Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste
Acties:

• maarte997
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-12-2019
wmeester schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:30:
[...]

Batterij zou je ook kunnen laten recellen. Heb ik ook gedaan bij tweaker Mux. Hij vraagt daar volgens mij 250€ voor.

Wat betreft het bedieningspaneel; had ik ook last van maar is opgelost na het losmaken van het scherm, schoonmaken en weer terugzetten.

Hier ook een Victoria fiets en heb daar verder geen klachten over.
Heeft Mux een site of pagina ergens? Ik vond ook herstellers, maar die vragen richting nieuwprijs...
ebattery.be: 369 euro
Bikabat.be: 451 euro
En voor zo een prijzen vraag ik me toch af wat het verschil met een nieuwe batterij is: worden écht alle cellen met slijtage vervangen en stijgt de levensduur hiermee richting die van een nieuwe batterij, of kan het zijn dat ik binnen een jaar alweer met versleten, nog niet vervangen, cellen zit?

• maarte997
NIEKler schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:57:
Per januari wil ik mijn woon-werkverkeer ook op de fiets gaan doen. Afstand is zo'n 15km. Fiets moet van het merk Batavus, Sparta of Koga zijn.

Gister heb ik een aantal proefritjes gemaakt en uiteindelijk ben ik bij de Batavus Finez E-Go Power uitgekomen. Dit is de versie die de accu in het frame heeft weggewerkt.

Nu zag ik ook dat er een Exclusive variant is die 300 duurder is. Naast de hippere kleur heeft deze fiets ook een riem in plaats van een ketting. Wat is jullie ervaring qua rijcomfort? Helaas hadden ze deze versie bij de fietsenwinkel niet staan.

Wat is qua accu handig om te doen? De 30km retour moet makkelijk haalbaar zijn op de kleinste 400wh accu. Is er een reden om voor 500wh te gaan voor een meerprijs van 200€?
Mijn ervaring is (zoals je hiervoor leest) dat mijn ketting zeer regelmatig aangespannen en vervangen moet worden. Omdat ik met NuVinci versnellingen rij is dat (in mijn ogen) niet zo eenvoudig om zelf te doen en moet ik dus telkens binnen, aanspannen doen ze wel gratis.
Maar een meerprijs van 300 euro is niet niks...

Ik rij eveneens 30km/dag met een 400Wh batterij en de noodzaak om een grotere batterij te nemen is er niet. Met de zwaarste ondersteuning rij ik op vrij glooiend landschap (regio Leuven) mijn batterij net iets meer dan half leeg (in de winter max 3 blokjes = +-60%). Op de Tour stand verbruik ik voor 30km 2 blokjes (=+-40 tot 50%) en reed ik, zeker toen de batterij nog nieuw was, 2 dagen heen- en terug voordat ik hem oplaadde, dan had ik (logischerwijs) nog een 15 à 25km reserve. Op de tourstand is 80km zeker haalbaar.

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 21-01 21:09
Per januari wil ik mijn woon-werkverkeer ook op de fiets gaan doen. Afstand is zo'n 15km. Fiets moet van het merk Batavus, Sparta of Koga zijn.

Gister heb ik een aantal proefritjes gemaakt en uiteindelijk ben ik bij de Batavus Finez E-Go Power uitgekomen. Dit is de versie die de accu in het frame heeft weggewerkt.

Nu zag ik ook dat er een Exclusive variant is die 300 duurder is. Naast de hippere kleur heeft deze fiets ook een riem in plaats van een ketting. Wat is jullie ervaring qua rijcomfort? Helaas hadden ze deze versie bij de fietsenwinkel niet staan.

Wat is qua accu handig om te doen? De 30km retour moet makkelijk haalbaar zijn op de kleinste 400wh accu. Is er een reden om voor 500wh te gaan voor een meerprijs van 200€?
Ik zou altijd indien mogelijk voor de grootste accu gaan, mocht je een keer echt serieuze wind tegen hebben is het altijd fijn om net even wat extra prik te hebben. De accu zal ook langer meegaan omdat je een grotere marge hebt qua slijtage.

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-01 13:18
maarte997 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:56:
[...]

Ik heb een vergelijkbare ervaring. Ik heb een Victoria-e 7.8 (2016) met 17 000 km (+-5000km/jaar). Na wat 'kleinere' incidentjes heb ik sinds een dik half jaar last van de batterij die niet altijd opstart indien ik wil vertrekken. Ik zet het display aan maar de batterij pikt niet op (merkbaar doordat hij geen 0km/u aangeeft bij opstart). Actieradius was echter nog steeds uitstekend. Op stevig glooiend landschap kan ik op Tour zonder problemen 60km rijden met dan nog 10-20km reserve.
De situatie was érg frustrerend (sluitingsuur crèche...), maar de dealer ging niet verder dan 'even de aan/uitknop op je batterij induwen zodat de batterij connectie maakt met je display. Dat helpt meestal, maar in 10% van de gevallen moet ik het meerdere keren doen vooraleer de batterij inspringt.
Sinds deze winter de vergelijkbare ervaring: batterij valt uit bij hogere ondersteuning. Mijn laatste stuk naar mijn werk is bergop en dan valt de batterij sowieso uit (met nog 4 blokjes over...). Indien ik op Turbo rij valt de batterij ook op andere stukken in het traject uit (bergop). Het lijkt me dus duidelijk dat de batterij niet meer voldoende spanning kan leveren. Ik heb m'n fiets nog niet binnen gedaan (weinig tijd, weinig zin in hem kwijt te zijn...) maar wel eens aan een andere dealer waar ik toevallig moest zijn uitleg gevraagd. Hij zei: foutcode uitlezen. Maar ik zie jullie zelf foutcodes aangeven. Hoe komen jullie hieraan? Als ik verder zoek lijkt het erop dat het display zelf de foutcode komt melden? Maar dat is bij mij niet het geval... En wat met updates van de software? Dit dient via de dealer te gebeuren voor zover ik kan vinden?
Ik heb jullie tip van '20 seconden de aan/uitknop indrukken' geprobeerd en zal tijdens de terugrit merken of het probleem hiermee is opgelost/verbeterd.
Als dit nu niet geholpen heeft vraag dan aan je fietsenmaker of je een paar dagen een nieuwe of andere goede accu mag gebruiken, om er zeker van te zijn dat het niet in je motor of andere aansturingen kan zitten. Niets zo vervelend dan dat de storing toch ergens in blijkt te zitten.
Als nu straks inderdaad blijkt dat het daadwerkelijk de accu de boosdoender is kunnen we altijd nog even verder kijken.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09:52

Ik doe ongv 1.5 jaar exact dit. Met een Batavus Dinsdag E-Go.
Met een 400wh zeker te doen. Maar niet als je de begrenzing eraf haalt. Ik zou sowieso voor 500Wh gaan, dan heb je ook minder last van degradatie.

• maarte997
Vlassie1980 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:38:
[...]

Ik zou altijd indien mogelijk voor de grootste accu gaan, mocht je een keer echt serieuze wind tegen hebben is het altijd fijn om net even wat extra prik te hebben. De accu zal ook langer meegaan omdat je een grotere marge hebt qua slijtage.
Maar met 400Wh heb je écht voldoende om in de slechtste weersomstandigheden 30 à 40km af te leggen. Daarnaast moet je de vraag stellen: is die 100Wh 200 euro meer waard? Met andere woorden koop je voor de prijs van 2 500Wh batterijen (aan +-700euro/stuk) bijna 3 400Wh batterijen (aan +-500euro/stuk)...
Trouwens... een 500Wh batterij heeft 'maar' een capaciteit van 482Wh... waar een 400Wh batterij het doet met 417Wh. Je betaalt dus 200 euro extra voor 65Wh...
Eerlijk gezegd: als je het niet nodig hebt, vind ik dat je reinste onzin...

• Vlassie1980
maarte997 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:51:
[...]

Maar met 400Wh heb je écht voldoende om in de slechtste weersomstandigheden 30 à 40km af te leggen. Daarnaast moet je de vraag stellen: is die 100Wh 200 euro meer waard? Met andere woorden koop je voor de prijs van 2 500Wh batterijen (aan +-700euro/stuk) bijna 3 400Wh batterijen (aan +-500euro/stuk)...
Trouwens... een 500Wh batterij heeft 'maar' een capaciteit van 482Wh... waar een 400Wh batterij het doet met 417Wh. Je betaalt dus 200 euro extra voor 65Wh...
Ik heb een keer met mijn oude Merida gefietst met code geel en vet zware wind. Accu van 400Wh was bij thuiskomst na 26 km compleet leeg. Je bent dan blij met elke Wh die erin zit 8)

Het blijft een persoonlijke keuze, ik zou het zo neertellen bij aanschaf van een nieuwe fiets.

• maarte997
Vlassie1980 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:54:
[...]

Ik heb een keer met mijn oude Merida gefietst met code geel en vet zware wind. Accu van 400Wh was bij thuiskomst na 26 km compleet leeg. Je bent dan blij met elke Wh die erin zit 8)

Het blijft een persoonlijke keuze, ik zou het zo neertellen bij aanschaf van een nieuwe fiets.
Maar in mijn ogen is er een rationelere/goedkopere optie: ik zou die dag mijn lader meepakken. >:)
Maar je hebt absoluut gelijk: als je het kan en wil neertellen, waarom zou je dan niet dat (hele) kleine beetje gemoedsrust kopen, de keuze is aan de koper. :P

Maruh, als in zulke weersomstandigheden je 400 (417) Wh batterij leeg was na 26km (= verbruik van 16Wh/km), dan haal je daar met 500 (482)Wh batterij maar 30km mee. Dat is 200 euro voor 4 extra km's...

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:24
maarte997 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:23:
[...]

Heeft Mux een site of pagina ergens? Ik vond ook herstellers, maar die vragen richting nieuwprijs...
ebattery.be: 369 euro
Bikabat.be: 451 euro
En voor zo een prijzen vraag ik me toch af wat het verschil met een nieuwe batterij is: worden écht alle cellen met slijtage vervangen en stijgt de levensduur hiermee richting die van een nieuwe batterij, of kan het zijn dat ik binnen een jaar alweer met versleten, nog niet vervangen, cellen zit?
https://muxtronics.nl/

Maar hij is via tweakers gewoon te benaderen: gallery: mux

En ja, alle cellen worden vervangen.

YouTube: Bosch Classic(+) battery rebuild step-by-step (055)

(je kan het dus ook zelf doen :) )

• zonnefreak
maarte997 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:51:
[...]

Toch moet je dit ook in een ander perspectief zien. Ik zal het proberen uit te leggen. Als je de accu altijd helemaal leeg rijd en daarna weer volledig vol oplaad gaat de accu zo'n 350 tot 500 ladingen mee.
Nu is het zo als je door een grotere accu 80% ( 4lampjes branden) opladen zou toepassen en ook je accu niet verder leegrijden dan 20 a 40% (1 a 2 lampjes branden nog) dan kun je onder die omstandigheden je accu ongeveer 1100 x keer opladen. Dus door een wat grotere accu van 500Wh aan te houden kun je met deze hoeveelheid lading 20-80% ook 40km afleggen. En je krijgt als beloning een accu die je ongeveer 1100 keer kunt opladen.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

• maarte997
zonnefreak schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:11:
[...]

Toch moet je dit ook in een ander perspectief zien. Ik zal het proberen uit te leggen. Als je de accu altijd helemaal leeg rijd en daarna weer volledig vol oplaad gaat de accu zo'n 350 tot 500 ladingen mee.
Nu is het zo als je door een grotere accu 80% ( 4lampjes branden) opladen zou toepassen en ook je accu niet verder leegrijden dan 20 a 40% (1 a 2 lampjes branden nog) dan kun je onder die omstandigheden je accu ongeveer 1100 x keer opladen. Dus door een wat grotere accu van 500Wh aan te houden kun je met deze hoeveelheid lading 20-80% ook 40km afleggen. En je krijgt als beloning een accu die je ongeveer 1100 keer kunt opladen.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Klopt, dit is het principe van een elektrische wagen. Maar hoe doe je dit met je elektrische fiets? Dit was voor mij bv. de reden om te stoppen met mijn fiets om de 2 dagen op te laden. Een lege batterij is niet zo goed. Daar kan ik dus rekening mee houden. Maar hoe doe ik dit tijdens het opladen? Zover ik weet kan nergens in het BSM ingesteld worden dat ik hem maar tot 80% wil opladen? Ofwel?
Daartegenover staat dat je voor 85 euro een Bosch Compact Charger kan kopen die je in de schuif op je werk kan leggen en, in nood, kan gebruiken om je batterij bij te laden. Je boet in aan gebruiksgemak maar hebt voor je terugrit wel een volle batterij.

• zonnefreak
wmeester schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:11:
[...]

https://muxtronics.nl/

Maar hij is via tweakers gewoon te benaderen: gallery: mux

En ja, alle cellen worden vervangen.

YouTube: Bosch Classic(+) battery rebuild step-by-step (055)

(je kan het dus ook zelf doen :) )
Bij de Bosch classic kan dit zo nog gedaan worden. Ik ben alleen bang dat het met de nieuwere bosch powerpacks ( met een ronde aansluiting) dit niet meer mogelijk is. Ik heb ondertussen best wel wat ervaringen opgedaan met defecte bosch powerpacks.
Als er ook maar 1 draadje per ongeluk losraakt van het BMS gaat hij in een soort beveiligingsstand waar hij niet meer uitkomt. Er zitten 2 aansluitblokjes 1 met 6 en 1 met 7 connectors. Deze staan continu in verbinding met alle accucellen. Als hier iets mis gaat dan is je accu niets meer waard. Dus uitkijken hiermee. :F

• zonnefreak
maarte997 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:24:
[...]

Klopt, dit is het principe van een elektrische wagen. Maar hoe doe je dit met je elektrische fiets? Dit was voor mij bv. de reden om te stoppen met mijn fiets om de 2 dagen op te laden. Een lege batterij is niet zo goed. Daar kan ik dus rekening mee houden. Maar hoe doe ik dit tijdens het opladen? Zover ik weet kan nergens in het BSM ingesteld worden dat ik hem maar tot 80% wil opladen? Ofwel?
Daartegenover staat dat je voor 85 euro een Bosch Compact Charger kan kopen die je in de schuif op je werk kan leggen en, in nood, kan gebruiken om je batterij bij te laden. Je boet in aan gebruiksgemak maar hebt voor je terugrit wel een volle batterij.
Zodra de accu word aangesloten via je oplader gaat hij eerst alle cellen balanceren. Dit doet hij zo ie zo continu. Op het moment dat het 5de lampje gaat knipperen heb je de 80% lading bereikt. Eigenlijk heel eenvoudig dus

• maarte997
zonnefreak schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:28:
[...]

Zodra de accu word aangesloten via je oplader gaat hij eerst alle cellen balanceren. Dit doet hij zo ie zo continu. Op het moment dat het 5de lampje gaat knipperen heb je de 80% lading bereikt. Eigenlijk heel eenvoudig dus
Oké, maar dan moet ik er bewust mee bezig zijn. Principe nu is: thuiskomen, fiets in lader prikken, avondritueel (eten, huishouden, kroost, ...). Dan denk ik er eerlijk gezegd niet meer aan om mijn lader te gaan uithalen.
Dan lijkt een stekkerdoos met timer me wel een oplossing. Even testen hoe lang het duurt om onder normale omstandigheden om te laden naar 80% en deze duur instellen in de timer, waarna hij uitschakelt (al weet ik niet eens of dat bestaat en wat dat kost).

• zonnefreak
maarte997 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:31:
[...]

Oké, maar dan moet ik er bewust mee bezig zijn. Principe nu is: thuiskomen, fiets in lader prikken, avondritueel (eten, huishouden, kroost, ...). Dan denk ik er eerlijk gezegd niet meer aan om mijn lader te gaan uithalen.
Dan lijkt een stekkerdoos met timer me wel een oplossing. Even testen hoe lang het duurt om onder normale omstandigheden om te laden naar 80% en deze duur instellen in de timer, waarna hij uitschakelt (al weet ik niet eens of dat bestaat en wat dat kost).
Zeker herkenbaar :) je zou ook je timer op je smartphone kunnen instellen. Als deze afgaat dan de stekker eruit trekken. Ik haal mijn accu altijd uit mijn fiets en laat hem eerst een uurtje binnen op temperatuur komen. Dan ga ik hem pas opladen.
De meeste gangbare kookwekkers gaan niet langer dan een uur. Dus dat schiet ook niet op.

Met een timerclock kan natuurlijk ook. Maar misschien is bovenstaande ook een goede oplossing.

• Vlassie1980
maarte997 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:03:
[...]

Maar in mijn ogen is er een rationelere/goedkopere optie: ik zou die dag mijn lader meepakken. >:)
Maar je hebt absoluut gelijk: als je het kan en wil neertellen, waarom zou je dan niet dat (hele) kleine beetje gemoedsrust kopen, de keuze is aan de koper. :P

Maruh, als in zulke weersomstandigheden je 400 (417) Wh batterij leeg was na 26km (= verbruik van 16Wh/km), dan haal je daar met 500 (482)Wh batterij maar 30km mee. Dat is 200 euro voor 4 extra km's...
Ja, maar dan heb je misschien net wel je huis gehaald zonder dat je accu helemaal leeg is :+
Ik hou er gewoon niet van om zonder prik te komen staan.

En wat betreft die lader: Ik heb standaard voor elke e-bike die ik aanschaf een extra lader bijgekocht zodat ik ze niet mee hoef te zeulen. De laders voor mijn Bulls Green Mover zijn voor 48 volt en die hebben dus ook een fan om de warmte af te voeren en die kunnen absoluut niet tegen vallen en stoten in een tas.

• twkr18526
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-01 22:32
Vlassie1980 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:38:
[...]

Hoe lang heb je al gereden op je e-bike en welke batterij degradatie heb je gemerkt?

Met een 400Wh Bosch Powerpack haal ik gemend 60-70km voordat er maar 1 streepje over is. Na half jaartje nog geen merkbare verschil opgemerkt.

Ik heb nu een Gazelle Vento met standaard 300Wh besteld en als extra nog een 300Wh accu (omdat het toch maar €150 voor de accu was. Dus 2x 300Wh batterij voor zelfde geld als 1 upgrade naar 1x 400Wh.

Ben benieuwd of dat een slimme beslissing is.

• twkr18526
Weet iemand trouwens hoe je de hoeveelheid laadcycli van een batterij nakijkt? En of het beter is je batterij tussen 40-80 opgeladen te houden net als telefoon ipv volledig leeg-volledig vol op te laden?

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:28
zonnefreak schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:28:Zodra de accu word aangesloten via je oplader gaat hij eerst alle cellen balanceren. Dit doet hij zo ie zo continu. Op het moment dat het 5de lampje gaat knipperen heb je de 80% lading bereikt. Eigenlijk heel eenvoudig dus
Wat ik bij de meeste accu's(geen Bosch) meet is dat de BMSen pas bij 4.10-4.20V gaan balanceren en niet bij een lagere spanning. Maar t kan zijn dat een Bosch accu dit wel doet zodra die aan de lader zit. De BMSen die ik gebruik/plaats doen dit iig niet bij een lagere spanning dan 4.10V of er nu een lader aan zit of niet.

bgttje wijzigde deze reactie 05-12-2019 22:31 (15%)

• maarte997
twkr18526 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:39:
[...]

Hoe lang heb je al gereden op je e-bike en welke batterij degradatie heb je gemerkt?

Met een 400Wh Bosch Powerpack haal ik gemend 60-70km voordat er maar 1 streepje over is. Na half jaartje nog geen merkbare verschil opgemerkt.

Ik heb nu een Gazelle Vento met standaard 300Wh besteld en als extra nog een 300Wh accu (omdat het toch maar €150 voor de accu was. Dus 2x 300Wh batterij voor zelfde geld als 1 upgrade naar 1x 400Wh.

Ben benieuwd of dat een slimme beslissing is.
Ik merkte deze zomer dat mijn batterij op de lichtste ondersteuning (eco) een rijbereik van 110-120 km gaf. Op Tour (stand 2 v.d. 4) +-60/70km. Beide waarden zijn eveneens de waarden die hij gaf bij nieuwstaat en in ideale omstandigheden.

Update van mijn batterij reset: gisteren leek het te helpen, bij de bergop volgas gegeven met de zwaarste ondersteuning en hij hield het gedurende 2 'beklimmingen' vol, waarbij hij eerder al uitviel. Maar vanmorgen... de zwaarste beklimming... licht uit. Jammer. Dan maar denken aan een nieuwe batterij. Volgende week eens de fiets binnen doen. Hij heeft sowieso onderhoud nodig en dan kan ik zoals hier voorgesteld eens vragen of ik een nieuwe batterij mag lenen om te beoordelen of de oorzaak effectief bij de batterij ligt.

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Nog 2 dagen geldig: https://ebikecollectief.consumentenbond.nl/wizard

Voor de mensen die nog een nieuwe ebike zoeken en geen zin hebben in 1x een (groot) bedrag op te hoesten. Schijnbaar komt er pas in maart weer een nieuwe actie.

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

• B2B2
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21-01 19:27
twkr18526 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:50:
Weet iemand trouwens hoe je de hoeveelheid laadcycli van een batterij nakijkt? En of het beter is je batterij tussen 40-80 opgeladen te houden net als telefoon ipv volledig leeg-volledig vol op te laden?
Ze kunnen de accu dacht ik aansluiten op de pc. En maken dan met speciale software een uitdraai van de motor en accu. Daar staan ook het aantal laadcycli op

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09:34
@London En na 3 jaar kun je de fiets kopen tegen dagwaarde...anders blijf je de lease doorbetalen als niet opzegt of zelf door wilt.... Na 10 jaar heb je in dat geval, blijven leasen, de fiets dus 3x betaald... Oef... |:(
ARTIKEL 25 KOOPOPTIE25.1 U hebt het eerste recht van koop met betrekking tot het voertuig. Wanneer u hiervan gebruik wenst te maken,kunt u minimaal 1 maand voor het einde van de Leaseovereenkomst bij Friesland Lease de prijs opvragen waartegen u het voertuig kunt overnemen
De dagwaarde is gebruikelijk:
https://www.unigarant.nl/...nt-afschrijvingslijst.pdf
≥ € 750 8 jaar afschrijving dus 12,50% per jaar af schrijven.

Dus na 3 jaar mag je hem kopen ten 100-3*12,50=62,50 % van hun... prijs...
Hun prijs is voor de goedkoopste van 33 euro per maand, zonder verzekering even: Winkelwaarde fiets: € 1.449
Hmmm? Klopt dat wel...
Ik zie hem op diverse plaatsen staan voor rond de 1250 euro.....

Dus over die 200 euro extra betaal je ook geld... zowel in de lease als in de dagwaarde aan het eind...

Ergo: Er wordt niet ten gunste van de koper gerekend... vooral ten gunste van de lease maatschappij...

Oja, ben lid van de CB maar wil toch graag wel ff kritisch blijven....

Zit je even wat krap in het geld dan is dit wel een super dure manier om een e-bike te kopen.....

Heb je ff geen fiets, laat je niet verleiden, de 2e hands niet e-bikes zijn nu vast heeeel goedkoop... rijd daar zo lang op als je nodig het om het geld om zelf een e-bike te kopen bij elkaar hebt.... das pas voordelig...

• bgttje
  • Laatst online: 10:28
London schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:05:
Nog 2 dagen geldig: https://ebikecollectief.consumentenbond.nl/wizardVoor de mensen die nog een nieuwe ebike zoeken en geen zin hebben in 1x een (groot) bedrag op te hoesten. Schijnbaar komt er pas in maart weer een nieuwe actie.
Waarom al die fietsen met een accu achterop???? Wanneer stappen ze daar nu vanaf...….onbegrijpelijk. De enige is een SP maar ja...…..veel te duur.

• B2B2
Is het mogelijk om een active line / performace line batterij te gebruiken op een classicline motor?
Ik weet dat je dan de accu kabel moet vervangen. Maar als dat gedaan is zou het dan werken? Of zou de software van motor en accu niet met elkaar kunnen communiceren?

De classicline accu is steeds minder goed te verkrijgen. Terwijl de active performaceline accu's je om je oren vliegen.

Vandaar de vraag.

• zonnefreak
B2B2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:00:
Is het mogelijk om een active line / performace line batterij te gebruiken op een classicline motor?
Ik weet dat je dan de accu kabel moet vervangen. Maar als dat gedaan is zou het dan werken? Of zou de software van motor en accu niet met elkaar kunnen communiceren?

De classicline accu is steeds minder goed te verkrijgen. Terwijl de active performaceline accu's je om je oren vliegen.

Vandaar de vraag.
Goede vraag. Ik weet het antwoord eerlijk gezegd ook niet. Ik vermoed eerlijk gezegd dat het software technisch wel geblokkeerd zal zijn. Maar ik snap dat je liever op een andere accu zou overstappen.

• twkr18526
maarte997 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:57:
[...]

Ik merkte deze zomer dat mijn batterij op de lichtste ondersteuning (eco) een rijbereik van 110-120 km gaf. Op Tour (stand 2 v.d. 4) +-60/70km. Beide waarden zijn eveneens de waarden die hij gaf bij nieuwstaat en in ideale omstandigheden.

Update van mijn batterij reset: gisteren leek het te helpen, bij de bergop volgas gegeven met de zwaarste ondersteuning en hij hield het gedurende 2 'beklimmingen' vol, waarbij hij eerder al uitviel. Maar vanmorgen... de zwaarste beklimming... licht uit. Jammer. Dan maar denken aan een nieuwe batterij. Volgende week eens de fiets binnen doen. Hij heeft sowieso onderhoud nodig en dan kan ik zoals hier voorgesteld eens vragen of ik een nieuwe batterij mag lenen om te beoordelen of de oorzaak effectief bij de batterij ligt.
Dat klinkt niet best als je afgelopen zomer nog prima 120km kon. Zit de fiets en batterij nog onder garantie?

Afgelopen week voor het eerst proberen op te laden tussen 2-4 blokjes (mikte op 30-70%).

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:44
Zijn er hier nog mensen met de folkvanlig? Er zijn ondertussen wat tips om de snelheidsremover te verwijderen, de rest van de instellingen zijn mij niet duidelijk. Iemand bekend met de "termen" die je tegenkomt in zo'n controller?

https://joikulp.net/2019/...lkvanlig-ebike-from-ikea/

• johnsmith
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-01 10:08
jantje112 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:26:
Zijn er hier nog mensen met de folkvanlig? Er zijn ondertussen wat tips om de snelheidsremover te verwijderen, de rest van de instellingen zijn mij niet duidelijk. Iemand bekend met de "termen" die je tegenkomt in zo'n controller?

https://joikulp.net/2019/...lkvanlig-ebike-from-ikea/
Ja die heb ik en inderdaad die begrenzing is niet geweldig. Het lijkt wel een aan/uit schakelaar die abrupt de ondersteuning onderbreekt.
Het wachtwoord voor het admin menu zoals in de link stond staat ook in de handleiding, maar bij mij hielp het niet.
Heb ook de snelheid op 41 ingesteld maar had geen invloed.
Uiteindelijk maar een andere controller er op gezet en nu is er geen begrenzing meer, ondersteuning bouwt nu langzaam af, tot ongeveer 28 km/u (gps) .

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

• B2B2
zonnefreak schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:03:
[...]

Goede vraag. Ik weet het antwoord eerlijk gezegd ook niet. Ik vermoed eerlijk gezegd dat het software technisch wel geblokkeerd zal zijn. Maar ik snap dat je liever op een andere accu zou overstappen.
Ik ben echt wel benieuwd of dit werkt :) Als je dit bij Bosch navraagt krijg je daar toch geen eerlijk antwoord op omdat ze liever niet hebben dat je zelf gaat knutselen. Maar de software zal denk wel het probleem zijn.

Iemand die het uit wil proberen O-)

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:44
johnsmith schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 23:17:
[...]

Ja die heb ik en inderdaad die begrenzing is niet geweldig. Het lijkt wel een aan/uit schakelaar die abrupt de ondersteuning onderbreekt.
Het wachtwoord voor het admin menu zoals in de link stond staat ook in de handleiding, maar bij mij hielp het niet.
Heb ook de snelheid op 41 ingesteld maar had geen invloed.
Uiteindelijk maar een andere controller er op gezet en nu is er geen begrenzing meer, ondersteuning bouwt nu langzaam af, tot ongeveer 28 km/u (gps) .
Heb je daar iets meer info over? De harde “uit” lijkt bij mij nu verdwenen. (Staat nu op 35) maar ik had graag wat meer snelheid gewild. Is de controller makkelijk te vervangen?

• Dacuuu
  • Laatst online: 09:57
London schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:05:
Nog 2 dagen geldig: https://ebikecollectief.consumentenbond.nl/wizard

Voor de mensen die nog een nieuwe ebike zoeken en geen zin hebben in 1x een (groot) bedrag op te hoesten. Schijnbaar komt er pas in maart weer een nieuwe actie.
Ik snap niet dat de consumentenbond hier aan mee doet. Als je arm wilt blijven moet je een ebike leasen..

De Giant Prime E+1 bijvoorbeeld, is bij mantel te koop voor €2049. Als je hem wil leasen kost die €71 x 36 maanden = €2556! En wat hou je over na de looptijd van 3 jaar? Helemaal niks nada noppes. Je mag de fiets tegen een nu nog onbekend bedrag overkopen. :+

Bij de lease fiets zit een enra plus verzekering, als je die los voor je eigen fiets zou afsluiten zou je nog veel goedkoper uit zijn, en een fiets overhouden.

Dacuuu wijzigde deze reactie 08-12-2019 11:09 (9%)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• rened80
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 06-01 19:32
Mijn e-bike (batavus trentline) met bosch middenmotor is ongeveer 5 1/2 jaar oud en heeft tussen de 25000 en 30.000 km op de teler. Ik gebruik een badass om wat sneller te kunnen gaan dus weet het niet exact.

De laatste weken krijg ik een 640 error code op het display. Volgens het boekje is dat een 'Interne accu fout Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer'.

Ik vermoed dat mijn accu op is. Het lijkt dat hij de gevraagde spanning niet meer kan leveren. Op standje turbo begint de fiets aan en uit te gaan. En bij twee streepjes accu valt de fiets uit als ik stevig door wil trappen (ook op standje sport), en dus meer energie vraagt. Maar ook op momenten dat de accu nog behoorlijk vol is kan hij soms uitvallen. Even aan en uitzetten helpt. Met koude ochtenden lijkt dit erger te zijn.

De beste oplossing lijkt een revisie van de accu, maar voordat ik daar aan begin zou ik graag van jullie willen weten of het eventueel ook iets anders kan zijn dan een versleten accu? Heeft iemand ervaring met deze error code?

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Dacuuu schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:30:
[...]

Ik snap niet dat de consumentenbond hier aan mee doet. Als je arm wilt blijven moet je een ebike leasen..

De Giant Prime E+1 bijvoorbeeld, is bij mantel te koop voor €2049. Als je hem wil leasen kost die €71 x 36 maanden = €2556! En wat hou je over na de looptijd van 3 jaar? Helemaal niks nada noppes. Je mag de fiets tegen een nu nog onbekend bedrag overkopen. :+

Bij de lease fiets zit een enra plus verzekering, als je die los voor je eigen fiets zou afsluiten zou je nog veel goedkoper uit zijn, en een fiets overhouden.
Mee eens hoor. Maar ik dacht ik deel het toch even mocht iemand er interesse in hebben :Y

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

• zonnefreak
rened80 schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:58:
Mijn e-bike (batavus trentline) met bosch middenmotor is ongeveer 5 1/2 jaar oud en heeft tussen de 25000 en 30.000 km op de teler. Ik gebruik een badass om wat sneller te kunnen gaan dus weet het niet exact.

De laatste weken krijg ik een 640 error code op het display. Volgens het boekje is dat een 'Interne accu fout Start het systeem opnieuw. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact op met uw Bosch eBike-dealer'.

Ik vermoed dat mijn accu op is. Het lijkt dat hij de gevraagde spanning niet meer kan leveren. Op standje turbo begint de fiets aan en uit te gaan. En bij twee streepjes accu valt de fiets uit als ik stevig door wil trappen (ook op standje sport), en dus meer energie vraagt. Maar ook op momenten dat de accu nog behoorlijk vol is kan hij soms uitvallen. Even aan en uitzetten helpt. Met koude ochtenden lijkt dit erger te zijn.

De beste oplossing lijkt een revisie van de accu, maar voordat ik daar aan begin zou ik graag van jullie willen weten of het eventueel ook iets anders kan zijn dan een versleten accu? Heeft iemand ervaring met deze error code?
Laat je fiets even uitlezen bij de fietsenmaker. Deze kan de accu volledig uitlezen en zo ook precies zien wat er aan de hand is. Ik vermoed dat er een cluster van 4 cellen onder de kritieke spanning is gekomen.
Maar toch 25 a 30000km met je accu gedaan is niet slecht hoor.

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-01 18:25
Mijn e-bike (batavus trentline) met bosch middenmotor is ongeveer 5 1/2 jaar oud en heeft tussen de 25000 en 30.000 km op de teler. Ik gebruik een badass om wat sneller te kunnen gaan
De beste oplossing lijkt een revisie van de accu, maar .....
Dat hoor of lees je toch weinig, 5,5 jaar met 'n accu, ruim 25k op de teller en gebruikt met een badass!

Dan heb je weinig reden om ergens over in te zitten. Natuurlijk is dit de accu, die is kuis versleten. Laat er nieuwe cellen bij een genormeerd bedrijf inzetten en rij vrolijk verder mits de rest van de fiets nog dik in orde is.

• johnsmith
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-01 10:08
Heb je daar iets meer info over? De harde “uit” lijkt bij mij nu verdwenen. (Staat nu op 35) maar ik had graag wat meer snelheid gewild. Is de controller makkelijk te vervangen?
Als de harde "uit" bij jou weg is zou ik zo laten.
Bij mij ging die uit bij ongeveer 24km/u (gps). Nu bouwt het af tot ongeveer 28 km/u. De motor (wikkeling) is waarschijnlijk nu de begrenzing.

Het is geen plug en play, je moet wel weten hoe je de kabels aansluit. Maar wel goed te doen.
Ik heb deze controller gekocht, incl display. Nog even getest en het werkte inderdaad niet met het Ikea display.
Gelukkig klopte het bijgeleverde schema precies, was dus aansluiten en het werkte.

https://www.greenbikekit....oller-with-led-meter.htmlhttps://www.greenbikekit....oller-with-led-meter.html
En een kabel:
https://www.greenbikekit....roof-connector-cable.html
En een case:
https://www.greenbikekit.com/controller-case.html
Die case past mooi tussen zadelbuis en achterwiel.

Bedenkt dus dat je een extra controller kastje krijgt en je het Ikea display niet meer kunt gebruiken.

Dat Ikea display zal misschien wel kunnen maar dan heb je een andere (duurdere) controller nodig. Dit was de goedkoopste oplossing die ik me kon bedenken.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 10:20
bgttje schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:04:
[...]

Waarom al die fietsen met een accu achterop???? Wanneer stappen ze daar nu vanaf...….onbegrijpelijk. De enige is een SP maar ja...…..veel te duur.
Mwah, plaats van de accu maakt niet zo heel veel uit voor de wegligging, of beter gezegd, mits goed ontworpen kan een fiets met een accu achterop briljant rijden.

Voorkeur van mij zou zijn:

1,. Accu op onderbuis.
2. Accu achterop
3. Accu in het frame.

Bij optie drie is het de vraag of er na 6+ jaar nog wel een accu is te vinden die past.

• maarte997

Ik heb een vergelijkbaar probleem (zie een pagina of 2 hiervoor). De ervaring is hetzelfde, ik krijg echter geen foutcode. Maar uitval van batterij bij zware ondersteuning: check. Ik heb het probleem sinds dat het echt koud werd (rond de 0 graden 's ochtends). Mijn fiets heeft echter 16 000 km (eens tegoei gekeken want ik dacht dat ik al aan 17 000 zat)... Hij gaat morgen binnen bij de fietsenmaker voor een groot onderhoud en die zal meer kunnen zeggen.
Enkele dagen geleden is Mux (hier op Tweakers) vermeld indien je nieuwe cellen in je batterij wilt laten plaatsen.

• twkr18526
Vandaag de nieuwe fiets gekregen. Nog niet mee gereden. Wel de accu eerst volledig opgeladen, evenals de nieuwe extra Powerpack opgeladen. Beide accus geven op eco stand een range aan van 88/89 km (ene 88, andere 89).

Helaas wel schade aan de display. Grote krassen. Beetje jammer van een nieuwe fiets. Gebeld en een kleine korting aangeboden gekregen. Neig toch nog even om te kiezen voor een andere nieuwe fiets. Ook al zal er later vast een krasje komen.

• Michel242186
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:47
mijn Qwic MN7 vandaag naar de fietsenmaker gebracht.

nadat ik de batterij helemaal opgeladen had gaf de batterij status "leeg" icoontje bleef knipperen (wel gewoon nog ondersteuning)
ze hadden de batterij en display al vervangen maar nog geen oplossing even afwachten.

ook laat ik het ketting weer opspannen was alweer flink aan het klapperen.
inmiddels 2800km erop zitten sinds juni 2019

Michel242186 wijzigde deze reactie 11-12-2019 22:50 (10%)

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:06
Het zat er al aan te komen, iedere dag verwijder ik netjes mijn Bosch Intuvia display en soms gaat dat nog best wel stroef, vandaag schoot hij tussen het verwijderen uit mijn handen tegen de stoeptegels aan.

De eerste krassen op mijn nieuwe fiets zijn een feit :/

Ik denk dat ik het display maar eens ga vastschroeven.

BlaBlaBla

• Vlassie1980
Vorige week met mijn fiets gevallen op een opgevroren stuk fietspad. Schade leek beperkt tot een kromme crank en schade aan de rechter remhendel.

Toch maar even een schaderapport bij mijn fietsenmaker op laten maken. Totale schade blijkt meer dan €1000 te zijn :X

- Hele crankset moet vervangen worden, daar zit een nieuw voorblad op en ook de trapkrachtsensor zit daarin
- Remset totaal vervangen
- Bagagedrager
- Wiel krom

Dit kost bij elkaar 3 uur om te repareren.

Gelukkig WA + Casco verzekerd en een eigen risico van €50
Zal nog wel even duren voordat ik die fiets weer terug heb.

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:10:
Vorige week met mijn fiets gevallen op een opgevroren stuk fietspad. Schade leek beperkt tot een kromme crank en schade aan de rechter remhendel.

Toch maar even een schaderapport bij mijn fietsenmaker op laten maken. Totale schade blijkt meer dan €1000 te zijn :X

- Hele crankset moet vervangen worden, daar zit een nieuw voorblad op en ook de trapkrachtsensor zit daarin
- Bagagedrager
- Wiel krom

Meer dan 1000,- euro voor die 4 handelingen? Bizar. De helft lijkt me veel realistischer? En dat van die schijfremmen kan ik niet goed volgen. Wat is er gebeurd dat letterlijk alles van leidingen en grepen tot aan zuigers moet worden vervangen. Kabels en remhendel rechts snap ik, maar een complete transplantatie? Ik ben dan toch wel benieuwd wat er stuk is.

Materiaal (adviesprijzen): Shimano schijfremmen 150,- (voor+achter), als hij alleen achter vervangt is het dus de helft) , Bagagedrager racktime 40,-, Crankstel 100,-. (exc trapas). Trapas met sensor 150,-. (gokje)
Uurloon 60,-= 180,-

=>620,- (give or take)

Mijn FM is ook niet goedkoop, maar dit vind ik redelijk prijzig... Ik vind hem trouwens best optimistisch over die drie uur. Ik heb dit soort operaties aardig zien uitlopen :+

roffeltjes wijzigde deze reactie 12-12-2019 10:52 (17%)

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:42:
[...]

Meer dan 1000,- euro voor die 4 handelingen? Bizar. De helft lijkt me veel realistischer?

Materiaal (adviesprijzen): Shimano schijfremmen 150,-, Bagagedrager racktime 40,-, Crankstel 100,-. (exc trapas). Trapas met sensor 150,-. (gokje)
Uurloon 60,-= 180,-

=>620,- (give or take)

Mijn FM is ook niet goedkoop, maar dit vind ik redelijk prijzig... Ik vind hem trouwens best optimistisch over die drie uur. Ik heb dit soort operaties aardig zien uitlopen :+
Ze moeten ook nog het wiel rechtzetten, die schijnt ook krom te zijn :+
Handrem set moet er ook nog bij, en dat is speed pedelec spul met remverlichting dus duurder...

Het enige dat onderhand nog niet vervangen is aan die fiets zijn de koplamp en de accu 8)

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-01 16:01

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

als ik een 470Wh accu leegrijd, en volledig oplaad, mag ik er dan vanuit gaan dat er ook ca 0,470kWh in gaat?
Ik heb een 470Wh qwic accu, die als deze leeg is en volledig wordt opgeladen, ongeveer 0,3kWh aan stroom opslaat

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:50:
[...]

Ze moeten ook nog het wiel rechtzetten, die schijnt ook krom te zijn :+
Handrem set moet er ook nog bij, en dat is speed pedelec spul met remverlichting dus duurder...

Het enige dat onderhand nog niet vervangen is aan die fiets zijn de koplamp en de accu 8)
Een wiel spaken is 1 uur werk (en zit dus al in arbeidsloon verpakt. Als hij van scratch gaat: Nieuwe Velg+36 spaken is 60,-.

Dat van die remset kan ik nog steeds niet plaatsen, hoe kan alles moeten worden vervangen? Maar goed; ik ga er vanuit dat de extra kosten daar alleen in de remhendel zitten, zuigers en kabels zijn standaard spul (ik geloof best dat het 4 pots is, maar ook dat is standaard). Dus zelf als je dat hele zaakje 150,- duurder maakt (zou ik veel vinden), dan kom ik nog steeds niet op 8) die bedragen.

Kan me niet onttrekken van het gevoel dat je FM preventief vervangt en opplust omdat het toch door de verzekering wordt vergoed ;)

• maarte997
zonnefreak schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:40:
[...]

Laat je fiets even uitlezen bij de fietsenmaker. Deze kan de accu volledig uitlezen en zo ook precies zien wat er aan de hand is. Ik vermoed dat er een cluster van 4 cellen onder de kritieke spanning is gekomen.
Maar toch 25 a 30000km met je accu gedaan is niet slecht hoor.
Tot in welk detail kunnen ze de batterij uitlezen? Want ik ben zonet mijn fiets gaan terughalen en ze zeiden dat de batterij 'geen foutmeldingen' gaf... Terwijl de fiets duidelijk problemen geeft... Zoals omschreven: uitvallen bij zware belasting bergop...
Ze hebben er wat contactvet op gedaan. Geen idee wat dit doet, maar nu merk ik dat de batterij bij zware belasting terugvalt in ondersteuning. Ik krijg dus constante golfbewegingen qua ondersteuning die variëren van geen enkele ondersteuning tot maximale ondersteuning... Voorlopig valt hij niet uit...
Indien het contactvet niet helpt, moet ik terug gaan... Alweer... Is dat gepingpong echt nodig of word ik wat aan het lijntje gehouden (en kan ik misschien denken dat mijn batterij helemaal niet werd uitgelezen)? Hij sprak bv. wel dat enkele cellen het begeven kunnen hebben, maar ik vermoed dat je dat met een diagnostische test wel moet merken...

• wmeester

- Bagagedrager
- Wiel krom

Wat een geld zeg. Wat kan er aan een bagagedrager nou zo stuk zijn dan ie geheel vervangen moet worden. En een wiel rechtmaken, ik kan het niet, maar een fietsenmaker toch wel binnen een half uurtje.

Ik snap wel dat je je fiets netjes wil houden maar dit loopt wel in de papieren.

Mag ik vragen wat zo'n verzekering kost per jaar?

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:36
wmeester schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:16:
[...]

Wat een geld zeg. Wat kan er aan een bagagedrager nou zo stuk zijn dan ie geheel vervangen moet worden. En een wiel rechtmaken, ik kan het niet, maar een fietsenmaker toch wel binnen een half uurtje.

Ik snap wel dat je je fiets netjes wil houden maar dit loopt wel in de papieren.

Ik betaal 100 euro per jaar voor mijn RD10 ter waarde van EUR 3399. Bij de ANWB.
Eigen Risico EUR 25,- meen ik!

• Vlassie1980
[...]

Ik betaal €18 per maand
WA + Casco
Eigen risico €50

Het gaat hier overigens wel om een Speed Pedelec, dus het is een soort bromfietsverzekering.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 12-12-2019 16:00 (8%)

• wmeester
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:00:
[...]

Ik betaal €18 per maand
WA + Casco
Eigen risico €50

Het gaat hier overigens wel om een Speed Pedelec, dus het is een soort bromfietsverzekering.
Valt nog alles mee. Ik heb nu geen verzekering voor dat soort dingen maar mocht hier in het voorjaar een nieuwe fiets komen is dat zeker het eerste 1-2 jaar de moeite waard.

offtopic:
ja, die oude Bulls Green mover :P :+ Ik lees al een poosje mee :)

• eisbaer
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

eisbaer

WATT fiets

- Bagagedrager
- Wiel krom

Ik zou de volgende keer zeggen dat je het in overweging neemt en het ook eens aan een andere fietsenmaker voorleggen.

Mijn e-bike: https://bit.ly/2V4ISOS

• hansie18
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05:13
Chamonix Gazelle, prachtfiets, met speedclip. Maart gekocht, remblokjes al moeten laten vervangen (29.50E) en vandaag "ijzer"werk in trapper gewoon doorgebroken. Is dat normaal na 8 a 9 maanden? Batterij begint ook behoorlijk na te laten, maar kan ook aan weer liggen.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09:52
hansie18 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:10:
Chamonix Gazelle, prachtfiets, met speedclip. Maart gekocht, remblokjes al moeten laten vervangen (29.50E) en vandaag "ijzer"werk in trapper gewoon doorgebroken. Is dat normaal na 8 a 9 maanden? Batterij begint ook behoorlijk na te laten, maar kan ook aan weer liggen.
Je hebt nog geen winter meegemaakt, dat ligt idd aan het weer.
Remblokjes vervangen, tja, hangt ervan af, hoeveel kilometer doe je?
Ik moet ongeveer 2 a 3 keer per jaar mijn remschijf blokjes laten vervangen. (Ik fiets 150km per week)

• zonnefreak

- Bagagedrager
- Wiel krom

Dan zal er nog wel een schade expert komen kijken naar de schade. Volgens mij standaard boven de 600 a 650 euro. Een kant en klare gevulde remsysteem met alles erop en eraan is gewoon goedkoper dan alles naderhand moeten ontluchten en dergelijke, vermoed ik.

Heb paar dagen geleden een paar nieuwe Swalbe marathon GT 365 fietsbanden erop gelegd. Achterband was toch verder versleten dan ik had gedacht.

• roffeltjes
zonnefreak schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:58:
[...]Een kant en klare gevulde remsysteem met alles erop en eraan is gewoon goedkoper dan alles naderhand moeten ontluchten en dergelijke, vermoed ik.
Ontluchten is met het juiste spul een fluitje van een cent (met 10 minuten per rem doet een goede monteur het echt rustig aan).

Een nieuwe set moet je ook nog gewoon kabel op maat knippen, monteren met olijfjes, vullen en dan ontluchten. Het is niet alsof je FM een kant en klare gevulde remset krijgt aangeleverd, het zijn altijd bouwpakketjes (ga maar na, alleen al de kabellengte is voor elke fiets anders).
[...]
maar een fietsenmaker toch wel binnen een half uurtje.
Hangt een beetje van de schade af. Als het alleen een slagje uitdraaien is dan is het niet zoveel werk, maar als alle spaken eruit moeten omdat alles een dreun heeft gehad dan wordt het toch een wat lastiger verhaal.

Een solide nieuw wiel vlechten is voor een goede fietsenmaker +/- een uur werk. Ja er zijn er die sneller zijn, maar dat is wel een behoorlijke vuistregel.

• hansie18
Kodess schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:33:
[...]

Je hebt nog geen winter meegemaakt, dat ligt idd aan het weer.
Remblokjes vervangen, tja, hangt ervan af, hoeveel kilometer doe je?
Ik moet ongeveer 2 a 3 keer per jaar mijn remschijf blokjes laten vervangen. (Ik fiets 150km per week)
Ah ok, dat stelt me weer wat gerust. Ik fiets ook zo'n 150 km per week. Ik vond het al wat snel gaan allemaal. Niet meer het materiaal van vroeger, dacht ik.

• roffeltjes
hansie18 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 05:03:
[...]
Ah ok, dat stelt me weer wat gerust. Ik fiets ook zo'n 150 km per week. Ik vond het al wat snel gaan allemaal. Niet meer het materiaal van vroeger, dacht ik.
Het materiaal van stadsfietsen van vandaag de dag is beter dan 15 jaar geleden. Het uitfaseren van Sturmey Archer e.d. voor Shimano is wat dat betreft een zegen geweest. Met een Nexus 8 naaf halen wij al op meerdere fietsen 50.000km (+/- 10k per jaar).

Het is zeer zeker NIET okay als je trapas breekt, dat is mij in 40 jaar+ (Inclusief MTB en Wieler wedstrijden) nog nooit gebeurd. Het kan haast niet anders dat dit een montage fout is geweest.

Betreft remblokken: Ja, die slijten, iets wat met een roller/trommel rem veel minder snel gebeurd. Zeker in de stad in een natte periode slijten ze voor je ogen weg. Maar dat is zoals het is.

• DeeeJeee
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10:39
hansie18 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:10:
Wat is "ijzer" werk in trapper?
Is dat het pedaal, de crank of de crank as?

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

• hansie18
DeeeJeee schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:16:
[...]

Wat is "ijzer" werk in trapper?
Is dat het pedaal, de crank of de crank as?
Sorry, bedoelde de pedaal zelf. Aluminium.

• twkr18526
Rij nu een weekje op de gazelle en moet zeggen dat het erg vlot rij. Merk niet het verschil met de Bosch Active Plus.

De wheel circumference is niet aan te passen op de Purion tov de Intuvia. De fiets zelf gaat als een tierelier. Ook zonder ondersteuning fiets het licht. Met 300Wh geeft het bijna de hele week aan dat de range nog 100km is.

De verende voorvork is zo stug als wat. Beide helemaal naar links of rechts afstellen maakt geen verschil uit. Zal wel een goedkope voorvork zijn. Maakt niet echt uit, want vering lijkt me onnodig voor een stadsfiets. Valt wel op tov de lidl fiets die bij het remmen al indeukte.

• twkr18526
Vlassie1980 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:00:
[...]

Ik betaal €18 per maand
WA + Casco
Eigen risico €50

Welke verzekeraar heb je en wat waren je afwegingen?

Ik heb voor de ene fiets kingpolis, omdat de vergoede waarde elk jaar stijgt ipv dat je ieder jaar minder krijgt. De 2e e-bike is helaas gestolen, dus de 3e maar weer wel verzekerd.

Deze tests zijn misschien interessant iedereen hier die naar verzekeringen zoekt:
Test fietsverzekering-2018.pdf

Soortgelijke test, maar dan volgorde van Allianz

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Beter lezen

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 14-12-2019 09:15 (98%)
Reden: Mag weg

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:50

Metro2002

Mind explorer

- Bagagedrager
- Wiel krom

Ben je onder een vrachtwagen gegleden en is die over je fiets heen gereden daarna ofzo
Ik begrijp niet zo goed hoe er zoveel stuk kan zijn of je moet wel heel onhandig terecht zijn gekomen.

Ik ga elke winter ook minstens wel één keer onderuit en het enige dat er bij mij tot nu toe ooit aan mijn fiets stuk is gegaan is een rubberen handvat :/

En dan dat bedrag... is alles van goud gemaakt ofzo, voor dat geld koop je een bijna een nieuwe fiets.

Metro2002 wijzigde deze reactie 14-12-2019 10:51 (9%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• roffeltjes
hansie18 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 04:05:
[...]

Sorry, bedoelde de pedaal zelf. Aluminium.
Nee, je was in het begin correct, dat is voor pedaalassen inderdaad wel degelijk een CroMo legering (ijzer). Ik las het ook niet goed, dacht dat je je trapas had gebroken. :+

En ja, pedalen zijn "kwetsbaar"voor vallen (soms maanden na de val) en goedkopere modellen kunnen inderdaad lager issues krijgen. Dus dat is niet zo vreemd. Eerlijk gezegd zijn de meeste pedalen die je bij een "gewone" fietsenboer koopt matigjes, volgens mij zit ik in vijf jaar ook op drie stel :X

Je kan er ook Shimano Platform pedalen op zetten, die zijn zonder twijfel kwalitatief superieur, maar die hebben van die punten. Dat is veel grip, maar je kuit/broek heeft daar misschien issues mee als het misgaat. Ik durf het nog niet echt aan op mijn stadsfiets :X

Sowieso is Shimano in fietsenland in alle segmenten de gouden standaard. Ze maken wel eens foutjes, maar de kwaliteit is over de bank genomen gewoon heel goed.

roffeltjes wijzigde deze reactie 14-12-2019 14:27 (3%)

• wij
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 06:32
Welk systeem is volgens jullie het meest duurzaam / degelijk / onderhoudsvriendelijk / toekomstbestendig?

wij wijzigde deze reactie 17-12-2019 17:57 (93%)

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16-01 18:25
-verwijderd-

racinfo wijzigde deze reactie 15-12-2019 14:07 (192%)

• uiterlix
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 07:23
Metro2002 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:50:
[...]

Ben je onder een vrachtwagen gegleden en is die over je fiets heen gereden daarna ofzo
Ik begrijp niet zo goed hoe er zoveel stuk kan zijn of je moet wel heel onhandig terecht zijn gekomen.

Ik ga elke winter ook minstens wel één keer onderuit en het enige dat er bij mij tot nu toe ooit aan mijn fiets stuk is gegaan is een rubberen handvat :/

En dan dat bedrag... is alles van goud gemaakt ofzo, voor dat geld koop je een bijna een nieuwe fiets.
Typisch schaderapport voor een fiets die verzekerd is, dan worden onderdelen al gauw om een paar krassen vervangen. Heb het ook wel eens gehad met mijn verzekerde gewone fiets, ook een klein valpartijtje, iets van 800 euro schade. Enige schade die noemenswaardig was en reparatie nodig had was een slag in het voorwiel.

• beyazz06
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-01 18:39
Vandaag wilde ik men remmen wat afstellen, echter draaide ik de verkeerde bout waardoor er wat olie is gaan lekken. Nadien overigens wel de juiste bout gevonden.. Hard geleerd zeg maar :p

Anyway, anyhow. Ik dacht even testen.. Voorrem ingedrukt, remblokken knijpen aan maar echt remmen gebeurd er niet :o heb een vermoeden dat door het verliezen van de olie mogelijk een druk probleem is ontstaan? Zou dat kunnen kloppen? Zo ja dan zou ik met volgende kitje de druk weer kunnen herstellen?
https://www.bakkerracingp...ura-mini-service-kit.html

Overigens, vallen pedalen onder garantie? De rechter pedaal kraakt nu sinds een paar weken :/

Betreft een Batavus Razer, gekocht in maart 2019.. Best slecht/snel voor een nieuwe fiets, met nog maar ca. 3500 km..

Overigens staat in de garantie voorwaarden, wat niet echt helder is..

2.2 Voor verende voorvorken, dempers, en alle overige onderdelen, met uitzondering van de in de paragraaf 2.4 van dit artikel genoemde onderdelen, geldt eenzelfde garantie gedurende een periode van 2 jaar.

2.4 Op onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals banden, ketting, kettingbladen,freewheel, achtertandwielen, kabels en remblokken wordt geen garantie gegeven, tenzij sprake is van constructie- en/of materiaalfouten.

Pedalen lees ik niet terug. Morgen maar ff bellen met winkel.

beyazz06 wijzigde deze reactie 15-12-2019 18:04 (27%)

• Strider
twkr18526 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 07:56:
[...]

Welke verzekeraar heb je en wat waren je afwegingen?

Ik heb voor de ene fiets kingpolis, omdat de vergoede waarde elk jaar stijgt ipv dat je ieder jaar minder krijgt. De 2e e-bike is helaas gestolen, dus de 3e maar weer wel verzekerd.

Deze tests zijn misschien interessant iedereen hier die naar verzekeringen zoekt:
Test fietsverzekering-2018.pdf

Soortgelijke test, maar dan volgorde van Allianz
Nadeel van Kingpolis is dat ze in natura terugbetalen, ik heb liever gewoon cash.

Ik heb in september mijn fiets gekocht en ik moet ook nog steeds een verzekering afsluiten. Ik denk dat ik mijn verzekering bij Univé ga afsluiten. Univé is erg voordelig.

BlaBlaBla

• twkr18526
Strider schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:23:
[...]

Nadeel van Kingpolis is dat ze in natura terugbetalen, ik heb liever gewoon cash.

Ik heb in september mijn fiets gekocht en ik moet ook nog steeds een verzekering afsluiten. Ik denk dat ik mijn verzekering bij Univé ga afsluiten. Univé is erg voordelig.
Dat was idd een afweging. Uitbetaling in geld is beter dan in natura. De 4% jaarlijkse stijging in uitbetaling woog toch iets mee.

Net naar unive gekeken. Voor mijn fiets en postcode komt Unigarant (ook uitbetaling in geld), bijna de helft goedkoper uit. Heeft Unive misschien betere voorwaarden ?

• Strider
twkr18526 schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:53:
[...]

Dat was idd een afweging. Uitbetaling in geld is beter dan in natura. De 4% jaarlijkse stijging in uitbetaling woog toch iets mee.

Net naar unive gekeken. Voor mijn fiets en postcode komt Unigarant (ook uitbetaling in geld), bijna de helft goedkoper uit. Heeft Unive misschien betere voorwaarden ?
Unigarant is bij mij meer dan 20 euro duurder dan Unive.

BlaBlaBla

• wolter.manders
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 17-12-2019
Ik ken de fiets; sterker nog. Vond hem ook geweldig en heb hem aangeschaft vorige week. Nog niet veel ervaring ermee en nog niet eerder een e-bike gehad. Ben benieuwd of je hem nu zelf ook hebt en of je weet of er inderdaad een powerbank is?

• wolter.manders
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 17-12-2019
mcmiles schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:39:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben me det E-Bike Rabeneick TC-E? Vandaag op gefietst en ben daar enthousiast over. Sportief, strak design en licht van gewicht (19,6). Wel accu(252Wh) in het frame maar er komt een soort van powerbank uit later in het jaar die je aan de accu kan koppelen. Afgewerkt met Shimano Deore XT-10, hydraulische schijfremmen, Bafang achterwiel motor (45nm/36volt).

Alvast dank voor de reacties.
Ik ken de fiets; vond hem ook zeer fraai. En ben dus sinds 1 week de trotse bezitter. Nog niet echt veel ervaring mee; nog niet eerder een e-bike gehad ook. Nadruk van de fiets is ook niet het e-bike deel. Ben wel benieuwd of je de fiets zelf hebt en of er inderdaad een powerbank is. Ben zelf van plan er woon-werk mee te gaan doen

• Vlassie1980
Metro2002 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:50:
[...]

Nee, was volledig eenzijdig ongeval. Fiets was op de rechterkant gedonderd en lag in de berm en ik lag er 2 meter achter :+

Schade leek aanvankelijk mee te vallen, maar die crankset is schijnbaar 1 geheel en daar zit dus ook een trapkrachtsensor in.

Ben de fiets sowieso kwijt tot na het nieuwe jaar omdat de magazijnen waar de onderdelen vandaan moeten komen met kerstreces zijn. Maar dan is hij wel weer zo goed als nieuw 8)

Voorlopig voorzien van een Gazelle leenfiets met Impulse motor, stapje terug als je een high speed gewend bent maar ik kom er prima mee op het werk :)

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:19

Chrasher

Tevree met z'n PS4

wolter.manders schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:09:
[...]
Ik ken de fiets; vond hem ook zeer fraai. En ben dus sinds 1 week de trotse bezitter. Nog niet echt veel ervaring mee; nog niet eerder een e-bike gehad ook. Nadruk van de fiets is ook niet het e-bike deel. Ben wel benieuwd of je de fiets zelf hebt en of er inderdaad een powerbank is. Ben zelf van plan er woon-werk mee te gaan doen
Heb zelf de TX-E versie (zie mijn review).
Wat ik begrepen heb over die extra powerbank is dat deze volgend jaar pas komt en alleen compatibel is met het 2020 model. :-( Mocht die uitkomen ga ik wel aan mijn dealer vragen of het mogelijk is om de nieuwe controller die daarvoor nodig is om te bouwen in mijn 2019 model.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik met die huidige 250Wh geen klagen heb over de actieradius. Maar het kan natuurlijk altijd beter. ;) .

PSN-id: Chrasher

• beyazz06
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-01 18:39
beyazz06 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:41:
Vandaag wilde ik men remmen wat afstellen, echter draaide ik de verkeerde bout waardoor er wat olie is gaan lekken. Nadien overigens wel de juiste bout gevonden.. Hard geleerd zeg maar :p

Anyway, anyhow. Ik dacht even testen.. Voorrem ingedrukt, remblokken knijpen aan maar echt remmen gebeurd er niet :o heb een vermoeden dat door het verliezen van de olie mogelijk een druk probleem is ontstaan? Zou dat kunnen kloppen? Zo ja dan zou ik met volgende kitje de druk weer kunnen herstellen?
https://www.bakkerracingp...ura-mini-service-kit.html

Overigens, vallen pedalen onder garantie? De rechter pedaal kraakt nu sinds een paar weken :/

Betreft een Batavus Razer, gekocht in maart 2019.. Best slecht/snel voor een nieuwe fiets, met nog maar ca. 3500 km..

Overigens staat in de garantie voorwaarden, wat niet echt helder is..

2.2 Voor verende voorvorken, dempers, en alle overige onderdelen, met uitzondering van de in de paragraaf 2.4 van dit artikel genoemde onderdelen, geldt eenzelfde garantie gedurende een periode van 2 jaar.

2.4 Op onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zoals banden, ketting, kettingbladen,freewheel, achtertandwielen, kabels en remblokken wordt geen garantie gegeven, tenzij sprake is van constructie- en/of materiaalfouten.

Pedalen lees ik niet terug. Morgen maar ff bellen met winkel.
Om mezelf maar te quoten.

Na het vullen van de olie remt de voorrem nog beter dan voorheen! Blijkbaar was de druk al niet optimaal. Ik hoef nu maar heel licht te knijpen en hij remt al fors.

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21-01 21:49
Zoekend naar een nieuwe ebike, had ik voor mezelf besloten om voor een ebike met de nieuwe Nexus 5 naaf te gaan. De naaf is wat zwaarder geconstrueerd en kan het koppel van een ebike beter verwerken.

In 2019 waren er maar een paar fabrikanten, die deze optie aanboden.
Echter , bij de 2020 modellen zie ik deze naaf nog steeds niet vaak voorbij komen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een combinatie met de active line plus.
Deze combinatie ( active line plus / nexus 5 ) kan ik niet vinden.

Weet iemand welke fabrikant wel deze combinatie aanbiedt ?

Indien niet te vinden, ga ik toch maar voor de nieuwe Bosch performance cruise.
https://www.kalkhoff-bike...b-belt#specifications-top
Heeft er iemand al ervaring met het geluidsnivo van de nieuwe cruise motor ?

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-01 19:25
Een update na Hkuit in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

ebike net na de ombouw, voorjaar 2019
  • Hybride fiets van Red Bull via Marktplaats gekocht, maat 62 cm, hydraulische remmen, 250 euro.
  • Motor en accu via PSW Power (Aliexpress); de Bafang BBS02 36V 500W set uit China en een 36 V 14.5Ah accu met Samsung cellen uit Duitsland.
  • In plaats van de Bafang display een display van Eggbike geplaatst.
Met de app van Eggbike de ondersteuning ingesteld in 9 standen, met oplopende ondersteuning zodat ik ook normaal 20 km/u kan rijden naast een niet-elektrische fiets. Road profiel op max 27 ingesteld, off-road op max 70 km/u...

Standaard kettingwiel was 44 tanden, ik heb dit al snel vervangen door een 52t omdat de trapsnelheid bij +35 km/u veel te hoog werd.

Ik heb inmiddels 1500 km gereden met mijn 'zelfgebouwde' e-bike, en met veel plezier. In het dorp met ongeveer 26-30 km/u, buiten het dorp met 33-38 km/u, in de stad weer wat rustiger, ca 30 km/u.
De fiets heeft zich goed gehouden en voelt veilig, ook bij >45 km/u brug af.
Reisafstand van huis naar het station = 7 km enkele reis dus 14 km per rit; dat haal ik 2 keer op 1 lading als ik het vermogen met de Eggrider niet te hoog zet. Op stand 4 haal ik 2 keer wel, op stand 9 (= tot 24 A stroom, volgens de Eggrider) staat 'ie bij thuiskomst op iets van 40-45%, dus dan laad ik 'm voor de zekerheid maar weer op voor de volgende rit.

Enige 'probleem' wat ik gehad heb is het losraken van één van de bevestigingsbouten; de Bafang-motor zit met een grote moer vast bij de trapas en met twee inbusbouten aan het frame. Eén van die twee is al een paar keer losgegaan. Er komt dan ook veel kracht op te staan, dus het verbaast me niet. Ik ga nu proberen of borging met Loctite helpt.

Hkuit wijzigde deze reactie 18-12-2019 19:52 (73%)

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 09:59
@pjotter1965 Die naaf staat bij Shimano onder het Steps e-bike systeem, het lijkt erop dat dat een speciaaltje is voor fietsen met Shimano motor. Ik zie niet echt het voordeel van die naaf, hij is praktisch net zo duur als een Alfine 8 en heeft een kleiner bereik. Een Alfine 8 is prima geschikt voor e-bikes, ook volgens de marketingafdeling van Shimano (e-bike approved) :P

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21-01 21:49
Inderdaad is de Alfine 8 prima geschikt, maar ook met mondjesmaat te vinden.( icm active line plus )
Snel even gezocht. Modellen gevonden bij Multicycle, QWIC, Stevens, Dutch ID, Batavus.
Stevens heeft als enige een ebike met alfine 8 icm de active line plus.

Helaas heeft het grote gros nog steeds de Nexus 8 ( of enviolo )

pjotter1965 wijzigde deze reactie 18-12-2019 22:11 (10%)

• roffeltjes
pjotter1965 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:07:
Inderdaad is de Alfine 8 prima geschikt, maar ook met mondjesmaat te vinden.( icm active line plus )
Snel even gezocht. Modellen gevonden bij Multicycle, QWIC, Stevens, Dutch ID, Batavus.

Nexus 8 is vrijwel identiek aan de Alfine 8, heeft meer te maken met de labeling voor gebruik (onderdelen groep)dan dat de naven nu echt zo anders zijn. De reputatie van de Nexus 8 is qua duurzaamheid heel goed en dat kan ik alleen maar beamen:

6 e-bikes; 45k per fiets: we hebben nog geen Nexus 8 weten te slopen.
APBaguette schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:50:
@pjotter1965 Die naaf staat bij Shimano onder het Steps e-bike systeem, het lijkt erop dat dat een speciaaltje is voor fietsen met Shimano motor. Ik zie niet echt het voordeel van die naaf, hij is praktisch net zo duur als een Alfine 8 en heeft een kleiner bereik. Een Alfine 8 is prima geschikt voor e-bikes, ook volgens de marketingafdeling van Shimano (e-bike approved) :P
Ik snap het wel, zeker in Nederland gebruik je die 8 versnellingen nooit. Een wat zwaarder uitgevoerde naaf met minder versnellingen is een prima idee.

Maar zoals gezegd, de nexus 8 is al bullet-proof.

roffeltjes wijzigde deze reactie 19-12-2019 09:42 (31%)

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18-01 18:56
pjotter1965 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:07:

Dutch ID heeft dat ook in de infinity A8 https://dutch-id.nl/infinity/#specificaties

Heel tevreden over en na het proefrijden was het verschil direct duidelijk.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:36
Die nexus 5 is interresant omdat hij dus specifiek ontworpen is voor ebike, dus zwaarder uitgevoerd. En van mijn alfine 8 gebruik ik letterlijk 4 versnellingen.

Met elektrische ondersteuning heb je niet zoveel versnelling nodig, zeker niet in Nederland. Ik heb zelf overwogen ooit terug te stappen naar 3 maar dat werd me iets te gortig.

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 07:37
Torched schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:53:
Die nexus 5 is interresant omdat hij dus specifiek ontworpen is voor ebike, dus zwaarder uitgevoerd. En van mijn alfine 8 gebruik ik letterlijk 4 versnellingen.
Dat wil nog niet zeggen dat die Nexus 5 ook voldoende is. Als tussen 1 en 5 met zoveel verschil zit als tussen 1 en 8 van de alfine 8, dan is vooral de spatiëring groter en gebruik je er maar 3 met een te groot gat ertussen.

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:55
jbhc schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:44:

[.....]

Conclusie: er is wat mis met de nexus 7 speed naaf. Vermoedelijk heeft deze een onderhoudsbeurt nodig.

[.....]

Ik heb er al aardig wat over gegoogled maar het is niet iets waar ik naar uitkijk en het beste plan van aanpak ontbreekt ook nog een beetje.

[.....]

Idee 1:
- De naaf demonteren
- Laten weken (of spoelen) in een bak met olie en dan 10W40 of ATF (advies gevraagd!)
- Laten uitlekken
- Diverse bereikbare lagers / tandwielen smeren met teflon vet
- Naaf monteren.

Idee 2:

-Naaf demonteren
-Naaf laten weken/spoelen in diesel
-Naaf dompelen in olie (10W40 / ATF (advies gevraagd)) en uit laten lekken
-Bereikbare lagers en tandwielen smeren met teflon vet.
-Naaf monteren

[.....]
Update:

Ik ben uiteindelijk als volgt te werk gegaan:

- De naaf uit het wiel gehaald.
- De naaf een weekje in de versnellingsbakolie laten weken.
- De naaf een paar dagen uit laten lekken.
- Het oude vet er zoveel mogelijk met een doek uitgehaald.
- De naaf voorzien van een ruime hoeveelheid PTFE (Teflon) vet (incl. de "behuizing" in het wiel)
- De kogellagers voorzien van kogellagervet
- De naaf weer gemonteerd.

Ik heb een proefrit gemaakt en de naaf piept niet meer. Verder schakeld hij weer als nieuw en ook is het kenmerkende "tikken" van dit soort naven drastisch verminderd.

Het lijkt dus een succes te zijn geweest.

Nu kan ik van het weekend de fiets even helemaal services / upgraden de Sint en Aliexpress hebben in de tussentijd namelijk ook wat spulletjes gebracht:

- Nieuwe trappers.
- Nieuwe Shimano BR-C6000 voorrem (Als je achterrem beter remt dan je voorrem is het tijd voor vervanging).
- Nieuwe AXA Blueline 50 koplamp. (Met mijn huidige koplamp zie ok op onverlichte fietspaden echt geen reet)
- Nieuwe versnelling kabel met buitenmantel.
- Schakelsensor voor de Bafang (telkens de rem in moeten knijpen als je schakeld is waardeloos).

En zodra het dan weer een dag droog is kan ik eindelijk weer met de fiets naar het werk. :)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:36
B64 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:20:
[...]

Dat wil nog niet zeggen dat die Nexus 5 ook voldoende is. Als tussen 1 en 5 met zoveel verschil zit als tussen 1 en 8 van de alfine 8, dan is vooral de spatiëring groter en gebruik je er maar 3 met een te groot gat ertussen.
Eens, ik heb ook nog niet een tabel met ratio's kunnen vinden van deze naaf.
Al heb ik er niet heel lang naar gezocht eerlijk gezegd.

Maar die grotere spatiering is ook wat je wil, als je kijkt naar die ebike cassette van Sram die heeft ook stappen van 30% tussen de versnellingen.

• roffeltjes
B64 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:20:
[...]

Eerlijk gezegd gebruik ik van mijn Nexus effectief ook maar 3 versnellingen. 4 (weg rijden), 7 en 8. De onderste drie versnellingen gebruik ik niet en in de midden range zit ik maar een paar seconden voordat ik door moet schakelen naar de hogere versnellingen.

Dat grote gat is dus helemaal niet zo erg.

• bartel.michiels
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-01 09:11
Is er een standaard (ISO) voor de bevestiging van een batterij op het frame? Ik heb batterijen van verschillende leveranciers op verschillende fietsen (type Dolphin case). De batterij van de ene fiets past niet op de "frame mount" van de andere fiets. Het lijkt hetzelfde systeem (laten zakken op bevestiging en batterij naar beneden laten glijden) maar de plaats van de lipjes op de batterij en de uitsparingen op de "mount" verschilt.

M.a.w. hoe weet ik of een extra batterij (met de juiste specificaties uiteraard) van een andere leverancier past op de reeds aanwezige "mount" op mijn fiets?

• KilgoreTrout
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 27-12-2019
Ketting van voorblad gelopen

Vandaag liep bij het schakelen de ketting van mijn voorblad en zat links van mijn voorblad, dus tussen de motorbehuizing en het voorblad. Dit is niet de eerste keer dat me dat overkomt.

De fiets is een Gazelle Vento T9, met een Bosch ActiveLine Plus motor en achter een 9-speed Shimano derailleur, en heeft iets meer dan 3.000km op de teller.

Ik rij sinds de jaren '70 op derailleurfietsen, ben begonnen met de verstellers op de schuine onderbuis die je nog op gevoel/gehoor goed moest zetten, zonder index of zo dus. Ik heb sinds die tijd verschillende fietsen gehad, maar altijd met derailleur. En maar zelden meegemaakt dat de ketting van een voorblad afliep.
Dit is wel de eerste derailleurfiets met een enkel voorblad, dus zonder voor-derailleur.

- Enig idee waardoor zo iets gebeurt?
- Enig idee hoe ik kan voorkomen dat het weer gebeurt?

Dank alvast weer voor het meedenken :)

• wwiilleemm
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21-01 18:17
bartel.michiels schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:55:
Is er een standaard (ISO) voor de bevestiging van een batterij op het frame? Ik heb batterijen van verschillende leveranciers op verschillende fietsen (type Dolphin case). De batterij van de ene fiets past niet op de "frame mount" van de andere fiets. Het lijkt hetzelfde systeem (laten zakken op bevestiging en batterij naar beneden laten glijden) maar de plaats van de lipjes op de batterij en de uitsparingen op de "mount" verschilt.

M.a.w. hoe weet ik of een extra batterij (met de juiste specificaties uiteraard) van een andere leverancier past op de reeds aanwezige "mount" op mijn fiets?
Er is geen standaard. Net zoals bij de printerfabrikanten .

Het verdienmodel vanprinterfabrikanten is gebaseerd op goedkoop printers uitdelen, en aan de inktpatronen veel verdienen.

Bij fietsen hetzelfde: Voor een fiets die tien jaar oud kan worden: drie keer een peperdure accu verkopen. En er voor zorgen dat concurrerende accu''s er nooit op passen.

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 21-01 09:55
KilgoreTrout schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:00:

Vandaag liep bij het schakelen de ketting van mijn voorblad en zat links van mijn voorblad, dus tussen de motorbehuizing en het voorblad. Dit is niet de eerste keer dat me dat overkomt.

De fiets is een Gazelle Vento T9, met een Bosch ActiveLine Plus motor en achter een 9-speed Shimano derailleur, en heeft iets meer dan 3.000km op de teller.

Ik rij sinds de jaren '70 op derailleurfietsen, ben begonnen met de verstellers op de schuine onderbuis die je nog op gevoel/gehoor goed moest zetten, zonder index of zo dus. Ik heb sinds die tijd verschillende fietsen gehad, maar altijd met derailleur. En maar zelden meegemaakt dat de ketting van een voorblad afliep.
Dit is wel de eerste derailleurfiets met een enkel voorblad, dus zonder voor-derailleur.

Het uiterste bereik van je voorderailleur is niet goed afgesteld waardoor deze te ver naar binnen komt. Treedt met name op als de ketting in beweging is of door tegelijk schakelen van je achterderailleur. Voorkomen kan op 2 manieren; juist afstellen (zoek op afstellen voorderailleur) en / of een chain guide aanbrengen. Zie https://www.mantel.com/rotor-chain-catcher-a

• Dacuuu
bartel.michiels schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:55:

Je bedoeld waarschijnlijk de hailong battery case, hier zijn inderdaad verschillende versies van. Zoals met veel spullen uit China, ze poepen ongeveer elke maand wel een net ander product uit.

• elinx
  • Laatst online: 10:08
Ketting van voorblad gelopen........
,,,,
Dit is wel de eerste derailleurfiets met een enkel voorblad, dus zonder voor-derailleur..
.......
TukkerTweaker schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:49:
...
Het uiterste bereik van je voorderailleur is niet goed afgesteld waardoor deze te ver naar binnen komt. .......
;)

• hansie18

Bij mijn Gazelle Chamonix ben ik in het begin vijf keer terug moeten gaan omdat de ketting er af liep. Uiteindelijk is er een ander voorblad op gezet; met tandjes die ketting beter op de plek houden o.i.d.

• Jazco2nd
  • Laatst online: 21-01 07:19
doek55 schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:27:
[...]

Je kunt er verschillende displays aan koppelen, want er zit een Bafang Max Drive op die fiets. Met het Eggrider V2 display kun je veel motor settings via je telefoon instellen.
Horla schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:26:
[...]

Maar de kabel zit toch vast aan het display? Je moet dus de kabel van de eggrider routeren tot aan de motor. Het is dat dat volgens mij nooit deftig kan gebeuren als de kabels intern gerouteerd zijn (de stekker zelf zal niet door de opening gaan).
@RedCellNL: tot 30 november is hij toch (zonder accessoires) €2298?
doek55 schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:45:
[...]

Ergens tussen motor en display zou je dit groene stekkertje tegen moeten komen. Daar kun je een nieuwe display kabel aan bevestigen.
Mijn Lekker 2nd gen Amsterdam M2 komt eind januari. Heb de fabrikant gemeld dat ik wellicht naar de VS verhuis, hoe dat dan moet:

We have swapped out the screen here before for the DP.C07 (picture attached below) without the need for cable adaptors, it is a "plug and play" unit.

This screen can then have the top speed adjusted (Unfortunately I cannot help you with this step due to the law, but google can help you ;) ).

This is a quick and simple procedure that only takes a few minutes to do.

Dus als ik dit scherm kies, hoef ik niet te kloten. Gewoon kabeltje uit het geleverde scherm en hierin prikken.
Met als voordeel een aan/uit knop voor je verlichting. Dat mist de Eggrider dan weer. Ik begrijp dat ik voor de eggrider wel een kabeltje moet gaan vervangen.. of in elk geval het "groene stekkertje" zien te vinden die verstopt zit in het frame..

• Horla
  • Laatst online: 19-01 14:16
Ik heb ondertussen ook de gok genomen en op black friday een eggrider gekocht. Die is ondertussen toegekomen, nu maar wachten op de fiets :-)

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:34
Jazco2nd schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:17:
[...]

Mijn Lekker 2nd gen Amsterdam M2 komt eind januari. Heb de fabrikant gemeld dat ik wellicht naar de VS verhuis, hoe dat dan moet:

We have swapped out the screen here before for the DP.C07 (picture attached below) without the need for cable adaptors, it is a "plug and play" unit.

This screen can then have the top speed adjusted (Unfortunately I cannot help you with this step due to the law, but google can help you ;) ).

[Afbeelding]

Dus als ik dit scherm kies, hoef ik niet te kloten. Gewoon kabeltje uit het geleverde scherm en hierin prikken.
Met als voordeel een aan/uit knop voor je verlichting. Dat mist de Eggrider dan weer. Ik begrijp dat ik voor de eggrider wel een kabeltje moet gaan vervangen.. of in elk geval het "groene stekkertje" zien te vinden die verstopt zit in het frame..
Als dat display erop past kun je ieder universeel Bafang display erop aansluiten en dus ook de Eggrider. Die sluit je allemaal op hetzelfde groene stekkertje aan. Waarschijnlijk werkt de verlichting inschakelen ook gewoon via de Eggrider net zoals dat met alle andere Bafang geschikte displays ook kan. Ze geven aan dat het vervangen heel simpel is, dus er moet ergens een connector binnen handbereik zijn.

• Dacuuu
Jazco2nd schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:17:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

PAS omlaag een seconden inhouden, dan springt het scherm op dim en gaat de 6v verlichting kabel aan.

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True