dat het een Qwic gaat worden.
Budget is rond of iets boven de 2000 euro.
Nu vind ik deze erg mooi:
https://qwic.nl/e-bikes/premium/premium-i/i-mn7/
Heeft een bafang motor, en het zou mooi zijn om de begrenzer op 30 te zetten.
Ik rij dan woonwerk-verkeer 30km heen en 30 km terug op voornamelijk lineaalrechte geasfalteerde fietspaden door weilanden en langs kanalen, en zou me zowel op heen en terugweg ruim 10 minuten schelen. Heeft dichte kettingkast.

Alleen ben ik wat ongerust over de berichten dat elke 3000 kilometer de ketting en tandwielen versleten kunnen zijn en dat flinke rekeningen oplevert. Ik rij max 1000km per maand dus daar zou je al snel aan zitten dan.

Daarom viel mijn oog ook op deze fiets:
https://qwic.nl/e-bikes/urban/r1/
Deze heeft motor in achterwiel en een riem. Ziet er zeer onderhoudsvriendelijk uit.
Alleen geen mogelijkheid om deze naar 30 te zetten, en maar 1 versnelling.
Is een motor van qwic zelf en kan er niks over terugvinden, en ook maar 35 nm.
Hij is ook gepositioneerd als stadsfiets, alleen zie ik niet waarom er ook geen lange afstanden mee gereden kunnen worden.
Ik rij de route nu ook (heel) soms met een (niet electrische) ikea fiets met 1 automatische versnelling.(ook met riem)
Alleen heb ik dan wel een dag nodig om hiervan bij te komen.

Zoals gezegt is mijn route voornamelijk rechte geasfalteerde fietspaden in open ruimte , maar wel met 3 flinke bruggen die ik over moet. Vaak (zee)wind tegen.
Ik weeg 110 kilo :/ en wil op deze manier een kilo of 20 gaan afvallen.

Ik ben er nog niet uit. Iemand misschien tips? :)
Ik heb deze besteld! De qwic i mn7. Alleen nu belt de fietsenmaker mij op saf deze niet “opgevoerd” kan worden. Dus max 26km/h. Een enorme teleurstelling! Navraag bij Qwic is ook gedaan volgens de fm. En ik heb fietsunie gemaild: antwoord was dat dit type motor helaas niet opgevoerd kan worden:(.

Ik baal er echt van en denk dat t annuleren wordt :(

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer_NL
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-02-2024
Memozz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Mijn schoonouders fietsen erop. Prima fiets, niks mis mee. Tot nu toe (1000 km) hebben ze er geen issues mee gehad.

Persoonlijk vind ik hem aan de saaie kant voor het geld wat je ervoor over moet hebben. Maar dit is een mening..
Ik fiets er nu zo'n 8 maanden op. Heerlijke no-nonsense fiets, inderdaad saai matzwart, zonder verdere fratsen.
Hij wordt wel snel vies overal, maar moet ik maar niet door de modder fietsen :-)

Prima fiets.

Eens een speledingetjes-nerd... altijd een ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:11
Gisteren op de Ebike-experience in Utrecht verschillende fietsen getest. Voornamelijk fietsen met de “nieuwe” Nexus 5E naaf. Helaas was er maar een kort stukje op de testbaan, waar je 25-26 km/u kon fietsen.
Ten tweede was het zeer druk op de testbaan.
Opvallend was dan dat in de 5e versnelling de trapfrequentie veel te laag was en in de 4e versnelling de trapfrequentie te hoog was. ( bij 26 km/u )
Zou niemand van de fiets-fabrikanten dit zelf hebben getest ?

Met een Enviolo naaf is het eindeloos zoeken naar de juiste trapfrequentie. Zonder elektrische ondersteuning is er niet mee te fietsen. Helaas de automatische Enviolo niet kunnen testen.

De nieuwe Bosch performance ( geen CX ) is perfect, zeer weinig motor-lawaai.

Fietsen met Brose, zeer krachtige ondersteuning, Volgens mij blijft er geen naafversnelling heel met deze middenmotor

Al met al geen fiets kunnen vinden , waarbij alles klopte.

Ik zoek een fiets met naafversnelling, aangezien ik deze het gehele jaar ga gebruiken.
Waarschijnlijk wordt het toch een Nexus 8 fiets met een Aktive Line Plus om de Nexus 8 niet te overbelasten.

Batavus heeft op dit moment het meeste kans.
Met of zonder vering, daar ben ik nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Radeoxx schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb deze besteld! De qwic i mn7. Alleen nu belt de fietsenmaker mij op saf deze niet “opgevoerd” kan worden. Dus max 26km/h. Een enorme teleurstelling! Navraag bij Qwic is ook gedaan volgens de fm. En ik heb fietsunie gemaild: antwoord was dat dit type motor helaas niet opgevoerd kan worden:(.

Ik denk dat je je er bij neer moet leggen dat het steeds moeilijker wordt om een fiets te vinden die af-fabriek de mogelijkheid heeft om een hogere ondersteuningssnelheid in te stellen. Ook wat dat betreft wordt de e-bike-markt steeds volwassener. Fabrikanten worden voorzichtiger voor claims en zien ook dat het imago van de e-bike een tik kan oplopen.

Wil je sneller dan 25, dan kun je kiezen uit een SP, zelfbouw of één van de startups die nog geen bezwaar zien tegen burgerlijke ongehoorzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brilsmurf
Radeoxx schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:16:
[...]

Nou dan is de keus niet moeilijk meer en ga ik gewoon voor de urban r1.
Dan kies ik voor lage onderhoudskosten en ga wel 10 minuten eerder van huis. :)
Thx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

pjotter1965 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:40:

Waarschijnlijk wordt het toch een Nexus 8 fiets met een Aktive Line Plus om de Nexus 8 niet te overbelasten.
Overbelasten? Ik fiets met de 500watt tsdz al 2500 km zonder problemen met een nexus 8. Vriend van me heeft een 1000watt bafang en die had een nuvinci naaf. Dat leek perfect maar die kreeg kuren en nu fietst ie al 1500 met de nexus 8 naaf zonder problemen. En die 1000watt heeft serieus vermogen, aanzienlijk meer dan mijn 500watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:11
charrel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:53:
[...]

Overbelasten? Ik fiets met de 500watt tsdz al 2500 km zonder problemen met een nexus 8. Vriend van me heeft een 1000watt bafang en die had een nuvinci naaf. Dat leek perfect maar die kreeg kuren en nu fietst ie al 1500 met de nexus 8 naaf zonder problemen. En die 1000watt heeft serieus vermogen, aanzienlijk meer dan mijn 500watt.
Naafversnellingen hebben blijkbaar toch wel veel te verduren bij de hoog koppel middenmotoren. Zie de info opmerking op de site van 12GoBiking :

.......en zien wij in onze werkplaats relatief veel problemen bij de combinatie van een Brose motor met een naafversnelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

pjotter1965 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:36:
[...]

Naafversnellingen hebben blijkbaar toch wel veel te verduren bij de hoog koppel middenmotoren. Zie de info opmerking op de site van 12GoBiking :

.......en zien wij in onze werkplaats relatief veel problemen bij de combinatie van een Brose motor met een naafversnelling
Dat klopt, maar volgens mij is die nuvinci 360 afgezien van de elektrische problemen ermee een prima combi met een sterke middenmotor. Tevens de nexus 8 kan er ook redelijk goed tegen. De andere naafversnellingen hebben er meer moeite mee ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 18:46

Tahref

God bless you

charrel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:59:
[...]

Ik zou zo snel mogelijk op zoek gaan naar een voorvork waar het wel past. Voor is meer dan 75% van je remvermogen!
Weet (nog) niet of ik dat ga doen, maar advies is goed.
Zelf nog geen problemen gehad maar heb bij snelheid van ong 25km even achter rem getest en dan word het wel tricky om meteen te stoppen.
Zal het dus niet aanbevelen om alleen met achter rem te fietsen.
Pagina: 1 ... 24 ... 224 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam