Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Simple mind schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Hé: ik ook! Sinds een week. Prima fiets inderdaad. Erg stabiel frame met name.
Ik heb de herenversie. Het de- en monteren van de accu vind ik erg zwaar gaan.
Heb jij dat ook?
Ja die accu is idd een dingetje. Laad hem vaak rechtstreeks op.
Werkt ook prima toch! 8) En wat is jou bereik met een volle accu?
Ik kom niet verder als max 80 KM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

B64

Metro2002 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:59:

Nee, de fietsersbond vertegenwoordigd mij als fietser niet omdat ze hun eigen achterban een hand boven de hoofd houden en het liefst al het overige wegverkeer dan maar bestempelen als gevaarlijk. Bovendien kan ik een onderzoek waarin staat dat de meeste snorfietsen te hard rijden omdat ze 33km/u rijden niet serieus nemen omdat ze dat niet-opgevoerd standaard gewoon rijden maar in het artikel beweren ze dat ze dan zijn opgevoerd. Dan weet je gewoon dus niet waar je over schrijft. Die snorfietsen zijn dus niet zijn opgevoerd maar rijden wel iets harder dan ze officieel horen te rijden. Net zoals een ebike die maar 25km/u hoort te rijden maar in de praktijk misschien pas stopt met ondersteunen bij 27 of 28km/u.
Ieder onderzoek moet je met een korrel zout nemen, dus ook die van de Fietsersbond. De Fietsersbond moet namelijk zijn achterban vertegenwoordigen, dus als de Fietsersbond zijn achterban 'een hand boven het hoofd houdt' dan doet het dus precies wat er van hem verwacht wordt... Overigens moet je je wel even afvragen wie er tot die achterban behoren - vermoedelijk gaat dat om mensen die veel serieuzer met fietsen, verkeersregels, infrastructuur en weggedrag bezig zijn dan de gemiddelde fietser. En nee, ik ben geen lid... :N

Een snorfiets rijdt standaard geen 33 km/u, die hoort in Nederland namelijk begrensd te zijn op 25 km/u. Daar zal, net als bij e-bikes, best een marge van ongeveer 10% in aangehouden worden, maar met 33 km/u val je dus onder de opgevoerde snorfietsen (ook al heb je een snorfiets die om wat voor reden dan ook standaard die snelheid haalt). Overigens doe je nu net alsof de meeste snorfietsen begrensd zijn op 33 km/u; ik kan je op basis van de snelheid waarmee ik door snorfietsen wordt ingehaald melden dat dat zeer zeker niet het geval is.
Vervang tweewielers dan wel even door fietsers ;). Die hebben inderdaad geen prioriteit.

Scooters daarentegen worden met grote regelmaat gecontroleerd bij ons in de regio. As we speak 2 rollerbank controles in de buurt. Gisteren zelfs 5. Ik rij zelf ook op een snorfiets (niet opgevoerd!) en weet dat ze daar veel vaker en strenger op controleren.

Controle op verlichting op de fiets daarentegen heb ik in mijn 38 jarige bestaan slechts 1 keer (!) meegemaakt. En dan fiets ik nog én veel én over schoolroutes. :o

En om het nog een beetje ontopic te houden want hierna reageer ik niet meer op dit offtopic geneuzel: Hoe hou je de accu van een ebike het langst goed, is dat net als bij een telefoonaccu niet tot 100% laden en niet tot 0% leeg laten lopen neem ik aan? Kan je zo'n accu wel aan de lader laten hangen of is het beter om hem op tijd los te halen?
Nee, ik hou het bij tweewielers, full stop.

Rollenbankcontroles vallen bij mij onder incidentele controle-acties, waarbij bovendien alleen de technische staat van het voertuig gecontroleerd wordt. Even los van die rollenbankcontroles kan een brom- of snorfietser zich ongestoord 'misdragen' zonder significant risico op staandehouding. En die rollenbankcontroles worden vaak, net als verlichtingcontroles bij fietsers, in tijd en plaats geconcentreerd - dus relatief veel controles in korte tijd, en daarna weer heel lang niks.

Geen van die controles veranderen iets aan het weggedrag van fietsers, snorfietsers en bromfietsers in het algemeen.

[ Voor 35% gewijzigd door B64 op 29-01-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:42
Mr-Music schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:01:
[...]

Ja die accu is idd een dingetje. Laad hem vaak rechtstreeks op.
Werkt ook prima toch! 8) En wat is jou bereik met een volle accu?
Ik kom niet verder als max 80 KM
80 km is ook zo ongeveer mijn bereik. Meeste tijd rijd ik op de stand tour.
Ik laad de accu nu het liefste in huis op ivm de lagere buitentemperaturen.
Mijn eega heeft de versie met laag frame en daar kun je moeiteloos de accu uitnemen of plaatsen.
Enige verschil is dat de accu andersom zit: slot aan de bovenkant.
Ik vind dat echt absurd bij mijn fiets. Ik moet de accu echt met geweld terugplaatsen.
Kan nooit de bedoeling zijn van Gazelle of Bosch volgens mij.
De fietsenmaker stelde voor om een stukje van het accuslotje af te slijpen. Daar wacht ik nog maar ff mee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:25:
[...]
Wellicht is dat anarchistisch Amsterdam heel anders maar hier heb ik meer last van electrische fietsen dan van scooters.
In Amsterdam moeten de snorscooters tegenwoordig allemaal de rijbaan op, dus is het nauwelijks een prioriteit meer om te checken of ze nou 25 of 35 rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:16

Metro2002

Memento mori

B64 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:28:
[...]

Een snorfiets rijdt standaard geen 33 km/u, die hoort in Nederland namelijk begrensd te zijn op 25 km/u. Daar zal, net als bij e-bikes, best een marge van ongeveer 10% in aangehouden worden, maar met 33 km/u val je dus onder de opgevoerde snorfietsen (ook al heb je een snorfiets die om wat voor reden dan ook standaard die snelheid haalt).
Een snorfiets met verbrandingsmotor is niet 100% zuiver af te regelen op 25km/u, dat is technisch gezien onmogelijk en daarom zit er inderdaad een marge op en dat is maar goed ook. Je mag uiteraard maar 25km/u rijden maar ze kúnnen 100% origineel en niet opgevoerd , zo van de dealer af gewoon harder en bij 33km/u heb je domweg niet te maken met een opgevoerde snorfiets, dat halen ze gewoon allemaal.

Om je even een idee te geven, mijn snorfiets (ja ik heb ook zo'n ding) rijdt als de motor koud is krap aan 20km/u (!) en bij warme motor haalt ie de 35km/u (op de teller dus zo'n 33km/u echte km's) op een vlak stuk met wind mee. Heuvelop kakt de snelheid overigens in naar 20km/ en bij tegenwind haal ik krap aan de 29km/u

Daar kun je alleen met een electronische begrenzer iets mee doen en die heeft onze overheid verboden, alleen permanente mechanische begrenzers mogen en dan krijg je dus dit soort verschillen tussen warme motor en koude motor, mee of tegenwind etc. Daarom zijn die marges ook relatief ruim omdat je anders geen heuvel meer opkomt of bij tegenwind of met 2 personen erop niet meer vooruit komt.

Maargoed, dit is allemaal heel erg offtopic maar ik begrijp hieruit dat je zelf geen enkele ervaring met brom of snorfietsen hebt anders zou je dit weten ;)
Dreamvoid schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 16:25:
[...]

In Amsterdam moeten de snorscooters tegenwoordig allemaal de rijbaan op, dus is het nauwelijks een prioriteit meer om te checken of ze nou 25 of 35 rijden.
Er rijden sinds die maatregel ook amper snorfietsen meer daar :P Men is massaal overgestapt op bromfietsen. Als je alle nadelen van bromfietsen moet hebben (helm op, op de rijbaan) dan ook maar de snelheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 29-01-2020 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
En dat was ook het hele idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:11
Laten we gewoon het met elkaar eens zijn over de feiten in plaats van met rookgordijnen strooien poppen en whataboutisms te gaan zwaaien.

1. 98% van de snorders breekt de wet.Controle op snorders en brommer is blijkbaar niet genoeg als 98% van de gebruikers stelselmatig de wet overtreed.
2. Snelheid is bij 20% van de ongelukken een factor (dat is niet slechts zoals je hopelijk na enige reflectie ook wel snapt)

Allemaal dingen die onderbouwd zijn met onderzoek. Sorry Metro, het is zoals het is. Dat je dat niet fijn vond kan niemand iets aan doen.
Groot deel is gewoon foetsjie, Er zijn veel minder snorfietsen en ze zijn absoluut niet en masse over naar de brommer. Die getallen heb ik niet, maar dat kan ik je op een briefje geven (blijft duur voor jongeren en de weg schrikt enorm af).

En ja oor, alles met een verbrandingsmotor is een discussiepunt voor een Nederlandse stad. Als het moet, moet het, maar ontmoedigen is voor iedereen beter. En nee dat is niet mijn mening, ook dat is nu wel onderbouwd (files, ruimte ordening, fijnstof etc. etc.)

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 30-01-2020 09:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:31:
[...]

Laten we gewoon het met elkaar eens zijn over de feiten in plaats van met rookgordijnen strooien poppen en whataboutisms te gaan zwaaien.

1. 98% van de snorders breekt de wet.Controle op snorders en brommer is blijkbaar niet genoeg als 98% van de gebruikers stelselmatig de wet overtreed.
Ze rijden iets te hard, ze kunnen niet te hard volgens de wet. Groot verschil.
Daarnaast geef je zelf al en geven de statistieken aan dat snelheid niet de grootste factor is als het om gevaarzetting gaat.
2. Snelheid is bij 20% van de ongelukken een factor
En je negeert al mijn andere argumenten wat ik met een bron heb aangetoond over wat het gevaarlijk maakt op het fietspad, namelijk het gedrag van vooral fietsers zelf.

Als je snelheid echt zo'n ramp vindt moet je maar eens flink gaan opruimen in dit topic en alle posts over het opvoeren van ebikes ook verwijderen. Of je nu te hard gaat met een electromotor of met een verbrandingsmotor maakt natuurlijk niets uit.

Daarnaast, waar hebben we het nu helemaal over. Gemiddeld 6km/u snelheidsverschil met ebikes. Wat een ramp zeg. Dat is alsof iemand lopend je voorbij komt. Dáar heb je het over alsof dat het gevaarlijkste is wat er maar bestaat.

Het gedrag van mensen , dáár gaat het op fout en zoals ik al eerder aangaf, de grootste groep die zich daar aan schuldig maakt zijn fietsers. Zeker in de de grote steden heerst er gewoon totale anarchie op het fietspad. Dat je daar uitsluitend 1 subgroep de schuld van geeft geeft al aan dat je met een heel bekrompen blik naar het probleem kijkt en gelijk in de verdediging schiet als men een andere ervaring heeft dan jij.

Ik heb meer last van andere fietsers dan van scooters, of ik nu op de fiets zit, met de auto onderweg ben of op de scooter rij maakt daarbij niets uit. Bovendien zijn de hoeveelheid overtredingen die ik fietsers zie maken echt véle malen groter dan de overtredingen die ik scooterrijers of wat dat betreft alle andere weggebruikers zie maken.

Dat jij dat niet kan bevatten daar kan ik niets aan doen en om het nu constant te gooien op: Ja maar scooters rijden te hard is gewoon een enorm zwak argument. Zeker als de statistieken duidelijk laten zien dat snelheid in 80% van de ongevallen niet eens een rol speelt.

En nu graag weer ontopic !

Ik had nog een vraag openstaan over hoe je het beste ervoor kan zorgen dat de accu van een ebike het langst meegaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 30-01-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Metro2002 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Ze rijden iets te hard, ze kunnen niet te hard volgens de wet. Groot verschil.
Daarnaast geef je zelf al en geven de statistieken aan dat snelheid niet de grootste factor is als het om gevaarzetting gaat.

[...]
1. Je iets is in het beste geval 32% (33 kmpu) en in een aanzienlijk deel van de gevallen harder. Je verkleinwoord is zoals hier wel vaker misleidend,. maar dat weet je ook wel.
2. 20% van de ongelukken is geen kattenpis.
En je negeert al mijn andere argumenten wat ik met een bron heb aangetoond over wat het gevaarlijk maakt op het fietspad, namelijk het gedrag van vooral fietsers zelf.
Natuurlijk negeer ik dat Whataboutism. Het gaat over te hard rijdende scooters. Ik heb het toch ook niet over autrorijders die het fietspad oprijden (zie ik elke dag, kwestie van onlogische weginrichting op die plek).
Als je snelheid echt zo'n ramp vindt moet je maar eens flink gaan opruimen in dit topic en alle posts over het opvoeren van ebikes ook verwijderen. Of je nu te hard gaat met een electromotor of met een verbrandingsmotor maakt natuurlijk niets uit.
Het zal je verbazen, maar als Topic starter ben ik geen moderator en kan ik (gelukkig!) niks opruimen ;)

Mijn mening over te snelle e-bikes kan je simpel terug vinden (laatste keer een week geleden^^), hier ben ik minstens zo fel dan over snorfietsen.
Daarnaast, waar hebben we het nu helemaal over. Gemiddeld 6km/u snelheidsverschil met ebikes. Wat een ramp zeg. Dat is alsof iemand lopend je voorbij komt. Dáar heb je het over alsof dat het gevaarlijkste is wat er maar bestaat.
In het beste geval is het 30%, in veel gevallen meer. Dat is niet niks.

Nergens geef ik aan dat dit het ergste gevaar is voor fietsers (dat is naar mijn mening in veel gevallen de ruimtelijke inrichting, overigens geldt dat ook voor brommer en snorfietsen)
knip
Allemaal whataboutisms. Het heeft geen enkele invloed op het feit van 98% te hard rijdende snorfietsen. En tenzij je mij ziet zeggen dat fietsers heilig zijn moet je mij geen woorden in de mond leggen.
Ik had nog een vraag openstaan over hoe je het beste ervoor kan zorgen dat de accu van een ebike het langst meegaat.
Dat is simpel:

1. Niet leeg rijden
2. Zo min mogelijk laden, oftewel alleen laden als je de volgende verwachte rit niet haalt.
3. Liever niet tot 100% laden (1 en 2 zijn wat dat betreft makkelijker te beheersen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:05:
[...]
Dat is simpel:

1. Niet leeg rijden
2. Zo min mogelijk laden, oftewel alleen laden als je de volgende verwachte rit niet haalt.
3. Liever niet tot 100% laden (1 en 2 zijn wat dat betreft makkelijker te beheersen)
Kan het kwaad als je de accu aan de lader laat hangen bv 's nachts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Metro2002 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:52:
[...]

De meeste laders (de mijne in ieder geval) die laadt op tot (ongeveer) 100% en laat de accu dan weer rustig leeglopen. Als de accu onder een bepaald niveau zakt (zeg 95%) wordt deze weer kort bijgeladen.
In dat geval kan het dus geen kwaad om hem de hele nacht aan de lader te hangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ok, iedereeen heeft het nu de afgelopen <veel> posts over brommers en snorfietsen gehad. Hoe interessant ik dat ook vind, zullen we het dan nu weer hebben over ebikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
[...]

Ik weet niet of het kwaad kan. Ik heb m'n oplader op een simpel KaKu stopcontact gezet en daarop een timer van x uur gezet (geloof 4.5 uur). Daarna gaat deze automatisch uit. Je kan dit natuurlijk ook doen met stopcontact met timer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Laden van accu, ik zou er nog aan toe willen voegen bij wat er hiervoor al over geschreven staat, zet de fiets NOOIT weg met een bijna lege accu en dat geldt ook voor een helemaal vol geladen accu.

Ben je van plan de fiets enige tijd te laten staan, bijvoorbeeld met vakantie, ijzel-wegen, enz. ontlaadt dan de accu tot ongeveer +/- 40%.

Ga je dan weer gebruik maken van de fiets laadt hem dan gewoon weer tot max op., ook om dan daarmee de cellen te (laten) balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 18:24
[...]

ikzelf zou het nooit doen..hier gaan alle apparaten uit de lader ivm brandgevaar.
misschien iets overdreven maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Michel242186 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:08:
[...]

ikzelf zou het nooit doen..hier gaan alle apparaten uit de lader ivm brandgevaar.
misschien iets overdreven maar je weet maar nooit.
Ik heb hetzelfde maar dan gewoon met elektrische fietsen, staan altijd in de schuur, veel te gevaarlijk :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerutti
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-08 18:56
racinfo schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:03:
Laden van accu, ik zou er nog aan toe willen voegen bij wat er hiervoor al over geschreven staat, zet de fiets NOOIT weg met een bijna lege accu en dat geldt ook voor een helemaal vol geladen accu.

Ben je van plan de fiets enige tijd te laten staan, bijvoorbeeld met vakantie, ijzel-wegen, enz. ontlaadt dan de accu tot ongeveer +/- 40%.

Ga je dan weer gebruik maken van de fiets laadt hem dan gewoon weer tot max op., ook om dan daarmee de cellen te (laten) balanceren.
Accu 40% ontladen, kan dat zonder te fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Mr-Music schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Misschien laat maar heb zelf de Gazelle Ultimate C380 HMB 2020.
Niet goedkoop maar wel een prima fiets.
Dus als je budget het toelaat zou ik deze adviseren.
Dank voor je reactie.
Ik heb in Amersfoort op deze fiets gereden, maar ik vond de Grenoble C8 toch lekkerder fietsen. Daarnaast vond ik de traploze versnelling vervelend. Maar dat kan ook zijn omdat ik het niet gewend ben.
Inmiddels heb ik de Grenoble C8 gekocht en ik ben er heel blij mee. Hij fietst een stuk stabieler dan mijn vorige fiets met motor in het voorwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camperdak
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-12-2022
Hallo.ik heb een vraag .wat is een gemiddeld ampere/watt verbruik .
Van een Bafang 350 Watt midden motor bij een snelhijd van 20 km.
Vlake weg en geen wind.
Het gaat om een gewone lichte stadsfiets.
Ik zit nu op ongeveer op 3 a 4 ampere ik vind dit wat aan de hoge kant
Ik hoor graag van jullie

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Cerutti schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:37:
[...]

Accu 40% ontladen, kan dat zonder te fietsen?
Ik druk mij enigzins verkeerd uit; ben je van plan de fiets enige tijd niet te gebruiken zorg dan dat je de accu op circa 40% houdt wat de beste bewaar (36.6v) spanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Camperdak schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:19:
Hallo.ik heb een vraag .wat is een gemiddeld ampere/watt verbruik .
Van een Bafang 350 Watt midden motor bij een snelhijd van 20 km.
Vlake weg en geen wind.
Het gaat om een gewone lichte stadsfiets.
Ik zit nu op ongeveer op 3 a 4 ampere ik vind dit wat aan de hoge kant
Ik hoor graag van jullie

Gr
Opgenomen vermogen is natuurlijk ook afhankelijk van wat jezelf inbrengt. Ik vind mij wel in jouw gemeten waarden, bij een nog wat lagere snelheid +/- 16 km/h staat bij mij de Amperemeter tussen 1 en 2 Ampere.

Overigens staat de meter bij 25 km/h al gauw tussen de 5 en 7 Ampere. Maar nogmaals, afhankelijk van het vermogen wat je zelf op de pedalen zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camperdak
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-12-2022
Ok racinfo bedankt voor je reactie.
Dan kom ik aardig in de buurt
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypts
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-02-2021
Olla, vorige zomer met een vouwfietsje onderweg geweest door Europa en dat is enorm bevallen. Heb mezelf voor mijn verjaardag een Fiido D1 met 10,4Ah accu gegeven en ben enorm blij met het ding. Eerste tripje ook alweer achter de rug en dit fietsje sluit precies aan bij wat ik zocht maar het kan altijd beter dus ik ben nu aan het kijken hoe ik de accu capaciteit kan verhogen op een 'modulaire' manier zodat ik de keus heb om of snel te laden of wat langzamer maar wel daarna met dubbele capaciteit rond te kunnen rijden.

Met alleen de huidige accu kom ik tussen de 40 en 50 km ver en meer als ik zelf wat meer meetrap :+ maar ik zou het het liefst minimaal willen verdubbelen zodat ik me over range echt helemaal geen zorgen meer hoef te maken maar dan moet ik dus zelf een accupack gaan maken. Dat is niet zo het probleem en de theoretische kennis is aanwezig echter vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zelf zoiets in elkaar hebben gesleuteld? Waar op te letten? Tips? Handigheidjes?

Voor het spotlassen van cellen laat ik iig wat apparatuur overkomen, daar ga ik niet mee klooien aangezien de stroom gewoon te hoog is om daar risico's mee te nemen. Ik heb nu een verwijderbare bagagedrager die ik om kan bouwen tot accupack en dat is dus het idee, voor licht gewicht zonder en met als dat niet zo uitmaakt. Ik moet dus ook iets verzinnen om eea on the go aan- danwel af te koppelen.

If you can't find a way to make money while you sleep, you'll have to work until you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Wat voor een zadel hebben jullie? Ik slijt er met mijn huidige zadel al mijn nette broeken doorheen. Ik vermoed dat dit komt doordat de oppervlakte te stroef is en er een klein naadje aan de zijkant loopt. Sommige broeken vertonen na 60km al slijtage :X
De slijtage is dan de afdruk van je zadel in je broek.

Het is een heerlijk zadel, maar ik wil toch wel graag mijn broeken heel houden.

Ik denk dat ik een zadel nodig heb die superglad is en waar geen naadjes overheen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e37GbpZ.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 04-02-2020 11:16 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik heb een Respiro van SR Suntour. Prima zadel, zat standaard op mijn Bulls Green Mover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 15:21

BertV

Handgemaakt

Strider schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:13:
Wat voor een zadel hebben jullie? Ik slijt er met mijn huidige zadel al mijn nette broeken doorheen.
Een racefiets zadel. Ik rij met een wielrenbroek en kleed me om op mijn werk.

Het brede zadel dat ik bij mijn R&M Supercharger kreeg heb ik direct verwijderd.
Verder klikpedalen.

Standaard ligt mijn eigen input op de speed-pedelec zo net waar er nog een beetje ondersteuning is. 41 GPS.

[ Voor 14% gewijzigd door BertV op 04-02-2020 13:10 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
BertV schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:09:
[...]

Een racefiets zadel. Ik rij met een wielrenbroek en kleed me om op mijn werk.

Het brede zadel dat ik bij mijn R&M Supercharger kreeg heb ik direct verwijderd.
Verder klikpedalen.

Standaard ligt mijn eigen input op de speed-pedelec zo net waar er nog een beetje ondersteuning is. 41 GPS.
Omkleden schiet voor mij niet op, mijn afstand is maar 10km.
En ja, op die korte afstand heb ik al aardig wat broeken versleten :X

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
Crypts schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:26:
Olla, vorige zomer met een vouwfietsje onderweg geweest door Europa en dat is enorm bevallen. Heb mezelf voor mijn verjaardag een Fiido D1 met 10,4Ah accu gegeven en ben enorm blij met het ding. Eerste tripje ook alweer achter de rug en dit fietsje sluit precies aan bij wat ik zocht maar het kan altijd beter dus ik ben nu aan het kijken hoe ik de accu capaciteit kan verhogen op een 'modulaire' manier zodat ik de keus heb om of snel te laden of wat langzamer maar wel daarna met dubbele capaciteit rond te kunnen rijden.

Met alleen de huidige accu kom ik tussen de 40 en 50 km ver en meer als ik zelf wat meer meetrap :+ maar ik zou het het liefst minimaal willen verdubbelen zodat ik me over range echt helemaal geen zorgen meer hoef te maken maar dan moet ik dus zelf een accupack gaan maken. Dat is niet zo het probleem en de theoretische kennis is aanwezig echter vroeg ik me af of er meer mensen zijn die zelf zoiets in elkaar hebben gesleuteld? Waar op te letten? Tips? Handigheidjes?

Voor het spotlassen van cellen laat ik iig wat apparatuur overkomen, daar ga ik niet mee klooien aangezien de stroom gewoon te hoog is om daar risico's mee te nemen. Ik heb nu een verwijderbare bagagedrager die ik om kan bouwen tot accupack en dat is dus het idee, voor licht gewicht zonder en met als dat niet zo uitmaakt. Ik moet dus ook iets verzinnen om eea on the go aan- danwel af te koppelen.
Hey wat leuk, ik heb dezelfde fiets :) . 40-50km vind ik trouwens behoorlijk ver, ik kom zeker niet verder dan 30km en ben 70kg. Ik heb een poging gewaagd om de accu uit te breiden maar het is best lastig. Je moet ergens in het frame een gat boren zodat je een splitter kan verbinden met een extra accu op de frame (met een tasje ofzo). Als je daarnaast van plan bent de extra accu ook af en toe los te koppelen, moet je het voltage elke keer meten voordat je de accu's aan elkaar aansluit. Als het voltage teveel van elkaar verschilt zullen de accu's dat namelijk niet leuk vinden :P .

Ik ga denk ik in de zomer nog een poging doen de accu uit te breiden. Maar voor nu is 30km voor mijn dagelijks gebruik voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypts
Strider schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:13:
Wat voor een zadel hebben jullie? Ik slijt er met mijn huidige zadel al mijn nette broeken doorheen. Ik vermoed dat dit komt doordat de oppervlakte te stroef is en er een klein naadje aan de zijkant loopt. Sommige broeken vertonen na 60km al slijtage :X
De slijtage is dan de afdruk van je zadel in je broek.
:+ :D _O-

Andere aanpak dan jij op zoek naar bent maar best comfy en van slijtage nog niks gemerkt. Het is dit zadel:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/zZkAAOSwEFhd5hrL/s-l1600.jpg

Met deze hoes:

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1156089/k$42437fa1775a7e3abff03cd8663c0cc6/sq/Fietszadelhoes+Memory+Foam+500+maat+M+zwart.webp?f=1000x1000

Voor mij is gewicht belangrijk en hoewel er zat zadels met hetzelfde gewicht zijn geeft deze combi me net even meer flexibiliteit. Overigens heb ik de hoes ook geïmpregneerd want een natte bips hou ik niet van. :+
Reksho schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:24:
[...]

Hey wat leuk, ik heb dezelfde fiets :) . 40-50km vind ik trouwens behoorlijk ver, ik kom zeker niet verder dan 30km en ben 70kg. Ik heb een poging gewaagd om de accu uit te breiden maar het is best lastig. Je moet ergens in het frame een gat boren zodat je een splitter kan verbinden met een extra accu op de frame (met een tasje ofzo). Als je daarnaast van plan bent de extra accu ook af en toe los te koppelen, moet je het voltage elke keer meten voordat je de accu's aan elkaar aansluit. Als het voltage teveel van elkaar verschilt zullen de accu's dat namelijk niet leuk vinden :P .

Ik ga denk ik in de zomer nog een poging doen de accu uit te breiden. Maar voor nu is 30km voor mijn dagelijks gebruik voldoende.
Ah leuk! Ik ben iets van 63kg en die afstand is met af en toe bijtrappen om hem een beetje te helpen bij brug op en met optrekken, fietsje kan het wel aan maar kleine moeite, minder slijtage en dus groter bereik.

Mijn idee is dus om een bagagedrager om te bouwen tot accupack. Qua afmetingen kan het en omdat de cellen er onder gemonteerd worden is vocht ook niet direct het probleem. Je kunt via het achterste deel van het frame overigens heel makkelijk een snoertje trekken, naar voren via waar de accu zit ook, er is al voorzien in een geboord gat wat richting voorvork loopt. De koppeling buiten het frame kan met een stekkertje gedaan worden en de rest is ook niet zo gek moeilijk.

Ik weet het van de voltages, naast een stekkertje voor de koppeling met de andere accu wil ik er ook een stekkertje aan maken voor de oplader zodat ik het extra exemplaar ook los kan opladen. Het huidige stekkertje heb ik overigens al verplaatst, wat een drama is de standaard montage zeg...

Ik stuur je trouwens wel even een DM om het topic niet verder te vervuilen. :P

If you can't find a way to make money while you sleep, you'll have to work until you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Strider schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:16:
[...]

Omkleden schiet voor mij niet op, mijn afstand is maar 10km.
En ja, op die korte afstand heb ik al aardig wat broeken versleten :X
Bij een racefietszadel kun je je benen beter strekken met veel minder "gewring" van je broek omdat je dan vooral op je zitbotjes zit.

Die wielrenbroeken zijn super dun en zacht in vergelijking met een spijkerbroek maar slijten niet.
Daar verbaasde ik me ook al over.

Het gaat aardig in de papieren lopen als je broeken er aan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 05-08 11:46
Ben n nieuw accupakket aan t in elkaar zetten, 90(91max)cellen groot. Verder komen de 60(70max)cel en 50(56max) cel versie ook aan de beurt.
https://nl.aliexpress.com...artJustForYou_489963022.2
Gebruikte BMS: https://nl.aliexpress.com...937460.0.0.467f2e0eLTHRG3
Ri=~60mOhm. Zekering = 30A op + 36V lijn en een zekering op de laadlijn = 10A.
https://www.dropbox.com/s...qi6/Jumbo90cell3.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...fzzh/Jumbo90cell.jpg?dl=0
Vermogen bij een belasting van ~10Ah(~4Ohm) continue:
42-29,30,32,34V: 1070,1050,995,855W
40-29,30,32,34V: 830,805,735,615W
39- 30,32,34V: 635, 575, 435W

[ Voor 57% gewijzigd door bgttje op 04-02-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44
Mijn QonQer fiets die ik sinds vorig jaar had is zaterdag helaas gestolen. Ik heb uiteraard al aangifte gedaan en de sleutels opgestuurd, dus verwacht snel wat te horen van de verzekering. Ik verwacht dat ik voor zo'n 2000 euro een nieuwe fiets mag uitzoeken.

Het nadeel van de QonQer vond ik de ietswat sportieve zit. Het model (L, de grootste) was achteraf gezien ook wat klein voor mij (ik ben 1.99m).

Belangrijk voor mij
- onderhoudsvriendelijkheid is een plus (dus liever geen derailleur)
- ik wil bij een dealer kopen in de buurt (Amsterdam). Dus niet online. Dit i.v.m. het feit dat er toch wel vaak 'iets aan de hand is'.
- rechte zit
- moet iets harder kunnen dan de 25km/h limiet.
- accu uitneembaar
- de fiets moet groot zijn

Ik zit dus te denken aan de Qwic Premium series i MN7
https://qwic.nl/e-bikes/premium/i-mn7/

Die is namelijk in 'extra large' leverbaar. Maar nergens staat iets over de framemaat. Weet iemand die?

Als alternatief verkoopt de lokale dealer ook de sparta R5Te LTD in 65 inch formaat. Dat is ook wel een interessante, alleen hij heeft er geen op voorraad om de proefrijden... en ik heb nog niet kunnen vinden of je de begrenzing wat kan verhogen.

Iemand nog tips?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypts
Geen tips maar:

Volledig geïntegreerde accu

en

Verkrijgbaar in maart

Voldoet niet aan je eisen en is (nog) niet leverbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Crypts schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Geen tips maar:

en

Verkrijgbaar in maart

Accu uitneembaar: yes

En maart is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Crypts schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:57:
[...]

Geen tips maar:

en

Verkrijgbaar in maart

Accu is gewoon uitneembaar hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crypts
Radeoxx schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Accu uitneembaar: yes

En maart is prima
Ik kan dat niet uit de tekst halen maar in dat geval, I stand corrected. Wellicht is dat laatste dan ook je antwoord? Wacht even totdat deze en de andere die je noemt beschikbaar zijn voor een proefrit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
Radeoxx schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:49:
Mijn QonQer fiets die ik sinds vorig jaar had is zaterdag helaas gestolen. Ik heb uiteraard al aangifte gedaan en de sleutels opgestuurd, dus verwacht snel wat te horen van de verzekering. Ik verwacht dat ik voor zo'n 2000 euro een nieuwe fiets mag uitzoeken.

Het nadeel van de QonQer vond ik de ietswat sportieve zit. Het model (L, de grootste) was achteraf gezien ook wat klein voor mij (ik ben 1.99m).

Belangrijk voor mij
- ik wil bij een dealer kopen in de buurt (Amsterdam). Dus niet online. Dit i.v.m. het feit dat er toch wel vaak 'iets aan de hand is'.
- rechte zit
- accu uitneembaar

Die is namelijk in 'extra large' leverbaar. Maar nergens staat iets over de framemaat. Weet iemand die?

Als alternatief verkoopt de lokale dealer ook de sparta R5Te LTD in 65 inch formaat. Dat is ook wel een interessante, alleen hij heeft er geen op voorraad om de proefrijden... en ik heb nog niet kunnen vinden of je de begrenzing wat kan verhogen.

Iemand nog tips?
Balen dat je fiets is gestolen, gelukkig wel goed verzekerd.

Die Sparta R5Te LTD vind ik best wel een mooie fiets. Hij heeft alleen geen trapkrachtsensor en maar 5 versnellingen. Volgens mij is Sparta in tegenstelling tot Bosch niet zo strikt qua ondersteuning en loopt deze wel standaard rond de 27/28 per uur in vergelijking met de 23,5~24 per uur en de standaard afwijking bij Bosch. Je zou het even moeten valideren met een GPS speed app op je te telefoon bij de proefrit.

Over die Qwic kan ik je niet veel vertellen. Ik heb verder ook precies jouw lengte en weet hoe lastig het kan zijn om goede maat fiets te vinden. Stromer heeft bijvoorbeeld laatst een nieuwe ST1 uitgebracht maar uiteraard alleen tot 20 inch wat neerkomt op 50 cm framemaat, dat gaat hem dus niet worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 12:46
Ik heb een Giant Switch Double die ik voor woon-werk gebruik. Sinds een week houd de ondersteuning er regelmatig mee op, terwijl verlichting en display blijven werken. Weel geeft de display van de Ride Control geeft steeds verkeerde info. In plaats van snelheid geeft de display 'LO' en nu continu '21 km/h' (ook als ik stil sta. Ik heb het idee dat er iets met de afneembare Ride Control is. Iets met de printplaat of vocht. Het is al een wat oudere (jaar of 8 ), maar nog niet heel veel gebruikte, fiets. Ik heb de contacten al ingespoten met vochtwerende contactspray en de Ride Contral ook al even een tijdje binnen neergelegd. Zonder resultaat. Mijn idee is om een andere Ride Control te kopen en dat te proberen. Kost rond de 65 euro. Zijn er andere zaken die ik nog kan checken?

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/1xuVbk07Zdg/hqdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Vlassie1980 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:46:
[...]

Balen dat je fiets is gestolen, gelukkig wel goed verzekerd.

Die Sparta R5Te LTD vind ik best wel een mooie fiets. Hij heeft alleen geen trapkrachtsensor en maar 5 versnellingen. Volgens mij is Sparta in tegenstelling tot Bosch niet zo strikt qua ondersteuning en loopt deze wel standaard rond de 27/28 per uur in vergelijking met de 23,5~24 per uur en de standaard afwijking bij Bosch. Je zou het even moeten valideren met een GPS speed app op je te telefoon bij de proefrit.

Over die Qwic kan ik je niet veel vertellen. Ik heb verder ook precies jouw lengte en weet hoe lastig het kan zijn om goede maat fiets te vinden. Stromer heeft bijvoorbeeld laatst een nieuwe ST1 uitgebracht maar uiteraard alleen tot 20 inch wat neerkomt op 50 cm framemaat, dat gaat hem dus niet worden :(
Ja, heel lastig. Ik ben net teruggebeld door een lokale dealer van Qwic. Zij krijgen hem volgende week binnen en ik kan hem dan komen proefrijden. Maat XL komt overeen met een 'ruime' 60 inch framemaat vertelde de beste man mij.

Hem = https://qwic.nl/e-bikes/premium/i-mn7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00

Belangrijk voor mij
- rechte zit
- accu uitneembaar

Iemand nog tips?
Aangezien wij ook de qonqer overwegen: had jij de versie met in hoogte verstelbare stuurpen? Ik ben 1.90 m lang maar zal toch voor de M versie gaan omdat mijn vrouw 1.75 m is. Weet niet of dat problemen gaat geven. Wij wachten overigens op de nieuwe versie met aandrijfriem zonder derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

Belangrijk voor mij
- rechte zit
- accu uitneembaar

Iemand nog tips?
Dat is echt een volledig andere fiets dan je QonQer, van een sportieve naar een super relaxte tour zit.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
coenox schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:47:
Ik heb een Giant Switch Double die ik voor woon-werk gebruik. Sinds een week houd de ondersteuning er regelmatig mee op, terwijl verlichting en display blijven werken. Weel geeft de display van de Ride Control geeft steeds verkeerde info. In plaats van snelheid geeft de display 'LO' en nu continu '21 km/h' (ook als ik stil sta. Ik heb het idee dat er iets met de afneembare Ride Control is. Iets met de printplaat of vocht. Het is al een wat oudere (jaar of 8 ), maar nog niet heel veel gebruikte, fiets. Ik heb de contacten al ingespoten met vochtwerende contactspray en de Ride Contral ook al even een tijdje binnen neergelegd. Zonder resultaat. Mijn idee is om een andere Ride Control te kopen en dat te proberen. Kost rond de 65 euro. Zijn er andere zaken die ik nog kan checken?
Ga naar een goede Giant dealer.

Het doet me niet denken aan een defect display, het lijkt erop dat er iets mis is met de sensoren(vooral dat hij bij stilstand 21kmpu geeft is zorgelijk). Ga naar pagina 28 "prolemen oplossen".

https://www.gebruikershan...w-handleiding-548528.html

Ik neem aan dat je een stock foto hebt gebruikt en dat dat niet je eigen display is, maar je moet die leds in de gaten houden.

Tenzij het echt iets simpels is als een scheef zittend spaak magneetje is dit dealer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Strider schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Dat is echt een volledig andere fiets dan je QonQer, van een sportieve naar een super relaxte tour zit.
zuidhuis schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:32:
[...]

Ja, klopt. Maar ook een stuk groter.

Aangezien wij ook de qonqer overwegen: had jij de versie met in hoogte verstelbare stuurpen? Ik ben 1.90 m lang maar zal toch voor de M versie gaan omdat mijn vrouw 1.75 m is. Weet niet of dat problemen gaat geven. Wij wachten overigens op de nieuwe versie met aandrijfriem zonder derailleur.
Ik had die met hoogte verstelbare stuurpen. Ik zou echt goed proefrijden als ik jullie was. Want de L was eigenlijk echt klein. Overigens: neem absoluut de geveerde voorvork. Zonder die geveerde voorvork fietst dat ding echt niet...ik heb hem er later alsnog op laten zetten. Het is echt verschrikkelijk. Ieder hobbeltje is onprettig, zeker omdat je zo naar voren hangt.

------------------------

Verder

Aangezien mijn QonQer fiets dus gestolen is, heb ik de lader 'over'. Wie wil hem hebben? Stuur maar een PM. Woon in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Radeoxx schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Ja, heel lastig. Ik ben net teruggebeld door een lokale dealer van Qwic. Zij krijgen hem volgende week binnen en ik kan hem dan komen proefrijden. Maat XL komt overeen met een 'ruime' 60 inch framemaat vertelde de beste man mij.

Hem = https://qwic.nl/e-bikes/premium/i-mn7/
60 inch is een onzin maat....

Ferme slagen om de arm: Als hij 60cm bedoeld dan is hij waarschijnlijk aan de kleine kant, bij een racefoets (geen appels en peren helaas) kijk je al snel naar een 64cm (klassiek).

Opmerkingen:

1. Ik vind hem erg duur voor een middenmotor+Nexus 7, helemaal omdat Qwic een relatief klein B merk is(niks mis met B merken, maar je verwacht een lagere prijs) met een Bafang.

Je kan voor die prijs ook een Nexus 8 met Bosch/Yamaha motor krijgen met bijbehorende dealer netwerk.
2. Ik zie alleen een dames model met ultralage instap. Dat vind ik wel een dingetje met jouw lengte, tenzij je echt een verdergewicht bent. In jouw geval zou ik voor mixte (middelhoge instap) of herenmodel gaan.

Eerlijk gezegd vind ik de Sparta R5TE een interessanter model gezien je lengte.
zuidhuis schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:32:
[...]
Dit is een beetje subjectief omdat ik elektrische fietsen sowieso te weinig reach vind hebben en ik dus eerder een groter model kies (Ik ben 1.70):

Je kan beter een wat groter Mixte model nemen (kan je vrouw ook nog wel mee overweg) dan een fiets die echt te klein. Ook in dit geval is de Sparta in damesmodel een heel interessante optie.

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
roffeltjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:00:
[...]

60 inch is een onzin maat....

Ferme slagen om de arm: Als hij 60cm bedoeld dan is hij waarschijnlijk aan de kleine kant, bij een racefoets (geen appels en peren helaas) kijk je al snel naar een 64cm (klassiek).

Opmerkingen:

1. Ik vind hem erg duur voor een middenmotor+Nexus 7, helemaal omdat Qwic een relatief klein B merk is(niks mis met B merken, maar je verwacht een lagere prijs) met een Bafang.

Je kan voor die prijs ook een Nexus 8 met Bosch/Yamaha motor krijgen met bijbehorende dealer netwerk.
2. Ik zie alleen een dames model met ultralage instap. Dat vind ik wel een dingetje met jouw lengte, tenzij je echt een verdergewicht bent. In jouw geval zou ik voor mixte (middelhoge instap) of herenmodel gaan.

Eerlijk gezegd vind ik de Sparta R5E een interessanter model gezien je lengte.

[...]
Dit is een beetje subjectief omdat ik elektrische fietsen sowieso te weinig reach vind hebben en ik dus eerder een groter model kies (Ik ben 1.70):

Je kan beter een wat groter Mixte model nemen (kan je vrouw ook nog wel mee overweg) dan een fiets die echt te klein. Ook in dit geval is de Sparta in damesmodel een heel interessante optie.
Dankje voor je reactie. Denk je echt dat 60 inch sowieso te klein is? Wat bedoel je precies met onzin-maat?
Ik zie het inderdaad. Ik weet niet of ze ook een herenmodel hebben? Ben in ieder geval geen verdergewicht...gewoon normaal gewicht voor mijn lengte (90kg).
Eerlijk gezegd vind ik de Sparta R5E een interessanter model gezien je lengte.
Ja, alleen die heeft een accu achterop, en die wil ik per se in het frame hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door radeoxx op 06-02-2020 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sparta en zijn lekker duidelijke modelnummers |:(

Ik bedoelde de Sparta R5TE, niet de R5E 8)7
Radeoxx schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:24:
[...]
Dankje voor je reactie. Denk je echt dat 60 inch sowieso te klein is? Wat bedoel je precies met onzin-maat?

Ik zie het inderdaad. Ik weet niet of ze ook een herenmodel hebben? Ben in ieder geval geen verdergewicht...gewoon normaal gewicht voor mijn lengte (90kg).

Eerlijk gezegd vind ik de Sparta R5TE een interessanter model gezien je lengte.

Ja, dit is wel een dingetje. Die heeft alleen een sportieve zithouding, en dat wil ik eigenlijk niet meer :(.
1. 60 inch zou een frame maat zijn van 152.5 cm :+

A. Klassieke maten in CM (ook in landen als de UK en USA is de standaard eenheid voor klassieke modellen CM).

Confectie loopt meestal ergens tussen de 48-64

B. Inches worden vrijwel alleen gebruikt bij sloping frames. Een redelijk normale verdeling (dit is een schatting, het is in de praktijk sterk merkafhankelijk)

XS= 13.5 Inch
S= 15 Inch
M= 17.5 inch
ML= 18. inch
L=19.5 Inch
XL= 21 Inch
XXL= 23 Inch

Nogmaals, dit verschilt helaas van merk tot merk, dat is een van de voordelen van de klassieke notatie.

Overigens is framehoogte onbelangrijk, je kijkt eigenlijk naar Stack en Reach, dat wil ik ook nog wel uitleggen, maar de gemiddelde FM zal je glazig aankijken (dus vooral academisch). Eigenlijk zie je dat alleen top race/MTB Fm's die taal snappen. :F

Ik zou je FM niet teveel in de war brengen en vragen naar XXL of +/- 64 CM.

XL kan eventueel passen (zie ook de verschillen bij merken onderling), maar ga in eerste instantie met mijn eerste advies aan de gang 8)

2. 90 schoon aan de haak vind ik zelf pittig voor een ultralage instap. Het is subjectief, technisch kan het prima, maar ik vind het te slap. Ik zou eerder een Mixte of Heren model willen. IMHO kan een fietsframe niet te stijf zijn (comfort haal je uit de banden).

3. Ik gok dat de Dames(Mixte) R5TE minder sportief is als het herenmodel van dezelfde maat (dat zie je eigenlijk altijd) ;)

Veder zijn er oneindig veel elektrische fietsen met een relaxtere zit. De QWIC is duur vinden voor de specs.

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
roffeltjes schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:26:
[...]
Ga naar een goede Giant dealer.

Het doet me niet denken aan een defect display, het lijkt erop dat er iets mis is met de sensoren(vooral dat hij bij stilstand 21kmpu geeft is zorgelijk). Ga naar pagina 28 "prolemen oplossen".

https://www.gebruikershan...w-handleiding-548528.html

Ik neem aan dat je een stock foto hebt gebruikt en dat dat niet je eigen display is, maar je moet die leds in de gaten houden.

Tenzij het echt iets simpels is als een scheef zittend spaak magneetje is dit dealer werk.
Klopt was een stock foto. Heb de display even niet bij de hand. Dank voor de info, helpt me verder. Wat moet ik bij die Leds in de gaten houden?
</edit>
Ik zie het al. Je bedoelt wat er bij 'Problemen oplossen' over die leds staat"

[ Voor 5% gewijzigd door coenox op 06-02-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Volgens de handleiding gaan ze knipperen als het misgaat, maar ik ken de fiets verder niet. Je zal dit of via de handleiding of dealer moeten uitzoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
Ze knipperen niet volgens mij, maar ik heb n.a.v. je bericht al een dealer in de buurt gevonden. Ik kijk voor die tijd nog wel even hoe het met het magneetje zit. Nogmaals dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:31
Ik was net bij de fietsenmaker voor een nieuwe band voor mijn brik brut
Afbeeldingslocatie: https://www.stipbike.nl/wp-content/uploads/2014/08/BRIK-Sec-Heren-Matzwart-3V1-e1481895339266-600x483.jpg

Maar ik merk dat ik die nauwelijks pak voor werk (25 min fietsen, vals plat, veel stoplichten). Nu had hij een sparta r5t-e staan van een jaar oud die voor een fijn prijsje weg mocht. Mijn formaat (65cm) met 3k op de teller. Ik heb wat tegen veel van die "saaie" elektrische fietsen, maar deze vond ik wel geinig. Dus ik ging met twee fietsen terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/88yIS1mC9XgmT0y1F67ADOl5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024

Belangrijk voor mij
- rechte zit
- accu uitneembaar

Iemand nog tips?
Ik ben 1.92 m en fiets op een Lacros 600 XL. Dit is een vouwfiets, die zeer geschikt is voor lange mensen en ook nog eens heel fijn fietst. Of de begrenzing verhoogd kan worden weet ik niet, dat zou je aan de dealer moeten vragen, bijv. Breman in de Jan van Galenstraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Radeoxx https://www.coureurlocal....-premium-mn7-bafang-vv-2/

Die noemt 58-60 als extra large. Ik ben 1.96 en de r5t-e heb ik vandaag in 65cm gehaald en dat is wel echt fijn. Ik had het over het opvoeren, hij wou er niets over zeggen, maar zei dat je er met een beetje zoeken achter zou moeten komen. Ik ga er zelf niet aan beginnen ivm betrouwbaarheid en aansprakelijkheid

[ Voor 34% gewijzigd door 418O2 op 06-02-2020 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
De afgelopen tijd heb ik nog een aantal proefritten gemaakt en neig nu naar een Cube Kathmandu. Met de vierde generatie Bosch motor is het probleem van de weerstand boven de 25 km/h grotendeels verholpen. Ook lijkt het erop dat ondanks claims van Bosch dat tuning niet meer mogelijk is er inmiddels toch manieren zijn gevonden om dat te omzeilen.

Ondanks de kleinere accu en gedateerde motor is de Batavus Razer nog steeds een serieuze optie, voornamelijk vanwege het prijsverschil van circa €1000 ten opzichte van de Cube
Radeoxx schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Ik had die met hoogte verstelbare stuurpen. Ik zou echt goed proefrijden als ik jullie was. Want de L was eigenlijk echt klein. Overigens: neem absoluut de geveerde voorvork. Zonder die geveerde voorvork fietst dat ding echt niet...ik heb hem er later alsnog op laten zetten. Het is echt verschrikkelijk. Ieder hobbeltje is onprettig, zeker omdat je zo naar voren hangt.
De test Qonqer waar ik op heb gefietst had een geveerde voorvork die ik vrijwel continu op slot had staan, omdat ik dat prettiger vind fietsen dan met vering. Merkte jij verschil in comfort tussen de vaste voorvork en de geveerde variant waarbij die op slot stond? Of fietste je altijd met de vering ingeschakeld en kan je daardoor niet vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Malwina schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:55:
De afgelopen tijd heb ik nog een aantal proefritten gemaakt en neig nu naar een Cube Kathmandu. Met de vierde generatie Bosch motor is het probleem van de weerstand boven de 25 km/h grotendeels verholpen. Ook lijkt het erop dat ondanks claims van Bosch dat tuning niet meer mogelijk is er inmiddels toch manieren zijn gevonden om dat te omzeilen.

Ondanks de kleinere accu en gedateerde motor is de Batavus Razer nog steeds een serieuze optie, voornamelijk vanwege het prijsverschil van circa €1000 ten opzichte van de Cube
Deze Cube Kathmandu heb ik gister proefgereden bij fietsenwinkel.nl.

https://www.fietsenwinkel...hybrid-pro-625-2020-heren

Deze fietste erg fijn. Hij heeft ook dikke banden wat ik kan waarderen. Veel grip en je kunt hard remmen. Vering was goed. Kracht zeker goed.

Alleen deze hadden ze niet meer in de grootste maat (62cm) en leek ook voorlopig niet meer leverbaar. Is uitverkocht volgens hun site ook.
De test Qonqer waar ik op heb gefietst had een geveerde voorvork die ik vrijwel continu op slot had staan, omdat ik dat prettiger vind fietsen dan met vering. Merkte jij verschil in comfort tussen de vaste voorvork en de geveerde variant waarbij die op slot stond? Of fietste je altijd met de vering ingeschakeld en kan je daardoor niet vergelijken?
Ik had alleen vering aan staan. Maar het ligt er echt aan welke stukken je fietst. Bij mij in de straat in begin heb je veel kuilen en hobbels en dan is het echt vervelend als je geen vering hebt.
418O2 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:43:
@Radeoxx https://www.coureurlocal....-premium-mn7-bafang-vv-2/

Die noemt 58-60 als extra large. Ik ben 1.96 en de r5t-e heb ik vandaag in 65cm gehaald en dat is wel echt fijn. Ik had het over het opvoeren, hij wou er niets over zeggen, maar zei dat je er met een beetje zoeken achter zou moeten komen. Ik ga er zelf niet aan beginnen ivm betrouwbaarheid en aansprakelijkheid
Helder, dank voor de site! Ik zie het. r5t-e wil ik graag proefrijden, maar zelfs bij de Fietser in Ede hadden ze geen voorraad? Waar heb jij hem proefgereden?

----------

Gister ben ik dus geweest bij fietsenwinkel.nl. Ik heb daar een aantal fietsen proefgereden.

- Goede vering, goede remmen, veel trekkracht. Fietst goed.

https://www.fietsenwinkel...ville-sport-m9-2020-heren

- Deze fietst voelt bij het fietsen echt minder sportief aan dan die cube. Deze heeft een bosch active line plus 3 motor met 50 Nm kracht. Dit is echt minder (vind ik).

Als alternatief op de uitverkochte Cube Kathmandu hebben ze mij deze aangeboden:

https://www.fietsenwinkel...sport-eride-20-2020-heren

En ze hebben deze offerte geboden:

- Fiets: € 3.199,-
- Service, compleet pakket: € 149,99
- Axa insteekketting: € 27,99
- Korting (extra korting, korting op accessoires en service) -/- € 519,90

Totaal: € 2.857,08

Alleen de reviews op Google Maps zijn niet mals....

verkopen: JA, service NEE. Daar lijkt het op.

https://www.google.nl/map...3983194!4d4.8400489?hl=nl

Vermoedelijk ga ik komende week dus de Qwic proefrijden, ik zal jullie op de hoogte houden.

De Cube kathmandu zou ik dus graag willen, maar dan wel bij een "winkel" die ook service verleent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@Radeoxx Ik heb een tweedehandsje kunnen pakken, in Groningen :) Ik moet wel zeggen dat 65cm wel erg fijn is, is zou die maat toch eens proberen boven een 62. 3cm kan heel veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
418O2 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:43:
@Radeoxx Ik heb een tweedehandsje kunnen pakken, in Groningen :) Ik moet wel zeggen dat 65cm wel erg fijn is, is zou die maat toch eens proberen boven een 62. 3cm kan heel veel uitmaken.
Goed geregeld!

Oke, is goed. Ik ga even wat dealers bellen om te vragen of ik toch kan proefrijden.

Hij heeft wel een rotatiesensor zie ik. Geen krachtsensor dus. Vind je dat niet jammer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Radeoxx schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:59:
[...]

Goed geregeld!

Oke, is goed. Ik ga even wat dealers bellen om te vragen of ik toch kan proefrijden.

Hij heeft wel een rotatiesensor zie ik. Geen krachtsensor dus. Vind je dat niet jammer?
Ik heb geen idee om eerlijk te zijn. Ik vind het prima fietsen. Het zal allicht beter kunnen, maar voor 1300 ipv 2300 euro (jaar oud, 3300km) wil ik best concessies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:01
Malwina schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:55:

[...]

Ik ben 1,94 en heb eigenlijk geen problemen met het formaat van de fiets en de houding, maar het is wel idd sportief. Verder heb ik geen vering en ja, soms voel je de klappen van de weg wel, maar dat heb ik met m'n racefiets ook. Comfortabel is het niet altijd, maar ik kan er prima mee fietsen.

Wel heb ik er nu andere banden opzitten (doordat er eentje lek was door glas), en vind ik de fiets nu echt veel beter fietsen dan met de standaard Kenda banden, heb nu de Schwalbe Marathon E-Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Radeoxx schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:59:
[...]
Mijn zwager heeft de Sparta R5TE en ik vind dat hij prima rijdt. Ik heb wel vaker met rotatiesensor ebikes gereden en in mijn ervaring is het vooral storend bij een voorwielmotor en is het minder merkbaar bij een achterwiel motor.

Misschien ook omdat je met een achterwiel motor meer vermogen hebt en de motor dus makkelijker aanspreekt, maar dat is echt een wilde aanname van mijn kant^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Radeoxx schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:38:
[...]

[...]

------------------------

Verder

Aangezien mijn QonQer fiets dus gestolen is, heb ik de lader 'over'. Wie wil hem hebben? Stuur maar een PM. Woon in Amsterdam.
Bijzonder, hebben em een week proefgereden en nooit de vering gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik ook niet op een fiets.
Vering: Maakt alles zo indirect.... ik heb een fiets met en Rohloff naaf, rij alle "25 km e-bikes" voorbij, afgezien bij te harde wind, en moet er niet aan denken dat ik een flink deel van die energie in vering als warmte verlies.... mss merk je dat niet meteen op een e-bike omdat de ondersteuning dat compenseert....

Je zou dus kunnen verwachten dat bij eenzelfde e-bike je met vering toch een stuk minder ver kom op de accu dan zonder vering...
Heeft iemand hier ervaring mee agv het "namonteren" van vering: Bij de voorvork is namonteren lastiger, maar je kunt wel een sterkere zadelvering alsnog kopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 12:05

Roy

Hobbies?

Ik ben al iets verder gekomen in mijn zoektocht naar een fiets. Mijn wensen zijn voornamelijk riemaandrijving, schijfremmen, Alfine of Enviolo naaf en minimaal 50Nm middenmotor. Op dit moment zijn er eigenlijk twee favorieten die qua prijs gelijk zijn.

Koga Pace B10 2019:
Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1920x1920/05e17a266b0e9cc26fb81a2e0bed7e78/p/a/pace_b10_heren_1.jpg

Dutch ID Infinity GT:
Afbeeldingslocatie: https://dutch-id.nl/mt-content/uploads/2019/10/2infinity-gt_h_tr-belt_satin-black_web.jpg

Voordelen van de Koga:
- Erg mooi afgewerkt frame (kabels door het frame)
- Bosch Performance CX 75Nm (2019)

Voordelen van de Dutch ID:
- Kiox display
- Accu mooier weggewerkt
- Bosch Performance 65Nm (2020)
- Zadelpen + voorvork vering (hoeft van mij niet)

Ze zijn allebei duur; dus misschien dat ook de Dutch ID Infinity nog wel een optie is, maar ik doe het eigenlijk liever meteen goed ;).
Lastig hoor, ik heb goede ervaring met Koga maar vind ze ook altijd wel erg duur. En over Dutch ID hoor ik eigenlijk ook wel goede berichten. Vandaag even op de Koga kunnen proefrijden; dat beviel erg goed. Nu nog op zoek naar een dealer die de Dutch ID op voorraad heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Roy op 07-02-2020 20:07 ]

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Roy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:04:
Ik ben al iets verder gekomen in mijn zoektocht naar een fiets. Mijn wensen zijn voornamelijk riemaandrijving, schijfremmen, Alfine of Enviolo naaf en minimaal 50Nm middenmotor. Op dit moment zijn er eigenlijk twee favorieten die qua prijs gelijk zijn.

Koga Pace B10 2019:
[Afbeelding]

Dutch ID Infinity GT:
[Afbeelding]

Voordelen van de Koga:
- Erg mooi afgewerkt frame (kabels door het frame)
- Bosch Performance CX 75Nm (2019)

Voordelen van de Dutch ID:
- Kiox display
- Accu mooier weggewerkt
- Bosch Performance 65Nm (2020)
- Zadelpen + voorvork vering (hoeft van mij niet)

Ze zijn allebei duur; dus misschien dat ook de Dutch ID Infinity nog wel een optie is, maar ik doe het eigenlijk liever meteen goed ;).
Lastig hoor, ik heb goede ervaring met Koga maar vind ze ook altijd wel erg duur. En over Dutch ID hoor ik eigenlijk ook wel goede berichten. Vandaag even op de Koga kunnen proefrijden; dat beviel erg goed. Nu nog op zoek naar een dealer die de Dutch ID op voorraad heeft.
Mooie fietsen maar traploze versnellingen blijft wel een dingetje. Ik ben daar zelf geen fan van. Inefficient en toch wel onderhoudsgevoelig.
Radeoxx schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Deze Cube Kathmandu heb ik gister proefgereden bij fietsenwinkel.nl.

Deze fietste erg fijn. Hij heeft ook dikke banden wat ik kan waarderen. Veel grip en je kunt hard remmen. Vering was goed. Kracht zeker goed.

Alleen deze hadden ze niet meer in de grootste maat (62cm) en leek ook voorlopig niet meer leverbaar. Is uitverkocht volgens hun site ook.

[...]

Ik had alleen vering aan staan. Maar het ligt er echt aan welke stukken je fietst. Bij mij in de straat in begin heb je veel kuilen en hobbels en dan is het echt vervelend als je geen vering hebt.

[...]

Helder, dank voor de site! Ik zie het. r5t-e wil ik graag proefrijden, maar zelfs bij de Fietser in Ede hadden ze geen voorraad? Waar heb jij hem proefgereden?

----------

Gister ben ik dus geweest bij fietsenwinkel.nl. Ik heb daar een aantal fietsen proefgereden.

- Goede vering, goede remmen, veel trekkracht. Fietst goed.

https://www.fietsenwinkel...ville-sport-m9-2020-heren

- Deze fietst voelt bij het fietsen echt minder sportief aan dan die cube. Deze heeft een bosch active line plus 3 motor met 50 Nm kracht. Dit is echt minder (vind ik).

Als alternatief op de uitverkochte Cube Kathmandu hebben ze mij deze aangeboden:

https://www.fietsenwinkel...sport-eride-20-2020-heren

En ze hebben deze offerte geboden:

- Fiets: € 3.199,-
- Service, compleet pakket: € 149,99
- Axa insteekketting: € 27,99
- Korting (extra korting, korting op accessoires en service) -/- € 519,90

Totaal: € 2.857,08

Alleen de reviews op Google Maps zijn niet mals....

verkopen: JA, service NEE. Daar lijkt het op.

https://www.google.nl/map...3983194!4d4.8400489?hl=nl

Vermoedelijk ga ik komende week dus de Qwic proefrijden, ik zal jullie op de hoogte houden.

De Cube kathmandu zou ik dus graag willen, maar dan wel bij een "winkel" die ook service verleent.
Weer je zeker dat je een derailleur wilt? Bij een daily fiets zou ik echt een riem overwegen.

[ Voor 44% gewijzigd door Strider op 08-02-2020 01:21 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Icm een chain glider kan een model met een ketting ook. Heb op mijn hybride non e-bike met Rohloff naaf voor het "daily" fietsen (38 km/dag) er nooit spijt van gehad. Zeer weinig ketting slijtage, geen derailleur, echt super weinig onderhoud.

Hoe verder dan een riem fiets tov een ketting? Maar een "open" riem.... zou ik toch ook liever vermijden, ook al hoef je hem niet te smeren, maar dat kan ook puur mijn perceptie zijn, Tuurlijk lees je alle super positieve verhalen over riem en vuil, de eigen ervaring is altijd wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
En waarom zou je nu nog een oude generatie Bosch kiezen als je de nieuwe generatie 4 met Kiox display ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:04:
Vering: Maakt alles zo indirect.... ik heb een fiets met en Rohloff naaf, rij alle "25 km e-bikes" voorbij, afgezien bij te harde wind, en moet er niet aan denken dat ik een flink deel van die energie in vering als warmte verlies.... mss merk je dat niet meteen op een e-bike omdat de ondersteuning dat compenseert....

Je zou dus kunnen verwachten dat bij eenzelfde e-bike je met vering toch een stuk minder ver kom op de accu dan zonder vering...
Zowel banden (hysteresis) als vering (demping) leveren verlies op, maar schudden/hobbelen is erger. Een trein heeft geen hysteresis (geen banden), maar heeft wel vering. Een auto heeft beide, een fiets alleen banden of soms ook vering.

Goede vering maakt zeker niet trager, tenzij je op fantastisch wegdek rijdt. En juist op een goed wegdek zal er weinig vering en verlies (demping!) zijn als je wel een verende vork zou hebben.
Kortweg, als je een "flink"deel van je energie in de vering zou verstoken zit je in een scenario waar je zonder die vering überhaupt niet wil komen.

Bij jouw scenario wordt het vrij simpel: de watts verbruik je voornamelijk vanwege de luchtweerstand. Vering (demping) zal nauwelijks meetellen (en hoe harder je gaat hoe positiever de effecten van vering!), gewicht nog veel minder. Goede banden ontlopen elkaar een paar watt (bijv. Supreme vs Allmotion), wat op deze snelheden zeker meetelt, maar je zit dan echt naar een paar procent te kijken. Je Rohloff is ook weer een paar % tov een versnellingsnaaf. Het tikt op het totaal zeker aan, maar juist die verende vork is een non-factor.

Sterker nog, het directe gevoel dat je associeert met snelheid ("buzz") betekent dat je aan het verliezen bent.... Dat is het bekende gevoel dat harde banden lekker hard rijden terwijl vermogensmeters aangeven dat dat niet zo is. Als je handjes trillingen waarnemen ga je energie verliezen omdat je dat met je lichaam wegdempt. Lichaamsdemping kost ook gewoon energie en maakt moe. Een verende vork is onvermoeibaar ;)

Grotere problemen met vering zijn vooral dat stadsfietsen geen goede instelbare vorken hebben. Daarom zijn brede banden vaak een beter idee, zeker in Nederland, immers banden zijn op te blazen tot juiste druk en zorgen voor minder gewichtstoename en stijfheidsverlies.

Maar voor de rest is het niet zo spannend en zal je zeker niet merkbaar actieradius verliezen vanwege een verende vork.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Roy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:04:
Dat zijn wel heel dure fietsen waarbij ik de prijs kwaliteit een beetje zoek vind. Een fiets van 4000+ zonder Rohloff doet me wel achter de oren krabben.... De Dutch ID vind ik helemaal bezopen... Shimano instap Deore (vind je terug vanaf 700 euro MTB's), klein merk*, nauwelijks maten aanbieden en dan zoveel geld vragen :?

Verder zie ik op beide fietsen dingen als zwevende dragers |:(

Om deze te benadrukken; de Batavus Zonar heeft ook Deore en kost rond de 2200,- Dan wordt die riem wel heeeeeel duur betaald. En dan is Batavus een merk waarvan je in elk dorp een dealer kan vinden.

Ik zou toch nog even gaan kijken bij onze Oosterburen (o.a. R&M, Victoria, Pegasus, Cube, Stevens etc.), daar zijn ze een stuk goedkoper met dit soort fietsen. Ik ben niet zo lastig met dure fietsen, kan me het allemaal best voorstellen (ik heb ook drie custom racefietsen met Campagnolo), maar deze modellen vind ik niet briljant (zeker de Dutch Infinity GT is gewoon veel te duur).

* Het probleem bij een klein merk is het dealernetwerk. Voor een "gewone" fiets is dat niet spannend, maar juist E-bikes hebben veel ondersteuning nodig. Tenzij je favoriete Fietsenboer toevallig dat kleine merk heeft zou ik altijd voor een groot merk gaan. Dat je al moeite hebt om DutcHID te vinden is wat mij betreft een rode vlag... wat als hij straks stuk gaat?

Een goede fiets ontwerpen is niet lastig, DutchID zal prima fietsen. Maar er zijn zoveel goede merken en dan betaal je echt minder.

Mijn advies: Kijk eerst wat je dealer kan aanbieden, zowel Derby als Accell hebben meer keus dan je denkt. Een goede FM Is bereid om je hierbij te helpen (al zal hij vaak vast zitten aan concern afspraken).

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De e-bike prijzen zijn echt veel te hoog door de enorme marktvraag... en als op zo'n duur geval ook nog deze ondingen krijgt...
Verder zie ik op beide fietsen dingen als zwevende dragers
Als ik de banden stevig oppomp zodat de rolweerstand ok is en ik niet teveel energie in het "wegzakken" van de band kwijtraak , heb ik geen vering nodig.
Die hysteresis daar heb je bij goed opgepompte banden ook weinig last van.. je hebt dan nl relatief weinig materiaal verplaatsing en als die erg klein is, dan is de hysteresis dus ook erg klein.
instelbare vorken
Ik denk dat ik ze dan zo "strak" instel... dat je eigenlijk net zo goed ze weg had kunnen laten, zonde van het geld...

Eigenlijk is dat met autos ook zo, ... je kunt haast geen auto meer kopen die alle toeters en bellen heeft... want ze zijn altijd wel ergens goed voor volgens het marketing verhaal....intussen is die auto al honderden kilo's duurder geworden en verbruikt alleen daardoor al meer energie, geldt ook voor de luxe e-cars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:20:

Als ik de banden stevig oppomp zodat de rolweerstand ok is en ik niet teveel energie in het "wegzakken" van de band kwijtraak , heb ik geen vering nodig.
Die hysteresis daar heb je bij goed opgepompte banden ook weinig last van.. je hebt dan nl relatief weinig materiaal verplaatsing en als die erg klein is, dan is de hysteresis dus ook erg klein.
1. Dat is subjectief, gevoelsmatig. Alleen al dat je je banden stevig oppompt doet mij vermoeden dat je met te harde banden rijdt wat zowel inefficient is als oncomfortabel.
2. Hysteresis is sowieso nauwelijks van belang (sidewall collapse is wat dat betreft veel vervelender), maar ook hier weer: Harder oppompen dan het punt waarop sidewall collapse voorkomt is niet efficient.

https://www.renehersecycl...-tire-pressure-is-faster/
Ik denk dat ik ze dan zo "strak" instel... dat je eigenlijk net zo goed ze weg had kunnen laten, zonde van het geld...
Dat een verende vork in Nederland niet nodig is en de boel gecompliceerder maakt ben ik het wel mee eens. Maar als je je vork super strak instelt ben je weer inefficient bezig en ga je juist die verliezen pakken.

Elke trilling die je voelt is verlies en wordt gedempt door je lichaam. Als je die wetmatigheid snapt besef je je ook waarom uit onderzoek blijkt dat je banden niet te hard moet oppompen (ook niet te zacht)..., en dan snap je ook dat een verende vork strak instellen de verkeerde benadering is.

Nogmaals, mechanische vering en demping is cruciaal en verhogen de efficientie (precies omgekeerd dan wat jij denkt). Anders zouden er wereldrecords worden gevestigd op een kale velg :+

De hamvraag is vooral : hoeveel vering is ideaal? Voor een wielrenner waarbij gewicht en aerodynamica zwaarder tellen is een minimaal systeem logisch (en ook daar gaan we naar steeds dikkere banden!)en telt elk procentje, maar voor een gewone fietser ligt dat toch wat genuanceerder.

Betreft actieradius: Je aerodynamica is verre, verreweg de meest belangrijke factor.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Nogmaals, mechanische vering en demping is cruciaal en verhogen de efficientie (precies omgekeerd dan wat jij denkt). Anders zouden er wereldrecords worden gevestigd op een kale velg :+
Was er niet sprake van dat er nog ergens een band zat.... ?
Ik niks tegen versimpeling maar dit is imho erg kort door de bocht om maar eens in verwante termen te spreken....

en deze aanname klopt niet voor mij:
1. Dat is subjectief, gevoelsmatig. Alleen al dat je je banden stevig oppompt doet mij vermoeden dat je met te harde banden rijdt wat zowel inefficient is als oncomfortabel.
ik pomp zo hard op dat nog net comfortabel is voor mij, en dat ervaar ik echt als efficient, iets minder hard oppompen en het voelt echt toch dat het wat meer werken is...

Dat aerodynamica belangrijk is, mee eens, ik merk dat zelf ook goed, maar dat chapter wordt er nu bij gehaald....

[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 08-02-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:57:
[...]
Was er niet sprake van dat er nog ergens een band zat.... ?
Ik niks tegen versimpeling maar dit is imho erg kort door de bocht om maar eens in verwante termen te spreken....
Ik probeer hier juist duidelijk te maken dat minder vering geen efficientie winst oplevert, tenzij de nadelen (bij een verende vork is dat primair gewicht) groter zijn dan de winst.

Jij stelde dat je met een verende vork efficiency verliest (warmte), maar dat is juist incorrect. Als een (goede!)vork in veert (en dempt) is dat positief. Als dit negatief zou zijn, dan zouden banden ook negatief zijn. En een groot voordeel van vering is dat ze i.t.t. banden dempen.

Eigenlijk zijn de enige efficiency nadelen van een verende vork het gewicht en verlies aan stijfheid.

Alleen als we naar Nederland kijken is het wat minder kritisch en red je het ook wel met hele goede banden, een lichte fiets is gewoon heel prettig. Maar ook dan is je stelling dat je flink actieradius verliest vrijwel zeker incorrect. Een kilootje meer is rottig in de fietsenstalling (en dat vind ik echt wel een punt!), maar in de polder merk je daar niks van.

Dus ja, ik deel je mening dat ongeveerd (meestal) te prefereren valt (al was het maar omdat de meeste vorken matig zijn), maar snelheid en actieradius zijn niet de zaken waar je het gaat merken.
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:57:
[...]
ik pomp zo hard op dat nog net comfortabel is voor mij, en dat ervaar ik echt als efficient, iets minder hard oppompen en het voelt echt toch dat het wat meer werken is...
Dit klinkt toch echt als te hard en betekent dat je harder werkt dan nodig. Gevoel zou ik in deze echt mee uitkijken omdat we road-buzz associëren met snelheid (hartslagmeter of vooral vermogensmeters zijn de beste methode).

Afbeeldingslocatie: https://www.williambenedict.com/bikes/images/tire-pressure-570.gif

Of de pragmatische aanpak van Jan Heine: Zo hard mogelijk pompen en dan druk verlagen totdat de roadbuzz weg is.

Ik weet dat ik hier vasthoudend ben, maar er is de laatste jaren ontzettend veel onderzoek gedaan en mensen pompen onnodig hard, juist omdat ze afgaan op hun gevoel.

=> Ik heb ook wedstrijden gereden met 9 bar en 19mm, ik heb ook het roer moeten omgooien^^

Betreft aerodynamica, nogmaals, jij stelde dat je een verende vork flink zou merken in actieradius. Dat kan alleen als demping een signifcante factor is van je efficiency. Dat is het bij voorbaat al niet omdat de grootste factor aerodynamica is.

Waarom vind ik het zo belangrijk? De meeste fietsen hebben een verende vork en als jouw aanname waar zou zijn moeten we al die fietsen gaan diskwalificeren. gelukkig is dat niet nodig. Een verende vork is een relatief onbelangrijke factor.

Dus het is niet persoonlijk, maar je aanname is incorrect en kan leiden tot verkeerde aankoopbeslissingen.

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 00:08
roffeltjes schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 13:33:
[...]
Deze 'trend' was mij ook opgevallen. Als je een zware tas achterop doet, dan gaat je stuur trillen.
Even iemand achterop gaat ook niet, want tegenwoordig zijn alle bagagedragers 25kg max.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Puch-Maxi schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:17:
[...]
Deze 'trend' was mij ook opgevallen. Als je een zware tas achterop doet, dan gaat je stuur trillen.
Even iemand achterop gaat ook niet, want tegenwoordig zijn alle bagagedragers 25kg max.
Trillen ligt waarschijnlijk niet aan de zwevende constructie, maar is vermoedelijk het Shimmy fenomeen. Je hebt dit ook wel met gewone dragers, het gaat eerder resoneren als er iets gewicht achterop zit. Shimmy is sowieso wel een heel lastig ding (kortweg ELKE fiets zal uiteindelijk shimmyen, alleen verschilt het nogal op welke snelheid het fenomeen optreedt). En ja, ik haat het fenomeen :(

Zelfs de beste Tubus drager met een standaard aansluiting heeft een 30kg limiet, neem dat advies met een korrel zout ;)

Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat een moderne Racktime (groot leverancier aan Accell) zwevende drager sterker is dan die erop mijn Gazelle uit de jaren 70 zat, terwijl ik daarop toch heel graag vriendinnetjes vervoerde. Alleen zijn de veiligheidseisen wat strakker geworden (en dat is natuurlijk prima) :+

Dus ja, een standaard drager is wel sterker dan een zwevende drager, maar ik vind het vooral vervelend doordat je je bandgrootte beperkt en het zwaarder is, er zit namelijk een stalen plaat onder het spatbord |:(

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Ik ben me aan het oriënteren om een elektrische mountainbike. Maar kan in dit topic daar bitter weinig over vinden. Terwijl het daar juist echt toegevoegde waarde heeft, dan kan je met assist de berg op.
Zijn er ervaringen met de Bianchi T-Tronik Sport? Dit model heeft een nieuwe Bianchi motor. Ik ben vooral benieuwd naar de drag boven de 25 km/u en de overgang van assist naar geen assist.
De meeste electrische fietsen hebben een Bosche motor, maar deze heeft heel veel drag en fiets dus niet lekker boven de 25 km/u en zijn ook minder geschikt als sportieve fiets. De Ebikemotion X35 schijnt daar veel minder last van te hebben.
Overigens kan ik van de Bianchi E-MTB's nergens een review vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@Erapaz Ik zou hier informeren:

https://www.mountainbike....p?f=15&t=133527&start=975

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

roffeltjes schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:08:
[...]Dus ja, ik deel je mening dat ongeveerd (meestal) te prefereren valt (al was het maar omdat de meeste vorken matig zijn), maar snelheid en actieradius zijn niet de zaken waar je het gaat merken.
Das voor mij het belangrijkst, ben hardloper, geen wielrenner...
[Afbeelding]
Of de pragmatische aanpak van Jan Heine: Zo hard mogelijk pompen en dan druk verlagen totdat de roadbuzz weg is.
Interessant, zal er eens naar kijken.
Betreft aerodynamica, nogmaals, jij stelde dat je een verende vork flink zou merken in actieradius..
Heb even met de search gezocht maar die term heb ik geen stelling over ingenomen. Het woord kwam niet in mijn tekst voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 16:59

charrel

Cortisol4life..

Erapaz schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:28:
Ik ben me aan het oriënteren om een elektrische mountainbike. Maar kan in dit topic daar bitter weinig over vinden. Terwijl het daar juist echt toegevoegde waarde heeft, dan kan je met assist de berg op.
Zijn er ervaringen met de Bianchi T-Tronik Sport? Dit model heeft een nieuwe Bianchi motor. Ik ben vooral benieuwd naar de drag boven de 25 km/u en de overgang van assist naar geen assist.
De meeste electrische fietsen hebben een Bosche motor, maar deze heeft heel veel drag en fiets dus niet lekker boven de 25 km/u en zijn ook minder geschikt als sportieve fiets. De Ebikemotion X35 schijnt daar veel minder last van te hebben.
Overigens kan ik van de Bianchi E-MTB's nergens een review vinden.
Ik heb er recent zelf eentje gebouwd, tdsz2 onder mijn oude mtb. Drag boven de 25 hangt van de motor af, sommige laten wat makkelijker door fietsen dan andere. Volgens mij had EMBN op youtube daar wel een stuk over welke motor de minste drag heeft. Bosch heeft verschillende types en volgens mij waren ze op EMBN daar erg tevreden over.Tevens ook over de begrenzing op 25, dat valt alles mee en was eigenlijk overal gewoon sneller dan normaal fietsen op het stuk wat ze toen testen.

YouTube: 25kph Is Not Too Slow | E Bike Restriction On The Trail

YouTube: The New Bosch Motor? | Ask EMBN Anything About E-MTB

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 08-02-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:44:
[...]
Heb even met de search gezocht maar die term heb ik geen stelling over ingenomen. Het woord kwam niet in mijn tekst voor.
Dat is merkwaardig, want je hebt dat wel degelijk gedaan
route99 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:04:

Iemand die een E-bike wil kopen en actieradius belangrijk vind hoeft niet te letten op al dan niet voorvering. Vandaar dat ik deze corrigeer, actieradius is namelijk een vaak terugkerend onderwerp en het is wel belangrijk om het dan over de juiste factoren te hebben.

Ik weet dat ik heel bruusk kan overkomen, bedoel het absoluut niet persoonlijk. Ik probeer alleen ten alle tijden het juiste verhaal te vertellen, ik voel me enigszins verantwoordelijk voor deze draad :o
charrel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:52:
[...]
Tevens ook over de begrenzing op 25, dat valt alles mee en was eigenlijk overal gewoon sneller dan normaal fietsen op het stuk wat ze toen testen.
Het is op de weg al een redelijk forse snelheid, laat staan in het bos ;)

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
charrel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:52:
[...]

Ik heb er recent zelf eentje gebouwd, tdsz2 onder mijn oude mtb. Drag boven de 25 hangt van de motor af, sommige laten wat makkelijker door fietsen dan andere. Volgens mij had EMBN op youtube daar wel een stuk over welke motor de minste drag heeft. Bosch heeft verschillende types en volgens mij waren ze op EMBN daar erg tevreden over.Tevens ook over de begrenzing op 25, dat valt alles mee en was eigenlijk overal gewoon sneller dan normaal fietsen op het stuk wat ze toen testen.

YouTube: 25kph Is Not Too Slow | E Bike Restriction On The Trail

YouTube: The New Bosch Motor? | Ask EMBN Anything About E-MTB
Ja, die filmpjes van E-MTB ken ik. Daar wordt ook de drag van de Bosche genoemd. Voor de rest zijn ze wel tevreden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

[...]

Dat zijn wel heel dure fietsen waarbij ik de prijs kwaliteit een beetje zoek vind. Een fiets van 4000+ zonder Rohloff doet me wel achter de oren krabben.... De Dutch ID vind ik helemaal bezopen... Shimano instap Deore (vind je terug vanaf 700 euro MTB's), klein merk*, nauwelijks maten aanbieden en dan zoveel geld vragen :?

Om deze te benadrukken; de Batavus Zonar heeft ook Deore en kost rond de 2200,- Dan wordt die riem wel heeeeeel duur betaald. En dan is Batavus een merk waarvan je in elk dorp een dealer kan vinden.

Ik zou toch nog even gaan kijken bij onze Oosterburen (o.a. R&M, Victoria, Pegasus, Cube, Stevens etc.), daar zijn ze een stuk goedkoper met dit soort fietsen. Ik ben niet zo lastig met dure fietsen, kan me het allemaal best voorstellen (ik heb ook drie custom racefietsen met Campagnolo), maar deze modellen vind ik niet briljant (zeker de Dutch Infinity GT is gewoon veel te duur).

* Het probleem bij een klein merk is het dealernetwerk. Voor een "gewone" fiets is dat niet spannend, maar juist E-bikes hebben veel ondersteuning nodig. Tenzij je favoriete Fietsenboer toevallig dat kleine merk heeft zou ik altijd voor een groot merk gaan. Dat je al moeite hebt om DutcHID te vinden is wat mij betreft een rode vlag... wat als hij straks stuk gaat?

Een goede fiets ontwerpen is niet lastig, DutchID zal prima fietsen. Maar er zijn zoveel goede merken en dan betaal je echt minder.

Mijn advies: Kijk eerst wat je dealer kan aanbieden, zowel Derby als Accell hebben meer keus dan je denkt. Een goede FM Is bereid om je hierbij te helpen (al zal hij vaak vast zitten aan concern afspraken).
Ik ben het met je eens dat het enorm dure fietsen zijn; ik heb al een behoorlijke lijst in Excel met fietsen die zo ongeveer aan mijn wensen voldoen, waarvan de goedkoopste (een Gudereit, Sparta D-Burst M8tb, Victoria E-Urban, of Pegasus Tecaro) ook al over de € 3100 gaan. Qua remmen zie ik eigenlijk overal Deore terugkomen, in verschillende varianten. Alleen de Koga heeft Magura's. Maar eigenlijk heb ik geen negatieve ervaring met de Deore's.

Ik ben juist bij Dutch ID uitgekomen door mijn FM, hij heeft er ook veel soorten en maten staan, alleen de Infinity GT niet. Ik was daar echt positief verrast over de kwaliteit van afwerking. Mijn FM vind de Dutch ID beter dan de Koga, ook qua ondersteunen. Dutch ID is ook gewoon bij elke Profile en Bike Totaal winkels verkrijgbaar. En daarbij is het allemaal Bosch spul, dus dat is zo generiek dat elke FM daar wel onderhoud aan kan plegen. Ik woon vlak aan de Duitse grens en mijn FM heeft ook veel Duitse merken (Kalkhoff, Pegasus), maar daar was ook niet zoveel beters/goedkopers. Aangezien ik via m'n werkgever een fietsplanregeling heb ben ik helaas gebonden aan een beperkt aantal FMs. Maar het hoeft van mij zeker niet perse een Dutch ID te zijn, ik was er alleen toevallig positief verrast over.

De Enviolo naaf was ik eerst erg sceptisch over, maar na een paar proefritten, en na met meerdere FM hebben gesproken ben ik er eigenlijk wel positief over. Ja, hij heeft meer wrijving dan een Alfine 11, maar hij kan ook meer Nm aan, en mijn FM zegt dat je er eigenlijk minder omkijken naar hebt dan een naafversnelling. Het klopt wel dat een riem gewoon erg duur is, maar het bevalt me op mijn huidige fiets (Sensa Cintura) zo goed, dat ik eigenlijk niets anders meer wil. Ik heb ook nog steeds de Dutch ID Infity A8 Belt in gedachte, toch wel iets voordeliger.

Maar ik sta zeker open voor alternatieven; een fiets onder de 4000 met riem en Rohloff zou mij zeker wel aanspreken ;). Het lieft blijf ik rond de € 3200, maar toen zag ik die Koga voor € 3500 en dat is dan toch wel aantrekkelijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door Roy op 08-02-2020 20:44 ]

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Kijk, deze extra info verklaren je keuzes! Niks op af te dingen verder, het was voor mij niet goed in te schatten waarom je op deze twee fietsen kwam en ik wou je dus toch in je hoofd nog een keer door dat proces laten gaan. Maar dat is volgens mij compleet overbodig. ;)

1. Ik herhaal: Niks mis met dure fietsen! :+
2. Als je dealer DutchID aanbiedt zie ik verder op dat punt ook geen probleem. Ik blijf er wel bij dat dat heel veel geld is voor een fiets met die afmontage en zonder het prestigieuze merk. Niet dat het bij dit soort fietsen echt boeit (ontwaarding van ebike is heel hoog vanwege de accu), maar Koga, Santos Avagnon zijn waardevaste merken.
3. Niks mis met Deore, maar het klopt niet met de prijs. Je hebt absoluut een punt dat de Koga niet veel beter is afgemonteerd, maar die heeft standaard wel een grotere accu (of heb je die meerprijs bij de DutchID meegenomen?).
4. Betreft Enviolo, over het rijgedrag; let's agree to disagree. Betreft storingen: Je ziet in deze draad meer storingen met Nuvinci/Enviolo en er is AFAIK in al die jaren nog nooit een storing met een Alfine (of Nexus Premium!) gemeld. Ook wereldwijd zal je nergens horen dat Alfine storingsgevoleiger is dan Nuvinci.
5. Die Rohloff kan er altijd later nog in worden gezet (bij beide fietsen). Kost wat, maar zo is het ook wel weer.

Ik zie aan je shortlist dat je een aantal van mijn ideeen al had bekeken. En het laatste, in mijn ogen belangrijkste: Als dit de merken zijn die je FM aanbiedt zijn dit sowieso de logische keuzes! In jouw plaats zou ik na proefrijden op de DutchID de knoop doorhakken.

Ik zou je keuze verder bepalen/beperken op rijgedrag en pasvorm. Als je de DutchID niet kan proefrijden is zo te horen de Koga ook al helemaal top, dus je bent er volgens mij heel snel uit *O*

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 09-02-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:45
Enviolo is volgens mijn fietsenmaker een drama, alle fietsen hadden binnen 5000 kilometer problemen. Hij verkoopt het daarom niet meer. Simpel Googlen levert ook ook veel klachten op. Het rijdt wel fantastisch, maar je wil gewoon geen gedoe als je duizenden euro’s uitgeeft aan een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy

Roy

Hobbies?

roffeltjes schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:35:
[...]
2. Als je dealer DutchID aanbiedt zie ik verder op dat punt ook geen probleem. Ik blijf er wel bij dat dat heel veel geld is voor een fiets met die afmontage en zonder het prestigieuze merk. Niet dat het bij dit soort fietsen echt boeit (ontwaarding van ebike is heel hoog vanwege de accu), maar Koga, Santos Avagnon zijn waardevaste merken.
Waardevastheid is inderdaad wel een goed punt; daar had ik nog niet over nagedacht. Daar zal een Koga en Santos inderdaad veel beter in zijn.
roffeltjes schreef op zondag 9 februari 2020 @ 09:35:
[...]
4. Betreft Enviolo, over het rijgedrag; let's agree to disagree. Betreft storingen: Je ziet in deze draad meer storingen met Nuvinci/Enviolo en er is AFAIK in al die jaren nog nooit een storing met een Alfine (of Nexus Premium!) gemeld. Ook wereldwijd zal je nergens horen dat Alfine storingsgevoleiger is dan Nuvinci.
5. Die Rohloff kan er altijd later nog in worden gezet (bij beide fietsen). Kost wat, maar zo is het ook wel weer.
el flaco schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:33:
Enviolo is volgens mijn fietsenmaker een drama, alle fietsen hadden binnen 5000 kilometer problemen. Hij verkoopt het daarom niet meer. Simpel Googlen levert ook ook veel klachten op. Het rijdt wel fantastisch, maar je wil gewoon geen gedoe als je duizenden euro’s uitgeeft aan een fiets.
Ik zie online ook veel storingen/problemen met de Nuvinci/Enviolo, maar volgens mij gaan die voornamelijk over de automatische versie. Ik ben ook nog steeds niet 100% overtuigt van het Enviolo systeem, aangezien mijn ervaring met de Alfine is dat ik eigenlijk niets anders/beters nodig heb. Tot enkele weken geleden vond ik het Enviolo systeem eigenlijk waardeloos. Maar tijdens de proefrit fietse de naaf boven verwachting goed, maar voordat ik die 'durf' aan te schaffen wil ik nog aan mijn FM vragen of ik niet een weekje een fiets met Enviolo kan gebruiken voor woon/werk verkeer. De ervaringen die ik overal lees over de Koga Pace zijn eigenlijk overwegend positief (ondanks of dankzij de Enviolo :)).
[...]
Dat snap ik inderdaad ook niet; zal wel met het design te maken hebben of zo? De Cube Kathmandu doet dat dan wel weer een stuk degelijker :) (ook een mooie fiets trouwens, maar helaas niet met riem verkrijgbaar). Gelukkig hoeft er bij mij nooit iemand achter op; hooguit het komende half jaar heel soms mijn dochter van 5 als ik haar naar school breng en ze niet met haar eigen fiets kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Roy op 09-02-2020 16:03 ]

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Roy schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Waardevastheid is inderdaad wel een goed punt; daar had ik nog niet over nagedacht. Daar zal een Koga en Santos inderdaad veel beter in zijn.
Ik zou me er niet al teveel van voorstellen, zeker niet bij een ebike.
De ervaringen die ik overal lees over de Koga Pace zijn eigenlijk overwegend positief (ondanks of dankzij de Enviolo :)).
Ik ben geen fan, maar ik ga ook niet zo ver om het af te raden.
Dat snap ik inderdaad ook niet; zal wel met het design te maken hebben of zo?
Ja dat is een design ding. Staat mooi |:(

Betreft je dochter, dat gaat makkelijk op een dergelijke drager, het is gelukkig nou ook weer niet dat het zwabberdingen zijn.

Ik vind het een nadeel, maar ook weer niet van dien aard dat ik er een model voor zou laten afvallen. Het enige echte nadeel wat je merkt is dat je moet opletten met je banden keuze omdat je minder ruimte hebt onder je spatbord. Zo kan mij Razer 42mm Schwalbe Supremes aan, maar Conti Winter banden is eigenlijk net niet passend (beetje trucen en manipuleren gaat het wel, maar echt top is het niet).

Wat dat betreft heb ik wel het gevoel dat je bij de Pace nog breder kan dan bij de Dutch Infinity, dat zou ik WEL een serieuze overweging vinden mochten ze bij gelijk spel even lekker fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Gisteren heb ik twee proefritjes gemaakt op een Gazelle Ultimate en Cityzen. Mooie fietsen om te zien en, zeker op de Ultimate een voor mij comfortabele zithouding. Op de Cityzen zou ik het zadel moeten veranderen om er lekkerder op te zitten. Verder vond ik de fietsen niet uitblinken in rij eigenschappen door bijvoorbeeld scherp te sturen, maar ook niet veel minder dan andere fietsen die ik getest heb. Beetje middle of the road dus.

Ook ben voor de tweede maal naar De Fietser geweest om het een en ander uit te proberen. De Sparta fietsen die ik getest heb zaten eigenlijk vrijwel allemaal wel erg relaxed, waarbij de M8B, M9TB en M10TI er qua comfort het meest bovenuit staken. Toch twijfel ik of ik wel zo erg rechtop wil zitten. De M11TI sprak me ook erg aan ware het niet dat de kleurstelling afschuwelijk is. De Batavus Razer heb ik nogmaals uitgeprobeerd en ondanks het voor mij te kleine frame van de demo fiets gaf die fiets me meer rijplezier dan de Sparta's.

Van alle e-bikes die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd heb is de Cube Kathmandu de meest logische keus. Hij kost een paar honderd Euro minder dan de Gazelle's, maar heeft wel de nieuwste en krachtigste Bosch motor met grotere capaciteit accu.

Mijn probleem is dat ik geen echte voorkeur heb voor bijvoorbeeld naaf of derailleur, waardoor de keuze makkelijker zou worden. Het enige waar ik bijna zeker over uit ben is dat het een midden motor moet worden.

Hoe ik er nu tegenaan kijk is dat mocht ik niet mee kunnen doen met het fietsplan via mijn werkgever is voor de Razer ga, voornamelijk omdat hij online erg gunstig geprijsd is. Wanneer ik wel mee kan k in een hogere prijscategorie shoppen en dan wordt het de Kathmandu. Of misschien toch de Vado, of... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:25

bjp

Dag allemaal,

ik ben op zoek naar een degelijk Speedpedelec. Ik dacht aan de QWIC RD11. De alternatieve zijn wat mijn collegas hebben: Stromer (ST1 wss, collega heeft ST3 - rijdt lekker), of Trek Allant+ 9S (maar die versnellingen vindt ik maar niets).

Die QWIC lijkt interessant, maar zou er een testritje moeten mee doen.

Wat raden jullie aan?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Roy schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:02:
[...]

ot enkele weken geleden vond ik het Enviolo systeem eigenlijk waardeloos. Maar tijdens de proefrit fietse de naaf boven verwachting goed, maar voordat ik die 'durf' aan te schaffen wil ik nog aan mijn FM vragen of ik niet een weekje een fiets met Enviolo kan gebruiken voor woon/werk verkeer.
Even een tip uit de praktijk.
Belangrijk is wel dat je fietsenmaker verstand heeft van Enviolo.

Scheelt je een boel ellende als er een kabel knapt, anders krijgt hij het toerental NIET meer goed. (laag)

Het is een min-punt van de Enviolo;

Er staat behoorlijke spanning op die kabel. Ik merkte direct dat draaien om te schakelen zwaar ging.
Dat is op zichzelf voor mij geen probleem, maar vraagt om gebroken kabels.

Ik zou niet voor de elektrische versie gaan, daar zijn meer problemen mee.

[ Voor 19% gewijzigd door BertV op 10-02-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Malwina schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:01:
Gisteren heb ik twee proefritjes gemaakt op een Gazelle Ultimate en Cityzen. Mooie fietsen om te zien en, zeker op de Ultimate een voor mij comfortabele zithouding. Op de Cityzen zou ik het zadel moeten veranderen om er lekkerder op te zitten. Verder vond ik de fietsen niet uitblinken in rij eigenschappen door bijvoorbeeld scherp te sturen, maar ook niet veel minder dan andere fietsen die ik getest heb. Beetje middle of the road dus.
Oeh, altijd lastig om rij eigenschappen te duiden. Scherp sturen vind ik bijvoorbeeld een ongewenste eigenschap, een fiets moet sterk de neiging hebben om rechtdoor te gaan tenzij je hem de bocht in drukt.

Een racefiets is doorgaans ook vrij rustig. Dat is veel comfortabeler. .

Een mooie analogie is stuurbekrachtiging, hoe harder je gaat, hoe minder bekrachtiging omdat koersvastheid belangrijker wordt en je met minimale stuuruitslag al grote effecten hebt.

Zadels: Het standaard zadel laat ik nooit meetellen in mijn beslissing. Ik ga ervan uit dat ik een ander (in mijn geval harder en platter) zadel nodig heb. Het is een van de meest persoonlijke dingen en heel makkelijk te vervangen.
Mijn probleem is dat ik geen echte voorkeur heb voor bijvoorbeeld naaf of derailleur, waardoor de keuze makkelijker zou worden. Het enige waar ik bijna zeker over uit ben is dat het een midden motor moet worden.
Lastige keuze. Als broekspijpen e.d geen issue zijn is een derailleur zonder meer een uitstekende keuze, ik durf zelfs te zeggen de beste keuze, al was het maar dat bij een derailleur fiets je normaal gesproken het wiel er makkelijk uithaalt waardoor onderhoud aan remmen en aandrijving een eitje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Je...
zou er een testritje moeten mee doen.
Sorry :+

Alle gekheid op een stokje, ik ben geen expert, maar voor mijn gevoel is het ongeveer: "Stromer/Klever", daarna de rest. Je moet gewoon heel hard en stabiel door het verkeer heen, het is al link genoeg.

De Qwic heeft wel een zelfde motor, maar een lager voltage (AFAIK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Sorry ik had er moeten bij zeggen:
- Stromer heb ik getest, Stromer ST3 rijdt goed, maar super duur (toch degene dat ik effe had).
- Koga B20 : getest maar viel tegen, die versnellingen (traploos)... ieder zijn ding.

Klever ga ik verder bekijken, lijken van prijs en combinatie motor/batterij goed mee te vallen.

de Qwic ga ik proberen morgen een testritje mee te doen, er is een verkoper in de buurt. Tegenwoordig dezelfde motor als Klever/Stromer, na te kijken dus.

Het is een beetje "achterwiel straffe motor" (hoog koppel) vs. "Bosch G4" middenmotor.

Zie ik het verkeerd dat achterwiel beter is i.v.m. slijtage? zijn er nadelen aan? hoger verbruik? minder goed op lage snelheden (direct op het wiel vs. via de versnellingen)?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Laatst online: 10-09 23:30
Hallo,

Ik heb hier de laatste tijd een beetje mee gelezen want ik zoek ook een E-Bike.
Het is de bedoeling dat het nog geen hele dure wordt gezien ik wil kijken hoe vaak ik hem echt ga gebruiken.
Budget is zo'n 1500 euro.

Ik zie dat je dan vaak bij een voorwiel motor uit komt.

Een bedrijfje in de buurt verkoopt fietsen van NCM met achterwielmotor, zie https://ncmbikes.de/produkt/ncm-venice

Kent iemand dit? Heb er even een rondje op gefietst en ging prima.
Iemand hier tips over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 15:54
Ik fiets al 1,5 jaar zeer tevreden op een Speed pedelec, Stromer ST1. In mijn ogen een goede prijs/kwaliteit verhouding, met minimaal onderhoud. Wellicht kun je nog een proefrit maken op de ST 1x, dat scheelt al iets in je budget.
bjp schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:00:
Sorry ik had er moeten bij zeggen:
- Stromer heb ik getest, Stromer ST3 rijdt goed, maar super duur (toch degene dat ik effe had).
- Koga B20 : getest maar viel tegen, die versnellingen (traploos)... ieder zijn ding.

Klever ga ik verder bekijken, lijken van prijs en combinatie motor/batterij goed mee te vallen.

de Qwic ga ik proberen morgen een testritje mee te doen, er is een verkoper in de buurt. Tegenwoordig dezelfde motor als Klever/Stromer, na te kijken dus.

Het is een beetje "achterwiel straffe motor" (hoog koppel) vs. "Bosch G4" middenmotor.

Zie ik het verkeerd dat achterwiel beter is i.v.m. slijtage? zijn er nadelen aan? hoger verbruik? minder goed op lage snelheden (direct op het wiel vs. via de versnellingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

petervandenberg schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:48:
Ik fiets al 1,5 jaar zeer tevreden op een Speed pedelec, Stromer ST1. In mijn ogen een goede prijs/kwaliteit verhouding, met minimaal onderhoud. Wellicht kun je nog een proefrit maken op de ST 1x, dat scheelt al iets in je budget.

[...]
Goed om te weten.

mis je niet zo een verende vork?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bjp schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:00:

1. Ja.
2. Alle voordeel hep zijn nadeel ^^. Zie de startpost. Kortweg, voor een spedelec weegt het voordeel (minder kritische aandrijving) op tegen de nadelen. De verhalen van kettingkasten van Bosch die op hoge snelheid worden opgegeten staan me nog bij :+
3. Verbruik verwacht ik geen groot verschil op.
4. Ja dat zou een issue kunnen zijn in extreme omstandigheden. Probleem met een naafmotor zit hem met de combi lang zware belasting en laag toerental.Tenzij je door Limburg gaat scheuren verwacht ik niet dat je daar tegen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

roffeltjes schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:46:
[...]

1. Ja.
2. Alle voordeel hep zijn nadeel ^^. Zie de startpost. Kortweg, voor een spedelec weegt het voordeel (minder kritische aandrijving) op tegen de nadelen. De verhalen van kettingkasten van Bosch die op hoge snelheid worden opgegeten staan me nog bij :+
3. Verbruik verwacht ik geen groot verschil op.
4. Ja dat zou een issue kunnen zijn in extreme omstandigheden. Probleem met een naafmotor zit hem met de combi lang zware belasting en laag toerental.Tenzij je door Limburg gaat scheuren verwacht ik niet dat je daar tegen aanloopt.
Ah ok :) ik woon wel in Belgie (rond Leuven) en doe wel eens paar muurtjes... ik snap het wel met die lange tijd trage snelheid, niet ideaal voor zo een motor. Val je dan terug op beperkte kracht of volledig zonder ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 18:58

Tahref

God bless you

Ben klaar met mijn Ancheer. De kleine aanpassingen/reparaties die om de aantal weken/maanden moest doen stapelen wel op.
Nu dus op zoek naar een midden segment donor fiets waar ik mijn elektrische onderdelen van mijn Ancheer naar over kan zetten. (deze werken nog steeds zonder klachten)

Nu mijn vraag. Mijn Ancheer heeft 26 inch wielen, een 28 inch fiets zal wel een langere afstand op een accu kunnen rijden lijkt mij?
En iemand een website met goede prijs-kwaliteitverhouding fietsen?

[ Voor 7% gewijzigd door Tahref op 10-02-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bjp schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:59:
[...]

Ah ok :) ik woon wel in Belgie (rond Leuven) en doe wel eens paar muurtjes... ik snap het wel met die lange tijd trage snelheid, niet ideaal voor zo een motor. Val je dan terug op beperkte kracht of volledig zonder ondersteuning?
Geen idee hoe dat zit met de Stromer, verschilt per merk motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:58
Tahref schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:40:
Ben klaar met mijn Ancheer. De kleine aanpassingen/reparaties die om de aantal weken/maanden moest doen stapelen wel op.
Nu dus op zoek naar een midden segment donor fiets waar ik mijn elektrische onderdelen van mijn Ancheer naar over kan zetten. (deze werken nog steeds zonder klachten)

Nu mijn vraag. Mijn Ancheer heeft 26 inch wielen, een 28 inch fiets zal wel een langere afstand op een accu kunnen rijden lijkt mij?
Waar baseer je dit op?
Je hebt nog steeds dezelfde hoeveelheid energie nodig om 25km/u te halen. En een groter wiel betekent dat je meer kracht nodig hebt om te versnellen. En dat kan wel eens nadelig zijn voor je stroomverbruik. Maar daar krijg je een iets hogere topsnelheid voor terug.

Wat je wel kan doen is een 26" wiel in een 28" fiets plaatsen. Meestal is de passing van de band wat problematischer omdat 26" wielen meestal 2" banden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 15:54
bjp schreef op maandag 10 februari 2020 @ 17:26:
[...]

Goed om te weten.

mis je niet zo een verende vork?
Nee die mis ik helemaal niet. In het begin voelde ik mijn polsen wel wat en dacht ik dat dit aan de trillingen lag, maar na betere afstelling (en daarmee betere zithouding) van het stuur (iets gekanteld) en zadel verdwenen deze klachten ook verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 18:58

Tahref

God bless you

Torched schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:53:
[...]

Waar baseer je dit op?
Je hebt nog steeds dezelfde hoeveelheid energie nodig om 25km/u te halen. En een groter wiel betekent dat je meer kracht nodig hebt om te versnellen. En dat kan wel eens nadelig zijn voor je stroomverbruik. Maar daar krijg je een iets hogere topsnelheid voor terug.
Ik dacht dat een kleine band meer moet draaien dan een grote band om dezelfde afstand af te leggen, waardoor een grotere band minder energie nodig heeft als deze eenmaal op gang is?
Pagina: 1 ... 22 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam