Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
Foxhill schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Is dat niet een beetje negatief? Die fiets is in goede staat €2000+ waard. Accu is al nieuw. Als je in het ergste geval de naaf én motor moet vervangen kost dat zo’n €1200, maar daarmee word de fiets ook richting de €2400 waard. Dus er €1000 voor betalen is nog steeds niet gek. Als je geluk hebt vervang je niets (is misschien al gebeurd?).
tja, eigenlijk zou ik de fiets niet kopen.

In goede toestand en bij een fietsenmaker kan ik me wel inbeelden dat deze fiets boven de 2000€ verkocht wordt als de kmstand lager is (<10k).
Maar zou een fietsenmaker hier garantie op willen geven?

Ik kan me voorstellen dat je met 1200€ de motor en naaf vervangt, maar er zijn bij die km stand nog wel dingen die hun beste tijd hebben gehad. Ik denk dan aan wiellagers, balhooft, trapas, remmen, remhendels, ..

Ik wil maar aan geven dat er nog risico's zijn. 1000€ is niet gek, maar met pech komt daar nog wel wat bij als je die fiets intensief gaat gebruiken en mooi in orde wil houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:25
Tsja, 40k is wel veel, eigenlijk verwacht je een motor revisie.

Enige onderdelen die slijten zijn de aandrijving,, schijfremblokken en banden. De rest kan mits onderhouden heel lang mee. Ik verwacht met dat kilometrage dat er behoorlijk goed onderhoud is gepleegd (Maar dat is een aanname).

Straatwaarde durf ik niet in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:49
Beetje koffie dik kijken inderdaad. Het was een hele dure fiets, en we kunnen zo samen niet inschatten of die op is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:58:
Beetje koffie dik kijken inderdaad. Het was een hele dure fiets, en we kunnen zo samen niet inschatten of die op is of niet.
Ja, voor hoeveel kilometers moet een e-bike meegaan? 40.000 km is een behoorlijke score voor een e-bike terwijl het voor een auto peanuts is. Fietsen moet immers goedkoper zijn dan een auto en heel veel forenzen mijden op deze manier de ellenlange files rond de steden, laat staan ín de stad.

Wat noem je duurzaam? Een fiets heeft lichtere onderdelen dan een auto, maar met een auto sta je in de file en dat is ook niet erg bevorderlijk voor een automobiel. Iemand die woonwerk 20 kilometer enkel moet fietsen is met 4 jaar aan het einde van zijn e-bike gebruik en zal deze vervangen moeten worden. Ik vind het een heel nobel iets dat werkgevers komen met een e-bike plan van het werk zodat hoge kosten je min of meer bespaard blijven. Dan zeg ik volmondig ja, maar iemand die deze regeling niet heeft komt het tegen als er serieuze reparaties nodig zijn. Dan kan het duur rijden zijn.

Dit ligt dus heel dubbel en hier ontmoeten we een spagaat. Laten we eerlijk wezen dat Stromer een heel duur merk is en dan wil je ze ten eerste in de garantieperiode rijden en ten tweede zul je een km vergoeding moeten krijgen wil je gedekt zijn tegen hele hoge kosten.

Pas heb ik het eens berekend en een normale e-bike doet 19 ct/km en een speed pedelec al 25 ct/km. Een hele kleine auto doet 35 ct/km en een middenklasse al ruim 66 ct/km. Dan is een e-bike in alle gevallen goedkoper, mijdt je de files en ben je gezond bezig. Ondanks e-bikes duur in aanschaf zijn is het ten alle tijden goedkoper dan autorijden.

Het is dus nog niet zo heel eenvoudig of je kiest voor de e-bike of de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:39:
[...]

. Iemand die woonwerk 20 kilometer enkel moet fietsen is met 4 jaar aan het einde van zijn e-bike gebruik en zal deze vervangen moeten worden.
Onzin.je kijkt wel naar een motor vervanging, maar dat is goedkoper dan een nieuwe fiets. Yamaha levert nog steeds de oude PW motor, ik verwacht dat Bosch ook nog oude motoren (al dan niet refurb) levert.

Naast de standaard slijtage delen kan een fiets decennia mee. (Onderhoud op de niet draaiende delen is nihil anders dan af entoe lossen en nieuw montage vet).

Betreft de slijtage delen is het ook pragmatisch. Met 5k+ per jaar vervang je bij een gloednieuwe fiets ook op 1-2 je aandrijflijn (beetje afhangend van welke aandrijflijn je hebt).

Mijn Razer zit al in 8 jaar+ en een enorm aantal kilometers,, still going strong. Die van mijn vrouw is nog veel groffer gebruikt en doet het ook nog elke dag. En dan hebben we het over simpele Batavusjes met goedkope (prima) onderdelen.

En we zijn bepaald niet voorzichtig, het is echt een gebruiksvoorwerp. Hij mag niet rammelen, maar ik duw hem zo in het drukke fietsenrek. Krassen zijn jammerdebammer, maar life goes on.

Ja, alles wat draait is wel meermaals vervangen maar dat hoort er gewoon bij.

Zolang er motoren en accu's te krijgen zijn is een ebike nog bruikbaar, het is zelden dat het economisch niet uitkomt. TENZIJ je een fietsregeling hebt, dan is het na die 7 jaar (meestal is het 7 jaar bij semi overheid), dan wordt vervangen opeens wel heel aantrekkelijk.

Mensen danken de fiets echt veel te vroeg af IMHO.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:58:
Zoals ik al zei, als hij goed is onderhouden (en dat verwacht ik wel) zijn de kosten eigenlijk heel overzichtelijk en kan je wel uitrekenen of het okay is.

Wielen met schijfremmen hebben een absurd lang leven als je ze jaarlijks op spanning houdt en lagertjes vet en vervangt. Voor de rest is het een derailleur, dus je kijkt naar nieuwe kransjes en een nieuwe ketting. Niet heel spannend of erg duur (goedkoopste Shimano cassette en een bijpassende KMC en klaar is Klara).

Grootste issue is die motor, als die origineel is dan is die nu wel richting einde levensduur en moet je dus dure kosten maken (een CX is op dat punt dus nadelig want erg duur)Maar als de prijs daar naar is dan zie ik verder het probleem niet zo.

En die aanname dat alles goed is bijgehouden moet je checken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@roffeltjes

Vergeet dat ‘decennialang’ voor een goed gebruikte fiets.

Tegen dan heeft het frame geen verf meer, zijn alle metalen boutjes aan het roesten en zit zowat overal speling op.
En als het een ebike is van 15 jaar, ga je dan echt nog 1000€ uit geven voor een nieuwe motor en naaf… denk het niet.
Bij deze van 4 jaar waarschijnlijk wel.

Maar ik zou wel eens willen weten hoe veel fietsen van pakweg 8 jaar nog een nieuwe motor krijgen. (We hebben hier wel een paar fietsenmakers in het topic)

Met een auto gaat het net zo.
10 jaar geleden hebben wij een Mitsubishi Space Wagon afgedankt. Ooit nieuw gekocht, en gereden tot die 14 jaar oud was en er 150k op de teller stond.
Was die onherstelbaar? Nee, niet echt, maar er moest toen een groot onderhoud gebeuren, nieuwe distributieriem op en de koppeling was versleten. Dan was er nog een kleine deuk en de centrale vergrendeling ging niet meer. Banden waren ook kort bij slijtagegrens. Alles samen schatte de garage in op 3000€ wat niet eens zo gek was.
De auto had dan nadien nog een waarde van 2000-2500€.
We hebben die makkelijk verkocht voor 1500€ zonder herstelling voor export naar Benin.
En voor 4000€ had ik toen een Clio van 4 jaar oud in prima staat.

En daarom schreef ik voor deze fiets 500€, omdat ik er van uit ga dat je nadien 1000€ moet uit geven aan motor en naaf.
Als ik 1500€ uit trek voor een tweedehands ebike, dan kan ik makkelijk iets vinden met veel minder km op de teller in prima staat. Genoeg mensen die een fiets kopen en daarna heel weinig rijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-08 15:32
Ik zou nog even van me laten horen hoe het is afgelopen. Dit liet even op zich wachten omdat ik eerst even de retour moest afhandelen en je weet nooit wie er mee leest :). Het fietsje is teruggenomen door de winkel en heb mijn geld terug gekregen. Voor hetzelfde geld heb ik een tweedehands Flyer V-NS aangeschaft op aanraden van @Foxhill, bedankt alsnog hiervoor :). Zit inderdaad erg mooi in elkaar! Heb er een lekker riser stuur opgezet, bied net wat meer comfort als een recht stuur. Qua gewicht viel het me ook mee. Bedankt voor jullie advies, al leverde het allemaal wel wat gedoe en de nodige onkosten op :P, veiligheid is het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Blueflame_Core schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:47:
Ik zou nog even van me laten horen hoe het is afgelopen. Dit liet even op zich wachten omdat ik eerst even de retour moest afhandelen en je weet nooit wie er mee leest :). Het fietsje is teruggenomen door de winkel en heb mijn geld terug gekregen. Voor hetzelfde geld heb ik een tweedehands Flyer V-NS aangeschaft op aanraden van @Foxhill, bedankt alsnog hiervoor :). Zit inderdaad erg mooi in elkaar! Heb er een lekker riser stuur opgezet, bied net wat meer comfort als een recht stuur. Qua gewicht viel het me ook mee. Bedankt voor jullie advies, al leverde het allemaal wel wat gedoe en de nodige onkosten op :P, veiligheid is het belangrijkste.
Top dat je nog met feedback komt. Ik ben er van overtuigd dat je een goede beslissing nam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:01:
@roffeltjes

Vergeet dat ‘decennialang’ voor een goed gebruikte fiets.
Oh? Dan ben ik aan het hallucineren? Ik heb met de meeste van mijn fietsen decennia gedaan. En behalve dat ik allergisch ben voor rammelen ben ik niet bepaald lief voor mijn fietsen.

Om deze te duiden. Behalve mijn kinderfietsen en een gescheurde Rih wedstrijdfiets rijden al mijn fietsen nog ergens rond (inclusief mijn eerste racefiets uit 1985 die omgebouwd is tot vlinderstuur stadsfiets door de huidige eigenaar). In 1992 heb ik een nieuwe stadsfiets gekocht die na 19 aar doorging naar een vriend die hem nu nog eens 13jaar later nog gebruikt. De vervanger was een Batavus Mambo die nu de daily driver van mijn broer is geworden. Zelfs onze oude ion fietsen van 15jaar oud zie ik nog wel eens door twee oude mannetjes gebruikt worden (ik gok dat hun ritjes niet boven de 2km uitkomen en harder dan 20 gaan ze niet). Mijn vrouw heeft haar Razer nog en mijn Razer heb ik doorgegeven aan mijn broer.

Santos en Koga vakantievieren? 24 jaar oud en rijden nog rond bij de respectievelijke kopers. Onze MTBs? Tenzij ik het frame sloop gaan die de rest van ons leven mee, vervangen van die onderdelen is triviaal. Mijn wedstrijdfietsen uit 2004 zijn ook nog knal strak (en zien er niet eens verouderd uit, ook gewoon Carbon onderdelen van Campagnolo).

Dat dit uitzonderlijk is ben ik het mee eens maar technisch en financieel is dit geen mirakel. Er is een enorm verschil tussen of iets kan of dat mensen het ook daadwerkelijk doen. En zeker met de huidige welvaart vervangen we alles na 3-4 jaar, maar heeft dat meer te maken met fomo dan noodzaak.
Tegen dan heeft het frame geen verf meer
Hyperbool en niet relevant. Alu frames kunnen prima zonder verf.
zijn alle metalen boutjes aan het roesten en zit zowat overal speling op.
Absoluut nonsense. Oma heeft nog een Gazelle van staal uit 1973. Meeste bouten zullen origineel zijn (wielen met SA trommels zijn origineel, evenals cranks en stuur). Er zullen gerist wat putjes zijn in het chrome, maar fiets is nog prima.

Dan hebben we het over een fiets van staal uit een tijd waar tolerantues aanzienlijk minder waren..
En als het een ebike is van 15 jaar, ga je dan echt nog 1000€ uit geven voor een nieuwe motor en naaf… denk het niet.
Bij deze van 4 jaar waarschijnlijk wel.
Ik had het over fietsen in het algemeen. Dat
Ebikes minder lang meegaan dan een gewone fiets beaam ik, maar dat de Razers een decennium gaan halen is extreem waarschijnlijk. Evenals dat de ions nog rondpruttelen bij een stel ouderen die ze hebben overgenomen via de fm.

Maar of nog voor een derde vervanging gaan betwijfel ik ten zeerste. Motoren worden schaars en dan nog een keer de accu vervangen maakt het wel erg begrotelijk (al fietst mijn vrouw met een 8 jaar en een 4 jaar oude accu, waarbij de 8 jaar oude accu nog prima mee kan voor 40km)

Het punt is; als de fiets na vervanging van motor weer prima is dan is dat veel goedkoper dan een nieuwe fiets. Als de fiets dan nog meer nodig hebt verschuift dat uiteraard.

Maar eigenlijk is er buiten een motor en een accu heel weinig wat echt duur en kwetsbaar is. Een nieuw achterwiel zou (te)veel pijn doen, maar ik heb nog nooit een achterwiel compleet gesloopt. Bij geen enkele fiets, ondanks hoge snelheids valpartijen. Gezien mijn gebruik zal het vermoedelijk meevallen met hoe vaak dat voorkomt.

Vandaar dat ik stel dat een ebike 8 jaar zeker moet kunnen halen en dat meer dan tien jaar met Bosch/Yamaha niet krankzinnig is.

Wat de boel veranderd is de fietsregeling (maakt vervangen lucratief) en mensen gewoon teveel fomo hebben.
Maar ik zou wel eens willen weten hoe veel fietsen van pakweg 8 jaar nog een nieuwe motor krijgen. (We hebben hier wel een paar fietsenmakers in het topic)
Veel te weinig, want we willen een nieuwe. Maar dat zegt niets over of het nog prima kan.
Met een auto gaat het net zo.
Rest waarde tov repafaties loopt bij autos veel meer uit de klauwen. Ook kan een auto chassis gaan rotten, dat doet een fiets niet. Maar ook bij een auto is 10 jaar geen idiots levensduur.
En daarom schreef ik voor deze fiets 500€, omdat ik er van uit ga dat je nadien 1000€ moet uit geven aan motor en naaf.
Als ik 1500€ uit trek voor een tweedehands ebike, dan kan ik makkelijk iets vinden met veel minder km op de teller in prima staat. Genoeg mensen die een fiets kopen en daarna heel weinig rijden.
Ik heb dit jaar een motor vervangen voor 500 euro (Yamaha). Het hangt nogal af hoeveel de werkelijke motor vervanging kost voordat je hier iets zinnigs op kan zeggen.

Wat ik wel weet is dat ik goedkoper uit ben dan een occasion, laat staan een nieuwe.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 03-08-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Oh? Dan ben ik aan het hallucineren? Ik heb met de meeste van mijn fietsen decennia gedaan. En behalve dat ik allergisch ben voor rammelen ben ik niet bepaald lief voor mijn fietsen.

Om deze te duiden. Behalve mijn kinderfietsen en een gescheurde Rih wedstrijdfiets rijden al mijn fietsen nog ergens rond (inclusief mijn eerste racefiets uit 1985 die omgebouwd is tot vlinderstuur stadsfiets door de huidige eigenaar). In 1992 heb ik een nieuwe stadsfiets gekocht die na 19 aar doorging naar een vriend die hem nu nog eens 13jaar later nog gebruikt. De vervanger was een Batavus Mambo die nu de daily driver van mijn broer is geworden. Zelfs onze oude ion fietsen van 15jaar oud zie ik nog wel eens door twee oude mannetjes gebruikt worden (ik gok dat hun ritjes niet boven de 2km uitkomen en harder dan 20 gaan ze niet). Mijn vrouw heeft haar Razer nog en mijn Razer heb ik doorgegeven aan mijn broer.

Santos en Koga vakantievieren? 24 jaar oud en rijden nog rond bij de respectievelijke kopers. Onze MTBs? Tenzij ik het frame sloop gaan die de rest van ons leven mee, vervangen van die onderdelen is triviaal. Mijn wedstrijdfietsen uit 2004 zijn ook nog knal strak (en zien er niet eens verouderd uit, ook gewoon Carbon onderdelen van Campagnolo).

Dat dit uitzonderlijk is ben ik het mee eens maar technisch en financieel is dit geen mirakel. Er is een enorm verschil tussen of iets kan of dat mensen het ook daadwerkelijk doen. En zeker met de huidige welvaart vervangen we alles na 3-4 jaar, maar heeft dat meer te maken met fomo dan noodzaak.

[...]

Hyperbool en niet relevant. Alu frames kunnen prima zonder verf.

[...]

Absoluut nonsense. Oma heeft nog een Gazelle van staal uit 1973. Meeste bouten zullen origineel zijn (wielen met SA trommels zijn origineel, evenals cranks en stuur). Er zullen gerist wat putjes zijn in het chrome, maar fiets is nog prima.

Dan hebben we het over een fiets van staal uit een tijd waar tolerantues aanzienlijk minder waren..

[...]

Ik had het over fietsen in het algemeen. Dat
Ebikes minder lang meegaan dan een gewone fiets beaam ik, maar dat de Razers een decennium gaan halen is extreem waarschijnlijk. Evenals dat de ions nog rondpruttelen bij een stel ouderen die ze hebben overgenomen via de fm.

Maar of nog voor een derde vervanging gaan betwijfel ik ten zeerste. Motoren worden schaars en dan nog een keer de accu vervangen maakt het wel erg begrotelijk (al fietst mijn vrouw met een 8 jaar en een 4 jaar oude accu, waarbij de 8 jaar oude accu nog prima mee kan voor 40km)

Het punt is; als de fiets na vervanging van motor weer prima is dan is dat veel goedkoper dan een nieuwe fiets. Als de fiets dan nog meer nodig hebt verschuift dat uiteraard.

Maar eigenlijk is er buiten een motor en een accu heel weinig wat echt duur en kwetsbaar is. Een nieuw achterwiel zou (te)veel pijn doen, maar ik heb nog nooit een achterwiel compleet gesloopt. Bij geen enkele fiets, ondanks hoge snelheids valpartijen. Gezien mijn gebruik zal het vermoedelijk meevallen met hoe vaak dat voorkomt.

Vandaar dat ik stel dat een ebike 8 jaar zeker moet kunnen halen en dat meer dan tien jaar met Bosch/Yamaha niet krankzinnig is.

Wat de boel veranderd is de fietsregeling (maakt vervangen lucratief) en mensen gewoon teveel fomo hebben.

[...]

Veel te weinig, want we willen een nieuwe. Maar dat zegt niets over of het nog prima kan.

[...]

Rest waarde tov repafaties loopt bij autos veel meer uit de klauwen. Ook kan een auto chassis gaan rotten, dat doet een fiets niet. Maar ook bij een auto is 10 jaar geen idiots levensduur.

[...]

Ik heb dit jaar een motor vervangen voor 500 euro (Yamaha). Het hangt nogal af hoeveel de werkelijke motor vervanging kost voordat je hier iets zinnigs op kan zeggen.

Wat ik wel weet is dat ik goedkoper uit ben dan een occasion, laat staan een nieuwe.
Nee, je hallucineert niet.

Ik had een dagelijks gebruikte ebike in gedachten, en dan is decennialang voor mij iets wat kort bij 20 jaar komt.

Jij heb al een enorme fietscarriere er op zitten, en blijkbaar al behoorlijk wat fietsen gehad en doorgegeven.

Nu effe gechargeerd, als ze allemaal nog zo goed waren, waarom heb je ze dan vervangen? :o

Kijk, een auto kan ook 30 jaar worden, maar meestal heeft die verschillende fases in zijn leven. De eerste 5-10 jaar doet die meestal het gros van zijn kilometers, en nadien zakt dat, tot er iemand besluit dat de kosten de waarde te ver overschrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Nee, je hallucineert niet.

Ik had een dagelijks gebruikte ebike in gedachten, en dan is decennialang voor mij iets wat kort bij 20 jaar komt.
Dat had ik wat beter kunnen uitleggen, wekt inderdaad wel wat verwarring in een ebike topic. Als slap excuus; ik zat op mijn telefoon en dat typt zo vervelend. :+
Nu effe gechargeerd, als ze allemaal nog zo goed waren, waarom heb je ze dan vervangen? :o
Leuke vraag! Ik ben bedrijseconoom maar ik was van oorsprong historicus, ik ben dol op dit soort excercities :+

- Eerste Racefiets Rih (Cové, niet een echte van der Kaaij): Frictie schakelen en slechte Weinmann remmen. Fiets werd ook wat te klein, dus toen vervangen door een Concorde Colombo met Shimano 105 (Ik gok 1988?).
- Tweede racefiets Concorde Colombo vervangen in 1992 (?) na zware valpartij in een training, maar de fiets was prima behalve voorwiel. Staat nog bij Oma als racefiets voor als ik op bezoek kom (maar al jaren niet bereden).
- Derde Racefiets: Batavus Professional, Amev (de fiets van Erik Dekker op de Olympische spelen) Shimano Ultegra. Vervangen in 2004 omdat mijn Schoonvader me een nieuwe fiets gaf. Ging daarna naar mijn vrouw die hem een jaar later op een onbenullige manier sloopte (reed stapvoets tegen een paaltje en het frame scheurde pardoes onder het balhoofd. Frame total loss (ja je kan dat laten uitzagen en opnieuw laten solderen, veel te duur).
- Vierde Racefiets: Ger (Rebadgde Ridley), compleet custom in door mij zelf ontworpen kleurstelling, Campagnolo Record, Mavic GPX33 trainingswielen, Cosmic Carbone hoge wedstrijd wielen, DT Swiss wedstrijd wielen (ultralicht),.... allemaal gekkigheid. Schoonmoeder en mijn vrouw waren zeer duidelijk dat ik het aanbod van Schoonvader ten volle moest uitnutten. :+ _/-\o_ :+ Nog steeds mijn racefiets, zal ook noooit worden vervangen (ik gebruik hem tegenwoordig maar een paar duizend km per jaar).
- Vijfde racefiets 2005. De Batavus Professional gestript en op een "Nieuw" frame gezet (old stock 12 jaar oude Koga FM1, kon hem voor 75 euro kopen bij een FM waarna Ger alles heeft overgekopt). Na een jaar heb ik allesdoor Ger laten verbouwen tot Campagnolo Veloce zodat ik de wielen kan uitwisselen met mijn wedstrijdfiets. Dit werd mijn trainingsfiets. Ook deze fiets heb ik nog steeds.... beetje zonde, misschien doorgeven aan mijn zoon die aardig aan het groeien is.
- Niet van mij, maar mijn vrouw heeft in 2005 na haar ongeluk met de Batavus ook een Ger laten afmonteren met Veloce. Ze heeft hier ook wedstrijden meegereden, nog steeds haar fiets.

Vakantiefietsen:
- Nadat ik de Koga van mijn schoonmoeder had geleend voor een fietsvakantie ergens in 2006 allebei een Santos gekocht (waren toen nog niet zo duur, goedkoper dan Koga). In 2018 vervangen door Mountainbikes omdat we die heel graag wilden. We hadden geen ruimte en we hebben daarom MTB's gekocht die je heel simpel kan ombouwen tot vakantie fiets. Santosjes door verkocht.

Stadsfietsen:
- Fiets uit 1992 in 2007 (oid) doorgegeven aan een vriend omdat ik een nieuwe fiets met naafdynamo, rollerbrakes en Nexus 7 wilde.
- In 2009 die Batavus Mambo dan weer doorgegeven aan mijn broer omdat ik naar een ebike overstapte :+

Ebikes:
- 2x Batavus Padova Easy Sr6 uit 2009. Vervangen in 2015 geloof ik (zou ik hier moeten kunnen opzoeken). Reden van vervangen na 50k+: Voorwielmotor, ging te vaak stuk. Voorvork vering was ook al erg slap aan het worden. Daarna heeft mijn FM ze gesleten aan twee odujes die ik nog af en toe zie hier in de buurt. Voor wat ze ermee doen (boodschappen) prima. Ik denk dat ze per jaar de 500km niet eens halen :+
- 2x Batavus Razer. Vrouw rijdt er stug mee door, ik heb vervangen in 2021 (geloof ik?), reden was de fietsregeling en omdat mijn broer hem wel wilde. Verwennerijtje voor mezelf want het was niet nodig. Financieel was het ook prima te doen met de bijdrage van de werkgever. => Ik gok dat mijn vrouw binnen een paar jaar ook gaat vervangen over de as van een werkgever regeling. Fiets zal dan vermoedelijk bij ons in de familie blijven.

Gerelateerde ebike van schoonmoeder, woont 50 meter verderop in een ander deel van dit complex.
- Padova Easy Sr6, ook vervangen in 2015. Boel kilometers, waarschijnlijk tussen de 25-40k. Zelfde issues als wij.
- Batavus Stream 2015, sinds dit voorjaar de familie reserve fiets, doet het nog prima, idioot grote actieradius (500WH accu en een Yamaha PW motor is gekkigheid), ook na al die jaren. Heel erg fijn dat we nu een reserve fiets hebben voor de keren dat een van onze fietsen pech heeft.
- Sparta, type weet ik ff niet meer; super kekke fiets. Deze is gekocht omdat schoonmoeder een tweede ebike wilde omdat ze echt een probleem heeft als ze pech heeft met haar fiets. Ze moet elke dag door weer en wind naar de boerderij fietsen voor de paarden (84, ziek zijn doet ze niet aan...).

Verder had ze een Koga vakantiefiets die is ingeruild voor de Sparta, geen idee of de Fm al heeft doorverkocht.
Kijk, een auto kan ook 30 jaar worden, maar meestal heeft die verschillende fases in zijn leven. De eerste 5-10 jaar doet die meestal het gros van zijn kilometers, en nadien zakt dat, tot er iemand besluit dat de kosten de waarde te ver overschrijden.
Volgens mij is dat bij de huidige generatie ebikes hetzelfde. De eerste 6 (8?) jaar is een motor en accu vervanging goed te doen (ze zijn goed verkrijgbaar) en is het echt wel goedkoper dan een nieuwe fiets aan te schaffen. Maar ga je de kaap van 8 jaar door wordt het al snel dubieuzer (accus worden echt aftermarket en motoren worden ongetwijfeld steeds lastiger en steeds meer gerefurbished). Wij hebben na 8 jaar de motor van de fiets van mijn vrouw vervangen, maar dat gaan we vrijwel zeker niet nog een keer doen (kleine slag om de arm ivm revisie, dat kan ook nog een optie worden tzt).

Als je dan ziet dat de meeste werkgevers regelingen rond de 7 jaar hanteren voor een nieuwe fiets wordt het kostenplaatje dan ook dramatisch anders.

TLDR: Onder de zes jaar zou ik met de huidige ebikes gewoon de motor en/of accu laten vervangen (mits je tevreden bent met de fiets). Dat is prijzig, maar een nieuwe fiets is nog veel duurder. Daarna gaan dingen als de werkgeversactie meespelen, maar als je die niet hebt zou ik het zelfs oprekken tot 8 jaar (afhangend van de prijs van de motor en hoe het staat met de accu).

En als je vervangt; je kan er iemand echt nog blij meemaken.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 03-08-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
Stelde laatst hier de vraag of regeneratie al mogelijk was. En zag op yt een innovatieve gear hub motor die ook kan regeneren zonder de nadelen die hier normaal bij komen kijken. Heel eenvoudig ontwerp dus ik hoop die snel ergens zien. Freegen heet het.

https://youtu.be/bLu6H-K4L2Y?si=2PRnkudIbX9lvK-O

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vaevictis_ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:32:
Stelde laatst hier de vraag of regeneratie al mogelijk was. En zag op yt een innovatieve gear hub motor die ook kan redeneren zonder de nadelen die hier normaal bij komen kijken. Heel eenvoudig ontwerp dus ik hoop die snel ergens zien. Freegen heet het.

Dat is voor een fiets, en zeker in NL echt niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vaevictis_ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:32:
Stelde laatst hier de vraag of regeneratie al mogelijk was. En zag op yt een innovatieve gear hub motor die ook kan redeneren zonder de nadelen die hier normaal bij komen kijken. Heel eenvoudig ontwerp dus ik hoop die snel ergens zien. Freegen heet het.

Regeneratie bestaat al lang, maar de reden dat het nooit een groot succes gaat worden zijn inherent aan het systeem. Regeneratie heeft vooral nadelen. Automatische regeneratie rijdt gewoon heel irritant, dus dan hou je niet automatische regeneratie over. Zelfs in de Alpen is Regeneratie nauwelijks relevant, dus in Nederland kan je het helemaal wel vergeten.

Een fiets is gewoon geen auto waarbij de massa een positieve rol speelt en het remsysteem kan integreren met regeneratie.

Betreft dit systeem: het is te complex en gemaakt door een bedrijf van mensen die zelf geen idee hebben hoe je moet fietsen (dat zeggen ze ook letterlijk in het filmpje). Kans op succes lijkt me nagenoeg nul.

Als je regeneratie wil kan je beter een Alber/Neodrive motor kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 03-08-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:41

K1p

Ik heb al een groot deel gelezen en ook geprobeerd met zoekopdrachten wat te vinden.

Ik heb 2 ebikes en een Urban Arrow. Nu wil ik de 2 ebikes verkopen en een uniseks ebike terug kopen. Maar ook wat meer uniseks qua frame maat. Ik ben 1,87 en mijn partner 1,65.

Doen geen grote tochten. Wel graag kinderzitje en enviolo.

Ik kom zeker weinig tegen. Alleen de ago T. Maar lijkt een zware jongen en hij moet mee op de fietsendrager kunnen. ( Lees over te hoge cadans op top, niet fijn)

Iemand die zelf iets heeft gekocht voor de man /vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:41
Zojuist licht upgrade gedaan op de riese Muller nevo3 gt van mijn vriendin.van supernova mini 2 naar supernova m99 mini pro 25. Dus meer licht én groot licht. Fijn voor in de bossen.
Zo om te zetten, makkelijk klusje.

Nu geeft de m99 t meeste licht met 12v. De Bosch xx gen 2 kan 6v of 12v geven. Dit zou evt te programmeren zijn lees ik.
Hoe kom ik erachter of er nu 6v of 12v is? Zonder meten, want de stekker is te klein om multimeter in te stoppen.

En de fiets heeft t licht altijd aan. Op zich best, maar zou niet hoeven. De knop om t licht te bedienen doet helemaal niets (kiox). Is dit ook ergens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
K1p schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:37:
Ik heb al een groot deel gelezen en ook geprobeerd met zoekopdrachten wat te vinden.

Ik heb 2 ebikes en een Urban Arrow. Nu wil ik de 2 ebikes verkopen en een uniseks ebike terug kopen. Maar ook wat meer uniseks qua frame maat. Ik ben 1,87 en mijn partner 1,65.

Ik kom zeker weinig tegen. Alleen de ago T. Maar lijkt een zware jongen en hij moet mee op de fietsendrager kunnen. ( Lees over te hoge cadans op top, niet fijn)

Ik moet er niet aan denken om op een te kleine fiets te zitten... Je partner is gewoon klein en heeft een s nodig. Jij een xl. Zij zal niet op een te grote kunnen. Jij wel op een te kleine. Met een lange zadelpen (die wel diep moet kunnen) kan je eea opvangen. Maar lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
K1p schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:37:

Deze komt vaker terug, maar er is eigenlijk geen goed antwoord.

Je kan op zich wel een fiets delen, maar fijn gaat het niet zijn. Het maatverschil is fors, een fiets kan niet groeien in lengte dus je vrouw gaat er gestrekt op zitten, of jij zit gepropt. Om te duiden, dit is alsof je vrouw een fiets deelt met een 10 jarige jongen.

Betreft unisex fiets, elke fiets is unisex. Een vrouw kan op een herenfiets, een man kan op een damesfiets. Met een zitje zou ik eerder kijken naar een damesfiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:41

K1p

Op een Urban Arrow fietsen we allebei prima, en half Nederland zo lijkt het. Zo'n fiets oplossing zoek ik dus. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
K1p schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:50:
Op een Urban Arrow fietsen we allebei prima, en half Nederland zo lijkt het. Zo'n fiets oplossing zoek ik dus. 🙂
Hoe je het ook bekijkt, jij zit veel krapper op de UA dan zij. Nogmaals dit is inherent aan het feit dat een zadel wel hoger kan maar dat een fiets niet echt langer kan worden gemaakt zonder dramatisch de rijeigenschappen te wijzigen.

Het kan, maar een van de twee of beide personen zouden veel fijner fietsen op een fiets van de juiste maat. Dit is ook echt wel een van die dingen die je merkt als je wel een pasende fiets hebt en voelt hoeveel je mist.

Maar goed, de enige optie is dus om een fiets te kiezen waar je vrouw op past en dan zelf maar je erop wurmen. Een fiets die jou past zal zij namelijk nooit mee uit de voeten kunnen.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 03-08-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:40:

En de fiets heeft t licht altijd aan. Op zich best, maar zou niet hoeven. De knop om t licht te bedienen doet helemaal niets (kiox). Is dit ook ergens in te stellen?
Reguliere e-bike verlichting doet 5 watt. Dit is nauwelijks een aanslag op de accu. Mensen kunnen ongeveer 3 a 5 uur fietsen op 1 lading en de fietsverlichting gaat dan in procenten. Het zal je dus 15 a 25 wh kosten puur aan verlichting en daarbij de komende veiligheid. Mensen zien je gewoon eerder en dat mag ook wel iets kosten. Zelf fiets ik altijd met de verlichting aan.

Ik vind het een non issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:40:
Zojuist licht upgrade gedaan op de riese Muller nevo3 gt van mijn vriendin.van supernova mini 2 naar supernova m99 mini pro 25. Dus meer licht én groot licht. Fijn voor in de bossen.
Zo om te zetten, makkelijk klusje.

Nu geeft de m99 t meeste licht met 12v. De Bosch xx gen 2 kan 6v of 12v geven. Dit zou evt te programmeren zijn lees ik.
Hoe kom ik erachter of er nu 6v of 12v is? Zonder meten, want de stekker is te klein om multimeter in te stoppen.

De knop van de verlichting kan door de dealer aan-/uitgeschakeld worden (altijd uit of altijd aan) in de Bosch Diagnosetool. De dealer kan ook het voltage en wattage wijzigen.

Zo gepiept, dus als je een vaste klant bent vast gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:48
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe elektrische fiets. Mijn vriendin heeft een paar maanden terug een Kalkhoff Image 5 Advance+ gekocht en na de fietsendealer te hebben bezocht kom ik zelf op een Image 5 Move+ uit - ik zie geen meerwaarde in de riem voor mijn beperkte gebruik. De fiets wordt met name aangeschaft zodat we samen wat kunnen fietsen af en toe.

Ik heb ook de Kalkhoff met automaat gereden, maar dat vond ik verschrikkelijk. Ook had de dealer een Kalkhoff met traploze versnellingen staan, echter leek dit een ouder model want deze had geen kleurenscherm en dat voelde toch een stuk minder modern anno 2024. Ik kan dat model ook niet terugvinden op de site van Kalkhoff, lijken ze niet meer aan te bieden.

Ik heb ook een Flyer Upstreet 5.40 geprobeerd, maar ik vond de Panasonic motor niet prettig (geluid). Verder wel een hele fijne fiets.

Zijn er verder nog goede alternatieven? Deze lokale dealer heeft wel de voorkeur, maar ik wil me niet beperken tot zijn assortiment.

Belangrijkste eisen:
- kwalitatief goed
- degelijk en wat stoerder uiterlijk (niet te iel frame)
- kleurenscherm
- brede banden
- sterke motor >75Nm
- geen derailleur
- accu in frame
- budget: ~5.000 euro

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
VidaR-9 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:35:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe elektrische fiets. Mijn vriendin heeft een paar maanden terug een Kalkhoff Image 5 Advance+ gekocht en na de fietsendealer te hebben bezocht kom ik zelf op een Image 5 Move+ uit - ik zie geen meerwaarde in de riem voor mijn beperkte gebruik. De fiets wordt met name aangeschaft zodat we samen wat kunnen fietsen af en toe.

Ik heb ook de Kalkhoff met automaat gereden, maar dat vond ik verschrikkelijk. Ook had de dealer een Kalkhoff met traploze versnellingen staan, echter leek dit een ouder model want deze had geen kleurenscherm en dat voelde toch een stuk minder modern anno 2024. Ik kan dat model ook niet terugvinden op de site van Kalkhoff, lijken ze niet meer aan te bieden.

Ik heb ook een Flyer Upstreet 5.40 geprobeerd, maar ik vond de Panasonic motor niet prettig (geluid). Verder wel een hele fijne fiets.

Zijn er verder nog goede alternatieven? Deze lokale dealer heeft wel de voorkeur, maar ik wil me niet beperken tot zijn assortiment.

Belangrijkste eisen:
- kwalitatief goed
- kleurenscherm
- brede banden
- sterke motor >75Nm
- geen derailleur
- accu in frame
De Kalkhoff die je noemt is een uitstekende keuze. Van zusterbedrijf Gazelle is er dan de Ultimate. Daar zijn hier een paar fans van. In (dezelfde?) hoge kwaliteit heb je dan ook de Velo de Ville AEB 890 of SEB 890 waar hier ook fans van zijn. Je noemt Flyer, die hebben de Gotour met Bosch en er kunnen Kiox schermen op. Die is wel duurder dan de andere genoemde fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:57

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

[b]VidaR-9 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Kalkhoff 7 of Riese & Müller Charger4.
De laatste heb ik zelf, eerst zou ik voor de Kalkhoff 7 gaan maar na proefrijden was ik om. Stoer, robuust en rijdt geweldig.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-08 21:26
Ik vind mijn Stella Morena MDB FI helemaal geweldig. Bosch Performance Line CX85 nm in combinatie met Enviolo Automatiq is echt helemaal geweldig. Al 6600 plezierige probleemloze kilometers. 2 maal een beurtje gehad waarbij eenmaal de remblokjes van de hydraulische schijfremmen van TRP zijn vervangen. Verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K1p schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:50:
https://www.fietsunie.nl/...advance-diamondblack-matt

Kalkhoff heeft wel een fiets die van klein naar grootkan, snelspanner er op laten zetten voor het zadel en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
PeepPeepPeep schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
Kalkhoff 7 of Riese & Müller Charger4.
De laatste heb ik zelf, eerst zou ik voor de Kalkhoff 7 gaan maar na proefrijden was ik om. Stoer, robuust en rijdt geweldig.
Mooie fiets zeg!

Maar ken dat merk verder niet? Ik wil wel graag bij een gerenommeerd merk kopen. Mijn schoonouders hebben een Qwic en daar is ook al gedoe mee geweest. En we kennen het VanMoof verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
VidaR-9 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Mooie fiets zeg!

Maar ken dat merk verder niet? Ik wil wel graag bij een gerenommeerd merk kopen. Mijn schoonouders hebben een Qwic en daar is ook al gedoe mee geweest. En we kennen het VanMoof verhaal natuurlijk.
Appel met peren...

Maar koop dan een Gazelle!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:00:
[...]
https://www.fietsunie.nl/...advance-diamondblack-matt

Kalkhoff heeft wel een fiets die van klein naar grootkan, snelspanner er op laten zetten voor het zadel en klaar.
Ook deze fiets kan niet groter worden gemaakt, anders dan dat je het zadel hoger zet. Ik merk dat mensen nog steeds denken aan de hoogte van een fiets (vroeger was de maat van een fiets dan ook de lengte van de zitbuis c-c).

Het probleem met maatgeving is bij een fiets vooral de lengte.

Er is mechanisch niets tegen een zadelpen van 25cm, kijk maar naar Mountainbikes. Toch hebben die ook een maatvoering en die zit hem in de lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Mooie fiets zeg!

Riese & Müller is een topmerk. Niet te vergelijken met Qwic en Van Moof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Mooie fiets zeg!

Kalkhoff en R&M zijn zeer gerenormeerde bedrijven. De fietsenwereld heeft het zwaar, maar deze merken zijn sterk. Los daarvan, anders dan VM zijn de onderdelen van goede kwaliteit en is de elektronica van Bosch, dus eigenlijk door elke FM te servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Kijk vooral wat je dealer aanbiedt. Tussen de gerenommeerde merken is het niet zo spannend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
Dank allen voor de reacties! 👍🏻

Even gekeken naar dealer voor Riese & Müller en blijkbaar zit er 2 dorpen verderop een heel goed aangeschreven dealer. Kende ik niet eens. Maar zeker moeite waard om even te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:14
roffeltjes schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Kijk vooral wat je dealer aanbiedt. Tussen de gerenommeerde merken is het niet zo spannend.
Vind je Frappe ook een gerenomeerd merk, wij hebben dat merk op het oog, komt gewoon met Bosch aandrijving e.d. Ik zie ook zo niet 123 de onderscheidende dingen tussen de merken, behalve de bekende keuzes over zwaarte van de motor, riem/ketting enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
PolderPloer! schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Vind je Frappe ook een gerenomeerd merk
Nee, het is geen VM rommel, maar duidelijk ook nog geen genormeerd merk. Het is een jong Belgisch merk. Prijsstelling zo te zien niet echt gunstig (al heb ik maar kort gekeken).

Op zich geen alarmerende fietsen. Ik heb liever een B merk van een goede FM in de buurt dan een A merk van een dozenschuiver. Dat gezegd hebbende, de prijskwaliteit moet wel gunstig zijn, anders zie ik geen reden om dit hoven een Belgisch merk als Norta of de Duitse en Nederlandse A merken te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

VidaR-9 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:41:
Dank allen voor de reacties! 👍🏻

Even gekeken naar dealer voor Riese & Müller en blijkbaar zit er 2 dorpen verderop een heel goed aangeschreven dealer. Kende ik niet eens. Maar zeker moeite waard om even te kijken.
R&M is (zoals eerder gezegd) een topmerk, de BMW Mercedes onder de fietsen. Succes! En hou ons op de hoogte! 👍

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeepPeepPeep schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

R&M is (zoals eerder gezegd) een topmerk, de BMW Mercedes onder de fietsen. Succes! En hou ons op de hoogte! 👍
Idd, prima qualiteit, maar wat overprijsd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat het vloeken in de kerk is..
En weet ook niet of dit in een apart Fatbike
topic thuis hoort.

Wie rijd er hier op? Hoe vaak moet er onderhoud aan gepleegd worden? Welk model fiets je?

Reden van deze vraag is, ik wil naast mijn woon werk fiets een extra fiets , waar ik een 2de.persoon en wat extra spullen op kan meenmenen.
Voorkeur met riem. Ik kom dan uit op de Brekr F250 en Phatfour FLX plus. Wil wel voor een kwaliteits fiets gaan en geen gashendel of opvoer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:10:
Ik weet dat het vloeken in de kerk is..
En weet ook niet of dit in een apart Fatbike
topic thuis hoort.

Wie rijd er hier op? Hoe vaak moet er onderhoud aan gepleegd worden? Welk model fiets je?

Reden van deze vraag is, ik wil naast mijn woon werk fiets een extra fiets , waar ik een 2de.persoon en wat extra spullen op kan meenmenen.
Voorkeur met riem. Ik kom dan uit op de Brekr F250 en Phatfour FLX plus. Wil wel voor een kwaliteits fiets gaan en geen gashendel of opvoer gedoe.
Fatbikes zijn zeeeeeeer diefstalgevoelig en heel moeilijk te verzekeren. Iets om in de overwegingen mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Las dat de.Phatfour en Brekr modellen wel te verzekeren zijn, verwacht daar niet zon probleem mee.

Weet dat je voor het merk Doppio oa 2 sloten en een foto moet maken waar en hoe hij op slot staat

Alternatief was een e scooter, maar die zijn mij te lomp. En heb meer bewegingvrijheid met een fatbike

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

Mijn Beone E-volution is gepikt, en dus na 11 jaar plezier moet ik een nieuwe kopen.
Wil niet teveel gedoe en tierlantijnen, ik gebruik het nog maar af en toe, daar ik een e-scooter heb waar ik nog meer op rijdt.
Dus bij de Decathlon maar een goedkope e-bike gekocht.
Van €1899 voor €1699, laat er wel een AXA slot op zetten i.p.v. de standaard.
Connected elektrische stadsfiets Elops 920 E Connect hoog frame.
Denderend?
Nee.
Functioneel.
Ja.
Ik onderhoud het zelf wel, ben sowieso wel van het poetsen, inspuiten met anti-roest, invetten en dat soort zaken.
Denk dat ik er wel een jaar of 5 plezier van kan hebben.
Gewone stadsfiets, want op mijn 53e merk ik dat continue gebukt op zo'n sportieve fiets het niet meer voor mij doet.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:30
Vraagje over de LED Remote & Intuvia 100 display op mijn Batavus Finez E-go Power Exclusive Smart

Ik heb deze elektrische fiets gisteren ontvangen van de leverancier, wat mij opvalt is dat ik mijn verlichting niet kan uitzetten met de verlichting knop (lang indrukken), uiteraard gaat de verlichting wel uit als ik de LED remote uitzet, is dit een storing of verkeerd geprogrammeerd door de leverancier, of hoort de verlichting altijd aan te staan.

Wat mij ook opviel is dat mijn LED remote en Intuvia 100 display niet uit zich zelf uit gaat als hij stil staat. Je moet dus altijd handmatig de LED remote uitzetten. Is dit normaal, of kan dit ook veranderd worden dat hij na bijv. 60 seconde zelf uitgaat.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:19
Ik lees met veel plezier de verhalen in deze topic!

Mijn werkgever biedt sinds mei een leaseregeling aan. De constructie is dusdanig zo, dat je woon-werk km's moet maken om er echt fiscaal voordeel van te hebben (netto €0,35 p/km). Ik heb besloten om de handschoen op te pakken.

Met veel plezier fiets ik nu zo'n 2 maanden met een mat zwarte Advanced Trekking Pro X Wave. Stijf frame met lage instap, Bosch CX Performance met smart systems, kwalitatief netjes afgemonteerd met o.a. brede banden van 55mm en ruime garantievoorwaarden (4 jaar op accu & motor, 30 jaar op frame).

Mijn vrouw heeft zo'n 4 jaar een Stella met een Shimano E-6100 motor. We hebben van begin af aan, zo nu en dan de melding W013 gehad. Dit was eenvoudig op te lossen door de fiets op de standaard te zetten en de display/fiets uit en aan te zetten.
Vorige week kwam daar de melding E010 bovenop. Sindsdien geeft de fiets beide meldingen en is er geen elektrische ondersteuning meer. Nu geeft Stella aan dat er een nieuwe motor in moet (€900 excl. arbeid). We gaven aan dat dit niet acceptabel is van nog geen 4 jaar oud, met slechts 3k op de teller. Stella komt niet verder dan 15% coulance. We zijn in conclaaf met de verzekeraar wat onze rechten zijn in deze.

Een vraag aan de fietsmakers in deze topic: is iemand van jullie bekend met deze foutmeldingen? Als de display wordt aangezet, dan komt er gelijk een melding W013 gevolgd door E010. Is het vervangen van de motor de enige oplossing? Lijkt me dat dit te repareren moet zijn.

W013 - Initialization of torque sensor not completed successfully.
E010 - A system error was detected. Power assistance is not provided during riding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:38
SjakieZulu schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:22:
.....

E010 - A system error was detected. Power assistance is not provided during riding.
De Shimano Steps error codes ingegeven op het www:
W013 De krachtsensor kan alleen worden ingesteld als de pedalen onberoerd zijn. Daarom de motor inschakelen als je naast de ebike staat en ook de ketting nergens tegenaan leunt. (bron)
E010 Deze foutmelding kan verschijnen als de contacten van de connectors geoxideerd zijn. Inspuiten met contactreiniger spray kan helpen om de oxide te verwijderen en enigszins te voorkomen. (bron)

Dus misschien is het vervangen van de motor wat voorbarig, maar irritant is het wel.

15% coulance is wat anders dan garantie op basis van verwachte levensduur die in Nederland geldt.
Coulance is feitelijk het afkopen van verdere claims.
in geval van garantie gaat het om de hoogte van de eigen bijdrage bij vervanging na 2 jaar.
Als bv de verwachte levensduur van de motor 10 jaar bedraagt en hij moet na 4 jaar vervangen worden, dan is het bedrag wat de gebruiker moet bijdragen 4/10 van de waarde van de nieuwe motor. (€360,-)
Het verschil met de wettelijke EU garantie van 2 jaar en de garantie op basis van levensduur is dat de 2 jaar vaak fabrieksgarantie betreft en de laatste meestal voor rekening komt van de verkoper. (€540,-)

Daarom kan een coulance aanbod voor hun voordeliger uitpakken, als het bv om een kortingsregeling gaat als je een nieuwe ebike koopt. (bv 15% van €3000= €450,- korting)

Gaat het echter om een coulance van 15% voor de nieuwe motor (€135,- korting), dan is het aanbod wat karig, vooral omdat je dan zelf flink moet bijdragen (€765,-) en meestal van verdere garantie claims moet afzien.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 06-08-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:07
Barfman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:14:
Vraagje over de LED Remote & Intuvia 100 display op mijn Batavus Finez E-go Power Exclusive Smart

Ik heb deze elektrische fiets gisteren ontvangen van de leverancier, wat mij opvalt is dat ik mijn verlichting niet kan uitzetten met de verlichting knop (lang indrukken), uiteraard gaat de verlichting wel uit als ik de LED remote uitzet, is dit een storing of verkeerd geprogrammeerd door de leverancier, of hoort de verlichting altijd aan te staan.

Wat mij ook opviel is dat mijn LED remote en Intuvia 100 display niet uit zich zelf uit gaat als hij stil staat. Je moet dus altijd handmatig de LED remote uitzetten. Is dit normaal, of kan dit ook veranderd worden dat hij na bijv. 60 seconde zelf uitgaat.
Zelf heb ik een Gazelle Grenoble C8 2024 met led remote en intuvia 100 display en ik kan met de verlichting knop gewoon de verlichting aan of uitzetten (lang indrukken). Het automatisch uitschakelen van de led remote / display heb ik niet getest aangezien ik na het fietsen vrijwel gelijk de led remote uitzet.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:14
roffeltjes schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 06:42:
[...]

Nee, het is geen VM rommel, maar duidelijk ook nog geen genormeerd merk. Het is een jong Belgisch merk. Prijsstelling zo te zien niet echt gunstig (al heb ik maar kort gekeken).

Op zich geen alarmerende fietsen. Ik heb liever een B merk van een goede FM in de buurt dan een A merk van een dozenschuiver. Dat gezegd hebbende, de prijskwaliteit moet wel gunstig zijn, anders zie ik geen reden om dit hoven een Belgisch merk als Norta of de Duitse en Nederlandse A merken te kiezen.
Thanks voor je feedback. Wij zoeken een fiets voor onze zoon die naar middelbaar onderwijs gaat en 25km per dag moet fietsen. Zat eerst te kijken naar tweede hands markt, maar zo’n beetje iedereen raadt ons nieuw aan. Ik ben niet zo van nieuw, want zodra je iets gekocht hebt is er 20 of 30% vanaf. Wat raad je aan? Budget is max 2000, minder mag altijd natuurlijk, graag zelfs. Ik zet in op een bosch middenmoter, verder geen echte eisen behalve degelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
PolderPloer! schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Thanks voor je feedback. Wij zoeken een fiets voor onze zoon die naar middelbaar onderwijs gaat en 25km per dag moet fietsen. Zat eerst te kijken naar tweede hands markt, maar zo’n beetje iedereen raadt ons nieuw aan. Ik ben niet zo van nieuw, want zodra je iets gekocht hebt is er 20 of 30% vanaf. Wat raad je aan? Budget is max 2000, minder mag altijd natuurlijk, graag zelfs. Ik zet in op een bosch middenmoter, verder geen echte eisen behalve degelijkheid.
Waarom raden ze gebruikt af? Het is inmiddels heel goed mogelijk een gebruikte met Bosch / Panasonic / Yamaha en een nieuwe accu en garantie te scoren voor €1500. Toch perfect voor naar school?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
SjakieZulu schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:22:
Ik lees met veel plezier de verhalen in deze topic!

Mijn werkgever biedt sinds mei een leaseregeling aan. De constructie is dusdanig zo, dat je woon-werk km's moet maken om er echt fiscaal voordeel van te hebben (netto €0,35 p/km). Ik heb besloten om de handschoen op te pakken.

Met veel plezier fiets ik nu zo'n 2 maanden met een mat zwarte Advanced Trekking Pro X Wave. Stijf frame met lage instap, Bosch CX Performance met smart systems, kwalitatief netjes afgemonteerd met o.a. brede banden van 55mm en ruime garantievoorwaarden (4 jaar op accu & motor, 30 jaar op frame).

Mijn vrouw heeft zo'n 4 jaar een Stella met een Shimano E-6100 motor. We hebben van begin af aan, zo nu en dan de melding W013 gehad. Dit was eenvoudig op te lossen door de fiets op de standaard te zetten en de display/fiets uit en aan te zetten.
Vorige week kwam daar de melding E010 bovenop. Sindsdien geeft de fiets beide meldingen en is er geen elektrische ondersteuning meer. Nu geeft Stella aan dat er een nieuwe motor in moet (€900 excl. arbeid). We gaven aan dat dit niet acceptabel is van nog geen 4 jaar oud, met slechts 3k op de teller. Stella komt niet verder dan 15% coulance. We zijn in conclaaf met de verzekeraar wat onze rechten zijn in deze.

Een vraag aan de fietsmakers in deze topic: is iemand van jullie bekend met deze foutmeldingen? Als de display wordt aangezet, dan komt er gelijk een melding W013 gevolgd door E010. Is het vervangen van de motor de enige oplossing? Lijkt me dat dit te repareren moet zijn.

@elinx noemt de foutmeldingen al. In praktijk is W013 altijd of de pedalen niet vrij bij starten of de cranks te strak op de trapas gedraaid. Bij dat laatste kan ik mij ook goed voorstellen dat na verloop E010 op kan treden.

Accu contacten schoonmaken, cranks eraf halen en als test (te) losjes monteren, goed de pedalen vrij bij het starten, en eventueel een second opinion bij een ‘betere’ winkel.

De kosten die Stella noemt lijken me trouwens te hoog. Als je precies het type motor noemt kan ik even de adviesprijs van Shimano opzoeken.

@elinx garantie naar minimaal te verwachten levensduur is er zeker. Je onderscheidt alleen niet duidelijk minimaal en gemiddeld. Als de verkoper de gemiddelde levensduur moest garanderen zou die ongeveer de helft van de klanten moeten compenseren (aanname ‘normaal verdeling’).

Bovendien, de fiets is niet verloren. Er is een reparatie nodig.

Een ebike met Bosch of Panasonic kan zeker 12+ jaar mee gaan. Houdt daarbij ook in je achterhoofd dat Impulse, Brose, Emotion, Multicycle, en vele anderen echt geen 8 jaar mee gaan. Dus in de markt is de levensduur iets korter en het aantal motoren dat gebruikelijk vervangen moeten komt iets vaker voor dan we nu bij Shimano, Bosch etc aan denken.

Zonder al te veel moeite kun je 5 jaar garantie krijgen. Er zijn winkels, winkelketens en verzekeraars die dat aanbieden. Daarnaast zijn er alle gebruikelijke/lokale fietsenwinkels met na de garantie nog een boel service (hulp om bij leverancier te claimen, coulance betaald door ondernemer, en reparaties zonder arbeidsloon te berekenen). En als laatste heb je de bedrijven die na 24 maanden hun handen er vanaf trekken. En daar is Stella het grootste voorbeeld van.

@SjakieZulu ik hoop dat de tips helpen!

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 06-08-2024 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:42:
[...]

....
... garantie naar minimaal te verwachten levensduur is er zeker. ....

.... de fiets is niet verloren. Er is een reparatie nodig.

.... Bosch of Panasonic kan zeker 12+ jaar mee gaan.....
Impulse, Brose, Emotion, Multicycle, en vele anderen echt geen 8 jaar mee gaan. ..... het aantal motoren dat gebruikelijk vervangen moeten komt iets vaker voor dan we nu bij Shimano, Bosch etc aan denken.

Zonder al te veel moeite kun je 5 jaar garantie krijgen. .... heb je de bedrijven die na 24 maanden hun handen er vanaf trekken. En daar is Stella het grootste voorbeeld van.
...
De 5 jaar garantie uitbreiding is feitelijk een verzekering omdat er apart voor betaald wordt.
Voordeel daarvan is, dat het net als de 2 jaar EU garantie gaat om (meestal) "geen gezeur" garantie.
Iets wat je wel kan verwachten bij een garantieclaim op basis van verwachte levensduur, zoals nu ook het geval is bij Stella.
Het gaat niet om de werkelijke levensduur, want die kan aanmerkelijk hoger zijn. De minimaal verwachte levensduur is mi waarvan wordt uitgegaan. Of dit 12 jaar is of iets lager. Zeker is wel dat dit langer dan 4 jaar behoort te zijn.

Als de verwachte levensduur niet formeel is vastgelegd is dat al een punt van discussie.
Hetzelfde als de verkoper ontkent dat er nog garantie bestaat na 2 jaar, zoals Stella lijkt te doen.
Zoals gezegd is coulance iets anders dan garantie, maar kan soms wel beter uitpakken. Vooral als je het vertrouwen verloren bent.
Echter als het coulancevoorstel feitelijk niks voorstelt heb je er als klant weinig tot niks aan. Daar lijkt het in het geval van @SjakieZulu op
Als de reparatiekosten hoger worden opgegeven dan de werkelijke kosten, komt het erop neer dat je ondanks de 15% coulance waarschijnlijk het hele reparatie bedrag zelf betaald.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 07-08-2024 01:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:10:
Ik weet dat het vloeken in de kerk is...

Wil wel voor een kwaliteits fiets gaan en geen gashendel of opvoer gedoe.
Dan vloek je niet in de kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
PolderPloer! schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:30:
[...]

Thanks voor je feedback. Wij zoeken een fiets voor onze zoon die naar middelbaar onderwijs gaat en 25km per dag moet fietsen.

Zat eerst te kijken naar tweede hands markt, maar zo’n beetje iedereen raadt ons nieuw aan.
Fietsrnstallingen zijn de hel op aarde voor fietsen.

Ik zou daarom zeker kijken naar een occasion van de plaatselikke FM. Ook de 40nm Bosch instapper is prima voor dit doel.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 07-08-2024 06:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:51:
[...]
.
Zoals gezegd is coulance iets anders dan garantie, maar kan soms wel beter uitpakken.
Dit vind ik ook zo lastig
Bosch is heel soepel en zelf heb ik met Yamaha ook een nieuwe motor gehad die buiten garantie was en een sloot kilometers had meegemaakt.

Maat coulance is iets waar je niet op kan rekening, dus hoewel ik het wel in mijn advies laat meetellen vind ik het een gevaarlijke kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:51:
[...]
De 5 jaar garantie uitbreiding is feitelijk een verzekering omdat er apart voor betaald wordt.
Geef ik gratis weg. Ok, ja, als we een hele scherpe prijs moeten maken gaat het er af.
Als de reparatiekosten hoger worden opgegeven dan de werkelijke kosten, komt het erop neer dat je ondanks de 15% coulance waarschijnlijk het hele reparatie bedrag zelf betaald.
Dat vrees ik ook ja. En dan word je gewoon genaaid. Ook dikke kans dat Shimano wél 15% geeft aan Stella.

@SjakieZulu eerst de tips proberen, daarna zeker bij Stella aankaarten dat de prijs niet klopt.

Koppel je het terug? Wij zijn benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Barfman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:14:

Licht schakel functie kan aan of uit gezet worden door de dealer.

De fiets gaat vanzelf uit, maar pas na iets van 10 min geloof ik. Buitenshuis kun je het beste het display eraf halen en dan gaat ie ook wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
@Foxhill bedankt, dan ga ik maar even contact opnemen met de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:25:
.....
Maat coulance is iets waar je niet op kan rekening, ....
Foxhill schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:34:
....
Geef ik gratis weg. Ok, ja, als we een hele scherpe prijs moeten maken gaat het er af.
....
Dat vrees ik ook ja. En dan word je gewoon genaaid. Ook dikke kans dat Shimano wél 15% geeft aan Stella.

@SjakieZulu eerst de tips proberen, daarna zeker bij Stella aankaarten dat de prijs niet klopt.

Koppel je het terug? Wij zijn benieuwd.
Uiteindelijk gaat het om het hele economische en emotionele plaatje.
De kosten/baten en lasten/lusten verhouding zijn voor iedereen anders. Voor niks gaat alleen de zon op.

Wil je het onderste uit de kan, sta je op je rechten dan zal je na de 2 jaar garantieperiode sterk in je schoenen moeten staan, want er is een verschil tussen "recht hebben" en "recht krijgen"
Een goed coulance voorstel kan dan voor beide partijen bevredigend uitpakken, maar hoef je inderdaad niet altijd op te rekenen, omdat dit om een onderhandse schikking gaat, waar geen wettelijke regeling voor is.
Maar in dit specifieke geval lijkt het verre van een redelijk coulance voorstel.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 07-08-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 14:09
Hallo,

Ik ben in het bezit van 2 fietsen met Bosch accu, een tube en een in de bagagedrager.
Nu wilde ik de bagagedrager overzetten naar de fiets met de tube accu en de accuś koppelen.
Maar daar heb je een kabbel voor nodig en die kan je vinden (2x male) maar die is maar max 30 cm .
https://www.e-bikeaccu.nl...ange-extender-300mm-kabel
Weet iemand of er langere kabels bestaan ? zou je deze makkelijk zelf kunnen verlengen ik neem aan waterdicht ? Of is er een betere methode om deze te koppelen? Er zijn wel koppelkabels maar die zitten in het frame en dat kan niet zo als ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
piotr123 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:59:
Hallo,

Ik ben in het bezit van 2 fietsen met Bosch accu, een tube en een in de bagagedrager.
Nu wilde ik de bagagedrager overzetten naar de fiets met de tube accu en de accuś koppelen.
Maar daar heb je een kabbel voor nodig en die kan je vinden (2x male) maar die is maar max 30 cm .
https://www.e-bikeaccu.nl...ange-extender-300mm-kabel
Weet iemand of er langere kabels bestaan ? zou je deze makkelijk zelf kunnen verlengen ik neem aan waterdicht ? Of is er een betere methode om deze te koppelen? Er zijn wel koppelkabels maar die zitten in het frame en dat kan niet zo als ik het wil.
Op basis van je inleiding lijkt het me dat dit geen nieuwe fietsen met Bosch Smart zijn? Als het geen Bosch Smart is dan kun je geen twee accu’s tegelijk aankoppelen als dat niet origineel op de fiets hoort. Dat is softwarematig in de motor bepaald. Je zult dan zelf iets van een stekker moeten wisselen of een schakelaar moeten maken.

Als je wel Bosch Smart hebt dan kun je inderdaad een accu op de laadaansluiting bij aansluiten. Dat kan met twee gewone accus zoals je nu wilt doen. De PowerMore kabel is bedoeld voor de PowerMore range extender accu. Ik denk dat die wel werkt op een gewone accu, maar weet dat niet zeker. Bij een gewone accu moet het ook kunnen met kabels áchter de laadplug (zeg maar ‘in’ de fiets), maar dat zul je verder moeten uitzoeken.

Heb je Bosch Smart of het vorige systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Op basis van je inleiding lijkt het me dat dit geen nieuwe fietsen met Bosch Smart zijn? Als het geen Bosch Smart is dan kun je geen twee accu’s tegelijk aankoppelen als dat niet origineel op de fiets hoort. Dat is softwarematig in de motor bepaald. Je zult dan zelf iets van een stekker moeten wisselen of een schakelaar moeten maken.

Als je wel Bosch Smart hebt dan kun je inderdaad een accu op de laadaansluiting bij aansluiten. Dat kan met twee gewone accus zoals je nu wilt doen. De PowerMore kabel is bedoeld voor de PowerMore range extender accu. Ik denk dat die wel werkt op een gewone accu, maar weet dat niet zeker. Bij een gewone accu moet het ook kunnen met kabels áchter de laadplug (zeg maar ‘in’ de fiets), maar dat zul je verder moeten uitzoeken.

Bij het 'vorige' systeem (met de 'oude' Intuvia) waren er wel degelijk fietsen met 2 batterijen (R&M Supercharger bv).
Er was toen een speciale kabel die beide batterijen kon verbinden, en het systeem werkte zo dat de batterijen om en om werden leeg gereden per 10%.
Of die kabel nu nog bestaat weet ik niet, en hoe je dat moet instellen... no idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-08 14:09
Foxhill schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Dank je voor je antwoord, een fiets is van 2014 en de "nieuwe" is 1,5 jaar oud en is een batavus finez met tube accu. Er staat nergens smart op, het is de oude intuvia. Ik zal het niet vaak gebruiken maar ik had ineens het idee toen ik die range extender had gezien van dat moet ook anders kunnen met de spullen die al heb.

[ Voor 4% gewijzigd door piotr123 op 07-08-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Bij het 'vorige' systeem (met de 'oude' Intuvia) waren er wel degelijk fietsen met 2 batterijen (R&M Supercharger bv).
Er was toen een speciale kabel die beide batterijen kon verbinden, en het systeem werkte zo dat de batterijen om en om werden leeg gereden per 10%.
Of die kabel nu nog bestaat weet ik niet, en hoe je dat moet instellen... no idea.
Weet ik. Heb zelf wel dual battery Victorias verkocht. Alleen zoals ik zeg, dat is met software in de motor bepaald. Dus kun je niet opbouwen. Of je moet kabels wisselen of een schakelaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:07
@Barfman

Ik heb nog ff gekeken of de led remote en het intuvia 100 display van zelf uitgaat na het fietsen. De precieze tijd weet ik niet maar toen ik na 12 minuten keek was de led remote en het display uit.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
piotr123 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Dank je voor je antwoord, een fiets is van 2014 en de "nieuwe" is 1,5 jaar oud en is een batavus finez met tube accu. Er staat nergens smart op, het is de oude intuvia. Ik zal het niet vaak gebruiken maar ik had ineens het idee toen ik die range extender had gezien van dat moet ook anders kunnen met de spullen die al heb.
De kabel van de donor fiets afhalen en zelf met een schakelaar ertussen de (4?) kabels aansluiten. Of bijvoorbeeld EAN 4047025643054. Iets origineels is er niet. Als er maar 1 accu tegelijk contact maakt werkt het wel, 2 accu’s tegelijk geeft storing met jouw software. Ik heb het nooit getest.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 07-08-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Dank voor jullie input @elinx @Foxhill !

Tot voor kort was de melding W013 makkelijk op te lossen door de fiets opnieuw op te starten, terwijl de fiets op de standaard stond.

De fiets staat momenteel bij Stella Helmond, kan de crank test pas later uitvoeren
Accu en display connectoren had ik reeds schoongemaakt en ingespoten. Is een van de tips als je googled op melding E010 icm Shimano E6100.

Kunnen jullie een betere reparateur/werkplaats adviseren in de regio Eindhoven/Helmond? Liefst gespecialiseerd in Shimano motoren. Een second opinion lijkt me zeker verstandig.

De motor betreft een Shimano E6100 middenmotor, met een Nexus DI2 versnellingsnaaf. @Foxhill Graag hoor ik wat de adviesprijs is vanuit Shimano.

Ik vind het simpelweg vervangen van de motor een heel makkelijke (en dure) oplossing. De monteur gaf aan de foutmelding niet uit te kunnen lezen. Twijfel dus behoorlijk aan de expertise van de monteur!
Deze oplossing is te duur en helemaal niet sustainable. Ik zoek een kundige monteur die echt iets kan repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-08 21:26
Ik heb heel erg goede ervaringen met de Stella monteurs in Roermond. Deze zijn echt kundige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
GeorgeBfast schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:16:
Ik heb heel erg goede ervaringen met de Stella monteurs in Roermond. Deze zijn echt kundige mensen.
Dat is nou het voordeel van een (locale) dealer hebben bij aftersales. Goed in onderhoud houden is beter voor je e-bike en beter voor het comfort. Win-win dus.

Zo heb ik ook mijn favoriete fietsenmaker in de buurt, ik ken die mensen en die leveren gewoon goed werk af.

Kijk ik naar mijn Gazelle dan heeft deze maar weinig onderhoud nodig. Hij blijft gewoon soepel fietsen. Dat is niet zo zeer van beter of niet beter; een fiets in onderhoud (kunnen) houden loont dus. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
Megapaul schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:19:
@Barfman

Ik heb nog ff gekeken of de led remote en het intuvia 100 display van zelf uitgaat na het fietsen. De precieze tijd weet ik niet maar toen ik na 12 minuten keek was de led remote en het display uit.
Bedankt, dat vertelde de dealer ook al dat het makkelijk 10 Minuten of meer kan duren, de knop voor de koplampen gaan ze na de eerste service beurt activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
SjakieZulu schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:06:
Dank voor jullie input @elinx @Foxhill !

Tot voor kort was de melding W013 makkelijk op te lossen door de fiets opnieuw op te starten, terwijl de fiets op de standaard stond.

De fiets staat momenteel bij Stella Helmond, kan de crank test pas later uitvoeren
Accu en display connectoren had ik reeds schoongemaakt en ingespoten. Is een van de tips als je googled op melding E010 icm Shimano E6100.

Kunnen jullie een betere reparateur/werkplaats adviseren in de regio Eindhoven/Helmond? Liefst gespecialiseerd in Shimano motoren. Een second opinion lijkt me zeker verstandig.

De motor betreft een Shimano E6100 middenmotor, met een Nexus DI2 versnellingsnaaf. @Foxhill Graag hoor ik wat de adviesprijs is vanuit Shimano.

Ik vind het simpelweg vervangen van de motor een heel makkelijke (en dure) oplossing. De monteur gaf aan de foutmelding niet uit te kunnen lezen. Twijfel dus behoorlijk aan de expertise van de monteur!
Deze oplossing is te duur en helemaal niet sustainable. Ik zoek een kundige monteur die echt iets kan repareren.
Ik zie geen motoren in de webshop van Shimano. Ook niet met de motor code die je mij nog gaf. Bij Bosch, Panasonic, etc kun je de prijzen gewoon vinden. Blijkbaar bij Shimano altijd eerst even ticket aanmaken of bellen. Dat wist ik niet omdat het al lang niet meer voorkwam dat we een Shimano motor moesten kopen, en wij normaal zeker de eerste 3 jaar wel even eerst coulance aanvragen (dus dan sowieso eerst bellen).

Ik ben wel benieuwd wat een andere winkel of andere Stella vestiging aanbiedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjakieZulu
Foxhill schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:32:
[...]

Ik zie geen motoren in de webshop van Shimano. Ook niet met de motor code die je mij nog gaf. Bij Bosch, Panasonic, etc kun je de prijzen gewoon vinden. Blijkbaar bij Shimano altijd eerst even ticket aanmaken of bellen. Dat wist ik niet omdat het al lang niet meer voorkwam dat we een Shimano motor moesten kopen, en wij normaal zeker de eerste 3 jaar wel even eerst coulance aanvragen (dus dan sowieso eerst bellen).

Ik ben wel benieuwd wat een andere winkel of andere Stella vestiging aanbiedt.
Eerste hit op ebay geeft een prijs van circa €400 incl. verzendkosten. Nieuw, verzonden door een ''topverkoper'' uit Duitsland. Dat scheelt niet zo'n klein beetje ivm waar Stella mee komt (€1.000 met 15% ''coulance''). Geeft aan dat Stella het niet netjes wil oplossen en er zelfs gewoon aan wil verdienen.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit niet valt te repareren. Waarom vervangen is reparatie mogelijk is?
Ik ga dit voorleggen aan een officiele Shimano service center in de buurt (Gemert of Asten).

Parallel hieraan start ik een juridisch traject via rechtsbijstand. Naast een werkplaatsbezoek heb ik ook het hoofdkantoor van Stella gebeld. Verder dan een coulance van 15% op een nieuwe motor kwamen ze niet.
Koop ik een keer niet bij een lokale fietsmaker (geen deel uitmakend van een keten) krijg ik dit :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:11
Zowel mijn vrouw als ik zijn op zoek naar een nieuwe e-bike 25km/u met Bosch Performance Line CX (smart system).

Beiden gebruiken we de fiets voor het woon- en werk verkeer, tourtochten +/- 70km en fietsen in buitenland met berg -en heuvelachtige gebieden.

Momenteel fietsen we met tevredenheid al meer dan 5 jaar met een Deore XT 11.
Aangezien ik voor beide fietsen steeds voor het regelmatige onderhoud insta en poetsbeurten vaker langer uitstel, vroeg ik me af of een Rohloff E-14 naaf met riem een betere keuze zou zijn, helaas een + 2000 Euro duurder bij een Ries & Müller.

Voordelen voor ons zouden zijn:
- Vraagt minder onderhoud,
- Bij platte band geen vieze handen door ketting,
- Schakelt automatisch terug bij plotse stilstand in een versnelling naar keuze,
- Langere levensduur

Nadeel,
- Duur systeem tov Deore XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Moris schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:01:
Zowel mijn vrouw als ik zijn op zoek naar een nieuwe e-bike 25km/u met Bosch Performance Line CX (smart system).

Beiden gebruiken we de fiets voor het woon- en werk verkeer, tourtochten +/- 70km en fietsen in buitenland met berg -en heuvelachtige gebieden.

Aangezien ik voor beide fietsen steeds voor het regelmatige onderhoud insta en poetsbeurten vaker langer uitstel, vroeg ik me af of een Rohloff E-14 naaf met riem een betere keuze zou zijn, helaas een + 2000 Euro duurder bij een Ries & Müller.

- Schakelt automatisch terug bij plotse stilstand in een versnelling naar keuze,
- Langere levensduur

Nadeel,
Enige nadeel van Rohloff is prijs en gewicht. Waarbij gewicht op ebike minder relevant is.
Je bespaart iets aan onderhoud tov een ketting/derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

- Langere levensduur

Nadeel,
Er is idd maar 1 nadeel, en dat is de prijs, de rest is superieur. Dus als je het kan betalen en er voor over hebt, dan gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:14

B64

- Langere levensduur

Nadeel,
Een Rohloff naaf heeft óók onderhoud nodig, daarvan moet namelijk geregeld de olie worden ververst. Iedere 5000 km, maar minstens eens per jaar. Je kunt het zelf doen, maar wel iets om rekening mee te houden.

Je zou dan bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar een Alfine 11, die is heel wat minder onderhoudsgevoelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
SjakieZulu schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Eerste hit op ebay geeft een prijs van circa €400......

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit niet valt te repareren. Waarom vervangen is reparatie mogelijk is?
Ik ga dit voorleggen aan een officiele Shimano service center...
€400,- is mi wel aan de lage kant, maar als je eea zelf wilt oppakken een mooie prijs.
Zelf had ik eerder gelinkt naar een webshop die ze aanbiedt voor €675,- wat ik meer een realistische prijs vind.

Persoonlijk denk ik ook niet dat de motor zelf defect zal zijn, vooral omdat je eerder geen andere problemen had.
Het probleem is een gebrekkige controllercommunicatie. Tja, dat kan inhouden, slechte connector verbindingen, maar ook slechte soldeer verbindingen op de controller of accu.
Een monteur met specifieke ervaring mbt Shimano storingen zal wel weten waar dit het meest zou kunnen voorkomen.
Een algemene FM mist die specifieke kennis als hij een dergelijke storing nimmer zelf heeft gezien of opgelost, omdat de klacht meteen naar Shimano werd doorgezet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• VidaR-9
VidaR-9 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:35:

Belangrijkste eisen:
- kwalitatief goed
- kleurenscherm
- brede banden
- sterke motor >75Nm
- geen derailleur
- accu in frame
Even mezelf quoten om een update te geven over mijn zoektocht naar een nieuwe fiets.

Naar aanleiding van tips op deze post gaan kijken bij een dealer die zowel Kalkhoff als Riese & Müller levert. Nogmaals gereden op de Image 5 Advance+ en ter vergelijking op een Charger 4 Vario. De R&M vond ik echt een mooie fiets, maar de zit was toch wel sportief en ook qua prijs best een bak duurder.

De verkoper kwam toen met een Kalkhoff Entice 5 Excite+ aan. Wauw wat een gave fiets om te zien! Qua sportiviteit net tussen de andere 2 fietsen in, en qua afmontage en prijs ook. En daarnaast was ik direct verliefd op de stoerdere looks en kleur (mat grijs)! Een fiets die ik zelf helemaal gemist had, want ik dacht dat Kalkhoff in het Allroad segment enkel fietsen met derailleur leverde. Dus top suggestie van de verkoper! Sowieso erg prettig geholpen. Die fiets is het dus geworden; nu 2-3 weken wachten.. Echt heel blij met deze totale verrassing! *O*

Snelle foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPhnzMHyrkFfurYfpWjcw3X5ocY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2qMtroEFn4hmOKp7bmydDXB.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.kalkhoff-bike...68&ipmc_frame_shape=52206

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-08 22:45
gefeliciteerd, inderdaad erg mooie fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
@VidaR-9 Mooie fiets! Ik heb recent ook een Kalkhoff gekocht en ben dit model (met riem) ook niet tegengekomen. Denk dat ik jouw fiets mooier vind dan de mijne (Image 7.B Excite+).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tris123
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-08-2024
Leuk dat dit topic er is. Een jaar geleden ontdekte ik de ombouw sets. Een maat van mij leek dit een leuk idee, maar hij is niet zo handig, maar ik gelukkig wel, dus heb hier en daar de componenten bij elkaar verzameld voor hem en ben gaan bouwen.

Knip

[ Voor 90% gewijzigd door Notna op 11-08-2024 11:28 . Reden: Hoe goed ook opgezet; het bespreken van het effectief opvoeren van fietsen is op GoT niet toegstaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
tris123 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:31:
Leuk dat dit topic er is. Een jaar geleden ontdekte ik de ombouw sets. ....
..... De CYC X1 Pro Gen 4 is op de Giant terecht gekomen. Een uitdaging,....
Ik vind het prachtig als er weer een een conversie ervaring wordt geplaatst. Ook fijn dat het weer eens wat anders is dan de Bafang, Tongsheng of een naafmotor.
Maar een CYC X1 Pro Gen 4 is toch wel extravagant.
Meestal zie je dit soort conversies in de US en niet in de EU.
Persoonlijk zou ik dit nimmer aangedurft hebben, mbt specificaties en prijs ervan.
Ik hoop dat je maat en jij er lang plezier van mogen hebben.
Doe wel voorzichtig.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 10-08-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
@tris123 Met die ombouw mag je toch niet de weg op? Een E-bike mag Max 250W ondersteuning bieden en een speed pedelec 4000W, terwijl jouw ombouw op 5500W zit. Daarnaast zijn er nog meer eisen, waaraan je mogelijk niet voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
tris123 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:31:
Leuk dat dit topic er is. Een jaar geleden ontdekte ik de ombouw sets. Een maat van mij leek dit een leuk idee, maar hij is niet zo handig, maar ik gelukkig wel, dus heb hier en daar de componenten bij elkaar verzameld voor hem en ben gaan bouwen.

knip
Je hebt een brommer of motorfiets gebouwd op buizen, remmen, lagers, etc van een fiets. Met een overtreffende trap aan koppel. Je hebt zelf een behoorlijke hoeveelheid accu’s aan elkaar geknoopt.

Ik hoop dat mijn vrouw en kind(eren) je niet tegenkomen op straat. En als dit voertuig in de media terecht komt hoop ik voor mijn (fiets)branche dat die niet onterecht als ‘fiets’ genoemd wordt.

Bovendien (terecht) verboden in dit topic.

[ Voor 70% gewijzigd door Notna op 11-08-2024 11:28 . Reden: Quote knip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
L.N. schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:07:
@tris123 Met die ombouw mag je toch niet de weg op? .....
Deze motor is buitencategorie mbt prijs en specificaties (5kW 250Nm) en mag nimmer op de openbare weg, maar ik vermoed dat @tris123 daar heel goed van op de hoogte is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
jimh307 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:32:
@Tommie12 Waar bestaat jouw parcours uit? Zo ziet het er bij mij uit na 12750 km.

Ik vergat te melden dat jij je nog geen zorgen hoeft te maken. ;)
Zo ziet mijn cdx riem eruit na 24000 km in 4 jaar. Active Plus, nexus 8 en riem, rijden nog steeds als nieuw.(Batavus Dinsdag) Tot mijn verbazing gaat de accu in de zomer opnieuw tot 110 a 120 km ( winter 65 km)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vhcQwf8moDwgYq0cFCektgqeTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50KLN4fLaVhWZXYiM8oNKKD3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqCDqsrtM38mFHsH7LdNYc4dg8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QayVBC3okdvn5PvfuFPxI4lA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZJn_2WzQPIE251bw2G-zdqQrxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vvyeh44CcUzAROdRCvsMhlmb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoydsTlhqHJ9WoahX8HeMAlmcRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9AG2qARJ8CYXOz3DCQCzx5F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door einoj1 op 10-08-2024 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
einoj1 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:50:
[...]

Zo ziet mijn cdx riem eruit na 24000 km in 4 jaar. Active Plus, nexus 8 en riem, rijden nog steeds als nieuw.(Batavus Dinsdag) Tot mijn verbazing gaat de accu in de zomer opnieuw tot 110 a 120 km ( winter 65 km)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi mee doorfietsen nog! Slijtage te zien maar is nog niet op. Benieuwd of we een lijstje kunnen maken met hoe lang de riemen mee gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

- Langere levensduur

Nadeel,
Ik heb een Riese und Muller met Rohloff naaf.
Erg hoge meerprijs inderdaad maar het is een fantastisch naaf. De stapjes tussen iedere versnelling zijn allemaal even groot en lekker kort op elkaar. Dus heuvel op altijd een goede versnelling te vinden.
Het automatisch terugschakelen vind ik niet perse positief maar ook niet negatief. De fiets moet eerst echt stil staan voordat er terug geschakeld wordt. Dat is soms te laat.
Ook heb ik het idee dat je met de handmatige bediening veel sneller meerdere versnellingen kan op- of terugschakelen dan de electronische versie dat kan.

Wil de voordelen van een derailleur maar niet de nadelen. Dan is de Rohloff eigenlijk het enige serieuze alternatief met een duidelijke staat van dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
einoj1 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:50:
[...]

Zo ziet mijn cdx riem eruit na 24000 km in 4 jaar. Active Plus, nexus 8 en riem, rijden nog steeds als nieuw.(Batavus Dinsdag) Tot mijn verbazing gaat de accu in de zomer opnieuw tot 110 a 120 km ( winter 65 km)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top!
Die kan nog wel een tijdje mee. Aan de riem zie ik niks mis, je ziet wel dat de tandjes wat dunner geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:25:
[...]
Enige nadeel van Rohloff is prijs en gewicht. Waarbij gewicht op ebike minder relevant is.
Je bespaart iets aan onderhoud tov een ketting/derailleur.
Tommie12 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:51:
[...]
Er is idd maar 1 nadeel, en dat is de prijs, de rest is superieur. Dus als je het kan betalen en er voor over hebt, dan gewoon doen.
Athome schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:59:
[...]
Ik heb een Riese und Muller met Rohloff naaf.
Wil de voordelen van een derailleur maar niet de nadelen. Dan is de Rohloff eigenlijk het enige serieuze alternatief met een duidelijke staat van dienst.
Dank je voor de reacties.
Voor mijn keuze zit ik alleen nog te twijfelen tussen kleur/frame.
Helaas is het kleuren gamma bij Ries Müller zeer beperkt en vindt ik de matte kleur zwart nog te pruimen, maar wel vrij kwetsbaar.

Aangezien ik de fiets (de Charger 4) graag in het wit had gekozen maar niet verkrijgbaar is.
Kan ik enkel de Charger 4 Mixte in het wit krijgen, maar vroeg me af of dit wel een frame voor mannen is?

Chrager 4 zwart-Matt (typisch frame voor mannen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFSTTlfCr841nCJUREWxEAFAXuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oa29X255n3TUM0PqWt9egLcE.jpg?f=fotoalbum_large

Charger 4 Mixte wel in het wit verkrijgbaar (Unisex frame), is dit wel iets voor mannen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jyjA5Zf8tuul392okcxxS-2jUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOQfdzZgk3n0RX5XotvWP3mm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Moris schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:09:
[...]

[...]

[...]

Dank je voor de reacties.
Voor mijn keuze zit ik alleen nog te twijfelen tussen kleur/frame.
Helaas is het kleuren gamma bij Ries Müller zeer beperkt en vindt ik de matte kleur zwart nog te pruimen, maar wel vrij kwetsbaar.

Aangezien ik de fiets (de Charger 4) graag in het wit had gekozen maar niet verkrijgbaar is.
Kan ik enkel de Charger 4 Mixte in het wit krijgen, maar vroeg me af of dit wel een frame voor mannen is?

Chrager 4 zwart-Matt (typisch frame voor mannen)
[Afbeelding]

Charger 4 Mixte wel in het wit verkrijgbaar (Unisex frame), is dit wel iets voor mannen?
[Afbeelding]
Ja hoor. Hoe de bovenbuis loopt doet er niet toe. Kijk of je ergens een plaatje kan vinden met de geometrie van de beide fietsen.

Wat achtergrond:
Een driehoek is t sterkst qua verbinding en levert stijfste frame op. Voor dames (met rokken) is het damesframe gemaakt waar je je been niet over t zadel hoeft te zwaaien. Dat leverde wel minder stijve frames op (ik vind t altijd erg merkbaar bij opoefietsen).
Maar inmiddels is de materiaaltechniek wel 'iets' verder en met oversized buizen is de hele bovenste buis al weg te laten en heb je een stijf frame.

[ Voor 14% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 11-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
kjiratsiekoedel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:52:
[...]
Ja hoor. Hoe de bovenbuis loopt doet er niet toe. Kijk of je ergens een plaatje kan vinden met de geometrie van de beide fietsen.
Wat achtergrond:
Maar inmiddels is de materiaaltechniek wel 'iets' verder en met oversized buizen is de hele bovenste buis al weg te laten en heb je een stijf frame.
Hieronder vind je enkel de verschillen in geometrie voor framemaat 49 voor een lichaamslengte 1,72m.
Ik lees bij de geometrische getallen enkel een verschil in kruishoogte en totale lengte van de fiets.

Betekent dit nu dat wanneer frame-maat 49 bij het mannen model goed zat, dat hetzelfde frame-maat 49 in unisex dan te klein is, want ik lees dat de kruishoogte een 5,5cm lager is?

Zelf even de frame-maat gemeten
- meten zonder schoenen aan.
- voeten 15cm uit elkaar.
- binnenbeen opgemeten geeft 80cm.
- vermenigvuldigd met 0,68, geeft frame 54,5 aan.
- Door verende zadelpen moet ik een 3cm van de framemaat afhalen. Dan wordt dit framemaat 51,4.

Charger 4 (enkel proefrit na meting met Charger 4 in maat 49 gedaan).
- Kruishoogte 84
- Totale lengte 188,5

Chrarger 4 Mixte
- Kruishoogte 79,5
- Totale lengte 184

Charger 4 mannen frame 49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZCr481be3aWnd-N34pP39kJAAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZ5PKc38mVShlgBtA9urSkqU.jpg?f=fotoalbum_large

Chrager 4 Mixte frame 49 (Unisex)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71g_kadEoOioZVy0fnAbfJjzpqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvuGuz7P9SzUbUDry0q0P5K8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Moris op 11-08-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdibrhm
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-01 16:43
Op zoek naar advies! Ben een leek in de fietsenwereld. Is een Veloretti E-Bike een scam of wel degelijk de moeite waard voor het prijskaartje? Ik overweeg de aanschaf van een e-bike voor woonwerkverkeer van ongeveer 20 kilometer enkele reis. Daarnaast zal de fiets dagelijks gebruikt worden voor ritjes in de stad. Via de werkgever kan ik ongeveer 40% besparen op de aanschafprijs, een verzekering moet ik zelf apart regelen.

Alle suggesties welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
sdibrhm schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:40:
Op zoek naar advies! Ben een leek in de fietsenwereld. Is een Veloretti E-Bike een scam of wel degelijk de moeite waard voor het prijskaartje? Ik overweeg de aanschaf van een e-bike voor woonwerkverkeer van ongeveer 20 kilometer enkele reis. Daarnaast zal de fiets dagelijks gebruikt worden voor ritjes in de stad. Via de werkgever kan ik ongeveer 40% besparen op de aanschafprijs, een verzekering moet ik zelf apart regelen.

Alle suggesties welkom!
Volgens mij is het wel de moeite waard, maar ga zeker proefrijden. Ik heb er een stukje op gefietst en vond de fiets zeer netjes afgewerkt en mooi om te zien. Maar het automatische versnellingssysteem vond ik verschrikkelijk. Bergop veel te zwaar trappen en op een plat vlak te licht (getest in Valkenburg). Ook het schakelen vond ik veel te laat gebeuren. In de reviews kom je dit niet tegen, waardoor ik niet weet of ik een afwijkend mening heb of dat het schakelen bij mijn proefrit niet goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
@L.N. Nou daar heb je helemaal gelijk in.. Ik durf er inmiddels niet meer mee de weg op. Ik heb de fiets even geleend van die kennis van mij. Hij zelf vind het leuk om er een keer mee offroad te gaan.. Ikzelf zag het kwaad er niet van in. Ik rijd er ook niet belachelijk mee.. Het enige wat ik deed is af en toe een meter of 100 het gas erop en daarna verder trappen.

5500 watt is overigens niks voor deze motor.. Deze gaat eerder richting de 10.000 Watt als je het goed doet.. Maar waarom zijn deze sets dan op de markt? Deze komt uit Zwitserland en is ook niet echt vindbaar in de Nederlandse webshops...

Ik heb in de gaten dat ze deze fiets van de weg willen hebben en ik besef me nu ook dat het echt niet kan en ik ben ervan geschrokken. Ik wil ook niet meer met deze fiets de weg op. Ik kan deze fiets wel straat legaal maken en zorgen dat deze nooit meer zo hard kan. Het voordeel daarvan is dat je een hoge efficiëntie hebt en dat zorgt op zijn beurt voor een veel langere accu duur omdat je met een lage stroom de 25 km/uur haalt terwijl je meetrapt. Dat is zeer voordelig omdat je dan zeker een aantal honderd kilometer kan behalen.

Hoezo vinden jullie de prijs van deze motor zo hoog? Als je een kant en klare Gazelle koop met Bosch motor denk ik dat je op dezelfde prijs uitkomt.

Deze fiets gaat de weg dus niet meer op. Dat is een ding dat zeker is. Wel jammer, want er zit heel veel passie en liefde in voor het bouwen.

Aan welke eisen zou mijn fiets nog meer niet voldoen? Want wat is het verschil tussen een omgeboude fiets met een Bafang BBS01B 36 volt 250 Watt als die van mij aan dezelfde eisen voldoet?

Alvast bedankt voor reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
tris123 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:00:
@L.N. Nou daar heb je helemaal gelijk in.. Ik durf er inmiddels niet meer mee de weg op. Ik heb de fiets even geleend van die kennis van mij. Hij zelf vind het leuk om er een keer mee offroad te gaan.. Ikzelf zag het kwaad er niet van in. Ik rijd er ook niet belachelijk mee.. Het enige wat ik deed is af en toe een meter of 100 het gas erop en daarna verder trappen.

5500 watt is overigens niks voor deze motor.. Deze gaat eerder richting de 10.000 Watt als je het goed doet.. Maar waarom zijn deze sets dan op de markt? Deze komt uit Zwitserland en is ook niet echt vindbaar in de Nederlandse webshops...

Ik heb in de gaten dat ze deze fiets van de weg willen hebben en ik besef me nu ook dat het echt niet kan en ik ben ervan geschrokken. Ik wil ook niet meer met deze fiets de weg op. Ik kan deze fiets wel straat legaal maken en zorgen dat deze nooit meer zo hard kan. Het voordeel daarvan is dat je een hoge efficiëntie hebt en dat zorgt op zijn beurt voor een veel langere accu duur omdat je met een lage stroom de 25 km/uur haalt terwijl je meetrapt. Dat is zeer voordelig omdat je dan zeker een aantal honderd kilometer kan behalen.

Hoezo vinden jullie de prijs van deze motor zo hoog? Als je een kant en klare Gazelle koop met Bosch motor denk ik dat je op dezelfde prijs uitkomt.

Deze fiets gaat de weg dus niet meer op. Dat is een ding dat zeker is. Wel jammer, want er zit heel veel passie en liefde in voor het bouwen.

Aan welke eisen zou mijn fiets nog meer niet voldoen? Want wat is het verschil tussen een omgeboude fiets met een Bafang BBS01B 36 volt 250 Watt als die van mij aan dezelfde eisen voldoet?

Alvast bedankt voor reacties.
Als je de fiets max 25km/u laat lopen heeft de motor nog wel een te hoge rating. Je hebt dan een motor die niet aan CE voldoet en een fiets die niet aan CE en niet aan EPAC voldoet. Als trappen nodig is (geen gashendel boven de 6km/u) is de fiets verder wel volgens norm en (mening) niet onveilig meer. Maar de weg op mag dan officieel nog niet.

De vergelijking met een fiets met origineel Bosch gaat niet op. Origineel loopt mooier, is beter afgewerkt, etc. De set is misschien niet duur voor het geweld aan koppel, maar juist daarom zeggen ze hier misschien wel zonde geld want je mag toch niet met meer koppel de weg op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:14

B64

tris123 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:00:
@L.N. Ik kan deze fiets wel straat legaal maken en zorgen dat deze nooit meer zo hard kan.
Formeel gezien krijg je de fiets niet straat-legaal. Een motor op een e-bike mag niet meer dan 250W nominaal leveren, en boven de 25 km/u geen ondersteuning bieden. Op zich kun je dat prima zo afstellen en bij een eenvoudige controle kom je daar wellicht prima mee weg.

Echter: Een fiets waarbij je als gebruiker (zijnde niet een vertegenwoordiger van de fabrikant of de importeur) kunt sleutelen aan het geleverde vermogen of de ondersteuningssnelheid is niet legaal. Dus als een agent onraad ruikt bij een controle en de fiets meeneemt voor nader onderzoek, ben je alsnog behoorlijk de sigaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 09:24
Ik ben na tig keer bezweet aankomen ook eens aan het kijken naar een e-bike.
Ik rij nu op een Azor met een kruisframe en Nexus 8 naaf. Kinderzitje achterop en kratje voorop voor de boodschapjes. Alles bij elkaar moet dat toch wel een kilo of 120 kunnen verplaatsen (ikzelf + dochter + bescheiden boodschappentas).

Nu ben ik erg tevreden met Azor en zie dat ze een nieuw model is; de Azor Zandvoort.
Deze checked eigenlijk wel alle boxes die ik zo kan bedenken.

Via https://my.azor.nl/config...5c380f9417e0bd2ae6f64343d kan je e.e.a. best fijn configureren.

Iemand redenen om in een andere hoek te kijken? De Azor Zandvoort kost ongeveer €1k meer dan ik in gedachte had, maar ben tot nu toe altijd wel erg tevreden geweest over het merk en mijn dealer ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
Afgelopen weekend heb ik eindelijk dan ook de versnellingen goed gekregen. Ik ben voorafgaand 2 maanden bezig geweest in mn eentje om de versnellingen goed te laten lopen. Ik als leek op fietsgebied heb bij 5 fietsenwinkels/fietsenmakers aangeklopt, van groot tot kleine zaken.. Niemand kon het probleem oplossen van een doorschietende derailleur...

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een 1x9 derailleur van Microshift. De Rockrider met clutch, met bijbehorende shifter en een Decathlon 9x cassette.

Het loopt fantastisch... Misschien de motor er vanaf halen?

Als ik zonder de motor de weg op ga, dan weet ik zeker dat ik alsnog wordt aangehouden.. Daar ga ik vanuit in ieder geval.. Ze surveilleren wel verdacht veel in de omgeving waar ik vaak kom met deze fiets en aangezien ik daar ook vaak op vaste tijden kom is het niet zo moeilijk om daar ergens stiekem opgesteld te gaan staan... Na 2 keer ben ik me gaan beseffen dat het voor deze fiets bedoeld is.. Ze waren 2 keer gefrustreerd dat ze me niet konden pakken.. Ik daar en tegen ben gefrustreerd dat ze me proberen te pakken en ik wil niet de strijd aangaan, want die verlies ik uiteindelijk en daarbij was ik me niet van het kwaad bewust

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxR8eqBgu5Ox9vRylvkC34ImFuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8g5kA59GTAlmkbZShNFS4S6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GihYn3MweWqiXvD5VmjX8QPVmQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ8EEgr5eHVPaS1jH9p5Hd6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCI6K5T49WrbVNkxAXMATXxf7hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BRnjF6X9Qax0ZZXExBIEIet.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74FBbmno2CLt6zIxphtCYVdgsDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZIehYnOgiZy3qI4JWGPpI1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4-hhSbNz8V8QR7Ls5cauZ5uoSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGVRC9wVdqHwIav3EqniS6Qg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tris123
@tris123 Ik ben alleen nog gaan fietsen met de motor UIT. dat even voor de duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
sdibrhm schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:40:

Alle suggesties welkom!
Prima fiets wanneer alles goed werkt. Zodra je klantenservice support nodig hebt kan een reactie 1 dag tot 5 weken duren, geen peil op te trekken. Als bij grote problemen de fiets weg moet ter reparatie is het een gedoe met afhalen en weer brengen, duurt ook lang. Ik heb 2.5 jaar de Ace 1 gehad en 2 weken de Ace 2.

Mooi strakke fietsen om te zien met redelijk veel standaard componenten: bafang motor, samsung accu, gates aandrijving, enviolo automatiq en shimano remmen. Wel bespaard op voorvork, wielen/spaken, handvatten en eigenlijk al het andere kleine spul (roestende boutjes, afmonteren motor/crank zonder speling etc). Software is onbruikbaar/waardeloos, werkt vaker wel dan niet en beloofde updates komen niet.

Voor woonwerkveker, zeket met 20km enkele reis, vind ik dat je iets te ver voorover zit, maar hangt ook van je lengte af. Ik zou dan liever een speed pedelec of degelijker merk (gazelle etc) overwegen bij een lokale dealer.. ook voor onderhoud. Ik vind internetmerken Cowboy, Vanmoof en Veloretti niet betrouwbaar genoeg voor grote werk afstanden. Al heeft Veloretti wel wat lokale fietsenmakers in hun dealer netwerk, maar dat moet nog wat beter van de grond komen.

Ik heb erg genoten van de Ace 1 en hij fiets heerlijk als alles goed werkt. Maar heb wel de nodige problemen gehad met tikkende voorvork, slechte remmen, motor issue en wat ander geklooi. Als je van een ebike afhankelijk bent voor werk zou ik iets betrouwbaarders kiezen bij lokale fietsenmaker.

Zie ook: Ervaringen met Veloretti Electric
L.N. schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:09:
[...]
Volgens mij is het wel de moeite waard, maar ga zeker proefrijden. Ik heb er een stukje op gefietst en vond de fiets zeer netjes afgewerkt en mooi om te zien. Maar het automatische versnellingssysteem vond ik verschrikkelijk. Bergop veel te zwaar trappen en op een plat vlak te licht (getest in Valkenburg). Ook het schakelen vond ik veel te laat gebeuren. In de reviews kom je dit niet tegen, waardoor ik niet weet of ik een afwijkend mening heb of dat het schakelen bij mijn proefrit niet goed ging.
Klinkt als een enviolo software bug, hardware defect of slechte kalibratie. Heb ik zelf nooit problemen mee ondervonden, trapte altijd netjes de juiste cadans.

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 12-08-2024 13:59 ]

Pagina: 1 ... 197 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam