Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 195 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:09

pdavie2311

Live life to the fullest..

Foxhill schreef op zondag 30 juni 2024 @ 00:02:
[...]

Als je alleen naar een stijve fiets met lage instap kijkt heb je aan Gazelle Ultimate, Flyer Gotour6, Velo de Ville AEB en Kalkhoff Image wel goede fietsen. Die Velo de Ville heeft ook al een MIK HD bagagedrager.

Dit is een hélé goede manier om naar moeder fietsen te kijken. Vroeger ging er een zitje op elke willekeurige damesfiets. Als je nu naar echte moeder fietsen kijkt beperk je jezelf tot maar 3~5 modellen die ook nadelen hebben. Een stijve fiets met lage instap zoeken is veel breder. Enige nadeel is dat je weinig spullen, boodschappen of rugzakje mee krijgt. Die moeten dan in een klein fiets tasje dat net achter de kinderzit past.

Velo de Ville komt volgend jaar (binnenkort bestelbaar) op de SEB modellen met een lange bagagedrager waar 2x bevestiging (MIK?) op zit. Daar passen een kinderzit en een fietstas goed achter elkaar op een gewone mooie 28” (27,5”) fiets.

Edit: of gebruikt, kijk naar een Flyer C5 next generation of C8 next generation. Oud, dus mega goedkoop. Onverwoestbaar. Koop er desnoods een met een kapotte accu (E3 storing) en zet er zelf een nieuwe ‘ebike vision’ accu op. Dan ben je helemaal spekkoper. Dan ben je voor weinig geld klaar met een nieuwe accu en onverwoestbare, krachtige fiets.

Even wat de diepte in: Next Generation zijn de types zonder aandrijftandwiel. De types daarvoor met aandrijftandwiel zijn ook onverwoestbaar en nog goedkoper. Maar dat aandrijftandwiel maakt lawaai en moet je regelmatig vervangen.

Ik heb een fietsenwinkel dus het kost me zo’n beetje niets om mijn vrouw een mooie nieuwe fiets te geven. Maar mijn vrouw fietst graag op zo’n oude Flyer C8. Ze is klein dus het past goed. En met de sterke Panasonic motor fiets het heel fijn.
Jij hebt een fietsenwinkel? Had hier ook al even gepolst, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wil een elektrische fiets kopen voor stadsverkeer maar ook om naar mijn vader te fietsen, totaal 40km heen en weer. Riem vs ketting, over merken dan nog maar te zwijgen. Stella, Trek, Amslod, de bekende, Gazelle, Batavus,etc.
Dochters hebben een gazelle Esprit en dat vind ik niks voor mijzelf. Wel gaan we op vakanties ook vaak fietsen met ons 3 en…

Jij als verkoper, reparateur, goede tips wat een goede en mooie fiets kan zijn voor mij? Ik vind een mooi display ook wel leuk. Ben een gadget freak, sorry 😬

Heel erg bedankt alvast!

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 19:28
pdavie2311 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Jij hebt een fietsenwinkel? Had hier ook al even gepolst, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wil een elektrische fiets kopen voor stadsverkeer maar ook om naar mijn vader te fietsen, totaal 40km heen en weer. Riem vs ketting, over merken dan nog maar te zwijgen. Stella, Trek, Amslod, de bekende, Gazelle, Batavus,etc.
Dochters hebben een gazelle Esprit en dat vind ik niks voor mijzelf. Wel gaan we op vakanties ook vaak fietsen met ons 3 en…

Jij als verkoper, reparateur, goede tips wat een goede en mooie fiets kan zijn voor mij? Ik vind een mooi display ook wel leuk. Ben een gadget freak, sorry 😬

Heel erg bedankt alvast!
Ga naar een fietsenwinkel en probeer er een aantal uit. En laat Stella en Amslod links liggen.

Als je een gadget freak bent neem je het beste iets met Bosch Smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-08 07:48
pdavie2311 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Heel erg bedankt alvast!
Ik heb ook een andere fiets gekocht, met veel dezelfde dilemma's wil een beetje sportief maar niet te, goede motor , en leuk display/ gadgets.
Ik ben uitgekomen op een Kalkhoff Image excite +
Heerlijke fiets met een iets sportieve houding,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
Foxhill schreef op zondag 30 juni 2024 @ 09:08:
....
Als je een gadget freak bent neem je het beste iets met Bosch Smart.
Liefst heb ik zo een kaal mogelijke uitvoering zonder fratsen en zonder display.
Gewoon motor aan en gaan, net als op een gewone fiets.
Maar daar is schijnbaar op de meer kostbare modellen geen interesse voor.

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 30-06-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:29:
[...]
Liefst heb ik zo een kaal mogelijke uitvoering zonder fratsen en zonder display.
Gewoon motor aan en gaan, net als op een gewone fiets.
Maar daar is schijnbaar op de meer kostbare modellen geen interesse voor.
Alles met een Purion 200 of zelfs zonder display. Bij Velo de Ville op elk model te kiezen. Flyer Upstreet SL heeft geen display. Genoeg keuze in. Maar je vraag is nog zo breed dat je wat winkels binnen moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusajivan
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Alles met een Purion 200 of zelfs zonder display. Bij Velo de Ville op elk model te kiezen. Flyer Upstreet SL heeft geen display. Genoeg keuze in. Maar je vraag is nog zo breed dat je wat winkels binnen moet lopen.
Wat vind jij van de Purion 200 dan, ik heb het op mijn Cube 750 en vind het best tof, samen met de Flow app heb je toch aardig wat mogelijkheden. Je kunt je Bosch motor instellen op het terrein waar je rijd enzo, de route-app die gebruik ik niet. Dat doe ik wel uit mijn hoofd.🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

ST10©DE

Dus.............

Bla65 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:33:
Dit is de "Black Friday" Canyon Precede:ON 7
[Afbeelding]
Binnen een week netjes geleverd, alleen de remhendels en het lichtknopje waren niet goed vastgedraaid en een remschijf was een beetje krom. Allemaal prima zelf te doen. Het zadel vond ze te hard dus daar zit nu haar favoriete SR op. De zithouding was toch iets te sportief, gelukkig kon ik het stuur verhogen, ik vind het niet eens heel gek staan:
[Afbeelding]
Het slot heb ik met bevestiging gekopieerd van de medetweakers. Al met al prima fiets, mooi afgemonteerd en rijdt geweldig.
Hej! Je post is al van een tijdje terug, maar weet je nog welke adapter/verhoger je gebruikt hebt om het stuur hoger te zetten?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 05:04
Kan weg....

[ Voor 87% gewijzigd door hansie18 op 01-07-2024 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
ST10©DE schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Hej! Je post is al van een tijdje terug, maar weet je nog welke adapter/verhoger je gebruikt hebt om het stuur hoger te zetten?
Hi, geen idee meer maar volgens mij heb ik het hier wel genoemd dus als je even zoekt. Ik kan het niet voor je nakijken want ik heb de verhogen al verkocht aan een mede-tweaker omdat ik het stuur gewisseld heb met die van mijn R&M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:22
Ik ben nieuw en heb het ebike virus te pakken. Gister 40km erop zitten.

Nu vroeg ik mij af wat betreft onderhoud je zelf het beste kan doen/gebruiken voor de levensduur. Ik heb een belt met middenmotor.
Zijn er speciale sprays of middelen die ik X keer per jaar moet gebruiken? Of is een jaarlijkse “apk” aan te raden? Neem aan dat alles afhankelijk is van het aantal KM dat je fiets en of deze binnen of buiten staat.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
Alekz87 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:

Nu vroeg ik mij af wat betreft onderhoud je zelf het beste kan doen/gebruiken voor de levensduur. Ik heb een belt met middenmotor.
Zijn er speciale sprays of middelen die ik X keer per jaar moet gebruiken? Of is een jaarlijkse “apk” aan te raden? Neem aan dat alles afhankelijk is van het aantal KM dat je fiets en of deze binnen of buiten staat.
Ik doe het volgende:
- na een vuile rit (regen en modder of zo) spuit ik de riem af met de tuinslang, en uiteraard vermijd ik de motor en de naaf. Af en toe krijgt de riem van mij wat sliconenspray.
- verder doe ik weinig buiten af en toe controleren van spaakspanning, speling op trapas, wielen en balhoofd.
- als er iets kraakt, rammelt of sleept ga ik dat direct (laten) fixen.
- batterij hou ik zo veel ik kan tussen 20 en 90%
- banden hou ik op spanning en ik kijk slijtage af en toe na
- remblokjes; af en toe dikte controleren
Ik zie niet direct veel redenen om naar een fietsenmaker te gaan als alles wat ik hier boven aan merk in orde is. Meer dan wat ik hier schrijf gaan die ook niet doen, en wat werkt moet je niet uit elkaar gaan halen.

Ik denk dat je veel kosten kan vermijden door snel in te grijpen als er dan toch iets los komt of speling krijgt. En dan moet je natuurlijk zien of je het zelf kan herstellen en of je er het materiaal voor hebt.
De eerste keer het wiel uit nemen met de riem, naafkabels en schijfrem was misschien spannend, nu zou ik het onderweg ook wel kunnen als ik bv een nieuwe binnenband moet steken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:05

Tacoos

i am i

Mijn zoon heeft een NCM Milano met een achterwiel motor en Shimano 7 speed derailleur.
Afgelopen weekend wilden we de cassette vervangen, maar mijn cassette afnemer past niet.
De kabel naar de motor komt door de as uit het wiel en het gat in mijn kettingafnemer is niet groot genoeg voor die kabel en as.
Wij hebben een BBB lockring afnemer en het gat is een opname voor 1" doppen, zijn er afnemers met een groter gat? Meestal zie ik geen aanzicht wat dat duidelijk maakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0t71kisO7Ig7ilfvSookaY6DkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tmx3ZB5wZtiPQktW9HCBnWyR.jpg?f=user_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:11
Alekz87 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:

Hoi, mijn 3 1/2 jaar oude ebike met riem en middenmotor is inmiddels de 20.000 km voorbij.

Ik doe (op advies van de fietsenmaker) helemaal niks aan onderhoud van de riem. Ongeveer om de 9 maanden geeft het display ‘service’ aan en dan maak ik een afspraak voor onderhoud.

Dat is het wel eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:28:
[...]

Hoi, mijn 3 1/2 jaar oude ebike met riem en middenmotor is inmiddels de 20.000 km voorbij.

Ik doe (op advies van de fietsenmaker) helemaal niks aan onderhoud van de riem. Ongeveer om de 9 maanden geeft het display ‘service’ aan en dan maak ik een afspraak voor onderhoud.

Dat is het wel eigenlijk.
En wat doet je FM dan elke 9 maanden?
(en hoe veel betaal je?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 13:40
Eventueel schoonmaken en spanning controleren.
Meer zou je niet aan riem hoeven te doen.
Dat is hetgene wat mij verteld is door 2 verschillende fietsenmakers. Sommige doen er nog een soort smeermiddel op. Maar eigenlijk mag dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:13:
Eventueel schoonmaken en spanning controleren.
Meer zou je niet aan riem hoeven te doen.
Dat is hetgene wat mij verteld is door 2 verschillende fietsenmakers. Sommige doen er nog een soort smeermiddel op. Maar eigenlijk mag dat niet.
Het smeermiddel is siliconenspray met een vleugje marketing. Er mag geen vet op. Siliconenspray helpt wel tegen piepen vooral als het droog en/of stoffig is. Zou niet meer dan een paar keer per jaar moeten, dan zou is er iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Tommie12 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:42:
[...]

En wat doet je FM dan elke 9 maanden?
(en hoe veel betaal je?)
Alleen normale controle, smeren, na stellen, etc. Na 20.000 km is de hele aandrijflijn nog origineel. De originele banden zitten er nog op (0x lek gereden).

Vervangen zijn: Remblokjes voor en achter, versnellingskabel en 1 crank.

In totaal denk ik ongeveer €250 aan onderhoudskosten.

Gazelle Ultimate C8 HMB Belt. Met afstand de beste fiets die ik ooit heb gekocht. (En ook een dosis geluk mee gehad tot nu toe denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dennisfr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Alleen normale controle, smeren, na stellen, etc. Na 20.000 km is de hele aandrijflijn nog origineel. De originele banden zitten er nog op (0x lek gereden).

Vervangen zijn: Remblokjes voor en achter, versnellingskabel en 1 crank.

In totaal denk ik ongeveer €250 aan onderhoudskosten.

Gazelle Ultimate C8 HMB Belt. Met afstand de beste fiets die ik ooit heb gekocht. (En ook een dosis geluk mee gehad tot nu toe denk ik)
Absoluut waar. Geld hier ook. 8)

Bijna weer de 3e review als de fiets 3 jaar wordt. Wel een paar lekke banden gehad, maar hoe erg is dat? Ik bel dan gewoon de ANWB en ga dan met de auto, maar echt pech heb ik er niet mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 22:01
Ik ben op zoek naar een e-bike voor max. €1.500,-.
Qua kilometers is het gebruik beperkt, mogelijkheid tot kinderzitje is gewenst (geen dealbreker). Aanschaf gaat via een fietsregeling dus max €1.250 verrekening.

Na wat zoeken kom ik op de volgende twee fietsen, wat zijn jullie ervaringen met deze fietsen en/of is er nog een betere optie?

https://www.decathlon.nl/...e-hoog-frame/_/R-p-302307
https://www.lidl.nl/p/cri...all-black-27-5/p100372190

[ Voor 6% gewijzigd door Quito op 03-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Quito schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:09:
Ik ben op zoek naar een e-bike voor max. €1.500,-.
Qua kilometers is het gebruik beperkt, mogelijkheid tot kinderzitje is gewenst (geen dealbreker). Aanschaf gaat via een fietsregeling dus max €1.250 verrekening.

Na wat zoeken kom ik op de volgende twee fietsen, wat zijn jullie ervaringen met deze fietsen en/of is er nog een betere optie?

https://www.decathlon.nl/...e-hoog-frame/_/R-p-302307
https://www.lidl.nl/p/cri...all-black-27-5/p100372190
Ik zou nooit bij Lidl een fiets kopen, als er wat service nodig is, dan is het gedoe. Bij Decathlon hebben ze nog een service afdeling, maar je moet je fiets wel brengen.

Heb je al eens gekeken of je geen 2dehandse fiets kan kopen bij de lokale FM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Ik zou nooit bij Lidl een fiets kopen, als er wat service nodig is, dan is het gedoe. Bij Decathlon hebben ze nog een service afdeling, maar je moet je fiets wel brengen.

Heb je al eens gekeken of je geen 2dehandse fiets kan kopen bij de lokale FM?
En we blijven het herhalen... ;) Zo gek idee is het helemaal niet om voor een 2e hands e-bike te gaan bij je locale FM. Als er iets is met je fiets heb je een gedegen adresje waar je terecht kan.

Wat is er niet normaal aan een 2e hands e-bike? Waarom blijven mensen dan opteren voor een goedkoop fietsje waar de ellende gegarandeerd komt vroeg of laat, en dan?

Waarom is het normaal dat veruit de meeste mensen wel vertrouwen op een 2e hands auto ofwel occasion? Ziet men de samenhang?

Een e-bike van 3 a 4 jaar oud is nog een prima fiets. De FM kijkt hem voor je na en dan rij je best goedkoop op een absoluut A-merk die echt nog wel even mee kan.

Dus @Quito hier heb jij je advies en wat in deze ook mag meewegen is de veiligheid van je kind(eren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:03

knakworst

Get more sats!

In 'mijn' fietsenregeling staat dat je een nieuwe fiets moet kopen. Dan gaat de vlieger dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 21:28

B64

knakworst schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:21:
In 'mijn' fietsenregeling staat dat je een nieuwe fiets moet kopen. Dan gaat de vlieger dus niet op.
Hangt van de fietsenregeling af, bij sommige fietsenregelingen kun je ook niet zomaar bij iedere winkel iets aanschaffen. Die hebben een lijst met retailers waar ze mee samenwerken. Of Decathlon en Lidl hierin meedoen, daar zou ik niet op voorhand van uit gaan. Decathlon werkt samen met een aantal aanbieders van fietsregelingen, maar Lidl...?

Maar goed, los daarvan: @Quito kan er natuurlijk altijd voor kiezen om een tweedehands fiets van 1250 Euro bij de lokale FM te kopen, in plaats van eentje van 1500 Euro via de fietsenregeling. Dan is hij netto evenveel kwijt, met minder gedoe en betere service...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
En als je dan maar 1500€ krijgt, dan wordt een een gewone fiets en geen electrische… of je moet kunnen bij leggen als je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Bij sommige regelingen lost de lokale fietsenmaker dat handig voor je op, zodat je alsnog gebruikt kunt kopen. Verschilt per regeling.

Is het een bedrijfseigen regeling (dan lost je fietsenmaker het wel op, of een andere specifieke die je kunt noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 22:01
B64 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:39:
[...]

Hangt van de fietsenregeling af, bij sommige fietsenregelingen kun je ook niet zomaar bij iedere winkel iets aanschaffen. Die hebben een lijst met retailers waar ze mee samenwerken. Of Decathlon en Lidl hierin meedoen, daar zou ik niet op voorhand van uit gaan. Decathlon werkt samen met een aantal aanbieders van fietsregelingen, maar Lidl...?

Maar goed, los daarvan: @Quito kan er natuurlijk altijd voor kiezen om een tweedehands fiets van 1250 Euro bij de lokale FM te kopen, in plaats van eentje van 1500 Euro via de fietsenregeling. Dan is hij netto evenveel kwijt, met minder gedoe en betere service...
Er zit bij ons een verschil in niet- en wel elektrisch qua vergoeding. Daarnaast is er geen verschil tussen nieuw of 2e hands zolang er maar een bon bij zit (kan zelfs advertentie via marktplaats). Het bedrag boven de regeling moet je gewoon zelf doen dus een hoger bedrag, via welke partij maakt dus niet uit.

Ik ben bij twee lokale fietsenmakers geweest en die hadden weinig passends (geen zin om nog een aantal af te gaan) vandaar mijn vraag welke fiets van max €1.500,- aan te raden is bij beperkt gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Quito schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Er zit bij ons een verschil in niet- en wel elektrisch qua vergoeding. Daarnaast is er geen verschil tussen nieuw of 2e hands zolang er maar een bon bij zit (kan zelfs advertentie via marktplaats). Het bedrag boven de regeling moet je gewoon zelf doen dus een hoger bedrag, via welke partij maakt dus niet uit.

Ik ben bij twee lokale fietsenmakers geweest en die hadden weinig passends (geen zin om nog een aantal af te gaan) vandaar mijn vraag welke fiets van max €1.500,- aan te raden is bij beperkt gebruik.
Dan maar Decathlon, maar zorg dan dat je daar naar toe kan bij garantie of service. Er is een kans de je lokale FM weinig zin heeft om daar aan te werken omdat hij oa de tools en de onderdelen niet heeft liggen. (of genoeg werk heeft aan fietsen die hij zelf verkocht heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quito schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Als je voor nieuw wil gaan, de goedkoopste Tenways misschien? Ze het Tenways topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
We hebben een paar maanden geleden Gazelle Eclips gekocht met een Bosch Cx en een power tube 750 watt accu. Kleine 1000 km mee gefietst. Zijn nu op vakantie in Zuid Duitsland en krijgen de foutmelding 68001A accu temperatuur te hoog wanneer we een helling omhoog gaan en die zijn er hier veel.

Eerst in de Turbo ondersteuning maar nu ook bij eMtb en Tour. De tour gaf op hogere ondersteuning gezet.

Zijn van plan komende week naar een dealer te gaan of die een oplossing weet zodat we de vakantie door kunnen zetten.

In de tussentijd iemand een suggestie wat kan helpen om toch met ondersteuning de hellingen te kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:07
Goose schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:21:
We hebben een paar maanden geleden Gazelle Eclips gekocht met een Bosch Cx en een power tube 750 watt accu. Kleine 1000 km mee gefietst. Zijn nu op vakantie in Zuid Duitsland en krijgen de foutmelding 68001A accu temperatuur te hoog wanneer we een helling omhoog gaan en die zijn er hier veel.

Eerst in de Turbo ondersteuning maar nu ook bij eMtb en Tour. De tour gaf op hogere ondersteuning gezet.

Zijn van plan komende week naar een dealer te gaan of die een oplossing weet zodat we de vakantie door kunnen zetten.

In de tussentijd iemand een suggestie wat kan helpen om toch met ondersteuning de hellingen te kunnen halen?
Dat kan niet 750Wh moet het zijn. Hoeveel watt is de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Het is Performance Line CX, Accu Powertube750 Display Kiox 300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill

Je kunt even de software updaten via de Bosch Flow App voor wat het waard is. Lost soms dit soort storingen op.

Als het niet warm is en de helling niet steil is kan er iets mis zijn. Als het warm is en/of de helling flink steil dan hoort deze melding wel een keer te kunnen komen. Je kunt de ondersteuning een standje lichter zetten.

Wat nog veel meer helpt is een lagere versnelling kiezen. In Nederland zijn we gewend langzaam rond te trappen. De motor (en uiteindelijk wij zelf) heeft er profijt van om een iets hogere trap snelheid aan te houden. Vooral berg op. Zet hem een versnelling lager, dan gaat het misschien langer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr

Ik ga er van uit dat de accu een temperatuursensor heeft en dat de accu dus ook echt (te) warm is geworden.
Heb je na de foutmelding op Turbo de accu ruim tijd gegeven om af te koelen voordat je op Tour verder ging? Wat is de omgevingstemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Foxhill schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:46:
[...]

Je kunt even de software updaten via de Bosch Flow App voor wat het waard is. Lost soms dit soort storingen op.

Als het niet warm is en de helling niet steil is kan er iets mis zijn. Als het warm is en/of de helling flink steil dan hoort deze melding wel een keer te kunnen komen. Je kunt de ondersteuning een standje lichter zetten.

Wat nog veel meer helpt is een lagere versnelling kiezen. In Nederland zijn we gewend langzaam rond te trappen. De motor (en uiteindelijk wij zelf) heeft er profijt van om een iets hogere trap snelheid aan te houden. Vooral berg op. Zet hem een versnelling lager, dan gaat het misschien langer goed.
Heb de updates bijgewerkt. Juist op de steile hellingen wil je liever niet de ondersteuning lager. Tip voor hogere trapfrequentie is wel een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
dennisfr schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Ik ga er van uit dat de accu een temperatuursensor heeft en dat de accu dus ook echt (te) warm is geworden.
Heb je na de foutmelding op Turbo de accu ruim tijd gegeven om af te koelen voordat je op Tour verder ging? Wat is de omgevingstemperatuur?
Omgevingstemperatuur is 25 graden. Foutmelding geeft aan dat je twee uur moet wachten.

Eerste probleem ontstond paar dagen geleden op helling die we al een aantal jaren met andere ebikes ook CX hebben gereden. Nooit een centje pijn. Nu in de Turbo slaat de motor af van de. Gazelle. Andere fiets Charger 4 kan gewoon verder.

Nu paar dagen later ook problemen in Tour en EMTB. geëxperimenteerd met individuele rijmodi maar dat gaf ook geen oplossing.

Vanavond nog een helling geprobeerd. In Eco niet te halen. In Tour en EMTB geprobeerd maar motor slaat af na paar honderd meter.

Zoeken op de foutmelding geeft aan dat vervanging van de accu een oplossing is. Maar ja we zitten in het buitenland en willen toch graag verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Nav deze berichten vraag ik me serieus af of Bosch 250 watt genoeg is voor serieuze hellingen. Ook kijk ik dan naar de versnellingen. Deze moet dan op het allerlaagste verzet staan en je zal tevreden moeten zijn om stapvoets boven te geraken. Je zal zeker 70-100+ rpm moeten maken met de pedalen. De motor zou dit aan moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:48:
Nav deze berichten vraag ik me serieus af of Bosch 250 watt genoeg is voor serieuze hellingen. Ook kijk ik dan naar de versnellingen. Deze moet dan op het allerlaagste verzet staan en je zal tevreden moeten zijn om stapvoets boven te geraken. Je zal zeker 70-100+ rpm moeten maken met de pedalen. De motor zou dit aan moeten kunnen.
Dan trek je een andere conclusie dan ik. Als @Goose na deze tips nog problemen heeft, ook gezien @Goose zijn feedback nu, is mijn conclusie dat er een component kapot is. Er gaan veel mensen met Bosch de bergen in, en dat gaat prima.

Ik denk dat we dat vandaag wel terug horen.

@Goose als je de juiste winkel treft en uitlegt dat je op vakantie bent kan elke Bosch dealer je garantie uitvoeren. Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 07-07-2024 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
Het gaat om een Bosch Cx 750 en we zijn met andere ebikes met cx deze helling probleemloos opgereden. Alleen deze vrij nieuwe gazelle geeft een foutmelding mbt de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-08 21:26
Goose schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Het gaat om een Bosch Cx 750 en we zijn met andere ebikes met cx deze helling probleemloos opgereden. Alleen deze vrij nieuwe gazelle geeft een foutmelding mbt de accu
Dat moet inderdaad geen probleem zijn. Je hebt niet voor niks de sterkste Bosch PL CX gekozen en de grootste accu. Ik ben vorig jaar ook naar Zuid Duitsland en Oostenrijk / Fussen geweest met onze E Bikes met dezelfde Bosch techniek maar dan de Powertube 625 accu ( Stella Morena MDB-FI)en werkelijk geen enkel probleem gehad bij temperaturen van 30 graden. En met deze fietsen fiets je makkelijk de bergen in.
Mijn vrouw heeft sinds maart dit jaar de Stella Tierra Pro met ook Bosch PL CX en Powertube 750 en Kiox 300 en dus exact dezelfde techniek en tot heden geen enkel probleem of foutmelding. Alleen wilde in het begin de Enviolo Automatiq naaf niet altijd met de Bosch Kiox300 communiceren. Maar dat werkt inmiddels ook prima.
Die Eclipse zijn trouwens wel machtig mooie fietsen maar daar is de prijs dan ook wel naar.

[ Voor 22% gewijzigd door GeorgeBfast op 07-07-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Goose schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Het is wel duidelojk dat dit niet normaal is. Mogelijk foute data van de temp sensor of een slechte cel die overhit.
Ik zou toch eens proberen of een lokale FM je in garantie kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-08 15:32
Ik heb sinds kort een Xiaomi qicycle Folding bike. Leuk ding! Maar het stuur vind ik net wat aan de lage kant. Heeft iemand nog een tip om dit te verhogen?

Ik kwam zelf uit op deze:
https://www.amazon.nl/Tra...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X

Ali heeft ze ook, maar las dat dit toch van wat betere kwaliteit schijnt te zijn.

Kwam ook nog dit tegen, een heel nieuw stuur:

https://www.santafixie.nl...i-deviant-mini-zwart.html

Ik vond net ook nog een telescopische stuurpen, dat zou helemaal dé oplossing zijn:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005867435453.html

Mocht iemand nog een mooiere/goedkopere/betere oplossing hebben dan hoor ik het graag. Te hoog kan trouwens niet, want dan zit je weer met de kabels.

[ Voor 9% gewijzigd door Blueflame_Core op 08-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Blueflame_Core schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:11:
Ik heb sinds kort een Xiaomi qicycle Folding bike. Leuk ding! Maar het stuur vind ik net wat aan de lage kant. Heeft iemand nog een tip om dit te verhogen?....

Mocht iemand nog een mooiere/goedkopere/betere oplossing hebben dan hoor ik het graag. Te hoog kan trouwens niet, want dan zit je weer met de kabels.
ik weet niet of ik een dergelijke telescoop stuurpen zou durven te gebruiken. Echt stevig lijkt het me niet.
(Trouwens, volgens mij lijkt je huidige stuurpen al langer dan 27cm, dus dat schiet niet veel op)

De extension/verhoger/riser waar je naar verwijst geeft wat meer vertrouwen, maar die zijn vaak beperkt tot ca. 5cm. Nadeel ervan is dat dit alleen werkt als het stuur niet verdikt is in het midden.

Je hebt niet vermeld, mbt kabellengte, hoeveel je omhoog kunt gaan, maar persoonlijk zou ik een ander (hoger) stuur monteren. (waar je eerder zelf ook aan dacht)
Een zgn. "riser stuur. Deze is er bv tot 10 cm hoger.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 08-07-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ik weet helaas niet hoeveel kabellengte ik over heb, maar het is een vouwfietsje dus veel meer dan 5 cm zal het niet zijn. Daarom dacht ik aan een telescopische buis, die kun je dan weer inschuiven als die ingeklapt moet worden (gaat niet vaak gebeuren, maar toch). En inderdaad die ik aangaf is te klein. Een ander riser stuur ga ik me ook eens op oriënteren bedankt.

Ter info, dit is hem trouwens (stuur lijkt hoger dan het is):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/256009/files/337855154/450x450x2/xiaomi-xiaomi-mi-qicycle-folding-bike.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Blueflame_Core op 08-07-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Blueflame_Core schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:47:
Ik weet helaas niet hoeveel kabellengte ik over heb..... Een ander riser stuur ga ik me ook eens op oriënteren....
Zoals ik het zie, zal met name de voorremkabel de meest beperkende factor zijn. Die lijkt nu al bijna strak te staan.
Daarvan de kabel vervangen is het minste werk. Vervolgens zal een andere kabel "de kortste" zijn. Als je deze niet wilt of kunt vervangen, is dat de kabel die de max. hoogte zal bepalen.
Eventueel de remhendels even loshalen en vervolgens omhoog tillen om de max. hoogte te bepalen. Let wel op dat een ander stuur ook misschien breder zal zijn, wat ook weer invloed zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cige
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-04 13:36
Het is inmiddels bijna een jaar gelden dat wij onze Vyber S1 Pro's hebben gekocht. Op mijn fiets staat nu +-2500km en die van mijn vriendin zit op +- 2940km. Bij beide fietsen zitten de wielbouten vol met roestplekjes. Onze fietsen staan over het algemeen binnen in de schuur, dus dat valt wel een beetje tegen. Zoals ik eerder al aangaf had ik de indruk dat de verflaag minimaal is en dat klopt ook wel. Beide fietsen hebben diverse gebruikerssporen op het frame opgelopen. Ik snap dat krassen ontstaan, maar sommige plekjes zijn simpelweg van het 'stoten' tegen het frame met een hard object waarna de verf er (in mijn ogen te snel) afknapt.

Ik heb mijn fiets één keer terug moeten brengen i.v.m. problemen met de Shimano 7 speed versnelling die niet lekker meer wisselde tussen 3 e en 4e versnelling. De fiets van mijn vriendin is daarin tegen twee keer terug geweest. 1e keer voor een rare tik tijden het fietsen in. Uiteindelijk is dit herleid naar een lager in de motor waarop de gehele motor is vervangen. De tweede keer idem aan mijn fiets voor problemen met de Shimano versnelling die niet lekker meer wisselde tussen 4e en 5e versnelling en wederom was er ergens een tik te horen (voor mijn gevoel dezelfde tik). Dit is opgelost door de achteras/schakelmechanisme te vervangen. Alle 3e situatie zijn netjes zonder gedoe onder garantie gedaan.

We zijn verder wel tevreden over de fietsen. Ze fietsen nog steeds heerlijk en ook de accucapaciteit is goed. Ik blijft erbij dat het een uitstekende prijs/kwaliteit fiets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Cige schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:42:
Het is inmiddels bijna een jaar gelden dat wij onze Vyber S1 Pro's hebben gekocht. Op mijn fiets staat nu +-2500km en die van mijn vriendin zit op +- 2940km. Bij beide fietsen zitten de wielbouten vol met roestplekjes. Onze fietsen staan over het algemeen binnen in de schuur, dus dat valt wel een beetje tegen. Zoals ik eerder al aangaf had ik de indruk dat de verflaag minimaal is en dat klopt ook wel. Beide fietsen hebben diverse gebruikerssporen op het frame opgelopen. Ik snap dat krassen ontstaan, maar sommige plekjes zijn simpelweg van het 'stoten' tegen het frame met een hard object waarna de verf er (in mijn ogen te snel) afknapt.

Ik heb mijn fiets één keer terug moeten brengen i.v.m. problemen met de Shimano 7 speed versnelling die niet lekker meer wisselde tussen 3 e en 4e versnelling. De fiets van mijn vriendin is daarin tegen twee keer terug geweest. 1e keer voor een rare tik tijden het fietsen in. Uiteindelijk is dit herleid naar een lager in de motor waarop de gehele motor is vervangen. De tweede keer idem aan mijn fiets voor problemen met de Shimano versnelling die niet lekker meer wisselde tussen 4e en 5e versnelling en wederom was er ergens een tik te horen (voor mijn gevoel dezelfde tik). Dit is opgelost door de achteras/schakelmechanisme te vervangen. Alle 3e situatie zijn netjes zonder gedoe onder garantie gedaan.

We zijn verder wel tevreden over de fietsen. Ze fietsen nog steeds heerlijk en ook de accucapaciteit is goed. Ik blijft erbij dat het een uitstekende prijs/kwaliteit fiets is.
Goed om te lezen dat je tevreden bent over deze fiets, en dat garantie goed geregeld is.

Echter, qua prijs/kwaliteit is dit zeker niet uitstekend. Deze fiets kost 2750 Euro en daar krijg je een 'huismerk' motor voor, voor dat geld koop je bijvoorbeeld ook een Gazelle Chamonix C7 met Shimano motor.
Voor minder dan 2350 Euro krijg je deze Cortina E-Nite DB7 hebt die qua afmontage vrijwel 1-op-1 te vergelijken is met jouw Vyber. En zowel de Gazelle als de Cortina hebben vermoedelijk wel een stevige laklaag, en schroeven die beter tegen roest bestand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:13
Dit klinkt als een defect component.

Hoewel appels en peren, als ik in het verleden een naafmotor oververhit reed was er elke keer binnen 1-2 weken een component dat radicaal de geest gaf. Oververhitten is de pest voor je fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Dit klinkt als een defect component.

Hoewel appels en peren, als ik in het verleden een naafmotor oververhit reed was er elke keer binnen 1-2 weken een component dat radicaal de geest gaf. Oververhitten is de pest voor je fiets.
Vandaar dat dit geld voor elk apparaat ;)

Ik vergat het effect van een hoog koppel in mijn schrijven want met 85+ nm kom je met gemak tegen een storm in en ben je zo op bestemming, maar snel zul je dan niet gaan want je zit nog steeds met 250 watt aan vermogen. Het ging er mij om dat als ik echt stormkracht op mijn toet heb, ik wel een standje boven turbo zou willen. Doorgaans is 250 watt ruim voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Blueflame_Core schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:47:

Ter info, dit is hem trouwens (stuur lijkt hoger dan het is):
Die hefboom is niet grappig, zeker niet als je vanaf topsnelheid vol in de ankers moet. Die kleine wieltjes blokkeren direct en als je dan nog vrij lang bent met bijbehorend gewicht worden de krachten op je stuurpen en balhoofd veel groter dan bij een normale fiets, dat terwijl dit een low budget ding is met slechte onderdelen en slechte QC.

Ik vind dit soort ebikes sowieso al een slecht idee vanwege de inherente problemen met deze constructie en om dan ook nog te gaan knutselen om het probleem nog groter te maken? Ik raad je dit heel sterk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
roffeltjes schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Die hefboom is niet grappig, zeker niet als je vanaf topsnelheid vol in de ankers moet. Die kleine wieltjes blokkeren direct en als je dan nog vrij lang bent met bijbehorend gewicht worden de krachten op je stuurpen en balhoofd veel groter dan bij een normale fiets, dat terwijl dit een low budget ding is met slechte onderdelen en slechte QC.

Ik vind dit soort ebikes sowieso al een slecht idee vanwege de inherente problemen met deze constructie en om dan ook nog te gaan knutselen om het probleem nog groter te maken? Ik raad je dit heel sterk af.
Misschien heb je gelijk, misschien niet. Als je diverse reviews van mensen leest is het overgrote deel toch wel erg te spreken over dit fietsje qua gebruikte onderdelen en constructie, maar goed die discussie ga ik verder niet aan. We gaan het wel zien, ben er erg blij mee tot nu toe. Lekker klein handzaam ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Blueflame_Core schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Misschien heb je gelijk, misschien niet. Als je diverse reviews van mensen leest is het overgrote deel toch wel erg te spreken over dit fietsje qua gebruikte onderdelen en constructie, maar goed die discussie ga ik verder niet aan. We gaan het wel zien, ben er erg blij mee tot nu toe. Lekker klein handzaam ding.
Er is niks subjectiefs aan het harde remmen, de lange hefboom en de kleine balhoofdbuis.

Je moet goed doseren of gaat snel over het stuur en je balhoofd krijgt sowieso enorme klappen. Het is inherent aan de constructie.

Betreft de kwaliteit. De prijs is de helft van een fiets uit de winkel, dat terwijl een vouwfiets relatief lastig is. Er is geen enkele twijfel dat ding uit goedkope onderdelen bestaat. Ook dat is gewoon objectief.

Ik snap dat ik altijd een Debby Downer ben, maar het is zoals het is. Er is geen free lunch ;)

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 15-07-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Als je 2 meter bent en 100 kilo en gaat veldrijden dan snap ik je verhaal wel, maar dat ben ik niet en was ik niet van plan. Een Panasonic accu en shimano naaf versnelling vind ik geen goedkope onderdelen. De rest ziet er ook goed uit. En nogmaals veel tests en reviews zijn positief/vol lof. Dus dan kan het niet alleen maar bagger zijn lijkt me. Dit is ook wel een leuke review hieronder trouwens.

https://www.kettingbesche...rische-vouwfiets-16-inch/

Een discussie ga ik niet winnen nogmaals en hoeft ook niet, hij is nergens meer te krijgen dus ik hoef ook geen verkooppraatje te houden :p.
En dat het eigenlijk niet kan voor het geld, dat heb ik wel met meer dingen uit China.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Blueflame_Core schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:20:
Als je 2 meter bent en 100 kilo en gaat veldrijden dan snap ik je verhaal wel, maar dat ben ik niet en was ik niet van plan. Een Panasonic accu en shimano naaf versnelling vind ik geen goedkope onderdelen. De rest ziet er ook goed uit. En nogmaals veel tests en reviews zijn positief/vol lof. Dus dan kan het niet alleen maar bagger zijn lijkt me. Dit is ook wel een leuke review hieronder trouwens.

Een discussie ga ik niet winnen nogmaals en hoeft ook niet, hij is nergens meer te krijgen dus ik hoef ook geen verkooppraatje te houden :p.
En dat het eigenlijk niet kan voor het geld, dat heb ik wel met meer dingen uit China.
Een 3 speed Shimano is niet direct top, en de batterij is eerder een batterijtje. Tel daarbij die aftandse velgremmen, en ja dit zijn heel goedkope componenten.

Dus ga aub niet prutsen aan die stuurstang, je wil die echt niet breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Tommie12 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Een 3 speed Shimano is niet direct top, en de batterij is eerder een batterijtje. Tel daarbij die aftandse velgremmen, en ja dit zijn heel goedkope componenten.

Dus ga aub niet prutsen aan die stuurstang, je wil die echt niet breken.
Ik heb de verhoger er al op. Nu is die ca 4cm hoger ongeveer. Maar als ik jullie zo hoor kan ik beter die hele fiets weer te koop zetten. Is het op den duur, als ik iets geschikts kan vinden tenminste, misschien toch verstandiger om er een nieuw stuur op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Blueflame_Core schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:20:

Dat is geen review maar een advertorial met affiliate links. Het vergelijk in de review met andere fietsen kwa prijs vind ik wat flauw. Prima dat er een markt voor deze prijsklasse is, maar het prijsverschil zie je echt wel terug.

Als ik mij niet vergis heeft deze fiets niet eens een CE keurmerk? Als dat klopt ben je niet eens zeker van basis zekerheden zoals constructief veilig en brandveilig.

Laat niet verlet dat als je er blij mee bent het voor jou een goede aankoop kan zijn. Ik hoop als deze fiets na een aantal jaren toch tekort schiet dat je deze fiets niet het einde van deze leuke hobby berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Blueflame_Core Check ff goed of het boutje van de achterrem goed vast zit:

YouTube: Xiaomi Qicycle electric bike. Test drive, hard crash

Eerst filmpje wat ik vond op google...

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Humma Kavula schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:42:
@Blueflame_Core Check ff goed of het boutje van de achterrem goed vast zit:

YouTube: Xiaomi Qicycle electric bike. Test drive, hard crash

Eerst filmpje wat ik vond op google...
Ja klopt dat is ook het enige filmpje waarbij het mis ging dat ik kon vinden. Maar volgens mij moet je hem zelf in elkaar zetten dus wellicht is die zelf ook in gebreke gebleven.

[ Voor 40% gewijzigd door Blueflame_Core op 15-07-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Foxhill schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:34:
[...]

Dat is geen review maar een advertorial met affiliate links. Het vergelijk in de review met andere fietsen kwa prijs vind ik wat flauw. Prima dat er een markt voor deze prijsklasse is, maar het prijsverschil zie je echt wel terug.

Als ik mij niet vergis heeft deze fiets niet eens een CE keurmerk? Als dat klopt ben je niet eens zeker van basis zekerheden zoals constructief veilig en brandveilig.

Laat niet verlet dat als je er blij mee bent het voor jou een goede aankoop kan zijn. Ik hoop als deze fiets na een aantal jaren toch tekort schiet dat je deze fiets niet het einde van deze leuke hobby berekend.
Haha nee, ik ga nooit meer zonder elektrische fiets. Heb nog een batavus padova met omgebouwde accu. Bevalt prima. Dit fietsje is meer voor op de camping. En daar ik op zoek was naar een lichte kleine elektrische fiets was de keuze niet heel groot. Meesten zijn toch snel 20 kilo of meer. Maar goed nu ik jullie zo hoor weet ik niet of ik er nog wel zo blij mee moet zijn.
Ik heb wel de internationale versie overigens dus denk wel dat er een CE op zit. Zal het eens nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Blueflame_Core schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:47:
Maar volgens mij moet je het hem zelf in elkaar zetten dus wellicht is die zelf ook in gebreke gebleven.
Blueflame_Core schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:11:
Ik heb sinds kort een Xiaomi qicycle Folding bike. Leuk ding! Maar het stuur vind ik net wat aan de lage kant.
Je hebt hem toch zelf in elkaar gezet dan? Of heb je hem bij een retailer/MP gekocht?

Anyway, ik zou sowieso alles maar even goed nalopen als dit via een marktplaats oid is gekocht.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Humma Kavula schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:55:
[...]

[...]

Je hebt hem toch zelf in elkaar gezet dan? Of heb je hem bij een retailer/MP gekocht?

Anyway, ik zou sowieso alles maar even goed nalopen als dit via een marktplaats oid is gekocht.
Via een retailer ja, niet via mp. Was blij dat ik nog 1 kon vinden. Heb alles inderdaad al nagelopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Blueflame_Core schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb de verhoger er al op. Nu is die ca 4cm hoger ongeveer. Maar als ik jullie zo hoor kan ik beter die hele fiets weer te koop zetten. Is het op den duur, als ik iets geschikts kan vinden tenminste, misschien toch verstandiger om er een nieuw stuur op te zetten?
Hoe lager de prijs is des te meer is er bezuinigd en dat komt jouw veiligheid niet ten goede.
Als ik een mening zou mogen geven? Ja, weg met dat ding.

Dat stuur heeft last van de natuurkundewet; hefboomwerking. Als je echt zwaar in de blokken moet (noodstop) heb je kans dat het stuur zal breken en dat gun jij jezelf toch niet?

Mij maakt het niets uit, maar wij zijn ook begaan met jouw veiligheid en wij geven hier op Tweakers een eerlijk advies. Natuurlijk is het nooit leuk om te horen dat je een miskoop hebt gedaan, maar doe je veiligheid een plezier en koop een serieuze vouwfiets. Hier kunnen wij met z'n allen jou goed in adviseren.

Chinees spul van alibaba of aliexpress of andere twijfelachtige sites raden wij stellig af. Er is gewoon veel ellende mee bekend en het is alles behalve zeker dat jou dat bespaard blijft.

In deze tijden van krapte in de beurs is het heel verleidelijk om flink geld te besparen op een aankoop, maar uiteindelijk ben je toch duurder uit en zet jij je veiligheid min of meer op het spel. Vandaar dat we happig zijn op dit soort vragen.

Als geld de grens stelt: koop een mooie 2e hands e-bike bij de fietsenmaker bij jou om de hoek. Dit is het beste en meest oprechte advies dat ik jou kan geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Zal er over nadenken. Ik wil geen gewone ebike, veel te zwaar en te log. En een tweedehands is vaak ook nog duur en dan wantrouw ik de staat van de accu weer.

Ik snap trouwens niet zo goed welk deel van het stuur jullie bedoelen. De horizontale stang met de handvatten erop etc of de verticale buis die je om kan klappen om hem op te vouwen?

Daarnaast als dit ding echt zo slecht en onveilig is als jullie denken waarom is daar dan op internet weinig tot niks over te vinden? Of zit ik in een verkeerd algoritme ofzo :D

[ Voor 20% gewijzigd door Blueflame_Core op 15-07-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blueflame_Core schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:06:

Daarnaast als dit ding echt zo slecht en onveilig is als jullie denken waarom is daar dan op internet weinig tot niks over te vinden? Of zit ik in een verkeerd algoritme ofzo :D
Omdat mensen die dit kopen enkel met de prijs bezig zijn en niet met de kwaliteit.
Kijk, om van je tent naar het toilet te rijden of naar de kantine is deze fiets misschien wel Ok. Daar rij je niet hard en kan er weinig gebeuren. Maar als je hiermee aan 25 km/h door de stad flitst met af en doe een drempel op en af, dan is die fiets daar niet geschikt voor.

En ja, reviews zijn voor 80% gesponsord of betaald dus die moet je altijd met een dikke korrel zou nemen. De overige 20% krijgt de fiets te leen en is vrij braaf in zijn commentaar zodat ze het volgende model ook nog krijgen.

Mooi bewijs van dat laatste zijn de reviews van Bright over Van Moof. Zelfs toen dat kaartenhuis al in elkaar viel, en de service en kwaliteit ver beneden alles was wat je kan verwachten bleven ze het een hip en kek model vinden wat zo lekker reed en mooi afgewerkt was….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul100
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 00:15
Ik wil mijn eerste fiets kopen met een beperkt budget en mijn oog is gevallen op

https://www.kruidvat.nl/u...-damesfiets/p/mp-00015161

Iemand hier ervaring mee? De Urban E600 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sjuul100 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:34:
Ik wil mijn eerste fiets kopen met een beperkt budget en mijn oog is gevallen op

Geen ervaring, maar ik zou het nooit doen.
Vrij ongekende motor, van de remmen etc wordt er geen merk genoemd.
Altus is de goedkoopste serie van Shimano...

Koop een fiets bij een fietsenmaker. Je koopt je zeep en pampers toch ook niet bij een brillenwinkel?

Ze hebben misschien een partner voor de garanties, maar wat nadien?

Als je budget beperkt is kijk dan naar een goede tweedehands van een degelijk merk en vraag eens na bij je lokale fietsenmaker, dan heb je tenminste wat service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18

TTLCrazy

Listen to Frankie

Sjuul100 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:34:

Ik zou naar een goede fietsenmaker gaan en een 2e hands ebike kopen. Zorg dat je goede garantie (vooral op de accu) hebt en je kan zo voor nit te veel geld een goede ebike scoren.

Ik heb zelf een 2e hands e-bike gehaald bij een sjofele fietsenzaak, de accu ging al vrij snel stuk en heb deze laten reviseren voor rond de €400,-. Zo heb ik dus een Batavus e-bike van een jaar of 10 oud met wel veel km's , maar verder een hele solide fiets. Ik heb totaal €1400,- uitgegeven en ondertussen al weer een paar 1000 km gereden.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul100
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 00:15
TTLCrazy schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Ik zou naar een goede fietsenmaker gaan en een 2e hands ebike kopen.
Nee, die zijn veel te duur voor mij. Ik fiets mijn hele leven al en heb mijn fietsen nooit voor onderhoud weg hoeven te brengen. Ik zoek gewoon een leuke goedkope ebike zodat ik 5 jaar probleemloos kan fietsen en daarna alleen een nieuwe accu hoef te kopen om weer 5 jaar verder te fietsen. Moet toch kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18

TTLCrazy

Listen to Frankie

Sjuul100 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Nee, die zijn veel te duur voor mij. Ik fiets mijn hele leven al en heb mijn fietsen nooit voor onderhoud weg hoeven te brengen. Ik zoek gewoon een leuke goedkope ebike zodat ik 5 jaar probleemloos kan fietsen en daarna alleen een nieuwe accu hoef te kopen om weer 5 jaar verder te fietsen. Moet toch kunnen?
Afhankelijk van het aantal km's dat je gaat maken wordt dat best moeilijk. Nieuwe goede e-bikes zijn nou eenmaal duur (>=2000,-). Daarom als je een goede merkfiets kan vinden met niet teveel km's ben je denk ik beter uit dan een supermarkt e-bike.

Je kan ook geluk hebben en dat je nooit problemen hebt, maar het blijft wel een gok van €1000,- :)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sjuul100 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Een accu gaat normaal wel langer mee dan 5 jaar.
Een ketting vervangen en de remblokken vervangen kan je zelf neem ik aan?
Hoe veel rij je per jaar?

Feit is dat behoorlijk wat fietsenmakers niet willen werken aan fietsen van 'dozenschuivers'. Als je alles zelf kan is dat prima, maar wat als je een motorprobleem hebt na 3 jaar, dan kan het een dure fiets worden.

En waarom zou een 2dehands fiets echt duur zijn. Ik geef maar 2 voorbeelden, maar MP staat echt wel vol.

https://www.marktplaats.n...x-bosch-elektrische-fiets

https://www.marktplaats.n...batavus-dinsdag-e-go-53cm
Deze zou ik veel meer vertrouwen dan die Kruidvat fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 16-07-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Ik heb de stuurverhoger inmiddels verwijdert en eens flink geremd met het fietsje en ik denk dat ik ongeveer begrijp waar jullie op doelen. Neemt niet weg dat ik ervaar dat het allemaal erg stevig aan doet, maar goed schijnbedriegt wellicht. Daarnaast heb ik grondig het internet afgespeurd en als er echt ongelukken mee waren gebeurt dan was hier toch wel over geschreven net als bij de baboo affaire lijkt me..

Afijn.. Toch nog een vraag, jullie beoordelen het via een foto, zou een fietsenmaker (of een andere deskundige) dit in de praktijk beter kunnen vaststellen of het een deugdelijke constructie is?
Ik wil best kijken naar een andere fiets maar het gewicht en de prijs speelt echt een rol. Dus als jullie iets beters weten dat in de buurt komt qua prijs en gewicht dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blueflame_Core schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:48:
Ik heb de stuurverhoger inmiddels verwijdert en eens flink geremd met het fietsje en ik denk dat ik ongeveer begrijp waar jullie op doelen. Neemt niet weg dat ik ervaar dat het allemaal erg stevig aan doet, maar goed schijnbedriegt wellicht. Daarnaast heb ik grondig het internet afgespeurd en als er echt ongelukken mee waren gebeurt dan was hier toch wel over geschreven net als bij de baboo affaire.

Afijn.. Toch nog een vraag, jullie beoordelen het via een foto, zou een fietsenmaker (of een andere deskundige) dit in de praktijk beter kunnen vaststellen of het een deugdelijke constructie is?
Ik wil best kijken naar een andere fiets maar het gewicht en de prijs speelt echt een rol. Dus als jullie iets beters weten dat in de buurt komt qua prijs en gewicht dan hoor ik het graag.
https://www.beaufortbikes.com/nl/bobbie

Stond overlaatst bij mijn FM, en hij wist me te vertellen dat die vlot verkoopt aan mensen die in een kleine stad werken maar buiten de stad parkeren en dan de fiets uit de koffer halen en de laatste km met de fiets af leggen.

Ik zou er geen tochten van 40-50km mee maken, maar ritjes van 4-5 km zijn prima, zeker in de stad.
Ook perfect als je in de stad woont en je boodschappen een paar km verder gaat doen.
Deze fiets parkeer je als je wil naast je bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:58:
[...]

https://www.beaufortbikes.com/nl/bobbie
Stond overlaatst bij mijn FM, en hij wist me te vertellen dat die vlot verkoopt aan mensen die in een kleine stad werken maar buiten de stad parkeren en dan de fiets uit de koffer halen en de laatste km met de fiets af leggen.

Ik zou er geen tochten van 40-50km mee maken, maar ritjes van 4-5 km zijn prima, zeker in de stad.
Ook perfect als je in de stad woont en je boodschappen een paar km verder gaat doen.
Deze fiets parkeer je als je wil naast je bed.
Dank je! Wel een stuk duurder helaas maar goed zal eens kijken. En dit stuur is betrouwbaarder dan die van mij? Het ziet er voor mij allemaal hetzelfde uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blueflame_Core schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Dank je! Wel een stuk duurder helaas maar goed zal eens kijken. En dit stuur is betrouwbaarder dan die van mij? Het ziet er voor mij allemaal hetzelfde uit helaas.
In elk geval gebouwd/ontworpen door een belgische fietsenbouwer.

Maar geen idee of je in NL een goede dealer gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:09:
[...]

In elk geval gebouwd/ontworpen door een belgische fietsenbouwer.

Maar geen idee of je in NL een goede dealer gaat vinden.
Alleen ergens in Limburg een verdwaalde, dus helaas ook geen optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
Het model fiets waar je naar zoekt heet ‘compact’. Zoek daar eens op, of op het Duitse kompakt omdat ook hierin veel van de goede merken Duits zijn. Een aantal goede merken hierin zijn I:SY, Qio, Tern of Flyer (Flogo, Upstreet 1). Met die zoekwoorden kom je op marktplaats wel iets tegen.

Voor jou en eigenlijk iedereen die gebruikt bang is voor de staat van de accu: snap ik helemaal en doe dan een van deze dingen:
- Koop gebruikt bij een fietsenmaker met 1 jaar garantie én een testrapport van de accu.
- Koop gebruikt zó voordelig dat je een gebruikte accu kopen incalculeert. Zoek die accu vast op zodat je weet dat die leverbaar is en wat die kost.
- Koop met een nieuwe accu bij afleveren.

Die link van @Tommie12 is een mooi voorbeeld. Die Batavus is zo goedkoop dat een nieuwe accu er wel bij af kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 16-07-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 19:25
Ik zit met een twijfel en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik zoek een Kalkhoff E-bike (damesmodel, zodat mijn dochters er ook op kunnen). Nu heb ik wat rondjes gefietst op een Image 1.B Move, Image 3.B Move en de nieuwe Image L Advance (allen met riem), daarnaast op een Veloretti Ivy 2 en een Gazelle Chamonix. Mijn vriendin heeft een donkergrijze 3.B uit 2021 en ik wil niet dezelfde, dus die viel af. Jammer dat Kalkhoff die niet in andere kleuren levert. Uiteindelijk sprak de groene Image L Advance mij het meeste aan, maar die is het duurst (€3500). Nu kwam ik online een demo Kalkhoff 3.B Move (2024) tegen. Die heeft een ketting ipv een riem, maar is meer dan €1000 goedkoper. Hierdoor twijfel ik. De ketting is minder en volgens mij is de kleur bijna hetzelfde als de Kalkhoff van mijn vriendin. Ik wil geen ANWB-stelletje zijn. Wat zouden jullie doen?

Zijn er nog andere aanraders? Eisen:
- Budget €2500 - €3500
- Wat stoerder city-model
- Damesmodel
- A-merk
- Middenmoter
- 50 - 65 nm motor (niet sterker, want minder veilig voor mijn dochters)
- Accu in het frame
- Accu minstens 400 Wh
- 5 - 8 Naafversnellingen
- Bij voorkeur riem
- Hydraulische remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blueflame_Core schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Alleen ergens in Limburg een verdwaalde, dus helaas ook geen optie.
Dan wordt het MP, maar dan zal je zelf moeten zoeken.
Koop iets van een gekend merk, dan vind je wel onderdelen als je die nodig hebt.
En loop eens binnen bij een paar fietsenwinkels in de buurt.

Heb je overigens al gezegd waarvoor je die fiets wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
L.N. schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:56:
Ik zit met een twijfel en hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik zoek een Kalkhoff E-bike (damesmodel, zodat mijn dochters er ook op kunnen). Nu heb ik wat rondjes gefietst op een Image 1.B Move, Image 3.B Move en de nieuwe Image L Advance (allen met riem), daarnaast op een Veloretti Ivy 2 en een Gazelle Chamonix. Mijn vriendin heeft een donkergrijze 3.B uit 2021 en ik wil niet dezelfde, dus die viel af. Jammer dat Kalkhoff die niet in andere kleuren levert. Uiteindelijk sprak de groene Image L Advance mij het meeste aan, maar die is het duurst (€3500). Nu kwam ik online een demo Kalkhoff 3.B Move (2024) tegen. Die heeft een ketting ipv een riem, maar is meer dan €1000 goedkoper. Hierdoor twijfel ik. De ketting is minder en volgens mij is de kleur bijna hetzelfde als de Kalkhoff van mijn vriendin. Ik wil geen ANWB-stelletje zijn. Wat zouden jullie doen?

Zijn er nog andere aanraders? Eisen:
- Budget €2500 - €3500
- Wat stoerder city-model
- Damesmodel
- A-merk
- Middenmoter
- 50 - 65 nm motor (niet sterker, want minder veilig voor mijn dochters)
- Accu in het frame
- Accu minstens 400 Wh
- 5 - 8 Naafversnellingen
- Bij voorkeur riem
- Hydraulische remmen
Niks mis met je eisen als je daar het budget voor uit trekt.
Maar waarom alleen Kalkhof?
Zowat elk A-merk kan aan je eisen voldoen, en ik zou die gewoon zo lokaal mogelijk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
@Foxhill Heb je het nou tegen mij of sjuul100 🤭?
Ik heb even gekeken maar zijn wel aardig aan de prijs en/of zwaar die ik heb gevonden.

Heb ook nog de Popal op het oog of de lacros gemini (lastig te krijgen).

Het blijft lastig allemaal en heel zuur. Zou bijna willen uitzoeken of de xiaomi niet in het stuur verstevigd kan worden of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:00:
[...]

Niks mis met je eisen als je daar het budget voor uit trekt.
Maar waarom alleen Kalkhof?
Zowat elk A-merk kan aan je eisen voldoen, en ik zou die gewoon zo lokaal mogelijk kopen.
De Kalkhoff’s zijn volgens mij net iets goedkoper dan andere merken. De Gazelle Chamonix vond ik minder mooi dan de Kalkhoff’s en een Ultimate is een stuk duurder. Het automatisch schakelen van de Veloretti vond ik niet fijn (en mijn dochters verschrikkelijk). Riese & Müller of Koga is natuurlijk heel mooi, maar buiten budget. Victoria spreekt mij als merk niet aan en Cube zie ik niet in de regio. Verder zie ik in de regio wat minder aanbod van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:57:
[...]

Dan wordt het MP, maar dan zal je zelf moeten zoeken.
Koop iets van een gekend merk, dan vind je wel onderdelen als je die nodig hebt.
En loop eens binnen bij een paar fietsenwinkels in de buurt.

Heb je overigens al gezegd waarvoor je die fiets wil gebruiken?
Geen idee, maar anders bij deze. Het is alleen voor op de camping en daar wat naar de winkel/door het bos om de hond uit te laten. Actieradius boeit me dus ook niet echt. Ik ben ook niet zwaar en heel lang dus ik hoef geen "tank".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@L.N. Ik zou gewoon voor een kalkhoff gaan gezien je die eigenlijk al gekozen hebt ;)
Alleen zou ik zelf wel voor de ketting gaan, zelf ook die keuze gemaakt met mijn Giant Dailytour want ook daar was het verschil in prijs tussen riem en ketting destijds te groot in mijn optiek.

Ja het is wat onderhouds vriendelijker en allicht wat stiller maar je koopt ongeveer 20 nieuwe kettingen en dito tandwielen voor dat prijsverschil.

Maar goed, als je het kan missen en je wil echt een riem..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Santee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Bedankt, ik zie nu trouwens dat de Kalkhoff maar tot 130kg gaat INCL. fiets... Ik ben zelf 117kg dus dat gaat eigenlijk helemaal niet :( Ik vraag me wel af hoe precies die kg zijn.
Je zou bij Kalkhoff naar de modellen met een “+” in de naam kunnen kijken (Advance+, Excite+, Move+). Die kunnen tot 170 kg.
Humma Kavula schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:47:
@L.N. Ik zou gewoon voor een kalkhoff gaan gezien je die eigenlijk al gekozen hebt ;)
Alleen zou ik zelf wel voor de ketting gaan, zelf ook die keuze gemaakt met mijn Giant Dailytour want ook daar was het verschil in prijs tussen riem en ketting destijds te groot in mijn optiek.

Ja het is wat onderhouds vriendelijker en allicht wat stiller maar je koopt ongeveer 20 nieuwe kettingen en dito tandwielen voor dat prijsverschil.

Maar goed, als je het kan missen en je wil echt een riem..
Degene die ik eerst had gekozen (L Advance) komt alleen met een riem en kan dus niet kiezen voor een ketting. Ik weet gewoon niet of ik het prijsverschil kan rechtvaardigen.

[ Voor 47% gewijzigd door L.N. op 16-07-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Blueflame_Core schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:04:
@Foxhill Heb je het nou tegen mij of sjuul100 🤭?
Ik heb even gekeken maar zijn wel aardig aan de prijs en/of zwaar die ik heb gevonden.

Heb ook nog de Popal op het oog of de lacros gemini (lastig te krijgen).

Het blijft lastig allemaal en heel zuur. Zou bijna willen uitzoeken of de xiaomi niet in het stuur verstevigd kan worden of iets dergelijks.
Voor de fiets types heb ik het tegen jou. Het advies daaronder voor jullie beiden.

Popal is beter dan wat je nu hebt. Maar nog steeds een merk dat bijna elke fietswerkplaats weert vanwege slechte kwaliteit.

Als je op Flyer vouwfiets zoekt staat er eentje van €750. Hoogste kwaliteit die er is. En zo is er wel meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Foxhill schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:41:
[...]

Voor de fiets types heb ik het tegen jou. Het advies daaronder voor jullie beiden.

Popal is beter dan wat je nu hebt. Maar nog steeds een merk dat bijna elke fietswerkplaats weert vanwege slechte kwaliteit.

Als je op Flyer vouwfiets zoekt staat er eentje van €750. Hoogste kwaliteit die er is. En zo is er wel meer te vinden.
Thanks, zal eens kijken.
Die van 750 heeft ook nog een E-Fold (of nimoto) Handy C7 (?) te koop. Vind ik persoonlijk mooier. Is dat ook wat?

[ Voor 10% gewijzigd door Blueflame_Core op 16-07-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10

franssie

Save the albatross

Voor wie het nog nooit is tegengekomen (zoals mijn schoonmoeder)

Een moderne Stella accu kan blijkbaar in winterslaap - moet je maar even weten als je accu niet meer opstart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fk6IBqBPVjvNDLM4H5RTUEtZ1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8dDTdoA2rUysZtvH7tXEDOn.jpg?f=fotoalbum_large

Ze kwam er pas achter toen ze zonder ondersteuning thuis was waar de handleiding ligt. Was waarschijnlijk in haar tas ergens tegenaan gekomen ....

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:02:
[...]

En ja, reviews zijn voor 80% gesponsord of betaald dus die moet je altijd met een dikke korrel zou nemen. De overige 20% krijgt de fiets te leen en is vrij braaf in zijn commentaar zodat ze het volgende model ook nog krijgen.

Mooi bewijs van dat laatste zijn de reviews van Bright over Van Moof. Zelfs toen dat kaartenhuis al in elkaar viel, en de service en kwaliteit ver beneden alles was wat je kan verwachten bleven ze het een hip en kek model vinden wat zo lekker reed en mooi afgewerkt was….
LOL, ik riep zoiets eens onder een artikel over Bright op de frontpage. Blijkt dat ze hier dus meelezen, enneh... als door een wesp gestoken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Blueflame_Core schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Thanks, zal eens kijken.
Die van 750 heeft ook nog een E-Fold (of nimoto) Handy C7 (?) te koop. Vind ik persoonlijk mooier. Is dat ook wat?
Nee, das bagger. Slechte electronica sowieso al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Foxhill schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:54:
[...]

Nee, das bagger. Slechte electronica sowieso al.
Haha ok, daar is geen woord Chinees aan. Misschien ga ik van de week wel even kijken. Heb je nog tips waar op te letten of kun je dit merk, als die goed is, gewoon 'blind' kopen. En vind je 750 niet wat veel voor zo'n relatief oud model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Blueflame_Core schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 06:37:
[...]

Haha ok, daar is geen woord Chinees aan. Misschien ga ik van de week wel even kijken. Heb je nog tips waar op te letten of kun je dit merk, als die goed is, gewoon 'blind' kopen. En vind je 750 niet wat veel voor zo'n relatief oud model?
Tsja ik kan niet helemaal adviseren over de staat en prijs van een fiets die ik niet heb gezien. Maar dit kun je even controleren:
- Staat van de tandwielen en ketting (als je niet weet hoe zoek ff op youtube/google).
- Er zit een extra aandrijftandwieltje op. Die zit vlak bij de kettingspanner voor. Die kun je negeren. Zal vast beetje ratelen. Die moet je bij een paar duizend km omdraaien en bij nog een paar duizend km vervangen. Kost dan ook weinig. Zoek op Connex 9t.
- Accu knop inhouden, de lading lampjes laten na een tijdje inhouden de staat van de accu zien. Bij 4 van de 5 lampjes heb je geluk. Branden er nog 2 of 3 dan is de accu waarschijnlijk direct aan vervanging toe.
- Zoek even een 24 / 26 volt Flyer accu op zodat je weet wat dit kost.
- Fiets moet gewoon lekker fietsen en remmen.
- Er mag geen speling zijwaarts op de trapas zitten bij dit systeem. Daar kun je wel eeuwig mee door fietsen maar je krijgt het niet meer weg en is wel wat irritant.
- Deze motor en display gaan bijna nooit kapot. Meest degelijke systeem wat er is. Alleen als een van beide kapot is moet je het onderdeel of een donor fiets op marktplaats zoeken. Dus die moeten beide netjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blueflame_Core
Foxhill schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:17:
[...]

Tsja ik kan niet helemaal adviseren over de staat en prijs van een fiets die ik niet heb gezien. Maar dit kun je even controleren:
- Staat van de tandwielen en ketting (als je niet weet hoe zoek ff op youtube/google).
- Er zit een extra aandrijftandwieltje op. Die zit vlak bij de kettingspanner voor. Die kun je negeren. Zal vast beetje ratelen. Die moet je bij een paar duizend km omdraaien en bij nog een paar duizend km vervangen. Kost dan ook weinig. Zoek op Connex 9t.
- Accu knop inhouden, de lading lampjes laten na een tijdje inhouden de staat van de accu zien. Bij 4 van de 5 lampjes heb je geluk. Branden er nog 2 of 3 dan is de accu waarschijnlijk direct aan vervanging toe.
- Zoek even een 24 / 26 volt Flyer accu op zodat je weet wat dit kost.
- Fiets moet gewoon lekker fietsen en remmen.
- Er mag geen speling zijwaarts op de trapas zitten bij dit systeem. Daar kun je wel eeuwig mee door fietsen maar je krijgt het niet meer weg en is wel wat irritant.
- Deze motor en display gaan bijna nooit kapot. Meest degelijke systeem wat er is. Alleen als een van beide kapot is moet je het onderdeel of een donor fiets op marktplaats zoeken. Dus die moeten beide netjes zijn.
Top, hier kan ik wat mee!
Tandwielen en ketting schijnen reeds vervangen te zijn en de accu gereviseerd. De rest zal ik even checken. Ik laat het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 22:49

Fjeze

AllesPerfect!

Ik weet niet zeker of ik hier ook terecht kan met mijn vraag over een electrische bakfiets, maar zie hier geen apart topic voor dus bij deze:

Ik heb een Carqon Cruise electrische bakfiets, deze heeft 3 (2 smalle en 1 brede) van die opvulringen om het stuur hoger te zetten.

Nu zou ik graag 1 zo'n ring er tussen uit halen om het stuur iets lager, en meer naar mijzelf toe te zetten.

Iemand ervaring, of het antwoord op hoe ik het stuur van de Carqon bakfiets kan eraf kan halen zodat ik 1 zo'n ring er tussenuit kan halen?

Fly or Die

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
4e review Gazelle Ultimate C8+ belt (nieuw, na 1 jaar, na 2 jaar en deze)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0vJGH_BdikuZQYMb1bbtVYXDjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pQBA47gngbxyAwJXdfrcRqX.jpg?f=fotoalbum_large

=Verschijning
Bovenstaande foto is 1 week geleden door mij gemaakt en nog steeds is deze Gazelle een mooie verschijning. Ik gebruik hem nog regelmatig in allerhande weer en de fiets heeft nog nooit een storing gehad. Met zijn 12.750 km op de ODO zou dit nog een hele mooie 2e hands fiets wezen die alsnog beter is dan alle goedkope modelletjes nieuw bij elkaar. Vanaf hier merk je gewoon dat het een fijne fiets is waar je op kunt vertrouwen. Alleen verkoop ik hem niet, daar is hij gewoon te goed voor.

=Motor
Motorisch is de fiets gewoon dik in orde. Er is geen speling te bekennen en de ondersteuning doet nog steeds geruisloos zijn werk. Er valt niets aan slijtage te bemerken bij deze Bosch unit. Krachtsensor is prima in orde en ik verwacht niet snel dat er een defect op zal treden. Zeg nooit, nooit, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik vertrouw de fiets nog steeds voor de volle 100%.

=Aandrijving
Ik ben nog steeds bezig met de eerste riem. Je zit natuurlijk wel dat het achterblad zijn beste tijd heeft gehad en de riem zelf heeft nog al zijn tanden. Ik verwacht wel in de nabije toekomst een nieuw achterblad. De achterband vertoont zijn eerste kleine scheurtjes en met de volgende beurt zal ik toch zeker 250-300 euro moeten inplannen. Als dit bedrag te hoog zou zijn moet je geen e-bike rijden. Dat de riem zou breken geloof ik ook niet. Deze ziet er nog pico bello uit.

=Remmen
Met de achterrem zijn de nodige euvels bekend. Hij piept bij nat weer, maar zoals de achterrem piept is de voorrem 100% in orde en de meeste remkracht heb je toch met de voorrem. Die kan zijn taak makkelijk aan. De voorrem piept helemaal niet en grijpt nog mooi aan zonder te 'happig' te wezen. De achterrem remt ook redelijk, maar bij vochtig of nat weer piept deze. Ik denk dat ik zelf deze schijfplaat flink ga opruwen. Ik heb toch 3 weken vakantie eind deze week en dan ga ik de fiets eens goed onder handen nemen.

=Accu
Mijn vakgebied. De accu is nog in orde en ik merk niet zozeer degradatie, maar wel een wat verhoogde interne weerstand. Op de turbostand is deze wel wat sneller leeg als in het begin (20% verschil), maar in de tourstand presteert deze nog prima. Ben van plan om na de vakantie deze eens zelf ga testen op 0,2C en op 1C.
Het opladen gaat nog prima en er zit in ieder geval geen slechte cel(len) in. Als alle cellen in orde zijn kan een accu gerust flink slijten zonder meteen slecht te zijn. De accu van onze oude Sparta E-motion C5 is nu echt aan het eind van zijn leven en die heeft het 9 jaar volgehouden. Deze fiets gaat weg want ook de fiets is niet zoveel meer. De laatste 3 jaar was een serieuze fietstocht niet meer haalbaar qua actieradius. Voor een e-bike van 2000 euro nieuw is dit aanvaardbaar.
Nee, mijn Gazelle is nog lange na niet op dit punt aangekomen. De accu kan nog wel wat jaren mee, alleen zal de ondersteuning tegen die tijd lager moeten.

=Overig
Het instrumentarium van het stuur is nog prima en alle knopjes klikken nog tevreden. Het display is nog voor 100% in orde en hij doet het altijd. Het balhoofd is ook helemaal in orde en spelingsvrij en de Nexus 8 naaf slaat nooit over. Schakelen gaat nog steeds volledig trefzeker en nog steeds stap ik met een glimlach op de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@jimh307
Mooi om lezen.
Je ziet gewoon dat dit een fiets is met A-componenten die in aankoop niet goedkoop zijn, maar dat krijg je nu wel terug.

Ik heb ook een gelijkaardige setup (maar dan van Norta) met minder kilometers.
Ik zie aan het achtertandwiel niks, wel zie ik krassen op de tanden van het voorblad.
Kan je een paar foto's maken van je beide tandwielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Tommie12

Ik kan eventueel wel een foto maken, maar het zit zo:

Wat krasjes op je voorblad is helemaal niet zo erg want dat zijn zandkorreltjes tussen riem en blad geweest. Niets om je zorgen over te maken want hier zitten die krasjes er al vanaf vrijwel nieuw op.
Aan het achterblad zie je dat de tanden dunner en wat spitser worden. Niet in erge mate, maar je moet voorkomen dat een riem doorslaat. Dit doorslaan is erg slecht voor je tanden omdat de piekbelasting dan bovenop de tand is en niet bij de 'voet' van de vertanding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:23:
4e review Gazelle Ultimate C8+ belt (nieuw, na 1 jaar, na 2 jaar en deze)

[Afbeelding]

=Verschijning
Bovenstaande foto is 1 week geleden door mij gemaakt en nog steeds is deze Gazelle een mooie verschijning. Ik gebruik hem nog regelmatig in allerhande weer en de fiets heeft nog nooit een storing gehad. Met zijn 12.750 km op de ODO zou dit nog een hele mooie 2e hands fiets wezen die alsnog beter is dan alle goedkope modelletjes nieuw bij elkaar. Vanaf hier merk je gewoon dat het een fijne fiets is waar je op kunt vertrouwen. Alleen verkoop ik hem niet, daar is hij gewoon te goed voor.

=Motor
Motorisch is de fiets gewoon dik in orde. Er is geen speling te bekennen en de ondersteuning doet nog steeds geruisloos zijn werk. Er valt niets aan slijtage te bemerken bij deze Bosch unit. Krachtsensor is prima in orde en ik verwacht niet snel dat er een defect op zal treden. Zeg nooit, nooit, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ik vertrouw de fiets nog steeds voor de volle 100%.

=Aandrijving
Ik ben nog steeds bezig met de eerste riem. Je zit natuurlijk wel dat het achterblad zijn beste tijd heeft gehad en de riem zelf heeft nog al zijn tanden. Ik verwacht wel in de nabije toekomst een nieuw achterblad. De achterband vertoont zijn eerste kleine scheurtjes en met de volgende beurt zal ik toch zeker 250-300 euro moeten inplannen. Als dit bedrag te hoog zou zijn moet je geen e-bike rijden. Dat de riem zou breken geloof ik ook niet. Deze ziet er nog pico bello uit.

=Remmen
Met de achterrem zijn de nodige euvels bekend. Hij piept bij nat weer, maar zoals de achterrem piept is de voorrem 100% in orde en de meeste remkracht heb je toch met de voorrem. Die kan zijn taak makkelijk aan. De voorrem piept helemaal niet en grijpt nog mooi aan zonder te 'happig' te wezen. De achterrem remt ook redelijk, maar bij vochtig of nat weer piept deze. Ik denk dat ik zelf deze schijfplaat flink ga opruwen. Ik heb toch 3 weken vakantie eind deze week en dan ga ik de fiets eens goed onder handen nemen.

=Accu
Mijn vakgebied. De accu is nog in orde en ik merk niet zozeer degradatie, maar wel een wat verhoogde interne weerstand. Op de turbostand is deze wel wat sneller leeg als in het begin (20% verschil), maar in de tourstand presteert deze nog prima. Ben van plan om na de vakantie deze eens zelf ga testen op 0,2C en op 1C.
Het opladen gaat nog prima en er zit in ieder geval geen slechte cel(len) in. Als alle cellen in orde zijn kan een accu gerust flink slijten zonder meteen slecht te zijn. De accu van onze oude Sparta E-motion C5 is nu echt aan het eind van zijn leven en die heeft het 9 jaar volgehouden. Deze fiets gaat weg want ook de fiets is niet zoveel meer. De laatste 3 jaar was een serieuze fietstocht niet meer haalbaar qua actieradius. Voor een e-bike van 2000 euro nieuw is dit aanvaardbaar.
Nee, mijn Gazelle is nog lange na niet op dit punt aangekomen. De accu kan nog wel wat jaren mee, alleen zal de ondersteuning tegen die tijd lager moeten.

=Overig
Het instrumentarium van het stuur is nog prima en alle knopjes klikken nog tevreden. Het display is nog voor 100% in orde en hij doet het altijd. Het balhoofd is ook helemaal in orde en spelingsvrij en de Nexus 8 naaf slaat nooit over. Schakelen gaat nog steeds volledig trefzeker en nog steeds stap ik met een glimlach op de fiets.
Mooie review en goede aankoop.

Het riem wiel achter kan soms wel mee tot de tandjes scherpe puntjes geworden zijn. Als je lef hebt kunt je er een duurtest van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Fjeze schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:47:
Ik weet niet zeker of ik hier ook terecht kan met mijn vraag over een electrische bakfiets, maar zie hier geen apart topic voor dus bij deze:

Ik heb een Carqon Cruise electrische bakfiets, deze heeft 3 (2 smalle en 1 brede) van die opvulringen om het stuur hoger te zetten.

Nu zou ik graag 1 zo'n ring er tussen uit halen om het stuur iets lager, en meer naar mijzelf toe te zetten.

Iemand ervaring, of het antwoord op hoe ik het stuur van de Carqon bakfiets kan eraf kan halen zodat ik 1 zo'n ring er tussenuit kan halen?
Inbusbouten aan de zijkant en binnenin (van boven) los maken. Stuur (voorbouw) er af. Ring ertussen weghalen. Als het nodig is even een stukje van de buis van de voorvork af slijpen of draaien (meestal bij een enkele ring niet nodig). Stuur (voorbouw) er weer op. Balhoofd afstellen met de inbusbout binnenin. Balhoofd mag geen speling hebben als je met de voorrem ingetrokken het wiel naar voren en achter drukt, en moet wel vrij draaien. Als je dit niet vertrouwd ga achteraf naar een fietsenwinkel voor controle. Als laatste de inbusbouten aan de zijkant weer vastzetten en evt druppeltje zwarte lak of vet erin tegen roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Mooie review en goede aankoop.

Het riem wiel achter kan soms wel mee tot de tandjes scherpe puntjes geworden zijn. Als je lef hebt kunt je er een duurtest van maken.
Ow, zo ver is het lang nog niet. Dan wacht ik nog even, maar ik ga geen onnodig risico nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:04
Foxhill schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:41:
[...]

Inbusbouten aan de zijkant en binnenin (van boven) los maken. Stuur (voorbouw) er af. Ring ertussen weghalen. Als het nodig is even een stukje van de buis van de voorvork af slijpen of draaien (meestal bij een enkele ring niet nodig). Stuur (voorbouw) er weer op. Balhoofd afstellen met de inbusbout binnenin. Balhoofd mag geen speling hebben als je met de voorrem ingetrokken het wiel naar voren en achter drukt, en moet wel vrij draaien. Als je dit niet vertrouwd ga achteraf naar een fietsenwinkel voor controle. Als laatste de inbusbouten aan de zijkant weer vastzetten en evt druppeltje zwarte lak of vet erin tegen roesten.
Kan ook anders:
-topcap erbovenop vanaf halen
-Stuurpen eraf
-spacer eraf
-stuurpen erop
-Spacer bovenop stuurpen
-topcap erop

Kan alleen zo met normale stuurpen net topcap. Inkorten kan altijd nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 22:49

Fjeze

AllesPerfect!

Foxhill schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:41:
[...]

De schroef van bovenaf (die dus in de buis zit) gewoon helemaal los/eruit draaien?
Ik had hem al wel los gedraaid maar kreeg voor mijn gevoel geen enkele beweging in dat deel waar die 2 inbusboutjes inzitten en de bovenbouw van het stuur op bevestigd wordt.

Ik wil hem vooral wat lager omdat dan het stuur maximaal naar de bestuurder gedraaid kan worden, dat red hij nu net niet met de kabels helaas.

Vandaar dat ik er 1 zo’n smalle ring tussenuit wil halen.

Fly or Die

Pagina: 1 ... 195 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam