Een tijdje geleden heb ik anderen hier verhoord over hun ervaringen met een aantal fietsen waar ik over twijfelde. In de tussentijd heb ik er ook daadwerkelijk eentje besteld en (vorige week) binnen gekregen. Dus, voor eventuele toekomstige potentiele kopers zoals ik, hierbij kort mijn eerste ervaringen met de
Ampler Axel.
+ Fiets ziet er superstrak uit. Netjes zonder beschadigingen gebouwd, verpakt, verzonden en aangekomen.
+ Fietst als een zonnetje. Hoewel, elke gloednieuwe fiets voelt natuurlijk soepeltjes aan haha, maar de trapondersteuning is ook erg fijn ingesteld
+ Praktisch geen extra weerstand als je zonder ondersteuning fietst of boven de 25 km/h uitkomt. Heerlijk.
+ De fiets is, voor een elektrische fiets, lekker licht van gewicht. Kan ook zonder moeite in een bovenrek geparkeerd worden in de fietsenstalling
+ App is netjes en simpel. Bevat alles wat je nodig hebt en niet meer. Tot dusver geen issues mee ondervonden. Bovendien is de app een aanvulling en niet 100% noodzakelijk om de fiets te gebruiken, wat voor mij een must was.
- Zoals ik al een keer eerder heb genoemd vind ik 't erg jammer dat Ampler een CDN belt i.p.v. een CDX belt levert. Je merkt er niets van in het gebruik, maar in dit segment wel een beetje apart.
- Ik heb 't idee dat de motor ietwat luider is dan de meeste andere fietsen. Verder niets storends hoor.
- Geen bevestigingspunt voor een ringslot. Heb er alsnog een bevestigd met de Axa flexmount, maar schroefbevestiging had mooier geweest.
- Ik vind de handvaten en het zadel een beetje mwha. Het kan ermee door, maar misschien dat ik die met de tijd een keer vervang voor iets anders. Dit is natuurlijk vrij persoonlijk.
Aangezien ik al een proefrit had gemaakt alvorens er een te bestellen wist ik al wel een beetje hoe de fiets fietst (lekker). Desalniettemin was ik een beetje huiverig over het feit dat de fiets single-speed is; het fietste met de proefrit prima, maar hoe bevalt het in dagelijks gebruik...
...het is pas een week, maar so far moet ik zeggen dat het me reuze meevalt. Omdat het verzet redelijk zwaar is ingesteld zit je met een natuurlijke cadans (de mijne in ieder geval) prima rond de 20-25 km/h. Het komt volgens mij ongeveer overeen met de 6e of 7e versnelling op een Nexus 8 naaf. Sneller dan 25 wordt wel een beetje kiele-kiele; je gaat er niet kilometers lang 30+ mee fietsen, dan draaien de beentjes wel flink door, maar je kan wel prima even snel met 25+ een andere elektrische fiets inhalen (behalve die opgevoerde VanMoofjes) of een sprintje naar een stoplicht doen e.d. Flinke wind tegen ben ik nog wel benieuwd naar (zeker i.c.m. de 50% ondersteuning die ik nu gebruik) haha.
Tot dusver dus in ieder geval erg blij met de fiets. Nu fingers crossed dat ik er op de lange termijn nog steeds tevreden mee ben (hoewel ik op dit moment geen reden zie waarom niet)