Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:03

knakworst

Get more sats!

Phoolie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:21:
[...]

Woensdag kreeg ik de ontvangstbevestiging binnen dat Lidl de fiets retour had ontvangen. Ik kreeg niet alleen de € 699 terug, maar ook de € 49,99 toeslag voor grote/zware artikelen en de € 4,99 verzendkosten. Zojuist het totale bedrag ook alweer netjes retour ontvangen.

Al met al dus een prima service van Lidl.

Nu opzoek naar een nieuwe fiets :)
Zeker goede service.

Wel schokkend dat na minder dan 3 jaar zoiets als schroot vernietigd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Fietsbel schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:08:
[...]

^^ fijn dat de fiets weer bij je terug is :)

Sinds gisteren ook m;n nieuwe e-bike binnen gekregen en ik overweeg om een airtag te monteren. Wel zoek ik nog naar een goede plek - dus niet waar de bidon gemonteerd kan worden want dat is te opvallend.

Welke plekken gebruiken jullie?

De airtag beschouw ik niet als beveiliging meer als een extraatje. De fiets ligt vast met een Abus Iven 8210 slot en is ook verzekerd :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@Fietsbel https://nl.aliexpress.com...6SMr&gatewayAdapt=glo2nld dit schijnt ook een goede oplossing te zijn voor een Airtag.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 24-05-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

De airtag beschouw ik niet als beveiliging meer als een extraatje. De fiets ligt vast met een Abus Iven 8210 slot en is ook verzekerd :)
Wij hebben een AirBell, dat is super. Valt totaal niet op.

Eventueel heb ik gratis deze voor je die wij niet meer gebruiken, tegen vergoeding van de postzegel. Valt totaal niet op als je die ergens onderin bij de standaard kunt wegwerken aan het frame.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48
Hallo,

Ik heb wil een kapot display (Shimano SC-E6100) vervangen, is dat een kwestie van plug/play of moet deze ingelezen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:49
newtastyland schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:35:
Hallo,

Ik heb wil een kapot display (Shimano SC-E6100) vervangen, is dat een kwestie van plug/play of moet deze ingelezen worden?
Plug en play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:21
Redshark schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:28:
Vandaag had ik weer eens een error op mijn Kalkhoff. Die heb ik wel vaker en wordt veroorzaakt doordat af en toe het slot de magneet op het achterwiel een kwartslag draait tijdens het op slot zetten van de fiets. Op zich is dit geen groot probleem, even afstappen en het magneetje weer rechtzetten en het is weer klaar.

Toch zou ik dat liever niet hebben en het lijkt me dat dit toch gewoon een paar CM opgeschoven moet kunnen worden. Is dat ook zo of gaan er dan andere tellingen niet meer correct?
Je zou je magneet gewoon een stukje moeten kunnen opschuiven, als je de sensor die op je achterbrug zit mee schuift.
De sensor meet de rotaties van het wiel en dat verandert niet.

Vreemd dat de magneet zo ver naar de buitenrand zit dat je slot hem kan raken. Bij mijn fiets zit hij zeker 10 centimeter van de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dennisfr schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Je zou je magneet gewoon een stukje moeten kunnen opschuiven, als je de sensor die op je achterbrug zit mee schuift.

Vreemd dat de magneet zo ver naar de buitenrand zit dat je slot hem kan raken. Bij mijn fiets zit hij zeker 10 centimeter van de velg.
Volgens mij zit de sensor idd 10 cm van de velg (hier ook) en voor de detector zit er een schroefdraad aan het frame. Is deze anders gemonteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DTwice
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 10:15
Gisteren twee Crivit urban e-bikes gekocht bij de Lidl voor E1299 per stuk. (Click and collect) via de Lidl plus app.

Veel fiets voor je geld op papier.

Je zit echter zover voorover gebogen dat je in de eerste 100 meter al last van je rug krijgt. Mijn vrouw had het damesmodel en is 1.60m, ik het herenmodel 1.88m. Vrouwlief kreeg ook last van haar rug.

Ik ga nooit meer een e-bike kopen zonder ergens te hebben proefgereden. Ook het idee van een "one frame fits all" is onzinnig.

Grootste nadeel geen verstelbaar stuur.
Zadel (heren) knijterhard. Wel goede ondersteuning en ben nu wel echt gegrepen door het fenomeen "electrisch fietsen". Nu ook bereid om flink wat meer te investeren.

Service van de Lidl was top. Fietsen weer ingeleverd bij het filiaal en volledig vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
"One size fits all" frame kan inderdaad niet. Iemand van 1.88m, zal nooit lekker op framemaat 48 kunnen fietsen. Er zijn merken die het wel doen om de kosten lager te houden.
Als je bij een Fietsenmaker bent en je praat over fietsmaat, komt nog wel eens naar voren hoe je wilt zitten op een fiets. Sportiever of juist comfortabeler. Dit is dan mede bepalend voor de Framemaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
DTwice schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:24:
Service van de Lidl was top. Fietsen weer ingeleverd bij het filiaal en volledig vergoed.
Dan kun je het toch wel weer eens proberen? Soms zijn er goede deals die je enkel op deze manier kunt krijgen.
Maar je moet je wel beseffen natuurlijk dat een goedkoop fietsje ook een goedkoop fietsje blijft, ook al is hij net wat goedkoper dan elders.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpw73
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-06-2024
Wie weet de webshop waar ik een stuurverlenger die ook verstelbaar is voor de Crivit urban y kan bestellen en welk type, groet Cor

[ Voor 9% gewijzigd door cpw73 op 25-05-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11
Ik zoek voor mijn vriendin een electrische fiets waar twee fietszitjes op passen. De aanbieding van de Lidl vind ze te sportief, en volgens mij kan daar enkel achterop een zitje. Iemand een tip voor een alternatief in een vergelijkbare prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:06
De vriend van m'n dochter heeft een Lekker fiets, model Amsterdam.
Bij het freewheelen zit er een harde mechanische tik in het (elektrische) achterwiel. Ik heb een filmpje met geluid:
https://photos.app.goo.gl/5BYDNQwM1DeBcVWA6

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53
peligro2k schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:19:
Ik zoek voor mijn vriendin een electrische fiets waar twee fietszitjes op passen. De aanbieding van de Lidl vind ze te sportief, en volgens mij kan daar enkel achterop een zitje. Iemand een tip voor een alternatief in een vergelijkbare prijsklasse?
Dan wil je een long tail, en trek er aub wat meer budget voor uit. De fietsen van Lidl zijn niet duurzaam en bevatten soms bedenkelijke onderdelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:20
cpw73 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:55:
....een stuurverlenger die ook verstelbaar is voor de Crivit urban y kan bestellen en welk type,....
@Lieuwe15 had een stuurpen verhoger geïnstalleerd. Dit is de meest eenvoudige oplossing.

Wil je een verstelbare stuurpen, dan zal behalve de voorbouw ook de stuurbeugel vervangen moeten worden.
Ik heb dit eerder hier genoemd omdat de stuurbeugel vast zit aan de bestaande voorbouw.
@Papparaat heeft dit laatste gedaan en hier getoond.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 26-05-2024 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Papparaat
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 21:55
elinx schreef op zondag 26 mei 2024 @ 01:08:

[...]
Wil je een verstelbare stuurpen, dan zal behalve de voorbouw ook de stuurbeugel vervangen moeten worden.
Ik heb dit eerder hier genoemd omdat de stuurbeugel nu vastzit aan de verstelbare voorbouw.
@Papparaat heeft dit laatste gedaan en hier getoond.
Ter aanvulling voor de liefhebbers (heb inmiddels al 7x deze vraag gehad 😉) hierbij de producten van mijn keuze:

- Ergotec Flat Bar 650B, art. 12404001, EAN 4016538 084975
- Ergotec Vorbau Sepia XL Ahead SI Ahead 50, art. 40050201, EAN 4016538 118267

Bij Deacathlon heb ik ook een ander zadel gekocht, daar is de keuze gevallen op een Selle Italia ST7 Gel Flow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:24
Tommie12 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Dan wil je een long tail, en trek er aub wat meer budget voor uit. De fietsen van Lidl zijn niet duurzaam en bevatten soms bedenkelijke onderdelen.
Ik heb de Crivit Urban x.2 een paar dagen in bezit. Je zegt dat de onderdelen niet duurzaam en bedenkelijk zijn. Kan je aangeven wat je bedoeld met niet duurzaam en welke onderdelen je bedenkelijk vind? Dan zal ik er eens op letten.

Persoonlijk vind ik het voortreffelijk fietsen. Met de ondersteuning van Mivice en remmen van Shimano is iig niets mis. De accu is trouwens van LG zag ik in de technische informatie die is bijgeleverd.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Mathy M schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Ik heb de Crivit Urban x.2 een paar dagen in bezit. Je zegt dat de onderdelen niet duurzaam en bedenkelijk zijn. Kan je aangeven wat je bedoeld met niet duurzaam en welke onderdelen je bedenkelijk vind? Dan zal ik er eens op letten.

Persoonlijk vind ik het voortreffelijk fietsen. Met de ondersteuning van Mivice en remmen van Shimano is iig niets mis. De accu is trouwens van LG zag ik in de technische informatie die is bijgeleverd.
Doe eens 2000 km per jaar, en laat binnen een jaar of 2 weten of alles nog werkt.
Op elke component is bespaard op die fiets, anders kan die niet aan die prijs.
En door de integratie zit je helemaal vast. Geen enkele gewone fietsenmaker kan meer doen dan een band vervangen.
Sowieso vind het concept van achterwielmotor en zonder versnellingen nogal mager. De riem kan prima zijn, maar is waarschijnlijk een no-name, dus waar ga je ooit een nieuwe vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
Mogelijk heb je gelijk hoor @Tommie12 maar ik vind het interessant om te weten waar het hem dan in zit. Het zou mij namelijk ook niet verbazen als deze onderdelen gewoon uit dezelfde fabriek komen als de bekende merken. Alleen dan zonder merknaam.

Achterwielmotor zonder versnellingen wordt ook gebruik door de grote merken die 3/4 keer zo duur zijn en de riem is van Gates. Torquesensor is van Mivice.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mathy M schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:24:
Mogelijk heb je gelijk hoor @Tommie12 maar ik vind het interessant om te weten waar het hem dan in zit. Het zou mij namelijk ook niet verbazen als deze onderdelen gewoon uit dezelfde fabriek komen als de bekende merken. Alleen dan zonder merknaam.

Achterwielmotor zonder versnellingen wordt ook gebruik door de grote merken die 3/4 keer zo duur zijn en de riem is van Gates. Torquesensor is van Mivice.
Welke fiets met achterwielmotor en zonder versnellingen kost bijna 4000€?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
Dat was mss wat overdreven. Maar in ieder geval een stuk duurder dan de €1299,- voor de Crivit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

^^ fijn dat de fiets weer bij je terug is :)

Sinds gisteren ook m;n nieuwe e-bike binnen gekregen en ik overweeg om een airtag te monteren. Wel zoek ik nog naar een goede plek - dus niet waar de bidon gemonteerd kan worden want dat is te opvallend.

Welke plekken gebruiken jullie?

Hier Onder 't kapje bij de trapas tussen de bedrading gelegd (in een boterhamzakje tegen mogelijke regendruppels)
Wel 't speakertje uit de Airtag gehaald.
Anders gaat de toekomstige dief wellicht op zoek naar de Airtag als ie gaat loeien en gaat ie de fiets (nog verder) slopen

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 26-05-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:20
Stella e-MTB bij Ibood in de aanbieding, mogelijk dat iemand naar zoiets op zoek was. https://www.ibood.com/nl/...ium-mdb-fi-e-bike/1015236

Van de comments daar:
"Test Consumentenbond April 2024:

Testoordeel 7,4
Beste 8.6
Slechtste 5.8
Elektrische ondersteuning 8,1
Actieradius / accu-capaciteit 5,5
Uitrusting 7,7
Merktevredenheid 7,9
Bediening en display 6,9
Motorgeluid 6,2

Pluspunten:
  • Motor die een goede ondersteuning biedt in alle omstandigheden, zelfs in bergachtig terrein
  • Soepele en natuurlijk aanvoelende ondersteuning
  • Extra comfort door brede(re) banden en voorvering
Minpunten:
  • Actieradius (afstand op volle accu) kan beter. Indien gewenst/beschikbaar: neem een grotere accu voor langere ritten
  • Motor niet de stilste, maar zeker ook niet luid
  • Display is vrij basic en niet losneembaar om diefstal e-bike onaantrekkelijker te maken
  • Door de open kettingkast heeft de fiets iets meer onderhoud nodig"

[ Voor 75% gewijzigd door Santee op 27-05-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Santee schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:18:
Stella e-MTB bij Ibood in de aanbieding, mogelijk dat iemand naar zoiets op zoek was. https://www.ibood.com/nl/...ium-mdb-fi-e-bike/1015236

Van de comments daar:
"Test Consumentenbond April 2024:

Testoordeel 7,4
Beste 8.6
Slechtste 5.8
Elektrische ondersteuning 8,1
Actieradius / accu-capaciteit 5,5
Uitrusting 7,7
Merktevredenheid 7,9
Bediening en display 6,9
Motorgeluid 6,2

Pluspunten:
  • Motor die een goede ondersteuning biedt in alle omstandigheden, zelfs in bergachtig terrein
  • Soepele en natuurlijk aanvoelende ondersteuning
  • Extra comfort door brede(re) banden en voorvering
Minpunten:
  • Actieradius (afstand op volle accu) kan beter. Indien gewenst/beschikbaar: neem een grotere accu voor langere ritten
  • Motor niet de stilste, maar zeker ook niet luid
  • Display is vrij basic en niet losneembaar om diefstal e-bike onaantrekkelijker te maken
  • Door de open kettingkast heeft de fiets iets meer onderhoud nodig"
Als er nu ergens 1 bedrijf is dat echt niks anders kan dan dozen schuiven, dan is het iBood.
Ik heb er ooit een TV gekocht die niet goed was, en het heeft me énorm veel moeite gekost om ook maar een simpele garantie te krijgen. Het liefst verwijzen ze door naar een fabrikant, die dan weer wijst naar de verkoper, en de invoerder wou er niks mee te maken hebben omdat het grijze import was...

Stella heeft winkels, en een eigen website, koop daar als je een Stella fiets wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Tommie12 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Als er nu ergens 1 bedrijf is dat echt niks anders kan dan dozen schuiven, dan is het iBood.
Ik heb er ooit een TV gekocht die niet goed was, en het heeft me énorm veel moeite gekost om ook maar een simpele garantie te krijgen. Het liefst verwijzen ze door naar een fabrikant, die dan weer wijst naar de verkoper, en de invoerder wou er niks mee te maken hebben omdat het grijze import was...

Stella heeft winkels, en een eigen website, koop daar als je een Stella fiets wil.
Goede aanvulling en zeker valide punten. Ik zie ook veel comments die zeggen dat Stella bijna falliet is. Zou dus niks verwachten van de garantie. Wellicht kan je voor de elektronische delen direct naar Bosch? Anders is het inderdaad wel een erg riskante deal. Ik heb zelf door de jaren heen vanalles bij iBood gekocht maar nooit een RMA hoeven doen dus geen ervaring mee persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:37:
....
Hij heeft bij Stella momenteel dezelfde prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
elinx schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:09:
[...]
Hij heeft bij Stella momenteel dezelfde prijs
Dit is niet dezelfde fiets. Het is deze: https://www.stella.nl/shop/el-reventador-premium-mdb-fi-grey

[ Voor 12% gewijzigd door Santee op 27-05-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Correct, ik had me laten leiden door de eerste afbeelding waar wel hetzelfde model was afgebeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:15
dennisfr schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:06:
[...]

goed te weten, en dat leek me ook logisch maar ik dacht het toch even te checken hier.

Geen idee waarom het zo is gemonteerd overigens, binnenkort moet ie voor zijn eerste beurt dus zal ik het eens navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:13

B64

Santee schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:07:
[...]

Goede aanvulling en zeker valide punten. Ik zie ook veel comments die zeggen dat Stella bijna falliet is. Zou dus niks verwachten van de garantie. Wellicht kan je voor de elektronische delen direct naar Bosch? Anders is het inderdaad wel een erg riskante deal. Ik heb zelf door de jaren heen vanalles bij iBood gekocht maar nooit een RMA hoeven doen dus geen ervaring mee persoonlijk.
Stella is niet failliet. Het bedrijf heeft het financieel al meer dan een jaar moeilijk, dat is waar - maar het heeft desondanks nog een kapitaalinjectie gekregen.

Hoe het bedrijf er nu voor staat is onduidelijk maar de stelling dat Stella 'bijna failliet' is lijkt me op z'n zachtst gezegd voorbarig. En dan nog - vrijwel iedere fietsenmaker kan Bosch systemen repareren dus in het ergste geval vervalt je garantie als Stella omvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08 10:34
Denneke,,! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:03:
@Tommie12 @Foxhill De accu is nu niet kapot volgens de fietsenmaker maar heeft wel foutmeldingen, ik wist dat die op zijn laatste loopt.

@elinx Die had ik inderdaad ook gezien maar ik heb de classic line + dus ik weet niet of die gaan passen. Ik weet niet of de nieuwere bosch modellen dezelfde ophangpunten heeft.

Ze willen best de motor open draaien maar dan ben ik al veel geld kwijt aan enkel diagnostiek.

Kan ik iedere accu uitwisselen om te proberen? Ik heb een bagaedrager accu. Kan ik op marktplaats kijken voor een accu om te kijken of die werkt of moet dit gekoppeld worden softwarematig? Maar dat lost dan toch niet op dat achteruit lopen zwaar gaat.
Ik heb mijn oude motor opengedraaid en de printplaat heeft kortsluiting gemaakt door wated. De rubberen pakking zal niet goed gezeten hebben denk ik.

Met veel geluk heb ik een tweede hands bosch classic line gevonden. Ik heb ook een gereviseerde accu gekocht. Totale kosten 400 euro. Hier zou ik het mee moeten op kunnen lossen!

Ik heb de nieuwe motor aangesloten en het display geeft een kilometerstand van bijna 10k aan (de oude gaf geen teken van leven). Dat valt wel mee maar toch. Is het wijselijk de motor open te draaien en vetten te vervangen? De 'kit' zit nog in een van de imbus bouten en ik zag op youtube dat dit een beveiliging is tegen ongeoorloofd open maken. De plaatselijke fietsenwinkel doet geen onderhoud in de motor, zij sturen hem altijd op naar bosch.

Ik kan geen onderhoudshandleiding vinden voor dit model. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Denneke,,! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb mijn oude motor opengedraaid en de printplaat heeft kortsluiting gemaakt door wated. De rubberen pakking zal niet goed gezeten hebben denk ik.

Met veel geluk heb ik een tweede hands bosch classic line gevonden. Ik heb ook een gereviseerde accu gekocht. Totale kosten 400 euro. Hier zou ik het mee moeten op kunnen lossen!

Ik heb de nieuwe motor aangesloten en het display geeft een kilometerstand van bijna 10k aan (de oude gaf geen teken van leven). Dat valt wel mee maar toch. Is het wijselijk de motor open te draaien en vetten te vervangen? De 'kit' zit nog in een van de imbus bouten en ik zag op youtube dat dit een beveiliging is tegen ongeoorloofd open maken. De plaatselijke fietsenwinkel doet geen onderhoud in de motor, zij sturen hem altijd op naar bosch.

Ik kan geen onderhoudshandleiding vinden voor dit model. Iemand?
Na 10K kilometers is er nog geen revisie nodig. Dat zal wel later zijn en besteed het liever uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-08 15:52
Is iemand bekend deze Stella Commuter Superior MDS SI?

+ Riem
+ Gates CDX riemaandrijving

- Shimano Steps 5000 middenmotor, 40Nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Denneke,,! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:38:
....
... tweede hands bosch .... een gereviseerde accu gekocht. Totale kosten 400 euro.
.... kilometerstand van bijna 10k aan ....
.... Is het wijselijk de motor open te draaien en vetten te vervangen? .....
Dat is een zeer nette prijs voor de combi.
Ik begrijp dat je vermoed, dat de motor reeds 10000km erop heeft zitten en daarom wel wat service kan gebruiken.
Wat je niet weet of dit in het verleden al door Bosch eens heeft plaatsgevonden.
Normaal gesproken houdt een minimale servicebeurt in dat lagers worden vervangen en de tandwielen met een specifiek vet worden gesmeerd. "Specifiek" vanwege hittebestendigheid en een bepaalde viscose graad. Meestal op lithium basis.
Echter omdat Bosch alles heeft afgeschermd en alleen via een dealernetwerk zelf de service verleent zal je er niet zoveel over kunnen vinden. Ook de onafhankelijke servicebedrijven zullen daar niet veel over loslaten.
Je bent dan aangewezen op ervaringen van anderen die eea zelf hebben uitgevoerd. Zie die maar eens te vinden.

Wat ik heb gelezen zijn de Bosch motoren voor de gehele levensduur gesmeerd.
Als je hem openmaakt weet je nooit of je hem weer goed dicht kan krijgen als bv een pakking sneuvelt.
Daarom zou ik persoonlijk de motor alleen mbt geluiden observeren en indien mogelijk controleren of bewegende delen speling vertonen.

Openmaken zou ik pas doen als het mis gaat en dan kun je eventueel de oude motor gebruiken voor reserve onderdelen.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 29-05-2024 23:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Bosch motoren hoeven niet openen als er zich geen probleem voordoet. Water of condens in de motor komt vaker voor als oorzaak van defecten dan te weinig vet in de motor. Dus dicht laten is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sliener schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:53:
Is iemand bekend deze Stella Commuter Superior MDS SI?

+ Riem
+ Gates CDX riemaandrijving

- Shimano Steps 5000 middenmotor, 40Nm
Geen verkeerde deal. Fiets is uitgerust met goede basiscomponenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

Hebben andere IVA NCE PRO bezitters ook continue dat de accu soms gewoon niet opgeladen wordt?
Ik heb het ongeveer 4x per week.
Ik kan lopen drukken aan de aansluitingen, maar heel vaak moet ik gewoon weer de stekker uit het stopcontact halen en opnieuw inpluggen en dan gaat hij pas weer opladen.
Alleen is dat lullig als je elke ochtend naar het werk moet, en het blijkt dat hetzelfde percentage -1% nog op de teller staat, en je moet vertrekken binnen het uur.
Ik begin me er echt aan te ergeren, en ik heb het gevoel dat dat probleem bij mij neergelegd wordt, want er wordt niets gedaan.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
OlafBso schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:27:... IVA NCE PRO ......de accu soms gewoon niet opgeladen wordt?...
Je zult hier weinig tot geen ervaringen lezen mbt de IVA, omdat het hier altijd gaat over elektrische fietsen.

Maar mbt je probleem is het de bms van de accu of de lader. Omdat je de steker uit het stopcontact moet halen, lijkt het de lader te zijn die gereset moet worden.
Advies is om dan om altijd eerst de accu aan te sluiten en dan pas de steker in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafBso
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-08 09:27

OlafBso

Eindelijk klaar

elinx schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:56:
[...]
Je zult hier weinig tot geen ervaringen lezen mbt de IVA, omdat het hier altijd gaat over elektrische fietsen.

Maar mbt je probleem is het de bms van de accu of de lader. Omdat je de steker uit het stopcontact moet halen, lijkt het de lader te zijn die gereset moet worden.
Advies is om dan om altijd eerst de accu aan te sluiten en dan pas de steker in het stopcontact.
Ach jee, wat stom.
Maar evengoed dank voor de tip.

IVA NCE PROlaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
Ik heb dat ook met mijn Klever. Ik wil de accu nog aansluiten op een timer die elk uur even 2 minuten uit is. Dan kan ik m altijd gewoon aansluiten zonder nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Nu online
Bosch error code 606 (na hevige regenbui). Even laten drogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

606 is een accu fout , bekabeling nalopen.

Misschien sluit ergens een afdichtingsrubber niet goed af. Waardoor er vocht bij de connectors/bekabeling komt.

Eigenlijk vind ik dat deze foutmelding helemaal niet mag voorkomen. Maar heb er zelf met de shimano steps die op mn Stella zit ook veel last van in de winter (kou) en regenachtige dagen en zet hem dan ook elke dag binnen neer ipv in de "koude" schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-08 10:23

LithoMan

Toemaar

Inmiddels de Purion 200 binnen. Mijn lokale fm gaat het a.s. woensdag aansluiten en configureren.
Ben benieuwd.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeboentoe
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Tweedehands Gazelle Paris C7 gescoord.

Het wordt m'n eerste elektrische fiets, dit omdat dit declareerbaar is en dan heb je dus belastingvoordeel. Ik ben gewend om gewoon zelf te fietsen op middellange afstanden (b.v. naar het stadscentrum bij mij in de buurt is ongeveer 8 kilometer dat lukt me in een half uurtje op een oud barrel), maar af en toe is het wel fijn om wat sneller op bestemming te kunnen zijn of gewoonweg een wat grotere actieradius te hebben. Zo kost het me nu te veel tijd en moeite om naar Hoofddorp centrum te fietsen (een groot winkelgebied) terwijl dit op een elektrische fiets wel lukt.

Iemand ervaringen met dit model? Hij heeft ook bijna niks op de teller (waarom dat zo is weet ik overigens niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:51

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Mijn Shindelhauer Arthur met Pinion c1.6 heeft zijn werk prima gedaan de afgelopen 13 maanden, ook met de verchrikkelijk natte winterperiode.........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdVW7DEElUAoVxjL4ObH8ytmhQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9FXm6OQxOWrt8NSxNfYlk4bX.jpg?f=fotoalbum_large

Na 13.000 km en wat nieuwe lak ziet mijn oude Schindelhauer er weer als nieuw uit..... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erXuZLIkc-fTFmi1ffkSUkc2ncg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0wtr9wMqeeSuXWNx7xYJAHG.jpg?f=fotoalbum_large

Had helaas een garantiegeval waarbij alleen de temperatuur sensor van de accu niet meer werkte. :-( Deze gaf alleen nog maar een negatieve temperatuur ( -16 C) aan :+ , waardoor de accu niet meer opgeladen kon worden. -> temp to low! -> interne beveiliging. Accu was verder na zo'n 100 laadcycles nog prima in orde. Sensor zat in het komplete afgesloten en waterdichte pakket in de framebuis (accu + controller) en deze was niet zo gemakkelijk te verwijderen met de Pinion eronder. Dealer had daar een flinke klus aan. Was gelukkig wel garantie.

Uiteindelijk was dit het perfecte moment om een nieuwe te bestellen met inruil, waarbij ik de Pinion c1.9XR heb laten vervangen door een Pinion c1.12 (zelfde range, maar veel kleinere stappen), dealer heeft alleen het prijsverschil doorberekend. _/-\o_. Moet zeggen dat ik deze kleurcombinatie toch wel wat mooier vind dan die witte. 8)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:27:
606 is een accu fout , bekabeling nalopen.

Misschien sluit ergens een afdichtingsrubber niet goed af. Waardoor er vocht bij de connectors/bekabeling komt.

Eigenlijk vind ik dat deze foutmelding helemaal niet mag voorkomen. Maar heb er zelf met de shimano steps die op mn Stella zit ook veel last van in de winter (kou) en regenachtige dagen en zet hem dan ook elke dag binnen neer ipv in de "koude" schuur.
Morgen toch even naar de fietsenmaker ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 19:27
We hebben nu een beter zadel gekocht voor de herenvariant en voor beide fietsen een stuurpen verlenger. Deze komen morgen binnen en dat biedt waarschijnlijk voldoende om hier nog jaren plezier van beide fietsen te hebben.

Is het gelukt met die stuurpen verlenger ? Met welke hoogte heb je kunnen verlengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijks005
Papparaat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 09:24:
[...]

Precies mijn ervaring!
Ik heb inmiddels ook een andere stuurpen en stuur besteld. Zodra ik die gemonteerd heb, ga ik zoeken naar een beter zadel, passend bij de 'nieuwe houding'.
Is het gelukt met een andere stuurpen? Zo ja welke hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijks005
Cyclon80 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Inmiddels persoonlijk advies gehad van @Papparaat ; En jawel hoor, de fiets is voorzien van de juiste spullen om het zitcomfort te verhogen, Het omwisselen was echt met 'n uurtje eenvoudig sleutelen gepiept.

Zoek je meer comfort (een meer / volledig rechtop zithouding), don't hold back!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar dit is toch compleet een ander stuur? Ik heb een vast, niet verstelbaar stuur. De Y.2 van dit jaar 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
dijks005 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 01:05:
.... Ik heb een vast, niet verstelbaar stuur. De Y.2 van dit jaar 2024
Daarom is ook een ander stuur noodzakelijk als je een verstelbare voorbouw wilt plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQobA4Azc_pYDkhBvF8y8-glFNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uLWIKuFBS967UDcdLpPj8E30.jpg?f=user_large

Met alleen een stuurpenverlenger is dat niet nodig, maar valt er weinig tot niks te verstellen achteraf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG-mB0rka7ILyvyAbHmeGvkODfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rsCTat3jkgBCY3ehTdV4zfmV.jpg?f=user_large

[ Voor 62% gewijzigd door elinx op 05-06-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:16
Vraagje voor mensen met een accu op het frame en de pinnen aan de onderkant: Hoe veilig is dit als er water in blijft staan?

Ik zag recent een Giant Expression E+ 2 in een lokale fietswinkel, en hier zat toevallig geen accu in. Het deel waar de pinnen op zaten was hol, en ik zag zo snel geen mogelijkheid voor water om eruit te lopen.

Zou dit een probleem kunnen zijn als je de accu altijd meeneemt?

(en is er al iemand bekend met het type accu wat de Expressions gebruiken, de EnergyPak Smart DT? lijkt een gloednieuw type te zijn, ben benieuwd of hier nog een beetje toekomst in zit of dat dit beperkt blijft aan deze reeks fietsen)

[ Voor 7% gewijzigd door XpanD op 06-06-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:16

pdavie2311

Live life to the fullest..

Goedemorgen! Ik ben op zoek naar een elektrische fiets om samen met mijn dochters mooie ritjes te kunnen maken. Ik gebruik de fiets voor:

- stadsverkeer
- Af en toe naar mijn vader, totaal 40km
- gewoon eens lekker door de bossen fietsen
- mee op vakantie om te fietsen wellicht

Ik kijk rond een budget van 2500,- tot 2800,-

Liefst heb ik een geïntegreerde accu met middenmoter dan ook denk ik.

Dochters hebben beide een Gazelle Esprit. Daar ben ik niet zo te spreken over. Valt me tegen. Goede garantie erbij gekomen hoor. 5 jaar, maar bij elke beurt heb ik wel iets aan te merken.

Gisteren even snel gekeken in de winkel en toen kwamen ze met de cortina fiets.

Gezien het vele aanbod en door de bomen, blablablabla, hebben jullie nog modellen die ik kan bekijken? Voorkeur geniet aankoop in fysieke winkel, Drenthe. Ivm garantie en onderhoud.

Ivm rug zou ik wel graag rechtop zitten…

Heel erg bedankt alvast voor de tips.

Patrick

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROKO608
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 13:42
B64 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Door het faillissement van Qwic zijn die fietsen moeilijker te slijten, plus het zijn inmiddels 'oude' modellen. Dus dat er kortingen op gegeven worden is niet verwonderlijk, en hoeft niet te betekenen dat de winkel er de brui aan geeft (al zullen sommigen dat wel doen ja).
Idd want de Qwic Premium i MN7+ Belt = BSP Quantum N7 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROKO608
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 13:42
pdavie2311 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:12:
Goedemorgen! Ik ben op zoek naar een elektrische fiets om samen met mijn dochters mooie ritjes te kunnen maken. Ik gebruik de fiets voor:

- stadsverkeer

Dochters hebben beide een Gazelle Esprit. Daar ben ik niet zo te spreken over. Valt me tegen. Goede garantie erbij gekomen hoor. 5 jaar, maar bij elke beurt heb ik wel iets aan te merken.

Gezien het vele aanbod en door de bomen, blablablabla, hebben jullie nog modellen die ik kan bekijken? Voorkeur geniet aankoop in fysieke winkel, Drenthe. Ivm garantie en onderhoud.

Patrick
Comate CT Cruiser weleens overwogen? Geen middenmotor maar wel een fijne achtermotor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr

- stadsverkeer

Patrick
Gazelle Esprit is wel het budget model van Gazelle. (Zowel de elektrische als de niet-elektrische variant). Voor het bedrag dat mijn Gazelle Ultimate destijds kostte heb je bijna 2 elektrische Esprits. Dat verschil moet ergens vandaan komen.

Met jouw budget zou een Bosch middenmotor en Shimano naaf mogelijk moeten zijn en daarmee zit je op zich altijd wel goed. Ik weet niet of er een fietsenwinkel in je buurt zit, maar ik zou zelf gaan kijken en testen.

[ Voor 12% gewijzigd door dennisfr op 06-06-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• small2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 16:17

- stadsverkeer

Patrick
Ik heb sinds 2 weken nu een Trenergy Supreme N8 . Iets boven budget misschien.

Mijn bevindingen tot nu toe: Heerlijke fiets, mooie looks. Shimano, Bosch (helaas wel nog de 'oude' BES 2 versie) en andere merken waar menig fietsenmaker redelijk makkelijk aan kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:17
Athome schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:03:
@Bravertal
Dat kwam ook uit de Bright video van de Crivit fiets. Beide hetzelfde merk motor met een iets verschil in koppel.
De Crivit is iets krachtiger in de ondersteuning maar de Tenways was vloeiender/neutraler en daardoor toch prettiger. Ook lijkt de Tenways toch net wat beter naar de onderdelen gekeken te hebben.
Na het zien van de video over de Crivit, krijg ik het gevoel dat de Tenways een wat hogere kwalitatieve indruk geeft.
Mijn accu van de Crivit ebike weigerde vorige week. Aanzetten, knipperen en uitvallen. Afgelopen weekend Lidl gemaild, werd doorgezet naar hun partner. Filmpje gemaild en vandaag kreeg ik een mail dat ik een nieuwe accu thuisgestuurd krijgt (kan max 2 weken duren). Vind ik wel goeie service.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

[...]
[...]
Rechtop of 'sportief' (licht voorover) is vooral een persoonlijke voorkeur. Bij een rechtop-zit krijgt je onderrug bij iedere hobbel het volledige gewicht van je bovenlichaam te verwerken. Bij rugproblemen is 'sportief' eigenlijk beter, omdat dan een gedeelte van dat gewicht wordt opgevangen door je armen. Je onderrug krijgt wel wat meer 'spanning' te verwerken, waarbij het al heel wat helpt als je je zadel iets naar voren kantelt.

Goede parallellogram-zadelvering doet veel, en ook belangrijk is een fiets die goed past, zowel qua zadelhoogte als qua reach (afstand zadel-stuur).

Bovendien - regelmatig fietsen zonder ondersteuning versterkt je bil- en rugspieren wat (althans bij mij) ernorm veel doet voor het voorkomen van rugklachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dijks005
Lidl Crivit Urban Y.2 2024

Ik besloot, in 2023, de Lidl fiets Urban Y, toch maar niet te kopen. Voornaamste reden was dat je je stuur los moest laten en naar beneden moest kijken om de ondersteuning te kunnen regelen.
Echter heeft Lidl kennelijk geluisterd naar reviews en een upgrade gedaan. De Y.2!
Er zijn een aantal zaken nu werkelijk geüpgraded.
De bediening voor ondersteuning is zeer goed geregeld dmv drukknopjes aan beide handvatten en er is zelfs een 20 sec turbostand.
De hydraulische remmen zijn van Shimano.
De banden zijn dikke jongens van Schwalbe.
De aandrijfsnaar is van het merk Gates, goed voor 20.000 km
Het achterlicht heeft een snelheidssensor gestuurd remlicht.
Een bagagedrager en ART2 slot is nu ook standaard.

Ik heb de fiets inmiddels aangeschaft via Click & Buy app van de Lidl voor slechts 1299 euro.

En dan nu mijn persoonlijke bevindingen.
Tijdens het testen van deze 2e versie valt mij op dat de cadans kennelijk ook is veranderd, bij 25 km/u is het nu heel relaxed trappen.
De niet aanwezige vering heb ik opgevangen met een bandenspanning van 2.7 bar. Dat is binnen de norm van de band. Het rijdt dan zeer comfortabel.
De ondersteuning is zeer aangenaam en start ook direct, geen enkele seconde vertraging. Door naar ca 23 a 24 km/u als vanzelf.
De fiets is overigens muisstil, je hoort de motor niet en nergens een rammeltje. De eerste keer wel want toen hing het reserve sleuteltje van het slot er nog aan ;)
De remmen zijn uitstekend, de achterrem hoor je niet, de voorrem klinkt iets schrapend, mogelijk moet ik daar nog iets aan afstellen/schoonmaken, aldus de gebruiksaanwijzing.
De fiets spoort uitstekend en voelt zeer degelijk aan ondanks zijn lichte gewicht. Hij is mooier dan op de foto's, een echte eyecatcher.
Het zadel zit uitstekend, niet te zacht, niet te hard en ventilerend.
En dan nu even over de zithouding. De fiets heet Urban, lees stadsfiets. Echter is de zit zeer sportief.
Dat is voor mij, zijnde niet sportief ;-) een ernstig minpuntje. Ik wil om me heen willen kijken en recht vooruit. Dit lukt alleen door mijn hoofd geforceerd omhoog te houden en krijg al snel pijn in mijn nek.
Het stuur is op geen enkele wijze af te stellen. Na contact met Lidl, de specialisten vwb de fiets, zegt Lidl echter dat het niet mogelijk is het stuur te verhogen dmv stuurpenverlenger.. Ik heb gemeten en 4 a 5cm zou mi mogelijk moeten zijn. Ik heb daarom toch maar een stuurpenverlenger/stuurverhoger aangeschaft en het is mij uiteindelijk gelukt het stuur met 10 cm te verhogen. Ik heb wel de kabels uit de kabelbeugel moeten halen. Er is dan zelfs ruimte voor 13 cm verhoging.
De zithouding is hiermee een aanzienlijk stuk verbeterd en velen zullen daar dik tevreden mee zijn.
Hier een tijdje mee gefietst maar ik wil toch nog meer rechtop, echt recht op. Het stuur zou dan dichter bij het zadel moeten komen.
Het zadel bleek ook verstelbaar, naar voor en achteren. Deze in de voorste stand gezet, rekening houdend met de juiste fietshouding vwb de benen, 30 graden hoek en knie loodrecht boven pedaal. Weer een betere zithouding, maar nog net niet rechtop genoeg voor mij.
Daar het stuur, de voorbouw en de stuurpen een geheel zijn heb ik geen mogelijkheden meer de zithouding volledig naar mijn wens te krijgen.
De enige optie zou dan nog zijn het stuur, de voorbouw en de stuurpen te vervangen. Aangezien de bekabeling van de ondersteuning bij de Y.2 door het stuur loopt en de koplamp rechtstreeks in de voorbouw zit verwerkt, wordt het mij nu toch te complex en kostbaar, mijn persoonlijke ideale zithouding te verkrijgen, btw ik ben 1.85 lang.
Ik ben van plan de fiets van de week toch maar (met pijn in het hart) terug te brengen naar het Lidl filiaal.
Dan komen we automatisch op het punt van de service van Lidl. Je mag hem de eerste 30 dagen gewoon terugbrengen!
Ik spreek uit ervaring met mijn vorige Lidl fiets van 6 jaar geleden, ook de service is uitstekend. Ze komen bij je thuis de fiets repareren of als je dat niet nodig vindt, sturen ze je het onderdeel op.
Nu maar hopen dat ze deze review ook lezen en volgend jaar type 3 uitbrengen, met een verstelbaar stuur ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i2FtZwl-jpdvK-jD8-qVmKJRAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FinE0xvRiUUxn4scRyk8Y6o5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:16

pdavie2311

Live life to the fullest..

B64 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:14:
[...]

Rechtop of 'sportief' (licht voorover) is vooral een persoonlijke voorkeur. Bij een rechtop-zit krijgt je onderrug bij iedere hobbel het volledige gewicht van je bovenlichaam te verwerken. Bij rugproblemen is 'sportief' eigenlijk beter, omdat dan een gedeelte van dat gewicht wordt opgevangen door je armen. Je onderrug krijgt wel wat meer 'spanning' te verwerken, waarbij het al heel wat helpt als je je zadel iets naar voren kantelt.

Goede parallellogram-zadelvering doet veel, en ook belangrijk is een fiets die goed past, zowel qua zadelhoogte als qua reach (afstand zadel-stuur).

Bovendien - regelmatig fietsen zonder ondersteuning versterkt je bil- en rugspieren wat (althans bij mij) ernorm veel doet voor het voorkomen van rugklachten.
Thanx! Juist mijn onderrug is de boosdoener idd. Sta soms 2x per jaar scheef op mijn romp 😬

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 15:46
dijks005 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:05:

En dan nu even over de zithouding. De fiets heet Urban, lees stadsfiets. Echter is de zit zeer sportief.
Dat is voor mij, zijnde niet sportief ;-) een ernstig minpuntje. Ik wil om me heen willen kijken en recht vooruit. Dit lukt alleen door mijn hoofd geforceerd omhoog te houden en krijg al snel pijn in mijn nek.
Het stuur is op geen enkele wijze af te stellen. Na contact met Lidl, de specialisten vwb de fiets, zegt Lidl echter dat het niet mogelijk is het stuur te verhogen dmv stuurpenverlenger.. Ik heb gemeten en 4 a 5cm zou mi mogelijk moeten zijn. Ik heb daarom toch maar een stuurpenverlenger/stuurverhoger aangeschaft en het is mij uiteindelijk gelukt het stuur met 10 cm te verhogen. Ik heb wel de kabels uit de kabelbeugel moeten halen. Er is dan zelfs ruimte voor 13 cm verhoging.
De zithouding is hiermee een aanzienlijk stuk verbeterd en velen zullen daar dik tevreden mee zijn.
Hier een tijdje mee gefietst maar ik wil toch nog meer rechtop, echt recht op. Het stuur zou dan dichter bij het zadel moeten komen.
Ik had een vergelijkbaar probleem met een andere fiets, en heb toen een stuurstam (hoe heet zo'n ding? o, "verstelbare stuurpen") die in hoogte verstelbaar is erop gezet. Voordeel is dat het stuur dan ook iets dichter bij de rijder komt -- niet veel, maar voor mij was het genoeg.

[ Voor 0% gewijzigd door durian op 07-06-2024 10:16 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B64

B64

Ik besloot, in 2023, de Lidl fiets Urban Y, toch maar niet te kopen. Voornaamste reden was dat je je stuur los moest laten en naar beneden moest kijken om de ondersteuning te kunnen regelen.
Echter heeft Lidl kennelijk geluisterd naar reviews en een upgrade gedaan. De Y.2!
Er zijn een aantal zaken nu werkelijk geüpgraded.
De bediening voor ondersteuning is zeer goed geregeld dmv drukknopjes aan beide handvatten en er is zelfs een 20 sec turbostand.

Ik heb de fiets inmiddels aangeschaft via Click & Buy app van de Lidl voor slechts 1299 euro.

En dan nu mijn persoonlijke bevindingen.
Tijdens het testen van deze 2e versie valt mij op dat de cadans kennelijk ook is veranderd, bij 25 km/u is het nu heel relaxed trappen.
De niet aanwezige vering heb ik opgevangen met een bandenspanning van 2.7 bar. Dat is binnen de norm van de band. Het rijdt dan zeer comfortabel.
De ondersteuning is zeer aangenaam en start ook direct, geen enkele seconde vertraging. Door naar ca 23 a 24 km/u als vanzelf.
De fiets is overigens muisstil, je hoort de motor niet en nergens een rammeltje. De eerste keer wel want toen hing het reserve sleuteltje van het slot er nog aan ;)
De remmen zijn uitstekend, de achterrem hoor je niet, de voorrem klinkt iets schrapend, mogelijk moet ik daar nog iets aan afstellen/schoonmaken, aldus de gebruiksaanwijzing.
De fiets spoort uitstekend en voelt zeer degelijk aan ondanks zijn lichte gewicht. Hij is mooier dan op de foto's, een echte eyecatcher.
Het zadel zit uitstekend, niet te zacht, niet te hard en ventilerend.
Het zadel bleek ook verstelbaar, naar voor en achteren. Deze in de voorste stand gezet, rekening houdend met de juiste fietshouding vwb de benen, 30 graden hoek en knie loodrecht boven pedaal. Weer een betere zithouding, maar nog net niet rechtop genoeg voor mij.
Daar het stuur, de voorbouw en de stuurpen een geheel zijn heb ik geen mogelijkheden meer de zithouding volledig naar mijn wens te krijgen.
De enige optie zou dan nog zijn het stuur, de voorbouw en de stuurpen te vervangen. Aangezien de bekabeling van de ondersteuning bij de Y.2 door het stuur loopt en de koplamp rechtstreeks in de voorbouw zit verwerkt, wordt het mij nu toch te complex en kostbaar, mijn persoonlijke ideale zithouding te verkrijgen, btw ik ben 1.85 lang.
Ik ben van plan de fiets van de week toch maar (met pijn in het hart) terug te brengen naar het Lidl filiaal.
Dan komen we automatisch op het punt van de service van Lidl. Je mag hem de eerste 30 dagen gewoon terugbrengen!
Ik spreek uit ervaring met mijn vorige Lidl fiets van 6 jaar geleden, ook de service is uitstekend. Ze komen bij je thuis de fiets repareren of als je dat niet nodig vindt, sturen ze je het onderdeel op.
Nu maar hopen dat ze deze review ook lezen en volgend jaar type 3 uitbrengen, met een verstelbaar stuur ;)
[Afbeelding]
Mooie review :Y , maar ik denk dat Lidl niet heel veel gaat doen aan de zithouding.

Bij fietsen met een 'sportieve' zithouding is de geometrie van het frame namelijk wezenlijk anders. Bij rechtopfietsen is de balhoofdhoek en/of de vorksprong wat groter, om voor een betere rechtuitstabiliteit te zorgen (naloop van de vooras). Fietsen met een meer sportieve zithouding gebruiken daarvoor ook de druk die je als fietser op het stuur uitoefent, en vanwege het actieve karakter van die fietsen ruilen fabrikanten de rechtuitstabiliteit deels in voor een wendbaarder stuurgevoel. Ga je de zithouding dmv een stuurpenverlenger veranderen, dan verander je dus ook het stuurgedrag van de fiets.

Als een sportieve zit niet je ding is, dan is dit model dus gewoon niet voor jou gemaakt en zul je op zoek moeten naar een fiets met een wat meer rechtop zithouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:31
Gisteren mijn nieuwe Trek Allant+ 7 in ontvangst mogen nemen. Maar blijkbaar is er tussen de bestelling en levering een update (gen 2) verschenen van dit model waardoor de Kiox 300 vervangen werd door een Purion 200. Leuk om zo de eindklanten te benadelen...

Gelukkig heeft de FM deze kosteloos voor me vervangen naar de Kiox300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M

Goeie review. Ik ben ook zeer tevreden over de fiets en heb geen rugklachten dus zithouding is prima.
Sommige leden hebben niet onderbouwde argumenten dat onderdelen ondermaats zouden zijn en ben daarom verder opzoek gaan naar benaamde onderdelen op de fiets.

Bagagedrager is AntranVelo
Pulley is ook van Gates
Crankstel is Lasco
Slot is Tonroy, idd ART2 gecertificeerd
Torquesensor is Mivice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
depette schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:14:
Gisteren mijn nieuwe Trek Allant+ 7 in ontvangst mogen nemen. Maar blijkbaar is er tussen de bestelling en levering een update (gen 2) verschenen van dit model waardoor de Kiox 300 vervangen werd door een Purion 200. Leuk om zo de eindklanten te benadelen...

Dat is wel een tegenvaler inderdaad. Fijn dat de FM het voor je heeft opgelost. Heb je wel een 625Wh accu dan? Als ik op trekbikes kijk dan is die ook gedowngrade naar 500Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:31
dennisfr schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:30:
[...]

[...]

Dat is wel een tegenvaler inderdaad. Fijn dat de FM het voor je heeft opgelost. Heb je wel een 625Wh accu dan? Als ik op trekbikes kijk dan is die ook gedowngrade naar 500Wh
Volgens mijn Flow App is het een Powertube 625Wh, dus checks out.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Mathy M schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Goeie review. Ik ben ook zeer tevreden over de fiets en heb geen rugklachten dus zithouding is prima.
Sommige leden hebben niet onderbouwde argumenten dat onderdelen ondermaats zouden zijn en ben daarom verder opzoek gaan naar benaamde onderdelen op de fiets.

Bagagedrager is AntranVelo
Pulley is ook van Gates
Crankstel is Lasco
Slot is Tonroy, idd ART2 gecertificeerd
Torquesensor is Mivice
En ga je binnen een jaar of 2-5 nog onderdelen vinden?
Dat Lidl zijn garantie goed af handelt is maar normaal zeker, maar wat na die garantieperiode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
depette schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:36:
[...]

Volgens mijn Flow App is het een Powertube 625Wh, dus checks out.
Ik had ook niet helemaal goed gekeken, de gen2 heeft inderdaad 625Wh.
Wel lekker duidelijk allemaal, op trekbikes.com staat :
- een Allant 7+ met Purion en 500Wh accu en Shimano Alivio.
- een Allant 7+ met Kiox 300 en 625 Wh accu en Shimano Deore
- een Allant 7+ (gen 2) met Purion 200 en 625 Wh accu en Shimano CUES U6000

Mooie fiets trouwens, veel plezier ermee.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 07-06-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 15:46

damn, same here, maar mijn FM zei dat er altijd verschillen tussen edities zitten en wilde niks vervangen. Ik heb wel proefgereden op een ouder model met een ouder z/w display dus was allang blij dat deze moderner was. Ook positief is dat het minder opvalt en minder uitsteekt dan een kiox300.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathy M
Tommie12 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:43:
[...]

Dat Lidl zijn garantie goed af handelt is maar normaal zeker, maar wat na die garantieperiode?
Waarom niet? Het zijn onderdelen die vrij op de markt te verkrijgen zijn en ook op andere (urban) fietsen gemonteerd zitten. Dat een fietsenmaker moeilijk doet over het repareren ervan ligt niet aan de fiets maar aan de fietsenmaker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VriendomYokid
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:13
Weet iemand als ik een urban crivit Y.2 ebike aanschaf bij lidl duitsland of ik dan garantie kan claimen bij lidl nederland?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:37
Vandaag ook mijn nieuwe fiets opgehaald, Met het Bosch smart systeem
Inclusief de Purion 200 en de Kiox 500 en voor de compleetheid de bijbehorende gsm houder erbij.
Ben er blij mee, nu alles voor mijn beleving optimaliserenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN3qMSbFyUu21Ajk9GsOPj4lgnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUPFzT1eb8cgmYkQNR7EC2VB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkNcFwfofy9-snoW-rRV0N5_8ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBs64WZL8tZLLMVAKYMEVp73.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Mathy M schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Waarom niet? Het zijn onderdelen die vrij op de markt te verkrijgen zijn en ook op andere (urban) fietsen gemonteerd zitten. Dat een fietsenmaker moeilijk doet over het repareren ervan ligt niet aan de fiets maar aan de fietsenmaker zelf.
De discussie is hier al gevoerd hoor.
Mijn fietsenmaker werkt niet aan supermarktfietsen. Hij heeft werk genoeg, en dit is zijn keuze. Hij is daarin niet alleen.

Mogelijk vind je wel iemand, maar dit is een keuze die je ook moet respecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
Ja klopt, is ook zo. Ben zelf vrij handig en dat scheelt ook. Moet eerlijk bekennen dat ik ook niet alle pagina’s heb doorgelezen.

Maar het ging mij meer om het feit dat Lidl een prima fiets in elkaar weet te zetten voor een hele scherpe prijs. En ook nog met redelijk goede onderdelen. Eigenlijk wil ik zeggen: kijk uit dat je niet belazerd wordt, het leven is al duur zat tegenwoordig 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:43:
[...]

Waardoor duurzaamheid afneemt omwille de prijs. Idd de aftersales moeten we bezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:30:
....
Mijn fietsenmaker werkt niet aan supermarktfietsen. Hij heeft werk genoeg, en dit is zijn keuze. ....
Mathy M schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:42:
Ja klopt, is ook zo. Ben zelf vrij handig en dat scheelt ook. .... dat Lidl een prima fiets in elkaar weet te zetten voor een hele scherpe prijs. En ook nog met redelijk goede onderdelen. ....
jimh307 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:25:
....
Waardoor duurzaamheid afneemt omwille de prijs.....
Als je inderdaad volledig afhankelijk bent van onderhoud bij een fietsenmaker is het raadzaam om naar wat anders op zoek te gaan of vooraf te informeren bij een fietsenzaak.
Ben je zelf handig genoeg, wil je het onderhoud zelf doen en heb je de mogelijkheden om zelf onderdelen te vervangen, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Mijn huidige 4 fietsen en 3 ebikes hebben nog nimmer een fietsenzaak bezocht voor onderhoud en reparatie en zo zullen er waarschijnlijk nog meer mensen zijn die er zo instaan. Maar de meerderheid zal zich er niet aan wagen. Al was het alleen al dat vanwege de hoge aanschafprijs van de ebike en de magie eromheen wat betreft het elektrisch systeem. Ik vermoed dat meeste producenten die magie graag in stand houden.

mbt duurzaamheid en Lidl denk ik dat het wel meevalt als de onderdelen standaard zijn, omdat feitelijk dan alles vervangbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 07-06-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
elinx schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:28:
[...]

[...]

[...]

Mijn huidige 4 fietsen en 3 ebikes hebben nog nimmer een fietsenzaak bezocht voor onderhoud en reparatie en zo zullen er waarschijnlijk nog meer mensen zijn die er zo instaan. Maar de meerderheid zal zich er niet aan wagen. Al was het alleen al dat vanwege de hoge aanschafprijs van de ebike en de magie eromheen wat betreft het elektrisch systeem. Ik vermoed dat meeste producenten die magie graag in stand houden.
Nee hoor, de reden dat ik naar mijn FM ga is vooral gemakzucht :) (ook omdat hij hel schappelijk is met zijn prijzen).

[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 07-06-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:28:
[...]

[...]

[...]
Als je inderdaad volledig afhankelijk bent van onderhoud bij een fietsenmaker is het raadzaam om naar wat anders op zoek te gaan of vooraf te informeren bij een fietsenzaak.
Ben je zelf handig genoeg, wil je het onderhoud zelf doen en heb je de mogelijkheden om zelf onderdelen te vervangen, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

mbt duurzaamheid en Lidl denk ik dat het wel meevalt als de onderdelen standaard zijn, omdat feitelijk dan alles vervangbaar is.
Waar je nog moet aan toevoegen dat een gewone fiets niet zo moeilijk is. Als je de onderdelen kan vinden, dan lukt het meestal wel om ze gemonteerd te krijgen zonder extreem speciaal gereedschap. Je hebt in elk geval geen software nodig.
Mijn FM herstelt enkel merkfietsen, en wat ebikes betreft dan enkel met Bosch of Bafang omdat hij daarvan de software heeft.
En verder is het ook zo dat het soms een hele opdracht is om bv onderdelen van een kettingkast of zo te identificeren en te vinden. Daar kruipt ook tijd in, en de meesten hebben werk genoeg.

Ik koop een heleboel op het web, maar als ik verwacht ergens service of begeleiding nodig te hebben, dan stap ik een winkel binnen waar ze me ook helpen nadien. En kost het iets meer… so be it.

Ik kan niet snappen hoe een fabrikant een ebike kan bouwen voor 1250€ waar je elders zowat het dubbele kwijt bent. Dat moet ergens zitten.

Misschien ben ik wat vooringenomen, maar mijn zoon kreeg ooit een gewone fiets die uit de Lidl kwam. En die was echt dramatisch slecht. Ik denk dat we die een jaar of 3 rijdend konden houden, maar toen ging zo veel kapot… was geen beginnen aan. Remmen waren niet af te stellen, pot brak af, spaken braken of scheurden uit, versnellingen haperden. De lol was er snel van af, en mijn FM had weinig zin, maar gaf ook aan dat alles samen gewoon te duur zou zijn voor wat die fiets waard was.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 07-06-2024 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Arjantje72 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:19:
....de reden dat ik naar mijn FM ga is vooral gemakzucht :....
Tommie12 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:33:
....
Waar je nog moet aan toevoegen dat een gewone fiets niet zo moeilijk is. .....als ik verwacht ergens service of begeleiding nodig te hebben, dan stap ik een winkel binnen waar ze me ook helpen nadien. En kost het iets meer… so be it.

Ik kan niet snappen hoe een fabrikant een ebike kan bouwen voor 1250€ waar je elders zowat het dubbele kwijt bent. Dat moet ergens zitten......
Het gaat altijd om keuzes maken afhankelijk hoe je erin staat..
De één kan het niet, de ander wil het niet en weer een ander vindt het wel makkelijk etc.

Er is natuurlijk wel verschil of de ebike een middenmotor heeft of een naafmotor zoals die van Lidl.
Voor de één is een speciaal afgestemd frame nodig, de ander is exact gelijk aan een gewone fiets.
In het laatste geval komt de prijs van het elektrisch systeem boven die van de fiets.

Ter vergelijking, een indicatie van de kosten van een elektrisch systeem.
Als je zelf een fiets voorziet van een naafmotor systeem (met krachtsensor) zal je ca. €300 kwijt kunnen zijn.
Een Bafang M420 zal ca. €600 zijn. Een Bosch ca. €800,-
Daarbij komt nog een accu (€500) en display (€100) en een passend fietsframe.

Natuurlijk is dit slechts een indicatie en betreft het consumentenprijzen per stuk. Voor een producent zijn deze bedragen lager. De keus en kwaliteit van andere toegepaste onderdelen speelt zeker ook een rol, net als imago, garantie en service van het gehele ebike systeem.
Maar toch.... als je kansen ziet en handig bent zijn er mogelijkheden.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 07-06-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
elinx schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:02:
[...]

[...]
De één kan het niet, de ander wil het niet en weer een ander vindt het wel makkelijk etc.

Er is natuurlijk wel verschil of de ebike een middenmotor heeft of een naafmotor zoals die van Lidl.
Voor de één is een speciaal afgestemd frame nodig, de ander is exact gelijk aan een gewone fiets.
In het laatste geval komt de prijs van het elektrisch systeem boven die van de fiets.

Als je zelf een fiets voorziet van een naafmotor systeem (met krachtsensor) zal je ca. €300 kwijt kunnen zijn.

Natuurlijk is dit slechts een indicatie en betreft het consumentenprijzen per stuk. Voor een producent zijn deze bedragen lager. De keus en kwaliteit van andere toegepaste onderdelen speelt zeker ook een rol, net als imago, garantie en service van het gehele ebike systeem.
klopt helemaal, ik ben bepaald niet handig en veel te lomp met weinig geduld :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:59
elinx schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:02:
[...]

[...]

Inderdaad, hier tot nu toe positieve ervaring met 2 Lidl fietsen, de laatste een middenmotor, 486Wh standaard Phylion batterij en zelfde prijsrange van 600-700,- euro.
Je moet wel zelf een beetje handig zijn voor kleine dingetjes, maar prima te doen. 9k en 2k op de teller. 1x batterij vervangen voor 259,- (396Wh) dus ook wel betaalbaar zo. Ik snap die prijzen van > 2.000,- en zelfs > 3.000,- niet zo! Maar wie weet ga ik het meemaken, fietslease budget van 7.000,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

- stadsverkeer

Patrick
Ik heb deze nu een paar maanden. Top fiets! https://www.fietsvoordeel...t10-hms-2024-zilver-heren Schakelt top. Ik vind een naafversnelling niet fijn dus heb daarom derailleur. Gewoon lekker schakelen terwijl je doortrapt en het fiets ook lichter.

Ik heb hem wel bij een fietsenmaker gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavzla
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo mensen! Ook ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie wil er met mij meedenken?

Ik wil graag een urban e-bike voor woon-werkverkeer (korte ritten, stadse omgeving) aanschaffen, budget is max 2500.

Ik heb geen auto en heb geen zin in veel onderhoud. Ivm het fietsplan moet ie wel 5 jaar meegaan. Zit in het Noorden v het land, dus helaas niet súper veel opties qua proefritjes.

Ik heb een aantal eisen die de zoektocht wel wat lastiger maken:

• single-speed (minder onderhoud en geschikt voor de stad?)
• CDX riem (is er echt wezenlijk veel verschil met een CDN?)
• voorkeur voor Shimano remmen ipv Tektro
• niet al te zwaar (15-22kg?)
• qua houding liefst enigszins rechtop
• midden/achtermotor maakt me niet zo uit, Bafang/Mivice/Bosch ook niet, liever geen custom.
• wel graag minstens 40Nm koppel
• weggewerkte kabels
• mogelijkheid om een voordrager/mand te plaatsen
• liefst een stepthrough frame (of iig een frame waar ik met mijn 1.67m ook op kom)
• geïntegreerde doch uitneembare accu

Ik ben tot nu toe uitgekomen op de volgende 3 opties:

- Comate CC Elite (met CDX upgrade), ca €2250 / CC Cruiser, ca €2500

- Lekker Amsterdam GT (outlet model, 2e gen), ca €2500

- Crivit Y.2 ca €1500 (voordeel: lekker goedkoop, a-merk onderdelen. Nadelen: niet elke FM wil zich er aan wagen, accu onder t zadel, riem is wel van Gates maar geen CDX of CDN, geen mand)

Tot nu toe afgevallen zijn:

- Cowboy Cruiser ST, €2500 met korting (aftersales niet al te best? Geen mand)

- Moevs Second One, ca €2000 (weinig vertrouwen in de aftersales, nog geen mand, beetje zwaar)

- Tenways CGO600 Pro, CGO800S, CGO009, AGO X (niet echt overtuigd qua materiaalkeuzes en aftersales, sommige modellen ook wat te groot voor mij)

- iMoves First Lady, ca 2900 (te duur)

- Cortina E-Lett, E-Blau, E-Nite etc (geen uitneembare accu, eigen onderdelen). Ook een E-Silentro uit 2021 via Upway overwogen maar 1800 voor een 4 jaar oude fiets vind ik best veel, ook al heeft ie niks gereden)

Is er een fiets die ik niet heb genoemd die wel geschikt is? Welke zouden jullie kiezen van de top 3?

Alvast heeeeul erg bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lavzla schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:47:
Hallo mensen! Ook ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie wil er met mij meedenken?

Ik wil graag een urban e-bike voor woon-werkverkeer (korte ritten, stadse omgeving) aanschaffen, budget is max 2500.

Ik heb geen auto en heb geen zin in veel onderhoud. Ivm het fietsplan moet ie wel 5 jaar meegaan. Zit in het Noorden v het land, dus helaas niet súper veel opties qua proefritjes.

Ik heb een aantal eisen die de zoektocht wel wat lastiger maken:

• single-speed (minder onderhoud en geschikt voor de stad?)
• CDX riem (is er echt wezenlijk veel verschil met een CDN?)
• voorkeur voor Shimano remmen ipv Tektro
• niet al te zwaar (15-22kg?)
• qua houding liefst enigszins rechtop
• midden/achtermotor maakt me niet zo uit, Bafang/Mivice/Bosch ook niet, liever geen custom.
• wel graag minstens 40Nm koppel
• weggewerkte kabels
• mogelijkheid om een voordrager/mand te plaatsen
• liefst een stepthrough frame (of iig een frame waar ik met mijn 1.67m ook op kom)
• geïntegreerde doch uitneembare accu

Ik ben tot nu toe uitgekomen op de volgende 3 opties:

- Comate CC Elite (met CDX upgrade), ca €2250 / CC Cruiser, ca €2500

- Lekker Amsterdam GT (outlet model, 2e gen), ca €2500

- Crivit Y.2 ca €1500 (voordeel: lekker goedkoop, a-merk onderdelen. Nadelen: niet elke FM wil zich er aan wagen, accu onder t zadel, riem is wel van Gates maar geen CDX of CDN, geen mand)

Tot nu toe afgevallen zijn:

- Cowboy Cruiser ST, €2500 met korting (aftersales niet al te best? Geen mand)

- Moevs Second One, ca €2000 (weinig vertrouwen in de aftersales, nog geen mand, beetje zwaar)

- Tenways CGO600 Pro, CGO800S, CGO009, AGO X (niet echt overtuigd qua materiaalkeuzes en aftersales, sommige modellen ook wat te groot voor mij)

- iMoves First Lady, ca 2900 (te duur)

- Cortina E-Lett, E-Blau, E-Nite etc (geen uitneembare accu, eigen onderdelen). Ook een E-Silentro uit 2021 via Upway overwogen maar 1800 voor een 4 jaar oude fiets vind ik best veel, ook al heeft ie niks gereden)

Is er een fiets die ik niet heb genoemd die wel geschikt is? Welke zouden jullie kiezen van de top 3?

Alvast heeeeul erg bedankt.
Welke van die fietsen kan je kopen op minder dan 5 of zelfs 3 km ban je deur?
Ga daar eens kijken en vraag een proefrit.
Als een fiets 5 jaar moet halen, dan wil je ondersteuning vlak bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Nu online
dit is illegaal

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 09-06-2024 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lavzla
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-08-2024
Tommie12 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Welke van die fietsen kan je kopen op minder dan 5 of zelfs 3 km ban je deur?
Ga daar eens kijken en vraag een proefrit.
Als een fiets 5 jaar moet halen, dan wil je ondersteuning vlak bij.
Ik kan helaas geen een van mijn top 3 proefrijden (wel 14-30 dagen uitproberen na aankoop). ‘Lekker’ heeft wel een servicepartner hier in de buurt voor het onderhoud.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:03

knakworst

Get more sats!

Misschien geen populair standpunt in dit topic maar ik ben het er 100% mee eens om hier zero-tolerance op te hanteren. Ik word gek van de fatbikes die met dubbele snelheid mij inhalen terwijl ik 25 rijd. Ik werk bij een verzekeringsmaatschappij en weet enigszins wat de gevolgen kunnen zijn bij letselschade. Wil je sneller, koop dan een pedelec.

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 09-06-2024 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijks005
Lavzla schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Ik kan helaas geen een van mijn top 3 proefrijden (wel 14-30 dagen uitproberen na aankoop). ‘Lekker’ heeft wel een servicepartner hier in de buurt voor het onderhoud.
Die Lidl Crivit Urban geeft service aan de deur. Ik heb hem vorige week gekocht voor 1299 euro en moet zeggen, een prachtfiets, stabiel, stevig, uitstekende ondersteuning. Echter rechtop zitten is voor mij (1.85m) niet mogelijk, helaas. Stuurverhoger erop gezet van 10cm hoog, stukken beter, maar net niet rechtop. Stuur zou voor mij iets van 7cm dichterbij moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dijks005 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:35:
[...]

Die Lidl Crivit Urban geeft service aan de deur. Ik heb hem vorige week gekocht voor 1299 euro en moet zeggen, een prachtfiets, stabiel, stevig, uitstekende ondersteuning. Echter rechtop zitten is voor mij (1.85m) niet mogelijk, helaas. Stuurverhoger erop gezet van 10cm hoog, stukken beter, maar net niet rechtop. Stuur zou voor mij iets van 7cm dichterbij moeten staan.
Service aan de deur kan idd.
Een basis beurt (controle van veel punten, maar geen enkel onderdeel inbegrepen) kost 60€ en daarbovenop nog eens 50€ verplaatsing.

Uitgebreidere beurt zit al aan 90€. (+50€ verplaatsing)
Stevige prijzen toch voor een goedkoop fietsje. Dan liever Decathlon.

Waar je die servicepunten moet vinden staat niet op hun site, wel dat het bedrijf zich bevindt in Ieper (uithoek in België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 09-06-2024 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 09-06-2024 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumisti
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi allen,

Ik zit rond te kijken voor een elektrische moederfiets. Met deze moederfiets wil ik naar kantoor fietsen op 23 km enkele reis en leuke uitjes met mijn kind. Normaal fiets ik rond de 15-20 km/h maar een elektrische ondersteunig lijkt mij fijn vanwege wind in de polders.

Ik had rondgekeken en kwam uit op de volgende modellen:
- Cortina E-common Family Integrated
- Gazelle Bloom C380
- Batavus Quip Extra Cargo E-go

Op de Gazelle en Batavus heb ik vandaag gereden en aankomende week komt de nieuwe Cortina binnen om te testen.

Wat mij opviel is dat de Gazelle best zwaar reed, zeker toen ik rond de 25 km/h reed en ook stukken zonder ondersteuning. Klopt het dat de Shimano een minder fijne motor is? De Shimano Steps E6100 60nm met accu van 630Wh zit op de Gazelle.

Mijn andere vraag is hoe goed is een Cortina e-bike? Van Gazelle weet ik dat het een goed merk is (rij er al jaren op) maar van Cortina weet ik dat niet. De fiets ziet er wel goed uit met een Bosch Active line plus smart motor 50nm, 500Wh accu in frame, Enviolo traploze versnelling.

Kortom de Gazelle en Cortina lijken op papier de beste te zijn. Gazelle reed heerlijk alleen af en toe wat zwaar.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Lumisti schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:22:
Hoi allen,

Ik zit rond te kijken voor een elektrische moederfiets. Met deze moederfiets wil ik naar kantoor fietsen op 23 km enkele reis en leuke uitjes met mijn kind. Normaal fiets ik rond de 15-20 km/h maar een elektrische ondersteunig lijkt mij fijn vanwege wind in de polders.

- Gazelle Bloom C380

Op de Gazelle en Batavus heb ik vandaag gereden en aankomende week komt de nieuwe Cortina binnen om te testen.

Wat mij opviel is dat de Gazelle best zwaar reed, zeker toen ik rond de 25 km/h reed en ook stukken zonder ondersteuning. Klopt het dat de Shimano een minder fijne motor is? De Shimano Steps E6100 60nm met accu van 630Wh zit op de Gazelle.

Mijn andere vraag is hoe goed is een Cortina e-bike? Van Gazelle weet ik dat het een goed merk is (rij er al jaren op) maar van Cortina weet ik dat niet. De fiets ziet er wel goed uit met een Bosch Active line plus smart motor 50nm, 500Wh accu in frame, Enviolo traploze versnelling.

Kortom de Gazelle en Cortina lijken op papier de beste te zijn. Gazelle reed heerlijk alleen af en toe wat zwaar.

De, enviolo heeft wat meer verlies, en dus zonder ondersteuning krijg je gratis wat fitness training, en ja, boven de 25 doet de motor niks meer, dus dat voel je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:43:
[...]

Service aan de deur kan idd.
Een basis beurt (controle van veel punten, maar geen enkel onderdeel inbegrepen) kost 60€ en daarbovenop nog eens 50€ verplaatsing.

Uitgebreidere beurt zit al aan 90€. (+50€ verplaatsing)
Stevige prijzen toch voor een goedkoop fietsje. Dan liever Decathlon.

Waar je die servicepunten moet vinden staat niet op hun site, wel dat het bedrijf zich bevindt in Ieper (uithoek in België).
Hoe je het ook wendt of keert; goedkope e-bikes kosten ook veel geld uiteindelijk. Om die keuze te maken is nog niet zo makkelijk. Ontelbare start-ups en ieder zijn eigen ontwerp dragen niet bij bij aan de uniformiteit van onderdelen wat repareren lastiger en duurder maakt.
Linksom of rechtsom kost het je extra geld en als je gemoedelijkheid wilt zul je moeten investeren in een e-bike met 'zekere' onderdelen die lang leverbaar blijven.

Voorbeeld mijn Gazelle Ultimate. Dat was een hele dure fiets, maar met alom verkrijgbare onderdelen en heel weinig bezoekjes aan de fietsenmaker. Deze fiets werkt al jaren probleemloos en zo bespaar ik flink op onderhoud. Eenmaal goed en juist investeren en je bent voor vele jaren verzekerd van onderdelen en zul je zelden naar de fietsenmaker moeten.

Al die fancy modellen...ik wil het nog wel eens gaan zien of dat uiteindelijk zo voordelig rijden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Hoi allen,

- Gazelle Bloom C380

Shimano voelt iets minder sterk dan Bosch bij gelijke aantal Nm koppel. Daar tegenover is Shimano zuiniger. Dit komt door hoe ze afgesteld zijn om te ondersteunen.

Cortina is een goed merk. Het is een iets voordeliger merk, dat door een goede groothandel en fietsenwinkels wordt gevoerd. Cortina gebruikt Bafang en Bosch. Bafang is voordeliger en iets minder duurzaam dan Bosch. De fiets die je overweegt is met Bosch. Niets mis mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Foxhill
Ik begrijp niet dat de Lidl service zo wordt verdedigd. Wat ik hier lees vind ik toch rode vlaggen.

Service aan huis: gister heb ik in de werkplaats een voorasje met conussen en kogels vervangen. Was vooraf niet bekend dat dit nodig is, kwam ik tijdens de service beurt tegen. Hebben we in de werkplaats gewoon liggen. Onmogelijk om al dit soort dingen in een bus standaard bij je te hebben. Bovendien, met die voorrijkosten betaal je veul meer dan bij ons als ebike-speciaalzaak. Lekker dan.

Accu via partner vervangen: dus als hun service contract afloopt kun je niet bij ze terecht? Dus storing zoeken als het iets minder eenduidig is kunnen ze niet?

Gister had ik toevallig ook een Lidl fiets in de werkplaats! De klant koopt 2 dure fietsen bij me, dus ik wil wel even kijken of ik de vorige Lidl fiets aan de praat krijg voor reserve/kids/whatever.

Met wat geluk had ik een display voor deze motor liggen in een ‘bewaar bak’. De accu kon ik uitmeten. Beide niet de oorzaak. De motor lijkt de boosdoener. Maar dan: Ik kan niet zo’n motor gaan kopen voor storing zoeken. De motor zit vast met een ring waarvoor ik zelfs in mijn ebike-speciaalzaak geen afnemer heb. De motor zit verder nog vast met een paar torx-bouten die zo slecht zijn dat ze voor eenmalig gebruik lijken. Lidl heeft geen werkplaats, en gaf eerder al aan de fiets niet meer te kunnen aannemen voor reparatie.

Fiets is buiten de garantie, maar jong. De ketting is nog nooit gesteld geweest en de banden zijn nog nauwelijks afgesleten. Geen fietsenwinkel heeft deze *ahum* troep *ahum* delen liggen om te repareren. De fiets gaat nu naar de oud ijzerbak of naar export.

Dus mooi dat een Lidl fiets prima werkt. Ik zie dat er veel te veel kapot gaan. Als een groot percentage kapot gaat blijven er nog veel over die wel werken (hier als anekdotisch bewijs aangevoerd), maar dat praat het te grote percentage defecten niet goed.

En mooi dat je de fiets gerepareerd krijgt, maar dat is na een paar jaar maar afwachten. Er wordt hier wel eens gezegd een tweaker kan het zelf. Nou, particulier een display en motor moeten kopen om alleen de storing verder te zoeken (kruistesten) is niet leuk.

Niet duurzaam, niet servicegericht, en ze blijven er mee wegkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Lumisti Ik heb een Shimano E6100 motor onder mijn Gazelle. Zwaar herken ik niet. Sterker nog, zet zelfs de ondersteuning wel eens helemaal uit. En dan staat hij bij mij nog op Eco. Normaal stand vind ik al te licht en Touring gaat helemaal nergens meer over. Dan trap je zelf niet meer. @Foxhill Je kan met app zelf nog instellen hoe groot de ondersteuning moet zijn, is te tweaken. Heb ik overigens nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:38
Hoi allen,

- Gazelle Bloom C380

Wij zijn super tevreden over de Gazelle Bloom C380, wat wel is (en jij misschien als zwaar trappen ervaart) je moet zeker input geven. Het elektronische gedeelte van de fiets werkt echt als een krachtversterker. Trap je flauw gebeurt er niet veel, trap je als een gek accelereert de fiets als een raket.
Mijn vrouw en ik hebben de ondersteuning zelfs altijd maar op een streepje staan.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:38
Foxhill schreef op zondag 9 juni 2024 @ 06:58:
Ik begrijp niet dat de Lidl service zo wordt verdedigd. Wat ik hier lees vind ik toch rode vlaggen.

Service aan huis: gister heb ik in de werkplaats een voorasje met conussen en kogels vervangen. Was vooraf niet bekend dat dit nodig is, kwam ik tijdens de service beurt tegen. Hebben we in de werkplaats gewoon liggen. Onmogelijk om al dit soort dingen in een bus standaard bij je te hebben. Bovendien, met die voorrijkosten betaal je veul meer dan bij ons als ebike-speciaalzaak. Lekker dan.

Accu via partner vervangen: dus als hun service contract afloopt kun je niet bij ze terecht? Dus storing zoeken als het iets minder eenduidig is kunnen ze niet?

Gister had ik toevallig ook een Lidl fiets in de werkplaats! De klant koopt 2 dure fietsen bij me, dus ik wil wel even kijken of ik de vorige Lidl fiets aan de praat krijg voor reserve/kids/whatever.

Met wat geluk had ik een display voor deze motor liggen in een ‘bewaar bak’. De accu kon ik uitmeten. Beide niet de oorzaak. De motor lijkt de boosdoener. Maar dan: Ik kan niet zo’n motor gaan kopen voor storing zoeken. De motor zit vast met een ring waarvoor ik zelfs in mijn ebike-speciaalzaak geen afnemer heb. De motor zit verder nog vast met een paar torx-bouten die zo slecht zijn dat ze voor eenmalig gebruik lijken. Lidl heeft geen werkplaats, en gaf eerder al aan de fiets niet meer te kunnen aannemen voor reparatie.

Fiets is buiten de garantie, maar jong. De ketting is nog nooit gesteld geweest en de banden zijn nog nauwelijks afgesleten. Geen fietsenwinkel heeft deze *ahum* troep *ahum* delen liggen om te repareren. De fiets gaat nu naar de oud ijzerbak of naar export.

Dus mooi dat een Lidl fiets prima werkt. Ik zie dat er veel te veel kapot gaan. Als een groot percentage kapot gaat blijven er nog veel over die wel werken (hier als anekdotisch bewijs aangevoerd), maar dat praat het te grote percentage defecten niet goed.

En mooi dat je de fiets gerepareerd krijgt, maar dat is na een paar jaar maar afwachten. Er wordt hier wel eens gezegd een tweaker kan het zelf. Nou, particulier een display en motor moeten kopen om alleen de storing verder te zoeken (kruistesten) is niet leuk.

Niet duurzaam, niet servicegericht, en ze blijven er mee wegkomen.
Ik denk dat iedereen wel weet wat het is... recht lullen wat krom is. Het is toch niet normaal dat je een fiets koopt, dan half verbouwd en het is nog niet iets om gelukkig mee te zijn. Maar hij was wel goedkoop dat wel!

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 10:46
Iemand ervaring met een alternatief display voor een Bafang (M420 CAN in mijn geval)? Ik vond er één met geïntegreerde navigatievia een BT koppeling. De navigatie werkt via een app en Mapbox kaartdata, maar daar is niet veel over te vinden. Maar waarschijnlijk zegt dat laatste genoeg...

[ Voor 25% gewijzigd door Ruimzicht op 10-06-2024 10:40 ]

Pagina: 1 ... 193 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam