BertP schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:13:
Lees hier weinig over Cortina fietsen eigenlijk, wellicht dat hier niet helemaal de juiste doelgroep zit?. Ga zelf begin van dit jaar een elektrische fiets aanschaffen omdat onze kleine (nu 9 mnd oud) straks in het zitje op de fiets mee kan. Nu doen we veel met de auto maar fietsen heeft toch wel de voorkeur.
Mij lijkt zo iets bijvoorbeeld een prima optie:
https://www.mantel.com/co...trische-fiets?spec[]=7008
Nou heb ik in dit topic al even gezocht maar eigenlijk alleen de fiets van @
Miki kwam voorbij. Ondanks dat hij er erg tevreden over is zoek ik iets meer een 'regulier' model fiets. Zijn er hier mensen met ervaring met een elektrische fiets met kinderzitje?
Betreft Cortina, de meeste grotere "B" merken zijn eigenlijk wel prima. E-bikes zijn nu dusdanig volwassen dat het minder spannend is over welk merk je kiest. Ik vind de adviesprijzen bij Cortina wel erg pittig gezien de gebruikte technieken, maar wellicht dat de straatprijs lager ligt.
Over kinderen op de fiets? Ik doe het al 10 jaar dagelijks.
- Tot 2 jaar (afhangend van de maat van het grut) kan dat voorop.
- Tot 25kg in een stoeltje achterop, daarna kan je een lagere buddyzit nemen.
- Voor langere stukken en meer gewicht is een fietskar ideaal.
Waar je fiets aan moet voldoen:
- Stoel moet op de fiets passen. Dat klinkt logisch, maar juist met de huidige A-headsets (stuurpen borging) kan dat problematisch zijn. Je FM kan je hierbij helpen (dit soort dingen zijn ze beter in dan de vraag of er een EVO2 brakebooster op je rem past^^).
- STIIJF. Nou ben ik sowieso wel van mening dat een frame niet stijf genoeg kan zijn, maar met bagage/kind erbij wordt het natuurlijk nog belangrijker.
-- Een Mixte (halfhoge instap) is ideaal, stijver dan een standaard damesframe, makkelijker in gebriuk dan een herenframe.
-- Een sloping herenframe is ook een optie. Nog stijver, maar je moet wel enigszins flexibel zijn met opstappen (reuzen zwaai kan niet met een kind achterop!)
- Frame moet lang genoeg zijn. Je moet een beetje ruimte hebben tussen voorzit en jouw zadel. Damesmodellen zijn vaak korter dan een herenfiets bij gelijke hoogte en dat kan een probleem opleveren bij bijvoorbeeld het stoplicht. Meestal zal het wel passen, maar ik weet proefondervindelijk dat dit kritisch kan zijn.
- Bij een sportiever model moet je stuur hoog genoeg kunnen, je romp/hoofd moet je kind niet raken. Op mijn Razer herenmodel was een voorzitje eigenlijk net te doen, de Razer van mijn vrouw is aan de voorkant iets hoger en dat ging makkelijker. Nou zit ik vrij sportief op de fiets en wil jij een meer basis model dus dit zal niet direct een probleem zijn. Maar ik herhaal het toch: een voorzitje moet genoeg ruimte voor jou overlaten. Dat gaat niet op elke fiets op.
- Goede remmen. Je zal ongetwijfeld rustig rijden met je kroost, maar als het nat is wordt het een heel zwaar geheel en dan is een stel krachtige remmen een must. Magura velgremmen kan, maar dan wel met boosters, liever wil je schijfremmen.
Allereerst:
Je wil DIKKE banden! Die rijden lichter (raar maar waar) omdat ze makkelijker oneffenheden wegpoetsen. Zeker als je zwaarder bent heeft zo'n grote luchtkamer ook positieve effecten op lekrijden. IMHO: 42-60mm is ideaal, daaronder moet je te hard oppompen, daarboven wordt de band erg zwaar. En op een fiets waarop 60mm past kan je altijd nog 50mm zetten, andersom kan niet
Accell heeft bij Batavus en Sparta dit jaar een aantal riemmodellen die ik zeker zou testen
Sparta M8 TB
Sparta M11TI
Batavus Dinsdag E-Go Exclusive
Batavus Finez E-Go Exclusive
Afhangend van je lenigheid zou ik een Mixte fiets overwegen*, dat is in de stad met op en afstappen echt wel prettig,
* Ik heb zelf vijf jaar geleden weer een herenmodel gekozen omdat het een sportief, sloping, model is, maar er zijn nog steeds momenten dat ik denk dat ik beter net als mijn vrouw het Mixte model had moeten pakken.
[
Voor 15% gewijzigd door
roffeltjes op 13-01-2020 09:57
]