Ik probeer hier juist duidelijk te maken dat minder vering geen efficientie winst oplevert, tenzij de nadelen (bij een verende vork is dat primair gewicht) groter zijn dan de winst.
Jij stelde dat je met een verende vork efficiency verliest (warmte), maar dat is juist incorrect. Als een (goede!)vork in veert (en dempt) is dat positief. Als dit negatief zou zijn, dan zouden banden ook negatief zijn. En een groot voordeel van vering is dat ze i.t.t. banden dempen.
Eigenlijk zijn de enige efficiency nadelen van een verende vork het gewicht en verlies aan stijfheid.
Alleen als we naar Nederland kijken is het wat minder kritisch en red je het ook wel met hele goede banden, een lichte fiets is gewoon heel prettig. Maar ook dan is je stelling dat je flink actieradius verliest vrijwel zeker incorrect. Een kilootje meer is rottig in de fietsenstalling (en dat vind ik echt wel een punt!), maar in de polder merk je daar niks van.
Dus ja, ik deel je mening dat ongeveerd (meestal) te prefereren valt (al was het maar omdat de meeste vorken matig zijn), maar snelheid en actieradius zijn niet de zaken waar je het gaat merken.
Dit klinkt toch echt als te hard en betekent dat je harder werkt dan nodig. Gevoel zou ik in deze echt mee uitkijken omdat we road-buzz associëren met snelheid (hartslagmeter of vooral vermogensmeters zijn de beste methode).
Of de pragmatische aanpak van Jan Heine: Zo hard mogelijk pompen en dan druk verlagen totdat de roadbuzz weg is.
Ik weet dat ik hier vasthoudend ben, maar er is de laatste jaren ontzettend veel onderzoek gedaan en mensen pompen onnodig hard, juist omdat ze afgaan op hun gevoel.
=> Ik heb ook wedstrijden gereden met 9 bar en 19mm, ik heb ook het roer moeten omgooien^^
Betreft aerodynamica, nogmaals,
jij stelde dat je een verende vork flink zou merken in actieradius. Dat kan alleen als demping een signifcante factor is van je efficiency. Dat is het bij voorbaat al niet omdat de grootste factor aerodynamica is.
Waarom vind ik het zo belangrijk? De meeste fietsen hebben een verende vork en als jouw aanname waar zou zijn moeten we al die fietsen gaan diskwalificeren. gelukkig is dat niet nodig. Een verende vork is een relatief onbelangrijke factor.
Dus het is niet persoonlijk, maar je aanname is incorrect en kan leiden tot verkeerde aankoopbeslissingen.
[
Voor 36% gewijzigd door
roffeltjes op 08-02-2020 15:21
]