Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
guido66 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:03:
En verder heb je geen eisen, wensen of voorkeuren? 😜

Zonder verdere info kun je hier toch geen serieus antwoord op verwachten?
Het is voor fietsvakanties. fiets wordt voor mijn partner zodat ze de groep bij kan houden. Gemiddelde snelheid 25 km p u, maar het zou prettig zijn dat de fiets ook 27 km p u kan halen. En zeker 75 kilometer kan halen.

Waar moeten we dus opletten voor de aanschaf zoals accu ent soort motor?
Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:35
Geen Bosch dan in elk geval, die stopt de ondersteuning al voor 25 km/h.

75 km halen is vooral afhankelijk van hoeveel jezelf aan energie-input levert. Mijn dochter komt met haar 300Wh net zo ver als ik met 500...

[ Voor 50% gewijzigd door guido66 op 12-01-2020 16:40 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:27

wij

Deff schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Volgens mij rijden mijn vriendin en ik op de jouw gewenste fiets.
Kijk eens naar de Pegasus Tecaro Evo 10 (al zal de 11 ook wel voor de zomer uitkomen).
Omdat we er 2 tegelijk kochten hebben we er € 2573,- per stuk voor betaald en een gratis slot (AXA Defender) bij gekregen.
Dat vind ik een nette prijs. Ik kan hem nu vinden afgeprijsd van 3299 naar 2999 euro bij 12gobiking. Daar zaten jullie dus nog één stuk onder!

Ik ben sowieso wel benieuwd naar meer ervaringen met onderhandelen. Ik had begrepen dat je wel een paar procent van de adviesprijs af kunt krijgen. Of kan vragen om gratis accessoires zoals een slot. Hoe heb jij zoveel van de prijs afgekregen (behalve 2 fietsen afnemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
guido66 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:37:
Geen Bosch dan in elk geval, die stopt de ondersteuning al voor 25 km/h.

75 km halen is vooral afhankelijk van hoeveel jezelf aan energie-input levert. Mijn dochter komt met haar 300Wh net zo ver als ik met 500...
Bedankt
Naar welke merk moet ik dan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
[/quote]
Maar als ik het vergelijk met onze MTB's is het gewoon prut. Een lage middenklasser Shimano schijfrem is bizar veel beter.

- Constante remkracht in alle omstandigheden.
- Veel lichtere remwerking waardoor je met één vinger kan remmen > Sterker nog, dat is precies de bedoeling. Je hebt daardoor meer controle.
- Geen velg slijtage.
- Doodeenvoudig zelf blokjes vervangen.
- Doodeenvoudig zelf remmen te ontluchten en eventueel olie te vervangen.
- Goedkoper...!

[/quote]

Dat zal allemaal best maar bij het remmen maken deze schijfremmen wel een stuk herrie.
Heb je daar soms een oplossing voor dat ze bij jou geen lawaai veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deff
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09-2020
wij schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:52:
[...]
Hoe heb jij zoveel van de prijs afgekregen (behalve 2 fietsen afnemen)?
Dat hebben we grotendeels aan medetweaker Strider te danken.
Hij wilde een samenkoop groepje bij elkaar krijgen op Tweaker maar dit is niet toegestaan.

We hebben toch contact gekregen en wilde in eerste instantie 4 Winora fietsen tegelijk kopen om korting te bedingen.
1 partij haakte af dus gingen we met zijn drieën aan de gang.
Na een proefrit bleek de Winora voor ons te klein en zijn we voor de Pegasus gegaan en Strider voor de Winora.
Uiteindelijk toch een hele mooie korting kunnen afdwingen na wat heen en weer gemail.
Was de moeite waard en blijkt er best wat onderhandelruimte/marge op deze fietsen te zitten.

Weet niet of ik de winkel mag noemen maar als je Strider vraagt dan zal hij vast wel een tip van de sluier willen lichten.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 11:20
Antwan46 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:36:
[/quote]
[...]

Dat zal allemaal best maar bij het remmen maken deze schijfremmen wel een stuk herrie.
Heb je daar soms een oplossing voor dat ze bij jou geen lawaai veroorzaken?
Schone schijfremmen (ik bedoel niet vuil, maar olie!) piepen alleen als ze nat zijn en dan neem ik dat voor lief. Ik heb er nog nooit last van gehad, maar het is een bekend probleem, waarvoor gelukkig wel oplossingen zijn.

- Schoonmaken met remblok reiniger
- Nabakken (brander of oven)
- HARD inremmen

https://www.mountainbike....726c2a32b124720f&start=15

https://protire.nl/blog/piepende-schijfremmen

En zoals Laro hierboven aangeeft, Magura HS11/HS33 piepen bij de Razer ook als je er geen booster op zet, omdat de achtervork iets wijkt.

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-05 07:14
Lees hier weinig over Cortina fietsen eigenlijk, wellicht dat hier niet helemaal de juiste doelgroep zit?. Ga zelf begin van dit jaar een elektrische fiets aanschaffen omdat onze kleine (nu 9 mnd oud) straks in het zitje op de fiets mee kan. Nu doen we veel met de auto maar fietsen heeft toch wel de voorkeur.

Mij lijkt zo iets bijvoorbeeld een prima optie: https://www.mantel.com/co...trische-fiets?spec[]=7008

Nou heb ik in dit topic al even gezocht maar eigenlijk alleen de fiets van @Miki kwam voorbij. Ondanks dat hij er erg tevreden over is zoek ik iets meer een 'regulier' model fiets. Zijn er hier mensen met ervaring met een elektrische fiets met kinderzitje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:52
Ik heb jullie advies nodig, dus hierbij zoveel mogelijk eisen/wensen/info.

Ik ben momenteel ook op zoek naar een elektrische fiets voor woon-werk verkeer. Ca. 16km enkele reis, waarvan een deel in centrum R'dam. Om precies te zijn: Nieuwerkerk a/d IJssel -> Kop van Zuid, R'dam. Ik ga dit doen om meerdere redenen:
- geen OV meer en mogelijk kortere reistijd zelfs.
- meer buiten = minder stress als ik thuis kom
- gezondheid. Ik weeg momenteel ca. 120 kg en ben diabeet (type 1). Beweging is dus goed voor insulineopname, gewichtsafname en gezondheid algemeen.

Ik heb momenteel een Gazelle Fuente Lite en de iets sportieve rijhouding vind ik wel prettig. Denk dat het ook prettiger is dan rechtop in regen en wind.Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een hybride model.

Ik ben geen "poetser" of fietshobbyist. Dus onderhoudsarm is wel een pré. Een riemaandrijving heeft daarom de voorkeur. Geen derailleur in elk geval.

Ik heb een voorkeur voor schijfremmen. Volgens mij veel betere remkracht dan velgblokjes.

Op advies van een collega heb ik zaterdag gekeken naar een aantal fietsen, waarvan er nu twee op de shortlist staan:
- Koga Pace B10 2019. Nu te koop voor ca. 3500,-. Voordeel: mooie korting momenteel, sterke motor, mooie fiets. Nadeel: ik twijfel over het rijcomfort van de brede banden. Lijkt me zwaarder te fietsen dan normale banden. En de wielen zijn vrij klein lijkt het, maar heb ik niet opgemeten. Dit lijkt me daarom meer een off-road fiets dan een woon-werk fiets.
- Stevens E-Courier Luxe 2020. Zelfde prijs ongeveer als de Koga, maar zonder korting. En korting geven mag in de fietsenwereld niet blijkbaar... Voordeel: reed op de indoorbaan erg licht. Iets minder sterke motor dan de Koga, maar ik denk sterk genoeg voor mij.

Verschil tussen beide fietsen is ook de versnelling. De Koga heeft een traploze Nuvinci en de Stevens een Shimano Alfine 8 handmatige. Omdat ik dat laatste gewend ben, was dat tijdens het rijden op de indoor baan makkelijker voor me, maar je kan natuurlijk aan beiden wennen.

Wat zouden jullie kiezen? En zijn er andere fietsen die jullie aanraden?

Budget: tja, liefst zo laag mogelijk, maar 3500,- kan als het echt de moeite waard is.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
BertP schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:13:
Lees hier weinig over Cortina fietsen eigenlijk, wellicht dat hier niet helemaal de juiste doelgroep zit?. Ga zelf begin van dit jaar een elektrische fiets aanschaffen omdat onze kleine (nu 9 mnd oud) straks in het zitje op de fiets mee kan. Nu doen we veel met de auto maar fietsen heeft toch wel de voorkeur.

Mij lijkt zo iets bijvoorbeeld een prima optie: https://www.mantel.com/co...trische-fiets?spec[]=7008

Nou heb ik in dit topic al even gezocht maar eigenlijk alleen de fiets van @Miki kwam voorbij. Ondanks dat hij er erg tevreden over is zoek ik iets meer een 'regulier' model fiets. Zijn er hier mensen met ervaring met een elektrische fiets met kinderzitje?
Betreft Cortina, de meeste grotere "B" merken zijn eigenlijk wel prima. E-bikes zijn nu dusdanig volwassen dat het minder spannend is over welk merk je kiest. Ik vind de adviesprijzen bij Cortina wel erg pittig gezien de gebruikte technieken, maar wellicht dat de straatprijs lager ligt.

Over kinderen op de fiets? Ik doe het al 10 jaar dagelijks.

- Tot 2 jaar (afhangend van de maat van het grut) kan dat voorop.
- Tot 25kg in een stoeltje achterop, daarna kan je een lagere buddyzit nemen.
- Voor langere stukken en meer gewicht is een fietskar ideaal.

Waar je fiets aan moet voldoen:

- Stoel moet op de fiets passen. Dat klinkt logisch, maar juist met de huidige A-headsets (stuurpen borging) kan dat problematisch zijn. Je FM kan je hierbij helpen (dit soort dingen zijn ze beter in dan de vraag of er een EVO2 brakebooster op je rem past^^).

- STIIJF. Nou ben ik sowieso wel van mening dat een frame niet stijf genoeg kan zijn, maar met bagage/kind erbij wordt het natuurlijk nog belangrijker.

-- Een Mixte (halfhoge instap) is ideaal, stijver dan een standaard damesframe, makkelijker in gebriuk dan een herenframe.
-- Een sloping herenframe is ook een optie. Nog stijver, maar je moet wel enigszins flexibel zijn met opstappen (reuzen zwaai kan niet met een kind achterop!)

- Frame moet lang genoeg zijn. Je moet een beetje ruimte hebben tussen voorzit en jouw zadel. Damesmodellen zijn vaak korter dan een herenfiets bij gelijke hoogte en dat kan een probleem opleveren bij bijvoorbeeld het stoplicht. Meestal zal het wel passen, maar ik weet proefondervindelijk dat dit kritisch kan zijn.

- Bij een sportiever model moet je stuur hoog genoeg kunnen, je romp/hoofd moet je kind niet raken. Op mijn Razer herenmodel was een voorzitje eigenlijk net te doen, de Razer van mijn vrouw is aan de voorkant iets hoger en dat ging makkelijker. Nou zit ik vrij sportief op de fiets en wil jij een meer basis model dus dit zal niet direct een probleem zijn. Maar ik herhaal het toch: een voorzitje moet genoeg ruimte voor jou overlaten. Dat gaat niet op elke fiets op.

- Goede remmen. Je zal ongetwijfeld rustig rijden met je kroost, maar als het nat is wordt het een heel zwaar geheel en dan is een stel krachtige remmen een must. Magura velgremmen kan, maar dan wel met boosters, liever wil je schijfremmen.
Cass Casey schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:30:

Budget: tja, liefst zo laag mogelijk, maar 3500,- kan als het echt de moeite waard is.
Allereerst: Je wil DIKKE banden! Die rijden lichter (raar maar waar) omdat ze makkelijker oneffenheden wegpoetsen. Zeker als je zwaarder bent heeft zo'n grote luchtkamer ook positieve effecten op lekrijden. IMHO: 42-60mm is ideaal, daaronder moet je te hard oppompen, daarboven wordt de band erg zwaar. En op een fiets waarop 60mm past kan je altijd nog 50mm zetten, andersom kan niet ;)

Accell heeft bij Batavus en Sparta dit jaar een aantal riemmodellen die ik zeker zou testen

Sparta M8 TB
Sparta M11TI
Batavus Dinsdag E-Go Exclusive
Batavus Finez E-Go Exclusive

Afhangend van je lenigheid zou ik een Mixte fiets overwegen*, dat is in de stad met op en afstappen echt wel prettig,

* Ik heb zelf vijf jaar geleden weer een herenmodel gekozen omdat het een sportief, sloping, model is, maar er zijn nog steeds momenten dat ik denk dat ik beter net als mijn vrouw het Mixte model had moeten pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
wij schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:18:
Ik ben mijzelf al een tijd aan het oriënteren op een elektrische fiets, maar vind het zo moeilijk om te kiezen... Misschien hebben jullie nog suggesties?

In principe spreekt de Cube Kathmandu mij het meest aan. Met name vanwege de specs (nieuwste spul). De mooie integratie van de intube accu, en het gebruik van de kleinste Bosch motor. Hierdoor ziet de fiets er wat minder 'e-bike'-achtig uit. Wel vraag ik mij af hoelang je kan profiteren van de verende voorvork en wat het onderhoud hieraan is. Vermoed dat er geen lock-out op zit. Kan ik deze vork vervangen door een stijf model?

Ook vind ik de Cube Touring erg mooi. Deze heeft een Bosch Performance 2020 (Active Line Plus formfactor) en een (vind ik netjes) ingebouwde PowerPack. Voordeel is dat deze fiets wat voordeliger is dan de Kathmanu en in ieder geval een lock-out functie heeft op de vork.
Voor mij (Cube Kathmandu Hybrid SL 500 2019) was het doorgelaste frame waarop de lasdrager is gemonteerd, doorslag gevend. Geen extra boutjes etc. en een super strak sturend frame.

De Cube is met goede onderdelen afgemonteerd en de Bosch CX motor doet zijn werk, zowel op de weg, stukje offroad en berg op. Handig is dat er fietstassen zijn die je zo op de bagagedrager klikt. klik klik

Leg sterk overdreven reacties naast je neer zoals 'boven de de 26km is het alsof er iemand aan je lastdrager hangt. Pure onzin die kant nog wal raken! Je merkt iets meer weerstand boven de 26km maar rond de 25km gereden in de juiste verhouding trapondersteuning/versnelling krachtig en soepel in alle omstandigheden. De nieuwe Bosch cx lijn is op dit punt zelfs nog verbeterd als ik dat zo lees.

Glazenbol kijkers en pessimisten die twijfelen of er over vijf jaar nog nog tube accu's verkrijgbaar zijn.... Tja als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe pet. Steeds vaker zie je dat accu's in het frame zijn verwerkt, dus Bosch zal echt niet stoppen met. Smoelt niet alleen beter maar is ook zo 2020.

Een dertigtal pagina's doorgelezen en sommige vinden dat een accu vervangen na 17000 km duur is. _/-\o_ Als je elke km die je rijdt 3 eurocent apart legt dan. :?

Nu de Cube Katmandu een half jaar in bezit en de nodige km weggetrapt zowel op de weg als licht offroad. Geen seconde spijt dat ik voor Duitse degelijkheid ben gegaan. De geveerde voorvork vind ik zelf een pre en eenmaal goed afgesteld doet het wat het moet doen.

Succes met je keuze.

Edit. Wat betreft korting. De fiets gekocht bij 12go en er ging bij elk opgeteld 450 euro korting af van de 3999 euro. Staat nog een 2019 model te koop voor 3400 euro bij Cube store NL

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 13-01-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Laatst online: 22-05 07:14
roffeltjes schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Betreft Cortina, de meeste grotere "B" merken zijn eigenlijk wel prima. E-bikes zijn nu dusdanig volwassen dat het minder spannend is over welk merk je kiest. Ik vind de adviesprijzen bij Cortina wel erg pittig gezien de gebruikte technieken, maar wellicht dat de straatprijs lager ligt.

Over kinderen op de fiets? Ik doe het al 10 jaar dagelijks.

- Tot 2 jaar (afhangend van de maat van het grut) kan dat voorop.
- Tot 25kg in een stoeltje achterop, daarna kan je een lagere buddyzit nemen.
- Voor langere stukken en meer gewicht is een fietskar ideaal.

Waar je fiets aan moet voldoen:

- Stoel moet op de fiets passen. Dat klinkt logisch, maar juist met de huidige A-headsets (stuurpen borging) kan dat problematisch zijn. Je FM kan je hierbij helpen (dit soort dingen zijn ze beter in dan de vraag of er een EVO2 brakebooster op je rem past^^).

- STIIJF. Nou ben ik sowieso wel van mening dat een frame niet stijf genoeg kan zijn, maar met bagage/kind erbij wordt het natuurlijk nog belangrijker.

-- Een Mixte (halfhoge instap) is ideaal, stijver dan een standaard damesframe, makkelijker in gebriuk dan een herenframe.
-- Een sloping herenframe is ook een optie. Nog stijver, maar je moet wel enigszins flexibel zijn met opstappen (reuzen zwaai kan niet met een kind achterop!)

- Frame moet lang genoeg zijn. Je moet een beetje ruimte hebben tussen voorzit en jouw zadel. Damesmodellen zijn vaak korter dan een herenfiets bij gelijke hoogte en dat kan een probleem opleveren bij bijvoorbeeld het stoplicht. Meestal zal het wel passen, maar ik weet proefondervindelijk dat dit kritisch kan zijn.

- Bij een sportiever model moet je stuur hoog genoeg kunnen, je romp/hoofd moet je kind niet raken. Op mijn Razer herenmodel was een voorzitje eigenlijk net te doen, de Razer van mijn vrouw is aan de voorkant iets hoger en dat ging makkelijker. Nou zit ik vrij sportief op de fiets en wil jij een meer basis model dus dit zal niet direct een probleem zijn. Maar ik herhaal het toch: een voorzitje moet genoeg ruimte voor jou overlaten. Dat gaat niet op elke fiets op.

- Goede remmen. Je zal ongetwijfeld rustig rijden met je kroost, maar als het nat is wordt het een heel zwaar geheel en dan is een stel krachtige remmen een must. Magura velgremmen kan, maar dan wel met boosters, liever wil je schijfremmen.

[...]

Allereerst: Je wil DIKKE banden! Die rijden lichter (raar maar waar) omdat ze makkelijker oneffenheden wegpoetsen. Zeker als je zwaarder bent heeft zo'n grote luchtkamer ook positieve effecten op lekrijden. IMHO: 42-60mm is ideaal, daaronder moet je te hard oppompen, daarboven wordt de band erg zwaar. En op een fiets waarop 60mm past kan je altijd nog 50mm zetten, andersom kan niet ;)

Accell heeft bij Batavus en Sparta dit jaar een aantal riemmodellen die ik zeker zou testen

Sparta M8 TB
Sparta M11TI
Batavus Dinsdag E-Go Exclusive
Batavus Finez E-Go Exclusive

Afhangend van je lenigheid zou ik een Mixte fiets overwegen*, dat is in de stad met op en afstappen echt wel prettig,

* Ik heb zelf vijf jaar geleden weer een herenmodel gekozen omdat het een sportief, sloping, model is, maar er zijn nog steeds momenten dat ik denk dat ik beter net als mijn vrouw het Mixte model had moeten pakken.
Thanx, erg waardevol om zo'n uitgebreide reactie te krijgen! Altijd fijn als iemand praktijk kennis deelt _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
BertP schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:29:
[...]
Thanx, erg waardevol om zo'n uitgebreide reactie te krijgen! Altijd fijn als iemand praktijk kennis deelt _/-\o_
Geen probleem. Gelukkig is de markt heel anders dan pak hem beet 5 jaar terug, veel meer keuze. Met name dat de Duitse makers en-masse de markt op zijn gegaan maakt een enorm verschil in wat er verkrijgbaar is. Giant, Victoria, allemaal merken die hebben wat je wil.

Je zit vlakbij een grote stad waar je vermoedelijk alles wel kan vinden. Ik zou eerst beginnen met kijken waar je de fiets wil kopen (je zit toch met onderhoud) en binnen zijn gamma vragen of hij het door jouw gewenste model voor je wil laten overkomen voor een proefrit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Over kinderen vervoeren op fietsen gesproken, in Japan zag ik veel elektrische mamachari's. Dat zijn fietsen die echt ontworpen zijn op het vervoeren van kinderen of spullen. 26" wielen en een superlange wielbasis. De kinderstoel / mand voorop is helemaal geïntegreerd in het stuur, het zwaartepunt zit recht boven het balhoofd. Het frame zal ongetwijfeld een pool noodle zijn, maar ik denk dat het lagere zwaartepunt wel eea goedmaakt. Snelheid lijkt daar niet echt prioriteit, vooral heuvels zijn daar een probleem.

YouTube: Japanese 3 Seater Electric Bike! Ultimate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
APBaguette schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:25:
Over kinderen vervoeren op fietsen gesproken, in Japan zag ik veel elektrische mamachari's. Dat zijn fietsen die echt ontworpen zijn op het vervoeren van kinderen of spullen. 26" wielen en een superlange wielbasis. De kinderstoel / mand voorop is helemaal geïntegreerd in het stuur, het zwaartepunt zit recht boven het balhoofd. Het frame zal ongetwijfeld een pool noodle zijn, maar ik denk dat het lagere zwaartepunt wel eea goedmaakt. Snelheid lijkt daar niet echt prioriteit, vooral heuvels zijn daar een probleem.

YouTube: Japanese 3 Seater Electric Bike! Ultimate!
Leuk! Ik heb na je post "Mamachari" in google gepompt en kreeg toen dit filmpje.

YouTube: The Mamachari Japan’s City Bicycle

Zal prima gaan, al lijken me die remmetjes wel een dingetje op die krankzinnig steile stukjes die je wel eens in Japan ziet :+

Japan is zeker in de steden qua weggedrag rustiger (ondanks de drukte), ik vond fietsen in Tokyo best leuk.

Betreft stijfheid, sommige van die modellen kunnen behoorlijk sterk zijn mits dat een (stalen) buis is met dikke buisdikte. Wat dat betreft ben ik stiekem tekort door de bocht door lage instap koppelen aan lage stijfheid, je kan daar door voor staal te kiezen en heel veel materiaal toe te voegen wel voor compenseren. Dat gebeurt in de praktijk meestal niet genoeg (fiets wordt dan echt loodzwaar), dus ik adviseer meestal mixte frames van dikwandig alu (blijft het gewicht binnen de perken).

En zoals dat filmpje laat zien winnen ze niet alleen een pak stabiliteit door kleinere wielen, de zitjes zijn veel beter te combineren met de fiets. Een groot deel van de flex zit hem namelijk in dat gewicht dat je heel hoog op je fiets hebt en daar heb je met deze fietsen duidelijk minder last van. Ik geloof direct dat het super stabiel is.

Ik ben een fan! Dank voor je link!
Ronaldcycling schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Het is voor fietsvakanties. fiets wordt voor mijn partner zodat ze de groep bij kan houden. Gemiddelde snelheid 25 km p u, maar het zou prettig zijn dat de fiets ook 27 km p u kan halen. En zeker 75 kilometer kan halen.

Waar moeten we dus opletten voor de aanschaf zoals accu ent soort motor?
Bedankt
Elk sportief model met Bosch als Yamaha zal wel lukken, maar ik denk in eerste instantie aan een Batavus Zonar of Batavus Razer. Waarom?

Grote actieradius, mogelijkheid tot lowriders, zeker de Zonar is niet al te duur voor een trekking E-bike.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Laatst online: 23:21

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik heb jullie advies nodig, dus hierbij zoveel mogelijk eisen/wensen/info.

Ik ben momenteel ook op zoek naar een elektrische fiets voor woon-werk verkeer. Ca. 16km enkele reis, waarvan een deel in centrum R'dam. Om precies te zijn: Nieuwerkerk a/d IJssel -> Kop van Zuid, R'dam. Ik ga dit doen om meerdere redenen:
- geen OV meer en mogelijk kortere reistijd zelfs.
- meer buiten = minder stress als ik thuis kom
- gezondheid. Ik weeg momenteel ca. 120 kg en ben diabeet (type 1). Beweging is dus goed voor insulineopname, gewichtsafname en gezondheid algemeen.

Ik heb momenteel een Gazelle Fuente Lite en de iets sportieve rijhouding vind ik wel prettig. Denk dat het ook prettiger is dan rechtop in regen en wind.Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een hybride model.

Ik ben geen "poetser" of fietshobbyist. Dus onderhoudsarm is wel een pré. Een riemaandrijving heeft daarom de voorkeur. Geen derailleur in elk geval.

Ik heb een voorkeur voor schijfremmen. Volgens mij veel betere remkracht dan velgblokjes.

Op advies van een collega heb ik zaterdag gekeken naar een aantal fietsen, waarvan er nu twee op de shortlist staan:
- Koga Pace B10 2019. Nu te koop voor ca. 3500,-. Voordeel: mooie korting momenteel, sterke motor, mooie fiets. Nadeel: ik twijfel over het rijcomfort van de brede banden. Lijkt me zwaarder te fietsen dan normale banden. En de wielen zijn vrij klein lijkt het, maar heb ik niet opgemeten. Dit lijkt me daarom meer een off-road fiets dan een woon-werk fiets.
- Stevens E-Courier Luxe 2020. Zelfde prijs ongeveer als de Koga, maar zonder korting. En korting geven mag in de fietsenwereld niet blijkbaar... Voordeel: reed op de indoorbaan erg licht. Iets minder sterke motor dan de Koga, maar ik denk sterk genoeg voor mij.

Verschil tussen beide fietsen is ook de versnelling. De Koga heeft een traploze Nuvinci en de Stevens een Shimano Alfine 8 handmatige. Omdat ik dat laatste gewend ben, was dat tijdens het rijden op de indoor baan makkelijker voor me, maar je kan natuurlijk aan beiden wennen.

Heb net een https://www.consumentenbo...toria/etrekking-7-7-500wh
van vorig jaar gekocht € 1800,00. Had hiervoor ook een Victoria en wilde ook riemaandrijving.. Bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
roffeltjes schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:05:
[...]

Schone schijfremmen (ik bedoel niet vuil, maar olie!) piepen alleen als ze nat zijn en dan neem ik dat voor lief. Ik heb er nog nooit last van gehad, maar het is een bekend probleem, waarvoor gelukkig wel oplossingen zijn.

- Schoonmaken met remblok reiniger
- Nabakken (brander of oven)
- HARD inremmen

https://www.mountainbike....726c2a32b124720f&start=15

https://protire.nl/blog/piepende-schijfremmen

En zoals Laro hierboven aangeeft, Magura HS11/HS33 piepen bij de Razer ook als je er geen booster op zet, omdat de achtervork iets wijkt.
Dank voor deze linkjes ga er eens rustig voor zitten, en diverse aanwijzingen uitproberen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 12:34
roffeltjes schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Hangt nogal van je gebruik af of Magura velgremmen ruim voldoende zijn of "net"voldoende. Als je met kind achterop en/of trailer de stad in moet als het regent is het echt heel duidelijk. Zonder EVO2 is het IMHO gewoon onvoldoende.
Dat schijfremmen beter zullen zijn, neem ik direct van je aan.
Dat de remmen veel beter aanvoelen met de brakeboosters (Evo2), ben ik geheel met je eens, dat voelde als een wereld van verschil.
Toch heb ik me niet onveilig gevoeld met mijn remmen, en ze blokkeren mijn wielen als dat nodig is. Het zou voor mij zeker geen dealbreakers zijn. Anticiperen is sowieso altijd een toverwoord, en gelukkig manouvreer ik me door het centrum van een middelgrote stad, en niet door chaotische stadscentra zoals Amsterdam. Wat ik misschien wél een gemis vind, is dat mijn razer niet met de snelsluitende HS11 remmen is geleverd, maar dat je hem los moet schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Laro schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Dat schijfremmen beter zullen zijn, neem ik direct van je aan.
Dat de remmen veel beter aanvoelen met de brakeboosters (Evo2), ben ik geheel met je eens, dat voelde als een wereld van verschil.
Toch heb ik me niet onveilig gevoeld met mijn remmen, en ze blokkeren mijn wielen als dat nodig is. Het zou voor mij zeker geen dealbreakers zijn. Anticiperen is sowieso altijd een toverwoord, en gelukkig manouvreer ik me door het centrum van een middelgrote stad, en niet door chaotische stadscentra zoals Amsterdam. Wat ik misschien wél een gemis vind, is dat mijn razer niet met de snelsluitende HS11 remmen is geleverd, maar dat je hem los moet schroeven.
Ik red me ook prima met Magura's, maar de nadelen t.o.v. goedkopere schijfremmen zijn aanzienlijk, voordelen zijn er niet. Juist omdat er zoveel concurrerende fietsen zijn met schijfremmen (ook binnen het eigen gamma!) is het voor mij wel een dealbreker.

Je moet gewoon heel goede redenen hebben om nog voor de Razer te kiezen en die redenen kunnen er zeker zijn, ik heb hem een paar posts hierboven nog aangeraden ;)

Niks mis mee, model is ook al vijf jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 20:04
Hier een wat lang intro-verhaal van mij maar ik heb jullie advies even nodig.
In april 2019 wilde ik graag een elektrische fiets aanschaffen en ben toen uiteindelijk gegaan voor een Sparta m11ti nadat ik er een proefrit in Ede heb gemaakt bij ‘de Fietser’. Eind juni kon ik de fiets afhalen bij mijn dealer.
Al vrij snel kreeg ik de eerste klachten. De klachten hielden eerst in: wegvallen ondersteuning, uitvallende verlichting, niet opstarten van het display. Het was een zoektocht voor de fietsenmaker waar ik ook de fiets heb gekocht. Er zijn onderdelen vervangen (oa de regelunit op het stuur). Ik kwam er zelf al vrij snel achter dat het kwam door regen. Vaak na regenbuien kreeg ik deze klachten. Uiteindelijk werd de displayhouder vervangen en nu leek het in eerste instantie goed te gaan. De weken in december echter kwam ik er achter dat de fietscomputer soms wéér niet goed opstartte. Ik klikte hem erin en deed de knop op ‘on’ en dan gebeurde er niets. Ik moest dan even het display eraf klikken en meteen er weer op en dan startte hij meteen op. Ook opvallend: na regen komt er langdurig water achter de kappen van de motor.
Afgelopen vrijdag viel de fiets compleet uit. Weer naar de fietsenmaker. Ondertussen is/was mijn vertrouwen in de fiets al behoorlijk gedaald…
Ze konden de storing niet meteen vinden. Wel constateerden ze dat er heel erg veel zand, modder en vocht in de bak was gekomen van de motor. Ik heb het niet zelf gezien maar de fietsenmaker had foto’s gemaakt ivm hun contact met Sparta in Apeldoorn. Ze vermoeden nu dat de controller (?) kapot is, deze wordt de komende week vervangen. De fietsenmaker werkt goed mee, doet echt wel zijn best. Hulp uit Apeldoorn is lachwekkend: ze hadden advies gegeven om maar wat gaatjes te boren in de kappen zodat het water weg kon lopen….
Ik ben geschrokken van de foto’s. Zoveel troep in en rond de elektronica, dat kan nooit goed gaan. Sta ik over 2 of 3 maanden weer met hetzelfde probleem? Is dit niet een ontwerpfout? Hebben andere bezitters van dit type fiets dezelfde klachten? Hoe kan ik dit het beste aanvliegen richting de fietsenmaker (waar ik ook de fiets heb gekocht)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 19:05

BertV

Handgemaakt

Kan je het samen met de welwillende fietsenmaker niet gooien op een "ondeugdelijk product".
Dit gerommel met gaatjes boren is echt niet een alternatief.

Ik heb wel gemerkt dat Bosch, als merk niet sympathiek, wel solide is.
Het is het sterkste punt van mijn Riese & Muller terwijl het het meest complexe gedeelte is.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:07
Ik (wij) overwegen de aankoop van een e-bike en ik ben mij nu voorzichtig aan het oriënteren binnen de wereld van e-bikes.

Een ding wat ik mij afvraag en waar ik eigenlijk nog geen bevredigend antwoord heb gezien is gerelateerd aan de accu: Hoe komt het dat anno 2020 batterijen/accu's van elektrische auto's vele tienduizenden kilometers mee gaan, maar dat een fiets accu het na 15.000 km (gemiddeld) het laat afweten.

Ik heb de vraag gesteld aan Cortina, maar kreeg niet echt een bevredigend antwoord:

De afname van cellen bij een fietsaccu kunnen sneller gaan door oa : Onregelmatig opladen
Waarom heeft een auto accu hier geen/minder last van? Maak dan betere laders?

Temperatuurverschil ( ons advies tussen de 15 / 25 graden)
e-auto's rijden ook prima bij vorst en bij hoge temperaturen. De accu presteert wel minder,maar kou/hitte heeft geen grote negatieve gevolgen voor de accu zelf.

Vocht schade ( een beschadigde accuombouw )
Ook bij onbeschadige e-bike accu's is de levensduur veel korter dan die van een auto accu.

Gebruik van snel laders
de laad-elektronica in de lader en in de accu zijn toch op elkaar afgestemd?

Etc...
Wat is de "Ect"? Wat is de reden waarom de accu ontwikkeling bij E-bikes zo achterloopt op die van e-auto's? Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:49
noordpool schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:10:
Ik (wij) overwegen de aankoop van een e-bike en ik ben mij nu voorzichtig aan het oriënteren binnen de wereld van e-bikes.

Een ding wat ik mij afvraag en waar ik eigenlijk nog geen bevredigend antwoord heb gezien is gerelateerd aan de accu: Hoe komt het dat anno 2020 batterijen/accu's van elektrische auto's vele tienduizenden kilometers mee gaan, maar dat een fiets accu het na 15.000 km (gemiddeld) het laat afweten.

Ik heb de vraag gesteld aan Cortina, maar kreeg niet echt een bevredigend antwoord:

De afname van cellen bij een fietsaccu kunnen sneller gaan door oa : Onregelmatig opladen

e-auto's rijden ook prima bij vorst en bij hoge temperaturen. De accu presteert wel minder,maar kou/hitte heeft geen grote negatieve gevolgen voor de accu zelf.

Ook bij onbeschadige e-bike accu's is de levensduur veel korter dan die van een auto accu.

Gebruik van snel laders

Etc...
Wat is de "Ect"? Wat is de reden waarom de accu ontwikkeling bij E-bikes zo achterloopt op die van e-auto's? Iemand?
Een accu bestaat altijd vele kleine accu's. Die in een auto zijn evengroot als in een fiets. Alleen zijn het er veel meer. Hierdoor kan je veel 'load' verdelen over alle kleine accu's wat scheelt in de schade.

Auto accu's zijn vaak(eigenlijk allemaal, behalve Nissan) voorzien van koeling/verwarming.

Ja, dit is alleen als je een beschadigde accu hebt.

Gebruik van snel laders
Hoe langzamer je laad hoe beter. Maar een instelbare lader is duur, dus nemen ze een gemiddelde waar de consument tevreden mee is.

Etc...
Het loopt niet achter, alleen het schaalt niet zo goed naar kleinere toepassingen. Accu's zijn wat robuster als ze groter zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

bert pit

asdasd

Gebruik van snel laders

Etc...
Wat bij bij is blijven hangen na het lezen van verschillende topics is dat je twee dingen vrij makkelijk kunt beïnvloeden om de levensduur van de accu te bevorderen:

- laden bij kamertemperatuur
- niet te ver ontladen en opladen

Dit pleit dus bij de aanschaf voor een grote accu die je makkelijk kunt losmaken (als je een koude fietsberging hebt).

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

De fiets-accu's zijn eigenlijk te klein, worden veel zwaarder belast, meer temperatuurschommelingen.
Voorheen reed ik mijn 500Wh accu tweemaal per werkdag volledig leeg.

Er zit veel meer onderzoekskracht achter de ontwikkeling van auto's.
Het gaat met fietsen om relatief kleine aantallen.

Ik heb ook de indruk dat bij problemen met je auto de fabrikant sneller bang is voor imagoschade = direct vervanging.

Stel je maakt een Tesla met de actieradius van een doorsnee speed pedelec; 40km. (ruim 10x zo klein)
Dat gaat ook maar 20.000km goed.

[ Voor 23% gewijzigd door BertV op 14-01-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Wat bij mij is blijven hangen na het lezen van.., Dat veel mensen een accu te duur vinden, verwachten dat ze langer mee gaan enz..

Vergelijk e-bike accu auto accu's is peren appel verhaal.

Reken uit wat je afschrijft op een e-bike versus electricshe auto en neem ook de kosten van opladen mee.

Bij 15000 km vervangen is een bedrag van 550 euro echt niet veel. Zoals eerder geadviseerd leg 3 of 4 eurocent apart voor elke gereden km en dan sta je niet ineens voor een grote uitgaven.

Tijd voor het km spaarpotje ;)

Zelf zou ik tevreden zijn met een score van 15000km en zonder morren een nieuwe accu erin.

[ Voor 7% gewijzigd door TecTo op 14-01-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

TecTo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:40:

Zelf zou ik tevreden zijn met een score van 15000km en zonder morren een nieuwe accu erin.
Dat is bij mij na 10 maanden.
Elk jaar 640,- voor een accu + banden, remblokken, schijven, ketting, tandwielen, lagers.
Een auto is goedkoper.

Daarbij is de ellende dat die accu's niet ineens "knappen" maar telkens een (nog) kleinere actieradius geven.

Stel dat je gaat voor een tesla-actieradius om de problemen op te lossen.
10x500wh, 10 x 640,- = 6400,- :D

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 14-01-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
BertV schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Dat is bij mij na 10 maanden.
Elk jaar 640,- voor een accu + banden, remblokken, schijven, ketting, tandwielen, lagers.
Een auto is goedkoper.

Daarbij is de ellende dat die accu's niet ineens "knappen" maar telkens een (nog) kleinere actieradius geven.

Stel dat je gaat voor een tesla-actieradius om de problemen op te lossen.
10x500wh, 10 x 640,- = 6400,- :D
Oké dus globaal genomen dus zo'n 1200 euro per jaar?

Reken ik de 10.000km beurt auto, slijtage banden, brandstof, later wellicht nog apk, verzekering, afschrijving per jaar gemiddeld 3000 euro waarde vermindering. Dan is het me een raadsel hoe je daarop komt.

Vind het gezeur en puur Hollands.

Mijn advies ga met het openbaar vervoer maar wellicht zijn er dan opnieuw beren op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
TecTo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:40:
Wat bij mij is blijven hangen na het lezen van.., Dat veel mensen een accu te duur vinden, verwachten dat ze langer mee gaan enz..

Vergelijk e-bike accu auto accu's is peren appel verhaal.

Reken uit wat je afschrijft op een e-bike versus electricshe auto en neem ook de kosten van opladen mee.

Bij 15000 km vervangen is een bedrag van 550 euro echt niet veel. Zoals eerder geadviseerd leg 3 of 4 eurocent apart voor elke gereden km en dan sta je niet ineens voor een grote uitgaven.

Tijd voor het km spaarpotje ;)

15.000km Is toch wel heel weinig. Dat zijn hooguit 200 cycles voor een gemiddelde fietsaccu. Mijn telefoonaccu gaat nog langer mee. Mijn fietsaccu uit China gaat al 25.000km / 625 cycles mee en ik begin nu wat van de degradatie te merken. Die gaat de 40.000 km / 1.000 cycles dus wel halen en heeft dan €0,01 per km gekost.

Maar ja, wie houdt wie voor de gek.
MerkCapaciteit (Wh)PrijsPrijs / Wh
1.Stromer blauw950 / 983€ 1.649€ 1,68
2.Yamaha 400396€ 570€ 1,44
3.Cowboy360€ 499€ 1,39
4.Bosch 500483€ 599€ 1,24
5.Ampler335€ 350€ 1,04
6.Shimano 500 504€ 511€ 1,01
7.Brose 650648€ 630€ 0,97
8.Watt314€ 250€ 0,80
9.Bafang 43V 17.5Ah753€ 540€ 0,72
10.PSW Power 48V 17.5Ah840€ 292€ 0,35
11.PSW Power 48V 13Ah640€ 152€ 0,24
12.Aliexpress 36V 10Ah360€ 72€ 0,20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

TecTo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:17:
[...]

Oké dus globaal genomen dus zo'n 1200 euro per jaar?

Reken ik de 10.000km beurt auto, slijtage banden, brandstof, later wellicht nog apk, verzekering, afschrijving per jaar gemiddeld 3000 euro waarde vermindering. Dan is het me een raadsel hoe je daarop komt.

Vind het gezeur en puur Hollands.

Mijn advies ga met het openbaar vervoer maar wellicht zijn er dan opnieuw beren op de weg.
Ik lease om deze reden de fiets.

Per jaar 3000 afschrijven op een auto? Zo rijk ben ik niet. Ik snap je referentiekader.
Mijn huidige auto was, toen ik 'm kocht 12 jaar geleden, nieuw 8.690,-

19,- wegenbelasting,
15,- WA
banden 40,- per stuk.

Goedkoop rijden doe je met een Aygo. Ik zit toch liever op de fiets. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 14-01-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:18

Gebruik van snel laders

Etc...
Ik heb een Qwic ebike. Deze heb ik in 2012 gekocht en heeft inmiddels bijna 14000 kilometer gelopen en de accu wordt nu wel erg minder. Bij harde wind en stand 6 (de hoogste) houdt de ondersteuning naar 10km wel op. De 25km/h tik ik dan ook niet meer aan. Bij normaal weer (windkracht 4 en zon) gaat de accu op stand 4 nog zo'n 20km mee. Maw, ik moet er nu op letten dat als ik een lang stuk wil fietsen ik ook af en toe de ondersteuning even uit moet zetten. Dus die levensduur van de accu klopt wel. Ik weet nog niet wat ik doe, een nieuwe fiets of een accu revisie. De revisie kost 300 euro en fiets is qua frame nog lang niet af. Hij fietst nog steeds fijn.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
rimave schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:03:
[...]

Ik heb een Qwic ebike. Deze heb ik in 2012 gekocht en heeft inmiddels bijna 14000 kilometer gelopen en de accu wordt nu wel erg minder. Bij harde wind en stand 6 (de hoogste) houdt de ondersteuning naar 10km wel op. De 25km/h tik ik dan ook niet meer aan. Bij normaal weer (windkracht 4 en zon) gaat de accu op stand 4 nog zo'n 20km mee. Maw, ik moet er nu op letten dat als ik een lang stuk wil fietsen ik ook af en toe de ondersteuning even uit moet zetten. Dus die levensduur van de accu klopt wel. Ik weet nog niet wat ik doe, een nieuwe fiets of een accu revisie. De revisie kost 300 euro en fiets is qua frame nog lang niet af. Hij fietst nog steeds fijn.
Waarschijnlijk heeft die degradatie meer te maken met de tijd dat die accu sinds 2012 in volledig opgeladen toestand is geweest, dan het aantal kilometer dat ermee is gefietst. Een volledig opgeladen accu heeft namelijk veel degradatie over tijd. Vandaar dat een auto accu ook nooit tot 100% wordt geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Tegels schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:30:
In april 2019 wilde ik graag een elektrische fiets aanschaffen en ben toen uiteindelijk gegaan voor een Sparta m11ti nadat ik er een proefrit in Ede heb gemaakt bij ‘de Fietser’. Eind juni kon ik de fiets afhalen bij mijn dealer.
Al vrij snel kreeg ik de eerste klachten. De klachten hielden eerst in: wegvallen ondersteuning, uitvallende verlichting, niet opstarten van het display. Het was een zoektocht voor de fietsenmaker waar ik ook de fiets heb gekocht. Er zijn onderdelen vervangen (oa de regelunit op het stuur). Ik kwam er zelf al vrij snel achter dat het kwam door regen. Vaak na regenbuien kreeg ik deze klachten. Uiteindelijk werd de displayhouder vervangen en nu leek het in eerste instantie goed te gaan. De weken in december echter kwam ik er achter dat de fietscomputer soms wéér niet goed opstartte. Ik klikte hem erin en deed de knop op ‘on’ en dan gebeurde er niets. Ik moest dan even het display eraf klikken en meteen er weer op en dan startte hij meteen op. Ook opvallend: na regen komt er langdurig water achter de kappen van de motor.
Afgelopen vrijdag viel de fiets compleet uit. Weer naar de fietsenmaker. Ondertussen is/was mijn vertrouwen in de fiets al behoorlijk gedaald…
Ze konden de storing niet meteen vinden. Wel constateerden ze dat er heel erg veel zand, modder en vocht in de bak was gekomen van de motor. Ik heb het niet zelf gezien maar de fietsenmaker had foto’s gemaakt ivm hun contact met Sparta in Apeldoorn. Ze vermoeden nu dat de controller (?) kapot is, deze wordt de komende week vervangen. De fietsenmaker werkt goed mee, doet echt wel zijn best. Hulp uit Apeldoorn is lachwekkend: ze hadden advies gegeven om maar wat gaatjes te boren in de kappen zodat het water weg kon lopen….
Ik ben geschrokken van de foto’s. Zoveel troep in en rond de elektronica, dat kan nooit goed gaan. Sta ik over 2 of 3 maanden weer met hetzelfde probleem? Is dit niet een ontwerpfout? Hebben andere bezitters van dit type fiets dezelfde klachten? Hoe kan ik dit het beste aanvliegen richting de fietsenmaker (waar ik ook de fiets heb gekocht)?
Die ervaring heb ik met mijn Sparta m8i ook gehad. De oorzaak: Het achterspatbord is net niet lang genoeg. Daarom wordt allerlei klei en water de opening achter de motor ingeblazen. Ongelooflijk wat er allemaal uit kwam. De controller was daardoor defect geraakt, en is (onder garantie) vervangen.
De remedie: Fiets op zn kant gelegd en de opening achter de motor (waar de kabels het motorhuis in gaan) zorgvuldig dichtgeplakt met ducktape. Sindsdien geen klachten meer.
Het is eigenlijk gewoon een constructiefout van deze Sparta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:30

Tahref

God bless you

Voor de geinteresseerden https://radpowerbikes.eu/...no-electric-fat-bike-250w

RadRhino voor 1099 euro.
de 750w versie is 100 euro duurder.

Achterwiel motor + 672Wh accu

Ben niet zo fan van de dikke bandjes maar kan misschien interessant zijn voor andere.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f9CcTVXl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noordpool
  • Registratie: April 2012
Wat betreft mijn accu-vragen: dank voor de reacties tot nu toe! Mijn huidige fiets is geen e-bike. Kosten hieraan heb ik nauwelijks. Af en toe een nieuwe band, soms even een kleine beurt, als ik er 60 euro per jaar aan uitgeef is het veel.

Een e-bike is kosten-technisch dus wel even wennen en zeker iets om in het achterhoofd te houden. En afhankelijk van type/uitvoering blijft het niet bij accu, maar ook andere onderdelen. Wel interessant dat de Chinese accu's eigenlijk heel goed weten te presteren en dat tegen een fors lagere prijs dan die in Europa.

Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
De techniek bij fietsen loopt niet achter, zover je van techniek kan spreken.. Bij auto's hechten de fabrikanten aan het behoud van de accu, want ze willen niet dat de accu na 80K km zwaar gedegradeerd is, een nieuwe accu kost immers een vermogen..

Bij e-bikes jensen ze de accu's ramvol, lekker 4.2v per cell laden, 36v en weinig cellen parallel, tja dan heb je maximaal slijtage. Maar hey, dat vinden de fabrikanten helemaal niet erg, want iedereen die een e-bike koopt, kan ook wel €500 lappen voor een nieuwe accu. De e-bike fabrikanten naaien je gewoon een oor aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mordamus
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik heb dat ook met mijn sparta m11ti, ondertussen is de controller 2 keer vervangen doordat er modder op zat. Lijkt inderdaad een design fout, hoor graag hoe het bij jou afloopt.
Tegels schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:30:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Omdat mijn achterwiel + Nuvinci is opgestuurd ter reparatie doe ik mijn dagelijkse 68km nu een week met een racefiets ipv speed pedelec.

Wind mee, een feest, dan heb je echt geen elektrische fiets nodig.
Wind tegen, of ook maar de geringste stijging, bikkelen.
Ben blij als het afgelopen is maar ik vond het wel een uitdaging zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-05 12:47
nFo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:23:
[...]

Koga Pace B10 model 2019 kan je ook overwegen, zat ik zelf op te azen.
Die zag ik afgeprijsd voor € 2999,- voorbij komen.
https://www.marktplaats.n...-twv-4499-euro-nieuw.html

[Afbeelding]
Ik heb precies deze fiets nu iets langer dan een maand en ben er erg blij mee. Wat een machine.
Fiets is onbegrensd geleverd aan mij, en zelfs bij 35+ km/h ligt hij als een blok op de weg, erg prettig.
Het enige nadeel is dat de fiets geen vering heeft, als je over hobbels rijdt met 30+ km/h is dat geen pretje! Ik zit er aan te denken om een verende zadelpen er in te zetten. De fietsenmaker had het over een hele goede maar die kost wel bijna 100 euro. De prijs was wat hoger omdat de zadelpen wat dikker is dan normaal.
Verder is de fiets erg goed afgewerkt vind ik en het frame heeft geen lasnaden wat erg mooi is.

Verder piepen alleen mijn remmen nogal, vooral als ze nat zijn. Weet iemand daar een oplossing voor? Of is daar niks aan te doen?

Ohja, na 3 weken was mijn slot in het frame (om de accu er uit te halen) ineens defect (kreeg de accu er niet meer uit), maar zeer snel en goed onder garantie verholpen door de fietsenmaker.
[...]

Zie hier boven, ik kan de koga zeker aanbevelen! Verder heb ik geen ervaring met andere e-bikes, maar ik twijfelde vooraf tussen deze en de Sparta M11Ti. Na het lezen van wat berichten hierboven ben ik blij met mijn keuze, ook al kost deze wel net wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb een Ghost e-bike met voorwielmotor waar zondag de ketting vanaf liep. Ik heb de ketting er weer opgezet, maar daarna ging de ondersteuning niet meer "aan" als ik de trappers rond laat gaan met fietsen.

Op het zicht lijkt er niks aan de hand met de sensor, het is een trapsensor die lijkt op deze: https://m.nl.aliexpress.c...t-amp.item.4000009891007&

Wat kan er mis zijn? Heeft iemand een idee? Uiteraard heb ik de fiets al uit- en aangezet, accu is gewoon vol en geeft vier ledjes.

"Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
noordpool schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:02:
Wat betreft mijn accu-vragen: dank voor de reacties tot nu toe! Mijn huidige fiets is geen e-bike. Kosten hieraan heb ik nauwelijks. Af en toe een nieuwe band, soms even een kleine beurt, als ik er 60 euro per jaar aan uitgeef is het veel.

Een e-bike is kosten-technisch dus wel even wennen en zeker iets om in het achterhoofd te houden. En afhankelijk van type/uitvoering blijft het niet bij accu, maar ook andere onderdelen. Wel interessant dat de Chinese accu's eigenlijk heel goed weten te presteren en dat tegen een fors lagere prijs dan die in Europa.

Grt
De kosten gaan niet in de accu zitten, je maakt je te druk om de verkeerde kostenpost. Ik, mijn vrouw en mijn topfitte schoonmoeder hebben nu ruim tien jaar een ebike.

Zes fietsen, 45.000km PER FIETS (dus ja, 270.000km bij elkaar). 1x een accu defect (gewoon kaduuk), waterschade...

Als je goed ermee omgaat zal je accu echt niet zo snel degraderen dan dat jij denkt. Een accu gaat in mijn ervaring 5-6 jaar mee als je hem niet onnodig laadt.

Dat het gemiddelde lager ligt komt door twee dingen:

1. Meeste mensen laden veel teveel.
2. Meeste mensen halen in 6 jaar überhaupt geen 15000 km. => Het gros is nog steeds pensionado's!

Een veelfietser die niet elke avond hem aan de lader smijt ook al heeft hij nog 50%+ gaat veel meer kilometers halen.

De kosten gaan hem in iets heel anders zitten: Reparaties. Je rijdt namelijk meer en harder op zo'n fiets, dus je slijt meer. Daarnaast zijn motoren nog steeds niet hufterproof genoeg. Het is al beter, maar we hebben nu ook al twee yamaha motoren gesloopt. De eerste van mijn schoonmoeder ging al in het eerste jaar, gevalletje fabricage fout. Eind 2018 heb ik mijn motor gesloopt (lagers). Misschien had ik die kunnen voelen aankomen en heb ik te lang doorgereden (weet het eigenlijk niet meer).

Maar ik heb sterk het gevoel naar eigen ervaringen en wat ik hier lees is dat de Motor veel kwetsbaarder is dan de accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:59
Mouze88 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:34:
[...]

Verder piepen alleen mijn remmen nogal, vooral als ze nat zijn. Weet iemand daar een oplossing voor? Of is daar niks aan te doen?
Dat is en blijft een eigenschap van schijfremmen, bij een klein beetje nat weer janken ze bij mij als een gek. Zeker mijn voorrem. Is niet veel aan te doen, en over stopping power heb ik nooit te klagen :)
BertV schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:52:
Omdat mijn achterwiel + Nuvinci is opgestuurd ter reparatie doe ik mijn dagelijkse 68km nu een week met een racefiets ipv speed pedelec.

Wind mee, een feest, dan heb je echt geen elektrische fiets nodig.
Wind tegen, of ook maar de geringste stijging, bikkelen.
Ben blij als het afgelopen is maar ik vond het wel een uitdaging zo.
Vanmorgen windkracht 6 in de rug naar de zaak, heb nog nooit zo weinig accu verbruikt. Windje was einde middag ook nog eens gedraaid naar west en afgezwakt dus dat was ook gunstig. Afgelopen 2 dagen had ik hem strak tegen op weg naar huis. En dan heb ik nog een speed pedelec met 675Wh.

Respect dat je dat doet op een racefiets met een enkeltje van 34km. Collega van mij woont in dezelfde woonplaats en doet 3 a 4 dagen per week ook altijd alles op een Santos non electronic, enkeltje van 25km. Heel veel respect voor, ik ben echt dood op die afstand haha :+

[ Voor 52% gewijzigd door Vlassie1980 op 15-01-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:14
Vlassie1980 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Dat is en blijft een eigenschap van schijfremmen, bij een klein beetje nat weer janken ze bij mij als een gek. Zeker mijn voorrem. Is niet veel aan te doen, en over stopping power heb ik nooit te klagen :)

[...]

Vanmorgen windkracht 6 in de rug naar de zaak, heb nog nooit zo weinig accu verbruikt. Windje was einde middag ook nog eens gedraaid naar west en afgezwakt dus dat was ook gunstig. Afgelopen 2 dagen had ik hem strak tegen op weg naar huis. En dan heb ik nog een speed pedelec met 675Wh.

Respect dat je dat doet op een racefiets met een enkeltje van 34km. Collega van mij woont in dezelfde woonplaats en doet 3 a 4 dagen per week ook altijd alles op een Santos non electronic, enkeltje van 25km. Heel veel respect voor, ik ben echt dood op die afstand haha :+
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn schijfremmen op mijn MTB, een beetje vochtig weer en meteen piepen.

Op mijn Winora fiets met Shimano remmen heb ik hier helemaal geen last van gehad. Altijd stil, hoe nat het ook is. Ik heb ze van te voren wel heel erg goed ingeremd.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 11:56
Tahref schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:48:

RadRhino voor 1099 euro.

Ben niet zo fan van de dikke bandjes maar kan misschien interessant zijn voor andere.

[Afbeelding]
Dank voor de tip, jammer alleen dat de fiets zo klein is :-( Ideale fiets om mee over het strand te kunnen rijden. Alhoewel, zo'n kleine naaf motor belooft weinig goeds qua koppel.

[ Voor 5% gewijzigd door Opperpanter2 op 15-01-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 17:35
Iemand die weet of de Cube attention https://www.cube.eu/nl/20...ntion-titaniumnblue-2020/

De crankshaft heeft van 68mm breed ?
Mocht niet meten van de winkel want ze wilde me geen fiets verkopen die in zelf ombouw tot e-bike :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:23:
[...]

ennn... lekke band met de leen-race fiets.

Als je die afstanden normaal elektrisch rijdt dan is non-elektrisch best te doen.
Het is wel zwaarder maar duurt vooral langer. Kijk ik ook van op.

Heeft er iemand een tip tegen lekke banden? Een goedje, speciaal purschuim desnoods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:18
ibothead schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:32:
Iemand die weet of de Cube attention https://www.cube.eu/nl/20...ntion-titaniumnblue-2020/

Mocht niet meten van de winkel want ze wilde me geen fiets verkopen die in zelf ombouw tot e-bike :')
Hier verhuren ze een Cube mtb, kan je het opmeten nadat je een mooi rondje mtb route Schoorl hebt gefietst :Y) : http://www.mtbverhuurschoorl.nl/fuji-bikes-verhuurmodellen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
ibothead schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:32:

Op het 2018 model kan het wel, maar vergt wat extra werk: Umbau Cube Attention, BBS02

Persoonlijk zou ik voor minder versnellingen gaan, liefst 9 of minder dan slijt je ketting minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
doek55 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:59:
[...]

Op het 2018 model kan het wel, maar vergt wat extra werk: Umbau Cube Attention, BBS02

Persoonlijk zou ik voor minder versnellingen gaan, liefst 9 of minder dan slijt je ketting minder snel.
Aaah oke wordt hem dus niet echt om het zo te doen als de schaft net de klein is en er gefreesd moet worden ;)
Zoek gewoon een mountainbike waar het gewoon gelijk inpast kwa maten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Ik was niet helemaal duidelijk. Het past ook wel zonder modificaties, maar die Duitser is aan het perfectioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Oke, ik ga hiervoor nog wel ff langs een fietsenmaker maar misschien weten jullie het ook wel (alvast).

Mijn elektrische fiets heeft vanwege een (destijds tijdelijke) verhuizing naar mijn vriendin een jaar stilgestaan. Nu zijn we samen naar ons nieuwe huis verhuisd, maar helaas kan ik de sleuteltjes van waar de accu in moet niet meer vinden :(

Foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dfasVBh.jpg

Had liever gehad dat het 'gewone' slot was, die kun je tenminste nog met een slijptol eraf halen.

Echter, zou een fietsenmaker hier nog iets mee kunnen? Of is het een slotenmakerprobleem. Moet ik bij een fabrikant aankloppen? Het is een Scott Venture-fiets en er gaat een accu van Bosch in. (meer foto's hier: https://imgur.com/a/sScjGr6 )

Ik heb hem destijds tweedehands overgekocht, dus heb geen garantie meer oid of ergens waar ik ermee terugkan. Het is nog een prima ding waar ik liever nog geen afscheid van neem, beetje zonde. Neem aan dat ik hem toch al niet total loss hoef te verklaren nu? ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Als ik de site vertaal zie ik wel dat die ivm diameter assgat te klein is een frees geeft gebruikt bij de fietsenmaker ivm 1,5 mm weg moeten halen ;)

Dus iemand een leuke mountainbike al ooit omgebouwd waar het gewoon plug en play is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
BertV schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:19:
[...]

ennn... lekke band met de leen-race fiets.

Als je die afstanden normaal elektrisch rijdt dan is non-elektrisch best te doen.
Het is wel zwaarder maar duurt vooral langer. Kijk ik ook van op.

Heeft er iemand een tip tegen lekke banden? Een goedje, speciaal purschuim desnoods?
Tsja.... het is een leenracefiets. Dat gezegd hebbende, het volgende raad ik elke forens aan. 1 is racefiets specifiek, 2 en 3 gelden voor elke fietser. Als je langere afstanden aflegt zijn dit dingen die je bij je moet hebben!

1. Continental GP 4000 banden zijn extreem betrouwbaar en lopen licht.
2. Park Tool GP-2 Super Patch, fijn als het koud/nat/donker is.
3. Zefal HPX pomp (heb je nooit meer een andere pomp nodig, ook niet thuis 8) => Als dat echt niet past eventueel een Zefal Air Profill LL (neem altijd een zo groot mogelijk pomp als dat je mee kan nemen!).

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed de Zefal HPX pomp is, er is geen betere framepomp op de markt. Sterker nog, hij is beter dan verreweg de meeste vloerpompen.
LuNaTiC schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:44:
Oke, ik ga hiervoor nog wel ff langs een fietsenmaker maar misschien weten jullie het ook wel (alvast).

Mijn elektrische fiets heeft vanwege een (destijds tijdelijke) verhuizing naar mijn vriendin een jaar stilgestaan. Nu zijn we samen naar ons nieuwe huis verhuisd, maar helaas kan ik de sleuteltjes van waar de accu in moet niet meer vinden :(
Zijn het niet dezelfde sleutels als van het gewone slot? :?

Dat gezegd hebbende,. een FM kan hier wel wat aan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 16-01-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead

Foto:

[Afbeelding]

Had liever gehad dat het 'gewone' slot was, die kun je tenminste nog met een slijptol eraf halen.

Echter, zou een fietsenmaker hier nog iets mee kunnen? Of is het een slotenmakerprobleem. Moet ik bij een fabrikant aankloppen? Het is een Scott Venture-fiets en er gaat een accu van Bosch in. (meer foto's hier: https://imgur.com/a/sScjGr6 )

Ik heb hem destijds tweedehands overgekocht, dus heb geen garantie meer oid of ergens waar ik ermee terugkan. Het is nog een prima ding waar ik liever nog geen afscheid van neem, beetje zonde. Neem aan dat ik hem toch al niet total loss hoef te verklaren nu? ;)
Dealer al een mailtje gestuurd ? Of fabrikant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

RadRhino voor 1099 euro.

[Afbeelding]
Heb de oudere versie en deze is zijn geld meer dan waard _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ibothead schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Dealer al een mailtje gestuurd ? Of fabrikant
Nog niet, dacht, ga vanmiddag even langs de plaatselijke fietsenmaker, vandaar dat ik al foto's gemaakt had. En toen bedacht ik me, vraag het tussendoor even hier :P

Misschien verwijzen ze me alsnog door. Thanks voor jullie antwoorden in elk geval :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Zijn er hier mensen die al wat langer op een Sparta M8B fiets rijden?
Bevalt de fiets goed en zijn er niet teveel problemen mee?

Ik heb hier proef op gereden en vindt het verder prima fietsen, maar ik ben weet niet of het een ideale fiets is voor woon-werk verkeer. Ik ga vanaf volgende maand iedere dag 10 km enkele reis fietsen naar werk.
Ik heb ook op een fiets met ion ondersteuning gereden, maar dit vond ik teveel herrie maken.

En soms vraag ik me af of ik met een niet-elektrische sportieve fiets misschien net zo snel ben omdat deze fietsen veel lichter zijn. Lastige keuze zo'n fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Teletekst schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:33:
.....
En soms vraag ik me af of ik met een niet-elektrische sportieve fiets misschien net zo snel ben omdat deze fietsen veel lichter zijn. Lastige keuze zo'n fiets.
Als je lekker doorfietst op je ebike zal je over 10 km ongeveer 25' doen. Soms iets harder, als je wind mee hebt en afhankelijk van de hoeveelheid stoplichten. Ik heb de eerste 10km geen stoplichten tegen. Doe ik hetzelfde op de racefiets en ik kan lekker doortrappen doe ik er 22' over, maar met wind tegen is het alweer een stukkie pittiger. Je moet zo bedenken dat je in principe altijd dezelfde snelheid hebt met je ebike en dat wind maar heel weinig invloed hebt omdat je motor het vanzelf overneemt en meer ondersteuning geeft op het moment de je harder moet trappen. Maar op de ebike kom je wel weer fris en minder bezweet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik zat met mijn racefiets, wind mee maar ook wind stil, een stuk boven een 25-E-bike.
Ik kwam wel doorweekt van het zweet op mijn werk.
Langzaam fietsen op een racefiets is geen optie. ;)

Daarbij, met wind tegen, of er is iets van een helling: dan weet je weer waarom we woon-werk gemotoriseerd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@BertV en @Ettje66 : Ja, daar hebben jullie wel gelijk in. (minder bezweet aankomen.)

Ik ga morgen ook de Gazelle ultimate uitproberen en dan moet ik een keuze gaan maken. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Sparte M8B, maar misschien is een sportievere zit wat fijner voor dagelijks gebruik.
Daarnaast heb ik tot nu toe geen geweldige ervaring met Gazelle fietsen, maar misschien is het inmiddels wat beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
ibothead schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:44:
Als ik de site vertaal zie ik wel dat die ivm diameter assgat te klein is .....
ibothead schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:59:.....Dealer al een mailtje gestuurd ? Of fabrikant
Volgens onderstaande link betreft het een standaard maat BB, echter ipv meestal 68mm is deze 73mm.
Dus in de eerder genoemde link ging het om het perfectioneren van de kettinglijn, door de BB wat korter te maken.

https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=128582

[ Voor 40% gewijzigd door elinx op 16-01-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

elinx schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:51:
[...]

[...]

Volgens onderstaande link betreft het een standaard maat BB, echter ipv meestal 68mm is deze 73mm.
Dus in de eerder genoemde link ging het om het perfectioneren van de kettinglijn, door de BB wat korter te maken.

https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=128582
Je quote mij dus ik neem aan dat het op mijn vraag betrekking heeft, echter snap ik niet helemaal precies wat het antwoord nu is of hoe ik dat uit je linkjes moet destilleren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 22:49
Je hebt gelijk, verkeerd bericht gequote 8)7 , nu wel enigszins aangepast door @ibothead toe te voegen. Excuses

In de laatste link staat vermeld dat het BB van de Cube Attention een standaard maat betreft van 73mm. eea betekent dat de diameter niet uitgefreesd hoeft te worden en een motor geschikt voor 68-73mm zal passen.
Een bevestiging van dealer of fabrikant is natuurlijk altijd wenselijk.

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 16-01-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
elinx schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:21:
[...]
Je hebt gelijk, verkeerd bericht gequote, nu wel enigszins aangepast door @ibothead toe te voegen. Excuses

In de laatste link staat vermeld dat het BB van de Cube Attention een standaard maat betreft van 73mm. eea betekent dat de diameter niet uitgefreesd hoeft te worden en een motor geschikt voor 68-73mm zal passen.
Een bevestiging van dealer of fabrikant is natuurlijk altijd wenselijk.
ja ik zoek gewoon nog even verder naar een wel helpende fietsenmaker die niet zo dwars is om geen nieuwe klant te krijgen |:(

ik snap al koop ik een nieuwe bike dat met een e-bike kitt alle garantie vervalt enz.
ik wil gewoon een goede mountainbike voor licht bos werk en woonwerk hebben met motor ondersteuning :P

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
doek55 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:26:
[...]
3.Cowboy360€ 499€ 1,39
5.Ampler335€ 350€ 1,04
8.Watt314€ 250€ 0,80
Als je deze in de lijst toevoegt, kom je soms goedkoper uit met een lagere capaciteit. 300Wh voor €149 is niet slecht (tijdens een actie gekocht). Moet je wel voldoende hebben aan 300Wh. Daar kom ik ongeveer 90km mee met mijn fiets en route.

https://www.fietsenwinkel...active-rack-300-antraciet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
Ik denk dat ik er uit ben.
Giant Explore E+ 0 2019
Motor Giant SyncDrive Spor
500 wat
80nm

Met deze kan ik wel met een goede snelheid tegen de wind in.
Wat vinden jullie van de keuze?

Alvast mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ronaldcycling schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:24:
Ik denk dat ik er uit ben.
Giant Explore E+ 0 2019
Motor Giant SyncDrive Spor
500 wat
80nm

Met deze kan ik wel met een goede snelheid tegen de wind in.
Wat vinden jullie van de keuze?

Alvast mijn dank
Prima fiets, wel vrij duur, functioneel zijn de GTS 1 en 2 nauwelijks minder.

- Voorderailleur: Alleen handig als je echt de bergen in gaat, anders zou ik ervan af zien (meer kans op aandrijfissues). Vergelijk het niet met een gewone fiets, de aandrijving krijgt echt wel wat voor zijn donder.
- 9, 10 of 11 versnellingen:, met een ebike ga je de tussenliggende versnellingen niet zo heel veel gebruiken. Gezien de kosten en slijtage zou ik 9 of 10 kiezen boven 11. => De XT versie heeft een 40 achter, maar ik kan me niet voorstellen dat ze met een 36 voor en achter ook niet overal bovenkomt (met een Yamaha motor^^). Anders gezegd: je vrouw gaat een continue vermogen kunnen leveren waar heel wat Pro's in de Tour blij mee zouden zijn, al is het geheel natuurlijk fors zwaarder.
- Deore versus Deore XT: Ga je niet merken.
- De duurste heeft voor een thru-axle. Dat is wel fijn als je echt zwaar/sterk bent en gaat rossen, maar ik zou me er niet door laten leiden.

Afhangend van de route zou ik naar de 2 of 1 kijken => De 1 als je de Ardennen (steile muurtjes!) en Alpen door gaat, de 2 voor Nederland, de Noordduitse vlakte, Scandinavie en Frankrijk. De 0 alleen als je echt wild gaat doen en allerlei 20% stukken gaat opzoeken.

Als je de kans hebt zou ik zeker ook een ritje maken op andere merken, maar op zich is Giant helemaal prima.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 17-01-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46

RadRhino voor 1099 euro.

[Afbeelding]
Ben zelf ook niet zo van die dikke banden, maar ik heb er van de week toch eentje besteld. De 250W versie. Wordt vandaag bezorgd als het goed is, ben erg benieuwd.

Sinds een paar maanden fiets ik naar m'n werk, zo'n 25km per dag en gebruik de fiets alleen daarvoor. Nu leen ik daarvoor de elektrische Koga van m'n moeder, die kan volgende week terug en deze RadRhino gaat hem vervangen. Reviews (voornamelijk uit US en UK) zijn overwegend positief.

Uiteindelijk blijft dit natuurlijk gewoon een e-bike van 1100 Euro, dus het vergelijk met die Koga van ruim het driedubbele zal naar verwachting wel een beetje gaan tegenvallen. Zeker qua zithouding als ik het zo zie! :|

Maar goed, ik was aan het rondkijken voor een eigen e-bike. Wilde een 'onderhoudsarme', dus het ging richting naafversnelling en riemaandrijving. Was eigenlijk van plan om zo'n 1500, maximaal 2000 Euro uit te geven, maar al gauw ging het richting de 3000 Euro, want andere (betere) naaf, schijfremmen, etc. etc.

Nu dus besloten om de eerdere wensen/eisen overboord te gooien en deze Rad te kopen. Accessoires ook netjes geprijsd. Hoef ook niet bang te zijn om hem ergens te parkeren, want de fiets is niet zo duur. En voor het prijsverschil kan ik best een paar setjes kettingen en tandwielen verslijten.

Oh en schijnbaar kan je hem 'unlocken' waardoor hij in theorie doorgaat tot 40km/h al is de vraag of je dat wil met zo'n 'tank'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
priens schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:56:
[...]
Zeker qua zithouding als ik het zo zie! :|
Mwah, zadel kan je vervangen (zou ik zeker doen^^) en de stuurpen is zo te zien alle kanten op verstelbaar. Wat dat betreft ziet het er best goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022

Foto:

[Afbeelding]

Volgens mij kan je deze er zo vanaf schroeven, En dan een nieuwe kopen.
Je kan ook dit slot uitboren zodat je hem kan openen met een schroevendraaier.
Of dat hendeltje wat de accu vasthoud slopen. En dan als de accu erin zit klittenband eromheen zodat hij niet uit je frame valt als je rijdt.

Kortom genoeg opties

https://www.bike-discount...ssic-frame-battery-718854

[ Voor 3% gewijzigd door B2B2 op 17-01-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

B2B2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 18:42:
[...]

Volgens mij kan je deze er zo vanaf schroeven, En dan een nieuwe kopen.
Je kan ook dit slot uitboren zodat je hem kan openen met een schroevendraaier.
Of dat hendeltje wat de accu vasthoud slopen. En dan als de accu erin zit klittenband eromheen zodat hij niet uit je frame valt als je rijdt.

Kortom genoeg opties

https://www.bike-discount...ssic-frame-battery-718854
Thanks! _O_

Dat linkje is eigenlijk alles wat het is? :o :X

Zal het nog eens beter inspecteren of het er idd zo makkelijk af te schroeven valt.

Liefst heb ik een nette oplossing ipv houtje-touwtje ‘there I fixed it’ varianten :P (tenzij de nood echt aan de man is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Zo de bafang motor kit is al binnen naar 4 werkdagen :o _/-\o_

Zondag maar nog eens langs een fietsenmaker die open is voor een mountainbike gaan zoeken met 68mm bracket >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
priens schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Ben zelf ook niet zo van die dikke banden, maar ik heb er van de week toch eentje besteld. De 250W versie. Wordt vandaag bezorgd als het goed is, ben erg benieuwd.

Sinds een paar maanden fiets ik naar m'n werk, zo'n 25km per dag en gebruik de fiets alleen daarvoor. Nu leen ik daarvoor de elektrische Koga van m'n moeder, die kan volgende week terug en deze RadRhino gaat hem vervangen. Reviews (voornamelijk uit US en UK) zijn overwegend positief.

Uiteindelijk blijft dit natuurlijk gewoon een e-bike van 1100 Euro, dus het vergelijk met die Koga van ruim het driedubbele zal naar verwachting wel een beetje gaan tegenvallen. Zeker qua zithouding als ik het zo zie! :|

Maar goed, ik was aan het rondkijken voor een eigen e-bike. Wilde een 'onderhoudsarme', dus het ging richting naafversnelling en riemaandrijving. Was eigenlijk van plan om zo'n 1500, maximaal 2000 Euro uit te geven, maar al gauw ging het richting de 3000 Euro, want andere (betere) naaf, schijfremmen, etc. etc.

Nu dus besloten om de eerdere wensen/eisen overboord te gooien en deze Rad te kopen. Accessoires ook netjes geprijsd. Hoef ook niet bang te zijn om hem ergens te parkeren, want de fiets is niet zo duur. En voor het prijsverschil kan ik best een paar setjes kettingen en tandwielen verslijten.

Oh en schijnbaar kan je hem 'unlocken' waardoor hij in theorie doorgaat tot 40km/h al is de vraag of je dat wil met zo'n 'tank'.
Bedankt voor je antwoord. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
roffeltjes schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Prima fiets, wel vrij duur, functioneel zijn de GTS 1 en 2 nauwelijks minder.

- Voorderailleur: Alleen handig als je echt de bergen in gaat, anders zou ik ervan af zien (meer kans op aandrijfissues). Vergelijk het niet met een gewone fiets, de aandrijving krijgt echt wel wat voor zijn donder.
- 9, 10 of 11 versnellingen:, met een ebike ga je de tussenliggende versnellingen niet zo heel veel gebruiken. Gezien de kosten en slijtage zou ik 9 of 10 kiezen boven 11. => De XT versie heeft een 40 achter, maar ik kan me niet voorstellen dat ze met een 36 voor en achter ook niet overal bovenkomt (met een Yamaha motor^^). Anders gezegd: je vrouw gaat een continue vermogen kunnen leveren waar heel wat Pro's in de Tour blij mee zouden zijn, al is het geheel natuurlijk fors zwaarder.
- Deore versus Deore XT: Ga je niet merken.
- De duurste heeft voor een thru-axle. Dat is wel fijn als je echt zwaar/sterk bent en gaat rossen, maar ik zou me er niet door laten leiden.

Afhangend van de route zou ik naar de 2 of 1 kijken => De 1 als je de Ardennen (steile muurtjes!) en Alpen door gaat, de 2 voor Nederland, de Noordduitse vlakte, Scandinavie en Frankrijk. De 0 alleen als je echt wild gaat doen en allerlei 20% stukken gaat opzoeken.

Als je de kans hebt zou ik zeker ook een ritje maken op andere merken, maar op zich is Giant helemaal prima.
Bedankt voor je antwoord. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 11:46
Ik kom er hier nog niks van tegen, maar Spinciti heeft mijn interesse gewekt. Dit is nieuw merk dat via crowdfunding z’n eerste model gaat lanceren. Het team en de gedachte erachter lijkt me serieus en zodoende denk ik dat dit wel eens een succes (en blijvertje) kan gaan worden. Hun eerste model, de Amsterdam, heeft aantrekkelijke specs, een aantrekkelijk uiterlijk en vooral de prijs is zeer aansprekend.

Zie: https://www.indiegogo.com...oad-e-bike-supercharged#/ en https://spinciti.com/

Ze bieden momenteel 3 verschillende uitvoeringen aan welke alle 3 in zowel een mannen- als vrouwenuitvoering verkrijgbaar zal zijn.

Ik ben geïnteresseerd in de 350 of 500w uitvoering, en zal deze gaan gebruiken voor woon- werkverkeer (24km enkele reis).
Wat denken jullie? Is dit een onverantwoorde gok, want op papier ziet het er leuk uit maar hoe zal dit in de praktijk zijn? En hoe zal het met garantie zitten, etc. Voor een vergelijkbaar model ben je al gauw rond de € 3000,- kwijt, en deze zit momenteel op nog niet de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
J-East schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:52:
Voor een vergelijkbaar model ben je al gauw rond de € 3000,- kwijt, en deze zit momenteel op nog niet de helft.
Doe niet zo mal... dat is bij benadering geen 2000,- model laat staan een 3000,-. De prijs die ze nu vragen is absoluut helemaal geweldig, maar het is en blijft een low end model. Hou er ook rekening mee dat ze één herenmaat en één damesmaat bieden. Nou kan je daar wel een heel stuk afdekken, maar het is echt wel forse compromissen sluiten.

Betreft toekomst? Ondanks dat ze oude goedkope parts gebruiken (Deore 8, tektro, voor de rest allemaal noname spullen), vraag ik me af of ze voldoende marge gaan halen om rendabel te zijn. Ik ken de marges in de traditionele fietsenbranche en die zijn flinterdun. Zij gaan er nog onder zitten.. ze hebben dan wel assemblage en verkoop onder 1 dak, dus dat scheelt (fors), maar dan nog...

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 18-01-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Moet hier nog invoerrechten voor betaald worden, aangezien het van buiten de EU verzonden wordt?

+250W / 25km/u moet eigenlijk een kenteken en helm hebben. Of wordt er niet zo gecontroleerd in jouw regio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:30
Teletekst schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:23:
@BertV en @Ettje66 : Ja, daar hebben jullie wel gelijk in. (minder bezweet aankomen.)

Ik ga morgen ook de Gazelle ultimate uitproberen en dan moet ik een keuze gaan maken. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Sparte M8B, maar misschien is een sportievere zit wat fijner voor dagelijks gebruik.
Daarnaast heb ik tot nu toe geen geweldige ervaring met Gazelle fietsen, maar misschien is het inmiddels wat beter geworden.
Ik heb de Gazelle Ultimate C8 Plus HMB en die bevalt erg goed.
Gazelle is alleen van toepassing op het frame, de rest is van externe leveranciers zoals tegenwoordig bij de meeste fietsen.
Dat frame is vrij sportief en erg stijf dus dat fietst fijn en direct.
De onderdelen zijn van hoge kwaliteit en ik verwacht er geen problemen mee.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 11:46
twkr18526 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Moet hier nog invoerrechten voor betaald worden, aangezien het van buiten de EU verzonden wordt?

+250W / 25km/u moet eigenlijk een kenteken en helm hebben. Of wordt er niet zo gecontroleerd in jouw regio?
Daar ben ik nog niet helemaal achter maar ik vermoed van wel. Wel een goede trouwens, want daardoor wordt de prijs alweer minder interessant.

Qua snelheid maak ik me daar niet druk om, ik heb hier überhaupt nog nooit controle op gezien en ben zelf ook niet van plan harder te gaan 30 à 35 kmh aan te houden. Weliswaar iets harder dan toegestaan, maar wil het voor mezelf ook veilig houden.

Ben er zelf alleen nog niet uit of ik niet voor een gerenomeerd merk moet gaan. Maar dat ben je 1: veel meer kwijt, en 2: er zijn nauwelijks modellen die er voor het oog ook een beetje leuk uit zien imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
Weet iemand of er ook 24v laders bestaan? Met name voor de Samsung accu's? Dit omdat ik in de kelder alleen 24v aansluiting heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:30

Tahref

God bless you

Zijn er rotatie/cadence sensoren die het mogelijk maken om ondersteuning te geven tot een bepaalde watt ipv een bepaalde snelheid?

Mijn rotatie/cadence sensor geeft nu:
-stand 1 ondersteuning tot 10 km (of beter gezegd brengt mij naar 10 km/h)
-stand 2 ondersteuning tot 20 km (of beter gezegd brengt mij naar 20 km/h)
-stand 3 ondersteuning tot 27 km (of beter gezegd brengt mij naar 27 km/h)

Ik wil graag:
-stand 1 ondersteuning met 100 watt
-stand 2 ondersteuning met 200 watt
-stand 3 ondersteuning met 250 watt

Hierdoor kan ik een hogere accu radius halen omdat ik mijn kracht kan combineren met het vermogen van mijn ebike.

Maar zijn er rotatie sensoren die dit mogelijk maken of moet je dan toch richting een kracht/torque sensor? Of heb ik een verkeerde opvatting van de techniek en doet een rotatie sensor dit al?

[ Voor 14% gewijzigd door Tahref op 18-01-2020 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tahref schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:27:
Zijn er rotatie/cadence sensoren die het mogelijk maken om ondersteuning te geven tot een bepaalde watt ipv een bepaalde snelheid?

Mijn rotatie/cadence sensor geeft nu:
-stand 1 ondersteuning tot 10 km (of beter gezegd brengt mij naar 10 km/h)
-stand 2 ondersteuning tot 20 km (of beter gezegd brengt mij naar 20 km/h)
-stand 3 ondersteuning tot 27 km (of beter gezegd brengt mij naar 27 km/h)

Ik wil graag:
-stand 1 ondersteuning met 100 watt
-stand 2 ondersteuning met 200 watt
-stand 3 ondersteuning met 250 watt

Hierdoor kan ik een hogere accu radius halen omdat ik mijn kracht kan combineren met het vermogen van mijn ebike.

Maar zijn er rotatie sensoren die dit mogelijk maken of moet je dan toch richting een kracht/torque sensor? Of heb ik een verkeerde opvatting van de techniek en doet een rotatie sensor dit al?
Dat heeft toch niets met de sensor te maken? De controller en software gaan hier over.
Met een Bafang met custom firmware gaat dit wss wel lukken.
Jazco2nd schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:29:
Weet iemand of er ook 24v laders bestaan? Met name voor de Samsung accu's? Dit omdat ik in de kelder alleen 24v aansluiting heb..
Ja, meeste RC laders zijn geschikt voor laagspanning. Maar wat heb je voor accu? Samsung maakt geen accus maar cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
...

[ Voor 103% gewijzigd door ibothead op 18-01-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 20:55
Interessant om even te laten bevestigen:

Mijn FM geeft aan dat e-bikes met de nieuwe generatie Bosch Performance line CX zich door een tuning chip niet zover laten opjagen als de 3e generatie. 'Misschien dat je 40 haalt'
De FM in kwestie gebruikt altijd bikespeed overigens.

Weet iemand hier meer van?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Ja, meeste RC laders zijn geschikt voor laagspanning. Maar wat heb je voor accu? Samsung maakt geen accus maar cellen.
Lekker 2nd gen, Samsung 11.4 a/h, 36v accu...
Een 36v accu laden met een 24v lader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:26:
[...]

Lekker 2nd gen, Samsung 11.4 a/h, 36v accu...
Een 36v accu laden met een 24v lader?
Waarop is je 24V afgezekerd? Maar wss is het geen gelijkspanning, dat maakt de keus al een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
doek55 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:26:
[...]

15.000km Is toch wel heel weinig. Dat zijn hooguit 200 cycles voor een gemiddelde fietsaccu. Mijn telefoonaccu gaat nog langer mee. Mijn fietsaccu uit China gaat al 25.000km / 625 cycles mee en ik begin nu wat van de degradatie te merken. Die gaat de 40.000 km / 1.000 cycles dus wel halen en heeft dan €0,01 per km gekost.

3.Cowboy360€ 499€ 1,39
5.Ampler335€ 350€ 1,04
8.Watt314€ 250€ 0,80
Ik heb nu ongeveer 8000km gefietst met mijn Bosch powerpack 500 en merk een sterke degradatie. Maar tijdens die 8000km wordt de batterij ook intens gebruikt want de fiets is gechipt. Waar ik vroeger met zeer ruime marge mijn dagelijkse rit kon maken is dat nu toch krap geworden en ik verwacht vanaf begin volgende winter het moment te bereiken dat ik telkens op mn werk de batterij zal moeten opladen om thuis te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:51:
[...]

Waarop is je 24V afgezekerd? Maar wss is het geen gelijkspanning, dat maakt de keus al een stuk lastiger.
Ik weet alleen dat het lichtpunt in mijn kelder 24v is, uitgevonden doordat een normale lamp niet werkte, moest een 24v lamp kopen. Ik zou vanuit dat lichtpunt elektra doortrekken en stopcontact plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 17:32
quizzical schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:01:
[...]

Ik heb nu ongeveer 8000km gefietst met mijn Bosch powerpack 500 en merk een sterke degradatie. Maar tijdens die 8000km wordt de batterij ook intens gebruikt want de fiets is gechipt. Waar ik vroeger met zeer ruime marge mijn dagelijkse rit kon maken is dat nu toch krap geworden en ik verwacht vanaf begin volgende winter het moment te bereiken dat ik telkens op mn werk de batterij zal moeten opladen om thuis te raken.
Me 2. Zal nu ook zo'n 8000 hebben gefietst (powerpack 400, speedclip). Fiets altijd op Tour stand. Eerst haalde ik er zo'n 60 km mee (actieradius), nu kan ik blij zijn als ik de 40 km haal. Kan deels ook aan de winter liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46
Heb de Radrhino nu 2 dagen, nog maar een twintigtal km gefietst, maar hij valt in elk geval niet tegen.
Qua vergelijk kan hij natuurlijk niet op tegen een fiets die het driedubbele kost, maar het lijkt best een stevige fiets te zijn. Geen speling, remmen zijn ok, al waren hydraulische remmen geen overbodige luxe geweest vanwege het hoge gewicht.

Dan die dikke banden... ik hou er niet zo van, maar vooruit. De hele fiets voelt daarom wat zwaar en log (is ie ook) maar omdat ie elektrisch is heb je daar niet echt last van.

Cassette en derailleur zijn wel duidelijk uit de 'instap' range, maar zelfs in de hoogste versnelling pakt de motor goed op vanuit stilstand, dus 'lui' fietsen is prima te doen.

Yepp kinderzitje past zo op de bagagedrager, 1min montage.

En ook de 250w EU versie is dus te unlocken. Je kan hem instellen op maximaal 40 km/h, maar bij de mijne is bij 35km/h de koek echt op hoor. Bij flinke tegenwind komt ie zelfs niet boven de 25-28km/h uit. Voor mij meer dan genoeg.

De range is nog even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:48
hansie18 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 04:32:
[...]

Me 2. Zal nu ook zo'n 8000 hebben gefietst (powerpack 400, speedclip). Fiets altijd op Tour stand. Eerst haalde ik er zo'n 60 km mee (actieradius), nu kan ik blij zijn als ik de 40 km haal. Kan deels ook aan de winter liggen.
Winter maakt inderdaad behoorlijk wat kilometers verschil bij mij, en mijn fiets staat altijd binnen gestald. Als de batterij al van bij de start koud is zal het effect nog groter zijn. Ik had zo een neopreen cover overwogen voor de batterij maar gok dat het niet zo veel verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1308332

Even een vraagje: wij hebben een Razer Batavus 2018 met nu 7000km erop. Hij heeft al 1 onderhoud gekregen ongeveer een jaar geleden.

Nu zijn de remblokjes versleten, kunnen die makkelijk vervangen worden door iemand zonder kennis van fietsen? Of best hiermee naar de fietsenmaker gaan?

Wat zou er zo allemaal nog moeten onderhouden/bekeken worden tijdens het onderhoud?
Hoe lang zou die motor/batterij trouwens nog meegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Laatst online: 23:21

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Anoniem: 1308332 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:33:
Even een vraagje: wij hebben een Razer Batavus 2018 met nu 7000km erop. Hij heeft al 1 onderhoud gekregen ongeveer een jaar geleden.

Nu zijn de remblokjes versleten, kunnen die makkelijk vervangen worden door iemand zonder kennis van fietsen? Of best hiermee naar de fietsenmaker gaan?

Wat zou er zo allemaal nog moeten onderhouden/bekeken worden tijdens het onderhoud?
Hoe lang zou die motor/batterij trouwens nog meegaan?
Volgens mij zijn dat magura's. Zelf vervangen is makkelijk.
YouTube: Bremsbelagwechsel Magura HS 33 - vit:bikesTV

[ Voor 8% gewijzigd door niki_lauda op 19-01-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1308332

niki_lauda schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Volgens mij zijn dat magura's. Zelf vervangen is makkelijk.
Het zijn inderdaad magura hydraulische remmen.

Nog een vraagje: ik vind het rechte stuur eigenlijk niet zo prettig omdat ik altijd voorover gebogen moet zitten. Is het mogelijk om dat stuur te vervangen en de stoel in te stellen zodat je rechtop zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
Anoniem: 1308332 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Nog een vraagje: ik vind het rechte stuur eigenlijk niet zo prettig omdat ik altijd voorover gebogen moet zitten. Is het mogelijk om dat stuur te vervangen en de stoel in te stellen zodat je rechtop zit?
Echt rechtop gaat niet echt met de geometrie van de Razer, het is juist een model waarbij je niet rechtop zit. Je kan wel de stuurbuis vervangen voor eentje met wat terugstand, dat voelt over het algemeen iets comfortabeler. Ik heb een Ergotec M, kost ongeveer €25. Wel opletten welke buisdiameter gebruikt is, ik moest de 31,8mm hebben. Vervangen is makkelijk zelf te doen.

Voor mij was sowieso het originele stuur te breed, ik kreeg pijn tussen mijn schouderbladen. De Ergotec is een paar cm smaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
APBaguette schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Echt rechtop gaat niet echt met de geometrie van de Razer, het is juist een model waarbij je niet rechtop zit. Je kan wel de stuurbuis vervangen voor eentje met wat terugstand, dat voelt over het algemeen iets comfortabeler. Ik heb een Ergotec M, kost ongeveer €25. Wel opletten welke buisdiameter gebruikt is, ik moest de 31,8mm hebben. Vervangen is makkelijk zelf te doen.

Voor mij was sowieso het originele stuur te breed, ik kreeg pijn tussen mijn schouderbladen. De Ergotec is een paar cm smaller.
Stuurbuis vervangen word lastig aangezien die aan de voorvork zit geperst/gelast. De stuurpen daarentegen wel.
Edit: bij het 2e keer lezen denk ik dat je zelfs gewoon het stuur bedoeld. Die kun je inderdaad met backsweep krijgen.
Een kortere of hogere stuurpen gaat ook helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-01-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 1308332 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:46:
[...]

1. Het is een verstelbare stuurpen, dus stuurpen kan je zowel hoger als korter zetter
2. Stuur heb ik dag 1 laten vervangen door een Ergotec modelletje van een euro of 15 met meer backsweep.en een heel klein beetje "rise"(betekent dat hij effectief een paar mm hoger wordt.
3. Handvatten heb ik laten vervangen door Ergon leather.

Let op! Er zijn meerdere versies van de Razer in omloop. Bij de oudere fietsen (eerste lichting 2015) is de diameter van het stuur 25.4 mm kort daarna werd het 31.8mm (2016+), meet het na, want fabrikanten willen nog wel eens variëren met dat soort onderdelen afhangend van de voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
bbbrumbrum schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Stuurbuis vervangen word lastig aangezien die aan de voorvork zit geperst/gelast. De stuurpen daarentegen wel.
Edit: bij het 2e keer lezen denk ik dat je zelfs gewoon het stuur bedoeld. Die kun je inderdaad met backsweep krijgen.
Een kortere of hogere stuurpen gaat ook helpen.
De stuurbocht bedoel ik.

De stuurpen van de Razer (die van mij iig) is ook instelbaar, maar mijn ervaring is dat de hoek van de handgrepen relevanter is voor het comfort.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent891
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 08:21
Mijn vorige fiets was aan vervanging toe. In de lente van 2019 had ik een simpele transportfiets gekocht. In september 2019 had mijn auto een terugroep actie. Waardoor ik een elektrische leen fiets meekreeg. En die haalde max 32km/h. Sindsdien was mijn interesse aangewakkerd in E-bikes.
Toen ben ik begonnen met het lezen van dit topic. En ik heb er diverse nuttige informatie uitgehaald. d:)b In oktober 2019 de knoop doorgehakt, en begonnen om mijn eigen fiets om te bouwen naar een E-bike.

Doordat ik deze fiets hebt omgebouwd, ga ik er elke weekend erop uit voor tripje van ca 30 a 50km. Dus heeft er iig voor gezorgd dat ik extra beweging krijg. Ik vind het nu leuker om erop uit te gaan met de fiets!
Mijn voornemens zijn ook om af en toe naar het werk toe te fietsen (enkele reis ca 25km).

Voor diegene die het interessant vinden, ik heb een filmpje gemaakt van mijn E-bike.

Dingen moet je regelen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
Heel leuk geklust, maar met die remmen, het gewicht en die snelheid krijg ik heel nare associaties. Ik mag hopen dat je snapt dat je in de stad niks te zoeken hebt met dat projectiel omdat je anderen hiermee in gevaar brengt. Ik heb in mijn leven teveel ongelukken gezien.

Ik zal het toelichten:

1. Je remkracht zit voor en dat is een V-brake (dit is een natuurkundig ding, als je een voor en een achterrem hard in knijpt is alleen de voorrem effectief). Die zijn niet voor niets al verdwenen in de sport ondanks hun lichte gewicht, stoppen gaat nog wel, maar modulatie is niet hun ding.
2. Je hebt een rechtop fiets waardoor je per definitie minder hard kan remmen omdat je je niet goed schrap kan zetten. Het vervelend is dat dat heel slecht combineert met een v-brake met het bijbehorende "aan-uit" gevoel.
3. Je hebt een shotgun zitje voor een kind. Dat betekent dat hard remmen uberhaupt uit den boze is.

Kortweg, op mijn razer zit ik laag (dus kan veel harder remmen) en heb ik Magura remmen. Dat is wat mij betreft in de stad al borderline als het regent. De Razer is één van de snelst optrekkende fabrieksfietsen, jouw fiets heeft een pak meer torque en een hogere top.

Ik hang op dit punt zelden de moraal ridder uit maar dit is in mijn optiek onverantwoordelijk.Een terugtraprem en een v brake is gewoon niet okay voor dit soort werk. Het helpt ook niet met de reputatie van zelfbouw.

Ik kan me voorstellen dat je me nu een eikel vind, maar ik hoop dat je deze kritiek omzet in bezinning en nadenkt over een betere fiets als basis (ik adviseer zoals altijd schijfremmen omdat die zowel doseerbaar zijn als in alle omstandigheden goed remmen). En wees echt super voorzichtig met een ongegord zitje... als je met 25kmpu plotseling je rem vol in stampt garandeer ik je dat je kind over je stuur vliegt, laat staan met 30kmpu.

[ Voor 79% gewijzigd door roffeltjes op 20-01-2020 14:24 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam