Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:44
Tahref schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:57:
[...]

Ik dacht dat een kleine band meer moet draaien dan een grote band om dezelfde afstand af te leggen, waardoor een grotere band minder energie nodig heeft als deze eenmaal op gang is?
Verschil zal er wel zijn, maar het is niet wereldschokkend. Band zal ietsiepietsie lichter lopen, maar je pakt ook ietsiepietsie meer luchtweerstand. Ik denk niet dat het verschil tussen 26 en 28"echt merkbare verschillen geeft tenzij je er een vermogensmeter en hartslagmeter bij pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:33:
[...]
Oeh, altijd lastig om rij eigenschappen te duiden. Scherp sturen vind ik bijvoorbeeld een ongewenste eigenschap, een fiets moet sterk de neiging hebben om rechtdoor te gaan tenzij je hem de bocht in drukt.
Dat duiden lastig is vind ik zelf ook waardoor ik twijfelde over de term scherp, maar het viel me tijdens de proefrit op dat een bocht nemen een beetje gezapig ging. Zeker vergelijkend met mijn huidige niet elektrische fiets. Waarschijnlijk is het gewoon een ebike eigen dingentje vanwege het extra gewicht van de fiets.
roffeltjes schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:33:

Lastige keuze. Als broekspijpen e.d geen issue zijn is een derailleur zonder meer een uitstekende keuze, ik durf zelfs te zeggen de beste keuze, al was het maar dat bij een derailleur fiets je normaal gesproken het wiel er makkelijk uithaalt waardoor onderhoud aan remmen en aandrijving een eitje wordt.
Ik fiets nu ook op een fiets met derailleur en heb nog nooit last gehad van besmeerde broekspijpen. Dat is voor mij geen reden voor een dichte kettingkast. Onlangs heb ik zo'n kettingreiniger apparaat gekocht om voor de eerste keer ooit de ketting schoon te maken en dat vond ik best leuk om te doen, dus af en toe wat onderhoud plegen is ook geen ramp verwacht ik.

Het grootste voordeel van een naaf is het kunnen schakelen bij stilstand bij een stoplicht. Ik heb begrepen dat het beter voor de motor is om niet continu op te trekken in de zwaarste versnelling. Mezelf kennende zal ik lang niet altijd ver genoeg vooruit denken om bij het naderen van een stoplicht al terug te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Malwina schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Dat duiden lastig is vind ik zelf ook waardoor ik twijfelde over de term scherp, maar het viel me tijdens de proefrit op dat een bocht nemen een beetje gezapig ging. Zeker vergelijkend met mijn huidige niet elektrische fiets. Waarschijnlijk is het gewoon een ebike eigen dingentje vanwege het extra gewicht van de fiets.
Bij een voorwielmotor is het gewicht in de naaf inderdaad ook een factor, maar dat is hier volgens mij niet het geval?

Het ligt vrijwel zeker aan de geometrie. Een steilere balhoofdbuis en een vork met meer sprong geven een veel directer sturende fiets. Omdat e-bikes wat harder gaan zijn ze wat "luier"gebouwd, net als dat racefietsen vaak relatief lui zijn
Het grootste voordeel van een naaf is het kunnen schakelen bij stilstand bij een stoplicht. Ik heb begrepen dat het beter voor de motor is om niet continu op te trekken in de zwaarste versnelling. Mezelf kennende zal ik lang niet altijd ver genoeg vooruit denken om bij het naderen van een stoplicht al terug te schakelen.
Dat is niet correct, een Nexus naaf schakelt ook niet bij stilstand. Je kan op zich wel klikken/draaien maar dan kan hij overslaan bij het optrekken en dat is ook niet ideaal :+

Een naaf schakelt het beste bij het "coasten"dus als je je benen stilhoudt. Tijdens het trappen kan je ook wel schakelen, maar dan ben je een beetje aan het forceren. Ik forceer dus vaak een beetje :+

Een derailleur schakelt als je (niet voluit) trapt. Sommige systemen kan je bij stilstand ook klikken/draaien omdat er dan een veertje inzit. Bij het wegrijden zal hij dan van kransje wisselen. Nadeel is dat je dan toch wel wat kracht zet en dat schakelt ook niet optimaal.

Kortweg, schakelen bij stilstand is eigenlijk niet zo'n goed idee, ik zou het daar dan ook niet vanaf laten hangen ;)

Mits je niet heel erg gaat stampen gok ik dat je motor het wegrijden op een iets te zware versnelling wel overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-03 19:52
Ik ben op zoek naar een Speed pedelec om een woon werk verkeer afstand van ong 25 km te overbruggen.

Op dit moment twijfel ik voornamelijk tussen de Stromer ST3 en de Riese & Muller Supercharger2 GT Rohloff HS. De stromer trekt mij voornamelijk vanwege de achtermotor (+ heb goede ervaringen met de Stromer ST1), maar de RM lijkt me wel weer prettiger mbt onderhoud vanwege de band aandrijving + Rohloff.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze twee fietsen en/of eventueel mij kunnen helpen met advies?

Proefrit voor de ST3 is overigens gepland.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:01

BertV

Handgemaakt

Arcandevil schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:58:
Ik ben op zoek naar een Speed pedelec om een woon werk verkeer afstand van ong 25 km te overbruggen.

Op dit moment twijfel ik voornamelijk tussen de Stromer ST3 en de Riese & Muller Supercharger2 GT Rohloff HS. De stromer trekt mij voornamelijk vanwege de achtermotor (+ heb goede ervaringen met de Stromer ST1), maar de RM lijkt me wel weer prettiger mbt onderhoud vanwege de band aandrijving + Rohloff.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze twee fietsen en/of eventueel mij kunnen helpen met advies?

Het grootste verschil is dat de Stromer lekker duwt maar dat je het fietsgevoel blijft houden bij Bosch.

Er is hier geen goed of fout wat mij betreft.
Dus, erger je je snel aan mindere ondersteuning (en topsnelheid), kies de Stromer. Ben je bereid om flink mee te (moeten) trappen voor hogere snelheden, de Bosch.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 09:00
Arcandevil schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:58:

Ik heb een shortlist van exact dezelfde twee fietsen en kom er ook niet aan uit 8)7 :)

• BertV

BertV

Handgemaakt

FrE911 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:37:
[...]

Ik heb een shortlist van exact dezelfde twee fietsen en kom er ook niet aan uit 8)7 :)
Zeker met die Rohloff (ipv Nuvinci) is het een lastige keuze.

Stromer vind ik persoonlijk mooier... riem en rohloff is wel weer heel schoon, betrouwbaar en makkelijk.

Ik lees dat de R&M een nieuwere motor heeft gekregen;
De nieuwste Bosch Performance Line CX motor (Generatie 4)

Geen ervaring mee, ik heb de Super Charger met de vorige motor.

[ Voor 20% gewijzigd door BertV op 13-02-2020 09:51 ]

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 09:00
Kwa looks twee verschillende fietsen maar beiden op hun manier super knap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
roffeltjes schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 18:00:
[...]
Bij een voorwielmotor is het gewicht in de naaf inderdaad ook een factor, maar dat is hier volgens mij niet het geval?

Het ligt vrijwel zeker aan de geometrie. Een steilere balhoofdbuis en een vork met meer sprong geven een veel directer sturende fiets. Omdat e-bikes wat harder gaan zijn ze wat "luier"gebouwd, net als dat racefietsen vaak relatief lui zijn

[...]

Dat is niet correct, een Nexus naaf schakelt ook niet bij stilstand. Je kan op zich wel klikken/draaien maar dan kan hij overslaan bij het optrekken en dat is ook niet ideaal :+

Een naaf schakelt het beste bij het "coasten"dus als je je benen stilhoudt. Tijdens het trappen kan je ook wel schakelen, maar dan ben je een beetje aan het forceren. Ik forceer dus vaak een beetje :+

Een derailleur schakelt als je (niet voluit) trapt. Sommige systemen kan je bij stilstand ook klikken/draaien omdat er dan een veertje inzit. Bij het wegrijden zal hij dan van kransje wisselen. Nadeel is dat je dan toch wel wat kracht zet en dat schakelt ook niet optimaal.

Kortweg, schakelen bij stilstand is eigenlijk niet zo'n goed idee, ik zou het daar dan ook niet vanaf laten hangen ;)

Mits je niet heel erg gaat stampen gok ik dat je motor het wegrijden op een iets te zware versnelling wel overleefd.
Een nexus schakelt juist wel bij stilstand, je moet wel je voet van de trapper afhalen dan hoor je hem er netjes inklikken.

BlaBlaBla

• roffeltjes
Strider schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:44:
[...]

Een nexus schakelt juist wel bij stilstand, je moet wel je voet van de trapper afhalen dan hoor je hem er netjes inklikken.
Aha! Ik dacht dat hij pas schakelde als hij draaide, maar dat is blijkbaar niet correct (zie ook Sheldon Brown's guide die aangeeft dat je gelijk heeft).

Ik hou meestal druk op de pedalen als ik stilsta, dus dat zal ik eens proberen.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik rij de laatste tijd steeds spaken uit mijn achterwiel. Ik heb het recent al laten maken (vijf stuks) en vanmiddag ging er weer eentje doormidden. Betreft een gewone Gazelle e-bike.. Ik rij alleen asfalt, dijk. Geen rare slechte wegen of stoepranden. Ze breken echt door, ongeveer in het midden van de spaak. Vandaag gebeurde het ook op gewoon een vlak stuk, niet op een hobbeltje in de weg of zo.

Nu kan ik het weer laten repareren, maar zijn er ook verschillende kwaliteiten (merken?) spaken? Ik heb daar echt geen verstand van... Het liefst laat ik er deze keer gelijk goede kwaliteit in zetten natuurlijk.

Op mijn normale fiets (vrijwel dezelfde Gazelle, alleen niet e-bike) had ik dit nooit. En daar reed ik ook 25-30 km/u mee als het kon :)

[ Voor 11% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13-02-2020 19:01 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dit heb ik gehad met mijn MTB. Enige optie was volledig opnieuw spaken. Daarna nooit meer last van gehad.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:59:
Ik rij de laatste tijd steeds spaken uit mijn achterwiel. Ik heb het recent al laten maken (vijf stuks) en vanmiddag ging er weer eentje doormidden. Betreft een gewone Gazelle e-bike.. Ik rij alleen asfalt, dijk. Geen rare slechte wegen of stoepranden. Ze breken echt door, ongeveer in het midden van de spaak. Vandaag gebeurde het ook op gewoon een vlak stuk, niet op een hobbeltje in de weg of zo.

Nu kan ik het weer laten repareren, maar zijn er ook verschillende kwaliteiten (merken?) spaken? Ik heb daar echt geen verstand van... Het liefst laat ik er deze keer gelijk goede kwaliteit in zetten natuurlijk.

Op mijn normale fiets (vrijwel dezelfde Gazelle, alleen niet e-bike) had ik dit nooit. En daar reed ik ook 25-30 km/u mee als het kon :)
Heb dat eens gehad met een Alu velg met RVS spaken. Na het verwisselen van het wiel met RVS spaken en RVS velg nooit meer problemen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 12:47
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:59:Ik rij de laatste tijd steeds spaken uit mijn achterwiel. Ik heb het recent al laten maken (vijf stuks) en vanmiddag ging er weer eentje doormidden. Betreft een gewone Gazelle e-bike.. Ik rij alleen asfalt, dijk. Geen rare slechte wegen of stoepranden. Ze breken echt door, ongeveer in het midden van de spaak. Vandaag gebeurde het ook op gewoon een vlak stuk, niet op een hobbeltje in de weg of zo.Nu kan ik het weer laten repareren, maar zijn er ook verschillende kwaliteiten (merken?) spaken? Ik heb daar echt geen verstand van... Het liefst laat ik er deze keer gelijk goede kwaliteit in zetten natuurlijk.Op mijn normale fiets (vrijwel dezelfde Gazelle, alleen niet e-bike) had ik dit nooit. En daar reed ik ook 25-30 km/u mee als het kon :)
Heb ik ook bij mijn achterwiel gehad. Dacht dat het door de middenmotor kwam=veel koppel(BBS02-500W) maar dat was niet zo en het werd alleen opgelost door alle spaken te vervangen. Nooit meer last gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:07
Heb ik ook op mijn gewone fiets gehad (Gazelle). Na x keer, op advies van FM toch maar nieuwe, betere velg en nieuwe spaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
De 2 Gazelle e-bike’s van mijn ouders (met Bosch middenmotor) moesten ook binnen 2 jaar volledig herspaakt worden. Klinkt toch alsof Gazelle voor te lichte spaken is gegaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

guido66 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:06:
De 2 Gazelle e-bike’s van mijn ouders (met Bosch middenmotor) moesten ook binnen 2 jaar volledig herspaakt worden. Klinkt toch alsof Gazelle voor te lichte spaken is gegaan.
Ik heb een eerder model Cityzen Speed (45km) gehad, dat was in feite een normale fiets met een motor eronder gelast.

Achteraf gezien inderdaad allemaal te licht uitgevoerd, maar de fiets hield zich dapper in vergelijking met mijn huidige overbemeten R&M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
guido66 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:06:
Grappig genoeg is Gazelle waarschijnlijk voor te zware spaken gegaan.

Vaak worden er spaken zonder verjonging gemonteerd en die zijn dan wel dikker/zwaarder, ze breken veel eerder ;)

En na een tweede spaakbreuk zou ik alle spaken laten vervangen en het wiel van de grond af laten opbouwen.

@BeQuietAndDrive
Beste zijn gebutte/verjongde spaken (Sapim, DT Swiss).
OgWok schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:56:
[...]Heb dat eens gehad met een Alu velg met RVS spaken. Na het verwisselen van het wiel met RVS spaken en RVS velg nooit meer problemen.
Niks mis met alu als velg, maar als je spaakbreuk hebt kan je het beste kijken naar een gebuste velg (er zitten tonnetjes in de spaakgaten waardoor er minder stress op de spaak komt). Of die velg dan Alu is of RVS maakt verder niet meer uit.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 14-02-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 16:34
We zijn een beetje aan het rond kijken naar een elektrische fiets, het doel is woon/werkverkeer (grotendeels in de stad) en van de zomer een tourtje is waar we de fiets voor willen gebruiken. Daarnaast hebben we een kleine van 11 maanden oud die we ook graag mee willen nemen. We hebben nu meerdere winkels bezocht en hebben 2 opties op het oog.

De gazelle C7 HMB vanwege de middenmotor, bouwkwaliteit en mogelijkheid tot zitjes voor en achter.
https://www.mantel.com/ga...ve-line-elektrische-fiets

Of de Cortina E-U4 transportfiets, deze heeft een motor in het voorwiel maar is gezien de prijs weer een stuk(je) interessanter.
https://www.mantel.com/cortina-e-u4-ecomo-elektrische-fiets

Eigenlijk hebben beide modellen voor en tegens, zijn er vanuit hier nog ervaringen/tips voor een van de 2 modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-05 22:41

ilm

zuidhuis schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:53:
[...]

De qonquer schijnt vanaf maart/april ook met riemaandrijving te koop te zijn.
Ik kan daar niets over vinden. Waar ergens heb je dit gelezen? Is er een officieel nieuwskanaal?

Ter zijde, de algemene promotie van de qonqer is een stukje minder dan de cowboy. Voor die laatste kan je tientallen reviews vinden. Voor qonqer praktisch niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:38
BertP schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:58:
We zijn een beetje aan het rond kijken naar een elektrische fiets, het doel is woon/werkverkeer (grotendeels in de stad) en van de zomer een tourtje is waar we de fiets voor willen gebruiken. Daarnaast hebben we een kleine van 11 maanden oud die we ook graag mee willen nemen. We hebben nu meerdere winkels bezocht en hebben 2 opties op het oog.

De gazelle C7 HMB vanwege de middenmotor, bouwkwaliteit en mogelijkheid tot zitjes voor en achter.
https://www.mantel.com/ga...ve-line-elektrische-fiets

Of de Cortina E-U4 transportfiets, deze heeft een motor in het voorwiel maar is gezien de prijs weer een stuk(je) interessanter.
https://www.mantel.com/cortina-e-u4-ecomo-elektrische-fiets

Eigenlijk hebben beide modellen voor en tegens, zijn er vanuit hier nog ervaringen/tips voor een van de 2 modellen?
Ik zou zelf ook even proefrijden en het verschil voelen tussen een middenmotor en voorwielmotor. Een middenmotor geeft een veel prettigere/natuurlijkere ondersteuning. Een voorwielmotor kan je het idee geven om 'vooruit getrokken te worden'.

Mijn schoonouders hebben er een met voorwielmotor en dat is voor de sporadische fietstochtjes die ze doen prima, maar ik ben voor mijn woon/werk-verkeer wel erg blij met mijn middenmotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
roffeltjes schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Grappig genoeg is Gazelle waarschijnlijk voor te zware spaken gegaan
Ik vermoed dat ze voor te goedkope spaken zijn gegaan. ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Jovatov schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:36:
[...]

Ik zou zelf ook even proefrijden en het verschil voelen tussen een middenmotor en voorwielmotor. Een middenmotor geeft een veel prettigere/natuurlijkere ondersteuning. Een voorwielmotor kan je het idee geven om 'vooruit getrokken te worden'.

Mijn schoonouders hebben er een met voorwielmotor en dat is voor de sporadische fietstochtjes die ze doen prima, maar ik ben voor mijn woon/werk-verkeer wel erg blij met mijn middenmotor.
Ik heb zelf ook een middenmotor maar het "vervelende" van een voorwielmotor viel mee bij een leenfiets.
De topzware accu in de bagagedrager vond ik meer storen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
BertV schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb zelf ook een middenmotor maar het "vervelende" van een voorwielmotor viel mee bij een leenfiets.
Het hangt nogal van de motor af, de laatste generaties ION reden gewoon heel erg goed, maar die hadden dan ook een trapkracht sensor. Maar veel voorwielmotoren hebben slechts een rotatiesensor en hebben een relatief late cut-out (soms gekoppeld aan je rem)en dat rijdt toch wel voelbaar anders (maar alles went).

Structurele nadelen van een voorwielmotor:

- Lastig in fietsenrekken (voorkant is heel zwaar)
- Veel minder prettig bij gladheid (en dat kan ook harde regen zijn!)
- Kwetsbaarder door de kabelboom die lang is en langs draaipunten loopt.
De topzware accu in de bagagedrager vond ik meer storen.
Dat is meer een kwestie van verkeerde keuzes in de geo dan dat een accu op die plek automatisch slecht rijdt. Er zijn veel fietsen waar je blind echt niet merkt dat die accu daar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

roffeltjes schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Grappig genoeg is Gazelle waarschijnlijk voor te zware spaken gegaan.

Vaak worden er spaken zonder verjonging gemonteerd en die zijn dan wel dikker/zwaarder, ze breken veel eerder ;)

En na een tweede spaakbreuk zou ik alle spaken laten vervangen en het wiel van de grond af laten opbouwen.

@BeQuietAndDrive
Beste zijn gebutte/verjongde spaken (Sapim, DT Swiss).

[...]

Niks mis met alu als velg, maar als je spaakbreuk hebt kan je het beste kijken naar een gebuste velg (er zitten tonnetjes in de spaakgaten waardoor er minder stress op de spaak komt). Of die velg dan Alu is of RVS maakt verder niet meer uit.
Die ALU velg was niet gebust; de RVS velg overigens ook niet. DT spaken heb ik wel gemonteerd en die zijn erg goed; wel aan de prijs.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
OgWok schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:59:
[...]

Die ALU velg was niet gebust; de RVS velg overigens ook niet.
Het is alleen echt belangrijk als je spaken blijft breken.
DT spaken heb ik wel gemonteerd en die zijn erg goed; wel aan de prijs.
Ja, maar zo heel duur is het ook niet? +/- 50 cent per spaak?

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 14-02-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 18:13
Ben ook in de markt voor een ebike. Heb een offerte opgevraagd zakelijke lease voor deze fiets: https://www.giant-bicycle...ur-eplus-2-gts-power-2020

Reden waarom ik hem aantrekkelijk vind:

Accu in frame (design)
Geintegreerde verlichting (handig)
Geveerde voorvork (is dat nodig op een ebike?)
Hydraulische schijfremmen

Vragen:

Wat vind je van deze fiets overall?
Wat is jullie ervaring met de Giant / Yamaha Syncdrive Life motor?
De verkoper was erg trots op de app connect mogelijkheid met navigatie. Werkt dat goed? Of gebruik je toch liever Google Maps op je telefoon in een houder?

Edit: gebruik wordt prive mobiliteit; dus veel in en rond de stad.

[ Voor 5% gewijzigd door Bard1982 op 15-02-2020 08:00 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-03 19:52
BertV schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:58:
[...]

Ik heb een eerder model Cityzen Speed (45km) gehad, dat was in feite een normale fiets met een motor eronder gelast.

Achteraf gezien inderdaad allemaal te licht uitgevoerd, maar de fiets hield zich dapper in vergelijking met mijn huidige overbemeten R&M.
Geen goeie ervaringen met je huidige R&M? Waar zit dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Bard1982 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:56:
Ben ook in de markt voor een ebike. Heb een offerte opgevraagd zakelijke lease voor deze fiets: https://www.giant-bicycle...ur-eplus-2-gts-power-2020
Als je bovenstaande fiets interessant vind, zou ik ook eens kijken (en vergelijken) naar een Cowboy ebike.
https://nl.cowboy.com/nl

Financieel veel gunstiger, zelfs met een glasvezel aandrijfriem en hydraulische remmen, maar misschien zitten er onoverkomelijke verschillen op voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:11

epic_gram

undercover moderator

Bard1982 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:56:

Reden waarom ik hem aantrekkelijk vind:

Accu in frame (design)
Geintegreerde verlichting (handig)
Geveerde voorvork (is dat nodig op een ebike?)
Hydraulische schijfremmen

Vragen:

Wat vind je van deze fiets overall?
Wat is jullie ervaring met de Giant / Yamaha Syncdrive Life motor?
De verkoper was erg trots op de app connect mogelijkheid met navigatie. Werkt dat goed? Of gebruik je toch liever Google Maps op je telefoon in een houder?

Edit: gebruik wordt prive mobiliteit; dus veel in en rond de stad.
Ik heb heel weinig ervaring met yamaha motoren onder fietsen, ik weet alleen dat ze qua betrouwbaarheid vergelijkbaar zijn met bosch, maar dat ze meer kopppel hebben. (of in ieder geval onderin meer onderstuenen).

Wat me wel opvalt, het is een hele dure fiets voor iets met een simpele nexus 7 naaf. Voor dit geld heb je ook al iets met een alfine 8 en eventueel zelfs riemaandrijving.

edit: overigens ben ik niet kapot van de kwaliteit van giant in het algemeen. Sparta, batavus of trek zijn net zo duur maar zien er na een aantal jaar gewoon nog veel beter uit.

[ Voor 7% gewijzigd door epic_gram op 15-02-2020 16:18 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
RoRoNL schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Als je bovenstaande fiets interessant vind, zou ik ook eens kijken (en vergelijken) naar een Cowboy ebike.

Financieel veel gunstiger, zelfs met een glasvezel aandrijfriem en hydraulische remmen, maar misschien zitten er onoverkomelijke verschillen op voor jou?
Vind een goede balans in een fiets erg belangrijk. Heb dus een voorkeur voor een middenmoter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
epic_gram schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:16:
[...]

Wat me wel opvalt, het is een hele dure fiets voor iets met een simpele nexus 7 naaf. Voor dit geld heb je ook al iets met een alfine 8 en eventueel zelfs riemaandrijving.
Wat is het verschil tussen nexus 7 en alfine 8?

Riemaandrijving is voor mij niet zo interessant, want ga hem operational leasen. Dan betaal ik extra voor minder onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:11

epic_gram

undercover moderator

in die alfine naven zitten betere lagers waardoor hij geschikter is voor meer druk op je achtertandwiel. Daarom wordt bij een beetje normale elektrische fiets met middenmotor een alfinenaaf geleverd. Ook bij fietsen met riemaandrijving zou je een alfinenaaf moeten hebben, omdat ook daar veel meer spanning op het achtertandwiel staat dan bij een normale ketting.

Vanwege die betere lagers heb je ook minder rolweerstand, maar dat is misschien van ondergeschikt belang in het geval van een elektrische stadsfiets.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 10:53
epic_gram schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:54:
in die alfine naven zitten betere lagers waardoor hij geschikter is voor meer druk op je achtertandwiel. Daarom wordt bij een beetje normale elektrische fiets met middenmotor een alfinenaaf geleverd. Ook bij fietsen met riemaandrijving zou je een alfinenaaf moeten hebben, omdat ook daar veel meer spanning op het achtertandwiel staat dan bij een normale ketting.

Vanwege die betere lagers heb je ook minder rolweerstand, maar dat is misschien van ondergeschikt belang in het geval van een elektrische stadsfiets.
Schijnt dat de Nexus 7 ook niet te vergelijken is met de Nexus 8. Een elektrische fiets met Nexus naaf zou alleen de Nexus 8 mogen hebben. Ik kan me voorstellen dat de Alfine duurder is.

De Nexus 7 is gewoon de goedkope optie, past niet op een e-bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 08:24
Sinds vandaag ook bezitter van een elektrische fiets.

Heb niet direct een nieuwe gekocht, maar een weinig gebruikte tweedehands :)
Een Batavus Genova E-go van 2014.

Gelijk een stuk van 25 km gereden om te testen op gebreken en de accu. Wat een verademing is dat zeg :)
Binnenkort wel een nieuw achterbandje erop, voor de rest is die nog puntgaaf. Blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
ilm schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:03:
[...]

Ik kan daar niets over vinden. Waar ergens heb je dit gelezen? Is er een officieel nieuwskanaal?

Ter zijde, de algemene promotie van de qonqer is een stukje minder dan de cowboy. Voor die laatste kan je tientallen reviews vinden. Voor qonqer praktisch niets.
Qonqer meldde mij zelf toen ik ernaar vroeg dat zij een versie met aandrijfriem wilde produceren. Denk dat er gezien de onzekere productiedatum nog geen officieel bericht de deur uit is. De promotie is nihil en daar is Cowboy denk wel het beste in. Nadeel vd cowboy is dat het strakke design al snel verloren gaat met goede spatborden en bagagedrager, en dat is toch wat ik graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Die Qonqer ziet er ook wel interessant uit. Zeker met het subscription model. Kan er helaas vrijwel geen reviews over vinden. Heb een afspraak gemaakt voor een proefrit.

Nog even goed gekeken naar de Cowboy. Leuke fiets, maar ik vrees dat de zithouding iets te sportief is voor mijn lengte (1m90) omdat er maar 1 maat is en het stuur in hoogte niet verstelbaar is. Ook verwacht ik dat de spatborden die je erbij kunt bestellen onvoldoende werken om alles schoon te houden.

Edit: Die Qonqer heeft alleen geen kettingkast zo te zien om je broek schoon te houden...

[ Voor 8% gewijzigd door Bard1982 op 16-02-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@Bard1982

Er zijn oneindig veel modellen die aan jouw eisen voldoen. De e-bike is behoorlijk volwassen, dus ook het verschil tussen de verschillende merken is niet zo heel groot.

ik adviseer altijd weer om eerst eens te kijken welke merken jouw fietsenmaker heeft en in dat assortiment te kijken. Ook met standaard onderdelen merk ik toch elke keer weer dat fietsenmakers huiverig zijn om met andere merken te werken. Dat is niet zomaar onwil, maar het is als FM gewoon heel lastig om garantie gevallen e.d. af te wikkelen als je niet in het dealer netwerk zit.

Sterker nog, vaak weigert de fabriek om te leveren buiten hun dealer netwerk. Een goede FM kan dan via collega's soms nog wel wat regelen, maar ik zou die kant niet zo snel op gaan.
Jazco2nd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:39:
[...]
Schijnt dat de Nexus 7 ook niet te vergelijken is met de Nexus 8. Een elektrische fiets met Nexus naaf zou alleen de Nexus 8 mogen hebben. Ik kan me voorstellen dat de Alfine duurder is.

De Nexus 7 is gewoon de goedkope optie, past niet op een e-bike.
Alfine 8 = Nexus 8

Binnenwerk e.d. allemaal hetzelfde.

Nexus 7 is minder goed, maar we moeten het niet gaan overdrijven, heb in de familie 2 Nexus 7 gehad die 20.000+ draaien. Het is iets minder efficient, maar zeker op een e-bike is het niet zo problematisch.
epic_gram schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:16:
[...]
edit: overigens ben ik niet kapot van de kwaliteit van giant in het algemeen. Sparta, batavus of trek zijn net zo duur maar zien er na een aantal jaar gewoon nog veel beter uit.
Mijn ervaring met Giant (ook met stadsfietsen) is kwalitatief prima. Maar qua prijs zijn hun e-bikes inderdaad niet mals.

Wat me wel opvalt is dat ik hun niet race-modellen al heel lang vreselijk grauw van kleur vind. Bijna altijd zwart of grijstinten, dus in die zin vind ik ze vaak niet aantrekkelijk qua uiterlijk. Ook dit jaar is het een heel erg flets palet .
RoRoNL schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Bizar advies. Dat zijn twee compleet andere fietsen. Ik vind het heel opvallend dat een dusdanige hype fiets wordt gepromoot terwijl je duidelijk ziet dat het totaal niet aan de vraag voldoet. :?

Dat de Cowboy goedkoper is, is ook wel logisch gezien de afmontage en de complete afwezigheid van alternatieve maten.

[ Voor 70% gewijzigd door roffeltjes op 16-02-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Een "onderhoudsbeurt groot" bij een lokale FM die wat meer gespecialiseerd is in e-fietsen kost € 160 8)7. Dat is wel Amsterdam, en hydrolica + balhoofdlagers + trapaslagers + ketting + voorwiellagers en zo, maar dus toch wel even slikken. Is dat het waard na 4000 KM? Het is wel een dichte kettingkast en verder voelt alles nog als nieuw.

/Edit: overigens heb ik de 2019 versie van de Batavus Dinsdag E-go nu een jaar. Dichte kettingkast en ketting, ik geloof dat de nieuwe 2020 editie met riemaandrijving is. Versnellingen en remmen die ik beide erg veel gebruik, en de Tektro schijfremmen en Nexus 8 werken daarvoor tot nu toe prima. De Yamaha PW geeft genoeg kracht om als eerste weg te zijn bij groen licht, wel schakel ik daarvoor steeds terug naar 4/5. Alleen de banden (Schwalbe Energizer Plus 37-622) zijn wat iel, maar ik begrijp dat dat ook wel weer beter is voor de bestuurbaarheid. Samen met het stugge frame zonder vering rijdt het minder comfortabel, maar wel erg veilig.

[ Voor 48% gewijzigd door Erik Jan op 16-02-2020 17:21 ]

This can no longer be ignored.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:21

B64

roffeltjes schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:51:
@Bard1982

Nexus 7 is minder goed, maar we moeten het niet gaan overdrijven, heb in de familie 2 Nexus 7 gehad die 20.000+ draaien. Het is iets minder efficient, maar zeker op een e-bike is het niet zo problematisch.
Amen. Mijn analoge fiets met Nexus 7 heeft er inmiddels ruim over de 30000 km opzitten. De rest van de Batavus begint zo langzamerhand uit elkaar te vallen (vooral alle plastic onderdelen...), maar die naaf is still going strong.
Erik Jan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:14:
Een "onderhoudsbeurt groot" bij een lokale FM die wat meer gespecialiseerd is in e-fietsen kost € 160 8)7. Dat is wel Amsterdam, en hydrolica + balhoofdlagers + trapaslagers + ketting + voorwiellagers en zo, maar dus toch wel even slikken. Is dat het waard na 4000 KM? Het is wel een dichte kettingkast en verder voelt alles nog als nieuw.
Wat doet die fietsenmaker met al die lagers dan? Checken of er speling in zit en als dat het geval is aan een schoefje of moertje draaien? De hydraulica behoeft vrijwel geen onderhoud, hooguit dat er wat extra vloeistof in het systeem moet maar ook dat zijn de kosten niet.

Bij 4000 km kan die FM beter checken of alle spaken nog goed op spanning staan, idem met de ketting, remblokjes checken (de mijne waren na 4500 km helemaal op), afstelling van remmen en versnellingen nalopen. En meer dan € 60 zou dat niet hoeven kosten - bij mij was die onderhoudsbeurt € 57,50 bij 3500 km, bij een e-bikespecialist op 700m van de Amsterdamse gemeentegrens.

Kortom, € 160 Euro is echt bizar veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:52:
[...]

Bij 4000 km kan die FM beter checken of alle spaken nog goed op spanning staan, idem met de ketting, remblokjes checken (de mijne waren na 4500 km helemaal op), afstelling van remmen en versnellingen nalopen. En meer dan € 60 zou dat niet hoeven kosten - bij mij was die onderhoudsbeurt € 57,50 bij 3500 km, bij een e-bikespecialist op 700m van de Amsterdamse gemeentegrens.

Kortom, € 160 Euro is echt bizar veel.
(En gelijk @Erik Jan )

Hangt er sterk vanaf wat en hoe grondig het gebeurd. Voor 60,- was jouw fm in 30-45 minuten klaar, anders kan hij het licht in de winkel gewoon niet aanhouden (marges op fietsen zijn ook niet fijn). Dat betekent dus ook dat de fietsenmaker er redelijk globaal doorheen is gegaan. Dat is natuurlijk verder prima als het niet meer is dan een controle en er niks aan de hand is.

"Onderhoudsbeurt groot" zou toch iets anders moeten zijn dan even alles controleren, Als hij de lagers nakijkt (dus niet de borgring aandraaien), vet verwisselt, wielen compleet opnieuw op spanning brengt, remvloeistof vervangen en nog wat van die zaken dan gaat het heel hard.

Als je aan voorraad (ontwaarding per jaar is pijnlijk) gas, elektra, huur, personeel etc denkt moet je toch wel wat rekenen per uur. Goed lopende zaken verdienen prima, maar het is geen toeval dat er in Amsterdam zoveel fietsenzaken verdwenen zijn.

Ik klaag vaak over de kwaliteit van fietsenmakers, maar de prijzen die ze vragen zijn gewoon vrij logisch. Voor minder kan het eigenlijk niet, zeker in steden met een forse huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 05:29
Erik Jan schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:14:
Hier 10k op mn cube uit 2017, heb bij rond de 5k een setje remblokjes vernieuwd.Nu van het voorjaar doe ik de remblokjes, ketting en tandwielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

roffeltjes schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:48:
[...]

(En gelijk @Erik Jan )

Hangt er sterk vanaf wat en hoe grondig het gebeurd. Voor 60,- was jouw fm in 30-45 minuten klaar, anders kan hij het licht in de winkel gewoon niet aanhouden (marges op fietsen zijn ook niet fijn). Dat betekent dus ook dat de fietsenmaker er redelijk globaal doorheen is gegaan. Dat is natuurlijk verder prima als het niet meer is dan een controle en er niks aan de hand is.

"Onderhoudsbeurt groot" zou toch iets anders moeten zijn dan even alles controleren, Als hij de lagers nakijkt (dus niet de borgring aandraaien), vet verwisselt, wielen compleet opnieuw op spanning brengt, remvloeistof vervangen en nog wat van die zaken dan gaat het heel hard.

Als je aan voorraad (ontwaarding per jaar is pijnlijk) gas, elektra, huur, personeel etc denkt moet je toch wel wat rekenen per uur. Goed lopende zaken verdienen prima, maar het is geen toeval dat er in Amsterdam zoveel fietsenzaken verdwenen zijn.

Ik klaag vaak over de kwaliteit van fietsenmakers, maar de prijzen die ze vragen zijn gewoon vrij logisch. Voor minder kan het eigenlijk niet, zeker in steden met een forse huur.
Voor €160 heeft mijn FM een tijdje geleden een 'grote beurt' aan mijn analoge fiets gedaan. Nieuwe tandwielen, ketting, voorband en de hele boel smeren en afstellen. En die FM zit er al 40 jaar, inclusief personeel, voorraden en investeringen in moderne tools en winkelinventaris.

Bij ebikes zijn de gebruikte onderdelen degelijker en dus duurder, maar dat zou er niet voor hoeven zorgen dat een beurt twee keer zo duur wordt.

Ja, ik snap dat uurtarieven in werkplaatsen hoog zijn en dat een grondig uitgevoerde onderhoudsbeurt duur is, maar bij de uitleg dat hydraliek en lagers nagekeken worden heb ik zo m'n vraagtekens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Tja, onderhoud..
Ik ben meestal van het zelf stellen, vetten en eventueel een onderdeel vervangen maar afgelopen vrijdag toen ik vanaf werk naar huis fietste knapte de versnellingskabel.
Gelijk de volgende ochtend naar de FM om te fixen en gelijk een nodige beurt in te plannen na 5000 eigen kilometers.
Kabel vervangen voor EUR 7,- , kon erop wachten met een bak koffie, alleen wat ik bij de onderhoudsbeurt ga betalen is nog de vraag.

Er moet een nieuwe achterband op (kaal) en dus ook binnenband (Minimaal Swalbe E nog wat), spaken moeten gedaan worden evenals een klein slag in het achterwiel ( achterwielmotor), trapper lagers zijn lam dus nieuwe trappers, remblokken zien er ook niet fris meer uit, accuhouder is afgebroken, nieuwe koste EUR 25,- voor het onderdeel en dan de beurt nog.

Ben benieuwd, laat het wel weten als het klaar is maar ik verwacht dat dit ook wel een prijzige word.
Oh betreft een Sparta ION RXS+ uit 2012 met 6150 KM op de teller.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:46:
[...]
Voor €160 heeft mijn FM een tijdje geleden een 'grote beurt' aan mijn analoge fiets gedaan. Nieuwe tandwielen, ketting, voorband en de hele boel smeren en afstellen. En die FM zit er al 40 jaar, inclusief personeel, voorraden en investeringen in moderne tools en winkelinventaris.

Bij ebikes zijn de gebruikte onderdelen degelijker en dus duurder, maar dat zou er niet voor hoeven zorgen dat een beurt twee keer zo duur wordt.

Ja, ik snap dat uurtarieven in werkplaatsen hoog zijn en dat een grondig uitgevoerde onderhoudsbeurt duur is, maar bij de uitleg dat hydraliek en lagers nagekeken worden heb ik zo m'n vraagtekens.
Nogmaals, het hangt af van wat ze doen, de tijd die men kwijt is. De dingen die jij noemt zijn in tijd niet zo spannend, zeker niet als het (en zo klinkt het) een derailleur fiets is.

- Ketting eraf? 1 minuut.
- Tandwielen, 5-10 minuten.
- Voorblad 5-10 minuten
- Ketting erop en inspuiten 5 minuten.
- Voorband wisselen is 5-10 minuten
- Derailleur afstellen 5 minuten
- Naaf uit elkaar vissen (Cup+Cone) 15 minuutjes voor twee naven (derailleur fiets!)

=> In een uurtje zou de fiets klaar kunnen zijn, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die net tegen zitten :X

Tijdvreters (die je niet noemt):
- Ketting kast afbreken en weer in elkaar zetten. Zeker als hij een jaartje oud is en het plastic wat bros is door UV :o
- Wiel weer op spanning brengen.
- Versnellingsnaaf in elkaar zetten.

Dus als je FM ook de wielen heeft gedaan is 160,- incl materiaal vrij logisch. Een stadsfiets is marginaal duurder, niet omdat de onderdelen duurder zijn, maar je moet meer handelingen verrichten om de spullen te vervangen.

Betreft hydrauliek: Remvloeistof vervangen is gewoon wel even een klusje, bij Magura HS11/33 iets lastiger dan Shimano. Je wil ook niet al te veel knoeien (gelukkig is zowel Magura als Shimano geen DOT). Twee Magura HS33 remmen is al snel 20 minuten of langer (zeker als het tegen zit).

De grote vraag is: hebben ze ernaar gekeken en even wat aangedraaid of is de heleboel gedemonteerd. Als ze het eerste doen is 160,- heel duur, doen ze het tweede dan ben ik niet geschokt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dat tweede hebben ze recent bij mijn fiets met Rohloff naaf gedaan, incl ook nog olie verversen.
De rem platen waren een vervanging en ook een paar spaken, totaal €150.-.
Vond het een nette prijs voor een grote fietsbeurt.
En... hij fietst weer als een zonnetje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

roffeltjes schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Nogmaals, het hangt af van wat ze doen, de tijd die men kwijt is. De dingen die jij noemt zijn in tijd niet zo spannend, zeker niet als het (en zo klinkt het) een derailleur fiets is.

- Ketting eraf? 1 minuut.
- Tandwielen, 5-10 minuten.
- Voorblad 5-10 minuten
- Ketting erop en inspuiten 5 minuten.
- Voorband wisselen is 5-10 minuten
- Derailleur afstellen 5 minuten
- Naaf uit elkaar vissen (Cup+Cone) 15 minuutjes voor twee naven (derailleur fiets!)

=> In een uurtje zou de fiets klaar kunnen zijn, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die net tegen zitten :X

Tijdvreters (die je niet noemt):
- Ketting kast afbreken en weer in elkaar zetten. Zeker als hij een jaartje oud is en het plastic wat bros is door UV :o
- Wiel weer op spanning brengen.
- Versnellingsnaaf in elkaar zetten.

Dus als je FM ook de wielen heeft gedaan is 160,- incl materiaal vrij logisch. Een stadsfiets is marginaal duurder, niet omdat de onderdelen duurder zijn, maar je moet meer handelingen verrichten om de spullen te vervangen.

Betreft hydrauliek: Remvloeistof vervangen is gewoon wel even een klusje, bij Magura HS11/33 iets lastiger dan Shimano. Je wil ook niet al te veel knoeien (gelukkig is zowel Magura als Shimano geen DOT). Twee Magura HS33 remmen is al snel 20 minuten of langer (zeker als het tegen zit).

De grote vraag is: hebben ze ernaar gekeken en even wat aangedraaid of is de heleboel gedemonteerd. Als ze het eerste doen is 160,- heel duur, doen ze het tweede dan ben ik niet geschokt.
Dat bedoel ik dus, dit gaat om een beurt na 4000 km, als er dan zoveel moet gebeuren dat je 160 Euro kwijt bent aan arbeidsloon (dus twee uur) dan is er serieus iets fout met de fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Humma Kavula schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:12:Kabel vervangen voor EUR 7,- , kon erop wachten met een bak koffie, alleen wat ik bij de onderhoudsbeurt ga betalen is nog de vraag.
Kijk, dat klinkt als een FM die weet hoe hij klanten moet binden. Dat soort kleine dingen indien mogelijk direct doen, kosten materiaal en een handdruk.

Bij de grote beurt zal hij ongetwijfeld minder coulant zijn (licht moet blijven branden), maar dat lijkt me niet meer dan normaal.

Ik ken de beste man niet, maar uit je verhaal krijg ik wel het gevoel dat je er blij mee mag zijn. Het feit dat hij niet heel lastig deed en je direct liet verder fietsen vind ik het teken van een goede zaak.
B64 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:04:
[...]

Dat bedoel ik dus, dit gaat om een beurt na 4000 km, als er dan zoveel moet gebeuren dat je 160 Euro kwijt bent aan arbeidsloon (dus twee uur) dan is er serieus iets fout met de fiets.
Ik heb na een half jaar fietsen (ik rij zeker het dubbele per jaar) soms ook wel een dergelijke lijst (kan wel eens tegenzitten^^), 4000km is best wel een afstand.

- Achternaaf nalopen is niet vreemd, een en ander afhangende van het gewicht van de berijder. Aan de andere kant rij je met een voornaaf normaal gesproken jaren zonder issue. => Al met al de ingreep die het meest discutabel is.
- Wielen (spaken) nalopen: Dat kan inderdaad na de eerste keer (hard) nodig zijn. Ook daarna kan het gebeuren; ik denk dat ik elke jaar wel een keer een slag eruit moet laten halen, maar dat is wel met kind achterop.
- Remblokken: 4000km red ik vermoedelijk net of net niet afhangende van het seizoen.
- Hydrauliek: Ik moet elk jaar wel de hele Magura boel laten bijstellen, inclusief demonteren van rem cylinders omdat ze vuil zijn en daardoor niet meer goed lopen. Verhalen van onderhoudsvrij Magura velgremmen kan ik niet plaatsen. Heb al 10 jaar over 6 fietsen deze remmen en het blijven aandachtsvreters). Vond het op mijn Santos bij de bekendste Vakantiefietsenwinkel trouwens ook niks, dus ik ben wat dat betreft een dwarsligger.
- Ketting en achterkrans. Ik doe er ruim het dubbele mee (rij het gewoon tot het echt niet meer kan), maar officieel is 4000km een prima afstand. Een race fiets ketting gaat 2000km mee, een wedstrijd ketting de helft.

Anders gezegd: als de FM de regels van de fabrikant en Shimano heeft gevolgd vermoed ik dat het wel degelijk tijd was voor een grote beurt. Dat dat ook wel na het dubbele kan? Ja, voor sommige dingen kan dat zeker, sterker nog, naven hebben niet zoveel liefde nodig (maar Shimano vindt ongetwijfeld dus van wel).

Terug naar wat je zegt: Ik vind 160,- voor groot onderhoud niet heel vreemd, de grote vraag is in hoeverre dat nodig is. En ook daarop ben ik minder stellig dan jij; ook een goede fiets kan best wel wat te lijden hebben in een jaar. .

Ik zou als ik @Erik Jan was eens in gesprek gaan met de fietsenmaker, maar vooral ervoor open staan dat dit heel redelijk kan zijn afhangende van wat hij heeft gedaan. Niet bij voorbaat al denken "Jezus wat een afzetter". Die conclusie kan je pas trekken nadat je weet wat er gebeurd is.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 17-02-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

roffeltjes schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Kijk, dat klinkt als een FM die weet hoe hij iemand klanten moet binden. Dat soort kleine dingen indien mogelijk direct doen, kosten materiaal en een handdruk.

Bij de grote beurt zal hij ongetwijfeld minder coulant zijn (licht moet blijven branden), maar dat lijkt me niet meer dan normaal.

Ik ken de beste man niet, maar uit je verhaal krijg ik wel het gevoel dat je er blij mee mag zijn. Het feit dat hij niet heel lastig deed en je direct liet verder fietsen vind ik het teken van een goede zaak.
Het is een bekende FM in de regio die zeker een goede naam heeft.
Ik heb er ook absoluut geen moeite mee om wat "extra" te betalen voor goede service, net wat je zegt, echt gelijk geholpen met de kabel, 10 minuten met koffie gewacht en niet zeuren, EUR 7,- voor het kabeltje, rest komt met de beurt.

Ik denk dat ik in ieder geval wel wat meer dan die EUR 160,- kwijt ga zijn.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
Heb nu eigenlijk best een aantrekkelijke offerte liggen voor 3 jaar leasecontract deze fiets: https://www.r-m.de/nl/mod...gt-vario/#F00333_06030710

Lijkt me de Mercedes onder de ebikes. Is er een reden om deze fiets niet te nemen? Of kan ik deze blind bestellen en er geen bult aan vallen omdat alles top is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:18
Bard1982 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:13:
Heb nu eigenlijk best een aantrekkelijke offerte liggen voor 3 jaar leasecontract deze fiets: https://www.r-m.de/nl/mod...vario-hs/#F00337_05030809

Lijkt me de Mercedes onder de ebikes. Is er een reden om deze fiets niet te nemen? Of kan ik deze blind bestellen en er geen bult aan vallen omdat alles top is?
naar mijn mening dat tweede. Als jij tevreden bent met zijn specificaties is er geen probleem.
Riese Muller is inderdaad een hoogstaand merk. Riempje en een bosch motor, prima (y)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
Ik heb een vraagje over mijn accu, misschien dat jullie dit weten.

Op het display geeft hij aan dat er 2 van de 5 lampjes branden, wat wil zeggen dat de accu iets meer dan de helft leeg is. Wanneer ik op de accu zelf kijk, branden er nog 4 van de 5.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
ik heb een batavus e go genova van 2014. Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Arcandevil schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:30:
[...]

Geen goeie ervaringen met je huidige R&M? Waar zit dat in?
Ik heb een dorpsfietsenmaker aan de Enviolo laten knutselen na een gebroken kabel.
Wat een onnodige ellende.

Nu, bij de importeur-fietsenmaker van R&M, in 10 minuten opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 17-02-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

[onderhoud] Beetje gemengd dus...vakmanschap mag best wat kosten vind ik ook, maar wil idd ook weer niet € 102,50 indirect afdragen aan een pandjesbaas puur omdat de locatie toevallig dichtbij is. Zal idd gewoon eens even in gesprek gaan om een beetje te vissen hoe grondig men dan te werk gaat.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bard1982 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:13:
Heb nu eigenlijk best een aantrekkelijke offerte liggen voor 3 jaar leasecontract deze fiets: https://www.r-m.de/nl/mod...gt-vario/#F00333_06030710

Lijkt me de Mercedes onder de ebikes. Of kan ik deze blind bestellen en er geen bult aan vallen omdat alles top is?
Ik zou altijd even proefrijden, maar hier kan je haast geen buil aan vallen. R&M weten wat ze doen en die configuratie is uitstekend.
Is er een reden om deze fiets niet te nemen?
De kosten :+

Als je het kan dragen dan is het een briljante keuze, je zal mij niet horen afgeven op mensen die een zak geld stuk slaan op een prachtige fiets. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Laatst online: 07-05 11:15
Ik kan van mijn oom heel gunstig een Sparta RT5e met 500Wh accu over nemen. De fiets komt uit 2018maar er is maar 400km op gefietst.

Rationeel gezien heb ik die fiets echt totaal niet nodig, maar voor het familieprijsje dat ik voor een bijna nieuwe fiets hoef te betalen ben ik toch wel benieuwd. Misschien ga ik die 12km enkel dan ook eens op de fiets naar m'n werk (zeer heuvelachtig). :P Gezien de motor in het achterwiel zit komt dat "duwtje in de rug" bij heuvels goed van pas.

Vraag is: iemand ervaring met onderhoud en kosten aan zo'n RT5e? Rijd zelf een paar jaar rond op een simpele Cortina U5 (stadsverkeer) en die is onderhoudsarm. Hoe zit dat bij dit specifieke elektrische model?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Malfoi Niet direct ervaring met dit model van Sparta maar wel met een Sparta RXS+ met open ketting en derailleur.
Ook gekocht met weinig KM (1100) 1,5 jaar terug en als nieuw.

Nu na 1,5 jaar en 5000 eigen KM zit er wel groot onderhoud aan maar dat zijn eigenlijk allemaal onderdelen die ook op een "normale" fiets slijten zoals remblokken, banden en afstelling/smering van de versnellingen, wel moeten spaken opnieuw gespannen worden wat de jouwe waarschijnlijk ook een keer gaat krijgen vanwege de achterwiel motor.(misschien nu anders binnen een paar 1000KM)

Ook is de accu lade/slee afgebroken maar dat is eigenlijk mijn eigen fout, ik spaar de fiets totaal niet en klap gewoon met best hoge snelheid over trottoir randen e.d. heen wat voor mijn type bagagedrager accu niet bevorderlijk is maar hé, dan had het maar geen gebruiksvoorwerp moeten worden.

Jouw model heeft zelfs een riem en interne versnellingen wat nog minder onderhoud nodig heeft dus ik verwacht dat je met de Sparta niet meer kwijt bent dan bij je Cortina, los van het aantal KM dat je gaat rijden en incidenten natuurlijk want het oude gezegde blijft; Hoe meer erop zit, hoe meer er kapot kan gaan.

Ik zou het wel weten als de prijs goed is, 12 KM heuvelachtig doe je dan met 2 vingers in de neus.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dopehead
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik heb me een mooie e-bike aangeschaft, na lang zoeken.

Mijn shortlist was :
.Ampler Curt (dealer/onderhoud ver weg)
.Lekker e-amsterdam (net iets te lelijk, zeker aan de niet aandrijf kant, door de middenmotor)
.Watt Brooklyn (mooi ! maar geen torque sensor)
.Cowboy (accupack maakt het frame lelijk)

Dan weet je een beetje wat ik zocht.

Uiteindelijk prima geslaagd bij Elan in Boxtel, daar heb ik een Coboc One Brooklyn gekocht.
Pracht fiets, mooi design (minimalistisch), riem aangedreven,

https://www.coboc.biz/en/product/one-brooklyn/

[ Voor 27% gewijzigd door Dopehead op 17-02-2020 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy
  • Laatst online: 07-05 19:11

Roy

Hobbies?

De knoop is doorgehakt; het wordt de Koga Pace B10. De FM gaf daar een erg mooie korting op, en de fiets rijdt fantastisch. Aankomend weekend kan ik hem ophalen.

Nu heb ik van een kennis een (nieuwe) Bosch Nyon overgenomen, inclusief nieuw bedieningselement; die ik op de Pace wil installeren. Weet iemand of je dan zowel de Intuvia als de Nyon kan gebruiken? Ik kan me voorstellen dat ik namelijk niet altijd een Nyon nodig heb, en als ik dan de kleinere Intuvia erop kan klikken is dat misschien net zo makkelijk. Ik heb alleen geen idee of je zomaar elke keer kan switchen?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Humma Kavula schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:44:
@Malfoi Niet direct ervaring met dit model van Sparta maar wel met een Sparta RXS+ met open ketting en derailleur.
Ook gekocht met weinig KM (1100) 1,5 jaar terug en als nieuw.

Nu na 1,5 jaar en 5000 eigen KM zit er wel groot onderhoud aan maar dat zijn eigenlijk allemaal onderdelen die ook op een "normale" fiets slijten zoals remblokken, banden en afstelling/smering van de versnellingen, wel moeten spaken opnieuw gespannen worden wat de jouwe waarschijnlijk ook een keer gaat krijgen vanwege de achterwiel motor.(misschien nu anders binnen een paar 1000KM)

Ook is de accu lade/slee afgebroken maar dat is eigenlijk mijn eigen fout, ik spaar de fiets totaal niet en klap gewoon met best hoge snelheid over trottoir randen e.d. heen wat voor mijn type bagagedrager accu niet bevorderlijk is maar hé, dan had het maar geen gebruiksvoorwerp moeten worden.

Jouw model heeft zelfs een riem en interne versnellingen wat nog minder onderhoud nodig heeft dus ik verwacht dat je met de Sparta niet meer kwijt bent dan bij je Cortina, los van het aantal KM dat je gaat rijden en incidenten natuurlijk want het oude gezegde blijft; Hoe meer erop zit, hoe meer er kapot kan gaan.

Ik zou het wel weten als de prijs goed is, 12 KM heuvelachtig doe je dan met 2 vingers in de neus.
Super info, dankjewel! :)

Bij die RT5e zit de accu in het frame (of ja, niet in het frame maar weet niet hoe ik het uit moet leggen) dus dat probleem heb ik dan niet. Op die 12km zit wel een stuk onverhard, tenminste, zo fijn grind dus ook wel hobbelig. Heb het wel eens met die Cortina gefiets. Leuk voor een keer maar niet dagelijks te doen.

Wat is dat toch met die spaken, lees er best veel over. Ik begrijp waar het probleem zit (hoge belasting) maar snap niet waarom de fabrikanten dan geen stevigere spaken gebruiken.

Anyway, dank voor je uitgebreide antwoord. Zal t.z.t. nog wel een update-je plaatsen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04:28
Dopehead schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:12:

Mijn shortlist was :
.Lekker e-amsterdam (net iets te lelijk, zeker aan de niet aandrijf kant, door de middenmotor)

Uiteindelijk prima geslaagd bij Elan in Boxtel, daar heb ik een Coboc One Brooklyn gekocht.

Voor mij iets te spartaans (spartborden zijn voor mij wel een vereiste in de huidige weersomstandigheden en een display vind ik ook wel noodzakelijk), maar erg mooie fiets hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
@Malfoi

Sparta heeft na klachten al heel snel de Conti-riem van RT5E vervangen door een ketting. Als de fiets die jij wil aanschaffen nog een riem heeft, zou ik nog eens goed nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 14:03

Mijn shortlist was :

Mooie fiets! Misschien wel grappig detail, die app, en ook de lader aansluiting en knopje ziet er precies zo uit als de Ampler. De app is gemaakt door comodule voor deze coboc, en die maken ook de app voor Ampler.

De motor lijkt wel net een andere, denk dat dit een Bafang motor is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Malfoi schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Wat is dat toch met die spaken, lees er best veel over. Ik begrijp waar het probleem zit (hoge belasting) maar snap niet waarom de fabrikanten dan geen stevigere spaken gebruiken.
- Spaken zijn een sluitpost waar mensen niet naar kijken, dus een logische plek om op te bezuinigen. Als je een paar miljoen spaken erdoor heen jast tikt dat aardig aan :X
- Meeste velgen hebben geen busjes in de spaakgaten. Dat is geen must, maar een busje zorgt ervoor dat spaken minder makkelijk zichzelf losdraaien.
- Deel van het probleem zit hem in het fabrieksmatig spaken van de wielen, de spanning is niet altijd even netjes (gelijk verdeeld), omdat spaken vanwege tordering weer terug kunnen draaien. Een goede fietsenmaker doet dit veel gelijkmatiger en controleert tijdens het spaken of er spaken zijn die zijn teruggelopen.

Eigenlijk is belasting an sich niet zo'n issue tenzij je naar een Tandem kijkt, het is bijna altijd het gevolg van ongelijke spaakspanning. Daarom moet je als er continue spaken breken het wiel helemaal opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
roffeltjes schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:28:
[...]

- Spaken zijn een sluitpost waar mensen niet naar kijken, dus een logische plek om op te bezuinigen. Als je een paar miljoen spaken erdoor heen jast tikt dat aardig aan :X
- Meeste velgen hebben geen busjes in de spaakgaten. Dat is geen must, maar een busje zorgt ervoor dat spaken minder makkelijk zichzelf losdraaien.
- Deel van het probleem zit hem in het fabrieksmatig spaken van de wielen, de spanning is niet altijd even netjes (gelijk verdeeld), omdat spaken vanwege tordering weer terug kunnen draaien. Een goede fietsenmaker doet dit veel gelijkmatiger en controleert tijdens het spaken of er spaken zijn die zijn teruggelopen.

Eigenlijk is belasting an sich niet zo'n issue tenzij je naar een Tandem kijkt, het is bijna altijd het gevolg van ongelijke spaakspanning. Daarom moet je als er continue spaken breken het wiel helemaal opnieuw opbouwen.
Duidelijk, dankjewel!

Zou het dan helpen om uit voorzorg het wiel door een fietsenmaker te laten "afstellen"? Dus niet opnieuw laten spaken maar de FM laten controleren of alle spaken gelijkmatig gespannen zjin.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Malfoi schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:39:
[...]
Duidelijk, dankjewel!

Zou het dan helpen om uit voorzorg het wiel door een fietsenmaker te laten "afstellen"? Dus niet opnieuw laten spaken maar de FM laten controleren of alle spaken gelijkmatig gespannen zjin.
Ja en nee.

Beste is eigenlijk om dit na twee weken te laten nalopen, dan hebben alle spaken "gewerkt". Vervelende is dat dit een van de meest tijdrovende en dus dure klusjes is voor de FM en de klant dit niet zo goed snapt.

Een indicatie: Een vakman doet er een uur over om een goed wiel te spaken vanaf een losse naaf, velg en bundeltje spaken. Verreweg de meeste tijd zit hem in het gelijkmatig opspannen.

Een reeds gevlochten wiel nalopen is uiteraard iets sneller, maar ook dan kijk je al snel naar een half uur per wiel.

Dit is dan ook waarom ik met al die bedragen over onderhoud zo voorzichtig ben, als een echt goede FM een wiel aanpakt kan je ervan uitgaan dat er heel veel tijd in zit. Het lastige is gewoon dat een echte vakman zowel niet goedkoop is als zijn tijd zal nemen en dat zie je dan weer op de bon.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 18-02-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:42
De knoop is doorgehakt; het wordt de Koga Pace B10. De FM gaf daar een erg mooie korting op, en de fiets rijdt fantastisch. Aankomend weekend kan ik hem ophalen.

Nu heb ik van een kennis een (nieuwe) Bosch Nyon overgenomen, inclusief nieuw bedieningselement; die ik op de Pace wil installeren. Weet iemand of je dan zowel de Intuvia als de Nyon kan gebruiken? Ik kan me voorstellen dat ik namelijk niet altijd een Nyon nodig heb, en als ik dan de kleinere Intuvia erop kan klikken is dat misschien net zo makkelijk. Ik heb alleen geen idee of je zomaar elke keer kan switchen?
Net even voor jou (en mij ;)) getest: dat werkt gewoon. De hometoets van de Nyon bediening fungeert dan zoals de "i" toets van de Intuvia bediening. Verlichting in- en uitschakelen werkt ook gewoon.
De joystick heeft geen functie (uiteraard).
Je kunt ze dus door elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:32
Op
lifeguard schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:16:
Ik heb een vraagje over mijn accu, misschien dat jullie dit weten.

Op het display geeft hij aan dat er 2 van de 5 lampjes branden, wat wil zeggen dat de accu iets meer dan de helft leeg is. Wanneer ik op de accu zelf kijk, branden er nog 4 van de 5.

Waar zou dit aan kunnen liggen?
ik heb een batavus e go genova van 2014. Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Wat je kunt proberen, als er op je accu een aan/uit knop zit deze 15 seconden ingedrukt houden. Soms word daar de BMS mee gereset. Als dit niet lukt dan de accu zo ver mogelijk leeg fietsen tot hij niet meer ondersteund. Dan de fiets of de accu zo snel mogelijk aan de oplader hangen. Laat hem dan minstens 4 uur eraan zitten. Meestal is dan de accu weer volledig opgeladen. Als je er nu weer mee gaat fietsen branden hopelijk op je display en je accu weer alle 5 de lampjes.
Ik weet niet of de fiets weinig gebruikt of soms voor langere tijd niet gebruikt, dan kun je hem beter half vol weg zetten. Op dit spanningsniveau slijten de accu cellen namelijk het minste snel. Succes met dit uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 15:55
Nu toch een defect aan mijn Sparta M7B van nog geen 2 jaar oud.

De velg is uitgescheurd waar een spaaknippel zit. De spaak en nippel zijn nog prima in orde, maar in velg zit een gat.

Voor garantie aangemeld bij een nog niet nader te noemen webshop, maar die willen eerst bewijs zien van onderhoud. Dit heb ik via een lokale fietsenmaker laten doen in januari 2019 en ook een bankafschrift overlegd. Dit vindt men niet voldoende en men wil een gespecificeerde rekening (geen idee of ik die destijds heb gehad, was onderhoud, banden, remblokken e.d.)

Heb geen zin in welles/nietes spelletjes, temeer omdat me dit een duidelijke productfout lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

eisbaer

Zie signature

Noppesnada schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 17:54:

De velg is uitgescheurd waar een spaaknippel zit. De spaak en nippel zijn nog prima in orde, maar in velg zit een gat.

Voor garantie aangemeld bij een nog niet nader te noemen webshop, maar die willen eerst bewijs zien van onderhoud. Dit heb ik via een lokale fietsenmaker laten doen in januari 2019 en ook een bankafschrift overlegd. Dit vindt men niet voldoende en men wil een gespecificeerde rekening (geen idee of ik die destijds heb gehad, was onderhoud, banden, remblokken e.d.)

Heb geen zin in welles/nietes spelletjes, temeer omdat me dit een duidelijke productfout lijkt.
Je kunt wel met volle vaart door een gat in de weg gereden zijn. Ik geef je weinig kans om dit te kunnen verhalen bij de webshop.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Laatst online: 07-05 19:11

Roy

Hobbies?

Simple mind schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Net even voor jou (en mij ;)) getest: dat werkt gewoon. De hometoets van de Nyon bediening fungeert dan zoals de "i" toets van de Intuvia bediening. Verlichting in- en uitschakelen werkt ook gewoon.
De joystick heeft geen functie (uiteraard).
Je kunt ze dus door elkaar gebruiken.
Top! Bedankt voor testen :)

Btw: aangezien jij ook beide schermen hebt, heb je nog specifieke tips voor de Nyon? En ben je er een beetje tevreden over?

[ Voor 12% gewijzigd door Roy op 18-02-2020 19:21 ]

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Bekende werkwijze van webshops: BTW betekent daar meestal: Betalen Traineren Wegwezen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:42
Roy schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:19:
[...]

Top! Bedankt voor testen :)

Btw: aangezien jij ook beide schermen hebt, heb je nog specifieke tips voor de Nyon? En ben je er een beetje tevreden over?
Ik ben best tevreden over de Nyon. Ik heb hem pas een paar weken.
Je kunt heel veel informatie van je ritten zien: cadans, geleverd eigen vermogen, idem elektrisch vermogen, hoogteverschillen, alle snelheden, verbruikte calorieën etc.
Ook achteraf zie je alle details van al je ritten terug in de app op je telefoon of op de Bosch eBike connect site. Inclusief bijbehorende kaarten.
De navigatie is heel erg gedetailleerd vind ik. Veel gedetailleerder dan Google maps.
Enige nadeel is de grootte van het apparaat (en de prijs....). Maar ja als je veel details tegelijk wilt zien kan dat ook niet anders natuurlijk.
Ik heb er gelijk een schermprotector en een tasje bij gekocht. Tasje is wat groot. Daar kunnen de Nyon en Intuvia tegelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:46

Bijzonder. Ik had dezelfde klacht binnen een jaar. Destijds is een nieuwe velg vergoed. Was gewoon garantie. In mijn geval zei de FM dat de velg blijkbaar niet sterk genoeg was voor de toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:58
...De velg is uitgescheurd waar een spaaknippel zit.......
Voor garantie aangemeld bij een nog niet nader te noemen webshop, maar die willen eerst bewijs zien
....
men wil een gespecificeerde rekening (geen idee of ik die destijds heb gehad, was onderhoud, .....
Het is gebruikelijk dat een garantieklacht wordt opgelost door degene die de garantie heeft afgegeven.
Nu je de klacht door een derde hebt laten oplossen en geld wil zien, kan ik me voorstellen dat de desbetreffende winkel daar een bewijs van wil zien. Een gespecificeerde rekening is dan wel het minste lijkt me. Op een bankafschrift staat alleen een bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
elinx schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:27:
[...]
Het is gebruikelijk dat een garantieklacht wordt opgelost door degene die de garantie heeft afgegeven.
Nu je de klacht door een derde hebt laten oplossen en geld wil zien, kan ik me voorstellen dat de desbetreffende winkel daar een bewijs van wil zien. Een gespecificeerde rekening is dan wel het minste lijkt me. Op een bankafschrift staat alleen een bedrag.
Ik heb geen klacht door een derde op laten lossen. De fiets heeft normaal onderhoud gehad bij een officiële fietsenmaker. De webshop heeft geen eigen servicepunt (nu wel, vorig jaar niet).

Afijn, de melding staat uit bij de webshop en we zullen zien. Het zal toch gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
wmeester schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:07:
[...]
Bijzonder. Ik had dezelfde klacht binnen een jaar. Destijds is een nieuwe velg vergoed. Was gewoon garantie. In mijn geval zei de FM dat de velg blijkbaar niet sterk genoeg was voor de toepassing.
Het is natuurlijk een vakman die iets denkt uit te leggen aan een leek, maar dat is toch een raar en vrijwel zeker incorrect antwoord. De velgen die op de markt zijn, zijn prima. Velgen zijn ook niet bijzonder spannende onderdelen. Alleen als je met een tandem minder dan 40 spaken hebt in je achterwiel zou de velg niet sterk genoeg zijn voor de toepassing.

De oorzaak voor een uitscheurend spaakgat is mits het geen resultaat is van schok/val vrijwel zeker:

1. Productiefout (spaakgat scheef/gescheurd)
2. Spaken niet gelijk gespannen, waardoor 1 spaak het werk van meerdere spaken heeft moeten uitvoeren (Assemblagefout)

Nummer twee is eigenlijk het meest waarschijnlijke. Zoals ik al een paar keer hier zeg; een wiel spaken is een precisie klusje en bij jouw fiets is ongetwijfeld de assemblage gedaan door een lage lonen slaaf en de spanning door een robot.

Al kan zelfs de beste wielenmaker natuurlijk een foutje maken (laten we vooral niet handwerk als zaligmakend beschouwen^^).
Noppesnada schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:19:
[...]
Ik heb geen klacht door een derde op laten lossen. De fiets heeft normaal onderhoud gehad bij een officiële fietsenmaker. De webshop heeft geen eigen servicepunt (nu wel, vorig jaar niet).

Afijn, de melding staat uit bij de webshop en we zullen zien. Het zal toch gemaakt moeten worden.
Het is een lastig verhaal.

Ik neig te denken aan een combi van zware belasting (hobbel/putdeksel) en assemblage fout=> En dat zou toch echt onder garantie moeten vallen.

Het probleem is natuurlijk dat zodra er wordt geconstateerd wordt dat belasting een rol speelt het een nietes/welles geval wordt. Ik vind dat je met 25kmpu over een putdeksel moet kunnen stuiteren zonder dat dingen afbreken, maar de webshop denkt daar blijkbaar anders over. Lijkt me dat je bij arbitrage gelijk krijgt, maar dat is nogal wat inspanning voor dit probleem :X
eisbaer schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:01:
[...]
Je kunt wel met volle vaart door een gat in de weg gereden zijn. Ik geef je weinig kans om dit te kunnen verhalen bij de webshop.
Dat lijkt me toch te vallen onder normaal gebruik (beetje afhangende van het gat^^), tenzij je met veel te weinig bandenspanning rondreed

Ik zou het absoluut niet accepteren als mijn velg zou scheuren als ik met hoge vaart over een putdeksel dender. Wielen kunnen dat (en veel erger!) makkelijk hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 19-02-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
roffeltjes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:35:
[...]

Het is natuurlijk een vakman die iets denkt uit te leggen aan een leek, maar dat is toch een raar en vrijwel zeker incorrect antwoord. De velgen die op de markt zijn, zijn prima. Velgen zijn ook niet bijzonder spannende onderdelen. Alleen als je met een tandem minder dan 40 spaken hebt in je achterwiel zou de velg niet sterk genoeg zijn voor de toepassing.

De oorzaak voor een uitscheurend spaakgat is mits het geen resultaat is van schok/val vrijwel zeker:

1. Productiefout (spaakgat scheef/gescheurd)
2. Spaken niet gelijk gespannen, waardoor 1 spaak het werk van meerdere spaken heeft moeten uitvoeren (Assemblagefout)

Nummer twee is eigenlijk het meest waarschijnlijke. Zoals ik al een paar keer hier zeg; een wiel spaken is een precisie klusje en bij jouw fiets is ongetwijfeld de assemblage gedaan door een lage lonen slaaf en de spanning door een robot.

Al kan zelfs de beste wielenmaker natuurlijk een foutje maken (laten we vooral niet handwerk als zaligmakend beschouwen^^).

[...]

Het is een lastig verhaal.

Ik neig te denken aan een combi van zware belasting (hobbel/putdeksel) en assemblage fout=> En dat zou toch echt onder garantie moeten vallen.

Het probleem is natuurlijk dat zodra er wordt geconstateerd wordt dat belasting een rol speelt het een nietes/welles geval wordt. Ik vind dat je met 25kmpu over een putdeksel moet kunnen stuiteren zonder dat dingen afbreken, maar de webshop denkt daar blijkbaar anders over. Lijkt me dat je bij arbitrage gelijk krijgt, maar dat is nogal wat inspanning voor dit probleem :X

[...]

Dat lijkt me toch te vallen onder normaal gebruik (beetje afhangende van het gat^^), tenzij je met veel te weinig bandenspanning rondreed

Ik zou het absoluut niet accepteren als mijn velg zou scheuren als ik met hoge vaart over een putdeksel dender. Wielen kunnen dat (en veel erger!) makkelijk hebben.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik durf te stellen dat ik erg voorzichtig met mijn fiets om ga, en gaten in de weg, dorpels e.d. altijd vermijd. Ik weet ook wel dat dit antwoord richting de webshop geen indruk maakt. We zullen zien !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Noppesnada schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:05:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik durf te stellen dat ik erg voorzichtig met mijn fiets om ga, en gaten in de weg, dorpels e.d. altijd vermijd. Ik weet ook wel dat dit antwoord richting de webshop geen indruk maakt. We zullen zien !
Tsja, het zou gewoon niet mogen gebeuren, ik vind het argument van gaten en drempels geen steek houden, valt onder normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
zonnefreak schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:44:
Op
[...]

Wat je kunt proberen, als er op je accu een aan/uit knop zit deze 15 seconden ingedrukt houden. Soms word daar de BMS mee gereset. Als dit niet lukt dan de accu zo ver mogelijk leeg fietsen tot hij niet meer ondersteund. Dan de fiets of de accu zo snel mogelijk aan de oplader hangen. Laat hem dan minstens 4 uur eraan zitten. Meestal is dan de accu weer volledig opgeladen. Als je er nu weer mee gaat fietsen branden hopelijk op je display en je accu weer alle 5 de lampjes.
Ik weet niet of de fiets weinig gebruikt of soms voor langere tijd niet gebruikt, dan kun je hem beter half vol weg zetten. Op dit spanningsniveau slijten de accu cellen namelijk het minste snel. Succes met dit uitproberen.
Bedankt voor je reactie!
Het laden doe ik eigenlijk altijd als ik hem niet gebruik. Werd aangeraden.
Fiets heeft zeker een jaar stil gestaan. Hoe er die tijd met de accu is omgegaan weet ik niet,.

De lampje branden wel allemaal zowel op display als op accu, alleen komen deze niet overeen. De accu geeft altijd meer aan. (een lampje)
Betreft de radius, die is nog prima.
Heb er gisteren bijvoorbeeld 22 km mee gefietst op volledige ondersteuning, en toen brandde er op het display nog 1 lampje, en de accu zelf 2.
Op gemiddeld vermogen fiets ik er ongeveer 52 kilometer mee. Dan is die nog niet leeg.

Kan ook zijn, dat ik me druk maak om niets natuurlijk :) Ik dacht dat dit aan begon te geven dat een van de twee langzaam aan het kapot gaan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
lifeguard schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:33:
[...]
Het laden doe ik eigenlijk altijd als ik hem niet gebruik. Werd aangeraden.
:( Dat is VERKEERD advies, je hebt een Li-Ion accu en die moet je juist zo min mogelijk laden (cycles), Door hem continue te laden sloop je in no-time je accu.

Aan de lader hangen is wel correct voor NIMH accu's zoals de oudere ION modellen hadden (ja lekker verwarrende naamgeving), maar dat is niet van toepassing op jouw fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
roffeltjes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:45:
[...]

:( Dat is VERKEERD advies, je hebt een Li-Ion accu en die moet je juist zo min mogelijk laden (cycles), Door hem continue te laden sloop je in no-time je accu.

Aan de lader hangen is wel correct voor NIMH accu's zoals de oudere ION modellen hadden (ja lekker verwarrende naamgeving), maar dat is niet van toepassing op jouw fiets!
Hmm .... wat is jouw advies?

Pas laden wanneer hij echt leeg is, of gewoon na elk gebruik vol laden en los koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
lifeguard schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:50:
[...]

Pas laden wanneer hij echt leeg is, of gewoon na elk gebruik vol laden en los koppelen?
Officieel moet je ongeveer tussen de 20 en 80% blijven (pin me er niet op vast), @jimh307 weet hier het meest vanaf.

Ik zelf ben vrij pragmatisch:

1. NOOIT leegrijden.
2. Pas laden als je weet dat je je volgende rit niet gaat halen met de huidige lading.
3. Ik laad gewoon tot 100%, er zijn grenzen aan hoe paranoïde ik hierover ben. Ik ga geen alarm of zo zetten :+
4. Als hij vol is gaat hij van de lader. Ik laad dus niet de hele nacht, maar sluit hem om 18.00 (thuiskomst) aan en haal hem dan ergens rond 20.30 er weer vanaf.

Gewoon zo min mogelijk cycles maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
roffeltjes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Officieel moet je ongeveer tussen de 20 en 80% blijven (pin me er niet op vast), @jimh307 weet hier het meest vanaf.

Ik zelf ben vrij pragmatisch:

1. NOOIT leegrijden.
2. Pas laden als je weet dat je je volgende rit niet gaat halen met de huidige lading.
3. Ik laad gewoon tot 100%, er zijn grenzen aan hoe paranoïde ik hierover ben. Ik ga geen alarm of zo zetten :+
4. Als hij vol is gaat hij van de lader. Ik laad dus niet de hele nacht, maar sluit hem om 18.00 (thuiskomst) aan en haal hem dan ergens rond 20.30 er weer vanaf.

Gewoon zo min mogelijk cycles maken.
Ok, bedankt voor je informatie.
Nu heb ik hem morgenvroeg pas nodig. Dus kan ik hem nu aan de lader hangen, en vol laden en dan de hele nacht zonder lader laten staan? Dit zou dan geen problemen op moeten leveren?
Of kan ik hem ook vanavond rond een uur of negen aan de lader, en morgen 5 uur er vanaf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
lifeguard schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:50:
[...]

Ik ben daar, net als @roffeltjes ook behoorlijk pragmatisch in. Afgelopen vrijdag mijn Sparta B3 ingeruild met ruim 23.000km op de teller. Ik kon nog een kleine 30km per acculading doen (standje turbo, geen Ciara of Dennis tegen) dus ik moest hem voor elke woonwerk-rit wel opladen. Maar eigenlijk heb ik ongeveer na het tweede jaar de accu gewoon elke avond bij thuiskomst aan de lader gehangen tot de volgende ochtend. Ik heb altijd begrepen dat de lader stopt met laden als de accu vol is. En ik vind dat een accu van zeker 5 jaar oud met 23000km ervaring en dan nu nog iets van 30 km actieradius op hoogste ondersteuning, best nog behoorlijk goed is.

Nu weer een verse fiets plus dito accu, dus voorlopig hoef ik niet meer elke dag op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:32
roffeltjes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:56:
[...]

Ik sluit mij hierbij aan wat roffeltjes adviseert.
Ik weet niet zeker of je een bosch motor hebt maar als dit wel zo is dan kunnen je om die 80% te halen, je accu aan de oplader laten zitten. Op het moment dat het 5de lampje gaat knipperen geeft hij aan dat de accu voor 80 % volzit. Het fijne van de bosch accu's is dat de bms gelijk altijd eerst start met het balanceren van alle groepjes cellen. Als je dan halverwege je stekker er bijvoorbeeld uit trekt dan zijn alle cellen op de zelfde spanning.

Bij andere merken accu's is dit niet altijd het gevel en dan gaat de bms pas balanceren helemaal op het einde heb ik wel eens in dit forum gelezen. Hierbij moet je dus wel echt tot 100% opladen. Anders krijg je te grote spanningsverschillen in de groepjes cellen en dat wil je proberen te voorkomen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
lifeguard schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:03:
[...]

Ok, bedankt voor je informatie.
Nu heb ik hem morgenvroeg pas nodig. Dus kan ik hem nu aan de lader hangen, en vol laden en dan de hele nacht zonder lader laten staan? Dit zou dan geen problemen op moeten leveren?
Of kan ik hem ook vanavond rond een uur of negen aan de lader, en morgen 5 uur er vanaf halen?
Ik zou het eerste doen. Je verliest door die paar uur dat hij niks doet wel een beetje spanning, maar dat zou niet zo veel horen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
Top. Bedankt voor jullie hulp en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Laatst online: 05-05 09:57
Hallo,

Iemand die hier toevallig de Brinckers Brisbane M310 en weet of je gewoon via het display de max snelheid van 25km/h wat kan verhogen?
Ik lees dat dit bij oudere modellen van deze fiets wel zou kunnen. En bij een handleiding van het display zie ik ook een max speed stukje. Echter weet ik niet of dit hier wellicht geblokkeerd is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:10
Strider schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:36:
[...]

16.000 per jaar is ook wel uitzonderlijk veel ;)

Batavus heeft een nieuwe Dinsdag gelanceerd, best wel een prima fiets maar de wegwerking van de accu is echt 2018. In 2020 mag je gewoon een nette tube accu verwachten.

[Afbeelding]
Helaas pas leverbaar vanaf Juli in mijn maat ( 61 cm )
Ik kan bij andere merken geen soortgelijke fiets vinden voor een redelijke prijs.
Goed bezig Batavus
De accu vind ik juist een voordeel ( waarschijnlijk goedkoper als vervangingsprodukt dan
een tube accu )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:31

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

roffeltjes schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Mijn ervaring is anders. Heb drie jaar een Bosch 300 watt accu gehad. Iedere dag dat ik fietste heb ik hem opgeladen. Natuurlijk iets van een degradatie gezien, maar na een jaar geen degradatie extra gezien.
Wel heb ik altijd als het kouder was de accu pas opgeladen als hij op kamer temperatuur was. Ook dit advies had ik van een ervaren elektrische fiets gebruiker gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosBrinkos
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-08-2024

Mijn shortlist was :

Jouw shortlist lijkt erg op die van mij.
De coboc kende ik nog niet. Alleen jammer dat die geen spatborden heeft. Voor mij toch wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kon voor mijn ega een Sparta M8S LTD e-bike kopen. De reviews en de testen (oa ANWB) waren behoorlijk OK.
Is een overjarig model, maar dat helpt vooral voor de prijs, de fiets eigenschappen blijven zoals die immers was... en die zijn prima. Tijdens de ANWB test bijna €2800 nu ~600 euro lager. De dame is er super blij mee, ook dat de fiets erg goed fiets zonder ondersteuning als de accu leeg zou zijn. Standaard een 500W accu. Afwerking is prima. Volgens de ANWB test zou de standaard NOK zijn. We hebben het gevraagd en zelf ook getest: Ze hebben er vrijwel zeker een andere opgezet, want het was totaal geen probleem.
Ze kan nu aan de slag, net opgehaald, voor een klein bedrag toch maar verzekerd (ANWB).

Er zijn nog maar weinig dames modellen te koop en ook de heren types worden schaars, lastig om de juiste maat te vinden. Geluk gehad daarmee dus.

• roffeltjes
niki_lauda schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Mijn ervaring is anders. Heb drie jaar een Bosch 300 watt accu gehad. Iedere dag dat ik fietste heb ik hem opgeladen. Natuurlijk iets van een degradatie gezien, maar na een jaar geen degradatie extra gezien.
Wel heb ik altijd als het kouder was de accu pas opgeladen als hij op kamer temperatuur was. Ook dit advies had ik van een ervaren elektrische fiets gebruiker gekregen.
Het hoe je het beste een Li-ION accu kan laden is nou eenmaal bekend, het aantal cycles is belangrijk, laten hangen aan de lader is geen goed idee.

https://www.klium.nl/blog...zier-van-een-li-ion-accu/

https://wetenschap.infonu...ntladen-van-een-accu.html

Etc.

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:22

KroeT

[...]

detim schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:00:
Hallo,

Iemand die hier toevallig de Brinckers Brisbane M310 en weet of je gewoon via het display de max snelheid van 25km/h wat kan verhogen?
Ik lees dat dit bij oudere modellen van deze fiets wel zou kunnen. En bij een handleiding van het display zie ik ook een max speed stukje. Echter weet ik niet of dit hier wellicht geblokkeerd is ofzo?
Los van de vraag of het een goed idee is: bij de Brisbane vanaf 2019 is de snelheidslimiet in het schermpje geblokkeerd. Ik lees online dat je wel met een kabel naar de motor en een laptop eraan het zootje zo kunt instellen dat je het wél op het display kunt instellen. Maar ik durf dat niet aan.

Peace is not simply the absence of war.

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Ik heb mijn Yamaha motor opgestuurd naar een revisiebedrijf, er zat wat speling op de trapas. Helaas was er wat meer aan de hand dan alleen versleten lagers, de trapas zelf is ook behoorlijk ingesleten...

Ik twijfel nog een beetje wat te doen. De rest van de fiets heeft ook z'n beste tijd wel gehad. Onderdelen zijn schreeuwend duur, een gebruikte as kost GBP 125 (Yamaha levert geen spare parts blijkbaar).

Er staat nu 32k op de teller. Voor GBP 300 vervangen ze de as + lagers + verzendkosten. Als hij nog een half jaar meegaat is dat misschien wel redelijk, ik verwacht dat de batterij dan ook wel aan zijn eind is...

• route99

route99

Kun je nog wat terug vinden wat ze beloofd hebben aan duurzaamheid?
Hoe oud is ie eigenlijk en wat had je mogen verwachten aan duurzaamheid?
Of de economische leeftijd... hoe ver is die?
Daar mee kun je een inschatting maken van hoeveel % v/d reparatie jij zou moeten bijdragen...

[ Voor 33% gewijzigd door route99 op 20-02-2020 21:13 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
LosBrinkos schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:51:
[...]

Jouw shortlist lijkt erg op die van mij.
De coboc kende ik nog niet. Alleen jammer dat die geen spatborden heeft. Voor mij toch wel een vereiste.
Die zet je er toch zo op?

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
route99 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:59:
Kun je nog wat terug vinden wat ze beloofd hebben aan duurzaamheid?
Hoe oud is ie eigenlijk en wat had je mogen verwachten aan duurzaamheid?
Batavus Razer, exact 3 jaar oud.

Volgens mij was de garantie 2 jaar.

Qua kosten vind ik 't allemaal best, voor grofweg 9 cent per km koop je geen treinkaartjes. Had leuk geweest als hij nog wat langer had meegegaan, dan had hij per kilometer net zo goedkoop geweest als vliegen.

• route99

route99

Ff kort gezocht maar op Gazelle en Batavus site vind je weinig concreet...
Minimaal een fietsenmaker vindt er wel wat van...
https://www.bongersbikes.nl/e-bike-dilemma/
Lees het hele stuk...
Veel E-bikes in de lagere prijsklassen zijn zelfs al na zo'n 5 jaar economisch total-loss als enkel de accu vernieuwd moet worden! Dan is de restwaarde van het hele apparaat nul, terwijl het niet-elektrische rijwielgedeelte zelf nog vele jaren mee zou kunnen. En zo belanden veel............
Hmmm als het hard de bietenbult op gaat.... dan zou ik wel eens de duurzaamheidsbalans van de ebikes willen zien.....zeker omdat:
terwijl het niet-elektrische rijwielgedeelte zelf nog vele jaren mee zou kunnen.
Tijd voor wat actie in Den Haag om deze verspilling te reduceren als de sector niks doet.... en gaat die wat doen met zo een mooi verdienmodel als de ebikes nu zijn.....

Wat zou je zelf nog kunnen doen? Heb me er nog niet voldoende in verdiept. Hoe kom je aan een betaalbare motor en is dat zelf te doen? Accu laten reviseren is al mogelijk maar niet altijd.
Pagina: 1 ... 23 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam