Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:21

B64

Mafia schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:25:
[...]

Volgens mij heeft de Qwic RD10 een rem sensor? Ik weet het van mijn huidige Qwic RD11 in ieder geval wel dat als je remt deze de ondersteuning stopt.

Edit
Als ik kijk in de handleiding van de fiets (RD10) zie ik hier wel staan dat er een rem onderbreker in de handrem zou moeten zitten) maar ze hebben het hier dan erover dat je deze kunt gebruiken wanneer je met de fiets loopt en de walk assist gebruikt.
Pagina 6.

https://qwic.nl/app/uploa...ies_NL-EN-DE_web_2018.pdf
Klopt, heb 't even getest en inderdaad wordt de ondersteuning onderbroken op 't moment dat je gaat remmen. Dan moet het probleem van @BasvanS dus in de controller zitten.
BasvanS schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:24:
[...]

Die zitten er bij mij ook.. maar dan moeten ze wel werken :(
Waar zitten die knopjes dan?
Flagg schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:36:
[...]

:o

Das bijna opzet te noemen dan. Die schakelaars moeten simpelweg de stroomkring onderbreken, oftewel motor is dood. Als ze dat al niet kunnen moeten ze direct ophouden fietsen te maken.

Qwic is weer zo'n veredeld crowdfunding "wij weten het beter" bedrijfje ofzo? Mensen met een "goed idee" en niet gehinderd door enige kennis bedoel ik dan. :P
Dat niet dus. Maar bij de ontwikkeling van de RD10 zijn wel een aantal 'shortcuts' genomen om de prijs laag te houden. Zoals een no-name motor die de nodige kwaliteitsproblemen heeft, een trapas die vrij snel speling kreeg (is bij latere exemplaren aangepast).

Een op hol slaande fiets hoort niet. Dat de fiets daarmee niet reageert op remmen past daar ook in, ook dat wordt geregeld in de controller die net op hol geslagen is...

Maar dat is zeker niet iets dat alleen bij een Qwic kan gebeuren, ook bij andere merken gebeurt het incidenteel. Net als bij auto's en een heleboel andere voertuigen die 'drive-by-wire' worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Jazco2nd schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:53:
[...]

Welke fiets is dat?
En over welke tijdspanne is het 3x eraf gelopen?
Mijn ketting (geen e-bike en Nexus 3 versnellingsnaaf met groot verzet waardoor de 3 versnellingen 1,5/2,5/3,5 zijn) moet om de 4-5 maanden opnieuw gespannen worden, als ik hem nog niet heb stuk getrapt..

Daarom wil ik bij een e-bike van €2000+ zeker geen ketting en sowieso geen derailleur.. maar hoop dat de belt een echte verbeting is.

@maxnl Ik ben wel benieuwd waarom de Gates CDX belt (van de Lekkerbike) beter zou zijn dan de gewone Gates?
Dat is de Kalkhof Tasman, tijdspanne, in het eerste jaar, weet niet meer precies wanneer maar zeg eerst na een half jaar en toen twee keer in de tweede helft van dat jaar, ik heb hem er iedere keer met heel veel moeite opgekregen en bij de derde keer het achterwiel naar achteren laten zetten. Daarvoor is het geleide wieltje iets dichter op het achter tandwiel gezet, maar dat hielp dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Als je de riem er terug op krijgt zonder het achterwiel te lossen, is het foute boel. De riem staat dan hoe dan ook te slap. En wringen om de riem op het tandwiel te krijgen is ook nog eens zeer slecht voor de riem. Hoe is de spanning gecontroleerd? Met de app van Gates of met een speciaal gereedschap?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:41
RedCellNL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:06:
[...]

Dit vind ik ook te veel, zeker voor een batterij van 352 Wh.

En hoezo is dit een bagagedrager?

[Afbeelding]
Werkt vermoedelijk prima met de meest gangbare klik systemen (Denk aan Ortlieb etc).
RedCellNL schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:54:
Niet dat de eBike geen restwaarde meer heeft maar bij mij is in de praktijk gebleken dat als ik de fiets iedere werkdag gebruik voor 4 jaar ik wel toe ben aan een nieuwe en er veel zaken vervangen moet worden. Daarom reken ik met 4 jaar. Maar als dit langer is dan is dus ebike to go of swap nog duurder.
Daar is met de 2e gen middenmotor wel een verandering ingekomen.

Allereerst, ik vind de Razer in de huidige markt niet meer een aanrader (remmen/prijs), maar onderstaande is ter illustratie:

Met onze Razers zitten we eind jaar 4 en ze zijn bij lange na niet toe aan vervanging (gelukkig/helaas^^). Dat is toch per fiets al meer dan 40k waarvan toch wel een kwart met een kind achterop.

Twee groffe garantiegevallen:
-1x frame vanwege scheef schroefdraad van een achterdrager bout (kwam bij toeval aan het licht).
-1x motor vanwege gebroken lagerschaal. => Gevalletje pech, maar zoals je al kan lezen zijn we best wel zware gebruikers en dat kan mee hebben gespeeld.

Behalve de slijtageonderdelen: banden/blokjesketting/kransjes is er verder niet zo heel veel vervangen.

- 1 keer spatborden (vrijwel zeker gevalletje kloothommel in fietsenstalling)
- 2x standaard vanwege defecte veer (Bij mijn vrouw, geen idee hoe ze dat voor elkaar krijgt
- Zijn allebei toe aan onze tweede achtervelg: logisch met hydraulische velgremmen, gaat je niet gebeuren met schijfremmen.
- 1x opgevreten chainglider.

Actieradius is opvallend genoeg nog prima, ik kan blijkbaar met kinderwagen (+- 65kg beladen) erachter 50km+ door een stads buitenwijk rijden (Bijlmer-Hoofddorp en terug). Dat was grotendeels medium/high (eco is wel heel erg trappen met die kar erachter, zeker na een dag zwemmen^^).

Nexus 8 aandrijving is blijkbaar nagenoeg onverwoestbaar. In 4 stel naven hebben we bij elkaar 200.000km weggetrapt, zelfs geen lager vervangen.

Conclusie:

Een moderne E-bike, zeker een wat kaler model (geen verende design voorvork en dat soort geintjes) gaat lang mee en blijft gewoon "reparatie" waardig. Zoals ik al laat doorschemeren, ik zou best een nieuwe willen (Victoria E-Urban.. yummie), maar dat is voor de heb, niet omdat het moet. Vanwege de kosten ga ik gewoon door met de Razer totdat de motor/batterij niet meer leverbaar is.

Hoewel ik nu een ander zou kopen is en blijft het een bizar lekker rijdende fiets, zeker geen straf of zo.

Nog even over de modellen met een naafmotor; Conquer/Cowvoy's e.d:

Ik snap de aantrekkingskracht, maar ik verwacht meer issues met electronica en sensoren (ik spreek uit heel veel kilometers ervaring en zie dat gestaafd in de bovenstaande Qwic met sensor issues). Het is en blijft een kwetsbaarder systeem qua kabelloop dan de middenmotor.

Verder zie ik heel veel design waar geen functionaliteit achter schuilt(shadows of VanMoof). Ik ben toch wel erg kritisch over zaken als een chainglider op een snelle fiets, of het ontbreken van goede spatborden/bagagedragers.

En de snelheid: Ik kom veel top snelheid tekort tov een VanMoof, maar ze maken in de stad geen schijn van kans vanwege de veel betere ondersteuning van mijn Yamaha.

Sterker nog, in mijn buurt woont iemand met een S-pedelec en die kom ik vaak tegen als ik de laatste 5km inga. Dat is allemaal (brom)fietspad. Normaal gesproken zie ik hem aan het einde van die 5km 200 meter verderop de bocht doorgaan. Tijdwinst nihil.. en dat zal met een Conquer/Cowboy alleen maar minder zijn (als ik niet sneller ben). Je moet nogal wat rechte stukken hebben wil je een Razer of dergelijk model eruit rijden met een naafmotor, want bij elke acceleratie verlies je.

Ik breek dus een lans voor een "gewoon" sports-utility (dikke banden, stevige dragers, geen vering) model met een flinke middenmotor (zoals de Bosch 3rd gen), dat zijn praktische en snelle fietsen waarbij je je medefietser niet natsproeit en je ook 25 kilo boodschappen achterop kan nemen (of meer als je maling hebt aan de fabrieks spec O-) ).

Je hebt ook veel minder geintjes met een kleine leverancier die het zelf moet oplossen, als het kaduuk is gaat de motor naar een servicecentrum en krijg je hem binnen een week (of een ander) terug. Mijn ervaring met Yamaha is hierin prima en ik durf er rustig geld op te zetten dat dat bij Bosch nog beter is geregeld.

Dit is mijn mening en ik geef direct toe dat ik de bewuste modellen nooit heb bereden, maar ik heb er meestal best wel kijk op. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 17-11-2019 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Jazco2nd schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:53:
@maxnl Ik ben wel benieuwd waarom de Gates CDX belt (van de Lekkerbike) beter zou zijn dan de gewone Gates?
Verwachte levensduur van CDN is maar 3000 km
( https://www.12gobiking.nl...g-alles-wat-je-moet-weten )

==
roffeltjes schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:09:
Ik breek dus een lans voor een "gewoon" sports-utility (dikke banden, stevige dragers, geen vering)
Moet me denken aan de Union reclame.
Gewoon dikke banden :)

YouTube: Union E-Lite - Misschien wel helemaal niks voor jou

[ Voor 37% gewijzigd door maxnl op 17-11-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ow er is nogal wat verwarring over Gates, CDX is sterker, maar dit klopt ook weer niet.

2-3000 km was het kilometrage dat een alu CDN achterkransje meeging. Gates is daar heel snel weer van afgestapt en adviseert nu een CDX stalen tandwiel te gebruiken (die is compatbile).

De belt zelf zal beetje afhangend van het gebruik zo'n 6k moeten kunnen halen, aldus mensen die ze zelf ook gebruiken:

https://forum.fietsersbon...iet-met-een-cdn-riem/3158

CDX gaat grofweg dubbel zo lang mee, maar 2-3000km is gelukkig een misvatting.
maxnl schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:46:
[...]

Moet me denk aan de Union reclame.
Gewoon dikke banden :)
Jep, grote vooruitgang nu we ook goede brede banden hebben. Mijn Razer heeft 42mm en dat vind ik het minimum, 50 is ideaal (60 vind ik weer heel veel, maar liever dat dan 37).

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 17-11-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
roffeltjes schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:13:
De belt zelf zal beetje afhangend van het gebruik zo'n 6k moeten kunnen halen, aldus mensen die ze zelf ook gebruiken:

https://forum.fietsersbon...iet-met-een-cdn-riem/3158
Daar staan ook minder goede ervaringen met CDN op...
https://forum.fietsersbon...-woon-werkverkeer/1971/11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Oh begrijp me niet verkeerd, ik vind CDN nutteloos. 6000km met zo'n duur systeem is wat mij betreft niks en een belachelijke stap achteruit van het oude CDC (zelfs CDX is al een stap terug).

Betreft dit geval, het is een eerdere versie met het zachtere achtertandwiel, niet direct representatief, blijft toch samenspel van materiaal. Combi met het stalen tandwiel gaat volgens meerdere bronnen beter.

Maar nog steeds geen aanrader IMHO.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 17-11-2019 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BasvanS schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:49:
Gisteren een zeer vervelende ervaring gehad met mijn RD10. Nadat hij in 9 maanden tijd al 3 x terug was geweest wegens een defect heb ik gisteren het vertrouwen in de fiets volledig verloren.

De fiets ondersteuning viel voor de 2e keer en 4 weken tijd weg en de snelheid kakte behoorlijk in. Toen ik echter stopte met trappen ging de fiets er als een speer vandoor. Ik reed, zonder iets te doen bijna 30 km/h!! Bij het oversteken met beide handen vol op de rem begon de fiets raar te tikken/schokken. Toen ik kracht gaf op het pedaal stopte dit gelukkig weer.

Echter thuis aangekomen liet ik mijn rem los om af te stappen en terwijl ik op 1 been stond om de ander over mijn zadel heen te slepen ging de fiets er wederom vandoor en belande we samen in de klimop achter het huis. Deze fiets heeft dus duidelijk geen Fail-Safe..

Als ik bij de oversteek was afgestapt om te kijken waar de tik in het achterwiel vandaan kwam, was de fiets met mij, of alleen zo de weg op schoten.

Van de fietsenmaker wil ik eigenlijk mijn geld terug of een ander *nieuwer* model met bijbetaling. Want een fiets met dezelfde controller als de RD10 hoef ik niet meer. Is dit reëel, of stel ik me aan?
Dit klinkt een beetje als een Stint... :X
Als ik dit zo lees, zou ik dus geen meter meer op dat ding rijden en hem fijn bij de FM neerzetten, todat dit gevonden en verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Peatsmoke schreef op maandag 18 november 2019 @ 05:24:
[...]

Als ik dit zo lees, zou ik dus geen meter meer op dat ding rijden en hem fijn bij de FM neerzetten, todat dit gevonden en verholpen is.
Totdat ze mijn geld terug storten bedoel je. Dit is het 2e probleem met de fiets in een Maand tijd. Mag van mijn vrouw niet eens meer op dat ding fietsen. We weten allemaal wie de Baas is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Peatsmoke schreef op maandag 18 november 2019 @ 05:24:
[...]

Dit was precies mijn gedachte! Ik snap niet dat men hier zo relatief rustig op reageert! Het lijkt wel alsof er eerst een ongeluk moet gebeuren en dat dan ineens iedereen er wat van vindt.
Inderdaad de fiets terugbrengen, geld terug en er moet naar het ontwerp gekeken worden (zo te horen). Als dit inderdaad in het ontwerp zit, dan is het wachten op een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het is een sensor probleem, heb ik ook wel een keer gehad met mijn naafmotor. Denk eerlijk gezegd niet dat dit makkelijk te vermijden valt, je zit toch met twee of drie sensoren (Rotatie, trapkracht en cadans), als er eentje een hik heeft gaat de motor raar gedragen. Bij een middenmotor zijn cadans en trapkracht in de motor ingesloten, dus minder kwetsbaar.

Het is link om uit dat soort anecdotes brede conclusies te trekken, maar ik blijf toch erg voorzichtig met naafmotoren voor veel-fietsers, hoe goed ze ook rijden. Veel kabels en stekkers en daardoor slijtage (kabel breuk door vouwbeweging) en kans op corrosie/vochtindringing..

Aan de andere kant is het verreweg de beste optie bij een S-pedelec, dus soms is het zoals het is.

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
Review verlichting

Situatie: Sparta M8, 4 jaar oud. Plm 50 km per week, waarvan de helft op nauwelijks verlichte 80km weg zonder bermmarkering. Geen fietspad aanwezig. Andere helft: wel fietspad van 1 m breed, ook geen bermmarkering.

Huidige standaardverlichting schiet aan alle kanten tekort. Voor een smalle lange streep met nauwelijks uitstraling naar opzij. Achter verlichting: twee ingebouwde leds in bagagedrager accu. Vanaf een beetje afstand te zwak. Uitstraling van een waxinelichtje. :)

Daarom verlichting uitgebreid met voor: Lezyne Macro Drive 1300 XL.
En achter: Lezyne Zectro Drive Led 80 Lumen.

De 1300 is een echt lichtkanon. Bij rijden in geheel donker is het licht veel te fel. Daardoor is er te weinig zicht als je recht vooruit kijkt. 150 lumen (eco) is ruim voldoende. Mooie duidelijke ronde plek rond de standaardverlichting. Meer zicht naar voren zoals contouren in de verte. Bij 1300 lumen zijn die veel minder zichtbaar. Bijkomend voordeel: geen verblinding tegenliggers. Rustig beeld op wegdek. Nog een voordeel: pas na ruim 20 uur weer opladen.

De bevestiging gaat goed, maar kost wel enige moeite. Tip: als het niet nodig is om het apparaat van het stuur te verwijderen: mooi laten zitten en opladen met een powerbank.

De Zectro 80 lumen zit op mijn fietstas. Doet wat ie doen moet, en dat doet ie goed. Op een afstand van plm driehonderd meter mijn fiets geparkeerd en van die afstand bekeken. De standaardverlichting was zwak. De Zectro gaf op die afstand een behoorlijk felle pit, en overstraalde de standaardverlichting helemaal. En dat op de Eco stand van 5 lumen (!). Ook hier: geen verblinding. En ook hier: na ruim 20 uur pas weer opladen.

Van beide systemen heb ik alle standen getest. De knipperstanden vallen wat mij betreft meteen af, omdat die verboden zijn. De fellere standen boven de Eco stand zijn overbodig. De Eco standen zijn bij beide systemen, ook bij volledige duisternis, ruimschoots voldoende.

Voor off-road activiteiten, zoals mountainbiken in het donker buiten de openbare weg, lijken mij deze systemen uitermate geschikt. Maar omdat ik deze alleen op de openbare weg heb getest, vallen die overige gebruiksmogelijkheden buiten deze review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
wwiilleemm schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:47:
Review verlichting

Situatie: Sparta M8, 4 jaar oud. Plm 50 km per week, waarvan de helft op nauwelijks verlichte 80km weg zonder bermmarkering. Geen fietspad aanwezig. Andere helft: wel fietspad van 1 m breed, ook geen bermmarkering.

Huidige standaardverlichting schiet aan alle kanten tekort. Voor een smalle lange streep met nauwelijks uitstraling naar opzij. Achter verlichting: twee ingebouwde leds in bagagedrager accu. Vanaf een beetje afstand te zwak. Uitstraling van een waxinelichtje. :)

De 1300 is een echt lichtkanon. Bij rijden in geheel donker is het licht veel te fel. Daardoor is er te weinig zicht als je recht vooruit kijkt. 150 lumen (eco) is ruim voldoende. Mooie duidelijke ronde plek rond de standaardverlichting. Meer zicht naar voren zoals contouren in de verte. Bij 1300 lumen zijn die veel minder zichtbaar. Bijkomend voordeel: geen verblinding tegenliggers. Rustig beeld op wegdek. Nog een voordeel: pas na ruim 20 uur weer opladen.

De bevestiging gaat goed, maar kost wel enige moeite. Tip: als het niet nodig is om het apparaat van het stuur te verwijderen: mooi laten zitten en opladen met een powerbank.

De Zectro 80 lumen zit op mijn fietstas. Doet wat ie doen moet, en dat doet ie goed. Op een afstand van plm driehonderd meter mijn fiets geparkeerd en van die afstand bekeken. De standaardverlichting was zwak. De Zectro gaf op die afstand een behoorlijk felle pit, en overstraalde de standaardverlichting helemaal. En dat op de Eco stand van 5 lumen (!). Ook hier: geen verblinding. En ook hier: na ruim 20 uur pas weer opladen.

Van beide systemen heb ik alle standen getest. De knipperstanden vallen wat mij betreft meteen af, omdat die verboden zijn. De fellere standen boven de Eco stand zijn overbodig. De Eco standen zijn bij beide systemen, ook bij volledige duisternis, ruimschoots voldoende.

Voor off-road activiteiten, zoals mountainbiken in het donker buiten de openbare weg, lijken mij deze systemen uitermate geschikt. Maar omdat ik deze alleen op de openbare weg heb getest, vallen die overige gebruiksmogelijkheden buiten deze review.
Je geeft aan dat je test op verblinding, ben ik erg blij mee :)

Wat ik niet snap is dat je aangeeft dat je contouren in de verte kan zien, maar dat er geen verblinding is. Als je contouren kan zien schijnt de LED dus gewoon rechtstreeks die richting in, dus ook in de ogen van de tegenligger?

Ik merk heel snel als ik 'minder zie' dan normaal. Dus zodra er ook maar 1 led in mijn gezicht schijnt merk ik het contrast verschil. Voor mijn gevoel moet ik dus altijd snelheid minderen, want mijn zicht is minder met tegenligger met LED dan zonder. (Hangt er ook vanaf of ze de bundel op de grond voor hen richten of "gewoon lekker ver"

Die achterlamp lijkt me wel een goeie, hoevaak ik achter mensen zit met 1 rood ledje die je gewoon niet kan zien :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
wwiilleemm schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:47:
Review verlichting

Ik heb zelf de Lezyne 1100, geeft inderdaad op de overdrive stand een enorme bak licht. Ik vind het wel fijn om die in donkere gebieden aan te zetten. Ik fiets op de terugweg door een recreatiegebied zonder enige verlichting en dan is die overdrive wel fijn.

Maar ik rijd ook op een speed pedelec, een keertje schoot er een uil voorlangs door mijn lichtbundel. Schrok me dood :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
@ Kodess:

"Wat ik niet snap is dat je aangeeft dat je contouren in de verte kan zien, maar dat er geen verblinding is. Als je contouren kan zien schijnt de LED dus gewoon rechtstreeks die richting in, dus ook in de ogen van de tegenligger?"

Wat ik bedoel is dat als je zelf een felle koplamp hebt die de weg voor je heel sterk verlicht, dat je moeilijker in de verte kun kijken. Je ogen moeten steeds een beetje omschakelen. Vergelijk het maar met de verlichting in een auto: de binnenverlichting staat ook altijd uit, anders zie je veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
wwiilleemm schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:09:
@ Kodess:

"Wat ik niet snap is dat je aangeeft dat je contouren in de verte kan zien, maar dat er geen verblinding is. Als je contouren kan zien schijnt de LED dus gewoon rechtstreeks die richting in, dus ook in de ogen van de tegenligger?"

Wat ik bedoel is dat als je zelf een felle koplamp hebt die de weg voor je heel sterk verlicht, dat je moeilijker in de verte kun kijken. Je ogen moeten steeds een beetje omschakelen. Vergelijk het maar met de verlichting in een auto: de binnenverlichting staat ook altijd uit, anders zie je veel minder.
Ah verblinding van jezelf, niet van je tegenligger ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Als ik naar de M8 kijk springen wat betreft de voorvork+verlichting de tranen me in de ogen. :(

Mooi design, maar functioneel/practisch? Ho maar. Je kan geen ander type lamp monteren en als na 4-5 jaar de vork is uitgelubberd (is bij elke stadsfiets een budget prut vork, zeker die design dingen) kan je ook meteen een nieuwe lamp installeren.

Maar goed, voor de mensen die een aparte kop lamp hebben heb ik deze tip: Spanninga Axendos 80 8)

Vette bak licht, heel mooie lichtbundel, heel goed getest. Beter en veel goedkoper dan dure alternatieven als Son of Supernova!

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:59
roffeltjes schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:34:
tip: Spanninga Axendos 80 8)

Vette bak licht, heel mooie lichtbundel, heel goed getest. Beter en veel goedkoper dan dure alternatieven als Son of Supernova!
Axendo 80 is gebaseerd op de Philips Saferide en is inderdaad een heel goede lamp. Evt. Kun je de 60 ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRijder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:01
nogeeninlog schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:03:
[...]

Axendo 80 is gebaseerd op de Philips Saferide en is inderdaad een heel goede lamp. Evt. Kun je de 60 ook overwegen.
Ah, en ook nog een mooie prijs. Misschien wel een mooie vervanger voor mijn Trelock 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:50
Ik heb zelf een lezyne macro drive 800xl. Die doet het ook heel goed.

De 1300 vond ik zelf wat overkill, en de 800 is op de hoge stand hier in de Veluwe bossen erg fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57
Of deze:
Supernova

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Axendos 80 is een veel goedkoper alternatief dan die kneiterdure Supernova's.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2019 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 20-05 21:36
Vlassie1980 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:49:
[...]

Ik heb zelf de Lezyne 1100, geeft inderdaad op de overdrive stand een enorme bak licht. Ik vind het wel fijn om die in donkere gebieden aan te zetten. Ik fiets op de terugweg door een recreatiegebied zonder enige verlichting en dan is die overdrive wel fijn.

Maar ik rijd ook op een speed pedelec, een keertje schoot er een uil voorlangs door mijn lichtbundel. Schrok me dood :+
Ha, ja uilen vliegen mooi geruisloos, die hoor je echt niet aankomen. Ben je gelijk weer blij dat je geen muis bent. Wel een mooie ervaring trouwens, ondanks de schrik!

Rij vrijwel altijd door bosgebied, jaren geleden hoorde ik een suizend geluid boven mijn hoofd, alsof er een zandzakje naar beneden kwam (in die tijd wemelde het van de luchtballonnen, was een beetje overmatig populair) dus automatisch gelijk arm boven mijn hoofd en afremmen... was een havik die zich op een muis wilde storten, vlakbij waar ik reed. Ik weet niet wie er het ergste was geschrokken :+
Nog nooit zó dichtbij een havik gezien, hoewel ze vaak wel dichtbij tussen de bomen door suizen, altijd mooi om te zien hoe handig dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 12:52
En krak zei de Bosch motor:

Krak

Nou ja, het tandwiel dan.

Na zo'n 15500 km

Nieuwe DU (Drive Unit) kost 650€ en dan moet er nog wat (200€) bij voor montage. Helaas geen garantie meer. Dit was mijn derde DU. De eerste was met soortgelijke klachten stuk en de tweede was de DU wel vervangen maar uiteindelijk toch wat anders aan de hand.

Fiets uit 2013 in totaal zo'n 37k mee gereden. Wat doe je dan? Grof vuil? 850€ investeren?

Gelukkig heb ik nu een Duitser (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/zur-anzeige/694586483) gevonden die dit wel voor zo'n 200€ in totaal wil repareren. Morgen maar even een motor op de post doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 21:45
Had je van te voren al iets afwijkends gevoeld of gehoord? Dit is toch nog de 1ste generatie bosch motor? Maar neemt niet weg dat het wel balen is zeg.

Het is altijd even een gok of de reparatie loont voor 200 euro of dat je beter alsnog een nieuwe motor erin laat zetten. Ik weet niet of het ook nog je eerste originele accu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
zonnefreak schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:16:
[...]

Had je van te voren al iets afwijkends gevoeld of gehoord? Dit is toch nog de 1ste generatie bosch motor? Maar neemt niet weg dat het wel balen is zeg.

Het is altijd even een gok of de reparatie loont voor 200 euro of dat je beter alsnog een nieuwe motor erin laat zetten. Ik weet niet of het ook nog je eerste originele accu is?
Nope, is deels overbelasting en deels slijtage van freewheel in de naaf.
Ik had mijn remmen vervangen en ging deze testen dus de voorrem ook; ik fiets met 5 km/u -> rem -> voorwiel blokkeerd, achterwiel komt los van grond en omdat ik evenwicht verlies trap ik 1 trapper door; achterwiel draait ineens heel snel maar komt ook snel op de grond en staat dan ineens stil. krak.
Hier word het aardig uitgelegd: https://1drv.ms/b/s!AknAe98oalxggYFTMkzo8js0iCtniw?e=hPxB3C
Is eerste generatie idd. Een nieuwe motor heeft exact hetzelfde 'zwakke' punt.
Accu is al eens gerecelled en heeft er nu 13-15k km opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
wmeester schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:29:
[...]

Nope, is deels overbelasting en deels slijtage van freewheel in de naaf.
Ik had mijn remmen vervangen en ging deze testen dus de voorrem ook; ik fiets met 5 km/u -> rem -> voorwiel blokkeerd, achterwiel komt los van grond en omdat ik evenwicht verlies trap ik 1 trapper door; achterwiel draait ineens heel snel maar komt ook snel op de grond en staat dan ineens stil. krak.
Hier word het aardig uitgelegd: https://1drv.ms/b/s!AknAe98oalxggYFTMkzo8js0iCtniw?e=hPxB3C
Is eerste generatie idd. Een nieuwe motor heeft exact hetzelfde 'zwakke' punt.
Accu is al eens gerecelled en heeft er nu 13-15k km opzitten.
Ik heb eens goed naar al die foto's gekeken van die gebarsten tandwielen. Wat mij nogal verbaast is dat die kunststof tandwielen allemaal behoorlijk uitgehold zijn. Ik weet niet of het een noodzakelijk gecreëerde ruimte is, maar als deze opgevuld kan worden met bijvoorbeeld (2 componenten epoxy hars) dan komt die belasting over de gehele breedte van de tanden te staan. Misschien dat het dan toch wat langer meegaat, mocht zo'n situatie zich nog eens voordoen.

Maar goed weet niet of die ruimte opgevuld kan worden. Deze wordt dan ook zwaarder en blijft langer doordraaien. Is misschien een extra voordeel of nadeel. Maar goed dit zegt alleen mijn gevoel als ik die foto's zag.

Hopelijk geen verdere vervolgschade in de motor zelf. Succes met het laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:10
Klein probleempje met mijn Sparta M7B e-bike.

De Magura HS-11 achterrem is niet meer bij te stellen (nieuwe blokjes zitten er 4 weken op).

Het lijkt wel of de bijstelschroef in de handgreep niet meer dieper gaat, maar op hetzelfde niveau blijft.

Iemand dit eerder aan de hand gehad ? Een nieuwe handgreep kost bij 40 euro en dan moet ik ook nog een vulsetje voor de olie kopen.

De stelschroef een klein tapje met een hamer geven ?

Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Noppesnada schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:27:

De Magura HS-11 achterrem is niet meer bij te stellen (nieuwe blokjes zitten er 4 weken op).

Het lijkt wel of de bijstelschroef in de handgreep niet meer dieper gaat, maar op hetzelfde niveau blijft.

Iemand dit eerder aan de hand gehad ? Een nieuwe handgreep kost bij 40 euro en dan moet ik ook nog een vulsetje voor de olie kopen.

Iemand ?
Ik zou zeker geen hamer gaan gebruiken. Heb je zelf de remblokjes vervangen, of dit door een fietsenmaker laten doen? De bijstelschroef draai je die met je vingers bij of moet je daarvoor een speciale torx schroevendraaier gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door zonnefreak op 19-11-2019 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester

Iemand ?
Is de stelschroef waar je aan draait niet een kunststof 'gripje' om een boutje aan te draaien; maw haal het kunststof dopje eraf en je kan aan de stelschroef zelf draaien.

Niet forceren met een hamer,
zonnefreak schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:20:
[...]

Ik heb eens goed naar al die foto's gekeken van die gebarsten tandwielen. Wat mij nogal verbaast is dat die kunststof tandwielen allemaal behoorlijk uitgehold zijn. Ik weet niet of het een noodzakelijk gecreëerde ruimte is, maar als deze opgevuld kan worden met bijvoorbeeld (2 componenten epoxy hars) dan komt die belasting over de gehele breedte van de tanden te staan. Misschien dat het dan toch wat langer meegaat, mocht zo'n situatie zich nog eens voordoen.

Maar goed weet niet of die ruimte opgevuld kan worden. Deze wordt dan ook zwaarder en blijft langer doordraaien. Is misschien een extra voordeel of nadeel. Maar goed dit zegt alleen mijn gevoel als ik die foto's zag.

Hopelijk geen verdere vervolgschade in de motor zelf. Succes met het laten repareren.
Vervangings tandwielen zijn inderdaad wat massiever. Maar alles voor een lager gewicht hé.

[ Voor 39% gewijzigd door wmeester op 19-11-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[b]wmeester schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:52:[/b

Vervangings tandwielen zijn inderdaad wat massiever. Maar alles voor een lager gewicht hé.
:) alle beetjes helpen. Laat je het nog weten hoe het afgelopen is als je de motor er weer terug onder gemonteerd hebt. We leren hier tenslotte allemaal van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41

Iemand ?
Heb je dat schroefje wel terug gedraaid voordat je die nieuwe blokjes erop hebt gezet ?
Kijk ook eens bij Magura zelf, ik denk haast dat je olie moet bij -laten- vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
zonnefreak schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:44:
[...]

Ik zou zeker geen hamer gaan gebruiken. Heb je zelf de remblokjes vervangen, of dit door een fietsenmaker laten doen? De bijstelschroef draai je die met je vingers bij of moet je daarvoor een speciale torx schroevendraaier gebruiken?
Nee, die stelschroef draai je met een lange inbus/torx. Ik heb al vaker blokjes vervangen en bijgesteld via de stelschroef in de handgreep, dus ik weet wel hoe het werkt.

De stelschroef gaat echter niet dieper, hij draait wel. Ik voel echter minder weerstand dan bij de rechterhandgreep (die wel af te stellen is).

Het lijkt alsof hij uit de schroefdraad is gedraaid en nu niet meer "pakt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:06:
En krak zei de Bosch motor:

[Afbeelding: Krak]

Nou ja, het tandwiel dan.

Na zo'n 15500 km

Nieuwe DU (Drive Unit) kost 650€ en dan moet er nog wat (200€) bij voor montage. Helaas geen garantie meer. Dit was mijn derde DU. De eerste was met soortgelijke klachten stuk en de tweede was de DU wel vervangen maar uiteindelijk toch wat anders aan de hand.

Fiets uit 2013 in totaal zo'n 37k mee gereden. Wat doe je dan? Grof vuil? 850€ investeren?

Gelukkig heb ik nu een Duitser (https://www.ebay-kleinanzeigen.de/zur-anzeige/694586483) gevonden die dit wel voor zo'n 200€ in totaal wil repareren. Morgen maar even een motor op de post doen.
Is dat nog een eerste generatie Classic Line? Die staan erom bekend dat de tandwielen kunnen scheuren volgens mij. Bosch had de garantie verlengd en opgelost met dikkere tandwielen dacht ik.

Hopelijk kan die Duitser hem makkelijk voor je fixen, als hij dan weer loopt kan je weer even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 10:34
Jazco2nd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:06:
[...]

Wel benieuwd hoe je die hebt gevonden?? Ik zoek me een ons naar zoiets en kom het niet tegen.

+ Design
+ Belt
+ Propere spatborden!? Bizar
+ Standaard!
+ Verlichting op de accu!
+ Comfortabele banden(?)
+ Normaal formaat accu
+ Opladen zonder accu te hoeven ontkoppelen
+ Bediening mogelijk zonder app
+ Bediening bij handvat ipv op display (Watt)
+ Prijs, net wat duurder dan de nieuwe Watt/Cowboy/Qonqer maar is ook meer compleet.

- gewicht, 25 kilo! Oei. Of is dat de spec van de eerste versie?

Middenmotor! Dat zie je ook niet gauw op dit soort modellen.. ben erg benieuwd naar de rijervaring.
Sparta M8tb?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Vanmorgen weer ervaren dat een ongeluk in een klein bochtje zit. Gelukkig kon ik overeind blijven. Maar ik denk dat er wel weer wat fietsen beschadigd zijn vanmorgen met die gladheid. Hopelijk zijn jullie ook overeind gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ettje66 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:18:
Vanmorgen weer ervaren dat een ongeluk in een klein bochtje zit. Gelukkig kon ik overeind blijven. Maar ik denk dat er wel weer wat fietsen beschadigd zijn vanmorgen met die gladheid. Hopelijk zijn jullie ook overeind gebleven.
Mijn eigen Bulls Green Mover staat bij de fietsenmaker om de accu te laten checken.
Heb een Trek XM700+ speed pedelec te leen en extra voorzichtig gereden. Hier in het westen lijkt het mee te vallen met de gladheid ondanks dat de fietspaden gisteren erg nat waren vanwege de regenval.

Zal niet de eerste keer zijn dat ik op mijn plaat ga 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:44
Hier net mn splinternieuwe Qwic MA11 Speed (gister gekregen) voor het eerst deze ochtend heen gefietst maar ook erg voorzichtig gedaan.
Wel 2x in een bocht het achterwiel voelen verspringen dus het was erg glad op sommige plekken.

Zou niet fijn zijn om dan meteen al op mn smoel te gaan, overigens sowieso niet :P

Intel Core i9-7960X - Asus ROG Rampage VI Extreme - 2x Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G SLI - 64GB G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz - Samsung NVME 960 EVO 1TB - Seasonic X-1250 Gold - Anidees AI Crystal Cube Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched

Iemand ?
Je hebt bij het vervangen de zuigers in de klauw terug gedrukt?
Kan je de olie een beetje bijvullen? Kan zijn dat je wat olie kwijt bent geraakt en je inderdaad aan het eind van je stelschroef zit. Of zit je stelschroef op een normale diepte?

Anders moet je inderdaad naar een nieuwe greep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wwiilleemm
@ Ettje66, Vlassie1980, Mafia

https://www.continental-t...p-contact-winter2-premium

Die heb ik er al voor het tweede jaar omliggen. Echt een wereld van verschil bij gladheid, modder en regen.
Zelfs op schelpen en split veel meer grip dan normale banden.

Alleen aan de voorkant is al voldoende. Slijtage valt mee. Zitten er al bijna 10K omheen, en nog geen zichtbare slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
wwiilleemm schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:51:
@ Ettje66, Vlassie1980, Mafia

Die heb ik er al voor het tweede jaar omliggen. Echt een wereld van verschil bij gladheid, modder en regen.
Zelfs op schelpen en split veel meer grip dan normale banden.

Alleen aan de voorkant is al voldoende. Slijtage valt mee. Zitten er al bijna 10K omheen, en nog geen zichtbare slijtage.
Klinkt goed, misschien toch maar de investering doen.
Zal binnenkort even langs lopen bij de fietsenwinkel om te kijken of hij die banden kan regelen, toch wel belangrijk als je door weer en wind fietst.

Intel Core i9-7960X - Asus ROG Rampage VI Extreme - 2x Gigabyte GeForce® GTX 1080 Ti Gaming OC 11G SLI - 64GB G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz - Samsung NVME 960 EVO 1TB - Seasonic X-1250 Gold - Anidees AI Crystal Cube Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:30:
[...]

Is dat nog een eerste generatie Classic Line? Die staan erom bekend dat de tandwielen kunnen scheuren volgens mij. Bosch had de garantie verlengd en opgelost met dikkere tandwielen dacht ik.

Hopelijk kan die Duitser hem makkelijk voor je fixen, als hij dan weer loopt kan je weer even door.
Eerste generatie Classic Line idd. Dikke tandwielen mijn neus. Deze motor is er in januari 2016 ondergezet.

Afgelopen dagen lekker met de wagen naar het werk, nou ja, file enzo.

[ Voor 6% gewijzigd door wmeester op 20-11-2019 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

@wwiilleemm Die kende ik nog niet. Hier is al sowieso altijd modderig (landelijk wonen) dus op de auto's zitten standaard all-seasons maar ik wist nog niet dat het ook voor fietsen bestond, dank voor de tip!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
wmeester schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:19:
[...]

Eerste generatie Classic Line idd. Dikke tandwielen mijn neus. Deze motor is er in januari 2016 ondergezet.

Ja, dat schiet niet op die files. Met de fiets is veel relaxter, enige hindernissen zijn stoplichten, af en toe een open brug of een spoorwegovergang :)

Succes met de verdere afwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25

Iemand ?
Die stelschroef moet je niet helemaal naar binnen draaien, dan beschadigd de binnenkant van de zuiger in de handgreep. Altijd een slag terugdraaien als je merkt dat hij niet verder gaat. Die HS11 handgrepen zijn een beetje knullig gemaakt, de hS33 handgrepen zijn compatibel en zitten iets beter in elkaar (en de stelschroef is met de hand te bedienen).

Als het systeem niet lek is oid kan ook de houders van de remblokken dichter op de velg zeggen. Dat moet je wel met nieuwe blokjes doen, anders wordt het vervangen wat lastig.

YouTube: Mounting/Installation a MAGURA rim brake (HS33 and HS11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ja, herkenbaar. Helemaal eens met @wwiilleemm Daarom gaan ze er vrijdag weer op:

Maakt echt ontzettend veel uit. Overigens vind ik alleen voor niet genoeg, aan de achterkant graag ook veel grip :)

Let wel op, ze vallen iets breder dan Schwalbe Marathons.

Schwalbe winterbanden met spikes zijn erg strak, maar wij rijden ze gewoon in no time aan flarden (Spijker door karkas). Ik merk wel dat ik in de zomer liever met Schwalbe (Supreme's of iets anders uit de Marathon familie) rijd, Continental top touring ben ik niet zo weg van. Aan de andere kant is op de racefiets (zowel training als wedstrijden) al decennia lang Continental mijn vaste keuze. Op de MTB zowel goede ervaring met Schwalbe als Continental, het kan blijkbaar verkeren :+

Vredestein, Michelin, CST etc. ben ik persoonlijk veel minder weg van, maar dat is mijn mening.

[ Voor 44% gewijzigd door roffeltjes op 20-11-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Laatst online: 21-05 10:12
Zijn er hier mensen die hun accu tegen de kou isoleren en zo ja, hoe? Ik laad de accu nu binnen op omdat het nu wel erg fris is buiten maar merk al sinds het wat kouder is dat de accuspanning veel sneller zakt dan toen het nog zomer was.

De tips van de winterbanden ga ik denk ik ook maar wat mee doen. Ik heb mijn banden al op een wat lagere spanning gezet dan normaal maar onderuit gaan zit ik echt niet op te wachten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik ben zelf erg te spreken over de continental ridetour
https://www.continental-t...ires/urban-tour/ride-tour

Niet de lichtste, niet het gladste maar een mooie middel van alles, en heb ze destijds nog voor een mooie prijs kunnen meepakken. Zelfs nu zijn ze voor 14 euro stuk te krijgen.

Ik moet wel zeggen dat ik op 47mm of 1,75 inch rijd. Ik ben iedereen die ik ken zoveel mogelijk naar bredere banden aan het zetten en hoor over het algemeen alleen maar goede reacties.

Dus, frame meten, en band zo breed als je mee wegkomt. (houdt wel een paar mm aan beide kanten voor water wat weg moet)

[ Voor 33% gewijzigd door Torched op 20-11-2019 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Die Continental Winterbanden zijn wel idioot duur trouwens. Voor dat soort prijzen koop ik meestal autobanden.....

• B64

B64

jbhc schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:42:
Zijn er hier mensen die hun accu tegen de kou isoleren en zo ja, hoe? Ik laad de accu nu binnen op omdat het nu wel erg fris is buiten maar merk al sinds het wat kouder is dat de accuspanning veel sneller zakt dan toen het nog zomer was.
Isoleren doe ik niet, maar ik neem ''m wel altijd mee naar binnen in deze kou. Hij zit er dus alleen op als ik fiets. Mijn accu is nog vers (8 maanden, 4700km) ik zie nog niet heel veel verval in range door de kou.

• Mafia
Nou na erg blij te zijn met de nieuwe Qwic MA11 speed (en nog steeds ben) had ik vanochtend op de helft van de rit opeens dat de accu leeg was terwijl hij nog 50% had en alles dus uitviel...
Na gestopt te zijn de accu eruit en erin en de indicator op de accu zelf gaf ook nog 2 van de 4 streepjes aan deed hij het weer even na vervolgens weer een error op het display en uitval.

Toen maar doorgefietst op eigen kracht, hebben we dat ook weer getest en dat gaat best goed moet ik zeggen.(helaas wel zonder verlichting)

Nou heb ik ook een Qwic RD11 en daar vergrendeld de accu makkelijk en direct maar op de MA11 moet ik sowieso de sleutel al gebruiken om de accu erin te krijgen en zelfs dan kan ik de accu eruit halen zonder het slot te openen... Lijkt dus op slecht contact en de accu trilt langzaam los (met beide accu's getest)

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Gisteren langs de Fietser in Ede geweest en Batavus Dinsdag/Razer, Sparta R5TE en Sparta M11Ti getest.
Er staat een nieuw model Dinsdag, met een riem en een Bosch motor. Die kon je helaas nog niet testen.
De Dinsdag en Razer konden mij niet bekoren, deden wat iel aan. De M11Ti reed op zich goed, maar als ik naar zo'n riem kijk heb ik bedenkingen. Een scherp kiezelsteentje...
De Sparta R5Te reed geweldig. Het vermeende moeizaam op gang komen voor de ondersteuning in kickt is verwaarloosbaar. Met een paar flinke trappen in stand 4 van de 5 zit je al op 25 km. De bekende 'muur' waar je tegenaan fietst, nauwelijks iets van gemerkt. Achterwielmotor is opvallend stil, de fiets is robuust en sportief.
Iets té, dus een model met verstelbaar stuur is aan te bevelen. De moeite waard om naar de Fietser te gaan.
Het zijn alleen Accell-modellen, maar verschillen in rijgedrag van de soorten ondersteuning kun je goed testen.

• Kodess
Benefit schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:58:
Gisteren langs de Fietser in Ede geweest en Batavus Dinsdag/Razer, Sparta R5TE en Sparta M11Ti getest.
Er staat een nieuw model Dinsdag, met een riem en een Bosch motor. Die kon je helaas nog niet testen.
De Dinsdag en Razer konden mij niet bekoren, deden wat iel aan. De M11Ti reed op zich goed, maar als ik naar zo'n riem kijk heb ik bedenkingen. Een scherp kiezelsteentje...
De Sparta R5Te reed geweldig. Het vermeende moeizaam op gang komen voor de ondersteuning in kickt is verwaarloosbaar. Met een paar flinke trappen in stand 4 van de 5 zit je al op 25 km. De bekende 'muur' waar je tegenaan fietst, nauwelijks iets van gemerkt. Achterwielmotor is opvallend stil, de fiets is robuust en sportief.
Iets té, dus een model met verstelbaar stuur is aan te bevelen. De moeite waard om naar de Fietser te gaan.
Het zijn alleen Accell-modellen, maar verschillen in rijgedrag van de soorten ondersteuning kun je goed testen.
iel, ook wel elegant genoemd ;) :9

Ik kan de Fietser in Ede ook aanbevelen.
Zoals je misschien al begrijpt heb ik daarop gekozen voor een Batavus Dinsdag.

Wel interessant dat ze nu eentje met riem hebben. Reden voor de Dinsdag was voor mij de Yamaha motor (de Bosch trapte naar mijn gevoel niet fijn), dus als ik ooit een nieuwe fiets koop zal de Dinsdag er dus niet meer bij zitten :'(

De R5Te was voor mij ook 1 van de toppers. Echt een super fiets.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Vlassie1980

De tips van de winterbanden ga ik denk ik ook maar wat mee doen. Ik heb mijn banden al op een wat lagere spanning gezet dan normaal maar onderuit gaan zit ik echt niet op te wachten. :X
Ik had op mijn vorige Merida Espresso met Bosch ook een hoes om de accu. Is vooral handig tegen valschade / stootschade. De verschillen in actieradius zijn wat mij betreft te verwaarlozen. Het zou iets kunnen helpen maar zo heb ik het in ieder geval niet ervaren.

Ik had toen deze: Afbeeldingslocatie: https://www.fahrer-berlin.de/images/gallery/Kategorieseiten/Akku-Cover02_860px.jpg

Hou er ook rekening mee dat winterbanden met meer profiel ook een aanslag zijn op de actieradius :+

• Mafia
Torched schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:43:
Ik ben zelf erg te spreken over de continental ridetour
https://www.continental-t...ires/urban-tour/ride-tour

Niet de lichtste, niet het gladste maar een mooie middel van alles, en heb ze destijds nog voor een mooie prijs kunnen meepakken. Zelfs nu zijn ze voor 14 euro stuk te krijgen.

Ik moet wel zeggen dat ik op 47mm of 1,75 inch rijd. Ik ben iedereen die ik ken zoveel mogelijk naar bredere banden aan het zetten en hoor over het algemeen alleen maar goede reacties.

Dus, frame meten, en band zo breed als je mee wegkomt. (houdt wel een paar mm aan beide kanten voor water wat weg moet)
Ik zie dat ze de maten die ik wil/nodig heb er niet zijn voor mij, zit namelijk op 50-622 en wil dat eigenlijk ook wel zo houden.
Nu zat ik even naar de Schwalbe Marathon E-Plus te kijken en zie dat het een nieuw model is, mischien dat die interessant is, lijkt wat meer profiel te hebben dan mijn huidige Marathon Plus banden.
https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon-e-plus

Iemand toevallig ervaringen met deze banden, of een eventuele voorloper hier van.

• roffeltjes
jbhc schreef op woensdag 20 november 2019 @ 23:51:Die Continental Winterbanden zijn wel idioot duur trouwens. Voor dat soort prijzen koop ik meestal autobanden.....
Tsja, heel kleine markt en weinig alternatieven (dus wat de gek ervoor geeft). Zeker vouwbanden zijn absurd duur, draadbanden zijn veel goedkoper (maar die moeten er dan wel zijn^^).

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 21-11-2019 11:57 ]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Mafia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:07:
[...]

Ik zie dat ze de maten die ik wil/nodig heb er niet zijn voor mij, zit namelijk op 50-622 en wil dat eigenlijk ook wel zo houden.
Nu zat ik even naar de Schwalbe Marathon E-Plus te kijken en zie dat het een nieuw model is, mischien dat die interessant is, lijkt wat meer profiel te hebben dan mijn huidige Marathon Plus banden.

Iemand toevallig ervaringen met deze banden, of een eventuele voorloper hier van.
Ik ben ook naar deze banden aan het kijken, maar vind ze nog wel erg aan de prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafia
Dacuuu schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:58:
[...]

Ik ben ook naar deze banden aan het kijken, maar vind ze nog wel erg aan de prijs..
Dat zeker, maar als je de Continental banden een paar posts hierboven ziet zijn die nog duurder, maar in mijn geval wil ik me wel veilig en goed voelen ook in de winter.
Ik denk dat ik zo nog maar even langs de fietsenwinkel ga om ze te bestellen.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik heb Schwalbe GT365 op mijn fiets liggen, bevallen zeer goed vooral bij gladderige fietspaden. Het enige nadeel van deze banden is dat je ze hoort op het fietspad, tenminste als je dat een nadeel vindt.

Het zijn zogenaamde "Alle Seizoens" banden, zomer en winter geschikt. Wel 2" rond. Je moet er wel ruimte voor hebben.

https://www.internet-bike...ykLByWHSRBaoaAtM7EALw_wcB

[ Voor 25% gewijzigd door racinfo op 21-11-2019 12:39 ]

• Noppesnada
APBaguette schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:21:
[...]

Die stelschroef moet je niet helemaal naar binnen draaien, dan beschadigd de binnenkant van de zuiger in de handgreep. Altijd een slag terugdraaien als je merkt dat hij niet verder gaat. Die HS11 handgrepen zijn een beetje knullig gemaakt, de hS33 handgrepen zijn compatibel en zitten iets beter in elkaar (en de stelschroef is met de hand te bedienen).

Als het systeem niet lek is oid kan ook de houders van de remblokken dichter op de velg zeggen. Dat moet je wel met nieuwe blokjes doen, anders wordt het vervangen wat lastig.

YouTube: Mounting/Installation a MAGURA rim brake (HS33 and HS11)
Ik heb niet het idee dat het een lek is aangezien hij op het allerlaatste moment nog wel aan grijpt.

Goed filmpje trouwens ! Ik wist niet dat ik bij de remklauw zelf ook nog stelmogelijkheden heb. Daar ga ik komend weekend maar een naar kijken.

Edit 24/11

De stelschroef was wel in en uit te draaien, maar maakte voor het afstellen van de remmen weinig verschil. Ik heb nu de 2 torx bouten op het remsysteem los gedraaid en de pistons verder naar binnen gesteld. Het leek alsof er op de pistons profiel of schroefdraad op de buitenzijde zat om verschuiven te voorkomen, dus ik moest het ver losdraaien.

Na het verschuiven de pistons weer goed vastgezet met de torx schroef en vooralsnog lijkt het nu goed te werken. Komende dagen maar eens testen !

[ Voor 19% gewijzigd door Noppesnada op 24-11-2019 11:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
De Continental TC Winter II heeft echt heel veel grip op nat wegdek. Ik heb deze nu 18.000km (zomer en winter) op mijn voorwiel liggen en ik verwacht dat deze de 25.000km makkelijk gaat halen. Ze zijn inderdaad duur (€50), maar dan heb je het over €0,002 per km.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:05

BertV

Handgemaakt

Zijn er hier mensen die hun accu tegen de kou isoleren en zo ja, hoe?
Mijn accu zit standaard ingepakt in het frame.
Maar zelfs dit lijkt niet te helpen. Ik zit nu tegen de 5% meer verbruik.
En reken maar dat ik dit in de gaten heb; Range anxiety.

Ik ben veel te veel bezig met de ontlading van mijn accu.
"Na de molen is 35% normaal".
"Thuis wil ik minimaal 70% voor de terugreis".
(Ik rij om en om 50% en 100% ondersteuning)
"Hier heb ik altijd 90%" etc.
|:(

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 21-11-2019 14:20 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• B64

B64

BertV schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:18:
[...]

Mijn accu zit standaard ingepakt in het frame.
Maar zelfs dit lijkt niet te helpen. Ik zit nu tegen de 5% meer verbruik.
En reken maar dat ik dit in de gaten heb; Range anxiety.

Ik ben veel te veel bezig met de ontlading van mijn accu.
"Na de molen is 35% normaal".
"Thuis wil ik minimaal 70% voor de terugreis".
(Ik rij om en om 50% en 100% ondersteuning)
"Hier heb ik altijd 90%" etc.
|:(
Zo'n metalen fietsframe is heel goed in het geleiden van warmte en kou, isolatiefactor 0,0. En 5% minder range bij temperaturen rond/onder het vriespunt is toch niet uitzonderlijk?

Koop een Qwic! Gewoon 5 streepjes om die 735 Wh te meten, niks procenten >:). Dus een afname in capaciteit van 5% ga je niet merken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 19:36
Jazco2nd schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:04:
[...]
Ik ga proberen morgen de Lekkerbike te testen en navraag doen over het gewicht want er staat "lightweight aluminium frame". 25 kilo is helemaal niet lichtgewicht.
Voor de geïnteresseerden: Ik zag op hun internationale site dat er ook een "36v 14.5Ah, 500 Wh capacity Range: 60km-90km" accu bestaat. Ik heb navraag gedaan en spijtig genoeg willen ze die hier niet leveren samen met de fiets dus je moet hem er apart bij kopen voor €225.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn accu ligt momenteel bij de fietsenmaker ter controle. Het is een 675WH 48 volt accu.

De laatste tijd neemt het percentage af na het laden. Ik laad de accu elke avond op en als hij vol is trek ik hem uit het stopcontact (ik wil 's nachts geen laders in het stopcontact)
Wanneer ik dan de accu de volgende ochtend in de fiets klikte stond hij altijd op 99%, maar sinds de laatste weken is het minder. De ene keer 94% of 95% en soms zelfs 90%

Ook een keer een test gedaan. Na het laden was de capaciteit 97% en na 2 uur 95%
Hij lijkt dus langzaam spanning te verliezen. Accu is 2 jaar geleden al voorzien van nieuwe cellen. Hopelijk is het relatief simpel op te lossen, ik zou wel verwachten dat hij altijd naar 99% gaat ondanks dat de capaciteit minder is en hij sneller leeg loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57
Mafia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:07:
[...]

Ik gebruik deze ook, net weer een paar gekocht, ook voor de e-bike van mijn zoon. Een waardige opvolger van de schwalbe energizer, welke origineel op mijn fiets zaten.

Ik blijf alleen altijd rommelen om deze banden om de velg te krijgen (29-er), ze zijn best stug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
racinfo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:34:
Ik heb Schwalbe GT365 op mijn fiets liggen, bevallen zeer goed vooral bij gladderige fietspaden. Het enige nadeel van deze banden is dat je ze hoort op het fietspad, tenminste als je dat een nadeel vindt.

Het zijn zogenaamde "Alle Seizoens" banden, zomer en winter geschikt. Wel 2" rond. Je moet er wel ruimte voor hebben.

https://www.internet-bike...ykLByWHSRBaoaAtM7EALw_wcB
Heb zelf deze fietsbanden ook. Ik vind ze ook zeer goed met koude omstandigheden. Ze zijn wat goedkoper dan de continental winterband en ik geloof niet dat het veel verschil tussen die 2 zal maken. Ik zou niet meer voor de standaard e bike fietsbanden gaan eerlijk gezegd. Deze banden hebben echt meer grip en dat is toch het belangrijkste. En zijn zeker wel lekproof te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafia
jaro431 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:01:
[...]

Ik gebruik deze ook, net weer een paar gekocht, ook voor de e-bike van mijn zoon. Een waardige opvolger van de schwalbe energizer, welke origineel op mijn fiets zaten.

Ik blijf alleen altijd rommelen om deze banden om de velg te krijgen (29-er), ze zijn best stug.
Top! Klinkt positief dus, dan ga ik ze maar gewoon bestellen en laat ik de fietsenmaker ze eronder leggen met een beurtje denk ik of moet zelf even gaan rommelen maar als ik jou zo hoor kan dat even stoeien worden.

Thanks! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 24-04 12:47
Vlassie1980 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:41:Mijn accu ligt momenteel bij de fietsenmaker ter controle. Het is een 675WH 48 volt accu.
De laatste tijd neemt het percentage af na het laden. Ik laad de accu elke avond op en als hij vol is trek ik hem uit het stopcontact (ik wil 's nachts geen laders in het stopcontact)
Wanneer ik dan de accu de volgende ochtend in de fiets klikte stond hij altijd op 99%, maar sinds de laatste weken is het minder. De ene keer 94% of 95% en soms zelfs 90%Ook een keer een test gedaan. Na het laden was de capaciteit 97% en na 2 uur 95%Hij lijkt dus langzaam spanning te verliezen. Accu is 2 jaar geleden al voorzien van nieuwe cellen. Hopelijk is het relatief simpel op te lossen, ik zou wel verwachten dat hij altijd naar 99% gaat ondanks dat de capaciteit minder is en hij sneller leeg loopt.
Heb ik ook gehad, was een rotte cel in het pakket. De BMS moet dan steeds de balancer gebruiken maar zit er veel verschil in de spanningsgroepen dan is ie daar soms meer dan 1 dag mee bezig om t goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
bgttje schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:29:
[...]

Heb ik ook gehad, was een rotte cel in het pakket. De BMS moet dan steeds de balancer gebruiken maar zit er veel verschil in de spanningsgroepen dan is ie daar soms meer dan 1 dag mee bezig om t goed te krijgen.
Dus je wilt zeggen dat het BMS dit zelf zou moeten corrigeren?
Volgens de FM valt het binnen de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@Vlassie, ik heb dat ook gehad met mijn LiFePo4 accu pakket eerder, als accu vol was, groen lampje brandt op lader en je deze afkoppelde ging BMS nog geruime tijd door met balanceren. Op het accu pakket wat ik toen had zaten een aantal LED's die dat BMS proces aangaven. Dwz deze leds gaven dan per serie cellen aan welke nog werden aangevuld. Je kon het accu pakket gerust tijdens dat proces gebruiken indien dat noodzakelijk was.

Pas nadat alle LED's gedoofd waren kwam de werking van het BMS teneinde. Hing je daarna de lader er weer aan dan vervolgde het laden maar zag je geen LED's meer opflitsen.

Overigens was het met mijn spiksplinter nieuwe Lithium accu pakket, wat ik nu 2.5 jaar in gebruik heb ook zo dat na het laden de andere morgen de aangegeven spanning iets (41.5) lager was als vlak na laden. Dat is nog steeds zo. Ik zou me geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:32:
@Vlassie, ik heb dat ook gehad met mijn LiFePo4 accu pakket eerder, als accu vol was, groen lampje brandt op lader en je deze afkoppelde ging BMS nog geruime tijd door met balanceren. Op het accu pakket wat ik toen had zaten een aantal LED's die dat BMS proces aangaven. Dwz deze leds gaven dan per serie cellen aan welke nog werden aangevuld. Je kon het accu pakket gerust tijdens dat proces gebruiken indien dat noodzakelijk was.

Pas nadat alle LED's gedoofd waren kwam de werking van het BMS teneinde. Hing je daarna de lader er weer aan dan vervolgde het laden maar zag je geen LED's meer opflitsen.

Overigens was het met mijn spiksplinter nieuwe Lithium accu pakket, wat ik nu 2.5 jaar in gebruik heb ook zo dat na het laden de andere morgen de aangegeven spanning iets (41.5) lager was als vlak na laden. Dat is nog steeds zo. Ik zou me geen zorgen maken.
Ik zie bij mijn accu geen enkel ledje na het afkoppelen van de lader. Er is ook vrij weinig documentatie over die accu te vinden overigens. Ik zal het de komende tijd wel even aankijken. Het is bij mijn high speed pedelec wel zo dat ik eigenlijk elk procentje nodig heb omdat hij zo enorm veel stroom trekt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
wmeester schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:19:
[...]

Er staat op marktplaats nu een nieuwe te koop voor 300 euro
https://link.marktplaats.nl/m1483903600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 24-04 12:47
Vlassie1980 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:01:[...]Dus je wilt zeggen dat het BMS dit zelf zou moeten corrigeren?Volgens de FM valt het binnen de marge.
Wat weet een fm daar nu van??? Die jongens zijn geen elektronici. Of je moet toevallig een hele goede hebben maar dan nog is dit een domme opmerking die alleen maar aangeeft dat ie er zo makkelijk vanaf komt.
Als 1 cel een te lage spanning heeft bij t laden zal de lader eerder afschakelen omdat de rest al op 42V zit. Hij zal proberen de accu's te gaan balanceren maar is er 1 cel in de accu lek/rot dan haalt ie die spanning niet meer en zal je dus steeds een minder volle accu krijgen omdat de boel dan echt in onbalans gaat raken. De enige manier om dit te controleren bij een fabrieks accu is om 'm heel lang aan de lader te laten zodat ie kan proberen de spanningen gelijk te trekken. Maar lukt dit niet door 'm bijv. 2 dagen aan de lader te houden dan moet je m open halen en metingen gaan doen welke cel(len) de boel in onbalans laat raken.

Ik sta altijd versteld dat 1 rotte cel de accu totaal kan verpesten en hieruit blijkt ook dat het af en toe balanceren cruciaal is om veel km's te maken op 1 lading.

[ Voor 51% gewijzigd door bgttje op 22-11-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
B2B2 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:20:
[...]

Er staat op marktplaats nu een nieuwe te koop voor 300 euro
https://link.marktplaats.nl/m1483903600
Dat is niet duur. Helaas is dat een 25 km versie. Ik heb de 45 km/u versie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Ahha. Dat had ik nog niet uit het bericht gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Na 600km begint mijn 20jaar oude batavus toch wat problemen te vertonen.

Bahalve dat ik al een tijdje last heb van los komende moertjes wat vrij eenvoudig op te lossen is door het plaatsen van zelf borgende moertjes komt er nu een wat serieuzer probleem. Gisteren hoorde ik gepiep uit de aandrijflijn komen. Na wat "onderzoek" blijkt dit alleen in bepaalde versnellingen zo te zijn.

Conclusie: er is wat mis met de nexus 7 speed naaf. Vermoedelijk heeft deze een onderhoudsbeurt nodig.
Nu zag ik dit natuurlijk van te voren al aankomen de staat van de rollerbrakes is ook niet heel best en na 20+ jaar zal het oude vet / olie niet echt best meer zijn waarschijnlijk ook last hebben van vervuiling.

Ik heb er al aardig wat over gegoogled maar het is niet iets waar ik naar uitkijk en het beste plan van aanpak ontbreekt ook nog een beetje.

Wat ik heb gevonden is dat je officieel de naaf moet demonteren en moet dompelen in de magische blauwe shimano olie. Deze is echter zo duur dat ik dan net zo goed een nieuw wiel kan kopen.

Ik heb nu een paar ideën in mijn hoofd en vraag me af of er mensen zijn die hier wat meer kennis over hebben.

Idee 1:
- De naaf demonteren
- Laten weken (of spoelen) in een bak met olie en dan 10W40 of ATF (advies gevraagd!)
- Laten uitlekken
- Diverse bereikbare lagers / tandwielen smeren met teflon vet
- Naaf monteren.

Idee 2:

-Naaf demonteren
-Naaf laten weken/spoelen in diesel
-Naaf dompelen in olie (10W40 / ATF (advies gevraagd)) en uit laten lekken
-Bereikbare lagers en tandwielen smeren met teflon vet.
-Naaf monteren

De ideeën verschillen niet heel veel alleen de 2e zal al het oude vet zeker oplossen en waarschijnlijk dus ook meer vuil verwijderen. Het nadeel wat ik zie is dat ik waarschijnlijk niet alle delen meer van vet kan voorzien.

Alle input is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

600km: En 6 met maar 2 nullen er achter? Weet je dat zeker?

Houd even rekening met wat er in de praktijk bekend is over de Nexus 7 naaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
@route99 Ik had er misschien moeten zeggen: Na 600km als e-bike.

De fiets is een erfstuk, heeft bij mij zeker 5 jaar zo goed als werkloos in de schuur gestaan en de historie van daarvoor is onbekend. Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem wel vrij veel gebruikt maar dat kan ik niet meer navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb wel filmpjes op jouwbuis voorbij zien komen waarin ze de naaf enkel onderdompelen in goedkope motorolie van de AC-tion.
De klachten zijn dan eerst geratel en geluid maken tijdens het lopen. Nadien is dat helemaal weg. Ik zal eens proberen te zoeken.
YouTube: Nexus 7 of 8 naaf onderhouden - Servicen versnellingsnaaf

[ Voor 17% gewijzigd door wmeester op 24-11-2019 10:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 20-05 16:38
Ik heb de Lekker E-Amsterdam kunnen testen op de Prinsengracht. Leuk klein winkeltje, vriendelijke mensen die zelfs mijn zadel van mijn huidige fiets gelijk hebben vervangen, die was nl erg oncomfortabel.

De fiets:

Allereerst is belangrijk te weten dat de 1st gen E-Amsterdam en de 2nd gen niet veel van elkaar verschillen:
https://www.lekkerbikes.com.au/electric-bikes/

tov de 1st gen heeft de 2nd gen:
- betere/meer premium banden: WTB Riddler 700 x 45c ipv Kenda E-bike 700c x 45
- betere verlichting: Spanninga AXENDO 40 voor en Spanninga PRESTO achter. Voorlicht is niet in het frame verwerkt en daardoor kan je deze aan een rek plaatsen zodat deze zichtbaar blijft met je (laptop)tas op een voordrager.
- grotere accu: Samsung 11.6 ah/418W ipv 11.4 ah
- mogelijk had de 1st gen niet de CDX belt maar de CDN > onduidelijk.
- het frame is getweakt > onduidelijk wat de wijzigingen zijn.
- 2nd gen is alleen in mat zwart te verkrijgen.

Dan de voordelen tov WATT (Male en Brooklyn), AMPLER, COWBOY, Van MOOF S2:

De onderdelen die zijn gekozen voor deze fiets zijn gewoon top onderdelen. Bij Van MOOF betaal je €3300 voor het goedkoopste type motor (voorwiel) en een ketting met een zeer kwetsbare chainglider (ik geef het 6-9 maanden, ik heb er 4 gebruikt en 2 jaar tijd op de Van Moof M3).

++ frame zonder lasnaden (!) voor deze prijs.
++ frame heeft eenvoudig mogelijkheid de belt te stellen.
++ CDX belt
++ Nexus 8. Natuurlijk heb je niet 8 versnellingen nodig maar dit is misschien wel de beste versnellingsnaaf die gewoon duurzaam is. Een Nexus 3 wil je niet op een ebike.
++ Comfortabele banden.
++ mid-engine.
++ bediening van ondersteuning met knopjes bij het handvat, aan het display.
++ versnellingen bedien je met minimale inspanning door te draaien aan een ring.
++ verlichting, Spanninga.
++ koplamp niet in frame verwerkt.
++ goede spatborden
++ goede enkele poot standaard (die van WATT vind ik niet passen bij de fiets).
++ accu is op te laden in de fiets en is makkelijk te verwijderen.
++ prijs, zeker gezien de premium onderdelen.

Nadelen:
compleet is de fiets 25 kilo.

Fietservaring:
Algemeen:
Enorm soepel. Duidelijk comfortabeler dan de WATT. Wel beetje anders dan de Van Moof S2: de afstand tussen zadel en stuur is (standaard) groter. Het frame is dus gewoon wat groter. Dit scheelt centimeters en is gelukkig te overkomen doordat zowel stuur (met hulpstuk) als zadel te verstellen is en dichter bij elkaar komen. Voor de testrit is het zadel voor mij verschoven.
Ondanks dat ik absoluut een <20KG ebike wil, moet ik bekennen dat ik bij deze fiets het niet merkte tijdens het fietsen. Wel als je hem een klein trappetje optilt..

Ondersteuning:
Keuze uit 1-2-3 of 1 t/m 5. Standaard op 25KM/u gelimiteerd. Dit zou softwarematig via display te wijzigen zijn maar ik kwam niet niet tegen in het menu :( en de verkoper kon er niks over vrijgeven.
Ondersteuning zelf: hier kan geen WATT en geen van Moof aan tippen. De automatische ondersteuning van de Cowboy komt wel in de buurt. Maar dit voelt op de grachtengordel, kleine bochten, omhoog, bocht omlaag gewoon natuurlijker. Ik vermoed dat een mid engine bij veel bochtjes gewoon beter ondersteund? Andere type sensor natuurlijk.

Geen gimmicks zoals de Van Moof. Maar wel een veel, veel, veel betere fiets.

Nadelen:
- alleen in zwart te verkrijgen
- onduidelijkheid over veranderen speed limit.
- toch wel 25 kilo. Maar ik vind dat na testen zeker overkoombaar.

Voor mij is de keuze nu dus wel gemaakt. Voor €2358 krijg je een fiets die bestaat uit de beste en goed op elkaar afgestelde onderdelen met een frame dat vrijwel naadloos eruit ziet.
RedCellNL schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:09:
[...]

Erg benieuwd naar je ervaring met deze fiets.
Zag een 06 nummer op de website, volgende week eens bellen of ze ook proefritten op locatie inplannen.
maxnl schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:17:
[...]

Was hem ook al in mijn zoektocht tegen gekomen.
Maar heb begrepen dat deze pas eind van de maand leverbaar is. Dus zullen nog wel geen ervaringen van zijn.

Interessante aan de fiets is dat het een van de weinigen in het betaalbare segment is die met de betere CDX riemaandrijving geleverd wordt.
Irritante is wel dat er weer de hoofdprijs voor accessoires gerekend wordt (58 EUR voor een setje spatborden?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
jbhc schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 12:44:
Na 600km begint mijn 20jaar oude batavus toch wat problemen te vertonen.

Bahalve dat ik al een tijdje last heb van los komende moertjes wat vrij eenvoudig op te lossen is door het plaatsen van zelf borgende moertjes komt er nu een wat serieuzer probleem. Gisteren hoorde ik gepiep uit de aandrijflijn komen. Na wat "onderzoek" blijkt dit alleen in bepaalde versnellingen zo te zijn.

Conclusie: er is wat mis met de nexus 7 speed naaf. Vermoedelijk heeft deze een onderhoudsbeurt nodig.
Nu zag ik dit natuurlijk van te voren al aankomen de staat van de rollerbrakes is ook niet heel best en na 20+ jaar zal het oude vet / olie niet echt best meer zijn waarschijnlijk ook last hebben van vervuiling.

Ik heb er al aardig wat over gegoogled maar het is niet iets waar ik naar uitkijk en het beste plan van aanpak ontbreekt ook nog een beetje.

Wat ik heb gevonden is dat je officieel de naaf moet demonteren en moet dompelen in de magische blauwe shimano olie. Deze is echter zo duur dat ik dan net zo goed een nieuw wiel kan kopen.

Ik heb nu een paar ideën in mijn hoofd en vraag me af of er mensen zijn die hier wat meer kennis over hebben.

Idee 1:
- De naaf demonteren
- Laten weken (of spoelen) in een bak met olie en dan 10W40 of ATF (advies gevraagd!)
- Laten uitlekken
- Diverse bereikbare lagers / tandwielen smeren met teflon vet
- Naaf monteren.

Idee 2:

-Naaf demonteren
-Naaf laten weken/spoelen in diesel
-Naaf dompelen in olie (10W40 / ATF (advies gevraagd)) en uit laten lekken
-Bereikbare lagers en tandwielen smeren met teflon vet.
-Naaf monteren

De ideeën verschillen niet heel veel alleen de 2e zal al het oude vet zeker oplossen en waarschijnlijk dus ook meer vuil verwijderen. Het nadeel wat ik zie is dat ik waarschijnlijk niet alle delen meer van vet kan voorzien.

Alle input is welkom.
Ik heb mijn Nexus 8 twee keer geserviced. Daarbij heb ik telkens de naaf in een bak met ATF olie gespoeld en daarna de lagers opnieuw ingevet met Shimano naaf vet. Het kan zijn dat je kogelring niet meer top is. Die kun je dan ook makkelijk vervangen. Deze smeer ik telkens ruim in met kogellagervet voor smering en afdichting tegen vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Jazco2nd schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:04:
Keuze uit 1-2-3 of 1 t/m 5. Standaard op 25KM/u gelimiteerd. Dit zou softwarematig via display te wijzigen zijn maar ik kwam niet niet tegen in het menu :( en de verkoper kon er niks over vrijgeven.
Ik weet niet in hoeverre we dit hier mogen bespreken maar ik heb hier al wat naar gekeken en volgens mij is het niet mogelijk aan te passen met dit type display. Waarschijnlijk wel dus mogelijk met een ander display maar als de kabels zijn weggewerkt, is dit volgens mij niet gemakkelijk/mooi te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 20-05 16:38
Horla schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:03:
[...]

Ik weet niet in hoeverre we dit hier mogen bespreken maar ik heb hier al wat naar gekeken en volgens mij is het niet mogelijk aan te passen met dit type display. Waarschijnlijk wel dus mogelijk met een ander display maar als de kabels zijn weggewerkt, is dit volgens mij niet gemakkelijk/mooi te doen.
Ik ben van plan tijdelijk naar de VS te verhuizen en dan neem ik de fiets mee. Dus dan komt het wel van pas en is het legaal :)

Ik las ergens dat je dan het display kan vervangen voor deze versie of een andere optie in de vergelijkingstabel onder op de pagina:

https://m.nl.aliexpress.com/item/32853848537.html

En ik hoop dat je dan simpelweg het stekkertje uit het huidige display kan halen en vervolgens in deze steken..

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 24-11-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Jazco2nd schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:20:
[...]

Ik ben van plan tijdelijk naar de VS te verhuizen en dan neem ik de fiets mee. Dus dan komt het wel van pas en is het legaal :)

Ik las ergens dat je dan het display kan vervangen voor deze versie of een andere optie in de vergelijkingstabel onder op de pagina:

https://m.nl.aliexpress.com/item/32853848537.html

En ik hoop dat je dan simpelweg het stekkertje uit het huidige display kan halen en vervolgens in deze steken..
Je kunt er verschillende displays aan koppelen, want er zit een Bafang Max Drive op die fiets. Met het Eggrider V2 display kun je veel motor settings via je telefoon instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04-2024
Jazco2nd schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:04:
Ik heb de Lekker E-Amsterdam kunnen testen op de Prinsengracht. Leuk klein winkeltje, vriendelijke mensen die zelfs mijn zadel van mijn huidige fiets gelijk hebben vervangen, die was nl erg oncomfortabel.

...
Bedankt voor de review.

T.o.v de Cowboy (ik zit dus te twijffelen tussen die twee) zijn de voordelen voor mij voornamelijk de oplaadbare accu zonder uit te nemen en inschakelen fiets zonder mobiele telefoon. Echter zie ik nu de prijs van 2969,- op de site en dat is toch 1000,- duurder dan de Cowboy. Hiervoor kan je de Cowboy mooi aankleden.

Zaterdag met de Cowboy op pad. Eens kijken hoe deze rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
doek55 schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:27:
[...]

Je kunt er verschillende displays aan koppelen, want er zit een Bafang Max Drive op die fiets. Met het Eggrider V2 display kun je veel motor settings via je telefoon instellen.
Maar de kabel zit toch vast aan het display? Je moet dus de kabel van de eggrider routeren tot aan de motor. Het is dat dat volgens mij nooit deftig kan gebeuren als de kabels intern gerouteerd zijn (de stekker zelf zal niet door de opening gaan).
@RedCellNL: tot 30 november is hij toch (zonder accessoires) €2298?

[ Voor 5% gewijzigd door Horla op 25-11-2019 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Horla schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:26:
[...]

Maar de kabel zit toch vast aan het display? Je moet dus de kabel van de eggrider routeren tot aan de motor. Het is dat dat volgens mij nooit deftig kan gebeuren als de kabels intern gerouteerd zijn (de stekker zelf zal niet door de opening gaan).
@RedCellNL: tot 30 november is hij toch (zonder accessoires) €2298?
Ergens tussen motor en display zou je dit groene stekkertje tegen moeten komen. Daar kun je een nieuwe display kabel aan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03 15:34
Ik ben ook op zoek naar een elektrische fiets alleen wil ik niet 'teveel' geld spenderen. Wat zijn de beste prijs / kwaliteit fietsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Jovialgent schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:11:
Ik ben ook op zoek naar een elektrische fiets alleen wil ik niet 'teveel' geld spenderen. Wat zijn de beste prijs / kwaliteit fietsen ?
Dat ligt geheel aan waar voor je de fiets gaat gebruiken en of je liever middenmotor / achterwielmotor / voorwielmotor hebt etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03 15:34
Vlassie1980 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:16:
[...]

Dat ligt geheel aan waar voor je de fiets gaat gebruiken en of je liever middenmotor / achterwielmotor / voorwielmotor hebt etc....
Simpel woon-werkverkeer van 6 km op een dag andere dagen waarbij mijn vriendin in de zomer 40km per dag zou doen. Ik heb geen voorkeur in aandrijving vermoed ik ? Ken er te weinig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Jovialgent schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:11:
Bij 'n beperkt budget zou ik eerst kijken bij:

LIDL
https://www.lidl-shop.nl/...0hlQyxEAAYASAAEgI7uPD_BwE

of Aldi
https://www.want.nl/aldi-elektrische-fiets-aluminium-city/

of Kruitvad
https://www.kruidvat.nl/d..._content=img_folderWeek48

Welke motor, voor-, achterwiel of middenmotor je neemt hangt ook mede af wat je precies met de ebike voor ogen hebt; 'n ebike kent vele toepassingen.

[ Voor 13% gewijzigd door racinfo op 28-11-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33

bert pit

asdasd

Op mijn fiets zitten Schwalbe marathon GT 50-622 banden. Qua comfort is dat prima, maar wat betreft grip vind ik ze niet prettig.

Zeker nu in de herfst met bladeren en nattigheid heb ik weinig vertrouwen.

Heeft iemand een tip of ervaring met banden met een betere grip?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mafia
bert pit schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:09:
Op mijn fiets zitten Schwalbe marathon GT 50-622 banden. Qua comfort is dat prima, maar wat betreft grip vind ik ze niet prettig.

Zeker nu in de herfst met bladeren en nattigheid heb ik weinig vertrouwen.

Heeft iemand een tip of ervaring met banden met een betere grip?
Deze banden worden vandaag onder mijn fiets gelegd https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon-e-plus

Van een andere tweaker hoorde ik al dat het fijne banden zijn, ook mij ging het erop dat mijn Schwalbe banden niet genoeg grip gaven dus ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wwiilleemm
@Bert Pit:

Zie dit forum een paar pagina's terug. Vanaf wo 20 nov, 14.51.

Diverse ervaringen met Continental banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33

bert pit

asdasd

wwiilleemm schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:10:
@Bert Pit:

Zie dit forum een paar pagina's terug. Vanaf wo 20 nov, 14.51.

Diverse ervaringen met Continental banden.
Dank je. Ik dacht zo'n beetje alles gelezen te hebben hier....

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
@RedCellNL Dat zijn $ en geen € ‘s dus die prijs vd lekkerbike is niet aangepast. Als deze niet gelimiteerd zou zijn op 25, zou het voor mij een interessant alternatief voor de cowboy of qonqer zijn geweest.

[ Voor 56% gewijzigd door zuidhuis op 26-11-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
@RedCellNL bedoelde de prijs vd lekker ebike.
Pagina: 1 ... 16 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam