Dat had ik wat beter kunnen uitleggen, wekt inderdaad wel wat verwarring in een ebike topic. Als slap excuus; ik zat op mijn telefoon en dat typt zo vervelend.

Nu effe gechargeerd, als ze allemaal nog zo goed waren, waarom heb je ze dan vervangen?

Leuke vraag! Ik ben bedrijseconoom maar ik was van oorsprong historicus, ik ben dol op dit soort excercities
- Eerste Racefiets Rih (Cové, niet een echte van der Kaaij): Frictie schakelen en slechte Weinmann remmen. Fiets werd ook wat te klein, dus toen vervangen door een Concorde Colombo met Shimano 105 (Ik gok 1988?).
- Tweede racefiets Concorde Colombo vervangen in 1992 (?) na zware valpartij in een training, maar de fiets was prima behalve voorwiel. Staat nog bij Oma als racefiets voor als ik op bezoek kom (maar al jaren niet bereden).
- Derde Racefiets: Batavus Professional, Amev (de fiets van Erik Dekker op de Olympische spelen) Shimano Ultegra. Vervangen in 2004 omdat mijn Schoonvader me een nieuwe fiets gaf. Ging daarna naar mijn vrouw die hem een jaar later op een onbenullige manier sloopte (reed stapvoets tegen een paaltje en het frame scheurde pardoes onder het balhoofd. Frame total loss (ja je kan dat laten uitzagen en opnieuw laten solderen, veel te duur).
- Vierde Racefiets: Ger (Rebadgde Ridley), compleet custom in door mij zelf ontworpen kleurstelling, Campagnolo Record, Mavic GPX33 trainingswielen, Cosmic Carbone hoge wedstrijd wielen, DT Swiss wedstrijd wielen (ultralicht),.... allemaal gekkigheid. Schoonmoeder en mijn vrouw waren zeer duidelijk dat ik het aanbod van Schoonvader ten volle moest uitnutten.

Nog steeds mijn racefiets, zal ook noooit worden vervangen (ik gebruik hem tegenwoordig maar een paar duizend km per jaar).
- Vijfde racefiets 2005. De Batavus Professional gestript en op een "Nieuw" frame gezet (old stock 12 jaar oude Koga FM1, kon hem voor 75 euro kopen bij een FM waarna Ger alles heeft overgekopt). Na een jaar heb ik allesdoor Ger laten verbouwen tot Campagnolo Veloce zodat ik de wielen kan uitwisselen met mijn wedstrijdfiets. Dit werd mijn trainingsfiets. Ook deze fiets heb ik nog steeds.... beetje zonde, misschien doorgeven aan mijn zoon die aardig aan het groeien is.
- Niet van mij, maar mijn vrouw heeft in 2005 na haar ongeluk met de Batavus ook een Ger laten afmonteren met Veloce. Ze heeft hier ook wedstrijden meegereden, nog steeds haar fiets.
Vakantiefietsen:
- Nadat ik de Koga van mijn schoonmoeder had geleend voor een fietsvakantie ergens in 2006 allebei een Santos gekocht (waren toen nog niet zo duur, goedkoper dan Koga). In 2018 vervangen door Mountainbikes omdat we die heel graag wilden. We hadden geen ruimte en we hebben daarom MTB's gekocht die je heel simpel kan ombouwen tot vakantie fiets. Santosjes door verkocht.
Stadsfietsen:
- Fiets uit 1992 in 2007 (oid) doorgegeven aan een vriend omdat ik een nieuwe fiets met naafdynamo, rollerbrakes en Nexus 7 wilde.
- In 2009 die Batavus Mambo dan weer doorgegeven aan mijn broer omdat ik naar een ebike overstapte
Ebikes:
- 2x Batavus Padova Easy Sr6 uit 2009. Vervangen in 2015 geloof ik (zou ik hier moeten kunnen opzoeken). Reden van vervangen na 50k+: Voorwielmotor, ging te vaak stuk. Voorvork vering was ook al erg slap aan het worden. Daarna heeft mijn FM ze gesleten aan twee odujes die ik nog af en toe zie hier in de buurt. Voor wat ze ermee doen (boodschappen) prima. Ik denk dat ze per jaar de 500km niet eens halen
- 2x Batavus Razer. Vrouw rijdt er stug mee door, ik heb vervangen in 2021 (geloof ik?), reden was de fietsregeling en omdat mijn broer hem wel wilde. Verwennerijtje voor mezelf want het was niet nodig. Financieel was het ook prima te doen met de bijdrage van de werkgever. => Ik gok dat mijn vrouw binnen een paar jaar ook gaat vervangen over de as van een werkgever regeling. Fiets zal dan vermoedelijk bij ons in de familie blijven.
Gerelateerde ebike van schoonmoeder, woont 50 meter verderop in een ander deel van dit complex.
- Padova Easy Sr6, ook vervangen in 2015. Boel kilometers, waarschijnlijk tussen de 25-40k. Zelfde issues als wij.
- Batavus Stream 2015, sinds dit voorjaar de familie reserve fiets, doet het nog prima, idioot grote actieradius (500WH accu en een Yamaha PW motor is gekkigheid), ook na al die jaren. Heel erg fijn dat we nu een reserve fiets hebben voor de keren dat een van onze fietsen pech heeft.
- Sparta, type weet ik ff niet meer; super kekke fiets. Deze is gekocht omdat schoonmoeder een tweede ebike wilde omdat ze echt een probleem heeft als ze pech heeft met haar fiets. Ze moet elke dag door weer en wind naar de boerderij fietsen voor de paarden (84, ziek zijn doet ze niet aan...).
Verder had ze een Koga vakantiefiets die is ingeruild voor de Sparta, geen idee of de Fm al heeft doorverkocht.
Kijk, een auto kan ook 30 jaar worden, maar meestal heeft die verschillende fases in zijn leven. De eerste 5-10 jaar doet die meestal het gros van zijn kilometers, en nadien zakt dat, tot er iemand besluit dat de kosten de waarde te ver overschrijden.
Volgens mij is dat bij de huidige generatie ebikes hetzelfde. De eerste 6 (8?) jaar is een motor en accu vervanging goed te doen (ze zijn goed verkrijgbaar) en is het echt wel goedkoper dan een nieuwe fiets aan te schaffen. Maar ga je de kaap van 8 jaar door wordt het al snel dubieuzer (accus worden echt aftermarket en motoren worden ongetwijfeld steeds lastiger en steeds meer gerefurbished). Wij hebben na 8 jaar de motor van de fiets van mijn vrouw vervangen, maar dat gaan we vrijwel zeker niet nog een keer doen (kleine slag om de arm ivm revisie, dat kan ook nog een optie worden tzt).
Als je dan ziet dat de meeste werkgevers regelingen rond de 7 jaar hanteren voor een nieuwe fiets wordt het kostenplaatje dan ook dramatisch anders.
TLDR: Onder de zes jaar zou ik met de huidige ebikes gewoon de motor en/of accu laten vervangen (mits je tevreden bent met de fiets). Dat is prijzig, maar een nieuwe fiets is nog veel duurder. Daarna gaan dingen als de werkgeversactie meespelen, maar als je die niet hebt zou ik het zelfs oprekken tot 8 jaar (afhangend van de prijs van de motor en hoe het staat met de accu).
En als je vervangt; je kan er iemand echt nog blij meemaken.
[
Voor 6% gewijzigd door
roffeltjes op 03-08-2024 14:03
]