Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 09:20
Ook hier lees ik helaas vaak genoeg dat de fietsen worden gejat. Omdat ik enorm fan ben geworden van mijn VdV en we hebben ook een Urban Arrow staan, wil ik deze aan de voorkant van het huis ook goed beveiligd willen hebben. Ik heb nog 10kg beton liggen waar ik een wapening beugel in wil maken zodat de ketting daar aan vast kan worden gemaakt.

Heeft iemand van jullie ervaring met het maken van een beugel in de grond waar je dan je fiets ketting doorheen kan halen of zijn er andere betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een korte vraag over een extra fiets slot. Op onze nieuwe elektrische fietsen heb ik een AXA Imenso gemonteerd met ART2 waardoor de fietsen te verzekeren zijn via Univé, want één ART2 goedgekeurd slot is daar voldoende.

Maar uiteraard wil ik er een extra slot om heen, zodat de fietsen aan een paal of rek kunnen worden bevestigd. Doorgaans staan we in bemande fietsenstallingen, maar soms uiteraard ook bij een supermarkt. Ik maak de fiets dan aan een fietsenrek vast.

Ik bestelde de AXA Foldable 1000 (10mm gehard staal) met ART2 goedkeuring. Maar die is vrij zwaar en daardoor onhandig, zeker voor m'n wederhelft. Is de AXA Foldable 800 (8mm gehard staal) zonder ART2 goedkeuring dan een veel slechtere keuze, ik lees dat boven de 8mm in principe gewoon goed is.

We keken namelijk ook nog naar de AXA Fold 100 (gehard staal, 7mm) en die zou dan afvallen, eventueel is een AXA Fold Ultra (10mm gehard staal, ART2 goedkeuring) nog een optie.

Maar die ART2 goedkeuring is in principe niet van belang, vraag me alleen af waarop dat is gebaseerd tussen 8mm en 10mm en of een AXA Foldable 800 niet ook voldoende is.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
assn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:09:
Ook hier lees ik helaas vaak genoeg dat de fietsen worden gejat. Omdat ik enorm fan ben geworden van mijn VdV en we hebben ook een Urban Arrow staan, wil ik deze aan de voorkant van het huis ook goed beveiligd willen hebben. Ik heb nog 10kg beton liggen waar ik een wapening beugel in wil maken zodat de ketting daar aan vast kan worden gemaakt.

Heeft iemand van jullie ervaring met het maken van een beugel in de grond waar je dan je fiets ketting doorheen kan halen of zijn er andere betere alternatieven?
Wij hebben destijds de tuin aan laten leggen met een betonnen (vrij diepe) tegel met een haak er aan. Ik kan helaas geen afbeelding vinden, maar dat voldoet in principe wel. Moet je het allee aan de grond bevestigen en niet aan een muur.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
THE_BASE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Wij hebben destijds de tuin aan laten leggen met een betonnen (vrij diepe) tegel met een haak er aan. Ik kan helaas geen afbeelding vinden, maar dat voldoet in principe wel. Moet je het allee aan de grond bevestigen en niet aan een muur.
Ja ik kan online dus ook geen goede oplossingen vinden. Kom alleen bij de standaard rekken en fietsenbeugels uit maar dat is voor een mini voortuin te groot.
Dit klinkt ook als een goede oplossing, wil namelijk niet boren in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
assn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:18:
[...]

Ja ik kan online dus ook geen goede oplossingen vinden. Kom alleen bij de standaard rekken en fietsenbeugels uit maar dat is voor een mini voortuin te groot.
Foto gevonden, weet niet of het nog bestaat, het is vrij zwaar en diep de grond in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyARsCRr1RqedHPbaNmzjVniLek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBqdTD0sp30WYYs8nWH5v49C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:09
assn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:18:
........
THE_BASE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:29:
...
Foto gevonden, weet niet of het nog bestaat, ....
Even zoeken levert dit fietsanker op.
50kg beton neem je niet zo gauw mee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 13-05-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:33

Paar tegels wippen. Je giet gewoon een paar pvc bochten
In je beton waar je een ketting kan door halen kan je jezelf ook geen pijn doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
oldie127 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Paar tegels wippen. Je giet gewoon een paar pvc bochten
In je beton waar je een ketting kan door halen kan je jezelf ook geen pijn doen.
Dat is ook wel een goede, dat je een beugel van beton er in maakt met pvc buizen. Goedkope en veilige oplossing lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-08 15:50
Is het mogelijk om een Bosch Intuvia display te vervangen door een Purion (standaard, niet de 200 versie) display?
is dit vrij eenvoudig te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Ik heb deze aan een tegel in de voortuin gemonteerd voor de scooter van mijn dochter. Staat al 3 jaar niet gestolen. https://www.slotenspeciaa...er-art-4-goedgekeurd.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23

LithoMan

Toemaar

Ja die heb ik ook. In de schuur en in de voortuin. Prima ding. Vraagje: ik wil de led smart remote vervangen door een Purion 200. Ik heb al de Kiox 500. Maar ik lees ook, de software moet worden aangepast cq opnieuw worden ingelezen. Kan ik dan niet zelf doen? Want staat er bij, moet door de fietsenzaak gedaan worden.
MotorBeast schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Ik heb deze aan een tegel in de voortuin gemonteerd voor de scooter van mijn dochter. Staat al 3 jaar niet gestolen. https://www.slotenspeciaa...er-art-4-goedgekeurd.html

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06-2024
elinx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:01:
[...]
Nagenoeg alle middenmotoren hebben net als de CGO600 een krachtsensor.
Dus het aan het type motor of de sensor ligt het niet.

Tussen de sensoren en motor zit echter de motorcontroller die de aansturing regelt. het is de intelligentie van de software, hoe deze aansturing plaatsvindt en het is de wet waar de beperking wordt gelegd.

Een motor mag ondersteuning geven tot 25km/h. Maar zoals je gemerkt hebt voel je onmiddellijk als deze grens wordt bereikt. Sommige controllers beginnen om die reden de ondersteuning al bij 21km/h af te bouwen. Andere controllers pas nabij 25km/h. Beide instellingen hebben voor en nadelen.
Er zijn echter een aantal zaken die de voelbaarheid van de 25km/h grens versterken.
Dank voor je heldere uitleg. Nu weet ik waar ik op kan letten bij mijn shortlist. En fijn dat middenmotoren niet per definitie afvallen. Dat maakt de keuzemogelijkheid weer wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
Tammo Tenways schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:58:
[...]

Ik zou je aanraden om ergens een proefrit te maken op de Comate. Qua techniek vergelijkbaar met Tenways, maar betere onderdelen en veel meer comfort.
Ik geloof dat een proefrit niet zo eenvoudig is aangezien ik maar vrij weinig verkooppunten kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
matvkeulen schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:44:
.... fijn dat middenmotoren niet per definitie afvallen. Dat maakt de keuzemogelijkheid weer wat groter.
Ik weet niet of je het in dat geval over een algemene vergelijking van naafmotor en middenmotor hebt. Want dat zou wel heel generaliserend zijn terwijl zowel bij naafmotoren en middenmotoren het karakter wordt bepaald door de controller en de sensoren.
De CGO600 is bv voorzien van één van de weinige naafmotoren (MiVice) die ook via een krachtsensor geregeld wordt.

De meeste ebikes met naafmotor (bv voor) hebben slechts een rotatiesensor. Dat betekent meestal zodra de pedalen gaan draaien dat de ebike naar een bepaalde snelheid accelereert, onafhankelijk van de kracht op de pedalen en het aantal pedaalomwentelingen per minuut.
De meer intelligente motorcontrollers regelen niet alleen de snelheid maar de afgegeven motorkracht afhankelijk van het aantal pedaalomwentelingen. Als dit goed is ingesteld, dan kan dit het gevoel van een krachtsensor benaderen, maar alleen onder eenduidige omstandigheden.
Bij wisselende omstandigheden zal een dergelijk systeem het bv afleggen tegen een systeem met krachtsensor.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je je moet realiseren dat een ebike geen scooter is en dat je zelf te allen tijde kracht moet zetten en de pedalen moet ronddraaien om vooruit te komen.
Onder alle omstandigheden de hoogste motorondersteuning en een laag traptempo draagt daar niet toe bij,

Start bij proefrijden daarom altijd met de minste ondersteuning en zoek de juiste versnelling voor je persoonlijke traptempo.
Probeer dat traptempo aan te houden onder wisselende omstandigheden door te schakelen net als bij een gewone fiets. Als dat traptempo moeilijker is vast te houden, bv wind tegen of heuvelop, verhoog je de motorondersteuning.
Dit alles onafhankelijk van de snelheid die je rijdt. Zolang je kruissnelheid onder de 25km/h blijft zal je geen extra weerstand voelen omdat de motorondersteuning ermee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Laatst online: 21:16
De vrouw des huizes heeft een Batavus Padova easy (exact type, geen idee), maar iig met een rond display. Alleen deed deze het vorige week nog prima tot ze de fiets wou pakken en er niks meer op het display stond.
Inmiddels een aantal dingen geprobeerd (contactspray bij stekkers en verbindingen) en het display komt niet tot leven.
Het knopje van de verlichting werkt nog wel (voorlamp gaat aan en display verlichting ook).
Bij een rondje fietsen kun je ook nog wel ondersteuning inschakelen, alleen zie je niks op het display.
De ondersteuning werkt dan ook niet goed meer en werkt voor een aantal seconden en schakelt dan weer af. Er deugt dus iets niet in de fiets.
De accu lijkt nog wel o.k. vorige week had ze nog een range van 45-50km met krachtige ondersteuning. Ik zou hierdoor de accu wel uit willen sluiten.
Ook staat er 5v en 20-25v op de pinnen van het display, maar er komt geen leven meer in.

Heeft iemand soortgelijks gehad en is het eventueel te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Lieuwe15 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:07:
De vrouw des huizes heeft een Batavus Padova easy (exact type, geen idee), maar iig met een rond display. Alleen deed deze het vorige week nog prima tot ze de fiets wou pakken en er niks meer op het display stond......
...is het eventueel te repareren?
Dat afschakelen kan te maken hebben met de snelheidssensor. Of die werkt niet goed, of het signaal wordt niet verwerkt.
Het is moeilijk te zeggen of het display of de motorcontroller de oorzaak is, maar zoals je het beschrijft lijkt het de motorcontroller te zijn. Ik zou daarvan daarom maar een goed alle aansluitingen controleren op vocht, oxidatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
elinx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:38:
[...]

[...]
Even zoeken levert dit fietsanker op.
50kg beton neem je niet zo gauw mee ;)
Er staat notabene reclame op, nooit gezien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:12:
Even een korte vraag over een extra fiets slot. Op onze nieuwe elektrische fietsen heb ik een AXA Imenso gemonteerd met ART2 waardoor de fietsen te verzekeren zijn via Univé, want één ART2 goedgekeurd slot is daar voldoende.

Maar uiteraard wil ik er een extra slot om heen, zodat de fietsen aan een paal of rek kunnen worden bevestigd. Doorgaans staan we in bemande fietsenstallingen, maar soms uiteraard ook bij een supermarkt. Ik maak de fiets dan aan een fietsenrek vast.

Ik bestelde de AXA Foldable 1000 (10mm gehard staal) met ART2 goedkeuring. Maar die is vrij zwaar en daardoor onhandig, zeker voor m'n wederhelft. Is de AXA Foldable 800 (8mm gehard staal) zonder ART2 goedkeuring dan een veel slechtere keuze, ik lees dat boven de 8mm in principe gewoon goed is.

We keken namelijk ook nog naar de AXA Fold 100 (gehard staal, 7mm) en die zou dan afvallen, eventueel is een AXA Fold Ultra (10mm gehard staal, ART2 goedkeuring) nog een optie.

Maar die ART2 goedkeuring is in principe niet van belang, vraag me alleen af waarop dat is gebaseerd tussen 8mm en 10mm en of een AXA Foldable 800 niet ook voldoende is.
Iemand een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik neem je aanbevelingen mee. Vooral handige info als ik een fiets met versnellingen zal testen.

In ieder geval wil ik niet dat de fiets zelf naar 25km/u versnelt, alleen maar doordat ik de trappers draai. Dat heeft de Stella van schoonouders. Ik wil ook wel wat calorieën verbranden.

De manier waarop Tenways het doet, beviel erg goed. Op stand 1 kon ik prettig 20km/u aanhouden. Heel stabiel.

Nog maar even zoeken naar fietsen die een zelfde ervaring geven. Comate gebruikt zelfde techniek dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Bij aankoop van mijn fiets wilde ik ook extra slot maar moest eigenlijk licht zijn zodat die niet het frame van mijn fiets zou beschadigen.
Toen kwam de fietsenmaker met een relatief nieuw slot:
https://www.tex-lock.com/nl/

Moet zeggen dat ik er bijzonder blij mee ben. Ze zijn licht, flexibel en art2 gecertificeerd.
Ze zijn helaas wat duur maar relatief gezien voor een fiets van 3k+ valt dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
assn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Bij aankoop van mijn fiets wilde ik ook extra slot maar moest eigenlijk licht zijn zodat die niet het frame van mijn fiets zou beschadigen.
Toen kwam de fietsenmaker met een relatief nieuw slot:
https://www.tex-lock.com/nl/

Moet zeggen dat ik er bijzonder blij mee ben. Ze zijn licht, flexibel en art2 gecertificeerd.
Ze zijn helaas wat duur maar relatief gezien voor een fiets van 3k+ valt dat wel mee.
Thanks, zien er goed uit. Licht is fijn. We willen een slot dat op de bidongaten kan worden gemonteerd, dus deze valt helaas af. Maar nogmaals dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
elinx schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Start bij proefrijden daarom altijd met de minste ondersteuning en zoek de juiste versnelling voor je persoonlijke traptempo.
Probeer dat traptempo aan te houden onder wisselende omstandigheden door te schakelen net als bij een gewone fiets. Als dat traptempo moeilijker is vast te houden, bv wind tegen of heuvelop, verhoog je de motorondersteuning.
Dit alles onafhankelijk van de snelheid die je rijdt. Zolang je kruissnelheid onder de 25km/h blijft zal je geen extra weerstand voelen omdat de motorondersteuning ermee stopt.
Ik moest echt heel erg wennen toen ik de eerste ritjes maakte op de ebike, ik was echt in de veronderstelling dat ik met gemak naar de 25 km/u kon en dan zelf nog even lekker meetrappen zodat ik 30km/u kon. Gekkenwerk.

Ten eerste is het best zwaar, ondanks dat ik niet echt een muur voel, maar hoe sneller je gaat, hoe meer wind-weerstand. Ik moet er dus aan wennen dat 25 km/u snel genoeg is, harder niet nodig is en ik dus mee trap, in plaats van hard te trappen om ergens snel te zijn.

Ook wennen aan het schakelen: brug op en van versnelling 5 naar 4, brug af en weer van 4 naar 5. Naar een stoplicht? Van 5 naar 2. De bocht door, van 5 naar 3. En zo voort. Maar het went wel. Het is in elk geval heerlijk, normaliter fietsen we nooit naar m'n moeder op flinke afstand, dat was gisteren zowaar een pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

THE_BASE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:36:
[...]

Thanks, zien er goed uit. Licht is fijn. We willen een slot dat op de bidongaten kan worden gemonteerd, dus deze valt helaas af. Maar nogmaals dank voor het meedenken!
Ja ik zweer toch bij de Fold ultra, klikt heerlijk in de houder, rammelt niet.
Alleen wat kort en soms wat puzzelen door de schakels maar na verloop van tijd gaat dat automatisch en houd je met parkeren er al rekening mee.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 15:46
THE_BASE schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Ik moest echt heel erg wennen toen ik de eerste ritjes maakte op de ebike, ik was echt in de veronderstelling dat ik met gemak naar de 25 km/u kon en dan zelf nog even lekker meetrappen zodat ik 30km/u kon. Gekkenwerk.

Ten eerste is het best zwaar, ondanks dat ik niet echt een muur voel, maar hoe sneller je gaat, hoe meer wind-weerstand. Ik moet er dus aan wennen dat 25 km/u snel genoeg is, harder niet nodig is en ik dus mee trap, in plaats van hard te trappen om ergens snel te zijn.
Ik had eerst een ebike met een bafang naafmotor met alleen een rotatiesensor, die was erg zwaar als je harder dan de ingestelde snelheid wilde. Nu heb ik een Trek Allant+ met Bosch middenmotor, en daarbij is het niet zo moeilijk om gewoon harder dan 25 te fietsen. Het is een zware fiets, dat wel, dat merk je. Maar verder valt >25 niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:09
Jakob1969 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:40:
Is het mogelijk om een Bosch Intuvia display te vervangen door een Purion (standaard, niet de 200 versie) display?
is dit vrij eenvoudig te doen?
Als je van beide de uitlopende / oude / niet-Smart versie bedoeld, dan ja. Makkelijk is het niet, je moet de kabel die door het frame naar de motor gaat vervangen. Dus kabel door frame trekken en motor even los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
LithoMan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:01:
Ja die heb ik ook. In de schuur en in de voortuin. Prima ding. Vraagje: ik wil de led smart remote vervangen door een Purion 200. Ik heb al de Kiox 500. Maar ik lees ook, de software moet worden aangepast cq opnieuw worden ingelezen. Kan ik dan niet zelf doen? Want staat er bij, moet door de fietsenzaak gedaan worden.

[...]
Software zou normaal niet vervangen moeten hoeven. Hoogstens zouden de componenten met verschillende software versies kunnen hebben die een probleempje geven samen. Maar dan nog moet het wel werken, en kun je de software zelf vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Lieuwe15 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:07:
De vrouw des huizes heeft een Batavus Padova easy (exact type, geen idee), maar iig met een rond display. Alleen deed deze het vorige week nog prima tot ze de fiets wou pakken en er niks meer op het display stond.
Inmiddels een aantal dingen geprobeerd (contactspray bij stekkers en verbindingen) en het display komt niet tot leven.
Het knopje van de verlichting werkt nog wel (voorlamp gaat aan en display verlichting ook).
Bij een rondje fietsen kun je ook nog wel ondersteuning inschakelen, alleen zie je niks op het display.
De ondersteuning werkt dan ook niet goed meer en werkt voor een aantal seconden en schakelt dan weer af. Er deugt dus iets niet in de fiets.
De accu lijkt nog wel o.k. vorige week had ze nog een range van 45-50km met krachtige ondersteuning. Ik zou hierdoor de accu wel uit willen sluiten.
Ook staat er 5v en 20-25v op de pinnen van het display, maar er komt geen leven meer in.

Heeft iemand soortgelijks gehad en is het eventueel te repareren?
Als je ondersteuning normaal werkt is het waarschijnlijk de display of de display houder. Beide niet meer leverbaar. Je bent op gebruikte delen aangewezen. De houder kun je zelf vervangen, de display moet door een dealer aangemeld worden op de fiets.

Het ‘ronde’ display is er helemaal rond en evengroot ietsje vierkanter met afgeronde hoeken. Beide passen. Het maakt ook niet uit of er Sparta, Batavus, Koga of Hercules op staat. Misschien helpt dat met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Als je ondersteuning normaal werkt is het waarschijnlijk de display of de display houder. Beide niet meer leverbaar....
Was het zo dat onderdelen ongeveer 7 jaar leverbaar blijven?! Dit is in mijn ogen {lang leve de duurzaamheid} veel te kort. Een elektrische fiets zou zeker een support moeten hebben van 10-12 jaar want het is een flinke investering. Bij auto's zijn onderdelen langer houdbaar dan bij een e-bike en wat mij betreft slaan ze hier een flinke plank mis. Niet alleen een auto hoort duurzaam te zijn; een e-bike net zo min. Mensen geven er immers grote sommen geld aan uit én we zijn met z'n alle zo vooringenomen met de natuur dat duurzaamheid een morale plicht is; ook voor fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:15:
[...]

Was het zo dat onderdelen ongeveer 7 jaar leverbaar blijven?! Dit is in mijn ogen {lang leve de duurzaamheid} veel te kort. Een elektrische fiets zou zeker een support moeten hebben van 10-12 jaar want het is een flinke investering. Bij auto's zijn onderdelen langer houdbaar dan bij een e-bike en wat mij betreft slaan ze hier een flinke plank mis. Niet alleen een auto hoort duurzaam te zijn; een e-bike net zo min. Mensen geven er immers grote sommen geld aan uit én we zijn met z'n alle zo vooringenomen met de natuur dat duurzaamheid een morale plicht is; ook voor fabrikanten.
Deze fiets is veel ouder. Ruim over de 10 jaar.

Ik geloof dat 10 jaar ondersteunen op een manier verplicht is?

In praktijk zie je veel verscheidenheid aan systemen tussen de 15 en 8 jaar terug, die het niet allemaal gered hebben. Als een bedrijf ophoudt te bestaan (Multicycle, TransX, etc.) kun je weinig meer verplichten.

Accell (Sparta, Batavus,…) is wel wat te verwijten omdat ze van latere ION fietsen (Sparta RX, etc.) al wel snel stopten met bijvoorbeeld displays en accu’s leveren. Dat waren de latere fietsen van het ION systeem. Deze Batavus Padova was een vroege fiets van dit systeem, en is lang ondersteund. Nog kunnen we hem uitlezen en verschillende delen wel bestellen.

De systemen die de afgelopen jaren geleverd worden zijn betrouwbaarder, beter verspreid, en beter gescheiden van fietsmerk. Bij Panasonic kun je alles van 12+ jaar terug nog repareren, en bij Bosch gaat het ook die kant op. Ook batterijen voor Bosch en Panasonic systemen die al door derden geleverd worden is een goed teken voor ondersteuning later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Foxhill Dat is dan weer een geruststelling. Sowieso is het beter om een fiets te kopen van de grotere spelers met minder kans op faillissementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
jimh307 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:15:
@Foxhill Dat is dan weer een geruststelling. Sowieso is het beter om een fiets te kopen van de grotere spelers met minder kans op faillissementen.
En als je fiets systemen heeft die heel wijd verspreid zijn, dan krijg je bij gekende problemen wel andere aanbieders die het willen en kunnen herstellen aan redelijke prijzen.
Beste voorbeeld zijn de bedrijven die batterijen reviseren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Waar ik niet aan gedacht had is 3D printen. Wellicht kan men in de toekomst, bij niet verkrijgbare onderdelen, deze gewoon 3D printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:52:
Waar ik niet aan gedacht had is 3D printen. Wellicht kan men in de toekomst, bij niet verkrijgbare onderdelen, deze gewoon 3D printen.
Als de tekeningen vrij gegeven worden...

Dat is nog eens een goed idee voor een wet. Zodra je als fabrikant stopt met de wisselstukken voor een bepaald product ben je verplicht de tekeningen en inhoud vrij te geven. Voor een plastic onderdeel is dat een oplossing, maar voor een ECU met een processor die niet meer te vinden is... die bouw je niet zomaar na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:48:
Jij[...]

Als de tekeningen vrij gegeven worden.....
....voor een ECU met een processor die niet meer te vinden is... die bouw je niet zomaar na.
Wel als de schema's zijn vrijgegeven.

Maar zelfs dan is een originele ECU niet altijd nodig. Makkelijk zou zijn als de formfactor gelijk blijft, zodat igv van interne controller deze weer ingebouwd kan worden.
Anders wordt het een externe controller.
Er zijn hier en daar wel voorbeelden te vinden dat een Bosch en Bafang middenmotor van een andere controller zijn voorzien.

Feitelijk is in de basis iedere elektromotor gelijk. 3 fasen hallsensors, rotatie en krachtsensor, snelheidssensor. Met een zelflerende controller zijn deze redelijk aan te sturen. Alleen lijkt er professioneel niet echt een markt voor te zijn, waardoor het bij hobby projecten blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Weet iemand toevallig een manier/plek om bij een Gen 2 Bosch Performance CX motor continue spanning op te pakken (dus ook als het systeem is uitgeschakeld?)

Ik had gehoopt dat zwart/rood van de vieraderige kabel continu 36V zou leveren, maar deze spanning valt weg zodra ik de e-bike via de Intuvia uitschakel. En dat maakt m'n GPS tracker zo nutteloos :+

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Maestro schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:40:
Weet iemand toevallig een manier/plek om bij een Gen 2 Bosch Performance CX motor continue spanning op te pakken (dus ook als het systeem is uitgeschakeld?)

Ik had gehoopt dat zwart/rood van de vieraderige kabel continu 36V zou leveren, maar deze spanning valt weg zodra ik de e-bike via de Intuvia uitschakel. En dat maakt m'n GPS tracker zo nutteloos :+
Een GPS tracker die voor een fiets bedoeld is heeft doorgaans een accu die x weken/maanden volhoudt en bijlaadt als die fiets aanstaat. Is dat bij jouw tracker niet het geval?

Ik geloof niet dat het kan bij deze ‘slimme’ accu.

[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 14-05-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Deze tracker is inderdaad niet voor een fiets bedoeld, maar heeft wel een intern accuutje (3.7V/300mAh)
Met de huidig ingestelde refresh-rate (10 seconde) is het feest dan wel erg snel voorbij.
Dat zou mogelijk op te lossen zijn door deze flink terug te schroeven bij uitgeschakelde fiets, ik geloof dat 1x per half uur het minimum is.

Ik had de hoop om de tracker continu aan te kunnen laten totdat de Bosch accu leeg zou zijn.
Dát duurt zeker maanden en ik had een melding ontvangen zodra de Bosch accu leeg was geraakt.
Nou is dat een kwestie van 'hoe ik het het liefst had gehad" en daar kan ik me overheen zetten :)

Ik vrees wel dat ik de fiets onvoldoende gebruik om de tracker voldoende bij te laden, maar dat zal de praktijk wel leren. Dank voor je snelle antwoord, @Foxhill

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
In de zoektocht naar een goed extra slot komen we er niet helemaal uit, we hebben de AXA Foldable geprobeerd, die is nog enigszins flexibel, maar ik zag in dit topic een foto langskomen waarbij de ketting doorgeknipt is. Dat geeft weinig vertrouwen.

De Fold is natuurlijk lekker strak op het frame, maar ook die schijnt heel makkelijk door te knippen te zijn rond de scharnieren.

Voorheen hadden we gewoon een insteekketting aan de stadsfiets. Nadeel is dat je met één sleutel alles open hebt en de fiets dan alsnog zo mee kan nemen.

Maar wat is nou volgens jullie de bestel combinatie? Fiets staat meestal in bewaakte stalling, maar bijvoorbeeld bij het werk gewoon in het rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:14
Vandaag een bezoek gebracht aan het e-bike experience center in Haarlem om proef te rijden op de Gazelle Grenoble C8 HMB en de Avignon C8HMB. (tip: reserveer van te voren een tijdslot)
Beide fietsen zijn een wereld van verschil ten opzichte van de Sparta ion RX+ waar ik nu op fiets.

Zowel de Grenoble als de Avignon hebben een goede wegligging waarbij de de Avignon wat groot aanvoelt door het frame wat een stuk breder is. De afwerking is bij de Avignon net wat mooier, minder lasnaden en de kabels zijn wat beter weggewerkt. Beide fietsen hebben standaard een 500 mah accu, bij de Avignon kan je nog een grotere accu nemen van 625 mah voor een meerprijs van € 200,-.
Het prijsverschil is via fietsvoordeelshop € 700,- tussen deze 2 modellen.
Kanttekening is dat de Avignon een GPS heeft ingebouwd de Grenoble heeft dit niet. Is er een mede-tweaker die de Grenoble al in bezit heeft en weet of er ruimte is (in de batterijkap) om een tracker te plaatsen?
Die vraag was ik vanmiddag vergeten te stellen.
Want als dat kan ga ik denk ik toch voor de Grenoble gezien het prijsverschil.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:19
THE_BASE schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:58:
In de zoektocht naar een goed extra slot komen we er niet helemaal uit, we hebben de AXA Foldable geprobeerd, die is nog enigszins flexibel, maar ik zag in dit topic een foto langskomen waarbij de ketting doorgeknipt is. Dat geeft weinig vertrouwen.

De Fold is natuurlijk lekker strak op het frame, maar ook die schijnt heel makkelijk door te knippen te zijn rond de scharnieren.

Voorheen hadden we gewoon een insteekketting aan de stadsfiets. Nadeel is dat je met één sleutel alles open hebt en de fiets dan alsnog zo mee kan nemen.

Maar wat is nou volgens jullie de bestel combinatie? Fiets staat meestal in bewaakte stalling, maar bijvoorbeeld bij het werk gewoon in het rek.
Basis blijft toch gewoon:
-fiets moet minder makkelijk mee te nemen zijn dan de fiets ernaast.
-vastzetten aan fysiek object
-2 verschillende soorten sloten

Voor mijn speed pedelec heb ik ART 2 ringslot+insteekketting & ART3 schijfremslot met alarm (ART3 moet voor de verzekering, maar ART3 kettingen zijn nogal zwaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Basis blijft toch gewoon:
-fiets moet minder makkelijk mee te nemen zijn dan de fiets ernaast.
-vastzetten aan fysiek object
-2 verschillende soorten sloten

Voor mijn speed pedelec heb ik ART 2 ringslot+insteekketting & ART3 schijfremslot met alarm (ART3 moet voor de verzekering, maar ART3 kettingen zijn nogal zwaar).
We hebben vanavond even de fiets tegen een lantaarnpaal gezet en Fold Ultra geprobeerd. Echt veel te kort en daarnaast onhandig. Ik zie voor mijzelf geen usecase om die makkelijk te gebruiken. Dus voor de Foldable 1000 met ART2 gekozen, naast het ART2-ringslot wanneer we bewaakt stallen. Op het werk zet ik hem ook nog aan een insteekketting (zonder ART2, maar dat maakt me dan niet veel uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Voor mn fiets heb ik een kettingslot, echter is de hoes daaromheen aan het ontbinden, zijn er nieuwe hoesjes te koop hiervoor? Ben wel enkele tegenggekomen maar die zijn bijna net zo duur als een nieuwe kettingslot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:52:
Hier weer een voorbeeld dat kleine onderdelen bijna zo duur zijn als een nieuw slot. Dit noem ik niet echt duurzaam. Vandaar dat ik wees naar een 'mogelijk' alternatief van 3D printtechnieken.

Dit kan gewoon veel duurzamer, maar dat is weer te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-08 19:36
Maestro schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:20:
Deze tracker is inderdaad niet voor een fiets bedoeld, maar heeft wel een intern accuutje (3.7V/300mAh)
Met de huidig ingestelde refresh-rate (10 seconde) is het feest dan wel erg snel voorbij.
Dat zou mogelijk op te lossen zijn door deze flink terug te schroeven bij uitgeschakelde fiets, ik geloof dat 1x per half uur het minimum is.

Ik had de hoop om de tracker continu aan te kunnen laten totdat de Bosch accu leeg zou zijn.
Dát duurt zeker maanden en ik had een melding ontvangen zodra de Bosch accu leeg was geraakt.
Nou is dat een kwestie van 'hoe ik het het liefst had gehad" en daar kan ik me overheen zetten :)

Ik vrees wel dat ik de fiets onvoldoende gebruik om de tracker voldoende bij te laden, maar dat zal de praktijk wel leren. Dank voor je snelle antwoord, @Foxhill
Als het goed is blijft er op de display kabel nog wel spanning staan. Zo sluiten wij tenminste de tracefy trackers aan(verloop kabel van tracefy).
Je zou dan die kabel die naar de tracefy GPS gaat kunnen koppelen aan jouw GPS.
Eerste linkje wat ik gevonden heb:
https://www.blokker.nl/tr...gen2-en-3%29/4486881.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
Gisteren bij de lokale FM geweest. Dat was eigenlijk niet het plan vanwege een vooroordeel dat het daar toch ver boven ons budget zou gaan. Die FM had 4 Qwic fietsen staan. Vanwege de onzekere(?) situatie met doorstart van Qwic gaan zij dit merk niet meer verder voeren. Dus fikse korting want ze nemen nu alleen maar ruimte in beslag.
Een Qwic kopen heeft misschien wel een risico als over een jaar of 7 of 8 de accu vervangen moet worden. Mocht de doorstart toch mislukken dan is een vervangende accu misschien moeilijk te vinden. Maar daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Een revisie kan ook altijd nog. De overige onderdelen blijven waarschijnlijk wel algemeen beschikbaar.

Proefrit gemaakt op de Qwic Mira Daily met maat 54 en een Trek fiets waarvan ik het model niet meer weet. De Qwic is heel comfortabel. Mijn wederhelft was direct enthousiast. Stabieler dan de Tenways. Meer geschikt voor toeren lijkt het. In mijn beleving heeft Tenways een meer "fun" gehalte en is de Qwic wat serieuzer. Mijn vraag was: blijft een Tenways (of Comate, Cowboy etc. etc.) ook fun als je een rit van 2 uur wilt maken met de sportievere houding op dit soort fietsen? Daar twijfelde ik wel over.

Zelf vond ik de Qwic te krap in de afstand zadel-stuur en ik voel me nog niet oud genoeg voor een doorstap frame. Aandrijving vond ik echter wel erg prettig. Geen muur bij 25 km/u of zenuwachtige ondersteuning. Mooi display en uitneembare accu.

Dus ik online maar eens verder gekeken naar Qwic fietsen. En een mooie Premium i MN7+ gevonden bij een fysieke winkel ver weg. Besteld op hun site. Prettig contact met de winkel over een foutje in het bestelproces.

Wat opviel was dat online en waarschijnlijk ook wel bij fysieke winkels er flinke kortingen worden gegeven op Qwic fietsen. Verlaten ze een zinkend schip? Fietsen van 3000-3500 euro nu voor bijna 1000 euro minder. Wellicht een tip voor sommigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
matvkeulen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:07:
Gisteren bij de lokale FM geweest. Dat was eigenlijk niet het plan vanwege een vooroordeel dat het daar toch ver boven ons budget zou gaan. Die FM had 4 Qwic fietsen staan. Vanwege de onzekere(?) situatie met doorstart van Qwic gaan zij dit merk niet meer verder voeren. Dus fikse korting want ze nemen nu alleen maar ruimte in beslag.
Een Qwic kopen heeft misschien wel een risico als over een jaar of 7 of 8 de accu vervangen moet worden. Mocht de doorstart toch mislukken dan is een vervangende accu misschien moeilijk te vinden. Maar daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Een revisie kan ook altijd nog. De overige onderdelen blijven waarschijnlijk wel algemeen beschikbaar.

Proefrit gemaakt op de Qwic Mira Daily met maat 54 en een Trek fiets waarvan ik het model niet meer weet. De Qwic is heel comfortabel. Mijn wederhelft was direct enthousiast. Stabieler dan de Tenways. Meer geschikt voor toeren lijkt het. In mijn beleving heeft Tenways een meer "fun" gehalte en is de Qwic wat serieuzer. Mijn vraag was: blijft een Tenways (of Comate, Cowboy etc. etc.) ook fun als je een rit van 2 uur wilt maken met de sportievere houding op dit soort fietsen? Daar twijfelde ik wel over.

Zelf vond ik de Qwic te krap in de afstand zadel-stuur en ik voel me nog niet oud genoeg voor een doorstap frame. Aandrijving vond ik echter wel erg prettig. Geen muur bij 25 km/u of zenuwachtige ondersteuning. Mooi display en uitneembare accu.

Dus ik online maar eens verder gekeken naar Qwic fietsen. En een mooie Premium i MN7+ gevonden bij een fysieke winkel ver weg. Besteld op hun site. Prettig contact met de winkel over een foutje in het bestelproces.

Wat opviel was dat online en waarschijnlijk ook wel bij fysieke winkels er flinke kortingen worden gegeven op Qwic fietsen. Verlaten ze een zinkend schip? Fietsen van 3000-3500 euro nu voor bijna 1000 euro minder. Wellicht een tip voor sommigen?
Ik zou toch goed nadenken.
Qwic gebruikt nogal veel eigen onderdelen, dus als het bedrijf over de kop gaat kan het moeilijk worden, zeker als er een controller of zo defect gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:18:
.....
Qwic gebruikt nogal veel eigen onderdelen, ..... kan het moeilijk worden, zeker als er een controller of zo defect gaat.
Als ik de berichten lees gaat het om een volledige doorstart met hetzelfde personeel.
Dat is beter dan dat het alleen om de naam en de boedel gaat.
Wel is bij een doorstart meestal een investeringsgroep betrokken en zal er bezuinigd moeten worden op kosten om eea weer rendabel te krijgen. Meestal betekent dat wel dat mi het mbt de service eea kan gaan schuren.

Wat die eigen onderdelen zijn weet ik niet, maar mbt het motorsysteem (motor, controller, display, sensoren) heeft Qwic volgens mij altijd voor bestaande elektrische sytemen gekozen, meestal van Bafang.
Dus mi zal reparatie daarvan niet direct problemen hoeven op te leveren.

Iets anders is of je een FM kan vinden die service aan de Qwic wil verlenen. Dat is wel handig om te weten als je afhankelijk bent van een FM voor onderhoud en reparatie.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 16-05-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matvkeulen
elinx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Iets anders is of je een FM kan vinden die service aan de Qwic wil verlenen. Dat is wel handig om te weten als je afhankelijk bent van een FM voor onderhoud en reparatie.
Onze lokale FM blijft wel service verlenen, belooft hij.

En inderdaad is het motorsysteem Bafang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
matvkeulen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Een ketting vervangen of een stel remblokjes kan hij altijd wel, maar als een specifiek Qwic onderdeel moet vervangen worden kan hij veel beloven, als de toko omgevallen is, dan wordt dat moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:14

B64

matvkeulen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:07:
Door het faillissement van Qwic zijn die fietsen moeilijker te slijten, plus het zijn inmiddels 'oude' modellen. Dus dat er kortingen op gegeven worden is niet verwonderlijk, en hoeft niet te betekenen dat de winkel er de brui aan geeft (al zullen sommigen dat wel doen ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:03:
[...]

Een ketting vervangen of een stel remblokjes kan hij altijd wel, maar als een specifiek Qwic onderdeel moet vervangen worden kan hij veel beloven, als de toko omgevallen is, dan wordt dat moeilijk.
Wat voor Qwic specifieke onderdelen dan? Ben benieuwd. Zelf dacht ik dus alleen accu. Motor is Bafang. Remmen Shimano. Versnelling Nexus. Wat zijn slijtagedelen die echt van Qwic zijn en die voor problemen kunnen zorgen qua levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
B64 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Door het faillissement van Qwic zijn die fietsen moeilijker te slijten, plus het zijn inmiddels 'oude' modellen. Dus dat er kortingen op gegeven worden is niet verwonderlijk, en hoeft niet te betekenen dat de winkel er de brui aan geeft (al zullen sommigen dat wel doen ja).
En wat meespeelt is dat er nieuwe modellen zijn gelanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
matvkeulen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:06:
[...]

Wat voor Qwic specifieke onderdelen dan? Ben benieuwd. Zelf dacht ik dus alleen accu. Motor is Bafang. Remmen Shimano. Versnelling Nexus. Wat zijn slijtagedelen die echt van Qwic zijn en die voor problemen kunnen zorgen qua levering?
Ik denk aan:
- afdekking batterij
- spatborden
- sommige delen aan balhoofd of stuur
- kettingkast of afscherming

Ik dacht dat de motor en display ook specifiek waren, maar als dat standaar Bafang is, dan is het probleem misschien wat kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:16:
....
- afdekking batterij
- spatborden
...
Feitelijk de onderdelen die vaak bij veel merken specifiek zijn samengesteld voor de herkenbaarheid.
Niet echt slijtgevoelig, maar als er om één of andere reden vervangen moet worden en niet meer verkrijgbaar is, wordt het lastig.
Gelukkig is er vaak met enige creativiteit nog wel een mouw aan te passen met standaard of 2e hands onderdelen. Met een motorsysteem wat niet meer bestaat zou dat lastiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

kadooosh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Als het goed is blijft er op de display kabel nog wel spanning staan. Zo sluiten wij tenminste de tracefy trackers aan(verloop kabel van tracefy).
Je zou dan die kabel die naar de tracefy GPS gaat kunnen koppelen aan jouw GPS.
Eerste linkje wat ik gevonden heb:
https://www.blokker.nl/tr...gen2-en-3%29/4486881.html
Ja, als het goed is :) Ik ben daar ook vanuit gegaan na de Tracefy info 'vluchtig' te hebben bekeken.
Vervolgens heb ik deze tracker op de rode en zwarte ader van de displaykabel aangesloten (i.p.v. doorgelezen)

Tracefy productinfo
Dankzij de accu van je elektrische fiets wordt de tracker altijd voorzien van stroom. Onze gps tracker is daarom ook specifiek ontwikkeld voor de e-bike.
Maar dan de FAQ:
Tracefy FAQ
Hoelang kan de GPS tracker werken op de backup batterij?

Ongeveer 2 1/2 week. LET OP: Dit is bij een volle back-up batterij en bij stilstand van de fiets. Als er wordt gefietst zonder batterij zal de back-up batterij sneller leeg zijn.
BikeTrax FAQ
De Bike Tracker extra accu zorgt ervoor dat de GPS Tracker ook zendt of ontvangt als de stroomvoorziening (e-bike accu) is uitgeschakeld of verwijderd. Hij heeft een lange batterijduur en gaat nog eens 14 uur mee als de e-bike continu wordt verplaatst en nog eens drie weken stand-by.
Die FAQ's heb ik gisteren gevonden en bevestigen wat Foxhill al meldde: De display krijgt alleen spanning bij ingeschakelde e-bike.
Ik heb de tracker geprobeerd 'zuiniger' te zetten, maar ook met een refreshrate van 30 minuten was de tracker na zo'n 4 uur leeg.
Met een continu actieve GPS ontvangst (wat vooral binnen lekker zuinig is) en continue 4G verbinding slurpt het gewoon teveel.

Het leek zo leuk: live-tracking in de hele EU én op afstand de fiets uitschakelen voor slechts 45 euro eenmalig en 8 euro per jaar.
Zonder het mogen misbruiken van de Powertube 500 gaat het echter weinig worden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

[...]

Ik denk aan:
- afdekking batterij
- spatborden

Ik dacht dat de motor en display ook specifiek waren, maar als dat standaar Bafang is, dan is het probleem misschien wat kleiner.
Fietsen met middenmotor hebben de laatste paar jaar allemaal Bafang of Brose.

Fietsen met achterwielmotor hebben een motor van TDCM. Wie de controllers en de schermpjes levert weet ik niet, maar het is duidelijk dat Qwic z'n eigen firmware flash dus zelfs als je ze ergens kunt vinden is er geen garantie dat 't werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
Alle de genoemde onderdelen kunnen prima vervangen worden. Mijn huidige Gazelle heeft bijvoorbeeld al jaren een merkloos voorspatbord. Ik denk dat het reuze meevalt.

Software is lastiger lijkt me. Maar flashen is voor de gemiddelde tweaker een peulenschil, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
matvkeulen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:40:
Alle de genoemde onderdelen kunnen prima vervangen worden. Mijn huidige Gazelle heeft bijvoorbeeld al jaren een merkloos voorspatbord. Ik denk dat het reuze meevalt.

Software is lastiger lijkt me. Maar flashen is voor de gemiddelde tweaker een peulenschil, toch?
Flahsen lijkt me pas mogelijk als iemand de software namaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Ik denk aan:
- afdekking batterij
- spatborden

Vergeet niet het hele frame.

En van Brose en Bafang hoef je geen service te verwachten. Beide hebben in Nederland service afspraken met merken. Dus merken waar geen afspraak mee loopt geven ze geen service of garantie op. Anders dan bijvoorbeeld Bosch of Shimano die voor elk merk service (en ruime coulances) geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 16-05-2024 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
matvkeulen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Kijk even naar de recensies over Qwic. En bedenk je dan dat dit nadat het merk failliet is zeker niet beter meer wordt. Als je het risico incalculeert net als bij een gebruikte fiets en het is dan nog steeds een mooie aanbieding, dan kun je een gokje nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door Foxhill op 16-05-2024 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:41:
[...]

Vergeet niet het hele frame.

En van Brose en Bafang hoef je geen service te verwachten. Beide hebben in Nederland service afspraken met merken. Dus merken waar geen afspraak mee loopt geven ze geen service of garantie op. Anders dan bijvoorbeeld Bosch of Shimano die voor elk merk service (en ruime coulances) geven.
Dit vind ik toch wel heel voornaam. De keuze zal wellicht snel gemaakt zijn.

*jimh307 verkoos niet zomaar een e-bike met het Bosch systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie53
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-08 16:25
Hallo mede Tweakers,

Ik ben in het bezit van een een KALKHOFF IMAGE 5.B EXCITE+ BLX . ik wil deze uitbreiden met een connect / gps alarm module. Ik weet dat ik de ConnectModule GPS Tracker Performance Line met bijbehorende beugel moet hebben. Maar wat ik niet kan vinden is, heb ik ook bij dit model e-bike nog een nieuwe motorkap nodig omdat de tracker niet onder de bestaande kap past? En weten jullie welke dit is? Iemand enige ervaring?
Fijne e-bike die ik al heb aangepast van een Intuvia 100 naar een smatphone grip waar ik heel tevreden over ben.

Met vriendelijke groet,

Arie de Jong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matvkeulen
Foxhill schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Kijk even naar de recensies over Qwic. En bedenk je dan dat dit nadat het merk failliet is zeker niet beter meer wordt. Als je het risico incalculeert net als bij een gebruikte fiets en het is dan nog steeds een mooie aanbieding, dan kun je een gokje nemen.
Dat risico calculeer ik in. Een Qwic Mira Daily voor €2500 is een erg goede aanbieding vind ik.
Eventueel gebrekkige service vanuit Qwic interesseert me niets. Ik koop bij mijn FM en hij geeft aan voldoende onderdelen te hebben om mij service te bieden.

Over een paar jaar zal blijken of de gok gunstig uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Laatst online: 19:32
Ik rij op dit moment op een Doppio fatbike, voornamelijk vanwege het comfortabele zadel. In het verleden heb ik mijn stuitje gebroken en de dunne standaard zadels zijn voor mij niet prettig (vooral na 20 minuten). Nu mijn leaseperiode afloopt — deze was gekoppeld aan mijn auto zodat ik het kon uitproberen — ben ik op zoek naar een vergelijkbare fiets (nu koop). Echter, door het negatieve nieuws en het imago rondom fatbikes zoek ik naar een alternatief. Ik kan online echter geen alternatieven vinden. Kunnen jullie me hiermee op weg helpen? Budget 4k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:22
Om de snelheid van mijn mtb ebike iets te verhogen zou ik graag banden monteren met een zo hoog mogelijke wang en zonder noppen.. Gebruik vooral woon werk. Door het slijten van de noppen neemt de max ondersteuningssnelheid af, deze is al gedaald naar 23,8 km/u (pakweg).

Nu kan ik niet vinden welke banden het beste zijn voor 27,5”. 2cm meer rubber in de hoogte, +4 cm totaal op pakweg 70cm zou 1,05*25 =26,4 km max ondersteuning opleveren.

Maar ja welke band levert dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
mv_ak schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:20:
..
Nu kan ik niet vinden welke banden het beste zijn voor 27,5”. .....

Maar ja welke band levert dat.
Het zou wel handig zijn om aan te geven welke maat band er nu op ligt.

In principe wordt de hoogte/breedte maat van een band alleen beperkt door de spatborden en eventueel velgremmen, framevork en ringslot en in zekere zin ook door de breedte van de velg zelf, maar die invloed komt pas aan de orde bij zeer brede banden.
Voor de rest kan je op je 27.5 (584) velg iedere breedtemaat erop leggen.
Hoeveel dat uiteindelijk in hoogte zal schelen is helaas niet exact te voorspellen.

Als je de diameter 4cm groter wilt, dan zal de omtrek 125mm groter moeten zijn.
Als je dus de huidige omtrek weet, kan je de nieuwe maat erbij zoeken.
Echter als je reeds behoorlijk brede banden hebt zal je er niet veel mee kunnen winnen.

vb
NU> 27.5 x 2.00 (50-584) = 2149mm + 125mm = 2274mm = 27.5 x 2.80 (70-584) <NiEUW
De hoogte en breedte is wel 2cm meer en dat moet dan wel nog passen. Vooral ook omdat de banden ook nog zullen inveren bij belasting.

[ Voor 27% gewijzigd door elinx op 18-05-2024 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
MEasterEgg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:12:
Ik rij op dit moment op een Doppio fatbike, voornamelijk vanwege het comfortabele zadel......
Een fatbike is voorzien van een buddyseat. Er zal geen ander model ebike zijn dan een fatbike die een dergelijk zadel zal hebben.
Een zadel is echter te vervangen en hangt niet af van de ebike die je kiest. Deze zijn er met de zit rechtop, iets voorover etc.
Jij bent de enige die kan zeggen wat je comfortabel vind. Een advies is daarom moeilijk te geven. Zeker in vergelijking met een fatbike.

Ga naar een fietsenwinkel en leg je probleem voor en bekijk welke mogelijkheden worden aangeboden.
Ook in de openingspost worden wat tips gegeven over zadel en comfort.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 18-05-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
MEasterEgg schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:12:
Ik rij op dit moment op een Doppio fatbike, voornamelijk vanwege het comfortabele zadel. In het verleden heb ik mijn stuitje gebroken en de dunne standaard zadels zijn voor mij niet prettig (vooral na 20 minuten). Nu mijn leaseperiode afloopt — deze was gekoppeld aan mijn auto zodat ik het kon uitproberen — ben ik op zoek naar een vergelijkbare fiets (nu koop). Echter, door het negatieve nieuws en het imago rondom fatbikes zoek ik naar een alternatief. Ik kan online echter geen alternatieven vinden. Kunnen jullie me hiermee op weg helpen? Budget 4k
Ruff cycles is de enige die fat bikes maakt met Bosch aandrijving. Ze hebben verschillende modellen en zadelverhogers zodat je nog enigszins goed kunt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
arie53 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:52:
Hallo mede Tweakers,

Ik ben in het bezit van een een KALKHOFF IMAGE 5.B EXCITE+ BLX . ik wil deze uitbreiden met een connect / gps alarm module. Ik weet dat ik de ConnectModule GPS Tracker Performance Line met bijbehorende beugel moet hebben. Maar wat ik niet kan vinden is, heb ik ook bij dit model e-bike nog een nieuwe motorkap nodig omdat de tracker niet onder de bestaande kap past? En weten jullie welke dit is? Iemand enige ervaring?
Fijne e-bike die ik al heb aangepast van een Intuvia 100 naar een smatphone grip waar ik heel tevreden over ben.

Met vriendelijke groet,

Arie de Jong
Info’s die hierover online te vinden zijn hebben allemaal dezelfde bron: Bosch hun opgave bij welke fietsen je een andere kap moet kopen. Die lijst die met wat moeite wel ergens te vinden is, is ronduit slecht. Bosch zegt bijna altijd dat een nieuwe kap nodig is of noemt een fiets niet. In praktijk past het vaak wel.

Als er iemand met precies deze fiets ervaring heeft heb je geluk. En anders probeer je het gewoon uit. GPS tracker inbouwen, kap ervoor. Past het niet dan bestel je daarna een kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhofman
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 13:18
Eigenaar van : giant e tour 2021
Motor: Yamaha syncdrive.

Omdat het niet lukte om een rem te ontluchten, ben ik even langs de winkel gaan in Lelystad.
De achterschijfrem was lek. Bij het testen van de fiets bleek de motor “problemen te geven.
De motor geeft wat trilling. En is aangemeld voor een “garantie claim 🥲.. ik wacht met grote spanning af..
Nieuwprijs €3500..
Zijn er mensen die dit probleem kennen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:53:
....
Ruff cycles is de enige die fat bikes maakt met Bosch aandrijving......
Vanwege de slechte reputatie die fatbikes momenteel hebben opgebouwd, wil @MEasterEgg volgens mij een regulier model ebike die dezelfde "zit ervaring" heeft als een fatbike.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 18-05-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:34:
[...]
Vanwege de slechte reputatie die fatbikes momenteel hebben opgebouwd, wil @MEasterEgg volgens mij een regulier model ebike die dezelfde "zit ervaring" heeft als een fatbike.
En dat is geen gat in de markt iig.

Bij fatbikes vind ik de buizen (het frame) er erg iel uitzien. Het is jammer dat de uitvinding misbruikt wordt onder de jongeren. Toevallig ben ik 'recent nog' getuige van een aanrijding tussen een fatbike en fietser, en de fietser was fout, dus valt het de jonge knul van de fatbike niets te verwijten.

Nee, jimh307 houdt zich mooi bij zijn Gazelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:22
elinx schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:46:
[...]

In principe wordt de hoogte/breedte maat van een band alleen beperkt door de spatborden en eventueel velgremmen, framevork en ringslot en in zekere zin ook door de breedte van de velg zelf, maar die invloed komt pas aan de orde bij zeer brede banden.
Hoeveel dat uiteindelijk in hoogte zal schelen is helaas niet exact te voorspellen.

Echter als je reeds behoorlijk brede banden hebt zal je er niet veel mee kunnen winnen.

vb
NU> 27.5 x 2.00 (50-584) = 2149mm + 125mm = 2274mm = 27.5 x 2.80 (70-584) <NiEUW
De hoogte en breedte is wel 2cm meer en dat moet dan wel nog passen. Vooral ook omdat de banden ook nog zullen inveren bij belasting.
Bedankt voor de tabel, ik zie dat 27,5" 650B met een band van 4,9" ( 12,74 cm??) je een bandomtrek haalt van 2616,70. Ik zal mijn bandomtrek eens meten met een lint ter vergelijking.

Doel is om zonder opvoeren een hogere ondersteuningssnelheid dan de 25 km/u max te bereiken door een hogere bandomtrek. Legaal dus, en er zit altijd een marge in wat mag, mocht je gecontroleerd worden. Dus stel het wordt met een andere band 28 km/u is dat vast ok. Zoals je op de snelweg voor 120 Km/u ook pas bij 127 km/u geflitst wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jimh307 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 23:19:
[...]

En dat is geen gat in de markt iig.

Bij fatbikes vind ik de buizen (het frame) er erg iel uitzien. Het is jammer dat de uitvinding misbruikt wordt onder de jongeren. Toevallig ben ik 'recent nog' getuige van een aanrijding tussen een fatbike en fietser, en de fietser was fout, dus valt het de jonge knul van de fatbike niets te verwijten.

Nee, jimh307 houdt zich mooi bij zijn Gazelle.
Jongeren. Hier zitten er kinderen van een jaar of 12 op die zonder te trappen ruim 30 km/u gaan. Ik weet echt niet wat die ouders bezielt om dat goed te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:46:
[...]

vb
Dat inveren gebeurt alleen aan de onderkant.

Ik ben wel benieuwd op welke gewone fiets je dergelijke banden kan monteren.
Ik heb op mijn fiets met 42mm banden origineel een setje 50mm gemonteerd, en dat is enorm nipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:48:
...
Dat inveren gebeurt alleen aan de onderkant.

Ik ben wel benieuwd op welke gewone fiets je dergelijke banden kan monteren. .......
Inveren dichter naar de velg betekent een effectief kleinere wielomtrek, tov meten zonder belasting.

@mv_ak geeft geen informatie over de ebike of banden zelf, maar omdat hij over "noppen" spreekt en 27.5 inch, ga ik ervan uit dat het om een MTB model gaat.
De breedste 4.9 banden zullen ook daar niet passen, want dit zijn een soort van Fat MTB banden die een ander frame nodig hebben.

Zoals gezegd. De beperking zit in het frame tot hoever je kan gaan.
Of 20mm of meer breder wel mogelijk is moet blijken als de maximaal mogelijke straal/diameter is vastgesteld door het frame te meten.

Ikzelf kon mijn banden vergroten van 37-622 naar 47-622 en ook dat ging net aan. .
50mm had waarschijnlijk tegen de spatborden gaan aanlopen.
Trouwens, in beide gevallen was de bandomtrek groter dan in de tabel was opgegeven (2195 vs 2186mm en 2260 vs 2250mm) Dit heeft te maken met de velgbreedte. Daarom niet tot het uiterste gaan zonder te meten.

[ Voor 16% gewijzigd door elinx op 19-05-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
@mv_ak Ik weet niet over welk wegdek je doorgaans moet rijden naar het werk maar als dat grotendeels goed asfalt of vergelijkbaar is met niet al te veel 'troep', dan is het misschien te overwegen om banden met een ander profiel te nemen indien je er niet mee gaat ''mountain biken''. Lichter en een lagere rolweerstand en daarmee vergroot je de range iets. Uiteraard geheel anders dan een mountain bike band qua look & feel, de fiets wordt vermoedelijk iets meer wendbaar, maar ja het gaat ook om het praktische gebruik.: https://www.continental-fietsbanden.nl/tyre/view?id=1760 (62 mm, wellicht niet breed/hoog genoeg). Bedenk dat banden in werkelijkheid wat in maat afwijken t.o.v. de specificaties van een fabrikant (meestal iets lager).

[ Voor 14% gewijzigd door neb0 op 20-05-2024 03:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
THE_BASE schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Jongeren. Hier zitten er kinderen van een jaar of 12 op die zonder te trappen ruim 30 km/u gaan. Ik weet echt niet wat die ouders bezielt om dat goed te vinden.
En met "dank" aan hen mogen wij straks zo'n hippe helm gaan dragen. :X

Die ouders komen er wel achter als ze een ongeluk veroorzaken. Kunnen ze mooi bloeden voor de schade want een aansprakelijkheidsverzekering dekt geen pepernoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:44
MotorBeast schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:48:
[...]

En met "dank" aan hen mogen wij straks zo'n hippe helm gaan dragen. :X

Die ouders komen er wel achter als ze een ongeluk veroorzaken. Kunnen ze mooi bloeden voor de schade want een aansprakelijkheidsverzekering dekt geen pepernoot.
Dat dacht ik ook en zou het ook toejuichen om zo de jongeren van de fatbikes te krijgen. Maar hier meegemaakt dat een meisje van een jaar of 13 op elektrische step even van de stoep de straat op vloog om wat mensen in te halen. Op dat moment kwam er net een auto aan die haar raakte. Blijkbaar maakte het illegaal gebruik van elektrische step niks uit en was de auto alsnog verantwoordelijk en mocht alle schade betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BulMi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Dat dacht ik ook en zou het ook toejuichen om zo de jongeren van de fatbikes te krijgen. Maar hier meegemaakt dat een meisje van een jaar of 13 op elektrische step even van de stoep de straat op vloog om wat mensen in te halen. Op dat moment kwam er net een auto aan die haar raakte. Blijkbaar maakte het illegaal gebruik van elektrische step niks uit en was de auto alsnog verantwoordelijk en mocht alle schade betalen 8)7
In België is er zoiets als de 'objectieve' verantwoordelijkheid, en die gaat soms gewoon veel te ver.
Zo is er het voorbeeld van een dronken fietser die op een geparkeerde auto rijdt en zijn tanden 'beschadigt'.
De verzekering van de auto mocht de tanden en medische kosten vergoeden. De fietser draait wel op voor de materiele schade aan de auto. (en dan in eerste instantie de burgerlijke aansprakelijkheid die het mogelijk van de fietser terugclaimt onwille van dronken rijden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie53
  • Laatst online: 18-08 16:25
Voor mensen die nog info zoeken hier is een link van fietsparts.nl die goede info geeft. https://www.fietsparts.nl...elen/2121-fietsband-maten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23

LithoMan

Toemaar

Ik wil nog steeds de Led Remote unit vervangen door de Purion 200. Echter lees ik dat na de installatie er een conflict is met de software. Dat moet dus door de lokale FM worden opgelost. Die schijnt dat te doen met een programma de Bosch Diagnostic Tool 3. Ik heb een video bekeken op YouTube waar iemand dat doet. Is het mogelijk dat ik dat zelf kan doen? Ben handig genoeg.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

BulMi schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Als dat kind op een gewone fiets had gezeten had ze in principe dezelfde manouevre gemaakt natuurlijk, dat ligt heus niet aan die step. En ik weet vrij zeker dat dat meisje in het vervolg echt wel drie keer kijkt voordat ze weer van de stoep de straat op rijdt.

Je kunt het gegeven dat die illegale electrische step niet uitmaakt natuurlijk raar vinden, maar de Nederlandse wet maakt onderscheid tussen sterke en zwakke verkeersdeelnemers. En ook al is de step (nog) niet legaal, de berijder is nog altijd een zwakke verkeersdeelnemer. Bij een ongeval auto-fiets/step betaalt de automobilist minstens 50% van de (letsel)schade, als de fietser/stepper jonger is dan 14 jaar dan is dat 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Onlangs las ik in de comments bij dit artikel https://tweakers.net/nieu...ing-voor-fietsroutes.html dat diverse Tweakers erg tevreden zijn over de app van de Fietsbond t.a.v. fietsroutes. Ik heb deze geïnstalleerd en keek er naar uit om fietsroutes te gaan fietsen.

Sinds een paar dagen is de app veranderd naar 'Toertje'. Niet te gebruiken zonder account. En je locatie blijft ook op de achtergrond actief. Het is veel meer een community-achtige app geworden. Ik wilde de bierroute in Amsterdam fietsen en telkens gaf de app aan dat ik naar het begin van de route moest fietsen. Schijnbaar moest ik ook een veerpont pakken en toen ik dat eenmaal had gedaan, was het einde van de route bereikt. Waardeloos dus. Spijt dat ik de app (iOS) heb geüpdate.

Waarom dan dit bericht: Welke app gebruiken jullie om fietsroutes te rijden?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

wilmundo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:39:
Onlangs las ik in de comments bij dit artikel https://tweakers.net/nieu...ing-voor-fietsroutes.html dat diverse Tweakers erg tevreden zijn over de app van de Fietsbond t.a.v. fietsroutes. Ik heb deze geïnstalleerd en keek er naar uit om fietsroutes te gaan fietsen.

Sinds een paar dagen is de app veranderd naar 'Toertje'. Niet te gebruiken zonder account. En je locatie blijft ook op de achtergrond actief. Het is veel meer een community-achtige app geworden. Ik wilde de bierroute in Amsterdam fietsen en telkens gaf de app aan dat ik naar het begin van de route moest fietsen. Schijnbaar moest ik ook een veerpont pakken en toen ik dat eenmaal had gedaan, was het einde van de route bereikt. Waardeloos dus. Spijt dat ik de app (iOS) heb geüpdate.

Ik gebruik Komoot. Vergt ook een inlog, maar kan kaarten downloaden en routes volgen. Als je van een route af raakt moet je die zelf weer opzoeken, maar hij pikt 'm vanzelf weerop als je ergensop de routekomt. Je hoeft niet terug naar 't begin of naar waar je de route hebt verlaten. Het betaalde Premium account heb ik nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-08 19:36
LithoMan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:06:
Ik wil nog steeds de Led Remote unit vervangen door de Purion 200. Echter lees ik dat na de installatie er een conflict is met de software. Dat moet dus door de lokale FM worden opgelost. Die schijnt dat te doen met een programma de Bosch Diagnostic Tool 3. Ik heb een video bekeken op YouTube waar iemand dat doet. Is het mogelijk dat ik dat zelf kan doen? Ben handig genoeg.
Nee deze software is alleen voor dealers beschikbaar.
Ik verwacht dat je als je langs de FM gaat dit ter plekke wel kan doen. Zou zo gebeurd moeten zijn. Als je ze lief aan kijkt 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08 10:34
Ik heb een elektrische fiets met een classic line Bosch middenmotor. Een oud beestje maar met maar 5500 op de klok. Dat is niet veel dus. Ik weet dat de accu op zijn laatste leven zit maar sinds gister doet de elektromotor niks meer. De fietsenwinkel heeft hem onderzocht en komt tot de conclusie dat er een mechanisch en een elektrisch probleem zit in de motor en verschillende foutmeldingen in de accu.

De motor geeft geen ondersteuning meer, er komt geen snelheid in het display (ook niet als ik handmatig fiets) en achteruit lopen geeft een forse weerstand. De motor herkend de accu ook niet.

Ik heb geprobeerd de accu op te laden maar die staat op alle lampjes en dit veranderd niet.

Volgens de fietsenwinkel moet ik waarschijnlijk de motor en de accu vervangen. Een forse kostenpost.

Het frame en alles is echt nog in uitmuntende conditie, hij is shimano afgemonteerd dus ik heb bezwaren om hem nu al helemaal af te schrijven. Zijn er dingen die over het hoofd gezien worden? Zijn andere motoren uitwisselbaar? Hoe zijn de ophangpunten? Ik dacht ook al aan een BAFANG motor te monteren maar ik weet niet of dit past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Denneke,,! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:18:
Ik heb een elektrische fiets met een classic line Bosch middenmotor. Een oud beestje maar met maar 5500 op de klok. Dat is niet veel dus. Ik weet dat de accu op zijn laatste leven zit maar sinds gister doet de elektromotor niks meer. De fietsenwinkel heeft hem onderzocht en komt tot de conclusie dat er een mechanisch en een elektrisch probleem zit in de motor en verschillende foutmeldingen in de accu.

De motor geeft geen ondersteuning meer, er komt geen snelheid in het display (ook niet als ik handmatig fiets) en achteruit lopen geeft een forse weerstand. De motor herkend de accu ook niet.

Ik heb geprobeerd de accu op te laden maar die staat op alle lampjes en dit veranderd niet.

Volgens de fietsenwinkel moet ik waarschijnlijk de motor en de accu vervangen. Een forse kostenpost.

Het frame en alles is echt nog in uitmuntende conditie, hij is shimano afgemonteerd dus ik heb bezwaren om hem nu al helemaal af te schrijven. Zijn er dingen die over het hoofd gezien worden? Zijn andere motoren uitwisselbaar? Hoe zijn de ophangpunten? Ik dacht ook al aan een BAFANG motor te monteren maar ik weet niet of dit past.
Ik zou eerst eens naar een andere winkel gaan. Dat een motor en batterij op hetzelfde moment defect gaan is net te veel toeval. Ik denk dat ze meer zin hebben in de verkoop van een nieuwe fiets dan in een herstelling.
Bosch motoren zijn heel betrouwbaar, en ook kunnen ze gereviseerd worden. Er zijn meerdere bedrijven die dat doen.

Als de accu nog alle lampjes toont is die waarschijnlijk prima in orde. Ken je niemand met een andere fiets waar deze accu in past, dan kan je dat alvast testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill

Er is geen andere motor die past. Het is wel toevallig dat ze beide kapot gaan. Bijvoorbeeld dat de motor de accu niet herkent, dat is meestal de accu en niet de motor. Dat geeft wél een foutmelding in de motor, wat soms een fietsenmaker wel eens in de war brengt. Dus zoek even een andere accu om te testen.

Als ze beide een elektronisch probleem hebben kun je ze alleen vervangen. Je kunt wel naar een gebruikte motor en een niet-originele accu kijken. Dat laatste bijvoorbeeld van het merk ‘e-bike vision’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
..... Zijn andere motoren uitwisselbaar? Hoe zijn de ophangpunten? Ik dacht ook al aan een BAFANG motor te monteren maar ik weet niet of dit past.
Om een Bafang motor in een frame te plaatsen waar oorspronkelijk een Bosch motor in gemonteerd zat, is een conversie kit nodig.
Dit zijn metalen platen die de verschillen tussen de Bafang en de Bosch bevestigingspunten compenseren.

Je zou natuurlijk ook de Boschmotor weer door eenzelfde motor kunnen vervangen of laten reviseren

Echter., zoals aangegeven door @Tommie12 en @Foxhill na 5500km is je Bosch motor zeker nog niet versleten en zal de accu eerder de boosdoener zijn

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 23-05-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
elinx schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:00:
[...]
Om een Bafang motor in een frame te plaatsen waar oorspronkelijk een Bosch motor in gemonteerd zat, is een conversie kit nodig.
Dit zijn metalen platen die de verschillen tussen de Bafang en de Bosch bevestigingspunten compenseren.

Echter., zoals aangegeven door @Tommie12 en @Foxhill na 5500km is je Bosch motor zeker nog niet versleten en zal de accu eerder de boosdoener zijn
Ik wist niet dat dit bestaat.

Maar dan nog. Die motor is ietsje goedkoper. Je moet er dan wel ook alle andere delen (kabelboom, docking, display) bij kopen. Dan ben je niet meer goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:07:
....
Ik wist niet dat dit bestaat.
...
Dat is het verschil als je eea bekijkt vanuit professioneel of diy oogpunt. ;)

Indien de Bosch motor echt defect is en je wilt dit verhelpen dan is komt mi reviseren of vervangen eerder in aanmerking voordat je aan ombouw naar Bafang gaat denken. Of je moet gewoon echt wat anders willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Je zou natuurlijk ook de Boschmotor weer door eenzelfde motor kunnen vervangen of laten reviseren

Ik geef het toch meer kans dat er iets met de motor is, zeker omdat achteruit stappen zwaar zou gaan.
Het zal vermoedelijk een van de eerdere generaties van Bosch zijn.
Dan kan er een lagerschade of een riem intern defect zijn, of een plastic tandwiel dat simpelweg versleten is door bv een gebrek aan vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Ik geef het toch meer kans dat er iets met de motor is, zeker omdat achteruit stappen zwaar zou gaan.
......
Dan kan er een lagerschade of een riem intern defect zijn, of een plastic tandwiel dat simpelweg versleten is door bv een gebrek aan vet.
Probleem is dat je meestal afhankelijk bent van derden om dit vast te stellen.
Het is de kunst om het juiste bedrijf te vinden.
Persoonlijk denk ik dat een revisiebedrijf daar meer geschikt voor is.
Of....., maar dat hangt af van lef en ervaring, zelf aan de slag met repareren of vervangen.

Aangezien @Denneke,,! van plan was eventueel een Bafang te plaatsen, kan het zijn dat hij ook eea zelf kan doen als hij vervangingsonderdelen kan vinden, want de service van Bosch is prima, maar ze zijn karig met het beschikbaar stellen van vervangingsonderdelen voor diy.

Vermoedelijk kan de fietsenmaker niet veel meer doen dan fouten uitlezen en daar een conclusie uit trekken.
Afhankelijk van ervaring en eventueel commercieel belang komt daar een advies uit.

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 23-05-2024 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16:04
wilmundo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:39:

Ik heb ook Komoot, voordeel is dat ik hem met de flow app kan koppelen zodat de komoot route naar flow overgehaald kan worden. Nadeel is dat mn telefoon supersnel leeg is. Ik zat vorig jaar halverwege een route in Oberösterreich toen ie echt leeg was. Gelukkig een powerbank mee, maar die twee samen vreten accustroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08 10:34
@Tommie12 @Foxhill De accu is nu niet kapot volgens de fietsenmaker maar heeft wel foutmeldingen, ik wist dat die op zijn laatste loopt.

@elinx Die had ik inderdaad ook gezien maar ik heb de classic line + dus ik weet niet of die gaan passen. Ik weet niet of de nieuwere bosch modellen dezelfde ophangpunten heeft.

Ze willen best de motor open draaien maar dan ben ik al veel geld kwijt aan enkel diagnostiek.

Kan ik iedere accu uitwisselen om te proberen? Ik heb een bagaedrager accu. Kan ik op marktplaats kijken voor een accu om te kijken of die werkt of moet dit gekoppeld worden softwarematig? Maar dat lost dan toch niet op dat achteruit lopen zwaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

stin00 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:38:
Ik kreeg een paar keer een Samsung Smarttag melding vandaag,.................
^^ fijn dat de fiets weer bij je terug is :)

Sinds gisteren ook m;n nieuwe e-bike binnen gekregen en ik overweeg om een airtag te monteren. Wel zoek ik nog naar een goede plek - dus niet waar de bidon gemonteerd kan worden want dat is te opvallend.

Welke plekken gebruiken jullie?

De airtag beschouw ik niet als beveiliging meer als een extraatje. De fiets ligt vast met een Abus Iven 8210 slot en is ook verzekerd :)

[ Voor 12% gewijzigd door Fietsbel op 24-05-2024 10:10 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 23:27
Vandaag had ik weer eens een error op mijn Kalkhoff. Die heb ik wel vaker en wordt veroorzaakt doordat af en toe het slot de magneet op het achterwiel een kwartslag draait tijdens het op slot zetten van de fiets. Op zich is dit geen groot probleem, even afstappen en het magneetje weer rechtzetten en het is weer klaar.

Toch zou ik dat liever niet hebben en het lijkt me dat dit toch gewoon een paar CM opgeschoven moet kunnen worden. Is dat ook zo of gaan er dan andere tellingen niet meer correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Denneke,,! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:03:
.....

@elinx Die had ik inderdaad ook gezien maar ik heb de classic line + dus ik weet niet of die gaan passen. Ik weet niet of de nieuwere bosch modellen dezelfde ophangpunten heeft.

Ze willen best de motor open draaien maar dan ben ik al veel geld kwijt aan enkel diagnostiek.
.....
Ik heb diverse links gegeven, dus weet niet precies naar welke je verwijst.
De link naar Bosch motoren, die ik bedoel, is deze

Mbt revisie heb ik verwezen naar die en daar
Ik kan me voorstellen dat ze diagnosekosten rekenen als het om een algemene revisie gaat, maar ze zouden genoeg ervaring moeten hebben om een inschatting te maken van de kosten mbt op het "moeizaam achteruit rijden". Dit lijkt mij een probleem met het kunststof tandwiel of een vrijloop.
Een dergelijke prijsindicatie kun je dan vergelijken met die van een vervangingsmotor.

Het probleem is dat de onderdelen niet zomaar verkrijgbaar zijn.
Dit is alles wat ik mbt diy vinden kon, maar is idd voor de 2e gen.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 24-05-2024 23:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 21:12
Phoolie schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:58:
[...]

Het einde lijkt nu dan toch in zicht te komen. Nadat onze eigen fietsenmaker en 1 van de geadviseerde online fietsenmakers aangaven geen support te doen op Lidl fietsen, kwam de derde met een offerte voor een nieuwe accu. De offerte was € 499 en omdat die bijna gelijk was aan de aanschafwaarde van € 699 kreeg ik het voorstel om de fiets op te laten halen en het aankoopbedrag terug te krijgen. We zullen wel op zoek moeten naar een andere fiets, maar het langlopende verhaal met de Lidl is dan iig bijna ten einde gekomen.
Woensdag kreeg ik de ontvangstbevestiging binnen dat Lidl de fiets retour had ontvangen. Ik kreeg niet alleen de € 699 terug, maar ook de € 49,99 toeslag voor grote/zware artikelen en de € 4,99 verzendkosten. Zojuist het totale bedrag ook alweer netjes retour ontvangen.

Al met al dus een prima service van Lidl.

Nu opzoek naar een nieuwe fiets :)
Pagina: 1 ... 192 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam