Ik heb gisteren even een lijst gemaakt van de slijtdelen op mijn Batavus Finez e-go sport 2021. (Bosch BDU350 )
* Shimano Deore 10 speed derailleur (type onbekend)
* Shimano Deore CS-HG500-10 (11t - 32t) cassette
* KMC (Bosch gen 3) 38t voortandwiel (offset onbekend)
* KMC X10 (120 schakels) ketting
* Tektro 160 - 46 remschijf voor
* Ongemerkte 160mm remschijf achter
* Ongemerkte remblokjes voor en achter
* Ongemerkte remklauwen en hevels
De fiets heeft er nu 5000km opzitten. En de 3 hogere versnellingen, beginnen nu wat meer geluid te produceren. Het ketting is wat uitgerekt, geoxideerd en los. Het voortandwiel heeft duidelijke slijtsporen, De derailleurwielen zijn wat versleten. En de remmen piepen en kraken na elke regenbui weer, ondanks regelmatig ontvetten en licht opschuren. De blokjes achter hebben nog 2,5mm voering en de blokjes voor nog 3,5mm. De remschijven zelf, vertonen weinig tot geen slijtage. Remkracht is bijna niet aanwezig.
Ik wil dus wat "groot" onderhoud gaan doen.
Bij het voortandwiel, lijk ik vast te zitten aan een KMC 38T, een standaard tandwiel voor de Bosch gen 3 motoren. Ik zie eigenlijk ook geen andere modellen.
De cassette: De CS-HG500-10 is er in verschillende vertandingen. Ik heb dus momenteel de 11-32.
Alleen gebruik ik de bovenste 4 kransen nooit(alleen om de derailleur af te stellen). Dus ik zit er aan te denken om een 11-25 te nemen om de versnellingen wat dichterbij elkaar te krijgen. Ik fiets ook veel met harde tegenwind, en soms wou ik dat er nog net een verzet tussenin zat.
Kan ik deze cassettes gewoon straffeloos uitwisselen? Neem ik weer hetzelfde type, of zijn er types die bv. slijtvaster zijn die ik ook kan monteren?
Het ketting: Mijn fiets is geleverd met een KMC X10 ketting. Een vrij standaard ketting naar mijn weten. Maar tijdens onderzoek kwam ik ook E10 kettingen tegen die specifiek voor ebikes zijn ontworpen.
Is de E10 dan niet de betere optie om nu te gaan monteren?
De remmen: De remmen zijn al vanaf het begin een puntje. De remmen hebben totaal geen stopping power, remdruk is er echter genoeg. Ook piepen en kraken ze ontzettend. Ook eigenlijk vanaf het begin.
Nadat ik ze heb schoongemaakt, zijn ze weer even stil, remmen ze ook weer wat beter, maar na de eerste de beste regenbui, is het weer mis. Bij het schoonmaken demonteer ik de blokjes, ontvet ze met remreiniger, even de randen borstelen met een messing borsteltje, even een schuurpapiertje over de voering en de remschijf zodat de donkere aanslag weer weg is.
Het enige merk dat ik heb kunnen vinden, staat op de voorste remschijf. Tektro 160-46. Voor de rest is alles ongemerkt, wat mij doet vermoeden dat Batavus hier wat besparingen heeft gezocht.
De blokjes hebben de volgende vorm:
mijn blokjes zijn 30mm lang, 20mm hoog(35mm incl ooglipje) en 1,5mm dik(excl voering)
De voering van de achterste blokjes is nog 2,5mm en aan de voorkant nog 3,5mm.
Wat ik heb kunnen vinden zijn hele goedkope blokjes, kennelijk wel geproduceerd door Tektro, maar gemaakt specifiek voor "Deore branded" fietsen. En niet gemerkt als zijnde Tektro.
Is dit een standaard afmeting remblok? Is er dan misschien een beter resultaat te behalen met andere/betere blokken? Mijn remschijven zijn overigens van staal.
Derailleur: Ik wil de wieltjes van de derailleur ook graag vervangen. Maar wederom, naast het merkje "Shimano Deore", kan ik niks vinden over het type 10 speed derailleur dat er gemonteerd is. Mijn kunststof wielen zijn 42mm in diameter, 8mm dik en hebben elk 11 tanden. Het enige verschil tussen beide is, dat het bovenste wiel een extra stalen bus ingeperst heeft. Beide wielen hebben een losse stalen lagerbus met 2 losse stalen ringen aan de zijkant.
Maakt het voor de wielen nog uit wat ik hier monteer, behalve dat ze 11 tanden hebben?
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF