Topcap helemaal vanaf
Stuurpen bouten iets los
Topcap is alleen om te spannen, stuurpen zet je m mee vast
Stuurpen bouten iets los
Topcap is alleen om te spannen, stuurpen zet je m mee vast
Ja. Die bout van bovenaf helemaal eruit. Die aan de zijkant hoeven er niet helemaal uit maar dat maakt niet zo veel uit.Fjeze schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:31:
[...]
De schroef van bovenaf (die dus in de buis zit) gewoon helemaal los/eruit draaien?
Ik had hem al wel los gedraaid maar kreeg voor mijn gevoel geen enkele beweging in dat deel waar die 2 inbusboutjes inzitten en de bovenbouw van het stuur op bevestigd wordt.
Ik wil hem vooral wat lager omdat dan het stuur maximaal naar de bestuurder gedraaid kan worden, dat red hij nu net niet met de kabels helaas.
Vandaar dat ik er 1 zo’n smalle ring tussenuit wil halen.
Dan is jouw riem nog lang niet aan vervanging toejimh307 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:32:
@Tommie12 Waar bestaat jouw parcours uit? Zo ziet het er bij mij uit na 12750 km.
Leuk en aardig, maar kan het te maken hebben met de riemspanning? De mijne staat aardig los vergeleken met de norm. Mijn lagers zijn echt nog niet aan vervanging toe, maar is dit een argument als je vergelijkt met de v-snaar in een automotor. Die staat goed strak en houdt het ook lang. Wat is wijsheid?Foxhill schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:34:
[...]
Dan is jouw riem nog lang niet aan vervanging toe.
Bij de riem spanning te los gaan de tandjes van de riem kapot (scheurtjes en daarna afknappen). Bij de riem te strak gaan de lagers van je wiel kapot, de riem nieteens. De riem zo strak zetten dat de riem eronder lijdt gaat niet gebeuren, omdat het dan al echt niet meer loopt.jimh307 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:40:
[...]
Leuk en aardig, maar kan het te maken hebben met de riemspanning? De mijne staat aardig los vergeleken met de norm. Mijn lagers zijn echt nog niet aan vervanging toe, maar is dit een argument als je vergelijkt met de v-snaar in een automotor. Die staat goed strak en houdt het ook lang. Wat is wijsheid?
Nadeel?
Resonantie door de riem die je voelt in je pedalen, bij weinige inspanning. Bij acceleratie is die resonantie minder tot niet aanwezig.
Dank je wel voor het compliment overigens
Ik rij heel graag door veldwegen, en ja, daar hoort soms wel wat modder bij.jimh307 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:32:
@Tommie12 Waar bestaat jouw parcours uit? Zo ziet het er bij mij uit na 12750 km.
Ik vergat te melden dat jij je nog geen zorgen hoeft te maken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat ziet er bijna nog als nieuw uit, maar ja 4000 km is niet veel voor CDX. Het enige wat mij opvalt bij het voortandwiel is dat de slijtage zich aan één kant bevindt. Dat zou kunnen betekenen dat de uitlijning niet helemaal recht is (riem mag maar een kleine marge hebben). Vaak ligt dat aan een niet helemaal recht staand achterwiel. (bijv. riem spannen door alleen maar de rechterkant te lossen en in t stellen), maar kan ook aan de montage van de tandwielen (ergens een tussenring op de verkeerde plaats) of in het frame zitten (niet 100% recht of te slap).Zo ziet het er bij mij uit na 4000km. Ik maak me uiteraard geen zorgen.
PSN-id: Chrasher
Ik nam de foto’s in mijn tuinhok bij beperkt licht. Slijtagebeeld aan beide kanten is hetzelfde hoor, laar de foto’s bedriegen wat.Chrasher schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:10:
[...]
Dat ziet er bijna nog als nieuw uit, maar ja 4000 km is niet veel voor CDX. Het enige wat mij opvalt bij het voortandwiel is dat de slijtage zich aan één kant bevindt. Dat zou kunnen betekenen dat de uitlijning niet helemaal recht is (riem mag maar een kleine marge hebben). Vaak ligt dat aan een niet helemaal recht staand achterwiel. (bijv. riem spannen door alleen maar de rechterkant te lossen en in t stellen), maar kan ook aan de montage van de tandwielen (ergens een tussenring op de verkeerde plaats) of in het frame zitten (niet 100% recht of te slap).
Ik zou die slijtage aan de voorkant wel in de gaten houden, dat kan bijv. het verschil zijn tussen vervangen na 20.000 of 30.000 km.
Ik begrijp je toelichting. Wij hebben uiteindelijk €2500,- voor de Vyber betaald incl. het 'grotere' accupack. Wanneer ik die bij de aangedragen Cortina selecteer komt deze ook op €2439,-. en dan heeft de Cortina geen zadelpenvering. Jou genoemde Gazelle Chamonix C7 is inderdaad een vergelijkbare fiets met een zelfde prijs range. Toen wij op fietsen zoektocht waren +- 2,5 jaar geleden, waren de vergelijkbare modellen van een Cortina, Gazelle etc, gewoon minimaal €750 duurder. Vanuit dat oogpunt mijn prijs/kwaliteit opmerking.B64 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:39:
[...]
Goed om te lezen dat je tevreden bent over deze fiets, en dat garantie goed geregeld is.
Echter, qua prijs/kwaliteit is dit zeker niet uitstekend. Deze fiets kost 2750 Euro en daar krijg je een 'huismerk' motor voor, voor dat geld koop je bijvoorbeeld ook een Gazelle Chamonix C7 met Shimano motor.
Voor minder dan 2350 Euro krijg je deze Cortina E-Nite DB7 hebt die qua afmontage vrijwel 1-op-1 te vergelijken is met jouw Vyber. En zowel de Gazelle als de Cortina hebben vermoedelijk wel een stevige laklaag, en schroeven die beter tegen roest bestand zijn.
Dit is bij mij na 20800 kilometer. Riem ziet er op zich nog wel goed uit, voortandwiel gaat ook nog, achter is wel behoorlijk versleten. Ik denk dat alles vervangen moet worden bij de volgende beurt (ergens in het najaar). Ook geen schande met deze kilometerstand.Tommie12 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit na 4000km. Ik maak me uiteraard geen zorgen.
Ik zou alleen achtertandwiel vervangen...dennisfr schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:13:
[...]
Dit is bij mij na 20800 kilometer. Riem ziet er op zich nog wel goed uit, voortandwiel gaat ook nog, achter is wel behoorlijk versleten. Ik denk alles vervangen moet worden bij de volgende beurt (ergens in het najaar). Ook geen schande met deze kilometerstand.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, zie het nu ook na wat beter kijken. Belichting was inderdaad de boosdoener.Tommie12 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:42:
[...]
Ik nam de foto’s in mijn tuinhok bij beperkt licht. Slijtagebeeld aan beide kanten is hetzelfde hoor, laar de foto’s bedriegen wat.
PSN-id: Chrasher
Ik heb al 3 maanden een fiets, maar toch bedankt 😜L.N. schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:48:
[...]
Je zou bij Kalkhoff naar de modellen met een “+” in de naam kunnen kijken (Advance+, Excite+, Move+). Die kunnen tot 170 kg.
[...]
Degene die ik eerst had gekozen (L Advance) komt alleen met een riem en kan dus niet kiezen voor een ketting. Ik weet gewoon niet of ik het prijsverschil kan rechtvaardigen.
Sorry, had niet gezien dat jouw post al maanden oud was.Santee schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:52:
[...]
Ik heb al 3 maanden een fiets, maar toch bedankt 😜
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Gewoon klagen bij de leverancier/fabrikant, ze adverteren met 25 km/h, dus hebben niet geleverd wat ze zeggen dat ze doen.THE_BASE schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:04:
Een gewaagde vraag: heel blij met mijn Specialized Como SL, fietst prettig en motor is zeer stil.
Qua snelheid merk ik wel dat het er op lijkt dat hij zeker geen 25 km/u haalt en eerder 23 km/u. Gisteren ook weer meerdere keren ingehaald door andere fietsers (niet opgevoerd, zoveel sneller gingen ze niet).
Is een niet legale opvoerset echt de enige optie om net even iets sneller vooruit te komen? Geen voorstander van namelijk. Men zegt dat onderdelen snelle slijten, terwijl dezelfde fiets in andere landen 32 km/u kunnen gaan zonder daar iets over te melden.
Het kan de wielmaat zijn. Wettelijk is vastgesteld dat een ebike niet boven 25km/h elektrische ondersteuning mag geven, wat betekent dat de banddikte een rol kan spelen. Een producent zal zijn motor geschikt maken voor een bepaalde wielmaat en maximaal mogelijk banddikte.THE_BASE schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:04:
.....
Qua snelheid merk ik wel dat het er op lijkt dat hij zeker geen 25 km/u haalt en eerder 23 km/u. .....
Ik was nog voornemens om zo'n Speedbox te proberen, maar het brengt teveel nadelen met zich mee, bovendien hekel ik zelf de opgevoerde fatbikes. Dat zou meten met twee maten zijn.elinx schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:02:
[...]
Het kan de wielmaat zijn. Wettelijk is vastgesteld dat een ebike niet boven 25km/h elektrische ondersteuning mag geven, wat betekent dat de banddikte een rol kan spelen. Een producent zal zijn motor geschikt maken voor een bepaalde wielmaat en maximaal mogelijk banddikte.
Als de motor bv ook geschikt is voor 622 banden en jij hebt 584, dan kan je wat lager met de snelheid uitkomen.
Echter uiteindelijk gaat het om de buitenomtrek van de band.
Voor 650B-2,3 is deze 2202mm wat ongeveer overeenkomt met 622-38 (2193mm).
Dat verschil is minimaal, behalve als de motor is berekend voor wat dikkere banden bv. 622-47 (2250mm), wat ook weer niet spectaculair is. (ca. 2%).
Anders is het als Spezialized deze motor ook gebruikt voor hele dikke 27,5 banden dan zijn de verschillen al groter.
Het lijkt er op dat Spezialized in gewoon heel conservatief is geweest met de motorinstelling.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Dat is een single speed conversie of fixed gear cassette. Waarom zou je dat willen?Ikke.van schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:23:
Hallo, ik ben nieuw hier en zoek info over volgende montage op Van Dijck ebike namelijk één tandwiel op cassette body geplaatst dus zonder versnellingen. Ik heb dit nog nergens gezien (zie foto) wie heeft meer info aub [Afbeelding]
Bij een foutcode zegt Bosch, als ze in diagnostisch rapport zien dat er harder dan 25 km mee gereden is, gelijk dat de motor kaduuk is door het tunen en dat er een nieuwe motor gekocht moet worden. De werkelijke oorzaak van de foutcode (zoals bv. vocht) wordt niet meer naar gekeken. Dat is mijn ervaring en nu bijna 1000 euro lichter binnen 15 maanden aankoop. Motor kon het hard rijden volgens mij prima aan (performance cx) en ik heb er veel plezier aan gehad, maar nu niet meer, helaas. Gestopt met tunen dus (en wennen aan dat 26,4 ook hard gaat). Ik wacht op nieuwe vochtproblemen en zelfde foutcode en ga er dan misschien nog eens achteraan. Apart wereldje.THE_BASE schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:37:
[...]
Ik was nog voornemens om zo'n Speedbox te proberen, maar het brengt teveel nadelen met zich mee, bovendien hekel ik zelf de opgevoerde fatbikes. Dat zou meten met twee maten zijn.
Toevallig die blauw/groen achtige bike (eManufaktur diamond)? Die gaat vanaf de winkel (oud geleen?) makkelijk de windraak enz op, uiteraard wel wat energie nodig aangezien die dacht ik niet de CX motor heeft.L.N. schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:27:
Argh, ik twijfel nog steeds, maar nu om andere redenen. Vandaag ben ik bij een fietswinkel geweest en een andere heb ik telefonisch gesproken en beiden zeggen hetzelfde: geen fiets nemen met een nexus 7-versnelling, omdat ik in zuid-Limburg woon. De Nexus 7 is, i.t.t. de Nexus 5 en 8, niet specifiek gemaakt voor een E-bike en deze trek je daarom veel sneller kapot in de heuvels. Beide fietswinkels verkopen deze dan ook niet. Nou ja, 1 winkel had er 1 staan en die wilde hij alleen aan mij verkopen zonder garantie. Mijn eerste keuze (de Kalkhoff Image L) heeft juist de Nexus 7, waardoor ik weer erg twijfel. Nu mijn vraag: is een Nexus 7 echt een slechte keuze in Zuid-Limburg?
Bij een fietswinkel heb ik op een Victoria eManufaktur 2023 gefietst. Op zich voldeed die aan alle eisen en had zelfs de traploze Enviolo-versnelling. Het is een model van vorig jaar en was daarom gunstig geprijsd. En het fietsen was heel lekker. Maar werd er niet blij van, al weet ik niet waarom.
Lekker makkelijk van ze. Maar geeft ook aan dat het de levensduur van een fiets niet ten goede komt, naast de verzekeringskwestie en het gevaar van iets sneller fietsen. Maar 30 km/u zou wel lekkerder zijn.hansie18 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 04:59:
[...]
Bij een foutcode zegt Bosch, als ze in diagnostisch rapport zien dat er harder dan 25 km mee gereden is, gelijk dat de motor kaduuk is door het tunen en dat er een nieuwe motor gekocht moet worden. De werkelijke oorzaak van de foutcode (zoals bv. vocht) wordt niet meer naar gekeken. Dat is mijn ervaring en nu bijna 1000 euro lichter binnen 15 maanden aankoop. Motor kon het hard rijden volgens mij prima aan (performance cx) en ik heb er veel plezier aan gehad, maar nu niet meer, helaas. Gestopt met tunen dus (en wennen aan dat 26,4 ook hard gaat). Ik wacht op nieuwe vochtproblemen en zelfde foutcode en ga er dan misschien nog eens achteraan. Apart wereldje.
Dankjewel, dit zit op e bike van Van Dijck , dit had ik nog nooit gezien.Foxhill schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:41:
[...]
Dat is een single speed conversie of fixed gear cassette. Waarom zou je dat willen?
Daar ben ik niet mee eens: ik vind het eigenlijk prima dat ze daar zo strikt in zijn. Dat zouden alle fabrikanten eigenlijk moeten doen. Als je sneller wilt, dan is er de speed pedelec.THE_BASE schreef op maandag 22 juli 2024 @ 07:27:
[...]
Lekker makkelijk van ze. Maar geeft ook aan dat het de levensduur van een fiets niet ten goede komt, naast de verzekeringskwestie en het gevaar van iets sneller fietsen. Maar 30 km/u zou wel lekkerder zijn.
Wel die winkel, maar een andere eManufaktur. Het was een damesmodel 11.9 in een grijze met een beetje blauwe keur. Die had wel een CX-motor. Ik vond de winkel in Geleen niet fijn. Het was een uit de hand gelopen hobby, maar nu is het een eenmanswinkel met maar beperkte openingstijden. Duidelijk overwerkte eigenaar die het naast een andere baan doet en geen eigen monteur in dienst heeft. Zijn monteur is een ZZP-er. Op zich hoeft daar niets mis mee te zijn, maar ik vraag mij af hoe het zit als je daar voor garantie aanklopt als er echt iets is. Kleine zaken zal hij zijn monteur laten oplossen, maar bij grote zaken verwijst hij naar “fabrieksgarantie”. Hij maakt hierbij, ook na herhaalde vragen, niet duidelijk wat hij daarmee bedoelde. Een bepaalde fiets wilde hij mij alleen zonder garantie verkopen, omdat ik de versnellingsnaaf kapot zou trappen (riemaangedreven Nexus 7 met 50 Nm motor).LopendeVogel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 06:29:
[...]
Toevallig die blauw/groen achtige bike (eManufaktur diamond)? Die gaat vanaf de winkel (oud geleen?) makkelijk de windraak enz op, uiteraard wel wat energie nodig aangezien die dacht ik niet de CX motor heeft.
Persoonlijk vond ik de houding niet fijn en ben voor het nieuwe zwart/ wit model gegaan van Victoria met de CX motor en die fietst in mijn beleving echt heerlijk.
Dit is een druppel, maar met wat geluk wordt dat vlotjes gedeeld, en dan gaan er toch meer mensen twijfelen over de aankoop...elinx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:45:
Zou iemand zijn ogen eens geopend hebben?
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft beslag gelegd op zo'n 3.500 fatbikes.
Persoonlijk denk ik dat dit slechts een druppel op een gloeiende plaat is, maar ze moeten toch ergens beginnen.
Het beoogde effect is natuurlijk vooral dat het voor aanbieders niet interessant wordt om illegale fietsen op de markt te brengen. Het risico ligt momenteel hoofdzakelijk bij de consument terwijl de handel gewoon dik verdient aan deze dingen, wat nogal krom is.Tommie12 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:58:
[...]
Dit is een druppel, maar met wat geluk wordt dat vlotjes gedeeld, en dan gaan er toch meer mensen twijfelen over de aankoop...
Als de politie er nu nog wat tegen houdt (en in beslag neemt) (die rijden zonder trappen bv), dan zal het nieuws nog sneller rond gaan.... en dat moet toch wat mensen tegen houden om 1000€ of zo uit te geven aan iets wat een week later in een politiedepot staat.
Je schrijft er niet bij hoe oud je kinderen zijn, maar mogelijk is een 'long tail' interessanter. Dat rijdt nog meer als een gewone fiets en is een stuk compacter in gebruik.Ricktachtig schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:38:
We zijn aan het kijken naar een elektrische bakfiets en hebben er ondertussen 2 geprobeerd. Urban Arrow Family Performance Plus Automatiq en de Gazelle Makki 2024. Meteen was duidelijk bij ons beiden dat het sturen op de Urban Arrow vele malen fijner voelde. En ook enorm veel fijner. Met name het directe sturen is heerlijk. Bij de Gazelle hadden we het idee dat de beweging van de fiets later na het sturen kwam. Nu komt dat misschien door de stangbesturing tov de kabelbesturing van de Gazelle?
Verder zagen we dat er veel verschillende soorten Urban Arrow fietsen zijn. We willen de fiets met name voor vlakke wegen gebruiken en we hebben aan een actieradius van +/- 50km voldoende. Er zullen 2 kinderen in vervoerd moeten kunnen worden.
Wel willen ook een regenkap op de fiets. Deze is nu "gratis" als actie bij de Urban Arrow zagen we. Maar wie weet hebben we voldoende aan een goedkoper model dan de Performance Plus.
Vragen:
- Zijn er andere elektrische bakfietsen die naar onze mening zo fijn direct sturen als de Urban Arrow?
- Welke van de Urban Arrow types zouden we moeten bekijken naar onze wensen?
Ze zijn bijna 2 en 4 jaar oud. Long tail is een Urban Arrow?Tommie12 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:18:
[...]
Je schrijft er niet bij hoe oud je kinderen zijn, maar mogelijk is een 'long tail' interessanter. Dat rijdt nog meer als een gewone fiets en is een stuk compacter in gebruik.
Nee, een long tail is een fiets met een langere achterdrager en (vaak) een kleiner achterwiel. Deze is gemaakt om bagage of 2 kinderen achterop te nemen en is korter en compacter dan een bakfiets.Ricktachtig schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:39:
[...]
Ze zijn bijna 2 en 4 jaar oud. Long tail is een Urban Arrow?
[ Voor 59% gewijzigd door L.N. op 22-07-2024 15:37 ]
Groot voorstander voor handhaving, waar het vaak aan ontbreekt. Dus goed dat de ILT eens een keer wat doet.elinx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:45:
Zou iemand zijn ogen eens geopend hebben?
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft beslag gelegd op zo'n 3.500 fatbikes.
Persoonlijk denk ik dat dit slechts een druppel op een gloeiende plaat is, maar ze moeten toch ergens beginnen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En hoe lang denk je dat zo'n fatbike mee gaat als je die in de handen van een puber stopt die er 40km/h mee gaat rijden?JanHenk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:00:
[...]
Dan gaat onze fietsindustrie nog zware tijden tegemoet.
Goedkope Chinese import zijn spotgoedkoop. Maar de meeste fatbikes die je ziet rijden (Knaap, Doppio, Phatfour) kosten ruim over de 2000 Euro.JanHenk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:00:
[...]
Groot voorstander voor handhaving, waar het vaak aan ontbreekt. Dus goed dat de ILT eens een keer wat doet.
Wat me wel opvalt is dat die dingen blijkbaar slechts rond de € 1.000 kosten? Nooit geweten, maar dat is veel minder dan ik had verwacht.
Uiteraard zal er zeker kwaliteitsverschil in zitten. Maar voor de prijs van één fatsoenlijke NL/BE/DE e-bike heb je dus minimaal drie Chinese fatbikes, met meer vermogen, etc.?
De Lovens stuurt het beste. De Urban Arrow is een uitstekende keus. Hou het zeker bij twee wielen. Performance Line is wel de sweet spot kwa motor vind ik.Ricktachtig schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:38:
We zijn aan het kijken naar een elektrische bakfiets en hebben er ondertussen 2 geprobeerd. Urban Arrow Family Performance Plus Automatiq en de Gazelle Makki 2024. Meteen was duidelijk bij ons beiden dat het sturen op de Urban Arrow vele malen fijner voelde. En ook enorm veel fijner. Met name het directe sturen is heerlijk. Bij de Gazelle hadden we het idee dat de beweging van de fiets later na het sturen kwam. Nu komt dat misschien door de stangbesturing tov de kabelbesturing van de Gazelle?
Verder zagen we dat er veel verschillende soorten Urban Arrow fietsen zijn. We willen de fiets met name voor vlakke wegen gebruiken en we hebben aan een actieradius van +/- 50km voldoende. Er zullen 2 kinderen in vervoerd moeten kunnen worden.
Wel willen ook een regenkap op de fiets. Deze is nu "gratis" als actie bij de Urban Arrow zagen we. Maar wie weet hebben we voldoende aan een goedkoper model dan de Performance Plus.
Vragen:
- Zijn er andere elektrische bakfietsen die naar onze mening zo fijn direct sturen als de Urban Arrow?
- Welke van de Urban Arrow types zouden we moeten bekijken naar onze wensen?
Foxhill schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:56:
De grote (kleine) Bakfietsen vergelijking:
Als eigenaar van een winkel heb ik t verhaal nu eens van de andere kant ervaren. Ik heb mij georiënteerd op een bakfiets. Ik heb daarvoor twee winkels bezocht en heb veel bakfietsen uitgeprobeerd. De eerste drie bakfietsen die ik noem zijn het proberen niet waard. Alle anderen heb ik opgezocht en geprobeerd om een compleet beeld te geven. Hieronder mijn onafhankelijke, maar ik mag wel zeggen deskundige, mening.
Allereerst, bakfietsen zijn dure krengen. Dat is niet voor niets. Voor fietsen bestaan veel goede onderdelen leveranciers, maar de techniek rondom de bak moet een merk zelf maken. Dat betekend een stuursysteem ontwerpen, ingewikkelder frame maken en onderdelen juist selecteren m.b.t. andere krachten die erop komen. Ik deel de bakfietsen op in 3 segmenten omdat dit wat mij betreft een goed overzicht geeft.
Zelf heb ik in het hoge segment geshopt. Dat heb ik alleen gedaan omdat ik bijna alle onderstaande bakfietsen voor inkoopprijs kon krijgen. Kon ik dat niet, dan had ik denk ik liever voor het midden segment gekozen.
Ik raad aan om een driewieler en een tweewieler uit te proberen. Een driewieler is groter. Een tweewieler heeft minder last van hobbels en maakt een betere lichaamshouding mogelijk. Veel mensen denken een driewieler te willen en zijn verrast dat een tweewieler lekkerder fietst.
Edit: ik heb al deze fietsen uitgebreid kunnen proberen en de meeste ook uitgebreid in de werkplaats gehad. Ik heb een aantal meer ervaringen opgedaan, en voeg deze 18 okt 2022 toe: Cangoo & Christiania.
Budget bakfietsen
Hier kan ik kort over zijn: links laten liggen. Als andere bakfietsen boven je budget zijn, ga dan liever voor een gebruikte.
> Vogue +-€2350
De kwaliteit die ik van dit merk ken buiten de bakfietsen om is onvoldoende voor normaal gebruik. Ze bieden bekabelde schijfremmen aan, wat mij betreft een no-go is. Dit merk kan ik alleen maar afraden.
> Troy +-€2000
Een onderbemeten derailleur, enkelwandige velgen en rollerbrakes met te kleine koelschijven op een bakfiets. Die laatste wat mij betreft een veiligheidsissue, alle drie gegarandeerd later gedoe.
> Johnny Loco +-€4800
Het is aan alle kanten een budget merk, terwijl ze er premium geld voor vragen. Op slechte lak na geen grote missers. Alleen in het budget kwaliteit segment zou ik niet zo veel willen betalen. Ga liever voor een goedkopere fiets uit het middensegment, die zijn beter.
Middenklasse
Wat mij betreft een logische keuze. Deze merken doen niet alles goed, maar kunnen zo wel een bakfiets aan bieden voor een nog leuke prijs.
> Babboe +-€3000
De ondersteuning zonder krachtsensor kan beter, maar is wel lekker sterk. De houten bak blijft niet eeuwig mooi, maar daar kun je zelf iets aan doen met een potje lak of een garage. Bij de driewieler hebben ze voorwielnaafjes eenzijdig opgehangen wat die niet kunnen hebben, maar dat kun laten vervangen wanneer het kapot gaat. Dit is een prima keuze, vooral omdat het gewoon veel geld scheelt met de bakfietsen hieronder.
> Cangoo +-€3000
De ondersteuning had prettiger gekund en de bak had van duurzamere kwaliteit gekund. Tot zover hetzelfde als bij het bekendere Babboe. Wat de Cangoo specifiek heeft is dat vooruit sturen lastig gaat. De bak swabbert steeds naar van links naar rechts en terug als je rechtuit probeert te sturen. Zo slinger je steeds. Niet onveilig, wel wat irritant.
> Bakfiets.nl +-€4000
Met deze heb ik veel ervaring. Nog voor de opkomst van e-bikes heb ik de niet aangedreven varianten verkocht. Ze zijn gewoon enorm goed. Het design is misschien gedateerd, misschien klassiek. Een houten bak blijft niet eeuwig mooi, maar Bakfiets.nl lakt ze goed af. Bakfiets.nl is een prima keuze. Speciale vermelding voor hun gebruikte niet-elektrische bakfietsen. Die staan met bosjes op marktplaats voor weinig geld.
> Christiania +-4500
Net iets duurder dan het bekendere Bakfiets.nl. Net iets beter. Misschien hoort deze prijs net in het hoge segment, dat mag je zelf bepalen. De houten en blank stalen delen zijn van net iets hogere kwaliteit, zodat alles er goed uit blijft zien. De fiets is stevig. Helaas is alleen de 3-wieler beschikbaar met elektrische aandrijving. Ga je voor een 3-wieler, overweeg dan Christiania als alternatief op Bakfiets.nl.
Hoge segment
Deze fietsen doen eigenlijk alles goed, d.w.z. je ziet hier heen designfouten meer en je krijgt een Bosch middenmotor. Je krijgt ook materialen die jaren lang mooi blijven als ze buiten staan (dus geen hout). Dat komt wel met een prijs die niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
> Carqon +-€5500
Goede fiets. Iets kleiner dan de Urban Arrow en Lovens. Niet lichter of wendbaarder, dat is een gemiste kans. Iets groter dan Cube en Batavus. Ook de prijs is niet beter. Blijft over: goede fiets die geen enkel voordeel heeft ten opzichte van de concurrentie.
> Cube +-€5200
Kleiner dan de opties hieronder. Ook veruit het lichtste en meest wendbaar. Wel een wat lagere en kleinere bak. De Cube heeft een geveerde voorvork wat erg prettig is. Ik geloof geen tweede bankje mogelijk (?). Zoek je een lichtere bakfiets? Dit is hem.
> Batavus Fier +-€4200
Een mooie fiets (dat is een mening), met een lagere prijs dan andere bakfietsen in dit segment (dat is een feit). Batavus biedt geen tweede bank voor de tweewieler, wel voor de driewieler. De tweewieler is iets kleiner dan de Urban Arrow en Lovens. Hij fiets daardoor wel prettig, maar net niet zo wendbaar als de Cube. Goede keuze als je niet helemaal de hoofdprijs wilt betalen.
> Urban Arrow +-€5500
De benchmark in de markt. Deze bakfiets doet alles goed. Hij lijkt voordeliger dan de Lovens, maar is dat alleen als je geen sterkere motor en riem wilt. Urban Arrow heeft ook een paar alternatieve bakfietsen/bakken voor bedrijven. Dit is een veel verkochte, goede keuze.
> Lovens +-€5600
Lovens doet alles goed wat Urban Arrow goed doet, met extra’s: een gasveer op het standaard, enorm fijn sturen d.m.v. kabels i.p.v. een stuurstang, en een mooi design. Dat laatste is een mening, maar dat ze dagrijverlichting aanbieden is een feit. En dat mag toch design heten? Lovens biedt standaard een riem, en is daardoor bij gelijke opties voordeliger dan Urban Arrow waar riem een meerprijs kent. Lovens heeft een geveerde voorvork, wat een voordeel is op een bakfiets. Deze bakfiets heb ik zelf besteld in de uitvoering 65Nm handgeschakeld.
> Velo-de-Ville
Ik weet dat hier een paar fans zijn, dus benoem ik het. VdV komt volgend jaar met een bakfiets. Het is nu te vroeg om daar veel zinnigs over te zeggen.
Een fatbike kost ongeveer even veel als een elektrische fiets. Alleen worden van fatbikes de laagste kwaliteit verkocht die je in elektrische fietsen niet veel ziet.JanHenk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:00:
[...]
Groot voorstander voor handhaving, waar het vaak aan ontbreekt. Dus goed dat de ILT eens een keer wat doet.
Wat me wel opvalt is dat die dingen blijkbaar slechts rond de € 1.000 kosten? Nooit geweten, maar dat is veel minder dan ik had verwacht.
Uiteraard zal er zeker kwaliteitsverschil in zitten. Maar voor de prijs van één fatsoenlijke NL/BE/DE e-bike heb je dus minimaal drie Chinese fatbikes, met meer vermogen, etc.?
[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 23-07-2024 06:39 ]
Dat Lovens het beste stuurt hoor ik vaker, maar ik zou het niet zo willen noemen. In bochten is het misschien ietsje beter maar dat verschil vond ik verwaarloosbaar. De draaicirkel is wel wat kleiner en dat is wel prettig met inparkeren waar weinig ruimte is.Foxhill schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:31:
[...]
De Lovens stuurt het beste. De Urban Arrow is een uitstekende keus. Hou het zeker bij twee wielen. Performance Line is wel de sweet spot kwa motor vind ik.
Een beetje oud, maar misschien heb je hier nog iets aan:
[...]
Als je echt de Kalkhoff wil kan je met de FM overleggen of hij er een Alfine 8 (of Alfine 11) in wil zetten voor een meerprijs.L.N. schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:27:
Argh, ik twijfel nog steeds, maar nu om andere redenen. Vandaag ben ik bij een fietswinkel geweest en een andere heb ik telefonisch gesproken en beiden zeggen hetzelfde: geen fiets nemen met een nexus 7-versnelling, omdat ik in zuid-Limburg woon. De Nexus 7 is, i.t.t. de Nexus 5 en 8, niet specifiek gemaakt voor een E-bike en deze trek je daarom veel sneller kapot in de heuvels. Beide fietswinkels verkopen deze dan ook niet. Nou ja, 1 winkel had er 1 staan en die wilde hij alleen aan mij verkopen zonder garantie. Mijn eerste keuze (de Kalkhoff Image L) heeft juist de Nexus 7, waardoor ik weer erg twijfel. Nu mijn vraag: is een Nexus 7 echt een slechte keuze in Zuid-Limburg?
Bij een fietswinkel heb ik op een Victoria eManufaktur 2023 gefietst. Op zich voldeed die aan alle eisen en had zelfs de traploze Enviolo-versnelling. Het is een model van vorig jaar en was daarom gunstig geprijsd. En het fietsen was heel lekker. Maar werd er niet blij van, al weet ik niet waarom.
Ga proefrijden op de Cube en als dat bevalt adviseer ik je die te kopen, precies vanwege de door jou genoemde redenenM3LL4 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:09:
Zijn er nog andere opties die ik kan bekijken?
Het voordeel bij de Cube Editor is dat hem kan krijgen via de fietsenwinkel/maker in de buurt en dus altijd daar terecht kan met de fiets, is misschien geen onmisbaar element.
Slim idee! Daar had ik niet aan gedacht. Maar de FM had een Kalkhoff Image 7.B Excite+ staan met korting en die heb ik gekocht. Die heeft een Enviolo-naaf (traploos en met een groter bereik). Het enige aan de fiets is dat de hydraulische voorrem iets aanloopt. Volgens de FM moet dat weggaan na een aantal flink remmen. Is dat zo?roffeltjes schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:50:
[...]
Als je echt de Kalkhoff wil kan je met de FM overleggen of hij er een Alfine 8 (of Alfine 11) in wil zetten voor een meerprijs.
Nee, dat hoort niet zo. Een van twee dingen is aan de hand.L.N. schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:37:
[...]
Slim idee! Daar had ik niet aan gedacht. Maar de FM had een Kalkhoff Image 7.B Excite+ staan met korting en die heb ik gekocht. Die heeft een Enviolo-naaf (traploos en met een groter bereik). Het enige aan de fiets is dat de hydraulische voorrem iets aanloopt. Volgens de FM moet dat weggaan na een aantal flink remmen. Is dat zo?
Als je zin hebt om snel iets te proberen kan je het volgende doen.L.N. schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:14:
@Foxhill Bedankt voor de uitgebreide uitleg! De Kalkhoff heeft Tekpro Gemini SL-remmen. Het exacte typenummer zie ik niet. Maar dit zijn remmen met dubbele pistons (als ik het goed heb). Het inlopen kan dus. Ik heb een gratis 500 km beurt en zal het dan aankaarten als het nog niet opgelost is. De eerste 150 km zitten er al op, dus de 500 km zal ik snel halen.
Je bedoeld de PM brackets in de achterbrug?Foxhill schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:41:
[...]
Optie 2: Je monteur heeft alles gedaan maar de oppervlaktes waar de rem op gemonteerd zit zijn niet recht. Dit is een nieuwe ontwikkeling in de markt alleen bij Accell en Pon. Deze oppervlaktes moeten in de fabriek recht gemaakt worden. Het is absoluut onacceptabel kwa productie en kwaliteitscontrole dat deze oppervlaktes niet juist zijn. En toch begon Accell ~vijf jaar geleden fietsen massaal zo uit te leveren.
Dank voor het delen. Ik ga de Lovens ook proberen.Foxhill schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 06:31:
[...]
De Lovens stuurt het beste. De Urban Arrow is een uitstekende keus. Hou het zeker bij twee wielen. Performance Line is wel de sweet spot kwa motor vind ik.
Een beetje oud, maar misschien heb je hier nog iets aan:
[...]
Regenereren op een fiets is onzin, tenzij je echt in bergachtig gebied woont, maar dan is de batterij zeker te klein.xabre16v schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:41:
Bij toeval liep ik hier tegen aan, de JITENSHA.
Alles in het achterwiel en regenereert zelfs.
https://jitensha.fr/
Zou 't zelf niet kopen want de actieradius is wel erg mager maar gaaf vind ik het zeker.
Dan zijn het wel dubbele zuigers inderdaad. Goed, fietsen met dubbele zuigers wil ik niet afleveren met aanlopende remmen, maar er is dan iets voor te zeggen dat het laatste beetje wel vanzelf gaat.L.N. schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:14:
@Foxhill Bedankt voor de uitgebreide uitleg! De Kalkhoff heeft Tekpro Gemini SL-remmen. Het exacte typenummer zie ik niet. Maar dit zijn remmen met dubbele pistons (als ik het goed heb). Het inlopen kan dus. Ik heb een gratis 500 km beurt en zal het dan aankaarten als het nog niet opgelost is. De eerste 150 km zitten er al op, dus de 500 km zal ik snel halen.
Goede tip, maar… Als dat lukt heeft de monteur wel gefaald. Je gaat toch zeker een half uur met die rem pielen als het niet lukt voor je hem meegeeft.Tommie12 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:24:
[...]
Als je zin hebt om snel iets te proberen kan je het volgende doen.
Knijp de voorrem goed vast (vraag even hulp), zonder dat je het bloed uit je vingers perst.
Schroef de klauw even los (2 boutjes, inbus van 4 of 5 mm), en zet direct terug vast zonder intussen te lossen.
90% kans dat het opgelost is.
Ja. En op de eigen merk voorvorken die Accell en Pon hebben komt het voor. Nog een reden om toch een Suntour voorvork (of beter) te willen.roffeltjes schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:03:
[...]
Je bedoeld de PM brackets in de achterbrug?![]()
Bizar.
Ik ben nog steeds verbluft.... dit wil je voor het lakken al afgevlakt hebben....Foxhill schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:27:
[...]
Ja. En op de eigen merk voorvorken die Accell en Pon hebben komt het voor. Nog een reden om toch een Suntour voorvork (of beter) te willen.
Ik heb het gedaan en het probleem is grotendeels weg. Maar niet helemaal. Er is een punt op het wiel waar het nog iets aanloopt. Het lijkt er dus op de schrijf niet 100% recht isTommie12 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:24:
[...]
Als je zin hebt om snel iets te proberen kan je het volgende doen.
Knijp de voorrem goed vast (vraag even hulp), zonder dat je het bloed uit je vingers perst.
Schroef de klauw even los (2 boutjes, inbus van 4 of 5 mm), en zet direct terug vast zonder intussen te lossen.
90% kans dat het opgelost is.
Je kan altijd eens proberen te plooien, of een andere schijf, dat kost geen fortuin.L.N. schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:17:
[...]
Ik heb het gedaan en het probleem is grotendeels weg. Maar niet helemaal. Er is een punt op het wiel waar het nog iets aanloopt. Het lijkt er dus op de schrijf niet 100% recht is. De FM is nu met vakantie, maar daarna ga ik terug.
schijf kan je eenvoudig zelf richten.L.N. schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:17:
[...]
Ik heb het gedaan en het probleem is grotendeels weg. Maar niet helemaal. Er is een punt op het wiel waar het nog iets aanloopt. Het lijkt er dus op de schrijf niet 100% recht is. De FM is nu met vakantie, maar daarna ga ik terug.
Dat zijn nogal verschillende fietsen. Beide geprofileerd als 'urban' en actieve zitpositie maar dan houdt de vergelijking wel op en naaf vs middenmotor. Editor heeft het voordeel van de Bosch SX en het smartsysteem waarmee je ook een eco-mode+ hebt die je zelf kunt instellen om zelf meer input te leveren (en je range te vergroten).M3LL4 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:09:
Ik heb al een tijdje zitten nadenken over een elektrische fiets en nu twijfel ik nog over 2 specifieke modellen:Zijn er nog andere opties die ik kan bekijken?
- Lemmo One MK2 (2300EUR) met versnellingen
- Cube Editor Hybrid 400SLX FE (2700EUR)
Het voordeel bij de Cube Editor is dat hem kan krijgen via de fietsenwinkel/maker in de buurt en dus altijd daar terecht kan met de fiets, is misschien geen onmisbaar element.
Wat ik vooral belangrijk vind is dat de fiets lichtgewicht is en je dus ook kan rijden zonder ondersteuning.
Hebben jullie nog wat advies?
Mvg
Ignace
In de comments wordt gesproken over faillissementsfraude.Foxhill schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:57:
https://nieuwsfiets.nu/20...timyo-failliet-verklaren/
Ik zou bijna zeggen, “daar gaat er weer een”. Omdat het bedrijf niet de naam draagt van het merk pikt de media het denk ik niet zo op. Met name VanDijck heeft toch 100+ dealers gemaakt afgelopen jaren.
Kan gebeuren als een bedrijf in wanhoop zit, snap ik. We leven in een regelrechte afrekencultuur en er zullen er nog veel en veel meer omvallen. Het is beroerd om te zeggen, maar bij de grote jongens betaal je wel meer, maar zit je relatief veilig. Nu wil ik geen pionier op zijn voeten stappen, maar voor veiligheid moet je goed kijken.neb0 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:07:
[...]
In de comments wordt gesproken over faillissementsfraude.
Als starter moet je vooral weten wat je wel en niet wil doen, en zorgen dat je ergens het verschil kan maken.jimh307 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:49:
[...]
Kan gebeuren als een bedrijf in wanhoop zit, snap ik. We leven in een regelrechte afrekencultuur en er zullen er nog veel en veel meer omvallen. Het is beroerd om te zeggen, maar bij de grote jongens betaal je wel meer, maar zit je relatief veilig. Nu wil ik geen pionier op zijn voeten stappen, maar voor veiligheid moet je goed kijken.
Dit zijn zware tijden voor jonge ondernemers want er zijn er vele op de markt die overeind willen blijven, maar dit simpelweg niet halen mede door gebrek aan kennis voor commercie en R&D. Wat wil je als relatief kleine onderneming ondernemen om groot te worden? Niet veel want het zijn er al zoveel. Je kunt je dan beter laten floreren als werknemer door een werkgever en zo de ladder omhoog beklimmen.
Het is zuur, weet ik, maar deze maatschappij is uitermate turbulent en één trede naar beneden kan uitmonden in twee treden omhoog. Economisch ligt het slecht voor start-ups en dan druk ik me heel mild uit.
Tuurlijk, grote dingen ga je niet zelf doen, maar als er bij mij 1 boutje los staat, dan fiks ik dat zelf omdat me dat minder tijd en gedoe kost dan terug te gaan.L.N. schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:46:
@Tommie12 @kjiratsiekoedel Het is een gloednieuwe fiets, daar ga ik niet zelf aan klooien. Dat mag de winkel doen waar ik de fiets heb gekocht. De zaak staat bekend om de goede service, dus zal wel goed komen….
Dat ben ik met je eens. Ik zie ook onderscheid in een bedrijf runnen of het Silicon Valley bedrijfsmodel van groei en exit nastreven. En dat Silicon Valley model komt me de strot uit. Ondernemerschap was mijn keuzerichting tijdens de studie. Daar en in de media krijgt het onterecht veel aandacht.Tommie12 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:30:
[...]
Als starter moet je vooral weten wat je wel en niet wil doen, en zorgen dat je ergens het verschil kan maken.
Als je ambitie is om met een mini bedrijf een kloon te maken van een paar batavus of Gazelle fietsen en die dan een paar honderd euro goedkoper op de markt te zetten, dan zal het niet lukken.
Maar een merk als Cowboy schijnt toch te overleven, waarschijnlijk ook omdat ze veel minder schulden gemaakt hebben dan VanMoof, en met wat realistischer beloftes de markt op kwamen. Hun kwaliteit is niet top, maar wel beter dan de catastrofes die VM aan klanten leverde.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Remmenreinigerzunrob schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:48:
Zo te zien is er in de fabriek aardig wat vet gebruikt bij de montage van het stuur en het zadel. Er zitten ook wat vlekken op het stuur. Hoe krijg ik dat het beste weg? Je ziet van die kleine glitters zeg maar. Met wasbenzine lukt niet.
Kruipolie om vet te verwijderen?Cyberpope schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:03:
Probeer eens een doek goed ingespoten met WD40?
Remreiniger om te ontvetten. Siliconen spray of wax/poetsspray om te poetsen.zunrob schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:48:
Zo te zien is er in de fabriek aardig wat vet gebruikt bij de montage van het stuur en het zadel. Er zitten ook wat vlekken op het stuur. Hoe krijg ik dat het beste weg? Je ziet van die kleine glitters zeg maar. Met wasbenzine lukt niet.
Ja, werkt goed. Ook in kleding met een smeervlek. Los op en dan kun je het beter wegvegen (of uitwassen).
[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 27-07-2024 18:32 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
WD40 is geen olie, het verdampt, en je kan er dus mee poetsen.
[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 27-07-2024 21:18 ]
Ja, dat werkt wel. Zuurvrije vaseline, montagepasta of een beetje kogellagervet als je niet anders hebt.zunrob schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:55:
Nog een vraag. Ik wil de maxi cosi adapters installeren in de Urban Arrow, en er staat dat je de schroeven met wat 'grease' moet in smeren. Welke grease? Ik heb wel wat kogellagervet staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Vogels60 op 27-07-2024 23:17 ]
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Dankjewel voor de snelle reactie! Ik begrijp dat montagepasta beter is, dus heb daar zojuist iets van besteld.Foxhill schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:47:
[...]
Ja, dat werkt wel. Zuurvrije vaseline, montagepasta of een beetje kogellagervet als je niet anders hebt.
Omdat het in beide gevallen om een motor met krachtsensor gaat hoeft het niet veel uit te maken. De fietser bepaald hoeveel kracht er geleverd wordt.Basfr schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:00:
.... probleem als ik een 50Nm motor heb en mijn partner maar 40? Is dit absoluut onwenselijk, of is het verschil vooral merkbaar bij optrekken .....
[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 28-07-2024 11:17 ]
Ja, er kan wat olie in zitten, maar die verdampt wel en blijft niet lang zitten. In elk geval is het olie met een heel lage viscositeit.Foxhill schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:42:
I stand corrected. Corrosion inhibitor. Olie bevat het wel degelijk, en dat blijft ook zeker achter.
Het is dat klanten vaak allerlei dingen met WD40 doen dat ik er een hekel aan heb gekregen. “Hoezo ketting al versleten, ik smeer hem regelmatig met WD40.” Uiteindelijk heeft de multispray wel zijn toepassingen en het merk wel sprays voor van alles.
Hmm, toch nog een vraag hierover: ik lees zojuist dat er een verschil zit tussen montagepasta en montagevet... Welke moet ik nu hebben?zunrob schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:16:
[...]
Dankjewel voor de snelle reactie! Ik begrijp dat montagepasta beter is, dus heb daar zojuist iets van besteld.
Volgens mij is er geen verschil, dus het zou handig zijn als je ook aangeeft waar je dit gelezen hebt of wat dat verschil dan is.zunrob schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:42:
... ik lees zojuist dat er een verschil zit tussen montagepasta en montagevet... ....
[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 28-07-2024 11:36 ]
Je hebt gelijk, in de pasta zouden korrels zitten en in vet niet.elinx schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:11:
[...]
Volgens mij is er geen verschil, dus het zou handig zijn als je ook aangeeft waar je dit gelezen hebt of wat dat verschil dan is.
Montagepasta of montagevet is ervoor om te voorkomen dat er corrosie (of roest) ontstaat tussen twee metalen, bv RVS bouten in een aluminium frame.
Op die manier kan je later weer zonder bruut geweld demonteren.
Wel is het zo dat er montagevet/pasta bestaat met of zonder toegevoegde korrels, bv in kopervet zitten hele kleine koperkorrels en in ander soort keramische korrels.
Deze korrels zorgen voor wrijving en voorkomen galvanische hechting tgv twee verschillende metalen, zodat eea niet uit zichzelf weer loskomt, maar wel weer losgehaald kan worden.
[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 28-07-2024 11:51 ]
PPL is een smeermiddel en wordt toegepast op draaiende delen.zunrob schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:50:
[...]
Je hebt gelijk, in de pasta zouden korrels zitten en in vet niet.
Heb voor nu iig Park Tool PPL-1 en ASC-1 gekocht. Volgens mij kunnen die allebei gebruikt worden, waarbij die laatste de betere zou zijn voor deze toepassing (schroeven in frame).
Ikzelf heb geen idee hoe een dergelijke adapter op de fiets wordt gemonteerd, maar als het om een bouten en moeren van hetzelfde materiaal gaat heb je gelijk.kjiratsiekoedel schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:01:
....Hoe ingewikkeld moet je t maken...? Drupje vet van wat dan ook is genoeg. ....
Goeie, die hebben we denk ik over het hoofd gezien. Gaan we even verder uitzoeken.Vogels60 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:14:
Je weet dat Gazelle ook de Bloom heeft als "familiefiets"? Deze heeft een MIK drager voorop, hier staat bij ons een mandje op en aan de stuurbuis is een zitje bevestigd. Achter is een MIK (II of +) drager
Wij hebben de 65Nm met Enviolo.
Is die HeavyDuty een officiële cargo fiets? Ik vindt 40Nm namelijk niet veel klinken voor "cargo".
Ik weet verder niet of de HeavyDuty nog hogere gewichten mag hebben op de dragers t.o.v. de Bloom...
Bedankt, heldere uitleg. We gaan ons nog even beraden of we denken met 40Nm genoeg hebben (waar we dat op gaan baseren weet ik nog nietelinx schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:44:
[...]
Omdat het in beide gevallen om een motor met krachtsensor gaat hoeft het niet veel uit te maken. De fietser bepaald hoeveel kracht er geleverd wordt.
40Nm of 50Nm is het maximum koppel wat de motor kan afgeven. je gaat het verschil pas merken bij zwaardere belasting als het maximum koppel nodig hebt. Dus bv met meer ballast een heuvel op.
De motor met het hoogste koppel kan dan wat meer kracht leveren dan de ander en gaat wat makkelijker die heuvel op.
Voor een meer evenwichtige balans kan de zwakste fietser het beste de meest krachtige motor hebben.
Feitelijk is dit niet anders als er geen motorondersteuning is.
De ene fietser kan meer kracht leveren dan de ander, maar ze kunnen prima samen fietsen, tot het zwaarder wordt.
Cortina E-Common Family Active Plus of Integrated Enviolo is wellicht nog een optie.wd200 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:58:
Ik ben ik de markt voor een elektrische Moederfiets voor 2 kinderzitjes (voor 2/3 jaar denk ik daarna zal de oudste wel alles zelf fietsen en wordt het 1 zitje)
De dubbele standaard en stuurslot ervaren we al zeer prettig bij de huidige normale fiets.
Op basis van Google, fietskeuze e.d. kom ik altijd op de gazelle bloom c380.
Iemand nog een suggestie welke fiets ik nog moet bekijken / proefrijden of waarom ik de bloom moet laten staan ?
Zolang je niet storm tegen wilt fietsen is 40 nm prima. Je zult alleen wat meer op tijd moeten schakelen.Basfr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:27:
[...]
Goeie, die hebben we denk ik over het hoofd gezien. Gaan we even verder uitzoeken.
Of 40Nm veel/weinig/genoeg is voor een transportfiets weet ik ook niet, maar ze worden in ieder geval aangeboden. De Bloom C7 HMS heeft ook maar 40Nm en wordt weggezet als moederfiets...
[...]
Bedankt, heldere uitleg. We gaan ons nog even beraden of we denken met 40Nm genoeg hebben (waar we dat op gaan baseren weet ik nog niet), maar o.b.v. jouw toelichting zou ze voor enkel een recreatief (groter) rondje om de kerk dan wellicht voor 95% van de gevallen genoeg power hebben af en toe pech hebben.
[...]
Cortina E-Common Family Active Plus of Integrated Enviolo is wellicht nog een optie.
Als ik weleens rondkijk lijkt het erop dat veel ebikers slechts één versnelling hebben......de zwaarste.jimh307 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:32:
....
Zolang je niet storm tegen wilt fietsen is 40 nm prima. Je zult alleen wat meer op tijd moeten schakelen.
Nou, ik speel regelmatig met de versnelling. Als ik een drukke rotonde over moet zet ik hem in de 3 (dan hoef ik tijdens de oversteek niet te schakelen) en als ik rustig weg kan rijden begin ik in de 5. De 5 houd ik vrij lang aan vanwege de efficiëntie van de naaf en als ik vaart heb zet ik hem in de 6 of soms de 7. Het is waar dat je op een e-bike minder versnellingen nodig hebt.elinx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:08:
[...]
Als ik weleens rondkijk lijkt het erop dat veel ebikers slechts één versnelling hebben......de zwaarste.
Daardoor lijkt het er soms op dat met "schakelen" sommigen denken dat het gaat om het wijzigen van de ondersteuningsstand van de motor en vergeten dat het gaat om het traptempo omhoog brengen door een andere versnelling te kiezen.
Het is maar hoe je het bekijkt.jimh307 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:13:
........Het is waar dat je op een e-bike minder versnellingen nodig hebt.
Ik doelde dan op de 5 naafelinx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik probeer te allen tijde ongeveer hetzelfde traptempo aan te houden en schakel daarom best veel en kom nagenoeg niet aan de motorondersteuning. Ik hoef niet altijd 25km/h te gaan. Zeker niet heuvel op.
Ik zie echter best wel mensen waar het traptempo zeer laag ligt en de motorondersteuning verhogen als de snelheid omlaag gaat. In dat geval zal je eerder de grens bereiken van wat de motor kan leveren. Even een duin op zal waarschijnlijk dan niet gaan lukken.
Als ik correct ben heeft deze fiets een Bosch CX motor en een enviolo naaf.PolderPloer! schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:23:
Ik ben op zoek naar een goede 2e hands voor mijn zoon die naar het voortgezet onderwijs gaat. Nu kom ik een KOGA pace b10 tegen, van slechts 3 jaar oud, maar wel met 40000 km op de teller. Er zit een nieuwe accu van 500Wh bij. Wat is zoiets nog waard, ik zie echt hele verschillende prijzen voorbij komen en kan er niet echt chocola van maken.
Ik schakel altijd terug naar 2 of 3 als ik stil sta of langzamer ga.elinx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:08:
[...]
Als ik weleens rondkijk lijkt het erop dat veel ebikers slechts één versnelling hebben......de zwaarste.
Daardoor lijkt het er soms op dat met "schakelen" sommigen denken dat het gaat om het wijzigen van de ondersteuningsstand van de motor en vergeten dat het gaat om het traptempo omhoog brengen door een andere versnelling te kiezen.
Is dat niet een beetje negatief? Die fiets is in goede staat €2000+ waard. Accu is al nieuw. Als je in het ergste geval de naaf én motor moet vervangen kost dat zo’n €1200, maar daarmee word de fiets ook richting de €2400 waard. Dus er €1000 voor betalen is nog steeds niet gek. Als je geluk hebt vervang je niets (is misschien al gebeurd?).Tommie12 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:28:
[...]
Als ik correct ben heeft deze fiets een Bosch CX motor en een enviolo naaf.
Dat zijn op zich geen prima onderdelen, maar van die enviolo verwacht ik toch dat die zowat ‘gaar’ is na 40.000 km.
De motor moet dat aan kunnen, maar ook daar weet je dat die elk moment kan begeven.
Kan goed gaan, kan ook tegen vallen. Ik zou voor zo’n fiets niet meer dan 300-500€ betalen als de rest er nog goed uit ziet.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq