Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 122 ... 226 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 07:09
Simongraaf schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 06:55:
[...]

Dat begrijp je verkeerd.

Ik ben erg benieuwd naar gebruikerservaringen met dit merk / model en die zijn hier niet.

Dat vind ik bijzonder voor een merk dat elders zo opgehemeld wordt en geeft mij stof tot nadenken.
Dat is al elders uigelegd, het is voor de Amerikaanse markt en heeft geen duidelijke aanwezigheid in de Benelux.

Als we nu gewoon rustig naar het product kijken kan je al een paar dingen vast stellen; het is een goedkope post-order fiets, dat betekent eigenlijk per definitie dat de Quality Control en after sales slecht zijn. QC is duur en dat gaat gewoon niet in dat budget passen, deze fietsen worden rechtstreeks uit assemblage in een doos gestopt en opgestuurd. After sales idem ditto. Ze moeten ergens winst maken en after sales zijn een kostenpost, er is geen loyalty oid.

Ik verwijs maar door naar een rant die ik kort geleden heb geschreven over de (eerlijke) prijs van een fiets.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72252114

UIteraard is dit allemaal een eigen beslissing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een Cube Reaction Hybrid SL 750, zwart maar ik twijfel of ik de XL of XXL moet nemen.

ik ben 196, benen zijn 87cm, gewicht is 115kg, ik heb wel eens op een XL gezeten en voor mijn gevoel zat dat prima, ik heb geen idee of XXL veel beter zal zijn en of het nog een beetje verkoopt als ik de fiets weer zat ben.

ik las ook iets dat als je een verende zadelpen neemt je ook een aantal cm van je frame af moet trekken ?

Iemand hier ervaring mee ?

Er zijn helaas geen dealers in de buurt van mij die ze op voorraad hebben om even te testen,

En weet iemand hoe het zit met de prijzen van Cube, op internet zie je overal dezelfde prijzen staan maar iemand vertelde mij dat ze dat verplicht zijn van cube maar als je onderhandeld in de winkel zelf er best nog wel wat af te praten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Vandaag ontdekte ik dat 3 van de 5 bevestigingen (soort klinknagel) van het voorste kamwiel met CDX-riem van mijn ebike losgekomen zijn.

Ik hoorde al enkele honderden km’s, af en toe, vreemde geluidjes aan mijn voeten, maar soms 5 of 10 km niets...

1 bevestiging is gewoon weg, 2 hebben een speling van +/- 0,2 tot 0.5 mm, de andere 2 zitten nog muurvast, je kan nog gewoon fietsen.

Met mijn Batuvus Dinsdag heb ik op 2 jaar intussen een 11600 km gereden, meestal op asfaltwegen, maar ook wel de nodige boswegen, gravel fietspaden en klinkerwegen.

Zowel de cdx riem, als de 2 kamwielen (aluminium) zien er eigenlijk nog als nieuw uit.

Zijn er nog mensen met deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:17
einoj1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:15:
Vandaag ontdekte ik dat 3 van de 5 bevestigingen (soort klinknagel) van het voorste kamwiel met CDX-riem van mijn ebike losgekomen zijn.

Ik hoorde al enkele honderden km’s, af en toe, vreemde geluidjes aan mijn voeten, maar soms 5 of 10 km niets...

1 bevestiging is gewoon weg, 2 hebben een speling van +/- 0,2 tot 0.5 mm, de andere 2 zitten nog muurvast, je kan nog gewoon fietsen.

Met mijn Batuvus Dinsdag heb ik op 2 jaar intussen een 11600 km gereden, meestal op asfaltwegen, maar ook wel de nodige boswegen, gravel fietspaden en klinkerwegen.

Zowel de cdx riem, als de 2 kamwielen (aluminium) zien er eigenlijk nog als nieuw uit.

Zijn er nog mensen met deze ervaring?
Het zijn geen klinknagels maar imbus-moer met -bout. Gaat inderdaad kraken en tikken als ze los zitten. Met een 5mm imbus draai je ze aan. Je mag ze gerust flink aandraaien. Als dat niet gaat omdat de andere kant meedraait houdt je die aan de linkse kant met een schroevendraaier vast.

Het komt wel vaker voor dat deze boutjes los gaan zitten bij een nieuwe fiets. Net als bijvoorbeeld maar niet uitsluitend spaken en een versnellingskabel. Sommige nieuwe delen rekken of verzetten zich nou eenmaal. Daarom mag je bij een fietsenwinkel een afleverbeurt én een eerste beurt gratis verwachten. Na wat meer gebruik, en mits je af en toe een beurt laat doen waar ze nagedraaid worden, komen de boutjes nooit meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiriLLu
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05-2024
Ik ben echt een totale leek betreft elektrische fietsen, wat ik wel jammer vind is dat we geen pricewatch hebben met reviews voor elektrische fietsen.

Overigens nog tips voor websites en of winkels waar je prima een elektrische fiets zou kunnen kopen? Zoiets van wat is de coolblue als het om e-bikes gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:08
KiriLLu schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:32:
Ik ben echt een totale leek betreft elektrische fietsen, wat ik wel jammer vind is dat we geen pricewatch hebben met reviews voor elektrische fietsen.

Overigens nog tips voor websites en of winkels waar je prima een elektrische fiets zou kunnen kopen? Zoiets van wat is de coolblue als het om e-bikes gaat?
Dat is omdat er zo veel verschillen zijn.

Net als je leek bent lijkt het me een goed idee om je fiets zo lokaal mogelijk te kopen, en NIET op een webshop waar je na een paar dagen (of maanden) een doos op de stoep krijgt.
Een FM gaat je eerst adviseren bij de aankoop op basis van je verwachtingen, je gebruik, je lichaamslengtes etc.

Als je beslist om te kopen krijg je een afgestelde en mooi afgemonteerde fiets, en meestal mag je die na een paar maanden nog eens binnen brengen om alles mooi na te lopen. Als er dan een spaak wat los staat, dan wordt dat mooi aangespannen. Doe je dat niet, dan zit je een paar maand later met een gebroken spaak of een krom wiel...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08 14:08
KiriLLu schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:32:

Wij hebben onze fietsen bij fietsvoordeelshop gekocht, deze hebben wel door het land heen filialen waar je kan proefrijden,werden netjes geholpen, en, onze Gazelle's Orange C8 HMB werden best snel geleverd, terwijl we bij de lokale fietsenmakers allemaal te horen kregen dat ze, of uitverkocht, of volgend jaar pas te leveren waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:08
Voor mijn vrouw zoeken we een ebike waarbij de voorkeur uitgaat naar een wat 'normalere' fiets ipv een moeder/transportfiets. Zij vindt het wel belangrijk om wat boodschappen te kunnen opbergen in een fietstas wanneer ook een kind achterop zit. Weet iemand of de combi kinderstoeltje (achter) en fietstas mogelijk is? Of kom je dan meestal uit bij het monteren van een verlengstuk voor de bagagedrager?

Bij 'de fietser' in Ede (Accell groep, dus batavus, sparta, koga e.d.) gaf een medewerker aan dat dit alleen te combineren is bij een transport/moederfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:49
Sinds kort een nieuwe elektrische fiets waar ik een feature mis van mijn oude fiets; een klemrekje/veer ding voor op de bagagedrager.
Ideaal voor het snel opbergen van een jas/tas/stuk bagage.

Op mijn nieuwe bagagedrager is daar geen optie voor. Iemand een idee voor een alternatief?

Huidige fiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKMtia73A_ZUIu-A0qOsxgGTZfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghWPx5iBmDFERVW5YtqgHzEy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
JeyJey schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:45:
Voor mijn vrouw zoeken we een ebike waarbij de voorkeur uitgaat naar een wat 'normalere' fiets ipv een moeder/transportfiets. Zij vindt het wel belangrijk om wat boodschappen te kunnen opbergen in een fietstas wanneer ook een kind achterop zit. Weet iemand of de combi kinderstoeltje (achter) en fietstas mogelijk is? Of kom je dan meestal uit bij het monteren van een verlengstuk voor de bagagedrager?

Bij 'de fietser' in Ede (Accell groep, dus batavus, sparta, koga e.d.) gaf een medewerker aan dat dit alleen te combineren is bij een transport/moederfiets.
Als je een kinderstoel met frame bevestiging doet, zal het zowieso werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill

Het is even zoeken, maar het kan wel. Een stevige bagagedrager met iets lager geplaatste stangen om tassen te monteren, en tassen met verstelbare haken.

Bijvoorbeeld een Brennabor met stevige bagagedrager die in het frame geïntegreerd is, in combinatie met Ortlieb tassen. Die combi kan ik bevestigen dat prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-08 16:33
wmeester schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:51:

Op mijn nieuwe bagagedrager is daar geen optie voor. Iemand een idee voor een alternatief?
Kan je het niet overzetten of wil je dat niet? Of heeft je nieuwe fiets een accu achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Willempie27 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:37:
[...]

Kan je het niet overzetten of wil je dat niet? Of heeft je nieuwe fiets een accu achter?
Ik wil liever niet de hele bagagedrager overzetten inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-08 18:56

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@wmeester Wat is er mis met een paar goede kwaliteit snelbinders?

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
wmeester schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:51:
Sinds kort een nieuwe elektrische fiets waar ik een feature mis van mijn oude fiets; een klemrekje/veer ding voor op de bagagedrager.
Ideaal voor het snel opbergen van een jas/tas/stuk bagage.

Huidige fiets:
[Afbeelding]
Steco, Racktime en Topeak bieden een universele “bagagedrager veer”. Misschien dat er eentje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Chrasher schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:18:
Ik zou niet zo goed weten hoe ik die hier op moet zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeTTBB4aLSwajIwtTnq3JcDO9tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThYYRQBNSBLnIHZJ9PvL1BU5.jpg?f=fotoalbum_large

Naast mijn Ortlieb bevestiging.
Foxhill schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:14:
[...]

Steco, Racktime en Topeak bieden een universele “bagagedrager veer”. Misschien dat er eentje past.
Soms zit de crux in de juiste zoekterm. Ik had al gekeken op 'klemrekje' etc maar dit lijkt er meer op.

[ Voor 22% gewijzigd door wmeester op 06-09-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
wmeester schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:29:
[...]

[…]
De Widek snelbinder met (zoekterm) “universele RVS beugel” kun je vastmaken achter boutjes die ergens bij je frame zitten. Bijvoorbeeld de boutjes waar je bagagedrager aan de onderkant mee aan het frame vast zit, of boutjes waar je spatbord aan vast zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 09:51
@wmeester heb je gekeken of je de oude "veer" eraf kan monteren? zo ja, spuiten en op je nieuwe fiets is wellicht een aternatief.
en anders heb je zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:22

Zoek eens op pakaf-mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeyJey
Dank voor de zoekterm, daar was ik zelf niet op gekomen ;).

Zo lijken er t.a.v. kinderzitjes achterop toch best wat mogelijkheden te zijn, met dergelijke verlengframes en de eerder genoemde stevige framebevestiging. Ik kan me wel goed voorstellen dat de combinatie van een verlengd bagagerek, achterzitje en daaronder een accu niet ideaal is voor de gewichtsverdeling / stabiliteit.

Binnenkort maar weer wat bezoekjes gaan brengen aan de plaatselijke FM, die verkoopt best wat merken waaronder Gazelle en Victoria, merken die veel voorkomen op mijn 'longlist' van modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-08 12:56
Goedemiddag!

Ik ben op zoek naar een elektrische fiets voor woon-werk verkeer voor mijn vriendin. Haar 'eisen' zijn:
- Elektrische fiets
- Woon-werk verkeer: 30 km/dag. Dat moet in ieder geval haalbaar zijn op 1 acculading.
- Vlakke en verharde weg (geen heuvels)
- Max 2000 euro
- Fietsenwinkel aangesloten bij het National Fiets Project ('FiscFree').
- Op korte termijn (zeg uiterlijk november) op voorraad

We hebben samen al even gezocht, de vergelijking van de consumentenbond en ANWB erbij gepakt, en komen op de volgende opties:
1. Cortina E-common M N7 2022 a €2039,- (400 Wh accu)
2. Union E-fast N7 2022 a €1804,- (400 Wh accu)
3. Batavus Finez E-go 2022 a €1849,- (400 Wh accu)
4. Batavus Fonk E-go Plus 2022 a €1929,- (400 Wh accu)
5. Pegasus Piazza E7F 2022 a €1999,- (400 Wh accu)
6. Pegasus Piazza E7F a €1899,- (400 Wh accu) - verschil met 5?

Heb ik nog fietsen gemist dit zeker in dit lijstje zouden moeten staan, gezien onze eisen?
Nu zien we alleen door de bomen het bos niet meer. Uiteraard kunnen we specificaties vergelijken, maar dat lijkt me ook niet alles. Ook de verschillende namen (Finez E-go plus/exclusive/active/power etc. etc.) helpen niet mee.

Kunnen jullie ons helpen :)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Perzikvrucht schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:40:
Goedemiddag!

Ik ben op zoek naar een elektrische fiets voor woon-werk verkeer voor mijn vriendin. Haar 'eisen' zijn:
- Elektrische fiets
- Woon-werk verkeer: 30 km/dag. Dat moet in ieder geval haalbaar zijn op 1 acculading.
- Vlakke en verharde weg (geen heuvels)
- Max 2000 euro
- Fietsenwinkel aangesloten bij het National Fiets Project ('FiscFree').
- Op korte termijn (zeg uiterlijk november) op voorraad

We hebben samen al even gezocht, de vergelijking van de consumentenbond en ANWB erbij gepakt, en komen op de volgende opties:
1. Cortina E-common M N7 2022 a €2039,- (400 Wh accu)
3. Batavus Finez E-go 2022 a €1849,- (400 Wh accu)
4. Batavus Fonk E-go Plus 2022 a €1929,- (400 Wh accu)

Heb ik nog fietsen gemist dit zeker in dit lijstje zouden moeten staan, gezien onze eisen?
Nu zien we alleen door de bomen het bos niet meer. Uiteraard kunnen we specificaties vergelijken, maar dat lijkt me ook niet alles. Ook de verschillende namen (Finez E-go plus/exclusive/active/power etc. etc.) helpen niet mee.

Kunnen jullie ons helpen :)?
Je bent een goed eind op weg.

Ik zou Batavus E-Go en Sparta E-Motion (zelfde systeem) links laten liggen. Te veel storingen voor wat ze er voor vragen.

Dan blijft over Cortina met Bafang en Union of Pegasus met Bosch. Bosch gaat gemiddeld langer mee met ook in die jaren gemiddeld minder storingen.

Fiscfree doet bijna elke fietsenwinkel aan mee.

• roffeltjes
[...]
Soms zit de crux in de juiste zoekterm. Ik had al gekeken op 'klemrekje' etc maar dit lijkt er meer op.
Ik zou een snelbinder nemen (en dat gaat zeker passen), om zo'n bagagedrager met verborgen bevestiging onder het spatbord te bevestigen is een flinke operatie door de FM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Veel eisen, mini budget en een supersnelle levertijd.... dus dat betekent dat je een dozenschuiver moet kiezen die wat op voorraad heeft. Tenzij je in de buurt van Arnhem woont (Mantel) heeft dat wel een flink aantal nadelen, beginnend met niet kunnen proefrijden.

Wat "ik" zou doen? Ga naar de dichtsbijzijnde betrouwbare FM, kijk wat hij kan leveren en pas desnoods je budget aan.

Als je echt keihard gaat vasthouden aan dat budget? Pegasus is het enige A merk met een Bosch.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 08-09-2022 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-08 13:14
Perzikvrucht schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:40:
....
....
....
zien we alleen door de bomen het bos niet meer. ....
nav de reacties van Foxhill en roffeltjes is er een flink bos gekapt en zijn er nog 2 bomen van dezelfde soort over.

Zoals aangegeven is, naast levertijd, budget en FiscFree, het passen, proefrijden, garantie en service ook een punt van overweging.
Het is belangrijk om daar ook naar te kijken, zeker als het een probleem is als dit wat verder weg is.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 08-09-2022 13:26 ]

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Chrasher schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:18:
Kan nuttig zijn voor een regenjasje, maar boodschappen?
NEE dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Keezx schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:14:
...
Kan nuttig zijn voor een regenjasje, ...
citaat: "Ideaal voor het snel opbergen van een jas/tas/stuk bagage"

Het klemrekje van wmeester is gelukkig daarvoor ook bedoelt.
Een snelbinder is dan een prima alternatief.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 08-09-2022 12:49 ]

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-08 12:56
Dank voor de inbreng en de tips. Proefrijden etc gaan we zeker doen.

Zijn er, technisch gezien, nog belangrijke voordelen van de Pegasus tov de Union? De middenmotor is gelijk, zoals aangegeven door Foxhill. Roffeltjes geeft aan dat Pegasus het enige A-merk is, maar waar zit hem dat verschil in tov bijvoorbeeld de Union? Afwerking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Perzikvrucht schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:51:
.... dat Pegasus het enige A-merk is, maar waar zit hem dat verschil in tov bijvoorbeeld de Union?...
Afwerking of technisch hoeft er geen onderscheid te zijn en kan "geen A-merk" soms zelfs nog beter afgewerkt zijn.

Een A-merk onderscheidt zich met name door naamsbekendheid, verkrijgbaarheid, stabiele kwaliteit en soms ook door trendsettendheid met innovaties.
Ondanks dat blijkt bv de Batavus E-go en Sparta E-motion ook niet altijd een gelukkige keus.

mbt tot Pegasus Piazza en Union E-Fast zie ik in de eerste instantie weinig verschil, want heeft dezelfde motor, naaf en remmen. Het verschil ligt in dat geval bij minder opvallende zaken.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 08-09-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 13:58

Belgar

Archmaster ranzige code..

Zijn er, technisch gezien, nog belangrijke voordelen van de Pegasus tov de Union?
Afgezien van het merk, zijn het op papier exact dezelfde fietsen (qua techniek dan)

De pegasus lijkt een iets lagere instap te hebben, een completere bagagedrager, iets meer speling in het instellen van het stuur en een "quick-lock" bevestiging van het voorwiel.

De union heeft meer het gevoel van een "klassieke" fiets met elektrische retrofit en is misschien wat zwaarder.

Of dat verschil 200 euro waard is is heel persoonlijk.

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:17

Zijn er, technisch gezien, nog belangrijke voordelen van de Pegasus tov de Union? De middenmotor is gelijk, zoals aangegeven door Foxhill. Roffeltjes geeft aan dat Pegasus het enige A-merk is, maar waar zit hem dat verschil in tov bijvoorbeeld de Union? Afwerking?
Wij hebben hier toevallig sinds een week of twee de Pegasus Piazza. Nog niet heel veel gebruikt maar zeer tevreden mee. Bij ons ging het tussen deze en de Gazelle Paris, die kan wellicht ook nog op je shirt list.

Alles met e-motion viel op voorhand al af na wat eigen online onderzoek. Bafang zal wel prima zijn maar in mijn hoofd zit, al dan niet reëel, toch meer: Bosch is kwaliteit.

De lokale fietsenzaak verkoopt zowel Gazelle als Pegasus. Prijs van de Paris en Piazza was nagenoeg gelijk (tientjes werk) maar op zijn advies toch gegaan voor de Pegasus ivm net iets betere afwerking. Voor wat het waard is, hij kwam met kabelgeleiding en snelspanners en dat soort puntjes.

Wellicht heb je er nog wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Proefrijden en kies op rijgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:06:
[...]

Een A-merk onderscheidt zich met name door naamsbekendheid, verkrijgbaarheid, stabiele kwaliteit en soms ook door trendsettendheid met innovaties.
Ondanks dat blijkt bv de Batavus E-go en Sparta E-motion ook niet altijd een gelukkige keus.
Voor mij gaat het met name om verkrijgbaarheid en brede ondersteuning. En ja, ook dat kan bij een a-merk niet goed gaan. Daarom gaat het mij meer om wat een betrouwbare FM biedt dan welk stickertje erop zit. Je FM bepaald grotendeels je service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:03
[...]

[Afbeelding]

Naast mijn Ortlieb bevestiging.

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QDwOAOvKeHS8o51kDPE3Uroo5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko3UQUUSC2B9NoCGgywu6Kca.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill

Dit model Union en dit model Pegasus zijn vrij gelijk. Gazelle Paris genoemd wordt is ook vrijwel gelijk en Victoria eTrekking 5.x is ook erg gelijk. Allemaal prima voor je doeleind. Val je geen buil aan. Kijk welke je mooi vind, welke je lekker vind fietsen en welke je in de buurt kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-08 12:46
Kwandoerie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Vergeleken met de VM S3 en Decatt was dat anders, de ondersteuning helpt je tot 25, daarna moet (mag) je het zelf doen. En bij oa de VM valt er natuurlijk nog het een en ander aan aan te passen. Lekkerbikes was daar stellig in, als er iets aan aangepast wordt, is het einde garantie.
Ik ben benieuwd waar ze dan precies naar kijken bij LekkerBikes om dat standpunt in te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-08 17:52

B64

Ruimzicht schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:38:
[...]

Ik ben benieuwd waar ze dan precies naar kijken bij LekkerBikes om dat standpunt in te kunnen nemen.
Een fabrikant kan in no time een softwaredump uit de controller halen met alle variabelen, en waarschijnlijk ook alle wijzigingen die daarin zijn doorgevoerd in de loop der tijd.

Maar goed, het is in mijn optiek een volstrekt irrelevante vraag. Als je gaat lopen klooien dan loop je het risico je garantie te verliezen. Wil je dat risico niet lopen dan blijf je er gewoon vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ziet er goed uit maar past niet op de bagagedrager die ik nu heb. Ik mis de aansluiting op de bagagedrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickdn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 13:07
We zijn net langs onze lokale eBike specialist geweest en kwamen uit op een Hercules Futura comp F5. Heeft eigenlijk alles wat we zoeken, Bosch Performance cx, 625 verwijderbare accu, nexus 5, gates belt, voorvering en zadel pen vering, iets bredere banden. Hij is zelfs op voorraad en kunnen hem meenemen voor 4000 euro.

Afgelopen weken heb ik het forum hier terug gelezen en kwam eigenlijk bijna nooit fietsen van Hercules tegen. Zijn dit goede fietsen? We fietsen elke dag naar werk 2x 23km. Hebben nu een elektrische Swapfiets, maar met tegenwind hebben die echt niet genoeg power.

https://www.hercules-bike...ARB_SJL10WQ5&RHOE=RHOE_45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Nickdn schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:03:
We zijn net langs onze lokale eBike specialist geweest en kwamen uit op een Hercules Futura comp F5. Heeft eigenlijk alles wat we zoeken, Bosch Performance cx, 625 verwijderbare accu, nexus 5, gates belt, voorvering en zadel pen vering, iets bredere banden. Hij is zelfs op voorraad en kunnen hem meenemen voor 4000 euro.

Afgelopen weken heb ik het forum hier terug gelezen en kwam eigenlijk bijna nooit fietsen van Hercules tegen. Zijn dit goede fietsen? We fietsen elke dag naar werk 2x 23km. Hebben nu een elektrische Swapfiets, maar met tegenwind hebben die echt niet genoeg power.

https://www.hercules-bike...ARB_SJL10WQ5&RHOE=RHOE_45
Ik denk niet dat je daar spijt van gaat krijgen. Een sterke motor en grote accu maken het ook bij tegenwind nog een fijne fiets. Verwacht niet dat je met windkracht 6 op de kop fluitend 25 km/h gaat halen, maar het wordt wel makkelijker om op snelheid te komen en om snelheid te behouden als het hard waait.

Wil je echt gigantisch tegen de wind in beuken en hoge(re) snelheden halen dan wordt het eerder een speed pedelec. Het is en blijft maar 250 watt bij een reguliere e-bike.

Prachtige kleur overigens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Ik ken de hercules alleen van zien in Berlijn helaas. Een hoop componenten komen overeen met mijn gazelle.

Wat voor mij een dealbreaker zou zijn is de CX met een 5 versnelling. Ik zou dat bij een proefrit even goed aanvoelen.

Het koppel dat de CX levert is echt een ervaring, je zit in 5 meter aan de 25km/h en dan wordt je eraf gegooid... ikzelf kon niet wennen aan het feit dat je alsnog steeds aan het schakelen bent met start stop en een goed ritme te houden in het verkeer na de maximale ondersteuning van je motor.

Op lange ritten met weinig stops is dat overigens niet zo'n probleem, maar stadsverkeer vond ik het vervelend. Doet niets af aan je keuze natuurlijk, de fiets an sich heeft zo te zien alleen kwaliteitsonderdelen die redelijk makkelijk te onderhouden zouden moeten zijn.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
wmeester schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:38:
[...]

Ziet er goed uit maar past niet op de bagagedrager die ik nu heb. Ik mis de aansluiting op de bagagedrager.
Deze:
https://www.racktime.com/...acktime-product/clampit-1

of

https://www.racktime.com/.../racktime-product/clampit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:07:
[...]

Ik denk niet dat je daar spijt van gaat krijgen. Een sterke motor en grote accu maken het ook bij tegenwind nog een fijne fiets. Verwacht niet dat je met windkracht 6 op de kop fluitend 25 km/h gaat halen, maar het wordt wel makkelijker om op snelheid te komen en om snelheid te behouden als het hard waait.
Dat klopt
Dat ligt overigens niet aan de motor maar vooral de software zoals Bosch het heeft afgesteld.
Software van Bosch is zo afgesteld dat deze bij ongeveer 22 km/u al begint met afbouwen hierdoor heb je bij 25 km/u niet meer de volledige ondersteuning tot je beschikking.

De Speed Pedelec motor van Bosch (in feite de CX) gaat uiteraard tot 45 km/u. Hierdoor heb je bij 25 km/u wel volledige ondersteuning. Deze beukt wel stevig tegen de wind in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:57
Belgar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:12:
Ik ken de hercules alleen van zien in Berlijn helaas. Een hoop componenten komen overeen met mijn gazelle.

Wat voor mij een dealbreaker zou zijn is de CX met een 5 versnelling. Ik zou dat bij een proefrit even goed aanvoelen.

Het koppel dat de CX levert is echt een ervaring, je zit in 5 meter aan de 25km/h en dan wordt je eraf gegooid... ikzelf kon niet wennen aan het feit dat je alsnog steeds aan het schakelen bent met start stop en een goed ritme te houden in het verkeer na de maximale ondersteuning van je motor.

Op lange ritten met weinig stops is dat overigens niet zo'n probleem, maar stadsverkeer vond ik het vervelend. Doet niets af aan je keuze natuurlijk, de fiets an sich heeft zo te zien alleen kwaliteitsonderdelen die redelijk makkelijk te onderhouden zouden moeten zijn.
Wat heb jij dan? Een Enviolo of zo? Anders ben je volgens mij met een Nexus 7 of 8 toch alleen maar meer aan het schakelen?
Ik heb dezelfde configuratie op mijn Victoria en vind het zelf in ieder geval prima gaan met die Nexus 5. Juist omdat het niet zoveel versnellingen zijn hoef je niet zoveel te schakelen. Bij het accelereren (wat inderdaad zo gedaan is met die motor) klik je zo naar 2, 3, 4 en daar blijf je dan op tenzij je flink voorbij de ondersteuning trapt, dan is de 5 soms handig (voornamelijk heuvelaf). Zelfs de 1 is eigenlijk niet eens echt nodig, in het begin was ik vooral in de 2 weg aan het rijden, maar vind het wel leuk hoe de 1 je lekker hard weg laat sprinten :+
Windkracht 6 heb ik overigens nog niet gefietst, maar zuid-limburgse heuvels heeft die CX totaal geen moeite mee. Fluitend 25 km/h misschien niet, maar wel vrij makkelijk 22-23 (weet niet hoe steil de helling die ik regelmatig neem is, maar ik ga er wel zonder moeite met 50 weer vanaf). De goedkopere ebikes met zo'n bagagedrager accu vlieg ik in ieder geval voorbij })

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Ik heb het persoonlijk ook niet zo op de 5-versnellingsnaaf. Het gat tussen iedere versnelling is mij te groot.
Ik hou mijn cadans graag in het optimale window. Dat gaat lastig met de 5 versnellingsnaaf. De Nexus 8 vind ik het met wind tegen soms al lastig. Hoe sterker de wind tegen is, hoe krapper de window van de optimale cadans wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Athome Mee eens. Dat is ook de reden dat ik de Alfine 8 (vergelijkbaar met de Nexus 8 ) heb laten vervangen door de Alfine 11 op mijn Batavus Razer. Zou het zo weer doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chrasher op 09-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickdn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 13:07
Athome schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:06:
Ik heb het persoonlijk ook niet zo op de 5-versnellingsnaaf. Het gat tussen iedere versnelling is mij te groot.
Ik hou mijn cadans graag in het optimale window. Dat gaat lastig met de 5 versnellingsnaaf. De Nexus 8 vind ik het met wind tegen soms al lastig. Hoe sterker de wind tegen is, hoe krapper de window van de optimale cadans wordt.
Ja de gaten zijn wel groter maar zijn de nexus 7. Op de Swapfiets gebruik ik bijna alleen de 3/5/7. En lijkt me lekker om een zwaardere hoge versnelling te hebben en minder lichte versnellingen. Klopt dit onderstaande tabelletje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12XoSCGWKhZBPmLcmvNeHZ2-NSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5epaQ0TfMbeTeNqIDyMmQQnt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Een zwaardere versnelling brengt je cadans naar beneden.
Op het eerste gezicht lijkt het wel lekker om niet zo snel te hoeven trappen maar als de cadans naar beneden gaat, wordt de ondersteuning ook minder. Dit moet dan gecompenseerd worden met een hogere ondersteuningsstand. Wat het energieverbruik weer doet stijgen en dus een mindere actieradius. Ik heb het dan over een middenmotor.
Een naaf motor heeft totaal geen binding met de gekozen versnelling

Bij een middenmotor is de mate van ondersteuning afhankelijk van:
- De kracht die je op de pedalen zet.
- De cadans/snelheid waarmee je trapt.

In beide gevallen geldt:
Doe je te veel of te weinig, zal de ondersteuning minder worden. Een lage cadans met veel kracht levert weinig ondersteuning. Een hoge cadans met weinig kracht levert ook weinig ondersteuning.
Er is dus een bepaalde sweetspot waarin de middenmotor optimaal presteert.
Voor de cadans is ongeveer een cadans van 75. Dat is hele normale cadans voor forenzen verkeer.
Voor de kracht geldt dat het optimale ongeveer overeenkomt met de kracht die je op een normale fiets (niet e-bike) moet leveren om ongeveer 17 km/u per uur te fietsen.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:24
Daarnaast moeten die middenmotoren het hebben van de koeling d.m.v. rotaties te maken, dus minder hard trappen is waarschijnlijk een hetere motor met mogelijk een minder lange levensduur.
Sowieso wil je eigenlijk de cadence tussen de 70-90 rpm hebben om je eigen inzet zo efficiënt mogelijk in te zetten, als we het dan toch al over efficiency hebben :)

In vino veritas, in aqua sanitas

• Finraziel
Volgens mij verhoogt een Bosch motor ook de ondersteuning als je een hogere cadans hebt omdat ze er vanuit gaan dat je dan waarschijnlijk een heuvel aan het beklimmen bent. Dus of dat nou echt betekent dat je met een hogere cadans minder energie verbruikt... Volgens mij niet. Behalve als je zelf de ondersteuning dan ook weer lager zet (hogere cadans op eco ipv lagere cadans op tour of zo). En als je gewoon zonder wind op een vlakke ondergrond rijdt dan heb je ook niet veel ondersteuning nodig om 25 te rijden.

Ik weet zelf niet zo wat voor cadans ik normaal heb, de intuvia kan dat volgens mij ook niet weergeven, maar ga ik een helling op dan schakel ik terug en trap ik volgens mij best vlot rond. De steilste helling waar ik tegenop gegaan ben was 15%. Die heb ik in de 1 gedaan met hoge ondersteuning en dat was nog wel goed te doen, maar het had ook niet veel meer moeten zijn. Ga je echt vaak dat soort hellingen en steiler doen dan zou ik naar een derailleur kijken omdat je dan gewoon veel meer bereik hebt. Maar ga je niet echt bergen beklimmen dan is die Nexus 5 wat mij betreft prima.

Wat dat schema hierboven betreft, volgens mij klopt dat wel wat betreft als je puur de naaf vergelijkt, maar dat betekent niet dat een fiets met een Nexus 5 in de 1e versnelling even hard gaat bij dezelfde cadans als een andere fiets met een Nexus 8 in de 5. Ik denk dat dit afhangt van de tandwielen waar je riem of ketting op ligt en dus hoe hard de naaf rondgedraaid wordt bij een bepaalde cadans.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:51

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Puur hypothetische vraag: stel ik (of de buurman, mijn moeder, de slager) heb een getunede fiets maar rij binnen de bebouwde kom netjes 20 tot 25 km/uur. Vervolgens veroorzaak ik een ongeluk. Kan de verzekeraar dan moeilijk gaan doen of moet de verzekeraar kunnen aantonen dat ik ten tijde van het het ongeluk inderdaad harder dan 25 km uur reed?

Daarbij, stel ik (of mijn buurman) krijgt geen voorrang maar er ontstaat een ongeluk, kan de verzekeraar van mij/tegenpartij dan alsnog aanvoeren dat ik schuldig ben doordat ik een opgevoerde fiets reed? En wat als ik tijdens het ongeluk 20 km/uur reed?

Disclaimer: ik heb de topic waarschuwing gelezen maar vraag niet om tips tot opvoeren noch heb ik een opgevoerde fiets. Ik vraag louter naar een juridische context

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Agent op 10-09-2022 09:02 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

JohanNL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 01:29:
Sowieso wil je eigenlijk de cadence tussen de 70-90 rpm hebben om je eigen inzet zo efficiënt mogelijk in te zetten, als we het dan toch al over efficiency hebben :)
Ik vraag mij altijd af hoe het mogelijk is om op een stads of tour-fiets 90rpm te trappen zonder wielren kleding en clip-ons te gebruiken? De ideale rpm kan per persoon verschillen, maar ik fiets duizenden km's per jaar op verschillende fietsen en trap redelijk snel rond ten opzichte van 90% van de fietsers om mij heen. Zelf trap ik het liefst tussen de 70 en 80 rpm, waarbij langdurig boven de 80 al lastig wordt als ik daar ook veel kracht moet leveren, laat staan boven de 85 rpm. :S

Behalve een aantal mountainbikers en de racefietsers met clip-ons zie ik bijna niemand om mij heen boven de 80rpm zitten. De Yamaha motor op mijn Razer zal boven de 80rpm al met de witte vlag gaan zwaaien en merkbaar minder vermogen leveren. Ik weet dat de modellen voor de mountainbikes deze rpm hebben verhoogd, maar die fietsen kan je niet vergelijken met de standaard woon-werk en tour fietsen.

• Athome
@Chrasher
Voor mij geldt precies hetzelfde. Een cadans van 90 vind ik al knap hoog. Bij een cadans van 100 stuiter ik al op het zadel. Ik fiets zelf ook het liefst ergens rond de 75-80. Zelf merk ik dat de Bosch middenmotor dan ook het krachtigst ondersteunt

Voor de duidelijkheid. De Bosch Active Line (Plus) stopt bij een cadans van 100 met de ondersteuning. Dat zegt ook iets.

• elinx
Shadow_Agent schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:01:
....Kan de verzekeraar dan moeilijk gaan doen.......
Het hangt af van wat er is opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden.
ebikes kunnen net als fietsen gedekt zijn door de AVP.
Aangezien dit een algemene verzekering is kan het zijn dat er niks over in staat of dat er specifiek iets over ebikes in staat en nog een aantal varianten daar tussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 07:56
Verzekeringen zijn heel makkelijk hierin, voldoet het voertuig (fiets/step/brommer/...) niet aan de voorschriften cq wetgeving kun je fluiten naar je dekking en het zelf betalen.
Of ze er achter (kunnen) komen is een 2e

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Keezx
Dan ben je een van de kleine minderheid ebike rijders die WEL kunnen fietsen en niet denken dat versnellingen er zijn om zo langzaam mogelijk te trappen.
Mijn eigen vrouw is er zo en van de laatste , grote, meerderheid.
Alleen de 2 kleinste kransen worden gebruikt en als de accu eens leeg is, komen die fietsende zombies niet op het idee om eens wat tanden bij te steken om even gemakkelijk, maar langzamer , verder te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
Keezx schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:24:
[...]

Dan ben je een van de kleine minderheid ebike rijders die WEL kunnen fietsen en niet denken dat versnellingen er zijn om zo langzaam mogelijk te trappen.
Alleen de 2 kleinste kransen worden gebruikt en als de accu eens leeg is, komen die fietsende zombies niet op het idee om eens wat tanden bij te steken om even gemakkelijk, maar langzamer , verder te rijden.
Gelukkig is de 'echte fietser' er nog om ons te onderwijzen :+

• Athome
Keezx schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben eerder lui. :)
Ik voel vrij goed aan hoe de motor presteert en wil daarom graag op dat punt blijven zitten. Zodat ik zelf minder hoeft te werken. Dat wil niet zeggen dat ik altijd in stand Turbo fiets. Toer is voor mij de norm. Mooie balans tussen ondersteuning en actieradius.
Tegelijkertijd merk je dat merken als Bosch er wel degelijk onderzoek naar gedaan hebben. De middenmotor presteert optimaal in het gebied waar de meeste mensen het meest natuurlijk fietsen.

@Shadow_Agent
Een opgevoerde/getunde fiets mag niet op de openbare weg gebruikt worden. Je bent dus altijd fout bezig. Dat is de basis regel.
In praktijk blijkt een e-bike eigenlijk alleen technisch gecontroleerd wordt, als er twijfels zijn over de technische staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Athome op 10-09-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Je weet in ieder geval dat heel langzaam trappen meestal niet zo efficient is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Maar je vergeet wel er bij te vermelden dat alleen de 5 het volle koppel van de motor kan verdragen. Bij een 7,8 of 11 wordt het koppel begrensd tot 50 Nm.

Wordt mooi uitgelegd op de site van Velo de Ville.

Volle koppel krijg je enkel bij derailleur, Rohloff, Enviolo of Nexus 5.

• Athome
Daar heb ik nog eens over nagedacht?
Waar wordt het koppel van de motor geleverd?
- Is dat de motor zelf
- Is dat op het voortandwiel
- Is op het achtertandwiel en dus ingaande as van de naaf?

In het laatste geval klopt het hele verhaal.

In de andere gevallen is het maximale koppel juist lager door de overbrenging van voor naar achter. Ook het koppel van de fietser zelf komt er nog bij op. Ik vraag me dus af of een Bosch CX dan ook werkelijk 85 Nm op de naaf krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 22:51
Na 4 weken wachten (idpv de gecommuniceerde 2 weken), deze voormiddag de nieuwe (en eerste) ebike voor mijn wederhelft gaan ophalen: Gazelle Ultimate C8 HMB+ 500w

Meerwaarde zijn voor mij toch wel de aluminium spatborden, nooit gedacht dat ik daarover enthousiast kon worden :P Zelf al een kleine afstand ermee gereden om te kunnen vergelijken met mijn Canyon Precede met klassieke versnellingen en ben wel onder de indruk van die Nexus 8 en carbon belt. Verschil is duidelijk merkbaar.

Hier zal mijn vrouw veel plezier op hebben, heeft vandaag al meer gefietst dan de afgelopen 10 jaar samen :+
Onderstaande foto doet hem niet veel eer aan maar verrast van de sportieve look + sportief stuur.
Happy wife = happy ... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQygEVc0TOcRpMDZ3dsqKb0DaUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4NUcWt5EZGEe4rIHYRIcIUd.jpg?f=fotoalbum_large

• JeyJey
Tommie12 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:02:
[...]

Maar je vergeet wel er bij te vermelden dat alleen de 5 het volle koppel van de motor kan verdragen. Bij een 7,8 of 11 wordt het koppel begrensd tot 50 Nm.

Wordt mooi uitgelegd op de site van Velo de Ville.

Volle koppel krijg je enkel bij derailleur, Rohloff, Enviolo of Nexus 5.
Ik sluit niet uit dat ik nu iets doms zeg, maar wat is dan de meerwaarde van bijv een performance Line motor (Max 65Nm) icm een nexus 8?

• Keezx
De meerwaarde is staat leuk in de folder...voor de getalletjesfetishisten.
Mededelingen over koppel hebben meestal nul betekenis en waarde, zoals door mij al eens betoogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

Finraziel schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:10:
[...]

Wat heb jij dan? Een Enviolo of zo? Anders ben je volgens mij met een Nexus 7 of 8 toch alleen maar meer aan het schakelen?
Ik heb inderdaad een enviolo. Ik heb ook 7-speed getest en hoewel je dan ook nog regelmatig moet schakelen voelt dat voor mij een stuk minder belastend. Nu moet ik wel opmerken dat ik de fiets heb omdat mijn rechter knie bijna niet meer wil. Ik merk dus heel snel wanneer de belasting op mijn knie te hoog wordt.

Bij een 5-speed heb ik heel snel dat als ik goede snelheid wil houden dat ik dan naar 5 moet, maar als ik om wat voor reden snelheid verlies kan ik niet terug op snelheid en moet ik naar 4 of zelfs 3 omdat als ik kracht probeer te zetten in 5 ik mijn knie onmiddellijk overbelast. Bij een 7-speed heb ik stand 7 meestal niet nodig en in 5 kan ik meestal toch zonder veel pijn weer snelheid opbouwen..

De enviolo is overigens wel overkill op de laagste versnellingen. Het is alsof je "1" nog een eigen 7-speed heeft eronder ;)

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Stancke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:12:
Na 4 weken wachten (idpv de gecommuniceerde 2 weken), deze voormiddag de nieuwe (en eerste) ebike voor mijn wederhelft gaan ophalen: Gazelle Ultimate C8 HMB+ 500w

Meerwaarde zijn voor mij toch wel de aluminium spatborden, nooit gedacht dat ik daarover enthousiast kon worden :P Zelf al een kleine afstand ermee gereden om te kunnen vergelijken met mijn Canyon Precede met klassieke versnellingen en ben wel onder de indruk van die Nexus 8 en carbon belt. Verschil is duidelijk merkbaar.

Hier zal mijn vrouw veel plezier op hebben, heeft vandaag al meer gefietst dan de afgelopen 10 jaar samen :+
Onderstaande foto doet hem niet veel eer aan maar verrast van de sportieve look + sportief stuur.
Happy wife = happy ... ;)

[Afbeelding]
Hé, blijf eens van mijn fiets af :P

Proficiat met exact hetzelfde model dat ik al 13 maanden rijd. Ik hoop dat je wederhelft er flink zal van genieten. Het is een hele fijne degelijke e-bike die mij nog nooit heeft laten staan.

Alleen heb ik het stuur een heel stuk lager staan en heb ik fietstassen, maar met een Gazelle zit je altijd goed. Koop er écht een 2e losse kettingslot bij! want het schijnt dat ze die Gazelle's jatten als de raven.
Volgens mij is dit nu ook verplicht in die prijsklasse bij alle verzekeraars?! Laat je zeker informeren.

Ik ben benieuwd hoe ver zij op 1 lading kan komen. Nu mijn Artrose erger aan het worden is moet ik verplicht op de Sport stand fietsen en daar ben ik niet zo blij mee, maar dan nog haal ik met gemak de 80 kilometer in de zomer en in de winter schat ik 50-65 km. Dat is genoeg en hij ondersteunt goed en soepel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-08 19:13
jimh307 schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:31:
[...]

Hé, blijf eens van mijn fiets af :P

Proficiat met exact hetzelfde model dat ik al 13 maanden rijd. Ik hoop dat je wederhelft er flink zal van genieten. Het is een hele fijne degelijke e-bike die mij nog nooit heeft laten staan.

Alleen heb ik het stuur een heel stuk lager staan en heb ik fietstassen, maar met een Gazelle zit je altijd goed. Koop er écht een 2e losse kettingslot bij! want het schijnt dat ze die Gazelle's jatten als de raven.
Volgens mij is dit nu ook verplicht in die prijsklasse bij alle verzekeraars?! Laat je zeker informeren.

Ik ben benieuwd hoe ver zij op 1 lading kan komen. Nu mijn Artrose erger aan het worden is moet ik verplicht op de Sport stand fietsen en daar ben ik niet zo blij mee, maar dan nog haal ik met gemak de 80 kilometer in de zomer en in de winter schat ik 50-65 km. Dat is genoeg en hij ondersteunt goed en soepel. :)
Ik en mijn vriendin hebben de 400 watt variant en hebben 2weken geleden 80km gehaald. Gemiddeld 21km/h en in allerlei standen, vooral de tour is geliefd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:50

Wouda

^C^C^C^C^C

jimh307 schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:31:
[...]

Onlangs heb ik een verzekering bij Univé afgesloten. In de polis stond niets over een verplichte extra ketting en ook bij navraag blijkt dat het niet verplicht was. Wel raden ze het aan, omdat het de kans dat je fiets gestolen wordt aanzienlijk verkleint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
De ANWB verzekering die ik via de fietsenwinkel afgesloten heb vereiste inderdaad ook geen tweede slot tot mijn verbazing (hoewel ik er wel een Abus Ivy om hang altijd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-07 15:00
Een tijdje geleden heb ik anderen hier verhoord over hun ervaringen met een aantal fietsen waar ik over twijfelde. In de tussentijd heb ik er ook daadwerkelijk eentje besteld en (vorige week) binnen gekregen. Dus, voor eventuele toekomstige potentiele kopers zoals ik, hierbij kort mijn eerste ervaringen met de Ampler Axel.

+ Fiets ziet er superstrak uit. Netjes zonder beschadigingen gebouwd, verpakt, verzonden en aangekomen.
+ Fietst als een zonnetje. Hoewel, elke gloednieuwe fiets voelt natuurlijk soepeltjes aan haha, maar de trapondersteuning is ook erg fijn ingesteld
+ Praktisch geen extra weerstand als je zonder ondersteuning fietst of boven de 25 km/h uitkomt. Heerlijk.
+ De fiets is, voor een elektrische fiets, lekker licht van gewicht. Kan ook zonder moeite in een bovenrek geparkeerd worden in de fietsenstalling
+ App is netjes en simpel. Bevat alles wat je nodig hebt en niet meer. Tot dusver geen issues mee ondervonden. Bovendien is de app een aanvulling en niet 100% noodzakelijk om de fiets te gebruiken, wat voor mij een must was.

- Zoals ik al een keer eerder heb genoemd vind ik 't erg jammer dat Ampler een CDN belt i.p.v. een CDX belt levert. Je merkt er niets van in het gebruik, maar in dit segment wel een beetje apart.
- Ik heb 't idee dat de motor ietwat luider is dan de meeste andere fietsen. Verder niets storends hoor.
- Geen bevestigingspunt voor een ringslot. Heb er alsnog een bevestigd met de Axa flexmount, maar schroefbevestiging had mooier geweest.
- Ik vind de handvaten en het zadel een beetje mwha. Het kan ermee door, maar misschien dat ik die met de tijd een keer vervang voor iets anders. Dit is natuurlijk vrij persoonlijk.

Aangezien ik al een proefrit had gemaakt alvorens er een te bestellen wist ik al wel een beetje hoe de fiets fietst (lekker). Desalniettemin was ik een beetje huiverig over het feit dat de fiets single-speed is; het fietste met de proefrit prima, maar hoe bevalt het in dagelijks gebruik...

...het is pas een week, maar so far moet ik zeggen dat het me reuze meevalt. Omdat het verzet redelijk zwaar is ingesteld zit je met een natuurlijke cadans (de mijne in ieder geval) prima rond de 20-25 km/h. Het komt volgens mij ongeveer overeen met de 6e of 7e versnelling op een Nexus 8 naaf. Sneller dan 25 wordt wel een beetje kiele-kiele; je gaat er niet kilometers lang 30+ mee fietsen, dan draaien de beentjes wel flink door, maar je kan wel prima even snel met 25+ een andere elektrische fiets inhalen (behalve die opgevoerde VanMoofjes) of een sprintje naar een stoplicht doen e.d. Flinke wind tegen ben ik nog wel benieuwd naar (zeker i.c.m. de 50% ondersteuning die ik nu gebruik) haha.

Tot dusver dus in ieder geval erg blij met de fiets. Nu fingers crossed dat ik er op de lange termijn nog steeds tevreden mee ben (hoewel ik op dit moment geen reden zie waarom niet) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:33:
Daar heb ik nog eens over nagedacht?
Waar wordt het koppel van de motor geleverd?
- Is dat de motor zelf
- Is dat op het voortandwiel
- Is op het achtertandwiel en dus ingaande as van de naaf?

In het laatste geval klopt het hele verhaal.

In de andere gevallen is het maximale koppel juist lager door de overbrenging van voor naar achter. Ook het koppel van de fietser zelf komt er nog bij op. Ik vraag me dus af of een Bosch CX dan ook werkelijk 85 Nm op de naaf krijgt.
Het is uiteraard het koppel van de motor, en ja, wat er op de naaf toe komt kan wat groter of kleiner worden door de overbrenging, maar blijkbaar is dat ook omschreven wat toelaatbaar is.

Nu zal zo'n naaf niet direct kapot gaan, maar het zal met de toleranties te maken hebben, want ook een heel krachtige fietser die recht op de pedalen gaat staan kan meer dan 50 Nm leveren.

Wat dan het nut is van een Nexus 8 met een Performance line? Goede vraag, ik dacht dat de interne opbouw van de PF ook wat meer metalen tandwielen bevatte dan een Active Line (vandaar dat die laatste soms wat stiller is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@landcross Mooi fietsje, gefeliciteerd! Stond ook op mijn lijstje, maar vond het jammer dat er geen andere kleur beschikbaar was en natuurlijk alleen maar online te bestellen, waar ik altijd wat huiverig voor ben. Voor de rest vinkte hij ook al mijn eisen aan. :)

Die CDN riem zal lang genoeg meegaan hoor. Daar komen geen langdurige hoge krachten op te staan omdat de aandrijving in het achterwiel zit. Die enkele versnelling is even wennen, maar dat maakt de fiets extra licht. Wat ik alleen niet kon achterhalen op de Ampler site of er nou meerdere motorstanden zijn? Je kan wel een percentage via de app instellen, maar ik zie verder maar 1 ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
Chrasher schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:46:
@landcross Mooi fietsje, gefeliciteerd! Stond ook op mijn lijstje, maar vond het jammer dat er geen andere kleur beschikbaar was en natuurlijk alleen maar online te bestellen, waar ik altijd wat huiverig voor ben. Voor de rest vinkte hij ook al mijn eisen aan. :)

Die CDN riem zal lang genoeg meegaan hoor. Daar komen geen langdurige hoge krachten op te staan omdat de aandrijving in het achterwiel zit. Die enkele versnelling is even wennen, maar dat maakt de fiets extra licht. Wat ik alleen niet kon achterhalen op de Ampler site of er nou meerdere motorstanden zijn? Je kan wel een percentage via de app instellen, maar ik zie verder maar 1 ondersteuning?
Thx! Ja, het is ietwat jammer dat er maar 1 kleur beschikbaar is, maar het is m.i. wel een prima kleurtje dus daar liet ik de aankoop beslissing niet op afketsen :P

De CDN riem zal ongetwijfeld lang 'genoeg' meegaan ja, maar desalniettemin zou een CDX langer meegaan haha. Maar waar het me vooral om gaat; andere fietsen in dit prijssegment (en zelfs als extreem voorbeeld de ruim €1000 goedkopere Tenways) hebben echter allemaal wél een CDX riem. Interessant genoeg zag ik ergens ook nog beelden van een pre-productie Ampler Axel die ook een CDX riem had. Ik vind het dus gewoon jammer dat er geen CDX riem op zit. Volgens mij proberen ze er gewoon een beetje extra winstmarge uit te halen.

Wat betreft motorstanden; er zijn 3 levels qua ondersteuning: uit, 1 en 2. Wat 1 en 2 precies inhouden kun je zelf instellen in de app, met een minimum van (ik geloof) 40% in stapjes van (ik geloof) 10%. Uit fabriek staat ie respectievelijk op 70% en 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

landcross schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:12:
[...]
Wat betreft motorstanden; er zijn 3 levels qua ondersteuning: uit, 1 en 2. Wat 1 en 2 precies inhouden kun je zelf instellen in de app, met een minimum van (ik geloof) 40% in stapjes van (ik geloof) 10%. Uit fabriek staat ie respectievelijk op 70% en 100%.
Ah, twee standen dus. Moet in de meeste gevallen wel voldoende zijn. Ondersteuning 1 voor de standaard vlakke wegen en weinig wind, stand 2 voor wat extra klimwerk of harde wind tegen. Kwestie van je favoriete routes fietsen en uitproberen.
Een 3e stand was handig geweest (full oower), maar die keuze is er dan helaas niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Chrasher op 12-09-2022 16:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Na het hele topic te hebben doorgespit (meermaals haha), afgelopen vrijdag de Gazelle C8+ Ultimate met riem opgehaald in maatje 53 (voornamelijk woon/werk voor mijn betere helft). Wat een machtige fiets zeg! Fietst met veel vertrouwen zonder ook maar een piepje of kraakje.
Onderweg is nog wel een geveerde zadelpen en quick release om de pen eenvoudig hoger/lager te kunnen zetten.
De fietsenmaker gaf als advies de accu driemaal volledig leeg te rijden. Dit i.v.m. de computer die dan 'leert' hoeveel capaciteit de accu heeft. Over dit advies heb ik wel mijn twijfels, is bij moderne accu's toch niet meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
Chrasher schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]

Ah, twee standen dus. Moet in de meeste gevallen wel voldoende zijn. Ondersteuning 1 voor de standaard vlakke wegen en weinig wind, stand 2 voor wat extra klimwerk of harde wind tegen. Kwestie van je favoriete routes fietsen en uitproberen.
Een 3e stand was handig geweest (full oower), maar die keuze is er dan helaas niet.
Ik vind 2 standen inderdaad prima. Ik heb de afgelopen week vooral gereden met 50% en 100%, waarvan ik het gros van de tijd de 50% heb gebruikt. Tot nu toe mis ik niet een derde stand. Bovendien is het simpel genoeg in de app aan te passen, dat mocht je een keer iets anders willen dat dat echt geen minuten aan extra tijd kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• landcross
XeNoBiTe schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:37:
[...]
De fietsenmaker gaf als advies de accu driemaal volledig leeg te rijden. Dit i.v.m. de computer die dan 'leert' hoeveel capaciteit de accu heeft. Over dit advies heb ik wel mijn twijfels, is bij moderne accu's toch niet meer nodig?
Ik ben geen accu-expert, maar voor zover ik altijd gehoord heb, hebben li-ion accu's geen 'geheugen'. Sterker nog, voor li-ion accu's wordt geloof ik aangeraden om deze zo min mogelijk naar 0% of 100% te gebruiken of op te laden. M.a.w. het is (voor de levensduur) beter om 5x van 50% naar 70% op te laden dan 1x van 0% naar 100%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

XeNoBiTe schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:37:

Het heeft niet zoveel zin, omdat het toch schattingen blijven van de computer. aan de andere kant is "leeg" ook niet leeg. Je kan de accu volgens mij niet minder dan 15%(?) capaciteit rijden. De ondersteuning gaat dan uit om de batterij te sparen (je hebt nog wel verlichting). Standaard vult die ook maar tot 85% (omdat de batterij met warmer weer anders problemen krijgt.) Heb je toch 100% nodig, omdat je weet dat je ver gaat rijden: aan de stekker totdat die automatisch uit gaat en dan stekker verwijderen en nogmaals terug stoppen. Een en ander wordt wel uitgelegd in de handleiding.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
[b]

...het is pas een week, maar so far moet ik zeggen dat het me reuze meevalt. Omdat het verzet redelijk zwaar is ingesteld zit je met een natuurlijke cadans (de mijne in ieder geval) prima rond de 20-25 km/h. Het komt volgens mij ongeveer overeen met de 6e of 7e versnelling op een Nexus 8 naaf. Sneller dan 25 wordt wel een beetje kiele-kiele; je gaat er niet kilometers lang 30+ mee fietsen, dan draaien de beentjes wel flink door,
@landcross
Bij mijn B Dindsdag met Nexus 8, rij ik bij 20 km/u soms in 4e of meestal in 5e

Vanaf 25 km/u kom je pas in 6e versnelling vlot rond

Vanaf zowat 27/28 km/u als er geen tegenwind is, tot 30/33 km/u, (wind in de rug) ga je in 7e versnelling

8e is pas op een afdaling (brug), waar je kan bijtrappen, vanaf 30 km/u tot 45 km/u mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 29-07 23:29

rik

Al een aantal jaar ben ik zeer blij met mijn Qwic M7, met middenmoter van Bafang (400 serie)/470kw. Mijn partner heeft er ook een, wel de damesvariant natuurlijk. Ik heb weleens overwogen om over te stappen op een Vanmoof maar vond de Qwic toch echt fijner.

Nu overweeg ik de huidige Axa easy30 koplamp te vervangen voor iets fellers, en zag dat er een 50 variant (met 50 lumen) bestaat maar hoger gaat het niet. Heeft iemand goede ervaring met deze, of juist een andere lamp?

En, heeft iemand de accu al weleens open gemaakt? Ik kon er geen plaatjes van vinden, maar ben benieuwd of de batterijcellen eenvoudig te vervangen zijn. Inmiddels is het bij mijne wel nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
B64 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:30:
[...]
Een fabrikant kan in no time een softwaredump uit de controller halen met alle variabelen, en waarschijnlijk ook alle wijzigingen die daarin zijn doorgevoerd in de loop der tijd.
Daar gaat het niet over. Zover ik weet kan je overigens helemaal niet zomaar in de software rommelen van bijvoorbeeld een Bafang M420 die op de LekkerBikes Amsterdam GT zit (als dat al zou zijn toegestaan).
Maar goed, het is in mijn optiek een volstrekt irrelevante vraag. Als je gaat lopen klooien dan loop je het risico je garantie te verliezen. Wil je dat risico niet lopen dan blijf je er gewoon vanaf.
Fijn dat je me even terechtwijst. Laat ik nou altijd hebben gedacht dat Tweakers júist mensen zijn die de hele tijd zitten te klooien - en hun ervaringen op dit forum bespreken 8)7

Voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om het doen van (illegale) aanpassingen aan de software. Maar ik neem aan dat je als leverancier niet zomaar kan stellen dat wanneer je ook maar "iets" aanpast aan je fiets, dat dan de garantie vervalt. Had graag iets specifieker geweten waar ze dan op doelen. Wat is er irrelevant aan die vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
einoj1 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:09:
[...]

@landcross
Bij mijn B Dindsdag met Nexus 8, rij ik bij 20 km/u soms in 4e of meestal in 5e

Vanaf 25 km/u kom je pas in 6e versnelling vlot rond

Vanaf zowat 27/28 km/u als er geen tegenwind is, tot 30/33 km/u, (wind in de rug) ga je in 7e versnelling

8e is pas op een afdaling (brug), waar je kan bijtrappen, vanaf 30 km/u tot 45 km/u mogelijk.
Ik had op mijn vorige, niet-elektrische, fiets een Nexus 8 en ik fietste het gros van de tijd in de 6e of 7e versnelling, met een snelheid rond de 25 km/h. Het zal ongetwijfeld persoonlijk zijn, welke cadans je fijn vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
landcross schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:44:
[...]

Ik had op mijn vorige, niet-elektrische, fiets een Nexus 8 en ik fietste het gros van de tijd in de 6e of 7e versnelling, met een snelheid rond de 25 km/h. Het zal ongetwijfeld persoonlijk zijn, welke cadans je fijn vind.
En de overbrenging naar de Nexus 8 toe hoeft ook niet hetzelfde te zijn, dus twee verschillende fietsen met dezelfde naaf versnelling hoeven niet dezelfde cadans te hebben in dezelfde versnelling op dezelfde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Als fietsassembleurs dezelfde spullen kunnen gebruiken , doen ze dat , die denken: die zombies merken toch geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-08 17:52

B64

Ruimzicht schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:33:
[...]

Daar gaat het niet over. Zover ik weet kan je overigens helemaal niet zomaar in de software rommelen van bijvoorbeeld een Bafang M420 die op de LekkerBikes Amsterdam GT zit (als dat al zou zijn toegestaan).

[...]

Fijn dat je me even terechtwijst. Laat ik nou altijd hebben gedacht dat Tweakers júist mensen zijn die de hele tijd zitten te klooien - en hun ervaringen op dit forum bespreken 8)7

Voor de duidelijkheid: het gaat mij niet om het doen van (illegale) aanpassingen aan de software. Maar ik neem aan dat je als leverancier niet zomaar kan stellen dat wanneer je ook maar "iets" aanpast aan je fiets, dat dan de garantie vervalt. Had graag iets specifieker geweten waar ze dan op doelen. Wat is er irrelevant aan die vraag?
Misschien moet je dan zelf even teruglezen naar waar je op reageert. Dat was namelijk deze post:
Vergeleken met de VM S3 en Decatt was dat anders, de ondersteuning helpt je tot 25, daarna moet (mag) je het zelf doen. En bij oa de VM valt er natuurlijk nog het een en ander aan aan te passen. Lekkerbikes was daar stellig in, als er iets aan aangepast wordt, is het einde garantie.
Dit gaat dus puur om het aanpassen van de ondersteuningssnelheid. En daarvan vroeg jij je af waar ze dan op letten bij LekkerBikes. Ik snap niet zo goed waarom je nu zo reageert, aangezien ik daar een behoorlijk inhoudelijk antwoord op geef.

En als je het niet inhoudelijk genoeg vindt: drie seconden op Google en je hebt info van Lekker Bikes zelf over redenen waarom de garantie vervalt. Dat is een stuk sneller dan hier idioot reageren als een antwoord je niet bevalt...
There are cases when our warranty isn’t valid. Our warranty doesn’t cover wear and tear, incorrect as-
sembly or maintenance. There’s no warranty in the case of; damage caused by accidents, improper use or negligence. Our warranty is also void if changes are made to the original design of the LEKKER bike.

All pedelec eBikes must be limited to 250w power output and motor assist cannot exceed 25km/h. LEKKER Bikes will not be held liable for any aftermarket modifications to the motor or system that may have an effect on it’s performance
Als jij een andere standaard of een bagagedrager op de fiets monteert zal dat geen probleem zijn. Maar al sinds jaar en dag zijn er fabrikanten die bijvoorbeeld stellen dat bepaalde modellen niet geschikt zijn voor montage van kinderzitjes voor en/of achter terwijl dat in de praktijk prima mogelijk blijkt te zijn. Maar strikt genomen kan dat reden zijn om bepaalde garantieclaims af te wijzen. En zo zijn er in gebruiksaanwijzingen en garantiebepalingen legio redenen opgenomen om moeilijk te kunnen doen. En je zullen er bij zo'n fabrikant ook niet al te open over zijn wat en hoe ze precies controleren, lijkt me.

Overigens kan het ook bij de afhandeling van garantieclaims een voordeel zijn om bij een fietsenmaker te kopen: het zal niet voor het eerst zijn dat een fietsenmaker iets onder garantie repareert zónder eerst met een fabrikant/importeur te overleggen, of dat een fietsenmaker het oneens is met het oordeel van de fabrikant en het onderdeel maar zelf voor z'n rekening neemt. Bij alles wat te maken heeft met de electrische ondersteuning zal dat niet zo snel gebeuren, maar mechanische onderdelen of een kapot achterlicht zijn bij mij al diverse keren op die manier vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
Finraziel schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:19:
[...]

En de overbrenging naar de Nexus 8 toe hoeft ook niet hetzelfde te zijn, dus twee verschillende fietsen met dezelfde naaf versnelling hoeven niet dezelfde cadans te hebben in dezelfde versnelling op dezelfde snelheid.
Hm, goed punt inderdaad, had ik niet bij stilgestaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Keezx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:26:
Als fietsassembleurs dezelfde spullen kunnen gebruiken , doen ze dat , die denken: die zombies merken toch geen verschil.
Als fietsfabrikanten zich ergens kunnen onderscheiden dan doen ze dat. Ze hebben niet voor niets allemaal 30+ modellen/uitvoeringen. Binnen een merk is er al variatie aan onderdelenmerken, tandwielverhoudingen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik denk van niet, dat kost namelijk geld en verlaagt de winst.
Het zou mij helemaal niets verbazen als alle fietsen met dezelfde aandrijving ook dezelfde voor- en achtertandwielen hebben.
Was vroeger al zo en er is geen reden om daar vanaf te wijken voor de doorsnee clientele die van versnellingen niet meer weten dan dat je met die shifter lekker langzaam kan trappen.
Is met een motortje erbij alleen maar erger geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Keezx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:10:
Het zou mij helemaal niets verbazen als alle fietsen met dezelfde aandrijving ook dezelfde voor- en achtertandwielen hebben.
Was vroeger al zo en er is geen reden om daar vanaf te wijken voor de doorsnee clientele die van versnellingen niet meer weten dan dat je met die shifter lekker langzaam kan trappen.
Is met een motortje erbij alleen maar erger geworden.
Het zou jou niets verbazen, maar het is niet zo. Ik heb een bak vol tandwielen in de werkplaats staan en gebruik ze allemaal. Het aantal tanden achter varieert al binnen een merk (ook bij dezelfde motor).

Geld heeft er niets mee te maken. De medewerkers bij een fietmerk hebben net zo goed wel of niet plezier in hun werk als jij en hebben net zo goed iets meer of iets minder geld in hun gedachte bij hun werk als jij. Een tandwiel met 19 tanden kost alleen niet meer dan een met 21 tanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:02
Keezx schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:10:
Ik kan uit eigen ervaring het tegendeel aantonen.

Tot voor kort had ik een Gazelle Ultimate C8+ HMB Belt, die was uitgerust met:
motor: Bosch Active Line Plus
versnellingsnaaf: Nexus 8
aandrijving: Gates CDX
tandwiel voor: 55T
tandwiel achter: 26T

Nu heb ik een Koga E-Nova EVO (model 2021 met de accu onder de bagagedrager), die is uitgerust met:
tandwiel voor: 50T

Het verschil tussen beide fietsen merk ik duidelijk. Bij de Gazelle reed ik meestal in de 5e versnelling met een voor mij prettige cadans en snelheid. Bij de Koga is dat in de 6e versnelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruimzicht
B64 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:42:
Dit gaat dus puur om het aanpassen van de ondersteuningssnelheid. En daarvan vroeg jij je af waar ze dan op letten bij LekkerBikes. Ik snap niet zo goed waarom je nu zo reageert, aangezien ik daar een behoorlijk inhoudelijk antwoord op geef.

En als je het niet inhoudelijk genoeg vindt: drie seconden op Google en je hebt info van Lekker Bikes zelf over redenen waarom de garantie vervalt. Dat is een stuk sneller dan hier idioot reageren als een antwoord je niet bevalt...
Rustig, rustig...

Het was niet de bedoeling om je te irriteren. Het gaat mij niet om aanpassen van de ondersteuningssnelheid - dat mag hier ook niet worden besproken O-) Mijn punt is dat nogal makkelijk wordt gezegd (gedreigd?) dat de garantie vervalt als je iets aanpast aan de fiets. Ik ben benieuwd naar de juridische kant. Kan dat zomaar? Zijn er tweakers met ervaring? Het lijkt me bovendien in veel gevallen lastig aan te tonen. Dat was de kern van mijn eerste reactie. Jouw uitleg dat ze " in no time een softwaredump uit de controller halen met alle variabelen" vond ik inderdaad nogal algemeen (no offence).
Maar al sinds jaar en dag zijn er fabrikanten die bijvoorbeeld stellen dat bepaalde modellen niet geschikt zijn voor montage van kinderzitjes voor en/of achter terwijl dat in de praktijk prima mogelijk blijkt te zijn. Maar strikt genomen kan dat reden zijn om bepaalde garantieclaims af te wijzen.
Dat waag ik te betwijfelen. Maar misschien heb je een concreet voorbeeld van zo'n casus? Liability is natuurlijk iets anders dan garantie en ik begrijp de noodzaak van het opnemen van allerlei voorbehouden in voorwaarden echt heel goed. Maar ik weet uit ervaring ook dat LekkerBikes veel waarde hecht aan klanttevredenheid. In de praktijk proberen ze in eerste instantie altijd een oplossing te zoeken die naar tevredenheid is van de klant (was voor mij een reden om voor dit merk te kiezen). Het laten vervallen van de garantie lijkt me daar niet veel aan bijdragen.

• Keezx
arpeggio schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:12:
[...]

Nu heb ik een Koga E-Nova EVO (model 2021 met de accu onder de bagagedrager), die is uitgerust met:

Het verschil tussen beide fietsen merk ik duidelijk. Bij de Gazelle reed ik meestal in de 5e versnelling met een voor mij prettige cadans en snelheid. Bij de Koga is dat in de 6e versnelling.
Dat zijn 2 verschillende merken die ook niet uit hetzelfde "huis"komen , dus dat is verder vrij irrelevant.
Had ik er even bij moeten vermelden, de concurrent na-apen levert natuurlijk niets op.

• einoj1
arpeggio schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:12:
[...]

Heb net mijn tanden ook nagezien
Batavus Dinsdag Excl. 2020
Bosch Active Line Plus
Nexus 8
Gates Cdx
Tandwiel voor: 50 T
Tandwiel achter 24 T

Batavus en Koga komen van hetzelfde huis..

In de stad rij ik meestal in 5e, op de open weg 6e (26 á 27 km/u, maar de werkelijkheid is dit 1 km/u lager)

• Athome
Koga en Batavus komen inderdaad uit hetzelfde huis maar wel een andere doelgroep. Dus andere keuzes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Okee, het lijkt erop dat de door mij aangenomen eenheidsworst toch niet zo bestaat...
Ik zie trouwens het nut van varieren met 8 versnellingen en een hulpmotor niet zo....de meeste gebruikers gaan pas klagen als ze niet traag genoeg kunnen trappen...subtiliteit is niet besteed aan die mensen.

[ Voor 55% gewijzigd door Keezx op 14-09-2022 23:15 ]

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:19
Keezx schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:00:
Ik zie trouwens het nut van varieren met 8 versnellingen en een hulpmotor niet zo....de meeste gebruikers gaan pas klagen als ze niet traag genoeg kunnen trappen...subtiliteit is niet besteed aan die mensen.
Er zijn single speed bikes. Toch blijft juist dat een nichemarkt. Conclusie: er is voldoende vraag naar versnellingen.

Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik denk niet dat je statement met betrekking tot het bij voorkeur zo traag mogelijk trappen voor de meeste mensen klopt: Als ik voor mezelf spreek dan doe ik het meeste werk en de motor ondersteund. En niet andersom. Daarbij fiets ik in een voor mij zo prettig mogelijke cadans. De meeste e-bikers die ik tegenkom (forenzen) fietsen over het algemeen ook in een redelijk vlotte cadans (niet in de hoogste versnelling in ieder geval).

Over het nut van (bijvoorbeeld) 8 versnellingen kun je debateren: dat zal voornamelijk een 'voor elk wat wils' oplossing zijn. Ik fiets zelf 95% van de tijd in de 6e (Nexus 8), maar toch zou ik de rest niet willen missen, voor oa. wegrijden, flinke wind tegen of juist heuvelaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Ik heb zo m'n twijfels over wat je zelf doet en wat de motor doet, de meeste mensen overschatten IMO nogal wat ze zelf doen...ik denk dat de grote meerderheid eigenlijk zelden meer dan pakweg 50-80 Watt trapt.
Mij opmerking over 8 versnellingen was niet bedoeld om het nut van 8 versnellingen in twijfel te trekken, maar het nut van diverse voortandwielen voor diverse doelgroepen, met 8 versnellingen kan je altijd wel de gewenste cadans trappen, of je nou 50 of 54 tanden voor hebt...

[ Voor 9% gewijzigd door Keezx op 15-09-2022 09:36 ]

• Tommie12
Keezx schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:00:
Okee, het lijkt erop dat de door mij aangenomen eenheidsworst toch niet zo bestaat...
Ik snap het ten dele wel.
Oudere mensen doen rondjes aan beperkte snelheid, meestal op vlak terrein, en willen traag rond draaien.

Ik rij graag eens off road, zoek wel eens hellingen op, en heb me alleen nog maar zorgen gemaakt of mijn kleinste verzet klein genoeg is om een helling van 15% boven te geraken.
Bij afdalingen kan ik bij 50 km/h nog bijtrappen in het grootste verzet, dus ik zou eerder mijn voorblad kleiner maken dan groter... Maar dat zal dus wel wat persoonlijk liggen, en misschien is het bij mijn fiets wat "groot" uitgelegd.

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ook ik ben opzoek naar een e-bike voor woon-werkverkeer. Momenteel fiets ik zo'n 100KM per week. Binnenkort waarschijnlijk zelfs iets meer.

Liefst:
  • middenmotor
  • riem
  • verwijderbare accu
  • torque sensor
  • hydraulische schijfremmen
  • 61cm frame
  • bagage drager voor (voor mijn rugzak en evt boodschappen)
Momenteel fiets ik al een paar jaar op een normale Cortina transport fiets (u4 mannen model) en dat bevalt me uitstekend. Stevig, eenvoudig in onderhoud, geen nutteloze features.

Het uiterlijk van de e-blau spreekt me wel aan. Zoals eerder hier vermeld kan ik alleen weinig over de Dapu motor vinden.

Daarnaast lijkt het model slecht leverbaar (6+ maanden) en kan ik nergens een proefrit maken. Vind het dus nogal een gok.

Iemand meer ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-08 19:13
Jay-v schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:52:
Ook ik ben opzoek naar een e-bike voor woon-werkverkeer. Momenteel fiets ik zo'n 100KM per week. Binnenkort waarschijnlijk zelfs iets meer.

Liefst:
  • middenmotor
  • riem
  • verwijderbare accu
  • torque sensor
  • hydraulische schijfremmen
  • 61cm frame
  • bagage drager voor (voor mijn rugzak en evt boodschappen)
Momenteel fiets ik al een paar jaar op een normale Cortina transport fiets (u4 mannen model) en dat bevalt me uitstekend. Stevig, eenvoudig in onderhoud, geen nutteloze features.

Het uiterlijk van de e-blau spreekt me wel aan. Zoals eerder hier vermeld kan ik alleen weinig over de Dapu motor vinden.

Daarnaast lijkt het model slecht leverbaar (6+ maanden) en kan ik nergens een proefrit maken. Vind het dus nogal een gok.

Iemand meer ervaring?
Jouw wensen klinken als: probeer eens een Gazelle C8 HMB belt 2022 (400 of 500w). Deze is ook redelijk leverbaar volgens mij. Echter blijft fietsen en houding iets persoonlijks. Ik zou eens naar 12go of Mantel gaan, daar kun je echt vanalles proberen en erachter komen wat jou past.
Pagina: 1 ... 122 ... 226 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam