Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste
Acties:

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:52:
Heel leuk geklust, maar met die remmen, het gewicht en die snelheid krijg ik heel nare associaties. Ik mag hopen dat je snapt dat je in de stad niks te zoeken hebt met dat projectiel omdat je anderen hiermee in gevaar brengt. Ik heb in mijn leven teveel ongelukken gezien

Ik hang op dit punt zelden de moraal ridder uit maar dit is in mijn optiek onverantwoordelijk.Een terugtraprem en een v brake is gewoon niet okay voor dit soort werk. Het helpt ook niet met de reputatie van zelfbouw.

Ik kan me voorstellen dat je me nu een eikel vind, maar ik hoop dat je deze kritiek omzet in bezinning en nadenkt over een betere fiets als basis (ik adviseer zoals altijd schijfremmen.
Een BBS01 was inderdaad beter op z'n plek geweest.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:28

BertV

R-L48

bbbrumbrum schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:02:
[...]

Een BBS01 was inderdaad beter op z'n plek geweest.
Misschien.

Er zou eigenlijk een laagdrempelige RDW-controle moeten komen. +stempel *OK*
Een soort schouwing bij een gecertificeerde fietsenmaker.

Mooi als je zo handig bent, beetje jammer dat je per definitie illegaal moet gaan rondrijden.

It makket my net út

• Maximus Sceptus
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 28-02 23:13
Ik ben op zoek naar een oplader voor een ebike batterij, maar ik kan niet googlen hiernaar, omdat ik geen text op de batterij terug vind.

Het laadpunt is ook een niet echt standaard (rond/driehoek) aansluiting.

Heeft iemand hier een idee?

Foto:

https://i.imgur.com/4AMWcOq.jpg

alvast bedankt

[Voor 5% gewijzigd door Maximus Sceptus op 20-01-2020 15:32]

• ibothead
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 06-04 16:27
Ik heb ook de bafang bbs02b motor thuis liggen
Komende week of volgende week mijn Cube attation ophalen en ombouwen.

Deze heeft dan wel schijfremmen en ik ga mijn fiets ook begrenzen met die software tot max 35

25 vindt ik te langzaam 35 is hard zat zeker met die verrekte koud nu

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:31
BertV schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:09:
Er zou eigenlijk een laagdrempelige RDW-controle moeten komen. +stempel *OK*
Een soort schouwing bij een gecertificeerde fietsenmaker.

Mooi als je zo handig bent, beetje jammer dat je per definitie illegaal moet gaan rondrijden.
Probleem is, zelfs al zou er zo'n simpele RDW controle zijn, dan geven die de OK, en hoera je hebt een officiele speedpedelec, met helmplicht, geel kentekenplaatje en je moet de rijbaan op.

Maar dat wil 99% van de zelfbouwers helemaal niet, die willen lekker met 30+ op het fietspad rondblazen zonder helm en verzekering.

[Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 20-01-2020 16:02]

specs

• Silent891
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-03 14:00
Ik vind je zeker geen eikel, kan je kritische noot zeker waarderen. Al vind ik mijn remkracht niet tegenvallen, ik gebruik 80mm remblokken. Maar ik besef zeker dat een V-brake ondergeschikt is aan schijfremmen. Zeker met regen. En V-brake vergt meer onderhoud. Dus ik snap je zorgen, het kan een gevaarlijk projectiel zijn.

Maar ik denk ook dat het erg aan de persoon zelf ligt, hoe die ermee om gaat. Bv Als mijn dochter voorop zit, dan fiets ik 20kmp/u. Als ik in het dorp fiets, dan fiets ik max 25kmp/u. Ik gebruik de hogere snelheid alleen op langere rustige wegen.
roffeltjes schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:52:
Heel leuk geklust, maar met die remmen, het gewicht en die snelheid krijg ik heel nare associaties. Ik mag hopen dat je snapt dat je in de stad niks te zoeken hebt met dat projectiel omdat je anderen hiermee in gevaar brengt. Ik heb in mijn leven teveel ongelukken gezien.

Ik zal het toelichten:

1. Je remkracht zit voor en dat is een V-brake (dit is een natuurkundig ding, als je een voor en een achterrem hard in knijpt is alleen de voorrem effectief). Die zijn niet voor niets al verdwenen in de sport ondanks hun lichte gewicht, stoppen gaat nog wel, maar modulatie is niet hun ding.
2. Je hebt een rechtop fiets waardoor je per definitie minder hard kan remmen omdat je je niet goed schrap kan zetten. Het vervelend is dat dat heel slecht combineert met een v-brake met het bijbehorende "aan-uit" gevoel.
3. Je hebt een shotgun zitje voor een kind. Dat betekent dat hard remmen uberhaupt uit den boze is.

Kortweg, op mijn razer zit ik laag (dus kan veel harder remmen) en heb ik Magura remmen. Dat is wat mij betreft in de stad al borderline als het regent. De Razer is één van de snelst optrekkende fabrieksfietsen, jouw fiets heeft een pak meer torque en een hogere top.

Ik hang op dit punt zelden de moraal ridder uit maar dit is in mijn optiek onverantwoordelijk.Een terugtraprem en een v brake is gewoon niet okay voor dit soort werk. Het helpt ook niet met de reputatie van zelfbouw.

Ik kan me voorstellen dat je me nu een eikel vind, maar ik hoop dat je deze kritiek omzet in bezinning en nadenkt over een betere fiets als basis (ik adviseer zoals altijd schijfremmen omdat die zowel doseerbaar zijn als in alle omstandigheden goed remmen). En wees echt super voorzichtig met een ongegord zitje... als je met 25kmpu plotseling je rem vol in stampt garandeer ik je dat je kind over je stuur vliegt, laat staan met 30kmpu.

[Voor 0% gewijzigd door Silent891 op 20-01-2020 18:57. Reden: typo's]

Dingen moet je regelen

• Teletekst
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 03-04 22:00
DeeeJeee schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:36:
[...]
Ik heb de Gazelle Ultimate C8 Plus HMB en die bevalt erg goed.
Gazelle is alleen van toepassing op het frame, de rest is van externe leveranciers zoals tegenwoordig bij de meeste fietsen.
Dat frame is vrij sportief en erg stijf dus dat fietst fijn en direct.
De onderdelen zijn van hoge kwaliteit en ik verwacht er geen problemen mee.
Ik heb bij Gazelle gereden op de Ultimate C8. Ik vond hem heerlijk rijden, maar ik heb de fiets ook nodig voor dagelijks gebruik zoals boodschappen etcetera. En daarvoor vond ik hem toch wat lomp.

Inmiddels heb ik mijn keuze beperkt tot de volgende 3 modellen:
- Sparta M8B. Heb ik op gefietst en fietste prima, hoewel ik liever de accu in het frame heb zitten
- Gazelle Grenoble C8 HMB
- Gazelle Grenoble C380 HMB

Van Sparta is er nu een fijne aanbieding, maar de Gazelle reed ook wel heel prettig.
De Gazelle C380 wordt wel heel duur met een duurdere accu.
Dus waarschijnlijk wordt het de C8.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-04 09:03
Silent891 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:33:
Ik vind je zeker geen eikel, kan je kritische noot zeker waarderen. Al vind ik mijn remkracht niet tegenvallen, ik gebruik 80mm remblokken. Maar ik besef zeker dat een V-brake ondergeschikt is aan schijfremmen. Zeker met regen. En V-brake vergt meer onderhoud. Dus ik snap je zorgen, het kan een gevaarlijk projectiel zijn.

Maar ik denk ook erg aan de persoon zelf ligt, hoe die ermee om gaat. Bv Als mijn dochter voorop zit, dan fiets ik 20kmp/u. Als ik in het dorp fiets, dan fiets ik max 25kmp/u. Ik gebruik de hogere snelheid alleen op langere rustige wegen.

[...]
Goed zo :)

Als je je er maar bewust van bent en naar handelt.

• ibothead
https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=txl

8)7 :o
Mijn bafang motor en accu samen zijn al bijna duurder dan deze fiets.

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:41
Teletekst schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:39:
[...]

Ik heb bij Gazelle gereden op de Ultimate C8. Ik vond hem heerlijk rijden, maar ik heb de fiets ook nodig voor dagelijks gebruik zoals boodschappen etcetera. En daarvoor vond ik hem toch wat lomp.

- Sparta M8B. Heb ik op gefietst en fietste prima, hoewel ik liever de accu in het frame heb zitten

Van Sparta is er nu een fijne aanbieding, maar de Gazelle reed ook wel heel prettig.
Ik zou zelf ook eerder voor de Gazelle Grenoble C8 HMB gaan. Ik heb liever een Nexus dan een traploze naaf en de Bosch ALP motor is echt een hele fijne motor.

Ik had op deze fiets wel graag een riem + schijfremmen gezien.

Hoezo was de Ultimate C8 eigenlijk lomp, waarin lomp?

BlaBlaBla

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Probleem is, zelfs al zou er zo'n simpele RDW controle zijn, dan geven die de OK, en hoera je hebt een officiele speedpedelec, met helmplicht, geel kentekenplaatje en je moet de rijbaan op.

Maar dat wil 99% van de zelfbouwers helemaal niet, die willen lekker met 30+ op het fietspad rondblazen zonder helm en verzekering.
Even on the side, hoe wil je een 25+ zelfbouwer verzekeren dan?

En zonder helm met die snelheden ben je gewoon niet wijs.

Daarnaast, de meeste zelfbouwers gaan dan ook weer niet met gemak 40+, wat eigenlijk wel een must is als je de rijbaan op wilt/moet.

• Dreamvoid
Exact mijn punt :)

specs

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:39
Probleem zit hem volgens mij in de beleving van de 25km/h limiet voor een fitte fietser, 30km/h zou al veel schelen, want dat houd je moeilijker vol zonder ondersteuning.

De limiet ligt in de praktijk wel wat hoger dan 25km/h:
https://www.vraaghetdepol...t-ik-een-boete-krijg.html
https://webapps.politieacademie.nl/rollenbank#page-547

@ibothead Het kan nog wel goedkoper dan die fiets van bol.com: https://nl.aliexpress.com/item/4000382364444.html
Er zal nog wel wat aan importheffingen bij komen en het is niet vergelijkbaar met een Bafang BBSXX met degelijke accu.

• DeeeJeee
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 30-01 21:59
Teletekst schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:39:
[...]

Het verschil tussen die C8 en C380 is dat de C380 wat meer koppel heeft, andere velgen en zadel en een traploze versnelling.
Of dat tegen de meerprijs opweegt?

Ik heb mijn fiets mij Mantel gekocht, daar hebben ze flinke kortingen dus je zou er even op de website kunnen kijken.
Ook voor de Sparta.

Succes, ik vind alle drie de fietsen van hoge kwaliteit.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

• BertV

BertV

R-L48

doek55 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:32:
Probleem zit hem volgens mij in de beleving van de 25km/h limiet voor een fitte fietser, 30km/h zou al veel schelen, want dat houd je moeilijker vol zonder ondersteuning.
Voor iedereen 250watt op het achterwiel, blijvend ondersteunend, ook boven de 25km/u zou ideaal zijn.

Fitte fietsers rijden zo makkelijker 40km/u. ( +/- speed-pedelec)
Minder fitte fietser rijden met dezelfde fiets die 25km/u. ( +/- gewone E-bike)

Verder, weg met alle regels en handhaven als je ziet dat er abnormale snelheden worden gehaald = opgevoerd.

It makket my net út

• ibothead
doek55 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:32:

De limiet ligt in de praktijk wel wat hoger dan 25km/h:
https://www.vraaghetdepol...t-ik-een-boete-krijg.html
https://webapps.politieacademie.nl/rollenbank#page-547
Ja ik vindt 25 gewoon te weinig want fiets zelfs met zonder ondersteuning 25 gemiddeld. Dus 30+ is beter maar ja we zien wel komende week eens de Cube attation halen bij fietsvoordeelshop in Eindhoven en gereedschap om de trapas enzo te verwijderen

• roffeltjes
ibothead schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Ja ik vindt 25 gewoon te weinig want fiets zelfs met zonder ondersteuning 25 gemiddeld.
Dat is heel knap, dat redde ik als wedstrijdrijder niet op een gewone fiets. Sterker nog, ook op een racefiets is 100km afstand met 25 gemiddeld is gewoon best doorrijden. Stoplichtje hakt gigantisch in je gemiddelde.

Andere kant langs is het verschil tussen een gewone e-bike en een s-pedelec heel klein in de stad (wijk genoot pakt op de laatste 8km ongeveer een minuut). Je moet echt forse rechte einden hebben wil dat echt significante tijdwinst worden.

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:23
Het blijft een terugkerend onderwerp, dat de e-bike begrenst is tot +-25 km en dat men ontevreden is over deze grens.

Als je niet tevreden bent met 25km pu ga dan voor een speed pedelec!!!!

Nee liever knoeien met eigenbouwsels al dan niet met onderdelen die niet geschikt zijn voor opgefokte snelheden. Los van het onverzekerd rondtoeren. Het zgn chippen is ook zo'n sjoemel iets.

Begrijp er echt geen pepernoot van dat deze illegale praktijken hier door sommige gepromoot worden en verwijzen naar site's ter bevordering van.

Moet nog maar bezien als er stront aan de knikker is of deze figuren ook de verantwoording nemen. Tja beloven is 1 maar werkelijk doen is 2. Zet daar een groot vraagteken bij. Of ze belazeren de verzekering met hun trucs.

Al eerder gezegd dat ik niet zoveel moeite heb met speed pedelec die op fiets paden rijden. Natuurlijk sjoemelen die ook maar zijn in ieder geval herkenbaar aan de kenteken registratie en rijden doorgaans op deugdelijk materiaal. Iets wat je bij de onderduikers niet 123 kan herkennen.

Gelukkig is de grootste groep wel goed/legaal bezig

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:10
roffeltjes schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:26:
[...]

Dat is heel knap, dat redde ik als wedstrijdrijder niet op een gewone fiets. Sterker nog, ook op een racefiets is 100km afstand met 25 gemiddeld is gewoon best doorrijden. Stoplichtje hakt gigantisch in je gemiddelde.

Andere kant langs is het verschil tussen een gewone e-bike en een s-pedelec heel klein in de stad (wijk genoot pakt op de laatste 8km ongeveer een minuut). Je moet echt forse rechte einden hebben wil dat echt significante tijdwinst worden.
Tuurlijk niet over 100km. Maar wie fietst er 100 km naar zijn werk toe. Ik heb vanaf mijn 18e tot mijn 24e bij een bedrijf 12 km van huis gewerkt. Ik had toen een fiets wat nog net geen racefiets was, maar scheelde niet veel.

Ik heb die 12 km regelmatig met 30km/u of hoger gefietst. En zat gemiddeld echt wel boven de 25.
Ik heb die route ook wel eens gereden met ebike, en dan kom je echt continu in die 25km/u grens. :+

• BertV

BertV

R-L48

Laat ik daar nu net gegevens over hebben!

Ik ben absoluut geen wielrenner, meer iemand met een goede conditie.
Ik fiets nu door met de racefiets, maar niet met de tong op het stuur.

Over een afstand van 34km

Gemiddeld met de speed pedelec 33,1km/u
Met de racefiets 22,9 km/u

Dat is een bewogen gemiddelde, zonder het pontje, maar met korte momenten met wat stoplichten, wachten met oversteken etc.

[Voor 4% gewijzigd door BertV op 21-01-2020 14:55]

It makket my net út

• roffeltjes
Torched schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Tuurlijk niet over 100km. Maar wie fietst er 100 km naar zijn werk toe. Ik heb vanaf mijn 18e tot mijn 24e bij een bedrijf 12 km van huis gewerkt. Ik had toen een fiets wat nog net geen racefiets was, maar scheelde niet veel.

Ik heb die 12 km regelmatig met 30km/u of hoger gefietst. En zat gemiddeld echt wel boven de 25.
Ik heb die route ook wel eens gereden met ebike, en dan kom je echt continu in die 25km/u grens. :+
Er is uiteraard wel iets verschil tussen 100km en 12km, maar het maakt minder uit dan je denkt. Het is allebei aeroob en witte spiercelen. Ja je kan een uurtje op je omslagpunt fietsen, dus je zal op 12km echt wel iets harder kunnen (maar dat is helemaal niet zo makkelijk, vergt echt wel wat wilskracht en training*).

Maar zelfs dan; Het hangt van de route af, maar 25kmpu gemiddeld is vrijwel zeker 30+ continue.

Als je dat structureel (dus niet die ene keer met windkracht 5 in de rug^^) 30 minuutjes op een gewone fiets kan ga je gewoon mee kunnen rijden in de B categorie club wedstrijden en zal je met wat trainen en elke week een wedstrijdje al heel snel voorin meedraaien.

Wat BertV aangeeft is een veel logischer gemiddelde voor een racefiets op een normale afstand.

Let ook op! Met een 45kmpu machine redt hij in 34km een gemiddelde van 33. Dat is dus een verlies van meer dan 10kmpu. Ik gok dat hij op de racefiets alle rechte stukken tegen de 30kmpu rijdt en dan heb je zoals hij al zegt inderdaad geen slechte conditie.

Anecdote:

Ik zelf reed in een uur op een redelijk verkeersluw rondje +/- 27 kmpu (4-5 slagen onder mijn omslagpunt)=> Dan hebben we het dus wat mensen denken te halen met een stadsfiets!)... Als ik echt beest zou gaan (maar met verkeer in acht nemend) zou ik misschien 30 rond net halen maar dan had je me kunnen opvegen. En toch; ik kon behoorlijk mee in wedstrijden.

* Je omslagpunt meer dan een paar minuten aantikken is niet zo makkelijk op een fiets, je moet dan echt wel gemotiveerd zijn. Daarnaast, je moet ook aanvoelen wat je doet, want als je je omslagpunt voorbij gaat klap je in de kortste keren in.

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2020 14:26]

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:31
TecTo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:28:
Het blijft een terugkerend onderwerp, dat de e-bike begrenst is tot +-25 km en dat men ontevreden is over deze grens.

Als je niet tevreden bent met 25km pu ga dan voor een speed pedelec!!!!

Nee liever knoeien met eigenbouwsels al dan niet met onderdelen die niet geschikt zijn voor opgefokte snelheden. Los van het onverzekerd rondtoeren. Het zgn chippen is ook zo'n sjoemel iets.

Begrijp er echt geen pepernoot van dat deze illegale praktijken hier door sommige gepromoot worden en verwijzen naar site's ter bevordering van.

Moet nog maar bezien als er stront aan de knikker is of deze figuren ook de verantwoording nemen. Tja beloven is 1 maar werkelijk doen is 2. Zet daar een groot vraagteken bij. Of ze belazeren de verzekering met hun trucs.

Al eerder gezegd dat ik niet zoveel moeite heb met speed pedelec die op fiets paden rijden. Natuurlijk sjoemelen die ook maar zijn in ieder geval herkenbaar aan de kenteken registratie en rijden doorgaans op deugdelijk materiaal. Iets wat je bij de onderduikers niet 123 kan herkennen.

Gelukkig is de grootste groep wel goed/legaal bezig
Dat jij je groen en geel ergert aan opgevoerde e-bikes maar geen moeite hebt met speed pedelecs die op fietspaden rijden vind ik een bizarre spagaat. Een SP op een fietspad is namelijk precies even gevaarlijk als een opgevoerde e-bike op een fietspad, bij dezelfde snelheid. De door jou genoemde herkenbaarheid (kentekenplaat) is er pas als het ding je voorbij is komen suizen en je je al te pletter geschrokken bent als je niet op zat te letten...

Verder is een fietser op een opgevoerde e-bike die zich fatsoenlijk gedraagt in het verkeer en dus zonodig zijn snelheid en plaats op de weg aanpast aan de omstandigheden, veeeeeeeeeeeel veiliger dan iemand die op een keurige 25 km/u e-bike rijdt en verder alle geschreven en ongeschreven regels aan zijn laars lapt (zonder licht, door rood, appen, met z'n drieën naast elkaar, 25 km/u rijden omdat dat nou eenmaal de max snelheid van het ding is, enzovoorts).

Natuurlijk verbaas ik me ook over sommige zelfbouwprojectjes die hier en elders langskomen, en heb ik zo m'n twijfels over het opvoeren van sommige e-bikes. Maar om dat nou weg te zetten als het allergrootste bedreiging van de fietsverkeersveiligheid in Nederland (dat idee krijg ik in ieder geval van posts zoals die van jou), dat gaat veel te ver. Al was het alleen maar om dat ieder wielrenner volkomen legaal de snelheden mag rijden die een opgevoerde e-bike niet met ondersteuning mag halen. Zonder licht, helm, spiegel, kenteken, remlicht, verzekering of andere technische eisen die de wetgever wél aan een SP hangt.

Maar goed, dat is mijn mening...

• Dreamvoid
BertV schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:27:
Voor iedereen 250watt op het achterwiel, blijvend ondersteunend, ook boven de 25km/u zou ideaal zijn.

Fitte fietsers rijden zo makkelijker 40km/u. ( +/- speed-pedelec)
Minder fitte fietser rijden met dezelfde fiets die 25km/u. ( +/- gewone E-bike)
Punt is dat de overheid helemaal geen fietsers wil die 40 km/u kunnen, fit of niet. Als dat al gebeurt, dan met bromfietsregels: gele plaat, helm, en op de rijbaan.

Een SP op het fietspad is idd gevaarlijk en binnen de bebouwde kom niet echt een goede zaak, maar vanwege de typegoedkeuring en helmplicht toch wel iets beter dan een doorsnee zelfbouwer zonder helm.

[Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 21-01-2020 15:08]

specs

• BertV

BertV

R-L48

Dreamvoid schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:02:
[...]

Punt is dat de overheid helemaal geen fietsers wil die 40 km/u kunnen, fit of niet. Als dat al gebeurt, dan met bromfietsregels: gele plaat, helm, en op de rijbaan.

Een SP op het fietspad is idd gevaarlijk en binnen de bebouwde kom niet echt een goede zaak, maar vanwege de typegoedkeuring en helmplicht toch wel iets beter dan een doorsnee zelfbouwer zonder helm.
Ik weet het, het was dan ook mijn idee.

Er rijden nogal wat halzen op die SP's, maar het zou zo mooi zijn als het kon zo op het fietspad.
Ik denk dat ik ook wel een buitenrandstedelijke bril heb. Onze fietspaden zijn leeg. Op de rijbaan zelf wordt veel te hard gereden door auto's.

[Voor 3% gewijzigd door BertV op 21-01-2020 15:15]

It makket my net út

• Dreamvoid
Daarom lijkt me de scheiding tussen binnen/buiten bebouwde kom wel ok, maar goed ik vind t took prima dat brommers daar rijden.

Al blijft de handhaving nogal lastig - brommers mogen op fietspaden buiten de bebouwde kom max 40 km/u, maar laten we wel zijn, hoeveel brommer rijders weten dat, houden zich daaraan, en wie controleert dat?

specs

• BertV

BertV

R-L48

Dreamvoid schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:30:
max 40 km/u, maar laten we wel zijn, hoeveel brommer rijders weten dat, houden zich daaraan, en wie controleert dat?
Sterker nog, ik kan me niet herinneren dat ik laatst nog een snorfietser heb ingehaald met de speed-pedelec.
Dat zullen er in de 40.000km een handje vol zijn geweest.

Controle is compleet afwezig.

It makket my net út

• TecTo
B64 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:00:
[...]

Dat jij je groen en geel ergert aan opgevoerde e-bikes maar geen moeite hebt met speed pedelecs die op fietspaden rijden vind ik een bizarre spagaat. Een SP op een fietspad is namelijk precies even gevaarlijk als een opgevoerde e-bike op een fietspad, bij dezelfde snelheid. De door jou genoemde herkenbaarheid (kentekenplaat) is er pas als het ding je voorbij is komen suizen en je je al te pletter geschrokken bent als je niet op zat te letten...

Verder is een fietser op een opgevoerde e-bike die zich fatsoenlijk gedraagt in het verkeer en dus zonodig zijn snelheid en plaats op de weg aanpast aan de omstandigheden, veeeeeeeeeeeel veiliger dan iemand die op een keurige 25 km/u e-bike rijdt en verder alle geschreven en ongeschreven regels aan zijn laars lapt (zonder licht, door rood, appen, met z'n drieën naast elkaar, 25 km/u rijden omdat dat nou eenmaal de max snelheid van het ding is, enzovoorts).

Natuurlijk verbaas ik me ook over sommige zelfbouwprojectjes die hier en elders langskomen, en heb ik zo m'n twijfels over het opvoeren van sommige e-bikes. Maar om dat nou weg te zetten als het allergrootste bedreiging van de fietsverkeersveiligheid in Nederland (dat idee krijg ik in ieder geval van posts zoals die van jou), dat gaat veel te ver. Al was het alleen maar om dat ieder wielrenner volkomen legaal de snelheden mag rijden die een opgevoerde e-bike niet met ondersteuning mag halen. Zonder licht, helm, spiegel, kenteken, remlicht, verzekering of andere technische eisen die de wetgever wél aan een SP hangt.

Maar goed, dat is mijn mening...
Erger me niet groen of geel, dus je aanname laat ik voor wat het is. De legale speed pedelec die op het fietspad rijdt is in overtreding maar voldoet tenminste aan een aantal eisen. Helm op z'n knar, spiegel en een fiets die daarvoor gebouwd is een goedgekeurd en vaak ook de nodige stuurmanskunst. Zet je dit af tegen een groep dikbuikige toerrijders op een racefiets op een smal fietspad ;) _/-\o_

Je kan er natuurlijk allerlei zaken bijhalen als geen bel op je fiets enz., om de illegale praktijken in e-bike land te verzachten maar dat is niet de kern van.

Woon zelf aan een belendende landweg waar veel jongeren school-woonplaats fietsen. Ja drie vier rijen dik appen, kletsen slingeren, geen licht, geen bel of wat dan ook wat niet deugd maar de snelheid valt wel mee. Daar zijn het ook jongeren voor en met de jaren hoop je dan dat het verstand met de jaren... Kennelijk is dat bij sommige volwassen een heikel iets. Lees de post nog even met de zelfbouw met zadel op stang voor kind bedoeld, remmen van, enz..

Laten we e-bike land zo zuiver mogelijk houden en met goed gedrag en deugdelijk materiaal komt het er ooit nog van dat een legale speed pedelec ook op de fietspaden mag rijden.

• ibothead
Ik was altijd al een boefje :p

Lekker op je snorfiets 45 rijden in de zomer :P
en winter op je brommer 95 rijden waar het kon _O-
Achteraf was die 95 rijden echt malloot hard en onbezonnen >:)

• greg-a
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:40
ibothead schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:56:
Ik was altijd al een boefje :p

Lekker op je snorfiets 45 rijden in de zomer :P
en winter op je brommer 95 rijden waar het kon _O-
Achteraf was die 95 rijden echt malloot hard en onbezonnen >:)
kunnen we weer iets meer on-topic gaan aub…

Het is inmiddels wel duidelijk dat als je fiets op de motor harder gaat dan 25kph je officieel niet meer onder de noemer "fiets" valt. Het is ook wel duidelijk dat mensen hier lak aan hebben en dat hier voor- en tegenstanders voor zijn.

• Teletekst
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 03-04 22:00
Strider schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:44:
[...]

Hoezo was de Ultimate C8 eigenlijk lomp, waarin lomp?
Lomp is misschien een verkeerde woordkeuze. Door het brede frame en rechte stuur zag ik niet helemaal voor me hoe ik deze fiets makkelijk kwijt kan in fietsenstallingen. :)
Het is echt een heerlijke fiets, maar niet voor dagelijks gebruik vind ik.

• TecTo
knip

[Voor 99% gewijzigd door TecTo op 22-01-2020 01:55]

• B64
greg-a schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:04:
[...]

kunnen we weer iets meer on-topic gaan aub…

Het is inmiddels wel duidelijk dat als je fiets op de motor harder gaat dan 25kph je officieel niet meer onder de noemer "fiets" valt. Het is ook wel duidelijk dat mensen hier lak aan hebben en dat hier voor- en tegenstanders voor zijn.
Kan aan mij liggen, maar die discussie lijkt me perfect on-topic in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"...

• Ettje66
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 06-03 08:15
Ik lees graag de discussie over het wel en niet opvoeren van de ebike. Ik ga er vanuit de meeste mensen met een opgevoerde ebike, geen losgeslagen pubers zijn en redelijk bewust op de fiets zitten. Dit in tegenstelling tot de snorfietsen die volgens mij nooit onder de 35 rijden, lak hebben aan alle regels en wel echt een gevaar op het fietspad zijn. En dan heb ik het nog niet over de gemiddelde racefietsers, dat zijn de echte idioten op het fietspad. Merendeel rijdt door rood, probeert zich door ieder gaatje op het fietspad te wurmen en hebben echt lak aan de medefietspadgebruikers. Zelf ben ik van mening en ik denk de meeste van ons dat het gewoon te druk is op het fietspad, zeker in de stad. Zolang de infrastructuur niet veranderd en er geen verdraagzaamheid komt vrees ik het ergste voor de komende jaren. Ik ben niet tegen op het opvoeren van een ebike, maar zelf denk ik dat als je dan toch hard wil fietsen gewoon de wet moet volgen en een speedpedelec moet aanschaffen. Maar dan moet wel de prijs naar beneden. Als ik nu een scooter koop ben ik daar minder geld aan kwijt als aan een SP.

• BertV

BertV

R-L48

Ook op een SP zitten malloten.
Als SP-er ben ook wel eens door een tegemoet komende SP-er de weg afgedrukt.
(hij onderschatte mijn snelheid)

Of een huilende fietser (scholier) op de grond die net door een SP-er was omgeduwd.

Laten we racefietsers niet demoniseren.
De afgelopen week heb ik op een SP, racefiets en 25-E-bike mijn woon-werk route gereden. :P

Interessant, al zijn er ontelbare variabelen:
Over 34km,
Utrechtse Heuvelrug,
bewogen gemiddelde (ex-pontje, maar incl. stoplichten),
goede conditie,
nette inspanning, niet "met de tong uit de mond"

E-bike gemiddeld: 19 km/u
Racefiets gemiddeld: 22,9 km/u
SP (Bosch) gemiddeld 33,1 km/u

[Voor 29% gewijzigd door BertV op 22-01-2020 09:14]

It makket my net út

• Ettje66
BertV schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:01:

Laten we racefietsers niet demoniseren.
De afgelopen week heb ik op een SP, racefiets en 25-E-bike mijn woon-werk route gereden. :P
Nee dat is het laatse wat ik wil de racefietsers demoniseren. Ik zit er zelf ook regelmatig op. Maar zij zijn toch degene waar ik me het meest aan erger. Al is het maar dat het merendeel altijd door rood rijdt.

• Mouze88
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 04-04 18:08
BertV schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:01:
Ook op een SP zitten malloten.
Als SP-er ben ook wel eens door een tegemoet komende SP-er de weg afgedrukt.
(hij onderschatte mijn snelheid)
Volgens mij zijn de meeste mensen op een SP malloten, ik woon dan in Amsterdam, daar ga je toch niet met je fiets tussen de auto's rijden? Dan rij ik wel lekker op mijn e-bike op het fietspad en wanneer de situatie dat toelaat ga ik lekker naar 35 km/h. En als de situatie weer anders is rem ik weer af. Zitten goede schijfremmen op dus sta zo stil :)

• VFRRijder
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-04 20:31
De meeste SP's die ik op mijn route tegenkom (Haarlem - Amsterdam) stoppen sowieso niet voor rood, net als de racefietsers, de meeste 25-E-Bikes wel. En ja, op de open stukken ga ik ook iets harder (30), maar in de stad rij ik gewoon 25.

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:01

SuBBaSS

-has Ryzen

Primeur voor mij (na 2 jaar ongeschonden rondrijden): gisteren een flinke klapper gemaakt met mijn batavus.
Fiets tegenwoordig naar een opleidingslocatie 12 km. bij me vandaan, binnendoor via allerlei (donkere) Groningse boerenweggetjes.
Reed over een brug, voelde mijn voorwiel onder me vandaan glijden en daar ging ik. :x

Schade leek mee te vallen. Ben er zelf redelijk ongeschonden vanaf gekomen maar mijn voorlamp is wel kaduuk (tijdens de val draaide mijn stuur een slag rond). Vrees dat dat geen kwestie van simpel 'lampje vervangen' gaat worden.

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• Ettje66
SuBBaSS schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:35:
Primeur voor mij (na 2 jaar ongeschonden rondrijden): gisteren een flinke klapper gemaakt met mijn batavus.
Fiets tegenwoordig naar een opleidingslocatie 12 km. bij me vandaan, binnendoor via allerlei (donkere) Groningse boerenweggetjes.
Reed over een brug, voelde mijn voorwiel onder me vandaan glijden en daar ging ik. :x

Schade leek mee te vallen. Ben er zelf redelijk ongeschonden vanaf gekomen maar mijn voorlamp is wel kaduuk (tijdens de val draaide mijn stuur een slag rond). Vrees dat dat geen kwestie van simpel 'lampje vervangen' gaat worden.
Altijd vervelend.

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Nogal ja. Ging ook niet onbesuisd ofzo. Ik reed niet hard (nog geen 20 km/h), display gaf 5 graden aan (was niet helemaal voorbereid op vorst) maar het gebeurde zomaar.
Nou ja, had veel erger kunnen aflopen (drukke sluiproute waar flink doorgereden wordt). En ik eindigde mijn val met mijn kin maar een paar cm. van het asfalt (buitelde over het stuur heen). :X

| AMD Ryzen 5 2400G - MSI B450 Gaming Plus - 16GB Corsair Vengeance LPX 3,0 GHz | De track 'achter' mijn avatar. *2019 Update* | Blogn00b |

• greg-a
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:40
amai, dat klinkt vervelend. Maar gelukkig valt de schade dus mee. Wel vreemd, omdat de gladheid volgens mij nog wel meevalt. Al blijven bruggen verraderlijk.

Vraagje, dragen jullie een helm op een e-bike (tm 25kph)?

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

greg-a schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:51:
amai, dat klinkt vervelend. Maar gelukkig valt de schade dus mee. Wel vreemd, omdat de gladheid volgens mij nog wel meevalt. Al blijven bruggen verraderlijk.

Een helm heb ik nog nooit overwogen.
Wellicht beetje eigenwijze nederlandse instelling, maar ook na dit ongeluk is dat niet iets waar ik aan denk.

• ValHallASW
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Ja, maar vooral omdat ik die toch al heb liggen en het met dit weer een praktische combinatie van veiligheid en een warm hoofd oplevert :P. Afhankelijk van de temperatuur pas ik ook mijn route aan -- op mijn standaardroute wordt niet gestrooid en dan is het soms verraderlijk glad. In december ben ik langs twee mensen gekomen die inderdaad met hun hoofd op straat beland waren, en die hersenschuddingen voorkom ik liever.

• KroeT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:50

KroeT

[...]

Ettje66 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:55:
Ik lees graag de discussie over het wel en niet opvoeren van de ebike. Ik ga er vanuit de meeste mensen met een opgevoerde ebike, geen losgeslagen pubers zijn en redelijk bewust op de fiets zitten. Dit in tegenstelling tot de snorfietsen die volgens mij nooit onder de 35 rijden, lak hebben aan alle regels en wel echt een gevaar op het fietspad zijn. En dan heb ik het nog niet over de gemiddelde racefietsers, dat zijn de echte idioten op het fietspad. Merendeel rijdt door rood, probeert zich door ieder gaatje op het fietspad te wurmen en hebben echt lak aan de medefietspadgebruikers. Zelf ben ik van mening en ik denk de meeste van ons dat het gewoon te druk is op het fietspad, zeker in de stad. Zolang de infrastructuur niet veranderd en er geen verdraagzaamheid komt vrees ik het ergste voor de komende jaren. Ik ben niet tegen op het opvoeren van een ebike, maar zelf denk ik dat als je dan toch hard wil fietsen gewoon de wet moet volgen en een speedpedelec moet aanschaffen. Maar dan moet wel de prijs naar beneden. Als ik nu een scooter koop ben ik daar minder geld aan kwijt als aan een SP.
Ik rijd zelf zeer regelmatig tussen Amsterdam en Haarlem langs de Schipholweg. Een vrijliggend, zij het ietwat smal, fietspad met weinig kruisingen en weinig fietsers. Het is het domein van de SP, ongeveer de helft van mijn tegenliggers 's ochtends rijdt erop. Verder veel snorfietsen die 50 rijden en een enkele scholier die het puur op spierkracht moet doen. Ik zou dus graag mijn <25-fiets ietwat opplussen naar <35, enkel voor het beschreven rechte stuk. Binnen de bebouwde kom fiets ik nu al zelden meer dan 20 km/u en als ik mijn zoontje achterop heb beperk ik me tot 14/15 km/u. Maar zo 's ochtends, op een verlaten fietspad van 13 kilometer lang, zou ik graag iets meer doorrijden.

Maar ja. Ik doe het toch niet. Ik denk dat het komt doordat ik echt niet in de verleiding wil worden gebracht om met mijn zoontje achterop binnen de bebouwde kom toch te hard te fietsen omdat het regent of iets dergelijks. Misschien niet het toonbeeld van ruggengraat maar het resultaat is hetzelfde.

Peace is not simply the absence of war.

• BertV

BertV

R-L48

ha! nee, een Nederlands iets inderdaad; op de racefiets en speed-pedelec een helm, niet op de E-bike.

Sterkte, in het noorden is het altijd gladder.

It makket my net út

• VFRRijder
  • Laatst online: 06-04 20:31

Ja, ik draag een helm. Omdat ik een stuk Amsterdam door moet en het daar soms een soort oorlogsgebied is met fietsers. Daarnaast rij ik dus op de open stukken 30, en vind het dan wel fijn om toch nog enige bescherming te hebben.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:32
Ik hoop van harte dat het initiatief om "standaard" e-bikes tot 30km/h ipv 25km/h goed te keuren. 25 is net te weinig tijdswinst en een speedbike heeft natuurlijk al die extra nadelen (helm, niet op fietspad, etc).

Opvoeren/hacken van je e-bike is leuk, maar ik vind 35 a 50km/h weer veel te snel voor een fietspad. En verzekering/garantie issues natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:28

Tahref

God bless you

Ik kan niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat vele die met hun ebike lopen te knutselen voor meer snelheid maximaal 10 minuten eerder op hun bestemming zijn. Waar doe je het dan voor?

• ibothead
Ettje66 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:11:
[...]

Nee dat is het laatse wat ik wil de racefietsers demoniseren. Ik zit er zelf ook regelmatig op. Maar zij zijn toch degene waar ik me het meest aan erger. Al is het maar dat het merendeel altijd door rood rijdt.
Ik erger me daar ook echt extreem aan met de vrachtwagen die ik rij voor bedrijfsafval routes door woonwijken en industrie terreinen.
Zeker de ebikes fietsen die door de jeugd of ouderen worden gebruikt en zeker met een voormotor zie ik veel problemen.
*Ouderen durven niet te remmen en laten gewoon hun e-bike los en vallen om bijv. Of schuiven er onderuit bij rood stoplicht :x

Al meerderen keren maar gestopt en oudjes geholpen weer op te komen staan. Of zelfs ambulance mogen bellen ivm bekken gebroken :(

Vindt dat fietsenmakers daar ook rekening mee mogen gaan houden ouderen en ebikes!
Sommige kunnen niet meer er mee overweg en worden een gevaar voor hun zelf en anderen.

• ibothead
Tahref schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:47:
Ik kan niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat vele die met hun ebike lopen te knutselen voor meer snelheid maximaal 10 minuten eerder op hun bestemming zijn. Waar doe je het dan voor?
Die 10 min is soms best fijn zo smorgens vroeg om 5 uur als ik richting me vrachtwagen fiets.

Geen hond op de weg zo smorgens vroeg en retro strak asfalt door de bossen/parken van Eindhoven 😇 :*)

• BertV

BertV

R-L48

ibothead schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Vindt dat fietsenmakers daar ook rekening mee mogen gaan houden ouderen en ebikes!
Sommige kunnen niet meer er mee overweg en worden een gevaar voor hun zelf en anderen.
Ik heb nu een oude(re) leen-sparta met voorwielmotor en begrijp ineens de ongelukken met bejaarden die "ineens een weg oversteken".

Er zit een soort gashandle aan de linkerkant die ondersteunt tot 20km/u. :?

Ik had het eerst niet door een sleepte lopend bij de fietsenmaker door de werkplaats tot ik de rem in trok.
Die handle bleef ook nog hangen.

It makket my net út

• wwiilleemm
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23-03 11:28

Ja, ik draag er een. Heb gekozen voor een skihelm, omdat deze van boven dicht is, en het daaronder lekker warm blijft. De buitenafmeting is zelfs nog kleiner dan een reguliere fietshelm. De normering voor dit type helm is strenger dan die voor fietshelmen.Dus ook nog veiliger.
In de zomer ga ik wel een originele fietshelm dragen.

(en dat er wel eens "Willempie!" is nageroepen: daar zie ik de humor wel van in hoor _/-\o_ )
Ik heb een tijdje geleden ook met een Badass op mijn Bosch fiets gereden maar het voelde ook nooit echt fijn. Toch aardig wat meldingen gehad op mijn display omdat de sensor van slag was. En dan in je achterhoofd houden dat je bij een zwaar ongeval de Sjaak kan zijn.

Om die reden de Badass box er toch maar weer afgehaald en op den duur een SP gekocht waar ik nu nog steeds erg blij mee ben. Tijdswinst is rond de 10~15 minuten per enkele rit. Dat komt dus neer op ongeveer 2 uur per werkweek :+

• Dreamvoid
BertV schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:58:
Haha, da's dan idd een oude want dat mag al jaren niet meer :)

specs

• ibothead
BertV schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:58:
[...]

Ik heb nu een oude(re) leen-sparta met voorwielmotor en begrijp ineens de ongelukken met bejaarden die "ineens een weg oversteken".

Ik had het eerst niet door een sleepte lopend bij de fietsenmaker door de werkplaats tot ik de rem in trok.
Die handle bleef ook nog hangen.
Oke levensgevaarlijk zo iets :(
En dan ouderen die al trager reageren er mee de winkel uit sturen |:(

• BertV

BertV

R-L48

ah, net gekeken. Het is geen sparta maar een Giant Easy-E.

Het zou een boost functie moeten zijn maar het werkt dus meer als een gashandle in de praktijk.

It makket my net út

• B64
Ettje66 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 08:55:
Ik ben niet tegen op het opvoeren van een ebike, maar zelf denk ik dat als je dan toch hard wil fietsen gewoon de wet moet volgen en een speedpedelec moet aanschaffen. Maar dan moet wel de prijs naar beneden. Als ik nu een scooter koop ben ik daar minder geld aan kwijt als aan een SP.
Heb een paar jaar geleden een tijdje met een 45km/u scooter rondgereden, dus netjes tussen de auto's in de spits. De hoeveelheid aggressie die je dan van automobilisten te verduren krijgt is echt niet mals.
Mij krijg je dus niet op een SP als ik daarmee weer de rijbaan op moet, vooral omdat je vaker op de 35-40 km/u zit dan echt vol 45 km/u.
Ja ik draag een helm op m'n ebike. Maar dan weer niet op m'n akoestische fietsen terwijl ik daar bijna net zo hard op ga (maar minder ver)... 8)7

• Cheewai
  • Laatst online: 17:24
Ik heb met grote belangstelling de e-bike opvoer-/snelheidsverhogingdiscussie gevolgd. En ergens snap ik de voorstand ers wel die a) al tig jaar schadevrij rijden, b) op de racefiets ook al de 35 km/u aantikken en/of c) het alleen op de rechte stukken in het buitengebied willen gebruiken. Want ja, op sommige stukken wil ik op mijn standaard Sparta ook wel eens wat vaart maken.
Maar aan de andere kant moeten voorstanders ook realiseren dat je bij verruiming of gedogen van snellere ebikes je *iedereen* die 1.500 euro op de toonbank legt de mogelijkheid geeft om 35 km/u te gaan rijden.
En als je je dat realiseert: denk je dat die € 1.500 voldoende drempel is om waaghalzen, onervaren fietsers of weghufters weg te houden van een 35 km/u fiets? Hoe zou het op het fietspad zijn als je een hele horde van dat soort mensen erop los laat? Zeker als - zoals sommige posters al hebben opgemerkt - op een fietspad bijna niet wordt gehandhaafd?

Ik vind de tweedeling SP/e-bike daarom de meest logische. Wil je echt hard en die 10 minuten tijdswinst per rit? Prima, kost je minstens € 3.500 voor deugdelijk materiaal, je moet een rijbewijs hebben, verzekerd zijn en een helm dragen.
Wil je dat niet? Koop je een e-bike.
En ga je rommelen met zelfbouw of een opvoerchip: dan ben je zwaar de Sjaak als je bij een ongeluk betrokken bent, ook al had je geen schuld aan het ongeluk.

Nogmaals: ik snap voorstanders echt wel maar wil voorstanders vragen om *even* door te denken wat er gebeurt als minder welopgevoede / ervaren fietsers als zijzelf op snelle e-bikes gaan rijden

• Dreamvoid
Ik moet eerlijk zeggen, ik zie ten opzichte van een electrische 45 km/u scooter/motorfiets het voordeel van een SP niet zo. Maar dat is in dit topic natuurlijk vloeken in de kerk O-)

specs

• dcl!
  • Laatst online: 22:13
Geen geknutsel, hele gewone batavus Razer hier. Maar die 10 minuten triggeren me ;)

Ruim 30 jaar met "gewone" (huis/tuin/boodschappen) fiets van/naar school/studie/werk. En met de gewone e-bike dus 10 minuten winst. 2x per dag.

En ik kan je verzekeren, na een aantal jaren van intensieve mantelzorg: die 20 minuten per dag winst, heb ik met heel veel liefde aan mijn moeder kunnen besteden en zijn het absoluut waard geweest de afgelopen paar jaar. (*edit voor de duidelijkheid: er gingen natuurlijk heel veel meer uren in, maar die 20 min.waren mooi extra meegenomen).

Helaas heb ik haar niet meer, de 10 minuten winst nog wel... en ach, na een flinke griep een poos terug, is het ook wel lekker om eens ondersteuning aan te zetten (normaal standje eco) en zeer relaxed naar het werk te keutelen.

Sneller hoef ik niet, omdat ik voornamelijk door natuur fiets en graag om me heen kijk!

[Voor 5% gewijzigd door dcl! op 22-01-2020 21:31]

• ibothead
We hebben gewoon allemaal veel te veel haast. Zie je wel aan appende en bellende bestuurders van alle voertuigen. Je moet en zou dat telefoontje of appje meteen moeten beantwoorden

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:47

Emiel1984

Made in NL

Sluit me het meeste aan bij de reactie van @Cheewai hierboven.

Echter vind ik dat speed pedelecs nu ze op de weg moeten gewoon de ~55 verplicht moeten halen zonder problemen. De auto mag namelijk gewoon 50 rijden en gaat meestal eerder 55.

[LTS][MTS][HTS]

• wwiilleemm
45 km per uur is gewoon veel te snel voor een fiets.

• BertV

BertV

R-L48

wwiilleemm schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:09:
:?

Ik heb fietsen gehad die 300 km per uur konden.
Kwestie van aanpassen van het rijwielgedeelte.

45 is te snel voor het fietspad, in best veel situaties.

It makket my net út

• Emiel1984
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:47

Emiel1984

Made in NL

BertV schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:09:
[...]

:?

Ik heb fietsen gehad die 300 km per uur konden.
Kwestie van aanpassen van het rijwielgedeelte.

45 is te snel voor het fietspad, in best veel situaties.
300 kmh?
Praat je nu niet over een Motor want anders ben ik heel erg benieuwt welke fiets je hebt gehad.
wwiilleemm schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:09:
Wat is je mening over een brommer\scooter die 45km\h mag ?

[Voor 71% gewijzigd door Emiel1984 op 23-01-2020 16:28]

[LTS][MTS][HTS]

• wwiilleemm
Een brommer/scooter weegt meestal boven de 100 kg. Door dat eigen gewicht is die veel stabieler t.o.v. een fiets.
Tevens is de constructie vele malen sterker, omdat een brommer/scooter berekend moet zijn op krachten die bij hogere snelheden worden uitgeoefend.
Verder zijn remmen en schokbrekers veel robuuster uitgevoerd.

• Dreamvoid
Emiel1984 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 01:30:
Echter vind ik dat speed pedelecs nu ze op de weg moeten gewoon de ~55 verplicht moeten halen zonder problemen. De auto mag namelijk gewoon 50 rijden en gaat meestal eerder 55.
De 45 km/u grens voor brommers (en SP's) is standaard door heel Europa heen, ik denk dat het lastig wordt voor NL om daar een uitzondering op te gaan vormen.

specs

• B64
wwiilleemm schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:40:
Een brommer/scooter weegt meestal boven de 100 kg. Door dat eigen gewicht is die veel stabieler t.o.v. een fiets.
Tevens is de constructie vele malen sterker, omdat een brommer/scooter berekend moet zijn op krachten die bij hogere snelheden worden uitgeoefend.
Verder zijn remmen en schokbrekers veel robuuster uitgevoerd.
Stabiliteit heeft niks te maken met gewicht, maar alles met stijfheid en geometrie van het frame. De constructie van een fatsoenlijke SP is heus wel geschikt voor de snelheden die ermee gereden worden.

• BertV

BertV

R-L48

Mijn speed-pedelec heeft schijfremmen, een speciaal ontworpen frame en weegt dik 30kg.
Laten we ook de hoogte van de snelheid niet overdrijven...
45km/u, dat haalt een getrainde wielrenner. (met z'n iele-piele-fietsje)

[Voor 7% gewijzigd door BertV op 24-01-2020 09:19]

It makket my net út

• OlafBso
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 26-03 09:45

OlafBso

Het kan altijd beter

Ik heb via BVA een Be-One E-volution aangeschaft in 2015 en rij er nog dagelijks op naar mijn werk.
(Moet ook wel, want mijn elektrische scooter staat stof te happen omdat er een kabel stuk is)
Al met al haalt ie net 25 km/p.u. dus zal wel 21 km/p.u. in het echt zijn.
Ik had hem best wel wat sneller willen hebben, eerlijk gezegd.
Maar goed, ik ga er niks aan doen.
Ik ben in 20 minuten gemiddeld op mijn werk.
Dat ik door vrouwtjes op hun normale e-bike met een noodgang wordt ingehaald verbaast me wel.
De meeste mannen fietsen op een normale fiets (ja, echt) of een Speed Pedelec.
Mijn elektrische scooter reed trouwens 45 echte km.p.u. en ik haalde de Speed Pedelecs gewoon in, of ze kwamen niet langs me.
Eigenlijk zou iedereen een GPS km teller moeten hebben.

Olaf

• BertV

BertV

R-L48

OlafBso schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:13:

Mijn elektrische scooter reed trouwens 45 echte km.p.u. en ik haalde de Speed Pedelecs gewoon in, of ze kwamen niet langs me.
Klopt. In de praktijk rij ik maximaal 40 a 41 op de GPS, waar de ondersteuning stopt.
Zelfs Tom Dumoulin zou niet harder kunnen op dat lel zonder ondersteuning. :P

It makket my net út

• roffeltjes
De Speed-pedelec is met name in de stad te traag, je wordt al snel opgejaagd door het andere verkeer. elk keer als ik weer een S-pedelec zie met 3 meter erachter een vrachtwagen dan draait mijn maag zich om. Ik snap ook wel dat het echte risico zit in kruisingen en niet in de rechte stukken, maar het lijkt me vreselijk om het gevoel te hebben dat er 20 ton metaal achter je zit op een afstand waar hij absoluut niet op tijd kan remmen.

Brommers zijn gewoon vanaf dealer allemaal opgevoerd, maar daar wordt niet zo heel veel aan gedaan. Als je brommer 70 loopt is meekomen in stadsverkeer niet zo heel lastig, dus ik snap wel waarom mensen en masse op opgevoerde projectielen rondrijden.

En dan de door mij zo gehate snorfiets. Gaan debiel hard, dumpen uitlaatgas in je snufferd op het fietspad en worden vaak bestuurd door jongeren met onvolgroeide cortex. Gelukkig zijn ze in Amsterdam keihard opgetreden tegen die klote dingen waar ze meer dan terecht zijn verbannen van de meeste fietspaden.

Wat dat betreft is de komst van Elektrische scooters en brommers voor mij als fietser dubbel fijn: Gaan niet achterlijk hard en dumpen niet hun uitlaatgas in mijn mik. Nadeel is dat ze geruisloos zijn :+

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 14:55:
De Speed-pedelec is met name in de stad te traag, je wordt al snel opgejaagd door het andere verkeer. elk keer als ik weer een S-pedelec zie met 3 meter erachter een vrachtwagen dan draait mijn maag zich om. Ik snap ook wel dat het echte risico zit in kruisingen en niet in de rechte stukken, maar het lijkt me vreselijk om het gevoel te hebben dat er 20 ton metaal achter je zit op een afstand waar hij absoluut niet op tijd kan remmen.

Brommers zijn gewoon vanaf dealer allemaal opgevoerd, maar daar wordt niet zo heel veel aan gedaan. Als je brommer 70 loopt is meekomen in stadsverkeer niet zo heel lastig, dus ik snap wel waarom mensen en masse op opgevoerde projectielen rondrijden.

En dan de door mij zo gehate snorfiets. Gaan debiel hard, dumpen uitlaatgas in je snufferd op het fietspad en worden vaak bestuurd door jongeren met onvolgroeide cortex. Gelukkig zijn ze in Amsterdam keihard opgetreden tegen die klote dingen waar ze meer dan terecht zijn verbannen van de meeste fietspaden.

Wat dat betreft is de komst van Elektrische scooters en brommers voor mij als fietser dubbel fijn: Gaan niet achterlijk hard en dumpen niet hun uitlaatgas in mijn mik. Nadeel is dat ze geruisloos zijn :+
Als automobilist en als stadsfietser:
Brommer/s-pedelec op het fietspad is erg gevaarlijk, omdat niemand je snelheid goed inschat. Vooral bij fietspaden langs wegen, waar het fietspad voorrang heeft op afslaande auto’s. Als automobilist verwacht je dat iemand 10-20 km/uur rijd. Als je dan 20-30 rijd heb je al grote kans dat je wordt afgesneden. Niet omdat de automobilist asociaal is, maar omdat je 2x zo snel gaat dat de automobilist verwacht. Dat is de hoofd reden waarom brommers naar de rijbaan gestuurd zijn.

Als fietser, verwacht je ook geen andere fietser geruisloos met een snelheidsverschil van 20 km/uur langsrazen. Vooral op plekken waar je naar links kan afslaan, kan je als fietser in principe ongestraft naar links, als iedereen 10-20 km/uur rijdt. Als ik lees dat s-pedelec rijders klagen over fietsers, dan moeten ze eerder denken over hun eigen snelheid de verwachting van mede weggebruikers. Je hebt een rijbewijs nodig om op een s-pedelec te rijden, dus dit heb je geleerd. Het is ook de belangrijkste reden dat verkeer veilig is. Dat mensen gedrag vertonen dat voorspelbaar is. Dat is dus niet met 30+ km/uur op het fietspad.

• B64
Z___Z schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Als automobilist en als stadsfietser:
Brommer/s-pedelec op het fietspad is erg gevaarlijk, omdat niemand je snelheid goed inschat.
Daarom geldt voor bromfietsen en SP's op fietspaden binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 25 km/u. Dat wordt alleen al 100 jaar niet gehandhaafd...
Vooral bij fietspaden langs wegen, waar het fietspad voorrang heeft op afslaande auto’s. Als automobilist verwacht je dat iemand 10-20 km/uur rijd. Als je dan 20-30 rijd heb je al grote kans dat je wordt afgesneden. Niet omdat de automobilist asociaal is, maar omdat je 2x zo snel gaat dat de automobilist verwacht.
Gewone e-bikes rijden die snelheid toch ook gewoon? En gewoon legaal hoor... Oftewel, je zult je er als automobilist gewoon op in moeten stellen.
Dat is de hoofd reden waarom brommers naar de rijbaan gestuurd zijn.
Nee, de hoofdreden daarvoor is dat de geldende snelheidslimieten op het fietspad moeilijk te handhaven zijn. Dus zijn brommers waar mogelijk naar de rijbaan verbannen, het fietspad veiliger te maken. En bovendien is het makkelijker te handhaven - alleen wordt ook deze verkeersregel nauwelijks gehandhaafd...
Als fietser, verwacht je ook geen andere fietser geruisloos met een snelheidsverschil van 20 km/uur langsrazen. Vooral op plekken waar je naar links kan afslaan, kan je als fietser in principe ongestraft naar links, als iedereen 10-20 km/uur rijdt. Als ik lees dat s-pedelec rijders klagen over fietsers, dan moeten ze eerder denken over hun eigen snelheid de verwachting van mede weggebruikers. Je hebt een rijbewijs nodig om op een s-pedelec te rijden, dus dit heb je geleerd. Het is ook de belangrijkste reden dat verkeer veilig is. Dat mensen gedrag vertonen dat voorspelbaar is. Dat is dus niet met 30+ km/uur op het fietspad.
Helemaal waar, maar dat neemt niet weg dat een fietser zich ook aan verkeersregels moet houden. Als je van richting verandert moet je je eerst ervan overtuigen dat je dat veilig kunt doen. En je hoort richting aan te geven als je links- of rechtsaf wilt slaan zodat het overige verkeer weet wat je gaat doen.

• Z___Z
  • Niet online
B64 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:15:
[...]

Daarom geldt voor bromfietsen en SP's op fietspaden binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 25 km/u. Dat wordt alleen al 100 jaar niet gehandhaafd...
Nee, daarom moeten ze op de rijbaan.
Gewone e-bikes rijden die snelheid toch ook gewoon? En gewoon legaal hoor... Oftewel, je zult je er als automobilist gewoon op in moeten stellen.
Die worden ook wel eens verkeerd ingeschat, maar gewone e-bikes gaan meestal maar Max 20-22(Bosch marktleider)
Nee, de hoofdreden daarvoor is dat de geldende snelheidslimieten op het fietspad moeilijk te handhaven zijn. Dus zijn brommers waar mogelijk naar de rijbaan verbannen, het fietspad veiliger te maken. En bovendien is het makkelijker te handhaven - alleen wordt ook deze verkeersregel nauwelijks gehandhaafd...
Er gebeurden te vaak ongelukken met letsel voor de bromfietsers door afslaande auto’s. Dat is significant gedaald sinds ze op de rijbaan moeten rijden.
Helemaal waar, maar dat neemt niet weg dat een fietser zich ook aan verkeersregels moet houden. Als je van richting verandert moet je je eerst ervan overtuigen dat je dat veilig kunt doen. En je hoort richting aan te geven als je links- of rechtsaf wilt slaan zodat het overige verkeer weet wat je gaat doen.
Klopt, fietsers moeten zich ook aan de verkeersregels houden en hun hand uitsteken voor het afslaan. Maar fietsers hebben ook geen spiegel, dus je hoort sowieso niet in te halen bij afslagen. Dit doe je namelijk met de auto ook niet.

• Mouze88
Z___Z schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 21:33:
Klopt, fietsers moeten zich ook aan de verkeersregels houden en hun hand uitsteken voor het afslaan. Maar fietsers hebben ook geen spiegel, dus je hoort sowieso niet in te halen bij afslagen. Dit doe je namelijk met de auto ook niet.
Als je afslaat moet je gewoon kijken of je kan of niet, als je dat niet doet ben je gewoon debiel.

• Z___Z
  • Niet online
Mouze88 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:03:
[...]

Als je afslaat moet je gewoon kijken of je kan of niet, als je dat niet doet ben je gewoon debiel.
Automobilisten kijken ook, snelheid is gewoon moeilijk in te schatten, vooral in je spiegels. Dit is voor een groot deel van de automobilisten zo. Om daarmee iedereen debiel te noemen |:(

Edit: oh je hebt het over fietsers. Fietsen in grotendeels afhankelijk van geluid. Zolang de speed pedelec minder dan 0,1% van de verkeersdeelnemers zijn, kan je gewoon niet verwachten dat mensen rekening met je houden bij het afslaan.

Ik ben in 2019 op de fiets nog nooit een speed pedelec tegen gekomen, en met de auto maar 1x. Wel een aantal geparkeerd zien staan.

[Voor 31% gewijzigd door Z___Z op 25-01-2020 23:17]

• roffeltjes
Mouze88 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:03:
[...]

Niet inhalen op kruisingen e.d. is naast de regel ook gewoon gezond verstand, zeker in Amsterdam. Ik laat me als het wat drukker is ook gewoon met de stroom meevoeren en pas als het kan ga ik er indien mogelijk langs.

Net zoals dat ik heel goed oplet hoe degene die ik in wil halen fiets en bijna altijd kort bel (tenzij het echt een zeldzaam breed fietspad is zoals langs de Weesper trekvaart).

- Slingert hij/zij?
- Koptelefoon?
- Belt hij/zij?

In die gevallen zal ik er alleen langs gaan als diegene er van bewust is dat ik er langs ga. En zelfs dan heb ik elke week nog wel een moment dat iemand iets raar doet (zonder kijken vanaf de stoep de straat opschieten is een "populaire"). Ik anticipeer daar op en heb gelukkig zelden of nooit echt een probleem.

Betreft afslaan... ik ben altijd verdacht op kruisingen waar ik rechtdoor ga en een auto kan afslaan. Ik zit in hun dode hoek en mensen kijken soms slecht. Liever dan maar remmen dan over de motorkap gaan.

Maar ook al is er absoluut een verantwoordelijkheid bij de fietser om zich goed te gedragen maar uiteindelijk ligt de eindverantwoordelijkheid bij de sterkste deelnemer.

Voetganger<Fiets<E-bike<S-pedelec<Scooter<Brommer<Auto<Vrachtwagen..

Er is zelden een excuus voor een automobilist die een andere deelnemer plat rijdt. Als je niet kan stoppen voor een uitwijkende fietser zat je er te dicht achter (ik zeg zelden, niet nooit, ik weet hoe idioot fietsers kunnen zijn).
Z___Z schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:00:
[...]

Automobilisten kijken ook, snelheid is gewoon moeilijk in te schatten, vooral in je spiegels. Dit is voor een groot deel van de automobilisten zo. Om daarmee iedereen debiel te noemen |:(
De meeste kijken, maar ik zie helaas te vaak mensen die NIET kijken en gewoon rechts afslaan en daarmee rechtdoor gaande fietsers op het naastgelegen fietspad bedreigen. Als er een fietspad naast ligt moet je gewoon stoppen, over je schouder kijken en dan pas gas geven in plaats van HOPPA hem erover heen drukken.

En snelheid inschatten? Lulkoek. Als er wat aankomt moet je gewoon stoppen (mits en indien je voorrang moet verlenen). Ja dan moet je misschien 5 seconden wachten als je er net doorheen had kunnen drukken. Let wel: Als je iemand ramt als hij 40 gaat ipv 20 was je die man/vrouw die 20 ging ook al dik aan het snijden. Dat is absoluut geen geldig excuus voor dit soort blunders.

En dan kom je weer op het stukje verantwoordelijkheid. Het is triviaal om netjes af te slaan, de gevolgen van een fout zijn voor de zwakkere deelnemer groot. Het is idioot als je als fietser ook als je voorrang hebt preventief moet stoppen, het is dan gewoon het recht van de sterkste. En helaas werkt het in Amsterdam zo wel. Ik ben echt op mijn hoede voor afslaande auto's.... het overgrote deel is goed bezig maar Amsterdam is zo druk en onoverzichtelijk dat ik heel vaak geen voorrang krijg en een auto er toch doorheen drukt.

Of zoals ik meemaakte toen de trambestuurder heel droog zei toen hij een auto ramde "oh... dat ga ik winnen". :o |:(

[Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 25-01-2020 23:20]

• TecTo
Waar het voor mij om draait is genieten en even los van alles. Natuurlijk deel je dat met andere en participeer je op weggedrag van andere. Probeer je minder te ergeren aan...

Sinds kort een camera mee tijdens toertochten en geniet eindeloos van het Hollandse landschap. Deze zijn gemaakt omgeving Haastrecht-Vlist-Hekendorp.

http://zwiebertje.nl/niforum/schapenvlist850.jpg

http://zwiebertje.nl/niforum/molenvlist850.jpg

[Voor 3% gewijzigd door TecTo op 26-01-2020 13:10]

• H_H
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:45

H_H

'Tis but a scratch!

Het is al flink wat pagina’s geleden dat ik om advies vroeg, maar mede op basis van het advies van mijn collega, @roffeltjes en @Mouze88 heb ik gisteren een Koga Pace B10 gekocht. Flinke uitgave, maar hopelijk ga ik hiermee flink de kilo’s eraf fietsen en ondertussen wat OV-frustratie verliezen en mogelijk wat reistijd winnen.

Accu gistermiddag opgeladen, dus straks maar eens een rondje fietsen.

Ik zal me tzt hier en in het Weight Loss topic melden om te laten weten hoe de fiets en het reizen bevalt en of ik zo van mijn (morbide) obesitas af kom.

• Z___Z
  • Niet online
TecTo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:03:
Waar het voor mij om draait is genieten en even los van alles. Natuurlijk deel je dat met andere en participeer je op weggedrag van andere. Probeer je minder te ergeren aan...

Sinds kort een camera mee tijdens toertochten en geniet eindeloos van het Hollandse landschap. Deze zijn gemaakt omgeving Haastrecht-Vlist-Hekendorp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zou ook mijn fietsroute komen als ik zou gaan fietsen. Is deze route een beetje veilig om op een speed pedelec te rijden?

• TecTo
Z___Z schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Dit zou ook mijn fietsroute komen als ik zou gaan fietsen. Is deze route een beetje veilig om op een speed pedelec te rijden?
Voor een speed pedelec zou ik het niet aanraden.

Een groot deel van mijn route gaat door het Reeuwijkse plassengebied (verboden voor bromfietsen), langs de stille IJssel (smal fietspad), bij bruggetje zwembad Haastrecht de Vlist oversteken (deels onverhard en veel vogelaars/wandelaars), afslag links bij clubhuis polsstok springen (deels onverhard, verboden voor bromfietsen maar wel veel mountainbike's, bij Hekendorp het bruggetje over stille ijssel enz..

Het overgrote deel in deze route is fietspad en een enkel stukje waar brommers mogen rijden. Wil je het op een speed pedelec doen dan ben je ongeveer 90% in overtreding en op sommige stukken zal je de snelheid moeten beperken vanwege slecht wegdek.

Op deze route nog geen speed pedelec tegengekomen.

Deze tocht is ook goed te doen op een gewone fiets en bedraagt ongeveer 35 km.

• steppert
  • Laatst online: 26-03 10:35
bij mijn cannondale ebike uit 2012 met classic bosch motor is de hmi 100 display kapot. de lcd doet het niet meer. er was veel condens water ingekomen, ik heb het droog en schoon gemaakt en met contact spray ingesprayed, maar het lcd werkt nog steeds niet. kan het het licht wel aan en uit doen

weet iemand een goede handleiding voor de hmi 100 reparatie? zodat ik er nog wat beter naar kan kijken

ik las dat de intuvia op de classic werkt? maar dan moet ik de motor openmaken en dan moet ik daar weer tools voor kopen bah. of iemand daar ook een goede handleiding site voor weet?

• roffeltjes
TecTo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:03:
Ik ben er eerlijk in, er wordt veel teveel ingezet op de automobiel en dat irriteert me. Maar die irritatie is gebaseerd op observaties en daadwerkelijk gevaar.

Ik ben absoluut terecht op mijn hoede voor alles met een verbrandingsmotor omdat ze objectief gezien een reëel gevaar zijn voor mij en mijn naasten,.

Gelukkig zijn we van de VVD waanzin in de verkeer portefeuille af in Amsterdam en gaat het roer om en wordt het niet meer weggewuift maar worden er stappen gemaakt om autohinder met concrete stappen terug te dringen. Autogebruik in Amsterdam is op rationele gronden gewoon niet houdbaar... je bent lopend vanaf het concertgebouw eerder op de Dam dan met de Auto (en dan moet je nog parkeren).

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:13
H_H schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:21:

Ik zal me tzt hier en in het Weight Loss topic melden om te laten weten hoe de fiets en het reizen bevalt en of ik zo van mijn (morbide) obesitas af kom.
Concentreer je op de gewoonte dan komt de rest van zelf.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• ibothead
eindelijk een fiets gehaald vandaag en dan denk je te beginnen aan je ebike project hebben ze bij decathlon de verkeerde tools gegeven om de crank/ vooras er uit te halen mee gegeven. |:( 8)7

maar heb de rockrider 540st gekocht met dus een bb-mt500 midden crank 8)7 ook eigenschuld maar ja morgen maar weer eens verder hobbyen :9

• bbbrumbrum
  • Niet online
ibothead schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:28:
eindelijk een fiets gehaald vandaag en dan denk je te beginnen aan je ebike project hebben ze bij decathlon de verkeerde tools gegeven om de crank/ vooras er uit te halen mee gegeven. |:( 8)7

maar heb de rockrider 540st gekocht met dus een bb-mt500 midden crank 8)7 ook eigenschuld maar ja morgen maar weer eens verder hobbyen :9
Had je dan veel expertise verwacht bij de decathlon?

Je vooras zit in je voornaaf in je voorwiel/voorvork.
Middencrank? Bottom bracket of trapas in het nederlands.

De MT500 is trouwens een pressfit BB, kun je hiervoor uberhaubt een motor in de plek monteren? Diameter is volgensmij anders dan het schroefdraaddiameter van een normaal BSA BB.
Of had je hier al adapters voor aangekocht?

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:39
ibothead schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:28:

Die zou je er ook zonder speciaal gereedschap uit moeten kunnen krijgen.
http://www.championunited...o-pressfit-bottom-bracket

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:21

Metro2002

Mind explorer

roffeltjes schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:28:
[...]
Ik ben absoluut terecht op mijn hoede voor alles met een verbrandingsmotor omdat ze objectief gezien een reëel gevaar zijn voor mij en mijn naasten,.
Als gewone fietser word ik ook regelmatig van mijn sokken gereden door opgevoerde ebikes of speedpedelecs.

SP rijders vooral, die rijden zo mogelijk nog asocialer dan scooterrijders omdat ze hun momentum willen behouden en negeren steevast dat ze op de rijbaan moeten met het extra gevaar dat je ze ook niet hoort aankomen. En ook al heb je een spiegel op je fiets, van voren zie je niet dat het een SP is en geen ebike of gewone fiets dus verwacht je die snelheid niet.

Wellicht verschilt het van plaats tot plaats maar echt enorm opgevoerde snorfietsers zie ik bij ons in de omgeving echt amper (Regio R'dam) en de bromfietsers rijden veelal gewoon behoorlijk netjes. Wellicht is dat anarchistisch Amsterdam heel anders maar hier heb ik meer last van electrische fietsen dan van scooters.

En ja hier controleren ze regelmatig met rollerbanken, dat zal allicht ook schelen. Tijd dat ebikes daar ook eens op gecontroleerd gaan worden, zoek hier in dit topic alleen al maar eens op 'opvoeren' en vervolgens wel afgeven op 'opgevoerde scooters' , kom op hee. :) Gun elkaar gewoon een beetje de ruimte en respecteer elkaars keuze van vervoersmiddel.

Enige uitzondering is alles met 2 takt, dat mag echt allemaal rechtstreeks de pletpers in :r

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• BertV

BertV

R-L48

Dat er idioten bevinden onder SP-rijders kan ik bevestiging.
Beetje jammer, theoretisch is het een perfect vervoermiddel.

Ik snap alleen niet dat er landelijk zo'n verschil zit in opgevoerde snorfietsen?
(Hier Utrechtse Heuvelrug + iets zuidelijker, maar ook Amersfoort) Geen of weinig controles gezien.

Hier rijdt IEDEREEN minimaal 40 op zo'n ding.
Bromfietsers lijken vaker 50 te rijden (= niet opgevoerd)

ALS ze opgevoerd zijn blazen ze met 80 voorbij.

It makket my net út

• Mouze88
H_H schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:21:
Het is al flink wat pagina’s geleden dat ik om advies vroeg, maar mede op basis van het advies van mijn collega, @roffeltjes en @Mouze88 heb ik gisteren een Koga Pace B10 gekocht. Flinke uitgave, maar hopelijk ga ik hiermee flink de kilo’s eraf fietsen en ondertussen wat OV-frustratie verliezen en mogelijk wat reistijd winnen.

Accu gistermiddag opgeladen, dus straks maar eens een rondje fietsen.

Veel plezier er mee, goede aankoop :) Ik geniet er nog elk ritje van!

• TecTo
roffeltjes schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:28:
[...]

Ik ben er eerlijk in, er wordt veel teveel ingezet op de automobiel en dat irriteert me. Maar die irritatie is gebaseerd op observaties en daadwerkelijk gevaar.

Gelukkig zijn we van de VVD waanzin in de verkeer portefeuille af in Amsterdam en gaat het roer om en wordt het niet meer weggewuift maar worden er stappen gemaakt om autohinder met concrete stappen terug te dringen. Autogebruik in Amsterdam is op rationele gronden gewoon niet houdbaar... je bent lopend vanaf het concertgebouw eerder op de Dam dan met de Auto (en dan moet je nog parkeren).
Begrijp je standpunt.

Zelf makkelijk praten. De e-bike louter en alleen voor plezier aangeschaft en niet afhankelijk van.

Woon an de rand van Gouda en binnen 30 sec op een fietspad. Daarna keuze te over om drukte te vermijden.

In steden als Amserdam is de verkeersdrukte van een ander orde dan in mijn woonplaats maar ook hier is het opletten, want verkeer-hufters is niet stad of dorp gebonden.

• Mr-Music
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
Teletekst schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:23:
@BertV en @Ettje66 : Ja, daar hebben jullie wel gelijk in. (minder bezweet aankomen.)

Ik ga morgen ook de Gazelle ultimate uitproberen en dan moet ik een keuze gaan maken. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Sparte M8B, maar misschien is een sportievere zit wat fijner voor dagelijks gebruik.
Daarnaast heb ik tot nu toe geen geweldige ervaring met Gazelle fietsen, maar misschien is het inmiddels wat beter geworden.
Misschien laat maar heb zelf de Gazelle Ultimate C380 HMB 2020.
Niet goedkoop maar wel een prima fiets.
Dus als je budget het toelaat zou ik deze adviseren.

• roffeltjes
Metro2002 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:25:
[...]
Wellicht verschilt het van plaats tot plaats maar echt enorm opgevoerde snorfietsers zie ik bij ons in de omgeving echt amper (Regio R'dam) en de bromfietsers rijden veelal gewoon behoorlijk netjes. Wellicht is dat anarchistisch Amsterdam heel anders maar hier heb ik meer last van electrische fietsen dan van scooters.
Helaas is je impressie uitgebreid onderzocht en klopt niet.

https://www.fietsersbond....ten-over-scooteroverlast/

Netjes rijdende scooters zijn ver, ver in de minderheid. En dat zal in Rotterdam echt niet anders zijn, hier heb je bijvoorbeeld Den Haag:

https://library.swov.nl/action/front/cardweb?id=332033
In de regelgeving is er sprake van een beperkt snelheidsverschil tussen fiets en
snorfiets. In de praktijk zijn de snelheidsverschillen tussen fietsers en snorfietsers
aanzienlijk. DVS heeft snelheidsmetingen uitgevoerd in Den Haag, Woerden en
Apeldoorn (Schepers, 2010). De metingen vonden plaats op wegen met verplichte
fiets/bromfietspaden waar ongehinderd doorgereden kon worden (buiten de
invloedssfeer van een kruispunt). Tweederde deel van de verplichte
fiets/bromfietspaden lag binnen de bebouwde kom en eenderde deel buiten de

bebouwde kom. De resultaten zijn weergegeven in figuur 2. Bromfietsers rijden op
de rijbaan (waar ze moeten rijden als er binnen de bebouwde kom een verplicht
fietspad is) en op verplichte bromfietspaden gemiddeld 54 km/uur (N=100).
Snorfietsers rijden op verplichte fiets/bromfietspaden gemiddeld 34 km/uur
(N=100)
en fietsers gemiddeld 18 km/uur (N=100). De snelheidsmeting voor
elektrische fietsen is indicatief omdat er slechts bij 7 elektrische fietsen een snelheid
is gemeten. Slechts 3 van de 100 snorfietsers, die niet „gehinderd‟ werden door
ander verkeer op het fietspad, reden langzamer dan 25 km/uur (waaronder de enige
Spartamet die tijdens de meting passeerde). Bijna 40% van de snorfietsers reed
sneller dan 35 km/uur en 20% reed zelfs sneller dan 40 km/uur.
Sorry Metro, snorscooters rijden structureel 409% te hard of harder. Dat is geen gezeur of onhebbelijkheid maar keer op keer terugkerende cijfers. Het is niet zo raar dat ik daarom rustig durf te zeggen dat snorbrommers een gevaarlijke plaag zijn. Het is een uitzonderlijk kleine minderheid die NIET te hard rijdt... In Den Haag twee procent! E-bike gebruikers die claimen dat ze nog nooit een snorbormmer zien die even hard gaat als zijzelf hebben absoluut de cijfers ter ondersteuning van hun observaties. ;w

Ik neem aan dat je et met me eens bent dat een dusdangig hoge graad van overtreding en de dusdanig snelheden (40% minimaal) reden zijn om te concluderen dat er totaal niet wordt aangepakt en dat dit een grof schandaal is.

Ik weet het, het is OT, maar serieus, als we het hebben over overlast en gevaarlijk wegverkeer steken zowel snorbrommers als gewone brommers er en masse bovenuit. Nette gebruikers zitten in de enkele cijfers procentueel gezien. :X

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:36

charrel

@r1200r lc @hue addict

Na al een kleine 4500km met de tsdz2 gereden te hebben op de straat fiets laatst ook de mtb maar om gebouwd.
Vanwege een ziekte van minder energie en zo kan ik er weer even heerlijk tussenuit zonder dat ik de rest van de dag kapot ben.
https://i.ibb.co/ZmrqSxw/IMG-20200119-114953.jpg
Wederom een tsdz2 omdat die goed bevalt, extra accu basis plaat zodat ik geen extra accu nodig heb. Laatst rondje Schoorl gedaan, zonder al teveel energie te verliezen 2 heerlijke rondjes gefietst. Accu is een 11.6ah, die hield het prima vol.

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

Ondanks dat ik de meeste kilometers per jaar per fiets afleg heb ik echt een broertje dood aan de fietsersbond en ik weet zelf heel goed waar ik op de fiets wel en geen last van heb.
Sorry Metro, snorscooters rijden structureel 409% te hard of harder.
Echt waar joh, rijden snorscooters structureel meer dan 100km/u?
E-bike gebruikers die claimen dat ze nog nooit een snorbormmer zien die even hard gaat als zijzelf hebben absoluut de cijfers ter ondersteuning van hun observaties
Een snorfiets rijdt standaard (!), dus niet opgevoerd rond de 32-34km/u dus als ebikers dat vinden vallen onder 'te hard' dan hebben ze gelijk, ze mogen immers maar 25km/u . Een gemiddelde wielrenner of ligfietser rijdt overigens ook > 30km/u op zijn sloffen en op mijn niet e-bike rij ik ook vaak genoeg sneller dan 25km/u.

De uitkomst van je 'onderzoek' zegt dus ook eigenlijk dat de meeste snorfietsen (60%) niet zijn opgevoerd en een deel een heel klein beetje.

Daar komt nog bij dat snelheid <> overlast

Ik heb écht geen last van snorfietsen die bv 35km/u rijden ipv 25km/u.

Ik heb wel last van afsnijdende weggebruikers, weggebruikers die geen richting aangeven, zonder licht rijden, 3 breed rijden, tegen de richting in rijden, met hun telefoon bezig zijn of in grote groepen over de weg rijdt ipv op het fietspad en je weet zelf ook wel dat ik het dan niet heb over brommerrijders maar over fietsers.

Sorry maar uit eigen observatie als fietser heb ik echt het meeste last van andere fietsers en niet van scooters. Iets dat de fietsersbond echt nooit zal toegeven want dat betekent dat ze de hand in eigen boezem moeten steken.

En ohja, ontopic: Mijn vrouw heeft afgelopen weekend ook een ebike gekocht (GIANT EASE E+1) omdat ze een erg zwakke knie heeft dus hoop dat ze straks weer wat meer kan gaan fietsen :)
Wordt als het goed is binnen 2 weken geleverd, ben benieuwd!

[Voor 30% gewijzigd door Metro2002 op 28-01-2020 20:11]

• Simple mind
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:17
Mr-Music schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Misschien laat maar heb zelf de Gazelle Ultimate C380 HMB 2020.
Niet goedkoop maar wel een prima fiets.
Dus als je budget het toelaat zou ik deze adviseren.
Hé: ik ook! Sinds een week. Prima fiets inderdaad. Erg stabiel frame met name.
Ik heb de herenversie. Het de- en monteren van de accu vind ik erg zwaar gaan.
Heb jij dat ook?

• roffeltjes
Je verdediging komt erop neer:

1. De fietsersbond is gemeen want ze komen op de proppen met cijfers die je stelling compleet wegblazen (zo ook het SWOV, maar die aanvallen is ook weer zoiets).
2. Omdat je ook wel door hebt dat scooters en masse (98%) fout zitten ga je maar klagen over fietsers die hard gaan. Nou weet je net zo goed als ik dat ongemotoriseerde fietsers geen snelheid limiet hebben, maar ja.

Whataboutrisms, rookgordijnen en vooral niet durven toe te geven dat statistieken aanwijzen dat 98% van de scooters te hard rijdt en dat je mening dat de meeste scooters zich netjes gedragen alleen daarom echt complete lariekoek is. Je kan heel erg kwaad worden, maar het is als het is,.Daar kan noch ik, noch SWOV iets aan doen.

Wetgeving, SWOV, ziekenhuizen en politie zijn het niet met je eens, gek he? ;w

• B64
roffeltjes schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:16:
[...]

Wetgeving, SWOV, ziekenhuizen en politie zijn het niet met je eens, gek he? ;w
Als die politie dan ook eens de daad bij het woord voegt en eens wat actiever gaat handhaven, dan wordt het misschien eens wat. Zoals met alles, is pakkans de beste enige manier om mensen zover te krijgen dat ze zich aan verkeersregels houden.

Maar tweewielers hebben simpelweg geen prioriteit, vermoedelijk omdat ze vooral een gevaar voor zichzelf zijn, en de politie moet kiezen waar de de schaarse capaciteit inzet. Zelden komt een andere weggebruiker om het leven door misdragingen van een (brom)fietser. En dus blijft het bij incidentele controle-acties en vooral heel veel geroeptoeter wat er allemaal niet mag en hoe gevaarlijk het allemaal niet is.

• Metro2002

Metro2002

Mind explorer

roffeltjes schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:16:
[...]

Je verdediging komt erop neer:

1. De fietsersbond is gemeen want ze komen op de proppen met cijfers die je stelling compleet wegblazen (zo ook het SWOV, maar die aanvallen is ook weer zoiets).
Nee, de fietsersbond vertegenwoordigd mij als fietser niet omdat ze hun eigen achterban een hand boven de hoofd houden en het liefst al het overige wegverkeer dan maar bestempelen als gevaarlijk. Bovendien kan ik een onderzoek waarin staat dat de meeste snorfietsen te hard rijden omdat ze 33km/u rijden niet serieus nemen omdat ze dat niet-opgevoerd standaard gewoon rijden maar in het artikel beweren ze dat ze dan zijn opgevoerd. Dan weet je gewoon dus niet waar je over schrijft. Die snorfietsen zijn dus niet zijn opgevoerd maar rijden wel iets harder dan ze officieel horen te rijden. Net zoals een ebike die maar 25km/u hoort te rijden maar in de praktijk misschien pas stopt met ondersteunen bij 27 of 28km/u.
2. Omdat je ook wel door hebt dat scooters en masse (98%) fout zitten ga je maar klagen over fietsers die hard gaan. Nou weet je net zo goed als ik dat ongemotoriseerde fietsers geen snelheid limiet hebben, maar ja.
Dus als een fietser, ebike of speedpedelec 30km/u of harder rijdt is dat niet gevaarlijk maar als een scooter dat rijdt is het levensgevaarlijk omdat de wet zegt dat ze maar 25km/u mogen. Besef je je nu zelf wat een enorme onzin je hier neerzet?
Whataboutrisms, rookgordijnen en vooral niet durven toe te geven dat statistieken aanwijzen dat 98% van de scooters te hard rijdt
Ik had vanochtend wind mee en reed meer dan 30km/u en omdat ik op een niet gemotoriseerde fiets zat is het toegestaan maar als een scooter 30km/u rijdt dan is de wereld te klein. Wettelijk gezien heb je helemaal gelijk maar komt niet met argumenten als dat dat levensgevaarlijk is. Fietsers zijn degene die letterlijk alle verkeersregels aan hun laars lappen en dat weet je zelf ook donders goed.

Maargoed, aangezien je alles met een verbrandingsmotor blijkbaar al ziet als potentieel gevaar en < 10 km/u snelheidsverschil al ziet als een gigantisch probleem zegt dat meer dan genoeg over jouw idee over gevaar.

Ook zie ik graag nog een bron waarin staat dat de meeste ongevallen op het fietspad door scooters worden veroorzaakt.

Hier alvast een bron die aangeeft wat de top 3 oorzaken van ongevallen met fietsers zijn. Ouderen op de Ebike, fietsers zelf en infrastructuur zoals slecht wegdek of te smalle fietspaden.

Bij het SWOV wordt verteld dat de meeste slachtoffers van bromfietsen en snorfietsen de brom en snorfietsers zelf zijn. En ook dat snelheid slechts in ongeveer 20% van de gevallen een oorzaak is (en dat kan dus ook te snel voor omstandigheden zijn, met 15km/u kan je bij een glad wegdek ook onderuit gaan).
B64 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:00:
[...]

Als die politie dan ook eens de daad bij het woord voegt en eens wat actiever gaat handhaven, dan wordt het misschien eens wat. Zoals met alles, is pakkans de beste enige manier om mensen zover te krijgen dat ze zich aan verkeersregels houden.
Vervang tweewielers dan wel even door fietsers ;). Die hebben inderdaad geen prioriteit.

Scooters daarentegen worden met grote regelmaat gecontroleerd bij ons in de regio. As we speak 2 rollerbank controles in de buurt. Gisteren zelfs 5. Ik rij zelf ook op een snorfiets (niet opgevoerd!) en weet dat ze daar veel vaker en strenger op controleren.

Controle op verlichting op de fiets daarentegen heb ik in mijn 38 jarige bestaan slechts 1 keer (!) meegemaakt. En dan fiets ik nog én veel én over schoolroutes. :o

En om het nog een beetje ontopic te houden want hierna reageer ik niet meer op dit offtopic geneuzel: Hoe hou je de accu van een ebike het langst goed, is dat net als bij een telefoonaccu niet tot 100% laden en niet tot 0% leeg laten lopen neem ik aan? Kan je zo'n accu wel aan de lader laten hangen of is het beter om hem op tijd los te halen?

[Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 29-01-2020 09:15]

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True