Ik heb de Lekker E-Amsterdam kunnen testen op de Prinsengracht. Leuk klein winkeltje, vriendelijke mensen die zelfs mijn zadel van mijn huidige fiets gelijk hebben vervangen, die was nl erg oncomfortabel.
De fiets:
Allereerst is belangrijk te weten dat de 1st gen E-Amsterdam en de 2nd gen niet veel van elkaar verschillen:
https://www.lekkerbikes.com.au/electric-bikes/
tov de 1st gen heeft de 2nd gen:
- betere/meer premium banden: WTB Riddler 700 x 45c ipv Kenda E-bike 700c x 45
- betere verlichting: Spanninga AXENDO 40 voor en Spanninga PRESTO achter. Voorlicht is niet in het frame verwerkt en daardoor kan je deze aan een rek plaatsen zodat deze zichtbaar blijft met je (laptop)tas op een voordrager.
- grotere accu: Samsung 11.6 ah/418W ipv 11.4 ah
- mogelijk had de 1st gen niet de CDX belt maar de CDN > onduidelijk.
- het frame is getweakt > onduidelijk wat de wijzigingen zijn.
- 2nd gen is alleen in mat zwart te verkrijgen.
Dan de voordelen tov WATT (Male en Brooklyn), AMPLER, COWBOY, Van MOOF S2:
De onderdelen die zijn gekozen voor deze fiets zijn gewoon top onderdelen. Bij Van MOOF betaal je €3300 voor het goedkoopste type motor (voorwiel) en een ketting met een zeer kwetsbare chainglider (ik geef het 6-9 maanden, ik heb er 4 gebruikt en 2 jaar tijd op de Van Moof M3).
++ frame zonder lasnaden (!) voor deze prijs.
++ frame heeft eenvoudig mogelijkheid de belt te stellen.
++ CDX belt
++ Nexus 8. Natuurlijk heb je niet 8 versnellingen nodig maar dit is misschien wel de beste versnellingsnaaf die gewoon duurzaam is. Een Nexus 3 wil je niet op een ebike.
++ Comfortabele banden.
++ mid-engine.
++ bediening van ondersteuning met knopjes bij het handvat, aan het display.
++ versnellingen bedien je met minimale inspanning door te draaien aan een ring.
++ verlichting, Spanninga.
++ koplamp niet in frame verwerkt.
++ goede spatborden
++ goede enkele poot standaard (die van WATT vind ik niet passen bij de fiets).
++ accu is op te laden in de fiets en is makkelijk te verwijderen.
++ prijs, zeker gezien de premium onderdelen.
Nadelen:
compleet is de fiets 25 kilo.
Fietservaring:
Algemeen:
Enorm soepel. Duidelijk comfortabeler dan de WATT. Wel beetje anders dan de Van Moof S2: de afstand tussen zadel en stuur is (standaard) groter. Het frame is dus gewoon wat groter. Dit scheelt centimeters en is gelukkig te overkomen doordat zowel stuur (met hulpstuk) als zadel te verstellen is en dichter bij elkaar komen. Voor de testrit is het zadel voor mij verschoven.
Ondanks dat ik absoluut een <20KG ebike wil, moet ik bekennen dat ik bij deze fiets het niet merkte tijdens het fietsen. Wel als je hem een klein trappetje optilt..
Ondersteuning:
Keuze uit 1-2-3 of 1 t/m 5. Standaard op 25KM/u gelimiteerd. Dit zou softwarematig via display te wijzigen zijn maar ik kwam niet niet tegen in het menu

en de verkoper kon er niks over vrijgeven.
Ondersteuning zelf: hier kan geen WATT en geen van Moof aan tippen. De automatische ondersteuning van de Cowboy komt wel in de buurt. Maar dit voelt op de grachtengordel, kleine bochten, omhoog, bocht omlaag gewoon natuurlijker. Ik vermoed dat een mid engine bij veel bochtjes gewoon beter ondersteund? Andere type sensor natuurlijk.
Geen gimmicks zoals de Van Moof. Maar wel een veel, veel, veel betere fiets.
Nadelen:
- alleen in zwart te verkrijgen
- onduidelijkheid over veranderen speed limit.
- toch wel 25 kilo. Maar ik vind dat na testen zeker overkoombaar.
Voor mij is de keuze nu dus wel gemaakt. Voor €2358 krijg je een fiets die bestaat uit de beste en goed op elkaar afgestelde onderdelen met een frame dat vrijwel naadloos eruit ziet.
maxnl schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:17:
[...]
Was hem ook al in mijn zoektocht tegen gekomen.
Maar heb begrepen dat deze pas eind van de maand leverbaar is. Dus zullen nog wel geen ervaringen van zijn.
Interessante aan de fiets is dat het een van de weinigen in het betaalbare segment is die met de betere CDX riemaandrijving geleverd wordt.
Irritante is wel dat er weer de hoofdprijs voor accessoires gerekend wordt (58 EUR voor een setje spatborden?!)