Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 199 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:34
L.N. schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:45:
Wat vinden jullie van Victoria? Er zijn in de laatste posts een aantal merken die minder zijn en betere merken genoemd. Maar Victoria zit er niet bij. Ik ken een aantal FM die er heel positief over zijn en een aantal die ze niet willen verkopen.
Goed A-merk.

Gebruiken altijd A-merk onderdelen, zoals FSA balhoofd, Suntour voorvork en Shimano remmen. Gebruiken veel Contec onderdelen. Dat is een eigen merk van dezelfde firma (Hartje), dat eigenlijk alle beste variant van een onderdeel als OEM besteld. Bijvoorbeeld stuurpennen van Ergotec en sloten van Abus met Contec naam erop.

Het assortiment van Victoria is al een paar jaar niet geupdate. Dat was hun (ietwat traditionele) manier om om te gaan met de rumoerige afgelopen jaren. Tijdens tekorten niet plots de modellen wijzigen, tijdens overschotten niet stunten. Ze zijn dan ook financieel gezond. Zonder update zijn sommige modellen juist voordelig, en sommige wat gedateerd. In ieder geval geeft het ruimte om een beetje korting te vragen bij je goede lokale fietsenmaker.

Ik ben Victoria dealer. Het is een enorm fijn bedrijf om dealer van te zijn. Dus waarom die winkels liever geen Victoria verkopen weet ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 13:14
_ferry_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:08:
....
Maar met de wetten der natuur valt niet te spelen. En in dit geval P=U*I. Oftewel het vermogen is gelijk aan het voltage*stroom. Dus je gebruikt wel minder stroom, maar je spanning is hoger, en het verbruik is dus hetzelfde.
....
Klopt helemaal, maar ........
Het totaal aan vermogen wordt verdeeld over bewegingsenergie en opgewekte warmte. Bij een lagere stroom zal er met dezelfde hoeveelheid koper minder warmteontwikkeling zijn, waardoor er totaal minder vermogen nodig is om dezelfde bewegingsenergie te verkrijgen.

Omgekeerd is dat ook het geval zoals je zelf al aangaf met de spanningsval over de kabel. Te dunne kabels, slechte contacten, oxidatie, slechte solderingen zorgen ervoor dat vermogen verloren gaat als warmte,

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 20-08-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:19
psychodude schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Ongetwijfeld. Maar als consument zijnde is een belangrijk voordeel dat bij veel van dit soort meer traditionele fiets fabrikanten, de onderdelen op de fietsen doorgaans aanzienlijk meer generiek zijn. En je dus minder afhankelijk bent van het voortbestaan van de fabrikant van het frame.

Ik acht de kans uiteindelijk gewoonweg kleiner dat een partij als Shimano of Bosch valt, dan dat een individuele fietsenfabrikant valt. Zijn toch wat grotere bedrijven die wel tegen een stootje kunnen.
De fietsen die wij van Stella hebben zijn ook gebouwd met die onderdelen van Bosch , TRP , Enviolo , etc.
De fietsen die wij hebben moet eigenlijk gewoon iedere fietsenmaker kunnen maken , dat ze het misschien liever niet doen is een ander verhaal maar de onderdelen zijn leverbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door GeorgeBfast op 19-08-2024 23:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 07:09
SjakieZulu schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:02:
Mijn FM adviseert om de banden (55 mm breed) op te pompen tot voor 3,0 en achter 4,0 bar. Ik (67 kg schoon aan de haak) vind dit nogal aan de harde kant voor op met name oneffen fietspaden.
FMs zijn ouderwets en denken nog aan 37mm banden. De mijne gooit ook elke keer weer de compressor erop :+
Hoeveel bar adviseren jullie voor voor- en achterband? 1,0 bar verschil voor en achter lijkt me groot, gezien de gewichtsverdeling van de fiets.
Ik doe het altijd op gevoel. Ik zit qua spanning veel.lager dan de meesten, ook op mijn racefiets.

Net zo hard tot de band niet rolt in de bocht en dan nog twee slagen. Wat de fabrikant adviseert negeer ik.

Fwiw, ik zou gezien je gewicht niet verbaasd zijn als je voor onder de 2 bar gaat zitten en achter op 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
GeorgeBfast schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:44:
[...]

De fietsen die wij van Stella hebben zijn ook gebouwd met die onderdelen van Bosch , TRP , Enviolo , etc.
De fietsen die wij hebben moet eigenlijk gewoon iedere fietsenmaker kunnen maken , dat ze het misschien liever niet doen is een ander verhaal maar de onderdelen zijn leverbaar.
Eens hoor, op zich zie ik ook vaker Stellas bij de reguliere FM in het onderhoud, geen spannende fietsen. Waar het spannend wordt is de garantieafhandeling, dat zal de FM toch doorsturen naar Stella.

Dat is nou net wel waar ik Stella spannend blijf vinden, juist vanwege de financiële issues. De vergelijking met Accell gaat hier ook echt mank, dit soort concerns valt heel anders om dan een lokaal mini-merk met een zwakke naam.

Wat hierin ook aanmerkelijk verschilt is de dealer structuur. Ook als Batavus omflikkert blijft mijn FM bestaan en loopt mijn garantie via hem. Bij Stella is de dealer structure veel meer verbonden aan het moederbedrijf.

Dit is dan ook waarom ik blijf verhalen dat stap 1 het vinden van een betrouwbare FM is (dus niet een vestiging dje meegaat als het moederbedrijf op de fles gaat...), daarna kom je er meestal echt wel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 22:08

timovd

Voorsprong door techniek

kendo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Bandenspanning, binnen de aangegeven marge van de fabrikant, is naar mijn mening, erg persoonlijk.

Mijn Batavus ebike van bijna 30kg, staat op 622-47 Schwalbe roadcruiser plus. Die mogen tot 5bar. Maar boven de 4,5bar, stuiter je er bijna vanaf. En rond de 3bar voelt het alsof je in blubber rijdt.
Ik heb er 3,5bar in, voor en achter. Ondanks dat het vrij laag is, geeft het voor mij het meeste comfort. De motor doet het werk wel. En mijn spaken gaan langer mee ;)

Op mijn cross hybride, welke bijna 20kg lichter is. Heb ik 622-44 Vredestein Aventura banden. Die zijn rated tot 4,5bar. Maar daar heb ik juist wat hogere spanning, 3,8bar. Dat geeft mij de minste rolweerstand op de weg. Dat vind ik belangrijker dan eventueel verlies in comfort.

...
De Roadcruiser plus zijn ook vrij stug door de extra lekbescherming. De "gewone" Roadcruiser (zonder plus en waarschijnlijk ook de Aventura) zal wat minder stug zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:52

B64

Goede ontwikkeling dat er nu ook aan de aanbodkant wordt ingegrepen.

Onlangs las ik een artikel in NRC over de fatbike-handel. Er blijken tig kleine aanbieders te zijn die goedkope fatbikes per container naar Nederland halen, en die voor €800-€1000 via Marktplaats of Tiktok verkopen vanuit een gehuurde garagebox. Ben eigenlijk wel benieuwd of de ILT dat soort aanbieders ook in het vizier heeft, en die ook aktief opspoort (evt in samenspraak met politiediensten) in plaats van af te gaan op meldingen. Handhaving daarvan is wel een beetje kat-en-muis denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/5I8lwTWYwSEyFf3eOhYatB-_KEA=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data120613782-ae598e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

https://www.nu.nl/economi...n-betaling-aan.html#nujij

Dat had ik nu niet verwacht, mn favo regenkleding merk. Een vd weinigen die niet zo snel lek gaat en ook nog ademend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Anoniem: 1629206 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:19:

Dat had ik nu niet verwacht, mn favo regenkleding merk. Een vd weinigen die niet zo snel lek gaat en ook nog ademend is
Met Agu gaat 't al een tijdje niet zo lekker, dat was bekend. Zie ook hier. Maar de investeerder die toen gevonden was, heeft op 't laatste moment afgehaakt. Hopelijk vinden ze nog een nieuwe investeerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-08 09:39
Anoniem: 1629206 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:19:

Aah nee, dat is mijn merk. Hopelijk komt het nog goed.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
B64 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Goede ontwikkeling dat er nu ook aan de aanbodkant wordt ingegrepen.

Onlangs las ik een artikel in NRC over de fatbike-handel. Er blijken tig kleine aanbieders te zijn die goedkope fatbikes per container naar Nederland halen, en die voor €800-€1000 via Marktplaats of Tiktok verkopen vanuit een gehuurde garagebox. Ben eigenlijk wel benieuwd of de ILT dat soort aanbieders ook in het vizier heeft, en die ook aktief opspoort (evt in samenspraak met politiediensten) in plaats van af te gaan op meldingen. Handhaving daarvan is wel een beetje kat-en-muis denk ik.
Dat zijn bedrijfjes die even snel opnieuw verschijnen als verdwijnen en dikwijls nog eens in het ‘zwart circuit’ zitten.
Ze zouden gewoon de containers moeten tegen houden als ze aan komen…

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Er is hier al een paar keer genoemd dat Stella niet zo lekker gaat. Het lijkt nog niet zo goed te gaan.

https://nieuwsfiets.nu/20...er-naar-voren-bij-stella/
Vorig jaar kreeg Stella twee financiële impulsen van alle investeerders, goed voor in totaal € 13 miljoen.

Bronnen melden nu aan NieuwsFiets.nu dat Stella Fietsen het desondanks nog steeds moeilijk heeft en dit jaar dreigt af te stevenen op een verlies van zeker € 12 miljoen. Als de nazomer slecht uitpakt, kan dit verlies in het ‘worst case scenario’ zelfs oplopen tot misschien wel € 16 miljoen, aldus de bronnen.
Jaar op jaar verliezen even groot als de investering die ze kregen, én hoger dan voor Corona tijd lijkt me niet houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:22
Afgelopen woensdag viel bij het fietsen ineens mijn Crank van de motor, inclusief het linker pedaal.

Crankbout kwijt en dus een nieuwe set besteld.

Nu valt me op bij het monteren dat ik de crank bout vast moet draaien TEGEN de traprichting in. Trappen draait hem dus LOS. Ik was altijd in de veronderstelling dat je een met de traprichting in mee moest vast draaien.

Beide geleverde bouten zijn ook rechtsom vast draaiend, dus rechts gaat het wel volgens verwachting.

Gaat om een Riese & Müller Multicharger met Performance CX motor uit 2019. Iemand enig idee of dit zo klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:59

joker1977

Tweakert

BasvanS schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:37:
Afgelopen woensdag viel bij het fietsen ineens mijn Crank van de motor, inclusief het linker pedaal.

Nu valt me op bij het monteren dat ik de crank bout vast moet draaien TEGEN de traprichting in. Trappen draait hem dus LOS. Ik was altijd in de veronderstelling dat je een met de traprichting in mee moest vast draaien.

Beide geleverde bouten zijn ook rechtsom vast draaiend, dus rechts gaat het wel volgens verwachting.

Gaat om een Riese & Müller Multicharger met Performance CX motor uit 2019. Iemand enig idee of dit zo klopt?
Is bij wel meer crankstellen het geval. Rotor crankstellen hebben dit bv. ook. Meestal trek je dat soort bouten aan tot 40+ Nm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
BasvanS schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:37:
.... Crank van de motor, inclusief het linker pedaal.

Nu valt me op bij het monteren dat ik de crank bout vast moet draaien TEGEN de traprichting in. Trappen draait hem dus LOS. Ik was altijd in de veronderstelling dat je een met de traprichting in mee moest vast draaien..... Iemand enig idee of dit zo klopt?
De crankbouten zijn dan ook slechts borgbouten. Bij de pedalen gaat het om bevestigingsbouten en hebben dan ook links en rechts draad.
In geval van de cracks zorgen de bouten ervoor dat de crack stevig op de trapas blijven zitten.
De vierkante uiteinden zijn enigszins taps. Je moet de crank daarom eerst stevig op de trapas duwen, eventueel met een houten hamer licht aantikken dat hij vast zit. Vervolgens draai je de borgbout erin om te voorkomen dat de crack weer loskomt.

Dat de crack is losgekomen heeft waarschijnlijk te maken dat de crank eerder niet voldoende vast geduwd zat op de trapas. Er komt dan enigszins beweging in en in het ergste geval wordt het gat in de aluminium crank groter, waardoor deze nog losser komt. De borgbout aandraaien kan helpen, maar als het crankgat al te groot is slechts tijdelijk. Door de beweging van de crank op de trapas gaat de borgbout losser zitten, tot deze eruit valt. Kijk daarom de crank goed na op slijtage, voor je deze monteert. Hij moet vanzelf al klemmen, over de gehele breedte, voordat het eind van het tapse trapasdeel is bereikt.
Wat dat betreft is een gekarteld uiteinde van de trapas wat meer te prefereren.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 23-08-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07 13:42
Iemand ervaring met de Bafang M420 80Nm motor. Deze zit op een BSP fiets dat nu 2299 te koop staat.

Zit zelf te twijfelen nu tussen de Gazelle Chamonix C5 HMS en de Gazelle Grenoble C8 HMB. Beide staan ze te koop rond de 3100 / 3200 euro. De 1 heeft een Shimano e6100 60Nm motor (C5) en de ander een Bosch Active Plus BES3 50Nm.

Maar toen zag ik de aanbieding van de BSP staan en ben nu nieuwsgierig of dat het overwegen nog waard is. En heeft iemand misschien ervaringen met 1 van de Gazelle fietsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Ricktachtig schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:33:
Iemand ervaring met de Bafang M420 80Nm motor. Deze zit op een BSP fiets dat nu 2299 te koop staat.

Zit zelf te twijfelen nu tussen de Gazelle Chamonix C5 HMS en de Gazelle Grenoble C8 HMB. Beide staan ze te koop rond de 3100 / 3200 euro. De 1 heeft een Shimano e6100 60Nm motor (C5) en de ander een Bosch Active Plus BES3 50Nm.

Maar toen zag ik de aanbieding van de BSP staan en ben nu nieuwsgierig of dat het overwegen nog waard is. En heeft iemand misschien ervaringen met 1 van de Gazelle fietsen?
Ja. Ik heb wel ervaring met die motor. We leveren ze zelf ook.

De M420 motor is veel beter dan de M200 en M400. Veel fietsenwinkels kiezen bij Bafang voor alleen M420. Gaat langer mee (= km’s voordat slijtage merkbaar is) en geeft minder storingen (= problemen voor de motor op mag zijn).

Maar de stap naar Bosch of Shimano is nog steeds een flinke. Die gaan nog langer mee, met nog minder problemen.

Je hebt het hier over €900 prijsverschil. Niet alleen voor de motor, ook voor BSP (wat al prima is!) of Gazelle. En waarschijnlijk zijn er meer verschillen. Bedenk dat je daar wel wat reparaties voor kunt uitvoeren later. En ga vooral proefrijden. Dan wordt de keuze waarschijnlijk direct duidelijk voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 10:48
B64 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:35:
@vinx77 Mooie uitgebreide review; ik snap de aantrekkingskracht van zo'n slot voor gadgetfreaks maar persoonlijk ontgaat mij het nut ervan. Als ik je review zo lees levert het slot niet eens significante tijdswinst op, een traditioneel ringslot kost je hooguit 2-3 seconden om je fiets af te sluiten.

En dan >150€ voor een slot met dergelijke elementaire ontwerpfouten, ik denk dat ik het met je conclusie eens ben.

Nog los van de nadelen die je zelf al gevonden hebt:
- Voor zover ik kan zien geen ART-classificatie, dus niet voor mensen die hun fiets willen verzekeren. Ik neem aan dat het slot zelf wel voldoende degelijk gebouwd is.
- Geen fail-safe voor als je telefoon defect/kwijt/leeg is.
- Om je fiets echt veilig te stallen zul je toch ook nog met een ketting/kabel met een sleuteltje aan de gang moeten
  • ART-kwalificatie heb ik ook niet gezien
  • Je kan met een kleurcode de fiets wel open krijgen. Die moet je dan natuurlijk wel ergens hebben opgeschreven
  • Dat je ook een ketting nodig hebt in bepaalde steden is niet iets unieks missend aan dot slot
De reden waarom ik dit slot wou, is mij ADHD. Een kleine afleiding doorbreekt mijn automatisme en dan steekt mijn sleutelbos weer in een open fiets. ADHD is als UDP inderdaad, en vergt wat andere oplossingen dan TCP. Dit slot lost het zeker wel op (met de instellingen die ik nu heb), maar wel tegen een prijs van ongemak.

Voor kantoor zocht ik een makkelijke oplossing waar we alle werknemers alle fietsen zouden kunnen laten openen via een app of een API, maar ook eenvoudig op afstand een fiets op slot zouden kunnen zetten (indien vergeten) en zouden kunnen traceren via GPS. Ik heb dit niet getest, want het kwam niet eens door de eerste ronde heen.

Dus zeker geen gadget-freakisme. ;)

Er zijn andere merken, maar die zijn duurder of totaal niet bestelbaar als je geen fietsverhuurbedrijf hebt.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Foxhill schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:27:
[...]

Ja. Ik heb wel ervaring met die motor. We leveren ze zelf ook.

De M420 motor is veel beter dan de M200 en M400. Veel fietsenwinkels kiezen bij Bafang voor alleen M420. Gaat langer mee (= km’s voordat slijtage merkbaar is) en geeft minder storingen (= problemen voor de motor op mag zijn).

Maar de stap naar Bosch of Shimano is nog steeds een flinke. Die gaan nog langer mee, met nog minder problemen.

Je hebt het hier over €900 prijsverschil. Niet alleen voor de motor, ook voor BSP (wat al prima is!) of Gazelle. En waarschijnlijk zijn er meer verschillen. Bedenk dat je daar wel wat reparaties voor kunt uitvoeren later. En ga vooral proefrijden. Dan wordt de keuze waarschijnlijk direct duidelijk voor je.
Dank. Heb gefietst op beide Gazelle fietsen. Beide fietsten ze prima, maar de C5 en het Shimano systeem qua knopjes voelde allemaal wat goedkoop aan. Het wisselen tussen standen ging moeizaam en de versnellingen trapten regelmatig door. Dat laatste zal vast met de kwaliteit van dit specifieke demo model te maken hebben.

Batavus Finez E-go Power Exclusive Smart 2024 lijkt ook een kanshebber. Soortgelijk aan de Grenoble C8, maar dan met riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ricktachtig schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

Dank. Heb gefietst op beide Gazelle fietsen. Beide fietsten ze prima, maar de C5 en het Shimano systeem qua knopjes voelde allemaal wat goedkoop aan. Het wisselen tussen standen ging moeizaam en de versnellingen trapten regelmatig door. Dat laatste zal vast met de kwaliteit van dit specifieke demo model te maken hebben.

Batavus Finez E-go Power Exclusive Smart 2024 lijkt ook een kanshebber. Soortgelijk aan de Grenoble C8, maar dan met riem.
Ik heb een Shimano op mijn Gazelle Chamonix T10 HMS met derailleur maar vind het echt top fietsen. Ik snap eigenlijk ook niet dat de meeste een naafversnelling nemen. Fiets zwaarder, het schakelen vind ik echt niet fijn met het moeten stoppen met trappen en dan draaien met polskracht om te wisselen van versnelling. Ik tik op 2 flippers om te schakelen. Ik herken ook niet je opmerking dat de knopjes goedkoop aanvoelen van Shimano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
MotorBeast schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Ik heb een Shimano op mijn Gazelle Chamonix T10 HMS met derailleur maar vind het echt top fietsen. Ik snap eigenlijk ook niet dat de meeste een naafversnelling nemen. Fiets zwaarder, het schakelen vind ik echt niet fijn met het moeten stoppen met trappen en dan draaien met polskracht om te wisselen van versnelling. Ik tik op 2 flippers om te schakelen. Ik herken ook niet je opmerking dat de knopjes goedkoop aanvoelen van Shimano.
Ik wissel zeer weinig van versnellingen. En heb er ook niet zoveel nodig. Zelf heeft mijn voorkeur ook een fiets met riem. Vandaar.

Ik doel met goedkoop aanvoelen de knopjes om van stand te wisselen qua aandrijving. Besturing aan de linkerkant. Ik moest er heel hard op drukken en met wat gekraak en gedoe ging die dan van eco naar normaal. Die van Bosch voelde veel meer solide. Maar wie weet ook hier het specifieke demo model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ricktachtig schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Ik wissel zeer weinig van versnellingen. En heb er ook niet zoveel nodig. Zelf heeft mijn voorkeur ook een fiets met riem. Vandaar.

Ik doel met goedkoop aanvoelen de knopjes om van stand te wisselen qua aandrijving. Besturing aan de linkerkant. Ik moest er heel hard op drukken en met wat gekraak en gedoe ging die dan van eco naar normaal. Die van Bosch voelde veel meer solide. Maar wie weet ook hier het specifieke demo model.
Dan waren de knoppen niet in orde. Ik heb echt nergens problemen mee. Vind de Shimano motor ook top. Lekker stil en zuinig.

En weinig wisselen van versnelling? Zal je toch adviseren bij stilstaan en optrekken alleen al wel te terug te schakelen want anders belast je de motor behoorlijk zwaar en blijf je accu laden. Ik vind in het zwaarste verzet de fietsen vaak al (te) licht fietsen maar bij optrekken schakel ik toch 2 standen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:03
MotorBeast schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Dat een derailleur lichter fiets klopt. Dat is dan ook het grootste voordeel van een derailleur boven een naaf. De schakelflippers zijn ook voor de Nexus 8 en Alfine 8 leverbaar. Ook achteraf makkelijk te monteren.
Het grotere bereik en onder belasting kunnen schakelen worden door velen denk ik niet als aankoopargument beschouwt. Terwijl het onderhoud juist een aankoopargument is. Daarom zie je ook zo veel Enviolo naven bij de sterkere middenmotoren.

Maar ieder zijn ding.
Na 1 e-bike met derailleur wil ik juist geen derailleur meer. Ik doe zelf niet aan onderhoud.
Ja, een Nexus naaf kost meer energie maar is nog steeds relatief licht vergeleken met een Enviolo naaf.
Mijn huidige fiets heeft een Rohloff. De voordelen van een derailleur (groot bereik en licht fietsen) en de voordelen van een naaf (vrijwel geen onderhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Athome Dat onderhoud wordt zwaar overdreven. Heb hiervoor een gewone tourfiets gehad en afgezien van wat smeren en 1 keer afstellen in 15 jaar was dat het wel. Fiets maar eens op een Chamonix met een naafversnelling en 1 met derailleur wat ik heb gedaan tijdens de testrit. Ik was heel snel van die naafversnelling genezen. Verschil is echt groot......vind ik. Ieder zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Voor mensen die het interessant vinden.
Een video over LFP accu's. En dan vooral over het gebruik van LFP accu's

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Zelfde type video maar dan over NMC accu's

YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
MotorBeast schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:39:
@Athome Dat onderhoud wordt zwaar overdreven. Heb hiervoor een gewone tourfiets gehad en afgezien van wat smeren en 1 keer afstellen in 15 jaar was dat het wel. Fiets maar eens op een Chamonix met een naafversnelling en 1 met derailleur wat ik heb gedaan tijdens de testrit. Ik was heel snel van die naafversnelling genezen. Verschil is echt groot......vind ik. Ieder zijn ding.
Als je je derailleur niet onderhoudt en de ketting regelmatig smeert loopt die na een paar weken al zwaarder dan gelijk welke naaf.
Je merkt het niet omdat het langzaamaan slechter wordt.
En als je in de regen of op wat gravelpaden met een derailleur onderweg bent dan is de smering van je ketting heel snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Precies.
Ik had na iedere winter de ketting rood verroest en met verschillende knikken onder de fiets hangen. Dat fiets niet lekker.
De Rohloff fietst altijd lekker. De Nexus is zwaarder/minder efficient maar geeft wel dezelfde beleving. Fietst altijd even goed. Het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Wij hebben fietsen met de Enviolo trekking automatiq naaf in combinatie met Bosch Performance Line CX en dat fiets echt super. Bij elk kruispunt en stoplicht flits je weg doordat je met meer omwentelingen lichter wegfietst en dan automatisch traploos naar je ingestelde trapfrequentie gaat. Dit fiets echt super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:02
Ik heb een fiets met een Panasonic automatic motor. Geen automatische versnelling, maar een automatische vermogensdosering. Bij wegrijden hoog vermogen en wanneer de snelheid toeneemt, wordt het vermogen verlaagd. Dat betekent dezelfde trapfrequentie / cadans. Dat fietst echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
arpeggio schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:02:
.... automatische vermogensdosering. Bij wegrijden hoog vermogen en wanneer de snelheid toeneemt, wordt het vermogen verlaagd. Dat betekent dezelfde trapfrequentie / cadans.....
Huh... dat is mi toch precies datgene wat bij iedere ander motor ook zo werkt.
Daar is de krachtsensor voor. Ik begrijp dan ook niet waar het verschil zit.
Heb jij of iemand anders een meer uitgebreidere uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
elinx schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:58:
...

Ik denk dat @Foxhill het (technisch) beter kan uitleggen dan ik.

Mijn ervaring is na een Gazelle Ultimate Belt en een Koga E-Nova Belt, beide met een Bosch Active Line Plus, en nu met een Flyer met een Panasonic GX Ultimate. Deze laatste fietst een stuk prettiger.
Ik woon naast een brug en moet dus regelmatig tegen de brughelling op fietsen. Nu gaat dat vrij gemakkelijk met dezelfde trap-cadans. Bij de andere twee werkte dat minder omdat de max ondersteuning werd beperkt afhankelijk van de ingestelde preset (Eco, Tour, Sport of Turbo).

Die ervaring met Gazelle en Koga is overigens van twee jaar geleden en eerder. Tegenwoordig heeft de Active Line Plus ook een stand Automatic. Ik weet niet of die hetzelfde werkt als bij de Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:58:
[...]
Huh... dat is mi toch precies datgene wat bij iedere ander motor ook zo werkt.
Daar is de krachtsensor voor. Ik begrijp dan ook niet waar het verschil zit.
De automaat stand van Panasonic en van Bosch Smart die varieert in de ondersteuning. Dus zoals je zelf wel eens wisselt tussen Eco, Tour, etc, zo doet de automaat stand hetzelfde. Inderdaad mooi voorbeeld is een bergje of viaduct. Dan krijg je vanzelf iets meer ondersteuning zodat je vrijwel hetzelfde kunt blijven fietsen.

Als je Bosch Smart hebt maar geen automaat stand, dan kun je die in de Bosch Flow app instellen.

Panasonic fietst daarnaast gewoon subliem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
De Panasonic Automaat stand fiets veel soepeler dan de Bosch Automaat stand. Bosch lijkt veel moeilijker op te willen schakelen naar een hogere ondersteuningsstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:04:
De Panasonic Automaat stand fiets veel soepeler dan de Bosch Automaat stand. Bosch lijkt veel moeilijker op te willen schakelen naar een hogere ondersteuningsstand.
Eens.

De keuze in modellen is bij Panasonic kleiner en beperkt tot het duurdere segment. Daarom is het niet voor iedereen het beste. Maar de motor an sich is echt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:30:
.... varieert in de ondersteuning. Dus zoals je zelf wel eens wisselt tussen Eco, Tour, etc, zo doet de automaat stand hetzelfde. ....
Duidelijk.
Dat betekent dat de snelheid en de inspanning/vermogen van de rijder gelijk blijft en de motor het resterende vermogensdeel levert als de omstandigheden zwaarder worden, bv heuvelop.
Iets wat je anders moet doen door de ondersteuningsstand te verhogen of bij dezelfde ondersteuningsstand de versnelling te verlagen om met lagere snelheid dezelfde inspanning/vermogen als rijder te blijven leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:34:
[...]
Duidelijk.
Dat betekent dat de snelheid en de inspanning/vermogen van de rijder gelijk blijft en de motor het resterende vermogensdeel levert als de omstandigheden zwaarder worden, bv heuvelop.
Iets wat je anders moet doen door de ondersteuningsstand te verhogen of bij dezelfde ondersteuningsstand de versnelling te verlagen om met lagere snelheid dezelfde inspanning/vermogen als rijder te blijven leveren.
Ja, dat is ongeveer het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
arpeggio schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat @Foxhill het (technisch) beter kan uitleggen dan ik.

Mijn ervaring is na een Gazelle Ultimate Belt en een Koga E-Nova Belt, beide met een Bosch Active Line Plus, en nu met een Flyer met een Panasonic GX Ultimate. Deze laatste fietst een stuk prettiger.
Ik woon naast een brug en moet dus regelmatig tegen de brughelling op fietsen. Nu gaat dat vrij gemakkelijk met dezelfde trap-cadans. Bij de andere twee werkte dat minder omdat de max ondersteuning werd beperkt afhankelijk van de ingestelde preset (Eco, Tour, Sport of Turbo).

Die ervaring met Gazelle en Koga is overigens van twee jaar geleden en eerder. Tegenwoordig heeft de Active Line Plus ook een stand Automatic. Ik weet niet of die hetzelfde werkt als bij de Panasonic.
Maar wat men dan niet weet is dat de actieradius dan uiterst moeilijk te berekenen is. De kans dat je alles zelf mag doen neemt dan ook toe. Zonder die automaat zullen de meeste teruggaan naar eco-stand om die paar kilometers te winnen. Dat is beter planbaar. Ook lijkt zoiets wat storingsgevoeliger dan een recht toe rechtaan.

*jimh307 is van de oude stempel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
jimh307 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Maar wat men dan niet weet is dat de actieradius dan uiterst moeilijk te berekenen is. De kans dat je alles zelf mag doen neemt dan ook toe. Zonder die automaat zullen de meeste teruggaan naar eco-stand om die paar kilometers te winnen. Dat is beter planbaar. Ook lijkt zoiets wat storingsgevoeliger dan een recht toe rechtaan.

*jimh307 is van de oude stempel
Ter info:
Mijn Flyer heeft een accu van 750 Wh. Wanneer vol geladen geeft het display in de stand AUTO een actieradius aan van 150 km. In de stand ECO geeft hij 165 km aan. Uiteindelijk zal de werkelijkheid hier wel van afwijken vanwege allerlei ritomstandigheden, maar ik heb mij tot nu toe nooit zorgen hoeven te maken.

Als ik mij goed herinner, had de Gazelle Ultimate destijds met een volgeladen 500 Wh accu een actieradius van 110 km in de stand TOUR (waar ik meestal mee reed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ik denk dat 110 km voor een 500 Wh toch wel erg optimistisch is in stand tour. Ik heb een 625 Wh Bosch Powertube en daar kan ik in de zomer onder goede omstandigheden daadwerkelijk 100 km mee fietsen. Dit betekent mooi weer en heel weinig wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:27
GeorgeBfast schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:56:
Ik denk dat 110 km voor een 500 Wh toch wel erg optimistisch is in stand tour. Ik heb een 625 Wh Bosch Powertube en daar kan ik in de zomer onder goede omstandigheden daadwerkelijk 100 km mee fietsen. Dit betekent mooi weer en heel weinig wind.
Dat is zeker wel mogelijk: zelfs met mijn drie jaar oude (21.000 kilometer) Gazelle Ultimate met 500Wh accu heb ik deze zomer de 120 kilometer nog gehaald op de Tour stand (dan is de accu ook wel bijna leeg).
Ik denk dat het voor een deel afhangt van de route (ik hoef niet vaak te stoppen onderweg naar werk) en van je eigen trapkracht wanneer je eenmaal op snelheid tegen de snelheidsbegrenzer aan trapt. Ik zie in mijn schermpje dan vaak 1, max. 2 streepjes wat aangeeft dat de motor nauwelijks kracht levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennisfr schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Dat is zeker wel mogelijk: zelfs met mijn drie jaar oude (21.000 kilometer) Gazelle Ulitmate met 500Wh accu heb ik deze zomer de 120 kilometer nog gehaald op de Tour stand (dan is de accu ook wel bijna leeg).
Ik denk dat het voor een deel afhangt van de route (ik hoef niet vaak te stoppen onderweg naar werk) en van je eigen trapkracht wanneer je eenmaal op snelheid tegen de snelheidsbegrenzer aan trapt. Ik zie in mijn schermpje dan vaak 1, max. 2 streepjes wat aangeeft dat de motor nauwelijks kracht levert.
Ik red het zeker niet (500 Wh hier). Ik schat hooguit de 80 kilometer op stand tour. Nu is mijn accu alweer 3 jaar oud. Ik ben niet de lichtste en ik trap goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:00

Esumontere

Floep, banaan.

Mijn 2.5 jaar oude 500 Wh Bosch Powerpack houdt het prima >100 km vol icm mijn Bosch ActiveLine 40 Nm (Victoria eTrekking 5.9H). De fiets gaat ook al >13000 km mee zonder grote problemen. Enige serieuze issue was krakende afdekplaat van de motor, dat heeft de fietsenmaker flink wat tijd gekost om uit te vinden waar het vandaan kwam. Een vetspuit loste dat probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Er zijn 2 manieren om het te halen:

Ofwel heel rustig rond de 18-20km/h rijden
Ofwel echt de hele tijd boven de 25 gaan.

En met tegenwind ga je het zeker niet halen. Ook helpt een derailleur of een goede naaf ook wat, en is de enviolo wat in het nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Speel hier maar eens mee. Klopt redelijk. Mist wel naaf en bandenmaat. Je ziet hier al dat de houding en trapfrequentie veel uitmaken.

https://www.bosch-ebike.c...ce/actieradius-calculator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:27
Tommie12 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:16:
[...]

Er zijn 2 manieren om het te halen:

Ofwel heel rustig rond de 18-20km/h rijden
Ofwel echt de hele tijd boven de 25 gaan.

En met tegenwind ga je het zeker niet halen.
...
Absoluut waar. Wind en temperatuur vormen een grote factor: in mijn geval haal ik in de zomer onder optimale omstandigheden 120 kilometer op 1 accu (3x retour woon/werk), terwijl ik afgelopen winter soms met moeite 80 kilometer haalde (2x retour).
Normaal laad ik mijn accu weer op na 80 kilometer, dan is de resterende range meestal nog zo'n 20 kilometer.

Overigens: vanochtend komt er naast mij een jonge gast op een best mooie en zo te zien vrij nieuwe Sparta, met slippende banden tot stilstand voor het verkeerslicht, om daarna weer in de hoogste ondersteuningsstand en met een ratelende en knallende naaf weg te rijden.
Het zal vast niet zijn eigen fiets zijn, maar ik snap echt niet dat je zo met materiaal van twee a drie duizend euro omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ik haal onder gunstige zomerse omstandigheden met weinig wind 100 km op tour. Fiets en dus accu zijn nu exact 2 jaar en 4 maanden oud en 6900 km mee getrapt. Het is een Stella met Enviolo Automatiq naaf en de krachtigste Bosch Performance Line CX motor. Die zal waarschijnlijk ook wel iets meer stroom verbruiken dan een Active Line of Active Line Plus.
Maar het fietst dan ook wel waanzinnig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
GeorgeBfast schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:22:
Ik haal onder gunstige zomerse omstandigheden met weinig wind 100 km op tour. Fiets en dus accu zijn nu exact 2 jaar en 4 maanden oud en 6900 km mee getrapt. Het is een Stella met Enviolo Automatiq naaf en de krachtigste Bosch Performance Line CX motor. Die zal waarschijnlijk ook wel iets meer stroom verbruiken dan een Active Line of Active Line Plus.
Maar het fietst dan ook wel waanzinnig goed.
Gunstige zomerse omstandigheden zijn de omstandigheden waarin je accu het beste presteert. Ik denk dat ik er ook heel dicht in de buurt kom, maar ik kijk ook naar de winter met vorst en veel wind. In die omstandigheden mag je er zeker 35% van wegnemen.

Als er harde wind staat en het is koud dan heb ik wellicht elektrisch verwarmde handschoenen, maar de accu heeft het dan heel zwaar. Dan kan ik op de sportstand misschien nét 2x op en neer ofwel een totaal van 4*11km=44km. In de zomer is dat peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Inderdaad in de winter is het zomaar 25-35% minder naar gelang de kou , wind en omstandigheden. Daarom schrijf ik ook onder de gunstige omstandigheden waar ik 100 km kan fietsen op een Bosch Powertube 625 Wh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
dennisfr schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:12:
[...]
Overigens: vanochtend komt er naast mij een jonge gast op een best mooie en zo te zien vrij nieuwe Sparta, met slippende banden tot stilstand voor het verkeerslicht, om daarna weer in de hoogste ondersteuningsstand en met een ratelende en knallende naaf weg te rijden.
Het zal vast niet zijn eigen fiets zijn, maar ik snap echt niet dat je zo met materiaal van twee a drie duizend euro omgaat.
Er zijn genoeg mensen die van mening zijn dat de fabrikant rekening moet houden met dit gedrag. Op het forum komen er soms ook mensen voorbij die het normaal vinden tijdens het schakelen met een Nexus naaf gewoon vol door te trappen. Zou hen zou verteld zijn.
Ook zijn er nog mensen die van mening zijn dat een e-bike alleen zinvol is met de ondersteuning op stand maximaal. Omdat je anders beter een gewone fiets kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
dennisfr schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:12:
[...]
Ja, belachelijk, maar fabrikanten lachen in hun handjes...

Een beetje respect voor je spullen is ook belangrijk. Echter als zijn fiets kaduuk gaat krijgt hij niet zomaar een nieuwe van papa en mama. Dat zou een harde les zijn, maar logisch. Nu hebben fietsen van tieners het aller slechtste van allemaal te lijden door lomp gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Luchtweerstand js (mits geen heuvels) verreweg de belangrijkste factor. Ik heb met de Yamaha motor.en 395eh, windkracht 3 en tweede helft een platte lege kar erachter ook 120km gehaald met nog wat overschot.

Wielerkleding en heel diep zitten.

Goedkope actieradius: wielerbroek en wielershirt. Eigenlijk ook een aero wedstrijd helm (tijdrittenm is nog beter, maar dan wordt het wel heel mal) maar dat zullen de meeste mensen niet doen. Kleding maakt een FORS verschil.

Als je het aan kan:dieper zitten, kost niks en maakt afhangende hoe diep je kan nog meer uit dan kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Nu hebben fietsen van tieners het aller slechtste van allemaal te lijden door lomp gedrag.
Niets nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Ricktachtig schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:33:

Het is uiteindelijk de Gazelle Grenoble C5 HMB geworden voor 3349

Bosch Performance Line 75nm en riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-08 10:18
Goedemorgen allemaal,

Ik mag per heden via het werk een elektrische fiets leasen bij alle winkels die bij lease-a-bike zijn aangesloten. Iets met bomen en bos, ik heb echt geen idee wat goed is of niet :P Hoop dat jullie wat tips en tricks kunnen geven om op te letten.

Wat ik wel weet;
- Budget max 5000, zelf vind ik ergens tussen de 2 en 3K duur zat gezien de maandelijkse kosten dan
- Vind een accu in het frame persoonlijk mooier
- Bagagedrager is een pré
- Bij voorkeur weinig onderhoud (dus geen open versnellingen)
- Er moet een aanhangwagentje voor de hond achter kunnen :D
- Woon/werk is zo'n 10km per kant, ik verwacht dat we ook ritten richting het strand gaan maken, dit is zo'n 20-25km per kant. Bereik moet dus echt wel minimaal 50km zijn maar bij voorkeur meer

En als laatste; ik ben 1.78, mijn partner 1.65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 19:27
kevin.riemens schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Ik ben ook op zoek naar zoiets, want ik vind hem ook net 'te laag'. Welke stuurverhoger heb jij erop? En waar heb je dit laten maken?
ik heb een stuurverhoger om Amazon gekocht, de goedkoopste de ik kon vinden. Je kunt wel een centimeter of 10 omhoog als je de kabels uit de houder haalt. Heel eenvoudig zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-07 11:32
Hoe betrouwbaar zijn merken als Advanced of Cortina? Heb zelf geen verstand van e-bikes maar hier bij de plaatselijke fietsenmaker staat het vol met e-bikes van deze merken. Dus vraag mij een beetje af als het slim is om een van deze merken aan te schaffen of toch een fiets iets verderop te gaan kopen met voor mij bekende merken..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill
Psvrandy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:02:
Hoe betrouwbaar zijn merken als Advanced of Cortina? Heb zelf geen verstand van e-bikes maar hier bij de plaatselijke fietsenmaker staat het vol met e-bikes van deze merken. Dus vraag mij een beetje af als het slim is om een van deze merken aan te schaffen of toch een fiets iets verderop te gaan kopen met voor mij bekende merken..
Cortina is een goed b-merk. Het is van Kruitbosch wat een gezond Nederlands bedrijf is, volgens mij nog steeds familiebedrijf. Daar zit je wel goed. Cortina gebruiken Bosch, Shimano en een eigen aandrijving. Bij Bosch en Shimano zit je zeker goed. Hun eigen aandrijving heb ik geen ervaring mee.

Advanced hinkt een beetje tussen net geen A-merk zijn en een premium merk willen zijn. Het merk heette kort geleden Ebike das Original. Het bedrijf staat volgens mij op zichzelf dus geen idee hoe ze er financieel bij staan. Kwalitatief is aadvanced goed, met Bosch. Ontwerp, onderdelen, modellen en prijs allemaal niets toonaangevends. Als je een mooie deal krijgt of hier precies een passend model vind voor je wensen is het een goed merk. Als je de adviesprijs betaald is de prijs niet bepaald scherp.

Beide gaan via de vakhandel. Dat is goed. Cortina gaat helaas ook via online stunters.

Ik twijfel om volgend jaar Cortina dealer te worden. Ze willen mij wel als dealer hebben. Voooral hun dealerschappen bij de grote bekende online stunters doet mij nog twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-07 11:32
Duidelijk, bedankt @Foxhill. Ja ik weet zelf nog niet goed genoeg wat ik wil. In iedergeval eerst een e-bike voor mijn vrouw aanschaffen, en daarna een keer via werk een voor mijzelf.

Zelf denk ik dat we willen kijken naar een fiets met accu in het frame (lijkt mij beter fietsen ivm zwaartepunt gewicht), en denk zelf aan een fiets met riem. Verwacht niet dat ze meer dan 50km op een dag ermee gaat fietsen, is eigenlijk voor woon-werk en dat is 10km..

Budget ergens rond de 3000. dus zal vast wel iets te vinden zijn lijkt mij :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Psvrandy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:44:
Duidelijk, bedankt @Foxhill. Ja ik weet zelf nog niet goed genoeg wat ik wil. In iedergeval eerst een e-bike voor mijn vrouw aanschaffen, en daarna een keer via werk een voor mijzelf.

Zelf denk ik dat we willen kijken naar een fiets met accu in het frame (lijkt mij beter fietsen ivm zwaartepunt gewicht), en denk zelf aan een fiets met riem. Verwacht niet dat ze meer dan 50km op een dag ermee gaat fietsen, is eigenlijk voor woon-werk en dat is 10km..

Budget ergens rond de 3000. dus zal vast wel iets te vinden zijn lijkt mij :).
Zelf ben ik best te spreken over de Gazelle Ultimate series. Iets boven budget, maar misschien kun jij je gewone fiets verkopen want eenmaal op de e-bike is de trapfiets geen optie meer. E-biken is verslavend. Dat het je het weet.

Nu klinkt het als reclame, maar voor drieduizend euro kun je daar echt wel in slagen. Ik noem Gazelle omdat de kans op goede aftersales veel hoger is. Onderdelen zijn beter aan te komen en ecologisch is het ook veel beter (voor je portemonnee ook, uiteindelijk).

Fiets je niet veel en geef je niet zo om het comfort van de fiets dan is Cortina verder een prima merk. Het zijn geen slechte fietsen en ook lang niet iedereen heeft geld om even drieduizend euro te kunnen betalen. Dus financieren (lees lenen) is uiteindelijk flink duurder.

Óf je koop een 2e hands e-bike van een A-merk en kun je jaren vooruit en fietst meer comfortabel.

Ik zou het even goed uitzoeken want het gaat immers een fors bedrag.

Heb je nog vragen, stel ze maar

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:27:
...... eenmaal op de e-bike is de trapfiets geen optie meer. E-biken is verslavend. Dat het je het weet.
......
Nou.... ik koester mijn gewone fiets nog steeds elke dag hoor.
Vooral omdat ik het fijner vind om met een redelijk lichtgewicht fiets rond te rijden. Heb onlangs zelfs mijn oude Batavus vervangen door een nieuwer exemplaar.
De ebike vind ik vooral voor de langere tourtochten interessant.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wanneer je een Bosch Kiox reset naar z'n fabriek instellingen, wordt dan ook de onderhoudscyclus gereset? De fietsenmaker heeft de cyclus na het vorige onderhoud wel erg krap ingesteld waardoor de Kiox nu al telkens bij starten meldt dat ie onderhoud wil.

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:04:
[...]
Nou.... ik koester mijn gewone fiets nog steeds elke dag hoor.
Vooral omdat ik het fijner vind om met een redelijk lichtgewicht fiets rond te rijden. Heb onlangs zelfs mijn oude Batavus vervangen door een nieuwer exemplaar.
De ebike vind ik vooral voor de langere tourtochten interessant.
Jij wel ja (y) maar er zijn er vele die eenmaal de overstap maken en meteen verknocht zijn. Als je dan wilt ervaren hoe een normale fiets trapt zet je hem op eco.

En misschien kijk ik ook bij mezelf dat ik (mede artrose) de e-bike pak of de auto.

*maar soms is jimh307 ook wel een beetje lui :P

• jimh307
  • Niet online
Poesjuh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:24:
Goedemorgen allemaal,

Ik mag per heden via het werk een elektrische fiets leasen bij alle winkels die bij lease-a-bike zijn aangesloten. Iets met bomen en bos, ik heb echt geen idee wat goed is of niet :P Hoop dat jullie wat tips en tricks kunnen geven om op te letten.

Wat ik wel weet;
- Budget max 5000, zelf vind ik ergens tussen de 2 en 3K duur zat gezien de maandelijkse kosten dan
- Vind een accu in het frame persoonlijk mooier
- Bagagedrager is een pré
- Bij voorkeur weinig onderhoud (dus geen open versnellingen)
- Er moet een aanhangwagentje voor de hond achter kunnen :D
- Woon/werk is zo'n 10km per kant, ik verwacht dat we ook ritten richting het strand gaan maken, dit is zo'n 20-25km per kant. Bereik moet dus echt wel minimaal 50km zijn maar bij voorkeur meer

En als laatste; ik ben 1.78, mijn partner 1.65.
Maat is uit te kiezen en zal geen belemmering worden in de keuze.

Even voor de duidelijkheid; wil je nu 2 e-bikes aanschaffen?

Wil je op safe spelen kies dan een merk dat zijn onderdelen nog lang kan leveren. Met het Bosch systeem of het Shimanosysteem zit je altijd goed. Verder is proefrijden altijd aan te raden.

Gazelle doet het goed, maar is vrij duur. Koop dus een e-bike van een grote fabrikant die niet failliet gaat zoals Sparta al een risico 'kan' zijn.

Maar om je vraag goed te formulieren is het wijs om eens lekker te gaan kijken bij je lokale fietsenmaker. Het kopen via internet is een regelrechte afrader. Bij de fietsenmaker is het wellicht iets duurder, maar heb je wel veel meer zekerheid en kun je langs komen als er iets is.

Hou ons even op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb hier vroeger al eens rollerbrakes afgebrand.
Na mijn ervaring van gisteren ga ik die mening niet snel herzien.
Ik deed een gegidste fietstocht in Dublin op een Gazelle met voor en achter rollerbrakes.
De voorste rem werkte, maar maakte een hels lawaai en was vrijwel niet doseerbaar. De achterrem, die kon je knijpen zo hard je wou, zelfs zonder gewicht op de fiets blokkeerde het achterwiel nog niet.
Fietsen waren overigens robuuste Gazelles met Nexus7 die niet meer duidelijk schakelden…

Maar die remmen…. Ze moeten die technologie maar eens af schaffen. Rommel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-08 11:25

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tommie12 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:00:
Ik deed een gegidste fietstocht in Dublin op een Gazelle met voor en achter rollerbrakes.
De voorste rem werkte, maar maakte een hels lawaai en was vrijwel niet doseerbaar. De achterrem, die kon je knijpen zo hard je wou, zelfs zonder gewicht op de fiets blokkeerde het achterwiel nog niet.
Fietsen waren overigens robuuste Gazelles met Nexus7 die niet meer duidelijk schakelden…

Maar die remmen…. Ze moeten die technologie maar eens af schaffen. Rommel is het.
Interessant, lijkt mij dat de remmen zelf gewoon niet goed zijn onderhouden en gewoon niet goed werkten. Zelf heb ik heel veel jaartjes op rollerbrakes gereden en nooit problemen gehad. Remde altijd prima, goed doseerbaar. En heb er nooit onderhoud aan gehad, ook niet na 20.000 km.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poesjuh
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-08 10:18
jimh307 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Maat is uit te kiezen en zal geen belemmering worden in de keuze.

Even voor de duidelijkheid; wil je nu 2 e-bikes aanschaffen?

Wil je op safe spelen kies dan een merk dat zijn onderdelen nog lang kan leveren. Met het Bosch systeem of het Shimanosysteem zit je altijd goed. Verder is proefrijden altijd aan te raden.

Gazelle doet het goed, maar is vrij duur. Koop dus een e-bike van een grote fabrikant die niet failliet gaat zoals Sparta al een risico 'kan' zijn.

Maar om je vraag goed te formulieren is het wijs om eens lekker te gaan kijken bij je lokale fietsenmaker. Het kopen via internet is een regelrechte afrader. Bij de fietsenmaker is het wellicht iets duurder, maar heb je wel veel meer zekerheid en kun je langs komen als er iets is.

Hou ons even op de hoogte :)
Mag zowel voor mezelf als voor mijn partner, dus in theorie zouden het twee fietsen kunnen zijn ja, of enkel voor mezelf.
Weet alleen nog niet zo goed of we er überhaupt voor moeten gaan. Heb lease auto die ik voor woon-werk kan gebruiken, met de fiets is natuurlijk lekker gezond maar dan betaal je dubbel voor dezelfde service (service hier dan woon-werk verkeer). En twee keer 50/60 euro netto per maand erbij (op basis van ongeveer 2500 euro per fiets) tikt wel weer aan in de maandelijkse kosten.

Daarentegen geeft het ons wel de mogelijkheid om leuke ritjes te doen richting de duinen, strand etc.

Begreep dat aan te raden onderdelen zijn;
- bosch middenmotor
- tektro/shimano remsysteem (schijf)
- belt drive (heeft ook mijn voorkeur)

Denk dat we eerst even goed moeten nadenken of we het ook echt willen en dan lekker naar plaatselijke fietsenwinkel die aangesloten is bij het leaseplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

:/ Klinkt niet best. Ik denk dat die rollerbrakes eens 'iets' te warm zijn gelopen. Zeker met wat heuvels wil je toch zekerheid. De Nexus 7 is dan ook geen robuuste naaf zoals de Nexus 8.

Ja, schijfremmen doen het wat dat betreft een heel stuk beter. Als ik een noodstop zou moeten maken sta ik zo stil met mijn schijfremmen. Laatst nog nodig gehad vanwege een loslopende hond. Met rollerbrakes zou ik het arme dier geraakt hebben. Dus ja, rollerbrakes zijn een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Poesjuh schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:06:
[...]
Heb lease auto die ik voor woon-werk kan gebruiken, met de fiets is natuurlijk lekker gezond maar dan betaal je dubbel voor dezelfde service (service hier dan woon-werk verkeer). En twee keer 50/60 euro netto per maand erbij (op basis van ongeveer 2500 euro per fiets) tikt wel weer aan in de maandelijkse kosten.
Het kan duurder zijn, maar voor de gezondheid is het een hele vooruitgang. Dit moet je dan ook goed overwegen. Het is immers een behoorlijke investering en als je nog vragen hebt horen wij dit graag :)

Je zou ook even de winter kunnen overzien en in het voorjaar voor de e-bike gaan. Het is al haast september en nu worden de nachten duidelijk langer en het kan nog heel warm worden, maar in oktober breekt de herfst los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-07 10:39

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Tijdje van weggeweest en proefritten gereden.
Mijn voorkeur gaat uit om in een FM een e-bike te komen van +/- €3000 (beetje meer mag ook, minder mag ook).
Meestal woonwerk verkeer, denk aan minimaal 10km per dag met vaak tegenwind.
Soms een rondje fietsen langs paar dorpjes.

Moet een Bosch motor erin zitten (andere motoren zoals van Cortina 90NM geprobeerd, leek op een 50 nm).
Hoogwaardige onderdelen inzitten (ik hoor Shimano onderdelen).
En ik heb een voorkeur voor een riem voor zo min mogelijk onderhoud.

Fietsen waarbij ik een goede indruk heb gekregen:
Gazelle HeavyDutyNL C5 HMB, wel 75NM perfomance line van Bosch. Alleen jammer dat er een mandje voorzit.
Gazelle Orange C7+, Looks perfect met kleuren display alleen jammer van de 50NM active plus Bosch motor, vind 75NM toch wat lekkerder rijden op dijken en tegen de wind fietsen.
Gazelle Orange C8, Display is zwart-wit vergeleken met de C7+ (kleurenscherm).

Heeft iemand nog een betere e-bike gezien of iets vergelijkbaars?
Elke tip is welkom!

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Klinkt als een verhuurder die een A-merk fiets zocht (daar kun je goed mee adverteren) maar vervolgens het goedkoopste model heeft uitgezocht, en niets uitgeeft aan onderhoud. Als de versnellingsnaaf en de rollerbrakes goed waren onderhouden dan hadden ze in ieder geval gefunctioneerd. De remkracht van rollerbrakes haalt het niet bij die van schijfremmen, maar schijfremmen zijn wel wat onderhoudsgevoeliger dan rollerbrakes. Remblokjes slijten bij normaal gebruik veel sneller, en waar rollerbrakes gevoelig zijn voor oververhitting, wordt je bij schijfremmen niet heel vrolijk als die schijf ook maar een ietsiepietsie krom is. En bij huurfietsen (dont'be gentle, it's a rental) is dat bepaald geen uitzonderlijke staat van een remschijf...

Kortom, ik snap dat deze ervaring je aversie tegen rollerbrakes bevestigt, maar de oorzaak ligt hier primair bij de verhuurder van de fiets. Je kunt je zelfs serieus afvragen of de fiets echt veel beter had geremd met schijfremmen (versleten blokken, olielekkage, kromme schijf...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:08
het slechte remmen van de rollerbrakes herken ik van onze eerste Gazelle e-bike met panasonic motor, bij onze 2e Gazelle was dit prima.
Deze remde prima met rollerbrakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dutchredgaming schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Tijdje van weggeweest en proefritten gereden.
Mijn voorkeur gaat uit om in een FM een e-bike te komen van +/- €3000 (beetje meer mag ook, minder mag ook).
Meestal woonwerk verkeer, denk aan minimaal 10km per dag met vaak tegenwind.
Soms een rondje fietsen langs paar dorpjes.

Moet een Bosch motor erin zitten (andere motoren zoals van Cortina 90NM geprobeerd, leek op een 50 nm).
Hoogwaardige onderdelen inzitten (ik hoor Shimano onderdelen).
En ik heb een voorkeur voor een riem voor zo min mogelijk onderhoud.

Fietsen waarbij ik een goede indruk heb gekregen:
Gazelle HeavyDutyNL C5 HMB, wel 75NM perfomance line van Bosch. Alleen jammer dat er een mandje voorzit.
Gazelle Orange C7+, Looks perfect met kleuren display alleen jammer van de 50NM active plus Bosch motor, vind 75NM toch wat lekkerder rijden op dijken en tegen de wind fietsen.
Gazelle Orange C8, Display is zwart-wit vergeleken met de C7+ (kleurenscherm).

Heeft iemand nog een betere e-bike gezien of iets vergelijkbaars?
Elke tip is welkom!
Allemaal niet verkeerd hoor, elke keuze is een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TTLCrazy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Interessant, lijkt mij dat de remmen zelf gewoon niet goed zijn onderhouden en gewoon niet goed werkten. Zelf heb ik heel veel jaartjes op rollerbrakes gereden en nooit problemen gehad. Remde altijd prima, goed doseerbaar. En heb er nooit onderhoud aan gehad, ook niet na 20.000 km.
Kan zijn hoor, maar ik heb dat alleen nog maar met rollerbrakes gehad. En ik vond de voorrem niet echt goed doseerbaar.
Ik vraag me trouwens af hoe je die rollerbrakes kan onderhouden.
Net dat stoort me gewoon. Schijfremmen zijn simpel. Schijf niet krom maken of je moet ze vervangen, en af en toe eens een blokje steken, en dat is simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 22:34
@Tommie12 rollerbrakes moeten gesmeerd worden met speciale vet.

Verder heb je verschillende versies van rollerbrakes. Zowel versies die weinig doen (goedkoop) tot de speciale voor ebikes.
Ik heb zelf een rollerbrake achter, kan geen schrijfrem monteren ivm frame en naaf, maar de ebike versie remt redelijk tot goed.

Uiteraard wel minder dan een remschijf, maar compleet nutteloos is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B64 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

Klinkt als een verhuurder die een A-merk fiets zocht (daar kun je goed mee adverteren) maar vervolgens het goedkoopste model heeft uitgezocht, en niets uitgeeft aan onderhoud. Als de versnellingsnaaf en de rollerbrakes goed waren onderhouden dan hadden ze in ieder geval gefunctioneerd. De remkracht van rollerbrakes haalt het niet bij die van schijfremmen, maar schijfremmen zijn wel wat onderhoudsgevoeliger dan rollerbrakes. Remblokjes slijten bij normaal gebruik veel sneller, en waar rollerbrakes gevoelig zijn voor oververhitting, wordt je bij schijfremmen niet heel vrolijk als die schijf ook maar een ietsiepietsie krom is. En bij huurfietsen (dont'be gentle, it's a rental) is dat bepaald geen uitzonderlijke staat van een remschijf...

Kortom, ik snap dat deze ervaring je aversie tegen rollerbrakes bevestigt, maar de oorzaak ligt hier primair bij de verhuurder van de fiets. Je kunt je zelfs serieus afvragen of de fiets echt veel beter had geremd met schijfremmen (versleten blokken, olielekkage, kromme schijf...)
Zelf heb ik best lang op rollerbrakes gereden en voor in de polder voldoet het, maar als het heuvelachtiger gaat worden gaan ze sneller in je nadeel werken.

Ik rijd al 13.000 km met schijfremmen en die remmen een heel stuk pittiger. Je kunt ze goed doseren en van kromme schijven of olielekkage is geen sprake. Het is wel zo dat schijfremmen van hard remmen houden want als je er heel langzaam mee remt verglazen ze en gaan ze piepen. Ook dit kan veilig. Ik zou niet terug willen gaan naar rollerbrakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul100
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 00:15
Mijn neefje heeft een elektrische fiets van montego, oudje van 2016 en die stond een tijdje (3 jaar) stil. Nu gebruikt hij hem weer maar hij maakt veel lawaai, het is zo’n voorwielmotor ding. Die motor maak altijd een zoefgeluic maar nu is het echt veel harder, wel het zelfde zoef geluid, geen geratel.

Wat kan dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 12:46

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Sjuul100 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 04:08:
Mijn neefje heeft een elektrische fiets van montego, oudje van 2016 en die stond een tijdje (3 jaar) stil. Nu gebruikt hij hem weer maar hij maakt veel lawaai, het is zo’n voorwielmotor ding. Die motor maak altijd een zoefgeluic maar nu is het echt veel harder, wel het zelfde zoef geluid, geen geratel.

Wat kan dat zijn?
Lijkt mij dat ie een beurtje nodig heeft.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

jimh307 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:19:
[...]

Zelf heb ik best lang op rollerbrakes gereden en voor in de polder voldoet het, maar als het heuvelachtiger gaat worden gaan ze sneller in je nadeel werken.

Ik rijd al 13.000 km met schijfremmen en die remmen een heel stuk pittiger. Je kunt ze goed doseren en van kromme schijven of olielekkage is geen sprake. Het is wel zo dat schijfremmen van hard remmen houden want als je er heel langzaam mee remt verglazen ze en gaan ze piepen. Ook dit kan veilig. Ik zou niet terug willen gaan naar rollerbrakes.
Lees mijn post nog eens. Nergens zeg ik dat rollerbrakes beter zijn dan schijfremmen, maar wel dat de geschetste problemen te maken hadden met onderhoud. Een huurfiets wordt per definitie mishandeld en als onderhoud non-existent is dan fietst het ding beroerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:49

knakworst

Get more sats!

https://www.rtl.nl/nieuws...ing-op-opgevoerde-fatbike

En daarom dus nooit opvoeren, fatbike of geem fatbike. Denk niet dat overkomt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
knakworst schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:45:

En daarom dus nooit opvoeren, fatbike of geem fatbike. Denk niet dat overkomt mij niet.
Goed dat dit ook eens in de pers komt. Je kan inderdaad arm worden door met een illegale fiets te rijden.
Ik heb het al eerder geschreven hiet, en daarom staat het ook in de topicwaarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:24
knakworst schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:45:

Ik vind de bedragen best lachwekkend eerlijk gezegd, maar dat ben ik, áls dat het enige is, dan zou dat mij niet weerhouden.
In veel gevallen waarbij er medische kosten zijn gemaakt, hoeft degene die fout zat ook enkel het ER a €385 te betalen, het slachtoffer blijft met alle andere ellende zitten.
Maar dit is een beetje het probleem van NL waarbij je als slachtoffer maar moet bewijzen dat je schade hebt én deze kosten daadwerkelijk zijn gemaakt of nog gaan komen.

Daarnaast, is dit ook niet iets wat in principe nog veel verder gaat dan enkel of het voertuig wel/niet toegestaan was op de openbare weg?
Met 25km/u kun je namelijk ook al aardig gek doen en onverantwoord (fiets)gedrag vertonen, bij zo'n snelheid mag het overige verkeer ook nog wel een dusdanig niveau van de bestuurder verwachten.
Als je dan bijvoorbeeld als puber hiermee door de binnensteden scheurt of als oud omaatje denkt nog capabel genoeg te zijn en een (ernstig) ongeluk veroorzaakt, dan gaat de aansprakelijkheidsverzekering ook niet uitkeren neem ik aan?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanNL schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:52:
[...]

Ik vind de bedragen best lachwekkend eerlijk gezegd, maar dat ben ik, áls dat het enige is, dan zou dat mij niet weerhouden.
In veel gevallen waarbij er medische kosten zijn gemaakt, hoeft degene die fout zat ook enkel het ER a €385 te betalen, het slachtoffer blijft met alle andere ellende zitten.
Maar dit is een beetje het probleem van NL waarbij je als slachtoffer maar moet bewijzen dat je schade hebt én deze kosten daadwerkelijk zijn gemaakt of nog gaan komen.

Daarnaast, is dit ook niet iets wat in principe nog veel verder gaat dan enkel of het voertuig wel/niet toegestaan was op de openbare weg?
Met 25km/u kun je namelijk ook al aardig gek doen en onverantwoord (fiets)gedrag vertonen, bij zo'n snelheid mag het overige verkeer ook nog wel een dusdanig niveau van de bestuurder verwachten.
Als je dan bijvoorbeeld als puber hiermee door de binnensteden scheurt of als oud omaatje denkt nog capabel genoeg te zijn en een (ernstig) ongeluk veroorzaakt, dan gaat de aansprakelijkheidsverzekering ook niet uitkeren neem ik aan?
Als je fiets echt een fiets is, dan zal de aansprakelijkheidsverzekering zeker wel uitbetalen, tenzij ze kunnen aantonen dat er echt kwaad opzet is, wat sowieso moeilijk is.
Er staan niet veel bedragen in het artikel, maar als je kan er van uit gaan in België dat de mutualiteit ook terugbetaald wil worden, en dat arbeidsongeschikheid er bij komt. Als je iemand die werkt omver rijdt en die kan 6 maand niet werken, dan loop dat ook nog eens sterk op. Maar onderschat zeker niet wat blijvende schade en revalidatie kost. Dat zijn makkelijk 10duizenden euro, en iemand die echt als gehandicapte door het leven gaat is onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

Nicap

Tsssk....

De kans is groot dat ik binnenkort een speedpedelec ga aanschaffen. Dit zal vermoedelijk de RM Supercharger HS Rohloff zijn. Ik zal deze de werkdagen gebruiken voor woon werkverkeer. Mijn vrouw heeft momenteel een e-bike tot 25km. Gaat een van onze fietsen dan een beperking zijn om lekker samen te fietsen?

Verder nog een vraag over de prijs. Als ik de configurator opde website van RM bekijk kom ik met mijn opties op een veel lagere prijs dan in een "reguliere" fietsenwinkel. Bijvoorbeeld 12go biking of Scholten Zwolle.
Dat scheelt bijna €1000. Ik zie bijvoorbeeld de ene keer supercharger staan en de andere keer supercharger2. Maar op de site van RM staat dan weer supercharger. Zelfde met de Charger trouwens. Bij veel winkels zie je dan Charger4.

Ik neem dan aan dat er maar 1 versie van is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul100
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 00:15
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Lijkt mij dat ie een beurtje nodig heeft.
ja, is het een kwestie van gewoon doorsmeren of is die motor niet meer ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nicap schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:40:
De kans is groot dat ik binnenkort een speedpedelec ga aanschaffen. Dit zal vermoedelijk de RM Supercharger HS Rohloff zijn. Ik zal deze de werkdagen gebruiken voor woon werkverkeer. Mijn vrouw heeft momenteel een e-bike tot 25km. Gaat een van onze fietsen dan een beperking zijn om lekker samen te fietsen?

Verder nog een vraag over de prijs. Als ik de configurator opde website van RM bekijk kom ik met mijn opties op een veel lagere prijs dan in een "reguliere" fietsenwinkel. Bijvoorbeeld 12go biking of Scholten Zwolle.
Dat scheelt bijna €1000. Ik zie bijvoorbeeld de ene keer supercharger staan en de andere keer supercharger2. Maar op de site van RM staat dan weer supercharger. Zelfde met de Charger trouwens. Bij veel winkels zie je dan Charger4.

Ik neem dan aan dat er maar 1 versie van is?
Ik dacht dat de supercharger een dubbele batterij had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

Nicap

Tsssk....

Tommie12 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:34:
[...]

Ik dacht dat de supercharger een dubbele batterij had.
Ja, dat klopt. Maar het ging me om de prijzen op de website van RM. Die hebben een adviesprijs die een stuk lager ligt danh de verkoopprijs bij de fietsenwinkels. Over het algemeen zijn de adviesprijzen van de fabrikant hoger dan de prijs die je doorgaans betaald bij de winkels. De vraag was of ik dan wel dezelfde fiets vergelijk.
Als ik op de website van RM de Supercharger GT Rohloff HS configureer kom ik bijvoorbeeld op 7500 euro. Maar bij 12go biking dan op 8850.

Maar de vraag blijft ook nog staan of ik nog gezellig kan fietsen met mijn vrouw die dus trapondersteuning heeft tot 25km/u. Niet dat ik dan oncomfortabel moet gaan fietsen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Nicap schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:40:
[...]

Ja, dat klopt. Maar het ging me om de prijzen op de website van RM. Die hebben een adviesprijs die een stuk lager ligt danh de verkoopprijs bij de fietsenwinkels. Over het algemeen zijn de adviesprijzen van de fabrikant hoger dan de prijs die je doorgaans betaald bij de winkels. De vraag was of ik dan wel dezelfde fiets vergelijk.
Als ik op de website van RM de Supercharger GT Rohloff HS configureer kom ik bijvoorbeeld op 7500 euro. Maar bij 12go biking dan op 8850.

Maar de vraag blijft ook nog staan of ik nog gezellig kan fietsen met mijn vrouw die dus trapondersteuning heeft tot 25km/u. Niet dat ik dan oncomfortabel moet gaan fietsen bijvoorbeeld.
Ik heb zelf nog niet met een HS gereden, maar beiden hebben Bosch middenmotor die eigenlijk je eigen kracht versterkt. Normaal moet dat lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dit zijn echt absurde prijzen voor een 'fiets'. Als het gaat om een auto staat dit niet eens in schril contrast met deze prijzen.

[irony] We staan vaak vast en de fiets is in deze een prachtige oplossing waar de markt scherp op is[/irony].

We wachten nog op een marktconforme goede fiets voor een nette prijs. Ben bang dat het een roep in de woestijn is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
Dit zijn echt absurde prijzen voor een 'fiets'. Als het gaat om een auto staat dit niet eens in schril contrast met deze prijzen.

[irony] We staan vaak vast en de fiets is in deze een prachtige oplossing waar de markt scherp op is[/irony].

We wachten nog op een marktconforme goede fiets voor een nette prijs. Ben bang dat het een roep in de woestijn is.
20 jaar geleden kreeg je voor €2000 een Sparta ION. Toen een vooruitgang, maar de actieradius, ondersteuning en levensduur waren allemaal minder dan we nu kennen. Nu krijg je voor €2000 een technisch betere fiets met Bosch. Puur functioneel een prima fiets en mega-veel méér fiets voor je geld.

Fietsen zijn niet duurder geworden. De opties en bovengrens zijn opgerekt. Een groot deel van de hogere gemiddelde prijs die nu betaald wordt past goed bij dat we véél meer zijn gaan fietsen. Daar bovenop kun je extravagante keuzes in maken. Dat is bij auto’s niet anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 02-09-2024 07:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

Nicap schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:40:
Los van technische beperkingen - voor een SP gelden uiteraard andere verkeersregels, waardoor je bijvoorbeeld niet overal kunt fietsen. Een SP is voor de wet gelijk aan een bromfiets, zodat je niet overal op het fietpad mag en bijvoorbeeld ook natuurgebieden no-go area worden. Dat hoeft geen beperking te zijn, maar je zult je route wat zorgvuldiger moeten plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:20:
[...]

20 jaar geleden kreeg je voor €2000 een Sparta ION. Toen een vooruitgang, maar de actieradius, ondersteuning en levensduur waren allemaal minder dan we nu kennen. Nu krijg je voor €2000 een technisch betere fiets met Bosch. Puur functioneel een prima fiets en mega-veel méér fiets voor je geld.

Fietsen zijn niet duurder geworden. De opties en bovengrens zijn opgerekt. Een groot deel van de hogere gemiddelde prijs die nu betaald wordt past goed bij dat we véél meer zijn gaan fietsen. Daar bovenop kun je extravagante keuzes in maken. Dat is bij auto’s niet anders.
Het is waar wat je zegt, alleen probeer ik ook buiten de Tweakers gemeenschap te kijken. Voor steeds meer mensen wordt de e-bike te duur of het nu door vernuft is wat dan ook. De inkomensongelijkheid neemt steeds ernstigere proporties aan. Dat staat als een paal boven water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:27:
[...]

Het is waar wat je zegt, alleen probeer ik ook buiten de Tweakers gemeenschap te kijken. Voor steeds meer mensen wordt de e-bike te duur of het nu door vernuft is wat dan ook. De inkomensongelijkheid neemt steeds ernstigere proporties aan. Dat staat als een paal boven water.
Dat zal je toch moeten onderbouwen.
Ook 20 jaar geleden kostte een ebike 1500-2000€ en waren er mensen die dat niet konden betalen.
In NL en B valt het nogal mee met de ongelijkheid en de evolutie daarvan.
En om de zaak een ander perspectief te geven... met de laatste prijsverhogingen naar ca 12€ voor een pakje sigaretten zijn er nu echt mensen die stoppen en die houden wat over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Je sleurt er nogal wat bij.

Laat ons het eens zijn dat je geen 'vermogen' nodig hebt om een fiets te kopen, maar gewoon een redelijk inkomen. En dat is niet zo slecht verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ik snap jou wel, maar er rijden ook heel veel mensen rond op een e-bike die het eigenlijk niet kunnen betalen en dat zie je terug als er een dure reparatie aankomt. Een reparatie van 400 euro (accurevisie, nwe riem, etc) kan dan vaak niet betaald worden. Het fnuikende is dat het zo sterk onder de radar blijft. Mensen met een uitkering kunnen niet vaak een mooie e-bike zomaar even kopen en laat staan hem goed onderhouden. Autorijden met een uitkering is helemaal een uitdaging. En ja, er zijn heel veel mensen in dit land die het moeten doen van de UWV toelage en dat is zonder vervoersmiddel al krap.

Je ziet ze heel veel rijden en als je e-bikes gaat tellen lijkt het "shiny happy people", maar achter die voordeur kan het er heel anders uitzien. Voor die e-bike eten ze bijvoorbeeld geen vlees en geven ze andere dingen op en hieraan valt uit te lezen dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Nee, beste @Tommie12 het werkelijke beeld ziet er niet zo gunstig uit dan dat het blijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:49

knakworst

Get more sats!

jimh307 schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:27:
[...]
De inkomensongelijkheid neemt steeds ernstigere proporties aan. Dat staat als een paal boven water.
De inkomensongelijkheid is in vier andere EU-lidstaten kleiner dan die in Nederland. De verschillen tussen huishoudens in het inkomen waren in 2022 iets kleiner dan in 2021. Dat komt doordat huishoudens met weinig inkomen in 2022 een energietoeslag ontvingen. De inkomensongelijkheid veranderde vanaf 1990 weinig.
En een ebike is door de jaren heen natuurlijk alleen maar beter geworden voor hetzelfde geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:36:
Ik snap jou wel, maar er rijden ook heel veel mensen rond op een e-bike die het eigenlijk niet kunnen betalen en dat zie je terug als er een dure reparatie aankomt. Een reparatie van 400 euro (accurevisie, nwe riem, etc) kan dan vaak niet betaald worden. Het fnuikende is dat het zo sterk onder de radar blijft. Mensen met een uitkering kunnen niet vaak een mooie e-bike zomaar even kopen en laat staan hem goed onderhouden. Autorijden met een uitkering is helemaal een uitdaging. En ja, er zijn heel veel mensen in dit land die het moeten doen van de UWV toelage en dat is zonder vervoersmiddel al krap.

Je ziet ze heel veel rijden en als je e-bikes gaat tellen lijkt het "shiny happy people", maar achter die voordeur kan het er heel anders uitzien. Voor die e-bike eten ze bijvoorbeeld geen vlees en geven ze andere dingen op en hieraan valt uit te lezen dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Nee, beste @Tommie12 het werkelijke beeld ziet er niet zo gunstig uit dan dat het blijkt ;)
Dat is een heel andere discussie. Zelfs al geef je die mensen 500€ extra pm, dan nog blijft er niks over.
Dat wijt ik aan een gebrek aan financiële opvoeding.
Ik ken mensen met heel behoorlijke inkomens (4500€pm) waar er ook geen geld is om bv een fiets te vervangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
Dit heeft toch niets meer met fietsen te maken?

De ondergrens voor een goede elektrische fiets is in 20 jaar ondanks inflatie rond de €2000 gebleven. Dus feitelijk zelfs mét technische vooruitgang goedkoper geworden. Dat is een normaal fenomeen in een technische markt die zich ontwikkeld.

Alles wat je er verder bij haalt kwa inkomen en al dan niet luxe producten kopen is net zo goed van toepassing op fietsen als voor televisies, keukens, auto’s, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 02-09-2024 18:43 ]

Pagina: 1 ... 199 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam