Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-05 00:24
Bij mijn Batavus Razer (2017, 8000km)is het voorste gedeelte van het voorspatbord afgebroken; dus vanaf het ophangpunt aan de voorvork.
M'n razer is gechipt, en ik bemerkte al sinds het begin dat het uitstekende deel wel erg aan het hobbelen was, dus dat deze nu breekt is wellicht niet zo gek.

Nu moet ik een andere, en nu is het misschien ook tijd om één van mijn irritaties aan te pakken. Als ik op tempo rijd, dan komt er best veel opspattend water over mijn schoenen, de motor, koplamp etc. Dat komt zowel onder het spatbord langs, als erboven. De waterspray wordt naar voren weggeschoten, maar aangezien het spatbord nét voor verticaal ophoudt, gaat de spray deels omhoog en komt deze door de snelheid/wind weer op mij en de fiets terecht.

Het originele merk is SKS, model weet ik niet.

Heeft iemand tips welk mat-zwarte spatbord ik kan kopen die deze irritatie wat kan verminderen? Ik las al een oplossing met duct-tape...maar dat zie ik als last-resort :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:37
Laro schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:44:
Heeft iemand tips welk mat-zwarte spatbord ik kan kopen die deze irritatie wat kan verminderen? Ik las al een oplossing met duct-tape...maar dat zie ik als last-resort :-)
Helaas herkenbaar, helemaal met Conti Winterbanden, die hebben "haartjes", waardoor je heel veel grip hebt, maar ook een flinke spray

SKS spatborden zijn qua lengte en formaat inderdaad niet super lang, maar spatborden zijn helaas per definitie te kort gemaakt, dus echt langere alternatieven wordt super lastig, zeker voor een gewone FM.

Ik los het op met een regenbroek die ook mijn schoenen bedekt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
roffeltjes schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:59:
[...]

Helaas herkenbaar, helemaal met Conti Winterbanden, die hebben "haartjes", waardoor je heel veel grip hebt, maar ook een flinke spray

SKS spatborden zijn qua lengte en formaat inderdaad niet super lang, maar spatborden zijn helaas per definitie te kort gemaakt, dus echt langere alternatieven wordt super lastig, zeker voor een gewone FM.

Hmm, misschien dat ik dan ga proberen om een achterspatbord zo te maken dat deze vóórop gebruikt kan worden. Of een zelfde kopen ter vervanging, en een deel van mijn huidige kapotte spatbord gebruiken om hem iets te verlengen. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Een bredere zou ook al iets helpen, het spatbord is ook vrij smal ten opzichte van de banden. Ik rij overigens nog op de originele Schwalbe Marathon Supreme's. Ik ben niet heel erg thuis in banden, maar ik vind ze tot nu toe zeer betrouwbaar. Ik heb slechts één keer een kapotte zijwang gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
roffeltjes schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:59:
[...]

Heb ook van die winterbandjes.

https://www.bol.com/nl/p/...ig/9200000058072832/?s2a=

Werkt als een tierelier. Ook veel modder hier, maar nu geen last meer van. Schoenen, broek en trapgedeelte/motor van de fiets blijven mooi schoon.

Ziet er niet echt sexy uit, maar wel heel effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
wwiilleemm schreef op woensdag 25 december 2019 @ 15:54:
[...]

Heb ook van die winterbandjes.

https://www.bol.com/nl/p/...ig/9200000058072832/?s2a=

Werkt als een tierelier. Ook veel modder hier, maar nu geen last meer van. Schoenen, broek en trapgedeelte/motor van de fiets blijven mooi schoon.

Ziet er niet echt sexy uit, maar wel heel effectief.
Dat is niet zozeer het probleem bij de Razer (die heeft al een spatlapje), daar zit het probleem vooral aan het hoge uiteinde van het voorspatbord (dus bij het voorlicht).
Laro schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:58:
[...]
Een bredere zou ook al iets helpen, het spatbord is ook vrij smal ten opzichte van de banden. Ik rij overigens nog op de originele Schwalbe Marathon Supreme's. Ik ben niet heel erg thuis in banden, maar ik vind ze tot nu toe zeer betrouwbaar. Ik heb slechts één keer een kapotte zijwang gehad.
Ik vermoed dat er geen breder spatbord past, het is al vrij krap. Betreft de Supreme's, prima lente/zomer banden, alleen ga je grip missen als er ook maar een beetje nachtvorst is (of natte blaadjes!). Ik vervang mijn Supreme's elke november door Conti winterbanden en in maart haal ik ze er weer af.

[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 25-12-2019 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-01 12:59
Goede dag, ik heb een Gazelle Orage 7+ met bosch systeem.

Ik heb een Bosch powerpack accu bagagedrager accu, en nu was me vraag, hoe zet ik hier een frame accu bij op?

Ik weet dat er bosch fietsen zijn met 2 powerpack frame accus, dus zou theoretisch mogenlijk moeten zijn.

Is dit kwestie van draden doorverbinden of zit er meer achter?

Alvast bedankt.

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Bij mijn Batavus Razer (2017, 8000km)is het voorste gedeelte van het voorspatbord afgebroken; dus vanaf het ophangpunt aan de voorvork.
M'n razer is gechipt, en ik bemerkte al sinds het begin dat het uitstekende deel wel erg aan het hobbelen was, dus dat deze nu breekt is wellicht niet zo gek.

Nu moet ik een andere, en nu is het misschien ook tijd om één van mijn irritaties aan te pakken. Als ik op tempo rijd, dan komt er best veel opspattend water over mijn schoenen, de motor, koplamp etc. Dat komt zowel onder het spatbord langs, als erboven. De waterspray wordt naar voren weggeschoten, maar aangezien het spatbord nét voor verticaal ophoudt, gaat de spray deels omhoog en komt deze door de snelheid/wind weer op mij en de fiets terecht.

Ik heb deze gemonteerd. Ziet er misschien niet uit. Maar werkt perfect _/-\o_

https://www.halfords.nl/widek-bibia-spatlap-clic.html

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

BjornKoster1989 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:59:

Ik heb een Bosch powerpack accu bagagedrager accu, en nu was me vraag, hoe zet ik hier een frame accu bij op?

Ik weet dat er bosch fietsen zijn met 2 powerpack frame accus, dus zou theoretisch mogenlijk moeten zijn.

Alvast bedankt.
Over hoeveel draden hebben we het? Als er 2 zijn lijkt het mij geen probleem maar bij mijn weten zijn het er meer. Ook bevatten de packs van Bosch waarschijnlijk ook, behalve de BMS ook de computer. En die kun je dus niet zomaar verwisselen. Dan zou alleen de dealer kunnen vermoed ik.

Misschien zou je je licht eens kunnen opsteken bij Bosch zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 08:50
Mijn fiets is bijna aan vervanging toe, wat niet raar is na 21 jaar. Nu mogelijk de wens voor een elektrische fiets zodat fietsen met windtegen wat beter gaat.

Met alle uitleggen op internet kom ik er nog niet echt uit. Waar de motor zit bijvoorbeeld. Alle nadelen die er zijn bij elk type is de gewenning aan hoe het fietst.

- Maximaal 75 km per dag
- Moet ook te gebruiken zijn als de accu op is
- Herenmodel omdat dat mooier is
- Moet een kinderzitje kunnen hebben voor de toekomst
- Ik ben 1.93m

Als ik hier in het topic kijk zie ik vooral veel over snelfietsers, dat zoek ik zelf niet. Het gaat mij puur op de ondersteuning zodat langere afstanden makkelijker worden en dat windtegen geen probleem meer is.

Heeft iemand tips waar ik op kan letten? Of nog mooier een specifiek model?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:41
Herenmodel met kinderzitje: je kind zal snel leren bukken als je af wilt stappen 😜

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosBrinkos
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik ben op zoek naar een web site waar ik goed verschillende ebikes kan filteren. B.v. geef alle fietsen met gate belt en accu in het frame. Bestaat zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:32
LosBrinkos schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:57:
Ik ben op zoek naar een web site waar ik goed verschillende ebikes kan filteren. B.v. geef alle fietsen met gate belt en accu in het frame. Bestaat zoiets?
12gobiking heeft wel een filter met de opties die jij wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 09:10
Beneveerg schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:39:
Mijn fiets is bijna aan vervanging toe, wat niet raar is na 21 jaar. Nu mogelijk de wens voor een elektrische fiets zodat fietsen met windtegen wat beter gaat.

Met alle uitleggen op internet kom ik er nog niet echt uit. Waar de motor zit bijvoorbeeld. Alle nadelen die er zijn bij elk type is de gewenning aan hoe het fietst.

- Maximaal 75 km per dag
- Moet ook te gebruiken zijn als de accu op is
- Herenmodel omdat dat mooier is
- Moet een kinderzitje kunnen hebben voor de toekomst
- Ik ben 1.93m

Als ik hier in het topic kijk zie ik vooral veel over snelfietsers, dat zoek ik zelf niet. Het gaat mij puur op de ondersteuning zodat langere afstanden makkelijker worden en dat windtegen geen probleem meer is.

Heeft iemand tips waar ik op kan letten? Of nog mooier een specifiek model?
Ik denk dat je best een fietsenwinkel binnen stapt en je laat adviseren en een testrit maakt.
Mijn vriendin is ook net aan het kijken welke we willen leasen. Wat mij opviel is dat de meeste fietsen geen kettingkast meer hebben dus zowel ketting als riem altijd in weer en wind.

Plaatsing van de motor:
  • Voorwiel zou het slechtste zijn. Stuurt moeilijk en kans op slippen omdat er weinig gewicht op steunt.
  • Midden zou goed zijn: efficientste dus meer rijbereik, gewicht goed verdeelt, banden blijven gemakkelijk te wisselen, optie op onderhoudsarme naafversnellingen, riem of ketting moet de kracht wel overbrengen. Zou wel minder kunnen assisteren bij het vertrekken.
  • Achter zou ook goed zijn: Wel sowieso derailleur en ketting met bijbehorende onderhoud, en achterband wisselen is wel een moeilijkere. Maar stil, veel grip en gewoon het natuurlijkste omdat je huidige fiets menselijke achterwielaandrijving heeft. :)
Uit dit rijtje ligt mijn voorkeur bij middenmotor omdat je toch zo weinig mogelijk onderhoud wil moeten doen bij woon-werk verkeer.

De fietsenmaker stelt een Riese & Müller Swing3 voor. R&M ontwerpt elektrische fietsen van de grond op, in plaats van een bestaande fiets te elektrificeren. Andere fabrikanten kunnen voordeel halen door compontenten (lagers etc) te delen met niet-elektrische fietsen dus kans dat niet alle componenten duurzaam genoeg zijn voor elektrische fietsen. Kan ook zijn dat mijn fietsenmaker graag R&M verkoopt :9

Mijn samenvatting van de R&M Swing3:
  • Vrouwenfiets, stadmodel
  • 25km/u
  • Middenmotor
  • Bosch Performance line: nieuw model (2020) zou minder weerstand hebben bij lege batterij
  • Rijbereik eco +-110km, Rijbereik turbo +-40km (puur gegevens die Bosch opgeeft voor zijn motor, zie ook de Bosch calculator op hun site)
  • Gates CDX riem: de ene enthousiast wegens weinig onderhoud, de andere zegt dat de tandwielen snel slijten en hogere kosten dan ketting en kettingwiel vervangen
  • Shimano 8 naaf-versnellingen: weinig onderhoud
  • Voor 200 euro kan je ook traploze versnellingen nemen: volgens mijn zus rijdt dit aangenaam maar klinkt mij exotischer dus qua onderhoud kan je misschien niet bij elke fietsenmaker terecht
  • Kabels gaan vanaf het stuur direct de kader in, dus geen kabelboom rond je stuur
  • Nadelen:
  • Duur: iets over de 3500 euro
  • Riem zou harder belast worden icm middenmotor
  • Geen schijfremmen, wel hydraulische velgremmen
Mijn zus heeft op een R&M gereden, ze zei dat ze de zithouding niet goed vond. Reden te meer dus om niet puur op spec's te kopen maar gewoon ouderwets in de fietsenwinkel een testritje maken.
Volgende week zou de Swing3 binnen zijn dus kan mijn vriendin een testritje maken. Indien niet goed zoeken we verder.. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 13:30
BjornKoster1989 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:59:

Alvast bedankt.
Nee helaas dit gaat niet aftersale. De fiets zelf (motor) moet hier al voor geschikt zijn. De beide BMS systemen moeten met elkaar communiceren via de motor.
Deze laat dan per 10 procent verbruik de accu wisselen. Het enigste wat je kunt doen is een extra accu aanschaffen en deze omwisselen als de andere leeg is.
Of je oplader ook meenemen en onderweg ergens opladen. Maar dit duurt laaang.
Je hebt tegenwoordig opladers van bosch die met 6 amp kunnen laden, maar dan duurt het nog steeds te lang.
Zou mooi zijn dat Tesla technieken er voor zouden kunnen zorgen dat je met 20 ampere zou kunnen laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 20:01

bert pit

asdasd

LosBrinkos schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:57:
www.ebikefilter.nl ;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosBrinkos
Ja die url klinkt veelbelovend, maar helaas werkt die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosBrinkos
pjotter1965 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:54:
[...]

12gobiking heeft wel een filter met de opties die jij wenst.
Ja dit is wel ongeveer wat ik zoek. Wel jammer dat ze maar een beperkt aantal merken laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bom-pa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-01-2021
Hallo,
Ik mag mij vandaag tot de gelukkige rekenen met een Qwic RD11 speed .( oranje )
wat een geweldige Fiets .
Hij gaat gebruikt worden voor woon werk verkeer ,enkele reis 35 Km .
kortom door weer en wind op de fiets .
ik kan hem op het werk opladen en hij staat binnen !!.
ik hou jullie op de hoogte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Dacuuu schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:21:
[...]

Je bedoeld waarschijnlijk de hailong battery case, hier zijn inderdaad verschillende versies van. Zoals met veel spullen uit China, ze poepen ongeveer elke maand wel een net ander product uit.
Hierop aanhakend: hoeveel zekerheid heb je uberhaupt dat je over zeg 5 jaar nog een vervangende accu kunt kopen - als het niet om een vd grote merken gaat - die gaat passen? Zie steeds vaker fietsen met accu verwerkt in het frame, geen universeel model dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:38

B64

zuidhuis schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:59:
[...]

Hierop aanhakend: hoeveel zekerheid heb je uberhaupt dat je over zeg 5 jaar nog een vervangende accu kunt kopen - als het niet om een vd grote merken gaat - die gaat passen? Zie steeds vaker fietsen met accu verwerkt in het frame, geen universeel model dus.
Garantie tot de deur, denk ik. Maar ook frame-accu's kunnen 'universeel' zijn - dwz, een vrij verkrijgbare oplossing die is ingepast in het frame. Mij Qwic heeft bijvoorbeeld een Reention Dorado accupack die je zo bij Alibaba kunt kopen, al is er natuurlijk geen garantie dat het past - een klant als Qwic is groot genoeg om net een andere connectie of vergrendeling te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
zuidhuis schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:59:
[...]

Per merk en type fiets verschillend. Hailong veranderd dus om de zoveel tijd de accu en montage. Maar stel ik wil een nieuwe accu + houder over 5 jaar, dan koop ik die, demonteren de oude, monteer de nieuwe. Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:16
Hebben jullie wel s gehoord van samebike.nl?

Die levert samebike Chinese fietsen uit voorraad in Nederland.
Echter...ik zie nergens ervaringen, nul op YouTube van eigenaars.

Zo'n RS2 fatbike lijkt me n mooie fiets maar zonder enige info verder, behalve van samebikes eigen filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 11:37

BertV

Handgemaakt

bom-pa schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:28:
Hallo,
Ik mag mij vandaag tot de gelukkige rekenen met een Qwic RD11 speed .( oranje )
wat een geweldige Fiets .
Hij gaat gebruikt worden voor woon werk verkeer ,enkele reis 35 Km .
kortom door weer en wind op de fiets .
ik kan hem op het werk opladen en hij staat binnen !!.
ik hou jullie op de hoogte !
Mooi! Dat is zo'n beetje mijn afstand, en ook het hele jaar door.
Er zullen weinig mensen zoveel rijden.

Onderhoud is met deze afstanden bizar duur. Ik ben blij dat ik lease.
De onderhoudskosten zijn vergelijkbaar met een middenklasse auto.

Nu na een half jaar met mijn tweede Speed pedelec (8000km) de eerst beurt.
Ben benieuwd naar de rekening.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:42
Ik ben van plan zelf een fiets om te bouwen naar een elektrische fiets, nu zit ik al 3 dagen rond te neuzen op alli en zie door de bomen het bos niet meer
Het wordt een gewone stads fiets dus aan 350w heb ik genoeg
Mijn voorkeur gaat voorlopig nog uit naar een achterwiel motor met freewheel functie
Nu denk ik al wel dat je zo'n beetje elke controller aan elke motor kan koppelen (klopt dat)
Maar het display is wel weer afhankelijk van welke controller je hebt?
Of zolang je een controller hebt met een 5 pin aansluiting kun je elk display eraan hangen met een 5 pins aansluiting?
Verder zien alle controllers er een beetje het zelfde uit, maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

creon schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:00:
Ik ben van plan zelf een fiets om te bouwen naar een elektrische fiets, nu zit ik al 3 dagen rond te neuzen op alli en zie door de bomen het bos niet meer
Het wordt een gewone stads fiets dus aan 350w heb ik genoeg
Mijn voorkeur gaat voorlopig nog uit naar een achterwiel motor met freewheel functie
Nu denk ik al wel dat je zo'n beetje elke controller aan elke motor kan koppelen (klopt dat)
Maar het display is wel weer afhankelijk van welke controller je hebt?
Of zolang je een controller hebt met een 5 pin aansluiting kun je elk display eraan hangen met een 5 pins aansluiting?
Verder zien alle controllers er een beetje het zelfde uit, maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
De meeste zelfbouw set's zijn compleet, dwz motor (ingespaakt), bijpassende controller en display. Het enige wat je zelf kunt beslissen is de accu, of op de buis of in de bagagedrager.
De keuze van 350 watt betekend wel dat je met een ongekeurde en onverzekerde fiets gaat rijden. Een keuring is ondoenlijk om uit te voeren en kost behoorlijk meer.
Bij R|A|T in Noordwijkerhout hebben ze vast wel iets naar jouw smaak!

https://www.rat-holland.n...Watt-achterwiel-motor-set

Mijn allereerste ebike kwam er ook als zelfbouwset vandaan, wel toen voor een voorwielmotor gekozen terwille van het inbouwgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bom-pa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-01-2021
BertV schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:53:
[...]

Mooi! Dat is zo'n beetje mijn afstand, en ook het hele jaar door.
Er zullen weinig mensen zoveel rijden.

Onderhoud is met deze afstanden bizar duur. Ik ben blij dat ik lease.
De onderhoudskosten zijn vergelijkbaar met een middenklasse auto.

Nu na een half jaar met mijn tweede Speed pedelec (8000km) de eerst beurt.
Ben benieuwd naar de rekening.
Ik ga elke dag van drachten naar Veenhuizen op de fiets
Ik deed dit voorheen op een gewoone Ebike, Sparta M8I , dit ging prima maar met de ondersteuning tot 25
Km ben je al snel anderhalf uur onderweg , daar hoop ik nu 30 minuten van af te halen !! (enkele reis)
Op de Ebike heb ik 10.000 km in ongeveer 1,5 jaar gefietst
Naast de nieuwe autoweg drachten /donkerbroek ligt een nieuw fietspad , hier kan ik wel snelheid maken !! ;)
dan binnendoor via Haule naar Veenhuizen !
maar we gaan het volgende week zien . :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:20

Ik had precies hetzelfde vorige maand met mij Razer (standaard) na 6500km.

Ik heb bij Mantel SKS Bluemels Matt gekocht 45mm. Deze is iets breder dan de huidige maar past goed. Montage was 2 minuten werk, enkel klikken en 1 schroefje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
vanputten80 schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:37:
[...]

Ik heb bij Mantel SKS Bluemels Matt gekocht 45mm. Deze is iets breder dan de huidige maar past goed. Montage was 2 minuten werk, enkel klikken en 1 schroefje.
Dank voor je reactie! Goed te horen dat de iets bredere ook passen. Ik heb zojuist dezelfde besteld. Indien nodig ga ik ze met de overblijfselen van mijn huidige spatbord óf een gedeelte van het nieuwe achterspatbord (dat ik niet echt nodig heb) verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Top info!
Malantur schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:25:

De fietsenmaker stelt een Riese & Müller Swing3 voor. R&M ontwerpt elektrische fietsen van de grond op, in plaats van een bestaande fiets te elektrificeren. Andere fabrikanten kunnen voordeel halen door compontenten (lagers etc) te delen met niet-elektrische fietsen dus kans dat niet alle componenten duurzaam genoeg zijn voor elektrische fietsen. Kan ook zijn dat mijn fietsenmaker graag R&M verkoopt :9
R&M is een prima merk, maar in principe is elke moderne fiets met middenmotor van de grond af ontworpen, immers, anders zou de motor niet in het frame passen. Verder gebruikt R&M ook gewoon standaard fietsonderdelen, op dat punt niet anders dan bijvoorbeeld Sparta (al zal R&M marginaal luxer zijn afgemonteerd). R&M gebruikt absoluut geen e-bike specifieke lagers (onzin verhaal), maar R&M gebruikt wel goede onderdelen (slagje boven de andere merken, maar stel je er ook weer niet teveel van voor). Maar elke fiets van het (hogere) middensegment is voorzien van degelijke spullen. Alles kan kapot, maar dat is zoals het is.
Mijn zus heeft op een R&M gereden, ze zei dat ze de zithouding niet goed vond. Reden te meer dus om niet puur op spec's te kopen maar gewoon ouderwets in de fietsenwinkel een testritje maken.
Volgende week zou de Swing3 binnen zijn dus kan mijn vriendin een testritje maken. Indien niet goed zoeken we verder.. :)
R&M is een heel erg gestrekte fiets, ik ben daar een (groot) fan van, maar het moet je wel liggen.

Nog wat verder opmerkingen:

1. Gesloten kettingkasten zijn vooral een Nederlands fenomeen, Duitse fietsen hebben vaak een halve kettingkast en Franse fietsen doorgaan een derrie. Omdat Duitsland op fietsgebied steeds meer de Nederlandse markt betreed zie je dus wel wat vaker modellen met een halve kettingkast. Maar alle Nederlandse merken gebruiken nog steeds meestal een dichte kettingkast.
2. R&M is duur maar uitstekend. Je zal niet zo snel een fantastische aanbieding vinden, maar het is gewoon een goede fiets. Aan de andere kant zijn alle grotere merken in staat om een goede fiets te leveren*.

* Kleinere merken kunnen prima zo niet superieure fietsen maken, alleen blijf ik terughoudend vanwege service, toch iets wat bij e-bikes een ding is en blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 31-12-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 09:10
roffeltjes schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:34:

[...]

R&M is een prima merk, maar in principe is elke moderne fiets met middenmotor van de grond af ontworpen, immers, anders zou de motor niet in het frame passen. Verder gebruikt R&M ook gewoon standaard fietsonderdelen, op dat punt niet anders dan bijvoorbeeld Sparta (al zal R&M marginaal luxer zijn afgemonteerd). R&M gebruikt absoluut geen e-bike specifieke lagers (onzin verhaal), maar R&M gebruikt wel goede onderdelen (slagje boven de andere merken, maar stel je er ook weer niet teveel van voor). Maar elke fiets van het (hogere) middensegment is voorzien van degelijke spullen. Alles kan kapot, maar dat is zoals het is.
En wat zijn hier de ervaringen met de Gates CDX riem?
Ik lees veel negatieve ervaringen maar ja negatieve ervaringen worden sneller/breder gedeeld dan positieve. En mij lijkt het onderandere ook te liggen aan slechte uitlijning (blijkbaar moeilijk te controleren of het goed is), slechte riemspanning of vuil dat niet afgekuisd wordt.

Op zich wordt het een geleasede fiets (afbetalen met brutoloon dus netto betaal je maar de helft) en volgens mij inclusief onderhoudspakket (dus hier bespaar je ook de helft).
Maar als je om de 1000km naar de fietsenwinkel moet voor nieuwe tandriemwielen is het vooral niet echt praktisch..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Malantur schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:54:
[...]

En wat zijn hier de ervaringen met de Gates CDX riem?
Ik lees veel negatieve ervaringen maar ja negatieve ervaringen worden sneller/breder gedeeld dan positieve. En mij lijkt het onderandere ook te liggen aan slechte uitlijning (blijkbaar moeilijk te controleren of het goed is), slechte riemspanning of vuil dat niet afgekuisd wordt.
Prima! 8000km nu zonder veel omkijken naar de riem. :)
Af een toe wat licht borstelen, al kom je slecht tussen de tanden van de riem.
De tandwielen lijken ook nog in orde.

Voorheen met middenmotor en ketting was het bewerkelijk, vies en voortdurend slijtage.

De Enviolo die er aan hangt is helaas een ander verhaal.
De kabel brak al snel en de fietsenmaker krijgt het maar niet voor mekaar om de trapfrequentie omlaag te krijgen.
Voorheen; 45km/u met +/- 95tpm, nu 105tpm, onbruikbaar dus tot ik de snelheid laat zakken.
Over een paar dagen weer een poging met onderhoud.

Wellicht dat de combi met Rohloff betrouwbaarder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
[...]

En hoe lossen jullie het probleem dan op met spatwater wat er voor uit vliegt en op je schoenen / broek landt door de snelheid?
Want die originele klacht heb ik ook ;)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Dzine schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:30:
[...]

En hoe lossen jullie het probleem dan op met spatwater wat er voor uit vliegt en op je schoenen / broek landt door de snelheid?
Want die originele klacht heb ik ook ;)
Niet. Af en toe lijkt het alsof ik heb meegedaan aan de Citadelcross.

Ik heb een wielrenbroek en schoenen, en kleed me om op mijn werk.
Drogen en uitkloppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laro
@roffeltjes @vanputten80 en andere geïnteresseerden,

Ik heb de spatborden ook gemonteerd; de SKS Bluemels matt. Qua breedte past het goed, maar de breedte is niet meer of minder dan de originele; gemeten buitenmaat 46mm.

Zoals gezegd heb ik veel last van opspatten. Aan de voorkant heb ik het gehele spatbord vervangen door de Bluemels, met de bijgeleverde bevestiging. Het voordeel van de nieuwe bevestiging is dat je 4 montagestangen hebt ipv de originele 2; hetgeen het zwabberen wat beperkt. Het voordeel aan de onderkant van het voorwiel is direct duidelijk; de grote spatlap steekt veel verder door, en dat bevalt perfect! Wellicht iets minder sportief, maar voor mij ideaal.

De oversteeklengte aan de bovenkant van het voorwiel is exact gelijk. Ik heb daarom het afgebroken deel van mijn oude spatbord gebruikt om hem te verlengen. Montage dmv 2 popnagels. Het nieuwe deel steekt nu zo'n 13cm verder door, en komt daarmee ruim voorbij de verticale as van het wiel, waardoor al het spatwater nu in ieder geval naar beneden gelanceerd wordt ipv deels omhoog. Het zwabberen van dit langere deel valt me mee, maar meer winderige/snellere dagen moeten dat nog uitwijzen.

Aan de achterkant heb ik het nieuwe spatbord niet gemonteerd, omdat ik deze slechter vond. De originele heeft een robuuste verstevigingsrug in het spatbord verwerkt, en voelt véél steviger aan. Aanvankelijk zou ik dit ongemoeid laten, maar toen schoot me te binnen dat ik ook achter irritaties ervaar van het korte spatbord. Ik rijd namelijk zeer regelmatig met een Thule Chariot Cougar 2 fietskar, en al het opspattende water komt dan rijkelijk over de kar. De regenhoes moet dus altijd dicht; zelfs bij nat wegdek maar stralende zon. Ik heb een deel van het nieuwe achterspatbord afgezaagd en deze gebruikt om het originele spatbord te verlengen. Een groot voordeel is dat mijn chariot (en kind) nu niet meer de volle laag krijgen, en dus schoon en droog blijven. Voor die 27 euro echt een perfecte basis voor DIY-oplossingen.

De popnagels heb ik overigens later nog zwart gemaakt; met een viltstift.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8bpxEj0tdegEwwztNE9XvLee/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g6leWxZQyiiedgHHUtNS6uCM/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JZdgPxAy337Tnc5s3I5gIcHH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Laro Heel mooi gedaan!

Zoals gezegd, spatborden mogen gerust 15cm langer per zijde, jammer dat fabrikanten hierin veel te conservatief zijn. Qua luchtweerstand is het eerder beter om een lang spatbord te hebben dan een te korte, dus dat argument gaat niet op.

Verder: mooi gedaan met die popnagels, ik zou het in mijn geval andersom moeten doen (verlenging erop) omdat mijn banden (conti top contact winter) dikker zijn dus dat wordt wat lelijker, maar dat boeit me niet zo.

Toch een vraag, heb je evenveel bandruimte als met de standaard spatborhes? Zoals ik al zei, het luister heel nauw met mijn winterbanden.

Betreft de achterkant; ik kan je vertellen dat het standaard achterspatbord zo kort is dat zelfs een Yep zitje achterop wordt besproeid. Ook dar is die 15 extra cm's heel welkom.

Alleen nog ff een popnagel pistool ergens vandaan halen :+

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 03-01-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Misschien spatborden van een Solex monteren, vroeger konden ze dit probleem wel oplossen :P

Ik ga proberen om een breder voorspatbord te monteren, die Bleumels is er ook in 53mm. Moet waarschijnlijk wel een stukje uit bij de voorvork. Mijn spatbord is ook gebroken, ik had zo'n flap voor de onderkant ook bovenop gemonteerd, maar dat was een beetje te zwaar.

ik heb ook de Top Contact Winter banden, ben benieuwd of het past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
@roffeltjes Inderdaad, zeker in het NW-europese klimaat met regelmatig regen. Je zou denken dat fabrikanten hier beter over nadenken. De verlenging er bovenop zou in mijn ogen net zo goed werken. De reden dat ik het eronder heb gedaan is omdat nu de fabrieks-gezaagde kant zichtbaar is ipv mijn diy-zaagsnede. Maar ook dat kan met een beetje aandacht heel netjes.

Het kunststof profiel van de Bluemels en de originele is exact hetzelfde; zelfde profiel, andere naam. De binnenruimte is 42mm, maar het breedste gedeelte van de band komt niet ín de ruimte van het spatbord. Als je de postzegel betaald, wil ik je met alle liefde een zaagstukje van de bluemels opsturen als dat je helpt. Of als je in de buurt van Purmerend woont...

Overigens loopt dit spatbord overal ruim vrij tussen de voorvorken, achtervorken en bagagedrager door. Een bredere versie past makkelijk, zonder aanpassingen. De krapste plek waar het moeilijk wordt is bij het horizontale gedeelte van het frame aan de achterkant, dus van de trap-as naar de achter-as toe. Op die plek kun je een stukje van het spatbord wegsnijden, of je knijpt hem daar een beetje.

Als je een spatbord wat hoger monteert, denk ik dat je ook makkelijk met de std breedte spatborden een bredere band kan plaatsen.

Voor eenmalig gebruik zou ik zeker een goedkope popnageltang overwegen. Die liggen al voor een paar euro bij de action, en anders bij de hornbach etc. Die werken net zo goed, zeker met gewone aluminium popnagels. https://www.action.com/nl-nl/p/popnageltang-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-12-2023
Hoe meer Nm hoe meer trekkracht. Heeft dit ook te maken met tegenwind dat ik nog de 25 haal?
Welke merken halen met gemak 27km p u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 18:05
https://m.nl.aliexpress.c...art-amp.item.33050277763&

Ik denk er aan om deze bike te gaan halen in China iemand bekend met dit merk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:42
Ronaldcycling schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:32:
Hoe meer Nm hoe meer trekkracht. Heeft dit ook te maken met tegenwind dat ik nog de 25 haal?
Welke merken halen met gemak 27km p u?
Met Nm alleen kom je niet vooruit. Leuk voor een wedstrijdje touwtrekken, maar om 25km/h te halen heb je vermogen (Watt) nodig. Met deze website kun je uitrekenen hoeveel vermogen je ongeveer nodig hebt.

@ibothead Dat kan een duur grapje worden als de douane het onderschept: Makers e-bikes woest op EU om maatregelen tegen Chinese import

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Is die maatregel dan door gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Ja, is een 'tijdelijke' maatregel. Ik zie in de reviews dat ze leveren vanuit een Pools magazijn, dan heb je geen risico op extra douane kosten, maar ik zou dat wel even navragen voordat je daar iets besteld.

[ Voor 7% gewijzigd door doek55 op 06-01-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Laro schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:37:
@roffeltjes @vanputten80 en andere geïnteresseerden,

Ik heb de spatborden ook gemonteerd; de SKS Bluemels matt. Qua breedte past het goed, maar de breedte is niet meer of minder dan de originele; gemeten buitenmaat 46mm.
Netjes gedaan.
Ik dacht dat ik 46mm gemonteerd/gekocht had maar het is blijkbaar 53/54mm...Even gemeten.

Die zit voorop gemonteerd, ik weet niet of hij achter past. Dat zou ik is kunnen proberen, tenminste als het simpel te monteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
doek55 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:44:
Ja, is een 'tijdelijke' maatregel. Ik zie in de reviews dat ze leveren vanuit een Pools magazijn, dan heb je geen risico op extra douane kosten, maar ik zou dat wel even navragen voordat je daar iets besteld.
Na gevraagd maar krijg een standaard reactie van die shop :')
En eerste regel in de tekst is levering vanuit China helaas.

Ga even nog er over denken voordat ik misschien 1250 euro inverstering maak die straks 2200 euro is voor een China bike 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
Bedankt voor de info. Zo zijn er ook e-bikes die makkelijk de 27km/p/u halen. Hoe kom ik erachter welke dat zijn als de nm factor niet belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Iedere fatsoenlijke e-bike kan (zonder tegenwind) een hogere snelheid dan 25km/h behalen, aangezien ze allemaal meer dan 250W kunnen leveren. De enige beperking is de ingestelde snelheidslimiet in de software. Die 27km/h is vaak gewoon 25km/h op de GPS, veel merken hebben de eigenschap om de snelheid te hoog weer te geven op het display. Als je de werkelijk te behalen snelheid wilt weten zul je dat zelf moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Ik ben door vrienden op deze fiets van Decathlon gewezen. Zelfde geld en dan zonder risico van garantie enzo helaas is deze wel minder kwa capaciteit van de accu https://www.decathlon.nl/...kelkoo&utm_medium=shopbot

En minder vermogen zo te zien maar weinig echt te lezen welke motor er nu in zit en of deze ook iets meer ondersteuning kan geven dan tot 25kmter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Waarom 27km? Dat klinkt alsof je woon-werk wil doen in precies een half uur oid. ;)
Misschien hap ik, je gemiddelde ligt natuurlijk een stuk lager.

Ik heb nu een leen 25-Ebike, oude Sparta ION en trap in de meeste situaties boven de ondersteuning.
3 jaar geleden is een test ritje op zo'n 25-fiets wel de reden geweest om een 45-speed pedelec te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 07-01-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
BertV schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:56:
Waarom 27km? Dat klinkt alsof je woon-werk wil doen in precies een half uur oid. ;)
Misschien hap ik, je gemiddelde ligt natuurlijk een stuk lager.

Ik heb nu een leen 25-Ebike, oude Sparta ION en trap in de meeste situaties boven de ondersteuning.
3 jaar geleden is een test ritje op zo'n 25-fiets wel de reden geweest om een 45-speed pedelec te kopen.

Dat heb ik nu ook ja zo sparta ion en ja ik trap me lens doordat ik ook boven de 25 kom. Ga eens langs Decathlon vanavond om eens te vragen of die ook net iets harder kan en zo niet dan aan ga voelen hoe zo ding trapt boven de 25+ kmter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 20:59
ibothead schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:53:
Ik ben door vrienden op deze fiets van Decathlon gewezen. Zelfde geld en dan zonder risico van garantie enzo helaas is deze wel minder kwa capaciteit van de accu https://www.decathlon.nl/...kelkoo&utm_medium=shopbot

En minder vermogen zo te zien maar weinig echt te lezen welke motor er nu in zit en of deze ook iets meer ondersteuning kan geven dan tot 25kmter
Wat wil je met de fiets gaan doen? Zelf koop ik, nu ik nog maar max 10km per dag fiets een NIET elektrische fiets terug voor mijn RD10 die nu definitief stuk is (Geld terug gekregen). Ik durf haast te wedden dat ik ik met de fiets (Trek LS500) makkelijker 25 kmh fiets dan met een dergelijke MTB. Die dingen zijn zo zwaar en lomp dat je de motor nodig hebt om uberhaubt te kunnen fietsen lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
BasvanS schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:06:
[...]

Wat wil je met de fiets gaan doen? Zelf koop ik, nu ik nog maar max 10km per dag fiets een NIET elektrische fiets terug voor mijn RD10 die nu definitief stuk is (Geld terug gekregen). Ik durf haast te wedden dat ik ik met de fiets (Trek LS500) makkelijker 25 kmh fiets dan met een dergelijke MTB. Die dingen zijn zo zwaar en lomp dat je de motor nodig hebt om uberhaubt te kunnen fietsen lijkt wel.
Wil er offroad mee gaan zonder kenteken en woonwerk vlot doen ivm 14 kmter waarvan er 7 spiegelglad vrij in de bossen een fietspad ligt opweg naar mijn werk.

Daarom was die uit China best hendig geen kenteken en toch 35+ rijden.

Helm wordt dan met offroad toch aan gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
ibothead schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Wil er offroad mee gaan zonder kenteken en woonwerk vlot doen ivm 14 kmter waarvan er 7 spiegelglad vrij in de bossen een fietspad ligt opweg naar mijn werk.

Daarom was die uit China best hendig geen kenteken en toch 35+ rijden.

Helm wordt dan met offroad toch aan gedaan
Koop dan gewoon in NL een MTB en schroef er een Bafang BBS02 set onder, accu erbij dan ben je voor rond de €1000 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
doek55 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Koop dan gewoon in NL een MTB en schroef er een Bafang BBS02 set onder, accu erbij dan ben je voor rond de €1000 klaar.
Hoe werkt dat dan ? Want ben niet echt een fietsenmaker om even alles in te bouwen?
Past daar zomaar een bafang set onder ?

Ik heb toen net even een rondje op deze gereden damm das veel fiets voor het geld https://www.decathlon.nl/...168875?mc=8487240&c=GRIJS

Nu ook weer verder gekeken ivm maatje zei voor dat geld heb je meer leuks.
Hij zei dat dit dan een vele betere keuze is ivm Bosch motor https://www.fietsvoordeel...-4-0-2018-zwart-mat-heren

Donderdag eens bij andere kijken want gelukkig kan ik ook nog mee doen met het fietsplan van het werk.
Helaas wel max 1000 euro voor een elektrische fiets.

[ Voor 15% gewijzigd door ibothead op 07-01-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:22
ibothead schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:30:
Hoe werkt dat dan ? ........
Past daar zomaar een bafang set onder ?......
De motor komt ipv de trapas.
Om de motor te monteren moet je daarom de cranks, voorblad en trapas verwijderen.
Wel belangrijk is dat de breedte van de bottombracket overeenstemt met de montagebreedte van de motor.
Bij de meeste fietsen is dit het geval, maar MTB's willen weleens een afwijkende trapas hebben.
Ik heb voordat ik een fiets kocht de breedte opgemeten (meestal 68-73mm).

Om de hoeveelheid werk in te schatten zijn genoeg video's te vinden om te bekijken of je het wat vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 08-01-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58
@ibothead

Ik heb zelf een TSDZ2 onder mijn fiets gezet.
Veel video's bekeken en het ging bij mij niet zo soepel.

Mijn fiets is een Batavus Mambo, gewoon een stadsfiets met voorheen een dichte kettingkast en geen derailleur, maar dat is allemaal gelukt zonder veel voorkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Weer de achterband van m'n Razer kapot :(

De zoveelste band al waarvan de wand is gescheurd, dit keer m'n Top Contact Winter, lekker dure grap :(

Ik heb echt sterk het vermoeden dat de velg die Batavus gebruikt gewoon te smal is. Eens zoeken naar iets beters, suggesties voor een betere velg (en een adresje omg. Rotterdam) zijn welkom.

Het gebeurt consistent alleen op het achterwiel, m'n voorwiel zit er al 31k km op zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
RudolfR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:36:
@ibothead

Mijn fiets is een Batavus Mambo, gewoon een stadsfiets met voorheen een dichte kettingkast en geen derailleur, maar dat is allemaal gelukt zonder veel voorkennis.
Ik heb ook een Mambo en kort overwogen daar een bbs01 onder te zetten, maar uiteindelijk op twee nieuw aangekochte fietsen een tsdz2 gezet die ik voor puur recreatief gebruik heb samengesteld, wat betekent dat er andere keuzes zijn gemaakt dan als je hem dagelijks in zou zetten voor woonwerk. Een BBSx zal dan denk ik wat robuuster zijn.
Ik ben wel wat zaken tegengekomen, maar het ombouwen is mij zeker niet tegengevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 08-01-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

APBaguette schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:07:

De zoveelste band al waarvan de wand is gescheurd, dit keer m'n Top Contact Winter, lekker dure grap :(
Nu word ik wat zwartgallig, (net terug van een %^*% onderhoudsbeurt) geen fiets is blijkbaar gemaakt voor veel km's.

Riese & Muller onderhoudsboekje; stempel 8000km of 4 jaar.
Dat rij ik in een half jaar.

Niet voor niks vermelden ze twee waarden, maar durf ze maar naast elkaar te zetten.

Bij een auto staat er bijv. 15000km of 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik heb echt sterk het vermoeden dat de velg die Batavus gebruikt gewoon te smal is. Eens zoeken naar iets beters, suggesties voor een betere velg (en een adresje omg. Rotterdam) zijn welkom.

Het gebeurt consistent alleen op het achterwiel, m'n voorwiel zit er al 31k km op zonder problemen.
Ik kan met niet voorstellen dat er onder de voorband een andere velg zit dan onder de achterband. Wel lijkt me dat de krachten die op een voorband komen lager zijn dan die op een achterband Op de achterband zit zowel de aandrijving als het grotere deel van het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:47
BertV schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:47:
[...]

Nu word ik wat zwartgallig, (net terug van een %^*% onderhoudsbeurt) geen fiets is blijkbaar gemaakt voor veel km's.

Niet voor niks vermelden ze twee waarden, maar durf ze maar naast elkaar te zetten.

Je had toch eerst een sp met middenmotor en derailleur? Dan ben je in ieder geval heel wat minder snel aan de beurt >:)

En om de 8000 km is toch een mooie interval? En het is nog een lease geval ook toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:41:
[...]

Je had toch eerst een sp met middenmotor en derailleur? Dan ben je in ieder geval heel wat minder snel aan de beurt >:)

En om de 8000 km is toch een mooie interval? En het is nog een lease geval ook toch? :+
De riem is perfect nu.
Enviolo is nu het zwakke punt. :D

Eerst een gebroken kabel, en nu moet het hele achterwiel naar dat bedrijf omdat ik plots 105 tpm moet trappen bij 45km/u.
wij schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:41:
Welk systeem is volgens jullie het meest duurzaam / degelijk / onderhoudsvriendelijk / toekomstbestendig?
Ik zou nu gaan voor; Riem, Rohloff-naaf en Bosch-motor.
Wel moet je dan iedere 5.000km (3 maanden) de naaf olie vervangen.
Ik krijg alles stuk.

[ Voor 27% gewijzigd door BertV op 08-01-2020 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 07:01
BertV schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:47:
[...]

16.000 per jaar is ook wel uitzonderlijk veel ;)

Batavus heeft een nieuwe Dinsdag gelanceerd, best wel een prima fiets maar de wegwerking van de accu is echt 2018. In 2020 mag je gewoon een nette tube accu verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1000x1000/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/d/e/de_heren_grijs_1.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Strider schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:36:
[...]

Batavus heeft een nieuwe Dinsdag gelanceerd, best wel een prima fiets maar de wegwerking van de accu is echt 2018. In 2020 mag je gewoon een nette tube accu verwachten.

[Afbeelding]
Opzich best geslaagd model.
Die accu wegwerken is wel wat kostbaarder denk ik, vandaar dat ze voor deze oplossing kiezen.

Vind die accu's zelf wel praktisch, heb 3 jaar lang een Merida met soortgelijke accu gehad en ze zijn lekker compact en klikken zo op het frame. Wanneer je een ingebakken accu hebt is het wat omslachtiger als je bijvoorbeeld op het werk moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Dat opladen op het werk doe je toch ook gewoon buiten aan de stekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ibothead schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:30:
Niet als je lang met je accu wilt doen. Zeker in de winter is binnen laden en met “warme” accu starten beter voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik kan beamen dat een tube accu behoorlijk vast zit, bij mijn fiets althans. Zeker weten dat mijn vrouw die er niet uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 07:01
bert pit schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:47:
Ik kan beamen dat een tube accu behoorlijk vast zit, bij mijn fiets althans. Zeker weten dat mijn vrouw die er niet uit krijgt.
Ik heb zelf ook een tube accu en die zitten inderdaad behoorlijk vast. Ik laat hem daarom ook liever zitten :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 20:40
In mijn ervaring zijn de Bosch tube accu's van o.a. Gazelle, Trek en Victoria anders redelijk makkelijk uit het frame te halen. Het gaat natuurlijk minder soepel dan een accu op het frame of in de drager, maar voor een weggewerkt model vind ik het nog goed genoeg gaan. Bij de eerste modellen van Gazelle met tube accu ging het juist te soepel en veroorzaakte de accu een rammelend geluid in het frame. Bij de 2020 modellen komt dit al minder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Kunnen mensen die een ebike met voorwielmotor hebben mij misschien vertellen in hoeverre dit merkbaar is met sneeuw/gladheid? Lees dat dat schijnbaar wel een nadeel is van voorwielmotoren is namelijk.

Ik kan dit jaar via mijn werk voordelig(er) een fiets aanschaffen en heb mijn oog op een Batavus (Fonk E-Go N7 2020) met voorwielmotor laten vallen. Als het ''valgevaar'' echt veel groter is dan bij een midden/achtermotor dan wil ik namelijk best overwegen wat meer te betalen en voor zo'n fiets te gaan.

Vooralsnog lijkt een (voordeligere) ebike met voorwielmotor mij prima omdat ik ''maar'' 8km enkele reis hoef dagelijks en deze Batavus lijkt mij een mooie instapper :)

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

Staat je banden spanning toch niet te hoog. Misschien dat je meter het niet goed aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
London schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:10:
Kunnen mensen die een ebike met voorwielmotor hebben mij misschien vertellen in hoeverre dit merkbaar is met sneeuw/gladheid? Lees dat dat schijnbaar wel een nadeel is van voorwielmotoren is namelijk.

Ik kan dit jaar via mijn werk voordelig(er) een fiets aanschaffen en heb mijn oog op een Batavus (Fonk E-Go N7 2020) met voorwielmotor laten vallen. Als het ''valgevaar'' echt veel groter is dan bij een midden/achtermotor dan wil ik namelijk best overwegen wat meer te betalen en voor zo'n fiets te gaan.

Vooralsnog lijkt een (voordeligere) ebike met voorwielmotor mij prima omdat ik ''maar'' 8km enkele reis hoef dagelijks en deze Batavus lijkt mij een mooie instapper :)
Heb in het verleden best wel een aantal electrische fietsen uitgeprobeerd. Ook een aantal hiervan met voorwiel motor.

Bij de meeste voorwiel motors zit er aan de trapas een rotatie sensor. (Rond schijfje met een aantal vaste magneetjes erin en een sensor die de pulsen ziet)

Bij sommige modellen is de ondersteuning nog net eventjes bezig met ondersteunen terwijl jij al gestopt bent met trappen.

Hier zit met gladheid het gevaar in, je voorwiel is al aan het wegglijden en dan werkt het alleen maar tegen dat de ondersteuning nog even doorgaat. Dit zorgt er voor dat je geheid plat gaat.

Tevens met rechtuit fietsen in de sneeuw is dit ook niet fijn. Het voorwiel trekt je als het ware naar voren. Je hebt dan ook bijna geen controle erover.

Maar om daar nou een middenmotor of een achterwielmotor vor aan te schaffen gaat mij ook nogal ver. Heb zelf een bosch performance speedpedelec (is een middenmotor) deze stopt wel gelijk met ondersteunen als je geen kracht zet.
Is dus in principe prima te gebruiken. Maar met gladheid is het ook link fietsen hoor. Je moet de ondersteuning best wel laag afstellen om te voorkomen dat het achterwiel ook begint met doorslippen. Ik heb er wel marathon swalbe 365 fietsbanden eronder liggen, en met sneeuw werkt dit echt wel goed.

Maar met ijzel kun je alleen maar spikes gebruiken om het betrouwbaar te houden. Ik heb zelf ook een open derailleur zonder kettingkast en eigenlijk met dit soort dagen is het toch wel vaatbaar voor corrosie. (Je moet het echt goed bijhouden. Pekel is ontzettende troep voor heel je fiets.) :(

Conclusie van mij is dan, met regen prima te gebruiken een voorwielaandrijving, maar met sneeuw of ijzel niet gebruiken. Voor die paar dagen per jaar dat het echt zo slecht is dan misschien met auto of openbaar vervoer gaan. Weet natuurlijk niet wat je mogelijkheden hierin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

zonnefreak schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:31:
[...]

Heb in het verleden best wel een aantal electrische fietsen uitgeprobeerd. Ook een aantal hiervan met voorwiel motor.

Bij de meeste voorwiel motors zit er aan de trapas een rotatie sensor. (Rond schijfje met een aantal vaste magneetjes erin en een sensor die de pulsen ziet)

Bij sommige modellen is de ondersteuning nog net eventjes bezig met ondersteunen terwijl jij al gestopt bent met trappen.

Hier zit met gladheid het gevaar in, je voorwiel is al aan het wegglijden en dan werkt het alleen maar tegen dat de ondersteuning nog even doorgaat. Dit zorgt er voor dat je geheid plat gaat.

Tevens met rechtuit fietsen in de sneeuw is dit ook niet fijn. Het voorwiel trekt je als het ware naar voren. Je hebt dan ook bijna geen controle erover.

Maar om daar nou een middenmotor of een achterwielmotor vor aan te schaffen gaat mij ook nogal ver. Heb zelf een bosch performance speedpedelec (is een middenmotor) deze stopt wel gelijk met ondersteunen als je geen kracht zet.
Is dus in principe prima te gebruiken. Maar met gladheid is het ook link fietsen hoor. Je moet de ondersteuning best wel laag afstellen om te voorkomen dat het achterwiel ook begint met doorslippen. Ik heb er wel marathon swalbe 365 fietsbanden eronder liggen, en met sneeuw werkt dit echt wel goed.

Maar met ijzel kun je alleen maar spikes gebruiken om het betrouwbaar te houden. Ik heb zelf ook een open derailleur zonder kettingkast en eigenlijk met dit soort dagen is het toch wel vaatbaar voor corrosie. (Je moet het echt goed bijhouden. Pekel is ontzettende troep voor heel je fiets.) :(

Conclusie van mij is dan, met regen prima te gebruiken een voorwielaandrijving, maar met sneeuw of ijzel niet gebruiken. Voor die paar dagen per jaar dat het echt zo slecht is dan misschien met auto of openbaar vervoer gaan. Weet natuurlijk niet wat je mogelijkheden hierin zijn.
Heldere uiteenzetting. Ik heb ook nog een ouderwetse ( ;) ) fiets dus die is prima voor de dagen dat een ebike wellicht wat minder verstandig is. Daarnaast stopt de bus inderdaad voor mijn deur en wonen er wat collega's om de hoek. Ik vind fietsen alleen super fijn dus als dat kan zal ik dat altijd verkiezen boven alle andere opties.

Dank in ieder geval, lijkt mij dat een voorwielmotor fiets dan prima volstaat voor mij :Y

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ik sta op het punt om binnen een paar weken mijn eerste elektrische fiets aan te schaffen. Op mijn shortlist staan de Batavus Razer, Specialized Vado 3.0 en de Qonqer. De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon werkverkeer van 15 kilometer enkele reis. Op alle drie de fietsen heb ik al eens gereden. De Qonqer heb ik een week op proef gehad, de Specialized een blokje rond de fietsewinkel mee gefiets en de Batavus heb ik getest bij de Fietser in Ede. Qua zithouding en rijcomfort ben ik over alle drie de fietsen te spreken en kan hier geen duidelijke favoriet aanwijzen.

De Batavus is de verstandige keuze, dichte kettingkast en naaf zorgen voor minder onderhoud (ik ken mezelf) en op enkele minuten lopen van mijn woning bevindt zich een dealer wat het makkelijk maakt mocht er iets mankeren aan de fiets.De Specialized dealer daarentegen is 20 kilometer bij mij vandaan en Qonqer zit aan de andere kant van het land. Nadeel van de Razer vind ik dat de accu niet in het frame is weggewerkt en daardoor het minst mooi er uit ziet van de 3. Ook is de accu capaciteit het geringst, al is het wel toereikend voor dagelijks op en neer te fietsen naar mijn werk.

De Qonqer heeft als voordeel dat hij standaard tot 32km/h ondersteund, de "muur" bij 25km/h waar anderen over geschreven hebben ervaarde ik ook. Mede daardoor zou ik de fiets chippen om een paar kilometer harden te kunnen gaan. Wel vond ik de Vado en Razer zonder ondersteuning soepeler fietsen dan de Qonqer.

Zijn er hier eigenaren van een van deze fietsen die hun ervaringen op langere termijn kunnen delen? Daarmee bedoel ik vooral dingen die stuk gingen waardoor een bezoek aan de dealer nodig was. Met andere woorden is het gegeven van een dealer die zich verder van huis bevindt een dusdanig groot nadeel dat de fietsenwinkel om de hoek altijd de voorkeur geniet, of loopt het allemaal niet zo'n vaart? Een niet onbelangrijk feit wat ik moet vermelden is dat ik met 130 kilo veel te zwaar ben waardoor de fiets en motor uiteraard extra te lijden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003

nFo

[...]

[Afbeelding]
Ziet er weer prima uit, op die vaste koplamp na dan en de grijze kleur wat minder geslaagd, maar is ook in zwart.
En geen Yamaha meer, maar een Bosch Active Line 40nm motor, Exclusive en de Derailleur versie hebben de Active Line Plus 50nm Motor.
Dat is zo zien geen upgrade ten opzichte van de Yamaha, maar ik heb zelf geen ervaring met de Bosch Active Line.
Tektro schijf remmen i.p.v. Shimano maar dat zal ook wel goed remmen.
Ze hebben hem nu wel in 5 varianten zag ik, met; riem/ketting/derailleur ect.
Accu heb liever op het frame dan zo'n tube accu, wordt het frame ook niet sterker van lijkt mij.
Ze hebben wel de nieuwe Batavus Finez met tube accu, ziet er netjes uit maar is meer een stadsfiets model.

Zag toevallig de nieuwe Sparta d-Burst lijn voorbij komen, de urban look en stijl lijkt mij wel wat.
M11TB speed pedelec.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pOnptwiIbCTDyGJNnpF7n4zs/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fd7VUGQUnO7wbYBAkWOdHHOs/full.jpg
https://www.12gobiking.nl...st-m11tb-smart-speed-2020

Sparta d-Burst METB Smart Speed pedelec met riem;
https://www.12gobiking.nl...rst-metb-smart-speed-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GQ09qVsKDzo3x4TnMLpJqbfT/full.jpg

Komt ook als 25km versie; Sparta d-Burst M8TB, Bosch Performance Line CX, Alfine 8 naaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AiKTXvFMQlBCfO76NNbPF68X/full.jpg
https://www.12gobiking.nl/sparta-d-burst-m8tb-smart-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Malwina schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:14:
Ik sta op het punt om binnen een paar weken mijn eerste elektrische fiets aan te schaffen. Op mijn shortlist staan de Batavus Razer, Specialized Vado 3.0 en de Qonqer. De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor woon werkverkeer van 15 kilometer enkele reis. Op alle drie de fietsen heb ik al eens gereden. De Qonqer heb ik een week op proef gehad, de Specialized een blokje rond de fietsewinkel mee gefiets en de Batavus heb ik getest bij de Fietser in Ede. Qua zithouding en rijcomfort ben ik over alle drie de fietsen te spreken en kan hier geen duidelijke favoriet aanwijzen.

De Batavus is de verstandige keuze, dichte kettingkast en naaf zorgen voor minder onderhoud (ik ken mezelf) en op enkele minuten lopen van mijn woning bevindt zich een dealer wat het makkelijk maakt mocht er iets mankeren aan de fiets.De Specialized dealer daarentegen is 20 kilometer bij mij vandaan en Qonqer zit aan de andere kant van het land. Nadeel van de Razer vind ik dat de accu niet in het frame is weggewerkt en daardoor het minst mooi er uit ziet van de 3. Ook is de accu capaciteit het geringst, al is het wel toereikend voor dagelijks op en neer te fietsen naar mijn werk.

De Qonqer heeft als voordeel dat hij standaard tot 32km/h ondersteund, de "muur" bij 25km/h waar anderen over geschreven hebben ervaarde ik ook. Mede daardoor zou ik de fiets chippen om een paar kilometer harden te kunnen gaan. Wel vond ik de Vado en Razer zonder ondersteuning soepeler fietsen dan de Qonqer.

Zijn er hier eigenaren van een van deze fietsen die hun ervaringen op langere termijn kunnen delen? Daarmee bedoel ik vooral dingen die stuk gingen waardoor een bezoek aan de dealer nodig was. Met andere woorden is het gegeven van een dealer die zich verder van huis bevindt een dusdanig groot nadeel dat de fietsenwinkel om de hoek altijd de voorkeur geniet, of loopt het allemaal niet zo'n vaart? Een niet onbelangrijk feit wat ik moet vermelden is dat ik met 130 kilo veel te zwaar ben waardoor de fiets en motor uiteraard extra te lijden hebben.
De qonquer schijnt vanaf maart/april ook met riemaandrijving te koop te zijn. Vond em ook zwaar trappen zonder ondersteuning. Aan de andere kant: dit doe je denk zelden tot nooit tenzij je accu op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
Malwina schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:14:

Ik heb mijn razer nu 2,5jr, en er staat 8000km op de teller, waarvan 7800km met een speedchip. Die gebruik ik eigenlijk alleen waar het kan, maar gemiddeld zo'n 50% van de kilometers.
Wat is er stukgegaan? Niks.
Het volgende heb ik zo ongeveer gedaan:
- Nieuwe achterband ivm kapotte zijwang (na 6500km ofzo)
- Spatbord verlengd (recent, zie posts).
- Magura brake boosters toegepast op mijn hydraulisch velgremmen
- Remblokken 1x vervangen

Toevallig is nu de ketting aan het eind, en wil ik vanwege de speedchip meteen maar de tandwielverhouding wat aanpassen zodat ik op hogere snelheid wat minder cadans heb.

Ik ben nog altijd zéér te spreken over de Razer Ik heb nooit problemen gehad. Af en toe een error, maar als je hem weer uit en aanzet, doet hij het weer prima. Die chainglider is voor mij perfect, want ik ben niet zo van het wekelijkse onderhoud. Ik heb nooit spijt gehad. Mocht ik méér geld willen uitgeven, dan zou het eerste punt op mijn wensenlijst een riemaandrijving zijn, maar die mis ik nu niet ofzo. Schijfremmen hoef ik ook niet zo nodig, ik vind die velgremmen prima, maar dan wél met de brakeboosters.

De accu op het frame vind ik persoonlijk niet storend. Hij zit goed vast, en is makkelijk los. Als ik parkeer in risicogebieden dan haal ik hem er af, en ik neem m bijna altijd mee naar binnen voor het opladen. Mijn vriendin heeft een accu onder de bagagedrager, en dat vind ik een stuk minder prettig.

Tot slot kan ik ook gewoon niet zo goed bedenken dat je vaak naar een fietsenmaker wilt of moet. Als de naaf na een paar honderd km in de soep loopt, of de motor, dan moet je wel, maar vaak heb je ook wel gratis ophaalservices. Al het andere doe je redelijk eenvoudig zelf. Dit zijn echter zeer onwaarschijnlijke dingen, dus zie ik de meerwaarde van een fietsenmaker dichtbij niet echt. Ik ben bij de mijne iig nooit terug geweest, deze zit 30km verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80

Heb ik ook gehad na 6000km. Wat bleek, er zat een kleine slag in m'n wiel waardoor het remblokje continu de velg raakte en ligt tegen de band. Nieuwe velg en band, alles is weer goed.

Ik denk dat je wiel niet goed afgesteld is, of je banden spanning is te hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes

Jouw velg lijkt me een logische boosdoener, dus die zou ik laten vervangen. Op zich is de Ryde (Rigida) velg die ze gebruiken prima, ik belast hem al vijf jaar met een kind achterop en heb nooit issues. Nou is dat anecdotisch, maar ik heb deze ook niet echt eerder gehoord terwijl hier wel een aantal Razer gebruikers zitten.

Aan de andere kant is een bredere velg altijd wel een goed idee, dus in jouw geval is het een prima gedachte.

Betreft alternatieven: Wat wil je uitgeven? Vanaf 25,- zou je een nette ongebuste velg moeten kunnen vinden (DT/Mavic) => Omspaken is minimaal een uurloon (en dat is niet onrealistisch). Een gebuste velg is duurder, ik denk niet dat je die nodig hebt, maar omdat uurloon hoger is dan de hardware is het wel een optie om het meteen goed te doen (nieuwe butted spaken is dan ook wel een logische stap.

Kortweg:
Ongebuste velg: 25,- (Mavic of DT), oude spaken meenemen.
Gebuste Mavic .A319 is +/- 37 euro + 36 butted spaken van +/- 1 euro het stuk.

Uurloon: Geen flauw idee :+
[...]
Geef mij maar deze "lelijke" oplossing; het basic model zonder OEM fratsen. Er zijn allerlei functionele voordelen, dat stukje esthetiek vind ik totaal niet spannend :+

Form over function |:( :r
nFo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:17:
[...]
En geen Yamaha meer, maar een Bosch Active Line 40nm motor, Exclusive en de Derailleur versie hebben de Active Line Plus 50nm Motor.
Dat is zo zien geen upgrade ten opzichte van de Yamaha, maar ik heb zelf geen ervaring met de Bosch Active Line.
Die Bosch motor lijkt me uitstekend passen. De keuze tussen Bosch en Yamaha zou ik niet (meer) meenemen in de overweging (Yamaha mag wel weer een refresh doen IMHO). Betreft de 40nm versus de 80nm van Yamaha, zeker voor de Dinsdag nauwelijks merkbaar als je de grenzen niet opzoekt.
nFo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:17:
[...]
Komt ook als 25km versie; Sparta d-Burst M8TB, Bosch Performance Line CX, Alfine 8 naaf.
[Afbeelding]
https://www.12gobiking.nl/sparta-d-burst-m8tb-smart-2020
Ik wordt altijd blij van dit soort modellen! :9

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 10-01-2020 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
ibothead schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:30:
Ben je altijd in de aanname dat elke werkgever een laadpunt heeft bij een fietsenstalling?
Ik moet hem nog altijd naar boven meenemen en op mijn bureau opladen.

Daarnaast is het niet goed voor je accu om die koud op te laden ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
London schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:10:

Het nadeel is reëel. Ik ben het er ook niet mee eens dat je dit in de regen niet zo merkt.

Ik heb 45.000km met een top voorwielmotor gereden (ION met trapkracht sensor) en heb bij een noodstop op natte klinkers (dame die zomaar de straat opstapte) de voorkant verloren (en schepte haar dus). Ook heb ik een keer een eng moment gehad met natte blaadjes toen met een auto naast me opeens de voorkant begon te schuiven (wist ik met bonzend hart nog te controleren).

Nou ben ik niet Mathieu van der Poel, maar ik ben wel een zeer fitte ervaren fietser met BMX, MTB en wieler wedstrijd ervaring... Ik kan echt wel sturen.

Ik durf echt wel met een fiets met voorwielmotor in de regen te fietsen, zo dramatisch is het niet (op mijn 45k kilometers is 1 anecdotisch ongeval niet extreem spannend), maar als je de ruimte hebt voor een middenmotor zou ik die keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:28

wij

Ik ben mijzelf al een tijd aan het oriënteren op een elektrische fiets, maar vind het zo moeilijk om te kiezen... Misschien hebben jullie nog suggesties?

Mijn voorkeuren:
- <3000 euro
-Sportief / stoer model (MTB achtig)
-Onderhoudsvriendelijk
-Bosch systeem (Active line plus, Performance gen3, Performance CX gen4)
-Intube 500wh+ accu (Powerpack of Powertube maakt niet uit, zolang het er strak uitziet)
-Shimano Deore of beter
-Eventueel Nexus 8 of Alfine 11 voor minder onderhoud (ketting of riem)
-Vaste voorvork / zadelpen en dikke (toer)banden (minder onderhoud)

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Orbea Keram Asphalt 20
2999 euro
Afbeeldingslocatie: https://www.orbea.com/img/products/product/zoom/K309TTCC-X8-SIDE-KERAM_ASPHALT_20.jpg
https://www.orbea.com/nl-...halt/cat/keram-asphalt-20
Mooie fiets, aan de dure kant. Het enige nadeel vind ik de lompe integratie van de accu (PowerPack?) in het frame. En dat het frame niet speciaal ontworpen is voor de kleinere 2020 Performance CX motor. Ook is de fiets wat lastiger te verkrijgen.

Batavus Dinsdag E-go Sport
2475 euro
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=129746&w=760&h=570
Mooie fiets. Helaas geen intube accu en niet de sterkste motor. Maar wel een aantrekkelijke prijs.

Sparta M11Ti 2020
2699 euro
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsvoordeelshop.nl/local_resources/image/thumb_w640_Sparta-M11Ti2018-Heren-ZwartMat-SpartaElektrischeFietsen.jpg
Erg degelijke fiets met CDX aandrijving en Nexus 11 naaf met groot bereik. Bijna de perfecte fiets. Echter bevat deze het ION / Yamaha systeem. (Is dit een nadeel?) Geen idee bijvoorbeeld wat de actieradius is van dit systeem? Voordeel is wel dat de garantie op e-bike onderdelen verlengd kan worden tot 5 jaar!

Cube Kathmandu Hybrid Pro
2699 euro (2899 voor 625wh)
Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2020/331211/331211_light.jpg
Nieuwste (kleinste) Bosch Performance CX motor en grootste accu tegen redelijke prijs. Mooi weggewerkt in het frame. Helaas geen vaste voorvork.

Cube Touring Hybrid Pro
2399 euro
Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2020/331101/331101_light.jpg
Iets lichter en goedkoper dan de Kathmandu. Sterke motor met mooi weggewerkt (semi-intube) PowerPack. Helaas geen vaste voorvork.

In principe spreekt de Cube Kathmandu mij het meest aan. Met name vanwege de specs (nieuwste spul). De mooie integratie van de intube accu, en het gebruik van de kleinste Bosch motor. Hierdoor ziet de fiets er wat minder 'e-bike'-achtig uit. Wel vraag ik mij af hoelang je kan profiteren van de verende voorvork en wat het onderhoud hieraan is. Vermoed dat er geen lock-out op zit. Kan ik deze vork vervangen door een stijf model?

Ook vind ik de Cube Touring erg mooi. Deze heeft een Bosch Performance 2020 (Active Line Plus formfactor) en een (vind ik netjes) ingebouwde PowerPack. Voordeel is dat deze fiets wat voordeliger is dan de Kathmanu en in ieder geval een lock-out functie heeft op de vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
wij schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:18:
Ik ben mijzelf al een tijd aan het oriënteren op een elektrische fiets, maar vind het zo moeilijk om te kiezen... Misschien hebben jullie nog suggesties?

Mijn voorkeuren:
- <3000 euro
-Onderhoudsvriendelijk
-Intube 500wh+ accu (Powerpack of Powertube maakt niet uit, zolang het er strak uitziet)
-Shimano Deore of beter
Volgens mij kan je bij de meeste merken wel iets met vergelijkbare specs vinden. Ik vind de hier net geposte Sparta het overwegen waard. Dat gezegd hebbende:

Omdat dit allemaal niet zo spannend is qua specs is wellicht de dealer doorslaggevend. Als je aan een bepaalde FM vastzit (bijvoorbeeld vanwege geografische redenen)zou ik in eerste instantie kiezen voor een merk dat hij standaard in zijn gamma heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibothead
RudolfR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:36:
@ibothead

ik denk dat ik ook zo iets ga doen want komt maar niet verder met een volledige ebike kopen hier in nl met die stroeve winkels

Ga deze kopen denk ik zo.
https://www.mantel.com/pegasus-corona-disc?spec[]=7009
kwa fiets

deze motor:
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-61-s29r

omdat er Hydraulic remmen op zitten een extra setje senosrs daar ook kopen.
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2016-an-j7fj

natuurlijk de accu :
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2018-52-c8sc
Denk dat de 14,5 ah wel meer dan genoeg is voor mijn woonwerk afstand a 28km per dag totaal

Had ook gelezen dat je wel een sensor nodig hebt om te schakelen als je trap ondersteuning aan hebt staan.
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2015-6b-bgvp

Klopt dit zo ?

[ Voor 38% gewijzigd door ibothead op 10-01-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo

nFo

Mijn voorkeuren:
- <3000 euro
-Onderhoudsvriendelijk
-Shimano Deore of beter

Orbea Keram Asphalt 20
2999 euro
[Afbeelding]
Mooie fiets, aan de dure kant. Het enige nadeel vind ik de lompe integratie van de accu (PowerPack?) in het frame. En dat het frame niet speciaal ontworpen is voor de kleinere 2020 Performance CX motor. Ook is de fiets wat lastiger te verkrijgen.

2475 euro
[Afbeelding]
Mooie fiets. Helaas geen intube accu en niet de sterkste motor. Maar wel een aantrekkelijke prijs.

Sparta M11Ti 2020
2699 euro
[Afbeelding]
Erg degelijke fiets met CDX aandrijving en Nexus 11 naaf met groot bereik. Bijna de perfecte fiets. Echter bevat deze het ION / Yamaha systeem. (Is dit een nadeel?) Geen idee bijvoorbeeld wat de actieradius is van dit systeem? Voordeel is wel dat de garantie op e-bike onderdelen verlengd kan worden tot 5 jaar!

[Afbeelding]
Nieuwste (kleinste) Bosch Performance CX motor en grootste accu tegen redelijke prijs. Mooi weggewerkt in het frame. Helaas geen vaste voorvork.

Cube Touring Hybrid Pro
2399 euro
[Afbeelding]
Iets lichter en goedkoper dan de Kathmandu. Sterke motor met mooi weggewerkt (semi-intube) PowerPack. Helaas geen vaste voorvork.

In principe spreekt de Cube Kathmandu mij het meest aan. Met name vanwege de specs (nieuwste spul). De mooie integratie van de intube accu, en het gebruik van de kleinste Bosch motor. Hierdoor ziet de fiets er wat minder 'e-bike'-achtig uit. Wel vraag ik mij af hoelang je kan profiteren van de verende voorvork en wat het onderhoud hieraan is. Vermoed dat er geen lock-out op zit. Kan ik deze vork vervangen door een stijf model?

Ook vind ik de Cube Touring erg mooi. Deze heeft een Bosch Performance 2020 (Active Line Plus formfactor) en een (vind ik netjes) ingebouwde PowerPack. Voordeel is dat deze fiets wat voordeliger is dan de Kathmanu en in ieder geval een lock-out functie heeft op de vork.
Koga Pace B10 model 2019 kan je ook overwegen, zat ik zelf op te azen.
Die zag ik afgeprijsd voor € 2999,- voorbij komen.
https://www.marktplaats.n...-twv-4499-euro-nieuw.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UqnwbI3e9eVnxGSAZLtYhjz3/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:28

wij

nFo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:23:
[...]

Koga Pace B10 model 2019 kan je ook overwegen, zat ik zelf op te azen.
Die zag ik afgeprijsd voor € 2999,- voorbij komen.
https://www.marktplaats.n...-twv-4499-euro-nieuw.html

[Afbeelding]
Dat is inderdaad een mooie fiets. Ik zou wel rekening houden dat deze Performance CX motor in 2020 is uitgefaseerd en vervangen door een nieuw model. Ik weet niet of dat invloed heeft op de beschikbaarheid van onderdelen in de toekomst?

Mijn ervaring is dat de meeste 2019 modellen helaas niet meer als herenmodel in mijn framemaat beschikbaar zijn (~57cm). Ik heb wel mooie aanbiedingen gezien van dure fietsen (met vaste vorken) zoals de Pegasus Evo en nu deze Koga. Helaas zit 'the hybrid store' voor mij te ver weg i.v.m. onderhoud en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
ik lees nu dat zo 750watt bafan motor echt overkilling is ?
Lees vooral dat de instelling veels te hoge vermogens trekken uit de batterij

https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

[ Voor 58% gewijzigd door ibothead op 10-01-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

wij schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:34:
[...]

Dat is inderdaad een mooie fiets. Ik zou wel rekening houden dat deze Performance CX motor in 2020 is uitgefaseerd en vervangen door een nieuw model. Ik weet niet of dat invloed heeft op de beschikbaarheid van onderdelen in de toekomst?

Mijn ervaring is dat de meeste 2019 modellen helaas niet meer als herenmodel in mijn framemaat beschikbaar zijn (~57cm). Ik heb wel mooie aanbiedingen gezien van dure fietsen (met vaste vorken) zoals de Pegasus Evo en nu deze Koga. Helaas zit 'the hybrid store' voor mij te ver weg i.v.m. onderhoud en garantie.
Bosch en Yamaha, komen tegenwoordig elk jaar weer met een "nieuw" model motor aanzetten.
Is inderdaad afwachten of de onderdelen goed beschikbaar blijven.
Desnoods een andere Bafang motor eronder zetten o.i.d., maar daar zou ik mij geen zorgen om maken.
Voor onderhoud kan je natuurlijk ook ergens anders heen, maar voor garantie kan het inderdaad wel een probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
ibothead schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:51:
ik lees nu dat zo 750watt bafan motor echt overkilling is ?........
Oorspronkleijk gaf je aan om de ebike in te zetten voor offroad en 35+kph. Een flinke motor die dit doet zonder zorgen heeft een flink vermogen nodig. Voor de weg kan een maatje minder ook als de snelheid niet hoofdzakelijk 35+kph bedraagt.
nFo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:37:
.....
Desnoods een andere Bafang motor eronder zetten o.i.d., ......
Ik denk dat een andere inbouw motor niet zomaar zal passen op een frame dat specifiek voor een bepaalde motor is ontworpen. Zelfs een ander type van hetzelfde merk kan afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Niet online
zuidhuis schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:53:
[...]

De qonquer schijnt vanaf maart/april ook met riemaandrijving te koop te zijn. Vond em ook zwaar trappen zonder ondersteuning. Aan de andere kant: dit doe je denk zelden tot nooit tenzij je accu op is.
Ervaring met fietsen met een riemaandrijving heb ik niet, maar wel heb ik een aantal voornamelijk positieve reacties van gebruikers gelezen. Alleen wil ik liever niet tot april wachten tot de aanschaf van een nieuwe fiets. Waarschijnlijk kies ik sowieso niet voor de Qonqer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Niet online
Laro schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:54:
[...]

Ik heb mijn razer nu 2,5jr, en er staat 8000km op de teller, waarvan 7800km met een speedchip. Die gebruik ik eigenlijk alleen waar het kan, maar gemiddeld zo'n 50% van de kilometers.
Wat is er stukgegaan? Niks.
Het volgende heb ik zo ongeveer gedaan:
- Nieuwe achterband ivm kapotte zijwang (na 6500km ofzo)
- Spatbord verlengd (recent, zie posts).
- Magura brake boosters toegepast op mijn hydraulisch velgremmen
- Remblokken 1x vervangen

Toevallig is nu de ketting aan het eind, en wil ik vanwege de speedchip meteen maar de tandwielverhouding wat aanpassen zodat ik op hogere snelheid wat minder cadans heb.

Ik ben nog altijd zéér te spreken over de Razer Ik heb nooit problemen gehad. Af en toe een error, maar als je hem weer uit en aanzet, doet hij het weer prima. Die chainglider is voor mij perfect, want ik ben niet zo van het wekelijkse onderhoud. Ik heb nooit spijt gehad. Mocht ik méér geld willen uitgeven, dan zou het eerste punt op mijn wensenlijst een riemaandrijving zijn, maar die mis ik nu niet ofzo. Schijfremmen hoef ik ook niet zo nodig, ik vind die velgremmen prima, maar dan wél met de brakeboosters.

De accu op het frame vind ik persoonlijk niet storend. Hij zit goed vast, en is makkelijk los. Als ik parkeer in risicogebieden dan haal ik hem er af, en ik neem m bijna altijd mee naar binnen voor het opladen. Mijn vriendin heeft een accu onder de bagagedrager, en dat vind ik een stuk minder prettig.

Tot slot kan ik ook gewoon niet zo goed bedenken dat je vaak naar een fietsenmaker wilt of moet. Als de naaf na een paar honderd km in de soep loopt, of de motor, dan moet je wel, maar vaak heb je ook wel gratis ophaalservices. Al het andere doe je redelijk eenvoudig zelf. Dit zijn echter zeer onwaarschijnlijke dingen, dus zie ik de meerwaarde van een fietsenmaker dichtbij niet echt. Ik ben bij de mijne iig nooit terug geweest, deze zit 30km verder.
Die brakeboosters heb je gemonteerd omdat de fiets gechipt is en de standaard remmen daar niet op berekend zijn, of zijn die ook voor max 25km/h niet toereikend?

Wat locatie van de fietsenmaker betreft heb je denk ik wel gelijk. Het is uiteraard ook niet nodig om de onderhoudsbeurten perse uit te voeren in de winkel van aanschaf. Tegen een vergoeding wil de locale winkel het vast wel doen, ook al verkopen ze het desbetreffende merk zelf niet.

Overigens zag ik dat bij fietsenstunt de Razer te koop staat voor een fors lager bedrag dan elders. Als dat een nette zaak is dan wordt de keuze tussen Razer en Vado ineens een stuk makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
nFo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Bosch en Yamaha, komen tegenwoordig elk jaar weer met een "nieuw" model motor aanzetten.
Is inderdaad afwachten of de onderdelen goed beschikbaar blijven.
Yamaha heeft zijn aansluiting nog niet veranderd. Sowieso is alles wat Yamaha heeft uitgebracht een doorontwikkeling van de originele PW. *Ik ga er eigenlijk vanuit dat het vooral markt segmentatie via software is, mechanisch is er op het eerste gezicht niet of nauwelijks iets veranderd*.

Bosch is aan zijn derde aansluiting en heeft qua mechaniek al een aantal forse veranderingen doorgemaakt, maar ook de classic kan nog steeds worden gereviseerd (en kan je vervangende spullen vinden).

Ook omdat beide merken dusdanig populair zijn (vergeet niet dat Yamaha partner is van Giant en dat is wereldwijd een enorme vis)is de kans dat ze kopje onder gaan gering (daar waar je dat met de kleinere Europese niche motoren wel ziet, denk aan de nu verdwenen Go-Swiss en Bionx) .
Malwina schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 03:25:
[...]
Die brakeboosters heb je gemonteerd omdat de fiets gechipt is en de standaard remmen daar niet op berekend zijn, of zijn die ook voor max 25km/h niet toereikend?
Ik vind de Magura HS11 (HS33) veel beter met brakebooster, met name in de regen. Ook zal je minder last hebben van piepen. Wat mij betreft is dit een MUST have voor elke Magura velgrem, ook bij 25km/h.

Een Evo 2 brakebooster kost een euro of 14. Let er op dat dit iets anders is dan de montage beugel die er standaard bij zit en dat je een goede kans hebt dat je FM dit NIET weet.

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 11-01-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
Malwina schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 03:25:
[...]

Wat locatie van de fietsenmaker betreft heb je denk ik wel gelijk. Het is uiteraard ook niet nodig om de onderhoudsbeurten perse uit te voeren in de winkel van aanschaf. Tegen een vergoeding wil de locale winkel het vast wel doen, ook al verkopen ze het desbetreffende merk zelf niet.

Overigens zag ik dat bij fietsenstunt de Razer te koop staat voor een fors lager bedrag dan elders. Als dat een nette zaak is dan wordt de keuze tussen Razer en Vado ineens een stuk makkelijker.
Ik heb ze gemonteerd omdat de achterrem best erg trilde tijdens het remmen, met hinderlijk piepen tot gevolg. Ik las destijds dat brakebooster niet alleen dat helpen te voorkomen, maar dat het remgevoel beter wordt. Daarom heb ik er gelijk 2 op gezet, en dat bevalt super.

Qua remkracht is de razer prima. Óók op hoge snelheid en óók op lagere snelheid met een zwaar beladen chariot erachter, waardoor het totaalgewicht richting de 150kg gaat( ikzelf weeg de helft). Ik heb géén ervaring met schijfremmen op fietsen, maar ik heb er tot nu toe ook geen behoefte aangehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
Welke e-bike raden jullie aan die rustig nog de 25 km/p/u haalt met tegenwind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 09:41
En verder heb je geen eisen, wensen of voorkeuren? 😜

Zonder verdere info kun je hier toch geen serieus antwoord op verwachten?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deff
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09-2020

Mijn voorkeuren:
- <3000 euro
-Onderhoudsvriendelijk
-Shimano Deore of beter
Volgens mij rijden mijn vriendin en ik op de jouw gewenste fiets.
Kijk eens naar de Pegasus Tecaro Evo 10 (al zal de 11 ook wel voor de zomer uitkomen).
Omdat we er 2 tegelijk kochten hebben we er € 2573,- per stuk voor betaald en een gratis slot (AXA Defender) bij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mMario
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-10-2020
ibothead schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:37:
[...]

ik denk dat ik ook zo iets ga doen want komt maar niet verder met een volledige ebike kopen hier in nl met die stroeve winkels

Ga deze kopen denk ik zo.
https://www.mantel.com/pegasus-corona-disc?spec[]=7009
kwa fiets

deze motor:
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-61-s29r

omdat er Hydraulic remmen op zitten een extra setje senosrs daar ook kopen.
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2016-an-j7fj

natuurlijk de accu :
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2018-52-c8sc
Denk dat de 14,5 ah wel meer dan genoeg is voor mijn woonwerk afstand a 28km per dag totaal

Had ook gelezen dat je wel een sensor nodig hebt om te schakelen als je trap ondersteuning aan hebt staan.
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2015-6b-bgvp

Klopt dit zo ?
Die remsensors zijn gewoon nodig voor de veiligheid. Remhande iets aantrekken dan stopt aandrijving onmiddellijk.
De motor is erg sterk eigenlijk overkill, moet het Amp enorm terugzetten in vermogen naar Max 15 A en dan accelereerd de fiets nog geweldig. De speedsensor is een pracht met opschakelen via de derailleur lijkt het net een automatischeversnellingsbak, zo’n gevoel geeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:06

SuBBaSS

-has Ryzen

Alweer een tijdje geleden hield na een duidelijk hoorbare *klik* de trapondersteuning ermee op bij mijn batavus. Kon zo niet zien wat er mis was, alle bekabeling leek nog goed te zitten (eg.: niets losgeschoten oid.).
Begon alweer wat te vrezen voor (weer) een dikke nota van de fietsenmaker.

Afgelopen week de fiets maar even 'naar boven' gehaald (heb geen eigen schuur) voor een onderhouds- en schoonmaakbeurt.
Toen ik de fiets op de kop had staan viel me op dat een kabel die langs de achterbrug liep wel wat veel speling had, specifiek een kabel met een connector die de motor in het achterwiel lijkt te voeden.
De connector zat nog goed aangesloten, maar er zat een soort van clip aan die in een uitsparing aan de achterbrug hoorde te zitten. Deze was dus losgeschoten.
Na het opnieuw bevestigen meteen even getest: ja hoor, de ondersteuning deed het weer.
Ik blij natuurlijk.

Maar blijf nog wel met een vraag zitten: die kabel bevat vziw. geen bewegende onderdelen waardoor hij gefixeerd moet worden.
Iemand enig idee waarom die kabel per se vast (-aan het frame) moet zitten om de trapondersteuning te laten werken? Of was dit een gevalletje "toeval/domme pech"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25

Mijn voorkeuren:
- <3000 euro
-Onderhoudsvriendelijk
-Shimano Deore of beter

Orbea Keram Asphalt 20
2999 euro
[Afbeelding]

2475 euro
[Afbeelding]

Sparta M11Ti 2020
2699 euro
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cube Touring Hybrid Pro
2399 euro
[Afbeelding]

Voor wat het waard is, ik heb de vorige Kathmandu en ik ben er erg blij mee.
De voorvork beetje op gevoel afstellen v je route en verder geen enkele problemen. Ik koos v Cube omdat ik een merk wilde wat ervaring heeft met sport fietsen, ik fiets namelijk behoorlijk door >:)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
mMario schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:07:
[...]

Die remsensors zijn gewoon nodig voor de veiligheid. Remhande iets aantrekken dan stopt aandrijving onmiddellijk.
De motor is erg sterk eigenlijk overkill, moet het Amp enorm terugzetten in vermogen naar Max 15 A en dan accelereerd de fiets nog geweldig. De speedsensor is een pracht met opschakelen via de derailleur lijkt het net een automatischeversnellingsbak, zo’n gevoel geeft dat.
Ja remhendels zijn zeker nodig wil niet zoals omaatjes de weg opvliegen al rem ik. Laatst er weer bijna ene onder me vrachtwagen gehad die gelukkig er van af sprong maar remmen deed de e-bike niet.
En ja de motor moet terug geschroefd worden zodat de accu het ook een stuk langer uit houd.

Sspeedsensor voor de derailleur achter is ook een aanrader als ik zo filmpjes zie. Zonder dat ding sloop je ook je versnellingen.

Nu nog alles bestellen en iemand zoeken die meer verstand er van heeft met alles installeren en afstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door ibothead op 12-01-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Laro schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:37:
[...]

Qua remkracht is de razer prima. Óók op hoge snelheid en óók op lagere snelheid met een zwaar beladen chariot erachter, waardoor het totaalgewicht richting de 150kg gaat( ikzelf weeg de helft). Ik heb géén ervaring met schijfremmen op fietsen, maar ik heb er tot nu toe ook geen behoefte aangehad.
Hangt nogal van je gebruik af of Magura velgremmen ruim voldoende zijn of "net"voldoende. Als je met kind achterop en/of trailer de stad in moet als het regent is het echt heel duidelijk. Zonder EVO2 is het IMHO gewoon onvoldoende.

Maar als ik het vergelijk met onze MTB's is het gewoon prut. Een lage middenklasser Shimano schijfrem is bizar veel beter.

- Constante remkracht in alle omstandigheden.
- Veel lichtere remwerking waardoor je met één vinger kan remmen > Sterker nog, dat is precies de bedoeling. Je hebt daardoor meer controle.
- Geen velg slijtage.
- Doodeenvoudig zelf blokjes vervangen.
- Doodeenvoudig zelf remmen te ontluchten en eventueel olie te vervangen.
- Goedkoper...!

De Razer is een goede fiets omdat hij gewoon erg goed rijdt (uitgewogen geometrie en extreem stijf frame). Maar de Magura velgremmen zijn gewoon jammer. Het kan prima en je zal er niet mee te pletter rijden, maar schijfremmen zijn gewoon in elk scenario veel beter.

Trouwens, Batavus blijft me een beetje verbazen met hun verwarrende gamma.

Dinsdag met en zonder derrie. Bosch
Razer en Zonar. Yamaha.

Hebben ze nou gewoon nog een berg Razer frames liggen? Waarom niet de Razer schrappen en eventueel een Zonar met een Nexus naaf uitbrengen? Waarom zowel Bosch als Yamaha aanbieden?

Betreft de Dinsdag versies: Ik wordt er toch een klein beetje sip van, hoewel ik het wel begrijp (het oogt namelijk heel clean).

- Nieuwe vork zonder lowrider nokjes. Maar ik gok dat ik de enige in Nederland ben die daar om geeft :+ Kan je vermoedelijk met slangenklemmen prima oplossen (vork ziet er flink overbemeten uit, geloof dat verder wel).
- Geïntegreerde koplamp. Omdat het in het spatbord zit in plaats van in de voorvork is het nog enigszins te slikken, maar ik hou er niet van. Ik heb liever een losse oplossing die ik kan richten en kan vervangen (zoals door de superieure Axendos lampen)
- Aheadset oplossing voor het stuur en dan ook nog een oplossing die heel hoog staat. Omdat er geen spacers zijn zal je als je lager wil de voorbouw moeten vervangen. Nou kost dat twee tientjes+ arbeidsloon, maar het blijft weer iets wat je dan moet aanpassen. Je kan ook geen voorstoeltje monteren. => Aheadset voor een gewone fiets? Onzin oplossing. Maar goed, het is zoals het is.
- Nog steeds die vervelende zwevende achterdrager.

Wat dat betreft vind ik de Zonar en Razer praktischer (zwevende achterdrager hebben ze helaas ook).

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 12-01-2020 15:21 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam