Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 201 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:26:
[...]

Je kan niet beter af zijn dan de fiets bij je buurman te kopen. Ga maar eens proef rijden, en ik zou alleen elders kopen als die fiets echt niet past, of de prijs totaal fout zit.

Proefrijden maar!! Panasonic is een prima motor hoor.
Is zeker waar, daarom heeft het mijn voorkeur. :)

Er is ook een Gotour 7.23. De geometrie is exact hetzelfde als de Upstreet (volgens de website), maar dan met Bosch motor. Zo te zien is er verder geen enkel ander verschil. Leuk, kan ik kiezen ;)

@GeorgeBfast Dit is zeker een soort fiets dat ik zoek. Een Morena Pro, zo te zien? Ik ben wel een beetje huiverig voor Stella met hun eigen verkoop- en servicekanaal. Het is een goedkoper alternatief, maar ik heb ook wel gehoord van andere fietsenmakers dat ze die fietsen ook niet in willen ruilen. Prijs vind ik niet het allerbelangrijkste criterium overigens.

Overigens is zoals veel fietsenfabrikanten Stella ook niet al te positief in het nieuws qua financiële prestaties. Bij een Stella fiets is dat nog een iets groter probleem dan bij andere merken, vermoed ik.

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 09-09-2024 16:31 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-06 22:16
Tja het is tegenwoordig van de Mandemakers groep . Is toch een behoorlijk sterke financiële partij. Maar de fiets is gewoon perfect en opgebouwd uit goede materialen. Ik heb het model nog zonder Smart systeem en die heb ik van april over de 2 jaar en al ruim 7000 probleemloze kilometers. 2 keer een onderhoudsbeurt gehad en een keer nieuwe remblokken op de Hydraulische TRP schijfremmen. Slechts eenmaal een lekke Schwalbe band. Ik ben er erg tevreden over. Het fietst waanzinnig goed de CX motor in combinatie met Enviolo Automatiq. Je flitst gewoon weg met oversteken of bij een stoplicht.
Maar dat doen de fietsen van andere merken met dezelfde afmontering vast ook.

[ Voor 238% gewijzigd door GeorgeBfast op 09-09-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 19:42
Andrasman schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:17:
In mijn zoektocht naar een ebike voor mijn vrouw kwam ik deze Chinese ebike tegen:

https://nl.fiido.com/prod...11-electric-commuter-bike

..... ik ben toch benieuwd hoe mensen met wat meer ebike-ervaring hier tegenaan kijken.
....
Ik heb al eerder uitgebreid gereageerd op deze ebike.

Hij ziet er uit als een leuke normale ebike, maar is het niet met een te hoog motorvermogen, te hoge max. snelheid met ondersteuning en een gashendel die boven 6 km/h nog werkt.

Ongevallen met een dergelijk voertuig worden niet gedekt door welke verzekering dan ook.
Bij evt. politiecontrole zal deze bekeurd worden en in het slechtste geval van de weg worden gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 11:56
Dat zijn inderdaad heel valide punten @jimh307 @Tommie12 @elinx , bedankt voor het delen. Dat wordt hem zeker niet dan. Best lastig nog vind ik om erachter te komen of onderdelen goed zijn of niet. Maar nu ik wat meer merken begin te kennen helpt het wel iets om de meuk van de betere fiets te onderscheiden. En op een illegale fiets is het natuurlijk sowieso niet fijn rijden!

Andrasman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
elinx schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:45:
[...]
Ik heb al eerder uitgebreid gereageerd op deze ebike.

Hij ziet er uit als een leuke normale ebike, maar is het niet met een te hoog motorvermogen, te hoge max. snelheid met ondersteuning en een gashendel die boven 6 km/h nog werkt.

Ongevallen met een dergelijk voertuig worden niet gedekt door welke verzekering dan ook.
Bij evt. politiecontrole zal deze bekeurd worden en in het slechtste geval van de weg worden gehaald.
Is dat niet bij meer fietsen? Ik kan, als ik wil, een app downloaden en mijn fiets met Shimano motor volgens mij zelfs 50 laten lopen. Of op USA setting zetten en dan loopt hij 32. Ik doe het niet, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Andrasman schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:45:
Dat zijn inderdaad heel valide punten @jimh307 @Tommie12 @elinx , bedankt voor het delen. Dat wordt hem zeker niet dan. Best lastig nog vind ik om erachter te komen of onderdelen goed zijn of niet. Maar nu ik wat meer merken begin te kennen helpt het wel iets om de meuk van de betere fiets te onderscheiden. En op een illegale fiets is het natuurlijk sowieso niet fijn rijden!
Hoezo? Als je een fiets koopt met de bekende onderdelen (even in verdiepen) koop je toch wat goeds waar iedere fietsenmaker aan kan sleutelen en onderdelen voor kan krijgen. Ik denk alleen dat je onder de 2 mille niet veel zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:01:
[...]

Is dat niet bij meer fietsen? Ik kan, als ik wil, een app downloaden en mijn fiets met Shimano motor volgens mij zelfs 50 laten lopen. Of op USA setting zetten en dan loopt hij 32. Ik doe het niet, maar toch.
Nee. Dat kun je niet met je Shimano motor. En ook niet met Bosch, Panasonic, Yamaha, en sinds een tijd zelfs niet meer met Bafang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Foxhill schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:11:
[...]

Nee. Dat kun je niet met je Shimano motor. En ook niet met Bosch, Panasonic, Yamaha, en sinds een tijd zelfs niet meer met Bafang.
Wedden van wel. Maar daar mogen we hier niet over praten anders zou ik de link wel even doorzetten. Alles kan. Of het legaal en makkelijk kan is een tweede.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 09-09-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:53
Ik heb besloten om eindelijk een elektrische fiets te kopen. Deze wordt gebruikt om naar het werk te fietsen (2km enkel) en kleine boodschappen te doen in de stad, met af en toe een langere tocht. Via een benefits at work-plan krijg ik korting bij Upway (refurbished/tweedehands). Lijkt me beter voor mezelf dan een volledig nieuwe fiets.

Ik twijfel nog tussen twee modellen:
Kalkhoff Entice 5.B. Season
- Grotere batterij, maar overbodig
- 85Nm koppel
- Mooie kleur
- Recent met weinig km's

Kalkhoff Entice 3.B Advance
- Een jaartje ouder dan de andere
- 4k km
- Kleinere batterij
- 65Nm koppel
- Iets minder mooi
- Stuk goedkoper dan de andere

In beide gevallen gaat er nog eens 10% korting af. Sowieso wou ik kopen via Upway. Ik heb op 200m van mijn huis een FM die vandaag bevestigd heeft dat ik daar terecht kan met eender welke fiets en die me zelf het advies gaf om online te kopen.

Ik denk dat, met mijn gebruik, de 3.B de betere keus is en dat de meerprijs van de 5.B voor mij niet heel veel zal uitmaken. Kan iemand hier helpen om de knoop door te hakken?

Edit: de 3.B gekocht na nog meer research. Meer dan voldoende voor mijn gebruiksprofiel.

[ Voor 22% gewijzigd door Flying op 10-09-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 11:56
MotorBeast schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:03:
[...]

Hoezo? Als je een fiets koopt met de bekende onderdelen (even in verdiepen) koop je toch wat goeds waar iedere fietsenmaker aan kan sleutelen en onderdelen voor kan krijgen. Ik denk alleen dat je onder de 2 mille niet veel zal vinden.
Dat zeg ik, het helpt om steeds beter de goede van de slechte onderdelen te kunnen onderscheiden. Een fiets die je niet naar een fietsenmaker kunt brengen voor veel klussen is wel erg onhandig, naast allen andere nadelen van goedkope onderdelen.

Ps. Nu deze op het oog (gebruikt) uit 2021. Maar lang stilgestaan, dus de vraag is hoe de accu eraan toe is 😬

[ Voor 15% gewijzigd door Andrasman op 10-09-2024 10:03 ]

Andrasman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:04
@JanHenk
Sinds een aantal maanden heb ik een Kalkhoff Image 7.B Excite Plus (wave-model) en de eerste 750km zijn er al mee gereden. Als ik deze vergelijk met de Image 3.B (55 Nm, riem, 5 speed Nexus) van mijn vriendin uit 2022 dan zie ik als belangrijkste verschillen:
  • De houding van de 7.B is een stuk sportiever. Ik vind het fijner, maar mijn dochters duidelijk niet. hangt dus af van jouw persoonlijke voorkeur of dit een voor- of nadeel is.
  • 85 Nm vs 55 Nm: de 55 van de 3.B is normaal meer dan voldoende. Ik woon in Zuid-Limburg en je merkt dat je een steile helling met 7.B net wat sneller gaat. Bij vlakke stukken of in de stad is 55 Nm meer dan voldoende.
  • De 7.B is sneller weg bij stilstand. Alsof deze een soort turbo heeft. Dat is leuk, maar in de praktijk geeft het weinig tijdswinst.
  • De Enviolo is een fijner systeem dan de Nexus, omdat je precies het verzet kunt kiezen wat je wilt. Wel heb ik het idee dat het zwaarste verzet van de Nexus zwaarder is dan bij de Enviolo (ondanks het grotere bereik van de laatste).
  • De 7.B. is groot en zwaar (31 kg). Gisteren hebben we geprobeerd deze in een Mitsubishi Outlander te krijgen. Dat ging niet, omdat de fiets door het brede stuur en de grote banden niet door de achterklep ging. De dikkere banden maken ook dat deze niet op alle fietsdragers past.
  • Beide fietsen zijn stabiel, maar de 7.B is door het bredere frame en de dikkere banden stabieler. De verschillen zijn klein, maar ik merk het wel als ik met 45 km/u de berg af ga.
  • De 750 Wh accu is overkill, want daar haal ik meer dan 100 km op turbo bij 25 km/u.
  • Het Bosch Smart systeem met Kiox van de 7.B is veel fijner dan het oude systeem. Je kunt zonder scherm fietsen, de standen aanpassen, navigatie gebruiken en het is duidelijker leesbaar. Het scherm is veel kleiner en handiger in de broekzak te stoppen (bv als je de fiets even ergens parkeert). De nieuwere Kalkhoffs hebben het oude systeem niet meer.
  • De 7.B is luxer en heeft o.a. een fijner zadel, zadelpenvering en betere voorvering. De dikkere banden en uitgebreidere vering maken dat de fiets fijner is op slechte wegen, zoals zandwegen en gravelpaden. De diameter van de remschijven is groter, maar ook de 3.B stopt heel snel.
Er is ook de Entice 5 Excite+. Dat is de enige Entice met riem en zou ook een optie voor jou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:06

The Legend

*Plop*

Iemand toevallig ervaring met garantieclaims bij Pegasus / ZEG op een framebreuk?

Dacht gisteren ineens, wat kraakt die zitbuis toch vreselijk. Thuis toch maar ff checken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHPTkfvuLgvKr2bW-pBUnouOiqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17fD2svFqdI9mzl9PfGOp7Tr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SIOnLipzXiB1yBP0zy35ZqQAtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjf06qBgTrDCZvIz4QEZ3uHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AN94Fu6tVOgovpNYmgVELQ2yhJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LHTbfCUQwEq3I3167a9vtrx.jpg?f=fotoalbum_large

Halve buis doorgescheurd 8)7

Op de site van Pegasus kan ik geen duidelijk garantievoorwaarden terugvinden, geen goed teken. Op andere sites kom ik 2 jaar tegen. Dat is natuurlijk onzin voor een frame, maar goed, dat betekent dat de LBS het zelf moet betalen en dat gaat altijd moeilijker dan als de fabrikant de rekening op zich neemt..

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:04
The Legend schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:47:
Iemand toevallig ervaring met garantieclaims bij Pegasus / ZEG op een framebreuk?

Dacht gisteren ineens, wat kraakt die zitbuis toch vreselijk. Thuis toch maar ff checken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de site van Pegasus kan ik geen duidelijk garantievoorwaarden terugvinden, geen goed teken. Op andere sites kom ik 2 jaar tegen. Dat is natuurlijk onzin voor een frame, maar goed, dat betekent dat de LBS het zelf moet betalen en dat gaat altijd moeilijker dan als de fabrikant de rekening op zich neemt..
Heb je een heel lange zadelbuis gebruikt?

En hoe oud is de fiets?

Als Pegasus af komt met een enorme rekening voor een nieuw frame (zal dan een totaal verlies worden vrees ik), dan zou ik toch eens kijken of je niemand kent in de buurt die aluminium kan lassen en dat dan mooi kan af lakken. Dat lijkt me doenbaar...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
MotorBeast schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:01:
.... mijn fiets met Shimano motor volgens mij zelfs 50 laten lopen. Of op USA setting zetten en dan loopt hij 32.....
In dat geval zit er nog oude firmware op de controller of heb je de oude firmware er weer op geflasht.
Vanuit fabriek voldoet de Shimano aan EU eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
MotorBeast schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:22:
...Alles kan. Of het legaal en makkelijk kan is een tweede.
Correct, maar waar het om gaat is dat vanuit fabriek het niet meer door de gebruiker mogelijk is via de instellingen, zoals eerder bv de zgn. US mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
The Legend schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het zou mij verbazen als Pegasus na 2 jaar zijn handen er vanaf trekt. Fabrikanten komen niet graag slecht in het nieuws met een framebreuk. Doorgaans geven ze 5 jaar op alu frames.

Wij kunnen gissen naar wat er gebeurd. Je komt er alleen achter als je de fiets naar de FM brengt. Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elinx schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:41:
[...]
In dat geval zit er nog oude firmware op de controller of heb je de oude firmware er weer op geflasht.
Vanuit fabriek voldoet de Shimano aan EU eisen.
Ik zei dat ik het niet doe maar dat het wel kan met een beetje moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:50:
[...]

Heb je een heel lange zadelbuis gebruikt?

En hoe oud is de fiets?

Als Pegasus af komt met een enorme rekening voor een nieuw frame (zal dan een totaal verlies worden vrees ik), dan zou ik toch eens kijken of je niemand kent in de buurt die aluminium kan lassen en dat dan mooi kan af lakken. Dat lijkt me doenbaar...
Gewoon de standaard zadelbuis waarmee de fiets door de LBS is geleverd. Fiets wordt deze maand 5 jaar oud.
Foxhill schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:30:
[...]

Het zou mij verbazen als Pegasus na 2 jaar zijn handen er vanaf trekt. Fabrikanten komen niet graag slecht in het nieuws met een framebreuk. Doorgaans geven ze 5 jaar op alu frames.

Wij kunnen gissen naar wat er gebeurd. Je komt er alleen achter als je de fiets naar de FM brengt. Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd.
Ben benieuwd wat ze doen. Ga er eigenlijk ook van uit dat ze niet bot zullen afwijzen. Heb hem vanochtend direct naar de LBS gebracht en die gaf al aan dat dit niet te repareren is (volgens hun normen dan iig). Wordt dan een nieuwe fiets, wellicht met bijbetaling? Nieuwe fietsen van Pegasus zien er minder fraai uit helaas. Had liever nog doorgefietst op deze (Tecaro Evo 10). Maar misschien kan ik wel overstappen van derailleur naar riem (minder onderhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
The Legend schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:41:
[...]

Gewoon de standaard zadelbuis waarmee de fiets door de LBS is geleverd. Fiets wordt deze maand 5 jaar oud.

[...]

Ben benieuwd wat ze doen. Ga er eigenlijk ook van uit dat ze niet bot zullen afwijzen. Heb hem vanochtend direct naar de LBS gebracht en die gaf al aan dat dit niet te repareren is (volgens hun normen dan iig). Wordt dan een nieuwe fiets, wellicht met bijbetaling? Nieuwe fietsen van Pegasus zien er minder fraai uit helaas. Had liever nog doorgefietst op deze (Tecaro Evo 10). Maar misschien kan ik wel overstappen van derailleur naar riem (minder onderhoud).
Voila, eerste stap is gezet.
Je LBS heeft de zaak in behandeling genomen ipv direct te zeggen. "Oei, dat is geen garantie, en hier is niks aan te doen...".

Als die man degelijke connecties heeft, dan hoop ik dat ze je een goed een aanvaardbaar voorstel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26
Voor mijn kroost (2 jaar, 0 jaar) zijn ik en mijn vrouw op zoek naar een elektrische fiets.
We willen hier niet al te veel geld aan kwijt zijn, hij zal primair gebruikt worden voor vervoer van en naar de kinderopvang (geen lange rit).

Budget ~1000-1200 range.

Heeft iemand een tip wat een redelijke koop zou kunnen zijn? Of toch beter tweedehands kijken? Er is zo ontzettend veel op de markt dat ik en mijn vrouw door de bomen het bos niet zien.

Zelf had ik deze gevonden:

https://nl.fiido.com/prod...3V3BikEAQYASABEgIbtPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
WouterL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:32:
Voor mijn kroost (2 jaar, 0 jaar) zijn ik en mijn vrouw op zoek naar een elektrische fiets.
We willen hier niet al te veel geld aan kwijt zijn, hij zal primair gebruikt worden voor vervoer van en naar de kinderopvang (geen lange rit).

Budget ~1000-1200 range.

Heeft iemand een tip wat een redelijke koop zou kunnen zijn? Of toch beter tweedehands kijken? Er is zo ontzettend veel op de markt dat ik en mijn vrouw door de bomen het bos niet zien.

Zelf had ik deze gevonden:

https://nl.fiido.com/prod...3V3BikEAQYASABEgIbtPD_BwE
Als je maar één pagina terugleest zie je al het een en ander over die fiets. En het advies bij de prijs die je noemt is over het algemeen om gebruikt te gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:26
Foxhill schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:41:
[...]

Als je maar één pagina terugleest zie je al het een en ander over die fiets. En het advies bij de prijs die je noemt is over het algemeen om gebruikt te gaan shoppen.
Dank! Geen aanrader dus.. zijn er specifieke aanraders voor tweedehands waar ik naar zou kunnen/moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
WouterL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:45:
[...]

Dank! Geen aanrader dus.. zijn er specifieke aanraders voor tweedehands waar ik naar zou kunnen/moeten kijken?
De markt is groot. Kijk naar gekende merken, met Bosch, Panasonic, Shimano of eventueel Bafang motor, en koop die zo kort mogelijk bij huis.

En kijk alvast hoe je daar 2 kinderzitjes op gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Foxhill schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb 3 weken geleden de verende voorvork van mijn Batavus Finez eens losgetrokken. Het stuur ging steeds terug naar de middenstand. De balhoofdlagers waren gaar. Volgens mijn fietsenmaker zit er op de frames idd standaard 5 jaar garantie. Maar op de vork niet persee. Ook niet altijd bij verlengde garantie. (Wat ik wel heb afgesloten)

Maar omdat er behoorlijke aluminiumrot aanwezig was bij de spatbordbevestiging, wat ik na 3 jaar zeker niet had verwacht. En overmatige speling in het verende gedeelte, toch aangemeld bij Batavus. Ik krijg dus gewoon, kosteloos een nieuwe vork toegestuurd.

Dus idd altijd aangeven bij de fietsenmaker. Die kan het dan doorspelen naar de fabrikant.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:37
Pff… waar ik al bang voor was sinds de invoering van de helmplicht op snorfietsen… iets met Fatbike rijders (lees misbruikers)…

https://frontpage.fok.nl/...-elektrische-fietsen.html

Zucht… ik hoop echt dat dit niet doorgaat want daar heb ik dus echt -150% geen zin in.

Ergens verwacht ik ook dat er veel mensen met mij zijn en dan maar alternatieve vervoersmiddelen gaan zoeken. Ik pak er dan wel een crossmotor bij ofzo. Als ik dan toch een helm op moet richting werk..

En alsof een helmplicht de ongekeurde elektrische scooters en fatbikes verder nog zal tegenhouden..

Daar gaat de restwaarde van mijn dikke elektrische Koga 🥲

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:12

knakworst

Get more sats!

Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:55:
Pff… waar ik al bang voor was sinds de invoering van de helmplicht op snorfietsen… iets met Fatbike rijders (lees misbruikers)…

Zucht… ik hoop echt dat dit niet doorgaat want daar heb ik dus echt -150% geen zin in.

Ergens verwacht ik ook dat er veel mensen met mij zijn en dan maar alternatieve vervoersmiddelen gaan zoeken. Ik pak er dan wel een crossmotor bij ofzo. Als ik dan toch een helm op moet richting werk..

En alsof een helmplicht de ongekeurde elektrische scooters en fatbikes verder nog zal tegenhouden..

Waardeloos. Koop gewoon 100 rollerbanken, politiefuiken bij scholen en andere hotspots. Dan is die hype echt zo voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
GeorgeBfast schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:30:
Tja het is tegenwoordig van de Mandemakers groep . Is toch een behoorlijk sterke financiële partij. Maar de fiets is gewoon perfect en opgebouwd uit goede materialen. Ik heb het model nog zonder Smart systeem en die heb ik van april over de 2 jaar en al ruim 7000 probleemloze kilometers. 2 keer een onderhoudsbeurt gehad en een keer nieuwe remblokken op de Hydraulische TRP schijfremmen. Slechts eenmaal een lekke Schwalbe band. Ik ben er erg tevreden over. Het fietst waanzinnig goed de CX motor in combinatie met Enviolo Automatiq. Je flitst gewoon weg met oversteken of bij een stoplicht.
Maar dat doen de fietsen van andere merken met dezelfde afmontering vast ook.
Ik sluit me hierbij aan. De Morena Pro is mijn eerste elektrische fiets, dus het is altijd even afwachten hoe het bevalt, maar mijn conclusie is dat de Enviolo Automatiq in combinatie met een riem en een krachtige motor, echt heerlijk is. Zo'n groot verschil met de elektrische fiets van m'n vriendin (die wilde per se een moederfiets, dus weinig keus, en lomp duur voor de specs), die het met ketting en een niet-automatische Enviolo moet doen. Dat niet hoeven schakelen is heerlijk en uitermate soepel. Je maakt ook zoveel meer tempo als je in bochtige omgevingen fietst, want je trekt veel sneller op.

Heel erg blij met de fiets, maar wat hierboven al werd gezegd, een andere fiets met dezelfde afmontage zal het net zo goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tommie12 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:50:
[...]

Voila, eerste stap is gezet.
Je LBS heeft de zaak in behandeling genomen ipv direct te zeggen. "Oei, dat is geen garantie, en hier is niks aan te doen...".

Als die man degelijke connecties heeft, dan hoop ik dat ze je een goed een aanvaardbaar voorstel doen.
Heb nog ff de factuur opgezocht: 31-08-2019. Fiets is dus meer dan 5 jaar oud, precies 10 dagen :+ Afwachten maar wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Eerste effecten van een kabinet dat toch ging voor de enorme vrijheid...

Maar eerlijk, waarom die enorme aversie voor helmen in NL. Bij mij is het gewoon een reflex. Fietsen = helm pakken, en het is bij ons niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Tommie12 ik pak de fiets wanneer ik gewoon even snel ergens heen moet of wil, of geen gedoe wil hebben met spullen die ik bij me moet houden. Een helm opzetten is voor mij een drempel waarbij ik denk: dan kan ik net zo goed een scooter of de motor nemen. Voordeel scooter: daar kan je de helm veilig opbergen onder de zitting.

De gehele reden dat ik géén speedbike heb gekozen was de helmplicht. Niet dat ik 45KM/h zonder helm wil fietsen, maar mét helmplicht had ik net zo goed 45KM/h kunnen fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Thalaron op 10-09-2024 17:41 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:41:
@Tommie12 ik pak de fiets wanneer ik gewoon even snel ergens heen moet of wil, of geen gedoe wil hebben met spullen die ik bij me moet houden. Een helm opzetten is voor mij een drempel waarbij ik denk: dan kan ik net zo goed een scooter of de motor nemen. Voordeel scooter: daar kan je de helm veilig opbergen onder de zitting.

De gehele reden dat ik géén speedbike heb gekozen was de helmplicht. Niet dat ik 45KM/h zonder helm wil fietsen, maar mét helmplicht had ik net zo goed 45KM/h kunnen fietsen.
Helm gewoon met het slot vast leggen. Dieven haten helmen even hard als jij dus die dingen worden niet gestolen.

Het is een gewoonte die je jezelf moet aan leren.
Mijn dochter heeft een tijd op spoed gewerkt als arts, en ze heeft me met een paar mooie omschrijvingen van gevolgen vrij snel overtuigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx

Zucht… ik hoop echt dat dit niet doorgaat want daar heb ik dus echt -150% geen zin in ......
Op dit moment gaat het om politiek armpje drukken.
De minister heeft er ook geen zin in, maar de kamer wil de fatbike tot een speciale categorie verheffen, op basis van de slechts bandenbreedte en buddyseat, wat natuurlijk flauwekul is.
Vandaar de uitspraak "alle ebikes". Iets wat de kamer juist weer niet wil.
Welk alternatief voorstel daar weer uit voorkomt zullen we wel weer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@Tommie12 dat geloof ik allemaal, en veiliger is het ongetwijfeld. Maar het punt is nu net, dat ik met een fiets in feite niets “moet”.

Er worden ook mensen doodgereden tijdens het wandelen. Moeten we dan ook maar even aanleren te wandelen met een helm?

Ook halen er genoeg fietsers zonder accu mij in met mijn 25KM/h, dus dan maar alle fietsers een helmplicht? Met mijn vorige niet elektrische fiets ging ik gemiddeld 27,5-28. De enige reden dat ik een e-bike heb genomen is gemak/ zonder zweet aankomen op bestemming met slecht of warm weer. Ik ga nu dus juist minder snel…

Het is overigens niet mijn bedoeling een discussie aan te wakkeren verder, ik kap simpelweg voor 95% met fietsen bij een dergelijke plicht of ik riskeer wel een boete. Het is geen kwestie van mij overtuigen dat het beter is.

Als ik aandelen had in e-bikes zou ik ze nu denk ik verkopen. Als deze wet doorgaat ga ik in de toekomst in ieder geval geen nieuwe e-bike halen. En als het bij alle fietsen verplicht gaat worden dan zal ik hooguit nog de fiets pakken wanneer ik naar een kroeg wil buiten eigen woonplaats. Officieel mag dat natuurlijk ook niet, maar zolang ze dat nog gedogen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
knakworst schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:03:
[...]

Waardeloos. Koop gewoon 100 rollerbanken, politiefuiken bij scholen en andere hotspots. Dan is die hype echt zo voorbij.
Met forse onderbezetting bij de politie? En dat doet niets die rollerbanken. Mijn brommer liep vroeger 95 km/h met 70CC cylinder, andere carburateur, uitlaat, sproeier en tandwielen. En die van al mijn vrienden ook. We moesten lachen om politie. Is van alle tijden. Ik was ook geen brave jongen. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 10-09-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
MotorBeast schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:40:
[...]

Met forse onderbezetting bij de politie? En dat doet niets die rollerbanken. Mijn brommer liep vroeger 95 km/h met 70CC cylinder, andere carburateur, uitlaat, sproeier en tandwielen. En die van al mijn vrienden ook. We moesten lachen om politie. Is van alle tijden. Ik was ook geen brave jongen. 8)
Dit is dan ook wat mij stoort aan dergelijke ideeën en wetgeving. Het is bedoeld voor mensen zoals jou (no offence) maar die trekken zich er niet echt wat van aan. Mij, de brave jongen, heeft hier juist last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:49:
[...]

Dit is dan ook wat mij stoort aan dergelijke ideeën en wetgeving. Het is bedoeld voor mensen zoals jou (no offence) maar die trekken zich er niet echt wat van aan. Mij, de brave jongen, heeft hier juist last van..
Zoals ik was, long time ago. :'( Jeugd zoekt altijd de grens op. En ja de goede lijden altijd onder de kwade. Wel eens een voetbalstadion bezocht met een risico wedstrijd? Leuk man.

Ik lig er niet van wakker. Zet ik toch een helmpje op. Ook goed voor al die pensionado's die mij op standje touring op de top van hun fiets voorbij snorren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

Esumontere

Floep, banaan.

Wauw, wat een hoop negatieve reacties op het dragen van een helm. Dat terwijl het voor bijvoorbeeld wielrenners en mountainbikers heel normaal is een helm te dragen.

Ik heb 2 jaar geleden een ongeluk gehad met mijn ebike. Een auto kwam een rotonde op rijden waar ik al reed (en ik had voorrang), ik remde hard om deze te ontwijken en daardoor gleed mijn fiets onder me vandaan. Ik heb daarbij mijn rechter elleboog gebroken, en een fikse kopstoot gegeven aan het asfalt. Gelukkig geen blijvende schade (behalve een lelijk litteken boven mijn wenkbrauw), maar wel een besef moment dat je bijzonder kwetsbaar bent op de fiets. Ook als deze niet is opgevoerd, en als je er eentje van een goed merk hebt. Immers, je kunt helaas het gedrag van andere verkeersdeelnemers niet beïnvloeden.

Sindsdien draag ik altijd een helm op mijn ebike. Ik rij 17 km enkele reis naar mijn werk op en neer, elke dag, via een fietssnelweg. Het grootste gedeelte van die route is op een apart dedicated fietspad, maar er zijn ook gedeelde stukken waar auto's het ondanks de rode kleur van het asfalt nogal hard vlak langs de fietsers scheuren. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en als je hoofd kapot is, is dat permanent. Een helm is niet vervelend, went snel en beschermt tegen schade. Je gaat toch ook niet zonder touw een berg beklimmen?

Een helmplicht voor ebikes is wat mij betreft een uitstekende maatregel. Helpt niet echt tegen de overlast (al zullen mogelijk een aantal figuren de fatbike laten staan wegens niet-coolheid) maar zorgt wel voor minder gevaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 10-09-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:12:
@Tommie12 dat geloof ik allemaal, en veiliger is het ongetwijfeld. Maar het punt is nu net, dat ik met een fiets in feite niets “moet”.

Er worden ook mensen doodgereden tijdens het wandelen. Moeten we dan ook maar even aanleren te wandelen met een helm?

Ook halen er genoeg fietsers zonder accu mij in met mijn 25KM/h, dus dan maar alle fietsers een helmplicht? Met mijn vorige niet elektrische fiets ging ik gemiddeld 27,5-28. De enige reden dat ik een e-bike heb genomen is gemak/ zonder zweet aankomen op bestemming met slecht of warm weer. Ik ga nu dus juist minder snel…

Het is overigens niet mijn bedoeling een discussie aan te wakkeren verder, ik kap simpelweg voor 95% met fietsen bij een dergelijke plicht of ik riskeer wel een boete. Het is geen kwestie van mij overtuigen dat het beter is.

Als ik aandelen had in e-bikes zou ik ze nu denk ik verkopen. Als deze wet doorgaat ga ik in de toekomst in ieder geval geen nieuwe e-bike halen. En als het bij alle fietsen verplicht gaat worden dan zal ik hooguit nog de fiets pakken wanneer ik naar een kroeg wil buiten eigen woonplaats. Officieel mag dat natuurlijk ook niet, maar zolang ze dat nog gedogen…
Ik zou op een gewone fiets ook een helm dragen.

Het valt echt mee hoor.
Maar ik betwijfel of het ooit zo ver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:10
2014 Sparta Ion RX+ display (Trelock CU3) kapot: 2e hands display kopen of upgraden naar CU4?

Van bovengenoemde fiets is de display stuk. Bij gebrek aan elektrische schema's kon ik dat niet zelf nagaan, maar een testdisplay bij de FM werkte wel, dus het euvel zit toch duidelijk in de display.
Nu moet er een nieuwe op, maar die is niet meer te krijgen (van mijn 20 jaar oude conventionele fiets is elk onderdeel nog leverbaar....). Volgens de FM kan ik ook upgraden naar een CU4. Daarvoor zou alleen een display, een displayhouder (met 1060mm kabel) en een stuurbediening nodig zijn (offerte van ca €250).
Blijven er twee mogelijkheden over
  1. Tweedehands display zien te krijgen
  2. Upgraden naar een CU4.
Vragen:
  1. Wat zouden jullie doen? Display vervangen of upgraden naar CU4?
  2. Kan zo'n upgrade überhaupt? Ik vond het nogal vaag dat de FM schattend op ca 450 euro aan totale kosten kwam, maar op de offerte stonden maar drie items. Met een uurtje werk en even aanmelden moet dat toch in een uurtje gefixt zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2024 20:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 18:09
jimh307 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:01:
[...]

Wat is de conditie van je accu?

Als je 25 kilometer lang de 40 km/h kunt aanhouden dan fiets jij je accu met 37,5 minuut plat. In een 625 Wh opstelling trek je een theoretisch vermogen van precies 1 kW. Dit is best een fors vermogen. Verliezen van de controller zullen rond de 10% zijn, dus heb je een continue vermogen van 900 Watt voor de motor.

Is jouw motor veel lager in vermogen dan moeten we verder kijken naar je accu. Het langdurig opnemen van zulke vermogens zal de accu niet sparen. Boven de 1C (in jouw geval 625 Watt) leegtrekken zal de cellen goed opwarmen. Jij trekt dan 1,6C en dat is best fors voor dit type cel (NMC energiecellen).

Ik hoor het wel :)

Parameters kunnen altijd iets afwijken.
Ik heb dit 1 of 2 keer gedaan. Ik ben me ervan bewust dat dit niet best voor de accu is. De accu was ook een beetje warm na dit gebruik. Mijn telefoon worden duidelijk warmer tijdens opladen.
Volgens het Nyon display moest ik zelf vrij constant 175 Watt trappen. Dat is pittig als je het niet gewend bent. Als ik de grafische weergave interpreteer, zit je met de 900 watt aan de hoge kant. Rond de 750 watt kom ik op uit. De accu was ook nog niet helemaal leeg. Ik denk dat 30 km echt de max was geweest. Ik had nog iets van 10-12% over.
Dat was toen de accu er ongeveer 2000 km op had zitten. De accu/fiets staat nu op bijna 8000 km. Fiets meestal in TOUR en korte ritjes. Afgaande op het nyon display zal de motor dan ergens tussen de 300 en 500 watt leveren. Het fluctueert nogal omdat de ritjes maar korte rechte stukken hebben.
Mijn snelheid ligt meestal rond de 32-35 km/u. Waarbij ik zelf zo rond de 150 Watt trap.
In stand TOUR wordt het geleverde vermogen van de motor t.o.v TURBO ongeveer gehalveerd.

De actieradius is gewoon heel moeilijk te bepalen. Merk na 8000 km nog maar weinig van minder actieradius
In TOUR kom ik bij 25 km/u tot ongeveer 70 km actieradius. Bij 35 km/u zal het 45-50 km zijn.
Dat is vanaf dag 1 al zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:26

B64

Thalaron schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:49:
[...]

Jij als brave jongen heeft er ook profijt van, het is namelijk gewoon een stuk veiliger. Zie de post van @Esumontere hierboven; een fietshelm is er niet 'voor straf' omdat die fatbikers zo ondeugend zijn. Een fietshelm is er primair om je kersenpit te beschermen tegen mensen in/op een volstrekt legaal voertuig (en dat kan dus best ook de drager van die helm zijn) die in een moment van onoplettendheid een ongeluk veroorzaken.

Dat je daar geen zin in hebt is te begrijpen, maar het lijkt me vooral angst voor het onbekende. Zo'n ding op/afzetten kost hooguit een paar seconden, 't is vooral lastig dat je dat ding bij je hebt als je ergens heen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Andrehj schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:27:
2014 Sparta Ion RX+ display (Trelock CU3) kapot.....

...een testdisplay bij de FM werkte wel, ......Wat zouden jullie doen? Display vervangen of upgraden naar CU4?.....
Persoonlijk zou ik in een dergelijk geval op zoek gaan naar eenzelfde 2e hands display.
Mi het goedkoopste en minste werk.

Een andere optie zou ik pas overwegen als eenzelfde vervanger niet te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:27:
2014 Sparta Ion RX+ display (Trelock CU3) kapot: 2e hands display kopen of upgraden naar CU4?

Van bovengenoemde fiets is de display stuk. Bij gebrek aan elektrische schema's kon ik dat niet zelf nagaan, maar een testdisplay bij de FM werkte wel, dus het euvel zit toch duidelijk in de display.
Nu moet er een nieuwe op, maar die is niet meer te krijgen (van mijn 20 jaar oude conventionele fiets is elk onderdeel nog leverbaar....). Volgens de FM kan ik ook upgraden naar een CU4. Daarvoor zou alleen een display, een displayhouder (met 1060mm kabel) en een stuurbediening nodig zijn (offerte van ca €250).
Blijven er twee mogelijkheden over
  1. Tweedehands display zien te krijgen
  2. Upgraden naar een CU4.
Vragen:
  1. Wat zouden jullie doen? Display vervangen of upgraden naar CU4?
  2. Kan zo'n upgrade überhaupt? Ik vond het nogal vaag dat de FM schattend op ca 450 euro aan totale kosten kwam, maar op de offerte stonden maar drie items. Met een uurtje werk en even aanmelden moet dat toch in een uurtje gefixt zijn?
Die €250 offerte is een paar tientjes aan de voordelige kant. Die €450 is grof. Was dat een eerste ruwe schatting ofzo?

Het is achterlijk dat Accell deze spullen niet meer levert, maar we hebben het er mee te doen. Ze ondersteunen soms onderdelen binnen 10 jaar na verkoop al niet, wat ze wel verplicht zijn, mja wie doet er wat aan.

Vraag bij een paar (kleinere?) fietsenwinkels of speur marktplaats af voor een gebruikt display. Die upgrade heb je helemaal niets aan. Die displays gaan nóg makkelijker kapot van vallen of verkeerd erop drukken dan de oude types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:34:
[...]

Die €250 offerte is een paar tientjes aan de voordelige kant. Die €450 is grof....

Vraag bij een paar (kleinere?) fietsenwinkels of speur marktplaats af voor een gebruikt display....
@Andrehj
Persoonlijk vind ik een dergelijke prijs aan de hoge kant.

Indien hetzelfde display niet te vinden is zou ik in dat geval nog eerder overwegen om de controller en display te vervangen door een universele set, bv van KT.
Dat is aanzienlijk voordeliger. Zie bv hier

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 10-09-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:08
migros schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:31:
Ik ben op zoek naar nederlandse Reviews van de Engwe E26. Dit is een E-Fatbike maar dan meer lijkende op een fiets met dikke banden dan de Shopper van de jaren zeventig.

Iemand een Nederlandse winkel waar ik deze E-bike kan testen? Ik kan elf op internet weinig tot niks vinden.
Op YT staan wel NL reviews

YouTube: Is Dit de Beste Budget E-bike van 2024? | Engwe E26 Volledige Review

• komnou
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-06 07:03
Even inhaken op de fietshelm discussie. Ik zou het niet zelf erg vinden om een fietshelm in de toekomst te gaan dragen.
Ik heb onderhand al diverse mensen gesproken die na een uiteraard ongewenste val beslissen om voortaan toch maar een helm te gaan dragen.

Wat mij op het ogenblik tegenhoud om een helm aan te schaffen is dat er nog geen duidelijk is over welke helm voor e bikes verplicht wordt. De standaard fietshelm welke mijn voorkeur heeft of de peddelec helm welke voor snorfietsen verplicht is.
Deze rijden ook maar maximaal 25 km p/u. Zolang hier nog geen duidelijk over is rij ik nog even zonder een helm rond. Als ik om me heen kijk zie ik dat de fietshelm al heel veel voorkomt in mijn omgeving dus de helm wordt al aardig standaard. En het is zo gewend hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Met affiliate link van Engwe zelf…. Die review zal zeer kritisch zijn. 8)7
Je kan je even goed door Bright laten overtuigen om een tweedehandse Van Moof te kopen als je enkel de eerste filmpjes kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
elinx schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:17:
@Andrehj
Persoonlijk vind ik een dergelijke prijs aan de hoge kant.

Indien hetzelfde display niet te vinden is zou ik in dat geval nog eerder overwegen om de controller en display te vervangen door een universele set, bv van KT.
Dat is aanzienlijk voordeliger. Zie bv hier
Dankjewel. Ook @Foxhill. Dat filmpje is mij bekend. Maar die universele set heeft nogal wat nadelen:
  • Er is geen snelheidbegrenzing, ding gaat veel te hard (de fiets wordt ook door mijn kinderen gebruikt als ze >10 km moeten fietsen).
  • Er zit een gashendel bij die altijd werkt, daarmee wordt het een brommer.
  • De set is dus illegaal.
  • De regeling van de voorwielmotor is niet jovel, waardoor die een enorme herrie maakt (goed te horen in het filmpje).
  • Je moet de hele bedrading van de fiets aanpassen. Daar zal ik uiteindelijk best wel uitkomen, maar ik wilde in dit project niet te veel energie stoppen, heb nog te veel andere lopende projecten.
Dat gaan we dus niet doen. Ik ga proberen een CU3 display te bemachtigen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• B64

B64

komnou schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:27:
Even inhaken op de fietshelm discussie. Ik zou het niet zelf erg vinden om een fietshelm in de toekomst te gaan dragen.
Ik heb onderhand al diverse mensen gesproken die na een uiteraard ongewenste val beslissen om voortaan toch maar een helm te gaan dragen.

Wat mij op het ogenblik tegenhoud om een helm aan te schaffen is dat er nog geen duidelijk is over welke helm voor e bikes verplicht wordt. De standaard fietshelm welke mijn voorkeur heeft of de peddelec helm welke voor snorfietsen verplicht is.
Deze rijden ook maar maximaal 25 km p/u. Zolang hier nog geen duidelijk over is rij ik nog even zonder een helm rond. Als ik om me heen kijk zie ik dat de fietshelm al heel veel voorkomt in mijn omgeving dus de helm wordt al aardig standaard. En het is zo gewend hoor!
Ik draag al vijf jaar een helm die goedgekeurd is voor een speed pedelec. Wel wat duurder natuurlijk, maar je draagt zo'n ding voor de veiligheid dus die paar tientjes vond ik het wel waard.

• Andrehj
Nu ik toch aan het fixen ben: Op onze Sparta ION RX+ (met Trelock CU3 display) zit deze stuurbediening:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bluenotion.nl/2705532dda442e1b5de9be2d84ea2af05a817e9fab880053bdeaa94ae9b33cab.jpg
Echter, die is wat te vaak nat geweest en hapert soms. Helaas is deze niet meer leverbaar. Alleen de rechtse versie is nog te krijgen, maar daar zit bij iedereen toch de versnelling? :?

Wel vind ik dit type (zonder gashendel, maar die gebruiken we toch niet):
Afbeeldingslocatie: https://content.sitepack.io/sites/196cf77c-5d94-e2ef-65aa9db701d3/1037202465af83e5a6b61.jpg
De stekker lijkt hetzelfde. Weet iemand of dit gaat werken? Is de pinout hetzelfde?

Of wordt in dit soort gevallen gewoon de rechtse versie links (op de kop) gemonteerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 11-09-2024 10:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:50
@Andrehj
Ik heb dat met mijn TSDZ2 wel gedaan. Beetje onlogisch dat +/- dan anders zitten dan je verwacht, maar in mijn geval zijn die wel duidelijk gemarkeerd (met +/-). Daar wen je aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:07

TTLCrazy

Listen to Frankie

Over de fietshelm, het dragen er van zal ik best aan wennen en zal ook best veiliger zijn met een klein beetje discomfort. Prima. Het gaat erom hoe de besluitvorming tot stand komt. Nu dat er fatbikes zijn en de jongeren ineens veel ongelukken maken/krijgen omdat die krengen te hard gaan en/of onveilig zijn, moet ik ineens ook een helm op ? Zoals eerder gezegd, ik rijd op een normale fiets ook tegen de 25 km/u. Ook maar een helm verplichten dan?

Nee, gewoon een helmplicht tot 16 jaar desnoods en daarboven mag je het zelf uitmaken. Er wordt al veel te veel betutteld in dit land, laten we daar alsjeblieft eens mee ophouden.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 14:45
Fatbikes lijkt me alleen de druppel, het speelt al veel langer met elektrische fietsen. bijv in 2022:
"De elektrische fiets lijkt verantwoordelijk voor ruwweg de helft van de stijging van het aantal SEH-bezoeken voor ernstig letsel bij fietsers in de leeftijdsgroep 12-17 jaar"
maar ook bij ouderen:
"Het Algemeen Dagblad bericht dat in Nederland de traumachirurgen nogal bezorgd zijn over de veiligheid van oudere fietsers op een elektrische fiets. Steeds vaker worden ouderen met ernstig letsel opgenomen in het ziekenhuis nadat ze ten val zijn gekomen met een e-bike."
Vanuit de politiek misschien ook wel handig om nu pas een helmplicht in te voeren nu de irritatie zo groot is door de fatbikes, omdat er best een negatief sentiment rond een helm is.

En ja er zijn genoeg mensen die ook zonder ondersteuning zelf 25km/u rijden. Die zijn over het algemeen alleen met fietsen bezig en ook zelf alert genoeg gevaren in het verkeer te zien. Het probleem zit meer in de mensen die het niet op eigen kracht halen omdat ze er niet meer gezond genoeg voor zijn of bijv. met andere dingen bezig zijn(mobieltje) waarbij de ongelukken komen. Ik vind het dan ook wel begrijpelijk dat voor normale fietsen er nog geen helmplicht komt.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-06 16:15
Kan ik hier een vraag posten? Ik heb het topic doorgelezen en niet zo gauw iets kunnen vinden dat mijn vraag beantwoord. Ik weet dat opvoeren en het tweaken om niet hoeven te trappen, weinig applaus kan verwachten. Maar toch zoek ik wel zoiets. Laat ik het toelichten:

Ik zou graag op fietsvakantie willen gaan met een elektrische fiets, die plaats heeft voor wat bagage. Het probleem echter is dat ik niet lang kan trappen vanwege een chronische knieblessure. Deze blessure heb ik al sinds mijn pubertijd 30 jaar geleden en ondanks fysio en krachtsport over de jaren, krijg ik altijd last van mijn knie zodra ik voor een langere tijd moet trappen. En het maakt niet eens uit of ik zwaar of licht trap, ik heb het ook getest met een e-bike in de maximale ondersteuningsstand. Ook dan krijg ik last. Alsof de op- en neergaande beweging al voldoende is om irritatie te veroorzaken, wat uiteindelijk kan leiden tot vocht in mijn knie. Dit kan al optreden als ik langer dan 30 minuten fiets. En op die manier wordt een fietsvakantie toch een flinke uitdaging :)
Het lijkt me wel leuk om te doen, als ik anderen hoor over dat ze 50-100 km / dag fietsen, van hotel naar hotel, en op die manier een hele vakantie maken door Nederland (of welk land dan ook).

Nu zit ik te kijken of er niet iets bestaat dat het uiterlijk, comfort en bagage mogelijkheden heeft van een elektrische fiets, waar je legaal niet op hoeft te trappen. Een e-scooter zie ik niet zo zitten, die is nogal groot en lomp. Idealiter is het een elektrische fiets die wel trappers heeft, maar ook zonder te trappen gebruikt kan (en mag) worden.

Bestaat zoiets, of iets wat daarop lijkt?

• MotorBeast
TTLCrazy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:57:
Over de fietshelm, het dragen er van zal ik best aan wennen en zal ook best veiliger zijn met een klein beetje discomfort. Prima. Het gaat erom hoe de besluitvorming tot stand komt. Nu dat er fatbikes zijn en de jongeren ineens veel ongelukken maken/krijgen omdat die krengen te hard gaan en/of onveilig zijn, moet ik ineens ook een helm op ? Zoals eerder gezegd, ik rijd op een normale fiets ook tegen de 25 km/u. Ook maar een helm verplichten dan?

Nee, gewoon een helmplicht tot 16 jaar desnoods en daarboven mag je het zelf uitmaken. Er wordt al veel te veel betutteld in dit land, laten we daar alsjeblieft eens mee ophouden.
Gaat er volgens mij nooit komen. Het moet ook uitvoerbaar zijn. Hoe kan de politie op afstand zien of iemand 16 is of ouder? Het wordt volgens mij gewoon generiek ingevoerd als het er komt. En de oudjes zullen er ook bij gebaat zijn. Verder moet je ook niet vergeten dat in dit overbevolkte land het steeds drukker wordt op fietspaden en wegen. Risico vliegt omhoog.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:06
segil schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:37:
Kan ik hier een vraag posten? Ik heb het topic doorgelezen en niet zo gauw iets kunnen vinden dat mijn vraag beantwoord. Ik weet dat opvoeren en het tweaken om niet hoeven te trappen, weinig applaus kan verwachten. Maar toch zoek ik wel zoiets. Laat ik het toelichten:

Ik zou graag op fietsvakantie willen gaan met een elektrische fiets, die plaats heeft voor wat bagage. Het probleem echter is dat ik niet lang kan trappen vanwege een chronische knieblessure. Deze blessure heb ik al sinds mijn pubertijd 30 jaar geleden en ondanks fysio en krachtsport over de jaren, krijg ik altijd last van mijn knie zodra ik voor een langere tijd moet trappen. En het maakt niet eens uit of ik zwaar of licht trap, ik heb het ook getest met een e-bike in de maximale ondersteuningsstand. Ook dan krijg ik last. Alsof de op- en neergaande beweging al voldoende is om irritatie te veroorzaken, wat uiteindelijk kan leiden tot vocht in mijn knie. Dit kan al optreden als ik langer dan 30 minuten fiets. En op die manier wordt een fietsvakantie toch een flinke uitdaging :)
Het lijkt me wel leuk om te doen, als ik anderen hoor over dat ze 50-100 km / dag fietsen, van hotel naar hotel, en op die manier een hele vakantie maken door Nederland (of welk land dan ook).

Nu zit ik te kijken of er niet iets bestaat dat het uiterlijk, comfort en bagage mogelijkheden heeft van een elektrische fiets, waar je legaal niet op hoeft te trappen. Een e-scooter zie ik niet zo zitten, die is nogal groot en lomp. Idealiter is het een elektrische fiets die wel trappers heeft, maar ook zonder te trappen gebruikt kan (en mag) worden.

Je beschrijft een e scooter met trappers. Een elektrische fiets mag maar traploze ondersteuning hebben tot 6km/u. Sneller dan dat wordt een scooter.

Veel mensen hebben hun zadel te laag staan trouwens. Daardoor meer belasting van de knie. Heb je je fiets al een keer fatsoenlijk af laten stellen? Evt bikefitting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Eerst en vooral vind ik het knap dat je dit wil doen.
Maar als je maar 20-30min kan trappen, dan spreek je over een belangrijke beperking, en dan vraagt dat om een 'aangepaste' fiets die op sommige punten ook kan afwijken van de normale regels.
Dan stel ik me de vraag of je niet héél veel duurder gaat zijn met een (vergeef me de term) gehandicaptenfiets tov een lichte e-scooter.

Stel dat je een doorsnee Gazelle met Bosch motor en Nexus naaf zou kunnen uit rusten met een soort van gashendel, dan ga je ook om 100km range te halen (in heuvelachtig gebied) wat extra batterijen moeten mee nemen, en dat weegt ook. (en het kost geld)

Ik zou in jouw geval eerder de scootermarkt (en die ken ik niet goed) wat verder verkennen en kijken of je daar niet een relatief licht model kan vinden wat ook een range van ca 100km kan halen.

Als je verder kijkt naar een aangepaste fiets, dan is deze winkel in België misschien een goed aanspreekpunt. Ze zijn of waren echt wel gekend voor fietsaanpassingen. Mogelijk vind je dat ook in je omgeving, maar vergeet niet dat die dingen duur zijn.
https://www.bikerepublic.be/content/fietsenwinkel-diest

• segil
kjiratsiekoedel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:47:
[...]

Je beschrijft een e scooter met trappers. Een elektrische fiets mag maar traploze ondersteuning hebben tot 6km/u. Sneller dan dat wordt een scooter.

Veel mensen hebben hun zadel te laag staan trouwens. Daardoor meer belasting van de knie. Heb je je fiets al een keer fatsoenlijk af laten stellen? Evt bikefitting.
Ja, daar heb ik ook naar gekeken. Moet wel zeggen toen ik nog wat jonger was en af en toe aan spinning deed in de sportschool, merkte ik dat als ik het zadel verder naar achteren schoof, ik minder gauw last kreeg van mijn knie. Ik heb toen bij enkele fietswinkels gevraagd of zo'n spinningfiets-zadel ook op een normale fiets gemonteerd kan worden, maar ze zeiden dat dit niet mogelijk was.
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:59:
[...]

Eerst en vooral vind ik het knap dat je dit wil doen.
Maar als je maar 20-30min kan trappen, dan spreek je over een belangrijke beperking, en dan vraagt dat om een 'aangepaste' fiets die op sommige punten ook kan afwijken van de normale regels.
Dan stel ik me de vraag of je niet héél veel duurder gaat zijn met een (vergeef me de term) gehandicaptenfiets tov een lichte e-scooter.

Stel dat je een doorsnee Gazelle met Bosch motor en Nexus naaf zou kunnen uit rusten met een soort van gashendel, dan ga je ook om 100km range te halen (in heuvelachtig gebied) wat extra batterijen moeten mee nemen, en dat weegt ook. (en het kost geld)

Ik zou in jouw geval eerder de scootermarkt (en die ken ik niet goed) wat verder verkennen en kijken of je daar niet een relatief licht model kan vinden wat ook een range van ca 100km kan halen.

Als je verder kijkt naar een aangepaste fiets, dan is deze winkel in België misschien een goed aanspreekpunt. Ze zijn of waren echt wel gekend voor fietsaanpassingen. Mogelijk vind je dat ook in je omgeving, maar vergeet niet dat die dingen duur zijn.
https://www.bikerepublic.be/content/fietsenwinkel-diest
Bedankt, ik ga eens kijken. Het zou mooi zijn als een e-scooter bestaat die wat slanker is, meer in de vorm van een fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het één knie of beide knieën?

Als het één knie is: verwijder de trapper aan die kant en vervang dat door een steun waar je je voet op kunt zetten. Voor de andere trapper monteer je een clipsysteem zodat je die naar beneden en naar boven kunt bewegen. In combinatie met veel ondersteuning hoef je dan toch niet veel kracht te zetten en de slechte knie hoeft niets te doen.

Geen idee of dit prettig fietst overigens, maar ik zou het proberen.

Signatures zijn voor boomers.

• segil
Maasluip schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:26:
[...]

Is het één knie of beide knieën?

Als het één knie is: verwijder de trapper aan die kant en vervang dat door een steun waar je je voet op kunt zetten. Voor de andere trapper monteer je een clipsysteem zodat je die naar beneden en naar boven kunt bewegen. In combinatie met veel ondersteuning hoef je dan toch niet veel kracht te zetten en de slechte knie hoeft niets te doen.

Geen idee of dit prettig fietst overigens, maar ik zou het proberen.
1 knie, gelukkig.
Ik zou dat kunnen proberen, al ik me wel kan voorstellen dat die knie na een tijdje gaat protesteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom? Die hoeft niet meer werk te doen. Doet evenveel bewegingen als anders en hoeveel kracht die moet zetten hangt van de ondersteuning af.
En misschien kun je juist meer spieren gebruiken als je een clip gebruikt.

https://www.vanraam.com/n...ssoires/stilstaande-crank
https://www.fietsenopmaat.com/
Je kunt onze producten ook eerst thuis testen. Of kom bij ons langs voor een demonstratie op maat.
Het blijkt helemaal niets nieuws te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Maasluip op 11-09-2024 12:37 ]

• segil
Maasluip schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:35:
Waarom? Die hoeft niet meer werk te doen. Doet evenveel bewegingen als anders en hoeveel kracht die moet zetten hangt van de ondersteuning af.
En misschien kun je juist meer spieren gebruiken als je een clip gebruikt.

https://www.vanraam.com/n...ssoires/stilstaande-crank
https://www.fietsenopmaat.com/

[...]

Het blijkt helemaal niets nieuws te zijn.
Bedankt, ik ga kijken. Wat bedoel je met die clip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

segil schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:41:
[...]

Bedankt, ik ga kijken. Wat bedoel je met die clip?
Toeclip, wat wielrenners ook hebben. Heb je in verschillende vormen, van dingen waar je een speciale schoen voor nodig hebt tot de ouderwetse beugels waar je de schoen in schuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Andrehj schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:51:
....Maar die universele set heeft nogal wat nadelen:
....
Ik ga proberen een CU3 display te bemachtigen.
Gelijk heb je.
Vervangen van de controller zou ik ook pas alleen doen als er geen onderdelen meer te vinden zijn of eea te kostbaar wordt.

Helaas is de ombouw van een Ion systeem meestal op de meest simpele wijze uitgevoerd en dat is jammer.
De gashendel hoef je natuurlijk niet aan te sluiten. Maar helaas worden in dit geval ook de Hallsensoren van de motor niet aangesloten, waardoor dat geluid ontstaat.

In het Duitstalige ebike forum wordt eea meer geavanceerd uitgevoerd wat tot veel betere resultaten leidt.
Maar ... is wel wat meer werk.

• elinx
....

Nu zit ik te kijken of er niet iets bestaat dat het uiterlijk, comfort en bagage mogelijkheden heeft van een elektrische fiets, waar je legaal niet op hoeft te trappen. ....
Idealiter is het een elektrische fiets die wel trappers heeft, maar ook zonder te trappen gebruikt kan (en mag) worden.

Een speed pedelec.

Dit is een ebike die tot 45km/h mag ondersteunen. Omdat dit dezelfde categorie bestreft als bromfietsen gelden dezelfde regels. Een gashendel mag dan ook werken tot 45km/h

• elinx
komnou schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:27:
...
Wat mij op het ogenblik tegenhoud om een helm aan te schaffen is dat er nog geen duidelijk is over welke helm voor e bikes verplicht wordt. De standaard fietshelm welke mijn voorkeur heeft of de peddelec helm....
Vreemd genoeg is de speciale speed pedelec helm in de eerste instantie alleen in Nederland voorgeschreven.
Het gaat om de Nederlandse NTA 8776 norm die uitgebreider is dan alleen de EN 1078 norm in de rest van de EU.
Bron

Gezien de status van de ebike gelijk is aan een fiets, vraag ik me dan af of een dergelijke speed pedelec helm dan ook voorgeschreven kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 11:03
TTLCrazy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:57:

Gewoon een elektrische fietsverbod voor onder de 16 jaar. Die kinderen hebben helemaal geen elektrische fiets nodig. Blijven ze ook nog lekker fit. En voor kinderen die te ver van school wonen kan je eventueel een vergunning verlenen op basis van afstand (laten we zeggen, school-huis meer dan 5 km)
Kunnen ze vervolgens aanvragen bij de school of gemeente ofzo maar dan met helmplicht tot 16 jaar. Kan je ze ook gelijk herkennen op de fiets.

• segil
elinx schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:03:
[...]
Een speed pedelec.

Dit is een ebike die tot 45km/h mag ondersteunen. Omdat dit dezelfde categorie bestreft als bromfietsen gelden dezelfde regels. Een gashendel mag dan ook werken tot 45km/h
Dat is interessant, ik dacht dat die gashendel sowieso niet mocht boven de 6 km/h. Maar als ik een speed pedelec kan gebruiken als een normale elektrische fiets (met fietstassen e.d.), dan kan dat ook een optie zijn. Jammer alleen van die grotere helm. Een normale fietshelm zou ik nog niet erg vinden. Ik was dan ook niet van plan harder te gaan dan 20-25 km/h.
Alhoewel, een speed pedelec mag dan toch weer niet op het fietspad, en moet op de normale weg tussen de auto's (vanwege de mogelijke hogere snelheid).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Valinor schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:09:
[...]

Gewoon een elektrische fietsverbod voor onder de 16 jaar. Die kinderen hebben helemaal geen elektrische fiets nodig. Blijven ze ook nog lekker fit. En voor kinderen die te ver van school wonen kan je eventueel een vergunning verlenen op basis van afstand (laten we zeggen, school-huis meer dan 5 km)
Kunnen ze vervolgens aanvragen bij de school of gemeente ofzo maar dan met helmplicht tot 16 jaar. Kan je ze ook gelijk herkennen op de fiets.
Weer meer regeltjes, vergunningen en een hoop dingen die toch niet gehandhaafd kunnen worden....

Europees is geregeld dat een ebike tot 25km/h wettelijk gelijkgesteld is met een gewone fiets. Daar moet je geen regels gaan bij verzinnen.

Maar een voertuig dat sneller gaat en met gashendel, dat moet je gewoon uit het verkeer halen als het niet is ingeschreven als speed pedelec.
En dat krijgen ze al niet gehandhaafd.
Denk je dan echt dat ze gaan zoeken naar een 14jarige die 4km van school woont en toch eens de ebike van mama neemt? En moet die dan echt een boete krijgen?

Fatbikes die door de stad racen, dat is het probleem. Doe daar wat aan, en niet nadat ze verkocht zijn, maar zodra ze in containers op de kade staan.
Als zo'n handelaar eens een container met 500 van die klotedingen mag af schrijven, dan doet die dat niet meer.

• JanHenk
  • Niet online
@Tommie12 Is dat in Vlaanderen net zo'n probleem als hier?

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 11:03
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:46:
[...]

Weer meer regeltjes, vergunningen en een hoop dingen die toch niet gehandhaafd kunnen worden....

Europees is geregeld dat een ebike tot 25km/h wettelijk gelijkgesteld is met een gewone fiets. Daar moet je geen regels gaan bij verzinnen.

Maar een voertuig dat sneller gaat en met gashendel, dat moet je gewoon uit het verkeer halen als het niet is ingeschreven als speed pedelec.
Denk je dan echt dat ze gaan zoeken naar een 14jarige die 4km van school woont en toch eens de ebike van mama neemt? En moet die dan echt een boete krijgen?

Fatbikes die door de stad racen, dat is het probleem. Doe daar wat aan, en niet nadat ze verkocht zijn, maar zodra ze in containers op de kade staan.
Als zo'n handelaar eens een container met 500 van die klotedingen mag af schrijven, dan doet die dat niet meer.
In mijn jeugd stonden er soms agenten op de fietsroute fietslicht controle te houden. Pak je gelijk elektrische fietsen mee. Gewoon handhaven bij scholen. Meerdere overtredingen innemen van de fiets.
Toch het makkelijkst te handhaven want om handelaren aan te pakken is het al te laat voor.
edit: (handelaren sws aanpakken)
En je pakt gelijk ook het probleem van steeds dikker wordende kinderen aan die vrijwel niet meer buitenspelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Valinor op 11-09-2024 17:11 ]

• Tommie12
JanHenk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:49:
@Tommie12 Is dat in Vlaanderen net zo'n probleem als hier?
Nee, veel minder.
Je ziet vooral de maaltijdbezorgers op fatbikes, veel minder jeugd.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 11-09-2024 17:09 ]

• Tommie12
Valinor schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:06:
[...]

In mijn jeugd stonden er soms agenten op de fietsroute fietslicht controle te houden. Pak je gelijk elektrische fietsen mee. Gewoon handhaven bij scholen. Meerdere overtredingen innemen van de fiets.
Toch het makkelijkst te handhaven want om handelaren aan te pakken is het al te laat voor.
Nee, dat vereist veel mankracht, en er zijn gewoon andere prioriteiten. De bevolking pikt dat ook niet dat ze fietsende scholieren gaan pesten met een defect lampje, zeker als dat gerichte controlese zijn.
Gericht fatbikes staande houden en testen, daar krijg je dan wel applaus voor.

Maar dat het te laat is om handelaren aan te pakken vind ik niet. Die fatbikes zijn goedkoop en gaan maar een paar jaar mee, dus als je de instroom plat legt bloedt het wel dood.
Ik zie bv in mijn buurt al geen Van Moofs meer rijden, en vroeger wel. De helft heeft problemen die niet opgelost kunnen worden...

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 11:07

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Tommie12 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Allemaal niet verkeerd hoor, elke keuze is een compromis.
Nu twijfel ik tussen twee fietsen:
SPARTA c-GRID ULTRA 2024
https://www.spartabikes.c...or=Greyish%20Blue%20Gloss

Voordelen:
  • Bosch Performance Line Smart (BES3) 75nm motor
  • Enviolo traploze versnelling
  • CDX tandriem
  • Bosch Purion 200
Nadelen:
  • 29.5 kg
  • Prijs: €3500
  • "Maar" 500Wh accu.
  • Moederbedrijf heeft financiele tegenslagen gehad.
  • Reviews op Trustpilot is over het algemeen negatief.
Of Cube Touring Hybride One 625
https://www.cube.eu/nl-nl...5-deepsea-n-chrome/811112

Voordelen:
  • Goedkoper dan Sparta: €2899
  • Bosch Purion 200
  • Meer accu: 625 Wh = meer actieradius
  • Fiets is lichter, 26.5 kg
Nadelen:
  • Derailleur = meer onderhoud en meer schakelen. Ook kans op roest en zand.
  • Ketting ipv riem. Ook kans op roest en zand
  • Pas in het najaar leverbaar
Waarvoor ik mijn nieuwe e-bike ga gebruiken:
Ik woon aan de kust met een dijk en vaak met veel wind.
Ik gebruik voor woonwerk verkeer (in totaal 10km).
Daarnaast recreatief fietsen rond de 20 a 30 km bij mooi weer met familie.

Verschillen is rond de €600, is de meerprijs voor de Sparta het waard betreft betere specs van de traploze Enviolo versnelling en CDX riem?

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Valinor schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:09:
[...]

Bijna niemand heeft volgens mij een E-bike nodig. Volgens mij zijn er ook genoeg volwassenen die wat meer lichaamsbeweging kunnen gebruiken. Blijven ze ook lekker fit. En wat ik reeds eerder meldde....wie gaat dat controleren? De Politie echt niet want die zijn al onderbezet en die zie ik liever zware criminaliteit aanpakken.

En 5 kilometer vind jij al veel? _O- Als je nu zegt 15/20 kilometer. 5 kilometer krijgt iedereen hier in mijn wijk een vergunning om naar school te fietsen. Schiet wel op.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:13:
[...]
Die fatbikes zijn goedkoop en gaan maar een paar jaar mee, dus als je de instroom plat legt bloedt het wel dood.
Dit is precies zoals het "nu" niet zal werken. Het zijn leuke inkomsten en ze verkopen als de malle. Die instroom plat leggen zal stuiten op een "niet te verteren" chaos. :N

Maar wat wel volledig klopt is de slechte kwaliteit van deze fietsen. Het zijn de goedkope remmetjes met onervaren bestuurders erop die het zo gevaarlijk maken. Dan een iel frame van dunne buisjes. Ik wil ze de kost niet geven, nooit. }:|

• elinx
segil schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:19:
.....Jammer alleen van die grotere helm. Een normale fietshelm zou ik nog niet erg vinden.....
.....een speed pedelec mag dan toch weer niet op het fietspad...
Grotere helm?
Volgens mij valt dat wel mee als je zoekt op NTA 8776 helm.

Inderdaad.In veel steden mag de bromfiets en dus ook de speed pedelec niet op het fietspad. Maar dat is mi op buitenwegen niet altijd zo.

In geval van een fietsvakantie zal je vaker gebruik maken van desbetreffende buitenwegen.
In het buitenland zijn zelfs niet altijd fietspaden.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 11-09-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:46:
...Maar een voertuig dat sneller gaat en met gashendel, dat moet je gewoon uit het verkeer halen als het niet is ingeschreven als speed pedelec.
...
Ik denk dat een aanzienlijk deel van de handelaren vrijwillig zal stoppen met de verkoop van niet EU gecertificeerde ebikes en fatbikes als ze bij letselschade wettelijk mede aansprakelijk zijn als er een ongeval plaatsvindt met een door hen verkochte ebike (waar niet aan geknoeid is)
In enkele EU landen is dit al het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
Er worden al partijen fatbikes ingenomen van importeurs of handelaren. Ouders zijn door alle media aandacht al beter op de hoogte van alle risico’s. Politie is al beter op de hoogte zodat de pakkans tijdens gebruik en na een ongeluk al toeneemt. Ik denk dat fatbikes verkoop al een aflopende zaak is. Alleen wat er eenmaal rond fiets blijft nog wel een paar jaar rondfietsen.

Ik hoop dat de problemen op straat ook afnemen en de politiek niet te snel draconische maatregelen neemt. Helmplicht of minimale leeftijd is een enorme stap achteruit in meer bewegen en minder auto kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:19
Dutchredgaming schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:15:
[...]

Nu twijfel ik tussen twee fietsen:
SPARTA c-GRID ULTRA 2024
https://www.spartabikes.c...or=Greyish%20Blue%20Gloss

Voordelen:
  • Enviolo traploze versnelling
  • CDX tandriem
  • Bosch Purion 200
Nadelen:
  • 29.5 kg
  • Prijs: €3500
  • "Maar" 500Wh accu.
  • Moederbedrijf heeft financiele tegenslagen gehad.
  • Reviews op Trustpilot is over het algemeen negatief.
Of Cube Touring Hybride One 625
https://www.cube.eu/nl-nl...5-deepsea-n-chrome/811112

Voordelen:
  • Goedkoper dan Sparta: €2899
  • Bosch Purion 200
  • Meer accu: 625 Wh = meer actieradius
  • Fiets is lichter, 26.5 kg
Nadelen:
  • Derailleur = meer onderhoud en meer schakelen. Ook kans op roest en zand.
  • Ketting ipv riem. Ook kans op roest en zand
  • Pas in het najaar leverbaar
Waarvoor ik mijn nieuwe e-bike ga gebruiken:
Ik woon aan de kust met een dijk en vaak met veel wind.
Ik gebruik voor woonwerk verkeer (in totaal 10km).
Daarnaast recreatief fietsen rond de 20 a 30 km bij mooi weer met familie.

Verschillen is rond de €600, is de meerprijs voor de Sparta het waard betreft betere specs van de traploze Enviolo versnelling en CDX riem?
Even van cube de city versie met naaf pakken . dat is dezelfde maar heet dan supreme hybrid comfort of supreme hybrid deluxe en zitten tussen de 2500 en 4000€

https://www.cube.eu/nl-nl...857a14d1bcb5b24c7ec10b833

• elinx
Foxhill schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:27:
.....Ik hoop dat de problemen op straat ook afnemen en de politiek niet te snel draconische maatregelen neemt....
Politiek en snel? Over het algemeen gaat dat niet samen.

Echter.een vreemd compromis, waar niemand echt blij mee zal zijn, ligt meer voor de hand.

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

nuffy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:35:
[...]

Even van cube de city versie met naaf pakken . dat is dezelfde maar heet dan supreme hybrid comfort of supreme hybrid deluxe en zitten tussen de 2500 en 4000€

https://www.cube.eu/nl-nl...857a14d1bcb5b24c7ec10b833
Bedoel je o.a. deze fiets van Cube?

SUPREME HYBRID DELUXE PRO 625
https://www.cube.eu/nl-nl...-625-night-n-black/813500

Review QNAP TS-230 NAS

• Tommie12
Foxhill schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:27:
Er worden al partijen fatbikes ingenomen van importeurs of handelaren. Ouders zijn door alle media aandacht al beter op de hoogte van alle risico’s. Politie is al beter op de hoogte zodat de pakkans tijdens gebruik en na een ongeluk al toeneemt. Ik denk dat fatbikes verkoop al een aflopende zaak is. Alleen wat er eenmaal rond fiets blijft nog wel een paar jaar rondfietsen.

Ik hoop dat de problemen op straat ook afnemen en de politiek niet te snel draconische maatregelen neemt. Helmplicht of minimale leeftijd is een enorme stap achteruit in meer bewegen en minder auto kilometers.
Maar die spullen zijn toch notoir onbetrouwbaar, en ik durf te hopen dat heel veel fietsenmakers hun handen en gereedschap niet vuil willen maken aan die rommel.
Dus heel lang rijden die niet rond hoop ik.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:52:
[...]

Maar die spullen zijn toch notoir onbetrouwbaar, en ik durf te hopen dat heel veel fietsenmakers hun handen en gereedschap niet vuil willen maken aan die rommel.
Dus heel lang rijden die niet rond hoop ik.
De lage prijzen vertellen zowat alles over de kwaliteit. 'To good to be true' is hier ook aan de orde.
Trap er niet in hoe verleidelijk dit ook moge zijn.

En daarbij is het al vaak benoemd in vele posts tot ver hierboven. De keuze moeten hun zelf maken. Wij adviseren alleen maar en verbieden niets.

Sorry, kan het niet mooier maken

• Tommie12
Die vind ik wel heel mooie specs hebben. Luchtgeveerde vork, betere remmen, riem, 625 batterij…voor een heel correcte prijs.

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:19
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:06:
[...]

Die vind ik wel heel mooie specs hebben. Luchtgeveerde vork, betere remmen, riem, 625 batterij…voor een heel correcte prijs.
@Dutchredgaming
ja vanwege dit dus ! en kekke dingen hoor die sparta alleen vind dat toch niet hetzelfde als een cube 🤫

• elinx
Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:52:
[...]

Maar die spullen zijn toch notoir onbetrouwbaar.....
jimh307 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:00:
[...]

De lage prijzen vertellen zowat alles over de kwaliteit. 'To good to be true' is hier ook aan de orde.
Trap er niet in hoe verleidelijk dit ook moge zijn.....
Persoonlijk ben ik van mening dat je van een argeloze consument niet kunt verwachten dat die het verschil ziet tussen
niet legaal, niet betrouwbaar en te laag geprijst, als de ebikes gewoon via de vakhandel in de winkel worden aangeboden.

De Fiido C11 is al meerdere keren kort achter elkaar aan bod gekomen. De meeste vraagstellers hadden geen idee wat ze wilden gaan kopen, maar anderen kopen hem gewoon omdat deze er als een gewone ebike uitziet en als legaal wordt aangeprijst.
Weliswaar via internet, vandaar de vragen, maar in een winkel krijg je dezelfde antwoorden van een verkoper, dus waarom zal je aan de legaliteit en kwaliteit twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 21-06 16:12

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

• segil
elinx schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:57:
[...]
Grotere helm?
Volgens mij valt dat wel mee als je zoekt op NTA 8776 helm.

Inderdaad.In veel steden mag de bromfiets en dus ook de speed pedelec niet op het fietspad. Maar dat is mi op buitenwegen niet altijd zo.

In geval van een fietsvakantie zal je vaker gebruik maken van desbetreffende buitenwegen.
In het buitenland zijn zelfs niet altijd fietspaden.
Zou dat ook gelden voor fietspaden door bosrijke gebieden? Want daar zat ik aan te denken.

• elinx
segil schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:28:
....
Zou dat ook gelden voor fietspaden door bosrijke gebieden? ....
Ik vermoed van wel, want bromfietsen kunnen ook een benzinemotor hebben en de evt.stank en herrie die daarmee gepaard kunnen gaan willen ze voorkomen.
Maar zeker weten doe ik het niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

segil schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:28:
[...]

Zou dat ook gelden voor fietspaden door bosrijke gebieden? Want daar zat ik aan te denken.
Juist in bossen/natuurgebieden zijn bromfietsen doorgaans niet toegestaan, of alleen op de doorgaande routes. En dat geldt dus ook voor speed pedelecs.

Op een fietspad met verkeersbord G11 of G13 mag je met een speed pedelec formeel niet rijden, met bord G12a mag het wel.

Dus misschien even op onderzoek uit gaan in de gebieden waar je wilt fietsen?

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:06:
[...]

Alleen jammer dat het een CDC riem is en geen CDX riem. Die gaat wat langer mee.

Anders was het wel het perfecte ebike geweest.

CDC riem: Gaat tussen de 5.000 en 10.000 kilometer mee.
CDX riem: Gaat tussen de 10.000 en 15.000 kilometer mee.

En jammer dat de display eraf gehaald moet worden ivm verzekering.

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchredgaming op 11-09-2024 22:41 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:48
segil schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:33:
[...]

1 knie, gelukkig.
Ik zou dat kunnen proberen, al ik me wel kan voorstellen dat die knie na een tijdje gaat protesteren :)
Volledig off-topic maar ik heb door twee gebroken knieën in het verleden ook chronische last van beide knieën, beetje wat jij beschrijft.

Bij mij hebben de volgende zaken erg geholpen waardoor ik nu makkelijk langere (50km+, niet elektrisch) stukken kan fietsen:

- fiets met bikefit goed af laten stellen
- squatten in de gym, laag gewicht meer reps
- en het allerbelangrijkste: op advies van de fysio mijn cadans significant verhoogd. Op de gewone fiets minstens 80. Dat vermindert de last op mijn knieën echt enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:55:
.... met bord G12a mag het wel.

@segil
Het probleem is dat je feitelijk slechts één been volledig ter beschikking hebt, maakt dat er nog meer keuzes en compromissen gemaakt moeten worden.

Ter overweging naar je zoektocht..
Behalve de ebike en speed pedelec bestaan er ook nog elektrische loopfietsen.
Dit zijn feitelijk gewone ebikes zonder pedalen en een klein plateau onderop het frame. Met deze fietsen mag je lopend/steppend tot 25km/h met ondersteuning en 6km/h met gashendel zonder ondersteuning.
Echter deze ebikes vallen onder de zorg hulpmiddelen wat betekent dat ze niet in grote eenheden worden gebouwd en verkocht, wat een aanzienlijke invloed heeft op het prijskaartje. Zorgverzekeraar en WMO willen daar onder voorwaarden wel eens aan bijdragen.
Zelfde geldt voor de evt. aanpassingen aan een reguliere ebike.

Motorondersteuning van ebikes vindt niet plaats op dezelfde manier bij alle modellen.
Het grootste verschil is de sensor die de motor aanstuurt.
Tegenwoordig gaat het, vanwege het natuurlijk fietsgevoel, meestal om een krachtsensor die jouw trapkracht versterkt.
Maar in geval van een rotatiesensor wordt slechts bekeken of de pedalen rondgaan.
Dat houdt in dat de motorondersteuning niet afhankelijk is van de hoeveelheid kracht die jijzelf op de pedalen zet.
Omdat het bij ebikes gaat om trapondersteuning wordt dit soms gecombineerd met een gashendel.
Zolang de pedalen ronddraaien mag ook de gashendel tot 25km/h worden gebruikt.
Vroeger was dit systeem bv bij de eMTB toegepast om net een extra zetje te geven heuvelop.

Echter dit systeem zal je nu waarschijnlijk alleen vinden op de Chinese ebikes, die helaas niet legaal zijn, vanwege de gebruikersinstellingen, om alleen de gashendel te gebruiken zonder ronddraaien en de instelbare max. snelheid >25km/h en dan soms ook nog gecombineerd met een >250W motor.

Daarom vermoed ik dat je ook in dit geval het bij de zorg hulpmiddelen moet zoeken. Al is het maar om ideeën op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
stutrecht schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:04:
[...]

Volledig off-topic maar ik heb door twee gebroken knieën in het verleden ook chronische last van beide knieën, beetje wat jij beschrijft.

Bij mij hebben de volgende zaken erg geholpen waardoor ik nu makkelijk langere (50km+, niet elektrisch) stukken kan fietsen:

- fiets met bikefit goed af laten stellen
- squatten in de gym, laag gewicht meer reps
- en het allerbelangrijkste: op advies van de fysio mijn cadans significant verhoogd. Op de gewone fiets minstens 80. Dat vermindert de last op mijn knieën echt enorm.
Goede punten en vooral de laatste inderdaad. Heel veel mensen fietsen met een te lage cadans. Ook op een elektrische fiets zorg ik voor een goede cadans omdat het de last op je knieën enorm verminderd. De enviolo automaat van onze bakfiets helpt daar enorm bij omdat je gewoon je gewenste cadans kunt instellen (je hoeft er niet over na te denken).

Ik heb ook vrij zwakke knieën dus e.e.a. is wel herkenbaar.

Ik ben nog op zoek naar een e-bike voor mezelf en om die reden zou ik daar ook graag een automaat op hebben.

Ik heb in mijn lange fietstochten met ongetrainde vrienden gezien dat mensen met sterke knieën in een paar dagen een dikke pijnlijke knie (overbelasting) kunnen ontwikkelen omdat ze een veel te lage cadans hanteren. Dus het is niet alleen voor de zwakke knieën aan te raden (die krijgen er gewoon eerder last van).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Nu online
segil schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:33:
[...]

1 knie, gelukkig.
Je krijgt al veel goede tips. Als je met die tips op een reguliere fiets niet verder komt, kijk dan eens naar Van Raam.

Je kunt bij hen in Varsseveld of overal in het land bij de iets meer gespecialiseerde dealer goed advies krijgen.

Kijk ook op de website van Van Raam eens naar welke aanpassingen rondom de pedalen ze op een tweewieler bieden. Misschien dat het ideeën oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Bedankt voor alle tips! :) Ik ga ermee aan de slag en eerst mijn niet electrische fiets aanpakken qua afstellingen. Hopelijk scheelt dat al iets. Krachttraining met squaten heb ik een aantal jaar geleden een tijd gedaan en dat zorgde ervoor dat ik minder gauw last kreeg tijdens wandelingen. Wie weet helpt het ook i.c.m. een goede afstelling van mijn fiets. Nogmaals bedankt!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05:30
De Cube Supreme is er in vele varianten. Wil je besparen op de prijs maar geen concessie willen doen m.b.t. onderhoud dan is een versie met ketting(kast) + nexus 8 een prima keuze en ook bij vervanging voordeliger dan de imo wat te veel gehypte belt drive. Ketting + tandwielen zijn goedkoper.

https://www.cube.eu/nl/e-bikes/trekking/city/supreme-hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-06 13:36

migros

Nooit meer een Samsung

Tommie12 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:28:
[...]

Met affiliate link van Engwe zelf…. Die review zal zeer kritisch zijn. 8)7
Je kan je even goed door Bright laten overtuigen om een tweedehandse Van Moof te kopen als je enkel de eerste filmpjes kijkt.
je valt bijna in slaap van dat accent :+

Thanx voor de video

Leuk man gatheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:07
B64 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:55:
[...]

Juist in bossen/natuurgebieden zijn bromfietsen doorgaans niet toegestaan, of alleen op de doorgaande routes. En dat geldt dus ook voor speed pedelecs.

Op een fietspad met verkeersbord G11 of G13 mag je met een speed pedelec formeel niet rijden, met bord G12a mag het wel.

De (meeste) SP'ers trekken zich niks van G11/13 borden!
Als fietser/ebiker heb ik niet veel last van SP'ers, maar het mag gewoon niet.
Zolang er niet wordt gehandhaafd zal het ook niet veranderen.
Pagina: 1 ... 201 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam