Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Ik wil de accu's voor andere doeleinden gebruiken, als dat lukt laat ik het wel weten.

De accu's zijn best duur dus vanuit dat oogpunt zijn het niet eens heel interessante accu's. Het is vooral interessant omdat het verder prima accu's zijn en relatief licht, en als je ze al hebt is het erg praktisch en weer goedkoop om te gebruiken versus een nieuwe accu.
Tja, nu heb ik nog meer vragen... aan welke doeleinden denk je?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48
!null schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:12:
Weet iemand wat vermogen is wat een gemiddelde Bosch e-bike accu kan leveren? ....
Als het er niet op staat is het alleen maar te beredeneren
Het hangt namelijk af wat een cel als maximale stroom kan leveren, hoeveel er parallel geschakeld zijn en op welke stroom de BMS is ingesteld. Natuurlijk speelt ook de temperatuur instelling een rol.

Bij een 400Wh zijn minder cellen parallel dan bij 625Wh en kunnen daardoor ook minder stroom afgeven.
Merkcellen kunnen soms wel max.10A of meer. 4 cellen parallel is dan 40Ax36V= 1400W of 40Ax48V= 1900W, bij 5 cellen parallel is dit 1800W en 2400W.

Een continu 250W motor kan als piekvermogen soms wel 3x zoveel vermogen kortstondig afgeven (750W).
Dat vraagt dan ca. 20A van de 36V accu of ca 15A van de 48V accu.

Voor gebruik tbv andere doeleinden kan er echter een probleem zijn met het afnemen van dat vermogen als de BMS aangestuurd wordt door de motorcontroller van de ebike. Iets wat bij ebikes zeer gebruikelijk is.
Tommie12 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:59:
...
Tja, nu heb ik nog meer vragen... aan welke doeleinden denk je?
mbt andere doeleinden....
Denk ik aan de caravanmover, zonnecelopslag. hybride hulpmotor.
Weliswaar in een andere behuizing wordt dit al vaker toegepast.
Persoonlijk vind ik een Bosch ebike accu dan aan de kostbare kant.

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 26-08-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Als het er niet op staat is het alleen maar te beredeneren
Het hangt namelijk af wat een cel als maximale stroom kan leveren, hoeveel er parallel geschakeld zijn en op welke stroom de BMS is ingesteld. Natuurlijk speelt ook de temperatuur instelling een rol.

Bij een 400Wh zijn minder cellen parallel dan bij 625Wh en kunnen daardoor ook minder stroom afgeven.
Merkcellen kunnen soms wel max.10A of meer. 4 cellen parallel is dan 40Ax36V= 1400W of 40Ax48V= 1900W, bij 5 cellen parallel is dit 1800W en 2400W.

Een continu 250W motor kan als piekvermogen soms wel 3x zoveel vermogen kortstondig afgeven (750W).
Dat vraagt dan ca. 20A van de 36V accu of ca 15A van de 48V accu.

Voor gebruik tbv andere doeleinden kan er echter een probleem zijn met het afnemen van dat vermogen als de BMS aangestuurd wordt door de motorcontroller van de ebike. Iets wat bij ebikes zeer gebruikelijk is.

[...]

Hier twijfel ik aan. Zou het echt 3 maal het maximum vermogen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 17:47
elinx schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Als je Bosch accu’s succesvol voor die doeleinden in kunt zetten heb je (denk ik?) ook de kennis om Bosch accu’s met een kapotte BMS te voorzien van een universele BMS. Als dat past binnen je plan en kennis kun je gratis accu’s verzamelen bij fietsenwinkels.

Denk wel aan brandgevaar. Je zult niet de eerste zijn…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-09 00:10
jimh307 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Ja dat zou makkelijk kunnen. Bij een batterij zit een ontlaad curve. De capaciteit is bijvoorbeeld 3500mA. Dit si bij ontlading van 1A. Een Ebike kan dus veel meer vragen waardoor de capaciteit nog maar 3200mA is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i74ol7aO4Px5gKf1jFIeTjXuQ8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W1H2Jv7FGDZE9dnuH4DdtIrT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
@elinx Die rekensommen kan ik ook maken, maar zijn nutteloos als BMS vermogen bepaalt.

Ik zag dat 5v aanbieden genoeg is om te kunnen gaan laden.

Wat bedoel je dat dit in andere behuizing vaker wordt toegepast? Ik kon weinig voorbeelden vinden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:30:
...
Het toegelaten continu of nominaal vermogen van 250W is het vermogen wat een lange tijd aangehouden kan worden zonder noemenswaardige temperatuurstijging.
Het hangt maar net af hoe de motor gedimensioneerd is of de temperatuur snel of langzaam stijgt als je meer vraagt dan dat continu vermogen. Een krap gedimensioneerde motor zal niet verder gaan dan 500W, een ruim gedimensioneerde motor zal met gemak 3x het vermogen van 750W aankunnen.

Voorbeeld:
Mijn 36V 250W motor, waarbij de max. stroom door de controller is vastgelegd op 18A, wat betekent dat in theorie er een piekvermogen van 650W mogelijk is. Nominaal is het echter maar 7A.
Zou ik een 48V accu kunnen aansluiten dan is het nominaal vermogen plotseling 340W, want de stroom door de motor (7A) bepaald de temperatuurstijging. Piekvermogen zou 865W bedragen bij 18A voordat de controllerbeveiliging de motor uitschakelt.
Voor de goede orde. De BMS kan 20A verwerken als output.
Foxhill schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:34:
...
Als je Bosch accu’s succesvol voor die doeleinden in kunt zetten heb je (denk ik?) ook de kennis om Bosch accu’s met een kapotte BMS te voorzien van een universele BMS....
Klopt, dat is mogelijk, maar kost wel wat meer inspanning dan eenvoudig een BMS uitwisselen
Dit omdat oude afgeschreven accu's niet voor niks niet meer fatsoenlijk bruikbaar zijn. Er zitten nl waarschijnlijk "overleden" cellen tussen die niet meer te balanceren zijn.
Met een actieve BMS valt er wel nog iets van te maken.
!null schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:55:
@elinx Die rekensommen kan ik ook maken, maar zijn nutteloos als BMS vermogen bepaalt.

Ik zag dat 5v aanbieden genoeg is om te kunnen gaan laden.

Wat bedoel je dat dit in andere behuizing vaker wordt toegepast?...
Het is niet meer dan logisch dat de BMS bepaald wat er met de accu gebeuren mag. Het is niet voor niks een veiligheidsmiddel. Li ion cellen zijn extreem gevoelig, maar kunnen ook een enorme hitte opwekken door een ongecontroleerde actie.

Om een één cel of parallel geschakelde cellen op te laden is 4.2V genoeg (de maximale spanning van een li-ion cel). Om een 36V accu te laden is 42V nodig en om 48V te laden 54V

Als je een bestaande Bosch accu wilt toepassen die je ook nog in je ebike nodig hebt loop je tegen beperkingen op die Bosch heeft toegepast. bv de communicatie met de controller.
Er zijn ook zgn naamloze behuizingen die minder beperkingen hebben en aanzienlijk goedkoper zijn.
Of losse behuizingen die je zelf vult met losse Li-ion cellen en een BMS.

Anders ligt het natuurlijk met afgeschreven Bosch accu's zoals Foxhill al aangaf.
Als je echter met verschillende losse afgeschreven cellen gaat werken, weet dan wel wat je doet.
Je kan niet zomaar willekeurige cellen parallel schakelen zonder kennis van zaken.
Ook kan je dan niet met een eenvoudige passieve BMS aan de slag.

Aangezien je terughoudend bent met het noemen van je toepassing kan het antwoord ook niet meer gedetailleerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@elinx Ik bouw wel vaker lithium accusystemen, ook nog met deze NMC chemie. Dus dat is allemaal niet nieuw voor mij.
Het gaat me er om dat ik vermogen wil ontrekken uit een, in dit geval Bosch accu, zoals hij uit de fabriek komt. Lijkt me dat ik uit moet gaan van 300W continous, en wat hoger piekvermogen. Het kan ook zijn dat er veel minder beveiliging op ampere in zit en je veel vrijer bent.

Ik zag in ieder geval op internet hoe simpel het is om er 5v op te zetten (op juiste pin) en dan kun je gaan laden. Ik zal nog testen of je dan ook vermogen kunt ontrekken. Ik hoop dat het vooral lekker in elkaar zit.

Ik zal later posten over de toepassing, en dat kunnen uiteindelijk veel meer dingen zijn. Ik wil wat aandrijven, en dat gaat in ieder geval werken op 250W net als een e-bike, maar als ik net wat hoger kan zitten is dat mooi.
Als ik wat ga bouwen dan merk ik vanzelf wel wanneer het BMS ingrijpt.

Maar goed, ik wil dus juist niet een accu aanpassen, ik wil ze gebruiken zoals ze zijn. Ook omdat er zoveel van in omloop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
!null schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:40:
... Ik bouw wel vaker lithium accusystemen, ook nog met deze NMC chemie. Dus dat is allemaal niet nieuw voor mij.
Het gaat me er om dat ik vermogen wil ontrekken uit een, in dit geval Bosch accu, zoals hij uit de fabriek komt. Lijkt me dat ik uit moet gaan van 300W continous, en wat hoger piekvermogen. Het kan ook zijn dat er veel minder beveiliging op ampere in zit en je veel vrijer bent......
Ik had al een vaag vermoeden, maar ook niet meer dan dat, want anders stel je niet dergelijke vragen.

Continu vermogen geldt alleen voor de motor en staat los van wat de accu kan leveren. Een (midden)motor wordt door de (interne) controller begrensd, niet door de BMS. De laatste zorgt alleen voor de beveiliging van de accu.
Ik begrijp dat je mbv 5V op een bepaalde accu-pin het handshake protocol met de controller al kan simuleren en dat er geen canbus code nodig is. In dat geval zou eea eenvoudig zijn om te doen.
mbt Bosch accu's vermoed ik dat 20A zeker mogelijk moet zijn, misschien wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja het gaat me om de beveiliging in de BMS en die kan zeker wel onderscheid maken tussen continu en piekvermogen. Maar waarschijnlijk is het simpeler en kijkt hij naar continu vermogen en heeft hij een bepaalde traagheid in reageren. Of hij kijkt helemaal niet naar vermogen :+

Maar 20A is bij 36V al 720W dus meer zou je al niet worden, dan begint het snel warm te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
!null schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:16:
Ja het gaat me om de beveiliging in de BMS ..... Of hij kijkt helemaal niet naar vermogen :+

Maar 20A is bij 36V al 720W dus meer zou je al niet worden, dan begint het snel warm te worden.
Voor de BMS is het alleen belangrijk dat de cellen niet oververhit raken en dat alle cellengroepen gelijk laden/ontladen.
In dat geval gaat het altijd over laad/ontlaadstroom mbt temperatuur en laadspanning per cellengroep mbt overladen/diep ontladen.

Volgens mij maakt de BMS daarom geen onderscheid in piek en continu vermogen, maar zal natuurlijk wel ingrijpen als tgv een hoge ontlaadstroom de temperatuur oploopt tot een bepaalde grens, of als de BMS niet snel genoeg het verschil in laadspanning van de cellengroepen kan compenseren.
Dit laatste kan zich met name voordoen bij wat oudere accu's en een relatief hoge ontlaadstroom.
De beveiliging door de BMS schakelt in dergelijke gevallen het ontladen van de accu niet een beetje, maar in één keer uit.

Edit:
Ik realiseer mij nu dat bij laden geen sprake is van een verbinding met de motorcontroller.
Het zou mij daarom niet verbazen, dat voor het ontladen van de accu wel een Canbus melding nodig is en alleen 5V op een pin niet volstaat.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 27-08-2022 11:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Nu de Advanced (voorheen Das ebike) tour pro wave een week in gebruik, je merkt dat ding op de weg ligt als een tank dankzij de brede banden. Over de brede banden , fietsenstalling is groto nono in een rek dus problematisch om plek te vinden. De accu nog maar 1x wat bijgeladen en ongeveer 120 km erop gefiets kris kras. Het zadel dat meegeleverd word is nogal ruk dus die staat op wensenlijst om te vervangen. Ook voel je soms een 'tik' tijdens het fietsen, fijnafstelling van versnelling dus. Hier ben ik nog mee aan het draaien tot die niet meer 1x doorslaat. Verder is het een gedegen fiets met een heerlijke houding. Ondanks dat het framemaat 50 is zit ik met mijn 1.76 toch heerlijk rechtop op de fiets. De accu is redelijk lastig terug te plaatsen omdat het nogal krap is. Dus opladen via het frame heeft de voorkeur. Als ik meer km's heb gereden zal ik weer update geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:27

Wouda

^C^C^C^C^C

Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een Stella Morena Premium MDB FI. Tot nu toe heb ik 215 kilometers gemaakt en ik heb inmiddels ook wat ervaring met de bijgeleverde Bosch Kiox display.

Bij mij valt de navigatie vaak weg op de Kiox. Soms als ik net opstap al, soms na een half uur. Dit betekent dat ik moet afstappen, proberen de route opnieuw in te plannen met soms het geval dat ik de fiets/kiox/app opnieuw moet opstarten eer het weer werkt. Ik gebruik de app op een iPhone 11.

Zonder navigatie houdt de Kiox netjes bij hoe mijn route loopt en kan ik in de app zien waar ik precies gereden heb. Het gaat dus puur om het stukje navigatie.

Ik ben dus even benieuwd naar de ervaringen van andere Kiox gebruikers. Ben ik alleen hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:37
Je bent voor de navigatie afhankelijk van de kwaliteit van de bluetooth verbinding. Een stabiele verbinding is lang niet altijd vanzelfsprekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02-2024
Wie kan mij helpen? Ik heb een Befang kit geïnstalleerd op mijn fiets. Nu lukt het niet om in het menu te komen van het display. Het gaat om een DPC 181 display en er zitten ook 2 elektronische sleutels bij. Bij het aanzetten van het scherm zie ik de onderstaande afbeelding en kom niet verder. Ik probeer het systeem te unlocken met bijgeleverde sleutelhangers, maar er gebeurt niks. Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyUFAYpY07DgoOctTHSmTdis-1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVNsNMsSqydQDYjcrlVZRNuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

Athome schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:57:
Je bent voor de navigatie afhankelijk van de kwaliteit van de bluetooth verbinding. Een stabiele verbinding is lang niet altijd vanzelfsprekend.
Ik zou toch wel verwachten dat de Kiox opnieuw zou proberen te verbinden. Maar volgens het scherm met verbindings- en batterijstatus blijft alles verbonden.

Als dit geen veelvoorkomend probleem is, ligt het gelukkig waarschijnlijk alleen aan de Kiox. Hopelijk is Stella een beetje behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouda schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:28:
Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een Stella Morena Premium MDB FI. Tot nu toe heb ik 215 kilometers gemaakt en ik heb inmiddels ook wat ervaring met de bijgeleverde Bosch Kiox display.

Bij mij valt de navigatie vaak weg op de Kiox. Soms als ik net opstap al, soms na een half uur. Dit betekent dat ik moet afstappen, proberen de route opnieuw in te plannen met soms het geval dat ik de fiets/kiox/app opnieuw moet opstarten eer het weer werkt. Ik gebruik de app op een iPhone 11.

Zonder navigatie houdt de Kiox netjes bij hoe mijn route loopt en kan ik in de app zien waar ik precies gereden heb. Het gaat dus puur om het stukje navigatie.

Ik ben dus even benieuwd naar de ervaringen van andere Kiox gebruikers. Ben ik alleen hierin?
Ooit Kiox geprobeerd, maar FM vertelde me eigenlijk direct dat ik niet tevreden zou zijn. Hij gaf het advies om het simpel te houden, en een Intuvia te nemen, en dan een Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
aegieles schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:32:
.... DPC 181 display en er zitten ook 2 elektronische sleutels bij. Bij het aanzetten van het scherm zie ik de onderstaande afbeelding ....
Zoals ik het begrijp. Na indrukken van de aan/uit knop komt dit in beeld, waarna je vervolgens de key erboven moet houden om het display daadwerkelijk aan te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02-2024
elinx schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:06:
[...]
Zoals ik het begrijp. Na indrukken van de aan/uit knop komt dit in beeld, waarna je vervolgens de key erboven moet houden om het display daadwerkelijk aan te schakelen.
Bedankt voor je antwoord, maar dit is het niet. Na wat gegoogle heb ik een post gevonden van iemand met hetzelfde probleem. De controller schijnt nog al ongevoelig te reageren op de keycard. Ongemonteerd is het gelukt om het scherm te ontgrendelen door de keycard tegen de achterkant te houden van de controller. Dit is alles behalve praktisch. Even de handleiding gezocht (die ook niet makkelijk is te vinden is van dit type display/controller) om te kijken of het ontgrendelen met keycard overbodig kan worden gemaakt, maar daar wordt helemaal niet over gerept. Lijkt op een productie fout met dit type. Denk dat ik hem maar moet retourneren voor een ander soort gelijk type zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
aegieles schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 01:42:
...De controller schijnt nog al ongevoelig te reageren op de keycard. ......Lijkt op een productie fout met dit type. Denk dat ik hem maar moet retourneren voor een ander soort gelijk type zonder problemen.
Een dergelijke beveiliging lijkt handig, maar mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een gewone aan/uit knop. Zeker met de wetenschap dat dergelijke problemen zich kunnen voordoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 16:12
Tommie12 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Ooit Kiox geprobeerd, maar FM vertelde me eigenlijk direct dat ik niet tevreden zou zijn. Hij gaf het advies om het simpel te houden, en een Intuvia te nemen, en dan een Garmin.
Je hebt FAQ Frequently Asked Questions en FGA Frequently Given Answers:

"Ik heb een probleem met product X, weet iemand een oplossing?"
"Je had beter product Y kunnen nemen"..
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WaterFire schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Je hebt FAQ Frequently Asked Questions en FGA Frequently Given Answers:

"Ik heb een probleem met product X, weet iemand een oplossing?"
"Je had beter product Y kunnen nemen"..
_/-\o_
>:)

Ik ben van het principe dat integratie OK kan zijn, maar niet altijd.

Kiox is gewoon niet top met navigatie, en hangt af van te veel andere dingen. Als BT slecht is, of de cloud van Bosch ligt er uit, dan kan je problemen hebben.
Ik heb geen behoefte aan meer gegevens dan de Intuvia over de fiets, maar wil wel iets betere navi, en dan ben je gewoon beter bij een navi specialist dan bij Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Smartphone here does the trick.

Ik heb zelden navigatie nodig, maar anders kan mijn telefoon het prima af ;)

Intuvia is alles wat ik nodig heb en ik heb liever geen ingebouwde navigatie.
Oké, als het regent heb je niets aan je smartphone, maar ik ken hier alle wegen uit mijn hoofd en als ik op vakantie ga dan huur ik een fiets. Btw, het moet gewoon werken en dit is een slechte zet van Kiox. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Zelf gebruik ik de Nyon van Bosch. Met geïntegreerde navigatie. Nog altijd dik tevreden.
Voor de recreatieve fietser is Komoot denk ik beter dan bijv een Garmin. De voeding van je smartphone kan een ding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda

Wouda

^C^C^C^C^C

jimh307 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:04:
Smartphone here does the trick.

Ik heb zelden navigatie nodig, maar anders kan mijn telefoon het prima af ;)

Intuvia is alles wat ik nodig heb en ik heb liever geen ingebouwde navigatie.
Oké, als het regent heb je niets aan je smartphone, maar ik ken hier alle wegen uit mijn hoofd en als ik op vakantie ga dan huur ik een fiets. Btw, het moet gewoon werken en dit is een slechte zet van Kiox. :/
De meeste smartphones kunnen tegenwoordig best aardig tegen een plensbui. Ik heb wel gekeken naar een houder om eventueel mijn telefoon aan mijn stuur te bevestigen (Bosch heeft zelfs een USB laadpunt ingebouwd, dus leeglopende accu is geen issue), maar ik hoop dat ik gewoon pech heb met mijn Kiox en dat een vervanger het wel goed doet. Tot nu toe heb ik nog geen lotgenoten gevonden, dus dat lijkt positief.

De reden dat ik navigatie wil gebruiken is omdat naar de verschillende locaties van mijn werk wil kunnen fietsen. Naar Amsterdam is niet zo’n punt, maar naar Utrecht ben ik niet zo vaak gefietst, laat staan Rotterdam (al is de afstand met 84km dan ook wat pittig).

Al met al ben ik best tevreden met de Kiox. Hij is goed af te lezen op een zonnige dag, en stelt de helderheid netjes bij als het donker wordt. Hij klikt soepel met een magneetje vast en koppelt feilloos mijn ritgegevens (incl gps tracking) terug naar de app, zelfs al heb ik hem de hele dag nog niet open gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
Athome schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:26:
Voor de recreatieve fietser is Komoot denk ik beter dan bijv een Garmin.
Komoot op je garmin is nog beter 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
canonball schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Komoot op je garmin is nog beter 8)
Idd, ik maak de route op mijn iPad of computer, dan even de Garmin synchen, en de route zit er in.

Ik dacht aanvankelijk ook met de GSM te navigeren, maar als je een tijdje in de zon fietst, dan krijg je overhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-08 09:00

DHV

Mijn vriendin is ZZP'er en heeft een tweedehands e-bike gekocht met het oog die zakelijk te rijden. Nu valt de accu toch wat tegen, kan ze gewoon een andere fiets kopen en die op de zaak zetten?
Moet het aanschafbedrag van de oude fiets teruggestort worden op de zakelijke rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DHV schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:40:
Mijn vriendin is ZZP'er en heeft een tweedehands e-bike gekocht met het oog die zakelijk te rijden. Nu valt de accu toch wat tegen, kan ze gewoon een andere fiets kopen en die op de zaak zetten?
Moet het aanschafbedrag van de oude fiets teruggestort worden op de zakelijke rekening?
Moet je even met de boekhouder overleggen.

Het lijkt me normaal dat je ofwel de oude fiets verkoopt en dat bedrag inbrengt tegenover de aankoop, ofwel de inruil af trekt van de nieuwe aankoop. Maar soms zijn er andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Rondkijkend naar een nieuwe elektrische fiets voor mijn vrouw, zei een van de lokale fietsboeren mij dat het bij veel ebikes (niet-moederfietsen) niet mogeljk of lastig is een dubbele standaard te monteren. Herkennen jullie dit?

Onze voorkeur gaat namelijk niet direct uit naar een moederfiets. Maar een (achteraf gemonteerde) dubbele standaard zou wel prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
DHV schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:40:
Dit is een vraag voor je boekhouder. Maar je mag natuurlijk een keer iets kopen wat niet werkt als ondernemer. Als de eerste fiets een miskoop is (en je hem weggooit of whatever) moet je wel nog een fiets kunnen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
JeyJey schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:45:
Rondkijkend naar een nieuwe elektrische fiets voor mijn vrouw, zei een van de lokale fietsboeren mij dat het bij veel ebikes (niet-moederfietsen) niet mogeljk of lastig is een dubbele standaard te monteren. Herkennen jullie dit?

Onze voorkeur gaat namelijk niet direct uit naar een moederfiets. Maar een (achteraf gemonteerde) dubbele standaard zou wel prettig zijn.
Veel fietsen hebben een middenmotor, waarbij een dubbele standaard niet past. De fietsen met voorwielmotor of achterwielmotor zijn minder veilig als moederfiets. De enkele uitzondering met een middenmotor en middenstandaard heeft meestal een andere montage waardoor een dubbele standaard niet past.

Let wel, een dubbele standaard heeft minder brede poten dan een gewone standaard+wiel. Dat staat dus lang niet altijd steviger. Bij een dubbele standaard wil ook wel eens de montageplaat aan het frame los komen. Een goede achterstandaard is niet minder.

Bij elke standaard moet je de fiets vasthouden zolang je kind erop zit. Een dubbele standaard voelt veiliger, maar moet je ook vasthouden. Als je de fiets toch vast moet houden heeft het weinig voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
JeyJey schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:45:
.... niet mogeljk of lastig is een dubbele standaard te monteren.....
Als het om een middenmotor gaat kan ik me daar wel wat bij voorstellen, want dan wijkt het frame nogal af van een gewone fiets om de motor te monteren.
Als dit toch mogelijk is dan heeft de fabrikant er een specifieke aanpassing voor gemaakt of levert een aangepaste standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Vandaag via amazon maar de SP Connect Bike Bundle II Telefoonhouder Universeel (terug gestuurd product) besteld. Aangezien de advanced ebike een enorm raar stuur heeft hoop ik dat deze goed past. Zodra de set binnen is zullen foto's volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lucas3600
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-04-2024
Frankenstein-wetgeving omtrent de speedpedelec. Van het fietspad, erop eraf op de meest onmogelijke plaatsen. Auto's die vinden dat je in de weg rijdt, en als je dan op het fietspad mag wordt je meermalen ingehaald door ongehelmde snorscooters. Ik stop er weer mee, een opgevoerde ebike geniet meer bescherming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:36
lucas3600 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:59:
Frankenstein-wetgeving omtrent de speedpedelec. Van het fietspad, erop eraf op de meest onmogelijke plaatsen. Auto's die vinden dat je in de weg rijdt, en als je dan op het fietspad mag wordt je meermalen ingehaald door ongehelmde snorscooters. Ik stop er weer mee, een opgevoerde ebike geniet meer bescherming.
De positie op de weg (in de stad) van een speedpedelec is inderdaad een lastige, dat ben ik met je eens. Dat je met een opgevoerde ebike meer bescherming geniet dan weer niet:
1) omdat je onverzekerd bent
2) omdat het niet alleen gaat om je eigen bescherming, maar ook die van je mede fietspad/weg gebruikers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:00

TTLCrazy

Listen to Frankie

@lucas3600 Ach, volgend jaar hebben in ieder geval die niet gehandhaafde snorscooters een helmplicht, ze zullen nog steeds te hard rijden maar dat is nou eenmaal niet anders in NL. Eigenlijk zou iedere snorscooter vanaf volgend jaar op de openbare weg een stiptheidsactie moeten uitvoeren. Pontificaal 25 km/u rijden midden tussen de auto's. Moet je kijken wat een ophef je dan krijgt.

Ik heb het zelfs op mijn bromscooter, als ik 45 km/u zou rijden zou ik continu de auto's dwarsliggen. Laat, net als de auto's e.d., de bromscooters lekker onbegrensd en puur op snelheid handhaven. Te veel regeltjes in hier in NL.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lucas3600 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:59:
En denk je nu echt dat een politieman je zou beboeten als je netjes 25 gaat rijden op het fietspad met je speed pedelec in de bebouwde kom?

Je zit dan in de grijze zone, en moet hopen dat die man/vrouw zich bezig houdt met de geest van wet en niet de letter van de wet. Maar als die een bekeuring schrijft heb je natuurlijk geen verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@elinx @!null @Willempie27 Waar halen jullie die kennis vandaan? Ik heb hier weinig aan toe te voegen want jullie verhaal klopt heel aardig :)

Die curve is wel van een powercel! In ieder geval geen 18650 cel want die opgegeven capaciteit bestaat niet in het 18650 formaat en laat staan voor zulke prestaties.

Voor NMC cellen (welke in jullie e-bikes zitten) geld een hele andere curve en is alles boven de 2 C ontlading minder efficiënt. Boven de 4 C zelfs dramatisch minder efficiënt. Het voordeel dat hier huist is dat NMC cellen wel een hele hoge energiedichtheid hebben die meer dan het dubbele is van powercellen. NMC en ook NCA zijn energiecellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRRu919Fq3R8QL4ZVFJmseZ8ob0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3RBFohtZDM4s31jZiaZB2Wy6.png?f=fotoalbum_large

25 C is zelf onmogelijk en dan heb je direct een dikke cut-off te pakken en dit kan de dood betekenen voor zo'n cel.

[ Voor 37% gewijzigd door jimh307 op 31-08-2022 16:03 . Reden: Afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:14
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

En denk je nu echt dat een politieman je zou beboeten als je netjes 25 gaat rijden op het fietspad met je speed pedelec in de bebouwde kom?

Je zit dan in de grijze zone, en moet hopen dat die man/vrouw zich bezig houdt met de geest van wet en niet de letter van de wet. Maar als die een bekeuring schrijft heb je natuurlijk geen verhaal.
Daar zou ik niet op willen vertrouwen, mijn ervaring is dat handhavers (echte agenten houden zich er volgens mij niet zo mee bezig) gewoon boetes schrijven waar ze maar kunnen.
Laatst postte ook iemand hier dat ie met een stel handhavers had staan kletsen over of ze niet die illegale ebikes van de weg konden trekken, maar dat zou te lastig zijn. Speed pedelecs daarentegen zeiden ze dat ze direct van het fietspad af plukten want die waren makkelijk te herkennen.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:38:
...Waar halen jullie die kennis vandaan?....
Doorgeleerd ;) technische interesse en niet te vergeten je werkstuk gelezen :).
jimh307 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:38:
.... alles boven de 2 C ontlading minder efficiënt. Boven de 4 C zelfs dramatisch minder efficiënt. ...

25 C is zelf onmogelijk ....
Bij een 3400mAh cel zoals in je grafiek, houdt in dat bij 3 parallel geschakelde cellen een ontlaad stroom tot 20,4A (2C) mogelijk is. Bij 4 parallel is dit 27,2A (2C).
Aangezien, hoewel minder efficient, een stroom tot 40,8A en 54,4A (4C) ook nog mogelijk is, betekent dit, dat de BMS de beperkende factor voor een accu is.

25C kan (kortstondig) voorkomen als je, zonder kennis van zaken, ongebalanceerde cellen parallel gaat verbinden. De kortsluitbeveiliging (mechanisch klikklak ventiel) van de cel zal dan ingrijpen.
Normaal gesproken is deze beveiliging éénmalig en einde cel.

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 31-08-2022 16:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 23:17
Topaankoop! Razend tevreden van de fiets :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPnOlmq0oRrVEECh0BIn2lrROWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlfs0VUZ7BunAjuijVKwdi7H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:30:
[...]
Doorgeleerd ;) technische interesse en niet te vergeten je werkstuk gelezen :).

[...]
Bij een 3400mAh cel zoals in je grafiek, houdt in dat bij 3 parallel geschakelde cellen een ontlaad stroom tot 20,4A (2C) mogelijk is. Bij 4 parallel is dit 27,2A (2C).
Aangezien, hoewel minder efficient, een stroom tot 40,8A en 54,4A (4C) ook nog mogelijk is, betekent dit, dat de BMS de beperkende factor voor een accu is.

25C kan (kortstondig) voorkomen als je, zonder kennis van zaken, ongebalanceerde cellen parallel gaat verbinden. De kortsluitbeveiliging (mechanisch klikklak ventiel) van de cel zal dan ingrijpen.
Normaal gesproken is deze beveiliging éénmalig en einde cel.
Klopt helemaal :) maar de grafiek die eerder voorkwam is dus van een reeks parallel geschakelde cellen terwijl het de bedoeling is om deze per cel te classificeren.

Cellen gaan lassen is een ander verhaal.

Normale packs worden gerangschikt op rustvoltage en als je het goed wilt doen moet je de parallelle groepen onderling connecten met een hoge weerstand voor een aantal uren. Hierin kun je honderden cellen tegelijk nemen. Dit is dus pré BMS en niet post BMS. Doe je dit voor 10 groepen dan kun je veel cellen meteen gaan puntlassen zonder risico op venting, de dood voor die groep.
Daar hebben wij zogenaamde 'mallen' voor ;)

Gaan we mission critical accupacks lassen dan geld bovenstaande, maar met het grote en belangrijke verschil dat er een coulomb meting wordt gedaan per cel. Dit is arbeidsintensief en kost tijd en dat maakt zulke packs erg duur, maar zeer betrouwbaar (NASA bijv.).

Maar ik vind het heel fijn dat je wat hebt gehad aan mijn werkstuk. Daar doe ik het voor (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Stancke Mooie fiets hoor! Ziet er oerdegelijk uit en 2 dingen:

Straks willen wij een review zien en we willen weten hoe hij jou bevalt, maar eerst eens flinke tochten maken. Dat zal wel lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Dat gebeurt dus wel.
Mijn collega fietst onlangs samen met zijn vrouw op het fietspad. Hij op een Speed-Pedelec en zij op een e-bike. Hij werd aangehouden omdat een Speed-Pedelec niet op het fietspad hoort. Heeft ook een boete gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Dat gebeurt dus wel.
Mijn collega fietst onlangs samen met zijn vrouw op het fietspad. Hij op een Speed-Pedelec en zij op een e-bike. Hij werd aangehouden omdat een Speed-Pedelec niet op het fietspad hoort. Heeft ook een boete gekregen.
Dus met een speed pedelec mag je niet met 25 km/h naast iemand fietsen?! Ik zou die agent toch echt wel zeggen wat ik ervan vind en dat mag ie gerust weten. Ik blijf wel netjes, maar dit is gewoon spijkers zoeken op laag water. Begriploos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Tja het is ook volstrekt onbegrijpelijk dat een speedpedelec persee op de rijbaan moet rijden, ik zou zeggen, max. 30 km/u en niks aan de hand toch?
Met oom agent heeft zo'n discussie geen zin, die heeft het ook niet bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
.... dit is gewoon spijkers zoeken op laag water. ....
Het is maar hoe je het bekijkt.
Als de regel bekend is en er wordt op gehandhaafd dan is het wel voor iedereen duidelijk.

Zelfde is bv
Dat je door rood rijdt omdat de kruisende weg tot aan de horizon verlaten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:27:
[...]
Het is maar hoe je het bekijkt.
Als de regel bekend is en er wordt op gehandhaafd dan is het wel voor iedereen duidelijk.

Zelfde is bv
Dat je door rood rijdt omdat de kruisende weg tot aan de horizon verlaten is.
Niet helemaal een goed vergelijk.

Rustig met z'n tweetjes fietsen als niet op een speed pedelec kun je toch gedogen? Er is geen enkele vorm van gevaarzetting, maar rode stoplichten zeker wel al is de weg leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:27:
....
Cellen gaan lassen is een ander verhaal.

Normale packs worden gerangschikt op rustvoltage ....
Amateur accubouwers hebben geen honderden cellen en kopen om die reden cellen uit één productie batch met de hoop dat de verschillen zo minimaal mogelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 31-08-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:30:
.... maar rode stoplichten zeker wel al is de weg leeg....
Op een knop drukken tot je eindelijk mag doorfietsen is voor velen in een dergelijk geval er echt niet bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Keezx schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:20:
Tja het is ook volstrekt onbegrijpelijk dat een speedpedelec persee op de rijbaan moet rijden, ik zou zeggen, max. 30 km/u en niks aan de hand toch?
Neen, de regels heeft die niet gemaakt, maar hij kan wel beslissen om een bon niet te schrijven.

OT, maar doet me een beetje denken aan een trip door de VS. Ik reed met een amerikaanse collega ergens in Kentucky. Lees: the middle of nowhere.
Typisch daar is een kruising van 2 wegen met 4 Stopborden. Je moet stoppen, kijken, en dan door rijden.
Nu was er in kilometers ver niks te zien buiten ergen een bosje op een halve km.
Die man stopt, en rijdt direct door. Ik vraag hem…. Waarom stop je nu ?

Hij: omdat er in dat bosje regelmatig een halve sherrif zit met een verrekijker.
En ja, die zat er….. met de verrekijker….

Feit is, ze moeten de wetten ivm pedelecs gewoon veranderen. Onder de 25 mag je op het fietspad, overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elinx schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:36:
[...]
Op een knop drukken tot je eindelijk mag doorfietsen is voor velen in een dergelijk geval er echt niet bij ;)
Als er in velden of wegen geen auto te zien is…. Dan steek ik ook over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09 03:02
Na een tijdje lurken in dit topic kunnen bepalen wat ik wel/niet wou. En vandaag een QWIC Premium i MN7+ met 540 Wh accu aangeschaft. Vanavond de eerste 30 kilometers erop gezet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AKGNxVf4i3d2x_6xPwVjLW93i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJgIZzQFVIFYS4IvwI3y4DGP.jpg?f=fotoalbum_large

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Dus met een speed pedelec mag je niet met 25 km/h naast iemand fietsen?! Ik zou die agent toch echt wel zeggen wat ik ervan vind en dat mag ie gerust weten. Ik blijf wel netjes, maar dit is gewoon spijkers zoeken op laag water. Begriploos.
Hij is het gesprek aan gegaan met de agent.
Zijn antwoord was. Het is jouw keuze. Had je de fiets maar niet moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
jimh307 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:29:
@Stancke Mooie fiets hoor! Ziet er oerdegelijk uit en 2 dingen:

Straks willen wij een review zien en we willen weten hoe hij jou bevalt, maar eerst eens flinke tochten maken. Dat zal wel lukken :)
Ik ook erg benieuwd naar je review nav deze teaser! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 17:48

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Feit is, ze moeten de wetten ivm pedelecs gewoon veranderen. Onder de 25 mag je op het fietspad, overal.
idd, lijkt me duidelijk.

Ik heb trouwens officieel ontheffing in de gemeente Amersfoort om overal op het fietspad te rijden met een speed pedelec. Dat zou landelijk geregeld moeten worden.

Nu rijd ik maar een klein stukje in die gemeente. Mijn woon-werk route is Amersfoort - Tiel.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-09 08:40
Ik ben op zoek naar een E-bike voor (voornamelijk) woon werkverkeer. Voor de 7km heen en 7km terug is een E-bike eigenlijk al overkill, maar ik zie het als een stimulans om toch vaker de fiets te pakken (en omdat het leuk is en je komt minder bezweet op kantoor aan).

Al meerdere keren het forum doorgespit en zo ook de Canyon precede ON in het vizier gekregen en de reviews ervan gelezen.

Eigenlijk twijfel ik nog tussen de
- Precede: ON 5
- Precede: ON 6

Voor zover als mijn kennis hierover rijkt heeft de 6 een iets sterkere motor (is dit merkbaar?) en een betere overbrenging, maar is die €300 extra te rechtvaardigen op een E-bike die wellicht al een beetje overkill is? Of ga ik spijt krijgen van de 5 die net wat lichter is? Keuzes dus, wellicht dat iemand er wat zinnigs over kan zeggen.

Overigens sta ik uiteraard open voor alternatieven.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 19:00
Stancke schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:25:
Topaankoop! Razend tevreden van de fiets :)

[Afbeelding]
Een plaatje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Mist netjes gevoerd met respect heeft een discussie wel degelijk zin. Zo ben ik jaren geleden bekeurd omdat ik in het park fietste. Dat was niet zo gek want dat was altijd een fietspad, maar ze hadden nieuwe bordjes geplaatst. Ik gaf aan bij de agent dat er nog steeds een fietspad bord stond, hij zei van niet.

Ik terug en hij had gelijk. Links een bord fietspad, twee meter verderop rechts een voetgangersbord, op zich niet helemaal vreemd omdat het stukje daar splitste, maar wel erg onduidelijk :+

Proces verbaal, maar hij nam de foto's over. Nooit meer wat gehoord, kom ik er een paar maanden later hebben ze het aangepast zodat je dat korte stukje wel weer kon fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Pvogel1 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:33:
Voor zover als mijn kennis hierover rijkt heeft de 6 een iets sterkere motor (is dit merkbaar?) en een betere overbrenging, maar is die €300 extra te rechtvaardigen op een E-bike die wellicht al een beetje overkill is? Of ga ik spijt krijgen van de 5 die net wat lichter is? Keuzes dus, wellicht dat iemand er wat zinnigs over kan zeggen.
Als je het kan missen en je twijfelt zou ik voor de 6 gaan.

Die motor is merkbaar en de onderdelen zijn net een beetje meer bling dan die van de 5. De aandrijving is op de weg niet spannend (5100 is erg goed), maar merkloze remmen versus Magura is toch wel minder. Magura onderdelen kan je goed verkrijgen en er zijn upgrade paden door bijvoorbeeld de Pistons te vervangen door 4 pots.

Canyon is niet een echte prijsknaller, maar de afmontage met Shimano, Magura, Supernova lichtje etc gewoon heel goed uitgedacht, dat zie je bij Nederlandse merken niet.

• Simongraaf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik zie hier weinig tot geen ervaringen met RadPower bikes terwijl het toch een redelijke fiets lijkt die over het algemeen goede reviews krijgt. Is het gewoon onbekend of zijn er issues waardoor het gemeden wordt?
Ik overweeg de Rhino 6 plus en ben erg benieuwd naar praktijkervaringen

https://radpowerbikes.eu/...us-electric-fat-tire-bike

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
De framehoogte van 43 cm lijkt me niet echt royaal voor een uit de kluiten gewassen Nederlander, heb je dat al gezien?
De prijzen duiden op simpele goedkopere onderdelen, hoeft IMO geen bezwaar te zijn.
De speks zijn niet heel erg gedetailleerd...prijzenswaardig is wel de uitgebreide maatvoering...

[ Voor 9% gewijzigd door Keezx op 01-09-2022 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Karl
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 14:53
Simongraaf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:13:
Ik zie hier weinig tot geen ervaringen met RadPower bikes terwijl het toch een redelijke fiets lijkt die over het algemeen goede reviews krijgt. Is het gewoon onbekend of zijn er issues waardoor het gemeden wordt?

Heb je al eens op de feestboek groep ''rad powerbike gebruikers belgie & nederland'' gekeken?
Is een vrij actieve groep met behoorlijk wat gebruikers ervaringen.

mogelijk ook eens kijken naar himiway, is een merk beetje zelfde caliber als rad...
https://himiwaybike.de/

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Foxhill
Simongraaf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:13:

De allerlaagste kwaliteit Chinese fietsen met een verrassend goed opgezette USA marketing. Ze werken er hard aan hun after sales op hetzelfde niveau te krijgen als de marketing. Maar voorlopig is de after sales nog onbestaand in Nederland. Let wel, in Nederland, want blijkbaar doen ze in USA goede zaken. De website updaten in Nederland had blijkbaar meer prioriteit dan after sales opzetten sinds mijn vorige bezoek aan hun website.

Ik baseer mij op:

Een onbekende meld zich afgelopen zomer in mijn winkel met een lekke band bij een net nieuwe fiets. Hij kon nergens terecht. Rad Power Bikes heeft geen service punten in Duitsland of Nederland op dat moment.

Een bekende van me koopt zo’n fiets. Binnen een jaar electronica kapot. Stuurt hem terug en neemt een nieuwe. Ook binnen een paar maand kapot.

Een klant van me heeft bij ons een Flyer gekocht en had zelf een Rad Power Bikes erbij gekocht. Laatste keer dat ik de Flyer bij hem terug bracht na onderhoud even van dichtbij bekeken. Zat belabberd in elkaar en kan onmogelijk een paar duizend kilometer probleemloos lopen.

In Nederland + België sinds 15 jaar, in Duitsland sinds 10 jaar en in Frankrijk sinds recent worden elektrische fietsen écht gebruikt. Verwar dat niet met USA en China waar veel grotere aantallen verkocht worden maar het puur een gadget is waar twee jaar later niet meer naar gekeken wordt. Net als bijvoorbeeld elektrische kinderautos. Daar verwacht ook niemand 5000+ kilometers van. In die trend moet je dit merk zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 01-09-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:47

B64

Athome schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Dat gebeurt dus wel.
Vooruit, maar wat is de kans dat dit gebeurt? Over het algemeen moet je je wel heel idioot misdragen wil een surveillerende agent je staandehouden, laat staan een boete uitschrijven. Mogelijk heeft je collega dikke pech gehad? Of was er een gerichte controle op dit fietspad op dit type overtreding? Dan geldt er namelijk vaak echt een zero-tolerance houding.
Probleem is dat dat bijna niet te handhaven is, tenzij iedere agent continu met een lasergun rondloopt. De hele reden dat bromfietsen (en dus ook speed pedelecs) de rijbaan op moesten, was dat de situatie die daarvóór niet te handhaven was. Dat was namelijk dat bromfietsen altijd op het fietspad moesten, met binnen de bebouwde kom een max van 30 km/u (of toen misschien zelfs nog maar 25 km/u). Door gebrek aan handhaving (dus nul pakkans) reed iedereen daar gewoon volgas wat de veiligheid nou niet bepaald ten goede kwam. Nu is de regel gewoon zwart/wit, je hoeft niks te meten, dit type voertuig mag niet op het fietspad tenzij borden aangeven dat dat wél moet.

• Keezx
Je gaat er dan vanuit dat iedereen maar wat doet en zich bij voorkeur niks van de regels ter plaatste aantrekt.
Mij ervaring met speedpedelecrijders is dat de meeste de sokken erin zetten waar het kan en gewoon meerijden met het fietspad als dat nodig is, het zijn in doorsnee niet de grootste hufters zegmaar.
De brommer in het verleden had toch een ander imago met dito berijders, zoals dat al door Godfried Bomans treffend werd verwoord: ze voelen zich een hele vent op een knetterende brommer.
IMO KAN dat gewoon gaan werken, tegelijk met andere , door mij al vaker verwoorde oplossingen als het structureel verbreden van fietspaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:36
Keezx schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:50:
Je gaat er dan vanuit dat iedereen maar wat doet en zich bij voorkeur niks van de regels ter plaatste aantrekt.
Mij ervaring met speedpedelecrijders is dat de meeste de sokken erin zetten waar het kan en gewoon meerijden met het fietspad als dat nodig is, het zijn in doorsnee niet de grootste hufters zegmaar.
Het probleem is de kleine minderheid die het voor de welwillende meerderheid kapot maakt. Maar dat is zo ongeveer op alles van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Zo ongeveer alle regels en wetten worden overtreden...
Er moet gewoon worden afgewogen wat erger is, een incidentele speedpedelecrijder die wat harder rijdt dan 30 op een fietspad of veel ergernis en kans op brokken en leed bij speedpedelecs en autoverkeer dat zich ook al niet netjes aan 50 houdt..
Ik wed dat de eerste optie te verkiezen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Het is een kwestie van tijd dat ze alle verkeer binnen de bebouwdekom straks 30km/h gaan maken. Het dorp waar ik heb gewoond is de hele 50km/h weg door het dorp al weg. Fietspaden alles. Het is nu 1 groot weg oppervlak van 30km/h en zijstraten van rechts hebben voorrang. Voor het vrachtverkeer is er nu meer ruimte en er wordt ook niet meer ingehaald. Als een fietser ook 25km/h rijd is het ook lastig in halen en zullen de auto's erachter blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Keezx schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:27:
een incidentele speedpedelecrijder
Nog wel, maar dat worden en snel meer. Kijk maar naar de snorfiets. Voor de ouderen om zich nog te kunnen vervoeren. En de volgende categorie is de brommobiel. Ook voor de ouderen en nu zie je jan en alle man er mee rijden. In Amsterdam is het al een parkeerplaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Mag je brommobielen parkeren op plekken waar auto's niet mogen parkeren?
Op zich wel logisch dat zo'n gat wordt gevuld....

Overigens zie ik het aantal speedpedelec's niet heel snel toenemen, daar zijn ze te duur voor.
Ik kan me een auto op LPG permitteren omdat ik garageonafhankelijk ben, maar voor een speedpedelec zou ik met 69 weer moeten gaan werken....
Speedpedelecs zijn IMO tyische woon-werk vehikels in drukke, stedelijke gebieden waar auto's vastlopen.
Er zal wel eens een wegpiraat op zo'n ding gaan zitten, maar het is voor die categorie niet '"cool"genoeg..

[ Voor 71% gewijzigd door Keezx op 02-09-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
De fatbikes zie ik wel in rap tempo gaan en zie worden zeker wel als cool gezien. Gaan vaak veel harder als 25km maar zijn geen speedpedelec omdat ze geen kenteken hebben maar voldoen wel aan dezelfde ondersteuning eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Willempie27 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:41:
Het is een kwestie van tijd dat ze alle verkeer binnen de bebouwdekom straks 30km/h gaan maken.
We zien dit al op plekken in Amsterdam, ik ben een groot fan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Willempie27 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:26:
De fatbikes zie ik wel in rap tempo gaan en zie worden zeker wel als cool gezien. Gaan vaak veel harder als 25km maar zijn geen speedpedelec omdat ze geen kenteken hebben maar voldoen wel aan dezelfde ondersteuning eigenschappen.
Vreselijk, ik wou dat ze hier keihard tegen opgingen treden. Alles en iedereen met een VM en een fatbike na twee strikes de fiets laten inleveren en verschroten. })

Moet je eens opletten hoe snel die onzin ophoudt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:28
Willempie27 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:41:
Het is een kwestie van tijd dat ze alle verkeer binnen de bebouwdekom straks 30km/h gaan maken. Het dorp waar ik heb gewoond is de hele 50km/h weg door het dorp al weg. Fietspaden alles. Het is nu 1 groot weg oppervlak van 30km/h en zijstraten van rechts hebben voorrang. Voor het vrachtverkeer is er nu meer ruimte en er wordt ook niet meer ingehaald. Als een fietser ook 25km/h rijd is het ook lastig in halen en zullen de auto's erachter blijven.
Er zullen er genoeg zijn die alsnog inhalen met 40+, eventueel met afsnijgedrag, in een 30-zone of niet.
Achter een fietser aanrijden blijkt om een of andere reden enorm vervelend te zijn voor automobilisten en ongewenst gedrag uit te lokken.
Wellicht moet het allemaal nog even wat wennen, maar dit is wat ik zelf zie en je ook wel hoort in de media.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simongraaf
JohanNL schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:55:
[...]

Er zullen er genoeg zijn die alsnog inhalen met 40+, eventueel met afsnijgedrag, in een 30-zone of niet.
Achter een fietser aanrijden blijkt om een of andere reden enorm vervelend te zijn voor automobilisten en ongewenst gedrag uit te lokken.
Wellicht moet het allemaal nog even wat wennen, maar dit is wat ik zelf zie en je ook wel hoort in de media.
Achter een (brom)fietser hangen in de auto is ook bijzonder irritant. Het verschil in snelheidsbeleving is gewoon weg veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simongraaf
Foxhill schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:09:
[...]

De allerlaagste kwaliteit Chinese fietsen met een verrassend goed opgezette USA marketing. Ze werken er hard aan hun after sales op hetzelfde niveau te krijgen als de marketing. Maar voorlopig is de after sales nog onbestaand in Nederland. Let wel, in Nederland, want blijkbaar doen ze in USA goede zaken. De website updaten in Nederland had blijkbaar meer prioriteit dan after sales opzetten sinds mijn vorige bezoek aan hun website.

Ik baseer mij op:

Een onbekende meld zich afgelopen zomer in mijn winkel met een lekke band bij een net nieuwe fiets. Hij kon nergens terecht. Rad Power Bikes heeft geen service punten in Duitsland of Nederland op dat moment.

Een bekende van me koopt zo’n fiets. Binnen een jaar electronica kapot. Stuurt hem terug en neemt een nieuwe. Ook binnen een paar maand kapot.

Een klant van me heeft bij ons een Flyer gekocht en had zelf een Rad Power Bikes erbij gekocht. Laatste keer dat ik de Flyer bij hem terug bracht na onderhoud even van dichtbij bekeken. Zat belabberd in elkaar en kan onmogelijk een paar duizend kilometer probleemloos lopen.

In Nederland + België sinds 15 jaar, in Duitsland sinds 10 jaar en in Frankrijk sinds recent worden elektrische fietsen écht gebruikt. Verwar dat niet met USA en China waar veel grotere aantallen verkocht worden maar het puur een gadget is waar twee jaar later niet meer naar gekeken wordt. Net als bijvoorbeeld elektrische kinderautos. Daar verwacht ook niemand 5000+ kilometers van. In die trend moet je dit merk zien.
Dank voor het delen van andermans ervaringen. Begrijp ik het goed dat u fietsenverkoper bent en geen wederverkoper van RadPower? (Niet om afbreuk te doen aan uw stevige opmerkingen maar wel om deze in het juiste perspectief te plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simongraaf
Dr Karl schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:49:
[...]

Heb je al eens op de feestboek groep ''rad powerbike gebruikers belgie & nederland'' gekeken?
Is een vrij actieve groep met behoorlijk wat gebruikers ervaringen.

mogelijk ook eens kijken naar himiway, is een merk beetje zelfde caliber als rad...
https://himiwaybike.de/
Dank! Ik merk dat mijn voorkeur op dit moment bij RadPower ligt ivm de vele positieve ervaringen en reviews. Het robuuste design en de (in mijn ogen) scherpe prijs (ca 1700 EUR tijdens sale) spreekt mij aan. Ik doe er voornamelijk korte ritten mee van huis naar kantoor. Ook rij ik alleen maar met mooi weer, dus ik verwacht geen duizenden kilometers per jaar en ook geen steile bergbeklimmingen :)

Edit: typo (bedankt SM!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:58
Simongraaf schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:44:
[...]
geen stijle bergbeklimmingen :)
Bergbeklimmingen kunnen steil zijn.
Iemands oprechte ervaring in een ander perspectief proberen te plaatsen is minder stijl......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Simongraaf schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:25:
[...]

Achter een (brom)fietser hangen in de auto is ook bijzonder irritant. Het verschil in snelheidsbeleving is gewoon weg veel te groot.
Wen er maar aan.
De helft van de belgische binnensteden (en een héél groot gebied rond Brussel) is nu 30km zone én fietsstraat.
Dat betekent zowat overal 30km/h behalve op de grotere invalswegen (daar is het 50), en in die binnenzones mag je een fietser gewoon niet inhalen, hoe traag die ook rijdt.
We gaan naar een situatie waarin auto's te gast zijn en gedoogd worden in de steden. De norm wordt stappen of trappen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Simongraaf schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:38:
[...]

Dank voor het delen van andermans ervaringen. Begrijp ik het goed dat u fietsenverkoper bent en geen wederverkoper van RadPower? (Niet om afbreuk te doen aan uw stevige opmerkingen maar wel om deze in het juiste perspectief te plaatsen).
:?

Ik stel de bijdragen van @Foxhill zeer op prijs en ik ben blij dat hij in zijn eigen vrije tijd de ander van een mening wil voorzien. Zelfde als ik advies geef over accu's in mijn vrije tijd en met liefde, maar ik kan me ook voorstellen dat dit jouw teen raakt. Dus welk argument wil je brengen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
... Ik merk dat mijn voorkeur op dit moment bij RadPower ligt ivm de vele positieve ervaringen en reviews. Het robuuste design en de (in mijn ogen) scherpe prijs (ca 1700 EUR tijdens sale) spreekt mij aan.....
Ik begrijp dat je eigenlijk alleen een bevestiging wilde van je keuze en dat een negatief advies door jou als kritiek op die keus ervaren wordt.
Tja ...... als je dan al zoveel positieve ervaringen en reviews gezien had, vraag ik me af waarom je ook hier datzelfde verwacht.

Aangezien je eigenlijk al besloten had, wens ik je toch wel veel plezier met RadPower ebike.

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 02-09-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx

Dank! Ik merk dat mijn voorkeur op dit moment bij RadPower ligt ivm de vele positieve ervaringen en reviews. CUT
Tja, je kan je afvragen hoe dat allemaal tot stand komt.
Waarschijnlijk geen zuivere koffie.
Wat ik aan speks zie bevalt me wel, maar echte reviews zijn er IMO niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:59:
[...]

Wen er maar aan.
De helft van de belgische binnensteden (en een héél groot gebied rond Brussel) is nu 30km zone én fietsstraat.
Dat betekent zowat overal 30km/h behalve op de grotere invalswegen (daar is het 50), en in die binnenzones mag je een fietser gewoon niet inhalen, hoe traag die ook rijdt.
We gaan naar een situatie waarin auto's te gast zijn en gedoogd worden in de steden. De norm wordt stappen of trappen.
Dit is volgens mij ook de juiste richting die we op moeten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Willempie27 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:26:
De fatbikes zie ik wel in rap tempo gaan en zie worden zeker wel als cool gezien. Gaan vaak veel harder als 25km .....
De exemplaren die je nu ziet zijn eigenlijk gewoon bromfietsjes met een gashendel. Ik zie weinig mensen meetrappen.
Maar omdat ze als ebikes verkocht zijn, waarschijnlijk onverzekerd rondrijden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Foxhill
Simongraaf schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:38:
[...]

Ik ben inderdaad wederverkoper. Ik heb er totaal geen belang in welke fiets jij koopt en kan dus gerust eerlijk zijn. Ik heb dan ook merken aangeprezen in dit forum die ik niet verkoop.

Het zijn niet andermans ervaringen. Ik noemde wie er bij mij kwam met zo’n fiets. Ik heb zelf ervaren dat ze slecht in elkaar zitten en kapot gaan.

Hij zal het best een tijd doen voor je gebruik. Ik hoop dat je ervaring met Rad Power Bikes je er niet van weerhoudt veel de elektrische fiets te gaan gebruiken door een negatief beeld over de elektrische fiets als geheel, en wel dat deze fiets goed bevalt of je later nog eens een andere zult proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simongraaf
elinx schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:42:
[...]
Ik begrijp dat je eigenlijk alleen een bevestiging wilde van je keuze en dat een negatief advies door jou als kritiek op die keus ervaren wordt.
Tja ...... als je dan al zoveel positieve ervaringen en reviews gezien had, vraag ik me af waarom je ook hier datzelfde verwacht.

Aangezien je eigenlijk al besloten had, wens ik je toch wel veel plezier met RadPower ebike.
Dat begrijp je verkeerd.

Ik ben erg benieuwd naar gebruikerservaringen met dit merk / model en die zijn hier niet.

Dat vind ik bijzonder voor een merk dat elders zo opgehemeld wordt en geeft mij stof tot nadenken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Gisteren met de Schindelhauer een rondje Zandvoort gedaan om even de sfeer te proeven (had geen kaartjes). Voor de zekerheid de range-extender meegenomen, maar die heb ik uiteindelijk niet nodig gehad. Het blijft me verbazen dat ik met 250W en een fijne ondersteuning zo ver kan komen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF9aFyLC0XYmgCjNBzCtt74zAYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwJNKxD9JoiomEJ8uBxRRE9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQhd2TCKqxfRQpaWBFvqGbxBRdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Nnuyl1UsyNEYZxxoXp7Xem8.jpg?f=fotoalbum_large

Had na de rit nog 22% van de accu over. (en een niet gebruikte 200W van de extender) :D
Heb vooral in stand 1 (instelling max. 75W) en door de duinen in stand 2 (instelling max. 125W) gereden en oh wat gaat die controller en motor zuinig met de energie om. Max. koppel/vermogen levert hij tussen de 15 en 20 km/u, om tot 25 km/u heel langzaam af te bouwen en dan tussen 25 en 27 af te kappen. Zit ook meestal te cruisen tussen die 25 en 27 km/u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPwTxCMjwviwF3FW_9pC5rCKEow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioNymazXKFxnYhofPQk09enc.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus wel degelijk mogelijk om met een goede combinatie van fiets, controller en motor aan 250W genoeg te hebben voor flinke toertochten met een matig windje. :9 Staat intussen bijna 3000 km op na ruim 2 maanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf6XETBbzD9aocgiqN6dD-hZgew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuUQPVKqbTpqjRvZ59cdCkKT.jpg?f=fotoalbum_large

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 07:28
Keezx schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:50:
De brommer in het verleden had toch een ander imago met dito berijders, zoals dat al door Godfried Bomans treffend werd verwoord: ze voelen zich een hele vent op een knetterende brommer.
IMO KAN dat gewoon gaan werken, tegelijk met andere , door mij al vaker verwoorde oplossingen als het structureel verbreden van fietspaden.
In Rotterdam kunnen speed pedelec rijders een ontheffing aanvragen om wel op het fietspad te mogen rijden.

En hoewel dit niet per se onveilig gaat in meeste gevallen, moet wel gezegd worden dat men zich hierin vaak toch al niet aan de afspraak houdt om de snelheid op de fietspaden te beperken tot 30 km/uur. En daarmee toch wel een aantal close calls heb gezien en ook zelf ervaren.

Bijvoorbeeld op de Erasmus brug bij het inhalen van reguliere fietsers, waarbij achteromkijkend niet goed in te schatten is dat iemand met 45 km/uur de brug opgeblazen komt.

En dan is het op een gegeven moment dus gewoon een kwestie van tijd voor er een aantal ongevallen gebeurd bij toenemende drukte en voor dit privilige door de stad ingetrokken zal worden en er verplicht naar de rijbaan geweken dient te worden voor iedereen op een speed pedelec.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
Chrasher schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:02:
Gisteren met de Schindelhauer een rondje Zandvoort gedaan om even de sfeer te proeven (had geen kaartjes). Voor de zekerheid de range-extender meegenomen, maar die heb ik uiteindelijk niet nodig gehad. Het blijft me verbazen dat ik met 250W en een fijne ondersteuning zo ver kan komen. _/-\o_

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had na de rit nog 22% van de accu over. (en een niet gebruikte 200W van de extender) :D
Heb vooral in stand 1 (instelling max. 75W) en door de duinen in stand 2 (instelling max. 125W) gereden en oh wat gaat die controller en motor zuinig met de energie om. Max. koppel/vermogen levert hij tussen de 15 en 20 km/u, om tot 25 km/u heel langzaam af te bouwen en dan tussen 25 en 27 af te kappen. Zit ook meestal te cruisen tussen die 25 en 27 km/u.

[Afbeelding]

Het is dus wel degelijk mogelijk om met een goede combinatie van fiets, controller en motor aan 250W genoeg te hebben voor flinke toertochten met een matig windje. :9 Staat intussen bijna 3000 km op na ruim 2 maanden.

[Afbeelding]
Mooie tocht :)
Wat ik alleen bizar vind is dat die app ook zo consequent de verkeerde eenheid gebruikt (ik dacht eerst dat het aan jou lag O-) )... Overal waar W staat moet Wh staan (wattuur)... Ik ga er tenminste vanuit dat dat bedoeld wordt want zoals het er nu staat slaat het eigenlijk helemaal nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Gisteren met de Schindelhauer een rondje Zandvoort gedaan om even de sfeer te proeven (had geen kaartjes). ....
Leuk dat je dit gedaan hebt. Ik speelde met de gedachte om zondag iets dergelijks te doen, maar helaas ziet mijn fietsmaatje en racefanaat, die geen kaartjes kon bemachtigen, dit minder zitten.
Finraziel schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:25:
.. wordt want zoals het er nu staat slaat het eigenlijk helemaal nergens op.
Feitelijk hebben ze van alle grootheden en eenheden een rommeltje gemaakt.
In de zwarte grafiek wordt "maximaal motorvermogen" in A (Ampere) aangegeven waar het dan wel om W moet gaan of maximale motorstroom. Behalve dat maakt de Mahle grafiek het nog bonter om het accuverbruik aan te geven als "verbruikte stroom" in W, wat Ah zou moeten zijn.
Gezien de tekst erboven "Niveau van de bijstand" zullen we maar uitgaan van vertaling ongelukjes.
Ondanks deze schoonheidsfoutjes wel een leuk overzicht van de tocht.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 03-09-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
elinx schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:23:
[...]
Leuk dat je dit gedaan hebt. Ik speelde met de gedachte om zondag iets dergelijks te doen, maar helaas ziet mijn fietsmaatje en racefanaat, die geen kaartjes kon bemachtigen, dit minder zitten.
Ik dacht dat het duingebied afgesloten was. Ga er maar vanuit dat zondag deze route niet te fietsen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Dan heb je een verkeerd beeld gegeven door je reactie.
Als eerste commentaar kreeg je een verklaring maar ipv deze informatie tot je te nemen, plaats je twijfels bij dat antwoord door er een commercieel belang aan te koppelen.

Persoonlijk zou ik willen weten hoe het kan dat op de ene site de ebike opgehemeld wordt en op de andere site nagenoeg niks over te vinden is.
Ik vermoed dat het veel te maken heeft met de doelgroep die zich tot dergelijke voertuigen aangetrokken voelt. Een doelgroep die meer op prijs en uiterlijk let ipv technische kwaliteiten en gevoelig is voor de reclamecampagnes ervan. Iets wat feitelijk opgaat voor veel trendy ebikes. Ik denk dat deze groep ook meer te vinden is op Facebook & co, dan op een technisch forum.

[ Voor 47% gewijzigd door elinx op 03-09-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Willempie27 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:37:
[...]

Ik dacht dat het duingebied afgesloten was. Ga er maar vanuit dat zondag deze route niet te fietsen is.
Ik ging er van uit dat Zandvoort zelf nog wel per fiets bereikbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Het is wat onduidelijk allemaal. Er zijn borden bij de Langevelderslag dat je via Vogelenzang moet fietsen. Maar zie nu weer berichten dat er bij de Langevelderslag 500 parkeerplaatsen zijn en je met die fiets door het duin kan gaan. Ik weet die of het alleen die 500 door mogen of iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Er loopt een fietspad van de Langevelderslag recht naar Zandvoort.
Kan me niet voorstellen dat ze dat afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Finraziel Volgens mij is die totaal waarde van 190 Watt verbruikt op de totale rit wel correct hoor. Op de site wordt verder ook het gemiddelde van 36,12 W/h aangegeven en natuurlijk de 1.96 W/km. Die 190W heb ik namelijk niet in 1 uur verstookt. ;)
Hmm, of bedoel je het verschil tussen Wh en W/h? Zit wel watt in..... :+

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Finraziel
Chrasher schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:40:
@Finraziel Volgens mij is die totaal waarde van 190 Watt verbruikt op de totale rit wel correct hoor. Op de site wordt verder ook het gemiddelde van 36,12 W/h aangegeven en natuurlijk de 1.96 W/km. Die 190W heb ik namelijk niet in 1 uur verstookt. ;)
Hmm, of bedoel je het verschil tussen Wh en W/h? Zit wel watt in..... :+
Watt is gelijk aan joule per seconde, waarbij joule een eenheid van energie is. Dus 190 watt geeft aan hoeveel je op een bepaald moment verbruikt, niet hoeveel je totaal verbruikt hebt. Het is hetzelfde als zeggen dat je 25 km/h gefietst hebt terwijl er naar een afstand gevraagd werd.
W/h is dan ook geen zinnige eenheid, dat is joule/s/h, joule gedeeld door het aantal seconden gedeeld door het aantal uur 8)7

Wh, of wattuur, is watt vermenigvuld met een tijdcomponent, waarmee je eigenlijk weer terug bij joule bent (alleen je vermenigvuldigt met een uur terwijl watt joule per seconde is, dus 1 Wh = 3600 joules). In principe zou je alles uit kunnen drukken in joules maar we gebruiken Wh of kWh omdat dit makkelijker te begrijpen is. 1 Wh wil zeggen de hoeveelheid energie die je verbruikt hebt als je 1 watt 1 uur gebruikt hebt.

Vandaar dus dat zeggen dat de accu 250 watt is niet zinnig is (tenzij je bedoelt te zeggen dat dat het maximale vermogen is wat de accu op enig moment kan leveren, maar dat was hier denk ik niet de bedoeling). Je wil eigenlijk zeggen hoeveel energie er in zit en dan heb je het dus over 250 wattuur. Genoeg om voor 1 uur 250 watt te leveren. Of 2 uur 125 watt bijvoorbeeld.

Je stroomrekening wordt ook met die eenheid afgerekend, maar dan in kWh, kilowattuur. Oftewel als je een apparaat van 1000 watt een uur gebruikt heb je 1 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo zie je maar dat een goed ontwerp en kwaliteit met de huidig technologie heel beter kunnen!
Leuk om te lezen dat je dat rondje Zandvoort ook hebt gedaan. Echt een hele mooie route, ik ben hier ook vaak op al mijn fietsen te vinden (ebike maar ook fitnessbike)...
Pagina: 1 ... 121 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam