Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 200 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:41
Ervaringen en meningen gevraagd.

Twijfelen tussen 2 modellen van R&M de UBN six en culture.
willen met riem en naaf versnellingen, beide leverbaar met nexus 8 of de envilio 360 traploos.
Over laatste lees ik dat er behoorlijk wat rendement verlies is?

2 relatief nieuwe en verschillende motoren, fazua 60 of de nieuwe Bosch SX line.
Bereik en accu grote scheelt niet zoveel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Tommie12 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:32:
[...]

Dat zal je toch moeten onderbouwen.
Ook 20 jaar geleden kostte een ebike 1500-2000€ en waren er mensen die dat niet konden betalen.
In NL en B valt het nogal mee met de ongelijkheid en de evolutie daarvan.
En om de zaak een ander perspectief te geven... met de laatste prijsverhogingen naar ca 12€ voor een pakje sigaretten zijn er nu echt mensen die stoppen en die houden wat over....
Ik heb een ebike gekocht om naar België te fietsen en daar tabak te kopen. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:42:
[...]

Ik heb een ebike gekocht om naar België te fietsen en daar tabak te kopen. :D
Stoppen met roken is dan helemaal goedkoop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
jimh307 schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:59:
[...]

Stoppen met roken is dan helemaal goedkoop ;)
Ha de anti rook lobby. Een gewone fiets zonder stroom verbruik is ook goedkoper . Ieder zijn ding. ;)

Nb. Mijn opmerking was een geintje als reactie op rokers. Word een beetje moe van dat belerende toontje over rokers in Nederland.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 02-09-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:42
Nicap schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:40:
De kans is groot dat ik binnenkort een speedpedelec ga aanschaffen. Dit zal vermoedelijk de RM Supercharger HS Rohloff zijn. Ik zal deze de werkdagen gebruiken voor woon werkverkeer. Mijn vrouw heeft momenteel een e-bike tot 25km. Gaat een van onze fietsen dan een beperking zijn om lekker samen te fietsen?
Bedoel je een soort van ondersteuningsbegrenzer?

Ik heb een RIH Movenda en die heeft bv. zo'n optie om de ondersteuning in te stellen op snelheid. Als ik deze instel op 22 km dan stopt de ondersteuning bij 22 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
Jeweetje schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:49:

willen met riem en naaf versnellingen, beide leverbaar met nexus 8 of de envilio 360 traploos.

2 relatief nieuwe en verschillende motoren, fazua 60 of de nieuwe Bosch SX line.
Je zou ze moeten proef rijden.
Ik ken de Fazua motor, maar heb er niet mee gereden.
Enviolo vind ik een fijne overbrenging, en ja, het rendement is wat lager. Maar we hebben het hier over een stadsfiets. Met die 400Wh moet je probleemloos 50km halen, en dat is meer dan voldoende voor de stad.

Wat kwaliteit betreft verwacht ik dat R&M geen compromissen sluit. Dit zijn beide fietsen van hoge kwaliteit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Wij hebben een Cortina E-Common Family integrated enviolo 2024 via de fiscfree regeling van mijn vrouw besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB3kf48hAv23-cZ4sleBIoT25z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SoCBcKKMpOvptPyyRsGdFJHp.webp?f=fotoalbum_large

Nu nog een paar dingen te regelen:
  • Fietsmandje, vermoedelijk een Cortina Sevilla, dat werkt goed met voorzitje van de kleine
  • Extra slot (ART2 voor verzekering), ik weet alleen nog niet hoe we die mee gaan nemen op de fiets... Vouwsloten zijn volgens mij makkelijker mee te nemen. Onze huidige fiets heeft een insteekslot, maar dat is onvoldoende. Ik vermoed dat we de ketting die we kopen gewoon om het frame heenslaan.
  • Verzekering. We moeten nog een factuur krijgen voor de fiets. Veel verzekeraars vragen de aanschafwaarde, maar omdat we een gedeelte met het salaris van mijn vrouw verrekenen, moet ik denk ik gewoon het factuurbedrag opgeven? Dat is 3000 euro. We overwegen ENRA, Allianz of ANWB, maar moet nog even goed in de voorwaarden duiken. Belangrijkste is diefstal van fiets en accu en liefst geen afschrijving. Nog een vraag: wat zijn redenen om een verzekering voor 1,3, of 5 jaar af te sluiten? Ik weet nog niet hoe lang we deze fiets gaan gebruiken, maar voorlopig wel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:28:
[...]

Ha de anti rook lobby. Een gewone fiets zonder stroom verbruik is ook goedkoper . Ieder zijn ding. ;)

Nb. Mijn opmerking was een geintje als reactie op rokers. Word een beetje moe van dat belerende toontje over rokers in Nederland.
Snap ik en zo is het niet bedoeld. Ik maakte een geintje: alleen een e-bike kopen om sigaretten te halen is een dure aangelegenheid. Ik rook niet, maar ik zal de ander niets in de weg leggen. Roken is een eigen keus, en ja, ik heb zelf 28 jaar lang gerookt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik zit nu een tijdje naar sloten voor ebikes te kijken en volgens mij is de conclusie: koop een handig, niet te duur en zwaar slot dat de verzekering accepteert en accepteer het gedoe bij diefstal... Treurig dat dat zo is.

Hoe zijn vouwsloten praktisch in gebruik ten opzichte van kettingsloten zoals de ABUS Iven? Ik ben nu een insteekslot gewend dat ik rond mijn zadel wikkel als ik 'm niet gebruik. Hoe erg is een 'zwaar' slot voor stads gebruik? De fiets zelf is ook al niet licht, dus vraag me af hoe erg het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
jimh307 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:27:
[...]Het is waar wat je zegt, alleen probeer ik ook buiten de Tweakers gemeenschap te kijken. Voor steeds meer mensen wordt de e-bike te duur of het nu door vernuft is wat dan ook. De inkomensongelijkheid neemt steeds ernstigere proporties aan. Dat staat als een paal boven water.
Tsja, ik zie heel veel jongeren met een e-bike vanuit mijn woonplaats naar (bijvoorbeeld) de MBO fietsen in de stad verderop, een afstand van 17 km enkele reis.
In mijn jeugd fietste iedereen naar diezelfde school op een gewone fiets, je ging gewoon wat eerder van huis.
De schoolprestaties hebben nooit geleden onder dat stukje extra lichaamsbeweging....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Crawl NL schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:52:
[...]

Bedoel je een soort van ondersteuningsbegrenzer?

Ik heb een RIH Movenda en die heeft bv. zo'n optie om de ondersteuning in te stellen op snelheid. Als ik deze instel op 22 km dan stopt de ondersteuning bij 22 km.
Ja, de optie die je noemt zou zoiets kunnen zijn. Niet dat ik me in moet houden omdat zij dan op een langzamer tempo zit.

Maar een paar berichten terug werd al gewezen op het feit dat je met een SP niet op elk fietspad mag fietsen. Daar had ik nog geen rekening mee gehouden en heeft wel impact op bepaalde keuzes. Lastig lastig.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 20:29

B64

... En de volgende fietsfabrikant valt om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:20:
... En de volgende fietsfabrikant valt om.
Ook een merk wat meermaals werd opgehemeld door ‘David’ van Bright.

De laatste keer was zelfs niet zo lang geleden. YouTube: Deze e-bike wil VINTAGE zijn: kan dat wel?

Je kan er je klok op gelijk zetten. Als een merk een paar keer bij Bright voorbij komt staathet water aan de lippen en kan je je garantie vergeten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Jeweetje schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:49:

De UBN-serie heeft een uitneembare accu, bij de Culture zit die vast ingebouwd. Dat laatste is met name een nadeel als je je accu in de winter wilt laden en je geen verwarmde berging hebt; zie OP; om die reden zou de Culture voor mij afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-05 21:45
Bedankt voor jullie hulp, Mijn vrouw heeft een aantal fietsen getest en is uiteindelijk voor de Cube supreme hybrid pro 500 gegaan. Fijn hier bij de plaatselijke FM.

Nu is mijn vader ook opzoek, hij heeft in gedachte om de Trek district+ 5 lowstep met 800WH accu te kopen. Hij wil persee een riem, en bosch motor met minimaal 75nm. Hij weegt 130 kilo dus moet ook een serieus stevig frame hebben. Jullie misschien nog andere fietsen waarvan jullie zeggen van kijk hier eens naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 14:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Psvrandy schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:26:
Bedankt voor jullie hulp, Mijn vrouw heeft een aantal fietsen getest en is uiteindelijk voor de Cube supreme hybrid pro 500 gegaan. Fijn hier bij de plaatselijke FM.

Nu is mijn vader ook opzoek, hij heeft in gedachte om de Trek district+ 5 lowstep met 800WH accu te kopen. Hij wil persee een riem, en bosch motor met minimaal 75nm. Hij weegt 130 kilo dus moet ook een serieus stevig frame hebben. Jullie misschien nog andere fietsen waarvan jullie zeggen van kijk hier eens naar?
De Kalkhoff 7 serie, wellicht de 5 serie. Van de 7 serie weet ik zeker dat deze het gewicht aan kan (ikzelf zit op 125 kilo en de Kalkhoff 7 stond bij mij bovenaan de lijst). Toont ook sportief.
Maar voor mij is het - vanwege met name de sportieve zit en de topkwaliteit - de Riese&Müller Charger4 geworden met Enviolo Automatiq. Altijd zorgeloos (door)rijden zonder geschakel, gewoon trappen. Heerlijk!

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 28-05 14:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

CarpeVentum schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:34:
Wij hebben een Cortina E-Common Family integrated enviolo 2024 via de fiscfree regeling van mijn vrouw besteld.
[Afbeelding]

Nu nog een paar dingen te regelen:
  • Fietsmandje, vermoedelijk een Cortina Sevilla, dat werkt goed met voorzitje van de kleine
  • Extra slot (ART2 voor verzekering), ik weet alleen nog niet hoe we die mee gaan nemen op de fiets... Vouwsloten zijn volgens mij makkelijker mee te nemen. Onze huidige fiets heeft een insteekslot, maar dat is onvoldoende. Ik vermoed dat we de ketting die we kopen gewoon om het frame heenslaan.
  • Verzekering. We moeten nog een factuur krijgen voor de fiets. Veel verzekeraars vragen de aanschafwaarde, maar omdat we een gedeelte met het salaris van mijn vrouw verrekenen, moet ik denk ik gewoon het factuurbedrag opgeven? Dat is 3000 euro. We overwegen ENRA, Allianz of ANWB, maar moet nog even goed in de voorwaarden duiken. Belangrijkste is diefstal van fiets en accu en liefst geen afschrijving. Nog een vraag: wat zijn redenen om een verzekering voor 1,3, of 5 jaar af te sluiten? Ik weet nog niet hoe lang we deze fiets gaan gebruiken, maar voorlopig wel...?
Extra slot: vouwslot wat vast in houder op frame zit is ideaal. Heb het zelf zo, altijd het 2e slot bij je. Nadeel is dat je minder makkelijk het vouwslot aan een paal of zo vast krijgt, het is soms behelpen. Dan zou je dus een langer slot ervan moeten nemen voor wat meer mogelijkheden hierin.
Je zou ook naar een bijna niet te kraken kettingslot kunnen kijken: Ivy Chain 9210.

Verzekering: hoe belangrijk vind je om een paar honderd Euro extra te investeren maar wel een aantal jaar goed verzekerd te zijn tegen diefstal en/of schade? Ik heb mijn e-bike van 6000 Euro voor 5 jaar bij ENRA verzekerd via de fietsenmaker, naar mijn idee de beste optie en per jaar goedkoper. Dit omdat ik veel ga fietsen (woon/werk en recreatief) en ook lang van mijn aankoop wil blijven genieten.
Ook gelijk een abonnement op Tracefy genomen (GPS tracking systeem). Voordeel is dat je via de app je fiets in de gaten kan houden, en als deze toch gestolen wordt kan je dit via de app melden waarna direct het Tracefy-team in actie komt om de gestolen fiets te achterhalen. Kost ook weer wat maar dat moet je dus ervoor over hebben.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:59:
[...]

Ook een merk wat meermaals werd opgehemeld door ‘David’ van Bright.

De laatste keer was zelfs niet zo lang geleden. YouTube: Deze e-bike wil VINTAGE zijn: kan dat wel?

Je kan er je klok op gelijk zetten. Als een merk een paar keer bij Bright voorbij komt staathet water aan de lippen en kan je je garantie vergeten. :+
En dat zal niet de laatste wezen. Het is een moordende concurrentie onderling die zijn weerga niet kent. De kleinere spelers worden net zo hard gefragged als in Unreal Tournament destijds. Degene die groter zijn hebben niet alleen een betere buffer, maar ook meer afnemers en een veel stabielere basis.

Zonder pioneers geen start-ups in het algemeen, maar mensen gaan het zoeken bij de grotere jongens en wat David van Bright allemaal te vertellen heeft zal mij wel.

Is dit eerlijk? Nee, absoluut niet. Ik heb in het recente verleden veel mails gehad van advies en het beantwoorden ervan moet eerlijk en zo had ik een schaarste boze mensen die mij een "je weet wel" vinden, maar ik ga niet jokken want vele hebben ideeën waar ik niet achter kan staan en dat willen ze nou net niet horen.

Welkom in de "afrekencultuur".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:15:
[...]

En dat zal niet de laatste wezen. Het is een moordende concurrentie onderling die zijn weerga niet kent. De kleinere spelers worden net zo hard gefragged als in Unreal Tournament destijds. Degene die groter zijn hebben niet alleen een betere buffer, maar ook meer afnemers en een veel stabielere basis.

Zonder pioneers geen start-ups in het algemeen, maar mensen gaan het zoeken bij de grotere jongens en wat David van Bright allemaal te vertellen heeft zal mij wel.

Is dit eerlijk? Nee, absoluut niet. Ik heb in het recente verleden veel mails gehad van advies en het beantwoorden ervan moet eerlijk en zo had ik een schaarste boze mensen die mij een "je weet wel" vinden, maar ik ga niet jokken want vele hebben ideeën waar ik niet achter kan staan en dat willen ze nou net niet horen.

Het heeft weinig met 'af rekenen' te maken.
Soms wordt onze mening gevraagd (hier in dit topic of door vrienden etc), en dan geef ik die.
Ik zeg er altijd bij dat ik de waarheid niet in pacht heb, maar dat er een aantal factoren zijn waar rekening mee te houden is. Enkel VM heb ik direct sterk af geraden omdat hun verhaal vanaf het begin helemaal fout zat.
Maar er zullen inderdaad nog nieuwkomers om vallen, en ik wens dat geen enkel bedrijf toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:11
Nicap schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:16:
[...]

Maar een paar berichten terug werd al gewezen op het feit dat je met een SP niet op elk fietspad mag fietsen. Daar had ik nog geen rekening mee gehouden en heeft wel impact op bepaalde keuzes. Lastig lastig.
Wel een belangrijk punt om mee te nemen in je overweging bij de aankoop van een SP.

Ik woon aan een fietspad/straat (auto te gast) en schrik me soms wezenloos van voorbij razende SP'ers. Ze mogen 1) wel rekening houden met auto's die van een oprit afkomen (straat vol met opritten) en 2) mogen SP's niet eens "fietsen" op het fietspad.

Of het nou een SP'er is die met 40 km/u door het fietspad racet, of een fietser met een opgevoerde ebike , beide zijn in feite net zo fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:34
SjakieZulu schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:12:
[...]

Wel een belangrijk punt om mee te nemen in je overweging bij de aankoop van een SP.

Ik woon aan een fietspad/straat (auto te gast) en schrik me soms wezenloos van voorbij razende SP'ers. Ze mogen 1) wel rekening houden met auto's die van een oprit afkomen (straat vol met opritten) en 2) mogen SP's niet eens "fietsen" op het fietspad.

Of het nou een SP'er is die met 40 km/u door het fietspad racet, of een fietser met een opgevoerde ebike , beide zijn in feite net zo fout bezig.
Van diegene die met 40km/u op een fietspad racet betaald zijn/haar verzekering jouw schade. Bij diegene die op een opgevoerde ebike rijdt zal dat niet het geval zijn. Dan is de kans dat je na een ongeval NAW gegevens en later schadevergoeding krijgt een stuk kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjakieZulu
Psvrandy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:02:
Hoe betrouwbaar zijn merken als Advanced of Cortina? Heb zelf geen verstand van e-bikes maar hier bij de plaatselijke fietsenmaker staat het vol met e-bikes van deze merken. Dus vraag mij een beetje af als het slim is om een van deze merken aan te schaffen of toch een fiets iets verderop te gaan kopen met voor mij bekende merken..
Ik heb in mijn zoektocht veel proef gefiets (R&M, Flyer, Cannondale, Advanced, Gazelle) en ben uiteindelijk uitgekomen bij een Advanced Trekking Pro X.

Waarom?
Mooi ontwerp, stijf frame (Duitse merken staan hier bekend om), goed afgemonteerd met Bosch CX icm 750 Wh accu en Kiox 300 / 55mm brede banden / CDX riem / (Shimano) onderdelen goed verkrijgbaar / 3 jaar servicebeurten inclusief.
Uitgebreide garantievoorwaarden: 30 jaar op het frame en 4 jaar op de motor & accu.
En het belangrijkst (voor mij) verkrijgbaar bij een FM om de hoek (familiebedrijf die bestaat sinds 1938!).

Cortina maakt goede fietsen, maar is geen match ivm Advanced. Advanced verkoopt fietsen in de range van €2500 - €5500. Voor elke beurs wat wils. Ik vind Advanced juist wel veel bang for the bucks leveren (vergeet niet te onderhandelen) ivm bijvoorbeeld Gazelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:15:
[...]

Helemaal met je eens wat betreft pioneers etc. Ik zie alleen geen relatie tussen grootte en buffer of financiële kracht. Accell is ongezond. Van kleine niche fabrieken als Maxcycle, Nicolai, Jan Janssen, IdWorx, etc. hoor je niets slechts. Ook het hier geprijsde Velo de Ville is onafhankelijk en niet zo groot, maar prima gezond.

Ik zie meer verschil in bedrijfsmodel en eigenaren. Even in uitersten: familiebedrijven tegenover Amerikaanse investeerders van buiten de sector (Accell, Van Moof). En kwaliteit met oog voor wat er aan fietsen al goed is, tegenover schoppen op de markt (Qwic, Van Moof). Met als kers op de taart het Silicon Valley model dat simpelweg niet in deze markt thuishoort (Qwic, Van Moof).

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 04-09-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Foxhill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:59:
[...]

Van diegene die met 40km/u op een fietspad racet betaald zijn/haar verzekering jouw schade. Bij diegene die op een opgevoerde ebike rijdt zal dat niet het geval zijn. Dan is de kans dat je na een ongeval NAW gegevens en later schadevergoeding krijgt een stuk kleiner.
Beide mogen het niet! Los van de vraag of de verzekeraar wel/niet uitkeert na een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 09:17
Ik sta in dubio mbt de keuze tussen 2 fietsen.
Budget is € 3750 en daarvoor kan ik kiezen uit:
Een nieuwe Gazelle Ultimate C380 (met Enviolo schakelsysteem)
Of een 2e hands Riese Muller Charger 3 GT Vario (9 maanden oud; 600 km gelopen).
Deze heeft als extra een Bosch Nylon display, nieuwe Marzochhi Bomber voorvork en recent een servicebeurt met nieuwe Johnny Watts 365 banden, schijven en remblokken.
De huidige eigenaar heeft deze upgrades voor hemzelf erop gezet, maar wil nu liever een supercharger. Vandaar de verkoop.

Het is misschien appels met peren vergelijken, maar wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@tijs67 Heb je wellicht al proef gefiets op beide fietsen?

Ik vind de handmatige Enviolo schakelsysteem (helemaal) niet fijn. Uiteraard kan dat voor jou compleet anders zijn.

Wat is de vraagprijs van de RM?
Met slechts 600km op de teller is de RM zgan.
Nieuwprijs van de RM is pakweg 50% hoger dan de Gazelle.

[ Voor 9% gewijzigd door SjakieZulu op 04-09-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
tijs67 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:23:
Of een 2e hands Riese Muller Charger 3 GT Vario (9 maanden oud; 600 km gelopen).
Deze heeft als extra een Bosch Nylon display, nieuwe Marzochhi Bomber voorvork en recent een servicebeurt met nieuwe Johnny Watts 365 banden, schijven en remblokken.
De huidige eigenaar heeft deze upgrades voor hemzelf erop gezet, maar wil nu liever een supercharger. Vandaar de verkoop.

Het is misschien appels met peren vergelijken, maar wat zouden jullie adviseren?
Lastige keuze! Ik ken de RM Charger 3 GT niet, alsin ik heb er nooit op gereden. Maar ik ben wel een erg tevreden Gazelle Ultimate C380 bezitter sinds een maand of 5. Heb je deze zelf al proefgereden? De handmatige Enviolo was even wennen, maar ik vind het wel een fijn systeem.

Enige nadeel is dat je vrij veel en lange polsbewegingen maakt, het is echt net een volume knop die je een iets te grote zwaai moet geven. Dat merk je vooral als je in een drukke stad fietst waar je wat meer schakelt, op langere stukken is de Enviolo erg prettig. De Nexus 5 variant van de Gazelle Ultimate vond ik echter heel vervelend fietsen omdat ik versnelling 1 en 2 eigenlijk zelden gebruikte en daarnaast moeite had met een fijne cadans vinden door de beperkte versnellingen. Vaak net te licht of te zwaar. Maar dat is heel persoonlijk.

Verder is de Gazelle Ultimate en hele fijne fiets. Uitgerust met Bosch BES3, handig display, goed uitgerust, remt adequaat en hij fietst gewoon heerlijk. Als je nog specifieke Gazelle Ultimate vragen hebt dan laat je het maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
SjakieZulu schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:00:
[...]

Beide mogen het niet! Los van de vraag of de verzekeraar wel/niet uitkeert na een ongeval.
Klopt. Maar de een rijdt te hard (wie doet dat nooit?). De ander rijdt te hard met een gemotoriseerd voertuig zonder kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
De prijs voor beide fietsen is nagenoeg gelijk, rond de € 3750.

Ik heb beiden gereden, voornaamste verschil is de houding op de fiets: RM meer sportief.

Daarnaast is het Bosch Nyon systeem op de RM een stuk luxer dan dat van Gazelle.

Het Enviolo systeem is wat wennen. Op zich prettig hoewel je inderdaad vrij lange polsbewegingen maakt.

Ik had bij de RM meer het “tank” gevoel, enorm robuust. Echter de Gazelle is misschien meer een fiets die je eerder “even pakt” om een stukje te gaan fietsen.

Daarnaast is er nog het garantie verhaal: de Gazelle koop ik bij een winkel met garantie, de RM via een particulier zonder garantie (hoewel de aankoop bon aanwezig is en er dus nog een stuk rest garantie is.

• SjakieZulu
Foxhill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:59:
[...]

Klopt. Maar de een rijdt te hard (wie doet dat nooit?). De ander rijdt te hard met een gemotoriseerd voertuig zonder kenteken.
Een SP mag op bepaalde fietspaden gewoon niet komen. Of er nou 5, 15, 25, 35 of 45 wordt gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
tijs67 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:42:
De prijs voor beide fietsen is nagenoeg gelijk, rond de € 3750.

Ik heb beiden gereden, voornaamste verschil is de houding op de fiets: RM meer sportief.

Daarnaast is het Bosch Nyon systeem op de RM een stuk luxer dan dat van Gazelle.

Het Enviolo systeem is wat wennen. Op zich prettig hoewel je inderdaad vrij lange polsbewegingen maakt.

Ik had bij de RM meer het “tank” gevoel, enorm robuust. Echter de Gazelle is misschien meer een fiets die je eerder “even pakt” om een stukje te gaan fietsen.

Daarnaast is er nog het garantie verhaal: de Gazelle koop ik bij een winkel met garantie, de RM via een particulier zonder garantie (hoewel de aankoop bon aanwezig is en er dus nog een stuk rest garantie is.
Ik houd wel van een sportievere zithouding. De RM is even duur en nauwelijks gebruikt. Verder is de RM in alles beter dan de Gazelle. Verder heeft de RM nog 1,25 jaar garantie en is de aankoopnota aanwezig. Ik zou kiezen voor de RM.

Ken je de verkoper? Waarom is er slechts 600km op gefiets in 9 maanden? Zo'n fiets schaf je aan om er (veel) km's mee te maken.

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:42
Vraag over geometrie.

2 tabellen van gazelle fietsen, het gaat me niet om vergelijk van de maten tussen twee modellen, maar binnen het model, de gradering.
Gazelle chamonix . Bij het oplopen van de maat zie je dat de bovenbuislengte, stack en reach groter wordt en het frame in verhouding dus groter wordt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLQz01oLBdGMSJ_QZiNiSgsK7YE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8BnendJFt6CcANr7wsOaTGZu.png?f=fotoalbum_large

Gazelle ultimate. Hier zie ik in de maten twee groepen waarin de maten allemaal gelijk zijn, met uitzondering van de zitbuislengte. Als voorbeeld: mt 57 en 61. Fiets 57 met een zadel op 4 cm hoogte is qua verhoudingen dan even groot als een 61 in laagste stand. Klopt het dat je binnen 3 maten dezelfde framegrootte hebt muv zadelbuislengte/ zadelhoogte? 8)7 Of zijn er meer maten die in de tabel niet meegenomen worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUNY70bDNMPG9mVKm68MBE_g8YY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PlNsy1wBWLDbJ3C2IR58xxg0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:11:
[...]
....De Nexus 5 variant van de Gazelle Ultimate vond ik echter heel vervelend fietsen omdat ik versnelling 1 en 2 eigenlijk zelden gebruikte en daarnaast moeite had met een fijne cadans vinden door de beperkte versnellingen. Vaak net te licht of te zwaar. Maar dat is heel persoonlijk.

Verder is de Gazelle Ultimate en hele fijne fiets. Uitgerust met Bosch BES3, handig display, goed uitgerust, remt adequaat en hij fietst gewoon heerlijk. Als je nog specifieke Gazelle Ultimate vragen hebt dan laat je het maar weten.
Gazelle is gewoon een topmerk. Van de e-bikes die ik versleten heb heeft alleen mijn huidige Gazelle Ultimate het echt voor langere tijd uitgehouden en zal ik deze fiets nog lang blijven gebruiken. Na 3 jaar en 13.000 km is deze fiets nog lang niet op. De mijne rijdt nog zalig en dit is de beste e-bike die ik heb gehad en die maar zelden naar de FM moet. Ik heb alsnog een aflopende anti diefstalverzekering van 3 jaar erbij genomen. Ook heb ik een los ANWB lidmaatschap voor de fiets erbij genomen. Al mijn andere e-bikes heb ik eerder verkocht omdat ik ze beu was, maar de Gazelle is mijn paradepaardje.

Netzoals @stin00 mag je altijd komen met vragen omtrent Gazelle. _/-\o_
Foxhill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:59:
[...]

Ik doe dat vrijwel nooit ;) Mijn fiets is gewoon origineel en in de auto houd ik me aan de verkeersregels: dat betekend niet te hard rijden en niet rijden onder invloed. Ik heb nog nooit een ongeluk gehad en dat wil ik over 25 jaar nog kunnen zeggen.
Wel heb ik (gisteren nog) situaties meegemaakt dat ik bijna een fietser op de motorkap heb gehad en dat mijn gepaste snelheid op dat moment de fietser heeft gered ondanks dat de fietser fout zat. Je moet gewoon enorm opletten in het verkeer en te hard rijden is altijd extra gevaarlijk. Het klinkt misschien wat overdreven, maar je gaat het pas merken als je een noodstop moet maken. Als te je hard rijdt is je remweg gewoonweg te lang en kun je een flink ongeluk veroorzaken die niet eens jouw fout hoeft te zijn.

Dan hoef ik niet eens naar fat-bikes te kijken die met matige of slechte remmen te hard gaan :o

• MotorBeast
Even een vraag voor de kenners. Ik heb een Gazelle Chamonix met schijfremmen en de voorkant remde wat schokkerig. Ze hebben nu met een eerste gratis servicebeurt de rem wat ingeremd (?) zegt men. Hij remt nu goed alleen de schijf voor is nu helemaal verkleurd. Beetje bronsachtige kleur. Is dit normaal? Ik heb werkelijk geen idee.

• tijs67
tijs67 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:23:

Naast bovenstaande keuze ben ik op zoek naar een fiets voor mijn dochter. Ik kwam een 2e hands Gazelle Ultimate C380 (ook met Enviolo systeem) tegen van begin 2022 met 11.000 km op de teller. Wel netjes onderhouden (oa 2x de riem vervangen en de accu). Is dit een verstandige aankoop? Vraagprijs is 1800 euro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
MotorBeast schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:50:
Even een vraag voor de kenners. Ik heb een Gazelle Chamonix met schijfremmen en de voorkant remde wat schokkerig. Ze hebben nu met een eerste gratis servicebeurt de rem wat ingeremd (?) zegt men. Hij remt nu goed alleen de schijf voor is nu helemaal verkleurd. Beetje bronsachtige kleur. Is dit normaal? Ik heb werkelijk geen idee.
De schijf heeft wat warmte gehad, dat is normaal en prima.
Zo lang ze niet heen en weer gaat en dus mooi recht is is het goed.

Het effect dat je had was dat je wel af en toe de remmen gebruikt, maar ze nooit echt warm kreeg. Dan gaat alleen het zachte bindmiddel weg. En dan krijg je een wat moeilijk te doseren rem.

Je kan dat prima zelf:
- ofwel motor op turbo, 25km/h rijden en dan gedurende een minuut of 2-3 de voorrem zacht dicht knijpen tot je rond de 20km/h blijft rijden en terwijl natuurlijk flink door trappen. (daarna hetzelfde voor de achterrem).
- paar keer achter elkaar flink optrekken tot 25 en remmen tot bijna stilstand
- naar Limburg gaan, en de Cauberg naar beneden rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
tijs67 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:01:
[...]

Naast bovenstaande keuze ben ik op zoek naar een fiets voor mijn dochter. Ik kwam een 2e hands Gazelle Ultimate C380 (ook met Enviolo systeem) tegen van begin 2022 met 11.000 km op de teller. Wel netjes onderhouden (oa 2x de riem vervangen en de accu). Is dit een verstandige aankoop? Vraagprijs is 1800 euro
In principe niks mis met die fiets. Alleen vind ik het bizar dat de riem al 2 maal vervangen is, en de accu op 11.000km.
Ofwel liegt de verkoper, ofwel is die fietsenmaker nogal "repair/replace-happy", of er is een onderhuids probleem.

• MotorBeast
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:01:
[...]

De schijf heeft wat warmte gehad, dat is normaal en prima.
Zo lang ze niet heen en weer gaat en dus mooi recht is is het goed.

Het effect dat je had was dat je wel af en toe de remmen gebruikt, maar ze nooit echt warm kreeg. Dan gaat alleen het zachte bindmiddel weg. En dan krijg je een wat moeilijk te doseren rem.

Je kan dat prima zelf:
- ofwel motor op turbo, 25km/h rijden en dan gedurende een minuut of 2-3 de voorrem zacht dicht knijpen tot je rond de 20km/h blijft rijden en terwijl natuurlijk flink door trappen. (daarna hetzelfde voor de achterrem).
- paar keer achter elkaar flink optrekken tot 25 en remmen tot bijna stilstand
- naar Limburg gaan, en de Cauberg naar beneden rijden
Fijn dan ik me geen zorgen hoef te maken. Staat ook pas zo'n 600km op de teller en zoals je zegt rem vrij weinig. Ik fiets eigenlijk zoals ik ook auto rijd. Ver van tevoren inschatten en zoveel mogelijk snelheid aanhouden. Bedankt voor je snelle reactie. d:)b

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:29:
Wanneer je een Bosch Kiox reset naar z'n fabriek instellingen, wordt dan ook de onderhoudscyclus gereset? De fietsenmaker heeft de cyclus na het vorige onderhoud wel erg krap ingesteld waardoor de Kiox nu al telkens bij starten meldt dat ie onderhoud wil.
Toevallig iemand ervaring hiermee?

• tijs67
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:13:
[...]

In principe niks mis met die fiets. Alleen vind ik het bizar dat de riem al 2 maal vervangen is, en de accu op 11.000km.
Ofwel liegt de verkoper, ofwel is die fietsenmaker nogal "repair/replace-happy", of er is een onderhuids probleem.
Ik heb het voorgelegd aan de verkoper. Nu blijkt dat hij zelf de fiets gekocht heeft toen deze 1,5 jaar oud was. Van de eerste 1,5 jaar heeft hij geen aankoop en onderhoud papieren. En hij heeft zelf de accu en de riem vervangen. Ik weet het niet....

• SjakieZulu
tijs67 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:58:
[...]

Van de eerste 1,5 jaar heeft hij geen aankoop en onderhoud papieren.
Voor mij een reden om niet tot aankoop over te gaan.

• SjakieZulu
@jimh307 Natuurlijk is Gazelle een goed merk en de Ultimate C380 een gave fiets (stond niet voor niks op mijn shortlist). Echter zijn er meerdere goede merken met mooie en goed afgemonteerde modellen.

De RM Charger 3 GT is echt een ruime klasse hoger dan de Ultimate C380. Er is niet voor niks een fors prijsverschil tussen de 2 fietsen.

Ben wel benieuwd waarom de RM slechts 600 km in 9 maanden heeft gereden. Met het juiste verhaal en het aankoopbewijs zou ik zeker voor de RM gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
tijs67 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:58:
[...]

Ik heb het voorgelegd aan de verkoper. Nu blijkt dat hij zelf de fiets gekocht heeft toen deze 1,5 jaar oud was. Van de eerste 1,5 jaar heeft hij geen aankoop en onderhoud papieren. En hij heeft zelf de accu en de riem vervangen. Ik weet het niet....
Dat een fiets gedurende 1,5j geen fietsenmaker ziet is niet abnormaal, maar zijn verhaal klopt niet en begint te rammelen. Nu is het al een derdehands…
Kan prima zijn, kan een probleemfiets zijn.
Er zijn fietsen genoeg, ik zou deze laten staan.

• tijs67
SjakieZulu schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:34:
@jimh307
Ben wel benieuwd waarom de RM slechts 600 km in 9 maanden heeft gereden. Met het juiste verhaal en het aankoopbewijs zou ik zeker voor de RM gaan.
Ik zit zijn mail nog even door te lezen: hij heeft de fiets gekocht met een kiox teller. Later heeft hij zelf de upgrade gedaan naar een Bosch Nyon. Ik neem aan dat de teller dan weer op 0 begint? Dat zou dan de lage km stand verklaren

• tijs67
Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:35:
[...]

Dat een fiets gedurende 1,5j geen fietsenmaker ziet is niet abnormaal, maar zijn verhaal klopt niet en begint te rammelen. Nu is het al een derdehands…
Kan prima zijn, kan een probleemfiets zijn.
Er zijn fietsen genoeg, ik zou deze laten staan.
Eens, ik zoek verder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Foxhill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:33:
[...]

Helemaal met je eens wat betreft pioneers etc. Ik zie alleen geen relatie tussen grootte en buffer of financiële kracht. Accell is ongezond. Van kleine niche fabrieken als Maxcycle, Nicolai, Jan Janssen, IdWorx, etc. hoor je niets slechts. Ook het hier geprijsde Velo de Ville is onafhankelijk en niet zo groot, maar prima gezond.

Ik zie meer verschil in bedrijfsmodel en eigenaren. Even in uitersten: familiebedrijven tegenover Amerikaanse investeerders van buiten de sector (Accell, Van Moof). En kwaliteit met oog voor wat er aan fietsen al goed is, tegenover schoppen op de markt (Qwic, Van Moof). Met als kers op de taart het Silicon Valley model dat simpelweg niet in deze markt thuishoort (Qwic, Van Moof).
Accell is in principe een gezond bedrijf, het heeft alleen de pech in handen van private equity gevallen te zijn die het bedrijf in schulden heeft ondergedompeld (het cynische model waarbij de nieuwe eigenaar het 'aankoopbedrag' als schuld bij het bedrijf zelf neerlegt). Daar kan Accell zelf niks aan doen, het is een gevolg van een beslissing van de vorige eigena(a)r(en).

En dan zit ik net over Cowboy te lezen... zojuist een investering van 5 miljoen van een Taiwanese investeerder gekregen, maar binnenkort start ook nog eens een crowdfundingsactie waarmee ze een paar miljoen hopen op te halen.
2022: omzet 41 miljoen, verlies 32,1 miljoen (brutowinstmarge +10,3%)
2023: omzet 33,7 miljoen, verlies 21,7 miljoen (brutowinstmarge +17,9%)
Toen geld nog gratis was zag je dit soort cijfers wel vaker, maar dit bedrijf bestaat inmiddels zeven jaar en er lekt dus nog steeds 25-30 miljoen per jaar weg.
Ze verwachten dit jaar 40% brutomarge te draaien, en volgend jaar zelfs 50% waarbij ze zelfs een nettowinst denken te maken.
Maar dat is dan wel gebaseerd op een verwachting dat de sector zal vervijfvoudigen tussen nu en 2035, wat op mij overkomt als pure luchtfietserij. 8)7

• Foxhill
tijs67 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:24:
[...]

Ik zit zijn mail nog even door te lezen: hij heeft de fiets gekocht met een kiox teller. Later heeft hij zelf de upgrade gedaan naar een Bosch Nyon. Ik neem aan dat de teller dan weer op 0 begint? Dat zou dan de lage km stand verklaren
Nee de km stand staat in de motor. Maar rest van het verhaal lijkt (met de halve info die we nu hebben) beetje raar.

• Foxhill
B64 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:49:
[...]

Accell is in principe een gezond bedrijf, het heeft alleen de pech in handen van private equity gevallen te zijn die het bedrijf in schulden heeft ondergedompeld (het cynische model waarbij de nieuwe eigenaar het 'aankoopbedrag' als schuld bij het bedrijf zelf neerlegt). Daar kan Accell zelf niks aan doen, het is een gevolg van een beslissing van de vorige eigena(a)r(en).

En dan zit ik net over Cowboy te lezen... zojuist een investering van 5 miljoen van een Taiwanese investeerder gekregen, maar binnenkort start ook nog eens een crowdfundingsactie waarmee ze een paar miljoen hopen op te halen.
2022: omzet 41 miljoen, verlies 32,1 miljoen (brutowinstmarge +10,3%)
2023: omzet 33,7 miljoen, verlies 21,7 miljoen (brutowinstmarge +17,9%)
Toen geld nog gratis was zag je dit soort cijfers wel vaker, maar dit bedrijf bestaat inmiddels zeven jaar en er lekt dus nog steeds 25-30 miljoen per jaar weg.
Ze verwachten dit jaar 40% brutomarge te draaien, en volgend jaar zelfs 50% waarbij ze zelfs een nettowinst denken te maken.
Maar dat is dan wel gebaseerd op een verwachting dat de sector zal vervijfvoudigen tussen nu en 2035, wat op mij overkomt als pure luchtfietserij. 8)7
Eens hoor. Ik denk alleen dat Accell verder ook niet gezond is. Ik krijg via allerlei kanalen mee hoe en wat ze aan het dumpen zijn.

Paar voorbeelden:
  • Sparta fietsen worden me voor dumpprijzen aangeboden
  • Winkels in een niet-representatieve ruimte krijgen plots Koga dealerschap
  • Geplande productie wordt plots naar ander merk geschoven (misschien kunnen we er in Engeland nog een paar als Raleigh slijten?)
  • Alle fietsen van een bepaald model worden uit backorder gegooid bij dealers, omdat een online stunter ze allemaal opgekocht heeft
En nog iets kleins wat ze afstoten wat ik hier niet zal delen.

Daar is echt wel meer aan de hand.

Laat natuurlijk wel onverlet dat Sparta, Batavus en Koga sterke merken zijn die links of rechts om wel doorgezet worden. Voor de consument zie ik daar geen risico in.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 05-09-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Laatst online: 23:11
Is een 50Nm Bosch Active Line Plus motor voldoende voor een Urban Arrow met 3 kinderen en wat bagage?

Ik en mijn partner zijn licht van gewicht (60-70kg), maar straks met 3 kinderen en bagage is dat samen toch snel 140-150kg.

De meeste ritten hier zullen korte ritten zonder heuvels zijn en ik vind het ook geen ramp om toch een keer terug te moeten schakelen of extra aan te zetten voor een kort stukje. Maar ik wil nog wel gewoon de 25km/h kunnen halen, ook als er een regenhuif op zit en er wat tegenwind is. En zonder issues kunnen wegfietsen na het stoppen.

Enige andere argument om voor de Performance Line (75Nm) te gaan is dat deze waarschijnlijk minder snel slijt.

Maar het prijsverschil is best wel groot. Met name omdat ik ergens een mooie aanbieding kon vinden voor de 50Nm variant. Benieuwd naar ervaringen/input dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Foxhill schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:57:
[...]

Eens hoor. Ik denk alleen dat Accell verder ook niet gezond is. Ik krijg via allerlei kanalen mee hoe en wat ze aan het dumpen zijn.

Paar voorbeelden:
  • Sparta fietsen worden me voor dumpprijzen aangeboden
  • Winkels in een niet-representatieve ruimte krijgen plots Koga dealerschap
  • Geplande productie wordt plots naar ander merk geschoven (misschien kunnen we er in Engeland nog een paar als Raleigh slijten?)
  • Alle fietsen van een bepaald model worden uit backorder gegooid bij dealers, omdat een online stunter ze allemaal opgekocht heeft
En nog iets kleins wat ze afstoten wat ik hier niet zal delen.

Daar is echt wel meer aan de hand.

Laat natuurlijk wel onverlet dat Sparta, Batavus en Koga sterke merken zijn die links of rechts om wel doorgezet worden. Voor de consument zie ik daar geen risico in.
Artikel in NRC van een half jaar geleden over de situatie bij Accell:
https://www.nrc.nl/nieuws...roblemen-gekomen-a4192735

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MailMan schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:06:
Is een 50Nm Bosch Active Line Plus motor voldoende voor een Urban Arrow met 3 kinderen en wat bagage?

Ik en mijn partner zijn licht van gewicht (60-70kg), maar straks met 3 kinderen en bagage is dat samen toch snel 140-150kg.

De meeste ritten hier zullen korte ritten zonder heuvels zijn en ik vind het ook geen ramp om toch een keer terug te moeten schakelen of extra aan te zetten voor een kort stukje. Maar ik wil nog wel gewoon de 25km/h kunnen halen, ook als er een regenhuif op zit en er wat tegenwind is. En zonder issues kunnen wegfietsen na het stoppen.

Enige andere argument om voor de Performance Line (75Nm) te gaan is dat deze waarschijnlijk minder snel slijt.

Maar het prijsverschil is best wel groot. Met name omdat ik ergens een mooie aanbieding kon vinden voor de 50Nm variant. Benieuwd naar ervaringen/input dus :)
Bij volle tegenwind en met wat helling haalt een gewone fiets met Perf Line ook niet altijd de 25 km/h, gewoon omdat je dan niet toe komt met 250 W.
Dat koppel is vooral belangrijk bij het vertrekken.
Misschien is de naaf die op die fiets zit wel belangrijker. Een Nexus 8 of Alfine 8/11 kan maar 50 Nm verdragen. Dus zelfs als daar een Perf Line op zit wordt die doorgaans beperkt in koppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-05 17:39
Zo zie je maar weer , hier wordt vaak afgegeven op Stella maar ook bij veel grote merken is veel loos. Tijdens corona leek het niet op te kunnen en niemand wilde de boot missen en werd er grootschalig onderdelen ingekocht om maar te kunnen produceren. Nu zijn echt vee en ook grote merken in de financiële problemen gekomen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 19:12
Nicap schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:40:
De kans is groot dat ik binnenkort een speedpedelec ga aanschaffen. Dit zal vermoedelijk de RM Supercharger HS Rohloff zijn. Ik zal deze de werkdagen gebruiken voor woon werkverkeer. Mijn vrouw heeft momenteel een e-bike tot 25km. Gaat een van onze fietsen dan een beperking zijn om lekker samen te fietsen?

Verder nog een vraag over de prijs. Als ik de configurator opde website van RM bekijk kom ik met mijn opties op een veel lagere prijs dan in een "reguliere" fietsenwinkel. Bijvoorbeeld 12go biking of Scholten Zwolle.
Dat scheelt bijna €1000. Ik zie bijvoorbeeld de ene keer supercharger staan en de andere keer supercharger2. Maar op de site van RM staat dan weer supercharger. Zelfde met de Charger trouwens. Bij veel winkels zie je dan Charger4.

Ik neem dan aan dat er maar 1 versie van is?
Er zijn meerder modelversies van de Charger en Superchargers op de markt gezet. Of de verschillen ook altijd even groot zijn weet ik niet. Er zou bijvoorbeeld alleen een andere generatie Boschmotor onder kunnen zitten.

Bij Bosch heb je de mogelijkheid om de ondersteuning op een bepaalde snelheid te laten te stoppen. Je moet daarvoor wel een oudere Nyon display of het nieuwere smartsysteem hebben. Met het oudere intuvia display kan dit niet. Wellicht dat het met oudere Kiox ook nog kan.

Dat de prijzen op de R&M website lager zijn dan in de winkel kan niet. Dat zitten er verschillen in de fietsen. De winkel (tenminste Scholten Zwolle) rekent niet meer dan R&M op de website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
GeorgeBfast schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:12:
Zo zie je maar weer , hier wordt vaak afgegeven op Stella maar ook bij veel grote merken is veel loos. Tijdens corona leek het niet op te kunnen en niemand wilde de boot missen en werd er grootschalig onderdelen ingekocht om maar te kunnen produceren. Nu zijn echt vee en ook grote merken in de financiële problemen gekomen .
Jij praat ook alleen maar over 1 merk, zo veel dat het verdacht wordt.
Er is in sé niks mis met Stella, maar ze zijn ook niet speciaal in de zin dat ze een uitzonderlijke fiets aanbieden voor een uitzonderlijke prijs. En ja, we weten dat ze diep in de schulden zitten, en de kans dat Stella om valt is groter dan de groep achter Gazelle en Koga.

De markt gaat slecht, en dan vallen de zwakste bedrijven om.

"Only when the tide is low, you can see who is swimming naked."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
B64 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:14:
[...]

Artikel in NRC van een half jaar geleden over de situatie bij Accell:
https://www.nrc.nl/nieuws...roblemen-gekomen-a4192735
Paywall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Komt erop neer dat eigenaar KKR het bedrijf met geleend geld van de beurs heeft gehaald door alle aandelen op te kopen à >1,5 miljard €. Die schuld is vervolgens op de balans van Accell gezet, waardoor het bedrijf is opgezadeld met een megahoge schuld die het maar moeizaam kan afbetalen.
Daarbij komt dat Accell, net als veel andere fabrikanten, enorm veel voorraad heeft wat het heel lastig maakt om extra financiering te krijgen, en ondertussen ook het Baboe-debacle moet oplossen. Die laatste twee problemen zou het bedrijf normaal gesproken prima kunnen hebben, maar die KKR-schuld maakt een gezonde bedrijfsvoering simpelweg onmogelijk. Dat verklaart ook wel de vreemde bokkensprongen die jij eerder opsomde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:27:
[...]

Komt erop neer dat eigenaar KKR het bedrijf met geleend geld van de beurs heeft gehaald door alle aandelen op te kopen à >1,5 miljard €. Die schuld is vervolgens op de balans van Accell gezet, waardoor het bedrijf is opgezadeld met een megahoge schuld die het maar moeizaam kan afbetalen.
Daarbij komt dat Accell, net als veel andere fabrikanten, enorm veel voorraad heeft wat het heel lastig maakt om extra financiering te krijgen, en ondertussen ook het Baboe-debacle moet oplossen. Die laatste twee problemen zou het bedrijf normaal gesproken prima kunnen hebben, maar die KKR-schuld maakt een gezonde bedrijfsvoering simpelweg onmogelijk. Dat verklaart ook wel de vreemde bokkensprongen die jij eerder opsomde.
https://www.bnr.nl/nieuws...eigenaaraccell-en-roompot

Maar die groep die Accell heeft overgenomen kan wel wat hebben...
Ze maakten over de eerste jaarhelft 870mio winst, en hebben 556 Miljard op de balans.
Die overname van Accell (1,56 Miljard) was klein bier voor KKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 15:04
Met zo'n financieel beheer hebben de boekhouders altijd het laatste woord en niet de techneuten die de fietsen bouwen. Gevolg is besparingen op kwaliteit. Een groot deel van het personeel in Nederland wordt ontslagen en de productie verplaatst naar het Hongarije (van Orban) en Turkije (Erdogan).
Voor mij voldoende redenen om nooit meer een Accell fiets te overwegen.

Zonde want we hebben hier nog een Batavus van 15 jaar oud die niet stuk te krijgen is en nergens roest vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Athome schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:30:
[...]

Er zijn meerder modelversies van de Charger en Superchargers op de markt gezet. Of de verschillen ook altijd even groot zijn weet ik niet. Er zou bijvoorbeeld alleen een andere generatie Boschmotor onder kunnen zitten.

Bij Bosch heb je de mogelijkheid om de ondersteuning op een bepaalde snelheid te laten te stoppen. Je moet daarvoor wel een oudere Nyon display of het nieuwere smartsysteem hebben. Met het oudere intuvia display kan dit niet. Wellicht dat het met oudere Kiox ook nog kan.

Dat de prijzen op de R&M website lager zijn dan in de winkel kan niet. Dat zitten er verschillen in de fietsen. De winkel (tenminste Scholten Zwolle) rekent niet meer dan R&M op de website
Vanmorgen gebeld met scholten. De prijzen zijn blijkbaar aangepast bij RM. Ze hebben wel aangegeven dat ze dezelfde prijzen hanteren als bij RM.
Ik ben wel van plan om het nyon display er bij te nemen. Ga maandag kijken in Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:36:
[...]

https://www.bnr.nl/nieuws...eigenaaraccell-en-roompot

Maar die groep die Accell heeft overgenomen kan wel wat hebben...
Ze maakten over de eerste jaarhelft 870mio winst, en hebben 556 Miljard op de balans.
Die overname van Accell (1,56 Miljard) was klein bier voor KKR.
En toch kiezen ze ervoor om die schuld van 1,56 miljard bij het dochterbedrijf op de balans te zetten, in plaats van op hun eigen balans. Het is gewoon een ultiem cynische manier van zakendoen. Hetzelfde heeft dit bedrijf een paar jaar geleden gedaan bij Hema - dat heeft een heleboel bedrijven veel geld gekost, behalve KKR.

Laten we zeggen dat die 556 miljard op de balans niet komt omdat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zo hoog in het vaandel hebben staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
sbijlsma schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:52:
Met zo'n financieel beheer hebben de boekhouders altijd het laatste woord en niet de techneuten die de fietsen bouwen. Gevolg is besparingen op kwaliteit. Een groot deel van het personeel in Nederland wordt ontslagen en de productie verplaatst naar het Hongarije (van Orban) en Turkije (Erdogan).

Zonde want we hebben hier nog een Batavus van 15 jaar oud die niet stuk te krijgen is en nergens roest vertoont.
Is dat niet een beetje kortzichtig?
Ik denk dat er geen enkele fiets (tenzij in micro volumes) competitief in de markt kan gezet worden als die niet gebouwd wordt in een lagereloonland.
Dat balansprobleem is een boekhoudkundige zaak. Met of zonder, besparen moest toch binnen Accell, anders was het niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat er geen enkele fiets (tenzij in micro volumes) competitief in de markt kan gezet worden als die niet gebouwd wordt in een lagereloonland.
Dat balansprobleem is een boekhoudkundige zaak. Met of zonder, besparen moest toch binnen Accell, anders was het niet verkocht.
Ook dat is toch wel heel kortzichtig. Het is niet zo dat de aandeelhouders hebben besloten dat Accell maar verkocht moest worden - eerder is het zo dat KKR besloot dat het Accell aan z'n portefeuille wilde toevoegen. Dat heeft niks met een noodzaak tot besparen te maken, maar alles met dollartekens bij de portefeuillehouder van KKR.

En dat balansprobleem is inderdaad een boekhoudkundige zaak, maar het probleem is van zodanige omvang dat het de operationele bedrijfsprocessen raakt. De rentelast door die KKR-schuld is zodanig dat er op ALLE manieren bezuinigd moet worden. Dus ook door het verplaatsen van de assemblage naar Hongarije en Turkije; ik betwijfel of die move ook zou zijn gebeurd zonder die schuldenlast.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom assemblage niet gewoon in Nederland kan, ook Gazelle en Sparta maken hun fietsen in Nederland. Frames en andere onderdelen worden uiteraard (bij zo'n beetje alle volume-merken) gewoon in China geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:27:
[...]

Jij praat ook alleen maar over 1 merk, zo veel dat het verdacht wordt.
Er is in sé niks mis met Stella, maar ze zijn ook niet speciaal in de zin dat ze een uitzonderlijke fiets aanbieden voor een uitzonderlijke prijs. En ja, we weten dat ze diep in de schulden zitten, en de kans dat Stella om valt is groter dan de groep achter Gazelle en Koga.
Ik heb er een paar fietsen van en die zijn gewoon super en ik kan niet klagen over de service. Verder niks. Gazelle is sterk want is van de Pon groep maar Accel verkeerd toch echt in zwaar weer waar Koga bij hoort.
En als Mandemakers Stella niet had gered was het ook al failliet geweest. Dat weet ik zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:50:
[...]

Nee hoor. Flyer = Zwitserland. Velo de Ville = Duitsland. Met name Flyer produceert echt wel aantallen.

Gazelle is voor een deel Nederland, een deel Nederland met complete productielijnen Pools, en een deel al in Oost-Europa.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 06-09-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Fietserbond
Over de poolse sleutel, axa en ivy
https://www.fietsersbond....e0-49ed-baf9-86af22d91c27

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
sbijlsma schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:52:

Vind je dat nu echt vreemd met voor werkgevers brutoloon maal ongeveer maal 3 aan loonkosten? Hele economie is gebaseerd op winst optimalisering, targets, kostenbesparing etc. Ik zou dan ook maar zorgen dat je uit de zorg weg blijft door ziek of hulpbehoevend te worden. En daar maken ze niet eens winst.

Ondertussen is de bijna de hele maakindustrie in Nederland verdwenen. We zijn een dienstenmaatschappij geworden waar de meeste van ons vrolijk aan mee doen want we willen ook geen vieze handjes meer krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
MotorBeast schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:55:

…want we willen ook geen vieze handjes meer krijgen.
Behalve je fietsenmaker. Die geniet ervan.

Maar om je verhaal kracht bij te zetten: daar is tekort aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:38:
[...]

Nee hoor. Flyer = Zwitserland. Velo de Ville = Duitsland. Met name Flyer produceert echt wel aantallen.

Gazelle is voor een deel Nederland, een deel Nederland met complete productielijnen Pools, en een deel al in Oost-Europa.
Die merken laten de belangrijkste onderdelen ook in China of Vietnam maken. Zeker en vast komen de frames uit Azië.
En die merken slagen er wel in om veel meer geld te krijgen voor hun fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o__0
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09-2024
Advies en ervaringen gevraagd

Vandaag ben ik naar een fysieke locatie van de defietsenwinkel.nl geweest om testritten te maken op verschillende modellen. Ik ben op zoek naar een fiets tussen de 1800 - 2500 euro. Ik wil graag een riemaandrijving en uitneembare accu verwerkt in het frame.

Ik ga de fiets hoofdzakelijk gebruiken voor woon werk verkeer, dit is ongeveer 28 km in totaal. ik verwacht dat de overige ritten die ik zal gaan maken niet heel veel langer zullen zijn.

Volgende modellen heb ik getest:
- Popal ARC1 (1.979 EUR)
- Tenways CGO009 (2.399 EUR)
- BSP Titan N5 (1.999 EUR (adviesprijs 3.199EUR))

Ik vond de Tenways het lekkerste fietsen. Alsof je de wind in je rug hebt. Echter heeft deze geen versnellingen. Ik miste het niet tijdens de testrit, dat is maar een kort ritje, ik vraag me af of dat ook zo gaat zijn voor langere afstanden.

De BSP Titan N5 heeft, naar medewerker zeggen, accu van het beste merk (Shimano) en ook de krachtigste. In tegenstelling tot de andere fietsen heeft deze wel versnellingen. Zeer robuuste fiets, ook het hoogst in gewicht, maar daar merkte ik niet veel van tijdens de rit.

De Popal vond ik ook prima fietsen. Deze heeft een geveerde voorvork en zadelpen, wat ik wel merkte bij het nemen van diverse hobbels.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met bovenstaande merken en/of modellen?
Zijn er nog punten waar ik op moet letten?
Neemt de accu naarmate deze ouder wordt in dusdanige mate af dat dit mogelijk een probleem wordt bij de Popal en de Tenways?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Foxhill
o__0 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:52:
Advies en ervaringen gevraagd

Vandaag ben ik naar een fysieke locatie van de defietsenwinkel.nl geweest om testritten te maken op verschillende modellen. Ik ben op zoek naar een fiets tussen de 1800 - 2500 euro. Ik wil graag een riemaandrijving en uitneembare accu verwerkt in het frame.

Ik ga de fiets hoofdzakelijk gebruiken voor woon werk verkeer, dit is ongeveer 28 km in totaal. ik verwacht dat de overige ritten die ik zal gaan maken niet heel veel langer zullen zijn.

Volgende modellen heb ik getest:
- Popal ARC1 (1.979 EUR)
- Tenways CGO009 (2.399 EUR)
- BSP Titan N5 (1.999 EUR (adviesprijs 3.199EUR))

Ik vond de Tenways het lekkerste fietsen. Alsof je de wind in je rug hebt. Echter heeft deze geen versnellingen. Ik miste het niet tijdens de testrit, dat is maar een kort ritje, ik vraag me af of dat ook zo gaat zijn voor langere afstanden.

De BSP Titan N5 heeft, naar medewerker zeggen, accu van het beste merk (Shimano) en ook de krachtigste. In tegenstelling tot de andere fietsen heeft deze wel versnellingen. Zeer robuuste fiets, ook het hoogst in gewicht, maar daar merkte ik niet veel van tijdens de rit.

De Popal vond ik ook prima fietsen. Deze heeft een geveerde voorvork en zadelpen, wat ik wel merkte bij het nemen van diverse hobbels.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met bovenstaande merken en/of modellen?
Zijn er nog punten waar ik op moet letten?
Neemt de accu naarmate deze ouder wordt in dusdanige mate af dat dit mogelijk een probleem wordt bij de Popal en de Tenways?
Popal neem ik niet aan in de werkplaats. Tenways zijn hier een paar liefhebbers van als bang for bucks merk, maar ik ben er niet een van. BSP is prima. Shimano motor is goed!

In deze prijsklasse zou ik liever naar een Bosch/Shimano/Yamaha motor kijken dan naar een riem. Wat heb je aan het onderhoudsvrije van een riem, als je de rest van de fiets nog niet zo storingsvrij is? Let bij dit soort B-merken bovendien op of het een CDX riem én CDX riem wielen zijn. Want CDN gaat niet eens zo veel langer mee als een ketting.

Ook goede opties: Victoria Cysalo, Sparta C Grid, Gazelle Paris.

En tsja fietsenwinkel.nl. Ze maken fietsen niet rijklaar en doen daarna alleen het minimale voor je of zelfs dat niet. Mijn buurman, toevallig ook fietsenmaker geweest, is er overspannen geworden van de klachten en overmacht. Jammer, want hij is nu al jaren geen fietsenmaker meer.

Lijkt alsof ik alles afbrand wat je zei, maar kijk tenminste ook even een deurtje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05 20:53
JBS schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:41:
[...]

Toevallig iemand ervaring hiermee?
Mijn FM heeft geadviseerd om dat gewoon uit te zetten en gewoon de jaarlijkse onderhoudsbeurt te doen.

@Foxhill
Wat zijn je ervaringen met een Freebike?
Ik heb de Brooklyn. Maar ik zie ze nergens en ook weinig reviews. Ik vind het een hele fijne fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik ben een beetje aan het twijfelen gebracht.
De RM Supercharger GT Rohloff HS zat in mijn shortlist.
Maar nu ga ik twijfelen of ik niet beter kan gaan voor een Cherger 4 GT Rohloff HS. Hij is wel iets duurder, maar dan wel voorzien van het nieuwe Bosch smart systeem. Wel 250 minder accu.
Maar ga ik nou veel missen met het oude systeem?
Hij zal voornemelijk woon werk zijn. Tis een dure aankoop, dus wil graag alle mogelijkheden bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Nicap schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:53:
Ik ben een beetje aan het twijfelen gebracht.
De RM Supercharger GT Rohloff HS zat in mijn shortlist.
Maar nu ga ik twijfelen of ik niet beter kan gaan voor een Cherger 4 GT Rohloff HS. Hij is wel iets duurder, maar dan wel voorzien van het nieuwe Bosch smart systeem. Wel 250 minder accu.
Maar ga ik nou veel missen met het oude systeem?
Hij zal voornemelijk woon werk zijn. Tis een dure aankoop, dus wil graag alle mogelijkheden bekijken.
Mijn persoonlijke visie.
Met een fiets doe je makkelijk 10 jaar en met een Rohloff zeker meer. Wat vandaag smart en nieuw is en via apps werkt is binnen 5 jaar verouderd, dus ik kies daar voor eenvoud. Ik gebruik om te navigeren een Garmin Edge en als die niet meer mee kan vervang ik die.

Verder, beide goede fietsen, maar besef dat een speed pedelec behoorlijk wat stroom verbruikt, dus toch even opletten of je batterij groot genoeg is voor je woon-werk trip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 19:12
De 625 Wh accu is op stand Turbo en constant 40 km/u met 25 km gewoon leeg. Effe als referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Tommie12 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:36:
[...]
Mijn persoonlijke visie.
Met een fiets doe je makkelijk 10 jaar en met een Rohloff zeker meer. Wat vandaag smart en nieuw is en via apps werkt is binnen 5 jaar verouderd, dus ik kies daar voor eenvoud. Ik gebruik om te navigeren een Garmin Edge en als die niet meer mee kan vervang ik die.

Verder, beide goede fietsen, maar besef dat een speed pedelec behoorlijk wat stroom verbruikt, dus toch even opletten of je batterij groot genoeg is voor je woon-werk trip.
Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor, wat betreft dat smart gedeelte. Zo sta ik er ook wel in. Maar het kan natuurlijk zijn dat er meer dingen veranderd zijn, buiten het smart gedeelte.
Dat navigeren zal niet zo'n probleem geven aangezien het steeds dezelfde route zal zijn.
Buiten dat zal ik m'n telefoon en apple watch nog kunnen gebruiken.

Wat betreft de accu en het verbruik heb je ook een goed punt. Nou hou ik wel van wat mee trappen, maar het kan best wel eens voor komen dat ik wat minder wil. En dan is de accu wel weer belangrijk.
Het gaat om 35km single trip trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nicap schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:49:
[...]

Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor, wat betreft dat smart gedeelte. Zo sta ik er ook wel in. Maar het kan natuurlijk zijn dat er meer dingen veranderd zijn, buiten het smart gedeelte.
Dat navigeren zal niet zo'n probleem geven aangezien het steeds dezelfde route zal zijn.
Buiten dat zal ik m'n telefoon en apple watch nog kunnen gebruiken.

Wat betreft de accu en het verbruik heb je ook een goed punt. Nou hou ik wel van wat mee trappen, maar het kan best wel eens voor komen dat ik wat minder wil. En dan is de accu wel weer belangrijk.
Het gaat om 35km single trip trouwens.
En kan je laden op het werk?
Voor 70 km gaat er 1kWh door hoor. Je levert zelf zowat 100W, en de motor makkelijk 400-500W bij 40 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:46:
De 625 Wh accu is op stand Turbo en constant 40 km/u met 25 km gewoon leeg. Effe als referentie.
Wat is de conditie van je accu?

Als je 25 kilometer lang de 40 km/h kunt aanhouden dan fiets jij je accu met 37,5 minuut plat. In een 625 Wh opstelling trek je een theoretisch vermogen van precies 1 kW. Dit is best een fors vermogen. Verliezen van de controller zullen rond de 10% zijn, dus heb je een continue vermogen van 900 Watt voor de motor.

Is jouw motor veel lager in vermogen dan moeten we verder kijken naar je accu. Het langdurig opnemen van zulke vermogens zal de accu niet sparen. Boven de 1C (in jouw geval 625 Watt) leegtrekken zal de cellen goed opwarmen. Jij trekt dan 1,6C en dat is best fors voor dit type cel (NMC energiecellen).

Ik hoor het wel :)

Parameters kunnen altijd iets afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Tommie12 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:53:
[...]

En kan je laden op het werk?
Voor 70 km gaat er 1kWh door hoor. Je levert zelf zowat 100W, en de motor makkelijk 400-500W bij 40 km/h.
Dat is een goede vraag. Het is een nieuwe werkgever. Ik weet het niet 100% zeker.
Ik zou 1 accu wel mee kunnen nemen naar binnen.
Neem aan dat ze niet beide synchroon geladen hoeven te worden.
Of ik zou dan toch beter kunnen investeren in 2x 625

[ Voor 5% gewijzigd door Nicap op 07-09-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nicap schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:43:
[...]

Dat is een goede vraag. Het is een nieuwe werkgever. Ik weet het niet 100% zeker.
Ik zou 1 accu wel mee kunnen nemen naar binnen.
Neem aan dat ze niet beide synchroon geladen hoeven te worden.
Of ik zou dan toch beter kunnen investeren in 2x 625
Met die afstanden zeker voor de dubbele batterij gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Arjantje72 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:49:
[...]

Mijn FM heeft geadviseerd om dat gewoon uit te zetten en gewoon de jaarlijkse onderhoudsbeurt te doen.
De frequentie staat (bewust?) te hoog. Vandaar dat ik van die melding af wil zonder de FM te bezoeken voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
JBS schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:34:
[...]

De frequentie staat (bewust?) te hoog. Vandaar dat ik van die melding af wil zonder de FM te bezoeken voor onderhoud.
Dat kan niet. Alleen de fietsenmaker kan de melding instellen.

Als je fietsenmaker die niet uit wil zetten als je wél regelmatig onderhoud laat doen dan is dat niet klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Foxhill schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:51:
[...]

En als je de Kiox naar fabrieksinstellingen reset, wordt die range dan wel gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
JBS schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:52:
[...]
En als je de Kiox naar fabrieksinstellingen reset, wordt die range dan wel gereset?
Volgens Bosch zelf niet. Je kunt het wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:43

Esumontere

Floep, banaan.

Foxhill schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:51:
[...]

Als je fietsenmaker die niet uit wil zetten als je wél regelmatig onderhoud laat doen dan is dat niet klantgericht.
Volgens mij staat die interval standaard op 1500 km. Mijn fietsenmaker heeft hem aangepast naar 2500 km, anders kan ik 4x per jaar voor onderhoud langskomen en dat is wel heel vaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Esumontere schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:14:
[...]

Volgens mij staat die interval standaard op 1500 km. Mijn fietsenmaker heeft hem aangepast naar 2500 km, anders kan ik 4x per jaar voor onderhoud langskomen en dat is wel heel vaak :+
Standaard staat de interval uit. Het is aan de fietsenmaker om die aan te zetten. Of misschien is er een merk die het al instelt, maar geen enkel merk dat ik ooit heb gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Arjantje72 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:49:
[...]

@Foxhill
Wat zijn je ervaringen met een Freebike?
Ik heb de Brooklyn. Maar ik zie ze nergens en ook weinig reviews. Ik vind het een hele fijne fiets.
Freebike heb ik wel vaker als inruil of reparatie. Een winkel dichtbij verkoopt ze. Ik vind ze net als Huyser, Van Dijck, Vyber etc redelijk. Allemaal met een Chinese motor, al dan niet Bafang. Allemaal jonge Nederlandse merken waar we niet weten of ze zich ontwikkelen tot kwaliteitsmerk of een keer verdwijnen. Allemaal wél via de vakhandel. Als je weet wat je koopt is het prima. Qwic hoorde in dit rijtje maar is failliet. Cortina lijkt er op maar heeft al iets meer staat van dienst en Bosch/Shimano opties. Stukken beter wel dan Altec, Amslod, Elops en die troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 10:46

migros

Nooit meer een Samsung

Ik ben op zoek naar nederlandse Reviews van de Engwe E26. Dit is een E-Fatbike maar dan meer lijkende op een fiets met dikke banden dan de Shopper van de jaren zeventig.

Iemand een Nederlandse winkel waar ik deze E-bike kan testen? Ik kan elf op internet weinig tot niks vinden.

Leuk man gatheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
migros schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:31:
Iemand een Nederlandse winkel waar ik deze E-bike kan testen? Ik kan elf op internet weinig tot niks vinden.
https://www.fatbikeskopen...AhwvEALw_wcB&gad_source=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:26
Misschien zegt dat al genoeg???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
In Edge kun je regelen dat sites automatisch worden vertaald; van vrijwel elke taal naar het Nederlands.

In hoeverre heb je echt gericht gezocht door dit topic heen, want er is zeer veel over geschreven en de OP is ook zeker de moeite waard om helemaal door te lezen (wij hebben er moeite en kennis ingestopt, dus lezen) zodat wij je gerichter kunnen helpen, maar doe ook wat zelf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ben op zoek naar nederlandse Reviews van de Engwe E26. Dit is een E-Fatbike maar dan meer lijkende op een fiets met dikke banden dan de Shopper van de jaren zeventig.

Op de vermeldde website kan je geen enkel onderdeel bekijken, en enkel van de versnellingen wordt Shimano vermeldt.
Je kan er van uit gaan dat die fiets de goedkoopste onderdelen heeft die je ook maar kan vinden, en service zal altijd een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migros
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 10:46

migros

Nooit meer een Samsung

jimh307 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:08:
In Edge kun je regelen dat sites automatisch worden vertaald; van vrijwel elke taal naar het Nederlands.

In hoeverre heb je echt gericht gezocht door dit topic heen, want er is zeer veel over geschreven en de OP is ook zeker de moeite waard om helemaal door te lezen (wij hebben er moeite en kennis ingestopt, dus lezen) zodat wij je gerichter kunnen helpen, maar doe ook wat zelf ;)
De zoekfunctie van deze site doet wonderen en op internet alle beschikbare Nederlandse info opgezocht. Ik had stilletjes gehoopt dat iemand nog ervaringen heeft opgedaan met dit merk. Helaas....

Leuk man gatheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 11:56
In mijn zoektocht naar een ebike voor mijn vrouw kwam ik deze Chinese ebike tegen:

https://nl.fiido.com/prod...11-electric-commuter-bike

Ik denk dat het de juiste keuze is voor haar, maar ik ben toch benieuwd hoe mensen met wat meer ebike-ervaring hier tegenaan kijken.

Natuurlijk is de garantie korter, klantenservice niet bereikbaar, op sommige onderdelen bezuinigd, wellicht niet voldaan aan westerse kwaliteitsnormen. Maar het is dermate veel goedkoper dat ik hem toch overweeg. Standaardonderdelen kunnen immers bij de meeste fietsenmakers vervangen worden. Alleen de accu vervangen lijkt me pittig als zo'n fabrikant failliet gaat. De reviews zijn overigens best wel positief over het algemeen.

Het is wellicht een (dure) gok, maar zou iemand deze overwegen bij een beperkt budget?

Andrasman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Andrasman schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:17:
In mijn zoektocht naar een ebike voor mijn vrouw kwam ik deze Chinese ebike tegen:

Ik denk dat het de juiste keuze is voor haar, maar ik ben toch benieuwd hoe mensen met wat meer ebike-ervaring hier tegenaan kijken.

Natuurlijk is de garantie korter, klantenservice niet bereikbaar, op sommige onderdelen bezuinigd, wellicht niet voldaan aan westerse kwaliteitsnormen. Maar het is dermate veel goedkoper dat ik hem toch overweeg. Standaardonderdelen kunnen immers bij de meeste fietsenmakers vervangen worden. Alleen de accu vervangen lijkt me pittig als zo'n fabrikant failliet gaat. De reviews zijn overigens best wel positief over het algemeen.

Het is wellicht een (dure) gok, maar zou iemand deze overwegen bij een beperkt budget?
Even naar de specs gekeken...
ALs er op de websit staat: volgas... bereik X
Na 'ontgrendeling' bereik Y, dan stopt het voor mij.

Deze fiets is niet legaal omdat er blijkbaar een gashendel op zit, en omdat de snelheid nog eens kan gaan boven de 25km/h.

Trouwens, het zou me verwonderen dat een goede FM veel zin heeft om daar aan te werken.

Ik klasseer dit onder chinese rommel die niet duurzaam is.
Trouwens, als je gaat kijken bij de specs, dan staan er geen merknamen etc bij, dus je koopt gewoon een fiets met de goedkoopste afmontage die er maar te vinden is.

Ik blijf ver van deze illegale rommel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:43

Esumontere

Floep, banaan.

Tommie12 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:05:
[...]

Even naar de specs gekeken...
ALs er op de websit staat: volgas... bereik X
Na 'ontgrendeling' bereik Y, dan stopt het voor mij.

Deze fiets is niet legaal omdat er blijkbaar een gashendel op zit, en omdat de snelheid nog eens kan gaan boven de 25km/h.

Trouwens, het zou me verwonderen dat een goede FM veel zin heeft om daar aan te werken.

Ik klasseer dit onder chinese rommel die niet duurzaam is.
Trouwens, als je gaat kijken bij de specs, dan staan er geen merknamen etc bij, dus je koopt gewoon een fiets met de goedkoopste afmontage die er maar te vinden is.

Ik blijf ver van deze illegale rommel.
Er staat ook dat de motor een vermogen van 500W heeft, dat lijkt me ook niet legaal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zit te kijken naar een andere fiets. Ik maak m'n kilometers nu op een niet-elektrische Gazelle Chamonix S24, waarmee ik al eens van Friesland naar Berlijn en Parijs ben gefietst (leuke trips). Fijne fiets, maar ik gebruik hem haast niet meer omdat tijd een belangrijke factor is woon-werk verkeer etc.

Ik wil graag een e-bike zodat ik hem wat vaker kan pakken voor woon-werk. Ik pak daarvoor nu regelmatig onze elektrische bakfiets (Lovens met Enviolo etc.). Dat fietst wel fijn, behalve dat het een bakfiets is. Ik zoek iets met verglijkbare specs, maar dan een normale fiets.

Kwalitatieve middenmotor, riemaandrijving met enviolo naaf. Frame in een mooi opvallend kleurtje, liefst trapeziummodel, anders mannenframe. Het moet wel stijf zijn.. Bagagedrager moet ook wat kilo's aankunnen, zodat ik een kind achterop kan vervoeren van en naar school. Zelf ben ik ook tegen de 100 kg.

Ik zat te kijken naar o.a.
- Flyer Upstreet 7.23
- Kalkhoff Image 7+ Excite
- DutchID Phantom (neefje van onze bakfiets).

Velo de Ville lijkt me ook heel mooi, maar er zit geen dealer in mijn buurt (FRL). Dus dat valt af. Op voorhand gaat mijn voorkeur uit naar de Flyer, een buurman van mij met een fietsenzaak is hier ook dealer van. Ik ga uiteraard even proefrijden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar een mooie Koga met herenframe bestaat niet meer. Het assortiment spreekt me in ieder geval niet aan.

De Panasonic aandrijving van de Flyer ken ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.

Zie ik nog wat vergelijkbare fietsen over het hoofd in dit segment?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JanHenk schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:20:
Ik zit te kijken naar een andere fiets. Ik maak m'n kilometers nu op een niet-elektrische Gazelle Chamonix S24, waarmee ik al eens van Friesland naar Berlijn en Parijs ben gefietst (leuke trips). Fijne fiets, maar ik gebruik hem haast niet meer omdat tijd een belangrijke factor is woon-werk verkeer etc.

Ik wil graag een e-bike zodat ik hem wat vaker kan pakken voor woon-werk. Ik pak daarvoor nu regelmatig onze elektrische bakfiets (Lovens met Enviolo etc.). Dat fietst wel fijn, behalve dat het een bakfiets is. Ik zoek iets met verglijkbare specs, maar dan een normale fiets.

Kwalitatieve middenmotor, riemaandrijving met enviolo naaf. Frame in een mooi opvallend kleurtje, liefst trapeziummodel, anders mannenframe. Het moet wel stijf zijn.. Bagagedrager moet ook wat kilo's aankunnen, zodat ik een kind achterop kan vervoeren van en naar school. Zelf ben ik ook tegen de 100 kg.

Ik zat te kijken naar o.a.
- Flyer Upstreet 7.23
- Kalkhoff Image 7+ Excite
- DutchID Phantom (neefje van onze bakfiets).

Velo de Ville lijkt me ook heel mooi, maar er zit geen dealer in mijn buurt (FRL). Dus dat valt af. Op voorhand gaat mijn voorkeur uit naar de Flyer, een buurman van mij met een fietsenzaak is hier ook dealer van. Ik ga uiteraard even proefrijden.

***members only***
Maar een mooie Koga met herenframe bestaat niet meer. Het assortiment spreekt me in ieder geval niet aan.

De Panasonic aandrijving van de Flyer ken ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.

Je kan niet beter af zijn dan de fiets bij je buurman te kopen. Ga maar eens proef rijden, en ik zou alleen elders kopen als die fiets echt niet past, of de prijs totaal fout zit.

Proefrijden maar!! Panasonic is een prima motor hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Andrasman schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:17:

Net wat @Tommie12 zegt; schaar ik me achter zijn mening, ehh, feiten.

En nee, dit wil jij jouw vrouw niet aandoen. Buiten de illegale gashendel om zal het in het begin zalig fietsen zijn, maar hier ga je heel vlug onkosten aan krijgen zoals:

=problemen met je versnellingen (kransjes die in no time doorslaan)
=veiligheid accu is zwaar ondermaats (grotere kans op brand)
=lagers zijn spotgoedkoop en zullen snel aan vervanging toe zijn
=remmen kan leuk zijn totdat je een noodstop moet maken (dan voldoen ze al snel niet meer)
=grotere kans op roest
=500 Watt op die onderdelen :X -O-

In de garantietijd zal het nog leuk zijn, maar dit is gewoon géén duurzame fiets. Kijk liever voor een goede 2e hands e-bike bij je fietsenmaker. Daar zul je netto nog meer kilometers uit kunnen halen i.c.m. een hogere veiligheid in comfort.

Onze mening weet je nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
[b][

Ja misschien deze , die heb ik zelf maar die mag ik waarschijnlijk niet aanraden.
Maar ik vind 'm fantastisch. Belt drive CDX , Bosch Powertube accu , Bosch Kiox 300 scherm , Bosch Performance Line CX en Enviolo Automatiq. Sterk en stijf frame en een prachtige kabelintegratie direct bij het stuur.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/j2jX0vCd/Stella-Morena-Pro.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door GeorgeBfast op 09-09-2024 16:35 ]

Pagina: 1 ... 200 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam