Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 191 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:33
Een verlenger is mogelijk en de ergonomie verbeterd dan een stuk. Icm een ander zadel is het prima.

Het stuur zit er verder aan vast, dus als je een verstelbare zoals @elinx aangeeft heb je dus een ander stuur nodig.

Deze heb ik erop zitten en de kabels zijn net lang genoeg, ze passen alleen niet meer jn het beugeltje achter de lamp.
https://www.bol.com/nl/nl...rt/9300000067082890/?s2a=

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcW90Df7TuBGk0Pc_5utS8Xrmw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vmidg0aN8YwngzPYIhxx2Oyl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
roffeltjes schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:09:
[...]

Dit dus.... er is niks mis met een ketting en niks mis met een derailleur.

Enige wat ik niet onderschrijf is dat sponzige gevoel? En hoewel wat je zegt klopt is mechanische weerstand een uiterst minieme factor in je actieradius. Luchtweerstand en heuvel op gewicht zijn veel grotere factoren.

Maar dat een riem gehypt is ben ik het mee eens. Ik zelf vind het geweldig, maar het is ook het eerste waar ik zou snijden als geld een issue was.
Sponzig is wellicht niet de goede omschrijving omdat dit doet vermoeden dat een riem zich als een elastiek gedraagt. ;) Ik vind een ketting wat directer en wat meer tegendruk hebben. Lastig te omschrijven. Fietsen met een riem vind ik overigens ook prima, wat stiller en soepeler. Heb beide.

De mechanische weerstand bedoelde ik i.c.m. bijv. een Enviolo naaf. Als je dan riem + naaf vergelijkt met een goed lopend derailleursysteem (van goede kwaliteit) dan is er toch wel verschil in weerstand maar je hebt een punt dat het t.o.v. luchtweerstand, een heuvel op met gewicht of banden met veel te lage druk, een (veel) kleinere factor is.

Een ranke kettingkast en goede ketting i.c.m. bijv. een Nexus-8 (in geval van max. 60 Nm motor) vind ik een onderschatte setup die ook een beetje (onterecht) in het verdomhoekje wordt geplaatst. Duurzaam, onderhoudsvrij en voordelig. De aversie van velen tegen kettingkasten deel ik ook niet. :)

Foxhill heeft overigens gelijk dat vooral consumenten een riem promoten. Overal waar het over een e-bike gaat, zijn zowat de afsluitende toverwoorden: "Uiteraard wél met een riem he".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
neb0 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:32:
[...]

Foxhill heeft overigens gelijk dat vooral consumenten een riem promoten. Overal waar het over een e-bike gaat, zijn zowat de afsluitende toverwoorden: "Uiteraard wél met een riem he".
Ik heb op mijn huidige Batavus Dinsdag nu een ketting in kettingkast met naamversnelling. Ik ben dat dus gewend en weet niet hoe het is met riem te fietsen. Het zal wellicht wat soepeler zijn, maar ik zou er zelf geen honderden euro's meer voor betalen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 13:40
Om eerlijk te zijn ben ik helemaal geen fan van een riem. Ik heb het nu wel omdat het alternatief een ketting met derailleur is. Dat is mij een no-go omdat ik tussen de jaarlijkse beurten onderhoudsvrij wil fietsen.
Een riem biedt mij dat. Met een ketting in een kettingkast zoals de Batavus Dinsdag E-go kan het ook.
Vergeleken met de riem voelt een ketting soepeler aan, minder weerstand.
Als ik dat bij een fietsenmaker zeg, wordt ik voor gek verklaard, heb ik gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-08 21:26
neb0 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:32:
[...]

Een ranke kettingkast en goede ketting i.c.m. bijv. een Nexus-8 (in geval van max. 60 Nm motor) vind ik een onderschatte setup die ook een beetje (onterecht) in het verdomhoekje wordt geplaatst. Duurzaam, onderhoudsvrij en voordelig. De aversie van velen tegen kettingkasten deel ik ook niet. :)
Wij hebben een mindere ervaring met Nexus 8 in combinatie met een sterke middenmotor. In ons geval een Stella Livorno MDB Premium FI. Heeft verder niks met riem of ketting te maken. Die Stella had overigens een ketting en een Bosch Performance Line Motor met 65 nm. Het nadeel van de Nexus 8 naaf is dat deze zich lastig of niet onder belasting laat schakelen. Meestal geen enkel probleem om even de trappers stil te houden zolang je op de Hollandse vlakte fietst. Maar wij gaan geregeld de heuvels en bergen in , Ardennen , Eiffel , Zuid Limburg en zelfs Beieren / Oostenrijk hebben we gefietst. Maar als je ergens berg/heuvel op nog wilt schakelen en je houdt de trappers stil dan sta je nagenoeg direct stil en kom je moeizaam weer op gang . Dan ben je toch vooral in het voordeel met een derailleur versnelling of een Enviolo welke je altijd onder belasting kunt schakelen. De Nexus 8 naaf kan de kracht van een sterke middenmotor niet aan om onder belasting te schakelen. Daarom voor ons geen ideale set up. Nu voor mijn vrouw ook fiets met een 85nm CX motor en Enviolo Automatiq en riemaandrijving gekocht. Probleem opgelost. :)

[ Voor 4% gewijzigd door GeorgeBfast op 30-04-2024 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
GeorgeBfast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:03:
[...]

Wij hebben een mindere ervaring met Nexus 8 in combinatie met een sterke middenmotor. In ons geval een Stella Livorno MDB Premium FI. Heeft verder niks met riem of ketting te maken. Die Stella had overigens een ketting en een Bosch Performance Line Motor met 65 nm. Het nadeel van de Nexus 8 naaf is dat deze zich lastig of niet onder belasting laat schakelen. Meestal geen enkel probleem om even de trappers stil te houden zolang je op de Hollandse vlakte fietst. Maar wij gaan geregeld de heuvels en bergen in , Ardennen , Eiffel , Zuid Limburg en zelfs Beieren / Oostenrijk hebben we gefietst. Maar als je ergens berg/heuvel op nog wilt schakelen en je houdt de trappers stil dan sta je nagenoeg direct stil en kom je moeizaam weer op gang . Dan ben je toch vooral in het voordeel met een derailleur versnelling of een Enviolo welke je altijd onder belasting kunt schakelen. De Nexus 8 naaf kan de kracht van een sterke middenmotor niet aan om onder belasting te schakelen. Daarom voor ons geen ideale set up. Nu voor mijn vrouw ook fiets met een 85nm CX motor en Enviolo Automatiq en riemaandrijving gekocht. Probleem opgelost. :)
Hou er rekening mee dat noch een Enviolo of Nexusnaaf het niet leuk vind om onder belasting te schakelen. Bij Nexus zal het interne loopwerk kunnen beschadigen en bij Enviolo kun je groeven op de kogels krijgen zodat deze gaat verlopen. Probeer echt zo ver als mogelijk de kracht te beheersen waarmee je schakelt. Voor in de bergen is een derailleur heer en meester.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 21:28

B64

@GeorgeBfast @jimh307 Ook een derailleur vindt het niet leuk om onder vollast te schakelen. Je hebt wel beweginnodig voor een schakelactie, maar de ketting moet wel de ruimte krijgen om over de tandwielen te springen. Doe je dat onder vollast dan duurt het langer, laat het mechaniek luid en duidelijk weten wat het ervan vindt, en sta je op een helling alsnog bijna stil.

De truc is dus om te anticiperen op een steile helling, en tijdig terug te schakelen - ongeacht met welk systeem je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:05
Humma Kavula schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:09:
[...]

De Gazelle doet dat niet inderdaad maar ik heb er serieus nog eentje staan die dat wel doet, mijn oude Sparta RXS+.
Die doet daadwerkelijk recuperatie. Je kan er zelfs op "remmen" want zodra je stopt met trappen voel je de tegendruk, ga je remmen ( achterwiel) en geeft het display aan terug te leveren.
Maar dat werkt voor geen meter in mijn optiek, heb het meermaals geprobeerd maar heb nog nooit 1% zien toenemen.
Nederland is te vlak daarvoor denk ik.

Maar toch, ding is nu alweer 10 jaar oud, meer dan 40K maar ook dat werkt nog gewoon.
(weet alleen niet wat ik er nog mee moet, de Giant is mijn daily nu maar ik mis sommige functies wel, ding was ver vooruit in zijn tijd)
Laat ik het anders formuleren. ZIjn er al e-bikes die energie kunnen terugwinnen? Dat zou echt ideaal zijn, als je minder hoeft bij te laden heb je het een beetje zelf in de hand. Vooral bij heuvels en bergen is dit super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 18:04

BertV

Handgemaakt

Vaevictis_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:41:
[...]

Laat ik het anders formuleren. ZIjn er al e-bikes die energie kunnen terugwinnen? Dat zou echt ideaal zijn, als je minder hoeft bij te laden heb je het een beetje zelf in de hand. Vooral bij heuvels en bergen is dit super.
Ja, met een achterwielmotor is dat ook technisch makkelijk te regelen.

Het werkt alleen minimaal en meer een gimmick in vlak Nederland.

Mijn Stromer leverde ook met remmen vermogen terug.

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 01-05-2024 09:12 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B64 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:30:
@GeorgeBfast @jimh307 Ook een derailleur vindt het niet leuk om onder vollast te schakelen. Je hebt wel beweginnodig voor een schakelactie, maar de ketting moet wel de ruimte krijgen om over de tandwielen te springen. Doe je dat onder vollast dan duurt het langer, laat het mechaniek luid en duidelijk weten wat het ervan vindt, en sta je op een helling alsnog bijna stil.

De truc is dus om te anticiperen op een steile helling, en tijdig terug te schakelen - ongeacht met welk systeem je rijdt.
En dan nog kun je prijstechnisch het beste kiezen voor een Nexus 8 naaf. Er zijn 2 redenen hiervoor:

>>De 5 is de direct drive en gaat haast zonder verliezen.
>>Als je de naaf kapot trapt is een nieuw binnenwerk zo vervangen en kun je verder. Dit zal je hooguit 250 euro kosten. Als je een Enviolo kapot trapt moet je heel de hub vervangen en kom je snel uit richting de 500 euro. Ook heeft de Enviolo een slecht rendement wat ook niet bepaald meehelpt met klimmen.

Versta me niet verkeerd want ik heb ruim 20.000 km ervaring met Enviolo (toen NuVinci) en het is een hele fijne naaf om mee te rijden, maar met zo'n naaf wil je minimaal 60+ nm als aandrijving hebben. De mijne ging aan het eind toch behoorlijk verlopen. Nu heb ik al 12.000 km een Nexus 8 naaf en die naaf geeft nog geen krimp, slaat niet over en is efficiënt.

Maar het allerbeste is zoals @B64 zegt om tijdig te anticiperen als je een helling gaat nemen. Kies voor de klim een licht verzet en klim dan rustig en gestaag omhoog. Op de turbostand in het 3e verzet kun je een stevige helling de baas. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:36
....
. ZIjn er al e-bikes die energie kunnen terugwinnen? ...
Om energie terug te winnen is massa nodig, die in beweging blijft nadat de motor zelf geen kracht meer hoeft te leveren. Dat betekent dat het een motor moet zijn met bv een zwaar vliegwiel.
De motor wordt daarmee groter en zwaarder. Iets wat de meesten niet wenselijk achten.
Bij een middenmotor en een compacte naafmotor met reductietandwielen, gaat na stoppen van de motor de vrijloop in werking om de motor los te koppelen van het tandwielblad.
Indien het wel zou kunnen onderschat dan niet de slijtage van de mechanische delen in de motor, want feitelijk zijn die dan altijd in beweging onder last. Over warmte maar niet te spreken.

Een direct drive naafmotor is al relatief groot en zwaar en mist reductietandwielen en een vrijloop en heeft zware roterende koperspoelen die als vliegwiel kunnen dienen, waardoor deze motor als dynamo kan werken bij het uitrijden nadat de motor zelf geen kracht meer hoeft te leveren.
Bergaf kan dit dus wel iets opleveren, maar in Nederland gebeurt dit eigenlijk alleen kort voor het remmen, waarbij het toerental van het wiel relatief snel afneemt. Dit zal weinig rendabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18

TTLCrazy

Listen to Frankie

[...]

Het is momenteel nog een beetje een niche en of het echt doorbreekt is nog maar de vraag, op deze site vind je wat meer info.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-08 14:47
Ik zit een beetje in dubio en hoop misschien dat jullie me over de streep kunnen trekken om een van de twee keuzes te maken. Ik heb momenteel van Decathlon de RockRider E-ST 900 elektrische mountainbike. Enorm tevreden mee. Ik heb hem in 2020 (begin corona) gekocht en tot eind 2022 ongeveer 8000Km mee gefietst. Tussen eind 2022 en nu heb ik er ongeveer 200Km mee gefietst en wil hem toch weer meer gaan gebruiken.

Nu heb ik hem eigenlijk niet goed onderhouden, zo erg dat ik twijfel een andere fiets te halen. De cassette en ketting zijn versleten, de accu heeft nog maar (Geschat) 40% van zijn originele bereik (nieuw ongeveer 120 en nu nog 40) dus de accu moet vervangen worden (kost ongeveer 500 euro) en moet er een nieuw display op (knoppen doen het wel maar scherm toont niks), kosten ongeveer 150 euro. Nu zit ik dus met algemene onderhoudsbeurt geschat op de ongeveer 900-1000 euro.

Is dit het nog wel waard? De fiets is nog in hele goede staat (behalve dat op de voorvork en liggende achtervork bloot aluminium te zien is door slijten van de remkabel en een ex-standaard achter). Maar ik zou een andere wat lichtere en casual (elektrische hybride) fiets ook niet erg vinden). Ik heb ook niet al te veel kennis van slijtage en onderhoud van fietsen en dus of ik met de kilometerstand van de fiets nog meer moet doen dan alleen het bovenstaande.

Mijn vraag: repareren of verkopen (als dat het waard is) of bijleggen voor het nieuwe? Beide zijn financieel mogelijk maar ik kan geen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 19:28
[...]

Er zijn er verschillende geweest. De RXS die net genoemd is, en Trek had het. Allemaal waren ze heel onprettig en niet efficiënt. Dat wil zeggen, ze remmen flink terwijl je met de benen stil wilt uitrollen (coasteren). En de energie terugwinning is onmerkbaar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Foxhill schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Er zijn er verschillende geweest. De RXS die net genoemd is, en Trek had het. Allemaal waren ze heel onprettig en niet efficiënt. Dat wil zeggen, ze remmen flink terwijl je met de benen stil wilt uitrollen (coasteren). En de energie terugwinning is onmerkbaar weinig.
Ja lijkt me ook voor een e-bike ook niet heel zinvol zeker omdat de batterij ook zo klein is ong. 500Wh. In verhouding kost opladen 20 cent en de meerkosten voor de fiets zullen veel hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 18:04

BertV

Handgemaakt

Vaevictis_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Ja lijkt me ook voor een e-bike ook niet heel zinvol zeker omdat de batterij ook zo klein is ong. 500Wh. In verhouding kost opladen 20 cent en de meerkosten voor de fiets zullen veel hoger zijn.
Voor het geld wordt dit niet gedaan. ;)
Het gaat vooral om de vergroting van de actieradius.

Het is echt een verkoop gimmick, je schiet er IRL niets mee op.
De afdalingen zijn te kort en niet steil genoeg hier.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
BertV schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Voor het geld wordt dit niet gedaan. ;)
Het gaat vooral om de vergroting van de actieradius.

Het is echt een verkoop gimmick, je schiet er IRL niets mee op.
De afdalingen zijn te kort en niet steil genoeg hier.
Dat snap ik maar het is een giimick en stel dat het 200 euro meer kost tov een reguliere motor dan haal je dat er nooit uit en heb je wel kans dat het stuk gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:13
Humma Kavula schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:39:
[...]
Ik zie nu dat verschil tussen een riem of ketting weer €250,- is, nog teveel in mijn optiek.
Nogmaals, het is een persoonlijke keuze. Er is hierin voor beide kanten wat te zeggen.

Ik vind het het wel een goede investering, omdat het voor mij een aantal voordelen heeft. Die paar honderd euro ten op zichte van minder vaak langs de FM vind ik het wel waard.

@neb0

Niks op af te dingen. Ik heb op Nexus 8/Alfine 8 en een ketting 100k+ gefietst (12 jaar), mijn vrouw zit nu op 15 jaar. Sterker nog, mijn broer rijdt nu verder op mijn Razer, dus er is niks mis met dat systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 01-05-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

Niet leuk, maar het kan wel. Zie alle wielrenners in rondes in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Dan moet je toch eens Shimano SLX/Sram NX (of beter) proberen. Toch wel regelmatig dat ik in het bos niet goed anticipeer en uit stilstand en veel kettingdruk moet schakelen. Met oude Deore (jaartal 2016?) ging dat onder veel protest, maar met die nieuwe Shimano groepen? eigenlijk probleemloos (toegegeven, zo sterk ben ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:38:
[...]

Oude systemen: BionX (Trek had deze motor), Go Swiss, Alber, ION

Tegenwoordig heb je dan Neodrive (opvolger van Alber) en Stromer/Klever (geen idee welke motor die hebben).

Ik vind het op een geowone ebike helemaal niks (S-Pedelec kan ik niet over meepraten), beetje een rubberband gevoel en gewoon zwaar knudde als je een bocht neemt. Bij Neodrive hebben ze het nu zo gedaan dat het alleen werkt als je het als gebruiker aanroept, maar ik ben bepaald geen gelover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:51
Lieuwe15 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:14:
Een verlenger is mogelijk en de ergonomie verbeterd dan een stuk. Icm een ander zadel is het prima.

Het stuur zit er verder aan vast, dus als je een verstelbare zoals @elinx aangeeft heb je dus een ander stuur nodig.

Deze heb ik erop zitten en de kabels zijn net lang genoeg, ze passen alleen niet meer jn het beugeltje achter de lamp.
https://www.bol.com/nl/nl...rt/9300000067082890/?s2a=

[Afbeelding]
Super, gelijk besteld. Is dit een kwestie van stuur eruit, deze er tussen, stuur erin en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
x0z8_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:31:
... Decathlon de RockRider E-ST 900 elektrische mountainbike....

Mijn vraag: repareren of verkopen (als dat het waard is) of bijleggen voor het nieuwe? .....
Helaas zul jij zelf deze keus moeten maken. Hierbij spelen economische en emotionele belangen een rol.
De EST-900 wordt momenteel aangeboden voor €1600, wat redelijk is voor een ebike met middenmotor.
€1000 onderhoud en dan nog een "afgetrapte ebike" hebben lijkt dan veel geld.
Echter lukt het je om de oude ebike in deze staat te verkopen voor ca. €600 dan heb je voor dezelfde €1000 weer een nieuwe. (mits je er nog één voorradig kunt vinden) Dit is het economische verhaal.
Wil je persé een ander model ebike dan wordt het een ander verhaal, want dan blijft het waarschijnlijk niet bij dat bedrag, hoewel dit ook wel zou kunnen als je ernaar op zoek gaat.

De keerzijde is of je kunt inschatten hoe je ebike gaat gebruiken na onderhoud of aankoop. Als je dit op dezelfde manier doet als tot nu toe heb je er wederom maar weer 4 jaar plezier aan.
Persoonlijk vind ik nl dat de accu wel heel snel (4 jaar) zoveel achteruit is gegaan. Ik vraag me af of je de accu te vaak te kort geladen hebt en/of te lang ontladen hebt laten liggen.

Is die afstand met dezelfde ondersteuning gemeten in beide gevallen? Of geeft het display het bereik aan? Indien dat het geval is zou eerst zelf maar eens de accu leeg gaan rijden om het werkelijke bereik te meten.
120km lijkt mij nl aan de hoge kant onder normale (wisselende) omstandigheden.

Ben je op dit moment redelijk tevreden met de beperkingen van de Rockrider, dan kun je overwegen om in de eerste instantie alleen cassette en ketting te vervangen.
Eventueel navragen of revisie van de accu mogelijk en voordeliger is dan nieuw en kijk of je een 2ehands display voor een Brose systeem kunt vinden. Hiermee kun je behoorlijk besparen op de totale onderhoudskosten.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 01-05-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Sincere1983 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Super, gelijk besteld. Is dit een kwestie van stuur eruit, deze er tussen, stuur erin en klaar?
3 boutjes los, stuur eraf. Verlenger ertussen en stuur er weer op.
Er zaten opvulringen bij, maar doe deze er niet tussen, ze blijven los zitten en gaan mateloos irritant tingelen :+
Verder is het behoorlijk simpel.

LET OP, deze beschrijving ia te kort door de bocht.

[ Voor 6% gewijzigd door Lieuwe15 op 01-05-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:51
Lieuwe15 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:43:
[...]

2 boutjes los, stuur eraf. Verlenger ertussen en stuur er weer op.
Er zaten opvulringen bij, maar doe deze er niet tussen, ze blijven los zitten en gaan mateloos irritant tingelen :+
Top, dank je wel !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Lieuwe15 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:43:
[...]

2 boutjes los, stuur eraf. Verlenger ertussen en stuur er weer op.
Sorry dat ik je corrigeer. Dit klopt niet en is gevaarlijk.

Als de vullingen los zitten dan zit je hele balhoofd los. Kan best zijn dat dit zo op zijn plek zit tijdens een korte proefrit, maar uiteindelijk zit dan je hele stuur en voorvork los. Als je het zonder vullingen goed hebt zitten is dat met geluk. Of je hebt net iets anders gedaan dan je hier zegt.

De bovenste inbusbout is om je balhoofd af te stellen. Met de twee bouten aan de zijkant los stel je deze af. Je draait hem zo ver aan dat het balhoofd nog net soepel draait (til je wiel even op) en je met de voorrem ingetrokken geen speling voelt (doe je fiets iets naar voren en naar achteren met de rem ingetrokken). Daarna draai je de bouten aan de zijkant aan om de boel vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Excuses, ik was de bovenste bout idd vergeten. Deze worst uiteraard ook vervangen door een langere.
Ik heb het iig in de juiste volgorde vastgedraaid, ik heb geen speling.
De vulringen zitten op dit deel en zijn nodig als je stuur geen bovenkap heeft (je wil het stuur dan ook aantrekken richting het balhoofd met de vulringen zodat dit een samengetrokken pakketje wordt).
Alleen heeft dit stuur niet zo'n kapje nodig (valt volledig om de verlengpen heen). Daardoor trek je het stuur ook op de verlengpen en borg je met de 2 bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Risico op oververhitting, trillingen en klappen m.b.t. e-bike accu's verminderen en de levensduur verhogen middels thermisch geleidende giethars.

https://electrek.co/2024/...ric-bike-batteries-safer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:53
neb0 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 06:30:
Risico op oververhitting, trillingen en klappen m.b.t. e-bike accu's verminderen en de levensduur verhogen middels thermisch geleidende giethars.

https://electrek.co/2024/...ric-bike-batteries-safer/
Maar de recycling mogelijkheden, of zelf revisie wordt een pak moeilijker als alles vol hars gegoten is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Aangezien de wachttijden bij mijn fietsenmaker inmiddels onacceptabel lang worden, heb ik besloten om het onderhoud en reparaties zelf te gaan doen. Zo komt mijn Werktuigbouwkunde van vroeger ook nog eens van pas.
Ik weet dat goed gereedschap het halve werk is, maar een momentsleutel tot 50 of 60 Nm van Parktool is me prijstechnisch wat te gek. Ik werk alleen aan trekking e-bikes en een mountainbike met alu frame, dus een Nm meer of minder is niet zo'n groot probleem.
Dus nu mijn vraag: wat is een redelijk goede momentsleutel die net onder de klasse van Parktool zit, voor de werkzaamheden aan kettingbladen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peatsmoke schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:16:
Aangezien de wachttijden bij mijn fietsenmaker inmiddels onacceptabel lang worden, heb ik besloten om het onderhoud en reparaties zelf te gaan doen. Zo komt mijn Werktuigbouwkunde van vroeger ook nog eens van pas.
Ik weet dat goed gereedschap het halve werk is, maar een momentsleutel tot 50 of 60 Nm van Parktool is me prijstechnisch wat te gek. Ik werk alleen aan trekking e-bikes en een mountainbike met alu frame, dus een Nm meer of minder is niet zo'n groot probleem.
Dus nu mijn vraag: wat is een redelijk goede momentsleutel die net onder de klasse van Parktool zit, voor de werkzaamheden aan kettingbladen e.d.?
Voor zeldzaam gebruik zou ik eens op aliexpress gaan kijken….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Voor zeldzaam gebruik zou ik eens op aliexpress gaan kijken….
Dat is dan weer het andere uiterste. ;)
Ik vond er eentje op Amazon, die (voor wat het waard is) goede recensies krijgt en een ijkrapport meegeleverd. Zou zoiets voor een hobbyist geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Peatsmoke schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:53:
[...]

Ik vond er eentje op Amazon, die (voor wat het waard is) goede recensies krijgt en een ijkrapport meegeleverd. Zou zoiets voor een hobbyist geschikt zijn?
Ik denk dat de kwaliteit wel OK zal zijn, maar het bereik vind ik minder goed.
Er zijn wel wat schroefjes die op 5Nm moeten, en dan is deze te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Peatsmoke schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:53:
[...]

Deze kan van 3 nm tot en met 25 nm:

https://www.amazon.nl/ATs...afepro%2Caps%2C113&sr=8-1

En dan bestel je er gelijk dit bithoudertje bij:

https://www.amazon.nl/Con.../dp/B001BASLZE/ref=sr_1_2?
Dan kan je zelf alle bitjes gebruiken die je maar wil.

[ Voor 0% gewijzigd door DeSluis op 04-05-2024 10:48 . Reden: is 3 nm, niet 5 nm. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:11
Andere fietsenmaker zoeken? Ik belde afgelopen week omdat mijn remblokjes achter compleet op waren en ik mocht de fiets dezelfde avond langsbrengen, zodat ze er de volgende dag even nieuwe op konden zetten.
Ik was er om 17:30 en ipv de volgende dag, werd er gelijk even naar gekeken. 20 minuten later stond ik met gerepareerde fiets alweer buiten. Top service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat de kwaliteit wel OK zal zijn, maar het bereik vind ik minder goed.
Er zijn wel wat schroefjes die op 5Nm moeten, en dan is deze te zwaar.
Voor die kleinere boutjes en schroefjes heb ik de BBB BTL-73.
Die ik nu wil aanschaffen is voornamelijk voor de cassette en de Bosch sluitring.

[quote]DeSluis schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Deze kan van 3 nm tot en met 25 nm:

https://www.amazon.nl/ATs...afepro%2Caps%2C113&sr=8-1

En dan bestel je er gelijk dit bithoudertje bij:

https://www.amazon.nl/Con.../dp/B001BASLZE/ref=sr_1_2?
Dan kan je zelf alle bitjes gebruiken die je maar wil.
[/quote]
Dat bereik is niet voldoende. Goede doppen en bitjes heb ik in alle soorten en maten. ;)

dennisfr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:52:

[...]

Andere fietsenmaker zoeken? Ik belde afgelopen week omdat mijn remblokjes achter compleet op waren en ik mocht de fiets dezelfde avond langsbrengen, zodat ze er de volgende dag even nieuwe op konden zetten.
Ik was er om 17:30 en ipv de volgende dag, werd er gelijk even naar gekeken. 20 minuten later stond ik met gerepareerde fiets alweer buiten. Top service!
Remblokjes is idd iets van 10 of 15 minuten werk en noodzakelijk. Onderhoud is te plannen en duurt wat langer. Ik ben bij 3 in de buurt geweest. Bij 2 was het 5 tot 6 wkn wachttijd en die ander doet alleen nog onderhoud aan fietsen die daar gekocht zijn. Mijn fietsenmaker is verhuisd en een Cube-store geworden, met haal en breng service, maar dat is me te ver weg en die man is nogal eigenwijs. ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Peatsmoke op 04-05-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Als je toch een zware torque sleutel wil voor je bracket is een beamtype prima. Die zijn niet zo duur en hoef je niet te calibreren. Voor keliner werk is een beamtype toch wel erg onhandig (je kan niet overal makkelijk bij)

En hoewel er ongetwijfeld veel goede merken zijn is Parktool toch wel erg fijn gereedschap. En fijn gereedschap gaat zo lang mee en levert zoveel gemak op... ik heb een draadtangetje van 40 gulden en dat ding is ondanks dat ik het zelden gebruik nog steeds één van mijn beste aankopen ooit. Nooit rafels, gewoon KNIP. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 04-05-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Peatsmoke schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:39:
Remblokjes is idd iets van 10 of 15 minuten werk en noodzakelijk. Onderhoud is te plannen en duurt wat langer. Ik ben bij 3 in de buurt geweest. Bij 2 was het 5 tot 6 wkn wachttijd en die ander doet alleen nog onderhoud aan fietsen die daar gekocht zijn.
Gillend personeelstekort... ik maak me echt zorgen over heel veel sectoren in de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
*dubbelop*

[ Voor 97% gewijzigd door roffeltjes op 04-05-2024 13:22 . Reden: Dubbelop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:02
Ik lees ook altijd dat voor onderdelen die rond de 40Nm zitten, je deze eigenlijk zo hard moet aandraaien als je kan. Je merkt ook dat als je een cassette, freehub etc los maakt deze enorm vast kunnen zitten. Vaak zijn dit ook onderdelen waar ik zelf de tools waar het handvat rechtstreeks aanhang beter vind werken (ik werk alleen aan mijn MTB wel). Ik heb veel van deze specifieke tools van Pro (eigenlijk Shimano), die zijn meestal goedkoper dan Park Tool. Het kan ook nuttig zijn om eens in het MTB of race fietsen topic te zoeken, daar is zelf sleutelen aan je fiets gebruikelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Recent is een Shimano Steps SC-E6010 display kapot gegaan. Ik heb via marktplaats een tweedehands op de kop getikt, maar die doet het niet volledig:
- Backlight gaat aan als ik de aan/uit knop lang inhoud en weer uit als ik die nog een keer lang inhoud.
- Ik kan de verlichting er mee aan/uit zetten
- Er komt verder geen informatie op het scherm te staan.

Ik heb gelezen dat niet ieder scherm op iedere fiets werkt. Maar ik vraag mij hier af:
1. Zijn dit dan inderdaad de kermerken van zo'n incompatible scherm?
1a. Zo ja, is dit te verhelpen met een software update?
1b..Zo niet, kan dit betekenen dat het vervangende schermpje kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Mr_Big schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:46:
....Shimano Steps SC-E6010 display.... een tweedehands op de kop getikt, maar die doet het niet volledig:
.....
Een display is onlosmakelijk verbonden aan de motorcontroller. Meestal is dat (motor) merk gebonden.
Als het 2e hands display voor een SC-E6010 motor controller bestemd was zou het moeten werken.
Software van de display en/of motor controller maakt wel verschil mbt de ondersteunde functies die het display kan laten zien. Dus het display zou op zijn minst gedeeltelijk moeten werken.
Aangezien het scherm in zijn geheel niet werkt, betreft dit mi idd een incompatible of defect scherm.

Als het scherm wel voor een SC-E6010 bestemd was kijk dan eens of er verschillende versies van bestaan.
Als nl het communicatieprotocol van de controller is gewijzigd dan kan het display ook incompatible zijn.
(voor zover ik kan zien wordt enkel gesproken over gen.1 en gen.2)

(voorbeeld:
Bafang is van Uart overgestapt op Canbus, maar de displays zijn nog steeds "hetzelfde"
Echter zal een Canbus nimmer kunnen communiceren met Uart en viceversa.
)

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 05-05-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Als het display wel bij het type motor hoort. Zou een software update nog kunnen helpen. Hiervoor moet je denk ik wel een dealer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit is het display dat bij die motor hoort en vervangt een zelfde type.
Ik ga wel eens langs bij de lokale dealer om te vragen of een software update kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
LEDfan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:38:
Ik lees ook altijd dat voor onderdelen die rond de 40Nm zitten, je deze eigenlijk zo hard moet aandraaien als je kan. Je merkt ook dat als je een cassette, freehub etc los maakt deze enorm vast kunnen zitten. Vaak zijn dit ook onderdelen waar ik zelf de tools waar het handvat rechtstreeks aanhang beter vind werken (ik werk alleen aan mijn MTB wel). Ik heb veel van deze specifieke tools van Pro (eigenlijk Shimano), die zijn meestal goedkoper dan Park Tool. Het kan ook nuttig zijn om eens in het MTB of race fietsen topic te zoeken, daar is zelf sleutelen aan je fiets gebruikelijker.
Zo vast als je kan, is bij de ene persoon 30 Nm en bij de ander een kapotte schroefdraad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
LEDfan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:38:
Met een achtergrond in quality krijg ik rillingen bij je statement over 'zo hard als je kan'. Zeg dat in een productieomgeving, en je krijgt gegarandeerd problemen.

Welke sleutel ga je nemen, eentje met ene hefboom van 20cm of 60cm. En dinsdagmorgen wordt er harder gedraaid dan op vrijdagmiddag....

Sommige mensen hebben te veel kracht en draaien dan alles kapot. Er zijn er ook die niet begrijpen dat je niet nog 30° moet door draaien als de momentsleutel al geklikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMido
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 17:07
Wij hebben en Vogue Carry 3 bakfiets met Bafang M400 motor. Deze heeft het drie jaar goed gedaan. Alleen valt de ondersteuning nu steeds weg.

Tijdens het fietsen geeft de display eerst netjes de snelheid aan en dan springt hij naar 0km/u en daarna volgt de foutcode 21. Op dat moment valt ook de ondersteuning weg. Soms springt hij na een paar seconden weer terug naar de snelheid maar meestal blijft de code 21 in beeld.

De handleiding geeft bij foutcode 21 aan dat er een fout is met de speedsensor.

Het volgende heb ik tot nu toe geprobeerd:
  • Ik heb de positie van de magneet ten opzicht van de sensor gecontroleerd. Zoals staat beschreven in de handleiding.
  • Ik heb de afstand tussen de magneet en de sensor verkleint en vergroot.
  • Ik heb een andere magneet geprobeerd van een andere fiets.
  • Ik heb de aansluiting tussen de controller en de kabel van de sensor gecontroleerd op vuil en of de aansluiting goed vast zit.
  • - Ik heb de gehele sensor met kabel vervangen door een nieuwe(https://www.fietsunie.nl/bafang-speedsensor-4-polig-canbus)
Maar de fout 21 blijft terugkomen. Soms doet hij het even goed maar daarna keert de foutcode weer terug. Het maakt niet uit of ik snel of langzaam fiets. Bij zowel belast als onbelast komt de foutcode.

Kan de fout in de controller zitten? Deze zijn best prijzig en misschien zit de fout niet daar.

Hebben jullie nog andere mogelijke oplossingen? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 21:28

B64

MasterMido schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:18:
Wij hebben en Vogue Carry 3 bakfiets met Bafang M400 motor. Deze heeft het drie jaar goed gedaan. Alleen valt de ondersteuning nu steeds weg.

Tijdens het fietsen geeft de display eerst netjes de snelheid aan en dan springt hij naar 0km/u en daarna volgt de foutcode 21. Op dat moment valt ook de ondersteuning weg. Soms springt hij na een paar seconden weer terug naar de snelheid maar meestal blijft de code 21 in beeld.

De handleiding geeft bij foutcode 21 aan dat er een fout is met de speedsensor.

Het volgende heb ik tot nu toe geprobeerd:
  • Ik heb de positie van de magneet ten opzicht van de sensor gecontroleerd. Zoals staat beschreven in de handleiding.
  • Ik heb de afstand tussen de magneet en de sensor verkleint en vergroot.
  • Ik heb een andere magneet geprobeerd van een andere fiets.
  • Ik heb de aansluiting tussen de controller en de kabel van de sensor gecontroleerd op vuil en of de aansluiting goed vast zit.
  • - Ik heb de gehele sensor met kabel vervangen door een nieuwe(https://www.fietsunie.nl/bafang-speedsensor-4-polig-canbus)
Maar de fout 21 blijft terugkomen. Soms doet hij het even goed maar daarna keert de foutcode weer terug. Het maakt niet uit of ik snel of langzaam fiets. Bij zowel belast als onbelast komt de foutcode.

Kan de fout in de controller zitten? Deze zijn best prijzig en misschien zit de fout niet daar.

Hebben jullie nog andere mogelijke oplossingen? Dank alvast!
Je zou 'm bij een fietsenmaker kunnen laten uitlezen, wellicht dat daar nog wat anders uit op te maken valt. Maar als alle andere onderdelen al zijn vervangen, dan lijkt het probleem toch in de controller te zitten. Kan ook een los contactje zijn natuurlijk... Het feit dat de fiets aanvankelijk wel de juiste snelheid aangeeft, is voor mij in ieder geval een indicatie dat de speedsensor wel gezoon z'n werk doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We hebben inmiddels de Specialized Como SL 4.0 binnen gekregen en de fiets is echt kwalitatief dik in orde. De materialen die zijn gebruikt zijn van degelijke kwaliteit en de fiets ziet er netjes uit.

Een eerste tochtje (stiekem met de iPhone in de hand om de snelheid te bekijken) leerde dat ik 22 km/u ging. Kan me dat heel slecht voorstellen, dus nog even met een andere snelheidsmeter er bij testen. Verder fietst 'ie goed en merk je net als bij andere e-bikes de ondersteuning tijdens het wegfietsen. Maar niet zo erg dat je vooruit vliegt, ik vind dat prettiger. De weerstand bij 25 km/u voel ik niet zo zeer en heb het gevoel dat ik op eigen kracht harder kan, terwijl andere e-bikes als een muur voelen.

Morgen maar even kijken hoe en waar ik een AXA-slot kan plaatsen en of de bak aan de voorkant er af kan en de verlichting ergens aan bevestigd kan worden. Voor het geld een goede en mooie fiets.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
THE_BASE schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:21:
We hebben inmiddels de Specialized Como SL 4.0 binnen gekregen en de fiets is echt kwalitatief dik in orde. De materialen die zijn gebruikt zijn van degelijke kwaliteit en de fiets ziet er netjes uit.

Een eerste tochtje (stiekem met de iPhone in de hand om de snelheid te bekijken) leerde dat ik 22 km/u ging. Kan me dat heel slecht voorstellen, dus nog even met een andere snelheidsmeter er bij testen. Verder fietst 'ie goed en merk je net als bij andere e-bikes de ondersteuning tijdens het wegfietsen. Maar niet zo erg dat je vooruit vliegt, ik vind dat prettiger. De weerstand bij 25 km/u voel ik niet zo zeer en heb het gevoel dat ik op eigen kracht harder kan, terwijl andere e-bikes als een muur voelen.

Morgen maar even kijken hoe en waar ik een AXA-slot kan plaatsen en of de bak aan de voorkant er af kan en de verlichting ergens aan bevestigd kan worden. Voor het geld een goede en mooie fiets.
Gefeliciteerd. Ik vind het echt een bizarre aanbieding. Als fietsenwinkel kan ik dit niet uitleggen. Als consument zou ik hem ook kopen.

Je hebt volgens mij een boutje midden door je voorvork. Boven de band. Als dat klopt past elke universele lamphaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:03:
[...]

Gefeliciteerd. Ik vind het echt een bizarre aanbieding. Als fietsenwinkel kan ik dit niet uitleggen. Als consument zou ik hem ook kopen.

Je hebt volgens mij een boutje midden door je voorvork. Boven de band. Als dat klopt past elke universele lamphaak.
Ah, bedankt voor je tip!

Ik gun het elke fietsenmaker en vervelend dat er geen compensatie is voor het prijsverschil richting retailers.

Nu alleen nog een klein probleem dat mijn wederhelft de remmen heel erg moet aantrekken om te remmen, terwijl mijn fiets vrij strak staat en ik maar een klein stukje hoef te trekken aan de remmen. Is dat nog iets wat ik zelf kan stellen of moet ik dan langs een Specialized Retailer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
THE_BASE schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Ah, bedankt voor je tip!

Ik gun het elke fietsenmaker en vervelend dat er geen compensatie is voor het prijsverschil richting retailers.

Nu alleen nog een klein probleem dat mijn wederhelft de remmen heel erg moet aantrekken om te remmen, terwijl mijn fiets vrij strak staat en ik maar een klein stukje hoef te trekken aan de remmen. Is dat nog iets wat ik zelf kan stellen of moet ik dan langs een Specialized Retailer?
Remmen ontluchten. Terug naar wie hem afgeleverd heeft. Die had het moeten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Remmen ontluchten. Terug naar wie hem afgeleverd heeft. Die had het moeten voelen.
Ik snap je antwoord. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:35:
Afgelopen dinsdag kon ik m'n Gazelle Ultimate C380 (2024) H61 ophalen bij Fietsvoordeelshop. Na Cowboy en Veloretti was het toch wel fijn dat ik m'n ebike dit keer volledig afgemonteerd en nagekeken kon ophalen bij een fysieke winkel :) Geen wielen/stuur/trappers monteren, remklauwen centreren of erachter komen dat een remschijf krom is of de motor kaduk uit de doos komt.

Na nog een kort testritje tevreden afgerekend en naar huis gefietst. Prima actieve zithouding en hij fietst echt subliem! De 75nm BES3 Bosch motor is opvallend stil.. de Stella Morena met non-smart 85nm Bosch maakte echt flink lawaai tijdens de testrit. De enige nadelen die ik met moeite kan noemen zijn het gebrek aan verende zadelpen en de kabels voorop bij het stuur, die zouden iets mooier afgewerkt kunnen worden. Maar hij fietst echt heerlijk, het voelt aan als een stabiele tank met flink veel power.

Aanvankelijk had ik de 500 Wh accu gekozen, maar begon vandaag toch weer te twijfelen.. dus ik heb de winkel gebeld en mocht hem nog komen omruilen voor een 625 Wh variant (+€200). Ben sowieso elke keer goed geholpen, dus kudos voor Fietsvoordeelshop Groningen.

[Afbeelding]

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Heel zuur…. Hoe was de fiets vast gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Heel zuur…. Hoe was de fiets vast gemaakt?
Uiteraard op de minst veilige manier op 15 meter afstand van de kroeg waar ik zat.. alleen een ringslot. Natuurlijk zeer naïef omdat dit al 10 jaar goed ging. Lesson learned :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
4k weg is wel heel zuur.

Voor elke nieuwe fiets hier (040) daarom:
• 3 jaar verzekering (meestal ANWB)
• het welbekende Abus Iven 8210 kettingslot
• muurbeugel van Abus voor de woning (voor 'even' buiten laten staan)
• in het centrum vrijwel altijd in de (bewaakte, betaalde) stalling
• indoctrinatie/discipline om altijd vast te zetten met het kettingslot

Gemak is anders maar nodig voor (nieuwe, elektrische) fietsen :/

Bij een van de supermarkten in de buurt verdwijnen fietsen sneller dan de warme broodjes bij de Jumbo bakker ernaast -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 09-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 15:46
Damn :(

Da's ook mijn grote angst, ga morgen een Trek Allant+ ophalen om mee naar het station en/of werk te fietsen. Maar ik durf hem eigenlijk nauwelijks ergens neer te zetten. Ik zat er aan te denken om een "bikefinder" gps tracker aan te schaffen (wordt in het stuur geschroeft), die hebben een verzekering erbij voor als'ie toch gestolen wordt... maar ja.

Vergoed de verzekering alles? Hier in Zweden zit je met iets van 25% eigen risico bij elektrische fietsen :(

[ Voor 0% gewijzigd door durian op 09-05-2024 16:23 . Reden: eigenrisico aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
durian schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:23:
[...]

Vergoed de verzekering alles? Hier in Zweden zit je met iets van 25% eigen risico bij elektrische fietsen :(
Naar aanleiding van deze reactie wilde ik de polis er bijzoeken met het voor mij verrassende antwoord: fietsverzekeringen hadden meestal geen eigen risico (behalve resterende premie) maar nu niet meer.

De polis die ANWB vorig jaar afgaf had geen eigen risico. De verlengpolis die vorige maand is verstuurd (nauwelijks te onderscheiden van de ANWB spam emails) heeft een eigen risico van 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:50
Rukapul schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:13:
[...]

Naar aanleiding van deze reactie wilde ik de polis er bijzoeken met het voor mij verrassende antwoord: fietsverzekeringen hadden meestal geen eigen risico (behalve resterende premie) maar nu niet meer.

De polis die ANWB vorig jaar afgaf had geen eigen risico. De verlengpolis die vorige maand is verstuurd (nauwelijks te onderscheiden van de ANWB spam emails) heeft een eigen risico van 5%.
Begreep dit sowieso nooit echt, want met zulke verzekeringen ga je zelf dan mogelijk ook wat slordig om met de fiets qua beveiliging.
Vrijwel alle ebikes die ik geparkeerd zie staan hebben niet enkel een regulier slot, maar ook nog een kettingslot.
Maar zo'n diefstalverzekering vereist enkel het standaard slot, dat je daarvan beide sleutels hebt, dus waarom zou je dan nog moeilijk doen... en het dus weer makkelijker maakt voor dieven.
Logisch dus dat ze er inmiddels wel een eigen risico op toepassen.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 09-05-2024 18:27 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik kreeg een paar keer een Samsung Smarttag melding vandaag, deze was telkens op wat gekke locaties vlakbij de plek waar m'n fiets was verdwenen. Heb een uur lopen zoeken vanochtend, kon hem nergens vinden. In de middag weer een melding met een locatie achter een aantal huizen op een soort binnenhofje.

Ik ben er weer heen gegaan en moest wat smalle steegjes door. Ineens was de smarttag binnen bereik en kon ik geluid laten afspelen.. en ja hoor, ik hoorde hem! M'n hart klopte in m'n keel. Achter een heg bij een aantal schimmige huisdeuren stond een fietsenrek met daarin mijn ebike :o Er stonden ook wel zo'n 4 scooters in de buurt. Dit was uiteindelijk hemelsbreed zo'n 300 meter van waar m'n fiets was gejat.

Het was echt een goed verborgen plek waar ze wellicht vaker dure scooters/ebikes neerplempen en even een tijdje wachten in de hoop dat ze geen GPS hebben. Zonder Samsung tag had ik m'n fiets echt nóóit gevonden, ik heb rond die locatie zo'n 2 uur gezocht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOUP8s5ysstu60nidA1rsR3tkfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hCVwsjBOYiZhIIf2t1BUn63.jpg?f=fotoalbum_large

Eind goed, al goed.
Ik ga direct even een extra kettingslot bestellen en in verzekeringen duiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JohanNL schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:27:
[...]

Begreep dit sowieso nooit echt, want met zulke verzekeringen ga je zelf dan mogelijk ook wat slordig om met de fiets qua beveiliging.
Vrijwel alle ebikes die ik geparkeerd zie staan hebben niet enkel een regulier slot, maar ook nog een kettingslot.
Maar zo'n diefstalverzekering vereist enkel het standaard slot, dat je daarvan beide sleutels hebt, dus waarom zou je dan nog moeilijk doen... en het dus weer makkelijker maakt voor dieven.
En denk je dat je nog een verzekering krijgt als je 2 keer een gestolen fiets hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
stin00 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:38:
Ik kreeg een paar keer een Samsung Smarttag melding vandaag, deze was telkens op wat gekke locaties vlakbij de plek waar m'n fiets was verdwenen. Heb een uur lopen zoeken vanochtend, kon hem nergens vinden. In de middag weer een melding met een locatie achter een aantal huizen op een soort binnenhofje.

Ik ben er weer heen gegaan en moest wat smalle steegjes door. Ineens was de smarttag binnen bereik en kon ik geluid laten afspelen.. en ja hoor, ik hoorde hem! M'n hart klopte in m'n keel. Achter een heg bij een aantal schimmige huisdeuren stond een fietsenrek met daarin mijn ebike :o Er stonden ook wel zo'n 4 scooters in de buurt. Dit was uiteindelijk hemelsbreed zo'n 300 meter van waar m'n fiets was gejat.

Het was echt een goed verborgen plek waar ze wellicht vaker dure scooters/ebikes neerplempen en even een tijdje wachten in de hoop dat ze geen GPS hebben. Zonder Samsung tag had ik m'n fiets echt nóóit gevonden, ik heb rond die locatie zo'n 2 uur gezocht...

[Afbeelding]

Eind goed, al goed.
Ik ga direct even een extra kettingslot bestellen en in verzekeringen duiken :)
En ik zou de politie ook even informeren.

Heel blij voor jou dat je je fiets terug hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
JohanNL schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:27:
[...]

Je had altijd al een soort van eigen risico doordat je de resterende verzekeringspremie kwijt was, accessoires mogelijk kwijt was, tijdelijk fietsloos was, en gedoe had met aangifte, verzekering en vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:54:
[...]

En denk je dat je nog een verzekering krijgt als je 2 keer een gestolen fiets hebt?
Vreemd genoeg heb ik nog nooit mensen ontmoet die een fietsverzekering is geweigerd na diverse diefstallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rukapul schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Vreemd genoeg heb ik nog nooit mensen ontmoet die een fietsverzekering is geweigerd na diverse diefstallen.
Zeg het niet te luid, want dit zou sommigen op foute ideeen kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
[...]

Afhankelijk van de tijd die er tussen zit wel ja en uiteraard spelen er meer factoren.
Dien je meerdere keren in het jaar een claim in zal het op een gegeven moment wel een keer klaar zijn uiteindelijk, zoiets staat ook in de voorwaarden van dit soort verzekeringen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Rukapul schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Je had altijd al een soort van eigen risico doordat je de resterende verzekeringspremie kwijt was, accessoires mogelijk kwijt was, tijdelijk fietsloos was, en gedoe had met aangifte, verzekering en vervanging.
Er zijn of waren tenminste ook wel verzekeringen die je per maand betaalde en ook stopte op moment van dat je hem zou willen stopzetten of de fiets gestolen zou worden.
Wat betreft de rest toch niet echt iets wat je financieel zou raken over het algemeen.
Het lokt wat mij betreft gewoon uit om zo'n verzekering af te sluiten en de beveiliging niet al te serieus te nemen.
Was het ook niet zo dat in de grote steden de kans op diefstal van je ebike nabij de 90% was? Met zulke percentages is het toch best onverantwoord een ebike aan te schaffen, maar met zo'n verzekering kun je dat risico dan mooi afdekken.
Nu weet ik niet wat de premies daar zijn, wellicht zijn die dan ook wel torenhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb geen verzekering specifiek voor de fiets… mogelijk zit het in mijn inboedelverzekering.

Eigenlijk laat ik mijn fiets zowat nooit onbeheerd achter, en al zeker niet zonder slot, al is het het gewone ringslot met een insteekketting.
Aan een station zou ik mijn fiets nooit laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Zoals een wijze fietsenmaker ooit tegen me zei "of je koopt een goed slot of neemt een dure verzekering".
Heb 3 sloten erop een heel dik kabelslot (art) een vouwslot en het standaard slot. Zet de fiets ook altijd vast aan een object of in een fietsenstalling. Nog nooit gestolen (Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:20
Vaevictis_ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Zoals een wijze fietsenmaker ooit tegen me zei "of je koopt een goed slot of neemt een dure verzekering".
Heb 3 sloten erop een heel dik kabelslot (art) een vouwslot en het standaard slot. Zet de fiets ook altijd vast aan een object of in een fietsenstalling. Nog nooit gestolen (Utrecht).
Dat is dan wel heel extreem, ik heb een ringslot en schakelslot, beide ART2 en niveau 12 en 14 respectievelijk. Zou er niet aan moeten denken nu óók nog een zwaar kettingslot mee te moeten zeulen. Ik heb tot nu toe m'n fiets 1x voor 15 minuten achtergelaten ergens en toen heb ik m'n frame aan een paal gezet. Voor langere tijd zou ik het eigenlijk ook niet helemaal vertrouwen en ook wel een insteekketting moeten hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Tommie12 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:07:
Ik heb geen verzekering specifiek voor de fiets… mogelijk zit het in mijn inboedelverzekering.

Eigenlijk laat ik mijn fiets zowat nooit onbeheerd achter, en al zeker niet zonder slot, al is het het gewone ringslot met een insteekketting.
Aan een station zou ik mijn fiets nooit laten staan.
Hoe zit het bij je inboedelverzekering als hij ergens buiten wordt gestolen?
Dus je gaat lopend naar het station als je er naar toe moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Arjantje72 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Hoe zit het bij je inboedelverzekering als hij ergens buiten wordt gestolen?
Dus je gaat lopend naar het station als je er naar toe moet?
Ik ken de exacte voorwaarden niet, dat moet ik nakijken.
En als ik naar het station ga, dan neem ik de bus of laat me brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Fiets valt niet onder de inboedelverzekering.
Tenzij deze in huis stond (of wellicht een schuur) op eigen grond. Waarbij er braakschade aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:13:
Fiets valt niet onder de inboedelverzekering.
Tenzij deze in huis stond (of wellicht een schuur) op eigen grond. Waarbij er braakschade aanwezig is.
Dat hangt van de polis af. Bij mij zit baggage zelfs in de woningpolis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-08 00:49
In de regel valt een fiets niet onder de inboedelverzekering. Ik ben verzekerd bij Univé waar ik ook een buitenshuisdekking heb, maar valt dus een fiets niet onder. Wel zijn kostbaarheden zoals sieraden, een telefoon, tablet of laptop meeverzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
RicoK schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:19:
In de regel valt een fiets niet onder de inboedelverzekering. Ik ben verzekerd bij Univé waar ik ook een buitenshuisdekking heb, maar valt dus een fiets niet onder. Wel zijn kostbaarheden zoals sieraden, een telefoon, tablet of laptop meeverzekerd.
Vandaar het ook wijs is om je fiets goed te verzekeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26
Gisteren het zoveelste bezoek aan de fietsenmaker met mijn Klever X Comfort. Dit keer de rotatie sensor die op hol geslagen is waardoor de ondersteuning onregelmatig werkt.

Hoewel ik het nog steeds een prachtige fiets vind waar ik met veel plezier op rijd beginnen de problemen mij toch flink te storen.

Zo denkt de fietsenmaker er blijkbaar ook over, want zij hebben deze week besloten geen Klever meer te verkopen noch Klevers, die niet bij hen gekocht zijn, te servicen. Blijkbaar ben ik lang niet de enige Klever eigenaar met issues.

Toch jammer omdat ik een beetje het gevoel heb een kat in de zak te hebben gekocht. De onderhoudskosten voor de fiets lopen snel op en tweedehands krijg je er weinig meer voor.

Kort overzichtje van de issues met de fiets:
- Onwijs piepende remmen
- Spaken van het voorwiel knappen bij te hard remmen. Ondertussen compleet omgespaakt door dikkere spaken
- 5 keer de trapas vervangen omdat die stuk liep
- Controle unit vervangen omdat het batterij percentage niet klopt (probleem niet opgelost overigens. Na elke herstart van de fiets is deze veel te enthousiast over het batterij percentage, dat tijdens het fietsen in één keer met tientallen procenten kan zakken)
- Trapas sensor storing

[ Voor 26% gewijzigd door cheiron op 11-05-2024 09:31 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-08 00:49
jimh307 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:51:
Vandaar het ook wijs is om je fiets goed te verzekeren. :)
Dat kan, maar verzekeren, los van de verplichte verzekeringen, is een afweging van risico, kosten, financiële middelen etc etc, maar voor die krappe 4 euro per maand heb ik mijn fiets verzekerd bij Unive ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
cheiron schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:26:
Gisteren het zoveelste bezoek aan de fietsenmaker met mijn Klever X Comfort. Dit keer de rotatie sensor die op hol geslagen is waardoor de ondersteuning onregelmatig werkt.

Hoewel ik het nog steeds een prachtige fiets vind waar ik met veel plezier op rijd beginnen de problemen mij toch flink te storen.

Zo denkt de fietsenmaker er blijkbaar ook over, want zij hebben deze week besloten geen Klever meer te verkopen noch Klevers, die niet bij hen gekocht zijn, te servicen. Blijkbaar ben ik lang niet de enige Klever eigenaar met issues.

Toch jammer omdat ik een beetje het gevoel heb een kat in de zak te hebben gekocht. De onderhoudskosten voor de fiets lopen snel op en tweedehands krijg je er weinig meer voor.

Kort overzichtje van de issues met de fiets:
- Onwijs piepende remmen
- Spaken van het voorwiel knappen bij te hard remmen. Ondertussen compleet omgespaakt door dikkere spaken
- 5 keer de trapas vervangen omdat die stuk liep
- Controle unit vervangen omdat het batterij percentage niet klopt (probleem niet opgelost overigens. Na elke herstart van de fiets is deze veel te enthousiast over het batterij percentage, dat tijdens het fietsen in één keer met tientallen procenten kan zakken)
- Trapas sensor storing
Dat is idd te veel om toeval te zijn.
Blijkbaar zitten veel speed pedelecs op het randje van betrouwbaarheid. Zouden ze dan doorgaans toch te licht gebouwd zijn voor de snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:41
@cheiron @Tommie12
De x comfort is geen speed pedelec. Maar wat een pech bij elkaar!
Mijn Klever x speed 2021 had ook last van spaakbreuk voor. Deze laten herspaken. Deze spaken worden wel zwaarder belast op een speed pedelec.
Piepende remmen: mijn remmen zijn van magura. Andere schijven en blokken loste dit op. Vind ik niet een Klever ding, komt vaker voor bij andere merken.
Trapas: deze wordt niet zwaarder belast. De motor zit in t achterwiel. Maar 5x vervangen is wel extreem. Geen idee welke trapas er standaard in zit, maar moet prima alternatief voor zijn.

Elektronica: mja, dat is Klever wel aan te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Dat is idd te veel om toeval te zijn.
Blijkbaar zitten veel speed pedelecs op het randje van betrouwbaarheid. Zouden ze dan doorgaans toch te licht gebouwd zijn voor de snelheid?
Daar begin ik ook aan te twijfelen. Bij een speed pedelec komen veel grotere krachten vrij en dit behoeft dus een fiets die erop berekend is, maar dan zijn ze weer veel te duur.

Hou toch eens op met dat bezuinigen op materiaal. Hiermee kunnen de veiligheid en betrouwbaarheid in het geding komen en dit kan nooit de bedoeling zijn, of? De Stromer ziet er wel meer uit als een machine, maar met die fietsen is er ook wel het een en ander aan de hand zoals storingen.

Meest ideaal: terug naar de tekentafel en een model op de markt brengen die echt berekend is op zijn taak, een goede actieradius heeft en weinig pech heeft (ik vrees dat dit een utopie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
jimh307 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:06:
[...]

Daar begin ik ook aan te twijfelen. Bij een speed pedelec komen veel grotere krachten vrij en dit behoeft dus een fiets die erop berekend is, maar dan zijn ze weer veel te duur.

Hou toch eens op met dat bezuinigen op materiaal. Hiermee kunnen de veiligheid en betrouwbaarheid in het geding komen en dit kan nooit de bedoeling zijn, of? De Stromer ziet er wel meer uit als een machine, maar met die fietsen is er ook wel het een en ander aan de hand zoals storingen.

Meest ideaal: terug naar de tekentafel en een model op de markt brengen die echt berekend is op zijn taak, een goede actieradius heeft en weinig pech heeft (ik vrees dat dit een utopie is).
Ik zie het zo:

- Achterwiel: Klever, Strömer, alles met Neodrive (ook VdV en Flyer) betekend écht 45km/u halen maar veel storingen. En altijd derailleur.
- Bosch (steeds minder fabrikanten?) betekend 38-40km/u halen, weinig storingen, wel na 25-35dkm revisie of vervangende motor nodig.
- Panasonic (bijna alleen Flyer) betekend 40-42km/u halen, weinig storingen, en lange levensduur motor.

Slijtdelen gaan veel minder lang mee. En een derailleur is dan wel een nadeel. Een 11tands tandwieltje met 40km/u past niet zo.

Andere delen (wiel, …) hebben ook extra te lijden. Dus het is niet gek dat er een keer een probleem deel naar boven komt. Maar dat moet dan dikker uitgevoerd worden zodat het houdt.

[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 12-05-2024 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Als je bij een derailleur de laatste 3 tandwielen van staal op titanium maken, dan gaan ze heel lang mee.

Het probleem is vaak de prijs. De topmodellen van Stromer gaan ver over de 10.000 heen. Dit vind ik geen prijs voor een fiets. Dit gaat richting autoprijzen. Als je dan de techniek verder gaat verstevigen dan komt dat topmodel misschien terecht op; richting de 20.000 euro en dat gaat niemand betalen voor een fiets. De verzekering is dan ook niet te betalen, maar dat terzijde.

Ik zie een spagaat hier. Voor veel forenzen is een Stromer haast onbetaalbaar en zijn storingen niet onbekend en het verstevigen gaat niet als je de prijs hetzelfde houd, dus dit is een niet te onderschatten probleem.

Als je dan tussen de auto's op de rijbaan moet dan is stand S (zoals bij de topmodellen) niet wenselijk, maar noodzakelijk.

Ik wil absoluut geen rant plaatsen, maar er is zeker nog veel werk aan de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:08:
[...]

Ik zie het zo:

- Achterwiel: Klever, Strömer, alles met Neodrive (ook VdV en Flyer) betekend écht 45km/u halen maar veel storingen. En altijd derailleur.
- Bosch (steeds minder fabrikanten?) betekend 38-40km/u halen, weinig storingen, wel na 25-35dkm revisie of vervangende motor nodig.
- Panasonic (bijna alleen Flyer) betekend 40-42km/u halen, weinig storingen, en lange levensduur motor.

Slijtdelen gaan veel minder lang mee. En een derailleur is dan wel een nadeel. Een 11tands tandwieltje met 40km/u past niet zo.

Andere delen (wiel, …) hebben ook extra te lijden. Dus het is niet gek dat er een keer een probleem deel naar boven komt. Maar dat moet dan dikker uitgevoerd worden zodat het houdt.
Eigenlijk spijtig dat die Bosch motoren niet een tikje meer vermogen kunnen leveren zodat ze ook 45 halen. Dat moet mogelijk zijn met een beperkte redesign zodat ook de levensduur wat langer wordt.
Daar dan een goede riem en naaf bij en de betrouwbaarheid zou in orde moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Eigenlijk spijtig dat die Bosch motoren niet een tikje meer vermogen kunnen leveren zodat ze ook 45 halen. Dat moet mogelijk zijn met een beperkte redesign zodat ook de levensduur wat langer wordt.
Daar dan een goede riem en naaf bij en de betrouwbaarheid zou in orde moeten zijn.
Dan kom je dus zo’n beetje op wat Panasonic heeft. Net ietsje sterker, langere levensduur. Je kunt 45km/u halen en kruissnelheid ligt ook wel op 40km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Foxhill schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:08:
[...]

Ik zie het zo:

Achterwielmotor is prima te combineren met riem en pinion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
kjiratsiekoedel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Pinion is top, maar €€€€
En blijkbaar zijn die achterwielmotoren nog net niet top wat betrouwbaarheid betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb gisteren even een lijst gemaakt van de slijtdelen op mijn Batavus Finez e-go sport 2021. (Bosch BDU350 )

* Shimano Deore 10 speed derailleur (type onbekend)
* Shimano Deore CS-HG500-10 (11t - 32t) cassette
* KMC (Bosch gen 3) 38t voortandwiel (offset onbekend)
* KMC X10 (120 schakels) ketting
* Tektro 160 - 46 remschijf voor
* Ongemerkte 160mm remschijf achter
* Ongemerkte remblokjes voor en achter
* Ongemerkte remklauwen en hevels

De fiets heeft er nu 5000km opzitten. En de 3 hogere versnellingen, beginnen nu wat meer geluid te produceren. Het ketting is wat uitgerekt, geoxideerd en los. Het voortandwiel heeft duidelijke slijtsporen, De derailleurwielen zijn wat versleten. En de remmen piepen en kraken na elke regenbui weer, ondanks regelmatig ontvetten en licht opschuren. De blokjes achter hebben nog 2,5mm voering en de blokjes voor nog 3,5mm. De remschijven zelf, vertonen weinig tot geen slijtage. Remkracht is bijna niet aanwezig.

Ik wil dus wat "groot" onderhoud gaan doen.

Bij het voortandwiel, lijk ik vast te zitten aan een KMC 38T, een standaard tandwiel voor de Bosch gen 3 motoren. Ik zie eigenlijk ook geen andere modellen.

De cassette: De CS-HG500-10 is er in verschillende vertandingen. Ik heb dus momenteel de 11-32.
Alleen gebruik ik de bovenste 4 kransen nooit(alleen om de derailleur af te stellen). Dus ik zit er aan te denken om een 11-25 te nemen om de versnellingen wat dichterbij elkaar te krijgen. Ik fiets ook veel met harde tegenwind, en soms wou ik dat er nog net een verzet tussenin zat.

Kan ik deze cassettes gewoon straffeloos uitwisselen? Neem ik weer hetzelfde type, of zijn er types die bv. slijtvaster zijn die ik ook kan monteren?

Het ketting: Mijn fiets is geleverd met een KMC X10 ketting. Een vrij standaard ketting naar mijn weten. Maar tijdens onderzoek kwam ik ook E10 kettingen tegen die specifiek voor ebikes zijn ontworpen.

Is de E10 dan niet de betere optie om nu te gaan monteren?

De remmen: De remmen zijn al vanaf het begin een puntje. De remmen hebben totaal geen stopping power, remdruk is er echter genoeg. Ook piepen en kraken ze ontzettend. Ook eigenlijk vanaf het begin.
Nadat ik ze heb schoongemaakt, zijn ze weer even stil, remmen ze ook weer wat beter, maar na de eerste de beste regenbui, is het weer mis. Bij het schoonmaken demonteer ik de blokjes, ontvet ze met remreiniger, even de randen borstelen met een messing borsteltje, even een schuurpapiertje over de voering en de remschijf zodat de donkere aanslag weer weg is.
Het enige merk dat ik heb kunnen vinden, staat op de voorste remschijf. Tektro 160-46. Voor de rest is alles ongemerkt, wat mij doet vermoeden dat Batavus hier wat besparingen heeft gezocht.

De blokjes hebben de volgende vorm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huZMaLRSdfgrJXTA0c5Y6qV0rHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHJ3mwTZdD9BeGKUBuz31JyY.jpg?f=fotoalbum_large

mijn blokjes zijn 30mm lang, 20mm hoog(35mm incl ooglipje) en 1,5mm dik(excl voering)
De voering van de achterste blokjes is nog 2,5mm en aan de voorkant nog 3,5mm.
Wat ik heb kunnen vinden zijn hele goedkope blokjes, kennelijk wel geproduceerd door Tektro, maar gemaakt specifiek voor "Deore branded" fietsen. En niet gemerkt als zijnde Tektro.

Is dit een standaard afmeting remblok? Is er dan misschien een beter resultaat te behalen met andere/betere blokken? Mijn remschijven zijn overigens van staal.

Derailleur: Ik wil de wieltjes van de derailleur ook graag vervangen. Maar wederom, naast het merkje "Shimano Deore", kan ik niks vinden over het type 10 speed derailleur dat er gemonteerd is. Mijn kunststof wielen zijn 42mm in diameter, 8mm dik en hebben elk 11 tanden. Het enige verschil tussen beide is, dat het bovenste wiel een extra stalen bus ingeperst heeft. Beide wielen hebben een losse stalen lagerbus met 2 losse stalen ringen aan de zijkant.

Maakt het voor de wielen nog uit wat ik hier monteer, behalve dat ze 11 tanden hebben?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
kendo schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:04:
Ik heb gisteren even een lijst gemaakt van de slijtdelen op mijn Batavus Finez e-go sport 2021. (Bosch BDU350 )

De fiets heeft er nu 5000km opzitten. En de 3 hogere versnellingen, beginnen nu wat meer geluid te produceren. Het ketting is wat uitgerekt, geoxideerd en los. Het voortandwiel heeft duidelijke slijtsporen, De derailleurwielen zijn wat versleten. En de remmen piepen en kraken na elke regenbui weer, ondanks regelmatig ontvetten en licht opschuren. De blokjes achter hebben nog 2,5mm voering en de blokjes voor nog 3,5mm. De remschijven zelf, vertonen weinig tot geen slijtage. Remkracht is bijna niet aanwezig.

Bij het voortandwiel, lijk ik vast te zitten aan een KMC 38T, een standaard tandwiel voor de Bosch gen 3 motoren. Ik zie eigenlijk ook geen andere modellen.

De cassette: De CS-HG500-10 is er in verschillende vertandingen. Ik heb dus momenteel de 11-32.
Alleen gebruik ik de bovenste 4 kransen nooit(alleen om de derailleur af te stellen). Dus ik zit er aan te denken om een 11-25 te nemen om de versnellingen wat dichterbij elkaar te krijgen. Ik fiets ook veel met harde tegenwind, en soms wou ik dat er nog net een verzet tussenin zat.

Kan ik deze cassettes gewoon straffeloos uitwisselen? Neem ik weer hetzelfde type, of zijn er types die bv. slijtvaster zijn die ik ook kan monteren?

Het ketting: Mijn fiets is geleverd met een KMC X10 ketting. Een vrij standaard ketting naar mijn weten. Maar tijdens onderzoek kwam ik ook E10 kettingen tegen die specifiek voor ebikes zijn ontworpen.

De remmen: De remmen zijn al vanaf het begin een puntje. De remmen hebben totaal geen stopping power, remdruk is er echter genoeg. Ook piepen en kraken ze ontzettend. Ook eigenlijk vanaf het begin.
Nadat ik ze heb schoongemaakt, zijn ze weer even stil, remmen ze ook weer wat beter, maar na de eerste de beste regenbui, is het weer mis. Bij het schoonmaken demonteer ik de blokjes, ontvet ze met remreiniger, even de randen borstelen met een messing borsteltje, even een schuurpapiertje over de voering en de remschijf zodat de donkere aanslag weer weg is.
Het enige merk dat ik heb kunnen vinden, staat op de voorste remschijf. Tektro 160-46. Voor de rest is alles ongemerkt, wat mij doet vermoeden dat Batavus hier wat besparingen heeft gezocht.

[Afbeelding]

mijn blokjes zijn 30mm lang, 20mm hoog(35mm incl ooglipje) en 1,5mm dik(excl voering)
Wat ik heb kunnen vinden zijn hele goedkope blokjes, kennelijk wel geproduceerd door Tektro, maar gemaakt specifiek voor "Deore branded" fietsen. En niet gemerkt als zijnde Tektro.

Is dit een standaard afmeting remblok? Is er dan misschien een beter resultaat te behalen met andere/betere blokken? Mijn remschijven zijn overigens van staal.

Derailleur: Ik wil de wieltjes van de derailleur ook graag vervangen. Maar wederom, naast het merkje "Shimano Deore", kan ik niks vinden over het type 10 speed derailleur dat er gemonteerd is. Mijn kunststof wielen zijn 42mm in diameter, 8mm dik en hebben elk 11 tanden. Het enige verschil tussen beide is, dat het bovenste wiel een extra stalen bus ingeperst heeft. Beide wielen hebben een losse stalen lagerbus met 2 losse stalen ringen aan de zijkant.

Maakt het voor de wielen nog uit wat ik hier monteer, behalve dat ze 11 tanden hebben?
Goede vragen en goed voorwerk.

Voorblad is er ook wel van bijvoorbeeld Miranda (Portugese fabrikant, OEM voor bepaalde Bosch delen zoals crancks). KMC of Miranda zijn prima keuzes en je gaat geen verschil merken.

Als er niet veel slijtage is kan een groot (zoals deze) voorblad soms wel twee rondjes mee, dus 2x cassette. Bij zichtbare slijtage niet doen. Dat moet je ook met de kleine Bosch aandrijftandwielen (t/m 24 tands ofzo) niet doen.

Je kunt voor de cassette gerust een maatje kleiner gaan. Duurdere groepen van Shimano zouden iets langer mee kunnen gaan, maar dat weegt niet op tegen de kosten. Origineel Shimano geeft iets meer zekerheid op goede levensduur en lekker lopen. Dus de HG500 kwaliteit met 25-11 tanden die je voorstelt is een prima keuze.

KMC X10 en KMC E10 zijn beide erg goed. Soms is een van beide slecht verkrijgbaar. Verbaasd me dat ze met de besparingen op onderdelen wél origineel KMC gepakt hebben. We zijn vervangingsmerken met gelijke kwaliteit. Maar als je niet precies weet wat je doet is KMC het go-to merk.

Remblokken moet je iets anders gaan doen. De remmen die je hebt zijn waardeloos. Slechte besparing van Accell. Je kunt ze helemaal wisselen voor een setje Shimano MT400 ofzo. En anders in ieder geval zachtere remblokken monteren. Die gaan minder snel piepen. De vorm die hebt is het meest gangbaar. Dus je kunt zo een setje Elvedes 6854 in blauw (blauw = zacht) pakken. Hopelijk helpt het.

Derailleurwieltjes verbaasd me dat ze al op zijn. Pak eenieder welk setje met hetzelfde aantal tanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
kjiratsiekoedel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Dan heb je een heule dure fiets met een motor die storingsgevoelig is. Bij welke high speed achterwielmotor is zowel motor als aansturing (bijbehorende display + controller) nou écht betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@kendo

Wat je remmen betreft zijn er nog wel wat mogelijkheden.

Je kan bv beginnen met grotere schijven en je remklauwen op afstandshouders monteren. Een schijf die 10% groter is levert direct 10% meer remkracht op.
Je kan dit makkelijk doen als eerste stap, en het is ook niet duur.

Valt het dan nog tegen, dan kan je echt de set vervangen. Met wat geluk kan je de leidingen laten zitten, alles ombouwen, en dan bleeden. De MT400 is zowieso een stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Goede vragen en goed voorwerk.

Voorblad is er ook wel van bijvoorbeeld Miranda (Portugese fabrikant, OEM voor bepaalde Bosch delen zoals crancks). KMC of Miranda zijn prima keuzes en je gaat geen verschil merken.

Als er niet veel slijtage is kan een groot (zoals deze) voorblad soms wel twee rondjes mee, dus 2x cassette. Bij zichtbare slijtage niet doen. Dat moet je ook met de kleine Bosch aandrijftandwielen (t/m 24 tands ofzo) niet doen.

Je kunt voor de cassette gerust een maatje kleiner gaan. Duurdere groepen van Shimano zouden iets langer mee kunnen gaan, maar dat weegt niet op tegen de kosten. Origineel Shimano geeft iets meer zekerheid op goede levensduur en lekker lopen. Dus de HG500 kwaliteit met 25-11 tanden die je voorstelt is een prima keuze.

KMC X10 en KMC E10 zijn beide erg goed. Soms is een van beide slecht verkrijgbaar. Verbaasd me dat ze met de besparingen op onderdelen wél origineel KMC gepakt hebben. We zijn vervangingsmerken met gelijke kwaliteit. Maar als je niet precies weet wat je doet is KMC het go-to merk.

Remblokken moet je iets anders gaan doen. De remmen die je hebt zijn waardeloos. Slechte besparing van Accell. Je kunt ze helemaal wisselen voor een setje Shimano MT400 ofzo. En anders in ieder geval zachtere remblokken monteren. Die gaan minder snel piepen. De vorm die hebt is het meest gangbaar. Dus je kunt zo een setje Elvedes 6854 in blauw (blauw = zacht) pakken. Hopelijk helpt het.

Derailleurwieltjes verbaasd me dat ze al op zijn. Pak eenieder welk setje met hetzelfde aantal tanden.
Bedankt voor je reactie!

Op het voorblad zijn duidelijke slijtsporen zichtbaar, dus dan ga ik die meteen maar mee vervangen. Zover ik kan zien, is de KMC 38t, goed verkrijgbaar en niet duur. Het gereedschap heb ik, dus die linkse moer/ring is het probleem ook niet.

Mooi dat de cassettes uitwisselbaar zijn, dan ga ik nu voor de 11-25. Misschien levert het een iets beter verloop op.

Ik ga iig even kijken of de KMC E10 leverbaar is. Ik verbaasde me er eigenlijk over dat er een X10 was gemonteerd. Maar als deze ook erg goed is, dan begrijp ik de keuze van Accell ook wel, de X10 is zo te zien, een stukje goedkoper.

Remmen zijn idd erg slecht. Gisteren heb ik alles weer schoongemaakt. En net, na een ritje van 25km, kraakt de achterrem alweer. De eerste km's was het goed.
Ik ga dan eerst eens wat zachtere blokjes monteren. Helpt dit niet, dan ga ik even met mijn fietsenmaker overleggen of er een ombouw naar shimano mogelijk is. Ik heb zelf niet het gereedschap om hydraulische fietsremmen te vullen/bleeden. Dus daarvoor ben ik vooralsnog afhankelijk van de fietsenmaker.

De derailleurwieltjes vervang ik het liefst meteen mee. De tanden worden zichtbaar stomper en de lagerbusjes en ringen beginnen te roesten.
Tommie12 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:46:
@kendo

Wat je remmen betreft zijn er nog wel wat mogelijkheden.

Je kan bv beginnen met grotere schijven en je remklauwen op afstandshouders monteren. Een schijf die 10% groter is levert direct 10% meer remkracht op.
Je kan dit makkelijk doen als eerste stap, en het is ook niet duur.

Valt het dan nog tegen, dan kan je echt de set vervangen. Met wat geluk kan je de leidingen laten zitten, alles ombouwen, en dan bleeden. De MT400 is zowieso een stap vooruit.
Daar kan ik idd ook nog eens naar kijken voor wanneer andere blokjes ook niks uithalen.

Zo te lezen is een ombouw uiteindelijk toch wel de betere keus.

[ Voor 11% gewijzigd door kendo op 12-05-2024 15:59 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06-2024
Eerst even dit: ik had een hekel aan fietsen (zweten, zere kont, altijd tegenwind etc).

Gisteren heb ik voor het eerst proefgereden op een Tenways cgo 600 pro. En dat was echt leuk fietsen. De ondersteuning voelt heerlijk aan. Daar zie ik mezelf wel een stuk op fietsen. Daarna met een fiets met middenmoter gereden. Die voelde heel onrustig aan, vooral tegen de 25km/u. Het inhouden kon ik duidelijk voelen, irritant.

Mijn vraag is of dit aan de middenmotor ligt of aan het type sensor (kracht vs beweging)? Die fietsverkoper kon weinig zinnigs zeggen hierover. Die stond er alleen om de winkelruimte te vullen, heel vriendelijk, dat wel. Als het niet op het kaartje stond, kon hij geen antwoord geven.

Verder ben ik benieuwd naar jullie aanbevelingen. De Tenways vond ik heel prettig fietsen, maar teveel voorover zitten.

Zijn er fietsen met een vergelijkbaar rijgevoel waarbij ik rechtop zit? Of zou het stuur eenvoudig aan te passen zijn?
Ik ben 193cm lang, ga de fiets voor plezierritjes (max 2 uur) gebruiken. Prijsklasse tussen €1500 en €2500. De fiets moet een ballenbuis hebben (ja ik heb alle Bright aflevering al gezien).
Zithouding en gevoel van ondersteuning is het belangrijkst. Daarnaast zou het fijn zijn dat ik de fiets kan laten repareren bij mij in het dorp na garantieperiode.

Fietsen die ik mooi vind:
Comate ct cruiser
Imove president
Cortina e-blau
Tenways cgo 600 pro
Lekker amsterdam urban / gt
Popal arc 1
Bsp quantum n7 pro
Bsp musacortina e-mozzo
Le velo tours
Moevs first one rock

Welke vallen af qua zithouding en/of rijgevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
matvkeulen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:41:
Eerst even dit: ik had een hekel aan fietsen (zweten, zere kont, altijd tegenwind etc).

Gisteren heb ik voor het eerst proefgereden op een Tenways cgo 600 pro. En dat was echt leuk fietsen. De ondersteuning voelt heerlijk aan. Daar zie ik mezelf wel een stuk op fietsen. Daarna met een fiets met middenmoter gereden. Die voelde heel onrustig aan, vooral tegen de 25km/u. Het inhouden kon ik duidelijk voelen, irritant.

Mijn vraag is of dit aan de middenmotor ligt of aan het type sensor (kracht vs beweging)? Die fietsverkoper kon weinig zinnigs zeggen hierover. Die stond er alleen om de winkelruimte te vullen, heel vriendelijk, dat wel. Als het niet op het kaartje stond, kon hij geen antwoord geven.

Verder ben ik benieuwd naar jullie aanbevelingen. De Tenways vond ik heel prettig fietsen, maar teveel voorover zitten.

Zijn er fietsen met een vergelijkbaar rijgevoel waarbij ik rechtop zit? Of zou het stuur eenvoudig aan te passen zijn?
Ik ben 193cm lang, ga de fiets voor plezierritjes (max 2 uur) gebruiken. Prijsklasse tussen €1500 en €2500. De fiets moet een ballenbuis hebben (ja ik heb alle Bright aflevering al gezien).
Zithouding en gevoel van ondersteuning is het belangrijkst. Daarnaast zou het fijn zijn dat ik de fiets kan laten repareren bij mij in het dorp na garantieperiode.

Fietsen die ik mooi vind:
Comate ct cruiser
Imove president
Cortina e-blau
Tenways cgo 600 pro
Lekker amsterdam urban / gt
Popal arc 1
Bsp quantum n7 pro
Bsp musacortina e-mozzo
Le velo tours
Moevs first one rock

Welke vallen af qua zithouding en/of rijgevoel?
Onrustig gevoel: wrsch type sensor waar motor meest naar kijkt. Probeer eens een Bosch smart motor ter vergelijking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
kendo schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:04:

[Afbeelding]

Remmen:
Sommige remmen zijn prut. Maar er zijn zeker wel dingen mogelijk. Soms zijn alle upgrades bij elkaar duurder dan nieuwe set. Maar wat je kan doen:
-start iig met remmen opnieuw bleeden. Soms zit t systeem toch niet vol genoeg/luchtbel erin
-andere schijven: zwevende schijven. Ben zelf fan van Shimano icetech (centerlock) of rt75 (6 gaats)
-andere remblokken. Kan prima van aliexpress. Je hebt heel standaard blokken. Neem eens ceramic.
-grotere schijven. Moet dan wel adapter op. Van 160 naar 180mm is al prettige upgrade. Voor 203mm helemaal leuk. Moet wel passen
-kabels vervangen voor staalflex (gevlochten staal, zet niet uit waardoor alle remkracht naar de zuigers gaat). Zoek maar op jagwire

Ik heb eens alle bovenstaande mods gedaan voor mijn matig remmende magura mt4 remmen. Die werken nu fantastisch op 1 vinger. Of de kosten in verhouding staan... Moah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matvkeulen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06-2024
kjiratsiekoedel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:12:
[...]

Onrustig gevoel: wrsch type sensor waar motor meest naar kijkt. Probeer eens een Bosch smart motor yet vergelijking
Ik herken het van de Stella van mijn schoonouders. Niet zo erg maar vooral tegen de max fietst het vervelend. Zal de bosch eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
kjiratsiekoedel schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Remmen:
Sommige remmen zijn prut. Maar er zijn zeker wel dingen mogelijk. Soms zijn alle upgrades bij elkaar duurder dan nieuwe set. Maar wat je kan doen:
-start iig met remmen opnieuw bleeden. Soms zit t systeem toch niet vol genoeg/luchtbel erin
-andere schijven: zwevende schijven. Ben zelf fan van Shimano icetech (centerlock) of rt75 (6 gaats)
-andere remblokken. Kan prima van aliexpress. Je hebt heel standaard blokken. Neem eens ceramic.
-grotere schijven. Moet dan wel adapter op. Van 160 naar 180mm is al prettige upgrade. Voor 203mm helemaal leuk. Moet wel passen
-kabels vervangen voor staalflex (gevlochten staal, zet niet uit waardoor alle remkracht naar de zuigers gaat). Zoek maar op jagwire

Ik heb eens alle bovenstaande mods gedaan voor mijn matig remmende magura mt4 remmen. Die werken nu fantastisch op 1 vinger. Of de kosten in verhouding staan... Moah
Die upgrades hebben zin als je al goede remmen hebt. Accell monteerde een tijd lang slechte remmen. Die zijn bijvoorbeeld niet netjes recht waardoor ze steeds gaan piepen, en het reservoir schroefje is zo matig dat het kapot gaat na een paar keer servicen. Daarom of nieuwe blokjes, of eerst de rem set wisselen.

Staalflex komt uit de motorfiets wereld. Bij die krachten wordt er al getwijfeld over het nut. Bij fietsen geen logische upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tammo Tenways
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-08 16:28
De Tenways vond ik heel prettig fietsen, maar teveel voorover zitten.

Zijn er fietsen met een vergelijkbaar rijgevoel waarbij ik rechtop zit?
Ik zou je aanraden om ergens een proefrit te maken op de Comate. Qua techniek vergelijkbaar met Tenways, maar betere onderdelen en veel meer comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
..... proefgereden op een Tenways cgo 600 pro. ..... Daarna met een fiets met middenmoter gereden. Die voelde heel onrustig aan, vooral tegen de 25km/u. Het inhouden kon ik duidelijk voelen, irritant.

Mijn vraag is of dit aan de middenmotor ligt of aan het type sensor (kracht vs beweging)? ....
Nagenoeg alle middenmotoren hebben net als de CGO600 een krachtsensor.
Dus het aan het type motor of de sensor ligt het niet.

Tussen de sensoren en motor zit echter de motorcontroller die de aansturing regelt. het is de intelligentie van de software, hoe deze aansturing plaatsvindt en het is de wet waar de beperking wordt gelegd.

Een motor mag ondersteuning geven tot 25km/h. Maar zoals je gemerkt hebt voel je onmiddellijk als deze grens wordt bereikt. Sommige controllers beginnen om die reden de ondersteuning al bij 21km/h af te bouwen. Andere controllers pas nabij 25km/h. Beide instellingen hebben voor en nadelen.
Er zijn echter een aantal zaken die de voelbaarheid van de 25km/h grens versterken.

Het uiterste is, als je met de hoogste ondersteuning en de zwaarste versnelling fietst zal je redelijk makkelijk de 25km/h bereiken, waarna de motorondersteuning stopt en je tegen een muur van weerstand oprijdt.
Ten gevolge van de zware versnelling en het lage traptempo zal de snelheid afnemen, waarna vervolgens weer de ondersteuning begint, en weer stopt als je 25km/h bereikt. etc.

Bij de ebikes waar de ondersteuning al bij 21km/h begint af te bouwen, komen in zo een geval vaak niet hoger dan 23km/h, maar de voelbaarheid van de weerstand is ook minder omdat er nog steeds enige motorondersteuning is.
Een lichtere versnelling, hoger traptempo en lagere motor ondersteuning kan ook. Je zal de weerstand nog steeds voelen maar aanzienlijk minder.

Bij de CGO600 ontbreken versnellingen en daardoor wordt het traptempo hoger bij hogere snelheid.
Bij 25km/h is deze ongeveer 70rpm, wat de meeste mensen aan de hoge kant vinden (zeker onervaren fietsers), waardoor ze automatisch met een lager traptempo gaan fietsen en net onder de 25km/h blijven en de weerstand veel minder voelbaar zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 13-05-2024 11:10 ]

Pagina: 1 ... 191 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam